هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 09/26/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی - عصر امروز، ماموران نهادهای امنیتی با مراجعه به منزل عبدالناصر مهیمنی ، روزنامه نگار و فعال مدنی وی را در تهران بازداشت کردند.

بنا به اخبار رسیده به ندای سبز آزادی، ماموران نهادهای امنیتی عصر امروز با مراجعه به منزل فرزند دانشجوی عبدالناصر مهیمنی در تهران با ایجاد ترس و فشار اقدام به ورود به منزل و بازداشت وی کردند.

mhymny.jpg

بنا به گفته نزدیکان وی، ماموران که بدون اطلاع قبلی و ناگهانی وارد منزل مهیمنی شدند، با بی احترامی و توهین اقدام به جلب عبدالناصر مهیمنی و تفتیش منزل کردند.

عبدالناصر مهیمنی، فعال سیاسی و روزنامه نگار گرگانی که در سفر برای بازدید فرزندان دانشجوی خود در تهران به سر می برد با حکم نیابت از اداره اطلاعات گرگان بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. در بین ماموران امنیتی که برای بازداشت مراجعه کرده بودند، یکی از ماموران اداره اطلاعات گرگان ملقب به «آرامش» نیز که در روزهای پس از انتخابات در سرکوب ها فعال بود، حضور داشت.

مهیمنی، پیش از این نیز در ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۹ در گرگان بازداشت شده بود و بیش از ده روز در زندان انفرادی به صورت غیرقانونی نگه داشته شد. اتهام وی اقدام علیه امنیت ملی بوده است.

عبدالناصر مهیمنی، معلم با سابقه زبان انگلیسی، کارمند سابق صدا و سیمای گرگان، رییس خانه مطبوعات استان گلستان و عضو پیشین علی البدل شورای شهر گرگان بوده است.

نزدیکان آقای مهیمنی می گویند، بازداشت او در راستای فشار و تهدید خانواده مهیمنی است که از فعالان و خانواده های با سابقه سیاسی-مذهبی گرگان به شمار می آیند. عبدالناصر، برادر محمدهاشم مهیمنی استاندار گلستان است که در دولت خاتمی و مدیرکل شوراهای وزارت کشور بود.


 


دو سال پیش در پی تداوم برخوردهای غیرقانونی با فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهل سنت مناطق مختلف سنی نشین کشور به ویژه علمای بلوچستان، جمعی از نخبگان پیرو مذاهب حنفی و شافعی بر آن شدند تا طی نامه ای از رهبر جمهوری اسلامی بخواهند اجازه ندهد بیش از این حقوق انسانی، قانونی و دینی جامعه اهل سنت توسط عناصر رسمی و غیررسمی حکومت پایمال شود. نامه تنظیم شد و مورد تائید ده ها نفر از بزرگان سنی اعم از علما، امامان جمعه و جماعت، مدرسین، فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از مناطق مختلف کشور از جمله: بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و رضوی، گیلان و تالش، اردبیل و نمین، شیراز و خنج، بوشهر، کردستان، کرمانشاه آذربایجانغربی، گرگان و ترکمن صحرا و جامعه اهل سنت ساکن دراستان تهران قرار گرفت. فشارهای شدید دستگاه های امنیتی و قضایی موجب شد نامه رسمی امضادار ارایه نشود زیرا عواقب ناگواری برای امضا کنندگان در پی داشت. لذا تلاش شد از طرق مختلف از جمله نمازهای جمعه و جماعت، مقالات ، مصاحبه ها و نشست های خصوصی و عمومی، محتوای نامه و بخش هایی از درخواست های اهل سنت از رهبر نظام به اطلاع او و نهادهای تحت امرش برسد.

فعالان و نخبگان اهل سنت پس از دوسال ضمن انتشار علنی این نامه اعلام کرده اند: "متاسفانه همانگونه که انتظار می رفت همچون سال های گذشته  گوش شنوایی برای این مطالبات به حق وجود ندارد. به همین دلیل جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی اهل سنت ایرانی مقیم خارج از کشور مصمم شدیم متن نامه مزبور را به صورت سرگشاده منتشر سازیم تا شاید مسئولان حکومت را وادار به امعان نظر به مطالب مندرج در آن بنماید.

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن در اختیار "ندای سبز آزادی" قرار گرفته بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

رهبر عالی مقام جمهوری اسلامی ایران

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

سلام علیکم

احتراما به استحضار می رساند: جامعه اهل سنت ایران، که در بیش از ده استان کشور مستقرند در طول قرن ها زندگی مشترک با سایر هم میهنان ایرانی، از وفادارترین ساکنان ایران اسلامی و سربلند بوده اند و در مقاطعی از تاریخ و حساس ترین صحنه ها، برای حفظ کیان سرزمین مادری شان از هیچ تلاش و ایثاری فروگذار ننموده اند.

پاسداری از مرزهای میهن و تقدیم هزاران شهید، در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق، از نمونه های بارز این نقش آفرینی به شمار می رود. انکار نمی توان کرد، به دلیل شرایط خاص مناطق مرزی – که اکثریت اهل سنت ایران در آن به سر می برند – ، سنگ اندازی برخی قدرت های خارجی و بی تدبیری غالب حکومت های مرکزی ایران موجب شده است شرایط زندگی اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت در کشور نامناسب شده و عمده شاخص های توسعه در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وسیاسی در این مناطق پائین تر از حد انتظار و درمقایسه باسایر مناطق کشور، عقب مانده تر باشد. این امر موجبات نارضایتی در بین مردم و تعمیق فاصله بین آنان و حکومت را فراهم نموده است.

انعکاس این نارسایی ها و مشکلات و تذکار مطالبات طبیعی، انسانی، قانونی و مشروع جامعه اهل سنت طی سی وسه سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی – که خود را پرچمدار عدالت اسلامی می داند- از طرق مختلف و مکرر به استماع رهبران و مراجع تصمیم گیری کشور، انتقال داده شده است. علیرغم تلاش و تدابیری که در این مدت از سوی حکومت برای تامین نیازهای این بخش از مردم کشور انجام گرفته است، متاسفانه در موارد متعدد، هنوز شکاف های عمیق و گسترده ای بین انتظارات و اقدامات انجام گرفته به چشم می خورد. من باب تاکید اعلام می دارد در این مدت آنچه محور مطالبات و انتظارات جامعه اهل سنت کشور قرار گرفته، اصول قانون اساسی – به عنوان میثاق ملی ایرانیان -، بیانات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و تذکرات جنابعالی بوده است.

اینجانبان امضاء کنندگان ذیل نامه، در همین چارچوب مواردی کلی و مهم از این مطالبات مشروع و قانونی را، که به هر دلیل زمینه تحقق آن ها فراهم نشده است را یادآوری می نمائیم. بدیهی است از جنابعالی به عنوان شخص اول مملکت و ناظر بر سیاست گذاری ها و پاسخگوی عملکرد نظام، خاضعانه انتظار می رود در شرایط حساس کنونی کشور و با توجه به تحولات گسترده در منطقه و جهان ، با تدبیر، دورنگری و درک اهمیت موضوع، مجموعه نظام را به تلاش در جهت تحقق خواست های به حق و حقوق شهروندی جامعه اهل سنت ایران و جلب رضایت این بخش از هم میهنان رهنمون و توصیه فرمائید:

۱. به استناد اصول ۱۲، ۱۵، ۱۹، ۲۰ و ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جامعه اهل سنت کشور در برگزاری مراسم مذهبی طبق مذهب خود، آزادند، از حقوق مساوی با سایر هم میهنان برخوردار و در حمایت قانون قرار دارند. و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، با رعایت موازین اسلامی بهره مندند، هیچیک از آنان را نمی توان به صرف داشتن عقیده خلاف مذهب اکثریت  مورد تعرض و مؤاخذه قرار داده و نیز با توجه به قومیت مجزای اکثریت آنان با فارس ها (کرد،بلوچ،ترکمن،طالشی و...) مجاز به استفاده از زبان محلی و قومی خود درمطبوعات و رسانه های گروهی بوده و تدریس ادبیات آن ها در مدارس آزاد است. مع الاسف تحقق این اصول در عملکرد ، چندان رضایتبخش نبوده و نارضایتی جامعه اهل سنت در کلیه موارد فوق مشهود و آشکار است که بارزترین آن ممنوعیت داشتن مسجد برای صدها هزار اهل سنت ساکن تهران ، حذف تدریس اصول عقاید اهل سنت از کتب درسی مدارس و دخالت مقامات و نهادهای غیرسنی در امور مذهبی اهل سنت در استان ها و شهرستان های سنی نشین کشور است.

۲. به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی،اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالحه ثابت گردد. و نیز در اصل ۱۶۸ آمده است که رسیدگی به جرایم سیاسی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم داد گستری صورت می گیرد. متاسفانه از سال ۵۸ تا کنون به کرات ، دهها تن ازعلما و فعالان سیاسی- مذهبی اهل سنت، به دلیل داشتن عقاید مذهبی، مورد تعرض قرار گرفته ، زندانی و اذیت و آزار کشیده اند، در حالی که در ۳۳ سال گذشته حتی یک نفر از آنان بر اساس اصل ۱۶۸ محاکمه و مجازات نشده اند.
۳. به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی، اهل سنت ایران باید در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، ازآزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور برخوردار باشند. این در حالی است که طی ۳۳ سال گذشته اجازه داده نشده است که حتی در یک برنامه و در یکی از مراکز صدا و سیما در استان های کشور، عقاید اهل سنت توسط علمای آنان ضبط و پخش شود . بالعکس در این مدت ، به وفور کلیه مراکز رسانه ملی کشور در هتک حرمت و اهانت به مسلمات معتقدات اهل سنت از آزادی کامل و بی حد و حصر برخوردار بوده اند. نشانه بارز این مسئله ، عکس العمل خیراندیشانه جتابعالی، به ویژه در سال اخیر در فتوای تحریم اهانت به نمادهای اهل سنت و حضرت عایشه (رضی الله عنها) بود که موجی از قدر شناسی جامعه اهل سنت ایران و جهان را در پی داشت.

۴. بر اساس اصل ۲۰ قانون اساسی ، مردان و زنان اهل سنت همچون هر شهروند ایرانی دیگر در حمایت قانون قرار دارند. مع الاسف در سی و سه سال گذشته استخدام آنان در برخی از سازمان ها و نهادهای دولتی همچون ارتش جمهوری اسلامی ایران ، وزارت اطلاعات و نهادهای عقیدتی و سیاسی، حراست ادارات دولتی و امثالهم کاملا ممنوع بوده و در پست های مدیریتی نیز در این مدت حتی یک نفر به عنوان وزیر ، معاون وزیر، سفیر ، کاردار ، استاندار – که در اصول ۱۲۳، ۱۲۸ ،۱۳۳ از اختیارات ریئیس جمهورخوانده شده است – برگزیده نشده است. همچنین در مورد اصول ۹۱ و ۱۱۲ که مربوط به انتخاب اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در سی و سه سال گذشته حتی یک نفر اهل سنت به عنوان عضو این دو نهاد مهم تصمیم گیری، تعیین نشده است. این در حالی است که ازیک سو به شهادت آمار و اطلاعات موجود جمعیت اهل سنت ایران حدود ۲۰ درصد کل جمعیت کشور است و از یک سو بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی بارها و بارها در بیانات خود تصریح نمودند : "ما برادری خودمان را با برادران اهل سنت اعلام می کنیم .... ما با اهل سنت برادر هستیم. این مملکت مال همه است. مال اقلیت های مذهبی ، مال برادران اهل سنت ما....(صحیفه نور-جلد۶-صفحه ۸۴). ما با مسلمین اهل سنت یکی هستیم ، واحد هستیم ، که مسلمان و برادر هستیم . اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان ها بشود بدانید یا جاهل است یا از کسانی است که می خواهند بین مسلمان ها اختلاف بیندازند (صحیفه نور- جلد ۶- صفحه۱۳۳)و شخص جنابعالی نیز بارها و بارها در بیانات خود بر رعایت حقوق اهل سنت وعدم تعرض به اعتقادات ایشان تأکید نموده اید.

۵. در حالی که اکثریت ساکنین استان های کردستان، بلوچستان، گلستان و هرمزگان و نیز دستکم ۵۰ درصد از جمعیت استان های آذربایجان غربی و بوشهر و شهرستان های زیادی در استان های خراسان جنوبی،رضوی،شمالی، گیلان، اردبیل، فارس و کرمانشاه اهل سنت هستند، تا کنون حتی یک نفر از نمایندگان رهبری نظام در این مناطق از میان اهل سنت معرفی نشده اند وهمانطور که پیشتر بیان شد، حضور مقامات و روحانیون شیعی در مسند امور مربوط به اهل سنت، موجبات دخالت در امور مذهبی- نظیر نماز جمعه و جماعت، حوزه های علمیه... - شده و این امر بارها و بارها موجبات نارضایتی مردم این مناطق را فراهم آورده است. به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی اختیار نظارت بر سیاست های کلی نظام بر عهده رهبری نظام است. این انتظار از مقام مقتدر رهبری در میان قاطبه اهل سنت وجود دارد که اجازه ندهند آن دسته ازاصول قانون اساسی که متضمن رعایت حقوق جامعه اهل سنت است مورد خدشه قرار گیرد.

۶. با عنایت به تعداد جمعیت اهل سنت کشور، پیش بینی می شد دستکم ده نفرنماینده مناطق اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری- موضوع اصل ۱۰۷ قانون اساسی- در این مجلس حضور داشته باشند در حالی که در سی و سه سال گذشته فقط سه نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان حضور داشته اند. این عدم تناسب در مورد تعداد نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی نیز موضوعیت دارد. در حالیکه  طبق اصل ۶۴ قانون اساسی، هر ده سال ۲۰ نفربه نمایندگان مجلس افزوده می شود، در کمال ناباوری مشاهده می شود در سی سال گذشته در بین نمایندگان اضافه شده، حتی یک نفر مربوط به مناطق سنی نشین نیست. مع الاسف ملاحظه می فرمائید، علاوه برعدم رعایت صراحت قانونی، که اجازه می دهد حدود ۲۰ درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی- به تناسب جمعیت،از میان اهل سنت انتخاب شوند، در بسیاری از شهرستان ها با وجود اکثریت جمعیت سنی نشینی با تدابیر نظارتی خاص! تلاش شده است نامزدهای مقبول و محبوب اهل سنت حذف و زمینه انتخاب نامزدهای غیر سنی فراهم شود. به عنوان مثال در دوره های اخیر مجلس در شهرستان های ارومیه، گرگان،ایرانشهر،زاهدان، کرمانشاه، بیجارو برخی از شهرستان ها ی هرمرگان ، بوشهر، فارس و خراسان نمونه های متععدد وجود داشته است.

۷. برابر اصل ۱۲۹ اعطای نشان های دولتی توسط رئیس جمهور انجام می گیرد. جای تامل است آیا در سی و سه سال اخیر حتی یک نفر از جامعه اهل سنت- در میان ده ها هزار رزمنده ، ایثارگر، محقق، معلم، کارگر و کار آفرین- حتی یک نفر هم برای اعطای نشان دولتی واجد صلاحیت شناخته نشده است؟! اگر چه صرف این نشان ها نمی تواند ملاک برجستگی خاصی باشد اما منظور از طرح آن در این مرقومه ، نگاه منفی ویژه ای است که متاسفانه در مجموعه حاکمیت در قبال اهل سنت ریشه دوانیده است. اینجانبان امضاء کنندگان ذیل نامه به عنوان بخشی از جامعه اهل سنت ایران، ضمن پوزش خاضعانه از تصدیع وقت مبارک از آن مقام  شامخ در خواست می نمائیم، که ضمن عنایت به موارد فوق الذکر، با تعیین یک هیئت منصف عالیرتبه - از برادران شیعی و اهل سنت مورد وثوق -  دستور دهید مسائل و مشکلات جامعه اهل سنت عمیقا بررسی و از تداوم  تضییع حقوق انسانی، اسلامی و قانونی این بخش از هم میهنان جلوگیری به عمل آید. تردیدی نیست اطمینان ازتداوم و فاداری و انجام وظایف مرزداری  جامعه اهل سنت- که غالبا در مناطق مرزی مستقرهستند- با میزان تحقق مطالبات به حق آنان، مورد سنجش قرار گرفته و با یکدیگرارتباط نزدیک خواهند داشت. ما امیدواریم با حسن تدبیر جناب عالی مبنی بر اصلاح رویه های ناصواب نظام ، سیاست ها و اقدامات تبعیض آمیز و نابرابری حقوق شهروندی، در مورد اهل سنت پایان یافته و زمینه های همبستگی و تحکیم اتحاد ملی بیشتر از پیش فراهم شده و منفذ دخالت بیگانگان و سود جویی خشونت طلبان مسدود شود . انشالله!

با احترامات شایسته جمعی از فعالان سیاسی – مذهبی اهل سنت ایران

(امضاء محفوظ)


 


پس از موفقیت "فصل کرگدن" در فستیوال تورنتو و اقبال اکثریت منتقدان از این فیلم و نقدهای مثبت دراتباط با ساختار شاعرانه ی فیلم، بهمن قبادی به همراه مونیکا بلوچی، بهروز وثوقی و آرش لباف، ستارگان آخرین ساخته قبادی، راهی فستیوال سن سباستین شدند.

به گزارش ندای سبز آزادی، جشنواره ی سن سباستین که چند روزی ست نمایش فیلم ها و رقابت بین فیلم سازان مطرح حاضر را شروع کرده، در تاریخ بیست و ششم و بیست و هفتم سپتامبر "فصل کرگدن" قبادی را نیز به نمایش می گذارد.

bhrwz.jpgتصویری از بهروز وثوقی در صحنه ای از "فصل کرگدن"

"فصل کرگدن" که در بخش مسابقه ی ویژه ی سن سباستین پذیرفته شده است، رقیب فیلم سازان بزرگی ست.

قسمت مسابقه ی ویژه ی فستیوال سن سباستین که یکی از فستیوال های مطرح و مهم در زمینه ی سینماست امسال نیز میزبان فیلم هایی از کشورهای متفاوت و بعضا صاحب سبک است. از اسپانیا و آرژانتین و آمریکای جنوبی و اروپای شرقی و غربی تا آسیا؛ که همین رقابت فیلم قبادی در این بخش را سخت تر می کند. سن سباستین امسال از یک سو نام یکی از بزرگان سینمای ایران و از سوی دیگر نام فیلم سازان و بازیگران بزرگی را یدک می کشد. پنه له په کروز، بن افلک، مونیکا بلوچی، بهروز وثوقی و بازیگران مطرح سینمای اسپانیا، چین، فرانسه، کانادا، سوئد و... ایران و کارگردانانی چون هاستین هافمن، نیکلاس جارکسی، گوستاو گاوراس، خاویر روبرو، سرجیو کاستلو و... بهمن قبادی را می توان از حاضرین در این جشنواره نامید.

qbdy2.pngتصویری از مونیکا بلوچی در صحنه ای از "فصل کرگدن"

"فصل کرگدن" آخرین ساخته ی بهمن قبادی در کشور ترکیه و خارج از ایران است که امید می رود، فتح باب تازه ای برای فیلم سازان ایرانی خارج از کشور باشد.

"فصل کرگدن" بعد از فستیوال سن سباستین راهی فستیوال های دیگری نیز هست تا این کارگردان خوش نام ایرانی با آخرین ساخته ی خود نفس تازه ای به سینمای ایران در خارج از کشور بدمد.

qbdy4.jpg


 


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که دولت ایران  جلوی آزادی مردم خود را می گیرد و از یک دیکتاتور در سوریه حمایت می کند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه  هنوز برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران زمان وجود دارد افزود: اما این وقت نامحدود نیست.

اوباما گفت:شک نکنید یک ایران مجهز به سلاح هسته ای مهارشدنی نیست و تهدیدی برای اقتصاد جهانی است.

او ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی دانست.

او همچنین با ادای احترام به سفیر آمریکا که در بنغازی کشته شد، تحولات لیبی را، که به سقوط سرهنگ قذافی انجامید، "انقلاب لیبی" توصیف کرد و گفت ایالات متحده به همراه ائتلافی گسترده در لیبی مداخله کرد تا "مانع از قتل عام بی‌گناهان" شود. او همچنین گفت آمریکا از تغییر قدرت سیاسی در یمن حمایت کرده است.

به گفته حمایت آمریکا از تحولات این کشورها به این دلیل بوده است که آمریکا باور دارد ارزش‌های آزادی و حق تعیین سرنوشت، نه ارزش‌هایی مختص آمریکا یا غرب، بلکه ارزش‌هایی جهان‌شمول هستند.

او ضمنا به انتشار فیلم ضداسلامی اخیر اشاره کرد و گفت معتقد است باید با محتوای آن مخالفت کرد. او گفت این فیلم نه تنها توهینی به باورهای مسلمانان، بلکه توهین به آمریکا نیز هست.

با این حال او گفت دسترسی به این فیلم محدود نمی‌شود، چرا که قانون اساسی آمریکا ضامن آزادی بیان است.

 


 


ندای سبز آزادی:بابک داشاب از بازداشت شدگان حوادث عاشورای  ۸۸ پس از تحمل ۱۰۰۰ روز  زندان امروز با پابان دوره محکومیت اش از بند ۳۵۰ اوین آزاد شد.

به گزارش ندای سبز آزادی بابک داشاب پس از حوادث عاشورای  ۸۸در محل کارش توسط اطلاعات سپاه به بهانه پرسیدن آدرس به محل دیگری برده شده و به زندان منتقل شد.نحوه ربایش داشاب به شکلی بود که هیچ یک از همکارانش متوجه بازداشت او نشدند و خانواده اش تا مدتها از او خبری نداشتند.

بابک داشاب در دوره بازداشت وبازجویی دربند ۲الف شکنجه شد و مجبور به حضور در دادگاههای علنی وفرمایشی حوادث عاشورا به ریاست قاضی صلواتی شد.
وی در مرحله بدوی  دادگاه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد انجام جرایم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به تحمل ۶سال حبس محکوم شده بود که این حکم در نهایت کاهش یافت.

داشاب که دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه شهید بهشتی است طی دوره حبس خود دربسیاری از اعتراضات زندانیان سیاسی سبز شرکت داشت واز جمله امضا کنندگان بیانیه های مهمی همچون تحریم انتخابات مجلس نهم بوده است.

 


 


مخالفان مسلح رژیم سوریه یک ساختمان وابسته به دستگاه امنیتی را در دمشق منفجر کرده اند که در جریان آن، دهها تن از افسران و شبیحه (لباس شخصی های هوادارنظام) در این انفجار کشته شده اند.

این دومین انفجار در مراکز امنیتی رژیم است. حدود دو ماه قبل، انفجار دیگری در ساختمان امنیت ملی سوریه منجر به کشته شدن تعدادی از مقامات امنیتی رژیم از جمله آصف شوکت شوهر خواهر بشار اسد و وزیر دفاع رژیم سوریه شد.

به گزارش العربیه، یک گردان وابسته به شورای نظامی انقلابیون در این زمینه اعلام کرد یک ساختمان را که در کنار مقر امنیتی موسوم به "شاخه فلسطین" است از طریق بمب گذاری در مخازن سوخت منفجر کرده است.

بر اساس این گزارش هنگام انفجار دهها تن از نیروهای دولتی و لباس شخصی ها حضور داشتند که تعداد زیادی از آنها از جمله یک سرلشکر و یک سرتیپ کشته شدند.

گزارش می افزاید این عملیات با همکاری برخی از نیروهای امنیتی مخالف رژیم صورت گرفته است.

سرگرد عصام عضو دفتر هماهنگی شورای نظامی انقلابیون در گفتگو با العربیه اعلام کرد:" این عملیات هنگام برگزاری یک جلسه امنیتی با حضور افسران و تعداد زیادی از شبیحه (لباس شخصی ها) و سربازان به وقوع پیوست."

او افزود تعداد لباس شخصی هایی که در ساختمان حضور داشتند بیش از دویست نفر بود.

وی تاکید کرد دهها تن از افسران و سربازان نیز در این ساختمان حضور پیدا کرده بودند.

سرگرد عصام در مورد جزئیات عملیات گفت ، مخزن های سوخت و طبقه اول را بمب گذاری کردیم و پس از وقوع انفجار طبقه اول ساختمان به کلی ویران شد.

درگیری در مرکز دمشق

از سوی دیگر، شبکه اطلاع رسانی سوریه وابسته به مخالفان اعلام کرد شب گذشته درگیری شدیدی بین افراد ارتش آزاد و نیروهای دولتی در مرکز دمشق به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش درگیری در خیابان بغداد برای ساعت های طولانی بین دو طرف به وقوع پیوست.

در همین حال شبکه حقوق بشر سوریه تعداد کشته شدگان روز گذشته در مناطق مختلف این کشور را یکصد و سه تن اعلام کرد.

ادامه گلوله باران حلب

مخالفان همچنین تصاویر متعددی از ویرانی منازل مسکونی بویژه در حلب - دومین شهر بزرگ سوریه - منتشر کرده اند که بر اثر بمباران و گلوله باران این مناطق توسط نیروهای ارتش ویران شده اند.

نیروهای رژیم هر روز مناطق جدیدی را در حلب گلوله باران می کنند.

زیان چهار میلیارد دلاری در دمشق

از سوی دیگر منابع دولتی در سوریه اعلام کردند نسبت زیان هایی که به اموال خصوصی در دمشق و حاشیه آن وارد شد از چهار ملیارد دلار گذشت.

این منابع به نقل از " کارشناسان برآورد زیان ها" اعلام کرده اند این عدد شامل منازل مسکونی ، خودروها و برخی اماکن عمومی است.

رژیم سوریه اعلام کرد در آینده بهای این خسارت ها را به مردم پرداخت خواهد کرد.

به گزارش العربیه، در مرحله اول قرار است مبلغی بین چهارصد تا بیست هزار دلار به عنوان خسارت به کسانی که منازل آنها ویران شده ، پرداخت شود اما این مبلغ بسیار کمتر از ارزش واقعی املاکی است که در حوادث جاری تخریب شده است.

الابراهیمی: منطقه در خطر است

در تحولی دیگر، الاخضر الابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه گفت که بحران این کشور کل منطقه را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الابراهیمی که  روز دوشنبه ۳ مهر در کنفرانسی خبری پس از ارائه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که برای تکمیل ایده‌های خود که به شورای امنیت ارائه خواهد داد، به منطقه باز خواهد گشت.

به گزارش رادیوفردا الابراهیمی تاکید کرد که  هنوز هیچ طرح و ایده مشخصی ندارد. او ادامه داد که طرح شش ماده‌ای کوفی عنان فرستاده پیشین سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه و همچنین تصمیم ‌های کنفرانس گروه تماس در ژنو، بخشی نقشه راهی خواهند بود که برای حل و فصل بحران سوریه ارائه خواهد داد.

او با تاکید بر اینکه بحران سوریه روز به روز تشدید می‌شود، گفت که این وضعیت کل منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

او افزود که شورای امنیت سازمان ملل متحد را در جریان آنچه که در دمشق، قاهره و اردوگاه‌های آوارگان سوری در اردن و ترکیه دیده و شنیده، قرار داده است. آقای الابراهیمی تاکید کرد که بار دیگر به شورای امنیت خواهد آمد تا ایده‌هایش درباره آنچه باید انجام شود را عرضه کند.

نماینده سازمان ملل همچنین از بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای یکپارچه کردن معترضان سوریه ابراز نا‌خرسندی کرد.

الابراهیمی درباره گزارش‌هایی که از حضور نیروهای سپاه پاسداران ایران در سوریه حکایت می‌کند گفت که در خیابان‌های دمشق گشت نزده تا در این باره نظر دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه در جلسه شورای امنیت نسبت به قرار گرفتن این کشور در بحران شدید غذایی هشدار داد.

به گفته دیپلمات‌هایی که در جلسه حضور داشتند، الابراهیمی اظهار داشت که دولت سوریه مدعی است که حدود ۵ هزار خارجی در کنار معترضان با نیروهای دولتی می‌جنگند و دمشق هر روز بیشتر بر این باور تاکید می‌کند که «با توطئه‌ای خارجی روبرو است.»

او تاکید کرد که شکنجه کردن زندانی‌ها به «مساله‌ای عادی» در سوریه تبدیل شده و سوری‌ها از مراجعه به بیمارستان‌های تحت کنترل نیروهای دولتی، بیم دارند.

او خاطرنشان کرد که حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در سوریه از منازل خود فرار کرده‌اند و این کشور با کاهش شدید مواد غذایی روبرو است.

از سوی دیگر خبرگزاری ایرانی "ایسنا" گزارش داده است که آقای الابراهیمی به زودی به ایران سفر خواهد کرد.


 


صرافی‌های واقع در میدان فردوسی - مرکز ارز فروشان تهران- این روزها شاهد تغییرات پیایی قیمت انواع ارز به خصوص دلار در بازار هستند. قیمت دلار در بازار تهران به ۲۶۵۰ هزار تومان و سکه تمام به یک میلیون و ۶ هزار تومان افزایش یافته است.

در پی نوسان زیاد  قیمتها در بازار ارز، برخی صرافان از درج قیمت دلار و یورو در تابلوی صرافی خود خودداری کرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری مهر  یوروز  با قیمت ۳۴۳۰ و پوند انگلیس ۴۲۵۰ تومان معامله می شود.


 


karzar-poster.jpg

ندای سبز آزادی - هفته گذشته فراخوان ضد جنگ توسط ۹ نفر از فعالان سیاسی و مدنی داخل کشور تحت عنوان « به خاطر صلح و آزادی» انتشار یافت که در آن با خطاب قرار دادن حاکمان جمهوری اسلامی، از مردم ایران می خواست تا با شرکت در این کمپین و رساندن پیام آن به حاکمان و پیام صلح خواهی به جهانیان از بروز یک فاجعه جبران ناپذیر برای کشور جلوگیری شود.

در بخشی از این فراخوان آمده بود:

«بار دیگر سایه سنگین جنگ بر سرمان افتاده، جنگی بسیار زیان بار تر و مخوف تر از جنگ هشت ساله... ما که امروز در جای جای میهن عزیزمان با فقر و فساد و فحشا و اعتیاد و دزدی و فاصله طبقاتی که همه از آثار آن جنگ است دست و پنجه نرم میکنیم؛ وقتی این روزها دوباره  صدای طبل جنگ به گوشهایمان میرسد، بر خود میلرزیم. میخواهیم و باید به هر قیمتی، عفریت هستی خوار جنگ را از کشورمان برانیم.

ما صلح و دوستی میخواهیم، نه جنگ و خشونت. ما جنگ را نه نعمت که نقمت میدانیم. ما میخواهیم با برپایی کارزار (کمپین) «به خاطر صلح و آزادی» و ابراز نفرت از خشونت و کشتار، به حاکمان کشورمان بگوییم، اعمال تشنج زا و خشونت آفرین بس است؛ اعمالی که منجر به تحریمهای کمرشکن علیه ملت ما گردیده و بهانه ای برای تصویب سه قطع نامه علیه مردم ما شده تا هر بار فشار بیشتری را بر ما تحمیل کنند.  ما ازحاکمان ایران میخواهیم هر نوع بهانه ای برای جنگ و فشار و تحریم اقتصادی را متوقف و خنثی کنند تا جنگ افروزان ناامید شوند. ما میخواهیم به جهانیان بگوییم که صلح و آزادی و حقوق بشر حق مسلم ماست.»

فراخوان دهندگان اولیه این کمپین بابک احمدی، نظریه پرداز و نویسنده؛ مه لقا اردلان، فعال ملی گرا؛ احمد صدر حاج سید جوادی، حقوقدان و وزیر اسبق دادگستری؛ علیرضا جباری، عضو کانون نویسندگان ایران؛ محمد ملکی، فعال ملی مذهبی و رییس اسبق دانشگاه تهران؛ محمد علی عمویی، فعال سیاسی چپ گرا؛ محمد نوری زاد، نویسنده و فیلمساز منتقد؛ پیمان عارف، فعال دانشجویی و اسماعیل مفتی زاده، فعال مدنی بودند. در پی انتشار این فراخوان بسیاری از هموطنان و شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و مدنی از گرایشات مختلف، از داخل و خارج کشور، از این ابتکاراستقبال کرده و با بهنگام دانستن این اقدام و ضرورت رساندن صدای صلح خواهی و آزادی خواهی ایرانیان در میان فریادهای جنگ طلبانه به این کمپین پیوستند.

هموطنان بسیاری با ارسال نام و پیام خود از این کمپین اعلام حمایت کردند. همچنین بسیاری از فعالان سرشناس با ارسال پیام هایی حمایت خود را از کمپین اعلام کردند که این پیامها در صفحه فیس بوک کمپین انتشار یافته است.

در میان فعالانی که با ارسال پیام از کمپین حمایت کرده اند، نام رضا علیجانی، مهران براتی، نیره توحیدی، احسان منصوری، مهرداد درویش پور، رویا طلوعی، بابک امیرخسروی، کاظم علمداری، مهدی خزعلی، مهدی عربشاهی، لیلی فرهادپور، حسن شریعتمداری، اجلال قوامی، اکبر امینی، منصوره شجاعی، مهرداد عمادی، بیژن حکمت، نوشابه امیری، حسین زمان، علی عبدی، علی افشاری، تقی رحمانی، رامین جهانبگلو، آرش هنرور شجاعی، بهزاد مهرانی، فرخ نگهدار، اشکان ذهابیان، علی طایفی، امیرحسین گنج بخش، بورقان نظامی، حسن یوسفی اشکوری، عبدالکریم لاهیجی، عبدالعلی بازرگان و بسیاری دیگر از فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویی و فرهنگی دیده میشود.

حمایت، همراهی و پیوستن به کمپین توسط هموطنان و فعالان همچنان ادامه دارد و تمامی هموطنان صلح دوست میتوانند با ارسال ایمیل  به آدرس karzar.solh.azadi@gmail.com و یا پیوستن و ارسال پیام خود به پیامگیر صفحه فیس بوک کمپین «به خاطر صلح و آزادی» از کمپین حمایت کنند.

لیست کامل اسامی و پیامهای صدها نفر از هموطنان و فعالان در صفحه فیس بوک کمپین «به خاطر صلح و آزادی» قابل مشاهده است.


 


قضات شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران پس از ۸۴ روز بررسی پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری حکم مجازات متهمان پرونده را صادر کردند.

خبرگزاری مهر ضمن اعلام این خبر اشاره کرده که در حکم صادره برخی ازمتهمان پرونده با مجازاتی همچون حبس طولانی مدت، جریمه نقدی و رد مال روبرو شده اند.

محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد یکی از متهمان اصلی این پرونده بود که پیش از برگزاری دادگاه پرونده وی از دستور کار رسیدگی قوه قضائیه خارج شد.

رسیدگی به پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران و استانداری تهران از یکم خرداد ماه امسال در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد. پیش از این نیز سه جلسه دادگاه در سال ۸۹ برگزار شده بود که قاضی مدیر خراسانی رئیس شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران با توجه به نقص تحقیقات پرونده را به دادسرا بازگرداند.

با تکمیل تحقیقات، پرونده ۱۰۰ جلدی اختلاس از شرکت بیمه و استانداری با صدور کیفرخواستی ۷۷ صفحه ای برای ۷۸ متهم آن به دادگاه بازگردانده شد. در حالی که پرونده فساد بزرگ بانکی آخرین روزهای رسیدگی در دادگاه را سپری می کرد نخستین جلسه دادگاه اختلاس یکم خرداد با حضور ۷۸ متهم برگزار شد.

در همان جلسه نخست قاضی افتخاری سرپرست دادگاههای کیفری استان تهران در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد حکم متهم پرونده تا دوماه دیگر - ابتدای مرداد - صادر شود.

با برگزاری ۱۳ جلسه دادگاه طی ۴۲ روز قاضی مدیر خراسانی و چهار قاضی مستشار پایان رسیدگی به این پرونده را اعلام کرده و از ۱۲ تیر ماه برای صدور حکم وارد شور شدند.

شور قضات دادگاه برای صدور حکم متهمان که گفته می شود بیش از ۲۰۰ صفحه است ۸۴ روز به طول انجامید و سرانجام صبح امروز صدورحکم متهمان به پایان رسید و قضات دادگاه رای صادر شده برای متهمان پرونده را به واحد تایپ دادگاه کیفری سپردند.

 


 


ندای سبز آزادی ـ کاوه مشرقی: آخرین اخبار از بازار ارز ایران حاکی از آن است که دلار بیش از ۲۶۵۰ تومان خرید و فروش می شود و قیمت سکه بهار آزادی از یک میلیون و  ۵۰ هزار تومان گذشته است. یورو دیگر ارز رایج در اقتصاد جهان در بازار تهران نیز به رقم عجیب و غریب ۳۴۰۰ رسیده است. این همه هم زمان شده با خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرده مبنی بر موج جدید برخورد با کسانی که «اخلاگران اقتصادی» توصیف شده اند.

بنا بر این گزارش، دور جدیدی از احضار و دستگیری « اخلالگران ارزی» شکل گرفته و پرونده جدید ارزی در بازپرسی مجتمع مفاسد اقتصادی و دادسرای شهید مقدس اوین گشوده شده است.

نام اوین و بازپرسی شهید مقدس، با اطلاعات سپاه پاسداران گره خورده است؛ اطلاعاتی که در دوره ی اصلاحات، به «اطلاعات موازی» مشهور شد و وظیفه ی برخورد با نیروهای ملی مذهبی و برخی دانشجویان و روزنامه نگاران را برعهده داشت؛ و بعد از کودتای انتخاباتی هم پرونده ی بسیاری از بازداشت شدگان شناخته شده را در اختیار گرفت. خشونت هایی که در سلول های انفرادی بندهای امنیتی اوین (بند دو الف و بخشی از ۲۴۰) متوجه فعالان سیاسی شناخته شده ای چون بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده و محسن امین زاده و احمد زیدآبادی و بسیاری دیگر شد، توسط تیم بازجویی سپاه اعمال گردید. کسانی که هم‌زمان با سرکوب و خشونت اطلاعات، اعمال قدرت و خشونت می کردند. سپاه مسلط بر کشور، حالا در عرصه ی ارز هم قرار است وارد شود.

سپاه در ارز دخالت می کند

همین هفته ی پیش بود که سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، ضمن دیگر سخنان جنجالی و مهم خود، به این نکته هم اشاره کرد. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اقدامات سپاه در حوزه نوسانات بازار سکه و ارز اظهار داشت: «بنا به درخواست رئیس جمهور، سپاه تمامی تلاش خود را برای مشخص کردن عوامل و جریاناتی که در این سیستم اخلال ایجاد کرده‌اند به کار بسته است و در آینده نزدیک امیدواریم اطلاعات مفیدی پیرامون این موضوع در اختیار رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی قرار دهیم تا برخورد لازم با متخلفان صورت گیرد.»

سخنگوی سپاه پاسداران هم در پی سخنان فرمانده کل اش، و در واکنش به اعتراض افکار عمومی به اعمال قدرت سپاه در کشور، در توضیحی  تلاش کرد موضوع را توجیه کند: «ورود سپاه تنها در چارچوب درخواست رییس جمهور است و علی‌القاعده تنظیم بازار سکه و ارز سازوکارهای خاص خود را دارد که توسط دستگاه‌ها و متولیان مربوطه دنبال خواهد شد.»

نه احمدی نژاد و نه سردار جعفری از نقش ویژه ی دولت و نیز سپاه  در بازار ارز و طلا سخن نگفتند. نقشی که در اقتصاد رانتی و متکی به درآمدهای نفتی ایران، از نظر بسیاری از صاحب نظران اقتصادی مفروض است.

hmdy_sph.jpg

درحالی که بانک مرکزی در تحریم قرار دارد و مراوادات اصلی تجاری و مالی کشور زیر نظر دولت و نیز مافیای نظامی و اقتصادی سپاه انجام می شود، سخن گفتن از «اخلالگران ارزی» و برخورد با برخی عوامل واسطه ای، بی گمان به یک شوخی شبیه خواهد بود یا ابزاری برای توجیه وضع وخیم اقتصادی و بهم ریختگی بازار ارز و طلا؛ که عملا از دست دولت خارج شده است.

سپاه با اسکله ها و امکان های متعدد ارتباطی که در اختیار دارد، به یکی از مهم‌ترین سرپل های وارادات ارز قاچاق به کشور مبدل شده و بی تردید نقش منحصر به فردی در کنترل نرخ ارز، و بازی با آن دارد.

از افزایش و کاهش های عجیب و غریب نرخ ارز، بیشتر از همه این مافیای نظامی ـ امنیتی ـ اقتصادی سپاه پاسداران و دولت احمدی نژاد است که منتفع می شود؛ هرچند درنهایت ویرانه ای در اقتصاد ایران به جا گذاشته می شود که احیای آن نیازمند سالها زمان است. در اقتصادی که هیچ چیز ثبات ندارد، البته قطع روابط دیپلماتیک کانادا با تهران، موجب افزایش نخ ارز خواهد شد؛ چنان که هر شایعه در مورد جنگ و افزایش احتمال دخالت نظامی در وضع جمهوری اسلامی. با این همه، باز حاکمان بر اقتصاد کشور، سپاه و نهادهای اقتصادی و عمرانی و تجاری اش (چون کارتل خاتم الانبیاء ) و نیز دولت برآمده از کودتای ۱۳۸۸ است.

قرارگاه یکه‌تاز خانم الانبیا

همین چند هفته پیش بود که قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه دوباره خبرساز شد؛ واگذاری بدون تشریفات مناقصه سه پروژه میلیاردی دیگر طی چند هفته به قرارگاه اقتصادی سپاه پاسداران بار دیگر بر نقش ویژه ی این بخش مهم از سپاه پاسداران مهر تاکید زد.

ساخت نخستین پالایشگاه گازی کشور به ارزش یک میلیارد دلار یکی از این پروژه ها بود؛ «مهر» به نقل از مهدی فکور مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از واگذاری ساخت نخستین پالایشگاه گاز کشور به قرارگاه خاتم‌الانبیا به ارزش یک میلیارد دلار و به دستور وزیر نفت خبر داد؛ وزیری که سپاهی است و خود مدیر ارشد سابق قرارگاه خاتم الانبیاء و همسویی او با سپاه و دوستان دیروز، مفروض: رستم قاسمی.

در همین خبر آمده بود که به‌زودی توافق‌نامه‌ای برای توسعه میادین گازی هالگان و سفیدباغون با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا خواهد شد تا خوراک این پالایشگاه ملی گازی ازطریق این میادین تأمین شود. این در حالی است که سال گذشته واگذاری قرارداد طرح توسعه میادین گازی هالگان و سفید باغون به ارزش حدود یک میلیارد دلار با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه مزبور صورت گرفته بود.

افزون بر این پروژه، پروژه های دیگری چون جاده الموت نیز به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده؛ رویدادی که دیگر در ایران اتفاق نیست؛ و هرجا پروژه ی میلیاردی و معظمی در کار است، باید در پی نام خاتم الانبیا و سپاه بود.

khmnh_y_sph.jpg

حاکمیت جریان امنیتی ـ نظامی ـ رانتی برآمده از رأس هرم سپاه پاسداران که در کنار رهبر جمهوری اسلامی، مدیریت امور را برعهده دارد و مسئول اصلی کودتای انتخاباتی و مجری سرکوب و اسنداد سیاسی در کشور محسوب می شود، البته چنان قدرتمند است که همه ی جریان های حاشیه ای قدرت را به سوی خود فرامی خواند یا وادار به امتیازدهی می کند. باندهای مختلف قدرت می دانند که بدون جلب نظر مساعد رهبر جمهوری اسلامی و سپاه، در حکومتی که اقتدارگرا و سرکوبگر است، ضعیف تر و حاشیه ای تر خواهند شد. چنان که چندی پیش، «کلمه» از واگذاری پروژه های شهرداری تهران به منوپول سپاه پاسداران خبر داد. این واگذاری نیز با دستور مستقیم سردار قالیباف صورت می گیرد که از او به عنوان کانداهای آتی انتخابات ریاست جمهوری نام برده می شود. بر مبنای این گزارش، در حال حاضر حجم قرار دادهای مربوط به پروژه‌های عمرانی شهر تهران میان شهرداری تهران و قرار گاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران به هشتاد هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. این مبلغ براساس برآوردی است که قرارداد‌های مذکور براساس ‌آن‌ ها منعقد شده است.

قابل تامل آن که چندی پیش، ابوالقاسم مظفری شمس به عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیا به صورت تلویحی به این نکته که نسبت قراردادهای این قرارگاه به کل بودجه عمرانی کشور از پنج درصد فراتر رفته، وعده داد که این نسبت حفظ کند. او در حالی از سهم ۵ درصدی قرارگاه خاتم سخن گفت که رستم قاسمی در آخرین روزهای مدیریت این کارتل، آن را ۴ درصد دانسته بود. و کسی نیست که این یک درصد بی مقدار برای سپاهیان حاکم را به دلار و تومان، محاسبه کند.

جالب آن که در مراسم معرفی مظفری شمس، فرمانده کل سپاه تصریح کرد: «آنقدر کارهای مهم و حساس وجود دارد که ما نمی‌توانیم ذهن خود را معطوف به مسائل دیگر و کم اهمیت کنیم. اما باید بدانیم موضوع بودجه و مسائل مالی از مسائل مهم کشور است و امیدواریم و خدا را شکر می‌کنیم این ذخایر در ایران بالا است تا بتوانیم آنها را تبدیل به بسترهای مختلف برای افزایش بودجه و کارهای زیربنایی کنیم.»

سردار جعفری به شکل غیرمستقیم اعتراف کرده بود که سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا چگونه بر اقتصاد ایران مسلط شده اند: «سپاه اصولا وارد زمینه‌هایی می‌شود که بخش‌های دیگر توان انجام آن را نداشته باشند... یکی از اقدامات مهم قرارگاه خاتم این بود که در بخش‌هایی که بخش خصوصی توان انجام آن‌را داشت، وارد نمی‌شد و تنها به پروژه‌هایی می‌پرداخت که دیگر نهادها و بخش خصوصی به خاطر مسائل مختلف توان انجام آن‌را نداشتند و این روند در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.»

مقام های ارشد خاتم الانبیا تصریح می کنند که  این نهاد منحصر به فرد، «پروژه های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را برعهده نمی گیرد.»

پروژه غیرعلمی و غریب شیرین سازی آب دریای خرز و انتقال آن به نقاط مرکزی کشور که حتی صدای برخی نهادهای ناظر حکومتی (چون سازمان بازرسی کل کشور و مرکز تحقیقات مجلس) را بلند کرد یک شاهد است که با برآورد ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومانی به خاتم الانبیا و سپاه واگذار شد.

نیم نگاهی به برخی از پروژه های قرارگاه خاتم الانبیا که فهرست آنها در سایت رسمی این قرارگاه اعلام شده، نشان می دهد که چه بودجه ی ظیمی در اختیار این نهاد است: احداث مخازن سوخت در نیروگاه شهید سلیمی نکا؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن LNG و LPG در بندر تمبک عسلویه؛ ۲۳ دستگاه مخزن ذخیره فرآورده های نفتی در ۱۱ شهر کشور؛ طراحی نهایی و عملیات برداشت داده های لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی بندکرخه، اجرای عملیات لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در منطقه میدان نفتی آزادگان شمالی، انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی در منطقه تیماب؛ آب رسانی از سد تنظیمی کرخه به دشت آزادگان و شهرهای مرکزی استان خوزستان؛ خطوط انتقال آب از سد تالوار تا شهر همدان، از سد گاوشان به شهر کرمانشاه؛ احداث خط دوم آبرسانی به تبریز؛ خط انتقال آب شیراز از سد درودزن و آب زاینده رود به یزد؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن ذخیره فرآورده های نفتی در شهرهای تبریز، همدان، اهواز، یاسوج؛ انبار نفت ماهشهر؛ تعمیرات اساسی و بهینه سازی سکوهای نفتی نصر، نصرت و ایلام در خلیج فارس؛ طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر؛ سدهای گتوند، رودبار لرستان، کوچری، هایقر، سومار، سیلوه، صفا، پلرود، آزادی، لیلان چای، کلقان چای، چراغ ویس، ایوشان و نرگسی؛ استحصال زمین در مجتمع پتروشیمی عسلویه؛ خط ۷ متروی تهران، خط ۲ قطار شهری مشهد؛ اجرای عملیات انتقال خط آهن تهران – تبریز به زیر زمین در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران؛ تونل صدر ـ نیایش بخش شرقی؛ قطعه ۲ تونل انتقال آب سد تنظیمی کرج به تهران؛ تونل انتقال آب زاینده رود به کاشان؛ زیرسازی قطعه اول راه آهن سریع السیر قم – اصفهان؛ و ...
و فراموش نشود که رقم قابل توجهی از بودجه ها و اعتبار درنظر گرفته شده برای این پروژه های عجیب و سنگین، با دلار تامین و پیش بینی شده؛ دلاری که می تواند در بازار بالا و پایین شود به کمک اهرم های دراختیار...

اختلاف طبقاتی و طبقه اشرافی خشن

این پروژه ها صدای محمدرضا باهنر، نماینده اصولگرا را  نیز درآورده؛ او به «جام جم» گفت: «قبل از آقای احمدی نژاد می گفتند یک طبقه اشرافی شکل گرفته در اقتصاد و سیاست. این ها باید بشکند. شکسته شد. اما الآن یک طبقه اشرافی خیلی خشن تری شکل گرفته است.»

حاصل طبقه اشرافی خشنی که باهنر توصیف می کند، و حاصل دولت رانتی شده ساخت پنت هاوس های چند میلیاردی و واردات پورشه و اختلاف طبقاتی. صاحب  بنگاه مسکن «عمارت» در یکی از مناطق شمالی تهران تنها به مسکن‌های بالای ۳۰۰ متر اعم از پنت‌هاوس یا برج‌‌های لوکس اختصاص دارد به «اقتصاد ایران آنلاین» گفته: «روزانه ۳ الی ۵ پنت‌هاوس یا مسکن‌ لوکس در مناطق شمالی تهران معامله می‌شود... بیشتر خریداران این املاک سرمایه‌های در گردش کلانی دارند که خرید یک پنت‌هاوس ۶-۷ میلیاردی زیانی به آنها نمی‌زند و برای آنها یک سرمایه‌گذاری مناسب به حساب می‌آید... خریداران چنین مسکن‌هایی درآمدی دارند که ظرف چند ماه می‌توانند هزینه خرید پنت‌هاوس خود را جبران کنند...اکنون در تهران کسانی هستند که درآمد آنها ماهی ۱ میلیارد است و خرید چنین مسکنی قطعا برای آنها سنگین نخواهد بود. »

khrtl.jpg

موج جدید برخورد با کسانی که اخلالگر ارز و اقتصاد توصیف می شوند درحالی شروع شده که در اقتصاد رانتی و دولتی ایران که همه ی خصوصی سازی ها، شبه خصوصی سازی است و توزیع رانت، نصیب خودی ها می شود، همه ی راه ها به دولت ختم می شود و کارتل های معظم زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی و سپاه؛ از قرارگاه خاتم الانبیا و آستان قدس رضوی تا دیگر نهادها و شرکت هایی که واسطه ی رانت خواری مقامهای حکومتی هستند و از اطلاعات و اخبار، به نفع باندهای قدرت سود می جویند؛ و بی شک نرخ ارز در ایران، یکی از مهم ترین این عرصه هاست. میلیون ها دلار ارز در اختیار شرکت ها و موسسات اقتصادی و شبکه ها و باندهایی که سپاه و دولت مدیریت و هدایت شان می کنند، سودهای نجومی و غیرقابل محاسبه نصیب مافیای نظامی ـ امنیتی ـ رانتی حاکم می کنند. و در چنین وضعی، بر سر برخورد با برخی «غیرخودی»ها و عوامل واسطه ای، جنجال و هیاهوی تبلیغاتی سر می گیرد و مخاطبان بی خبر یا همراهان حکومت، سرگرم می شوند. هرچند دیرزمانی است که شعارها و تهدیدها و وعده های دولت احمدی نژاد و دیگر حاکمان، برای اکثریت مردم ایران رنگ باخته و جز دروغ و تحریف حقیقت ارزیابی نمی شود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته