هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

Latest News from Koocheh for 08/24/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

الان که پیش تو نیستم، فرصت خوبی است که حرف‌هایم را بزنم. بدون این که جیغ بکشی یا چیزی به طرفم پرتاب کنی… الان چیزی را بگویم که هیچ‌وقت قبلن نگفته بودم. اون نی‌نی که الان توی دلت داری، از من نیست. یعنی برخلاف تصور تو، من بابایش نیستم… گیج شدی؟ با این که استرس برای دوران حاملگی خوب نیست، اما باید حقیقت را بدانی… پس خوب گوش کن…


 


آن‌چه در این بخش می‌آیدانتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: العربیه نت

هوشنگ اسدی خبرنگار «چپ‌گرای» ایرانی در کتاب خود «نامه‌هایی به شکنجه گرم» به بخش‌هایی دهشتناک از شکنجه خود در دوره ۶ ساله‌ای می‌پردازد که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران گذرانده بود. او حدود ۲ سال از این مدت را در سلول انفرادی سپری کرده بود.

«در سایه حکومت اسلامی یک اشک هم از چشم بی‌گناهی جاری نمی‌شود» این‌ها کلماتی است که آیت‌اله علی خامنه‌ای رهبرکنونی جمهوری اسلامی در دوره رژیم شاه سابق ایران با اسدی هم سلولی بود و هنگام خداحافظی این جمله را به او گفت.

کم‌تر از ۱۰ سال پس از آن در سال ۱۹۸۴ اسدی باز خود را در زندان یافت، این بار اما در زندان حکومت اسلامی و به مدت دو سال در معرض شکنجه‌ای برنامه‌ریزی شده و مستمر قرار گرفت. او در این مدت همواره اشک می‌ریخت و وعده‌های خامنه‌ای را به یاد می‌آورد.

اسدی دوستی چندین ساله‌اش با آیت‌اله خامنه‌ای را به یاد می‌آورد و از روند تحول او سخن می‌گوید که چگونه از یک روحانی پارسا و خوش مشرب به رهبر نظامی تبدیل شده است که جز شکنجه و کشتار، روشی دیگر برای ساکت کردن مخالفان خود نمی‌شناسد.

هوشنگ اسدی یک‌شنبه ۲۲-۸-۲۰۲۰ در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» می‌گوید: «قدرت خامنه‌ای را عوض کرد.» او تاکید می‌کند که تماس او با رهبر جمهوری اسلامی به رغم دوستی و نزدیکی به او پیش و پس از انقلاب از آن تاریخ قطع شد. او می‌افزاید: «امروز ما به دو جهان مختلف تعلق داریم. حتا دوست ندارم که بار دیگر باهم تماسی داشته باشیم.»

با وجود گذشت ۲۵ سال از پایان تجریه زندان در جمهوری اسلامی و خروج او از ایران به پاریس، اما اسدی تاکید می‌کند که هنوز دردهای آن دوره او را هم‌راهی می‌کنند. به رغم این‌که پزشک از او خواسته بود از نوشتن کتاب دست بردارد، او اما نوشتن را تا پایان ادامه داد. اسدی در این‌باره می‌گوید: «نوشتن این کتاب مبارزه‌ای دردناک بود. هر بامداد که نوشتن را آغاز می‌کردم، گویا به جهنم باز می‌گشتم.»

کتاب شکنجه

اسدی تاکید می‌کند که کتابش نه درباره خامنه‌ای است و نه برادر حمید (بازجویش) بلکه درباره شکنجه‌ای است که در بسیاری از کشورها هنوز کاربرد دارد. او می‌گوید: «کتاب پژوهشی است درباره موضوعی که وجدان بشریت را به درد می‌آورد» و درباره تجریه خودش می‌افزاید: «جوانی بودم جویای آزادی، با احساس ملی‌گرایانه عمیق و عاشق ادبیات. گمان می‌کردم که جهان می‌تواند تغییر کند. از انقلاب ایران پشتیبانی کردم و به شدت ایمان داشتم که دیکتاتوری برای همیشه پایان خواهد یافت و درهای آزادی گشوده خواهد شد.»

او هم‌چنین ادامه می‌دهد: «ولی به یک‌باره خود را در جهنم یافتم… برادر حمید گمان می‌کرد که نماینده خدا بر روی زمین است و من یک جاسوس خائن و نماد فساد و شر هستم. هر چه را به من نسبت می‌داد می‌بایست به آن اعتراف می‌کردم.. و در اثر شلاق و ممانعت از خواب و آویزان کردن از سقف برای روزها و شب‌ها و باور کردن این‌که همسرم نیز تحت شکنجه است، به هر چه می‌خواستند اعتراف کردم.»

بازداشت و آغار شکنجه

اسدی در کتاب خود توضیح می‌دهد که حکومت اسلامی ابتدا با مجاهدین خلق که بر علیه حکومت دست به فعالیت نظامی زده بودند، برخورد کرد. از آن پس نوبت دیگر گروه‌ها و احزاب منتقد رسید و بعد نوبت ما… او می‌گوید: «در روزنامه‌ای وابسته به حزب کمونیست کار می‌کردم. روزنامه‌ای که نه تنها مخالف حکومت نبود، بلکه به‌دلیل مواضع ضدآمریکایی‌اش، به گونه‌ای از حکومت هم حمایت می‌کرد. ۱۷ ژانویه‌ی ۱۹۸۱ بود و من ۳۱ ساله. در را باز کردند، یک عکس داشتند و یک برگه‌ی احضاریه، مدام می‌پرسیدند اسلحه‌ها را کجا پنهان کرده‌ای؟ من هم کتاب و قلم‌هایم را نشانشان دادم. خندیدم و گفتم : «این‌ها همه اسلحه‌های من هستند.»

او را به زندان کمیته‌ی مشترک تهران منتقل کردند. جایی‌که زمانی در اختیار شاه بود و بعدها در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفت. به چشمانش چشم‌بند پوشاندند و به زور نشاندنش.

… یکی به من نزدیک شد و دستانش را روی شانه‌ام گذاشت: «علیه حکومت توطئه می‌کنید و قصد کودتا دارید،» «این سوال خلاف قانون اساسی است» دستور داد تا چشم‌بندم را کمی بالا بزنم. یک سیلی به صورتم زد و هفت تیرش را نشان داد: «این دو، اولین بندهای قانون اساسی هستند، آخرینش هم این‌که مخت را متلاشی می‌کنم.»

هوشنگ اسدی سه ماه تحت شکنجه قرار گرفت. به خاطر می‌آورد که رادیو در حال پخش یکی از برنامه‌های متداول دوران جنگ بود… «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم، یا حسین یا حسین ما داریم می‌آییم…»

و او بی‌حرکت روی یک تخت فلزی افتاده بود. ساعت‌ها مشت و لگد خورده بود و پاهایش را شلاق زده بودند. غالبن شکنجه گران بیش از یک نفر بودند اما هر زندانی یک بازجوی مشخص داشت. بازجوی اسدی هم برادر حمید بود.

«از صبح زود شروع می‌کردند، تا وقت ناهار و بعد از یک استراحت کوتاه از نو شروع می‌کردند تا آخرین ساعات شب. چیزی میان ۸۰ تا ۲۰۰ ضربه شلاق در روز. بعد می‌فرستادند برای خواب.»

«من را به داخل سلول پرتاب کردند. نیمه جان و بی‌رمق و غرق خون؛ اما تا چشمانم گرم می‌شد، در را باز می‌کردند و دوباره شکنجه را از نو سر می‌گرفتند. از دریچه‌ی در سلول هوای من را داشتند. تا چشمانم را می‌بستم می‌آمدند داخل و همه چیز دوباره آغاز می‌شد.»

دست‌های او را می‌بستند و او را در حالی‌که دست‌هایش پشت کمرش گره شده بود، کتک می‌زدند. یکی از بالا و یکی از پایین. طنابی به دست‌بند متصل بود که آن‌سویش چسبیده بود به سقف. طناب را که می‌کشیدند پاهای او رو به سوی آسمان قرار می‌گرفت. آن‌وقت کف پاهایش را شلاق می‌زدند. «برایت تنها یک روزنه‌ی کوچک از امید به رهایی از درد باقی می‌گذاشتند.»

مدام می‌پرسیدند اسلحه‌ها را کجا پنهان کرده‌ای من هم کتاب و قلم‌هایم را نشانشان دادم.خندیدم و گفتم این‌ها همه اسلحه‌های من هستند

تجاوز به همسر

یک شب، زنی چادر به سر در راهرو را به او نشان دادند و گفتند که این همسر توست و ما به او تجاوز می‌کنیم. هوشنگ گفت : «هر چه بخواهید می‌گویم.»

همسرش، نوشابه امیری می‌گوید:«دست‌هایش را باز کردند و برایش غذا آوردند.»

هوشنگ پرسید چه چیزی می‌خواهند که بگوید؟ و آن‌ها گفتند: «بنویس که تو جاسوس سازمان او.آر.اس اس هستی» بعد از او پرسیدند دیگر برای کدام کشورها کار می‌کنی؟ و هوشنگ نمی‌دانست چه باید بگوید. مدام به صورتش سیلی می‌زدند. طوری که هفت‌تا از دندان‌هایش خرد شد. او را از پا آویزان کرده بودند، طوری که سرش به زمین برخورد می‌کرد. «او را آن‌قدر شکنجه می‌کنند تا به جاسوسی انگلستان هم اعتراف کند… امیری می‌گوید: «در حالی‌که غرق خون و کثافت بود، به سلول انفرادیش انداختند.»

آن‌جا یک مرد دیگر او را می‌بیند: «چه کسی این بلا را سر تو آورده؟ می‌خواهی همسرت را ببینی؟ «و به او می‌گوید که می‌تواند دوش بگیرد. اما درست زمانی که لباس‌هایش را برای رفتن به حمام درآورده بود، دوباره آمدند و او را گرفتند زیر مشت و لگد و گفتند: «اعتراف‌های او تازه شروع شده.»

خودکشی

او را از پا آویزان کرده بودند. «رفتند و یک شیشه مواد ضدعفونی کننده را نزدیک او جا گذاشتند» امیری ادامه می‌دهد: «وقتی برای مدت کوتاهی بازش کردند او در شیشه را با دندانش باز کرد و تمامش را سر کشید. می‌خواست خودش را بکشد. همین کار را هم کرد. گمان کرد کارش تمام شده و احساس خوش‌بختی می‌کرد.»

بعد از ده دقیقه آمدند، «چطوری هوشنگ؟ »، «دیگر نمی‌توانید کاری با من داشته باشید، من مرده‌ام»، «تو نمرده‌ای، فقط یک بطری الکل نوشیده‌ای و الکل در اسلام حرام است و تو باید تنبیه شوی»، و بعد به او به جرم خوردن الکل هشتاد ضربه شلاق زدند.

یک بار دیگر شیشه‌های عینکش را شکست و خورد تا خود را بکشد. بازجو رسید. به او یک داروی مسهل و مقداری سیب‌زمینی خام کثیف خوراندند تا شیشه‌ای را که خورده بود دفع کند. بعد به او گفتند که اگر اعتراف نکند مجبورش خواهند کرد تا مدفوعش را بخورد.

به سرعت رابطه میان این جوان چپ‌گرای ساده و آن مرد پرهیزگار باهوش در آن سلول کوچک به رابطه‌ای عاطفی تبدیل شد که پیامدهای سیاسی خود را داشت

اجبار به پارس کردن

از نو وانمود کردند که همه چیز تمام شده، او را به زیرزمین بردند. اتاقی پر تابوت. «باید نام سران کودتا را بگویی» بعد یکی یکی در تابوت‌ها را باز می‌کردند و او صورت سفید دوستانش را می‌دید که در هیاتی بی‌جان آن‌جا خوابیده بودند. گفتند که تا اسم‌ها را نگفته‌ای حق حرف‌زدن نداری، اگر به چیزی احتیاج داشت باید واق‌واق می‌کرد و آن‌ها می‌خندیدند. این اوضاع برای یک ماه ادامه داشت و هوشنگ در این مدت تبدیل به یک سگ شده بود. اسم‌های زیادی را گفت، از آدم‌هایی که می‌شناخت و نمی‌شناخت و حدس می‌زد. مثل حسن هاشمی، پائولو جوزپه و نیکولا سارکوزی… همین کار را با همه‌ی بچه‌های توی تابوت انجام دادند. سرآخر پس از اعترافات در سال‌های ۸۸ و ۸۹ محاکمه شدند و از پی محاکمه قتل‌عام بیش از دوهزار نفر اجر شد. آن‌هایی که مثل هوشنگ جزو سران نبودند، بعد از چند سال آزاد شدند. بعضی خودکشی کردند، بعضی معتاد شدند و عده‌ای هم دچار بیماری افسردگی.

روابط با خامنه‌ای

اسدی می‌گوید آن تجربه‌ای را که در زندان‌های جمهوری اسلامی گذراند، روابطش با خامنه‌ای و وعده‌هایی را که داده بود در ذهن او زنده می‌کند. تا پیش از مدت کوتاهی او را دوست خود به حساب می‌آورد. در کتاب خود از اولین باری که خامنه‌ای را در یک سلول مشترک در پاییز ۱۹۷۴ دید سخن می‌گوید.

او در این‌باره می‌گوید: «مرد بسیار لاغری دیدم که عینک به چشم دارد و ریش سیاه بلندی بر صورتش نمود داشت. به‌روی انبوهی از پتوهای سیاه نشسته بود. از آن‌جا که عبایی ساخته شده از لباس زندان بر دوش داشت، فهمیدم که روحانی است».

ایستاد، لبخندی زد و دست خود را دراز کرد و خود را معرفی کرد: «سیدعلی خامنه‌ای هستم، خوش آمدی.»

اسدی روایت می‌کند که در ماه‌های زندان بودنش در زمان رژیم شاه، با خامنه‌ای هم‌راه بود و در این مدت ماجراهای زیادی برای یک‌دیگر تعریف کردند و درباره فلسفه، شعر و ادب سخن گفتند. خامنه‌ای برای او تعریف کرده که چگونه عاشق همسر خود شده و در حالی‌که در زیر درختی در نزدیکی یک چشمه نشسته بودند و روبه‌رویشان پارچه‌ای که بر روی آن نان و انواع سالاد قرار داشت، از او خواستگاری کرد. برای او ماجراهایی از دو پسرش مصطفا و احمد تعریف کرد به گونه‌ای که اسدی در مدت زمان کوتاهی به این مرد علاقه‌مند شد.

«به سرعت رابطه میان این جوان چپ‌گرای ساده و آن مرد پرهیزگار باهوش در آن سلول کوچک به رابطه‌ای عاطفی تبدیل شد که پیامدهای سیاسی خود را داشت». همان‌گونه که اسدی در کتابش روایت می‌کند. در آن هنگام اسدی ۲۶ سال سن داشت و خامنه‌ای ۳۷ ساله بود.

مرد پرهیزکار

اسدی خامنه‌ای را در زندان، مردی بسیار پرهیزگار توصیف می‌کند که در نماز به گریه می‌افتاد. او می‌افزاید: «به شکلی جدی و با هیبت وضو می‌گرفت. بیش‌تر وقت خود مخصوصن وقت غروب را روبه‌روی پنجره می‌گذراند. قرآن را به آرامی گوش می‌کرد. نماز می‌خواند و سپس گریه می‌کرد و صدایش از گریه بلند می‌شد. در پیشگاه خدا به کلی خود را می‌باخت. چیزی در آن روحانیت بود که با دل سخن می‌گفت.»

درباره بعد شوخ شخصیت خامنه‌ای نیز سخن می‌گوید به گفته او خامنه‌ای لطیفه گفتن را دوست داشت و از هر لطیفه‌ای به شرط این‌که بی‌ادبانه نباشد، استقبال می‌کرد

با وجود این که اسدی خود را ملحد معرفی می‌کند، اما می‌گوید خامنه‌ای به این دلیل به هیچ‌وجه از او دوری نمی کرد. به یاد می‌آورد خامنه‌ای در یکی از جلسه‌ها به او گفته بود: «تو مسلمان هستی. می‌توانم خدا را در قلبت ببینم. حتا وقتی درباره الحاد حرف می‌زنی می‌توان بوی خدا را از آن احساس کرد.» او درباره بعد دیگری از شخصیت خامنه‌ای سخن می‌گوید: «هر وقت می‌دید افسرده هستم صدایم می‌کرد: هوشنگ بلند شو برویم پیاده‌روی. و در این پیاده‌روی‌های روزانه سلول کوچک را تا وقتی که خسته می‌شدیم طی می‌کردیم… این ساعت‌های دراز سرد را به سخن گفتن درباره خودمان سپری می‌کردیم. از کودکی خود حرف می‌زدم، از خانواده‌ام و از شغل روزنامه نگاریم. او هم بیش‌تر وقت‌ها از خانواده خود سخن می‌گفت.»

سیگار و حمام مشترک

اسدی از میزان علاقه خامنه‌ای به سیگار سخن می‌گوید. به گفته او به هر زندانی یک نخ سیگار روزانه اختصاص داده می‌شد و چون او سیگاری نبود، سیگار خود را به خامنه‌ای می‌داد. او می‌افزاید: خامنه‌ای «دو نخ سیگار را به شش قسمت تقسیم می‌کرد و با کشیدن هر قسمت، لذت فراوانی می‌برد.»

او هم‌چنین از مردی سخن می‌گوید که دیدش به دنیا بسیار متفاوت بود. می‌گوید که خامنه‌ای به گونه‌ای به دنیا نگاه می‌کرد که گویا یک لطیفه یا یک چیز خنده‌دار باشد. او روایت می‌کند که خامنه‌ای چگونه در حمام‌های مشترک خود را می‌شست در حالی‌که لباس زیر به تن داشت.. هنگامی که از او درباره دلیل این کار پرسیده، خامنه‌ای پاسخ داد: «دیدن اعضای تناسلی یک مرد توسط مردی دیگر گناه است.»

می‌گوید که پس از آن بر سر یک راه‌حل توافق کردند. اسدی متعهد شد که در حمام مشترکی که ۲ دقیقه در هفته برای هر زندانی اختصاص داده می‌شد، به بدن خامنه‌ای نگاه نکند.

سه ماه اسدی و خامنه‌ای در یک سلول شریک بودند، خود را با یک پتو پوشاندند و ماجراهای یک‌دیگر را شریک شدند. اسدی می‌گوید که زمان سه ماه بود اما عمقی سه ساله داشت.

پس از آن از یک‌دیگر جدا شدند اما تا سال‌ها بعد با یک‌دیگر در تماس بودند. اسدی لحظه وداع را روایت می‌کند که چگونه خامنه‌ای گریه می‌کرد. او در این‌باره می‌گوید: «یکی از نگهبانان آمد و دستور داد پتوی خود را بردارم و به دنبالش بروم. بارها درباره این که پس از آزادی کجا با یک‌دیگر ملاقات کنیم سخن گفته بودیم. یک‌دیگر را در آغوش کشیدیم و گریه کردیم. احساس کردم که رفیق هم سلولیم می‌لرزد. گمان کردم سرمای زمستان او را لرزانده است. بلوز خود را درآوردم و به او اصرار کردم که آن را بپذیرد. آن را گرفت و پوشید. باز هم‌دیگر را در آغوش گرفتیم. احساس کردم اشک‌های گرمش بر صورتش سرازیر شده است. سپس در گوش من زمزمه کرد: «در سایه حکومت اسلامی یک اشک از چشم بی‌گناهی سرازیر نمی‌شود.»

دوست دارم لحظه در آغوش گرفتن یک‌دیگر را به او یاد‌آوری کنم به او یادآوری کنم که هنگام خداحافظی با گریه گفته بود در سایه حکومت اسلامی قطره اشکی از چشم بی‌گناهی سرازیر نخواهد شد

کروبی و خامنه‌ای

در بخش دیگری از کتاب، اسدی میان خامنه‌ای و کروبی یکی از رهبران جنبش سبز ایران امروز سخن می گوید که در سال ۱۹۷۵ در زمان رژیم شاه سابق با او هم‌سلولی بود. می‌گوید که کروبی حساسیت خامنه‌ای در حمام را نداشت و همواره میان زندانیان احساس راحتی می‌کرد. او می‌افزاید: «شخصیت او همان بود که امروز می‌بینیم. گاهی وقت‌ها گمان می‌کنم که او هیچ تغییری نکرده است. صریح و تندخو است اما بسیار خوش مشرب است.»

روایت می‌کند چگونه کروبی به تمام هم سلولی‌ها اصرار می‌کرد جرعه‌ای از یک پاکت کوچک شیر که به دلیل ابتلایش به زخم معده دکتر برای او تجویز کرده بود، بخورند. او حتا به «چپ‌گراها» هم اصرار می‌کرد از آن شیر بخورند.

از جمله داستان‌هایی که اسدی در کتابش از کروبی نقل می‌کند این است که زندانیان در یکی از بازی های خود که برای گذران وقت می‌کردند، تلاش می‌کردند کروبی جزو گروهشان نباشد زیرا باعث باخت آن ها می‌شد. آن بازی گل یا پوچ بود. اسدی می‌گوید: «بارها به او توضیح دادیم که نباید دستی را که گل در آن پنهان است باز کند مگر آن که رهبر گروه مقابل آن را بگیرد و به تو بگوید که گل را بده.»

کروبی سر خود را به معنی فهمیدن تکان می‌داد. اما هنگامی که گل دستش بود اگر گروه مقابل از او می پرسیدند گل دست تو است؟ می‌گفت: بله دست من است. و دست خود را به سرعت باز می‌کند و اگر گل دست او نباشد می‌گوید: چرا گل را به من نمی‌دهند؟»

اسدی این خاطرات را در تبعیدگاه خود به هم‌راه دارد. با وجود تمام آن‌چه که در ایران برایش پیش آمده می‌گوید که به آینده کشور امیدوار است. او ادامه می‌دهد: «جنبش سبز از دل ظلم بیرون آمد اما بر پایه های گفت‌و‌گو و آزادی استوار است و میلیون‌ها جوان ایرانی از آن پشتیبانی می‌کنند. ۷۰ در صد مردم ایران زیر ۳۵ سال هستند در حالی‌که حاکمان نظام روحانیونی بالای ۷۰ سال هستند. به همین دلیل سیاست جنگ تا آخرین نفس را پیش گرفتند.» او می‌افزاید: «ایمان دارم که نظامی دموکرات در ایران زاده خواهد شد.»

او در پاسخ به این سوال الشرق‌الاوسط که آیا پیامی به خامنه‌ای داری می‌گوید: «دوست دارم لحظه در آغوش گرفتن یک‌دیگر را به او یاد‌آوری کنم به او یادآوری کنم که هنگام خداحافظی با گریه گفته بود در سایه حکومت اسلامی قطره اشکی از چشم بی‌گناهی سرازیر نخواهد شد.


 


اکبر ترشیزاد / رادیو کوچه

دلایل متفاوتی برای مخالفت با روش فروپاشی نظام کنونی یعنی جمهوری اسلامی به وسیله‌ی حمله‌ی نظامی خارجی یا انقلاب به منظور رسیدن به دموکراسی دارم. در ابتدا باید بگویم که به عنوان یک شهروند ساده‌ی این کشور هیچ‌گاه با ساختار حکومتی به نام جمهوری اسلامی موافق نبوده و نیستم. چون فکر می‌کنم در اساس دو مقوله‌ی دین به عنوان ایدوئولوژی و دموکراسی هم‌زمان در یک ساختار حکومتی قابل جمع نیستند و این هم به برمی‌گردد به نوع نگاه آن‌ها به انسان. دین انسان را مکلف می‌خواهد و روشن‌گری و لیبرالیسم کلاسیک به عنوان اندیشه‌ی‌ زیر بنای دموکراسی، محق و طلب‌کار. البته این نوع نگرش زمانی که در حوزه‌ی رابطه‌ی شخصی فرد با خدایش مطرح می‌شود کم‌تر مشکل‌زا است تا هنگامی که بخواهد در حوزه‌ی عمومی پیاده شود.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که به هر حال هنگامی‌که یک فرد یا جمع به نمایندگی از سوی انسان‌هایی دیندار به حاکمیت می‌رسند به طور طبیعی قوانینی را تصویب و اجرا خواهند کرد که در راستای اعتقاداتشان باشد و یا حداقل با ارزش‌های مذهبی‌اشان تضادی نداشته باشد و این به نوعی آزادی‌های فردی بخش دیگری از جامعه را که ممکن است در اقلیت باشند محدود خواهد کرد و این خاصیت دموکراسی است. می‌توان این‌طور گفت که برخی از مشکلات در چنین جوامعی تنها با رسیدن به مردم‌سالاری حل نخواهد شد، مگر این‌که بخواهیم مانند ترکیه نظارتی همیشگی بر رای مردم داشته باشیم تا چنین فرد و یا افرادی هیچ‌گاه به حاکمیت نرسند، که البته سرنوشت پیاده کردن چنین راه‌کاری در ترکیه پیش‌روی ماست و  به روایتی انجام نشدنی.

قصدم از بیان این توضیحات به هیچ وجه آن نبود که بگویم چاره‌ای نیست و به قول مشهور هر چه کنیم همان است که بود، خیر. بلکه منظورم آن‌ است که تا نگاه و  بینش ایدوئولوژیک اکثریت شهروندان یک جامعه برای تغییر چنین جامعه‌ای عوض نشود، آن کشور به سوی یک دموکراسی پایدار نخواهد رفت و با نظر بخش زیادی از دوستان و کنش‌گران سیاسی هم مخالفم که اکثریت افراد جامعه‌ی کنونی ما را غیر مذهبی می‌دانند، چون فکر می کنم خیلی از این دوستان تعریف نادرستی از یک فرد مذهبی دارند.

انسان مذهبی کسی است که یک سری اعمال مشخص روزانه را بر مبنای اعتقاداتش انجام می‌دهد، همه‌ی ما دور و برمان کم ندیده‌ایم انسان‌هایی که برای مثال اگر بخواهی برایت دو جمله از مفهوم خدایی که دارند و دلایل حقانیت مذهبشان صحبت کنند، از پس آن بر نمی‌آیند و در اساس چنین دغدغه ای ندارند، اما تمامی اعمال روزانه‌شان و بایدها و نبایدهایشان بر اساس فرامین مذهبی است، ممکن است نماز نخوانند و روزه نگیرند اما پسرهایشان را ختنه می‌کنند، در مراسم ازدواج خود و یا فرزندانشان حتمن از آخوند یاری می‌خواهند و روز عاشورا پیراهن مشکی به تن می‌کنند. همین حالا ممکن است خیلی از دوستان بر سخنم خرده بگیرند که ما چنین فردی را دین‌دار و مذهبی نمی‌دانیم و فرد دین‌دار باید درباره‌ی اعتقاداتش به یقین رسیده باشد و غیره. اما من هم‌چنان بر سر حرفم ایستاده‌ام چرا که بخش عمده‌ی دین‌داران ما را چنین افرادی تشکیل می‌دهند.

به همین جهت است که می‌گویم برای رسیدن به دموکراسی پایدار نیازمند تغییرات تدریجی فرهنگی در بطن جامعه‌ی ایران هستیم، زیرا با فرض فروپاشی نظام کنونی، حکومت بعدی اگر که قرار باشد بر اساس آرای اکثریت شکل بگیرد، در نهایت چیز بهتری از جمهوری‌اسلامی نخواهد بود و به همین سبب است که فکر می‌کنم با تجربه‌ها و آزمون و خطاهای از نوع اصلاح‌طلبانه، بهتر می‌توان چشم مردم را بر روی حقایقی گشود که جامعه‌ی هنوز سنتی ما برای رشد به شدت به آن نیازمند است. البته باید روشن کنم که مرادم از واژه‌ی اصلاح‌طلبی یک روش سیاسی است و نه حزب و یا گروهی خاص.

از دوستان می‌پرسم، اگر جریانات پس از انتخابات صورت نمی‌گرفت در حالت عادی چند سال روشن‌گری لازم بود تا مردم ما که تا همین ده سال پیش بخش عمده‌ای از آنان اگر با کسی دست می‌دانند و بعد می‌فهمیدند طرف بهایی بوده دستشان را آب می‌کشیدند به جایی برسند که حالا برخی از دوستان مذهبی بگویند انسان ماهیتن پاک است و چیزی به نام فرد نجس نداریم و حتا آشکارا از حقوق اقلیت‌های دینی و جنسی دفاع کنند؟ گفتمان اصلاح‌طلبی خواسته یا ناخواسته فضایی را در جامعه‌ی ما به وجود آورد که منجر به آشکار شدن تضادهای ذاتی مذهب به عنوان یک ایدوئولوژی سیاسی برای اداره‌ی جامعه شد و هم‌چنین نشان داد که اگر بخواهیم مذهب را با مفاهیم مدرن حقوق امروزی بشر، زنان و اقلیت‌های جنسی و دینی سازگار کنیم چیزی که از آن باقی می‌ماند مشتی توصیه‌های اخلاقی ساده و باورهایی کلی است که بشر را از این دستگاه عظیم بی‌نیاز می‌کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های عمده‌ی کنش‌گران و دل‌سوزان، عدم وجود قدرت جایگزین یا به اصطلاح همان آلترناتیو مناسب برای ایران پس از فروپاشی جمهوری اسلامی است. کدامیک از نیروهای اپوزیسیون موجود بالقوه توانایی به دست گرفتن حکومت را در دوره‌ی گذار دارند؟ اصلاح‌طلبان که به عنوان بخشی از وفاداران حکومت فعلی و دست داشتن در حکومت خلع شده در عمل شانسی برای به دست گرفتن قدرت نخواهند داشت. نگاه مردم به نیروهای ملی مذهبی با توجه به این‌که آنان را هم به نوعی از زمینه‌سازان حکومت روحانیون می‌دانند چندان مناسب نیست، ضعف دیگر این جریان عدم سازمان‌دهی نیروهای این طیف است. چرا که بیش‌تر یک طرز فکر سیاسی به شمار می‌آیند تا حزب و نیرویی فعال و از سوی دیگر رهبران آنان هم از معدل سنی بالایی برخوردارند که فاکتور مناسبی نیست.

گزینه‌ی دیگر سازمان مجاهدین خلق است که پس از خارج شدن نام آن از لیست گروه‌های تروریستی اروپا تجدید قوا کرده است. این سازمان دارای تشکیلات، سازمان‌دهی و رهبری قوی است اما با تمام این‌ها به دلیل تفکرات مذهبی ایدوئولوژیکی، پیشینه‌ی اقدامات تروریستی دهه شصت علیه شهروندان عادی و هم‌کاری و هم‌راهی با صدام در جنگ هشت ساله و سلاح به دست گرفتن در مقابل هم‌وطنانشان از محبوبیتی در بین مردم برخوردار نیستند. سلطنت‌طلبان نیز وضعیت بهتری از مجاهدین ندارند، این گروه گرچه در بین نسل اول مهاجران ایرانی از محبوبیت نسبی برخوردارند اما به علت سابقه رفتارهای غیردموکراتیک، هم‌راهی با بیگانگان در سرنگونی حکومت مردمی دکتر مصدق و عدم شناخت کافی از شرایط اجتماعی سیاسی عصر حاضر ایران از اقبال و توجه عمومی لازم برخوردار نیستند.

در این میان گروه‌های چپ مذهبی و سکولار هم از کمونیست کارگری و کمونیست‌های کلاسیک گرفته تا مارکسیست‌ها و فدایی‌خلق به جز برخی از مناطق محروم غرب کشور و یا در بین برخی جمع‌های روشن‌فکری و دانشجویی از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و مهم‌تر آن‌که تجربه مناسبی هم برای سازمان‌دهی و مدیریت نیروها برای در اختیار گرفتن قدرتی در این اندازه ندارند. خصوصیات قوم ایرانی و تجربه‌ی تاریخی به خوبی نشان می‌دهد که یک حکومت دست نشانده‌ی خارجی‌ هم در ایران حتا در کوتاه مدت موفق نخواهد بود.

ادامه دارد…


 


ریحانه / پاریس/ رادیو کوچه

افزایش ۶ درصدی حقوق در برابر تورم چند درصدی؟


کانون صنفی معلمان، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به افزایش شش درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان دولت که از نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی یعنی ۹/۹ درصد، نیز کم‌تر است، گلایه کرده است.‌

این بیانیه نمایندگان مجلس را موظف می‌داند تا دولت را به اجرای قانون، «یعنی افزایش حقوق کارکنان دولت به میزان تورم واقعی سالانه» ملزم سازد و با «نظارت موثر» مانع افزایش مشکلات معلمان و سایر کارکنان دولت شود .

در بخشی از این بیانه با اشاره به غیر‌قابل باور بودن نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی آمده است، آیا می‌توان این تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی را قبول کرد؟ درصورتی که تجربه ثابت کرده که هر سال حد‌اقل سه بار: در ماه‌های رمضان، محرم، و قبل از عید نوروز مواد خوراکی و به دنبال آن قیمت بقیه‌ی اجناس و خدمات بیش از ده درصد گران می‌شود و دود این گرانی‌ها به چشم کارکنان و حقوق‌بگیران رده پایین دولت می‌رود. آیا این افزایش شش درصدی حقوق با نص صریح قانون مصوب مجلس مغایرت ندارد‌؟

بی‌کاری دو برابر شده است

یک فعال کارفرمایی معتقد است درخوش‌بنیانه‌ترین حالت نرخ بی‌کاری در مدت یک سال گذشته ۲ برابر شده است.

«محمد عطاردیان» دبیرکانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران، گفت: «به دلیل رکود فعالیت‌های عمرانی بیش‌تر پیمان‌کاران بزرگ اقدام به تعدیل نیروی انسانی کرده‌اند.»

وی با بیان این‌که علت اصلی این تعدیل گسترده نیروی انسانی به بدهی معوقه دولت بازمی‌گردد؛ گفت: «شنیده ما حاکی از آن است که پیمان‌کاران پروژه‌های عمرانی بابت مطالبات معوقه خود از دولت ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان طلب دارند.»

وی در گفت‌و‌گو با سایت کلمه تصریح کرد: «در شرایط عادی اقتصادی صنعت ساختمان که از صنایع مرتبط با عمران و توسعه است به تنهایی ۱۵ تا ۱۷ درصد اشتغال کشور را به طور مستقیم و غیر‌مستقیم تعیین می‌کند.»

این فعال بخش خصوصی با بیان این‌که متاسفانه افزایش نرخ بی‌کاری قابل مشاهده است؛ گفت: «با وضع پیش آمده هم در کارگاه‌های ساختمانی و هم در کارخانه‌های سازنده مصالح و ابزار آلات ساختمانی تعدیل نیروی انسانی صورت گرفته و سهم اشتغال تا حداقل ۱۰ درصد کاهش یافته است.»

واردکنندگان اصلی میوه معرفی شدند

اتحادیه وارد‌کنندگان و صادرکنندگان میوه طی نامه‌ای به رییس مجلس اسامی وارد‌کنندگان و صادرکنندگان اصلی میوه کشور را اعلام کرد.

در این نامه که با اعتراض به سخنان یکی از نمایندگان که واردات میوه را منحصر به یک باند مافیایی دانسته بود ۵ وارد کننده بزرگ میوه به شرح زیر معرفی شده‌اند:

«شرکت صادرات میوه اتحاد‌، بازرگانی گروه ارجمندی‌، شرکت میوه جهانی پارس‌، شرکت عبدالرحمن ارجمندی و شرکت مواد غذایی اتاق‌های سرد. »

افزایش تولید گاز یا توقف پروژه های گازی

وزیر نفت از افزایش تولید گاز کشور به ۱٫۱ میلیارد مترمکعب تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: «ایران به طور قطع در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی قطر را پشت سر خواهد گذاشت.»

«میرکاظمی» افزود: «در شرایط کنونی نه تنها توان مقابله با تحریم‌های بین‌المللی را داریم بلکه می‌توانیم کشورهای دیگر را نیز در زمینه صنایع نفت و گاز یاری دهیم.»

میر کاظمی در حالی وعده تولید گاز بیش از تولید قطر را می‌دهد که پروژه‌های تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی یکی پس از دیگری به دلایل مختلف از جمله نبود سرمایه کافی و لازم برای اجرای طرح متوقف می‌شوند.

بر این اساس‌، خیر‌اندیش مدیر عامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران خبر داد که پروژه «پارس» و «پرشین ال ان جی» به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده است  .

وی به خبر گزاری ایلنا گفت: «شرکت ملی نفت کاندیدای مناسبی را برای اجرای پارس و پرشین ال ان جی پیدا نکرده و به همین دلیل ادامه فعالیت این پروژه را متوقف کرده است.»

پیش از این نیز اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ششمین گردهمایی مدیران پالایش گاز کشور اظهار داشته بود‌: «با توجه به زمان‌بر بودن طرح‌های در دست اجرای بخش بالادست، توسعه میادین و امکان برداشت گاز از آن‌ها زودتر از سه سال آینده امکان‌پذیر نخواهد بود‌. لذا در سه سال آینده ظرفیت پالایش گاز کشور افزایش نخواهد یافت و ظرفیت پالایش گاز تا پایان برنامه پنجم نیز به ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.»

وی هم‌چنین گفته بود که تا پایان برنامه پنجم توسعه (۱۳۸۹-۱۳۹۳ )به سرمایه‌گذاری ۳۷ میلیارد دلاری در صنعت گاز نیاز است و برای دست‌یابی به تولید ۱.۱ میلیارد مترمکعب گاز تا پایان برنامه پنجم باید سالانه ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کنیم .

ذخایر ارزی کشور ۲ برابر شد

رییس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که با برنامه‌ریزی‌ها و تغییر ترکیب سبد ارزی، ذخایر ارزی کشور در مدت زمان کوتاهی ۲ برابر شده است، گفت: «اجازه ورود هر کالایی را به کشور ندهیم.»

«محمود بهمنی» درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و ذخایر ارزی کشور گفت: «از نظر تجارت خارجی باید واردات کشور کاهش یابد.»‏

وی با تاکید بر این‌که تحریم‌ها به نوعی به نفع ذخایر ارزی کشور است‏، زیرا برای واردات ارز کم‌تری از کشور خارج می‌شود‏، اظهارداشت: «این مشکل باعث رونق صنایع و تولیدات داخلی می‌شود و این همان تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است.»

بهمنی خاطرنشان کرد: «‌هر زمان که احساس شود، ارز خاصی به نفع کشور است، آن زمان نیز برای تغییر ترکیب سبد ارزی وارد عمل می‌شویم.»

این در حالی‌ است که ایران طی ماه‌های گذشته برای تغییر ارز فروش نفت با امارات و چین مذاکراتی انجام داده که هیچ یک تا‌کنون به نتیجه نرسیده است.


 


اردوان طاهری/ رادیو کوچه

a.taheri@koochehmail.com

«در یک سال و چند ماهی که از کودتای ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ گذشته، خبرسازی و تبلیغات سیاسی، بخشی از تاکتیک‌های حیاتی دولت دهم جمهوری اسلامی ایران بوده است. هر چند که حکومت جمهوری اسلامی – به مقتضای ساختار ایدئولوژیک نظام سیاسی آن – از همان آغاز برپایی، همواره در تبلیغات ساعی بوده است، اما چنان که مشهود است، در چهار سال دوره‌ی نخست ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» این تبلیغات سیاسی یا همان پروپاگاندا (Propaganda) سیری صعودی و پرشتاب داشته و امروز نیز، در دولت دهم، به نهایت رسیده است.»

این که برخی می‌گویند «احمدی‌نژاد» و هم‌راهانش بی‌درایت حرف می‌زنند و بی‌برنامه عمل می‌کنند، به نظر ساده‌انگاری است. اگر نتیجه‌ی عمل‌کرد دولت نهم و دهم تا به امروز، انزوای ایران در عرصه‌ی بین‌المللی و فشارهای شدید سیاسی و اقتصادی بر مردم داخل ایران است، دلیلی بر بی‌برنامه‌گی رییس دولت و هم‌راهانش نیست، بلکه خبر از برنامه‌ای پیچیده‌تر می‌دهد. با نگاهی گذرا به اخبار چند روز گذشته – به عنوان یک نمونه – می‌توان به این نتیجه رسید که خبرهای حوزه‌ی سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی منتشر شده‌ی مرتبط با ایران، از یک اتاق فکر در بطن حکومت جمهوری اسلامی هدایت می‌شود؛ البته اتاق فکری که هدفی غیر از حفظ نظام جمهوری اسلامی دستور کار آن است.

پر بی‌راه نیست که فکر کنیم امام زمان برای احمدی‌نژادی که همه‌ی مقدسات مسلمانی و اهل تشیع را به سخره گرفته، یعنی اتاق فکر عنکبوتی

رونمایی از جت بمب‌افکن بی‌سرنشین «کرار» و آغاز سوخت‌گیری نیروگاه اتمی بوشهر با هم‌کاری روسیه، هم‌زمان با انتشار گفت و ‌گوی «احمدی‌نژاد» با روزنامه «الشرق» و پاسخ وی در خصوص حمله‌ی احتمالی اسراییل به ایران که گفت: «گزینه‌های ما حد و حدودی نخواهد داشت و همه کره زمین را در بر می‌گیرد»، اخباری هستند که در کنار لایحه‌ی جنجالی «حمایت از خانواده» و خبر‌هایی مبنی بر صدور حکم اعدام برای برخی از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، جنگ زرگری «احمدی‌نژاد» در راستای اهداف اتاق فکری است که ریاست او را بر جمهوری اسلامی ایران رقم زده است. همان اتاق فکر عنکبوتی شومی که تا کودتای انتخاباتی سال گذشته، نرم‌نرمک تار تنیده بود و پس از آن، دام خود را گسترده و پیش آمده و اینک منحرف کردن افکار عمومی و جهانی از برنامه‌های اصلی خود را در اولویت خبری قرار داده است. وقتی «احمدی‌نژاد» از امام غایب شیعیان سخن می‌گوید و همه‌ی رفتارهای خود را به هدایت‌های امام دوازدهم نسبت می‌دهد، پر بی‌راه نیست که فکر کنیم امام زمان برای احمدی‌نژادی که همه‌ی مقدسات مسلمانی و اهل تشیع را به سخره گرفته، یعنی اتاق فکر عنکبوتی.

کسانی مقیم حریم اتاق فکر عنکبوتی شده‌اند که با انگیزه‌هایی – احتمالن – متفاوت، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌راهه‌ برده‌اند. مردانی که، آن‌چنان که برخی فکر می‌کنند، بی‌لیاقت و نادان نیستند، بلکه لیاقت و دانش‌‌ خود را در راه خدمت به سودجویان جهان به حراج گذاشته‌اند. این افراد خواسته و ناخواسته سربازان گمنام و سرداران نام‌دار سودجویانی هستند که گاهی به نام اسراییل و آمریکا ذهن مردم را به خود مشغول می‌کنند و گاهی به نام حکومت دینی، سجاده‌ی زهد بی‌عمل بر گرده‌ی مردم دردمند ایران پهن می‌کنند. از درایت آن‌ها همان بس که جنجال رسانه‌یی ۱۸ میلیارد دلار توقیف شده در ترکیه، که به احتمال زیاد، پشتوانه‌ی اقتصادی برای بازگشت به قدرت پس از شکست احتمالی در کودتا بود، چنان ختم شد که گویی هرگز چنین پول هنگفتی وجود نداشته است.

توان عملیاتی بالای نیروهای نظامی، انتظامی و لباس شخصی در سرکوب اعتراضات خیابانی پس از کودتا و یا دست‌گیری فعالان عالی‌رتبه‌ی سیاسی در ساعت‌های اولیه‌ی پس از اعلام نتایج انتخابات، بر وجود یک اتاق فکر سازمان‌دهی‌شده دلالت دارد. اتاق‌ فکری که ثمره‌اش دولت دهم بوده است، خیلی پیش از خرداد ۱۳۸۸ شکل گرفته بود؛ از روزهایی که «مصطفا تاج‌زاده» رییس ستاد انتخابات کشور بود و از صندوق‌های رای دولت اصلاحات، «احمدی‌نژاد» بیرون آمد. اگر آن روز، اصلاح‌طلبان، حریف پرقدرت و با پشتوانه‌های امنیتی – نظامی خود را جدی می‌گرفتند، هرگز چنین نمی‌شد که شد.

اسفندیار رحیم‌مشایی که در مناصب حساس اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک، رییس دولت کودتا را هم‌راهی می‌کند، به حتم نقش مهمی را در اجرای تصمیمات این اتاق فکر عنکبوتی بازی می‌کند که علی‌رغم همه‌ی هجمه‌هایی که علیه او صورت گرفته، هم‌چنان دوش به دوش رییس دولت کودتا پیش می‌رود

امروز مردانی که «احمدی‌نژاد» نماینده‌ی آن‌ها است، چنان تارهای خود را بر کشور ایران تنیده‌اند و قوام گرفته‌اند که ملت و حکومت را یک‌سره به نابودی خواهند کشاند. «احمدی‌نژاد» نماینده‌ی حاکمیتی در سایه است که امروز سر کشیده است و خود را هویدا می‌کند. دهن‌کجی «احمدی‌نژاد» به رهبر جمهوری اسلامی در معرفی «اسفندیار رحیم‌مشایی» به عنوان رییس دفتر همه‌کاره‌ی رییس جمهوری، یکی از جمله مواردی است که این نظر را تایید می‌کند که «احمدی‌نژاد» دستورات اتاق فکری را اجرا می‌کند که فراتر از رهبری نظام است. این جنگ پنهان که با حکم انتصاب «اسفندیار رحیم‌مشایی» به عنوان معاون اول رییس جمهوری در دولت دهم توسط «احمدی‌نژاد» و صدور دستور عزل آقای «مشایی» توسط رهبر نظام، «سید علی خامنه‌ای» آشکار شد، آن‌چنان برای رهبری نظام گران‌ بوده که پس از گذشت یک سال، تصویر نامه‌ی رهبر به «احمدی‌نژاد»، مبنی بر لغو حکم معاونت اولی «مشایی»، به تازگی در وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

انتصاب «حمیدبقایی»، «محمدمهدی آخوندزاده» و «ابوالفضل زهره‌وند» به عنوان نمایندگان ویژه‌ی رییس جمهوری در امور آسیا، دریای خزر و افغانستان، در کنار انتصاب «اسفندیار رحیم‌مشایی» به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی رییس جمهوری در امور خاورمیانه که به تازگی اخبار آن منتشر شده است نیز از عدم اعتماد «احمدی‌نژاد» به «منوچهر متکی»، وزیر امور خارجه‌ی مورد وثوق شخص رهبر حکایت دارد.

برای رسیدن به مرکز اتاق فکری که «احمدی‌نژاد» و هم‌راهانش، بازوی اجرایی تصمیم‌های شوم آن شده‌اند، تمرکز بر افرادی هم‌چون «اسفندیار رحیم‌مشایی» می‌تواند راه‌گشا باشد. با درنظرگرفتن عضویت، دبیری و ریاست «رحیم‌مشایی» در کمیسیون‌های متعدد دولت، جانشینی رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد، ریاست دفتر و نمایندگی ویژه‌ی رییس جمهوری در امور خاورمیانه، می‌توان وی را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین افراد این خانه‌ی عنکبوتی یا اتاق فکر در نظر گرفت. «اسفندیار رحیم‌مشایی» که در مناصب حساس اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک، رییس دولت دهم را هم‌راهی می‌کند، به حتم نقش مهمی را در اجرای تصمیمات این اتاق فکر عنکبوتی بازی می‌کند که علی‌رغم همه‌ی هجمه‌هایی که علیه او صورت گرفته، هم‌چنان دوش به دوش رییس دولت دهم پیش می‌رود.


 


Ardavan Taheri/Radio Koocheh

a.taheri@koochehmail.com

Translated from Persian by Avideh Motmaen-Far

avideh@avideh.net

“In the past year and few months after 12 June 2009 Coup, notifications and political advertising, has been vital tactics of the tenth government of the Islamic Republic of Iran. Although the Islamic Republic – because of the ideological structure of its political system  -  has always been diligent in propaganda from the beginning but as it is evident, in the first “Mahmoud Ahmadinejad” ‘s presidential term these propagandas have been following an ascendent path and today in the tenth government have reached its climax.’

The fact that some say that, “Ahmadinejad” and his companions speak without tact and act without program, is being too naive! If the result of the ninth and tenth government performance up to today, has been Iran’s isolation in the international arena and severe political and economic pressures on people inside Iran, the reason is not because the President and his companions have no program. It even means that they have a more complex program. With a quick look at the news of the past few days – as an example – we can conclude that the published political, social and international news related to Iran, is led by a Master Mind within the Islamic Republic; of course a Master Mind that has other goals in its agenda than maintaining the Islamic Republic!

I do not think that it is irrelevant to think that for Ahmadinejad who has been making a mockery of the entire Muslim’s holy beliefs and the Shiites, the Hidden Imam means the Spider Master Mind!

News of Celebrating the jet bombers “Krar” , and news of starting fuelling the Bushehr nuclear power plant with Russia’s collaboration published simultaneously with “Ahmadinejad” ‘s interview with the newspaper ”Al-Sharq” and his response regarding a possible Israeli attack on Iran,( where he said: “Our options would have no limit and will encompass the Earth.” ) are the news that along with controversial “Family Protection Act” and news about the death penalty for some of those arrested after the presidential election, show clearly the goals of the Master Mind which have ordered the presidency of Ahmadinejad. The same ominous spider like Master Mind that had spread its web little by little till the electoral coup last year and since its main priority has been to mislead the public and international opinion from their real program. When “Ahmadinejad” speaks of the shiites Hidden Imam, and relates himself and all his acts to this twelfth imam, I do not think that it is irrelevant to think that for Ahmadinejad who has been making a mockery of the entire Muslim’s holy beliefs and the Shiites, the Hidden Imam means the Spider Master Mind!

Those who support the Spider Master Mind – probably – with different motivations, have led the Islamic Republic to nowhere! Men, as some may think, who are not incompetent or ignorant, but they have put their competence and knowledge to the service of profiteering people. Those are men who willingly or unwillingly are the anonymous soldiers and commanders of profiteering people who mislead people either with Israel or America and sometimes even in the name of theocracy and religion bamboozle their piousness, mealymouthedness and sanctimoniousness to the suffering people of Iran! The fact that they ceased and banned the media controversy of the 18 billion dollars seized in Turkey, which most likely, was the economic support needed to return to power if the Coup was to fail, as if this scandal has never existed, is one of their doing!

Throughput in the suppression of street protests by the conductors of the Coup and   crackdown on political activists and officials in the initial hours after the announcement of election results, implies the existence of an organized Master Mind! The Master Mind whose output became the Coup government, has been formed way before June 2009; From the day when “Mostafa Tajzadeh” head of the election headquarters of the country came out of the ballot of the reform government of “Ahmadinejad”. If that day, reformists, took seriously their powerfully backed up security – military opponent, what happened would have never been materialized!

Esfandiar Rahim Mashaii” who accompanies the head of the Coup Government in the economic, cultural and diplomatic positions, plays certainly a very important role in the implementation of the decisions of this Spider Master Mind that despite all the odds, he is still there!

Today, men whose representative is Ahmadinejad, have spread out their web and been so fortified that they will bring down people and the country altogether. Ahmadinejad is the representative of a ruling minority who was in the shadow and now reveals itself. The fact that Ahmadinajad disregarded the supreme leader by introducing ”Esfandiar Rahim Mashaii” as the head of the Presidential Office only confirms the fact that Ahmadinejad follows orders from puppeteers who are beyond the leadership of the Islamic Republic. This hidden war, that became obvious by the appointment of “Esfandiar Rahim Mashaii” as the Vice President in the tenth government by “Ahmadinejad” and ordering the dismissal of Mr. “Mashaii” by the supreme leader “Seyed Ali Khamenei”, was so heavy to bear that only a year after news about this dismissal were published in the supreme leader’s official website! The appointment of ”Mohamad Mehdi Akhoondzadeh” and ”AbolFazl Zahrehvand” as special representative of the President in Asian Affairs, Caspian Sea and Afghanistan, along with the appointment of ”Esfandiar Rahim Mashaii” as the President’s special representative in Middle East Affairs are another stories of lack of Ahmadinejad’s trust in ”Manoochehr Mottaki” the Minister of External Affairs and special trustee of the supreme leader himself!

To reach the puppeteers of whom “Ahmadinejad” and his companions, are the executors of bloody decisions, focusing on people such as ”Esfandiar Rahim Mashaii” can be helpful. Considering “Rahim Mashaii” ‘s either membership, or presidential and secretary positions in numerous government commissions, his position of the President successor in the Iranians Affairs Council abroad, his position of President of the Coordinating Council of Free Zones,  his position of head of the Presidential Office and the President’s Special Representative in Middle East, he can be considered as one of the most influent people of this Spider Master Mind! “Esfandiar Rahim Mashaii” who accompanies the head of the Coup Government in the   economic, cultural and diplomatic positions, plays certainly a very important role in the implementation of the decisions of this Spider Master Mind that despite all the odds, he is still there!


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز سه‌شنبه وزارت خارجه کویت از نزدیک بودن نیروگاه اتمی بوشهر به این کشور اظهارنگرانی کرده است.

به گزارش العربیه، خالد سلیمان جاراله معاون وزیر خارجه کویت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت‌: «نگرانی ما ناشی از این است که در آینده ممکن است عوامل طبیعی باعث ایجاد تشعشعات شود.»

وی در ادامه افزود‌: «بوشهر نزدیک کویت است وما نگران تاثیر عوامل طبیعی بر فعالیت نیروگاه هستیم.»

ایران اخیرن سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر را با حضور رییس سازمان انرژی اتمی روسیه آغاز کرده و قرار است بهره‌برداری از نیروگاه طی ماه‌های آینده آغاز شود.

روسیه که قرارداد ساخت نیروگاه را از سال ۱۹۹۵ با ایران بسته بود در مراسم سوخت‌گذاری تاکید کرد که در این پروژه تمام اصول ایمنی رعایت شده است.

با این حال کشورهای خلیجی بارها نگرانی خود را از احتمال تاثیر فعالیت این نیروگاه بر محیط اطراف و یا انجام حمله نظامی علیه نیروگاه اعلام کرده‌اند.

معاون وزیرخارجه کویت هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری اعضای شبکه‌های جاسوسی در برخی کشورهای منطقه گفت‌: «هم‌کاری امنیتی کویت با دیگر کشورهای خلیجی برقرار است. اطلاعات به دست آمده در این زمینه به دقت بررسی می‌شود.»

از سویی دیگر بحرین اخیرن از بازداشت ۸ نفر به اتهام عضویت در «شبکه‌های خراب‌کاری» خبرداده است.

بر اساس گزارش منابع دولتی بازداشت شدگان به دریافت کمک های مالی از روحانیون و تاجران برای فعالیت علیه امنیت ملی بحرین اعتراف کردند.

بیشتر بخوانید:

«اعتراف اعضای یک گروه تروریستی وابسته به ایران در بحرین»


 


خبر / رادیو کوچه

در پی بازداشت اخیر جهانگیر محمودی وکیل دادگستری، روز دوشنبه مسوولان دادگاه ویژه روحانیت اهواز علت این دستگیری را عهده گرفتن وکالت برخی از زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند.

به نقل از هرانا، صبح روز گذشته با مراجعه همسر جهانگیر محمودی به شعبه سوم دادگاه ویژه روحانیت شهرستان اصفهان اتهام همسرش قبول وکالت زندانیان سیاسی اعلام و در دیدار حضوری که همسر آقای محمودی با وی داشته از انتقال این روحانی به زندان اصفهان خبر  داده است.

گفتنی است جهانگیر محمودی هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی اصفهان بازداشت و عصر روز دوشنبه راهی زندان اصفهان شده است.


 


عکس‌ها / خبرگزاری مهر

عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر با حضور علی‌اکبر صالحی و سرگئی کرینکو روسای سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه صورت گرفته است.


 


خبر / رادیو کوچه

دلیر روزگرد (فارغ التحصیل رشته زمین شناسی از دانشگاه تبریز) اهل شهرستان سقز و غیاث نادرزاده (فارغ التحصیل دانشگاه تبریز) اهل شهرستان پاوه روز دوشنبه اعلام شد که توسط نیروهای اطلاعاتی استان کردستان بازداشت شده‌اند.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، نام‌بردگان پس از گذشت ۲۰ روز از ناپدید شدنشان به تازگی توسط یک تماس تلفنی مشخص شد که در بازداشت به سر می‌برند، پس از آن هفته گذشته نیروهای امنیتی به منزل دلیر روزگرد رفته و مقداری از وسایل شخصی و کتاب های وی را با خود برده‌اند.

لازم به ذکر است که نام‌بردگان از موسسان کانون زاگرس در دانشگاه تبریز هستند.

تا‌کنون نیز هیچ خبری از اتهامات آنان در دست نیست و نیروهای امنیتی از دادن هرگونه اطلاعات از وضعیت آنان خودداری کرده است.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع : هرانا

روز یک‌شنبه مورخ سی‌و‌یکم مردادماه، یکی از زندانیان عادی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، در سلول انفرادی و زیر شکجه جان خود را از دست داد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «بهمن مسعودی» به‌علت اصابت باتوم به سر توسط یکی از ماموران زندان به‌نام «خانزاده» به قتل رسیده است.

پس از این‌که خبر قتل بهمن مسعودی به خانواده‌ی وی رسید، صبح روز گذشته اول شهریورماه، مادر این زندانی با حضور در مقابل درب اصلی زندان مرکزی ارومیه پس از ریختن بنزین به روی خود، اقدام به خودسوزی کرد.

این مادر داغ‌دیده که با این اقدام خود تاثر حاضران را برانگیخته بود، تا قبل از رسیدن آمبولانس در مقابل دیدگان افراد حاضر در شعله‌های آتش می‌سوخت.

گفتنی است تا لحظه‌ی تنظیم خبر از وضعیت جسمانی مادر آقای مسعودی و شدت جراحات وارده اطلاعی در دست نیست.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته دوشنبه بر اساس رای دادگاه محکومیت مهدیه گل‌رو، فعال دانشجویی یک سال دیگر افزوده شده است.

وحید لعلی‌پور، همسر این زندانی سیاسی در این رابطه گفته است: «بالاخره اتفاقی که از آن می‌ترسیدیم به وقوع پیوست و یک سال حکم تعلیقی مهدیه به اجرا در آمد.»

به گزارش گویا نیوز، طی ابلاغ اجرای احکام اوین، مهدیه گل‌رو به سه سال زندان مشتمل بر دو سال حبس تعزیری و یک سال تعلیقی محکوم شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود تنها یک روز بعد از ابلاغ حکم یک سال تعلیقی، خانم گل‌رو دستگیر شده و در این مدت کوتاه جرمی مرتکب نشده و هم‌چنین در زمان دستگیری، این حکم قابلیت اجرا نداشته است.

بیشتر بخوانیم:

«دو سال و چهار ماه حبس تعزیری برای مهدیه گل‌رو»


 


سه‌شنبه ۲ شهریورماه ۱۳۸۹ – ۲۴ آگوست ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  دامون

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده‌ی اخبار مطبوعات سه‌شنبه ایران

note3کوچه‌ی مهتابی – «فرمان اتاق فکر عنکبوتی برای براندازی نظام» -  اردوان طاهری

note3بخش اول اخبار

note3 روزنگاشت – «آخرین ترانه مادری» -  محبوبه

note3مجله‌ی اقتصادی – «افزایش ۶ درصدی حقوق در برابر تورم چند درصدی» - ریحانه

note3پس‌نشینی تند – «فروپاشی روش نادرست» – اکبر ترشیزاد

note3رادیو لیچار – - (قسمت ۷۹) - فرورتیش

note3بخش دوم اخبار

note3دایره‌ی شکسته – «نیویورک شهر هنر» – مه‌شب تاجیک

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3آقای گجت – دامون

note3کافه کوچه – «جنگ نرم در نمایشگاه قرآن» - علی خرد‌پیر

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی صبح امروز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه‌ی الجزیره در اظهارنظری اعلام کرد ایران تقریبن به ۲۰ نیروگاه هسته‌ای شبیه نیروگاه بوشهر نیاز دارد که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به‌خوبی زمینه را برای توسعه هم‌کاری با روسیه و کشورهایی که توانایی ساخت نیروگاه اتمی دارند بیش از پیش فراهم می‌کند.

نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی در خصوص راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با هم‌کاری روسیه اظهار داشت سوخت هسته‌ای مورد نیاز را هر کشوری می‌تواند تولید یا خریداری کند اما تجربه نشان داده که خرید سوخت از خارج همواره تحت تاثیر تصمیمات سیاسی است.

وی در ادامه تاکید کرد ضرورت دارد در زمینه تهیه سوخت نقطه اطمینانی باشد که نیروگاه‌های ایران راکد نماند، هنگامی که امروز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از فروش بنزین- یک انرژی سبک و معمولی – خودداری می‌کنند بنابراین این اعتماد وجود ندارد که آنان بعدها سوخت اتمی مورد نیاز ایران را تامین کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این‌که چقدر اطمینان دارید که روسیه به تعهدات خود پایبند باشد، گفت: «رابطه ایران و روسیه از سطح مناسبی برخوردار است اما هر کسی علاقه‌مند است که نیازهای خود را برآورده کند. هر کسی قراردادی می‌بندد باید به آن پایبند باشد و ما انتظار داریم و امیدواریم روسیه همین گونه رفتار کند. البته نیروگاه ایرانی دیگری در دست ساخت داریم و برای آن نیازمند سوخت هستیم.»

این در حالی است که اعلام راه‌اندازی سایت غنی‌سازی اورانیوم در ایران با واکنش و انتقاد دیگر کشورها هم‌راه شده است.

بیشتر بخوانیم:

«‌ساخت سایت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اوضاع را وخیم می‌کند»


 


خبر / رادیو کوچه

فلیپ کراولی، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، در اظهار نظری روز گذشته دوشنبه تحرکات و تولیدات نظامی اخیر ایران را نگران‌کننده دانسته و ابراز امیدواری ‌کرده که در ماه‌های آینده امکان گفت‌وگو با ایران درباره‌ی مقاصد این کشور به‌وجود بیاید.

به گزارش دویچه‌وله، ایران اخیرن یک جت بمب‌افکن بدون سرنشین به نام «کرار» را رونمایی کرد که به ادعای مقام‌های نظامی ایران می‌تواند بمب‌های سنگین با خود حمل و آن را به‌سوی هدف‌های تعیین‌شده شلیک کند. دو روز پس از رونمایی «کرار»، وزیر دفاع دولت احمدی‌نژاد از تولید قایق‌های جدید جنگی خبر داده است. به گفته احمد وحیدی، این قایق‌ها بر قدرت نیروی دریایی ایران در منطقه خواهد افزود.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت‌وگوها با ایران در چارچوب گروه شش، پنج عضو دایمی شورای امنیت و آلمان، برگزار خواهد شد.

فلیپ کراولی در‌باره نظر دولت آمریکا در خصوص جت بمب‌افکن بدون سرنشین «کرار» گفت: «آن‌چه که آین کشور را نگران می‌کند، نیت ایرانی‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود، وقتی ایران قابلت‌های نظامی خود را مدام افزایش ‌دهد، موجب نگرانی ایالات متحده و دیگر کشورهای منطقه خواهد شد و آمریکا “به شکل مناسب” در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

بنابر گزارش شبکه‌ی ان.بی.اس، هواپیمای بدون سرنشین «کرار» می‌تواند مسافتی تا هزار کیلومتر را طی کرده و هدف‌های تعیین‌شده را بمباران کند. کراولی تاکید کرد، فکر نمی‌کند که سلاح‌هایی از این دست به تنهایی بتوانند توازن نظامی در منطقه را برهم بزنند، با این‌حال ایران به‌طور قطع خود را یک قدرت منطقه‌ای تصور می‌کند.


 


رادیو کوچه

دانشمندان در نشست سالانه «انجمن شیمی آمریکا» یک پوشش خود تمیزشونده را برای سطح سلول‌های خورشیدی معرفی کردند که موجب افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های نگهداری تاسیسات بزرگ انرژی خورشیدی می‌شود.

به نقل از یونایتدپرس، چنین تاسیساتی معمولن در مناطق بیابانی و آفتابی نصب می‌شود، مناطقی که دارای آب و هوای خشک است و وزش باد موجب انتقال گرد و غبار بر روی سطح صفحات خورشیدی می‌شود.

«مالی مازومدر» که ریاست این مطالعه را بر عهده دارد، گفت: «نشستن یک لایه گرد و غبار به ضخامت ۵ گرم در مترمربع، میزان تبدیل انرژی خورشیدی را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.»

این فناوری خود تمیزشونده با استفاده از یک ماده حساس الکتریکی شفاف که بر روی یک صفحه پلاستیکی شفاف قرار می گیرد، صفحات خورشیدی را می‌پوشاند.

حس‌گرها سطح گرد و غبار را کنترل می‌کند و زمانی که غلظت گرد و غبار به سطح بحرانی می‌رسد، این پوشش صفحه خورشیدی را فعال می‌کند.

بار الکتریکی یک موج دفع‌کننده گرد و غبار را ارسال می‌کند که در سطح پوشش سرازیر می‌شود و موجب بلند شدن گرد و غبار و انتقال آن به بیرون از لبه‌های صفحه (خورشیدی) می‌شود.

در آریزونا هر ماه حدود چهار برابر این میزان گرد و غبار بر روی صفحات خورشیدی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که میزان این گرد و غبار در خاورمیانه ، استرالیا و هند از این هم بیش‌تر است.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

یکم شهریور مصادف بود با درگذشت «مهین شهابی»، بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما، او زاده سال ۱۳۱۵ خورشیدی بود و بهار امسال به دلیل تومور مغزی در بیمارستان «پارس» تهران بستری شد و پس از آن مدت‌ها به کما رفته بود و سرانجام در ساعت شش صبح یکم شهریور ۱۳۸۹ درگذشت. «ترانه مادری» از آخرین کارهای اوست.

«مهین نیک طبع» مشهور به «مهین شهابی» در بیست و پنجم بهمن سال ۱۳۱۵ خورشیدی در تهران و در یک خانواده ارتشی به دنیا آمد و برای اولین بار در دوره دبیرستان چند نمایش را به شکل آماتور بازی کرد.

همسر شهابی نویسنده، شاعر و آهنگ‌ساز بود و شهابی بعد از ازدواج با تشویق همسرش بازیگری را در گروه «اسکوئی‌ها» که تازه به ایران آمده بودند فرا گرفت و سپس به دعوت رییس وقت «اداره دراماتیک» به آن‌جا رفت و بعد از بازی در چند نمایش‌نامه به استخدام رسمی وزارت فرهنگ و هنر آن زمان درآمد.

مهین شهابی هم‌زمان در تاتر «سنگلج» و تلویزیون به ایفای نقش می‌پرداخت و در سال ۱۳۵۷ بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

مهین شهابی در مصاحبه‌ای گفته:

«کسانی‌که کار هنر می‌کنند باید بدانند، که هم زندگی خودشان را داشته باشند و هم هنرشان را حفظ کنند یعنی هم به کار هنری‌شان بپردازند و هم امور زندگی خود یعنی بچه‌داری و همسرداری را انجام دهند که بسیار مقدس است.»

او در فیلم‌های بسیاری بازی داشته است که از جمله می‌توان به «گاو»، «بیتا»، «شیلات»، «مزدوران»، «ماموریت»، «بگذار زندگی کنم»، «گل مریم»، «پاییزان»، «پنجره»، «دوسرنوشت»، «دو نیمه سیب» و «شریک زندگی» اشاره کرد.

مجموعه تلویزیونی «آینه» یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دهه شصت سیما است که با حضور مهین شهابی ساخته شد.

«ترانه مادری» از آخرین کارهای وی است. شهابی قبل از بستری شدن در بیمارستان، مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» به تهیه‌کنندگی «محمدرضا شفیعی» و کارگردانی «حمید نعمت‌اله» بود اما به دلیل ضایعه مغزی از این نقش کناره‌گیری کرد.

و سرانجام در صبح‌گاه اول شهریور مهین شهابی بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما که بهار امسال به دلیل تومور مغزی در بیمارستان پارس تهران بستری شده بود و پس از آن مدت‌ها به کما رفته بود، در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

کاظمی مدیر پرستاری بیمارستان پارس به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: وی از ۱۹ فروردین امسال با تشخیص بیماری سرطان بستری شد و مدت ۴ ماه در کما بود و امروز به علت افت علایم حیاتی درگذشت.

وی افزود: همه هزینه‌های درمان خانم شهابی را صدا وسیما پرداخت کرده است.

پیکر این هنرمند ساعت ۹:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه از مقابل تالار وحدت به قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع می‌شود و مراسم تدفین این هنرمند به همت خانه تاتر برگزار می‌شود.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

همشهری

سوره

جهان نیوز

جام جم

خبرانلاین


 


خبر / رادیو کوچه

معاون باراک اوباما روز دوشنبه طی نطقی در جمع شماری از نظامیان بازنشسته آمریکایی در ایالت ایندیانا این نظر که ایران در عراق از نفوذ گسترده‌ای برخوردار است را رد کرد.

وی در ادامه افزوده است: «دولت ایران بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خرج کرد که بر انتخابات ملی (عراق) اعمال نفوذ کند، اما شکست خورد هم‌چنین نفوذ ایران در عراق بزرگ جلوه داده شده است.»

آقای بایدن تصریح کرد مردم عراق به کاندیداهای مورد نظر خود رای دادند، نه آن‌هایی که ایرانی‌ها می‌خواستند به آنان رای داده شود.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها هرگونه دخالت در امور داخلی عراق را رد کرده‌اند. آن‌ها همواره حضور نظامی آمریکا را علت اصلی بی‌ثباتی عراق دانسته‌اند.

از سویی دیگر یک عضو ارشد شورای امنیت ملی آمریکا اخیرن در اظهار نظری اعلام کرده که ایران با اقداماتش در عراق به ضرر خود عمل کرده و از سرمایه‌گذاری‌های سیاسی خود در آن‌جا سود نبرده است.

بیشتر بخوانید:

«ایران مانع ایجاد حکومت در عراق است»


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع: خبر آنلاین

ما در دادگاه تبرئه شده‌ایم

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

در پی چاپ خبر «حکم تعلیق ۳ مقام ارشد قضایی مرتبط با پرونده کهریزک» آقای حیدری‌فرد دادیار سابق دادسرای ویژه امنیت تهران جوابیه‌ای ارسال نمود که ذیلن از نظرتان می‌گذرد:

۱ ـ در خصوص رسیدگی به اتهامات اغتشاش گرانی که در روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ براساس فراخوان رسانه های ضدانقلاب و گروه‌های معاند خارجی و داخلی متعاقب فتنه‌های بعد از انتخابات مقابل دانشگاه تهران نظم و امنیت شهر را مختل و با آتش‌زدن وسایل نقلیه و امکانات مربوط به خدمات عمومی با نیروهای امنیتی و انتظامی درگیر و تعدادی از پرسنل پلیس امنیت تهران در اثر اصابت چاقو و قمه مضروب و عده‌ای از آن‌ها در حالت کما و بی‌هوشی در بیمارستان بستری گردیدند.

افراد دستگیر شده پس از ۲۴ ساعت بازداشت اولیه در پلیس امنیت به لحاظ دستگیری حین ارتکاب جرم علنی با صورتجلسه مفصل و مشروح مبنی بر دستگیری متهمان در محل ارتکاب جرم و اغتشاشات مذکور و ذکر بی‌توجهی آن‌ها به تذکرات و هشدارهای پلیس و احصای اعمال مجرمانه‌ای که توسط متهمین دستگیر شده انجام گردیده این‌جانب به‌عنوان یکی از قضات ویژه امنیت تهران، پرونده‌های مربوطه را با نظارت معاون امنیت دادستان تهران رسیدگی و قرار تامین قانونی با لحاظ محتویات پرونده، گزارش پلیس امنیت و اظهارات متهمین وفق مقررات صادر نمودم.

لذا مسوولیت رسیدگی قضایی و صدور قرار تامین مناسب بر عهده این‌جانب و معاون امنیت دادستانی تهران می‌باشد و در این رابطه چنانچه کوچک‌ترین اشتباه قضایی در ارتباط با تناسب قرار صادره و تصمیم قضایی با محتویات پرونده باشد قضات رسیدگی کننده پاسخ‌گو خواهند بود ولیکن پاسخ‌گویی نسبت به جرایم احتمالی که منتسب به مامورین زندان کهریزک می‌باشد و حتا فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران نیز از آن بی‌اطلاع بوده و در خصوص وی که مسوول مستقیم براساس سلسله مراتب آنان است نیز دادگاه نظامی تهران حکم برائت صادر نموده بسیار بدیهی است که قضات رسیدگی کننده هیچ‌گونه مسوولیتی نسبت به اقدامات خودسرانه ماموران خاطی ندارند… و براساس (اصل شخصی بودن جرم و مجازات‌ها) کسانی که احیانن مرتکب ضرب و شتم غیرقانونی شده‌اند خودشان باید پاسخ‌گو بوده باشند و مسوولیت رسیدگی قضایی به پرونده اغتشاش‌گران ۱۸تیر با مسوولیت اقدامات غیرقانونی در بازداشتگاه کهریزک دو مقوله متفاوت بوده که خلط آن ظلم بزرگی نسبت به قضات ویژه امنیت می‌باشد … این‌جانب و همه هم‌کاران قضایی مرتبط با پرونده مزبور از آن‌چه در زندان کهریزک رخ داده بیش از همه متاثریم اما هر عمل خلاف قانون احتمالی که در این ارتباط محقق گردیده بدون اطلاع و خواست قضات رسیدگی کننده و حتا فرماندهی مستقیم آنان انجام شده است.

زندان کهریزک زندان رسمی و قانونی بوده و اقدام نیروی انتظامی و پلیس امنیت و سایر نیروهای امنیتی در دستگیری اغتشاش‌گران ۱۸ تیرماه که علنن و آشکارا مرتکب حرکتی خلاف امنیت ملی گردیده بودند و هم‌چنین نوع و نحوه رسیدگی انجام شده در بازجویی اولیه متهمان توسط قضات امنیت کاملن منطبق با موازین قانونی و شرعی بوده است اما هر اقدام و عمل انجام شده در بازداشتگاه کهریزک مقوله جدا از این دو موضوع می‌باشد و ارتباطی به قضات رسیدگی کننده ندارد …

۲ ـ دادسرای کارکنان دولت پیرو اعلام شکایت و گزارشات مراجع مختلف براساس ارجاع ریاست محترم قوه قضاییه در رابطه با قضات رسیدگی کننده به پرونده اغتشاش‌گران ۱۸ تیر ۱۳۸۸ و موضوع بازداشتگاه کهریزک وارد رسیدگی شده و پس از تحقیقات جامع بازپرس دادسرای کارکنان دولت و استعلام از مراجع مربوطه از جمله دادسرای نظامی تهران، بیمارستان‌های مربوطه، شورای پزشکی قانونی و غیره و تحقیق از شکات و بررسی دلایل و مدارک طرفین و اخذ دفاعیات قضات مرتبط با تمایل خود قضات در نهایت پس از حدود ۱۰ ماه رسیدگی نسبت به سه نفر قضاتی که در این پرونده از آنان شکایت شده بود به نحو مشروح و مستدل در ۴۳ صفحه قرار منع پی‌گرد و رای بر بی‌گناهی و عدم توجه هرگونه اتهامی در خصوص حوادث کهریزک صادر و با ارجاع به قاضی اظهارنظر دادسرای کارکنان دولت رای مذکور تایید و قطعی و به طرفین پرونده ابلاغ گردید. بنابراین خبر صدور قرار تعلیق مصونیت قضائی در رابطه با موضوعی که سابقا در دادسرای کارکنان دولت رسیدگی قضائی شده و قضات مربوطه تبرئه و از توجه هر نوع اتهام و ادعای متصور و ممکن مبرا شناخته شده‌اند اقدامی غیرعادلانه و غیرمعمول به نظر می‌رسد زیرا صرف‌نظر از این‌که براساس اغراض سیاسی و جناحی که در فرصت مناسب در رابطه با آن توضیح داده و دلایل متقن ارایه خواهد شد حیثیت قضات ویژه امنیت تهران به نحو بی‌سابقه‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی در اثر این عمل مخدوش گردید و در رابطه با موضوعی که وفق مقررات در مورد آن رسیدگی شده و تصمیم قضایی مبنی بر منع پیگرد قضات به دلیل عدم توجه اتهام صادر و در مسیر قضایی قاضی اظهارنظر نیز آن را تأیید نموده امری خلاف قواعد آمره قانون آیین دادرسی کیفری به نظر می‌رسد که اینگونه برخوردها مورد انتظار نمی‌باشد.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز سه‌شنبه یک هواپیما با دست‌کم ۱۴ مسافر بر اثر دید کم و بدی آب و هوا در نزدیک پایتخت نپال با کوه برخورد کرده است.

به گزارش الجزیره، به علت بارش شدید باران در نزدیکی کاتماندو پایتخت نپال و از بین رفتن دید کامل خلبان، هواپیما دچار حادثه شده و از مسافران آن و وضعیتشان خبری در دست نیست.

به گفته مقامات محلی در این پرواز شش خارجی حضور داشته اما از ملیتشان اطلاعاتی ارایه نشده است.

این در حالی است که گزارش این برخورد توسط یکی از ساکنان آن منطقه ارسال شده اما پلیس محلی برای فرستادن نیروی کمکی اعلام کرده که به گزارش شخصی نمی‌تواند اکتفا کند و نیروی پلیس خود باید برای تحقیق بیش‌تر اقدام کند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته دوشنبه خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین که اعتصاب غذا کرده، برای نخستین بار بعد از پایان اعتصاب غذای زندانیان خود با آن‌ها ملاقات کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این شانزده زندانی بیش از دو هفته در اعتصاب غذا و سه هفته در انفرادی بوده و آخرین ملاقات آن‌ها با خانواده‌هایشان چهار هفته پیش روی داده است.

مادر یکی از زندانیان اعتصاب‌کننده گفت روحیه و وضع عمومی جسمی این زندانیان خوب، اما کمبود وزن در آن‌ها محسوس بوده است.

بنا به گفته زندانیان، در شب انتقال آن‌ها به بند انفرادی، ده‌ها پلیس ضد شورش مسلح به گاز اشک‌آور و باتوم در برابر بند ۳۵۰ زندان اوین صف‌آرایی کرده بودند.

هم چنین آن‌ها در این ملاقات تایید کردند که از سوی مسوولان زندان تهدید به برخوردهای شدید شده‌اند.

لازم به ذکر است علی ملیحی (فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت)، حسین نورانی‌نژاد (روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت)، ضیا نبوی (دانشجوی محروم از تحصیل)، کوهیار گودرزی (فعال حقوق بشر)، بهمن احمدی‌امویی (روزنامه‌نگار)، کیوان صمیمی (روزنامه‌نگار)، مجید توکلی (فعال دانشجویی)، حمیدرضا محمدی (فعال سیاسی)، جعفر اقدامی (فعال مدنی)، علی پرویز (فعال دانشجویی)، مجید دری (فعال دانشجویی)، بابک بردبار (عکاس)، غلام‌حسین عرشی، محمدحسین سهرابی‌راد و پیمان کریمی‌آزاد زندانیانی بودند که به سلول انفرادی منتقل شده و بیش از دو هفته اعتصاب غذا کردند.

بیشتر بخوانید:

«انتقال پانزده نفر به سلول انفرادی اوین»

«زندانیان اعتصاب‌کننده غذا در اوین دست از اعتصاب کشیدند»

«اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اوین را تکذیب می‌کنم»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1577 میلادی – «شاه اسماعیل دوم» از سلسله صفوی که شهر قزوین را به قتلگاه خاندان صفوی و رجال وقت تبدیل کرده بود، ناگهان درگذشت. وی که دو سال سلطنت کرده بود جانشین شاه طهماسب شده بود که ۴۳ سال سلطنت کرد. شاه طهماسب شهر قزوین را پایتخت ایران کرده بود.
  • ۱۹۶۶ میلادی – اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست آمریکا «گاس هال» را به سمت دبیرکلی این حزب انتخاب کردند. وی که در کتابش «مزدک» را بنیادگذار سوسیالیسم در جهان اعلام داشته است با رهبران وقت شوروی روابط دوستانه داشت. در کشورهای سوسیالیستی از «گاس» همانند رییس یک کشور استقبال می‌کردند. با وجود این، گاس عقیده داشت که در پیاده‌کردن سوسیالیسم در روسیه عجله شده بود زیرا این کشور آمادگی و شرایط آن را نداشت.
  • ۱۹۰۲ میلادی – امروز زادروز «فردیناند برودل» تاریخ‌نگار فرانسوی است که ۲۷ نوامبر سال ۱۹۸۵ در‌گذشت. بسیاری از اصحاب نظر وی را بزرگ‌ترین مورخ قرن ۲۰ فرانسه می‌دانند. وی معتقد به تاثیر اقتصاد و اوضاع جغرافیایی در تکوین تاریخ بود.
  • ۷۹ میلادی – کوه «وزوویوس» در جنوب ایتالیا ناگهان دست به آتشفشانی زد و سه شهر «پمپی»، «هرکولانئوم» و «ستابیائه» را با همه آثار تمدن و ده‌ها هزار سکنه در زیر مواد مذاب و خاکستر آتشفشانی مدفون کرد. ایتالیا آن سال تابستان بسیار گرمی داشت و پیش‌بینی یک فاجعه طبیعی می‌رفت.
  • ۴۱۰ میلادی – ویزیگات‌ها دسته‌ای از ژرمن‌ها شهر رم را تصرف کردند و ویران ساختند و با این روی‌داد عمر امپراتوری روم در قلم‌رو غربی آن پایان یافت، ولی قسمت شرقی (قسطنطنیه) تا چندین قرن بعد از آن (سال ۱۴۵۳) به حیات خود ادامه داد.
  • ۱۹۴۹ میلادی – «هری ترومن» رییس‌جمهوری وقت آمریکا اسناد نهایی تاسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امضا کرد. ۵ ماه پیش از این با چگونگی تاسیس این اتحادیه موافقت و اصول آن مورد تصویب قرار گرفته بود که در یکی از این اصول تصریح شده است که حمله نظامی به یک کشور عضو به منزله حمله به همه اعضا تلقی خواهد شد.
  • ۱۸۱۴ میلادی – نیروهای انگلیسی شهر واشنگتن را تصرف کردند و کاخ سفید را آتش زدند.
  • ۱۹۱۲ میلادی – کنگره آمریکا با تصویب یک قانون اجازه داد که کارکنان ادارات بدون ترس از انتقام‌گیری بتوانند بر ضد مقامات بالا دست خود به دادگاه شکایت و یا افشاگری کنند.
  • ۱۹۵۴ میلادی – کنگره آمریکا قانون کنترل کمونیست‌ها را به تصویب رسانید و بر پایه همین قانون ورود کمونیست‌ها به آمریکا ممنوع شد.
  • ۱۵۷۲ میلادی – بزرگ‌ترین قتل‌عام‌های مذهبی در تاریخ فرانسه روی داد. این حادثه از مراسم ازدواج هانری پادشاه ناواربا مارگریت آغاز شد. این قتل‌عام به‌دستور «کاترین دو مدیسی» ملکه فرانسه و تصویب شارل نهم شاه کشور انجام گرفت. درمراسم ازدواج هانری و مارگریت عده‌ای از سران مذاهب کاتولیک و پروتستان حضور داشتند و برخورد شدیدی میان آنان درگرفت. کاترین از این فرصت سو استفاده کرد و پسرش را به کشتن پروتستان‌ها تشویق کرد. در این درگیری و منازعه حدود ۳۰۰۰۰ هزار تن به قتل رسیدند و چون این کشتار در روز عید «سن‌بارتولومی» رخ داد در تاریخ فرانسه به‌نام «کشتار سن بارتولومی» ثبت شده است.

 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه روز گذشته دوشنبه یک مامور اخراج شده نیروی پلیس فیلیپین به دست پلیس این کشور به علت گروگان‌گیری و کشتن ۸ تن از این گروگان‌ها کشته شده است.

به گزارش الجزیره، یک مامور اخراج شده پلیس فیلیپین روز گذشته پس از به گروگان گرفتن مسافران یک اتوبوس توریستی که تبعه‌ی هنگ‌کنگی داشته در فیلیپین پس از ساعت‌ها گروگان‌گیری ۸ تن از این مسافران را کشته و پس از درگیری با نیروی پلیس محلی خود او نیز بر اثر تیراندازی کشته شده است.

به گفته مقامات محلی انگیزه‌ی وی از این کار بازگشتن به نیروی پلیس اعلام شده و پس از ناامید شدن از این عمل، خود به پلیس گفته است که او را مورد هدف تیراندازی قرار دهند.

لازم به ذکر است فرد گروگان‌گیر از سال ۲۰۰۸ به علت ایجاد مشکلات در کار از نیروی پلیس فیلیپین اخراج شده است.


 


رادیو کوچه

هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران دوشنبه شب با انجام چهار بازی به پایان رسیده است.

در این دیدارها که شام‌گاه روز گذشته پی‌گیری شد تیم‌های پرسپولیس تهران، صنعت‌نفت آبادان، راه آهن ری و تراکتور سازی تبریز مقابل حریفان خود به برتری رسیدند و یک دیدار هم با تساوی پایان یافت.

تیم پرسپولیس با نتیجه ۲ بر ۱ برابر شاهین بوشهر به برتری دست یافت و با این پیروزی به صدر جدول لیگ برتر صعود کرد.

در پر گل ترین بازی فصل جدید لیگ برتر، صبا قم و شهرداری تبریز در ورزشگاه یادگار امام قم و در حضور ۵۰۰ تماشاگر، به تساوی چهار بر چهار رسیدند.

بازی صنعت نفت آبادان و ذوب‌آهن اصفهان در ورزشگاه تختی آبادان با نتیجه ۲ بر یک به سود صنعت نفت به پایان رسید.

دیدار تیم‌های راه آهن ری و سایپا کرج در ورزشگاه انقلاب کرج با نتیجه یک بر صفر به سود راه آهن پایان یافت و مسابقه تراکتورسازی تبریز با ملوان بندر انزلی با برتری دو بر صفر به سود تراکتورسازی تمام شد.

گفتنی است رقابت‌های هفته هفتم لیگ برتر، از روز جمعه پنجم شهریور و با دیدار حساس تیم‌های استقلال تهران و سپاهان اصفهان آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«تساوی استقلال و پیروزی برای سپاهان»


 


رادیو کوچه

روز گذشته دوشنبه مسعود برزین رییس سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، روزنامه‌نگار قدیمی و از اولین کسانی که تاریخ روزنامه‌نگاری ایران را نوشت، مترجم و شارح مهاتما گاندی در ایران، در نود سالگی در تهران درگذشته است.

از مسعود برزین ۳۷ جلد جزوه و رساله و کتاب تالیف و یا ترجمه باقی مانده از جمله کتاب‌هایی در تحقیق پیرامون روزنامه‌نگاری که حرفه اصلی او بود.

هم‌چنین کتاب‌های دیگری با ‌نام سیری در مطبوعات ایران، مطبوعات ایران، فرهنگ اصطلاحات روزنامه‌نگاری، تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران و شناسنامه مطبوعات ایران از وی منتشر شده است.


 


شرکت هرمی «اوریف لیم» که از سوی وزارت بازرگانی غیرقانونی اعلام شده بود، صبح دیروز با حکم قضایی دادسرای ویژه ناحیه ۳۱ جرایم رایانه‌ای پلمب شد. به گزارش خبرنگار ما، پس از چاپ گزارش‌های مستند کیهان پیرامون عمل‌کرد مشکوک شرکت هرمی «اوریف لیم» در شمال شرق تهران، صبح دیروز، دفتر اصلی این شرکت در میان بهت و حیرت بازاریان شرکت بازرسی و پلمب شد و مدیران اصلی مستقر در این دفتر بازداشت شدند.

Click here to view the embedded video.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • رینگیت نشان‌دهنده قدرت اقتصادی مالزی و برگرفته از اهداف کشور است.
  • شرکت E-Idaman مجری طرح‌های بازیافت، ضعف خدمات‌رسانی در کداه و پرلیس را نپذیرفت.
  • با فرونشستن گل و لای در سیبو مدارس بیش‌تری شروع به‌کار می‌کنند.
  • منصور مفتخر است که اولین فرد مشهور در جشن‌های روز مرداکا است.
  • زمان آن فرا رسیده است که کشور حرکت کند و درآمد بالایی برای همه افراد در نظر بگیرد.
  • کارپال اتهام این‌که تنها کسی بوده که بر ضد قوانین حدود و هنجار‌های اسلامی صحبت کرده را رد کرد.
  • اجلاس فردای حزب ناسیونالسیت پیش‌رو در صباح، دومین در سال جاری خواهد بود.
  • مسوولان جدید مناطق روستایی باید حساس و متوجه تغییرات باشند.
  • بانک CIMB امکان بسیار زیاد سرمایه‌گذاری کشور‌های عربی را تا پیش از پایان سال پیش‌بینی می‌کند.
  • پردازنده جدید شرکت اینتل از امروز در بازارها موجود می‌باشد.
  • بانک توسعه اسلامی ۳٫۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس مالزی و لندن عرضه می‌کند.
  • کره شمالی در مورد قراردادهای حمل‌و‌نقل با مغولستان هم‌کاری می‌کند.
  • سودان خواستار داشتن رآکتور هسته‌ای شد.

روزنامه استار

  • حقوق‌دان  V.K. Lingam و دو تن از قضات سابق دیگر اجازه یافتند که نتایج تحقیقات کمیسیون سلطنتی را بر ضد خودشان را به چالش بکشند.
  • ملکه زیبایی مکزیک، دختر شایسته جهان در سال ۲۰۱۰ شد.
  • ریاست سابق شرکت Sea Best به پول‌شویی متهم شد.
  • قرارداد ضد فروش و انتقال اجناس قلابی در وزارت تجارت امضا شد.
  • حزب اسلام‌گرا خواستار رعایت حدود شرعی و تشکیل جامعه‌ای اسلامی در مالزی شد.
  • جسد یک دانشجو در خودروی دود گرفته پیدا شد.
  • بازجویی از پدر یک کودک ۶ ساله که در اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داده بود آغاز شد.
  • دولت پنانگ فعالیت آب‌نما‌های سه پارک را متوقف کرد.
  • اداره مهاجرت مالزی خواستار هم‌کاری و کمک سایر سازمان‌ها شد.
  • زندگی‌نامه تون عبدالرزاق در کانال National Geographic به نمایش در می‌آید.
  • دادگاه آمریکا در مورد سیاست سلول‌های بنیادی اوباما رای خود را صادر می‌کند.
  • با دخالت پلیس، گروگان‌گیری در مانیل پایان یافت.
  • برای حل مشکل زندانیان امریکایی در کره‌شمالی، جیمی کارتر به آن کشور می‌رود.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • اکثر ۱۲ زندان کشور پر شده است از ۷،۰۰۰ زندانی خارجی با جرایمی سنگین.
  • بانک HSBC: «پزو، روپیه و رینگیت خریداری کنید.»
  • شدت فقر در کشور کاهش چشم‌گیری یافته است.
  • ۱،۳۵۸ جایزه به خاطر عمل‌کرد عالی به مدارس اهدا شده است.

روزنامه مالایی میل

  • دست‌باندهای خارجی در پرونده‌های سیاه کودک‌ربایی رو شد.
  • قیمت برخی از ماهی‌های پرطرف‌دار افزایش یافته است.
  • روابط در رسانه‌ها، خود می‌تواند کارگاهی آموزشی به حساب بیاید.

 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

ترکمنستان همسایه غربی افغانستان وعده داد به مناسبت ماه رمضان، یک هزار تن آرد را به افغانستان مساعدت مى‌کند.

این وعده را قربان‌قلی بردی‌محمدوف رییس‌جمهوری ترکمنستان طی یک تماس تیلیفونی با حامدکرزی رییس‌جمهوری افغانستان بیان کرده است.

در یک خبرنامه ریاست‌جمهوری افغانستان آمده است که در این صحبت تیلیفونی آقای بردی محمدوف مردم افغانستان و ترکمنستان را دوستان خوب خوانده و گفته است که به خاطر ماه رمضان یک‌هزار تن آرد را به‌طور تحفه دراختیار افغانستان قرار می‌دهد.

در خبرنامه گفته شده که در جریان این صحبت تیلیفونی روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان توافق کردند تا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک دیدار کنند و روی گسترش روابط اقتصادی و اجرای پروژه‌های خاص باهم گفت‌و‌گو نمایند.

ترکمنستان در حالی به افغانستان وعده کمک یک‌هزار تن آرد را می‌دهد که دو روز پیش اداره مبارزه با حوادث این کشور از احتمال بروز قحطی در زمستان خبر داده بود.

منع صادرات گندم از روسیه، خسارات سیلاب‌ها بر زراعت کشاورزان افغانی و سیلاب‌های پاکستان بر بازار مواد خوراکی در افغانستان تاثیر منفی به جا گذاشته و قیمت‌ها بلند رفته است.

این در حالیست که مسوولان وزارت زراعت افغانستان می‌گویند روزانه در این کشور ۱۴ هزار متر یک تن آرد مصرف می‌شود.


 


خبر / رادیو کوچه

دولت مالزی از استفاده سیستم شناسایی دیجیتال گردش‌گران خارجی به این کشور را از اوایل اکتبر سال جاری خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری غیرمتعهدها، «حشام‌الدین حسین» وزیر کشور مالزی گفت با استفاده از این تکنولوژی مقامات مهاجرتی مالزی قادر خواهند بود تمام اطلاعات افرادی که به کشور وارد و یا خارج می‌شوند را ثبت کنند و هم‌چنین از ورود افرادی که مجاز به ورود به مالزی نیستند جلوگیری کنند.

وی در ادامه افزود این سیستم جامع دارای مزیت‌های فراوانی است که از جمله می‌توان به کنترل وضعیت کارگران خارجی در کشور اشاره کرد که در حال حاضر کارفرمایانی که کارگران آن‌ها فرار می‌کنند نمی‌توانند اقدام خاصی انجام دهند.

«هشام الدین» افزود این پایگاه جامع اطلاعاتی هم‌چنین می‌تواند به عنوان پایگاهی برای اطلاعات نیروی کاری خارجی مورد استفاده قرار گیرد که از تبعیض حقوقی در مورد آن‌ها جلوگیری شود.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) ذخایر ارزی کشور پس از تحریم‌ها دو برابر شد.

تحریم‌های اقتصادی از سوی دشمنان در ماه‌های اخیر دست‌آوردهایی برای اقتصاد ایران داشته که نمونه بارز آن افزایش ذخایر ارزی است. شاید کم‌تر تحلیل‌گر سیاسی و حتا اقتصادی می‌توانست افزایش ذخایر ارزی ایران بعد از وضع تحریم‌ها را پیش‌بینی کند اما از آن‌جا که در ماه‌های اخیر روند ورود کالاهای مصرفی به کشور کاهش یافته، در نتیجه از خروج ارز نیز جلوگیری شده است.

۲) آغاز تولید تندروترین شناور موشک‌انداز جهان در ایران.

با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران خط تولید شناور تندرو و راکت‌انداز سراج یک و نسل جدید شناور موشک‌انداز ذوالفقار در صنایع دریایی وزارت دفاع افتتاح شد. شناور سراج یک شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است.

جام جم

۱) دوستی با ایران بهتر از دشمنی است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100883856979

دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با روزنامه‌های قطری «الشرق و پنین سولا» روابط ایران و قطر را بسیار عمیق، برادرانه و نمونه خواند و تصریح کرد: «مقام‌های دو کشور همواره در خصوص مسایل مهم با یک‌دیگر مشورت و هماهنگی می‌کنند.»

۲) دشمنان با آتش، بازی نکنند.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100883850120

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دشمنان هشدار داد که با آتش بازی نکنند و تاکید کرد که عکس‌العمل جمهوری اسلامی ایران در صورت نادانی و جهالت دشمن بسیار گسترده خواهد بود و حوزه وسیعی را شامل خواهد شد.

تهران امروز

۱) بانک مرکزی از نوسان قیمت اقلام خوراکی گزارش داد.

http://www.tehrooz.com/

بنا بر آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی از قیمت اقلام خوراکی، هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای خرید برخی از کالاهای خوراکی، قیمت آن‌ها در بازار با افزایش مواجه شد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت بسیاری از اقلام دیگر نیز پیش از آغاز ماه رمضان، افزایش یافته است.

۲) مهم‌ترین پیروزی، سربلندی در آزمون وحدت است.

http://www.tehrooz.com/1389/6/2/TehranEmrooz/356/Page/3/

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «مهم‌ترین پیروزی نظام، انقلاب و مردم ایران در مقطع کنونی، سربلند بیرون آمدن از آزمون وحدت، همبستگی و انسجام همه اقشار جامعه و نیز اتخاذ تدابیر عاقلانه برای مواجه شدن با شیطنت‌های داخلی و خارجی علیه ایران اسلامی است.

کیهان

۱) خط لوله گاز عسلویه به ایران‌شهر افتتاح شد.

http://www.kayhannews.ir/890602/3.htm#other320

خط لوله انتقال گاز از عسلویه به ایران‌شهر با حضور معاون اول رییس‌جمهوری افتتاح و به بهره‌برداری رسید. به گزارش خبرگزاری فارس از ایران‌شهر «محمدرضا رحیمی» در مراسم بهره‌برداری از خط لوله گاز از عسلویه به ایران‌شهر گفت: «با ساخت و بهره‌برداری از خط هفتم لوله گاز از عسلویه به ایران‌شهر، امکان صادرات گاز به پاکستان تسهیل می‌شود.»

۲) کرزای: «شرکت‌های وابسته به پنتاگون با مافیا و طالبان ارتباط دارند.»

http://www.kayhannews.ir/890602/16.htm#other1606

«حامد کرزای» از وجود ارتباط میان شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی فعال در افغانستان با گروه‌های مافیایی و طالبان خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس‌جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت: «شرکت‌های امنیتی خصوصی که برای ارتش آمریکا در افغانستان کار می‌کنند با گروه‌های مافیایی و طالبان ارتباط و هم‌کاری دارند.»

همشهری

۱) احمدی‌نژاد: «ایران در کنار کشورهای مورد تهدید منطقه است.»

http://www.hamshahrionline.ir/news-114595.aspx

رییس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره با بیان این‌که درصورت تعدی رژیم صهیونیستی، پاسخ ایران چنان کوبنده و قاطع خواهد بود که متجاوز را از گرفتن تصمیم حمله پشیمان می‌کند، تاکید کرد: «ایران در کنار هر کشوری در منطقه که در معرض فشار یا تهدید قرار گیرد، خواهد ایستاد.

۲) وزیر کشور از افزایش کمک به سیل‌زدگان پاکستان خبر داد.

http://www.hamshahrionline.ir/news-114635.aspx

وزیر کشور با اشاره به برنامه‌ریزی ایران برای کمک‌های بیش‌تر به سیل زدگان پاکستان از توافقاتی برای کنترل بیش‌تر مرزها در مقابله با تروریسم، جلوگیری از تردد غیرمجاز و قاچاق انسان و مقابله با قاچاق مواد‌مخدر خبر داد.

رسالت

۱) آماده‌ایم در کنار مجلس، در خدمت مردم باشیم.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=37087

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در جلسه مشترک دولت و مجلس سخن‌رانی می‌کرد، گفت: «آمادگی داریم تا ماهی یک‌بار با نمایندگان مجلس در جلسه‌ای گفت‌وگو کنیم و برای هر جلسه یک دستور کار مشخص بگذاریم تا هم نظر شویم، یک تصمیم بگیریم و دست به دست هم در خدمت به ملت حرکت کنیم.»

۲) داروی ایرانی جلوگیری از پیش‌رفت سرطان‌های دستگاه گوارش تولید شد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=37120

وزیربهداشت از تولید داروی جدید «اسپینالz» برای جلوگیری از پیش‌رفت سرطان‌های دستگاه گوارش، برای اولین بار در کشور خبر داد.

آفرینش

۱) بروجردی: «حمله به نیروگاه بوشهر خلاف قوانین بین‌المللی است.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=68659

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که، نیروگاه اتمی بوشهر با سوخت گیری انجام شده در زمره نیروگاه‌های هسته‌ای دنیا قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «براساس توافقات بین‌المللی حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای دارای سوخت هسته‌ای خلاف قوانین بین‌المللی است.

۲) افزایش ۲۰ درصدی بار ترافیک تهران با بازگشایی مدارس.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12500#68680

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش حداقل ۲۰ درصدی بار ترافیک تهران هم‌زمان با بازگشایی مدارس خبر داد.

خراسان

۱) توافق ایران و پاکستان برای تشکیل نیروی امنیتی مشترک.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=6&day=2&id=258961

وزرای کشور ایران و پاکستان در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر «رحمان ملک» وزیر کشور پاکستان که در تهران به سر می‌برد پس از رایزنی با هم‌تای ایرانی خود گفت: «به ملت و دولت ایران اطمینان می‌دهم که پاکستان هرگز اجازه نمی‌دهد از خاکش بر ضد امنیت ایران استفاده شود.»

۲) پایان خونین ۱۲ ساعت، گروگانگیری در فیلیپین.

http://www.khorasannews.com/Page.aspx?pageid=58&type=1&year=1389&month=6&day=2

حادثه گروگان‌گیری مسافران یک اتوبوس گردشگری در پایتخت فیلیپین با کشته شدن هشت نفر پایان یافت. به گزارش مهر به نقل از «آسوشیتدپرس»، گروگان‌گیری دیروز دوشنبه یک افسر پیشین پلیس در شهر «مانیل» به بهای جان هشت نفر از جمله خود وی و هفت توریست چینی تمام شد.

فرهیختگان

۱) ایستگاه‌های افطاری زیدان در پاریس.

http://www.farheekhtegan.ir/content/view/12171/45/

زین‌الدین زیدان هم‌چون سال گذشته در چند نقطه شهر پاریس مراکزی را با هم‌کاری شهرداری در نظر گرفته تا به هنگام اذان مغرب به عابرین افطاری دهد.

دنیای اقتصاد

۱) طرح دو فوریتی برای مدیریت واردات.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=220889

«بابک افقهی» رییس سازمان توسعه تجارت از نشست ویژه «مهدی غضنفری» وزیر بازرگانی و «علی لاریجانی» رییس مجلس به منظور بررسی راه‌کارها و  الزامات مدیریت واردات خبر داد و هم‌زمان «ارسلان فتحی‌پور» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اعلام کرد: «طرح دو فوریتی برای مدیریت واردات از سوی نمایندگان تنظیم شده که به مجلس تقدیم می‌شود.»

۲) رکود ساختمانی به پایان آمد.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=220865

طی دو ماه اول سال جاری در کل کشور برای ساخت بیش‌از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده است که این رقم در مقایسه با حجم ساخت‌ مسکن در دو ماه ابتدایی سال گذشته از رشد متوسط ۳۰ درصدی حکایت می‌کند


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته