هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دکتر رهنورد با ارسال پیام صوتی برای نشست هم اندیشی هسته های سبز به مناسبت سالروز حماسه دوم خرداد، این روز را سرشار از پیروزی و موفقیت اصلاح طلبی توصیف کرد و گفت: « سالروز فرخنده ی حماسه ی دوم خرداد را که سرشار از پیروزی و موفقیت اصلاح طلبی بوده است به شما تبریک عرض می کنم. ایران کشور مردمان نجیب و غیور و سرزمین حماسه هاست. آن سرو بارور که سیزده سال قبل در دوم خرداد 76 در کشور ما کاشته شد در حماسه ی 22 خرداد، 25 خرداد و 30 خرداد شکوفه کرد.» متن کامل این پیام در پی می آید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر شما دانشجویان عزیز. سلامی سرشار از بشارت آزادی و دموکراسی.

سالروز فرخنده ی حماسه ی دوم خرداد را که سرشار از پیروزی و موفقیت اصلاح طلبی بوده است به شما تبریک عرض می کنم. ایران کشور مردمان نجیب و غیور و سرزمین حماسه هاست. آن سرو بارور که سیزده سال قبل در دوم خرداد 76 در کشور ما کاشته شد در حماسه ی 22 خرداد، 25 خرداد و 30 خرداد شکوفه کرد.

روزهای شور انگیز پس از آن و در میان سرخی خون شهیدان سبز شد و سبزی حماسه ها امید بخش آمدن آزادی، دموکراسی، بیداری و دانایی است. آن طُرف ارمغان سالهای ایستادگی و مقاومت و جان فشانی در تلخی کاممان از پرواز خون بار آزادی خواهان، سهراب ها، نداها، روح الامینی ها و سید علی هاست. آن طُرف ارمغان همچون شقایقی بر صورت سرزمینمان روئیده. سید علی ها و رامین ها، اشکان ها و ترانه ها،شبنم ها و دیگر پاره های جان و قلب خود را در همیشه ی تاریخ آزادی خواهی زنده و سرشار و بشارت بخش حفظ می کنیم.

سالگرد دوم خرداد پیوسته به روزهای سرخ و سبز پس از 22 خرداد را گرامی می داریم. چه خوب دوم خرداد به 22 خرداد واصل شد. علی رغم چهره ی کریه کودتای انتخاباتی، همه می دانیم که 22 خرداد همچون دوم خرداد سرشار از پیروزی بوده است.

از خداوند متعال برای همه ی مردم ایران و شما دانشجویان عزیز تحقق بهار آزادی و دموکراسی و قانون گرایی و برابری طلبی را برای همه ی زنان و مردان مسئلت می نمایم.

زهرا رهنورد خواهر شما


 


علی مزروعی در آستانه دوم خرداد پیامی را برای نشست هم اندیشی سبز در مالزی ارسال کرده که مشروح آن در پی می آید.

بسم الله الرحمن الرحیم

با درود و سلام به سبزاندیشان همراه مالزی

تاریخ معاصر ایران گزارشگر تلاشها و مجاهدتهای پی در پی آزادیخواهان و عدالت طلبان این مرز و بوم برای رهایی از دام استعمارخارجی و استبداد داخلی است . پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 دستیابی به استقلال محقق شد اما همه تلاشها حفط تمامیت ارضی کشور در جنگی تحمیلی و هشت ساله معطوف گردید . با پایان جنگ و رحلت رهبر انقلاب دوره جدیدی آغاز شد و دراین دوره نگاه به آزادی و مردمسالاری و رهایی از استبداد داخلی برای بخشی از نیروهای سیاسی مسئله اصلی شد و سرانجام تلاش های آنها در دوم خرداد 76 ببار نشست . دراینروز مردم با حضور فعال و پرشور خود در انتخابات ریاست جمهوری هفتم با رای بالایی اقای خاتمی را به ریاست جمهوری انتخابات کردند و حماسه دوم خرداد را رقم زدند . با استقرار دولت خاتمی دوره اصلاحات آغاز شد ، دوره ای که بهار مطبوعات را ثبت کرد ، احزاب و نهادهای مدنی رو به رشد و افزایش یافتند ، و جامعه نشاطی تازه یافت برای مبارزه با کجی ها و آسیب ها در عرصه حاکمیت . شور و شعور سیاسی و مشارکت جویی مردم در اداره امور با انتخابات شوراها تشدید شد و در پی آن با حضور فعال مردم در انتخابات ششمین دوره مجلس ، اصلاح طلبان اکثریت کرسی ها در اختیار گرفتند و طبعا انتظار می رفت که دولت و مجلس اصلاح طلب بتوانند پاسخگوی مطالبات اصلاح طلبانه مردم باشند اما در این هنگام شاهد بودیم که نهادهای انتصابی و نیروهای اقتدارگرا در برابر نهادهای انتخابی صف کشیدند و هر نه روز یک بحران ساختند و کاری کردند که دولت ومجلس اصلاح طلب را زمینگیر کردند و با مایوس و دلمرده کردن نیروهای اصلاح طلب سرانجام با ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان با انجام انتخاباتی فرمایشی و نمایشی مجلس هفتم را دراختیار گرفتند و راه را برای حاکمیت یکدست اقتدارگرایان هموار کردند و با استقرار دولت احمدی نژاد حاکمیت یکدست شد .

عملکرد این حاکمیت یکدست آن بذر آگاهی را که در دوره اصلاحات بر سرزمین ایران پاشیده شده بود ، بیدار کرد و این خودآگاهی آنچنان بالا گرفت که صحنه انتخابات ریاست جمهوری دهم را به صحنه ای همانند دوم خرداد 76 برای رهایی از دام استبداد و اقتدارگرایی تبدیل کرد اما با اعلام نتیجه انتخابات صحنه دگرگونه شد و از دل آن جنبشی سبز با شعار « رای من کو » سربرآورد که تا امروز ادامه دارد . حماسه دوم خرداد 76 از اینرو اهمیت دارد که دوره ای جدید بنام اصلاحات را با خواسته های حاکمیت قانون ، عدالت ، آزادی و مردمسالاری در کشور ما رقم زد و بذری را پاشید که در جنبش سبز متولد شده است و با صبر و استقامت سبزاندیشان ببار خواهد نشست و برهمگی ماست که بیش از پیش با بزرگداشت اینروز یاد همه آنانی را که در این مسیر تلاش کردند و زحمت کشیدند و متحمل هزینه های مادی و معنوی شدند ، گرامی بداریم و برادامه راهشان تا رسیدن به مقصد تاکید نمائیم .

دوستدار و یار و همراه شما - مزروعی


 


گروه های شرکت کننده در نشست هم اندیشی هسته های مالزی بیانیه را صادر کرده اند که متن کامل آن در پی می آید.

حماسه ی به یاد ماندنی دوم خرداد را می توان نقطه‌ی عطف جریانات اصلاح طلبی در ایرانِ پس از انقلاب 57 دانست. تلاش هشت ساله ی دولت و مجلس اصلاحات در راستای تقویت جامعه ی مدنی، مطبوعات آزاد، روند شفاف قانون گذاری و...، حضور چند باره مردم در انتخابات شورای اول شهر و روستا، مجلس ششم و هشتمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه روند حضور در دوم خرداد، نسلی جدید از کنشگران و اصلاح طلبان را پدید آورد.

متاسفانه نا امیدی مردم در پی سنگ اندازی‌های مکرر جزم اندیشان بر سر راه دولت و مجلس اصلاحات باعث نا امیدی بسیاری از مردم شد و این نا امیدی به کاهش مشارکت در دوره‌های بعدی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری منجر گردید؛ که یادگاری زمستانی را بر مشارکت مردم در حوزه‌های عمومی در هفت سال پس از آن باقی گذارد.

حضور سپاهیان به عنوان نمایندگان مجلس هفتم، هشتم و کارگزاران دولت نهم و فراگیری مفاسد اقتصادی و اداری، احساس خطری را در بسیاری از نخبگان سیاسی و مردم به وجود آورد که به حضورپرشور مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری منجر گردید. لیکن همانان که بلند پروازی های خود را با حضور دولتی اصلاح طلب در راس کارهای اجرایی کشور در خطر می دیدند در طی یک تقلب آشکار انتخاباتی به جنگ با مردم برخواستند.

در همین راستا، حضور مردم به سان یک اهرم اجتماعی در خیابانهای کشور علیه دولت کودتا که از نمونه های آن می توان به راه پیمایی میلیونی 25 خرداد اشاره کرد، آغاز گر مرحله ی نوینی در مسیر پر پیچ و خم اصلاح طلبی و دموکراسی خواهی ایرانیان بود.

اکنون که قریب به یکسال از آن واقعه می گذرد، و استبداد نظامی با تمام قوا عرصه را علیه جامعه مدنی و مردم ایران تنگ کرده، نقش هسته های سبز خارج از کشور در انجام فعالیت‌های آزادی طلبانه پر رنگ تر شده و در این بحبوحه لزوم فعالیت‌شان آشکارتر می‌گردد.

بیدین وسیله ما، به عنوان برایندی از فعالین سبز مالزی، بر موارد زیر به عنوان حقوق و خواسته های خویش تاکید می نماییم؛

1-نتایج اعلام شده در جریان انتخابات 22 خرداد چیزی جز قلب حقیقت نبوده و ما همچنان بر موارد یاد شده در بیانیه ها و موضع گیری های رهبران جنبش سبز به عنوان کف مطالبات تاکید می نمایم. این مطالبات عبارتند از اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت، مجلس و قوه ی قضائیه، تدوین قانونی شفاف و اعتماد بر انگیز برای انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی و احیای حیثیت و آبروی آنها، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و اجازه‌ی نشر مجدد روزنامه های توقیف شده، به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل ها و پایبندی به اصل 27 قانون اساسی، مجازات عاملین جنایت‌های حوادث پس از انتخابات و به رسمیت شناختن رای مردم.

2-ما همچنین بر همبستگی هر چه بیشتر ایرانیان خارج از کشور، بخصوص کشور مالزی، تاکید نموده و در این راه با احترام به قوانین کشور میزبان، در راستای نیل به اهداف فوق تمام تلاش خویش را مبذول خواهیم داشت.

هسته های سبز مالزی


 


فعالان هسته هاي سبز مالزي بعد از ماهها فعاليت، اولين نشست هم انديشي هسته هاي سبز مالزي را در راستاي حمايت از جنبش سبز مردم ايران برگزار كرد . دكتر زهرا رهنورد و علي مزروعي براي اين نشست پيام داده بودند که در رسانه ها نیز منعکس شد.
دانشجويان سبز مالزي در تمام يكسال گذشته همراه با مردم ايران و همزمان با مراسم سبز سرزمين مادري، در نقش سبز حضور داشتند. نمونه اش برگزاری مراسم هفت و چهلم درگذشت آیت الله منتظری و سالگرد مهندس مهدی بازرگان بود که بازتاب جهاني مناسبي يافت. گسترش فعاليت سبزهاي مالزي اما رسانه هاي اقتدارگرا را به شدت نگران كرده است و حضور نسل سوم انقلاب و دانشجويان ايراني مالزي كه نسبت به اقليت هاي ايراني آمريكا و اروپا جوانترند و با ايران روابط وسيعتري دارند، باعث شده تا دستگاهاي سركوب نظام براي برخورد با ايرانيان مالزي هم وارد عمل شود. انتخاب مهدی زاهدي وزير علوم سا بق دولت احمدي نژاد براي سفارت در مالزي را هم مي توان در همين امتداد كنترل جنبش دانشجويي خارج از ايران ارزيابي كرد.

پادگان اشرف در مالزي

رجا نيوز و جوان آن لاين دو رسانه نزديك به اطلاعات سپاه در چند گزارش هماهنگ، جنبش سبز مالزي را هدف گرفته اند. جوان آنلاين در گزارشي بنا بر گفته گزارش نويس افشا كرده است، برخي از آقازاده ها كه سعي كرده نامشان را با حروف مقطع فاش كند .به مالزي رفته اند تا عليه نظام به فعاليت بپردازند. جوان آنلاين عنوان كرده كه برخي از اين آقازاده ها نقش اسپانسر را دارند و هزينه اين اقدامات را تامين مي كنند. اين در حالي است كه يكي از فعالين جنبش سبز مالزي مي گويد :"هزينه هاي فعاليت هاي جنبش با همان امانات مالي محدود دانشجويان فراهم مي شود و اصلا كار پرخرج و هزينه اي صورت نمي گيرد تا نيازی به اسپانسر و هزينه هاي گزاف داشته باشد. "سايت رجا نيوز پا را از اين هم فراتر گذاشته و در گزارشي نوشته است . پادگان اشرف دوم در مالزي در حال شكل گيري است. سايت رجا نيوز جنبش سبز مالزي را متهم كرده است كه در حال ايجاد كمپ فتنه اي است كه مي خواهد عليه نظام اقدام كند . اين گزارش البته هيچ اشاره اي نكرده است كه پادگان اشرف كه سالها در عراق مقر مجاهدين بوده است، اصولا يك پادگان نظامي با تجهيزات و سلاح بوده است و اين چه ربطي به دانشجويان سبز مالزي دارد كه در اين كشور زندگي مي كنند و تنها ابزارشان دستبند هاي سبز است. به نظر مي رسد رسانه هاي اقتدارگرايان علاقه بسياري دارند تا مجاهدين را كه سالهاست در عرصه سياسي و سرنوشتي ايران تاثيري ندارد را در قالب يك دشمن خيالي زنده كنند تا بتوانند با اين اتهام با جنبش رو به گسترش سبز مقابله كنند.

عصبانیت پایگاههای دروغ پراکنی

یکبی از شرکت کنندگان نشست مالزی در گفتگو با خبرنگار جرس درباره خبر جوان آن لاین گفت:" واضح است که اینگونه خبرها نشان از عصبانیت عمیق این پایگاههای دروغ پراکنی است و بیانگر این موضوع است که تشکیل چنین گروههای مردمی و شبکه های اجتماعی در خارج از کشور می تواند در حرکت جنبش سبز راهگشا باشد. اینکه این شبکه دانشجویی را براساس قاون و در چهارچوب اصول و قوانین کشور میزبان ، خواسته ها و مطالبات مدنی اش را مطرح می کند متاسفانه منتسب به یک گروهک متلاشی شده و منافق می دانند، باعث تعجب و حیرت است زاویه ها و خط قرمز های ما با گروهک منافقین از اغاز روشن و آشکار بوده و هست و این جریان را خائن به ملت و میهن می دانیم و شبیه کردن ما به پایگاه نظامی اشرف به جز مضحک بودن، نشان از عصبانیت آنها از قدرت و تاثیرگذاری جنبش سبز در داخل و خارج از کشور دارد. "

وزارت خارجه هم به ميدان مي آيد

ويزاي آسان و هزينه نسبتا پايين كشور مالزي در ده سال اخير موجب شده است كه ايرانيان فراواني به اين كشور مهاجرت كنند و در كنار كساني كه در قالب كار و تجارت به مالزي رفته اند، حدود هفده هزار نفر دانشجوي ايراني هم در مالزي به تحصيل مشغولند. مالزي كشوري مسلمان است كه از آزاديهاي اجتماعي برخوردار است و فضاي باز اقتصادي باعث شده كه ايرانيان در سالهاي اخير و با افول دوبي و امارات متحده عربي، براي سرمايه گذاري به اين كشور جنوب شرقي آسيا مهاجرت كنند. در حال حاضر قريب 70 هزار ايراني در مالزي زندگي مي كنند. و سهم موثري در اقتصاد اين كشور26 ميليوني دارند. همين پتانسيل جوان و پر انرژي مهاجران ايراني در مالزي، دولت احمدي نژاد را به تكاپو انداخته است تا با هر راه حل ديپلماتيكي از گسترش اين هسته هاي ايراني برون مرزي جلوگيري كند. ماه گذشته وزارت خارجه احمدي نژاد از كشورهاي تاجيكستان و مالزي درخواست كرد تا سخت گيريهايي را در دادن رواديد براي اتباع ايراني لحاظ كنند. اين شايد براي اولين بار در عرف ديپلماتيك باشد كه دولتي از ديگر دولتها درخواست مي كند تا براي اتباعش منع ورود در نظر بگيرد . البته درخواست جمهوري اسلامي با واكنش منفي اين كشورها روبرو شد.


 


اعدام شتابزده پنج نفر از مخالفان سیاسی توسط حکومت جمهوری اسلامی موجب شد تا برای اولین بار کردستان شاهد یک اعتصاب عمومی موفق باشد. همچنین برای اولین بار تمام گروه‌های سیاسی مخالف چه در داخل و خارج ایران با کردها - که به طور‌ سنتی به خاطر اتهام تجزیه‌طلبی حامیان چندانی نداشتند - همدلی کردند. به نظر نمی‌رسد حکومت ایران انتظار چنین واکنشی را داشت.
شامگاه شنبه ۱۸ اردیبهشت هنگامی‌ که ارتباط تلفنی زندان اوین با بیرون قطع شد، بسیاری از زندانیان از روی تجربه می‌دانستند که بزودی باید شاهد اخبار ناخوشایندی باشند. این انتظار البته چندان به درازا نکشید زیرا پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در یکی از اولین خبرهای خود در صبح روز بعد از به دار آویخته‌شدن پنج نفر تروریست و عضو گروهک‌های ضد انقلاب به جرم محاربه ـ جنگ با خدا و یا نماینده خدا ـ در این زندان خبر داد. چهار نفر از این اعدام شدگان ـ فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و شیرین علم‌هولی ـ کرد بودند که در بیانیه دادستانی تهران به عضویت در گروه مسلح پژاک، که گفته می‌شود شاخه ایرانی حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه پ.ک.ک است و برای تشکیل یک حکومت کنفدرالیستی در کردستان ایران می‌جنگد متهم شده‌اند. نفر پنجم ـ مهدی اسلامیان ـ نیز به اتهام عضویت در گروه شبه‌نظامی انجمن پادشاهی ایران اعدام شده بود. این گروه متهم به انفجار حسینه‌ای در شهر شیراز در فرودین سال ۸۷ است که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شد.
اعدام‌های سیاسی اخیر برای بسیاری غافلگیرکننده بود. از جمله این افراد خلیل بهرامیان، وکیل مدافع فرزاد کمانگر است که از اجرای حکم اعدام موکل خود در حالی‌که پرونده او همچنان در مرحله تجدیدنظر است اظهار شگفتی کرد. خانواده این معلم کرد نیز اعلام کردند که از اعدام او از طریق سایت‌های اینترنتی مطلع شده‌اند و باور این موضوع برای آنها بسیار سخت بوده است زیرا مقامات قضایی پیش از این قول آزادی او را داده بودند.
خانواده یا وکیل هیچ یک دیگر از اعدام‌شدگان نیز از زمان اعدام خبر نداشتند. این در حالی است که بر اساس آئین‌نامه اجرای حکم اعدام قوه قضائیه ایران، وکیل مدافع محکوم علیه باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم در جریان زمان دقیق آن قرار بگیرد و محکوم به اعدام می‌تواند قبل از اجرای حکم با خانواده خود برای آخرین بار ملاقات نماید.
روند غیرعادی و مخفیانه اعدام این پنج نفر این گمان را در میان افکار عمومی ایران به‌وجود آورده که هدف دولت ایجاد رعب و وحشت در میان معترضین و وادار نمودن آنان به عقب‌نشینی از مواضع خود است. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران تنها چند روز پس از این اعدام‌ها خبر داد که حکم اعدام شش نفر دیگر که از معترضان دستگیرشده در حوادث پس از انتخابات بوده‌اند تأیید شده است. اعدام‌ها حدود یک‌ماه مانده به سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری و اعتراضات پس از آن شروع شده و این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف، درخواست راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد کرده‌اند.
اما انتخاب چهار تن از اعدام‌شدگان اخیر از میان کردها چندان نمی‌تواند امری تصادفی باشد.
گروهی از کردها از ابتدای برسرکار آمدن جمهوری اسلامی تاکنون با دولت مرکزی ایران اختلاف دارند و خواهان خودمختاری و اخیرا فدرالیسم بوده‌اند. در غوغای انقلاب سال ۱۳۵۷ بیشتر کردها ترجیح می‌دادند تا با روش‌های مسلحانه پیگیر مطالبات خود باشند. تلاش‌های چند ماهه دولت تازه ایران برای مذاکره به نتیجه نرسید و در نهایت در حالی‌که بیم تجزیه کردستان می‌رفت آیت‌الله خمینی دستور اعزام نیرو به این منطقه را صادر کرد. جنگ داخلی کردستان اگرچه تحت تاثیر جنگ ایران و عراق قرار گرفت اما تا سال‌ها ادامه داشت.
محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران (۱۳۷۶-۱۳۶۰) در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس عنوان کرده که شورش‌های کردستان تا سال ۱۳۷۴ هم ادامه داشته است. به گفته او در این درگیری‌ها تنها از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۱ بیش از ۱۲۰۰ نفر از نیروهای دولت مرکزی کشته شدند. می‌توان گفت که اگر جنگي بين ايران و عراق رخ نمي‌داد، بزرگترين حادثه ايران پس از انقلاب همين شورش کردستان بود.
جنگ کردستان عملا به جمهوری اسلامی کمک کرد تا به بهانه مقابله با تجزیه‌طلبی و مبارزه با ضدانقلاب و با تهییج ملی، تحریک احساسات مذهبی و اعلام شرایط فوق العاده، زمینه‌های سرکوب تمامی جریانات سیاسی رقیب را در ابتدای دهه شصت شمسی را فراهم کند.
در سال‌های بعد نیز حرکات مسالمت‌آمیز کردها از سوی حاکمیت پاسخی تند گرفت. به عنوان مثال هنگامیکه در اسفند سال ۱۳۷۷ مردم سنندج در اعتراض به بازداشت عبدااله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه دست به راهپیمایی آرامی زدند تظاهرات آنها به شدت سرکوب شد. مقامات دولتی تعداد کشته شدگان را پنج نفر اعلام کردند اما منابع غیر رسمی به کشته شدن ده‌ها نفر اشاره کردند. در تیرماه سال ۱۳۸۴ سراسر مناطق کردنشین ایران در نتیجه کشته شدن یک شهروند مهابادی بنام شوانه سیدقادری توسط پلیس به صحنه راهپیمایی و تظاهرات آرام تبدیل شد اما آن هم با سرکوب شدید نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد. در جریان همین اعتراضات مردم شهر سقز از هلی‌کوپترهای نیروی انتظامی به گلوله بسته شده و کشته شدند.
در تمام سال‌های پس از انقلاب صحنه‌های دلخراشی از نقض حقوق بشر مانند آنچه که در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به وقوع پیوست، در کردستان وجود داشته است اما با توجیهاتی مانند خطر کردها برای تجزیه ایران و یا ضدیت با انقلاب کمتر در افکار عمومی داخل و خارج کشور امکان طرح یافته است. به‌عنوان مثال ابراهیم لطف‌الهی دانشجوی کرد دانشکاه آزاد سنندج در دی ماه سال ۱۳۸۶ و در هنگام امتحان درسی بازداشت شده بود اما چند روز پس از دستگیری به گفته مقامات امنیتی در زندان خودکشی کرد. این در حالی بود که گفته می شد او در نتیجه شکنجه در بازداشتگاه کشته شده است. به خانواده او امکان مشاهده جنازه را ندادند و هرگز به تقاضای وکیل مدافعش برای نبش قبر و معاینه مجدد پزشکی قانونی پاسخ مثبت داده نشد.
به نظر می‌رسد هم اکنون هم حکومت میل وافری به رادیکال نمودن فضای سیاسی کردستان دارد تا به این طریق توجه افکار عمومی را از دیگر مسایل داخلی منحرف کند.
اما برخلاف تصور مقامات و علی‌رغم بیانیه رسمی قوه قضائیه که در آن صراحتا اعدام شدگان کرد به تجزیه طلبی، همکاری با گروه‌های مسلح کرد و ضدیت با انقلاب متهم شده بودند بلافاصله پس از انعکاس خبر این اعدام‌ها واکنش‌های گسترده و غیرقابل انتظاری در داخل و خارج کشور پدیدآمد و برای اولین بار کردها تنها نبودند و از همراهی سایر گروه‌های اپوزیسیون ایرانی غیرکرد نیزبرخوردار شدند.
از یکسو رهبران اپوزیسیون داخل کشور - جنبش سبز - مانند میرحسن موسوی و مهدی کروبی با ناعادلانه خواندن اعدام‌ها همدردی خود و هم‌گرایی جنبش سبز را با کردها نشان دادند. از دیگر سو با دعوت و فراخوان جریانات سیاسی کرد در روز پنچ شنبه ۲۳اردیبهشت بخش عمده‌ای از مناطق کردنشین ایران در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، کامیاران، دیواندره، بوکان، مهاباد، اشنویه و پیرانشهر در این روز به حالت تعطیل درآمده بود. شاهدان عینی از تعطیلی کامل بازار سنتی و محافظه‌کار آصف در سنندج که حتی در روزهای تعطیل رسمی نیز به ندرت بسته بود خبر دادند. بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های درس حاضر نشدند.
اگرچه اپوزیسیون کرد در سالیان گذشته نیز فراخوان‌هایی برای اعتصاب در مناطق کردنشین داده بودند اما این اولین باری بود که پاسخ مردم کردستان در چنین سطح وسیع و فراگیری توسط رسانه‌های عمومی گزارش می‌شد.
اعدام شتابزده پنج نفر از سوی جمهوری اسلامی با هر هدفی صورت گرفته باشد موجب شد تا فضای همدلی و همبستگی میان مخالفان به وجود بیاید. چیزی که حکومت انتظار عکس آن را داشت.
منبع: سایت میانه
 


 


مناظره ی روز یکشنبه دوم خرداد 89 در دانشگاه علم و صنعت بین دکتر شکوری راد و وحید جلیلی، در حالی با سخنرانی شجاعانه و بی سابقه ی دکتر شکوری راد و حضور گسترده ی دانشجویان سبز همراه شد که در انتهای مراسم و در حالی که دکتر شکوری راد قصد ترک دانشگاه را داشتند، اوباش بسیجی که در ضرب و شتم دانشجویان سبز علم و صنعت در 8 دی و نیز سرکوب های خیابانی مردم سابقه دارند و از سخنان ایشان به شدّت برآشفته بودند با همکاری حراست دانشگاه به وی حمله ور شده و به هتّاکی و فحّاشی به وی پرداختند.

مسئولان دانشگاه علم و صنعت روز شنبه 31 اردیبهشت پوسترهایی در سطح گسترده در دانشگاه با مضمون برگزاری مناظره بین دکتر علی شکوری راد نماینده ی مجلس ششم و عضو شورای مرکزی جبهه ی مشارکت و وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی در روز دوم خرداد 1389 پخش نمودند. به دنبال اعلام این خبر و دعوت از علی شکوری راد دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت به صورت خودجوش روز یکشنبه در سالن آمفی تئاتر شهید بهرامی حضوری گسترده به هم رسانیدند به طوری که در سالن 600 نفری شهید بهرامی دانشگاه، نهایتاً 100 نفر از دانشجویان بسیجی حضور داشته و مابقی را دانشجویان سبز تشکیل می دادند.


متن سخنرانی طرفین در خبرگزاری های مختلف مانند فارس و برنا و ایلنا و غیره موجود می باشد امّا در ذیل به مطالبی و نکاتی از این مناظره که در خبرگزاری ها ذکر نشده است می پردازیم:

مراسم که قرار بود ساعت 13:45 امروز شروع شود با حدود نیم ساعت تأخیر در حالی شروع شد که دکتر شکوری راد در بدو ورود به سالن به سمت دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت "وی" نشان داده و هنگام رفتن بر روی سن نیز این عمل را تکرار نمود که با استقبال گرم دانشجویان سبز و تشویق های مکرّر آنان همراه شد و دانشجویان نیز متقابلاً به ایشان علامت پیروزی نشان دادند.

دز طول مراسم چند نفر از بسیجی ها با دوربین های حرفه ای فیلم برداری و عکس برداری به صورت مداوم از چهره ی دانشجویان سبز تصویر ضبط می کردند و به محض ایراد هرگونه اعتراضی از سوی سبزها بلافاصله از نزدیک از ایشان فیلم و عکس تهیّه می شد.

در قسمت پرسش پاسخ برنامه مجری برنامه از اعضای مجمع دانشجویان حرب الله دانشگاه علم و صنعت بود سؤالاتی کاملاً مغرضانه از دکتر شکوری راد مطرح می کیرد که با اعتاض ایشان و دانشجویان سبز همراه شد. در بخشیی از این مراسم وقتی مجری برنامه خواستار موضع گیری صریح شکوری راد در قبال ولایت فقیه شد، ایشان در اظهار نظاهایی بی سابقه و شجاعانه بیان داشتند:

اوّلاً اینجا مناظره است نه تفتیش عقاید؟! هر کسی تا می خواهد حرف بزند ازش می پرسید که ولایت فقیه را قبول دارید یا ندارید! من قانون را قبول دارم! قانون اساسی را قبول دارم! و دعوت می کنم همه را به قانون اساسی. مردم ادّعا دارند و مطالبه شان این است که بگویند 1 با 1 مساوی است. آیا اصل حقوق ملّت با اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مساوی هست یا نیست؟

این نماینده ی مجلس ششم ادامه داد: تمام حرف آقای مهندس موسوی اجرای بدون تنازل قانون اساسیه. می گه اصول قانون اساسی رو هم طراز هم تفسیر بکنید. نه یک رأی رو، یک اصل رو یه جوری تفسیر بکنید، بقیه ی اصل ها رو یه جور دیگه تفسیر بکنید! آیا یه دونه آقای جنّتی بیشتره یا 70 میلیون جمعیّت ایران؟

عضو شورای مرکزی جبهه ی مشارکت بیان داشت: اگر بحث مساوات است، مساوات در همه ی مسائل باید باشه. اتّفاقاً اونی که ما باید بشناسیم این است که مردم با همدیگر برابرند. وقتی ما شعار "ایران برای همه ی ایرانیان" رو دادیم، به ما انتقاد کردن که شما چرا این شعار رو دادین؟ ایران برای همه ی ایرانیان نیست، ایران برای برخی از ایرانیان است!

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه گفت: شما میزان انتقادهایی که از جبهه ی مشارکت برای طرح همین شعار شده رو ببینید! بعد هم این شعار است که شما می گویید 1 با 1 مساوی است یعنی که مردم از حقوق یکسان برخوردار باشند. من برای شما اگر بنا بشه - شما که اقتصاد خوندید - ثابت بکنم که چه کسانی از رانت های حکومتی برخوردار هستند! همین الانشم! الان شده رابطه های اقتصادی دولت همه در اختیار سپاهه! (در این لحظه شاهد اعتراض و بی احترامی چند بسیجی به دکتر علی شکوری راد بودیم)

شکوری ادامه داد: شما خطبه های نماز جمعه ی آقای جنّتی رو نشنیدید همین پریروز که می گفت باید دوباره برای دانشگاه ها گزینش بگذاریم! این گزینش مساواته؟ این یعنی یک دانشگاه دولتی نماینده ی کلّ ملّت ایران است

دکتر شکوری راد در پاسخ به اظهارنظهای وحید جلیلی در مورد بیانات پدر شهید محسن روح الامینی که اطاعت از ولایت فقیه را توصیه کرده بودند گفت: آقای روح الامینی رو من از سال 58 ایشونو می شناسم، تو دانشگاه علوم پزشکی تهران با همدیگه بودیم. من می شناسم ایشون رو. ایشون فرزندش رو، رو سر دست برده بود تدفین کرده، نه اینکه بگه چون سبز بودی به درک واصل شدی! می گه قاتل فرزند من باید قصاص بشه! اگر حیثیّت خودش رو می ذاره، تو روز عاشورا تو تلویزیون میاد، جلوی رهبری اون حرفا رو می زنه، این کارا رو می کنه، همه برای اینه که قاتل فرزندش رو قصاص بکنه! حیثیّت خودش رو می ذاره برای اینکه قاتل فرزندش قصاص بشه. همون بود که همین اخیراً مصاحبه کرد گفت: من سرم رو به کدوم دیوار بکوبم که کسانی که متّهمان اصلی قتل فرزند من هستن، یکیشون از دولت منصب گرفته، شده رئیس شورای مبارزه با قاچاق. یکی هم دوباره از شهرداری منصب گرفته!

همچنینی بعد از آن مجری نظر ایشان در مورد مهندس موسوی را خواستار شد که دکتر شکوری راد گفت: مهندس میرحسین موسوی روی تخم چشمان من جا دارد و من کاملاً با مواضع ایشون موافقم!

پس از این اظهارات و نیز حمایت قاطع از جنبش سبز و از همه مهم تر "درود فرستادن بر روح پاک شهدای جنبش" در قسمت های پایانی مناظره، همچنین اظهار نظر در مورد فساد اقتصادی سپاه و سردارهای آن مانند فیروزآبادی و غیره... در هنگامی که شکوری راد قصد ترک دانشگاه را داشت، اوباش بسیجی به ایشان حمله ور شده و در حمایت کامل نیروهای حراست به هتّاکی به وی پرداختند.

این عدّۀ بسیجی که سابقه ی ضرب و شتم دانشجویان سبز علم و صنعت در 8 دی با باتوم و چماق و قمه را نیز داشتند، به سمت ایشان حمله ور شده و با شعارهای "مرگ بر منافق" و "مرگ بر ضدّ ولایت فقیه" و فحش های رکیک نسبت به موضع گیری ایشان درباره ی اصل ولایت فقیه واکنش نشان دادند. آن ها با سد کردن راه دکتر شکوری راد در حالی که الفاظ بسیار زشت و زننده ای به کار می بردند که از ذکر آن ها معذوریم بیان داشتند: "بی غیرت عوضی! باید قبول داشته باشی ولایت فقیه رو! چرا نگفتی قبول دارم؟ (ولایت فقیه رو) باید امضاء کنی (که ولایت فقیه رو قبول دارم)، اگر امضاء کردی (در این بین گویا شکوری راد می گوید امضاء نمی کنم) قبول نداری؟! عیناً منافقی! مرگ بر منافق" و سپس بسیجیان همگی دسته جمعی شعار "مرگ بر منافق سر می دهند" و دانشجویان سبز نیز در جوای آن ها شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "یاحسین میرحسین" سر دادند.

نکته ی جالب در اینجا حمایت کامل نیروهای حراست دانشگاه از بسیجی ها و نشان ندادن هیچ گونه عکس العملی به برخوردهای زشت و زننده ی آن ها بود به طوری که فقط آن ها را همراهی می کردند و چند دانشجوی پسر و دختر ایشان را که بدون محافظ و حتّی وسیله ی نقلیّه به دانشگاه آمده بودند را همراهی کرده و مانع از ضرب و شتم بیشتر ایشان به دست اوباش بسیج شدند!
  


 


پدر شهید جهان آرا می گوید وضع خرمشهر الان خوب نیست. نصف خرمشهر خرابه است. با توجه به گذشت این همه سال از جنگ، خرمشهر هنوز آب آشامیدنی و گاز ندارد. تازه برای سوم خرداد می‌خواهند بیایند آب خرمشهر ـ آبادان را افتتاح کنند.

به گزارش سرویس سیاسی «فردا» سید هدایت الله جهان آرا پدر شهید محمد جهان آرا درباره وضعیت شهر خرمشهر می افزاید: معیشت مردم الان در آنجا بسیار سخت است. ما همین حالا در خرمشهر حدود ۲۵ هزار جوان بیکار داریم. ما همین الان در خرمشهر ۲۰۰ دختر داریم که منتظر جهیزیه هستند تا به خانه بخت بروند و واقعاً هیچ چیز ندارند.

چند سال پیش که خرمشهر بودیم آقای احمدی نژاد آمده بودند آنجا. من به ایشان هم گفتم علیرغم این همه شعار، برای خرمشهر کاری نشده است. مردم در آخرین سفر آقای احمدی نژاد هم به ایشان همین حرف را زده‌اند که ایشان گفته بودند اگر دوباره رئیس جمهور نشدم می‌آیم فرماندار خرمشهر می‌شوم تا آنجا را آباد کنم.

وی در گفتگو با روزنامه شرق ادامه می دهد: تقریباً می‌توانم بگویم هیچ دولتی، هیچ کاری برای خرمشهر نکرد. اینها آمدند پول زیادی آنجا خرج کردند و در نهایت خانه‌های مردم هم ساخته نشد. اگر دولت خودش می‌آمد خانه‌های مردم را می‌ساخت شاید تا الان شهر بازسازی شده بود. منظورم این است که بودجه‌ای مصرف شد اما فایده‌ای نداشت. مثلاً آمدند برای ساخت خانه یک میلیون تومان دادند. خب طبیعی است که یک خانه با یک میلیون تومان ساخته نمی‌شود. پول‌ها خرج شد و هیچ فایده‌ای نداشت. وقتی جنگ شد پولدارها و متمولان خرمشهر از شهر رفتند. آنهایی که به خرمشهر برگشتند کسانی بودند که جز خرمشهر جای دیگری نداشتند.

هدایت الله جهان آرا درباره فرزند خود محمد جهان آرا هم می گوید: جهان‌آرا فرمانده سپاه شده بود. جنگ بعد از یک سال از تشکیل سپاه آغاز شد اما شهید جهان‌آرا با همه گروه‌ها در خرمشهر می‌ساخت. به همین خاطر حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر بودند و اکثرشان هم عرب بودند. عده‌ای هم از مردم بودند که توانستند جلوی عراقی‌ها را بگیرند که وارد خرمشهر نشوند. تمام سعی جهان‌آرا این بود که نگذارد عراقی‌ها وارد خرمشهر شوند. برخی از کسانی که در جنگ‌های خرمشهر بوده‌اند تعریف می‌کنند در جنگ به هر جبهه‌ای می‌رفتیم جهان‌آرا آنجا بود. ظاهراً به او می‌گفتند تو مگر پرواز می‌کنی که همه جا هستی؟!

 


 


خانواده های زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات که در زندان رجایی شهر زندانی هستند ،با صدور بیانیه ای خطاب به مسوولان نوشته اند :« اکنون به جای آن که زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد .»

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته است ،به این شرح است:

بسم رب المظلومین

از خواب بیدار شوید

یک سال از ۲۲ خرداد ۸۸ در حالی می گذرد که نتیجه آن برای ما خانواده جمعی از زندانیان سیاسی که تمام این روزها و ماه ها را پشت درب های این بازدشتگاه و آن زندان گذرانده ایم، چیزی جز دوری از عزیزانمان و اندوه و هجران گسترده و ژرف بدون مرهم نیست.نزدیک به یک سال می گذرد و ما هنوز نمی دانیم که عزیزان ما تاوان چه چیز را پس می دهند، حرف زدن و نوشتن را، ابراز عقیده و چاره جویی را یا عشق به ایران و باورمندی به قانون را؟

در تمامی این مدت همواره می اندیشیدیم که پاسخ آن چه این زندانیان عزیز ملت ایران کرده اند، جز برخورداری از عدالت و حقوق مصرح ان ها در قانون اساسی و آن چه رافت اسلامی می خوانند، نیست و هر روز امید داشتیم که بی گناهی و خیرخواهی آن ها به اثبات برسد و به خانه بازگردند اما متاسفانه هر روز فشار تازه ای بر پیکره مجروح و سخت آزرده خانواده بزرگ زندانیان سیاسی وارد می شود.

اکنون به جای آن که زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، می بینیم که در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد.

پیش از این مسعود باستانی و احمد زیدآبادی را در فرایندی پر از ابهام، قانون شکنانه و بی دلیل روشنی از زندان اوین که خود نماد جفا به فرهیختگان این ملک بوده و است، جابه جا کرده و به زندان رجایی شهر انتقال داده اند و اکنون می بینیم که این بدعت تبدیل به روالی غیرقانونی شده و زندان پردیس کرج و زندان بدنام رجایی شهر اخیرا پذیرای داود سلیمانی، مهدی محمودیان، عیسی سحرخیز، رسول بداغی، رضا رفیعی فروشانی و حشمت الله طبرزدی بودند.

انتقال این عزیزان درحالی رخ داد که برخی از آن ها حتی بدون برگزاری دادگاه، ماه هاست که در بازداشت موقت بی پایان به سر می برند.

ما اعلام می کنیم که انتقال زندانیان سیاسی از بند ۳۵۰ اوین به دیگر زندان ها تنها با هدف افزایش فشار بر اسرای جنبش سبز رخ داده تا بلکه در خرداد ماه سناریو دیگری ساخته شود. این انتقال ها بر خلاف تمامی موازین قانونی و حقوقی است و بدیهی ترین مسایل آیین نامه زندان های جمهوری اسلامی که تاکید بر تفکیک زندانیان بر اساس جرایم دارد را هم رعایت نکرده است.

هنگامی این مسایل بسیار بدیهی و ساده زیرپا گذاشته شده است، ما خانواده های زندانیان سیاسی از خود می پرسیم که مسوول حفظ جان عزیزان ما که بر اساس یک تصمیم فراقانونی به میان مجرمان خطرناک فرستاده شده اند، با کیست؟

امیدواریم سنگینی مسوولیت حفاظت از جان بهترین فرزندان این آب و خاک مسوولان این نهادها را از خواب سنگین بیدار کند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

خانواده های باستانی، زیدآبادی، سحرخیز، سلیمانی، بداغی، محمودیان، طبرزدی، رفیعی فروشانی

 


 


ندای سبز آزادی: امروز مهدی بوترابی مدیر پرشین بلاگ با خانواده اش پس از گذشت هفتاد و چهار روز از بازداشتش تماس تلفنی داشت.

این ارتباط تلفنی هم زمان با سالروز فتح خرمشهر و به مناسبت تولد تاها اولین فرزند بوترابی بود که هم زمان با انتقال او به بند عمومی انجام شد.

لازم به ذکر است در تنها ملاقات با وی که دو هفته قبل صورت گرفت تنها همسر ایشان موفق به دیدار شد و فرزندانش بی صبرانه منتظر دیدار پدر هستند.


 


مراسم دوم خرداد برگزار شد

مراسم دوم خرداد با حضور گسترده هنرمندانی چون داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد، سیاستمدارانی چون محسن امین زاده و زهرا رهنورد و میرحسین موسوی برگزار شد. میرحسین موسوی که برای سخنرانی به اصفهان رفته و با صدها هزار جوان پرشور که در مراسم او نشاط ویژه ای ایجاد کرده بودند، سخن می گفت، در مراسم بزرگداشت دوم خرداد تهران غایب بود و زهرا رهنورد به جای او سخن گفت.

باهنر گفت: " هاشمی رفسنجانی دل خوشی از رای آوردن احمدی نژاد ندارد." هاشمی رفسنجانی هم گفت " همه سلیقه ها در انتخابات کاندیدا دارند." وی گفت " شرکت نکردن در انتخابات به نفع هیچ کس نیست." دفتر تحکیم با صدور یک بیانیه تحلیلی از مهدی کروبی حمایت کرد. فیس بوک و تویتر به عنوان دو وب سایت اجتماعی خبررسان به مردم که نقش مهمی در انتخابات داشتند، فیلتر شدند. احمدی نژاد سفرهای تبلیغاتی اش به استانها را با سفر به استان سمنان با پول دولت ادامه داد، وی در یک جلسه دو ساعت و نیمه 170 مصوبه را در هیات دولت تصویب کرد.

دفتر تحکیم از مهدی کروبی حمایت کرد
دفتر تحکیم وحدت از نامزدی مهدی کروبی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران حمایت کرد. اتحادیه انجمن‌های اسلامی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت)، دومین تشکل دانشجویی است که از نامزدی آقای کروبی در انتخابات حمایت می‌کند. هفته گذشته سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز اعلام کرد که دبیرکل حزب اعتماد ملی نامزد مورد حمایت این سازمان در انتخابات دهم ریاست جمهوری است. در اطلاعیه‌ای که دفتر تحکیم روز گذشته منتشر کرده، آمده است که ۵۴ انجمن اسلامی عضو اتحادیه، ضمن احترام به میرحسین موسوی دیگر نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان، "برنامه‌ها و تیم اجرایی" آقای کروبی را به مطالبات دفتر تحکیم وحدت نزدیک‌‌تر می‌داند و از وی حمایت می‌کند.
بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی تحکیم در گفتگو با بی بی سی اعلام کرده است از میان دو نامه ای که به دو کاندیدای اصلاح طلب فرستاده شده بود تنها مهدی کروبی پاسخگوی دانشجویان بوده و آقای موسوی جوابی به نامه دفتر تحکیم نداده است. از سوی دیگر محمد هاشمی دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد که با رادیو آلمان گفتگو می کرد، خاطرنشان کرد که تحکیم از هر دو کاندیدا خواسته بود که در نشست تحکیم شرکت کنند و باز تنها مهدی کروبی بوده است که این خواسته را اجابت کرده و از موسوی پاسخی جز سکوت نشنیده اند.

انتقاد رضایی از "سیاسی کردن" فرهنگ
محسن رضایی از " سیاسی شدن" مقوله‌هایی چون آموزش و پرورش،‌ ورزش، فرهنگ و ارشاد، انتقاد کرد. به گزارش رسانه‌های ایران، این نامزد انتخابات ریاست جمهوی، گفت که با سپردن " ارشاد جوانان به دست پلیس و نیروهای امنیتی" مخالفت است. آقای رضایی افزود: " گشت ارشاد باید در مقابله با اشرار باقی بماند و بحث ارشاد جوانان که یک مسئله فرهنگی است، به فرهنگیان و بخش غیردولتی واگذار گردد." به گفته فرمانده پیشین سپاه پاسداران، " ورزش و فرهنگ را نباید سیاسی کرد. با فرهنگ‌سازی می‌توانیم مسائل تخصصی را از سیاست جدا کنیم." محسن رضایی در عین حال گفت که قصد دارد از طریق ایجاد دولت ائتلافی کارآمد، از همه نیروهای متخصص، مجرب و کارآمد کمک بگیرد.

 

موسوی: دولت آبروی ایرانیان را برده است
میرحسین موسوی می‌گوید که کار‌های دولت نهم آبروی ایرانیان در جهان را می‌برد. آقای موسوی در میان صدها هزار حامی خود در اصفهان سخن می گفت، اظهار داشت: " حیثیت ملی" مربوط به یک نفر نیست و همه ایرانیان حیثیت دارند. به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، اقدامات دولت نهم در چهار سال اخیر باعث شده است که " شناسنامه، گذرنامه و پاسپورت" ایرانیان و ایران در تراز کشورهایی مثل " سومالی" قرار گیرد. اظهارات آقای موسوی، چند روز پس از آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای در کردستان از مردم خواست که در انتخابات به کسی رای دهند که " آبروی ملت ایران" را نبرد، بیان می‌شود. میرحسین موسوی گفت در صورت پیروزی در انتخابات، جلوی " لایحه‌های خفت‌باری مثل تعدد زوجات" را خواهد گرفت. وی اظهار داشت که آرزو می‌کند که زندانیان سیاسی هرچه زودتر از زندان آزاد شوند و انتخابات دهم برای دانشجویان " آزادی بیان و اندیشه" به همراه داشته باشد. آقای موسوی همچنین شب گذشته در اولین فیلم تبلیغاتی‌اش که از شبکه اول تلویزیون ایران پخش شد گفت که " سرنوشت ایران فقر نبود و فقر نیست." وی برای نخستین بار بود که در ۲۰ سال گذشته از طریق تلویزیون با مردم سخن می‌گفت.

 

فیس بوک در ایران فیلتر شد
کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، صبح امروز شنبه دستور انسداد شبکه اجتماعی فیس بوک در ایران را صادر کرد. خبرگزاری ایلنا، با اعلام این خبر نوشت که علت مسدود شدن فیس بوک تاکنون از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است. به نظر می رسد که مسدود شدن فیس بوک به دلیل فعالیت شدید انتخاباتی بیش از 160 هزار کاربر ایرانی در این شبکه مجازی اجتماعی است. این برای دومین بار است که شبکه اجتماعی فیس بوک در ایران فیلتر می‌شود. گزارش‌ها همچنین از مسدود شدن شبکه اجتماعی توییتر از سوی برخی " آی اس‌پی‌"ها در ایران حکایت می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی با افزایش فعالیت‌های انتخاباتی، دور جدید فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران را آغاز کرده‌اند. علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد گفته بود در صورتی که سایتی در این ایام فیلتر شود، " رفع انسداد آن به پس از ایام انتخابات موکول خواهد شد." این گفته یک تهدید علنی برای جلوگیری از سیاسی شدن سایت ها و وبلاگ ها ارزیابی شد.

 

هشدار احمدی‌نژاد به نامزد‌های انتخابات
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران به نامزد‌های انتخاباتی هشدار داد که از"تخریب" دولت بپرهیزند. آقای احمدی‌نژاد که نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری است، امروز شنبه در یک کنفرانس خبری با اعلام این مطلب گفت که طبق قانون کسی حق ندارد نامزد‌های انتخاباتی را " تخریب" کند و تخریب " جرم" است. این در حالی است که در دوره قبلی انتخابات بسیاری از جمله برادر احمدی نژاد به دلیل توزیع و تکثیر سی دی تخریب یکی از نامزدهای انتخاباتی دستگیر و زندانی شد و حتی صدا و سیما و نشریات دولتی با بودجه دولت به تخریب چهره نامزدهای رقیب احمدی نژاد پرداختند. رئیس جمهوری ایران گفت که در مناظره‌های انتخاباتی‌اش به این " انتقاد‌ها و تخریب‌ها" پاسخ خواهد داد. آقای احمدی‌نژاد همچنین در واکنش به بخشی از این انتقاد‌ها گفت که " برخی از آنان جوری حرف می‌زنند که گویی یک کشور شسته و رفته و تمیز را تحویل ما داده‌اند." منظور احمدی نژاد احتمالا میرحسین موسوی است.

 

رقابت در صدا و سیمای دولتی
عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما دیروز در مراسم قرعه کشی برای مناظره میان نامزدهای انتخابات خاطرنشان کرد: "در این دوره نامزدها برنامه های متعددی خواهند داشت به طوری که حتی در آخرین روز حداقل یک یا دو برنامه دارند." وی با تاکید بر اینکه از اول خرداد تا آخرین روز تبلیغات به حجم این برنامه ها افزوده می شود یادآوری کرد که صداوسیما می کوشد ساعت های مختلفی که "بهترین ساعات" باشد برای پخش برنامه های انتخاباتی در نظر گرفته شود. عزت الله ضرغامی که در روزهای اخیر به علت عملکرد صدا و سیما در انعکاس یک جانبه اخبار انتخابات و حمایت از محمود احمدی نژاد مورد شماتت شدید کاندیداهای اصلاح طلب قرار گرفته است با تاکید بر پخش "زنده" این مناظره ها آن را فرصتی توصیف کرد تا مخاطبان "ّبهترین حرف ها" را بشنوند. وی در عین حال با بیان اینکه کمیسیونی سه نفر این برنامه ها را کنترل خواهد کرد، تنظیم جدول زمانی این برنامه ها را "بی طرفانه" خواند.

 

بیژن زنگنه: سال‌هاست ورشكست شده ایم
بیژن نامدار زنگنه، وزیر کابینه های میرحسین موسوی، هاشمی و خاتمی، ضمن سخنانی افشا کرد که بانك‌های ایران سال‌ها قبل از بحران جهانی، ورشكست شده ولی مسئولین به مردم نگفته اند. زنگنه افزود: "آنجا شفاف بود و همه فهمیدند، اینجا شفاف نیست و كسی نمی‌داند چه به سر بانك‌ها آمده‌است....بانك‌های ما دچار بحرانی شده‌اند كه در تاریخ بانكداری ایران بی‌سابقه است." زنگنه اظهار داشت: "ما واقعاً در حال حاضر وضع بدی داریم كه جز كاهش قیمت نفت، باقی‌اش ربطی به جریان اقتصاد جهانی ندارد." وی گفت: "بانك‌های ما سال‌ها قبل از آن‌ها ورشكست شده ولی ما به مردم نگفتیم. دلیل اینكه، بانك‌ها نمی‌توانند تسهیلات بدهند این است كه ده‌ها هزار میلیارد تومان منفی‌اند. یعنی بسیاری از پول‌هایی كه در این سال‌ها به مردم داده‌شده اولاً معلوم نیست به چه كسی داده شده و دوم اینكه اصلاً برنخواهد گشت." او در پایان سخنانش اظهار داشت: " به نظر من ادامه‌ی این وضع نهایتش چیزی جز تحقیر ایران و سرشكستگی ایرانیان و یك آینده‌ی غیرروشن نیست. ".

 

چهار سال خفت کافی است
مراسم بزرگداشت دوازدهمین سالروز دوم خرداد که دیروز توسط حامیان میرحسین موسوی و با حضور محمد خاتمی برگزار شد، به صحنه انتقاد کم‌سابقه چهره‌های هنری، فرهنگی و سیاسی از چهار سال عملکرد دولت احمدی‌نژاد تبدیل شد؛ تا جایی که برخی از این چهره‌ها چهار سال گذشته را دوره "حقارت، خفت، نکبت و دروغگویی" نامیدند و فائزه هاشمی گفت: "اگر احمدي نژاد دوباره پيروز شود، ادعای امام زمانی مي‌کند." دوازده سال پس از دوم خرداد 1376 حدود 20 هزار جوان با پوشیدن لباس‌ها و استفاده از شال‌ها و پرچم‌های سبزرنگ که نماد حمایت از میرحسین موسوی است، دور هم جمع شدند تا آن روز را با تلاش برای پیروزی موسوی در انتخابات آینده پیوند بزنند.
بر اساس اعلام قبلی بنا بود این مراسم ساعت 16 آغاز شود.، اما در ساعت 15:30 نه تنها روی سكوها و در جایگاه تماشاگران جایی برای نشستن نبود كه محوطه‌ی داخلی مجموعه نیز پر و در‌ها بسته شده بود. در استادیوم سرودهای یار دبستانی و ای ایران طنین‌انداز بود و همچنین شعارهایی چون: ننگ بر این دولت مردم‌فریب، احمدی تیم تو وردار و برو، رجایی قلابی نمی‌خوایم نمی‌خوایم، احمدی حیا کن رجایی رو رها کن، ننگ ما ننگ ما وزیر فرهنگ ما و ...
سخنرانان این مراسم که از گروههای مختلف سیاستمدار و هنرمندان و روشنفکران بودند، ضمن بزرگداشت دوم خرداد، نقد دولت احمدی نژاد و حمایت از موسوی نظرات خود را به جمعیت گفتند. کیومرث پوراحمد (کارگردان) گفت: " چهار سال قبل اشتباه کردیم که قهر کردیم و نتیجه‌اش این شده که دروغ می‌شنویم و در دنیا سرافکنده شده‌ایم، پس نباید دیگر آن اشتباه را تکرار کنیم."

کامبوزیا پرتوی (کارگردان) تصریح کرد: " من چهار سال احساس حقارت کردم، چهار سال با هر سفری که این آدم رفت و هر تریبونی که به دست آورد، من احساس حقارت کردم، یک آدم کوچک ما را هم در این چهار سال کوچک کرد." حمید فرخ‌نژاد (بازیگر) اظهار داشت: " احمدی‌نژاد در این چهار سال کاری کرد که ما مثل خاله سوسکه در داستان‌ها به کتک خوردن عادت کنیم." فائزه هاشمی نیز دوران احمدی نژاد را سراسر نکبت و خفت توصیف کرد و هشدار داد که اگر احمدی‌نژاد دوباره پیروز شود، ادعای امام زمانی می‌کند و خلاف‌های گذشته را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهد.
در بخش دیگری از برنامه در حالیکه مجری مراسم خبر از حضور همسر شهید رجایی در سالن داد، جمعیت یكپارچه فریاد ‌زد: "احمدی حیا كم، رجایی رو رها كن". خانم رجایی با حضور در پشت تریبون ضمن سخنانی از جمله گفت: "میرحسین موسوی شخصیت برجسته‌ای است كه در طول سی سال پس از انقلاب مظلوم واقع شده و اگر قرار باشد شهید رجایی به عنوان الگوی مردم شبیه‌سازی شود نزدیك‌ترین فرد به او از نظر شخصیتی و مدیریت و بینش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میرحسین موسوی است."

سخنران دیگر این مراسم سید هدایت جهان‌آرا، پدر شهید جهان‌آرا بود. او که پدر سه شهید و دو جانباز است، ضمن بیان خاطراتی از آزادسازی خرمشهر،خواستار مقاومتی همچون دوران جنگ در انتخابات آتی شد.
همایش دوم خرداد با سخنرانی محسن امین‌زاده شروع شد. وی گفت: " ما پیروزیم چون ملت ایران می‌داند كه در صورت تداوم این رویه با چه سرنوشت تكان‌دهنده‌ای در عرصه‌های گوناگون روبه‌رو خواهد شد. ملت ایران در دوم خرداد پیروز شد چون تصمیم گرفته بود پیروز شود و امروز این ملت برای میرحسین موسوی به صحنه آمده تا او پیروز شود."
سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق در این مراسم ضمن انتقاد از "اقتصاد صدقه‌ای، آپارتاید نژادی و مذهبی و جنسیتی، ریا و تحجر و ظاهرپرستی"، گفت: "امروزه شرایط متصلب‌تر، مميزي انديشه‌ها بيشتر و آزادي‌ها محدود‌تر و فعاليت‌هاي پيش از انتخابات و هنگام انتخابات براي جلوگيري از ورود اراده ملت در جريان است و خواهد بود". وی در ادامه با تاکید بر اینکه "اصلاحات، راه كم‌هزینه برای رستگاری و سربلندی است" نفس انتخابات را برای ایران كه تاریخی استبدادزده دارد نعمتی بزرگ دانست و با برشمردن خصوصیات دوم خرداد، این روز را منهای انتخاب یك فرد، روزی نمادین دانست.

خاتمی آنگاه دوم خرداد را روز مخالفت با خرافات، تحجر و ظاهرپرستی و روز كرامت ملت ایران خواند و تاکید کرد: "دوم خرداد یعنی احترام به ملت و اقوام ایرانی، دوم خرداد یعنی پاسداشت خواست تاریخی ملت ایران یعنی آزادی، استقلال، پیشرفت و عدالت....دوم خرداد یعنی برنتابیدن فقر و تحقیر ملت ایران و تلاش برای برخورداری یكایك مردم از مزایای زندگی. عدالتی كه دوم خرداد می‌گوید در عدالت اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلكه هر كجا حقی است باید احیا شود و كدام حق بالاتر از حق آزادی است؟"
در مراسم دیروز همچنین داریوش مهرجویی، فرشته صدرعرفایی، حنا مخملباف، بهاره رهنما، لیلی رشیدی، پگاه آهنگرانی و... حضور داشتند و هر یک سخنان کوتاهی در لزوم حضور در پای صندوق های رای ایراد کردند.
 


 


مهناز شریعتی همسر محسن آرمین که هفته پیش بازداشت شد یادداشتی را درباره همسرش نگاشته است. نسخه ای از این یادداشت در اختیار کلمه قرار گرفته که به شرح زیر است:

عصر جمعه، سی و یکمین روز اردیبهشت ماه، عده ای از بهترین دوستان به دیدارمان آمدند. هر هفته عصرهای جمعه با حضور آرمین دور هم جمع میشدیم و ساعاتی را با خواندن و شنیدن تفسیر آیات قرآن، به او گوش میدادیم.

این هفته جای استاد خالی بود.

نزدیک اذان مغرب ، علیرغم دلجویی دوستان به یکباره دلم گرفت . نگاهی به راضیه کردم که اشک در چشمانش حلقه زده بود . چهره آتیه و مرضیه هم گویای دلتنگی پدر بود.

قطعا مطهره هم در دیار غربت به یاد پدر خواهد بود.

وقت نماز همیشه به او اقتدا میکردند. به یادم آمد دعایی را که همیشه در سجده آخر نماز میخواند و من این دعا را خیلی دوست داشتم و همیشه با او زمزمه میکردم:

“یامن هو اله و لا یغفر ذنوبک الا ما سواه اغفر ذنوبی کلها به حرمت محمد و آل محمد”

در همین حال و هوا بودم که دست نوشته زیبایی قاب گرفته شده به دستم رسید . یکی از دوستان خوش ذوق و قریحه جلسه قران شعر زیبایی را سروده بود که حیفم آمد این شعر را با دوستداران آرمین در میان نگذارم:

“آنان که در بهار، دانه ای نهان کنند

باشد که در آتیه خرمنی درو کنند

قصه یوسف و چاه، قصه اسارت و عزت است

فرعونیان فکر عزیز مصر کنند

صبر ایوب و اشک یعقوبم آرزوست

تا برادران همه سجده بر ملتی کنند

موسی به تور و قومی به گرد سامری

هارونیان فکر ید بیضای موسوی کنند

ابراهیم در آتش نشسته است

هاجر به جستجوی آب سعی صفا و مروه می کند

صبر بر شعب ابی طالب، مژده فتح مکه است

تبت یدی، ابی لهب کی فکر انزال سوره می کند

آنان که تشنه لب، راضی و مرضی و مطهرند

باشد که کام ملتی با سلسله کوثر تر کنند

چندی است که با قلم سبز بر کنبد گردون نوشته اند

گیتی ارث آزادگان است که با بهار سودا می کنند

 


 


شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تصویب قطعنامه جدید علیه ایران را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا، در جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که به ریاست سید محمد خاتمی تشکیل شد در ابتدا سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر گرامی داشته شد و از قهرمانان و دلاور مردانی که خون پاکشان راهگشای این فتح الفتوح خدایی شد، تجلیل به عمل آمد. همچنین سالروز حماسه پرشکوه ملت آگاه و آزدیخواه ایران در دوم خرداد سال ۷۶ گرامی داشته شد.

همچنین مجمع روحانیون مبارز ضمن ابراز نگرانی از تلاش دولت آمریکا و همدستانش در تصویب قطعنامه جدید علیه ایران، آن را ادامه دشمنی‌های دیرینه آمریکا علیه ملت ایران دانسته و با محکوم کردن این نوع اقدامات خواهان بازنگری در سیاست‌های خصمانه و توقف اقدامات آنان علیه ملت ایران شد.

این تشکل روحانی اصلاح‌طلب حمله وحشیانه گروهی لباس شخصی با سلاح گرم و سرد به محمدعلی ابطحی در شهر ری را محکوم کرده و این نوع اقدامات خلاف شرع و قانون و مشکوک در راستای ایجاد تشنج در جامعه و سلب امنیت عمومی از کشور دانستند و از مسؤولان امر شناسایی و برخورد قاطع با مسببان و کانون های خشونت گرا را خواستار شدند.

 


 


دکتر داوود سلیمانی استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که نزدیک به یکسال از بازداشتش می گذرد در شرایط نامناسب جسمانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار کلمه، وی اخیرا به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است و خانواده اش نسبت به شرایط بد این زندان و بیماری وی نگران هستند.

این نماینده سابق مجلس در دوران بازجویی ها و بازداشتش دچار بیماری شده است و که این بیماری رو به حاد شدن است.خانواده وی اعلام کرده اند دکتر سلیمانی لرزش دست شدیدی گرفته است و شرایط جسمانی خوبی ندارد.

دکتر سلیمانی از معدود بازداشتی های بعد از انتخابات است که بلافاصله بعد از انتخابات بازداشت شد و حتی برای یک روز هم به مرخصی نیامده است.

 


 


عبدالله یوسف‌زادگان پس از هفتاد روز بازداشت همچنان در بازداشت موقت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و در دو هفتة اخیر از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده هم محروم بوده‌است.

به گزارش کلمه، علی‌رغم مراجعات مکرر خانواده یوسف‌زادگان به مسئولان و امنیتی و قضایی در مشهد و تهران، هنوز اطلاع دقیقی از علت بازداشت این دانشجوی نخبه و تداوم بازداشت انفرادی ، چشم‌انداز پرونده او به دست نیامده است و خانواده وی همچنان در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

گفتنی است تاکنون ۱۸۵ دانشجوی المپیادی و تعدادی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ کشور با امضای نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی فوری عبدالله یوسف‌زادگان شده‌اند و تعداد زیادی از دوستان وی با اتشار یادداشت‌هایی به بازداشت او اعتراض کرده‌اند. عبدالله یوسف‌زادگان از نخبگان فرهنگی کشور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی است.

 


 


دو نفر از سه شهروند آمریکایی که ده ماه است در ایران زندانی هستند، با یکدیگر نامزد شده‌اند و قصد دارند پس از آزادی با یکدیگر ازدواج کنند.

خبرگزاری سی.ان.ان گزارش کرد مادران این سه آمریکایی که به هنگام ملاقات با فرزندانشان در هفته گذشته از این خبر مطلع شده‌اند، گفته‌اند که به شدت خوشحالند ولی نمی‌توانند تاریخ دقیق این ازدواج را تعیین کنند.

آن‌ها افزودند که جاش فتال زندانی دیگر نیز که دوست آن‌هاست قرار است در مراسم ازدواج آن‌ها ساقدوش باشد.

سارا شورد، جاشوا فتال و شین بائر سه شهروند آمریکایی هستند که در مرداد ماه سال گذشته به اتهام ورود غیرقانونی به ایران در خاک جمهوری اسلامی بازداشت شدند و از آن زمان تا کنون در زندان بسر می‌برند.

مادر سارا شورد که به تازگی همراه با مادران سه آمریکایی دیگر از تهران بازگشته‌است گفت که دخترش به شدت منتظر بوده تا حلقه‌ای را که شین بائر از نخ لباس خود برای او ساخته‌بوده به مادرش نشان دهد.

او گفت که این پیشنهاد ازدواج، چیزی است که باعث می‌شود فرزندش -از نظرروانی – بتواند به زندگی ادامه دهد، چرا که احساس می‌کند پیوندی ناگسستنی با شین دارد و نیز دوستی مانند جاش دارد که همیشه با آن‌هاست.

مادر شین بائر از قول پسرش گفت که شین روز ششم ژانویه در حیاط زندان اوین پیشنهاد ازدواج به سارا داده است و افزود که این، دقیقا تاریخی است که ما درخواست ویزا را در واشنگتن تسلیم مقامات ایرانی کرده‌ بودیم.

مادران این سه آمریکایی که امروز در برنامه «صبح بخیر آمریکا» در شبکه ا.بی.سی سخن می‌گفتند دیدن فرزندانشان را یک «تسکین بزرگ» خواندند اما گفتند که آن‌ها چیزی در باره وضعیت اتهاماتشان به ایشان نگفته‌اند.

ضمنا آن‌ها تصریح کردند که با هیچ یک از مقامات عالی‌رتبه در ایران ملاقات نکرده‌اند و تنها برخی از مقامات رده پایین را دیده‌اند.

آن‌ها افزودند که فرزندانشان کاملا سالم به نظر می‌رسیدند و افزودند که شین بائر و جاش فتال در یک سلول مشترک هستند ولی سارا شورد تنهاست اما می‌تواند روزانه دو بار و به مدت سی دقیقه با دوستانش ملاقات کند.

رویترز در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده بود از قول حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران نوشت که او تردیدی ندارد که این سه آمریکایی جاسوس هستند اما از آمریکا خواسته که به مبادله زندانیان بپردازد.

 


 


با وجود انکار برخی مقامات دولتی از وجود دانشجویان زندانی و همچنین اظهارات اخیر معاونت دانشجویی وزارت علوم مبنی بر بی اطلاعی وی از آمار دانشجویان بازداشتی کشور، پایگاه خبری دانشجونیوز لیست ۸۲ تن از دانشجویان بازداشتی کشور، همراه با اطلاعاتی شامل زمان دستگیری، وضعیت محکومیت، قاضی محکوم کننده و همچنین محل نگهداری آنان را منتشر کرد.

به گزارش این سامانه خبری، طی یک سال گذشته و پس از اعتراض های پس از انتخابات، در کشور، اقشار مختلف مردم به دست ماموران وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و دیگر نهادهای امنیتی کشور بازداشت شدند که در این بین دانشجویان نیز بخش عمده ای از بازداشت شدگان را تشکیل می دادند.

دانشجو نیوز خاطرنشان کرد بخش عمده ای از دانشجویان زندانی، در بندهای مختلف زندان اوین در حبس بوده و تعدادی از دانشجویان نیز در زندان های شهرهای مختلف همچون زندان متی کلای شهر بابل و همچنین در شهرهای اصفهان، اردبیل و مریوان در بازداشت به سر می برند. تعدادی از دانشجویان زندانی نیز در بندهای تحت نظر سپاه پاسداران و در وضعیت نامشخصی به سر می برند.

این گزارش تصریح کرد بسیاری از دانشجویان بازداشت شده، پس از مدتها حبس، با قرارهای وثیقه سنگین آزاد شدند و برخی نیز با احکام قضائی گوناگون روبرو شدند و گروهی نیز همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.
اسامی دانشجویان بازداشتی در لینک زیر آمده است:
http://www.daneshjoonews.com/news/student/1130-1389-03-03-12-58-56.html


 


ندای سبز آزادی: براساس اخبار رسیده دادسرای اوین در تماس تلفنی با محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی خواستار بازگشت وی به زندان اوین شده است.

گفتنی است چند روز پیش در مراسم جشن عروسی محسن میردامادی تمامی رهبران اصلاحات و سبز و نوه های امام خمینی گرد هم جمع شده بودند که این مسئله عصبانیت کودتاچیان را در پی داشته و ممکن است بخاطر همین مسئله تصمیم به بازگرداندن محسن میردامادی به زندان اوین گرفته باشند.


 


خبری که خواب را از چشمان منتظرم ربوده و خوراک را بر من حرام کرده است . چشمانم را می بندم اما آنچه ذهنم را پر می کند آیات تکان دهندۀ سورۀ قیامت است . هراسان شده ، چشم می گشایم و اینک قیامت را می بینم ، هواخوری کوچک یکی از بندها و آزادمردی با چشمان بسته و ناگاه ... ضربات است که یکی پس از دیگری بر سر و رویش می بارد ...
کجاست آنجا ؟ در آموخته هایم جستجو می کنم آدرسی نمی یابم ، در سی سال گذشته می کاوم ، تمام فرمایشات امام راحل را مرور می کنم و باز هم عقب تر می روم ، آیات قرآن ؛ فرامین خدا ؛ سیرۀ پیامبر گرامی اسلام ؛ هیچ نمی یابم .
کدام ناکجاآباد است آنجا که چندین زورمند ، تمام قدرت چند روزۀ خویش را بر مظلومی چشم بسته و در بند ، چونان پرنده ای بال و پر بسته نثار می کنند ؟
ذهن آشفته ام مورد هجمۀ خیل سؤالات قرار می گیرد ، نفس لوامۀ آنها کجاست ؟ خواب است یا بیدار ؟ من که با خواندن خبر ، خواب بر چشملنم حرام شده پس آنان که با ضرباتشان به انسانی بی گناه آسیب می رسانند چه می کنند ؟ آیا می توانند لحظه ای با آرامش ، چشم بر هم نهاده در کنار خانواده بیارامند و هیچ مپندارند که قیامتی نیز هست ؟...
چه می گویم ؟! اگر خدا را می شناختند و به معاد و قیامت یقین داشتند آیا هرگز به خود اجازه می دادند با مردی آنهم از تبار آزادگان که گناهش امر به معروف و نهی از منکر است ، رفتاری اینچنین غیر انسانی داشته باشند ؟
و اینک با تو می گویم ، ای که نامت را "محمد" گذاشتند تا مشتی محکم باشد بر دهان یاوه گویان و غافلین از خدا ، و چه نیکو خاندانی داری که نور ، راهنمایشان بوده و به حق ، "نوری زاد" گشته ای ، تو اکنون مصداق بارز سخن شهید بهشتی و از راست قامتان جاودانۀ تاریخ هستی و ایمان دارم فردای قیامت که ستمکاران و ضاربین تو و دیگر مظلومان ، به مصداق آیۀ شریفۀ قرآن ، "أین المفر" گویان در جستجوی گریزگاه هستند تو از روسفیدان خواهی بود .

 


 


جواد شمقدری با توجه به حاشيه هايی که در نشست مطبوعاتی فيلم کيارستمی بوجود آمد طی نامه ای به ژيل ژاکوب هشدار داد که از بوجود آمدن برخی حاشيه ها که به رابطه بين دو کشور لطمه وارد می کند مراقبت کند.

به گزارش خبرگزاری آريا، متن نامه به شرح ذيل است: جای تأسف دارد که اظهار کنم جنجال‌های ۲ روز گذشته درباره پرونده قضايی آقای پناهی اغراق‌آميز و سناريويی از قبل طراحی شده بود. بايد به اطلاع‌ برسانم پيرو تلاش‌هايی که داشته‌ايم مراحل دادرسی پرونده آقای پناهی به پايان رسيده و اميد زيادی است که به زودی آزاد شود.

شمقدری،‌ با اشاره به اين که دور جديدی برای سينمای ايران آغاز شده است، افزود: سينماگران ايرانی می‌توانند در چارچوب آزادی و قانون به فعاليت‌های خود بپردازند، و در عين حال تأکيد می‌کنم نبايد بگذاريم اخبار دروغ و فريب‌کاری برخی‌ها مانع همکاری ما در آينده شود.

بنابراين گزارش، در نشست مطبوعاتی فيلم کيارستمی در جشنواره کن، سناريويی از قبل طراحی شده برای فضاسازی سياسی عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران به اجرا درآمد که در آن به جای پرداختن به ساخته کيارستمی موضوع دستگيری جعفر پناهی مطرح شد.

اين گزارش حاکی از آن است، در اين جلسه زمانی که از کيارستمی درباره علت دستگيری پناهی سئوال شد،وی پاسخ داد که خبر دارم قرار است به زودی آزاد شود.

 


 


خبرگزاری فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکيد کرد: هم اکنون ۳ هزار شبکه تلويزيونی و ۴۵ هزار شبکه فارسی‌زبان در فضای مجازی عليه کشور فعالند تا تفکر امام و انديشه بسيجی را که حماسه فتح خرمشهر را رقم زد بی‌رمق نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، از شهرستان محمودآباد سيدمحمد حسينی صبح امروز در جمع بسيجيان شهرستان محمود آباد اظهار داشت: نهم دی ماه سال گذشته و حماسه مردم در خنثی‌سازی جريان فتنه پيروزی بزرگی بود بايد آن را تداوم حماسه سوم خرداد ناميد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی يادآور شد: مردم انقلابی کشورمان در جريان فتنه سال گذشته در جبهه جنگ نرم به پيروزی رسيدند؛ همانگونه که در سوم خرداد در رويارويی با دشمن تا دندان مسلح سربلند و سرافراز شدند. حسينی خاطرنشان کرد: در فتنه سال گذشته کسانی که روزگاری بر سر سفره انقلاب نشسته بودند با دشمنان سلطنت‌طلب‌ها و با دشمنان نظام همسو شدند.

وی تأکيد کرد: بصيرت و آگاهی که با نفس مسيحائی رهبر معظم انقلاب ايجاد شد، با سخت‌کوشی و رضايت‌مندی مردم توأم و مانع تحقق اهداف فتنه‌گران شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بيان داشت: سوم خرداد يک روز الهی است که وعده خداوند در آن محقق و جهان سلطه‌گران خوار و ذليل شد.

وی با بيان اينکه امروز هم در جنگ هستيم، اظهار داشت: خصومت و دشمنی دشمنان همواره با ما هست اما اين تهديدات در مقابل اراده اين ملت خدايی راه به جايی نمی‌برد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناکامی‌های نظامی آمريکا در منطقه اشاره کرد و گفت: روزی فرا خواهد رسيد که همه مردم دنيا به ماهيت استکبار جهانی پی می‌برند.

حسينی به تلاش گسترده ضد فرهنگی دشمن برای محو تفکر سوم خرداد اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۳ هزار شبکه تلويزيونی و ۴۵ هزار شبکه فارسی‌زبان و فضای مجازی عليه کشور فعالند تا تفکر امام و انديشه بسيجی را که حماسه سوم خرداد را رقم زد بی‌رمق نشان دهد.

سيد‌محمد حسينی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تا ساعاتی ديگر در همايش بزرگداشت علامه دشتی مفسر بزرگ و مشهور نهج‌البلاغه سخنرانی می‌کند.

 


 


روز گذشته به طور کامل در شک و تردید آزادی محمد نوری زاد و جعفر پناهی دو کارگردان معروف سپری شد. خبری که به طور مبهمی توسط سایت های دولتی و وابسته به نهاد های خاص تیتر شد و در نهایت با شور وهیجانی که ایجاد کرد تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار «کلمه»، روز گذشته برخی از سایت های دولتی و وابسته به نهاد های خاص خبر آزادی نوری زاد را منتشر کرد درحالیکه در خبر منتشر شده هیچ منبع خبری ذکر نشده بود و به صورت بسیار مبهم و جهت دار این شایعه را پخش کرد .

این سایت ها در خبر دیکته شده خود تاکید فراوانی بر سلامت جسمانی نوری زاد داشتند و اخبار منتشر شده درباره وضعیت نامناسب نوری زاد را از سوی رسانه های ضد انقلاب! عنوان کردند در حالیکه همسر نوری زاد روز پنجشنبه گذشته بعد از ملاقات کابینی با همسرش اعلام کرد: « وقتی در ملاقات کابینی آقای نوری زاد را دیدم، لازم نبود که حرفی بزند، سر و وضع آشفته او، خود گویای همه چیز بود. به قصد کشت او را کتک زده بودند، وقتی همسرم می خواست این واقعه غیر انسانی که باورش هنوز برای همه ما دشوار است را تعریف کند، هم او گریه می کرد و هم ما.»

نکته ی مهم این است که چرا و به چه هدفی خبری خلاف واقع هم درباره آزادی ایشان و هم درباره وضعیت جسمانی نوری زاد منتشر می شود و چه کسی از آن بهره می برد؟

خبر آزادی باعث شد تمام روز جمعیت زیادی خوشحال باشند و حتی برای تایید آن هم سرگردان و منتظر بمانند .

این موضوع در ارتباط با جعفر پناهی دیگر کارگردان کشور که او هم به مانند نوری زاد در اعتصاب غذا به سر می برد تکرار شد و تکذیب این مسئله توسط فرزندان آن ها در رسانه هایی مانند فیس بوک صورت گرفت.

در حالیکه قول هایی هم مبنی بر آزادی نوری زاد و پناهی داده شده است اما انتشار دروغین اخبار، فشار مضاعفی را بر خانواده های آنها وارد می کند.

روند اطلاع رسانی یکساله ی اخیر این رسانه ها نشان داده که تمایلی به درج کامل خبرهای موثق به خصوص در مورد زندانیان سیاسی ندارند . پس نکته ای که باید مد نظر داشت عدم انتشار سریع اخبار صادره از سوی این رسانه هاست .

گویا در مورد انتشار خبر آزادی محمد نوری زاد و جعفر پناهی هدف تنها آرام کردن جو التهابی منتج از ضرب و شتم نوری زاد و اعتصاب غذای خشک پناهی و نوری زاد است . فضایی که موجب ملاقات حضوری این دو هنرمند با خانواده هایشان شد.

حال به نظر می رسد آنها می خواهند قدرت خشم و قدرت اعتراض ناشی از این اتفاق را با حربه ی دروغ و کذب مهار کنند.

همچنین به نظر می رسد خانواده های اسیران دربند و مردم با این ترفندها ، وضعیت اسفناک زندان های کشور، را مشمول مرور زمان نمی دانند.

 


 


جرس- مسیح علی نژاد: مادر مجید توکلی نسبت به وضعیت خطرناک این دانشجوی زندانی که در سلول انفرادی اعتصاب غذا کرده است ابراز نگرانی کرد و گفت: پسر من نه هنرمند است و نه سیاستمدار، دنیا او را نمی شناسد که برای اعتصاب او گریه کند، گریه های ما را هم که کسی نمی بیند. فکر نمی کنم هیچ سیاستمداری هم خبر اعتصاب او را شنیده باشد.

اعتصاب غذای مجید

مادر این دانشجوی زندانی در گفتگو با جرس، یادآورشد: مجید توکلی را بنا به دلایل نامعلومی به سلول انفرادی منتقل کرده اند و مجید هم در اعتراض به این اقدام اعتصاب غذا کرده است، پسرم مقاوم است اما من یک مادر هستم ، در برابر رنجی که پسرم می کشد مقاومتی ندارم، کاری هم از دستم بر نمی آید جز آنکه به مسوولان بگویم، این رسمش نیست که با دست خودمان تیشه به ریشه جوانان این کشور بزنیم و آنها را نسبت به همه چیز بدبین کنیم.

هیچ کس صدایش را نمی شنود؟

وی در خصوص اینکه اخیرا صدای اعتراض و اعتصاب غذای جعفر پناهی و محمد نوری زاد به گوش دادستان تهران و دینا هم رسیده است، می گوید: پسر من یک دانشجوی معمولی است که ظاهرا نه هیچ سیاستمداری دلش می خواهد صدای بیمار پسرم را به گوش آقای دادستان برساند و نه خود دستگاه قضایی صدای یک مادر را می شنود که ماه ها چشم انتظاری کشیدم و کلمه ای به رسانه ها نگفتم، اما دیگر چاره نمی بینم که از مردم مدد بخواهم تا به داد ما برسند.

هنر مجید

مادر این زندانی سیاسی ادامه داد: مجید توکلی هنرمند نیست اما همه هنرش این بود چون حرف خلاف قانونی نزده بود پای حرف هایش ایستاد. حالا هم دارد تاوان همین ایستادگی اش را پس می دهد.

وی گفت از دیروز که از زندان مطلع شدیم مجید در اعتصاب غذا است، دنیا برایم تیره و تار شده است.از صبح که بیدار شده ام لب به غذا نزده ام، من هم اینجا در خانه دورافتاده خودم اعتصاب غذا کرده ام.

عدالت شان کجاست؟

مادر مجید توکلی که تا کنون نزدیک به پنج ماه است موفق به دیدار با فرزند خود در زندان نشده است، در پاسخ به پرسشی در خصوص دیدار سه کوهنورد آمریکایی زندانی در اوین با مادران شان، گفت: خبر را از رادیو شنیدم. دلم نمی خواهد هیچ مادری در هیچ جای دنیا از فرزندش دور باشد. خوشحالی مادران آمریکایی، خوشحالی من هم هست اما دلم به درد می آید وقتی می بینم به مادران آمریکایی اجازه می دهند با فرزندان خود در یک هتل دیدار کنند، اما همین حق را از مادران ایرانی محروم می کنند. کسانی که مادران آمریکایی را خوشحال کرده اند،عدالت شان کجاست که به مادران ایرانی هم نظری کنند.

بیماری ریه مجید

وی از بیماری ریه مجید توکلی ابراز نگرانی کرد و گفت: اعتصاب غذای خشک و نرسیدن آب به بدن برای کسی که بیماری ریه دارد، خطرناک است و بیمار را دچار حمله های عصبی شدید می کند، مجید برای بیماری خود به درمانگاه اوین رفته است و پزشکام اوین بهتر از هرکسی می دانند که حال مجید مساعد نیست.

فقط کروبی تماس گرفت

وی با اشاره به تماس تلفنی شیخ مهدی کروبی گفت: تنها کسی که تماس گرفته است و به یک مادر دلداری داده است، آقای کروبی بود و امیدوارم به زودی شاهد باشیم که دیگران هم به داد ما برسند و نگذارند آه یک مادر دامن شان را بگیرد.

سلامتی اش را برگردانید

مادر مجید توکلی درپایان در حالی که قادر به ادامه گفتگو نبود با صدایی شکسته خطاب به مسوولان دستگاه قضایی گفت: تا دیروز التماس می کردم فرزندم را آزاد کنید، جوابم را گرفتم، به جای آزادی ، سلول انفرادی را نصیب یک دانشجوی بی پناه کرده اید چون می دانید مجید نه پشتوانه سیاسی دارد و نه پشتوانه بین المللی که صدای اعتراض و اعتصاب غذای او را در دنیا فریاد بزنند، خواهشمندم فرزندم را به همان زندان برگردانید، کاری کنید حداقل اعتصاب عذایش را بشکند. حالا که از عدالت شما سهمی به مادران ایرانی نمی رسد، من هم آزادی پسرم را از شما نمی خواهم، سلامتی اش را به ما برگردانید.

 


 


در سومین روز از خرداد ماه ۸۹، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد باز هم آبستن حوادث تلخ و ناگواری بود.
بنا بر اظهارات دانشجویان حاضر در محل از ساعات اولیه بامداد امروز، فضای آن واحد دانشگاهی به شدت امنیتی بود، به حدی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و همچنین لباس شخصی ها در داخل دانشگاه مستقر شده بودند.
نیروهای بسیج، با ضرب و شتم و خشونت گسترده، قصد بازداشت تعدادی از دانشجویان را داشتند که تا لحظه ارسال خبر، یکی از دانشجویان در حالیکه به شدت توسط فردی به نام امیر امیرخانی دهکردی(از اعضای تشکل علم الهدی) مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفت و در اثر شدت ضربات وارد شده به سرش دچار بیهوشی شد که در ادامه بوسیلۀ آمبولانس به بیمارستان کاشانی شهرکرد انتقال یافت و حال وی وخیم گزارش میشود.
اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام میگردد
 


 


خرداد ماهی پر حادثه و تاثیر گذار است می‎تواند یادگاری باشد تا بدانیم که مسئولیم به آمدن ، مسئولیم به تاریخ تا خرداد را هم چنان بسرائیم....

۲ خرداد ۱۳۷۶ پیروزی غیر منتظره محمد خاتمی آغازگر دورانی که به اصلاحات معروف شد ، در خصوص ۲ خرداد ۱۳۷۶ یک نکته میتواند جالب باشد و این که در شب دوم خرداد زمانی که نتایج انتخابات معلوم ولی هنوز اعلام نشده بود جماعتی از مخالفین اصلاحات پیشنهاد میکردند که همان شب حدود دو هزار نفر دستگیر شوند و نتایج آرا هم به گونه ای دیگر اعلام شود ، خواستی که اگر چه آن روزها عملی نشد اما در انتخابات دهم ریاست جمهوری عملی شد و کودتای انتخاباتی نام گرفت.

اما پس از سپری شدن زمان انتظارات فزونی گرفت و خطوط قرمز بیشتر به چشم آمد.اصلاحات با تکیه به مردم ، نمایندگان مجلس ، مطبوعات و دانشجویان و نخبگان در فکر اهداف خود بود و پیش میرفت. ترس اقتدارگرایان از تغییر باعث شد که فشار را بر اصلاحات بیشتر کنند ، قوه قضاییه به دستگیری اصلاح طلبان پیشرو و فعالان سیاسی دگر اندیش پرداخت ، آنها حتی نمایندگان مجلس را هم بی نصیب نگذاشتند و آنها را بر خلاف قانون اساسی به محکمه بردند.

روزهای سخت با شکست کاندیداهای اصلاح طلبان ادامه پیدا کرد ، در حالی که اقتدارگرایان گمان میکردند که اصلاحات تمام شده است باز در خرداد ماه سال 88 حماسه خرداد و طراوت آن امید به تغییر را زنده کرد و بد خواهان ملت باز به خود لرزیدند.

اما تقویم خرداد سبز را میتوان از سیزده ام خرداد ماه 88 شروع کرد.

13خرداد 88 مناظره تلویزیونی میر حسین موسوی و محمود احمدی نژاد ، مهندس موسوی در این مناظره احمدی نژاد را دروغ گو و قانون گریز معرفی کرد.

18خرداد 88 زنجیره 25 کیلومتری سبزهای حامی میر حسین موسوی در تهران.

19خرداد 88 نامه تاریخی هاشمی رفسنجانی به آیت ا... خامنه ای.

20خرداد 88 نامه میر حسین موسوی به رهبری و هشدار در مورد جانبداری نیروهای نظامی و احتمال دخالت آنها در انتخابات، در همین روز سپاه حامیان میر حسین موسوی را متهم به انقلاب مخملی کرد.

21خرداد 88 پایان فرصت تبلیغات انتخاباتی و قطع سیستم پیامک

22خرداد 88 برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری ، حمله لباس شخصی ها به ستاد مرکزی مهندس موسوی، کودتای انتخاباتی

23خرداد 88 انتشار بیانیه 1 میر حسین موسوی_ کروبی نتایج انتخابات را مضحک و شگفت آور خواند_ تایید غیر قانونی انتخابات توسط رهبری_اولین تظاهرات اعتراضی مردم سبز _ممانعت از برگزاری کنفرانس خبری میر حسین موسوی_دستگیری مصطفی تاج زاده،عبدالله رمضان زاده،علی تاجرنیا،محسن میردامادی،زهرا مجردی،سعید شریعتمداری،بهزاد نبوی و احمد زید آبادی.

24خرداد 88 احمدی نژاد در جشن پیروزی مردم را خس و خاشاک نامید_کروبی به هیچ عنوان از مواضع خود عقب نشینی نخواهم کرد و احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت نمیشناسم_انتشار بیانیه شماره 2 میر حسین موسوی_ شروع جنبش شبانه الله و اکبر بر بام خانه ها.

25خرداد 88 راهپیمایی میلیونی حامیان میر حسین موسوی از انقلاب تا آزادی_به شهادت رساندن تعدادی از هموطنان به دست نیروهای انتظامی_بازداشت بیش از 1100 تن از معترضان.

26خرداد 88 استاد شجریان صدا و سیما را از پخش صدای خود منع کرد_بازداشت محمد علی ابطحی،محسن امین زاده،محمد عطریان فر،سعید حجاریان و دهها تن دیگر.

27خرداد 88 انتشار بیانیه شماره 3و4 میر حسین موسوی_حضور تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با دستبند سبز در بازی با کره جنوبی.

28خرداد 88 راهپیمایی گسترده و آرام مردم از میدان امام خمینی و فردوسی به سمت میدان انقلاب.

29خرداد 88 خطبه های تاریخی آیت ا... خامنه ای و تایید نتیجه انتخابات و حمایت وی از محمود احمدی نژاد.

30خرداد 88 ادامه اعتراضات خیابانی و به شهادت رسیدن ندا آقا سلطان_ صدور بیانیه شماره 5 میر حسین موسوی.

31 خرداد 88 انتشار بیانیه شماره 6 میر حسین موسوی.

پس از مرور خرداد سبز ، باید آماده خردادی سبز تر از همیشه باشیم ، فراموش نکنیم که خرداد سبزترین ماه سال است و حضور من و ما سبزی این ماه را بر سیاهی شب ضحاکان آوار خواهد کرد.

ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم ...
 


 


خورشید سبز خرداد نام طرحی است که از سوی مخاطبان ندای سبز آزادی ارسال شده است.

ما نه غروب یک ستاره ، که طلوع یک خورشیدیم....
خورشید سبز خرداد
طراح: دوست سبز
 

 

 

 


 


خبرنامه گويا - ژوليت بينوش، بازيگر فرانسوی فيلم "رونوشت برابر اصل" آخرين ساخته‌ی عباس کيارستمی، به خاطر بازی در اين فيلم موفق شد نخل طلای بهترين بازيگر زن شصت‌وسومين دوره‌ی جشنواره‌ی کن را از آن خود کند.

ژوليت بينوش به هنگام دريافت جايزه‌ی خود گفت: "چه شادی ای، چه شادی‌ای... چه سعادتی است کار با عباس!... دوربين تو مرا به زنانه‌گی‌ام، به خوی‌ام و به سخاوت‌ام هوشيار کرد. کلامی نمی‌توان يافت... چرا که ما روبه‌روی دوربينی قرار داشتيم که دوست‌مان دارد و دوست‌داشتن زيباترين چيز معجزه است."

ژوليت بينوش در بخش پايانی صحبت‌های خود نام جعفر پناهی را در دست گرفت و گفت: "و امروز مردی هنوز در ايران است که گناه‌اش هنرمندبودن و مستقل‌بودن است؛ و من امشب به‌ويژه به او فکر می‌کنم و اميدوارم سال ديگر در بين ما حضور داشته‌باشد. هنرمندبودن و روشن‌فکربودن مبارزه‌ی دشواری است... يک کشور (ايران) به ما نيازمند است... همين"

 


 


ساعت یک بامداد امروز، سوم خرداد ۸۹ عذرالسادات قاضی میرسعید، عاطفه نبوی، فاطمه رهنما، هنگامه شهیدی، ریحانه ‏حاج ابراهیم دباغ و مطهره بهرامی از بند عمومی نسوان به ۲۰۹ فراخوانده شدند.

به گزارش کلمه و به گفته زندانیان این بند، ‏این مسئله به دلیل احضار شبانه شیرین علم هولی در زوهای پیش و اعدام ناهنگام او، موجب نگرانی و ‏تحمیل شرایط ناگوار روحی بر زندانیان نسوان بند دو شده است. پس از ساعتی زندانیان به بند بازگردانده ‏شدند و مشخص شد که برای بازجویی احضار شده بودند. این در حالی است که طبق قانون، بازجویی در ‏شب، بعد از ساعت اداری کارکنان، ممنوع است ‏

پنج نفر از این زندانیان سیاسی در بعد از ظهر روز پیش از آن نیز به دادسرای اوین منتقل شده بودند.

 


 


یك وكیل دادگستری ادعای روزنامه كیهان مبنی بر اینكه وی پول می‌گیرد و دروغ می‌گوید را تكذیب كرد.

علیزاده طباطبائی در گفتگو با ایلنا با انتقاد از درج مطلبی در روز كیهان امروز مبنی بر ادعایی در خصوص اینكه طباطبائی پول می‌گیرد و دروغ می‌نویسد،گفت: تمام مطالبی كه بنده در رابطه با روزنامه كیهان گفتم عین حقیقت است و مدیر مسوول این روزنامه از حضور در بازپرسی امنتاع می‌كرده و حاضر با پاسخگوئی به اتهامات مطرح شده علیه خود نبوده است.

وی ادامه داد : بر این اساس و بر مبنای اصرار من آقای شریعتمداری به بازپرسی مراجعه كردند و بنده برای اینكه این هدف محقق شود درخواست صدور حكم جلب ایشان را داشتم.

طباطبائی خاطر نشان کرد: تاكنون وكالت 100 پرونده امنیتی را بر عهده داشتم بدون اینكه یك ریال پولی گرفته باشم و ادعاهائی مبنی بر اینكه بنده با گرفتن پول دروغ پراكنی می‌كنم كذب محض است.


 


ندای سبز آزادی: محمود احمدی نژاد که به مناسبت سوم خرداد روز آزاد سازی خرمشهر به این شهر رفته بود، در خلال سخنرانی خود با شعارهای اعتراض آمیز مردم خرمشهر مبنی بر بیکاری بیکاری مواجه گردید.

 

 

 

 


 


سرانجام کارگران صنایع فلزی (۱) بابت دریافت نکردن مطالبات معوقه خود علیه کارفرما در اداره کار اسلامشهر اقامه دعوی کردند.

به گزاش ایلنا، کارگران کارخانه صنایع فلزی (۱) می‌گویند: هنوز هیچ اقدامی از سوی کارفرما در جهت پرداخت مطالبات معوقه آنها صورت نگرفته و نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد.

کارگران می‌گویند: با شکایتی که علیه کارفرما در هیات تشخیص ادراه کار انجام شده می‌توانند در صورت بحرانی‌تر شدن وضع کارخانه صنایع فلزی نسبت به احقاق حقوق خود امیدوار‌تر باشند.

از هفته گذشته تاکنون ۲۵۰ کارگر کارخانه صنایع فلزی (۱) به دلیل پرداخت نشدن ۶ ماه مطالبات معوقه نارضایتی خود را به کارفرمای این واحد تولیدی نشان دادند.

کارگران می‌گویند: بابت حقوق فروردین و اردیبهشت سال‌جاری و مطالبات خردارد، تیر، بهمن و اسفند سال ۸۸ از کارفرما طلب‌کار هستند.

به گفته کارگران احتمال دارد برای فردا (سشنبه) در رابطه با وضعیت خود با کارفرما و اعضای شورای تامین ملاقات کنند

 


 


رئیس مجلس با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به شیوه کمیته امدادی کشور را اداره کرده و احساس کنیم که عدالت در حال محقق شدن است، گفت: نمی‌توان برای رفع فقر کرامت مردم را از بین برد.

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه همایش ملی بررسی برنامه پنجم توسعه کشور طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر گفت که انصافا آزادی خرمشهر حادثه‌ای بی‌بدیل در طول تاریخ انقلاب بود البته صیانت از آن صرفا به این نیست که ما قدر این نعمت را بدانیم بلکه باید در طول زمان به آن امتداد داده و در آینده نیز آن را تکرار کنیم.

وی افزود: حماسه خرمشهر حادثه‌ای تاکتیکی نبود بلکه مولفه‌هایی داشت که پیش از این بیان شده است، امام هم فرمودند که آزادی خرمشهر به دست خداوند صورت گرفت؛ فهم این معنا بسیاری از مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در حادثه خرمشهر زمانی که یاس‌ها و نا امیدی‌هایی وجود داشت ما پیروز شدیم و این پیروزی بدون حضور و وجود سربازان الهی امکان‌پذیر نبود. البته حفظ روحیه جهادی هم در این مسیر بسیار مهم بود. لذا در آزادی خرمشهر عامل مهمی که به نیروهای ما کمک کرد، همین مسئله حفظ روحیه جهادی بود.

لاریجانی ادامه داد: اگر تاکتیک‌های متعارف هم در عملیات آزادسازی خرمشهر انجام می‌شد ولی روحیه جهادی رزمندگان حفظ نمی‌شد امکان آزادی خرمشهر وجود نداشت؛ اگر در جنگ ۳۳ روزه لبنان هم پیروزی حاصل شد حفظ روحیه جهادی عامل اصلی بود.

وی خاطرنشان کرد: زندگی یک مسلمان اگر با جهاد عجین باشد این زندگی عاملی برای کسب فتوحات خواهد بود، امروز در صحنه بین‌الملل کشورهایی که دست از جهاد برداشته‌ ذلیل شده‌اند حتی اگر قیافه‌ها و ظاهر خوبی داشته باشند اما در عین حال کشورهایی که لباس جهاد بر تن کرده و روحیه جهادی خود را حفظ کردند در مجال‌های مختلف به فتوحاتی دست یافتند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما در حماسه آزادسازی خرمشهر با حریف کوچکی مواجه نبودیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها و بسیاری از کشورهای غربی و شرقی و البته برخی کشورهای منطقه پشت مسئله حمله به ایران بودند، آمریکایی‌ها درآن زمان تصمیم گرفتند که برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری کنند لذا چراغ سبز بزرگی به صدام نشان دادند.

لاریجانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون مرتبا در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی کرده‌اند البته در زمان جنگ هم می‌گفتند که توازن قوا در منطقه به هم خورده است و این همان حرفی است که اخیرا بارها آن را تکرار کرده‌اند و ما نباید فراموشکار باشیم چرا که آمریکایی‌ها همواره در هر زمانی و به رنگ‌های مختلف در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی کردند.

وی افزود: سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها روزی در مسائل داخلی بود روزی هم در جنگ سخت و نرم. لذا نباید فریب حرف‌های آنها را خورد و اگر ملت ایران قصد دارد که پیروز باشد باید فکر الهی و جهادی خود را حفظ کرده و البته جریان مقابلش را هم خوب بشناسد.

رئیس مجلس در ادامه گفت که تحقق نرم‌افزار بودن نظام به این است که ما حامل فکر فرهیختگان جامعه باشیم، نمایندگان مجلس مفتخر هستند که حامل نظرات نخبگان جامعه باشند از این رو بخشی از معاونت‌های مجلس وظیفه ارتباط‌گیری با نخبگان را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ استفاده از ظرفیت نخبگان حتما در تدوین قوانین موثر است که طبعا یکی از این قوانین هم برنامه پنجم است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: ما برنامه پنجساله را برای این تدوین می‌کنیم که تکلیف کشور را در بازده زمانی تدوین کرده و تخمینی با اسلوب علمی صورت دهیم تا سیاست‌های کلان را مدنظر قرار داده و در این بازده زمانی پیشرفت خود را تخمین بزنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از برنامه پنجم در دولت و مجلس فعلی بوده و بخش دیگری در مجلس و دولت بعدی قرار دارد، گفت: فکر می‌کنم فهم ارکان برنامه مهم است و باید توجه داشت که ما در سند چشم‌انداز نقطه‌ای روشن را هدف گرفته‌ایم از این رو پرش‌هایمان نیز در برنامه باید مشخص باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه برخی آمار نشان می‌دهد که ما در بعضی امور عقب هستیم، تاکید کرد: به طور مثال در رشد نقدینگی ۲۰ درصد پیش‌بینی شده بود که عملکرد ۳۲ درصد شد، متوسط نرخ سرمایه‌گذاری ۱۲٫۵ درصد پیش‌بینی شده بود که عملکرد ۴٫۷ دهم درصد شد. برای نرخ تورم هم ۹٫۸ دهم درصد پیش‌بینی شده بود که عملکرد ۱۵٫۵ درصد شد که البته در تولید ناخالص سرانه نیز ۶٫۶ دهم درصد پیش‌بینی شده بود که ۴٫۳ دهم درصد عملکرد بود.

لاریجانی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد ما در بخش‌هایی دست داشته‌ایم البته می‌دانم که در این آمارها همیشه مناقشه هم وجود دارد چرا که ما مرکز ملی برای آمارها نداریم و وجود این مرکز برای کشور ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سند چشم‌انداز نقش‌آفرینی برتر ایران در منطقه در شرایط ایستایی دیگران نیست و اگر ما می‌خواهیم نقش اول را در منطقه داشته باشیم باید تلاش زیادی کرده و منضبط عمل کنیم.

رئیس مجلس اضافه کرد: ‌ما در بهره‌وری خیز بزرگ ۳٫۵ درصد را مدنظر داشتیم که هرگز به آن نرسیدیم لذا باید این نقطه کانونی علاج شود و باید بدانیم که یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه واقع شده همین مسئله بهره‌وری است.

لاریجانی ادامه داد: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب پایه کار است و باید به آن توجه شود، خیلی از برنامه‌های زیرساختی ما نا تمام است از این رو باید در این امر تمهید کرد، لیست بلند و بالا از پروژه‌ها دادن کار عاقلانه‌ای نیست و ما نباید در بودجه‌ها با لیست‌هایی از پروژه‌ها مواجه باشیم.

وی افزود: تعاریف متفاوتی از عدالت وجود دارد و بنده فکر می‌کنم بسیاری از کارهای کشور تحت تاثیر همین موضوع قرار می‌گیرد لذا باید تعریف روشنی از عدالت صورت بگیرد، اینکه ما منابع کشور را همانند نفت و گاز توزیع می‌کنیم خلاف عدالت است.

رئیس مجلس با بیان اینکه توزیع منابع کشور خلاف عدالت است، تاکید کرد: این مسئله عامل ایستایی است چرا که انسان‌ها استعدادهای مختلفی دارند و این استعدادها جزء امور فطری آن‌ها است، عدالت به این معنا است که این استعدادها به کمال برسند و ما مدینه را وقتی عادله می‌گوییم که استعدادها به کمال ذاتی برسند از این رو زمینه رسیدن به این کمال باید فراهم شود.

لاریجانی ادامه داد: در حالت ایستایی نمی‌توان استعدادی را بالفعل کرد، آزادی و رقابت برای محقق شدن عدالت یک اصل است البته حق آن هم این است که لطمه به حقوق دیگران نزند.

وی افزود: عدالت و پیشرفت متضاد نیستند که ما می‌خواهیم آنها را ممزوج کنیم بلکه بسترهای رقابت را در کشور باید فراهم و این نکته‌ای است که ما با آن فاصله داشته و می‌توانیم آن را اولویت قرار دهیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه فقر عامل بی‌معنویتی است لذا باید رفع آن را در اولویت‌ها قرار داد،‌ تاکید کرد: ما می‌خواهیم مردم زندگی با کرامتی داشته باشند نه زندگی با صدقه سری؛ ما نمی‌توانیم برای رفع فقر کرامت مردم را از بین برده و کشور را به شیوه کمیته امدادی اداره کنیم و این حتما تئوری غلطی است که احساس کنیم که عدالت در حال محقق شدن است.

لاریجانی ادامه داد: هر چه کمیته امداد ظرفیتش محدودتر شود نشان می‌دهد که شاخص ما به عدالت نزدیک‌تر شده لذا برای رفع فقر باید شغل ایجاد کرد.

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا گسترش دانشگاه‌ها از سنخ پیام نور و دانشگاه آزاد اولویت دارد یا گسترش صنایع خرد در مناطق محروم.

رئیس مجلس اضافه کرد: سمت و سوی سرمایه‌گذاری باید به سمتی باشد که حداقل‌ها محقق شود و لذا اجرای اصل ۴۴ یکی از زمینه‌هایی بود که قصد داشت فقر را زدوده و عدالت را محقق کند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: برخی سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و خارج ضرورت ندارد مثلا اینکه ۵۰ میلیارد در خارج سرمایه‌گذاری شود مهم است یا ایجاد کارخانه در مناطق محروم؟ باید قبول کنیم مسیری که در مورد نفت و گاز طی می‌شود به نفع کشور نیست چرا که سرمایه خودی به نفع نمی‌باشد.

وی افزود: سرمایه باید عامل تحرک باشد، سرمایه نفت، گاز و معادن باید عاملی برای تحرک باشد نه عامل توقف البته ما خوشحالیم که صندوق توسعه ملی در مجمع تصویب شده اما باید توجه داشت که اجرای آن بر عهده دولت است و مجلس هم باید بر آن نظارت داشته باشد.

رئیس ‌مجلس در پایان سخنان خود تاکید کرد که فریب سخنان جهانی‌سازی را نباید خورد از این رو باید در برخی محصولات استراتژیک خودکفا شویم.

 


 


حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی روز گذشته به دیدار مهندس موسوی رفت و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی کشور در آستانه نخستین سالگرد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخت.

به گزارش کلمه، در این دیدار این دو شخصیت سیاسی با اشاره به فرارسیدن خرداد ماه بر اهمیت روزهای دوم خرداد به عنوان روز حرکت جدید از سوی مردم، سوم خرداد به عنوان روز حماسی آزادسازی خرمشهر ، ۱۴ خرداد روز رحلت حضرت امام خمینی(ره) و ۱۵خرداد به عنوان فرازی حساس از تاریخ معاصر که منجر به انقلاب اسلامی شد تاکید شد و در مورد رویدادهای روز ۲۲خرداد و روز حماسی ۲۵خرداد و نیز ۳۰خرداد تبادل نظر گردید.

در این دیدار بر ضرورت تدوین نوشته هایی که به صورت دقیق اتفاق های آن روزها را بیان کرده اند تاکید و گفته شد: روشن شدن آنچه از ۲۲خرداد تا کنون اتفاق افتاده است برای پیشرفت جنبش سبز و نشان دادن مسیر حق جویی و حق طلبی ملت بسیار مهم است.

در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد تا در صورت دادن مجوز راهپیمایی،در سطح ملی مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه های اجتماعی دارند به صورت مسالمت آمیز جریان اطلاع رسانی صورت گیرد.

همچنین کروبی و موسوی ضمن تاکید بر بیهودگی مقابله خشونت آمیز با جنبش سبز و گسترش امواج سبز اگاهی علیرغم همه محدودیت ها، اتفاقات یک هفته اخیر در دانشگاهها را نشانه ای از بی اثر بودن ضرب و زور در برابر مطالبات به حق مردم دانسته و تصریح کردند مردم به دنبال حقوق تصریح شده انسانی در قانون اساسی و خواهان انتخاباتی غیر گزینشی و آزاد و نیز خواهان ازادی رسانه ها و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

در این جلسه ضمن اشاره به حملات لباس شخصی ها به دفاتر و شخصیت ها، که به سلاح های سرد و گرم و بی سیم مجهز هستند تاکید شد: این اقدامات، سازمان یافته و دنباله همان فجایع کهریزک و کوی دانشگاه است که امروز به شکل دیگری ظاهر شده است .

آنها همچنین ضمن ابراز تاسف از ضرب و شتم نوری زاد در زندان، اعمال خشونت و کتک زدن یک هنرمند برای ارعاب او را یک رویه از پیش تعیین شده و ظالمانه بر شمردند که دل هر دلسوز نظام را به درد می آورد.

کروبی و موسوی در این جلسه تصریح کردند: همه این اتفاقات ناشی از سکوت در مقابل مظالم بوده است و برای جلوگیری و ختم این روش های غیر قانونی و غیر شرعی باید بدون توجه به عقاید و اتهامات افراد و گروه های مختلف از حقوق آنها دفاع شود چرا که رویه اسلامی دفاع از حقوق مظلوم است، با هر گرایش و فکری.

کروبی و موسوی با ابراز نگرانی نسبت به شیوع گسترده دروغ در گفته ها و دستکاری آمار و اطلاعات هشدار دادند که شیوع دروغ قطعا ضمن ویران کردن اوضاع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به بنیان های فکری جامعه نیز لطمه خواهد زد و باید به همه گفت که اسلام مخالف دروغ و فساد است و باید به مردم بگوئیم حساب فساد و سایر اقدامات غیر انسانی و غیر قانونی را از اسلام جدا کنند.

دراین جلسه ضمن تبادل نظر پیرامون اوضاع اقتصادی کشور، افول صنایع ملی، گسترش بیکاری و وضعیت بد حقوق بگیران و کارگران و معلمان به عنوان مهمترین مشکلات اقتصادی کشور عنوان شدو تصریح گردید منحرف کردن اذهان مردم از دلایل اصلی گریز از هنجارها، تاکتیکی برای انحراف ذهن مردم است و دولتمردان به جای دلیل تراشی بیکاری و گرانی را کنترل کنند و از اقتصاد ملی حمایت کنند آنگاه خواهند دید که بسیاری از جرم ها کاهش پیدا می کند.

در این جلسه همچنین تاکید شد اگر صدا و سیما از سیاست یک صدائی و انحصار طلبی دست بردارد در سطح جامعه با اقناع و وحدت بیشتری روبرو خواهیم بود.

این دو شخصیت برجسته سیاسی این پرسش را مطرح کردند که این چه دستگاهی است که بدان لقب رسانه ملی داده اند و از اخبار و نظرات ملت در آن خبری نیست؟

آنها در پایان با اشاره به در پیش بودن سالگرد رحلت حضرت امام به اثرات سوء قلب عقاید و روش و منش سیاسی امام (ره) از سوی حاکمان ، صدا و سیما و رسانه های خارجی اشاره و اذعان شد: متاسفانه برای وارونه نمایی آنچه در دهه اول انقلاب گذشته است صداهای بیگانه و صدای حاکمان هماهنگ عمل می کند که ضرورت دارد با توجه به در پیش بودن مناسبت ۱۴ و ۱۵خرداد اگاهی بخشی صادقانه و بدون تعصب از آن دوران صورت گیرد.

 


 


سینا گلچین دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد تهران مرکز که ۱۷ دی ماه سال گذشته به اتهام شرکت در راهپیمایی روز عاشورا توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد، در دادگاه تجدید نظر به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

 

به گزارش دانشجونیوز حکم اولیه این دانشجو ۸ سال حبس تعزیری بود که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود.

این دانشجوی ۲۰ ساله که پیش از بازداشت فعالیت سیاسی نداشته است پس از تحمل آزارهای فراوان جسمی و روحی از سوی بازجویان مجبور به حضور در دادگاه های نمایشی تلویزیونی شد.

سینا گلچین در هنگام محاکمه فاقد وکیل مدافع بوده، و تنها پس از صدور حکم زندان، خانواده وی موفق به اخذ وکیل و پیگیری درخواست تجدید نظر این زندانی شده اند.

علی رغم درخواست های مکرر خانواده وی برای اخذ مرخصی این دانشجوی زندانی تنها یک بار به مدت ۱۰ روز به مرخصی آمد. در مدت مرخصی بازجویان وی با تماس های مکرر و ایجاد مزاحمت برای وی و خانواده اش از او می خواستند به مصاحبه های اجباری دیگری تن دهد تا آنجا که یک بار بازجویان با هجوم و ورود به منزل شخصی این دانشجو به تهدید حضوری وی پرداختند. خودداری سینا گلچین از مصاحبه اجباری در نهایت موجب شد که پس از ۱۰ روز وی را به زندان باز گردانند.

وی هم اکنون دربند ۳۵۰ زندان اوین در حبس است.

 


 


ساوالان سسی : دکتر علیرضا عبداللهی عضو هیات موسس سازمان غیر دولتی بیلیم یولو و فعال مدنی آذربایجانی ظهر روز شنبه ۱ خرداد ۸۹ در داخل مطبش در خیابان امام ارومیه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

نزدیکان خانواده عبداللهی می گویند ماموران امنیتی ظهر روز شنبه ۱ خرداد ۸۹ پس از بازداشت این فعال آذربایجانی به منزل شخصی وی رفته و اقدام به تفتیش منزل او نموده اند و کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود بردند.ماموران سپس با مراجعه به منزل مادر این فعال مدنی آذربایجانی، خانه را مورد تفتیش قرار داده اند.

به گفته این منابع دکتر عبداللهی ظهر روز یکشنبه ۲ خرداد ۸۹ با خانواده تماس گرفته و خبر از انتقال خود از ارومیه به اداره اطلاعات تبریز داده است.

مسئولین امنیتی و قضایی ایران از دادن پاسخ به سوالات خانواده عبداللهی در خصوص دلیل بازداشت و اتهام این فعال مدنی آذربایجانی امتناع می کنند.

دکتر عبداللهی فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و از اعضای هیات موسس سازمان غیر دولتی(NGO) توقیف شده بیلیم یولو و عضو سابق کانون نشریات دانشجویی آذربایجان می باشد.

 


 


درود بر تو دخترم آسیه جان
درود بر تو و خاندان پاکت. درود بر تو و پدر آزاده ات که تا پایان عمر بر سر پیمانی که روز الست با پروردگارش بست، صادقانه و مردانه ایستاد. درود بر پدرت که هرگز رخصت نداد تن خاکی اش محبس روح خدا باشد که در واپسین لحظات آفرینش در او دمیده شد تا راه را برای خدایی شدنش باز بگذارد.
پدر تو مصداق بارز انسان، موجودی مرکب از جسم و جان، خاکی و افلاکی است که می تواند با بسنده کردن به حداقل های حیوانی، خور و خواب و خشم و شهوت، تا پایان عمر زمینگیر بماند و با پرورش استعدادهای فطری و خدادادی و با تقویت بال های پرواز به سوی کمال اوج بگیرد. و خوشا به حال او و همه یاران سفرکرده اش که بهترین انتخابگر بودند و زمین را برای ما بی خبران غفلت زده فروگذاشتند و خود با گسستن همه بندها از روح پاکشان با عزم و اراده ای آهنین و با چشمانی باز دعوت حق را لبیک گفته در جایگاهی که خود با اعمال حسنه خویشتن ساخته بودند و خدایشان برایشان تقدیر کرده بود، آرام گرفتند.
خوشا به حال پدرت و خوشا به حال مادرت که بهترین همراه و همنشین و هم سفر را انتخاب کرد و اساس زندگی مشترکش طبق آیه شریفه قرآن، مودت و رحمت بود و ثمره شیرین این زندگی افتخارآمیز، فرزندان خداشناس، پاک، آگاه، زمان شناس و صبوری چون شما.
درود بر تو دخترم و درود بر مادر صبور و مقاومت که لحظه وداع با یار وفادار زندگیش آغاز دردهایی بود که بی رحمانه بر دل ماتم زده و جان حرمان کشیده از فراق یارش هجوم آورد. و چه جانکاه است تحمل تیرهای زهرآلودی که از جانب دوست و خویشاوند و هم تبار بر جان انسان بنشیند و چه بی قرار می شود آدمی آنگاه که پشت نقاب دوستی، چهره پلید شیطان را با لبخندی گستاخانه بر لب بر اثر شادمانی از پیروزی بر اشرف مخلوقات و خلیفه خدا بر روی زمین می بیند.
دخترم آسیه جان
من به نمایندگی از نسل انقلاب ، نسل یاران در گهواره امام تو را و دردهای جانگدازت را که بر اثر انحراف از راه و آرمان انقلاب و امام و یاران شهید پدر قهرمان و اسطوره ایت، روز به روز افزون می شود، می فهمم و از این که از مرهم نهادن بر این زخم های جانسوز انقلاب عاجزم، سخت شرمنده ام.
من به نمایندگی همه آنان که نتوانسته اند سهمی درخور در پاسداری از ارزش های انقلاب ایفا کنند و نتوانسته اند حافظ حرمت خون شهدا و از آن مهم تر حرمت خانواده های معزز و مکرم و یادگار های ارجمند شهدا باشند، سخت شرمنده ام.
دخترم ای دردمند صبور. ای عزیز نازنین که همه سال های کودکی و نوجوانی ات را محروم از دست نوازش پدر گذراندی و روزهای شکوهمند جوانی ات با جفای به حقی که برگردن این جامعه و مردم داری و دارید، می گذرد مبادا دلت بگیرد و در نجواهای شبانه با پدر رازهای مگویت را با او در میان بگذاری . مبادا ناجوانمردی هایی که طی این سال ها و بخصوص توسط مدعیان ارزشمداری و پاسداران دروغین حرمت شهدا با شما شد، برای پدر بازگو کنی. مبادا...آه چه می گویم من! چه ساده اندیشانه فراموش می کنم و فراموش می کنیم حضور همیشگی شهدا را در زندگی هر روزمان. شهیدان شاهد.
باری عزیزدل به تو حق می دهم و به مادر مهربان و بزرگوارت که در دل سکوت شب های مهتابی با قهرمان زندگیتان و یکی از قهرمانان تاریخ دفاع مقدس، از جور زمانه و بی مروتی برخی یاران دیروز که اینک لباس خصم پوشیده اند و در دل هایشان که باید پرورش دهنده خصائل رحمانی باشد، بذر کینه و نفرت و عداوت می کارند و یا نه، از سوه استفاده های آنان که حتی روزی را در جبهه های دفاع از خاک پاک وطن نگذرانده و اینک مدعیند و طلبکار، درددل کنید و شکوه کنید و از آنان بخواهید که برای شفای دل های بیمار آنان دعا کنند.
و خوب می کنید شما یادگاران نسل سرداران جنگ وحماسه سازان بی ادعا که ترفندهای شیطانی یاران ابلیس را با روشنگری هایتان نقش بر آب می کنید و خوب می کنید که مانع نسیان ما می شوید و نسیان یاران و همرزمان دیروز پدرهاتان و خوب است که رسالت ما را که مانده ایم و باید کاری زینبی کنیم، به یادمان می آورید.
درود خدا بر تو و بر خاندان پاکت. درود بر پدر بزرگوارت و همه یاران سفرکرده اش، شهیدان خدایی که غریبانه رفتند و بازماندگانشان در غربتی سخت ملال انگیز ماندند و نام های پرطمطراق و یادبودها و تجلیل ها و تکریم ها و نمایش ها و فرمایش ها و تشریفات فقط و فقط فاصله نسل جوان را با آرمان های آنان و راه و مرامشان بیشتر کرد اما چه باک که حق ماندنی است و امروز فریاد رسای شما، تو، مادرت، همسر شهید همت و همه بازماندگان سرداران و رزمندگان جنگ و بسیجیان واقعی که گفته هایتان و نوشته هایتان این روزها دل ها را می سوزاند و جان ها را بی قرار می کند و اشک ها را از چشمان جاری می سازد و آدم را یاد خطبه های مادرمان زهرای مرضیه (س) می ادازد که برای بیداری مهاجر و انصار شبانه درب خانه هایشان را می کوفت و با روشنگری هایش، عرق شرم بر جبینشان می نشاند.
فریاد امروز شما فرزندان واقعی ملت حقی را که شهدا بر این جامعه دارند یادآورمان می شود و روح حماسی را در شریان های حیاتمان به گردش در خواهد آورد تا رخصت آشیان کردن ظلم و بی عدالتی در این سرزمین پاک را ندهیم به یاد همه شهدای جاوید و نام نامی حماسه آفرینان دفاع مقدس و بویژه شهدای جاوید آزاد سازی خرمشهر.
 


 


محمد نوری زاد با خانواده اش ملاقات حضوری داشت.

بر اساس گزارش خبرنگار «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» يکشنبه دوم خردادماه، خانواده محمد نوری زاد در اوین با وي ملاقات حضوري داشتند. در این دیدار که به دستور دادستان تهران صورت گرفته بود، روحیه و وضعیت عمومی این نویسنده دربند مساعد توصیف شد.

زینب دختر نوری زاد در این رابطه گفت:« پدرم از وقتی که به بند عمومی منتقل شده است روحیه بهتری دارد و امروز در ملاقات خوشحال بود. ضمن اینکه وضعیت جسمانی اش هم رو به بهبود است.»

همچنین خبر آزادی محمد نوري زاد که امروز در برخی از سایتهای خبری منتشر شده بود ، صحت ندارد و دختر وی با ابراز امیدواری گفت: « خبر آزادی پدرم صحت ندارد اما ما همیشه امیدواریم به آزادی ایشان»

لازم به یادآوری است که روز سه شنبه 28 اردیبهشت ماه محمد نوری زاد را به بهانه ی هواخوری از سلول خارج کرده اند و سپس چند نفر از عوامل امنیتی اوین وی را به قصد کشت کتک زده بودند و پس از این عمل غیر اخلاقی و غیر قانونی ماموران زندان ، این روزنامه نگار زندانی دست به اعتصاب غذا زده بود.پس از دیدار دادستان با این روزنامه نگار دربند وی به بند عمومی منتقل شد.


 


دادگاه شیوا نظرآهاری ،روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که قرار بود صبح امروز ،دوم خرداد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شود به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار کلمه، شیوا نظرآهاری صبح امروز برای حضور در دادگاهش از بند ۲۰۹ اوین به دادگاه انقلاب در خیابان معلم تهران منتقل شد .در ساعت مقرر وکلای مدافع نظرآهاری دکتر محمد شریف و افروز مغزی نیز در دادگاه حضور یافتند و لایحه دفاعیه خود را به دادگاه ارائه کردند.

قاضی پیرعباسی ،رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با اطلاع از این موضوع که شیوا نظرآهاری علاوه بر پرونده ای که قرار است در این شعبه مورد رسیدگی قرار گیرد ،پرونده دیگری نیز در دادگاه دارد که پس از ماهها هنوز به آن رسیدگی نشده است ،پیشنهاد تجمیع پرونده ها را داد.

این پیشنهاد که از سوی قاضی پیرعباسی به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده نظرآهاری مطرح و رفع بالاتکلیفی وی مطرح شد ،مورد استقبال وکلای مدافع قرار گرفت.

پیرعباسی طی تماس با بخش های مختلف دادگاه و همچنین با مسوولان بند ۲۰۹ اوین خواستار ارسال فوری پرونده پرونده به شعبه ۲۶ شد.

شیوا نظرآهاری ، فعال حقوق کودکان کار، عضو کمپین یک میلیون امضا، روزنامه‌نگار، وبلاگ نویس، و از دانشجویان محروم از تحصیل می‌باشد که در جریان نا آرامی‌های پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ، روز یک شنبه، ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای اطلاعاتی در محل کار خود بازداشت شد و در اول مهرماه با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزد شد. وی مجددا در تاریخ ۲۹ آذرماه در حالیکه عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری بود بازداشت شد.


 


مجيد توکلی دانشجوی زندانی امروز به دلايل نامعلوم به سلول انفرادی منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار رهانا، وی پيش از انتقال به هم بنديان خود اعلام کرده در صورت انتقال به انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

اين در حالی است که طی روزهای گذشته وضعيت جسمی مجيد توکلی بد گزارش شده بود تا جايی که وی را چندين بار به بهداری زندان اوين منتقل کرده بودند.

 


 


کاوه قاسمی کرمانشاهی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر بعد از بیش از 100 روز بازداشت موقت روز گذشته یکشنبه دوم خردادماه، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. این فعال حقوق بشر لحظاتی پس از آزادی در مصاحبه با "روز" از اعتصاب غذا و شرایط نگهداری اش در طول مدت بازداشتش سخن گفت.

کاوه قاسمی کرمانشاهی در اولین مصاحبه اش با رسانه ها پس از آزادی، ضمن قدردانی از تلاشها و زحمات اشخاص، سازمان ها و نهاد های حقوق بشری به "روز" گفت: "در مجموع 80 روز از کل مدت بازداشتم را در انفرادی گذراندم. بعد از آن نیز به بند عمومی عمومی سه نفره منتقل شدم".

این فعال حقوق بشر در ادامه می گوید: "اصلی ترین نکته ای که در طول مدت زمان بازداشتم قابل اشاره است، موضوع نگهداری بی مورد من پس از اتمام بازجویی ها و سپری شدن مراحل حقوقی است. این موضوع در حالی است که بر اساس قوانین بعد از اتمام مراحل بازجویی هیچ زندانی ای نباید بدون دلیل و بدون حکم در زندان باقی ماند".

به گفته کاوه قاسمی کرمانشاهی وی در اعتراض به نگهداری غیر قانونی و بلا تکلیفی در زندان اقدام به اعتصاب غدا کرده است: "پس از آنکه بارها نسبت به بلاتکلیفی خود اعتراض نمودم و این اعتراض ها بی نتیجه ماند، بالاخره هفته گذشته به مدت یک هفته اقدام به اعتصاب غذا نمودم که خوشبختانه نتیجه داد و مسئولان به خواسته هایم رسیدگی کردند".

کاوه کرمانشاهی در مورد برخورد مسئولین زندان در زندان در طول مدت بازداشت هم گفت: "از برخوردها راضی بودم، برخوردهای مسئولین نسبتا خوب بود، به ویژه برخورد فیزیکی نداشتند".

این روزنامه نگار دربند قرار بود روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت با تودیع وثیقه آزاد شود که با دستور وزارت اطلاعات از آزادی وی ممانعت به عمل آمد.

آزادی کاوه قاسمی کرمانشاهی در حالی صورت می گیرد که روز شنبه اول خرداد با حکم بازپرس پرونده، قرار بازداشت وی به قرار وثیقه 100 میلیون تومانی تغییر پیدا کرد.

کاوه قاسمی کرمانشاهی از جمله فعالان با سابقه ی حقوق بشر است که در کمپین یک میلیون امضا، سازمان حقوق بشر کردستان، انجمن منحل شده ژیار و همینطور سازمان ادوار تحکیم وحدت عضویت دارد.در هفته های گذشته چندین مرتبه از جانب بازپرس پرونده و نیز مسئولان امنیتی به وی و خانواده اش وعده تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه داده شده بود؛امری که تا روز گذشته میسر نگردید. در طول مدت بازداشت، وی اجازه تماس با خانواده اش را نداشت و تنها 2 بار ملاقات حضوری داشت. وضعیت پرونده و موارد اتهامی کاوه هنوز در ابهام قرار دارد و به وکلای وی اجازه ورود به پرونده داده نشده است.

فرنگیس داودی مادر این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در دوران بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی هرچه سریعتر فرزندش شده بود.

پیشتر نیز ۱۶۰ وبلاگ نویس، روزنامه نگار و فعال مدنی در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضائیه در اعتراض به ادامه بازداشت و تحت فشار قرار دادن کاوه کرمانشاهی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی و توقف فشارهای امنیتی بر این فعال مدنی شده بودند.

در ادامه حمایت ها از این فعال حقوق بشر سازمان عفو بین الملل، کمپین دفاع از حقوق بشر در ایران، برنامه نظارت برای محافظت از مدافعان حقوق بشر، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، سازمان حقوق بشری «خط مقدم»، خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان و شعبه کرمانشاه ادوار تحکیم وحدت در بیانیه هایی خواستار آزادی سریع و بی قید وشرط کاوه قاسمی کرمانشاهی شده بودند.

سه روز پیش از آزادی این عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان،اجلال قوامی، سخنگوی این سازمان که روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه در سنندج بازداشت شده بود، آزاد شد.

گفتنی است که محمد صدیق کبود وند، بنیان گذار سازمان حقوق بشر کردستان سال هاست به دلیل فعالیتهای حقوق بشری، در زندان به سر می برد.

 


 


گفته می‌شود علت ضرب و شتم محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلمساز دربند، نگارش و تدوین و ارسال نامه‌ای جدید خطاب به مقام رهبری بوده است.

بنا به گزارشهای رسیده به جرس، هر چند این نامه هنوز منتشر نشده، ولی ظاهرا خبر انتقال آن از اوین به بیرون، موجب خشم بازجویان و مسئولان امنیتی بند محل نگهداری نوری‌زاد شده است.

به همین دلیل وی مورد ضرب و شتم شدید قرارمی‌گیرد تا چگونگی انتقال نامه‌ جدید به بیرون از زندان را توضیح دهد. مطابق این خبر، نوری‌زاد در برابر فشار فیزیکی و روانی وارده، همچون ماه‌های گذشته مقاومت کرده و در حال حاضر در اعتصاب غذااست.

طبق گفته فاطمه ملکی، ماموران زندان به بهانه هواخوری نوری زاد را به حیاط زندان برده و بشدت کتک زده بودند.

در همین حال بر اساس نظر پزشک زندان ضربه وارده به سر نوری زاد، ضربه مغزی تشخیص داده شده و بینایی وی را مختل کرده است . این در حالی است که روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد محمد نوري ‌زاد در بند عمومي زندان اوين به سر مي برد و از سلامت جسماني خوبي نيز برخوردار می باشد.
روز گذشته سایت خبر آنلاین نزدیک به علی لاریجانی خبر از آزادی قریب الوقوع نوری زاد داده بود.

گفتنی است محمد نوری زاد به دلیل سه نامه به مقام رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضایه پنج ماه پیش بازداشت شده است که ۷۰ روز آن را در انفرادی بود.

محمد نوری زاد به جرم نوشتن نامه هایش به مقام رهبری و مقاله ای در نقد سخنان جناحی رییس قوه قضاییه به سه سال و نیم زندان همراه با 50 ضربه شلاق مجازات شده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته