هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


یک سال گذشت و ما همچنان ایستاده ایم

Posted:

???? : طراح سبز

یک سال گذشت و ما همچنان ایستاده ایم

انتقاد شجاعانه از صفارهرندی، دانشگاه سمنان - ۴ خرداد

Posted:

شواهد حاکی از شکنجه های شدید و تجاوز جنسی در کهریزک است

Posted:



گزارش سالانه عفو بین الملل -



 عفو بین الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر، در گزارش سالانه خود وضعیت حقوق بشر در نقاط مختلف جهان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده است.
 

 

عفو بین الملل در گزارشی که روز پنجشنبه، 6 خرداد (27 مه)، منتشر کرده، با بررسی نحوه رعایت و موارد نقض حقوق بشر در یکصد و یازده کشور در طول یک سال گذشته، از آنچه که "سیاسی شدن مفهوم عدالت" در جهان نامیده انتقاد به عمل آورده و بسیاری از دولت های "قدرتمند" را متهم کرده که در روابط خارجی خود، منافع سیاسی را بر ملاحظات حقوق بشری مرجح می دانند.

 

انتخابات و نقض حقوق بشر در ایران

گزارش عفو بین الملل حاوی بخشی نیز در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است که به خصوص به شرایط بعد از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ژوئن (خردادماه) سال گذشته می پردازد.


به گزارش بی بی سی ، در ابتدای این بخش از گزارش، ادامه تنش بین المللی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یادآوری شده و همچنین آمده است که ایران همچنان میزبان بیش از یک میلیون پناهجوی خارجی، عمدتا شهروندان افغانستان، بوده که "دسترسی محدودی به خدمات اجتماعی و آموزشی" دارند.


در ادامه این گزارش به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و "نقض فاحش" حقوق بشر در قبل و به خصوص بعد از انتخابات اشاره شده و آمده است که در این انتخابات، از میان 475 داوطلب نامزدی، تنها به سه نفر اجازه رقابت داده شد و در این مورد هم، اعلام نتیجه رای گیری از سوی دولت اعتراض گسترده و تظاهرات چند صد هزار نفری مردم نسبت به تقلب در رای گیری را در پی آورد.
 

به گفته عفو بین الملل، پس از دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی برای خاتمه دادن به تظاهرات اعتراضی مردم، نیروهای امنیتی و در راس آنها، شبه نظامیان بسیجی، برای سرکوب تظاهرکنندگان به خیابان ها اعزام شدند اما این تظاهرات به طور پراکنده همچنان ادامه یافت که یکی از نمونه های قابل توجه آن، تظاهرات گسترده در جریان مراسم مذهبی عاشورا بود.
 

این گزارش یادآور می شود که دولت به منظور جلوگیری از انتشار اخبار تظاهرات، به قطع ارتباط تلفن همراه، ایجاد اختلال در شبکه های اینترنتی، جلوگیری و محدودیت فعالیت خبرنگاران خارجی، سانسور رسانه ها و اقدامات مشابهی مبادرت کرده و همزمان، با حمله به دانشگاه ها، به ضرب و جرح دانشجویان منتقد حکومت پرداخته است.
 

پس از اعلام پیروزی مجدد رئیس جمهوری، هر سه نامزد دیگر انتخابات بروز تقلب در انتخابات را تایید کردند و در حالیکه اعتراضات ادامه داشت، مقامات حکومتی کشورهای خارجی به خصوص بریتانیا و آمریکا را به سازماندهی تظاهرات در شهرهای ایران متهم کردند، اتهامی که این کشورها آن را رد کردند.


عفو بین الملل در تشریح نحوه برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان، از "قتل غیرقانونی" معترضان سخن گفته و می نویسد که "ماموران بسیجی با حمله به تظاهرکنندگان، راندن موتور سیکلت به داخل صف آنان و اقدامات دیگر در صدد رساندن آسیب جدی به معترضان برآمدند و در حالی که مقامات دولتی از کشته شدن 43 نفر در جریان تظاهرات خبر داده اند، منابع دیگر گفته اند که احتمال می رود آمار اصلی از یکصد نفر هم بیشتر باشد در حالیکه صدها تن دیگر هم زخمی شده اند".

به گفته این سازمان، یکی از کشته شدگان این تظاهرات ندا آقا سلطان، دانشجوی بیست و هفت ساله، بود که در جریان تظاهرات روز 20 ژوئن در تهران به قتل رسید و قاتل او نیز که یکی از اعضای بسیج بود شناسایی شد اما مقامات دولتی گفتند که رسانه های آمریکایی و بریتانیایی قاتل ندا بوده اند و خانواده این زن و سایر قربانیان حوادث بعد از انتخابات را هم هدف آزار و ارعاب قرار دادند.
 

بازداشت، تجاوز، شکنجه و قتل

بر اساس گزارش این سازمان، در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات، بیش از شش هزار نفر، از جمله رهبران سیاسی، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، دانشجویان، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، و نظامیان بازداشت شدند و همچنین شهروندان ایرانی دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و بریتانیایی هدف تهاجم قرار گرفتند.
 

ماموران امنیتی برخی از معترضان را در محل کار، بعضی را در محل اقامت و تعداد دیگری را هم که زخمی و بستری بودند، در داخل بیمارستان ها دستگیر کردند و به بازداشتگاه ها منتقل ساختند در حالیکه اکثر آنان، اگر نگوییم همگی، از امکانات معمولی بازداشت شدگان مانند مشاوره با وکیل مدافع و ملاقات با اعضای خانواده، محروم بودند و زخمی ها هم به تسهیلات درمانی دسترسی نداشتند.
 

به نوشته عفو بین الملل، اگرچه معمولا بسیاری از صدها بازداشتی این حوادث پس از مدتی از زندان آزاد شدند، اما برای شمار دیگری هم به اتهاماتی مبهم و نامشخص مانند تلاش برای به راه انداختن "انقلاب مخملی" یا "اقدام علیه امنیت ملی" دادگاه های نمایشی برگزار شد که از آن جمله می توان به مورد محمد علی ابطحی، محسن امین زاده و سعید حجاریان اشاره کرد.


انتشار اخبار شکنجه و تجاوز در کهریزک باعث تعطیلی این بازداشتگاه شد

در ادامه این گزارش آمده است که تعدادی از بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک در تهران انتقال یافتند و در آنجا هدف شکنجه و آزار شدید قرار گرفتند به نحوی که بدنامی و رسوایی این مکان باعث شد تا رهبر جمهوری اسلامی در ماه ژوئیه دستور تعطیلی آن راصادر کند.

عفو بین الملل می نویسد که براساس شواهدی قانع کننده، در بازداشتگاه کهریزک تعدادی از زندانیان، چه زن و چه مرد، هدف شکنجه های شدید و تجاوز جنسی قرار گرفتند اما حکومت، به جای رسیدگی به این تخلفات، بروز چنین وقایعی را تکذیب کرد، برای وادار کردن قربانیان به سکوت به ارعاب آنان دست زد و دفاتر کمیته ای را که مشغول رسیدگی به این وضعیت بود بست.
 

به عنوان مثال، مقامات امنیتی خانواده ابراهیم شریفی، دانشجوی 24 ساله را که در صدد شکایت به مقامات در مورد تجاوز و شکنجه جسمی و روحی خود در کهریزک بود، مورد ارعاب و تهدید قرار دادند و یک هیات قضایی نیز اتهامات او را مجعول و دارای انگیزه سیاسی توصیف کرد به نحوی که آقای شریفی ناگزیر شد به خارج از ایران بگریزد.
 

در ادامه گزارش عفو بین الملل، "محاکمات نمایشی و دستجمعی" بازداشت شدگان در ماه اوت هم مورد انتقاد قرار گرفته و به وضوح غیرعادلانه توصیف شده است.

براساس این گزارش، متهمان از خدمات وکیل مدافع برخوردار نبودند، اکثر آنان برای هفته ها قبل از محاکمه در سلول انفرادی به سر می بردند یا از حوادث خارج از زندان اطلاعی نداشتند و گزارش هایی از شکنجه و بدرفتاری و اعمال فشار روجی و جسمی بر آنان نیز انتشار یافت و روند رسیدگی در دادگاه هم عملا مخفیانه بود و تنها رسانه های دولتی بخش های مورد نظر، از جمله "اعترافات" اجباری متهمان را پخش کردند.

در این دادگاه ها، حدود هشتاد نفر به دوره های مختلف زندان تا پانزده سال و دست کم شش نفر دیگر به اعدام محکوم شدند و احکام برخی از آنان به اجرا درآمد.


سایر موارد نقض حقوق بشر

این گزارش برخی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را نیز ذکر می کند و ادامه بازداشت خودسرانه، آزار و ارعاب، و محاکمه غیر عادلانه مدافعان حقوق بشر، از جمله حامیان حقوق زنان و اقلیت ها، حقوقدانان و فعالان اتحادیه های کارگری در طول سال گذشته را یادآور می شود و به عنوان نمونه، بازداشت اعضای اتحادیه کارگران نیشکر هفت تپه را به دلیل انتقاد از شرایط کار ذکر می کند که به "تبلیغ علیه نظام" متهم شدند.
 

همچنین، تعدادی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در ماه دسامبر بازداشت شدند و بقیه نیز تحت تعقیب امنیتی قرار دارند.

عفو بین الملل در توصیف جنبه های دیگر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی به تبعیض علیه زنان و ارعاب، بازداشت، پیگرد، حبس و ممنوع الخروج شدن مدافعان حقوق بشر اشاره می کند.


در بخش دیگری از این گزارش، ممانعت از آزادی بیان و اجتماع در ایران توصیف شده و آمده است که حکومت به منظور سرکوب هر گونه انتقاد و مخالفتی به مسدود کردن سایت های اینترنتی، پارازیت اندازی بر شبکه های خبری خارجی، محدودیت و کنترل ارتباطات تلفن همراه و قطع مبادله پیامک مبادرت ورزید و در ماه ژانویه قانون جدید جرایم اینترنتی را به منظور تشدید محدودیت اطلاع رسانی تصویب کرد.
 

دولت ایران در خلال سال گذشته همچنین دهها نشریه را بست، مانع از فعالیت روزنامه نگاران مستقل و نهادهای مدنی فعال در زمینه اطلاع رسانی شد، و همزمان، هر نوع مخالفتی را از جمله از سوی دانشجویان به شدت سرکوب کرد.

گزارش سالانه عفو بین الملل در بخش دیگری از گزارش مربوط به ایران به موارد تبعیض علیه اقلیت های قومی و فرهنگی در این کشور می پردازد و نمونه هایی از اقدامات حکومت علیه مدافعان حقوق اقلیت ها و دست حامیان فرهنگی آنان را ذکر می کند.

در مورد اقلیت های دینی نیز، این گزارش فشارهایی را که بر پیروان ادیان و مذاهب دیگر وارد شده مورد بررسی قرار می دهد و نمونه هایی را از وضعیت روحانیون سنی، روحانیون شیعه دگراندیش و طرفدار جدایی دین از سیاست، درویشان و اهل حق، مسیحیان و بهائیان یادآور می شود.

عفو بین الملل بخشی را هم به ادامه استفاده از شکنجه و سایر موارد بدرفتاری با زندانیان قبل از محاکمه می پردازد و می نویسد که "در سال 2009، دست کم دوازده نفر در زندان های ایران به دلیل شکنجه جان خود را از دست دادند در حالیکه هیچ تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفت".

ایران از جمله معدود کشورهای جهان است که همچنان به صدور و اجرای احکام مجازات اعدام برای تعدادی از جرایم ادامه می دهد و این مجازات را در مورد مجرمان نوجوان نیز به اجرا می گذارد و در سال گذشته، به نسبت جمعیت دارای بیشترین موارد اجرای احکام اعدام در جهان بود.
 

در ماه های پس از انتخابات، بر تعداد موارد اجرای احکام اعدام بشدت افزوده شد.

در این گزارش جمهوری اسلامی همچنین به استفاده از مجازات های غیرانسانی، مانند سنگسار، قطع دست، شلاق متهم شده است.

 

 

حمله غیرقانونی ۲۰ لباس شخصی به دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد

Posted:



جرس: در ساعت سی دقیقه بامداد روز پنجشنبه، بیش از بیست تفر از افراد لباس شخصی با اسلحه، با حمله به دفتر هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر مرکز علوم و فناوری‌های پیشرفته به طور غیرقانونی وارد این ساختمان شدند.

 


به گزارش سفیر، دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که این افراد طی چهار ساعت حضور غیرقانونی، همراه با زور و تهدید و یا دستبند زدن به نگهبان‌های ساختمان و بازداشت موقت آنان در محل به تعدادی از واحدهای اداری این ساختمان وارد شده و با تخریب و زیر و رو نمودن کلیه وسایل موجود آن، تعدادی از مدارک، اسناد، کیس‌های کامپیوتری و اشیاء مختلف دیگر را همراه خود خارج نمودند که تا این لحظه لیست دقیق وسایل خارج شده مشخص نشده است.


بر اساس این گزارش، افراد لباس شخصی با ادعای حضور نماینده دادستان و قاضی و نیز ادعای همراه داشتن حکم دادستانی این اقدامات خلاف را انجام داده‌اند که مراجع قضایی از قبل و تاکنون هیچگونه اطلاع و یا خبر رسمی در این زمینه به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نداده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد، این اقدامات در ادامه تحرکات روزهای اخیر علیه دانشگاه آزاد اسلامی و به دنبال اعلام تغییرات غیرقانونی در اساسنامه این دانشگاه و معرفی اعضای جدید هیات امناء و همچنین برگزاری تجمعات خلاف تعدادی از افراد لباس شخصی در مقابل دفاتر مختلف دانشگاه آزاد انجام شده است.

دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده است که خواستار رسیدگی عاجل و فوری از مراجع ذیصلاح قانونی و قضایی به منظور رسیدگی و پیگیری فوری این اقدامات می‌باشد.
 

حداد عادل: وقایع كهريزك قابل مقايسه با شكنجه‌هاي قبل از انقلاب نيست

Posted:

حداد عادل: وقایع كهريزك قابل مقايسه با شكنجه‌هاي قبل از انقلاب نيست

 

جــرس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با ذکر اینکه "اتفاقات سال ۸۸ مانند كهریزك را كه ما به آن راضی نبودیم قابل مقایسه با شكنجه‌های قبل انقلاب نیست"، ادعا کرد "جای تاسف است بعضی از آقایانی كه امروز رهبری جنبش را برعهده گرفته‌اند و با مطالعه روزنامه‌ها در آن زمان هیچ سابقه انقلابی از آنها ندیده‌ایم، می‌گویند فردی پیش ما آمده و می‌گوید در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان كارها صورت می‌گیرد."


به گزارش ایلنا، ‌غلامعلی حداد عادل در پنجمین كنگره سراسری جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تاكید بر اینكه دوران استعمارگری غرب تمام نشده و نباید تصور كرد غرب به طرفداری حقوق بشر و مظلومان شكل گرفته، اظهار داشت: صرفا شیوه آنها عوض شده است و اكنون جوان‌ها پای ماهواره می‌نشینند و برای آنها صحبت می‌كنند.


حداد عادل با بیان اینكه انقلاب اسلامی مبانی نظری و منافع مالی غرب را تهدید كرده است افزود:خارج كردن دین از جامعه از مبانی غرب بوده است در حالی كه انقلاب اسلامی این سخن را باطل كرد و توده‌های مردم را بر سرنوشت خودشان حاكم گردانید كه جریانی دیگر نمی‌تواند از چنین پشتیبانی برخوردار شود.


رئیس مجلس هفتم با تاكید بر مبارزه غرب با انقلاب اسلامی گفت: آنها متفكر درست می‌كنند، جایزه می‌دهند، كمك مالی می‌كنند تا در عرصه عمل هرجا كه ایران حاضر می‌شود و در كشورهای خارجی می‌خواهد فعالیت اقتصادی كند برای آن مانع تراشی كنند و همه تلاششان این است كه به مسلمانان بگویند این انقلاب نتوانسته است كشور را اداره كند.


این نماینده حامی دولت، بدون اشاره به جانباختن تعدادی از جوانان کشور و شکنجه بازداشت شدگان در بازداشتگاه کهریزک، ادعا کرد "اتفاقات سال ۸۸ مانندكهریزك را كه ما به آن راضی نبودیم قابل مقایسه با شكنجه‌های قبل انقلاب نیست و چقدر جای تاسف است عده‌ای خود را انقلابی می‌دانند و بعضی از آقایانی كه امروز رهبری جنبش را برعهده گرفته‌اند و با مطالعه روزنامه‌ها در آن زمان هیچ سابقه انقلابی از آنها ندیده‌ایم، امروز می‌گویند فردی پیش ما آمده كه می‌گوید در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان كارها صورت می‌گیرد و این خبر را در اختیار خبرگزاری اسرائیلی یا آمریكایی قرار می‌گیرد. "


این نماینده اصولگرای تهران ادامه داد "بنده نمی‌دانم آقایانی كه از به اصطلاح جنبش كذایی حمایت می‌كنند و ادعا می‌كنند موی خودشان را در سیاست سفید كرده‌اند چرا در برابر اعلامیه طرفداری از تروریست‌های بیگانه سكوت می‌كنند. ولی بدانند كه ملت آنها را با یكدیگر حذف و طرد می‌كند. 

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: ‌سابقه ندارد كه رهبری با چنین پاك دستی، اعتقاد، فرهنگ، خداترسی، فكر، بصیرت و فرزانگی در این كشور حكومت كند كه باید قدر آن را بدانیم.

 



دیدار روسری سفیدها با جعفر پناهی

Posted:



جرس: جمعی از اعضای کمپین دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاهها (روسری سفیدها) با حضور در منزل جعفر پناهی کارگردان فیلم «آفساید» با وی دیدار کردند. 


به گزارش خبرنگار جرس از تهران، در این دیدار که به دنبال آزادی جعفر پناهی پس از حدود سه ماه بازداشت انجام گرفت، اعضای کمپین با یادآوری اثر به یاد ماندنی جعفر پناهی؛ آفساید که تلاش چند دختر جوان برای ورود به استادیوم آزادی را به تصویر می کشد، بار دیگر از فعالیت های  پناهی در راه نمایش حقایق جامعه از جمله مشکلات زنان ایرانی قدردانی کردند.

 

کمپین دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاهها (روسری سفیدها) تلاشی مدنی از سوی گروهی از فعالان حقوق زنان است که از سال 1384 برای احقاق حق زنان علاقه مند به ورزش برای تماشای بی واسطه مسابقات ورزشی در ایران آغاز شده است. جعفر پناهی که فیلم اش؛ «آفساید» گوشه هایی از مشکلات این قشر از زنان و دختران جوان ایرانی را به تصویر می کشید، چند سال قبل جایزه خرس نقره ای جشنواره برلین را که به خاطر همین فیلم به وی تعلق گرفته بود، به روسری سفیدها اهدا کرد.
 

دومین ملاقات مهدیه گلرو با همسرش پس از 8 ماه

Posted:



15کیلو کاهش وزن در هشت ماه -

جرس: مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل روز گذشته با همسرش ملاقات حضوری داشت.

 


به گزارش خبرنگار جرس، گلرو که بیش از 8 ماه است که در بازداشت به سر می‌برد وضعیت جسمی بسیار نگران کننده‌ای دارد. وی در دوران بازداشت به بیماری گوارشی مبتلا شد و از یک هفته پیش به دلیل عدم وجود آب گرم در زندان و استحمام با آب سرد، دچار سرماخوردگی شدید شده است.

این فعال دانشجویی، که در دوران بازداشت بیش از 15 کیلو کاهش وزن داشته است، از ضعف جسمانی شدید رنج می‌برد اما به گفته همسرش روحیه بسیار خوبی دارد.

مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور، در تاریخ ۱۲ آبان ماه در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. همسرش که بدون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی بازداشت شده بود، اسفند ماه سال گذشته از زندان آزاد شد.
 

احمدی نژاد: احزاب و گروهها حق دخالت در امور کشور را ندارند

Posted:

احمدی نژاد: احزاب و گروهها حق دخالت در امور کشور را ندارند

جــرس: محمود احمدی نژاد تاکید کرد گروه‌ها، دسته جات و احزاب، حق دخالت در امور كشور و فشار آوردن بر این و آن را ندارند.


به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد صبح پنجشنبه ششم خردادماه، در جمع مدیران استان كرمان خاطرنشان کرد "باید ببینیم به چه كسانی می‌خواهیم خدمت كنیم و چه زمانی قرار این خدمت انجام گیرد و چه آثاری دارد. به خصوص شما كه مستقیما به مردمی خدمت می‌كنید كه بهترین مردم ایران هستند ."


باید پرچمدار مناسبات آینده جهان باشیم
احمدی نژاد همچنین تاکید کرد "جمهوری اسلامی باید پرچمدار همه مناسبات آینده جهان باشد" و خطاب به مدیران استان کرمان گفت : "شما بهتر از من می‌دانید كه امروز در دنیا جز جمهوری اسلامی و ملت ایران نقطه امید و اتكایی برای ملت‌ها نیست" و ادعا کرد: "امروز وقتی پای صحبت‌های جهانیان می‌نشینیم می‌گویند نقطه امید ما ملت ایران است و امید داریم ایران بتواند اصلاحی به وجود بیاورد. "


احزاب حق دخالت ندارند
محمود احمدی نژاد در ادامه سخنان خود، با نادیده گرفتن کارکرد احزاب و تشکل ها و حقوق قانونی آنها، گفت "دسته جات و احزاب محترمند اما حق دخالت در امور كشور و فشار آوردن بر این و آن را ندارند.

وی تاكید كرد: اگر كسی دلش همراه نباشد خدماتش هم مفید نخواهد بود.


زد و بند برای کشور
احمدی نژاد در ادامه سخنان خود، بدون اشاره به اتهامات وارده به برخی مدیران ارشد دولتی، با بیان اینكه "اگر زد و بند می‌كنیم ظاهرش این است كه به خاطر مسائل كشور زدوبند كرده‌ایم، ولی دو پله پایین‌تر كه می‌رود به رشوه تبدیل خواهد شد" گفت: ‌اگر در رده‌های بالا اتفاقات ناجور بیفتد به پایین كه برسد درخت از جا در می‌آید و باید كار را برای خدا مردم و انقلاب انجام دهیم ."

رفیق اصلاحات (برای علی شمخانی)

Posted:



بهار یکتا -

 

کجایند مردان بی ادعا؟! 


بسیجی حق گو ، حق شنو و حق خواه است.

سالها بود که فراموش کرده بودیم چرا بسیج مدرسه عشق بود و پیر جماران بر خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورد و از خدا می خواست تا با بسیجیان محشورش گرداند، وچرا در این دنیا افتخارش این بود خود بسیجی است.
 
گویی بار دیگر یکی از همان بازماندگان جبهه های نور، در روز آسمانی سوم خرداد، یادمان آورد که به خطا نرفته ایم...
بسیج همان مدرسه عشق است و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن اذان شهادت ورشادت سر داده بودند .
بسیج، همان میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است و
بسیجی شاگرد این مدرسه و
تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند و همه درسهایش حول یک موضوع می چرخد: "حق".
 
حضور گرم شمخانی، او که " بسیجی بوده ، بسیجی هست و ان شاء الله بسیجی خواهد ماند"،  در برنامه ای که فقط تهیه کنندگانش می دانند برای چه بر آنتن می رود، باز این امید را در دل آورد که هنوز به برکت بچه های جبهه و جنگ است اگر الطافی براین کشور می رود.
 
او نشان داد صداقت نمرده، انسانیت به یغما نرفته، انصاف زنده است و صراحت پاسخگوی نیازهای امروز جامعه ماست.
 این "رفیق" اصلاحات که رخت نظامی گری بر تن دارد و به احترام " امامش" وارد بحث سیاسی نمی شود، با سعه صدر نه بنی صدر را خائن می داند و نه حضور پر شکوه مردم را جنگ نرم.
"ما درگير انقلاب بوديم و ناآشنا با واقعيات جنگ. اين البته مفهومش خيانت نيست؟ بني‌صدر خائن نبود. اين تفاوت نگاه وي در اداره جنگ بود و انديشه‌ عمل وي غلط بود اما خيانت نبود." این جمله نشان از بنیش عمیق و برخاسته از یک تحلیل مبتنی بر دانش سیاسی است. بر خلاف ادبیات رایجی که این روزها همه را خائن و آلت دست بیگانه می خواند.
از سوی دیگر، نگاه علمی او به واژه "امنیت" پس از سالها از صدا وسیمای ضرغامی شنیده شد. همان رسانه ای که پیامک "رای من کجاست؟" را در حد یک اقدام ضد امنیت ملی آنقدر گفته بود که قاضیان نشسته بر صندلی داغ قضاوت برایش حکم محاربه داده بودند.
 
نگاه امنیتی عاری از سیاست زدگی و فرقه گرایی، به رویدادهای پس از انتخابات:"در پیش بینی و پیشگیری و کنترل و روش مقابله غافلگیر شدیم و بهتر از این می توانستیم عمل کنیم."
 
یا آنجا که می گوید: "مرز شکنی و هم مرزی با دشمن خطایی راهبردی است و هل دادن افراد به شکستن مرزها با دشمن، آن هم خطاست... هر دو کار اشتباه است."
 
شاید یکی از صریح ترین و کاملترین تحلیل ها از شرایط یازده ماهه کشور است بدون انگشت اتهام.
 
سخن از وحدت ملی و کشتی انقلاب و همدلی ...واژگانی که دیگر گوشها هم با آن قرابت ندارد، از بس به غلط بکار رفته اند. واگویه آن از سوی یکی از یاران اصلاحات، کورسویی از امید می تواند زنده کند که هنوز مردان بی ادعایی هستند که در مقابل ترکتازی ها ایستادگی می کنند و بر عهد قدیم خود ایستاده اند،هر چند که اکثر یارانشان به مهمانی خدا رفته اند و آن اندک بجا مانده از دروازه های آسمانی در مهمانی بندگان خدا در بند شده اند.
 
آنجا که با تعجب می پرسد: "جنگ؟! داخل کشور، جنگ داریم؟! کدام دشمن خارجی بود؟ کدام تهدید خارجی بود؟" و در مقابل اصرار مجری برای کاربرد واژه جنگ نرم و فتنه، چه زیبا می گوید: " حضور پرشکوه مردم؟!"
 
این چند جمله کوتاه، رساترین بیان چالش یک ساله گذشته در کشور است.
 
دو نگاه به یک پدیده. عظمت حضور مردم در انتخاباتی به یاد ماندنی و پیگیری رای شان که از سوی یکی از پر نفوذترین افراد در عرصه نظامی و امنیتی حضور پرشکوه مردم تلقی می شود.
 
 او که رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي، فرمانده سالهای خاطره این کشور و وزیر اسبق دفاع  است و  واژه "جنگ نرم"  از سوی جوانی نشسته بر جایگاهی که نباید به نمایندگی از کسانی که حضور مردم را در صحنه را " جنگ نرم" می نامند. آنان که " خاک جبهه" را نخورده اند و به میراث خواری آمده اند.
 
شمخانی در این برنامه کوتاه و فقط با بیان جملاتی کوتاه از شرایط فعلی، نشان داد که هنوز حاملان فرهنگ جبهه و آنان که خاک آن دیار را توتیای دیده کرده اند،  نگاهشان دلسوزانه، منصفانه و صادقانه است.
 
 اما، آنان که کمر به نابودی کامل کشور بسته اند. آنان که خاک جبهه را ندیده اند و از آن زمان گریز پایان آن سرزمین بودند، اینک بر نیستی این کشور هم پیمان شده اند.  همانا که این چند جمله را هم  تاب نمی آورند.
 
تماس عباسی در میان برنامه و بمباران رسانه های نزدیک به دولت و نماینده رهبری در سپاه نشان از آن دارد که اینان دیگر حتی طاقت شنیدن یک سخن متفاوت را هم ندارند آن هم از سوی یک فرمانده که با همه نشانهایش و افتخاراتش.
 
نماینده رهبری در سپاه ابراز تاسف می کند و می خواهد که این یک رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس ، نگاه خود را به آرایش چهره‌ها، احزاب و جریانات سیاسی کشور اصلاح کنند

 و نگاه عمیق‌تری نسبت به این دسته بندی‌های جامعه داشته باشند و مثل آنان بیندیشد. 

عجبا از این همه تنگ نظری. گویی فتح الفتوح کرده اند این فرقه مصباحیه آنجا که می نویسد: 

"
شفاف کردن چهره خاکستری یکی از مردان اصلاحات" که آمده بود تا "بخشی از حقایق و طرز تفکر وتحلیل غلط درباره حوادث اخیر برای مخاطبان را روشن کند."
 
اینها همه  نشان از آن دارد، حلقه این بیگانگان با انقلاب و فرهنگ جنگ آنقدر تنگ شده، که دیگر شمخانی را هم در بر نمی گیرد. 

روزگار غریبی است وقتی می بینی بیگانگان با این مردم، بر مسند نشسته اند و امان از ولی نعمت خود بریده اند. باز خرداد است.
 
خرداد پر حادثه، همه با بی صبری در انتظارند که شمخانی ها، حماسه سازی کنند.
 
این بار "آدرسهای دقیق این را افراد را که خوب می شناسدشان" زودتر اعلام کنند ، تا سیه رو شود آنکه در او غش باشد.
 

*دیدگاه های وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست

مهدی کروبی در خانه ناطق نوری

Posted:



جرس: روز گذشته مهدی کروبی به عیادت رئیس مجلس سابق رفت.

 

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، کروبی روز گذشته جهت عیادت از علی اکبر ناطق نوری به منزل وی رفت.این دو رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در حالی با هم دیدار و گفتگو کردند که چند روز پیش  ناطق نوری پس از عمل جراحی تاندون پا از بیمارستان به منزل منتقل شده بود.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته