هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۲۰, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 08/10/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



محمد باقری معتمد، تکواندو کار وزن ۶۸ کیلوگرم ایران، باشکست از حریفِ ترک خود در فینال این وزن، به مدال نقره دست یافت. محمد باقری معتمد که در مسابقه نهایی نخستین امتیاز را کسب کرده بود، در انتها نتیجه را با حساب ۴ – ۵ به «ثروت تازه‌گل» قهرمان ترکیه در این وزن واگذار کرد. محمد باقری معتمد برای رسیدن به فینال مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن، از سد حریفانی از آفریقای مرکزی، افغانستان و برزیل گذشته بود. در این وزن، روح‌الله نیک‌پا، تکواندو کار افغان به مقام سوم رسید.
 


محمد باقری معتمد از ايران پنجشنبه در مسابقات المپيک تکواندو، در مرحله نهايی وزن ۶۸ کيلوگرم، از حريف ترک خود شکست خورد و به مدال نقره رسید. .محمد باقری معتمد از ايران پنجشنبه در مسابقات المپيک تکواندو، در مرحله نهايی  وزن ۶۸ کيلوگرم، از حريف ترک خود شکست خورد و به مدال نقره رسید. اين تکواندوکار ايرانی با نتيجه  شش بر پنج از حريف خود ثروت تازه‌گل از ترکيه شکست خورد و مدال نقره را در اين وزن به دست آورد. باقری معتمد، در مرحله نيمه‌نهايی همراه با رقيب‌اش در مبارزه با  ديه گو سيلوا از برزيل مساوی کردند و داوران، به برتری باقری معتمد رای دادند و به فينال مسابقات تکواندو المپيک ۲۰۱۲ در وزن منفی ۶۸ وارد شد. محمد باقری معتمد روز پنجشنبه، با عبور از سد حريف برزيلی در فينال رقابت‌های تکواندوی ۶۸- کيلوگرم با ثروت تازه‌گل از ترکيه روبرو شد. او بامداد جمعه به وقت ايران، بر سر مدال طلای المپيک با حريف ترک خود که مرد شماره يک تکواندوی جهان، محسوب می‌شود، مبارزه کرد. محمد باقری معتمد با پيروزی برابر حريف خوداز آفريقای مرکزی، پاتريک بويی، به مرحله يک چهارم نهايی رسيده بود و با پيروزی بر روح الله نيکپا، حريف افغان‌اش به نيمه نهايی راه يافته بود. يوسف کرمی در رشته تکواندو، از ايران در وزن ۸۰ کيلوگرم روز جمعه ۲۰ مردادماه به مصاف نيکلاس گارسيا از اسپانيا می‌رود. اين اسپانيايی نفر پنجم رنکينگ جهانی در اين وزن است. همچنين سوسن حاجی‌پورگلی، از ايران در وزن منفی ۶۷ کيلوگرم با حريف استراليايی خود مبارزه خواهد کرد. کاروان ورزشی ايران تا کنون با چهار مدال طلا، سه نقره و يک برنز کسب کرده  و رده چهاردهم قرار دارد.
 


در بيانيه پايانی نشست مشورتی تهران درباره بحران سوریه بر «ضرورت بررسی تشکيل گروه تماس» برای گفت وگو بين دولت سوریه و مخالفان تاکيد و از پيشنهاد ايران برای برقراری آتش بس سه ماه حمايت شده است.نشست مشورتی تهران در باره بحران سوريه روز پنجشنبه با «حضور ۲۹» کشور  برگزار شد و در بيانيه پايانی اين نشست بر «ضرورت بررسی تشکيل گروه تماس» برای گفت‌وگو بين دولت  سوریه و مخالفان تاکيد و از پيشنهاد ايران برای برقراری آتش‌بس سه ماه حمايت شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران،  شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری «نشست مشورتی تهران» از آمادگی برخی از مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، برای حضور در نشستی در تهران خبر داد. وزير امور خارجه ايران نام اين گروه‌ها را مشخص نکرده است و  از سوی ديگر گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد تاکنون اين گفته علی اکبر صالحی را تاييد نکرده‌اند. علی اکبر صالحی همچنين «تشکيل گروه تماس از سوی برخی کشورهای بی طرف و همچنين آتش بس برای مدتی» را دو پيشنهاد مهم مطرح شده در نشست مشورتی تهران درباره بحران سوريه دانسته است. وزير امور خارجه ايران گفته است: تحقق آتش‌بس و تشکيل گروه تماس برای مديريت طرفين درگير در سوريه نياز به رايزنی بيشتر دارد. وی اضافه کرده است: منتظريم کدام کشورها علاقمند تشکيل گروه تماس هستند. به گزارش  واحد مرکزی خبر در بيانيه پايانی نشست مشورتی تهران آمده است: «تاکيد بر ضرورت بررسی تشکيل گروه تماس از ميان کشورهای شرکت‌کننده در نشست تهران با هدف توقف خشونت‌ها و آغاز گفت و گوهای فراگير بين دولت سوريه و مخالفان» اين بيانيه اضافه کرده است: «استقبال از پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران مبنی بر درخواست از طرف‌های درگير برای توقف درگيري‌ها وخشونت‌ها برای مدت سه ماه بمنظور پيگيری گفت‌وگو و راهکارهای مسالمت‌آميز به مناسبت عيد فطر بعنوان يکی از مهمترين اعياد مسلمين.» به گزارش خبرگزاری فرانسه بيشتر شرکت‌کنندگان در اين نشست مشورتی را سفرای  کشورهايی مختلف حاضر در تهران تشکيل می‌دادند. ايران يکی از حاميان اصلی حکومت بشار اسد در جريان نا آرامی‌های ۱۷ در سوريه بوده است. جمهوری اسلامی کشور‌های غربی و عرب منطقه را متهم می‌کند برای تقويت موقعيت اسرائيل در منطقه از گروه‌های افراطی در سوريه  حمايت می‌کنند تا از اين طريق «محور مقاومت» که شامل ايران،  سوريه و حزب الله لبنان است را از کار بيندازند.  انتقاد آمریکا از نقش ایران در حالی نشست مشورتی  تهران درباره بحران سوريه برگزار شده است که آمريکا  می‌گويد  ايران نقشی «شرورانه» در سوريه ايفا می‌کند.  سوزان رايس، سفير امريکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفته است: اتحاد ايران، حکومت بشار اسد و حزب الله،  که «محور مقاومت» خوانده می شود، برای «منطقه بد» است. به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم رايس که با شبکه «ان بی سی» صحبت می کرد، گفته است:«آنها اين مساله را به عنوان محور مقاومت به همراه حزب الله لبنان می دانند، بنابراين ترديدی نيست که ايران نقشی شرورانه ای نه تنها در سوريه بلکه در منطقه ايفا می کند و فعالانه از حکومت بشار اسد حمايت می کند.» سوزان رايس در ادامه گفته است: يکی از دلايلی که ما درباره آن شفاف هستيم اين است که در نهايت می بايست و بايد بشار اسد برود ، اين است که اين اتحاد (محور مقاومت) نه تنها برای سوريه بد است که برای منطقه و منافع ما نيز بد است.
 


درگيری شديد ميان نيروهای دولتی و مخالفان مسلح برسرکنترل شهرحلب، دومين شهر بزرگ سوريه، همچنان ادامه دارد. ارتش سوريه می گويد شورشيان را از محله صلاح الدين عقب رانده است، اما شورشيان می گويند به علت حملات سنگين هوايی بطور تاکتيکی عقب نشسته اند. از سوی ديگر بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه روز پنج شنبه وائل الحَقی، وزير بهداشت اين کشور را به عنوان نخست وزير جديد منصوب کرد. او جانشين رياض حجاب شده است که چند روز پيش به اردن گريخت.
 


کمیسیون بازرگانی آمریکا روز پنج شنبه شرکت اینترنتی گوگل را به علت نقض حریم خصوصی کاربران مرورگر«اَپل سافاری»   5/22میلیون دلار جریمه کرد. برخی کاربران این مرورگر، گوگل را متهم کرده بودند که با استفاده ازیک کد کامیپوتری یا«کوکی ها» وب سایت هایی را که کاربران به آن مراجعه می کنند، ردیابی می کند. گوگل از این طریق آگهی های تجاری را برروی این سایت ها می گذاشت.
 


نیروی دریایی آمریکا خدمه یک قایق آتش گرفته ایرانی را دردریای عمان نجات داد. سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا درخلیج فارس  به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که یک ناو آمریکایی روز چهارشنبه متوجه قایقی با پرچم ایران شد که آتش گرفته بود و به کمک آن رفت. او افزود که هشت خدمه قایق، ایرانی و دو نفردیگر پاکستانی بودند که برای مراقبت های پزشکی به عرشه کشتی برده شدند و به ایران تحویل داده خواهند شد.
 


نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که یک رزمناو این کشور ۱۰ ملوان ایرانی را در دریای عمان نجات داده است. رزمناو «یو اس اس جیمز ای. ویلیامز» ملوانان ایرانی را که قایقشان در دریای عمان آتش گرفته بود، نجات داده است.نیروی دریایی ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که یک ناو  این کشور ۱۰ ملوان ایرانی را در  دریای عمان نجات داده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رزمناو  «یو اس اس جیمز ای. ویلیامز» ملوانان ایرانی را که قایقشان در دریای عمان آتش گرفته بود، نجات داده است. این نخستین بار نیست که نیروی دریایی آمریکا ملوانان ایرانی را در آب‌های منطقه نجات می‌دهد.  خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآور شده است که این دستکم برای هفتمین بار است که ناوگان آمریکایی ملوانان ایرانی را نجات می‌دهد. به گفته گرگ رائلسون، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین،‌ قایق ایرانی‌ها پرچم ایران را بر خود داشت که نیروهای آمریکایی آنها را به ناو «یو اس اس جیمز ای. ویلیامز» برای دریافت کمک‌های اولیه منتقل کردند تا از آنجا نیز به ناو هواپیمابر  «یو اس اس اینترپرایز» منتقل شوند. به گفته سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز مقدمات انتقال این ملوانان ایرانی فراهم می‌شود. پیشتر در مواقعی مشابه مقام‌های ایرانی با «انساندوستانه» توصیف کردن اقدام نیروی دریایی آمریکا برای نجات ملوانان ایرانی، آن را تحسین کرده بودند. نیروهای آمریکایی افزون بر نجات قایق‌های گرفتار در دریا، شماری از ملوانان ایرانی را که از دست دزدان دریایی آزاد کرده‌اند.
 


شورای ملی انتقالی لیبی به ریاست مصطفی عبدالجلیل، حدود یک سال پس از سرنگونی معمر قذافی، رسما قدرت را به کنگره ملی این کشور واگذار کرد.  کنگره ملی وظیفه تشکیل دولت موقت و تدوین قانون اساسی جدید را برعهده دارد. انتخابات کنگره ملی تقریبا یک ماه پیش برگزار شد که ائتلاف نیروهای ملی به رهبری محمود جبرئیل، بیشترین کرسی ها را بدست آورد و حزب عدالت و سازندگی  وابسته به اخوان المسلمین در ردیف دوم جای گرفت.
 


روز پنج شنبه درمسابقات المیپک تکواندوی لندن، محمد باقری معتمد از ایران در مرحله نیمه نهایی ِ وزن ۶۸- کیلوگرم  برحریف برزیلیش پیروز شد و به فینال رسید. دو طرف در مسابقه ای تنگاتنگ در وقت اصلی و اضافی مساوی بودند و محمد باقری با نظر داوران به فینال راه یافت. ساعتی پیش از آن، تکواندو کارایرانی با پیروزی بر روح الله نیکپا، حریف افغانش به نیمه نهایی راه یافته بود.
 


شهروندان ترکیه  باید برای ورود به ایران ویزا بگیرند. خبرگزاری فارس می گوید معافیت شهروندان ترکیه ازدریافت ویزا به دلیل مسائل امنیتی مربوط به برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران به مدت 27 روز به تعلیق درآمده است. برپایه همین گزارش از قول مقام های  محلی، آغاز صدور ویزا درروز پنج شنبه باعث ایجاد صف های طویل در مرز بازرگان و درخاک ترکیه شد. اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد درروزهای نهم و دهم شهریور درتهران برگزار می شود.
 


روز پنج شنبه درمسابقات المیپک تکواندوی لندن، محمد باقری معتمد از ایران در مرحله یک چهارم نهایی ِ وزن ۶۸- کیلوگرم بر روح الله نیکپا از افغانستان پیروز شد و به مرحله نیمه نهایی رسید. دو طرف درپایان سه راند، چهار- چهار مساوی بودند و محمد باقری در وقت اضافی با کسب یک امتیاز حریف افغانش را شکست داد.
 


نشستی يک روزه درباره سوريه با عنوان اجلاس مشورتی روز پنج‌شنبه در تهران برگزار شد. علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران، دراين نشست، برمخالفت جمهوری اسلامی  با هر گونه مداخله خارجی در سوريه و حمايت از طرح سازمان ملل تاکيد کرد. اوهمچنين گفت که ايران معتقد است مسائل سوريه بايد بطورمسالمت آميز با گفتگوی جدی و فراگير ملی حل شود. پيام دبيرکل سازمان ملل هم دراين نشست خوانده شد.  به گزارش خبرگزاری ها، وزيران خارجه عراق، پاکستان و زيمبابوه، همراه سفيران شماری از کشورها در تهران دراين نشست شرکت کرده بودند، اما کشورهای غربی، عربستان، قطر، ترکيه و لبنان غايب بودند.
 


نشست مشورتی یک روزه در مورد سوریه روز پنج‌شنبه در تهران آغاز به کار کرد. به گزارش رسانه‌های ایران، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی، در مراسم افتتاحیه‌ی این نشست راه حل بحران سوريه را «گفت‌وگوی مخالفان با دولت» بشار اسد دانست و گفت ایران «با كشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوی هر طرفی مخالف است». خبرگزاری ایسنا گزارش داده است پيام دبيركل سازمان ملل متحد به این نشست نیز در مراسم افتتاحیه قرائت شده است. در حالی که کشورهای غربی، کوفی عنان، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و لبنان، از جمله غایبان اصلی نشست تهران بودند، خبرگزاری فارس از حضور سه وزیر خارجه در این نشست خبر داده است.
 


سه روز پس از انتشار خبر فرار نخست وزیر سوریه از این کشور، روز پنج‌شنبه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، جایگزین او را منصوب کرد. وائل الحَلقی که به عنوان نخست وزیر جدید معرفی شده پیش از این وزیر بهداشت سوریه بود. آقای الحَلقی که ۵۸ سال دارد زاده‌ی شهر درعا ست که ناآرامی‌های هفده ماهه‌ی سوریه از آنجا آغاز شد.
 


محاکمه‌ی یک روزه‌ی همسر یکی از مقام‌های حکومت چین، که به قتل یک بازرگان انگلیسی متهم است روز پنج‌شنبه برگزار شد. محاکمه‌ی خانم گو کایلای و یک متهم دیگر در شهر هـِـفـِـی، در شرق چین، برگزار شد اما هنوز حکم دادگاه اعلام نشده است. این زن متهم است که سال گذشته پس از مشاجره‌ای، نـِیل هیوود، بازرگان انگلیسی، را مسموم کرده و کشته است. بو ژیلای، همسر این زن، از مقام‌های بلندپایه‌ی حزب کمونیست چین بود که ماه مارس از مقام خود برکنار و بنابر برخی گزارش‌ها زندانی شد.
 


خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که نشست مشورتی تهران برای بحث و تبادل نظر درباره سوريه روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و در آن نمايندگان «۳۰ کشور» حضور پيدا کرده اند. اغلب کشورهای حاضر در اين نشست از آفريقا، آمريکای لاتين و آسيا هستند.خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که نشست مشورتی تهران برای بحث و تبادل نظر درباره سوريه روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و در آن نمايندگان «۳۰ کشور» حضور پيدا کرده اند. اغلب کشورهای حاضر در اين نشست از آفريقا، آمريکای لاتين و آسيا هستند. حسين عبدالهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران به خبرگزاری مهر گفته است که «کشورهای تاثيرگذار منطقه ای و بين المللی از قاره های مختلف جهان در اجلاس مشورتی سوريه در تهران شرکت کرده اند.» کشورهايی که آقای عبدالهيان از آنها نام برده است شامل «بنين، ونزوئلا، بلاروس، افغانستان تاجيکستان، نيکاراگوئه، ارمنستان، کوبا، سودان، اردن، تونس، موريتانی، اندونزی، قرقيزستان، گرجستان، ترکمنستان، سريلانکا، اکوادور، روسيه، چين، هند، عراق، الجزاير، عمان، قزاقستان، مالدیو و پاکستان» هستند. نشست مشورتی تهران در هتل آزادی تهران و با سخنرانی علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران آغاز به کار کرده است. آقای صالحی در سخنانی گفت: «اعتقاد راسخ داريم که تنها راهکار حل بحران سوريه، از طريق گفت ‌و گوی جدی و فراگير ملی مخالفانِ دارای پايگاه مردمی با دولت سوريه است که با پيش ‌زمينه برقراری آرامش و ثبات در اين کشور امکان‌پذير خواهد بود.» وی افزود: «تهران برای ميزبانی گروه‌های مخالف با دولت سوريه در جهت پيشرفت روند دموکراتيک و مطالبات سياسی مردم اين کشور همواره اعلام آمادگی کرده است.» به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزير امور خارجه ايران خواستار تمديد ماموريت ناظران بين‌المللی در سوريه شد و گفت: «ما خواستار تمديد ماموريت ناظران بين‌المللی در سوريه تا به دست آمدن آرامش و ثبات هستيم.» اين گزارش حاکی است که پيام بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، نيز در نشست مشورتی تهران خوانده شد. دبيرکل سازمان در پيام خود از حکومت بشار اسد انتقاد کرده است که در برابر طرح کوفی عنان برای حل و فصل بحران سوريه «سرسختی» نشان داده است. وی گفته است: «مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی بر اهميت پيشرفت سريع برای انتقال سياسی تاثيرگذار تاکيد کرده بود و همچنين کشورهای مختلف را به حمايت فعال در اين زمينه تشويق کرد. همچنين دولت سوريه را تشويق کرد که به اين فرآيند بپيوندد، اما دولت سوريه برای اجرای اين طرح سرسختی نشان داد.» پيشتر کشورهای لبنان و کويت اعلام کرده بودند که در نشست تهران شرکت نخواهند کرد و روسيه نيز گفته بود که تنها سفير خود را به اجلاس خواهد فرستاد. گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که اغلب نمايندگان حاضر در اين نشست، سفيران کشورهای حاضر در تهران بوده اند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نمايندگان پارلمان کويت به دولت خود هشدار داده بودند که نبايد در نشست تهران شرکت کند چرا که به گفته آنها، «دست تهران آغشته به خون مردم سوريه است». سوريه نيز حاضر نشده است تا مقام بلندپايه ای به اين نشست اعزام کند و تنها سفير خود در تهران را به محل اجلاس فرستاده است. پيشتر علی اکبر صالحی اعلام کرده بود که در اين نشست ۱۳ تا ۱۵ کشور از «پنج قاره جهان» شرکت می کنند. بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، هدف از برگزاری اين نشست، «تاکيد بر نفی خشونت به عنوان وسيله ای برای حل و فصل مناقشات و تقويت تلاش های فراگير منطقه ای و بين المللی به منظور کمک به مردم سوريه برای خروج از بحران کنونی» است. جمهوری اسلامی ايران از حاميان سرسخت رژيم بشار اسد در سوريه بوده و معتقد است که هدف «دشمنان» سوريه از کار انداختن «محور مقاومت» شامل سوريه و حزب الله لبنان است. تهران مخالفان حکومت اسد را «تروريست» معرفی کرده و کشورهای آمريکا، قطر، ترکيه و عربستان را به حمايت تسليحاتی و مالی از آنها متهم می کند. اين در حالی که جمهوری اسلامی ايران نيز بارها از سوی آمريکا متهم شده که به منظور سرکوب مخالفان بشار اسد کمک های مالی، آموزشی و تسليحاتی در اختيار حکومت سوريه قرار می دهد. طبق برخی از گزارش ها، در سرکوب های ۱۷ ماهه گذشته در سوريه از سوی دولت بشار اسد بيش از ۲۱ هزار نفر کشته شده اند.
 


در حالی که تلويزيون دولتی «نيل» مصر از درگيری‌های تازه‌ بين اسلام‌گرايان مسلح و نيروهای امنيتی اين کشور در صحرای سينا خبر داده، خبرگزاری دولتی «منا» چنين گزارشی را انکار کرده است.در حالی که تلويزيون دولتی «نيل» مصر از  درگيری‌های تازه‌ بين اسلام‌گرايان مسلح و نيروهای امنيتی اين کشور در صحرای سينا خبر داده، خبرگزاری دولتی «منا» چنين گزارشی را انکار کرده است.  به گزارش شبکه‌ دولتی «نيل»، درگيری‌های پنج‌شنبه در نزديکی يک پاسگاه پليس در شهر العريش، واقع در شمال صحرای سينا، روی داده است.  خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری «منا» گزارش داده که « يک مقام رسمی گزارش هايی را مبنی بر اينکه يک پاسگاه پليس مورد حمله قرار گرفته است، تکذيب کرد.»  خبرگزاری «منا» افزود: «مردی در خيابانی که پاسگاه پليس در آن قرار دارد دست به شليک هوايی زد.» روز يکشنبه افراد مسلح با حمله به نيروهای دولتی در صحرای سينا ۱۶ نفر از آنها را کشتند و در واکنش به آن، نیروی هوایی مصر روز چهارشنبه با انجام حملات هوايی، که طی چند دهه‌ گذشته بی‌سابقه بوده است، بيست تن از افراد مسلح را کشت.  در پی سه حمله همزمان شبه نظاميان اسلامگرا به سه پاسگاه مرزی مصر با اسرائيل، ارتش مصر با هلی کوپترهای جنگی مجهز به موشک به مواضع اين شبه نظاميان حمله برد.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفته می شود که مهاجمان مسلح از سوی اسلام گرايان افراطی در غزه حمايت می شوند که حتی حماس در مقايسه با آنان ميانه رو به نظر می رسند. گروه حماس که رابطه نزديکی با اخوان المسلين مصر دارد، اين حمله را محکوم کرده است.  مخالفان مرسی روز سه شنبه در مراسم تشيع جنازه سربازانی که در حمله روز يکشنبه جان باختند، شعارهايی بر ضد اخوان المسلمين سر دادند و حتی خواستند که به هشام قـنديل، نخست وزير مصر، حمله کنند.  در همين حال محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، در واکنش به رخدادهای اخیر در صحرای سینا، وزير اطلاعات و دو ژنرال مصری را برکنار کرده است.
 


مقام‌های کره‌ی جنوبی تایید کرده‌اند که چند پالايشگاه در اين کشور برای از سرگیری خرید نفت از ایران در حال مذاکره با تهران هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دو پالايشگاه «اويل بانک هيوندايی» و «اِس کـِـی انرژی» امروز (پنج‌شنبه) ضمن تایید این مذاکرات اعلام کردند که تا پيش از نهايی شدن توافق با ايران، نمی‌توانند جزئيات مذاکرات رابازگو کنند. سخنگویان این پالایشگاه گفتند که در مذاکرات جاری، در مورد این پیشنهاد که نفتکش‌ها یا بیمه‌ی تانکرها توسط تهران تأمین شود گفت‌وگو شده است. وزارت اقتصاد کره‌ی جنوبی اوايل تيرماه اعلام کرده بود که برای بخش زیادی از نفت ايران جايگزين يافته است.
 


یک روزنامه اسرائیلی در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: عربستان سعودی به اسرائيل پیام داده است که به جنگنده های اسرائيلی اجازه نخواهد داد تا برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران از حريم هوايی این کشور عبور کنند.یک روزنامه اسرائیلی در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: عربستان سعودی به اسرائيل پیام داده است که به جنگنده های اسرائيلی اجازه نخواهد داد تا برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران از حريم هوايی این کشور عبور کنند. روزنامه «يديعوت آخرونوت» در شماره روز پنجشنبه- نوزدهم امرداد- نوشته است که عربستان در پيام هشدار خود به اسرائيل اين را نيز گفته است در صورتی که جنگنده های اسرائيلی وارد فضای عربستان شوند، اين کشور حق خود می داند که به سيستم های دفاع هوايی متوسل شود. به نوشته اين روزنامه، پيام عربستان از سوی آمريکا به دست اسرائيل رسيده است و بلندپايگان آمريکايی که در هفته های اخير به اسرائيل رسيدند، اين هشدار عربستان را به سران اسرائيل خبر داده اند. شماری از بلندپايگان آمريکايی، از جمله لئون پانه تا وزير دفاع، جان برمن، مشاور ارشد اوباما در امور مبارزه با تروريسم، و تام دانيلون مشاور امنيت ملی در رياست جمهوری آمريکا در طول ماه ژوئيه و اوايل اوت با سفر به اسرائيل، با نخست وزير و وزير دفاع اين کشور در باره ايران گفت و گوهای مشروحی داشتند. در همين حال، منابع ديپلماتيک اسرائيلی که نام شان برده نشده است و احتمال داده می شود عواملی از دفتر نخست وزيری اسرائيل باشند، در زمينه اين «پيام عربستان» گفته اند که سخن از يک تلاش ديگر از سوی خود آمريکا برای جلوگيری از عملی شدن طرح حمله يکجانبه اسرائيل به تأسيسات هسته ای ايران است و آمريکا می خواهد اسرائيل را زير فشار بيشتری بگذارد که بداند طرح حمله احتمالی اش به ايران ممکن است با پيچيدگی های زيادتری روبرو شود. ديپلمات های يادشده اسرائيلی به يديعوت آخرونوت گفته اند: مقامات اسرائيل در اين تصور بوده اند که عربستان که خود از جنگنده های بسيار پيشرفته و سيستم های دفاع هوايی و راداری مدرن آمريکايی برخوردار است و يک قدرت نظامی هوايی در منطقه محسوب می شود، در صورتی که طرح حمله به ايران با همآهنگی با آمريکا اجراء شود، به جنگنده های اسرائيلی نيز اجازه عبور از حريم هوايی سعودی را بدهد. اين در حالی است که روزنامه نيويورک تايمز نيز روز پنجشنبه نوشته است: به نظر می رسد که در وضعيت بوجود آمده، اسرائيل مسير مستقيم حمله به ايران را انتخاب کند؛ عبور از اردن و عراق. مفسران خارجی به نيويورک تايمز گفته اند که در اين صورت، اردن خود را به «نديدن» خواهد زد – هرچند اين احتمال نيز می تواند مطرح باشد که اردن اين تعرض هوايی اسرائيل را نقض جدی پيمان صلح هجده ساله اسرائيل و اردن تلقی کند. به نوشته نيويورک تايمز، دو مسير ديگر برای رسيدن جنگنده های اسرائيلی به ايران؛ يکی عبور از فراز ترکيه و سوريه و دوم، انتخاب راه طولانی تر و غير مستقيم؛ دور زدن بر فراز دريای سرخ است. در همين حال، يديعوت آخرونوت روز پنجشنبه يادآور شده که عليرغم پشتيبانی بنيامين نتانياهو نخست وزير و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل از طرح حمله، شمار چشمگيری از بلندپايگان امنيتی اسرائيلی همچنان قاطعانه با اين اقدام مخالف بوده و تأکيد دارند که حمله در چنين ابعاد و سطحی و با پيچيدگی های متعدد و احتمال درگير کردن اسرائيل در بحران های بغرنج، تنها بايد از سوی آمريکا، و يا دستکم ضمن هماهنگی کامل با اين ابرقدرت، انجام شود. به نوشته این روزنامه اسرائیلی، مسئله لزوم عبور جنگنده های اسرائيلی از فراز کشورهای دشمن، پيش از رسيدن به حريم هوايی ايران يک امر آسان نيست؛ زيرا مخاطراتِ زودهنگام و احتمال اسير شدن خلبانان و وقوع پيچيدگی های غير منتظره را افزايش می دهد. يديعوت آخرونوت هفته گذشته نوشته بود که آمريکا حمله به ايران را يکسال و نيم ديگر و در صورت عبور ايران از «آستانه حياتی» در طرح های اتمی خود، ضروری می داند و قاطعانه با طرح حمله يکجانبه اسرائيلی مخالف است. لئون پانه تا در ديدار روز يازدهم امرداد با نخست وزير اسرائيل، به اين کشور اطمينان خاطر داد که «آمريکا نمی گذارد که ايران، هسته ای شود». در همين حال، روزنامه ديگر اسرائيل، هاآرتص، روز پنجشنبه نوزدهم امرداد نوشته است که مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمريکا در روزهای گذشته تازه ترين ارزيابی خود را در مورد ميزان پيشرفت برنامه هسته ای ايران به باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا ارائه کرده اند. بنا بر اين گزارش، تازه ترين ارزيابی نهادهای اطلاعاتی آمريکا تاکيد دارد که دسـتاوردهای ايران در برنامه اتمی اش، بسيار بيشتر از چيزی است که کارشناسان اطلاعاتی آمريکا گمان می کردند. به نوشته هاآرتص، ارزيابی جديد اطلاعاتی آمريکا به وخامت ارزيابی های نهادهای اطلاعاتی اسرائيل درباره برنامه هسته ای ايران نزديک شده است. ديپلمات های غربی و مقامات اسرائيلی، که هاآرتص نام آنها را نبرده است، گفته اند که «ارزيابی اطلاعات ملی آمريکا در زمينه نگرانی واشينگتن از اقدام يک جانبه اسرائيل در حمله به تاسيسات هسته ای ايران به باراک اوباما ارائه شده است». ارزيابی اطلاعات ملی آمريکا، NIE، مهم ترين گزارش اطلاعاتی آن کشور محسوب می شود که در اختيار رييس جمهوری آمريکا قرار می گيرد. قرار بود که اين سند اطلاعاتی چند هفته پيش، نهايی شود اما گزارش هايی در اين زمينه که ماهيت برنامه هسته ای ايران هرچه بيشتر نظامی می شود، موجب تعويق در انتشار سند شد تا «به روز» گردد. هاآرتص نوشت: حال سند نهايی NIE  شباهت چشمگيری با گزارش اسرائيل در همين زمينه دارد و تاکيد می کند که ايران پيشرفت های غير منتظره و حايز اهميتی در برنامه هسته ای خود کسب کرده است. اهود باراک وزير دفاع اسرائيل روز پنجشنبه در مصاحبه با راديوی اسرائيل تاييد کرد که ارزيابی مهم ترين نهاد اطلاعاتی آمريکا وجود ماهيت نظامی در برنامه هسته ای ايران را تاييد می کند. اهود باراک به راديوی اسرائيل افزود که کشورش در مسائل مربوط به خود «تنها به خويش تکيه می کند». آقای باراک اين را نيز گفت که «اگر من و نتانياهو حمله را ضروری بدانيم، آن را به رای گيری کابينه خواهيم گذاشت». ايران همچنان با رد نظامی بودن برنامه هسته ای خود، هشدار می دهد که به حمله کنندگان و حاميان آن واکنش سهمگين و غير قابل منتظره ای نشان خواهد داد.
 


در واکنش به گفته‌های اخیر وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی که برخی از ربوده شدگان ایرانی در سوریه را نظامی بازنشسته خوانده بود، یک نماینده‌ی ارشد مجلس این گفته‌ها را رد کرد. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری «خانه ملت» گفته است: «خبر منتسب به وزیر خارجه‌ی کشورمان صحت ندارد؛ چراکه امکان ندارد وزیر خارجه مطلبی خلاف واقع را مطرح کند». آقای بروجردی انتشار این خبر را به «رسانه‌های غربی» نسبت داده و هدف آنها را «حمایت و توجیه حرکت ضد انسانی تروریست‌ها» دانسته است. وزیر خارجه‌ی ایران روز چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «به هرحال عده‌ای از اين عزيزان از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند».
 


مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که نشست مشورتی یک روزه‌ای در مورد سوریه امروز (پنج‌شنبه) در تهران برگزار می‌شود. در حالی که رسانه‌های دولتی ایران در چند روز گذشته از سطح بالای دیپلماتیک این نشست، در سطح وزیر یا معاون وزیر خبر داده بودند، اما نمایندگان  کشورهائی که در اوضاع سوریه نقش ایفا می کنند مانند عربستان سعودی،قطر و ترکیه؛ نمایندگان کشورهای غربی؛ نمایندگان مخالفان رژیم بشار اسد، کوفی عنان نمایندۀ سازمان ملل در سوریه، و نمایندۀ لبنان در این نشست غایبند. روسیه نیز گفته است به دلیل «شتاب‌زده» برگزار شدن این نشست، ممکن است فقط  سفیرش در تهران به این نشست برود. با اینهمه،  تا بحال خبری از آغاز این نشست روی خروجی خبرگزاری های ایران نرفته است.
 


بنابر گزارش‌ها از مصر، درگیری‌های تازه‌ای بین اسلام‌گرایان مسلح و نیروهای امنیتی این کشور در صحرای سینا درگرفته است. به گزارش شبکه‌ی دولتی «نیل»، درگیری‌های امروز (پنج‌شنبه) در نزدیکی یک پاسگاه پلیس در شهر العریش، واقع در شمال صحرای سینا، روی داده است. روز یکشنبه افراد مسلح با حمله به نیروهای دولتی در صحرای سینا شانزده نفر از آنها را کشتند و در واکنش به آن، روز گذشته (چهارشنبه) در حملات هوایی، که در طول چند دهه‌ی گذشته بی‌سابقه بود، بیست تن از افراد مسلح کشته شدند.
 


در حالی که نبردهای سنگین در شهر حلب همچنان ادامه دارد، نیروهای دولتی و نیروهای مخالف بشار اسد هر دو مدعی پیروزی در این درگیری‌ها شده‌اند. تلویزیون دولتی گفته است نیروهای دولتی، منطقه‌ی صلاح‌الدین، گذرگاه جنوبی حلب، را از شورشیان بازپس گرفته‌اند اما مخالفان بشار اسد با رد این خبر، می‌گویند همچنان این محله را در اختیار دارند. مخالفان مسلح بشار اسد همچنین گفته‌اند نیروهای دولتی به رغم گلوله‌باران هوایی و زمینی، هنوز نتوانسته‌اند به داخل حلب نفوذ کنند.
 


يک مسئول بلندپايه در دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمريکا تصريح کرده است که برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخشی از سوريه که مخالفان نظام بشار اسد، رییس جمهوری اين کشور کنترل آن را در دست دارند، بعيد نيست.يک مسئول بلندپايه در دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمريکا تصريح کرده است که برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخشی از سوريه که مخالفان نظام بشار اسد، رییس جمهوری اين کشور کنترل آن را در دست دارند، بعيد نيست. برخی از منتقدان جمهوری خواه سياست‌های اوباما برای حل و فصل بحران سوريه خواستار مجوز بين المللی به منظور ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه شده بودند تا جنگنده‌های نيروی هوايی اين کشور نتوانند عملياتی در مناطقی معين به اجرا گذارند. آن‌ها همچنين خواستار مسلح سازی بيشتر معترضانی شده بودند که برای سرنگونی نظام بشار اسد تلاش می‌کنند. ايالات متحده آمريکا تا کنون ارائه سلاح به شکل مستقيم به مخالفان در سوريه را نپذيرفته است. واشينگتن ترجيح داده که بيشتر کمک‌های انسانی، تجهيزات تماس‌های مخابراتی و تجهيزات غير مرگبار در اختيار معترضان سوريه قرار دهد. به گزارش خبرگزاری رويترز، جان برمن، مشاور ارشد باراک اوباما در امور مبارزه با تروريسم، روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، گفت: «ايالات متحده همواره در حال بررسی اوضاع است تا سناريوهای احتمالی به دست آيد و بنا بر آن انواع طرح‌های اورژانسی ممکن است برای شرايط معينی مناسب باشد را مورد بررسی قرار می‌دهد.» او ادامه داد که سخن از راهکارهای زيادی در رسانه‌ها رد و بدل می‌شود و برخی از آن‌ها مورد تاييد است. او گفت: «اين راهکار‌ها را دولت آمريکا به دقت بررسی می‌کند تا پيامد‌ها و نکات مثبت و منفی آن را به دست آورد.» از برمن که در کميسيون روابط خارجی کنگره آمريکا سخن می‌گفت به طور مشخص از برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه سوال شد. او پاسخ داد: «به خاطر ندارم که ریيس جمهوری چيزی را بعيد دانسته باشد.» سخنان مشاور اوباما پس از آن مطرح می‌شود که دولت آمريکا اقدام به افزايش کمک‌های خود به معترضان سوريه کرده است. قرار است هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز شنبه هفته آینده به ترکيه برود و با مقام‌های اين کشور درباره بحران سوريه گفت‌و‌گو کند. او پيش‌تر گفته بود که خبر‌ها از در دست گرفتن مناطقی از حلب شمالی تا مرز ترکيه حکايت می‌کند. برمن خاطرنشان کرد: «چندين اقدام برای کمک به معترضان انجام داديم. کمک‌های انسانی بسياری ارائه می‌دهيم. آنچه می‌خواهيم انجام دهيم اين است که به دقت از دريافت کنندگان کمک‌ها اطمينان حاصل کنيم.» او درباره احتمال استفاده القاعده از وضعيت سوريه گفت: «هنگامی که به معترضان سوريه به طور کلی نگاه می‌کنيم می‌يابيم که اکثريت آن راه القاعده را نمی‌روند. آن‌ها شهروندان سوری هستند که برای حاکميت بر زندگی و آينده خود تلاش می‌کنند.» جدايی مدير پروتکل‌های دفتر بشار اسد ارتش آزاد سوريه- گروه مسلح مخالف نظام بشار اسد- اعلام کرد که محی الدين المسلمانيه مدير بخش پروتکل‌های کاخ رياست جمهوری سوريه از نظام بشار اسد جدا شد. به گزارش شبکه خبری العربيه، المسلمانيه هم اکنون در مکانی امن در سوريه است. پس از جدايی رياض فريد حجاب نخست وزير سوريه از نظام بشار اسد، ارتش آزاد سوريه گفته بود که در روزهای آينده شخصيت‌های بلندپايه‌ای دیگری جدايی خود را اعلام خواهند کرد. ​​از سوی ديگر، دولت اردن از ورود رياض حجاب به خاک اين کشور به همراه شماری از اعضای خانواده خود بامداد چهارشنبه خبر داد. سميح المعطايه سخنگوی دولت اردن به خبرگزاری فرانسه گفت: «نخست وزير پيشين سوريه به همراه شماری از اعضای خانواده‌اش در ساعت‌های اوليه روز چهارشنبه وارد اردن شدند.» پيش از اين سخنگوی رياض حجاب گفته بود که او در مکان امنی است و به زودی در يکی از کشورهای عربی همسايه با رسانه‌ها گفت‌و‌گو خواهد کرد. ادامه درگيری‌ها در حلب از سوی ديگر، از سحرگاه پنجشنبه، مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب، در معرض گلوله باران شدید توپخانه‌ای و هوايی ارتش دولتی سوريه قرار دارد. بنابر گزارش شبکه خبری الجزيره و خبرگزاری فرانسه، عمده اين حملات به منطقه صلاح الدين صورت می‌گيرد تا جايی که ارتش آزاد سوريه، عقب نشينی خود را از بخشی از اين منطقه مهم اعلام کرد. حلب پايتخت اقتصادی سوريه است و نيروهای دولتی و مخالفان از حدود سه هفته پيش برای کنترل آن تلاش می‌کنند. دور جديد حملات نيروهای دولتی به منطقه صلاح الدين پس از درگيری‌های سختی صورت می‌گيرد که چهارشنبه در اين منطقه روی داد. در درگيری‌های روز چهارشنبه نيروهای دولتی برای ورود به منطقه صلاح الدين تلاش کردند اما با مقاومت مخالفان روبرو شدند. در اين درگيری‌ها پنج تانک ارتش دولتی سوريه منهدم شده بود. ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داده است که حملات توپخانه‌ای و هوايی ارتش سوريه، مناطق صلاح الدين، الصاخور، سيف الدوله، الشعار، الحيدريه و مساکن هنانو را در حلب هدف قرار گرفت. بنا بر اين گزارش، تا ساعات ظهر پنجشنبه دستکم ۱۵۰ نفر در سوريه کشته شدند که اکثر آن‌ها از حلب هستند.
 


مقام های کره جنوبی می گويند که پالايشگاه های اين کشور در حال مذاکره با ايران برای از سرگيری واردات نفت از اين کشور با استفاده از نفتکش های ايرانی هستند.مقام های کره جنوبی می گويند که پالايشگاه های اين کشور در حال مذاکره با تهران برای از سرگيری واردات نفت از اين کشور با استفاده از نفتکش های ايرانی هستند. به دنبال اعمال تحريم های نفتی و بيمه کشتی های حامل نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا، کره جنوبی در ماه ژوئيه واردات نفت از ايران را متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کره جنوبی برای پوشش بيمه ای خود کاملا به اتحاديه اروپا وابسته است ولی يک سخنگوی پالايشگاه اويل بانک هيوندايی، روز پنجشنبه، گفته است: «ما نمی توانيم تا پيش از نهايی شدن توافق با ايران ... که در آن اين کشور مسئوليت بيمه تانکرها را بپذيرد جزئياتی در اين زمينه منتشر کنيم». يک سخنگوی «اس کی انرژی» ديگر پالايشگاه نفتی کره جنوبی نيز تاييد کرده که گفت و گوها با ايران در جريان است ولی وی نيز حاضر نشد تا جزئياتی درباره اين موضوع بيان کند. کره جنوبی در سال گذشته ۹.۴ درصد از نفت وارداتی خود را از ايران تامين کرد اما اين کشور در سال جاری و پس از اعمال تحريم های جديد آمريکا و اتحاديه اروپا از ميزان واردات نفت خام خود از ايران به شدت کاسته است. وزارت اقتصاد کره جنوبی اوايل تيرماه اعلام کرد که سئول برای بخش اعظم نفت ايران جايگزين يافته است. معاون وزير نفت کره جنوبی در امور بين‌الملل به خبرگزاری رويترز گفت که بخش عمده نفت وارداتی از ايران با نفت عراق، کويت، قطر و امارات و يا با خريد نقدی نفت جايگزين شده است. به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه، يکی از مقام های وزارت اقتصاد کره جنوبی گفته است که پالايشگاه های سئول در حال مذاکره با تهران برای از سر گيری واردات نفت از ايران و همچنين فراهم کردن نفتکش توسط تهران برای انتقال نفت خود به کره جنوبی يا فراهم کردن بيمه برای تانکرهای حامل نفت صادراتی خود است. اين مقام کره ای که نخواست نامش فاش شود، افزود: «هنوز برای از سرگيری واردات نفت زمانی تعيين نشده است و شرکت های نفتی نياز به زمان دارند تا جزئيات را نهايی کنند.» کره جنوبی از کشورهای نزديک به ايالات متحده آمريکاست و ۲۸ هزار و ۵۰۰ نيروی آمريکايی برای مقابله با تهديدات کره شمالی در کره جنوبی به سر می برند. ايران نيز سومين بازار تجاری کره جنوبی در خاورميانه به شمار می رود. تهران در اوايل تيرماه هشدار داد که در صورت توقف واردات نفت ايران از سوی کره جنوبی، روابط تجاری خود را با سئول کاهش خواهد داد. احمد معصومی فرد، سفير ايران در کره جنوبی، در سخنانی گفت که اين اقدام سئول «موانعی جدی» برای صادرات کره‌ جنوبی به ايران به وجود خواهد آورد.
 


روزنامه‌های کیهان، جام جم و تهران امروز از قول علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خبر داده‌اند که ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه «از بازنشستگان سپاه و ارتش» هستند.روزنامه‌های کیهان، جام جم و تهران امروز از قول علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خبر داده‌اند که ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه «از بازنشستگان سپاه و ارتش» هستند. روزنامه‌های اعتماد و مردمسالاری گزارش داده‌اند که علی‌اکبر ناطق نوری طی سخنانی در ساری از «ترویج خرافات» و «سوء مدیریت» مقام‌های دولتی انتقاد کرده است. روزنامه فرهیختگان از «اعلام رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی کنکور» خبر داده است، و روزنامه‌های اعتماد و جام جم گزارش داده‌اند با بالا گرفتن اعتراضات به حذف دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی «هیچ کس مسئولیت حذف دختران در کنکور سال ۹۱ را نمی‌پذیرد». روزنامه شرق هم خبر داده است که در یکی از شهرهای استان کرمان برگزاری «مراسم ترحیم برای افرادی که خودکشی کنند ممنوع شده است». علی‌اکبر صالحی: ربوده‌شدگان ایرانی در سوریه، بازنشستگان سپاه و ارتش هستند روزنامه‌های کیهان، جام جم و تهران امروز از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه «از بازنشستگان سپاه و ارتش» هستند. به گزارش روزنامه کیهان، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از سفر به ترکیه و در مسیر بازگشت به تهران اعلام کرد که در دیدار با احمد داووداوغلو، وزیر خارجه این کشور، «بسیار صریح و واضح در مورد وضعیت افراد ربوده شده در سوریه صحبت کردیم و اخبار منتشر شده در مورد وابستگی این افراد به سپاه را تکذیب کردیم» و «گفتیم که تعدادی از آنها از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند». این روزنامه همچنین از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است که «مدتی بود که زائرین به سوریه نمی‌رفتند، اما از زمانی که دمشق آرام شد مجدداً آغاز به اعزام زائرین کردیم» که «تعدادی از آنها از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند که آرام‌آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود». کیهان همچنین از قول وزیر خارجه ایران «درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص سرنوشت هفت عضو هلال احمر که در لیبی توسط گروه‌های انقلابی این کشور در اسارت به سر می‌برند» نوشته است که «در دو سه روز آینده آقای قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور، به طرابلس سفر خواهد کرد و این مسئله را پیگیری می‌کند». روزنامه جام جم نیز از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است که «برخی از زائران ربوده شده، بازنشسته سپاه و ارتش بودند». این روزنامه همچنین خبر داده است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل «با ابراز نگرانی از وضع اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی، همکاری سازمان ملل متحد را برای آزادی فوری این افراد خواستار شده است». روزنامه جام جم همچنین خبر داده است که «تهران، امروز پنج‌شنبه میزبان اجلاس مشورتی درباره سوریه» است و در این اجلاس «برخی وزیران خارجه کشورهای منطقه‌ای و خارج از منطقه خاورمیانه» از «حدود ۱۲ کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای ‌لاتین» حضور خواهند داشت. همزمان و به دنبال واکنش تند دولت ترکیه به هشدار حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به این کشور، روزنامه تهران امروز گزارش داده است که علی‌اکبر صالحی در جریان سفر به ترکیه گفت که «برادران ترک ما دخالتی در جنگ نداشته‌اند، ما اشتراکات زیادی با دولت ترکیه داریم و خواسته هر دوی ما بحث آزادی احزاب و انتخابات و رفع فساد حکومتی است البته اختلافاتی هم داریم ولی مسائل باید به‌ صورت طبیعی پیش برود». انتقاد ناطق نوری از «ترویج خرافات» و «سوء مدیریت» روزنامه‌های اعتماد و مردمسالاری خبر داده‌اند که علی‌اکبر ناطق نوری طی سخنانی در ساری از «ترویج خرافات» و «سوء مدیریت» مقام‌های دولتی انتقاد کرده است. روزنامه اعتماد گزارش داده است که «علی‌اکبر ناطق‌ نوری که هفت سالی است سکوت سیاسی کرده است و تنها در مراسم شب‌های قدر سخن می‌گوید بازهم به انتقاد از مدعیان دیدار با امام زمان پرداخت و آنان را انسان‌هایی حقه‌باز، دکاندار و کذاب معرفی کرد». به نوشته این روزنامه، علی‌اکبر ناطق نوری که هم اکنون ریاست دفتر بازرسی ویژه رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، طی سخنانی «در مراسم شب نوزدهم ماه رمضان ساری» با بیان این که «خود امام زمان نیز نمی‌داند که چه زمانی باید ظهور کنند» و بر اساس باورهای شیعیان «ظهور امام زمان به اذن خداوند خواهد بود» تاکید کرده است که «کسانی که ادعای ظهور آن امام را دارند دروغگو هستند». اعتماد یادآوری کرده است که این «نخستین بار نیست» که ناطق نوری نسبت به «دروغگویی‌های مدعیان دیدار با امام زمان هشدار می‌دهد» و نوشته که در سال ۸۷ نیز پس از اظهارات مقام‌های ارشد دولت و از جمله محمود احمدی‌نژاد درباره «مدیریت امام زمان» و این ادعا که برخی از اقدامات دولت با «دستور امام زمان» انجام می‌شود، علی‌اکبر ناطق نوری گفت که «چرا از امام زمان خرج می‌کنید»، و چرا «با معتقدات مردم بازی می‌کنید»، چرا که «با چنین ادعاهایی وقتی مشکلی پیش بیاید، مردم آن را از چشم امام زمان می‌بینند در حالی که مسئولیت کار خود را باید خودمان بر عهده بگیریم». این روزنامه نوشته است که چندی بعد در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، محمود احمدی‌نژاد نیز پاسخ علی‌اکبر ناطق نوری را با نسبت دادن فساد مالی به او و پسرش داد، و به رغم آن که دفتر ناطق نوری با انتشار اطلاعیه‌ای این اتهامات را رد کرد، اما خود ناطق نوری سکوت پیشه کرد تا «در روز افتتاح مجلس نهم وقتی نوبت سخن به محمود احمدی‌نژاد رسید، ناگهان از جای برخاست و‌ ترک مجلس کرد تا نشان دهد که ذره‌ای دلخوشی از احمدی‌نژاد ندارد». اعتماد نوشته است که در چند ماه اخیر به تدریج علی‌اکبر ناطق نوری سکوت سیاسی خود را شکسته و از همین رو «شاید ناطق که تا پیش از این زمان را برای بازیگری مناسب نمی‌دانست، شرایط را برای بازگشت به سپهر سیاسی کشور مناسب می‌بیند». روزنامه مردمسالاری نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از اظهارات علی‌اکبر ناطق نوری در ساری از قول وی نوشته است که «مردم نباید گول یک مشت انسان‌های کذاب و دروغگو را بخورند» و «این عده که ادعای دیدار با آن حضرت را دارند یک مشت انسان‌های دکاندار و حقه‌باز هستند». به نوشته این روزنامه، ناطق نوری با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت که «امروز در شرایطی هستیم که نظام سلطه از همه توان خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند» و «تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور تحقق رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی است». روزنامه مردمسالاری همچنین نوشته است که ناطق نوری با تاکید بر این که «بخشی از مشکلات امروز کشورمان ناشی از سوء مدیریت‌ها است» گفت که «عدم برنامه‌ریزی مناسب از سوی برخی از مدیران بر مشکلات دامن زده است». اعلام «رشته‌ها و مناطق ممنوع» برای داوطلبان غیرایرانی کنکور روزنامه فرهیختگان از «اعلام رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی کنکور» خبر داده است. این روزنامه نوشته است که در آستانه آغاز مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۱، وزارت علوم ضمن انتشار «جدول رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی» اعلام کرد که «پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود ممنوع است»، و علاوه بر این در پذیرش دانشجویان غیر ایرانی «رشته‌های ممنوع» و «شهرهای ممنوع» نیز برای اتباع غیرایرانی تعیین شده است. به گزارش روزنامه فرهیختگان، بنا بر اعلام وزارت علوم «انتخاب رشته‌های تحصیلی مانند فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته‌ای)، مهندسی هسته‌ای، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش‌ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش، پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی)، مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه‌های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلی‌کوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی، مدیریت و کمیسر دریایی» برای اتباع غیر ایرانی «ممنوع است». روزنامه فرهیختگان همچنین فهرستی از «مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی» در ۳۱ استان کشور را منتشر کرده است. در این فهرست غیر از تهران و قم اغلب استان‌های ایران برای «سکونت و تحصیل اتباع افغانستان و عراق ممنوع است»، و استان‌هایی چون آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و بسیاری از استان‌های دیگر نیز «برای سکونت و تحصیل همه اتباع غیرایرانی ممنوع است». استان‌های خراسان رضوی، بوشهر و اصفهان از جمله استان‌هایی هستند که مرکز استان شامل ممنوعیت سکونت و تحصیل اتباع غیر ایرانی نمی‌شود، اما دیگر شهرهای این استان‌ها در شمار مناطقی اعلام شده‌اند که «سکونت و تحصیل» اتباع غیر ایرانی به‌ویژه اتباع افغانستان و عراق در آنها ممنوع است. روزنامه فرهیختگان نوشته است که بنا بر اعلام سازمان سنجش «اتباع غیرایرانی پذیرفته شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی منحصراً باید واجد شرایط و ضوابط اعلام شده باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب کرده باشند» و «در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد». به نوشته این روزنامه، «ممنوعیت اسکان و اقامت» و «تحصیل» اتباع خارجی «شامل اردوگاه‌های ویژه اتباع خارجی مستقر در مناطق مرزی و همچنین اتباع بیگانه ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند و ثبت ازدواج آنان به تایید وزارت کشور رسیده است نمی‌شود». واکنش‌ها به حذف دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی روزنامه‌های اعتماد و جام جم گزارش داده‌اند که «هیچ کس مسئولیت حذف پذیرش دختران در کنکور سال جاری را نمی‌پذیرد». روزنامه اعتماد گزارش داده است که با وجود گذشت چند روز از انتشار دفترچه کنکور سراسری ۹۱ و «حذف دختران از ۷۶ رشته دانشگاهی» مسئولان وزارت علوم و مجلس «حاضر به ارائه توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه نیستند». محمدمهدی زاهدی به عنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد از «احضار معاون آموزشی وزارت علوم به مجلس در هفته آینده برای توضیح تک‌جنسیتی شدن بسیاری از رشته‌های دانشگاهی» خبر داده است، اما این روزنامه نوشته است که «وزارت علوم پیش از این از خود رفع تکلیف و اعلام کرد در این زمینه دخالتی نداشته است». این روزنامه در عین حال نوشته است که احضار معاون وزارت علوم به مجلس طی «هفته آینده» در حالی صورت می‌گیرد که «مهلت انتخاب رشته داوطلبان تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد و بسیاری از داوطلبان دختر فرصت انتخاب رشته در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار را در کنکور امسال نداشتند». روزنامه جام جم نیز گزارش داده است که «با بالا گرفتن دامنه نارضایتی‌های بسیاری از داوطلبان کنکور، خیلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسیتی برخی از رشته‌های کنکور ۹۱ بودند» اما این وزارتخانه اعلام کرده که «ما مسئول نیستیم». به نوشته این روزنامه، ابوالفضل حسنی، مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، اعلام کرده است که «شورای گسترش آموزش عالی، هیچ گونه دخالتی در درج ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد». روزنامه جام جم یادآوری کرده است که «بیش از یک سال از نامه رسمی محمود احمدی‌نژاد به وزیر علوم درباره مخالفت با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اما حالا مسئولان ۳۶ دانشگاه کشور برخلاف موضع رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که در جریان کنکور امسال، از بین دختران کنکوری دانشجو نمی‌پذیرند». این روزنامه نوشته است که احمدی‌نژاد در آن نامه رسمی با اشاره به این که «شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد» به‌ صراحت عنوان کرده بود که «ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود»، اما «حالا در دفترچه انتخاب رشته کنکور سال ۹۱، وضع به‌ گونه‌ای است که دختران کنکوری تنها به دلیل جنسیت‌شان نمی‌توانند در ۷۷ رشته مقطع کار‌شناسی به دانشگاه‌ها راه یابند». «ممنوعیت مراسم ترحیم» برای افرادی که خودکشی کنند روزنامه شرق خبر داده است که در یکی از شهرهای استان کرمان «مراسم ترحیم برای افرادی که خودکشی کنند ممنوع شده است». به نوشته این روزنامه، «شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار در استان کرمان» در جلسه‌ای با حضور حسین ابراهیمی امام جمعه و مجید اعتمادی فرماندار این شهرستان «برگزاری مراسم ترحیم را برای کسانی که خودکشی می‌کنند ممنوع اعلام کرد». این روزنامه نوشته است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار در استان کرمان همچنین دلیل چنین اقدامی «بازدارندگی از گناه بزرگ خودکشی» عنوان شد و اعضای این شورا تاکید کردند که «لازم است هماهنگی لازم در مساجد به عمل آید و برگزاری مراسم این‌چنینی را در دیگر مساجد هم ممنوع کنیم». روزنامه شرق نوشته است که یک هفته پیش از اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم برای جان‌باختگان بر اثر خودکشی نیز «یک نوجوان ۱۶ ساله در شهرستان انار خودکشی کرد که به خانواده وی اجازه دفن و برگزاری مراسم ترحیم وی در امامزاده محمدصالح این شهرستان داده نشد».
 


رییس اداره خاورميانه وزارت خارجه ایران خبر کشته شدن گروگان های ایرانی در سوریه را تکذیب کرد و گفت تماس‌ها برای اطلاع از سرنوشت زائران ربوده شده حاکی است که همه آنها سالم هستند.ریيس اداره خاورميانه وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه خبر کشته شدن گروگان های ایرانی در سوریه را تکذیب کرد و گفت که «تماس‌ها برای اطلاع از سرنوشت زائران ربوده شده حاکی است که همه آنها سالم هستند.» معتصم الاحمد، از سخنگويان مخالفان مسلح بشار اسد، پیشتر گفته بود، سه تن از ايرانيان ربوده شده توسط مخالفان، در جریان حملات نیروهای دولتی سوریه  کشته شده اند.   معتصم الاحمد به خبرگزاری رويترز گفته بود که اين افراد در جريان حملات هوايی هليکوپترهای ارتش سوريه به مناطقی در حومه دمشق و فرو ريختن يکی از خانه‌هايی که گروگان‌ها در آن نگهداری می‌شدند، جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی فردوسی پور در گفت و گو با «العالم» گفته است: «از زمان اعلام ربوده شدن زائران ايرانی در سوريه، ايران تماس‌های خود را برای آزادی آنها آغاز کرد و وزير خارجه در اين خصوص با همتايان خود در قطر، ترکيه و همچنين دبيرکل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد.» در همین حال، علاءالدين بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه در گفت و گو با سایت «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی، نظامی بودن ایرانیان ربوده شده را تکذیب کرد. این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۸ مرداد گفت که تعدادی از این ربوده‌شدگان «از بازنشستگان سپاه و ارتش» و «۴۰ نفر از آنان از بهترین عزیزان کشور» هستند. نماينده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت که «خبر منتسب به وزير خارجه کشورمان صحت ندارد، چراکه امکان ندارد وزير خارجه مطلبی خلاف واقع را مطرح کند.» وی رسانه های غربی را متهم به انتشار چنین اخباری برای حمایت و توجیه حرکت تروریست ها خواند. سخنان آقای بروجردی در حالی بیان می شود  که سخنان آقای صالحی مبنی بر نظامی بودن برخی از ربوده شدگان ایرانی، روز چهارشنبه توسط خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، متشر شد. وزیر امور خارجه ایران در این مورد گفته بود که تعدادی از این ربوده‌شدگان «از بازنشستگان سپاه و ارتش» و «۴۰ نفر از آنان از بهترین عزیزان کشور» هستند. مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه، ۴۸ ايرانی را در حومه دمشق ربودند. تلويزيون العربيه روز يکشنبه فيلمی ویدئويی منتشر کرد که ربوده شدگان در ميان افرادی از مخالفان نشسته بودند. يکی از افراد مسلح در اين فيلم ويديویی می‌گويد که افراد ربوده شده «شبيحه» (لباس شخصی)‌های ايرانی هستند که برای انجام عمليات شناسايی وارد سوريه شده‌اند. او ادعا کرده است که تحقيقات نشان داده است که شماری از اين ايرانيان از اعضای سپاه پاسداران هستند.
 


دادگاهی در روسیه، چهار عضو فرقه مسلمان «کاتاکومب» (Catacomb) را به دلیل نگهداری ده‌ها کودک و نوجوان، در سردابه‌های زیر زمینی بدون نور، گرما و تهویه مطبوع، به بدرفتاری با کودکان متهم کرد. برپایه گزارش‌ها، «فیض‌الرحمان ستاراف»، رهبر ۸۳ ساله این فرقه مسلمان، به »استبداد« متهم شده است. مقام‌های روسیه توانسته‌اند حدود ۷۰ نفر را در دخمه‌های زیرزمینی  این فرقه  پیدا کنند که ۲۷ تن از آنان، کودکان و نوجوانان بوده‌اند. برخی از این کودکان در همین سردابه‌های زیرزمینی به‌دنیا آمده‌اند و بزرگ‌ترین آنان، دختر نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که خود اینک باردار است.
 


مخالفان مسلح حکومت سوریه می‌گویند که با وجود نبردهای سنگین با ارتش سوریه، کنترل محله صلاح‌الدین را که دروازه شمالی ورود به شهر حلب به‌شمار می‌رود، همچنان در دست دارند. مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، همچنین ادعای تله‌ویزیون دولتی را رد کرده و می‌گویند نیروهای ارتش سوریه، با آن‌که چندین روز است با آتش تانک و توپخانه، و نیز با حملاتِ هوایی هلی‌کوپترها و جت‌های جنگنده به حلب یورش آورده‌اند، اما نتوانسته‌اند به داخل شهر نفوذ کنند. به‌‌گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، خیابان‌ها و خانه‌های آسیب‌دیده در محله صلاح‌الدین، نشانه نبردهای سنگین در این منطقه است.
 


رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه ایران می‌گوید تلاش‌ها برای آزادی ایرانیان ربوده‌‌شده در سوریه ادامه دارد و ربوده‌شدگان همگی سالم هستند. به‌گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی فردوسی پور، رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه ایران، به العالم، شبکه تله‌ویزیونی عرب زبان جمهوری اسلامی گفته است که تماس‌ها برای اطلاع از سرنوشت ربوده‌شدگان حاکی است که همه آن‌ها سالم هستند و هیچ نشانه‌ای از کشته‌شدن شماری از آن‌ها وجود ندارد. فردوسی پور، در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه ترکیه مبنی بر خودداری مقام‌های ایرانی از متهم کردن ترکیه، گفته است که اتهامی از سوی ایران به ترکیه، قطر و عربستان زده نشده است. تکذیب این مقام وزارت خارجه ایران، در حالی است که اوایل همین هفته، سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگويی با "سپاه‌نیوز" گفته بود که آل‌سعود، قطر و ترکیه مسوول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود.
 


یک مقام ارشد کاخ سفید می‌گوید احتمال اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه از روی میز برداشته نشده و جزو گزینه‌های احتمالی است. جان برمن، مشاور ارشد کاخ سفید در امور ضد تروریستی که روز چهارشنبه در شورای روابط خارجی آمریکا سخن می‌گفت، احتمال برقرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را رد نکرد و گفت که خود او نیز از رئیس جمهوری آمریکا نخواسته است که از هیچ گزینه‌ای علیه حکومت سوریه صرف‌نظر شود. به‌گزارش رویترز، سخنان روز چهارشنبه آقای برمن در شرایطی است که کاخ سفید این روزها بر پشتیبانی خود از مخالفان حکومت سوریه افزوده است و در حال برنامه‌ریزی برای دوران پس از بشار اسد است.
 


نیکلا سرکوزی که در دوران ریاست جمهوری او، فرانسه هدایت عملیات نیروهای ناتو در لیبی را برعهده گرفته بود، اینک خواستار مداخله جامعه جهانی در سوریه است. به‌گزارش رویترز، نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، روز چهارشنبه گفت که در همین هفته با عبدالباسط صیدا،  رهبر مخالفان سوری دیدار کرده و هر دو طرف توافق داشته‌اند که برای فشار بر حکومت بشار اسد، به دخالت خارجی نیاز است. در همین حال، برنارد هنری لوی (Bernard-Henri Levy)، فیلسوف و روشنفکر فرانسوی که پیش‌تر نیکلا سرکوزی را به دخالت در بحران لیبی، برای کمک به مخالفان سرهنگ قذافی ترغیب کرده بود، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، از سیاست‌های فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری کنونی در قبال اوضاع سوریه به‌شدت انتقاد کرده است.
 


آخرین نماینده بوکس ایران در المپیک لندن، با شکست برابر حریفی از قزاقستان، شانس رسیدن به مدال المپیک را از دست داد و از ادامه رقابت‌ها بازماند. احسان روزبهانی، بوکسور وزن ۸۱ کیلوگرم ایران، در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه، رودرروی عادل‌بیک نیازین، دارنده عنوان دوم مسابقات جهانی قرار گرفت و در پایان سه راند مبارزه، با نتیجه  ۱۰ بر ۱۳ شکست را پذیرا شد. نماینده بوکس ایران در وزن ۸۱ کیلوگرم، در صورت پیروزی در این دیدار، می‌توانست دست‌کم به مدال برنز المپیک دست یابد.
 


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، گفته است که ۱۳ تا ۱۵ کشور در نشست «مشورتی تهران» درباره بحران سوريه در روز پنجشنبه حضور خواهند داشت. در همين حال، روسيه اعلام کرده سفير اين کشور در ايران در نشست تهران شرکت می کند.علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، گفته است که ۱۳ تا ۱۵ کشور در نشست «مشورتی تهران» درباره بحران سوريه در روز پنجشنبه حضور خواهند داشت. در همين حال، روسيه اعلام کرده سفير اين کشور در ايران در  نشست تهران شرکت می کند. به گزارش واحد مرکزی خبر؛ علی اکبر صالحی که پس از جلسه هيات دولت صحبت  می کرد، گفته است که « موضع ايران در قبال سوريه نفی خشونت به منظور توقف آن و برقراری گفت وگوی ملی است.» وزير امور خارجه ايران گفته است:« بايد وضع سوريه را به گونه ای مديريت کنيم که آثار خشونت و افراط گرايی متوقف شود و گسترش نيابد زيرا در غير اينصورت زمينه های بحران در منطقه فراهم می شود و آثار سلبی آن همه کشورها را در بر می گيرد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است اين نشست در سطح وزيران امور خارجه برگزار شود از زمانی که خبر برگزاری «نشست مشورتی تهران» در خصوص بحران سوريه  منتشر شده است، تا کنون مقام های ايرانی نام کشورهای و مقام های شرکت کننده در اين نشست را مشخص نکرده اند. اين در حالی است که خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از ماريا زاخارووا، معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسيه، گفته است که سفير روسيه در ايران در نشست مشورتی تهران شرکت می کند. طبق اين گزارش ماريا زاخارووا گفته است: «اگر اين نشست برگزار شود سفير روسيه در ايران در آن شرکت خواهد کرد و سياست مسکو در قبال مساله سوريه مبنی بر توقف فوری خونريزی ها و پايان رنج و آلام مردم اين کشور را مورد تاکيد قرار خواهد داد.» حسين  امير عبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه، گفته بود، کشورهايی که «موضع اصولی و واقع بينانه» در قبال بحران سوريه دارند به نشست تهران دعوت شده اند. ايران يکی از حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جريان نا آرامی های ۱۷ در سوريه بوده است. جمهوری اسلامی کشور های غربی و عرب منطقه را متهم می کند برای تقويت موقعيت اسرائيل در منطقه از گروه های افراطی در سوريه  حمايت می کنند. در همين زمينه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، در هفته جاری در ديدار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه، بر ضرورت حفاظت از همپيمانی با نظام اين کشور تاکيد کرده بود. خبرگزاری دولتی سوريه به نقل از جليلی گزارش داد که گفته است: «ايران اجازه نخواهد داد محور مقاومت که سوريه يکی از بخش‌های اصلی آن است شکسته شود.» نبرد حلب در همين حال در پايان روز چهارشنبه  نيروهای دولتی و مخالفان  گزارش های متناقضی از درگيری ها در شهر حلب، پایتخت تجاری سوريه، ارائه کرده اند. به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش سوريه عمليات زمينی خود را عليه مخالفان مسلح در شهر حلب آغاز کرده است. مخالفان حکومت بشار اسد سه هفته پيش بخش هايی از اين شهر را به تصرف خود در آوردند. تلويزيون دولتی سوريه و همچنين خبرگزاری دولتی اين کشور، از صبح چهارشنبه خبرهايی از پيروزی‌های نيروهای ارتش سوريه در حلب منتشر کردند. بنا بر اين گزارش‌ها، نيروهای دولتی موفق شدند کنترل کامل منطقه صلاح الدين را باز پس گيرند، و ضمن کشتن شماری از «تروريست‌ها»، تعدادی از اتباع خارجی مسلح را در اين منطقه دستگير کنند. اين در حالي است که مخالفان مسلح حکومت بشار اسد ضمن رد ادعا های رسانه های دولتی مي گويند، در شهر حلب همچنان در حال مقاومت هستند و هنوز بخش هايی از اين شهر را در اختيار دارند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته