هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 06/23/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



  عضو فراکسیون خط امام مجلس با انتقاد از برخورد سیاسی با موضوع علمی و کارشناسی مصوبه مجلس درباره موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد گفت: عده‌ای با سیاسی کردن این موارد و ایجاد تشنج و دو دستگی به دنبال مطامع گروهی هستند که این برخورد و هدف بر خلاف مصالح نظام است.
به گزارش پارلمان نیوز، غلامحسین مسعودی ریحان در واکنش به تجمع امروز حامیان دولت مقابل مجلس اظهار داشت: عده‌ای از این جریانات و اختلافات سود می‌برند چرا که ثبات مدیریتی آن‌ها بستگی به این تشنج‌ها دارد.

وی افزود: اینکه آقای رسایی که به دنبال منافع خودش و رای آوردن در انتخابات آینده است می‌آید در جمع این عده که بر علیه مجلس، نمایندگان و رئیس مجلس شعار می‌دهد، خوب نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این افراد به این مصوبه اعتراض دارند فراموش نکنند که اولا هر مصوبه باید مراحلی را طی کند و بعد از اعلام نظر شورای محترم نگهبان قانون می‌شود و ثانیا آقایانی که دم از قانون می‌زنند و بخصوص در این یکسال و بعد از قضایای انتخابات طرف مقابل را به تخطی از قانون متهم می‌کنند جواب بدهند که این همه داد و بیداد و سر و صدای آن‌ها برای چیست؟

وی تاکید کرد: اگر این آقایان که به گفته خودشان قانونمند هستند باید به قانون تن دهند نه اینکه هر جا قانون به نفع آن‌ها بود قانون خوب است و هرجا به ضررشان است بد است، اینگونه تفسیر قانون بد است، همه باید تابع قانون و رهبری باشیم.

مسعودی ریحان ادامه داد: تشنج‌ها و دودستگی و طرح اتهامات و شعارهای سخیف علیه شخصیت‌های ملی و مسئولان به وجهه نظام آسیب می‌زند، اینکه علیه آقای لاریجانی که رئیس یکی از قوای سه گانه این کشور است اینگونه شعار می‌دهند و مسائل عجیب و غریب را مطرح می‌کنند جفای به نظام است.

این عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با انتقاد از میدان‌داری تجمع امروز توسط برخی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: این نمایندگان حداقل باید بر روی نماینده بودن خود تعصب داشته باشند و حداقل احترام نمایندگان و رئیس مجلس را نگه دارند نه اینکه بر عکس عده‌ای را بر علیه این افراد برانگیزانند، باید آن‌هایی که دلبسته به انقلاب و نگران اهداف این انقلاب و اندیشه‌ها و راه امام و رهبری هستند را دعوت به آرامش بکنیم نه اینکه به دنبال ایجاد دودستگی باشیم.

نماینده اصلاح‌طلب اهر، در پاسخ به این سئوال که به نظر او چرا طیف خاصی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و پیام‌نور مخالف وقف دانشگاه آزاد و مصوبه مجلس هستند و نه دانشجویان دانشگاه آزاد، خاطر نشان کرد: به هر حال دانشجویان دانشگاه آزاد در بطن قضایا هستند و می‌دانند که جاسبی خیانتی به آن‌ها نکرده، درست است که در هرمجموعه‌ای مشکلاتی وجود دارد و هر سازمانی حسن و قبحی دارد اما نباید یکسره تمام مسائل را سیاه دید، آقایان فراموش نکنند که اگر دانشگاه آزاد نبود، حداقل یک و نیم میلیون دانشجو مجبور بودند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند و یا قید ادامه تحصیل را بزنند.


 


ايلنا: عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه ملاقات هفتگی خود با خانواده های زندانيان ، ديروز (دوشنبه) با جمع ديگری از آنان ديدار کرد.

به گزارش ايلنا و به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی تهران ، در اين ديدار خانواده ها درخواست های خود را با دادستان در ميان گذاشتند و وی در هر مورد دستور بررسی و رسيدگی صادر نمود.

اين بخش ديگری از اين گزارش آمده‌است: دادستــان، همچنين روز يکشنبه گذشته نيز با حضور در زندان اوين با تعدادی از زندانيان ملاقات کرد.

در اين ديدارها ، زندانيان مسايل و خواسته های خود را به طور مستقيم با دادستان در ميان گذاشتند و وی در هر مورد دستور لازم را صادر کرد.

بر اساس اين گزارش دادستان تهران همچنين امروز (سه شنبه ) در بازديد سرزده از دادسرای ناحيه ۱۴ از شعب مختلف بازپرسی و دادياری و اجرای احکام ديدار و از نزديک در جريان فعاليت های اين دادسرا قرار گرفت.

 


 


رهانا: از ابتدای خرداد ماه سال جاری، روند بازداشت‌ها در ايران افزايش يافت به صورتی که در سال روز انتخابات رياست جمهوری، تعداد زيادی از مردم معترض که به خيابان‌ها آمده بودند بازداشت شدند.

خرداد ماه سال گذشته، مصادف بود با انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری در ايران که با بازداشت و سرکوب گسترده‌ی شهروندان در ايران همراه بود.

به گزارش خبرنگار رهانا، در روزهای ابتدايی خرداد ماه ٨٩، همزمان با ورود محمود احمدی نژاد به کرمان، ۱۷ تن از فعالان دانشجويی دانشگاه شهيد باهنر کرمان بازداشت شدند، که اسامی آن‌ها منتشر نشده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در هفته اول خرداد ماه نيروهای امنيتی در دانشکده فنی و مهندسی يزدان پناه سنندج اقدام به بازداشت حداقل ۶ دانشجوی کرد اهل شهر کامياران کرد.

هم‌چنين در روز چهارشنبه ١٩ خرداد ماه، ١۴ تن از فعالين دانش‌جويی دانشگاه کرمان نيز بازداشت شدند که از اسامی دقيق آن‌ها اطلاعی در دست نيست

در اين ميان نيز، در روز ١٨ خرداد ماه سردار عليرضا اکبرشاهی فرمانده انتظامی استان تهران از دستگيری ١١۵ تن از شهروندان، طی اجرای طرح امنيت اجتماعی خبر داد.

در روز ۲۲ خرداد ماه و حضور مردم معترض در خيابان‌ها در سال‌روز انتخابات رياست جمهوری نيز، بر طبق اعلام رسمی‌ فرمانده نيروی انتظامی‌ ۹۱ نفر بازداشت شدند.

بر اساس اين گزارش، ٢٠۶ شهروند، ۶٩ دانشجو و فعال دانشجويی، ۹ فعال کرد، ۸ فعال ترک، ۵ نفر از اقليت‌های مذهبی، ۵ روزنامه‌نگار، ۴ فعال سياسی، ۴ فعال کارگری، يک فعال حقوق بشر، يک فعال حقوق زنان و ١٣ فرد ديگر به بهانه‌های مختلف که در ميان آن‌ها معلم، رئيس دانشگاه و … به چشم می‌خورد، حضور دارند.

 


 


پاسخ رییس مجلس به مذاق تلویزیون خوش نیامد و این بخش از سخنان لاریجانی را رسانه ملی سانسور کرد و در خروجی بخش های خبری مخاطبان خبری را شاهد بودند که با کل ماجرا ۱۸۰ درجه مغایرت داشت .
به گزارش آخرین نیوز، حملات شدید و همه جانبه رسانه های حامی دولت به اقدام نمایندگان در رای دادن به طرحی که به گفته دولتی ها حکم برای مادام العمر شدن جاسبی در ریاست دانشگاه آزاد است با واکنش شدید لاریجانی به این حملات منتقدین مواجه شد .
برخی خطاب ها و ادبیات بکار رفته شده در ۲ روز اخیر داد لاریجانی را در آورد . چنان که این حملات را نوعی “دریدگی ” برشمرد . پاسخ رییس مجلس به مذاق تلویزیون خوش نیامد و این بخش از سخنان لاریجانی را رسانه ملی سانسور کرد و در خروجی بخش های خبری مخاطبان خبری را شاهد بودند که با کل ماجرا ۱۸۰ درجه مغایرت داشت .
تلویزیون تنها به این بخش از سخنان لاریجانی که در این طرح اخطار قانون اساسی خود را داده اما نمایندگان توجهی نکردند و ابراز امیدواری که شورای نگهبان به این اخطار توجه کند منعکس شد و سایر بخش های سخنان شدید اللحن لاریجانی سانسور شد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز به غوغاسالاری ندارد، افزود: اگر کسی در رسانه ها نسبت به جریان مجلس با دریدگی صحبت کند به معنای منطقی بودن صحبتش نیست.”
لاریجانی گفت :بنده در باب برخی تشابهات، تعابیر نامناسب به ساحت مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی‌دانم که متاسفانه بدون رعایت حق امور و به ناحق برخی ها مطالبی نوشتند و گفتند.
لاریحانی تصریح کرد که این سخنان درباره همان مجلسی است که بر مواضع و تصمیمات آن می‌بالیدند و تیتر نخست جریده خود می ‌کردند و این همان مجلسی است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت یاد کردند.
وی افزود: چگونه است که برخی ها با بیان یک موضوع، مجلس را راست نپنداشتند و آسمان و زمین را به هم بافتند و با درشتی سخن ناحق بر زبان راندند.
وی همچنین گفت: مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف این امور نمی‌کند و قطعا بدانید نوع تحرکات تاثیری بر اراده خانه ملت ندارد مگر برسیاق حق سخن بگویند و نقد کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : مردم می‌دانند نمایندگان مجلس در صیانت از حقوق ملت و ولایت پابرجا هستند و عزیزانی هم که از سر دلسوزی نگرانی خویش را بیان کردند، مورد احترام و تکریم مجلس شورای اسلامی هستند.

 


 


معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور و قاضی پرونده کهریزک گفت: در این پرونده ۱۲ متهم داریم که یک مورد آنها غیر نظامی و ۱۱ نفر نیز نظامی و از ماموران نیروی انتظامی هستند که همگی به جرم‌های صورت‌ گرفته اعتراف کرده‌اند.
به گزارش فارس، محمد مصدق در حاشیه مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در اردبیل اظهار داشت: رسیدگی به پرونده متهمان کهریزک به اتمام رسیده و ما با جمع‌بندی نهایی جرایم رخ داده در این پرونده اقدام به صدور رای می‌کنیم.
وی افزود: بدون کتمان، جرایم رخ داده را همه متهمان اعتراف کرده‌اند ولی بحث این است که آیا تلاش نیروی انتظامی را باید با عملکرد این ۱۱ نفر سنجید و یا این که قدردان نعمتی بود که در سایه نیروهای مسلح در باب امنیت و آرامش در کشور وجود دارد.
معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با یادآوری این که وقوع جرم در نیروهای مسلح چنین بازتاب‌های سهمگینی را دارد، گفت: وقوع جرم در نیروهای مسلح و هرگونه سهل‌انگاری در آن نه تنها به حیثیت نظام خدشه وارد می‌کند بلکه زمینه سوء استفاده دشمنان را نیز از چنین فضاهایی فراهم می‌کند.
تعدادی از بازداشت شدگان در اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به بازداشتگاه کهریزک برده شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. طی یک سال گذشته تعدادی از زندانیان بر اثر خشونت زندانبانان یا عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.
پس از خبر کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند یکی از مشاوران جناح اصول‌گرا در بازداشتگاه‌های حکومتی، و تصمیم مجلس مبنی بر بازدید از زندان‌ها، بازداشتگاه کهریزک در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۸۸ به دستور آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تعطیل شد. البته بازدید نمایندگان از بازداشتگاه کهریزک نیز به دلیل تعطیل شدن آن صورت نگرفت.
سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران که شخصا دستور انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده بود یکی از متهمان این واقعه به شمار می‌آمد، گرچه پس از مدتی، نه تنها محاکمه نشد بلکه به سمت ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

 


 


یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، روز دوشنبه گفت کشورش از تحریم های آمریکا که ممکن است بر روی پروژه خط لوله صدور گاز ایران نیز تاثیر بگذارد پیروی خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، وی در ایالت سند در گفتگو با خبرنگاران گفت: "پاکستان عضو جامعه جهانی است و از هر تحریمی که آمریکا اعمال کند پیروی می کند."

ریچارد هولبروک نماینده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان روز یکشنبه در اسلام آباد به مقام های پاکستانی توصیه کرد تا زمانیکه قانون تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران نهایی نشده گام بیشتری در جهت اجرای توافق گازی خود با ایران بر ندارند زیرا ممکن است این خط لوله مشمول تحریمهای جدید شود.

مجالس نمایندگان و سنای آمریکا هم اکنون در حال بررسی لوایحی برای اعمال تحریم های بیشتر علیه فروش بنزین و صنایع نفت و گاز ایران هستند.

موضعگیری اخیر اسلام آباد حاکی از تاثیرات احتمالی تحریم های بعدی آمریکا بر روی خط لوله صدور گاز ایران به پاکستان دارد.

هفته گذشته مقام های ایران و پاکستان آخرین ضمیمه قرارداد جنجالی صادرات گاز به پاکستان را امضا کردند.
مقام های ایران از ذکر مبلغ این قرارداد خودداری کردند.

هادی نژاد حسینیان معاون پیشین وزارت نفت گفته است اسناد نهایی این قرارداد در سفارت فرانسه در اسلام آباد به امضا رسیده و این نوعی بازگشت به کاپیتولاسیون است.

به گزارش ایلنا نژاد حسینیان گفته است جزئیات و اطلاعات این قرارداد که وزیر نفت ایران از مردم کتمان می کند در روزنامه های پاکستان منتشر می شود.

قرار بود از سال 2014 روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز ایران از طریق خط لوله 750 کیلومتری به پاکستان صادر شود.
 


 


علی مصلحی - روزنامه «کیهان» در شماره شنبه گذشته خود گزارشی منتشر نموده است از مراسمی که در مهدیه تهران برای بزرگداشت آنچه که آن روزنامه «شهدای بعد از انتخابات» نامیده و بدون اشاره به زمان برگزاری این مراسم که چه روز و چه وقتی بوده و بدون اعلام نام حتی یک شهید، از زبان سخنران مراسم آقای «کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران آورده است که :«شهدای پس از انتخابات مظلوم ترین شهدای دوران انقلاب تا کنون هستند»
در شرایطی که طی یکسال گذشته حتی برگزاری مراسم ختم شهید «محسن روح الامینی» که پدر وی دارای مناسبات نزدیک با حاکمیت می باشد و از زمان شهادت فرزند تا کنون مورد تفقد ظاهری نظام هم قرار گرفته، با محدویت شدید امنیتی همراه بوده به نحوی که در سخنان پدر ایشان در حضور رهبری نظام هم انعکاس داشت؛ این پرسش مطرح می شود که این شهدایی که به نظر آقای «صدیقی» «مظلوم ترین شهدای دوران انقلاب تا کنون هستند» چه کسانی هستند؟
مسلما با توجه به مشی فعلی حکومت «ندا آق سلطان» «محسن روح الامینی» «سهراب اعرابی» «محمد کامرانی فر»«کیانوش آسا» «ترانه موسوی» «سید علی موسوی حبیبی» «محرم چگینی» و .... مشمول این تعریف نمی شوند و با توجه به برخوردهای حاکمیت با خانواده های شهدای جنبش سبز و ایجاد محدویت های امنیتی شدید طی یکسال گذشته برای آنها جهت برگزاری هر گونه مراسم و از طرفی عدم پوشش اخبار مربوط به این شهدا از طرف رسانه رسمی ملی باید اذعان کرد که آنچه که روزنامه کیهان «شهدای پس از انتخابات» و سخنران مراسم هم آنها رامظلوم ترین نامیده، ظاهرا باید همان نیروهای لباس شخصی بسیجی و یا پرسنل نیروی انتظامی باشند که حدود یکسال پیش سرلشگربسیجی «فیروز آبادی» ریس ستاد کل نیروهای مسلح در نامه سرگشاده ای به امام زمان، پرده از شهادتشان برداشت و اعلام کرد:«ماموران حفظ امنيت و مدافعان حريم قانون كتك خوردند، زخمي شدند، شهيد شدند، بي رحمانه آنها را زير چرخ‌هاي ماشين گرفتند، اما صبورانه با جانشان از مردم دفاع كردند؛ در مقابل آنها براي كشته‌هاي دروغي خود عزاداري كردند.» خطیب جمعه 29 خرداد ماه سال گذشته نیز پیرو همین فرمایشات و فرمایشات مشابه پرسید: «الان همين چند نفرى كه در اين قضايا كشته شدند؛ از مردم عادى، از بسيج، جواب اينها را كى‌ بناست بدهد؟ واكنشهائى كه به اينها نشان داده خواهد شد - تو خيابان از شلوغى استفاده كنند، بسيج را ترور كنند، عضو نيروى انتظامى را ترور كنند»
اما از همان زمان تا کنون هیچ نامی از هیچیک از نیروهای انتظامی و یا سپاه و لباس شخصی که در جریان اعتاراضات سال گذشته به شهادت رسیده باشند در هیچ رسانه برده نشده همچنانکه گزارش روزنامه« کیهان» نیز هیچ نامی از شهدایی که در «مهدیه» تهران برایشان مراسم سالگرد برگزار شده نبرده است.
اینکه چنین مراسمی بر گزار شده خیلی بعید نیست. ماشاء الله حاکمیت در مورد برگزاری مراسم، دست به نقدشان خوب است، اما اینکه مراسم تحت پوشش چه عنوانی و برای چه کسانی بدون نام و نشان و نهایتا با چه هدفی برگزار شده ؟ به نظر می رسد حاکمیت به شدت تلاش دارد در افکار عمومی از آنها این دروغ پیش گفته را در پوشش مراسم عزاداری و مظلوم نمایی و عوام فریبی تبدیل به واقعیت نموده و با توسل به این مظلوم نماییها مردم در حال ریزش را با خود همراه سازد.
البته شکی نیست در خشونت عریانی که دستکم 100 قربانی از جمعیت آرام و سر بزیر و سبز گرفته است، احتمال قربانی شدن چند سرباز نیروی انتظامی و یا مامور لباش شخصی بسیج دور از ذهن نیست اما اینکه با فرض صحت، شهادت این چند نفر به صورت برجسته تبلیغ شود و شهادت دست کم 100 نفر از مردم بی دفاع نه تنها دیده نشده که اصلا مشکوک نیز شمرده شود، و بازماندگان نیز نه تنها مورد تسلی و تفقد قرار نگیرند که حتی مورد بی احترامی و آزار قرار گرفته و حتی اجازه برگزاری یک مراسم عزاداری آزادانه برای دلبندانشان را نداشته باشند، به روشنی حکایت از فقدان آزادگی و مروت نزد حاکمیت و دولتمردان و نهایتا غصبی بودن جایگاه و ترس شدیدشان دارد.
 


 


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه « امروز بی‌اساس بودن توهمات و نادرستی روش‌های اعمال شده در یکسال اخیر بر هر انسان منصفی آشکار شده است»، نسبت به تاثیرات بسیار منفی ادامه این روش‌ها بر اصل دین و نظام هشدار داد و خواستار باز شدن فضای حاکم و اجازه فعالیت به تشکل‌های سیاسی شد.
۱۴ خرداد امسال نشان داد که حتی به نام امام هم می‌شود با امام مخالفت کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب جوانان اسلامی گفت:« خیلی خوشحالیم که در پایان ماه خرداد و قلب ماه رجب این دیدار انجام می شود.»وی افزود:« نقشی که خرداد در تاریخ معاصر ما داشته است مهم است و نیز متاسفانه حوادث تلخی در این ماه به وقوع پیوسته؛ از جمله رحلت حضرت امام و حادثه ۱۵ خرداد و بعد از ان برخورد نامناسبی که با حضور مدنی مردم در عرصه شد.»رئیس‌ بنیاد باران با بیان اینکه «خرداد و این حوادث هم دستاورد های بزرگی داشته است»، اظهار داشت:« بالاخره در رحلت امام دلبستگی مردم به راه وعظمت امام نشان داده شد و ملت روحیه بزرگی پیدا کرد تا راهی را که امام شروع کرده بودند در دفاع و بسط نظامی که حاصل این انقلاب بود یعنی جمهوری اسلامی با همه باری که این کلمه بزرگ دارد و با تعبیری که در بیانات امام و قانون اساسی و خواست مردم بود ادامه دهند.»
وی تصریح کرد:« در۱۴ خرداد امسال هم دیدیم چه حوادث تلخی بوجود آمد و معلوم شد که حتی به نام امام هم می‌شود با امام مخالفت کرد و به نام امام با میراث امام و نمادهای تداوم راه امام مخالفت و اعتراض و جفا کرد، این مساله مساله مهمی است که به نام امام و انقلاب با محتوا و راه و اندیشه امام مبارزه و مخالفت کرد.»رئیس دولت اصلاحات با اشاره به ۲۵ خرداد سال گذشته، یادآور شد:« حضور باشکوه و آرام و ضد خشونت مردم تا اینکه مطالبات خودشان را به مدنی ترین شیوه بیان کنند حادثه ای بود که باز در خرداد رخ داد.»وی تاکید کرد:« با این حضور که می‌توانست نشان دهنده ظرفیت نظام جمهوری اسلامی برای تداوم راه و حرمت نهادن به مردم باشد برخورد بدی شد، که هنوزهم آثار آن را با انبوه زندانیان و آسیب دیدگانی و حتی کسانیکه جانشان را در این عرصه از دست دادند مشاهده می‌کنیم و متاسفانه به جای همدردی با آن‌ها و جبران آن، نمک هم به زخم آنها پاشیده شد.»
آنچه مظلوم است روح جمهوری اسلامی است
سیدمحمدخاتمی ادامه داد:« البته در ۳۰ خرداد هم جریانات تروریست و خشونت گرا اوج خشونت خود را نشان دادند و با دست زدن به کشتار وسیع و تداوم آن از جمله آنچه در ۷ تیر و شهریور همان سال رخ داد مظلومیت جمهوری اسلامی و جنایت دشمنان آن را آشکارتر کرد.»رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« آنچه مظلوم است روح جمهوری اسلامی است که هم با دشمنی های خارجی روبرو است و هم با تنگ نظری نیروهایی که مدعی طرفدار انقلاب هستند و هم با گروه‌هایی که فقط و فقط راهکار را خشونت و توسل به خشونت می دانند، مظلوم مردم بودند که صاحب اصلی انقلاب بودند و هستند.»
وی با بیان اینکه « ما کسانی هستیم که دلمان می‌خواست و می‌خواهد که نظام جمهوری اسلامی قوی، آبرومند و دارای اعتبار باشد»، گفت:« وضعیتی که الان جمهوری اسلامی از نظر مدیریت و موقعیتی که در جهان دارد وضعیت مطلوبی نیست.»رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد:« دغدغه خاطر خیلی از کسانی که دلبسته به انقلاب هستند وضعیت کنونی است که در آن قرار داریم، آن‌ها اگر هم وقتی صحبتی از تغییر می کردند؛ مراد تغییر آن چیزی بود که ما معتقدیم با معیارهای انقلاب و اسلام سازگار نبود و نیست و هدف آن بوده است اینکه وضعیت طوری باشد که متناسب با آن ارزشها و تامین نیازهای واقعی مادی و معنوی مردم باشد.»خاتمی افزود:« این دقیقا به معنی دلبستگی به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و قرار داشتن در کنار مردمی که صاحب اصلی انقلاب هستند.»
پیامبر آمد تا بار حاکمیت بیداد و ستم را از دوش مردم بردارد
رئیس بنیاد باران همچنین به بیان فضائل ماه مبارک رجب پرداخت و گفت:« ماه رجب نیز ماه بزرگی به لحاظ جایگاه آن و زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی که برای ساختن خود و طی طریق به سوی کمال در آن وجود دارد، است.»وی با اشاره به تولد حضرت امیرالمومنین (ع) و مبعث پیامبر اکرم (ص) در این ماه آن‌ها را دو حادثه بزرگی است که در این ماه رخ داده است.رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:« در این ماه پیامبری آمد تا بارهای سنگین وابستگی و بیگانگی از خود و هوی و هوس حاکمیت بیداد و ستم را از دوش مردم بردارد.»وی ادامه داد:« بعثت بروز و ظهور حرکتی بود که از صدر وجود انسانیت در تاریخ بوده و در بعثت پیامبر به اوج خود رسید و این بعثت رستاخیزی است تا جامعه بشری به مرحله کمال برسد، یعنی کمالی که در وجود مبارک حضرت رسول الله بود در بعثت پیامبر به کل جامعه بشری تزریق شد و راه را نشان داد که همه جامعه بشری به آن سو برود.»
امام وقتی جمهوری اسلامی را مطرح کردند گفتند جمهوری همان است که در دنیاست
خاتمی همچنین گفت:« در بینش همه ادیان الهی به خصوص اسلام و بالاخص تشیع دوران طلائی تاریخ در آینده است و نه در گذشته و آن مرحله‌ای است که عدل و انسانیت بر جامعه بشری حکومت پیدا کند و بینش درست، حق گرایی، انسان‌گرایی و طبعا در محور همه اینها خداگرایی در اوج خودش تجلی یابد و انسانها در موقعیتی قرار گیرند که همه نیازهای مادی و معنوی خودشان را با حفظ شخصیت و کرامت خودشان برآورده کنند.»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« امیرالمومنین (ع)هم نماینده ونماد آن شخصیتی بود که می‌بایست باشد و نیز به عنوان کسی که بعد از پیامبر حکومت مطلوب خدا و رسول خدا در وجود مبارک او تجلی پیدا می کند، حکومت کمتر از ۵ سال حضرت علی(ع) دوران درخشانی بود که حجت را بر همه بشریت تمام کرد که چگونه می‌توان زمینه‌ای فراهم آورد برای رشد و ارتقای همه انسانها.»وی تاکید کرد:« از افتخارات ما این بود که می‌گفتیم شیوه‌ای که می‌خواهیم پیاده کنیم شیوه‌ای است که در حکومت و زندگی حضرت علی تجربه شد.»رئیس جمهور سابق کشورمان افزود:«امام وقتی جمهوری اسلامی را مطرح کردند جمهوری را گفتند همان است که در دنیاست، یعنی محور و مدار مردمند میزان رای مردم است، ارکان حکومت از بالاترین تا پایین‌ترین مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به رای و انتخاب مردم هستند، بطور کلی رضایت مردم شرط اصلی حکومتی است که مورد توجه است.جمهوری، دموکراسی و مردم سالاری که در دنیا مطرح است، تفکیک قوا، اینکه قدرت در مقابل مردم مسئول باشد، قدرت را مردم روی کار بیاورند، قدرت را مردم بتوانند بدون توسل به زور جا به جا کنند و اینکه قدرت باید پاسخگو باشد نسبت به آنچه از سوی مردم بدست او داده شده است.»وی یادآور شد:« به طور خاص تکیه‌ای که در انقلاب شد و امام فرمود این بود که ما دلمان می‌خواهد نمونه حکومتی که علی بن ابیطالب داشت پیاده شود.»
خاتمی با طرح این سئوال که «علی(ع) چگونه حکومت می‌کرد؟»، گفت:« بنده فقط می‌خواهم روی رفتار امیرالمومنین با مخالفانش صحبت بکنم.امام علی(ع) به نظر ما شیعیان، انسانی بود که شخصیت او برای حکومت اسلامی و شایستگی او برای ولایت جامعه از طرف خدا مورد تایید قرار گرفته بود.اما اینکه چگونه روی کار می‌آید و چگونه کار را انجام می‌دهد خیلی درس بزرگی است.»
اگر رضایت مردم نباشد حتی امیرالمومنین حکومتش را بر مردم تحمیل نمی‌کند
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« هیچ‌گاه به ذهن حضرت علی نیامد که اگر بتواند امکاناتی به دست آورد، بدون توجه به خواست و مطالبه مردم حکومت کند و این یعنی تا رضایت مردم نباشد تا مردم نخواهند حتی امیرالمومنین، انسان معصوم و شایسته‌ای که از طرف خدا مورد تایید است حکومتش را بر مردم تحمیل نمی‌کند. در واقع فعلیت حکومت مورد تایید الهی مبتنی بر رضایت مردم است که امام علی (ع)هم در بیان و هم عمل آن رانشان داد.»وی افزود:« امیرالمومنین(ع) وقتی هم که با خواست مردم روی کار آمدند نحوه تعاملشان با مردم و جامعه تعاملی عجیب بود، مساله عدل و داد و طرفداری از محرومان و سایر موارد؛ روش علی این بود که به نفع مردم و آنچه خواست خدا و جامعه، حرمت و شخصیت مردم بود آن را به کار می برد و قاطعانه عمل می‌کرد و به همین دلیل هم خیلی از افراد را از دست داد.»رئیس بنیاد باران ادامه داد:« اما رفتار علی(ع) چگونه بود؟ برای او خیلی مهم بود و می‌دانست و پذیرفته بود که جامعه بدون مخالف نمی‌شود. نحوه تعامل او با مخالفین چگونه بود؟ همین طلحه و زبیر را در نظر بگیرید اینها شخصیت‌های بسیار برجسته بودند ولی نتوانستند عدل امیرالومنین را تحمل کنند و اولین کسانیکه نقض بیعت کردند همین‌ها بودند.چون دیدند علی تامین کننده خواست‌های آنها نبود او خدا و مطالبات مردم را در نظر دارد و از علی جدا شدند.»وی تاکید کرد:« با این حال علی(ع) ابدا با آنها برخورد نکرد، آن‌ها را آزاد آزاد گذاشت، حتی به کسانیکه می‌خواستند برخورد کنند و می‌گفتند آن‌ها فتنه به پا می‌کنند می‌فرمود آنها آزادند و نمی‌خواهند حکومت ما را قبول کنند ولی دست به شمشیر نبرده‌اند آنها را رها کنید.»رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« بعد هم جنگ جمل درست شد، امیرالمومنین چقدر تلاش کرد جنگی رخ ندهد؛ خونی ریخته نشود.این طور نبود به محض اینکه کسانی مخالفت با علی ابن ابیطالب کرد با آنها برخورد کند.خیر مقاومت کرد و دیدید که جنگ را هم آنها شروع کردند.علی در مقابل جنگی که شروع شد مقاومت کرد یا مثلا در مقابل خوارج تا وقتی آنها دست به شمشیر نشدند امیرالمونین سهم آنها را از بیت المال قطع نکرد.»وی افزود:« وقتی خوارج دست به شمشیر بردند، آشوب کردند و سلاح به دست گرفتند علی هم برای دفاع از امنیت جامعه و حقیقتی که داشت مقابله به مثل کرد اما در جنگ نهروان روزهای متمادی اقدام به جنگ نکرد و تمام تلاشش این بود که بیایید گفت‌و‌گو کنید و شمشیرها را زمین بگذارید.»سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:« امام علی(ع) هرگز به محض اینکه کسی مخالفتی با ایشان می‌کرد حتی مخالف‌ های تند و اعتراض و تخطئه؛(اتفاقا حضرت توصیه به انتقاد می کردند) با آنها نمی‌جنگید.»وی یادآور شد:« انتقاد بلکه تخطئه موهبتی الهی است، مردم حق دارند اعتراض کنند و حرف بزنند.البته هیچ حکومتی آشوب و دست بردن به سلاح را نمی‌پذیرد.»
برانداز کیست؟
رئیس جمهور سابق کشورمان در ادامه سخنانش گفت:« بسیار بد است وقتی مردم بخواهند از حقوقشان دفاع کنند حتی کسانیکه دلشان برای انقلاب می‌سوزد بیاییم برای توجیه برخورد با آن‌ها بگوییم آن‌ها براندازند، برانداز یعنی کسی که دست به سلاح می‌برد و بخواهد تشکیلات را از بین ببرد نه کسی که معتقد است حقی دارد و اعتراضی می‌کند و اتفاقا اعتراض آن هم بصورت مدنی است و در مسیر انقلاب.»وی تاکید کرد:«اگر کسی گفت برداشت من از قانون اساسی این است و دارد نقض می‌شود و باید درست پیاده شود این تحکیم کننده نظام است، اگر بگوید بعضی روش‌هایی که وجود دارد خلاف ضوابط قانون اساسی و ضوابطی است که امام گفتند او دلبسته به نظام است.»
متاسفاته فحش، دروغ و تهمت به یاران امام رایج شده است
وقتی رسانه ملی مسایل نادرست را یک طرفه مطرح می کند این فاجعه است
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« متاسفانه امروز فحش، دروغ و تهمت به کسانیکه حتی قبل از اینکه امام راحل در عرصه بیایند از ارادتمندان امام بودند و بعد هم از پیروزی انقلاب هم از ارکان و چهره‌های انقلاب بودند رایج شده و متهم به انواع اتهامات می‌شوند و نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند.»وی تاکید کرد:« وقتی در رسانه ملی دائما مسائلی نادرست یک طرفه مطرح می‌شود (اگر درست هم باشد ناسزا گویی و تخریب کار غلطی است) فاجعه است.»
جلوگیری از احزاب و تشکل‌ها زمینه ساز پیدایش جریان‌های مشکل آفرین
خاتمی افزود:« این شیوه با توجه به اینکه امواج اطلاع‌رسانی قابل مهار نیست سب ب خواهد شد که در طرف مقابل، کار به دست کسانی بیافتد که اصل نظام و انقلاب را قبول ندارند و در این میان این نظام و مردم هستند که لطمه می‌بینند.»وی با بیان اینکه « باید از تشکل‌هایی که خواستارپیشرفت کشور، سربلندی مملکت و نشان دادن چهره زیبا از اسلام و انقلاب هستند استقبال کرد نه اینکه آنها را محدود کنیم»، هشدار داد:« وقتی آزادی نباشد گروههای مخفی و تروریستی پدید می‌آید. اتفاقا نظام با نشاط و نظامی که به مردم اعتماد دارد فضا را باز می‌کند تا بصورت اشکار و با اساسنامه و مرامنامه گروه‌هایی که نمایندگی از بخش‌های مختلف می‌کنند بیایند و بحث و گفت‌و‌گو ونقد کنند.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« جلوگیری از احزاب و تشکل‌ها اولا بزرگترین ضربه به مردم سالاری است. ثانیا وقتی آزادی‌های مشروع آن‌ها سلب شد زمینه پیدایش جریان‌های مشکل آفرین پدید خواهد آمد. تشکل‌ها نباید دکور و بلکه باید آزاد باشند بتوانند حرف بزنند و انتقاد کنند اگر هم مشکلی پیش آمد طبق مقررات با آنها برخورد شود.»وی با بیان اینکه «ما می‌خواهیم مردم حاکم بر سرنوشتشان باشند یعنی باید در انتخابات آزاد و سالم شرکت کنند؛ شرط آن هم آزادی احزاب و بیان است، نشریات آزادانه در چارچوب قانون فعالیت کنند و البته تفسیرهای دل به خواهی از قانون نشود.»
برخی جریانات را خودسر نمی دانم
خاتمی همچنین اظهار داشت:« طبق قانون اساسی برگزاری راهپیمایی بدون حمل سلاح نیاز به مجوز ندارد، اگر خلاف قانون عمل شد طبق قانون با آنها رفتار شود در حالیکه امروز شاهد حضور و فعالیت‌های جریانات موسوم به خودسری هستیم که البته من اینها را خودسر نمی‌دانم چون اینها با امنیت کامل هر کاری بخواهند خلاف ضوابط قانونی و شرعی انجام می‌دهند؛ با تجهیزات و لوازمی می‌آیند که در اختیار افراد عادی نیست و مصونیت هم دارند.»
هیاهویی از اساس باطل…
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« فکر می‌کنم امروز بعد از هزینه‌های زیادی که دراین یکسال همه و بخصوص نظام ما داد باید به این نتیجه رسیده باشیم که هیاهویی که شد و هنوزهم می شود تاجریانات دلسوزدرون نظام راکه پشتوانه مردمی بزرگی هم دارند براندازمعرفی شوند هیاهو برای هیچ و از اساس باطل است.»
دشمن اصلی را فراموش کردیم و دشمن تراشی کردیم
وی تاکید کرد:« نمی شود بی حساب آنها راخس و خاشاک و مشتی اغتشاش‌گر نامید. البته من دشمنی و توطئه علیه نظام و مردم را انکار نمی‌کنم ولی چرا باید چهره‌هائی که انتقاد و اعتراض دارند به این همه اتهامات متهم شوند و بعد هم برای این توهم و توجیه رفتارها، تحلیل ها و توجیه رفتارها تحلیل ها و توجیهات عجیب و غریب تراشیده می شود.اینها غلط است و فکر می‌کنیم امروز بی‌اساس بودن این توهم و نادرستی روش‌های اعمال شده بر اساس آن بر هر انسان منصفی آشکار شده باشد.»خاتمی با اینکه « حتی تا حدودی دشمن اصلی را فراموش کردیم و دشمن تراشی کردیم»، گفت:« کسانیکه خواستار اجرای کل قانون اساسی هستند دوست جامعه هستند، اگر این تفکر و ذهنیت نادرست عوض شد و از بین رفت که اصلا مساله براندازی و از بین بردن نظام نیست همه می‌خواهند این نظام قوی باشد بگذاریم آزادی‌های مشروع در قانون اساسی باشد و مردم داور قضیه خواهند بود خیلی از مسائل عوض خواهد شد.»
کسانی که اتهام می‌زنند خود بیشترین ضربه را به نظام وارد می‌کنند
وی تصریح کرد:« باید بسیاری از این نیروهای خوب که یا بازداشت و یا تحت تعقیب هستند به صحنه بیایند، احزاب و گروه‌ها فعالیت قانونی خود را از سر بگیرند؛ ما هیچ‌گاه نمی‌خواهیم در مقابل نظام قرار بگیریم گرچه با کمال بی‌انصافی متهم به همه اتهامات می‌شویم و کسانی این اتهامات را می‌زنند که خود بیشترین ضربه را به نظام وارد می‌کنند.»
اصلاحات یعنی…
رئیس دولت اصلاحات افزود:« اصلاحات یعنی ما نظام، انقلاب و قانون اساسی را قبول داریم، ولی اشکالاتی در سیاست‌ها و روش‌ها هست که باید با همین معیارها اصلاح شود، ایا درست است اصلاحات را طوری جلوه دهند که پدیده براندازی در کشور بوده است؟خیر انهایی که نظام را بد تعریف می کنند چهره امام را بد نشان می دهند قانون اساسی را به سادگی زیر پا می‌گذارند یا بصورت ناقص بر بخش هایی از آن تکیه و سخن‌های دیگر را فراموش می‌کنند آنها لطمه به نظام می زنند.»
روند ها اصلاح شود بحران ها از بین می رود
سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:« ما اهل تعاملیم منتهی تعاملی که دقیقا از خواست و مطالبات مردم دفاع کند. مردم ما بیش از صد سال است آزادی و استقلال و پیشرفت برای کشور می‌خواهند.البته اکثریت انها متدینین خوبی هستند و به همین دلیل هم جمهوری اسلامی را پدید آورند و مستقر کردند.»وی ادامه داد:«همه باید در ذهنیت و دیدگاه غلطی که مبتنی بر یک سلسله توهمات و سندسازی است تامل کنیم و بگوییم که نادرست است، باید روندها را اصلاح کرد اگر چنین شد اساس شکل‌دهنده بحران از بین خواهد رفت، از فضای امنیتی خارج خواهیم شد و فضا آزاد خواهد شد، باید کاستی ها و جفاهای گذشته را جبران کرد درعین حال معتقدم مردم بزرگوارند و واقع‌بین که حتی اگر بنا باشد این فضا در آینده ادامه پیدا نکند مردم از حق خودشان می‌گذرند.»
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« جبران پیشکش، این مسائل تداوم پیدا نکند، آن وقت دلها به هم نزدیک خواهد شد و به انتقاد صحیح از وضعیت کشور در ابعاد مختلف پرداخته خواهد شد و خدمت به مردم و کشور و انقلاب فراگیر می شود.»
اگر ما بد عمل کردیم چرا باید تاوان آن را دین بدهد
وی با تاکید بر اینکه « آزادی یعنی مخالف بتواند دربرابر آنجایی که قدرت و اختیارات است حرف بزند»، اظهار داشت:« مرز هم براندازی است؛ براندازی هم دست بردن به سلاح و ایجاد سازماندهی برای سرنگون کردن نظام است.خلاف اینها ساختگی است.»رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« کل قانون اساسی باید پیاده شود و هیچ کس نباید آن را نقض کند و همه باید دست به دست هم دهیم برای پیشرفت کشور، با این روش‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌هایی که اجرا شده بخش قابل قبولی از جامعه ناراضی است.هنوز دیر نشده نگذاریم نارضایتی های موجود به اصل نظام سرایت بکند؛ خطری که امروز وجود دارد این است که کم کم مسائل متوجه اصل نظام می‌شود.»
وی یادآور شد:« اگر ما بد عمل کردیم چرا باید تاوان آن را دین بدهد؟چرا ما باید هر روش خودمان را بگوییم عین دین و انقلاب است و بعد این روش آثار بدی در جامعه داشته باشد و به اعتماد مردم لطمه بزند؟ این فاجعه است.»خاتمی توصیه کرد:« بگذارید کسانی که غیر از دیدگاه رایج دارند و از دین و انقلاب دفاع می‌کنند آزاد باشند و حرف‌شان را بزنند تا بخش‌های بزرگی از جامعه از دین‌زده نشوند؛ به نفع انقلاب و کشور است که فضا عوض شود و زندانیان آزاد شوند. فعالیت‌های همه جریان‌هایی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می کنند آزاد باشد.»وی افزود:« در حالیکه امروز از یکسو گروه‌های به اصطلاح خودسر آزادی و امنیت دارند ولی احزاب و تشکل‌های قانونی خدمتگزار محدود و ممنوع می‌شوند، تغییراین فضا به نفع همه است و آن‌گاه همه به آینده چشم داشت خواهیم دوخت.»
انتخابات باید آزاد و سالم باشد
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:« آیند‌‌ه‌ای مدنظر است که در آن باید انتخابات که محوری‌ترین پایه مردم سالاری است آزاد و سالم باشد با شرائطی که در آن حق مردم ضایع نشود و می‌توان شرایط و خصوصیات یک انتخابات آزاد و سالم را هم بیان کرد و به توافق رسید، آن وقت همه می توانیم از تلخی های گذشته عبور کنیم و به آینده در کنار هم بنگریم به شرط اینکه زمینه تلخی‌های موجود از میان برداشته شود.»به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی؛ در ابتدای این دیدار دبیر کل و تنی چند از اعضای شورای مرکزی حزب جوانان اسلامی به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.از جمله مطالب مطروحه شامل انتقاد از محدودیت های موجود بر سر فعالیت احزاب و تشکل های قانونی و ایجاد مانع در مسیر اطلاع رسانی مستقل، انتقاد و ابراز نگرانی از فضای تخریب و تهمت به شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی که موجبات بدبینی در جامعه و بویژه جوانان را فراهم کرده است، تک قطبی شدن جامعه از سوی مدیران ارشد اجرایی با هدف پوشاندن سوء تدبیرها، ضعف‌ها و جلوگیری از نقد عملکرد آنان در زمینه‌های مختلف سیاسی؛اقتصادی،فرهنگی و سیاست خارجی بود.
 


 


تجمع شبه دولتی مخالفان وقف دانشگاه آزاد از ساعتی پیش مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، بعد از موافقت نمایندگان ملت با وقف دانشگاه آزاد، از روز گذشته رسانه‌های حامی دولت و تشکل‌های دانشجویی دولتی وقیحانه‌ترین حملات را به نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند و ده‌ها بیانیه با ادبیات خاص این گروه و با امضای به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و پیام‌نور در اعتراض به وقف دانشگاه آزاد منتشر کردند!
گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر شعارهای اهانت‌آمیز خطاب به نمایندگان ملت توسط این عده، آن‌ها تهدید کردند که اگر مجلس از این تصمیم خود کوتاه نیاید مجلس را به توپ خواهند بست!
به گزارش پارلمان‌نیوز، لاریجانی در ابتدای جلسه امروز گفت: آنچه مجلس محترم به عنوان نمایندگان ملت برگزیند، مورد احترام است و وقتی با تایید شورای محترم نگهبان همراه گردد لازم‌الاجرا خواهد بود و همچنان که روال مجلس هشتم بر آن مستقر است در موارد اصلاحی شورای نگهبان اغلب نظرات آن شورا با همراهی و همفکری کمیسیون مربوطه به سرانجام می‌رسد.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس نشان داده است که به جد مقید به تحقق احکام شریعت و اصول قانون اساسی و به صدر عزم مجلس ولایت‌مداری نقش بسته است.
لاریجانی تصریح کرد: شگفت است که عده ای تلاش می‌کنند که با غلبه دهل صدای رسای انقلابی و ولایی مجلس را نشنوند.
وی در ادامه گفت: شاید نیاز به توضیح بیشتر نباشد اما چند نکته یادآوری می کنم.
رییس مجلس تصریح کرد: اولا نقد قوا اگر با آداب آن صورت پذیرد امر حسنی است و باعث رشد آن نهاد می گردد اما نه فحاشی و آلوده کردن فضا با توهمات.
لاریجانی تصریح کرد: بیان داشتند که نامه‌ای خدمت رهبری معظم داده شده است و آن را دال بر اقدامات پشت پرده دانستند حال آنکه این نامه چیزی جز ارسال نظرات مکتوب کثیری از نمایندگان محترم نبود که چندی پیش ارائه نمودند و دفتر رهبر معظم هم روز یکشنبه پاسخ آن را این‌گونه اعلام نمودند: معظم له در تایید وقف دانشگاه آزاد اسلامی هچ نظری ابراز نفرمودند.
لاریجانی با بیان اینکه این موضوع را بنده در جلسه گذشته اعلام نمودم تصریح کرد: ثانیا تصور نمودند که رئیس مجلس به مجرد فهم خویش در خروج موضوعی از چارچوب قانون اساسی مختار است طرح یا لایحه را از دستور خارج نماید که چنین تصوری غلط و خلاف آئین نامه مجلس است و به نظر می رسد برخی ناقدام رسانه ای مسلط بر موضوع نیستند.
رئیس مجلس تاکید کرد: ثالثا در این مجال سخن در باب برخی تشابهات و تعابیر وهن آمیز و کینه توزانه به ساحت محترم مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی‌دانم که متاسفانه بدون رعایت حد امور و به ناحق مطالبی نوشتند و گفتند این سخنان درباره همان مجلس است که بر مواضع و تصمیمات آن می‌بالیدند و تیتر نخست جریده خود می‌نمودند و این همان مجلس است که چندی پیش رهبر معظم از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت یاد نمودند.
وی خاطرنشان کرد: چطور به خاطر یک موضوع که آن را راست نپنداشتند آسمان و زمین را به هم بافتند با درشتی سخن ناحق به زبان راندند. مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف این امور نمی‌کند و قطعا بدانید نوع تحرکات تاثیری بر اراده مجلس نخواهد داشت مگر به سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند.
لاریجانی در ادامه یادآور شد: اما ملت عزیز می‌دانند نمایندگان مجلس بر عهد خود بر صیانت از حقوق ملت و ولایت پابرجا بوده و عزیزانی هم که از سر دلسوزی نگرانی خویش را بیان نمودند مورد احترام و تکریم مجلس شورای اسلامی خواهند بود و قطعا در مسیر مذاکرات با شورای محترم نگهبان اصلاحات مورد نظر آن شورا را انجام و منطبق بر تدابیر رهبری معظم مشکل نهایی حل خواهد شد.
حاشیه‌ها
از جمله شعارهای تجمع‌کنندگان که با اتوبوس به جلوی مجلس آورده شده بودند می‌توان به «ما اهل کوفه نیستیم جون می‌دیم و می‌ایستیم»، «مرگ بر مجلس انگلیسی»، «ننگ ما، ننگ ما رئیس مجلس ما»، «برادر زن جاسبی استعفا استعفا» اشاره کرد.
اکثر اعضای هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی متشکل از جریان رایحه خوش خدمت در جمع تجمع‌کنندگان حاضر بودند و دو نفر از اعضای این فراکسیون مدیریت کننده این تجمع بودند.
همچنین این تجمع و شعارهای اهانت‌آمیز مطرح شده در این جمع موجب ناراحتی شدید بسیاری از نماینده‌ها شده و در برخی فراکسیون‌ها نمایندگان به شدت به اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی به دلیل سازماندهی کردن ایت تجمعات و زیر سئوال بردن شان مجلس اعتراض کردند و حتی درگیری‌هایی نیز پیش آمد.
 


 


درپی انتشار اخباری مبنی بر پلمپ تالار مولوی، یک منبع مطلع به خبرنگار ایلنا گفت: دلیل اصلی این کار را هنوز نمی‌دانیم اما شنیده‌ایم که با بهانه وضعیت حجاب کسانی که در تالار مولوی تردد می‌کنند، اعم از هنرمندان و تماشاگران، چنین اقدامی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه مجوزی به ما برای این کار نشان داده نشده است، گفت: روی ساختمان تالار مولوی نوشته‌اند “این ساختمان پلمپ است” و نوشته شده که برای اطلاعات به انتظامات دانشگاه تهران مراجعه کنند و دو نفر ازماموران را هم آنجا گذاشته‌اند.
این منبع مطلع که نخواست نامش فاش نشود، افزود: از ما خواسته‌اند که به ارباب جراید اعلام کنید که مساله داخلی است و با این نوع گفتار به نوعی نیز ما را برای اطلاع‌رسانی شفاف تحت فشار قرار داده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ازنظر آنها مشکل حجاب تنها در تالار مولوی بوده که با پلمپ شدن آن، باید رفع شود، توضیح داد: سوال ما هم این است و من در صحبت با برخی مسوولان دانشگاهی به آنها گفتم مگر دانشگاه انتظامات ندارد که از ورود برخی؛ جلوگیری کند و اصلا مگر وضع اینجا نادرست است که ما در فکر درست کردن آن باشیم.
وی با بیان اینکه کسانی که در اینجا حضور پیدا می‌کنند؛ از بچه‌های دانشگاهی و قشر جوان هستند و شاید به این دلیل؛ حساسیت روی این تالار بیشتر است،‌ از رایزنی برای رفع این مشکل خبر داد و اعلام کرد نامه‌نگاری‌هایی از سوی مسوولان مختلف در حال انجام است و احتمالا تا چند ساعت دیگر تکلیف آن مشخص خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌ها تا عصر به نتیجه برسد و تالار مولوی امروز اجرای نمایش‌های خود را داشته باشد.
 


 


پیکر مرحوم حاج محمدحسن اعرابی داماد امام خمینی(ره) با حضور شخصیت‌های مذهبی و کشوری و استانی در قم تشییع شد.
به گزارش ایسنا، پیکر آن مرحوم صبح روز سه شنبه از مقابل مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه (س) تشییع شد و پس از آن‌که آیت‌الله جوادی آملی بر پیکر ایشان نماز گذارد، جهت خاکسپاری به گلزار علی‌بن جعفر منتقل شد.
در این مراسم حجج اسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، سیدحسن خمینی یادگار حضرت امام، موسی‌پور استاندار حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان، برخی اعضای بیت امام(ره)، جمعی از بازاریان شهر قم، همچنین نمایندگان بیوت مراجع عظام سیستانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی نیز حضور داشتند.
مجلس ختم آن مرحوم امشب ـ سه شنبه‌شب ـ پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود و مراسم ویژه خواهران نیز روز پنجشنبه ‌٣/۴/٨٩ ساعت ‌١٠ صبح در حسینیه مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی (ره) برگزار می‌شود.
مرحوم محمدحسن اعرابی در سال ‌١٣٠٣ هجری شمسی در قم به دنیا آمدند و در سال ‌١٣٣٢ با دومین دختر امام خمینی (ره) ازدواج کرد.
حضور در کوران مبارزات و همدوشی با امام خمینی (ره) از نقاط درخشان زندگی ایشان بود. مرحوم اعرابی در سال‌های تبعید امام (ره) وکیل ایشان در ایران بود. ایشان فرزند آیت‌الله شیخ محمدجواد آقا و نوه مرحوم آیت‌الله حاج آخوند بود.
وی صبح روز گذشته ‌٣١ خرداد ‌١٣٨٩ دار فانی را وداع گفت.
پیام تسلیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت در گذشت مرحوم اعرابی
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پیامی به حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در گذشت مرحوم حاج محمدحسن اعرابی داماد مکرم حضرت امام خمینی(س) را تسلیت گفت.
متن کامل این پیام بدین شرح است:
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی صافی به مناسبت ارتحال صهر حضرت امام خمینی(ره) جناب عمدة الاخیار مرحوم آقای اعرابی
جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید حسن خمینی دامت افاضاته
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال جناب عمدة الاعزة و الاخیارآقای اعرابی به شرف مصاهرت حضرت امام قدس سره العزیز مفتخر و خود نیز از اخلاف بیت بزرگ و با سابقه علم و فقاهت،مرحوم حاج آخوند مولف کتاب القائد و شخصیتی ارزشمند و متخلق به اخلاق حمیده بود،موجب تاسف گردید.
این مصیبت را به همسر معظمه مجلله و فاضله آن مرحوم و به جنابعالی و سایر اعضای عالی شأن بیت،تسلیت عرض نموده و برای همگان ازدرگاه حضرت احدیت،عزه اسمه،اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت می نمایم.
۸ رجب ۱۴۳۱
گلپایگان
لطف الله صافی
حضور نمایندگان بیوت علمای اعلام در منزل مرحوم اعرابی
شب گذشته، نمایندگانی از بیوت آیات عظام قم و نجف با حضور در منزل حاج محمد حسن اعرابی، مصیبت وارده را به حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تسلیت گفتند.
به گزارش جماران، حجج الاسلام و المسلمین حسینی نژاد و ملکا از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی وحجت الاسلام و المسلمین شهرستانی از دفتر آیت الله العظمی سیستانی از جمله افرادی بودند که به نمایندگی از بیوت معظم، با حضور در منزل مرحوم اعرابی، به یادگار امام تسلیت گفتند.
همچنین علمایی چون آیت الله سید علی محقق داماد، آیت الله شیخ حسن صانعی، آیت الله قرهی از اعضای دفترامام خمینی ، نمایندگانی ازبیت آیت الله مهری نماینده امام در کویت و … برای عرض تسلیت در منزل مرحوم اعرابی حضور یافتند
 


 


بیانیه شماره ۱۸ میرحسین موسوی و منشور تدوین‌شده برای جنبش سبز که در سالگرد تظاهرات تاریخی مردم ایران در اعتراض به تقلب و تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم منتشر شده است، واکنش‌های متنوعی را در میان اندیشمندان و صاحب‌نظران به دنبال داشته است. این منشور که آن‌را می‌توان سند هویتی جنبش سبز دانست، گامی اساسی در تلاش برای ایجاد فضای گفتگو و مباحثه اجتماعی به منظور برساختن فردایی بهتر به شمار می‌رود که همین واکنش‌ها از جملات ثمرات میمون و البته آغازین آن است.
تردیدی نیست که انشای این متن ثقیل‌تر از دیگر بیانیه‌هاست و البته این امر با در نظر گرفتن ضرورت دربرگیری تمامی –یا دست‌کم اکثر- جنبه‌های هویتی جنبش و همین‌طور اهمیت اتکای آن به بیانی حقوقی امری اجتناب‌ناپذیر بوده است. در واقع باید گفت منشور سبز نقشه‌ راهی است که امکان گفتگو و تامل حول محوری مشترک را فراهم می‌آورد و قرار نیست در درون خود راه‌کارهای عملی خاص زمانی را ارائه نماید و این مهم را به فضای عمومی اجتماعی واگذار می‌کند. فصلی از منشور که به طور خاص بر ضرورت شکوفایی و ارج‌نهادن به خلاقیت‌های فردی و اجتماعی انگشت می‌گذارد نیز ناظر بر همین امر است.
برخی معتقدند منشور حرف تازه‌ای برای فعالان جنبش نداشت و بیشتر گردهم‌آوری گفته‌های پیشینی بود که در طول یک سال گذشته مطرح شده است. این نکته البته درباره بخش‌های زیادی از متن صدق می‌کند، اما نمی‌توان آن را نقطه ضعفی برای منشور در نظر گرفت. اینکه برای نخستین بار متنی جامع –و البته نه لزوما کامل- درباره هویت سبز و اهداف و اندیشه‌های آن مطرح شود قدمی مبارک است که پیشبرد و شکوفایی آن بر عهده فعالان و کنشگران جنبش سبز است. حالا بر معتقدان به راه سبز امید است که با تاسی به این متن، حداقل‌های مورد توافق در مسیر جنبش را شناسایی کنند و برای گسترش و انتشار آن در لایه‌های مختلف اجتماعی تلاش نمایند. به تعبیر دیگر این «همراه کوچک» جنبش سبز گام آغازین اما بلندی را برداشته است که ادامه دادن آن بر عهده همه کسانی است که خود را همراه جنبش سبز می‌دانند؛ به بیان ظریفی که در منشور آمده است «هر ایرانی، یک جنبش» سبز است که با اتکا به خلاقیت‌های خود و نوآوری‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود، نقش خود در پیشبرد جنبش را ایفا خواهد نمود.
اما در این میان ضرورتی حیاتی –که منشور بدون آن عقیم خواهد ماند- باید در اولویت قرار گیرد و آن ایجاد یک شبکه اجتماعی فراگیر است که در آن، گفتگو و عمل مبتنی بر منشور –و حتی برای اصلاح آن- به سهولت برای همگان میسر شود. تاسیس رسانه‌هایی که گفتگوی بدنه اجتماعی جنبش با رهبران آن و همچنین اعضای جنبش سبز با یکدیگر را تسهیل نماید و مهم‌تر از همه هزینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی اعتراض به وضع موجود و تلاش برای اصلاح آن را کاهش دهد ضرورتی است که در این مرحله از جنبش حتما باید نصب‌العین قرار گیرد. رهبران جنبش سبز اگر می‌خواهند فضای شور و نشاط اجتماعی موجود را حفظ نمایند و از بروز سرخوردگی‌ها و دلسردی‌ها –آن‌هم در زمانه‌ای که رسانه‌های داخلی و خارجی بذرهای تردید و یاس را در جامعه می‌پراکنند- جلوگیری نمایند، باید هرچه سریع‌تر حرکت درخشان خود در زمینه انتشار منشور سبز را با اتخاذ تدبیری برای ایجاد این شبکه اجتماعی فراگیر و کانال ارتباطی اعضای جنبش کامل کنند و با این کار خونی تازه در رگ‌هایی بدمند که در طول سال گذشته هزینه‌های فراوانی را متحمل شده، اما هرگز از عهد خویش برای مقاومت تا زمان پیروزی بر ظلم و دروغ و استبداد سرپیچی نکرده است: حالا «باید» به «رسانه» اندیشید
 


 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس به کلیات تمدید دوره‌ فعلی شوراها به مدت دو سال رای مثبت دادند.
به گزارش «پارلمان‌نیوز»، کلیات این طرح در جلسه امروز مجلس در دستور کار قرار گرفت و با ۱۱۷ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و هشت رای ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
در صورت تصویب نهایی این طرح، دوره‌ سوم شوراهای اسلامی تا برگزاری انتخابات دوره‌ یازدهم ریاست جمهوری ادامه می‌یابد و انتخابات دوره‌ چهارم شوراهای اسلامی و دوره‌ یازدهم ریاست جمهوری همزمان برگزار می‌شود.
 


 


دوشنبه آخرین روز بهار ۸۹، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی میزبان علاقمندان به تاریخ مجلس بود. در این نشست تخصصی که اولین بار در این حوزه از سوی این مرکز انجام می‏شد، مقالاتی ارائه شد که از زوایای مختلف به موضوع تاریخ مجلس پرداختند.
به گزارش آفتاب یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، بحث مجلس سنا و توجه به آن در تاریخ شکل گیری مجلس است که می تواند در زمان مناسبی به شکلی تخصصی مورد توجه قرار گیرد.
اما سخنان دکتر علی لاریجانی، سخنران پایانی، که به نتیجه گیری و درس از تاریخ مجلس اختصاص داشت، از جهاتی، به ویژه پیوند آن با موضوعات روز و دفاع وی از استقلال مجلس، بسیار جالب توجه بود.
رئیس مجلس ضمن مرور بر تاریخ تحولات مجلس در کشور، نتیجه گیری هایی کرد که از منظر ایشان می‏تواند امروز برای جامعه ما درس مهمی باشد. به گفته رئیس مجلس، هر وقت مجلس از اقتدار برخوردار بود کشور توانست در برابر بیگانگان بایستد؛ اما هر وقت این پایداری را از خود نشان نداد استقلال کشور دچار آفت شد.
ایشان در ادامه افزود: باید از فترت‌ها ترسید، در قالب این فترت‌ها، قراردادهای ننگین و فشارهایی به کشور تحمیل شده است و این مجلس بود که اگر از منتخبان واقعی انتخاب می‌شد از استقلال کشور صیانت می‌کرد.
وی در همین زمینه با «اشتباه استراتژیک‌خواندن انحلال مجلس هفدهم از سوی مصدق» گفت: انحلال مجلس کلید دیکتاتوری است.
وی درباره جایگاه مجلس در نگاه امام گفت: امام توجه ویژه‌ای به مجلس داشت و شان برای آن قائل بود و همواره آن را حمایت می‌کرد که بیان ایشان مبنی بر این‌که مجلس در راس امور است حرف بسیار مهمی است که در این راستا قرار دارد.
به گفته لاریجانی، همه‌ی رهبران صدر انقلاب این مسئله را مورد توجه قرار داده بودند و معتقد بودند مجلس رکنی است که اگر شکل نمی‌گرفت دموکراسی در کشور پا نمی‌گرفت و لذا می‌خواستند هر چه زودتر مجلس را تشکیل دهند.
لاریجانی در همین زمینه طرح این موضوع در قانون اساسی را مورد بحث قرار داد که هیچ کس حق انحلال مجلس را ندارد.
وی در این زمینه گفت: ما از این مساله در طول تاریخ ضررهای زیادی دیده‌ایم. کشور نباید هیچگاه بدون مجلس باشد. ما در شرایط سخت انتخابات داشتیم و این مسئله که کشور دارای مجلس باشد، همواره مورد اصرار امام و رهبران انقلاب بود.
لاریجانی افزود: در قانون اساسی به این موضوع نیز اشاره شده که نمایندگان مردم از هر بخشی در قبال همه‌ی مردم مسئولند و مجلس می‌تواند در همه‌ی امور داخلی و خارجی قانون وضع کند.
رییس مجلس با بیان اینکه « علت این‌که ما روی قانون‌گرایی و صیانت از مجلس تاکید داریم مسئله‌ای صنفی نیست» گفت: در تاریخ به وضوح دیده‌ایم که نداشتن یک مجلس قوی به کشور لطمه زده است و همه در این زمینه مسئولند. اصرار ما بر این‌که در کشور دموکراسی حاکم باشد بدون قانون میسر نیست و دموکراسی دینی در گرو مجلس قدرتمند برای صیانت از حقوق مردم و پایداری دموکراسی است.
لاریجانی در ادامه خطاب به برخی افراد که برخی قوانین مصوب مجلس را دوست ندارند، گفت: گاهی برخی افراد برای تسهیل امور برای مجلس خط و نشان می‌کشند و گاهی این قوانین را دوست ندارند؛ این مساله درست نیست. تفکیک قوا برای کنترل قدرت است، روشن است که قوه‌ی مجریه و قضائیه به صورت بالفعل دارای قدرتی هستند که اگر کنترل نشوند ممکن است کارهایی به دور از چشم مردم اتفاق افتد.
وی ضمن اننقاد از حمله کنندگان به مجلس، در خصوص مصوبه روز یکشنبه، درباره موسسات آموزش عالی غیردولتی، اظهار کرد: کسی که به قوه مقننه توهین می‌کند در واقع به ملت توهین می‌کند. به اعتقاد وی، اگر کسی در رسانه‌ها در مورد مجلس با دریدگی صحبت کند، دلیل منطقی بودن صحبتش نیست.
وی همچنین گفت: معتقدم افرادی که در این باره سر و صدا می‌کنند کل مصوبه را نخواندند؛ چرا که این مصوبه در مورد تمام موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی است که البته بخشی از آن نیز مربوط به دانشگاه آزاد است.
لاریجانی اضافه کرد: من خود در مورد این که این مصوبه شامل دانشگاه آزاد باشد، اشکال قانون اساسی گرفتم؛ اما باید توجه کرد این مصوبه در مورد تمام موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی است.
رییس مجلس با یادآوری این نکته که خود مجلس نیز تابع نظامات قانونی است با اظهار تعجب از خواست عده‌ای که به عقیده وی می‌خواهند مجلس بدون قانون اداره شود، گفت: اداره‌ی مجلس بر اساس آیین‌نامه است. در مورد این مصوبه نیز به خاطر این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مسئله دانشگاه آزاد ورود پیدا کرده است، اخطار را وارد دانستم؛ اما این به معنای خارج کردن کار از دستور نیست.
وی هم‌چنین با انتقاد از فردی که در این مورد، مجلس ششم را به عنوان مثال مطرح کرده بود، گفت: یکی از افراد گفته بود در مجلس ششم، رییس مجلس وقتی در مورد قانون مطبوعات حکم ولایی را مطرح کرد قانون را از دستور خارج کرد؛ اما ما اینجا حکم ولایی نداشتیم. تشخیص من این بود که اخطار قانون اساسی وارد است؛ اما مجلس به آن معتقد نبود و لذا شورای نگهبان در این خصوص نظر می‌دهد و این مساله غوغاسالاری لازم ندارد.
دکتر لاریجانی خطاب به کسانی که مجلس را در خصوص مصوبه مذکور مورد حمله قرار داده اند گفت: همین مجلس وقتی در مورد برخی کشورها موضع می‌گرفت، شما هورا می‌کشیدید، حالا به دلیل این‌که مصوبه‌اش ناخوشایند شماست از صدر تا ذیل آن را به آتش می‌کشید.
وی تصریح کرد: کسی که به قوه مقننه توهین می‌کند در واقع به ملت توهین می‌کند و شاید این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که آن‌قدر ذوب در قوه‌ای هستند که چشم دیدن قوه‌ی دیگر را ندارند. نهادهای قانونی کشور باید در جایگاه خود دیده شوند.
 


 


آیت الله صادق آملی لاریجانی با درخواست اعمال ماده 18 اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب( رسیدگی مجدد در آراء قطعی به تشخیص رییس قوه قضاییه) در خصوص پرونده دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، متن کامل نامه دادستان کل کشور به رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

آیت الله صادق آملی لاریجانی

ریاست معظم قوه قضاییه

سلام علیکم

با احترام، بدینوسیله به استحضار می‌رساند دادنامه شماره 8909970228900182 مورخ 17/ 3/ 89 صادره از شعبه 29 دادگاه عمومی(حقوقی) تهران مبنی بر صدور دستور موقت دایر بر توقف اجرای همه مواد مندرج در اساسنامه مصوب جلسات 597،651،654،656،660 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 29/3/89 مورد تایید رئیس کل دادگاه‌های عمومی وانقلاب تهران قرار گرفته ملاحظه شد. نظر به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دایره وظایف و اختیارات آن شورا از بدو تاسیس در زمان امام راحل(رضوان ا... تعالی علیه) و در ادامه آن در دوران زعامت مقام معظم رهبری(حفظه ا... تعالی) به استناد امر ولی فقیه در حکم قانون بوده و آثار قانونی بر آن مترتب است علیهذا دستور موقت صادره به گونه‌ای که شامل تمام مواد اساسنامه باشد خلاف موازین شرعی بوده و پیشنهاد اعمال مقررات ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب نسبت به رای مذکور می‌شود.

بدیهی است بر اساس اصول 156 و 159 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این امر نافی تظلم خواهی افراد حقیقی و حقوقی از محاکم دادگستری در موارد ادعای خروج از دایره وظایف و اختیارات، نمی‌باشد.

به گزارش ایسنا،‌ ماده 18 اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب به شرح ذیل است: آراء قطعی دادگاه‌های عمومی و انقلاب‌، نظامی ‌و دیوان عالی كشور جز از طریق اعاده دادرسی و اعتراض ثالث به‌نحوی كه در قوانین مربوط مقرر شده، قابل رسیدگی مجدد نیست مگر در مواردی كه رأی به تشخیص رئیس قوه قضائیه خلاف بین شرع باشد كه در این‌صورت این تشخیص به عنوان یكی از جهات اعاده دادرسی محسوب و پرونده حسب مورد به مرجع صالح برای رسیدگی ارجاع می‌شود.

هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی 29 خردادماه اعلام كرد كه در پی ارائه دادخواست هیات موسس دانشگاه به طرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شعبه 29 دادگاه عمومی - حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران با احراز حصول اركان و شرایط قانونی و با موجه دانستن درخواست هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی مستندا به مواد310 الی 325 از قانون آیین دادرسی مدنی دستور موقت مبنی بر منع و توقف اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی مصوب جلسات 597، 636، 651، 652، 654، 656 و 660 شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر و ابلاغ كرد.

با توجه به مراتب مذكور اجرای اساسنامه اخیر التصویب دانشگاه آزاد اسلامی تا رسیدگی و صدور رای ماهوی و قطعی دادگاه متوقف خواهد ماند و دانشگاه بر اساس اساسنامه فعلی به كار خود ادامه خواهد داد.


 


آیت الله العظمی بیات زنجانی ضمن دیدار با یادگار ارزشمند رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی ضایعه ارتحال داماد مکرم حضرت امام(ره) را به وی تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، این مرجع عالیقدر در این دیدار که پیش از ظهر امروز و پس از مراسم تشییع و تدفین مرحوم حاج محمد حسین اعرابی، در حسینیه اقبال انجام شد، ضمن تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، مجدداً بواسطه اتفاقات روز چهاردهم خرداد از یادگار حضرت امام(رحمة الله علیه) تفقد و دلجوئی کرد.


 


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد بی توجهی به روش‌های نوین تبلیغ، باعث افزایش فاصله علمی و اجتماعی جهان اسلام و به خصوص ایران اسلامی با دنیای مدرنیته می‌شود. وی همچنین تاکید دارد: تبلیغات دینی باید مانند کنه و ذات دین که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، لطیف و ظریف و به دور از افراط و تفریط باشد و نباید بگذاریم حواشی که بعضا وصله‌های ناجور می‌باشند، متن را در برگیرند که در آن صورت دین جز پوستینی وارونه نخواهد بود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت اول تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی دیدگاه خود را منتشر کرد.

در این دیدگاه آمده است که حسن سلیقه مسئولان دست‌اندرکار برای نام‌گذاری سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به روز «تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در تقویم ستودنی است، چرا که در عصر انفجار اطلاعات که دنیا را با همه پهناوری خویش «دهکده جهانی» کرده است، عدم توجه به روش‌های نوین تبلیغ، باعث افزایش فاصله علمی و اجتماعی جهان اسلام و به خصوص ایران اسلامی با دنیای مدرنیته می‌شود.

وی افزوده است : مطمئنا برنامه امام (ره) در تاسیس سازمانی با عنوان «تبلیغات اسلامی» مبتنی‌بر توجه عمیق و دوراندیشی مدبرانه به هر دو امر تبلیغات و اسلام بود. چرا که اسلام با همه لطافت‌هایی که برای زندگی اجتماعی انسان‌ها در همه اعصار دارد، اگر شناخته و شناسانده نشود، مانند تاریخ 1400 ساله خویش مظلوم می‌ماند و از دیگر سو معاندان اسلام و امت‌های اسلامی با استفاده از ابزار اطلاع‌رسانی که روز به روز توسعه می‌یابد، اولا با دروغ و تحریف اسلام را وارونه جلوه می‌دهند و ثانیا اهداف شوم خود را با رنگ و لعاب‌های روزآمد، نه تنها در جهان، بلکه در سرزمین‌های اسلامی پیگیری می‌کنند.

این پیام می فزاید: آنان خوب می‌دانند که فرهنگ‌سازی تحکمی نیست و با حوصله، صبر و استفاده از لطایف الحیل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به تدریج برای تسخیر قلوب پیش می‌آیند که نمونه بارز آن راه‌اندازی انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است و چنان ماهرانه تبیلغ می‌کنند که فرصت هر‌گونه دفاع فرهنگی را از جوامع اسلامی سلب می‌کنند.

آنان در این راه از دیربازدهی هزینه‌های خویش نمی‌هراسند و گاه تا چندین سال برنامه‌ریزی می‌کند که تشکیل و تقویت گروه‌های به ظاهر اسلامی القاعده و طالبان بهترین شاهد مدعاست.
دو گروهی که تحت تعالیم شیطنت‌آمیز آنان در مدارس به ظاهر دینی کشورهای اسلامی پرورش یافته‌اند تا پس از بروز اقدامات غیراسلامی و غیرانسانی، بهترین دلیل برای تبلیغ خشونت‌طلبی مسلمانان باشند.

هاشمی رفسنجانی تصریح دارد: تبلیغات اسلامی که سابقه چندین ساله روش‌های سنتی مشافهه و مباحثه را در منابر، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا دارد، در کنار تاثیرگذاری فراوان که پیروزی انقلاب اسلامی ماحصل آن است، ‌امروزه نیازمند روش‌های نوین علمی است تا با نگاهی جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و با استفاده از ابزار به روز اطلاع‌رسانی از یک‌سو مانع نفوذ مرموزانه فرهنگ‌های منحط شود و از دیگر سو با رفع موانع «سد عن سبیل‌الله» به صدور آموزه‌های انسانی و اخلاقی و آشنایی اذهان و قلوب با تعالیم عالیه اسلامی بپردازد و تذکر دوستانه‌ای به سازمان تبلیغات اسلامی است که توجه داشته باشیم که تمسک به مطالب سست و نادرست و پرداختن به ظواهر سطحی و به کارگیری ادبیات نامتناسب و عدم توجه به اقتضائات زمانی و مکانی باعث بی‌اعتمادی مخاطبان و عامل غلبه دافعه بر جاذبه و در نتیجه موجب دل‌زدگی جوانان و نوجوانان می‌شود.

تبلیغات دینی باید مانند کنه و ذات دین که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، لطیف و ظریف و به دور از افراط و تفریط باشد و نباید بگذاریم حواشی که بعضا وصله‌های ناجور می‌باشند، متن را در برگیرند که در آن صورت دین جز پوستینی وارونه نخواهد بود.


 


در دومین جلسه «جامعه وعاظ ولایی» كشور، ضمن انتقاد شدید از علی لاریجانی بدلیل اقدام اخیر مجلس پیرامون "غیر دولتی ماندن دانشگاه آزاد"، اظهارات مهدی کروبی پیرامون بیانیه اخیرش نیز مورد حمله قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، امیری‌فر، عضو شورای مركزی این تشكل تازه انشعاب یافته، در گفتگو با این خبرگزاری گفت "در جلسه مذکور که با حضور محسن كوهكن، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در تالار سیدالشهداء تهران برگزار شد، از جمله مباحثی كه مطرح شد در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس بود که اعضا گلایه‌هایی را از علی لاریجانی مطرح كردند از جمله این‌كه چرا در برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس بار دیگر رای‌گیری شد و همچنین در مورد مسائل دیگر نیز انتقاداتی به لاریجانی داشتند.

اشاره وی به اقدام روز یکشنبه سی خرداد ماه مجلس بود که اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در تایید رای یکی از شعبات قضایی کشور مبنی بر "تداوم فعالیت کادر فعلی دانشگاه آزاد" و "بلا اثر بودن اساسنامه دولت برای آن دانشگاه"، بر تصمیم سال گذشتۀ موسسین آن دانشگاه برای "وقف" آن، صحه گذاشتند.
این مسئله تا کنون با واکنش های تند موافقین دولت روبرو شده است که طبق اساسنامۀ ابلاغی از طرف محمود احمدی نژاد، قرار بود این دانشگاه زیر مجموعه دولت قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسۀ وعاظ ولایی کشور، كوهكن نیز توضیحاتی در مورد مصوبه مجلس ارائه داد و ضمن حمایت از لاریجانی، خطاب به وعاظ گفت "من انتقاداتی را كه به لاریجانی در این جلسه وارد شده قبول ندارم ولی گلایه‌های شما را منتقل خواهم كرد. "

بر اساس این گزارش، عضو شورای مركزی «وعاظ ولایی»، در ادامه به بررسی بیانیه اخیر مهدی کروبی توسط آن تشکل پرداخت و گفت "در این جلسه همچنین در مورد بیانیه مهدی كروبی نیز بحث و گفت‌وگو شد و اعضا تاكید كردند كه وی با انتشار این بیانیه‌ها سعی دارد خودش را مطرح كند. "
مهدی کروبی در پیامی که روز یکشنبه ٣۰ خرداد ماه ۸۹ آن را صادر کرد، خطاب به مردم ایران، به صراحت حدود اختیارات رهبری و ولایت فقیه را مورد پرسش و انتقاد قرار داد.

جزئیات انشعاب در جامعه وعاظ: این رفتارها روحانیت را گدا معرفی می‌کرد
گفتنی است جامعه وعاظ ولایی، اخیرا بدلیل کرنش و رفتار برخی افراد آن، از جامعه وعاظ کشور انشعاب کرده است.

به گزارش مهر، جعفر شجونی دبیرکل جامعه اسلامی وعاظ تهران، در مورد این انشعاب گفته بود "اعضای شورای مرکزی این تشکل تصمیم به عزل امیری فر دبیر اجرایی گرفتند و در پی این اقدام، تعدادی جوان طلبه انشعابی به نام جامعه وعاظ ولایی کشور تشکیل دادند."
وی در بیان دلایل عزل امیری فر دبیر اجرایی این تشکل گفت: وی هر چه ما گفتیم مایل نیستیم جلسه و کمکها دولتی باشد توجه نمی کرد و اصلا معلوم نبود کمکهای دولتی و غیردولتی را از کجا می آورد. دیگر اینکه این رفتارها روحانیت را گدا معرفی می کرد و هر مهمانی را که به جلسه جامعه وعاظ دعوت می کردند به آنان می گفتند برای روحانیت هدیه بیاورید.


 


محمد نوری زاد کماکان از بیماری رنج می برد و وضعیت جسمی مساعدی ندارد. به گزارش کلمه این جهادگر دربند که شش ماه از اسارتش می گذرد در زندان و پس از ضرب وشتم توسط بازجوها دچار سر درد ها ی شدید مداوم شده ضمن اینکه اختلال بینایی وی نیز کماکان بهبودی نیافته است.

این در حالی است که نوری زاد به بند ۳۵۰ اوین منتقل شده که امکانات بسیار ضعیفی از نظر بهداشتی و درمانی دارد به طوری که پس از گذشت چند روز از درخواست وی برای رفتن به درمانگاه ماموران به بهانه نبود پزشک هنوز با درخواست وی موافقت نکرده اند. در همین حال خانواده نوری زاد نیز بیش از ده روز است که تقاضای مرخصی استعلاجی برای نوری زاد را نموده اند که تا کنون هیچ پاسخی به این درخواست داده نشده.

آخرین خبر رسیده به کلمه حاکی از آن است که سید علیرضا بهشتی شیرازی مشاور ارشد موسوی نیز به بند ۳۵۰ اوین منتقل شده است. هنوز از علت این کار اطلاعی در دست نیست.


 


جمعی از فعالان جنبش زنان دوشنبه شب با تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی دیدار کردند. نرگس محمدی فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان و نایب رئیس ،سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیئت اجرایی شورای صلح ایران است . وی روز 20 خردادماه 1389 در خانه خود در حضور دو کودک خردسال که نیاز زیادی به مادر دارند بازداشت شد.

در این دیدار که نسرین ستوده، مینو مرتاضی، فیروزه صابر، منصوره شجاعی، نوشین احمدی خراسانی، مریم رحمانی، فرخنده احتسابیان ، اکرم مصباح، عبدالفتاح سلطانی و تنی چند از فعالان جنبش دانشجویی حضور داشتند تقی رحمانی درباره وضعیت پرونده همسرش ، نحوه بازداشت او وپیگیری های که از زمان دستگیری نرگس انجام داده است توضیحاتی برای حاضران داد. به گفته تقی رحمانی، کیانا و علی دوقلوهای سه سال و نیمه نرگس دلتنگ مادرشان هستند و بهانه مادر را از اطرافیان می گیرند. تقی رحمانی گفت: کیانا در زمان بازداشت مادرش بیدار بوده و موقع خداحافظی از آغوش مادرش جدا نمی شده است.

دوقلوهای نرگس هرچند که صدها خاله و عمه و عمو و در سراسر ایران دارند، اما فعلا نزد مادر پیر و بیمار تقی رحمانی نگهداری می شوند تا وی بتواند پی گیروضعیت همسرش باشد.

فعالان جنبش زنان در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی نرگس محمدی و نگرانی برای دو کودک خردسال وی آرزو کردند هرچه سریع تر این فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان آزاد شود.

تقی رحمانی با تصدیق روحیه خوب نرگس گفت: تنها نگران وضعیت سلامتی او است چرا که او از بیماری کم خونی شدید رنج می برد. از آغاز بازداشت نرگس محمدی تنها یک بار توانسته با خانواده تماس تلفنی بگیرد. پیش از این نیز در بازجویی های متعدد ازنرگس محمدی خواسته شده که به عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت های حقوق بشری خویش پایان دهد. وی سپس با لحنی مسولانه و مهربان از همه می خواهد که همانطور که پی گیر وضعیت همسر او هستند، رضا تاجیک همکار دیگر همسرش را نیز از نظر دور ندارند.

 

نرگس محمدی در سال ۱۳۵۱ در زنجان زاده شد و پس از پایان دبیرستان، در رشته فیزیک کاربردی دانشگاه امام خمینی قزوین ادامه تحصیل داد. او یکی از مؤسسان «تشکل دانشجویی روشنگران» در این دانشگاه بود و در دوران فعالیت دانشجویی‌اش، دو بار هنگام برگزاری نشست‌های دانشجویی بازداشت شد. علاوه بر آن، او در دوران دانشجویی سازمان دهنده و همکار برای صعود به بلندترین قله‌های ایران بود ولی به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش از ورود او به گروه‌های کوهنوردی ممانعت به عمل آمد. محمدی از سال ۱۳۷۵ روزنامه‌نگاری را در نشریه پیام هاجر آغاز کرد و در نشریات دیگر نیز مقاله‌هایی درباره مسایل زنان، مسایل دانشجویان و حقوق بشر چاپ کرد. او در سال ۱۳۷۸ با تقی رحمانی نویسنده، استاد دانشگاه، فعال سیاسی و زندانی سیاسی ازدواج کرد و دو فرزند دارد. نرگس محمدی سپس به عضویت کانون مدافعان حقوق بشر درآمد و اکنون نایب رئیس این کانون و رئیس کمیته زنان آن می‌باشد. ریاست این کانون برعهده شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح است. پس از تاسیس شورای ملی صلح در ایران که در سال ۱۳۸۷ توسط ۸۳ شخصیت اجتماعی-سیاسی-فرهنگی با محور صلح و حقوق بشر تشکیل شد، در سال ۲۰۰۸ در انتخابات داخلی این شورا به عنوان رئیس هیئت اجرایی آن برگزیده شد.

نرگس محمدی، در سال ۲۰۰۹ (1388) برنده جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شد اما به دلیل ممنوعیت خروج نتوانست در مراسم اهدای جایزه خود که در تیرماه 1388 برگزار شد شرکت کند. اما در پیامی که به این مراسم فرستاد با صدای بلند اعلام کرد « ملت ایران، ملتی مسالمت جو و متنفر از جنگ و خشونت است». متن پیام او را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید:

نرگس محمدی: ملت ایران، ملتی مسالمت جو و متنفر از جنگ و خشونت است

http://www.iranianfeministschool.com/spip.php?article2757

نرگس محمدی، در آذرماه 1388، به دلیل فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر، از کار اخراج شد. مصاحبه تصویری با او را در رابطه با اخراج اش از کار در لینک زیر می توانید مشاهده کنید:

«کار، حق من است» / گفتگو با نرگس محمدی

http://www.youtube.com/user/feministschool#p/a/u/0/7LW9W_-2ZKM

 

منبع: مدرسه فمینیستی

 


 


درپی عدم موافقت قاضی شعبه 28 دادگاه انقلاب با مرخصی محسن عبدی، این فعال دانشجویی اوایل هفته جاری به زندان اوین منتقل شد.

 

به گزارش دانشجونیوز، محسن عبدی، فعال دانشجویی و دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بوعلی همدان ، هنگامی که برای کار شخصی روز عاشورا در خیابان های تهران در حال رفت و آمد بوده توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد و تا اواسط خرداد ماه در بازداشتگاه اوین در بازداشت به سر برد.

وی در اواسط خرداد ماه برای مدت چند روز به مرخصی آمدکه با اتمام این فرصت و عدم تمدید آن توسط قاضی شعبه 28 دادگاه انقلاب به زندان اوین بازگردانیده شد.

قابل ذکر است که اين فعال دانشجويي از سوي دادگاه بدوي به دو سال حبس تعزيري محکوم شده و خانواده عبدی به علت سکونت در شهرستان و عدم تمکن مالی توانایی پیگیری مؤثر وضعیت وی را ندارند. پرونده وی به دادگاه تجدید نظر شعبه 54 انقلاب ارسال شده و امید می رود با توجه به بی گناه بودن و نبود مستندات موجه در پرونده وی از اتهامات وارده تبرئه گردد.

 


 


فشارهای طاقت فرسا و ایجاد محدودیتها علیه زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین تشدید شده است. ارتباط تلفنی زندانیان سیاسی این بند با خانواده هایشان از شب گذشته به طور کامل قطع شده است.
به گزارش کلمه ،ساخت و ساز و بنایی نیز همچنان در بند ۳۵۰ ادامه دارد و زندانیان جای مناسب برای خواب و استراحت ندارند.فضای بند نیز همچنان گرم است و هنوز وسایل خنک کننده و مناسب برای این بند نصب نشده است .گاز این بند نیز همچون اندرزگاه هفت چند روزی است که قطع شده و زندانیان مجبور به استحمام با آب سرد هستند.
این در حالی است که دادستان تهران دیروز با اعزام نماینده ای به بند ۳۵۰ دستور رسیدگی به مشکلات زندانیان این بند و بهبود وضع آنان را داده است و زندانیان این بند امیدوارند که دستور دادستان برای رفع مشکلات پیگیری شود.
 


 


اتحادیه ملی روزنامه نگاران افغانستان با صدور بیانیه ای که به امضای عبدالحمید مبارز ،دبیر این اتحادیه رسیده، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است : “نباید زبان ها و قلم ها را زندانی کنید. از صدور احکام قرون وسطایی از جمله ممنوع القلم کردن روزنامه نگاران بپرهیزید و آزادگان در بند را آزاد کنند.”
به گزارش روزنامه هشت صبح ،چاپ افغانستان متن کامل این بیانیه به شرح زیر است :
اخیرا یکی از دادگاه های جمهوری اسلامی ایران بانو ژیلا بنی یعقوب سردبیر کانون زنان ایرانی و روزنامه نگار شناخته شده را به جرم آزاد اندیشیدن، حق گفتن و حق نوشتن به یک سال حبس تنفیذى و ۳۰ سال محرومیت از نوشتن و روزنامه نگارى محکوم نموده است.
از آن جایى که اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان با کار روزنامه نگارى خانم یعقوب از نزدیک آشنایی داشته، ایشان را یکی از بانوان شجاع در عرصه اطلاع رسانى مى داند، در اعتراض به حکم ظالمانه دادگاهى در تهران مراتب آتى را اعلام می دارد:
۱- اتحادیه ژورنالیستان افغانستان به دادگاه کشانیدن و زندانى نمودن خبرنگاران را که در هرجاى از دنیا به شدت محکوم مى نماید.
۲- محروم گردانیدن از نوشتن (ممنوع القلم) از جمله جزاهاى قرون وسطى بوده و آزاد نوشتن و آزاد اندیشیدن از حقوق بشرى است. لذا جمهورى اسلامى ایران باید بر تعهدات خویش در مورد حفظ حقوق بشرى و آزادى بیان التزام داشته باشد.
۳- اتحادیه ملى ژورنالیستان افغانستان به پاس خدمات بانو ژیلا بنى یعقوب در عرصه اطلاع رسانى به ویژه انتشار گزارش هاى ضد جنگ و انعکاس وضعیت رقت بار زندگى پناهندگان افغان در ایران همبستگى خویش را با ایشان و سایر روزنامه نگاران در بند ایرانى اعلام مى دارد.
۴- اتحادیه ملى ژورنالیستان افغانستان از موسسات آزادى بیان، نهادهاى مدافع روزنامه نگاران و خبرنگاران منطقه و جهان مى طلبد تا جلو اجرایى شدن این حکم ظالمانه دادگاه ایران را گرفته نگذارند زبان ها و قلم ها زندانى گردند.
۵- اتحادیه ملى ژورنالیستان افغانستان یکبار دیگر بر آزادى بیان، اندیشه و قلم در سرتاسر جهان تاکید ورزیده، از جمهورى اسلامى ایران تقاضا مى نماید تا به مکلفیت هاى شرعى و بشرى خویش عمل نموده آزاده گان در بند را آزاد و بر حقوق انسانى آنها احترام بگذارند.
بااحترام
رییس اتحادیه ملى ژورنالیستان افغانستان
عبدالحمید مبارز
 


 


سهمیه تلفن زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به چند دقیقه در روز کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر این زندانیان برای یک تلفن یک دقیقه ای باید ساعت ها در صف بیاستند.
به گزارش کلمه به نقل از منابع داخل زندان رجایی شهر ، محدودیت تلفن برای زندانیان سیاسی رجایی شهر برای کنترل هرچه بیشتر مکالمات این زندانیان است .در همین حال زندانیان عادی که جرایمی چون قتل و قاچاق مواد مخدر مرتکب شده اند می توانند به هر اندازه که می خواهند از امکان تلفن استفاده کنند.
به گزارش برخی منابع، همچنین مسئولین زندان از زندانیان سیاسی خواسته اند شماره هایی را که قصد دارند با آنها تماس بگیرند ، نیز از قبل مشخص کنند و غیر از آن شماره ها، زندانیان نمی توانند با شماره دیگری تماس بگیرند که این موضوع با اعتراض این فعالان سیاسی و روزنامه نگاران زندانی روبه رو شده است.
داود سلیمانی، مسعود باستانی، احمد زیدآبادی، مهدی محمودیان ،عیسی سحرخیز ،منصور اسانلو ، رسول بداغی و حشمت الله طبرزدی از جمله زندانیان رجایی شهر هستند.
زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر با اعتراض به این روند خواهان تغییر آن شده اند و گفته اند که سهمیه تلفنشان به حالت عادی برنگردد، آنها نیز واکنش نشان خواهند داد و اقدامات دیگری خواهند کرد.


 


رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به حملات وارده به مصوبه اخیر مجلس جهت تایید وقف دانشگاه آزاد و توقف اقدامات دولتی ساختن آن، خاطرنشان کرد "كسی كه به قوه مقننه توهین می‌كند در واقع به ملت توهین می‌كند"، و "برخی افراد بدلیل اینکه برخی قوانین را دوست ندارند، برای مجلس خط و نشان می‌كشند ."

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نخستین نشست تخصصی تاریخ مجلس، با انتقاد شدید از برخی اظهارنظرها پیرامون مصوبه‌ روز یك‌شنبه مجلس در مورد "ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات عالی غیرانتفاعی و غیردولتی"، تصریح كرد: "اگر كسی در رسانه‌ها در مورد مجلس با دریدگی صحبت كند، دلیل منطقی بودن صحبتش نیست."

وی افزود: معتقدم افرادی كه در این باره سر و صدا می‌كنند كل مصوبه را نخواندند؛ چرا كه این مصوبه در مورد تمام موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی است كه البته بخشی از آن نیز مربوط به دانشگاه آزاد است.

اشاره لاریجانی به مصوبه جنجال برانگیز دیروز یکشنبه سی خرداد ماه مجلس است که اکثریت نمایندگان، در تایید رای یکی از شعبات قضایی کشور مبنی بر "تداوم فعالیت کادر فعلی دانشگاه آزاد" و "بلا اثر بودن اساسنامه دولت برای آن دانشگاه"، بر تصمیم سال گذشتۀ موسسین آن دانشگاه برای "وقف" آن، صحه گذاشتند.
این مسئله با واکنش های متفاوتی روبرو شد، از جمله آنکه موافقان دولت آن را مورد حمله قرار دادند.

رییس مجلس با یادآوری این نكته كه " خود مجلس نیز تابع نظامات قانونی است" از خواست عده‌ای كه به عقیده وی "می‌خواهند مجلس بدون قانون اداره شود"، اظهار تعجب کرد و گفت: اداره‌ مجلس بر اساس آیین‌نامه است. در مورد این مصوبه نیز به خاطر این‌كه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مسئله دانشگاه آزاد ورود پیدا كرده است، اخطار را وارد دانستم؛ اما این به معنای خارج كردن كار از دستور نیست. "

وی تصریح كرد: كسی كه به قوه مقننه توهین می‌كند در واقع به ملت توهین می‌كند و شاید این مسئله از آنجا ناشی می‌شود كه آن‌قدر ذوب در قوه‌ای هستند كه چشم دیدن قوه‌ی دیگر را ندارند. نهادهای قانونی كشور باید در جایگاه خود دیده شوند.
لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاكید بر این‌كه "هر وقت مجلس از اقتدار برخوردار بود كشور توانست در برابر بیگانگان بایستد؛ اما هر وقت این پایداری را از خود نشان نداد استقلال كشور دچار آفت شد"، افزود: "در قانون اساسی به این موضوع اشاره شده كه نمایندگان مردم از هر بخشی در قبال همه‌
مردم مسئولند و مجلس می‌تواند در همه‌ امور داخلی و خارجی قانون وضع كند. "

رئیس مجلس هشتم در ادامه خطاب به برخی افراد كه برخی قوانین مصوب مجلس را دوست ندارند، گفت: گاهی افرادی برای تسهیل امور برای مجلس خط و نشان می‌كشند و گاهی این قوانین را دوست ندارند؛ این مساله درست نیست. تفكیك قوا برای كنترل قدرت است، روشن است كه قوه‌ی مجریه و قضائیه به صورت بالفعل دارای قدرتی هستند كه اگر كنترل نشوند ممكن است كارهایی به دور از چشم مردم اتفاق افتد.


 


کانون زنان ایرانی:

درست یک سال از زمانی که بهمن و دیگر دوستان روزنامه نگارمان به زندان رفتند می گذرد . برایم سخت است که باور کنم یک سال از حبستان می گذرد و ما بیرون تنها این یک سال را نظاره کرده ایم . هر چند با عذاب وجدان زیاد و شرم از اینکه ما آزادیم و شما دربند .

آری یک سال از حبس بهمن هم می گذرد و من هیچ وقت نمی توانم آن شب لعنتی بازداشتتان را از یاد ببرم .شبی که در حضور مامورانی که برای تفتیش منزلتان آمده بودند چند بار تماس گرفتم و تو هر بار با مهربانی گفتی که به زودی خودت با من تماس خواهی گرفت .اما نه آن شب که ماهها بعد از آن حتی صدای تو را نشنیدیم .

آن شب وقتی از بازداشت تو و ژیلا با خبر شدم تنها کاری که کردم این بود که تا صبح در خانه قدم بزنم و منتظر رسیدن صبح شوم و آه که چقدر آن شب دیر تمام شد .چون کاری دیگری از دستم بر نمی آمد و دلم نمی خواست کس دیگری به وِیژه مادرخودم یا خانواده تو را ناراحت کنم . آن شب تا سپیده صبح قدم می زدم و مدام به این فکر می کردم که جرم شما چیست ؟ که باید ساعت دو شب و این گونه راهی زندان شوید . ؟هر قدر می اندیشیدم کمتر به نتیجه می رسیدم . بالاخره سپیده صبح سرزد و اول راهی خانه تان شدم تا ببینم چه اتفاقی افتاده است ؟ خانه کمی بهم ریخته بود و معلوم نبود چه اتفاقی افتاده است . راهی زندان اوین شدم تا اطلاعاتی بگیرم اما بی فایده بود .

این اتفاق روزهای پس از آن بارها و بارها افتاد . من و مادرم بارها به مراکز قانونی سرزدیم و از شما پرسیدیم . هرچند نتیجه ای نداشت و همه می گفتند باید منتظر بمانید .انگار به قول همسر یکی از زندانی های سیاسی با این آمد و رفت های بیهوده فقط خودمان را آرام می کردیم و به خود دلداری می دادیم که ما هم کاری می کنیم .

الان یک سال گذشته است و بهمن جان تو همچنان دربند هستی و باز هم من نمی دانم باید برای آزادی ات چه کنم این بار حتی نمی توانم همان رفت و آمدهای بیهوده را انجام دهم . چون حالا مسولان می گویند باید پنج سال در زندان بمانی! چون حکم داری !

پنج سال به جرم نوشتن و انتقاد کردن باید زندانی باشی !

حالا باید هر باردلمان را به آن چند روزی که ممکن است به مرخصی بیایی خوش کنیم .مثل نوروز که به مرخصی آمدی و چند روز ی در کنار تو خوشحال بودیم . این دوران کوتاه هر چند برای ما خوب بود و لی برای تو سخت بود. چون هربار که چیزی می خوردی یا جایی می رفتی به یاد دوستانت در زندان می افتادی و خیلی زود اشک چشمانت را پر می کرد .

نمی توانستی لحظه ای از یادشان غافل شوی . وقتی به اصرار ما به سفر کوتاهی رفتیم . وقتی به دریا نگاه می کردی چقدر چشمانت غمگین بود. می گفتی کاش احمد و مسعود و مجید و کیوان و علی و بقیه هم بودند و می توانستند به این آبی بیکران نگاه کنند و ما هر بار با اطمینان می گفتیم که به زودی آنها هم خواهند آمد و در کنارت خواهند بود .

اما پیش از اینکه آنها بیایند توبازگشتی . چه با اطمینان در هنگام بازگشتت می گفتی و حتی در نوشته کوتاهت قبل از زندان به همه گفتی که "ازبیرون بودنت خجالت زده ای و خوشحالی که بار دیگر به نزد دوستانت بر می گردی. که با بقیه فرقی نداری و دوست داری همه آزاد و رها باشند نه تنها تو . "پس بار دیگر منتظرت می مانیم امیدوارم این بار تو و بقیه برای همیشه آزاد شوید و از شرم اینکه دوستان تان در زندان هستند رنج نکشید . آن گونه که ما اکنون رنج می کشیم .

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته