هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 05/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



منوچهر دین پرست
تهران امروز

همایش بین المللی «فلسفه رسانه» دوشنبه 20 اردیبهشت ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. دکتر حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سخنران افتتاحیه این همایش با اشاره به اینکه قرن 21، قرن رسانه است گفت: «تمام ابزارهای قدرت، خودشان را در رسانه جمع کرده اند. برای همین هم تحقیقات در مورد رسانه مانند تحقیقاتی است که ما در زمینه بررسی‌های اجتماعی و نظامی انجام می‌دهیم.»

رسانه همان هویت است
  «همان گونه که برای یک کشور داشتن هواپیمای فوق مدرن بمنظور حراست و حفاظت اهمیت دارد، به همان اندازه نیز رسانه اهمیت یافته است. هویت یک ملت با هویت رسانه‌ای آن گره خورده و تمامی مناسبات بین‌المللی را رسانه می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.»

  «رسانه در خود فلسفه رسانه هم می‌تواند مؤثر باشد. در تفکر فلسفی رسانه‌ها به علت نمایش موارد مختلف از سنت‌ها و اندیشه‌های مختلف، بشر را عادت داده‌اند به جای آنکه با مسائل به صورت معرفت شناسانه برخورد کنند به صورت پدیدارشناسانه با مسائل مواجه شوند.»

رسانه سکولار است یا دینی؟
دکتر قاسم پورحسن به عنوان اولین سخنران این همایش که با موضوع «دین و رسانه: مطالعه‌ای در چیستی نسبت دین و رسانه» سخنرانی کرد و گفت: «رسانه دینی در دهه 70 میلادی در آمریکا شکل گرفت و دو دیدگاه در مورد آن وجود دارد. یک دیدگاه جامعه شناسانه که اشخاصی چون گیدنز آن را مطرح کردند و دیگری دیدگاه کارکردگرایانه. در سنت فکری ما اولین بار امام محمد غزالی بحث تقسیم بندی میان دین و علوم را مطرح کرد و به نوعی بحث سایر علوم با دین را مورد توجه قرار داد. غزالی می گوید ما یا همه علوم را می‌توانیم در دین جست‌وجو کنیم یا دین یک نگاه پارادیمی بر علوم دارد. لذا بحث دین و رسانه بحث جدیدی نیست.»

«دو رویکرد متمایز درباره نسبت دین و رسانه مطرح است. رویکرد نخست نه تنها قائل به ذات یا شأن مستقل برای رسانه در نسبت با ساحت‌های ارزشی و اجتماعی از جمله دینی است، بلکه ذات رسانه را سکولار دانسته و مهم‌ترین خصلت رسانه را در استقلال تمام از ابعاد دیگر خاصه ابعاد ارزشی تلقی می‌کند.»

«رویکرد دوم که در سه دهه اخیر در ایران پیروان بسیاری پیدا کرده در روند تاریخی پیدایش رسانه و تأثر آن از مسیحیت در غرب تاکید داشته و مهم‌ترین بعد رسانه را جنبه دینی آن بر می‌شمارند.»

ارتباطات و مراتب وجود
دکتر غلامرضا آذری عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی و روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز که با عنوان درک و معنای «فلسفه ارتباطات» در اندیشه وجودشناسانه کارل یاسپرس سخن می گفت، در این مورد اظهار داشت: «کارل یاسپرس از برجسته‌ترین و کلیدی‌ترین متفکران و چهره‌های شناخته شده مکتب اگزیستانسیالیسم است که با وجود اشتراک نظرهایی که با دیگر اندیشمندان این مکتب دارد از دیدگاه و نظریه‌های خاصی برخوردار بوده و همواره مسئله انسان و ارتباطات او محور توجه عقاید بسیاری از نظریه‌ورزان حوزه فلسفه ارتباطات بوده است. در فلسفه وجودشناسانه او معنا و مفهوم ارتباطات نقطه شروع است و رابطه عمیق با مراتب وجود دارد.»

رسانه ابزار تفکر است
در ادامه این نشست دکتر محمد اخگری استاد دانشکده صدا و سیما با عنوان درآمدی بر فلسفه تلویزیون سخن می‌گفت و با اشاره به اینکه فلسفه تلویزیون موضوع گسترده‌ای است گفت: «سه نگاه به فلسفه رسانه وجود دارد. نگاه و برداشت اول تلویزیون را به مثابه بازتاب و نقد روندهای دانش رسانه‌ای بررسی می‌کند. برداشت دوم پدیده تلویزیون را ذیل پدیده‌های فلسفی تقسیم می‌کند. از این رو می‌توانیم به متون کلاسیک فلسفی برگردیم و ارتباط آنها را با رسانه دریابیم. برداشت سوم مانند دو برداشت قبل نیست و معتقد است که رسانه همکار و ابزار در تفکر است و رسانه هم در گردآوری، تنظیم و ارایه اطلاعات با تفکر همراه خواهد بود.»

«بر اساس برداشت اول تصویری که تلویزیون دارد با سایر تصاویر متفاوت است. از نظر برداشت دوم برای اولین بار ریچارد دینز تلویزیون را از منظر فلسفی مورد توجه قرار داد. برداشت سوم که معتقد است تلویزیون به عنوان ابزار و همکار رسانه مطرح است، براساس این برداشت دگرگونی در تصویر رسانه‌ای دگرگونی در تصویر را موجب می‌شود.»

تبلیغ مذهبی از مدرسه رسانه
در ادامه این نشست دکتر کارمن گارسی مارتین استاد مدرسه قانون دانشگاه لاکورنا اسپانیا که با موضوع انتشار ایده‌های مذهبی از طریق رسانه سخن می‌گفت، با مورد توجه دادن رسانه و تلویزیون در اسپانیا گفت: «اهمیت نقشی که رسانه -عمدتا تلویزیون- در انتشار ایده‌های مذهبی دارد برابر با اهمیت نقشی است که آموزش مدارس در زمان گذشته داشته است ولی ظرفیت آن به خاطر برخی عوامل کلیدی گسترده‌تر نیز هست.»

وی با اشاره به اینکه پیامهای پخش شده از طریق تلویزیون به گوش توده انبوهی از مردم می‌رسد، گفت: «برخی مخاطبان در شرایطی زندگی می‌کنند که جدای از دیگران هستند و مرزها معمولا با وجود فن‌آوری‌های جدید که ارسال پیام از فواصل دوری که خارج از محدوده حکومت دولت است را میسر می‌سازند از میان می‌روند. دولتها به دلیل تبعاتی که دامن‌گیر آزادی مذهبی و کنترل رسانه می‌شود، به شدت در این زمینه حساس هستند.»

رسانه ذات ندارد و هر نوع پیامی را منتقل می کند
دکتر سید حسن حسینی، استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف که در همایش فلسفه رسانه، با عنوان «ماهیت رسانه، هویت دین: سازگاری یا ناسازگاری» سخنرانی می‌کرد، گفت: «بحث من یک مطالعه نظری در مورد فلسفه تکنولوژی از یک‌سو و فلسفه دین از سوی دیگر است. یکی از خلأ‌هایی که در مطالعات رسانه و دین وجود دارد این است که مشخص نیست کدام ماهیت از رسانه و دین مدنظر است. در فلسفه تکنولوژی بحث اصلی روی رسانه‌ها است. تفکیک بین تکنولوژی و معرفت مقوله بسیار مهمی است. رسانه را از دو منظر ارزش‌ها و قدرت و کنترل انسانی می‌شود تقسیم کرد.»

«رسانه‌ها یا دارای ارزش با خود نیستند یا ارزش‌بار هستند و بار ارزشی با خود حمل می‌کنند. رسانه یا خودمختار است یا در کنترل انسان است. از ضرب این دو حالت چهار نظریه و حالت به وجود می‌آید. اگر رسانه بی‌طرف باشد و در کنترل انسان باشد نظریه ابزارگرایانه را داریم. اگر رسانه بی‌طرف باشد و خودمختار هم باشد این نظریه موسوم به دترمینیسم است. اگر رسانه ارزش‌بار باشد و خودمختار نیز باشد نظریه ذات‌گرایی را داریم. اگر رسانه ارزش‌بار باشد و در کنترل انسان نیز باشد نظریه‌های انتقادی را داریم.»

«رسانه‌ها هیچ هویت فرهنگی مستقل و ارزش ذاتی ندارند و هرگونه پیام را می‌شود از آن پخش کرد یعنی می‌توان معانی دینی و غیردینی را از طریق آن منعکس کرد. به‌طور کلی دترمینیسم نظریه‌ای است که معتقد است هرچیزی که حادث می‌شود متصل به اموری پیشینی است که بر این اساس تعیُن پیدا می‌کند. دترمینیسم تکنولوژیک معتقد است که ظهور تکنولوژی‌های مدرن همه تحولات انسانی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و انسان هیچ گونه دخالتی در این مسیر خودمختار نمی‌تواند داشته باشد.»

به نظر حسینی نسبت میان دین و رسانه طیفی از سازگاری یا ناسازگاری را به وجود می‌آورد. «به عنوان مثال اگر ابزارگرا باشید می‌توانید رسانه دینی داشته باشید که در این حالت می‌توانیم به سازگاری دین و رسانه حکم کنیم.»

صنعت فرهنگ
سیاوش جمادی که در این همایش با عنوان «صنعت فرهنگ» سخنرانی می‌کرد گفت: «بحث رسانه از زمانی مورد توجه قرار گرفته که انسان اراده کرد خود را برای دیگران اظهار(express) کند. یعنی خودش را به بیرون از خودش پرتاب کند. این مسأله برای فیلسوفی مثل ارسطو این گونه مطرح بود که انسان موجودی مدنی بالطبع است. یعنی انسان به‌طور ذاتی اجتماعی و مدنی است.»

وی در ادامه با اشاره به تفاوت تعریف فرهنگ در صنعت فرهنگ با سایر تعاریف، افزود: «کلمه فرهنگ در صنعت فرهنگ به‌طور اساسی با کلمه فرهنگی که تاکنون به کار می‌رفته هم مدلول نیست. تعریف آدورنو از فرهنگ با تعریف از فرهنگ به معنای آداب و رسوم و فراداده‌هایی از گذشته به یک معنا نیست. در بحث صنعت فرهنگ، تاکید آدورنو بر صنعت است. چون این رسانه صنعتی است که در دوران جدید قدرت تکثیرپذیری و بازتولید فرآورده هنری را به‌طور چشمگیری بالا برده است.»

عصر بین رسانه ای
دکتر بهمن نامور مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به بررسی موضوع «رسانه در عصر بیناها و تراها با تاکید بر چند-بینا و ترا رسانه» پرداخت و گفت: «عصر حاضر را می توان عصر «بیناها»، و «ترا»ها و «چند» ‌ها نامید زیرا مفاهیمی که با چنین پیشوندهایی ساخته شده‌اند بسیار فراوان و گوناگون هستند.»

«در این خصوص می‌توان به واژه‌هايی همچون بینامتن، بیناذهن، بیناکنش، بیناگفتمان و بینارشته اشاره کرد. البته با پیشوند «ترا» یا «چند» نیز تقریبا به همین تعداد واژه های نوینی ساخته شده است. این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: رسانه نیز از این قاعده مستثنا نبوده چنانکه شاهد تعابیری همچون چند رسانه ای(Multimedia)، بینارسانه ای (intermedialite) و ترارسانه ای (Transmedialite) هستیم.»

«این فقط واژه‌ها نیستند که با پیشوندهایی تغییر می کنند یا ابداع می شوند بلکه این اصطلاحات بیانگر دگرگونی های اساسی تری در حوزه نظریه‌ها و نگرش های مربوط به رسانه هستند. این نظریه‌ها بر اساس گفت‌وگومندی (Dialogisme) و آمیختگی (Hybriation) استوار گردیده است که از بستر مضامین و مفاهیم به رسانه‌ها و فنون گسترش یافته است.»

  ----------------
* این متن کوتاه شده و ویراسته گزارش تهران امروز است.


 


وب‌سایت دانشجو ‌نیوز اعلام کرد ۸۲ دانشجو در شهرهای تهران، اصفهان، بابل، اردیبل و مریوان زندانی هستند.

بنابر اعلام این وب‌سایت، بخش قابل توجهی از این دانشجویان در بندهای مختلف زندان اوین محبوس هستند.

تعدادی از دانشجویان زندانی نیز در بندهای تحت نظر سپاه پاسداران و در وضعیت نامشخصی به سر می‌برند.

این وب‌سایت همچنین اعلام کرده که از محل نگهداری چهار دانشجوی بازداشت شده به نام‌های امیرعلی حاج محمدرضایی تفرشی، علی صدیقی، سیامک بیرانوند و آمانج حیدری اطلاعی در دست نیست.

بسیاری از دانشجویان بازداشت شده هم پس از هفته‌ها یا ماه‌ها حبس با قرارهای وثیقه سنگین آزاد شدند.

برای مطالعه فهرست ۸۲ دانشجوی زندانی به وب‌سایت دانشجو نیوز مراجعه کنید.


 


مذارکرات قرارگاه خاتم الانبیا در مورد واگذاری ۱۰ میلیارد دلار پروژه نفتی به این قرارگاه با مقام‌های وزارت نفت ادامه دارد.

 این طرح‌ها مربوط به توسعه سه فاز پارس جنوبی، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و توسعه میدان بزرگ نفتی است.

آن‌طور که مهر گزارش کرده است، قرارگاه خاتم‌الانبیا تا شهریور ماه امسال قرارداد سه فاز پارس جنوبی را با وزارت نفت امضا خواهد کرد. ارزش تقریبی این قرارداد حدود پنج تا شش میلیارد دلار برآورد شده است.

شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، هفته گذشته نیز تفاهم نامه‌ای به ارزش تقریبی یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری امضا کردند.

سپاه پاسداران در حال حاضر طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را بر عهده دارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی خود در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر


 


میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کردند در صورت صدور مجوز راهپیمایی در 22 خرداد، مردم را به شرکت گسترده در این مراسم دعوت می‌کنند.

این دو روز گذشته (یکشنبه) در دیدار با یکدیگر خواستار روشن شدن وقایع یک‌ساله گذشته در ایران به منظور «پیشرفت جنبش سبز» شدند.

آنها گفتند که تبیین این وقایع، می‌تواند در «مسیر حق‌جویی و حق‌طلبی ملت» ایران تاثیر بسیار مهمی داشته باشد.

به گزارش وب‌سایت کلمه، موسوی و کروبی در این دیدار افزودند چنانچه مجوز راهپیمایی در 22 خرداد صادر نشود با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت مسالمت‌آمیز اطلاع‌رسانی جنبش سبز ادامه پیدا کند.

آنها در این دیدار همچنین بر «بیهودگی» مقابله خشونت‌بار با جنبش سبز تاکید کردند.

به اعتقاد آنها، گسترش «امواج سبز اگاهی» با وجود همه محدودیت‌ها، نشانه‌ای از بی اثر بودن ضرب و زور در برابر مطالبات به حق مردم است.

این رهبران جنبش سبز در عین حال افزودند: «مردم به دنبال حقوق تصریح شده انسانی در قانون اساسی و خواهان انتخاباتی غیر گزینشی و آزاد و نیز خواهان آزادی رسانه‌ها و آزادی زندانیان سیاسی هستند.»

موسوی و کروبی در خصوص حمله لباس شخصی‌ها به برخی افراد و ضرب و شتم محمد نوری‌زاد در زندان نیز تبادل نظر کردند و گفتند: «همه این اتفاقات ناشی از سکوت در مقابل مظالم» است.

به گفته آنها، برای «جلوگیری و ختم این روش‌های غیر قانونی و غیر شرعی باید بدون توجه به عقاید و اتهامات افراد و گروه‌های مختلف از حقوق آنها دفاع شود.»

کروبی و موسوی همچنین  با ابراز نگرانی نسبت به گسترش «دروغ‌گویی» هشدار دادند: «شیوع دروغ ضمن ویران کردن اوضاع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به بنیان‌های فکری جامعه نیز لطمه خواهد زد.»

در این جلسه در مورد اوضاع اقتصادی همچون؛ «افول» صنایع ملی، «گسترش بیکاری» و «وضعیت بد» حقوق بگیران و کارگران و معلمان به عنوان مهمترین مشکلات اقتصادی کشور نیز بحث و تبادل نظر شد.

آنها با انتقاد از این وضعیت گفتند: «دولتمردان به جای دلیل تراشی بیکاری و گرانی را کنترل کنند و از اقتصاد ملی حمایت کنند.»

در این جلسه همچنین تاکید شد: «اگر صدا و سیما از سیاست یک صدائی و انحصار طلبی دست بردارد» جامعه با اقناع و وحدت بیشتری روبرو خواهد شد.

منبع: وب‌سایت کلمه و رادیو زمانه


 


علی لاریجانی می‌گوید نمی‌توان کشور را به شیوه کمیته امداد اداره کرد و فکر کرد که عدالت محقق شده است.

آقای لاریجانی گفته که نباید برای از بین بردن فقر، «کرامت» مردم را از بین برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «باید تعریف روشنی از عدالت صورت بگیرد، اینکه ما منابع کشور را همانند نفت و گاز توزیع می‌کنیم خلاف عدالت است.»

آقای لاریجانی اظهار داشت: «ما می‌خواهیم مردم زندگی با کرامتی داشته باشند نه اینکه با صدقه‌سری» زندگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: «خیلی از برنامه‌های زیرساختی ما ناتمام است از این رو باید در این امر تمهید کرد.»

به گفته آقای لاریجانی «لیست بلند و بالا از پروژه‌ها دادن کار عاقلانه‌ای نیست و ما نباید در بودجه‌ها با لیست‌هایی از پروژه‌ها مواجه باشیم.»

منبع: کلمه


 


عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی رهبر سابق گروه جند‌الله در زاهدان اعدام شد.

روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان در اطاعیه‌ای اعلام کرد ریگی صبح امروز دوشنبه در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد.

حکم اعدام ریگی آن‌طور که در این اطلاعیه آمده، پس از تائید توسط مراجع عالی قضائی به اجرا گذاشته شد.

در اطلاعیه دادگستری سیستان و بلوچستان اتهامات دیگر ریگی «سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، حمله به پاسگاه مرزی، ربودن دو تبعه هندی و دو تبعه ایرلندی و آلمانی» اعلام شده است.

حکم اعدام ریگی بنا به ملاحظات «اطلاعاتی» بارها به تعویق افتاده بود.

جنبش مقاومت مردمی ایران -جندالله- یک گروه مسلح مخالف نظام جمهوری اسلامی است که هدف خود را حمایت از حقوق اقلیت سنیان ایران به خصوص در استان سیستان و بلوچستان اعلام داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

پیشینه:

«جندالله دست ساخته وزارت اطلاعات ایران»
پخش «اعترافات» عبدالمالک ریگی از شبکه پرس تی وی


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته