هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 08/25/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سرلشکر پاسدار يحيی رحیم صفوی، دستيار ومشاورعالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید حمله‌ی نظامی ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران امری نامحتمل است. مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که امریکا و اسرائیل از شرایط مناسبی برای حمله ی نظامی به ایران برخوردار نیستند. وی همچنین با تکرار سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد پاسخ به حمله‌ی احتمالی نظامی در خارج از منطقه، اضافه کرد قوای مسلح باید برای دفاع و هجوم متقابل به دشمنان حتی خارج از منطقه‌ آمادگی داشته باشند.
 


شرکت صنايع ليوندِل‌باسِل، يکی از بزرگترين توليدکنندگان پلاستيک و مواد شيميايی، اعلام کرد که برای پرهيز از جريمه ی دولت آمريکا، روابط تجاری خود با ايران را قطع می‌کند. اين تصميم که به تأييد هيئت مديره‌ی اين شرکت رسيده به معنی آن است که صدور فناوری و خدمات فنی به شرکت‌های پتروشيمی ايران از جانب اين شرکت هلندی قطع خواهد شد. ايران در سال گذشته‌ی ميلادی ۵ / ۶ ميليارد دلار صادرات مواد پتروشيمی داشته است و اين تصميم شرکت ليوندِل‌باسِل صنايع پتروشيمی ايران را که متکی به فناوری اروپايی برای توليد پلاستيک و ديگر مواد با ارزش افزوده‌ی بالا از گاز طبيعی است، در تنگنا قرار خواهد داد.
 


حسين موسويان، عضو و سخنگوی سابق تيم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی، اتهام جاسوسی حيدر مصلحی، وزير اطلاعات نسبت به خود را قویّاً تکذيب کرد و گفت که اين اتهام از ابتدا در پرونده‌ی قضايی وی مطرح نبوده است. هوشنگ پوربابايی، وکيل آقای موسويان، روز سه‌شنبه با انتشار جوابيه‌ای به اطلاعيه‌ی وزارت اطلاعات در مورد «قطعی بودن جاسوسی» موکل خود، پاسخ داد. در اين جوابيه با استناد به نظريه‌ی وزارت اطلاعات در زمان دستگيری آقای موسويان، اظهارات نماينده‌ی دادستان در جلسه‌ی دادگاه، سخنان سخنگوی قوّه‌ی قضائيه و ابراز نظر رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آمده است که اتهام جاسوسی از ابتدا در پرونده‌ی آقای موسويان وجود نداشته است. در پايان اين جوابيه امده است که اين گونه اظهار نظرها وهن دستگاه قضايی است. آقای موسويان همچنين تهديد کرده که در صورت ادامه‌ی هتاکی، سکوت خود را خواهد شکست و شخصاً در مقام پاسخگويی به اين اتهامات بر خواهد آمد.
 


ميرحسين موسوی در سخنانی تحقق مردم سالاری را در گرو قبول آرای مردم دانست و گفت اين آراء مردم است که می‌تواند کشور را از بحرانی که اکنون گرفتار آن است نجات دهد. پايگاه خبری کلمه، نزديک به آقای موسوی، روز سه‌شنبه آخرين سخنان اين چهره سياسی مخالف دولت را منتشر کرد. وی در اين سخنان بار ديگر بر اتحاد و استقامت تا تحقق تغيرات مطلوب در کشور تأکيد کرد. اين چهره‌ی معترض سياسی، تفرقه و جدايی تشکل‌های سياسی را نتيجه‌ی سياست‌های غلط حاکميت در گذشته دانست و گفت آنچه که اکنون نقطه‌ی وصل تشکل‌های سياسی با يکديگر است تلاش برای آزادی، عدالت و تفاهم بر سر پاسداری از حقوق ملت است.
 


يک هواپيمای مسافربری در شمال غربی چين گرفتار هوای مه آلود شده و پس از برخورد با زمين دچار آتش سوزی شد. ۴۳ تن از مسافران این هواپیما کشته و ۵۳ تن زخمی شدند. يک هواپيمای مسافربری در شمال غربی چين گرفتار هوای مه آلود شده و پس از برخورد با زمين دچار آتش سوزی شد. ۴۳ تن از مسافران  این هواپیما کشته  و ۵۳ تن زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، در اين سانحه که روز سه شنبه روی داد، جت شرکت هواپيمايی هنان با ۹۱ سرنشين و پنج خدمه در فضای سبز نزديک به فرودگاه ليندو دچار سانحه شد. خبرگزاری شينهوا گزارش داده که برخی از مسافران اين هواپيما پيش از اين که آتش سوزی روی دهد، از هواپيما خود را به بيرون پرتاب کردند. اين خبرگزای می گويند هواپيمای «امبرير» ساخت برزيل از مرکز استان هيلونگ جيانگ بلند شده و حدود يکساعت بعد دچار حادثه شد. شبکه تلويزيونی چين تصاويری از ماموران آتش نشانی را درحالی مخابره کرده که مشغول خاموش کردن آتش و جست وجو در ميان قطعات به جای مانده از هواپيما هستند. گزارش ها حاکی است ۴۳ جسد در ساعات پس از اين حادثه پيدا شده و ۵۳ تن هم زخمی و مجروح شده و به مراکز درمانی منتقل شدند. حال سه تن از اين مجروحان، وخيم گزارش شده است. شرکت هواپيمايی هنان، به طور مشترک توسط خطوط شنژن چين و «مسا اير گروپ» که آمريکايی است اداره می شود و دفتر مرکزی آن در استان هنان است. آخرين سانحه جدی هوايی در چين در نوامبر سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد که يک هواپيمای مسافربری با ۵۳ سرنشين در درياچه ای يخ زده در نزديکی شهر بائوتو سقوط کرد که به  کشته شدن دو تن  منجر شد.
 


در بيروت پايتخت لبنان، درگيری مسلحانه ميان گروه حزب الله و گروه سنتی ال احباش، سه کشته بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين درگيری در نزديکی مرکز توريستی شهر بيروت رخ داد و گروهی نيز مجروح شدند. سربازان لبنانی محل درگيری را احاطه کردند و به خبرنگاران اجازه ندادند تا به اين محل نزديک شوند. بر اساس همين گزارش تا ساعتها صدای شليک گلوله، پرتاب خمپاره و انفجار نارنجک از محل شنيده می شد. به گفته مقام های امنيتی، درگيری شبه نظاميان شيعه و سنی، بيرون يک مسجد در محله «برج ابو حيدر» رخ داد. اين دو گروه ساعاتی پس از حادثه با انتشار بيانيه ای مشترک اعلام کردند که درگيری به دليل مشکلات شخصی رخ داده و هيچ گونه اختلاف سياسی در آن دخيل نبوده است.
 


رهبر حزب الله لبنان گفت که مقام های اين کشور بايد به طور رسمی از ايران بخواهند که ارتش اين کشور را تجهيز کند. شيخ حسن نصرالله در سخنانی که روز سه شنبه از يک کانال تلويزيونی پخش می شد، تعهد کرد که برای اين کار، گروهش از روابط نزديک خود با ايران استفاده کند. وی اين اظهارات را در پاسخ به تصميم تازه کنگره آمريکا برای تعليق کمک ۱۰۰ ميليون دلاری به ارتش لبنان بيان کرد. ماه گذشته، کنگره آمريکا با ابراز نگرانی از اينکه تجهيزات نظامی ارتش لبنان می تواند برای مقابله با اسرائيل به کار رود اين کمک را لغو کرد. نمايندگان آمريکايی همچنين نفود گروه شيعه حزب الله لبنان بر ارتش اين کشور را از دلايل چنين تصميمی اعلام کردند. دولت لبنان با بازکردن يک حساب در بانک مرکزی اين کشور به دنبال کمکهای بين المللی برای تجهيز ارتش اين کشور است.
 


علی اکبر حيدری فرد يکی از قضاتی که به دليل تخلفات در بازداشتگاه کهريزک از سمت خود برکنار شده ، در نامه ای که روز سه شنبه منتشر شد، هرگونه مسئوليت در قبال وقايع کهريزک را رد کرده است. گفته می شود که سعيد مرتضوی دادستان وقت تهران و سعيد دهنوی معاون وقت آقای مرتضوی، کسانی هستند که همراه با آقای حيدری فرد، «حکم تعليق» دريافت کرده اند. آقای حيدری فرد در اين نامه که در روزنامه «جمهوری اسلامی» منتشر شد، حکم تعليق خود را ناشی از «اغراض سياسی و جناحی» توصيف کرده است. در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات در تابستان سال گذشته، گروهی از معترضين بعد از دستگيری به بازداشتگاه کهريزک منتقل شدند.
 


تونی بلر، نخست وزير اسبق بريتانيا از اسرائيلی ها و فلسطينی ها خواست تا با «پيشنهاداتی جدی» به دور تازه مذاکرات صلح بازگردند. آقای بلر در يک کنفرانس علمی در اسرائيل گفت که مذاکرات صلح تنها با تمرکز بر مشکلات ريشه ای طرفين درگير به نتيجه خواهد رسيد. دور تازه مذاکرات با پشتيبانی آمريکا قرار است از روز دوم سپتامبر(يک هفته ديگر) آغاز شود. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی در اين مذاکرات رو در رو با هم به گفت و گو می نشينند.
 


روز سه شنبه، یک هواپیمای مسافربری ، در نزدیکی فرودگاهی در شهر ییچان چین سقوط کرد و 43 کشته بر جای گذاشت. خلبان که موفق نشد هواپیما را در فرودگاه به زمین بنشاند در تلاش بود تا در منطقه ای دور افتاده فرود بیاید. به گفته مقام های رسمی حزب کمونیست شهر ییچان که این سانحه در آن رخ داده، 53 نفر در این حادثه نجات یافته اند. این هواپیما 91 سرنشین داشت که در میانشان پنج کودک نیز وجود داشتند. این سانحه هوایی، بزرگترین حادثه هوایی چین در شش سال اخیر توصیف شده است.
 


حمايت شخصيت های جهانی از سکينه محمدی آشتيانی، زنی که در ايران به سنگسار محکوم شده کماکان ادامه دارد. ژاک شيراک رئيس جمهوری پيشين فرانسه، آخرين نفری است که روز سه شنبه نامه اعتراض به اين حکم را امضا کرد. ساعاتی پيش از او، کارلا برونی، همسر نيکلا سرکوزی رئيس جمهوری فرانسه نيز به جمع حاميان خانم محمدی آشتيانی پيوسته بود. تا کنون چهره هايی چون ميلان کوندار، نويسنده سرشناس چکی، باب گلداف، موزيسين و فعال مبارزه با فقر، ژوليت بينوش، بازيگر فرانسوی و والری ژيسکار دستن، رئيس جمهوری سابق فرانسه، از اين زن ايرانی حمايت کرده اند. خانم محمدی آشتيانی به خاطر خيانت به همسرش به مجازات سنگسار محکوم شد که با مخالفت گسترده جامعه جهانی رو به رو شد. قوه قضائيه ايران می گويد که اين زن مرتکب قتل نيز شده است و بهرحال بايد اعدام شود.
 


بر اساس اعلام ارتش لبنان، روز سه‌شنبه در جریان درگیرى‌ها بین اعضاى گروه شیعه حزب‌الله و چریک‌هاى وابسته به یک گروه کوچک سنى در بیروت دو نفر کشته و چند تن دیگر زخمى شده‌اند. بر اساس اعلام ارتش لبنان، روز سه‌شنبه در جریان درگیرى‌ها میان اعضاى گروه شیعه حزب‌الله و چریک‌هاى وابسته به یک گروه کوچک سنى در بیروت دو نفر کشته و چند تن دیگر زخمى شده‌اند. به گزارش خبرگزارى فرانسه، بیروت، پایتخت لبنان روز سه‌شنبه شاهد درگیرى‌هایى میان اعضاى گروه حزب‌الله لبنان و اعضاى یک گروه کوچک سنى بود، که در جریان این درگیرى‌ها دو نفر کشته و سه نفر دیگر زخمى شده‌اند. بیشتر بخوانید: فضای تهدید و تنش در لبنان «سوريه و ايران از لبنان در برابر اسرائيل حمايت می کنند» بر اساس این گزارش دو طرف در این درگیرى‌هاى از راکت‌هاى دوش‌پرتاب و مسلسل استفاده کرده‌اند. یکى از سخنگویان ارتش لبنان در باره درگیرى‌هاى روز سه‌شنبه در بیروت گفته است: «یک نزاع شخصى میان یکى از طرفداران حزب‌الله و یکى از حامیان گروه الحبش در حدود ساعت هفت بعد از ظهر در محله برج‌ابى‌حیدر بیروت روی داد که به درگیرى میان دو طرف منجر شد که در آن دو نفر کشته شده‌اند که یکى از آنها از اعضاى حزب‌الله است.» به گفته این سخنگوى ارتش لبنان به دنبال بالا این درگیرى نیروهاى ارتش وارد عمل شده و براى بازگرداندن آرامش به منطقه تلاش کردند. بر اساس این گزارش در حالى که چندین دستگاه آمبولانس صلیب سرخ خود را به محل درگیرى رسانده بودند، نیروهاى ارتش با محاصره محل درگیرى، اقدام به شلیک هوایى کردند. هنوز از علت بروز درگیرى در بیروت خبرى منتشر نشده است، ولى محل وقوع این درگیرى یکى از مناطق تحت نفوذ نبیه برى، رئیس پارلمان لبنان، وابسته به جنبش امل، به شمار مى‌آید. به گفته یکى از چریک‌هاى جنبش عمل، این جنبش به تازگى در کنار حزب‌الله لبنان قرار گرفته است. حزب‌الله که قدرمند‌ترین گروه سیاسى و نظامى در لبنان به شمار مى‌آید، از حمایت‌هاى ایران و سوریه برخوردار است. گروه الحبش نیز طرفدار سوریه است و خود را یک سازمان عام‌المنفعه و طرفدار فرهنگ اسلامى معرفى مى‌کند. این گروه در سال ۱۹۸۳ شکل گرفته و در طول حضور نظامى سوریه در لبنان قدرت گرفته بود. درگیرى میان اعضاى حزب‌الله و گروه الحبش همزمان با سخنرانى حسن نصرالله، رئیس ستیزه‌جویان حزب‌الله در یک مراسم افطار زنان روى داده است.
 


در پی اخراج علی کريمی از سوی مديرعامل باشگاه استيل آذين به دليل «روزه خواری و توهين» به مسوولان منشور اخلاقی فدراسيون فوتبال، کمیته انضباطی تیم استیل آذین این حکم را به جريمه و محروميت کوتاه بدل کرد.در پی اخراج علی کريمی از سوی مديرعامل باشگاه استيل آذين به دليل «روزه خواری و توهين» به مسوولان منشور اخلاقی فدراسيون فوتبال،  کمیته انضباطی تیم استیل آذین  این حکم را به جريمه و محروميت کوتاه بدل کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در پايان جلسه سه شنبه کميته انضباطی فدراسيون فوتبال کريمی از دو بازی محروم شد و کميته انضباطی با لغو دستور سردار مصطفی آجورلو، مديرعامل باشگاه، اخراج را به ۴۰ ميليون تومان جريمه نقدی تبدیل کرد. مساله «روزه خواری و توهين» از سوی کريمی در آخرين جلسه تمرين استيل آذين پيش از بازی مهم با استقلال مطرح شد و خبرگزاری فارس  از مسوولان باشگاه  خواهان برخورد جدی با اين بازيکن شد. با اين حال کريمی در تساوی دو بر دو با استقلال در دفاع ميانی استيل آذين حضور پيدا کرد و بازی موثری در اين تيم داشت. کريمی در اين بازی سه اخطاره و به طور خود به خود از بازی بعدی محروم شده بود. عدم حضور کريمی در بازيهای بعدی با تساوی با نفت تهران و نخستين شکست در اين فصل بدل شد که در برابر تيم قعر نشين پيکان با نتيجه سه بر يک بود. در خبر نخستين در خصوص به رای کميته انضباطی، مشخص نشده که دو جلسه هر دو بازی انجام شده اين تيم است و يا يک بازی ديگر را هم شامل می شود. به گزارش خبرگزاری مهر،  علی کريمی چندی پيش در مصاحبه ای از شرايط باشگاه و مديريت استيل آذين انتقاد کرده بود و به دنبال توهين هايی که در تمرينات اين تيم به مديران سازمان ليگ برتر فدراسيون فوتبال داشت و آنچه روزه خواری عنوان شد از تيم فوتبال استيل آذين اخراج شده بود. سردار آجورلو پس از اعلام اخراج علی کريمی در يک برنامه تلويزيونی اعلام کرد که پاسدار انقلاب اسلامی است و برای حفظ شعائر اسلامی بازيکن پيشين سال آسيا و باشگاه بايرن مونيخ آلمان را از تيم استيل آذين اخراج کرده است. خبرگزاری فارس هم در تاييد اين حکم به مساله حاشيه ساز بودن اين بازيکن با بستن مچ بند سبز در مسابقه ملی با کره جنوبی در آخرين مسابقه جام جهانی اشاره کرد. اما اين تصميم با مخالفت آشکار رسانه های داخلی و  هواداران – به ويژه در ورزشگاهها – رو به رو شد و حتی خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی از مخالفت حسين هدايتی، مالک باشگاه با اقدام مديرعامل خبر داد. در پی اين خبر گزينش دو عضو جديد برای هيات مديره از سوی هدايتی حرکتی در جهت اخراج سردار آجورلو  ارزیابی شد. اين دو عضو جديد مهريزی – مدير عامل پيشين استيل آذين – و واعظی آشتيانی – مديرعامل استقلال بودند. در اين کش و قوس نه تنها سرمربی صرب و بازيکنان تيم استيل آذين با حمايت از بازيکن خود خواهان بازگشت کريمی شدند، که حتی علی دايی، سرمربی پيشين تيم ملی و کسی که مساله انتخاب علی کريمی در تيم ملی جنجال ساز شده بود، چند بار آشکارا از کريمی حمايت کرد و او را «قهرمان ملی» ناميد. جالب اين که کريمی به هنگام گزينش افشين قطبی به عنوان جانشين دايی در تيم ملی به جمع ملی پوشان بازگشت. قطبی پيش از ماجرای اخير بر نام کريمی در تيم ملی خط کشيد و در ماجراهای اخير سکوت کرد. حميد استيلی، همبازی و سرمربی پيشين ملی و باشگاهی کريمی هم با تاييد صفات انسانی کريمی بر ادعای سردار آجورلو خط بطلان کشيد. در مقابل خبرگزاری فارس بازتاب دهنده موافقان اين اقدام تند بود و محمد کوثری – نماينده فعلی مجلس اسلامی از فرماندهان سابق سپاه،  گفته بود:«متخلفان بايد از عرصه ورزش حذف شوند و اين که عمل منکری در ملاعام صورت پذيرد و با توهين و بی ‌اخلاقی نيز همراه باشد، بی ‌ترديد از سوی هيچ شخصی قابل قبول نبوده و بايد با آن برخوردی جدی و محکم صورت گيرد. نبايد در اين موارد، مصلحت‌انديشی شود.»
 


وکيل حسين موسويان در جوابيه ای به اطلاعیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تاکيد کرده است که هيچ گونه اتهام «جاسوسی» به موکلش ثابت نشده و اگر حمله ها ادامه داشته باشد، آقای موسويان «سکوت خود را شکسته» و به آنها پاسخ می دهد.وکيل حسين موسويان در جوابيه ای به اطلاعیه  وزارت اطلاعات جمهوری ایران تاکيد کرده است که هيچ گونه اتهام «جاسوسی» به موکلش ثابت نشده و اگر حمله ها ادامه داشته باشد، آقای موسويان «سکوت خود را شکسته» و به آنها پاسخ می دهد. به گزارش وبسايت کلمه، وکيل آقای موسويان در پاسخ به بيانيه وزارت اطلاعات که حسين موسويان، مذاکره کننده پيشين پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را جاسوس خوانده بود، جوابيه کتبی منتشر کرده است. هوشنگ پوربابايی، وکيل اقای موسويان در اين جوابيه نوشت:« موکل من اعلام داشته بنا بر مصالح مملکت، کماکان به سکوت خود ادامه داده است، اما اگر حيثيت وی (موسويان) مورد هتاکی قرار گيرد با شکستن سکوت خود شخصا پاسخ آقايان را خواهند داد.»    وکيل آقای موسويان به اسناد پرونده موکل خود اشاره کرده و می گويد موکلش ۱۰ ماه پس از دستگيری با اتهام جاسوسی روبرو شده و در جريان دادرسی و به گفته سخنگوی قوه قضاييه، سه قاضی پس از کار روی پرونده اعلام کردند که حسين موسويان از اتهام جاسوسی تبرئه شده است.        بیشتر بخوانید: وزارت اطلاعات ايران بار دیگر حسين موسويان را «جاسوس» دانست «پرونده» موسويان و رویارویی جناح های سیاسی در ایران   آقای پوربابايی در جوابيه خود نوشته که اظهارات مطرح شده از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، مغاير با نتايج و دادرسی های دستگاه قضايی است. وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات اخير رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفت که با توجه به رای دادگاه انقلاب اسلامی، اقدام حسين موسويان مصداق روشن و کامل جاسوسی است. بيانيه وزارت اطلاعات ايران که روز يکشنبه منتشر شد در واکنش به اظهارات علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در جمع «جمعيت واعظين ولايی کشور» در باره تيم هسته ای دوران اصلاحات صادر شده است. آقای صالحی روز شنبه در پاسخ به اين پرسش که آيا «تيم هسته ای زمان خاتمی جاسوس بودند؟» گفته بود: «من چنين چيزی را قبول ندارم که آنها جاسوس بودند. بنده از همان ابتدا در اين پرونده بوده ام و تا جايی که اطلاع دارم در تيم مذاکره کننده ما جاسوسی وجود نداشته است.» در واکنش به اين سخنان، وزارت اطلاعات ايران می گويد که «قويا اعلام می دارد» بر اساس رای صادره از سوی شعبه ۱۸ دادگاه انقلاب اسلامی، «حسين موسويان به جرم جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با پوشش مسئولان نظام و ماموران دولت و در اختيار قراردادن اطلاعات مزبور به ديگران (افراد فاقد صلاحيت و بيگانگان) به دو سال حبس تعزيری و پنج سال محروميت از مشاغل ديپلماتيک در وزارت امور خارجه و اشتغال در امور بين الملل ساير نهادها و ارگان های کشور محروم شده است.» به گفته اين نهاد امنيتی جمهوری اسلامی، «اقدام نامبرده (موسويان) مصداق روشن و کامل جاسوسی است.» اين بيانيه در حالی صادر می شود که دادگاه انقلاب اسلامی دو بار حسين موسويان را از اتهام جاسوسی تبرئه کرد و تنها وی را بر اساس ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی به دليل آنچه که «نگهداری اسناد محرمانه» خوانده است به دو سال حبس تعليقی و انفصال پنج ساله از مشاغل ديپلماتيک محکوم کرده است. اين ماده قانونی به مجرمانی اختصاص دارد که اسناد محرمانه را «به قصد بر هم زدن امنيت کشور» نگهداری کرده اند.
 


داديار سابق دادسرای ويژه امنيت تهران که گفته می شود به دليل تخلف در اعزام متهمان به بازداشتگاه کهريزک از مقام خود معلق شده است، در نامه ای هرگونه مسئولیت در قبال رویدادهای این بازداشتگاه را رد کرده است.علی اکبر حيدری فرد، داديار سابق دادسرای ويژه امنيت تهران که گفته می شود به دليل تخلف در اعزام متهمان اعتراضات انتخاباتی سال گذشته ايران به بازداشتگاه کهريزک، از مقام خود معلق شده است، در نامه ای تعليق مصونيت «سه مقام قضايی» را «اقدامی غير عادلانه و غير معمول» خوانده است. علی اکبر حيدری فرد در نامه خود می گويد اين تصميم «بر اساس اغراض سياسی و جناحی» بوده و «حيثيت قضات ويژه امنيت تهران به نحو بی سابقه ای در رسانه ها و افکار عمومی در اثر اين عمل مخدوش» شده است. علی اکبر حيدری فرد از خبرگزاری «مهر» خواسته است تا پاسخ وی به خبر اين خبرگزاری درباره تعليق سه مقام قضايی مرتبط با پرونده کهريزک را منتشر کند. خبرگزاری «مهر» روز يکشنبه به نقل از يک «منبع آگاه» اعلام کرده بود که در جريان رسيدگی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهريزک، دادگاه انتظامی قضات، حکم تعليق سه نفر از مسئولين ارشد دادستانی تهران را که به گفته اين دادگاه با حوادث رخ داده در اين بازداشتگاه مرتبط بودند، صادر و به نامبردگان ابلاغ کرد. علی اکبر حيدری فرد در اين نامه با بيان اين که او به همراه حسن دهنوی (قاضی حداد)، معاون امنيت وقت دادستان تهران، مسئوليت رسيدگی قضايی به پرونده های نا آرامی ها در تهران را برعهده داشته ، تصريح کرده:« پاسخگويی نسبت به جرايم احتمالی که منتسب به مامورين زندان کهريزک می باشد و حتی فرمانده سابق نيروی انتظامی تهران نيز از آن بی اطلاع بوده و در خصوص وی که مسئول مستقيم بر اساس سلسله مراتب آنان است نيز دادگاه نظامی تهران حکم برائت صادر نموده بسيار بديهی است که قضات رسيدگی کننده هيچگونه مسئوليتی نسبت به اقدامات خودسرانه ماموران خاطی ندارند». غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور، نيز روز دوشنبه خبر تعليق سه مقام قضايی مرتبط با پرونده کهريزک را تاييد کر ده است. اين نخستين واکنش رسمی يک مقام قضايی مرتبط با پرونده وقایع بازداشتگاه کهريزک به خبر تعليق «سه مقام قضايی» است. پيشتر گفته شده بود سعيد مرتضوی، دادستان وقت تهران، حسن دهنوی (مشهور به قاضی حداد)، معاون امنيت وقت دادستان تهران و علی اکبر حيدری فرد، داديار سابق دادسرای ويژه امنيت تهران، سه مقام قضايی هستند که دادگاه انتظامی قضات رای به تعلیق آنها داده است. بازداشتگاه کهريزک که از سوی مقامات انتظامی و قضايی به عنوان يکی از محل‌های نگهداری بازداشت‌شدگان وقايع پس از انتخابات تعيين شده بود، در مرداد ماه سال گذشته و به دليل آنچه غيراستاندارد بودن بازداشتگاه اعلام شد، با دستور آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر ايران، تعطيل شد. اين بازداشتگاه پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که گزارش‌هايی از مرگ سه بازداشتی در اين بازداشتگاه مخابره شد. مقامات پليس ايران اما در واکنش به اين گزارش‌ها با تأييد شرايط سخت موجود در اين بازداشتگاه کشته شدن سه تن از بازداشت‌شدگان را انکار و مرگ آنها را به دليل ابتلا به بيماری مننژيت عنوان کردند. در حالی از محسن روح‌الامينی، امير جوادی‌فر، و محمد کامرانی، به عنوان سه قربانی بازداشتگاه کهريزک نام برده می شود که پيشتر عبدالحسين روح‌الامينی، پدر يکی از جانباختگان اين بازداشتگاه گفته بود رامين آقازاده قهرمانی نيز از جمله قربانيان اين بازداشتگاه است. احتمال بخشش دو متهم به قصاص در همين حال، يک «منبع آگاه» به خبرگزاری مهر گفته است به «احتمال زياد» خانواده های سه تن از قربانيان کهريزک، دو افسر نگهبان نيروی انتظامی را که در همين ارتباط در دادگاه نظامی عامل قتل و مجرم شناخته شده و به قصاص نفس محکوم شده اند، مورد بخشش قرار خواهند داد. ابراهيم محمديان و محمد خميس‌آبادی دو متهمی هستند که در دادگاه غيرعلنی پرونده «بازداشتگاه کهريزک» به قصاص (مرگ) محکوم شده‌اند. هر دو متهم افسر نگهبان و استوار دوم بودند. خبرگزاری مهر همچنین گزارش داده است که بنياد شهيد و امور ايثارگران برای سه نفر از قربانیان بازداشتگاه  کهريزک «کارت شهيد» صادر کرده است. طبق اين گزارش با «تائيد مراجع ذيصلاح قانونی» برای سه قربانی بازداشتگاه کهريزک يعنی محسن روح الامينی ، محمد کامرانی و امير جوادی فر، «پرونده شهادت» صادر شده است.
 


۴۹تن از سرنشينان هواپيمايی که در چين دچار آتش سوزی شده بود تا اين لحظه نجات پيدا کرده اند. اين هواپيمای مسافربری که موفق نشده بود در باند فرودگاه فرود بيايد، در نزديکی فرودگاه همراه با آتش سوزی به زمين نشست. تعداد سرنشينان اين هواپيما بين ۹۱ تا ۹۶ نفر گزارش شده است. به گفته يکی از مقام های شهر ييچان که اين سانحه در آن رخ داده، حال سه تن از نجات يافتگان وخيم است. آخرين سانحه هوايی مهم در کشور چين در سال ۲۰۰۴ رخ داد که در آن حادثه نزديک به ۵۰ تن کشته شدند.
 


یوکيا آمانو مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در ادامه سفر خود به اسرائيل با برخی مقامهای اين کشور ديدار کرد.آقای آمانو در تلاش است تا اسرائيل سياستهای شفاف تری در قبال برنامه هسته ای خود در پيش گيرد. اين سفر در آستانه جلسه ماه سپتامبر شورای حکام اين نهاد نظارتی سازمان ملل انجام شده است. انتظار می رود که موضوع برنامه هسته ای اسرائيل، محور اصلی جلسه بعدی شورای حکام باشد. اسرائيل کماکان از ارائه اطلاعات درباره برنامه هسته ای خود امتناع می کند. گفته می شود که اسرائيل به سلاح هسته ای دسترسی پيدا کرده اما اين کشور هيچ گاه اين موضوع را تاييد يا تکذيب نکرده است. به گفته مقامهای اسرائيلی، آقای آمانو در سفر دو روزه خود به اين کشور با شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائيل و تعدادی از وزرای کابينه که در زمينه انرژی هسته ای و مسايل استراتژيک مسوليت دارند، ديدار کرده است.
 


ناتو اعلام کرد که نيروهای افغان به همراه نيروهای بين المللی، در چارچوب عملياتی برای تامين امنيت انتخابات ماه آينده، ۴۰ شبه نظامی طالبان را در شرق کابل کشته اند. همچنين دو سرباز نيروهای ائتلاف در جنگ با شورشيان در جنوب افغانستان کشته شدند. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در ماه جاری ميلادی تا امروز ۴۹ سرباز نيروهای خارجی در افغانستان کشته شده اند. ۳۱ تن از اين سربازان آمريکايی بوده اند. درگيری ها در استان کابل از روز جمعه هفته گذشته شروع شد. در اين درگيری ها نيروهای افغان در کنار سربازان آمريکايی و فرانسوی با شبه نظاميان طالبان جنگيدند.
 


يک هواپيمای مسافربری شرکت هواپيمايی هنان با ۹۶ سرنشين روز سه شنبه در شمال شرقی چين سقوط کرد. بر اساس گزارشهای خبرگزاری رسمی شين هوا، اين هواپيما در نزديکی يک فرودگاه سقوط کرده است.در گزارش های اوليه هيچ خبری درباره تلفات اين حادثه هوايی منتشر نشده است. شرکت هواپيمايی هنان که اين هواپيما به آن تعلق داشته يکی از بزرگترين شرکت های هواپيمايی خصوصی در چين است.
 


وزير کشور ايران اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری به زودی برای بازديد از مناطق سيل زده پاکستان به اين کشور سفر خواهد کرد. محمد علی نجار در نشست فوق العاده شورای عالی مديريت بحران به دستورات آيت الله خامنه ای رهبر جمههوری اسلامی برای کمک به سيل زدگان پاکستان اشاره کرد و گفت که ستادی برای اين منظور تشکيل شده است. آقای نجار گفت: رييس جمهوری تصميم گرفته که شخصا از مناطق سيل زده بازديد کند و تصميمات لازم را بگيرد.در سيل اخير در پاکستان نزديک به هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده و نزديک به ۲۰ ميليون نفر نيز آواره شده اند. اين سيل، بزرگترين فاجعه طبيعی تاريخ کشور پاکستان توصيف شده است.
 


دولت سوئیس اعلام کرد که روز سه شنبه، گروهی هفت نفره از شهروندان این کشور خواستار بازگشت مجازات اعدام به قوانین این کشور شدند. بر اساس قوانین سوئیس اگر این شهروندان موفق شوند از امروز تا فوریه سال 2012، یکصد هزار امضا در حمایت از خواسته شان جمع کنند، این خواسته به همه پرسی گذاشته خواهد شد. سوئیس در سال 1942 – نزدیک به 70 سال پیش – مجازات اعدام را از فهرست مجازاتهای خود حذف کرد.دولت سوئیس اعلام کرد که تمامی مراحل قانونی برای آغاز جمع آوری امضا توسط این گروه از شهروندان انجام شده است. این هفت نفر خواهان اعدام برای کسانی هستند که همزمان قتل و تجاوز جنسی انجام داده اند.هیچ یک از احزاب سیاسی در این کشور از این درخواست حمایت نکرده اند. برپایی همه پرسی برای خواسته های متفاوت شهروندان امری عادی است و پیش از این در بسیاری موراد چون وضعیت بیمه خدمات درمانی یا ممنوعیت سیگار، همه پرسی هایی در این کشور برگزار شده است.
 


راديو فردا روزانه برنامه ای برای بازخوانی تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی ايران ارايه می کند. روز دوم شهريور ماه اختصاص دارد به سابقه تاريخی اختلافات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و مير حسين موسوی از رهبران اصلاح طلب.راديو فردا روزانه برنامه ای برای بازخوانی تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی ايران ارايه می کند. روز دوم شهريور ماه اختصاص دارد به سابقه تاريخی اختلافات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و مير حسين موسوی از رهبران اصلاح طلب. امروز شما قصد داريد به سابقه اختلافات آيت الله خامنه ای و مير حسين موسوی بپردازيد. چرا؟ بله امروز دوم شهريور مصادف هست با مخالفت آيت الله خمينی با برکناری مير حسين موسوی از سمت نخست وزيری توسط آقای خامنه ای در سال ۱۳۶۴ . چون در آن سال آقای خامنه ای که رييس جمهور وقت بودند تصميم داشتند مير حسين موسوی را از نخست وزيری بردارند ولی در چنين روزی يعنی دوم شهريور سال ۱۳۶۴ ، آيت الله خمينی نظر قطعی خودش رو به هاشمی رفسنجانی که واسط و ميانجی حجت الاسلام خامنه ای و مير حسين موسوی بودند اعلام کردند و گفتند که مير حسين موسوی نخست وزير بماند اصل اين دعوا بين آيت الله علی خامنه ای و مير حسين موسوی کی شروع شد ؟ آقای خامنه ای در سال ۱۳۶۰ که بعد از کشته شدن محمد علی رجايی رييس جمهور وقت ، رييس جمهور شد در ابتدا مايل بود که علی اکبر ولايتی نخست وزير بشوند و يا مصطفی مير سليم ولی خوب مجلس به نامزدهای مورد نظر آيت الله خامنه ای ابراز تمايل نکرد و به همين دليل مير حسين موسوی نخست وزير شد. خوب اختلاف آقای خامنه ای با مير حسين موسوی بر سر چه موضوعی بود؟ اول اينکه مير حسين موسوی شخص مورد نظر حجت الاسلام خامنه ای به عنوان رييس جمهور وقت نبود و آقای خامنه ای به نوعی احساس می کرد که مير حسين موسوی نخست وزير دلخواهش نيست و به وی تحميل شده است. نکته دوم هم اين بود که رييس جمهور در قانون اساسی آن موقع خيلی قدرتی نداشت و رييس هيات وزيران و در واقع رييس کابينه نخست وزير بود که مير حسين موسوی بود. سوم هم اينکه مير حسين موسوی در مقابل رييس جمهور،تا حدود زيادی استقلال رای داشت و خيلی حرف رييس جمهور را در مورد عزل و نصب وزيران گوش نمی کردو مخصوصا بر سر سه وزير دفاع، برنامه و بودجه و راه و ترابری اختلاف داشتند. چهارم هم اينکه در آن زمان مير حسين موسوی به جناح چپ يا همان جناح موسوم به خط امام نزديک بود ولی آقای خامنه ای به عنوان رييس جمهور به جريان راست حاکميت يعنی موتلفه و بازار و روحانيت سنتی نزديک بود و نظرات اقتصادی مير حسين موسوی را قبول نداشت .ميدان دار اين مخالفت با آقای موسوی در جناح راست هم احمد جنتی ، محمد يزدی ، مهدوی کنی و ناطق نوری بودند نظر آيت الله خمينی در مورد اختلاف آقای خامنه ای و آقای موسوی چی بود ؟ آِيت الله خمينی گفته بود که مصلحت نيست که مير حسين موسوی از نخست وزيری کنار برود. بعد آقای خامنه ای ، اکبر هاشمی رفسنجانی رييس مجلس وقت را که نزديک تر از رييس جمهور به آِيت الله خمينی بود واسطه کرد که نظر آيت الله خمينی را تغيير دهد ولی آيت الله خمينی بر نظر خودش در حمايت از مير حسين موسوی و بی اعتنايی به نظر آقای خامنه ای اصرار ورزيد. خوب در چنين شرايطی آقای خامنه ای چکار کردند ؟ آقای خامنه ای وقتی که ديد آيت الله خمينی نظر وی را در مورد برکناری مير حسين موسوی قبول ندارد اول تلاش کرد با واسطه کردن بزرگان جناح راست مثل آقايان مهدوی کنی ، احمد جنتی ، ناطق نوری و محد يزدی نظر آيت الله خمينی را تغيير دهد ولی وقتی موفق نشد از طريق هاشمی رفسنجانی به آيت الله خمينی پيغام داد که چون من مير حسين موسوی را قبول ندارم شما به عنوان رهبر و ولی فقيه به من تکليف کنيد تا من شرعا برای اين کار حجتی داشته باشم. (مشروح این مذاکرات در کتاب خاطرات سال ۱۳۶۴  اکبر هاشمی رفسنجانی چاپ شده است )  آيت الله خمينی چه جوابی به آقای خامنه ای دادند ؟ آيت الله خمينی در همين حد هم نظر آقای خامنه ای را نپذيرفت وحتی بدون اينکه مستقيم با آقای خامنه ای صحبت کند گفته بود که به آقای خامنه ای بگوييد که من تکليف نمی کنم . ولی نظرم اين است که حسين موسوی نخست وزير بماند. ضمن اينکه به نامه آقای خامنه ای هم در همين باره پاسخ منفی داد. و در نهايت ؟ خوب با اين شکستی که آقای خامنه ای در برکناری مير حسين موسوی خورد مجبور شد که ۴ سال ديگر نخست وزيری آقای موسوی را تحمل کند ولی وقتی ۹۹ نماينده جناح راست مجلس به ميدان داری افرادی مانند آيت الله محمد يزدی برخلاف نظر آيت الله خمينی به مير حسين موسوی رای منفی دادند آقای خامنه ای به کنايه گفته بودند اسم من را هم اضافه کنيد و بگوييد ۱۰۰ نفر به مير حسين موسوی رای ندادند . البته اين مساله چون در شهريور و مهر سال ۱۳۶۴ خيلی طولانی شد و زوايای ديگه ای هم دارد در روزهای آينده نيز به جزييات بيشتری از آن خواهيم پرداخت.
 


میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران ، در سخنان تازه خود گفته است، جنبش سبز زمینه آشتی ملی در کشور را فراهم کرده و از این رهگذر، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی که «با سیاست‌های غلط» از هم جدا شده بودند، به تدریج به هم نزدیک شده و با هم گفت و گو می‌کنند.میرحسین موسوی، از رهبران  مخالفان دولت در ایران ، در سخنان تازه خود گفته است، جنبش سبز زمینه آشتی ملی در کشور را فراهم کرده و از این رهگذر، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی که «با سیاست‌های غلط» از هم جدا شده بودند، به تدریج به هم نزدیک شده و با هم گفت و گو می‌کنند. میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح طلب در ایران، در آخرین اظهارنظر خود که در جمع شماری از فرزندان قربانیان جنگ عراق و ایران ایراد کرده، خواستار «اتحاد و استقامت تا تحقق تغییرات مطلوب در کشور» شده است. بیشتر بخوانید: موسوی: طرح مکتب ايرانی و اسلام يک جنگ زرگری تازه است ميرحسين موسوی: هدف اصلی ما، مشروط کردن قدرت است وی در این سخنان که روز سه‌شنبه در سایت اینترنتی کلمه منتشر شده، به تاثیر جنبش سبز در شکل‌گیری وحدت ملی اشاره کرده و گفته است: « تشکل‌های سیاسی که با سیاست‌های غلط از هم جدا شده بودند، به تدریج به هم نزدیکتر می‌شوند، با هم مذاکره می‌کنند و بر سر یک سفره می‌نشینند. آنچه نقطه وصل آنها با یکدیگر است تلاش برای آزادی، عدالت و تفاهم بر سر پاسداری از حقوق ملت است.» این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم همچنین افزوده است: « مرزهای خودی و ناخودی به تدریج کمرنگ می‌شود و به جای آن تعامل و گفت و گو می‌نشیند. امروز به برکت یک جنبش سبز مردمی زمینه آشتی ملی، دوستی و وحدت بیش از همیشه بین فرهنگ‌های گوناگون، قومیت‌ها و شیعه و سنی و همه اقشار به وجود آمده است.» آقای موسوی همچنین با اشاره به یکی از حرکت های نمادین حامیان خود در جریان مبارزات انتخاباتی گفته است: « راهبرد زنجیره انسانی از میدان تجریش تا میدان راه آهن در سطح ملی دنبال می‌شود و همه ما با تکثر آرا، عقاید و فرهنگ‌ها و قومیت‌ها به تدریج لکنت زبان خود را از دست می‌دهیم و می‌توانیم راحت‌تر با هم صحبت کنیم.» در روز دوشنبه، هجدم خرداد ماه سال گذشته و تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران هزاران تن از هواداران میرحسین موسوی، به درخواست وی یک زنجیره انسانی از میدان تجريش در شمال تا میدان راه آهن در جنوب تهران تشکیل دادند که بازتاب گسترده‌ای در جریان مبارزات انتخاباتی داشت. آخرین نخست وزیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود، حاکمیت را به تلاش برای ایجاد تفرقه در میان مردم کرده و اظهار داشته است: «عده‌ای که نفع خود را در تفرقه و شقه‌شقه کردن مردم می‌دانند، با پرونده سازی و اقداماتی گسترده به نام مبارزه با جنگ نرم نفرت پراکنی را ادامه می‌دهند.» وی همچنین با انتقاد از توهین به مقدسات توسط برخی‌ از رسانه‌های مجازی، این گونه اقدام‌ها را با «ویروس‌های» حاکمیت مرتبط دانسته و گفته است: « جریان‌های ناسالمی که امروز گاهی در فضای مجازی می‌بینیم که مقدسات را به سخره می‌گیرند، ریشه در این میلیاردها تومانی دارد که به عنوان جنگ سایبری و لشگر سایبری هزینه می شود. آنها می‌خواهند همانطور که رسانه ملی را با دخالت خود به یک رسانه تفرقه افکن یک‌طرفه تبدیل کرده‌اند فضای مجازی برآمده از جنبش سبز را با ویروس‌های خود آلوده کنند تا اعتماد ملت اسلامی ما از این پنجره زیبای باز شده سلب شود، ولی این توطئه نیز نتیجه عکس خواهد داد.» میرحسین موسوی در ادامه سخنان خود با بیان این که نظام دچار جمود، فساد و ظلم شده، افزوده است:« نظام هم اکنون نمی‌تواند متناسب با تغییرات جهانی و تغییرات داخلی تحول لازم را در خود ایجاد کند. این موضوع طبیعی هم هست، چرا که موثرترین عنصر برای تغییرات مطلوب دخالت مردم در همه امور و رعایت حق تعیین سرنوشت برای ملت و رعایت حقوق شهروندی است. حتی سیاست نامه‌های قدیمی هم ظلم و ویرانی ملک را با هم قرین می‌دانستند.» وی همچنین با اشاره به بازداشت بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای و نیز شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات، گفته است: « قدیم‌ها در کتاب‌های دینی خود از زندان‌های منصور دوانیقی‌ها و هارون الرشیدها می‌خواندیم و امروزه زندان‌های ما از فرزندان مبارز و آزادی‌خواه این کشور پر شده است. حتی کسانی که شاکی از اتهاماتی هستند که بر آنها وارد شده به زندان برده می‌شوند و تهمت زننده و دستگاه‌های حامی او دور از دسترس قوه قضاییه قرار می‌گیرند.» آقای موسوی در پایان کلیدی‌ترین رمز تحقق مردم‌سالاری را قبول آرای مردم دانسته و افزوده است: « آرای مردم است که می‌تواند کشور را از بحرانی که در آن گرفتار شده، نجات بدهد و شور و نشاط را به جامعه بازگرداند.» به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان، رهبران معترضان و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از حاکم شدن وضعیت بحرانی و جو امنیتی در کشور سخن گفته‌اند. حتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز نخستین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بود که از شرایط پیش آمده پس از انتخابات با عنوان بحران یاد کرده و راهکارهایی هم برای خروج از این وضعیت ارائه داده است.
 


کویت از خطرات احتمالی ناشی از نیروگاه هسته ای بوشهر ابراز نگرانی کرد. معاون وزارت خارجه کویت به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: کویت از احتمال نشت و انتشار مواد رادیو اکتیو از نیروگاه بوشهر در اثر حوادث طبیعی نگران است. کویت نزدیکترین کشور به نیروگاه هسته ای بوشهر است. سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در کنفرانسی خبری در تهران، اطمینان داد که نیروگاه بوشهر با استانداردهای بین المللی ساخته شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ایمنی آن گواهی داده است. بار گذاری سوخت هسته ای در نیروگاه بوشهر روز شنبه انجام گرفت اما کار نیروگاه هنوز آغاز نشده است .
 


خانم کارلا برونی،همسر رئیس جمهوری فرانسه، به حامیان سکینه محمدی آشتیانی پیوست که در ایران به مجازات سنگسار محکوم شده است. کارلا برونی در وبلاگ « برنارد هانری لِوی »  ، فیلسوف و نویسنده فرانسوی نوشت: چه کسی می تواند در مقابل این مجازات سکوت کند؟ وی نوشت که فرانسه و همسر او برای جلوگیری از اجرای این مجازات خواهند کوشید. نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه به همراه والری ژیسکار دستن، رئیس جمهور پیشین این کشور از جمله شخصیت هائی هستند که خواستار لغو مجازات سنگسار سکینه محمدی آشتیانی و عفو او شده اند. محکومیت این زن ۴۳ ساله به مجازات سنگسار با اعتراضات گستردۀ دولت ها و سازمان های حقوق بشری و شخصیت های جهانی روبرو شده است.
 


در حمله افراد مسلح به هتلی در موگادیشو، پایتخت سومالی، دستکم ۳۱ نفر، از جمله شش نماینده مجلس ، کشته شدند. روز سه شنبه ( امروز) سه فرد مسلح وارد هتلی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سومالی شدند و با شلیک گلوله و پرتاب مواد منفجره دستکم ۳۱ نفر را کشتند. شماری از مقامات و مسئولان دولت سومالی در این هتل زندگی می کنند. دولت سومالی دولت بسیار ضعیفی است که فقط بر مناطقی از پایتخت تسلط دارد و به حمایت ۶۰۰۰ نیروی حافظ صلح اتحادیه آفریقا متکی است. یک گروه افراطی اسلامی موسوم به « الشباب » ، نزدیک به القاعده ، دیروز اعلام کرد که نبرد برای بیرون راندن نیروهای حافظ صلح آفریقایی را از سومالی آغاز کرده است. دیروز نبرد سنگینی بین نیروهای الشباب و نیروهای دولتی سومالی در شهر موگادیشو جریان داشت.
 


مایکل لدین، از راست‌گرايان سرشناس و عضو «بنياد دفاع از دمکراسی‌ها» در آمريکا، در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت جورنال می‌گوید که «ايران دوست دارد تظاهر کند که دارای قدرت نظامی پيشرفته است، در جامعه جهانی پشتيبان دارد و بر اوضاع داخلی مسلط است». «تَرَک‌هایی در سنگ ايران» نام مقاله‌ای است که روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال امروز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، به قلم مايکل لدين منتشر کرده است. آقای لدين که از راست‌گرايان سرشناس و عضو «بنياد دفاع از دمکراسی‌ها» در آمريکاست در اين مقاله می‌نويسد که رژيم جمهوری اسلامی به دردسر افتاده است. وی در تاييد اين گفته به برخی رويدادهای کم‌سابقه در ايران اشاره می‌کند که از چندی پيش در کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد. وال استريت جورنال می‌نويسد: «ايران دوست دارد تظاهر کند که دارای قدرت نظامی پيشرفته است، در جامعه جهانی پشتيبان دارد و بر اوضاع داخلی مسلط است.» اين روزنامه می‌نويسد: «شايد برخی کارشناسان خارجی اين اظهارات ايران را قبول کنند، اما واقعيت اين است که ايران به دردسر افتاده است. رهبران ايران ديگر در انظار عمومی مشروعيت ندارند و نمی‌توانند مشکلات کشور را حل کنند.» به نوشته اين روزنامه، دولتمردان جمهوری اسلامی امروز بيش از پيش با مخالفت‌های معترضين روبه‌رو هستند و علنا به جان هم افتاده‌اند. چند هفته پيش، گزارش‌های رسمی و غير‌رسمی حاکی از آن بود که نيروی هوايی ايران سه فروند هواپيمای بدون سرنشين را در نزديکی بوشهر سرنگون کرده است. وقتی سپاه پاسداران لاشه هواپيماها را برای يافتن اثری از دشمن بررسی کرد متوجه شد که اين هواپيماها خودی هستند. نويسنده به نقل از نشريات داخل ايران می‌نويسد که ايران بدون آن که نيروی هوايی خود را در جريان بگذارد واحد ويژه‌ای را برای به کارگيری هواپيماهای بدون سرنشين راه‌اندازی کرده بود. ظاهرا عدم هماهنگی بين اين نيروها عامل سقوط این هواپیماها شده است. در اواخر ماه ميلادی گذشته، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت که خيلی از افسران ارشد سپاه از حاميان جنبش سبز هستند. کمی پس از آن اعلام شد که ۲۵۰ تن از افسران سپاه پاسداران به طور ناگهانی از مقام‌شان استعفا کرده‌اند. طی چند هفته اخير، شمار زيادی از روزنامه‌نگاران خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شغل‌شان را از دست داده‌اند، و تعدادی از اين افراد به فرانسه و آمريکا مهاجرت کرده‌اند. مايکل لدين در وال استريت جورنال همزمان به وقايع ديگری در ایران اشاره می‌کند و می‌نويسد که چندی است در صنعت نفت و گاز ايران هم انفجارهايی روی می‌دهد. او،‌برای مثال، به خط لوله گاز ايران به ترکيه، لوله‌های گاز طبيعی نزديک تبريز، و همچنين آتش‌سوزی در نيروگاه پتروشيمی پرديس در عسلويه اشاره می‌کند که اين آخری شش ماه پيش از آن نيز دچار سانحه شده بود. ترک ديگری که وال استريت جورنال معتقد است بر پيکر جمهوری اسلامی وارد آمده بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در ايران است. نرخ بيکاری در ماه گذشته ۱۵ درصد و در برخی مناطق ۴۵ درصد گزارش شد. در تهران، مقامات بهداشتی نسبت به ناسالم بودن آب آشاميدنی اين شهر به مردم هشدار دادند. قطع برق در اين کشور خيلی شايع است. رانندگان تاکسی به خاطر کمبود گاز و صف‌های طولانی در طول تابستان دست به اعتراض زده‌اند. به اعتقاد مايکل لدين، همه اين‌ها نشان می‌دهد که تحريم‌های جهانی کار خودش را کرده است. او در ادامه به رهبر جمهوری اسلامی اشاره می‌کند و می‌گويد وقتی ماه گذشته آقای خامنه‌ای در تلاش برای تثبيت عظمت بر باد رفته اعلام کرد که «جانشين خدا بر زمين است» نيروهای مخالف آن چنان با اين اظهارات مخالفت کردند که اين فتوا بعد از چند روز از وب‌سايت رهبری برداشته شد. وال استريت جورنال همچنين به دخالت‌های رهبر جمهوری اسلامی در عرصه‌هايی نظير موسيقی اشاره می‌کند که مخالفت‌ها و نگرانی‌هايی را به همراه داشته است. آقای خامنه‌ای فتوا داده بود که موسيقی با اهداف نظام سازگار نيست و جوانان بهتر است به يادگيری علوم و فنون بپردازند. به نوشته وال استريت جورنال، حملات شديد لفظی سران جنبش سبز به سياست‌های دولت نيز از ديگر ترک‌هايی است که بر پيکر نظام جمهوری اسلامی پيدا شده است. اظهارات تند مهدی کروبی و گفته‌های ميرحسين موسوی مبنی بر این که «استبداد دينی بدترين نوع استبداد است» از نظر نويسنده اين مقاله حکايت از آن دارد که شکاف در نظام جمهوری اسلامی بسيار جدی است.
 


به دستور دولت اسرائیل، وزارت آموزش و پرورش این کشور یادگیری زبان عربی در مدارس این کشور را برای تمامی دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر از پنجم اجباری کرد. به دستور دولت اسرائیل، وزارت آموزش و پرورش این کشور یادگیری زبان عربی در مدارس این کشور را برای تمامی دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر از پنجم اجباری کرد. وزارت آموزش و پرورش اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲ شهریورماه، اعلام کرد که از سال تحصیلی پیش رو، زبان عربی که به همراه عبری دو زبان رسمی اسرائیل هستند، برای کلیه دانش‌آموزان مقطع بالاتر از پنجم، جزء دروس اجباری محسوب خواهد شد. پیش از این، زبان عربی جزء دروس اختیاری سال‌های آخر دبیرستان بود و دانش‌آموزان یهودی تنها در صورت تمایل شخصی می‌توانستند به یادگیری زبان عربی بپردازند که بیشتر این متقاضیان نیز دانش‌آموزانی بودند که در ۱۸ سالگی قصد پیوستن به بخش اطلاعاتی و امنیتی ارتش اسرائیل را داشتند. وزارت آموزش و پرورش اسرائیل می‌گوید که این تصمیم به منظور «ایجاد پلی برای برقراری تفاهم فرهنگی، تقویت شکیبایی و ارتباط میان دو قوم یهود و عرب» اتخاذ شده است. این تصمیم از هفته آینده که سال تحصیلی جدید در اسرائیل آغاز می‌شود به اجرا در خواهد آمد و آموزش و پرورش این کشور در مرحله نخست، تدریس زبان عربی را از مدارس بندر حیفا و سایر شهرهای شمال اسرائیل که در آن‌ها جمعیت عرب و یهود بسیاری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند آغاز خواهند کرد. اورنا سیمخون، یکی از مسئولان آموزش و پرورش اسرائیل، می‌گوید از آن‌جا که دانش‌آموزان عرب در اسرائیل زبان عبری می‌آموزند، دلیلی ندارد که یهودیان زبان عربی نیاموزند. به موجب این تصمیم، معلمان و دبیران یهودی مدارس نیز موظف به آموختن زبان عربی یا تقویت زبان عربی خود هستند. آموزش و پرورش اسرائیل اعلام کرده است که برای تدریس زبان و ادبیات عرب در مدارس اسرائیل، از دبیران عرب استفاده خواهد کرد. این وزارتخانه در حال حاضر حدود هزار معلم فارغ‌التحصیل از رشته عربی دارد که بیشتر آن‌ها یهودی هستند. رشته فرهنگ عربی و اسلام، در کنار رشته‌های ریاضی - فیزیک و علوم تجربی، جزء سه رشته مقطع دبیرستان اسرائیل محسوب می‌شود. با این ‌حال تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته نسبت به دو رشته دیگر پایین است. تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته در سال تحصیلی اخیر ۲۱۸۷ نفر بوده است. تعامل میان اعراب و یهودیان اسرائیل طبق قوانین کنست، پارلمان اسرائیل، دو زبان عبری و عربی زبان‌های رسمی این کشور هستند و نمایندگان کنست می‌توانند در صورت تمایل، سخنرانی خود را به زبان عربی ایراد کنند، اگرچه بیشتر نمایندگان عرب ترجیح می‌دهند در پارلمان به زبان عبری صحبت کنند. علاوه بر این در اسرائیل نام تمامی خیابان‌ها، اماکن رسمی و عمومی به دو زبان عربی و عبری نوشته شده و زیرنویس تمامی فیلم‌ها در اسرائیل باید به دو زبان عبری و عربی باشد. همچنین دولت اسرائیل برای حفظ مناسبات با شهروندان عرب این کشور، دارای وزارت‌خانه‌ای به نام وزارت «اقلیت‌ها» است که وزیر کنونی آن پروفسور آویشای براورمن، از وزیران حزب میانه‌روی کارگری، است. با این حال یهودیان و اعراب ساکن اسرائیل مراودات چندانی با یکدیگر ندارند، و کمترین حد تماس‌ و مراوده میان این دو قوم در اسرائیل، در میان فلسطینی‌ها و یهودیان ساکن کرانه باختری است. علاوه بر این سفرهای جهانگردی میان اسرائیل و کشورهای عربی نظیر اردن و مصر که با اسرائیل دارای مناسبات عادی سیاسی هستند، تقریبا قطع است. تماس و ارتباط میان یهودیان و اعراب اسرائیل به دنبال رخدادهای خونین چند دهه اخیر و ایجاد بدبینی نسبت به یکدیگر، به شدت رو به کاستی گذاشته و هر یک از این دو قوم ترجیح می‌دهند در محدوده قومی خود زندگی کرده و  خارج از آن به گذران امور نپردازند.
 


در چند روز گذشته بار ديگر پرونده حسين موسويان طرح و به بحث و جنجال های تازه ای دامن زد. در واکنش به گفته های علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ايران که گفته بود اتهام جاسوسی به آقای موسويان را قبول ندارد، وزارت اطلاعات اعلام کرد از نظر اين وزارت خانه اقدام آقای موسويان در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده مصداق جاسوسی است.  در چند روز گذشته بار ديگر پرونده حسين موسويان طرح و به بحث و جنجال های تازه ای دامن زد. در واکنش به گفته های علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ايران که گفته بود اتهام جاسوسی به آقای موسويان را قبول ندارد، وزارت اطلاعات اعلام کرد از نظر اين وزارت خانه اقدام آقای موسويان در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده مصداق جاسوسی است. راديو فردا در گفتگوئی با مهدی مهدوی آزاد سردبير پيشين سايت آفتاب و از کسانی که در پرونده موسويان مورد پيگرد قرار گرفته بود در آغاز ميپرسد جدل بر سر چه اسنادی است؟ مهدی مهدوی آزاد : آن چه به نام «اسناد» خوانده می شود دو بخش است، يک بخش آن چيزهايی است که خود آقای موسويان در مرکز تحقيقات استراتژيک شورای عالی امنيت نوشته و يک کپی از آن را نگهداشته است. بخش دوم مربوط به سفارت او در آلمان است که می دانيم در آن دوران، ايران و اروپا بحران های زيادی را پشت سر گذاشتند که يکی از مهم ترين بحران ها ماجرای «ميکونوس» بود. آقای موسويان برای دفاع از خود با اجازه شخص رئيس جمهور وقت يعنی آقای هاشمی رفسنجانی يک کپی از اين اسناد را برای خود نگهداشت تا در روز مبادا بتواند از خود دفاع و واقعيت را تشريح کند. کسانی مانند ناطق نوری، لاريجانی و کروبی که همگی آنها پرونده را خوانده اند به صراحت می گويند در اين مورد موضوع جاسوسی مطرح نيست. آقای صالحی که جای خود دارد و از ابتدا درجريان اين پرونده بوده و جزو تيم سابق هسته ای بوده است و آقای موسويان را از نزديک می شناسد. منظور شما از اسناد، اسنادی است در ارتباط با جريان ترور ميکونوس؟ اين سوالی است که خود آقای موسويان بايد پاسخ دهد، اما می دانم که بخش مهمی از اين اسناد مربوط است به دوران سفارت او در آلمان که اين اسناد را با اجازه مقام مافوق در منزل نگهداشته است. يعنی اين اسناد می تواند موضوع اتهام های آقای موسويان درباره نقش او در ترورهای خارج از کشور را روشن کند؟ در طول دو دهه گذشته بخشی از جريان های سياسی با اين فرض که آقای موسويان در آن زمان سفير ايران درآلمان بوده، اين گونه استنتاج کردند که لاجرم سفير بايد در جريان اين ماجرا بوده باشد. حال آن که اگر کسی با مسايل اطلاعاتی آشنا باشد به خوبی می داند چه بسا ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که رئيس جمهور هم در جريان نباشد چه برسد به يک سفير. به گمان من بازگشايی اين پرونده نشان می دهد جنگ واقعی قدرت نه از انتخابات سال ۸۸ بلکه از بعد از انتخابات سال ۸۴ آغاز شده است و يکی از مهم ترين ابعاد اين جنگ، قطع ارتباط نيروهای معتدل نظام و نيروهای تکنوکرات نظام با خارج از کشور و کاستن قدرت آنها درچانه زنی های داخل کشور و کم کردن اهميت و اثرگذاری آنها در داخل است. در اين مقطع بيانيه ای که وزارت اطلاعات داده نشان می دهد وزارت اطلاعات که اکنون به اختيار کامل آقای احمدی نژاد درآمده، رويکرد خاصی را دنبال می کند و آقای موسويان در اين پازل يکی از قطعات است. يعنی دليل حساسيت دولت محمود احمدی نژاد روی آقای موسويان برمی گردد به درگيری های جناحی درون نظام؟ همه چيز برمی گردد به انتقاداتی که آقای موسويان از جريان نومحافظه کار و اولترا افراطی ايران که از سال ۸۴ روی کار آمد مطرح می کرد. اين انتقادات نه تنها در ديدار او با سفرا و سخنرانی های خارج از کشورش بلکه بيشتر در مصاحبه های داخلی اومطرح می شده است. هيچ چيز محرمانه در اين ميان مطرح نبوده چون اگر ساختار اطلاعاتی و امنيتی ما کوچک ترين بهانه ای از کسی داشته باشند آن را در فلک فرياد خواهند زد. بنابراين اگر آقای موسويان کوچکترين سندی به کسی داده بود و يا کمترين اطلاعاتی منتقل کرده بود نه تنها اکنون آزاد نبود بلکه سرش بالای دار بود. آقای مهدوی آزاد! سابقه اين پرونده به چه زمانی برمی گردد و چرا اين پرونده مطرح شده است؟ آقای احمدی نژاد در اواخر سال ۸۵ درنامه ای به آقای محسنی اژه ای، وزير وقت اطلاعات، مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت را که در واقع کانونی از ديپلمات های سابق و کارکشته هسته ای بود و رياست آن بر عهده آقای دکتر حسن روحانی بود جاسوس خانه می خواند و می گويد در آن را ببنديد. سه يا چهار ماه بعد از اين ماجرا، پرونده ابتدا به معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات فرستاده می شود که آقای خزايی، معاون وقت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، با تاکيد بر اين که موضوع اصلاً جاسوسی نيست از پذيرش پرونده امتناع می کند که بعداً به همين دليل برکنار می شود و پرونده در نهايت با فشار به معاونت ويژه وزارت اطلاعات منتقل می شود و حاج حبيب الله که بسياری از اصحاب رسانه او را می شناسند مسئوليت اين پرونده را برعهده می گيرد. البته بعداً حاج حبيب الله هم به جرم اين که پرونده را جاسوسی نمی دانسته توسط آقای احمدی نژاد در جريان تصفيه حساب های گسترده وزارت اطلاعات بعد از انتخابات ۸۸ برکنار می شود. اصل پرونده به دو موضع برمی گردد، اول انتقادات صريح آقای موسويان از شخص آقای احمدی نژاد درمورد پرونده هسته ای که در محافل و مصاحبه ها آن را مطرح می کرده است. آقای هاشمی شاهرودی در سال ۸۶ در جمع طلاب قم تاکيد کرد که پرونده موسويان يک دعوای شخصی بين رئيس جمهور و موسويان است و نبايد آن را به پای نظام گذاشت. تا زمان صدارت محسنی اژه ای بر وزارت اطلاعات هيچگاه وزارت اطلاعات و شخص وزير از کلمه جاسوسی استفاده نکرد. يکی از دو دليل برکناری آقای محسنی اژه ای به روايت آن چه بعدها سايت های نزديک به رايحه خوش خدمت نوشتند، اين بود که وزارت اطلاعات و آقای محسنی اژه ای اعتقادی به جاسوسی موسويان نداشت و اين پرونده را اصلاً جاسوسی نمی دانست. البته دليل دوم اين بود که نتوانست بدنه وزارت اطلاعات را کنترل کند و اغلب بدنه وزارت اطلاعات در انتخابات ۸۸ به ميرحسين موسوی رأی دادند. اکنون در حالی که ۹ معاون از ۱۵ معاون وزارت اطلاعات برکنار شده اند، مديريت وزارت اطلاعات يک پارچه شده و خواسته و ناخواسته زير سايه سنگين سيستم اطلاعاتی سپاه پاسداران و آقای طائب قرار گرفته، طبيعی است که اين وزارت برخلاف قانون و برخلاف سه حکم از دستگاه قضايی و برخلاف اعلام رسمی سخنگوی قوه قضاييه، ادعا کند موسويان جاسوس بوده است.
 


در ششمین هفته از لیگ برتر فوتبال ایران، شکست دو بر یک ذوب‌آهن در خانه صنعت نفت آبادان باعث شد تیم پرسپولیس با پیروزی بر شاهین بوشهر، به تنهایی پیشتاز شود. در همین حال در درگیری مأموران انتظامی با هواداران شاهین بوشهر «سر یکی از هواداران شکسته و یکی دو نفر هم دستگیر شدند».در ششمین هفته از لیگ برتر فوتبال ایران، جام خلیج فارس، شکست دو بر یک ذوب‌آهن در خانه صنعت نفت آبادان باعث شد تا تیم پرسپولیس با پیروزی دو بر یک بر شاهین بوشهر، به تنهایی پیشتاز شود. «غیر متعارف» دانستن شادی هواداران تیم شاهین بوشهر توسط نیروی انتظامی که پس از به ثمر رسیدن تک‌گل این تیم ابراز خوشحالی می‌کردند باعث برخورد فیزیکی این مأموران با هواداران شاهین در دقایق پایانی بازی شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، کنگانی، مدیرعامل باشگاه شاهین، که سعی داشت تماشاگران بوشهری را آرام کند، به خبرنگاران گفت: «سر یکی از هواداران بوشهری در این درگیری‌ شکسته شده و یکی دو نفر هم دستگیر شده‌اند.» خبرگزاری‌ها تعداد تماشاگران بوشهری را ۳۰ تا ۴۰ نفر گزارش کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، ماموران نیروی انتظامی مانع حضور تصویربرداران و عکاسان حاضر در ورزشگاه در محل این حادثه شده‌اند. برپایه گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل و اعضای کادر فنی و اجرایی شاهین بوشهر در پایان این بازی به شدت از بی‌حرمتی تیم میزبان، به حبیب کاشانی سرپرست باشگاه پرسپولیس انتقاد کردند. یک بازی رو به جلو پرسپولیس در شرایطی با پاس عمقی و استثنایی هادی نوروزی و سرعت و هشیاری غلامرضا رضایی به گلی زودهنگام دست یافت که نیمه نخست را با خوش‌اقبالی به رختکن رفت. در این نیمه، خطای پنالتی رحمان احمدی، دروازه‌بان جانشین محمدرضا حقیقی، بر روی کاپیتان ستار زارع، تیم بوشهری را در بهترین موقعیت برای گل تساوی قرار داد که عبدالله کرمی با بی‌دقتی توپ را به بالای دروازه کوبید. پرسپولیس در نیمه دوم با شرایطی بهتر روش تهاجمی را پیش گرفت و پاداش بازی رو به جلو را در دقیقه ۶۱ با یک ضربه آزاد محکم دریافت کرد و وقتی شلیک محکم مازیار زارع پس از برخورد با یک مدافع به تور دروازه شاهین رسید، پرسپولیس دو بر صفر پیش افتاد و صاحب موقعیتی عالی برای پیشتازی شد. اما سه دقیقه بعد با اخطار دوم و اخراج امیرحسین فشنگچی توسط داور قاطع این مسابقه (فغانی) کار پرسپولیس مشکل شد و وقتی در دقیقه ۸۲ شلیک مهارنشدنی و تماشایی مهدی نوری فاصله را به کمترین رساند، دقیقه‌های پایانی با سنگینی برای یاران علی دایی سپری شد. پتروویچ، بازیکن پیشین تیم پرسپولیس، و ستار زارع از مهره‌های کارساز و خستگی‌ناپذیر شاهین تا آخرین ثانیهٔ بازی در ورزشگاه آزادی و در حضور حدود ۲۵ هزار تماشاگر بودند. در میان حمله‌های پرتعداد شاهین برای بازیابی بازی، «اوچه» تازه‌وارد صاحب بیشترین موقعیت بود که همه تلاش‌های او عقیم ماند. نخستین شکست ذوب‌آهن و گلباران در قم نخستین شکست فصل در ورزشگاه پرتماشاگر تختی آبادان برای ذوب‌آهن رقم خورد تا صنعت نفت با پیروزی دو بر یک هم تیم پیشتاز را به سود پرسپولیس پایین بکشد و هم خود پس از دو شکست، بار دیگر با ۱۲ امتیاز صاحب موقعیت خوب در رده سوم جدول رده‌بندی شود. پرسپولیس با ۱۵ امتیاز و ذوب‌آهن با ۱۳ امتیاز رده‌های اول و دوم را دارند. ورزشگاه قم پرگل بود و بهترین گلزن آن هادی اصغری از تیم صبای این شهر بود، اما سه گل او نتوانست به پیروزی منتهی شود و نتیجه تساوی چهار بر چهار با تیم جنگنده و باروحیه شهرداری تبریز پرگل‌ترین مسابقه لیگ برتر را در حالتی پایاپای برجای گذاشت. ۶۰ هزار تماشاگر و درخواست بازگشت علی کریمی بیشترین تماشاگر در هفته ششم برای پیروزی دو بر صفر تراکتورسازی بر ملوان بندر انزلی بود که بیش از ۶۰ هزار نفر گزارش شد، یعنی بیش از هر دو مسابقه پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی. در دومین پیروزی تراکتورسازان در این فصل رسول خطیبی در دقیقه ۲۳ و مسعود ابراهیم‌زاده در دقیقه ۳۷ گل زدند. ضربه رسول خطیبی پس از برخورد به زیر دیرک دروازه و مهار دروازه‌بان به تشخیص تورج حق‌وردی، داور بازی گل اعلام شد. سایپا در کرج با تک‌گل دقیقه ۶۷ کمال کامیابی یک بر صفر مغلوب راه‌آهن شهرری شد. در هفته ششم تیم استقلال با یک بازی پرانتقاد در برابر نفت تهران بدون گل مساوی کرد. شکست سه بر یک استیل‌آذین از پیکان قعرنشین به عنوان پس‌لرزه دیگری برای نخستین شکست تیم پرغوغای استیل‌آذین پس از اخراج علی کریمی، ستاره ده سال اخیر فوتبال ایران، توسط سردار مصطفی آجورلو (مدیرعامل باشگاه) بود. خبرگزاری مهر با عنوان «کریمی تحت هر شرایطی باید به تیم برگردد» از زبان لوبیسیا تومباکوویچ، مربی صرب تیم استیل‌آذین، دلیل شکست از تیم قعرجدولی را نبودن کاپیتان علی کریمی عنوان کرد. سپاهان در دقیقه ۴+۹۰ با ضربه آزاد محسن بنگر تیم پاس همدان را دو بر یک در اصفهان شکست داد تا تیم مدافع عنوان قهرمانی بار دیگر به موقعیت خودیابی برسد. مرد اول این مسابقه محرم نویدکیا، کاپیتان تیم سپاهان، بود.
 


در حمله با هواپیمای بدون سرنشین، دستکم ۱۲ نفر در منطقه قبیله ای شمال غرب پاکستان کشته شدند. در این حمله، که دوشنبه شب در منطقه وزیرستان شمالی صورت گرفت، سه موشک به ساختمان هایی که گفته می شود مخفیگاه نیروهای طالبان بود شلیک شد و دستکم ۱۲ نفر را کشت. آمریکا از چندی پیش حمله با هواپیماهای بدون سرنشین را به این منطقه افزایش داده است.
 


در تازه‌ترین شماره مجله آمریکایی آتلانتیک، مارک لینچ، استاد علوم سیاسی و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جورج واشینگتن، با بررسی سیاست آمریکا در قبال ایران، حمله نظامی به آن کشور را اقدامی بی‌حاصل و فاجعه‌بار ارزیابی می‌کند. به اعتقاد مارک لينج دولت باراک اوباما در قبال ايران سياستی جدی را در پيش گرفته ولی طرفدار حمله پيشدستانه به ايران نيست.در تازه‌ترین شماره مجله آمریکایی آتلانتیک، مارک لینچ، استاد علوم سیاسی و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جورج واشینگتن، با بررسی سیاست آمریکا در قبال ایران، حمله نظامی به آن کشور را اقدامی بی‌حاصل و فاجعه‌بار ارزیابی می‌کند. به اعتقاد مارک لینج دولت باراک اوباما در قبال ایران سیاستی جدی را در پیش گرفته ولی طرفدار حمله پیشدستانه به ایران نیست. از سوی دیگر اسرائیل نیز برخلاف تمام هیاهوهای خود، به‌واقع قصد حمله به ایران را ندارد اما تمام تبلیغات و سروصداها در مورد حمله به ایران برای خلع سلاح کردن باراک اوباما و یا هموار کردن راه برای حمله نظامی توسط دولت آینده آمریکا به ایران است. تحلیلگر مجله آتلانتیک سپس خاطرنشان می‌کند که آمریکا و اسرائیل هر دو به خوبی می‌دانند حمله به ایران فاجعه‌بار و بی‌نتیجه خواهد بود و چنین حمله‌ای نخواهد توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. علاوه بر این نه آمریکا و نه اسرائیل در وضعیتی نیستند که از نظر توان نظامی بتوانند وارد یک جنگ گسترده شوند. حمله به ایران در عین حال بار دیگر احساسات جهان اسلام را به شدت علیه آمریکا برخواهد انگیخت. مارک لینچ می‌افزاید دلیل عدم تمایل باراک اوباما به گزینه حمله نظامی به ایران ناشی از ضعف و بی‌سیاستی دولت وی نیست. کما اینکه رئیس جمهور آمریکا نشان داده که با وجود مخالفت بخشی از افکار عمومی، تشدید جنگ در افغانستان را در پیش گرفته و برای اتخاذ تصمیمات مهم تردید ندارد. در عین حال دولت باراک اوباما مسئله هسته‌ای ایران را از ابتدا جزو اولویت‌های مهم خود قرار داده و تاکنون در تشدید فشار بین المللی بر ایران موفق بوده‌است. به اعتقاد نویسنده، در این میان عامل بی‌صبری اسرائیل، استراتژی آمریکا در قبال ایران را با دشواری‌هایی روبه‌رو ساخته و آمریکا همواره باید در کنار پیشبرد سیاست ایران به نوعی رضایت و اعتماد اسرائیل را نیز جلب کند. در صورت وقوع حمله‌ای از سوی اسرائیل این اقدام یا با اطلاع و هماهنگی آمریکا صورت خواهد گرفت و یا بدون اطلاع آمریکا و به شکل غافلگیرانه. در حالت اول آمریکا مانع وقوع این حمله خواهد شد و در حالت دوم حمله‌ای بدون اطلاع آمریکا می‌تواند مناسبات آمریکا با دولت اسرائیل را به کلی دگرگون کند. مارک لینچ معتقد است که بخش اعظم تاکید اسرائیل بر احتمال حمله به ایران با هدف اعمال فشار به دولت باراک اوباما و تاثیرگذاری بر عرصه سیاست داخلی آمریکا و در عین حال ایجاد واهمه و سردرگمی در میان رهبران ایران است. نویسنده در بخش بعدی تحلیل خود به دلایلی می‌پردازد که طرفداران حمله نظامی به ایران برای توجیه سیاست خود بر می‌شمرند. به اعتقاد وی موضوع هراس از قدرت‌گیری و گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران واقع‌بینانه نیست چون در سال‌های اخیر وجهه و نفوذ ایران در منطقه به شدت لطمه دیده‌است. با وجود تلاش‌های فراوان، ایران نتوانسته‌است سیاست و منافع خود را به عراق تحمیل کند و موقعیت ایران در لبنان یا سوریه نیز به نسبت گذشته تا حدی تضعیف شده‌است. دلیل دیگر به عنوان توجیه حمله نظامی به ایران هراس، بدبینی و نگرانی‌های دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس عنوان می‌شود اما در دو سال اخیر وجهه ایران در میان افکار عمومی جهان عرب به شدت لطمه خورده؛ در عرصه بحران فلسطین ایران ابتکار عمل و مانور خود را از دست داده‌است و اعتراضات گسترده علیه حکومت ایران پس از انتخابات سال گذشته در میان بخش وسیعی از مردم کشورهای عربی که خود خواهان آزادی هستند حس همدردی فراوانی را ایجاد کرده‌است. حمله نظامی به ایران باری دیگر بخش‌های ناراضی و مردد از افکار عمومی در جهان عرب را به سمت حمایت از حکومت ایران سوق خواهد داد. مارک لینچ در ادامه تحلیل خود در مجله آتلانتیک می‌افزاید خصومت دولت‌های عربی با حکومت ایران را نباید به آن معنا تفسیر کرد که گویا آن‌ها موافق حمله نظامی به ایران هستند. مدافعان سیاست حمله به ایران با اتکا به صحبت‌های خصوصی رهبران عرب بر این باورند که گویا آن‌ها از حمله به ایران دفاع خواهند کرد ولی حقیقت این است که هیچیک از سران و دولت‌های کشورهای عربی هیچگاه به شکل علنی و یا فعال از حمله به ایران دفاع نخواهد کرد به‌ویژه اگر بحران اسرائیل و فلسطینیان در همین حالت انجماد باقی بماند. تحلیلگر مجله آتلانتیک در پایان مطلب خود به تجربه اخیر جنگ‌ها و حمله‌های نظامی آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد حمله نظامی به عراق بر اساس دلایل و توجیه‌های بسیار ضعیف و شکننده‌ای صورت گرفت و امید همه این است که دولت آمریکا از این تجربه به خوبی آموخته باشد. اگر امروزه کسانی هستند که از موفقیت سریع و کم‌هزینه حمله نظامی به ایران صحبت می‌کنند باید به یاد آوردند که پیش از حمله نظامی به عراق نیز همین توجیه‌ها و ارزیابی‌های نادرست ارائه می‌شد. حمله نظامی پیشدستانه به کشورهایی که فرض می‌شود صاحب سلاح‌های کشتار و تخریب جمعی هستند باید از دستور کار دولت آمریکا کنار گذاشته شود. امید این است که گزینه نظامی در مورد ایران به کنار گذاشته شود و به جای آن روش‌های زیرکانه و خلاق دیپلماتیک، نقش و اهمیت بیشتری پیدا کند.
 


کميسيون قضايی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده مبنی ‌بر اجازه ازدواج مجدد به مردان در موارد زير را تصويب کرده است: رضايت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ايفای وظايف زناشويی، عدم تمکين زن از شوهر، ابتلای زن به جنون يا امراض صعب‌العلاج، محکوميت قطعی زن در جرايم عمدی به مجازات يک‌سال زندان يا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به يک سال بازداشت شود (مثل جرايم رانندگی)، هرگونه اعتياد زن، سوءرفتار يا سوءمعاشرت زن به‌حدی که ادامه‌ زندگی را برای مرد غيرقابل تحمل کند، و ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش‌ماه و عقيم بودن زن. (ايسنا، ۱۰ دی ۱۳۸۸) برای اجرای اين بندها هيچ ضمانت اجرايی در نظر گرفته نشده است. کميسيون قضايی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده مبنی ‌بر اجازه ازدواج مجدد به مردان در موارد زير را تصويب کرده است: رضايت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ايفای وظايف زناشويی، عدم تمکين زن از شوهر، ابتلای زن به جنون يا امراض صعب‌العلاج، محکوميت قطعی زن در جرايم عمدی به مجازات يک‌سال زندان يا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به يک سال بازداشت شود (مثل جرايم رانندگی)، هرگونه اعتياد زن، سوءرفتار يا سوءمعاشرت زن به‌حدی که ادامه‌ زندگی را برای مرد غيرقابل تحمل کند، و ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت شش‌ماه و عقيم بودن زن. (ايسنا، ۱۰ دی ۱۳۸۸) برای اجرای اين بندها هيچ ضمانت اجرايی در نظر گرفته نشده است. اين مصوبه نه تنها عليه زنان و سست کننده‌ی نهاد خانواده در ايران است بلکه اگر در بافت و سياق ديگر نظام‌ها و قوانين مربوط به خانواده در ايران قرار گيرد کاملا تبعيض آميز و يک طرفه است و قانونگذاری يک اقليت دارای قدرت و ثروت را عليه کليت جامعه و بالاخص زنان هويدا می سازد. اين مصوبه از مجموعه‌ای از امتيازات، دوگانگی‌ها و مظالم در نظام واقعی و حقوقی خانواده در ايران که از حکومت مطلقه‌ی يک اقليت در جامعه نشات می گيرند حکايت می کند. روابط آزاد مبنای روابط جنسی و انتخاب همسر يا شريک زندگی و زندگی مشترک در جوامع آزاد و دمکراتيک تنها انتخاب آزادانه‌ی افراد است و اگر در محدوده‌ای يا قلمروی اين انتخاب محدود شود يکی از حقوق مسلم آدميان نقض شده است. حتی در جوامع نسبتا دمکراتيک نيز افراد هنوز برای استيفای اين حقوق مبارزه می کنند. در اين انتخاب، افراد اعم از زن و مرد، همجنس گرا و نا هم جنس گرا، تک همسر گرا يا چند همسر گرا و خواهان روابط موقت يا دائمی، حق دارند حيطه‌ی روابط شخصی خويش را همان طور که می خواهند تعريف کرده و شکل دهند و کسی يا مجمعی يا گروهی حق داوری در مورد روابط خصوصی آنها با پيامدهای حقوقی (پاداش يا تنبيه) ندارد. از آنجا که پيامد اين نوع رابطه در جمع محدود افرادی که با هم رابطه ای برقرار کرده‌اند محدود می ماند (محدوده‌ی حقوق خصوصی) ديگران حق دخالت در اين رابطه را ندارند. هرگونه قانون گذاری برای محدود کردن روابط صميمی و آزاد و انتخابی ميان افراد، تحميل يک سبک زندگی بر افرادی است که می خواهند به گونه‌ای ديگر زندگی کنند. تک- چند همسری همان طور که دادن اختيار گزيدن چند همسر صرفا به مردان نا عادلانه است محدود کردن روابط زناشويی به رابطه‌ی تک همسری در جوامعی که افراد بر اساس انتخاب خود وارد روابطی غير از آن می شوند ناعادلانه و ديکتاتوری اکثريت است. دولت اصولا بايد پايش را از اين حوزه بيرون کشد و آن را به افراد واگذار کند. اگر قرار باشد دولت در اين حوزه دخالت کند و چند همسری مردان را ترويج نمايد با پرسش‌هايی ساختار شکن مواجه خواهد شد که بعيد است پاسخی قانع کننده برای آنها داشته باشد، مثل اين که اگر قرار باشد چند همسری مردان تحت شرايطی مجاز باشد، چرا تحت همان شرايط چند همسری زنان مجاز نباشد؟ (تکنولوژی مشکل اختلاط نسل را حل کرده و می توان به سادگی پدر و مادر افراد را تشخيص داد) چرا زنان نبايد قادر باشند که با دو يا چند مرد در آن واحد زندگی کنند، اگر اين حق را برای مردان قائل هستيم؟ اگر چند زن بر اساس اختيار و نه فشار خانواده يا عسر اقتصادی و بدون شرايط ماده‌ی فوق برای همسر اول، بخواهند با يک مرد زندگی کنند چه منع اخلاقی برای اين امر وجود دارد؟ همين طور اگر چند مرد بتوانند در صلح و آرامش در يک زن شريک شوند کدام اصل اخلاقی نقض شده است؟ بنا به ديدگاه آزادی گرايان، تنها مرد سالاری يا زن سالاری، حسادت و غيرت و انحصار طلبی زنانه و مردانه است که از تنوع تعداد در روابط زناشويی يا روابط صميمانه‌ی جنسی در جوامع آزاد جلوگيری می کنند و اگر افراد بتوانند اين سدهای نظری، دينی، و ذهنی را پشت سر بگذارند شرايط برای اين تنوع فراهم می شود. هرگونه رابطه‌ی صميمی نه توصيه شدنی و نه حذر داشتنی است بلکه اين افراد هستند که بر اساس موقعيت خويش در اين مورد تصميم می گيرند. در يک نظام قضايی عادلانه و غير مرد سالار که قدرت و ثروت به خريد وفروش آدميان منجر نمی شود اگر در موارد مذکور در مصوبه‌ی فوق به مرد اجازه‌ ازدواج مجدد داده می شود در همين شرايط به زنان نيز بايد اجازه‌ی ازدواج مجدد داده شود. همه‌ی موارد و شروط فوق برای مردان نيز قابل تحقق و تصور است و بنا به آمارهای موجود، مواردی مثل اعتياد، محکومميت به زندان يا سوء رفتار بر مردان ايرانی بيش از زنان صدق می کند. نا هم جنس-هم جنس همسری بنا به ديدگاه آزادی گرايان، روا داشتن غير هم جنس همسری در عموم جوامع مبتنی است بر ديکتاتوری اکثريت که بايد از حوزه‌ی خصوصی آدميان رخت بر بندد. اگر سنن حاکم بر ذهنيت اکثريت افراد جامعه در پرانتز قرار گيرد، چه مشکلی دارد که يک مرد با يک مرد ديگر يا با يک مرد و زن ديگر همزمان رابطه‌ی جنسی، صميمی و زناشويی داشته باشد، اگر افراد در اين حوزه پرده پوشی نکنند، با يکديگر صادق باشند و بر اساس اختيار به اين رابطه وارد يا از آن خارج شوند؟ ليبرال‌ها بر اين باورند که تا وقتی اين گونه روابط هم جنس همسری يا آميزه‌ای از هم جنس و غير هم جنس همسری پيامد يا مشکلی برای روابطی از نوع ديگر در جامعه ايجاد نمی کنند نبايد مانعی برای انها وجود داشته باشد يا افراد برای انتخاب خود در اين حوزه هزينه بپردازند. ثبت شده-ثبت ناشده پنج تحول، ثبت شدگی يا ثبت ناشدگی رابطه‌ی جنسی و زناشويی را نسبت به تعهد قلبی و ايستادن بر تعهد در دنيای عمل به موصوعی حاشيه ای يا کم تاثير مبدل ساخته است: ۱) افزايش قابل توجه ميزان طلاق در جوامع که جامعه‌ی ايران نيز شاهد همين افزايش در دو دهه‌ی اخير بوده است؛ ۲) افزايش روابط ثبت ناشده که به همان اندازه‌ی روابط ثبت شده از دوام و استحکام برخوردارند و به خانواده هايی با فرزندان موفق و سالم منتهی شده اند، ۳) افزايش روابط پنهان ميان جوانان از جمله در جامعه‌ی ايران به دور از چشم اوليا که گاه عوارض جدی در بر دارند و بهتر می بود که آزاد و ثبت ناشده اما شفاف و تحت نظارت خانواده باشند، ۴) بی معنی شدن مسئله‌ی باکرگی برای ازدواج با روش‌های جراحی جهت ترميم بکارت از دست رفته يا وسايل مصنوعی وانمود کردن بکارت که چينی ها به طور انبوه توليد و در بازار خاورميانه پخش کرده اند، و ۵) بالا رفتن هزينه‌های بستن رسمی پيمان زناشويی (ازدواج) و افزايش بارهای حقوقی مترتب بر آن (مهريه های سنگين) در ايران که گاه مانعی عمده بر سر شروع رابطه‌ی ثبت شده است. موقت-دائم اگر ازدواج موقت در ايران به مردان طبقات قدرتمند و ثروتمند (روحانيون و بازاريان و مقامات بالای دولتی) محدود نمی شد و اين همه مورد اصرار آنها نبود تا اين حد به يک تابو تبديل نمی شد. رابطه‌ی صميمی يا جنسی يا زناشويی ميان افراد در هر سن و هر موقعيت اجتماعی می تواند دائمی يا موقت يا بدون تعيين مدت زمان باشد و تنها اين افراد هستند که می توانند در اين مورد تصميم بگيرند. اگر تعيين نوع رابطه از هر جهت به خود افراد واگذار می شد و حکومت سند ازدواج افراد را در اماکن عمومی برای مسافرت يا اقامت در هتل يا قدم زدن در پارک طلب نمی کرد و اگر پولداران و قدرتمندان تنها کسانی نبودند که خواهان تعدد زوجات، چه دائم و چه غير دائم، هستند ازدواج موقت يا چند همسری به پديده‌هايی منفور برای زنان و نيز مردان قائل به حقوق زنان مبدل نمی شد. سخن اصلی منتقدان نظام حقوق خانواده در ايران آن است که نهادهای قانونگذاری يا قضايی يا انتظامی حق ندارند در رختخواب يا خلوت مردم و نوع تعريفی که آنها از رابطه‌ی صميمی خود دارند دخالت کنند. تعداد، نوع، کيفيت، وضعيت حقوقی، و ديگر ابعاد روابط صميمی افراد تا آنجا که مشکلی برای ديگران ايجاد نمی کند به خود آنها مربوط است و بايد به انها واگذار شود. تجمع افراد در رختخواب بايد بر اساس انتخاب آزادانه‌ی افراد باشد. نظام حقوقی موجود در روابط خانواده در ايران مبتنی است بر حکومت ديکتاتوری و حاکميت يافتن سبک زندگی روحانيت بر کليت جامعه و مرد سالاری. اگر با مبانی حقوق بشر و دمکراسی به سراغ تبيين روابط خانواده برويم بسياری از شرايط موجود تغيير می کند و تبعيض‌ها به کنار می روند.
 


اوکراین امروز ( سه شنبه ) نوزدهمین سالگرد استقلالش از شوروی را جشن گرفت . نمایندگان پارلمان اوکراین در ۲۴ اوت ۱۹۹۱ موجودیت کشور مستقل و دموکراتیک اوکراین را اعلام کردند. اعلام استقلال اوکراین در پی کودتای نافرجام علیه میخائیل گورباچف رئیس جمهور وقت اتحاد شوروی، صورت گرفت. در ماه دسامبر همان سال مردم اوکراین نیز در رفراندومی با اکثریت قاطع به استقلال این کشور رای دادند.
 


مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که شمار نیروهای آمریکائی در عراق به زیر ۵۰ هزار نفر رسیده است. باراک اوباما در آغاز ریاست جمهوری خود اعلام کرده بود که آمریکا تا پایان ماه اوت امسال به عملیات نظامی خود در عراق پایان خواهد داد. بر اساس همین برنامه، آخرین نیروهای رزمی آمریکایی هفته گذشته از عراق خارج شدند.
 


کره جنوبی که مدتی است تحت فشار آمریکا برای پیوستن به کشور‌های تحریم‌کننده ایران قرار دارد اعلام کرد سه‌شنبه هیأتی را برای مذاکره با آمریکا در مورد تحریم ایران، به‌ویژه تحریم بانک ملت، عازم واشینگتن می‌کند.کره جنوبی که مدتی است تحت فشار آمریکا برای پیوستن به کشور‌های تحریم‌کننده ایران قرار دارد اعلام کرد که روز سه‌شنبه هیأتی را برای مذاکره با ایالات متحده در مورد تحریم ایران، به‌ویژه تحریم بانک ملت، عازم واشینگتن می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه، ۲ شهریورماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیأت از تاریخ ۲ تا ۵ شهریور در واشینگتن حضور خواهند داشت تا با مقامات ایالات متحده در مورد «جزئیات تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت علیه ایران» به مذاکره بنشینند. در این بیانیه آمده است که چون یونگ-‌وو، معاون وزیر خارجه این کشور، نمایندگانی از وزارت دارایی و سازمان نظارت بر خدمات مالی کره جنوبی در این مذاکره حضور خواهند داشت. به گفته کیم یونگ-‌سان، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی، این در حالی است که سئول در آینده نزدیک، هیأتی را نیز به منظور مذاکره با جمهوری اسلامی، به ایران خواهد فرستاد. وی همچنین گفته است که در سفر اخیر هیأت کره جنوبی به ایالات متحده، چون یونگ-‌وو با رابرت آین‌هورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، و برخی از مقامات وزارت دارایی این کشور دیدار خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که قرار بر این است در این دیدار، مسئله تحریم بانک ملت ایران از سوی کره جنوبی مورد بررسی قرار بگیرد. ایالات متحده خواهان تعطیلی دائم شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، و تنها شعبه این بانک در خارج از خاورمیانه و اروپاست. این بانک پیش از این نیز از سوی دولت آمریکا متهم شده است که در معاملات چند صد میلیون دلاری تجهیزات موشکی و دفاعی برای جمهوری اسلامی دست داشته است. سئول در نظر دارد شعبه بانک ملت در ایران را «به دلیل انجام معاملات غیر‌قانونی با شرکت‌های ایرانی که در فهرست سیاه قرار دارند» تحریم کند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحریم بانک ملت در کره جنوبی، بیش از ۲ هزار شرکت کره‌ جنوبی را که بیشترشان از طریق این بانک به تجارت با ایران می‌پردازند، تحت تأثیر قرار خواهد داد. این خبرگزاری می‌افزاید که تجارت ایران با کره جنوبی هر سال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته، به طوری‌که ارزش معاملات دو کشور در هفت ماه اول سال ۲۰۱۰ به حدود ۷.۴ میلیارد دلار رسیده است که افزایش این رقم بیشتر به دلیل بالا رفتن صادرات نفتی ایران به کشورهای آسیایی است. موافقت کره جنوبی با تحریم‌های اخیر شورای امنیت، این کشور را که سالانه ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند، با دشواری‌هایی رو به رو خواهد کرد و مقامات تهران نیز پیش از این هشدار داده‌اند که اعمال این تحریم‌ها علیه ایران، قرارداد‌های کره جنوبی با ایران را با خطر مواجه خواهد کرد. با این حال ایالات متحده تأکید دارد که کره جنوبی نیز به فهرست همتایان تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بپیوندد. در دو ماه گذشته و پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، ژاپن و سوئیس نیز با قبول تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، به فهرست کشورهای تحریم‌کننده ایران پیوسته‌اند. علاوه بر آن  آمریکا ، کانادا ،‌ استرالیا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا جمهوری اسلامی را وادار به دست کشیدن از فعالیت هسته‌ای کنند، فعالیتی که به گفته کشور‌های غربی هدف از آن مقاصد نظامی است. جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده است.
 


خبرگزاری فارس از نحوه برگزاری دیدار امشب احمدی نژاد با برخی تشکل های دانشجویی انتقاد کرد و آن را گزینشی دانست. خبرگزاری فارس، که خود نزدیک به دولت و اصولگرایان توصیف می شود، نوشت: قرار است عصر امروز( سه شنبه) دیداری بین برخی دانشجویان و احمدی نژاد در مراسم افطار انجام گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، برخی تشکل های دانشجویی به این دیدار انتقاد دارند و آن را « دیداری مهندسی شده» توسط مسئولان دفتر رئیس جمهور بخصوص اسفندیار رحیم مشایی می دانند تا انتقادات دانشجویان به رفتار های آنان مجال مطرح شدن نیابد. به گزارش فارس، برخی نمایندگان تشکل های دانشجویی، به دست داشتن عوامل نشریات « همت » و « موج اندیشه » نیز در برگزاری این دیدار اشاره کرده اند. این دو نشریه از طرفداران اسفندیار رحیم مشایی به شمار می روند.
 


کویت که نزدیک‌ترین کشور خلیج فارس به نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است روز دوشنبه از احتمال نشتی و آلودگی ناشی از این نیروگاه ابراز نگرانی کرد. انتقال سوخت به رآکتور بوشهر روز شنبه آغاز شد. کویت که نزدیک‌ترین کشور خلیج فارس به نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است روز دوشنبه از احتمال نشتی و آلودگی ناشی از این نیروگاه ابراز نگرانی کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی کویت می‌گوید که وزارت خارجه کویت از «احتمال نشتی و آلودگی به دلیل عوامل طبیعی» و لطمه وارد شدن به طبیعت این کشور ابراز نگرانی کرده است. جمهوری اسلامی ایران روز شنبه گذشته با حضور مقامات ایران و روس عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر را پس از سه دهه تاخیر و تعلل آغاز کرد . در حالی که آغاز کار این نیروگاه در چند روز گذشته واکنش‌های مختلف به دنبال داشته، خبرگزاری رسمی کویت از قول یکی از معاونان وزارت خارجه این کشور می‌گوید: «نگرانی کویت از احتمال هر گونه نشتی به دلیل عوامل طبیعی نشات می‌گیرد که می‌تواند در آینده عواقبی داشته باشد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین زمینه تعدادی از نمایندگان مجلس کویت نیز از دولت این کشور خواسته‌اند که برای مقابله با هر حادثه‌ای در نیروگاه بوشهر اقدامات پیش‌گیرانه و احتیاطی لازم را مشخص کند. این خبرگزاری همچنین از قول رسانه‌های داخلی کویت می‌گوید قرار است یک مقام بلندپایه ایرانی «احتمالا برای گفت‌وگو درباره مسئله نیروگاه اتمی» در چند روز آینده وارد کویت شود. در واکنش به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در حاشیه خیلج فارس که روز شنبه پس از ۳۵ سال به سرانجام رسید،‌ ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که راه‌اندازی این نیروگاه اتمی باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای در ایران نخواهد بود. اما به رغم واکنش آمریکا و بریتانیا به راه‌اندازی این نیروگاه از سوی جمهوری اسلامی، اسرائیل استفاده ایران از انرژی هسته‌ای را «کاملا غیر قابل قبول» ارزیابی کرد. نیروگاه اتمی بوشهر که برای تولید هزار مگاوات برق طراحی شده، در کنار دیگر مراکز اعلام ‌شده هسته‌ای ایران، زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند.
 


روزنامه های جام جم ، جمهوری اسلامی ، ابتکار و تهران امروز گزارش ها و سرمقاله هايی درباره پس لرزه های صدور حکم تعليق ۳ مقام قضايی متهم در پرونده جنايات بازداشتگاه کهريزک را در شماره سه شنبه خود منتشر کرده اند. روزنامه جام جم گزارش داده که همزمان با تائيد صدور حکم تعليق ۳ مقام قضايی متهم در پرونده بازداشتگاه کهريزک از سوی غلامحسين محسنی اژه ای نامه ای از « يکی از قضات رسيدگی‌کننده به اين پرونده » دريافت کرده که در آن وی « مدعی است قضات يادشده هيچ‌گونه مسئوليتی نسبت به اقدامات خودسرانه ماموران خاطی ندارند. » روزنامه های جام جم ، جمهوری اسلامی ، ابتکار و تهران امروز گزارش ها و سرمقاله هايی درباره پس لرزه های صدور حکم تعليق ۳ مقام قضايی متهم در پرونده جنايات بازداشتگاه کهريزک را در شماره سه شنبه خود منتشر کرده اند. روزنامه جام جم گزارش داده که همزمان با تائيد صدور حکم تعليق ۳ مقام قضايی متهم در پرونده بازداشتگاه کهريزک از سوی غلامحسين محسنی اژه ای نامه ای از « يکی از قضات رسيدگی‌کننده به اين پرونده » دريافت کرده که در آن وی « مدعی است قضات يادشده هيچ‌گونه مسئوليتی نسبت به اقدامات خودسرانه ماموران خاطی ندارند. » به نوشته اين روزنامه اين مقام قضايی در نامه خود « انتشار خبر صدور حکم تعليق را غيرعادلانه و غيرمعمول خوانده و مدعی شده که قضات رسيدگی‌کننده نسبت به جرايم احتمالی که منتسب به ماموران زندانی کهريزک است ، مسووليتی نداشته و تنها به تصميم قضايی با محتويات پرونده پاسخگو خواهند بود.» روزنامه جام جم اسم اين مقام قضايی را منتشر نکرده اما نوشته که وی در نامه اش قضات متهم در پرونده بازداشتگاه کهريزک را بی گناه توصيف کرده است. روزنامه جمهوری اسلامی اما نه تنها متن کامل همين نامه را منتشر کرده بلکه گزارش داده که نويسنده اين نامه « حيدری فرد ، داديار سابق دادسرای ويژه امنيت تهران » است که خود يکی از سه مقام قضايی متهم در جنايات بازداشتگاه کهريزک است. در متن نامه ای که از علی اکبر حيدری فرد در اين روزنامه منتشر شده وی بازداشت شدگان پس از انتخابات به ويژه بازداشت شدگان ۱۸ تير ۸۸ را که چهار تن از آن ها در بازداشتگاه کهريزک کشته شده اند به عنوان « اغتشاشگر » نامبرده و ادعا کرده که اين افراد در حين ارتکاب « جرم علنی » بازداشت شده اند. حيدری فرد در عين حال گفته که درباره بازداشت های ۱۸ تير « مسئوليت رسيدگی قضائی و صدور قرار تامين مناسب بر عهده اينجانب و معاون امنيت دادستانی تهران است » اما همزمان تاکيد کرده که خودش و ديگر « قضات رسيدگی کننده هيچگونه مسئوليتی نسبت به اقدامات خودسرانه مأ‌موران خاطی ندارند. » داديار برکنار شده دادگاه انقلاب درنامه خود نوشته « کسانی که احيانا مرتکب ضرب و شتم غيرقانونی شده اند خودشان بايد پاسخگو بوده باشند و مسئوليت رسيدگی قضائی به پرونده اغتشاشگران ۱۸تير با مسئوليت اقدامات غيرقانونی در بازداشتگاه کهريزک دو مقوله متفاوت بوده که خلط آن ظلم بزرگی نسبت به قضات ويژه امنيت می‌باشد که تمام توان و هستی خود را در راستای استقرار امنيت تهران در زمان فتنه به صورت شبانه‌روزی بکار گرفته و از هيچ کوششی دريغ نکردند. » به رغم کشته شدن اميرجوادی فر ، محسن روح الامينی ، محمد کامرانی و رامين آقازاده قهرمانی و نيز آسيب های جسمی و روانی دها تن از بازداشت شدگان پس از انتخابات بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کهريزک ، علی اکبر حيدری فرد داديار برکنار شده « معاونت امنيت دادستانی تهران » در نامه ارسالی به روزنامه جمهوری اسلامی آن را « تخلف احتمالی » دانسته و نوشته « هر عمل خلاف قانون احتمالی که در اين ارتباط محقق گرديده بدون اطلاع و خواست قضات رسيدگی کننده و حتی فرماندهی مستقيم آنان انجام شده است. » وی در عين حال « صدور حکم تعليق » خود و دو مقام قضايی ديگر را « اقدام مخرب تبليغی » و ناشی از « تاثير فضای سياسی » بر قوه قضائيه دانسته و ادعا کرده که «همه اقدامات » خودش و ديگر همکارانش در جريان بازداشت های يک سال گذشته « در جهت حفظ امنيت نظام » و « مجاهدت » بوده است. « قوه قضائيه در برابر آزمونی دشوار » روزنامه ابتکار در سرمقاله شماره سه شنبه خود با عنوان « قوه قضائيه در برابر آزمونی دشوار » نوشته « حکم نهايی دادگاه پيرامون پرونده کهريزک آزمونی سخت و دشوار است که قوه قضائيه در برابر آن قرار دارد. » اين روزنامه با اشاره به بازتاب گسترده فجايع بازداشتگاه کهريزک در ايران و جهان به قوه قضائيه پيشنهاد کرده تا دادگاه سه مقام قضايی را با « ساز و کار مناسب قضائی » و به صورت « علنی بودن دادگاه ،حق برخورداری از وکيل برای شاکيان و ساير تشريفات قضايی منطبق بر استانداردهای جهانی » برگزار کند و « با توجه به انتقادهای فزاينده عليه قوه قضائيه » با چنين اقدامی « اجازه ندهند مشروعيت نظام دينی خدشه دار شود. » روزنامه ابتکار همچنين نوشته « تعلل و بلاتکليف ماندن اين گونه پرونده‌ها همچون استخوان لای زخم است که اگر با سرعت و عدالت به فرجام نرسند اين زخم‌ها همه بدن را فرا خواهند گرفت. » روزنامه تهران امروز نيز در سرمقاله خود صدور حکم تعليق ۳ مقام قضايی متهم در پرونده فجايع بازداشتگاه کهريزک را « سند افتخار » توصيف کرده و نوشته « اين سند افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی است که توانايی قابل ستايشی در برخورد با متخلفان و متاجسران به قوانين موضوعه کشور دارد و در اين زمينه با احدی تعارف نمی‌کند. » اين روزنامه با اين ادعا که « در ماجرای کوی دانشگاه و کهريزک، نظام خود در مقام شاکی قرار دارد و خواهان برقراری عدالت کامل در اين زمينه است » به قوه قضائيه پيشنهاد کرده با « تعلل‌و قصور عده‌ای که دست‌اندرکار امور اجرايی قضا » در جريان رسيدگی به اين پرونده ها برخورد کرده با پيگيری دو پرونده اخير جلوی « شايعه‌سازی » را بگيرد. توافق ايران و پاکستان برای تشکيل نيروی امنيتی مشترک روزنامه خراسان از « توافق ايران و پاکستان برای تشکيل نيروی امنيتی مشترک » خبر داده و نوشته « وزرای کشور ايران و پاکستان طی ديداری ۳ ساعته در تهران » اعلام کردند که « در زمينه تشکيل نيروی امنيتی مشترک به مسئوليت معاونان امنيتی وزرای کشور توافق کرده اند. » به نوشته اين روزنامه رحمان ملک وزير کشور پاکستان که در تهران به سر می برد پس از رايزنی با همتای ايرانی خود گفته « همسايگان گاهی مسائل کوچکی دارند که کشورها به وجود نمی آورند بلکه عده ای مجرم اين مسائل را ايجاد می کنند. و منظور من قاچاقچيان موادمخدر ، قاچاقچيان انسان و تروريست ها هستند که در منطقه مثلثی ايران، پاکستان و افغانستان تردد می کنند. » وزير کشور پاکستان با تاکيد براينکه « امروز ، بر نياز به همکاری بيشتر به ويژه در خصوص مبارزه با موادمخدر ، قاچاق انسان و کنترل مرزها تاکيد کرديم » گفته «با تشکيل نيروی امنيتی مشترک ايران و پاکستان « هرگونه اقدام ممکن که لازم است دو طرف برای مبارزه با قاچاقچيان موادمخدر و انسان انجام دهند ، صورت خواهد گرفت » و « مبادله اطلاعات نيز از ديگر وظايف نيروی امنيتی مشترک » است. روزنامه خراسان همچنين از قول حسين سبحانی نيا عضو هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی درباره تشکيل نيروی امنيتی مشترک ايران و پاکستان نوشته « اين اولين باری است که چنين نيرويی بين ايران و پاکستان تشکيل می شود. » وی در عين حال گفته « پاکستان به اين جمع بندی رسيده که برای کنترل مرزها نيروی مشترکی تشکيل شود ، اصل قضيه بسيار مهم و مفيد است اما بايد سازوکار مناسبی برای اين مسئله پيش بينی شود. » محمد آشوری از ديگر اعضای مجلس هشتم نيز به اين روزنامه گفته که « طرح های جامعی در مجلس و در قالب کميسيون امنيت ملی و کميته امنيت داخلی اين کميسيون به منظور بهبود امنيت کشور به خصوص در حوزه استان های مرزی از جمله هرمزگان تدوين شده » و در اين طرح ها « بر لزوم ساختار سازی های فرهنگی و اجتماعی امنيت مدار » تاکيد شده است. حمله مدير مسئول رسالت به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی روزنامه رسالت حمله مرتضی نبوی مدير اين روزنامه و از چهره های جناح حاکم به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را در صفحه نخست شماره ۲ شهريور خود منتشر کرده است. مرتضی نبوی از موسوی و کروبی به عنوان « سران فتنه » نامبرده و گفته « به نظر من پرونده سران فتنه آنقدر قطور است که ديگر صلاحيت رهبری هيچ جريانی را ندارند. » وی همچنين گفته که « می توان دو چهره ای که در انتخابات نامزد بودند را با سران نهضت آزادی مقايسه کرد » و البته تاکيد کرده که «برای اينکه سابقه تاريخی و جايگاه اجتماعی اصلاح طلبان « از دست نرود چاره ای ندارند جز اينکه برای خودشان از بين رهبران دسته دوم رهبر انتخاب کنند. » مدير مسئول روزنامه رسالت درعين حال برای بازگشرداندن حقوق شهروندی موسوی و کروبی به آن ها شرط تعيين کرده و گفته « اين ها بايد از فرصت باقيمانده استفاده کرده و اعلام کنند که اشتباه کرده اند تا بتوانند از حقوق شهروندی خود استفاده کنند. » « تورم و رکود؛ دو چالش يارانه ‌هدفمند » روزنامه های دنيای اقتصاد و جهان صنعت خبر داده اند که سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت روز دوشنبه از « تورم و رکود » به عنوان « دو چالش پيش روی طرح تحول اقتصادی » و حذف يارانه ها نامبرده و در عين حال ادعا کرده که« دولت برای جلوگيری از آسيب‌های احتمالی اين طرح برنامه‌های مدونی دارد. » به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد محمدرضا فرزين در نشست خبری که به همراه معاونين خود در تالار مدرس وزارت اقتصاد برگزار شد با تاکيد بر اينکه « در موضوع طرح تحول با دو چالش تورم و رکود مواجه هستيم » گفته است « در ميان مدت و بلندمدت اين طرح آثار خود را نشان خواهد داد و در کوتاه‌مدت هم طبقات متوسط و فقير از سطح رفاهی بهتری برخوردار خواهند شد ، و مردم نگران نباشند، قطعا جبران‌ها در حدی خواهد بود که بعد از صرفه‌جويی مردم رفاه آن ها افزايش می‌يابد. » اين مقام دولتی همچنين از شناسايی ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار با در آمدهای بسيار پايين در مناطق محروم کشور و ۶ ميليون نفر افراد تحت پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستی خبر داده و گفته علاوه براين ها ۳ ميليون نفر هم پشت نوبت برای پوشش در کميته امداد و بهزيستی قرار دارند که به افراد يارانه بيشتری پرداخت خواهد شد. به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در پاسخ به اين پرسشی درباره « افزايش نيافتن حقوق کارکنان به تناسب تورم » و اينکه « چه تضمينی وجود دارد که با اجرای قانون يارانه‌ها اقشار ضعيف وضعشان بدتر نشود » گفته است « قانون گفته ميزان پرداخت حقوق کارکنان دولت وابسته به تورم است ، اما نمی‌گويد دقيقا به اندازه تورم باشد. » واکنش ها به ادامه بررسی لايحه خانواده در مجلس روزنامه تهران امروز علاوه بر يکی از تيترهای صفحه نخست به « واکنش های گسترده به ادامه بررسی لايحه خانواده در مجلس » يک صفحه از شماره سه شنبه خود را به انتشار واکنش های اغلب اعتراض آميز زنان به اين لايحه اختصاص داده است. اين روزنامه از روز دوم شهريور ماه به عنوان « روز زنانه مجلس » نامبرده و با اشاره به گسترش مخالفت با لايحه پيشنهادی دولت درباره قوانين مربوط به خانواده نوشته « اگرچه بخشی از اصولگرايان موافق لايحه هستند اما نقطه اشتراک مخالفت خانم‌ها حتی مرزهای سياسی را هم کنار زده و فارغ از دسته بندی‌های سياسی برخی زنان اصولگرا نيز به جرگه مخالفان لايحه پيوسته اند. » به نوشته اين روزنامه « حالادر يک سر طيف مخالف‌بندهای جنجالی، عشرت شايق اصولگرا ايستاده و در ديگر سو فائزه هاشمی » قرار دارد و « بر اساس آخرين اخبار امروز نمايندگان ادوار مختلف مجلس در بهارستان حاضر می‌شوند تا انتقادات خود را مطرح کنند. » تهران امروز اضافه کرده که « اين نمايندگان خواستار ملاقات و مذاکره با رئيس مجلس هستند » و « ‌اين احتمال وجود دارد که نمايندگان زن ادوار مختلف مجلس بتوانند با رئيس مجلس نيز صحبت کنند و نظرات خود را در رابطه با لايحه حمايت از خانواده با او در ميان بگذارند. »
 


ايران با ۵۷ميليارد دلار واردات در سال ۲۰۰۹ميلادي، بين ۲۰۰ كشور در ردۀ چهل و یکم دنيا، چهاردهم آسيا و سوم خاورميانه قرار گرفت. خبرگزاری فارس، که این خبر را به نقل از مركز اطلاعات اقتصادي آمريكا گزارش کرده، افزوده است : مقايسۀ واردات ايران با ديگر كشورها نشان می دهد كه ايران يكي از بزرگترين بازار كالاهاي مصرفي ديگر كشورها در دنيا به شمار مي رود و این امر به توليد داخلی و اشتغال ضربه بزرگی می زند. دیگر وارد کنندگان بزرگ جهان اغلب خود از بزرگترین صادر کنندگان جهان نیز به شمار می روند. اين گزارش حاكي است: بين ۲۰۰ كشور دنيا، در سال گذشته، ايالات متحده آمريكا با واردات۱۵۶۳ميليارد دلاري عنوان بزرگترين واردكننده دنيا را به خود اختصاص داد و آلمان با واردات ۹۶۶ ميليارد دلاري و چين با واردات ۹۵۴ ميليارد دلاري در رتبه هاي دوم و سوم جهان قرار گرفتند. رتبه هاي چهارم تا دهم واردات در سال گذشته به ترتيب به فرانسه ،ژاپن، انگلستان، ايتاليا ، هلند ، هنگ كنگ ، و كانادا اختصاص داشته است.
 


معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با اشاره به این که «ایران ۱۰۰ میلیون دلار برای تأثیر گذاشتن بر انتخابات اخیر عراق هزینه کرده» چنین اظهار نظر کرد که جمهوری اسلامی در این کار «کاملاً شکست خورده ‌است».جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ضمن اشاره به این که «ایران ۱۰۰ میلیون دلار برای تأثیر گذاشتن بر انتخابات اخیر پارلمانی عراق هزینه کرده ‌است» چنین اظهار نظر کرد که جمهوری اسلامی در این کار «کاملاً شکست خورده ‌است». به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بایدن همچنین اظهار داشت که «در مورد مسئله نفوذ ایران در عراق اغراق شده‌است». وی که در جمع شماری از نظامیان بازنشسته آمریکایی در ایالت ایندیانای این کشور سخن می‌گفت با اشاره به انتخابات ماه مارس (اسفندماه) در عراق اظهار داشت که «دولت ایران برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات و عوض کردن نظر مردم عراق ۱۰۰ میلیون دلار خرج کرد و به‌کلی شکست خورد.» وی افزود: «دلیلش این است که سیاست و ملی‌گرایی در عراق گسترش پیدا کرده. مردم عراق به کاندیداهای دلخواه خود رأی دادند و هیچ‌یک از آن‌ها، هیچ‌یک از آن‌ها، تکرار می‌کنم، هیچ‌کدام از آن‌ها از کاندیداهای مورد علاقه ایران نبودند.» اظهارات آقای بایدن در مورد هزینه «۱۰۰ میلیون دلاری» ایران برای اثرگذاری در سیاست داخلی عراق در حالی بیان می‌شود که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ایران، نیز در ششم مردادماه آمریکا را متهم کرد که «یک میلیارد دلار» به رهبران معترضان ایران کمک کرده و گفته «اگر توانستید نظام را منقرض کنید، پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می‌دهیم». رهبران معترضان در ایران این اتهامات را رد کردند و خواستار آن شدند که آقای جنتی مدارک خود از این اتهام را ارائه کند. در زمینه نقش ایران در عراق، مقام‌های آمریکایی و برخی از قانون‌گذاران کنگره ایالات متحده پیش از این بارها ابراز نگرانی کرده‌اند. اما حکومت ایران همواره حمایت از گروه‌های خشونت‌طلب در عراق یا دخالت در سیاست داخلی این کشور را تکذیب کرده ‌است. به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخی از سیاستمداران سنی عراق می‌گویند که رد صلاحیت ۵۰۰ نامزد انتخاباتی که اکثر آن‌ها سنی بودند به اتهام ارتباط با حزب بعث تحت نفوذ ایران صورت گرفت. ژنرال ری اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، نیز روز ۳۱ تیر گفت که جمهوری اسلامی «در حال حاضر با سه گروه عمده افراط‌گرای شیعی یعنی گروه‌های کتائب حزب‌الله، اعضای عصائب اهل‌الحق و لشکر روز موعود همکاری دارد». رسانه‌های عربی و شماری از مسئولان عراقی نیز در هفته‌های اخیر از فشار جمهوری اسلامی بر دو ائتلاف شیعه دولت قانون و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم برای توافق و تشکیل دولت جدید عراق سخن گفته‌اند، جریانی که به گفته آن‌ها باعث تاخیر در تشکیل دولت جدید عراق شده ‌است. با این وجود، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در ادامه سخنانش نفود ایران در عراق را در سطح «حداقل» دانست و از برنامه کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عراق دفاع کرد. «عناصر نامطلوب» برای ایران به گفته آقای بایدن، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، و رقیب او ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین این کشور، هر دو از سوی مقامات ایرانی به عنوان «عنصر نامطلوب» شناخته می‌شوند. در ماه مارس، ائتلاف العراقیه، به رهبری ایاد علاوی، که مجموعه‌ای از نیروهای سکولار شیعه به همراه سنی‌هاست، توانست بیشترین کرسی‌های انتخابات پارلمانی این کشور را به‌دست آورد. با این‌حال هم‌اینک با گذشت بیش از پنج ماه از انتخابات سراسری در عراق، ایاد علاوی اعلام کرده‌است که گفت‌وگوهای خود با «ائتلاف حکومت قانون» به رهبری نوری المالکی را به دلیل «دیدگاه‌های فرقه‌گرایانه» به حال تعلیق در آورده ‌است. با وجود این، معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت که کشور عراق «در مسیر ثبات سیاسی قرار دارد». وی در این مورد افزود: «این روند گاه می‌تواند مأیوس‌کننده باشد و فراز و نشیب‌هایی در آن وجود دارد، اما من اینجا آمده‌ام تا به شما بگویم اطمینان کامل دارم که عراق دولت متحد ملی تشکیل خواهد داد و این دولت خواهد توانست در کشور ایجاد ثبات کند.» جو بایدن که از سوی باراک اوباما مأمور است بر اوضاع عراق نظارت داشته باشد از زمان ریاست جمهوری جورج بوش ۱۳ بار به عراق سفر کرده‌ است. وی در ادامه نطق خود از مقام‌های عراقی خواست تا دولتی «منطبق با اراده مردم» تشکیل دهند. آخرین یگان ارتش آمریکا هفته گذشته از عراق خارج شد و با این کار حضور نیروهای آمریکایی در عراق از یکم ماه سپتامبر به ۵۰ هزار نفر «مشاور و کمک‌کننده» کاهش می‌یابد. محافل گوناگون سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند که با خروج نظامیان آمریکایی از عراق ایران سعی کند خلاء ایجادشده را پر کند. در همین حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها هرگونه دخالت در امور داخلی عراق را رد کرده و همواره حضور نظامی آمریکا را علت اصلی بی‌ثباتی عراق دانسته‌اند.
 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در چند ماه گذشته بیش از صد نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند و صدها نفر نیز در انتظار اعدام به سر می‌برند. این سازمان می‌گوید تنها در فروردین ۸۹ دست‌کم ۳۵ نفر در این زندان اعدام شده‌اند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در چند ماه گذشته بیش از صد نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شده‌اند و صدها نفر نیز در انتظار اعدام به سر می‌برند. این سازمان مدافع حقوق بشر روز سه‌شنبه دوم شهریورماه به نقل از یک منبع موثق اعلام کرد که تنها در چهارشنبه گذشته، ۲۷ مردادماه، حدود ۶۸ نفر در این زندان اعدام شده‌اند و طی هفته‌های آینده نیز اعدام‌ها در مشهد ادامه خواهد داشت. این منبع با اشاره به این که بیشتر اعدامیان چند وقت اخیر این زندان، متهمان پرونده‌های مربوط به مواد مخدر بوده‌اند تصریح کرد که هر هفته ده‌ها نفر از محکومان به اعدام در این زندان به دار آویخته می‌شوند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر همچنین اعلام کرد که به تازگی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خصوص افراد محکوم به اعدام کسب تکلیف کرده است. این سازمان همچنین به نقل از یک منبع دیگر نوشت که اجرای حکم اعدام در زندان وکیل‌آباد تاکنون دو بار در ماه صورت می‌گرفت و در هر نوبت بین سی تا چهل نفر به صورت گروهی اعدام می‌شدند. این سازمان حقوق بشری به نقل از منبع خود می‌گوید که از مهرماه سال ۸۸ تا اردیبهشت‌ماه ۸۹، تقریبا ۱۵۰ نفر در این زندان اعدام شده‌اند، اما تنها یک باره و در تاریخ ۱۹ فروردین ۸۹ به طور رسمی اعدام ۵ نفر اعلام شده است. این در حالی است که به گفته وی در تاریخ یاد شده ۳۵ نفر اعدام شده‌‌اند که ۸ تن از‌ ‌آنها زن بودند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر همچنین بر پایه اطلاعات به دست آمده اعلام کرده است که تعداد دفعات اعدام‌های گروهی در یک ماه اخیر از دو بار در ماه به چهار بار افزایش یافته و تعداد افراد اعدام شده در یک ماه به ۶۰ تا ۷۰ نفر می‌رسد. در همین زمینه احمد قابل، پژوهشگر دینی و از شاگردان آیت‌الله منتظری، که در آذرماه ۸۹ و زمانی که برای شرکت در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری عازم قم بود بازداشت و مدت ۱۷۰ روز را در زندان وکیل‌آباد در حبس به سر ‌برد، به کمپین گفته است که در مدت ۱۷۰ روزی که در زندان وکیل‌آباد به سر می‌برد، خبر اعدام ۵۰ زندانی در میان زندانیان به صورت سینه به سینه منتشر شده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان عفو بین‌الملل، ایران از لحاظ اجرای مجازات اعدام، پس از کشور چین، مقام دوم را در جهان داراست و به نوشته این سازمان، تعداد اعدام‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشته است. به گفته این سازمان، این اعدام‌ها از ۹۴ نفر در سال ۲۰۰۵ به ۱۷۷ نفر در سال ۲۰۰۶، ۳۱۷ نفر در سال ۲۰۰۷، ۳۴۸ نفر در سال ۲۰۰۸ و در نهایت به بیش از ۳۸۸ نفر در سال ۲۰۰۹ رسیده است. همچین به گفته این سازمان در ۵۰ روز پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸، دست‌کم ۱۱۵ نفر اعدام شده‌اند .
 


هیاتی از کره جنوبی، برای مذاکره در باره تحریم ایران، امروز( سه شنبه ) رهسپار آمریکا می شود. معاون وزارت خارجه کره جنوبی و مقامات بلندپایه مالی و بانکی این کشور اعضای این هیات هستند. این تحریم ها، در صورت اجرا،شعبۀ بانک ملت در کره جنوبی را نیز در بر خواهد گرفت. شعبۀ بانک ملت در سئول، تنها شعبۀ یک بانک بزرگ ایرانی در خارج از خاورمیانه و اروپا است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اجرای تحریم ها توسط کرۀ جنوبی، معاملات بیش از دوهزار شرکت کره ای با ایران را در بر خواهد گرفت. بیشترِ این معاملات از طریق شعبۀ بانک ملت در سئول انجام می گیرد. کره جنوبی اعلام کرده است که برای مذاکره در باره همین موضوع، هیاتی را نیز بزودی به ایران خواهد فرستاد.
 


نیما راشدان، تحلیلگر امور سیاسی ایران به رادیو فردا می‌گوید: اگر آقای خامنه ای نارضایتی از هر چیزی داشته باشند، در کسری از دقیقه آن مسئله متوقف می شود. آقای مشایی یک نوع تفکر و یک نوع ابزار سیاسی است.اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و از اعضای خانواده محمود احمدی نژاد در پست جدید دولتی به عنوان نماینده رئیس جمهوری در امور خاورمیانه انتخاب شد. آقای رحیم مشایی طی روزهای گذشته و پس از بیان کردن موضوع مکتب ایرانی و اسلامی، با انتقادها و حملات دیگر تندروها و اصولگرایان روبه‌رو شده بود. پیشتر نیز او با انتقادهای دیگر افراطیون و اصولگرایان به دلیل بیان مطالب دیگری روبه‌رو بود. در موارد پیشین، حتی زمانیکه رهبر جمهوری اسلامی خواستار برداشتن او از یکی از پست‌های مدیریتی در دولت بود، محمود احمدی نژاد، وی را در محل دیگری به کار گمارد. در نتیجه طی این زمان، اسفندیار رحیم مشایی از سازمان میراث فرهنگی تا همینک که به نمایندگی در امور خاورمیانه گمارده شده، در انواع پست‌های مدیریتی و دولتی حضور داشته است. نیما راشدان، تحلیلگر امور سیاسی ایران به رادیو فردا می‌گوید: به نظر من بهتر است اول با یک مقدار تحلیل پدیده مشایی شروع کنیم. آقای مشایی سابقه... این پدیده مشایی چیزی است که شما ازش نام می برید یا اصطلاح و ترمی است که الان در جامعه ایران وجود دارد؟ پدیده مشایی هست. بالاخره پیرامون این فصل، کلی ادبیات تولید شده. راجع به آقای مشایی، او فردی است با سابقه اطلاعاتی نظامی. عنصر یا کسانی که در سازمان اطلاعات نظامی کار کرده. فردی است که با افراد و افکار عمومی در مقیاس بسیار بزرگی کار می کند. یعنی با گمراه کردن و تبلیغات روی افکار عمومی در مقیاس بسیار بزرگ کار می کند. آقای رحیم مشایی فردی است که از طرف آقای خامنه ای و حتی تاکید می کنم آقای خامنه ای و آقای احمدی نژاد کشف شده. برای اینکه قادر است افکار عمومی ایرانیان داخل و خارج از کشور را به نحوی که در راستای منافع امنیتی سیستم سیاسی ایران باشد، تغییر شکل و تغییر جهت دهد. یک علمی دارد... می گویید آقای رحیم مشایی از طرف آقای احمدی نژاد و آقای خامنه ای انتخاب و کشف شده. اما به نظر می رسد که آقای خامنه ای هم در مواردی نشان دادند که زیاد هم موافق عملکرد آقای مشایی نیستند. شما می دانید که اگر آقای خامنه ای نارضایتی از هر چیزی داشته باشند، در کسری از دقیقه آن مسئله متوقف می شود. آقای مشایی یک نوع تفکر و یک نوع ابزار سیاسی است. آقای راشدان، نکاتی که اشاره کردید ما را می رساند به بحث اصلی مان و آن اینکه آقای رحیم مشایی الان پستی که گرفته اند پست مهمی است چون قرار است نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه قرار باشند. چون خاورمیانه به لحاظ سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و مسائلی که دارد، می دانیم که مسائل پیچیده ای است. فکر می کنید چرا آقای مشایی در این پست قرار می گیرد؟ خیلی ساده است. به خاطر اینکه در منطقه خاورمیانه و به خصوص در سال های اخیر اصولاً تحول و رخداد جدی واقعی و عینی اتفاق نیافتاده و همه چیز به نوعی بازی سیاسی دیپلماسی عمومی و تبلیغات است. ایران در دو سه سال گذشته جنگ را واگذار کرده است. این را آمارها نشان می دهد. این را درصد محبوبیت آقای احمدی نژاد در کشورهای مختلف به استثنای ترکیه نشان می دهد. من فکر می کنم آقای رحیم مشایی مامور شده تمام آن تکنولوژی گمراه کردن افکار عمومی را که قبلاً برای غرب و جاهای دیگر در داخل ایران به کار می گرفت را به خاورمیانه منتقل کند. افرادی را در رسانه های بزرگ خاورمیانه مثل رسانه های تلویزیونی و رادیویی و مطبوعات خاورمیانه پیدا کند و بتواند وجهه آقای احمدی نژاد و وجهه ایران را در مصاف با کشورهای اسلامی مثل عربستان سعودی و در مصاف با غرب بهبود ببخشد. و آیا آقای احمدی نژاد احساس می کند با توجه به در انزوا قرارگرفتن اش در سیاست خارجی و به خصوص چالش هایی که با جهان غرب دارد، آقای رحیم مشایی اگر در این ماموریت که شما از آن صحبت می کنید موفق شود، موثر است تا دوباره بتواند کسب محبوبیت کند؟ بله. به هر حال می دانید که آقای مشایی هر جا که تا به حال عمل کرده با یک بودجه باز و غیرقابل رقابت عمل کرده. ایشان به لحاظ امکانات، منابع و بودجه هیچگونه محدودیتی نداشتند. این هم یک مورد دیگر است که نشان می دهد این کار یعنی عملی که آقای مشایی دارد انجام می دهد، با اطلاع آقای خامنه ای است. منتها اینکه آقای مشایی موفق خواهد بود یا خیر، کارآ بودن روشی که آقای مشایی دارد انجام می دهد و در جاهای دیگر دنیا نتیجه مثبت داده، این را تاکید می کنم، این که در مورد به خصوص ایران و آمریکا و آن منطقه جواب خواهد داد را، من شک دارم. من فکر می کنم آقای مشایی و دوستانش از متدهای دیپلماسی عمومی دارند استفاده می کنند که حداقل متعلق به یک دهه گذشته است. آنها تازه این علم را زمانی فرا گرفته اند که این علم وارد دنیای جدیدی شده. دنیای شبکه های اجتماعی. دنیای شهروند روزنامه نگار. دنیایی که آقای مشایی و اینها نمی توانند ازش استفاده کنند. به خاطر اینکه از کشوری می آیند که در آن نه روزنامه نگار آزاد وجود دارد و نه شهروند روزنامه نگار اجازه کار دارد. اینترنت هم به شکلی سانسور می شود که اصولاً اجازه تشکیل شبکه های گسترده اجتماعی را نمی دهد.
 


آصف علی زرداری، رئيس جمهوری پاکستان، انتقادهای روزافزون از دولت آن کشور را مردود دانست و گفت اسلام‌آباد آنچه در توان داشته را برای کمک به سيل‌زدگان، انجام داده است. رئيس جمهوری پاکستان اظهار داشت با توجه به ابعاد فاجعه‌ی سيل، اقدام آنهايی که بر دولت خشم می‌گيرند، اجتناب‌ناپذير است. وی نارضايتی از دولت خود را با نارضايتی عمومی پس از سيل کاترينا در آمريکا مقايسه کرد. سيل پاکستان که بيش از يک ماه پيش از شمال‌غربی آن کشور آغاز شد، زندگی بيش از ۱۷ ميليون نفر را تحت تأثير قرار داده است. سازمان ملل هشدار داده فاجعه‌ی انسانی اين سيل در روزهای آينده، با شيوع بيماری‌های واگيردار، چشمگيرتر خواهد شد.
 


با کشته شدن هشت مسافر يک اتوبوس مسافربری و فردی که آنها را به گروگان گرفته بود، ماجرای گروگان‌گيری ۱۲ ساعته‌ در مانيل، پايتخت فيليپين به پايان رسيد. تيراندازی در داخل اتوبوس حامل گردشگران هنگ‌کنگی زمانی روی داد که پليس قصد داشت با دخالت خود گروگان‌ها را آزاد کند. در اين هنگام ۱۵ گروگان در اختيار فرد گروگان‌گير بودند که با تیراندازی وی هشت نفر کشته شدند و هفت نفر بقیه از اين حادثه جان سالم به در بردند. فرد گروگان‌گير، افسر سابق پليس بود که سال گذشته به اتهام اخاذی از کار برکنار شده بود. وی بارها با بی‌گناه خواندن خود خواستار تجديد نظر در پرونده‌اش شده بود که با مخالفت مقام‌های پليس مواجه شد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته