هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/14/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با محکوم کردن فیلم ضداسلامی‌‌ که خشم مسلمانان را برانگیخته، این فیلم را «مشمئزکننده» خواند و تاکید کرد که این ویدئو هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد.هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با محکوم کردن فیلم ضداسلامی‌‌ که خشم مسلمانان را برانگیخته، این فیلم را «مشمئزکننده» خواند و تاکید کرد که این ویدئو هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفت: «برای ما و برای من به شخصه، این ویدئو، مشمئزکننده و شرم‌آور بود. به نظر می‌رسد که این فیلم هدفی عمیقا خودمحورانه برای فتنه‌افروزی و برای بدنام کردن دینی بزرگ داشته است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «دولت ایالات متحده مطلقا هیچ ارتباطی به این ویدئو ندارد. ما مطلقا محتوا و پیام این ویدئو را رد می‌کنیم.» هیلاری کلینتون، با اشاره به قتل سفیر آمریکا و سه آمریکایی دیگر در بنغازی که در حمله به کنسولگری این کشور کشته شدند، گفت: «واکنش خشونت‌آمیز به این ویدئو به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست.»  اعتراض‌ها به  فیلم آماتوری «معصومیت مسلمانان»، در مقابل سفارت‌ها و نمایندگی‌های آمریکا در  مصر، یمن، لیبی و کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد. وزیر امورخارجه آمریکا از رهبران کشورهای اسلامی خواست که برای خشونت خط قرمز مشخص کنند و گفت مخصوصا خشونت علیه اماکن دیپلماتیک صحیح نیست. هیلاری کلینتون تاکید کرد: «همه دولت‌ها برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها مسئولند. چراکه حمله به یک سفارت حمله به این ایده است که ما می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم تا تفاهم و آینده‌ای بهتر را رقم زنیم.» وزیر خارجه ایالات متحده، با اشاره به انتقادهایی که از این کشور می‌شود که چرا جلوی چنین فیلم‌ها و مطالبی را نمی‌گیرد، اظهار داشت که قانون اساسی آمریکا آزادی بیان را تضمین کرده است. وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «البته در گرداگرد جهان دیدگاه‌های مختلفی درباره حد و حدود آزادی بیان و آزادی ابراز عقیده وجود دارد. اما شایسته است که بحثی درباره این موضوع  وجود نداشته باشد که خشونت در برابر سخن پذیرفته نیست.»
 


در واکنش به قطعنامه‌ی جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده‌ی ایران در این آژانس گفت که قطعنامه‌ی جدید هیچ کمکی نمی‌کند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس، روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: «این قطعنامه هیچ کمکی به حل مسأله‌ی ایران نمی‌کند. فقط وضعیت را پیچیده‌ترو سیاسی‌تر می‌کند. آنها باید از گذشته درس بگیرند. هر زمان که قطعنامه‌ای در شورای امنیت یا شورای حکام تصویب شود غیرسازنده بوده است». نماینده‌ی آمریکا در آژانس نیز در کنفرانس خبری گفت که این قطعنامه «علامتی قوی به ایران است که فشارهای دیپلماتیک در حال افزایش است و انزوای ایران در حال گسترده‌تر شدن است».
 


حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، از بیم بروز خشونت‌های احتمالی در کشور در اعتراض به فیلم ضداسلامی، سفر خود را به نروژ لغو کرد. اَیمَل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، روز پنج‌شنبه با تایید این خبر گفت سفر آقای کرزی به بعد موکول شده است. وزارت خارجه‌ی نروژ نیز تایید کرد آقای کرزی «در پی رویدادهای اخیر» احساس کرد وجود در کشورش مورد نیاز است و ازین رو، سفر خود را به تعویق انداخت. طالبان از نیروهای خود خواسته است انتقام این فیلم را با حمله به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان بگیرند. سفر حامد کرزی به نروژ قرار بود شامگاه چهارشنبه انجام شود.
 


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسرائیل و آمریکا را «پشت صحنه»ی انتشار فیلم ضداسلامی که اعتراض‌هایی در چندین کشور برانگیخت، دانست. آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، از «سیاستمداران آمریکا» خواسته است «عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی» آن را به مجازات برسانند. رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به «سلمان رشدی، کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش‌های آتش زننده‌ی قرآن»، گفته است اگر اسرائیل و آمریکا از «حلقه‌های قبلی این زنجیره» حمایت نمی‌کردند امروز کار به این اینجا نمی‌رسید.
 


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قتل دیپلمات‌های آمریکایی در لیبی را بشدت محکوم کرد و گفت کشورش از اینکه رویدادهای اخیر به بروز «آشوب» در خاورمیانه بینجامد بیمناک است. آقای پوتین روز پنج‌شنبه در تلویزیون روسیه، قتل دیپلمات‌های آمریکایی در لیبی را «آدمکشی» خواند و گفت اگر کسی تأمین جان و امنیت دیپلمات‌ها را به رسمیت نشناسد، «نه فقط با قانون مخالفت کرده، بلکه از تمدن مدرن نیز بیرون است». رئیس جمهوری روسیه همچنین از دولت‌های جدیدی که پس از بهار عربی روی کار آمده‌اند خواست تا مسئولیت کامل امنیت در کشورهایشان را برعهده گیرند.
 


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با صدور قطعنامه‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادامه‌ی «سرپیچی» ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت، خواستار همکاری فوری مقام‌های جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس شد. در این قطعنامه بر ادامه‌ی راه‌های دیپلماتیک برای رفع نگرانی‌های جهانی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید شده و خواستار دسترسی فوری بازرسان آژانس به «مراکز مشکوک» شده است. از ۳۵ عضو شورای حکام، ۳۱ عضو به این قطعنامه رأی مثبت دادند، اکوادور، مصر و تونس رأی ممتنع دادند و کوبا تنها کشوری بود که با آن مخالفت کرد.
 


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، فیلم ضداسلامی را که به اعتراض‌ها در خاورمیانه دامن زده است «منزجر کننده و قابل سرزنش» خواند و گفت به نظر می‌رسد این فیلم در پی «لکه‌دار کردن دینی بزرگ و تحریک خشم» بوده است. خانم کلینتون با این حال با اشاره به آزادی بیان در قانون اساسی آمریکا، گفت که دولت ایالات متحده در مورد این فیلم نمی‌تواند دست به اقدامی بزند. وزیر خارجه‌ی آمریکا همچنین گفت دست زدن به خشونت برای اعتراض به این فیلم «به هیچ وجه پذیرفتنی نیست».
 


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را مورد تصویب قرار دارد که در آن از ایران انتقاد کرده است.شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را مورد تصویب قرار دارد که در آن از ایران انتقاد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه،  در این بیانیه از اینکه ایران همچنان از قطعنامه‌های شورای امنیت «سرپیچی» می‌کند، «ابراز نگرانی جدی» شده است. در این قطعنامه همچنین نگرانی‌ آژانس در مورد فعالیت‌های ایران در پادگان پارچین بازتاب یافته و آمده است پاکسازی در این محوطه به طور جدی بازرسی ماموران آژانس ( در صورت اجازه دسترسی ایران) با اختلال مواجه می‌کند. به این قطعنامه که در چهارمین روز از نشست شورای حکام، به تصویب ‌می‌رسد، تنها کوبا رای منفی داده و مصر، اکوادور و تونس هم رای ممتنع دادند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۵ عضو دارد. این قطعنامه که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی است، پس از بحث و گفت‌وگوی مفصل با چین و روسیه  تنظیم شد به طوریکه که این دو کشور نیز به آن رای مثبت دادند. این دوازدهمین قطعنامه شورای حکام در طول ۹ سال گذشته است که علیه ایران صادر می‌شود با این حال در این قطعنامه از ارجاع دوباره ایران به شورای امنیت خودداری شده است. نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۳ صادر شد و آخرین  آنها  ۱۸ نوامبر سال ۲۰۱۱ به تصویب رسید. خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که  افزودن  متمم پیشنهادی آفریقای جنوبی به پیش‌نویس قطعنامه ساعت‌ها تصویب آن را به تاخیر انداخت. خبرگزاری مهر نیز گزاش می‌دهد که در  متمم پیشنهادی آفریقای جنوبی «تاکید ایران بر مذاکره و تدوین برنامه مشخص برای همکاری‌های ایران و آژانس مورد توجه قرار می‌گیرد.» شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور معمول سالی  پنج بار نشست برگزار می‌کند. اعضای کنونی که برای یک دوره دوساله انتخاب شده‌اند، عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، کوبا، جمهوری چک، اکوادور، مصر، فرانسه، آلمان، مجارستان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، اردن، کره جنوبی، مکزیک، هلند، نیجر، پرتغال، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سوئد، تونس، امارات، بریتانیا، تانزانیا و آمریکا. توصیه به اجلاس عمومی آژانس، برنامه‌ریزی، بررسی بودجه و  بررسی عضویت کشورها از جمله وظایف شورای حکام آژانس است. تایید موافقت‌نامه‌های پادمانی و انتشار استانداردهای ایمنی آژانس و تعیین مدیرکل آژانس (با موافقت اجلاس عمومی) از دیگر  وظایف عمده شورای حکام آژانس است.
 


روزنامه «ديلی تلگراف» در بخش تکنولوژی وب سايت خود نظرات گروهی از کارشناسان ارشد و مديران بخش فن آوری موسسات ارتباطی و رايانه ای را در مورد محصول جديد شرکت اپل « آی فون ۵ » منعکس کرده است . به نظر می رسد که ضمن اظهار رضايت عمومی از اين محصول جديد، آن ها مجهز نبودن موبايل جديد به فن آوری پرداخت مبلغ اشتراک را يک نقطه ضعف می دانند.روزنامه بريتانيايی « ديلی تلگراف» در بخش تکنولوژی وب سايت خود نظرات گروهی از کارشناسان ارشد و مديران بخش فن آوری موسسات ارتباطی و رايانه ای را در مورد محصول جديد شرکت اپل « آی فون ۵ » منعکس کرده است . به نظر می رسد که ضمن اظهار رضايت عمومی از اين محصول جديد آنها مجهز نبودن موبايل جديد به فن آوری پرداخت مبلغ اشتراک را يک نقطه ضعف می دانند. از جمله مسائلی که کارشناسان به آن اشاره می کنند ابعاد صفحه اين محصول جديد است که به نسبت آی فون های قبلی يک پيشرفت قابل ملاحظه است. شرکت اپل در هر محصول جديد خود به جای افزودن فن آوری های زيادی که اکثر کاربران واقعا از آن استفاده نمی کنند سعی می کند همان خدمات و توانايی های قبلی را به شکل موثر تر و پيشرفته تری ارائه دهد. آی فون ۵ با افزايش ابعاد صفحه و تقويت نرم افزارهای موجود در مدل های قبلی توانسته است به مدل های ديگر تلفن های موبايل که با سيستم عامل اندرويد کار می کنند نزديک تر شود. روزنامه «ديلی تلگراف» از قول گروه ديگری از کارشناسان می افزايد که کاربران موبايل و کارشناسان فن آوری های جديد انتظار داشتند که شرکت اپل در محصول جديد خود به سرعت نرم افزارها، کيفيت دوربين، ابعاد صفحه و کابل بهتری برای اتصال توجه کند و تمام بهبودهايی که در اين موارد صورت گرفت مسلما مورد استقبال قرار خواهند گرفت. ولی نگنجاندن سيستم پرداخت حق اشتراک مستقل مسلما يک ضعف تلقی خواهد شد. نحوه پرداخت حق اشتراک از مدت ها پيش برای کاربران تلفن های موبايل يک مسئله مهم بوده است و انتظار می رفت که شرکت اپل با تکيه بر توانايی های تکنولوژيک خود بتواند سيستم بهتر و راحت تری را برای اين کار ابداع کند. شايد نگنجاندن اين خدمات در محصول جديد اپل فرصتی باشد برای شرکت های رقيب تا اين فن آوری را در مدلهای بعدی خود بگنجانند. با در نظر گرفتن همه نقاط قوت و برخی کمبودهای آی فون ۵ بايد ديد که مشتريان غير وفادار شرکت اپل در مقابل اين محصول جديد چه واکنشی نشان می دهند. ترديدی نيست که با وجود رقابت موجود در بازار تلفن های موبايل شرکت های ارائه کننده خدمات موبايل برای قانع کردن مشتريان خود به روی آوری به سمت محصول جديد بايد سخت تلاش کنند. برخی ديگر از کارشناسان به انجام نظرسنجی های کم دامنه و پراکنده در ميان کاربران اشاره کرده و می گويند حدود ۴۵ درصد از مشتريان فعلی شرکت اپل در واکنش اوليه خود گفته اند که آی فون ۵  را می پسندند. اين حد از وفاداری به محصولات اپل استخوانبندی اصلی بازاری است که اين شرکت به آن تکيه دارد.
 


«رابرت دی . کاپلان»، روزنامه نگار و نویسنده سرشناس آمریکایی در کتاب جدید خود با عنوان « انتقام جغرافی، نقشه ها در مورد کشمکش های آینده و نبرد علیه سرنوشت چه می گویند» تاریخ مناطق بحران زای جهان را از منظر برتری ها و نقاط ضعف جغرافیایی آنها بررسی کرده است.«رابرت دی . کاپلان»، روزنامه نگار و نویسنده سرشناس آمریکایی  در کتاب جدید خود با عنوان « انتقام جغرافی، نقشه ها در مورد کشمکش های آینده و نبرد علیه سرنوشت چه می گویند» تاریخ مناطق بحران زای جهان را از منظر برتری ها و نقاط ضعف جغرافیایی آنها بررسی کرده است. او بخش های مهمی از این کتاب را به ایران که به تعبیر وی اولین ابرقدرت جهان باستان بوده و همینطور کشورهای قدرتمند امروزی مثل روسیه و آمریکا اختصاص داده است. «رابرت کاپلان» در این کتاب تاثیر موقعیت جغرافیایی بر سرنوشت هر کشور را بررسی کرده و توضیح می دهد که چگونه آموختن از تاریخ می تواند به پیشگیری از بروز بحران و جنگ در آینده کمک کند. «هدر ماهر» گزارشگر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در واشینگتن،  پیش از انتشار این کتاب با « رابرت دی. کاپلان» گفت وگویی انجام داده است: شما در کتاب خود می گویید که جغرافیا مهمترین عنصر شکل دهنده به تاریخ بشریت است و موقعیت جغرافیایی یک کشور یا حکومت بیش از هر عامل دیگری در تعیین سرنوشت آن موثر است. چرا جغرافیا تا این حد در حیات یک کشور مهم است؟ رابرت کاپلان: چون جغرافیا موقعیت هر کشور یا حکومت را در نقشه منطقه تعیین می کند، نقاط ضعف و آسیب پذیر و در عین حال فرصت ها و برتری های آن را تعیین می کند. به عنوان مثال بریتانیا یک جزیره بزرگ است و به همین خاطر قرن های متمادی هیچ هراسی از حمله زمینی به مرزهای آن کشور نداشت. طی صدها سال بدون هیچ تهدیدی توانست در داخل مرزهای خود با آرامش توسعه پیدا کند و این یکی از عوامل مهم در پیدایش دمکراسی در این قلمرو و گسترش آن به سایر نقاط جهان است. مثال دیگر نقشه ایالات متحده آمریکا است. مناطق سواحل شرقی آمریکا بسیار پرجمعیت و در عین حال از نظر جغرافیایی و تعیین قلمرو ایالت ها به شدت تفکیک شده است. سواحل شمال شرقی آمریکا خلیج های آرام زیادی دارد که همه برای احداث بنادر و شهرهای بندری مناسب بوده اند. به همین خاطر اولین نقاط استقرار مهاجران در این بخش از سواحل آمریکا شکل گرفت . اما در سواحل طولانی قاره آفریقا چنین نقاطی که برای احداث شهرهای بندری مناسب باشند به ندرت وجود دارد و به همین خاطر توسعه در این قاره بسیار کند صورت گرفته است. و یا اگر روسیه را در نظر بگیریم می بینیم که این کشور از نظر عرض جغرافیایی سرزمین بسیار پهناوری را در بر می گیرد با این همه مرزهای طبیعی بسیار کمی دارد و از چندین نقطه در برابر حملات آسیب پذیر است. این یکی از عوامل بسیار موثر در احساس ناامنی و بی اعتمادی است که جزو خصوصیات تاریخی ملت روسیه است. شما ایران را به خاطر موقعیت جغرافیایی و هویت آن «اولین ابر قدرت جهان باستان» لقب داده اید. معنای آن دقیقا چیست؟ کشور ایران به خوبی با منطقه جغرافیایی که فلات ایران می نامیم انطباق دارد. شاید خیلی عادی به نظر برسد ولی یک مورد بسیار ویژه و استثنایی است. به عنوان مثال کشور عربستان سعودی تمام قلمرو شبه جزیره عربستان را شامل نمی شود و یا کشورهای دیگر خاورمیانه مثل عراق، سوریه و یا لیبی همه براساس تقسیم بندی های قراردادی و کشیدن مرزهای مصنوعی شکل گرفته اند. اما در مورد محدوده جغرافیایی ایران هیچ عامل قراردادی یا مصنوعی وجود ندارد. ایران کشوری است که براساس قلمرو یک فلات قاره مشخص شکل گرفته است. در شمال این فلات قاره دریای خزر با منابع بزرگ نفت و گاز هستند. بنابراین کشور ایران که در این فلات قاره شکل گرفته صاحب بخش مهمی از منابع انرژی در منطقه خاورمیانه است. در شمال شرقی ایران همه راه ها به آسیای میانه ختم می شوند. هیچ کشور دیگری در خاورمیانه چنین موقعیتی ندارد و در غرب ایران با بین النهرین یا عراق امروزی همجوار است. یک چنین موقعیتی از نظر جغرافیایی بسیار مستحکم است. ایران از یک چنین موقعیت طبیعی و جغرافیایی مستحکم به خوبی بهره مند بوده و طی هزاره های گذشته فرهنگ، تمدن و امپراطوری های نیرومندی خلق کرده است. از مادها، پارت ها و هخامنشی ها گرفته تا ساسانیان و دیگران و امروزه نیز رژیم جمهوری اسلامی بر یک چنین موقعیتی تکیه زده است. اما مشکل جمهوری اسلامی ایران در این است که برخلاف حکومت های نیرومندی که سابقا برفلات ایران حکومت کرده و از نظر فرهنگی بسیار غنی ، تنوع گرا و حتی سخاوتمند بودند، رژیم فعلی نسخه ای بسیار سرکوبگرانه، استبدادی و حقیر از دوران قدرتمندی ایران را دنبال می کند. جمهوری اسلامی با تکیه بر گروه های تروریستی و بمب گذاران انتحاری از سواحل مدیترانه گرفته تا غرب افغانستان اقتدار و نفوذ خود را حفط می کند. همانطور که در کتاب نیز یادآوری کرده ام همین تنزل در کیفیت فرهنگی و توسل به روشهای حقیرانه حکومتگری است که به خوبی ناتوانی و محدودیت های رژیم فعلی ایران را نشان می دهد و از سقوط حتمی آن خبر می دهد. هدف اصلی شما از نگارش این کتاب و پیامی که برای خوانندگان در بر دارد چیست؟ خوانندگان از مطالب این کتاب در مورد نقش جغرافیا در سرنوشت کشورها و همینطور حوادث و تغییراتی که در آینده ممکن است روی دهد چه نکاتی در خواهند یافت؟ هدف من از این کتاب این بوده که به خوانندگان نشان دهم که جغرافیا برای هر کشور و یا ملتی بسیار مهم است. وضعیت و موقعیت جغرافیایی برای توانایی ها و موقعیت هر کشوری حد و مرز تعیین می کند و حتی بر رفتار و شخصیت ملی هر کشور و ملتی تاثیر می گذارد. اما با وجود نیروی تاثیر گذار همه این عوامل هنوز هم امکانات و فرصت های فراوانی برای نقش افراد، نهادهای مدنی و بشری وجود دارد تا شرایط کشور خود و یا جهان امروزی را تغییر دهند. به زبانی دیگر تنها با شناخت دقیق و کافی از محدودیت ها و یا نقاط ضعف هاست که هر ملتی و هر کشوری می تواند اقدامات لازم برای تغییر این شرایط را انجام دهد. این کتاب تمام عوامل و موانعی را که باید برطرف شوند به ما نشان می دهد. اما در عین حال به خوانندگان این امید را نیز می دهد که درسهای مربوط به تاریخ و جغرافیای هر کشور یا منطقه باید به رهبران امروز بیاموزد که برای حل بحران ها به نوعی تعادل برسند و فقط از طریق ایجاد تعادل بین نیروهای رقیب و متخاصم می توان راه را برای گسترش دمکراسی و جامعه مدنی گشود.
 


اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، پنجشنبه ۲۳ شهریور وارد دمشق پایتخت این کشور شد. او در فرودگاه، بحران سوریه را «بحرانی رو به اوج» توصیف کرد.اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، پنجشنبه ۲۳ شهریور وارد دمشق پایتخت این کشور شد. او در فرودگاه، بحران سوریه را «بحرانی رو به اوج» توصیف کرد. این نخستین سفر ابراهیمی به سوریه از زمان آغاز ماموریتش به عنوان فرستاده جامعه جهانی برای حل و فصل بحران این کشور است. خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که ابراهیمی در فرودگاه دمشق به خبرنگاران گفت: «به سوریه آمدیم تا با برادران سوریمان گفت‌و‌گو کنیم. بحران بزرگی وجود دارد که معتقدم در حال اوج‌گیری است.» او افزود: «معتقدم هیچ‌کس نظری جز پایان خونریزی در سوریه و از سرگیری برادری میان فرزندان وطن واحد نداشته باشد. امیدواریم که در این کار موفق شویم.» از سویی، احمد فوزی سخنگوی ابراهیمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به دمشق رسید. او با مقام‌های دولتی سوریه و همچنین نمایندگان اپوزیسیون و جامعه مدنی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.» فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه که از ابراهیمی در فرودگاه دمشق استقبال کرد نیز به خبرنگاران گفت: «ما یقین داریم که آقای ابراهیمی با وجود پیچیدگی‌ها، اوضاع و راه حل مشکلات را درک می‌کند.» او افزود: «ما امیدواریم و برای آقای ابراهیمی آرزوی موفقیت می‌کنیم.» پیشتر جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه گفته بود که ابراهیمی پنجشنبه با ولید المعلم وزیر امور خارجه و جمعه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد. سفر ابراهیمی به سوریه سه روزه است و در جریان آن با شماری از نمایندگان معترضان در داخل و کارکنان دفتر سازمان ملل متحد در سوریه دیدار خواهد کرد. ابراهیمی جانشین کوفی عنان شده است که با پذیرش شکست خود در حل و فصل بحران سوریه، اختلاف میان اعضای شورای امنیت را دلیل ناکامی طرح‌ها و راه‌حل‌ها دانسته و اعلام استعفا کرده بود. درگیری در منطقه زینیبیه رسیدن ابراهیمی به دمشق با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان در این کشور و اوج گیری عملیات دو طرف همراه شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان از درگیری در نزدیکی مزار زینبیه که از اماکن مذهبی شیعیان است خبر داده است. این مزار در حومه دمشق قرار دارد. بنا بر این گزارش، به فاصله حدود یک کیلومتر از مزار زینبیه، شبه‌نظامیان شیعه هوادار بشار اسد با افراد مسلح سنی مخالف حکومت سوریه، درگیر شدند. شماری از اقلیت‌ها بیم آن دارند که با سیطره اکثریت سنی مذهب سوریه بر این کشور، حقوق اقلیت‌ها نقض شود. اکثریت ساکنان سوریه سنی مذهب هستند اما خانواده اسد که از ۴ دهه پیش در این کشور حکومت می‌کنند، از اقلیت علوی مذهب هستند. یک فعال از دمشق که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است: «مردم در دمشق با یکدیگر می‌جنگند و نظام سعی می‌کند اقلیت‌ها را از اکثریت بترساند و به آنها اسلحه برساند.» درگیری‌ها در حلب، پایتخت اقتصادی سوریه و شماری دیگر از مناطق این کشور همچنان ادامه دارد.
 


خبرگزاری آسوشيتدپرس بر اساس نتايج يک ارزيابی جديدی که از هزينه ها و دستاوردهای حمله نظامی آمريکا به ايران تهيه شده است می نويسد: «حمله نظامی به ايران کنترل سياسی حکومت ايران را متزلزل و توانايی آن را برای ضد حمله تضعيف خواهد کرد ولی احتمالا حکومت ايران می تواند به شکل مستقيم و يا غير مستقيم به حملات تلافی جويانه دست زده و اين باعث خواهد شد که کل منطقه خاورميانه دستخوش جنگ و ناآرامی شود.»خبرگزاری آسوشيتدپرس بر اساس نتايج يک ارزيابی جديدی که از هزينه ها و دستاوردهای حمله نظامی آمريکا به ايران تهيه شده است می نويسد: «حمله نظامی به ايران کنترل سياسی حکومت ايران را متزلزل و توانايی آن را برای ضد حمله تضعيف خواهد کرد ولی احتمالا حکومت ايران می تواند به شکل مستقيم و يا غير مستقيم به حملات تلافی جويانه دست زده و اين باعث خواهد شد که کل منطقه خاورميانه دستخوش جنگ و ناآرامی شود.» اين ارزيابی جديد تاکيد می کند که حمله نظامی آمريکا می تواند مهمترين تاسيسات هسته ای ايران را نابود و به نيروهای مسلح اين کشور ضربات سنگينی بزند ولی فقط قادر خواهد بود که برنامه های هسته ای ايران را به تاخير بياندازد و نه آن را کاملا متوقف کند. اين ارزيابی توسط گروهی از مقامات سابق دولت آمريکا، مشاوران و اعضای سابق شورای امنيت ملی و تعدادی افسران ارشد ارتش آمريکا تهيه شده و روز پنجشنبه رسما منتشر شده است. در اين گزارش گفته می شود که دستيابی به هدفی فراتر از يک توقف يا عقب نشينی موقت در برنامه های هسته ای ايران مستلزم يک عمليات نظامی بسيار گسترده ، از جمله تصرف و اشغال خاک ايران خواهد بود و هزينه های چنين عملياتی بسيار بيشتر از مجموع هزينه های جنگ در عراق و افغانستان خواهد بود. فرانک کرنی، ژنرال بازنشسته ارتش آمريکا و معاون سابق مرکز ملی مبارزه با تروريسم و فرمانده سابق عمليات ويژه نيروهای مسلح آمريکا که از نتايج اين ارزيابی جديد حمايت می کند گفت: « نمی توان قدرت انديشه را نابود کرد.» خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که اين گزارش و ارزيابی جديد در شرايطی منتشر می شود که اختلاف نظر بين آمريکا و اسرائيل بر سر زمان حمله نظامی به ايران تشديد شده است. مقامات اسرائيل نگران هستند که حکومت ايران بسيار سريع تر از آنچه که ارزيابی های امنيتی دولت آمريکا نشان می دهد به سوی توليد بمب هسته ای پيش می رود. دولت آمريکا تاکنون گزينه حمله نظامی را به طور کلی مردود ندانسته ولی تاکنون تلاش کرده اسرائيل را قانع کند تا به اقدامات ديپلماتيک فرصت بيشتری بدهد. برخی از سياستمداران و از جمله نخست وزير اسرائيل دستيابی ايران به سلاح هسته ای را يک خطر بنيادی برای امنيت اين کشور تلقی کرده و در توجيه ديدگاه خود به سخنان رييس جمهوری ايران در مورد ضرورت نابودی اسرائيل، حمايت های ايران از گروه های تندرو فلسطينی و لبنانی و توسعه موشک های دوربردی که می تواند خاک اسرائيل را هدف بگيرند اشاره می کنند. حکومت ايران تاکنون همواره تاکيد کرده که به دنبال توليد سلاح هسته ای نيست و برنامه های هسته ای اين کشور اهداف صلح آميز دارند. حمله نظامی به ايران کنترل سياسی حکومت ايران را متزلزل و توانايی آن را برای ضد حمله تضعيف خواهد کرد ولی احتمالا حکومت ايران می تواند به شکل مستقيم و يا غير مستقيم به حملات تلافی جويانه دست زده و اين باعث خواهد شد که کل منطقه خاورميانه دستخوش جنگ و ناآرامی شود. خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که يکی از استدلال ها در مخالفت با حمله نظامی به ايران اين است که چنين اقدامی وجهه ضد اسلامی آمريکا در نگاه مسلمانان را تشديد خواهد کرد. وجهه ای که طی سال های اخير با جنگ در افغانستان و اشغال عراق مسئله ساز شده و اخيرا با انتشار يک فيلم ضد اسلامی روی شبکه اينترنت احتمالا زمينه ساز حمله خونين روز سه شنبه به کنسولگری آمريکا در شهر بنغازی و مرگ چند ديپلمات آمريکايی بوده است. ژنرال بازنشسته «گرگوری نيوبلد»، يکی ديگر از حاميان ارزيابی جديد از پيامدهای حمله نظامی آمريکا به ايران که فرمانده عملياتی سابق ستاد نيروهای مسلح آمريکا است، می گويد: «طراحان و تصميم گيران بايد توجه داشته باشند که اعتراضات و شورش هايی که پس از انتشار اين فيلم مشکوک روی شبکه اينترنت روی داد فقط نمونه کوچکی از حوادثی است که در صورت حمله نظامی اسرائيل و آمريکا به خاک ايران می تواند در کل منطقه روی دهد.» اين ارزيابی جديد توسط بيش از سی نفر از ديپلمات ها، افسران عاليرتبه نيروهای مسلح و مقامات دولتی سابق تهيه و تاييد شده است. آنها می گويند که هدف اصلی تهيه اين گزارش روشن کردن پيامدها و هزينه های بالقوه حمله نظامی عليه ايران است. آنها در اين ارزيابی به يک نتيجه گيری کلی دست نيافته و رهنمودهای خاصی نيز ارائه نداده اند. توماس پيکرينگ، سفير پيشين آمريکا در سازمان ملل متحد که تا همين چند ماه پيش با مقامات ايرانی تماس های غيررسمی داشته است می گويد: «هدف اين گزارش ارائه چيزی است که اصطلاحا تاثير گذاری اطلاعاتی و آگاهی بخشی ناميده می شود. اميدواريم که تحت تاثير آن تا حدی از تنش و تندروی های موجود کاسته شود. ولی در نهايت خوانندگان اين ارزيابی جديد بايد خودشان همه چيز را بسنجند.» حتی يک حمله نظامی گسترده و همه جانبه به ايران فقط می تواند توانايی های اين کشور برای دستيابی به سلاح هسته ای را حداکثر تا چهار سال به تاخير بياندازد. در عين حال می تواند کنترل حکومت بر کشور را بسيار تضعيف کرده، پشتوانه مالی و دارايی های حکومت را به شدت کاهش داده و تنش و ناآرامی را در داخل ايران برانگيزد. ژنرال بازنشسته «فرانک کرنی» می گويد: هدف اين گزارش تشويق طراحان و سياستگذاران به فکر کردن در مورد پيامدهای گسترده تر حمله نظامی است که بسيار فراتر از نابود کردن تاسيسات هسته ای و نظامی ايران خواهد بود. مسلما ارتش آمريکا از توان لازم برای تخريب اين قبيل تاسيسات برخوردار است و اين حملات فعاليت های هسته ای ايران را به تاخير خواهد انداخت ولی آيا می دانيم بعد از آن چه خواهد شد؟ تعداد ديگری از حاميان اين ارزيابی جديد عبارتند از:  برنت اسکوکرافت، از مشاوران امنيت ملی در دوران جورج بوش؛ ريچارد آرميتاژ،» از معاونان سابق وزارت امور خارجه؛ سام نان و چاک هگل، دو سناتور سابق و ژنرال آنتونی زينی  و ژنرال  ويليام فالن  دو تن از فرماندهان بازنشسته سرفرماندهی نيروهای آمريکا در منطقه خليج فارس. خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند اين گزارش شامل اظهار نظرهای صريح در مورد يکی از بحث برانگيزترين موضوعات مربوط به انتخابات رياست جمهوری آمريکا است. رقيب باراک اوباما شکست مذاکرات هسته ای با ايران را دليل ضعف و اشتباه سياست آمريکا در قبال ايران و يکی از نقاط ضعف اصلی سياست خارجی اين کشور طی چهار سال گذشته می داند. در اين ارزيابی جديد گفته می شود که سياست دولت باراک اوباما برای پيشگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای که مورد تاييد ميت رامنی نامزد حزب جمهوری خواه نيز هست، بعيد است با اقدامات نظامی که فقط به ترکيبی از عمليات پنهانی و خرابکارانه، حملات سايبری و حملات هوايی محدود شود به نتيجه برسد. تنظيم کنندگان اين ارزيابی می گويند که حتی يک حمله نظامی گسترده و همه جانبه به ايران فقط می تواند توانايی های اين کشور برای دستيابی به سلاح هسته ای را حداکثر تا چهار سال به تاخير بياندازد. در عين حال می تواند کنترل حکومت بر کشور را بسيار تضعيف کرده، پشتوانه مالی و دارايی های حکومت را به شدت کاهش داده و تنش و ناآرامی را در داخل ايران برانگيزد. در بخشی از اين ارزيابی گفته می شود: « ما معتقد نيستيم که حمله نظامی گسترده به ايران می تواند موجب تغيير رژيم و يا سقوط حکومت فعلی شود». وقوع چنين حمله ای انگيزه های ايران برای توليد سلاح هسته ای را تقويت خواهد کرد چون در آن حالت رهبران ايران دستيابی به سلاح هسته ای را تضمينی برای جلوگيری از حملات نظامی بعدی و در عين حال وسيله ای برای جبران سرافکندگی و شکست نظامی خود تلقی خواهند کرد. اين ارزيابی تاکيد می کند که انجام حمله نظامی گسترده تر با هدف سرنگون کردن رژيم فعلی و يا حداقل ساقط کردن جناح های تندرو و پايان دادن به نفوذ ايران در ميان گروه های تندرو در سطح منطقه مستلزم اشغال بخش ها و يا کل خاک ايران است. «با توجه به مساحت و جمعيت کشور و قدرت ملی گرايی ايرانی ها ارزيابی ما اين است که اشغال خاک ايران مستلزم اختصاص نيرو، بودجه و امکانات نظامی بسيار بيشتری از آن حدی است که در تمام ده سال گذشته به جنگ افغانستان و عراق اختصاص يافته است.» خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که در اوج جنگ در عراق در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تعداد نيروهای آمريکايی مستقر در اين کشور به حدود ۱۷۰ هزار نفر رسيده بود. در چند سال گذشته نيز در مقاطعی نفرات آمريکايی مستقر در خاک افغانستان از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد و اکنون يازده سال پس از شروع اين عمليات هنوز هم ۷۴ هزار نفر از نظاميان آمريکا در افغانستان مستقر هستند. تنظيم متن اولين اين گزارش در مراحل مقدماتی توسط يک نهاد غير حزبی به نام  «پروژه ايران» صورت گرفت که موسسه کمک های خيريه و صلح دوستانه «برادران راکفلر» هزينه آن را تامين کرده است. نسخه نهايی اين ارزيابی اظهار نظرهای کارشناسی افرادی را نيز شامل می شود که تخصص آنها در زمينه امنيت ملی آمريکا بوده است . متن اين گزارش و شواهد مندرج در آن بر اساس منابع علنی و از جمله گزارش های محرمانه ای که بعدا علنی شده اند تهيه شده است.
 


در اعتراض به انتشار یک فیلم «ضد اسلامی» که تاکنون اعتراض‌هایی را در چند کشور اسلامی برانگیخته است، در ایران نیز شماری از معترضان در مقابل سفارت سوییس در تهران تجمع کردند.در اعتراض به انتشار یک فیلم «ضد اسلامی» که تاکنون اعتراض‌هایی را در چند کشور اسلامی برانگیخته است، در ایران نیز شماری از معترضان در مقابل سفارت سوییس در تهران تجمع کردند. خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که روز پنجشنبه، ۲۳ شهریورماه، «صدها نفر از دانشجویان» مقابل سفارت سوییس، حافظ منافع آمریکا در ایران، تجمع کرده و ضمن سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل، پرچم آمریکا را به آتش کشیده‌اند. ایسنا گزارش کرده است که در این تجمع، «رضایی، نماینده اتحادیه انجمن‌های مستقل دانشجویان سراسر کشور»، در اعتراض به این فیلم گفت: «ما مسئولان آمریکا را در این اقدام شریک می‌دانیم... ما از حکومت‌های مسلمان منطقه می‌خواهیم که در برابر این اقدامات سکوت نکنند و به میدان بیایند.» گفته می شود فیلم «معصومیت مسلمانان» که نخستین بار ۱۱ تیرماه در فضای مجازی منتشر شد، پیامبر اسلام را مورد اهانت قرار داده است. تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا که به گفته خود در انتشار این فیلم نقش داشته، گفته است که در فیلم «معصومیت مسلمانان»، پیامبر اسلام را «به طرزی طنزگونه» ترسیم کرده است. ​​به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز پنجشنبه در جریان تجمع مقابل سفارت سوییس در تهران، «رافعی‌پور، از کارشناسان سیاسی» گفت: «اگر سلمان رشدی اعدام می‌شد، ما امروز شاهد چنین اقداماتی نبودیم.» سلمان رشدی، نويسنده هندی‌الاصل بريتانيايی، به دليل نوشتن کتاب «آيات شيطانی» در سال ۱۳۶۷ از سوی آيت‌الله خمينی، رهبر وقت جمهوری اسلامی ايران، به مرگ محکوم شد. ایسنا می‌افزاید که در این تجمع همچنین دبیر جامعه اسلامی دانشجویان گفته است: «ما دانشجویان، اسرائیل را تهدیدی برای صلح جهانی می‌دانیم و از مقامات آمریکا، اروپا و سایر کشورها می‌خواهیم که عامل توهین به پیامبر مجازات شود.» ابوالفضل چمندی افزود: «باید تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشورهای اسلامی فعالیتشان به تعلیق درآید و سفارت‌خانه‌های اسرائیل نیز تعطیل شود تا دیگر صهیونیست‌ها جرات اهانت به مقدسات مسلمانان را نداشته باشند.» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۲ شهريور ماه در اعتراض به انتشار این فیلم، دولت آمریکا را «مسئول مستقیم توهین به مقدسات اسلامی» خواند. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز انتشار این فیلم را «نفرت‌انگیز» خوانده و گفته است: «آمریکا و صهیونیسم بایست منتظر شنیدن صدای بلند مسلمین جهان باشند، اگر گوش شنوایی داشته باشند.» انتشار فیلم «معصومیت مسلمانان» در فضای مجازی تا کنون اعتراض‌هایی را در کشورهای لیبی، مصر، یمن، بنگلادش و عراق به همراه داشته و در بنغازی لیبی منجر به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه دیپلمات آمریکایی دیگر شده است.
 


پاپ بندیک شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان روز جمعه برای دیداری سه روزه  وارد لبنان می شود. مقام های واتیکان به خبرگزاری ها گفته اند که دیدار پاپ بخشی از تلاش او برای گفتگو بین ادیان است. قرار است پاپ بیانیه ای نیز درباره خشونت ها در سوریه صادر کند. دولت لبنان تدابیر امنیتی را تشدید کرده است.
 


دادگاهی در مصر احمد نظیف، نخست وزیر دوره حسنی مبارک را به جرم سوء استفاده مالی به سه سال زندان محکوم کرد. جرایم احمد نظیف، تملک غیر قانونی املاک و سوء استفاده از اموال عمومی اعلام شده است.  دادگاه، همچنین او را به جزای نقدی به مبلغ یک میلیون و 480 هزار دلار محکوم کرد.
 


محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، پس از دیدار با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل بر لزوم کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد. او همچنین با اشاره به اعتراض‌ها در پی انتشار فیلمی درباره پیامبر اسلام و کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی، گفت اهانت به اسلام و دست زدن به خشونت هر دو محکوم است.  محمد مرسی، روز پنج شنبه در آغاز سفر اروپایی اش وارد بروکسل شد. به گزارش خبرگزاری ها، او با رهبران اتحادیه اروپا، درباره همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی در مصر گفتگو می کند. اتحادیه اروپا، بزرگترین شریک تجاری مصر است. مرسی از بروکسل به رم پایتخت ایتالیا  می رود.
 


روز پنج شنبه چند هزار نفر درمقابل سفارت های آمریکا در قاهره و صنعا، پایتخت یمن تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری ها، تظاهرکنندگان به ساخت فیلمی توهین آمیز درباره پیامبر اسلام در آمریکا، اعتراض دارند. دولت مصر تدابیر امنیتی سنگینی در اطراف سفارت اتخاذ کرده و با برخی از تظاهر کنندگان درگیر شده است. گروه های وابسته به اخوان المسلمین خواستار تظاهرات بعد از نماز جمعه شده اند. در صنعا، پایتخت یمن عده ای از تظاهرکنندگان از حصارهای ساختمان سفارت بالا رفتند. گزارش ها حاکی است یک نفر در تیرانداری پلیس کشته و عده ای زخمی شدند. رئیس جمهوری یمن از یورش معترضان به سفارت آمریکا عذرخواهی کرده است.  در تهران نیزعده ای که خود را دانشجو می خوانند امروز در مقابل سفارت سوئیس، دفترحافظ منافع آمریکا، جمع شدند.
 


اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه روز پنج شنبه وارد دمشق شد.  وزارتخارجه سوریه در بیانیه ای گفته است که اخضر ابراهیمی با ولید معلم، وزیر خارجه این کشوردیدار می کند. اخضر ابراهیمی جایگزین کوفی عنان شده است که پس از شکست طرحش برای برقراری آتش بس در سوریه، استعفاء کرد.
 


اعزام فريدون عباسی رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی به وين بمنظور شرکت در اجلاس فصلی شورای حکام آژانس با استفاده از کارت نمايندگی غير متعهد ها، در صورت بی تغيير ماندن مواضع اتمی تهران، تنها ميتواند به تضمين ادامه روند فزاينده فشارهای کنونی عليه جمهوری اسلامی منجر شود.اعزام فريدون عباسی رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی به وين بمنظور شرکت در اجلاس فصلی شورای حکام آژانس با استفاده از کارت نمايندگی غير متعهد ها، در صورت بی تغيير ماندن مواضع اتمی تهران، تنها ميتواند به تضمين ادامه روند فزاينده فشارهای کنونی عليه جمهوری اسلامی منجر شود. تهران برای عبور از وضعيت اقتصادی و مالی دشواری که در آن قرار گرفته   بجای فرصت سوزی بيشتر و ادامه وقت کشی به بهانه «مقاومت»، نيازمند نشان دادن شهامت برای عقب نشينی حتی به صورت محدود و موقتی است. صدور اجازه بازديد از پارچين که پيش از آغاز کار اجلاس جاری شورای حکام در خواست آن بار ديگر از سوی يوکيو آمانو تکرار شد، نقطه آغاز مناسبی خواهد بود برای دست يافتن به توافق های بعدی، طی مذاکرات آينده با آژانس. بی اعتنايی به انتظارات جامعه جهانی و ادامه اصرار بر احقاق آنچه «حق قانونی ايران برای استفاده صلح آميز از انرژی اتمی» خوانده ميشود، تنها به تثبيت فشارهای جاری خواهد انجاميد و صدور بيانيه های قراردادی از جانب کشور های غير متعهد در حمايت از اين حق، تنها در رسانه های داخلی ايران انعکاس خواهد يافت. اقتصاد از نفس افتاده ايران روزانه بيش از ۱۳۰ ميليون دلار هزينه های وضع موجود را ميپردازد و پول ملی در کمتر از ۷ ماه  بيش از ۶۰ در صد ارزش برابری خود را با پولهای ديگر از دست داده است. کاهش پانزده در صد ارزش  ريال در ۳ روز گذشته حاکی از ابعاد سياسی سقوط آزاد پول ملی و بی اعتمادی فزاينده بازار به آينده اقتصادی کشور است.  هر گونه چرخش و يا تغيير سياست اتمی، چنانچه امروز صورت گرفته و اعلام شود، در کمتر از ۳ يا چهار ماه آينده بر صادرات نفت و تخفيف بحران مالی ايران تاثير نخواهد داشت. برای تغيير مسير پرونده اتمی ايران، تا امروز زمان زيادی از دست رفته است. تعلل بيشتر در قبول واقعيتهای عينی، تنها هزينه ها را بالا خواهد برد. جامعه جهانی مدعی است که مخالف حق ايران برای دست يافتن به انرژی هسته ای نيست. اما مصمم است که از تبديل شدن ايران به يک قدرت نظامی اتمی پيشگيری کند. تکميل و راه اندازی و تامين سوخت راکتور بوشهر نمونه ای است که جامعه جهانی برای اثبات همراهی با برنامه های مسالمت آميز اتمی ايران مورد استناد قرار ميدهد. آنچه جامعه جهانی را به مقابله با برنامه های اتمی ايران وادار ساخته، پنهانکاری های گذشته، و مبادرت تهران به اقداماتی است مشکوک به پيگيری هدفهای نظامی بنظر ميرسند.   ترکيب شورای حکام در ترکيب کنونی شورای حکام کشورهای آرژانتين، استراليا، بلژيک، برزيل،بلغارستان، کانادا، شيلی، چين، کوبا، جمهوری چک، اکوادور، مصر، فرانسه، آلمان، مجارستان، هند، اندونزی، ايتاليا، ژاپن، اردن، کره، مکزيک، هلند، نيجر، پرتغال، روسيه، عربستان، سنگاپور، آفريقای جنوبی، سوئد، تونس، امارات عربی، بريتانيا، هلند، ايرلند، تانزانيا و آمريکا عضويت دارند. در اين جمع، آراء همراه با ايران به سختی قادر به عبور از  شمار انگشتان يک دست است. شورای حکام در کنار مجمع سالانه، يکی از دو رکن سياست گذاری آژانس بين المللی آژانس اتمی است.   جلسات شورای حکام آژانس هر سال ۵ نوبت برگزار ميشود و در طول ۱۲ سال گذشته ايران همواره يکی از معدود موضوعهای اصلی مورد بحث در آنها بوده است. مجمع ياد شده بمنظور انعکاس نگرانی های جامعه جهانی در مقابل برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، عليرغم حمايت کشورهای متعهد از «حق ايران برای دستيابی به انرژی اتمی»  تا کنون به صدور ۱۲ قطعنامه و بيانيه مبادرت کرده است. در هريک از چهار قطعنامه تنبيهی شورای امنيت عليه ايران، به قطعنامه های شورای حکام مبنی بر سرپيچی های ايران در برابر آژانس استناد شده. فريدون عباسی هنگام حضور در جلسه شورای حکام، بجای تلاش در جهت استفاده از اهرم بی تاثير کشور های غير متعهد در وين و توسل به تقابل، ميتواند موافقت تهران با صدور اجازه بازديد بدون قيد و شرط از پارچين را اعلام داشته و ابتکار مذاکرات بعدی با آژانس و گروه ۱+۵ را بدست آورد-اقدامی که بی شک مخالفان منطقه ای و فرا منطقه ای برنامه های اتمی ايران را بشدت ناراضی خواهد ساخت. بدون تغيير ديپلماسی اتمی ايران، و تنها با تکيه بر صدور بيانيه از جانب کشور های غير متعهد، گشودن بن بست کنونی اتمی امکان پذير نخواهد شد. رضايت پنهان از ادامه «مقاومت» رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در حالی به اجلاس شورای حکام ميرود، که آمريکا از روند کنونی اعمال فشارهای مالی و سياسی عليه ايران راضی است. اظهارات روز دوشنبه وزير خارجه آمريکا مبنی بر اينکه واشنگتن ضرب الاجل خاصی برای ايران در نظر نگرفته، نشانه نرم شدن مواضع آمريکا در برابر ايران نيست. اصولا در طرح اين نقطه نظر از سوی وزير خارجه آمريکا، مخاطب خانم کلينتون رهبری ايران نيست. آمريکا روند کنونی ادامه فشارکنونی عليه صادرات نفت، اقتصاد و پول ملی ايران را کاملا در خط هدفهای تعيين شده خود ميبيند و از نتايج آن خرسند است. مخاطب خانم کلينتون، کشورهای طالب جنگ عليه ايران اند که حتی در شرايط تحليل مستمر اقتصادی و مالی تهران نيز اعمال فشارهای بيشتر را طلب ميکنند. سياست آمريکا در قبال ايران حفظ فشارهای جاری و تضعيف مستمر اقتصادی و مالی تا رسيدن کشور به شرايط از هم پاشيدگی است. مفهوم «مقاومت» در فرهنگ سياسی معاصر، لزوما دست يافتن به پيروزی در برابر حريفان قدرتمند تر نيست. مفهوم عملگرايانه «مقاومت»، طولانی کردن زمان شکست از راه انکار قدرت حريف، و قبول محتوم شکست با تحمل هزينه های سنگين تر است. اين مسيری است که تعدادی از کشور های منطقه، با طبيعت سياسی قابل مقايسه با ايران امروز، طی سالهای اخير در پيش گرفته و هزينه های سنگين آنرا پرداخته اند.
 


پس از کشته شدن 289 نفر در آتش سوزی در یک کارگاه تولید پوشاک در کراچی پاکستان، پلیس این کشور برای مالکان و مدیریت کارگاه، پرونده ای جنایی گشود.  مقام های پلیس به خبرگزاری فرانسه گفتند، آتش سوزی سه‌شنبه شب بیش از 100 مجروح نیز برجای گذاشت. اکثر کشته‌شدگان کارگرانی بودند که در ساعات پایانی شب در این کارگاه مشغول کار بودند. قربانیان امروز به خاک سپرده می شوند.
 


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با روسای جمهوری لیبی و مصر، درباره همکاری برای حفظ امنیت دیپلمات های این کشور گفتگو کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما از دولت انتقالی لیبی بخاطر پیام تسلیت و عذرخواهی پس از کشته شدن سفیر و سه تن از کارکنان سفارت این کشوردر بنغازی تشکر کرد. کاخ سفید می گوید دو طرف توافق کردند برای یافتن مهاجمان همکاری کنند.  باراک اوباما در گفتگو با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، اهمیت رعایت تعهدات مصر برای حفظ امنیت اماکن و دیپلمات های آمریکایی تاکید کرد.
 


پیش نویس قطعنامه تازه‌ درباره برنامه هسته ای ایران احتمالا امروز در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به رای گذاشته می‌شود. به گزارش خبرگزاری ها، پیش نویس این قطعنامه را آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین با توافق یکدیگر تهیه کرده اند و درآن درباره ادامه غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با راکتورهای اتمی آب سنگین، بطورجدی ابراز نگرانی شده است. همچنین در این قطعنامه از ایران خواسته می شود اجازه بازرسی از مجتمع نظامی پارچین را بدهد.
 


ديپلمات های ايرانی سفارت جمهوری اسلامی در کانادا که هفته گذشته از اين کشور اخراج شدند روز پنجشنبه به تهران بازگشتند. کاردار ايران در کانادا گفته که «اتاوا دليل قانع کننده ای برای بستن سفارت ايران ندارد».ديپلمات های ايرانی سفارت جمهوری اسلامی در کانادا که هفته گذشته از اين کشور اخراج شدند روز پنجشنبه - ۲۳ شهریورماه- به تهران بازگشتند. کاردار ايران در کانادا گفته که «اتاوا دليل قانع کننده ای برای بستن سفارت ايران ندارد». گزارش خبرگزاری های ايران حاکی است که ديپلمات های ايرانی همراه با خانواده هايشان روز پنجشنبه وارد فرودگاه «امام خمينی» تهران شده و مورد استقبال علی ‌اصغر خاجی، معاون اروپا و آمريکای وزارت امور خارجه قرار گرفتند. بازگشت ديپلمات های ايرانی پس از آن صورت گرفت که روز جمعه هفته گذشته، دولت کانادا اعلام کرد که به دليل تهديدهای ايران برای صلح و امنيت بين المللی و همچنين نقض حقوق بشر، روابط خود را با تهران قطع کرده است. اتاوا به ديپلمات های ايرانی پنج روز فرصت داد تا خاک اين کشور را ترک کنند. کامبيز شيخ حسينی، کاردار ايران در کانادا، روز پنجشنبه «ضمن ابراز خرسندی از بازگشت به ايران» با بيان اينکه «کانادايی ها برای بستن سفارت ما هيچ دليل قانع کننده ای ندارند» گفته است: «انديشمندان و صاحبنظران کانادايی تاکيد کردند هيچ دليلی برای چنين رفتارهايی وجود ندارد چون رفتار و اقدامات ما در کانادا مطابق با قوانين بين المللی و با احترام به قوانين معنوی اين کشور بوده است.» اين اظهارات در حالی بيان می شود که ژان برونو، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا، در گفت و گو با راديو فردا دلايل قطع رابطه با ايران را چنين عنوان کرده است: «حمايت از دولت بشار اسد در سوريه؛ ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ايران؛ اقدامات تبعيض نژادی دولت ايران عليه اسرائيل؛ سابقه وحشتناک دولت ايران در نقض حقوق بشر که يکی از بدترين ها در جهان بشمار می رود؛ پناه دادن به گروههای تروريستی؛ ناديده انگاشتن آشکار تعهد خود به کنوانسيون ژنو که موجب نگرانی نسبت به امنيت و سلامتی ديپلمات های کانادا در ايران شده بود.» به گزارش خبرگزاری ايسنا، کاردار ايران می گويد که «نگرانی ما فقط برای ايرانيان مقيم کانادا است» و افزوده است: «بر اساس آمار، روزانه ۶۲ گذرنامه برای ايرانيان مقيم صادر می کرديم. اين تعامل خوب که روز به روز جايگاه جمهوری اسلامی ايران را در بين ايرانيان مقيم کانادا بهتر و بهتر می کرد نمی توانست مورد تحمل دولت کانادا باشد.» سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا در گفت و گو با راديو فردا اعلام کرده است که ايران برای انجام امور کنسولی می تواند دفتر حافظ منافع در اين کشور ايجاد کند. آقای برونو اظهار داشت: «دولتی که سفارت خود را به طور دائم يا موقت می بندد  می تواند با تاييد کشور ميزبان يک دفتر حافظ منافع معين کند. برای اين کار يک کشور سوم بخشی از ملک و امکانات خود را می تواند در اختيار آن قرار دهد. ما به سفارت ايران در کانادا قبلا گفته ايم تا يک دفتر حافظ منافع به جای سفارت پيدا کند.» کامبيز شيخ حسينی در مصاحبه روز پنجشنبه خود با خبرنگاران، استفن هارپر، نخست وزير کانادا، را به «حمايت بی چون و چرا» از اسرائيل متهم کرده و گفته است که «تلاش آنها برای تحميل انزوا به ايران و مرعوب کردن کشورمان بوده است و هر گونه موفقيت ايران خوشايند آنها نيست.» وی برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها را «يک موفقيت» برای ايران توصيف کرده و گفته که «اين موفقيت سياسی تمام عيار» مورد خوشايند کانادايی های نيست. ايران و کاناد در سه دهه گذشته راوبط پر فراز و نشيبی داشته اند. اما به نظر می رسد جرقه اختلاف اخير ميان دو کشور زمانی زده شد که حميد محمدی، کنسول و فرستاده فرهنگی سفارت ايران در اتاوا در گفت و گو با نشريه فارسی زبان «ايرانيان خارج از کشور» چاپ تهران گفته بود که ايرانی تباران مقيم کانادا «مقام های کليدی و بلندپايه را اشغال کنند» و «در برابر ذوب شدن در فرهنگ غالب کانادايی مقاومت کنند.» به نوشته سايت «ایرانیان خارج از کشور»، آقای محمدی گفته بود بايد ««رشد جمعیت ایرانی کانادایی ناشی از زاد و ولد، ضرورت یک برنامه ریزی منسجم‌تر فرهنگی برای گسترش ارتباط و تقویت هویت فرهنگی این جمعیت رو به رشد را آشکارتر می‌سازد. بدیهی است جمعیت بزرگ مهاجرین ایرانی صرفا در صورت برنامه‌ریزی جامع می‌تواند به عنوان یک مزیت در خدمت منافع ایران عزیز باشد.» اين اظهارات با واکنش تند جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا، روبرو شد که اوايل ژوئيه به خبرنگاران گفت: «ايرانی تباران مقيم کانادا برای يک زندگی بهتر ايران را ترک و به کانادا کوچ کرده اند. مداخله سفارت ايران در آزادی هايی که ايرانيان در کانادا از آن ها بهره مند می شوند، کاملاً با ماموريت ديپلماتيک سفارت مغايرت دارد.» اين واکنش با پاسخ مطبوعاتی سفارت ايران در اتاوا روبرو شد و کامبيز شيخ حسينی، کاردار ايران، در بيانيه ای اعلام کرد که اين مصاحبه مطبوعاتی مربوط به «سپتامبر سال ۲۰۱۱» است و تاکيد کرد که در هيچ جای مصاحبه گفته نشده که ايران اقدام به «استخدام اقليت ايرانی های مقيم کانادا» کند. وی ترجمه اين مصاحبه را به يک «ايرانی ناراضی» نسبت داده و گفته بود که فعاليت های فرهنگی ايران در کانادا، «مشروع» و مطابق عرف بين المللی است.
 


دو روز پس از کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و همچنین اعتراض‌ها مقابل سفارت ایالات متحده در مصر، معترضان یمنی نیز روز پنجشنبه سفارت آمریکا در صنعا را مورد حمله قرار دادند.به دنبال کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی در حمله معترضان به کنسولگری آمریکا در بنغازی و همچنین اعتراض‌ها مقابل سفارت ایالات متحده در مصر، معترضان یمنی نیز روز پنجشنبه- ۲۳  شهریورماه- سفارت آمریکا در صنعا را مورد حمله قرار دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان یمنی معترض به یک فیلم «ضد اسلامی»، به سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، حمله کرده و خودروی شماری از دیپلمات‌ها را به آتش کشیدند. این خبرگزاری می‌افزاید که پلیس یمن موفق شده است تا معترضان یمنی را از سفارت آمریکا بیرون کند. پلیس یمن پیشتر سعی کرده بود با شلیک هوایی «چند هزار معترض» را که به سمت سفارت آمریکا در حرکت بودند متوقف کند. حمله به سفارت یمن دو روز پس از حمله معترضان به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی صورت می‌گیرد. سه شنبه شب، ۲۱ شهریورماه و در سالروز حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک، معترضان در لیبی، کنسولگری آمریکا در بنغازی را هدف راکت قرار دادند که در جریان این حمله کریستوفر استیونز، سفیر ۵۲ ساله آمریکا و سه دیپلمات آمریکایی دیگر به قتل رسیدند. این اقدام از سوی آمریکا، سازمان ملل متحد و شماری از رهبران جهان به شدت محکوم شده است. در مصر نیز در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریور، معترضان به این فیلم مقابل سفارت آمریکا در قاهره تجمع کرده و دست به اعتراض زدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و محمد المقریف، رییس کنگره ملی لیبی، در تماسی تلفنی توافق کردند تا با همکاری یکدیگر در خصوص این حمله دست به تحقیق بزنند. در عین حال باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مصری خود، محمد مرسی، از وی خواست تا به منظور تامین امنیتی دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت آمریکا در مصر با واشینگتن همکاری کند. مقام‌های آمریکایی در عین حال گفته‌اند که ارتش آمریکا دو ناوشکن و شماری تفنگدار دریایی را به لیبی اعزام کرده است. این مقام‌ها که نام شان فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حدود ۵۰ تفنگدار آمریکایی به منظور تأمین امنیت سفارتخانه اصلی آمریکا در طرابلس، پایتخت لیبی، به این کشور اعزام شده‌اند. مقام‌های یاد شده همچنین اعلام کرده‌اند که به منظور «اقدامات پیشگیرانه» دو ناوشکن به نزدیکی لیبی اعزام شده‌اند. هنوز مشخص نیست که حملات در لیبی از سوی چه گروه یا اشخاصی صورت گرفته است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز ۲۲ شهریورماه گفت: «اين (حمله)، کار يک گروه کوچک و وحشی است.» در حال حاضر مقام‌های آمریکایی در خصوص احتمال انجام این حمله از سوی گروهی مرتبط با القاعده در حال تحقیق هستند. مقام‌های آمريکايی، ۲۲ شهریورماه، به رویترز گفتند که احتمال دارد حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی در لیبی، از پيش طرح ريزی شده باشد و افزودند که گزارش‌های رسیده از منطقه حاکی است که «القاعده این عملیات را طرح‌ریزی کرده است». فیلم «معصومیت مسلمانان»، توسط تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا در اینترنت منتشر شده است. آقای جونز اعلام کرده است در این فیلم که به گفته وی به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر ساخته شده، «محمد، پیامبر اسلام، به طرزی طنزگونه ترسیم شده است».
 


وزارت خزانه داری آمريکا می گويد که در نتيجه تلاش های ايالات متحده، ميزان صادرات نفتی ايران يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است که ماهانه پنج ميليارد دلار از درآمدهای ايران کاسته است. همزمان دو سناتور آمريکايی خواستار قطع بيشتر صادرات نفت ايران شده اند.وزارت خزانه داری آمريکا می گويد که در نتيجه تلاش های ايالات متحده، ميزان صادرات نفتی ايران يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است که ماهانه پنج ميليارد دلار از درآمدهای ايران کاسته است. همزمان دو سناتور آمريکايی خواستار قطع بيشتر صادرات نفت ايران شده اند. ديويد کوهن، معاون امور مبارزه با جرايم مالی و تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا، روز چهارشنبه در دانشکده حقوق دانشگاه نيويورک گفت که  «اين کاهش درآمد، حکومت ايران را وادار کرده است تا از هزينه های خود بکاهد.» بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پيش از اين کاهش، ايران روزانه دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کرد. ايالات متحده آمريکا ابتدای سال جای ميلادی تهديد کرد که دسترسی برخی کشورها و شرکت های نفتی به بازارهای مالی ايالات متحده را قطع خواهد کرد، مگر اينکه آنها ميزان خريد نفت از ايران را کم کنند. به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کوهن گفته است: «هدف ما اين نيست که توليد ناخالص داخلی آنها (ايران) را تحت تاثير قرار دهيم بلکه هدف، تحت تاثير قرار دادن محاسبات سياسی آنهاست.» آمريکا و متحدان غربی اش می گويند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال دستيابی به دانش ساخت سلاح اتمی است و تحريم های شورای امنيت سازمان ملل و مجازات های يکجانبه، برای وادار کردن ايران به راستی آزمايی فعاليت های هسته ای خود است. در مقابل، ايران می گويد که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نيست و فعاليت های اتمی اش ماهيت صلح آميز دارد. تحريم های آمريکا به اين منظور طراحی شده اند تا از طريق ايجاد مانع برای معاملات نفتی موسسات و کشورهای خارجی با ايران، راه کسب درآمد و انتقال آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی مسدود شود. بانک مرکزی متهم است که منابع مالی در اختيار برنامه هسته ای ايران قرار می دهد. با اين حال، کشورهايی که از ميزان واردات نفتی خود از ايران کاسته اند به طور موقت از شمول تحريم های آمريکا معاف شده اند. بسياری از واردکنندگان عمده نفت ايران از جمله چين، ژاپن و هند از اين تحريم ها مستثنی شده اند. ديويد کوهن روز چهارشنبه گفته است: «تحريم ها به طور موثری بانک های ايرانی را از دسترسی به بازارهای مالی بين المللی بازداشته است. در حال حاضر، حکومت ايران از دسترسی به سيستم مالی بين المللی محروم شده است.» تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا فشارهای مالی شديدی به سيستم اقتصادی ايران وارد کرده است ولی با اين حال، اسرائيل از دولت اوباما خواسته تا اقدام های شديدتری علیه تهران به مرحله اجرا در آورد. ميت رامنی، نامزد جمهوريخواهان برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، دولت اوباما را متهم کرده است که در برابر اسرائيل سختگير بوده ولی در برابر ايران سختگيری زيادی از خود نشان نداده است. ديويد کوهن می گويد که باز بودن دريچه های ديپلماتيک به روی ايران «دائمی» نيست. وی از بيان جزئيات بيشتری در اين زمینه خودداری می‌کند. دولت آمريکا اخيرا اعلام کرده است که قصد دارد تا تحريم های جديدی را به مرحله اجرا در آورد و هدف آن، بانک های خارجی هستند که مبادلات مالی را برای بخش نفت ايران يا برای دو موسسه بزرگ نفتی اين کشور، يعنی شرکت ملی نفت ايران و شرکت نفتيران که سهم اصلی را در تجارت نفت ايران ايفاء می کنند، انجام می دهند. ديويد کوهن می گويد که اعمال تحريم عليه ايران و سوريه، يک استراتژی «خیلی بهتر از جنگ است.» نامه دو سناتور آمريکا درباره فروش نفت ايران در همين حال، دو سناتور آمريکايی از دولت اوباما خواسته اند تا فشار بر کشورهايی که از ايران نفت می خرند را افزايش داده تا از ميزان واردات خود از تهران بکاهند. سناتور مارک کرک و رابرت مندز در نامه ای به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، گفته اند که به اعتقاد آنها، دولت بايد کشورهای مصرف کننده نفت را متقاعد کند که به منظور مستثنی ماندن از تحریم‌های آمریکا برای ۱۸۰ روز ديگر، از ميزان خريد نفت از ايران تا ۱۸ درصد بکاهند. دولت آمريکا برای کشورهايی که از ميزان واردات نفت از ايران «به نحو قابل توجهی» کم کنند معافيت های ۱۸۰ روزه از تحريم های خود قائل شده است. به گزارش خبرگزاری رويترز، واژه «به نحو قابل توجه»، ابهام برانگيز است. به همين منظور، دو سناتور آمريکايی در نامه خود تصريح کرده اند: «به اعتقاد ما "کاهش قابل توجه" به معنی کاسته شدن ۱۸ درصدی از خريد نفت ايران است، حال از طريق گرفتن تخفيف باشد يا از طريق کاهش مقدار واردات، و روند باید به گونه ای باشد که خريد نفت از ايران به طور کامل قطع شود.» به گزارش رويترز، پس از اينکه ايالات متحده آمريکا در ماه مارس ژاپن را از تحريم های خود معاف کرد، کاهش ۱۸ درصدی خريد نفت از ايران محقق شد. نماينده ويژه آمريکا در امور انرژی گفته است که ژاپن واردات نفت از ايران را بين ۱۵ تا ۲۲ درصد کاهش داده است. کرک و مندز در نامه خود نوشته اند که روند کاهش واردات نفت بايد ادامه يابد چرا که اداره اطلاعات انرژی، شاخه مستقل وزارت انرژی آمريکا، دريافته است که کشورهای عربستان، عراق و ليبی توليد خود را افزايش داده و جای خالی ايران را تا حدودی پر کرده اند.
 


مرکز آمار ایران می‌گوید که اجاره مسکن در نیمه دوم سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نزدیک به ۶۰ درصد و نسبت به نیمه اول سال ۹۰ نیز «۲۷.۷ درصد» افزایش داشته است.مرکز آمار ایران می‌گوید که اجاره مسکن در نیمه دوم سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نزدیک به ۶۰ درصد و نسبت به نیمه اول سال ۹۰ نیز «۲۷.۷ درصد» افزایش داشته است. این مرکز در آخرین گزارش خود در خصوص «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری» ایران در نیمه دوم سال ۹۰ که در وب‌سایت رسمی اش منتشر کرده، آورده است که در نیمه دوم سال ۹۰، اجاره خانه در ایران نسبت به نیمه دوم سال ۸۹، رشدی «۵۸.۹ درصدی» داشته است.  مرکز آمار ایران متوسط بهای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در نیمه دوم سال ۹۰ در ایران را «۵۳ هزار و ۲۲۴ ریال» اعلام کرده است. بر اساس جدولی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در میان استان‌های مختلف ایران، بیشترین افزایش قیمت اجاره در تهران به چشم می‌خورد. در تهران که در نیمه دوم سال ۹۰، بیشترین سهم معاملات کشور در حوزه اجاره را نیز به خود اختصاص داده است (۳۴.۷ درصد)، قیمت اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی نسبت به نیمه اول سال ۹۰ «۲۱.۷ درصد» و نسبت به نیمه دوم سال ۸۹ نیز «۴۲.۱ درصد» افزایش داشته است. مقام دوم این جدول در خصوص افزایش اجاره مسکن، با «۳۱ درصد» افزایش به استان خراسان جنوبی و مقام سوم نیز با «۲۹.۵ درصد» افزایش به استان ایلام تعلق گرفته است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در نیمه دوم سال ۹۰ همچنین قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی نسبت به نیمه اول همان سال «۲۰ درصد» و نسبت به نیمه دوم سال ۸۹ نیز «۱۹.۵ درصد» افزایش قیمت را نشان می‌دهد. در این خصوص بیشترین افزایش قیمت نسبت به نیمه دوم سال ۸۹، با «۳۴.۷ درصد» افزایش به استان فارس تعلق گرفته است و استان‌های خراسان جنوبی و قزوین هرکدام به ترتیب با «۲۷.۷ درصد» و «۲۶.۹ درصد» افزایش قیمت، در رده دوم و سوم این جدول قرار گرفته‌اند. در تهران این افزایش قیمت «۱۹.۶ درصد» ارزیابی شده است. مرکز آمار ایران همچنین می‌گوید که در نیمه دوم سال ۹۰ اگرچه قیمت فروش یک متر مربع زمین نسبت به نیمه اول سال ۹۰ با «۳۵.۲ درصد» افزایش قیمت همراه بوده است، این مبلغ نسبت به نیمه دوم سال ۸۹ کاهش «۴۳.۲» درصدی داشته است. این آمار در حالی منتشر شده است که اوایل مردادماه سال جاری، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی اوضاع بازار مسکن در ایران را «مناسب» توصیف کرده بود، ‌اگرچه همان زمان رئیس اتحادیه کشوری املاک اعلام کرده بود که بازا مسکن «به علت گرانی بیش از حد در رکود شدید فرو رفته است».
 


اعضای سفارت ايران در کانادا ، صبح پنجشنبه وارد تهران شدند .   بنابر گزارش ايسنا ،"علی‌اصغر خاجی" معاون اروپا و آمريکايی وزارت امور خارجه ،برای استقبال از اين ديپلمات ها که از کانادا اخراج شده اند ، در فرودگاه مهر آباد حاضر شده بود .   کانادا اوايل اين هفته با تعطيلی سفارت خود در ايران ، پنج روز به ديپلمات های ايرانی مهلت داد تا خاک اين کشور را ترک کنند .
 


پنتاگون روز چهارشنبه دستور اعزام دو ناوشکن و ۵۰ تفنگدار عضو تيم ضد تروريستی را به ليبی صادر کرد .   بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه ، اين تصميم ، پس از آن اتخاذ شد که روز سه شنبه سفير آمريکا در طرابلس و سه آمريکايی ديگر، در حمله افراد مسلح به کنسولگری آمريکا در بنغازی کشته شدند .   جرج ليتل سخنگوی وزارت دفاع آمريکا گفته است اعزام ناوشکن ها ،اقدامی احتياطی است .
 


ويليام هيگ وزير خارجه بريتانيا روز چهارشنبه برای گفتگو با مقامات عراقی وارد بغداد شد .   مقامات بريتانيايی گفته اند آقای هيگ با نوری المالکی نخست وزير ، هوشيار زيباری وزير خارجه و اسامه نجيفی رييس پارلمان عراق ديدار خواهد کرد .   وزارت خارجه بريتانيا با انتشار بيانيه ای گفته است، ويليام هيگ "حمايت بريتانيا از روند سياسی در عراق" را اعلام می کند و با مقامات عراقی نيزدرباره اوضاع سوريه مذاکره خواهد کرد .   ويليام هيگ انفجارهای روزهای گذشته در شهرهای مختلف عراق را که بيش از يکصد کشته برجای گذاشت، محکوم کرده است .
 


مرکز آمار ايران می گويد سال گذشته اجاره خانه، از ابتدای سال تا اتنهای سال، بيش از ۲۷ درصد افزايش داشته است .   مرکز آمارايران در گزارش جديد خود که در سايت اين مرکز منتشر شده ، همچنين گفته است، اجاره خانه در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ ، حدود ۶۰ درصد گران تر شده است .   مرکز آمار ايران منبع اين آمارها را نتايج حاصل از طرح جمع آوری اطلاعات قيمت و اجاره مسکن ،در نقاط شهری کشوراعلام کرده است .
 


گزارش گمرک ايران نشان می دهد ، گندم مهمترين کالای وارداتی کشور در پنج ماه نخست امسال بوده و دو نيم ميليون تن گندم وارد کشور شده است .   بنابر گزارش گمرک ، ايران در همين مدت در سال گذشته ،فقط ۱۵ هزار تن گندم وارد کرده بود .   گمرک ايران همچنين ارزش کل واردات کشور در پنج ماه منتهی به مرداد را نزديک به ۲۲ ميليارد دلار اعلام کرده است .   بر اساس اين گزارش، از ده قلم کالای اصلی وارداتی به ايران در پنج ماه گذشته، هفت قلم مواد غذايی شامل گندم ، ذرت ، ، سويا ،برنج ، جو ، قند و شکر و موز بوده است .
 


ديويد کوهن ، معاون وزارت خزانه داری آمريکا می گويد افزايش تحريم های بين المللی عليه ايران، باعث کاهش چشمگير در صادرات نفت اين کشور در يک سال گذشته شده است .   بنابر گزارش رويترز ،"کوهن" روز چهارشنبه در نيويورک اعلام کرد "تحريم ها باعث شده صادرات نفت ايران ظرف يک سال، از دو ميليون و چهارصد هزار بشکه در روز به يک ميليون بشکه برسد ."   کوهن گفت :" چنين کاهشی در صادرات نفت باعث شده تا حکومت ايران ماهانه ۵ ميليارد دلار درآمد را از دست بدهد .   کوهن همچنين گفت تحريم ها دسترسی بانک های ايرانی به سيستم های مالی بين المللی را کاهش داده است .
 


مصطفی ابوشقور ، معاون نخست وزير ليبی به عنوان نخست وزير جديد اين کشور انتخاب شد.   بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه ،"مصطفی ابوشقور" در دور دوم رای گيری در پارلمان ليبی برای تعيين نخست وزير، با اختلاف دو رای بر محمود جبرييل" ديگر نامزد اين مقام پيروز شد .   مصطفی ابوشقور که در دور اول رای گيری با ۱۵ رای کمتراز محمود جبرييل در رتبه دوم قرار گرفته بود ، در نهايت با حمايت ۵۵ نماينده حزب عدالت و سازندگی وابسته به اخوان المسلمين، به نخست وزيری رسيد .   ابوشقور شصت ويک ساله، دارای دکترای مهندسی برق از آمريکا است و در دهه هشتاد قرن بيستم به دليل مخالفت با حکومت معمر قذافی رهبر پيشين ليبی به آمريکا تبعيد شد ه بود . کابينه جديد ليبی ،يک کابينه انتقالی خواهد بود .
 


پليس تونس روز چهارشنبه برای متفرق کردن تظاهر کنندگان معترض در مقابل سفارت آمريکا در پايتخت اين کشور، به شليک گاز اشک آور متوسل شد .   خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تظاهر کنندگان در اعتراض به تهيه فيلمی در آمريکا درباره محمد پيامبر اسلام که از نگاه آنها فيلمی توهين آميز است ، دست به تجمع زده بودند .   اين گزارش می افزايد حدود ۲۰۰ تظاهر کننده تونسی پرچم آمريکا را به آتش کشيدند .   منصف مزروقی رييس جمهوری تونس روز چهارشنبه کشته شدن سفير آمريکا و سه آمريکايی ديگر در همين ارتباط در ليبی را اقدامی تروريستی خواند .
 


محمد مرسی رييس جمهوری مصر روز پنجشنبه در آغاز سفر اروپايی خود، وارد بروکسل پايتخت بلژيک می شود . رويترز گزارش داد محمد مرسی در مقر اتحاديه اروپا با رهبران اين اتحاديه، درباره همکاری های اقتصادی از جمله سرمايه گذاری خارجی در مصر گفتگو خواهد کرد . اتحاديه اروپا ،بزرگترين شريک تجاری مصر است و يک سوم تجارت خارجی مصر با ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه صورت می گيرد . مصر بعد از نا آرامی های سياسی سال گذشته با بحران در توازن پرداخت های خارجی و جلب جهانگرد روبرو است . محمد مرسی بعد از بروکسل به رم پايتخت ايتاليا ،يکی از مهمترين شرکای تجاری مصرمی رود .
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته