هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 05/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد از نقش مراجع امنیتی در واگذاری سهام مخابرات خبر داد که صلاحیت شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد رارد کرده بودند.

به گزارش خبرآنلاین، او امروز به صحن علنی آمده بود تا پاسخگوی سوال مصطفی کواکبیان نماینده اقلیت سمنان در باره نحوه واگذاری سهام شرکت مخابرات باشد. در این سوال آمده بود: آیا شرایط و ضوابط قانونی در معامله سهام مخابرات رعایت شده و علت رد صلاحیت شرکت‌های رقیب سپاه چه بوده است؟

در ابتدا محمدرضا خباز با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی از پاسخ‌های وزیر به این سوال قانع نشدند، گفت: ماهیت اصل 44 بر واگذاری به نهادهای خصوصی بنا نهاده شده است نه شرکت‌های شبه دولتی. چون واگذاری به بخش خصوصی عامل رونق در اقتصاد است. حال آنکه شرکت‌های شبه دولتی همان نقش دولت را می‌یابند و منویات رهبری در اجرای اصل 44 اجرایی نمی‌ِشود.

حسینی: نمی‌توانم مانع حضور شستا در بورس شوم!

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد رد پاسخ به این سوال، خواستار فرصتی برای ارائه گزارش عملکرد وزارت اقتصاد در اجرای اصل 44 شد و گفت: قانونا من نمی‌توانم مانع از حضور یک شرکت عضو شستا (شرکت‌های تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی) در سازمان بورس شوم. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دولتی به شرکت‌های وابسته به بخش‌های دولتی که ثبت خصوصی دارند واگذار شده است و مامنع حقوقی و قانونی برای این کار نداریم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط قانونی برای واگذاری مخابرات لحاظ شده است،ادامه داد: مسائل حاکمیتی از مسائل تصدی‌گری در مخابرات از هم تفکیک شد و بعد سهام آن به قیمت 150 هزار تومان فروخته شد. سازمان خصوصی سازی هم گزارشی به هیات واگذاری داد که طی آن پیشنهاد شد که 50 درصد بعلاوه یک سهام مخابرات در بورس عرضه شود. سپس کارگروهی مجموعه شرایط از جمله قیمت را تعیین کرد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه فراخوانی برای فروش سهام مخابرات ارائه شد از بررسی اهلیت مالی، فنی و امنیتی شرکت کنندگان خبر داد و گفت: سه شرکت کننده وجود داشت که ما صلاحیت مالی و فنی هر سه را تایید کردیم. اما پس از استعلام از مراجع امنیتی به ما اعلام شد که شرایط امنیتی یکی از این شرکت‌ها تایید نمی‌ِشود.

به گفته وی این مساله ئر شورای رقابت نیز مطرح گردید و آنها هم مستندات وزارت اقتصاد به استناد گزارش مراجع امنیتی را پذیرفتند و تایید کردند که این معامله غیر رقابتی نبوده است.

حسینی با تاکید بر اینکه از رقابت استقبال می‌کند، ادامه داد که تابع نظر مراجع امنیتی در واگذاری سهام مخابرات بوده‌اند.

کواکبیان: بسیج را رقیب ظاهری سپاه قرار دادید

کواکبیان با طرح این سوال که آیا واقعا قانون در اعطای سهام مخابرات به سپاره رعایت شده است یا نه از حسینی پرسید: چرا صلاحیت شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد رد شد؟ چرا در اعطای سهام مخابرات اینقدر عجله شد؟ چرا در دو مرحله واگذاری این سهام کان‌لم‌یکن شد؟ اصلا نامی از شرکت سرمایه‌گذاری کنسرسیوم مهر ایران که وابسته به بسیج است در این دو مرحله نبود و یکباره در مرحله نهایی سر درآورد تا در ظاهر هم شده رقابت با سپاه حفظ شود؟

نماینده سمنان افزود: شرکت توسعه اعتماد و شرکت مهستان و بنیاد تعاون سپاه است و گسترش الکترونیک ایران هم وابسته به ستاد اجرای فرمان امام است و خود وزیر هم تصدیق می‌کند که مدیران این سه شرکت توسط سهامداران خصوصی تعیین نمی‌ِشوند. پس این نوعی واگذاری یک شرکت دولتی به یک شرکت دولتی دیگر و از این جیب به آن جیب است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی رقابت هم این نکات را تایید کرده است، افزود: شرکت پیشگامان کویر یزد صلاحیت مالی و فنی داشته و من از برخی مراکز امنیتی سوال کردم و نگفتند که این شرکت صلاحیت امنیتی ندارد! شاید نظر وزارت اطلاعات چیز دیگری بوده که من از آن بی‌اطلاعم! چگونه است که شرکت خارجی ترکسل چنین صلاحیتی دارد اما یک شرکت داخلی ندارد؟

کواکبیان ادامه داد: اصلا اگر شرکت مخابرات مشکل امنیتی داشت چرا آن را واگذار کردید؟

وی خطاب به برخی گفته بودند می‌دانند چرا جیغ برخی از واگذاری سهام مخابرات درآمده است، گفت: بینی و بین الله من هیچ نسبتی با شرکت پیشگامان توسعه یزد ندارم.

حسینی: نامه مراجع امنیتی را نشانتان می‌دهم

وزیر اقتصاد باردیگر پشت تریبون قرار گرفت تا پاسخگوی سوال کواکبیان باشد. او با اشاره به اینکه جدول واگذاری‌ها پیوست قانون بودجه سال 88 بوده است، واگذاری سهام مخابرات بر اساس قانون بوده است. اگر شرکت‌های وابسته به نهادهای دولتی نباید در این واگذاری‌ها شرکت کنند، خب قانون آن را تصویب کنید! در حال حاضر چنین قانونی نداریم و نمی‌توانم سازمان بورس را مکلف به کار غیرقانونی دارم.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان دائما از روح اصل 44 حرف می‌زنند گفت: لطفا این روح را تبدیل به قانون کنید تا ما هم آن را اجرایی کنیم.بنده نوکر شما هم هستم.

حسینی افزود: مملکت صاحب دارد اگر بنیاد تعاون نهاد دولتی است‏، بروید جلوی آن را بگیرید. این بنیاد همچنان در حال فعالیت اقتصادی است چرا کسی جلوی آن را نمی‌گیرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه شرکت ترکسل تبدیل به شرکت ایرانسل شد، گفت: بنده صلاحیت ورود به مسائل اطلاعاتی را ندارم. بنده به استناد نظر نهادهای امنیتی این کار را کردم و اگر بخواهید می توانید بیایید و نامه آن را نشانتان بدهم.

پاسخ‌های وزیر اقتصاد با فریاد احسنت احسنت نمایندگان همراه شد که کواکبیان در واکنش به آن گفت: کاش کمی گوش می‌دادید و بعد با صدای بلند احسنت احسنت می‌کردید.

وی از وزیر اقتصاد پرسید: تدابیر امنیتی را نهادهای امنیتی چگونه می‌توانند پس از واگذاری سهام مخابرات رعایت کنند؟ مگر نباید حافظ منافع بخش خصوصی می‌بودید؟ در حالی که کمیسیون اصل 44 مجلس و سازمان بازرسی همچنان ایراداتی به واگذاری سهام مخابرات دارند، شما چگونه می‌گویید که همه مسائل قانونی رعایت شده است.

کواکبیان با بیان اینکه به حسن نیت وزیر اقتصاد اعتماد دارد گفت: ایشان می‌فرماید که ضعف قانونی را ما در مجلس رفع کنیم و مسائل امنیتی هم که به ایشان ربطی ندارد. با این حساب از سوالم صرف نظر می‌کنم.


 


امروز: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: هر مکانیزمی که قدرت نظارتی مجلس را تقویت کند، خوب است.

"علی عباسپورتهرانی فرد" در گفتگو با خانه ملت، در پاسخی به پرسشی مبنی براینکه آیا ضرورت ندارد که مجلس به نحوی بر سازمان های زیر نظر ریاست جمهوری نظارت کند تا نیازی به تحقیق و تفحص از این سازمانها نباشد، اظهار کرد: ماهیت این مسئله باید بررسی شود، اما آن چیزی که به صورت کلی می توان عنوان کرد، این است که هر مکانیزمی که قدرت نظارتی مجلس را تقویت کند، خوب است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در عین حال، اظهار کرد: قانون اساسی به نمایندگان این اجازه را نمی دهد تا به سازمان هایی که زیر نظر رئیس جمهوری است به صورت مستقیم نظارت نماید.

عباسپوربا اشاره به مکانیزیم سوال درباره سازمان های زیرنظرمستقیم ریاست جمهوری، تصریح کرد: برای نمایندگان طبق قانون اساسی امکان سوال به صورت مستقیم از رئیس سازمان های زیر نظر ریاست جمهوری وجود ندارد، بنابراین نمایندگان اگر سوالی در رابطه با وظایف سازمان ها داشته باشند، باید آنرا از رئیس جمهور بپرسند.

وی براین اساس با اعلام اینکه معاونان رئیس جمهور پاسخگوی مجلس نیستند به ذکر مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: به این دلیل ما مخالف این هستیم که مثلا شرح و وظایف وزارت علوم به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور منتقل شود.

وی دلیل این امررا پاسخگو بودن وزارت علوم به مجلس وعدم پاسخگو بودن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مجلس عنوان کرد.

رئیس کمیسیون آموزش این مورد را از اشکالات قانون اساسی ما دانست و اعلام کرد: این تابو باید شکسته شود که سوال از رئیس جمهور به معنای مخالفت با رئیس جمهور است همانطور که سوال از وزیر هم به معنای مخالفت با آن وزیر نیست بلکه اشکالی است که در زیر مجموعه یک وزیر مشاهده شده که باید رفع شود.

عباسپور با بیان اینکه در بسیاری از موارد هم نمایندگان پس از توضیح وزیر به سوالات خود قانع می شوند، افزود: باید این اتفاق در خصوص رئیس جمهور هم بیفتد تا وی به مجلس آمده و درباره برخی موضوعاتی که مورد سوال است، پاسخ دهد.

وی سپس با یادآوری اینکه در همه جای دنیا مجالس از رئیس جمهورسوال می کنند و رئیس جمهور هم پاسخ می دهد، خاطرنشان کرد: در کشورما نیز که براساس دمکراسی و اسلام بنا شده باید این موضوع که سوال از رئیس جمهور حتما یک بحث سیاسی است و از نظر سیاسی انعکاس خوبی ندارد باید برداشته شود.

رئیس کمیسیون آموزش در این راستا اضافه کرد: حتی در روایات ما آمده کرده که از پیامبرعظیم الشان اسلام سوال می کردند و ایشان پاسخ می دادند.وی براین اساس با اعلام اینکه رئیس جمهور ما از پیامبراسلام بالا نیست، خاطرنشان کرد: همانطور که در قانون پیش بینی شده باید بشود از رئیس جمهور سوال کرد و ایشان نیز باید بیایند و پاسخ دهند.

عباسپوربا اشاره به شرایط فعلی دراین خصوص، تصریح کرد: درحال حاضر حالت عرفانی وروحانی به موضوع سوال از رئیس جمهور داده اند.

رئیس کمیسیون آموزش بار دیگر با تاکید بر خارج شدن سوال از رئیس جمهور از حالت تابو بودن، خاطرنشان کرد: باید شرایط به گونه ای باشد که اگر اشکالاتی در روند اجرایی ایجاد شد، بشود از رئیس جمهور سوال کرد و ایشان هم بیایند پاسخگو باشند که در نتیجه آن یا نمایندگان قانع شده یا نمی شوند که ادامه مسیر آن در قانون اساسی خوب پیش بینی شده است.

عباسپور درعین حال با اشاره به جایگاه رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان ساخت: باید مکانیزیم سوال از رئیس جمهور به دلیل مسوولیت های سنگینی که دارد خیلی پیچیده تر از وزراء باشد که با امضای یک نماینده هم امکان سوال از آنها وجود دارد.

وی براین اساس، تصریح کرد: باید تعداد زیادی از نمایندگان نسبت به آن سوالی که قرار است از رئیس جمهورمطرح شود، معتقد باشند.

عباسپور اضافه کرد: اگر این مکانیزیمی که در قانون اساسی آمده به کار گرفته شود، خیلی پاسخگو خواهد بود.

نماینده تهران در پایان تصریح کرد: چالش هایی که ما الان داریم به دلیل به کار نگرفتن این مکانیزیم قانون اساسی است.


 


امروز: دیدار با زندانیان و خانواده‌های آنان از برنامه‌های كاری و مداوم دادستان تهران است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفتگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار كرد: یكی از شیوه‌های كاری اینجانب از بدو تصدی سمت دادستانی تهران، برنامه‌ریزی برای ملاقات مستمر با زندانیان و خانواده‌های آنان بوده است كه این دیدارها حداقل هفته‌ای یك الی دو بار صورت می‌گیرد و هدف از آن، شنیدن اظهارات زندانیان، بررسی مشكلات آنان و نظارت بر رعایت حقوق آنان است.

دادستان تهران افزود: در دیدارهای دادستان با خانواده‌ها نیز این امكان فراهم می‌شود تا اگر مشكلاتی وجود داشته باشد، جداگانه بررسی شود. تاكنون این ملاقات‌ها به طور هفتگی ادامه داشته و آثار بسیار خوبی هم برای زندانیان و هم خانواده‌های آنان به دنبال داشته است. به عنوان مثال، روز یكشنبه مورخ ‌‌٢/ ‌٣/ ‌٨٩ با ‌‌١٢ نفر از زندانیان به طور جداگانه و انفرادی از جمله عمادالدین باقی در زندان اوین ملاقات شد كه در این دیدار با درخواست نام‌برده برای انتقال به بند عمومی موافقت و نام‌برده از روز دوشنبه به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است. همچنین به خانواده و پدر و مادر آقای نوری‌زاد اجازه داده شد با نام‌برده در زندان ملاقات حضوری داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی گفت: در دیداری كه روز پنج‌شنبه هفته گذشته با نام‌برده در زندان اوین صورت گرفت، درخواست وی برای آزادی قبل از محاكمه بررسی و با آن موافقت شد و مقرر شد كه با تودیع وثیقه آزاد شود كه تشریفات قضایی و اداری آن هم‌اینك در جریان است. در عین حال پرونده اتهامی نام‌برده هم با تكمیل تحقیقات و با صدور كیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال خواهد شد.

جعفری دولت‌آبادی همچنین افزود: همه دیدارها با زندانیان به صورت انفرادی صورت گرفته است تا متهمان و محكومان زندانی به راحتی فرصت ارائه مطالب خود را داشته باشند و این رویه كماكان ادامه خواهد یافت و از همین‌رو تاكنون هیچ‌گونه دیدار دسته‌جمعی توسط دادستان با زندانیان صورت نگرفته است.

دادستان تهران درباره تقاضای عفو محكومان نیز گفت: محكومان قطعی جرایم امنیتی با توجه به قانون اساسی و مقررات مربوط به شرایط برخورداری از عفو و بهره‌مندی از رأفت اسلامی، می‌توانند درخواست خود را به دادستانی تهران ارسال دارند. تقاضاهای عفو بعد از بررسی و اظهارنظر برای اتخاذ تصمیم نهایی به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

وی با اعلام این‌كه تعداد ‌‌٢٥٠ حكم از مجموع احكام صادرشده مربوط به محكومین حوادث بعد از انتخابات در مراجع تجدیدنظر قطعیت یافته است، افزود: در حال حاضر ‌‌٥٠ نفر از این محكومین در زندان ایام محكومیت خود را سپری می‌كنند و ‌‌١٥ نفر از آنان نیز در مرخصی به سر می‌برند. سیاست دادستانی در اعطای مرخصی به محكومان از جمله راهكارهایی است كه برخی از مشكلات زندانیان و خانواده آنان را مرتفع كرده است. از سوی دیگر تعدادی از محكومان هم با صدور احكام تعلیقی و آزادی مشروط از زندان آزاد شده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی در پایان تأكید كرد: سیاست دادستانی تهران درباره بررسی پرونده زندانیان، سرعت در تحقیقات و اتخاذ تصمیم در كوتاه‌ترین زمان ممكن است.


 


امروز: عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان گفت: اگر کاندیداهای هیئت رئیسه ای که در فراکسیون اصولگرایان رای لازم را کسب نکردند در صحن علنی مجلس کاندیدا شوند از فراکسیون اصولگرایان اخراج می شوند.

ولی اسماعیلی در گفتگو با مهر، با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس رای گیری روز یکشنبه فراکسیون اصولگرایان مجلس در خصوص انتخاب اعضای هیئت رئیسه برای سال سوم، اگر کاندیداهایی که رای لازم را کسب نکردند در صحن علنی مجلس برای کسب این سمت کاندیدا شوند قطعا فراکسیون اصولگرایان اخراج خواهند شد.

وی گفت: ما بندی در اساسنامه فراکسیون گنجانده ایم که در موارد اینچنینی اعضای فراکسیون در صورتی که در مجمع عمومی رای لازم را کسب نکنند دیگر حق کاندیدا شدن در جلسه علنی را ندارند و همچنین افرادی که رای لازم را کسب کرده باشند مورد حمایت فراکسیون در صحن علنی قرار می گیرند.

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که اگر نماینده ای مستقل از فراکسیون کاندیدای عضویت در هیئت رئیسه شود چه برخوردی خواهید داشت گفت: چنین بحثی وجود ندارد اعضای فراکسیون نمی توانند به طور مستقل اعلام کاندیداتوری کنند زیرا زمانی که اساسنامه فراکسیون مورد قبول قرار گرفت نقشه راه مشخص شد نمی توان به صورت سلیقه ای عمل کرد.

وی گفت: بعید می دانم آقای باهنر که فردی سیاسی و پایبند به اصول پذیرفته شده است برای کاندیداتوری نایب رئیسی مجلس اقدام کند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان با اختلاف 4 رای از شهاب الدین صدر موفق نشد امکان کاندیداتوری برای نایب رئیسی مجلس را در سال سوم در رای گیری فراکسیون اصولگرایان به دست آورد و بر این اساس محمد حسن ابوترابی فرد و صدر انتخاب فراکسیون اصولگرایان برای کاندیداتوری در انتخابات روز چهارشنبه هیئت رئیسه مجلس هستند.


 


سال ۱۳۶۱ که آقای خاتمی مسئولیت و نمایندگی امام در موسسه کیهان را بر عهده داشتند، من در کیهان انگلیسی بودم. سوم خرداد آن سال، بعد از ظهر همه به خاطر عملیات موفقیت آمیز چند روز اخیر در جبهه های جنوب، گوش به زنگ خبرهای جدید بودند. گویی فضا از حس انتظاری عمیق آکنده بود... که ناگهان ... تلکس ها انتظار را به پایان بردند ... خونین شهر آزاد شد.

به خرمشهر از زمان اشغال آن توسط عراق و در پی به شهادت رسیدن بهترین فرزندان کشور در خاک آن، خونین شهر می گفتیم و حالا صدای رادیو نیز در سراسر سالن بزرگ و عریض و تحویل کیهان که تحریریه نشریات مختلف در آن قرار داشت پیچیده بود ... مارش پیروزی و حس آزادی خرمشهر ...

شادی و نشاط عجیبی همه را فرا گرفته بود. هیچکس نمی توانست به کارش ادامه دهد. همه از پشت میزها بلند شده بودند... اما این فقط ما نبودیم که سر از پا نمی شناختیم. مردم در خیابان ها هم به پایکوبی پرداخته بودند. از موسسه که بیرون رفتم در خیابان فردوسی شاهد صحنه های بی نظیری از شادی مردم بودم. ماشین ها چراغ های خود را روشن کرده بودند و بعضی هم برف پاکن ها را در هوا به رقص در آورده بودند. خیلی ها هلهله کرده و دست می زدند، بعضی ها پرچم هایی را در دست داشتند و در هوا می چرخاندند و حتی بعضی ها در وسط خیابان می رقصیدند.

در این میان البته صدای آمبولانس هایی که از فرودگاه مجروحین را به بیمارستان های مختلف شهر می رساند نیز به گوش می رسید. یاد شهدای خرمشهر به خیر؛ شهدایی که خونشان ضامن این حماسه بزرگ و در نوع خود بی نظیر بود. در عملیات آزادسازی خرمشهر فقط نوزده هزار سرباز عراقی خود را تسلیم نیروهای ایرانی کردند و این نمی شد مگر با پایمردی شهدا که البته در میان آنها نام محمد جهان آرا می درخشد و آن نوحه زیبا و معروف «ممد نبودی ببینی» که در ذهن ها جاودانه شده است.

جالب است که پدر شهید جهان آرا هنوز در عین کهنسالی به دنبال آرمان های پسر بلندآوازه اش است. خبری امروز از او دیدم که در مجلس حضور یافته و مسایل مهمی را در مورد مشکلات خرمشهر با رییس مجلس مطرح کرده است.

او را به خاطر آوردم که در مراسم آغاز به کار یکی از طرح های بزرگ آب و فاضلاب اهواز در دولت اصلاحات حضور داشت و از ایشان درخواست شد که طرح را افتتاح کند.

جالب است که او سال گذشته نیز این روزها و در جریان انتخابات در یکی از خاطره انگیزترین مراسم شرکت داشت ... به یاد پسر شهیدش...

این نکته را جهت استحضار آن عده ای گفتم که تصور می کنند - و البته سعی می کنند که دیگران هم تصور کنند - همه ایثارگران و خانواده هایشان از یک طیف سیاسی خاص هستند؛ در حالی که تعداد قابل توجهی از خانواده های ایثارگران به دنبال حقیقت هستند و دل به شعارها نسپرده اند.

آن عده متوجه نیستند وقایع اخیر همانطور که خانواده ها را دچار شکاف کرده، در سایر اقشار نیز آثار خود را باقی گذاشته است.


 


امروز: علیرضا بهشتی شیرازی مشاور میرحسین موسوی می خواهد با دادستان تهران ملاقات کند.

به گزارش خبرنگار کلمه، وی از تاریخ ۷ دی ماه ۸۸ در بازداشت به سر می برد و هنوز در بند امنیتی نگهداری می شود. این در حالی است که بازداشت موقت وی پس از این همه مدت هیچ توجیه قانونی و شرعی ندارد.

طبق اخبار رسیده به کلمه بهشتی شیرازی به سه ماه انفرادی بودن خود، نحوه بازجویی، ادامه حضور در بازداشتگاه امنیتی و جلوگیری از انتقال وی به بند عمومی و نیز فشار های شدیدی که به وی وارد می کنند اعتراض دارد. باز جوها به خواسته وی بی توجهند و او می خواهد جعفری دولت آبادی را ملاقات کند تا مشکلاتش را با وی در میان بگذارد.

تاکنون هیچ دادگاهی برای این این آزاده دربند تشکیل نشده ضمن آنکه وی در این مدت تحت فشار شدید برای اعترافات دروغین قرار داشته است.


 


امروز: جعفر پناهی بعد از ۸۸ روز بازداشت و مقاومت و ۸ روز اعتصاب غذا با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بعد از آنکه جعفر پناهی هفته پیش در نامه ای اعلام کرد به دلیل برخورد ناشایست ماموران زندان اوین تا تحقق سه خواسته اش اعتصاب غذا می کند با تحقق سومین خواسته اش که آزادی از زندان بود اعتصاب غذای خود را شکست.

وی امروز بلافاصله بعد از آزادی از زندان به پزشک مراجعه کرد تا وضعیت جسمانی اش بررسی شود.

پناهی شامگاه دهم اسفند ماه سال گذشته، به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند، بازداشت شد. پس از چند روز و در چند مرحله، اعضای خانواده و همکاران پناهی آزاد شدند، اما وی تا امروز در بازداشت به سر می برد.

در مدت بازداشت او برخی از سینماگران ایران و خارجی با ارائه بیانیه ها، نامه ها و درخواست هایی خواستار آزادی وی شدند.

اما در موج جدیدی از فشارها ماموران امنیتی ۲۶ اردیبهشت ماه با هجوم به خانه او خانواده اش را تهدید کردند اگر مصاحبه کنند یا خبری منتشر کنند آنها را بازداشت می کنند تا اینکه جعفر پناهی نیز در تماسی که با خانواده اش داشت گفت : بعد از برخورد ناشایستی که شنبه شب (۸۹/۲/۲۵)در هجوم مامورین به داخل سلول ۵۶ اوین صورت گرفت و متعاقب آن به مدت یک ساعت و نیم، من و هم سلولی هایم را بدون لباس در بیرون و در هوایی سرد نگه داشتند.صبح روز یکشنبه مرا به بازجویی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فیلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگیر و به اوین منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با این حرف ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند.

وی اعلام کرده بود:ازیکشنبه صبح(۸۹/۲/۲۶)هیچ چیز نخورده ام و نیاشامیده ام و حال اعلام می کنم اگر موارد زیر تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد؛ چرا که نمی خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند.

سه خواسته پناهی عبارت بود از:

۱٫تماس و دیدار باخانواده ام و اطمینان کامل از سلامت آنها

۲٫ حق داشتن وکیل بعد از ۷۷روز و مشورت با او

۳٫ آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی

روز پنجشنبه گذشته دو خواسته نخست وی برآورده شد که در حضور و اقدام مثبت دادستان تهران، وی با خانواده و وکیلش دیدار کرد و امروز سومین خواسته او نیز بعد از ۸۸ روز مقاومت برآورده شد .

در مدت بازداشت وی زهرا رهنورد ، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و بسیاری دیگر از شخصیت های سیاسی با خانواده وی دیدار کردند.


 




امروز: علی دایی در برنامه نود دیشب شرکت نکرد و تنها به مصاحبه تلفنی با فردوسی پور بسنده کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی به فردوسی پور گفت فقط به خاطر شخص شما با تلویزیون مصاحبه می کنم چون تلویزیون رسانه ملی نیست و فقط دست عده ای از افراد است.

دایی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا گفته اید مدال قهرمانی را از دست تاج نمی گیرید گفت شخصیت من بسیار برتر از آن است که مدالم را از او بگیرم. اگر قرار بود مدال من را تاج بدهد اصلا دنبال قهرمانی نمی رفتم.

دایی افزود:من زمانی که سرمربی تیم ملی بودم قصد کناره گیری داشتم اما آقای تاج از من خواست بمانم. اما بعدها آقای تاج گفت اولین موافق استعفای من بوده. این نشان می دهد که حرف و عمل او با هم یکسان نیست.


 



امروز: فرمانده انتظامي تهران بزرگ در رابطه با اعلام برخي رسانه‌ها مبني بر تجمع در 22 خرداد عنوان كرد، پليس با هر گونه تجمع غيرقانوني برخورد مي‌كند و ما حافظ نظم و امنيت در جامعه هستيم.


سردار حسين ساجدي‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، تصريح كرد: هر تجمعي كه قانوني باشد پليس همكاري مي‌كند اما در تجمعات غيرقانوني چه در مواقع خاص و چه در ديگر روزهاي سال با تجمع غيرقانوني برخورد مي‌شود.


وي تاكيد كرد: پليس بيدار و هوشيار است و حافظ نظم و امنيت در جامعه؛ از اين رو با تجمعات غيرقانوني برابر قانون برخورد صورت مي‌گيرد.

با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات مهندسی شده و اعلام آمادگی مردم برای شرکت در راهپیمایی، این اولین واکنش رسمی در برخورد با تجمعات مردمی است.

گفتنی است از سوی گروههای اصلاح طلب برای بیست و دو خرداد درخواست مجوز شده، ولی تاکنون پاسخی به این مجوز داده نشده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز گذشته در دیدارشان بر لزوم مشارکت گسترده مردم و لزوم اطلاع رسانی در سالگرد انتخابات تاکید کردند.


 




امروز:جمعی از اعضای سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی صبح امروز با میرحسین موسوی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار "کلمه" در این دیدار جوانان حزب، سوالات و دغدغه های خود را در حوزه های مختلف مطرح کردند و رهنورد وموسوی به این سوالات پاسخ دادند. متن سخنان رهنورد و موسوی به زودی منتشر می شود.

همچنین به اطلاع آن دسته از علاقمندانی که پیگیر مشروح سخنان میرحسین موسوی در جمع اصلاح طلبان مازندران بودند می رساند مشروح این سخنان حتما در موقعیت مقتضی منتشر خواهد شد.


 




امروز:ماجرای عجیبی است، تقدیر جمعی از نمایندگان مجلس از رسانه‏های کاشف و افشاء کننده فتنه که بعضاً همچون نوسترآداموس به پیش بینی مرحله به مرحله فتنه ‏پرداختند. ده رسانه‏ای که شاخص ترین‏شان کیهان است؛ رسانه ای که جمع کثیری از نمایندگان مجلس با مراجعه به مدیرمسئولش ضمن تقدیر از مواضع روزنامه، اعلام کردند که یادداشت ها و اخبار و گزارش های کیهان یکی از منابع اصلی آنها در موضع گیری و برخورد در جریان چند ساله مدعیان اصلاحات و مخصوصاً « فتنه ۸۸ » بوده است!

پیرامون لزوم و اهمیت تقدیر و پاسداشت جایگاه رسانه‏ هایی که حامی و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، هیچ شک و شبهه‏ای نیست اما متر و معیار این سبک تقدیرها چه بوده و چه اشخاصی عملکرد رسانه‏ها را برای گزینش در چه چهارچوبی سنجش می‏کنند که در آخر حتی یک منتقد جدی دولت، مقابل جریان فتنه شناخته نمی‏شود؟!

آیا امثال الف، فردا، تابناک و خبرآنلاین که در اصول گرایی‏شان شکی نیست یا بسیاری از روزنامه‏های پرتیراژ با جریان موسم به "فتنه" بوده‏ا ند که اینچنین آن سوی میدان قرار گرفته‏اند و برخی نمایندگان مجلس، گروه عظیم رسانه‏ها را که تلاش کرده‏اند از کندروی و تندروی بپرهیزند، نادیده انگاشته‏اند؟

آیا معیارهای عملکرد مثبت این است که در هنگامه درگیری‏های خیابانی و حضور مردم در تجمعات، به درج اخباری پرداخت که بعضاً فاقد اصالت نیز بوده و به این ترتیب با شعار حمایت از نظام، موجب به غلیان درآمدن احساسات جوانانی شد که تحت تاثیر فضا قرار گرفته‏اند و با چسباندن برچسب منافق، عامل بیگانه، دزد تلاش می‏کنند بار دیگر در خیابان‏ها بریزند و به روش خودشان برائت بجویند که باز هم با سوء استفاده گروهی از ضدانقلابیون و تخریب فضای عمومی همراه شود؟

چه کسی است که ندادند دشمنان قسم خورده داخلی ایران اعم از ریشه‏ های پوسیده سلطنت طلبان و منافقین و دیگر جریان‏های ضدانقلاب که در سال‏های اخیر با رافت اسلامی از برخورد سنگین قضایی در امان مانده‏اند و یا برخی نزدیکان ضدانقلابی‏های معدوم در سه دهه اخیر که کینه از نظام و این مردم به دل دارند، در هنگامه حضور آرام مردم سعی کردند در میان ایشان به تشنج آفرینی بپردازند و فضا را ملتهب سازند اما آیا باید با نشان دادن چند تن از ایشان، به نوعی چنین طرز تلقی به وجود آورد که همه دزد، منافق یا مامور موساد و سیا بوده‏اند و هیچ کس تحت تاثیر فضا و جو حاکم و بدون ارتباط با خارجی‏ها به خیابان نیامده است؟!

آیا باید هر روز تیتر یک سایر رسانه‏ ها به تقلید از این ده رسانه، تلاش برای کشاندن دیگران پای میز محاکمه و صدور حکم و اعلام رای برایشان در سرتیتر باشد تا عملاً آنهایی که با ما نیستند را به دشمن بالقوه مبدل بسازیم و در نظامی که حتی منافقین گمراه را با رافت اسلامی می‏بخشد و برای قریب به اتفاق شان، زمینه عفو در صورت بازگشت با دامان ملت را فراهم آورده، مهره‏های کلیدی مملکت را در طول دوران انقلاب با سخیف ترین ادبیات مورد هجمه قرار داد و دل دشمن را با راندن ایشان شاد کرد؟

آیا گناه رسانه‏ های معتدل و گریزان از هرگونه تندروی که ممکن است برخی اوقات خود نیز از این آفت در امان نمانده باشند، این است که رویه غالب خود را بر این مبنا استوار نکرده‏اند و فضای داخلی کشور را کاملاً سیاه و سفید ندیده‏اند؟ یک سو کاملاً سیاه و یک سو کاملاً سفید؛ چه گناه شیرینی که حق را نوشت و میانه را چون صراط مستقیم حفظ کرد، حتی اگر از سوی گروهی از ساکنان خانه ملت تلاش‏هایتان در دفاع از این مملکت اسلامی، ایرانی همچون جمع کثیری از اصحاب رسانه‏ نادیده انگاشته شود.

دیشب یکی از همین برنامه ‏های افشاگر فتنه که در لیست تقدیر مجلس قرار داشت، میزبان دریابان علی شمخانی از فرماندهان رده اول جنگ تحمیلی به مناسبت بازپس گیری خرمشهر همیشه قهرمان بود و به خوبی مشی مدنظر برخی نمایندگان را به منصه ظهور گذاشت.

موضوع نوشاندن جام زهر توسط مسئولان وقت دولت و سپاه به امام که بارها توسط برخی از همین رسانه‏ های تندرو مطرح شده بود، یکی از اصلی ترین محورهایی بود که با تکیه بر آن تلاش شد فرمانده جنگ سینه دیوار گذاشته شود و برخی اختلاف نظرها را با تکیه بر آن به یک شکاف میان چهره‏هایی همچون هاشمی، رضایی، شمخانی و بسیاری دیگر که عملاً درگیر این جریان بوده‏اند، مبدل گردد.

طرح موضوع علت ادامه جنگ پس از پیروزی ایران در عملیات بیت المقدس و علل پایان این جنگ و ذکر جام زهر، تلاش مضائفی برای بیان برخی مسائل بود که هنوز پیرامون جنگ به واسطه مسائل امنیتی در طبقه بندی‏های بالا قرار دارد.

با این حال شمخانی آنچه علاقه نداشت بر زبان بیاورد ، بیان کرد و بازگو کرد که کشور پس از هشت سال تحت چه فشار عظیمی بوده و حتی برای تامین پوتین و بند پوتین سربازان نیز تحت فشار بوده و صراحتاً بیان کرد که توان دولت با توجه به تحریم‏ها و عدم خرید نفت ایران بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه در دوران جنگ نبوده است اما انگار او باید آنچه مورد علاقه دوستان بود را بیان می‏کرد تا سوال پیچ نشود و به نوعی مورد تهدید قرار نگیرد که این مواضعش انتقاداتی را برایش به همراه خواهد داشت.

او اما همچون هم رزمانش مرد جنگ بود و از خط مقدم تا میز اتاق جنگ را در طول هشت سال بارها بدون چشم مسلح مشاهده کرده و نمی‏توانست قلب حقیقت کند. نمی‏توانست خون جگر خوردن‏های امثال احمدی کاظمی‏ها، خرازی‏ها، باکری‏ها، صیاد شیرازی‏ها و هزاران یادگار شهید یا در قید حیات جنگ را نادیده انگارد و برای آنها که هنوز درک درستی از هشت سال مذکور ندارد، بگوید پس از فتح خرمشهر جنگ بیهوده و محض خنده ادامه داشته است.

شمخانی نمی‏توانست نشست‏های شبانه روزی فرماندهان جنگ را در خانه نقلی سرلشگر شهید حسن باقری با تنها چند پاسدار در زمانی که انقلابی بودن هزینه هایی همچون ترور داشت و با لوح تقدیر سراغ انقلابیون را نمی‏گرفتند، نادیده بگیرد و بگوید سربازان امام و رهبری حتی یک لحظه به اداره بی تدبیر حماسه بزرگی پرداختند که تمام قدرت‏های جهان برابرش صف کشیده بودند.

او نمی‏توانست چشمانش را بر روی حضور و مدیریت مداوم رهبر انقلاب و هاشمی در جبهه ببندد یا از یاد ببرد فرمانده جنگ برای در امان ماندن از گزند خواب در طول مدت چند شبانه روزه یک عملیات، پایش در ظرف یخ بود و بی سیم روی گوشش و دوربین‏ها را صدا نمی‏کرد تا از خودگذشتگی ‏اش را برای این روزها که برخی کم حافظه شدند، مستند کند.

شمخانی اما باید برابر فضای رسانه‏ای که برایش درست کرده بودند، چه می‏کرد؟ آیا باید سکوت می‏کرد و می‏گذاشت هم رزمانش به خوراندن جام زهر به امام متهم شوند یا در این شرایط که آمریکا و متحدانش چنگ و دندان نشان می‏دهند و از تهدیدات نظامی ابایی ندارند، از روزهای سخت سال پایانی جنگ بگوید و مسائلی که چهره‏های دیگر با جنگ می‏دانند را رسانه‏ای سازد؟

آیا یک رسانه تکلیفش این است با طرح هدف دار سوالاتی سریالی، علاوه بر ایجاد ذهنیت غلط بی کفایتی اداره کنندگان جنگ و زیر سوال بردن گذشتن ایشان از تمامی دلبستگی‏ها و حتی نیازها اولیه‏ شان در طول چند هزار روز دفاع ،به دروغ عملاً ادامه جنگ را از یک مقطعی به بعد را نتیجه فشار گروهی به امام راحل و پایانش را نیز حاصل فشار دوباره این گروه به بنیانگذار فقید انقلاب، به مخاطب القاء کند؟!

بردن جایزه تقدیر در مجلس ، گویا به این است که برای تسویه حساب های جناحی ، حتی حماسه بزرگ دفاع مقدس را نیز زیر سوال برد!

آیا اگر سایر رسانه‏ ها نیز به این سمت و سو گرایش نشان دهند، در زمانی که انقلابی بودن هزینه شهادت به ضرب گلوله توسط منافقین تروریست را ندارد، مراتب تجلیل با تقدیم لوح تقدیر شامل حالشان خواهد شد؟!

منبع : عصر ایران


 




امروز:سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران و از مدیران دولت اصلاحات، که اینک در زندان به سر می برد، طی دیدار دادستان تهران از زندان اوین، خطاب به این مقام ارشد قضایی خاطرنشان کرد "نه خواسته ای از شما دارم و نه طلب مرخصی دارم، بلکه کماکان بر مواضع خویش استوارم و تا پایان دوران محکومیت صبور خواهم بود."

به گزارش تحول سبز، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، طی دیداری که طی روزهای اخیر از بازداشتگاه اوین داشت، علاوه بر جعفر پناهی و محمد نوری زاد، کارگردانان دربند، با سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران که دوران محکومیت خود را می گذراند نیز، دیدار و گفتگو کرد که مرعشی در این دیدار خطاب به دادستان متذکر شد: " تا پایان دوران محکومیت صبور خواهم بود .مواضع خود که به موجب آن محکوم به یک سال زندان شده ام را بر حق می دانم و تا پایان دوران محکومیت خود ( اسفند ماه سال جاری) از هیچ مرجعی، مطالبه ای نخواهم داشت ."

لازم به ذکر است چند روز مانده به تحویل سال نو امسال، مرعشی برای گذراندن محکومیت یک ساله عازم زندان شد و در آخرین روزهای سال، برای مرخصی با قید وثیقه ازاد شد. وی روز ۱۴ فروردین و همزمان با تولد نوه اش مجددا به زندان بازگشت .

وی در بند ۲۰۹ نگهداری می شود.

مرعشی رئیس سازمان میزاث فرهنگی و گردشگری در دولت دوم خاتمی و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بود.

او از زمان رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۴، همواره از منتقدان محمود احمدی‌نژاد بود و از جمله افراد نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی است که در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه ۸۸ بازداشت گردید.

مرعشی علاوه بر یک سال زندان همچنین به شش سال "محرومیت از شرکت در هرگونه حزب و مؤسسه که به کارهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بپردازد" محکوم شده است.


 



امروز: با گذشت بیش از هفتاد روز از چهارمین بازداشت عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و عضو هسته مرکزی پویش موج سوم، همسر وی رنجنامه ای خطاب به او نوشت و از صبر و استقامت خود و همسرش در برابر بیـــدادهای موجود سخن گفت.


بهاور طی حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در چهار نوبت بازداشت، گذرنامه‌اش توقیف، از محل کار اخراج و از ادامه تحصیل محروم گردید. وی مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و عضو دفتر سیاسی آن تشکل ملی- مذهبی و عضو هسته مرکزی «پویش حمایت از خاتمی و موسوی» (موج سوم) بود.


به گزارش کمپین «عماد بهاور را آزاد کنید»، همسر عماد بهاور در نامه خود خطاب به همسر دربندش نوشته است:" دوم خرداد است و بیش از هفتاد روز از بازداشت اخیرت می گذرد، گرچه بیش از یک سال است که نیستی و هستی.


محکومی پشت دیوارهای بتنی بمانی مبادا که راجع به حقایق فکر کنی.


عماد جان؛
این اشکی که هر روز بر گونه‌های من جاری می‌شود از دوری تو نیست؛ اشک خوشحالی است از این‌که تو، زیر بار شکنجه کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزی در صلح زندگی می‌کنی و زیباترین تصاویر زندگی‌ات را نقش کرده‌ای.
خوشحالم از با تو زندگی کردن برای به‌دست آوردن این تجربیات ناب.


خوشحالم که از ملاقات‌های هفتگی هم محروم شدم، مبادا که به آن عادت کنی و روزی من را پشت شیشه نبینی و آزرده شوی.
عماد عزیز در انتها، آرامشت دو چندان باد که تمام مسئولان از آنچه با تو و دوستانمان می‌کنند، سر در گریبان برده‌اند و هیچ پاسخی ندارند، نه دادستانی هست که بگوید چه می‌کند نه قاضیه پرونده‌ای و نه ...
اما ما هستیم..."


لازم به ذکر است عماد بهاور در مرحله آخر بازداشت خود در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸، در حالی كه به دادگاه انقلاب برای آخرین دفاعیات احضار شده بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.


 



امروز: عضو فراکسیون خط امام (ره) مجلس خبر داد که در صورتی که محمد رضا باهنر برای نایب رئیسی مجلس کاندیدا نشود، مسعود پزشکیان کاندیدای این سمت از سوی نمایندگان اصلاح طلب مجلس خواهد بود.

محمد مهدی شهریاری با اعلام این خبر اظهار داشت: درخواستها از باهنر برای اعلام کاندیداتوری در هیأت رئیسه مجلس همچنان ادامه دارد و در صورتی که باهنر کاندیدای نایب رئیسی مجلس با احتمال بیش از 90 اکثریت آرا را کسب خواهد کرد .

به گزارش خبرگزاری مهر، شهریاری ادامه داد فراکسیون اقلیت مجلس احتمالا برای سمت های منشی و کارپرداز در هیأت رئیسه مجلس، دو کاندیدا معرفی خواهد کرد.

وی از محمدرضا خباز به عنوان یکی از این کاندیداها نام برد.

از صبح امروز در جلسه علنی مجلس رایزنی نمایندگان زیادی با محمدرضا باهنر برای کاندیداتوری در هیأت رئیسه مجلس جریان دارد و محمد مهدی شهریاری یکی از این نمایندگان بوده است.

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم در سال دوم با اختلاف 4 رای از شهاب‌الدین صدر موفق نشد امکان کاندیداتوری برای نایب رئیسی مجلس را در سال سوم در رای گیری فراکسیون اصولگرایان به دست آورد.

براساس تعهد اعضای فراکسیون اصولگرایان، کاندیداهایی که برای عضویت در هیأت رئیسه مجلس درون این فراکسیون رای لازم را کسب نمی‌کنند اجازه کاندیدا شدن در صحن علنی و برای رای‌گیری قطعی را ندارند.

انتخابات هیأت رئیسه مجلس فردا چهارشنبه برگزار می‌شود.


 



امروز: جعفر پناهي(كارگردان سينماي ايران) امشب(4 خرداد) از زندان آزاد مي‌شود
طاهره سعيدي(همسر جعفر پناهي) در گفتگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين خبر افزود: پس از پيگيري‌هاي فراوان و ديدار دادستان تهران با جعفر پناهي در روز پنجشنبه، وثيقه 200 ميليون توماني وي توديع شده است. براساس آنچه كه به ما اعلام شده؛ پناهي امشب بين ساعات 7 تا 11 شب آزاد مي‌شود.
وي ادامه داد: آزادي پناهي با قرار وثيقه تا زمان برگزاري دادگاه تعيين شده است.
سعيدي درباره آخرين وضعيت جسمي پناهي گفت: روز پنجشنبه(30 ارديبهشت) همراه با داداستان تهران ديداري با وي داشتم و هرچند حال عمومي وي خوب بود؛ اما از لحاظ جسمي ضعيف شده است.
جعفر پناهي 10 اسفند سال 88 در منزل خود بازداشت شده بود.


 





امروز:فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت:دولت و شوراي عالي امنيت ملي از سپاه خواستند كه با مقوله ناامني ريشه‌اي برخورد كند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سرلشگر محمدعلي جعفري صبح امروز در همايش سراسري «جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت در جنوب‌‌شرق كشور» طي سخناني ضمن ابراز اميدواري از اينكه اين همايش بتواند از مجموعه مقالات ارائه شده و تلفيق آن با تجربيات نيروهاي امنيتي در جنوب‌شرق كشور بهره‌برداري لازم را داشته باشد، گفت: سپاه در دو مقطع زماني مسئوليت برقراري امنيت در جنوب‌شرق كشور را به عهده گرفته است كه مورد اول مربوط به سال‌هاي 1372 الي 74 است .در آن مقطع ورود سپاه به مقوله امنيتي در جنوب‌شرق كشور محدود بود. البته اقتضاء برخورد با مقوله ناامني در جنوب‌شرق كشور نيز به همان ميزان بود كه اين كار انجام شده و منجر به خلع سلاح نيروهاي ضد انقلاب و عناصر ناامني در منطقه شد.
وي ادامه داد: از آنجايي كه قرار بود اين مسئوليت به نيروي انتظامي محول شود ، برخورد ريشه‌اي صورت نگرفت ناامني در منطقه مذكور مجددا رشد كرد.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به مسئوليت مجدد سپاه در مقابله با ناامني در جنوب‌شرق كشور در سال 1387 و با بيان اينكه اين مسئوليت بدون محدوديت زماني مقرر شد، اضافه كرد: دولت و شوراي عالي امنيت ملي از سپاه خواستند كه با مقوله ناامني ريشه‌اي و همه‌جانبه برخورد كند.
وي تاكيد كرد: سپاه در اين ماموريت خود با نگاه عميق، ريشه‌اي و مبنايي بر اساس اصول و چارچوب نظام جمهوري اسلامي وارد عمل شد.
سرلشگر جعفري با تاكيد بر اينكه بايد نگاه و رويكرد خود را در خصوص بحث امنيت به ويژه در جنوب‌شرق كشور مورد بازنگري قرار دهيم، اظهار داشت: بايد امنيت در جمهوري اسلامي را در راستاي هدف انقلاب اسلامي تعريف كنيم.
وي با طرح اين سئوال كه آيا هدف از انقلاب اسلامي يك رژيم سالم اسلامي بود و يا اينكه انقلاب تنها وسيله‌اي بود و هدف چيز ديگري است، خاطرنشان كرد: آنچه كه امام به ما ياد داد و اسلام به ما نشان مي‌دهد هدف از تشكيل جمهوري اسلامي هدايت جامعه و رشد كامل انسان‌ها است يعني انسان‌ها و مردم در جامعه اسلامي هدف هستند.
فرمانده كل سپاه مجددا با طرح اين سئوال كه آيا تمام هدف در جمهوري اسلامي حفظ قدرت و حاكميت است، اضافه كرد: البته حفظ جمهوري اسلامي از اوجب واجبات است اما به مقوله امنيت بايد به عنوان هدف حكومت اسلامي در رشد و هدايت جامعه نگاه كنيم.
وي تصريح كرد: بدون توجه به سه مقوله رفاه، اقتصاد و فرهنگ نمي‌توان امنيت پايدار و فراگير را محقق كرد.
سردار جعفري با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبري در رابطه با زندگي و معيشت مردم در سراسر كشور گفت: اين نوع نگاه از همان ابتدا نيز در جمهوري اسلامي ايران وجود داشته است تحت عنوان اينكه به مردم توجه شود و عدالت گسترش يابد. اما روش‌هاي متفاوت در دوران پس از انقلاب موجب شده كه اين اهداف بلند و والا به خوبي محقق نشود.
وي با اشاره به هدف دشمن در بهره‌برداري از وضعيت جنوب‌شرق كشور و با بيان اينكه اين امر فرصت مناسبي را در جدا كردن دل مردم از نظام و ناكارآمد نشان داده جمهوري اسلامي ايران در رفع مشكلات مردم در اختيار آنها قرار مي‌دهد و با تاكيد بر رفع اين زمينه اظهار داشت: رفع مشكلات اقتصادي، معيشتي و رفاهي در منطقه جنوب‌شرق از اوجب واجبات است و بدون حل آن به دنبال امنيت بودن همانند آب در هاون كوبيدن است.
فرمانده كل سپاه با اشاره به فعاليت‌هاي دولت نهم و دهم در همين راستا و ضمن تقدير از آن اظهار داشت: دولت بايد در فعاليت‌هاي توسعه‌اي خود در منطقه جنوب‌شرق كشور با اهداف امنيتي و برنامه‌هاي امنيتي با قرارگاه مستقر در منطقه هماهنگ باشد و كارها بايد با اهداف امنيتي همراه بشود.
وي تاكيد كرد: همچنين بايد از توسعه افكار پليد وهابيت در منطقه كه از سوي دشمن سرمايه‌گذاري شده است جلوگيري شود.
سرلشگر جعفري ادامه داد: بعضي از تعصب‌ها، كوته‌فكري‌ها و كوته‌نظري‌ها اجازه نمي‌دهد تا محور اساسي وحدت در منطقه توسعه پيدا كند.
وي با تاكيد بر اينكه اقدامات فرهنگي و اقتصادي بايد با رويكرد جديدي كه مبتني با اصول اسلام باشد، صورت بگيرد؛ زمينه ديگري كه ناامني‌ را در منطقه جنوب‌شرق كشور توسعه مي‌دهد وجود مرزهاي گسترده، باز و بدون كنترل عنوان كرد و گفت: بايد نسبت به اين موضوع فكر اساسي شود، بايد برنامه‌هاي مناسب در جهت انسداد و كنترل مرزها صورت بگيرد كه البته دولت در اين زمينه اقدامات مفيدي داشته است.
فرمانده كل سپاه با اشاره به پديده قاچاق در منطقه جنوب‌شرق كشور و لزوم در برنامه قرار گرفتن مقابله با اين پديده اظهار داشت: البته فرصت‌هايي نيز در منطقه جنوب‌شرق كشور وجود دارد كه از آن جمله مي‌توان به ساختار قومي و قبيله‌اي در سيستان و بلوچستان اشاره كرد.
وي با بيان اينكه سپاه به اين مقوله به چشم فرصت مي‌نگرد و نه تهديد گفت: هنوز هم عده‌اي نسبت به نگاه سپاه به اين مقوله تحت عنوان فرصت، بحث و مخالفت مي‌كنند.
فرمانده كل سپاه در پايان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران واقعا به دنبال محروميت‌زدايي و توسعه امنيت در اين منطقه است، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به سرعت به دنبال واگذاري امنيت به مردم منطقه با محوريت قرار دادن ساختار قبيله‌اي در آن منطقه است.


 




امروز: دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حضرت امام (ره) با بيان اينكه هيچ فشار و توصيه‌اي در جهت عدم دعوت يا حضور يا ممانعت از حضور چهره‌ها و جريانات سياسي وجود ندارد گفت:همه وفاداران به امام براي حضور در مراسم سالگرد دعوت خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد علی انصاری در کنفرانس مطبوعاتی ستاد بزرگداشت حضرت امام (ره) گفت: امروز در آستانه بیست‌و یکمین سالگرد ارتحال جانسوز رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتیم و همه ساله قبل از فرارسیدن خرداد ماه علاقمندان به امام اعم از مسئولین و مردم، ‌خود را برای برگزاری مراسم باشکوه بزرگداشت امام آماده می‌کنند و ستاد بزرگداشت حضرت امام نیز بر اساس مسئولیتی که به عهده دارد به این امر بزرگ همت می‌گمارد و همه ساله هم انتظار این است که مراسم باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.
وی افزود: منظور از یک مراسم با شکوه این است که علاوه بر ایجاد بسترهای لازم برای شناخت امام، اندیشه‌ها و مکتب سیاسی ایشان نیز معرفی فراهم شوند و هرساله بزرگداشت امام نیز دستاورد و پیام کامل خود را داشته باشد.
انصاری تاکید کرد: امسال در ستاد بزرگداشت امام تاکید به این مسئله داریم که پیام مراسم 14 خرداد، وحدت و همدلی همه وفاداران به امام، نظام و ولایت باشد.کسی نگوید در جامعه ما وحدت نیست یا دشمنان ما تفسیر غلط نکنند که دوستان امام خود اعتراف به تفرقه دارند.
وی با بیان اینکه دعوت به وحدت یک نیاز فطری، روحی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی است، خاطر نشان کرد: هرکس منادی وحدت در جامعه باشد باید او را ستود و هرکس که منادی تفرقه باشد باید او را نکوهش کرد. خداوند متعال اولین منادی وحدت در نظام خلقت و بشریت است و به همه مسلمانان امر می‌کند که وحدت صفوف خود را حفظ کند.
دبیر ستاد بزرگداشت حضرت امام ادامه داد: همه انبیاء، امامان و مسلمانان تاریخ بشریت منادی وحدت بوده‌اند. امام هم که یکی از مصلحان بزرگ ما و تاریخ بشریت و نیز منادی وحدت بوده است.
انصاری ادامه داد: مهمترین آرزوی امام و رکن توفیق ایشان در پیشبرد اهداف این نهضت ایجاد وحدت در جامعه بود. چه کسی هست که تردید داشته باشد مهمترین عامل نگرانی شدید امام در ادوار پس از پیروزی انقلاب، تفرقه بوده است.
وي تصريح كرد یک جامعه پویا، انقلابی و مذهبی همانند یک انسان زنده است با میلیارد‌ها سلول متفاوت که در کنار یکدیگر با وحدت به حیات خود ادامه می‌دهند و هرلحظه ممکن است در سلامت یک فرد رخنه ایجاد شود که برای جلوگیری از رخنه بیماری و یا برای درمان آن که به پیکره انسان وارد می‌شود همواره انسان امکانات لازم را فراهم می سازد.
انصاري تاکید کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم با نژادها، ادیان، گویش‌ها و فرهنگ های مختلف. امام با تکیه بر ابزار وحدت توانست اختلافات را به وحدت، انسجام و هدف مشترک و آرمان مشترک معتقد و متحد سازد.
دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حضرت امام دعوت به وحدت حول محور قانون اساسی و مکتب سیاسی امام را بالاترین امر به معروف دانست و گفت: وحدت و همدلی بین نیروهای وفادار به انقلاب به عنوان شعار امسال ستاد بزرگداشت حضرت امام انتخاب شده است.
وی با اشاره به محتویات کلام، ‌آرمان و اندیشه بنیانگذار انقلاب گفت: تمام رفتارهای عملی و سیره امام (س) و تمام آرزوهای ایشان دعوت به وحدت بوده است پس برای تداوم انقلاب و تداوم راه و اندیشه امام و آرمانهای ایشان ما باید از این وسیله مطمئن الهی استفاده کنیم.
به گفته انصاري ایجاد وحدت در جامعه نه دستوری است و نه تحمیلی، بلکه تحقق وحدت درجامعه نیازمند بستر و ابزار، امکانات و لوازم خاص خود است.
وي با اعتقاد به اینکه در کشوری که آزادی یکی از ارکان توفیق بوده است و آزادی یکی از اصول قانون اساسی است، پیدایش زمینه‌های اختلاف امری دور از انتظار نیست،اظهار داشت: در چنین شرایطی که بر حسب ضرورت دموکراسی در جامعه اختلافاتی به وجود می‌آید همه وفاداران به امام و ولایت باید با همه قدرت بسیج شوند تا همه کدورت‌ها و ذهنیت‌های مخرب نشأت گرفته از حوادث سیاسی و دموکراسی واقعی در جامعه رفع شوند.
انصاري تاكيد كرد: وفاداران به امام و ولایت نگذارند میدان در اختیار تفکرات افراطی قرار بگیرد چرا که اگر میدان در اختیار این تفکر باشد مطمئن باشید که هرکسی که داعیه خیرخواهی برای نظام امام و رهبری را داشته باشد و با اعقاید افراطیون مخالف باشد به حاشیه کشیده خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: وفاداران به امام میدان را به افراطیون واگذار نکنند چرا که در این شرایط زبان‌ها بسته می‌شود، انگیزه‌ها سست می‌شود در جامعه به سمت هرج و مرج سیاسی و تحمیل عقاید و سلایق ناخواسته پیش می رود.
انصاری با بیان اینکه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خدا امر به وحدت، امام دعوت به وحدت و رهبری آن منادی وحدت بوده و جامعه را به آن فرا می‌خواند، گفت: ولی در چنین شرایطی افراد مصلح و خیرخواه از جناح های سیاسی وقتی سخن از وحدت به میان می‌آورند عده‌ای که مدعی‌اند میراث‌دار همه انقلاب هستند و خود را سخنگوی امام ، مکتب ایشان و ولایت می‌دانند اعتراض می‌کنند که چرا شما از وحدت سخن می‌گویید و حمله می‌کنند که چرا شما در فلان حادثه چنین کردید.
وی تصریح کرد: این درحالی است که وحدت به بیانی رسالت وظیفه‌ای است که باید آن را امر به معروف نامید، ‌چه امر به معروفی بالاتر از دعوت به وحدت؟ و چه نهی منکری بالاتر از نهی مخاصمه و اختلاف و کینه در جامعه اسلامی است؟
انصاری با بيان اينكه وحدت محوریت لازم را دارد، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در کشور ما قانون اساسی میثاق ملی ماست و همه اقوام، ادیان اسلامی و همه جمعیت‌های وفادار به اسلام و امام قانون اساسی را پذیرفته‌اند.
وی خاطرنشان كرد: قانون اساسی، قانونی کامل و جامع و در برگیرنده همه نیازهای جامعه انقلابی و اسلامی ماست. در قانون اساسی ولایت فقیه رکن اساسی و محور اساسی حاکمیت است.
انصاری تاكيد كرد: آزادی‌های مشروع نیاز ضروری جامعه و توجه خواسته‌های فرهنگی و اسلامی و نیاز‌های مادی و معنوی مردم از جمله اصولی هستند که ما را به این مسئله امیدوار می‌کنند که با تکیه بر قانون اساسی و محوریت آن و تبعیت از ولایت و امام به پذیرفته شدن همه سوابقی که در حول اندیشه‌های رشد کردنده‌اند امیدوارتر شویم.
وي با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم که برخی دست‌ها و خود خواهی‌ها مانع از تحقق این دو مقدس و الهی در جامعه ما نشوند، گفت: به همین منظور ستاد بزرگداشت حضرت امام امسال شعارش را وحدت و همدلی همه وفاداران به امام در مراسم بزرگداشت امام ( س ) انتخاب کرده است.
دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حضرت امام گفت: ما مطمئن هستیم بر اساس این سیاست مراسم بزرگداشت حضرت امام یک مراسم ممتاز و ویژه خواهد بود که هم رضایت خدا و هم مصلحت جامعه و انقلاب اسلامی در آن است.
انصاری ادامه داد: ما بیش از هر زمانی چه در عرصه‌های داخلی و چه عرصه‌های بین‌المللی به وحدت حول محور اندیشه و آرمان و مکتب سیاسی امام نیاز مندیم.
وی گفت: بر همین اساس است که مقام معظم رهبری رئیس جمهوری و هیات دولت و همه دستگاه‌های حاکمیت نظام براین معنا که باید مراسم بزرگداشت امام ( س ) یک مراسم ویژه و با شکوه باشد، تاکید دارند.
انصاری ادامه داد: رییس دولت علاوه بر اینکه هیات دولت و سازمانهای وابسته به دولت را موظف به همکاری با ستاد ویژه بزرگداشت امام (س)کرده است، نماینده ویژه خود را در ستاد تعیین کرد.
انصاری با اعلام اینکه نجار وزیر کشور به عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری در ستاد بزرگداشت امام تعیین شده است، ادامه داد: وزارت کشور با چهار معاونت امنیتی، عمرانی فرهنگی و اجتماعی و معاونت حوادث غیر مترقبه و همکاری استاندارن سراسر کشور، کار برنامه ریزی، تعمیم و تدارک سیاستگذاری مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام ( س ) را عهده‌دار شده است.
وی تصريح كرد: در کنار وزارت کشور نیروهای نظامی و انتظامی کشور، دستگاه قضایی و مجلس شورای اسلامی و همه طیف‌ها و وفاداران به امام (س) برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم 14 خرداد آماده می‌شوند.
انصاري در پاسخ به سوالي در خصوص برخي توصيه‌ها و سفارشات جهت دعوت يا حضور چهره‌هاي سياسي و فعالين مذهبي و مدني گفت: هيچ فشار و توصيه‌اي در جهت عدم دعوت يا حضور يا ممانعت از حضور چهره‌ها و جريانات سياسي نداشته‌ايم و هرگز متاثر از اين فشارها هم نخواهيم بود.
وي تاكيد كرد همه ما بايد بپذيريم با وجود تمام تفاوت‌ها و تنوع‌ها و سلايق و گرايش‌ها، مراسمي در شان حضرت امام برگزار كنيم.
انصاري پيرامون احتمال بروز حركت‌هاي اخلال‌آفرين و تنش‌زا از سوي افراطيون نيز تاكيد كرد: قطعا برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي در جهت مهار اين اتفاقات ناگوار انجام داده‌ايم تا شاهد شكل‌گيري حركات افراطي نباشيم.
وي تاكيد كرد: هيچ‌يك از وفاداران امام متعلقين به جناح‌ها و جريانات مختلف سياسي به خود اجازه نخواهند داد كه حركت، سخن و شعاري طرح كنند كه ذائقه مردم را تلخ كند و موجب ايجاد تنش و تفرقه شود و از اين راه خوراك را براي سوءبرداشت‌ها از اين مراسم باشكوه فراهم آورند.
دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت حضرت امام خاطرنشان كرد: در همين‌جا به عنوان يك خدمت‌گذار كه سال‌هاي سال در كنار بنيانگذار جمهوري اسلامي انجام وظيفه مي‌كردم از همه طيف‌ها و جناح‌هاي سياسي و اقشار مردم مي‌خواهم براي حضور منسجم در مراسم بزرگداشت امام با شعار وحدت شركت فرمايند همچنين تقاضا مي‌كنم كه اين نكته مهم نه‌تنها در روز مراسم سالگرد رعايت شود كه از آغاز حركت كاروان‌ها از اقصي‌نقاط كشور و در ميان عبور از شهرها و جمعيت‌ها اين رويكرد وحدت‌آفرين فراموش نشود.
محمدعلي انصاري در پايان پيرامون سوال خبرنگاري در مورد دعوت از ميرحسين موسوي و حجت‌الاسلام مهدي كروبي گفت: 14 خرداد سال گذشته اتفاقي استثنايي بود و نبايد حاشيه‌ها و تنش‌ها را به ديگر مراسم سالگرد امام سرايت دهيم ما به همان سياست وحدت ملي و ديني و اسلامي كه همواره شعار ما بوده و خواهد بود از گروه‌هاي سياسي جهت حضور باشكوه در اين مراسم دعوت خواهيم كرد و بدانيد كه همه وفاداران به امام براي حضور در اين مراسم دعوت خواهند شد كه البته اختيار و صلاحديد آن برعهده مسوولين محترم خواهد بود.


 




امروز:در سومین روز از خرداد ماه ۸۹، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد باز هم آبستن حوادث تلخ و ناگواری بود.
بنا بر اظهارات دانشجویان حاضر در محل از ساعات اولیه بامداد امروز، فضای آن واحد دانشگاهی به شدت امنیتی بود، به حدی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و همچنین لباس شخصی ها در داخل دانشگاه مستقر شده بودند.
نیروهای بسیج، با ضرب و شتم و خشونت گسترده، قصد بازداشت تعدادی از دانشجویان را داشتند که تا لحظه ارسال خبر، یکی از دانشجویان در حالیکه به شدت توسط فردی به نام امیر امیرخانی دهکردی(از اعضای تشکل علم الهدی) مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفت و در اثر شدت ضربات وارد شده به سرش دچار بیهوشی شد که در ادامه بوسیلۀ آمبولانس به بیمارستان کاشانی شهرکرد انتقال یافت و حال وی وخیم گزارش میشود.
اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام میگردد


 





طی روزهای گذشته، مناقشه هسته‌ای ایران با تحولات مهمی روبرو شد. از یکسو مذاکرات تهران بین روسای جمهور ایران و برزیل و نخست وزیر ترکیه، به صدور یک بیانیه ده ماده‌ای انجامید.


به موجب این بیانیه، جمهوری اسلامی با تبادل سوخت هسته‌ای بر مبنای انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت کم به ترکیه و دریافت ۱۲۰ کیلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران، موافقت کرد.
انتظار می‌رفت که این توافق، روند تشدید تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند، اما درست یک روز پس از صدور این بیانیه، گروه کشورهای پنج به‌علاوه یک پیش‌نویس دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را به شورای امنیت فرستاد. استدلال اعضای دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان این بود که جزئیات توافق ایران با تبادل سوخت هنوز دقیقا روشن نیست و مهمتر از آن، تشدید تحریم ها مربوط به سرپیچی جمهوری اسلامی از قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت و عدم توقف غنی سازی اورانیوم است.


از سوی دیگر، توافق دولت احمدی نژاد بر سر تبادل سوخت با موضع گیری‌های متفاوتی از سوی محافل درون حکومت و نیز گرایش‌های مخالف حکومت روبرو شد. در حالی که احمد توکلی نماینده مجلس این توافق را مورد حمله قرار داد، جمعی از فعالان ملی مذهبی با صدور بیانیه‌ای از این طرح حمایت کردند.


در این زمینه گفت‌وگویی داشتم با دکتر حبیب الله پیمان، دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز و ابتدا نظر اورا درباره توافق تهران جویا شدم.


در مورد مناقشه‏ی هسته‏ای، چندسال پیش یادداشتی به‌نام «یادداشت هسته‏ای» در سایت‏ها منتشر کردم. در همان موقع این بحث داغ بود و از سوی جامعه‌ی جهانی به ایران برای تعلیق غنی‏سازی فشار می‏آمد و دولت ایران هم می‏خواست به این کار ادامه بدهد. اصلاح‏طلبان هم طرفدار تعلیق بودند. برای این که از تنش روابط خارجی کم شود و روابط صلح‏آمیزی به‏وجود بیاید.
در حال حاضر با توجه به این که اگر تصمیم اخیر اجرایی بشود، در کلیت خودش، احساس می‏شود که تنش در روابط خارجی کم می‏شود و خطر تحریم‏ها و فشارها به ایران کاهش پیدا می‏کند، بسیاری از آن استقبال کردند و صرف‏نظر از ماهیت قضیه و یا نظری که راجع به حکومت دارند، خیلی از افراد از چنین تصمیمی، ابراز خوشحالی می‏کنند.
اما اگر کمی دقیق‏تر شویم، جدا از این که این طرح و موافقت‏نامه چه اندازه در عمل به‏اجرا دربیاید و بتواند مآلاً به روابط صلح‏آمیز پایداری در سطح بین‏المللی بیانجامد، خود اصل مناقشه و دلایل دو طرف باید بررسی شود. باید ببینیم مستند یا خاستگاه تصمیم‏گیری در ایران و هم‏چنین خاستگاه اعمال فشار از خارج چه بوده و آیا موضوع سومی که برای ملت ایران و آزادی‏خواهان می‏تواند بااهمیت باشد، وجود دارد یا خیر.

دکتر حبیب الله پیمان

در توافق‏نامه‏ای که در ده‌ماده تنظیم شده، بر حق ایران در استفاده از انرژی هسته‏ای و حتی ادامه‏ی فعالیت‏های غنی‏سازی تاکید شده است. سئوالم در چهارچوب همین توافقی که صورت گرفته، این است که شما نقاط مثبت و یا منفی این توافق را در چه می‏بینید؟

این که ایران بر مبنای این توافق‏نامه بپذیرد که حق دارد اورانیوم را فقط تا ۳/۵درصد غنی‏سازی کند و غنی‏سازی بیش از این باید در کشورهایی مانند روسیه و فرانسه صورت بگیرد و توسط کشور واسطی به ایران برگردانده شود، گواه بی‏اعتمادی به جامعه‏ی ایران است.
چون طبق قوانین بین‏المللی ایران می‏تواند هر میزان غنی‏سازی را صورت بدهد و فقط حق ندارد از این کار، سلاح‏های کشتار جمعی و هسته‏ای بسازد. بنابراین همین‏جا هم محدودیتی علیه حق ایران اعمال شده است. این امری است روشن که ناشی از بی‏اعتمادی است.
در این سال‏های اخیر، در اثر مقاومت و چانه‏زنی‏ها، دولت ایران تا این حد را پذیرفته است که غنی‏سازی را بیش از ۳/۵درصد انجام ندهد. یعنی از حق خودش عقب‏نشینی کرده است. در حالی که پیش از این اصرار داشتند و تصریح می‏کردند که ۲۰درصد غنی‏سازی را آن هم در حد صنعتی، انجام می‏دهند و می‏گفتند که موفق هم شده‏اند.
ولی الان عقب‏نشینی کرده‏اند. این امر ناشی از نگرانی از قطعنامه‏ها و تحریم‏هایی است که در شرایط بحرانی کنونی، به‌دلیل وضع بد اقتصادی، تنش‏ها و تلاطم‏های سیاسی داخل کشور و هم‌چنین نارضایتی عمومی، می‏تواند وضعیت دشواری را برای حکومت ایجاد کند. ظاهراً به این دلایل عقب‏نشینی کرده‏اند تا قطعنامه‏های جدیدی تصویب نشود.


آقای پیمان، چه راه‏حل جایگزینی وجود دارد؟ یعنی اگر قرار باشد ایران و جامعه‏ی بین‏المللی، به‌سمت تشدید تحریم‏ها و برخورد نظامی نروند، چه راه‏حل مشخصی می‏توان پیش پای دولت‏ ایران گذاشت، برای این که بتواند هم اعتماد بین‏المللی را جلب کند و هم منافع ملی محفوظ بماند؟


پیشنهاد من دقیقاً روی همین مسئله است که چه راه‏حل جایگزین و اصولی‏تری وجود داشته و می‏توانسته باشد. شاید هم هنوز برای آینده دیر نشده باشد. ابتدا ببینیم ریشه‏ی بی‏اعتمادی چیست؟ چرا غرب به‌رغم این که حقوق و قوانین بین‏المللی به جمهوری اسلامی اجازه‏ی غنی‏سازی را داده، اصرار دارد که این کار نشود؟
دلایل بی‏اعتمادی‏ای که غرب عنوان کرده‏، این بوده که ایران چندین سال مخفی‏کاری کرده‏ و همه‏ی اطلاعات لازم در اختیار ما گذاشته نشده است، بنابراین ما اعتماد نداریم.
این بی‏اعتمادی، هراندازه که در آن اغراق شود، وجهی دارد که به سیاست‏های داخلی مربوط می‏شود. یعنی پیوند سیاست خارجی و روابط بین‏المللی با سیاست داخلی.
من یک نمونه را توضیح می‏دهم که مسئله روشن شود. در دروان نهضت ملی شدن صنعت نفت، وقتی ملت ایران، به‌رهبری دکتر مصدق، از حق حاکمیت خود برای ملی کردن صنعت نفت استفاده کرد، شرکت سابق نفت، یعنی «بریتیش پترونیوم» به شورای امنیت و دادگاه لاهه شکایت کرد که ایران صلح جهانی را به‏خطر انداخته است. انگلیس و امریکا مآلاً دست به دست هم دادند، ولی ایران پای حقش ایستاد.
‏چه باعث شد انگلیس و امریکا نتوانند حمایت جامعه‏ی جهانی را جلب کنند و در شورای امنیت و دادگاه لاهه، به‌نفع خودشان و علیه ایران مصوبه بگیرند، بلکه به‏عکس به نفع ایران رأی داده شد و حتی قاضی انگلیسی به نفع ایران رأی داد؟! دلیلش این بود که حکومت ایران، حکومتی دمکراتیک بود که در آن آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و نظارت ملی کامل وجود داشت. سیاست‏های دولت شفاف بود. بنابراین به دولتی ملی دمکراتیک، نمی‏توانستند بهانه بگیرند که: تو هرکاری نمی‏توانی انجام بدهی.

اما حالا شرایط فرق کرده است. نظر من این است که ریشه‏ی بی‏اعتمادی نسبت به دولت جمهوری اسلامی، برمی‏گردد به سیاست‏های داخلی دولت و این که سیاست‏های جمهوری اسلامی از شفافیت لازم برخوردار نیست.
یعنی نه تنها در برابر افکار عمومی جهانی، بلکه در برابر افکار عمومی ملت ایران هم این شفافیت وجود ندارد. چرا که حق نظارتی که قانون اساسی به نهادهای دمکراتیک مانند مطبوعات، احزاب، مجلس شورا و امثالهم داده، عملاً اعمال نمی‌شود.
اگر نظارت ملی دمکراتیک، طبق اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود می‏داشت، امکان نداشت که دولتی بتواند پنهانی از نمایندگان مجلس، پنهانی از مطبوعات و افکار عمومی، در مسیری برود و فرض کنید دست به ساختن سلاح‏هایی بزند که اصلاً جزو برنامه‏ی ملی نیست. خودبه‏خود هر اتفاقی بخواهد بیفتد، انعکاس پیدا می‏کند. جامعه‏ی جهانی می‏تواند حساب کند.
به‌همین جهت است که دولت‏های غربی نمی‏توانند این رفتار را مثلاً با جامعه‏ی هند داشته باشند. چون هند، جامعه‏ای شفاف و دمکراتیک است. نمی‏توانند در مورد هند حرف از بی‏اعتمادی بزنند، چون سیاست‏های دولت این کشور، تحت نظارت کامل نمایندگان مجلس، قوه‏‏ی قضاییه، احزاب و مطبوعات آزاد است.


آن‏چه به آن اشاره می‏کنید، نیازمند طی یک روند توسعه‏ی سیاسی در جامعه‏ی ایران است و ممکن است خیلی طول بکشد. ولی اکنون مسئله حاد این است که به‌هرحال، با وضعیت پیش‏آمده چه باید کرد؟ آیا اساساً سیاست تبادل سوخت، سیاست درستی است؟ و اگر نیست، چه جایگزین مشخصی در شرایط حاضر می‏تواند مطرح باشد و دولت چه نقشی می‏تواند داشته باشد؟


من معتقد نیستم که جامعه‏ی سیاسی ایران، آزادی‏خواهان و طرفداران اصلاحات باید همیشه منفعلانه بنشینند، نظری نداشته باشند و ببینند چه اتفاق می‏افتد، و وقتی موقعیت بحرانی پیش می‏‏آید و راه‏حلی پیش کشیده می‏شود، بگویند: خیلی خُب، این بدِ بهتر از بدتر است!
این که درست نیست. باید سیاست مبتکرانه‏ای باشد که این‏گونه اتفاقات نیفتد و هربار دولت مجبور باشد از حقوق و منافع ملی صرف‏نظر کند و در برابر فشار خارجی کوتاه بیاید، برای این که نمی‏خواهد به حقوق ملت ایران تسلیم باشد.
این نکته‏ی مهمی است. جنبش آزادی‏خواهی در ایران و یا جامعه‏ی روشنفکری که مسئولیت دارد‏، باید به اصل موضوع بپردازد. بگوید چرا باید سیاست‏های دولت به‏گونه‏ای پیش برود که در نهایت مجبور باشد در برابر فشار خارجی تسلیم شود، ولی حاضر نباشد حقوق مسلم مردم را به‏خودشان واگذار کند؟
در حالی که اگر حقوق مسلم مردم را واگذار کند، هرگز مجبور نیست کم‏ترین قدمی از حقوق خودش پایین‏تر بیاید. چنان‏که دولتی مانند دولت مصدق، هیچ‏وقت پایین نمی‏آمد.
بنابراین اگر همین امروز جنبش اصلاحات و وجدان آگاه ملت ایران روی این مسئله انگشت نگذارد و از حاکمیت نخواهد که در سیاستش تغییر بدهد- برای این که این اولین و آخرین کوتاه آمدن نخواهد بود- فردا فشارهای جدیدی وارد می‏شود.


از کجا معلوم است که این عقب‏نشینی در برابر فشار خارجی منجر به باز شدن فضای سیاسی شود؟ مؤلفه‏ی یک قدرت فقط سلاح و تکنولوژی و نیروهای نظامی نیستند. مؤلفه‏ی اصلی اقتدار ملی مشارکت عمومی است. آزادی است، قدرت تولید اقتصادی است، قدرت تولید فرهنگی و قدرت تولید دانش است.
در حالی که در ایران حرف‏ها و شعارهایی زده می‏شود، اما چون پشتوانه‏ی اقتدار ملی ندارد، در شرایط بحرانی مجبور می‏شوند کوتاه بیایند و از ملت ایران هزینه کنند. چنان‏که در قرارداد الجزیره و در جریان گروگان‏گیری مجبور شدند. در قطعنامه‏ی ۵۹۸ هم همین‏طور و ما نتوانستیم کوچک‏ترین غرامتی از عراق بگیریم، تا امروز هم نگرفته‏ایم.
امروز نیروهای اصلاح‏طلب و طرفداران توسعه‏ی سیاسی باید روی این مسئله انگشت بگذارند و همین‏طور کسانی در درون حکومت هم که به این حکومت انتقاد دارند، جایگزین تعیین کنند. بعضی انتقاد می‏کنند که این کوتاه آمدن است، اما نمی‏گویند چگونه باید جلوی فشار خارجی و تحریم‏های جدید را که آسیب آن به همه می‏رسد گرفت. یا معتقدند باید ایستاد و یا این که باید کوتاه آمد و رفت.
در حالی که آن‏چه می‏تواند به یک تعادل برساند، پیوند بین سیاست داخلی و جهانی است. وقتی در سیاست داخلی و در برابر ملت ایران اعتمادسازی انجام بگیرد، در سطح جهانی نیز خودبه‏خود انجام می‏گیرد. الان مردم ایران در دولت نسبت به جامعه‏ی جهانی بیگانه‏ترند. اطلاعات مردم راجع سیاست‏ها و تصمیماتی که گرفته می‏شود، بسیار کم است یا اصلاً هیچ نیست. در این صورت این اعتماد در داخل هم نیست که چه اتفاقی می‏افتد.
منبع: رادیو زمانه


 



امروز: در واکنش به هتاکی و فحاشی های رکیکِ بسیجیان و لباس شخصی های مستقر در دانشگاه علم و صنعت به دکتر علی شکوری راد، در جریان مناظرۀ روز گذشته، و همچنین همراهی ماموران حراست با لباس شخصی ها در جریان این حملات، دانشجویان آن دانشگاه نسبت به این مسئله از خود واکنش نشان داده و به حمایت از این عضو جبهه مشارکت پرداختند.




روز یکشنبه دوم خرداد ماه ۸۹، مناظره ای تحت عنوان «جریان های سیاسی؛ شعارها، گفتمان، عملکرد»، بین دکترعلی شکوری راد، نماینده مجلس ششم و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و وحید جلیلی، فعال اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی صورت گرفت .



به گزارش منبع خبری جرس، شکوری راد در بدو ورود به سالن و هنگام رفتن به سمت میز مناظره، به سمت دانشجویان علامت پیروزی نشان داده و در جریان مناظره نیز، اظهاراتی در دفاع از جنبش سبز بیان داشت، که این موارد با ابراز احساسات گسترده دانشجویان در پشتیبانی و حمایت از وی مواجه شد.



این گزارش همچنین افزود در قسمت پرسش و پاسخ برنامه، وقتی مجری مناظره، خواستار موضع گیری صریح شکوری راد در قبال ولایت فقیه شد، وی خاطرنشان کرد:

"اوّلاً اینجا مناظره است نه تفتیش عقاید؟! هر کسی تا می خواهد حرفی بزند از او می پرسید که ولایت فقیه را قبول دارد یا نه! من قانون را قبول دارم! قانون اساسی را قبول دارم! و دعوت می کنم همه را به قانون اساسی. مردم ادّعا دارند و مطالبه شان این است که بگویند 1 با 1 مساوی است. آیا اصل حقوق ملّت با اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مساوی هست یا نیست؟"


عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت همچنین بیان داشت: اگر بحث مساوات است، مساوات در همه مسائل باید باشد. اتّفاقاً چیزی که ما باید بشناسیم این است که مردم با همدیگر برابرند. وقتی ما شعار ایران برای همه ایرانیان را دادیم، به ما انتقاد کردند که شما چرا این شعار را دادید؟ ایران برای همه ایرانیان نیست، ایران برای برخی از ایرانیان است!


پس از این اظهارات و نیز حمایت قاطع شکوی راد از جنبش سبز و اظهار نظر وی در مورد فساد اقتصادی سپاه و افرادی چون سردار فیروزآبادی و گروهی دیگر از سرداران سپاه، و همچنین "درود" فرستادن شکوری راد به روح شهدای جنبش در قسمت پایانی مناظره، هنگامی که وی بدون محافظ و حتی وسیله نقلیه، قصد ترک دانشگاه را داشت، گروهی از بسیجیان که در ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه علم و صنعت (طی حوادث بعد از عاشورا) و نیز سرکوب های خیابانی مردم، چهره های شناخته شده ای می باشند، در حالیکه از سخنان این فعال اصلاح طلب به شدّت برآشفته بودند، با همکاری حراست دانشگاه به وی حمله ور شده و ضمن سر دادن شعارهایی در دفاع از رهبری، به هتّاکی و فحّاشی به شکوری راد پرداختند.



گزارش واصله به جرس خاطرنشان کرد "در طول مراسم چند نفر از لباس شخصی ها، با دوربین های حرفه ایِ فیلم برداری و عکس برداری، چهره های دانشجویان فعال و حامی جنبش را به صورت مداوم ضبط می کردند و به محض ایراد هرگونه اعتراضی از سوی سبزها، بلافاصله از نزدیک فیلم و عکس وی برداشته می شد


 




امروز:دانشجويان سبز مالزي در تمام يكسال گذشته همراه با مردم ايران و همزمان با مراسم سبز سرزمين مادري، در نقش سبز حضور داشتند. نمونه اش برگزاری مراسم هفت و چهلم درگذشت آیت الله منتظری و سالگرد مهندس مهدی بازرگان بود که بازتاب جهاني مناسبي يافت. گسترش فعاليت سبزهاي مالزي اما رسانه هاي اقتدارگرا را به شدت نگران كرده است و حضور نسل سوم انقلاب و دانشجويان ايراني مالزي كه نسبت به اقليت هاي ايراني آمريكا و اروپا جوانترند و با ايران روابط وسيعتري دارند، باعث شده تا دستگاهاي سركوب نظام براي برخورد با ايرانيان مالزي هم وارد عمل شود. انتخاب مهدی زاهدي وزير علوم سا بق دولت احمدي نژاد براي سفارت در مالزي را هم مي توان در همين امتداد كنترل جنبش دانشجويي خارج از ايران ارزيابي كرد.

پادگان اشرف در مالزي

رجا نيوز و جوان آن لاين دو رسانه نزديك به اطلاعات سپاه در چند گزارش هماهنگ، جنبش سبز مالزي را هدف گرفته اند. جوان آنلاين در گزارشي بنا بر گفته گزارش نويس افشا كرده است، برخي از آقازاده ها كه سعي كرده نامشان را با حروف مقطع فاش كند .به مالزي رفته اند تا عليه نظام به فعاليت بپردازند. جوان آنلاين عنوان كرده كه برخي از اين آقازاده ها نقش اسپانسر را دارند و هزينه اين اقدامات را تامين مي كنند. اين در حالي است كه يكي از فعالين جنبش سبز مالزي مي گويد :"هزينه هاي فعاليت هاي جنبش با همان امانات مالي محدود دانشجويان فراهم مي شود و اصلا كار پرخرج و هزينه اي صورت نمي گيرد تا نيازی به اسپانسر و هزينه هاي گزاف داشته باشد. "سايت رجا نيوز پا را از اين هم فراتر گذاشته و در گزارشي نوشته است . پادگان اشرف دوم در مالزي در حال شكل گيري است. سايت رجا نيوز جنبش سبز مالزي را متهم كرده است كه در حال ايجاد كمپ فتنه اي است كه مي خواهد عليه نظام اقدام كند . اين گزارش البته هيچ اشاره اي نكرده است كه پادگان اشرف كه سالها در عراق مقر مجاهدين بوده است، اصولا يك پادگان نظامي با تجهيزات و سلاح بوده است و اين چه ربطي به دانشجويان سبز مالزي دارد كه در اين كشور زندگي مي كنند و تنها ابزارشان دستبند هاي سبز است. به نظر مي رسد رسانه هاي اقتدارگرايان علاقه بسياري دارند تا مجاهدين را كه سالهاست در عرصه سياسي و سرنوشتي ايران تاثيري ندارد را در قالب يك دشمن خيالي زنده كنند تا بتوانند با اين اتهام با جنبش رو به گسترش سبز مقابله كنند.

عصبانیت پایگاههای دروغ پراکنی

یکبی از شرکت کنندگان نشست مالزی در گفتگو با خبرنگار جرس درباره خبر جوان آن لاین گفت:" واضح است که اینگونه خبرها نشان از عصبانیت عمیق این پایگاههای دروغ پراکنی است و بیانگر این موضوع است که تشکیل چنین گروههای مردمی و شبکه های اجتماعی در خارج از کشور می تواند در حرکت جنبش سبز راهگشا باشد. اینکه این شبکه دانشجویی را براساس قاون و در چهارچوب اصول و قوانین کشور میزبان ، خواسته ها و مطالبات مدنی اش را مطرح می کند متاسفانه منتسب به یک گروهک متلاشی شده و منافق می دانند، باعث تعجب و حیرت است زاویه ها و خط قرمز های ما با گروهک منافقین از اغاز روشن و آشکار بوده و هست و این جریان را خائن به ملت و میهن می دانیم و شبیه کردن ما به پایگاه نظامی اشرف به جز مضحک بودن، نشان از عصبانیت آنها از قدرت و تاثیرگذاری جنبش سبز در داخل و خارج از کشور دارد. "

وزارت خارجه هم به ميدان مي آيد

ويزاي آسان و هزينه نسبتا پايين كشور مالزي در ده سال اخير موجب شده است كه ايرانيان فراواني به اين كشور مهاجرت كنند و در كنار كساني كه در قالب كار و تجارت به مالزي رفته اند، حدود هفده هزار نفر دانشجوي ايراني هم در مالزي به تحصيل مشغولند. مالزي كشوري مسلمان است كه از آزاديهاي اجتماعي برخوردار است و فضاي باز اقتصادي باعث شده كه ايرانيان در سالهاي اخير و با افول دوبي و امارات متحده عربي، براي سرمايه گذاري به اين كشور جنوب شرقي آسيا مهاجرت كنند. در حال حاضر قريب 70 هزار ايراني در مالزي زندگي مي كنند. و سهم موثري در اقتصاد اين كشور26 ميليوني دارند. همين پتانسيل جوان و پر انرژي مهاجران ايراني در مالزي، دولت احمدي نژاد را به تكاپو انداخته است تا با هر راه حل ديپلماتيكي از گسترش اين هسته هاي ايراني برون مرزي جلوگيري كند. ماه گذشته وزارت خارجه احمدي نژاد از كشورهاي تاجيكستان و مالزي درخواست كرد تا سخت گيريهايي را در دادن رواديد براي اتباع ايراني لحاظ كنند. اين شايد براي اولين بار در عرف ديپلماتيك باشد كه دولتي از ديگر دولتها درخواست مي كند تا براي اتباعش منع ورود در نظر بگيرد . البته درخواست جمهوري اسلامي با واكنش منفي اين كشورها روبرو شد.


 



امروز:تعداد ی از زندانیان سیاسی بند نسوان زندان اوین در شرایط نامناسبی به سر می برند و از کوچکترین امکانات رفاهی و بهداشتی بی بهره اند.

به گزارش کلمه، خبرهای دقیق از زندان اوین درباره برخی از این زندانیان زن همچنین حاکی از آن است که آنها در شرایط کاملا بلاتکلیف با اتهام های سنگینی که هیچ ربطی به عملکردشان ندارد ماه هاست که زندانی هستند .

مریم اکبری منفرد یکی از این زندانیان است که ۱۰ دی ماه سال جاری در جریان حوادث عاشورا ی حسینی بازداشت و راهی زندان اوین شده است .

وی سه فرزند دارد که کوچکترین آنها پنج ساله است .اما مسولان بدون توجه به این موضوع از زمان عاشورا تاکنون وی را به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان منافقین درشرایطی کاملا غیر قانونی در زندان نگه داشته اند .

منفرد با اینکه ماههاست زندانی است هرگز قرار بازداشت اش تمدید نشده است . این در حالی است که این زن بارها گفته است که هیچ وابستگی به سازمان منافقین ندارد و تنها نگران فرزندان اش است که اکنون دور از او به سختی روزگار می گذرانند .

پروین جوادزاده یکی دیگر از زنان زندانی بند نسوان اوین است .که در شرایط بسیار دشواری به سر می برد .

جواد زاده ۲۲ ساله نیز عصر عاشورا توسط نیروهای سپاه هنگام تردد در خیابان بازداشت واکنون در بلاتکلیفی کامل در زندان اوین به سر می برد .

وی که اکنون جوانترین زندانی سیاسی زن بند نسوان اوین است .سه ماه اول بازداشت خود را به صورت کامل در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس بوده است که این موضوع موجب لطمه های شدید روحی و جسمی به او شده است .طبق اخباری که از بند نسوان زندان اوین می رسد اتهام این دختر جوان نیز محاربه است و به تازگی پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است .

همچنین اخبار دیگری نیز حاکی از وضعیت نامناسب جسمی و روحی ۳ تن دیگر از زندانیان بند نسوان اوین است .

کبری زاغه دوست ، بدر السادات مفیدی ، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران و فاطمه خرمجو نیزهر کدام ماه هاست که در بلاتکلیفی کامل در زندان اوین به سر می برند .بدون اینکه از نظر قانونی رویه های بازداشت یا قرار بازداشت موقت شان رعایت شده باشد .


 




امروز:خانواده های زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات که در زندان رجایی شهر زندانی هستند ،با صدور بیانیه ای خطاب به مسوولان نوشته اند :« اکنون به جای آن که زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد .»

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته است ،به این شرح است:

بسم رب المظلومین

از خواب بیدار شوید

یک سال از ۲۲ خرداد ۸۸ در حالی می گذرد که نتیجه آن برای ما خانواده جمعی از زندانیان سیاسی که تمام این روزها و ماه ها را پشت درب های این بازدشتگاه و آن زندان گذرانده ایم، چیزی جز دوری از عزیزانمان و اندوه و هجران گسترده و ژرف بدون مرهم نیست.نزدیک به یک سال می گذرد و ما هنوز نمی دانیم که عزیزان ما تاوان چه چیز را پس می دهند، حرف زدن و نوشتن را، ابراز عقیده و چاره جویی را یا عشق به ایران و باورمندی به قانون را؟

در تمامی این مدت همواره می اندیشیدیم که پاسخ آن چه این زندانیان عزیز ملت ایران کرده اند، جز برخورداری از عدالت و حقوق مصرح ان ها در قانون اساسی و آن چه رافت اسلامی می خوانند، نیست و هر روز امید داشتیم که بی گناهی و خیرخواهی آن ها به اثبات برسد و به خانه بازگردند اما متاسفانه هر روز فشار تازه ای بر پیکره مجروح و سخت آزرده خانواده بزرگ زندانیان سیاسی وارد می شود.

اکنون به جای آن که زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، می بینیم که در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد.

پیش از این مسعود باستانی و احمد زیدآبادی را در فرایندی پر از ابهام، قانون شکنانه و بی دلیل روشنی از زندان اوین که خود نماد جفا به فرهیختگان این ملک بوده و است، جابه جا کرده و به زندان رجایی شهر انتقال داده اند و اکنون می بینیم که این بدعت تبدیل به روالی غیرقانونی شده و زندان پردیس کرج و زندان بدنام رجایی شهر اخیرا پذیرای داود سلیمانی، مهدی محمودیان، عیسی سحرخیز، رسول بداغی، رضا رفیعی فروشانی و حشمت الله طبرزدی بودند.

انتقال این عزیزان درحالی رخ داد که برخی از آن ها حتی بدون برگزاری دادگاه، ماه هاست که در بازداشت موقت بی پایان به سر می برند.

ما اعلام می کنیم که انتقال زندانیان سیاسی از بند ۳۵۰ اوین به دیگر زندان ها تنها با هدف افزایش فشار بر اسرای جنبش سبز رخ داده تا بلکه در خرداد ماه سناریو دیگری ساخته شود. این انتقال ها بر خلاف تمامی موازین قانونی و حقوقی است و بدیهی ترین مسایل آیین نامه زندان های جمهوری اسلامی که تاکید بر تفکیک زندانیان بر اساس جرایم دارد را هم رعایت نکرده است.

هنگامی این مسایل بسیار بدیهی و ساده زیرپا گذاشته شده است، ما خانواده های زندانیان سیاسی از خود می پرسیم که مسوول حفظ جان عزیزان ما که بر اساس یک تصمیم فراقانونی به میان مجرمان خطرناک فرستاده شده اند، با کیست؟

امیدواریم سنگینی مسوولیت حفاظت از جان بهترین فرزندان این آب و خاک مسوولان این نهادها را از خواب سنگین بیدار کند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

خانواده های باستانی، زیدآبادی، سحرخیز، سلیمانی، بداغی، محمودیان، طبرزدی، رفیعی فروشانی


 




امروز:پدر شهید جهان آرا می گوید وضع خرمشهر الان خوب نیست. نصف خرمشهر خرابه است. با توجه به گذشت این همه سال از جنگ، خرمشهر هنوز آب آشامیدنی و گاز ندارد. تازه برای سوم خرداد می‌خواهند بیایند آب خرمشهر ـ آبادان را افتتاح کنند.

به گزارش سرویس سیاسی «فردا» سید هدایت الله جهان آرا پدر شهید محمد جهان آرا درباره وضعیت شهر خرمشهر می افزاید: معیشت مردم الان در آنجا بسیار سخت است. ما همین حالا در خرمشهر حدود ۲۵ هزار جوان بیکار داریم. ما همین الان در خرمشهر ۲۰۰ دختر داریم که منتظر جهیزیه هستند تا به خانه بخت بروند و واقعاً هیچ چیز ندارند.

چند سال پیش که خرمشهر بودیم آقای احمدی نژاد آمده بودند آنجا. من به ایشان هم گفتم علیرغم این همه شعار، برای خرمشهر کاری نشده است. مردم در آخرین سفر آقای احمدی نژاد هم به ایشان همین حرف را زده‌اند که ایشان گفته بودند اگر دوباره رئیس جمهور نشدم می‌آیم فرماندار خرمشهر می‌شوم تا آنجا را آباد کنم.

وی در گفتگو با روزنامه شرق ادامه می دهد: تقریباً می‌توانم بگویم هیچ دولتی، هیچ کاری برای خرمشهر نکرد. اینها آمدند پول زیادی آنجا خرج کردند و در نهایت خانه‌های مردم هم ساخته نشد. اگر دولت خودش می‌آمد خانه‌های مردم را می‌ساخت شاید تا الان شهر بازسازی شده بود. منظورم این است که بودجه‌ای مصرف شد اما فایده‌ای نداشت. مثلاً آمدند برای ساخت خانه یک میلیون تومان دادند. خب طبیعی است که یک خانه با یک میلیون تومان ساخته نمی‌شود. پول‌ها خرج شد و هیچ فایده‌ای نداشت. وقتی جنگ شد پولدارها و متمولان خرمشهر از شهر رفتند. آنهایی که به خرمشهر برگشتند کسانی بودند که جز خرمشهر جای دیگری نداشتند.

هدایت الله جهان آرا درباره فرزند خود محمد جهان آرا هم می گوید: جهان‌آرا فرمانده سپاه شده بود. جنگ بعد از یک سال از تشکیل سپاه آغاز شد اما شهید جهان‌آرا با همه گروه‌ها در خرمشهر می‌ساخت. به همین خاطر حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر بودند و اکثرشان هم عرب بودند. عده‌ای هم از مردم بودند که توانستند جلوی عراقی‌ها را بگیرند که وارد خرمشهر نشوند. تمام سعی جهان‌آرا این بود که نگذارد عراقی‌ها وارد خرمشهر شوند. برخی از کسانی که در جنگ‌های خرمشهر بوده‌اند تعریف می‌کنند در جنگ به هر جبهه‌ای می‌رفتیم جهان‌آرا آنجا بود. ظاهراً به او می‌گفتند تو مگر پرواز می‌کنی که همه جا هستی؟!


 




امروز:
عبدالله یوسف‌زادگان پس از هفتاد روز بازداشت همچنان در بازداشت موقت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و در دو هفتة اخیر از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده هم محروم بوده‌است.

به گزارش کلمه، علی‌رغم مراجعات مکرر خانواده یوسف‌زادگان به مسئولان و امنیتی و قضایی در مشهد و تهران، هنوز اطلاع دقیقی از علت بازداشت این دانشجوی نخبه و تداوم بازداشت انفرادی ، چشم‌انداز پرونده او به دست نیامده است و خانواده وی همچنان در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

گفتنی است تاکنون ۱۸۵ دانشجوی المپیادی و تعدادی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ کشور با امضای نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی فوری عبدالله یوسف‌زادگان شده‌اند و تعداد زیادی از دوستان وی با اتشار یادداشت‌هایی به بازداشت او اعتراض کرده‌اند. عبدالله یوسف‌زادگان از نخبگان فرهنگی کشور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی است.


 



امروز:دکتر داوود سلیمانی استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که نزدیک به یکسال از بازداشتش می گذرد در شرایط نامناسب جسمانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار کلمه، وی اخیرا به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است و خانواده اش نسبت به شرایط بد این زندان و بیماری وی نگران هستند.

این نماینده سابق مجلس در دوران بازجویی ها و بازداشتش دچار بیماری شده است و که این بیماری رو به حاد شدن است.خانواده وی اعلام کرده اند دکتر سلیمانی لرزش دست شدیدی گرفته است و شرایط جسمانی خوبی ندارد.

دکتر سلیمانی از معدود بازداشتی های بعد از انتخابات است که بلافاصله بعد از انتخابات بازداشت شد و حتی برای یک روز هم به مرخصی نیامده است.


 



امروز:شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تصویب قطعنامه جدید علیه ایران را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا، در جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که به ریاست سید محمد خاتمی تشکیل شد در ابتدا سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر گرامی داشته شد و از قهرمانان و دلاور مردانی که خون پاکشان راهگشای این فتح الفتوح خدایی شد، تجلیل به عمل آمد. همچنین سالروز حماسه پرشکوه ملت آگاه و آزدیخواه ایران در دوم خرداد سال ۷۶ گرامی داشته شد.

همچنین مجمع روحانیون مبارز ضمن ابراز نگرانی از تلاش دولت آمریکا و همدستانش در تصویب قطعنامه جدید علیه ایران، آن را ادامه دشمنی‌های دیرینه آمریکا علیه ملت ایران دانسته و با محکوم کردن این نوع اقدامات خواهان بازنگری در سیاست‌های خصمانه و توقف اقدامات آنان علیه ملت ایران شد.

این تشکل روحانی اصلاح‌طلب حمله وحشیانه گروهی لباس شخصی با سلاح گرم و سرد به محمدعلی ابطحی در شهر ری را محکوم کرده و این نوع اقدامات خلاف شرع و قانون و مشکوک در راستای ایجاد تشنج در جامعه و سلب امنیت عمومی از کشور دانستند و از مسؤولان امر شناسایی و برخورد قاطع با مسببان و کانون های خشونت گرا را خواستار شدند.


 




امروز:سینا گلچین دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد تهران مرکز که ۱۷ دی ماه سال گذشته به اتهام شرکت در راهپیمایی روز عاشورا توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد، در دادگاه تجدید نظر به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

به گزارش دانشجونیوز حکم اولیه این دانشجو ۸ سال حبس تعزیری بود که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود.

این دانشجوی ۲۰ ساله که پیش از بازداشت فعالیت سیاسی نداشته است پس از تحمل آزارهای فراوان جسمی و روحی از سوی بازجویان مجبور به حضور در دادگاه های نمایشی تلویزیونی شد.

سینا گلچین در هنگام محاکمه فاقد وکیل مدافع بوده، و تنها پس از صدور حکم زندان، خانواده وی موفق به اخذ وکیل و پیگیری درخواست تجدید نظر این زندانی شده اند.

علی رغم درخواست های مکرر خانواده وی برای اخذ مرخصی این دانشجوی زندانی تنها یک بار به مدت ۱۰ روز به مرخصی آمد. در مدت مرخصی بازجویان وی با تماس های مکرر و ایجاد مزاحمت برای وی و خانواده اش از او می خواستند به مصاحبه های اجباری دیگری تن دهد تا آنجا که یک بار بازجویان با هجوم و ورود به منزل شخصی این دانشجو به تهدید حضوری وی پرداختند. خودداری سینا گلچین از مصاحبه اجباری در نهایت موجب شد که پس از ۱۰ روز وی را به زندان باز گردانند.

وی هم اکنون دربند ۳۵۰ زندان اوین در حبس است.


 



امروز:سرانجام کارگران صنایع فلزی (۱) بابت دریافت نکردن مطالبات معوقه خود علیه کارفرما در اداره کار اسلامشهر اقامه دعوی کردند.

به گزاش ایلنا، کارگران کارخانه صنایع فلزی (۱) می‌گویند: هنوز هیچ اقدامی از سوی کارفرما در جهت پرداخت مطالبات معوقه آنها صورت نگرفته و نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد.

کارگران می‌گویند: با شکایتی که علیه کارفرما در هیات تشخیص ادراه کار انجام شده می‌توانند در صورت بحرانی‌تر شدن وضع کارخانه صنایع فلزی نسبت به احقاق حقوق خود امیدوار‌تر باشند.

از هفته گذشته تاکنون ۲۵۰ کارگر کارخانه صنایع فلزی (۱) به دلیل پرداخت نشدن ۶ ماه مطالبات معوقه نارضایتی خود را به کارفرمای این واحد تولیدی نشان دادند.

کارگران می‌گویند: بابت حقوق فروردین و اردیبهشت سال‌جاری و مطالبات خردارد، تیر، بهمن و اسفند سال ۸۸ از کارفرما طلب‌کار هستند.

به گفته کارگران احتمال دارد برای فردا (سشنبه) در رابطه با وضعیت خود با کارفرما و اعضای شورای تامین ملاقات کنند


 



امروز:روز گذشته به طور کامل در شک و تردید آزادی محمد نوری زاد و جعفر پناهی دو کارگردان معروف سپری شد. خبری که به طور مبهمی توسط سایت های دولتی و وابسته به نهاد های خاص تیتر شد و در نهایت با شوروهیجانی که ایجاد کرد تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار «کلمه»، روز گذشته برخی از سایت های دولتی و وابسته به نهاد های خاص خبر آزادی نوری زاد را منتشر کرد درحالیکه در خبر منتشر شده هیچ منبع خبری ذکر نشده بود و به صورت بسیار مبهم و جهت دار این شایعه را پخش کرد .

این سایت ها در خبر دیکته شده خود تاکید فراوانی بر سلامت جسمانی نوری زاد داشتند و اخبار منتشر شده درباره وضعیت نامناسب نوری زاد را از سوی رسانه های ضد انقلاب! عنوان کردند در حالیکه همسر نوری زاد روز پنجشنبه گذشته بعد از ملاقات کابینی با همسرش اعلام کرد: « وقتی در ملاقات کابینی آقای نوری زاد را دیدم، لازم نبود که حرفی بزند، سر و وضع آشفته او، خود گویای همه چیز بود. به قصد کشت او را کتک زده بودند، وقتی همسرم می خواست این واقعه غیر انسانی که باورش هنوز برای همه ما دشوار است را تعریف کند، هم او گریه می کرد و هم ما.»

نکته ی مهم این است که چرا و به چه هدفی خبری خلاف واقع هم درباره آزادی ایشان و هم درباره وضعیت جسمانی نوری زاد منتشر می شود و چه کسی از آن بهره می برد؟

خبر آزادی باعث شد تمام روز جمعیت زیادی خوشحال باشند و حتی برای تایید آن هم سرگردان و منتظر بمانند .

این موضوع در ارتباط با جعفر پناهی دیگر کارگردان کشور که او هم به مانند نوری زاد در اعتصاب غذا به سر می برد تکرار شد و تکذیب این مسئله توسط فرزندان آن ها در رسانه هایی مانند فیس بوک صورت گرفت.

در حالیکه قول هایی هم مبنی بر آزادی نوری زاد و پناهی داده شده است اما انتشار دروغین اخبار، فشار مضاعفی را بر خانواده های آنها وارد می کند.

روند اطلاع رسانی یکساله ی اخیر این رسانه ها نشان داده که تمایلی به درج کامل خبرهای موثق به خصوص در مورد زندانیان سیاسی ندارند . پس نکته ای که باید مد نظر داشت عدم انتشار سریع اخبار صادره از سوی این رسانه هاست .

گویا در مورد انتشار خبر آزادی محمد نوری زاد و جعفر پناهی هدف تنها آرام کردن جو التهابی منتج از ضرب و شتم نوری زاد و اعتصاب غذای خشک پناهی و نوری زاد است . فضایی که موجب ملاقات حضوری این دو هنرمند با خانواده هایشان شد.

حال به نظر می رسد آنها می خواهند قدرت خشم و قدرت اعتراض ناشی از این اتفاق را با حربه ی دروغ و کذب مهار کنند.

همچنین به نظر می رسد خانواده های اسیران دربند و مردم با این ترفندها ، وضعیت اسفناک زندان های کشور، را مشمول مرور زمان نمی دانند.


 




امروز: با وجود انکار برخی مقامات دولتی از وجود دانشجویان زندانی و همچنین اظهارات اخیر معاونت دانشجویی وزارت علوم مبنی بر بی اطلاعی وی از آمار دانشجویان بازداشتی کشور، پایگاه خبری دانشجونیوز لیست ۸۲ تن از دانشجویان بازداشتی کشور، همراه با اطلاعاتی شامل زمان دستگیری، وضعیت محکومیت، قاضی محکوم کننده و همچنین محل نگهداری آنان را منتشر کرد.


به گزارش این سامانه خبری، طی یک سال گذشته و پس از اعتراض های پس از انتخابات، در کشور، اقشار مختلف مردم به دست ماموران وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و دیگر نهادهای امنیتی کشور بازداشت شدند که در این بین دانشجویان نیز بخش عمده ای از بازداشت شدگان را تشکیل می دادند.


دانشجو نیوز خاطرنشان کرد بخش عمده ای از دانشجویان زندانی، در بندهای مختلف زندان اوین در حبس بوده و تعدادی از دانشجویان نیز در زندان های شهرهای مختلف همچون زندان متی کلای شهر بابل و همچنین در شهرهای اصفهان، اردبیل و مریوان در بازداشت به سر می برند. تعدادی از دانشجویان زندانی نیز در بندهای تحت نظر سپاه پاسداران و در وضعیت نامشخصی به سر می برند.


این گزارش تصریح کرد بسیاری از دانشجویان بازداشت شده، پس از مدتها حبس، با قرارهای وثیقه سنگین آزاد شدند و برخی نیز با احکام قضائی گوناگون روبرو شدند و گروهی نیز همچنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.

اسامی دانشجویان بازداشتی در لینک زیر آمده است:
http://www.daneshjoonews.com/news/student/1130-1389-03-03-12-58-56.html


 




امروز:هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در خرمشهر عداه‌‌ای با سردادن شعار "بیکاری، بیکاری" از وی خواستند تا به مطالبات آنها توجه شود.

به گزارش آفتاب دکتر احمدی نژاد به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر از اشغال نیروهای عراقی امروز (دوشنبه) به این شهر سفر کرده است.

قبل از سخنان احمدی‌نژاد تعدادی از مقامات محلی خرمشهر و استان خوزستان سخنرانی کردند.

در این مراسم شرکت‌کنندگان شعار "بیکاری بیکاری" را سر دادند و از دولت می‌خواستند در جهت رفع بیکاری در این شهرستان تلاش کند که احمدی‌نژاد نیز در برابر این خواسته مردم خرمشهر، گفت: دولت در خدمت شماست و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی گسترده با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ریشه‌ بیکاری در خوزستان از بین خواهد رفت.

پارسال هم محمود احمدی نژاد در سفر به خرمشهر و آبادان وعده هایی مبنی بر رفع مشکل جوانان، بیکاری و بهبود آب آشامیدنی داده بود که تا کنون عملی نشده است.


 


عصر جمعه، سی و یکمین روز اردیبهشت ماه، عده ای از بهترین دوستان به دیدارمان آمدند. هر هفته عصرهای جمعه با حضور آرمین دور هم جمع میشدیم و ساعاتی را با خواندن و شنیدن تفسیر آیات قرآن، به او گوش میدادیم.

این هفته جای استاد خالی بود.

نزدیک اذان مغرب ، علیرغم دلجویی دوستان به یکباره دلم گرفت . نگاهی به راضیه کردم که اشک در چشمانش حلقه زده بود . چهره آتیه و مرضیه هم گویای دلتنگی پدر بود.

قطعا مطهره هم در دیار غربت به یاد پدر خواهد بود.

وقت نماز همیشه به او اقتدا میکردند. به یادم آمد دعایی را که همیشه در سجده آخر نماز میخواند و من این دعا را خیلی دوست داشتم و همیشه با او زمزمه میکردم:

"یامن هو اله و لا یغفر ذنوبک الا ما سواه اغفر ذنوبی کلها به حرمت محمد و آل محمد"

در همین حال و هوا بودم که دست نوشته زیبایی قاب گرفته شده به دستم رسید . یکی از دوستان خوش ذوق و قریحه جلسه قران شعر زیبایی را سروده بود که حیفم آمد این شعر را با دوستداران آرمین در میان نگذارم:

"آنان که در بهار، دانه ای نهان کنند

باشد که در آتیه خرمنی درو کنند

قصه یوسف و چاه، قصه اسارت و عزت است

فرعونیان فکر عزیز مصر کنند

صبر ایوب و اشک یعقوبم آرزوست

تا برادران همه سجده بر ملتی کنند

موسی به تور و قومی به گرد سامری

هارونیان فکر ید بیضای موسوی کنند

ابراهیم در آتش نشسته است

هاجر به جستجوی آب سعی صفا و مروه می کند

صبر بر شعب ابی طالب، مژده فتح مکه است

تبت یدی، ابی لهب کی فکر انزال سوره می کند

آنان که تشنه لب، راضی و مرضی و مطهرند

باشد که کام ملتی با سلسله کوثر تر کنند

چندی است که با قلم سبز بر کنبد گردون نوشته اند

گیتی ارث آزادگان است که با بهار سودا می کنند


 



امروز:دوشنبه شب معاون اطلاعات سپاه طی تماس با محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت به وی اعلام کرد مرخصی وی به اتمام رسیده و در پی مخالفت مقامات مسئول با تمدید آن، باید به زندان برگردد. حکم بدوی میردامادی اوائل اردیبهشت ماه صادر شده بود که هنوز قطعی نشده است.

به گزارش کلمه، امروز در پی تماسی که از زندان اوین با میردامادی گرفته شد از او خواسته شد تا خود را به زندان معرفی کند.

محسن میردامادی بعد از ۲۲ خرداد ماه بازداشت شد و در اواخر اسفند با وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

گفتنی است چند روز پیش در مراسم جشن عروسی محسن میردامادی تمامی رهبران جنبش سبز و نوه های امام خمینی گرد هم جمع شده بودند که این مسئله عصبانیت برخی محافل را در پی داشته و ممکن است بخاطر همین مسئله تصمیم به بازگرداندن محسن میردامادی به زندان اوین گرفته باشند.


 



امروز:یك وكیل دادگستری ادعای روزنامه كیهان مبنی بر اینكه وی پول می‌گیرد و دروغ می‌گوید را تكذیب كرد.

علیزاده طباطبائی در گفتگو با ایلنا با انتقاد از درج مطلبی در روز كیهان امروز مبنی بر ادعایی در خصوص اینكه طباطبائی پول می‌گیرد و دروغ می‌نویسد،گفت: تمام مطالبی كه بنده در رابطه با روزنامه كیهان گفتم عین حقیقت است و مدیر مسوول این روزنامه از حضور در بازپرسی امنتاع می‌كرده و حاضر با پاسخگوئی به اتهامات مطرح شده علیه خود نبوده است.

وی ادامه داد : بر این اساس و بر مبنای اصرار من آقای شریعتمداری به بازپرسی مراجعه كردند و بنده برای اینكه این هدف محقق شود درخواست صدور حكم جلب ایشان را داشتم.

طباطبائی خاطر نشان کرد: تاكنون وكالت 100 پرونده امنیتی را بر عهده داشتم بدون اینكه یك ریال پولی گرفته باشم و ادعاهائی مبنی بر اینكه بنده با گرفتن پول دروغ پراكنی می‌كنم كذب محض است.


 




امروز:مختار هوشمند فعال مدنی شهر مريوان روز يک شنبه دوم خرداد ماه توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز گذشته دوم خردادماه، مختار هوشمند از فعالين مدنی شهر مريوان توسط نيروهای اطلاعاتی اين شهر دستگير و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نيروهای امنيتی ضمن تفتيش منزل نامبرده کامپيوتر و مجموعه ای از مدارک شخصی و کتابهای ايشان را با خود برده اند. همچنين خانواده نامبرده تهديد شده اند که نبايد خبر دستگيری ايشان به رسانه ها و افکار عمومی درز کند.

گفتنی است، نامبرده در ارتباط با اعتراض عليه اعدام فعالين کرد و قبل از اعتصاب عمومی روز پنجشنبه مردم کردستان نيز از سوی نهادهای امنيتی تهديد به بازداشت شده بود.

شايان ذکر است، وی از جمله فعالان عرصه هنرهای تجسمی است که مدتها نيز مسئوليت انجمن هنرهای تجسمی مريوان را بر عهده داشته است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته