هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

Latest News from Koocheh for 08/22/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

روز یک‌شنبه حکم تعلیق ۳ مقام قضایی مرتبط با تخلفات و جنایات سال گذشته بازداشتگاه کهریزک صادر و به آنان ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، بر اساس کیفرخواستی که پیش از این توسط دادسرای انتظامی قضات صادر شده بود‌، شعبه یک دادگاه انتظامی قضات پس از طی مراحل رسیدگی قانونی در خصوص بررسی مسوولیت ۳ نفر از مسوولان ارشد دادستانی تهران در پرونده حوادث سال گذشته بازداشتگاه کهریزک‌، حکم تعلیق قضایی افراد فوق را صادر و به نام‌بردگان ابلاغ کرده است.

بر اساس این حکم که وفق نظر کارشناسان قضایی و وکلا در تاریخ احکام قضایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه است‌، افراد یاد شده باید از سمت‌هایشان عزل شده و در خصوص اتهامات مطروحه در پرونده مسوولیت خویش را پذیرفته و خارج از مصونیت قضایی مانند شهروندان عادی پاسخ‌گو باشند.

این حکم تعلیق قضایی بر اساس پرونده های مشروح جداگانه و در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۸۹ صادر شده است.

لازم به یادآوری است که پیش از این و در تاریخ ۹ تیر ۱۳۸۹ سازمان قضایی نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای از صدور حکم قصاص نفس عاملان قتل در بازداشتگاه کهریزک خبر داد. این سازمان هم‌چنین با اشاره به صدور کیفرخواست علیه ۱۲ نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک توسط دادسرای نظامی تهران از رسیدگی به اتهامات متهمان با رعایت مقررات قانونی در جلسات متعدد دادگاه با حضور شکات، متهمین و وکلای آنان و هم‌چنین صدور نهایی احکام قضایی برای آنان خبر داده بود.

یادآوری می‌شود در این خبرگزاری در تخلفات و جنایات صورت گرفته در حوادث سال گذشته بازداشتگاه کهریزک تنها به کشته شدن ۳ جوان به نام‌های محسن روح‌الامینی‌، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر اشاره شده است.


 


فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

خوب گوش کن که چی می‌گویم، من بازداشت شدم… خیلی می‌ترسم، الان یواشکی از تلفن اداره آگاهی با تو تماس می‌گیرم. برایم وکیل بگیر. من دیروز طبق نقشه وارد شعبه بانک شدم، اما اتفاقی رخ داد که همه چیز را خراب کرد…


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

نویسنده : علی

در هیت حاکمه پاکستان گزاره مشهوری وجود دارد که می‌گوید: «اگر ایران وزارت نفت دارد ما وزارت خارجه داریم»

پاییز ۱۳۵۸ در سفارت اشغال شده آمریکا، هنگامی که حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعلی‌ خامنه‌ای (عضو وقت حزب جمهوری اسلامی) از جان لیمبرت (وابسته سیاسی سفارت) در مورد اوضاع و احوالش پرسید، لیمبرت به زبان فارسی فصیح از امکانات بهداشتی و رفاهی که در اختیارش گذاشته شده بود، تشکر کرد و گفت: وقتی‌ مهمان ایرانی‌ها می‌شوی، همش سعی‌ می‌کنند بیش‌تر نگه‌ات دارند و نمی‌گذارند بروی و از شدت تعارفات ایرانی‌ شکایت کرد! (پاسخی دیپلماتیک‌تر از این هم در اوج بحران گروگان‌گیری سراغ دارید؟) او بالاخره پس از ۴۴۴ روز تحمل تعارفات ایرانی به خانه‌اش برگشت.

لیمبرت که همسرش ایرانی است و فرزندانش زاده ایران‌اند، فرهنگ و تاریخ سیاسی ایران را زیر و رو کرده و تا هفته گذشته در مقام معاون مدیرکل وزارت خارجه در امور ایران مسوول تلاش برای گفت‌و‌گو با هدف بهبود روابط دو کشور بود. او چنان که خود می‌گوید با تاسف و ناامیدی از تنش رو به رشد روابط ایران و آمریکا، استفای خود را تقدیم وزارت خارجه کرده است. لیمبرت از اول ماه سپتامر دفتر کارش را به «فیلو ال دِبِل» (Philo L. Dibble) تحویل خواهد داد و به آکادمی نیروی دریایی آمریکا بازخواهد گشت تا دوباره به تدریس علوم سیاسی بپردازد و مابقی دوران بازنشستگی خود را طی کند.

لیمبرت در سپتامبر ۲۰۰۹ کتاب «مذاکره با ایران، جدال با ارواح تاریخ (Negotiating with Iran: Wrestling the Ghosts of History)» را نوشت و به دیپلمات‌های آمریکایی توصیه کرد زمانی که با ایرانی‌‌ها حرف می‌زنند به ارواح خیر و شری که سایه‌شان بر اتاق مذاکره سنگینی می‌کند، توجه کنند. ارواح مصدق، هوارد باسکرویل، مورگان شوستر، شاه، یا  کرمیت رزولت و گروگان‌گیران هیجان‌زده. توصیه‌ای که ظاهرن تا به امروز که او کار خود را ترک می‌کند به آن دقت چندانی نشده است.

در هیت حاکمه پاکستان گزاره مشهوری وجود دارد که می‌گوید اگر ایران وزارت نفت دارد ما وزارت خارجه داریم

لیمبرت یک‌بار هم در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۹ در American Enterprise Institute for Public Policy Research (AEI) گفته بود: ما نباید هی به ایرانی‌ ها بگیم:

" You must change your behavior" و باز هم به فارسیِ فصیح گفت: این برای ایرانی‌‌ها یعنی‌ «شما آدم بشو، بعد با هم حرف می‌زنیم!»

این فهمِ کم‌نظیر از ذائقه ایرانی،‌ مهم‌ترین شاخصه او در جایگاه یک دیپلمات‌ است، کسی که خیلی‌ خوب می‌داند که با ایران نمی‌شود با الگوی ژاپنی (یا شرق آسیا) مذاکره کرد. ایرانی‌‌ها بر خلاف ژاپنی‌ها که در برابر قدرت احساس احترام می‌کنند، معمولن طرفدار تیم‌های ضعیف‌ا‌ند و در برابر غرور طرف مقابل موضع تدافعی می‌گیرند، بی‌دلیل نیست که مثلن اگر فرانسه با سنگال بازی‌ کنه ایرانی‌ها دلشون می‌خواهد حتمن سنگال، فرانسه رو لوله کند!

او می‌داند که با ایرانی‌‌ها نباید از ماده واحده و قانون و قرارداد حرف زد، بلکه باید زد به صحرای کربلا و از عدالت گفت. او مخاطب خود را می‌سنجد و زمانی‌‌که به فارسی می‌خواهد از ماجرای گروگان‌گیری شکایت کند، می‌گوید: انقلاب خوبی‌ داشتید اما خرابش کردید، اما زمانی‌ که به انگلیسی حرف می‌زند می گوید: ایرانی‌‌ها با این کارشان، کشور خود را نجس کردند!

به نظرم، لیمبرت در دستگاه سیاست خارجی‌ آمریکا در ارتباط با امور ایران یک استثنای بزرگ است. دستگاهی که یا گرفتار رِند مردانی ایرانیانی است که در مقام خبرگان مسایل ایران در مراکز تحقیقاتی‌ واشنگتن مشغول استفاده از مواهب زندگی‌ آمریکایی‌اند! یا مشاوران آمریکایی که عملن مدت‌هاست اطلاع عمیقی از روحیات ایرانی‌ها ندارند،

لیمبرت خود در این ارتباط به مزاح می‌گوید: برای یافتن کارشناسان حرفه‌ای در خصوص ایران باید به پارک ژوراسیک برویم و گونه‌ای نادر را بیابیم که بتواند تحلیل‌های نزدیک به واقعیت در خصوص حوادث ایران را در اختیار ما قرار دهد.

لیمبرت در ادامه می‌افزاید: البته تنها تاریخ روابط ایران – امریکا نیست که این روزها مانع از عادی سازی رابطه می‌شود. پس از سی سال تقابل سیاست‌مداران امریکایی کمی ‌هستند که ایران و فرهنگ سیاسی و اجتماعی این کشور را بشناسند. انگشت شمارند سیاست‌مدارانی که بتوانند به زبان ایرانی‌ها حتا سخن بگویند.

سفارت‌خانه های ایران آخرین جایی‌ است که اتباعش در صورت گرفتاری به آن‌ها مراجعه می‌کنند تا دیرتر مورد بازپرسی از احوالات شخصی‌شان قرار گیرند

او هر چند در بهبود روابط دو کشور (به دلایلی که در حوزه قدرت او نبود) مانند رییس سابق‌اش جیمی کارتر توفیقی نیافت، اما اگر در مقام مقایسه هم که شده، نگاهی‌ که به دستگاه سیاست خارجی‌ ایران بیاندازی،‌ از اوج تاسف خنده‌ات می‌گیرد.

ایران کشوری است که کم و بیش در طول سه دهه گذشته وزارت خارجه موثری نداشته است. امروز کسانی‌ در مقام سفیراند که کم‌تر دارای ابتکار و آگاهی‌ ذاتیِ لازم‌ا‌ند و بر اساس مراتب سرسپردگی، طبقه‌بندی شده‌اند. دیپلمات‌هایی‌ که به پیروی از زعمایشان دچار پارانویای بدبینی و توطئه‌ا‌ند (بیش از همه نسبت به شهروندان کشور خویش) در صورتی که خوش‌بینی از لازمه‌های یک دیپلمات ورزیده است!

در دستگاه سیاست خارجی ایران ابتکار عمل، هوشمندی و میهن‌دوستی عمومن دردسرساز است، ساختاری که اندازه ریشِ دیپلمات‌هایش با جزر و مدهای سیاسی کوتاه و بلند می‌شود، رند مردانی که سوراخ دعا را یافته‌ا‌ند و وارد سیستم شده‌ا‌ند، یکی‌ پسر آیت‌اله X است و دیگری برادر شهید Y یا این‌که تو جبهه جنگ سعی‌ کرده کشته نشود و چند تا خراش کوچولو و سرنوشت‌ساز بردارد.

کارگزارانی که وقتی‌ به محل ماموریت اعزام می‌شوند حتا زبان کشور مقصد رو نمی‌داند چه رسد فرهنگ و تاریخ سیاسی میزبان را! و تازه به فکر ادامه تحصیلات دانشگاهی می‌افتند.

گروهی هم ترجیح می‌دهند در اوقات فراغت خود، به تفرج در مراکز خرید ارزان قیمت بپردازند و اگر شد توی حراج، عینک Ray-Ban بخرند و باهاش عکس یادگاری بگیرند بجای این‌که فضای سیاسی که در آن‌اند را مورد مطالعه قرار دهند.

این برای ایرانی‌‌ها یعنی‌ شما آدم بشو، بعد با هم حرف می‌زنیم

سیستمی که سیاست خارجی‌اش به رایگان در خدمت اجانب است! از همین‌رو است که سفارت‌خانه های ایران آخرین جایی‌ است که اتباعش در صورت گرفتاری به آن‌ها مراجعه می‌کنند تا دیرتر مورد بازپرسی از احوالات شخصی‌شان قرار گیرند.

در این دیپلماسی تنها هدف بقا است. بقای حاکمیتی است که اطراف سیاسی‌اش برای کسب جایگاه بالاتر در ساختار قدرت همواره در حال جنگ و جدال به غیر اخلاقی‌ترین شکل ممکن‌ا‌ند و در این میان است اولین قربانیان حقوق شهروندان و منافع ملی در پای علایق گوناگون شخصی، خانوادگی و باندی هستند!


 


اکبر ‌ترشیزاد/ پس نشینی تند / رادیو کوچه

شاید وجود سکانسی کوچک در فیلم هالیوودی به نام «Salt» درباره‌ی مسلمانان به نظر بی‌اهمیت برسد اما بهانه‌ی است کافی برای پرداختن به موضوع نحوه‌ی برخورد بدنه‌ی سینمای هالیوود با مسلمانان، چرا که این نگاه در هالیوود گفتمان غالب تهیه‌کنندگان، نویسندگان و کارگردانان است.

اسلام و مسلمانان در دودهه‌ی اخیر و به طور مشخص پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر سوژه و بهانه‌ی خوبی بوده‌اند برای ساخت فیلم‌های هالیوودی. در این فیلم اسلام و مسلمانان و شهرهای تهران و مکه به عنوان نمادی از جهان تشیع و تسنن بهانه‌ای شده‌اند برای داستان قدیمی و خسته‌کننده‌ی رقابت میان جاسوسان شرق و غرب. نقش این شهروندان البته چیزی بیش از قربانیان احتمالی این بازی نیست.

این واقعیت غیر قابل انکار که بخش عمده‌ای از تروریست‌ها مسلمان هستند بدون تردید برای هر مسلمان، مسلمان زاده و یا هر شهروند یک کشور اسلامی یک واقعیت دردناک و ناخوش‌آیند است. از سویی دیگر هرگاه به تماشای چنین فیلم‌هایی می‌نشینید به راحتی می‌توانید دریابید که نگاه کلیشه‌ای و از پیش آماده به شرق و کشورهای اسلامی بر پایه‌ی شناخت و تحلیل درست و جامعه شناسانه‌ای از مسلمانان و کشورهای اسلامی صورت نگرفته است. بیان چند دیالوگ کلیشه‌ای در یک فیلم و یا نشان دادن یک سکانس از رفتارهای درست و نادرست چند مسلمان و سپس استفاده از آن‌ها برای توجیه دفاع یا حمله بر علیه تمامی آن‌ها فقط از یک نگاه ساده‌انگارانه بر می‌آید که مخصوص سینمای هالیوود است.

در این‌گونه آثار هالیوودی هم‌چون فیلم‌های «دروغ‌های حقیقی» تصاویر و صحنه‌هایی از مسلمانان به چشم می‌خورد که دیگر اکنون نخ‌نما شده‌اند، شماری وحشی چفیه به سر و گردن که تکبیر‌گویان در حال حمله به دیگران و بریدن سر انسان‌های بی‌دفاع و حملات انتحاری‌اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت مسلمانان خوب، شیوخ و ثروت‌مندان عربستان سعودی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس هستند و یا اگر سزاوار کشتار و ویرانی‌اند القاعده و طالبان، اگر گاهی هم برای مثال در چند نمونه فیلمی که درباره اتفاقات پس از جنگ عراق ساخته شده‌اند مردم عادی دیده می‌شوند، بیش‌تر یا حامیان تروریست‌ها هستند و یا انسان‌هایی منفعل، خرافی و کوته فکر. در این میان آن‌چه که همیشه فراموش شده و به آن جفا رفته است میلیون‌ها انسانی‌اند که در کشورهایی هم‌چون ایران، ترکیه، لبنان، مصر و چندین کشور دیگر اسلامی زندگی می‌کنند.

بخش فراوانی از این مردم بر خلاف آن‌چه در این‌گونه فیلم‌ها نشان داده می‌شود دارای نگاه ایدوئولوژیک به مذهب نیستند، تعداد دیگری حتا پای‌بندی چندانی به انجام سفت و سخت فرایض شریعت ندارند و برخی دیگر فقط مسلمان زاده‌اند و بس. در این کشورها تنوع نژادی و فرهنگی اعتقادی فراوانی وجود دارد که با رفتن از کشوری به کشور دیگر و حتا از ناحیه‌ای به ناحیه‌ای تغییر می‌کنند. تردیدی نیست که مسئله‌ی تروریست برای کشورهایی که قربانیان آنند موضوع مهمی باشد. اما نباید فراموش کنیم که عمده قربانیان تروریسم را مردم خود کشورهای اسلامی تشکیل می‌دهند. لازم است تا تحلیل‌گران غربی نگاه خود را به این مقوله وسیع‌تر کنند و به جز تروریست‌ها که خود به نوعی معلول شرایط خاصی هستند به علل دیگری هم‌چون ریشه‌هایی بپردازند که موجب ایجاد و تقویت تروریسم می‌شود.

شاید اکنون کم‌تر کسی وجود داشته باشد که نداند موضوعاتی هم‌چون دفاع یک‌جانبه‌ی آمریکا از تمامی رفتارهای دولت اسراییل و عدم حمایت قاطع از تشکیل دولت فلسطینی، فقر گسترده‌ی افتصادی فرهنگی در پاکستان و افغانستان که خواستگاه اصلی تروریست‌ها است، عدم وجود دموکراسی پایدار در کشورهای اسلامی که برخی از آن‌ها از حامیان اصلی آمریکا در منطقه هستند و شناخت سطحی و نبود احترام متقابل میان غرب و شهروندان کشورهای اسلامی، ریشه‌ی بسیاری از مشکلات مابین دنیای غرب و به طور مشخص آمریکا با کشورهای اسلامی است.

این‌طور می‌نماید که نظریه‌پردازان سینمای هالیوود و افرادی که در پشت این استودیوها حضور دارند تنها کسانی هستند که با این موضوعات بیگانه‌اند. هالیوود با این بهانه که تنها دستگاهی عظیم برای خلق سرگرمی‌ است نمی‌تواند از زیر بار مسوولیت‌هایش در شکل و جهت دادن به نگاه جهانیان به شهروندان کشورهای اسلامی شانه خالی کند چرا که تاثیر محصولات این کارخانه‌ی عظیم رویا‌سازی در جهت دادن به افکار عمومی جهانیان کم‌تر از عملیات نظامی یا روابط تجاری اقتصادی نیست.


 


مه‌شب تاجیک/ دایره شکسته / رادیو کوچه

تاثیری که «فروغ‌ فرخراد» بر شعر پارسی  و به خصوص شعر معاصرگذاشت غیر قابل انکار و بی‌بدیل است. فروغ این شاعر جوان در تمامی شعرهایش با زنانگی‌اش یک تنه در مقابل دنیای روشن‌فکر اما مردانه ایستاد و مفاهیمی را وارد عرصه شعر کرد که تا آن زمان یک‌سر با ادبیات ما بیگانه بود، تاثیر این مرز شکنی‌ها چنان عمیق بود که آثارش تا امروز در اشعار شاعران زن وجود دارد.

برای بررسی شعر فروغ می‌توان آثار او را به دو بخش تقسیم کرد، بخش نخست شامل سه دفتر اولیه‌ی شعر او که از فاصله سن هفده تا بیست و چهار سالگی سروده است و دیگری دو دفتر آخر او که پختگی لازم و ردپای منحصر به فرد شاعر را می‌توان در شعرهای آن پیدا کرد. برخی منتقدان معتقدند که فروغ در سه دفتر اول بیش‌تر به زن‌سرایی یا من‌سرایی و یا حتا گاهی به بدن‌سرایی پرداخته است  و این مسئله را نوعی ضعف و نشانه‌ی سخافت اشعار او می‌پندارند ولی این موضوع را نادیده می‌گیرند که حتا اشعار همان سه دفتر اول که ضعیف‌ترین کارهای فروغ به شمار می‌روند نیز پایه‌گذار موضوعات بنیادینی شدند که بعدها خود فروغ و سپس دیگران از آن پیروی کرده‌اند.

فروغ با کنکاش در هویت خودش یا همان من در اشعار نخستینش و سپس در ادامه زنانگی به طور قطع به یک نوع ایستادگی در مقابل دنیای مردانه‌ی آن روزها دست می‌زند

فروغ حتا در شعرهای نخستینش که به طور کامل بیان‌گر احساسات درونی شاعر و حتا نیازهای جسمانی‌اش بودند و شاید به معنایی هنوز بلوغ شعری دو دفتر آخر او را پیدا نکرده بودند با  اعتماد به نفس فراوان از واژه‌ی «من» در مقابل تمامی الفاظی که حتا بزرگانی مانند شاملو و اخوان‌ثالث استفاده می‌کردند برای ایستادن و ایستادگی در برابر هر نوع ستمی بهره می‌برد و با ساختار جنسیتی دادن به واژه‌هایش، جامعه مردسالار را به چالش می‌کشید و فصلی تازه از هویتی جدید را بیان می‌کرد. در واقع نگاه فروغ به تن و یا همان «من» اش با نوعی فاصله است، جسم فروغ  و نیازهایش برای  او به مانند یک دنیای کشف نشده است که کم کم و با کنکاشی سخت و مداوم رازهایش را به رویش می‌گشاید. فروغ در برخی اشعارش طوری خود و خصوصی‌ترین روابطش را از دید یک شاهد بی‌طرف توصیف می‌کند که انگار خودش به تماشای زندگی کردن خودش نشسته است.

تو گونه‌هایت را می‌چسباندی / به اضطراب پستان‌هایم / و گوش می‌دادی / به خون که ناله کنان می‌رفت / و عشق من که گریه کنان می‌مرد

فروغ با کنکاش در هویت خودش یا همان «من» در اشعار نخستینش و سپس در ادامه «زنانگی»  به طور قطع به یک نوع ایستادگی در مقابل دنیای مردانه‌ی آن روزها دست می‌زند. اشعاری که شاید در ابتدا به نیت ایستادگی و سرکشی در برابر سنت‌های غلط جامعه‌ سروده نشده بودند و فقط نوعی نماد بیرونی آتشفشانی بودند که در درون او زبانه می‌کشید اما در ادامه بدعت‌گذار تحولاتی در جامعه‌ی ادبی هنری ما شدند که شاید خودش نیز انتظار آن‌ را نداشت.

از تو تنهاییم خاموشی گرفت   /    پیکرم بوی هم‌آغوشی گرفت

جوی خشک سینه‌ام را آب، تو    /    بستر رگ‌هام را سیلاب، تو

تفاوت فروغ با دیگر شاعران هم‌دوره‌اش در این است که مخاطب را نیز به چالش می‌کشد و زنانگی‌اش را از دیگران نیز می‌طلبد

استفاده از واژگانی هم‌چون لذت، خواهش و تمنای جسم فروغ را مقابل دنیای مردانه‌ای قرار داد که عظمتی به وسعت تاریخ ایران داشت. نگاهی که زن ایده‌آل را زنی می‌دانست که فقط به وظایف زنانگی و مادرانه‌اش عمل کند و ماهیتی مطیع و فرمان‌بردار داشته باشد.

زندگی شاید / افروختن سیگاری باشد / در فاصله‌ی رخوتناک دو هم‌آغوشی

در عین حال در این ره‌گذر نه تنها فروغ که جامعه‌ی ایران نیز درگیر تغییرات و تحول‌های بزرگی بود و به سوی تجدد و مدرنیزم گام بر می‌داشت. فروغ هم کم کم در دفاتر بعدی‌اش دیگر نجواها و درد دل‌های زنانه را به کناری گذاشته بود و با گسترش سطح اعتراضاتش از دیگاه یک کنش‌گر اجتماعی به مسایل جامعه‌اش می‌نگریست. گرچه که تازه‌های او نیز هم‌چنان و هم‌گام با روح زنانه‌اش بود و تام و تمام در خدمت زن بودن اما او دیگر هم‌چون زنی مظلوم در شعرهایش ناله سر نمی‌دهد و خواهش‌های روح و جسم را تمنا نمی‌کند بلکه راسخ و استوار گردن می‌فرازد و می‌گوید: «این منم زنی تنها در آستانه فصلی سرد».

تفاوت فروغ با دیگر شاعران هم‌دوره‌اش در این است که مخاطب را نیز به چالش می‌کشد و زنانگی‌اش را از دیگران نیز می‌طلبد. فروغ مانند دیگر شاعران هم‌عصر خود داعیه‌ی مبارزه‌ی سیاسی  نداشت، اما او بود که نیاز جنسی را که جامعه سنتی مذهبی ما بیانش را به خصوص برای زنان گناهی نابخشودنی می‌دانست، بیان می‌کند و آن را از دیگران نیز می‌خواهد. فروغ پس از دو دفتر آخرش از کلمات هم‌ گذر کرد و به تکنیک خاص خود رسید. یعنی در واقع زبان شعر خویش را پیدا کرد و به نوعی مدرنیته رسید و این برای او مساوی بود با قرار گرفتن در اقلیت و در مقابل اکثریت جامعه ایستادن و این تاوانی است که فروغ جدای از طرح مسایل چالش‌برانگیز در اشعارش برای نوع ارایه آن‌ها نیز می‌پرداخت.

بسیاری از منتقدان نوع جهت‌گیری تساوی‌طلبانه‌ی فروغ در مورد حقوق زنان و زنانگی آثارش را نوعی واکنش به تاثیری می‌دانند که مردان زندگی‌اش هم‌چون پدرش، پرویز‌شاپور و حتا ابراهیم‌گلستان بر او گذارده‌اند. بدون تردید زندگی شخصی هر هنرمند، احساس‌ها و تجربه‌هایش خواه‌ناخواه از موضوعات تاثیرگذار بر آثار اویند اما نباید فراموش کرد که این مردان تنها عامل تعیین کننده در جهت‌گیری شعری فروغ نبوده‌اند، آن‌چه که فروغ به عنوان زنی پیش‌رو و جسور از جامعه‌ی پیرامونش‌، جهان‌ غرب و ادبیات ایران و جهان آموخته است دیگر چیزهایی‌اند که اگر نگوییم در شکل دادن به آرای‌اش نقش بیش‌تری داشته‌اند کم‌تر موثر نبوده‌اند.

و شاید در پایان بهتر است که بگوییم ادبیات فروغ جدای از همه چیز ادبیات اعتراضی است، ادبیات فریاد‌دادخواهی است، نه مثل دیگر شاعران هم عصر او دادخواهی در مقابل یک حکومت، بلکه دادخواهی در مقابل یک دوران، سنت‌ها، سرکوب و زن را نادیده گرفتن، همان طوری که او خود می‌گوید و بارها به آن اشاره می‌کند.

و این منم

زنی تنها

در آستانه‌ی فصلی سرد

در ابتدای درک هستی آلوده‌ی زمین

و یاس ساده و غم‌ناک آسمان

و ناتوانی این دست‌های سیمانی

زمان گذشت

زمان گذشت و ساعت چهار بار نواخت

چهار بار نواخت

امروز روز اول دی‌ماه است

من راز فصل‌ها را می‌دانم

و حرف لحظه‌ها را می‌فهمم

نجات دهنده در گور خفته است

و خاک ‚ خاک پذیرنده

اشارتی‌ست به آرامش

زمان گذشت و ساعت چهار بار نواخت

در کوچه باد می‌آید

در کوچه باد می‌آید

و من به جفت‌گیری گل‌ها می‌اندیشم

به غنچه‌هایی با ساق‌های لاغر کم‌خون


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع :  کیهان نیوز

همان‌گونه که آمریکا در طوفان‌های آخرالزمانی و در سیلاب عظیمی که به راه افتاده غرق خواهد شد، ما نیز اگر از اسلام و ولایت فقیه و حقیقت فاصله بگیریم و از کشتی نجات ولایت خارج شویم، غرق خواهیم شد و کسی وجود و بقای ما را تضمین نکرده است. این بخشی از یک مقاله «محمد نوری‌زاد» در کیهان است که در سلسله مقالاتی با عنوان «جهان پس از آمریکا» در دهه ۷۰ منتشر می‌شد.

اما امروز حکایت مواضع محمد نوری‌زاد شنیدنی است. وی در بخشی از نامه‌های توهین‌آمیزش ادعا می‌کند: «انقلاب اسلامی در این ۳۰ سال به موفقیت دست پیدا نکرده و نتوانسته است که مدینه فاضله‌ای که وعده‌اش را می‌داد، بسازد.»

مسوولین نظام و اطرافیان آن‌ها، مقصر اصلی در عدم توفیق انقلاب اسلامی هستند. مردم از اطراف نظام پراکنده شده‌اند و خدا هم حکومت اسلامی را دوست ندارد. ما دوستان خود را درجهان از دست داده‌ایم و خیلی‌ها با ما دشمن اند. بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری، این حکومت بود که مردم را کشت و خانه‌ها را تخریب کرد و سوزاند و اموال را به غارت برد و…

دوستان واقعی نظام جمهوری اسلامی آقایان موسوی، خاتمی و کروبی هستند نه احمدی نژاد، حداد عادل، لاریجانی و…

از لابه‌لای این جملات می‌توان فهمید که نوری‌زاد درک صحیحی از انقلاب اسلامی ندارد چرا که انقلاب اسلامی به‌عنوان یک انقلاب زمینه‌ساز و آماده‌گر برای آن واقعه بزرگ به شمار می‌رود و اگر از عدالت و پیش‌رفت و سعادت سخن می‌گوید، عدالت درمقام زمینه‌سازی است نه عدالت تام و مطلق.

امام‌خمینی (ره) هم که علی‌الظاهر هنوز نوری‌زاد خود را پیرو ایشان می‌داند، درباره هدف اصلی انقلاب اسلامی می‌فرماید: «مسوولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت (عج) است.» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۲۷).

تاثیرپذیری نوری‌زاد از القائات روشن‌فکران و معاندان او را کاملن از کسوت یک منتقد مستقل و آزاداندیش خارج می‌سازد. او مکررن مطالبی را به مسوولان گوش‌زد می‌کند که پیش از وی بارها از زبان روشن‌فکران غرب‌زده و معاندان بیان شده است. در واقع، بیش‌تر مطالب نامه‌های نوری‌زاد چیز جدیدی نیست و لازم نبود که این همه زحمت به خود بدهد و قلم‌فرسایی کند و خیال کند که شاه‌کار کرده است.

هم‌چنین سرگشاده نوشتن این‌گونه نامه‌ها به معنای تکیه بر مواضع معاندان و هم‌راهی با آنان برای فشار برنظام است نه خیرخواهی حقیقی. انقلابیون ساده لوح نیستند که تمسخر حکومت اسلامی، قضاوت‌های غیرمنصفانه، ذهن خوانی‌های غلط، تهمت قتل و جنایت به نظام و دروغ‌گویی‌های دیگر، اتهام قدرت‌طلبی به ارکان نظام و خلاصه، خوشحال کردن دل توطئه‌گران را به حساب خیرخواهی بگذارند. آن‌چه از مقایسه بخش‌های اهم و مهم نامه‌ها آشکار می‌شود کج روی فکری، بی‌بصیرتی و اسلام ناشناسی و کینه‌توزی نوری‌زاد را می‌رساند که با چاشنی ابراز محبت و نرمش به‌عنوان یک تاکتیک عوام فریبانه هم‌راه شده است.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است که اگر «خدا حکومت اسلامی را دوست ندارد» آن‌گونه که نوری‌زاد مدعی است، پس چرا وی نگران نظام اسلامی است؟

عمده زخم‌هایی که این روزها به تن شما می‌نشیند، از همین ناحیه است دقیقن به یاد دارم در مصاحبه کیانوری، رهبر حزب توده با شهید بهشتی، کیانوری با سماجت و وقاحت تمام، از شان خدوم حزب توده سخن گفت و اطلاق خیانت را از جانب شهید بهشتی رد کرد و رجوع به مجامع حقوق بشری را تهدید کرد

اما چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای نوری‌زاد به یک سال اخیر محدود نمی‌شود. به بخشی از نامه وی به «آیت‌اله مصباح یزدی» درسال ۷۹ نوشته شده است. توجه کنید:

«با تو هستم: ای چراغ راه خوبی‌ها، ای مصباح! تو هم در شهادت مستغرقی. اگر شهید به یک تیرو ترکش به مقام شهود و شهادت می‌رسد، تو هر روز و هر ساعت به تیری و ترکش از خدا بی‌خبران و معاندان و فتنه‌گران و جاسوسان شهید می‌شوی. ما اشتغال تو را می‌بینیم. کسی که چشم هدایت به تو دارد. راه را گم نمی‌کند و در هزار توی نسبت‌ها زمین‌گیر نمی‌شود. هرچه نسبت شما با خوبی‌ها و درخشندگی‌ها و اصالت‌ها و بایستگی‌ها بیشتر است، نسبت آنانی که به صورت شما تیغ می‌کشند، روبه قهقراست. حضور شما برای آن‌ها تنگی نفس می‌آورد. آن‌ها، به همه یا هیچ معتقدند. همین امروز، روزنامه رسالت، شکوه کرده بود که فلان حزب، در تصاحب کرسی‌های مجلس، جناحی عمل کرده است و به چند صدایی مدعای خود اعتنایی نکرده است. باید گفت برادران، شما از پوشال آیا می توانید اراده استقامت کنید؟ و یا مگر از یک عنصر فریب‌کار، می‌شود انتظار صدق و درستی داشت؟ که اگر بله، خود این اراده و انتظار بر باد است. راز این همه هجمه به شما درچیست؟ آیا زبانم لال از این که می بینند شما با اجانب در ارتباطید، در خود می‌گدازند؟ که از این بساط اقتصاد کشور را به پیسی و دریوزگی در انداخته‌اید؟ یا جمعیت جوان کشور را در بطالت متوقف کرده‌اید؟ یا «نیک براون» جاسوس را به سفیر کبیری آورده‌اید؟ یا وضعیت صنعت و کشاورزی کشور را به فلاکت انداخته‌اید؟ یا مواد مخدر را مثل، نقل و نبات در دسترس خاص و عام گذارده‌اید؟ یا در مجامع بین‌المللی از لباس خود تخلیه شده‌اید؟ یا مخاطب صریح جاسوس‌ها شده اید؟ یا اداره کشور را به امان خدا وانهاده‌اید؟ یا سنگ آزادی به سینه کوفته‌اید و دهان مخالفان دوخته اید؟ یا معیشت مردمان را به خون جگرشان آمیخته اید؟ یا شکاف هولناک طبقاتی را باعث شده‌اید؟ یا از مجامع وابسته و غیروابسته به دولت‌های استکباری چراغ سبز داده‌اید؟ راستی چرا با شما مخالفند؟ چرا چشم دیدن شما و گوش شنیدن استدلال‌های محکم شما را ندارند؟ بگویم علت همه این مخالفت‌ها، تنها دراین است که شما در جانب‌داری از اصالت ناب شیعه پرچم ولایت برداشته‌اید.

آری عزیز ما، گناه شما، هم‌چون اسلاف شما، در همین است. شما اگر زبانم لال مثل آن روحانی نمای کنفرانس برلین، زیستی مواجه و شکل‌پذیر داشتید، حالا چشم و چراغ آن‌ها بودید و حجم روزنامه‌هایشان را از مراتب علم و فهم و هوشمندی و فرزانگی و آینده‌نگری خود پر کرده بودند. آن‌ها به‌همان نسبتی که به غرب دل داده‌اند، از شما و امثال شما دل بریده‌اند.

شما و امثال شما، مانع گسترش و ظهور این نسبت وابسته‌اید. حزب توده، در تمامی سال‌های عمر بعد از انقلاب خود نسبت خود را با شوروی سابق انکار می‌کرد و بر سر این انکار، جدل نیز می‌کرد. بعدها که جاسوسی این حزب آشکار شد، نسبت‌ها از مدار خدمت، به ورطه خیانت منتقل شد. همان‌گونه که عین همین نسبت، امروزه درباره نهضت آزادی صدق می‌کند. یعنی نسبت نهضت آزادی با آمریکا، همان نسبت حزب توده است به شوروی سابق. منتها شکیل‌تر و تر و تمیزتر و متناسب با مذاق موازین کارسازی شده بین‌المللی.

عمده زخم‌هایی که این روزها به تن شما می‌نشیند، از همین ناحیه است. دقیقن به یاد دارم در مصاحبه کیانوری، رهبر حزب توده با شهید بهشتی، کیانوری با سماجت و وقاحت تمام، از شان خدوم حزب توده سخن گفت و اطلاق خیانت را از جانب شهید بهشتی رد کرد و رجوع به مجامع حقوق بشری را تهدید کرد. چند سال بعد، آن‌گاه که شهید بهشتی به راه خود رفت و کیانوری نیز به راه خود و دست‌های آلوده و مزدور کیانوری و حزب توده برملا شد، همین فیلم را مجددن از تلویزیون خودمان پخش کردند. کیانوری با استدلال و استحکام، نسبت حزب توده را با شوروی رد می‌کرد و بر اصلاح‌طلبی و توسعه و جامعه مدنی پا می‌فشرد. حالا نیز همان روند ادامه دارد. کار درست و به ظاهر مستحکم! نفوذی‌های نهضت آزادی در دولت، بستر فحاشی را به اسم روزنامه و نشریه فراهم کردند و دلارهای آمریکا و نقشه‌ها و طرح‌های سیا در برپایی قتل‌های زنجیره‌ای و فضاحت کوی دانشگاه، خوراک و جاهت و مطرح شدن برایشان آورد…»

در مجموع می‌توان گفت که محمد نوری‌زاد کسی است که از «عدم تعادل» رنج می‌برد. نه به آن دوران که در جلسات عمومی، رهبری نظام را «سیدی و مولای» خطاب می‌کرد و نه به اکنون که خود را بالاتر و فهیم‌تر از همه می‌داند. البته وی به خیال خود می‌خواهد این عدم تعادل را به حساب فراجناحی و منطقی بودن خود بگذارد اما غافل از آن‌که این ترفندها هم هرگز نمی‌تواند و نتوانسته که برعدم تعادل فکری و روحی او سرپوش بگذارد. نوری‌زاد گرفتار جریان فتنه قبل و پس از انتخابات شد و فتنه زده شد و نامه‌هایش هم تاریک و فتنه زده است. این نامه‌ها به شکلی متفاوت، امتداد همان خط توهم سران فتنه از موسوی تا خاتمی است که سطحی نگری‌ها، تهمت‌ها و دروغ‌ها و خیانت‌ها را با ادعای خیرخواهی بیان می‌کند.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز یک‌شنبه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، در مراسم رونمایی از یک جت بمب‌افکن بدون سرنشین خطاب به کشورهای غربی گفت: «اجازه نمی‌دهیم یک مشت آدم بی‌سر و پای جنایت‌کار حاکم شوند. آمدند گفتند همه گزینه‌ها روی میز است، ما هم می‌گوییم همه گزینه‌ها روی میز است.»

آقای احمدی‌نژاد در سخن‌رانی خود با تکرار حرف‌های روز گذشته خود اظهار عقیده کرد که در صورت «تعرض» به ایران، «دایره شعاع عکس‌العمل ما کل کره زمین است.»

وی در ادامه افزود: «تعارف نداریم. اجازه نمی‌دهیم یک مشت آدم بی‌سر و پای جنایت‌کار حاکم شوند و با هفت‌تیر‌کشی نا‌امنی ایجاد کنند.»

رییس جمهوری ایران عنوان کرد هر روز از ننه شان قهر کردند، آمدند گفتند همه گزینه‌ها روی میز است؛ ما هم می‌گوییم همه گزینه‌ها روی میز است.»

لازم به اشاره است محمود احمدی‌نژاد این سخنان را در اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی و اسراییلی است که بارها اعلام کردند برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران تمام گزینه‌ها از جمله برخورد نظامی با تهران روی میز قرار دارد.


 


خبر / رادیو کوچه

رحیم رشی فعال کرد که روز بیست‌وهشت مردادماه توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت شده بود، پس از ۲۷ روز هم‌چنان در اعتصاب به سر می‌برد.

این فعال کرد هم‌راه سه شهروند دیگر در مهاباد بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده است.

گفتنی است رحیم رشی از روز بیست‌ونهم مردادماه، در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده و پس از چند روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان عمومی مهاباد منتقل شده است.


 


خبر / رادیو کوچه

جمعی از معلمان و آموزش‌یاران شاغل در آموزش و پرورش صبح امروز یک‌شنبه سی‌و‌یکم مردادماه در اعتراض به عدم استخدام خود، مقابل مجلس تجمع کرده‌اند.

به گزارش فارس، این معلمان و آموزشیاران اعلام کرده‌اند پس از آن‌که قراردادهایشان با آموزش و پرورش تمام شده به آن‌ها گفته‌اند که دیگر نیازی به آن‌ها نیست.

این تجمع‌کنندگان از خرید خدمتشان با وجود ۲ تا ۳ سال سابقه خدمت اعتراض داشته‌اند.

گفته می‌شود معلمان در ایران از کم‌در آمد‌ترین اقشار جامعه به حساب می‌آیند و سالانه با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند.

گفتنی است معترضان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

جلسه ی رسیدگی به اتهامات مهدی خدایی، فعال حقوق بشر و دانشجویی، امروز یک‌شنبه سی‌و‌یکم مردادماه در شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار می‌شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مهدی خدایی دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری و فعال حقوق بشر که یازدهم اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با دستگیری گسترده فعالان مدنی در شهرهای مختلف کشور بازداشت و بلافاصله به سلول‌های انفرادی بند دو الف سپاه پاسداران منتقل شد؛ علی‌رغم اتمام بازجویی‌ها در اواسط تیرماه، هم چنان در بازداشت به سر می‌برد.

مهدی خدایی در تابستان سال ۸۷ به مدت ۴۰ روز در  بند ۲۰۹ اوین زندانی بوده است و بر اساس رای قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام  «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی تجمعات» با حکمی چهار ساله روبه‌رو شده است.

وی هم چنین به خاطر فعالیت‌های دانشجویی‌ به چند ترم ممنوعیت از تحصیل از سوی دانشگاه آزاد شهر‌ری محکوم شده بود.


 


یک‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹- ۲۲ آگوست ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات یک‌شنبه ایران

note3دایره‌ی شکسته – «منشور زنانگی» – مه‌شب تاجیک

note3بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «‌فارنهایت ۴۵۱» - محبوبه

note3پس‌نشینی تند – «این آدمکان بی‌صورت» – اکبر ترشیزاد

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3رادیو لیچار – (قسمت ۷۸) – فرورتیش

note3 بخش دوم اخبار

note3نغمه‌های ایرانی – «خالق موسیقی‌‌های زیبای تلفیقی» - آرش و آوا

note3پرسه – «گردش‌گری  و ماه رمضان» – سیمین

note3آقای گجت – دامون

note3بخش سوم اخبار

note3فرهنگستان – نقد و بررسی کتاب «ساختار معنایی مثنوی معنوی» - حمید جعفری


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز یک‌شنبه دفتر دادستانی ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای خبر کشته شدن دو افسر و مجروح شدن شش نظامی دیگر را در پایگاه نظامی تیونا در کاراکاس تایید کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یک سرباز پس از درگیری لفظی با یک سروان ارتش به سوی او آتش گشوده که علاوه بر این افسر یک ستوان نیز در این درگیری کشته شد.

این سرباز پس از تیراندازی با یک خودرو از صحنه گریخته است. تا کنون از دستگیری وی گزارشی ارایه نشده است.

لازم به ذکر است هفته گذشته نیز یک ورزشکار زن در اثر یک تیراندازی غیرعمدی در پایگاه تیونا کشته شده است.

گفته می‌شود کاراکاس یکی از ناامن‌ترین پایتخت‌های آمریکای لاتین است.

این در حالی است که پایگاه نظامی تیونا یکی امن‌ترین نقاط کاراکاس است و بسیاری مقام‌های دولتی، مانند معاون رییس جمهوری در آن زندگی می‌کنند.


 


اکبر ‌ترشیزاد / پس‌نشینی تند / رادیو کوچه

……………………………………

«این آدمکان بی‌صورت»

شاید وجود سکانسی کوچک در فیلم هالیوودی به نام «Salt» درباره‌ی مسلمانان به نظر بی‌اهمیت برسد اما بهانه‌ی است کافی برای پرداختن به موضوع نحوه‌ی برخورد بدنه‌ی سینمای هالیوود با مسلمانان، چرا که این نگاه در هالیوود گفتمان غالب تهیه‌کنندگان، نویسندگان و کارگردانان است.

…………………………………..

«میوه‌ی ممنوعه»

در اساطیر یونانی اروس خدای عشق است که با اندامی زیبا و برهنه و با تاجی گل بر سر و با کمانی در دست تجسم شده که آماده است تا هر لحظه تیر ناپیدای عشق را به سوی خدایان و مردمان رها سازد، برابر اروس در ادبیات رومی واژه آمور است.


 


محبوبه / رادیوکوچه

Mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌دوم آگوست برابر با زادروز «ری داگلاس بردبری» مقاله‌نویس، شاعر آمریکایی و نویسنده گونه‌های خیال‌پردازی، وحشت، علمی و تخیلی است. او که زاده سال ۱۹۲۰ میلادی‌ست در ایران بیش‌تر به‌خاطر اثر مشهورش، «فارنهایت ۴۵۱» می‌شناسند و اثر مشهور دیگرش «حکایت‌های مریخ» نام دارد.

«ری داگلاس بردبری» در بیست و دوم  آگوست ۱۹۲۰ میلادی، در یکی از ایالت‌های «آمریکا»، از مادری سوئدی‌تبار و پدری آمریکایی به‌دنیا آمد و در سال ۱۹۳۴ به هم‌راه خانواده خود به «لس‌آنجلس» نقل مکان کردند.

او در ۱۹۳۸ دبیرستان را تمام کرد، اما تصمیم گرفت به دانشگاه نرود و در کتاب‌خانه محلی به آموزش خود بپردازد و برای گذران زندگی در آن دوران روزنامه می‌فروخت. اولین اثر او در سال ۱۹۴۱ و اولین کتاب مستقلش به نام «دریاچه» در سال ۱۹۴۲ به چاپ رسیدند.

در سال ۱۹۴۵، داستان کوتاه او با نام «بازی بزرگ سیاه و سفید» برنده جایزه بهترین داستان کوتاه آمریکا شد.

او در سال  ۱۹۴۷ با «مارگارت مک‌کلر» ازدواج کرد و ثمره ازدواج‌شان چهار دختر است.

بردبری تا کنون سی کتاب و بیش از شش‌صد داستان کوتاه نوشته ‌است او از جمله نخستین کسانی است که جایزه «استاد بزرگ» را که انجمن نویسندگان علمی،‌تخیلی آمریکا به پاس یک عمر فعالیت موفقیت‌آمیز در زمینه داستان نویسی علمی، تخیلی اعطا می‌کردند، را به‌دست آورد.

او علاوه بر کتاب‌هایی که نوشته، مجموعه مقالاتی هم درباب مسایل جدی، چون هنر و فرهنگ، دارد.

تا زمان نوشتن رمان «حکایت‌های مریخ»، نام او به عنوان نویسنده علمی‌تخیلی بر سر زبان‌ها نیفتاده بود. مریخ، داستان نخستین کوشش انسان‌ها برای تسخیر و استعمار مریخ بود. انسان‌ها را در این راه مریخی‌هایی که قادر به تله‌پاتی هستند، کمک می‌کنند و زمانی که آن‌ها در این کار موفق می‌شوند خبر از وقوع جنگ هسته‌ای در زمین و نابودی زمین می‌آید. این رمان به خوبی بیان‌گر نگرانی عام جامعه آمریکا در آغاز عصر اتمی دهه ۱۹۵۰ بود.

بردبری، بعد از آن مجموعه داستان‌های کوتاه «مرد مصور» را منتشر کرد که یکی از مشهورترین مجموعه‌های تاریخ علمی، تخیلی محسوب می‌شود و در آن دوران اثری از خوش‌بینی به آینده بشر به چشم نمی‌خورد.

او روند بدبینی‌اش را با شاه‌کار خود، رمان «۴۵۱ درجه فارنهایت» ادامه داد. در این کتاب که مشهورترین اثر وی است، جامعه‌ای با سردمداران تمامیت‌خواه و اختناق‌ساز به تصویر کشیده شده ‌است که کتاب‌ها را به توسط «آتش‌نشان‌ها» می‌سوزانند و انسان‌ها در جهل تمام زندگی می‌کنند.

در این بین، آتش‌نشانی هست که زندگی‌اش دگرگون می‌شود و همین‌طور هم گروهی از انسان‌های سرکش هستند که از شهر گریخته‌اند و ذهن‌شان گنجینه مهم‌ترین مکتوبات بشر است.

«فرانسوا تروفو»، فیلم‌ساز مشهور فرانسوی، فیلم فارنهایت ۴۵۱ را در سال ۱۹۶۶ ساخت که آن هم تبدیل به یکی از پرطرف‌دارترین شاه‌کارهای سینما شد.

برادبری نویسنده‌ای پرکار است که جا دادن آثارش در دسته خاصی دشوار است. اگرچه بسیاری او را به عناون نویسنده ژانر علمی، تخیلی می‌شناسند، اما خود وی می‌گوید:

نخست این‌که من علمی، تخیلی‌نویس نیستم. تنها کتاب علمی، تخیلی من فارنهایت ۴۵۱ است. علمی،تخیلی توصیف واقعیت است و خیال‌پردازی شرحی خیال‌پردازانه. از این روست که تاریخچه مریخ علمی، تخیلی نیست، خیال‌پردازی است. معلوم است که ممکن نیست چنان اتفاقاتی روی دهد. به‌همین دلیل است که اثری ماندگار خواهد بود، چون همانند اساطیر یونان است و اسطوره‌ها مانا هستند.»

کتاب‌ها و داستان‌های کوتاه بردبری بارها به صورت فیلم، نمایش نامه رادیویی و تلویزیونی و صحنه‌ای، و نیز کتاب‌های کمیک در آمده‌اند که می‌توان به «مرد مصور»، «کارناوال تاریک»، «سیب‌های طلایی خورشید»، «کشور اکتبر»، «یک درمان برای مالیخولیا»، «من بدن الکتریکی را می‌سرایم» و «بسیار پس از نیمه شب» اشاره کرد.

منبع‌:

ویکی‌پدیا


 


خبر / رادیو کوچه

محمد حسینی طاهری، دادستان عمومی و مرکز استان، در تاریخ ۱۴ مرداد ماه دستوری را برای ضبط وثیقه آزادی عابد توانچه، فعال دانشجویی اهل اراک، صادر کرده است.

وثیقه آزادی این فعال دانشجویی سند مالکیت خانه داماد خانواده توانچه است. طبق نوشته دادستان عمومی و مرکز استان، عابد توانچه «به اتهام اقدام علیه امنیت ملی تحت تعقیب قرار گرفته و در تامین اتهامات وارده برای وی قرار وثیقه به وجه‌الوثیقه مبلغ پانصد میلیون ریال صادر شده» و داماد خانواده «با ارایه سند مالکیت توثیق وثیقه نموده است».

در ادامه نامه دادستان آمده است: «با عنایت به این‌که علی‌رغم ضرورت حضور محکوم علیه و احضار وی مشارالیه از حضور در مرجع قضایی امتناع کرده و به نحو دیگری دست‌رسی به وی مقدور نشده است و با توجه به این‌که به وثیقه‌گذار فوق ابلاغ واقعی شده که مضمون عنه خود را حداکثر ظرف ۲۰ روز به مرجع قضایی معرفی نماید و مشارالیه نیز از انجام تکلیف و تعهد قانونی خود استنکاف ورزیده است، لذا دستور ضبط وثیقه مذکور به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران را صادر و ابلاغ می‌شود.»

به گفته یک حقوق‌دان ضبط وثیقه به این نحو نادر بوده و عادلانه نیست.

یادآور می‌شود عابد توانچه، فعال دانشجویی، پس از هشت ماه حبس در بند عمومی در روز ۱۲ اسفند ۸۷ از زندان مرکزی استان مرکزی آزاد شده بود.


 


مه شب تاجیک / دابره شکسته / رادیو کوچه

……………………………………….

«منشور زنانگی»

تاثیری که «فروغ‌ فرخراد» بر شعر پارسی و به خصوص شعر معاصر گذاشت غیرقابل انکار و بی‌بدیل است. فروغ این شاعر جوان در تمامی شعرهایش با زنانگی‌اش یک تنه در مقابل دنیای روشن‌فکر اما مردانه ایستاد .


 


خبر / رادیو کوچه

یک منبع پلیس عراق صبح امروز یک‌شنبه‌ از اصابت چهار خمپاره به دو ساختمان سفارت آمریکا و انگلیس در داخل منطقه الخضرا واقع در مرکز بغداد خبر داده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی «السومریه نیوز» روز گذشته ساعت ۲ بعد ازظهر (به وقت محلی) سه خمپاره به ساختمان سفارت آمریکا در منطقه الخضرا اصابت کرد و به‌دنبال آن نیز یک خمپاره دیگر به ساختمان سفارت انگلیس که در نزدیکی سفارت آمریکا قرار دارد، اصابت کرده است.

بر اساس این گزارش، منبع شلیک خمپاره‌ها احتمالن منطقه الشیخ عمر در «الرصافه» واقع در مرکز بغداد بوده است.

به گفته این منبع، پس از این حادثه صدای آژیرهای خطر در منطقه الخضرا به صدا درآمد و هلی‌کوپترهای آمریکایی و عراقی بر فراز این منطقه و آسمان بغداد به پرواز درآمدند.

منطقه الخضرا در مرکز بغداد واقع است و سفارت‌خانه‌های آمریکا و انگلیس و نیز سالن کنفرانس‌های عراق و تعدادی از ساختمان‌های دولتی در این منطقه قرار دارد و هر از چند گاهی این منطقه هدف شلیک موشک و خمپاره قرار می‌گیرد که برخی اوقات تلفات جانی نیز دربردارد.

لازم به ذکر است این حادثه پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق رخ داده است.


 


منبع: روزنه

قضاوت با شماست.



 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 337 پیش از میلاد – «اردشیر سوم» شاه وقت ایران از دودمان هخامنشی دستور حمله تازه به یونان را صادر کرد. وی در پایان نخستین سال سلطنت خود چنین تصمیمی را گرفته بود. طبق سنگ‌نبشته‌های موجود، مقایسه قلم‌رو ایران در سال ۴۸۶ (سال درگذشت داریوش اول) با سال ۳۳۷ پیش از میلاد نشان می‌دهد که در این ۱۴۹ سال با همه نوسان‌های دربار هخامنشی در خطوط مرزی این قلم‌رو تغییر منفی دیده نمی‌شود که نتیجه نظمی است که داریوش برقرار کرده بود.
  • ۱۶۳۵ میلادی – امپراتوری عثمانی شهر ایروان را از دست ایران خارج کرد که شاه صفی با اعزام نیروی تازه نفس از اصفهان آن‌را پس گرفت. این نیرو پنج هزار تن از عساکر عثمانی را اسیر گرفت. با وجود این، سال بعد عثمانی‌ها دوباره ایروان را تصرف کردند و مناقشه ادامه یافت. ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) در پایان جنگ دوم روسیه با ایران و طبق قرارداد ترکمن‌چای (سال ۱۸۲۸) از ایران جدا و به روسیه داده شد.
  • ۲۰۰۴ میلادی – حجم مبادلات بازرگانی ایران و چین به شش میلیارد دلار رسید. میزان این مبادلات در سال ۲۰۰۳ پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار بود. فریدون وردی‌نژاد سفیر وقت ایران در چین که این مطلب را اعلام داشت گفته بود که چین به صورت بزرگ‌ترین وارد کننده نفت از ایران درآمده است. علاوه برنفت؛ چین از ایران سنگ‌های ساختمانی، فولاد، خشکبار، قیر و کالاهای دیگر خریداری می‌کند.
  • ۲۰۰۴ میلادی – یک باستان‌شناس بلغاری یک نقاب زرین در ۲۰۰ کیلومتری شرق صوفیه کشف کرده است که متعلق به یکی از پادشاهان تراکیه بوده که ۲۵ قرن پیش بر مناطق قسمت شمالی دریای اژه حکومت داشتند و در این منطقه استخراج طلا و زرگری رواج داشت. ژنرال‌های ایرانی ارتش داریوش بزرگ که در جنوب اروپا تا دانوب پیش رفته و پیش از همه، تراکیه را تصرف کرده بودند گزارش داده بودند که بزرگان آن منطقه با ماسکی زرین صورت خود را از مردم معمولی می‌پوشانند تا بالاتر از آنان جلوه کنند و با همین ماسک‌ها هم دفن می‌شوند. کشف این ماسک زرین که «کیتوف» باستان شناس بلغاری آن‌را در یک مصاحبه عمومی به معرض تماشا و عکس‌برداری مطبوعات قرار داده بود گزارش افسران داریوش را تایید کرده است.
  • ۱۸۴۹ میلادی – اتریش با فرستادن بالون‌های بدون سرنشین برای حمله به ونیز ایتالیا، اولین حمله هوایی تاریخ را شکل داد.
  • ۱۹۶۲ میلادی – ترور «شارل دوگل» رییس‌جمهوری فرانسه که قرار بود به‌دست ژان باستین تری و برای جلوگیری از استقلال الجزایر انجام پذیرد، ناکام ماند.
  • ۱۹۸۹ میلادی – با پرواز کاوش‌گر فضایی «ویجر ۲» از کنار سیاره نپتون، نخستین حلقه این سیاره کشف شد.
  • ۱۳۴۲ خورشیدی – دانش‌سرای عالی منحل و دانشگاه تربیت معلم تشکیل شد. دانش‌سرای عالی که به‌منظور تربیت معلمان کارآزموده برای دبیرستان‌ها تشکیل شده بود، در سال ۱۲۹۷ خورشیدی تاسیس شد و در سال ۱۳۱۱ عنوان مدرسه عالی گرفت. این موسسه بعد از تاسیس دانشگاه تهران جزو موسسات تابع دانشگاه شد و با هم‌کاری دانشکده ادبیات و علوم اداره می‌شد.

 


رادیو کوچه

روز گذشته شنبه چند ساعت پس از ربوده شدن یکی از آثار وان گوگ از موزه محمود خلیل در قاهره، فاروق حسنا، وزیر فرهنگ مصر از پیدا شدن آن خبر داده است.

اما او پس مدتی با رد این خبر علت انتشار خبر کشف تابلوی مسرقه را دریافت اطلاعات نادرست عنوان کرده است.

تابلوی وان‌گوگ، نقاش امپرسیونیست هلندی – فرانسوی، «گل‌های خشخاش با گلدان سفید» نام دارد و کارشناسان قیمت آن را حدود ۵۰ میلیون دلار ارزیابی می‌کنند.

پیش تر اعلام شده بود که تابلوی مسروقه از دو گردش‌گر ایتالیایی به دست آمده است.

بر اساس گزارش منتشر شده این دو نفر قصد داشتند از مصر خارج شوند.

آقای حسنا گفته است که تنها ده نفر از موزه محمود خلیل در روز شنبه دیده کرده‌اند.

گفتنی است تابلو «گل‌های خشخاش با گلدان سفید» در سال ۱۹۷۷ هم از «موزه محمود خلیل» ربوده شد ولی ده سال بعد در کویت پیدا و به مصر برگردانده شد.


 


خبر / رادیو کوچه

دستگاه امنیتی بحرین روز گذشته شنبه با انتشار گزارشی هشدار داد که گروه‌های خراب‌کار مرتبط با ایران در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای این کشور دست به حملاتی علیه کشورهای خلیجی خواهند زد.

رونامه کویتی القبس درشماره روز گذشته که این گزارش بر اساس اعترفات اعضای یک گروه تروریستی که اخیرن در بحرین دستگیر شدند‌، تهیه شده است.

منابع امنیتی بحرین هفته پیش از دستگیری اعضای یک شبکه خراب‌کاری در این کشور که با برخی از نهادهای جمهوری اسلامی در ارتباط بود خبر داده‌اند.

به گزارش العربیه، در گزارش دستگاه امنیتی بحرین آمده است که اطلاعاتی از بحرین به دولت کویت و سعودی ارایه شده است که بر اساس آن از هشدار داده شد گروه‌های مسلح مرتبط با ایران در برخی از کشورهای خلیجی در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران دست به اجرای عملیاتی خراب‌کارانه خواهند زد.

لازم به ذکر است بازداشت‌شدگان اخیر در بحرین که تعداد آن‌ها ۲۵۰ نفر است اعتراف کرده‌اند که به یکی از سازمان‌های نظامی در یکی از کشورهای منطقه وابسته هستند و میان آن‌ها و گروهای زیرزمینی مستقر در کویت و عربستان هماهنگی وجود دارد.

این گزارش خاطر نشان کرد که از برنامه‌های اولیه این گروه‌های خراب‌کار‌، به راه انداختن راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز در اعتراص به حمله نظامی احتمالی علیه ایران است تا درنهایت به اعمال خشونت‌آمیز و آتش‌سوزی در نهادها دولتی و بمب‌گذاری در ترانس‌های الکتریکی و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و مجتمع‌های تجاری منجر شود.

گفتنی است پیش‌تر نیز دادگاهی در کویت اعلام کرد که برخی را به اتهام جاسوسی در خاک این کشور جهت ارسال اطلاعات به سپاه جمهوری اسلامی بازداشت کرده‌اند.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

گروهی از جوانان افغان موسوم به گروه «هدیه» برای جمع‌آوری اهانه برای کودکان پرورشگاه‌های افغانستان نمایشگاه نقاشی و نمایش عکس را در کابل برگزار کردند.

در نمایشگاهی که تحت نام «هدیه به کودکان» برگزار شد، نقاشی‌های کودکان یک پرورشگاه به نمایش گذاشته شد و هم‌چنان کتابی یکی از اعضای جوان گروه هدیه تحت نام «زیر آسمان کبود» معرفی و به فروش گذاشته شد.

کتاب زیر آسمان کبود شامل داستان‌های کودکانه می‌باشد که آن‌را نورجهان اکبر یک تن از اعضای جوان گروه هدیه، از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه کرده است.

دوشیزه نورجهان گفت در داستان‌های این کتاب زیبایی‌های فرهنگی نهفته است و کودکان افغان می‌توانند از آن مطالبی خوبی را کسب کنند.

در چاپ این کتاب موسسه (jtz) آلمان گروه هدیه را کمک کرده و این کتاب در هفت صد جلد چاپ شده و قرار است بیشتر آن در اختیار دانش آموزان مدارس قرار داده شود.

زبیده اکبر عکاس و یک عضو این گروه گفت: آنان پولی را که از این نمایشگاه و فروش کتاب به‌دست می‌آورند در پرورشگاه‌ها برای کودکان یتیم مصرف می‌کنند.

هم‌چنان در این محفل عکس‌های زبیده اکبر و مصطفا‌کیا دو تن از عکاسان افغانی و عضو گروه هدیه به نمایش گذاشت شد.

در عکس ‌ای که به نمایش گذاشته شد زندگی کودکان افغان به تصویر کشیده شده بود که با تشویق حاضران محفل مواجه گردید.

این گروه کوچک جوانان افغانی با انگیزه بلند تلاش را برای کمک به کودکان یتمی که در پرورشگاه‌ها زندگی می‌کنند، از سال ۲۰۰۲ آغاز کرده‌اند.

این جوانان امیدواراند تا روزی به گروهی بزرگی از جوانان رضاکاری بدل شوند تا از راه‌های مختلف فرهنگی و هنری پول به‌دست آورده و به مستمندان کمک شوند.


 


رادیو کوچه

محققان دانشگاه استنفورد این بار با دو نیم‌کردن مولکول دی.ان.ای و جای‌گزین کردن نیمی از آن‌ها با مولکول‌های فلورسانت، به حس‌گر بویایی الکترونیکی جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند هر بویی را تشخیص دهد.

بر اساس این گزارش، محققان این دانشگاه مدعی شده‌اند که با استفاده از چارچوب مولکول‌های دی.ان.ای و مولکول‌های فلورسانت، به روشی تازه برای ساخت حس‌گرهای بویایی دست یافته‌اند که می‌تواند تحولی در این زمینه ایجاد کند و ساخت این قبیل حس‌گرها را خیلی هم ساده کند.

در این مطالعه جدید،‌ محققین استنفورد یک طرف مولکول دی.ان.ای را برداشته‌اند و در واقع آن را به دو نیم تقسیم کرده‌اند و به جای نیمه برداشته شده، ‌مولکول‌های فلورسانت را جای‌گزین کرده‌اند. به گفته آن‌ها،‌ مولکول به دست آمده می‌تواند در مجاورت مواد مختلف،‌ عکس‌العمل نشان بدهد و از آن‌ جا که پله‌های نردبان می‌توانند از چهار ماده ساخته شده باشند،‌ هر حس‌گری که با این روش تولید شود، ‌می‌تواند چهار بوی طبیعی اصلی را تشخیص بدهد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته شنبه روزنامه سوئدی «اکسپریسن» در شماره شنبه خود نوشت که دادگاهی در سوئد حکم بازداشت «آسنگ» شهروند استرالیایی بنیان‌گذار سایت «ویکی لیکس» که به فاش کردن رازهای نظامی آمریکا شهرت دارد به اتهام تجاوز به دو دختر سوئدی صادر کرده است.

این در حالی است که پس از اعلام این خبر آسنگ پنهان شده و کسی از محل اقامت وی اطلاعی ندارد.

به گزارش الجزیره، اکسپریسن در گزارش خود نوشته است که قاضی سوئدی «ماریا شلسترند» با صدور حکمی قضایی به پلیس بین‌الملل «اینترپل» خواستار بازداشت «آسنگ» شده است که به گفته او متهم به تجاوز به دو دختری که یکی بیست و دیگری سی ساله است.

لازم به ذکر است سایت ویکی لیکس ژوئن گذشته ۷۷ هزار سند محرمانه ارتش آمریکا را منتشر کرد که باعث به وجود آمدن موج خبری بزرگی شد. وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» از این اقدام ویکیلیکس به شدت انتقاد کرد اما آسنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه هدف را دنبال می‌کند «آزادی رسانه‌ای‌، پرده‌برداری از زیر پا گذاشتن قانون و محافظت از اسنادی که تاریخ را خواهد ساخت.»

از سوی دیگر صبح امروز یک‌شنبه مقامات سوئد اعلام کرده‌‌اند حکم دستگیری جولین آسنگ، موسس سایت ویکی‌لیکس را لغو کرده‌اند.

در وبسایت دادستانی سوئد نوشته شده که اوا فین، دادستان کل سوئد به این نتیجه رسیده که آقای آسنگ مظنون به ارتکاب تجاوز جنسی نیست.

وی گفته بود پلیس سوئد در صدد تماس با آقای آسنگ است ولی تا‌کنون موفق به یافتن او نشده است.

پیامی که در صفحه توئیتر سایت ویکی لیکس در این باره گذاشته شده بود به این مضمون بود: «به ما هشدار داده شده بود که منتظر حقه‌های کثیف باشیم.»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • ریاست سابق سنا: «انجمن‌های چینی برای حزب ناسیونالسیت پیش‌رو مفید هستند.»
  • یک روستای سنتی تازه سال در آلو استار ماه آینده برای کمک به جذب گردش‌گر افتتاح می شود.
  • اداره زمین‌های فدرال مساجد بیش‌تری نسبت به سایر اماکن مذهبی می‌سازد.
  • ۱۲۷ خانوار در انکیلی، کوچینگ دچار سیل‌زدگی شدند.
  • زلزله‌ای خفیف در صباح به ثبت رسید.
  • زنان حزب پیش‌رو سراواک، در برابر حرکت‌های حزب مردم سکوت اختیار کرده‌اند.
  • اتحادیه چینی‌تباران انتظار دارد که اعضای خود را تا پایان سال به ۵۰،۰۰۰ تن برساند.
  • حزب پیش‌روی پرک از اعضای تشکیل دهنده احزاب خواست تا به نصیحت‌های نخست‌وزیر توجه کنند.
  • شرکت HP تمرکز خود را بر روی نوآوری‌ها و رابطه خوب با مشتریان گذارده تا از موقعیت‌های استثنایی منطقه استفاده کند.
  • گروه SEDANIA چشم به ۲۰ نقطه هم‌کاری جدید با Telcos تا پایان امسال دوخته است.
  • ایران سوخت‌رسانی به اولین نیروگاه هسته‌ای خود را آغاز کرد.
  • پاکستانی‌ها منتظر خرابی‌های بیش‌تری در مورد سیل‌زدگی باید باشند.
  • استرالیا با مشکلات پارلمانی مواجه و موجب نابسامانی بازارها شد.
  • طرح‌های درخت کاری در موریتانی برای مبارزه با گسترش بیابان‌ها.

روزنامه استار

  • مدارک بیش‌تری برای زدن اتهام فساد به مشاور اقتصادی سلانگور، لیو، به‌دست آمده است.
  • وزیر توریسم: «مالزی نیاز دارد اقدامات بیش‌تری برای جذب ابر سرمایه‌داران انجام دهد.»
  • نجیب می‌گوید که پیش‌نویس سیاست‌های دولت بر پایه مطالعات انجام شده است.
  • یک پیمان‌کار ساختمانی در آلونگ به قتل رسید.
  • نابسامانی هورمونی موجب مودار شدن بدن دختران و پسرانی با سینه‌های بزرگ شده است.
  • فستیوال یک ماهه Hungry Ghost نتوانسته است جوانان را ترغیب به ازدواج کند.
  • تقاضا برای جراحی پلاستیک در میان دختران سنین ۲۰ -۳۰ برای داشتن چهره‌ای ظریف‌تر افزایش یافته است.
  • آتش سوزی در سانداکان ۵ خانواده را بی‌سرپناه کرد.
  • بر اساس گزارشی در مجله Newsweek مالزی سی و هفتمین کشور برتر جهان است.
  • ۹۰۰،۰۰۰ دانشجو برای رای دادن ثبت‌نام کرده‌اند.
  • مالزی درصدد جذب و برآورده کردن نیاز‌های ۹۰،۰۰۰ نیوزلندی است که هر ساله برای تعطیلات به انگلیس می‌روند.
  • فلسطینی‌های پذیرفته نشده، هیچ امیدی در مذاکرات صلح ندارند.
  • اسراییل می‌گوید که استفاده ایران از راکتورها کاملن غیرقابل پذیرش است.
  • پلیس روسیه طراح بمب‌گذاری مسکو را کشت.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی طی ۶ سال گذشته سه برابر شده است.
  • ۸۸ نوجوان به خاطر سیگار کشیدن جریمه شدند.
  • بوفه‌های مخصوص ماه رمضان در  هتل‌ها بسیار ارزان‌تر از سال‌های گذشته است.
  • قیمت قلع به خاطر تقاضای زیاد بالا رفته است.

روزنامه مالایی میل

  • دولت خواستار متوقف نمودن سایت‌های غیر اخلاقی در اینترنت برای مبارزه با آفات اجتماعی شد.
  • قدیمی‌ترین معبد پایتخت در تمبرهای مالزی.

 


خبر / رادیو کوچه

عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک صبح امروز یک‌شنبه با اشاره به برگزاری دادگاه برخی از متهمان پرونده کهریزک عنوان کرد دادگاه عادلانه‌ای بود اما مسببان این اتفاق نیز ضمن قبول اشتباه خود باید تاوان اشتباهات فاحش خود را بدهند. علی کامرانی و علی جوادی فر پدران ۲ تن دیگر از کشته‌شدگان کهریزک نیز بر محاکمه و مجازات آمران این جنایت تاکید کرده‌اند.

عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی یکی از کشته‌شدگان کهریزک در گفت‌وگو با هفته‌نامه پنجره، درباره درخواست‌های خود از مسوولان قوه قضاییه افزود به لحاظ انسانی افرادی که در این جنایت مسوولیت بالاتری داشتند، باید پاسخ‌گو باشند. حداقل انتظار از مسوولان این فاجعه، قبول مسوولیت، استعفا و تنبیه مقصران است.

وی در ادامه افزود دادگاهی که در اواخر سال گذشته و اوایل امسال تشکیل شد، یک دادگاه برای رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان است و قرار است دادگاه‌های دیگری برای رسیدگی به پرونده عاملان و آمران و مقصران اصلی حادثه تشکیل شود.

لازم به ذکر است دادگاه متهمان بازداشت‌گاه کهریزک که در اوایل تیرماه برگزار شده بود تنها دو نفر در این دادگاه نظامی به قصاص نفس محکوم شده‌اند.


 


رادیو کوچه

شام‌گاه روز گذشته شنبه تیم فوتبال بارسلونا با پیروزی ۴ بر صفر مقابل سویا قهرمان سوپرجام باشگاه‌های اسپانیا شده است.

تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا با پیروزی در بازی برگشت مقابل سویا قهرمان سوپر جام باشگاه‌های اسپانیا شد.

در این بازی تیم بارسلونا با نتیجه ۴  بر صفر مقابل سویا به پیروزی دست یافت و در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه ۵  بر ۳  به مقام قهرمانی سوپر جام اسپانیا دست یافته است.

لازم به ذکر است در بازی رفت دو تیم، سویا با نتیجه ۳ بر ۱ مقابل بارسلونا به برتری دست یافته بود.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران،

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) روز تاریخی بوشهر جهان ایران را ستود.

شبکه بلومبرگ: «با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، ایران اولین کشوری در خاورمیانه خواهد بود که به نیروگاه برق هسته‌ای مجهز می‌شود.» شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی: «ایران با افتتاح نیروگاه هسته‌ای بوشهر به‌طور رسمی به باشگاه کشورهای تولیدکننده انرژی هسته‌ای وارد شد.» شبکه تلویزیونی یورونیوز: «راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر یک پیروزی سیاسی و علمی برای ایران در عرصه بین‌الملل است.»

۲) تاسیس رژیم صهیونیستی توطئه‌ای علیه یهودیان است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاسیس رژیم صهیونیستی را با سه دلیل توراتی و سه دلیل تلومدی، یک جرم مذهبی و توطئه علیه قوم و مذهب یهود دانست.

جام جم

۱) حمله به ایران خودکشی نظامی است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100883705917

رییس جمهوری اسلامی ایران سرعت پیش‌رفت‌های علمی کشور از جمله پیش‌رفت در زمینه بهداشت و درمان را باور نکردنی دانست و گفت که امروز در این زمینه همه متفق‌القول هستند.

۲) جهان آینده سرشار از عدالت و رفاه خواهد شد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100882484494

رییس‌جمهوری گسترش روابط و هم‌کاری‌های جمهوری اسلامی ایران و گینه بیسائو را مهم و ارزنده دانست و گفت: «در شرایطی که جهان به سرعت در حال تغییر است، باید با کمک هم تلاش کنیم دنیایی که پس از پایان این دوره غیرانسانی برپا خواهد شد، دنیای انسانی و عادلانه باشد.»

تهران امروز

۱) ۵۰ کشور جهان را می‌توانیم تجهیز کنیم.

http://tehrooz.com/1389/5/31/TehranEmrooz/354/Page/3/

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این‌که صنعت دفاعی اکنون به صنعتی جامع، جهانی، پویا و پیشتاز تبدیل شده که قادر است علاوه بر تامین نیازمندی‌های دفاعی کشور به بیش از ۵۰ کشور جهان نیز صادرات داشته باشد،گفت: «ما فکر باطل دشمنان اسلام را به گور می‌فرستیم.»

۲) مدعیان مبارزه با تسلیحات هسته‌ای تغییر موضع دهند.

http://tehrooz.com/1389/5/31/TehranEmrooz/354/Page/4/

منوچهر متکی در دیدار با همتای سنگالی‌اش گفت: «متاسفانه برخی مدعیان مبارزه با تسلیحات هسته‌ای در تسلیح کشورهای دیگر به این نوع سلاح طی چند دهه گذشته نقش داشته‌اند که به آنان توصیه می‌کنیم از حرف به عمل تغییر موضع داده و در جایگاه عمل قرار گیرند.»

همشهری

۱) واکنش فرانسه به آغاز سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر.

http://www.hamshahrionline.ir/news-114402.aspx

وزارت امور خارجه‌ فرانسه در پی سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی ادعا کرد که آغاز فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر نشان می‌دهد که ایران نیازی به غنی‌سازی اورانیوم ندارد.

۲) هند زیردریایی اتمی روسیه را اجاره کرد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-114288.aspx

خبرگزاری دویچه دپشن پست آلمان گزارش داد که روسیه یک زیردریایی اتمی به هند اجاره داده است.

این خبرگزاری اعلام کرد که خبرگزاری‌های ریا نووستی و اینترفکس روسیه روز جمعه اعلام کردند زیردریایی  نرپا (Nerpa)  با خدمه هندی عازم هند شده است.

رسالت

۱) بیکاری در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=36839

انتشار گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر افزایش میزان بیکاری طی ماه جولای در چهارده ایالت این کشور و ثابت ماندن مجموع نرخ بیکاری دراین کشور نشانه‌ای از روند کند مهار بیکاری در آمریکا است، انتقاد گسترده مقامات آمریکایی به‌خصوص جمهوری خواهان را از عمل‌کرد اوباما به‌هم‌راه داشته است.

۲) ایران نیاز به ۲۰ نیروگاه مشابه نیروگاه بوشهر دارد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=36841

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت: «رییس جمهوری ایران اعلام کرد که ایران نیاز به احداث ۲۰ نیروگاه هسته‌ای مشابه نیروگاه هسته‌ای بوشهر دارد. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره افزود: «تهران برای تولید سوخت هسته‌ای تلاش می‌کند، زیرا دریافت این سوخت از خارج تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار می‌گیرد.

آفرینش

۱) لایحه جامع انتخابات بزودی به مجلس می‌رود.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=68516

معاون سیاسی وزیر کشور از پایان بررسی لایحه جامع انتخابات در این وزارت‌خانه خبرداد و اعلام کرد: «این لایحه بزودی با امضای وزیر کشور به مجلس ارایه می‌شود.»

۲) دریافت کرایه تاکسی‌ها درپایتخت الکترونیکی می‌شود.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12480#68541

معاون ترافیک شهردار تهران از الکترونیکی شدن دریافت کرایه تاکسی‌ها در پایتخت خبر داد. مهندس «سید جعفر تشکری هاشمی» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تجهیز الکترونیکی کردن دریافت کرایه‌ها گفت: «شهرداری تهران در خصوص راه‌اندازی بلیت‌های الکترونیک اقدامات موثری انجام داده است به‌شکلی که تمامی شرکت‌های تحت پوشش اتوبوسرانی و شرکت واحد و مترو تهران مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان شده‌اند و با یک کارت مشترک، مردم هم اکنون می‌توانند از مترو و اتوبوس استفاده کنند.

خراسان

۱) «کرار» هواپیمای جت بدون سرنشین ساخت ایران امروز با حضور رییس جمهوری رونمایی می‌شود.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=31&id=257735

سردار وحیدی خبر داد: «امروز همایش بزرگ وزارت دفاع با حضور رییس جمهوری محترم برگزار خواهد شد که در این همایش یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دفاعی کشور رونمایی می‌شود.» وزیر دفاع به این پروژه اشاره‌ای نکرد اما خبرگزاری فارس گزارش داد که در این همایش قرار است از پروژه هواپیمای جت بدون سرنشین ساخت داخل با نام «کرار» رونمایی شود که این هواپیما اولین پهپاد برد بلند ساخت ایران است.

۲) دادگاه کهریزک عادلانه بود اما مقصران اصلی باید به مردم معرفی شوند.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=31&id=257751

«عبدالحسین روح الامینی» پدر یکی از درگذشتگان بازداشتگاه کهریزک با اشاره به برگزاری دادگاه برخی از متهمان پرونده کهریزک گفت: دادگاه عادلانه‌ای بود اما مسببان این اتفاق نیز ضمن قبول اشتباه خود باید تاوان اشتباهات فاحش خود را بدهند. «علی ‌کامرانی و علی‌ جوادی‌فر» پدران دو تن دیگر از درگذشتگان کهریزک نیز بر محاکمه و مجازات آمرین این جنایت تاکید کردند.

دنیای اقتصاد

۱) طرح جامع مالیاتی عملیاتی می‌شود.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=220476

«علی عسگری» رییس سازمان امور مالیاتی طی یک کنفرانس مطبوعاتی از عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی از اردیبهشت ماه امسال خبر داد و اعلام کرد که با اجرای این طرح، همه اطلاعات ذینفعان به سیستم جامع اطلاعاتی مالیاتی وارد می‌شود. عسگری در این کنفرانس مطبوعاتی که دیروز برگزار شد به تشریح برنامه‌های سازمان امور مالیاتی پرداخت و از جمله اعلام کرد که مذاکراتی را با اصناف در خصوص چگونگی اخذ مالیات برای سال آینده انجام داده‌ایم.

۲) اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ابلاغ شد.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=220468

اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که پس از تصویب در هیت وزیران، به تایید شورای نگهبان نیز رسید، از سوی معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس این اساس‌نامه، سازمان هدف‌مندسازی یارانه‌ها با ماهیت شرکت دولتی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و تمام سرمایه آن متعلق به دولت است.


 


رادیو کوچه

وزیر بهداشت ایران روز گذشته شنبه در جریان بازدید از زندان قزل‌حصار کرج، که  با توجه به تراکم جمعیت زندانی در زندان‌های کشور و کمبود منابع مالی و امکانات، اقدامات بهداشتی درمانی انجام شده در زندان‌ها طی سالیان اخیر در حد یک شاه‌کار است.

به گزارش  ایسنا، مرضیه وحید‌دستجردی در این دیدار که به دعوت رییس سازمان زندان‌ها انجام شده بود، افزود‌ به رغم همه مشکلات تاکنون پایگاه‌های دیده‌وری وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر با اطلاع‌رسانی به موقع به زندانیان و خانواده‌هایشان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ایجاد ۱۲۸  کلینیک مثلثی (اعتیاد، ایدز و بیماری‌های مقاربتی) در زندان‌های کشور، با تمام قوا رسیدگی به سلامت و بهداشت زندانیان را متقبل شده‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به این که وزیر دادگستری هر دو یا سه هفته یک‌بار در مورد وضعیت زندان‌های کشور با من صحبت می‌کند، اعلام کرد متاسفانه نسبت مسلولان زندانی نسبت به کل جمعیت کشور زیاد است و در حال حاضر ۲۶۷  مسلول در زندان‌های کشور که ۲۰۰  هزار زندانی دارند، وجود دارد و حدود ۱۸  درصد از مسلولان زندانی آزمایش ایدزشان مثبت بوده است.


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته