هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 05/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



رادیو کوچه

جعفر پناهی فیلم‌ساز مطرح ایرانی ساعتی پیش به دستور بازپرس و تایید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.
به گزارش رسانه‌های داخلی ایران جعفر پناهی روز سه‌شنبه  با تودیع ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ضمن تایید این خبر افزود: «در  پی تکمیل تحقیقات، پرونده اتهامی آقای پناهی با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال خواهد شد.»
گفتنی است این فیلم‌ساز ایرانی روز دهم اسفند ماه سال گذشته در منزل شخصی خود بازداشت شده بود. این بازداشت با واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج از ایران را در پی داشت.


 


اردوان طاهری/ رادیو کوچه

a.taheri@koochehmail.com

«از روزی که ارغوان‌رضایی، تنیس‌باز فرانسوی ایرانی‌تبار در آخرین دقایق نخستین فیلم تبلیغاتی «محموداحمدی‌نژاد» در انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران ظاهر شد و پس از ابراز احساسات نسبت به «محموداحمدی‌نژاد» با چشمانی اشک‌آلود، به دوربین تهیه‌کنندگان فیلم تبلیغاتی رییس‌جمهوری وقت پشت کرد و در تصویر بعدی محو شد، مورد توجه رسانه‌های داخلی و وابسته به حکومت قرار گرفت. »

«ارغوان‌رضایی»، تنیس‌باز فرانسوی که از پدر و مادری ایرانی در سال ۱۹۸۷ در فرانسه متولد شده، این روزها و پس از پیروزی مقابل «ونوس‌ویلیامز» (Venus Ebone Starr Williams) و کسب عنوان قهرمانی جام اپن مادرید، بیش از پیش مورد توجه رسانه‌های دولتی و نیمه‌دولتی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. ارغوان رضایی که در مسابقات تنیس، هم‌چون دیگر تنیس‌بازان زن، دامن کوتاه به تن می‌کند و معیارهای پوششی جمهوری اسلامی ایران را رعایت نمی‌کند، خود را «ایرانی مسلمان» معرفی می‌کند و در مصاحبه اختصاصی – و بدون عکس – با خبرگزاری مهر (مهر نیوز) می‌گوید:

«[...] از این‌که یک ایرانی مسلمان هستم به خودم می‌بالم. مشروبات الکلی نمی‌نوشم، گوشت خوک نمی‌خورم و دروغ نمی‌گویم».[۱]

«ارغوان‌رضایی» در دقایق پایانی نخستین فیلم تبلیغاتی «محموداحمدی‌نژاد» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری که جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، حدود ۳۰ ثانیه با زیرنویس «قهرمان تـنیس مقیم فـرانسه» نقش اول زن فیلم تبلیغاتی کودتای ۲۲ خرداد شد.

«ارغوان‌رضایی» و محبوبیت‌اش در جمهوری اسلامی تا آن‌جا پیش می‌رود که وب‌گاه رسمی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، وابسته به نهاد ریاست جمهوری، خبر پیروزی  و گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری مهر با وی را هم‌راه با عکس منتشر می‌کند.[۲] در حکومتی که «شیرین‌عبادی»، حقوق‌دان برنده جایزه صلح نوبل یا «گلشیفته‌فراهانی»، بازیگر سینما و ده‌ها هنرمند و شخصیت فرهنگی دیگر زن، به جرم رعایت نکردن حجاب اسلامی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و عدم استفاده از روسری و پوشش موی سر در خارج از کشور، مورد غضب واقع می‌شوند و حتا برای بازگشت به ایران، موانع بسیاری را پشت‌سر می‌گذارند، «ارغوان‌رضایی» به چه دلیل چنین مورد توجه رسانه‌های دولتی قرار می‌گیرد؟

Click here to view the embedded video.

«ارغوان‌رضایی» در دقایق پایانی نخستین فیلم تبلیغاتی «محموداحمدی‌نژاد» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری که جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، حدود ۳۰ ثانیه با زیرنویس «قهرمان تـنیس مقیم فـرانسه» نقش اول زن فیلم تبلیغاتی کودتای ۲۲ خرداد شد. او  که با چشمانی اشک‌آلود و بغض در گلو، با شعف از دیدارش با «احمدی‌نژاد» و اهدای دو راکت تنیس به او سخن می‌گفت، دلیل این‌که «احمدی‌نژاد» را دوست دارد، چنین عنوان کرد:

«به تمام جهان قدرت ایران را نشان داده و واقعن من افتخار می‌کنم.»

تصاویر این تنیس‌باز فرانسوی ایرانی‌تبار، در نخستین همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور که سه‌شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۸۸، حدود دو ماه پیش از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد در تهران آغاز شده بود، ساخته و فیلم‌برداری شده است. سمیناری که برای معامله با ایرانیان خارج از کشور، توسط شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، به ریاست «اسفندیار رحیم‌مشایی»، معاون آن زمان رییس جمهوری و پدر عروس «احمدی‌نژاد» و با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان برگزار شد.

نمی‌دانم آقای «احمد علم‌الهدا»، امام جمعه مشهد که معترضان به نتیجه انتخابات را «یک مشت بزغاله‌ی گوساله» می‌داند و از پرچم‌دار بودن یک بانوی ورزشکار ایرانی با پوشش مورد تایید مسوولان نظام در رژه آیین گشایش المپیک چین ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: «این مخالف اصول اسلام و نظام و شعارهای دولت و ارزش‌های انقلاب است»[۳]، در زمان پخش این فیلم کجا بود که ببیند چگونه ارزش‌های انقلاب اسلامی او دست‌خوش اهداف کودتاگران می‌شود؟  آیا باور کنیم که امام جمعه حکومت جمهوری اسلامی، فیلم تبلیغاتی رییس جمهوری محبوب خود را ندیده باشد؟ جای «کاظم‌صدیقی»، امام جمعه موقت تهران هم خالی که دلایل زلزله‌ را در بازی «ارغوان‌رضایی» با «ونوس‌ویلیامز» ببیند.

ارغوان‌رضایی: «شخصن از این‌که توانستم با ایشان (احمدی‌نژاد) ملاقات داشته باشم و راکت‏هایم را هدیه کنم، خوشحالم»

«ارغوان‌رضایی» که برخی به او لقب «ملکه تنیس ایران» را پیش‌کش کرده‌اند، در گفت‌وگویی دیگر پس از کودتای انتخاباتی به نقل از «هورا اسپرت» می‌گوید:

«آقای احمدی‏نژاد در کشورهای مختلف علی‏الخصوص میان مسلمانان از احترام خاصی برخوردار است و ما هنگامی که به برخی کشورهایی هم‌چون مراکش، مصر، کویت و ترکیه رفته‌ایم، مشاهده کرده‏ایم که مردم آن کشورها او را دوست دارند و نگاهشان نسبت به ما تغییر کرده و استقبال بهتری از ما صورت می‏پذیرد که این یک اتفاق خوب است. شخصن از این‌که توانستم با ایشان ملاقات داشته باشم و راکت‏هایم را هدیه کنم، خوشحالم.»[۴]

خانم «رضایی» همانند هر فرد دیگری آزاد است از نامزد محبوب خود حمایت کند، اما ایشان این حمایت مستقیم و نزدیک به زمان انتخابات ریاست جمهوری را یک حرکت غیرسیاسی بیان کرده و گفته است: «به هیچ عنوان اهدای راکت‏هایم به آقای احمدی‏نژاد، اقدامی سیاسی نبود.» این تاکید خانم «ارغوان‌رضایی» بر سیاسی نبودن اهدای راکت‌هایش به آقای «احمدی‌نژاد»، از پشت پرده‌ی بزرگ‌تری خبر می‌دهد که «آن زمان که پرده برافتد چه‌ها کنند»؟

با همه‌ی بازی‌های سیاسی و حمایت‌ها، خوش‌آمدها و سودهای درخوری که آدم را اغوا می‌کند، چند پرسش دارم که امیدوارم خانم «ارغوان‌رضایی» خود را موظف به پاسخ به ملت ایران بداند، چرا که امروز او از نام ایرانی خود و نقشه‌ی ایرانی که بر گردن، آویز دارد، خوب استفاده می‌کند:

خانم تنیس‌باز! آیا زمانی که از اهدای راکت‌هایت به «احمدی‌نژاد» دفاع و آن را به عنوان حرکتی غیرسیاسی اعلام کردی، هرگز به چشمان باز «ندا آقاسلطان» هنگام جان دادن، نگاه نکرده بودی؟ شما که ادعا می‌کنی در خانه هرگز به زبان فرانسه صحبت نمی‌کنی و فارسی را پاس می‌داری، آیا اخبار مربوط به تجاوز به زندانیان حوادث پس از کودتای ۲۲ خرداد را نخوانده‌ای؟ هیچ‌گاه داستان قتل «ترانه‌موسوی» یا «رامین ‌پور اندرجانی»، پزشک جوان شاهد حوداث کهریزک را نشنیده‌ای؟ خانم «ارغوان‌رضایی» (Aravane Rezai) کاش در وب‌گاه رسمی خود، علاوه بر تصاویر جذاب و زیبای ورزشی خود و دوستانتان، تصاویر مربوط به دیدارتان با «دکتراحمدی‌نژاد» را هم منتشر می‌کردید، یا دست کم فیلم تبلیغاتی آقای رییس‌جمهوری را در وب‌سایت خود قرار می‌دادید، تا جهان بداند که شما «احمدی‌نژاد» را دوست دارید.


[۱] – خبرگزاری مهر

(http://mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1085586)

[2] – وب‌گاه رسمی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

(http://www.iranianshouse.ir/news/details.asp?nid=1107&News_kind=5)

[3] – فردا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس

(http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=57672)

[4] – به نقل از هورا اسپرت

(http://www.hurrahsport.com/titr_Item.asp?content_ID=77)


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

مشاور چنگیزخان مغول به او پیشنهاد کرد که می‌توانند با ارسال طلا برای ساحری بین‌المللی به نام «گوگل»، از او بخواهند نام «خلیج مغول» را جای‌گزین «خلیج‌فارس» کند. چنگیزخان بلافاصله دستور ارسال ۵۷ تن طلا به محل زندگی گوگل را صادر کرد. سربازان طلاها را بار کشتی کردند و آن را به طرف منطقه گوگلستان فرستادند. اما دو ماه گذشت و خبری نشد، تا این که خبر رسید کشتی مورد حمله دزدان دریایی سومالی قرار گرفته و ربوده شده است. چنگیزخان دستور داد کشتی دیگری به گوگلستان اعزام شود اما دو ناو جنگی ارتش مغولستان آن را اسکورت کنند. اما این‌بار…


 


حمید جعفری/ رادیو کوچه

شب عاشقان بی‌دل چه شبی دراز باشد

تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد

عجبست اگر توانم که سفر کنم ز دستت

به کجا رود کبوتر که اسیر باز باشد؟

ز محبتت نخواهم که نظر کنم به رویت

که محب صادق آنست که پاک‌باز باشد

به کرشمه‌ی عنایت نگهی به سوی ما کن

که دعای دردمندان ز سر نیاز باشد

سخنی که نیست طاقت که ز خویشتن بپوشم

به کدام دوست گویم که محل راز باشد؟

چه نماز باشد آن را که تو در خیال باشی؟

تو صنم نمی‌گذاری که مرا نماز باشد

نه چنین حساب کردم چو تو دوست می‌گرفتم

که ثنا و حمد گوییم و جفا و ناز باشد

دگرش چو بازبینی غم دل مگوی سعدی

که شب وصال کوتاه و سخن دراز باشد

همه کس می‌داند که شیخ اجل «سعدی شیرازی» گذشته از قصاید و غزلیات بی‌نظیری که از خود به یادگار گذاشته است دو کتاب یکی به نثر موسوم به «گلستان» و یکی به نظم معروف به «بوستان» به نگارش در آورده است که شاید بتوان گفت که نه تنها در زبان فارسی بلکه در هیچ زبانی از جهت فصاحت و بلاغت و روانی و زیبایی و دل‌ربایی و حکمت و معرفت مثل و مانند ندارد. در سعدی نامه‌ی امروز از بوستان خواهید شنید.

در ابتدای کتاب بوستان تحمیدیه‌ی زیبا و هوش ربایی است که استاد سخن سعدی در ۶۸ بیت چنان حمد و سپاس پروردگار می‌گوید که انسان وارسته از خود بی‌خود می‌شود.  بوستان شامل ده باب است. پس از تحمیدیه، ستایش پیغمبر مسلمانان قرار دارد و پس از آن سبب نظم کتاب. استاد سخن در این جا به زیبایی از دلیل خود برای منظوم کردن این کتاب و اسامی باب‌های آن سخن می‌گوید. که این ابیات را در سعدی‌نامه امروز خواهید شنید.

اما حکایتی که در سعدی‌نامه‌ی امروز خواهید شنید از باب هشتم گلستان، در «آداب صحبت» انتخاب شده است. هم‌چنین موسیقی این برنامه از آلبوم «گل صد برگ» به خوانندگی «شهرام ناظری» انتخاب شده است. این آلبوم در بیات ترک تنظیم شده و هم‌نوازی سه تار «جلال ذوالفنون»، «رضا قاسمی»، «محمد حسن مهدیان»، «کاوه دلیر آذر» و «هوشنگ امیر اردلان» به همراه دف «بیژن کامکار» است.


 


می‌گویند زمانی که قرار بود دادگاه لاهه برای رسیدگی به دعاوی انگلیس در ماجرای ملی شدن صنعت نفت تشکیل شود‌، دکتر مصدق با هیت هم‌راه زودتر از موقع به محل رفت‌. در حالی که پیشاپیش جای نشستن همه‌ی شرکت‌کنندگان تعیین شده بود‌، دکتر مصدق رفت و به نمایندگی هیت ایران روی صندلی نماینده انگلستان نشست‌. قبل از شروع جلسه‌، یکی دو بار به دکتر مصدق گفتند که این‌جا برای نماینده هیت انگلیسی در نظر گرفته شده و جای شما آن جاست‌، اما پیرمرد توجهی نکرد و روی همان صندلی نشست ..

جلسه داشت شروع می‌شد و نماینده هیت انگلیس روبه‌روی دکتر مصدق منتظر ایستاده بود تا بلکه بلند شود و روی صندلی خویش بنشیند‌، اما پیرمرد اصلن نگاهش هم نمی‌کرد‌. جلسه شروع شد و قاضی رسیدگی کننده به مصدق رو کرد و گفت که شما جای نماینده انگلستان نشسته‌اید‌، جای شما آن جاست‌. کم کم ماجرا داشت پیچیده می‌شد و بیخ پیدا می‌کرد که مصدق بالاخره به صدا در آمد و گفت‌:

شما فکر می‌کنید نمی‌دانیم صندلی ما کجاست و صندلی نماینده هیت انگلیس کدام است‌؟

نه جناب رییس‌، خوب می‌دانیم جایمان کدام است‌.‌

اما علت این‌که چند دقیقه‌ای روی صندلی دوستان نشستم به خاطر این بود تا دوستان بدانند برجای دیگران نشستن یعنی چه‌؟

او اضافه کرد که سال‌های سال است دولت انگلستان در سرزمین ما خیمه زده و کم‌کم یادشان رفته که جایشان این جا نیست و ایران سرزمین آبا و اجدادی ماست نه سرزمین آنان …

سکوتی عمیق فضای دادگاه را احاطه کرده بود و دکتر مصدق بعد از پایان سخنانش کمی سکوت کرد و آرام بلند شد و به روی صندلی خویش قرار گرفت.

با همین ابتکار و حرکت‌، عجیب بود که تا انتهای نشست‌، فضای جلسه تحت‌تاثیر مستقیم این رفتار پیرمرد قرار گرفته بود و در نهایت نیز انگلستان محکوم شد‌.


 


سه شنبه ۴ خرداد ماه – ۲۵ می

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «از سپنتا تا رنج‌های گلنار» -  زادروز «عبدالحسین سپنتا» – محبوبه

note3کوچه مهتابی – «زن ایرانی، ندا آقا سلطان یا ارغوان رضایی»- اردوان طاهری

note3 بخش اول اخبار

note3رادیو لیچار – «قسمت دوم داستان چنگیزخان و خلیج مغول»- قسمت چهلم – فرورتیش

note3آقای گجت – دامون

note3گفت وگوی روز – «بازداشت بهمن نصیرزاده، معلم و شاعر آذربایجانی در ماکو» – اردوان روزبه

note3سعدی‌نامه – «سخن‌های شیرین‌تر از قند» – حمید جعفری

note3 بخش دوم اخبار

note3گزارش روز – «طعم تلخ سینمای ایران در ماه‌های ابتدایی ۸۹» – سام


 


نتایج تحقیقات دانش‌مندان نشان می‌دهد که چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۰ در سطح جهانی گرم‌تر از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.

به گزارش مهر، اطلاعات مرکز داده‌های ملی آب و هوایی سازمان اتمسفر و اقیانوس آمریکا حاکی از آن است که چهار ماهه نخست سال جاری در سطح جهانی گرم‌تر از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد در دوره ژانویه تا آوریل ۲۰۱۰ دما ۰٫۶۹ درجه بالاتر از ارزش متوسط بوده است. هم‌چنین تنها در ماه آوریل دمای متوسط زمین به ۱۴٫۵ درجه سانتیگراد رسیده که این میزان ۰٫۶۷ درجه به بالاتر از ارزش متوسط دوره مورد بررسی رسیده است.

کانادا، آلاسکا، شرق آمریکا، استرالیا، جنوب آسیا، شمال آفریقا و شمال روسیه مناطقی بوده‌اند که با بیشترین رقم افزایش دما مواجه شدند.

این در حالی است که مناطقی از زمین شامل آرژانتین، شرق روسیه، چین و مغولستان روند متضادی داشته و دمای آن‌ها به زیر ارزش متوسط کاهش یافته است.

این افزایش دما بر روی یخ‌های قطبی نیز اثر گذاشته‌اند به طوری که در ماه آوریل توسعه این یخ‌ها به زیر ارزش متوسط رسیده است.

این یازدهمین سال متوالی است که یخ‌های قطبی در این موقعیت قرار دارند هر چند تنها در دوره سال ۲۰۰۱ گسترش این یخ‌ها یک روند صعودی به ثبت رسانده است.

به گفته ناسا سال ۲۰۱۰ سال بسیار گرمی خواهد بود و گرمای تابستان در این سال می‌تواند یادآور گرمای سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ باشد.


 


رادیو کوچه

مقام‌های  مالزی علی رغم ترانزیت فراوان مواد مخدر از سوی ایرانی‌ها، هندی‌ها و تایوانی‌ها به این کشور در ماه‌های اخیر با قاطعیت اعلام کردند که مالزی مرکز مواد مخدر نیست.

کمیسرعالی مرکز تحقیقات جرایم مواد مخدر بوکیت امان گفت: «مالزی آن‌طور که برخی‌ها ادعا می‌کنند مرکزی برای سندیکاهای بین‌المللی قاچاق مواد مخدر نیست.»

به نقل از برناما، داتوک ذوالحسن نجیب بهارالدین اظهار داشت: «آن‌چه از اواخر سال گذشته رخ داد، تلاشی بود توسط سندیکاهای بین‌المللی مواد‌مخدر برای استفاده از مالزی به عنوان ترانزیت فعالیت‌هایشان که توسط ماموران مالزی کشف و خنثی شدند.»

وی در حاشیه افتتاح مرکز جدید پلیس در برگوسونگ در جزیره سباتیک به خبرنگاران گفت: «بعضی از مردم تصور می‌کنند که مالزی به مرکز مواد مخدر تبدیل شده است اما آن‌چه آن‌ها فرض می‌کنند کاملن غلط است.»

ذوالحسن افزود: «بسیاری از اتباع بیگانه قصد داشتند از طریق مالزی مواد مخدر را به کشورهای دیگر ببرند، اما تلاش شان به شکست انجامید چرا که مقام‌های مالزی تحرکات آنان را شناسایی کردند و به محض ورود به کشور آن‌ها را بازداشت کردند.»

وی در ادامه افزود: «اغلب این مواد مخدر توسط اتباع ایرانی، هندی و تایوانی به داخل کشور آورده شده بود»

این مقام مسوول  در پایان خاطرنشان کرد: «اگر در ایران برای خرید ماده مخدر سیابو ۶۰ رینگیت در هر کیلوگرم هزینه می‌شود این مقدار وقتی به مالزی می‌رسد به ۱۶۰ تا ۲۶۰ رینگیت می‌رسد.»


 


رادیو کوچه

«مختار هوشمند» هنرمند کرد و از فعالان مدنی روز گذشته (دوشنبه) توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

خانواده‌ی این فعال مدنی اطلاع دادن که نیروهای اطلاعاتی شهر مریوان روز دوشنبه ضمن بازداشت وی،  منزل نام‌برده  را تفتیش کردند و  کامپیوتر و مجموعه‌ای از مدارک شخصی و کتاب‌های  وی را با خود برده‌اند.

به گفته‌ی نزدیکان آقای هوشمند وی در ارتباط با اعتراض علیه اعدام فعالین کرد و قبل از اعتصاب عمومی روز پنج‌شنبه گذشته مردم کردستان نیز از سوی نهادهای امنیتی تهدید به بازداشت شده بود.

گفتنی است مختار هوشمند از جمله هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی است که مدت‌ها نیز مسوولیت انجمن هنرهای تجسمی مریوان را بر عهده داشته است.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 311 پیش از میلاد – ژنرال «سلوکوس» جانشین اسکندر در متصرفات آسیایی او ، ۲۵ ماه می ساختن شهری را در کناره‌غربی رود دجله آغاز کرد که پنج سال بعد تکمیل شد و سلوکیه نام گرفت و دست‌گاه حکومتی به آن‌جا انتقال یافت. ده قرن بعد، بغداد در نزدیکی همین شهر ساخته شد.
  • ۱۲۸۹ خورشیدی – دولت وقت ایران نشریاتی را که مخالف می‌دانست ممنوع‌الانتشار ساخت. این اقدام به‌دستور رییس‌الوزرا وقت صورت گرفت و به شکایت دولت، مدیران برخی از این نشریات به محکمه تسلیم شدند. در آن زمان چون سلطان احمدشاه به سن قانونی نرسیده بود، کشور دارای نایب‌السلطنه بود. رییس‌الوزرا مدیران نشریات توقیف شده را عوامل بیگانه خوانده بود که دانسته و یا ندانسته آب به آسیاب خارجی می‌بستند و با نوشته‌هایشان زمینه اجرای سیاست‌های بیگانه را فراهم می‌ساختند و بهانه به دست آن‌ها می‌دادند و یا این‌که با انتشار مطالب، از صمیمیت و اعتماد ملت به دولت می‌کاستند.
  • ۱۳۰۰ خورشیدی – سلطان «احمدشاه قاجار» در این‌روز در پی یک مشاجره لفظی کوتاه با «سید ضیاالدین طباطبایی‌یزدی» نخست‌وزیر وقت، وی را از این سمت برکنار کرد. در روزهای پیش از این برکناری، جماعتی در میدان بهارستان بر ضد سیاست‌های داخلی دولت سیدضیا دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری‌اش شده بودند که شاه وقت از این فرصت استفاده کرده، وی را به کاخ گلستان احضار و به او پیشنهاد داد که کناره‌گیری کند. سیدضیا نپذیرفت و میان آن دو مشاجره لفظی روی داد که شاه وقت بی‌درنگ حکم برکناری وی را نوشت و امضا کرد.
  • ۱۳۵۸ خورشیدی – در ساعت هشت و نیم شب چهارم خرداد ماه، «علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی» در محل سکونت خود در شمیران هدف دو گلوله قرار گرفت. وی مجروح شد و در بیمارستان تجریش تحت عمل جراحی قرار گرفت و زنده ماند.
  • ۱۹۸۵ میلادی – یک توفان دریایی ۱۱ هزار تن را در بنگلادش کشت. در همین روز در سال ۱۹۴۱ توفان دریایی دیگری در همین منطقه در دلتای رود گنگ باعث مرگ ۵ هزار تن شده بود.
  • ۱۸۱۰ میلادی –  آرژانتین با جدا شدن از اسپانیا، به استقلال دست یافت.
  • ۱۸۸۹ میلادی – «ایگور سیکورسکی» طراح هواپیما و عامل اصلی توسعه و تکامل بال‌گردها، در کی‌اف اوکراین زاده شد. او نخستین هواپیمای با بال ثابت دنیا را طراحی کرده و به پرواز درآورد و هم‌چنین عامل اصلی توسعه و تکامل بال‌گرد (هلی‌کوپتر) و تولید انبوه آن شد.
  • ۱۹۱۴ میلادی – پارلمان انگلستان با تشکیل حکومت داخلی در ایرلند موافقت کرد.
  • ۱۹۳۸ میلادی – «ریموند کارور» نویسنده داستان‌های کوتاه و شاعر آمریکایی متولد شد. او یکی از نویسندگان مطرح قرن بیستم و هم‌چنین یکی از کسانی شمرده می‌شود که موجب تجدید حیات داستان کوتاه در دهه ۱۹۸۰ شده‌اند.
  • ۱۹۶۳ میلادی – سازمان وحدت آفریقایی با عضویت کشورهای چاد، موریتانی و زامبیا در آدیس آبابای اتیوپی تشکیل شد.
  • ۱۹۴۹ میلادی – در چنین روزی ارتش سرخ چین «شانگهای» یکی از مهم‌ترین شهرهای چین را به اشغال خود درآورد.

 


رادیو کوچه

منابع امنیتی افغانستان  اعلام کردند روز گذشته (دوشنبه) ‌یک دستگاه خودرو مسافربری با یک مین کار‌گذاری شده در حاشیه جاده برخورد کرد که بر اثر آن ۱۳ تن کشته و زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، مقام‌های پلیس محلی اعلام کردند که در ولایت فراه در جنوب غرب افغانستان برخورد یک خودرو با مین کار‌گذاری شده‌ای در حاشیه جاده‌ای از این ولایت باعث کشته شدن پنج تن و زخمی شدن هشت تن دیگر شد.

این حادثه زمانی رخ داد که خودرو مسافربری از شهرستان «پشت رود» راهی شهرستان «خاک سفید» ولایت فراه بود.

«حامد کرزی»رییس جمهوری افغانستان با محکوم کردن مین‌گذاری در ولایت فراه، این اقدام را «عمل ضد اسلامی و انسانی» خواند.

رییس جمهوری افغانستان ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده‌های قربانیان از مقام‌‌های دولتی ولایت فراه خواست، نسبت به درمان زخمی‌ها با استفاده از تمام امکانات موجود اقدام کنند.

هرچند تاکنون فرد و یا گروهی مسوولیت این مین‌گذاری را بر عهده نگرفته است، اما مقام‌های فراه از گروه شورشی طالبان به عنوان عاملین این مین‌گذاری یاد می‌کنند.


 


رادیو کوچه

یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو  از فردا (چهارشنبه) پنجم خرداد در زیباکنار برگزار خواهد شد.

هم‌زمان با هفتادمین سال‌گرد تاسیس رادیو در ایران،  یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا‌ در مجموعه آموزشی و رفاهی زیباکنار با حضور کارشناسان و برنامه‌سازان شبکه‌های ۱۹ گانه رادیو از شبکه‌های سراسری صدای جمهوری اسلامی و برنامه‌سازان برگزیده از مراکز استانی و  هم‌چنین میهمانان خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره برگزار خواهد شد.

به گفته‌ی مهدی دهقان نیری دبیر جشنواره بین‌المللی رادیو  در این جشنواره از مجموع ۱۷۸ برنامه خارجی دریافتی ۱۴ برنامه به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.

هم‌چنین از مجموع ۴۱۲ برنامه داخلی جشنواره ۳۰۳ برنامه  نیز مورد ارزیابی داوران قرار خواهد گرفت.

این جشنواره با شعار امید و آگاهی از ۵ تا ۷ خردادماه سال جاری در زیبا‌کنار  برگزار می‌شود.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

امروز چهارم  خرداد مصادف با زادروز  «عبدالحسین سپنتا» کارگردان و بازیگر اولین فیلم ناطق ایرانی به نام «دختر لر» است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به فیلم‌نامه‌نویسی، شاعری، آواز، دکوراتوری، تدوین، بازیگری و مجری‌گری اشاره کرد. او در سال ۱۲۸۶ خورشیدی زاده و در سال ۱۳۴۸ در گذشت.

«عبدالحسین شیرازی» معروف به «سپنتا» در چهارم خرداد سال ۱۲۸۶ خورشیدی در تهران زاده شد در زمان تحصیل در مدرسه «زرتشتیان» زیر نظر «فردریک تالبرگ» با تاتر آشنا شد و به علت علاقه به موضوع تاریخ و فرهنگ پس از طی تحصیل در مدرسه آمریکایی‌های تهران برای تکمیل تحصیلات به کشور هندوستان عزیمت کرد.

وی در سال ۱۳۰۶ مطالعه و تحصیل در زمینه تاریخ و فرهنگ و ادبیات کهن را در بمبئی شروع کرد، و فعالیت هنری را با روزنامه‌نگاری در آن‌جا آغاز کرد و نخستین روزنامه‌اش را سال ۱۳۰۷ با نام «دورنمای‌ایران» در بمبئی منتشرساخت.

در ادامه سال‌ها به علت جذبه سینما که در فرهنگ هند از دیر زمان بوده و هست به سمت سینما گرایش یافت، که در نهایت امر با همکاری اردشیر ایرانی توانست اولین فیلم ناطق فارسی با نام «دختر لر» را در سال ۱۳۱۲ در سرزمین هند بسازد و خود در آن ایفای نقش کند.

یکی از ابتکارات سپنتا در فیلم دختر لر، استفاده از یک بازیگر زن ایرانی مسلمان بود که نقش «گلنار» را برعهده داشت. تا آن زمان بازی زنان مسلمان در نمایش‌ها و تعزیه‌ها ممنوع  بود. تنها زنان اقلیت ارمنی و یا پسران نابالغ که«زن خوان» یا «لوره» نامیده می‌شدند نقش زنانه را برعهده داشتند. آشنایی سپنتا با زنی که همسر یکی از کارکنان امپریال فیلم بمبئی بود، سبب بر هم ریختن این سنت رایج آن‌زمان شد.

او موفق شد  «صدیقه سامی نژاد» را که در سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود، مجاب کند که در فیلم او نقش گلنار را بازی کند. سپنتا برای جلب موافقت او گفته بود که نامش به عنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد.

ولی این زن بازیگر به دلیل بازی در سینما مورد انتقاد شدید خانواده‌اش قرار گرفت و مجبور شد مدتی را در انزوا بگذراند. وی در سال ۱۳۴۹ در مستند «سینمای ایران از مشروطه تا سپنتا» بخشی از این مصایب را شرح داد و به تلخی گریست.

از دیگر آثار او می‌توان به «شیرین و فرهاد»، «چشمان سیاه»، «فردوسی» و «لیلی ومجنون» اشاره کرد که خود کارگردانی و بازیگری داشته است.

وی در ایران نیز در فاصله سال‌های ۱۳۲۲ تا ۱۳۳۲ در اصفهان هفته نامه «سپنتا»  را منتشر کرد. او علاوه بر سرودن شعر و تصنیف، در کار طنز و فکاهه نیز دست داشت. سپنتا در آخرین سال‌های عمر نیز، بار دیگر به کار فیلم روی آورد و با یک دوربین هشت میلی‌متری فیلم کوتاه پاییز را ساخت.

و سرانجام عبدالحسین سپنتا در هشتم فروردین سال ۱۳۴۸ خورشیدی در در اصفهان در گذشت ودر تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

منبع‌ها:

سینما

ویکی‌پدیا

زنان ایرانی


 


رادیو کوچه

حکم محکومیت قطعی چهار سال و نیم حبس سینا گلچین، به اتهام شرکت در راه‌پیمایی  ۶ دی ماه (عاشورا) از سوی دادگاه صادر و اعلام شد.

به گزارش دانشجونیوز، سینا گلچین دانشجوی رشته‌ی عمران دانشگاه آزاد تهران مرکز که ۱۷ دی ماه سال گذشته به اتهام شرکت در راه‌پیمایی عاشورا  توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد، در دادگاه تجدید‌نظر به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

این دانشجوی ۲۰ ساله که پیش از بازداشت هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته است در دادگاه‌های جمعی نیز بر علیه خود اعتراف کرد.

گفتنی است حکم اولیه‌ی این دانشجو ۸ سال حبس تعزیری بود که از سوی شعبه‌ی ۱۵  دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود.

به گفته‌ی خانواده‌ی این دانشجوی زندانی وی هنگام محاکمه فاقد وکیل مدافع بوده، و تنها پس از صدور حکم زندان، خانواده‌اش  موفق به اخذ وکیل و پی‌گیری درخواست تجدید‌نظر این زندانی شده‌اند.


 


سینا / رادیو کوچه

sina.magazine@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

روزنامه دولتی  ایران به نقل از معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رییس جمهوری  ایران از «اعلام حقوق جدید کارمندان تا ۲ روز دیگر» خبر داد.

«آمریکا در برابر ۲ گزینه هم‌کاری هسته‌ای یا انزوای جهانی» مطلب دیگری است که این روزنامه به آن اشاره کرده است.

روزنامه اطلاعات در صدر اخبار خود نوشت: «کارمندان در مشاغل سخت و زیان‌آور ۵ سال زودتر بازنشسته می‌شوند».

«اوباما طرح تحریم صادرات بنزین به ایران را متوقف کرد» تیتر دیگر این روزنامه است.

روزنامه تهران امروز مهم‌ترین خبر را قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس تهران دیده و با اشاره به راه‌یابی این تیم به لیگ قهرمانان نوشت: «سلام دوباره دایی به آسیا».

این روزنامه هم‌چنین به نقل از رییس مجلس شورای اسلامی نوشت: «نباید کشور را کمیته امدادی اداره کنیم»

«دشمنان ملت ایران قطعن شکست خواهند خورد» عنوان اصلی روزنامه جام‌جم است که به نقل از رهبر جمهوری اسلامی بیان شده است.

«پرداخت خسارت تصادفات تا ۱٫۵ میلیون تومان بدون کروکی» عنوان دیگر این روزنامه است.

روزنامه خراسان از افتتاح فاز اول طرح آب‌رسانی خرمشهر با حضور محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

«طرح ملی احیا و توسعه گیاهان دارویی با مشارکت ۵ وزارت‌خانه نهایی شد» خبر دیگری است که این روزنامه به آن پرداخته است.

«نامه ایران به آژانس انرژی اتمی دیروز تحویل آمانو شد» عنوان برجسته روزنامه دنیای اقتصاد است.

این روزنامه در ادامه مطالب خود از «وعده چین به آمریکا برای تغییر سیاست ارزی» نیز گزارشی  را منتشر کرده است.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق به نقل از دادستان تهران از صدور دستور قضایی آزادی جعفر پناهی فیلم‌ساز زندانی خبر داد.

خبر اعدام عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروه جنداله از دیگر مطالب شرق است.

روزنامه کیهان با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه امام‌حسین به بخشی از صحبت‌های وی اشاره کرده و نوشت: «دشمنان امروز نظام حامیان دیروز صدام هستند».

«اهانت وزیر دفاع انگلیس به مردم افغانستان واکنش شدید کابل را برانگیخت» تیتر دیگری است که این روزنامه برگزید.

و در پایان روزنامه همشهری از اجرای طرح صدور اخطاریه برای ورود غیرمجاز به طرح ترافیک از روز سه‌شنبه خبر داد.

«۱۵ استان گرفتار ریزگرد، گرد و غبار از امروز می‌رود» عنوان برجسته دیگر همشهری است.


 


رادیو کوچه

«علی‌رضا عبدالهی» فعال مدنی ارومیه‌ای روز شنبه اول خردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت  شد.

آقای عبدالهی عضو هیت موسس سازمان غیر‌دولتی بیلیم یولو و فعال مدنی یک روز پس از دستگیری با خانواده ‌خود تماس گرفته و خبر از انتقال خود از ارومیه به اداره اطلاعات تبریز داده است.

به گفته‌ی نزدیکان این فعال مدنی از علت بازداشت وی اطلاعی در دست نیست و مسوولان از پاسخ دادن  در خصوص دلیل بازداشت و اتهام وی امتناع می‌کنند.

گفتنی است علی‌رضا عبدالهی فارغ‌التحصیل رشته دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و از اعضای هیت موسس سازمان غیر‌دولتی(NGO) توقیف شده بیلیم یولو و عضو سابق کانون نشریات دانشجویی آذربایجان است.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نشانه‌های مثبت برای هم‌کاری‌های بیشتر بین مالزی و سنگاپور.
  • دولت سلانگور خواستار پشتیبانی از پروژه‌های توسعه‌ای شد.
  • فرد مظنون به کابل دزدی توسط ترن عبوری زیر گرفته شد.
  • فرصتی برای علاقه‌مندان به هنر پدید آمده است که با Canvas Maestros در ارتباط باشند.
  • صباح اطلاعات کمیته کابینه را در مورد وضعیت کارگران خارجی به‌زودی به روز می‌کند.
  • اعضای جوانان انجمن هندی‌تباران در مورد اجتماعات ضد سامی ولو هشدار داد.
  • ریاست اتحادیه چینی‌تباران در کمیته مشترک حزب پیش‌روی پرک حاضر شد.
  • چین منتظر آمریکا است تا جدول زمان‌بندی برای برداشتن محدودیت تجارت محصولات با فن‌آوری بالا را اعلام کند.
  • شرکت تویوتا کمپبن خدمت ویژه‌ای را به راه می‌اندازد.
  • بحران دو کره دامن‌گیر هر دو طرف شده است و درگیری‌ها را بالا برده است.

روزنامه استار

  • نخست وزیران مالزی و سنگاپور پس از توافق بر سر زمین‌های KTMB خرسند بودند.
  • مجددن امکان مسافرت به مالزی از کشور‌های سری‌لانکا، پاکستان، هند و بنگلادش بدون ویزا مهیا شد.
  • کوالالامپور یک باند سرقت مربوط به ملاکا را دستگیر کرد.
  • گروه‌های تجاری در مورد قطع سوبسید‌ها بازخورد نشان می‌دهند.
  • پرک ۹۵۳ میلیون رینگیت را به خود جذب کرد.
  • از امروز خروج هر گونه ژل و مایعات فشرده از KLIA به سمت اروپا آزاد می‌شود.
  • صندوق کار‌یابی کشور ۱۵۷ رییس و صاحب مشاغل را به دادگاه می‌کشاند.
  • ۳۶،۰۰۰ کارمند دولت گواهی پزشکی دروغی داشته‌اند.
  • نیروی دریایی دو مجاری غیر‌قانونی خروج نفت را در اطراف پنگرانگ کشف و مسدود نمود.
  • ۶ خارجی به جرم آدم‌ربایی یک بنگلادشی بازداشت شدند.
  • وزیر سلامت مالزی گفت که هیچ جای نگرانی در مورد واکسن H1N1 نیست.
  • اوباما از پیشنهادی که بودن هم‌جنس گرایان در ارتش را آزاد می‌کند استقبال کرده است.
  • ایران از قدرت‌های جهانی خواست که پیشنهاد اتمیش را بپذیرند.
  • ناسا پروژه مریخ‌نورد خود را متوقف می‌کند.
  • نخست وزیر لبنان به آمریکا رفت.
  • دانشمندان به کلید اصلی پیوند موفقیت‌آمیز کلیه دست یافتند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • ۸ پیشنهاد برای بهتر کردن عمل‌کرد هیت مبارزه با فساد مالزی داده شده است.
  • تصمیم‌گیری در مورد پرونده کارپال به ۱۱ ژوئن موکول شد.

روزنامه سان

  • مالزی و سنگاپور به مشکلات ۲۰ ساله درمورد زمین و آب خاتمه دادند.
  • سلانگور باید ناهماهنگی‌ها درمورد واگذاری خانه‌های ارزان قیمت را برطرف کند.

روزنامه مالایی میل

  • حقوق‌دانان می‌گویند که راجا پترا باید ابتدا از جریان‌های محلی اقدام کند.
  • یک دختر بچه ۶ ساله از آپارتمانی در سلایانگ سقوط کرد و کشته شد.

 


این خبر در بخش شایعه رادیو  کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

گفته می‌شود علت ضرب و شتم محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلم‌ساز دربند، نگارش و تدوین و ارسال نامه‌ای جدید خطاب به رهبری جمهوری اسلامی بوده است.

بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، هر چند این نامه هنوز منتشر نشده،  ولی در ظاهر خبر انتقال آن از اوین به بیرون، موجب خشم بازجویان و مسوولان امنیتی بند محل نگهداری نوری‌زاد شده است.

به همین دلیل وی مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد تا چگونگی انتقال نامه‌ جدید به بیرون از زندان را توضیح دهد. مطابق این خبر، نوری‌زاد در برابر فشار فیزیکی و روانی وارده، هم‌چون ماه‌های گذشته مقاومت کرده و در حال حاضر در اعتصاب غذا است.

طبق گفته فاطمه ملکی، ماموران زندان به بهانه هواخوری نوری‌زاد را به حیاط زندان برده و به‌شدت کتک زده بودند.

در همین حال بر اساس نظر پزشک زندان ضربه وارده به سر نوری‌زاد، ضربه مغزی تشخیص داده شده و بینایی وی را مختل کرده است‌. این در حالی است که روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد محمد نوری‌‌زاد در بند عمومی زندان اوین به سر می‌برد و از سلامت جسمانی خوبی نیز برخوردار است.

روز گذشته سایت خبر آنلاین نزدیک به علی لاریجانی خبر از آزادی قریب الوقوع نوری‌زاد داده بود.

گفتنی است محمد نوری زاد به دلیل سه نامه به رهبری و مقاله‌ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه‌قضایه پنج ماه ‌پیش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بود.

محمد نوری‌زاد به جرم نوشتن نامه‌هایش به رهبری و مقاله‌ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه‌قضاییه به سه سال و نیم زندان هم‌راه با ۵۰ ضربه شلاق مجازات شده است.


 



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته