هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مرداد ۲۵, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 08/15/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



منصور حقیقت پور نماینده اردبیل و نمین در مجلس ایران طی یک گفتگوی تلفنی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار، می گوید اینکه گفته می شود آقای احمدی نژاد پیام تسلیت برای کشته شدگان حادثه زلزله ی استان آذربایجان صادر نکرده است حقیقت ندارد و صدور پیام تسیلت احمدی نژاد به مناسبت درگذشت مادر رییس جمهور سیراليون نیز در راستای ماموریت بین المللی رییس قوه مجریه ایران و اجرای پروتکل های مرسوم بود. 

پس لرزه ها در آذربایجان در حالی ادامه دارد که روز گذشته زلزله‌ ای به وسعت ۳.۵ ریشتر تبریز و مناطق اطراف آن را لرزاند. 

اطلاعات متفاوتی در مورد حضور مقامات دولتی در مناطق زلزله زده وجود دارد، نماینده ورزقان و همچنین نماینده اهر و هریس در گفتگویی تلفنی خبر دادند که ، محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی نژاد و وزیر کشور به همراه چند تن از مسولان دولتی در استان حضور پیدا کردند و از سوی دیگر گزارشگران و برخی از اهالی مناطق زلزله زده نسبت به عدم حضور مدام مقامات دولتی و مسولان گلایه می کنند. 

سکوت محمود احمدی نژاد رییس دولت ایران در برابر کشته شدن صدها نفر در زلزله آذربایجان، روز گذشته با پیام تسلیتی برای در گذشت مادر رئیس جمهور سیر الئون همراه شد که این امر موجب اعتراض برخی از کاربران در فضای اینترنتی شده است. 

آقای حقیقت پور نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه که آقای احمدی نژاد برای درگذشت مادر رییس جمهور سیرالئون پیام تسلیت رسمی صادر کرده اما هیچ گونه پیام تسلیت رسمی از سوی ایشان برای در گذشت صدها نفر در زلزله آذربایجان در وب سایت رسمی ایشان وجود ندارد، گفت: اصلا اینطور نیست، آقای احمدی نژاد پیام تسلیت برای عزیزان داغ دیده ما در منطقه آذربایجان صادر کرده است، او در عرصه های خارجی هم مامور است و باید یک سری پروتکل های بین المللی را رعایت کنند، اینکه شما می گویید آقای احمدی نژاد پیام تسلیت نفرستاده اند، معلوم نیست منبع شما چیست، قطعا ایشان پیام تسلیت برای کشته شدگان آذربایجان فرستاده اند. 

وی افزود: آقای احمدی نژاد هم خودش و هم کابینه اش به صورت پای کار پیگیر برای خدمت به مردم آذربایجان هستند و ما هم ممنون دار ایشان هستیم، اعضای هیات دولت هم امروز در منطقه زلزله زده حضور داشتند و دارند تلاش می کنند. 

آقای حقیقت پور در پاسخ به این نکته که نماینده اهر و همچنین نماینده ورزقان نسبت به نحوه اطلاع رسانی صدا و سیما در مورد اخبار زلزله زدگان آذربایجان انتقاداتی را مطرح کرده اند، گفت: اخبار خیلی قشنگ در صدا و سیما پوشش داده می شود، عمق مصیبت مردم را صدا و سیمای ما دارد خیلی قشنگ منعکس می کند، شاید در ابتدا برداشت لازم در مورد عمق فاجعه نشده بود اما الان صدا و سیمای ما دارد به قدر کافی اخبار زلزله را پوشش می دهد و نیاز به دلسوزیِ کسی نیست. 

وی افزود: مردم ما مردم یکپارچه ای هستند و اگر این اتفاق برای گیلان یا زابل هم رخ می داد، همه همدلی می کردند الان الحمدلله مردمِ ما، مسولین ما و رهبر ما همه پای کار هستند و کمک خواهند کرد و منطقه را بهتر از قبل هم خواهند ساخت. 

نماینده ادربیل در پاسخ به این پرسش که دلیل مخالفت دولت در روزهای نخستِ وقوع زلزله با کمک های خارجی چه بود، گفت: به قدر کافی امکانات در داخل کشور ما هست و ما نیازی به این کمک ها نداریم، الان هم کنار نماینده میانه هستم که همین الان از منطقه زلزله زده بر گشته است. ما نمایندگان مردم هستیم، از خود مردم هستیم، بهترین اطلاعات را هم خودمان به مردم می دهیم، فکر هم نمی کنم نیاز باشد کس دیگری نزدیک تر از ما به مردم باشد که بخواهد یک اطلاعاتی به مردم بدهد، بقیه هم تلاش و کوشش باید بکنند تا از این قضیه سوِ استفاده نکنند. 
 

در مورد تعداد کشته شدگان و میزان خسارت همچنان هیچ آمار و گزارش رسمی اعلام نشده است و تنها در همان گزارش های اولیه شمار کشته شدگان را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرده اند. این در حالی است که خود نماینگان استان در گفتگوهای تلفنی که با آنها انجام شده است گفته اند که در این زمین لرزه برخی از روستاها به صورت صد در صد تخیرب شده و خانه های این روستاها دیگر قابل سکونت نیستند. بر اساس آمار رسمی ۲۴۰ روستا در این استان آسیب دیده اند.


 


اندک زمانی پس از مخابره خبر وقوع زلزله در آذربایجان، با وجود عملکرد ضعیف رسانه های حکومتی و صداوسیما، موج کمک های مردمی به مناطق آسیب دیده گسیل شد. این اقدام که به وسیله گروه های امدادی مردمی به صورت خودجوش سازماندهی شد و از سوی شبکه های اجتماعی پوشش داده شد، در قالب ارسال مایحتاج آسیب دیدگان، جمع آوری کمک های نقدی و سفر امدادگران داوطلب صورت گرفت.

گزارشی که در ادامه می خوانید توسط یکی از این امدادگران داوطلب نگاشته شده و در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته است:

روز دوشنبه به همراه گروهی از دوستان به منطقه زلزله زده ورزقان رفتیم. پنج ماشین بودیم. یک وانت نیسان، یک وانت مزدا و سه ماشین سواری شخصی که همه این ماشینها پر از مایحتاج آسیب دیدگان بود. متاسفانه جی پی اس گوشی را روشن نکرده بودم اما مسیری که ما رفتیم بدین ترتیب بود که از سه راهی ورزقان حدود ۱۵ کیلومتر رفته و نرسیده به سرند وارد جاده ای آسفالته شدیم. بعد از ۵ کیلومتر وارد مسیر خاکی شدیم که به دو روستای دور افتاده به نام های آشاغی قشلاق و یوخاری قشلاق منتهی می شد. مسیر واقعا صعب العبور بود و پس از رسیدن به نزدیکی روستای اول امکان پیشروی با ماشینهای سواری نبود و فقط وانتها و یک ماشین شاسی بلند توانستند ادامه مسیر دهند. به همین دلیل بار سواریها را به وانتها منتقل کردیم.

کمکهای مردمی: یاشاسین آذربایجان

واقعا آفرین باید گفت به مردم آذربایجان. شنیده شده که اولین کاروان کمکهای مردمی از سوی مشکین شهر (خیاو) ساعاتی پس از حادثه ارسال شده است. در مسیر تبریز تا ورزقان صفی طولانی از ماشینهایی که برای کمک آمده بودند تشکیل شده و امدادگران بیشمار بودند. کاروانهای مختلف از مناطق مختلف آذربایجان همگی با بار غیرت و امید، فوج فوج راهی مناطق آسیب دیده بودند. از سه راهی ورزقان تا چندین کیلومتر ترافیک سنگینی حاکم است که در ساعات پایانی روز مجددا مشکل ساز می شود. لذا به دوستانی که قصد کمک در روزهای آتی دارند توصیه می شود طوری حرکت کنند که پیش از ظهر سه راهی ورزقان را پشت سر بگذارند.

همچنین توصیه می شود در روستاهایی که در ابتدای مسیر و در کنار جاده می بینید، توقف نکنید زیرا به گفته خود اهالی، عمده نیازهای این روستاها تامین شده و می شود و به واسطه دسترسی به جاده اصلی، بیشترین کمکها را دریافت می کنند.

برخی تیمهای امداد بسیار منسجم بودند و برخی نیز بدون هیچ شناختی از منطقه و مسیرهای آن، ماشینها را پر کرده و آمده بودند. بعضی گروهها برنامه ریزی دقیقی داشتند بدین ترتیب که لیستی از روستاهای آسیب دیده تهیه کرده و آنها را به چند منطقه تقسیم کرده اند و کمکهای مردمی را به نحو سازماندهی شده با کمک تیمهای چند نفره توزیع می کنند.

به کرات شنیدیم که بازاریان بزرگوار تبریز، محموله های خریداری شده را به رایگان یا به قیمت خرید، تحویل خریدارانی داده اند که با ماشین شخصی، نیسان و کامیونت و ... برای خرید آذوقه به بازار تبریز و عمدتا خیابان دارایی مراجعه کرده اند. از این همراهی ها زیاد دیده می شود و سرمایه داران و کارخانه داران بزرگ، کامیونها و وانتهای مخصوص توزیع محصولات خود را پر از محموله های امداد کرده و بعضا شخصا آنها را به دست مردم می رسانند.

توزیع عادلانه

پیش از ورود ما به روستای آشاغی قشلاق، با معلم جوان مدرسه روستا به نام آقای ادیانی آشنا شدیم و حضور او موجب گشایش بزرگی در کار ما شد. زیرا با تمامی اهالی روستا آشنا بود و مشخصا از سطح آسیب دیدگی هر شخص نیز آگاه بود و همین موجب هدفمند شدن کمکهای ما شد. شیوه ای که به پیشنهاد خود آقای ادیانی مورد عمل قرار گرفت این بود که به مجرد ورود به هر روستا لیستی از اهالی روستا تهیه شد و پس از این که هر شخص سهم خود را دریافت می کرد نام او را از لیست حذف می کردیم به این ترتیب مردم در صفهای منظم و بدون ازدحام موفق به دریافت مایحتاج شدند.

حضور این معلم امتیاز دیگری هم داشت و آن آگاهی این معلم وظیفه شناس از میزان آسیب دیدگی اهالی بود و از جمله موجب شد دو تخته فرشی که از سوی مردم اهدا شده بود دقیقا به دست کسانی برسد که بیشترین نیاز را بدان داشتند.

کمکهای دولتی

خیالتان را راحت کنم: "کلا خبری از دولت نیست". در مسیری که ما رفتیم، به جز آمبولانسهای هلال احمر و دو ماشین اداره برق که الحق زحمت می کشیدند، هیچ نشانی از دولت ندیدیم. روستاییان هم این امر را تایید می کردند که کمکهای دولتی بسیار محدود بوده است. شاید حضور دولتیها در شهر یا روستاهای سهل الوصول پر رنگتر بوده باشد.

هلال احمر چادر در اختیار مردم گذاشته است و لا اقل از جهت اسکان اضطراری، مردم مشکلی ندارند. اما کمبود حمامها و توالتهای صحرایی به شدت احساس می شود و فقدان اینها میتواند منجر به اشاعه بیماریهای عفونی شود.

اولویتهای فعلی

۱. مواد خوراکی

در حال حاضر به لطف کمکهای بسیار پر حجم مردمی، مواد غذایی به حد کافی در منطقه وجود دارد و می شود گفت از نظر مواد غذایی تا یک هفته یا شاید بیشتر مشکلی احساس نخواهد شد. شخصا مشاهده کردم که کاروان مردمی اعزامی از روستای لیقوان، کیسه های بیست کیلویی برنج، روغن مایع و جامد، پنیر دو کیلویی، نمک، و چای را میان روستاییان تقسیم کردند که با احتساب کمکهای دریافتی از سایر اکیپها، احتمالا مشکل خوراک مردم برای مدتی حل شده است. در حال حاضر حتی غذای گرم نیز از تبریز و شهرهای دیگر به روستاهای آسیب دیده ارسال می شود. به دوستانی که در حال برنامه ریزی برای کمکهای بعدی هستند توصیه می کنم مواد خوراکی را در اولویتهای پایین تر بگذارند و اولویت اصلی را به مسائل بهداشتی بدهند.

۲. اسکان

عده ای نگرانند که جو همدلانه حاضر، تا عید فطر رو به کاهش رود و بعد از آن از حجم کمکهای مردمی کاسته شده و مردم منطقه ناچار شوند به بازسازی خرابیها در شرایطی مصیبت بار بپردازند. مهمترین مشکلی که با آن روبرو خواهند بود، مشکل بازسازی خانه ها یا اسکان به هر شکلی است. مشکل بزرگ این است که وعده دولت در خصوص پرداخت وام بلا عوض و کم بهره، جبراَ با سوء مدیریتها و سوء استفاده های همیشگی همراه شده و بخش عمده ای از آن تباه خواهد شد. لذا مهم است که گروههای مردمی، راهی برای مدیریت این منابع یا هر منبع مالی مرتبط با اسکان مردم در یک بازه زمانی یک ساله پیدا کنند.

از سوی دیگر روستاهای زیادی در مسیرهای صعب العبور یا حتی بدون هر گونه مسیر ماشین رو واقع شده اند که بردن مصالح ساختمانی مثل سیمان و آجر و تیر آهن به آن مناطق بسیار دشوار است. حداقل در کوتاه مدت. مقصود از کوتاه مدت این است که به زودی سرمای پاییز و زمستان وارد منطقه شده و قطعا ساخت و ساز مسکن متوقف و ارسال مصالح غیر ممکن خواهد شد. سوال این است که در این شرایط، روستایی بی سرپناه چه باید کند؟ آیا باید در چادرهای هلال احمر به انتظار بهار بنشیند؟ پیشنهادی که به نظر می رسد، اسکان موقت در کانکس و انجام ساخت سازها با حوصله و دقت است.

۳. بهداشت و مراقبتهای پزشکی

استقبالی که مردم از پوشک، نوار بهداشتی، صابون مایع و شامپو کردند غیر قابل پیش بینی بود. در حال حاضر حجم زیادی مواد شوینده مثل پودر لباس شویی و صابون وارد منطقه شده است. اما قطعا نیاز مبرمی به پوشک و نوار بهداشتی و شیر خشک وجود دارد. همچنین فقدان توالت صحرایی و حمام صحرایی منطقه را با خطر شیوع بیماریهای عفونی و واگیردار مواجه می کند.

بیمارستانهای تبریز، تا ۴۸ ساعت پس از حادثه در حالت آماده باش کامل بودند و من دوستان پزشکی دارم که تا ۳۶ ساعت پس از زلزله بدون یک دقیقه استراحت، به مداوای مجروحین و احیای مصدومین پرداخته اند. اگر تیمهای پزشکی در ساعتهای اولیه در مناطق زلزله زده حضور داشتند، آمار تلفات بسیار کمتر از تعداد فعلی می بود. زیرا علت عمده فوتها، مسدود شدن مجاری تنفسی با خاک و غبار یا تجمع خون حاصل از شکستگی دنده ها در ریه ها بوده است که امکان احیای مصدومین با اقدامات ساده پزشکی میسر بوده اما به علت فقدان پزشک، ناچار از اعزام به شهرهای اطراف بودند و بسیاری از مصدومین در مسیر بیمارستان فوت شده اند. شخصا نیاز اساسی به حضور پزشک در مناطقی که ذکر شد احساس نکردم اما لازم است که نقاط متمرکزی تعیین شود و تیمی از پزشکان در هر یک از آن مراکز حضور یابند و هر تیم چند روستا را پوشش دهد و این مراقبت حداقل تا یک ماه ادامه داشته باشد. همچنین حضور روانشناس در کنار داغدیدگان ضروری است.


 


بدنبال پس لرزه های چند روز گذشته، بار دیگر زلزله ای به بزرگی زلزله  5.3 تبریز را لرزاند.

  به گزارش  فارس از تبریز، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین‌لرزه تبریز را ساعت 18.32 به بزرگی 5.3 ریشتر اعلام کرد.

این زمین‌لرزه در موقعیت  38.45 شمالی و 46.79 شرقی و عمق 6 کیلومتر صورت گرفته است.

مرکز این زمین‌لرزه  13 کیلومتری ورزقان، 24 کیلومتری اهر، 37 کیلومتری هریس و  512 کیلومتری تهران، اعلام شده است.

مردم تبریز که از زمین لرزه روز شنبه بیست و یکم مرداد ماه کمی به آرامش رسیده بودند عصر امروز با این زمین لرزه دوباره به وحشت افتادند و  زن و بچه به حالت گریان به خیابان‌ها فرار کردند.

براساس این گزارش، از زلزله شش ریشتری روز شنبه این هفته ورزقان تا به امروز نزدیک به 200 پس لرزه این شهرستان و شهرهای دیگر را لرزانده است.

هنوز از خسارت این زمین‌ها لرزه‌ها در تبریز و شهرهای مورد اشاره گزارش نشده است.


 


 

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به راه اندازی دانشگاه بسیج گفت: در حال حاضر این کار شروع شده است و در دو رشته کارگردانی و فیلم نامه نویسی دانشجو پذیرش کرده ایم. 

به گزارش پارسینه، سردار نقدی با اشاره به اینکه بسیج یک جمعیت بی نهایت است که در این میان بی نهایت وظیفه بر عهده بسیج دانشجویی است گفت: استفاده از توان داخل برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد.

وی می گوید: بسیج یک جمعیت بی نهایت است.  که در این اثنا بی نهایت وظیفه بر عهده بسیج دانشجویی است. بسیج دانشجویی تعداد نیرو های زیادی دارد آیا همه اینها می توانند در فضای مجازی کار کنند؟ اولا این همه ظرفیت بر فضای مجازی وجود ندارد و ثانیا همه اینها تخصص ورود در عرصه فضای مجازی را ندارند.

نقدی ادامه داد: در صدد هستیم تا یک دانشگاه تاسیس کنیم. در حال حاضر این کار شروع شده است و در دو رشته کارگردانی و فیلم نامه نویسی دانشجو پذیرش کرده ایم. قصد داریم در آینده ای نزدیک این امر را توسعه دهیم.


 


ندای سبز آزادی - در روزهایی که بحران ارز در کنار سایر معضلات اقتصادی کشور وضعیت نابسمانی را در بازار پدید آورده است اما مقام های اقتصادی دولت بلندپروازانه از راه اندازی بورس ارز در آینده نزدیک خبر داده اند و این موضوعی است که با انتقاد کارشناسان اقتصادی رو به رو شده است.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی یکی از این تحلیلگران اقتصادی در گفتگویی با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب در بازار ارز و فقدان ثبات لازم در اقتصاد کشور گفته که «بورس ارز در شرایطی باید راه‌اندازی شود که اقتصاد کشور دارای ثبات اقتصادی باشد و مشکلی در عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد.»

حسینی مشکلات عدیده در بازار ارز را برشمرده و می گوید: «در کنار این عوامل، منابع کافی برای تأمین تقاضای ارز باید وجود داشته باشد و کمبود منابع ارزی از خارج از کشور قابل تأمین باشد و نقل و انتقال ارزی در خارج از کشور با مشکل مواجه نباشد و بازیگران بازار ارز انحصاری نباشند، زیرا بخش عمده‌ای از ارزها از طریق شرکت‌های دولتی دریافت می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی ادعای دولت در زمینه تک نرخی کردن ارز را رد کرده و می گوید: «شورای بورس هم گفته که به همه تقاضاها در بازار بورس، ارز نمی‌دهیم بنابراین حداقل برای ارز شاهد سه بازار خواهیم بود لذا نرخ ارز تک رقمی نخواهد شد.»

مزارع برنج‌ تغییر کاربری می‌دهند

خبرگزاری فارس در ۱۳ مرداد گزارشی را به نقل از دبیر انجمن تولید کنندگان برنج منتشر کرد با عنوان «مکانیزم خرید تضمینی برنج هنوز مشخص نیست».

روز گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران به این مطلب واکنش نشان داده و در جوابیه ارسالی خود از افزایش نرخهای تضمینی خرید برنج خبر داده و نوشته است: «نرخ‌های تضمینی خرید برنج پرمحصول امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایشی معادل ۱۶.۱ درصد (طبق پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی) برخوردار شده است.»

با این وجود مشکلات سالهای اخیر برنج کاران با وجود وعده های دولت، اما همچنان به قوت خود باقی است به طوری که کشاورزان ترجیح می‌دهند، مزارع خود را تغییر کاربری دهند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تولید برنج و وصنعت شالی‌کاری از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است اما در ایران با وجود این که تولید برنج از گندم هم بیشتر است ولی صادرات آن بین ۴ تا ۵ درصد است و بخش عمده‌ای از این محصول به کشور وارد می‌شود و تمام این موارد حکایت از بی‌توجهی متولیان به برنج دارد.

از سوی دیگر در ارتباط با بحث ۳۰ درصد سهم تولید در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حال حاضر کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند چرا که تاکنون دولت وعده های خود را در ۳ بخش صنعت، کشاورزی و خدمات در ارتباط با بحث هدفمند کردن یارانه‌ها عملی نکرده‌ است.

تجمع کارگرانی که ۹ماه حقوق نگرفته‌اند

تنها یک روز پس از پایان یافتن تجمعات اعتراضی معلمان پیش دبستانی در مقابل مجلس که با وعده مسئولان مبنی بر رسیدگی به مشکلات آنان خاتمه یافت، منابع خبری از تهران از آغاز تجمع اعتراضی جدیدی از سوی کارگران شرکت صنایع فلزی ایران و این بار در مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده اند.

از ساعت ۱۰ امروز جمعی از کارگران شرکت صنایع فلزی ایران، به دلیل عدم پرداخت حقوق و معوقات بیمه خود مقابل ساختمان شهید مطهری وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

در پلاکاردها و تابلو نوشته‌های این کارگران درخواست شده است که مسئولان به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق و ۱۱ ماه معوق کارگران این شرکت رسیدگی کنند.

یکی از اعضای شورای اسلامی این واحد تولیدی،در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه ۱۶ مرداد سال جاری با حضور بسیاری از دستگاه‌های مربوطه استاندار تهران از مدیران این شرکت تعهد گرفته تا ۵۰ درصد مطالبات کارگران را در موعد مقرر یعنی ۲۲ مردادماه سال جاری پرداخت کنند، می گوید: «چند روز از این زمان می‌گذرد و تاکنون هیچ‌کدام از تعهدات ذکر شده انجام نشده و در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد معوق حقوق کارگران و نیز ۱.۴ میلیارد تومان معوق بازنشستگان به این شرکت است.»

"مسکن مهر" طرحی ناکام یا الگویی برای خارج

همان گونه که در گزارش های گذشته نیز نوشته بودیم با گذشت سه سال از اعلام اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای مختلف ایران، به سبب عدم تامین اعتبارات لازم برای اجرای آن، هنوز گروه زیادی از متقاضیان، خانه های خود را تحویل نگرفته اند و بسیاری نیز از خانه دار شدن منصرف شده اند.

برخی نمایندگان مجلس نیز با اشاره به شتابزدگی دولت در پیش بینی هشت هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسکن اعلام کردند که «به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم، اجرای طرح مسکن مهر متوقف شده است».

همچنین ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن نیز گفته بود که «پرداخت تسهیلات به طرح مسکن مهر متوقف شده است» و رکود حاکم بر طرح مسکن مهر را به دلیل «عدم نقدینگی» دانسته بود.

اما جالب است که ایرج رهبر در موضعی متفاوت با گذشته از الگوبرداری کشورهای خارجی از طرح مسکن مهر خبر داده و گفته که «در گام اول انتقال تجربیات پروژه مسکن مهر به دیگر کشورها اخیرا در پی سفر هیاتی از ایران به کشور عراق تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مشابه مسکن مهر در عراق امضا شد که بر اساس آن ۲۰۰‌هزار واحد در شهرهای بغداد، نجف، کربلا، بصره و دیگر شهرهای منطقه ساخته خواهد شد.»

پاداش ۲۰۰ میلیون تومانی برای مدیران متخلف

با وجود آن که بر اساس بازرسی های صورت گرفته از بانک سینا تخلفات بسیاری از مقررات بانکی و رعایت نکردن قوانین بانک مرکزی کشف شده است اما هفته گذشته در مجمع عمومی بنیاد مستضعفان پرداخت پاداش به مدیران منتخب بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی (از مجموعه‌های وابسته به بنیاد مستضعفان)، شرکت گسترش الکترونیک سینا (وابسته به بنیاد) و شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا (وابسته به بنیاد) به مبلغ دویست میلیون تومان مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فارس با وجود تحقق نیافتن مبلغ ۵۹۸۹۳ میلیون ریال از سود بانک در خصوص فروش دو ساختمان، این سود در تهیه و تنظیم صورت‌های مالی بانک مورد استفاده قرار گرفته است.

بر طبق بند دیگری از گزارش حسابرس، مفاد مختلفی از مواد دستورالعمل سرمایه گذاری موسسات اعتباری و سقف تسهیلات از سوی هیات مدیره بانک رعایت نشده است.

در این گزارش تاکید شده که مفاد ماده ۱۴۲ قانون تجارت درخصوص فروش اموال تملیکی مربوط به تسهیلات اعطایی معوق، منجر به نتیجه نشده است.

این بانک به دلیل عدم ارائه اسناد مثبته مبنی بر هزینه‌کرد ارزهای دولتی دریافتی مبلغ ۴۲۸۹۵۸ میلیون ریال (حدود ۴۳ میلیارد تومان) از سوی بانک مرکزی جریمه شده و این پول به عنوان مابه التفاوت نرخ ارز از حساب بانک ضبط شده بود که این موضوع نیز به عنوان یکی از بندهای حسابرسی مالی بانک بنیاد مستضعفان مورد اشاره قرار گفته است.

پسته ایران پس از سالها به رده دوم سقوط کرد

در حالی که مقام های ارشد جمهوری اسلامی مدعی تلاش در راستای افزایش حمایت از صادرات غیر نفتی هستند، خبر تاسف انگیزی منتشر شد که بر اساس آن پسته ایران به رده دوم سقوط کرده است.

پس از دهه های متمادی یکه تازی ایران در تولید و صادرات پسته و قرار گرفتن در صدر کشورهای دنیا اما بنا بر اعلام رییس انجمن پسته ایران «از سال ۲۰۱۱ ایران در جایگاه دوم تولید پسته در جهان قرار گرفت و امسال و سال آینده و به طور قطع برای همیشه در رده‌ دوم تولید پسته قرار خواهیم داشت.»

محسن جلال‌پور  با بیان این‌که آمریکا‌ در تولید پسته از ایران پیشی گرفته ‌است، می گوید: «تا سال گذشته ایران با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در جایگاه اول تولید این محصول قرار داشت و آمریکا دومین کشور تولیدکننده پسته به شمار می‌رفت اما این کشور با افزایش تولید از سال ۲۰۱۱ اولین کشور تولیدکننده پسته در جهان شده است.»

کاهش ۶۰درصدی صادرات نفت به ترکیه

با وجود تحریم های صورت گرفته از سوی غرب علیه ایران اما وزیر نفت جمهوری اسلامی می گوید که تحریم های اروپا از سال ها پیش عملی شده و ایران مشتریان خود را دارد و مشکلی از بابت فروش نفت وجود ندارد.

با این حال خبرگزاری رویترز در گزارشی بر اساس داده‌های آماری شرکت‌های کشتیرانی از کاهش ۶۰ درصدی واردات نفت خام ترکیه از ایران طی ماه ژوئیه، در مقایسه با متوسط واردات نفت خام ایران توسط ترکیه در سال گذشته خبر داد.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشته که پالایشگاه دولتی توپراش، تنها خریدار نفت ایران در ترکیه، طی ماه ژوئیه، ماه گذشته میلادی، تنها دو محموله نفتی ۱۵۰ هزار تنی را از ترمینال نفتی «توتون چیفتلیک» ترکیه از ایران تحویل گرفته است که معادل واردات روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت است.

در این گزارش همچنین آمده است که آمریکا به خاطر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ترکیه از ایران، این کشور را به مدت شش ماه از تحریم‌ها معاف کرده است.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که آمار اداره های گمرک از خریداران نفت ایران نشان می دهد در بسیاری از موارد ایران برای فروش نفت خام با مشکل مواجه شده است.

بنا به این گزارش، واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به سال پیش افت کرده بود.


 


ری مک گاورن، از تحلیلگران بازنشسته سی آی ای از توقف برنامه ارتباط مستقیم با ایران برای شعله ور شدن جنگ در اثر یک اشتباه خبر داده است.

او به ۹۸ سال پیش اشاره می کند. در سال ۱۹۱۴ زمانی که قدرتهای بزرگ در اروپا اسلحه ها را به سوی همدیگر نشانه رفته بودند، یک اتفاق نابهنگام، یعنی ترور ولیعهد اتریش- مجارستان توسط یک تبعه صربستان به قتل رسید، اتریش درخواست کرد به این قتل تحت نظارت نمایندگان خارجی رسیدگی شود، صربستان رسیدگی به قتل را پذیرفت، اما از پذیرش ناظران خارجی خودداری کرد. اتریش به صربستان اعلام جنگ داد، روسیه بسیج عمومی اعلام کرد، آلمان هم به حمایت از اتریش به روسیه و فرانسه اعلام جنگ داد. قوای آلمان به بلژیک حمله کردند و این حمله به عنوان حمله به کشور بی طرف موجب دخالت انگلیس در جنگ و آغاز جنگ اول جهانی شد. ری مک گاورن خبر می دهد که او و یکی از همکارانش چندی قبل برای جلوگیری از آغاز جنگ به دلیل یک حادثه ناخواسته، طرحی را برای ارتباط مستقیم میان آمریکا و ایران تهیه کردند. این طرح پس از یک ماه بدون پاسخ از سنا برگشت. به او گفتند قطار رفته است. او در مقاله ای که می خوانید به تحلیل این وضعیت پرداخته که وقتی ارتش آمریکا و ارتش ایران سلاح های شان را به سوی هم نشانه رفته اند، آیا یک حادثه ناخواسته یا جنگ افروزانه که ناشی از تمایل طرفین به آغاز جنگ نباشد، جنگ را آغاز نخواهد کرد؟

او معتقد است هم اسرائیلی ها، هم نئوکان ها و هم ارتش آمریکا مایلند که چنین بهانه ای به دست ارتش آماده جنگ آمریکا بیافتد.

ری مک گاورن می نویسد:

هرروزه تعداد بیشتری از حلقه درونی آگاهان در واشنگتن به این نتیجه می رسند که رهبران اسرائیل نقشه حمله به ایران را برای پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر با امید کشاندن آمریکا به جنگ در سر می پرورانند. بسیاری معتقدند که بدون حمایت ارتش ایالات متحده حمله اسرائیل پرخطر و با تاثیر محدود خواهد بود.

در این برهه زمانی برای جلوگیری از چنین کاری یک هشدار علنی توسط پرزیدنت اوباما به اسرائیل مبنی بر عدم دخالت نیروهای آمریکایی در صورت اقدام یکجانبه از سوی اسرائیل بنظر لازم می‌رسد؛ کاری که اوباما به وضوح در هفته‌های نزدیک به انتخابات از آن خودداری کرده است.

اما سکوت علنی اوباما در خصوص هشدار به اسرائیل موضوعات مهمی به نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو گوشزد می کند.

سفرهای اخیر مقامات بلندپایه ایالات متحده- از جمله وزرای خارجه و جنگ با پیامهای مشابه "هنوز وقت حمله به ایران نرسیده است"- با چهره‌های بی اعتنا روبرو شده و به نظر می رسد که با دیوار صحبت کرده‌اند.

همانند تفنگ‌های اوت ۱۹۱۴جلوگیری از جنگ غیر ممکن بنظر می‌رسد. مقامات بلند پایه آمریکا و اسرائیل بر یک "بازه زمانی" تمرکز کرده‌اند و فقط در مورد زمان آن اختلاف دارند.

روز پنج‌شنبه، جی کرنی سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که باید اجازه داده شود که " سخت‌ترین نوع تحریم‌ها که تا کنون علیه هرکشوری اعلام شده تاثیر خود را بگذارد" و بعد اضافه کرد که این یک بازه زمانی برای مقابله با ایران است که از بلندپروازی هسته‌ای اش صرف نظر کند.

همان روز سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعای اسرائیل مبنی بر دریافت اطلاعات نگران کننده امنیتی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکذیب کرد. این سخنگو گفت: ما مدام در حال بررسی وضعیت هستیم تا مطمئن شویم ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک نشود.

همچنان، بازه زمانی اسرائیل( مدت زمانی که ایران، بدون حمله پیشگیرانه اسرائیل، برای ساخت بمب اتمی لازم دارد که اسرائیل آن را "محدوده مصونیت" می‌خواند) مشخصا بر انتقال امکانات هسته‌ای ایران به تونلهایی در کوهستانهای مرتفع تمرکز دارد که این تاسیسات را از حمله هوایی اسرائیل مصون می‌کند، حملاتی که به اسرائیل اطمینان می‌دهد تنها قدرت سری هسته‌ای خاورمیانه خواهد ماند.

اما دیگر بازه زمانی یا محدوده مصونیت برای اسرائیل به دوازده هفته‌ پیش از انتخابات آمریکا مربوط می‌شود. هفته گذشته، رئیس سابق موساد در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: طی دوازده هفته آینده اسرائیل تلاش می‌کند که حمله به ایران را "با" یا "بدون" حمایت آمریکایی ها ارزیابی کند.

براساس تجربه و شناخت نتانیاهو از اوباما بسیار قابل درک است که نتانیاهو به این نتیجه رسیده که اوباما به خصوص زمانی که در شرایط سخت سیاسی قرار گرفته باشد، تحریک نمی‌شود.

از دید نتانیاهو، پیشی گرفتن میت رامنی در ابراز عشق به اسرائیل اوباما را تحت فشار قرار می‌دهد. این، به نظر من، کلیدی‌ترین بازه زمانی در محاسبات نتانیاهوست.

از دیدگاه نتانیاهو، شرایط حاضر عملا مانع هر احتمالی است که اوباما ارتش آمریکا را در صورت درگیری اسرائیل با ایران کنار نگهدارد. به اعتقاد من رهبران اسرائیل بسیار نگران آن هستند که اوباما در دور دوم ریاست جمهوری‌اش راحت‌تر می‌تواند در منازعه ایران و اسرائیل بی‌طرف بماند. حتی در دور دوم اوباما ممکن است اسرائیل را مجبور کند که تصمیمات دشواری در مورد مسائل فلسطین بگیرد.

اگر جلوگیری از انتخاب مجدد اوباما جزئی از سیاست‌‌های فعلی نتانیاهو باشد، آنگاه او بخوبی می‌داند که حتی حرکت‌های جزئی علیه ایران می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر شدیدی قبل از انتخابات بگذارد. عملی که به شدت به ضرر تیم انتخاباتی اوباما خواهد بود.

از اکنون واضح است که رهبران تندروی اسرائیل بسیار ترجیح می‌دهند که در چهار سال آینده به جای اوباما با میت رامنی همکاری کنند. جدیدا در سفری به اسرائیل، رامنی فرماندار سابق ماساچوست همراه با برخی از کلیمی‌های آمریکا که از او حمایت مالی می‌کنند مورد استقبال گرم مقامات اسرائیل قرار گرفت و بر حمایت از سیاست‌های نتانیاهو تاکید کرد.

علیرغم شرایط حساس سیاسی، من شخصا به مطالبی برخورده ام که بسیار نگران کننده هستند. سی ام ژوئیه مقاله‌ام در بالتیمور سان به انتشار رسید، با این عنوان"آیا اسرائیل در حال جعل مدارک سری برای توجیه حمله به ایران است؟" اطلاعات بدست آمده روز بعد به ظن و نگرانی من افزود.

من و یکی از کارشناسان امنیتی آمریکا در حال آماده سازی پیشنهادی برای ایجاد خط ارتباطی مستقیم نیروهای دریایی ایالات متحده و ایران در جهت پیشگیری از اتفاقات یا تحریکات ناخواسته که ممکن است منجر به درگیری شود، بودیم. در این هنگام متوجه شدیم که نسخه رسمی برنامه این خط ارتباطی که توسط پنتاگون تهیه شده، یک ماه است در سنا معطل مانده؛ همانطور که پیشنهاد ما بی‌پاسخ ماند. همچنان برای ما غیرقابل درک است که چرا کسی نخواهد راه‌های  جلوگیری از درگیری ناخواسته در خلیج فارس را جدی بگیرد؟

با درمیان گذاشتن موضوع با منابع مطلع ارتش دریافتم که گرچه بسیاری از اقدامات آمریکا در ارسال نیرو و سلاح اعلام شده اند، اما اقدامات مهمی در آمادگی برای حمله به ایران صورت گرفته که به اطلاع عموم نرسیده است.

یکی از منابع گزارش کرده است که نیروهای آمریکایی در حال آماده‌باش مطلق هستند و در حال اجرای افزاینده علمیات مخفی در خاک ایران هستند(عملیاتی که هر کدام می‌تواند اعلام جنگ محسوب شود). در نهایت به ما گفته شد که قطار ایستگاه را ترک کرده و کارهایی مربوط به پیشگیری از منازعه دیگر در حالی که منازعه شروع شده بی معنی است.

بهانه جویی

برای آمریکا وجود یک بهانه – واقعی یا ساختگی - پیش از حمله به ایران بسیار مطلوب است. یک فتنه جویی کوچک در خلیج فارس می‌تواند یک راه برای حمله به ایران باشد. راه دیگر اتهاماتی است که به ایران در مورد حمایت از تروریسم وارد می‌شود.

در مقاله سی ام ژوئیه‌ام در بالتیمور سان گفته بودم که اصرار بی‌اندازه نتانیاهو  بر دست داشتن ایران در عملیات تروریستی هجده ژوئیه در بلغارستان که منجر به کشته شدن پنج اسرائیلی شد، می‌تواند یک بهانه‌جویی برای حمله به ایران باشد. اگر چنین بود، این اقدام نتانیاهو با شکست مواجه شد. به نظر می‌رسد دولت اوباما ادعای نتانیاهو مبنی بر در دست داشتن "اسناد قوی" که ایران را متهم به اجرای علمیات بلغارستان می‌کند باور نکرد.

اگر با اقدام اول موفق نشدید... یک ایده دیگر: فرض کنیم که یک گزارش جدید با مضمون نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح هسته ای است منتشر شود. گزارشی که اعلام کند تخمین‌های گذشته همه نادرست بوده یا مدارک جدیدی مبنی بر نزدیکی ایران به ساخت سلاح بدست آمده است.

تصور کنید یک گزارش که در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود حکایت کند که براساس اطلاعات بدست آمده –گزارش خطرناک- توسط مقامات اسرائیلی و سیستمهای امنیتی آمریکا ایران به ساخت بمب اتم نزدیک شده است.

وزیر دفاع اسرائیل ایهود باراک به رادیو اسرائیل گفت که براساس گزارشات جدید براساس تخمین‌های ما(اسرائیل) در مقایسه با تخمین‌های آمریکا ایران خیلی به ساخت بمب نزدیک‌تر است و این موقعیت ایران را حساس‌تر می‌کند.

یک از مقاله نویس‌های نئوکان واشنگتن پست، جنیفر رابین در یک واکنش سریع روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد گزارش جدید در مورد وضعیت هسته‌ای ایران کاملا برخلاف گزارش بدنام تخمین سازمانهای امنیت ملی ان‌آی‌ای سال ۲۰۰۷ باشد که در آن اشاره شده بود که ایران دست از ساخت سلاح برداشته است.

"بدنام؟" قطعا. رابین هشدار می‌دهد " گزارش ۲۰۰۷ ان‌آی‌ای باید به عنوان یک هشدار در مورد وضعیت بی‌دقت و فراموش کار دستگاه امنیت ملی تلقی شود." و می‌افزاید " هیچ سیاستگزار مسئولی گزارش ۲۰۰۷ را دقیق نمی‌داند."

گرچه گزارش مذکورهمچنان و ظرف پنج سال گذشته درباره موقعیت و اهداف هسته‌ای ایران بارها مورد تایید مقامات امنیتی قرار گرفته است، به نظر می‌رسد تعریف رابین از "مسئولیت پذیری" شامل سیاستمدارانی می‌شود که تمایل دارند سیاست خارجی ایالات متحده را نتانیاهو کنترل کند.

در سال۲۰۰۷ ان‌آی‌ای با قاطعیت و تایید  شانزده سازمان امنیتی ایالات متحده گزارش کرد که ایران برنامه دستیابی به سلاح هسته‌ای را از سال ۲۰۰۳ متوقف کرده و هرگز  آن را ادامه نداده است. در خاطرات جورج دبلیو بوش و صحبت‌های دیک چینی آمده است که این گزارش یک میله آهنی لای چرخ های ماشین جنگ با ایران بود. ماشینی که در سالهای اخیر حکومت بوش و چینی براه افتاده بود. 

بخشهای مهم گزارش ۲۰۰۷ ان‌آی‌ای از زمان شهادت رسمی مدیر امنیت ملی در کنگره بارها مورد تایید قرار گرفته‌اند.

بدبختانه برای رابین و همفکرانش که امیدوار بودند گزارشات امنیتی جدید وضعیت را خطرناکتر و ایران را در حالت تهاجمی نشان می‌دهد، روز پنج شنبه سخنگوی سازمان امنیت ملی با ریختن آب سرد بر اطلاعات "جدید" گفت" اطلاعات امنیتی ایالات متحده در رابطه با فعالیت های هسته‌ای ایران تغییر نکرده است"

با تکیه بر اطلاعات غیر موثق اسرائیل درباره اطلاعات "جدید" ایالات متحده مبنی بر برنامه هسته‌ای ایران، رابین سیاست دولت اوباما در قبال ایران را شکست خورده توصیف می‌کند و می‌نویسد:

"سیاستگذاران خارجی می توانند در مورد نقائص تحریمها از آغاز،  بررسی انگیزه‌های رژیم ایران صحبت کنند یا درباره اجرای نادرست تحریم‌ها به بحث و گفتگو بپردازند، اما سه سال ونیم از روی کار آمدن اوباما می گذرد و ایران بسیار به اهدافش نزدیکتر شده است. با هر اندازه گیری منصفانه‌ای روش‌های اوباما شکست خورده‌اند، حالا هر چه در گزارش ان‌آی‌ای نوشته شده باشد."

فشار موفق می‌شود

تکذیت گزارش اسرائیل توسط سازمان امنیت ملی لزوما چیزی را تضمین نمی‌کند، تنها به اوباما امکان می‌دهد تا مدتی فشار اسرائیل و هوادارانش را تحمل کند تا زمانی که اطلاعات تازه جعل شوند تا حمله به ایران توجیه شود.

رد ادعای نتانیاهو مبنی بر در دست داشتن "مدارک محکم و موثق" در رابطه ایران با بمبگذار بلغارستان توسط اوباما نقطه امیدواری کننده‌ای است. همچنین می‌توان به عدم تمایل کاخ سفید به قبول و باور مدارک اسرائیل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران امیدواربود.

تفاهم بر سر یک بهانه برای آغاز جنگ برای دو شریکی که یکی از آنها تمایل به آغاز جنگ در دوازده هفته آتی دارد و دیگری مخالف آن است، کار مشکلی است. فشار از سوی نتانیاهو و هوراکشان نئوکانی مثل جنیفر رابین با فرض اینکه میت رامنی را وارد ماجرا نکنیم تا روز انتخابات زیادتر می شود، گیرم بهانه‌ای باشد یا نباشد.

شواهد زیادی نشان می‌دهد که نتانیاهو به اعمال فشار به اوباما در دوازده هفته آینده باور دارد. او در حال حاضر دست بالا را دارد و اگر به ایران حمله کند اوباما مجبوراست به سرعت وارد میدان شود و از نیروی حاضر در منطقه در منازعه به نفع اسرائیل اقدام کند.

بدبختانه نتانیاهو محاسباتش را درست انجام داده. خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم.

نویسنده: Ray McGovern

ترجمه - ندای سبز آزادی


 


سخنگوی حزب اعتماد ملی با انتشار پیامی، مصیبت وارده به هموطنان آذری زبان را تسلیت گفت.

به گزارش سحام نیوز، اسماعیل گرامی مقدم در بخشی از این پیام از مسئولان خواسته است تا عملیات امداد رسانی را، آنگونه که در شان ملت شریف آذربایجان است، انجام دهد.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی
مردم شریف آذربایجان؛

مصیبت وارده ازحادثه دلخراش زلزله روز شنبه را که منجر به مرگ ده ها و زخمی شدن صدها نفر و باعث خسارات مالی شد به شما هموطنان غیور بویژه به اهالی مصیبت زده شهرستان های اهر و ورزغان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان صبر و شکیبایی برای بازماندگان این حادثه غمناک را مسئلت می نماییم.

امیدواریم هرچه سریع تر و به موقع مسئولین دولتی عملیات امداد رسانی را آنگونه که در شان ملت شریف آذربایجان است با موفقیت ادامه و به سرانجام رسانده تا تسلی بخش اندوه فراوان مصیبت زده گان این حادثه میسر گردد .

اسماعیل گرامی مقدم
سخنگوی حزب اعتماد ملی


 


در پی وقوع زلزله مصیبت بار در آذربایجان شرقی، خانواده های زندانیان سیاسی با صدور اطلاعیه وقوع این حادثه را به خانواده های آسیب دیده، هم وطنان و خصوصا به میرحسین موسوی (فرزند آذربایجان) و زندانی محبوس در حصار ستم که حتی امکان دادن پیام تسلیتش را در اوج هم دردی با مردم ندارد را تسلیت گفتند.

به گزارش کلمه، خانواده زندانیان سیاسی در بخشی از اطلاعیه ضمن ابراز تاسف از برخورد صدا و سیما نسبت به زلزله آذربایجان شرقی، تاکید کرده اند: زلزله ها در مناطق زلزله خیز کشورمان با پیش بینی های اهل فن چندان هم غیرمترقبه نیست! آن چه غیرمترقبه است غفلت و خود به خواب زدن مسئولان است که بی کفایتی شان در مدیریت کشور پس از کودتای ۸۸ روز به روز بیشتر بر همه عیان می شود.

همچنین آنان در این اطلاعیه خاطرنشان کرده اند: خانواده های زندانیان سیاسی که درد و رنج های فراوانی را در این سه سال تحمل کرده اند نمی توانند نسبت به دردها و آلام دیگر هم وطنانشان که همیشه همراه و هم صدای با خانواده ها ظلم را فریاد کرده اند بی تفاوت باشند و در حد بضاعت خویش خواهند کوشید که اندکی از این آلام را کاهش دهند.

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

آیه استرجاع را در مواقعی می خوانیم که یاد مرگ بیش از همیشه با ماست و آن را به واقع در چند قدمی خود می بینیم. و حوادث غیرمترقبه که منجر به تلفات جانی می شود معمولا ما را به یاد پایان زندگی فانی مان که بازگشت به اوست برای آغاز زندگی جاوید می اندازد. اما زلزله ها در مناطق زلزله خیز کشورمان با پیش بینی های اهل فن چندان هم غیرمترقبه نیست! آن چه غیرمترقبه است غفلت و خود به خواب زدن مسئولان است که بی کفایتی شان در مدیریت کشور پس از کودتای ۸۸ روز به روز بیشتر بر همه عیان می شود. در هیچ کجای دنیا فاصله اخبار رسمی و غیررسمی این قدر زیاد نیست که از چند صد به بیش از هزار در نوسان باشد. ما چه باور کنیم و چه نکنیم هم وطنانی که با بی توجهی مسئولان میزان خساراتشان افزون شده و عزیزانشان را از دست داده اند حفره های خالی در قلب هایشان را شماره کرده برای تاریخ نقل خواهند کرد.

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که درد و رنج بیش از سه سال ستم را بر دوش و دل و جانمان حمل می کنیم نمی توانیم نسبت به دردها و آلام دیگر هم وطنانمان که همیشه همراه و هم صدای با ما ظلم را فریاد کرده اند بی تفاوت باشیم و در حد بضاعت خویش خواهیم کوشید که اندکی از این آلام را کاهش دهیم. تسلیت به خانواده های آسیب دیده، تسلیت به همه هم وطنان و تسلیت به میرحسین محبوب (فرزند آذربایجان) و زندانی محبوس در حصار ستم که حتی امکان دادن پیام تسلیتش را در اوج هم دردی با مردم ندارد، وظیفه حداقلی ماست، حتی در همین روزها که شاهد سبقت گرفتن مأموران اجرای احکام برای جمع آوری ثواب بیشتر در ماه مبارک رمضان و ماه نزول برکات و رحمت الهی هستیم با شلاق هایی که بر پیکر پاک بهترین جوانان این مملکت که جرمشان نقد و اعلام نارضایی از شرایط موجود است، می زنند. مگر درد این شلاق ها تنها بر جان زندانیان سیاسی و روح خانواده هایشان می نشیند که درد مصیبت دیدگان ساکن آن گوشه نقشه ایرانمان تنها آنان را بیازارد؟! ما اعضای یک پیکریم و یک روز درد ستم جباران ما را می آزارد و رنج بی عدالتی و روز دیگر مصیبت فاجعه ای که می توانست با مدیریتی غیرکودتایی تخفیف یابد و با اطلاع رسانی درست و دقیق و با جلب اعتماد مردم همیشه یاور و مددکار یکدیگر آسیب ها را کاهش دهد!

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که سرور روحانی عزیزان دربندمان را در عوض رنج جسمی آنان در زندان ستم به خود تسلا می دهیم، از خدای رمضان مدد می طلبیم تا خود و عزیزان دربندمان از عهده امتحان بزرگی که برایمان تقدیر کرده است سربلند بیرون بیاییم. بگذار دانشگاه اوین بدون منع حضور زنان غیرتمند سرافراز از حضور در بندهای زندانیان سیاسی پی در پی دانشجو بپذیرد. مدرک های این دانشگاه، تقلبی نخواهد بود و انشاء الله در روزی که میزان الهی برقرار گردد برات رهایی از آتش دوزخ خواهد بود. خوشا به حال آنان که در همیشه عمر خود به « کل من علیها فان » اعتقاد داشته و بقا را فقط برای ذات اقدس الهی ممکن دانستند. و براساس همین اعتقاد جز در راه حق گام نزدند.

خداوندا عاقبت ما را ختم به خیر گردان. و به مسئولان این کشور زرخیز با میراث زرین فرهنگی عقلانیت عطا فرما تا بیش از این همه سرمایه های مادی و معنوی سرزمین مان را به تاراج ندهند.

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

۲۳/۵/۱۳۹۱ برابر با ۲۴ رمضان ۱۴۳۳


 


سید مصطفی تاج زاده، عضو زندانی جبهه مشارکت در پیامی از زندان اوین ضمن انتقاد به رفتار سعید مرتضوی و استنکاف وی از اجرای حکم دیوان عدالت اداری، به بیان دلایل حمایتهای احمدی نژاد و اصحاب کودتا از متهم جنایات کهریزک پرداخته است.

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی که با وجود نیاز مبرم به رسیدگیهای پزشکی کماکان در قرنطینه زندان اوین نگهداری می شود در بخشی از نوشته خود آورده است: "سخن گفتن از نیاز نظام به وجود امثال مرتضوی ها به این معنی است که اگر مردم در اعتراض به عملکرد دستگاههای حکومتی باز هم تصمیم بگیرند تا اجتماعات مسالمت آمیز تشکیل دهند به قاضیان سنگدلی چون مرتضوی نیاز داریم تا کهریزک را میزبان جوانان معترض کند. دلیل احمدی نژاد و دیگر اصحاب کودتا در دفاع تمام قد از متهم قتل دکتر زهرا (زیبا) کاظمی و شهدای کهریزک این است که به باور آنها اگر امروز از مرتضوی تجلیل نشود، دیگر هیچ قاضی جرأت نخواهد کرد منتقدان را روانه شکنجه گاه هایی چون ۲۴۰ و ۲۰۹ و دو الف و کهریزک کند."

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

رفتار سعید مرتضوی در برابر حکم دیوان عدالت اداری متشکل از ده ها قاضی و استنکاف وی از اجرای آن عبرت آموز است. او که با استناد به حکم قضایی غیرمعتبر ده ها روزنامه معتبر کشور را توقیف و تعطیل کرد و جمعی از بهترین جوانان این مرز و بوم رابه قتلگاه کهریزک فرستاده، اکنون در مقابل حکم قضایی گردن کشی می کند.

سعید مرتضوی که به اصحاب رسانه اصلاح طلب انتقاد می کرد چرا با توقیف یک روزنامه، به تأسیس روزنامه ای دیگر، با نام جدید مبادرت می کنند، اکنون با تغییر نام صندوق به سازمان می کوشد پست خود را حفظ کند. جالب آن که یکی از وکیل الدوله ها از ضرورت حفظ جایگاه او سخن می گوید با این استدلال که نظام در فتنه های آینده به امثال مرتضوی نیاز دارد!

سخن گفتن از نیاز نظام به وجود امثال مرتضوی ها به این معنی است که اگر مردم در اعتراض به عملکرد دستگاههای حکومتی باز هم تصمیم بگیرند تا اجتماعات مسالمت آمیز تشکیل دهند به قاضیان سنگدلی چون مرتضوی نیاز داریم تا کهریزک را میزبان جوانان معترض کند. دلیل احمدی نژاد و دیگر اصحاب کودتا در دفاع تمام قد از متهم قتل دکتر زهرا (زیبا) کاظمی و شهدای کهریزک این است که به باور آنها اگر امروز از مرتضوی تجلیل نشود، دیگر هیچ قاضی جرأت نخواهد کرد منتقدان را روانه شکنجه گاه هایی چون ۲۴۰ و ۲۰۹ و دو الف و کهریزک کند.

خنده دارتر از همه دفاع هم زمان آقای احمدی نژاد از مرتضوی از یک طرف و صحبتهای وی در خصوص حمایت از آزادی مطبوعات و آزادگی خبرنگاران و روزنامه نگاران از طرف دیگر است. چنین برخوردهایی یادآور نوشته های جورج اورول در کتاب ۱۹۸۴ است، وی در این کتاب نوشته  که حاکمان کشور استبدادی مورد نظرش جنگ و صلح می خواندند. ما از سال ۱۳۸۴ تاکنون این منطق را با گوشت و پوست خود درک کرده ایم و اکنون همراه با اورول تکرار می کنیم که دفاع از جلاد مطبوعات دفاع از آزادی مطبوعات است و حمایت از متهم قتل های کهریزک حمایت از آزادگی جوانان است.


 


"ارسلان هاشمی"، مديرعامل آب منطقه ای آذربايجان، شکسته شدن دیواره سد ستارخان را تکذیب کرد.

روز گذشته خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود که دیواره سد ستارخان در منطقه اهر بر اثر زلزله ترک‌خورده و خطر شکستن آن و جاری شدن سیلاب روستا های بسیاری را تهدید می‌کند. خبرگزاری ایلنا همچنین هشدار داده بود که ترک خوردگی دیواره سد مذکور جدی است و در صورت عدم اقدامات تامینی احتمال شکسته شدن سد وجود دارد.

اما مديرعامل آب منطقه ای آذربايجان شرقی به پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) گفته است: هيچ سدي در شهرستان هاي اهر، ورزقان و هريس از جمله سد ستارخان دچار آسيب نشده است و در زمان حاضر با ظرفيت مطلوب از سد و تأسيسات آن بهره برداري مي شود.

مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقی افزود: مطابق شواهد ظاهری و بازديد کارشناسان، با وجود نزديكي كانون زلزله به سد، هيچگونه خسارت و آسيبی در سد، گالری و تمام تأسيسات وابسته مشاهده نشده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته