جنبش راه سبز - خبرنامه |
- افزایش ۴۰ درصدی واردات کالاهای اساسی
- دادستان کل کشور خبر داد:صدور کیفرخواست برای متهمان جدید پرونده فساد
- انتقال سیروان و شیرزاد حسین پناهی به زندان قروه
- :احمد توکلی: فساد این دولت بسیار بیشتر از قبلیها است
- نعیمه اشراقی: آرمان های اولیه انقلاب محقق نشد
- سلاح های اتمی، مذاکرات و “آرگو”
- تغییر نگاه ایران به ترکیه؛ از الگوی اسلامی تا مدل فتنه
- نتیجه مذاکرات آلماتی، تلاش برای حفظ وضع موجود
- همه هنرمندانی که سال ۹۱ از میان ما رفتند
- برخی فکر می کنند در مقابل غرب کوتاه بیاییم همه چیز آرام می شود، از سرنوشت لیبی درس بگیریم
افزایش ۴۰ درصدی واردات کالاهای اساسی Posted: 01 Mar 2013 06:07 AM PST ![]() جرس: در حالی که قرار بود امسال ۲۴ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شود در ۱۰ماهه سال مجموع کل واردات ۴۴ میلیارد دلار بوده است که ارز حدود ۲۹ میلیارد دلار آن از طریق بانک مرکزی تامین شده است. کیومرث کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت در گفتوگو با ایسنا درباره میزان تحقق واردات ۲۴ میلیارد دلاری کالاهای اساسی به کشور در سال جاری ضمن خودداری از اعلام رقم مشخص در این باره اظهار کرد: واردات کالاهای اساسی در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال قبل در حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. |
دادستان کل کشور خبر داد:صدور کیفرخواست برای متهمان جدید پرونده فساد Posted: 01 Mar 2013 05:07 AM PST ![]() اختلاس از بیمه در تجدید نظر جرس: دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده اختلاس از بیمه ایران در مرحله تجدیدنظر خواهی است از صدور کیفرخواست برای متهمان جدید پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی خبر داد.
غلامحسین محسنی اژهای سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در احکام اعدام چهار متهم پرونده فساد بزرگ مالی قید علنی یا غیرعلنی بودن اجرای حکم وجود ندارد، گفت: بر همین اساس، دادسرای اجرای احکام درباره چگونگی اجرای حکم تصمیم خواهد گرفت. |
انتقال سیروان و شیرزاد حسین پناهی به زندان قروه Posted: 01 Mar 2013 04:12 AM PST ![]() جرس: بعد از ۵۰ روز بیخبری از سیروان حسین پناهی سرانجام روز سه شنبه ۸ بهمن ماه٬ این زندانی سیاسی به همراه شیرزاد حسین پناهی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج به زندان قروه منتقل شدند.
|
:احمد توکلی: فساد این دولت بسیار بیشتر از قبلیها است Posted: 01 Mar 2013 04:07 AM PST ![]() جرس: احمد توکلی بابیان اینکه فساد این دولت خیلی بیشتر از دولت های قبلی است، درباره دلایل ترجیح خود در انتخاب احمدی نژاد به رقبای اصلی گفت: "طرفداران موسوی اقشاری از اجتماع هستند که قدرت ایجاد تحرک را مقابل رهبری برای موسوی فراهم می کردند حتی اگر خودش نمی خواست. اما طرفداران احمدی نژاد کسانی هستند که قدرت ایجاد قدرت اجتماعی در برابر رهبری را ندارند ولو اینکه بخواهند."
وی با اشاره به اینکه فاصله ادعاهای احمدی نژاد با واقعیت خیلی بیشتر است تصریح کرد: همانطور که می بینیم فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در زمان دولت وی رخ داده هرچند گذشته نیز در آن تاثیر داشته ولی فساد این دولت بسیار بیشتر از دولت های قبلی است.
|
نعیمه اشراقی: آرمان های اولیه انقلاب محقق نشد Posted: 01 Mar 2013 03:48 AM PST ![]() مژگان مدرس علوم جرس: نعیمه اشراقی معتقدست نظام برآمده از انقلاب در تحقق بسیاری از آرمان ها ناکام بوده است. نوه آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی البته به آینده خوشبین است و با مقایسه انقلاب ایران و انقلاب فرانسه به رنج های عظیمی اشاره می کند که ملل دیگر در طی دهه ها برای گذار از وضع انقلابی و تحقق آرمان هایشان کشیدند. نعیمه اشراقی که دانش آموخته پتروشیمی از دانشگاه امیر کبیر است در حال حاضر سمت معاون مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش را به عهده دارد. او در گفتگو با جرس برداشت و روایت خود از دلایل بروز انقلاب و آرمان های ناکام مانده ی آن را بازگو کرده است.
گفت و گوی "جرس" با نعیمه اشراقی نوه آیت الله خمینی که در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، با کمی تاخیر در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.
متن کامل گفتگو را بخوانید
ببینید من هرگز به این موضوع فکر نمی کنم که ای کاش انقلاب نشده بود، ذات انقلاب در فرو افکندن نظام سلطنتی محکوم به استبداد که از نظر ماهوی و تعریف سنتی و مبتنی بر شخص، به استبداد و دربار محوری محکوم است ، در آن مقطع با توجه به مقتضیات جامعه سنتی و مذهبی ایران یک ضرورت محسوب بود و معتقدم اگر هم آنروز انقلاب نکرده بودیم امروز همانند سایر کشورهای منطقه در حال انقلاب بودیم زیرا چنانکه گفتم حکومت های مبتنی بر فرد و متغیر های فردی و بالتبع دیکتاتوری جوابگوی نیاز امروز بشر نیست و محکوم به فناست بنابراین حداقل از این بابت ۳۴ سال جلو افتاده ایم اما قابل ذکر است که انقلاب با منویات طراحان آن همیشه پیش نمی رود و طبعا پس از فرو پاشی یک نظام خفقانی توده های ستم دیده با روحیه و حس انتقامجویی و غضب و اعلام موجودیت محروم شده در تاریخ خود وارد میدان می شوند و طبیعتا نو عی غوغا رقم می خورد که طراحان و پیشوایان انقلاب ها موافق آن نیستند اما محکوم شرایط و اوضاع متشنج و خواسته های تند و هنجار نا یافته توده هستند.شکی نیست که مردم این بوم و دیار نیز سال ها بلکه قرن ها حرمان و سرخوردگی های اجتماعی خود را در یک پیروزی مردمی و فرو ریختگی استبداد به روش خود و به وسع آگاهی و حوصله تجارب و سطح آگاهی شان مطالبه می کردند و این امر ضرورتا و علی رغم پیشوایی و طرح اساسی انقلاب ،موجبات غوغا و تبعات آن رافراهم می آورد. نسل ما در این برهه طبیعتا از مواهب زندگی آرام و دور از تنش و بحران محروم شد، زیرا آسایش و رفاه در چنین جامعه ای ممکن نیست. شاید بهتر است بگویند کاش ما در دوران تغییر یک نظام زندگی نمی کردیم. از سوی دیگر اگر بخواهیم انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب کبیر فرانسه مقایسه کنیم می بینیم: پس از پیروزی انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ و برقراری رژیم جدید، دورانی آغاز می شود که به دوران ترور و یا عصر وحشت شهرت می گیرد و نزدیک به چهل هزار نفر توسط جمهوری انقلابی مدافع حقوق بشر با گیوتین گردن زده شدند و ده ها هزار نفر بازداشت و روانه زندان ها شدند و جو اختناق شدیدی پدید آمد. ژاکوبن ها و یا جمهوری خواهان تندرو انقلابی وقتی قدرت را به دست گرفتند قوانین ظالمانه ای را تصویب کردند و بسیاری از سلطنت طلب ها و حتی برخی از مردان انقلابی از جمله ژرژدانتون (براساس تصویب قانون مظنونات) و بعضی از دانشمندان از جمله لاووازیه شیمیدان پرآوازه با شعار '' جمهوری انقلابی فرانسه دیگر شیمیدان نیاز ندارد'' و در نهایت خود روبسپیر رهبر ژاکوبن ها را به تیغ گیوتین سپردند و روی قبر وی این جمله را حک کردند'' ای عابر! بر مرگ من گریه نکن، زیرا اگر من زنده بودم تو مرده بودی''اگرچه انقلاب فرانسه دوران وحشتی را به وجود آورد که کمتر کشتاری داخلی در تاریخ مثل آن روی داده بود ولی در هر صورت از مهم ترین آرمان های انقلاب فرانسه آزادی، برابری و برادری بود. شاید این اهداف آن گونه که متفکرین قرن ۱۸ در نظر داشتند محقق نشد اما با همه آشوب و بحرانی که به عنوان محصول طبیعی یک تحول بنیادین با محوریت مردم است بالاخره با هزینه کلان خود موجبات زدودن نشانه های کهنه رژیم های استبدادی را فراهم آورد و پس از آن انقلاب هر حکومت مستبد حتی در خود فرانسه همواره هراس یک شورش عمومی و انقلاب را در ذهن داشت!چون بحث در مقایسه ارزش و خسران انقلاب فرانسه نیست تنها برای استشهاد از آن بهره می گیرم، از مناقشه ارج و خسران آن در می گذریم اما اجمالا قابل ذکر است که انقلاب های بعدی در جای جای اروپا تشعشعات انقلاب کبیر فرانسه بود و از آن پس ارتجاع دیگر در اروپای قرن نوزدهم جایی نداشت. انقلاب کبیر فرانسه جدا از اهداف خود در فرانسه اصول جهان شمول را برای همه انسان ها در ذهن داشت، چنانچه قسمت اعظم آمریکای جنوب و لاتین به تقلید از انقلاب فرانسه ندای آزادی سردادند و نخستین جمهوری های دنیای جدید را به وجود آوردند. حتی می توان گفت انقلاب اکتبر روسیه متجلی از انقلاب فرانسه بود. مطالعه تاریخ انقلاب فرانسه درسی تلخ و در عین حال آموزنده است علی رغم وجود برخی انحرافات پس از پیروزی انقلاب کبیر فرانسه که نسبت به اقتضای ذاتی انقلاب طبیعی بود، این انقلاب تحولی عظیم در ساختار اندیشه ملت ها و دولت های پس از خود ایجاد کرد. دگرگونی که سردمدارانش جامعه روشنفکر و دگراندیش بودند.آیا امروز مردم فرانسه به این موضوع می اندیشند که ای کاش انقلاب صورت نگرفته بود تنها به دلیل سختی هایی که مردم قرن هجدهم در کشورشان متحمل شدند؟ پر واضح است که چنین نیست. من نیز با خود می اندیشم که چرا شرایط داخلی و جهانی به گونه ای رقم خورد که امکان تحقق آرمان های اولیه انقلاب به وجود نیامد.آرزو دارم که ای کاش هرچه زودتر به آرمان های اولیه انقلاب جامه عمل پوشانده شود اما هرگز از تحقق انقلاب پشیمان نیستم و نمی گویم که ای کاش انقلاب نشده بود. چهار آرمان نخستينِ انقلاب در شعارهاى انقلابيون، استقلال، آزادى، جمهوريت و اسلاميت بود به نظر شما در كداميك كامروا و در كدام شان ناكام بوده ايم؟ بطور قطع نمی توان ناکامی های بدیهی درتحقق آرمان های اولیه انقلاب را انکار کرد اما من از جبران این ناکامی ها تا به امروز ناامید نشده ام. بدیهی است ارزش ها، آرمان ها و خواسته های انقلاب در دوران تاسیس دولت باید نهادینه و در قالب سازمان و سیستم کانالیزه شوند و از این حیث این دو مرحله پیوند درونی دارند و انقلاب، شور و هیجان آرمانی خود را در بر دارد اما در زمان تاسیس دولت و پارلمان نهادینه می شود. به عبارت بهتر دوران تاسیس مرحله تحقق عینی آرمان های انقلاب است.امام در توضیحات اجمالی خود در تعریف از نظام جمهوری اسلامی، جمهوری را شکل نظام مثل همه نظام های جمهوری جهان و اسلامی را محتوی نظام یعنی اتکای قوانین کشور به موازین و احکام اسلامی معرفی کردند. در اسلام قانون حکومت می کند. پیغمبر اکرم هم تابع قانون است'' با این تصریح این دو مسئله اساسی را به عنوان مبنا در تاسیس جمهوری اسلامی مبرهن ساختند. حکومت قانون را برحکومت شخص رجحان بخشیدند که همین دو مبنای اساسی سمت و سوی نظام را به جهت دمکراسی و شایسته سالاری رهنمون شد. به طوری که هر زمان عدول از این مبنا عدم مشروعیت و انحراف نظام از معیار شرعی خود را اثبات می کند.- تاکیدا برای احتراز از هر گونه سوء تفاهم و اجتناب از تعدی بر حقوق مردم که صاحب اصلی این انقلاب هستند مسئولیت دولتمردان را تصریح کرده و گفتند: مسئولیت دولتمردان در برابر خدا و مردم پاسخگویی به خواسته های به حق ایشان و جلوگیری از تمرکز قدرت و به وجود آمدن رابطه سلطه گرانه دولتمردان است.- محوریت قانون و اجتناب از ملاء شدن اشخاص و برابری دولتمردان و مردم در قبال قانون بالتبع جفای دولتمردان بر صاحبان نظام. بنابراین ایشان حکومت اسلام را حکومت قانون می دانستند نه حکومت اشخاص، چنانکه شخص اول حکومت اسلامی با آخرین فرد در برابر قانون مساویند. در قاموس ایشان که متاثر از روح اسلام است استقلال قضائی و احکام صادره از سوی مقام قضا محترم و لازم الاتباع و در عین حال امنیت شغلی وی در زمان صدور حکم بطور عادلانه باید تامین باشد .اما آیا اکنون در جامعه ما مسئولین به وظایف خود موافق آنچه که اساس جمهوریت بر آن مبتنی است در قبال مردم عامل هستند و با عمل موافق تعهد نظام مشروعیت نظام را پاس می دارند؟! آیا مسئولین به مردم پاسخگو هستند و یا در برابر قانون مساویند؟ پر واضح است که به آن تعهدات بنیادین و لازم الاتباع درست عمل نکرده ایم و در نتیجه برای تحقق آرمان های جمهوری اسلامی ناکامی ها را بایستی جبران کنیم تا به تعریف امام از نظام جمهوری اسلامی نزدیک شویم. امید می رود حلاوت قدرت بر مسئولین اجازه دهد تا وضعیت موجود لاجرم به اصل و بنیاد راجع شده و اوضاع مملکت حقیقتا تغییر کند. شما از جهت خانوادگى، سه فقيهِ متفاوت را تجربه كرده ايد، هم آيت الله خمينى، هم پدرتان آيت الله اشراقى و هم پدرِ همسرتان آيت الله طاهرى اصفهانى؛ نگاه آنها به اسلام، نگاهى سازگار با زندگى در دنياى مدرن بود و آيت الله خمينى هم صاحبان اين نگاه را «روشنفكران متدين» مى خواند؛ تعبيرى كه پس از درگذشت پدر آقاى خاتمى (آيت الله سيد روح الله خاتمى) براى او به كار برد و اين نگاه، يعنى روشنفكرى دينى البته پس از انقلاب به رشد و نمو و پالايش رسيد، سوال من اين است كه علت تفاوت اين سه فقيه با بسيارى از روحانيان را در چه مى دانید؟ - همچنان که سلایق و علایق و عموم محتویات خلقتی موجودات از جمله اشرف ایشان یعنی انسان مختلف سرشته شده است به همین مناسبت، عقاید و آراء و شیوه و مرام انسان ها ازالف تا یائ مختلف است و این اختلاف، اتفاقا لطف و اعجاب خلقت به حساب می آید، لذا طبیعی است که نظرات اجتهادی-فقهی علما و فقها در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، عبادی و نظامی مختلف و متطور بوده چنانکه آثار و کتب آنها مشحون است از اختلاف نظرات و برداشت ها و قرائت های گوناگون و این امر کاملا طبیعی است. فقه سنتی بر ثبات و استواری احکام و مصادیق آن مبتنی است و عبارت از این است که فقه به لحاظ منابع شناخت که توسط وحی نازل و یا از طریق پیامبر(ص) و ائمه(ع) بیان شده است همواره باید ثابت باشد و به نوعی تقدس و محوریت احکام و مصادیق آن مطرح است و فقهای سنتی بیش از توجه به اشتمال احکام به ضرورات عصر، دغدغه حرمت و قداست احکام را دارند اما فقه پویا و معطوف به مقتضیات عصرعبارت است از استنباط احکام شرعی و فرعی و اجتهاد در منابع اصیل و معتبر منابع شرعی با توجه به ظرفیت و امکان و شرایط عصر که فقیه در این مقام، بیشتر دغدغه جامعه و مشمولین احکام را دارد و استنباط خود را، با این دغدغه، توام می کند. البته در منابع و مستندات و توجه احکام به جامعه، با منظور داشتن کلیه جوانب و شقوق و بررسی ابعاد و ویژگی های مختلف موضوعات و سنجیدن ابعاد قضایا برای استنباط احکام شرعی آنها، فقه سنتی و پویا با هم تعارض ندارند، تنها در توجه فقیه به ضرورات و توجه بخشیدن احکام به جامعه و رعایت ظرفیت ها و ظرائف و طرائف جامعه با هم اختلاف نظر دارند. بنا براین امام وعلمای فوق الذکر بر این باورند اسلام آیین خاتم است و باید شریعت آن هماهنگ و همسو و گمارنده تمام تمدن ها و روز آمدی های مترقی زمان و بر آورنده ی تمام نیازهای بشر با توجه به زمینه ها و شرط ها و امکان ها باشد، مشرف به همین مهم،امام عنصر زمان و مکان را دو مسئله اساسی و تعیین کننده در اجتهاد می دانند. چنان که فرمودند: زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مثلا حکمی که در قدیم ، بر روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد در یک نظام ماثر و مجزی بوده ، ممکن است در شرایط دیگر تغییر یافته حکم جدیدی پیدا کند، این بدان معنا ست که شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع در اثر پدید آمدن امکان ها و تئوری ها تفاوت کرده است گرچه موارد مزبور علی الظاهر با قدیم فرقی نکرده است، اما بنا به درک مقتضی زمان و به دولت امکان ها و تئوری های کارآ واقعا موضوع جدیدی شده است که قهرا حکم جدیدی می طلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود محیط و مشرف باشد و بر اساس مسائل زمانه و جامعه ی خود حکم دهد. به عنوان مثال : شطرنج یکی از مصادیق تغییر حکم بر حسب زمان و مکان است. مثال دیگر اجرای حکم قطع انگشتان در ازای جرم دزدی ست که به نظر می رسد با توجه به ظرفیت ها و ملاحظات فقه و ورود تئوری های جدید در رفع فساد سرقت و پیامدهای نا مطلوب آن، در جامعه ی امروز، اجرای چنین حکمی خلاف مصالح جامعه ایست که فقه مترقی دغدغه اصلاح آن را دارد و بایستی بر اساس شرایط حاکم و انعکاس آن در سطح بین الملل تغییر کند، امام و نظیر علمایی که نام بردید تفکرشان بر این سیاق بود ولی سایر علما به نظر می رسد بر دو دسته اند: یک دسته آنهایی که فقه سنتی را بدون در نظر گرفتن پویایی آن و تطابق با جامعه ی امروز و صرفا مبتنی بر محوریت و رجحان احکام بر مصالح اجتماعی می پذیرند و بنابراین دیدگاه مخالف دیدگاه امام را دارند، دسته ی دوم آنهایی هستند که اقتضای زمان را تنها بر مصالح دنیای خود ،و موقعیت های مطلوب نفس خویشتن، بدون اعتقادات قلبی و تنها به جهت مصلحت دنیای خود منظور داشته و به کار می گیرند و امام ضرر این دو دسته از علمای مرتجع و متظاهر را از منافقین بیشتر می داند.
مسئله حجاب به لحاظ تعصبات سنتی و ذهنیت های متمایل به این موضوع، در جامعه بسته سنتی، با همه سادگی طبیعی اش به عنوان یکی از خط قرمزهای نظام در آمده است که اتفاقا هر گز جزء دغدغه های امام نبوده و نسبت به این موضوع، بدوا کمتر اظهار نظر کرده است، مگر با اولویت و محوریت موارد اساسی یا به عنوان پاسخ به برخی پرسش ها به این مورد بصورت حاشیه ای ورود داشته اند.این حساسیت به حدی غلو دارد که وقتی بزرگترین عنوان اختلاس و بزرگترین جنایات مانند قتل های زنجیره ای و بزرگترین توطئه ها با همه تاثیرات فاسد و مخربش، به اندازه مسئله پوشش زنان متعلقین این مورد را به هر عنوانی به خود جلب نمی کند! به همین دلیل و دلایل عدیده دیگر مسئله، چنان خاطره انگیز می شود که هرگاه به مقوله حجاب نزدیک می شوی باید زره بپوشی و منتظر ترکش باشی حال چه خاطراتت از آیت الله باشد و یا نباشد تا جایی که به سخن ایشان توجه نمی کنند! این مسئله یاد آور آن حکایتی است که شخصی مدعی بود یکی از بزرگان ،هرشب به معراج می روند! بر وی خرده گرفته بودند که پیامبر عظیم الشان با آن مقام ربانی اش تنها یک شب آن هم برای مدت کوتاهی به معراج رفت مگر ممکن است که حضرت آقا هر شب به معراج بروند؟! از وی خواسته بودند که مسئله را از خود آقا بپرسند وقتی نزد آقا رفته و پرسیده بودند آقا انکار کرده و از این سخنان تبری جسته بودند، به آن راوی گفته بودند که دیدی آقا خود منکر این امر شد؟ در جواب گفته بود که حرف ایشان راباور نکنید زیرا او متوجه حرف هایش نیست که چه می گوید! جامعه نگران ایشان معطوف نگردند! من این عده را معذور می دارم و ایشان را به تانی و تامل در منزلت سیاسی و اجتماعی امام توصیه می کنم. آخرين پرسش را كمى صريح تر مى پرسم؛ شما از مشكلات بزرگ كشورمان بى خبر نيستيد؛ اگر آيت الله خمينى امروز را پيش بينى مى كرد باز هم همان مسيرى را طى مى كرد كه در دهه پنجاه و مشخصاً سال 57 پيمود؟ این پرسش حکایت از عدم شناخت شیوه و منش و هدف امام از تاسیس جمهوری اسلامی دارد. امام دغدغه حکومت و شکل دادن بر نظام حاکم به عنوان یک هدف منظور نداشت بلکه دغدغه ایشان اسلام و به جریان انداختن احکام اسلامی از جمله برقراری عدل بود که یکی از ضروریات اسلام است. بنابراین حکومت با هر نامی جز وسیله ای برای این هدف مقدس در نظر امام نبود. از منظر امام راهی که ایشان طی کرد تنها برای کسب رضای خدا و حسب تکلیف بود و آنچه اهمیت داشت طی طریق صحیح بود و نه رسیدن به هدف به هر وسیله ای، لذا بهتر است مطرح شود در صورت درک صحیح منویات امام که در طی منشور های متواتر ایشان چه در قالب سخنرانی ها و چه در اعلامیه هایشان آشکارا و بی اغلاق اعلام می شد خود را به عنوان پیروان ایشان در طی سالیان گذشته برای تحقق این منویات فکری امام جهت برقراری نظام عادلانه اسلامی مزبور چه راهکارها و رویه های عملی به کار گرفته ایم؟چه روش هایی را در کشور نهادینه کرده ایم تا به استناد آن روش ها تنها آدم های شایسته و صالح رشد کنند و چه روش های بازدارنده ای اعمال کرده ایم که این افراد پس از اخذ مقام اجرایی امکان خلاف و خطا از آنان سلب شود. پر واضح است جهت داشتن مدیریت کارآمد و درستکار نیاز به اعمال روش های درست و سیستماتیک است والا توقع اینکه انسانها همه پاک بوده و خود عامل بازدارنده خود باشند توقع به جایی نیست بلکه سیستم بایستی به گونه ای تعریف و اجرا شود که امکان بالندگی افرادناصالح و غیر متخصص از بین رفته و راه سواستفاده از پست های اجرایی و سمت های سازمانی بسته باشد. باید اعتراف کنیم که ما در تدوین و پیاده سازی این رویه ها ضعیف عمل کرده ایم. کمااینکه هنوز پس از گذشت 34 سال از انقلاب سیستم مدون و سالمی در اداره امور کشور نداریم. آمار تخلفات، اختلاس ها، بزهکاری ها و ناهنجاریهای اجتماعی در رده های حکومتی و دولتی در شان نظام جمهوری اسلامی نیست. در نهایت این موارد را باید سستی و اهمال یا انحراف در کارسازی های مقتضی نظام به حساب آورد که نمی تواند اصل و اساس و بنیاد را به انتقاد کشیده و موجب ندامت و پشیمانی باشد. بنابراین راه امام و انقلاب در سال 57 تا رسیدن به پیروزی انقلاب و فروپاشی نظام سلطنتی لاجرم بایستی صورت می گرفت. آنچه که اکنون با همه تاخیر، یک ضرورت است این که باید در روشمندی و ارائه راهکارهای مناسب و عملی، در سمت و سوی انقلابی که آزادی و دستیازی به حقوق مشروع مردم و بهره مندی کافی جامعه از منابع اقتصادی و مادی و معنوی کشور وعده نموده بود ارائه و به جد تمام پی گیری شود.
|
سلاح های اتمی، مذاکرات و “آرگو” Posted: 01 Mar 2013 03:48 AM PST ![]() جان لیمبرت درس گرفته شده از فیلم "آرگو" برای روبرو شدن با ایران چیست؟ فیلم هیجانی آرگو فصل جوایز سینمایی را قبضه کرده است. همچنین گفتگویی را در خصوص چگونگی برداشت ایران و آمریکا از یکدیگر شروع کرده است. درس واقعی فیلم این است که وقایع سال ۱۹۷۹ هنوز قدرت دارند وقایع امروز را تحت تأثیر قرار دهند. بحران گروگان گیری سایه خود را بر روابط ایران و آمریکا و دیگر کشورها انداخته است.
|
تغییر نگاه ایران به ترکیه؛ از الگوی اسلامی تا مدل فتنه Posted: 01 Mar 2013 03:22 AM PST ![]() رضا حق جو جرس: از 6 آبان 1389 که حدادعادل برای حل دعواهای بین مجلس و دولت، خواستار تشکیل اتاق فکری برای اصولگرایان شد و در ستایش وجود چنین نهادی، اردوغان و حزبش را مثال زد: "در آنجا حزب مثل مادري عمل ميكند كه دو فرزند دارد، يكي به مجلس ميرود و فرزند ديگر به دولت و اين باعث ميشود كه آن فكر و ايده در قالب لايحه و يا طرح پخته شده تصويب شود و نماينده مجلس نيز خود را متعهد به آن قانون بداند كه دولت نيز خود را ملزم به اجراي آن ميداند" تا 4 اسفند 91 که احمد خاتمی اعلام کرد: "جریانهای فتنه به توافق رسیدهاند که از مدل ترکیه برای ضربه زدن به اسلام و ولایت به عنوان فتنه آینده علیه ایران استفاده کنند"، 29 ماه بیشتر فاصله نیست. مدت زمانی نه چندان طولانی که سبب شد همسایه شمال غرب ایران از یک "الگو" تبدیل به یک "مدل فتنه" شود.
یاشاسین اردوغان کاریزمای محمود و رجب الگوی جهانی از نگاه محمود اردوغان، کاریزمایی که نوکر شد انگوری که شراب شد مخالفیم ولی باج می دهیم |
نتیجه مذاکرات آلماتی، تلاش برای حفظ وضع موجود Posted: 01 Mar 2013 03:00 AM PST ![]() محمدرضا سرداری جرس: مذاکرات هسته ای ایران و و قدرتهای موسوم به پنج بعلاوه یک در حالی در آلماتی پایتخت قزاقستان پایان یافت که طرفین مذاکره از نتیجه مذاکرات ابراز رضایت کرده اند. سعید جلیلی رییس هیات مذاکره کننده ایرانی در یک نشست خبری نتیجه مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و گفته است دیدگاه طرف مقابل به دیدگاههای ایران نزدیک شده است. در مقابل کاترین اشتون رییس هیات مذاکره پنج بعلاوه یک نیز از اظهارات جلیلی ابراز خوشحالی کرده و ابراز امیدواری کرده است که در تهران نیز به پیشنهادات ارائه شده با نگاهی مثبت نگریسته شود.
در آلماتی چه گذشت؟
|
همه هنرمندانی که سال ۹۱ از میان ما رفتند Posted: 01 Mar 2013 01:34 AM PST ![]() جرس: سال ۹۱ برای اهالی فرهنگ و هنری سال چندان خوبی نبود. از ابتدای سال ۹۱ تا امروز۸۷ چهرهی فرهنگی، هنری و ادبی روی در نقاب خاک کشیدهاند و در این میان سهم سینما و تاتر از همه بیشتر بوده است. در این میان درگذشتگان نبود افرادی همچون حمید سمندریان، همایون خرم، ایرج قادری، جلال ذوالفنون، شاپور قریب، علی کسمایی، فهیمه راستکار، جاهد جهانشاهی، فریده لاشایی و مسعود بهنام… برای علاقمندان جامعه هنر دردناکتر بود. به گزارش ایلنا، در سال ۱۳۹۱، ۳۱ هنرمند سینما و تاتر، ۱۶ هنرمند عرصه موسیقی، ۱۸ هنرمند عرصه هنرها تجسمی، ۶ نویسنده حوزه ادبیات و ۷ منتقد و پژوهشگر هنر درگذشتهاند. اسامی هنرمندانی که در طی سال ۹۱ در گذشتهاند باتوجه به رشتههای هنری به شرح ذیل است: هنرمندان درگذشته عرصه سینما و تئاتر(بازیگر، مدیرتولید، دوبلور، کارگردان) ۳۱ نفر هنرمندان درگذشته عرصه موسیقی (آهنگساز، خواننده، نوازنده، رهبر ارکستر) ۱۶ نفر هنرمندان درگذشته عرصه هنرهای تجسمی(خوشنویس، نقاش) ۱۸ نفر نویسندگان، شعرا و ادبای درگذشته ۶ نفر منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران درگذشته ۷ نفر |
برخی فکر می کنند در مقابل غرب کوتاه بیاییم همه چیز آرام می شود، از سرنوشت لیبی درس بگیریم Posted: 01 Mar 2013 01:34 AM PST امام جمعه تهران: جرس: امام جمعه تهران و رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات کشور می گوید: "متاسفانه بعضی در این کشور متوجه نیستند و فکر میکنند اگر در مقابل غرب کوتاه بیایند همه چیز آرام میشود. "
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر