هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 01/20/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر/ رادیو کوچه

بنا به اطلاعیه سازمان پرو آزول (طرفدار پناهندگی) بر اساس بخش‌نامه وزیر کشور آلمان به اداره فدرال در امور مهاجرت و پناهندگی (Bundesamt für Migration und Flüchtlinge) از روز 19 ژانویه 2011 پناه‌جویانی که از یونان گذر کرده و یا در آن‌جا بوده و خود را به آلمان رسانده‌اند، به یونان اخراج نشده و پرونده آن‌ها در آلمان بررسی می‌شود. این تصمیم تنها به مدت یک سال اعتبار دارد.

بر اساس قرارداد دوبلین2 اگر پناه‌جویی در یک کشور اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی دهد، در صورتی که مشخص شود که او قبلن در یک کشور دیگر اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده بوده و یا محرز شود که از کشور دیگری از اتحادیه اروپا ویزا گرفته و یا از آن‌جا عبور کرده است، پرونده پناهندگی او موررد رسیدگی قرار نگرفته و پرونده وی به کشور صادرکننده ویزا یا کشوری که قبلن پناه‌جو در آن‌جا بوده، از آن‌جا عبور کرده و یا در آن‌جا درخواست پناهندگی داده بوده برگرداننده خواهد شد.

در سال‌های اخیر و با کنترل اثر انگشت متقاضیان پناهندگی در آلمان ( و دیگر کشورهای اروپای غربی) مشخص شده که تعداد بسیار زیادی از پناه‌جویان قبلن در یونان بوده‌اند. مطابق قرارداد دوبلین2، این دسته از پناه‌جویان باید به یونان برگردانده می‌شدند. با شدت گرفتن وخامت وضعیت زندگی پناه‌جویان در یونان و بدنبال اعتراض سازمان‌های حقوق بشری از روند رسیدگی به درخواست پناهندگان در یونان، برخی از کشورهای اروپایی اخراج پناه‌جویان به یونان را به حالت تعلیق درآوردند. در آلمان نیز چندین پرونده در این مورد به دادگاه ارجاع شده و حتی بالاترین مرجع قضائی در آلمان (دادگاه قانون اساسی) در  جریان بررسی یک پرونده در اکتبر سال 2010 ، بطور شفاهی بر توقف اخراج به یونان تاکید نمود، اما اداره «بوندس آمت» که به امور پناهندگی رسیدگی می‌کند با این استدلال که زیر مجموعه وزارت کشور است و تا از این وزارت‌خانه دستور رسمی دریافت نکند، اخراج به یونان را متوقف نخواهد کرد، در برابر نظر دادگاه مقاومت می‌کرد.

اینک با بخش‌نامه وزیر کشور دیگر اداره «بوندس آمت» نیز نمی‌تواند پناه‌جویان آمده از یونان را به این کشور بازگرداند.

منبع


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

مهرداد فرهمند/بی‌بی‌سی

منبع

جرقه انقلاب تونس را شعله آتشی زد که جوان بیکار تونسی خود را در آن سوزاند، جوانی که با داشتن تحصیلات دانشگاهی کاری نیافته بود و روی گاری دستی سبزی و میوه می‌‌فروخت، اما پلیس همین گاری دستی را هم از او گرفت.

این جوان، از فرط غم نان، مرگ را در کشوری به زندگی ترجیح داد که بیش از هشتاد درصد تولیدات صنعتی اش به خارج صادر می شود و از لحاظ توان عرضه کالا و خدمات قابل رقابت در بازارهای جهانی (قدرت رقابت پذیری اقتصادی) مقام سی و دوم در جهان را داراست، یعنی برتر از کشورهایی اروپایی هم‌چون اسپانیا و ایتالیا.

تونس پس از ترکیه، دومین کشوری است که با اتحادیه اروپا وارد توافق‌نامه تجارت آزاد شده و با طی دوره آزمایشی این توافقنامه، اکنون از معافیت‌های گمرکی گسترده ای در تجارت با اروپا برخوردار است.

زین‌العابدین بن علی که اکنون از کشورش فراری شده، در طول 23 سال ریاست جمهوری، برنامه هایی اقتصادی را برای توسعه تونس دنبال کرد که نهادهای مالی بین‌المللی آن را نمونه ای موفق و الگویی برای دیگر کشورهای در حال توسعه اعلام کردند.

در دوران همین رئیس‌جمهور، تونس به یکی از گردشگاه‌های پرطرفدار گردش‌گران خارجی تبدیل شد که این کشور را نمونه‌ای از ثبات، امنیت و رونق اقتصادی می‌دیدند.

به راه افتادن «انقلاب نان» در کشوری با چنین ویژگی‌هایی، دیدگاه ابن خلدون دانشمند تونسی را به یاد می‌آورد که بیش از ششصد سال پیش نوشته بود جامعه‌ای که بیش از حد به رفاه و شکم سیری تمایل پیدا کند، حکومتش سرنگون می‌شود.

اما آیا انقلاب تونسی‌ها از سر رفاه زدگی و شکم سیری است؟

الگوی توسعه اقتصادی

حکومت زین العابدین بن علی برای توسعه اقتصادی، هم‌چون بیشتر کشورهای خواهان توسعه، شیوه و نسخه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را پیروی کرد، عضو سازمان تجارت جهانی شد، یارانه‌ها و سیاست‌های حمایتی را متوقف کرد، دست سرمایه گذاران خارجی را کاملن بازگذاشت و با گشاده‌دستی به آن‌ها امکان داد تا زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز را که از منابع اصلی درآمد کشور بودند خریداری کنند و مالک شوند.

چنین سیاست‌هایی ثروت وارد کشور کرد، خیلی‌ها ثروتمند شدند، فرهنگ مصرف‌گرایی هم که به لازمه تجارت آزاد جهانی تبدیل شده همراه با آن آمد، ظاهر تونس شیک شد، ساحل مدیترانه ای اش برای گردش‌گران اروپایی جذاب شد و فضای باز اجتماعی به یادگار مانده از دوران استعمار فرانسه به جذب گردش‌گران میدان داد، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی متعدد از همه جا سربرآوردند و آمار دانشجویان و تحصیل‌کردگان بالا رفت.

از سوی دیگر، خرده کاسبان، تولیدکنندگان جزء، کشاورزان سنتی و روستاییان مناطق بیابانی کم‌تر حاصلخیز جنوب از این شیوه توسعه زیان دیدند و همراه با کارگرانی که درآمدشان پا به پای تورم حاصله از ورود ثروت به کشور پیش نرفت به طبقه فرودست رانده شدند.

با این حال، از لحاظ آماری تنها کم‌تر از چهار درصد مردم تونس به زیر خط فقر رانده شدند و برآورد سازمان ملل متحد هم شاخص توزیع ثروت (ضریب جینی) در این کشور را کم‌تر از چهار دهم یعنی بهتر از کشورهایی هم‌چون آمریکا، روسیه، چین و ترکیه نشان می‌دهد.

اما میزان بیکاری و سیل دانش‌آموختگان دانشگاهی که بازار کار جواب‌گوی نیازشان به اشتغال نبود به وضعیت نگران کننده‌ای رسید تا آنجا که آمار رسمی نرخ بیکاری در تونس بیش از چهارده درصد برآورد شده است و همین خیل عظیم بیکاران از شکل‌دهندگان اصلی جنبش خیابانی شدند.

اقتصاد بدون سیاست

با این حال، به نظر نمی‌رسد پیامدهای سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت و بیکاری و نارضایتی بخشی از جامعه از وضعیت معیشتی شان، نیروی محرکه کافی برای به راه افتادن «انقلاب نان» باشد و خیلی از رسانه‌ها هم عنوان «انقلاب نان و کرامت» را برای جنبش اعتراضی تونس مناسب‌تر دیده و معتقدند سراغ ریشه خشم مردم را باید در همین زیر سؤال رفتن «کرامت» آنان گرفت، «کرامت»  مردمی که نه امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها به آنان داده می شد و نه مجال نقد حاکمان در رسانه‌ها.

رئیس‌جمهوری با کودتا روی کار آمده و منتخب مردم نبود و قانون‌گذاری در دست حزب حاکم قرار داشت، بی آنکه شرایطی برای رقابت احزاب دیگر با این حزب فراهم آورده شود.

انباشت قدرت و ثروت و یکه تاز بودن طبقه حاکمه، گسترش فساد اداری و تبعیض را به همراه آورده بود و هرچه عمر چنین طبقه‌ای بیشتر می‌شد، نارضایی از آن نیز افزایش می‌یافت.

پیش از آن‌که آن جوان دانشگاه رفته سبزی فروش دست به خودسوزی بزند، انتشار افشاگری‌های ویکی لیکس باعث یادآوری شایعات و دانسته‌های مردم از زندگی زین‌العابدین بن علی و خانواده اش و فساد در طبقه حاکمه شده و کاسه خشم ناراضیان را به آستانه لبریزی رسانده بود.

سرانجام، تونس نمونه‌ای برای به کرسی نشاندن این نظریه شد که توسعه اقتصادی و سیاسی از یکدیگر جدایی ناپذیرند و رشد اقتصادی بدون توسعه سیاسی به شکست می‌انجامد.

این چنین شد که با ناباوری جهانیان، آتشی که سالیان طولانی زیر خاکستر مانده بود چنان زبانه کشید که زین‌العابدین بن علی را ظرف چند روز از موضع نسبت دادن نا آرامی‌ها به خارجیان و تروریست خواندن تظاهرکنندگان به فرار از کشور رساند.

نان به جای ایدئولوژی

زمینه‌های شکل‌گیری و شیوه بروز «انقلاب نان» تونس به دیگر انقلاب‌های معاصر و گذشته شباهت دارد اما برخلاف آن‌ها، فاقد رهبری واحد و منسجم و جهت‌گیری ایدئولوژیک است.

تشکل‌های صنفی و اتحادیه ها از سویی و حزب پیشرو دموکراتیک به عنوان مهمترین حزب مخالف دولت از سوی دیگر تلاش کردند نقش هدایت‌گر جنبش را به عهده بگیرند اما روند خارج از کنترل اعتراض‌ها و تظاهرات میزان مؤثر بودن سازماندهی‌های این نهادها را زیر سوال برد و رخ‌دادهایی هم‌چون حمله به فروشگاه‌ها و غارت اموال عمومی و ناامنی را هم رقم زد که به نوبه خود می‌تواند عاملی برای ضربه زدن به کلیت جنبش و بهانه‌ای برای کودتای نظامی به نام حفظ نظم عمومی و امنیت و در نتیجه، سرکوب انقلاب شود.

با این حال، انقلاب تونس تا هر مرحله‌ای هم که پیش برود، رخ‌داد بزرگی در تاریخ معاصر جهان عرب است و تا هم اینجا هم الهام‌بخش مهمی برای دیگر مردمان جامعه عربی شده که زندگی مشابه مردم تونس دارند.

بسیاری از ایرانیان هوادار «جنبش سبز» به انقلاب تونس نگاهی حسرت آلود دارند یا به دنبال مقایسه آن با حرکت اعتراضی سال گذشته در کشور خود و الگو گرفتن از آنند، عباراتی هم‌چون «چطور مردم تونس تونس ولی مردم ایران نتونس» در جایجای صفحات اینترنتی فارسی به چشم می‌خورد.

اظهارنظرهای مشابه در سطحی گسترده‌تر میان مردمی که در کشورهای عربی با شرایط مشابه تونس زندگی می‌کنند به گوش می‌رسد، بعضی از خود انتقاد می‌کنند که چرا هم‌چون تونسی‌ها به پا نمی‌خیزند، با عباراتی هم چون: «تونس آزادی را انتخاب کرد و مصر چیپس با طعم میگو» و بعضی دیگر هم از تونس الهام گرفته و زمزمه اعتراض از گوشه و کنار آن‌ها با صدای بلندتری به گوش می‌خورد.


 


عکس/ رادیو کوچه

منبع : شینهووا

افسران زن افغان با انجام مراسم سوگند به ارتش ملی این کشور در کابل می‌پیوندند.


 


خبر/ رادیو کوچه

در اثر دو خودرو بمب‌گذاری شده در شهر کربلا در حدود 50 تن کشته و بیش از ۱8۰ نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش رویترز، این بمب‌گذاری در مسیر حرکت هیات‌های عزاداری شیعه به سوی کربلا صورت گرفته و کشته شدگان زائرانی بودند که برای شرکت در مراسم اربعین عازم کربلا بودند.

از تابعیت کشته‌شدگان و مجروحان هیچ اطلاعی در دست نیست هم چنین هیچ گروهی مسوولیت این بمب‌گذاری را بر عهده نگرفته است.

پیش از این نیز یک اتوبوس حامل زائران ایرانی در منطقه اکباشی عراق هدف حمله گروهی از مردان مسلح ناشناس قرار گرفت که در نتیجه آن، شش تن از زائران به شدت زخمی شدند.


 



یسنا یاوری‌/ رادیو کوچه

ماجرا به اون‌جا رسید که «فرشته» دوست «ماری» به این نتیجه رسید که برای کمک به ماری فرم استشهادیونی رو که توی اینترنت دیده بود و ببره برای خانم «اسلام‌زاده» و اون توضیحات بیش‌تری بهشون بده.

ماری باز تنها شد و با اون‌که فرشته این قول و بهش داده بود ولی ماری کاملن گیج شده بود. فکر و خیال بی‌بی و نامه نوشتن به اون خدا بیامرز لحظه‌ای آسودش نمی‌ذاشت. غصه تموم دل ماری رو گرفته بود. یاد آخرین نامه‌ای که برای بی‌بی نوشته بود افتاد.

بی‌بی یه شب، ماه‌ها بعد بهش گفت که نامش و خونده و اگر دیر اومده به خوابش به‌خاطر بی‌صاحاب بودن بهشته که یه مدت طولانی آب و برقش قطع می‌شه و پست‌چی دم در بهشت هرچی زنگ می‌زنه هیشکی نیست جوابش و بده و می‌ره تا ماه بعد.

ماری به بی‌بی گفته بود برا چی ماه بعد و بی‌بی جواب داده بود که بابا کلن بهشت یه پست‌چی بیش‌تر نداره و ماری فهمید نامه نوشتن برای بی‌بی با این مصایب اصلن به دردسر و انتظارش نمی‌ر‌ه ولی الان سال‌ها از اون ماجرا گذشته بود و حتمن شرایط و تعداد پست چیای بهشت چند برابر شده.

ماری با زیر زمین خونه خیلی رابطه خوبی نداشت. مادر ماری سالای قبل وقتی که ترشی و شراب ناب می‌ریخت و ماری با بچه‌های کلاس زبان‌شون حجوم آورده بودن توی زیر‌زمین و چند تا خمره رو حین قایم‌موشک‌بازی توی تاریکی شکونده بودن، یه قفل کتابی مجهز زده شده بود در زیر زمین و ماری به راحتی از جعبه طلاهای مامان کلید و پیدا کرده بود و ماهی یکی دوبار برای رفع بی‌کاری لابه‌لای خرت و پرتای داخل زیر زمین وول می‌خورد و چیزایی پیدا می‌کرد که ارزش سرگرم شدن داشت. مثل دندونای مصنوعی بی‌بی، تاجی که شبیه تاج شاه بود و مال آقا بزرگ بوده و می‌ذاشته بالای جواز کسبش و یکی دوباری اصناف مغازش و تعطیل کرده بود و خودشون بعدن فکر کردن یه سلطنت طلب شاه دوست توی سن 80سالگی که خطری براشون نداره، یه خورده پول مول از آقا بزرگ گرفته بودن و پلمپ مغازه رو باز کرده بودن.

ماری هیچ‌وقت از آقا بزرگ خوشش نمی‌اومد. سبیلای وحشتناکی داشت که وقتی ماری رو می‌بوسید تا ته حلق ماری می سوخت.

تازگی‌ها هم که از خانم اسلام‌زاده شنیده بود خطرناک‌ترین آدمای روی کره‌زمین سلطنت‌طلبان، بیش‌تر بدش اومده بود. آقا بزرگ سال پیش مرد و ماری چند وقت قبل یه کتک مفصل از مادر به خاطر بی‌احترامی به قبر آقا بزرگ خورده بود.

وقتی برای زیارت اهل قبور به قبرستون رفته بودن و قبر آقا جون خیس بود و همه تعجب کرده بودن که کی اومده این‌جا رو شسته؟ ماری با غیض گفته بود حتمن یکی شاشیده رو قبر وگرنه ما که کسی و نداریم و مامان حالش و حسابی جا آورده بود.

ماری هرچه کرد با دلتنگیش کنار نیومد. حتا جواب تلفن فرشته رو که احتمالن می‌خواست قرار مسجد و بزاره رو هم نداد.

کلید و برداشت و رفت سمت زیر زمین. چراغ زیر زمین سوخته بود ولی نور کمی از سه تا پنجره‌ها می‌تابید و یه خورده روشنش کرده بود.

رخت‌خوابای بی‌بی هنوز بوی خودش و داره. با این‌که بابا هزار‌بار گفته لای این رخت‌خوابا یه نفتالینی چیزی بزاریم مامان ماری هر بار مخالفت کرده بود که نه بوی مادرم از بین می‌ره. فقط ماری و مامانش بوی بی‌بی رو بعد از این همه سال می‌فهمیدن.

یه بار مامان ماری حسابی مست کرده بود و با دست بچه موشی رو که داشته لای رخت‌خوابای بی‌بی رژه می‌رفته رو گرفته بود و کلی ناز و نوازشش کرده بود که این موشه هم بوی مادرم و می‌ده و بعدها که حالش برگشته بود سر جاش و بهش گفته بودن با دست موش گرفته بودی، همون جا دراز کش شده بود و با کلی آب قند به هوش اومده بود و این سالای اخیر دیگه کم‌تر می‌ره توی زیر زمین.

ماری کاغذ و قلمش و بر‌داشت و شروع به نوشتن کرد. ملافه گلدار بی‌بی رو گرفت توی بغلش و قبل از نوشتن کلی گریه کرد. کاغذش خیس خیس شده بود.

«‌بی‌بی من نمی‌دونم چرا می‌گن که نامه باید سلام و احوال‌پرسی داشته باشه. من قبول ندارم. یعنی الان قبول ندارم چون کلی از دست تو شاکی‌ام. نامرد، حتا نمی‌کنی یه بار یه سری بزنی به خوابای من. یعنی این‌قدر تو بهشت سرت شلوغه. لابد یه کاره جدیدی شدی برا خودت. اون‌بار برای این‌که بهم اعتماد کنی که واقعن واقعن ماری هستم یه رازی رو بهت گفتم. یادته گفتم مامان یک عرق‌خوری شده که بیا و ببین، ولی گمونم تو خیلی هم ناراحت نشدی چون وقتی اومدی توی خوابم اصلن دربارش حرف نزدی.

ولی این یکی یه راز درست و درمون. از اون واقعیاش.

می‌دونی خیلی دلم گرفته. نه مثل سری قبل به خاطر چیزای الکی. نه جدیه این دفعه. احساس می‌کنم باید به یکی بگم که اصلن از وضعیتی که توشم راضی نیستم. البته در جریانی که من هنوز سر کار و اینا نمی‌رم. منظورم کار و این چیزا نیس. بابا فقط به همین دلیل با بسیج رفتن من مخالفت نمی‌کنه. می گه لااقل تو یه شغل درست و درمون گیرت بیاد. حالا بگذریم رازم و می‌خواستم بهت بگم.

بی‌بی به جون خودت من خیلی از دنیا شاکیم. مامان و بابا که همش توی لاک خودشونن و کسی به من اهمیت نمی‌ده. البته کار دارن خودمم می‌دونم. خصوصن بابا ولی من گناه دارم بی‌بی به خدا. امروز توی تلویزیون عکس یه آقاهه رو دیدم که داشت پرچم امریکا رو آتیش می‌زد. زنگ زدم 118 و هیچ‌کس شمارش و نداشت که بهم بده. بی‌بی من فکر می‌کنم که اگر اون آدمه رو هم پیدا کنم اندازه تو نمی‌تونه به درد دلام گوش کنه.

احتمالن بچه‌های اون آقاهه کلی ازش به‌خاطر این‌که برای بچه‌هاش وقت نمی‌زاره و مدام داره پرچم‌سوزی می‌کنه شاکین. عین من که از بابا. بی‌بی من خیلی تنهام. بعضیا مثل فرشته فکر می‌کنن چون خنگم تنهایی رو نمی‌فهمم، شاید راس بگن ولی اون وقتا که تو بودی، حتا آقا بزرگ با اون سبیلای داغونش بود همه چی بهتر بود. بی‌بی من یه کاغد بیش‌تر از توی دفترم نکندم و نمی‌تونم خیلی وراجی کنم. فقط می‌خوام که تو بدونی من خیلی تنهام و یه وقتایی بیای تو خوابم. فکر نکن خانم اسلام زاده جای تو رو توی قلبم گرفته، نه به خدا. ولی تو هم این‌قدر نامرد نباش و بیا به خوابم. نگران بابا و مامان نباش. دیگه مثل قدیما زیاد دعوا نمی‌کنن.

بابا از راه می‌رسه پولای تو جیبش و می‌زاره روی اپن آشپزخونه و مامان بر می‌داره و دیگه دعواشون نمی‌شه. یعنی از وقتی که بابا این کار و می کنه دعواشون نمی‌شه. شاید قبلنا که تو بودی چون هنوز اپن نداشتیم این دو تا این‌قدر دعوا می‌‌کردن.

بی‌بی من دیگه کم‌کم دارم می‌ترسم خدافظ.»

ماری نامش و نوشت و گذاشت لای رخت‌خوابای بی‌بی و از زیر زمین بیرون رفت.

و داستان در همین جا تمام شد. اگرچه من خیلی زور زدم آخر داستان به شیوه‌ای تموم بشه که آقا‌ عزت بیش‌تر خوششون بیاد ولی دیدم خیلی با روحیات من سازگار نیست و ترجیح دادم همین خودمون خوشمون بیاد بهتر باشه.

از ماریم خبر جدیدی در دست نیست فقط می‌دونم بی‌بی حتا یه بار هم به خوابش نیومده…


 


کیومرث /دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

«نگاه»

«رحیم مساف» دانش‌مند تاجیک واگذاری بیش از هزار کیلومتر مربع از  قلمرو تاجیکستان به چین را اشتباه خوانده است. آقای مساف، که خود عضو کمسیون واگذاری یک قطعه تاجیکستان به چین بود، در آخیر زیر این سند امضا نگذاشته است. وی می‌گوید، «ما اثبات کردیم، که چینی‌ها به زمین تاجیکان یگان حق ندارند. این‌جا حدود قدیمی تاجیک‌ها است.»

رحیم مساف دانش‌مند تاجیک در «نگاه»  گفته است: «زمینی که حالا تاجیکستان در اختیار چین قرار داد، کوه‌سار بوده، معدن دارد.»

وی گفته که دولت تاجیکستان می‌توانست این مسئله را  از راه  دپلوماتیک حل کرده، این قطعه زمین خود را حفظ بکند.

پارلمان تاجیکستان با رای بیش‌تر وکلان، که اعضا حـزب حاکیم هستند سند واگذاری زمین تاجیکستان به چین را تصویب کردند.

تاجیکستان در علامت‌گذاری و معین‌کردن خطوط مرز با ازبکستان و قرقزستان، قطعه‌ها بحث‌برانگیز دارد، که اکنون دولت این دو کشور همسایه نیز می‌توانند تاجیکستان را دو پای در یک موزه بکنند، تا مسئـله به نفع  آن‌ها حل شود.

«فرژ»

این نشریه خطر جنبش اسلامی ازبکستان به تاجیکستان را جدی عنوان کرده است.

«سعید امیر ظهراف» سابق وزیر امنیت تاجیکستان گفته که جماعت  اسلامی  پاکستان، اخوان المسلمین مصر و سازمان بین‌المللی نجات اربستان سعودی به جنبش اسلامی ازبکستان کمک می‌کنند.

آقا ظهراف، که سال‌ها در بخش امنیت کار کرده است، گفته که هدف اسلی  جنبش اسلامی بنیاد خلافت در ازبکستان و همین‌طور در تمام آسیای  مرکزی  است. ولی «فرژ» نوشته است، جنبش اسلامی به این هدف خود در 15 سال گذشته نرسید و حالا مبارزه علیه کفر در مقیاس جهان را پیش گرفته است.

جنبش اسلامی ازبکستان در سال 1996 میلادی تشکل شده، سر از سال  2000 میلادی فعالیتش در قلمرو تاجیکستان ممنوع اعلان شده است.

«ملت»

در صحفه‌ها این نشریه ادامه صحبت بازار صابر شاعر تاجیک مقیم آمریکا را می‌خوانیم.‌

آقا صابر از «صدرالدین عینی» سردفتر ادبـیات معاصر تاجیک بر خلاف عده‌ای از شاعران دگر به نیکی یاد کرده و او را شخصیت رقم اول سیاسی و فرهنگی و تارخی تاجیکان دانسته است.

«ما خود را نمی‌دانستیم، نمی‌شناختیم. ما خود را یا مسلمان می‌گفتیم یا فارس و یا خراسانی.  واژه تاجیک را صدرالدین عینی در دهان ما گذاشت  و تلقین کرد، که ما تاجکیم و زیر این کلیمه متحد شویم» آمده است در  «ملت.»

«آزادگان»

این نشریه از یک عده کارشناسان تاجیک پاسوخ این سوعال را پرسیده است، که «آیا حکمت توان از فقر خلاص کردن کشور را دارد؟» «ظفر عبد اللایف» سردبیر آژانس خبری اوستا گفته است، حکمت کنونی تاجیکستان امکان حل این مشکل را ندارد، بلکه فقر در کشور را  افزایش خواهد داد.

یک کارشناس تاجیک گفته است، در حالی، که پنجاه درصد ساکنان در شرایط کم بزاعتی به سر می‌برند رهایی از بند فقر در سال‌های نزدیک سهل نیست.

حدود پنجاه درصد جمعیت تاجیکستان در حالت کم‌بزاعتی به سر برده 12  درصد آن‌ها را  افراد قشاق یا افراد کلن بی‌سرمایه تشکل می‌دهند.‌ تنها سه درصد از 7 ملیون جمعیت این کشور افراد ثروت‌مندند، که آن‌ها منصب‌داران دولتی و صاحبان تجارت بزرگ بوده‌اند.

«پیکان»

اعتصاب غذا یک خانواده عبارت از هفت نفر در نزد بنا «آمبودسمن» و یا  وکالت‌دار حقوق بشر که با ربوده شدن آن‌ها از سوی ماموران پلس انجامید در این نشریه بررسی شده است.

نشریه می‌نویسد بیش‌تر از یک‌ونیم سال می‌شود، که این خانواده رستا «زرکمر» ناحیه «فیزاباد» در قسمت شرقی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نمی‌توانند به داد خود دادرسی پیدا بکنند.

حکمت «فیزاباد» منزل آن‌ها را در یک سال پیش تخریب کرده، بر عوض آن منزل خوب و موافق نداده است. این خانواده طول این مدت بی سرپناه‌اند و از همه نهادها دولتی تاجیکستان کمک خواسته‌اند. ولی هم‌چنان کسی به داد این خانواده تاجیک، که پنج فرزند کوچک دارند، نرسیده است.


 


بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«درگذشت هنروری که سر میز غذا حاضر نبود»

یکی از هنروران فیلم «اخراجی‌های ۳» ظهر روز سه‌شنبه ‌در حالی که گروه مشغول صرف ناهار بودند بر اثر بی‌احتیاطی از طبقه دوم ساختمانی سقوط کرد و درگذشت.

به گزارش ایسنا، این حادثه در یکی از مجتمع‌های تجاری پایتخت رخ داد و طی آن هنرور ۵۵ ساله‌ای فوت کرد.

دکتر شجاعی، پزشک کشیک اورژانس تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ایسنا، با بیان این‌که امدادگران اورژانس در ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه عصر امروز از طریق تماس شهروندی در جریان حادثه‌ای در یک مجتمع تجاری تهران با خبر شدند، گفت: «امدادگران پس از حضور در صحنه با جسد بی‌جان مرد میان‌سالی مواجه شدند که از طبقه دوم در چاهک آسانسور سقوط کرده بود.»

وی گفت: «این مرد میان‌سال پیش از رسیدن امدادگران، به علت شدت جراحات وارده ناشی از سقوط از طبقه دوم جان خود را از دست داده بود.»

براساس گزارش ایسنا، فیلم‌برداری اخراجی‌های ۳ به کارگردانی مسعود ده‌نمکی از روز شنبه در لوکیشن جدید که جمع زیادی از هنروران نیز مقابل دوربین هستند آغاز شده است.

…………………………………………………………….

«هکری که به خاطر زیبایی اول شد»

هفته گذشته و در یک مراسم زیرزمینی که توسط گروه هکرها برگزار شد زیباترین هکر دنیا در سال 2010 انتخاب شد و به او جایزه دادند.

«کریستینا سویچنسکایا» دختر 21 سال اهل روسیه که به عنوان «آنا چپمن» دوم مشهور است توانست این جایزه را از آن خود کند.

آنا چپمن یکی از هکرهایی است که در ایالات متحده به دلیل کارهای غیرقامونی که برای روسیه به عنوان جاسوس انجام می‌داد، بازداشت شد. او یکی از بهترین هکرهای دنیا شناخته شده است.

اما کریستینا سویچنسکایا دوبار تاکنون مبالغ 3 و 9.5 میلیون دلار را از دو بانک آمریکایی و انگلیسی به سرقت برده است.

…………………………………………………………….

http://ayandenews.com/news/23655/

«نگاه‌های اتاق خوابی ده‌نمکی به اوتادی»

افتتاحیه‌ فیلم عروسک به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده 29 آذر با حضور کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم و با حضور اصحاب رسانه در پردیس سینمای ملت برگزار و از عوامل ساخت فیلم با اهدای لوح تقدیر و هدیه تقدیر شد.

سایت رسمی انصار حزب‌اله تصویر مسعود ده نمکی هضو ارشد وسردبیر سابق نشریه این گروه را با یکی از هنرپیشه‌ها منتشر کرد:

…………………………………………………………….

http://shafaf.ir/fa/pages/?cid=41339

«سکس برلوسکونی با نوه حسنی مبارک»

براساس محتویات پرونده، این دختر نوجوان مراکشی که ماه مه سال 2010 میلادی به اتهام دزدی بازداشت شده بود، پس از میان‌جیگری مستقیم نخست وزیری آزاد شد. برلوسکونی برای آزاد کردن او گفته بود «روبی» نوه حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر است.

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا که به مشارکت در فحشای کودکان و سکس با یک دختر نوجوان متهم است، ادعا کرد که دختر مورد تجاوز وی، «روبی» نوه حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر بوده است.

«روبی»

به گزارش ایرنا، یک روز پس از رد مصوبه مصونیت قضایی برلوسکونی موسوم به «منع قانونی» از سوی دادگاه قانون اساسی ایتالیا، دادستانی شهر میلان در پرونده‌ای علیه برلوسکونی، وی را متهم به داشتن روابط غیراخلاقی با دختر نوجوان مراکشی معروف به «روبی» و اخاذی برای آزادی وی از زندان کرد.

برلوسکونی که به پرسابقه‌ترین سیاست‌مدار اروپایی متهم به فساد اخلاقی، مالی و حتا هم‌کاری با مافیا شهرت یافته، اکنون پرونده روبی را می‌بیند که دادستانی میلان به طور جدی پی‌گیر آن است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود نخست وزیر ایتالیا تاکنون با هزینه‌های فراوان توانسته از پی‌گرد قضایی در امان بماند و این بار هم چنین خواهد شد.

براساس محتویات پرونده، این دختر نوجوان مراکشی که ماه مه سال 2010 میلادی به اتهام دزدی بازداشت شده بود، پس از میان‌جیگری مستقیم نخست وزیری آزاد شد. برلوسکونی برای آزاد کردن او گفته بود «روبی» نوه حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر است.

دادستانی میلان، افزون بر احضار نخست وزیر به دادگاه، «امیلیو فده» مدیر شبکه چهار تلویزیون ایتالیا متعلق به برلوسکونی و طرف‌دار سرسخت وی، خانم «نیکول مینتی» دندان‌پزشک شخصی نخست وزیر و «له له مورا» از دوستان برلوسکونی را نیز به مشارکت در سو‌استفاده از «روبی» و فحشای چند دختر دیگر متهم کرد که همگی باید تا سوم بهمن ماه در دادگاه حاضر شوند.

Click here to view the embedded video.

دادستانی معتقد است، برلوسکونی از فوریه تا مه سال گذشته میلادی هنگامی که روبی سن قانونی نداشت، چند بار از وی سو‌استفاده کرده است. حتا گفته می‌شود بازرسان، شواهدی ویدئویی در این زمینه از منزل دختر مراکشی کشف کرده‌اند.

دادگاه قانون اساسی ایتالیا مصوبه مصونیت قضایی نخست وزیر موسوم به منع قانونی را متناقض با قانون اساسی خواند و آن‌را رد کرد تا راه برای محاکمه برلوسکونی با چندین پرونده از جمله اتهامات مالی و … هموار شود.

…………………………………………………………….

«از هول دوست‌پسر عربی چه می‌کنه هیلاری»

زمین خوردن هیلاری کلینتون در لحظه سوار شدن به هواپیمای مخصوص مقامات آمریکا در روز 11 ژانویه در نوع خود جالب توجه است البته این به منظور زمین خوردن نیست به این دلیل است که خانم مهمان‌دار هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداده است.

Click here to view the embedded video.

البته این عمل پیش از سفر خانم کلینتون به کشورهای عربی رخ داده که نشان گر هول بودن این خانم برای بوسیدن سران عرب در کشور امارات و وزیر امور خارجه این کشور بوده است.

«هیلاری کلینتون» و وزیر امور خارجه امارات


 


خبر/ رادیو کوچه

«جمشید لک» از دراویش گنابادی ساکن شهرستان درود صبح دیروز توسط ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی درود، به مدت 10 ساعت در بازداشت قرار گرفت.

ماموران در ساعت  10 صبح  روز چهارشنبه 29 دی ماه به منزل این درویش گنابادی وارد شده و پس از ضرب و شتم شدید وی در مقابل دیدگان خانواده‌اش ،او را به بازداشت‌گاه اطلاعات درود انتقال و مورد بازجویی قرار داده  و پس از 10 ساعت  آزاد کردند.

بر اساس گزارش سایت مجذوبان، ماموران ضمن بازرسی و تفتیش منزل آقای لک کلیه اقلام فرهنگی از قبیل کتب عرفانی ،سی دی و حتی مدارک شخصی  وی را ضبط و با خود بردند.

پیرو دستگیری جمشید لک ،جمعی از دراویش طریقت  گنابادی منطقه، جهت آزادی برادر هم کیش خود،  در صدد تجمع در مقابل اداره اطلاعات شهرستان درود  بودند که پس از آزادی این درویش، متفرق شدند.

لازم به  یا دآوری است که در سال 1384 این درویش گنابادی به اتهام نشر اکاذیب و افترا و توهین به ماموران دولت در واقعه تخریب حسینیه قم، تحت پی‌گرد قضایی قرار گرفته و پس از 11 روز بازداشت  در زندان درود ،  نهایتا به 74 ضربه شلاق محکوم شد و حکم صادره در مورد وی به اجرا درآمد.


 


خبر/ رادیو کوچه

در مراسم هندی‌های مالزی که امروز برگزار شد 9 نفر از مالزیایی این کشور به خاطر اعتراض در مورد مطالب یک کتاب دستگیر شدند.

روزنامه سنگاپوری استریت تایمز در خبری نوشت، این 9 نفر که اغلب آن‌ها عضو گروهی به نام «گروه حقوق بشر» بودند در مراسم هندوهای این کشور که هر ساله در معبد «باتو کیو» برگزار می شود، حضور داشتند.

این گروه از دولت مالزی خواسته‌اند که کتابی را که متناسب با اقلیت‌های هندی این کشور نیست و در مدارس این کشور به زبان مالایی تدریس می‌شود را از برنامه درسی مدارس این کشور حذف کند.

یکی از رهبران این گروه گفت در حالی ما یک سری نوشته‌های در مورد این موضوع در بین مردم پخش می‌کردیم توسط پلیس دستگیر شدیم و آن‌ها حتی اجازه برگزاری کنفرانس خبری نیز به ما ندادند.

وی هم‌چنین افزود ما خواستار حذف این کتاب از برنامه درسی مدارس کشور هستیم زیرا معتقدیم این مطالب این کتاب به اتحاد کشور کمک نمی‌کند.


 


مه‌شب‌تاجیک / رادیو کوچه

«مارسل‌پروست»  (proust Marcel)رمان‌نویس و مقاله‌نویس فرانسوی در پاریس و در خانواده‌ای سرمایه‌دار و مرفه زاده شد، پدرش پزشک «کاتولیک» و مادرش «یهودی» اهل «آلزاس» بود. خانواده از مدت‌ها پیش در قریه‌ای در حوالی «شارتر» مقیم شد، جایی که پروست بعدها در آثارش از آن به‌نام «کومبره» یاد کرده است. مارسل کوچک در محیطی با فرهنگ و دانش پرورش یافت. از آغاز کودکی، نحیف و رنجور بود و مراقبت مداوم و توجه شدید نزدیکان موجب شد که وی همیشه خود را به عطوفت و مهربانی نیازمند ببیند و در برابر عدم توجه افراد، نفرت نشان دهد. در نه سالگی به بیماری نفس‌تنگی دچار شد که همه عمر با او بود، خاصه در فصل بهار او را از گردش در دل طبیعت و زیبایی‌های آن محروم ‌ساخت. بدین طریق مارسل ناچار بود در خانه ودر کنار مادر به‌سر برد و  به خویی انزواجو و بیش از حد حساس دچار شود.

در 1889 در اورلیان به نظام وظیفه رفت و در صنف پیاده‌نظام، به خدمت پرداخت و بعدها در دانش‌گاه «سوربن» به رشته علوم‌سیاسی وارد شد. در آغاز به سیاست متمایل بود، اما بعدها مصمم شد که همه وقتش را صرف ادبیات کند. پروست در سال 1892 با هم‌کاری چندتن از دوستان مجله‌ی «بانکه» یا «ضیافت») ‌(‌Banquet را تاسیس کرد، سپس با رووبلانش یا مجله سفید هم‌کاری کرد. پروست در این دوره به محافل اشرافی و ادبی رفت و آمد یافت و با نویسندگانی چون «سنت بوو»، برادران «گونکور» ، «آناتول فرانس» و «شارل مورا» آشنا شد و با آن‌که از این محافل سود بسیار برد و با بینش خاص خود به تحلیل اخلاق و روح اشخاص گوناگون پرداخت، از سرگمی‌هایش چندان خشنود نبود و آن را بی‌ثمر می‌خواند و خوش‌بختی را تنها در عالم هنر و کار جست‌وجو می‌کرد. مارسل پروست درسال 1896 در بیست و پنج سالگی اولین اثر خود را با چاپی زیبا به‌نام «لذت‌ها و روزها» منتشر کرد.

در سال‌های 1895 تا 1905 به آثار «راسکین» که بیش‌تر مربوط به زیبایی‌شناسی بود، علاقه یافت. او میان خود و راسکین وجوه مشترکی می‌دید و به وسیله‌ی او به درک آثار هنری تمایل پیدا می‌کرد. دو اثر از «راسکین» را ترجمه کرد و در ضمن در اندیشه‌ی خلق اثر بزرگی به‌سر برد که بعدها خط سیر فکری و روحی او را آشکار می‌کرد. پس از مدت‌ها کار به یکی از دوستان نوشت «از مدت‌ها پیش بر سر اثری کار می‌کنم که وقت زیادی لازم دارد و هنوز نتوانسته‌ام آن را به جایی برسانم.» در این زمان رمان «ژان سانتوی» را نوشت که پس از مرگش درسال 1952 انتشار یافت. این رمان طویل هزار صفحه‌ای از نظر پروست اثر مهمی به شمار می‌آمد که زمینه‌های اصلی اثر بزرگ وی بود و نشانه‌هایی از تبدیل کودکی عصبی و ناتوان به هنرمندی برجسته را در برداشت. رمان «ژان سانتوی» ملاقات دو جوان را با رمان‌نویسی مشهور به هنگام مرگ نشان می‌دهد که دست‌نوشته‌ی اثر خود را برای انتشار به آنان می‌سپارد. کتاب نخستین نشانه از استعداد پروست و نمودار رسالت هنری اوست و جست‌وجوی مداوم او درباره‌ی جوهر اشیا و حفظ آن در حافظه و سپس بیان آن را نشان می‌دهد. مرگ پدر و پس از آن مرگ مادر، تنهایی پروست را به حد اعلا رساند. دیگر در محافل حضور نمی‌یافت و در انزوا با روشن‌بینی و واقع‌گرایی تا حدی جان‌گداز به خلق اثر پر ارزش خود پرداخت و آن را تنها تکیه‌گاه خود ساخت.

اولین شاه‌کار پروست «از جانب خانه سوان» نام داشت که نخستین بخش از اثر بزرگ او به نام «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» را تشکیل می‌داد و در دسامبر سال 1913، قبل از آغاز اولین جنگ جهانی، منتشر شد. در واقع پروست طرح اصلی رمان بزرگ خود را در این زمان در هفت بخش تنظیم کرده بود که به این ترتیب انشار یافت. «از جانب خانه سوان»، «در سایه‌ی دختران نوشکفته»، «جانب خانه خانواده گرمانت»، «سدوم و عموره» ، زن زندانی، «آلبرتین». در حدود دو سوم این اثر بزرگ در زمان حیات پروست و به وسیله بنگاه انتشارات گالیمار به چاپ رسید و بقیه آن پس از مرگش انتشار یافت و به‌تدریج بر خوانندگانش افزوده شد. این رمان که هفت کتاب را دربرمی‌گیرد، به‌خاطر کاوش در مسایل روان‌شناختی و مهارت در تجزیه و تحلیل و به‌تصویر کشیدن شخصیت‌ها و درون‌گرایی آنان و سبک پیچیده، حساس و محقق خود شهرت به‌سزایی دارد.

پروست جامعه‌ را که از آن در آثار خود حرف می‌زند، به تصویر می‌کشد. رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» شکل سنتی ندارد، اما با طرحی هماهنگ و بدون طرحی ویژه پس‌نگرانه، تجربیات خود را برملا می‌کند. وی تجربه‌هایش را به‌خاطر تاثیر ریشه‌ای یا درون‌مایه نگاه می‌دارد و بعد رهای‌شان می‌کند و فقط یک بار، ایام باز رخ داده و تغییر یافته‌اش را به زبان می‌آورد. او در این نمونه، تجربه‌ای از یک رشته ارتباطات را به وسیله‌ی تخیل و مشاهده‌ی مردم و مکان‌ها، از دوران کودکی تا میان‌سالگی، ارایه می‌دهد. رمان پروست به‌خاطر ساختاری به‌طور کامل وابسته به حالات و احساسات، اثری مربوط به گذشته و مرتبط با زمانی از دست رفته می‌شود. در نظر او زمان می‌گذرد و بار دیگر باز می‌شود. پروست معتقد است که واقعیات تجربه بشری، به‌خاطر‌آوردن و دوباره‌سازی صحنه‌های در یاد آمده نیست بلکه در تسخیر احساسات جسمانی است. مارسل پروست در رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» از اخلاق نیز سخن به میان می‌آورد. اما ارزش‌های والای یک جامعه را فریبی بیش نمی‌داند. او ما را با اصولی کلی‌تر آشنا می‌کند.

پروست جامعه‌ را که از آن در آثار خود حرف می‌زند، به تصویر می‌کشد. رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» شکل سنتی ندارد، اما با طرحی هماهنگ و بدون طرحی ویژه پس‌نگرانه، تجربیات خود را برملا می‌کند

جامعه‌ای که پروست در آثارش معرفی می‌کند، شامل طبقه‌ی اشراف و طبقه‌ی متوسطی است که با اندوخته‌شان از زمان انقلاب، زندگی مرفهی در سطح اشراف دارند. البته همین محدودبودن طیف اجتماعی، باعث شده که پروست، خیلی عمقی درون آن‌ها را بکاود. در این جامعه هیچ چیز ثابت نیست و با گذشت زمان همه‌ی پیش‌داوری‌های کنونی محو می‌شود و البته پیش‌داوری‌های تازه‌ای جای آن‌ها را می‌گیرد. مذهب در آثار او جایی ندارد و کلیساها، جز در مواقعی که ارزش زیبایی‌شناختی دارند، ترسیم نمی‌شوند.

سال‌ها منتقدان بسیاری در سراسر جهان «مارسل پروست» را با توجه به راوی کتاب «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» نویسنده‌ی تن‌پرور و وقت‌گذران می‌دانستند که مدام در رخت‌خواب بوده و هم‌چون «مارسل» کتاب «در جست‌وجو» تا نیمه‌های روز بستر را ترک نمی‌کرده و گویی زمان را به بطالت از دست می‌داده است. بارها «مارسل پروست» در مقالات و نوشته‌های منتقدان ادبی نویسنده‌ای «اسنوب»، «تن‌پرور»، «اشرافی» و «احساساتی» توصیف شده است اما این نویسنده‌ی تاثیرگذار فرانسوی همیشه موجب شگفتی طرف‌دارانش شده است.  بعدها و به واسطه‌ی مکاتباتش با دوستان و آشنایان و هم‌چنین بوسیله‌ی زندگی‌نامه‌ای که «ژرژ پینتر» نوشت، آگاهی از این که «پروست» برخلاف تصورات اغلب منتقدان، آدمی کوشا و فعال بوده، طرف‌داران «پروست» را در بهت و شگفتی فرو برد.

«مارسل پروست» برخلاف «مارسل» رمان «درجست‌وجو» در درس‌خواندن بسیار موفق بوده و در رشته‌های حقوق و فلسفه تحصیل کرده است. هم‌چنین با انتشار کتاب «ژان سانتوی» شگفتی طرف‌داران خالق «در جست‌وجو» بیش‌تر و بیش‌تر شد چرا که فهمیدند «پروست» سال‌ها قبل از انتشار اولین کتاب از مجموعه‌ی «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» چهار سال وقت خود را صرف نوشتن رمانی با حجم پانصد صفحه کرده که در نهایت نگارش آن را به خاطر نوشتن شاه‌کار «در جست‌وجو» نیمه رها کرده است.

پروست در سپتامبر 1922 به ذات‌الریه شدیدی مبتلا شد و اگر در استراحت به سر می‌برد و دستورهای پزشک را اجرا می‌کرد و خود را با کار شدید فرسوده نمی‌ساخت، به‌طور قطع بهبود می‌یافت اما در حالی که از نفس تنگی رنج می‌برد و در تب شدید می‌سوخت، دست از کار نمی‌کشید. سرانجام در هیجده نوامبر در حضور برادرش جان سپرد، در حالی که شهرت بزرگ جهانیش در حال پیدایش و نفوذش در حال افزایش بود.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

یکی از چالش‌های پیش روی مومنان نسبت‌دادن صفات بشری به خدا از سوی قرآن است، قرآن در آیاتی الله را با صفات بشری توضیح داده است، از قرآن انتقاد شده‌ که اوصاف و تفاصیلی که از خدا در قرآن آمده ‌است گاه جنبه کاملن بشری می‌یابد. این خدا در قرآن خشم می‌کند، حیله می‌کند، غضب می‌کند، دوستی می‌کند و …. این افعال و حالات که به نظر یک منتقد عارض‌شدنش بر شخص ناشی از ضعف روح و نیازمندی آدمی ‌است، در قرآن به چشم می‌خورد. پس منتقد می‌تواند چنین نتیجه بگیرد که صفات و عکس‌العمل‌های خداوند با روحیات محمد آمیخته‌ بوده است.

آن‌جا که در قرآن کشتن نوجوانی به احتمال کفر در آینده از سوی خضر عملی درست عنوان می‌شود، منتقدان را محق به پرسش می‌نماید.

در داستان موسی و خضر، خضر جوانی را می‌کشد:

«موسی و خضر» رفتند تا به پسری رسیدند.« خضر» او را کشت‌. موسی گفت‌: آیا جان پاکی را بی‌آن‌که مرتکب قتلی شده باشد می‌کشی‌؟ مرتکب کاری زشت شدی‌…« خضر گفت» اما آن پسر، پدر و مادرش مومن بودند، ترسیدیم که آن دو را به عصیان و کفر دراندازد. خواستم تا در عوض او پروردگارشان چیزی نصیب‌شان سازد به پاکی بهتر از او و به مهربانی نزدیک تر از او.»

منتقدان در باب این آیه معتقدند که مجموعه قوانین کیفری دنیای مدرن، مجازات کودکان نابالغ را نمی‌پذیرند. هم‌چنین هیچ فردی را نمی‌توان به احتمال آن‌که ممکن است در آینده مرتکب جرم شود، مجازات کرد. مجازات به جرم ارتکابی تعلق می‌گیرد، نه جرم ناکرده.

کشتن تمام مردم به علت کشتن یک شتر نیز ماجرایی دیگر است، در قرآن گفته شده الله تمام قوم ثمود را به‌دلیل آن‌که یکی از آنان شتر حضرت صالح را می‌کشد، نابود کرده‌است:

«ما آن ماده شتر را برای آزمایش‌شان می‌فرستیم‌. پس مراقب‌شان باش و صبر کن و به آن‌ها بگوی که آب میان‌شان تقسیم شده‌. نوبت هر که باشد او به سر آب می‌رود. یارشان را ندا داد و او شمشیر بر گرفت و آن را پی کرد. عذاب و بیم‌دادن‌های من چگونه بود؟ ما برای آن‌ها یک آواز سهمناک فرستادیم‌. پس همانند علف‌های خشک آغل گوسفند شدند.»

«علی‌بن ابی‌طالب» در این خصوص می‌گوید که قطعن یکی از آنان شتر را کشته‌است، ولی به‌دلیل سکوت هم‌راه با رضایت، خدا همه آنان را نابود کرد، در جایی دیگر از قرآن این داستان تکرار شده‌است:

«حال آن‌که پیامبر خدا به آنان «قوم ثمود» گفته بود این شتر خداوند است، او و بهره آبش را رعایت کنید، سپس او را دروغ‌زن شمردند و آن «شتر» را پی کردند، آن‌گاه پروردگارشان آنان را به گناه‌شان، به یک‌سان نابود ساخت و از عاقبت کارش نترسید.»

مخالفان در مورد این داستان معتقدند این مجازات به هیچ‌وجه با جرم ارتکابی تناسب ندارد. حتا مدافعان حقوق حیوان‌ها، کسی را به‌دلیل کشتن یک شتر نمی‌کشند، چه رسد به نابودی کل مردمی که این فرد از آن‌ها بوده‌است، این ادعا در حالی است که قرآن خود به صراحت گفته این شتر، شتری معمولی نیست.

هم‌چنین خشونت الله و افزایش آن با گذشت زمان نیز، محلی برای نقد منتقدین فراهم آورده است، از لحاظ تاریخی، در زمان «محمد»، درجه خشونت آیاتی که محمد بیان می‌کرد با گسترش اسلام افزایش می‌یافت. اولین آیاتی که مسلمانان را به خشونتی نسبی دعوت می‌کرد هنگامی بود که در زمان دومین پیمان عقبه بیان شد. در این آیات (سوره حج آیات ۴۱-۳۹) برای اولین‌بار حق حمل سلاح و دفاع به مسلمانان داده شد. اما حکم بعدی با قاطعیت بیش‌تری ابلاغ شد. در سال دوم هجری حکم دوم در مدینه در حالی صادر شد که به مسلمانان هشدار داده شده بود که اندازه را نگه دارند و در اقدام به جنگ پیشی نجویند:‌

«با کسانی که با شما جنگ می‌کنند، در راه خدا بجنگید و تعدی مکنید زیرا خدا تعدی کنندگان را دوست ندارد.»

«پس در راه خدا کارزار کن، تو عهده‌دار کسی جز خود نیستی و مومنان را نیز «به کارزار جنگ» تشویق کن، چه بسا خداوند بلای کافران را «از شما» بگرداند و عذاب اللهی سخت‌تر و خداوند سخت‌گیرتر است‏»

به تدریج که برتری مسلمانان بر دیگران آشکارتر شد آن لحن نسبتن ملایم آیه‌های قبلی جای خود را به احکام سخت‌تر و خشمگین‌تر داد و دیری نپایید که به حالت کاملن خشن و آشتی‌ناپذیر درآمد:

«دوست دارند هم‌چنان که خود به راه کفر می‌روند شما نیز کافر شوید، تا برابر شود پس با هیچ یک از آنان دوستی مکنید تا آن‌گاه که در راه خدا مهاجرت کنند و اگر سر باز زدند در هر جا که آن‌ها را بیابید بگیرید و بکشید و هیچ یک از آن‌ها را به دوستی و یاری برمگزینید.»

«پس در راه خدا کارزار کن، تو عهده‌دار کسی جز خود نیستی و مومنان را نیز «به کارزار جنگ» تشویق کن، چه بسا خداوند بلای کافران را «از شما» بگرداند و عذاب اللهی سخت‌تر و خداوند سخت‌گیرتر است‏.»

«و خداوند کافران را در عین غیظ و غضب‌شان بازگرداند، که هیچ کامی نیافتند، و خداوند در کارزار مومنان را حمایت و کفایت کرد، و خداوند توانای پیروزمند است. و آن عده از اهل کتاب را که از آنان پشتیبانی کردند، از برج و باروهاشان فرود آورد و در دل‌شان هراس افکند، چندان‌که گروهی از ایشان را کشتید و گروهی را به اسارت گرفتید. و زمین‌ها و خانه‌های‌شان را در اختیار شما گذاشت و «هم‌چنین» زمینی را که هرگز در آن گام ننهاده بودید و خداوند بر هر چیزی قادر است.»

به عقیده منتقدان، این موارد و چندین مورد دیگر نشان می‌دهد که الله در قرآن به‌طور واضحی خشونت می‌ورزد. الله قدرت‌مندترین است و جلوی قدرت ناباوران را می‌گیرد. الله زمین‌ها، خانه‌ها و دیگر وسایل دارای ارزش ناباوران را می‌گیرد و آن‌ها را به وفاداران خود می‌دهد. در قرآن تقریبن در هر سوره از خشم و غضب الله یاد می‌شود. در برابر این غضب مسلمانان تشویق می‌شوند بسیاری کارها را انجام دهند، من جمله به خدا و پیامبرش ایمان بیاورند، یا دشمنان را به قتل برسانند، خشونت الله یا تهدیدات الله به خشونت، اغلب منشا خشونت‌هایی می‌شود که توسط مسلمانان به‌واسطه خشنودی اراده الله انجام می‌شود.‌

علاوه بر این‌که در اکثر سوره‌های قرآن از جنگ با دشمنان الله یاد شده است، در بسیاری از سوره‌ها خشم الله و به تبع آن ترس از خشم الله نیز ذکر شده‌است. به نظر می‌رسد محمد نیز همانند «متیو   نگارنده انجیل متی» نمی‌توانسته مردمی را تصور کند که تنها بر پایه اخلاقیات و بدون ترس از بارگاه اللهی کارهایی که وی مدنظرش بوده انجام دهند. الله نیز در قرآن محمد همانند انجیل به‌طور مداوم از مجازات‌هایی من جمله «عذابی سهمگین» و «بلایی دردناک» سخن می‌گوید.


 


اکبرترشیزاد/ رادیوکوچه

از یک‌سال‌و‌نیم پیش و پس از جریاناتی که بعد از انتخابات پیش آمد، دیشب اولین‌باری بود که از ته دل از موضوعی خوشحال می‌شدم. خوب که نگاه کردم، دیدم که این فقط مختص من نیست و این حس مشترک بسیاری از ایرانیان است. پیروزی تیم ملی‌فوتبال ایران برابر امارات و صعود مقتدرانه از گروه‌مان برای هم‌وطنان‌مان خیلی شیرین بود. بعد از بازی نشستم و خوب به دلایل این خوش‌حالی فکر کردم و نکاتی به نظرم رسید که دیدم بد نیست تا آن‌ها را با دیگران نیز در میان بگذارم.

ایرانیان در هر کجای دنیا که بوده‌اند در این چند سال اخیر و به‌ویژه در یک‌سال‌و‌نیم گذشته از همه نظر تحقیر شده و به شخصیت آن‌ها توهین شده است. سیاست‌های خارجی دولت‌مردان‌مان چنان ما را در جهان بی‌اعتبار کرده است، که کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین ملل دنیا به خود اجازه می‌دهند، که ما را مورد تمسخر قرار دهند و بزرگی و اعتبارمان را به‌عنوان یک ملت زیر سوال ببرند. حاکمانمان هم که هر چه در داخل برای مردم چنگ و دندان نشان دادند، در بیرون از مرزها جلوی دیگران کرنش کردند و امتیاز دادند و کار را به جایی رساندند، که هیچ‌کس در دنیا برایمان تره هم خورد نمی‌کند، ما را به بازی نمی‌گیرد و خلاصه آدم حساب‌مان نمی‌کند. از همه بدتر در این میان همسایگان عربمان هستند، که با وجود آن‌که به تمامی و از همه نظر از نیروی کار ساده بگیر تا فن‌آوران زبده و سرمایه‌گزاران کلان به ایرانیان محتاج‌اند، روی‌شان بدجوری بالا رفته است.

از سوی دیگر در خارج هم که هستیم، سفارت و مسوولین‌مان هم که به جای آن‌که پشتیبان ما باشند، بیش‌تر باعث آبروریزی و خجالت‌مانند. حس ملی‌گرایی را هم که همه جوره در وجودمان کشته‌اند و از ابراز آن ترساندندمان. شادی را بر ما حرام کرده‌اند و از حضور دسته‌جمعی‌مان در خیابان‌ها جلوگیری کرده‌اند. همه‌ی این مسایل روی هم جمع و انگار ناخودآگاه تبدیل به یک پتانسیل عظیم ملی شده‌اند، که می‌تواند با انفجار خود دوباره شادی، امید به آینده و روح بازگشت به زندگی را در درون‌مان زنده کند.

برای بردن تمام تیم‌های حاضر در مسابقات هم انگیزه‌ی کافی را داریم. در مرحله‌ی مقدماتی باید عراق را می‌بردیم که نشان دهیم گرچه که هشت‌سال جنگ و از دست دادن عزیزان‌مان را بر همسایه‌مان بخشیده‌ایم، ولی هیچ‌گاه آن‌را فراموش نکرده‌ایم. «کره‌شمالی» را باید از سر راه برداریم، تا بگوییم، گرچه که حال شما بیچاره‌گان را که مانند ما مورد ظلم حاکمان‌تان هستید، درک می‌کنیم، اما برای ملاحضات سیاسی با شما کنار نمی‌آییم. از همه شیرین‌تر برد از امارات بود، که بگوییم فکر نکنید که علی‌آباد و یا همان «دوبی» برای خودش شهریست، اگر بی‌عرضه‌گی ما و رهبران‌مان از یک سو و کمک‌های هم‌وطنان مقیم آن‌جا نبود، شما چنین روزگاری را به خواب خود هم نمی‌دید و از همه مهم‌تر شما را با ذخیره‌های‌مان بردیم، تا بگوییم ما شما را که به فوتبالیست‌های‌مان که در کشورتان بازی می‌کنند، تهمت بی‌لیاقتی می‌زنید با یک تیم لیگ سومی‌مان هم به راحتی آب خوردن می‌بریم.

همه را می‌بریم و قهرمان می‌شویم، تا به حکومت نشان دهیم، که هرچه ماموران اطلاعاتی جمهوری‌اسلامی جوانان قیور ما را بترسانند، باز هم امثال «نکونام» و «غلام‌رضایی» را داریم که تهدیدهای‌شان را به کشک هم حساب نکنند و حرف خود را بزنند. این پیروزی‌ها را به‌دست می‌آوریم، تا از حالا پشت «محموداحمدی‌نژاد» و «رهبر جمهوری‌اسلامی‌» از تصور خوش‌حالی مردم و ریختن‌شان به خیابان‌ها‌ شروع به لرزیدن کند. تیم‌ملی‌مان را با هر تفکر سیاسی که داریم، پشتیبانی کنیم و یقین داشته باشیم که قهرمانی آن‌ها در آسیا پیروزی ملت ایران است و نه سبب سربلندی جمهوری‌اسلامی.


 


مصطفا خلجی / رادیو کوچه

mostafa.k@koochehmail.com

وسعت صحرای آفریقا به‌عنوان یک مانع طبیعی عمل کرده و فرهنگ آفریقا را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. هر چند همیشه تداخل افراد در دو طرف صحرا وجود داشته است، ولی تفاوت‌های تاریخی و فرهنگی این دو بخش قابل تامل است.

تاریخ هنر و معماری آفریقا دوره وسیعی را پوشش می‌دهد: شروع آن از 25500 سال قبل از میلاد مسیح بوده و تا به امروز ادامه یافته است. اولین نمونه‌های آثار هنری در آفریقا تصاویر منقوش از حیوانات بر روی تخته سنگ‌هایی هستند که در غارهایی در کشور «نامیبیا» کشف شده است. این تصاویر حیوانات که یا بر روی دیوار غارها کنده‌کاری شده و یا نقاشی شده است، متعلق به سال‌های 4000 تا 6000 قبل از میلاد است. معمولن این نقاشی‌ها نشان‌گر مراسم آیینی و چگونگی تهیه غذا هستند. جدیدترین مجسمه‌های شناخته‌شده در آفریقا متعلق به کشور «نیجریه» و مربوط به سال‌های 500 قبل از میلاد تا 2000 بعد از میلادند که نمایان‌گر سرهای سفالی و تندیس‌هایی از انسان هستند. بسیاری از نمونه‌هایی که در حال حاضر موجودند مربوط به قرن 14 تا 17 هستند. گرچه آثار هنری که شناخته‌شده‌تر است مربوط به قرن 19 و بعد از آن است که نسبتن جدیدترند.

تعداد اشیا هنری به جا مانده از آفریقا بسیار کم است، اولن به این دلیل که تعداد بسیاری از آن‌ها از موادی ساخته شده‌اند که زود از بین می‌رود، مانند چوب، پارچه و سایر گیاهان. و دیگر این‌که از این اشیا به‌طور متمادی در جشن‌ها و مراسم و حتا زندگی روزانه استفاده شده است. متخصصانی که بر آثار هنری در آفریقا مطالعه می‌کنند، مبنای فرضیه‌های خود را آثار جدیدتر به‌خصوص دست‌آورهای این دو قرن اخیر قرار می‌دهند و تنها از این طریق می‌توانند رسوم اولیه را بر اساس اشیا هنری متاخر حدس بزنند.

آثار هنری در آفریقا تنها یک سنت را در بر نمی‌گیرند. آفریقا قاره‌ای وسیع با صدها فرهنگ است که هر کدام زبان، عقاید مذهبی، نظام سیاسی و سبک زندگی مخصوص به خود را دارند. هر فرهنگی  اثر هنری مخصوص به خود، معماری خود را دارد که مواد اولیه و هدف از خلق آن با هم فرق دارد. برخی از فرهنگ‌ها درکنده‌کاری روی چوب تبحر دارند در حالی‌که در فرهنگی دیگر قالب‌گیری با فلزات رواج دارد. در یک فرهنگ از یک کوزه منقش برای خنک نگه‌داشتن آب استفاده می‌شود در حالی‌که در فرهنگ دیگر همان کوزه در مراسم آیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکثریت انواع محصولات هنری در آفریقا شامل: «نقاب‌ها، مجسمه‌ها، اثاثیه، منسوجات، ظروف سفالین، زنبیل، اشیا ساخته شده از مهرها و انواع فلزکاری هستند.» بیش‌تر اشیایی که حجاری یا قالب‌ریزی شده‌اند، برای مثال نقاب‌ها و مجسمه‌ها، به‌طور عمده توسط مردان درست‌شده و نمایان‌گر اشکال انسان یا حیوانات هستند. در حالی‌که دیگر ابعاد هنری مانند طراحی روی پارچه یا نقاشی روی اشیا زینتی عمومن به وسیله زنان انجام شده است.

هنر آفریقای غربی

آفریقای غربی در مقایسه با آفریقای مرکزی فقط یک تقسیم جغرافیایی نیست. تاریخ این منطقه همیشه به‌علت هم‌جواری آن ازسمت شمال قاره و مدیترانه تاثیر پذیرفته است. از قرن هفتم، جوامع واقع در منطقه سودان یعنی منطقه‌ای بین صحرای آفریقا و مناطق مرزی، به‌تدریج و با نسبت‌های نامساوی تحت‌تاثیر اسلام بوده‌اند.

از آخر قرن 15، اروپایی‌ها در سواحل سنگال و خلیج گینه حضور یافته و ارتباط این منطقه را با دنیای غرب برقرار ساختند.

به‌علت عدم وجود منابع نوشتاری و بایگانی، شناخت پراکنده‌ای از تاریخ این منطقه وجود دارد و اگر هم هست به واسطه کتاب‌هایی است که از سنت شفاهی و باستان‌شناسی جمع‌آوری شده است. دلایل این مسئله واضح است: «باستان‌شناسی شاخه‌ای است که در جوامع آفریقایی مدرن، کم‌تر توسعه یافته و وسایل بسیار ابتدایی را در اختیار داشته است.» در هر حال کاوش‌ها و صادرات غیررسمی، غفلت اقوام محلی راجع‌به ارزش تاریخی و علمی اشیا یافته شده از زیر خاک، فقر افراد ساکن این مناطق و دزدی از موزه‌های ملی به نفع بازارهای هنری بین‌المللی در تخریب این مناطق دست داشته، حتا قبل از این که کاوش‌گران بتوانند در آن مناطق کاری انجام بدهند. در بسیاری از موارد، ما برای اطلاع از ادوار گذشته چیزی جز خود اشیا را در اختیار نداریم.

به همین نحو ما از افرادی که در ناک (Nok) واقع در نیجریه مجسمه سرامیک می‌ساختند و یا از هنر گل‌سازی آفریقایی در زمان قدیم هیچ اطلاعی در دست نداریم، در این‌جا اکتشاف تصادفی بوده است که در اثر کشف معادن قلع یا کارهای کشاورزی صورت گرفته است. ما هم‌چنین از مناطق غارت‌شده‌ای مانند زمین‌های ویران شده دلتای داخلی واقع در نیجر و منطقه جنه (djenne) در کشور مالی بی خبر خواهیم ماند.

سواحل آفریقای غربی و مناطق داخلی آن آهنگ متفاوتی در روند اکتشاف داشته‌اند. اروپایی‌ها موقعیت‌های متفاوتی را در رسیدن به سواحل داشته‌اند، پرتغالی‌ها اولین کسانی بودند که در سال 1445 به دهانه رودخانه سنگال رسیدند. قبل از قرن 19، فقط شواهدی از کسانی که آثار هنری و سنتی آن‌ها را تجارت می‌کردند، در دست است. در قرن 16 و 17 چندین شی از دربار شاه‌زاده‌ها و صندوق‌چه اشیا گران‌بها به دست آمد: «در پاسخ به سفارش غربی‌ها، عاج‌های ساپی (sapi) مربوط به ساحل «سیرالئونه» و یا «بینی» (bini) مربوط به کشورهای بنین و نیجریه با مهارت، تداعی‌کننده نقش‌نگارهای اروپایی با سبکی آفریقایی در تولید پیاله، نمک‌دان، قاشق و یا شیپورهای کوچک هستند.»

به جز یک بخش باریک و ساحلی، بخش داخلی برای مدت‌های طولانی برای غربیان ناشناخته بود تا این‌که استعمار آغاز شد. این‌جاست که اولین اشیا از نیمه قرن 19 تا دهه سی قرن 20 به ویترین موزه‌های پایتخت‌های اروپایی راه یافتند. در واقع مجموعه جغرافیایی موجود در موزه‌های اروپا و آمریکا در این دوران ساخته شدند.

جاده‌های تجاری در صحرای آفریقا که از دست‌رس بیگانگان محفوظ مانده بود، به زودی به قلب آفریقای باختری از طریق رودخانه «سنگال و نیجر»، مغرب و مصر متصل شد. از قرن 8 متونی که از زبان عربی به جا مانده قدرت پادشاهی «گائو»، واقع در «غنا و مالی کنونی»، را مجسم می‌کند و این‌که با تاجرانی که از شمال برای گرفتن برده و یا طلا به مناطق مرزی واقع در کشورهای صاحب معدن می‌آمدند و محصولاتی چون پارچه و چرم را مبادله می‌کردند، چه‌طور رفتار می‌شده است. کانکو موسی، که اوایل قرن 14 بر بخش وسیعی از مالی حکومت می‌کرد، شهرت بسیاری به واسطه ثروتش از راه خرید و فروش طلا به دست آورده بود که در اطلس «کاتولونیا»، حدود سال‌های 1350، با ثروت «چارلز پنجم» رقابت می‌کرد. حضور او در تصاویر اروپایی آن زمان، نشان‌گر اهمیت این دولت در روابط «ژئوپولیتیک» است.

توصیفات اعراب معطوف به آداب و رسوم اشراف و دربار دولت‌های تازه اسلامی شده بوده و کم‌تر جمعیت عظیم روستایی را شامل می‌شود. در مورد ابهاماتی که وجود دارد این توصیفات شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مجسم می‌کنند که به رشد اصطلاحات هنری منتهی شده است، شرایطی که ما از وجودشان در بقیه قاره اطلاع کاملی نداریم.

مجسمه های سرامیکی قدیمی

در جوامع قدیمی آفریقای غربی، کوزه‌گران هنرهای برجسته‌ای تولید کرده‌اند. توسعه و انتشار هنرهای سرامیکی کاملن با عصری که در آن فلزاتی چون مس و آهن ذوب می‌شدند مرتبط است. آثار هنری که آتش در آن دخالت داشته در زمینه مساعدی بوده و مورد حمایت واقع می‌شدند، بر طبق اطلاعات ثبت‌شده، در قرن 8، این زمینه مساعد به لطف مبادلات افراد شمال صحرای آفریقا با مراکز تجاری مهم و دولت‌ها بوده است. رودخانه نیجر که طول آن بیش از 4000 کیلومتر است، نقش مهمی در گردش افراد، کالاها و مهارت‌ها داشته است.

قدیمی‌ترین مجسمه شناخته‌شده مربوط به دهکده‌ای در نیجریه به‌نام «نوک» (nok) است که در سال 1943 کشف شد. فرهنگ مردمان «ناک» در سال‌های 600 قبل از میلاد تا 900 بعد از میلاد شکوفا شده که تقریبن دو هزار سال را در بر می‌گیرد. تاریخ‌گذاری انجام شده بر روی مجسمه‌های سرامیکی مربوط به دوران کوتاه‌تری ‌است (500 قبل از میلاد تا 200 بعد از میلاد). تولیدات این نوع مجسمه با تنوع مدل، پهنای وسیعی از این سرزمین‌ها را شامل می‌شود: 400 کیلومتر از سمت شمال تا غرب که  مناطقی چون ناک، سوکوتو (sokoto) و کاتسینا (katsina) را در بر می‌گیرد.

منبع: پای‌گاه اینترنتی انسان‌شناسی و فرهنگ


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع

مترجم: علی نظری

از تمامی کمک‌هایی که «ساموئل هانتینگتون» به مطالعات سیاسی کرد، مهم‌ترین آن کتاب سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی است. این کتاب آخرین تلاش برای نوشتن نظریه عمومی توسعه سیاسی بود، و اهمیتش در راستای ایده‌های غالب در دهه 50 و اوایل دهه 60 قرار می‌گیرد.

این نظریه‌ی توسعه‌ی سیاسی بالنده‌ترین «نظریه مدرنیزاسیون» بود که احتمالن بیشتر امریکایی‌های بلندپرواز برای ایجاد نظریه‌ای جامع و تجربی در مورد تغییرات اجتماعی انسان در تلاش بودند. نظریه نوسازی ریشه در کارهای نظریه پردازان اجتماعی اواخر قرن 19، همچون هنری مین، امیل دورکیم، کارل مارکس، فردیناند تونیس و ماکس وبر دارد. بر اساس تجربه‌های نوساز اولیه هم‌چون آلمان و ایالات متحده، به نظر می‌رسد که آن‌ها قوانین عمومی توسعه‌ی اجتماعی را از این نظریه‌پردازان دریافت کردند.

نظریه‌ی اجتماعی اروپایی به طور ظاهری و تلویحی توسط دو جنگ جهانی منسوخ شد. ایده‌های مطرح شده به ایالات متحده انتقال یافته و بعد از جنگ جهانی دوم  توسط نسل اکادمیک امریکا نظیر دانشکده سیاست‌های تطبیقی دانشگاه هاروارد، مرکز مطالعات بین المللی MIT ، کمیته ی تحقیقات علوم اجتماعی در سیاست‌های تطبیقی به کار گرفته شد. دانشکده‌ی سیاست‌های تطبیقی هاروارد تحت نظر تالکوت پارسونز متاثر از وبر امیدوار به ایجاد علوم اجتماعی بین رشته‌ای که اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی و انسان شناسی بود.

بین اواخر دهه 40 تا اوایل دهه 60 که مصادف بود با تجزیه امپراطوری‌های استعمارگر اروپایی و ظهور آن‌چه جهان سوم یا درحال توسعه شناخته می‌شود، کشورهای مستقل نوپایی که آرمان‌های بزرگ برای نوسازی و هم پایی با اربابان استعمارگر پیشین دارند. پژوهش‌گرانی مانند ادوارد شیلس، دانیل لرنر، لوسین پای، گابریل الموند، دیوید اپتر و والت ویتمن روستو این توسعه‌های مهم را به عنوان آزمایشگاهی برای نظریه‌های اجتماعی و فرصتی بزرگ در نظر گرفتند که کشورهای درحال توسعه استانداردهای زندگی خود را بالا برده و نظام‌های سیاسیشان را دموکراتیزه کنند.

اگر بخواهیم نسخه  آمریکایی نظریه نوسازی را خلاصه کنیم، دیدگاه خوشبینانه‌ای است که تمام مولفه‌های خوب نظیر رشد اقتصادی، بسیج اجتماعی، نهادهای سیاسی و ارزش‌های فرهنگی ،در یک راستا رشد کرده‌اند. هیچ یک از مفاهیم تراژیک فقدان که در مفهوم وبری افسون‌زدایی یا قفس آهنین سرمایه‌داری یا در نابهنجاری دورکیمی یافت می‌شود، وجود ندارد. ابعاد مختلف تغییرات اجتماعی بخشی از فرایند یک‌پارچه و حمایتی متقابل است.

«سامان سیاسی» نشان می‌دهد که توسعه‌ی سیاسی در بسیاری از کشورهای مستقل جدید و مستعمره سابق رخ نداده است

«سامان سیاسی در جوامع دست خوش دگرگونی» در مقابل این فرضیات به وجود آمد و آن‌ها را مستقیمن به چالش کشید. اول، هانتینگتون زوال سیاسی را مشابه توسعه سیاسی دانست و تجربه حقیقی کشورهای مستقل نوپا از نوع بی‌سامانی سیاسی و اجتماعی عنوان کرد. دوم، او پیشنهاد کرد که اغلب مولفه‌های خوب مدرنیته در اهداف متقابل کارکرد دارد. مشخصا، اگر بسیج اجتماعی، توسعه نهادهای سیاسی را تسریع بخشیده بود، کنشگران جدید اجتماعی، خود را از مشارکت در نظام سیاسی محروم می‌دیدند.

«سامان سیاسی» نشان می‌دهد که توسعه‌ی سیاسی در بسیاری از کشورهای مستقل جدید و مستعمره سابق رخ نداده است و این از مزایای سال 1968 است.این کشورها نسبتن از طریق کودتاها، جنگ‌های داخلی، شورش و بی‌ثباتی سیاسی مشخص می‌شوند. هانتینگتون بیان می کند که اگر بسیج اجتماعی از توانایی نهادهای سیاسی برای متحدکردن کنشگران جدید پیشی بگیرد، به شرایطی می رسیم که او «پروتاریانیزم» یا از کار افتادگی و زوال سیاسی می‌نامد.

با اطمینان خاطر می‌توان گفت که سامان سیاسی نهایتن نظریه نوسازی را از بین برد. این کتاب بخشی از حمله گازانبری است؛ شاخه دیگری از نقد  جناح چپ است که نظریه‌های نوسازی به مدل توسعه اجتماعی اروپا و آمریکای شمالی قوم مدار به عنوان مدلی جهانی برای انسانیت  تقدس می بخشد. علوم اجتماعی امریکا به طور ناگهانی خودش را بدون یک نظریه فراگیر دید و بخش بعدی خود را در بالکانی شدن روش شناختی شروع کرد.

هانتینگتون نتایج عملی را از این مشاهدات برداشت کرد؛ به عنوان مثال سامان سیاسی به خودی خود مولفه خوبی است و به طور خودکار از فرایند نوسازی ناشی نمی شود. بلکه، بدون سامان سیاسی، نه قتصاد و نه توسعه اجتماعی نمی‌توانند به طور موفق پیشرفت کنند. مولفه‌های مختلف نوسازی نیاز به رشد متوالی دارند. افزایش نابالغ در مشارکت سیاسی که شامل مولفه‌هایی مثل انتخابات می‌باشد، می‌تواند نظام‌های سیاسی شکننده را بی‌ثبات کند. افزایش نابالغ در مشارکت سیاسی اساس راهکارهای توسعه را پایه گذاری می‌کند که «گذار به اقتدارگرایی» نامیده می‌شود، که به وسیله آن دیکتاتوری نوساز، سامان سیاسی، مفاد قانون و شرایطی برای اقتصاد موفق و توسعه اجتماعی را فراهم می‌کند. زمانی که این مولفه‌ها در جای خود قرار بگیرند، جنبه‌های دیگر مدرنیته مانند دموکراسی و مشارکت مدنی به آن‌ها اضافه می‌شوند.(فرید زکریا، دانشجوی هانتینگتون کتابی با عنوان «آینده آزادی» در سال 2003 نوشته است که بحث‌های مختلف جدیدی را در این زمینه عنوان کرده است.)


 


خبر/ رادیو کوچه

یک دانشمند هلندی به مردم جهان پیشنهاد کرده است که به خوردن حشرات به عنوان یک غذای سالم فکر کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، آقای آرنولد ون هوئیس، اعتقاد دارد که استفاده مردم جهان از حشرات به‌عنوان غذای جایگزین می‌تواند راه‌حلی برای بحران غذا، تغییرات جوی و مشکلات زیست محیطی باشد.

این محقق تغذیه با اشاره به مصرف عادی حشرات توسط برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌گوید که ناراحتی اکثر مردم جهان از خوردن حشرات بیشتر جنبه روانی دارد. به اعتقاد آقای ون هوئیس حشرات در حالی که با هزینه بسیار کم‌تری نسبت به دام رشد می‌کنند، می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن انسان‌ها را تامین کنند.

البته این پیشنهاد عجیب هنوز مورد استقبال مردم قرار نگرفته است.


 


پنج‌شنبه 30 دی 89‌/  برابر با 20 ژانویه 2011

note3اجرا: زهره

note3استودیو: دامون

note3تقویم ‌تاریخ

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3روز‌ نگاشت- «گنج راستین ملی» – محبوبه

note3بخش اول خبر‌ها

note3فرهنگ آفریقا – «هنر آفریقا» – مصطفا خلجی

note3پس‌نشینی تند – «در جستجوی غرور لگدمال‌شده» – اکبر ترشیزاد

note3مجله جاماندگان – «الله، خدای اشتراکی و پیر» – شراره سعیدی

note3بخش دوم خبرها

note3دایره‌ی شکسته – «زمان از دست نرفته‌ی مارسل» – مه‌شب تاجیک

note3پاپاراتزی – «برلوسکونی راضی، نوه حسنی مبارک راضی» – بهنام

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات تاجیکستان «‌نشریه‌ها تاجیکستان: چین به خاک ما حق ندارد» – کیومرث

note3روشنان – «‌قسمت پایانی ماری و مکس به روایت آقا عزت» – یسنا یاوری

note3بخش سوم خبرها


 


خبر/ رادیو کوچه


یک اتوبوس حامل زائران ایرانی در منطقه اکباشی این استان هدف حمله گروهی از مردان مسلح ناشناس قرار گرفت که در نتیجه آن، شش تن از زائران به شدت زخمی شدند.

به گزارش بی بی سی از منابع پلیس در استان دیاله، واقع در شمال شرق بغداد، ماموران امنیتی عراق این شش نفر را به بیمارستان مقدادیه واقع در نود کیلومتری شمال شرق بغداد منتقل کردند.

این اتوبوس شامگاه گذشته از مرز خسروی وارد عراق شده و عازم کربلا بود که هدف حمله قرار گرفت.

بنا به این گزارش پلیس عراق در مورد چگونگی این حمله مسلحانه، هویت و وابستگی احتمالی مهاجمان و منظور آنان از این عملیات اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است.


 


محبوبه‌شعاع / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

«حاج قربان سلیمانی» در سال 1299 در علی‌آباد قوچان به دنیا آمد. او زیر نظر پدرش «کربلایی رمضان»، که خود از دوتار نوازان مشهور شمال خراسان بود، نواختن دوتار را از هشت سالگی آموخت. بعد از مرگ پدرش نزد غلامحسین بخشی جعفر آبادی، حاج محمد بخشی قیطانی و عیوض بخشی تعلیم گرفت و از سال 1321 کا خود را آغاز کرد.

وی در هنگام نواختن ساز به سه زبان ترکی، کردی و فارسی آواز می‌خواند. سلیمانی در آغاز میان‌سالی، وقتی از سفر مکه باز گشته بود، یکی از متشرعین به او گفته بود: سازش را کنار بگذارد. او به مدت 16 سال دست از موسیقی کشید و به گفته خودش از حسرت و دل‌تنگی دو سه سالی مریض شده بود. اما وقتی روحانیون دیگری به وی توصیه کردند که موسیقی موهبتی الهی است، دوباره ساز در دست گرفت و به نواختن پرداخت.

و پس از چندی فعالیت مجددش را در سال 1367 با برنامه تلویزیونی «اندیشه هنر» شروع کرد و درسال 1369 در جشن‌واره «موسیقی فجر»، به عنوان نوازنده برتر انتخاب شد و از آن سال به بعد هم به عنوان داور در جشن‌واره موسیقی فجر حضور یافت.

حاج قربان در کنسرت‌های بسیاری در ایران و خارج از ایران شرکت کرد و یک آلبوم از آثار او نیز منتشر شد. وی هم‌چنین به کشورهای بسیاری مانند پرو، هلند، تونس، ترکیه، بلژیک، انگلستان، سوییس، کلمبیا، اکوادور، پاناما، فرانسه و چند شهر آمریکا نیز سفر کرد.

از جمله افتخارات وی می‌توان به کسب مقام اول جشن‌واره موسیقی «لیون فرانسه» و هم‌چنین احراز مقام ستاره جشن‌واره اوینیون فرانسه اشاره کرد، که در آن جا لقب «گنج راستین ملی» به او داده شد. وی ده‌ها اجرای دوتارنوازی در کنسرت‌های موسیقی کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.

حاج قربان سلیمانی در داخل کشور هم مقام‌های برتر جشن‌واره موسیقی فجر ایران بین سال‌های 1369 تا 1371 را به دست آورد و دوازده دوره متوالی داور ثابت جشن‌واره‌های موسیقی مقامی کشور بود. هم‌چنین وی نشان درجه دو فرهنگ و هنر را نیز از «محمد خاتمی» رییس جمهوری وقت، دریافت کرد. او در آلبوم شب، سکوت، کویر، با شجریان هم‌کاری داشته است.

گفته شده حاج قربان در سال ۱۳۸۵، دوتار خود را به پسرش «علی‌رضا سلیمانی» هدیه داده و خود با موسیقی وداع گفت و یک سال بعد در تاریخ سی‌ام دی سال 1886 و در سن 87 سالگی درگذشت.

حاج قربان در بخشی از خاطرات اجرای موسیقی در دیگر کشورها گفته بود: «زمانی که در اروپا مشغول اجرای برنامه‌های خود بودم از استقبالی که مردم آن دیار از ساز و موسیقی ایرانی کردند، حیرت کردم. من در این سفرها متوجه شدم که مردم اروپا ما را بیشتر می‌شناسند و دوست دارند تا هم وطنان خودمان که این باعث افسوس یک هنرمند ایرانی است.

او یادآور می شود که فرانسوی‌ها از تهرانی‌ها و تهرانی‌ها از خراسانی‌ها بیشتر ما را می‌شناسند و چنان چه «بیخ چراغ تاریک است»، ما هم در دیار خودمان چندان شناخته شده نیستیم. گفته شده: در اجرای پاریس حاج قربان و پسرش، که در نواختن ساز با او هم‌راهی می‌کرد سه بار از سوی تماشاگران به صحنه باز خوانده شدند و پس از آن با احترام بسیار بر سر دست‌های حاضران حمل شدند.

نشریه «لوموند» کشور فرانسه با چاپ تصویر حاج قربان روی جلد خود این گونه آورد: «کسی که درهای بهشت را به روی غرب گشود»

منبع‌ها:

گوگل

ویکی‌پدیا

هنر و موسیقی


 


خبر/ رادیو کوچه

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نهضت مردمی آزادسازی تونس گفت: «رسانه‌های غربی اعتراض مردم را با نان و شغل گره زدند ولی در واقع اعتراض مردم به رئیس‌جمهوری سابق این کشور به خاطر ضدیت با دین بود.»

آیت‌اله محمدعلی تسخیری که با مهر سخن می گفت با اشاره به این که  یکی از خواسته‌های مردم احیای مظاهر دینی بود گفته است که زین‌العابدین بن علی، بدترین نظام سکولاریستی را در تونس بوجود آورده بود و صریحن مخالف پخش اذان و رواج حجاب بود.


 


خبر/ رادیوکوچه

هیئت اعزامی از چین به مذاکرات استانبول درباره نتیجه بخش بودن دور جدید گفت‌وگوهای کشورهای 1+5 و ایران ابراز امیدواری کرد.

به گزارش شینهوا، هیئت اعزامی از چین که به ریاست «وو هایلانگ» معاون وزیر امور خارجه این کشور، شب گذشته وارد استانبول شد اعلام کرد درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات استانبول که از روز جمعه اول بهمن آغاز می‌شود، خوش‌بین است.

وی گفته است: «گر تمام طرف‌های حاضر در مذاکرات استانبول اندکی انعطاف از خود نشان بدهند مطمئنن پیشرفت‌هایی در مذاکرات استانبول حاصل می‌شود.»

این در حالی است که صبح امروز محمود احمدی‌نژاد، با تاکید بر ادامه برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی گفته است که «این مذاکرات تنها راه است و آن هم نه برای ما، بلکه برای طرف گفت‌‌و گو.»

وی با متهم ساختن مخالفان برنامه‌های اتمی ایران به تلاش برای بازداشتن این کشور از دستیابی به فن آوری هسته‌ای گفته است که مخالفت بین‌المللی با این برنامه‌ها، سیاست‌های اتمی ایران را تغییر نخواهد داد.

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای1+5  قرار است از فردا جمعه در استانبول آغاز شود. این مذاکرات تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • شورای  سلانگور اظهار داشت که کرسی کلانگ خالی مانده است.
  • کمیسیون خدمات اجتماعی، مرکزی را برای انجام مصاحبه در تووآنا تاسیس کرد.
  • صندوق جلوگیری از وقوع جرایم مالزی خواستار وضع قوانینی برای جلوگیری از دشمنی با آثار ادبی و هنری شد.
  • مرکزی برای رسانه‌ها در جهت پوشش انتخابات تنانگ تشکیل شد.
  • احترام متقابل برای نگه‌داشتن هم‌زیستی نژادی ضروری است.
  • انوار ابراهیم، رهبر مخالفان دیدگاه خود را بر روی بحث‌های پارلمانی ایراد کرد.
  • کاندیدای حزب پیش‌رو برای انتخابات تنانگ به تمامی نژاد‌ها به‌ترین خدمات رسانی را خواهد داشت.
  • داتوک زید پس از گذشت دو ماه از خروج از حزب مردم، حزب مخصوص به خود را تاسیس کرد.
  • آذر ابراهیم پشتی‌بانی کامل حزب پیش‌رو را با خود دارد.
  • کارآفرینان محلی خواستار هم‌کاری با شرکت‌های بین‌المللی شدند.
  • بدهی خانواده‌ها هم‌چنان در مرز خطر و احتیاط کامل قرار دارد.
  • سود خالص شرکت برق مالزی در اثر گران‌تر شدن قیمت ذغال سنگ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • بانک معاملات مالزی امسال 6 شعبه جدید افتتاح می‌کند.
  • افراد دارای بیماری ایدز شانس مواجه شدن با حمله قلبی بیش‌تری را دارند.
  • صحبت‌های اشاره وار و با دست خطاب قرار دادن در صحبت‌های بین اوباما و هو به‌طور مشخصی قابل مشاهده بود.
  • دست‌کم 207 نفر در برزیل مفقود شدند و 741 نفر هم جان خود را بر اثر سیل از دست داده‌اند.
  • رییس جمهور چین تصدیق کرد که کشورش نیاز به کمک برای بهبود حقوق بشر دارد.
  • تونس زندانیان را آزاد کرد.

روزنامه استار

  • شکرگذاران در غارهای باتو ساپی جشن‌های تایپوسام را گرامی داشتند.
  • جشن تنوع فرهنگی در مالزی و فستیوال رنگارنگ هندیان.
  • محی الدین: «به تفاوت‌های مذاهب احترام بگذاریم.»
  • دکتر چاندارا: «به عنوان پلی میان نژاد‌ عمل کنید نه این‌که قهرمان نژادی باشید.»
  • 10 میلیون رینگیت برای کمک به مسلمانانی که از فروشگاه‌های مواد غیر حلال اخراج شده‌اند.
  • یک مادر و پسر به اتهام قاچاق 3،800 قرص متامفتامین به ارزش 76،000 رینگیت در کتاه بارو دست‌گیر شدند.
  • 75،000 رینگیت سکه از یک راننده در بزرگ‌راه شمالی- جنوبی کشف شد.
  • پنانگ با افزایش 465 درصدی در سرمایه گذاری به‌عنوان به‌ترین نقطه جذب سرمایه در سال 2010 انتخاب شد.
  • اوباما از هو خواست تا درمورد ارز و حقوق بشر چین اقداماتی انجام دهد.
  • مذاکرات ساحل عاج بی‌نتیجه ماند؛ گابگو حاظر به مصالحه نشد.

روزنامه نیو استریت تایم

  • پس از تهدید به بمب‌گذاری، پارلمان نیوزیلند تخلیه شد.
  • امدادگران یک کودک نوپا را سه کیلومتر دور‌تر از خانه یافتند.
  • بورس‌های امریکا در سنگینی مسایل مالی.

روزنامه مالایی میل

  • نتایج تحقیق برروی شرکت KTMB به زودی مشخص خواهد شد.
  • برنامه ریشه کن کردن دنگی ادامه میابد.

 


خبر/ رادیو کوچه

محمود احمدی نژاد صبح پنجشنبه در جمع مدیران استان یزد از سیاست کنترل جمعیت به شدت انتقاد کرده و گفته است: «فرمول دو بچه (برای هر خانواده) کافی است در واقع فرمول نابودی یک ملت است و این روش همان راهی است که اکنون اروپایی ها در آن گرفتار شده‌اند.»

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌نژاد که در هشتاد و چهارمین سفر استانی خود به سزد سفر کرده است با بیان این که نظریه دو فرزندی،دیدگاهی مبتنی بر نظریه اومانیسم و سرمایه داری غربی است افزوده است که درحال حاضر بررسی نخبگان درجه یک کشور نشان می‌دهد که آنان در خانواده‌های پرجمعیت هشت و 9 نفری زندگی کرده‌اند.

وی با رد این دیدگاه که جمعیت کم حتما رفاه می‌آورد، تصریح کرده است: «در اوایل انقلاب در حالی که جمعیت ایران نصف جمعیت کنونی بود بیش از پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم اما اکنون صادرات ما به نصف این میزان رسیده و جمعیت دو برابر شده اما وضعیت رفاه با توجه به امکانات و زیرساخت‌های انجام شده به چند برابر افزایش یافته است.»

محمود احمدی‌نژاد با انتقاد از غربی‌ها در این زمینه که غربی‌ها می‌گویند ازدواج سبب فقر می‌شود افزوده است که در واقع آن‌ها با بیان این‌که ازدواج نکنید می‌خواهند مفاسد را گسترش دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براین‌که جمهوری اسلامی یک هدیه الهی برای همه بشریت است تصریح کرده است که جمهوری اسلامی مقدمه و زمینه‌ای است تا راه‌ها را باز کند و به رنج‌های تاریخی بشر پایان دهد.


 


رادیو کوچه


1946 میلادی - زادروز «دیوید کیت لینچ» (David Keith Lynch) کارگردان معاصر آمریکایی است. اگر چه فیلم‌های لینچ موفقیت بزرگی در گیشه کسب نکرده‌اند‌، ولی همیشه محبوب منتقدان و فیلم‌دوستان بوده‌اند. در سال ۲۰۰۳ در نظر سنجی که از منتقدان فیلم در سراسر دنیا توسط روزنامه «گاردین» انجام شد‌، او به‌عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده دنیا برگزیده شد. فیلم‌های وی پر است از نمادهای سورئالیستی‌، سکانس‌های رویاگونه و نظایر آن بود. وی در نقاشی و مجسمه‌سازی نیز آثاری دارد. مرد فیل‌نما، از ته دل وحشی، بزرگ‌راه گمشده، از آثار او هستند.

1324 خورشیدی - «ابراهیم حکیمی» (حکیم الملک) که موفق به رفع غایله آذربایجان نشده بود از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد و «قوام‌السلطنه» (که دکتر مصدق او را عامل انگلستان خوانده است با حمایت آن دسته از دولت‌های خارجی که کمر به محاصره شوروی و به‌ویژه جلوگیری از بسط نفوذ آن در منطقه استراتژیک و نفت‌دار آسیای غربی کردند و روی کار آمدن او را درجهت مقاصد خود لازم می‌دانستند) نخست‌وزیر شد و ریاست ژاندارمری، را هم خود بر عهده گرفت.

251 میلادی - سال‌روز درگذشت «گایوس مسیوس کینتوس ترایانوس دسیوس» امپراتور رم  است. وی به سبب شکنجه دادن مسیحیان شهرت دارد. اصحاب کهف را معاصر این امپراتور دانسته‌اند. نام درست آن «دقیوس» است که تحریف شده آن به‌صورت دقیانوس شهرت دارد. به‌طوری‌که در کتب تاریخی آمده‌ است «دقیانوس» مردی یونانی بود که پس از اسکندر مقدونی در بلاد شام حکومت می‌کرد. در عهد دقیانوس چند تن از مردم شام به توحید گراییدند و خدای را شناختند. دقیانوس آن‌ها را حضار کرد و از کیش و آیینشان پرسید. جواب دادند ما خدای آسمان و زمین را می‌پرستیم. به‌جز او دیگری را خدای نخوانیم و ندانیم. دقیانوس آن‌ها را به‌ زندان انداخت و یک‌ شب مهلت داد تا در عقیده و ایمان خویش تجدید‌نظر کنند شاید به‌ کیش آبا و اجدادی برگردند. چون شب فرارسید اصحاب کهف از زندان دقیانوس فرار کردند و در خارج شهر به‌ کوه «بیجلوس» پناه بردند.

1355 خورشیدی - سال‌روز درگذشت «نورعلی خان برومند» از استادان موسیقی ایرانی و نوازنده تار، سه‌تار، سنتور، تنبک و کارشناس آواز است. او آموزش تار را از ۱۳ سالگی نزد «درویش‌خان» آغاز کرد. سپس در سن ۱۸ سالگی برای تحصیل به برلین رفت. در آن‌جا به موسیقی غربی هم علاقه‌مند شد و پیانو آموخت. پس از بازگشت به ایران در ۲۲ سالگی، آموختن نت‌نویسی و ردیف را نزد موسی معروفی ادامه داد. پس از یک سال، دوباره به آلمان رفت و به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. پس از ۶ سال، به ناراحتی چشم مبتلا شد و برای درمان به «سوییس» رفت و سپس به ایران بازگشت. وی از آن زمان تا آخر عمر نابینا شد و بعد از مرگ در قبرستان «ظهیرالدوله» دفن شد.

1920‌میلادی - زادروز «فدریکو فلینی» (Federico Fellini) فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی است. وی یکی از نام‌داران سینمای ایتالیا است که برای شیوه ویژه‌اش در آمیزش انگاره‌های رویاگون و فراهنگام بارز شده است. ارجمندترین فیلم او، «هشت‌و‌نیم» با بازی «مارچلو ماستریانی» است. «هشت‌و‌نیم» برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین بازی‌گردانی در سال ۱۹۶۳ شد. پدرش «اوربانو فلینی‌«(Urbano Fellini)  فروشنده دوره‌گرد و کلی‌فروش بود. فدریکو از هنگام کودکی شیفته بازی‌گرانی بود که در «نمایش‌بازی‌ها» (vaudeville) و سیرک‌ها هنرنمایی می‌کرد. در آینده، یادهای این خاطرات بر فیلم‌هایش تاثیر بسیار گذاشت. هم‌چنین آموزش او در دبستان «دینی کاتولیک» از دیگر موثرها بر او بود که به فیلم‌هایش هوایی خرده‌گیر از کلیسا و با این همه احساسی سرشار از «معنویت‌« می‌بخشید.

1368 خورشیدی - سال‌روز درگذشت «معصومه دده بالا» با نام هنری «هایده»، خواننده ایرانی است که بیست‌و‌یک سال در زمینه موسیقی دست‌گاهی و موسیقی پاپ ایرانی فعالیت داشت. هایده در ۱۳۴۷، فعالیت حرفه‌ای خود را با خواندن ترانه «آزاده» اثر استادش «علی تجویدی» که بر روی آخرین سروده «رهی معیری» ساخته شده بود آغاز کرد. اجرای ترانه «آزاده» با ارکستر بزرگ گل‌ها در رادیو تهران آغاز کار هایده بود. وی پس از اجرای چندین اثر دیگر از تجویدی و دیگر آهنگ‌سازان در برنامه گل‌ها، به خواندن ترانه‌های پاپ علاقه‌مند شد که بیش‌تر از ساخته‌های «فریدون خشنود»، «جهانبخش پازوکی»، «محمد حیدری» و «انوشیروان روحانی» بودند. هایده در شهریور ۱۳۵۷ چندین ماه پیش از پیروزی انقلاب ایران را به مقصد «بریتانیا» ترک کرد. او تا پایان عمر از این روی‌داد به‌عنوان تلخ‌ترین خاطره زندگی خود یاد می‌کرد. او از ۱۳۶۱ در «لس‌آنجلس» به فعالیت خود ادامه داد.

1875 میلادی - سال‌روز درگذشت «ژان فرانسوا میله» (Jean-François Millet) یک نقاش واقع‌گرا و طبیعت‌گرای فرانسوی و هم‌چنین یکی از بنیان‌گذاران مدرسه باربیزون بود. نقاشی‌هایی که او از کارگران مزرعه کشیده ‌است، از برجسته‌ترین آثار وی به حساب می‌آیند.

——————————-

برخی از روی‌دادهای دیگر

1359 – پایان ماجرای گروگان‌گیری سفارت آمریکا در ایران، با آزادسازی ۵۲ گروگان در الجزایر.

1653 – تکمیل عمارت«تاج محل»در هندوستان که به دست استاد «عیسی ایرانی»ساخته شد .کار ساختن این عمارت زیبا پس از دعوت استاد عیسی معمار بزرگ ایرانی به هند از سال 1631 آغاز شده‌بود. «شاه جهان» امپراتور وقت هند تصمیم به ساختن چنین عمارتی را به یادبود همسر خود «ممتاز محل»گرفته بود.

1896 – کشف «اشعه ایکس» توسط «ویلهلم کنراد رونتگن» فیزیک‌دان آلمانی.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

سعید پاک نیت

چندی پیش اعترافات یک متهم معترف به ترور دکتر علیمحمدی را از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. فضای تکراری حاکم بر اعترافاتی که سال‌هاست ملت ایران شاهد این موضوع هستند. از طرفی وزیر اطلاعات مدعی نفوذ اطلاعاتی در عمق سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) نیز گردید.

معمولن در سراسر دنیا سازمان های اطلاعاتی و امنیتی بزرگ دنیا معترف به نقص در سیستم‌های خود هستند و هیچ موقع نقص در کار خود را به گردن فلان موضوع حساس مملکتی یا اتفاق و حوادث ملی نمی اندازند. حال می‌دانیم که در دنیای امروزی جاسوسی از کشورهای دیگر حتی کشورهای هم اتحاد، امری بدیهی و لازم در جهت تامین منافع هرکشوری است. داشتن اطلاعات از پیشرفت‌های علمی و نطامی، عوامل و منابع و . . . دردنیای امروزی لازمه کشورداری و اتخاذ مواضع مناسب در برابر اتفاقات و کشورهای دوست و غیردوست می‌باشد.

این که سازمان‌های بزرگ اعتراف به نقص می‌کنند نشان‌دهنده این موضوع است که این سازمان‌ها برای هر اتفاق ممکن برنامه ریزی‌های تاکتیکی و استعداد نیروی مخصوص به آن را دارند و در دراز مدت نیز برنامه‌ریزی استراتژیک آن‌ها دقیق و منتج به پاسخ‌های درخور تقدیر است. به عبارتی این سازمان‌ها بر اساس وظایف ذاتی خود عمل می‌نمایند و نحوه عمل‌کرد آن‌ها به غالبن منتج به پاتک نمی‌شود و اغلب این سازمان مکتشف تیم‌های سرویس‌های بیگانه قبل از اجرای خرابکاری و . . هستند ، ثانیا اغلب کشورها در جهت نگه‌داری از منابع خود در برابر دیگر کشورها اقدامات حفاظتی خاص را برقرار می‌کنند و این اقدامات بسته به اهمیت منابع مورد نظر تامین می‌گردد.

در جریان پخش این اعترافات که بنده آن را از سایت یوتیوب آن را مشاهده نمودم و هم‌چنین ادعای وزیر اطلاعات نکاتی چند قابل تامل است.

-          در این که سازمان موساد یکی از پنج سازمان برتر اطلاعاتی دنیاست کسی شک ندارد و این که سازمان اطلاعاتی ایران بتواند در عمق این سازمان نفوذ کند مؤید این موضوع است که سازمان اطلاعات ایران از موساد پیش افتاده است و به قولی ابتکار عمل را به دست گرفته است ، گرچه معیار مشخصی برای راستی سنجی این ادعا وجود ندارد ولی اقل انتظار این است که اگر این ادعا صحیح می باشد می بایست حداقل کار به ترور دوم و سوم نکشد و ثانین هیچ سازمانی حتی در سطح نفوذ عالی و استتار مطمئن عوامل خود در سرویس‌های دشمن این موضوع را به صورت رسانه‌ای مطرح نمی‌کند، پس تنها نتیجه‌ای که می‌شود از این ادعا گرفت این است که این ادعا فقط جنبه خوراک تبلیغاتی داخلی دارد و بس. البته جای بسی تاسف را برای مشاوران وزیر دارد که در چیدمان مطالب ارائه شده به رسانه‌ها و اعترافات شخص به ظاهر تروریست رعایت نکات ظریفی را که از چشمان تیزبین آگاهان دور نیست را نکرده‌اند.

در جریان اعترافات این شخص بسیار آشکارا و واضح دیکته شدن مطالب قابل مشاهده است و شخص در حال تعریف یک داستان است که متن آن را خود ننوشته است

در جواب این ادعای آقای وزیر باید گفت که آقای وزیر عزیز ؛ نفوذ در عمق موساد که شما مدعی آن هستید چرا نتوانست باعث جلوگیری از ورود ویروس استاکس نت به تأسیسات اتمی شود؟ به فرض این که شما بعد از ترور دکتر علی محمدی کار اطلاعاتی خود را شروع کرده بودید آیا نمی‌بایست سطح حفاظت فیزیکی از دانشمندان اتمی کشور را باضریب بالاتری در نظر می‌گرفتید؟

-          در جریان اعترافات این شخص بسیار آشکارا و واضح دیکته شدن مطالب قابل مشاهده است و شخص در حال تعریف یک داستان است که متن آن را خود ننوشته است.

-          تدوین کنندگان متن هم قصد القاء این مطب را  دارند که موساد از اقدامات سازمان اطلاعاتی ایران می ترسد و جالب این که این ترس چنان وضوحی داشته است که تروریست در حال آزمایش متوجه این موضوع می‌گردد و این خود می‌تواند عنوان «طنز سال» را کسب کند.

-          از موارد دیگر مطرح شده این که رئیس موساد (بدون اشاره مستقیم به این پست سازمانی) شخصاً برای مشاهده تست یک تروریست آموزش دیده به صحنه می آید و جالب این که صحنه مورد تست فقط پارک یک موتور بدون جلب توجه بوده است. عجیب‌تر این که رئیس موساد به نزد تروریست آمده و از او می‌خواهد که به دقت وظیفه خود را انجام دهد، و به نحوی این موضوع را مطرح می‌کند که تروریست مذکور ترس مشهود و بسیار زیادی را نیز احساس می‌کند.

-          از طرف دیگر انتخاب این شخص خود موضوع قابل بحث می‌باشد، عملیاتی که این شخص می‌خواهد انجام دهد عملیاتی است که بیشتر به هوش زیاد و سطح علمی خاص نیاز دارد و بس، اما تروریست از بین ورزشکاران با سطح علمی پایین انتخاب شده است.

-          تروریست برای پنجاه هزار دلار اقدام به این عملیات می‌نماید که عملا در این گونه عملیات‌ها رقم بسیار پایینی است.

-          سازمان‌های پیش پا افتاده همیشه اقدام به حذف یا حفظ عامل خود و خارج نمودن جسد یا زنده فرد مورد نظر از کشور یا شهر عملیات می‌نمایند که این فرایند برای این شخص اتفاق نیافتاده ، ضمن این که ایشان تماس هایی هم بعد از اتمام موضوع با موساد داشته.

-          کلیت این اعتراف و نحوه اعتراف، به این اندیشه وامی‌دارد که تدوین گر این اعتراف دروغی فیلم‌های جاسوسی زیاد دیده و معترف به این جعلیات هم چنان استرسی داشت که گویا یکی دو باری بیشتر وقت تمرین نداشته است .

درهر حال این اعترافات و مضاف بر آن اظهارات طنزگونه وزیر اطلاعات محل بررسی و تعمق بسیار دارد که در این مقال جای آن نیست و تازه موارد بالا بدون استفاده از واژه‌ها، تعاریف و روش‌های متداول دنیا در امور امنیتی – اطلاعاتی بررسی شد تاخوانندگان محترم بتوانند موضوع اصلی را دریابند.

به امید آزادی ایران


 


رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

جام جم

1) با شاهدان پولی برخورد شود

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100833571906

رییس قوه‌قضاییه ایجاد و فعالیت مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را حرکتی موثر در حفظ استقلال دست‌گاه قضایی برشمرد و گفت: «تلاش‌های این مرکز موجب امیدواری در کاهش آسیب‌های دست‌گاه قضا و دستیابی به نتایج مفید است.»

2) اهمیت روابط آمریکا و چین

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100833591341

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن از «هو جینتائو»، رییس‌جمهوری چین که برای یک بازدید رسمی به کشورش سفر کرده، استقبال باشکوهی کرده است. رهبران دو کشور در‌باره روابط گرم چین و آمریکا سخن گفتند اما از اشاره به اختلافات بین دو کشور در مورد مسایل متفاوتی چون حقوق بشر خودداری نکردند.

تهران امروز

1) قوام اصول‌گرایی مخالف غربال‌گری است

http://www.tehrooz.com/

روز گذشته و در ادامه واکنش‌های مثبت به انتشار منشور اصول‌گرایی، تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس به هم‌راه چند تشکل سیاسی از انتشار منشور اصول‌گرایی توسط جامعتین استقبال کردند. حداد عادل که خود به هم‌راه علی اکبر ولایتی و حبیب‌اله عسگراولادی کمیته سه‌نفره‌ای برای پیش بردن وحدت اصول‌گرایان را دنبال می‌کند، با مثبت ارزیابی‌کردن اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز در تدوین منشور اصول‌گرایی، آن را کاری قابل تقدیر دانست.

1‌) مواخذه مجلس از وزیر اقتصاد

http://www.tehrooz.com/

مصطفا شریفی‌پور: «بحث پرداخت نشدن بودجه مترو تهران از صندوق ذخیره ارزی هم‌چنان ادامه دارد و انگار قرار نیست دولت به‌عنوان مجری قانون، به تکالیفش درباره توسعه حمل‏و‏نقل عمومی شهری و کاهش آلودگی هوای تهران عمل کند. پس از آن‌که رییس‏جمهوری صریحن اعلام ‏کرد مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مترو را اجرا نمی‌کند، چالش جدیدی در روابط مجلس و دولت شکل گرفت تا جایی که مقام معظم رهبری هیتی از شورای نگهبان و مجلس را مامور بررسی و حل این اختلافات کرد اما این جلسات هنوز به نتیجه‏ای نرسیده و باقی ماندن اختلافات باعث شده تا اعتبار مترو تاکنون پرداخت نشود.

آفرینش

1) بروجردی:مذاکرات استانبول فرصت طلایی برای1+5 است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=76505

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اقدامات ضدایرانی آمریکا را نشان‌دهنده انفعال این کشور دانست و اعلام کرد: «مذاکرات استانبول فرصت طلایی برای گروه 1+5 است.» علاالدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص اعمال تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه 26 شرکت در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در استانبول، گفت: «این اقدامات نشان‌دهنده انفعال آمریکا در برابر موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران است.»

2) دانش‌گاه آزاد اسلامی هم‌راه با نظام و انقلاب است

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=76516

به گزارش آنا، رییس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با حضرت آیت‌اله ایمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شیراز دیدار کردند. دراین دیدار ابتدا دکتر جمال‌زاده گزارشی از فعالیت‌های این دانش‌گاه ارایه کرد. وی تاکید بر توجه جدی به کیفیت بخشی فعالیت‌های دانش‌گاه توسعه فرهنگ قرآنی و نماز توسعه فعالیت‌های پژوهشی و گسترش رشته‌های پزشکی، ارشد و دکتری را از اولویت‌های مهم کاری این واحد دانش‌گاهی برشمرد.

رسالت

1) غرب در امور لبنان و تونس دخالت نکند

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=52303

رییس‌جمهوری اسلامی ایران به آمریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای اروپایی هشدار داد که در امور داخلی لبنان و تونس دخالت نکنند و بگذارند که ملت‌های این دو کشور، خودشان تصمیم بگیرند.

2) تحلیل هاشمی نشان‌دهنده دوری وی از جامعه است

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=52319

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بیانیه اخیر هاشمی رفسنجانی در خصوص سال‌گرد قیام 19 دی، اظهار داشت: «صدور بیانیه 19 دی ادامه اشتباهات هاشمی است، چراکه او نسبت به واقعیات جامعه مهجور بوده و به آن توجهی ندارد.»

خراسان

1) نگرانی عمیق اوباما از احتمال گسترش انقلاب تونس به مصر

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=30&id=536644

منابع آگاه آمریکایی تاکید کردند که باراک اوباما در تماس تلفنی خود با حسنی مبارک نسبت به گسترش انقلاب تونس و درگرفتن انقلابی مردمی در مصر هشدار داده و وی را به‌دلیل عدم مبارزه با فساد سرزنش کرد.

2) عراق به شرکت‌های امنیتی ایران برای حفاظت از زائران مجوز فعالیت داد

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=10&day=30&id=536414

کنسول‌گری ایران در شهر کربلا از موافقت بغداد با فعالیت شرکت‌های امنیتی ایران در این شهر در راستای حمایت از زائران ایرانی در عراق خبر داد.

کیهان

رییس‌جمهوری در اجتماع پرشور مردم یزد: «ایران از حقوق هسته‌ای خود سر سوزنی عقب نمی‌نشیند.»

http://www.kayhannews.ir/891030/3.htm#other307

2) اعتراف شبکه عنکبوت به دروغ‌پراکنی در جنگ روانی ناکام

http://www.kayhannews.ir/891030/2.htm#other206

رسانه‌های زنجیره‌ای ضدانقلاب با آب و تاب فراوان و البته با دو ماه تاخیر، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را منتشر کردند. حضرت آیت‌اله خامنه‌ای در این ملاقات به تشریح دلایل اعتماد و اطمینان خویش نسبت به رییس‌جمهوری و دولت پرداخته و این اطمینان و اعتماد را با عمل‌کرد غیرقابل اعتماد پیشینیانی مقایسه کرده‌اند که اهتمام به ایجاد حاکمیت دوگانه هم‌سو با توقع آمریکا و اروپا داشتند. وی هم‌چنین به هم‌راهی و هم‌سویی رییس‌جمهوری و دولت اصول‌گرا با رهبری تاکید کرده و البته به برخی انتقادها نسبت به عمل‌کرد اجزای دولت را قابل تامل توصیف کرده‌اند.

همشهری

1) بازتاب‌های عبور شاخص از مرز 20 هزار واحد

http://www.hamshahri.net/news-126241.aspx

در پی افزایش شاخص‌های بورس در ماه‌های اخیر، شاخص کل بورس اوراق بهادار در آخرین روز هفته معاملاتی به اوج رشد خود رسید و برای نخستین بار به کانال20‌هزار واحد وارد شد.‌

2) تمدید مهلت ثبت‌نام آرم طرح ترافیک تا 5 بهمن

http://www.hamshahri.net/news-126227.aspx

معاون اجرایی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از تمدید مهلت ثبت‌نام آرم طرح ترافیک سال 90 اشخاص حقیقی و حقوقی تا پنجم بهمن خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، وحید نوروزی افزود: «در عین حال از 15 بهمن تعویض آرم‌های طرح ترافیک سال 89 متوقف می‌شود.»

دنیای اقتصاد

تبلیغ مسکن با تلفن‌های «9090»

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=240865

تبلیغات در بازار معاملات مسکن در حال تحول است. اواخر سال گذشته یک بازار اینترنتی محدود در تهران برای خرید و فروش مسکن توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد که این بازار با توجه به اینکه هم‌اکنون عضو اتحادیه املاک است، متناسب با مقررات بازار مجازی در حال فعالیت است.

نفت گران شد، طلا نوسان داشت

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=240896

قیمت نفت در تمامی بورس‌های جهانی با افزایش آرام و قابل توجهی روبه‌رو شد، اما نرخ طلا در بازارهای جهانی نسبت به روز قبل نوسان معاملاتی را تجربه کرد. براساس اطلاعات دریافتی، روز گذشته در بورس توکیو بازار با نوسان روبه‌رو شد؛ به طوری که نرخ هر گرم طلا در دو سررسید فوریه و آوریل به ترتیب با 9 و 6 ین افت مواجه شد.


 


رادیوکوچه

دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه پیامی برای مردم تونس ارسال کرده‌اند. متن کامل این پیام که به زبان‌های فرانسه و عربی نیز نوشته شده، به شرح زیر است:

پیام دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه به مردم تونس

سقوط فرعون تونس رخداد گوارایی است که کام همه‌ی ما را شیرین کرد.

رهایی از یوغ استبداد نه فقط برای مردم تونس بلکه دستاوردی امید بخش برای همه ملت‌های اسیر خودکامگی است.

ما ضمن تبریک این پیروزی، به براداران و خواهران تونسی‌مان یادآوری می‌کنیم که نعمت آزادی به سختی به دست می‌آید ولی به آسانی از دست می‌رود.

باید با مواظبت دایم از نهال نوپای آزادی و مردم سالاری از تنیدین دوباره‌ی علف‌های هرز استبداد به دور آن جلوگیری کرد.

جامعه دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه

کانون دکتر شریعتی

Message des étudiants iraniens en France au peuple tunisien

La chute du pharaon de Tunisie est l’événement de félicité qui nous a tous réchauffé le cœur. La libération du joug du despotisme est non seulement la victoire du peuple tunisien mais aussi une réalisation prometteuse pour tous les peuples contre la dictature. Alors que nous félicitons cette victoire, nous souhaitons rappeler à nos frères et sœurs tunisiens, que la bénédiction de la liberté ne s’acquiert qu’avec difficulté mais se perd très facilement. Il nous faut, avec une attention permanente, empêcher l’éclosion des mauvaises herbes du despotisme autour de cette liberté et de cette démocratie naissante.

Les étudiants iraniens en France

Association du Docteur Sharïati.

Declaration

The fall of Tunisia’s pharaoh was an incredible event that filled us with joy and delight. Emancipation from the yoke of tyranny was not only a victory for the people of Tunisia but was also an inspiring achievement for all nations under oppression.

We congratulate our Tunisian brothers and sisters on this triumph and caution that the gift of freedom is hard to come by but easy to lose.

Vigilance should be observed to constantly protect the young sapling of freedom and democracy so that the cruel weeds of tyranny and despotic rule would not sprout around it again.

Iranian students of France

Martyr Shariati Association

بیان

اسقاط فرعون تونس حدث نمیر ابهجنا جمیعا. الخلاص من نیر الاستبداد لم یکن انتصارا للشعب التونسی فحسب بل بارقة امل لکل الشعوب الاسیرة بقیود الدیکتاتوریة. نحن نبارک هذا الانتصار لأخواننا و أخوتنا التونسیین و نذکرهم بأن نعمة الحریة تیتم الحصول علیها بصعوبة لکنها تفقد بسهولة. یجب عنایة شجیرة الحریة و الدیموقراطیة الیافعة بکل حذر کی لا تغطیها اعشاب الاستبداد التی تنبت من حولها.

الطلبة الایرانیین المقیمین فی فرنسا

مجمع الدکتور شریعتی


 


خبر/ رادیو کوچه

رهبران آمریکا و چین روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید، بر تحکیم روابط و افزایش هم‌کاری متقابل بین دو کشور تاکید کردند.

حمایت آمریکا از ظهور «صلح‌آمیز» چین به عنوان قدرتی بزرگ در عرصه بین‌المللی، انعقاد قراردادهای کلان، ا فزایش صادرات ایالات متحده به چین تا مرز ۴۵ میلیارد دلار در سال و ایجاد حدود ۲۳۵ هزار فرصت شغلی جدید در آمریکا، خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری از شرکت بوئینگ از سوی چین طی سه سال آینده و تلاش برای بالابردن ارزش یوان از جمله موارد مورد توافق این دیدارها بوده است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز  دیگر موضوع مورد گفت و گوی رهبران آمریکا و چین در این نشست بود.

بارک اوباما در کنفرانس خبری چهارشنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهوری چین گفته است: «ما توافق کردیم که ایران باید به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران باید به طور کامل اجرا شود.»

وی افزوده است: «اگر ایران به تعهداتش عمل کند ما به همراه سایر اعضای گروه پنج به علاوه یک، به ایران این فرصت را می‌دهیم که جذب جامعه بین‌المللی شود.»

هو جینتائو ، رئیس جمهوری چین نیز در ارتباط با موضوع حقوق بشر در این کشور گفته است که چین ارزش‌های حقوق بشر را جهانی می‌داند و همواره به دفاع و ترویج حقوق بشر متعهد بوده و در این عرصه پیشرفت‌های عظیمی داشته است.

وی هم‌چنین تاکید کرده است که بر اساس اصل عدم مداخله و احترام متقابل حاضر است که در خصوص حقوق بشر با آمریکا تعامل داشته باشد.

گفت و‌گو درباره حقوق بشر به ویژه درباره وضع تبت از دیگر موارد مورد توافق دو رئیس جمهور بوده است.

رئیس‌جمهور چین در ادامه‌ی سفر چهار روزه خود به آمریکا امروز(پنجشنبه) با رهبران کنگره آمریکا دیدار خواهد کرد.


 


خبر/ رادیو کوچه

موتور جست و جوی اینترنتی «گوگل»، بخشی از خدمات خود را برای کاربران ایرانی آزاد کرده‌است.

بر اساس گفته یکی از مدیران ارشد گوگل، کاربران در ایران برای نخستین بار می‌توانند سرویس‌های نقشه تصویری (Google Earth)، مرورگر کروم (Chrome) و سرویس عکس پیکاسا (Picasa) را دانلود کنند.

نیل ماتین، تاکید کرده است که محصولات ما برای این طرحی شده‌اند تا به مردم کمک کنند که تا خلاقیت داشته، با یکدیگر ارتباط بگیرند، عقاید خود را بادیگران در میان گذاشته و اطلاعات به دست بیاورند. اما در عین حال با اشاره به قانون تحریم‌ها برای ایران گفته است:« با این حال ما متعهد به اجرای قوانین صادرات آمریکا و تحریم‌ها هستیم و به مثابه یکی از شروط مجوز صادراتی، از دسترسی آدرس یا «ای‌پی»‌های وابسته به نهادهای دولتی ایران به این برنامه‌ها جلوگیری خواهد شد.»


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع ایرنا

نشریه وال استریت ژورنال نوشت: با وجود وعده‌های مکررآلمان و ایتالیا برای قطع تجارت با ایران، مناسبات اقتصادی برلین و رم با ایران در حال شکوفایی است.

به گزارش یرنا، روزنامه «وال استریت ژورنال» در بخش دیدگاه‌های خود مطلبی دارد به قلم بنجامین وینتال از پژوهشگران «بنیاد دفاع از دمکراسی» و جیولیو مئوتی روزنامه‌نگار ایتالیایی که ضمن بررسی مناسبات اقتصادی دو کشور آلمان و ایتالیا با ایران چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که با وجود وعده‌های مکرر برای قطع تجارت با ایران، مناسبات اقتصادی برلین و رم با ایران در حال شکوفایی است.

این دو تحلیلگر در آغاز مطلب خود در روزنامه « وال استریت ژورنال » یادآوری می‌کنند با وجودیکه هر دو کشور ایتالیا و آلمان در تابستان سال گذشته متعهد شدند که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را به اجرا بگذارند ولی آمارهای جدید نشان می‌دهد که حجم تجارت این دو کشور با ایران در حال افزایش بوده است.

براساس آمار جدید مرکز آمار ملی آلمان واردات این کشور از ایران طی 10 ماهه اول سال 2010 به نسبت دوره مشابه سال قبل حدود 29 درصد افزایش یافته و از رقم 538 میلیون رو به 690 میلیون یورو رسیده است. در همین دوره صادرات آلمان به ایران به نسبت سال 2009 حدود 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد و از حدود 3 میلیارد یورو به 3 میلیارد و 164 میلیون یورو رسیده است.

تحلیلگران «وال استریت ژورنال» از قول مسوولان سازمان کنترل صادرات آلمان می‌گویند که این نهاد دولتی در سال 2010 شانزده مورد صادرات کالاها و تکنولوژی با مصرف دوگانه را به ایران تایید کرده‌اند. بخشی از این کالاها که ممکن است برای مصارف نظامی و یا غیرنظامی مورد استفاده قرار بگیرند قطعات یدکی هلی کوپترهای امدادرسانی، قطعات مختلف صنایع فولاد، پمپ تخلیه مایعات و لباس‌های ایمنی برای تولیدات دارویی بوده است.

نمونه دیگر از گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی آلمان با ایران تداوم فعالیت «بانک تجارت ایران و اروپا»’ است که مرکز آن در هامبورگ است. دولت آمریکا این بانک را در فهرست موسسات مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران قرار داده است ولی دولت آلمان از تعطیل کردن این بانک امتناع می کند. پس از بروز مشکلات مربوط به پرداخت ارز معاملات نفتی ایران و هند، دولت ایران از این بانک برای مراسلات بانکی خود استفاده می‌کند.

به نوشته این دو تحلیلگر در روزنامه  «وال استریت ژورنال» با وجود تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در تابستان و پاییز گذشته، یک شرکت آلمانی به نام آی پی سی در ماه نوامبر کنفرانس بزرگی را با عنوان «امکانات سرمایه گذاری در نواحی شمال غربی ایران» در شهر هامبورگ برگزار کرد.

هفته قبل نیز یکی از اتاق های بازرگانی ایالتی آلمان با حمایت دولت کنفرانس های گسترده‌ای را در مورد بررسی راه‌های توسعه صادرات به کشورهای خاورمیانه و ایران برگزار کرد و در طول سال جاری قرار است سمینارهای دیگری با هدف گسترش صادرات به ایران برگزار شوند.

بنجامین وینتال و جولیو مئوتی در ادامه مطلب خود در ستون دیدگاه های روزنامه ‘ وال استریت ژورنال’ به مناسبات اقتصادی ایتالیا با ایران پرداخته و از قول یکی از مسوولان اتحادیه صنایع مکانیک و مهندسی ایتالیا می نویسند ‘ صادرات ما به ایران دوران رونق خوبی را طی می کند.’

براساس آمارهای اتحادیه صنایع مکانیک و مهندسی ایتالیا صادرات ماشین آلات پیشرفته و رروباتیک به ایران طی سه ماه اول سال 2010 متناسب با محصولات مختلف بین 100 تا 380 درصد افزایش یافته است. در کل صادرات تجهیزات مهندسی ایتالیا به ایران طی سه ماهه اول سال 2010 در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل 50 درصد افزایش یافته و از رقم 172 میلیون به 258 میلیون یورو جهش یافته است.

هم‌زمان واردات ایتالیا از ایران حتی رشد بیشتری داشته و حجم آن در سال 2010 به نسبت سال 2009 حدود 167 درصد افزایش یافته و از رقم یک میلیارد و 400 میلیون یورو به سه میلیارد و 750 میلیون یورو رسیده است. به عنوان مثال واردات نفت از ایران 90 درصد بیشتر شده و شرکت نفتی ‘ انی ‘ ماه پیش اعلام کرد که حداقل تا سه سال دیگر به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد چون از محل معاملات قبلی هنوز حدود یک میلیارد دلار به این شرکت بدهکار است.

معاون وزیر خارجه ایتالیا اخیرا در کنفرانسی که با موضوع هم‌کاری‌های دو کشور در شهر رم برگزار شده بود گفت :’ «ایران حق غنی سازی و بهره برداری از انرژی هسته‌ای را دارد.» رومانو پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا نیز چندی پیش برای دیداری خصوصی با مسوولان ایرانی به تهران رفت و در یک کنفرانس خبری مشترک با علاء الدین بروجردی رییس کمیته امنیت ملی مجلس ایران شرکت کرد.

دولت ایتالیا با سخاوت فراوانی با شرکای اقتصادی خود در ایران رفتار می‌کند. رییس‌جمهور ایتالیا در تابستان سال گذشته به توصیه وزارت خارجه این کشور مدال شوالیه را به سفیر ایران در رم و مسوولان اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اعطا کرد. این همان نشان یا لقب افتخاری است که آقای برلوسکنی نیز دارد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته