هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۱۰, جمعه

Latest News from Iran Green Voice for 08/31/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود که منتشر کرده، نوشته است که مجتمع پارچین در شرق تهران به قدری "پاکسازی" شده است که بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسان آژانس را با مشکل مواجه می کند.

در این گزارش همچنان گفته شده که سال جاری میلادی دستاوردی چندان برای حل موضوع هسته ای ایران برای آژانس در پی نداشته و اختلافات همچنان پابرجاست.

بنا بر این گزارش ایران تعداد سانتریفوژهای خود را در تاسیسات هسته ای فردو از ماه مه دو برابر کرده است و تعداد آنها در این تاسیسات از ۱,۰۶۴ به ۲,۱۴۰ رسیده است. اما به گفته آژانس سانتریفوژهای جدید هنوز آغاز به کار نکرده اند.

به گزارش بی بی سی، همچنین در این گزارش آمده است که ایران میزان اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را از سال ۲۰۱۰ به ۱۸۹ کیلوگرم رسانده که این رقم در ماه مه ۱۴۵ کیلوگرم بوده است.

پیش از صدور این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که گروه ویژه ای برای بررسی بیشتر برنامه هسته ای ایران تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار است این گروه متشکل از عده ای از کارشناسان تسلیحات اتمی بر روی اجرای توافق‌نامه‌های آژانس با ایران تمرکز کند.

پیشتر علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل چنین گروهی را تکذیب کرده بود.


 


برخی رسانه های جمهوری اسلامی ایران از جمله رادیو و تلویزیون سخنان رئیس جمهوری مصر در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران را تغییر داده اند.

 

سایت بازتاب که متعلق به جریان موسوم به اصولگرایان در ایران است در گزارشی می نویسد که مترجم در ابتدای سخن محمد مرسی در باره سوریه با جایگزین کردن کشور بحرین بجای سوریه سخنان وی را تغییر داد در حالیکه مرسی صحبتی درباره بحرین نکرده بود. الجزیره هم گزارش داد که هیات و نمایندگان سوریه هنگام صحبتهای مرسی اجلاس را ترک کردند.

در همین باره با یکی از خبرنگاران صدا و سیما گفتگویی انجام داده ام که ایشان مایل به انتشار صدای خود نیست و در عین حال می گوید راستش من خودم هم از ترجمه رادیویی شنیده ام که در آن آقای مرسی سخنانی علیه آقای بشار اشد نگفته اند ولی من شغلم اطلاع رسانی است و اگر خودم بشنوم که آقای مرسی چه گفته اند حتما واقعیت را اطلاع رسانی می کنم اما در این مورد من از رادیو اخبار را پیگیری کردم و واقعا اطلاعی ندارم.

شاید به همین دلیل که مترجم سخنان آقای مرسی را تغییر داده است بسیاری از ایرانیان در داخل کشور که از طریق تلویزیون و رادیوی جمهوری اسلامی اخبار را پیگیری می کردند اصلا متوجه مواضع انتقادی رییس جمهور مصر علیه سوریه نشده اند. 

وقتی به عنوان خبرنگار با حجت السلام شجونی در این مورد گفتگویی تلفنی انجام داده ام ایشان هم گفت که اصلا متوجه سخنان آقای مرسی علیه بشار اسد و رژیم سوریه نشده است. وی در مواجهه با اینکه دلیل متوجه نشدن مواضع مرسی علیه بشار اسد این است که صدا و سیما این بخش از سخنان رییس جمهور مصر را تغییر داده است تعجب می کند و می گوید: عجب پس بهتر است فعلا کبریت را روشن نکنیم و اجازه دهیم بزرگان در این مورد حرف بزنند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اما در گفت و گو با مسیح علی نژاد می گوید آقای مرسی به هیچ وجه علیه بشار اسد حرفی نزده بلکه از رژیم سوریه دفاع کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که نخست وزیر و هیات سوریه ای به دلیل شنیدن مواضع آقای مورسی علیه رژیم سوریه، نشست را ترک کرده اند می گوید: چنین چیزی دروغ است، من خودم صحبت های آقای مورسی را شنیده ام، رییس جمهور حتی یک کلمه هم علیه رژیم سوریه حرف نزد بلکه 
اینها همه دروغ پردازی های رسانه های وابسته به آمریکایی هاست.

این در حالی است که سایت بازتاب ، عصر ایران و برخی دیگر از رسانه های نزدیک به اصولگرایان نیز در مورد اظهارات رییس جمهور مصر علیه رژیم سوریه و ترک جلسه توسط هیات سوریه نیز نکاتی را نوشته اند.

آقای ترقی ادعا می کند: ممکن است نخست وزیر سوریه به خاطر رفتن به دستشویی جلسه را ترک کرده باشد نه به خاطر اعتراض به سخنان آقای مرسی از بشار اسد دفاع کرده و دخالت های خارجی را هم محکوم کرد.

 


 


 

ندای سبز آزادی ـ رضا ماندگار: شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در ایران، درحالی برگزار می‌شود که کشور در معرض سنگین ترین تحریم هاست. صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی تلاش می کنند این اجلاس را به سود خود مصادره کنند و از بحران مشروعیت و انزوای تجمیل شده، بکاهند. اما آنان چقدر توفیق داشته اند؟ سخنرانی تند محمد مرسی علیه دمشق اسد و انتقادهای صریح دبیرکل سازمان ملل متحد از اظهارات ماجراجویانه و مخاصمه آلود رهبران جمهوری اسلامی و نیز اعتراض تلویحی به حمایت ایران از رژیم سرکوبگر اسد و همچنین وضع حقوق بشر در ایران، آن هم با استفاده از امکانی که تهران فراهم کرده و با کمک تریبون های تبلیغی جمهوری اسلامی، رخدادهای کوچکی نبوده است.

در چنین وضعی، عصر دیروز (پنج شنبه) درحالی  معدودی از سران خودکامه حاضر در اجلاس به ملاقات ایت الله خامنه ای رفتند که محمد مرسی، رییس جمهور برآمده از انتخابات آزاد اخیر در مصر، بدون دیدار با رأس هرم قدرت در جمهوری اسلامی، تهران را به مقصد قاهره ترک کرد.

 

دیکتاتور موگابه در کنار رهبر جمهوری اسلامی

رابرت موگابه، دیکتاتور زیمباوه به قدر لازم در جهان شهره شده است. حتی رسانه های رسمی جمهوری اسلامی هم تا قبل از اجلاس سران، از وی با عنوان «دیکتاتور» یاد می شد. سیاست های انقلابی دیروز و خودکامه ی امروز در سرکوب مخالفانش مشهور است. وی رهبری زیمباوه را از آغاز استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۸۰ تاکنون بر عهده داشته است. بسیاری از کشورها وی را به «تبعیض نژادی» و نفرت‌پراکنی نسبت به اقلیت سفیدپوست ساکن در زیمباوه  متهم، و تحریم هایی را متوجه این کشور کرده اند. زیمباوه در رتبه 120 آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد. اکثریت مردم زیمباوه هم اکنون در فقر مطلق (درآمد روزانه کمتر از یک دلار) قرار دارند؛ با وجود این، موگابه و کودتاچیان همراه وی قسمت اعظم کمکهای بین المللی و درآمدهای محدود کشور را صرف تجمل و تفریح و خوشگذرانی خود و نزدیکانشان و نیز امور امنیتی و نظامی می کنند.

حکومت زیمباوه نیز همانند دولت کره شمالی در انزوای بین المللی بسر می برد و جز جمهوری اسلامی و سوریه ی اسد و کوبا و ونزوئلا و بلاروس با کشورهای دیگری ، رابطه ی تجاری و اقتصادی و سیاسی ویژه ای ندارد .

موگابه و احمدی نژاد تنها دو نفری بودند که در اجلاس جهانی غذا در سال 2008 به میزبانی رم و سازمان ملل متحد، برای شام توسط برلوسکونی دعوت نشدند.

حالا، رئیس جمهور اقتدارگرای زیمبابوه به ملاقات آیت الله خامنه ای رفته و ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد را «خبر بسیار خوبی» دانسته است.

موگابه كه عصر پنجشنبه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت، سخنرانی وی را در جلسه افتتاحیه «عالی، آموزنده دارای نكات فلسفی عمیق و تحرك آفرین» خواند.

دیکتاتور زیمبابوه، با انتقاد شدید از «دروغ های بزرگ غربی ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسی»، عملكرد غرب در سوریه را نشان دهنده نقشه چینی آنها برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی كرده و افزوده است: «بسیار مضحك است كه غربی ها، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می كنند.»

رهبر جمهوری اسلامی هم پس از شنیدن سخنان موگابه، انقلابی دیروز و دیکتاتور امروز، گفته است: «حدود ۲۵ سال قبل كه در اجلاس عدم تعهد در هراره شركت كرده بودم شما با همین روحیه انقلابی، تأكید كردید بقیه اعضای جنبش عدم تعهد فقط حرف می زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است كه عمل می كند و اكنون فرصتی است تا با همكاری یكدیگر، همه اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت كنیم.»

 

دیدار آیت الله خامنه ای با حاکم خودکامه ترکمنستان

از میان معدود سران و رهبرانی که در اجلاس سران شرکت کرده بودند، رییس جمهور خودکامه و اقتدارگرای ترکمنستان،  یکی از ملاقات کنندگان با رهبر جمهوری اسلامی بود. قربان قلی بردی محمداف که پا جای پای سلف خودکامه ی ترکمنستان گذاشته، مثل او دچار کیش شخصیت است. تا آنجا که چندی پیش و در پی افزایش روزافزون كیش شخصیت پرستی در تركمنستان یك خربزه و یك هندوانه به افتخار نام رییس جمهور این كشور آسیای مركزی نامگذاری شدند.

ترکمنستان در رتبه 177 از جهت آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد و تنها از کره شمالی و اریتره وضعی بهتر دارد و کنار ایران و سوریه قرار گرفته است.

قربان قلی بردی محمداف علاوه بر عنوان رییس جمهور، رهبر حكومت و ژنرال ارتش است.  

حالا رهبر معظم انقلاب اسلامی مفتخر شده که رئیس جمهور اقتدارگرای ترکمنستان، به ملاقات وی رفته است.
آیت الله خامنه ای از «پیشرفتهای ترکمنستان» گفته و بردی محمداف از «تلاش خود»برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات با تهران.

 

رییس جمهور اقتدارگرای تاجیکستان فقیر در کنار رهبر جمهوری اسلامی

 امام‌علی رحمانف، رییس جمهور اقتدارگرای تاجیکستان ازجمله معدود سرانی بود که به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت. رحمانف که چند سالی است نام خود را به «رحمان» تغییر داده، فرد نخست کشوری است که کشورش در فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز در رتبه 122 از نظر آزادی مطبوعات در جهان قرار دارد. او از 1371 رییس جمهور تاجیکستان است. در رفراندومی که 9 سال پیش برگزار شد، رحمانف با اصلاح قانون اساسی که مدعی شد 93 درصد تاجیک ها به آن رای داده اند، اجازه یافت که بار دیگر رییس جمهور شود. دولت مدعی شرکت 96 درصد مردم شد. در میان ده ها اصلاحیه بر قانون اساسی، این امکان (تمدید رییس جمهوری رحمانف) نیز گنجانده و مصوب شد.

حالا امامعلی رحمان نیز به ملاقات رهبر جمهوری اسلامی رفته؛ رئیس جمهور تاجیكستان به آیت الله خامنه ای گفته: «سخنرانی جنابعالی در افتتاحیه اجلاس مهم سران، زمینه ساز پویایی و تأثیرگذاری این جنبش خواهد شد.»
 رحمان که ازجمله حامیان جمهوری اسلامی در موضوع انرژی اتمی است با اشاره به آنچه «تلاشهای بیگانگان برای ایجاد ناامنی و عقب نگه داشتن كشورهای منطقه» خوانده، افزوده: «با كمك یكدیگر در مقابل این طرحها می ایستیم.»

قابل اشاره است که تاجیکستان ازجمله فقیرترین کشورهای منطقه و جمهوری های استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود.

آیا این دیدارها (دیدار موگابه ی زیمباوه و روسای جمهور ترکمنستان و تاجیکستان می تواند به آیت الله خامنه ای کمک کند که جمهوری اسلامی را از انزوا و تحریم های گسترده جهانی، خارج سازد؟


 


 علی مصلحی عضو در بند کمپین انتخاباتی مهدی کروبی پس از دو ماه، صبح امروز آزاد شد.

به گزارش خبرنگار سحام، آقای مصلحی با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیونی بطور موقت از زندان کاشان آزاد شده است.

وی  روز چهارشنبه چهاردهم تیر ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

مصلحی از جمله فعالینی بود که همواره علی رغم فشارهای نهادهای امنیتی تحلیل هایش را در سایت های جنبش سبز منتشر می کرد.

 


 


ندای سبز آزادی:«کانون مهر کرمانشاه» در نامه ای سرگشاده  به مرجع قضایی و امنیتی استان آذربایجان شرقی خواستار آزادی امدادگران داوطلب کمپ سرند شد.

به گزارش ندای سبز آزادی این تشکل غیر دولتی  با اشاره به زلزله آذربایجان خاطرنشان کرده که  «کانون مهر کرمانشاه» نیز همگام و همراه با اقشار مردم و گروه ها و نهادهای دولتی و مردمی و هنرمندان و ورزشکاران، اقدام به ارسال کمک و نیروی انسانی معتمد ومتعهد به مناطق زلزله زده کرد تا در کنار سایر امدادگران داوطلب به فعالیت بپردازند.

در ادامه این نامه آمده است:فرایند امداد و یاری رسانی به مردم زلزله زده در کمپ روستای سرند به شکلی بسیارموثر و شبانه روزی توسط عزیزان داوطلب دنبال می شد، به نحوی که میان مردم شریف منطقه با امدادگران رابطه ای بسیار گرم و صمیمانه شکل گرفته بود و مردم حضور آنها را همچون مرهمی بر زخم های ایجاد شده از تیغ قهر طبیعت بر تن رنجور و داغدیده شان می دانستند.

این نامه با اشاره به دستگیری  شبانه  امدادگران و پلمپ کمپ سرند خواستار آزادی  هرچه سریع تر بازداشت شدگان این کمپ شده است.

در پایان این نامه تصریح شده است:انتظار می رود که متولیان امر با اتخاذ تصمیماتی بخردانه و به موقع با آزادی امدادرسانان کمپ سرند شرایطی را فراهم آورند که موجبات دلگرمی و تشویق نیروهای مردمی و داوطلب برای کمک، در صورت بروز وقایعی ناگوار از این دست باشد.

ادامه بازداشت حمید رضا مسببیان

حمیدرضا مسیبیان از فعالان مدنی بازداشت شده در کمپ سرند مناطق زلزله زده ایران همچنان در بازداشتگاه اطلاعات تبریز است.

بنا به گزارش های رسیده ، این فعال مدنی و پژوهشگر تاریخ، که ده روز قبل به همراه ۱۳۰ فعال مدنی دیگر در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی بازداشت شد، در تماس کوتاهی با یکی از نزدیکان خود گفته است که همچنان در بازداشتگاه اطلاعات تبریز است.

مقام های امنیتی و سیاسی در ایران اتهام فعالان مدنی را توزیع مواد غذایی فاسد و همکاری با رسانه های خارجی عنوان کرده اند. این در حالی است که این گروه داوطلب علاوه بر توزیع مواد مورد نیاز زلزله زدگان، نسبت به احداث امکانات بهداشتی موقت در این مناطق نیز اقدام های قابل توجهی را انجام داده اند.

حمید رضا مسیبیان، دانش آموخته مهندسی عمران و پژوهشگر تاریخ است که پیش از این هم در سال ۱۳۸۹ بازداشت شده بود. از این فعال مدنی و پژوهشگر تا به حال کتاب هایی با موضوع نهضت ملی ایران و ملی شدن صنعت نفت ایران منتشر شده است. مسیبیان به تازگی پژوهش خود در باره مناطق جدا شده از ایران را نیز روانه بازار کتاب کرده است.

 


 


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه امروز در اجلاس عدم تعهد دست رهبری را بوسید.

به گزارش مهر صالحی در هنگام ورود رهبری به محل برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد بر دستان رهبری بوسه زد.

همچنین به گزارش سایت جماران علی اکبر صالحی و آخوندزاده معاون وی دست رهبری را بوسیدند و سپس در کنار سایر مسئولان عالیرتبه نظام همراه با وی به سمت محل اجلاس رفتند.

 پیش آغاز سخنان رهبری، علی اکبر هاشمی رفسنجانی با بان کی مون خوش و بش کرده و در کنار یکدیگر نشستند. مرسی بیش از یک دقیقه نیز با هاشمی شاهرودی گفت و گو کرد.

رئیس جمهوری مصر در بخشی از اظهارات خود در  از نظام حاکم بر سوریه انتقاد کرد و پس از پایان سخنرانی اش مجری گری مراسم را بر عهده گرفت و به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و ناصر عبدالعزیز رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوبت سخنرانی پیش از محمود احمدی نژاد داد. این درحالی است که به روال اجلاس های قبل مرسی باید بلافاصله بعد از سخنان خود صندلی رئیس اجلاس را در اختیار رئیس اجلاس یعنی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان قرار داد و  احمدی نژاد در حالی سخنرانی کرد که هنوز بر صندلی ریاست شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد تکیه نزده بود.

براساس این گزارش همچنین  ترجمه ای که از صدا و سیما به صورت مستقیم پخش می شد با ترجمه ای که برای خبرنگاران در سالن همایش ها پخش می شد متفاوت بود.

 


 


آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود که منتشر کرده، نوشته است که مجتمع پارچین در شرق تهران به قدری "پاکسازی" شده است که بررسی و ارزیابی دقیق کارشناسان آژانس را با مشکل مواجه می کند.

در این گزارش همچنان گفته شده که سال جاری میلادی دستاوردی چندان برای حل موضوع هسته ای ایران برای آژانس در پی نداشته و اختلافات همچنان پابرجاست.

بنا بر این گزارش ایران تعداد سانتریفوژهای خود را در تاسیسات هسته ای فردو از ماه مه دو برابر کرده است و تعداد آنها در این تاسیسات از ۱,۰۶۴ به ۲,۱۴۰ رسیده است. اما به گفته آژانس سانتریفوژهای جدید هنوز آغاز به کار نکرده اند.

همچنین در این گزارش آمده است که ایران میزان اورانیوم غنی شده با غلظت بالا را از سال ۲۰۱۰ به ۱۸۹ کیلوگرم رسانده که این رقم در ماه مه ۱۴۵ کیلوگرم بوده است.

به گزارش بی بی سی فارسی پیش از صدور این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که گروه ویژه ای برای بررسی بیشتر برنامه هسته ای ایران تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار است این گروه متشکل از عده ای از کارشناسان تسلیحات اتمی بر روی اجرای توافق‌نامه‌های آژانس با ایران تمرکز کند.

پیشتر علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکیل چنین گروهی را تکذیب کرده بود.
'اختلافات برجامانده'

ایران می‌گوید که پارچین منطقه‌ای نظامی است و بازرسی از آن در چارچوب توافق‌های دوجانبه با آژانس نیست

این گزارش در پی جلسه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که هفته گذشته در وین برگزار شد، منتشر شده است.

در پایان تازه ترین دور مذاکرات ایران و آژانس هرمان ناکارتس، رئیس هیات مذاکره‌کننده با ایران به خبرنگاران گفت: "اختلافات اساسی همچنان پابرجاست که مانع رسیدن به توافق شده است."

فراهم شدن امکان دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مجتمع پارچین از محورهای اصلی مذاکرات هفته گذشته اعلام شده بود.

دیپلمات‌های غربی هفته گذشته گفته بودند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد پاکسازی مجتمع نظامی پارچین در ایران، مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

ظن آن می‌رود که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده باشد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد ماه امسال اعلام کرد که این آژانس گزارش‌ها و تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.

 

 

"


 


دنیس جت

پنج سال پیش، در رسانه ها شایع شد که آمریکا می خواهد براي متوقف کردن برنامه هاي اتمي ایران، این کشور را بمباران کند. با وجود فراگیر شدن این خبر، کاملا مشخص بود که چنین اتفاقي نخواهد افتاد. زمان تغییر کرد. حالا دیگر حمله به ایران قریب الوقوع نیست اما اجتناب ناپذیر است. و اگراز عراق خوشتان آمده بود، عاشق ایران مي شوید.

جنگ با ایران، بسیار بدتر خواهد بود. بعنوان شروع باید بگویم که ایران چهار برابر عراق وسعت دارد و جمعیت آن سه برابر این کشور است، پس این یک چالش کوچک نیست. عراق برنامه اتمي نداشت اما ایران یک برنامه توسعه یافته اتمي دارد که ادعا دارد صلح آمیز است و 14 تاسیسات اتمي از این برنامه پشتیباني مي کنند. برخي از این تاسیسات را نمي شود براحتي پیدا و به آن حمله کرد و بخوبي از آن محافظت مي شود. پس حمله هوایي براي از بین بردن این تاسیسات آسان نیست و حمله زمیني، حتي براي جنگ طلب ترین افراد نیز غیر قابل تصور است.

مشکل بعدي، واکنش ایران به حمله آمریکاست. دولت بوش با مطرح کردن نقض قطعنامه هاي سازمان ملل توسط عراق، حمله به این کشور را توجیح کرد. زماني که سازمان ملل استفاده از زور را اجازه نداد، آنوقت آمریکا به آن اعتنایي نکرد و مشروعیت را از اقدامي که مرتکب شده بود، زدود. آمریکا در هر صورت به کار خود ادامه داد و 48 کشور را با خود همراه کرد. این یک ائتلاف اجباري بود که بر اساس یک تصمیم مشترک ایجاد شده بود، اما اهمیتي هم براي اینکه مقبولیت بین المللي کسب کند، قائل نبود.

اگر ما به ایران حمله هیچ کشوري بجز اسرائیل با ما همراه نخواهد شد. چندین گروه خودمختار سني ما را تشویق مي کنند که به ایران شیعه حمله کنیم اما در هیچ اقدامي مشارکت نخواهند کرد. هیچ کشوري حاضري نیست که ایراني ها را بکشد و بخواهد که سربازانش بدست ایراني ها کشته شوند.

درحالي که این حمله در سرتاسر جهان محکوم مي شود، در ایران شرایط بدتر خواهد بود. حمله به عراق منجر به سقوط صدام حسین شد، اما حمله به ایران به قدرت حکومت مي افزاید. طرفداران جنگ مي گویند که به محض حمله به این کشور، مردم حکومت را سرنگون خواهند کرد. اما درست مثل زمان حملات یازده سپتامبر و دولت بوش، این حمله رهبران ایران را تقویت خواهد کرد.

در آن زمان است که ایران هیچ دلیلي براي پنهان کرد قصد خود از تولید سلاح اتمي نخواهد داشت. حمله هوایي این برنامه را در بهترین حالت به مدت دوسال به تعویق مي اندازد. پس بعد از چند حمله هوایي، رژه پیروزي در کار نخواهد بود. ما در وضعیت نیمه جنگي باقي مي مانیم.

ایران هم در صورت بمباران شدن، واکنش نشان مي دهد. حداقل اش این است که شرایط را در وضعیت هاي جغرافیایي مهم مثل تنگه هرمز که بخش اعظم نفت جهان از آن مي گذرد را دچار بحران مي کند.

عواقب غیر منتظره اي هم وجود دارد. تصور کنید فرداي بمباران ایران، نیروهایي اطلاعاتي گزارش بدهند که نظامیان پاکستان که از حمله آمریکا به چهارمین کشور مسلمان جهان خشمگین بودند، بخشي از سلاح هاي اتمي خود را گم کرده اند که ممکن است در راه ایران باشد.

آیا این براي میزبانان بن لادن و طراحان حملات بمبئي، کار غیر ممکني است؟ مقاله اخیر نیویورک تایمز در مورد احتمالات واقعي افتادن سلاح هاي اتمي به دست تندرو هاي اسلامي، است.

اما چرا وقتي همه مي دانیم که جنگ راه حل بدي است از آن دوري نمي کنیم؟ پاسخ سیاست داخلي است. اگر میت رامني در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود، از قبل و در جریان نشست جمهوریخواهان در آیوا مشخص کرده است که اسرائیل سیاست وي را در خاورمیانه تعیین خواهد کرد. و او درست مثل جورج بوش براي پرت کردن حواس مردم از شکست سیاست هاي اقتصادي، به این جنگ نیاز دارد.

اگر پرزیدنت باراک اوباما پیروز شود، یک امید براي تغییر نتیجه باقي مي ماند. عنوان مقاله اخیر نیویورک تایمز، "چطور آمریکا مي تواند رژه اسرائیل به سمت جنگ را کند کند" بود. نویسنده این مقاله دنیس راس بود. او از زمان جیمي کارتر در همه دولت ها کار کرده است به غیر از دولت جورج بوش و به گفته بسیاري وي همیشه حامي اسرائیل است. برنامه او براي به تعویق انداختن جنگ شامل پوشش سیاسي حمله اسرائیل، حمات سیاسي زماني که جنگ اتفاق مي افتد و در اختیار قرار دادن اسلحه براي اینکه اتفاق بیافتد.

اسرائیل با استفاده از بمب هاي سنگرشکن و توانایي سوخت گیري در هوا که آمریکا در اختیار اسرائیل مي گذارد، این کشور قادر است جنگ را آغاز کند اما نمي تواند آن را تمام کند. در هر صورت آمریکا براي حمایت از منافع اش و اسرائیل درگیر این مناقشه خواهد شد.

بنیامین نانتیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مي داند که دوست قدیمي اش میت رامني، شانس زیادي براي وارد شدن به کاخ سفید را ندارد. و مي داند که اوباما به محض اینکه بار دیگر انتخاب شود اهرم هاي فشار وي، کم مي شود. به همین دلیل تردیدي وجود ندارد که از همین حالا، درست در میانه رقابت انتخاباتي فهرست درخواست هایش را تسلیم مقامات آمریکایي کرده است که آنان نیز براي دور جستن از بحران وعده هایي داده اند. مقاله آقاي راس فقط براي آماده سازي افکار عمومي در زمان عمل کردن به این وعده ها نوشته شده است.

فکر دوري جستن از جنگ، قشنگ است اما بعید است بشود براي اجراي قدمي برداشت. آمریکا مي توانست با باز کردن سفارت خود در تهران، بجاي وارد شدن به حملات دوطرفه رسانه اي، با ایران وارد یک رابطه دیپلماتیک واقعي شود. آمریکا باید متوجه شود که تغییر حکومت تنها از داخل ایران ممکن است و نه از طریق شاخ و شانه کشیدن از بیرون مرزها.

براي اسرائیل هم درصورتي که پیمان صلح با فلسطین امضا شود، هیچ بهانه اي براي تهدید هایي که از سوي ایران مي شود، پذیرفته نیست. پیش نویس پیمان صلح از دوره کلینتون روي میز است. اما آقاي ناتنیاهو، مناخم بگین نیست که با کمک جیمي کارتر با مصر به توافق رسید. آقاي ناتنیاهو ترجیح مي دهد بر سر قدرت بماند تا با صلح خود را به خطر بیاندازد حتي اگر وارد جنگي شود در آن پیروز آن نباشد؛ جنگي که آمریکا نمي تواند از آن دور بماند.

هافینگتون پست، ۲۶ اوت


 


ندای سبز آزادی ـ کاوه مشرقی: از قبل از اجلاس سران عدم تعهد نیز قابل پیش بینی بود که موضوع سوریه‌ی اسد، و سرکوب های خونینی که از سوی اقتدارگرایان دمشق متوجه معترضان سوری شده، یکی از محورهای اصلی نشست باشد. اما آنچه به وقوع پیوست، به خصوص در مثلث تهران، قاهره و دمشق، چه مضمونی داشت؟

در زیر مهم‌ترین واکنش های مقام‌های ارشد مثلث مزبور، مورد بررسی قرار گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی؛ عبور از کنار سرکوب‌های اسد

رهبر جمهوری اسلامي در سخنان خود، ترجیح داد هیچ اشاره ای به سوریه نکند و در نقطه مقابل، چنان که قابل حدس بود، از حق شهروندان در فلسطین اشغالی سخن بگوید.

آیت الله خامنه ای البته ترجیح داد به «اتاق فرمان جهان» بپردازد و این که اتاق مزبور «نبايد با ديكتاتورى چند كشور غربى اداره شود.» او از «مشاركت دموكراتيك جهانى» در عرصه‌ى «مديريت بين‌المللى» سخن گفت بی آن که از مشارکت شهروندان خود در روندهای دموکراتیک چیزی بگوید.

وی «چند كشور زورگو و سلطه‌طلب» را مورد مواخذه قرار داد و از ساختار و سازوکار «غيرمنطقى، ناعادلانه و كاملاً غيردموكراتيك» سازمان ملل گفت اما هیچ اشاره ای به اوضاع در ایران و سوریه نکرد. وی وضع مورد نقد در سازمان ملل را «ديكتاتورىِ آشكار و وضعيت كهنه و منسوخ و تاريخ مصرف گذشته» توصیف کرد.

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «آمريكا و همدستانش توانسته‌اند زورگوئيهاى خود را در لباس مفاهيم شريف بر دنيا تحميل كنند. آنها مي گويند «حقوق بشر»، و منافع غرب را اراده مي كنند؛ مي گويند «دموكراسى»، و دخالت نظامى در كشورها را به جاى آن مى‌نشانند؛ مي گويند «مبارزه با تروريسم»، و مردم بى‌دفاع روستاها و شهرها را آماج بمبها و سلاحهاى خود مي سازند». وی اما هیچ اشاره ای به سرکوب های خونین در سوریه و بمباران و قتل عام مخالفان و شهروندان بی گناه توسط نظامیان و نیروهای امنیتی اسد نکرد.

او همچنین بدون اشاره به سرکوب های خونین پس از انتخابات در ایران و زندانی کردن شهروندان در بازداشتگاه های مخفی و شکنجه ی آنان، از «شكنجه و ترور و زندان های مخفی و زندانیان بدون وکیل و بی محاکمه» به دست آمريكائى و صهيونيست و دست‌نشاندگان آنها سخن گفت و این وضع را مورد انتقاد قرار داد.

رهبر جمهوری اسلامی برای «حل مسئله‌ى فلسطين» نیز «راه‌حلى عادلانه و كاملاً دموكراتيك» را پيشنهاد كرد: «همه‌ى فلسطينى‌ها، چه ساكنان كنونى آن، و چه كسانى كه به كشورهاى ديگر رانده شده و هويت فلسطينى خود را حفظ كرده‌اند، اعم از مسلمان و مسيحى و يهودى، در يك همه‌پرسىِ عمومى، با نظارتى دقيق و اطمينان‌بخش شركت كنند و ساختار نظام سياسى اين كشور را انتخاب نمايند و همه‌ى فلسطينيانى كه سالها رنج آوارگى را تحمل كرده‌اند، به كشور خود باز گردند و در اين همه‌پرسى و سپس تدوين قانون اساسى و انتخابات، شركت نمايند. آنگاه صلح برقرار خواهد شد.»

آیت الله خامنه ای نگفت که آیا برای ایران و سوریه هم چنین پیشنهادی را خواهد پذیرفت؟

او از «سقوط ديكتاتورهاى وابسته به آمريكا و همدست رژيم صهيونيستى در شمال آفريقا» سخن گفت بی آنکه از تمامیت خواهان و خودکامگان ایران و سوریه چیزی بگوید.

حمله ی تند محمد مرسی به دمشق اسد

در مواجهه ای یک سره متفاوت، محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، امروز پنجشنبه در اجلاس سران غيرمتعهدها از حکومت سرکوبگر اسد انتقاد کرد و رژيم وی را نظامی «سرکوبگر» توصیف کرد.

سخنان وی با اعتراض هیات سوری همراه شد و آنان اجلاس را ترک کردند .

به گزارش رادیو فردا، رييس جمهوری مصر خواستار توقف خشونت در سوريه با «دخالت فعال» شد و گفت: «ما نمی توانيم خونريزی در سوريه را متوقف کنيم جز اينکه همه ما دخالت فعالی در اين زمينه داشته باشيم.»

وی در اظهارنری صریح و بی پرده، تاکید کرد که «ما باید حمایت کامل خود را از نبرد کسانی که به دنبال آزادی و عدالت در سوریه هستند اعلام کنیم.»

مرسی از «وظیفه اخلاقی» جهان برای ایستادن «کنار مردم سوریه» برای مبارزه آنها «علیه رژیمی سرکوبگر که مشروعیت خود را از دست داده» سخن گفت.

محمد مرسی که نخستين رييس جمهوری مصر است که ظرف سه دهه گذشته از ايران ديدار می کند در بخش دیگری از سخنان خود، برقراری نظام دمکراتیک در سوریه  را خواست مردم این کشور برای آزادی، عدالت و برابری دانست که «در عین حال، سوریه را از افتادن به دام یک جنگ داخلی یا چند پاره شدن این کشور به واسطه خشونت های فرقه ای بازمی دارد.»

مرسی تاکید کرد که «ما باید حمایت کامل، و نه نسبی خود را از مبارزه طالبان آزادی و عدالت در سوریه اعلام کنیم. همدلی ما باید به رویکردی سیاسی تبدیل شود که حامی گذار مسالمت آمیز به یک نظام حکومتی دموکراتیک و منعکس کننده مطالبات مردم سوریه در زمینه دستیابی به آزادی، عدالت و برابری است.»

رییس جمهور اسلام گرا و منتخب مردم مصر همچنین تاکید کرد که «بسيار حياتی است که مخالفان سوريه با يکديگر متحد شوند تا بدون نابودی کشور، به دستاوردهای خود دست پيدا کنند.»

سانسور و تحریف مرسی در ایران

سخنان رییس جمهوری مصر در ایران یا تحریف شده به مخاطبان رسید یا سانسور شده؛ واکنش صدا و سیمای جمهوری اسلامی به سخنان وی جالب توجه بود. شبکه خبر که به شکل مستقیم مراسم اجلاس سران کشورهای اسلامی را پخش می کرد زمانی که محمد مرسی از حکومت اقتدارگرای بشار اسد به عنوان رژيمی «سرکوبگر» یاد کرد، صدای مترجم همزمان را به شکل محسوسی کم کرد.

شبکه اول تلویزیون جمهوری اسلامی هم که برنامه های جلسه افتتاحیه را به‌طور مستقیم پخش می کرد، در اظهارات مرسی را این طور ترجمه کرد: «برادران و خواهران عزیز، مساله همبستگی ما با ملت سوریه علیه توطئه ای که بر ضد آن کشور جریان دارد نباید فراموش شود. این وظیفه ای اخلاقی و وظیفه ای سیاسی و راهبردی است.»

در بخش دیگری از ترجمه سخنرانی محمد مرسی از رادیو دولتی ایران آمده است: "ملت سوریه آزاد است و می تواند در برابر توطئه هایی که علیه ملت سوریه ایجاد شده باقی بماند."

رادیو جمهوری اسلامی هم در ترجمه سخنرانی مرسی، تحولات بحرین را نیز گنجاند و از قول او اعلام کرد: «ما همگی اکنون در برابر چالش های بزرگی قرار داریم، ملت های فلسطین، بحرین و سایر ملت ها در حال مبارزه هستند و برخی کشورهای ما با دخالت های داخلی و خارجی مواجه هستند. هم اکنون سوریه آزاد است و کسی نمی تواند در امور این کشور دخالت کند.»

خبرگزاری های حکومتی و رسانه های داخل ایران در گزارش های خود از سخنرانی مرسی، انتقاد وی از حکومت اسد و دمشق اقتدارگرا را سانسور یا تحریف کردند و تنها خبرگزاری های خارجی این بخش از سخنان رییس جمهوری مصر را منتشر کردند.

خبرگزاری امنیتی فارس، به نقل از محمد مرسی، نوشت که رئیس جمهوری مصر ضمن آمادگی برای حل بحران سوریه، گفت که از مردم آن کشور حمایت می کند.

فارس به نقل از وی اعلام کرد که «مسئولیت خونریزی در سوریه بر عهده همه ماست» .

واکنش دمشق به سخنان رییس جمهور مصر

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، «منا»، گزارش داد که همزمان با سخنرانی مرسی، هيات سوری شرکت کننده در نشست سران کشورهای غير متعهد در اعتراض به سخنان وی، اين نشست را ترک کردند.

وزیر امور خارجه سوریه اظهارات مرسی را دخالت در امور سوریه و زیر پا گذاشتن اصول جنبش عدم تعهد و دخالت در امور سوریه توصیف کرد.

ولید المعلم، وزیر امورخارجه سوریه در گفتگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد که سخنان مرسی در حد اظهارات رئیس یک حزب است و در حد ریاست جنبش بین المللی غیرمتعهدها به شمار نمی رود.

ادعاهای احمدی نژادی

محمود احمدی نژاد در دیدار با محمد مرسی، با تکیه بر ادبیات همیشگی اش، ادعاهایی را مورد اشاره قرار داد که هیچ نسبتی به تحولات داخلی ایران برقرار نمی کرد. وی با اشاره به این كه اصلاحات یكی از كارهای مهمی است كه باید در منطقه اتفاق بیفتد و همه به آن نیاز دارند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران معتقد به اصلاحات در همه كشورها بوده، اما روش این اصلاحات بسیار حائز اهمیت است. »

رییس قوه مجریه برآمده از کودتای انتخاباتی با اشاره به تحولات سوریه تصریح كرد که «كشتارهایی كه امروز در این كشور اتفاق می‌افتد، هیچ كاری از پیش نخواهد برد؛ ما معتقدیم در همه جا باید انتخابات به صورت آزاد برگزار شده و اراده مردم حاكم شود و این باید بر اساس مشاركت همگان صورت پذیرد. » وی نگفت که تکلیف انتخابات آزاد، اسلم و عادلانه در ایران چه می شود.

به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد با بیان این كه در سوریه باید آشتی و تفاهم ملی ایجاد شود، اظهار داشت: «روند تحولات در سوریه باید به یك روند سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد منجر شود. » او اشاره ای به وضع رهبران و زندانیان جنبش سبز نکرد.

وی ادعا کرد: «در جریانات سوریه باید به گونه‌ای عمل كنیم كه علاوه بر توقف كشتارها در این كشور منجر به حاكمیت اراده مردم شود، اما اگر به گونه‌ای موضع‌گیری كنیم كه معنای آن دخالت در كشورها باشد، هیچ كس آن را نخواهد پذیرفت. »

احمدی‌نژاد با بیان این كه باید بزرگان امت اسلامی براساس عدالت و سنت پیامبر اسلام مسأله سوریه را حل و فصل كنند، گفت باید مراقب باشیم ناتو و دیگر مستكبران نتوانند در این امور دخالت داشته باشند.

ادعاهای احمدی نژاد در حالی مطرح می شود که خودکامگان و تمامیت خواهان ایران همچنان تمام قد، پشت رژیم سرکوبگر اسد ایستاده اند.

این که آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد همراهان و شرکای بیشتری در عدم تعهد دارند یا محمد مرسی، و این که تکلیف دمشق اسد چه خواهد شد را آینده ای مشخص می کند که به نظر نمی رسد چندان دور و دیر باشد.


 


ندای سبز آزادی: فیلم "فصل کرگدن" آخرین ساخته ی کارگردان کرد زبان ایرانی بهمن قبادی در بخش ویژه ی جشنواره ی تورنتو به نمايش در خواهد آمد. "فصل کرگدن" با حضور بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی،  برن ساعت، آرش لباف و بازیگران مطرح سینمای ترکیه ساخته شده و موسیقی این فیلم توسط کیهان کلهرساخته شده است. این فیلم داستان يك شاعر كرد است كه از طريق اشعارش به دنبال زندگى گم شده خودش است. 
آخرین ساخته ی قبادی را در کنار آخرین ساخته ی کارگردانان شناخته شده ی سینمای مستقل جهان همانند جين كمپيون، ستيون سودربرگ، مايكل وينتر باتم، ميشائل هانكه، برناردو برتولوچى و… به نمايش در خواهد آمد. در بخش ويژه ى جشنواره ى تورنتو می توان به آخرین ساخته ی رابرت ردفورد بازیگر آمریکایی سینمای دنیا نيز اشاره کرد. جشنواره تورنتو از ٦ تا ١٦ سپتامبر برگزار خواهد شد و طبق اعلام اين جشنواره ٢٨٩ فيلم از ٧٢ كشور جهان به نمايش درخواهد آمد كه ١٤٩ فيلم عنوان اولين اكران خود را در اين جشنواره خواهند داشت كه "فصل كرگدن" نيزدر روز ١٢ سپتامبر اولين اکران عمومی اش در همين جشنواره است.
کمپانی وایلد بانچ  - wildbinch، که پخش جهانی این فیلم را بر عهده دارد طبق برنامه ی اعلام شده اوایل پاییز "فصل کرگدن" را در ترکیه و سپس در اروپا و آمریکا به صورت گسترده به نمایش درخواهد آورد.
بهمن قبادی هم اكنون در آمريكا مشغول آماده سازى و نهايى سازی فيلم ديگرى ست تحت عنوان "به بالا نگاه كن". اين فيلم از مجموعه ده گانه هايى تحت عنوان "خدا و مذهب" است كه ده كارگردان با ده مذهب گوناگون در اين مجموعه فيلم سازى كرده اند. در اين مجموعه كارگردانانى نظير امير كاستوريكا، ميرا ناير، گيلرمو آري گا و.... حضور دارند و بخش اسلام از ده مذهب اين فيلم را بهمن قبادى فيلم سازى كرده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته