هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۲۴, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 06/13/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



 

مراسم گرامیداشت ۲۲ خرداد تحت عنوان جنبش سبز تولد جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران عصر روز دوشنبه با حضور تعدادی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر برگزار شد.

به گزارش کلمه، در این جلسه حاضرین به تحلیل رخداد های سیاسی و اجتماعی سالهای پس از انقلاب پرداخته و با طرح این پرسش که علت رکود جنبش سبز طی سال های اخیر چه بود از منظر های مختلف به آسیب شناسی و یا ریشه یابی پدیده رکود جنبش سبز پرداخته و موارد پیروزی جنبش را بررسی کردند.

بحث هایی از قبیل حصر رهبران جنبش سبز که منجر به تضعیف رهبری جنبش در فرآیند های مختلف شده یکی از محورهایی بود که در این جلسه به عنوان علل رکود جدی جنبش از سوی حاضرین مطرح شد. همچنین بحث هایی چون توفیقات فراوان جنبش سبز در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، مدنی و فراگیر شدن این جنبش در بین مردم از دیگر محورهای مطرح شده در جلسه بود.

تاکید بر ضرورت استفاده از اعتراضات خیابانی و یادآوری این مطلب که بایستی از عنصر اعتراض خیابانی به عنوان یک وسیله برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده شود ولی در عین حال باید به انباشت تجربه های ملی در جهت استفاده از عنصر اعتراض خیابانی فکر کرد و پس از انباشت این تجربه ها از آن استفاده کرد از مباحثی بود که در این جلسه بر روی آن اتفاق نظر وجود داشت.

همچنین زندانیان سیاسی در ادامه با اشاره بر این که باید از نشانه ها و عناصر شکل گرفته در دوران انتخابات و دوران اعتراضات پس از انتخابات همانند جنبش مبارزه با دروغ، جنبش عدالتخواهی و جنبش قانون مداری بهره گرفت و بار دیگر همان شعارها را به عنوان شعارهای محوری جنبش سبز مطرح کرد.

یکی از نکاتی که در این جلسه بر آن تاکید شد این بود که محور فعالیت و مرزها و حدود عناصر حاضر در جنبش سبز را باید در چهارچوب های منشور جنبش سبز که توسط رهبران این جنبش تنظیم شده جستجو کرد و در قالب همان دیدگاه ها و راهکار ها به پیگیری مطالبات پرداخت.

همچنین در این جلسه تعدادی از اشعار شاعر معاصر شمس لنگرودی که کتابچه ای تحت عنوان ۲۲ مرثیه در تیرماه را به صورت اینترنتی منتشر کرده و این کتاب در زمینه وقایع پیش آمده در تیرماه سال ۸۸ است قرائت شد.

در پایان مراسم هم زندانیان با اتفاق نظر بر اینکه افول جنبش سبز را نباید به معنای مایوس بودن نیروها و یا ناامیدی مردم از دستآورد های این جنبش ارزیابی کرد ارزیابی شد که طبیعتا در آغاز جنبش تعدادی از عناصر فرصت طلب با استفاده از رفتارهای سیاسی موج سوارانه با جنبش پیوسته و حتی باعث انحراف اعتراضات خیابانی هم شدند، اکنون همان موج سواران در حال پیاده شدن از قطار جنبش سبز هستند و این را نباید به معنای افول جنبش و یا ضعف فراگیر مطالبات مطرح شده در جنبش دانست.

در خاتمه جلسه قرار شد در زندان رجایی شهر نشست هایی در زمینه تحلیل این پدیده و بازشناسی دوباره دستاورد های جنبش سبز در بین زندانیان برگزار شود.

زندان رجایی شهر کرج، با هفت اندرزگاه در نزدیکی شهری بزرگ اطراف پایتخت، یکی از دشوارترین زندان های کشور است برای زندانیان سیاسی است.

 


 


ندای سبز آزادی - در ادامه روند تعطیلی صنایع تولیدی که طی ماه های اخیر به دلیل بحران اقتصادی حاکم بر کشور فزونی یافته، این‌بار رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن در نامه‌ای به احمدی نژاد از تعطیلی کامل ۱۷ کارخانه تولید مشتقات مولیبدن خبر داد و عامل آن را گران فروشی شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد.

بهمن ماه سال گذشته نیز رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد که کارگران کارخانه “قند بهستان”  درپی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، از دریافت شش ماه حقوق معوقه محروم مانده‌اند.

همچنین کارخانه قند ورامین نیز به خاطر کمبود نقدینگی و مشکل خرید مواد اولیه بهمن ماه سال گذشته به مدت ۱۵ روز تعطیل بود و حقوق ۴۳۰ کارگر این واحد تولیدی با تأخیر پرداخت می‌شود.

خرداد سال گذشته نیز گزارش شد که کارگران کارخانه قند اهواز هفت ماه حقوق نگرفته‌اند، کارخانه تعطیل شده و ۲۰۰ کارگر در شرایط بلاتکلیف مانده ‌اند.

پیش از آن نیز خبر تعطیلی کارخانه قند دزفول، بزرگ‌ترین کارخانه قند و شکر خاورمیانه و بلاتکلیفی کارگران این کارخانه گزارش شده بود.

از سوی دیگر، بیکاری و دریافت ‌نکردن حقوق و اعتراض صد‌ها کارگر در شرکت فناوری شیمیایی گیلان، کارخانه آونگان اراک، پرریس سنندج، مجتمع پتروشیمی بندر امام ماهشهر، متروی اهواز، شرکت ‌های پارس متال کرج و نساجی کاشان در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ گزارش شده بود.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ ها بر صنایع انرژی ‌بر اعلام کرد که با اجرای این قانون و در حالی که دستمزدها و قیمت مواد اولیه افزایش یافته، دولت افزایش قیمت کالاها را ممنوع کرده که این روند باعث تعطیلی تعداد قابل توجهی از کارخانجات خصوصی شده است.

توقف عرضه ۲۰۶ و گرانی در بازار خودرو

در بازار خودرو طی هفته جاری، منابع خبری از توقف عرضه پژو  ۲۰۶ علاوه بر افزایش یک میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار خبر دادند.

در عین حال همزمان با اعلام خبر توقف عرضه پژو ۲۰۶ کارشناسان بازار خودرو از افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی قیمت خودروهایی مانند تندر۹۰ و تیبا خبر داده‌اند.

علاوه بر افزایش قیمت این خودروها در بازار، مگان نیز طی روزهای اخیر با رشد قیمت ۵۰۰ هزار تومان همراه بوده است.

در حال حاضر هر دستگاه مگان اتوماتیک ۲۰۰۰ سی‌سی ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

بازار سکه و ارز همچنان پرنوسان

طلا و ارز از ابتدای هفته تا امروز (سه شنبه ۲۳خرداد) با نوساناتی در قیمت سکه و دلار همراه بود اما هر چه به پایان هفته نزدیک می شویم قیمت دلار کاهش جزیی داشته و به دنبال آن سکه نیز با کاهش قیمت همراه شده است.

بر این اساس قیمت سکه طرح جدید با ۷۵۰۰ تومان کاهش به ۶۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان، طرح قدیم با ۷ هزار تومان افت قیمت ۶۸۳ هزار تومان و نیم سکه ۳۴۱ هزار تومان برای فروش عرضه شد.

همچنین ربع سکه ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه گرمی ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت دلار امروز باز هم کاهش یافت و به ۱۷۹۶ تومان رسید که نسبت به دو روز گذشته حدود ۳۰ تومان افت قیمت نشان می‌دهد.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور پیش از این گفته بود که «با سیستمی که ما راه اندازی کرده‌ایم، افزایش قیمت دلار به ده هزار تومان هم برسد هیچ تاثیری ندارد».

 

از سوی دیگر داوود دانش جعفری نخستین وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی نژاد درباره بحران اقتصادی اخیر معتقد گفته بود که «ریشه های آشفتگی بازار ارز و طلا را نباید فقط در تحریم ها دانست و در این راستا باید به عملکرد گذشته خودمان بپردازیم و همچنین در تصمیم های آنی که اتخاذ شده کنکاش کنیم».

بده بستان دولت و تامین اجتماعی

هفته گذشته در حالی که تاکنون چهار مرتبه صد درصد سهام گروه هتل‌های هما در فرابورس عرضه شده، در پی نبود حتی یک مشتری و ناکامی در واگذاری این شرکت، دولت اقدام به واگذاری صددرصد سهام گروه هتل‌های هما (بدون اعلام قیمت و شرایط واگذری) به سازمان تامین اجتماعی بابت بدهی‌اش به این سازمان کرد.

هیئت واگذاری دولت علاوه بر تخصیص این شرکت به سازمان تامین اجتماعی، همچنین چهل درصد سهام شرکت رینگ چرخ آلومینیومی گسترش گام آفرین را نیز بابت بدهی خود به صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری واگذار کرد.

مدیران سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین طلب کاران دولت محمود احمدی نژاد طی ۷ سال گذشته بارها از دولت خواسته بودند که بدهی های این سازمان را تسویه کند و دولت از انجام آن طفره می رفت، اما همزمان با انتصاب جنجالی سعید مرتضوی از متهمان اصلی جنایت بازداشتگاه کهریزک به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، ناگهان مدیران این سازمان خبر داده اند که این بدهی که مبلغی بالغ بر ۳۵ هزارمیلیارد تومان است به صورت تمام و کمال از سوی دولت پرداخت شده است.

پیش از این هم مرتضوی اعلام کرده بود تا دو هفته همه بدهی های تامین اجتماعی را تسویه می کند. در حالی که حداقل همه مدیران تامین اجتماعی در ۸ سال گذشته توان گرفتن بدهی هایشان از دولت را نداشتند و البته اختلافات مالی چند ۱۰۰ میلیارد تومانی با وزارت بهداشت و مراکز درمانی مختلف داشتند.

سایت «۱۲۴» از دسترس خارج شد

 

در حالی که روزانه شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات در کشور هستیم مسئولان دولت به جای حل این بحران از طریق اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی، باز هم به روش های امنیتی و پلیسی روی آوردند و در تازه ترین اقدام، سایت «۱۲۴» که مرجع اصلی اعلام قیمت کالا و خدمات است را طی روزهای اخیر از دسترس خارج کرده به طوری که رویت قیمت کالا و خدمات بر روی این سایت امکان پذیر نیست.

در ماه های گذشته نیز به دنبال ناتوانی مدیران اقتصادی دولت در مهار شرایط بحرانی در بازار طلا و ارز در ایران، دولت دست به دامان اقدامات نهادهای امنیتی و قضایی برای کنترل اوضاع شده بود که در اقدامی جالب توجه سایت مثقال از مراجع اطلاع رسانی در زمینه قیمت ارز و طلا از دسترس خارج و یکی از مدیران آن بازداشت شد.

اکنون نیز از دسترس خارج کردن سایت ۱۲۴ در حالی صورت گرفته که به گفته کارشناسان بهترین راه برای آگاهی مشتریان از قیمت کالاها مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات بود.

برق کارخانه‌های بدهکار قطع می‌شود

درپی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ ها در کشور، قیمت حامل‌ های انرژی از جمله آب، برق و گاز در کارخانه‌ها افزایش یافته و حقوق کارگران بسیاری از واحدهای تولیدی به مدت چندین ماه پرداخت نشده و برخی از این کارخانه‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته ‌اند.

با این حال مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران گفته که «برق صنایعی که دو دوره قبض خود را پرداخت نکنند قطع می‌شود»

بربند تاکید کرده که «پروسه قطع و وصل برق صنایع برقرار است و وقتی بدهی‌های برق که مربوط به مصرف برق آنهاست از سوی صنایع پرداخت نشود مجبور به اعمال خاموشی برای آنها هستیم»

بازار بورس، چشم انتظار مذاکرات مسکو

 

در بازار بورس نیز در ادامه روند راكد و نزولي خود، بورس هفته جاری را نيز با حجم كم معاملات و كاهش قيمت‌ها پشت سر گذاشت تا با افت 5/0 درصدي شاخص، رشد بورس از ابتداي سال جاری به سطح ناچيز ۸/۲ درصد محدود شود.

آنچه بيش از گذشته در روند فعلي معاملات جلب توجه مي‌كند افت حجم داد‌و‌ستد‌ها و بي انگيزگي مزمن سرمايه‌گذاران است كه تحت تاثير سه عامل عمده شكل گرفته است.

نخست عدم امکان برآورد دقیق از مذاکرات هسته‌ای پیش رو در مسکو در روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد ماه که نتایج آن تاثیرات احتمالی بر نرخ ارز و چشم انداز تجارت خارجی کشور خواهد داشت.

دوم سکوت معنادار دولت درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که عملا کارشناسان را نسبت به اجرا یا عدم اجرای این طرح ملی در سال ۹۱ با بلاتکلیفی رو به رو کرده است.

مورد سوم نیز رقم قابل ملاحظه سود بدون ریسک است که در قالب انواع اوراق مشارکت و سپرده‌های ویژه با نرخ حداقل ۱۸ تا ۲۰ درصد به صورت روز شمار پیشنهاد می‌شود.

این نرخ خارق‌العاده، هزینه تامین مالی بانک‌ها را با توجه به میزان ذخیره قانونی در سطح ۲۵ درصد برای منابع بلند مدت قرار داده است. تبعات اين نرخ‌گذاري علاوه بر آنكه بورس را به عنوان يك فرصت سرمايه‌گذاري از جذابيت خارج كرده، علامت سوال بزرگي را در برابر بانك‌ها قرار داده است كه چگونه در فضاي راكد اقتصاد كلان از عهده تامين اين سود گزاف براي سپرده‌گذاران بر خواهند آمد؟

به اين ترتيب براساس نگاه کارشناسان با توجه به ابهامات سه‌گانه مزبور مي‌توان واكنش كنوني فعالان بازار سهام را يك رفتار طبيعي و مبتني بر منطق اقتصادي دانست كه متناسب با شرايط بيروني، ركود مزمني را در بورس تهران رقم زده است. 


 


روز گذشته همزمان با سالروز ۲۲ خرداد، سیدمحمد خاتمی با داوود سلیمانی عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی که به تازگی پس از گذراندن سه سال حبس از زندان آزاد شده، دیدار کرد.

به گزارش  کلمه، در این دیدار که با حضور برخی از فعالان اصلاح طلب و همچنین اعضای خانواده داوود سلیمانی در منزل وی انجام شد، رئیس جمهور سابق کشورمان ضمن ابراز خرسندی از آزادی آقای سلیمانی، بار دیگر آرزو کرد که “حصرها برداشته شود و فضا گشایش پیدا کند و دیگر زندانیان سیاسی نیز آزاد گردند.”

سیدمحمد خاتمی ضمن تاکید دوباره بر پیش شرط های خود، تنها راه برون رفتار وضعیت فعلی را تحقق همان شروط سه گانه عنوان کرد و بر اجماع و همدلی هر چه بیشتر نیروهای سیاسی و فعالان اجتماعی تاکید کرد و آن را لازمه هرگونه تصمیم گیری در رابطه با آینده دانست.

داوود سلیمانی که نماینده مردم تهران در مجلس ششم شورای اسلامی و معاون دانشجویی دانشگاه تهران در دوره اصلاحات بوده، چهارشنبه دهم خرداد ماه، با پایان دوره ی حبس خود از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

قائم مقام ستاد انتخاباتی استان تهران میرحسین موسوی، چهار روز پس از انتخابات، در صبح روز ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و در دادگاه غیرعلنی به اتهام‌های «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، تبانی و اجتماع و تبلیغ علیه نظام» محاکمه شد.

او در نامه‌ای که در خرداد ۱۳۸۹ به رهبر نوشته، تصریح کرده که «در بازجویی‌ها تحت شرایط شدید روحی و روانی، ضرب، شتم، فحاشی، اهانت و … قرار گرفته .. و توسط یک گروه از بازجویان تحت شرایط غیر معمول و در فشار برای نوشتن اقاریر کذب قرار گرفته‌ام که نام برخی از آن‌ها را می‌دانم و به دلیل اینکه عملاً در آنجا جز خدا شاهدی نداشته‌ام هیچگونه ادعایی ندارم.»

وی بعد انتشار این نامه، همراه با عیسی سحرخیز و رسول بداغی، از زندان فردیس به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ و در زمان حملهٔ لباس‌شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران نقش مؤثری در افشای جنایت‌های لباس‌شخصی‌ها و عوامل سرکوبگر نیروی انتظامی در حمله به کوی دانشگاه داشت. سلیمانی، همانند دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس، برای شرکت در انتخابات مجلس هفتم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.


 


سیدابراهیم نبوی

سه سال می گذرد. سه سال از یک اتفاق خوب برای مردم کشور ما می گذرد. یعنی سه سال از روزی که ما با یک اتفاق خوب دیگر، دوباره شروع به شمردن روزها کردیم، می گذرد. اما شروع این اتفاق خوب، خیلی قبل تر از این سه سال بود. می شود گفت از پانزده سال پیش، می شود گفت از سی و سه سال پیش، می شود گفت ... هیچ کس نمی تواند نقطه آغاز و تاریخ مشخصی را برای شروع آگاهی یک جامعه مشخص کند. فقط می تواند روزی را بر اساس یک اتفاق، به عنوان قرار داد تعیین کند وروزها را تا افتادن اتفاق خوب بعدی بشمارد.

raport_9103231_yekettefaghekhoob.jpg

همه اتفاقات تاریخ تکراری هستند. هیچ اتفاق منحصر به فردی در سطح یک جامعه نمی افتد. بلکه هر اتفاق تکراری می تواند در کمیت وکیفیت و عمق متغیر ها و پیامد هایش تغییر کند. اتفاق سه سال پیش هم، نسبت به تاریخ بشر و حتی نسبت به تاریخ ایران و حتی نسبت به تاریخ معاصر ایران، اتفاق تازه ای نبود. در خیلی از کشورها مردم برای رسیدن به خواسته هایشان تلاش کردند، پای صندوق های رای رفتند، رای هایشان شمرده نشد، به خواسته هایشان توجه نشد، و ... اما هر کدام از این اتفاقات زمانی در تاریخ یک ملت از باقی اتفاقات مشابه و تکراری، متمایز می شود که کمیت و کیفیت و عمق متغیر ها و پیامدهایشان متفاوت باشد. اتفاق خوبی که در این سه سال افتاد، ایستادن مردم و نگاه کردن به خودشان بود. به خواسته هایشان، به کارهایشان، به راهی که آمده بودند و از همه مهمتر ، به اشتباهاتشان.

نه اینکه در گذشته  ایران، هیچ وقت اتفاق نیفتاده باشد که جامعه به نقد خودش هم در کنار نقد حکومت بپردازد و برای رسیدن به حق و حقوقش راه های بدون خشونت و مسالمت آمیز را صبورانه انتخاب کند و به دنبال یک رهبر یا قهرمان نباشد که یک شبه دنیا را عوض کند، اما هیچ وقت در تاریخ ایران به این کمیت و کیفیت و عمق نبوده است. ارتباط و شناخت و آگاهی جامعه ، در طول این سه سال، از خودش، خواسته هایش، اشتباهاتش و انتخاب هایش، قابل مقایسه با هیچ دوره ای در تاریخ ایران نیست. در هیچ دوره ای از تاریخ ایران، نیاز به تغییر در سطوح مختلف اجتماعی به این حد احساس نشده بود و مردم در طبقات مختلف اجتماعی این چنین به خواسته های مشترک و مشخص نرسیده بودند. هنوز هم نمی توان ادعا کرد 98.2 درصد جامعه با چیزی موافق اند، هیچ وقت دیگر هم نمی شود. اما می شود گفت همراهی آگاهانه مردم در این دوره زمانی از هر دوره ی دیگری- دست کم در تاریخ معاصر - بیشتر بوده است.

در طول مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران، به نظرم این واژه آزادیخواهانه تا قبل از خاتمی یک کمی شوخی است، نه در انقلاب مشروطه، نه در جنبش ملی شدن نفت، نه در انقلاب ایران، نه در سازمانهای سیاسی چپ و راست، نه در مخالفان جمهوری اسلامی تا قبل از عصر اصلاحات، اصلا کسی نه به آزادی فردی و اجتماعی فکر می کرد و نه اهمیتی به آن می داد، دموکراسی که همواره و توسط همه گروههای سیاسی و حکومت ها واژه نفرینی بود. البته همیشه بوده اند کسانی که به نقد عملکرد و خواسته های جامعه پرداخته اند، اما بازهم می توان گفت در هیچ دوره ای با این وسعت و واقع گرایی همراه نبوده و دایره اش از روشنفکران و مدعیان تا مردم عادی گسترش نداشته است. بیست و دوم خرداد هشتاد و هشت، نقطه  عطفی در تاریخ حرکت های اجتماعی مردم ایران به سمت خواسته هایشان است، برای یک دلیل ساده،" دیگر دایره تصمیمات و نظرات وخواسته های یک جامعه، محدود به رهبر و دایره محدود همفکرانش نیست."

امروز تعداد بیشتری از افراد جامعه، در هرموقعیتی خود را صاحب حق انتخاب و تصمیم و نظر می دانند . دیگر نگاهشان به لب های جنبان یک رهبر کاریزماتیک، یا حرف های ثابت یک ایدئولوژی مشخص نیست. همان طور که تعداد بیشتری هم به نقد عملکرد و خواسته ها و روش هایشان می پردازند و خودشان رامصداق طبقه ستمدیده نمی دانند که باید حقشان را از حلقوم طبقه  دیگر بیرون بکشند. من به این نقطه  عطف در تاریخ معاصر ایران، می گویم اتفاق... یک اتفاق خوب.

جشن تولد سه سالگی در سکوت

شورای هماهنگی راه سبز امید که فقط سخنگویش را همه می شناسند و به دلایلی که هزار بار بنده خدا گفته است باقی اعضایش ناشناس هستند، واگر شناخته بشوند باید مثل باقی دوستانشان یا بروند زندان یا آواره بشوند یا درخانه شان را قفل کنند، برای سومین سالگرد تولد جنبش سبز، یک بیانیه مفصل و پیچیده نوشته اند که حرف حسابشان می شود :

raport_9103232_bayaniyeh.jpg

یک: جنبش سبز متولد شد برای اینکه مردم خیلی دلشان می خواست حاکمیت یک تغییر اساسی بکند، ولی حاکمیت دلش نمی خواست... هر چیزی هم مهندس میرحسین موسوی در مورد دولت گفته بود، درست بود ، در این سه سال هم همه دیدند که درست گفته بود، حتی خود حاکمیت با بصیرت.

دو: جنبش سبز ادامه مطالبات مردم است از زمان مشروطه تاهمین حالا. برای رسیدن به آزادی و عدالت و پیشرفت وحاکمیت ملی و حکومت قانون، که تا آزادی نباشد، عدالت هم به دست نمی آید و پیشرفت هم نمی شود کرد و تا مردم نتوانند حکومتی را که می خواهند انتخاب کنند، حکومتشان به قانون عمل نمی کند و کار خودش را می کند ... مثل همین حالا که دولت خر خودش را می راند، مجلس خر خودش را، یکی دیگر هم ...

سه : جنبش سبز، حزب سیاسی نیست که برایش ساختار و تشکیلات مشخص درست کنند. مردم باید خودشان با توجه به خواسته های مشترکی که دارند و در منشور جنبش گفته شده است و در نظر گرفتن شرایط موجود، فعالیت های گروهی و مرتبط داشته باشند.

چهار: به تعداد آدم های روی زمین راه هست برای رسیدن به خدا. اصرارنکنید همه از یک راه به خدا برسیم. ( حالا چه فرقی می کند ؟ خدا نه ... دموکراسی،آزادی، حقوق بشر) با توجه به امکانات و شرایط بهترین راه را انتخاب کنید.

پنج: خیلی بی تعارف ما نه می خواهیم به سی و سه سال پیش برگردیم و شاه بازی کنیم، نه می خواهیم برای رسیدن به آزادی آدم بکشیم و شهید بشویم. همین طورآهسته و پیوسته می خواهیم برویم و زندگی کنیم و زنده بمانیم ،تا برسیم. عجله هم نمی کنیم، عجله کار شیطان است، نتیجه اش را هم خودمان دیده ایم، هم دیگران برایمان گفته اند. قدم به قدم می رویم، هر جا هم لازم بود و آب و هوایش مناسب بود، می ایستیم حرف می زنیم.

شش: چون قرار است نخبگان و رهبران دنبال سر ما بیایند، باید خیلی حواسمان باشد اشتباه نرویم. چون فردا دیگر کسی نیست تف و لعنتش کنیم که چرا راه رااشتباه نشانمان داد. بنابر این خیلی خوب است هر ازگاهی به آینه نگاه کنیم و خودمان را نقد کنیم و اگر کسی ما را نقد کرد، چشمش را از کاسه در نیاوریم .

هفت: اگر دوست داریم دولت به ما دروغ نگوید، ما هم نباید به هم دروغ بگوییم. فردا که قرار شد دولت را ما تعیین کنیم، آدم هایش را از کره ماه نمی آورند، باید از بین خودمان انتخاب کنیم. هر ایرانی خودش یک رئیس جمهور بالقوه است، سعی کنیم رئیس جمهور های خوبی باشیم.

هشت:  آگاهی یکی از همان راههای نزدیک رسیدن به خداست. اگر اصرار دارید زودتر برسیم، به جای نق زدن، سعی کنید تا می توانید خودتان و دیگران را از حقایق مطلع کنید.

نه: یاد و نام و خاطره همه شهدا و زندانیان و آوارگان و در خانه ماندگان راه آزادی گرامی باد. به یاد همه شون هستیم و بهشون افتخار می کنیم و احترام می ذاریم.

ده: به تمام دلایلی که سه سال پیش دلتان می خواست حاکمیت یک تغییراساسی بکند و در طول این سه سال خیلی هم بیشتر شده است، پنج شنبه شب، بیست و پنجم خرداد، بین ساعت 7 تا 9 در اماکن عمومی، خصوصا پارک ها دور هم جمع بشوید و سکوت کنید. آن کسی که باید بشنود، خودش صدای اعتراض شما را می شنود. نگران نباشید ازهمین حالا هم شنیده، به روی خودش نمی آورد.

من فکر می کنم اعضای محترم و ناشناس این شورا لطف کنند، بیانیه های بعدی شان را کمی خلاصه تر و ساده تر بنویسند. اگر قرار است این نوشته ها برود بین مردم و به گوش همه برسد، طوری بنویسید که هر کسی خودش تنها هم بفهمد حرف حسابتان چیست. قرار نیست فقط فعالان سیاسی و نخبگان اجتماعی این بیانیه ها را بخوانند. مگر اینکه شما فقط برای آنها بنویسید و بخواهید به زبان آنها حرف بزنید. طبیعتا فقط همان ها هم حرف شما را می شنوند.

یک توصیه دیگر هم برای مخالفان این طرح و بیانیه ، خیلی خوب است آنها هم به جای اینکه مدام ایراد بگیرند، یک طرح مشخص مثل همین بنویسند و منتشر کنند و هر تاریخی دوست دارند انتخاب کنند تا مردم هر کاری آنها می خواهند بکنند. بالاخره بد نیست مشخص شود مردم واقعا با چه طرح و ایده ای بیشترهمراه هستند. از اینکه فردای روز بیست و پنجم خرداد بیایید بگویید آنهایی که نیامدند به خاطر حرف ما نیامدند، چیزی معلوم نمی شود. هر کس به هزار دلیل دیگر هم شاید آن روز بیرون نیاید. طرح خودتان را اعلام کنید. انتخاب را از همین حالابگذارید به عهده مردم. من از رهبران سکولار، حامیان مشروطه خواهی، چپ های کلاسیک و هر نوع مخالفان جنبش راه سبز، دعوت می کنم، از حالا تا دو ماه دیگر برنامه ریزی کنند و یک روز را برای دعوت از مردمی که به حرف آنها گوش می کنند، تعیین کنند، ببینیم یک جریان " غیر سبز" چقدر طرفدار دارد؟ اوی آرش! با تو هم هستم....

و اما یک توصیه هم برای خودمان

اینکه یک گروه می نشینند نُه پاراگراف می نویسند و با این دقت حرفشان را می زنند تا به خط آخر برسند که قرار است ما را دعوت کنند تاکاری بکنیم، برای این است که می خواهند ببینند چند نفر با آن حرف هایی که زده اند موافقند. چه کسانی که موافقند و نمی آیند، چه کسانی که موافق نیستند و همین طوری می آیند، خیلی اشتباه می کنند. از همین حالا باید انتخاب کنیم و پای انتخابمان بایستیم. هر جا فکر کردیم دارد درست می رود، همراهش برویم، هر کجا هم فکر کردیم دارد راهش را کج می کند، همان موقع یا راستش کنیم، یا راهمان را جدا کنیم. همین طوری سرمان را بیندازیم پایین و دنبال کسی برویم، بعد از سی سال مجبور می شویم دوباره همه راه را برگردیم.

دروغگو دروغگو شصت و سه درصدت کو

raport_9103233_dorooghgoo.jpg

کمتر کسی پیدا می شود که وقتی کلمه " دروغ" را می شنود یاد احمدی نژاد نیفتد و چهره اش را وقتی مثل آب خوردن، زل می زند توی چشم مردم و دروغ می گوید، در ذهنش مجسم نکند. از دروغ های شاخداری که در مورد آمار واعداد می گوید و نمودار هایی که نشان می دهد بگیرید تا ابراز عقیده هایش در موردمسائل مختلف مثل حجاب و برخورد فرهنگی و ... در مصاحبه ها و سخنرانی هایش ، تا  تک جمله های به یاد ماندنی اش مثل:" درکشور ما کسی به خاطر عقایدش زندانی نیست" و "ما اصلا همجنسگرا نداریم" و "مطبوعات در ایران از آزاد هم آزاد تر است."

حالا اتفاق جالب اینکه در سالگرد همان روزهایی که شعار "دروغگو دروغگو شصت و سه درصدت کو" از همه طرف شنیده می شد و به روز "دروغ ممنوع" معروف شد ، گفته است:" برخی در كشور مسابقه تهمت و دروغ راه انداخته اند" که می تواند نشان دهنده چند واقعیت مهم باشد.

مثلا اینکه "دست بالای دست بسیار است" و گرچه میر حسین موسوی وکروبی و حتی رضایی در شب های مناظره از تبحر احمدی نژاد در دروغ گفتن انگشت به دهان ماندند و البته بعد ها دیگران هم ، اما حالا خودش فهمیده که خیلی هم نسبت به بعضی ها پخی نیست .

و یا اینکه" چیزی که عوض داره، گله نداره" و یا حتی" زدی ضربتی ، ضربتی نوش کن" یا " از هر دستی بدی از همون دست پس می گیری".یا " چوب خدا صدا نداره " یا به قول خودش " آب بریزهمون جا که می سوزه" و ...

اما از همه درد آورتر، نفوذ دروغ در رگ و پی و جان فرهنگ و جامعه است که مولود و مولد چنین وضعیت و حاکمیتی است و همچنان تحملش می کند و چه بسا بارور تر و پروارترش هم بکند.

درد مَسکَن مُسکِن ندارد

raport_9103234_maskan.jpg

وزیر راه و شهرسازی، همان طور که راه می رفت و شهر می ساخت گفت: "امیدواریم از ابزارهای قانونی تعزیزات و قیمت مرجع استفاده نکنیم. اما اگر لازم باشد این را اعلام می کنیم و طرح بلوک بندی را هم اجرا خواهیم کرد". یعنی خدا کند مجبورنشویم مردم را مجبور کنیم، وگرنه مجبوریم مردم را مجبور کنیم خانه هایشان را به قیمتی که ما می گوییم بفروشند.

و همه ی این ها بعد از این است که سه سال آزگار روزی بیست هشت باراین طرف و آن طرف مملکت هر جا زمین خالی پیدا کردند کلنگ زدند و روبان قیچی کردند وبا بودجه عمرانی کشور مسکن مهر ساختند تا همه خانه دار بشوند. اما به قول آقای دکترمهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن:

" آمار متاسفانه چنین چیزی را نشان نمی دهد. یعنی علی رغم سرمایه گذاری سنگینی که از سوی دولت صورت گرفته است، میزان تولید مسکن در مجموع بالا نرفته که بخواهد مشکل مسکن را حل کند."

البته خیلی هم مهم نیست که آمار نشان نمی دهد، به جایش تلویزیون صبح تا شب دارد نشان می دهد.

" در واقع اتفاقی که افتاده، دولت(که همه کارهای دیگرش را انجام داده بود و کاری نمانده بود برای کشور انجام بدهد) سهم بخش خصوصی را گرفته است؛ چون عمده تولید مسکن توسط بخش خصوصی و خود خانوارها انجام می شده است و نیازی به منابع دولتی و بودجه عمرانی کشور نبوده است"

و در نهایت اینکه دولت خدمتگزار با این ایده مبتکرانه، فشارزیادی بر روی بانک ها آورده و بسیاری از بانک ها در موضوع بازپرداخت وام های این طرح در موقعیت دشواری قرار می گیرند.

( خب بگیرند، طوری نمی شود، رئیسشان از این موقعیت دشوار فرار می کند می رود کانادا ) در نهایت بخش زیادی از منابع عمومی (ما منابع عمومی نداریم، هر چی داریم یا بیت المال که مال بیت یا مال البیت که اصلا مال خود بیت) صرف ساخت مسکن برای اقشار خاصی می شود که در مجموع درصد کوچکی از جامعه را تشکیل می دهند. این درحالی است که بسیاری از وظایف اولیه دولت روی زمین مانده است.( ایشالا خود دولت رو زمین نمونه)

پسکوچه های شمرون

raport_9103235_paskoochehayeshemroon.jpg

مدیریت میانی (نوعی مدیریت که به جای بخش فوقانی با بخش میانی تصمیم گیری می کند) حوزة هنري و شهرداري تهران اعلام كردند كه فيلم "پسكوچه‌هاي شمرون" را در سينماهایشان ، که از خدا بیامرز پدرشان به ارث برده اند، اكران نمي‌كنند و اين در حالي است كه اصلاً این فیلم را نديده‌اند.

البته قول داده اند طی روزهای آینده که تهیه کننده فیلم ورشکست می شود و به خاک سیاه می نشیند و کامران قدکچیان، کارگردان فیلم از غصه دق می کند، فیلمش را از سایت های مختلفی که به همین منظور دایر شده اند، دانلود کنند وخانوادگی دور هم ببینند. اتفاقا لذت دیدن فیلم های توقیفی و ممنوع الاکران خیلی هم بیشتر است.

اما حبیب کاوش، سخن گوی شورای صنفی نمایش، که از این برخورد غیرمسئولانه مدیریت میانی حوزه و شهرداری خیلی ناراحت شده بود، با قاطعیت تمام از طرف همه اعضای شورا اعلام کرد: " اگر اين مديريت مياني بخواهد به تصميم‌گيري‌هاي اين چنيني‌اش ادامه دهد ما نيز تصميم ديگري خواهيم گرفت". حالا حدس بزنید تصمیم دیگر شورا کدام یک از موارد زیر است:

الف : از این به بعد به زور همه فیلم ها را به مدیریت میانی نشان می دهند.

ب: به اتفاق اعضای شورا می روند خانه ی کامران قدکچیان و خواهش می کنند دیگر فیلم نسازد و برود خارج.

ج: اسم فیلم را عوض می کنند و چون مدیریت میانی فیلم را ندیده اند، نمی فهمند و فیلم را اکران می کنند.

د: در یک اقدام دست جمعی، از شورای صنفی نمایش استعفا می دهند و می روند دنبال یک کار دیگر

ه : تصمیم دیگری می گیرند

ضمنا حبيب كاوش در پايان سخنانش بار ديگر بر كمبود فيلم براي اكران در گروه‌هاي سينمايي تاكيد كرد و از وضعيت اكران و گيشه سينماها در تهران وشهرستان‌ها ابراز نگراني كرد، که واقعا جای تشکر و قدردانی دارد.

عکس های پشت صحنه

نود با ابعادی فراتر از ورزش

raport_9103236_adel.jpg

برنامه نود با اجرای عادل فردوسی پور ، شاید تنها برنامه تلویزیونی باشد که چهارده سال مردم را با اشتیاق پای تلویزیون نشانده و ابعادش از یک برنامه ورزشی فراتر رفته است. در سال های اخیر و مخصوصا بعد از اتفاقات سال هشتاد و هشت، عادل فردوسی پور تنها صدایی بود که در حد امکان گاهی وقت ها حرف های مردم را می گفت و با هوشمندی تمام پایش را از خط قرمز های سفت و سخت صدا و سیما آن طرف تر می گذاشت. ولی با حمایت همیشگی مخاطبانش، تا اینجا آمده و بعید هم هست بتوانند مثل خیلیهای دیگر به زودی ها زیر پایش را خالی کنند.

 

روز دو شنبه، نشست نقد و بررسی برنامه «نود» در فرهنگسرای رسانه ، بامشارکت اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیما، با هدف بررسي رويکرد برنامه نود وبازخوردهاي اجتماعي، فرهنگي و رسانه اي اش، با حضورعادل فردوسي پور تهيه کننده ومجري برنامه نود و امیر حاج‌رضایی، دکتر حسین پاینده و حسام‌الدین آشنا برگزار شد.

 

حاج رضایی در این مراسم ، برنامه نود را یک رنسانس رسانه ای در ایران معرفی کرد و کار فردوسی پور را با قهرمان فیلم" مردی روی سیم" مقایسه کرد که هر هفته باید روی سیم عدالت و انصاف راه برود...

عادل می گوید خودش هم فکر نمی کرده برنامه اش تا این حد رشد کند وهرگز برنامه اش را سیاسی نمی داند و اگر گاهی وقت ها وارد سیاست شده است، دلیلش ورود سیاسیون به ورزش است. اما اعتقاد دارد:" وظیفه رسانه، بازتاب واقعیت‌ها است، باید به سمت گفتگو و مباحثه حرکت کنیم و با حرف زدن مشکلاتمان را حل کنیم. برنامه نود، میزان نقدپذیری مسئولین را بالا برده است، نپرداختن به یک موضوع، راه حل و درمان آن نیست. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، دیگر نمی‌توان چیزی را پنهان کرد."

 


 


مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری محبوس دربند ۳۵۰ اوین با اعلام تائید حکم ۱۳ سال حبس تعزیری توسط دادگاه تجدید نظر برای پدرش خاطرنشان کرد که حکم هنوز رسما به ما ابلاغ نشده. نه به وکلا و نه به ما. فقط یکی از وکلا رونوشت دستنویس این حکم را دیده است.

دختر این فعال حقوق بشر در گفتگو با کلمه با گفت: افرادی را سراغ پدرم می فرستند که او علیه کانون مدافعین حقوق بشر صحبت کند و یا اینکه علیه خانم عبادی حرف بزند. بارها فرستاده هایی رفته اند تا پدرم را راضی کنند.

مائده سلطانی در ادامه می افزاید: پدر من هم هربار به آن ها گفته است که من به هیچ عنوان این کار را نمی کنم برای من هم مهم نیست چه حکمی صادر می شود ولی من هیچ موقع خلاف فعالیت های گذشته ام حرف دروغ نخواهم زد. و البته مادرم را هم در پیگیری هایی که در مورد پرونده پدرم داشته به صورت شفاهی تهدید می کنند و مثلا می گویند که “راهش” را به شما گفتیم و منظور از “راه” مثلا این است که “توبه نامه” بنویسید.

وی با یادآوری اینکه، معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی، یک پرونده باز در وزارت دادگستری دارد، می گوید: قاضی مادرم آقای صلواتی است. صلواتی هم همان قاضی ای است که چند سال پیش در پرونده های پیشین پدرم قضاوت کرده و همیشه هم پدرم از اتهاماتی که به او زده بودند تبرئه شده بود. پدرم از چهار قاضی شکایت کرده که یکی شان همین قاضی صلواتی است. و در حال حاضر قاضی صلواتی، قاضی پرونده مادرم شده که این امر خلاف قانون است و مادرم چون پرونده باز دارد نزد قاضی صلواتی، هربار که میرود در مورد پرونده پدرم پیگیری کند به صورت شفاهی تهدید می شود که توبه نامه بنویسید و به مادرم می گویند اگر همسرت نمی نویسد تو بنویس. تو هم بنویسی ما حکمتان را تخفیف می دهیم.

به گفته ی مائده سلطانی، معصومه دهقان در روزهای انفرادی خود هم به پیشنهاد بازجو برای نگارش متنی علیه همسرش و توبه نامه، پاسخ منفی داده و تاکید کرده مگر کار اشتباهی کرده ایم؟

فرزند این دو فعال حقوق بشر با ابراز نگرانی از بیماری پدرش تاکید می کند: همانطور که دیروز خبر دار شدید پدرم را با دستبند می خواستند به بیمارستان ببرند که ائ قبول نکرده است. بیماری کم خونی شدید که در حال شدت گرفتن است ما را نگران کرده است.

عبدالفتاح سلطانی که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی را بر عهده داشته متهم به “تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام” و “تحصیل مال حرام” شده است.

او که از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد با حکم بدوی که اواسط اسفند ماه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی صادر شد به ۱۸ سال حبس، تبعید به برازجان و همچنین به ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شده بود.

عبدالفتاح سلطانی در طول فعالیت‌های حقوقی و حقوق بشری خود و پیش از ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ سه بار در زندان بوده و ماه‌های طولانی از مدت حبس خود را در انفرادی گذرانده است.


 


جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، بمناسبت سالگرد جنبش سبز بیانیه ای صادر کردند.

در این بیانیه با مروری بر حوادث سه سال گذشته و شرحی گوشه هایی از تخلف حاکمیت در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمده است: هنوز راه خروج کشور از این وضعیت کاملا بسته نشده است و حاکمیت می تواند با رفع حصر از رهبران جنبش سبز و قبول و اجرای شرائط حداقلی مندرج در اعلامیه شماره ۱۷ مهندس موسوی( آزادی زندانیان سیاسی وعقیدتی ، رفع ممنوعیت فعالیت برای احزاب ورسانه ها، گشایش فضای مدنی و اجتماعی و احترام به  حقوق بنیادین و قانونی شهروندان) و استیفای حقوق وآزادیهای ملت مصرح در قانون اساسی مقدمات تحقق خواست های ملت و برقراری همزیستی مسالمت آمیز برای همه ایرانیان را فراهم آورده و با حل پرونده هسته ای با گفتگو ونیز احترام به خواست و اراده مردم دیگر کشورها به ویژه در سوریه وعدم حمایت از دیکتاتوری های حاکم، ازعمیق تر شدن بحران سیاسی در جامعه و گرانیگاه سنگین بحران منطقه ای جلوگیری کند.

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته بدین شرح است:

سه سال پیش مردم کشورمان در ۲۲ خرداد با امید به تغییر در قوه مجریه و شیوه اداره امور به پای صندوق های رای رفتند اما در انتخاباتی حضور یافتند که به تدریج بر همگان آشکار شد مهندسی شده و سازمان یافته ترین فضای انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است، مهندسی ای که از مدت ها  پیش شروع و بویژه در دوره اول دولت احمدی نژاد به سرعت سامان یافته بود.

انتحاباتی که در آن  با ایجاد بی سابقه ترین هماهنگی و تک صدائی بین کلیه نهادهای اجرائی و نظارتی و تبلیغاتی و به ویژه نهاد های مسئول برگزاری انتخابات و قرار دادن کلیه آنها در تحت سیطره و هدایت ارگانهای نظامی و امنیتی، حاکمیت تصور می کرد کلیه روند انتخاباتی تحت کنترل است و بدین ترتیب می تواند از تکرار شگفتی دوم خردادی دیگر برای همیشه مصون باشد.

انتخاباتی که به رغم محدود کردن تعداد نامزدهای تایید شده توسط شورای نگهبان به اذعان شخص رهبری به چهار نفر از «بهترین و وفادار ترین فرزندان انقلاب اسلامی»تقلیل یافته بود.

انتخاباتی که در آن  کلیه امکانات مالی و سیاسی قوه مجریه به همراه تمام نهاد های امنیتی و تبلیغاتی برای پیروزی رئیس جمهور وقت مصادره شده بود و منصوبین و منسوبین رهبری از هر فرصتی برای یادآوری و تکرار این رجحان ،که در فرهنگ « ذوب شدگان در ولایت » نوعی «تکلیف ولائی» برای کلیه کارگزاران ایجاد می نمود،  در دوران تبلیغات انتخاباتی دریغ نمی کردند .

انتخاباتی که به رغم همه تمهیدات و در شرایط نابرابر یکی از شدید ترین رقابت های انتخاباتی تاریخ جمهوری اسلامی را رقم زد و از اولین ساعات  اخذ رای، هجوم مشارکت طلبانه  وسیع، آرام، یکپارچه و هشیارانه رای دهندگان همه دیوار های امنیتی و تبلیغاتی را که در اطراف میدان انتخاباتی کشیده شده بود، در هم شکست و چنان رقابت فشرده ای را بمنصه ظهور رساند که همه پیش بینی های مهندسین انتخاباتی را  بر هم زد و به باد داد.

از همان ساعات اولیه نیمه دوم روز اخذ رای ناگهان کشتیبان را سیاستی دیگر آمد و نهادهای امنیتی و نظامی ناظر صحنه صندوق های رای و نتیجه ای که می خواستند از آن بدر آورند ناگزیر از توسل به شدید ترین اقدامات امنیتی و کودتاگونه بر علیه فرایند انتخاباتی شدند، و البته بعدها گزارش این  اقدامات از زبان بسیاری از دست اندر کاران آن  چون سردار مشفق به صراحت بیان شد.

و به این ترتیب  بار دیگر و شاید برای اولین بار بدین وضوح و روشنی تقابل حاکمیت یکدست اقتدار گرایان حاکم از یکسو و اکثریت مردم اصلاح طلب از سوئی دیگر  بر سر صندوق های رای شکل گرفت و در نتیجه مطالبه احترام به رای شهروندان بدل به مساله اصلی و اساسی پویائی زندگی سیاسی ایران زمین گردید. روز بیست و دوم خرداد ۱۳۸۸ و روزها و هفته های بعد از آن بار دیگر مساله حق رای و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خو د به مساله محوری بین مردم و حاکمیت تبدیل شد. و اینگونه بود که میلیونها نفر در اعتراض به نتیجه اعلامی انتخابات در روز ۲۵ خرداد با شعار " رای من کو؟ " به خیابانها آمدند اما پاسخی اقناعی از سوی حاکمیت بدانها داده نشد.

در طی هفته ها و ماههای بعد از این آزمون بزرگ تاریخی  متاسفانه آرامش و متانت و پافشاری و مقاومت آرام و مسالمت آمیز مردم در مطالبه این حق اولیه شهروندی جوابی جزانکار و تهمت و تحاشی و سرکوب و کشتار و به بند کشیدن بهترین فرزندان این مرزو بوم و حبس خانگی رهبران جنبش اعتراضی سبز؛ آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد درپی نداشته است. و به این ترتیب اقتدارگرایان حاکم در تاردامی که خود بافتند هر روز بیشتر و بیشتر گرفتار شدند، و بتدریج در دیوارهای تنگ بینش کوتاه مدت امنیتی و نظامی، مشروعیت تاریخی و اخلاقی خود را سایش داده و طعمه این نهادها شدند که مالا می تواند جاده صاف کن مطامع بیگانگان و سلطه طلبان خارجی بر حیات کشورشود.

با همه این احوال و شرایط هنوز راه خروج کشوراز این وضعیت کاملا بسته نشده است و حاکمیت می تواند با رفع حصر از رهبران جنبش سبز و قبول و اجرای شرائط حداقلی مندرج در اعلامیه شماره ۱۷ مهندس موسوی( آزادی زندانیان سیاسی وعقیدتی ، رفع ممنوعیت فعالیت برای احزاب ورسانه ها، گشایش فضای مدنی و اجتماعی و احترام به  حقوق بنیادین و قانونی شهروندان) و استیفای حقوق وآزادیهای ملت مصرح در قانون اساسی مقدمات تحقق خواست های ملت و برقراری همزیستی مسالمت آمیز برای همه ایرانیان را فراهم آوَرَده و با حل پرونده هسته ای با گفتگو ونیز احترام به خواست واراده مردم دیگر کشورها به ویژه درسوریه وعدم حمایت از دیکتاتوری های حاکم ، ازعمیق  تر شدن بحران سیاسی در جامعه و گرانیگاه سنگین بحران منطقه ای جلوگیری نماید.

ما به عنوان جمعی که هریک در مقعطی مورد اعتماد و رای مردم قرار گرفته و مسئولیت سنگین نمایندگی مردم را در مجلس به عهده داشته ایم، ضمن تجدید میثاق با همه همراهان جنبش سبز ، احترام خود را نسبت به همه آنانی که در این سه سال برای پیشبرد جنبش هزینه داده اند به ویژه شهیدان و زندانیان و رهبران در حبس اعلام می داریم و همگان را به صبر و مقاومت مدنی برای پیشبرد جنبش سبز تا تحقق مطالبات آن دعوت می نمائیم. از نگاه ما جنبش سبز برآمده از تجربیات تحول خواهی جامعه ما در تاریخ معاصر و تجمیع مطالبات همه آنهاست و ریشه ای عمیق در دل و ذهن میلیونها شهروند ایرانی دارد، و قطعا راه خود را بسوی پیروزی خواهد یافت هماچنان که بسیاری از شعارها وبرنامه های اصلاح طلبان که دیروز با مقاومت حکومت مواجه بود امروزه تحت فشار وخواست افکارعمومی بدست اقتدارگرایان اجرا شده واین پیروزی شامل خواست های بنیادین مردمی در جنبش سبز نیز خواهد گردید.

جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی : فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، علی مزروعی، علی اکبر موسوی خوئینی، حسن یوسفی اشکوری


 


امید رضایی و ساجده کیانوش راد، دو فعال سیاسی جوان در ایران به حبس محکوم شدند.

امید رضایی، فعال دانشجویی به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کلمه، شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مصطفوی نیا این فعال دانشجویی دانشگاه گیلان را به شش ماه حبس تعزیزی به علت تبلیغ بر علیه نظام، و یک سال و نیم حبس بابت توهین به رهبری محکوم کرده است. همچنین کیفرخواست دیگری به اتهام توهین به مقدسات نیز برای او صادر شده که به دادگاه جزایی رشت فرستاده شده است.

امید رضایی سال گذشته به مدت بیست روز در بازداشتگاه امنیتی اداره کل اطلاعات گیلان بازداشت بود.

همچنین حکم دادگاه بدوی ساجده کیانوش راد تعلیق و حکم وی که در آن دادگاه به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود با حکم دادگاه تجدید نظر به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمد.

دادگاه ساجده کیانوش راد، دوشنبه ۲۳ آبان سال گذشته به ریاست قاضی پیرعباس تشکیل و وی به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام محاکمه شده بود.

از سوی دیگر اما افسانه توقیر پس از تحمل ۲۳ روز بازداشت و بازجویی به طور موقت از زندان تبریز آزاد شد.

خانم توقیر که یکم خرداد ماه در تبریز و در مقابل دانشگاه بازداشت و پس از دو روز بازجویی، به دلیل نبود سلول زنان در در اداره اطلاعات این شهر به زندان تبریز منتقل شده بود عصر روز دوشنبه با قرار وثیقه ی ۵۰میلیون تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

در حالی که خانواده و دوستان او و همچنین جمعی از فعالان سیاسی آذربایجان در مقابل زندان مرکزی تبریز منتظر آزادی خانم توقیر بودند، مسئولان زندان افسانه توقیر را به وسیله ماشین آمبولانس و به طور مخفیانه به بیرون از زندان منتقل کرده و در فلکه ی گلشهر تبریز رها کرده اند.

افسانه توقیر دانشجوی رشته ی کشاورزی دانشگاه تبریز و عضو شورای مرکزی کانون آذربایجان شناسی این دانشگاه است.


 


محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد که از او به عنوان متهم ردیف اول پرونده اختلاس بیمه یاد می شود و در دو جلسه اخیر دادگاه رسیدگی به این پرونده، نام او مطرح شده، ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را در دولت برعهده دارد.

این در حالی است که علاوه بر پرونده اختلاس بیمه، نام رحیمی در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی نیز مطرح شد و از او به عنوان کسی که احتمالا در فرار خاوری - مدیرعامل سابق بانک ملی - دست داشته یاد شد.

اما خبرگزاری دولت امروز از تشکیل جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست رحیمی خبر داد.

آن طور که ایرنا گزارش داده، در این جلسه راهکار کاهش جرایم اقتصادی و جلوگیری از سوء استفاده های مالی مورد بحث قرار گرفته است.


 


کارخانه لوله‌سازی سدید یکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی در کشور با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن لوله در ماه‌های پاياني سال گذشته قرارداد موقت نود كارگر خود را تمديد نكرده و در پی بحران مالی، در آستانه تعطیلی قرار دارد.

قربان درويشي، دبير اجرايی خانه كارگر بندر امام با اعلام اين خبر، و در تشريح مشكلات دویست و چهل كارگر باقی مانده در اين واحد بزرگ توليدی به خبرگزاری ايلنا گفت: کارخانه لوله سازی سدید به جهت افزایش مشکلات مالی توان پرداخت سه ماه حقوق کارگران خود را در سال جاري نداشته است و همچنین بدهی این کارخانه به کارگران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال نود هنوز پرداخت نشده است.

درويشي با بیان اینکه کمبود نقدينگي بزرگترین مشکل این واحد تولیدی است، اظهار داشت: بعضی از خريداران محصولات و طرفین قرار داد اين كارخانه در پرداخت پیش بهای کالای سفارش داده شده خود طفره می‌روند و این موضوع سبب كمبود نقدينگي جهت تهيه مواد اوليه توليد شده است.

اين فعال كارگری با اشاره به اينكه يكی از مهم‌ترين خريداران محصولات اين واحد كه توليدكننده لوله‌های ۵۶ و ۳۲ اینچی است شركت گاز است، گفت: میزان طلب لوله‌سازی سدید از شرکت گاز ۲۴۰ میلیارد تومان است.

درويشی افزود: طبق مصوبه هیئت دولت در سال ۹۰ مبلغی در اختیار شرکت گاز قرار گرفت تا اين شرکت دولتی بتواند چند قسط از بدهی‌هاي خود به کارخانه لوله سازی سدید را پرداخت کند که ۸ میلیارد تومان به عنوان قسط اول به حساب کارخانه واریز شد اما به دليل عدم پرداخت باقي بدهی اين واحد توليدي دچار كمبود نقدينگي شده است.

دبير اجرايي خانه كارگر بندر امام روند سعودی واردات لوله به داخل کشور را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی دانست و افزود: لوله‌های وارداتی با قیمتي کمتر از توليد داخلی توانسته‌اند بخش اعظمی از بازار فروش این کارخانه را تصاحب کنند و به دليل ارزانی این لوله‌های وارداتی بسیاری از مشتریان این کارخانه از خرید تولیدات داخلی امتناع می‌کنند.

اين فعال كارگري هشدار داد: کارخانه لوله‌سازی سدید كه یکی از ۳ کارخانه بزرگ لوله سازی در کشور است در پي بحران‌ مالی هم اکنون در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.


 


علی لاریجانی، رییس مجلس از سابقه امنیتی برخی نمایندگان راه یافته به مجلس نهم و خصوصا اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس خبر داد اما گفت که این سوابق را نمی شود علنی کرد.

آقای لاریجانی این اظهارات را در پاسخ به تذکر فاطمه آلیا، دیگر نماینده مجلس که نسبت به حضور افرادی با تخصص غیر مرتبط در کمیسیون امنیت ملی معترض بود بیان کرد.

لاریجانی گفت:برخی نمایندگان سابقه امنیتی دارند و از نیروهای وزارت اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی بودند اما نیازی ندیدند که این سوابق را علناً اعلام کنند و به همین دلیل با حضور در جلسات، این سوابق خود را تشریح کردند و در این راستا عضو کمیسیون امنیت شدند.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته