هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ اسفند ۱۲, شنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان؛ اسارت در خاک خودی

Posted: 02 Mar 2013 09:19 AM PST

نیوشا صارمی
 جرس: یک جانباز دوران جنگ خود را حلقه آویز کرد. خبر را روز سه شنبه هشتم اسفندماه، وبلاگ "جانبازان شیمیایی ایران" منتشر کرد و مثل همیشه هیچ راهی به رسانه‌های ایران پیدا نکرد. متوفی یک جانباز ۲۵ درصد شیمیایی اعصاب بود که جسدش در منزل شخصی‌اش در بلوار کاشانی گرگان، توسط دخترش پیدا شد. این جانباز چندی قبل به بنیاد شهید مراجعه کرده و پس از مصدوم کردن نگهبان اداره شیشه‌های درب ورودی را شکسته بود. گفته می‌شود مشکلات و فشارهای مالی و روانی باعث خودکشی‌اش شده است.

این دست از اخبار مربوط به جانبازان هرگز در رسانه‌های ایران جایی نداشته است. سال گذشته هم یک جانباز اعصاب و روان در حین فرار از دیوار آسایشگاه نیایش تهران سقوط کرد و جان باخت. این تنها بخشی از اخبار تاسف‌آور مرتبط با جانبازان است که به بیرون از آسایشگاه‌ها درز می‌کند. عامه مردم آن‌ها را "موجی" می‌نامند و مسئولان هم ترجیح می‌دهند آن‌ها را پشت دیوارهای بلند با امنیت بالا حبس کنند تا شاید فراموش شوند. فراموشی، شکنجه و مرگ، سرنوشت مردانی است که روزی برای همین آب و خاک می‌جنگیدند اما حالا در بازداشتگاه‌هایی به نام آسایشگاه، در انتظار آسایش ابدی روزگار سپری می‌کنند. آنچه در این گزارش می‌خوانید حاصل مشاهدات و تحقیقات نویسنده و همکاری یک منبع آگاه است که خود از رزمندگان و جانبازان دوران جنگ بوده و سال‌هاست با جامعه جانبازان ارتباط تنگاتنگی دارد. او اطلاعات و مدارک تکان‌دهنده‌ای درباره وضعیت ناگوار جانبازان اعصاب و روان دارد که از قضا در اختیار مسوولان هم قرار گرفته اما منجر به هیچ نتیجه‌ای نشده است.

مصلحت نظام در فراموشی
خیلی‌ها دست و پایشان را توی جبهه جنگ جا گذاشتند، خیلی‌ها حتی جسدشان جا ماند و یک مشت خاک و چند تکه استخوانشان سال‌ها بعد، توی تابوتی که نام شهید گمنام رویش بود، تشییع شد تا رونق بخش شوی عمومی جمهوری اسلامی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره سال‌های همبستگی ملی، سال‌های جنگ باشد؛ ۸ سال جنگ، دفاع مقدس، جنگ تحمیلی یا هر اسمی که می‌خواهد داشته باشد. این جانبازان اعصاب و روان بازمانده‌‌ همان جنگند، خیلی‌هاشان فریم به فریم جبهه و جنگ را به خاطر دارند اما جز این حافظه و اعصاب درستی ندارند؛ انگار که یک فیوز مهم و حیاتی در مغزشان سوخته باشد. حتی زن و بچه‌شان را از یاد می‌برند، درد را هم نمی‌فهمند وقتی با سر توی شیشه می‌روند. جانبازان اعصاب و روان، کنترل اعصابشان را توی جبهه جا گذاشته‌اند و حالا زندگی نه تنها با آن‌ها مدارا نمی‌کند که مدام با اعصابشان ور می‌رود. آن‌ها توی هر کشور دیگری بودند، مدال قهرمانی به سینه‌شان آویزان بود اما حالا موجی‌هایی هستند که باید هرچه بیشتر از همه کس دور بمانند.
البته هنوز آیت‌الله خمینی یادشان هست، خیلی دل خوشی از سیاست ندارند اما حساب امام برایشان جداست که یادآور دوران جبهه و جنگ است. برای دیدنشان باید بزرگراه یادگار امام را بروی تا به سعادت آباد برسی و اگر حراست مجموعه مثل اکثر اوقات مانع نشود، می‌توانی یادگارهای زنده جنگ ایران و عراق را ببینی. تازه فقط آنهایی را که حالشان بهتر است، عربده نمی‌زنند و به تخت زنجیر نشده‌اند. آن‌ها هرچه دور‌تر از افکار عمومی باشند، بهتر است. به قول نعمتی، رییس حراست بنیاد شهید که به خبرنگاران هشدار می‌داد دور این موضوع را قلم بگیرند، چرا که نوشتن در خصوص مشکلات جانبازان اعصاب و روان به مصلحت نظام نیست پس به مصلحت خبرنگاران است که به آن ورود نکنند!

تنبیه می‌شوند و در بی‌خبری می‌میرند
در آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان، درصد‌ها نقش مهمی دارند؛ اینکه جانباز چند درصد باشی. یکی از درصد پایین‌ها اما از این موضوع حسابی شاکی است و می‌گوید: "این خمپاره لامصب وقتی می‌امد نمی‌گفت چند درصدت را می‌زنم و می‌برم. این مسخره بازی را این‌ها درست کرده‌اند، آنجا همه صفر و صدی بودند. یا می‌رفتی یا می‌ماندی"
درصد بالا‌ها وضع خوبی ندارند. در این آسایشگاهی که رزمنده‌های دیروز به جای لباس‌های خاکی و پوتین، لباس آبی رنگ و دمپایی به پا کرده‌اند، فقط درصد پایین‌ها امکان هواخوری دارند و گزارش‌های زیادی وجود دارد که پرسنل آسایشگاه، عملا دست به آزار و شکنجه جانبازان بدحال اعصاب و روان می‌زنند. در بعضی دوره‌ها این گونه رفتار‌ها دور از چشم مدیر و در بعضی دیگر از دوره‌ها با آگاهی مدیر مجموعه بوده است.
یکی از همین آبی‌پوش‌های درصد بالا، کنترل ادرار نداشت. بعد از اینکه طبق معمول شلوارش را خیس کرد توسط یکی از پرسنل به حیاط کشانده شد و مجبور شد با لباس زیر در برف و سرمای دی ماه تمام حیاط را جارو کند و برگ‌های درختان را توی گونی بریزد. او سه روز پس از این تنبیه جان باخت. خبرش طبق معمول به هیچ جا درز پیدا نکرد.
یک بار دیگر جانبازان را برای سر زدن به مزار شهدا به بهشت زهرا بردند و یکی از آن‌ها گم شد و هرگز پیدا نشد. البته دنبالش هم نگشتند، آنقدر درصد بالا بود که جز دردسر چیزی نداشت و اگر هم کسی او را می‌دید سخت باور می‌کرد یک درجه دار ارتش ایران با سابقه چندین سال حضور در خط مقدم جبهه است.
منبع آگاه جرس از این موارد بسیار دارد و جالب اینکه همه اسناد و مدارکش را هم به مسوولان تحویل داده است. اما از کوچک‌ترین پیگیری و تحرکی ناامید است.
مورد دیگری برایمان مثال می‌زند؛ به یکی از جانبازان حمله عصبی و به دنبال آن تشنج دست می‌دهد. باید سریعا به یکی از بیمارستان‌های مجهز منتقل شود، اما نمی‌شود. چون آمبولانس که باید همیشه در حیاط آماده باشد، نیست. راننده آمبولانس را فرستاده‌اند برای یکی از مسئولان آسایشگاه نان سنگک بخرد. ۳۰ دقیقه بعد، وقتی راننده آمبولانس هنوز در صف نانوایی است، جانباز مورد اشاره درگذشته است.

قهرمانان، در خاک خودی اسیرند
یکی دیگر از مشکلات ریز و درشت جانبازان اعصاب و روان، اعتیاد به مواد مخدر است. چرا که اولین راهکاری که بسیاری از پرسنل آسایشگاه برای آرام کردن یک جانباز که دچار حمله عصبی شده انتخاب می‌کنند تزریق مورفین است. به همین دلیل بسیاری ازجانبازان اعصاب و روان ناخواسته معتاد شده‌اند و هیچ چیز جز مرفین آرامشان نمی‌کند. یک ساعت تاخیر در دریافت دارو آن‌ها را به شدت به هم می‌ریزد و باعث بروز رفتارهایی غیر قابل پیش‌بینی‌ از سوی آن‌ها می‌شود. فریاد می‌زنند، خودشان را می‌زنند، به همدیگر صدمه می‌زنند اما هنوز شرم و حیای سال‌های قبل درشان زنده مانده. وقتی پرستار زن بر سرشان داد می‌زند و فحش می‌دهد، سرشان را زمین می‌اندازند. اما اگر پرستار به موقع نرسد، احتمال وقوع هر حادثه‌ای هست. مثل پارسال و آنجانبازی که می‌خواست از آسایشگاه فرار کند. پزشک آسایگشاه تایید کرد تاخیر در دریافت مواد، باعث حمله عصبی شده و اختلال در درک بعد فاصله باعث شده از بالای ساختمان بپرد و جان خود را از دست بدهد.
منبع آگاه جرس که ساعت‌ها در این آسایشگاه‌ها حضور پیدا کرده و با افراد بستری گفت‌و‌گو کرده می‌گوید: جانبازان اعصاب و روان بعضا پرخاشگر هستند، کنترل ادرار یا مدفوع ندارند و یا رفتارهای عجیب از خود نشان می‌دهند. تحمل این رفتار‌ها برای همه راحت نیست، حتی اگر برای خانواده خود فرد قابل تحمل بود او را به آسایشگاه نمی‌آوردند. اما آیا کسی که مسئولیت اینجانبازان را در آسایشگاه‌ها قبول می‌کند طاقت تحمل چینین رفتارهایی را دارد؟ البته در بین پرسنل مراکز اعصاب و روان بسیاری دلسوز و فداکار هستند و از جان مایه می‌گذارند. همان‌ها هم از رفتار غیرانسانی و نادرست بقیه به ستوه آمده‌اند ولی صدایشان به جایی نمی‌رسد. بسیاری از این اخبار دردآور هم توسط همین دسته از پرسنل منتشر می‌شود.
این قهرمانان موخاکستری، درهم شکسته و بی‌پناهند؛ عموما از سوی خانواده‌هایشان طرد شده‌اند. سال هاست که حتی یک ملاقاتی نداشته‌اند. پس شکنجه و آزارشان هم از چشم بقیه دورمی‌ماند و اصلا شاید اهمیتی برای کسی نداشته باشد که چه به روز این "موجی"‌ها می‌آید.
بیش از دو دهه از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق می‌گذرد و قهرمانان اسیر در خاک خودی، روزهای سختی را می‌گذرانند. خیلی‌هاشان حتی حرف زدن از یادشان رفته و بعضی‌ها هنوز به یاد شب‌های عملیات پچ پچ می‌کنند. همه سهم آن‌ها از تثبیت نظام جمهوری اسلامی و جان‌فشانی برای بقای این مرز و بوم، جیره توهین و سرکوفت روزانه به اضافه سرپناه و مرفین در شرایط درد و بی‌چارگی است.
 

بروجردی: ترس و نگرانی از شرایط زندان علت مرگ ستار بهشتی بود

Posted: 02 Mar 2013 08:42 AM PST

جرس: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته است: گزارش پرونده مرگ ستار بهشتی ۲ بار در کمیسیون قرائت شد و به شهادت وزارت امور خارجه نتیجه این گزارش در عرصه بین‌المللی هم بسیار تاثیرگذار بوده است چرا که قرائت این گزارش باعث شد تا رئیس پلیس فتای تهران تغییر پیدا کند و قرائت این گزارش مانند آب سرد به آتشی بود که دشمن طراحی کرده بود و می‌توانست مثل قضیه زهرا کاظمی آن زنده نگه دارد ولی به نظر بنده مسئله خاتمه پیدا کرد.

علاء الدین بروجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این که "بالاخره دلیل اصلی مرگ ستار بهشتی چه بود؟" اظهار کرد: شاید ترس و نگرانی از شرایط زندان علت مرگ او بود چون براساس گزارش رسمی پزشکی قانون ضرب و شتم منتهی به مرگ ایشان وجود نداشت و شاید مجموعه استرس‌ها و فشارهای روانی علت مرگ او بود.

وی در توضیح استفاده از لفظ "شاید" گفت: من چون تعبیر گزارش را دقیق به خاطر ندارم می گویم، شما موضوع را از مسئول پرونده بپرسید.

ستار بهشتی کارگر و وبلاگ‌نویس ایرانی در آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا دستگیر و پس از چند روز در زندان کشته شد. او به اتّهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکهٔ اجتماعی و فیس بوک" بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود.

اطلاع‌رسانی وسیع درباره فوت ستار بهشتی در زندان و تقویت احتمال شکنجه‌ی وی در دوران بازداشت که منتهی به درگذشت او شده بود، موجب شد تا مسئولان در این باره موضع‌گیری کرده و قول‌های مکرری برای بررسی پرونده دهند. اما پس از آن نسبت به نحوه‌ و علت مرگ او نقل‌ قول‌های متناقض و متفاوتی ارائه شد.

با این حال گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی، دوم اسفندماه با انتقاد از عدم رسیدگی به پرونده ستار بهشتی به ایسنا گفته بود: با وجود اینکه قرار بوده تا آخر بهمن ماه این پرونده به دادگاه برود ولی تاکنون به دادگاه ارسال نشده است. من به دفتر شعبه اول بازپرسی دادسرای امور جنایی مراجعه کردم اما مدیر دفتر این شعبه نیز از وضعیت این پرونده ابراز بی‌اطلاعی کرد. 

سلیمان محمدی و پژمان موسوی به قید وثیقه آزاد شدند

Posted: 02 Mar 2013 08:14 AM PST

جرس: سلیمان محمدی دبیر سرویس حوادث روزنامه بهار، پژمان موسوی دبیر رسانه روزنامه بهار، به قید وثیقه آزاد شدند.

به گزارش جرس، این خبرنگاران در موج اخیر بازداشت روزنامه‌نگاران بازداشت شدند.

میلاد فدایی‌اصل، پوریا عالمی، مطهره شفیعی، علی دهقان، فاطمه ساغرچی، جواد دلیری، حسین یاغچی، کیوان مهرگان، امیلی امرایی، نرگس جودکی، ریحانه طباطبایی و نیز اکبر منتجبی آزاد شده اند.

در حال حاضر نسرین تخیری (دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد)، ساسان آقایی (دبیر گروه بین‌الملل روزنامه اعتماد)، صبا آذرپیک (خبرنگار سابق روزنامه اعتماد) و همچنین احسان مازندرانی (خبرنگار روزنامه اعتماد) که هفته قبل بازداشت شد، هنوز در زندان به سر می‌برند. 

بی‌توجهی مسوولان بهداری زندان اوین به وضعیت زندانیان سیاسی بیمار

Posted: 02 Mar 2013 07:25 AM PST

جرس: بی‌توجهی نگران‌کننده مسوولان بهداری زندان اوین به وضعیت زندانیان سیاسی بیمار
بی توجهی مسوولان بهداری زندان اوین در رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی در این زندان باعث ایجاد نگرانی شده است. در هفته گذشته دو مرتبه نگهبانان بند زنان از بهداری اوین تقاضای آمبولانس کردند اما آن‌ها توجهی به خواسته نگهبانان زندان نداشتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، این روز‌ها بهداری زندان اوین کمترین توجهی به در خواست‌های زندانیان سیاسی در بند زنان و مردان دارد. در هفته گذشته دو نفر از زندانیان زن دچار حمله‌های عصبی و آسم خطرناک شدند که نگهبانان نیز از وخامت حال آن‌ها نگران شدند، اما بهداری زندان در فرستادن آمبولانس و رسیدگی به موقع به آن‌ها تعلل کرد تا جایی که این زندانیان با حال وخیمی راهی بهداری زندان شدند این موضوع موجب نگرانی خانواده زندانیان بند زنان و همچنین خانواده زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین شده است.

یکی از نگهبان‌ها به زندانیان می‌گوید: “در حقیقت پس از مرگ ستار بهشتی به عنوان آخرین مورد از بی‌توجهی مسئولان زندان، دست کم زندانبانان بند سیاسی زنان و مردان اوین تلاش می‌کنند تا مانع تکرار این حوادث شوند. اما با عدم همکاری دیگر بخش‌های زندان به ویژه بهداری مواجه می‌شوند.”

عدم همکاری مسئولان بهداری با تقاضاهای زندانیان برای معالجه به موقع خارج از زندان که همراه با رد این درخواست‌های از سوی دادستانی تهران بوده، در سه سال گذشته دست کم مرگ چهار نفر هدی صابر، ناصر قاسمی، محسن دکمه چی و محمد ناهید را به دنبال داشته است. هر چند در این موارد عدم موافقت دادستانی برای اعزام آن‌ها به بیرون از زندان جهت ادامه معالجه مطرح بوده، اما کم توجهی و‌ گاه بی‌علاقگی مسئولان بهداری و دکترهای مستقر در بهداری زندان که تنها باید وظیفه پزشکی خود را بنا به سوگندی که خورده‌اند انجام دهند، مزید بر علت بوده و یا حتی اقدام دیر هنگام آن‌ها در فرستادن گزارش مستند و مستدل پزشکی به دادستانی تهران را نباید در این مورد از نظر دور داشت.

بر اساس این گزارش یکی از زندانیان بند ۳۵۰ که به تازگی آزاد شده به تجربه خود در برخورد با پزشکان بهداری اشاره می‌کند که “چند نفری از این پزشکان به گونه‌ای با تو برخورد می‌کنند که‌گاه تو را یاد رفتار بازجویان وزارت اطلاعات می‌اندازند.”

داروهای تکراری، به دلیل نبود داروهای مناسب در داروخانه زندان و عدم همراهی برای ارائه نسخه به خانواده‌ها تا آن‌ها دارو‌ها را تهیه کنند از دیگر مواردی است که باید به فهرست بی‌توجهی‌های آگاهانه برخی از پزشکان و مسئولان بهداری زندان اوین نسبت به زندانیان سیاسی به آن‌ها اشاره کرد. 

رئیس دیوان عدالت اداری: شکایت از دستگاه‌های اجرایی افزایش یافته است

Posted: 02 Mar 2013 06:59 AM PST

جرس: رئیس دیوان عدالت اداری گفت: روند شکایت از دستگاه‌های اجرایی افزایش یافته است که البته در دستگاه‌ها و استان‌های مختلف این روند متفاوت است.

به گزارش ایلنا، آیت الله سید محمدجواد منتظری در حاشیه همایش سراسری شورا‌ها و دستگاه‌های نظارتی کشور در خصوص آمار نهایی دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: آمار نهایی سال ۹۱ در اواخر اسفند ماه استخراج و به اطلاع دولتمردان خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: معمولا در سال گذشته نیز این چنین بوده که به صورت تفکیکی اطلاعات استخراج و با دعوت از معاونین حقوقی به صورت ریز در اختیار آنان قرار می‌گرفت.

منتظری در ادامه افزود: روند شکایات افزایش پیدا کرده اما در مورد دستگاه‌ها و استان‌ها متفاوت است در بعضی استان‌ها حتی کاهش شکایات دیده می‌شود، اما به صورت عموم افزایش داشته است. 

دبیرکل سازمان ملل: مسئولیت جلب اعتماد جهانی همچنان با ایران است

Posted: 02 Mar 2013 06:42 AM PST

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز دلگرمی از ارائه پیشنهاداتی از سوی ایران و ۵+۱ در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای آلماتی می‌گوید که در خصوص برنامه بحث‌برانگیز اتمی جمهوری اسلامی٬ توپ هم‌چنان در زمین ایران است.

به گزارش رادیوفردا به نقل از خبرگزاری فرانسه٬ بان کی‌مون که در جمع خبرنگاران در شهر ژنو سخن می‌گفت٬ افزود: «مسئولیت جلب اعتماد جامعه جهانی هم‌چنان بر عهده ایران است.»

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و ۵+۱، هشتم و نهم اسفندماه در آلماتی قزاقستان برگزار شد که در جریان آن دو طرف توافق کردند مذاکرات را ادامه دهند.

طبق گزارش‌های منتشر شده٬ در مذاکرات آلماتی٬ ۵+۱ پیشنهاد کرده است تا در ازای توقف برخی برنامه‌های حساس اتمی از سوی جمهوری اسلامی٬ از شدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته شود.

افشای همکاری بزرگترین شرکت بازرگانی جهان

در همین حال، منابع اطلاعاتی و ديپلماتيک به خبرگزاری رويترز گفته اند، شرکت «گلنکور» هزاران تن اکسيد آلومينيوم را به شرکت ايرانی «ايرالکو» فروخته است.

خبرگزاری رويترز گزارش داده است: افشای روابط تجاری بين شرکت گلنکور، بزرگترين شرکت تجارت کالای جهان، و شرکت آلومينوم ايران،‌ ايرالکو، دشواری های پيش روی کشورهای غربی برای محدودکردن روابط تجاری ايران با ديگر کشورها را نشان می دهد.

به گزارش رادیوفردا، به رغم تحريم های شديد غرب عليه سيستم بانکی ايران،‌به گفته ديپلمات های سازمان ملل متحد، ايران راه های جديدی برای تداوم معاملات تجاری با شرکای خود پيدا می کند.

خبرگزاری رويترز نوشته است که ابتدا دراوايل نوامبر سال ۲۰۱۲ از طريق منابع ديپلماتيک غربی از مبادلات شرکت گلنکور و ايرالکو و همچنين قرارداد تامين آلومينيوم شرکت ايرالکو با شرکت تکنولوژی سانتريفوژ ايران (تسا)‌ مطلع شد. اين در حدود شش هفته پيش ازتحريم های اتحاديه اروپا عليه ايرالکو به دليل تامين آلومينيوم مورد نياز «تسا»بود.

شرکت تکنولوژی سانتريفوژ ايران (تسا) يکی از شرکت های وابسته يه سازمان انرژی اتمی ايران است.

رويترز نوشته است که يک نسخه از گزارش يک سازمان اطلاعاتی غربی در خصوص روابط «گلنکور» و ايرالکو را رويت کرده است. در اين گزارش آمده است که دفتر شرکت گلنکور در سوئيس هزاران تن اکسيد آلومينيوم در مقابل دريافت مقادير کمتری فلز آلومينيوم با ايران مبادله کرده است.

به گزارش رويترز، ديپلمات ها در سازمان ملل متحد صحت اين گزارش را تاييد کرده اند.

با اين حال رويترز تصريح کرده است: مشخص نيست که چه ميزان از آلومينيوم توليد شده از مواد اوليه اکسيد آلومينيوم که ايرالکو از گلنکور دريافت کرد در نهايت به دست شرکت تکنولوژی سانتريفوژ ايران (تسا) رسيده است.

شرکت تکنولوژی سانتريفوژ ايران (تسا) از سال ۲۰۰۶ از سوی سازمان ملل متحد مورد تحريم قرار گرفته است.

به گزارش رويترز، گلنکور در جوابيه ای خطاب به اين خبرگزاری گفته است: این شرکت نخستين بار در ماه دسامبر از ارتباط شرکت ايرالکو با شرکت تکنولوژی سانتريفوژ ايران (تسا) مطلع شده و بيدرنگ همکاری با ايرالکو را متوقف کرده است.

در ادامه جوابيه گلنکور آمده است که آخرين مبادله اين شرکت با ايرالکو اکتبر ۲۰۱۲ بوده است.

شرکت گلنکور با اذعان به اين که با ايرالکو درماه اوت سال ۲۰۱۱ قرارداد انعقاد کرده، گفته است که اين قرارداد قانونی بوده و تلاش برای دور زدن تحريم های ايران را رد کرده است. 

تحصن مجدد کارگران راه‌سازی کهگیلویه و بویراحمد

Posted: 02 Mar 2013 06:23 AM PST

جرس: کارگران اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد برای دومین بار در یک ماهه اخیر بدلیل پرداخت نشدن مطالبات خود که شامل حقوق، اضافه کاری، ماموریت و حق عیدی می‌شود دست به تحصن زدند.

به گزارش ایلنا، بیش از ۱۰۰ کارگر شرکت‌های خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بعد از اولین تحصن خود که دو هفته پیش در دفتر استاندار این استان به نتیجه‌ای نرسید، این بار در دفتر معاونت پشتیبانی اداره کل راه و شهرسازی استان دست به تحصن زدند.

گفتنی است، حدود ۲۳۰ کارگر خدماتی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هفت ماه است حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند. 

عبدالکریم لاهیجی: گزارش اخیر احمد شهید مستند و مستدل است

Posted: 02 Mar 2013 06:23 AM PST

جرس: نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارش اخیر احمد شهید درباره ایران را گزارشی مستدل می‌داند و می‌گوید حدود ۵۰ صفحه این گزارش تنها مدارک و مستندات جمع‌آوری شده توسط گزارشگر ویژه حقوق بشر است.


عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در گفت و گو با دویچه‌وله بر این نکته تاکید می‌کند که به احمد شهید اجازه سفر به ایران داده نشد و به همین دلیل گزارش او نمی‌تواد جامع و کامل باشد.

در عین حال وی تصریح می‌کند که ۵۰ صفحه از این گزارش ۷۷ صفحه‌ای مجموعه مدارکی است که احمد شهید طی این مدت جمع‌آوری کرده است بنابراین گزارش او "قلم فرسایی و طرح مسائلی بدون دلیل و مدرک" نیست.

در بخشی از گزارش احمد شهید عنوان شده، ایرانیانی که با نهادهای حقوق بشری و حتی با سازمان ملل همکاری داشته‌اند تحت فشار و ارعاب قرار گرفته‌اند. آقای لاهیجی می‌گوید حتی زندانیانی را که توانسته بودند گزارشی از وضعیت خودشان برای احمد شهید بفرستند، به سلول‌های انفرادی منتقل کرده و زیر فشار قرار دادند.

عبدالکریم لاهیجی تصریح می‌کند که علاوه بر لزوم تمدید ماموریت احمد شهید، باید یک ضمانت اجرایی هم وجود داشته باشد که جمهوری اسلامی نتواند بیش از این مانع ورود وی به ایران و انجام تحقیقات وسیع درباره وضعیت حقوق بشر در ایران شود.

به همین علت سازمان های حقوق بشری در صدد هستند که طی روزهای آینده طرح قطعنامه‌ای را به شورای حقوق بشر بدهند که علاوه بر تمدید ماموریت احمد شهید، قطعنامه‌ای هم در ارتباط با ممانعت جمهوری اسلامی از رفتن گزارشگر ویژه به ایران صادر شود. 

سومین تجمع کارگران قند اهواز در مقابل استانداری

Posted: 02 Mar 2013 06:23 AM PST


جرس: دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان از تجمع امروز صبح بیش از ۳۰ نفر از کارگران قند اهواز در مقابل استانداری خبر داد.

آقایار حسینی در این باره به ایلنا گفت: صبح امروز بیش از ۳۰ نفر از کارگران قند اهواز برای سومین بار طی هفت روز اخیر با حمل پلاکاردهای در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در قبال کارگران قند اهواز ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی از آبان ماه امسال لیست بیمهٔ کارگران قند اهواز را رد نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان در پایان اظهار داشت: علی رغم مصوبات کمیسیون کارگری استان هیچ گونه اقدامی در خصوص حل مشکلات صورت نگرفته و روال سابق کماکان ادامه دارد. به نظر نمی‌رسد ارادهٔ جدی در مسئولان برای حل مشکلات این کارگران وجود داشته باشد. 

الهام: رهبری تنها حامی دولت است

Posted: 02 Mar 2013 06:04 AM PST

جرس: معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی احمدی‌نژاد با بیان این که "اگر نسبت به کارهای دولت شبهه‌ای وارد شد، توقف در اجرا لازم نیست، بلکه تنها توقف در فهم موضوع لازم است." مدعی شد: رهبری تنها حامی دولت است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام در همایش معاونان توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری‌های سراسر کشور اظهار کرد: حفظ نظام وظیفه ای است که با حرف و شعار عملی نخواهد شد، بلکه باید با عمل درست نظام را حفظ کرد. تامین رضایت و رفاه عمومی، تامین عدالت، تامین حقوق حقه مردم منجر به کارآمدی نظام می شود و کارآمدی نظام هم موجب تقویت و پایداری آن خواهد شد.


وی ادامه داد: متاسفانه افرادی خواسته یا ناخواسته با انگیزه های مختلف می خواهند که در این ماه های آخر، دولت با همه ظرفیت فعال نباشد. آنها روی یک نقطه اساسی دست گذاشته‌اند تا ایجاد مشکل کنند و برنامه شان این است که حرکت عظیمی که این دولت در طول فعالیت خویش به راه انداخته را اشتباه بخوانند و سپس این اشتباه و نتایج را متوجه رهبری معظم به عنوان بزرگترین و تنها حامی دولت در جنگ "احزاب"نمایند.


الهام گفت:باید دست مخالفان را خواند. ما نباید سرگرم کارشکنی‌ها بشویم، زیرا هرگونه درگیری در این مسیر خروجی اش آسیب به اساس نظام خواهد بود.


معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مدعی شد: هر حرکتی که از سوی دولت انجام می‌شود از سوی برخی مورد ایراد قرار می گیرد. متاسفانه روندی که در فتنه 88 آغاز شده بود همچنان پیگیری می شود و با نقاب قانون و قانون گرایی به کارهای دولت هجمه و به اسم قانون موشک های غیرقانونی به دولت شلیک می شود. بنده در حد یک آشنای با ادبیات حقوقی می دانم که این حرف‌ها پایگاه درستی ندارد و این هجمه ها و سخن ها غیرقانونی و نادرست است.


وی در اظهار نظر دیگری ادعا کرد: در فتنه 88 نیز کلید واژه فتنه گران «قانون» بود و اکنون نیز همین حرف گفته می شود. آنها دولت را متهم به کارهای غیرقانونی می‌کنند، مدام در سخنان شان یک جمله تکرار می شود که دولت کار غیرقانونی می‌کند، قانون ستیز است، قانون گریز است تا در ادبیات سیاسی کشور این موضوع را ثبت کنند که این موضوع تحلیل ها و آثار دیگری را به دنبال خواهد داشت.


الهام همچنین اظهار عقیده کرد: آنها متاسفانه قانون را سدی تعریف می‌کنند که به وسیله آن با هر اقدام حرکت آفرین دولت، مواجهه شود. در حالی که این کار ضربه زدن به اساس و هویت قانون است.


وی افزود: قانون را نباید بهانه‌ای برای جلوگیری از کار مردم قرار داد. در حال حاضر متاسفانه دعاوی حقوقی تبدیل به چالش های سیاسی می شوند که نتیجه اش آن است که هم امور مردم مختل و هم وقت دولت تلف می شود. قانون ریل حرکت منطقی در زمین نظام اسلامی و قانون اساسی به سوی هدف است و نه سد توقف. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته