هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۲۰, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 10/12/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دولت اسراییل و مقامهای فلسطینی برای مبادله یک سرباز اسراییلی با هزار فلسطینی به توافق رسیدند. "گیلاد شالیط" سرباز اسراییلی پنج سال پیش در 25 فوریه 2006 در نزدیکی مرز غزه توسط نیروهای حماس به اسارت گرفته شده بود. "خالد مشعل" رییس دفتر سیاسی حماس، خبر آزاد شدن گیلاد شالیط   را تایید کرده است.  هنوز جزییاتی از این معامله بین اسراییل و فلسطینی ها منتشر نشده و روشن نیست که عملیات آزاد شدن دو طرف، چه زمانی انجام خواهد شد. در میان فلسطینیانی که قرار است آزاد شوند، نام چند تن از افراد برجسته از جمله "احمد سعادت" دبیرکل پیشین جنبش آزادی بخش فلسطین به چشم می خورد.
 


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،  توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا را "ادعای کذب" خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، رامین مهمان پرست، شبانگاه سه شنبه اظهارات مقامهای آمریکایی را «سناریویی ساختگی» دانست. آقای مهمان پرست ضمن محکوم کردن هرگونه عملیات تروریستی، گزارش این توطئه را «نمایشی مضحک» خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که «روابط ایران و عربستان سعودی مبتنی بر احترام متقابل بوده و طرح چنین ادعای کذبی ره به جایی نبرده و تاثیری در اذهان عمومی بر جای نخواهد گذاشت.» پایان نقل قول
 


در پی فاش شدن توطئه برای ترور سفیرعربستان سعودی و بمب گذاری سفارت خانه های عربستان و اسراییل توسط دو ایرانی، دادستان کل ایالات متحده، علاوه بر توطئه کنندگان،  دولت ایران را هم پاسخگو دانست. "اریک هولدر" دادستان کل آمریکا شامگاه سه شنبه همچنین گفت: «در این شکایت آمده که توطئه از مرحله تصمیم گیری و حمایت از ایران هدایت شده است. این یک تجاوز آشکار به قوانین آمریکا و حقوق بین المللی است که شامل کنوانسیونی است که به صورت روشن از دیپلمات ها در مقابل هرگونه آسیبی حفاظت می کند.» بر اساس مدارک دادگاه نیویورک، منصور ارباب سیار و غلام شکوری که ایرانی تبارند، متهم شده اند که برای ترور سفیر عربستان توطئه کرده بودند. این دو برای انجام این طرح ترور با کارتل قاچاقچیان مکزیکی تماس گرفته و از آنها کمک خواسته بودند.
 


گزارش ها حاکی است اسرائيل و تشکيلات حماس مستقر در غزه برای تبادل زندانيان به توافق رسيده اند. بر اين اساس در ازای آزادی گيلعاد شاليط، سرباز اسرائيلی، بيش از يک هزار تن زندانی فلسطينی آزاد می شوند.گزارش ها حاکی است اسرائيل و تشکيلات حماس مستقر در غزه برای تبادل زندانيان به توافق رسيده اند. بر اين اساس در ازای آزادی گيلعاد شاليط، سرباز اسرائيلی، بيش از يک هزار تن زندانی فلسطينی آزاد می شوند. به گزارش خبرگزاری رويترز، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز سه شنبه در تل آويو اعلام کرد که دو طرف (اسرائيل و حماس) بالاخره به توافق رسيده و متن نهايی را امضا کرده اند. در باريکه غزه، تشکيلات حماس اعلام کرد که دو طرف توافق کرده اند اما هنوز «برخی مشکلات تکنيکی» برای تبادل در چند روز آينده وجود دارد. گيلعاد شاليط حدود پنج سال است که به اسارت گرفته شده واز سال ۲۰۰۶ در دست نيروهای جنبش اسلامی حماس است. به گفته منابع آگاه، اين مذاکرات با ميانجی گری مصر در قاهره دنبال شده و به نتيجه رسيده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصر اميدوار است اين حرکت نشان دهد توافق های قبلی مصر با اسرائيل کماکان به قوت خود باقی است. به گزارش آسوشيتد پرس، نيروهای حماس هم اعلام کردند حدود ۴۵۰ زندانی در اولين مبادله آزاد می شوند و مابقی حدود دوماه ديگر از زندان های اسرائيل آزاد خواهند شد. حماس می گويد يک هزار و ۲۷ زندانی در مقابل آزادی يک سرباز اسرائيلی، از زندان آزاد خواهند شد. گفته می شود که در ميان زندانيان فلسطينی که قرار است آزاد شوند، نام «مروان برغوثی» و «احمد سادات» از جبهه آزاديبخش فلسطين هم ديده می شود. ابوعبيده، سخنگوی حماس در غزه به رويترز گفت: «توافق از نظر ما نهايی شده و ما با اسرائيل توانستيم به اين معامله نهايی برسيم.» بنيامين نتانياهو به يک شبکه تلويزيونی اسرائيل گفت که از زمان تشکيل دولت جديد خود در سه سال پيش، منتظر روزی بوده که بتواند با خانواده شاليط تماس بگيرد و بگويد فرزندشان به زودی آزاد خواهد شد. به گزارش رويترز، همسر مروان برغوثی، که از رهبران کاريزماتيک فلسطينی ها به شمار می رود، در باريکه غزه گفت که بی صبرانه منتظر آزادی همسرش از زندان اسرائيلی هاست. همچنين گزارش شده که خانواده های فلسطينی در غزه منتظر اعلام نام و فهرست نهايی زندانيانی هستند که قرار است آزاد شوند. مذاکرات پيشين ميان حماس و اسرائيل برای آزادی گيلعاد شاليط به نتيجه نرسيده بود زيرا تل آويو می گفت حاضر نيست زندانيانی که مرتکب اعمال خشونت بار و مرگبار عليه شهروندان اسرائيلی شده اند را آزاد کند. اسرائيل پيشتر هم به تبادل زندانيان دست زده و به طور شاخص در سال ۱۹۸۵ صدها زندانی فلسطينی را در برابر آزادی چند سرباز اسرائيلی که در لبنان اسير شده بودند، آزاد کرد. گيلعاد شاليط در زمان اسارت ۱۹ سال داشت و اولين سال از سه سال خدمت اجباری در اسرائيل را طی کرده بود. شاليط علاوه بر تابعيت اسرائيلی، شهروند فرانسه هم محسوب می شود و تابعيت اين کشور را هم دارد.
 


دو مرد ایرانی به طراحی توطئه برای بمب گذاری در سفارت خانه های عربستان سعودی و اسراییل در آمریکا متهم شدند. این دو مرد "غلام شکوری" و "منصور ارباب سیار" معرفی شده اند که به گفته مقامهای آمریکایی قصد داشتند به جان سفیر عربستان در واشینگتن سوء قصد کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز این توطئه توسط ماموران پلیس فدرال آمریکا کشف شده است. بر پایه این گزارش غلام شکوری از اعضای سپاه قدس است که شاخه برون مرزی سپاه  پاسداران محسوب می شود. وی تحت تعقیب است و هنوز ماموران موفق به بازداشت او نشده اند. منصور ارباب سیار نفر دوم در این توطئه ایرانی تبار و دارای پاسپورت آمریکایی است.منصور ارباب سیار ماه گذشته در فرودگاه جان اف کندی نیویورک بازداشت شده و به نقش خود در این توطئه اعتراف کرده است.
 


تیم ملی فوتبال ايران شامگاه سه شنبه در یک رقابت پرگل، شش بر صفر در مقابل تیم بحرين به پيروزی رسيد. تیم ايران در ورزشگاه آزادی در مقابل بحرين از مرحله اول رقابت‌های گروهی برای راهيابی به جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا، به برتری دست یافت. جلال حسينی، مجتبی جباری، هادی عقيلی، آندرانيک تيموريان،  کريم انصاری فرد و غلامرضا رضایی، گلزنان تیم ايران در اين بازی  بودند. اين بازی در ورزشگاه آزادی و به داوری "پيترگرين" از استراليا با حضور بيش از  هشتاد هزار نفر برگزار شد.. تیم ملی فوتبال ايران  با این پيروزی ، در پايان رقابت‌های دور رفت، بالاتر از قطر، بحرين و اندونزی، صدر نشین گروه پنجم این رقابت ها شده است.
 


  نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی روز سه شنبه کنترل مقر فرماندهی پليس در شهر سرت را به دست گرفتند. درگيری ها در اين شهر بين نيروهای هوادار قذافی و نيروهای دولت جديد ليبی همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دهها نفر از نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی با تيراندازی هوايی پيروزی خود را جشن گرفتند. نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی خود را برای حمله به مرکز شهر سرت که همچنان در دست هواداران قذافی است، آماده می کنند. شهر سرت، زادگاه حاکم سابق لیبی، در ۳۶۰ کيلومتری شرق طرابلس، پايتخت ليبی قرار دارد.
 


خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات های غربی در آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داده که انتظار می رود آژانس در نشست ماه آينده خود جزئيات تازه ای از دلايل نگرانی های خود درباره برنامه احتمالی نظامی- هسته ای ايران منتشر کند. آژانس قرار است در اوايل ماه آينده ميلادی (آبان ماه) گزارش تازه ای از برنامه هسته ای ایران ارائه کند. يک دیپلمات غربی در آژانس که نامش فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفته است: «بسياری از کشورها از یوکیو آمانو مدیرکل آژانس خواسته اند تا بهترين ارزيابی اش را از جنبه های احتمالاً نظامی برنامه هسته ای ايران ارائه کند.» بر پایه این گزارش، بايد منتظر ماند و ديد که آيا برآيند اين گزارش به اندازه ای متقاعد کننده خواهد بود که ۳۵ کشور عضو شورای حکام را در نشست روزهای ۱۷ و ۱۸ نوامبر وادار کند تا گزارش تخلف ايران را به شورای امنيت بفرستند.
 


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، از تحريم های اتحاديه اروپا عليه مقام های ایرانی انتقاد کرد و گفت این تحریم ها برای فشار بر ملت ايران طراحی شده است. اتحادیه اروپا روز دوشنبه 29 مقام دیگر جمهوری اسلامی، از جمله وزیران اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری را،به دلیل نقض حقوق بشر، به فهرست جديد تحريم های خود اضافه کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تمامی حلقه افرادی که به اشکال مختلف در ایران در سرکوب و نقض حقوق بشر دست دارند، در این تحریم‌ها آمده‌اند و از آنجایی که استانداران، بازوهای اجرایی دولت هستند و دادستان‌ها و مسئولان زندان هم در این امر دست دارند، همه آنها در این فهرست تحریم‌ها به همراه سه وزیر دولت قرار گرفته‌اند.»
 


سايت های نزديک به اصولگرايان خبر داده اند که محمود احمدی نژاد، به حکم شلاق پيمان عارف، فعال دانشجويی، واکنش نشان داده و از اجرای اين حکم ابراز «نارضايتی» کرده است. آقای احمدی نژاد روز سه شنبه در همايش فرمانداران کشور از کسانی که به گفته وی به دولت «افترا» می زنند انتقاد کرد. سايت های خبری نزديک به اصولگرايان گزارش داده اند که وی در اين همايش گفته است: «وقتی دانه درشت ها آزادانه به ما افترا می زنند راضی نيستم يک جوان را به خاطر توهين به رييس جمهور شلاق بزنند.» اين بخش از اظهارات محمود احمدی نژاد در گزارش سايت رياست جمهوری و خبرگزاری های ايران نيامده است. ولی به گفته سايت های «فردا»، «تابناک» و «دولت ما»، جمله ياد شده از سوی سامانه پيامک اطلاع رسانی دولت (پاد) برای خبرنگاران پيامک شده بود.
 


دیوان عالی كشور ایران اعلام كرد پرونده اتهامی کشیش یوسف ندرخانی به دلیل «نقص تحقیقاتی» در این دیوان نقض شده و تاكنون نظر نهایی درباره آن داده نشده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دیوان عالی کشور در بیانیه خود گفته است: پرونده اتهامی یوسف ندرخانی متهم به ارتداد، جهت تكمیل و رفع نواقص به دادگاه صادر كننده رأی ارسال شده است. این در حالی  است که پیشتر محمد علی دادخواه، وکیل یوسف ندرخانی به رادیو فردا گفته بود پرونده موکلش به رهبر جمهوری اسلامی ارجاع شده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور هم گفته بود حکم اعدام برای این  مسیحی ایرانی صادر نشده است.
 


وزارت دادگستری امريکا روز سه شنبه اعلام کرد که دو ايرانی به تلاش برای حمله به سفارت خانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم شده اند.مقامات آمريکا روز سه شنبه دو ايرانی را به تلاش برای حمله به سفارت خانه های عربستان سعودی و اسرائيل در واشينگتن و همچنين ترور عادل الجبیر، سفير عربستان سعودی در آمريکا متهم کردند. مقام های دادگستری آمریکا اين دو ايرانی را «منصور ارباب سيار»، ۵۶ ساله،  و «غلام شکوری» معرفی کرده اند. منصور ارباب سيار دارای تابعيت ايرانی - آمريکايی است و هم اکنون در بازداشت به سر می برد، ولی غلام شکوری فراری است. مقام های قضایی آمریکا می گویند که غلام شکوری، عضو نیروی قدس- شاخه خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به گزارش خبرگزاری رويترز، پليس فدرال آمريکا و نيروی مبارزه با مواد مخدر (دی ايی ای)  توانسته است در يک عملياتی به نام «ائتلاف سرخ » اين طرح ترور و انفجار را متوقف کنند. مقامات آمريکايی می گويند، در حال بررسی نقش و ارتباط دولت ايران با اين افراد هستند. اين در حالی است که براساس دادخواست دادستانی فدرال در نيويورک، غلام شکوری به عنوان يک عضو سپاه قدس معرفی شده است. اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا، در یک کنفرانس خبری گفته است : ایران در این زمینه مسئول است.  اريک هولدر همچنين گفته است: «از روزی که اين متهم بازداشت شده است، به دست داشتن در اين طرح توطئه اعتراف کرده است و همچنين اطلاعات با ارزشی در خصوص نقش عناصری درحکومت ايران در این اقدامات ارائه کرده است.» ​وزير دادگستری آمريکا همچنين گفته است که مقامات کاخ سفيد و وزارتخانه های امورخارجه و خزانه داری در حال مذاکره هستند و تا در خصوص اقداماتی تازه عليه ايران تصميم بگیرند. بر اساس اين دادخواست دادستانی فدرال نیویورک، منصور ارباب سيار در ماه اوت در معامله ای با يک مامور مخفی نيروی مبارزه با مواد مخدر آمريکا حاضر شده بود که مبلغ يک و نيم ميليون دلار برای ترور سفير عربستان بپردازد. وی به عنوان پيش پرداخت، مبلغ يک صدهزار دلار را در دو نوبت به وی پرداخت کرده است. به گفته مقامات رسمی آمريکا، منصور ارباب سيار در ۲۹ سپتامبر از ايران به فرانکفورت سفر کرده است و ازآنجا قصد داشت برای نهايی کردن  طرح ترور  به مکزيکو سيتی برود که در آنجا از ورود وی به مکزيک ممانعت به عمل آمده و او را از طريق يک پرواز به نيويورک فرستادند و در آنجا دستگير شده است. بر اساس اين دادخواست، منصور ارباب سيار به مامور مخفی نيروی مبارزه با مواد مخدر گفته است که مقامات ايرانی حاضرند «هزاران کيلو ترياک» در اختيار کارتل های مواد مخدر مکزيک قرار دهند. به گفته مقامات رسمی، منصور ارباب سيار پس از بازداشت در حال همکاری با ماموران فدارل و دادستانی آمريکا است.  در همين حال، وزارت خزانه داری آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرد، پنج ايرانی از جمله منصور ارباب سيار  و غلام شکوری را در اتباط با توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن تحريم کرده اند. وزارت خزانه داری آمريکا همچنين قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، به همراه عبدالرضا شهلايی و حامد عبداللهی را  نیز مورد تحريم قرار داده است. به گزارش آسوشيتدپرس، علاوه بر قاسم سليمانی، عبدالرضا شهلايی نيز پيشتر از سوی وزارت خزانه داری آمريکا مورد تحريم قرار گرفته است. مشورت برای انزوای بیشتر ایران در همين زمينه، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفته است که واشينگتن با همپيمانان خود در عرصه بين المللی برای «انزوای بيشتر ايران» مشورت خواهد کرد. هيلاری کلينتون در يک کنفرانس خبری گفت:«ما با دوستان و شرکای خود در جامعه بين المللی مشورت خواهيم کرد تا پيامی قوی به ايران بفرستيم که چنين اقداماتی، که نقض معيارهای بين المللی است، را می بايست متوقف کند.» وزير امور خارجه امريکا همچنين گفته است: در اين مشورت ها، در زمینه چگونگی ارسال پيام جدی به ايران و همچنين انزوای بيشتر جمهوری اسلامی درعرصه های بين المللی بحث خواهد شد. واکنش ایران  درهمین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است این اتهامات «فتارهای نخ نما » مبتنی بر سياست های خصمانه و ديرينه است. رامین مهمانپرست این اتهامات را «نمايش مضحکی» در راستای «سناريوسازی های خاص و با اهداف تفرقه افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه» خوانده است.  سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: طراحان اين قبيل سناريوهای ساختگی هدفی جز ايجاد اختلاف و کمک به خروج اسرائیل از انزوای موجود ندارند. علی اکبر جوانفکر، مشاور رییس جمهوری ایران نیز در نخستین واکنش گفته است که اتهام های آمریکا، «ساختگی» و «یک داستان کودکانه» است. وزارت امور خارجه آمريکا، ایران را «فعا‌ل‌ترين کشور در حمايت از تروريسم» می داند.  ايران نخستين بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان حامی تروريسم از سوی ايالات متحده در فهرست سياه قرار گرفت.
 


تيم ملی فوتبال ايران با نتيجه ای دور از انتظار، با برتری ۶-۰ مقابل بحرين در صدر جدول گروه پنجم از مرحله اول رقابت های گروهی از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا قرار گرفت.تيم ملی فوتبال ايران با نتيجه ای دور از انتظار، با برتری ۶-۰ مقابل بحرين در صدر جدول گروه E از مرحله اول رقابت های گروهی از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا قرار گرفت. اين بازی با حضور ۸۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی و به قضاوت پيتر گرين از استراليا برگزار شد. ايران می توانست در لحظات پايانی، گل هفتم را نيز به ثمر برساند و نتيجه بازی دوستانه مقابل فلسطين را تکرار کند. سفيد‌پوشان ايران در هر نيمه ۳ گل وارد دروازه سرخپوشان بحرينی کردند. گل های ايران را سيد جلال حسينی، مجتبی جباری، هادی عقيلی، آندرانيک تيموريان، کريم انصاری فرد  و غلامرضا رضايی به ثمر رساندند. اين پيروزی، بهترين برد ايران در بازی‌های رودررو مقابل بحرين، در ۳۷ سال گذشته محسوب می شود. ايران پيش از اين در سال ۱۹۷۴ و در بازی های آسيايی تهران، با نتيجه مشابه بحرين را شکست داده بود. تيم ملی فوتبال ايران با اين پيروزی ۷ امتيازی شد و با تفاضل گل ۹+ در صدر جدول گروه E قرار گرفت. قطر پس از پيروزی امروز مقابل اندونزی که در خانه حريف رقم خورد، ۵ امتيازی شد و در رده دوم قرار گرفت. بحرين ۴ امتيازی است و اندونزی بدون امتياز در قعر جدول قرار دارد. در اين بازی بارها کارلوس کی‌روش با تشويق هواداران روبه رو شد. گزارش مسابقه که قبل و بعد از برگزاری اش حاشيه های بسياری داشت نيز در ادامه آمده است. نيمه اول در ثانيه‌های آغازين بازی، راشد الحوتی بازيکن بحرين به دليل تکل خشن بر روی پای آندرانيک تيموريان، با کارت قرمز مواجه شد تا بحرين خيلی زود و در ثانيه ۳۵، ده نفره شود. بحرينی ‌ها پس از ۱۰ نفره شدن به دفاع و بازی بسته رو آوردند و سعی داشتند راه‌های نفوذ را به روی ايران ببندند. اما شاگردان کارلوس کی ‌روش با استفاده از برتری خود در ضربات ايستگاهی و پاس‌های عمقی و تعويض مکرر منطقه بازی، توانستند برتری خود را ديکته کنند. در دقيقه ۲۲، ارسال آندرانيک تيموريان از روی نقطه کرنر با ضربه خوب مجتبی جباری همراه بود که دروازه‌بان بحرين شوت او را مهار کرد. همين توپ در بازگشت مقابل پای سيد جلال حسينی افتاد تا مدافع سپاهان با بغل پای دقيق، نخستين گل ايران را به ثمر برساند. تا دقيقه ۳۴، حمله‌های سفيدپوشان ايران بيشتر از قبل ادامه داشت، در اين لحظه با پاس عمقی خلعتبری و پس از سردرگمی مدافعان بحرين، توپ جلوی پای ميلاد ميداودی افتاد. ضربه ميداودی پس از برخورد به پای بحرينی‌ها، موقعيتی مناسب را در اختيار مجتبی جباری قرار داد و هافبک خوشفکر تيم استقلال هم با يک ضربه بيرون پا و در حالی که دروازه‌بان بحرين فقط توپ را در مسير ورود به دروازه نگاه می ‌کرد، گل دوم ايران را به ثمر رساند. در دقيقه ۴۲، تماشاگران در ورزشگاه اين بار شاهد گلزنی هادی عقيلی بودند که روی ارسال مجدد تيموريان از روی نقطه کرنر و در حالی که مدافعان بحرين در جاگيری و يارگيری اشتباه کرده بودند، دروازه بحرين را برای سومين بار باز کرد تا شاگردان کی‌روش با پيروزی پرگل به رختکن بروند. نيمه دوم ميلاد ميداودی که در لحظات آخر نيمه اول کارت زرد گرفته بود، از سوی کی‌روش تعويض شد و جای خودش را به حسين ماهينی داد. ماهينی در بازی با فلسطين ۹۰ دقيقه حضور داشت و از برترين های ايران بود. در دقيقه ۵۳ پس از سانتر مجتبی جباری، بحرينی‌ها سراسيمه توپ را جلوی پای خلعتبری انداختند. او که در موقعيت تک به تک قرار گرفته بود، دروازه‌بان بحرين را از پيش رو برداشت اما دفاع بحرين مانع از گلزنی خلعتبری شد. در دقيقه ۶۰ شوت زيبا و سرکش آندرانيک تيموريان برای چهارمين بار دروازه بحرين را فرو ريخت . اين گل که مشابه آن را پژمان نوری به فلسطين زده بود، جو ورزشگاه را پر شور تر از نيمه اول کرد. هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی، پشت به زمين مسابقه کرده و به سبک ابداعی از هواداران آلمانی، رقص و شادمانی می کردند. در دقيقه ۶۲ شوت فنی مجتبی جباری از کنار دروازه و با فاصله ای کم به بيرون رفت. در دقيقه ۶۵ کريم انصاری فرد به جای مجتبی جباری وارد زمين شد. غلامرضا رضايی نيز به عنوان سومين تعويض ايران در دقيقه ۷۳ به جای محمد قاضی به ميدان آمد تا بار هجومی تيم ملی ايران بيشتر از قبل شود. تعويض کارلوس کی‌روش خيلی زود نتيجه داد و ايران در دقيقه ۷۵ از روی ضربات کرنر به گل رسيد. آندرانيک تيموريان بهترين بازيکن اين مسابقه که بانی اخراج بازيکن حريف بود، پس از دادن يک پاس گل، تاثير مستقيم روی يک گل ديگر و به ثمر رساندن گل زيبا، يک سانتر زيبای ديگر به روی دروازه بحرين انجام داد تا اين بار کريم انصاری فرد با ضربه بغل پای خود پنجمين گل ايران را به ثمر برساند. در دقيقه ۸۳ نيز ارسال خسرو حيدری در محوطه شش قدم بحرين با ضربه سر پرشی و زيبای غلامرضا رضايی به ششمين گل تيم ملی ايران تبديل شد. پس از آن نيز خلعتبری و نکونام می توانستند گل های ايران را افزايش دهند اما عدد ۶ تا پايان سه دقيقه وقت تلف شده بر روی اسکوربورد ورزشگاه باقی ماند و يکی از سنگين ترين شکست های تاريخ فوتبال بحرين به ثبت رسيد. اظهارات پس از بازی کارلوس کی‌روش در نشست خبری گفت در وهله اول از هواداران تشکر می کند. زيرا آنها خيلی تلاش کردند و در وهله دوم اين تبريک را به بازيکنانش اهدا می کند که در اين بازی فوق‌العاده بودند.او همچنين به آن هايی که به دلايل فنی روی نيمکت نشستند نيز تبريک گفت.  کی‌روش در پاسخ به اين سؤال که به نظر می‌رسيد در پايان نيمه اول از روند تيم راضی نبود، گفت: وقتی بازی شروع می‌شود و با برنامه وارد زمين می‌شويم. ممکن است حريف روی ضدحمله کار کند. من روی برنامه دوم هم متمرکز شده بودم تا بتوانم بچه‌ها را به بازی خودشان هدايت کنم. سرمربی تيم ملی فوتبال تأکيد کرد: مقابل تيم خطرناکی بازی را برديم. نبايد بحرين را به خاطر اين ۶ گل دست کم بگيريم. آنها در حمله کردن خوب هستند. کی‌روش گفت: نکته مهم در بازی با بحرين اين بود که هم خوب دفاع بوديم و هم خوب حمله کرديم. از همه مهم تر اينکه ۶ گل ايران توسط ۶ بازيکن مختلف به ثمر رسيد و اين نشان دهنده قدرت ماست. او در اين خصوص که در «فوتبال ايرانی» هميشه وقتی گل به ثمر می رسد، بازيکنان عقب می‌کشند اما چه اتفاقی افتاده که در تيم کی‌روش ميل به گل زدن بيشتر شده، گفت: در تمرينات به آنها آموزش می‌دهيم که وقتی صاحب توپ هستند حمله کنند. مهم نيست که جلو يا عقب باشيم. من دوست دارم از تکنيک بازيکنانم بهره ببرم و می‌خواهم که از بازيشان لذت ببرم. در پايان نشست سرمربی تيم ملی، خبرنگاران حاضر در اين نشست برای کی‌روش دست زدند. سرمربی انگليسی تيم بحرين نيز گفت: اين نتيجه به خاطر ضعف بحرين نيست، بلکه تيم ايران فوق‌العاده بود. پيتر تيلور گفت: ما واقعا شرايط سختی را تحمل می‌کرديم. بعد از گل دوم ايران شيرازه تيم ما از هم پاشيد. از ميان ۶ گلی که خورديم، گل‌های بازيکنان شماره ۱۴ و ۱۶ (تيموريان و جباری)، بسيار زيبا بود. سرمربی بحرين در پاسخ به اين سوال که آيا تمام ملی ‌پوشان بحرين را برای اين مسابقه در اختيار داشتيد، گفت: بله، تمام بازيکنان ما بودند، فقط محمد سالمين به دليل آسيب ديدگی همراه تيم نبود. يکی از خبرنگاران از عدم حضور علا هبيل ستاره فوتبال بحرين پرسيد. کسی که پس از اعتراضات داخلی در بحرين، به زندان افتاد. تيلور پاسخ داد: من اصلاً بازی‌های او را نديده‌ام که بخواهم شرايطش را ارزيابی کرده و ببينم که آيا بايد به تيم ملی دعوت شود يا خير. تيلور تاکيد کرد که با اين نتيجه استعفا نخواهد داد و به صعود بحرين به عنوان تيم دوم برای رسيدن به مرحله بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی اميدوار است. تيلور در پايان گفت: شرايط ورزشگاه آزادی برای پيروزی تيم ايران بسيار مناسب بود و جو فوق‌العاده‌ای ميان تماشاگران حاکم بود. آندرانيک تيموريان گفت اين پيروزی خاطره تلخ شکست در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ را از ذهن مردم پاک کرد. هافبک پرتلاش تيم ملی فوتبال ايران با شوخ طبعی ادامه داد: آن خاطره را طوری پاک کرديم که ديگر هيچ چيزی به ياد مردم نباشد! کريم انصاری فرد گفت: پيش از آن که به زمين بيايم کی‌روش با من صحبت کرد و نکاتی را به من گفت که اين نکات در گلی که زدم بسيار تاثيرگذار بود. من امروز بار ديگر به ايرانی بودن خودم افتخار کردم. نتايج بازی ها در ساير گروه های منطقه آسيا به شرح زير است. گروه A  شاگردان عدنان حمد سرمربی عراقی تيم ملی اردن با نتايجی شگفت انگيز، در صدر جدول گروه قرار دارند. آن ها در شرايطی به ۹ امتياز از سه بازی دست يافته اند که دو بازی شان در خارج از خانه بوده. اردن با شکست ۳-۰ سنگاپور در خانه اين تيم، به تنهايی به صدر جدول گروه A تکيه زده است. در ديگر بازی اين گروه، تيم بحران زده چين با هدايت خوزه آنتونيو کاماچو مقابل مهمانش عراق با يک گل تن به شکست داد. اين در حالی است که عراقی ها از دقيقه ۶۵ با اخراج بسيم عباس ۱۰ نفره شده بودند. عراق با اين پيروزی ۶ امتيازی شد و بالاتر از چين که ۳ امتياز دارد در مکان دوم گروه A قرار گرفت. سنگاپور تنها تيم بدون امتياز اين گروه است که همچنان در رتبه چهارم قرار دارد. گروه B کره جنوبی ۲-۱ بر امارات غلبه کرد. اماراتی ها سرکو کاتانچ را برکنار کرده و با هدايت يک مربی بومی در اين مسابقه متحمل شکست شدند. يکی از گل های کره را پارک چو يونگ مهاجم جديد آرسنال به ثمر رساند. در ديگر بازی اين گروه، لبنان در خانه مقابل کويت به تساوی ۲-۲ رسيد. در جدول، کره جنوبی با ۷ امتياز در صدر قرار دارد. کويت ۵ امتياز دارد و لبنان هم ۴ امتيازی است. تيم بحران زده امارات نيز با سه شکست پياپی و بدون امتياز، در قعر جدول قرار گرفته. گروه C کره شمالی در خانه با يک گل مغلوب ازبکستان شد و ژاپن در ديداری پرگل تاجيکستان را با ۸ گل در هم کوبيد. مايک هاوه نار ۲ گل ژاپنی ها را به ثمر رساند. او که پدرش هلندی است، در ژاپن متولد شده است. شينجی اوکازاکی عضو تيم اشتوتگارت و شينجی کاواگا از دورتموند، هر کدام زننده دو گل از جشنواره گل ژاپنی ها بودند. ژاپن با برتری قاطعی که کسب کرد، پر گل ترين نتيجه را در اين دوره از رقابت ها به جا گذاشته است. در ديگر بازی اين گروه، ازبکستان با گلزنی الکساندر گنريخ در خانه کره شمالی به يک پيروزی با ارزش دست پيدا کرد. در جدول اين گروه، ژاپن با ۷ امتياز و تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد. ازبکستان نيز با ۷ امتياز در رتبه دوم است. کره شمالی با ۳ امتياز در رده سوم و تاجيکستان هم بدون امتياز در قعر جدول قرار دارد. گروه D  در گروه D استراليا سومين پيروزی پياپی خود را کسب کرد و در خانه با ۳ گل از سد عمان گذشت. استراليا و اردن تنها تيم های ۹ امتيازی اين رقابت ها هستند و هر سه بازی خود را با برتری پشت سر گذاشته اند. در ديگر ديدار اين گروه، عربستان مهمان تايلند بود که اين رقابت با تساوی بدون گل به پايان رسيد. در جدول اين گروه استراليا با ۹ امتياز صدرنشين است. تايلند ۴ امتيازی است. عربستان ۲ امتياز دارد و عمان نيز فقط يک امتياز اندوخته است. شاگردان فرانک ريکارد از  ديدار با تايلند هم نتوانستند ۳ امتياز کامل را کسب کنند تا وضعيت عربستان برای صعود به دور بعد همچنان بغرنج باشد. اين در حالی است که تايلندی ها در مرحله حذفی، به سختی موفق شده بودند فلسطين را از پيش رو بردارند.
 


وزیر دارایی و معاون نخست وزیر مصر در اعتراض به عملکرد دولت در برخورد با تظاهرات مسیحیان آن کشور و پیامدهای آن از سمت خود استعفا داد. خبرگزاری رسمی مصر بنقل از وزیر مستعفی آن کشور نوشته است که وضعیت کنونی بسیار سخت و پیچیده است و به طرزتفکر و کار از نوع دیگری نیاز دارد. تظاهرات یکشنبه گذشته که از طرف مسیحیان قبطی مصر و در اعتراض به سوزاندن یک کلیسا برگزار شده بود با حمله نیروهای امنیتی و گروههای تندروی اسلامی روبرو شد. در این حوادث دستکم ۲۵ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ تن از تظاهر کنندگان زخمی شدند. دولت مصر کمیته ای را برای تحقیق درباره علل زدوخوردهای روز یکشنبه تشکیل داده است.
 


محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه اعلام کرد که از رئیس قوه قضائیه خواسته است اجرای حکم اعدام اسد تقی زاده ، محیط بان زندانی را متوقف کند. آقای محمدی زاده گفته است با قوه قضائیه و مسئولان دادگستری گفتگو کرده و شخصا با رئیس قوه قضائیه هم صحبت کرده است. اسد تقی زاده، محیط بان استان کهگیلویه و بویر احمد چهار سال پیش در درگیری با شکارچیان غیرمجاز به سمت یکی از آنان شلیک کرد که منجر به کشته شدن یکی از شکارچیان شد. دادگاه بدوی او را به اعدام محکوم کرد و دیوان عالی هم این حکم را تائید کرده است. تا کنون اولیای دم شکارچی مقتول حاضر نشده اند از اجرای حکم اعدام محیط بان منطقه حفاظت شده « ِدنا » جلوگیری کنند. یکشنبه گذشته گروهی از فعالان و هواداران محیط زیست در یک گردهم آیی در تهران خواستار لغو حکم اعدام اسد تقی زاده شدند.
 


نیروگاه اتمی بوشهر با ۴۵۰ مگاوات قدرت به شبکه سراسری برق متصل شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، ایسنا، تولید برق در نیروگاه بوشهر هفته گذشته به ۴۵۰ مگاوات یا ۵۰ درصد از توان نامی اش رسید و در حال حاضر به شبکه سراسری برق متصل است. ایسنا به نقل از فریدون عباسی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشته است که این نیروگاه دو تا سه هفته با این قدرت به تولید برق ادامه می دهد و پس از آن راکتور برای بازبینی مجدد در سیستمها و تجهیزات خاموش می شود. نیروگاه اتمی بوشهر پس از سالها تاخیر در ۱۲ شهریور ماه سال جاری با قدرت ۶۰ مگاوات به شبکه سراسری وصل شد.
 


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده است که قرارداد یک شرکت نفتی چینی در میدان پارس شمالی بحالت تعلیق در آمده است. دلیل این اقدام ایران تاخیر شرکت چینی در اجرای طرحهای مشترک در میدان پارس جنوبی ذکر شده است. جمهوری اسلامی و چین تا کنون چندین قرارداد برای توسعه میدانهای گازی پارس شمالی و جنوبی امضا کرده اند. رستم قاسمی، وزير نفت ايران، پیش از این گفته بود که شرکت «سی ان پی سی آی»  چينی در توسعه فاز ۱۱ ميدان مشترک پارس جنوبی از برنامه زمان بندی خود عقب مانده است. در سال ۱۳۸۸ ایران و چین قراردادی پنج میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی امضا کردند. در آن زمان شرکت ملی نفت چین جایگزین شرکت توتال فرانسه شد که بدلیل تحریمهای بین المللی از اجرای پروژه های نفت و گاز در ایران کناره گیری کرد. سال گذشته چین بزرگترین شریک تجاری ایران بود ولی مقامات جمهوری اسلامی بارها از عدم اجرای بموقع قراردادها ی نفت و گاز از طرف شرکتهای چینی انتقاد کرده اند.
 


بر اساس ارزیابیهای سازمان کشورهای تولید کننده نفت ، اوپک، تقاضا برای خرید نفت در سال جاری و سال آینده کاهش خواهد یافت. در جدیدترین گزارش اوپک که روز سه شنبه منتشر شد گفته می شود گرچه تقاضای خرید نفت در سال جاری یک میلیون بشکه در روز افزایش نشان میدهد ولی این رقم ۱۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از ارزیابیهای گذشته این سازمان است. در این گزارش همچنین گفته شده که تقاضا برای خرید نفت در سال آینده حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. بر پایه این ارزیابیها در سال آینده روزانه ۸۸ میلیون بشکه نفت تولید و به بازار عرضه خواهد شد که سهم ۱۲ کشور عضو اوپک نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود.
 


چین خواستار آغاز هر چه سریعتر اصلاحات سیاسی در سوریه شده و گفته است تمام نیروهای سیاسی باید در روند اصلاحات در آن کشور شرکت کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه دولت سوریه باید به وعده های خود برای اصلاحات عمل کند گفت: قطعنامه پیشنهادی که هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد به ایجاد ثبات در سوریه کمک نمی کرد. هفته گذشته چین و روسیه ، از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی برای تحریم سوریه را وتو کردند. اما روز دوشنبه سرگی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو و پکن آماده هستند قطعنامه جدیدی را برای محکوم کردن اعمال خشونت آمیز از طرف هواداران بشار اسد ، رئیس جمهوری سوریه و مخالفان او به شورای امنیت ارائه کنند. روز گذشته اتحادیه اروپا خواهان کناره گیری بشار اسد از مقام ریاست جمهوری سوریه شد.
 


در آستانه برگزاری نشست سالانه صندوق بين المللی پول و بانک جهانی، صندوق بين المللی پول تحليل خود را از چشم اندازه اقتصاد جهانی منتشر کرد. در اين چشم انداز از جمله پيش بينی هايی درباره اقتصاد ايران ديده می شود که در آن نرخ رشد سالانه اقتصاد، نرخ تورم و نرخ بيکاری در ايران جلب نظر می کند. در آستانه برگزاری نشست سالانه صندوق بين المللی پول و بانک جهانی، صندوق بين المللی پول تحليل خود را از چشم اندازه اقتصاد جهانی منتشر کرد. در اين چشم انداز از جمله پيش بينی هايی درباره اقتصاد ايران ديده می شود که در آن نرخ رشد سالانه اقتصاد، نرخ تورم و نرخ بيکاری در ايران جلب نظر می کند. فريدون خاوند  استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درپاريس در باره چشم انداز اقتصاد ايران ميگويد در اين گزارش سه پيش بينی در مورد نرخ رشد ايران، نرخ تورم ايران و نرخ بيکاری ايران در سال ۲۰۱۱ ميلادی شده است که از لحاظ نرخ رشد، صندوق بين المللی پول آن را برای سال ۲۰۱۱ ايران ۲.۵ درصد اعلام می کند که البته اين يک نوع تجديد نظر است نسبت به گزارش های قبلی اين صندوق که در آن رشد  ايران برای سال ۲۰۱۱ صفر درصد پيش بينی شده بود.   به گفته فريدون خاوند چنانچه اگر اين ۲.۵ درصد را در نظر بگيريم ،نرخ رشد بسيار پايينی است به خصوص از اين نظر که ميانگين رشد در منطقه خاورميانه ۴ درصد است. بر اساس همين گزارش. ميانگين رشد در سطح جهانی هم ۴ درصد است بنابراين اگر ميانگين ايران بر حسب پيش بينی صندوق بين المللی پول ۲.۵ درصد باشد هم از ميانگين خاورميانه و هم از ميانگين نرخ رشد جهانی کمتر است.   در مورد نرخ تورم هم فريدون خاوند ميگويد  بر اساس گزارش پيشين صندوق بين المللی پول نرخ تورم ايران ۲۲.۵ درصد ارزيابی شد و در اين گزارش هم همين نرخ مورد توجه قرار گرفته است ولی اگر ما اين را مقايسه کنيم با نرخ تورم در منطقه خاورميانه که ميانگين نرخ تورم در منطقه خاورميانه ۹.۹ درصد است. اگر مقايسه کنيم با نرخ تورم ايران دقيقا ۵.۵ برابر نرخ تورم عراق در نظر گرفته شده. حدود ۳.۵ تا ۴ برابر نرخ تورم عربستان سعودی و حتی بيش از ۱۵ برابر نرخ تورم بحرين است. خبرگزاری های جمهوری اسلامی که اين نرخ تورم را بررسی کرده بودند و محاسبه کرده بودند در گزارش صندوق بين المللی پول به اين نتيجه رسيدند که فقط دو کشور نرخ تورم بالاتر از ايران دارند يکی اش ونزوئلا و دومی اش بلاروس. در مجموع ايران سومين کشور است از نظر نرخ تورم در دنيا.   صندوق بين المللی پول نرخ بيکاری ايران را ۱۵.۵ درصد ارزيابی می کند که برخلاف ارزيابی هايی است که از طرف مرکز آمار ايران ارائه داده شده، چون رييس مرکز آمار ايران به تازگی اعلام کرده که نرخ بيکاری در ايران از ۱۴.۶ درصد سال گذشته رسيده است به ۱۱.۵ درصد در سال جاری که اين با اعتراض محافل داخلی رو به رو شد.   پس لرزه های اختلاس ۳۰۰۰ ميليارد تومانی هنوز بحث اختلاس سه هزار ميليارد تومانی در ايران داغ است و اولين پيامدهای اداری آن برکناری مديرعامل بانک صادرات و استعفای مدير عامل بانک ملی است. به نوشته خبرگزاری های جمهوری اسلامی مديرکل روابط عمومی و مشاور وزير اقتصاد گفته است که نظر کميته پيگيری پرونده اختلاس برکناری مديرعامل بانک صادرات و سامان بوده است. پيش از اين نيز شمس الدين حسينی وزير اقتصاد با استعفای محمودرضا خاوری مديرعامل بانک ملی موافقت کرده بود. خبرگزاری های جمهوری اسلامی به نقل از محمودرضا خاوری مديرعامل مستعفی بانک ملی ايران نوشته اند گرچه ريشه اصلی اين سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و ترديد در مسووليت بانک صادرات نمی باشد اما اداره کل امور شعب بانک ملی ايران هم با تجاوز از حدود اختيارات بدون توجه به دستورات کتبی مدير عامل با قبول ريسک فوق العاده عظيمی در تنزل اعتبارات اسنادی صرفا به اتکای تعهد بانک صادرات ايران در شکل گيری اين پديده شوم بی تاثير نبوده است. اختلاس سه هزار ميليارد تومانی به دليل حواشی فراوان باعث طرح اين موضوع شده است که چرا و چگونه اين اختلاس به وجود آمد. به گفته غلامحسين محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاييه مهمترين دليل به وجود آمدن اين فساد مالی بزرگ ضعف نظارت بر شبکه بانکی است. آقای اژه ای که مسوول رسيدگی به اين پرونده شده است روز دوشنبه گفت هنوز معلوم نيست چه نامی بايد بر اين عمل گذاشت: قدرت عليخانی نماينده قزوين در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای چند هفته پيش محمود احمدی نژاد مبنی بر اينکه دولتش پاکترين دولت است گفت دولت محمود  احمدی نژاد بدترين دولتهاست:  به گفته دادستان کل کشور اين بزرگترين فساد و جرم در چند سال اخير بوده است. بحران مالی يونان و ناهماهنگی کشورها در برخورد به اين بحران بحران مالی يونان همچنان نفس اروپا را گرفته است و هيچکس نمی داند سرنوشت و پيامدهای اين بحران چه سرانجامی خواهد داشت. در حالی که يونان هر روز منتظر دريافت ۸ ميليارد يوروی وعده داده شده از سوی اتحاديه اروپاست، اوليرن کميسر ارزی اتحاديه اروپا می گويد در نشست وزيران دارايی اتحاديه اروپا در سوم ماه اکتبر احتمالا تصميمی در اين باره گرفته نمی شود. اتحاديه اروپا قرار بود دو هفته پيش و در اجلاس برسلاو تصميم بگيرد اما اين تصميم گيری را به عقب انداخت. اوانگلس وزينووس وزير دارايی يونان روز دوشنبه ابراز اطمينان کرد که تا پايان ماه جاری ميلادی اين پول بايد پرداخت شود. در غير اين صورت دولت يونان قادر به پرداخت تعهدات خود و از جمله حقوق کارکنانش نخواهد بود.  اروپا که هنوز از پيامدهای بحران مالی سال ۲۰۰۷ کاملا خلاص نشده و نتوانسته نظام بانکی خود را در برابر چالش هايی که با آن رو به رو است ثبات بخشد، اکنون و با اتفاقی که در يونان افتاده دچار بحران ديگری شده است که دنيا را هم نگران کرده است. اروپا تلاش دارد با اقداماتی خود را از اين بحران نجات دهد اما اين اقدامها نه کافی و نه به اندازه لازم سريع اند. مساله ديگر اين است که اقتصادها در سراسر دنيا رشد لازم را ندارند. 
 


وزارت خارجه چين روز سه شنبه ( يازدهم اکتبر) به شکل غيرمستقيم هشدار داد که با وجود رای منفی به قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت سوريه ولی تداوم وضعيت فعلی را در آن کشور تحمل نخواهد کرد.وزارت خارجه چين روز سه شنبه يازدهم اکتبر به شکل غيرمستقيم هشدار داد که با وجود رای منفی به قطعنامه شورای امنيت عليه حکومت سوريه، ولی تداوم وضعيت فعلی را در آن کشور تحمل نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رويترز سخنگوی وزارت خارجه چين گفت که حکومت سوريه بايد به سرعت به وعده های خود درمورد اجرای اصلاحات دمکراتيک عمل کرده وچين با تداوم خشونت ها مخالف است و نمی خواهد که خونريزی، درگيری و تلفات بيشتری در آن کشور روی دهد. سخنگوی وزارت خارجه چين افزود:« ما معتقديم که حکومت سوريه بايد با سرعت وعده های خود را در مورد اصلاحات دمکراتيک به اجرا گذاشته ، برخوردی نرم تر با مخالفان و مذاکره با تمام گروههای ديگر را در پيش گرفته و از طريق گفتگو اين مشکلات را به شکل درست حل و فصل کند.» خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که موضع گيری وزارت خارجه چين با سخنان هفته پيش ديمتری مدودف رييس جمهور روسيه شباهت دارد که گفته بود اگر بشار اسد نمی تواند اصلاحات را به اجرا بگذارد بايد از قدرت کناره گيری کند. هر دو کشور روسيه و چين هفته گذشته قطعنامه پيشنهادی کشورهای اروپايی برای محکوميت رژيم سوريه به خاطر سرکوب مخالفان در شورای امنيت سازمان ملل متحد را وتو کردند. سازمان ملل متحد می گويد که در جريان سرکوب اعتراضات مخالفان طی شش ماه اخير بيش از دو هزار و ۹۰۰ نفر توسط نيروهای حکومت سوريه کشته شده اند. سخنگوی وزارت خارجه چين از موضع اين کشور در مخالفت با تصويب قطعنامه محکوميت سوريه در شورای امنيت دفاع کرده و گفت:« در اين قطعنامه مسئله تهديد به تحريم مطرح شده بود که به نفع ثبات سوريه نيست.» دولت چين که معمولا از ايفای نقش در واکنش به مسايل داخلی کشورهای ديگر پرهيز می کند با اعمال فشار جامعه بين المللی بر رژيم سوريه مخالفت کرده و می گويد آينده اين کشور بايد توسط عوامل داخلی تعيين شود. دولت چين در چند مورد از حکومت های ديگر نيز خواسته که در مسائل داخلی کشورهای ديگر دخالت نکنند و در واکنشهای بين المللی به حوادثی که طی ماههای اخير در کشورهای عربی روی داده، نقش چندانی ايفا نکرده است. کارشناسان معتقدند که دولت چين با هوشياری و احتياط مناسبات تجاری خود را با حکومت های جديد در کشورهای عربی تقويت خواهد کرد و سعی خواهد کرد در قالب يک کشور دوست و خريدار نفت به دولتهای جديد منطقه که هنوز هم وضعيت باثباتی ندارند، نزديک شود.
 


سيمين برکزای يکی از نمايندگان مجلس افغانستان که براساس ادعاهای مربوط به تقلب در آراء نمايندگی وی لغو شده است با وجود هشدار پزشکان در مورد وضعيت سلامتی او می گويد به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. سيمين برکزای، يکی از نمايندگان مجلس افغانستان که براساس ادعاهای مربوط به تقلب در آراء نمايندگی وی لغو شده است، با وجود هشدار پزشکان در مورد وضعيت سلامتی او می گويد به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. سيمين برکزای اکنون در اعتراض به لغو نمايندگی و با درخواست بازگشت به جمع نمايندگان مجلس در نهمين روز اعتصاب غذای خود به سر می برد. خانم برکزای که روز يکشنبه با صدايی بسيار ضعيف با خبرنگار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی مصاحبه می کرد، گفت که تا زمانی که در مقام نمايندگی مجلس ابقاء نشده به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. وی گفت:« من مدارک و شواهدی دارم و اعتصاب را متوقف نخواهم کرد. من در اعتراض به بی قانونی و بی عدالتی اعتصاب کرده ام . به عنوان يک زن افغان من ديگر حاضر نيستم اين وضعيت را بپذيرم.» ​​ پزشکانی که وضعيت خانم برکزای را تحت نظر دارند می گويند که وضعيت سلامتی وی وارد مراحل حساس و نگران کننده ای شده است. اما او می گويد تا لحظه مرگ به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. سيمين برکزای از جمله ۹ نماينده مجلس افغانستان بود که در ماه اوت بنابر تصميم کميسيون مستقل انتخابات و با هدف پايان دادن به اختلافات بر سر صلاحيت نامزدها و نمايندگان از مجلس اين کشور کنار گذاشته شد. مجادلات بر سر سلامت رای گيری و صلاحيت نمايندگانی که به مجلس راه يافته بودند يک سال پس از انتخابات سراسری افغانستان ادامه يافت. در انتخابات پارلمانی سال گذشته افغانستان موارد متعددی از ادعاهای مربوط به تقلب مطرح شد و هنوز هم برخی به نتايج اين رای گيری ها اعتراض دارند. ۶۲ نامزدی که نتوانستند به مجلس راه پيدا کنند نتايج انتخابات را از طريق تسليم شکايت به يک دادگاه ويژه به چالش کشيده اند. چند ماه پيش اين دادگاه اعلام کرد که اين افراد در انتخابات پيروز شده اند و در حکم خود دستور داد که کرسی نمايندگی مجلس به آنها واگذار شود. اما کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در آخرين تصميم خود در ماه اوت فقط ۹ نماينده مجلس را تغيير داد که يک مورد از آنها برکناری سيمين برکزای از اين مقام بود.
 


دیوان عالی كشور ایران در اطلاعیه‌ای اعلام كرده است، پرونده اتهامی «یوسف ندرخانی» کشیش مسیحی به دلیل «نقص تحقیقاتی» در این دیوان نقض شده و به « دادگاه صادر كننده رأی جهت تكمیل و رفع نواقص ارسال شده است.»دیوان عالی كشور ایران در اطلاعیه‌ای اعلام كرد پرونده اتهامی «یوسف ندرخانی» کشیش مسیحی به دلیل «نقص تحقیقاتی» در این دیوان نقض شده و تاكنون نظر نهایی درباره آن داده نشده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دیوان عالی کشور در بیانیه خود گفته است: «پرونده اتهامی یوسف ندرخانی متهم به ارتداد به علت نقص تحقیقاتی نقض به دادگاه صادر كننده رأی جهت تكمیل و رفع نواقص ارسال شده است.» این بیانیه همچنین گفته است: «پس از رفع نواقص مورد نظر و صدور حكم مجدد و در صورت اعتراض و ارسال به دیوان عالی كشور در مورد پرونده اظهار نظر خواهد شد.» با این حساب این پرونده به دادگاه بدوی بازگردانده می شود تا پس از «رفع نقص» دوباره برای آن قاضی حکم صادر کند.  این در حالی  است که پیشتر محمد علی دادخواه، وکیل یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی زندانی به رادیو فردا گفته بود پرونده موکلش به رهبر جمهوری اسلامی ارجاع شده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور هم گفته بود حکم اعدام برای این  مسیحی ایرانی صادر نشده است. آقای دادخواه گفته بود: «دادگاه تصمیم گرفته پس از دفاعیات صورت گرفته و با توجه به نظرات فقهای مختلف پیرامون تغییر دین که در دفاع از یوسف ندرخانی در پرونده گنجانده شده، نظر آقای خامنه‌ای را در این زمینه جویا شود.» یوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسیحیت گراییده است، دو سال پیش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شد و دادگاه بدوی در ۲۳ خردادماه آقای ندرخانی را به «ترک دین» و «دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت»، «ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرد. در متن حکم یوسف ندرخانی با تأکید بر «ارتداد» وی ذکر شده است که دادگاه پس از شنیدن اظهارات متهم، با توجه به «مسئله هشت از تحریرالوسیله» آیت‌الله خمینی و «فتاوی» اعلام شده از سوی مراجع تقلید، «متهم را به مجازات اعدام به طریق حلق‌آویز» محکوم کرده است. با اعتراض وکیل پرونده به این حکم، قرار بر این شد که پرونده برای بررسی بیشتر و تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شود. در حین بلاتکلیفی روزهای اخیر پرونده یوسف ندرخانی، اسقف دزموند توتو، برنده جایزه نوبل صلح ۱۹۸۴، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا کشیش یوسف ندرخانی را آزاد کنند. این شخصیت مذهبی و مدنی آفریقا جنوبی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شده، با تأکید بر این‌که «برخی با نام دین دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند»، آورده است: «وادار کردن هرکس به انکار عقیده‌ خود، به منزله روی گردانی از خداوند و نقض مطلق ارزش‌های جهانی انسانی و مذهبی ما است.»
 


سايت های نزديک به اصولگرايان خبر داده اند که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، به حکم شلاق پيمان عارف، فعال دانشجويی، واکنش نشان داده و از اجرای آن ابراز «نارضايتی» کرده است.سايت های نزديک به اصولگرايان خبر داده اند که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، به حکم شلاق پيمان عارف، فعال دانشجويی، واکنش نشان داده و از اجرای اين حکم ابراز «نارضايتی» کرده است. آقای احمدی نژاد روز سه شنبه در همايش فرمانداران کشور از کسانی که به گفته وی به دولت «افترا» می زنند انتقاد کرده و گفته است: «امروز ما برای کسانی تاسف می ‌خوريم که از فرصت خدمتگزاری استفاده نمی ‌کنند و تنها نظام و ارزش‌های الهی را قربانی خواسته‌های خود می ‌کنند و افترا و اتهامات را به اين دولت روا می ‌دارند.» وی افزوده است: «متاسفانه امروز اگر کسی به دنبال انجام کار خوب در کشور است، برخی ‌ها می ‌خواهند آن را خراب جلوه دهند، از اين ‌رو مسوولين بايد مراقب باشند، تا مبادا منافع ملت را به افراد ترجيح دهند.» سايت های خبری نزديک به اصولگرايان گزارش داده اند که وی در اين همايش گفته است: «وقتی دانه درشت ها آزادانه به ما افترا می زنند راضی نيستم يک جوان را به خاطر توهين به رييس جمهور شلاق بزنند.» اين بخش از اظهارات آقای احمدی نژاد در گزارش رسمی ای که سايت رياست جمهوری و خبرگزاری های ايران منتشر کرده اند، نيامده است. ولی به گفته سايت های «فردا»، «تابناک» و «دولت ما»، جمله ياد شده از سوی سامانه پيامک اطلاع رسانی دولت (پاد) برای خبرنگاران پيامک شده بود. واکنش رییس جمهور اسلامی ایران به شلاق پیمان عارف در حالی صورت می گیرد که حکم این دانشجوی محروم از تحصیل سال گذشته صادر شد و طی این مدت گزارشی از رایزنی احتمالی محمود احمدی نژاد با دستگاه قضایی برای لغو آن منتشر نشده بود. ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، واکنش محمود احمدی نژاد را تایید کرد ولی به نقل از مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری، «شلاق زدن یک جوان به جرم توهین به رییس جمهور را کذب محض» خواند. دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ایران گفته است: «در پی انتشار خبری درباره اجرای حکم شلاق به دلیل توهین به رییس جمهور و در پی آن جوسازی مغرضانه رسانه های بیگانه و ضد انقلاب علیه دولت به اطلاع می رساند که از سوی رییس جمهور و مجموعه دولت هیچگونه شکایتی در این خصوص انجام نشده است.» این دفتر افزوده است: «رییس جمهور طی سال های گذشته به طور مکرر صراحتا تاکید کرده اند که با برخوردهای قهرآمیز مشابه مورد مذکور به شدت مخالف بوده و این شیوه را نامناسب نمی دانند.» دادگاه انقلاب اسلامی سال گذشته پيمان عارف را به اتهام «توهين به رييس جمهوری» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد ولی اشاره نکرد که مبنای صدور حکم، شکایت ریاست جمهوری ایران بوده یا کیفرخواست دادستانی بوده است. حکم شلاق آقای عارف روز يکشنبه، ۱۷ مهرماه، پيش از آزادی وی از زندان اوين به اجرا در آمد. آقای عارف در مصاحبه ای که پس از آزادی از زندان انجام داد، گفته بود: «من اينجا در ايرانی که احمدی نژاد می گويد آزادترين کشور جهان است، به جرم توهين به احمدی نژاد شلاق خورده ام.» سميرا جمشيدی، همسر پيمان عارف، روز يکشنبه درباره اتهام «توهين به رياست جمهوری» که در پرونده همسرش آمده است به راديو فردا گفت: آقای عارف پيش از انتخابات رياست جمهوری نامه ای به محمود احمدی نژاد با عنوان «می دانيد با دانشگاه ها چه کرديد؟» نوشت که هيچ کلمه توهين آميزی در آن نبود و انتقاد از اوضاع دانشگاه ها بود. به جز يکسال زندان به اتهام تبليغ عليه نظام و يکسال و نيم زندانی که از پرونده قبلی شان داشتند، حکم ۷۴ ضربه شلاق را برای وی نيز صادر کردند. همسر آقای عارف افزود: «در حالی که در رسانه های خود نظام به اين رييس جمهور توهين می شود و از همه جا انتقادهای صد در صدی به وی وارد است، همسر من فقط انتقادهای خيلی محترمانه ای به او داشته است.» در جريان دادگاه های رسيدگی به پرونده معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری خرداد ۱۳۸۸، برای برخی از فعالان سياسی، دانشجويی و مدنی کيفرخواست هايی مبنی بر توهين آنها به رييس جمهوری تهيه شد که مجازات های زندان و شلاق برای آنها در پی داشته است. در هفته های اخير احکام شلاق برخی از فعالان سياسی به اجرا در آمده است که از جمله آنها می توان به شلاق زدن سميه توحيدلو، دانشجوی دوره دکترای جامعه شناسی و بلاگر، و همچنين منصور فرجی، عضو جبهه دمکراتيک ايران اشاره کرد. در تازه ترین مورد، دادگاه انقلاب اسلامی حکم ۹۰ ضربه شلاق را برای مرضیه وفامهر، بازیگر سینما، به اتهام بازی در فیلم «تهران من، حراج» صادر کرده است.
 


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در سخنانی در مسکو، تحريم های اتحاديه اروپا عليه مقام های جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است، این تحریم ها برای فشار بر ملت ايران طراحی شده است. رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در سخنانی در مسکو، تحريم های اتحاديه اروپا عليه مقام های جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و گفت این تحریم ها برای فشار بر ملت ايران طراحی شده است.  سخنان آقای مهمانپرست در واکنش به اقدام اتحاديه اروپا است که روز دوشنبه  ۲۹  مقام دیگر جمهوری اسلامی ایران،از جمله وزیران اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری را،به دلیل نقض حقوق بشر، به فهرست جديد تحريم های خود اضافه کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در این مورد افزود «متاسفانه اتحاديه اروپا اقدامی نادرست انجام داد و اين اقدامات در راستای وارد کردن فشار بر ملت ما برای دست کشيدن از حقوق اساسی خود بوده است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع دیپلمات روز دوشنبه گفتند: «تمامی حلقه افرادی که به اشکال مختلف در ایران در سرکوب و نقض حقوق بشر دست دارند، در این تحریم‌ها آمده‌اند و از آنجایی که استانداران، بازوهای اجرایی دولت هستند و دادستان‌ها و مسئولان زندان هم در این امر دست دارند، همه آنها در این فهرست تحریم‌ها به همراه سه وزیر یاد شده قرار گرفته‌اند.» این منابع گفته‌اند این تحریم‌ها به طور رسمی از روز سه شنبه ابلاغ شده و به اجرا گذاشته خواهد شد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌های ایران و بلاروس را امضا کردند که در آن تحریم‌ها علیه دولت تهران بیشتر شده است. سخنگوی وزارت خارجه  جمهوری اسلامی ايران افزود: ما توصيه کرده ايم که غرب بهتر است با احترام به حقوق ملت ها و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها همکاری های سازنده ای را برای حل مسائل در پيش بگيرد.  عدم تحویل اس ۳۰۰ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید تهران هنوز دلیل عدم تحویل اس ۳۰۰ از طرف روسیه را درک نکرده است. رامین مهمانپرست می گوید تهران هنوز دلیل عدم تحویل سیستم موشکی اس – ۳۰۰ از طرف روسیه را درک نکرده است. مهمانپرست که در یک کنفرانس خبری در مسکو شرکت کرده بود ،قرارداد خرید سامانۀ موشکی اس – ۳۰۰ را قراردادی تجاری خواند و گفت:«چنین مسائلی نباید تاثیر سیاسی منفی بر روابط داشته باشد، که ندارد.» این درحالیست که ایران از روسیه بخاطر لغو این قرارداد شکایت کرده و درصدد دریافت غرامت از مسکو است. سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه، روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که هیچ دلیل قانونی برای شکایت از روسیه وجود ندارد و با پس دادن پیش پرداخت به ایران،این موضوع باید پایان یافته تلقی شود. دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه در سپتامبر سال گذشته با امضای فرمانی لغو این قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری را اعلام کرد. دلیل لغو این قرارداد اجرای تحریم های بین المللی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ذکر شده بود.
 


نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی روز سه شنبه کنترل مقر فرماندهی پليس در شهر سرت را به دست گرفتند. درگيری ها در اين شهر بين نيروهای هوادار قذافی و نيروهای دولت جديد ليبی همچنان ادامه دارد.   نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی روز سه شنبه کنترل مقر فرماندهی پليس در شهر سرت را به دست گرفتند. درگيری ها در اين شهر بين نيروهای هوادار قذافی و نيروهای دولت جديد ليبی همچنان ادامه دارد.   به گزارش خبرگزاری فرانسه، دهها نفر از نيروهای شورای انتقالی ليبی با تيراندازی هوايی پيروزی خود را جشن گرفتند.   يکی از فرماندهان نظامی اين عمليات به اين خبرگزاری گفت ديگر تقريبا تصرف سرت تمام شده است.   نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی خود را برای حمله به مرکز شهر سرت که همچنان در دست هواداران قذافی است، آماده می کنند.   شهر سرت، زادگاه حاکم سابق لیبی، در ۳۶۰ کيلومتری شرق طرابلس، پايتخت ليبی قرار دارد. پیشتر یک فرمانده نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی « عبدالسلام جواله » به خبرگزاری رویترز گفت حامیان قذافی در دو محلۀ نزدیک به سواحل دریای مدیترانه در تنگنا قرار گرفته اند. نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی روز یکشنبه با تصرف بیمارستان اصلی، دانشگاه و مرکز اجتماعات « سرت » سه مکان مهم شهر را در اختیار گرفتند. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نیز گفته بود فرماندهان عملیات ناتو در لیبی معتقدند حامیان معمر قذافی در شهر سرت در آستانه شکست هستند. در عین حال دولت ملی انتقالی نیز روز شنبه از شدت گرفتن حملاتش در شهر سرت خبر داده است. فرستاده سازمان صلیب سرخ جهانی به لیبی، نهم مهرماه، پس از بازدید از شهر سرت، وضعیت انسانی در این شهر را وخیم توصیف کرد.  
 


دادگاهی در کیف ، پایتخت اوکراین، خانم « یولیا تیموِشنکو» نخست وزیر سابق آن کشور را، به اتهام سوء استفاده از مقامش، به هفت سال زندان محکوم کرد. دادگاه، امضای قرارداد خرید گاز از روسیه را که در سال ۲۰۰۹ با موافقت تیموشنکو منعقد شد، بر خلاف قوانین آن کشور دانسته و او را مجرم تشخیص داد. قاضی دادگاه همچنین گفت امضای این قرارداد به شرکت دولتی گاز اوکراین بیش از ۱۹۰ میلیون دلار ضرر زده است. آمریکا و اتحادیه اروپا بازداشت و محاکمه نخست وزیر پیشین اوکراین را محکوم کرده و آنرا حرکتی سیاسی خوانده اند. یولیا تیموشنکو رهبر اپوزیسون اوکراین پس از اعلام رای دادگاه گفت که به این حکم در دادگاههای اتحادیه اروپا اعتراض خواهد کرد.
 


دولت جدید میانمار، بااعلام عفو عمومی، بیش از ۶۰۰۰ تن از زندانیان سالمند، بیمار و محکومینی را که رفتار مناسبی در زندان داشتند، در روزهای آینده آزاد می کند. تلویزیون دولتی میانمار با اعلام این خبر گفت که محکومین سابق، از این پس می توانند بعنوان شهروندان آن کشور در ساختن یک ملت جدید کمک کنند. عفو عمومی در میانمار تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که یک کمیته دولتی حقوق بشری خواستار آزادی زندانیان این کشور شد. این کمیته دولتی، در اقدامی بیسابقه، وجود زندانیان عقیدتی در میانمار را تائید کرد. فعالان حقوق بشر امیدوارند زندانیان سیاسی میانمار نیز که تعداد آنها حدود ۲۰۰۰ نفر تخمین زده می شود ، بزودی آزاد شوند. « آن سان سو چی » رهبر مخالفان میانمار و برنده جایزه نوبل صلح ، یکسال پیش پس از چندین سال حبس خانگی آزاد شد.
 


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید تهران هنوز دلیل عدم تحویل سیستم موشکی اس – ۳۰۰ از طرف روسیه را درک نکرده است. مهمانپرست که در یک کنفرانس خبری در مسکو شرکت کرده بود ،قرارداد خرید سامانۀ موشکی اس – ۳۰۰ را قراردادی تجاری خواند و گفت: « چنین مسائلی نباید تاثیر سیاسی منفی بر روابط داشته باشد، که ندارد » این درحالیست که ایران از روسیه بخاطر لغو این قرارداد شکایت کرده و درصدد دریافت غرامت از مسکو است. سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه، روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که هیچ دلیل قانونی برای شکایت از روسیه وجود ندارد و با پس دادن پیش پرداخت به ایران ،این موضوع باید پایان یافته تلقی شود. دمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه در سپتامبر سال گذشته با امضای فرمانی لغو این قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری را اعلام کرد. دلیل لغو این قرارداد اجرای تحریمهای بین المللی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ذکر شده بود.
 


دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل از افزایش کشت خشخاش در افغانستان خبر داده است. به گفته این نهاد سازمان ملل، در سال گذشته، کشت خشخاش که پیش از این در سه استان افغانستان متوقف شده بود ،از سر گرفته شده و در سال جاری بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت خشخاش اختصاص یافته است. حدود ۹۵ درصد از کل تولیدات خشخاش افغانستان در مناطق جنوب و غرب آن کشور که نا امن ترین مناطق محسوب میشوند ، کشت شده است. سال گذشته قیمت تریاک تولیدی در افغانستان دو برابر شد و طبق ارزیابیهای دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، در آمد حاصل از کشت خشخاش به بیش از ده هزاردلار در هر هکتار رسید. بر پایه ارزیابیهای سازمان ملل، طالبان سالانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار از محل باج گیری از قاچاقچیان و تولید کنندگان تریاک و دادن وام به کشاورزان در آمد کسب میکنند.
 


ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، برای یک دیدار رسمی دو روزه وارد پکن ، پایتخت چین شد. به گفته مقامات روسی، دو کشور قراردادهایی درزمینه انرژی و بازرگانی به ارزش هفت میلیارد دلار امضا خواهند کرد. حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار بود. ادامه مذاکرات برای انتقال گاز از روسیه به چین از مهمترین موضوعهای مورد گفتگو بین طرفین است. تا کنون دو طرف بر سر قیمت گاز مورد نیاز چین به توافق نرسیده اند. دراین سفر دو روزه قرار است ولادیمیر پوتین با " ِون جیا بائو" نخست وزیر و " هو جین تائو " رئیس جمهوری چین دیدار و درباره مسائل سیاسی بین المللی از جمله اوضاع سوریه گفتگو کند. هفته گذشته روسیه و چین، که هردو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، قطعنامه پیشنهادی برای تحریم سوریه را وتو کردند.
 


ايران می ‌گويد شرکت روسی «گازپروم» را از «ميدان نفتی آذر» که ميدان مشترک با عراق است، اخراج کرده است.ايران می ‌گويد شرکت روسی «گازپروم» را از «ميدان نفتی آذر» که ميدان مشترک با عراق است، اخراج کرده است. احمد قلعه ‌بانی، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، به خبرگزاری فارس گفته است، پيمانکاران داخلی کار را در اين ميدان به ‌دست خواهند گرفت و اين پيمانکاران، به ‌زودی معرفی خواهند شد. رادیو فردا در باره این موضوع با مهرداد عمادی، مشاور اقتصاد انرژی اتحاديه اروپا، در لندن، گفت و گو کرده است. گفت و گو با مهرداد میرعمادی، مشاور انرژی اتحادیه اروپا، درباره اخراج گازپروم از میدان نفتی آذر رادیو فردا: چرا همکاری شرکت ملی نفت ايران و گازپروم روسيه، به اختلاف کشيد؟ مهرداد عمادی: در اين چارچوب ما يک دايره اطلاعاتی داريم، نخست اينکه شرايطی که گازپروم برای انجام اين پروژه پذيرفته بود، در ماه های اخير بسيار تغيير کرده است. يعنی ايران يک طرفه اين شرايط را تغيير داده است و گازپروم حاضر نشده است با توجه به اين تغيير شرايط و با توجه به پارامترهايی که ايران در مورد قيمت گذاری و ساير بخش های مالی و هزينه گذاری اين پروژه تعيين کرده است، با آن همراهی کند. اين يکی از مواردی بود که در دو ملاقات بين مديران ارشد گازپروم و  آقای قلعه بانی و همکاران ايشان به آن رسيدگی شد و در اين مورد توافق ايجاد نشد. آقای عمادی، خروج گازپروم، ميدان های نفتی ايران، به ويژه ميدان نفتی آذر را با چه وضعيتی رودرو می کند؟ مشارکت گازپروم در غياب شرکت های عمده غربی آخرين اميد ما برای دستيابی به تکنولوژی مدرن برای توسعه منابع بود. من بر اين باورم که خروج گازپروم يا اخراج گازپروم- به هر شکلی که بخواهيم آن را نام گذاری کنيم- هزينه بيشتری بر ما خواهد داشت. به خاطر اينکه گازپروم آخرين شريک عمده سرمايه گذاری و تکنولوژيک در حوزه های انرژی ما بود. برای گازپروم، فعاليت در ايران يکی از فعاليت های کوچک اش محسوب می شد، با توجه به چارچوب پروژه های بسيار بسيار بزرگی که اين شرکت دارد. خروج گازپروم يا اخراج گازپروم- به هر شکلی که بخواهيم آن را نام گذاری کنيم- هزينه بيشتری بر ما خواهد داشت. به خاطر اينکه گازپروم آخرين شريک عمده سرمايه گذاری و تکنولوژيک در حوزه های انرژی ما بود. مهرداد میرعمادی نکته ديگری که بايد بگويم اين است که متاسفانه در اين مورد رفتار غيرسازنده ای از سوی مقامات ايرانی سر می زند و آن اين است که ما يک قراردادی را امضا می کنيم و بعد از آن، وسط قرارداد بدون مذاکره و بدون همکاری و همگامی با شريک قرارداد، می آييم و شرايط قرارداد را تغيير می دهيم. اين رفتار در هيچ کدام از عرف و قراردادهای بين المللی پذيرفته شده نيست. متاسفانه ايران هنوز متوجه نشده است که با اين نوع رفتارها، اميد برای همکاری های آينده را سال به سال کاهش می دهد. مدير عامل شرکت ملی نفت ايران گفته است که اين ميدان را هم به پيمانکاران داخلی واگذار خواهيم کرد. بله. از يازده قراردادی که از ارديبهشت سال ۷۹ تا به حال برای توسعه و اکتشاف در حوزه های انرژی بسته شده است، ده قرارداد آن به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران واگذار شده است. آيا اين شرکت ها توانايی اداره و توسعه اين ميادين را دارند؟ نه. اگر ما نگاه کنيم به سابقه شرکت هايی که از فازهای مختلف پارس جنوبی تا آزادگان و رستم آباد را پذيرفته اند، می بينيم در هر موردی که شرکت های زير پوشش سپاه و قرارگاه سازندگی، بدون شرکت در مناقصه يعنی خارج از تمام عرف های بين المللی، اين پروژه ها را پذيرفته اند، سرعت پيشرفت اين پروژه ها به طرز قابل توجهی  کاهش يافته است. حتی در قياس با شرکت های خصوصی داخلی هم سرعت پيشرفت کمتری داشته اند. مسئله دوم که بسيار جدی تر هم هست، اين است که هزينه مصروف شده برای اين پروژه ها، چيزی بين ۴۵ تا ۵۰ و تا ۳۰۰ درصد بالا رفته است. يعنی برخی پروژه ها را که سپاه در دست گرفته است، سه برابر ميزان ارزيابی هزينه اول پروژه ، تمام شده است. اين مسئله بسيار بسيار رفتار غير اقتصادی است. بايد بدانيم که اين مسائل به زيربنای اقتصاد ايران مرتبط است و اگر زيربنای اقتصادی ايران دچار مشکل بشود، فروپاشی اقتصاد دولتی و ۶۰ درصد از اقتصاد ملی را شاهد خواهيم بود. يک مقام نفتی ديگر، موسی سوری، مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس گفته است که در طول ۳۰ ماه آينده ميدان مشترک نفت و گاز ايران با قطر توسعه داده خواهد شد و از ابتدای سال ۱۳۹۳، برداشت از آن ميدان آغاز خواهد شد. ارزيابی شما از اين گفته ها چيست؟ خيلی از متخصصين ايرانی از صنعت و نفت ايران خارج شده اند و در شرايط کاری بهتر و امنيت اقتصادی و شغلی بيشتر، برای شرکت های نفتی قطر و امارات مشغول به کار شده اند. نگرانی من در اينجا خواهد بود که ما باز هم يک سال ديگر چنين گفت و گويی را داشته باشيم و سوژه اين گفت و گو هم اين باشد که چرا اين قول ها عمل نشد و چرا به جای اينکه پيش برويم، عقب نشينی کرده ايم. بر مبنای داده ها، سرمايه فنی ما در صنعت انرژی که روز به روز هم دارند بيشتر از دسترس ما خارج می شوند و مشارکت درصنعت انرژی که روز به روز دارد بيشتر به انحصار کارتل ها سپاه و قرارگاه در می آيد، اين دو پارامتر را وقتی که کنار هم و کنار مشاهدات اين پنج ساله می گذاريم می بينيم که ما در حقيقت به عقب رفته ايم، به جای اينکه به جلو حرکت کنيم.
 


دادگاهی در اوکراين، يوليا تيموشنکو، نخست وزير پیشین اين کشور را به خاطر تخطی از حدود اختيارات قانونی خود و صدور دستور امضا قرارداد انرژی بين اوکراين و روسيه به هفت سال زندان محکوم کرد. دادگاهی در اوکراين، يوليا تيموشنکو، نخست وزير پیشین اين کشور را به خاطر تخطی از حدود اختيارات قانونی خود و صدور دستور امضا قرارداد انرژی بين اوکراين و روسيه به هفت سال زندان محکوم کرد.   اين قرارداد انرژی در سال ۲۰۰۹ بين شرکت اوکراين نقت و گازتو و شرکت روسی گازپروم امضا شد. قاضی دادگاه گفته است که امضا اين قرارداد و عملکرد خانم تيموشنکو حدود ۱۹۰ ميليون دلار به اوکراين ضرر زده است. اين قرارداد بخشی از معاملات دو کشور بر سر فروش گاز طبيعی روسيه به اوکراين بود که بين يوليا تيموشنکو و ولاديمير پوتين به امضا رسيد.   به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، همزمان با برگزاری آخرين جلسه دادگاه خانم تيموشنکو و خوانده شدن حکم وی توسط قاضی پرونده، صدها نفر از هواداران نخست وزیر پیشین در بيرون از ساختمان دادگاه دست به اعتراض زده و نيروهای ضد شورش پلیس نيز برای مقابله با آنها در محل مستقر شدند.   دادستانی اوکراين می گويد امضا چنين قراردادی خارج از اختيارات قانونی نخست وزير بوده و اکنون دولت ويکتور يانوکويچ می گويد اين قرارداد، اوکراين را مجبور ساخته که برای انتقال گاز روسيه مبالغ اضافی بپردازد.   يوليا تيموشنکو در جريان تحولات سياسی سال ۲۰۰۴ در اوکراين، موسوم به انقلاب نارنجی، به يکی از رهبران نيروهای مخالف با ويکتور يانوکويچ بدل شد. وی سالها بعد عهده دار مقام نخست وزيری اوکراين شد و در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۰ با تفاوت کمی از آقای يانوکويچ شکست خورد.   ​​ خانم تيموشنکو اتهامات دادستانی و حکم دادگاه را رد کرده و در جريان جلسه روز سه شنبه گفت: «هيچ کس نمی تواند من را بدنام کند». خانم تيموشنکو به خبرنگاران گفت که حکم دادگاه عليه وی انگيزه های سياسی دارد و هيچ کس چه در اوکراين و چه در خارج اين اتهامات را باور نخواهد کرد. خانم تيموشنکو در بخش ديگری از گفت و گوی خود با خبرنگاران گفت: «من از ميليون ها مردم اوکراين می خواهم که از حکومت نترسند. اگر شما از رژيم بترسيد زندگی شما را درست مثل همان کاری که با اوکراين کرده اند زيرپا خواهند گذاشت. شما بايد از زندگی خود و از اوکراين با شجاعت دفاع کنيد.»   دولت آمريکا و اتحاديه اروپا حتی قبل از برگزاری اين جلسه دادگاه و صدور حکم خانم تيموشنکو در مورد احتمال دخالت های سياسی در اين پرونده ابراز نگرانی کرده بودند. در جلسه روز دهم اکتبر وزرای خارجه اتحاديه اروپا موضوع اين پرونده يکی از مباحث اصلی بود.   برخی از مقامات اتحاديه اروپا گفته اند که اگر چنين حکمی عليه خانم تيموشنکو صادر شود احتمال دارد که قراردادهای اقتصادی بين اوکراين و اين اتحاديه را به خطر بياندازد.
 


موسی سوری، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اعلام اینکه قرارداد يک شرکت چينی در طرح توسعه ميدان پارس شمالی به طور موقت تعلیق شده است، فعاليت چينی ها در اين ميدان را منوط به فعاليت آنها در پارس جنوبی دانست. موسی سوری، مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با اعلام اینکه قرارداد يک شرکت چينی در طرح توسعه ميدان پارس شمالی به طور موقت تعلیق شده است، فعاليت چينی ها در اين ميدان را منوط به فعاليت آنها در پارس جنوبی دانست.   رستم قاسمی، وزير نفت ايران، پيشتر گفته بود که شرکت «سی ان پی سی آی» (CNPCI) چينی در توسعه ۱۱ ميدان مشترک پارس جنوبی از برنامه زمان بندی خود عقب مانده است.   آقای قاسمی با ارائه پيشنهاد جديدی به طرف چينی خواستار توسعه ۳۵ ماهه فاز ۱۱ پارس جنوبی شده است اما اين پيشنهاد با مخالفت مسئولان شرکت یاد شده مواجه شده است. در اوايل سال ۱۳۸۸، وزارت نفت ایران اعلام کرد که با امضای قراردادی پنج میلیارد دلاری در پکن توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به شرکت ملی نفت چین واگذار کرده است. به اين ترتیب شرکت ملی نفت چین موسوم به «سی ان پی سی آی» جانشین توتال فرانسه در این پروژه شد. جمهوری اسلامی ایران و چین در چند سال اخیر دستکم ۱۰ قرار داد توسعه و همکاری در حوزه های نفت و گاز -از جمله توسعه میدان نفتی یادآوران و توسعه میدان گازی پارس شمالی با یکدیگر امضاء کرده‌اند . به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکيد بر اينکه بر مبنای فعاليت و رفتار شرکت پيمانکار چينی در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برای توسعه ميدان گازی پارس شمالی تصميم گيری خواهد شد، گفت: «بر اين اساس قرارداد طرح توسعه پارس شمالی با چينی‌ها به طور موقت تعليق شده است.»    مهر افزود: در حال حاضر با وجود گذشت ۲۷ ماه از امضای قرارداد با چين در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اين شرکت آسيايی در اجرای قرارداد توسعه با تاخيرهايی مواجه است.   ميدان گازی پارس شمالی در ۱۲۰ کيلومتری جنوب شرقی بوشهر در آب های خليج فارس قرار گرفته که از ذخيره ۵۹ تريليون فوت مکعب گاز طبيعی تشکيل شده است. اين ميدان در سال ۱۹۶۵ کشف شد که تاکنون ۱۷ حلقه چاه در آن حفاری و ۲۶ سکوی دريايی در اين ميدان نصب شده است. تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا صنایع نفت و گاز ایران را هدف قرار داده است. ایران هم‌اینک در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود با چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو است و افزون بر این، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌ها نیز تحریم‌های جداگانه و مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند. «سرمایه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه در بخش پالایش، مایع سازی و فناوری گاز مایع طبیعی» از موارد تحریم‌های اتحادیه اروپا در بخش انرژی ایران است . شرکت نفت و گاز پارس نیز در چارچوب تحریم های آمریکا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران در فهرست شرکت های مورد تحریم قرار گرفته است. شرکت‌ نفت‌ و گاز پارس‌ ‌ يکی‌ از شرکت های‌ زيرمجموعه‌ شرکت‌ ملی‌ نفت‌ ايران‌ است که در سال ۱۳۷۷ تأسيس‌ شده است. به گزارش وب سایت رسمی شرکت نفت و گاز پارس، اين‌ شرکت‌ مسئوليت‌ توسعه‌ کليه‌ فازهای‌ ميدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ و توسعه‌ ميدان‌ های گازی‌ پارس‌ شمالی‌، گلشن‌ و فردوسی‌ را در آب های خليج فارس را برعهده دارد.
 


دولت استراليا روز سه شنبه حکم ۹۰ ضربه شلاق و زندان برای مرضيه وفامهر، بازيگر فیلم «تهران من، حراج» را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی ايران خواست تا حقوق بشر را در مورد شهروندان ايرانی و خارجی رعايت کند. دولت استراليا روز سه شنبه حکم ۹۰ ضربه شلاق و زندان برای مرضيه وفامهر، بازيگر فیلم «تهران من، حراج» را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی ايران خواست تا حقوق بشر را در مورد شهروندان ايرانی و خارجی رعايت کند.   بر اساس گزارش‌های منتشره، حکم پرونده مرضيه وفامهر، همسر ناصر تقوايی و بازيگر فيلم «تهران من، حراج» صادر شده و اين بازيگر سينما در دادگاه بدوی به يک سال حبس تعزيری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است. وکيل خانم وفامهر به اين حکم اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجديد نظر ارسال شده است.   کوين راد، وزير امور خارجه استراليا، از صدور این حکم برای مرضيه وفامهر به خاطر ايفای نقش در فيلم «تهران من، حراج » به شدت ابراز نگرانی کرد.   فيلم «تهران من، حراج» محصول شرکت استراليايی «سايان فيلمز» است که در سال ۲۰۰۸ به کارگردانی گراناز موسوی، فیلمساز ايرانی-استراليايی ساخته شده و در آن مرضيه وفامهر با سر تراشيده و بدون پوشش ظاهر شده است.   کيت کروسر و جولی رايان، دو نفر از توليدکنندگان شرکت «سايان فيلمز» گفته اند که فيلم مستقل «تهران من، حراج» قرار نبود در ايران پخش شود و فروش اين فيلم در بازار سياه تهران خارج از کنترل ما صورت گرفته است.   آنها افزوده اند از صدور حکم شلاق و زندان برای خانم وفامهر بهت زده شده اند. توليدکنندگان اين فيلم همچنين اتهام دادگاه را که اين فيلم بدون مجوز ساخته شده است، رد کردند. گراناز موسوی، کارگردان فيلم تهران من حراج که خارج از ايران به سر می برد، پيشتر گفته بود که اين فيلم گرچه در ايران اجازه پخش نگرفته ولی در سال ۲۰۰۸ با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده است.   فيلم «تهران من، حراج» در سال ۲۰۰۹ به عنوان بهترين فيلم مستقل استراليا، جايزه «اينسايد فيلم آواردز» را دريافت کرد و برخی از مشکلات و آسيب‌های اجتماعی ايران را به تصوير می‌کشد و روايتی است از زندگی دوگانه جوان ايرانی.   ناصر تقوايی، فيلمساز معروف ايرانی همان زمان اعلام کرده بود که همه عوامل بازداشت شده فيلم «تهران من، حراج»، با قرار وثيقه آزاد شده‌اند اما همسرش، مرضيه وفامهر، در زندان قرچک ورامين نگهداری می‌شود. طی ماه‌های اخير فشار بر هنرمندان  افزايش يافته و تعدادی از مستندسازان و بازيگران ایرانی بازداشت و ممنوع الخروج شده يا تحت فشارهای حقوقی و قضايی وادار به سکوت و انفعال شده‌اند.
 


روزنامه های جام جم، شرق، کيهان، ابتکار و جهان صنعت ضمن انتشار اظهارات سخنگوی قوه قضائيه درباره بازداشت ۱۴ متهم جديد در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، از واگذاری مديريت و «ساماندهی ۵۲ کارخانه گروه امير منصور آريا» به دو تن از وزرای دولت احمدی نژاد، گزارش داده اند.روزنامه های جام جم، شرق، کيهان، ابتکار و جهان صنعت ضمن انتشار اظهارات سخنگوی قوه قضائيه درباره بازداشت ۱۴ متهم جديد در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، از واگذاری مديريت و «ساماندهی ۵۲ کارخانه گروه امير منصور آريا» به دو تن از وزرای دولت احمدی نژاد، گزارش داده اند. روزنامه شرق خبر داده که «ناصر صفاريان و محسن شهرنازدار» دو نفر از پنج مستند ساز بازداشت شده، روز يکشنبه «از زندان اوين آزاد شدند.» روزنامه اعتماد نيز گزارشی از واکنش دو عضو مجلس به وضعيت وخيم زندانيان در اوين و رجايی شهر منتشر کرده است. «دو وزير مسئول اداره ۵۲ کارخانه متهمان اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» روزنامه های جام جم ، شرق ، کيهان ، ابتکار و جهان صنعت ضمن انتشار اظهارات سخنگوی قوه قضائيه درباره بازداشت ۱۴ متهم جديد در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، از واگذاری مديريت و «ساماندهی کارخانه های گروه امير منصور آريا» به دو وزير دولت احمدی نژاد گزارش داده اند. به نوشته روزنامه جام جم، غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل و سخنگوی قوه قضائيه با گذشت «حدود دو ماه از اولين اقدام قضايی برای پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» اعلام کرده که «طی سه روز گذشته غير از ۲۲ نفر متهم» اوليه اين پرونده  «۲۰ نفر ديگر احضار شدند که بعد از تحقيق از آن ها برای ۱۴ نفرشان قرار بازداشت موقت صادر شده است.» روزنامه شرق نوشته که بخش قابل‌ توجهی از سخنان روز دوشنبه محسنی اژه ای درباره وضعيت محمود رضا خاوری، مدير مستعفی بانک ملی ايران بود که هم‌اکنون در کانادا حضور دارد، و اين مقام قضايی ادعا کرده که تا زمان بازجويی از خاوری و حتی پس از خروج او از ايران «هيچ ‌کس نمی‌دانست خاوری دو تابعيت دارد و بسياری از افراد هم نمی دانستند که خانواده او در کانادا زندگی می‌کند.» روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای فعاليت می کند وعده «اشد مجازات برای مجرمان پرونده ۳۰۰۰ ميليارد تومانی» را در صفحه نخست شماره سه شنبه منتشر کرده و از قول محسنی اژه ای  نوشته که «اتهام مفسدان بانکی اخلال در نظام اقتصادی کشور است.» به نوشته اين روزنامه، سخنگوی قوه قضائيه « از تفهيم اتهام عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور توسط قاضی پرونده به بيشتر متهمان» پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی خبر داده، و درعين حال گفته که «حتما رشاء و ارتشاء در اين پرونده وجود دارد» و «قاضی پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور را به بيشتر متهمان به عنوان مباشر، شريک يا معاون تفهيم کرده اما اين به آن معنا نيست که اتهامات ديگری وجود نداشته باشد؛ يعنی امکان دارد اتهامات ديگری هم بعدا کشف شود.» روزنامه جهان صنعت در تيتر يک شماره نوزدهم مهر ماه نوشته که «دو وزير مامور ساماندهی ۲۰ هزار کارگر گروه امير منصور آريا» شده اند. به گزارش اين روزنامه، محمد نهاونديان رييس اتاق بازرگانی ايران با اشاره به «بررسی تفضيلی موضوع اختلاس در شورای گفت ‌و گوی دولت و بخش‌ خصوصی»، گفته است: «وزرای اقتصاد و صنعت مامور ساماندهی ۲۰ هزار کارگر متعلق به ۵۲ کارخانه گروه امير منصور آريا شده‌اند.» جهان صنعت از قول محمد نهاونديان نوشته «۳۸ کارخانه بخش فولاد کشور» متعلق به گروه امير منصور آريا است. پيشتر روزنامه ها و از جمله روزنامه های تهران امروز و کيهان گزارش داده بودند که  نمايندگان مجلس شورای اسلامی از شمس الدين حسينی وزير اقتصاد و نيز اسفنديار رحيم مشايی رييس دفتر محمود احمدی نژاد به عنوان برخی از مقام های دولتی متهم در پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی نام برده و حتی قصد استيضاح وزير اقتصاد را دارند، اکنون اما به گفته محمد نهاوندی اداره ۵۲ کارخانه گروه امير منصور آريا نيز به دو وزير دولت احمدی نژاد سپرده شده است. دو نفر از مستندسازان بازداشت شده، آزاد شدند روزنامه شرق خبر داده که «عصر روز يکشنبه ۱۷ مهر ماه، ناصر صفاريان و محسن شهرنازدار از زندان اوين آزاد شدند.» به نوشته اين روزنامه، ناصر صفاريان، نايب ‌رييس انجمن مستندسازان سينمای ايران بعد از ۲۳ روز بازداشت و با توديع وثيقه۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شده، و همزمان محسن شهرنازدار ديگر مستند ساز بازداشت شده نيز آژاد شده است. اين دو مستند ساز و همچنين مجتبی ميرطهماسب، هادی آفريده و کتايون شهابی سه سينماگر و مستندساز ديگر  در ۲۷ شهريور ماه سالجاری و پس از آن بازداشت شدند که شبکه تلويزيونی بی بی سی فارسی فيلمی با نام «خط و نشان رهبر» را درباره زندگی سياسی آيت الله خامنه ای پخش کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و نيز رسانه های وابسته به جناح حاکم پيش و پس از بازداشت مستندسازان آن ها را متهم کردند که طی سال های اخير اجازه پخش فيلم های مستند شان از شبکه بی بی سی فارسی را داده اند، و همزمان موجی فشار و تهديد را متوجه نهادهای صنفی سينماگران ايران از جمله «خانه سينما» کردند. روزنامه شرق اما در شماره سه شنبه نوزدهم مهر ماه نوشته است: «آيين‌نامه عدم همکاری با اين شبکه‌ها حدود دو هفته پيش» و چند روز بعد از بازداشت مستند سازان «از سوی عليرضا سجادپور مديرکل نظارت و ارزشيابی وزارت ارشاد اسلامی، برای سينماگران اعلام شده و در نتيجه آن عسگرپور در نامه‌ای آن را به انجمن مستندسازان اعلام کرده است.» واکنش دو نماینده مجلس به وضعيت وخيم زندانيان در اوين و رجايی شهر روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه خبر داده «در شرايطی که برخی مواقع اخباری از سوی بعضی زندان‌ها مبنی بر رعايت نشدن حقوق اوليه عده‌ای از زندانيان بويژه در مسائل درمانی و رسيدگی‌های پزشکی واصل می‌شود» برخی اعضای کميسيون قضايی و حقوقی و همچنين امنيت ملی مجلس ادعا می کنند که «چنين گزارش‌هايی به دست آن ها نرسيده» اما «اگر خانواده زندانيان يا وکلای آن ها گزارش‌هايی مبنی بر رعايت نشدن حقوق زندانيان مانند عدم رسيدگی پزشکی و همچنين عدم اعزام به بيمارستان در صورت بروز بيماری دريافت کنند، به سرعت به اين موضوعات رسيدگی خواهند کرد.» از جمله اسماعيل کوثری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و عضو فعلی کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه «اين کميسيون در حالت عادی تنها به ابعاد امنيتی و سياسی رسيدگی می‌کند» گفته که «در ماه‌های اخير ديدارهای سرزده‌ ای از برخی زندان‌های کشور داشته» و «اگرچه در اين بازديد‌ها مشکل اصلی که در زندان‌ها با آن مواجه شده‌اند عدم رعايت سرانه زندانيان و ازدحام بيش از حد برخی زندان‌هاست اما اگر گزارش‌هايی مبنی بر رعايت نکردن ساير حقوق زندانيان به دست‌شان برسد، رسيدگی به آن را آغاز می‌کنند.» کوثری البته برای رسيدگی به شکايت زندانيان شروطی نيز تعيين کرده و گفته است: «اگر گزارش‌هايی از سوی وکلای زندانيان به دست نمايندگان برسد که حاکی از بروز تخلفاتی در برخورد با زندانيان در موارد مختلف باشد، کميسيون امنيت ملی آن را بررسی و در صورت تاييد موضوع، به آن رسيدگی می‌کند.» پرويز سروری، عضو ديگر کميسيون امنيت ملی مجس هشتم و فرمانده اسبق بسيج کارمندان کل کشور به روزنامه اعتماد گفته که برخی اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس «جمعه هفته گذشته بازديد سرزده‌ای از زندان اوين داشتند و با برخی زندانيان مستقر در زندان اوين مانند بهزاد نبوی ديدار داشته‌اند.» پرويز سروری همچنين گفته «قرار نيست اين موضوعات و اين ديدارها رسانه‌ای شود تا روند رسيدگی به زندان‌ها و زندانيان وارد مقولات سياسی نشود. به نظر می‌رسد درباره اتفاقات اخير در رجايی‌شهر اطلاع ندارم اما در عين حال از زندانی‌ها می‌خواهيم با موضوعات، سياسی برخورد نکنند.» به نوشته اعتماد، پرويز سروری با تایید «مشکلات پزشکی در زندان رجايی شهر»، درباره برخی اخبار مبنی بر اينکه عده‌ای از زندانی‌ها در زندان رجايی‌شهر با مشکلات پزشکی و عدم اعزام به بيمارستان مواجه شده‌اند، ادعا کرده که «در زندان رجايی‌شهر مشکل جای ديگری است» و «فکر می‌کنيم تعداد زندانيان آن قدر زياد شده که عدم رسيدگی درمانی به برخی زندانيان مربوط به اين مورد است.» روزنامه اعتماد تاکيد کرده که «در روزهای اخير اخباری از مشکلات در رسيدگی پزشکی به عده‌ای از زندانيان و از جمله امتناع مسوولان زندان از فرستادن زندانی‌ها به بيمارستان منتشر شده است.» هم اکنون بسياری از بازداشت شدگان پس از انتخابات و زندانيان سياسی و عقيدتی در زندان های اوين تهران و رجايی شهر کرج زندانی هستند و رسانه ها طی روزهای اخير از تشديد محدوديت ها برای زندانيان و عدم رعايت حقوق زندانيان گزارش هايی منتشر کرده اند.
 


ديپلمات های غربی در آژانس بين المللی انرژی اتمی می گویند، انتظار می رود آژانس در نشست ماه آينده خود جزئيات بيشتری از دلايل نگرانی های خود درباره برنامه احتمالی نظامی- هسته ای ايران منتشر کند.خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات های غربی در آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داده که انتظار می رود آژانس در نشست ماه آينده خود جزئيات بيشتری از دلايل نگرانی های خود درباره برنامه احتمالی نظامی- هسته ای ايران منتشر کند. آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است در اوايل ماه آينده ميلادی- آبان ماه- گزارش تازه ای از برنامه هسته ای تهران ارائه کند که در صورت انتشار جزئيات ديگری از فعاليت های احتمالا نظامی- هسته ای، فشار بر تهران افزايش خواهد يافت و قدرت های غربی را به اين نتيجه خواهد رساند تا تحريم ها را علیه جمهوری اسلامی را شدت بخشند. ايالات متحده آمريکا و متحدان غربی آن از يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، خواسته اند تا با صراحت اعلام کند آيا او به اين نتيجه رسيده است که ابعاد نظامی در فعاليت های هسته ای ايران وجود دارد یا نه و آيا چنين برنامه ای همچنان از سوی تهران دنبال می شود. خبرگزاری رويترز در گزارش خود نوشته است: بايد منتظر ماند و ديد که آيا برآيند اين گزارش به اندازه ای متقاعد کننده خواهد بود که ۳۵ کشور عضو شورای حاکم را در نشست روزهای ۱۷ و ۱۸ نوامبر وادار کند تا گزارش تخلف ايران را به شورای امنيت سازمان ملل بفرستند. يک دیپلمات غربی در آژانس که نامش فاش نشده است، به اين خبرگزاری گفته است: «بسياری از کشورها از آمانو خواسته اند تا بهترين ارزيابی اش را از جنبه های احتمالا نظامی برنامه هسته ای ايران ارائه کند.» وی افزود: «با اين حال هنوز دشوار است که گفت آيا آمانو چنين ارزيابی ای را خواهد داشت و قضاوت در اين زمينه زود است که آيا چنين گزارشی می تواند مبنايی برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت همانند سال ۲۰۰۶ باشد.» هفته گذشته، آقای آمانو در جريان سفر خود به اندونزی، بار ديگر جمهوری اسلامی ايران را متهم کرد که برای راستی آزمايی فعاليت های هسته ای خود با آژانس همکاری نمی کند. وی از ايران خواست تا «گام های رو به جلو» را برای انجام کامل تعهدات بين المللی خود و ايجاد اطمينان درباره ماهيت صلح آميز فعاليت های هسته ای اش بردارد. شورای حکام که به دو جناح تقسيم شده است در ماه ژوئن تصميم گرفت تا پرونده سوريه، متحد نزديک ايران، را به دليل کارشکنی در مسير تحقيقات پيرامون يک پايگاه مشکوک به فعاليت اتمی اين کشور را به شورای امنيت بفرستد. اين پايگاه در سال ۲۰۰۷ از سوی اسرائيل بمباران شد. چين و روسيه از مخالفان تحريم های بيشتر بر ايران هستند و وزير امور خارجه روسيه نيز برای حل و فصل برنامه اتمی تهران طرح «گام به گام» را ارائه کرده است که بر اساس آن به هر اندازه ايران با آژانس همکاری کند به همان ميزان از شدت تحريم ها عليه اين کشور کاسته خواهد شد. علی واعظ زاده، کارشناس ايرانی در موسسه پژوهشی انجمن دانشمندان آمريکايی می گويد: «روسيه و چين در وضعيتی نيستند که بدون داشتن دلايل کافی فشارهای بيشتری را بر ايران تحميل کنند.» جمهوری اسلامی ايران هر گونه تلاش برای توليد سلاح هسته ای را رد کرده و می گويد که فعاليت های اتمی اش اهداف صلح آميز دارد. اما به گفته منابع غربی، تهران به مدت دو دهه برنامه هسته ای خود را مخفی نگه داشته بود و برای دسترسی بازرسان آژانس به تاسيسات اتمی اش محدوديت های زيادی قائل شده است. ایران همچنين از توقف غنی سازی اورانيوم که خواست شورای امنيت سازمان ملل است خودداری کرده و به همين دليل، با چهار دور قطعنامه های تحريمی سازمان ملل روبرو شده است.
 


شورای فعالان ملی مذهبی در نامه ای به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده خانواده های هاله سحابی و هدی صابر شده است. خانواده هاله سحابی خواستار تحقیق درباره عامل ضربه به او در جریان تشییع پیکر پدرش شده که به سقوط او بر زمین و نهایتا ایست قلبی وی انجامید. خانواده هدی صابر نیز درخواست کرده است که عوامل حمله قلبی او در زندان شناسایی شده و علت عدم ارائه خدمات درمانی مناسب و به موقع توسط مقامات زندان و تعلل در اطلاع رسانی به خانواده وی بررسی شود.
 


بدنبال صدور حکم شلاق برای مرضیه وفا مهر بازیگر ایرانی، استرالیا از جمهوری اسلامی خواسته است حقوق بشر شهروندان ایران را رعایت کند. وزیر خارجۀ استرالیا « کوین راد » از گزارشها درباره صدور حکم یکسال حبس و ۹۰ ضربه شلاق برای « مرضیه وفامهر » بخاطر ایفای نقش در فیلم « تهران من، حراج » ابراز " نگرانی عمیق " کرد. این فیلم که محصول شرکت استرالیایی « سایان فیلمز » است در سال ۲۰۰۸ بکارگردانی « گراناز موسوی » سینماگر ایرانی شهروند استرالیا ساخته شده و در آن مرضیه وفامهر با سر تراشیده و بدون پوشش ظاهر شده است.
 


هزاران تظاهرکننده از جمله معلمان و رهبران مذهبی روز دوشنبه در مرکز شیکاگو گرد هم آمدند تا علیه نابرابری اقتصادی اعتراض کنند. پلیس ۲۷ تظاهرکننده را دستگیر کرد که با وصل بازوانشان به یکدیگر در وسط خیابان نشستند و شعار " مدارس ما را نجات دهید، خانه‌هایمان را نجات دهید " سردادند. این اعتراض‌ها از جنبش « وال استریت را اشغال کنید » الهام یافته بود که ماه گذشته در نیویورک آغاز شد. شهردار شیکاگو « رم امانوئل » گفت بازسازی عمدۀ اقتصادی در ایالات متحده موجب شده طبقۀ متوسط بیم و اضطرابی را که تاکنون نمی شناخت احساس کند.
 


نیروهای دولت انتقالی لیبی میگویند وفاداران معمر قذافی را در مرکز شهر « سرت » زادگاه رهبر برکنار شده به تنگنا انداخته اند. یک فرمانده نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی « عبدالسلام جواله » به خبرگزاری رویترز گفت حامیان قذافی در دو محلۀ نزدیک به سواحل دریای مدیترانه در تنگنا قرار گرفته اند. نیروهای شورای ملی انتقالی لیبی روز یکشنبه با تصرف بیمارستان اصلی، دانشگاه و مرکز اجتماعات « سرت » سه مکان مهم شهر را در اختیار گرفتند.
 


دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران در ادامۀ اعتراضات خود اعتصاب غذا کردند. به گزارش دانشجونیوز که تصاویری از این حرکت اعتراضی را نیز انتشار داده است دانشجویان روز دوشنبه در پنجمین روز تجمعات خود نسبت به مشکلات صنفی دانشگاه، عدم رسیدگی مسئولین به پرونده آمنه زنگنه، استعفا ندادن مسئولین دانشگاه و تهدید و احضار دانشجویان معترض، غذای خود را خیرات و با سینی های خالی تحصن کردند.  تجمع اعتراضی دانشجویان از هفته گذشته و در پی درگذشت آمنه زنگنه دانشجوی فوق لیسانس رشته پلیمر آغاز شد.
 


نیروهای اتحادیۀ آفریقا میگویند شبه نظامیان اسلام گرا را از آخرین قرارگاهشان در شمال موگادیشو پایتخت سومالی بیرون رانده اند. بگفته ژنرال « فرد موگیشا » نیروهای اتحادیۀ آفریقا کنترل سراسر موگادیشو را بدست گرفته اند. فرمانده نیروهای اتحادیۀ آفریقا در سومالی گفت نیروهای دولتی سومالی نیز در این تهاجم شرکت داشتند. گزارشها حاکی است یک سرباز اتحادیۀ آفریقا و هشت غیرنظامی در نبردها کشته شده اند. شبه نظامیان همچنان بخشهای عمده ای از جنوب و مرکز سومالی را در اختیار دارند.
 


نخست وزیر روسیه ولادیمیر پوتین امروز در صدر هیأتی راهی چین میگردد. ولادیمیر پوتین در پکن با مقامات چین درباره قراردادی سی ساله برای عرضۀ گاز به آن کشور گفتگو خواهد کرد. البته گفته می شود از آنجا که طرفین تاکنون نتوانسته اند بر سر قیمت به توافق برسند انتظار نمی رود قراردادی امضا شود. علاوه بر مسائل انرژی روابط بازرگانی نیز در دستورکار گفتگوهای ولادیمیر پوتین با مقامات چین قرار خواهد داشت. روسیه در پی گسترش روابط  بازرگانی با چین است و انتظار میرود حجم مبادلات دو کشور از ۵۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ تا یکصد میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.
 


بنا بر یک گزارش سازمان ملل بازداشت شدگان در ۴۷ مکان تحت ادارۀ پلیس و سازمان اطلاعاتی افغانستان شکنجه شده اند. در این گزارش ۷۴ صفحه‌ای آمده است تقریباً نیمی از بازداشت شدگان نزد سازمان اطلاعاتی افغانستان و حدود ۳۵ درصد از بازداشت شدگان نزد پلیس افغانستان بنوعی تحت شکنجه یا سوءرفتار قرار گرفته اند. در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است ناتو برای کمک به رفع این مشکل اقدام خواهد کرد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته