جنبش راه سبز - خبرنامه |
- افشاگری ماموران امنیتی ایران
- اجرای “همراه شو عزیز” توسط یک گروه سوئدی برای حمایت از جنبش ایران
- اي پنجه ي انتقام برخيز..،
- یک مأمور انتظامی: این رفتار بسیجیها در ذهن مردم میماند
- عقب نشینی مجدد رئیس جمهور یمن و درخواست دیدار با مخالفان
- برگزاری تجمعات اعتراضی ایرانیان در بریتانیا، آلمان، مالزی و ترکیه
- مشاور رئیس دولت: ما خودمان کتک خورده ایم، حال می گویند چرا از خودتان دفاع نمی کنید
- رهبر جمهوری اسلامی: وضع امت اسلامی باید تغییر کند و این دگرگونی بزودی حاصل خواهد شد
- برادر پاسدارم، مردمت را آزاد بخواه
- دستگیری پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
Posted: 21 Feb 2011 08:24 AM PST
قسمت دوم
|
اجرای “همراه شو عزیز” توسط یک گروه سوئدی برای حمایت از جنبش ایران Posted: 21 Feb 2011 08:03 AM PST |
Posted: 21 Feb 2011 07:38 AM PST م.ش.ا.م اي ماه دگر محاق بشكن *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
یک مأمور انتظامی: این رفتار بسیجیها در ذهن مردم میماند Posted: 21 Feb 2011 06:18 AM PST ![]() گزارش مهدی خزعلی از فضای پادگانی اول اسفند جرس: تهران، یکشنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مهدی خزعلی، محقق، نویسنده و وبلاگ نویس منتقد دولت، به شرح گوشه ای از مشاهدات خود از اول اسفند – که بنا به ادعای حکومت در آرامش کامل بوده- پرداخت و همزمان با مقامات جمهوری اسلامی در مورد تداوم روند فعلی مقابله و برخورد با مردم اتمام حجت کرد.
"درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بودند و تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضد شورش بود." وی همچنین از حضور پر تعداد خودروهای ضدشورش در خیابان پاستور، اطراف منزل میرحسین موسوی خبر میدهد و اضافه میکند: "تهران امروز یکشنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مثل ۲۵ بهمن نبود. اینبار نیروهای گارد، کاملا تجهیز شده آمده بودند. گشتی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان آزادی زدم. همه جا مملو از نیروهای گارد بود. در خیابان کارگر به بسیجیهایی که در پیادهرو دستهجمعی با کلاههای ضد شورش و باتوم حرکت میکردند، گفتم، "مثل این که بنا بوده جنبش سبز راهپیمایی کند، شما راهپیمایی میکنید". در بلوار کشاورز جوان دانشجویی که از دانشگاه تهران بیرون آمده را گرفتند و او را جلوی چشم ما بد جوری زدند. من فکر میکنم تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضدشورش بود."
|
عقب نشینی مجدد رئیس جمهور یمن و درخواست دیدار با مخالفان Posted: 21 Feb 2011 06:08 AM PST ![]() اعتراضات در یمن ادامه دارد جرس: در پی شدت یابی تحولات سیاسی در منطقه و بالا گرفتن موج اعتراضات مردمی، و همزمان با عقب نشیتی برخی حاکمان منطقه از مواضع قبلی خود، رئیسجمهور یمن نیز در پی تشدید درخواستهای مردمی مبنی بر سرنگونی رژیم حاکم، بار دیگر برای گفتوگو با معارضان و پاسخ به مطالبات قانونی آنها اعلام آمادگی کرد.
وی افزود: این تجمعات در حمایت از تظاهرات ضد دولتی در سراسر یمن از جمله صنعا(پایتخت یمن) برگزار میشود.
|
برگزاری تجمعات اعتراضی ایرانیان در بریتانیا، آلمان، مالزی و ترکیه Posted: 21 Feb 2011 05:36 AM PST در حمایت از جنبش سبز و اعتراض به سرکوب مردم داخل کشور جرس: همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای اخیر جنبش سبز در ایران، گروهی از ایرانیان خارج از کشور و حامیان جنبش سبز، با برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای لندن، فرانکفورت، کوالالمپور، نوشهیر (ترکیه)، برلین، مراتب اعتراض خود به حکومت جمهوری اسلامی را ابراز داشتند.
بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان با شعارها و پلاکاردهایی در حمایت از راهبران جنبش سبز در ایران، نسبت به حصر خانگی و فشارهای وارده بر آنان اعتراض کرده و همچنین خواستار توقف خشونت و قتل و بازداشت مخالفین و حامیان جنبش در داخل شدند.
در این مراسم گروههای مختلف حامی جنبش سبز و جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم بریتانیا حضور فعال داشتند.
به گزارش جرس، در جریان این مراسم، شعارهای اعتراضات اخیر ایران همانند "مبارک، بن علی، نوبت سید علی"، "چه تهران چه قاهره دیکتاتور باید بره"، "مصر، تونس، ایران، آوردگاه دلیران"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ترور شکنجه اعدام ملغی باید گردد" سر داده شد.
همچنین حاضرین این مراسم با در دست داشتن نمادهای سبز و سیاه به یاد آوری شهدای جنبش سبز و حمایت از رهبران جنبش پرداختند. در طی این مراسم سرودهایی همچون “یار دبستانی”، “ای ایران” و “سر اومد زمستون” توسط حاضرین همخوانی و اجرا گردید. همچنین، ایرانیان شرکت کننده با دادن شعارهایی نظیر “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” یاد زندانیان سیاسی جنبش را نیز گرامی داشتند.
این گزارش افزود: مهاجمان در تظاهراتی برای همبستگی با معترضان ایران شرکت کرده بودند و به گزارش شاهدان عینی، پلیس فرانکفورت نام و مشخصات چند تن از تظاهرکنندگان را یادداشت کرده است، که احتمال میرود علیه آنها پرونده قضایی تشکیل شود.
به گزارش منابع خبری، مدت زمانی از شروع این مراسم که به دعوت انجمن همبستگی فعالان تبعیدی برگزار شده و قرار بود از ساعت دو الی چهار در یک سالن سربسته برگزار شود، نگذشته بود که با حضور و دخالت نیروهای امینتی ترکیه و پایین کشیدن نماد های سبز ومشکی و پاره کردن عکس های شهدای بیست و پنج بهمن، مراسم با اختلال مواجه شد و از ورود سایر هم وطنان به محل مراسم نیز جلوگیری به عمل آمد.
|
مشاور رئیس دولت: ما خودمان کتک خورده ایم، حال می گویند چرا از خودتان دفاع نمی کنید Posted: 21 Feb 2011 04:52 AM PST ![]() جرس: رئیس سازمان میراث فرهنگی و مشاور رئیس دولت، انتقادات اخیر به دولت در خصوص عدم موضع گیری در قبال حوادث پس از انتخابات به ویژه وقایع ٢۵ بهمن را وارد نمی داند.
|
رهبر جمهوری اسلامی: وضع امت اسلامی باید تغییر کند و این دگرگونی بزودی حاصل خواهد شد Posted: 21 Feb 2011 04:45 AM PST ![]() جرس: رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه دوم اسفند ماه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، سفیران کشورهای اسلامی و گروهی از حامیان خود، اعتراضات ضد استبدادی منطقه را نشانه "افزایش ظرفیت بشر" برای بهره مندی از اسلام خواند و تأکید کرد: "دردهای ملتهای منطقه، تنها با کوتاه کردن دست شیطان بزرگ امریکا از سرنوشت ملتها و کشورها، علاج خواهد شد. "
|
برادر پاسدارم، مردمت را آزاد بخواه Posted: 21 Feb 2011 04:12 AM PST میثم بادامچی مردمت را آزاد بخواه و نه برده، برادر. مگرما چه از مردم و تونس مصر کم داریم که لایق آزادی نباشیم؟
می خواهم برادران سپاهی را مورد خطاب قرار دهم. خطابم را با استناد به نوشته به یاد ماندنی و سترگ یکی از فقهای بزرگ شیعه امامیه آغاز می کنم. لابد می دانید، فقیه عالیقدر و مشروطه طلب آیت الله میرزای نائینی، کتابی دارد با عنوان "تنبیه الامه و تنزیه المله". آنطور که نویسنده در مقدمه کتاب نقل می کند، هدف او از نوشتن کتاب تنبیه (متنبه ساختن) مخاطبان به "ضروریات شریعت" اسلام و تنزیه ملت از "زندقه و الحاد" استبداد است. آیت الله نائینی در این کتاب برداشت استبدادی از شریعت اسلام را مساوی الحاد و بی دینی (زندقه) می داند. برادر سپاهی و پاسدار! شاید خودت بدانی که در این کتاب از دید نائینی دو نوع حکومت داریم.این دو نوع حکومت از نظر ماهیت صد در صد در برابر هم قرار دارند. نوع اول که حکومت استبدادی و دیکتاتوری است که مشخصاتش از قرار زیر است (چون نثر فارسی نائینی قدری دشوار و قدیمی است، عین جملات ایشان را عمدتا بازنویسی کردم): حاکم مستبد (سلطان جائر) با مملکت و مردمان آن مانند اموال شخصی خودش رفتار می کند. مملکت را ملک خویش می پندارد و اهل آنرا مانند بندگان و غلامان خود می داند و حتی بدتر هم مرتبه حیوانات و "احشام" برای بهره کشی قلمداد می کند. هرکس مخالف او بود او را از کشور تبعید می کند یا فراری اش می دهد، و یا "اعدام [می کند] و قطعه قطعه به خورد سگانش [می] دهد" و "گرگان خونخواره را به ریختن خونش تهریش [تحریک]" می کند و آن گرگ ها را وادار به غارت اموال دشمنش می کند. خودسر بودن و بولهوسی حکومت و سیستم امنیتی شاخصه اصلی حکومت استبدادی از دید نائینی است. حکومت استبدادی هر مالی را بخواهد بدون توجه به رضایت مالکش مصادره می کند. " هرحقی را خواهد احقاق و اگر خواهد پایمالش کند." یعنی معیار حق و ناحق حکومت می شود و نه قانون. حاکم مستبد مملکت را مانند مال الاجاره خود می پندارد و " اهتمامش در حفظ نظم و حفظ مملکت مثل سایر مالکین نسبت به مزارع و مستغلاتشان منوط به اراده و میل خودش باشد." یعنی مثلا اگر دستور بدهد در یک شب تعداد زیادی روزنامه و مجله بطور فله ای به دستور او بسته می شوند. چاپلوسان و متملقان اطرافش به پست های بالا می رسند (مثلا به زبان امروزی رئیس جمهور یا رئیس مجلس یا رئیس قوه قضا) می شوند و از همه بدتر آنکه این کارها را به نام دین انجام می دهد. ولی جائر" با قدسیت" که از صفات حضرت احدیت و خداوند متعال است، زشتی های خودش را می پوشاند و حتی "تقدیس" می شود. یعنی هاله ای از قداست و فرازمینی بودن دور اعمال خود می کشد تا خود را در ذهن دیگران مانند حق تعالی مستقل از پاسخ معرفی کند و مصداق"لایسئل عما یفعل و هم یسئلون" شمرده شود. از دید آیت الله نائینی چنین نوعی از حکومت کاملا "دلبخواهانه" را "استبدادیه" ، "حاکم مطلق"، "مالک رقاب"، "ظالم"، "قهار" و امثال ذالک می نامند. مرحوم آیت الله نائینی می نویسد: "ملتی را که گرفتار چنین اسارت و مقهور به این ذلت باشند، اسراء و اذلا[خواران] و ارقا [بندگان] گویند." حال مردمی که در ذیل چنین استبدادی زندگی می کند مانند حال یتیمان و صغیرانی است که خبری از دارائی های غصب شده خود ندارند و حاکم مستبد آنها را به نفع خودش و برای خودش و یارانش چپاول کرده است. می توان زندگی چنین مردمانی را مقایسه با زندگی "نباتات" و گیاهان کرد. لابد اصطلاح زندگی نباتی را شنیده اید. وقتی کسی نیمه مرده است و فقط با دستگاه آب و غذا دریافت می کند می گوئیم زندگی نباتی دارد. ملت بیچاره ای که تحت استبداد می زیید، مانند کسی هستند که فقط زندگی نباتی دارد. حظ او" ازحیات و هستی خود از قبیل بهره و حظ نباتات است که فقط برای قضاء حاجت دیگران، مخلوق و حظ استقلالی از خود ندارند." از دید نائینی ملت مظلومی که جاهل به حقوق خود است چنین وضعی دارد. نائینی می گوید درجه استبداد از حکمران جائری به حکمران جائر دیگر فرق می کند. آخرین درجه استبداد "ادعای الوهیت" است که در مورد فرعون ها صادق بود. نائینی می نویسد: "تمام ویرانی های ایران و شنایع مملکت ویرانه ساز و خانمان ملت براندازآن سامان که روزگار دین و دولت و ملت را چنین تباه نموده و بر هیچ حد هم واقف نیست، همه از این باب است [که حکومت دیکتاتوری دارند]، "ولا بیان بعد العیان و لا اثر بعد عین". قسم دومی از حکومت که آیت الله نائینی معرفی می کند و ماهیت آنرا کاملا متباین و متمایز از حکومت استبدادی می خواند، حکومت مشروطه است. حکومت مشروطه حکومتی است که در آن شخص حاکم "مقام مالکیت و قاهریت" مطلق ندارد و قدرتش محدود و مشروط است. بر خلاف نوع اول حکومت استبدادی، در حکومت مشروطه شخص اول مملکت به اصلاح قرآنی فاعل ما یشا و حاکم ما یرید نیست. یعنی نمی تواند هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد و قوه قضائیه اش هر حکمی نظر سلطان اقتضا می کند صادر کند. رهبر در این نوع از حکومت به معنای حقیقی کلمه مساوی با تمام مردم است و قدرت او کاملا "محدود" است و قانون قدرت او را کاملا مشروط به "عدم تجاوز" از قیود و شروط مشخصی کرده است. در حکومت مشروطه مردم از قید منحوس اسارت آزادند و کاملا حق دارند بر حاکم شان و ولی امرشان نظارت داشته باشند. در حکومت مشروطه در صورتی که ولی فقیه یا سلطان از رعایت حدود عدالت و انصاف سر باز زده باشد، مردم می توانند و حق دارند او را مورد مواخذه قرار دهند و از مقامش عزلش کنند. نائینی می نویسد حاکمیت در صدر اسلام حاکمیت مشروطه بود و مردم کاملا حق داشتند خلفای چهارگانه را در صورت تخطی از عدالت مورد عتاب و سرزنش قرار دهندو حتی نافرمانی کنند." (تنبیه الامه و تنزیه المله، رسائل مشروطیت، تصحیح غلامحسین زرگری نژاد، صص 423-415) برادر پاسدارم! امروز باید گفت متاسفانه در جمهوری اسلامی به خاطر نظریه ولایت مطلقه فقیه حکومت مشروطه نداریم و استبداد مطلقه حاکم است. کسی جرات نقد و پرسش از ولی فقیه (عزل که بماند) را ندارد. دلها سوخته اند و لبها دوخته اند و خونها ريخته شده اند و دست های بريده و دامانها دريده. حاکمیت جمهوری اسلامی، اگر نه به تمام خصلت هائی که آیت الله نائینی صد سال قبل در مورد استبداد سلاطین قجری به خوبی توصیف کرده بود، به اکثریت آنها دچار است. روحانی حکومتی و متملقی مانند پناهیان در یک سخنرانی که در ان بدترین توهین ها را به سبزها و رهبران سبز می کند و شاخ و نشان برای اعدام می کشد، می گوید مقام معظم رهبری عصمت اکتسابی دارند. یعنی ولی فقیه را در حد امامان معصوم می نشاند بدون هیچ واهمه ای[1]. همین مانده که ادعای الوهیت ایشان را بکند. کهریزک و تجاوز و قتل هم که پس از انتخابات سال قبل فراوان داشته ایم. تقلب سازمان یافته در انتخابات و دزدی رای ملت را هم که خودت می دانی. برخی کسانی که مردم را در روز 25 بهمن و 1 اسفند و در وقایع پس از انتخابات سال 88 کتک می زدند و می زنند، در خشونت دست کمی از گرگ ها و سگ ها ندارند. همان درجه از سبعیت. ندا آقا سلطان به دست اراذل تیر می خورد، سهراب اعرابی کشته می شود، محمد مختاری، جوان کم سن و سالی که می توانست برادر هرکدام از ما باشد، عشقش به فوتبال را به گور می برد و از صانع ژاله کرد دانشجوی هنر علاقمد آیت منتظری منتقد حکومت، وقیحانه جاسوس حسین شریعت مداری بازجو معرفی می شود و برایش خلق الساعه کارت بسیج تقلبی صادر می شود. برادر پاسدارم! تا کی دروغ و نیرنگ را تحمل می کنی؟ جوانان وطن هر روز دارند کشته و زندانی می شوند، بهشان کثیف ترین دروغ ها از سوی گروهی زورگو و ستمگر، گرچه قلیل، نسبت داده می شود و تو ساکتی و دم فروبسته ای. این بود غیرت تو؟ کجاست آن همت و باکری و علم الهدائی که وقتی دید سربازان بعثی چه بر سر زنان و مردان سوسنگردی و هویزه از تجاوز و کشتار آورده اند، طاقت نیاورد و خواب را بر چشم صدام، آن دیکتاتور ملعون و حقیر و خودفریفته، حرام کرد؟ برادرم پاسدارم! مصر آزاد شد و ما هر روز بیشتر حسرت می بریم که چطور ارتش مصر از مردمش در برابر اراذل و اوباش شتر سوار و چاقو کش محافظت کرد، ولی تودر برابر زنجیر کشانی که در روز روشن قداره می کشند و رجز می خوانند و مبارز به صحنه می طلبند ساکتی. یکم اسفند هم گذشت و ما هیچ صدائی از تو نشنیدیم. به یاد بیاور این آیات قرآن در سوره طه را که در آن حق تعالی خطاب به موسی فرمود: "وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَىٰ جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَىٰ -- لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى -- اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ". "و [موسی] دست خود را به پهلويت ببر سپيد برمى آيد [اين] معجزهاى ديگر است (۲۲) تا به تو معجزات بزرگ خود را بنمايانيم (۲۳)به سوى فرعون برو كه او به سركشى برخاسته است (۲۴)"
مردمت را آزاد بخواه و نه برده، برادر. مگرما چه از مردم و تونس مصر کم داریم که لایق آزادی نباشیم؟ [1] http://www.youtube.com/watch?v=Gvd_DIbUSkY&feature=player_embedded نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
دستگیری پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر Posted: 21 Feb 2011 04:02 AM PST ![]() بازداشت دانشجویان در ایران ادامه دارد جرس: در ادامه موج بازداشت های اخیر، روز یکشنبه اول اسفند ماه، در جریان مراسم بزرگداشت شهدای اخیر جنبش سبز، پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نیز، در هجوم نیروهای نیمه نظامی به دانشکده علوم آن دانشگاه بازداشت شدند.
گزارش های منتشر شده حاکی از بازداشت های گسترده در روزهای اخیر برای جلوگیری از ادامه تجمع های اعتراضی علیه حاکمیت می باشد. در روزهای گذشته نیز شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه شریف با حمله به این دانشگاه بازداشت شده بودند.
به گزارش منابع خبری جرس، حبیب فرحزادی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو انجمن دانشجویان دموکراسیخواه این دانشگاه، بعد از ظهر روز یک ام اسفندماه دستگیر شد و بنا براین گزارش سهراب جعفری دانشجوی دانشکده علوم آن دانشگاه نیز در حوالی میدان ولیعصر توسط نیروهای امنیتی دستگیر گردید. در جریان تجمعات یکم اسفندماه تهران، سعیده عسگری و فرناز کمالی دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز بازداشت شده اند و طبق گزارش منابع دانشجویی، ایمان صدیقی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز توسط نیروهای امنیتی مازندران دستگیر شد . گفتنی است تعدادی از دانشجویان دانشگاههای تهران در روزهای اخیر دستگیر شده اند که اطلاعات کافی و دقیقی از اسامی آنها در دست نمی باشد. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر