جنبش راه سبز - خبرنامه |
- نوروز با عزت الله انتظامي
- هشدار آیت الله صانعی درباره سوء استفاده از احساسات دینی مردم با ترویج خرافات و موهومات
- سهراب رزاقی؛ انتخابات موضوع جامعه مدنی و کنشگران نیست
- آرایش سیاسی ایران، تیرگی های ۹۱،تردیدهای ۹۲
- مراسم نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل، با حضور بان کی مون
- آزادی فائزه هاشمی از زندان اوین پس از پایان محکومیت ۶ ماهه
- ملاحظاتی پیرامون آمدن و نیامدن خاتمی و پرسش هایی از موافقین و مخالفین
- بهار در جان ماست
- نوروز فرصتی برای تحول
- چیزی برای از دست دادن نداریم
Posted: 19 Mar 2013 09:38 AM PDT |
هشدار آیت الله صانعی درباره سوء استفاده از احساسات دینی مردم با ترویج خرافات و موهومات Posted: 19 Mar 2013 08:19 AM PDT جرس: آیت الله العظمی یوسف صانعی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال ۱۳۹۱ با بیان توصیه هایی خطاب به شاگردان خود، بر ضرورت دستگیری از نیازمندان بدون خجالت دادن به آنان تاکید کرد، نسبت به سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم با ترویج خرافات و موهومات هشدار داد و تصریح کرد کسی که ادعا می کند جای امام زمان نشسته است، باید عدالت داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صانعی، این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر ما خود را منتسب به امام زمان (عج) می کنیم باید سیره آن حضرت را ملاک عمل و رفتار خود قرار دهیم، افزود: «ما معتقد هستیم روزی امام زمان (عج) خواهد آمد و عدالت را در جامعه بشری حاکم می کند و با ظلم و ستم مبارزه می کند امام زمان (عج) تمام خوبی های ائمه را دارد اما سئوال این است ما که خود را منتسب به ایشان می کنیم آیا حداقلی از خوبی های ایشان را داریم؟ آیا به گونه ای هستیم که مثل ائمه (ع) شخص مضطری را اجابت کنیم و از او رفع گرفتاری کنیم یا اینکه خدای ناکرده از رنج دیدن مردم لذت می بریم و حاضر نیستیم شخص گرفتاری را نجات بدهیم.» ایشان با اشاره به سیره ائمه علیهم السلام در دستگیری از افراد گرفتار جامعه گفت: «شخصی به در خانه ابی عبدالله علیه السلام آمد و درخواست کمک کرد امام علیه السلام چهار هزار دینار به او پول داد و بعد به او گفت: « … خذها فانی الیک معتذر …» یعنی من از تو پوزش می خواهم و … یا فرد دیگری خدمت امام حسن (ع) رسید و نامه ای را که حاجتش را در آن نوشته بود به امام داد امام بدون اینکه نامه را باز کند به آن مرد گفت حاجتت رواست شخص دیگری به امام گفت یابن رسول الله صلی الله علیه و آله کاش نامه را می خواندی و می دیدی حاجتش چیست؟ امام فرمود خداوند از خجالت او نزد من به اندازه زمانی که من نامه او را می خوانم از من سوال خواهد کرد. آیت الله صانعی در ادامه گفت: در حالات حضرت یوسف هم آمده که تا برادرانش زنده بودند نام چاه را بر زبان نمی آورد تا آنان خجالت نکشند. این مرجع تقلید نواندیش در ادامه با اشاره به کتاب صلاة الجمعه مرحوم صاحب حدائق و توصیف ایشان در خصوص عدالت گفت: مرحوم صاحب حدائق می فرماید: «عدالت مراتبی دارد و کسی که ادعا می کند که در جایگاه امام زمان نشسته است باید عدالتش شبیه امام زمان باشد و صرف گفتار نباشد.» لذا ما باید مراقبت کنیم که رفتارمان حداقل قدری شبیه آن بزرگان باشد. هر سخنی را هر جایی نگوییم و بدانیم که چه سخنی را چه جایی بگوییم خدای ناکرده استعمار نکنیم و از سادگی مردم سوء استفاده نکنیم. به فکر مردم و جامعه باشیم و آنچه که درد جامعه است بیان کنیم و به مردم آگاهی بدهیم و آنها را با حقائق دین و حقوقشان آشنا کنیم نه آنکه خدای ناکرده با سوء استفاده از احساسات مذهبی و دینی مردم با ترویج خرافات و موهومات بدنبال منافع خودمان باشیم. آیت الله صانعی با بیان اینکه جامعه هزاران درد دارد اما باید مراقبت کنیم بیان درد اصلی جامعه محور سخنان ما باشد، افزود: «خدای ناکرده مردم را ناآگاه فرض نکنیم مردم مسائل را می فهمند و متوجه اند هرچند آنها را درون سینه خودشان حبس می کنند لذا اگر دم از اسلام و امام زمان عج می زنیم ظلم و اذیت نباید در رفتارمان و در گفتارمان باشد اگر دم از اسلام می زنیم شیوه ما در اقتصاد در قضا و مجازات باید مبتنی بر اسلام باشد.» ایشان در پایان با بیان اینکه باید در جهت تقویت بعد انسانیت و صفات ویژه ای مثل بزرگواری اهتمام ویژه ای داشته باشید، خاطرنشان کرد: «کسی که انسانیت داشته باشد انسان های دیگر را اذیت نمی کند و کسی که انسانیت نداشته باشد دین ندارد. همیشه در مسیر حق و در مسیر خدا و بزرگواری و کرامت انسانی حرکت کنیم به خصوص ما که خود را سرباز امام زمان (عج) و شاگرد مکتب امام صادق (ع) می دانیم.» |
سهراب رزاقی؛ انتخابات موضوع جامعه مدنی و کنشگران نیست Posted: 19 Mar 2013 06:36 AM PDT ![]() نیوشا صارمی جرس: دکتر سهراب رزاقی، از محققانی است که تمرکز ویژهای بر روی مطالعه و پژوهش جامعه مدنی دارد. این استاد سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پیشتر مدیریت مؤسسه غیر دولتی "کنشگران داوطلب در ایران" را بر عهده داشت اما در نهایت مجبور به خروج از ایران شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی فعالیت این موسسه را "تشکیل گروه به منظور براندازی رژیم و اقدام علیه امنیت ملی" تفسیر کرد و سهراب رزاقی به ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۵۰ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شد. با دکتر رزاقی در آستانه سال ۹۲، سالی که خردادش با انتخابات ریاستجمهوری دیگری پیوند خورده، از جامعه مدنی ایران در سالی که گذشت، فراز و نشیب حرکتهای مدنی پس از اعتراضات سراسری سال ۸۸ و دورنمای این حرکتها گفتوگو کردهایم. او معتقد است جامعه مدنی در ایران ضعیف شده ولی همچنان به راه خود ادامه میدهد منتها شکل آن عوض شده و به صورت محفلی و زیرزمینی درآمده است. همچنین کنشگران جامعه مدنی را دعوت میکند که فراتر از انتخابات بیندیشند، چون انتخابات در شرایط موجود معنایی ندارد. مشروح این گفتوگو را بخوانید.
شما میگویید جامعه مدنی معترض هنوز وجود دارد. این جامعه مدنی چه کنشهای مدنی انجام میدهد؟ آیا این کنشها قابل رصد هستند؟ یکی از تحولات مهم در عرصه جامعه مدنی درسالهای اخیر، دگردیسی در شکل کنشهای مدنی است. در سه سال گذشته، ما شاهد بازگشت "محفلیسم" به عنوان مهمترین شکل فعالیت دربین کنشگران مدنی هستیم، گرچه همزمان اشکالی ازفعالیت جامعه مدنی زیرزمینی نیز در جامعه ایرانی پدیدار گشته است. دراینجا لازم است برای درک بهتر کنشهای مدنی، اشارهای داشته باشم به سنخشناسی از اشکال فعالیت مدنی در سی سال اخیر، از این منظر اگر بخواهم تبارشناسیای از فعالیت مدنی انجام دهم میبایست ازچهار گونه فعالیت و پیکارمدنی در جامعه ایرانی سخن گفت. اولین شکل فعالیت و پیکار مدنی در دهه ۶۰ همزمان با سرکوب گسترده نیروهای سیاسی، جنگ عراق و ایران، حاکمیت پوپولیسم و هیجانات انقلابی آغاز میگردد که بصورت "محفلی، زیرزمینی، نشستهای دوستانه و خانگی" است. یعنی به اعتقاد شما جامعه مدنی در ایران ضعیف شده ولی همچنان به راه خود ادامه میدهد؟ بلی، در اشکال سازمانی و شبکهای تا حدود زیادی تضعیف شده است. ولی به این معنا نیست که به کلی نابود شده باشد. این خاصیت جامعه است که وقتی تحت فشار و سرکوب قرار میگیرد شکل فعالیت اجتماعی خود را تغییر میدهد. من معتقدم در حال حاضر شکل فعالیت و پیکار اجتماعی عوض شده گرچه ضرباتی جدی هم خورده ولی در عین حال این ضربات باعث شده جامعه مدنی نسبت به گذشته تنومندتر بشود. چون جامعه مدنی در گذشته در برخی از عرصهها، کاغذی بود و گلخانهای رشد کرده بود؛ به ویژه در در دهه هفتاد و نیمه اول هشتاد. اما ضربات چند سال اخیر باعث شده که جامعه مدنی ما یک مقدار از حالت گلخانهای بیرون بیاید و تنومند بشود گرچه گستردگی قبل را ندارد و محدودتر شده اما این تنومند شدنش آینده مثبتی را برای آن ترسیم خواهد کرد. انتخاباتی دیگر در راه است اما وضعیت و مختصات ایران کاملا دگرگون شده است. احتمالا رقابت به معنای سال ۸۸ وجود نخواهد داشت و حتی از حداقل آزادیهای معمول انتخاباتی در جامعه خبری نخواهد بود. دو تن از رهبران سیاسی محبوب و تاثیر گذار در حصر به سر میبرند و بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی یا در زندان هستند یا به خارج از کشور کوچ کردهاند. در این شرایط بروز کنشهای مدنی ممکن است؟ چگونه در این شرایط میتوان به جامعه مدنی ایران کمک رساند؟ به طور مشخص برای تقویت جامعه مدنی چه میتوان کرد؟ یکی از مهمترین اقدامات کنشگران و فعالان مدنی در شرایط کنونی آنست که ابتدا تجزیه تحلیل دقیقی از وضعیت جامعه مدنی - آرایش نیروها، شرایط محیطی، نیروهای پیشبرنده و نیروهای سد کنند و بعبارت دیگر دشمنان جامعه مدنی - در جامعه ایرانی داشته باشیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که آنان میبایست از گام برداشتن همچون خوابگردها در عرصه جامعه مدنی پرهیز نمایند، به عبارت دیگر باید دارای استراتژی مشخصی برای برون رفت وضعیت کنونی داشته باشند اگر استراتژی نداشته باشند دنباله روی استراتژی دیگران خواهند شد. از این رو پیشنهاد میشود که کنشگران و فعالان مدنی در داخل و خارج کشور به تدوین و بکارگیری استراتژیهای موثریی برای ظرفیت سازی و توانمند سازی کنشگران و سازمانهای جامعه مدنی، تواناسازی محیط وترویج و حمایتگری (Advocacy) ایده جامعه مدنی، تاسیس و راه اندازی مراکز مبادله دانش و تجربه و..... را در دستور کار خود قرار دهند. پیش شرط رسیدن به شرایط لازمی که برای قدرتمند شدن جامعه مدنی برشمردید، چیست؟ پیش شرط اصلی قدرتمند شدن جامعه مدنی به عوامل معتددی بستگی دارد میتوان به پیش شرطهایی چون توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی حاملان جامعه مدنی، خلق ادبیات، واژگان، زبان و هویت جدید از سوی کنشگران مدنی، ماهیت دولت، میزان انسجام و پراکندگی نیروهای اجتماعی، میزان منابع و امکانات در دسترس فعالان جامعه مدنی، شرایط محیط سیاسی و اجتماعی و میزان سرمایه اجتماعی، رابطه جامعه مدنی با دیگر نیروها و بخشهای جامعه و ارتباط با دنیای خارج و بهره گیری از دنیای مجازی و... اشاره کرد. بسیاری از جامعهشناسان معتقدند که جامعه مدنی و طبقه متوسط به هم متصل هستند. شما هم این نکته را قبول دارید؟ نقش طبقه متوسط در قوت و ضعف جامعه مدنی چیست؟ در سالهای پس از انقلاب، افزایش نرخ رشد جمعیت، گسترش مراکز آموزش عالی در اقصا نقاط کشور و بالا رفتن سطح سواد باعث پیدایش طبقهٔ متوسط فرهنگی در ایران شد و این طبقه روزبهروز در حال فربه ترشدن است و هر روز بر مطالبات آن نیز افزوده میشود. با گسترش طبقهٔ متوسط فرهنگی سطح آگاهی عمومی نسبت به نقش و کارکرد جامعهٔ مدنی بالا رفته و باعث قدرتیابی نسبی شهروندان شده است.
به نظرم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و تثبیت آن در انتخابات ۱۳۸۸ با اعمال تقلب گسترده باعث به قدرت رسیدن و تثبیت یک طبقهٔ جدید سیاسی در جامعه ایرانی شده است، اتفاقی که باعث شکلگیری دولت پادگانی (Garrison State)، بازگشت دوبارهٔ پوپولیسم به عرصهٔ سیاست، مسلط شدن گفتمان ایدئولوژیک، برجامعه ایرانی شد. مهمترین خصم این طبقه جدید سیاسی، طبقه متوسط فرهنگی است و مهمترین پروژه آنان نابودی و اگر نتوانند تا به آخر ان پروژه را ادامه دهند حداقل به حاشیه راندن طبقهٔ متوسط فرهنگی است. چرا که آنان طبقه متوسط را مهمترین مانع در برابر سیاستها و برنامههای خود میپندارند. از این رو آنان با اجرای سیاستها و برنامه معتدد پوپولیستی تلاش کردهاند تا طبقه متوسط فرهنگی را در جامعه ایرانی تضعیف نموده و به حاشیه برانند. به نظر من تا حد زیادی دراجرای این سیاستهای موفق بودهاند و طبقه متوسط فرهنگی نسبت به دهه گذشته تضعیف شده است. مهمترین تضعیفکنندههای طبقه متوسط چه عواملی هستند؟ تضعیف طبقه متوسط فرهنگی را میتوان به چند دسته عوامل نسبت داد. یک دسته عوامل برمیگردد به سیاستها و برنامههای پوپولیستی که این طبقه جدید سیاسی با به قدرت رسیدن در ایران به اجرا در آورده است که نتیجه آن گستردهتر شدن فقر در جامعه است و دیگری اعمال تحریمهای گسترده شورای امنیت و تحریمهای یک جانبه از سوی دولت آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است. گفتید تحریمها حکومت را برای سرکوب جامعه مدنی قدرتمندتر کرده است. چطورتحریم که با هدف تضعیف دولت وضع شده چنین شرایطی را به وجود آورده است؟
|
آرایش سیاسی ایران، تیرگی های ۹۱،تردیدهای ۹۲ Posted: 19 Mar 2013 06:36 AM PDT مهدی تاجیک جرس: وقتی که زمین گردش تازه ای را به دور خورشید در اولین روز فروردین 1391 آغاز کرد در طبیعت سیاسی ایران خبری از بهار نبود. طبیعی هم بود که در آخرین سال فعالیت دولت احمدی نژاد کشاکش میان گروه های حامی حکومت بیشتر شود اما شاید کمتر کسی انتظار داشت که این کشاکش به حدی گسترش پیدا کند که رهبر جمهوری اسلامی برای فروخواباندن تنش بارها ناگزیر به دخالت شود. حالا در آستانه بهاری تازه همه چیز پیچیده تر شده است. بدان حد پیچیده و عجیب که شعار" زنده باد بهار" اکنون یکی از حساسیت برانگیزترین و سیاسی ترین عبارات در گفتگوهای سیاسی ایران شده است. حامیان دولت می خواهند با این شعار خود را برای پیروزی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری آماده کنند و محافظه کارانی که آبشان با دولت در یک جو نمی رود با این بهار هم سازگاری ندارند.
سال دعواهای بی سابقه
بن بستی که ادامه داشت مجهول های پازل انتخابات سال سرنوشت برای اصلاح طلبان
|
مراسم نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل، با حضور بان کی مون Posted: 19 Mar 2013 06:18 AM PDT جرس: مراسم گرامیداشت « روز بین المللی نوروز» با هماهنگی و مدیریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک و همکاری ۱۱ کشور حوزه نوروز در مجمع عمومی این سازمان با حضور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برگزار شد.
به گزارش ایسنا مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اسفندماه ۱۳۸۸ با تصویب قطعنامه ای تحت عنوان « روز بین المللی نوروز» برای نخستین بار در تاریخ این سازمان ، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت .
|
آزادی فائزه هاشمی از زندان اوین پس از پایان محکومیت ۶ ماهه Posted: 19 Mar 2013 06:18 AM PDT ![]() جرس: مدیر کل زندانهای استان تهران از آزادی فائزه هاشمی خبر داد.
سهراب سلیمانی در گفتگو با ایسنا گفت: فائزه هاشمی صبح روز سه شنبه ۲۹ اسفند از زندان اوین آزاد شده است.
|
ملاحظاتی پیرامون آمدن و نیامدن خاتمی و پرسش هایی از موافقین و مخالفین Posted: 19 Mar 2013 05:51 AM PDT میثم مشایخ فرصت اندک است و می باید هر چه زودتر تصمیم گرفت و همدل شد.
موافقان، اعلام کاندیداتوری/آمدنِ سیدمحمد خاتمی را به مثابه تنها راه حلی می دانند که می توان به موجب آن، اوضاع نابسامان کشور را در حوزه های مختلف، به خصوص اقتصاد و نیز وضع معیشت مردم به سوی وضعیتی مطلوب، سامان داد (از جمله جامع ترینِ استدلال ها، می توان به مقاله محمدرضا جلایی پور، تحت عنوانِ چهل دلیل در ضرورت نامزدی خاتمی اشاره کرد).
همانطور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، آنچه انتخاباتِ پیش رو را از دیگر دوره ها متمایز می کند، تجربه انتخابات سال 88 است. معترضان به نتایج انتخابات سال 88، معتقد به مهندسیِ انتخابات، یعنی مهندسیِ فضایِ انتخابات و نیز آرا هستند. موافقان، پاسخ دهند که فارغ از فرضیات احتمالی (به مانند هزینه بر بودنِ مهندسیِ مجدد انتخابات از سوی اقتدارگرایان و...) راه کارِ عملی آن ها در مقابله با این چالش چیست؟ و نیز با چه رویکردی، نیرویِ مقابل را از مهندسیِ احتمالیِ مورد نظر معترضان انتخابات سال 88 باز خواهند داشت؟
با توجه به اینکه هر گونه دعوت، تشویق و تبلیغ در راستای عدم شرکت مردم در انتخابات، همانطور که پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 90 از سوی حاکمیت به عنوان جرم اعلام شده است و از آنجایی که یکی از عمده ترین دلایل مخالفان آمدن خاتمی، وقوعِ مهندسیِ مجدد انتخابات است و همچنین با توجه به اینکه اگر خاتمی به طور اخص و نیز سبزها/اصلاح طلبان به طور اعم در انتخابات پیش رو اعلام حضور و شرکت نکنند، بی تردید یک چهره اصولگرا بر صندلیِ ریاست جمهوری تکیه خواهد زد؛ چگونه می تواند بستری برای کنشگری در فضای انتخابات _ حتی نه برای دعوت برای عدم رای دادن که برای طرح مطالبات _ پدید آید؟ برای تحقق مطالبات، مفروض به اینکه یک چهره اصولگرا به عنوان رئیس جمهور خواهد بود، چه خواهند کرد؟ به طور کلی، فارغ از انتقاداتی که مخالفین آمدن خاتمی، نسبت به وی و موافقان آمدن آن مطرح می کنند، این گروه (مخالفین آمدن خاتمی) به طور مشخص، چه راه کارها، طرح های عملی و واقع گرایانه ای برای آینده دارند؟
فرصت اندک است و می باید هر چه زودتر تصمیم گرفت و همدل شد. وضعیت بحرانیِ جامعه و معضلات آن بر هیچ کس پوشیده نیست. هر گونه فرصت سوزی، تلف کردنِ زمان، انفعال، بی عملی، آرمانگراییِ مجازی و خوش خیالیِ کاذب به راحتی می تواند فضا را از سبزها/اصلاح طلبان برباید و در اختیار افراطیون/اقتدارگرایان قرار دهد. امید است که به ملاحظات آمده در این نوشتار و نیز پرسش های مطرح شده، عنایت و پاسخ داده شود. نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
Posted: 19 Mar 2013 05:35 AM PDT مرتضی کاظمیان «بهار»ی اگر هست ـ که هست ـ در «جان» ماست؛ اگر «جان»ی «بهاری» باشد، شکوفههای معطر خواهد شکفت.
(شمس تبریزی)
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
Posted: 19 Mar 2013 05:32 AM PDT زهرا ربانی املشی چه خوب است كه از این دگرگونی طبیعت درس عبرت بگیریم و در نوروز همگام با طبیعت تازه شویم
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
Posted: 19 Mar 2013 05:30 AM PDT محسن مهیمنی* تاکتیک موثر، حضور حداکثری و تلاش برای عوض کردن جریان بازی انتخابات بر ضد نتیجه موجود است
چندی پیش محمدرضا جلایی پور، در نوشته ای به صورت مبسوط ضرورتهای 40 گانه حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را بیان کرد و توضیح داد. در این نوشته، بنده سعی می کنم با گسترش و توضیح یکی از این دلایل در مقام پاسخ به منتقدانی برآیم که از این منظر به نقد این نوشته و موافقان حضور خاتمی می پردازند که در این شرایط، خاتمی به عنوان سرمایه اصلاح طلبان در صورت حضور خواهد سوخت. 1- رسانه: اصلاح طلبان امروز پس از سه سال سیاست محدود سازی اطلاع رسانی توسط اقتدارگرایان، یکی از بازوها ارتباطی و موثر خود را در تاثیرگذاری و انتشار افکار و ایده ها و اخبار از دست داده اند. با آنکه تعدادی از وبسایتهای آنان فعال هستند و تعداد محدودی نشریه نیز به صورت تحت کنترل و در شمارگان پایین منتشر می شوند، اما هر ناظر سیاسی به خوبی می داند که این رسانه ها، قابلیت ایجاد تاثیر کیفی و تشکیل جریان اجتماعی و سیاسی را ندارند و نمی توانند با جامعه به خصوص در لایه های پایین تر ارتباط برقرار کنند. در روزهای اخیر نیز سیاستهای محدودسازی بر رسانه های منتقد و به خصوص اینترنت در داخل کشور تشدید شده و دسترسی بسیاری از کاربران در آستانه انتخابات به وبسایتهای متفاوت و منتقد با کاهش اساسی رو برو شده است. به نظر می رسد این روند محدود سازی در آینده نیز طیق روال گذشته ادامه یابد و حتی بعد از انتخابات نیز به تدریج بازوی رسانه ای اصلاح طلبان با محدودیت و سرکوبهای بیتشری مواجه شود و رو به نابودی رود.
* دانشجوی دکترای علوم سیاسی و روزنامه نگار
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر