هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

Latest News from Koocheh for 09/24/2010

Latest News from Koocheh for 09/24/2010
Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر / رادیو کوچه

صبح روز جمعه غلام‌رضا سرابی متخصص داخلی قلب که شام‌گاه چهارشنبه در بیرون از مطب خود با اسلحه مورد سو‌قصد قرار گرفته بود در بیمارستان درگذشته است.

به گزارش مهر، غلام‌رضا سرابی پس از این سو‌قصد به بیمارستان امام حسین تهران منتقل شد که تلاش پزشکان پس از گذشت دو روز بی‌نتیجه ماند.

گلوله به شکم و پهلوی سمت چپ دکتر سرابی اصابت کرده بود.

دکتر سیدحمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن تایید این خبر، از پی‌گیریهای وزارت بهداشت و نیروی انتظامی درباره سو‌قصد به دو پزشکی که در مدت یک هفته رخ داده است، خبر داد.

بیشتر بخوانید:

«سوقصد به جان یک پزشک با اسلحه گرم»

«کشته شدن دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران»


 


ثمر سعیدی / رادیو کوچه

samar@koochehmail.com

گروه «راک  لدزپلین» که در رسته‌ی گروه‌های «راک کلاسیک» قرار می‌گیرد در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی توسط «جیمز پاتریک پیج» تشکیل شد. این هنرمند که با نام «جیمی پیج» در دنیای موسیقی شناخته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان گیتار در دنیا است.

تسلط جیمی پیج به موسیقی بلوز، تاثیر گرفتن او از موسیقی «فولک» و هم‌چنین آشنایی که با موسیقی مشرق زمین داشت باعث قدرت او در تنظیم آهنگ‌ها و مهارت بیش‌تر وی در نوازندگی شدند. به‌طوری‌ که می‌توان نیمی از محبوبیت گروه لدزپلین را مرهون مهارت و دانش موسیقایی جیمی پیج دانست.

بخش دیگر محبوبیت گروه راک لدزپلین را «رابرت پلنت» خواننده و ترانه‌نویس این گروه به‌وجود آورده بود. پلنت نیز در نوع خود جزو نخستین‌ها محسوب می‌شد زمانی‌که در هنگام خواندن، فریادهای گوش‌خراشی را سر می‌داد که بعدها سرلوحه‌ی گروه‌های راک و متال در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی شد. با وجود انتقاداتی که هر از گاه به فریادهای رابرت پلنت و هم‌چنین مفاهیم اساطیری و پیچیده‌ی ترانه‌هایی که می‌نوشت، صورت گرفته اما شور و هیجان موسیقی لدزپلین بدون تصور رابرت پلنت رو به افول می‌رود و در این صورت چیزی از منحصر به‌فرد بودن موسیقی این گروه باقی نخواهد ماند.

درامر گروه نیز در نوع خود با نوآوری‌هایی که در نواختن «درامز» داشت به پدیده شدن لدزپلین، کمک شایانی کرده است.

این گروه در طی ۱۲ سال فعالیت حرفه‌ای و تولید ۸ آلبوم که تمامی آن‌ها پرفروش و جزو رتبه‌های برتر چارت‌های موسیقی بودند، علاوه بر این‌که طرف‌داران بسیار زیادی پیدا کرد موفق شد تاثیر زیادی روی گروه‌های دیگر موسیقی راک بگذارد. لدزپلین در سال ۱۹۸۰ به‌طور رسمی منحل شد و اعضا آن به فعالیت‌های انفرادی پرداختند. گفتنی است که اخیرن اعضای گروه بعد از نزدیک به ۳ دهه، از نو گرد هم آمده‌اند و کارهایی را ارایه کرده‌اند که مورد تمجید و تحسین قرار گرفته است.

در این برنامه‌ی ملودی کوچه در مورد گروه راک لدزپلین بشنوید و به تعدادی از آثار آن‌ها گوش کنید.


 


دکتر آویده مطمئن‌فر / رادیو کوچه

اگر‌چه ما به‌طور متوسط، یک‌سوم از زندگی خود را در خواب می‌گذرانیم، ولی در‌ نظر‌گرفتن خواب به‌عنوان یک نشانه‌ی کاهلی و ناکارآمدی اشتباه است. دانش‌مندان باید هنوز تعیین کنند که چرا ما می‌خوابیم، ولی آن‌ها‌ دست‌کم می‌داند که انسان‌ها و دیگر موجودات زنده باید بخوابند. ما، به‌صورت نسبی، بدون غذا، مدت طولانی‌تری می‌توانیم زنده بمانیم تا بدون خواب. ما انسان‌ها تنها موجوداتی نیستیم که می‌خوابند. تمام پستان‌داران، خزندگان و پرندگان نیز به خواب احتیاج دارند.

ریتم شخصی ساعت درونی«Circadian Rhythm»  ما تعیین می‌کند که ما چه‌وقت و چند ساعت می‌خوابیم. اگر‌چه چند نظریه در مورد خواب و مزایا و هدف‌های آن وجود دارد و از سویی برخی از تحقیقات و شواهد وجود دارند و هر‌یک از آن‌ها می‌توانند توضیح بدهند که ما چرا می‌خوابیم، ولی هنوز برای هیچ‌کدام از این نظریه‌ها، دلایل و مستندات قطعی وجود ندارد. خواب بر بسیاری از فرایندهای «فیزیولوژیک» تاثیرات زیادی می‌گذارد، پس این امکان وجود دارد که دلایل وجود و لزوم خواب بسیار متنوع و پرشمار باشد.

در سال‌های ۱۹۵۰ یک دانش‌جو به‌نام «اوژن اسرینسکی» Eugene Aserinsky  با استفاده از دست‌گاه ثبت امواج الکتریکی مغز «Electroencephalogram»، چیزی که امروز به‌نام حرکت سریع چشم در خواب «REM» وجود دارد را تعیین کرد. مطالعات دیگر نشان داده است که خواب مراحل مختلفی دارد که دست‌گاه ثبت امواج الکتریکی، برای هر‌یک، موج‌های متفاوتی نشان می‌دهد. ما امروز دو نوع خواب را می‌شناسیم. «حرکت غیر سریع چشم در خواب»  «NREM»  به‌نام  «خواب آرام وحرکت سریع چشم در خواب» و «REM» به‌نام «خواب فعال یا خواب متناقص.»

در اولین مرحله از خواب، مغز امواج بتا «Beta» تولید می‌کند و ما هنوز نسبتن بیدار و هوش‌یار هستیم. هم‌زمان با ورود مغز به مرحله‌ی آرامش، امواج آلفا «Alpha» تولید می‌شود. در این زمان، ما به‌طور کامل در خواب نیستیم و ممکن است احساس عجیبی به‌نام «توهم» را تجربه کنیم. به‌عنوان مثال، خیلی معمول است که احساس کنیم که در حال سقوط هستیم و یا این‌که کسی نام ما را صدا می‌زند. یک حس عجیب دیگر به‌عنوان حرکت تند و سریع شناخته شده است. اگر شما به‌طور ناگهانی و بدون دلیل واضح، شگفت‌زده شده باشید، به‌ احتمال زیاد این پدیده را تجربه کرده‌اید. این مرحله‌ی خواب ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اگر شما کسی را در این مرحله بیدار کنید، ممکن است بگوید که واقعن خواب نبوده است.

مرحله‌‌ی دوم خواب، تقریبن ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و در طی آن، درجه‌ی حرارت بدن پایین می‌آید و ضربان قلب کندتر می‌شود. در مرحله‌ی سوم خواب، امواج آرام و عمیق مغزی که دلتا  «Delta» نام دارد، دوره‌ی گذار به خواب عمیق را ثبت می‌کند. مرحله‌ی چهارم خواب، به‌دلیل تداوم امواج دلتا، «خواب دلتا» هم نامیده می‌شود و مرحله‌ی خواب عمیق است که به‌مدت ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. مرحله‌ی پنجم خواب با حرکت چشم سریع، افزایش سرعت تنفس و فعالیت مغزی هم‌راه است. در این مرحله، به‌علت افزایش فعالیت مغزی، بیش‌تر خواب می‌بینیم، ولی عضلات ارادی فلج هستند که در واقع شرایطی متناقض است، زیرا در‌حالی که مغز و سایر سیستم‌های بدن بسیار فعال هستند، ماهیچه‌ها آرامش بیش‌تری دارند و ما قادر به حرکت نیستیم.

خواب در واقع به‌ترتیب این مراحل را نمی‌پیماید. خواب با مرحله‌ی اول آغاز می‌شود و به مراحل دو، سه و چهار پیش‌رفت می‌کند. پس از مرحله‌ی چهار، قبل از این‌که به مرحله‌ی رم  «REM»، یعنی مرحله‌ی پنج وارد شویم، مرحله‌ی سه و دو تکرار می‌شود. وقتی مرحله‌ی پنج پایان می‌یابد، بدن معمولن به مرحله‌ی دو برمی‌گردد. این مراحل در طول شب تقریبن چهار تا پنج بار تکرار می‌شوند. مرحله‌ی رم  «REM» در واقع ۹۰ دقیقه پس از آغاز خواب شروع می‌شود و اولین دوره‌ی آن می‌تواند خیلی کوتاه باشد، ولی در هر تکرار، این سیکل رم  «REM»  طولانی‌تر می‌شود و می‌تواند حتا تا یک ساعت نیز به‌طول انجامد.

بر‌ اساس مطالعات متعددی در مقیاس‌های بزرگ از سراسر جهان، مشخص شده است که کم‌خوابی با چاقی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی در ارتباط مستقیم است

با توجه به تئوری‌های مختلف درباره‌ی علت این‌که چرا ما می‌خوابیم، خواب برای تجدید قوا و احیای فرایندهای فیزیولوژیک که نگه‌دار یک بدن و ذهن سالم است ضروری به نظر می‌رسد. تحقیقاتی که نشان می‌دهد که مرحله رم  «REM»  پس از یک دوره‌ی محرومیت از خواب و فعالیت بدنی مداوم افزایش می‌یابد، از این تئوری دفاع می‌کند. هم‌چنین در زمان خواب، بدن میزان تقسیم سلولی و سنتز پروتیین را افزایش می‌دهد.

یک نظریه‌ی دیگر نشان می‌دهد که مردم به‌دلیل پردازش اطلاعات به‌دست آمده در طول روز به‌ خواب احتیاج دارند. تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که محرومیت از خواب و کمبود خواب، تاثیر جدی بر توانایی یادگیری و به‌ یاد آوردن اطلاعات دارد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که خواب خوب شب، می‌تواند به بهبود یادگیری کمک کند. نظریه‌ی تکامل نیز نشان می‌دهد که دوره‌های فعالیت و عدم فعالیت، به‌عنوان روشی برای صرفه‌جویی در انرژی به وجود آمده است.  همه‌ی موجودات، در طول مدتی که بیداری می‌تواند مضر باشد، زمان‌هایی را به خواب اختصاص داده‌اند. شما ممکن است تعجب کنید که اگر بقا برای هر موجودی مهم‌ترین انگیزه و دلیل زنده بودن است، پس چرا ما می‌خوابیم؟ زیرا وقتی ما در خواب به‌سر می‌بریم، به‌طور کلی، آسیب‌پذیرتر هستیم. بنابراین اگر تکامل، ما را در موقعیت خطر و آسیب‌پذیری، یعنی خواب، قرار می‌دهد، به‌حتم باید جنبه‌های مثبت آن خیلی بیش‌تر از آن باشد که به‌نظر می‌رسد.

اختلالات و بیماری‌های مرتبط با خواب انواع مختلف دارد که به برخی از آن‌ها در این‌جا اشاره می‌کنیم. بی‎خوابی شایع‌ترین اختلال مرتبط با خواب است. مشکل به خواب رفتن و بیدار شدن، نشانه‌ی رایج این بیماری است. توقف تنفس «Apnea»  در خواب، دومین اختلال رایج خواب است. توقف تنفس «Apnea»  در خواب، باعث افزایش دی‌اکسید‌کربن در خون ‌و بیدار شدن شخص می‌شود. پرخوابی  «Narcolepsy» اختلال عصبی در خواب است که به‌ خواب‌آلودگی شدید در طی روز منجر می‌شود. افراد مبتلا به پرخوابی، ممکن است برای مدتی ‌به‌اندازه‌ی چند ثانیه تا چند دقیقه و حتا یک ساعت، ‌به‌طور ناگهانی در روز به خواب بروند. آن‌ها می‌توانند در وسط یک گفت‌وگو، هنگام غذا خوردن یا رانندگی کردن به خواب بروند و سقوط کنند. برخی از اختلالات خواب، مثل راه رفتن در خواب و خواب‌های وحشت‌ناک دیدن، بیش‌تر در کودکان دو تا شش ساله رایج است.

یک نظریه دیگر نشان می‌دهد که مردم به‌دلیل پردازش اطلاعات به‌دست آمده در طول روز به خواب احتیاج دارند

در مطالعات خیلی جدید، دانشمندان، خواب چندین نفر را به‌مدت شش شب، به چهار ساعت محدود کردند و متوجه شدند که بعد از شش روز، آن‌ها در حالت پیش‌دیابتی قرار گرفته‌اند و با این‌که خیلی غذا می‌خوردند، به‌علت کاهش میزان «لپتین» «Leptin» بسیار گرسنه بوده‌اند. هورمون «لپتین»  «Leptin»  به مغز می‌گوید که ما چه زمانی به اندازه‌ی کافی غذا خورده‌ایم. در مطالعه‌های مشابه، دانش‌مندان، خواب چندین نفر را به چهار ساعت محدود کردند، ولی فقط برای یک شب و نتیجه‌ی خیره‌کننده، این واقعیت است که اختلالاتی در تمرکز، حافظه و سرعت فکر کردن مشاهده شده است. نتیجه‌ی یک شب کم خوابی، کاهش سریع توانایی‌های شناختی است.

بر اساس مطالعات متعددی در مقیاس‌های بزرگ از سراسر جهان، مشخص شده است که کم‌خوابی با چاقی، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته‌ی مغزی در ارتباط مستقیم است. بیولوژی ما آدم‌ها برای محرومیت از خواب برنامه‌ریزی نشده است. هیچ پستان‌دار دیگری به‌جز انسان، خودش را از خواب محروم نمی‌کند. در‌حقیقت، کمبود خواب، برای بیولوژی ما یک استرس به حساب می‌آید. این یک واقعیت است که این روزها «من به خواب زیادی احتیاج ندارم» به عنوان ویژه‌گی مثبت در نظر گرفته می‌شود و تقریبن به عنوان یک نشان افتخار است، ولی مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که به طور مداوم، کمبود خواب دارند، همیشه خسته، ترش‌رو، مضطرب و پرخاشگر هستند. در واقع بیشتر ما به هفت و نیم تا هشت ساعت خواب در هر شب نیازمند هستیم. همان‌طور که سن بالا می‌رود، مدت زمانی که در خواب عمیق به سر می‌بریم کاهش می‌یابد. دانشمندان در حال تحقیق در مورد نظریه‌هایی هستند که در واقع، برخی از مشکلات سلامتی و بیماری‌هایی که به سن ربط داده می‌شود را ناشی از فقدان خواب عمیق می‌داند. ما معمولن دیابت نوع دو را به عنوان یک بیماری ناشی از پیری در نظر می‌گیریم، ولی واقعن ممکن است که این بیماری به خاطر محرومیت از خواب بروز کند.

و اما من فکر می‌کنم که همه‌ی ما نیازمندیم تا در مورد آن‌چه برای سلامتی ضروری است تجدید نظر کنیم. در حقیقت، فرمول رژیم غذایی و ورزش، باید شامل خواب هم باشد و شاید درسی که باید با خود به خانه ببریم این است: «به اندازه‌ی کافی بخواب»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس برخی گزارش‌ها، روز گذشته پنج‌شنبه، ضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل از بند امنیتی ۳۵۰ به زندان کارون اهواز تبعید شده است.

به گزارش هرانا، ضیا نبوی دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و تبعید به زندان ایذه محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان ایذه کاهش یافت.

هفته گذشته دادگاه انقلاب طی حکمی با تغییر محل تبعید از ایذه به اهواز موافقت کرد.

وی در تاریخ ۲۵ خردادماه سال گذشته به هم‌راه تعدادی از دوستان خود بازداشت و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل و از آن‌جا به بند ۳۵۰ انتقال یافته است.

بیشتر بخوانید:

«ده سال حبس تعزیری محکومیت ضیا نبوی»


 


سیمین / رادیوکوچه

simin@koochehmail.com

اگر فردی اجتماعی باشید و به‌واسطه‌ی روابط کاری یا دوستانه، پایتان به‌ بسیاری از محفل‌ها باز ‌شده باشد، حتمن به‌این نکته پی‌ بردید که برگزار کردن یک میهمانی، از دعوت کردن از میهمانان گرفته تا پذیرایی و رفتار کردن در یک میهمانی، در نشان‌دادن شخصیت یک‌ میزبان و یا میهمان تاثیر به‌سزایی دارد و سبب می‌شود تا او را میزبان یا میهمان دل‌نشین‌تری جلوه دهد خاصه‌ آن‌که این برگزاری با رعایت نکات مورد توجه در علم آداب معاشرت باشد.

در این برنامه از مهارت‌های زندگی، توجه شما را به‌ نکاتی چند در زمینه‌ی یک میهمانی رسمی و میهمانی رفتن جلب می‌کنم هرچند که این نکات کامل نیست اما یادآوری آن‌ها می‌تواند علاقه‌مندان را به پی‌گیری موارد بیش‌تری ترغیب کند.

دعوت کردن

برای یک میهمانی رسمی، دعوت رسمی را دست‌کم باید از ده روز قبل انجام داد. فقط دوستان و نزدیکان هستند که تلفنی یا حضوری دعوت می‌شوند. در موارد رسمی‌تر، باید کارت یا نامه‌ی کوتاهی به‌صورت دعوت‌نامه فرستاده شود.

اگر دعوت رسمی برای صرف غذا است، فرد دعوت‌ شده باید به‌سرعت، حضور یا عدم حضورش را اطلاع دهد. پاسخ کارت یا دعوت‌نامه‌ی رسمی را باید با نامه داد. چند کلمه برای جواب، به احترامی که به‌ما گذاشته شده است، کافی است.

اگر برای یک میهمانی گل می‌فرستید یا هنگام حضور در آن گل را هم‌راه خودتان می‌برید، باید کارت مخصوصی با ذکر مناسبت هدیه، هم‌راه با نام‌ شما‌  در کنار گل نصب شده باشد.

یک مهمانی رسمی به‌طور معمول بیش‌از دو ساعت طول نمی‌کشد. بهترین زمان برای آن ساعت ۶ بعدازظهر تا ساعت ۸ است. (البته توجه داشته باشید که این قانون برای میهمانی‌های رسمی است و در میهمانی‌های دوستانه به‌طور طبیعی زمان ساعت‌ها ممکن است به‌طول ‌انجامد. اما این زمان حتا در میهمانی‌های دوستانه باید تا حدی باشد که میزبان از دعوت خود  پشیمان نشود.)

آداب پذیرایی

بهتر است آقا و خانم میزبان در دو انتهای میز غذاخوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.

در میان میهمانان،  زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشینند و  بهتر است گروه های سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگ ترهای فامیل در راس میز و جوان ترها سمت دیگر.

میز غذا

رومیزی یا سفره برای شام‌های رسمی باید پارچه‌ای و اغلب ساده باشد روی آن نباید از نایلون استفاده کرد. اگر شما میزبان هستید، از این که روی آن غذا بریزد و لک شود خودتان را نگران نشان ندهید. روز بعد این لکه را می‌توان با مواد پاک‌کننده از بین برد.

در این مراسم بهتر است از دست‌مال سفره‌هایی به‌رنگ ظروف مورد استفاده برای پذیرایی  در سایزهای ۴۰ در ۴۰ یا کمی بزرگ‌تر استفاده شود البته اگر از نوع کتان یا تیترون آهاردار باشد مناسب‌تر است.

برای تزیین میز غذا بهتر است از گل‌هایی که بوی تندی دارند استفاده نکنیم هم‌چنین به‌این توجه کنید که ساقه‌های گل‌ها آن‌قدر بلند نباشد که دید میهمانان را بگیرد. در واقع ارتفاع  گلدان روی میز غذا خوری از ۲۵ سانی‌متر بیش‌تر نباشد.

نیازی نیست که اتاق غذاخوری بسیار پرنور باشد اما می‌توان شمع‌هایی که در شمع‌دان‌ها قرار دارند را روشن کرد.

بشقاب‌های غذاخوری مقابل هر صندلی قرار می‌گیرند و بسته به‌ تعداد و نوع غذا و نوشیدنی، بشقاب و لیوان روی میز برای هر فرد قرار می‌گیرد. البته دقت شود که تعداد سرویس قرارداده شده روی میز و مقابل میهمان زیاد هم شلوغ و دست و پاگیر نباشد.

شکل چیدن غذاها روی میز باید به نحوی باشد که نزدیک به‌هم اما از نظر شکل و مزه متفاوت باشند تا بهتر دیده شوند. دسرها نیز به‌طور کامل جدا قرار می‌گیرند.

اما شکل قرار گرفتن کارد و چنگال‌ها روی میز به‌این صورت است که قاشق و چنگال‌ها به‌ترتیب سرو غذاها از بیرون گذاشته می‌شوند.  قاشق و چنگال اردور جلوی بشقاب اصلی به‌طرف چنگال‌های مخصوص قرار می گیرد.

اگر قاشق و چنگال خود را در دو طرف بشقاب یا به شکل هفت قرار دهید این به معنای آن است که باز نیاز به غذا دارید اما اگر می‌خواهید نشان دهید که غذا خوردن شما به اتمام رسیده قاشق و چنگال یا کارد را به‌صورت مورب در کنار بشقاب قرار دهید

لیوان‌ها سمت راست و بالای کارد و قاشق‌ها چیده می‌شوند. اولین لیوان برعکس قاشق چنگال‌ها از سمت داخل استفاده می‌شود. بشقاب‌ها به ترتیب سرو شدن داخل هم گذاشته می‌شوند. یعنی بشقاب سوپ، غذای اصلی، دسر و …

پذیرایی از سمت چپ میهمان انجام می‌شود و یک‌قدم عقب‌تر از صندلی میهمان می‌ایستیم و ظرف غذایی راکه  تعارف می کنیم  بهتر است داخل سینی متناسبی که یک دستمال سفره‌ی سفید هم در آن پهن شده بگذاریم و کمی هم خم بشویم (پای چپ جلو می‌آید).

در میهمانی‌های رسمی بزرگ، بهتر هست چند سرو‌کننده با دیس‌های کوچک پذیرایی کنند. بشقاب‌های کثیف را از سمت چپ میهمان جمع می‌کنیم و بشقاب تمیز را اگر لازم باشد از سمت راست می‌گذارند. نوشیدنی‌ها نیز از سمت راست سرو می‌شوند چرا که لیوان‌ها هم سمت راست قرار دارند.

آداب حضور بر سر میز غذا

به‌طور معمول بر سر سر میز غذا به‌طور نشسته، توجه و نظارت هر دو نفر دست راست و دست چپ با آقایی است که در میان دو خانم قرار گرفته است.

گفت‌و‌گویی که در سرمیز غذا پیش می‌آید، باید کوتاه، ملا‌یم و احترام‌برانگیز باشد. مسایل جدی‌تر به‌طور معمول در سرمیز غذا مطرح نمی‌شود.

زمانی که برای صرف غذا سر سفره یا میز می‌نشینید، باید منتظر بمانید تا تمام میهمانان به‌طور کامل بر سـر جای خود بنشینند و آماده‌ی صرف غذا گردند. هـمـه‌ی افـراد بـاید در‌ یک زمـان شـروع بــه‌ صـرف غذا کنند.

دستمال سفره هنگام آغاز صرف غذا باید روی زانو قرار داده شود و تا انتهای صرف غذا باید همان جا باقی بماند. از دستمال سفره تنها برای تمـیز کردن مختصر دهان باید استفاده کرد و نه صورت و یا پیشانی. اگر خــواستـید صندلی خود را برای مدت کوتاهی ترک کنید باید دستمال سفره خود را روی صندلی قرار دهید که دیـگـران و پیـش خــدمت متوجه آن گردند.

هنگام پایان یافتن صرف غذا باید دستمال سفره را به طور مرتبی روی میز و سمت راست بشقاب قرار داد (آن را تا و یا مچاله نکنید).

هنگام صرف غذا خم نشوید و صورت خود را به سمت غذا نبرید بـلکه غذا را توسط قاشق و چنگال به سمت دهان خود ببرید

در حین غذا به هیچ‌وجه نباید میز غذا را ترک کنید مگر در موارد اضـطراری مانند رفتن به دستشویی و یا داشتن حالت تهوع. در ایــن هنگام عذرخواهی کنید و میز را ترک کنید.

اگر چیزی روی میز خواستید که دستتان به آن نمی رسید خـودتان سعی نکنید آن را بردارید بلکه از فردی که به آن نزدیک است بخواهید که آن را به شما بدهد. هم چنین، هنگام صرف غذا خم نشوید و صورت خود را به سمت غذا نبرید بـلکه غذا را توسط قاشق و چنگال به سمت دهان خود ببرید.

برای بریدن و خردکردن غذا، چنگال را با دست چپ و کارد را با دسـت راست گرفته و سپس با چنگال آن چیزی را که می‌خواهید ببرید محکم نگاه داشته و با چاقو آنرا ببرید. سپس چنگال را به دست راست منتقل و میل کنید.

کـارد و چـنـگال و قـاشقی را کــه استـفاده کرده‌اید را دوباره روی میز قرار ندهید بلکه آن‌ها را روی بشقاب بگذارید هم چنین اگـر قـاشـق و یـا کـارد و چـنـگال شـما بـه زمیـن افـتاد آن را بـردارید و به میزبان و یا پیش خدمت بدهید و تمیز آن را درخواست کنید.

هـرگـاه غذا یا نوشیدنی را به اشتباه روی لباس میهمان دیـگـری ریخـتـیـد بـا خـونسـردی از وی عذرخواهی کرده و بگذارید خود فرد و یا پیشخدمت آن را تمیز کند خودتان اقدام بـه تمیز کردن لباس فرد نکنید.

پیش از نوشیدن مایعات لب‌های خود را بـا دسـتـمال پاک کنید تا جای لک چربی روی لیوان شما آشکار نشود.

هنگامی‌که فردی شما را در رستوران دعوت کرده، هیچ‌گاه باقی مانده غذایتــان را به خانه نبرید و سعی کنید غذای گران‌قیمتی سفارش ندهید. هم‌چنین در رسـتـوران بهـتــر است غذایی سفارش دهید که صرف آن با کارد و چنگال مقدور باشد. غذاهایی که باید با دست خورده شوند را در فرصت‌های غــیر رسمی‌ سفارش دهید.

هنگام سفارش غذا در رستـوران اگر از نـوع و مـحـتـویـات غـذای مـورد نــظر آگاهی نداشتید، از پیش‌خدمت کمک بخواهید و نکته دیگر این که در مورد غذاهای عجیب غریب، اگر نمی‌دانستید چگونه باید غذا را میل کرد بهتر است به دیگران نگاه کنید.

سوپ باید بدون صدا خورده شود در مراسم رسمی‌تر، ظرف سوپ را بهتر است به‌طرف بیرون (طرف مقابل شما) کج کرد تا بقیه‌ی سوپ در قاشق جای گیرد. گاه نیز سوپ رقیق در فنجان مخصوص قبل از غذا و در سالن و اتاق‌نشیمن عرضه می‌شود که باید مانند چای نوشیده شود. اگر هم  سوپ داغ بود برای خنک کردن به آن ندمید بلکه صبـر کنـیـد تـا خــودش خنک شود. چای را نیز برای خنک شدن در نعلبکی نریزید.

برای خارج کردن استخوان و یا غضروف غذا، از قاشق و یا چنگال کمک بگیرید (نه با دست) و آن را گوشه بشقاب خود قرار دهید.

غـذاهـایی را کـه می‌توان با دست خورد عبارت است از: تکه نان، بلال، گـوشـت دنـده‌هـا،صــدف و خرچنگ خوراکی، بال و استخوان مرغ، ساندویچ، میوه‌های کـوچـک، شیرینی، سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس، ترشی، سبزیجات و پیتزا.

اگر تکه‌هایی از غذا میان دندان‌هایتان گیر کرد با عذرخواهی میز را تـرک کـرده و بــه دستشویی بروید سپس آن را خارج کنید.

آرام و با حوصله غذا بخورید. غذاخوردن شتاب‌زده بی‌حرمتی به میزبان است. لقمه‌های کوچک برداشته و با دهان بسته غذای خود را بجوید. هیچ‌گــاه بـا دهان باز غذا را نجوید و یا با دهان پر صحبت نکنید.

گفته شده که پیش از چشیدن غذا به آن ادویه اضافه نکـنـیـد ایـن عـمل بی‌احترامی‌به میزبان و آشپز است.

آرام و با حوصله غذا بخورید. غذاخوردن شتاب‌زده بی‌حرمتی به میزبان است. لقمه‌های کوچک برداشته و با دهان بسته غذای خود را بجوید. هیچ‌گــاه بـا دهان باز غذا را نجوید و یا با دهان پر صحبت نکنید

و یکی از مهم‌ترین نکات این که هیچ‌گاه سر میز غذا سیگار نکشید.

بهتر است از واژه‌های «متشکرم» (و البته بهتر است معادل پارسی آن یعنی «سپاس» را به کار ببریم) و  «لطفن» در میز غذا بسیار استفاده شود.

اگر حشره، تار مو و یا هر چیز دیگری را در غذای خود یافتید آن را اعلام نکنـید بلکه مخفیانه آن را از غذایتان خارج کنید.

هنگام صرف غذا خود را نخارانید، سرفه نکنید و بینی خود را تمـیـز نـکنـیـد. هـرگـاه خواستید عطسه کنید حتمن جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید.

هنگام صرف غذا سر خود را شانه نکرده و یا با لوازم روی میز بازی نکنید. بـا صدای بلند نیز صحبت نکرده و دستکش نیز دست نکنید و سعی کنید رومیزی را تا انتهای صرف غذا پاکیزه نگاه دارید.

هنگامی‌که از غذا خوردن فارغ شدید دستتان را روی زانو و یا میز (مـچ دست روی لبه میز) قرار دهید و هیچ‌گاه هنگام صرف غذا آرنج خود را روی میز قرار ندهید. هم چنین در این هنگام، هیچ گاه بشقاب را به سمت جلو هل ندهید چراکه این عمل خلاف آداب معاشرت است.

و در یک میهمانی رسمی حتا قراردادن قاشق و چنگال در بشقاب به‌ هنگام پایان یافتن صرف غذا آداب خاص خود را دارد. اگر قاشق و چنگال خود را در دو طرف بشقاب یا به شکل هفت قرار دهید این به معنای آن است که باز نیاز به غذا دارید یا اگر میز را ترک می کنید حتمن باز می گردید. اما اگر می‌خواهید نشان دهید که غذا خوردن شما به اتمام رسیده قاشق و چنگال یا کارد را به‌صورت مورب در کنار بشقاب قرار دهید‌.

همیشه در انتهای صرف غذا از مـیـزبـان و یـا آشــپز تشکر کرده و از غذا تعریف کنید حتــی اگــر غذا زیاد هم خوشایند نبود باز تشکر کنید. البته نیازی به دروغ گفتن نیست برای مثال از سس سالاد تعریف کنید.

و آخرین نکته این که تلاش کنید در یک میهمانی رسمی نیم ساعت مانده به پایان زمان اعلام شده در کارت دعوت، میهمانی را ترک کنید.

منابع

اتیکت

بیتوته


 


خبر / رادیو کوچه

روز دوشنبه هفته جاری، مختار هوشمند با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب مریوان به اتهام جاسوسی، تبلیغ علیه نظام و هم‌کاری با گروه‌های مخالف به ۱۶ سال زندان محکوم شده است.

به گزارش هرانا، یکی از نزدیکان به مختار هوشمند در یک گفت‌وگوی تلفنی به کردیش پرسپکتیو گفت مختار هوشمند به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. وی گفت روز دوشنبه هفته جاری، مختار هوشمند از سوی دادگاه انقلاب مریوان به اتهام جاسوسی، تبلیغ علیه نظام و هم‌کاری با گروه‌های مخالف به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

حکم صادره روزچهارشنبه به وی ابلاغ شد.

مختار هوشمند، روز دوم خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی مریوان بازداشت شد. ماموران در جریان بازداشت مختار هوشمند، کامپیوتر، برخی مدارک شخصی و تعداد زیادی از کتاب‌های وی را با خود برده‌اند.

گفته‌ می‌شود نیروهای امنیتی، به خانواده‌ی این هنرمند اعلام کردند که از اعلام خبر بازداشت و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.

مختار هوشمند نقاش، فعال فرهنگی، مسوول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره سالانه طراحی غرب کشور است که در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های متعددی در زمینه هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپاکرده است.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت مختار هوشمند هنرمند کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

به دنبال سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی، در مجمع عمومی سازمان ملل که واکنش تند دولت آمریکا را به دنبال داشت،‌ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به خروج اعتراض‌آمیز تمام نمایندگان اروپا به هنگام سخن‌رانی آقای احمدی‌نژاد «ادعاهای» او را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند.

رییس‌جمهوری اسلامی که امسال نیز بار دیگر برای شرکت در مجمع سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، روز پنج‌شنبه در سخن‌رانی خود درباره عاملان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به شهر نیویورک ابراز تردید کرد.

مقامات آمریکایی از سال ۲۰۰۱ تاکنون همواره اعضای گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن لادن را مسوول این حملات تروریستی به شهر نیویورک دانسته‌اند که بیش از سه هزار کشته بر جای گذاشت.

به دنبال این سخنان، نمایندگان ایالات متحده و همین طور نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به این ادعای آقای احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

کاترین آشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ نیز در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد آن را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند و افزود: «به همین دلیل است که تمام نمایندگان ۲۷ کشور اتحادیه اروپا از سالن مجمع عمومی خارج شدند.»

بیشتر بخوانید:

«حادثه یازدهم سپتامبر به‌دست آمریکا رخ داد»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه روز پنج‌شنبه در پی سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل که با ابراز تردید وی درباره عاملان حمله‌های ۱۱ سپتامبر هم‌راه بود، هیت آمریکایی به نشانه اعتراض از جلسه خارج شد و اظهارات رییس جمهوری اسلامی را «نفرت‌انگیز و متوهمانه» خواند.

محمود احمدی‌نژاد، روز پنج‌شنبه در شصت‌و‌پنجمین نشست عمومی سازمان ملل، درباره عوامل حمله‌کننده  در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ابراز تردید کرد و گفت سه نظر در این باره وجود دارد.

در زمان سخن‌رانی محموداحمدی‌نژاد هیت آمریکایی به هم‌راه چند هیت غربی به نشانه اعتراض سالن سخن‌رانی را ترک کردند.

گفته می‌شود سخن‌رانی محمود احمدی‌نژاد امسال نیز در حالی انجام شد که صدها تن از مخالفان وی در نیویورک در اعتراض به وی دست به اعتراض زده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«حادثه یازدهم سپتامبر به‌دست آمریکا رخ داد»


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، فرمان منع فروش موشک‌های ضد‌هوایی اس‌–‌۳۰۰ و تسلیحات سنگین دیگر به ایران را امضا کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این اقدام در چهارچوب اجرای تحریم‌هایی مندرج در جدیدترین قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران انجام شده است.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود قطع‌نامه مذکور که در ماه ژوئن تصویب شد، شامل فروش سیستم دفاعی اس – ۳۰۰ به ایران نمی‌شود.

بر اساس دستور رییس جمهوری روسیه، انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هشت نوع سلاح سنگین از جمله تانک، خودروهای زره‌ای، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، کشتی‌های نظامی و سیستم‌های موشکی به ایران ممنوع شده است.

او هم‌چنین هرگونه حضور ایران در طرح‌های استخراج اورانیوم در روسیه را غیرقانونی اعلام کرده است.

از سویی دیگر وزیر دفاع ایران چهارشنبه ۳۱ شهریور، در حاشیه جلسه هیت دولت به خبرنگاران گفته بود: «تحول جدیدی در بحث تحویل سامانه‌اس-۳۰۰  نداشتیم، ولی ساخت آن را در دستور کار داریم».

ایران

 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه بیش از پنجاه نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا طی نامه‌ای به باراک اوباما هشدار دادند که شاید تنها چند هفته و ماه برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران وقت باشد.

به گزارش رویترز، این سیاست‌مداران که از اعضای مجلس نمایندگان هستند در نامه خود از رییس جمهوری آمریکا خواسته‌اند هر آن‌چه در توان دارد برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به توانایی هسته‌ای به‌کار گیرد.

این نامه با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌افزاید که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را طی سه ماه ۱۵ درصد افزایش داده و اکنون می‌تواند دو بمب اتمی تولید کند.

نمایندگان کنگره اظهار داشته‌اند ایران چند بار اسراییل را متهم به نابودی کرده و اکنون به پیشرفت‌های مهمی در برنامه موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک‌های اتمی دست یافته است.

از سویی دیگر ایران همواره اعلام کرده تنها برای مقاصد صلح‌آمیز به‌دنبال انرژی اتمی است و با وجود تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا هم‌چنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

اما این نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره می‌گویند دنیا وقت چندانی ندارد و نه چند سال بلکه شاید تنها چند ماه و یا حتا چند هفته برای پیش‌گیری از یک بحران وقت مانده است.


 


منبع : گاردین

دانش‌مندان ناسا یک روش غیرمعمول برای غلبه بر گرمای کره‌زمین یافته‌اند و آن هم این است که کره‌زمین را به یک‌مدار دورتر از خورشید یعنی یک منطقه خنک‌تر حرکت بدهند. این ایده عجیب زاییده‌ی ذهن مهندسان ناسا و یک‌سری از اخترشناسان آمریکایی است که معتقدند این روش حدود ۶ بیلیون سال به عمر سیاره ما اضافه می‌کند، به عبارت دیگر عمر مفید زمین دو برابر خواهد شد برای این کار طرح‌هایی هم ارایه داده‌اند.

جالب است بدانید که برای این‌کار نیاز به نیروی عظیمی برای حرکت دادن کره‌زمین نیست. فقط کافی ست یک ستاره‌ی دنباله‌دار را به سمت‌زمین هدایت کنند.

مهندسان هوافضا باید برای هدایت شهاب و یا ستاره‌ی دنباله‌دار به سمت زمین نهایت دقت را بکنند زیرا کوچک‌ترین اشتباهی در این زمینه، کره‌زمین را به مداری جلوتر خواهد برد

دکتر Laughlin که در مرکز تحقیقات ناسا در کالیفرنیا کار می‌کند گفته است که برای این‌کار فقط لازم است یک ستاره‌ی دنباله‌دار و یا شهاب آسمانی را به سمت زمین هدایت کنیم به‌طوری که با سرعت از کنار و نزدیک زمین رد بشود و به این طریق می‌توان از نیروی گرانشی شهاب که روی زمین اثر خواهد گذاشت استفاده کرد. در نتیجه‌ی این‌کار سرعت مداری زمین افزایش پیدا می‌کند و به یک مدار بالاتر می رود که از خورشید دورتر است و به این ترتیب به یک منطقه‌ی خنک‌تر هدایت می‌شویم.

هم‌چنین این مهندسان گفته‌اند که پس از این‌کار، باید این ستاره‌ی دنباله‌دار را به سوی زحل یا مشتری هدایت کرد تا روند رو به عقب اتفاق بیفتد و انرژیش را از یکی از این دو سیاره غول‌آسا بگیرد. بعدها مدارش آن‌را دوباره به سمت زمین برخواهد گرداند و این روند هم‌چنان تکرار خواهد شد.

این گروه گفته‌اند که هدفشان در نجات کره‌زمین کاملن جدی است و تنها چیزی که احتیاج دارند پرتاب یک موشک شیمیایی به یک شهاب آسمانی یا ستاره‌ی دنباله‌دار است که در زمان مقرر باعث آتش گرفتنش بشود که چنین دانشی همین حالا هم وجود دارد.

این طرح جنبه‌های نگران‌کننده‌ی زیادی دارد. مهندسان هوافضا باید برای هدایت شهاب و یا ستاره‌ی دنباله‌دار به سمت زمین نهایت دقت را بکنند زیرا کوچک‌ترین اشتباهی در این زمینه، کره‌زمین را به مداری جلوتر خواهد برد (مدار آتش) و عواقب ویران‌گری را در پی خواهد داشت.


 


نجیب امیری / دفترکابل / رادیو کوچه

حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور دستور داد تا علت بازداشت سه خبرنگار افغان را روشن کرده و در آزادی آنان اقدام کند. در روزهای اخیر دو خبرنگار تلویزیون الجزیره از سوی نیروهای آیساف و یک خبرنگار دیگر افغان توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان دستگیر شدند.

آیساف گفته است این افراد با گروه طالبان ارتباط داشته و حملات آنان بر مراکز رای‌دهی را تصویربرداری می‌کرده‌اند.

اما تا کنون علت دستگیری یک خبرنگار دیگر افغان که از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده است معلوم نیست.

در پی دستگیری این خبرنگاران انجمن‌های روزنامه‌نگاری در افغانستان از این بازداشت‌ها ابراز نگرانی کرده و آن‌را اقدامی علیه آزادی بیان عنوان کرده‌اند.

روز گذشته انجمن روزنامه‌نگاران بدون مرز نیز با نشر اعلامیه‌ی ضمن ابراز نگرانی از بازداشت سه خبرنگار افغان، از رییس‌جمهوری افغانستان خواسته بود تا در رهایی آنان اقدام جدی نماید.

این روزنامه نگاران در حالی بازداشت می‌شوند که چندی قبل سیدحامد نوری یک روزنامه‌نگار دیگر افغان در مقابل منزل اش به ضرب قاچو از سوی افراد ناشناس به قتل رسید و تا کنون کسی به اتهام این قضیه دستگیر نشده است.

این در حالیست که روزنامه‌نگاران در افغانستان از مصوونیت جانی‌شان ابراز نگرانی کرده و اخیرن اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان خواهان بیمه جانی خبرنگاران شده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

شرکت آلمانی «تیسن کروپ» روز پنج‌شنبه در راستای اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که دیگر قرارداد جدیدی را با ایران امضا نخواهد کرد و و قراردادهای جاری نیز در اولین فرصت، لغو می‌شود.

به گزارش رویترز اکهارد شولز، مدیر اجرایی شرکت تیسن کروپ، بزرگ‌ترین شرکت تولید فولاد آلمان گفته است که این تصمیم، در حمایت از سیاست آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در تحریم جمهوری اسلامی گرفته شده است.

این در حالی است که گروه ۵+۱ در نیویورک به مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرد که امیدوارند در آینده نزدیک با این کشور برسر برنامه هسته‌ایش گفت‌و‌گو کنند.

بخشی از سهم شرکت آلمانی تیسن کراپ، در زمان محمدرضا پهلوی، به ایران تعلق داشت. این شرکت در سال ۲۰۰۳، ۷ سال پیش، سهم ایران را خرید تا در فهرست شرکت‌هایی که با ایران مبادله می‌کنند و در لیست سیاه آمریکا هستند، قرار نگیرد.


 


گزارش تصویری / شماره ۱۲/ رادیو کوچه

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز گفت‌وگو با ایران را منوط به اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور از سوی تهران عنوان کرده است.

به گزارش الجزیره، باراک اوباما در سخن‌رانی خود عنوان کرد ایالات متحده آمریکا آماده‌ی آغاز روند دیپلماتیک با ایران است اما این روند منوط به اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی تهران است‌.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه افزود آمریکا و جامعه جهانی به دنبال راه‌کاری برای حل مسایل مورد اختلاف با ایران هستند و چنان‌چه ایران خواهان ورود به این روند است هم‌چنان در دیپلماسی برای این کار باز است .

وی ادامه داد شایسته است ایران التزام خود را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای به جامعه جهانی اعلام کند و به سوی ساخت تسلیحات حرکت نکند.

اوبا گفت: «ایران تنها کشور عضو ان‌پی‌تی است که هنوز نتوانسته است صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه کار خود را در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز کرد و قرار است رهبران جهان در این نشست و دیگر نشست‌های فرعی به بررسی مشکلات جهان بپردازند.


 


رادیو کوچه

تیم ملی فوتبال ایران روز جمعه ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در بازی‌های غرب آسیا در کشور اردن به مصاف تیم ملی بحرین می‌رود.

تیم ایران در این تورنمنت با تیم‌های بحرین و عمان هم گروه است و بعد از بازی روز جمعه با بحرین، سه شنبه با عمان بازی خواهد کرد.

بحرین با تمام بازیکنان اصلی‌اش به اردن سفر کرده است.

ششمین دوره مسابقات فوتبال غرب آسیا در شهر امان پایتخت کشور اردن برگزار می‌‌شود که طی آن ۹ تیم در سه گروه سه تیمی با هم رقابت خواهند کرد.

گفتنی است ایران در دوره قبل به قهرمانی این بازی‌ها رسیده بود.


 


خبر / رادیو کوچه

روز جمعه، ۲ مهر، وزیر امور خارجه روسیه به ایران توصیه کرده است تمامی پیشنهادهای بین‌المللی برای حل مسئله هسته‌ای خود را مورد توجه قرار دهد و آمادگی خود برای مذاکره در این زمینه را اعلام دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا، به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، نوشت که «دولت روسیه امیدوار است ایران تمامی پیشنهادهای بین‌المللی برای حل و فصل برنامه بحث برانگیز هسته‌ای خود را مورد توجه قرار دهد.»

سرگئی لاوروف با یادآوری دیدار این هفته وزیران خارجه گروه ۱+۵ در نیویورک گفت که در این جلسه «روسیه، ایالات متحده، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا به صراحت عزم خود را برای آغاز هرچه سریع‌تر مذاکرات با ایران مورد تایید قرار دادند.»

آقای لاوروف در مورد تلاش گروه ۱+۵ برای حل بحران اتمی ایران گفت که نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد ایران به طور جدی به بررسی پیشنهادهای ما پرداخته است و ابراز امیدواری کردکه این نشانه‌ها مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته باشد.

اشاره وزیر امور خارجه روسیه به پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده ایران با سوخت مورد نیاز نیروگاه تحقیقاتی تهران است که در اکتبر سال گذشته مطرح شد.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

بیست‌و‌چهارم سپتامبر برابر با سال‌روز درگذشت «فرانسواز ساگان» رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی است. او در ۱۸ سالگی با نوشتن نخستین و پرآوازه‌ترین رمانش با نام «سلام بر غم» به شهرت فراوان رسید. ساگان که زاده سال ۱۹۳۵ میلادی بود سرانجام در سال ۲۰۰۴ درگذشت.

«فرانسواز ساگان» در بیست‌و‌یکم ژوییه سال ۱۹۳۵ در شهر «کاژارک» در جنوب‌غرب فرانسه در خانواده‌ای مرفه، چشم به جهان گشود. در ده سالگی، خانواده‌اش به پاریس نقل مکان کرد. فرانسواز در این خانواده بورژوا به‌رغم امکانات تربیتی خوبی که داشت در تحصیل درخشان و موفق نبود.

او به‌دلیل زیرپا گذاشتن مقررات مدرسه متعلق به «راهبه‌های کاتولیک» که در آن درس می‌خواند از مدرسه اخراج شد و در تابستان سال ۱۹۵۳، طی هفت هفته کتاب «سلام بر غم»، نخستین و پرآوازه‌ترین رمانش را نوشت.

سلام بر غم در سال ۱۹۵۴ طی چند روز به چاپ رسید و سپس به ۲۲ زبان  از جمله فارسی ترجمه شد. و یک شاه‌کار ادبی خوانده می‌شود که سرگذشت «سسیل» دختر ۱۷ ساله یک خانواده ثروتمند است که تنها توجه به لذت‌های زندگی دارد و از تنهایی، به طرح توطئه قتل می‌پردازد.

ساگان بیش از ۴۰ رمان و نمایش‌نامه را خلق کرد. از جمله لبخند، باز هم خداحافظ، چشم‌های ابریشمی، رختخوابی که جمع نمی‌شد، حافظ قلب، یک روستا در سوئد و بالاخره اتو بیوگرافی خودش. هنر او در نوشتن درام بود.

او نویسنده‌ای بود که به قول بسیاری از دوستانش، خود از نوشته‌هایش مدرن‌تر بود. اهمیت و شهرت او در واقع از قهرمانان داستان‌هایش بیش‌تر بود. به گفته منتقدان ادبی، ساگان گر چه هرگز به‌عنوان یک نویسنده بزرگ فرانسوی مطرح نشد، اما یکی از پدیده‌های نادر ادبیات این کشور در قرن بیستم به شمار می‌آید.

وی بدون عضویت در حزب سیاسی خاصی به اندیشه‌های «سوسیالیستی» نزدیک بود، در جنبش‌های اجتماعی فعال بود، او با «ساخاروف» و «فیدل کاسترو» ملاقات کرد.

فرانسواز ساگان در سن بیست سالگی در نیویورک با یک ادیتور فرانسوی، به‌نام «گی شولر» آشنا و دو سال بعد با او ازدواج کرد که سه سال بعد این ازدواج به جدایی کشید و در سال ۱۹۶۲ با مجسمه‌ساز آمریکایی «رابرت وستهوف» ازدواج کرد و از او صاحب فرزندی شد. اما ازدواج دومش نیز در سال ۱۹۷۲ به طلاق انجامید.

ساگان یک‌بار در جریان دیدار از آمریکا با اتومبیل تصادف کرد و شدید مجروح شد، ولی زنده ماند. او در سال‌های واپسین عمر خود شخصیتی بحث برانگیز بود و در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۵ به حمل و استفاده از موادمخدر محکوم شد و پس از محکومیتش به اتهام جرایم مالیاتی در سال ۲۰۰۱ در پرونده جنجالی، ناچار به ترک آپارتمان خود و رندگی در منزل یکی از دوستانش شد.

ساگان پس از آن‌که چند روز به‌دلیل نارسایی قلبی و ریوی در بیمارستان بستری بود. در ساعات اولیه بامداد روز شنبه، ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۴، در اثر شدت بیماری طولانی ریوی در ۶۹ سالگی، در حالی‌که پسر و یکی از دوستان نزدیک وی در کنارش بودند، در بیمارستان درگذشت و در زادگاهش «کاژارک» به خاک سپرده شد.

با پخش خبر مرگ ساگان، «ژاک شیراک»، رییس‌جمهور و «ژان‌پیر رافارن» نخست‌وزیر فرانسه، با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به وی ادای احترام کردند.

ژاک شیراک گفته که ساگان نمادی برجسته از نسل خویش بود. که به ارتقای موقعیت زنان در فرانسه کمک فراوان کرد و با درگذشت او، فرانسه یکی از درخشان‌ترین و حساس‌ترین نویسندگان خود را از دست داده است.

نخست‌وزیر فرانسه نیز در بیانیه خود ساگان را «لبخندی که غم‌زده، پر رمز و راز، مهجور و در عین حال شادی آفرین بود» توصیف کرد.

ساگان یکی از نویسندگان «موج نو» فرانسه بود و نماد طغیان جوانان در پاریس بعد از جنگ دوم و شکوفایی عصر «اگزیستانسیالیسم» شناخته می‌شود.

گفته شده است: کتاب سلام بر غم ترجمه «فرزام حبیبی» به فارسی در لیست ۱۰۰۱ کتابی است که باید قبل از مرگ بخوانید و هم‌چنین در لیست روزنامه گاردین این رمان جزو ۱۰۰۰ رمانی است که هر شخص باید بخواند، قرار دارد.

منبع‌ها:

تقویم‌تاریخ

ویکی‌پدیا

چهره‌ها


 


رادیو کوچه

کیانوش رستمی وزنه‌بردار دسته ۷۷ کیلوگرم ایران موفق شد مدال برنز مسابقات جهانی را در حرکت یک ضرب از آن خود کند.

به گزارش ایلنا، کیانوش رستمی در مسابقات جهانی که در شهر آنتالیای ترکیه در حال برگزاری است، توانست با بالا بردن وزنه ۱۶۱ کیلوگرم، اولین مدال تیم ایران را به دست آورد.

در این وزن رقابت نزدیکی بین وزنه‌برداران وجود داشت که در نهایت مارتیروسیان تیگران از ارمنستان با بالا بردن وزنه ۱۷۳ کیلوگرمی مدال طلا گرفت و لو ژیائوجان از چین با بالا بردن وزنه ۱۷۰ کیلوگرمی مدال نقره گرفت.

در حرکت دو ضرب رستمی نتوانست به عنوانی بهتر از پنجمی دست پیدا کند. او در این رقابت دو بار وزنه ۱۹۸ کیلوگرم را انداخت تا داوران وزنه ۱۹۳ کیلوگرمی که در اولین حرکت بالا برد را قبول کنند. بر خلاف او رقیبان چینی و ارمنی اش خوب کار کردند و مدال طلا و نقره را به دست آوردند.

در حرکت دو ضرب لوژیائوجان و مارتیروسیان تیگران هر دو وزنه ۲۰۰ کیلوگرم را بالا بردند اما چون وزنه‌بردار چینی وزن کم‌تری داشت مدال طلا را از آن خود کرد. یحیی تارک از مصر هم با ۱۹۹ کیلوگرم مدال برنز گرفت.

کیانوش رستمی در مجموع حرکت یک ضرب و دو ضرب شرایط بهتری پیدا کرد و با ۳۵۴ کیلوگرم نفر چهارم شد. وزنه‌بردار ارمنی با ۳۷۳ کیلوگرم، وزنه‌بردار چینی با ۳۷۰ کیلوگرم و وزنه‌بردار مصری با ۳۵۶ کیلوگرم، در مجموع نفرات اول تا سوم شدند.


 


Ardavan Roozbeh /Radio Koocheh

The U.N has announced that half of world's drugs are in Iran, Russia, and Europe. This organization in Wednesday 29th October reports: "In 2008, 14 Tons of heroin and 450 Tons of opium which produced in Iran's neighbor, Afghanistan were consumed in Iran". This placed Iran as the most narcotics consumers in the world alongside other countries like Russia. Introducing Iran as one of the countries that faced with drug consuming problem in the world, this organization continued as mentioning drug consumption as one of the important factor in AIDS spreading in central Asia. It continues that in its 65 billion dollar market that most of it produced in Afghanistan and Pakistan, has addicted 15 millions in the world. Half of them are from Iran, Russia and Europe.

The U.N continues: "More than 90% of world's opium produced in Afghanistan, Iran's neighbor. Nearly 3500 Tons of them exported from Afghanistan. Two third of it turned in to heroin before exported to central Asia and the rest used as opium in its market. "Although Iran's government has done too much for stopping drug transfer from neighboring countries still it is trivial comparing to transferred drugs" the report added.

Most of consumed heroin in the world is transferred via Pakistan, Iran and central Asia. Why Iranian use narcotics? And why Iran is the most drug user in the world according to U.N report published in 200? The country having 70 million population and drug consumption considered as guilt in that for many years.

In many cases drug trafficking face death warrant and police has battled in east borders against narcotics entrance for many years. Using narcotics is due to mental and social problems in some. Dr. Mahdis KaamKaar told us about the pathology of narcotic consumption:

Problems and issues in Iran in the last 30 year are being unstable and socially unpredictable about political and economical issues. We could not predict how the economic situation got worse is the main reasons for increasing use of drugs. When there is instability, a person could not use his mind and physical process for adjustment and balancing. There is a theory called "Prostration" or "Hopelessness" that is the basement for depression.

In a test, a person holds a mouse in his hand. First he put too much pressure on it, the mouse tries to escape, and then it stops. He removes the pressure, the mouse remains constant. Then he opens his hand completely, still the mouse dose not move. This is a theory that in the case no social and mental tools imposed to a person's environment, he becomes hopeless and forlorn.

Being forlorn and hopeless causes anxiety and depression. Some of the traditional ways for self-healing in human societies is the use of the drugs which decrease anxiety and depression and they are stupefiers. They exist in all societies.

For instance the cocaine used for miners in Brazil or South America is related to this. This is for work more and less hopelessness. Generally the persons who start self healing with illegal drugs would face in 90 % cases with psychic syndromes that means anxiety and depression and its personal problems anytime.

Politicians and governors must assume these issues That means create a mood that the feeling of anxiety and depression become less and the people become optimistic and be able to plan for their future and got a better social condition

This shows these persons need psychological healing and because they do self-healing traditionally think that narcotics would help them but it has its special problems after that. A drug called as consumption abuse when it gets mental and physical dependency and causes less personal abilities. Look at a person's situation. The problem of instability and unpredictability about cultural, political and economical and social discrimination added to these problems. Poverty is different from discrimination. The situation in the first years of Islamic revolution and in the war was poverty obviously because of the war. After that some happenings made being first place or second place citizen too annoying, at least for our young society. Assume that we have got 40 million populations under 30 years old.

Regarding to the production of 92 % world's opium in Afghanistan, are these social problems and issues occurred there too?

There is much instability in Afghanistan. This is regarded as their job to produce opium. This is like the drug dealers are clean and careful about that. The one who got a as job that, usually he clean. In Afghanistan this is a traditional job and they earn money from that. This is the problem that they face with their recent governments and they could not stop it till they could not find any replacement for it and could not stop poppy planting. But Iran is in the triangle that drugs could enter there from Afghanistan and Pakistan very easily.

On the other hand Iranian political and social information are much more than them. Generally it causes more pain. It is an important problem that people are aware of their current situation and there is public discontent but would not be able to do anything. This leads them to self-healing. Especially in recent decade civilian knowledge goes higher in Iran. When someone more knowledge but able to do less reaction, the situation, lead him to dissatisfaction, hopelessness, and prostration. Those are the bases for anxiety and depression that ends in self-healing. So it is very important to have a high mental healthiness from the issues causing or intensification of any illness. You know that was assumed any consumption of illegal drugs as mental illness.

Politicians and governors must assume these issues. That means create a mood that the feeling of anxiety and depression become less and the people become optimistic and be able to plan for their future and got a better social condition.

These are very important issues and if these things do not happened it is obvious that the society and youth generation got aback path of life.

While casting this report, two other more simultaneous reports from south-east of Asia made us to be concerned:

The first report is about nabbing 10 Iranians in Indonesia aerial borders who were smuggling narcotics from Iran and the second one is about Malaysia. A group of Iranian is producing chemical narcotics in Malaysia. The first report says: "۱۰ Iranian who 8 of them were female with Islamic covering nabbed in Jakarta airport, the capital of Indonesia. They were carrying 27 kg Methamphetamine and more than 20 Liters of liquid narcotics."

I believe one of the things that could reach easily in Iran is drugs

Why using narcotics?

It might be helpful if we listen to a drug consumer. Mohammad is one who called "Clean" but was addicted before. He tells about his own assumption about drug using among Iranians:

An addicted whether Iranian or foreigner, dwells in Iran or outside of Iran goes for narcotics due to some issues and shortages in his life. And at the first times, we called "Golden Times". We order to the drug, which means they are under our control and those shortages obviated.

For example we do not have self confidence. The drugs made us to gain self confidence or when we feel lack of love it fills the gap. What shortage we got, narcotics can recover those of our internal gaps. In Iran, internal pressures are more than every other place. I think one other reason is economic factors and the issues related to shortage of pastime for young people. They do not have a place to discharge their passion outside their home. So they go for drugs that do not need any special place and does not disturb anyone and no one can disturb them.

Is it hard to reach narcotics in Iran or not?

I believe one of the things that could reach easily in Iran is drugs. That means the availability of drugs is too easy in Iran. Where ever you are, a person like me who do not know any one and not addicted could get that in 15 min or in half an hour.

I don't want to talk about political issues. By using narcotics some young guys forget some problems. I am not saying that the government or regime wants to explode these issues but they talk about something that is nothing more that abuses. No practicality! The only thing that was well answered in Iran and made them to come to themselves is MA or hidden addicted.

Which kind of drug consumed the most in Iran? How much is the price?

When I was very young, one of them common narcotics which I addicted with was opium. It was the black as it was common among the guys who stopped it. In recent years opium was set aside gradually and white opium like Heroin becomes common. Some who were rich consumed cocaine and nowadays there is too much consumption of Methamphetamines and Crack.

The first report is about nabbing 10 Iranians in Indonesia aerial borders who were smuggling narcotics from Iran and the second one is about Malaysia

Is it true that Methamphetamines and Crack destroys the body and caused death?

Some guys show me films that addictives' bodies injured and infect and worms came out from the wounds.

Some others say that the consuming drugs which used by the addictives is not only becomes expensive but also became cheaper although fees in Iran goes very high and multiplied….

Yes, comparing to last year it become cheaper. The black opium became 1,200,000 Tomans per kilo. Now it is 200,000 – 300,000 Tomans.

Do you mean some could buy a kilogram of opium in Iran with only 200,000 Toman?

Yes maybe less! There is a formal statistics about ones who registered in correctional facilities. This is a formal statistics. But we have much more that has not nabbed or registered and not called as addicted and they are too many. The olds still consumes black opium but it is too much among youth.

I could say that crack consumed from the age of 14 or 15 to 40 to 50. But it consumes a lot among youth and the most victims are them. Old drugs were bounded with our bodies. It has mental pain too that means we want to start again after stopping. On the other hand; these new narcotics has less body pain but too much mentally unsettling. That's why only one among 100 who came for renunciation can stop it.

We must remember that drug consumption in Iran is increasing. Although some consider it  due to mental pressures like hopelessness and not having good future but the others consider other factors for them. But we have to take this in our mind that drug consumption is expanding very fast and the age of consumption is reducing.


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیوکوچه

ژاپن کمک پنجاه میلیون دلاری را برای تسریع روند صلح و ادغام مجدد مخالفان به دولت افغانستان اعلام کرد. توافق‌نامه این کمک میان حضرت عمر زاخیلوال و شیگوگی هیروکی سفیر ژاپن در کابل روز گذشته به امضا رسید.

عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان گفت: «این کمک مهم ژاپن با برنامه صلح و جذب مجدد افغانستان نمایانگر تهدات دوام‌دار جامعه بین‌المللی با مردم افغانستان است تا شهروندان کشور بتوانند بعد از چندین دهه جنگ به زخم های خویش مرحم بگذارند.»

شیگوگی هیروکی سفیر ژاپن در کابل بر تعهد کشورش در حمایت از تلاش‌های دولت افغانستان بر آوردن صلح، تسریع روند جذب مجدد و انکشاف متوازن تاکید نمود.

مسوولان دولت افغانستان می‌گویند: «این پول در عرصه‌ی تطبیق فیصله‌های شورای عالی صلح به مصرف خواهد رسید و زمینه را برای برگشت و یک‌جا شدن مخالفان با دولت افغانستان، مساعد خواهد ساخت.»

دولت افغانستان برنامه ادغام مجدد را برای اولین‌بار در جنوری ۲۰۱۰ در کنفرانس لندن اعلام نمود که مورد حمایت برخی از کشورهای جهان قرار گرفت و آنان تعهد کردند تا این برنامه را حمایت مالی کنند.

بر اساس این برنامه دولت افغانستان تلاش می‌کند تا تمام مخالفان را که خشونت را ترک می‌نمایند، به زندگی عادی و جامعه برگردانده می‌شود.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

  • 1324 خورشیدی – بنیان‌گذاری‌ »باشگاه فوتبال استقلال تهران»، این باشگاه از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال در ایران است که به‌دست چهار جوان نظامی به‌نام‌های میرزایی، اصغرنواب، خشایار و عنایت‌اله جانان‌پور در خیابان فردوسی تهران با نام «دوچرخه‌سواران» بنیان‌گذاری شد. پس از ثبت باشگاه به‌نام پرویز خسروانی، نام باشگاه به «تاج» تغییر یافت و پس از وقوع انقلاب، باشگاه «استقلال» نامیده شد. رنگ لباس استقلال از آغاز، آبی بوده است و رنگ آبی یکی از نمادهای این باشگاه به‌شمار می‌رود و از این رو «آبی‌پوشان» یکی از لقب‌های باشگاه است.
  • ۲۰۰۴ میلادی – روزی که «فرانسواز ساگان» نویسنده «سلام بر غم» درگذشت. فرانسوا ساگان زاده سال ۱۹۳۵ بود و در سال ۱۹۵۴ در ۱۸ سالگی با نوشتن داستان سلام بر غم به شهرت فراوان رسیده بود. این داستان که به بیش از ۲۲ زبان ترجمه شده و یک شاه‌کار ادبی خوانده می‌شود. او با همه شهرت و مهارت، علاقه‌مندی به ارسال کتاب‌هایش به مسابقه‌های بین‌المللی و دریافت جایزه نداشت و می‌گفت که برای مسابقه، کتاب نمی‌نویسد، و تنها برای مردم می‌نویسد که داوران باانصاف‌تر هستند.
  • ۱۳۴۰ خورشیدی – زادروز «ابراهیم حاتمی‌کیا» از کارگردانان ایرانی است. حاتمی‌کیا دانش‌آموخته رشته فیلم‌نامه‌نویسی از دانش‌کده سینما و تاتر دانشگاه هنر است. وی فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد و به غیر از کارگردانی به فیلم‌نامه‌نویسی و تدوین فیلم‌های سینمایی نیز پرداخته ‌است. او تا کنون موفق شده برای فیلم‌های «دیده‌بان»، «مهاجر»، «آژانس شیشه‌ای»، «به نام پدر» و «به رنگ ارغوان» برنده جایزه از جشنواره «فیلم فجر» شود.
  • ۱۳۷۹ خورشیدی – درگذشت استاد «علی کریمی» نقاش و مینیاتوریست ایرانی. علی کریمی زاده سال ۱۲۹۲ خورشیدی بود. وی سبک و تکنیک جدیدی در هنر مینیاتور به وجود آورد و موضوع تابلوها را که تا آن زمان به سبک عهد صفویه محدود می‏شد به عصر جدید و دوران معاصر کشاند و به آفرینش آثاری در این زمینه پرداخت. آثار وی در نمایش گاه‏های انفرادی و گروهی متعددی در کشورهای مختلف آسیا، اروپا و آمریکا به نمایش گذاشته شده است. کریمی در دوران تدریس خود، شاگردان زیادی تربیت کرد که امروزه از استادان چیره‏دست نقاشی و مینیاتور به شمار می‏روند. وی به هنگام مرگ ۸۴ سال داشت.
  • ۱۸۹۶ میلادی – زادروز «فرانسیس اسکات فیتزجرالد». او نویسنده آمریکایی رمان و داستان‌های کوتاه بود و به‌عنوان یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم شناخته می‌شود. آخرین داستان او «آخرین نواب» نام دارد که ناتمام ماند و یک سال پس از مرگش به سال ۱۹۴۱ انتشار یافت که از نظر بعضی منتقدان بهترین اثر او بوده است. نامه‌های فیتزجرالد نیز در ۱۹۶۳ به چاپ رسید.

 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • رودخانه پنانگ عاری از آلودگی شد.
  • پنج دانشجوی UM از اتهام آتش‌زنی و تخلف مبرا شدند.
  • در سیاست تعیین حداقل دست‌مزد تمامی عامل‌ها را در نظر گرفته است.
  • نجیب سفر خود به نیویورک را برای گفت‌وگو‌های دو جانبه آغاز کرد.
  • نورل ایزا برای معاونت حزب مردم نام‌نویسی کرد.
  • اتحادیه چینی‌تباران بر تظاهرات انجام شده برابر سفارت مالزی در جاکارتا افسوس خورد.
  • شرکت مکسیس می‌گوید: «برای باند‌های ۲۰ Mhz و ۴G باید سریع‌تر طرح‌های کاری ارایه شوند.»
  • وام‌دهی AMMB تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.
  • سراواک دوباره به تجارت بین‌المللی باز می‌گردد.
  • شرکت میتسوبیشی قصد دارد در سال آینده ۱۲،۰۰۰ خودرو به فروش برساند.
  • نپال ممنوعیت کار زنان در کشور‌های کویت و حوزه خلیج فارس وضع کرد.
  • چین به آسه‌آن به‌عنوان جامعه‌ای برادر، شریک و هم‌سایه نگاه می‌کند.
  • نگه‌داری از سگ‌های خانگی خطر ابتلای کودکان به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
  • اوباما از اعراب و اسراییل خواست تا از مذاکرات صلح پشتیبانی کنند.

روزنامه استار

  • یکی از اعضای جماعت اسلامی از کشور اخراج شد.
  • تبلیغات برای مراکز خصوصی درمانی راحت‌تر شد.
  • تقاضای یک میلیون رینگیتی برای آزادی میلیونر هندی.
  • شرکت مالزیایی برای ریشه‌کنی بیماری‌های دهان و دندان فعالیت می‌کند.
  • پلیس مظنون به قتل داتوک سوسیلاواتی را یک هفته دیگر در بازداشت نگه می‌دارد.
  • با وجود تظاهرات اخیر، اندونزی هم‌چنان مقصدی مطمئن است.
  • دیدارهای ثمر‌بخش بین نمایندگان پارلمان مالزی و استرالیا.
  • ۱۱ ساعت تاخیر برای ۲۲۰ مسافر پنانگ به هنگ‌کنگ.
  • سه کانال دیگر به مجموعه آسترو اضافه می‌شود.
  • جنگ علیه تروریسم، خواسته سران‌اسلامی در سازمان‌ملل.
  • پلیس کلمبیا یکی از سران فارک را به قتل رساند.
  • چین می‌گوید ۴ ژاپنی را به جرم جاسوسی و فیلم‌برداری غیر‌مجاز دستگیر کرده است.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • افزایش ۶٫۵ درصدی سهام گینتینگ.
  • محکومیت ۱۰ سال زندان یک معلم به جرم تجاوز به یک دانش‌آموز دختر ۱۴ ساله.

روزنامه مالایی میل

  • یک پسر ۱۴ ساله ممکن است به خاطر تجاوز به ۲۰ سال حبس محکوم شود.
  • یک شعبه جدید دادگاه برای رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌های دولتی از ۱ اکتبر آغاز به‌کار می‌کند.

 


خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد  اظهار داشت اکثریت مردم آمریکا، ملت‌ها و سیاست‌مداران بر این باورند که حملات ۱۱ سپتامبر توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا انجام شده است.

وی قسمتی از سخن‌رانی روز پنج‌شنبه خود در مقر این سازمان در نیویورک را به «کالبد شکافی» حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا اختصاص داد.

محمود احمدی‌نژاد مدعی شده است که سه نظریه درباره چگونگی وقوع حملاتی که حدود سه هزار کشته برجای گذاشت و آمریکا شبکه القاعده را مسوول آن می‌داند، وجود دارد.

محمود احمدی‌نژاد گفت در نظر نخست، «یک گروه تروریستی بسیار قدرت‌مند و پیچیده که از همه لایه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا عبور کرده است» عامل این حمله‌ها بوده که به گفته وی «این نظر بیش‌تر از ناحیه دولت مردان آمریکا تبلیغ شد».

وی سپس تصریح کرد در نظر دوم  این حمله‌ها «توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و هم‌چنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است» که به گفته وی «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاست‌مداران براین باورند».

آقای احمدی‌نژاد در ادامه افزود نظر سوم این است که این حمله‌ها «توسط یک گروه تروریستی انجام شده است، لیکن دولت وقت آمریکا از آن پشتیبانی و بهره‌برداری کرده است.»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه پیشنهاد کرد سازمان ملل درباره ۱۱ سپتامبر یک گروه حقیقت‌یاب مستقل تعیین نماید تا بعدها عده‌ای اظهار نظر درباره آن را ممنوع نکنند.

رییس جمهوی اسلامی در نظق خود هم‌چنین اعلام آمادگی کرد که ایران سال آینده میزبان کنفرانسی برای بررسی شناخت تروریسم و راه‌های مقابله با آن باشد.

این در حالی است که دولت آمریکا ایران را یکی از بزرگ‌ترین دولت‌های حامی تروریسم می‌داند. مقام‌های ایران بارها چنین اتهامی را بی‌اساس دانسته‌اند.

محمود احمدی‌نژاد همچنین از موضع هسته‌ای جمهوری اسلامی دفاع کرد.

او گفت ایران همواره آماده گفت‌وگوی اتمی با قدرت‌های بزرگ بر اساس «احترام و عدالت» بوده و تاکید کرد: «روش‌های مبتنی بر بی‌احترامی به ملت‌ها، مدت‌هاست که کارآمدی خود را از دست داده است.»

وی افزود: «به آنان که در برابر منطق روشن ملت ایران از تهدید و تحریم استفاده کردند در واقع باقی مانده حیثیت شورای امنیت و اعتماد ملت‌ها به این نهاد مهم را قربانی و ناعادلانه بودن آن شورا را یک‌بار دیگر اثبات کردند.»

محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین توافق اتمی تهران که در ماه ژوئن با میان‌جیگری برزیل و ترکیه به‌دست آمد و غرب آن را رد کرد را معتبر دانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطع‌نامه تحریمی علیه برنامه اتمی ایران وضع کرده که در آنها خواهان تعلیق برنامه غنی سازی ایران شده است.

دیپلمات‌های آمریکا و شمار دیگری از دیپلمات‌های کشورهای غربی به نشانه اعتراض به این اتهام، سالن سخنرانی را ترک کردند.

ویدئو:

«ویدئو/بازهم ترک‌سالن هنگام سخن‌رانی محموداحمدی‌نژاد»


 


منبع : کمپین بین‌المللی حقوق بشر

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که درست در زمانی که محمود احمدی‌نژاد در طول یک هفته فعالیت‌های تبلیغاتی خویش در نیویورک ادعا می‌کند که ایران به حقوق بشر و آزادی احترام می‌گذارد، چندین دانشجوی جوان، مدافعان حقوق بشر، و روزنامه‌نگاران ایرانی ظرف روزهای اخیر به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

کمپین تاکید کرد که در چندین مورد، جوانان ایرانی به جرم «توهین به ریس‌جمهوری» زندانی شده اند. در حال حاضر حداقل ۵۰۰ زندانی عقیدتی در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند.آرون رودز، سخن‌گوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ریاکاری و بدبینی رییس‌جمهوری ایران که هم اکنون در نیویورک قابل مشاهده است، به کرامت وجود افرادی که وی ادعای نمایندگی آنان را دارد و به عزت جامعه بین‌المللی حقوق بشر اهانت می کند.»

مقارن با ورود محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، دو مدافع سرشناس حقوق بشر در ایران، عمادالدین باقی و شیوا نظرآهاری هر یک به شش‌سال زندان محکوم شده اند. هم‌چنین حکم هشت سال و نیم زندان فعال دانش‌جویی مجید توکلی نیز در مرحله تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفته است. فعالان جوان دیگری مانند بهاره هدایت و میلاد اسدی نیز در زندان‌های ایران مشغول طی حبس‌های طولانی مدت هستند.

 از خرداد ۱۳۸۸ تا کنون، صدها دانش‌جو و فعال سرشناس غیرمنصفانه دستگیر و زندانی شده اند و از حقوق اولیه خود، از حق ادامه تحصیل و استخدام محروم شده‌اند و در بسیاری از موارد اجازه تماس با وکلا و خانواده‌های خویش را نیز نیافته اند. بسیاری از آن‌ها به‌دلیل بدرفتاری‌های روحی و جسمی در زندان بیمار شده‌اند و نیازمند مراقبت فوری پزشکی هستند.

فعالان سرشناس ایرانی، شیوا نظرآهاری و عمادالدین باقی هر یک به شش سال زندان محکوم شدند

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر جوان شش سال زندان در یک منطقه دورافتاده و ۷۶ ضربه شلاق محکوم شده است. وی به محاربه محکوم شده است اما وکیل وی محمد شریف به کمپین گفت که در تمام پرونده شیوا نظرآهاری، هیچ‌گونه مدرکی برای اتهام محاربه‌ وی وجود ندارد. شیوا نظرآهاری در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۸۸ دستگیر شد و در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. وکیل وی درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

مجید توکلی، یک فعال دانش‌جویی جوان است که پس از این‌که یک دادگاه تجدید نظر حکم وی را این هفته تنفیذ کرد، اینک باید هشت سال و نیم به‌دلیل اتهاماتی مانند توهین به رییس‌جمهوری در زندان بماند. مجید توکلی که بعد از یک سخن‌رانی در دانش‌گاهش دستگیر شد، در طول تمام مدتی که در زندان بود و در زمان محاکمه اش از دست‌رسی به وکیلش محروم بود.

عمادالدین باقی، برنده جایزه مارتین انالز در سال ۲۰۰۹، امروز به دلیل فعالیت‌هایش در گزارش‌گری و مستندسازی در زمینه حقوق بشر به شش سال زندان محکوم شد. جایزه مارتین انالز که توسط سازمان‌های مهم حقوق بشری برجسته مانند سازمان عفو بین‌الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، و فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر اعطا می شود، یکی از برجسته‌ترین جوایز حقوق بشری در جهان است. عمادالدین باقی قبلن به یک سال و نیم حبس در پروندهء دیگری محکوم شده بود و اینک ناچار به تحمل هفت سال و نیم زندان خواهد بود.

یک دادگاه تجدید نظر حکم نه سال و نیم زندان یک فعال دانش‌جویی و حقوق زنان به نام بهاره هدایت را در تیرماه امسال تنفیذ کرد. یکی از اتهاماتی که بهاره هدایتی بر اساس آن محکوم شد اهانت به مقامات، شامل رییس‌جمهوری بود. میلاد اسدی یک فعال دانش‌جویی دیگر است که پس از دستگیری بر اساس اتهاماتی که شامل اهانت به رهبر و رییس‌‌جمهوری ایران بود به هفت سال زندان محکوم شد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۹، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و وکیل حقوق بشر گفت: «اذیت زندانیان، خصوصن زندانیان سیاسی، از جهت بهداشتی و رفاهی بسیار بد و خطرناک شده است. هر کس که از زندان با وثیقه‌های سنگین آزاد می‌شود، روانه بیمارستان می شود. به‌عنوان نمونه، خانم نرگس محمدی، که فقط ۲۰ روز در زندان بود، اما در این ۲۰ روز آنچنان به او فشار وارد آمد که مبتلا به فلج ادواری عضلانی شده است. متاسفانه فقط خانم محمدی بیمار نشدند. الان ما تعداد زیادی زندانی سیاسی بیمار داریم که از درمان این‌ها خودداری می‌شود.»

وی افزود: «من در این‌جا پیشنهاد می‌کنم، اگر آقای احمدی‌نژاد معتقد است که ایران آزادترین کشور دنیاست، اجازه بدهد پزشکان بدون مرز بروند به زندان و از زندانیان سیاسی معاینه پزشکی بکنند. متاسفانه وقتی وضعیت زندانیان سیاسی به گونه‌ای است که نه تنها غیرعادلانه محکوم شده‌اند، بلکه وضعیت در زندان به گونه‌ای شده که این‌ها بعد از تحمل مدت حبس هم سلامت بیرون نخواهند آمد.»

مادر هنگامه شهیدی خواستار آزادی دختر بیمارش است

مادر روزنامه‌نگار زندانی هنگامه شهیدی روز گذشته در مصاحبه با کمپین در خصوص مشکلات و بیماری‌های متعدد دخترش در زندان و کمبود توجه پزشکی به وی در زندان اوین سخن گفت. هنگامه شهیدی روزنامه‌نگاری است که اینک در حال گذراندن محکومیت ۶ سال در زندان است. وی به کمپین گفت: «هنگامه در زندان دچار رماتیسم قلبی، کلیه درد، ناراحتی معده و افسردگی شدید شده است … و به تشخیص پزشکان زندان او برای مداوا نیازمند امکانات بیش‌تری از داخل زندان است. من نمی‌دانم آن خانم، سارا شورود کوه‌نوردی که به قول خودشان جرمش جاسوسی بوده به‌دلیل بیماریش آزاد می‌شود اما به بچه من که مال این کشور است برای مداوا مرخصی قایل نمی‌شوند. بعد از دو ماه دویدن ۸ روز پیش اعلام کردند که مرخصی هنگامه نیاز به ۶۰۰ میلیون وثیقه دارد. آخر آن‌ها می‌دانند که والدین فرهنگی بازنشسته هنگامه توانایی پرداخت ۶۰۰ میلیون وثیقه را ندارد. من دیروز نامه‌ای به دادستان نوشتم مبنی بر این‌که پرداخت این مقدار وثیقه در حد توانم نیست. … بدترین چیز برای مادر این است که بچه‌اش بیمار است و نمی‌تواند کاری برایش انجام دهد. آخر من همه زندگیم را هم بفروشم ۶۰۰ میلیون نمی‌شود . تازه چند میلیون هم باید خرج کنم تا هنگامه را درمان کنم. خانه‌ام در گرو دادگاه برای بیرون آوردن بار اول هنگامه است. من دیگر چیزی ندارم .آن‌ها که این‌ها را می‌دانند اگر نمی‌خواهند مرخصی بدهند خب راحت بگویند نمی‌دهیم و خودشان مداوا کنند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری کلیه زندانیان عقیدتی در ایران است و از مقامات ایرانی می‌خواهد تا اجازه بدهند پزشکان مستقل جهت رسیدگی به وضعیت سلامتی زندانیان محبوس در زندان‌های ایرانی بروند و آن‌ها را از مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز بهره‌مند سازند.

آرون رودز گفت: «این عمل به‌جای انکار، طفره رفتن، و ایجاد ابهام، به‌صورت عملی تعهد ایران را نسبت به حقوق بشر نشان خواهد داد.»


 


Click here to view the embedded video.

اظهارات «باراک اوباما» پس از سخن‌رانی «محمود احمدی‌نژاد» در مقر سازمان ملل

Click here to view the embedded video.

بیشتر بخوانید :

«حادثه یازدهم سپتامبر به‌دست آمریکا رخ داد»


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش رسیده به رادیو کوچه، پدر نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشری که دو هفته پیش بازداشت شده، پس از بستری شدن در بیمارستان روز جمعه درگذشته است.

این در حالی است که نسرین ستوده دو هفته پیش بر اساس احضار کتبی به دادسرای اوین برای ادای پاره‌ای از توضیحات مراجعه کرده، که پس از آن حکم بازداشت وی صادر می‌شود.

لازم به ذکر است که نسرین ستوده که هم‌اکنون بدون مشخص نشدن وضعیتش در زندان انفرادی اوین به‌سر می‌برد دارای دو فرزند دختر و پسر است.

در این خصوص گروهی از فعالان مدنی به نام مادران پارک لاله اقدام به انتشار بیانیه کرده که متن کامل آن آمده است:

یاد و خاطره پدر بزرگوار خانم ستوده گرامی باد.

اکنون دوهفته از بازداشت نسرین ستوده وکیل شجاع بسیاری از فرزندان ما می‌گذرد. او که در پی احضار کتبی و برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، به ناگهان بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد.

دادسرای اوین در حالی این بازداشت را صورت داد که پدر ایشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بوده و امروز چشمان منتظر برای آزادی دخترش را از جهان فروبست. نیما‌، کودک سه ساله این وکیل شجاع منتظر جشن تولد خود بود و دختر دوازده ساله‌اش که پس از تفتیش ۱۰ مامور امنیتی از منزل و اتاق بچه‌ها، دچار بی‌قراری و ترس و وحشت و نگرانی شده است، نیاز شدید به مراقبت دارند‌.

در چنین شرایطی ما مادران پارک لاله (‌مادران عزادار) که با بازداشت مادری دل‌سوز بی‌پناهان، بر آلام و رنج‌های‌مان افزوده شده و زخم بی‌عدالتی‌ها و کشتار فرزندان مان سر باز کرده است، تاکید می‌کنیم که ادامه بازداشت وکیلی که هرگز کلامی، خارج از چارچوب قوانین جمهوری اسلامی سخنی بر زبان نرانده و همواره با آرامش و بسیار سنجیده و به دور از احساسات از موکلان خود دفاع کرده است، بسیار بی‌رحمانه و غیر انسانی است‌.

ما به شدت نگران نسرین ستوده و فرزندان و خانواده و مادر ایشان هستیم و خواستارآزدای فوری و بی‌قید و شرط ایشان بوده تا با به آغوش کشیدن فرزندان‌اش در مراسم ترحیم پدر شرکت کند‌.

مادران پارک لاله (مادران عزادار)

۲ مهرماه ۱۳۸۸

بیشتر بخوانید:

«بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری در اوین»


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیوکوچه


 


خبر / رادیو کوچه

احمد قابل مجتهد نواندیش و شاگرد آیت‌اله منتظری روز چهارشنبه پس از بازداشت مجدد توسط نیروهای امنیتی به دلیل برخی اظهار نظرها درباره وقایع رخ داده در زندان مشهد در ملاقات با همسرش از انتقالش به بند ۶٫۱ این زندان خبر داده است.

به گزارش جرس، احمد قابل در ملاقات با همسرش هم‌چنین گفته که بعد از حضور در بند ۶٫۱ با استقبال گسترده زندانیان عادی از وی روبه‌رو شده است و اعتراضات و افشاگری‌های بیرون از زندان در خصوص اعدام‌های خودسرانه‌، دسته‌جمعی و پنهانی زندان وکیل‌آباد مشهد بازتاب گسترده‌ای در داخل زندان و بین زندانیان عادی داشته است.

او هم‌چنین اشاره کرده است که افشاگری‌های وی و دیگر زندانیان سیاسی و اعتراضات بین‌المللی به اعدام‌ها در زندان وکیل آباد مشهد باعث لغو موقتی این اعدام‌ها شده و موجی از شادی در داخل زندان ایجاد کرده است.

احمد قابل در ملاقات با همسرش عنوان کرد پس از انتقال به بند ۶٫۱ و مطلع شدن از بازتاب گسترده این موارد، مطمئن شده که علت اصلی بازداشتش اعتراض به اعدام‌های زندان وکیل آباد مشهد بوده است.

این فعال و مدافع حقوق بشر هم‌چنین از تشکر برخی از کارمندان عادی زندان وکیل آباد مشهد از وی به خاطر این افشاگری‌ها خبر داده است.

گفتنی است در هفته‌های گذشته احمد قابل و دیگر زندانیان سیاسی شهر مشهد این اعدام‌های دسته جمعی و پنهانی را در زندان وکیل آباد مشهد افشا کرده‌اند. به گفته این فعالان سیاسی که در یک‌سال گذشته در بند‌های مختلف زندان وکیل آباد مشهد زندانی بوده‌اند‌، در یک‌سال گذشته دست‌کم ۵۰۰ زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر به این شیوه اعدام شده‌اند.

پیش از این احمد قابل در گفت‌وگوهای که با رادیو کوچه داشته خبر از اعدام‌های دسته جمعی و پنهانی در زندان وکیل آباد مشهد داده بود و این اعدام‌ها را اسراف در قتل و ناعادلانه خوانده بود.

بیشتر بخوانید:

«بازداشت قابل به دلیل انتقاد ازسیاست‌های جمهوری اسلامی»


 


جمعه ۲ مهرماه ۱۳۸۹- ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا: دامون

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – محبوبه

note3مهارت‌های زندگی – «مهمان و مهمانی» - سیمین

note3 بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «سلام بر غم» - محبوبه

note3 گزارش هفتگی رادیو کوچه

note3بخش دوم اخبار

note3کوچه سلامتی – «راهی به سوی مرگ» - آویده مطمئن‌فر

note3رادیو لیچار – «گزیده هفته» -  فرورتیش

note3بخش سوم اخبار

note3آقای گجت - دامون

note3 مجله‌ی خبری کابل – نجیب  امیری

note3ملودی کوچه – «ستاره‌ای که دست از درخشیدن بر‌نداشت» - ثمر سعیدی

note3بخش چهارم اخبار


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته