هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 08/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرورتیش / رادیو کوچه

lichar@koochehmail.com

مدتی پیش یک ایمیل به دستم رسید که نوشته بود: «چگونه از رفتارهای مخرب مغز جلوگیری کنیم؟» وقتی آن را خواندن، پی بردم که توصیه‌هایش در ایران هیچ کاربردی ندارد و فقط به درد همان خارجی‌ها می‌خورد، یا ایرانی‌هایی که دیگر در ایران زندگی نمی‌کنند. شک ندارم که شما هم با نظر من موافق هستید.


 


مارال / رادیو کوچه

maral@koochehmail.com

عشقی شهید شد، غم میهن همیشه خورد   نوشید گرچه جام شهــادت ولی نمـرد

ماند همیشه زنده و جاوید در جهـــــان             آن‌کس که نام نیک چو او از جهان ببرد

«سید محمدرضا کردستانی» متخلص به «میرزاده عشقی»، فرزند «حاج سید ابوالقاسم کردستانی»، شاعر دوران مشروطیت، روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی و مدیر نشریه قرن بیستم، متولد ۲۰ آذرماه سال ۱۲۷۳ خورشیدی در شهر همدان است.

عشقی از هفت سالگی در آموزشگاه‌های «الفت» و «آلیانس» در ادبیات فارسی و زبان فرانسه تحصیل کرد و پیش از آن‌که گواهی‌نامه از این مدرسه دریافت کند در تجارت‌خانه یک بازرگان فرانسوی به شغل مترجمی پرداخته و به زبان فرانسه مسلط شد.

در آغاز سن ۱۵ سالگی به اصفهان رفت، سپس برای اتمام تحصیلات به تهران آمد، بیش از سه ماه نگذشت که به همدان باز‌گشت و چهار ماه بعدش به اصرار پدر برای تحصیل عازم پایتخت شد ولی عشقی از تهران به رشت و بندر انزلی ره‌سپار واز آن‌جا به مرکز باز آمد.

دوره تحصیلی وی تا سن هفده سالگی بیش‌تر طول نکشید؛ وی مانند بسیاری از پیشروان مشروطه از همان سال‌های جوانی به فعالیت ادبی و فرهنگی پرداخت و در سن هفده سالگی روزنامه «نامه عشقی» را دایر کرد.

شاید یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های شاعران مشروطه این بود که آنان موفق می‌شدند که شعرشان را تا حد تبدیل شدن به ضرب‌المثل پیش ببرند. در این میان میرزاده عشقی جوان، که سری پرشور و زبانی گرم و طناز داشت، شاعری منحصر به فرد بود.

هنگامی‌که در همدان به سر می‌برد، در اوایل جنگ جهانی اول یا به عبارت دیگر دوره کشمکش سیاست متفقین و دول متحده، به هواخواهی از عثمانی‌ها پرداخت و زمانی‌که چند هزار تن مهاجر ایرانی در عبور از غرب ایران به سوی استانبول می‌رفتند او هم به آن‌ها پیوست و هم‌راه مهاجرین به آن‌جا رفت و نخستین آثار شاعرانه‌اش از جمله «اپرای رستاخیز شهریاران ایران» (مشاهدات عشقی از ویرانه‌های مداین هنگام عبور از بغداد و موصل به استانبول) و «نوروزی نامه» (در سال ۱۳۳۶ هجری قمری، پانزده روز قبل از فرا رسیدن فصل بهار) را در استانبول سرود.

عشقی چند سالی در استانبول بود، در شعبه علوم اجتماعی و فلسفه دارالفنون باب‌عالی جز مستمعین آزاد حضور می‌یافت، پیش از این سفر هم یک بار به هم‌راهی آلمانی‌ها به بیجار و کردستان رفته بود.

عشقی پس از بازگشت در صف مخالفان جدی سردار سپه درآمد. شاید شعرهای عشقی به علت عمر کوتاه شاعریش هیچ‌گاه مجال پخته شدن پیدا نکردند اما صراحت لهجه، نکته‌بینی و تحلیل بسیار فنی او در مورد تحولات سیاسی و اجتماعی دوره خودش بسیار مشهوداست. به عقیده‌ی بسیاری از مورخین، عشقی از مهم‌ترین روشن‌فکران مولود روشن‌گری پس از مشروطه بود.

عشقی از استانبول به همدان رفت و باز به تهران شتافت. او چند سال آخر عمرش را در تهران به سر برد، قطعه «کفن سیاه» را در باب روزگار زنان و حجاب آنان با مسمط (ایده‌آل مرد دهگان)  نوشت. در واقع این اثر با ثمرش، تاریخچه‌ی تز انقلاب مشروطیت و دوره‌ای است که شاعر می‌زیست.

عشقی در دوره‌ای می‌زیست که باید آن را دوره فجایع و خیانت‌ورزی‌ها دانست. او که از این اوضاع ننگین و فلاکت‌بار به تنگ آمده بود، اشعاری می‌سرود که وطنی و ملی بود و به ملاحظه افکار انقلابیش دم از خون و خون‌ریزی می‌زد، چنان‌که عنوان یکی از مقالات خود را «عید خون» گذارد. او با شجاعت به رجال و سیاست‌مداران وقت، حملات سخت می‌کرد و بر اثر اعتراضات شدیدش به «وثوق الدوله» برای قرارداد ۱۹۱۹ میلادی ایران و انگلیس مدتی زندانی شد. عشقی از لحاظ اخلاقی انسانی خوش‌مشرب، نیکو خصال و به مادیات بی‌اعتنا بود و زن و فرزندی نداشت.

عشقی در دوره‌ای می‌زیست که باید آن را دوره فجایع و خیانت‌ورزی‌ها دانست

در آغاز زم‌زمه جمهوریت، عشقی دوباره روزنامه قرن بیستم را با قطع کوچک در ۸ صفحه منتشر کرد که یک شماره بیشتر انتشار نیافت و بر اثر مخالفت، روزنامه‌اش بازداشت شد.

میرزاده عشقی در بامداد دوازده تیرماه ۱۳۰۳ خورشیدی به دست دو نفر در سن ۳۱ سالگی در خانه مسکونیش جنب دروازه دولت، سه راه سپه‌سالار، کوچه قطب الدوله هدف تیر گلوله قرار گرفت و در نظمیه از پای درآمد. پیکرش را با مشایعت و بدرقه جمعیت بسیار انبوهی به «ابن بابویه» جنب قصبه حضرت عبدالعظیم بردند و در آن‌جا به خاک سپردند.

گفته شده دو روز پیش از این حادثه یکی از دوستانش به نام «میر محسن خان» به طور اتفاقی، در اتاق محرمانه اداره تامینات خبر «عشقی، محرمانه کشته شود» را شنیده بود.

سنگ‌نبشته آرامگاه عشقی؛

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند        روبه‌صفتان زشت‌خو را نکشند

گر عاشق صادقی، زکشتن مهراس       مردار بود، هر‌آن‌که او را نکشند

عشقی با نوشتن مقالات و نمایش‌نامه‌ها و اشعار میهنی شهرتی فراوان یافت.

«جمهوری‌نامه»، «ادبیات کلاسیک»، «نوروزی‌نامه»، «قالب‌های نو»، «نمایش‌نامه‌ها»، «شهریاران ایران- ایده‌آل»، یا سه تابلوی عشقی ۱- شب مهتاب ۲- روز مرگ مریم ۳- سرگذشت پدر مریم، و اشعار مختلف و مقالات متعدد برخی از آثار این شاعر_نویسنده است.

«محمدتقی بهار» درباره‌ی عشقی می‌نویسد؛

جوانی دلیر و گشاده‌زبان                   سخن‌گوی و دانشور و مهربان

نجسته هنوز از جهان کام خویش         ندیده به واقع سرانجام خویش

چو بلبل نوایش همه دردناک              گریبان بختش همه چاک‌چاک

به شب خفته بر شاخه آرزو               سحرگاه با عشق در گفت‌و‌گو

که از شست کیوان یکی تیر جست     جگرگاه مرغ سخن‌گوی بست


 


خبر / رادیو کوچه

محمود حیدری سرکنسول ایران در استانبول روز پنج‌شنبه از فرود اضطراری دو فروند هواپیمای مسافر‌بری کشور متبوعش در فرودگاه آتاتورک ترکیه خبر داده است.

به گزارش العربیه، حیدری با اعلام این خبر افزود  یکی از این دو هواپیما از نوع ایرباس آ-۳۰۰ و حامل ۲۰۹ مسافر و ۱۸ خدمه از تهران عازم دوسلدورف بود که پس از ورود به حریم هوایی ترکیه با برج مراقبت فرودگاه استانبول ارتباط برقرار نمود و درخواست فرود اضطراری کرده است.

بر اساس این گزارش هواپیمای ایرباس ایران صبح روز پنج‌شنبه در حالی‌که از موتور سمت چپ آن آتش و دود بر می‌خاست موفق به فرود اضطراری شد.

سر کنسول ایران در‌باره هواپیمای دوم ایران که به‌دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده است گفت‌: «این هواپیما از تهران عازم استکهلم بود که به‌دلیل بروز نقص فنی ساعت یازده و سی دقیقه به وقت محلی ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه استانبول شد.»

حیدری حال همه مسافران دو هواپیما و خدمه آن‌ها را خوب توصیف کرد و افزود این دو فروند هواپیما تا ساعاتی دیگر پس از کنترل‌های نهایی به مسیر خود ادامه خواهند داد.

گفتنی است که امروزه ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث هوایی را در جهان دارا است.

گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تعداد سوانح هوایی در ایران را می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور به دلیل برنامه هسته‌ای آن بر شمرد.


 


فرهاد / واحد ترجمه / رادیو کوچه

بسیاری از مصری‌ها‌، «محمدالبرادعی» را تنها جایگزین برای حسنی مبارک می‌دانند. اما شواهد نشان می‌دهد که همه چیز در مصر علیه رییس سابق آژانس اتمی است.

محمد البرادعی در سایت «توتیر» با این پیغام خود یک طوفان به پا کرده‌ است‌: «اسکندریه امروز تبدیل به یک منطقه جنگی شده است.» اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر، جایی است که هزاران نفر از مردم در میان انبوهی از پلیس‌های سیاه پوش ضد شورش‌، علیه دولت تظاهرات کردند‌. خواسته تظاهر کنندگان توقف شکنجه سیستماتیک حکومت علیه شهروندان این کشور بود‌. البرادعی می‌گوید‌: «خشونت‌ها در حال افزایش هستند‌. سرکوب حقوق مردم در نهایت منجر به انفجار خشم مردم می‌شود.»

البته به نظر نمی‌رسد که این دیپلمات بازنشسته با عینک ته استکانی گرد نقاط مشترک زیادی با معترضان خشمگین این روزهای شهر اسکندریه داشته باشد‌. اما البرادعی ۶۷ ساله پس از ۱۲ سال تصدی پست ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌، در ماه فوریه ۲۰۱۰ به کشور خود بازگشت‌. بزرگ‌ترین چالش «حسنی مبارک» و ریاست جمهوری ۲۹ ساله وی در مصر دقیقن از ماه فوریه و ورود البرادعی آغاز شد‌. در حالی که در مصر آزادی بیان وجود ندارد و مخالفان سیاسی دولت نمی‌توانند نظران خود را به طور علنی اعلام کنند‌، اما در عین حال چهره البرادعی به عنوان مهم‌ترین مخالف دولت روی پوسترها و روی تی‌شرت‌هایی که جوانان مصری می‌پوشند چاپ شده است.

اعتبار شهرت او هر روز بیش‌تر می‌شود و تنها در سایت «فیس بوک» ۲۴۲۰۰۰ نفر هوادار دور خود جمع کرده است و ۹۰۰۰ نفر نیز در بخش «تویتر» وی ثبت نام کرده اند‌. هواداران و حامیان وی در حال افزایش هستند و همه آن‌ها از او می‌خواهند که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده شود‌. «محمد عادل الحتا» دانشجوی دانشگاه قاهره یکی از این طرف‌داران است که سال گذشته اولین فعالیت سیاسی خود را با راه‌اندازی گروه هواداران البرادعی در فیس بوک آغاز کرد‌. وی می‌گوید‌: «دکتر البرادعی یک شخصیت جهانی است و کسی است که معنی دموکراسی را به خوبی می‌داند و به قانون احترام می‌گذارد.»

خیلی سخت نیست که بفهمیم چرا فعالان سیاسی مصر مستحق دریافت جایزه صلح نوبل هستند‌. مصری‌ها از سال ۱۹۶۷ تحت لوای قانون سرکوب‌کننده وضعیت فوق‌العاده زندگی کردند و در طول این سال‌ها حتا برای یک لحظه اجرای این قانون متوقف نشده و در ماه می ۲۰۱۰ نیز این قانون تجدید شده است‌. این قانون تجمع بیش از سه نفر در مکان‌های عمومی را ممنوع کرده و هم‌چنین اجازه بازداشت و حبس نامحدود و خودسرانه مخالفان دولت را داده است‌. با این وجود فقدان آزادی‌های سیاسی تاثیری بر فرصت‌های اقتصادی این کشور نگذاشته است‌. آزادسازی اقتصادی در سال‌های اخیر باعث رشد این کشور شده‌ است، ولی اکثریت مردم از این ثروت بی‌بهره‌اند و تنها قطره‌ای از این ثروت به دست آن‌ها می‌رسد. به طوری که ۴۰ درصد از جمعیت مصر تنها روزی ۲ دلار درآمد دارند. به همین خاطر است که فراخوان البرادعی در مورد اصلاحات سیاسی‌، دولت پاک و احترام به حقوق بشر در بین مردم مصر طنین‌انداز شده و جمع بزرگی از مصریان از شعارهای او حمایت می‌کنند .‌

به چالش کشیدن حکومت، کار بسیار پر مخاطر‌ه‌ای در مصر است‌. این‌گونه فعالیت‌ها در مصر پیشینه خوبی ندارد‌. به طوری که فعالیت سیاسی در این کشور تا‌کنون به معنی اقدامات خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه بین رقبای سیاسی بوده است‌. البرداعی درباره فعالیت سیاسی جدیدش به مجله تایم چنین می‌گوید‌: «کانون توجه من کاخ ریاست جمهوری قاهره نیست‌، بلکه کانون توجه من اصلاحات در سراسر سیستم حکومت است. هدف اول من رییس جمهوری شدن نیست‌. بلکه رساندن مصر به سایر کشورهای دنیا است‌، برای این‌که مانند آن‌ها دموکراسی داشته باشد‌.»

او در ابتدا خواستار فسخ شدن قانون وضعیت فوق‌العاده شده و علاوه بر آن می‌خواهد قانون اساسی را جهت فعالیت آزادانه احزاب مستقل سیاسی اصلاح کند‌. وی می‌گوید‌: «بدون این تغییرات رقابت ریاست جمهوری شرم‌آور است و اصلن رقابت بدون آزادی فعالیت احزاب و افراد مستقل معنی ندارد.»  البته راه‌اندازی یک سازمان که متعلق به طبقه متوسط جامعه و متشکل از افراد عادی جامعه باشد‌، طبق قوانین جاری بسیار مشکل است‌. البرادعی ادامه می‌دهد‌: «من تقریبن هرکسی را که به دیدنم می‌آید در منزلم ملاقات می‌کنم‌، چون با توجه به قوانین فعلی نمی‌توانم دفتر کاری را برای خودم اجاره کنم‌. نمی‌توانم برای فعالیت‌های خودم پول جمع‌آوری کنم و کمک‌های مردمی را قبول کنم‌. قوانین ظالمانه زیادی دیگری هم وجود دارد که به سختی به من اجازه فعالیت می‌دهد.»

در نتیجه‌ی این ممنوعیت‌ها و فشارهای سیاسی دولت مصر، البرادعی نمی‌تواند در مناطق روستایی و پایین شهر پیشرفت زیادی داشته باشد. «جاشوا استچر» استاد علوم سیاسی در مصر می‌گوید‌: «بازی در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بازی بازنده‌هایی است که جلوی دولت فعلی ایستاده‌اند‌. چون آن‌ها قبل از شروع، از بازی اخراج می‌شوند‌. منظورم این است که بازی در شرایطی که به هیچ کاندیدایی اجازه فعالیت در خارج پایتخت داده نمی‌شود و آن‌ها نمی‌توانند از شهرهای دیگر برای خود حامیانی داشته باشند‌، از همین اول معلوم است که شکست می‌خورند.»

اما با وجود همه محدودیت‌ها‌، البرادعی مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده و یک ائتلاف ملی برای اصلاحات در مصر تشکیل داده‌ است. این ائتلاف شامل طیف گسترده‌ای از سیاست‌مداران‌، فعالان جنبش‌های سیاسی‌، نویسندگان‌، هنرپیشه‌ها و دیگران است. اما شعبه‌های محلی این ائتلاف به صورت قارچ‌گونه در بین انجمن‌های تبعیدی‌های مصر رشد کرده‌اند‌. اکنون این انجمن‌ها در سراسر کشورهای حاشیه خلیج فارس‌، آمریکا و بریتانیا هوادار البرادعی هستند‌. البرادعی بیانیه سیاسی هفت ماده‌ای اصلاحات در مصر را منتشر کرده و هم‌زمان عده‌ای از هواداران وی به عنوان داوطلب به شهرستان‌ها و روستاها رفتند تا برای اصلاح قانون اساسی ۱ میلیون امضا جمع‌آوری کنند‌؛ تا کنون آن‌ها موفق شدند ۱۰۰ هزار امضا جمع‌آوری کنند.

به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها و مبارزات انتخاباتی حکومت مصر را ناراحت کرده است‌. خبرگزاری‌هایی که به لحاظ مالی وابسته به دولت هستند‌، به طور دایم اعتبار و آبروی البرادعی را مورد حمله قرار می‌دهند‌. آن‌ها وی را بی‌تجربه و غیر‌قابل اعتماد و هم‌چنین عامل دولت آمریکا یا دولت ایران می‌نامند‌. رسانه‌های وابسته به دولت معتقدند که وی نه تنها یک تهدید برای حسنی مبارک محسوب نمی‌شود بلکه وی یک خارجی بیگانه است که تنها تعداد کمی هوادار و پیرو مجازی در محیط اینترنت دارد‌. «عبداله کامل» یکی از این اشخاص است‌. وی سردبیر یک روزنامه حکومتی و یکی از اعضای حزب حاکم است‌. او در‌مورد البرادعی می‌گوید‌: «پدیده‌ای به اسم البرادعی مدت زیادی در این کشور دوام نمی‌آورد‌. او هیچ مشروعیتی در بین مردم مصر و همین‌طور هیچ خط مشی اقتصادی یا اجتماعی ندارد‌.» اما کسانی که از البرادعی حمایت می‌کنند تحت کنترل و فشارهای ناخوشایند دولت قرار می‌گیرند‌. در همین ماه اخیر پلیس ضد شورش به صورت وحشیانه‌ای با هواداران اصلاحات که به نشانه اعتراض تظاهرات کرده بودند‌، برخورد کرد‌. اما با این وجود بسیاری از معترضان می‌گویند که به البرادعی هم‌چنان وفادار می‌مانند .

اما «حسنی مبارک» ۸۲ ساله هنوز نگفته که آیا می‌خواهد برای ششمین بار در سال ۲۰۱۱ کاندیدای ریاست جمهوری شود‌. اما بسیاری اعتقاد دارند که او در حال آماده‌سازی پسرش «جمال» برای موفقیت در انتخابات ۲۰۱۱ است. این چشم‌انداز از انتخابات آینده مخالفان شکننده حسنی مبارک را امیدوار کرده و به آن‌ها انرژی می‌دهد‌. در ۲۵ جون امسال‌، البرادعی به جمع مردم عادی که در خیابان‌های اسکندریه تظاهرات کرده بودند، پیوست‌. این تظاهرات به علت کشته شدن یک تاجر جوان بود که توسط یک پلیس مخفی تا سر حد مرگ کتک خورده بود‌. گرچه همه کسانی که مخالف «مبارک» هستند طرف‌دار البرادعی محسوب نمی‌شوند‌. ناامیدی و محرومیت سیاسی که به علت سال‌ها عدم پیشرفت و تحرک سیاسی و هم‌چنین فساد دولت به وجود آمده  است، موجب شده تا مصری‌ها در کل نسبت به سیاست و سیاست‌مداران مظنون باشند و حرف آن‌ها را به راحتی باور نکنند .

و مسئله آخر یک گوریل ۸۰۰ پوندی است که در خانه جا خوش کرده‌ است. یعنی ایالات متحده آمریکا که مهم‌ترین متحد مصر به شما می‌رود و سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به این کشور می‌کند‌. اما در طول این سال‌ها ایالات متحده عمدن و به دلیل تجزیه و تحلیلی که داشت‌، فاصله خود را از مسایل سیاسی مصر حفظ کرد و هم‌چنین در مورد قوانین سخت‌گیرانه حسنی مبارک نیز کم‌تر ابراز مخالفت‌ کرد. اما البرادعی نسبت به این مسئله که واشنگتن نقش نهایی آینده سیاسی مصر را بازی خواهد کرد‌، بی‌اعتنا است‌. وی می‌گوید‌: «شما احتمالا خیلی می‌شنوید که آمریکایی‌ها قرار است در مورد سرنوشت انتخابات این کشور تصمیم بگیرند و ریاست جمهوری را تایین کنند‌، اما پاسخ من این است که این حرف یک توهین به شعور مردم مصر محسوب می‌شود‌.»

برگرفته از مجله تایم

نویسنده‌: ابیگل هاوسلونر / قاهره


 


مه‌شب تاجیک/ رادیو کوچه

«آمادئو مودیلیانی» [۱] نقاش و مجسمه‌ساز برجسته‌ای که به دلیل یهودی بودن هرگز مورد توجه قرار نگرفت و همه به سادگی از کنار نام او گذشته‌اند در واقع هنرمندی بود که رقیب جدی برای «پیکاسو‌ی»‌‌[۲] بزرگ محسوب می‌شد. اگر مودیلیانی و کارهایش را درست بشناسیم و اهمیت کارهایش را درک کنیم، خواهیم فهمید که تا چه اندازه نقاشی پرتره‌ی امروزی به او مدیون است و چه مولفه‌هایی را بدعت گذاری کرده است. این‌گونه شاید بهتر درک کنیم که چرا بسیاری بر این باورند که نویسندگان تاریخ هنر در حق او جفا کرد‌ه‌اند.

آمادئو مودیلیانی یکی از مشهورترین هنرمندان ایتالیایی در سده‌ی بیستم است. بسیاری او را شخصیتی مونپارناسی (یعنی آدمی خوش قیافه، فقیر، ریاکار، مغرور، عاشق‌پیشه، میگسار) می‌دانند. مودیلیانی در رم‌، ونیز و فلورانس هنرآموزی کرد. در سال ۱۹۰۶ به پاریس رفت و بیش‌تر از این‌که به گروه خاصی وابسته باشد، در میان آن‌ها پرسه زد و از آنان چیز ‌آموخت. آثار پیکاسو، «تولوز لوترک»‌[۳]، «سزان» [۴] و «دیدن»، مجسمه‌های آفریقایی و تجربه‌های «فووها»[۵] و «کوبیست‌ها» [۶] نکات فراوانی برای روح عصیان‌زده‌ی او داشتند. در سال ۱۹۰۶ که آمادئو مودیلیانی از ایتالیا به پاریس رفت، هنرمندان برجسته «آوانگارد»[۷] به کاوش در فرم‌ها و ساخت اشیای بدوی مشغول بودند.

با تاثیر از سبک «پل گوگن» [۸] در تراشیدن مستقیم مجسمه‌ها که پیش‌تر در همان سال به نمایش گذاشته شده بودند، «کنستانتین برانکوزی»‌[۹]، «آندره دریان»‌[۱۰]، «هنری ماتیس» [۱۱] و پابلو پیکاسو شروع به باستانی کردن مجسمه‌های سنگی و چوبی کردند. برانکوزی، که مودیلیانی با او دوستی نزدیکی برقرار کرده بود، تاثیر نیرومندی بر هنرمندان ایتالیایی‌ داشت، این برداشت‌ها به ویژه در پیکرتراشی‌های وی بین سال‌های ۱۹۰۹ و ۱۹۱۵، با سرهای بت‌وار و ستون‌پیکره‌هایی با اشکال شکوه‌مند و ساده آشکار است.

در این دوره مودیلیانی بیش‌تر معشوقه‌اش «ژان هبوترن» [۱۲] را به شیوه‌ی مجسمه زنان قبایل آفریقایی به تصویر می‌کشید، با چهره‌ای‌ باریک، به شدت تجریدی‌ و چشمانی بی‌روح، سیمای الهه‌وار، و تاکید هنرمند بر کفل و ران‌های حجیم. تمامی این خصوصیات تقلیدی است از سبک پیکرتراشان باستانی که الهه باروری را می‌پرستیدند. مودیلیانی فقط اندام و پرتره می‌کشید، او شمار فراوانی تابلو و مجسمه زنان برهنه خلق کرد. اگرچه تاثیر هنر مدرن بر کارهایش مشهود است، به سنت نیز توجه عمیقی داشت. در برخی آثارش و به طور مشخص تابلوی «برهنه»، تاثیر پیشینیان هم‌چون «گویا» [۱۳] و «ولاسکز» [۱۴] بر کارهای او به چشم می‌خورد. با وجود این، پیکره‌های مودیلیانی از نظر شهوت عیانی که به نمایش می‌گذارند، بسیار متفاوتند. پیکره‌های برهنه وی اغلب شهوانی و حتا پورنوگرافیکی تلقی می‌شوند که شاید یکی از علت‌های آن به تصویر کشیدن موهای قسمت‌های مختلف بدن باشد. برخی دیگر سبب چنین برداشتی از کارهایش را شهره بودن هنرمند به عیاشی می‌دانند. نام مستعار وی، «مودی»، هم قافیه کلمه فرانسوی «مودی» (به معنای لعنتی) است.

مودی از دوران نوجوانی تحت تاثیر ادبیات فلسفی بود که پدربزگ مادری‌اش «اسحاق گارسین» [۱۵] او را با این مقوله آشنا نموده بود. سپس با کارهای نویسندگانی چون «نیچه»[۱۶] ، «شارل بودلر»[۱۷] ، «کارداکسی»[۱۸]، «ایزادورا لوچین دوکاس» [۱۹] آشنا شد که باعث شد او به این باور برسد که راه رسیدن به حقیقت خلاقیت پیروی از بی‌قاعدگی و بی‌نظمی است. نامه‌ای که او در ۱۹۰۱ در کاپری نوشته نشان دهنده‌ی این است که او بسیار تحت‌تاثیر نیچه‌ بوده است. در این نامه او به دوستش نصیحت کرده که : همه چیز را مقدس بدار که آگاهی تو را متعالی خواهد کرد و در طلب آن باش که این عقاید پربرکت را در خویش زنده و همیشگی کنی، زیرا که می‌توانند آگاهی تو را به نهایت قدرت خلاقیت برسانند.

در سال ۱۹۰۲، در مرحله‌ای که زندگی حرفه‌ای‌ مودلیانی با موفقیت هم‌راه بود به مصرف فراوان مواد مخدر و الکل روی آورده بود. با پیدایش سبک مودلیانی و موفقیت آن، خیلی‌ها تلاش کردند تا با تقلید از او و استفاده از مواد مخدر و شیوه‌ی زندگی مودیلیانی، از او تقلید کنند. بعضی از دوستانش ادعا می‌کردند در حقیقت مودیلیانی وقتی مست نیست یک هنرمند با کارهایی ضعیف است. البته واقعیت هم نشان می‌دهد که دوره‌ای که او در استفاده از مواد مخدر رو به افراط گذاشت و هرچه بیش‌تر در عیاشی فرو رفت کارهای ارزش‌مند‌تری به وجود آورد.

در واقع این عیاشی‌های بی در و پیکر به او دید جدیدی در هنرش داد، تا جایی که خیلی از هنرمندان بعد از او به این تصور نادرست رسیدند که شاید افراط او در این زمینه هنرش را چنین ناب کرده است که البته افراط آن‌ها در تقلید از مودیلیانی هیچ کمکی به آن‌ها نکرد. در واقع دید و تکنیک منحصر به فرد او، او را به چنین درجه‌ی اعلایی از هنر رساند. باید گفت این نگرش که زندگی یک هنرمند با خود ویرانگری و غرق شدن در هنرش به نتیجه می‌رسد در آن زمان بسیار مرسوم بود.

او بیش‌تر دوران کاری خود را در فرانسه گذراند. مودیلیانی متولد شهر «لیورنو» در شمال غربی ایتالیا بود و تحصیلات هنری خود را در ایتالیا، قبل از رفتن به پاریس در سال ۱۹۰۶، آغاز کرد. با وجود این‌که او تحت تاثیر کارهای دوستان هنرمندش، گونه‌هایی خاصی از فعالیت‌های هنری و سبک هنر اولیه بود، آثاری منحصر به فرد و مخصوص به طرز تفکر خود را داشت. او در پاریس از مرض سل مننژیتی که نتیجه‌ی فقر، کار بیش از حد و افراط در مصرف الکل و مواد مخدر بود، در سن ۳۵ سالگی درگذشت. همسرش را به خانه‌ی پدری‌اش بازگرداندند اما او دو روز پس از مرگ مودیلیانی خودش را از طبقه‌ی پنجم پایین انداخت و خود و نوزادی را که در شکم داشت کشت. پیکر مودلیانی را در قبرستان «پرلاشز» [۲۰] به خاک سپردند و  ژان هبوترن همسرش را در قبرستانی در نزدیکی پاریس، تا اینکه در سال ۱۹۳۰ خانوده‌اش به سختی رضایت دادند که پیکر او را به کنار پیکر مودیلیانی انتقال دهند. یک سنگ قبر به احترام هر دو ساخته شد. روی سنگ قبر مودیلیانی نوشته شده است: «قربانی مرگ آن هم در اوج درخشش.»

۱٫  Amado Clemente Modigliani

2.  Pablo Picasso

3.  Tuluz  Lutrek

4. Paul Cézanne

5.  Fauvism

6.  Cubism

7.  Avangard

8. Paul Gogan

9. Konstantinu Brankusi

10.  Andre duriyan

11. Henry Mattis

12.  Jeanne Hébuterne

13.  Francisco Goya

14.  Diego Velazquez

15. Eshagh Garcin

16. Niche

17.  Sharl Bodler

18.  Karadaksi

19.  Luchin

20.  Père Lachaise


 


خبر / رادیو کوچه

وزیر دفاع ایران صبح روز چهار‌شنبه در اظهار نظری عنوان کرد در صورت درخواست لبنان از ایران جهت فروش تسلیحات نظامی، آمادگی هرگونه هم‌کاری را با این کشور دارد.

به گزارش الجزیره، احمد وحیدی وزیر دفاع ایران با اعلام این خبر افزود لبنان کشور دوست و مورد حمایت ایران است و ایران آمادگی ارایه هرگونه خدمات نظامی شامل آموزش و فروش تسلیحات به لبنان است.

وی در ادامه سخنان خود ارایه این خدمات را منوط به درخواست لبنان از ایران عنوان کرده است.

این در حالی است که روز سه‌شنبه رهبر گروه حزب‌اله، سید حسن نصراله از آغاز هم‌کاری ایران و این گروه شبه‌نظامی در خصوص فروش و ارسال تسلیحات نظامی خبر داده است.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

هفتاد دانش آموز دختر یک مدرسه در شهر کابل پایتخت افغانستان مسموم شده و به بیمارستان انتقال شدند.

این دانش آموزان هنگام که مصروف آموزش بودند بوی سمی در فضای مدرسه به مشام‌شان رسیده و به شمول هفتاد دانش‌آموز چندتن از آموزگاران نیز مسموم شدند.

دانش آموزان و آموزگاران مسموم شده به بیمارستان ها انتقال شدند و وزارت صحت افغانستان وضعیت صحی آنان را خوب می‌خواند.

در سال روان چندین مورد دیگر از سم پاشی در مکاتب در افغانستان وجود داشته، اما تاکنون کسی مسوولیت این سم پاشی‌ها را به عهده نگرفته است.

تا کنون تمام حملات سمی در مدارس دخترانه صورت گرفته است.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید این اقدام برای مانع‌شدن از رفتن دختران به مدارس از سوی دشمنان صورت می‌گیرد.

هر چند تا‌کنون این اقدامات مانع رفتن دختران دانش‌آموز به مدارس نشده است، اما خانواده‌ها در افغانستان از این روی‌دادها ابراز نگرانی می‌کنند.

خانواده‌های دانش‌آموزان در افغانستان می‌گویند دولت باید در تامین امنیت مدارس و دانش‌آموزان اقدام جدی نمایند.

محمد آصف ننگ رییس اطلاعات و نشرات وزارت معارف افغانستان گفت: «آنان با وزارت داخله کشور برای تامین امنیت هرچه بهتر مدارس و دانش‌آموزان روی برنامه‌های مصوون سازی مدارس کار می‌کنند.»

وی هم‌کاری مردم و شهروندان کشور را در این بخش با اهمیت خوانده و خواهان هم‌کاری نزدیک مردم شد.

جنرال عبدالغفار سیدزاده رییس تحقیقات جنایی فرماندهی پولیس کابل در محل روی‌داد گفت تیم‌های تخنیکی و داکتران طب عدلی کار می‌کنند تا مشخص شود برای مسمومیت دانش‌آموزان از چه نوع گاز سمی استفاده شده است.

تا‌کنون دانش‌آموزان دختر در استان‌های کابل، کندز، پروان و کاپیسا در افغانستان مسموم شده‌اند، اما این حادثات تا کنون تلفات جانی نداشته است.


 


شکوفه / دفتر ترکیه / رادیو کوچه

shokufeh@radiokoocheh.com

شیر مادر که ابتدایی‌ترین تغذیه برای کودک است، نقش بسیار موثری در سلامت فرد در سال‌های بعدی زندگی دارد. شیر مادر علاوه بر این‌که حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد غذایی لازم برای نوزاد در ۶ ماه اول زندگی است حاوی مواد ضد بیماری نیز بوده و کودک شما را از بیماری‌ها مصون می‌دارد. مطالعات علمی نشان می‌دهند که شیر دادن برای سلامت مادر نیز مفید است.

مراسم هفته جهانی تغذیه با شیرمادر هر سال از اول تا هفتم ماه آگوست در بیش از ۱۲۰ کشور مختلف برگزار می‌شود تا مادران تشویق به شیردهی به نوزادان خود شوند و سلامت نوزادان در سراسر جهان بهبود پیدا کند.

سایت سلامت نیوز، بخش‌هایی از گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت را که در اوایل ماه آگوست و به مناسبت هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر منتشر شده را، منعکس کرده است:

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به مناسبت این هفته تاکید کرد: بهترین شیوه برای رساندن تمام مواد مغذی لازم به بدن نوزاد، ‌تغذیه با شیر مادر است. این سازمان توصیه می‌کند که شیردهی تا شش ماهگی نوزاد باید صورت گیرد و تا سن دو سالگی و حتا بعد از آن در کنار غذاهای مکمل ادامه پیدا کند.

شیر مادر یکی از مهم‌ترین و موثرترین ابزار برای اطمینان از سلامت و نجات جان کودک از خطر مرگ است

این گزارش حاکی‌ است؛ سوء تغذیه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم عامل یک سوم از مرگ و میرهای کودکان زیر ۵ سال است. به علاوه دو سوم از این مرگ و میرها اغلب با تغذیه نامناسب در یک سال نخست زندگی ارتباط دارند. تغذیه و پرستاری مناسب در اولین سال زندگی برای سلامت انسان تا پایان عمر ضروری است. در دوران نوزادی هیچ هدیه‌ای بهتر از شیر مادر برای کودک نیست. با این حال کم‌تر از یک سوم از نوزادان به طور فراگیر در شش ماه نخست زندگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که نوزادان ظرف یک ساعت پس از تولد باید از شیر مادر تغذیه کنند.

در این گزارش، نکات قابل توجهی درباره تغذیه با شیر مادر مطرح شده است. شیر مادر یکی از مهم‌ترین و موثرترین ابزار برای اطمینان از سلامت و نجات جان کودک از خطر مرگ است.

آمارها نشان می‌دهد: فقدان شیردهی فراگیر در شش ماه نخست زندگی، عامل سالانه بیش از یک میلیون مرگ و میر قابل پیش‌گیری در بین کودکان است. در سراسر جهان کم‌تر از ۴۰ درصد نوزادان زیر ۶ ماهه از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت همواره تاکید کرده است که تغذیه با شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزادان و خردسالان است. کارشناسان این سازمان متذکر شدند: شیر مادر در هر ساعت از شبانه روز که کودک نیاز دارد باید در اختیار او قرار گیرد و از بطری و ظرف دیگر برای تغذیه کودک خودداری شود. شیر مادر ایمن و حاوی آنتی بادی‌هایی است که نوزادان را در برابر بیماری‌های شایع دوران کودکی محافظت می‌کنند از جمله اسهال و ذات‌الریه که دو عامل اولیه مرگ و میر کودکان در سراسر جهان هستند.

این گزارش می‌افزاید: تغذیه با شیر مادر برای خود مادر هم مفید است؛ چرا که خطر ابتلای مادر به سرطان‌های سینه و تخمدان را کاهش می‌دهد و به مادران کمک می‌کند که سریع‌تر به وزن خود در پیش از حاملگی بازگردند و به این ترتیب احتمال بروز چاقی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر مزایای دوران کودکی، شیر مادر هم‌چنین سلامت مطلوب فرد را در تمام طول عمر تضمین می‌کند.

اشخاصی که در کودکی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در سنین بزرگ‌سالی فشار خون و کلسترول کم‌تری دارند و نرخ ابتلا به چاقی،‌ اضافه وزن و دیابت نوع دوم هم در آن‌ها پایین‌تر است. به علاوه شواهد علمی نشان می‌دهد کسانی که شیر مادر خورده‌اند در آزمون‌های ضریب هوشی، رتبه‌های بهتری کسب می‌کنند و بهره هوشی بهتری دارند. از سوی دیگر شیرخشک‌ها و شیرهای فرمول دار فاقد آنتی بادی‌ها هستند و در نتیجه کودک را در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌دهند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت هم‌چنین تاکید شده است که حمایت مادران در این خصوص ضروری است. زنان باید روش درست تغذیه کودکان را با شیر خود آموزش ببینند؛ چرا که بسیاری از آن‌ها در آغاز دچار مشکل می‌شوند. اغلب مادران نگران هستند که شیر کافی برای فرزندشان نداشته باشند.

شیر مادر در هر ساعت از شبانه روز که کودک نیاز دارد باید در اختیار او قرار گیرد و از بطری و ظرف دیگر برای تغذیه کودک خودداری شود

در مورد مادران شاغل نیز که به تازگی صاحب فرزند می‌شوند این سازمان توصیه می‌کند که حداقل ۱۶ هفته غیبت ضروری از کار برای این مادران در نظر گرفته شود تا آن‌ها بتوانند استراحت کرده و در آرامش به فرزندان خود شیر بدهند. بسیاری از مادران که زودتر به سرکار باز می‌گردند، کودک را از شیر خود محروم می‌کنند.

کارشناسان این سازمان هم‌چنین تاکید دارند: پس از شش ماه مکمل‌های غذایی در کنار شیرمادر باید به کودک داده شود و لازم به تذکر است که مقدار شیرمادر در آغاز افزودن مکمل‌ها به رژیم غذایی روزانه کودک، نباید کاهش پیدا کند. به علاوه توصیه می‌شود که غذاهای مکمل با قاشق یا فنجان به کودک خورانده شود و از بطری و شیشه شیر برای این منظور استفاده نشود. غذاهای مکمل حتمن باید تمیز و بی‌خطر باشند و به کودک وقت داده شود تا خوردن غذاهای جامد را یاد بگیرد.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع : جنبش راه سبز

جـــرس: در ادامه انتقادهای اصولگرایان از محمود احمدی‌نژاد به‌دلیل حضور برخی شخصیت‌ها در مجموعه دولت، روز گذشته یکی از مداحان معروف کشور ضمن موضعی کاملن متفاوت با گذشته، خاطرنشان کرد «احمدی‌نژاد فردی لج‌باز و ضد روحانیت است و اعلام می‌کنم وی دیگر جزو حزب‌اللهی‌ها نیست.»

به گزارش شیعه نیوز، سعید حدادیان پس از پایان مراسمی به مناسبت ماه رمضان در مسجد ارک، هنگام خروج از مسجد با پرسش‌های دو جوان مذهبی و حامی دولت مواجه شد، که در مورد موضع‌گیری‌های اخیر این مداح سرشناس، بر علیه دولت بود.

حدادیان چندی پیش در اولین شب هیت رزمندگان غرب تهران، و در اوج حملات به اظهارات رحیم مشایی و حمایت احمدی‌نژاد از او، گفته بود «حرف‌های نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق از دفتر احمدی‌نژاد شنیده می‌شود… سوال ما از احمدی‌نژاد این است که وی کدام گندم را خورده است که این گونه زشتی‌اش بیرون می‌آید.» (آفتاب نیوز)

بر اساس گزارش اخیر، سعید حدادیان در پاسخ به برخی از پرسش‌های وارده در مورد احمدی‌نژاد در مراسم چهارشنبه شب اظهار داشت «بنده باز هم تکرار می‌کنم، احمدی‌نژاد فردی لجباز، قد و ضد روحانیت است. لج‌بازی و قدی هم از صفات شیطان است. برخی می‌گویند سخنان احمدی‌نژاد تأثیر پذیرفته از مشایی است، اما بنده مخالف این حرف هستم و معتقدم اصلا چنین نیست بلکه حرف‌هایی که احمدی‌نژاد می‌زند کاملن مال خود اوست و به آن اعتقاد دارد.»

سعید حدادیان که بیش از ده‌ها نفر اطرافش حلقه زده بودند و حرف‌هایش را گوش می‌کردند، در ادامه پس از اینکه با مخالفت شدید دو جوان حامی احمدی نژاد مواجه شد، افزود: بنده مانند شما جیره‌خور این دولت نیستم که بخواهم چشم و گوش بسته از آن حمایت کنم. من از همان اول هم به احمدی‌نژاد گفتم هر وقت اشتباه کنی متذکر خواهم شد.

این مداح هم‌چنین گفت: «احمدی‌نژاد ابتدا که روی کار آمد وقتی از او پرسیدیم کدام عالم حامی شماست؟ گفت آیات مصباح‌یزدی، خوش‌وقت و مظاهری. اکنون بنده از او سوال می‌کنم کدام یک از این ۳ نفر یا بهتر است بگویم کدام عالم یا مرجع تقلیدی از شما حمایت می‌کند؟»

حدادیان در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از این دو جوان که گفت آیا قبول ندارید که دولت احمدی‌نژاد حزب‌اللهی‌ترین دولت از اول انقلاب تاکنون بوده، گفت: «احمدی‌نژاد دیگر جزو حزب‌اللهی‌ها نیست. نه بنده و نه حاج منصور [ارضی] و دیگران، دیگر احمدی‌نژاد را قبول نداریم. ما و دیگر حزب‌اللهی‌ها نمی‌توانیم به خاطر احمدی‌نژاد مقابل مراجع تقلید عظام و ائمه جماعت‌ها و غیره بایستیم.»

طی ماه‌های اخیر، حاج منصور ارضی، مداح دیگر اصول‌گرا نیز، تریبون خود را به انتقاد از دولت اختصاص داده و حامیان و مجموعه آن را مورد حمله قرار داده است.


 


خبر / رادیو کوچه

بهزاد کردستانی از شاعران کرد، روز گذشته چهارشنبه از سوی نیروهای اطلاعات، حوالی منزل خود در شهرستان مریوان بازداشت شده است.

به گزارش روا نیوز، این نویسنده کرد پیش‌تر نیز از سوی ستاد خبری اطلاعات شهرستان مریوان چندین بار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

نام‌برده هم چنین از چهره‌های شناخته شده استان و از فعالان اجتماعی شهر مریوان بوده که در فعالیت‌های مردمی و زیست‌محیطی از جمله برای مهار آتش‌سوزی‌های اخیر مراتع و جنگل‌های کردستان فعالیت داشته است.

گفتنی است تا لحظه‌ی انتشار این خبر از محل و دلیل بازداشت وی خبری در دست نیست.


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته های این بخش دارید می توانید برای ما ارسال کنید.

منبع : آن سوی بی سو

سالگرد پاسخ تاریخی حضرت آیت‌اله العظمامنتظرى به نامه ۲۹۳ نفر از روشن‌فکران و نخبگان ‏

بسم الله الرحمن الرحیم ‏

( انما یوفى الصابرون اجرهم بغیر حساب )‏

‏حضور محترم برادران و خواهران عزیز، روشن‌فکران و نخبگان محترم

‏ ‏پس از سلام و تحیت، در رابطه با نامه ارسالى مورخ ‏یکم شهریور ۱۳۸۸ آن عزیزان،‏ ‏ضمن قدردانى و ارج نهادن به ایثارگرى و شهامت و پایدارى شما و ملت‏ ‏بزرگوار و عزیز ایران، معروض مى‌‎دارم که این‌جانب بارها تذکرات و‏ ‏پیشنهادهایى را براى بیرون رفتن از این بحران ویران‌گر ارایه نموده‌ام، ولى‏ ‏ظاهرن حضرات براى رسیدن به مقاصد دنیوى خویش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقایق بسته‌اند که نه مى‌‎بینند و نه مى ‌شنوند، ولى از آن‌جا که هنوز‏ ‏مبارزات با رژیم گذشته در اذهان بسیارى از افراد زنده است و در میان‏ ‏سردمداران حکومتى بعضن کسانى هستند که خود طعم شکنجه و زندان و…‏ ‏را چشیده‌اند این‌جانب هنوز نا امید نیستم و امیدوارم تا کاملن دیر نشده‏ ‏مسوولین امر به خود آیند و بیش از این وجهه نظام جمهورى اسلامى را در‏ ‏بین توده‌هاى زجر کشیده و سیلى خورده ایران و در سطح جهانى خدشه‌دار‏ ‏نکنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.

‏دین اسلام، دین کامل الهى است و در آن آزادى عقیده و بیان چنان روشن‏ ‏و واضح است که قرآن کریم در مورد اصل پذیرش دین مى‌‎فرماید: ( لا‏ ‏اکراه فى الدین ) یعنى زور و اجبارى در پذیرش دین نیست و باید‏ ‏پذیرفتن اصول دین با استدلال و برهان باشد. و سیره و روش رسول‏ ‏خدا (ص ) و ائمه معصومین (ع ) نیز این گونه بوده که مردم در کمال آزادى و‏ ‏بدون لکنت زبان و بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌اى درباره مسایل انتقاد و‏ ‏اظهارنظر نمایند. بزرگترین ستم و ظلم به اسلام عزیز رفتار مستبدانه با‏ ‏مردم تحت عنوان حکومت دینى و اسلامى است .

‏امیدوارم مسوولین امر از این راه انحرافى که در پیش گرفته‌اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استیفا نمایند، خسارات را جبران‏ ‏نموده و بى‌گناهان را بیش از این در زندان نگه ندارند، و با پایان دادن به‏ ‏سناریوهاى نمایشى دادگاه‌ها و پخش اعترافات آن‌چنانى بیش از این قضاءی ‏اسلامى را مسخره نکنند و یا لااقل شجاعت این را داشته باشند که اعلام‏ ‏کنند این حکومت نه جمهورى است و نه اسلامى و هیچ کس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

‏امیدوارم خداوند کریم در این ماه مبارک رمضان همه ما را از کج‌روى‌ها‏ ‏باز داشته و مشمول هدایت‌هاى مستمر خویش قرار دهد.

‏ ‏والسلام علیکم و رحمه‌اله و برکاته .

‏۴ شهریور ماه ۱۳۸۸‏

‏قم المقدسه – حسینعلى منتظرى


 


کاوه بغدادچی، به‌عنوان یکی از نمایندگان منطقه‌ی خاورمیانه، به جمع ۳۶ فینالیست «مسابقه‌ی بین‌المللی عکس دموکراسی» راه یافت.

این مسابقه از عکاسان سراسر جهان خواسته بود تا عبارت «دموکراسی عبارت است از ..» را با عکسی تکمیل کنند، عکسی که به روشنی معنای دموکراسی را نشان دهد. هر عکاس مجاز به ارسال حداکثر ۵ تک عکس بود و باید برای هر عکس توسط عکاس شرح کوتاهی هم ارایه می‌شد. طبق تقسیمات وزارت خارجه آمریکا جهان دارای ۶ منطقه‌ی جغرافیایی شامل نیم‌کره‌ی‌ غربی، آسیای شرقی- اقیانوس آرام، اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوبی – مرکزی می‌باشد. براساس آیین‌نامه‌ی مسابقه از هر یک از این مناطق شش گانه باید ۶ عکاس یعنی جمعن ۳۶ عکاس برای حضور در مرحله‌ی نهایی انتخاب می‌شدند.

هیت داوران سه نفره‌ی این مسابقه که از «فیل بورگس»، عکاس، مستندساز و بنیانگذار سازمان غیرانتفاعی «پل‌های تفاهم» ، «ویلیز هارتشورن»، مدیر مرکز بین‌المللی عکاسی و نیز «لویی‌پسی هویوس»، کارگردان فیلم مستند «خلیج کوچک» که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده و عکاس و مدیراجرایی «جامعه‌ی محافظت از اقیانوس‌ها» می‌باشد، تشکیل شده بود، ۳۶ عکس از ۳۶ عکاس را از میان نزدیک به ۳۰۰۰ تک عکس ارسالی از عکاسان ۱۳۱ کشور جهان، به‌عنوان فینالیست‌های نهایی برگزیدند. در سیستم امتیازدهی داوری ۶۰ درصد امتیاز به خاطر میزان رساندن مفهوم جامع و کلی دموکراسی در عکس، ۲۰ درصد به خلاقیت هنری و اصالت ایده‌ی عکس و ۲۰ درصد دیگر نیز بابت رعایت استانداردها و تکنیک‌های فنی در نظر گرفته شده بود.

اسامی فینالیست‌ها همزمان با «روز جهانی عکاسی» در ۱۹ آگوست اعلام شد که عکس ارسالی کاوه بغدادچی از ایران هم به‌عنوان یکی از ۶ فینالیست منطقه‌ی خاورمیانه برگزیده شد و به فینال راه یافت. این عکس اکنون در مرحله‌ی فینال با با عکس‌هایی از بحرین، الجزایر، اسراییل، عراق و تونس برای برگزیده‌شدن به‌عنوان یکی از دو نماینده‌ی نهایی منطقه‌ی خاورمیانه رقابت می‌کند.

این ۳۶ عکس فینالیست از ۱۹ آگوست بر روی وبسایت مسابقه به نمایش درآمده‌اند تا از میان آنها ۱۲ عکس یعنی از هر منطقه ۲ عکس بعنوان برندگان نهایی با رای مردم جهان برگزیده شوند. مهلت رای‌گیری هم تا نیمه‌شب ۲۶ آگوست به وقت گرینویچ می‌باشد. کسانی که دارای حساب کاربری جی‌میل باشند می‌توانند در این رای‌گیری شرکت کنند یا توضیحی برای عکس‌ها بنویسند. امکان رای‌دادن به بیش از یک عکس هم وجود دارد ولی هر حساب کاربری فقط یکبار می‌تواند رای دهد. در حال حاضر عکسی که نماینده‌ی ایران است بیش‌ترین رای را در بین تمام مناطق جهان به‌دست آورده است و نقدهای مثبتی برای آن از سوی عکاسان سراسر جهان نوشته شده است. دیگر عکس پرطرف‌دار هم مربوط به تظاهرات اعتراضی ایرانیان مقیم آمریکاست که به نمایندگی از آمریکا و در واقع در منطقه‌ی نیمکره‌ی غربی به فینال راه یافته است.

نمایشگاهی از ۱۲ عکس برنده‌ی نهایی روز ۱۵ سپتامبر هم‌زمان با «روز جهانی دموکراسی»‌ در لابی مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. این نمایشگاه سپس قرار است در واشنگتن و هالیوود هم به نمایش درآمده و در صورت فراهم شدم شرایط در چند شهر بزرگ دیگر دنیا هم برگزار شود. این مسابقه هیچ‌گونه جایزه نقدی و غیرنقدی ندارد و نمایش عکس‌ها و یادداشت کوتاهی درباره‌ی عکاسان در کنار اثرشان تنها جایزه آن است.

این رویداد عکاسی توسط وزارت خارجه‌ی آمریکا و با هم‌کاری مرکز بین‌المللی عکاسی، موسسه‌ی «پل‌های تفاهم»، «آژانس عکس گتی ایمج»، بنیاد جهانی جوانان، موسسه‌ها‌ی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا، دانشکده‌ی هنر دانشگاه ایالتی نیویورک، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشکده‌ی ارتباطات و روزنامه‌نگاری کالیفرنیا، سایت «یوتیوب»، دو کمپانی بزرگ وابسته به هالیوود، چند نهاد فرهنگی-اقتصادی بین‌المللی و نیز با پشتیبانی فنی شرکت پیکاسا وابسته به گوگل برگزار می‌شود.

لینک قسمت رای‌گیری و عکس‌های برگزیده:

http://www.democracyphotochallenge.america.gov/vote.html

لینک هیت داوران:

http://www.democracyphotochallenge.america.gov/press.html

لینک عکس من:

http://picasaweb.google.com/democracyphotochallenge/DemocracyPhotoChallengeFinalists#5506838211176896914

لینک توضیحات فارسی فراخوان:

http://www.america.gov/st/texttrans-persian/2010/July/20100709153227×0.7996441.html


 


خبر / رادیو کوچه

پنج تن از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی ساکن سروستان پس از قریب به پنج ساعت بازجویی، روز چهارشنبه با نامه معرفی به  زندان، تحویل اداره اطلاعات شده‌اند.

بر اساس گزارش سایت مجذوبان نور، صبح روز چهارشنبه سوم شهریور ماه، ۶ تن از دراویش گنابادی ساکن سروستان، آقایان  اسماعیل (هادی) رحمانیان، فرزاد درویش سروستانی، علی‌اکبر ابراهیم‌زاده، حیدر اسپرجانی، رضا ثابت‌پیمان و کرامت‌اله محیط، براساس احضاریه‌ای که روز ۳۱ مردادماه دریافت کرده بودند به هم‌راه وکلای خود آقایان فرشید یداللهی فارسی، امیر اسلامی (دو تن از اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا) و داوود منتظری، نزد مقام قضایی حاضر شدند.

جلسه رسیدگی به اتهامات این ۶ درویش گنابادی تحت عنوان‌‌های «توهین به مقدسات، اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع مقابل فرمان‌داری و تخریب اموال دولتی» ساعت ۹:۳۰ صبح چهارشنبه آغاز شد و شعبه اول دادیاری دادسرای سروستان به ریاست علی‌رضا اسدی، در ابتدای جلسه بازجویی، قرار محرمانه و سری بودن تخقیقات را صادر کرد و مانع از حضور وکلای مدافع در جلسات بازجویی شد که این امر اعتراض کتبی متهمان و وکلای آن‌ها را در پی داشت به گونه‌ای که سه تن از متهمان در اعتراض به این اقدام دادیاری، از هرگونه پاسخ گویی به سوالات خودداری کرده و از حق سکوت خود استفاده کردند.

پس از بازجویی انفرادی و اخذ آخرین دفاع، مقام قضایی نسبت به اخد دفاعیات وکلا اقدام کرد و پس از استماع اظهارات وکلای مدافع، برای کرامت الله محیط قرار التزام به حضور صادر و برای دو نفر قرار کفالت و برای ۳ نفر دیگر قرار بازداشت موقت صادر کرد که با اعتراض وکلا به تصمیم مقام قضایی، قرارهای بازداشت موقت،‌ از سوی دادستانی فک و به وثیقه ۷۰ میلیون تومانی تغییر یافت که متهمان حاضر به تودیع وثیقه و معرفی کفیل نشده و پس از ۵ ساعت بازجویی، روانه زندان شدند.

این گزارش در پایان می‌نویسد در ساعت ۱۴:۳۰ ، چند تن از مسوولان و ماموران اطلاعاتی و امنیتی در دادگستری سروستان حاضر شده و جلسه‌ای با حضور مقامات امنیتی و قضایی در خصوص پرونده دراویش در دفتر دادستانی تشکیل شد که پس از این جلسه، متهمان تحویل اداره اطلاعات شدند.

بیشتر بخوانید:

«احضار پنج درویش گنابادی به دادسرا به اتهام اخلال در نظم عمومی»


 


خبر / رادیو کوچه

مقامات افغان صبح روز پنج‌شنبه اعلام کرد افراد مسلح وابسته به طالبان هشت مامور پلیس را در ولایت کندوز در شمال افغانستان کشته‌اند.

یک مقام محلی پلیس در کندوز گفت که بیش از ده مرد مسلح در ساعات اولیه بامداد روز پنج‌شنبه، ۴ شهریور، یک پاسگاه پلیس واقع در بیرون شهر کندوز را مورد حمله قرار داده‌اند.

این مقام پلیس گفت که هدف از این حمله، دزدیدن اسلحه پلیس از این پاسگاه بوده است، اما مهاجمان موفق به این کار نشده‌اند.

مقامات محلی می‌گویند در این حمله، مهاجمان هشت تن از ماموران حاضر در این پاسگاه را کشته اما یکی از ماموران موفق به فرار شده است.

کندوز از جمله ولایات شمالی افغانستان است که اخیرن طالبان توانسته‌اند حضور خود را در آن‌جا تقویت کنند.

افراد طالبان هم‌چنین اخیرن یک مرد و یک زن افغان را به اتهام داشتن «روابط نامشروع جنسی» در ملا عام سنگ‌سار کردند.

بیشتر بخوانید:

«سنگ‌سار یک مرد و زن توسط طالبان»


 


پنج‌شنبه ۴ شهریوماه ۱۳۸۹ – ۲۶ آگوست ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا: اعظم

note3استودیو:دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3میکروفن – «حاوی آنتی‌بادی‌های محافظت از بیماری کودکان» - شکوفه

note3دایره‌ی شکسته – «بزرگ اما گمنام» – مه‌شب تاجیک

note3 بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «پدر هنر گرافیک» - محبوبه

note3البرادعی در مقابل حسنی مبارک – «برای تغییر آماده باشید»

note3مجله‌ی خبری  کابل – نجیب امیری

note3زیر باران – «شاعر مشروطه» - مارال

note3رادیو لیچار – (قست۸۰) -  فرورتیش

note3بخش دوم اخبار

note3پس‌نشینی تند – «فروپاشی روش نادرست» – (بخش دوم) – اکبر ترشیزاد

note3مجله‌ی اقتصادی – «انفجار دوباره در خط انتقال گاز ایران به ترکیه» - ریحانه

note3کافه کوچه – «جنبش سبز‌، جنبش مجموعه‌ای از نیروها است» - علی خردپیر

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

نخست وزیر عراق شب گذشته چهارشنبه اظهار داشت که حملات انتحاری اخیر این کشور در راستای مانع تراشی بر سر راه خروج نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کویت، نوری المالکی در واکنش به حملات تروریستی روز گذشته در این کشور در بیانیه‌ای اظهار داشت حملات و انفجارهایی که روز گذشته در مناطق مختلف عراق رخ داد با هدف مانع تراشی بر سر راه عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور صورت گرفت.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد شبکه تروریستی القاعده و عناصر باقی مانده حزب بعث در ورای حملات اخیر قرار دارند که هدف آن‌ها بر هم زدن امنیت و ثبات کشور و بی‌اعتماد کردن شهروندان عراقی به سرویس‌های امنیتی پس از خروج نیروهای آمریکایی است.

وی در بخش دیگر بیانیه با اعلام اینکه نیروهای عراقی توانایی مقابله با گروه‌های تروریستی را دارند بر ضرورت محاکمه قانون‌شکنان تاکید کرد.

گفتنی است شماری از شهرهای عراق روز گذشته هدف حملات انتحاری قرار گرفت که در نتیجه آن ۴۰۰ عراقی کشته و زخمی شدند. این حملات در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای جنگی آمریکا پنج‌شنبه گذشته از عراق خارج شدند.

بیشتر بخوانید:

«انفجارهای زنجیره‌ای در عراق»


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

چهارم شهریور برابر با زادروز «مرتضا ممیز» طراح گرافیک ایرانی و زاده سال ۱۳۱۵ است. او با تربیت خیل بسیاری از دانشجویان گرافیک تاثیر مثبتی بر ارتقا و شناخت گرافیک در بین جامعه‌ی ایرانی داشت. ممیز را پدر هنر گرافیک ایران می‌نامند. او در سال ۱۳۸۴ درگذشت.

«مرتضا ممیز» در چهارم شهریور ۱۳۱۵ در تهران زاده شد. او در سال ۱۳۴۴ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد و سه سال بعد گواهی‌نامه‌ی طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینی «پاریس» دریافت کرد.

گفتنی است دوره اخذ لیسانس او ۱۱ سال به طول انجامید و ممیز در این دوره به کار در آتلیه گرافیکی مشغول بود و سیمای کاریش در آن دوره در آثار متعدد روی جلد و پوستر نمایان شد.

ممیز در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده‌ی هنرهای زیبا داد. تا این زمان او به غیر از طراحی گرافیک برای کتاب‌ها و پوسترها، تلاشی را تحت عنوان مدیرهنری در مجلاتی چون «ایران آباد» و کیهان هفته، فرهنگ، کاوش، و نگین آغاز کرده بود.

آثار وی در این دوره در کتاب هفته به چنان پرکاری و دوره خلاقی بدل شد که نام ممیز را به‌عنوان گرافیستی مولف و کم‌نظیر بر سر زبان‌ها آورد. هم‌چنین ادامه کارش در نشریات فرهنگ و نگین، راه را برای ورود گرافیست‌های جوان دهه‌ی چهل مانند «فرشید مثقالی» باز کرد.

در این دوره، صنعت چاپی که جای چندانی برای مانور تونالیته‌ها و رنگ‌ها نداشت با طراحی و شگردهای وی به دوره‌ای از کارهای خلاق و متفاوت بدل شد و راه را برای ورود آثار آوانگارد در گرافیک گشود.

او با تربیت خیل بسیاری از دانشجویان گرافیک تاثیر مثبتی بر ارتقا و شناخت گرافیک در بین جامعه‌ی ایرانی داشت. ممیز علاوه بر دانشکده‌ی هنرهای زیبا در دانشکده‌ی «هنرهای تزیینی» و دانشگاه «فارابی» نیز تدریس کرد و رییس انتخابی کمیته «هنرهای تجسمی یونسکو» در تهران بوده است.

ممیز از سال ۱۳۵۶ نیز یکی از اعضای انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک محسوب می‌شد. علاوه بر این‌ها وی عضو موسس و رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و مشاور هنری و داور چندین نمایش‌گاه در داخل و خارج از ایران بود.

در ادامه فعالیت مرتضا ممیز در دهه چهل، وی مدیر هنری نشریات فرهنگ و زندگی، رودکی، سینما، معماری و هنر ایران، کلک، نگاه نو، شریف، تصویر، فصل‌نامه خاورمیانه، گفت‌وگو، پیام امروز، زمان و جشنواره‌ی جهانی فیلم تهران نیز به شمار می‌آید.

او طراحی صحنه‌ چندین فیلم و پوستر فیلم‌هایی را هم بر عهده داشته است و سه انیمیشن کوتاه با عنوان‌های: «آن‌که عمل کرد و آن‌که خیال بافت»، «یک نقطه ی سبز» و «سیاه پرنده» را در پرونده خویش دارد.

مرتضا ممیز علاوه بر ده‌ها عنوان مقاله، نقد و گفت‌وگو، آثاری را به صورت کتاب به طبع رسانیده است که از جمله آن‌ها می‌توان «طراحی و نقاشی، «طرح تزیینی و نقشه‌کشی، نشانه‌ها، طراحی اعلان» و «تصویر و تصور» را نام برد.

او هم‌چنین بیش از ده نمایش‌گاه اختصاصی از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۷۷ در تهران و دو نمایش‌گاه اختصاصی در آلمان (۱۳۶۵-۱۳۶۷) و بیش از ۷۴ نمایش‌گاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، آمریکا، بلژیک، فنلاند و یوگسلاوی برپا کرد.

وی در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در ایران و عرصه هنر بین‌المللی، در احیا و ابداع هنر گرافیک در ایران و پیش‌برد و گسترش فرهنگ ملی و سنت‌های هنری نقش بارزی داشت. و در آذرماه سال ۱۳۸۳ به‌عنوان استاد برجسته فرهنگستان هنر، در مراسمی، ازسوی «سیدمحمد خاتمی» رییس جمهور وقت تجلیل شد.

ممیز در سال‌های پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۴ برای تازه‌ترین دور شیمی‌درمانی، در بیمارستان «آبان» تهران بستری شد، که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و سرانجام در سن ۶۹ سالگی پنجم آذر ماه ۱۳۸۴ درگذشت. و در باغبان‌کلا، واقع در کردان کرج، به‌خاک سپرده شد.

منبع‌ها:

چهره‌های ماندگار

ویکی‌پدیا


 


رادیو کوچه

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در دومین مراسم سالانه جوایز هیت ریسه خود روز ۱۳ نوامبر از فرانسیس فورد کوپولا، ژان لوک گدار، ایلای والاک و کوین براونلو تقدیر خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، فرانسیس فورد کوپولا خالق سه‌گانه «پدرخوانده» و برنده پنج جایزه اسکار جایزه یادبود اروینگ جی. تالبرگ را دریافت می‌کند که به خاطر مجموعه آثار یک تهیه‌کننده به او اهدا می‌شود.

هرچند کوپولا ۷۱ ساله بیش‌تر به عنوان یک نویسنده و کارگردان شهرت دارد، اما او سال ۱۹۶۹ شرکت فیلم‌سازی زوتروپ را تاسیس کرد و تهیه‌کننده بیش از ۳۰ فیلم از جمله «حاشیه‌نشینان»، «گمشده در ترجمه» و «شبان خوب» بوده است.

گفتنی است کوپولا در ۱۹۷۱ برای فیلم «پاتن» برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد و در ۱۹۷۳ با «پدرخوانده» اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را از آن خود کرد. او در ۱۹۷۵ نیز با «پدرخوانده: قسمت ۲» جوایز اسکار بهترین فیلم، کارگردان و فیلم‌نامه اقتباسی را گرفت.

لورن باکال بازیگر، راجر کورمن کارگردان و تهیه‌کننده و گوردون ویلیس فیلم‌بردار سال گذشته جوایز افتخاری آکادمی را دریافت کردند و جایزه تالبرگ به جان کالی تهیه‌کننده اعطا شد.

جوایز افتخاری اعطا شده در مراسم سالانه جوایز اسکار که ماه مارس برگزار می‌شود، مورد اشاره قرار می‌گیرد. برگزاری دو مراسم جداگانه به آکادمی اجازه می‌دهد وقت بیش‌تری برای پخش تلویزیونی مراسم اصلی در اختیار داشته باشد. ضمن این‌که با این کار وقت بیش‌تری نیز برای تقدیر از برندگان جوایز افتخاری در اختیار آکادمی است.

جوایز افتخاری آکادمی به شکل تندیس‌های اسکار هستند و جایزه تالبرگ تندیس نیم‌تنه‌ای از تالبرگ است. مراسم اعطا جوایز هیت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی روز ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) به تهیه‌کنندگی سید گنیس ریس قبلی آکادمی در مرکز «هالیوود اند هایلند» برگزار می‌شود.


 


خبر / رادیو کوچه

وزیر دفاع ایران روز گذشته چهارشنبه از آزمایش موفقیت‌‌‌‌آمیز نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ خبر داده و افزوده که این نسل از موشک نسبت به نسل‌های گذشته، افزایش برد دارد. احمد وحیدی از در دست اقدام بودن ساخت بومی سامانه «اس ۳۰۰» نیز یاد کرده است.

سردار احمد وحیدی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته که موشک جدید فاتح با سوخت جامد کار می‌کند و توانسته با افزایش دقت، پرتاب بیش‌تری را به نمایش بگذارد. وی یادآوری کرده که آزمایش موشک جدید ربطی به کویت و تجهیز آن به موشک‌های پاتریوت آمریکایی ندارد. به گفته سردار وحیدی کویت تهدیدی برای ایران نیست.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی، فروش سیستم‌های جدید نظامی آمریکا به کشورهای منطقه را بخشی از پروژه «ایران هراسی در خاورمیانه» خوانده  و در پاسخ به پرسشی پیرامون ابراز تمایل لبنان برای تجهیز به سلاح‌های ایرانی گفته: «اگر درخواستی در این خصوص ارایه شود، ما آمادگی تعامل تسلیحاتی با لبنان را داریم.»

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران روز دوشنبه اول شهریور از تولید انبوه دو قایق جنگی نیز خبر داده بود. یکی از این دوقایق، پرسرعت است و برای گشت‌زنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری حامل موشک خواهد بود. این دو قایق، «سراج» و «ذوالفقار» نام دارند و در اسکله‌های متعلق به نیروی دریایی ایران ساخته می‌شوند.  وحیدی با اعلام خبر ساخت این دو قایق، از توانایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی در تامین امنیت تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان سخن راند.

یک‌روز قبل از خبر ساخت قایق‌های جنگی، جت بمب‌افکن بدون سرنشین ایران به نام «کرار» با حضور محمود احمدی‌نژاد رونمایی شد. به گفته مقامات جمهوری اسلامی، این جت قادر است میزان قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل و به سوی اهداف مورد نظر شلیک کند.‌ احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی جت «کرار» در دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت:« باید در بخش صنایع دفاعی تا جایی پیش‌رفت کنیم که دشمن در پایگاه اصلی خود زمین‌گیر شود».

بیشتر بخوانید:

«واشنگتن: نگران قدرت نظامی ایران هستیم»

«نیت‌های نظامی ایران بزرگ‌ترین نگرانی آمریکاست»


 


رادیو کوچه

تیم‌های فوتبال اینترمیلان ایتالیا و آتلتیکو مادرید اسپانیا روز جمعه در دیدار سوپرجام فوتبال اروپا با یک‌دیگر رو‌به‌رو خواهند شد.

تیم فوتبال اینترمیلان فصل گذشته موفق شد به عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا دست پیدا کند. این در حالی است که آتلتیکومادرید هم عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ اروپا به‌دست آورده است.

این دو تیم روز جمعه در ورزشگاه «استادو لوییس دوم» شهر موناکو برای تعیین قهرمان سوپرجام فوتبال اروپا مقابل یک‌دیگر صف‌آرایی می‌کنند.

«رافائل بنیتز»، سرمربی اینتر‌، در خصوص این دیدار اظهار داشت: «روبرتو مانچینی و خوزه مورینیو با اینتر جام‌های بسیاری برده‌اند و حالا نوبت من است که با این تیم جام ببرم. امیدوارم در این تیم موفقیتی به مراتب بیش‌تر از آن‌ها داشته باشم. ما قادر به پیروزی در ۶ جام هستیم.»

بیشتر بخوانید:

«اینترمیلان ایتالیا‌ قهرمان لیگ باشگاه‌های اروپا»


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته چهارشنبه هفت زن ایرانی که همسران آن‌ها اخیرن از چند مقام سپاه پاسداران شکایت کرده‌اند، طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه ایران از برخوردی که با این فعالان شده، ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیدگی به شکایت آن‌ها شده‌اند.

بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، فیض‌اله عرب‌سرخی، محسن میردامادی، محسن امین‌زاده، عبداله رمضان‌زاده و محسن صفایی‌فراهانی در اواسط مردادماه از آن‌چه دخالت سازمان یافته گروهی از فرماندهان قرارگاه ثاراله سپاه در انتخابات سال ۱۳۸۸ توصیف کردند، به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه شکایت کردند.

همسران این هفت اصلاح طلب به رییس قوه قضاییه ایران نوشته‌اند: «متاسفانه به جای رسیدگی به شکایت مذکور، شاهد نامناسب‌ترین و سخیف‌ترین نوع برخورد با این حرکت کاملن قانونی و منطقی که طبق اصل صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی حق هر شهروندی می‌باشد، هستیم.»

به گزارش تارنمای نوروز که به حزب مشارکت وابسته است، مهناز اصغرزاده، عفت خطیبی، صفایی فراهانی، هنگامه رضوی، مریم شربت‌دار‌قدس، عرب سرخی، سکینه کریم‌زاده، رمضان‌زاده، زهرا مجردی و فخرالسادات محتشمی‌پور این نامه را امضا کرده‌اند.

سایت نوروز چهارشنبه از قول همسران چهره‌های اصلاح‌طلب نوشت: «جای بسی شگفتی است در نظامی که مدعی عدالت علوی است، به جای برخورد با مجریان واقعی، یعنی معدود مسوولان و فرماندهان یک نهاد نظامی که رسمن و علنن و بر خلاف قوانین موجود، در انتخابات دور دهم ریاست جمهوری به سود یک نامزد مداخله کرده و خود به این مداخلات، صریحن اعتراف کرده‌اند، دادستان محترم تهران، شاکیان را تهدید به برخورد مجدد می‌کند و برخی از آنان را به زندان برمی‌گرداند.»

لازم به ذکر است بعضی از این فعالان از جمله مصطفی تاج‌زاده، محسن امین‌زاده و محسن صفایی‌فراهانی که پس از انتخابات دستگیر و سپس به‌طور مشروط آزاد شده بودند، هم اکنون در زندان اوین هستند.

از سویی دیگر در فایل صوتی «سردار مشفق»، اتهامات تندی به بعضی از سرشناس‌ترین چهره‌های سیاسی ایران وارد شده و نحوه مقابله نهادهای نظامی و اطلاعاتی متمایل به جناح اصول‌گرا با این افراد و چگونگی دخالت این نهادها در انتخابات تشریح شده است.

فایل صوتی این سخن‌رانی که گفته می‌شود در پاییز سال ۱۳۸۸ توسط یکی از فرماندهان قرارگاه ثاراله سپاه در جمع گروهی از روحانیان در شهر مشهد ایراد شده، از چند ماه پیش به طور گسترده در اینترنت منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

«ارایه اعتراض هفت فعال سیاسی به صادق لاریجانی»

«سخن‌رانی معاون وزیر اطلاعات در مشهد»


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 429 میلادی – یک روحانی ارمنی از ارمنیان مسیحی شده خواست که به‌صورت گروهی از «بهرام پنجم» (بهرام گور) شاه وقت ایران بخواهند که اردشیر (ارته سز) فرمان‌دار آنان را بردارد و از آن پس هم برایشان از میان مسیحیان فرمان‌دار تعیین کند. بهرام پنجم با عزل اردشیر، تنها به‌دلیل عدم رضایت عمومی از او موافقت کرد و سال بعد «ویمهر شاپور» را فرماندار ارمنستان کرد که او هم زرتشتی بود و به ارمنیان پیام داد که اگر می‌خواهند باز هم از اتباع ایران باشند و یک ایالت خودمختار ایران به شمار آیند نباید بار دیگر از تفاوت دین سخن به میان آورند و به این ترتیب مسئله حل شد.
  • ۱۹۲۴ میلادی – پارسیان فرارود (تاجیک‌های آسیای میانه) در آن زمان که این منطقه «ترکستان روسیه» نام‌گذاری شده بود با هدف حفظ زبان و ادبیات پارسی، فرهنگ و تمدن ایرانی خود (بمانند نیاکانشان در سال‌های پس از قرن هفتم میلادی)، روزنامه «آواز تاجیک» (صدای پارسیان) به زبان پارسی را منتشر کردند. این روزنامه به همت تاجیکان سمرقند، در شهر تاشکند کار انتشار خود را آغاز کرد و نخستین سردبیر آن «عبدالقیم قربی» بود.
  • ۱۳۳۲ خورشیدی – ژنرال «فضل‌اله زاهدی» نخست‌وزیر به اصطلاح دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که ۴۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد.
  • ۱۳۵۷ خورشیدی – کناره‌گیری «جمشید آموزگار» از نخست‌وزیری. روزی که در بیش‌تر شهرها از جمله تهران تظاهرات بود و در قم، آبادان و تبریز تلفات داشت، شایعه کناره‌گیری جمشید آموزگار قوت گرفت و روزنامه اطلاعات در این روز که هنوز آموزگار نخست‌وزیر بود، به دلایلی به بهانه تغییر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر، شماره فوق‌العاده منتشر کرد.
  • ۱۹۱۰ میلادی – «ویلیام جیمز» فیلسوف و روان‌شناس آمریکایی صاحب فرضیه «پرگماتیسم» بر پایه واقع‌گرایی، اصالت عمل و درک حقیقت از راه تجربه و واقعیات مشهود و قابل لمس در ۶۸ سالگی در‌گذشت.
  • ۱۷۴۳ میلادی – زادروز «آنتوان لاوازیه» شیمی‌دان فرانسوی است که در این روز به‌دنیا آمد. وی را پدر دانش شیمی نوین می‌دانند. لاوازیه واژه‌های «اکسیژن» و «هیدرژن» را بر این دو گاز گذارد که حیات و حریق بدون اکسیژن وجود نخواهد داشت. لاوازیه بعدن وارد سیاست شد و انقلابیون فرانسه بر او مهر ضد انقلاب زدند و دادگاه انقلاب وی را به مرگ محکوم کرد و در ۱۷۹۴ با گیوتین گردن زده شد.
  • ۱۷۸۹ میلادی – امروز سال‌روز تصویب اصول «حقوق بشر» در مجلس ملی فرانسه در آغاز انقلاب است که پایه «اعلامیه جهانی حقوق بشر» قرار گرفته که همه اعضای سازمان ملل بر آن صحه نهاده اند. طبق مصوبه مجلس ملی فرانسه، انسان که آزاد به‌دنیا می‌آید، در طول عمر با داشتن حقوق برابر باید آزاد زیست کند. حقوقی‌که به‌زعم انقلابیان فرانسوی، قرن‌ها مورد تجاوز و بی‌اعتنایی شاهان، حاکمان و جباران قرار گرفته بود. در این مصوبه آمده بود: تبادل آزاد افکار، یکی از گران‌بهاترین و عزیزترین حقوق مردم است و از ۲۶ آگوست ۱۷۸۹ مردم باید در فکر کردن، گفتن و نوشتن آزاد باشند.
  • ۱۰۷۱ میلادی – ترکان سلجوق به فرماندهی «آلپ ارسلان» در نبرد ملازگرد، امپراتوری روم شرقی (بیزانس) را شکست دادند و امپراتور رومانوس چهارم، به بند کشیده شد.
  • ۱۹۲۰ میلادی – با به اجرا گذاشته شدن مصوبه متمم نوزدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا توسط کنگره این کشور، به زنان حق رای در انتخابات سیاسی داده شد.

 


خبر / رادیو کوچه

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه روز گذشته اعلام کرد در صورتی که برای حل مناقشه اتمی ایران توافقی معتبر به‌دست نیاید، غرب برای دفاع از کشورهای متحدش در منطقه اقدام خواهد کرد.

او چهارشنبه در نطق سالانه‌اش برای سفیران فرانسه در کشورهای خارجی، گفت که اگر توافقی معتبر در مناقشه اتمی به‌دست نیاید، انزوای ایران افزایش خواهد یافت.

رییس جمهوری فرانسه گفت که در این صورت، فرانسه مجبور خواهد شد که خود را سازماندهی کند تا از کشورهایی که احساس خطر می‌کنند حفاظت و دفاع کند.

به گزارش رویترز، آقای سارکوزی گفت: «همه می‌دانند که سیاستی که به ایران اجازه دهد مسیر اتمی‌اش را دنبال کند پیامدهای جدی خواهد داشت.»

او در ادامه افزود: «این سیاست به گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه یا حتا جنگ منجر خواهد شد.»

گفتنی است ایران برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌داند و اتهام کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه مبنی بر تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.


 


خبر / رادیو کوچه

«مصطفی محمد» وزیر تجارت خارجی مالزی از اعضای آ.سه.آن خواست شرکت‌های تابعه خود را تشویق کنند که جهت افزایش عمل‌کرد اقتصادی در منطقه آ.سه.آن بازار هدف خود را متناسب با این منطقه برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرگزاری غیرمتعهدها، ‌«مصطفی محمد» وزیر تجارت خارجی مالزی در نشست شورای اقتصادی منطقه ای آ.سه.آن که در «دانانگ» ویتنام برگزار شد گفت سرمایه‌گذاری در داخل منطقه آ.سه.آن در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال پیش از آن ۱٫۵۹ درصد کاهش داشته است.

وزیر تجارت خارجی مالزی خاطرنشان کرد، این نکته بسیار اهمیت دارد که جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید بتواند باعث تقویت سرمایه‌گذاری‌های گذشته نیز شود.

وی در ادامه افزود نیاز است دولت‌های عضو آ.سه.آن با تلاش‌های فردی و منطقه‌ای بتوانند از طریق توسعه سیستم دریافت دولتی، کاهش هزینه‌های تجاری، شفافیت‌سازی و پیش‌بینی شرایط، میزان سرمایه‌گذاری‌های درون منطقه‌ای را افزایش دهند.


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) برای دستگیری مهدی هاشمی نیاز به اینترپل نیست.

مصلحی وزیر اطلاعات اعلام کرد: «رقم کمک کشورهای خارجی به سران فتنه بیش از یک میلیارد دلار است. براساس اسنادی که ما داریم، جاسوسی حسین موسویان کاملن اثبات شده است. شرکت‌های هرمی با حمایت سرویس‌های بیگانه، قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور را دارند.»

۲) اصول‌گرایی حزبی در برابر اصلاح‌طلبی نیست.

احمدی‌ نژاد: «در حالی که هنوز فتنه‌گران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، عده‌ای چنین تصور می‌کنند که کار آنان تمام شده است و باید دولت را مورد هجمه قرار دهند.» موضوعات انحرافی نباید مسایل اصلی را در حاشیه قرار دهد. عده‌ای بدون توجه به مهم‌ترین مسایل کشور در زمین دشمن بازی می‌کنند در حالی که امروز بزرگ‌ترین اتفاق در عرصه اقتصاد و فرهنگ کشورمان در حال وقوع است.

۳) شرایط صدور مجوز خروج از کشور برای مشمولان.

مشمولان برای خروج از کشور به قصد حج تمتع و عمره و زیارت عتبات باید ۵۰۰ هزار تومان پول نقد و ۱۵ میلیون تومان چک به عنوان ودیعه بسپارند و برای سفر سوریه و سایر کشورها ۱۵ میلیون تومان پول نقد یا ضمانت‌نامه بانکی لازم است. با پذیرش در دانشگاه خارج از کشور، خروج نیازمند ۱۵ میلیون تومان پول نقد است.

جام جم

۱) شایسته است شاعر قریحه و استعداد را در جایی که خداوند متعال توقع دارد به‌کار بگیرد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100884057305

در شب میلاد کریم اهل بیت، امام حسن‌مجتبا(ع) جمعی از شعرای پیش‌کسوت و جوان و اهالی فرهنگ و ادب، میهمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند.در این دیدار ۳۰ نفر از شاعران سروده‌های خود را با مضامین دینی، اجتماعی، حماسی و اخلاقی قرائت کردند. حضرت آیت‌اله خامنه‌ای در این دیدار چند موضوع را یادآوری و بر آن تاکید کردند.

۲) این‌جا مهدی کلهرم.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100884019500

این‌جا مهدی کلهرم نه مشاور رییس‌جمهوری، با بودجه مسکن مهر می‌توانستیم ۵۰ شهر ۱۰۰ هزار نفری بسازیم، نمی‌دانم ایده انتقال کارکنان دولت از کیست اما حتمن شکست می‌خورد، به‌جای کارکنان فرصت‌ها باید منتقل شوند، طرح نواب کرباسچی خوب بود اما او باعث شکست هاشمی شد، به جای زور آباد، اختیار آباد بسازیم، مدل هدفمندی یارانه باید تغییر کند، سهم من از دولت فحش خوردن است.

تهران امروز

۱) خبرهای جدید بنزینی.

http://www.tehrooz.com/1389/6/4/TehranEmrooz/358/Page/2/?NewsID=43226

وزیر نفت اعلام کرد: «با افزایش تولید به زودی واردات بنزین متوقف خواهد شد.» سید مسعود میر کاظمی وزیر نفت از افزوده شدن ۲۰ میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین در کشور خبر داده است و اعلام کرد به زودی ایران واردات بنزین به کشور را متوقف خواهد کرد.

۲) ارتقای بودجه قوه‌قضاییه نیازمند توجه مجلس است.

http://www.tehrooz.com/1389/6/4/TehranEmrooz/358/Page/3/

رییس قوه‌قضاییه در دیدار با جمعی از اعضای فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تقویت انسجام و هم‌دلی قوای سه‌گانه و مسوولان کشور، تعامل بیش از پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قوه‌قضاییه در چارچوب شناخت مسایل و مشکلات دستگاه قضایی و تلاش به‌منظور رفع این مشکلات را خواستار شد.

کیهان

۱) انفجارهای هم‌زمان در ۱۱ شهر عراق.

http://www.kayhannews.ir/890604/16.htm#other1605

انفجارهای هم‌زمان خودروهای بمب‌گذاری شده در ۱۱ شهر عراق، دست کم ۵۶ شهید و ۲۵۰ مجروح برجای گذاشت. به‌گزارش خبرگزاری‌ها، عراق دیروز شاهد انفجارهای هم‌زمان در ۱۱ شهر این کشور بود. خونین‌ترین این انفجارها در بغداد و به شیوه انتحاری با خودروی بمب گذاری شده رخ داد.

۲) مراکز حساس پایتخت سومالی به تصرف شورشیان درآمد.

http://www.kayhannews.ir/890604/16.htm#other1602

در ادامه درگیری‌های سنگین شبه نظامیان طرف‌دار القاعده با نیروهای دولتی سومالی، بخش‌های وسیعی از پایتخت این کشور به تصرف شورشیان «الشباب» درآمد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، درگیری‌های خونین شبه نظامیان الشباب با نیروهای دولتی و «صلح بانان» اتحادیه آفریقا که از روز سه شنبه آغاز شده هم‌چنان ادامه دارد و تاکنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

همشهری

۱) قصد عده‌ای در مناظره‌ها تحویل کل نظام به دشمن بود.

http://www.hamshahrionline.ir/news-114782.aspx

رییس‌جمهوری با اشاره به مناظره‌های انتخاباتی، تصریح کرد: «در این مناظره‌ها استکبار جهانی، صهیونیست، شرق، غرب و منافقین می‌خواستند اسلام را ریشه‌کن کنند.»

۲) فرار «نتانیاهو» از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای.

http://www.hamshahrionline.ir/news-114714.aspx

در حالی‌که بسیاری از کشورهای جهان اکنون خواستار رسیدگی به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی هستند «یوکیو آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از زمان تصدی این پست راهی سرزمین‌های اشغالی شد.

رسالت

۱) حزب‌اله بزرگ‌ترین سیستم ضدجاسوسی جهان را در اختیار دارد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=37417

دبیرکل حزب‌اله لبنان با اشاره به این‌که هنوز نفوذی از سوی رژیم صهیونیستی در حزب‌اله لبنان صورت نگرفته است، سیستم ضدجاسوسی این حزب را بزرگ‌ترین سیستم در نوع خود در جهان دانست.

۲) اعتراف واشنگتن به نقض حقوق بشر در آمریکا.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=37424

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: «گزارش بی‌سابقه و نادر دولت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل، حاکی از نقض واضح و کامل حقوق بشر و تبعیض و بی‌عدالتی در این کشور است.»

آفرینش

۱) صالحی: «برق نیروگاه بوشهر آذر‌ماه وارد شبکه شود.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=68796

رییس سازمان انرژی اتمی، مهم‌ترین اولویت پس از نیروگاه اتمی بوشهر را استخراج و اکتشاف اورانیوم در سطح کشور اعلام کرد.

۲) ترکیه: «درتحریم یک‌جانبه ایران شرکت نمی‌کنیم.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/Article.aspx?AID=12518#68795

هیت عالی رتبه وزارت امورخارجه ترکیه در واشنگتن در دیدار با مقامات آمریکایی، اعلام کرد: «ترکیه تنها تابع مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است و خارج از این قرارها، در تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.»

خراسان

۱) پاسخ مثبت ایران به درخواست «میشل سلیمان» برای تجهیز ارتش لبنان.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=6&day=4&id=260893

پس از آن‌که میشل سلیمان، رییس‌جمهوری لبنان به‌صورت رسمی و در عین حال شفاهی خواستار تجهیز ارتش این کشور به سلاح مناسب توسط ایران شد، «سردار احمد وحیدی» وزیر دفاع کشورمان در حاشیه جلسه روز گذشته هیت دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره تصریح کرد: لبنان کشور دوست ما و ارتش این کشور نیز دوست ماست و اگر درخواستی از طرف این کشور دریافت شود آمادگی داریم به آن‌ها کمک کنیم و تعاملات تسلیحاتی داشته باشیم.

۲) وزیر کشور: «بخش‌های قابل توجهی از طرح عفاف و حجاب اجرایی نشده است.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=6&day=4&id=260899

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اجرای طرح «عفاف و حجاب» و اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف این طرح، پاسخ داد: «هنوز زمان زیادی از اجرای این طرح نگذشته است، اما بخش‌های قابل توجهی از این طرح هنوز اجرایی نشده است، به‌عنوان مثال تنها ۲۰ درصد از این طرح در محدوده دانشگاه‌ها اجرا شده و با شروع سال تحصیلی جدید بقیه این طرح آغاز خواهد شد.

دنیای اقتصاد

۱) پیشنهاد بنگاه‌ها برای مهار اجاره‌‌بهای مسکن

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=221270

رییس اتحادیه مشاوران املاک، دولت را در مسیر کنترل اجاره‌بهای مسکن، متوجه مفادی از قانون ساماندهی مسکن، کرده است و با اشاره به این‌که اجاره‌بها در بازار کنونی فقط از طریق عرضه بیش‌تر تعدیل خواهد شد، خواستار راه‌اندازی صنعت اجاره‌داری در بازار مسکن شده است.

۲) ضرب‌الاجل برای فیلتر واردات.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=221264

سخت‌گیری در واردات که این روزها به عزم جدید تصمیم‌سازان اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها تبدیل شده، دیروز با دو تحول جدید پی‌گیری شد. از یک سو، سازمان توسعه تجارت به همه دستگاه‌های دولتی اولتیماتوم داد که هرچه سریع‌تر ضوابط فنی واردات کالاهای مربوط به حوزه خود را اعلام کنند تا براساس این ضوابط از واردات کالاهای غیرمنطبق جلوگیری شود و از سوی دیگر، وزیر بازرگانی نیز به مجلس رفت تا مجوزهای قانونی لازم برای اعمال سخت‌گیری وارداتی را از پارلمان اخذ کند.


 


خبر / رادیو کوچه

جریان انتقال گاز در خط لوله ایران به ترکیه در مسیر «استاند آغری» در شمال شرق ترکیه به دلیل انفجار از روز چهارشنبه متوقف شده است.

علی یرلی کایا استان‌دار آغری با اعلام این خبر گفت‌: «هنوز علت بروز انفجار روشن نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.»

به گزارش خبر‌گزاری آناتولی به نظر مى‌رسد که جدایی‌طلبان کرد که برای خود مختاری مناطق کرد‌نشین با ارتش ترکیه در حال جنگ هستند مسوول این انفجار باشند.

خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در چند ماه گذشته بارها توسط حزب کارگران کردستان (‌پ‌ک‌ک‌) منفجر شده بود وبه دنبال آن صادرات گاز از ایران به ترکیه متوقف شد.

این خط لوله آخرین بار در ۲۱ جولای گذشته منفجرشده بود و بر اثر آن صادرات گاز از ایران به ترکیه برای چند روز متوقف شده بود.

گفتنی است ایران که پس از روسیه از بالاترین ذخایر گازی برخوردار است روزانه ۲۵ ملیون متر مکعب گاز از طریق این خط لوله به ترکیه صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

«توقف صادرات گاز ایران به ترکیه»


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • وزیر کشور: «روابط دیپلماتیک مالزی و اندونزی تحت تاثیر قرار نگرفته است»
  • درصورت توجیه‌پذیری، وزارت ورزش و جوانان به انجمن ورزش دوچرخه سواری کمک مالی خواهد نمود.
  • چهار کارگر اداره برق دچار سوختگی شدند.
  • دولت باید برای سپردن پروژه‌های توسعه کشور، عادلانه و شفاف برخورد کند.
  • سلطان سلانگور با طرح توسعه کمپونگ بارو موافقت کرد.
  • آموزش تنظیم خانواده می‌تواند جلوی رفتار جنسی بی‌قید و بند را بگیرد.
  • به‌نظر می‌رسد که جلسه امروز کمیته مرکزی حزب دموکرات هم‌راه با حواشی فراوانی هم‌راه باشد.
  • شرکت بین‌المللی Fedex مبلغ ۱۵،۰۰۰ دلار برای ساخت مسکن به بخش لگنگ از نگری سرمبیان کمک می‌کند.
  • Maybank به پیش‌تازی در وام‌های خرید خودرو در طی سه سال آینده تبدیل می‌شود.
  • یک تحقیق بیان می‌دارد که مالزیایی‌ها خواهان مسافرت بیش‌تر به استرالیا، چین و تایوان هستند.
  • مالزی ۱۵ بخش فرعی خدمات‌رسانی را زیر نظر می‌گیرد.
  • گروه IJM به سمت تجارت زمین‌های چین می‌رود.
  • کره‌جنوبی اعطای امتیاز برای تجارت آزاد با آمریکا را تکذیب کرد.
  • نخست‌وزیر تایلند: «آمریکا نمی‌تواند این کشور را برای استرداد مجرمان روسی تحت فشار بگذارد.»
  • سوول، پکن و توکیو دومین دور تحقیقات برای داشتن توافق‌نامه تجارت آزاد سه‌جانبه را به انجام می‌رسانند.
  • امارات متحد عربی بازار خوبی برای غذا‌های دریایی ویتنامی است.

روزنامه استار

  • پس از اعتراضات جلوی سفارت مالزی در جاکارتا، صبر کشور به سر آمده است.
  • ادعای یک صفحه فیس‌بوک در مورد همسر آینده سلطان جوهور بودن مورد تفتیش و پی‌گیری قرار گرفت.
  • نجیب: «کارفرمایان باید ساعات تنفس بیش‌تری برای جذب بیش‌تر زنان به کار اختصاص دهند.»
  • به مناسبت Hari Raya مبلغ ۵۰۰ رینگیت کمک دولتی به ۱٫۲۴ میلیون کارمند دولت و ۵۹۰،۰۰۰ بازنشسته تعلق می‌گیرد.
  • اندونزی هشدار داد: «در صورت بدترشدن شرایط، روابط دو جانبه ممکن است رو به زوال برود.»
  • خبر فراخواندن سفیر اندونزی به کشورش تکذیب شد.
  • پنجاه و سومین جشن مرداکا امسال با چاشنی ماه رمضان در استادیوم پوترای بوکیت جلیل به انجام خواهد رسید.
  • بودجه تجارت شکر افزایش یافت.
  • هنوز ۱۵ هتل در جورج تاون بوفه غذاهای حلال برای ماه رمضان ندارند.
  • برای رسیدن به هدف داشتن ۳٫۳ میلیون نفر نیروی کار متخصص در ۱۰ سال آینده، وزارت آموزش، تحصیلات فنی و حرفه‌ای را گسترش می‌دهد.
  • پژو خودروی ویژه کشور‌های آسه آن را در مالزی تولید خواهد کرد.
  • پس از حادثه گروگان‌گیری در فیلیپین، به توریست‌های مالزی توصیه شده است که از سفر به آن کشور بپرهیزند.
  • در ژاپن ازاوا برای انتخابات درون حزبی ۱۴ سپتامبر شرکت می‌کند.
  • امریکا کمک‌های بیش‌تری به سیل‌زدگان پاکستان ارسال می‌کند.
  • کمک ولادمیر پوتین برای تحقیق در مورد نهنگ‌ها.
  • باستان‌شناسان شهری ۳۵۰۰ ساله در مصر کشف کردند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • مالزی از اندونزی خواست تا تظاهرات و اعتراضات به این کشور را کنترل و از اتباع مالایی محافظت کند.
  • اکنون شرکت‌های مالزیایی در جاکارتا مورد هدف قرار گرفته‌اند.
  • داروی جدیدی برای درمان ناتوانی جنسی در مردان به بازار آمد.
  • CIMB اولین بانکی است که ارزهای خارجی در دستگاه‌های خودپرداز قرار می‌دهد.
  • مالزی اعلام کرد که ۷ ماهی‌گیر دستگیر شده در اندونزی، به آب‌های آن کشور وارد نشده بودند.
  • ۵۰ داوطلب مالزیایی برای کمک‌رسانی عازم پاکستان شده‌اند.

روزنامه مالایی میل

  • اتحادیه چینی‌تباران برای سابان یانگ، متهم به قاچاق موادمخدر در سنگاپور تقاضای بخشش کرد.
  • دولت کلانتان از پتروناس شکایت کرد.
  • سه پلیس قلابی در پایتخت که از مردم اخاذی کرده بودند در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفتند.
  • وزارت منابع انسانی: «تعطیلی روز ۱۶ سپتامبر بدون حقوق نخواهد بود.»
  • ۱۹ اکتبر تاریخ دادگاه انوار بر ضد انیفاه خواهد بود.
  • یک پدر و پسر برای عمل قلب و کلیه در راونگ تقاضای کمک کردند.

 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته چهارشنبه کمیته‌ی بین‌المللی حمایت از حقوق درویشان و دانشجویان ایران‌، در خبری عنوان کرد جهت اعلام اعتراض به وقایع اخیر و بازداشت‌های صورت گرفته در این کشور توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران روز شنبه ۶ شهرویر ماه اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس و نمایش خیابانی خواهد کرد.

این کمیته هدف خود را آگاه‌سازی مردم دنیا از رخ‌دادهای ایران نسبت به نقض حقوق بشر در این کشور اعلام کرده‌ است.

کمیته‌ی بین‌المللی حمایت از حقوق درویشان و دانشجویان ایران‌ روز شنبه ششم شهریور ماه قصد دارد با برپایی نمایشگاه عکس و نمایش خیابانی کاری که پیش‌تر با عنوان «A face for freedom in Iran» توسط هواداران و حامیان کمیته و سازمان عفو بین‌الملل در شهرهای مختلف کشورهای دنیا برگزار شده در میدان ترافالگار شهر لندن نزدیک به محل نشنال گالری اعتراض خود را اعلام کند.


 


خبر / رادیو کوچه

سخن‌گوی وزارت امور خارجه سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد مقاماتی از وزارت امور خارجه این کشور با سفیر ایران در استکهلم دیدار و درباره بستن دفتر شرکت لوازم آرایشی اوریفلیم در تهران و نیز بازداشت پنج نفر از کارکنان آن که یکی از آنان دارای تابعیت مضاعف سوئدی ایرانی است گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم سسیلیا جولین سخن‌گوی وزارت امور خارجه سوئد گفت: «ما دیروز با سفیر ایران در استکهلم دیدار داشتیم وبا وی درباره بسته شدن دفتر شرکت اوریفلیم در تهران و نیز مسئله سکینه محمدی آشتیانی که به سنگ‌سار محکوم شده است گفت‌وگو کردیم.»

این در حالی است که مقامات ایران روز دوشنبه ۵ نفر از کارکنان دفتر شرکت اوریفلیم را بازداشت کردند و دفتر این شرکت را در تهران بستند. این مقامات می‌گویند اوریفلیم یک شرکت هرمی گسترده را اداره می‌کرد.

جولین تاکید کرد این مسئله ازطریق سفیر سوئد در تهران که با مقامات وزارت امور خارجه ایران و دیگر مقامات این کشور در تماس است پیگیری می‌شود.

اوریفلیم روز دوشنبه اعلام کرد مقامات ایرانی درباره بستن دفتر این شرکت در تهران و بازداشت برخی از کارکنان آن هیچ توضیحی نداده‌اند اما به نظر می‌رسد علت تعطیل شدن این دفتر نوع فعالیت آن باشد.

گابریل بنت مدیر مالی شرکت اوریفلیم در مصاحبه با فرانس پرس گفت نوع تجارت ما فروش لوازم آرایشی و دادن فرصت کسب درآمد به چهل هزار نفر که اغلب آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند ازطریق فروش مستقیم لوازم آرایشی است.

وی با بیان این مطلب افزود نسبت دادن فعالیت هرمی به ما مسخره است مقامات وزارت امور خارجه سوئد هم‌چنین درباره سکینه محمدی آشتیانی که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده است نیز گفت‌وگو کردند.

ویدئو:

«ویدئو / اوریف لیم هم پلمب شد»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته