هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 06/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بسم الله الرحمن الرحیم

‹‹ قال فبعزّتک لاغوینّهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین ›› (سوره ص آیه 82 و83)

(( شیطان گفت به عزّتت سوگند همه آدمیان را اغوا خواهم کرد مگر بندگان خالص شده و برگزیده تو را ))

حدود شش ماه از رحلت جانگداز بزرگ مرجع عالم تشیّع و فقیه وارسته این عصر می گذرد، فقیهی که عمر خویش را برای احیای اسلام و فقاهت و رفع هرگونه ظلم و ستم از جامعه سپری نمود، مرجع عالیقدری که مراتب علمی و عملیش مورد اذعان عمده اعاظم و مراجع حوزه های علمیّه و هر انسان صاحب انصاف می باشد.

فقیه عالیقدر در طول عمر با برکت خویش هرگاه تشخیص می داد کار و گفتاری که برای اسلام و مسلمین و برای نهضت و انقلاب مفید است طبق وظیفه دینی خود و با پیروی از سرور آزادگان جهان حضرت حسین ابن علی (ع) با تمام وجود به انجام دادن آن اهتمام می ورزیدند و تمام خطرهای آن را به جان می خریدند، به جرﺃت می توان گفت که آن فقیه فقید به عنوان سمبل و اسوه صبر و استقامت و همچنین دومین شخصیت انقلاب بین دوست و دشمن مطرح بوده و هست.

جهان اسلام شاهد است آن هنگام که خاتم الانبیاء حضرت محمد (ص) در شهر مدینه حکومت اسلامی تشکیل داد، در اداره حکومت با اصحاب خود مشورت می کرد و برای نظرات آنان ارزش قائل بود، و در زمان فتح مکّه منزل ابوسفیان را محل امن قرار داد. این شخصیّت با عظمت که بهترین انسان و نمونه کامل اشرف مخلوقات است، در خلوتگاه خود با معبود خویش چنین می گوید: ‹‹ الهی لا تکلنی الی نفسی طرفۃ عینٍ ابداً ››

حضرت امام خمینی (ره) و دیگر مسئولین نظام با توجّه به موارد فوق و از ترس به انحراف کشیده شدن نظام، در همان روزها، و سال های اول تشکیل حکومت به دنبال تدوین و تنظیم قانون اساسی و قانون مند کردن کشور بودند، در نتیجه باید محور مدیریّت کشور اجرای تمام و کمال قانون اساسی از جمله اصل ششم و هشتم آن باشد. که اشاره به این دو اصل در این مکتوب خالی از لطف نیست:

اصل ششم: (( درجمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود ... ))

اصل هشتم: (( در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امربه معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهدﮤ مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیّت آن را قانون معیّن می کند. ‹‹ والمومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر›› )) (سوره توبه آیه 71 )

حال نمی دانم چرا با سپری شدن سی و یک سال از تشکیل نظام و تثبیت آن و رفع خطرهای اوایل انقلاب، هنوز هستند گروه های هتاک و بی هویّت که حرکت های قانون شکنانه آنان، حاکی از هرج و مرج و عدم تثبیت مدیریّت و نهادهای قانونی در کشور است.

آیا چنین حرکت ها ایجاد سنتی غلط و بدعتی سخیف برای موجّه نمودن مدیریّت کشور نیست؟ آیا اینک که سی و یک سال از انقلاب اسلامی می گذرد باید همه قانون مند باشند، جای این گونه بی قانونی هاست؟ آیا وجود برخی نهادها که در قانون اساسی پیش بینی نشده است خلاف قانون نیست؟ مگر در اصل یکصد و پنجاه و نهم تصریح نشده است (( مرجع رسمی تظلّمات و شکایات دادگستری است. ...))؟ آیا آن نهادی که در قانون اساسی نامی از آن برده نشده است، حکومت را به انحراف نمی کشاند؟ آیا عده ای شناخته شده پس از ساعت ها محاصره بیت حضرت آیت الله منتظری و حضرت آیت الله صانعی را که حدود ساعت 3 بامداد با دیلم و ابزاری از این قبیل درب ها را شکسته و تمام اموال را غارت کردند و در صبح اول وقت بیت فقیه عالیقدر را پلمپ نمودند، گامی به سوی خودکامگی نیست؟

حضرت آیت الله العظمی منتظری (ره) از مراجع عالیقدر و از مبارزین کم نظیر روحانیت شیعه و از جمله شکنجه شدگانی است که در سلول های ساواک هرگز سر تسلیم فرو نیاورد و در مقابل آن همه شدائد و تهمت ها و افتراها همانند کوهی استوار ایستاد. فقیه عالیقدر در نظام جمهوری اسلامی در آن هنگامی که در اوج قدرت بودند با تسلّط بر هوای نفس خویش، مقام و ریاست پوچ دنیا هرگز نتوانست ایشان را فریب دهد بلکه طبق وظیفه خود در مقابل کجی ها و انحراف ها محکم ایستاد.

بنابر قانون اساسی در اصل دوم که می گوید: (( ... بند الف- اجتهاد مستمر فقهاي جامع الشّرايط بر اساس كتاب و سنّت معصومين سلام الله عليهم اجمعين. ... )) جایگاه و منزلت مرجعیّت در قانون اساسی روشن است؛ آیا توجّه ندارند مرجعیّت شیعه، این انقلاب را رهبری نموده و به پیروزی رسانده است؟ آیا توجّه ندارند مرجعیّت شیعه از قدمت دیرینه بیش از هزار ساله برخوردار است و دشمن اصلی آن استعمار است؟ آیا توجه ندارند فقیه عالیقدر پس از تبعید حضرت امام (ره) به خارج از کشور سکّاندار انقلاب بوده است؟ آیا توجه ندارند فقیه عالیقدر در تمام احوال و دوران عمر خود از همه امتحانات چه در زمان مبارزه با شاه و چه در زمان اوج قدرت در جمهوری اسلامی پیروز و سرافراز بلکه به صورت وصف ناپذیری در بالای قله ی انسانیّت قرار گرفت و در آخر آذرماه سال گذشته جان به جانان عالم تسلیم نمود و افتخار بسیاری در طول تاریخ خود برای روحانیّت شیعه و برای ملّت شجاع ایران به ثبت رساند.

نمی دانم چرا پس از رحلت حضرت آیت الله منتظری (ره) به بیت ایشان، و در همان زمان به دفتر حضرت آیت الله صانعی ( ادام الله ظله ) عده ای اغفال شده به سرکردگی شعبان بی مخ های زمان حمله ور شدند؟! اینجانب به خوبی به یاد دارم که آن هنگام که حضرت امام (ره) به خارج از کشور تبعید شدند، درب منزل ایشان پلمپ نشده بود! بلکه هیچ ممانعتی هم برای رفت و آمد به بیت ایشان مشاهده نکردم. به عنوان یک فرد مبارز قبل از انقلاب، رزمنده دوران جنگ و دلسوز نظام، با صراحت عرض می کنم: نظام جمهوری اسلامی باید اینگونه حرکات، تهمت ها و افتراها را نسبت به مرجعیّت شیعه و همچنین روحانیّت محترم متوقف کند و بداند که اگر شاه علیه حضرت امام (ره) و روحانیت مبارزی که امام را همراهی می کردند با آن جوسازی ها و اتّهام ها نتیجه گرفت، شما هم نتیجه خواهید گرفت. کلّا و حاشا !

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که ما در حال جنگ نرم با دشمنان قسم خورده خود می باشیم، بدیهی است چنانچه مرجعیّت شیعه در کشور جایگاه خود را بازیابد و اجازه ندهد آن توهین ها و آن هتاکی ها و آن اعمال زشت و ننگین و ... به ساحت مرجعیّت شیعه که در حقیقت تیشه به ریشه خود زدن است صورت پذیرد، هرگز تهاجم نرم توان مقابله با نظام را نخواهد داشت چرا که ما اعتقاد داریم دین اسلام از همه لحاظ و از جهت فرهنگی قوی و مقتدر است که حتّی مکتب های غیر اسلامی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. پس دشمنان ما قادر نخواهند بود تهاجم فرهنگی نمایند. بلکه مشکل اصلی ما، عدم مدیریت صحیح کشور است که اقشار مختلف بویژه نسل جوان، متولدین و تربیت شدگان پس از انقلاب ما را منفعل نموده است.

آری! هنگامی که با رفتار و کردار بد و دروغ و تهمت به استوانه های جامعه که همان مرجعیّت شیعه است به صورت جدّی آسیب می رسانیم و با این شیوه های ناصواب، باورهای دینی دیرینه این ملّت را مخدوش می کنیم، بدیهی است که با آن همه ناهنجاری ها و بداخلاقی های جامعه مواجه خواهیم شد.

خدایا از تو می خواهم همانند پیروان راستین اسلام، در دفاع از مرجعیّت شیعه استوار، پایدار و ثابت قدم باشم؛آمین یا رب العالمین

حبیب الله امیری*

قم - 1/4/1389

* حبیب الله امیری از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب و از فرماندهان سپاه در زمان جنگ و فرمانده کمیته انقلاب قم قبل از ادغام نیروهای انتظامی میباشد.


 


امروز: آرش صادقی در شعبه 26 دادگاه انقلاب با حکم قاضی پیرعباس به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به 6 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شده است.

لازم به ذکر است که آرش صادقی در پرونده قبلی خود محکومیت 3 سال حبس تعلیقی را دارد که حکم جدید صادره از شعبه 26 مربوط به پرونده جدید وی است که پس از دستگیری وی در اردیبهشت ماه صادر گردیده است.


 


امروز: محمد نوری زاد ، نویسنده و کارگردان دربند به مرخصی آمد.

به گزارش تحول سبز، محمد نوری زاد که ماه ها در زندان بسرمیبرد، پس از یک دوره اعتصاب غدا و تحمل شکنجه های فراوان با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

آقای نوریزاد به جرم نگارش نامه صریح و انتقادی به رهبری به زندان افتاد. وی در طول مدت بازداشت نیز نامه هایی را خطاب به رهبری منتشر کرد. در طول مدت بازداشت آقای نوری زاد خبر های متعددی مبنی بر شکنجه و آزار او تا سرحد خطر نابینایی منتشر شده بود.


 


امروز: دادگاه حسین درخشان، وبلاگ نویس، سرانجام پس از ۲۱ ماه بازداشت که بخش عمده آن در سلول انفرادی و در بی خبری کامل از وضعیتش بوده، روز چهارشنبه دو تیر برگزار شد.

جهان نیوز گزارش داده که آقای درخشان چهارشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی حاضر شده و نماینده دادستان در حضور قاضی، خانواده متهم، و "مهدوی" وکیل مدافع وی، کیفرخواست را خوانده است.

حسین درخشان در برخی روزنامه های دوران اصلاحات در مورد اینترنت و دنیای کامپیوتر می نوشت. پس از خروج از ایران ( حدود ۱۰ سال پیش) وبلاگی به نام «سردبیر: خودم» راه انداخت که از اولین وبلاگ های فارسی زبان در اینترنت بود. او به تدریج از طرح مسائل فنی به طرح دیدگاه های شخصی اش در مورد اجتماع و سیاست و دین کشیده شد و انتقادهای فراوانی به جمهوری اسلامی کرد.

از معدود خبرهایی که در همان ماه های اولیه پس از بازداشت در مورد او منتشر شد، اشاره کوتاهی به اتهامات او بود که «توهین به مقدسات» ذکر شده بود.

حسین درخشان پس از چند سال دیدگاه هایش را تغییر داد و به یکی از سرسخت ترین مدافعان محمود احمدی نژاد در دنیای مجازی بدل شد. سفر او به اسرائیل، مکاتبه اش با روزنامه کیهان و حمله های شدیدش به فعالان حوزه های مختلف که برخی از آنها را وابسته به خارج از ایران می خواند، از جنجالی ترین اقدام های او بود.

وی سرانجام اعلام کرد به ایران برمی گردد و آماده است زندان هم برود. اندکی پس از ورود به ایران و در حالی که وبلاگ تازه ای برای گزارش زندگی تازه اش در ایران راه انداخته بود دستگیر شد.

در طول ۲۱ ماه بازداشت، اخبار بسیار محدودی از او منتشر شده. فعالان حقوق بشر بارها در مورد وضعیت او ابراز نگرانی کرده اند و در ماه های اخیر خانواده او که مدت ها سکوت اختیار کرده بودند، با انتشار نامه هایی خواستار روشن شدن وضعیت پسرشان شدند.


 


امروز: ژیلا بنی یعقوب ،روزنامه نگار جایزه خود را به شیوا نظرآهاری و بهمن احمدی امویی ،دو روزنامه نگار در بند تقدیم کرد .این جایزه تحت عنوان بهترین وبلاگ نویس به او اعطا و از تعهد فوق‌العاده او به آزادی بیان قدردانی شده است. بنی‌یعقوب به‌خاطر فعالیت‌های مطبوعاتی، به یک سال زندان و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شده است.

به گزارش دویچه وله ،ژیلا بنی‌یعقوب در ماه آوریل سال جاری در مسابقه وبلاگ‌های برتر که همه‌ساله از سوی دویچه وله در میان وبلاگ های سراسر دنیا برگزار می‌شود، برنده‌ جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز شد.

وبلاگ بنی‌یعقوب با نام «ما روزنامه‌نگار هستیم» این جایزه را به خود اختصاص داده است و شعبه‌ای از دادگاه انقلاب در ایران وی را از جمله به خاطر نوشته‌هایش در این وبلاگ، به یک سال زندان و ۳۰ سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم کرده است.

هیئت داوران مسابقه‌ی وبلاگ برتر اعلام کرد که با اعطای این جایزه به ژیلا بنی‌یعقوب، از «تعهد فوق‌العاده وی به آزادی بیان» تقدیر می‌کند.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز به هنگام انتخاب وبلاگ «ما روزنامه‌نگار هستیم» برای دریافت جایزه ویژه در اطلاعیه‌ای نوشت: «ژیلا بنی‌یعقوب از نخستین وبلاگ‌نویسان مدافع آزادی بیان در ایران است که در وبلاگ خود به مسائل روز ایران و به ویِژه موضوعات اجتماعی و حقوق زنان می‌پردازد. وی و نزدیکانش هزینه سنگینی برای تعهدات حرفه‌ای خود پرداخت کرده‌اند. گزارشگران بدون مرز مفتخر است که این جایزه را به وی اهدا و به نام او از همه‌ی وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران ایرانی که زندانی یا در ماه‌های گذشته مجبور به ترک کشور شده‌اند، تقدیر می‌کند.»

پیام ژیلا بنی‌یعقوب

ژیلا بنی‌یعقوب روز سه‌شنبه (۱ تیرماه ۱۳۸۹) در پیامی به "همایش جهانی رسانه‌ها" در آلمان، ضمن تشکر از گزارشگران بدون مرز که او را شایسته دریافت جایزه بهترین وبلاگ دانسته‌اند، این جایزه را به همسرش بهمن احمدی امویی، شیوا نظرآهاری و دیگر وبلاگ‌نویسان زندانی در ایران تقدیم کرد.

ژیلا بنی‌یعقوب در پیام خود نوشته است: «به تازگی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در ایران به سی سال محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم شده‌ام. یکی از دلایل محکومیت من مطالبی است که در وبلاگم نوشته‌ام؛ وبلاگی که جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز را در مسابقه بین‌المللی دویچه وله به خود اختصاص داده است و مطالبی که در آن درباره اعتراض‌های مردم ایران نسبت به نتیجه انتخابات پرمناقشه سال گذشته گزارش داده بودم.»

در پیام وی همچنین آمده است: «هم اکنون بیش از چهل روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی در زندان‌های ایران به سر می‌برند. یکی از این وبلاگ‌نویسان زندانی همسرم، بهمن احمدی امویی است که در جریان جنبش اعتراضی مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده است. مهم‌ترین جرم او نوشتن مقالاتی انتقادی درباره دولت احمدی‌نژاد در وبلاگ شخصی‌اش و همچنین روزنامه‌های ایران است. او و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران ایرانی یکسال است که بدون دلیل مشخص و موجه در زندان به سر می‌برند.»

گزارشگران بدون مرز در گزارشی درباره ژیلا بنی‌یعقوب نوشته است: او یکی از نخستین زنان گزارشگر مستقل در ایران است. وی بارها در دوره فعالیت‌اش با احضارها و بازداشت‌های متعدد و خودسرانه با هدف به سکوت وادار کردنش مواجه بوده است، اما وی هیچ گاه در برابر فشار های دائمی مقامات قضایی و امنیتی سرخم نکرد. این روزنامه‌نگار گزارش هایی درباره موضوعات مختلف همچون وضعیت تحصیلی زنان، و همچنین گزارش‌هایی از جنگ در عراق و افغانستان و لبنان منتشر کرده است.

ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی در تاریخ ٣٠ خرداد ۸۸ به همراه ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر در ارتباط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران دستگیر شدند. وی در تاریخ ٢ شهریورماه با سپردن وثیقه آزاد شد. اما بهمن احمدی امویی تا اواخر سال ۸۸ در زندان ماند. بهمن احمدی امویی در آستانه‌ی نوروز برای مدتی کوتاه آزاد شد، اما در آخرین روز اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ مجددا به زندان اوین بازگردانده شد. وی به ۵ سال زندان محکوم شده است.

منبع: کلمه


 


امروز: سید حسین مرعشی دقایقی پیش به مرخصی آمد.

به گزارش تحول سبز، سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران دقایقی پیش به مرخصی یک هفته ای آمد.

وی که چند روز مانده به تحویل سال نو برای گذراندن محکومیت یک ساله عازم زندان شد، در اخرین روزهای سال ۸۸ برای مرخصی و با قید وثیقه ازاد شد و روز ۱۴ فروردین و همزمان با تولد نوه اش مجددا به زندان بازگشت.


 


امروز: اکبر اجدادی ،از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ،دیروز بعد از تحمل یکسال حبس از بند ۳۵۰ زندان اوین آزاد شد.

اکبر اجدادی ،فروشنده یک مغازه و یکی از معترضان ساده به نتایج انتخابات بود که در تظاهرات مسالمت آمیز مردم در ۲۵ خرداد شرکت داشته و به اتهام شرکت در این تظاهرات به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.وی اکنون به صورت مشروط آزاد شده است.

به گزارش کلمه ، دادستانی تهران، فروردین ماه امسال به خانواده اکبر اجدادی اعلام کرده بود که فرزندشان با تامین وثیقه دویست میلیون تومانی ، می تواند برای یک هفته به مرخصی بیاید.

خانواده اجدادی که از قشرمحروم جامعه هستند، در جنوب شهر تهران و درخانه اجاره ای زندگی می کنند. پدر اکبر اجدادی یک کارگر ساده است که در واپسین روزهای زمستان سال پیش از کار بیکار شد و نه فقط امکان تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی را نداشت که حتی توان تامین وثیقه ای بسیار کمتر از این را هم نداشت .به همین دلیل اکبر اجدادی در یکسال گذشته نتوانست از امکان مرخصی استفاده کند.

مهدیه ،خواهر یازده ساله اجدادی پیش از این در نامه ای خطاب به دادستان تهران نوشته بود:

"من خواهر اکبر اجدادی هستم که بسیار به برادرم وابسته ام و او را دوست دارم. آقای دادستان برادر من بی گناه است و کاری نکرده. آقای دادستان برادر من کارگر یک مغازه بقالی است .از ساعت ۶ صبح مغازه را باز می کرده و ۱۲ شب می بسته .
آخه این انصافه؟ برادر من هیچ وقت علیه امنیت کشور کاری انجام نمی دهد و بی گناه است. از شما خواهش می کنم برادر من را به آغوش خانواده برگردانید. پدر من بیسواد است و مادرم هم سواد ندارد. پدرم نگهبان پارک بود. سال گذشته او را اخراج کردند. می گفتند کارگرها زیادند. برادر م تنها نان آور ما بود . "


 


امروز: حمیدرضا جلایی‌پور، امروز در مراسم تولد همسر محمدرضا جلایی‌پور، فرزند زندانی‌اش، به بیان ظلم و ستم‌هایی که در یک سال گذشته به پسر و عروس‌اش رفته پرداخت و آن را نمونه‌ای از رفتار با نخبگان زندانی می‌داند. چکیدهاین سخنرانی به نقل از جرس به شرح زیر است.

باسمه تعالی

برخوردهای لجوجانه با نخبگانِ جوان، متعهد و مسلمان کشور

اول اینکه تولد فاطمه شمس را تبریک می‌گویم. امیدوارم خداوند به او همچنان صبر و استقامت عطا بفرماید تا به رغم انتظار دردمندانه‌ای که به خاطر دوری از همسرش در این یک سال تحمل کرده، بتواند محکم به تحصیلاتش ادامه بدهد.

دوم اینکه از حضار گرامی که عنایت نموده به رغم گرمای هوا و ترافیک در این مناسبت باشکوه شرکت کرده‌اند، از صمیم قلب تشکر می‌کنم. شک نکنید همدردیِ شما با خانواده زندانیان تسلی بخش و امیدآفرین است.

سوم اینکه اجازه بدهید قبل از ورود به بحث به این سؤال جواب بدهم که چرا تمرکز بحثم روی نقض حقوق محمدرضا و فاطمه و پیامدهای آن است. به خاطر اینکه اولاً در یک سال گذشته من شاهد ظلمی که به آن‌ها شده بوده‌ام و دقیقاً می‌توانم به صورت مستند توضیح بدهم و ثانیاً اغلب زندانیان سیاسی یک سال گذشته از افراد نخبة این کشورهستند (یکی از جوانان نخبة کشور که هشت‌ماه در زندان بود، پس از آزادی برای من تعریف می‌کرد که معدّل تحصیلی بچه‌های زندان در بندی که او بوده فوق‌لیسانس بوده است). لذا صحبتی که من راجع‌به نقض حقوق محمدرضا می‌کنم یک نمونه از وضع همه نخبگان زندانی در اوین است. وقتی من اسم محمدرضا را می‌آورم شما به همه زندانیان و خانواده‌های آن‌ها خصوصاً زندانیان بی‌نام و نشان فکر کنید و با آن‌ها همدردی داشته باشید. همین‌جا از همه دوستان تقاضا دارم در خاتمه هر نماز آزادی همة آن‌ها را از خداوند مهربان مسألت کنند. انشاالله.

1. شما می‌دانید در جریان انتخابات خرداد 88 محمدرضا در جمع بچه‌های موسوم به موج سوم فعال بود و پس از انتخابات به جای اینکه از این جوانان نخبه، متعهد و مسلمان کشور تشکر کنند، آن‌ها را تهدید و محمدرضا را دستگیر کردند. پس از سه ماه زندان و انفرادی بالاخره او را آزاد کردند. او از زمانی که آزاد شد تقریباً به مدت 8 ماه در راهروهای دادگستری پیگر کار قضایی‌اش بود تا بتواند پاسپورتش را پس بگیرد و به همسرش بپیوندد و تحصیلش را ادامه دهد. خوشبختانه پس از هفت ماه، دادسرای دادگاه شعبه چهار دادگاه انقلاب برای پروندة او منع تعقیب صادر و قرار وثیقه دویست ملیونی او را آزاد کرد و پس از این از سوی دادسرای انقلاب نامة تحویل گذرنامه‌اش نیز صادر شد و محمدرضا خوشحال شد که می‌تواند هرچه زودتر به خانوادة خود ملحق شود. در طول این مدت محمدرضا شب‌ها درس می‌خواند و روزها هم استراحت می‌کردو در طول این مدت نیز هر وقت کارشناس وزارت اطلاعات زنگ می‌زد او در خانه بود. حالا شما به شیرین کاری آقایان از این به بعد توجه کنید.

2. در بعدازظهر روزی که در دادگاه انقلاب نامة تحویل گذرنامه صادر شد (25/3/89)، کارشناس او (آقای احمدی) از وزارتخانه زنگ زد و گفت: محمدرضا بیا نزدیک وزارتخانه تا خودم پاسپورتت را بدهم. وقتی محمدرضا برای گرفتن پاسپورت مراجعه کرد پس از سلام با آقای احمدی پنج نفر مأموران وزارت او را دستگیر و در ساعت 2 بعدازظهر برای تفتیش خانه، به حریم خانة من، که بیشتر از دو ساعت طول کشید، تعرض کردند. نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که آن آقای بازجو چرا باید دروغ بگوید؟ مگر محمدرضا در طول هشت ماه گذشته، خصوصاً در پانزده روز قبل از بازداشت، هر روز در دادسرای انقلاب نبود، چرا در همان‌جا دستگیرش نکردند؟ مگر هر وقت کارشناس او تلفن می‌کرد او به وزارت اطلاعات مراجعه نمی‌کرد؟ ما نفهمیدیم این دروغ برای چه بود؟ ولی می‌دانیم در شکنجه سفید که عمدتاً میراث و تجربه بلوک شرق است یکی از شکنجه‌های معمول، اعمال همین دروغ‌ها و بازی کردن با احساسات عمیق زندانی است.

3. مأموران وزارت وقتی به حریم خانة من تعرض کردند می‌بایست وسایل شخصی محمدرضا را بازدید می‌کردند ولی تمامی خانه و زندگی من را وارسی و فیلمبرداری کردند. حتی پنج مأمور مرد اتاق خواب من و لباس‌های همسر من را بازدید کردند و از وارسی وسایل و محل عکس‌های جنازه‌های تکه‌تکه شدة سه برادر شهیدم فروگذار نکردند. پسر کوچک‌تر من که روز بعد امتحان داشت به مدت هشت ساعت به خاطر این تعرض وحشت کرده بود و به خاطر محمدرضا گریه می‌کرد و فشار خون همسرم پایین افتاد و از حال رفت. مأموران وزات برای دستگیری و بازدید وسایل محمدرضا آمده بودند ولی کامپیوتر من و دفتر تلفن خانه ما را به همراه خود بردند. شما می‌دانید مهم‌ترین وسیله یک عضو هیئت علمی، خصوصاً در تابستان‌ها، کامپیوتر اوست ولی آن‌ها بدون هرگونه دغدغه شرعی، قانونی و اخلاقی آن را با خود بردند. ظریف اینکه متن نوشته تبریک سید محمد خاتمی به مناسبت سالروز تولد محمدرضا را با خود بردند. متأسفانه همه اعضای فامیل و دوستان من از این کار سخیف تعجب کرده و متأسف شدند که کار این کشور به کجا رسیده است. قطعاً اگر شِمر به محمدرضا تبریک گفته بود، متن نوشته او را با خود نمی‌بردند!

4- الآن ده روز است که از دستگیری محمدرضا و تعرض به حریم خانواده ما می‌گذرد. من پیگیری‌های زیادی کرده‌ام ولی هنوز نمی‌دانم محمدرضا کجا است، جرمش چیست و وسائل کارم کجاست؟ ظاهراً آقای حیدری بازپرس جوان دادگاه انقلاب مشهد، حکم دستگیری محمدرضا را داده، او قول داده بود که پنج روز پیش با آوردن محمدرضا به مشهد تکلیف او را روشن کند. ولی ظاهراً وی فقط حکم دستگیری داده و هیچ نفوذی روی کارشناس وزارت ندارد و محمدرضا همچنان در سلول انفرادی است. ظاهراً این کارشناس وزارت می‌تواند تا هر وقت دلشان بخواهد محمدرضا را نگه دارد و آقای حیدری هم تلفن ما را جواب نمی‌دهد. گویا آقایان قصد دارند دوباره ابهت و عظمت اوین را به نخبگان این کشور نشان دهند و هیبت از دست رفته آن را بازگردانند. خلاصه الآن ده روز است که می‌گذرد اما هیچ مقام و نهادی پاسخگوی ما نیست. حالا شما حدس بزنید با خانواده‌های بی‌دست و پایِ مظلومِ زندانیِ سیاسی چه می‌کنند.

5- چرا کارشناس وزارت به قاضی پرونده محمدرضا مراجعه نکرد تا قاضی پرونده قرار منع تعقیب صادر نکند؟ چرا کارشناس وزارت محمدرضا را در همان دادسرای انقلاب دستگیر نکرد؟ چرا باید به حریم خانواده زندانی تعرض کنند؟ جواب من به این سؤالات این است که در شرایط فعلی که خیلی از کارشناسان پخته و صاحب تجربه وزارت بازنشسته شده یا به حاشیه رانده شده‌اند.، بعضی از کارشناسان جوان احساس قدرت می‌کنند و فکر می‌کنند هر کاری را که تشخیص بدهند می‌توانند اجرا کنند. همین کارشناس محمدرضا یک ماه قبل او را احضار کرده بود او را تهدید کرده بود که اگر همسرت (فاطمه شمس) به تهران نیاید، تو خواهی دید که چگونه بیچاره‌ات می‌کنیم. شما دیدید در همین مدت خواهر خانم محمدرضا (زهرا شمس) را به مدت بیست و یک روز در سلول انفرادی مشهد دستگیر کردند. (شما می‌دانید پدر و مادر فاظمه دو قاضی متدین، محترم و با تجربه شهر مشهد هستند و جمعاً شصت سال برای نظام جمهوری اسلامی جوانی خود را گذاشته‌اند و حالا با انفرادی کردن دخترانشان پاداش می‌گیرند) و حالا هم همین کارشناس کار خود را کرد و با اینکه برای محمدرضا قرار منع تعقیب صادر شده بود، حرف خود را به کرسی نشاند و محمدرضا را دستگیر کرد. تا اینجوری اولاً قدرت خود را به خانواده‌ها نشان بدهند، ثانیاً تا ظاهراً من به عنوان عضو حزب مشارکت حساب کا رخود را بکنم ثالثاً با گشتن خانه یک چیزی درست کنند تا بتوانند همچنان محمدرضا را در انفرادی و زندان نگه دارند. شما حالا این رفتارهای غیر کارشناسی و غیر اخلاقی را مقایسه کنید با عملکرد وزین وزارت اطلاعات در دوره دوم آقای خاتمی. من معتقدم در سال‌های اخیر فقط اقتصاد، روابط خارجی و مدیریت سیاسی کشور نیست که ضربه خورده است، بلکه عده‌ای با اعتبار کارشناسی وزارت اطلاعات نیز بازی می‌کنند.

6- شما می‌توانید حدس بزنید الآن محمدرضا در چه وضعیتی است؟ شما اگر با زندانیان آزاد شده در این یکسال صحبت کرده‌باشید پاسخ به این سؤال سخت نیست. الآن باید اینگونه تصور کنیم که اولاً او را به انفرادی انداخته‌اند تا بالاخره بشکند (چون قبلاً کارشناس گفته بود آدمت می‌کنم). ثانیاً کارشناسان جوان را به سراغ این نخبگان می‌فرستند تا با ده‌ها ساعت بازجویی کار یاد بگیرند و از طرفی روح زندانی را با بازجویی‌های مداوم خسته کنند. نکته نگران کننده این است که بازجویان جدید جوان هستند و کم تجربه و جویای نام و ما نگران هستیم اینها برای اینکه خود را در پیش مقامات بالای خود موفق نشان بدهند دست به «شیرین کاری‌هایی» بزنند. ببینید اگر کارشناس محمدرضا معتقد به شیرین کاری نبود به جای اینکه به محمدرضا دروغ بگوید و یا به خانه من تعرض کند در همان دادسرای انقلاب می‌توانستند محمدرضا را نگه دارند در همانجا از او سؤال کنند و اینگونه به او قدرت نمایی نمی‌کردند و برای دومین بار لازم نبود به حریم خانواده شهدا تعرض کنند.

7- حالا این نقض حقوق شهروندان و خصوصاً نخبگان متعهد و جوان کشور ما چه پیامدی دارد؟ اجازه بدهید به سه مورد آن اشاره کنم. اول اینکه نخبگان جوان غیر سیاسی را سیاسی می‌کنند. شما همه فاطمه را می‌شناسید. او از نخبگان جوانی است که مدال نقره المپیاد را گرفته، فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه تهران در رشته جامعه‌شناسی است، شاعر و نویسنده عمیق، پراحساس و عاطفه‌ای است، ولی شما همه می‌دانید فاطمه شمس هیچ وقت یک فعال سیاسی نبود. او همیشه سرش در کتاب و خصوصاً در منابع ادبی بود. ببینید از پیامدهای این ظلم‌هایی که می‌کنند این است که یک دانشجوی نخبه‌ای مثل فاطمه بجای اینکه راجع به قیصر امین‌پور (شاعر مورد علاقه‌اش) بنویسد راجع به شوهرش و امثال او می‌نویسد و قلب و روح صدها بلکه هزاران نفر تحت تأثیر نوشته‌های او است. کارشناس مربوطه به جای اینکه بگذارد قانون اجرا شود و محمدرضا به سر درس و خانواده‌اش برگردد با دستگیریِ همراه با دروغ، روح فاطمه را جریحه‌دار می‌کند. خدایا شما شاهد باش چگونه دارند کشورداری می‌کنند و تقریباً قضات قوه قضایی هم کاری از دستشان برنمی‌آید.

پیامد دیگر اینکه نه فقط نخبگان جوان را اعتراضی می‌کنند بلکه بیخودی به فضای ناراضی تراشی علیه مسؤلان کشور دامن می‌زنند. شما ببنید اگر محمدرضا سر درسش رفته بود دیگر کسی به او توجه نمی‌کرد. ولی باور کنید در همین چند روزه صدها نفر راجع به محمدرضا با من ابراز همدردی کردند و واقعاً از اقدامات مزبور از ته قلب ابراز انزجار می‌کنند. ولی سومین پیامد از همه مهمتر است. شما می‌دانید مهمترین هدفی که عاملان این اقدامات خلاف قانون انتظار دارند (و از بالا برای اقدامات خود چراغ سبز دارند) این است که جنبش اجتماعی برآمده از انتخابات (یا همان جنبش سبز) آرام شود. ولی آنها غافلند که اتفاقاً یکی از علل تداوم جنبش سبز در یک سال گذشته همین اقدامات غیر قانونیِ «ضد جنبش» است. شما ببنید با همین تعرض‌ها به شهروندان، به نخبگان جوان کشور و به شخصیت‌های با آبروی کشور بود که آنها فضای جنبشی کشور را تداوم بخشیدند. ببنید موضوع خیلی روشن است. به عنوان نمونه اگر در چهارده خرداد به نوه معزز امام در حرم امام(ره) اهانت نمی‌شد، این همه جامعه نخبه، مذهبی و شخصیت‌های بارز حوزه علمیه واکنش نشان نمی‌دادند. اگر محمدرضا را با دروغ دستگیر نمی‌کردند، شما در این گرما در اینجا حاضر نمی‌شدید و او هم داشت درسش را می‌خواند. خلاصه اینها با همین اِعمال قدرت لجوجانه‌شان، با مردم منتقد و نخبه‌های این کشور، تنور جنبش را گرم نگه داشته‌اند.

8- دوستان به من می‌گویند چه کار می‌توانیم بکنیم؟ اجازه بدهید در پاسخ به این سؤال در چارچوب بحثی که داشتیم پاسخ بدهم. اولاً وظیفه خود زندانی بیگناه این است که از خداوند کمک بخواهد تا بتواند زیر بار «شیرین کاریِ» این آقایان نشکند و بی‌خود و بی‌جهت به کار نکرده اعتراف نکند. ثانیاً وظیفه خانواده زندانیان سیاسی این است که موضوع نقض حقوق فرزندان خود را از طریق مقامات ذیربط بصورت خستگی‌ناپذیر پیگیری کنند. ثالثا همه ما وظیفه امر به معروف داریم. یکی از مصادیق مهم امر به معروف این روزها آشکار کردن ظلم‌هایی است که به زندانیان سیاسی کشور می‌شود. همه وظیفه داریم که درباره موارد نقض قانون برای مردم روشنگری کنیم. با لب فروبستن و امر به معروف نکردن، مشکل تعرض به حقوق فرزندان ما حل نمی‌شود. و از همه مهمتر تداوم همین کار نیکوی دوستان همدرد است که با دیدن خانواده‌ها زندانی به آنها تسلی می‌دهند. تداوم این تسلی دادن‌ها کم کاری نیست. در پایان از خداوند بخواهیم که به کسانی که در کشور ما قدرت دارند، عقل، تدبیر و انصاف بدهد. صحبت خود را با آرزوی سلامتی برای فاطمه شمس و موفقیت در تحصیلش به پایان می‌برم و از تک تک حضار بخاطر حضورشان در این مجلس خداپسندانه تشکر می‌کنم.


 


كسانيكه در يك سال گذشته با باتوم و چماق و گاز اشك آور ، به مقابله با خواستهاي به حق معترضان و فعالان جنبش سبز پرداخته بودند ، بعد از تاكيد رهبران جنبش سبز كه اعلام كردند تداوم همت سبزها فقط در تحركات خياباني خلاصه نمي شود ، به خيال مقابله با رهيافت جديد ، به فضاي مجازي سرازير شده اند و با حضور خود بسياري از موانع را در اين عرصه به همراه آورده اند.
نگاهي به وبلاگهاي به روز نشده كساني كه خود را طرفدار ولايت و ارزش ها مي دانند از يك سوي و توجه به شماره هاي چند رقمي بر روي وبلاگ هاي حاميان سبزها ، نشان مي دهد چگونه جنگي ميان طرفداران وعمال كودتا با آزاديخواهان در اين فضا جريان دارد.
از شايعاتي همچون پرداخت مبالغي به عنوان حق الزحمه به منظور اصلاح محتواي اينترنت به اين دست از اجيرشدگان فضاي اينترنتي كه بگذريم و فرض كنيم آنها شايعاتي بي اساس است ، فيلترينگ مداوم وبلاگهاي اردوگاه ملت ، خود نشان از يك جدال غير اخلاقي و نابرابر ميان آزادانديشان با مهاجمان به فضاي اينترنت دارد.
شايد اولين هجمه ها به فضاي اينترنت را بتوان با هجوم ماموران دولت كودتا به دفاتر نشريات و ستادهاي نزديك به اصلاحات در آخرين روزهاي مبارزات انتخاباتي ، همزمان دانست.
ضبط و مصادره ابزار و ادوات توليد محتواي اينترنتي و حصر و اسارت خبرنگاران آن دسته از نشريات ، اولين اقدام در جهت متناسب سازي فضاي اينترنت بود ! كه به طور مسلطي در اختيار اصلاح طلبان و قشر فرهيخته طرفدارجنبش سبز قرار داشت .
برخورد با وب نوشت به مديريت محمد علي ابطحي يكي از نمونه هاي مثالي اين مدعاست كه ستاد كودتا سعي كرد تا با شكستن او نشان دهد فضاي مجازي ، محيطي بي خطري براي فعالان آن نخواهد بود.
پس از آن ارتشي به نام ارتش سايبري كه نامش نشاني از تشكيل ستادي نظامي - امنيتي دارد در فضاي مجازي فعال شد .
پيام هايي همچون " شما ديده مي شويد " ، " به زودي توسط سربازان گمنام امام زمان بازداشت مي شويد" و دهها پيام تهديد و توهين به صاحبان وبلاگ هاي سبز نيز در آن دوران نتوانست موجي از آگاهي و شعور را كه در فضاي اينترنت جريان يافته بود ، خاموش سازد.
پس از آن حمله هاي هكري به سايت ها و وبلاگ هاي اردوگاه آگاهي آغاز شد و هر از گاهي وبلاگها و سايت ها هك شد و مرتبطين با آنان از سوي نهادهاي نظامي و امنيتي احضار و بازداشت شدند.
خرابكاري و راهيابي به شبكه هاي اجتماعي و مجازي در دستور كار آنان قرار گرفت و از آنجا كه بر خلاف لشگريان توهم زده كودتا ، فعالان اين عرصه عمدتا انسانهايي آگاه و هوشيار و در عين حال مستقل بودند ، از اين هجمه نيز راه به جايي نبردند.
در طول يك سال نفس گير گذشته بسياري از فعالاني كه در عرصه اطلاع رساني و ثبت و ضبط وقايع و رخدادها بارها با فيلترينگ وبگاههاي خود مواجه شدند ، هربار سعي كردند با مجاهدت و تلاش ، اندوخته هاي يك سال مبارزه عليه دولت كودتا را از گزند حذف و فيلتر نجات دهند و آنها را از اين سرور ميزبان به آن يكي انتقال داده و با عوض كردن اسم ها و عددها بر روي آدرس هاي اينترنتي ، لشگر كور و گيج كودتا را به سر درگمي بيشتري سوق دهند.
با هر مناسبتي و پيش از هر اعلامي براي فراخوانهاي ملي ، هزاران وبلاگ فيلتر شدند ولي بلافاصله شبكه گسيخته مخاطبان به هم گره خورد به گونه اي كه در پايان يك سالگي ديگر نه فيلترينگ به مانعي براي دسترسي آزاد به مطالب تبديل شده بود و نه كسي مرجع و مخاطب خود را در اين فضا گم مي كرد.
در طول سال گذشته گاه موج بي اخلاقي از ستاد كودتا چنان در فضاي مجازي جريان مي يافت كه با تحت فشار قرار دادن ميزبانان وبلاگها همچون بلاگفا و پارسي بلاگ علاوه بر فيلتر كردن سايتها و وبلاگها، دسترسي افراد را به محتواي اختصاصي خود مسدود كرند و كل محتوا را بدون هيچ ضابطه اي از صحنه مجازي حذف مي كرد.اگرچه تن دادن به خواست كودتا توسط ميزبانان اعتبار تجاري آنان را نابود كرد اما با چنين رويكردي عده اي از وبلاگ نويسان عطاي نوشتن در فضاي ايراني را به لقاي آن بخشيده به وبلاگهايي با منشاء خارجي نقل مكان كردند.
راهكار كودتا براي مقابله با چنين رويكردي طبق معمول گذر از چارچوبه هاي قانوني و زير پا نهادن تمامي معيارهاي فعاليت در فضاي سايبري بود . آنها سايتهاي ميزبان و هر آنچه خدمات آن بود همچون وردپرس و بلاگر را به طور ادواري مسدود كردند و اينگونه نام خود را در قامت بزرگترين اعدام كنندگان وبلاگ ها و نشريات در جهان ماندگار كردند.
اكنون به نظر مي رسد فيلترينگ وبلاگها و سايت نه بر اساس رصد محتوايي آن كه بر اساس كاربرد عدد بر روي آدرس اينترنتي صورت مي گيرد و آدرس هاي حاوي اعداد يكي پس از ديگري بدون توجه به بروز شدن آنان و يا محتواي آن اعمال مي شود.
از ديگر سوي همزمان به بهره برداري چماقداراني كه به فضاي اينترنتي گسيل شده اند از فضاهايي چون بلاگر ، وردپرس ، بلاگ اسكاري ، بلاگفا ، پرشين بلاگ و ساير سرويس هاي وبلاگ ، بودجه هايي براي راه اندازي وبلاگ هاي به اصطلاح ارزشي در نظر گرفته شده است.
شايد اوج اين اقدام را پس از مسدود سازي برخي از سايتهاي مرده اين عده در بلاگفا بتوان در ايجاد ميزباني به نام پلاكفا نشانه يابي كرد. سايت پلاكفا سايت اختصاصي كودتاگران است كه چند روزي است راه اندازي شده و هدف آنان ميزباني اين دست از فعالان حكومتي عرصه نت محسوب مي شود.
این سامانه ارائه دهنده خدمات وبلاگ نوشته: "يكي از دلايل برپا شدن اين سرويس اتحاد و انسجام وبلاگ نويسان ارزشي مي باشد."
پلاکفا در ادامه این توضیحات آورده است: " پلاكفا، با توكل به خدا و توسل بر اهل بيت در شرايطي وارد عرصه‏ي خدمات وبلاگ‏نويسي شد كه طبق دستورات مقام معظم رهبري جنگ نرم آغاز شده و جوانان افسران جنگ نرم هستند، كه در اين صحنه غبار آلود همانگونه كه معظم له فرموده اند بايد بصيرت بخشي كرد و گوشمان به لسان زيبا و مبارك نائب حضرت صاحب (عج) باشد و انشالله ما بتوانيم گوشه اي از اين امر را جامه عمل بپوشانيم."
پارسامهر مدير پلاكفا در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ایران اعلام کرد که راه اندازی پلاکفا به دلیل مقابله با جنگ نرم و نیز مسدود شدن برخی از وبلاگ های ارزشی در سرویس های ارائه دهنده خدمات وبلاگ صورت گرفته است.
اين در حاليست كه مدير بلاگفا پيشتر اين ادعا را تكذيب كرده و اعلام كرد كه آنان مي توانند همچون گذشته به وبگاههاي خود دسترسي داشته باشند.
اما به رغم تكذيب مدير بلاگفا در انسداد سايت هاي ارزشي و آشكار شدن دروغگويي اين به اصطلاح اصولگرايان ،‌ لشگر غيبي و آشكار كودتا دست به كار شده و سایت های بلاگفا و پرشین بلاگ از دسترس كاربران خارج سدند.
پس از آن سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان از راه اندازی شبکه اجتماعی بسیجیان در فضای مجازی خبر داد.
اما با وجود اين تمهيدات سخت افزاري و تامين تام و كمال بودجه ، اين عده نا‌آشنا با نوشتن و نگارش كه بيشتر دستشان به چماق و باتوم مي رود تا قلم قرار است چه محتوايي را بر روي اينترنت جاري سازند؟ يا چه محدوديتهايي بر سر استفاده آنان در اينترنت فراهم آمده بود كه دست به كار ايجاد پايگاه اختصاصي خود شدند؟
واقعيت اين است استفاده از ترم هاي ايدئولوژيك و فرمانبردارانه در چارچوب هاي نظامي امنيتي مورد نظر دولت كودتا ، چيزي نيست كه مخاطب اطلاعات اينترنتي به دنبال آن باشند و تنها خريداران اين دست از مطالب ، شبكه گسيخته شبه نظاميان تازه وارد در اين فضا هستند. عده اي كه طول عمر تجربه آنان در فضاي نگارش ، اينترنت و كامپيوتر به زور به يكسال مي رسد ، اگرچه عده از رهبران‌آنان سالهاست با اين فضا آشنا هستند.
يكي از اين رهبران كه نقش عمده اي در تشديد فضاي دروغ پراكني و هتاكي از طريق خبرگزاري رسمي كشور ، ايرنا داشت ، تقي دژاكام است كه پس از بازنشسته شدن از كيهان شريعتمداري به عنوان مدير ارزشيابي خبري ايرنا ماهها ، به تشويق خرابكاران و هتاكان رسانه اي در ايرنا مشغول بود و مانع از ارسال اخبار حرفه اي بر روي خروجي ايرنا مي شد.
اين شخص كه اكنون در نفش ليدر جريان وبلاگي كودتا در عرصه اينترنت فعال شده ضعف کمی و کیفی جریان حامی کودتا در فضای مجازی را جرقه اصلي ايجاد اتحاديه "وبلاگنویسان ارزشی" می خواند.
وي گفته است: " از همه برادران مي خواهم تشكل هاي خودشان را جدي بگيرند و با هر بهانه اي كه دور هم جمع بشوند. تعداد تشكل ها مهم نيست، اينكه دور هم جمع بشوند با هر سليقه اي، با هر نگاهي اما حزب اللهي و انقلابي و كار خودشان را ادامه بدهند.
او به سبك دروغ پردازي ها و توهم پراكني هايش در ايرنا و كيهان مي گويد: "آنها - بخوانيد سبزها - با تمام عده خودشان به اين جنگ نرم و مجازي رو آورده اند. تعداد وبلاگ نويس هاي آن ها بسيار بيشتر از تعداد وبلاگ نويس هاي ماست. مي توانم بگويم چند برابر كار تشكيلاتي كه آنها كرده اند و مي كنند قوي تر و منسجم تر از بچه هاي ما است. هزينه هايي كه براي آنها پرداخت مي شود بيشتر است، در حالي كه بچه هاي ما فقط با توكل به خدا دارند مي نويسند.! با دلسوزي و اردات خودشان به نظام اسلامي. همه اين ها هست."
باري ! آنچه پيام هاي موسوي و كروبي را در كاربست ترم هاي ديني در مبارزات عليه كودتا براي نسل امروز و تحصيلكرده و فرهيخته جذاب كرد نه ظاهر ، كه محتواي پيام بود و اينكه صداقت كلام آنان در دل جوانان فرهيخته اين مرز و بوم جاي خوش كرد. آن شبكه هاي پيچ در پيچ اجتماعي و آگاهي درونزاي ناشي از آن و مخاطبان ميليوني ، ميلونها وبلاگي كه توسط كودتا بسته شد ، تنها و تنها به همت والاي صادقين و صالحيني داير مانده است كه فضاي اينترنت را جدال ميان آزاديخواهي و روشن انديشي با نظامي گري و كودتا و سياه انديشي مي بينند نه عرصه جنگي كه فرمانده اي به نوچه هايش دستور زدن و كشتن مي دهد.
به همين دليل است كه بر اين باوريم استفاده از تاكتيك هاي رهبران جنبش سبز در فضاي اينترنت توسط عده اي كه خود را به مثابه موظفان يك ارتش در فضاي جنگي احساس مي كنند ره به جايي نمي برد و ليدرهاي آنان چنانچه به فكر تاثيرگذاري دراز مدت و فرهنگي در فضاي اينترنت هستند ، بايد به فكر تغيير فكر و نگاه سربازان خود باشند ، تغييراتي كه اگر راستين باشد منجر به ارتقاي آگاهي آنان خواهد شد و آگاهي اين چراغ روشني بخش ، دشمن ذاتي و ديالكتيكي آنان در همين جدال خواهد بود.


 


khanevade-armin1.jpg

khanevade-armin2.jpg

khanevade-armin3.jpg


 


امروز: در پی فوت جناب آقای اعرابی، داماد مکرم امام خمینی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، پیام تسلیتی را خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی ارسال کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی
با سلام واحترام،
رحلت جناب آقای حاج محمدحسن اعرابی، داماد مکرم امام خمینی(س) را به جنابعالی و بیت معظم حضرت امام، خصوصاً همسر و فرزندان آن مرحوم تسلیت عرض نموده، از خداوند سبحان برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نماید.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
1/4/89


 



عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس پس گرفتن مصوبه روز یكشنبه مجلس را موجب وهن آن دانست.

به گزارش ایلنا، علی مطهری كه در مخالفت با طرح یك فوریتی اعتبار مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دانشگاه آزاد اسلامی سخن می‌گفت، اظهار داشت: این مورد كه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حكم قانون است كاملا مشخص است و اگر مجلس قانونی مخالف آنها تصویب كرد باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم تا ایرادات رفع شود، زیرا در غیر این صورت باید چنین طرحی را ارائه كنیم.

وی یادآور شد: در ماده 160 آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است توجیه طرح یك فوریتی نیاز فوری جامعه و اولویت آن طرح یا لایحه نسبت به سایر موارد مطروحه است اما الان چه نیاز فوری وجود دارد؟ قانونی تصویب شده و چند روز به مجلس برمی‌گردد و واقعا جز این جنجال‌های سیاسی چه چیزی توجیه‌گر این فوریت است و اگر ما خودمان شلوغ نكنیم واقعا چه فوریتی وجود دارد؟

نماینده مردم تهران با اشاره به استفاده از نظرات رهبری، تصریح كرد: نظرات ایشان را باید از مجموع صحبت‌هایشان به دست آورد نه اینكه یك بخش كه مورد قبل ماست را مطرح كنیم و بقیه را نادیده بگیریم. ایشان در دیدار با كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری، مجلس قانون‌گذاری و دولت اجرا است، لذا ایشان به طور مثال طراحی نقشه مهندسی فرهنگی و الگوی توسعه ایرانی اسلامی را به عهده این شورا گذاشتند و اگر این شورا در مواردی قانون‌گذاری هم كرده از روی اضطرار بوده است.

مطهری تاكید كرد: ما این را قبول می‌كنیم كه حضرت امام گفته‌اند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حكم قانون است و حالا اگر مصوبه مجلس اشكالی دارد، شورای نگهبان آن را مطرح خواهد كرد.

این عضو فراكسیون اصولگرایان در واكنش به این سخن حسینیان كه گفته بود اصولگرایان برای رفع مشكلاتشان به این طرح رای دهند خطاب به وی گفت: اصولگرایان هیچ مشكلی جز امثال جنابعالی و دوستانتان كه برنامه دیروز را اجرا كردید ندارند، مثل آقای كوچك‌اف كه ریشه روسی دارد و نام كوچك‌اف را به كوچك‌زاده تبدیل كرد.

كوچك‌زاده نماینده تهران در واكنش به این سخنان مطهری قصد حمله به وی و پرتاب كردن شی‌ء را داشت و خواستار تذكر بود، با ممانعت برخی نمایندگان دیگر از جمله حسینیان مواجه شد كه در واكنش به این رفتار كوچك‌زاده مطهری با آرامش خواستار سكوت وی شد.

همچنین یكی دیگر از نمایندگان مجلس از آن سوی صحن با القاب ناشایست( خفه شو، بتمرگ و...) علی مطهری را مورد خطاب قرار داد.

نماینده مردم تهران در ادامه سخنان خود با یادآوری وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاستگذاری در امور كلان كشور اظهار داشت: بسیاری از پاسخ‌های مقام معظم رهبری درباره وظایف این شورا در دوره مجلس ششم بوده است زیرا آن مجلس این شورا را زیر سوال می‌برد و می‌گفت اساسا چنین نهادی در قانون نیست و لذا رهبری بر این امر صحه گذاشتند كه مصوبات آن شورا قانون است ما هم نمی‌گوییم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون نیست ولی عرض می‌كنم كه آن سخن رهبری را باید در كنار سخن دیگر ایشان بگذاریم كه وظیفه این شورا سیاستگذاری است.

مطهری در پایان با بیان اینكه صبر می‌كنیم تا شورای نگهبان نظراتش را ارائه كند و اگر مشكلی باشد مجلس مشكل را رفع می‌كند، تاكید كرد: نیازی نیست كه مجلس بعد از سه روز بگوید اشتباه كردم و تحت فشار برخی آقایان مصوبه خود را پس بگیرد زیرا این موجب وهن مجلس است و مجلس باید از شخصیت خودش دفاع كند و نگذارد عده كمی آن را زیر سوال ببرند.


 



میرحسین موسوی و مهدی کروبی صبح امروز ۲ تیرماه در دفتر مهندس موسوی به دیدار و گفتگو در مورد حوادث دو هفته گذشته پرداختند.
شرح این دیدار متعاقبا منتشر خواهد شد.


 


دقایقی پیش عماالدین باقی به مرخصی آمد. به گزارش تحول سبز عمادالدین باقی پژوهشگر و روزنامه نگار سومین باری است که راهی زندان اوین شده بود. پیش از این یک بار به مدت سه سال و باردیگر به مدت یک سال تحمل حبس کرده و نزدیک به ۸۰ بار احضار و بازجویی داشته است.

باقی در روز هفتم دی ماه برای بار سوم بازداشت شده بود. به گفته همسر وی، عمادالدین باقی بوسیله حکمی که به امضای دادستان وقت تهران رسیده بود ( به تاریخ روز فوت آیت الله منتظری) و با عنوان پیشگیری از حوادث پس از فوت آیت الله منتظری ، بازداشت شده است.


 



در خبرها آمده بود که دادگاه در قبال شکایت دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به مصوبة شورای انقلاب فرهنگی در مورد تغییر اساسنامه و تعیین هیئت امنای آن دانشگاه، حق را به دانشگاه آزاد داده است. همزمان، مجلس شورای اسلامی نیز قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، تغییر اساسنامة دانشگاه ها بر عهدة هیئت امنای آنهاست و نه شورای انقلاب فرهنگی. بدین ترتیب، اقدام دولت که سعی کرده بود جبهة سیاسی دیگری علیه مخالفان خود بگشاید، خلاف قانون از کار درآمد.

اقدامات خلاف قانون دولت البته به این اقدام خلاصه نمی شود و کارنامة پنج سالة تیم ادارة کنندة آن مملو است از این دست تلاش های غیرقانونی. اما آنچه این اقدام اخیر را حائز اهمیت می کرد، حضور نام اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و سیدحسن خمینی در هیئت امنای کنونی دانشگاه آزاد اسلامی و بی تابی دولتمردان برای دست اندازی به نهاد آموزشی که همسنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های تابعة آن است.

به گزارش خبرنگار کلمه، آنچه در این میان جالب توجه است، نقشی است که قرار بود برادر وزیر علوم در این رابطه بازی کند. چندی پیش فرهاد دانشجو در اقدامی نمایشی (که البته یکبار دیگر هم اجرا شده بود) اعلام کرد که به دلیل نیاز پدر و مادرش به مراقبت های بیشتر، تصمیم گرفته از ریاست دانشگاه تربیت مدرس کناره گیری کند. هنوز چندروزی نگذشته بود که نام او توسط شورای انقلاب فرهنگی در میان اعضای هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی آورده شد، حادثه ای که می رفت مقدمات را برای ریاست وی بر دانشگاه آزاد هموار کند.

باید بیاد داشت که دانشجو در کارنامة خود، تصفیة گستردة اساتید منتقد دولت، که غالبا در کسوت روحانیت هم بودند، و نیز صدور غیرقانونی حکم تعلیق دکتر بهزادیان نزاد و دکتر علیرضا بهشتی، دو تن از مشاوران مهندس موسوی را ثبت کرده بود (که بعدا معلوم شد تصمیمی شخصی و نه برآمده از هیئت مربوطه در دانشگاه بوده) و در مقابل، پاداشی بزرگ را انتظار می کشید.

البته روز های آینده و لابی های فراقانونی در باره حکم دادگاه را نباید دست کم گرفت. اما مهمتر از آن تکرار سنت الهی است چرا که آنچه تاکنون اتفاق افتاده، بجای اجرای نمایش از پیش طراحی شده، تکرار تلخ تاریخ بوده که تا این زمان، نه گندم و نه جو ملک ری را نصیب این نظامی در کسوت دانشگاهی نساخته است.


 


آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در گفت وگوی زنده تلویزیونی که در آستانه هفته قوه قضائیه انجام شد در خصوص پرونده دانشگاه آزاد اظهار داشت: تاکید می کنم که دستگاه قضائی باید دستگاه محترم و قاطعی باشد و قضات مستقل باشند و آرای آنها با استقلال صادر شود.

به گزارش برنا، وی ادامه داد: تصوری که خیلی ها از دستگاه قضائی دارند به نظرم ناقص و یا قطعا نادرست است، به طور مثال اینکه رئیس دستگاه قضا می تواند در خصوص صدور حکم به قاضی امر و نهی کند که تصور کاملا اشتباهی است.
رئیس قوه قضائیه افزود: البته ممکن است زمانی یک رئیس قوه بخواهد چنین کاری بکند و شاید از بعضی اهرم های فشاری که بر قاضی دارد استفاده کند، مانند حق عزل و نصب قاضی ولی واقعیت این است که قانون این اجازه را نمی دهد و بنده به هیچ وجهی بنا بر این ندارم که از مسیرهای حتی قانونی برای فشار آوردن به قاضی استفاده کنم برای اینکه قاضی باید مستقل باشد و از این حرف دفاع می کنم.

آملی لاریجانی تصریح کرد: حتی اگر قاضی اشتباه کند به نظرم حفظ استقلالش در نهایت به نفع دستگاه قضائی و نظام است، وقتی به قاضی چیزی را تحمیل کردید و احساس کند قدرت خود را از دست داده پژمرده می شود.
وی با اشاره به شکایت دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مصوبه شورای عالی انفلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد بسیار مفیدی برای کشور بوده و اعتبار کاملا قانونی اعم از مستقیم و غیر مستقیم دارد.
آملی لاریجانی در خصوص اعتبار مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورای نگهبان برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اثری در حد قانون قائل بودیم که ناشی از دستور امام راحل بود که فرموده بودند، باید به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتبار قانونی داد و مقام معظم رهبری هم این مطلب را تایید کرده اند.
رئیس قوه قضائیه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی قانونی است و مستند به اصل ۵۷ و تحت امر ولی فقیه و هیچ مشکلی در این جهت وجود ندارد، لذا معتقدم قوه قضائیه در دایره وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی حق ورود ندارد.
آملی لاریجانی اظهار داشت:دیوان عدالت اداری در قانون اخیرش در ذیل ماده ۱۹ تصریح کرده که مصوبات چند نهاد مانند شورای نگهبان،مجلس خبرگان،مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل بررسی در دیوان عدالت اداری نیست.
وی ادامه داد: بنابر این در جایی که حیطه و دایره ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی است به نظر بنده به عنوان رئیس دستگاه قضا نه به عنوان قاضی این است که دستگاه قضائی حق ورود ندارد ولی در عین حال به نظر بنده اگر یک قاضی نظرش این باشد که حق ورود دارد، بنده به لحاظ قانونی هیچ تحمیلی نمی توانم بر او داشته باشم و به رای او احترام می گذارم.
آملی لاریجانی تصریح کرد: در کنار این نکته ای باید اضافه کنیم که اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چارچوب خاص خود را دارد، یک سری وظایف روشن شده و حدود ۲۶ بند برای وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است که البته برخی وظایف دیگری هم به این اضافه شده است.
رئیس قوه قضائیه افزود: در کنار احترام قانونی و شانی که باید برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قائل باشیم، اضافه می کنم که اگر به هر دلیلی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتباهی کرد و در حیطه ورود کرد که حیطه قانونی نبود، دو نکته مطرح است؛ یکی اینکه این شورا از حد قانونی خود تجاوز کرده است که ربطی به دستگاه قضائی ندارد چون متولی نظارت بر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستگاه قضائی نیست.
وی گفت: اما اگر از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در غیر حیطه اختیارات به کسی ظلمی شود این مسئله کاملا در صلاحیت قوه قضائیه است ، وقتی که شکایتی صورت بگیرد به این دلیل که هم اطلاق اصل ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی است که دادگستری را مرجع اصلی تظلمات می داند.
آملی لاریجانی ادامه داد: در مورد دانشگاه آزاد چنین مسئله ای مطرح شده که در بند ۵ اساسنامه دانشگاه آزاد گفته شده که دانشگاه آزاد نهاد عمومی غیر دولتی است و این معنا تصرف خاصی در املاک و متعلقات دانشگاه ایجاد می کند و این تصرف قابل شکایت در دادگاه است خصوصا اینکه با قانون خدمات کشوری هم منافات دارد، چون آنجا تعریف شده که موسسات عمومی دولتی چیست و تصریح شده که موسساتی است که به تصویب مجلس برسد که موسسه عمومی دولتی است.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند آنچه نیاز به مصوبه مجلس دارد به تصریح اعلام کند واگر آن قانون هم نبود به نظرم طرح دعوا معنا داشت و نباید خلط بحث شود بین صلاحیت ذاتی دادگاه ها بر رسیدگی و حکم به نفع دانشگاه آزاد چون حکمی به نفع دانشگاه آزاد صادر نشده است.
وی تاکید کرد: این تعابیری که در برخی روزنامه ها و رسانه ها استفاده شده است، حتما غلط است چون به نفع دانشگاه آزاد هیچ حکمی صادر نشده است و دستور موقت نسبت به اجرای اساسنامه جدید بوده است که مشتمل بر موارد متعددی و از جمله این ماده است.
آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: بنده نسبت به توقف اجرای کل اساسنامه اشکال دارم، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه وظایف خود حرفش حاکم و نافذ است و قاضی حق ندارد اجرای اساسنامه را به صورت کامل متوقف کند، ولی در موادی که به نوعی تصرف در اموال مردم است و یا در سلطنت و حاکمیت شخص حقیقی و حقوقی در اموال خود است، صلاحیت دارد و اینجا هم نتیجه حکم چه می شود بحث دیگری است.
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: طرح دعوا از طرف دانشگاه آزاد به نظرم اشکال دارد، یک بار گفته اند که هیئت موسس طرح دعوا کرده و بعد گفته اند که شخص دانشگاه و ما باید ببینیم که چه کسی می تواند طرح دعوا کند و در خصوص اموال دانشگاه آزاد چه کسی حق طرح دعوا دارد یا اینکه دانشگاه آزاد حق دارد که اموال را وقف کند که بحث های حقوقی دقیقی است.
وی تصریح کرد:بحث های فنی حقوقی نباید با تبلیغات سیاسی آمیخته شود، در همین روزهای اخیر جریانی را مشاهده می کنم که این جریان نه به نفع نظام است و نه به نفع قوه قضائیه است و نه به نفع مجلس است؛ عده ای این را اسباب توهین به مجلس گرفته اند و برخی اسباب توهین به قوه قضائیه قرار داده اند، چرا فضا را آلوده می کنیم، روزنامه ای از عنوان بهارستان جاسبی استفاده کرده است که واقعا جای تاسف دارد و از لحاظ حقوقی ما پیگیری می کنیم.
آملی لاریجانی تاکید کرد: دستگاه قضائی توهین به نهاد های قانونی را به هیچ وجه نمی پذیرد و حتما پیگیری خواهیم کرد، مجلس محترم است و نمایندگان احترام دارند، البته ممکن است اشتباه کنند لذا باب نقد باید باز باشد.
وی گفت: نقد غیر از توهین است، می توانیم بگوییم این حکم اشتباه است، بنده که مسئول دستگاه قضائی هستم می گویم این رای اشتباه است ولی نباید استقلال قاضی را مورد هتاکی قرار دهیم.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نسبت رئیس قوه قضائیه با قضات نسبت امریه صادر کردن نیست، بلکه مدیر اجرایی این دستگاه هستم و البته عالی ترین مقام این دستگاه هستم ولی مسئول دستگاه غیر از مسئول اجکام قضات است، قاضی باید مستقلا رای بدهد، برای رئیس قوه قضائیه هم حقی در اعمال ماده ۱۸ دیده شده که هر جا لازم باشد اعمال می کنیم و در این مورد هم همین امروز اعمال شد


 



عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه ملاقات هفتگی خود با خانواده‌های زندانیان سیاسی، دوشنبه با جمع دیگری از آنان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع ‌رسانی دادسرای عمومی تهران، در این دیدار خانواده‌ها درخواست‌های خود را با دادستان در میان گذاشتند و وی در هر مورد دستور بررسی و رسیدگی صادر نمود.
این بخش دیگری از این گزارش آمده‌است: دادستــان، همچنین روز یکشنبه گذشته نیز با حضور در زندان اوین با تعدادی از زندانیان ملاقات کرد.

در این دیدارها، زندانیان مسایل و خواسته‌های خود را به طور مستقیم با دادستان در میان گذاشتند و وی در هر مورد دستور لازم را صادر کرد.

بر اساس این گزارش دادستان تهران همچنین سه شنبه در بازدید سرزده از دادسرای ناحیه ۱۴ از شعب مختلف بازپرسی و دادیاری و اجرای احکام دیدار و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این دادسرا قرار گرفت.


 


بانک مرکزی ایران با رونمایی از اسکناس یکصد هزار ریالی (ده هزار تومانی) ورود این اسکناس جدید به بازار پولی را رسما اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری های مختلف ایران ،بهزاد قیاسوند، مدیر اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی ایران، روز سه شنبه اول تیر گفت: "اسکناس های جدید ده هزار تومانی به منظور تسهیل در معاملات روزمره صورت می گیرد." اسکناس جدید ده هزار تومانی بر روی خود تصویر امام خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را دارد و در پشت آن تصویر آرامگاه سعدی به همراه شعری از این شاعر نامی ایران قرار داده شده است.

به گزارش مهر اسکناس ۱۰هزار تومانی در حالی در تهران رونمایی شد که اشتباهی فاحش در شعر معروف سعدی بر پشت آن خود نمایی می‌کرد. طرح پشت این اسکناس تصویر آرامگاه سعدی است و در کنار آن بیت معروف "بنی‌آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند" به صورت اشتباه "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند" نوشته شده است. این اشتباه تاکنون بارها در گفتار و نوشتار مسئولین و در مطبوعات و رسانه‌ها مشاهده شده است و اکنون این اشتباه رایج، بر روی اسکناس جدیدالطبع نمایان شده است


 


امروز: در سی و هفتمین روز از بازداشت محسن آرمین، عضو شورای مرکزی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، اعضای این سازمان با حضور در خانه وی با خانواده عضو دربند خود دیدار کردند.
در این دیدار که تعدادی از اعضای شورای مرکزی و سیاسی و برخی از دیگر اعضای سازمان حضور داشتند، حاضران ضمن دلجویی از خانواده آرمین، خواستار آزادی هرچه زودتر وی شدند.
خانم شریعتی، همسر محسن آرمین ضمن تشکر از اعضای سازمان، با اشاره به ملاقات خود با دادستان تهران، عمده ترین دلیل مطرح شده توسط دادستان برای بازداشت همسر خود را، بیانیه های سازمان مجاهدین انقلاب در طول یک سال گذشته ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد که در پاسخ به اظهارات دادستان تهران، ضمن دفاع از مواضع اصلاح طلبانه سازمان، مسئولیت بیانیه های مذکور را متوجه سازمان مجاهدین انقلاب، به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل دانسته و تعقیب قضایی افراد را به جهت اعمال یک شخصیت حقوقی مستقل، فاقد وجه قانونی معرفی کرده است.
شریعتی، همچنین با اشاره به اینکه به غیر از یک تماس تلفنی کوتاه، همسرش از زمان بازداشت تاکنون هیچگونه ارتباطی با خانواده خود نداشته است، خبر از آن داد که طی دیدار با دادستان تهران و معاونین وی، درخواست ملاقات حضوری خانواده آرمین با وی را داشته اند که تاکنون با این درخواست ساده و مبتنی بر حقوق اولیه افراد، موافقت به عمل نیامده است.
همسر آرمین همچنین خاطر نشان کرد، خانواده آرمین با مسئولین دادستانی درخصوص لزوم رعایت کمترین حقوق قانونی همسرش (ملاقات با خانواده) اتمام حجت کرده اند و مسئولیت عواقب اقدامات بعدی آنان برای احقاق حقوق قانونی خود را متوجه مسئولین قضایی کشور دانسته اند.


 


رییس سازمان‌زندان‌ها با بیان اینكه در اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی، بنای اولیه برعدم اعطا به آنها است،گفت:‌ اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی در آیین‌نامه دیده شده است، اما مرجع تصویب اعطای مرخصی به مجرمان این جرائم بر عهده دادستان است.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری صبح امروز خود كه به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد از اصلاح آیین‌نامه اعطای مرخصی به زندانیان خبردادو گفت: در دوره‌های گذشته به زندانیان بیش از حد مرخصی داده می‌شد كه این امر موجب گلایه مردم و برخی از مقامات امنیتی و انتظامی شده بود كه چگونه پس از بازداشت یك متهم وی بعد از مدت كوتاهی به جامعه باز‌می‌گردد.

رییس سازمان زندان‌ها ادامه داد: ما توانستیم با یك كار جامع كارشناسی و كسب نظرات مقامات قضایی،امنیتی و انتظامی آیین نامه جدید مرخصی را تدوین و به امضا رییس قوه قضاییه برسانیم.

وی با بیان اینكه این آیین‌نامه از روز گذشته و مصادف با اولین روز هفته قوه قضاییه به اجرا گذاشته شد، خاطرنشان كرد: ‌از دیروز برای اینكه زندانیان از مرخصی برخودار باشند، باید تحمل كیفر اولیه را داشته باشند؛ به این معنا كه حداقل یك ششم دوران تحمل محكومیت خود را مطلقا بدون مرخصی سپری كرده باشند.محكومان به بیش از 15 سال حبس نیز باید سه سال اول محكومیت خود را بدون مرخصی پشت سر گذاشته باشند.

اسماعیلی افزود:‌در این آیین‌نامه میان محكومان جرائم غیرعمدی، عمدی و جرائم عمدی دارای سابقه تفاوت‌هایی را قائل شده‌ایم به این صورت كه محكوم به جرائم غیر عمدی را هر دوماه،عمدی را هر سه ماه و محكومان جرائم عمدی دارای سابقه را هر چهار ماه یكبار به مرخصی خواهیم فرستاد.

رییس سازمان‌زندان‌ها خاطرنشان كرد:‌ قرار شده به محكومان جرائم آدم ربایی، سرقت مسلحانه،تجاوز به نوامیس، سرقت مقرون به آزارو اذیت ، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الكلی ، جرایم مواد مخدر و اسید پاشی مرخصی اعطا نشود. همچنین به سارقان معمولی نیز قرار شده در ایام نوروز مطلقا اعطای مرخصی صورت نگیرد.

اسماعیلی درباره شرایط ملاقات زندانیان با خانواده‌های خود گفت: ما برای زندانیان درون زندان سه نوع ملاقات كابینی، حضوری و خصوصی داریم كه نصاب این ملاقات‌ها با هم تفاوت دارد. برای ملاقات كابینی هفته‌ای یكبار در نظر گرفته شده اما برای ملاقات خصوصی و حضوری نصابی قرار داده نشده است.

وی خاطرنشان كرد: در برهه‌ای از زمان به متهمان امنیتی سیاسی بیشتر امكان مرخصی داده شد، اما جدا از سازمان زندان‌ها، مرجع قضایی نیز در مورد ملاقات‌ها تصمیم‌گیری می‌كند. از نظر ما هم زندانی امنیتی و هم غیرامنیتی هر دو انسان بوده و دارای حقوق یكسانی برای برخورداری از ملاقات هستند.

اسماعیلی ادامه داد: بر حسب دستور مراجع قضایی، به محكومان جرائم امنیتی ملاقات نمی‌دهیم و زمانی كه قاضی بنویسد متهمی ممنوع‌الملاقات است ما باید از این دستور تبعیت كنیم.

رییس سازمان زندان‌ها درخصوص شرایط و نحوه اعطای مرخصی به متهمان و مجرمان جرائم امنیتی نیز گفت: این امر جزء مواردی است كه مبنای اولیه را بر عدم اعطای مرخصی گذاشته‌ایم، اما این موضوع درآیین‌نامه دیده شده و مرجع تصویب اعطای مرخصی به مجرمان این جرائم دادستان است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا در پرونده كهریزك از پرسنل سازمان زندان‌ها فردی متهم یا محكوم شده است، اظهارداشت: در این پرونده هیچ‌یك از پرسنل سازمان حتی در مظان اتهام هم قرار نگرفتند.

رئیس سازمان زندان‌ها اقدامات تامینی و تربیتی در پاسخ به این پرسش كه برخی از زندانیان از رعایت حقوق شهروندی و وجود شپش در زندان اظهار گلایه می‌كنند، آیا نظارتی در زندان‌ها صورت می‌گیرد گفت: مطلب اینگونه كه در مورد حقوق زندانیان به شما منعكس می‌شود،صحیح نیست.ما علی‌رغم تراكم مددجویان و پایین بودن سطح بهداشت فردی خود زندانیان و همچنین آمار بالای حضور معتادان در زندان، سعی كرده‌ایم خدمات بهداشتی بالایی را به مددجویان ارائه دهیم.

وی به شیوع آنفلوآنزای نوع A در سال گذشته اشاره كرد و گفت: به دلیل اینكه امكان شیوع این ویروس در مكان‌های پرجمعیت بیشتر است، ما حج عمره را دو ماه به تعویق انداخته و در برخی شهرستان‌ها مدارس را تعطیل كردیم اما نمی‌توانستیم زندان‌ها را تعطیل كنیم، بلكه بایستی با مدیریت خوب اجازه نمی‌دادیم كه با وجود تراكم بالای زندانیان در زندان، این ویروس شیوع پیدا كند چراكه اگر سرایت می‌كرد قطعا یك فاجعه و از بین رفتن افراد متعددی را در پی داشت.این امر حاكی از این است كه ما به بهداشت در زندان بسیار اهمیت می‌دهیم.

وی ادامه داد:‌ همچنین با توجه به كارهای صورت گرفته در زمینه بهداشت،دریك سال اخیر درصد مبتلایان به ایدز را از 3 درصد به 3/1 رسانده‌ایم.

اسماعیلی در خصوص برخی اخبار مبنی برآزار و اذیت زندانیان از سوی زندانبان‌ها، با تاكید بر اینكه وظیفه سازمان زندان‌ها نگهداری و اصلاح مجرمان است، تصریح كرد: آزار و اذیت معنا و مفهومی در بازداشتگاه‌های ما ندارد و در سراسر دنیا نیز به جز در زندان‌هایی كه با اعمال شاقه است، هیچ فردی در دوران تحمل كیفر مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر خدایی نكرده استثنائا موردی در كشور رخ دهد، بیشتر در زمان تعقیب و كشف جرم است كه شاید برای اقرار متهم به آن تشر بزنند، اما ما كشف جرم نمی‌كنیم و كاری هم نداریم كسی كه به زندان می‌آید،جرمش چیست.

رئیس سازمان زندان‌ها در مورد نظارت بر بازداشتگاه‌های كشور اظهارداشت: كاری كه در دوره جدید انجام داده‌ایم این است كه بسیاری از بازداشتگاه‌های مراجع امنیتی و انتظامی را شناسایی و بازدید كردیم و استانداردهای لازم را به آنان گفته و آنها هم استانداردسازی كرده‌اند.

وی با بیان اینكه ابلاغ رئیس بازداشتگاه‌ها را ما صادر كرده و حفاظت و نظارت بر آنها را نیز برعهده داریم، خاطرنشان كرد: از نظر ما این بازداشتگاه مجاز و تحت نظارت سازمان زندان‌ها است.همچنین ما لیستی از بازداشتگاه‌هایی را كه تحت نظارت ما است را به مراجع قضایی ارسال و اعلام كردیم، معرفی زندانیان به این مراكز صورت گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا بازداشتگاهی خارج از نظارت سازمان زندان‌ها وجود دارد،تصریح كرد: ما بازداشتگاه‌های بسیاری داریم، اما اشكال این بود كه در گذشته برخی از این بازداشتگاه‌ها تحت نظارت ما نبودند، اما در حال حاضر تحت نظارت ما آمده و رئیس بازداشتگاه‌ها از ما ابلاغ گرفته‌است. ما به آنها اعلام كرده‌ایم كه محل بازداشت با محل بازجویی باید متفاوت باشد.


 


پارلمان‌نیوز: روزنامه کیهان که نقش اصلی در هدایت حملات سازماندهی شده به شخصیت‌ها و نهادها را دارد، در تازه‌ترین اقدام خود با الفاظ مختص به خود نمایندگان ملت را به خیانت متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، این روزنامه حامی دولت که با بودجه بیت‌المال تمام هم و غم خود را بر متشنج کردن فضا و حذف چهره‌های انقلاب گذاشته، با اشاره به مصوبه مجلس در مورد دانشگاه آزاد نوشت:«با وجود خطای فاحش نمایندگان رای دهنده- و خیانت محرز برخی از آنان- كه جای توبیخ و سرزنش دارد، روند ماجرا به نفع اصولگرایی در كشور تمام خواهد شد كه یكی از ابعاد آن قطعا اعمال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

مشخص نیست این روزنامه که اتفاقا دارای مصونیت آهنین نیر می‌باشد، خود را در چه جایگاهی می‌داند که اینگونه حکم به خیانت و تنبیه نمایندگان می‌دهد و اینگونه یک روزنامه با تیراژ زیر 40 هزار نسخه به خود اجازه می‌دهد شان نمایندگان یک ملت و مجلس را زیر سئوال ببرد؟


 



عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از مواضع برخی کشورها در قبال ایران، بویژه روسیه و چین، خاطرنشان کرد "چین فقط ایران را به‌عنوان مصرف كننده كالاهای دست چندم خود می‌داند و اگر این روابط اقتصادی كمتر شود، آنها نیز مانند روسیه شروع به ایجاد تنـش بـا جمهوری اسلامی ایران می‌نمایند و رقم چند میلیاردی واردات و روابـط اقـتـصادی با چین برای كالاهای دست چهارم آنها بسیار فاجعه‌انگیز است."


جنگ جهانی سوم
به گزارش ایسنا، حـشـمـت‌اللـه فـلاحـت‌پـیـشـه در گـردهـمایی هفتگی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار که در مسجد امام برگزار شد، ضمن اشاره به اوضاع حساس بین‌المللی گفت: "اوضاع به‌شدت متشنج است و برخی گمانه زنی‌ها اشاره به جنگ سوم جهانی دارد."


این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد "آمریكا كه در هدف نهایی خود ٣۶‌ نقطه استراتژیك را جهت تصرف مشخص نموده بود نتوانسته به هدف نهایی خود برسد و اسرائیلی كه با یك چارچوب مشخص از طرف ابرقدرت‌ها شـكـل گـرفـتـه بـود حـالا پـا را فراتر گذاشته و داعیه‌هایش زیاد شده، به طوری كه حتی كشورهای اروپایی هم آنها را مورد اعتراض قرار می‌دهند. "


چالش ایران و آمریکا ادامه دارد
فلاحت پیشه همچنین ادامه داد: "در ٣١ سال اخیر، هدف نهایی آمریكا برگرداندن ك ایران به شرایط گذشته بود و با توجه به قانون اساسی و در كل هدف اصلی انقلاب اسلامی، این به اصطلاح ابرقدرت هیچ‌گاه نخواهد توانست به هدف نهایی خود برسد و این چالش نیز ادامه خواهد یافت. چشم‌انداز بیست ساله‌ای كه آنها تبیین كرده‌اند، به وجود آوردن خاورمیانه‌ای با محوریت اسرائیل است در صورتی كه در چشم‌انداز بیست ساله، قدرت اول مـنـطـقـه ایـران خـواهد بود كه این مسئله اصلا به مذاق آنها خوش نمی‌آید."


اگر هسته نبود، چیزی دیگر
عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اگر موضوع هسته‌ای نبود آنها به مورد دیگری جهت ایجاد تنش با ایران اشاره می‌كردند، همان‌طور كه شاهد بودیم مردم و سیاسیون آمریكا كه از خشونت دوران بوش خسته شده بودند، اوباما را انتخاب كردند. اوباما ابتدا با یك نرمش خاص به ایران جهت گفتگو جلو آمد و این نرمش با توجه به شرایط خاص ایران بود و می‌خواستند بعد از انتخابات با توجه به چالش‌هایی كه در كشور به وجود آمد ایران را به سمت تغییرات پیش ببرند، ولی با توجه به شكست فتنه در ایران آنها نیز به خواسته خود نرسیدند و دوباره با خشونت و دادن طرح قطعنامه جهت تحریم ایران جلو آمدند. ‌


امیدوار بودم پیش بینی در مورد روس ها اشتباه در می آمد
فلاحت پیشه در مورد مسائلی كه بین ایران و روسیه پیش آمده، اظهار داشت " امیدوار بودم پیش‌بینی پنج سال پیش من در مورد روس‌ها اشتباه از آب در می‌آمد. روس‌ها دوست راهبردی ایران نیستند و بیشتر به دنبال اهداف سیاسی و كسب حداكثر بهره‌سیاسی در تحولات بین‌المللی هستند، لذا نباید به روسیه نگاه راهبردی داشت. رفتاری هم كه از روس‌ها دیدیم را در خلال تصویب چند قطعنامه دیگر در شورای امنیت و شورای حكام دیده بودیم. ‌ ‌ ‌وی گفت: اما در همراهی این بار روس‌ها باید به دو نكته توجه كرد. ‌همراهی این بار روس‌ها با ارائه پیش‌نویس قعطنامه علیه ایران با اتخاذ یكسری مواضع منفی علیه ایران شكل گرفت و روس‌ها تلاش كردند مسیر خوبی كه در بیانیه ‌تهران شكل گرفته بود منحرف كنند؛ یعنی به عبارتی از مسیر توام با حسن نیت و در قالب مقررات بین‌المللی منحرف شود و به مسیر خشن موردنظر غرب و مشخصا آمریكا پیش رود.

‌‌نماینده‌ اسلام‌آباد غرب در تحلیل رویكرد روسیه نسبت به ایران ادامه داد: معادلات و رفتارهای سطح جهان میان آمریكا و روسیه در این میان بسیار نقش دارد. در رابطه میان قدرت‌های بزرگ و كوچك هرگاه در عرصه‌ بین‌المللی و جهانی قدرت‌ها با هم به توافق نزدیك شوند و مسائل و اختلافات‌شان را به حداقل برسانند امكان بازی برای بازیگر كوچك و متوسط دشوارتر است، اما وقتی اختلاف در سطح جهانی و بین‌المللی میان قدرت‌ها وجود داشته باشد امكان بازی بهتر برای بازیگر كوچك و متوسط وجـــود دارد.


این عضو فراکسیون اصولگرایان افزود "مــا بــایـد در سیـاسـت خـارجـی واقع گرایانه‌تر عمل كنیم و مشخصا دو راه را در پیش بگیریم. در كوتاه مدت باید هم داشته‌های داخلی خود را برای حفظ وحدت ملی و نشان دادن توان مقابله با اجماع جدید قدرت‌ها علیه كشورمان به كار بگیریم و در بلند مدت هم باید به سمتی پیش رویم كه بیشاز این به روس‌ها تكیه نكنیم و به فكر همراهی متقابل با دیگر كشورهای دنیا باشیم كه از لحاظ تاریخی سابقه‌ بهتری نسبت به روسیه داشته باشند.


چین و کالاهای دست چندم
‌‌وی افزود: كشور چین نیز فقط ایران را به‌عنوان مصرف كننده كالاهای دست چندم خود می‌داند و اگر این روابط اقتصادی كمتر شود، آنها نیز مانند روسیه شروع به ایجاد تنـش بـا جمهوری اسلامی ایران می‌نمایند كه ما امیدواریم با توجه به پیشرفت‌های علمی و تكنولوژیك ایران بتوانیم در تولید محصولات وارداتی از چین نیز خودكفا گردیم، زیرا رقم چند میلیاردی واردات و روابـط اقـتـصادی با چین برای كالاهای دست چهارم آنها بسیار فاجعه‌انگیز است. ‌


 


غلامحسین الهام اخیرا سخنرانی در همایش "فتح نوع در بصیرت" از سلسله همایش هشت نوع جنگ سایبری داشته است.

در ابتدای این سخرانی وی به موضوع "قرینه بودن ۸ ماه جنگ سایبری و ۸ سال جنگ تحمیلی" پرداخته است. وی در این باره گفت: "مبارزه قلمی، جنگ سایبری و وبلاگی قرینه مناسبی برای هشت ماه دفاع مقدس است البته آثار جنگ تا آزادی اسرا و آزادگان ادامه پیدا کرد. و بعد هم عوارض دیگر در فتنه انگیزی دشمنان داشت. این فتنه هم همین طور است جنگ روانی مسئله تازه ای نیست".

- ما هم موافقیم که ریشه این قرابت را تا برخودهای وحشیانه و کشتار مردم، آزار و اذیت جسمی و روحی اسرا و شکنجه های کهریزکی پیگیری کنیم. آنگاه می توان براستی نتیجه گرفت که چه کسی در این اعتراضات سبز (به زعم الهام جنگ سایبری) در جبهه ایران مبارزه کرده است و چه کسانی به ظرافت جباریت صدام حسین را به نمایش گذاشته اند. به نظر ما هم صحنه حمله نیروهای نظامی با اشک آور و باتوم و گلوله به مردمیکه با دهانهای چسب زده تظاهرات سکوت می کردند بسیار شبیه بمباران مردم بیگناه حلبچه بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان سپس با اشاره به سران جنبش سبز (به زعم الهام سران فتنه) گفت: "قرآن مجید در روشنگری این جبهه آیات فراوانی دارد . درآیاتی از کسانی که با جنگ روانی و تبلیغاتی جبهه ها را خالی می کنند می گوید: این که سعی می کنند با شایعه پراکنی تزلزل در اراده جمعی جامعه اسلامی به وجود بیاورند کسانی که قلبشان بیمار است، خداوند می گوید: هر جایی که اینها را دیدید بکشید اینها به پایان کارشان خواهند رسید و آن روز به فضل خداوند نزدیک است".

- این سخنان هرچند بی ارزش ولی از طرفی باعث دلگرمی است: (الف) نشان می دهد که کودتاچیان ریزش در صفوف حامیانشان را پذیرفته اند. (ب) زبان خشونت در آن موج می زند که خود مهر تاییدی است بر جنایاتی که بعد از انتخابات در خیابان ها انجام دادند و مردم بیگناه را با همین استدلالهای طالبانی کشتند و بعد هم مهدور الدم نامیدند. (ج) تاریخ نشان داده هر وقت حاکمان بر مسند قدرت (با انواع حمایتهای عینی و غیبی) اینگونه از مخالفانشان کینه دارند (که مرگ آنها را می خواهد)، بدانبد جریان مخالف آنها بسیار تاثیر گذار بوده است.

- در هر سیستم قضایی عادلی چنانچه یک مقام دولتی به این صراحت دو شهروند جامعه (بگذریم از سوابق رهبران جنبش سبز) را تهدید کند، مدعی العموم موظف است که پرونده قضایی تشکیل دهد. قوه قضاییه و شخص دادستان همانطور که در ملاقات با نوری زاد گفته بود، اگر واقعا دغدغه عدالت دارد باید در برابر این تهدیدها عکس العمل نشان دهد.

در جای دیگری الهام گفت: "این وعده خداست که شما را به فتنه ها آزمون می کنیم و ما همچنان با فتنه ها درگیریم اولین فتنه بعد از پیامبر اکرم را حضرت زهرا مدیریت و روشنگری کرد و تاریخ شیعه معنای قربت را یکبار چشید ولی الان از آن تجربه خوب استفاده می کند امروز علی ع هرگز تنها نخواهد ماند و بر دستان او دستبند نخواهد خورد."

- متعجبیم که چگونه کودتاچیان تا دندان مسلح خود را با فاطمه زهرا (س) و علی (ع) مقایسه می کنند. اگر ایشان با فتنه مبارزه کردند نه با سلاح و شمشیر کشیدن بر روی مردم غیر مسلح بود که با استدلال، منطق و خطابه به اینکار پرداختند. شما خونهای زیادی را بر حفظ خود در قدرتی که برای علی از عطسه بز بی ارزشتر بود، ریختید، حالا از جنگ نرم و مبارزه با فتنه و دستبند خوردن علی (ع) دم می زنید.

در ارتباط با اولويت دادن مجلس به طرح «حمايت از تأسيس و تقويت مؤسسات و مراكز آموزش عالی غيردولتی»، الهام گفت: "کسانی که تراست چند صد میلیاردی دانشگاه آزاد را یک جا پشت قباله سران فتنه می کنند علناً مقابل رهبر انقلاب ایستاده اند این ها پشتوانه هایی درست می کندد که با استفاده از ساده اندیشی بی توجهی بی بصیرتی و هم گرایی یک عده ای دوباره مسیر حرکتشان را با قطب اختصاری دیروزشان سامان بدهند . این حرکت آن نکته دیروز را که گفتند عقبه مالی دانشگاه آزاد سمت انتخابات هزینه فتنه شده به شکل پر رنگی اثبات می کند و گرنه چه دلیلی دارد در مقابل این جریانات و نظام مند شدن و قانون مند شدن آن می ایستند."

- مشکل کودتاچیان این است که با مفاهیمی مثل نماینده ملت و مجلس آشنا نیستند. الهام متوجه نیست وقتی طرحی که به اتفاق آرا در مجلس رای می آورد یعنی اینکه اکثریت نمایندگان به این طرح رای داده اند. در یک بررسی ساده می توان نتیجه گرفت که کودتاچیان مجلسیان را نماینده مردم نمی دانند و به کیش خویش پندارند. ولی اگر کمی به این مجادلات از بالا نگاه کنیم می بینیم:

پرده اول- در نهم مهر ماه ۱۳۸۸، سعید جلیلی در اجلاس ژنو با ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا، دیدار می کند.
پرده دوم- هر جریان یا شخصی که به سیاست های دولت اعتراض کند جزو جریان فتنه است یا با آن همراهی می کند. معیار وفاداری، محکوم کردن جریان فتنه است.
پرده سوم- جریان فتنه یک جریان آمریکایی (غربی) است.


 



عواقب اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، فقط حمله به ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی در روز رای گیری و دستگیری فعالان این ستاد و همچنین فعالان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و تعطیلی روزنامه های متعلق به این دو نامزد معترض به انتخابات نبود.

جان باختن ده ها شهروند در راهپیمایی های اعتراضی، کشته شدن رسمی چهار نفر در اثر شکنجه و ضرب و شتم در کهریزک، زندانی شدن هزاران نفر در سراسر ایران به صورت فله ای و حبس صدها فعال سیاسی و رسانه ای، از دیگر نتایج اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری بود که تا کنون هیچ پاسخ مشخصی از سوی مسولان کشور به این بحران یک ساله داده نشده است و علی رغم فشار افکار عمومی، مجلس شورای اسلامی نیز کمیته ای برای تحقیق و تفحص در مورد این انتخابات، نحوه شمارش آرا و حوادث پس اعلام این آرا در کشور، تشکیل نداده است.

در آغاز روزهای بحران، آقایان موسوی، کروبی و خاتمی کمیته ای را تحت عنوان «کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات تشکیل دادند که تنها چند ماه پس از فعالیت این کمیته و جمع آوری اطلاعات مربوط به آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات، در هفدهم شهریور ماه چند تن از اعضای کمیته دستگیر شدند.

علیرضا بهشتی، مرتضی الویری و ابراهیم امینی و محمد رضا مقیسه از جمله اعضای دستگیر شده این کمیته بودند که اگرچه عضویت آنان در کمیته پیگیری وضعیت آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات به عنوان اتهام در پرونده آنان عنوان شده بود، اما در نهایت دادگاه این عضویت را جرم تلقی نکرد و دو تن از اعضای کمیته از اتهام مطرح شده، تبرئه شدند اما حاصل این حبس و فشارهای سیاسی پس از آن توقف و تعطیلی کمیته ای بود که شهروندان آسیب دیده در وقایع تلخ پس از انتخابات به آن مراجعه می کردند.

آغاز حمله به کمیته و دستگیری اعضا از زمانی صورت گرفت که آمار تعداد کشته شدگان در وقایع پس از انتخابات از مرز مرز هفتاد گذشت. بلافاصله پس از اعلام این تعداد از سوی دکتر بهشتی سخنگوی کمیته، هم اعلام کننده تعداد شهدا و هم اعضای دیگر کمیته بازداشت و هم دفتر کمیته پیگیری پلمپ شد. در جریان این تعطیلی و دستگیری اعضا، کلیه مدارک، اسناد و وسایل موجود در کمیته نیز ضبط شد.

نکته جالب توجه این است که در این کمیته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات حقیقت یابی که از سوی مجلس هشتم تشکیل شده بود نیز حضور داشتند و از نزدیک شاهد روایت های زندانیان آزاد شده از روند برخوردها و شکنجه های صورت گرفته در بازداشتگاه ها و زندان ها بودند.

از آنجایی که کمیته با قرار دادن شماره تماس و نشانی الکترونیکی خود در روزنامه ها به صورت آشکار و شفاف فعالیت می کرد، نیروهای امنیتی نیز به صورت ناشناس و یا با هویت اصلی خود به کمیته رفت و آمد داشتند و این نکته چندان برای اعضای کمیته پنهان نبود.

بنا به گفته اعضای ستاد موسوی و کروبی، کمیته با این نیت راه اندازی شده بود تا حداقل پس از فجایع صورت گرفته مردم امیدوار باشند که هنوز در جمهوری اسلامی مرکزی وجود دارد که به آنها کمک کند تا پیکر عزیزان شان را تحویل گرفته و از نحوه نگهداری اعضای خانواده شان در بازداشتگاه های کشور نیز از طریق این کمیته مطلع شوند.

بر این اساس کمیته پیگری وضعیت آسیب دیدگان وظایف و دستورالعمل های کاری خود را در چند بخش مشخصی پی گرفت:

جمع آوری اطلاعات، تحقیق و تفحص برای تایید اطلاعات و در نهایت اقدامات لازم برای رسیدگی های حقوقی (اعم از مشاوره حقوقی و اخذ وکیل و پیگیری های حقوقی پرونده های افراد دستگیر شده ) از جمله وظایف مشخص و تقسیم بندی شده اعضای این کمیته بود.

وظایف دیگر کمیته در مواجهه با خانواده های دستگیر شدگان، کمک های پزشکی، مالی، اداری و حقوقی بود و بر این اساس از همان ابتدا کمیته پیگری به صورت شفاف اعلام کرد به دور از گرایش های سیاسی عمل خواهد کرد و در همین راستا هیچ بیانیه سیاسی هم از سوی این کمیته منتشر نشد .

پس ازآنکه اعضای کمیته، آمار و اطلاعات مربوط به شهدا را دریافت کردند، کلیه اطلاعات جمع آوری شده را به مقامات امنیتی و قضایی اعلام کردند با این امید که صحت و سقم این آمار و اطلاعات از طریق نهادهای مسوول به کمیته اعلام شود اما پیش از آنکه پاسخی رسمی از سوی دستگاه های مسوول به کمیته برسد و حتی پیش از انکه خود کمیته لیستی از شهدا را به صورت رسانه ای اعلام کند، برخی از رسانه ها و ارگان های هوادار دولت خودشان، اعلام کردند که فلان کسی که کمیته می گوید شهید شده است، زنده است وهیچ آسیبی به او در ماجرای پس از انتخابات نرسیده است و این نشان می داد که اسامی و نام برخی از کشته شدگانی که در اختیار کمیته قرار داشت را این ارگان ها هم کاملا در اختیار داشت.

وقتی شمار کشته شدگان وقایع پس از انتخابات به۷۲ نفر رسیده بود، یکی از اعضای کمیته پیگیری در دیداری که با دکتر علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس داشت، عدد ۷۲ تن شهید را اعلام می کند که ایشان عدد ۷۲ تن را رد می کند و اعلام می کند بر اساس یافته ها و تحقیقات برخی از نمایندگان مجلس تعداد افراد کشته شده ۸۹ نفر است. پس از آن یکی از مقامات ارشد نیروی انتظامی که در دیداری با سران نظام نیزحضور داشت، این عدد اعلام شده توسط آقای مطهری را هم تکذیب می کند و فراتر از آن اعلام می کند که تعداد کشته های بعد از انتخابات بسیار بیش از این تعداد است و عدد درد آور دیگری را اعلام می کند...

اما در نهایت کمیته با تکیه بر مستندات جمع آوری شده خود آمار نهایی و اسامی ۶۹نفر جان باخته را به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند که تنها چند روز بعد مجلس اعلام کرد هیچ اطلاعاتی از طرف کمیته دریافت نکرده است، مجددا نسخه دیگری از لیست این کشته شدگان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال می شود تا آن زمان کمیته پیگری اطلاعات مربوط به ۶۹ نفر را کامل در اختیار داشت که پس از رسیدن به عدد هفتاد و دو، بلافاصله با دستگیری اعضا کار را متوقف کردند.

همان زمان اعضای کمیته در مورد سعیده پور آقایی و ترانه موسوی ایجاد شبهه کردند و در نهایت مشخص شد که در ماجرای سعیده پورآقایی برخی از نهادهای چگونه دست به یک سناریوسازی زده بودند و همچنین در مورد ترانه موسوی نیز که بنا به گفته مرتضی الویری آخرین اطلاعات رسیده به کمیته این بود که او روبروی مسجد قبا دستگیر شده است اما پیچیدگی این ماجرا آنقدر زیاد بود... که پس از دستگیری اعضای کمیته، روند بررسی این پرونده ها متوقف باقی ماند.

همچنین کمیته پیگری با معرفی یکی از اعضا به سازمان بهشت زهرا نیز در صدد بر آمد تا اطلاعات مربوطه را از آن طریق نیز جمع آوری کند، جلسه ای با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شده بود که کمیته منتخب این شورا برای پیگیری حوادث پس از انتخابات نیز برای تبادل اطلاعات با اعضای کمیته نشستی را برگزار کردند. در نهایت علی رغم تمامی تلاش های اعضای کمیته پیگری وضعیت آسب دیدگان پس از انتخابات، نه تنها شمار و تعداد کشته شدگان این انتخابات مشخص نشده است، بلکه برخی از ارگان ها و نهادها با مراجعه با خانواده برخی از جان باختگان آنها را تحت فشارهای جدی قرار می دهند تا علیه موسوی و کروبی شکایتی را تنظیم و در اختیار قوه قضاییه قرار دهند.

خانواده های جان باختگان زیادی این نکته را در مصاحبه با رسانه های مختلف عنوان کرده اند که علی رغم فشارهای برخی نهادها مبنی بر مصاحبه صدا و سیما و خبرگزاری فارس، تا کنون تن به این کار نداده اند و از عدم پیگیری شکایت های خود در دستگاه قضایی و بلاتکلیف ماندن پرونده شناسایی قاتلان رنج می کشند.

در پایان باید مسوولان امر باید توجه کنند که پگیری صادقانه توام با شفافیت و صداقت با مردم است که می تواند آب رفته را به جوی بازگرداند و اعتماد جریحه دار شده عمومی را باز ستاند نه پنهان کاری و خبر سازی و تهدید؛ چرا که در نهایت دست خداوند بالای همه دست هاست...


 


چند روز پیش فیلمی از آخرین لحظات زندگی شهید سید علی حبیبی موسوی در برخی از سایتهای خبری منتشر شد.

با توجه به سوالات بسیار زیاد مخاطبان محترم در مورد صحت و سقم این خبر، بدینوسیله کلمه صحت این ویدئو را تایید می کند.

علی موسوی که خواهر زاده میر حسین موسوی است، عاشورای سال گذشته توسط عده ای به شهادت رسید. گزارش شاهدان عینی درآن روز تنها مدرکی است که از ضاربان به جا مانده و تاکون هیچ نهاد قانونی درباره این ترور ناجوانمردانه تحقیق نکرده است.
طبق گزارش شاهدان عینی این حادثه حوالی ساعت یک تا دو بعدازظهر روز عاشورا رخ داد. برادر شهید موسوی پس از شهادت برادرش دراین باره گفته بود: "روز عاشورا در خیابان آزادی تقاطع شادمان در راه پیمایی بودند که به گفته شاهدان یک پاترول مشکی که از قبل او را شناسایی کرده بودند با تیر مستقیم راننده پاترول علی را به شهادت می رسانند. وقتی که برادرم تیر می خورد مداوای اولیه توسط خانمی صورت می گیرد و برادر خانم ایشان که همراه او بودند سعی می کنند که علی را به بیمارستان برسانند. هر طرف که حرکت می کنند بسته بود و سرانجام او را از طریق اتوبان یادگار به بیمارستان ابن سینا می رسانند و البته موثر نمی افتد".

مردمی که در خیابان شادمان حضور داشتند شاهد این صحنه بوده و برخی حتی ادعا دارند که چهره ضارب را شناسائی کرده اند. در فیلم کوتاهی که از آخرین لحظات زندگی وی منتشر شده صدای ناله های این شهید به گوش می رسد.

سید علی موسوی از خانواده معظم شهدای جنگ تحمیلی و از رزمندگان دفاع مقدس بود. وی در هنگام شهادت ۴۲ ساله و دارای دو فرزند بود . دختر او ۱۷ ساله و پسر او هشت ساله است .


 


محسن عبدی، دانشجوی دربند از جمله زندانیان سیاسی است که با مرخصی اش موافقت نمی شود. وی در روز عاشورا بازداشت شده و تقاضای مرخصی دارد اما مسولان با تقاضای قانونی او و دیگر دانشجویان زندانی موافقت نمی کنند .

به گزارش کلمه ،وی بیست و دو ساله و دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان است که به دلیل شرکت در تجمع روز عاشورا از سوی مقیسه، ریاست شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد و از آنجا که حکم قطعی برایش صادر شده از مسولان تقاضای مر خصی دارد .

به او و دیگر زندانیان سیاسی این بند و بندهای دیگر اعلام شده که حق استفاده از مرخصی را ندارند . حتی زندانیان سیاسی قدیمی این بند نیز که طبق قانون از مرخصی های شان استفاده می کردند دیگر حق استفاده از مرخصی را ندارند و به همه گفته شده فعلا به مرخصی فکر نکنید .

زندانیان این بند از مسولا ن زندان و دادستان تهران می پرسند که لغو مرخصی شان بدون توضیح و بدون دلیل موجه چه معنایی دارد ؟و چرا قانون درباره این زندانیان که بیشترشان حکم تایید شده دارند رعایت نمی شود .

این دانشجو نیز مانند بسیاری دیگر از دانشجویان زندانی به این وضعیت معترض است و برای پی گیری امور تحصیلی اش نیاز دارد که از حق قانونی مرخصی استفاده کند


 


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر سه‌شنبه در دیدار مدیران مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با انتقاد از برخی تبلیغات نادرست در خصوص ظهور امام زمان(ع) تصریح کرد: در خصوص مسأله مهدویت مطالب فراوانی وجود دارد که این مسأله جنبه اسلامی و شیعی و سیاسی پیدا کرده به همین دلیل از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی ادامه داد: مهدویت اهمیت فراوانی دارد به همین دلیل دشمنان زیادی هم پیدا کرده است که وهابیان و فرقه ضاله دشمنان اصلی آن به شمار می‌آیند و به مخالفت جدی آن می‌پردازند و از آثار مثبت آن در جهان تشیع وحشت دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر برخی گروه‌های منحرف از مهدویت سواستفاده‌های فراوانی می‌کنند که مدعیان دروغین مهدویت و کسانی که ادعای رؤیت می‌کنند از جمله گروه هایی هستند که از مهدویت به نفع منافع نامشروع شخصی خود بهره می‌گیرند و باید مانع گسترش و فعالیت‌های آن‌ها شد.

وی از غلو و بعضی اخبار ضعیف درباره حضرت مهدی(ع) انتقاد کردند و اظهار داشت: برخی افراد به دلیل ناآشنا بودن به مسائل علمی بدون مدرک و استناد قوی علمی در خصوص حضرت مهدی(ع) راه نادرست می‌پویند و این‌گونه برخوردها متناسب با سیره اهل بیت(ع) نیست.

مرجع تقلید جهان تشیع بیان کرد: گسترش خرافات مختلف در خصوص مهدویت بسیار خطرناک است و باید در این خصوص چاره‌اساسی اندیشید، تا در آینده شاهد زیر سئوال رفتن اصل مسأله نباشیم.

وی ادامه داد: باید به سراغ دلایل قوی از کتاب و سنت برای اثبات وجود آن حضرت برویم زیرا اگر یک دلیل آسیب پذیر باشد دیگر دلایل هم زیر سئوال می‌رود و ما نباید به برخی افراد اجازه بدهیم تا این گونه با مسأله مهدویت برخورد کنند.

استاد برجسته حوزه افزود: کتاب‌های فراوانی در خصوص حضرت مهدی نوشته شده است که غالبا به صورت نقلی است؛ در حالی که استدلال‌های عقلی بسیار قوی نیز وجود دارد و می‌توان از مبانی عقلی به استنباط مهدویت پرداخت و به وسیله همین استدلال‌های عقلی قوی نتیجه مطلوبی دست یافت.

مرجع تقلید جهان تشیع، افزود: برخی ظهور حضرت مهدی(ع) را به گونه‌ای مطرح می‌کنند که همه از قیام آن می‌ترسند در حقیقت این افراد به جای زمینه‌سازی برای ظهور، مهدی هراسی را ترویج می‌کنند.

وی یادآور شد:‌ برخی می‌گویند اگر حضرت ولی عصر(عج) ظهور کند گردن ما را خواهد زد به همین دلیل ما برای ظهورش دعا نمی‌کنیم؛ در حالی که این نوع تبلیغات بسیار نادرست و غیرعقلانی است.

استاد برجسته حوزه در ادامه گفت: باید به مردم اثبات کرد که حضرت مهدی(عج) فرزند رسول و رحمت العالمین است و هرگز با قیامشان به دنبال ریختن خون مردم بی‌گناه نیست و حضرت به دنبال مسائل فرهنگی و ارشاد تبلیغ مردم است و دست بردن به شمشیر حضرت تنها در برابر معاندان اصلاح ناپذیر خواهد بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: کاری کنیم مردم عاشق ظهور حضرت مهدی(عج) شوند نه این که مردم از ظهور حضرت بترسند.

وی تاکید کرد: باید مردم را تشویق کنیم تا سطح فرهنگشان را بالا ببرند و اگر سطح فرهنگ مردم افزایش یابد و واقعا آماده ظهور شوند، حضرت نیز ظهور خواهد کرد.

آیت‌الله مکارم با بیان این که در خصوص مسئله مهدویت در گذشته کار ریشه‌ای و دقیقی صورت نگرفته بود اظهار داشت: خوشبختانه با راه اندازی این مرکز تخصصی هم اینک فعالیت‌های مفید و قابل توجهی صورت می‌گیرد و امیدواریم در آینده شاهد گسترش فعالیت هر چه بیشتر این مرکز تخصصی در حوزه علمیه باشیم.

وی ادامه داد: در زمان ظهور حضرت، دنیا کاملا آمادگی پیدا می‌کند و این آمادگی ممکن است براساس خسته شدن مردم از ظلم و جور و رشد فکری آنان باشد.


 


محمد نوری زاد کماکان از بیماری رنج می برد و وضعیت جسمی مساعدی ندارد. به گزارش کلمه این جهادگر دربند که شش ماه از اسارتش می گذرد در زندان و پس از ضرب وشتم توسط بازجوها دچار سر درد ها ی شدید مداوم شده ضمن اینکه اختلال بینایی وی نیز کماکان بهبودی نیافته است. این در حالی است که نوری زاد به بند ۳۵۰ اوین منتقل شده که امکانات بسیار ضعیفی از نظر بهداشتی و درمانی دارد به طوری که پس از گذشت چند روز از درخواست وی برای رفتن به درمانگاه ماموران به بهانه نبود پزشک هنوز با درخواست وی موافقت نکرده اند. در همین حال خانواده نوری زاد نیز بیش از ده روز است که تقاضای مرخصی استعلاجی برای نوری زاد را نموده اند که تا کنون هیچ پاسخی به این درخواست داده نشده.

آخرین خبر رسیده به کلمه حاکی از آن است که سید علیرضا بهشتی شیرازی مشاور ارشد موسوی نیز به بند ۳۵۰ اوین منتقل شده است. هنوز از علت این کار اطلاعی در دست نیست.


 


عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با انتقاد از برخورد سیاسی با موضوع علمی و کارشناسی مصوبه مجلس درباره موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد گفت:« عده‌ای با سیاسی کردن این موارد و ایجاد تشنج و دو دستگی به دنبال مطامع گروهی هستند که این برخورد و هدف بر خلاف مصالح نظام است.»

به گزارش پارلمان نیوز، غلامحسین مسعودی ریحان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس در واکنش به تجمع امروز حامیان دولت مقابل مجلس اظهار داشت:« عده‌ای از این جریانات و اختلافات سود می‌برند چرا که ثبات مدیریتی آن‌ها بستگی به این تشنج‌ها دارد.»

وی افزود:« اینکه آقای رسایی که به دنبال منافع خودش و رای آوردن در انتخابات آینده است می‌آید در جمع این عده که بر علیه مجلس، نمایندگان و رئیس مجلس شعار می‌دهد، خوب نیست.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:« اگر این افراد به این مصوبه اعتراض دارند فراموش نکنند که اولا هر مصوبه باید مراحلی را طی کند و بعد از اعلام نظر شورای محترم نگهبان قانون می‌شود و ثانیا آقایانی که دم از قانون می‌زنند و بخصوص در این یکسال و بعد از قضایات انتخابات طرف مقابل را به تخطی از قانون متهم می‌کنند جواب بدهند که این همه داد و بیداد و سر و صدای آن‌ها برای چیست؟»

وی تاکید کرد:« اگر این آقایان که به گفته خودشان قانونمند هستند باید به قانون تن دهند نه اینکه هر جا قانون به نفع آن‌ها بود قانون خوب است و هرجا به ضررشان است بد است، اینگونه تفسیر قانون بد است، همه باید باید تابع قانون و رهبری باشیم.»

مسعودی ریحان ادامه داد:« تشنج‌ها و دودستگی و طرح اتهامات و شعارهای سخیف علیه شخصیت‌های ملی و مسئولین به وجهه نظام آسیب می‌زند، اینکه علیه آقای لاریجانی که رئیس یکی از قوای سه گانه این کشور است اینگونه شعار می‌دهند و مسائل عجیب و غریب را مطرح می‌کنند جفای به نظام است.»

این عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با انتقاد از میدان‌داری تجمع امروز توسط برخی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی گفت:« این نمایندگان حداقل باید بر روی نماینده بودن خود تعصب داشته باشند و حداقل احترام نمایندگان و رئیس مجلس را نگه دارند نه اینکه بر عکس عده‌ای را بر علیه این افراد برانگیزانند، باید آن‌هایی که دلبسته به انقلاب و نگران اهداف این انقلاب و اندیشه‌ها و راه امام و رهبری هستند را دعوت به آرامش بکنیم نه اینکه به دنبال ایجاد دودستگی باشیم.»

نماینده اصلاح‌طلب اهر در پاسخ به این سئوال که به نظر او چرا طیف خاصی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و پیام‌نور مخالف وقف دانشگاه آزاد و مصوبه مجلس هستند و نه دانشجویان دانشگاه آزاد، خاطر نشان کرد:« به هر حال دانشجویان دانشگاه آزاد در بطن قضایا هستند و می‌دانند که جاسبی خیانتی به آن‌ها نکرده، درست است که در هرمجموعه‌ای مشکلاتی وجود دارد و هر سازمانی حسن و قبحی دارد اما نباید یکسره تمام مسائل را سیاه دید، آقایان فراموش نکنند که اگر دانشگاه آزاد نبود، حداقل یک و نیم میلیون دانشجو مجبور بودند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و یا قید ادامه تحصیل را بزنند.»


 


معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور و قاضی پرونده کهریزک گفت: در این پرونده ۱۲ متهم داریم که یک مورد آنها غیر نظامی و ۱۱ نفر نیز نظامی و از ماموران نیروی انتظامی هستند که همگی به جرم‌های صورت‌ گرفته اعتراف کرده‌اند.

به گزارش فارس، محمد مصدق در حاشیه مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در اردبیل اظهار داشت: رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک به اتمام رسیده و ما با جمع‌بندی نهایی جرایم رخ داده در این پرونده اقدام به صدور رای می‌کنیم.

وی افزود: بدون کتمان، جرایم رخ داده را همه متهمان اعتراف کرده‌اند ولی بحث این است که آیا تلاش نیروی انتظامی را باید با عملکرد این ۱۱ نفر سنجید و یا این که قدردان نعمتی بود که در سایه نیروهای مسلح در باب امنیت و آرامش در کشور وجود دارد.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با یادآوری این که وقوع جرم در نیروهای مسلح چنین بازتاب‌های سهمگینی را دارد، گفت: وقوع جرم در نیروهای مسلح و هرگونه سهل‌انگاری در آن نه تنها به حیثیت نظام خدشه وارد می‌کند بلکه زمینه سوء استفاده دشمنان را نیز از چنین فضاهایی فراهم می‌کند.

تعدادی از بازداشت شدگان در اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به بازداشتگاه کهریزک برده شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. طی یک سال گذشته تعدادی از زندانیان بر اثر خشونت زندانبانان یا عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

پس از خبر کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند یکی از مشاوران جناح اصول‌گرا در بازداشتگاه‌های حکومتی، و تصمیم مجلس مبنی بر بازدید از زندان‌ها، بازداشتگاه کهریزک در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۸۸ به دستور آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تعطیل شد. البته بازدید نمایندگان از بازداشتگاه کهریزک نیز به دلیل تعطیل شدن آن صورت نگرفت.

سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران که شخصا دستور انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده بود یکی از متهمان این واقعه به شمار می‌آمد، گرچه پس از مدتی، نه تنها محاکمه نشد بلکه به سمت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.


 


تجمع شبه دولتی مخالفان وقف دانشگاه آزاد از ساعتی پیش مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، بعد از موافقت نمایندگان ملت با وقف دانشگاه آزاد، از روز گذشته رسانه‌های حامی دولت و تشکل‌های دانشجویی دولتی وقیحانه‌ترین حملات را به نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند و ده‌ها بیانیه با ادبیات خاص این گروه و با امضای به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و پیام‌نور در اعتراض به وقف دانشگاه آزاد منتشر کردند!

گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر شعارهای اهانت‌آمیز خطاب به نمایندگان ملت توسط این عده، آن‌ها تهدید کردند که اگر مجلس از این تصمیم خود کوتاه نیاید مجلس را به توپ خواهند بست!

به گزارش پارلمان‌نیوز، لاریجانی در ابتدای جلسه امروز گفت: آنچه مجلس محترم به عنوان نمایندگان ملت برگزیند، مورد احترام است و وقتی با تایید شورای محترم نگهبان همراه گردد لازم‌الاجرا خواهد بود و همچنان که روال مجلس هشتم بر آن مستقر است در موارد اصلاحی شورای نگهبان اغلب نظرات آن شورا با همراهی و همفکری کمیسیون مربوطه به سرانجام می‌رسد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس نشان داده است که به جد مقید به تحقق احکام شریعت و اصول قانون اساسی و به صدر عزم مجلس ولایت‌مداری نقش بسته است.

لاریجانی تصریح کرد: شگفت است که عده ای تلاش می‌کنند که با غلبه دهل صدای رسای انقلابی و ولایی مجلس را نشنوند.

وی در ادامه گفت: شاید نیاز به توضیح بیشتر نباشد اما چند نکته یادآوری می کنم.

رییس مجلس تصریح کرد: اولا نقد قوا اگر با آداب آن صورت پذیرد امر حسنی است و باعث رشد آن نهاد می گردد اما نه فحاشی و آلوده کردن فضا با توهمات.

لاریجانی تصریح کرد: بیان داشتند که نامه‌ای خدمت رهبری معظم داده شده است و آن را دال بر اقدامات پشت پرده دانستند حال آنکه این نامه چیزی جز ارسال نظرات مکتوب کثیری از نمایندگان محترم نبود که چندی پیش ارائه نمودند و دفتر رهبر معظم هم روز یکشنبه پاسخ آن را این‌گونه اعلام نمودند: معظم له در تایید وقف دانشگاه آزاد اسلامی هچ نظری ابراز نفرمودند.

لاریجانی با بیان اینکه این موضوع را بنده در جلسه گذشته اعلام نمودم تصریح کرد: ثانیا تصور نمودند که رئیس مجلس به مجرد فهم خویش در خروج موضوعی از چارچوب قانون اساسی مختار است طرح یا لایحه را از دستور خارج نماید که چنین تصوری غلط و خلاف آئین نامه مجلس است و به نظر می رسد برخی ناقدام رسانه ای مسلط بر موضوع نیستند.

رئیس مجلس تاکید کرد: ثالثا در این مجال سخن در باب برخی تشابهات و تعابیر وهن آمیز و کینه توزانه به ساحت محترم مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی‌دانم که متاسفانه بدون رعایت حد امور و به ناحق مطالبی نوشتند و گفتند این سخنان درباره همان مجلس است که بر مواضع و تصمیمات آن می‌بالیدند و تیتر نخست جریده خود می‌نمودند و این همان مجلس است که چندی پیش رهبر معظم از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت یاد نمودند.

وی خاطرنشان کرد: چطور به خاطر یک موضوع که آن را راست نپنداشتند آسمان و زمین را به هم بافتند با درشتی سخن ناحق به زبان راندند. مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف این امور نمی‌کند و قطعا بدانید نوع تحرکات تاثیری بر اراده مجلس نخواهد داشت مگر به سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: اما ملت عزیز می‌دانند نمایندگان مجلس بر عهد خود بر صیانت از حقوق ملت و ولایت پابرجا بوده و عزیزانی هم که از سر دلسوزی نگرانی خویش را بیان نمودند مورد احترام و تکریم مجلس شورای اسلامی خواهند بود و قطعا در مسیر مذاکرات با شورای محترم نگهبان اصلاحات مورد نظر آن شورا را انجام و منطبق بر تدابیر رهبری معظم مشکل نهایی حل خواهد شد.

حاشیه‌ها

از جمله شعارهای تجمع‌کنندگان که با اتوبوس به جلوی مجلس آورده شده بودند می‌توان به «ما اهل کوفه نیستیم جون می‌دیم و می‌ایستیم»، «مرگ بر مجلس انگلیسی»، «ننگ ما، ننگ ما رئیس مجلس ما»، «برادر زن جاسبی استعفا استعفا» اشاره کرد.

اکثر اعضای هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی متشکل از جریان رایحه خوش خدمت در جمع تجمع‌کنندگان حاضر بودند و دو نفر از اعضای این فراکسیون مدیریت کننده این تجمع بودند.

همچنین این تجمع و شعارهای اهانت‌آمیز مطرح شده در این جمع موجب ناراحتی شدید بسیاری از نماینده‌ها شده و در برخی فراکسیون‌ها نمایندگان به شدت به اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی به دلیل سازماندهی کردن ایت تجمعات و زیر سئوال بردن شان مجلس اعتراض کردند و حتی درگیری‌هایی نیز پیش آمد.


 


درپی انتشار اخباری مبنی بر پلمپ تالار مولوی، یک منبع مطلع به خبرنگار ایلنا گفت: دلیل اصلی این کار را هنوز نمی‌دانیم اما شنیده‌ایم که با بهانه وضعیت حجاب کسانی که در تالار مولوی تردد می‌کنند، اعم از هنرمندان و تماشاگران، چنین اقدامی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه مجوزی به ما برای این کار نشان داده نشده است، گفت: روی ساختمان تالار مولوی نوشته‌اند "این ساختمان پلمپ است" و نوشته شده که برای اطلاعات به انتظامات دانشگاه تهران مراجعه کنند و دو نفر ازماموران را هم آنجا گذاشته‌اند.
این منبع مطلع که نخواست نامش فاش نشود، افزود: از ما خواسته‌اند که به ارباب جراید اعلام کنید که مساله داخلی است و با این نوع گفتار به نوعی نیز ما را برای اطلاع‌رسانی شفاف تحت فشار قرار داده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ازنظر آنها مشکل حجاب تنها در تالار مولوی بوده که با پلمپ شدن آن، باید رفع شود، توضیح داد: سوال ما هم این است و من در صحبت با برخی مسوولان دانشگاهی به آنها گفتم مگر دانشگاه انتظامات ندارد که از ورود برخی؛ جلوگیری کند و اصلا مگر وضع اینجا نادرست است که ما در فکر درست کردن آن باشیم.
وی با بیان اینکه کسانی که در اینجا حضور پیدا می‌کنند؛ از بچه‌های دانشگاهی و قشر جوان هستند و شاید به این دلیل؛ حساسیت روی این تالار بیشتر است،‌ از رایزنی برای رفع این مشکل خبر داد و اعلام کرد نامه‌نگاری‌هایی از سوی مسوولان مختلف در حال انجام است و احتمالا تا چند ساعت دیگر تکلیف آن مشخص خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌ها تا عصر به نتیجه برسد و تالار مولوی امروز اجرای نمایش‌های خود را داشته باشد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته