هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۱۲, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 06/01/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



آيت الله موسوی اردبيلی در سخنانی درپايان درس خارج خود در قم با انتقاد از وضعيت موجود در کشور گفته است: همه مسئولان سابق و کنونی جمهوری اسلامی می بايست از مردم عذر خواهی کنند.آيت الله موسوی اردبيلی ، از مراجع تقلید شیعه درقم، در سخنانی درپايان درس خارج خود در قم با انتقاد از وضعيت موجود  در کشور گفته است: همه مسئولان سابق و کنونی جمهوری اسلامی می بايست از مردم عذر خواهی کنند. به گزارش پايگاه اطلاع رسانی آيت الله موسوی اردبيلی در روز پنجشنبه ، وی با اشاره  فعاليت برای پيروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷گفته است:« حالا بعضی کارها و نتايج را که می‌بينم، نگران می‌شوم که نکند ما در انجام وظايفمان قصور يا تقصيری داشته ايم. آن روز که دوستان ما مبارزه می‌کردند، آن روز که فداکاری می‌کردند، خيلی بهتر از اين را توقع داشتند. نکند فردا در مقابل خدای تعالی، در مقابل صاحبان حق در اين مسير، در برابر اين ملت، شرمنده باشيم. عمر دنيا زود می‌گذرد و من در سن و سال و وضع و حالی هستم که بايد بيش از شما به فکر باشم. » آيت الله موسوی اردبيلی که در دوران حیات آیتالله خمینی ریيس شورای عالی قضايی، بالاترين مقام قضايی وقت ايران بود، همچنين گفته است:« می خواهم از اين فرصت استفاده کنم و خطاب به ملت شريف ايران، به خانواده های شهدا، به جانبازان، به همه کسانی که زحمت کشيده اند، عرض کنم ما خيرخواهانه پا در اين راه گذاشتيم، اما شايد کوتاهی کرده ‎ايم، شايد غفلت کرده ايم. اگر مشکلات و نارسايی هايی که هست به من مستند است، از همه عذر می ‎خواهم.» آيت الله موسوی اردبيلی اضافه کرده است:« ما دلمان می خواست و می خواهد که ملت ما سربلند باشند، اخلاق و ايمان در ميان جامعه ما رونق داشته باشد، ملت ما خوب زندگی کنند. اگر بنده کاری کرده ام که نبايد می کردم يا ترک فعلی کرده ام که بايد انجام می دادم، از همه عذر می خواهم، از همه حلاليت می طلبم. » وی اضافه کرده است:«من از طرف خودم حرف می زنم، به ديگران کاری ندارم. من از کارهای کرده و نکرده خودم نگرانم. اگر همه ما درست عمل کرده بوديم وضع اين نبود. ولی گمان می کنم همه ما،  همه مسئولين، از سابق تاکنون، بايد از مردم عذرخواهی کنيم. ضرورت اين کار البته برای مسئولينی که در لباس روحانيتند بيشتر است.»  آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه گفته است:«صادقانه به اشکالات اقرار کنيم و از خطاها عذرخواهی کنيم، تا صداقت ما دل مردم را گرم کند. از اين نترسيم که ما را متهم به عوام فريبی کنند. مردم از کلام ما، لحن صداقت را می‌فهمند. اگر صادقانه عذرخواهی کنيم و درصدد تدارک ما فات باشيم، مردم می‌فهمند.»  آيت الله عبدالکريم موسوی اردبيلی  پيشتر در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ، از  خشونت نيروهای امنيتی عليه معترضان انتقاد کرده بود.
 


در پی واکنش جهانی در باره کشتار روستای حوله، دولت سوریه این کشتار را به گروههای مسلح نسبت داد. ژنرال "قاسم جلال الدین" سرپرست گروه دولتی تحقیق در مورد کشتار حوله در یک کنفرانس خبری گفت، تحقیقات مقدماتی نشان میدهد افرادی که کشته شدند، از مخالفت با دولت خودداری کرده بودند. وی افزود آنها به علت نپیوستن به گروههای مسلح کشته شده اند. ناظران سازمان ملل در سوریه، شمار کشته شدگان در حوله را 108 نفر اعلام کرده اند که شامل 49 کودک و 34 زن است. "ویلیام هیگ" نخست وزیر بریتانیا روز پنج شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال آماده ساختن تحریم های تازه ای علیه حکومت دمشق است.
 


محمد رضا معتمدنیا زندانی سیاسی از حسین رونقی خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد. به گزارش وبسایت کلمه آقای معتمدنیا که به تازگی به اعتصاب غذای خود پایان داده، در نامه ای به این وبلاگ نویس که از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده، خواسته است با توجه به وضعیت خطرناک جسمی اش اعتصاب غذای خود را متوقف کند. حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که به 15 سال حبس تعزیری محکوم شده است در شرایطی دست به اعتصاب غذا زده که به دلیل شرایط حاد بیماری کلیه اش، احتمال از دست دادن کلیه‌هایش می رود.
 


مراسم تشیع و تدفین فریده ماشینی، فعال حقوق زنان و عضو جبهه مشارکت روز پنج شنبه  در فضایی امنیتی در تهران برگزار شد. به گزارش وبسایت کلمه، حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی  در پیامی به رحیم عبادی، رییس سازمان ملی جوانان دولت اصلاحات وهمسر فریده ماشینی، درگذشت خانم ماشینی را به خانواده آنان تسلیت گفته است. برپایه این گزارش، مراسم تشیع در فضایی امنیتی و همراه با تصویربرداری نیروهای امنیتی انجام شده است. فریده ماشینی روز چهارشنبه پس از یک دوره بیماری سرطان در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.
 


آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید شیعه در قم از مردم عذرخواهی کرد وگفت: «اشکالات و نارسایی ها از ماست». وی روز چهارشنبه در پایان سال تحصیلی طلاب، به برخی مسایل و مشکلات موجود در ایران اشاره کرد و از مردم حلالیت طلبید. رئیس اسبق دیوان عالی جمهوری اسلامی خطاب به مردم ایران گفت: «من از کارهای کرده و نکرده خودم نگرانم. اگر همه ما درست عمل کرده بودیم وضع این نبود». آیت الله موسوی اردبیلی همچنین گفت: «گمان می‌کنم همه ما، همه مسئولین، از سابق تاکنون، باید از مردم عذرخواهی کنیم.» وی افزود: «ضرورت این کار البته برای مسئولینی که در لباس روحانیت هستند، بیشتر است.»
 


چهار زندانی سیاسی زندان رجایی شهر، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور هشدار داده‌اند به فشارهای روانی بر زندانیان سیاسی پایان داده شود. این زندانیان گفته‌اند محدودیت‌ها برای تماس تلفنی و ملاقات باعث شده فشار روانی زیادی به زندانیان وارد شود. به گزارش وبسایت کلمه، مسعود باستانی، رسول بداغی، کیوان صمیمی و حشمت الله طبرزدی در نامه ای به محسنی اژه‌ای نوشته‌اند: «طی یکسال و چند ماهی که از قطع ارتباط روزانه تلفنی ما با خانواده‌هایمان می‌گذرد، بنا به تایید بهداری زندان تعداد بیمارانی که مجبور به استفاده از قرص‌های اعصاب و روان شده‌اند از حدود ۱۰ درصد به بیش از ۴۰ درصد ساکنان بند سیاسی رسیده است.»
 


کمیته بین‌المللی المپیک  و شورای المپیک آسیا با ارسال نامه‌ای مشترک به کمیته المپیک ایران، خواستار ادای توضیح درباره مداخله دولت در امور داخلی فدراسیون‌های ورزشی شده‌اند. در این نامه خطاب به محمد علی آبادی و بهرام افشارزاده رئیس و دبیر کمیته المپیک ایران تاکید شده است که مقامهای دولتی حق مداخله در امور فدراسیون‌ها را ندارند و برکناری‌های اخیر چند رئیس فدراسیون در ایران، مطابق با منشور المپیک نبوده است. به تازگی محمد عباسی وزیر ورزش و امور جوانان، مدیران پنج فدراسیون را تغییر داده است. فدراسیون دوچرخه سواری، فدراسیون شنا، فدراسیون اسکیت، فدراسیون قایقرانی و فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی شامل این تغییرات شده اند.
 


چهار زندانی سیاسی زندان رجایی شهر، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور هشدار داده‌اند که فشارهای روانی بر زندانیان سیاسی پایان داده شود. این زندانیان گفته‌اند محدودیت‌ها برای تماس تلفنی و ملاقات باعث شده فشار روانی زیادی به زندانیان وارد شود.چهار زندانی سیاسی زندان رجایی شهر، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور هشدار داده‌اند که فشارهای روانی بر زندانیان سیاسی پایان داده شود. این زندانیان گفته‌اند محدودیت‌ها برای تماس تلفنی و ملاقات باعث شده فشار روانی زیادی به زندانیان وارد شود. به گزارش وبسایت کلمه و در خبری که روز پنجشنبه منتشر شده است، مسعود باستانی، رسول بداغی، کیوان صمیمی و حشمت الله طبرزدیدر نامه محسنی اژه‌ای نوشته‌اند: «طی یکسال و چند ماهی که از قطع ارتباط روزانه تلفنی ما با خانواده‌هایمان می‌گذرد، بنا به تایید بهداری زندان تعداد بیمارانی که مجبور به استفاده از قرص‌های اعصاب و روان شده‌اند از حدود ۱۰ درصد به بیش از ۴۰ درصد ساکنان بند سیاسی رسیده است.» زندانیان یاد شده گفته‌اند: «یکسال و نیم پیش در زندان رجایی شهر زندانیان سیاسی به همراه تعدادی زندانی دیگر (مجموعا ۶۰ نفر) به راهرویی ۴۰ متری که در دوطرف آن مجموعا ۳۲ سلول ۲ در ۳ بدون درب وجود دارد منتقل شدیم و تلفن‌ها نیز قطع شد. قبل از این انتقال، ارتباط روزانه تلفنی با اعضای خانواده و گاهی فامیل می‌توانست به تخلیه فشار‌های روانی و عصبی زندانی بیانجامد کما اینکه این امکان برای زندانیان عادی همچنان برقرار است.» در این نامه آمده است: «در پیگیری‌های متعددی که به منظور رفع این محدودیت (و یا به تعبیری شکنجه روانی ما و خانواده‌هایمان) انجام شده است، و پاسخ‌ها به طور ضمنی و بعضا صریح اینطور بوده که یکی دو نفر از تلفن برای قرائت بیانیه و انتقال مطالب سیاسی استفاده کرده‌اند.» چهار زندانی سیاسی رجایی شهر به آقای اژه‌ای گفته‌اند: «حتی اگر برفرص این ادعا مطرح باشد، آیا پس از قطع شدن تلفن درج بیانیه‌ها و مطالب زندانیان سیاسی در سایت‌ها و رسانه‌ها بیشتر نشده است؟ آیا به کمک شنود تلفن‌های زندان، بهتر نمی‌توانید به کارهای مورد نظرتان بپردازید؟ و اینکه آیا در نظام قضاوت شما جایز است به خاطر یکی دو نفر، افراد دیگر و حتی خانواده‌ها و فرزندانشان مجازات شوند؟» در این نامه به مرگ منصور رادپور در زندان و به احتمال مرگ ناشی از فشار عصبی و مصرف قرص‌های روانی اشاره شده و آمده است: «آیا اگر آن شرایط ارتباط مستمر عاطفی و تخلیه روانی ادامه پیدا می‌کرد امروز شاهد یتیم شدن فرزندان وی بودیم؟ و آیا هشدار‌هایی که به خصوص در یکسال اخیر به بسیاری از مسوولان ذیربط در مورد فشار‌های روانی حاصل از عدم ارتباط مستمر تلفنی با نزدیکان داده شد، کافی نبوده است و آیا حوادثی از این دست در راه نیستند؟» پیشتر، شش حقوقدان زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ایران با هشدار از آنچه در این بخش از سیستم قضایی می‌گذرد گفته‌ بودند آمادگی دارند که نظریات کار‌شناسانه و تجربیات خود را که با پرداخت هزینه سنگینی به دست آورده‌اند، در اختیار مسوولان قرار داده و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها بدهند.
 


اسراییل اجساد ۹۱ فلسطینی را که در حملات  سالهای گذشته کشته شده بودند روز پنج شنبه به تشکیلات خودگردان فلسطینی تحویل داد. بر پایه گزارشها این اجساد که در گورستانی در اسراییل به خاک سپرده شده بودند شامل باقیمانده اجساد چند تن از بمب گذاران انتحاری نیز بود. دولت اسراییل، هدف از تحویل این اجساد را حرکتی بشردوستانه برای ازسرگرفته شدن مذاکرات با مقامهای فلسطینی خوانده است. مذاکرات مستقیم دو طرف در دسامبر سال 2010 در حدود یکسال و نیم پیش بر سر اختلاف در باره شهرک سازیهای اسراییلی، متوقف شد.
 


آمریکا و سازمان ملل روز پنج شنبه نسبت به بروز جنگ داخلی در سوریه هشدار دادند. "بان گی مون" دبیرکل سازمان ملل از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه خواست برای اجرای طرح صلح کوفی عنان، اقدامات بیشتری انجام دهد. بان گی مون با اشاره به کشتار حوله که بیش از صد قربانی و چند صد مجروح به جای گذاشت، افزود این کشتارها می توانند سوریه را به «جنگ داخلی فاجعه باری» بکشاند که نتواند از آن رهایی یابد. در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد حمایت  دولت مسکو از رژیم بشاراسد در شورای امنیت می تواند موجب جنگ داخلی در سوریه شود.
 


به دنبال انتشار اخباری در مورد «بازجویی از اسفندیار رحیم‌مشایی»، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با پرونده «فساد بزرگ مالی»، دفتر ریاست جمهوری این خبر را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری اعلام کرده است: «در پی انتشار خبری در برخی جراید مبنی بر بازجویی رئیس دفتر رئیس جمهور، این خبر قویا تکذیب می‌شود.» این مرکز، اخبار منتشر شده را «دروغ» خواند و تأکید کرد که انتشار این مسائل با هدف «حاشیه‌سازی برای دولت» صورت می‌گیرد و تأکید کرد شکایت قضایی از جراید منتشرکننده این خبر را پیگیری خواهد کرد.
 


به دنبال انتصاب دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به مدیریت عامل صندوق توسعه ملی، یک نماینده مجلس شورای اسلامی از برداشت «پنج میلیارد دلاری» دولت از این صندوق خبر داد و تأکید کرد که این برداشت «غیرقانونی» است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در مجلس نهم، روز پنج‌شنبه گفت: «خبردار شده‌ایم که دولت طی روزهای گذشته حدود پنج میلیارد دلار برخلاف قانون از محل این صندوق برداشت کرده است.» این در حالی است که طبق اساسنامه صندوق، دولت و مجلس هیچ‌ یک حق برداشت از این صندوق را ندارند. خبرگزاری‌ها تا این لحظه اشاره‌ای به دلیل این برداشت و محل استفاده این وجه نکرده‌اند.
 


مدير انجمن صنفی صنايع فرآورده های لبنی قم گفته که کارخانجات توليد شير در قم را در حال ضرر دهی هستند و یک تولید کننده شیر هم صنعت تولید شیر ایران را در مرز ورشکستگی خوانده است. دبیر انجمن صنایع لبنی هم گفته با توجه به محقق نشدن وعده دولت، صنایع شیری در حال ضرردهی هستند.خليل جوهرچی، مدير انجمن صنفی صنايع فرآورده های لبنی قم گفت که «کارخانجات توليد شير در قم را در حال ضرر دهی هستند و یک تولید کننده شیر هم صنعت تولید شیر ایران را در مرز ورشکستگی خوانده است. دبیر انجمن صنایع لبنی هم گفته با توجه به محقق نشدن وعده دولت، صنایع شیری در حال ضرردهی هستند.» آقای جوهرچی در گزارشی که خبرگزاری مهر روز چهارشنبه آن را منتشر کرده، گفته است: « کمبود نهاده و علوفه از دلايل اصلی افزايش قيمت شير توليدی کارخانجات است.» رضا باکری، دبير انجمن صنايع لبنی هم روز چهارشنبه به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت: « اخيرا دامداران با معاونت بازرگانی داخلی صورتجلسه ای داشتند مبنی بر آنکه با دريافت علوفه و نهاده های دامی، شير را با همان نرخ مورد نظر دولت يعنی ۶۳۰ تومان عرضه کنند در حالی که هنوز علوفه مورد نياز در اختيار دامداران قرار نگرفته است.» وی افزود: «ضمن این که برخی از دامداران اعلام می کنند حتی در صورت تامين علوفه مورد نياز توسط دولت، قيمت تمام شده شير برايشان حدود ۷۷۰ تومان تمام خواهد شد. درحال حاضر حداقل قيمت خريد شير خام از دامداران ۸۰۰ تومان و حداکثر ۸۸۰ تومان است.» آقای باکری گفته است: «به تبع محقق نشدن وعده دولت برای تامين نهاده های دامی و کاهش نرخ شير خام، صنايع لبنی در طول ماه نزديک به ۹۰ ميليارد تومان زيان می دهد.» جواد مرادی، مديرعامل کارخانه شير ژال هم به مهر گفته است: « درحال حاضر شير به قيمت کمتر از قيمت تمام شده از توليد کننده خريدار می شود و اگر اين روند ادامه داشته باشد کارخانجات با مشکل مواجه خواهند شد.» وی همچنین گفته که کارخانه شير ژال »در گذشته ۶۰ درصد شير استان قم را تامين می‌کرد که با توجه به شرايط پيش آمده و جلوگيری از ضرر و زيان بيشتر اين مقدار به ۳۰ در کاهش يافته است.» دیگر دست اندرکاران تولید شیر به خبرگزاری مهر گفته اند دولت دستوری مبنی بر بازگشت قيمت فرآورده‌های لبنی به قيمت بهمن ماه سال گذشته صادر کرده اما این کار، «نشدنی» است.
 


کمیته بین‌المللی المپیک و شورای المپیک آسیا با ارسال نامه‌ای مشترک به کمیته المپیک ایران، خواستار ادای توضیح و شفاف سازی درباره مداخله دولت در امور داخلی فدراسیون‌های ورزشی شده‌اند.کمیته بین‌المللی المپیک  و شورای المپیک آسیا با ارسال نامه‌ای مشترک به کمیته المپیک ایران، خواستار ادای توضیح و شفاف سازی درباره مداخله دولت در امور داخلی فدراسیون‌های ورزشی شده‌اند. در این نامه خطاب به محمد علی آبادی و بهرام افشارزاده رئیس و دبیر کمیته المپیک ایران تاکید شده است که مقامات دولتی حق مداخله در امور فدراسیون‌ها را ندارند و برکناری‌های اخیر چند رئیس فدراسیون در ایران، مطابق با منشور المپیک نبوده است. محمد عباسی وزیر ورزش و امور جوانان، مدیران پنج فدراسیون را تغییر داده است. خسرو قمری به عنوان سرپرست جدید فدراسیون دوچرخه سواری، برانوش نیک بین (فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو)، فریبا محمدیان به عنوان سرپرست فدراسیون اسکیت، شروین اسبقیان (فدراسیون قایقرانی) و غلامرضا جعفری هم در مقام سرپرستی فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی منصوب شده‌اند. خبرساز‌ترین تغییر در فدراسیون قایقرانی رخ داد و احمد دنیامالی پس از شش سال و نیم ریاست بر فدراسیون قایقرانی از سمت خود برکنار شد. حالا گردانندگان کمیته بین‌المللی المپیک از مسئولان کمیته المپیک ایران خواسته‌اند تا با مقامات دولتی گفت‌و‌گو کنند و نتیجه را به اطلاع آنها و شورای المپیک آسیا برسانند. پیر میرو مدیر روابط کمیته بین‌المللی المپیک و حسین المسلم مدیر کل شورای المپیک آسیا از برکناری‌های اخیر مطلع شده‌اند و فدراسیون بین المللی کانو (ICF) و فدراسیون بین‌المللی روئینگ (FISA) را نیز از جمله منابع خبری خود معرفی کرده‌اند. کمیته بین‌المللی المپیک با یادآوری برخی مفاد منشور المپیک، یادآور شده که دولت‌ها باید زمینه مشارکتی مفید را فراهم سازند تا ورزش در سطح ملی توسعه پیدا کند. بر همین اساس، دولت‌ها حق نفوذ در قلمروی فدراسیون‌ها را ندارند. کمیته بین‌المللی المپیک، سه پرسش و موضوع مشخص و شماره گذاری شده را در نامه خود درج کرده و خواستار پاسخگویی مقامات ایرانی شده است. ۱- در فدراسیون‌های ورزشی کشور شما چه اتفاقاتی رخ داد؟ ۲- دولت ایران باید تضمین دهد که ضمن رعایت منشور المپیک، به استقلال تشکیلات ورزشی وابسته به جنبش المپیک احترام خواهد گذاشت. ۳- ارگان‌های IOC و OCA را از نتیجه گفت‌و‌گوی خود با مقامات دولتی در ایران با خبر سازید. پرچم IOC به جای پرچم ایران؟ بعد از تکذیب‌های مکرر در آغاز هفته درباره واکنش IOC، سرانجام کمیته ملی المپیک ایران دریافت نامه‌ از کمیته بین‌المللی المپیک را تائید کرد. به همین خاطر نشست فوق‌العاده هیات اجرایی کمیته المپیک ایران نیز برگزار شد. بر اساس قوانین کمیته بین‌المللی المپیک، در صورتی که برای IOC، مداخله‌ای خارج از عرف از سوی مقامات دولتی کشور‌ها در امور فدراسیون‌های ورزشی و کمیته‌های ملی المپیک‌ محرز شود، کمیته ملی المپیک آن کشور به حالت تعلیق درخواهد آمد. مشابه چنین وضعیتی برای کشور کویت رخ داده است. این مسئله الزاماً به معنی عدم شرکت ورزشکاران آن کشور در بازی‌های المپیک نیست. بلکه ورزشکاران کشور مورد نظر به جای پرچم ملی کشورشان، باید با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک که‌‌ همان پنج حلقه مشهور است، در مراسم افتتاحیه رژه بروند و اگر مدال بگیرند نیز به جای پرچم کشورشان، پرچم IOC برافراشته خواهد شد! ورزشکاران کویتی در المپیک لندن با پرچم المپیک به مصاف حریفان خود خواهند رفت. کمیته ملی المپیک کویت از سال ۲۰۱۰ به دلیل دخالت‌های دولتی در وضعیت تعلیق به سر می‌برد. هشت ورزشکار کویتی تاکنون جواز حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب‌ کرده‌اند؛ نمایندگانی در ماده ۸۰۰ متر و پرتاب چکش دو و می‌دانی، تیراندازی، پینگ پنگ و شنا. این کشور در بازی‌های آسیایی گوانجو نیز وضعیت مشابهی داشت و نتوانست با پرچم ملی وارد رقابت‌ها شود. آن‌ها چهار مدال طلا، شش نقره و یک برنز کسب کردند اما با هر مدال طلایی که می‌گرفتند، حلقه‌های المپیک به جای پرچم کویت به اهتزاز در می‌آمد. در رده بندی مدال‌ها هم به جای نام کویت، عنوان «ورزشکارانی از کویت» درج شد. در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی هم ورزشکاران کشور تیمور شرقی با پرچم المپیک وارد رقابت‌ها شده بودند. حالا کشور سوریه نیز در آستانه صدور این حکم سنگین قرار دارد و ممکن است ورزشکاران این کشور آشوب زده، بدون پرچم ملی در لندن حضور یابند. کشورهای عربستان سعودی، قطر، برونئی و سودان هم به شدت تحت فشار هستند تا موانع داخلیشان در اعزام زنان ورزشکار به المپیک لندن را رفع کنند. در صورتی که ایران نتواند مقامات IOC را قانع کند، ورزشکاران ایرانی در غیاب پرچم ایران راهی لندن خواهند شد.
 


پلنگی که به مزرعه ای در روستای فوجن در حوالی شاهرود نزدیک شده بود، به دلیل فقدان مهارت کافی، از سوی ماموران تلف شده و از پا درآمد. گزارش کالبدشکافی می گوید ابتدا گلولی جنگی زانوی این پلنگ را از بین برده و پس از آن، شلیک دارت‌های بیهوشی به جای خواب کردن حیوان، باعث خونریزی شدید داخلی و سپس تلف شدن او شده است.پلنگی که به مزرعه ای در روستای فوجن در حوالی شاهرود نزدیک شده بود، به دلیل فقدان مهارت کافی، از سوی ماموران تلف شده و از پا درآمد. گزارش کالبدشکافی می گوید ابتدا گلولی جنگی زانوی این پلنگ را از بین برده و پس از آن، شلیک دارت‌های بیهوشی به جای خواب کردن حیوان، باعث خونریزی شدید داخلی و سپس تلف شدن او شده است. حسین محمدی، مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع محیط زیستی سازمان محیط زیست هفته پیش در مورد قضیه کشتن و سپس تلف شدن یک پلنگ در نزدیکی شاهرود، گفته که این پلنگ به دلیل خونریزی شدید، تلف شده است. ایمان معماریان، دکتر دامپزشکی که کالبدشکافی این پلنگ را شاهد بوده، به رادیو فردا می‌گوید: «حیوان را زمانی که دست و پایش را بسته و پشت ماشین انداخته بودند، در راه تلف شده و بر اثر خونریزی داخلی مرده بود. هرچند پیش از بیهوش کردن، به او شلیک شده و استخوان زانویش منفجر شده بود.» این گزارش حاکی است هفته پیش یک پلنگ در روستایی نزدیک شاهرود، به یک مزرعه نزدیک می‌شود و گفته‌می شود که باعث ترس و حمله به باغبان شده است. باغبان هم با پلیس تماس می‌گیرد و نیروی انتظامی و نیروهای محیط زیست برای کمک، به منطقه می‌آیند. ​​ گفته شده در زمانی که این نیروها آن جا بودند، پلنگ به یک نفر که پشت وانت بوده حمله کرده و او را زمین می‌زند. به گفته دکتر معماریان، آن وقت است که با گلوله جنگی پلنگ را هدف قرار می‌دهند که کالبد شکافی نشان می‌داد استخوان ران را ترکانده و منفجر کرده است. وقتی حیوان تیر می خورد، بعد تلاش می کنند با دارت او را بیهوش کنند که چند دارت به خطا می‌رود و چند دارت هم به بدن پلنگ اصابت می‌کند. سپس دست و پای حیوان را بسته و او را به گرمسار منتقل می‌کنند. گزارش کالبد شکافی می‌گوید به احتمال زیاد دارت‌ها باعث آسیب دیدن به طحال شده و خونریزی شدید را در پی داشته است. دکتر معماریان می‌گوید همان در راه انتقال به گرمسار، حیوان تلف شده و مرده بود. وی افزود این پلنگ چند ساچمه رو کتف و کمر داشت که نشان می‌داد قبلا به او شلیک شده ولی چون کسی با ساچمه به شکار پلنگ نمی‌رود، برای اذیت و آزار به او شلیک شده است. دکتر معماریان گفت این حیوان کاملا سالم بوده، معده‌ای سالم داشته و خرگوشی کوهی هم شکار کرده بود که در معده او دیده می شد. با این حال او تاکید دارد که پلنگ، حیوانی خشن است و ترس زیاد از او به علاوه ناکارآمدی در مقابله با این وضعیت، باعث تلف شدن این حیوان شده است. پايگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محيط زيست هم در گزارشی به نقل از دامپزشک معتمد، گزارشی از کالبدشکافی نوشته و همه این موارد را ذکر کرده است. این گزارش می‌گوید پلنگ یاد شده مخاط لثه و بافت ملتحمه چشم به شدت کمرنگ داشته که نشان دهنده خونريزی شديد بوده و همچنین استخوان ران چپ هدف قرار گرفته به طوری که گلوله باعث شکستگی و خرد شدن استخوان مذکور شده است. در گزارش کالبد شکافی اين پلنگ، پارگی در عضلات دو سر و چهار سر ران را نشان می‌دهد و جراحت اين ناحيه می‌تواند منجربه زمينگيری و جلوگيری ازحرکت پلنگ شده باشدکه بادرد بسيارشديد و خونريزی از اين ناحيه همراه بوده است. حسین محمدی، مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست هم افزوده که حفره‌ای جانبی در ناحيه محوطه بطنی به قطر حدودا ۵ سانتی متر دیده شده که از اين حفره جسمی خارجی وارد محوطه بطنی حيوان شده در ادامه با طحال برخورد و ضمن پارگی کپسول طحال منجر به خونريزی شديد اين عضو شده است. دکتر ایمان معماریان می‌گوید به احتمال زیاد، گلوله‌های دارت برای بیهوشی که بدون دقت شلیک شده، شکم حیوان را هدف قرار داده و به جای بیهوشی، باعث خونریزی شدید داخلی و مرگ او شده است. دکتر معماریان گفت: «پلنگ حیوان خطرناکی است و پلنگ ایرانی، جثه ای بزرگتر از پلنگ آفریقایی دارد و این طور رفتار ناشیانه با این حیوان، ناشی از ترس است و در درجه دوم، این که کسی به واقع مهارت کافی برای بیهوش کردن و کنترل این حیوان وحشی را ندارد و از این رو چنین ضایعه‌ای روی می دهد.»
 


پس از ۳۱ سال، حاکمان نظامی مصر اعلام کردند قانون «شرایط فوق‌العاده» از امروز (پنج‌شنبه) در این کشور فاقد اعتبار است. شورای نیروهای مسلح مصر روز پنج‌شنبه ضمن اعلان تلویزیونی پایان این قانون، تصریح کرد که به مسئولیت خود در قبال «حفاظت از امنیت کشور تا پایان واگذاری قدرت» عمل خواهد کرد. قانون شرایط فوق‌العاده ۳۱ سال پیش و پس از ترور انور سادات، رئیس جمهوری اسبق مصر، در این کشور برقرار شد و قدرت زیادی در اختیار نظامیان قرار داد.
 


با ادامه حملات به شهر حوله در سوریه طی روز پنج‌شنبه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در همین روز گفت که هر روز از کشتار در سوریه مسئله اقدامات جدی‌تر بین‌المللی را تقویت می‌کند اما تأکید کرد که برای مداخله نظامی نیاز به حمایت بین‌المللی از جمله از سوی روسیه است.با ادامه حملات به شهر حوله در سوریه طی روز پنج‌شنبه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در همین روز گفت که هر روز از کشتار در سوریه مسئله اقدامات جدی‌تر بین‌المللی را تقویت می‌کند اما تأکید کرد که برای مداخله نظامی نیاز به حمایت بین‌المللی از جمله از سوی روسیه است. منطقه حوله در مرکز سوریه هفته پیش شاهد کشتار بیش از صد نفر ازجمله تعداد زیادی کودک بود و گزارش‌ها حاکی است که نیروهای دولتی سوریه روز پنج‌شنبه اقدام به گلوله‌باران حوله کرده‌اند که به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اثر آن دست‌کم یک نفر کشته شده و شمار زیادی از ساکنان نیز در حال گریز از این منطقه هستند. ادامه حملات به حوله طی روز پنج‌شنبه در حالی صورت می‌گیرد که به گزارش آسوشیتدپرس، بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در همین روز از دولت سوریه خواست تا حملات خود را متوقف کند. کشتار حوله موجی از محکومیت از سوی کشورهای مختلف را درپی داشت ازجمله آمریکا این کشتار را «وحشیانه» نامید. در ادامه واکنش‌های ایالات متحده به خشونت‌ها در سوریه، هیلاری کلینتون که روز پنج‌شنبه در یک جمع دانشجویی در دانمارک سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال مداخله نظامی در سوریه اظهار داشت: «هر روز که می‌گذرد دلایل به مداخله نظامی تقویت می‌شود،» حتی اگر روسیه در این مورد قانع نشده‌باشد. وی افزود که واشینگتن در این‌خصوص به تلاش برای قانع کردن مسکو ادامه می‌دهد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «روس‌ها به من می‌گویند که نمی‌خواهند جنگ داخلی به راه بیفتد، من هم به آنها گفته‌ام که سیاستی که در پیش گرفته‌اند از عوامل بروز جنگ داخلی خواهد بود.» وی این‌گونه اضافه کرد که: «باید روس‌ها را در این زمینه با خود همراه کنیم چراکه خطراتی که با آن روبه‌رو هستیم بسیار ناگوارند و امکان اینکه بسیار بدتر از اینها هم بشود وجود دارد.» روسیه می‌گوید که از رژیم بشار اسد در سوریه پشتیبانی نمی‌کند اما «به قوانین بین‌المللی و سیاست عدم مداخله در نزاع‌های داخلی دیگر کشورها احترام می‌گذارد.» به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه گفت که موضع کشورش در قبال سوریه «متوازن، متداوم و کاملاً منطقی» است. وی افزود که خودداری روسیه از حمایت از اقدام‌های بیشتر علیه بشار اسد پس از کشتار حوله «بر پایه رویکردی کاملاً عاری از احساسات» بنا شده و به گفته او «احساساتی شدن» در چنین مواردی «مناسب» نیست. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ارشد کشورهای عربی روز پنج‌شنبه از چین خواستند تا از نفوذ خود جهت توقف خشونت‌ها در سوریه استفاده کند. چین و روسیه تاکنون راه تلاش‌های بین‌المللی برای برخورد جدی‌تر با رژیم بشار اسد را در شورای امنیت سازمان ملل مسدود کرده‌اند. ناآرامی‌ها در سوریه بیش از یک‌ سال پیش آغاز شده و با درگیری‌های خونین همراه بوده‌است. مخالفان خواستار برکناری بشار اسد از حکومت هستند و این در حالی است که بشار اسد می‌گوید از قدرت کناره نخواهد گرفت. سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم هم‌اینک به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده‌است.
 


سازمان بهداشت جهانی امروز (سی و یکم ماه مه) مصادف با «روز جهانی بدون دخانیات» خواستار توقف «دخالت‌های صنعت تنباکو در تلاش‌های ضددخانیات» شد. سازمان بهداشت جهانی گفته است کارزار امسال را بر «افشا کردن اقدامات بی‌شرمانه‌ی صنعت تنباکو در جلوگیری از کنترل مصرف دخانیات متمرکز می‌کند». به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، اقدامات صنعت تنباکو از جمله شامل اغراق در اهمیت این صنعت بر اقتصاد جهانی و تأثیرگذاری مصنوعی بر افکار عمومی نسبت به مصرف دخانیات می‌شود. همزمان، محسن گرکانی‌نژاد، معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نیز به ایسنا گفته است در ایران در هر دو تا پنج دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر مصرف دخانیات از دست می‌دهد.
 


سايت «هافينگتون پست» در گزارشی تحليلی به قلم سايمون جانسون و پيتر بون، به موضوع اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی در اروپا و آينده نه چندان درخشان واحد پولی يورو پرداخته است.سايت  «هافينگتون پست» در گزارشی تحليلی به قلم سايمون جانسون و پيتر بون، دو کارشناس اقتصادی، به موضوع اوضاع آشفته و نابسامان اقتصادی در اروپا و آينده نه چندان درخشان واحد پولی يورو پرداخته است. جانسون و بون پيش بينی کرده ا ند که «بحران مالی يونان، رکود اقتصادی در ايرلند، ايتاليا و اسپانيا و صد البته، نارضايتی ماليات دهندگان آلمانی از شرايط کنونی باعث خواهد شد که به زودی ميليون ها نفر در اروپا با اين حقيقت تلخ مواجه شوند که "يورو"، واحد پولشان، به تاريخ پيوسته است.» در ادامه گزارش «هافينگتون پست» آمده است: بايد توجه داشت که وضعيت حاضر حاصل اتفاقی مقطعی نبوده بلکه از دل مجموعه ای از نقاط عطف تعيين کننده تاريخی به وجود آمده است. رويدادهايی که هرکدام، يکی پس از ديگری، موجب آن شدند که روند امور در سراشيب سقوط قرار گيرد. انتخابات آتی يونان که در ۱۷ ماه ژوئن برگزار خواهد شد، يکی از اين نقاط عطف خواهد بود. در حالی که احتمال کسب اکثريت کرسی های پارلمان توسط نيروهای سياسی به اصطلاح  «طرفدار جدايی» وجود دارد، واحد پولی جديدی نيز به زودی در خيابان های آتن و در داد و ستد های روزمره رد و بدل خواهد شد. اما چيزی که از هم اکنون مشخص شده آن است که حفظ عضويت يونان در منطقه پولی يورو با اين اوضاع  تقريباً ناممکن شده است: سپرده گذاران از بانک ها فرار می کنند، ماليات دهندگان پرداخت بدهی خود را به دولت به تعويق می اندازند و کارخانجات پول مواد اوليه خريداری شده را پرداخت نمی کنند– يا به اين دليل که توانايی پرداخت ندارند يا اينکه انتظار دارند به زودی بتوانند تعهدات مالی خود را با واحد پولی کم ارزش «دراخما» پرداخت کنند. اين همه به علاوه شرايط يونان بعد از پنج سال رکود اقتصادی، بيکاری بيش از ۲۰ درصد نیری کار، تعديل های روزافزون و حذف خدمات اجتماعی، وعده های پوچ سياستمداران داخلی و خارجی، همه و همه باعث شده که احتمال يک واکنش شديد طبيعی به نظر برسد و قابل پيش بينی. وقتی رهبران صندوق بين المللی پول، مقامات کميسيون اروپا و خبرنگاران حوزه اقتصادی مدام به تکرار گزينه «خروج يونان» می پردازند، چه کسی می تواند در يونان سرمايه گذاری کند؟ يا کدامين عقل سليم حاضر است در اين کشور قراردادهای طولانی مدت ببندد؟ البته در اين ميان اقتصاد يونان است که روز به روز اوضاع بدتری پيدا می کند. بعضی از سياستمداران اروپايی می گويند که خروج آرام و بی سر و صدای يونان با اين شرايط ميسر است، و اينکه يونان تنها کشوری خواهد بود که منطقه پولی يورو را ترک خواهد کرد. به عقيده نويسندگان «هافينگتون پست» اين سناريو هم مردود است، زيرا خروج يونان صرفاً گام تازه ای در زنجيره وقايعی خواهد بود که در نهايت منجر به از هم پاشيدگی منطقه يورو خواهد شد. بر اين اساس، در مرحله بعد و زمانی که يونان منطقه يورو را ترک کند، دولت اين کشور پرداخت حدود ۱۲۱ ميليارد يورو بدهی اش به طلبکاران دولتی و ۲۷ ميليارد يورو قرض به صندوق بين المللی پول را نکول خواهد کرد. (يعنی ناتوانی خود را از پرداخت بدهی ها اعلام خواهد کرد.) مسئله حائز اهميت ديگر که در عين حال کمتر مورد توجه ماليات دهندگان آلمانی (و شايد ديگران) قرار گرفته، آن است که يونان ۱۵۵ ميليارد يورو بدهی مستقيم به «نظام يورو» را نيز مانند ديون قبلی خود نکول خواهد کرد. «نظام يورو» در برگيرنده بانک مرکزی اروپا و ۱۷ بانک مرکزی ملی کشورهای عضو منطقه يورو است. در نهايت، با خارج شدن کنترل سياست پولی از دست بانک مرکزی اروپا، اين نهاد مجبور خواهد شد که برای تأمين منابع مالی ناشی از برون رفت سرمايه و حمايت از کشورهای دچار بحران اقتصادی اعتبار صادر کند و خود اين اعتبار ها نيز بدون وجود تضمين از بازپرداخت آنها در اختيار کشورهای دچار مشکل درون منطقه يورو قرار داده خواهد شد. در مقابل جهان نيز «يورو» را به عنوان واحد پولی امن تلقی نخواهد کرد، سرمايه گذاران از قراردادهای اروپايی دوری خواهند گزيد و امکان دارد که حتی آلمان هم در اين مرحله قادر نباشد که مانند گذشته با نرخ بهره پايين به ديگران وام بدهد. بدين ترتيب، ماليات دهندگان آلمانی از تورمی غيرقابل قبول و صورت حسابی سرسام آور برای حفظ شرکای «يورو» در رنج خواهند بود. ساده ترين راه، به نوشته «هافينگتون پست»، ترک منطقه يورو توسط آلمان است که ديگر کشورها را ناچار خواهد کرد که از اين تصميم تبعيت  کنند. در عين حال بايد خاطر نشان کرد که نسبت به سال ۲۰۰۸، انحلال منطقه پولی يورو تاثيرات مخرب بيشتری بر روی بازارهای مالی جهان خواهد گذاشت. در صورت از هم گسيختن منطقه يورو، منابع غنی سرمايه اروپا و نظام بانکی اين قاره، علاوه بر بازار ۱۸۵ تريليون دلاری، شامل قراردادهايی که به واحد پولی يورو منعقد شده و هم اکنون در جريان هستند، همه دچار مشکل خواهند شد و برون رفت سرمايه در ابعاد وسيع از اروپا به سوی ايالات متحده و آسيا شکل خواهد گرفت. با اطمينان نزديک به يقين می توان گفت که مستمری بگيران و خانوارهای بسياری اندوخته ساليان عمر خود را از دست رفته خواهند يافت، آن دسته ای که سرمايه شان را حفظ کرده نيز ذره ذره دارايی خود را در مواجه با تورم در حال از بين رفتن خواهند ديد. مطلب «هافينگتون پست» در پايان يادآوری می کند که سه سال است سياستمداران اروپايی به طور پيوسته قول می دهند که «هر آنچه از دست شان بر می آيد،» برای نجات يورو انجام خواهند داد. امروز برای ما آشکار است که اين قول از توانايی هايی سياستمداران فراتر بوده است. زمان آن فرا رسيده است که مقام های صندوق بين المللی پول و اروپايی ها با حمايت ايالات متحده و ديگران کار بر روی انحلال منطقه يورو را آغاز کنند.
 


بنابر گزارش‌ها از ایران، فرمانده کل سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه از جزایر سه‌گانه‌ی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی دیدار کرده است. به گزارش ایسنا، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه در پایان سفرش در ابوموسی گفت: از کشورهای حوزه‌ی جنوبی خلیج فارس «می‌خواهیم با کمک همدیگر و به گفته او، با اتحاد و برادری دست استکبار جهانی را از منطقه کوتاه و امنیت آب‌ها و سواحل را خودمان تأمین نماییم». مناقشه‌ی تازه بر سر جزایر سه‌گانه‌ی خلیج فارس میان ایران و امارات از فروردین‌ماه و پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره‌ی ابوموسی شدت گرفته است.
 


عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از کشته شدگان در بازداشتگاه کهریزک، به خبرگزاری فارس گفته است سعید مرتضوی با عنوان «معاونت در قتل عمد» تفهیم اتهام شده است. پدر محسن روح‌الامینی گفته است که حکم جلب به دادرسی سعید مرتضوی «قبل از عید و قبل از انتصاب وی در سازمان تأمین اجتماعی» صادر شده اما هنوز کیفرخواست صادر نشده است. از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده‌ی بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸، که دست‌کم چهار کشته برجای گذاشت، نام برده می‌شود.
 


در واکنش به ارائه‌ی تصاویر جدیدی از سایت نظامی پارچین در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران اتهام پاکسازی در این پایگاه نظامی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (پنج‌شنبه) گفت: «این نوع جار و جنجال و اتهامات، بی‌پایه و اساس است». روز چهارشنبه گزارش شد که در یک جلسه‌ی خصوصی، تصاویر ماهواره‌ای جدیدی به دیپلمات‌ها در وین نشان داده شده که حاکی از «پاکسازی» در محوطه پارچین است. امروز نیز مؤسسه‌ی علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) تصاویری از محوطه‌ی پارچین را منتشر کرده است که در آن آثار «تخریب دو ساختمان» و «آثاری از ماشین‌آلات سنگین» دیده می‌شود.
 


خبرگزاری‌های داخلی ایران از بازدید محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، از یگان‌های رزمی مستقر در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس خبر دادند.خبرگزاری‌های داخلی ایران از بازدید محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، از یگان‌های رزمی مستقر در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس خبر دادند. خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد، نوشت که سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری در پایان بازدید خود از این جزایر گفت: «با کمک کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس امنیت آب‌ها و سواحل را خودمان تامین می‌کنیم.» وی از «کشورهای اسلامی، به‌ویژه کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌ فارس» خواست تا کمک کنند آن چه «دست استکبار جهانی» خواند از منطقه کوتاه شده و «دشمنان ناامید شوند». این نخستین بازدید گزارش‌شده یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی از این جزایر است. در همین حال بازدید فرمانده کل سپاه همزمان بود با انجام عملیات نظامی مشترک امارات و قطر در آب‌های خلیج فارس. به نوشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سرهنگ عیسی راشد آل علی، سخنگوی نظامی امارات متحده، روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «رزمایش 'سپر صلح ۱' در چارچوب همکاری، هماهنگی و تبادل تجربیات نظامی میان امارات و قطر انجام شد.» طی یک ماه گذشته امارات میزبان دو رزمایش دیگر بوده‌است: رزمایش نیروهای موسوم به «سپر جزیره» شامل یگان‌های نظامی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و نیز رزمایش فرانسه و امارات. جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که در دهانه تنگه هرمز قرار دارند از اهمیت راهبردی بسیاری برخوردارند و این جزایر در آذر ۱۳۵۰ و پس از ۸۰ سال اشغال توسط بریتانیا به کنترل نیروهای نظامی ایران درآمدند. پس از بازگردانده شدن حاکمیت جزایر سه‌گانه به ایران، قرار شد امور مربوط به ابوموسی تنها جزیره دارای سکنه این مجموعه سه‌گانه را ایران مشترکاً با شارجه که اکنون بخشی از امارات است اداره کنند، اما اکنون ابوظبی می‌گوید ایران علاوه بر در دست گرفتن همه امور این جزیره، در ابوموسی فرودگاه و پایگاه نظامی ساخته‌ است. درپی سفر استانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی در روز ۲۳ فروردین، دور تازه از اختلاف نظر و تنش بین ایران و امارات متحده عربی بر سر حاکمیت جزایر سه‌گانه بالا گرفت. این تنش پس از آن به دیگر کشورهای عربی نیز کشیده شد و شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر کشور عربستان، روز ۱۴ اردیبهشت آن چه را که «اشغال» جزیره ابوموسی توسط ایران خواند، محکوم کرد. روز ۲۷ اردیبهشت، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این اظهارات، طرح یا تکرار هرگونه ادعا در خصوص جزایر سه‌گانه را اظهاراتی «نسنجیده» تلقی کرد و چنین مواضعی را کاملا مردود و «فاقد وجاهت سیاسی و حقوقی» دانست. افزایش توجه به ابوموسی و موضوع تغییر نام تنش‌های ایجادشده پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی موجی از توجه در ایران به این جزیره را در پی داشت که از آن جمله می‌توان به اخبار افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این جزیره، راه‌اندازی تور گردشی به ابوموسی و اعلام برگزاری انواع نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در این جزیره اشاره کرد. در همین راستا، ولی اسماعیلی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی، روز ۲۵ اردیبهشت به خبرگزاری فارس گفت که «قرار است استان توریستی فرهنگی خلیج فارس با مرکزیت بوموسی تشکیل شود». وی در ادامه گفت: «در این طرح نام ابوموسی به بوموسی تغییر پیدا می‌کند؛ بوموسی در واقع ترکیبی از بوم یعنی مکان و موسی که همان منطقه است تشکیل می‌شود؛ چرا که ابوموسی یک نام جعلی است.» وی اما به مدارک تاریخی که صحت این ریشه‌یابی نام را تأیید کنند اشاره‌ای نکرد. با وجود آن که هنوز تغییری در نام این جزیره از سوی دولت یا مجلس جمهوری اسلامی تصویب نشده و خبری رسمی نیز در این مورد انتشار نیافته، اغلب خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی از آغاز این هفته در اخبار خود از این جزیره با نام «بوموسی» یاد کرده‌اند. در همین زمینه پیروز مجتهدزاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک، که کتاب‌های متعددی در زمینه جغرافیای تاریخی خلیج فارس و همچنین جزایر سه‌گانه نام‌برده دارد روز یکم خرداد در مصاحبه با روزنامه «مردمسالاری» کاربرد نام بوموسی برای جزیره ابوموسی را نادرست نامید. وی در این مصاحبه گفت که «کلمه‌ بوموسی و ابوموسی هر دو عربی‌اند و فرقی در اصل قضیه ندارد. اعراب گاهی در مورد کلمه‌ ابو، الف را برای تسهیل خواندن برمی‌دارند». این پژوهشگر افزود: «در قرارداد ۱۹۷۱ که تنها سند قطعی مالکیت و حاکمیت ایران بر این جزیره‌ است، ما این نام را به صورت ابوموسی داریم. چرا توجه نمی‌شود که اگر ما دست به این‌گونه اقدامات تفرقه‌افکنانه بزنیم و این نام را تغییر دهیم در حقیقت سند مربوط به مالکیت خودمان را به تردید انداخته‌ایم.» پیروز مجتهدزاده در مورد وجود دیگر نام‌های تاریخی برای جزیره ابوموسی گفت که «من که ۴۵ سال است، مطالعات گسترده‌ای در جزئیات جغرافیایی، تاریخی، سیاسی و استراتژیک خلیج فارس کرده‌ام، به چنین اسنادی برخورد نکرده‌ام.»
 


پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک می‌گوید دادسرای کارمندان تهران اعلام کرده است که تا اوایل تیرماه کیفرخواست سعید مرتضوی در ارتباط با پرونده کهریزک صادر خواهد شد.پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک می‌گوید دادسرای کارمندان تهران اعلام کرده است که تا اوایل تیرماه کیفرخواست سعید مرتضوی در ارتباط با پرونده کهریزک صادر خواهد شد. به گزارش ۱۰ خردادماه خبرگزاری مهر، پدر محمد کامرانی، از قربانیان کهریزک، گفته است: «اخیرا حیدری فرد، معاون مرتضوی و یکی از متهمان پرونده، بازداشت شده است و دادسرا هم قول داده است که تا پایان این ماه و یا اوایل ماه آینده کیفرخواست سعید مرتضوی صادر می‌شود.» وی توضیح داده است: «این پرونده ابتدا در دادسرای قضات تشکیل و برای تکمیل به دادسرای کارمندان ارجاع داده شد و نهایتا در دادگاه عمومی نیز رسیدگی شد. به زودی نیز با صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده خواهد شد.» از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود. سرکوب‌کنندگان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ ریاست‌جمهوری ایران شماری از بازداشت‌شدگان را به بازداشتگاه کهریزک در نزدیکی تهران بردند و گزارش‌هایی از شکنجه و بدرفتاری با این زندانیان و کشته شدن چهار تن زیر شکنجه در کهریزک، در مطبوعات بازتاب یافت. آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است ، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند. پس از کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی، از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، بود که آیت‌الله خامنه‌ای دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را در سال ۱۳۸۸ صادر کرد. سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فرد سه مقام قضایی هستند که در ارتباط با پرونده کهریزک از مقام قضایی خود تعلیق شده‌اند. مهر گزارش کرده است که سعید مرتضوی، پیش از این در زمینه‌های «معاونت در قتل»، «نقض حقوق شهروندی» و «هتک حیثیت ناجا» تفهیم اتهام شده است و پرونده کهریزک هنوز مفتوح است. سعید مرتضوی در حالی در پرونده کهریزک متهم شناخته می‌شود که اخیرا وی از سوی وزیر کار به سمت ریاست صندوق تأمین اجتماعی منصوب شد . این انتصاب اعتراض شدید مجلس را به همراه داشت، اگرچه این اعتراض‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده و سعید مرتضوی همچنان سمت خود را حفظ کرده است . به دنبال این انتصاب، پدر محمد کامرانی گفته بود: «حداقل دولت تا اعلام نتیجه دادگاه صبر می‌کرد و بعد به مرتضوی پست و مدال می‌داد.» «اتهام‌های دیگر حیدری‌فرد: حمل مواد مخدر، نگهداری عتیقه‌جات و سکه طلا» در عین حال گزارش‌ها حاکی است که علی‌اکبر حیدری‌فرد، دیگر متهم پرونده کهریزک، که اواسط اردیبهشت‌ماه خبر بازداشت وی در رسانه‌ها منتشر شد، به حمل مواد مخدر ونگهداری عتیقه‌جات و سکه طلا نیز متهم شده است. به گزارش سحام‌نیوز به نقل از وب‌سایت بازتاب، از زمان بازداشت آقای حیدری‌فرد، معاون سعید مرتضوی، در کنار اتهام‌های وی در پرونده کهریزک، مواردی نظیر «کشف مواد مخدر در خودرو و کشف عتیقه‌جات و مقادیر زیادی طلا در تفتیش منزل» نیز به اتهام‌های وی افزوده شده است. ​سحام نیوز افزوده است که در پی کشف این موارد، «بسیاری از اطرافیان وی احضار یا بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند». در کنار این گزارش‌ها نام علی‌اکبر حیدری فرد، فروردین‌ماه نیز در ارتباط با «هفت‌تیرکشی» در یک پمپ بنزین در اصفهان در رسانه‌ها مطرح شده بود. رسانه‌های داخلی از جمله روزنامه «ملت‌ ما» نیز پیشتر گزارش کرده بودند که فردی «سوم فروردین‌ماه سال جاری» به دنبال اعتراض عده‌ای به ورود خارج از نوبت او به پمپ بنزین، با یک قبضه کلت کمری اقدام به تیراندازی هوایی کرده است. با آمدن پلیس وی خود را قاضی دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی کرده و با ارائه مدارک شناسایی آزاد شده است. گفته می‌شود که علی حیدری‌‌فرد پای احکام اعزام افراد بازداشت شده به بازداشتگاه کهریزک را امضا کرده است. وب‌سایت خبری تابناک، نزدیک به محسن رضایی، اردیبهشت‌ماه با درج خبر بازداشت آقای حیدری‌ فرد نوشت که «علی‌اکبر حیدری‌ فرد که از او با نام عصای دست مرتضوی نیز یاد می‌شود» و پیش از این «خواستار تقدیر از کار خوب خود» در کهریزک شده بود، هم‌اینک روانه «زندان اوین» شده است.
 


در حالی که، به گفته جمهوری آذربایجان، ایران نامه‌های اعتراضی این کشور به «ناپدید شدن» دو شاعر آذربایجانی در ایران را بی‌پاسخ گذاشته، پدر یکی از این دو نفر در گفت‌وگو با رادیوفردا از بازداشت فرزند خود در شهر تبریز خبر داد.در حالی که، به گفته جمهوری آذربایجان، ایران نامه‌های اعتراضی این کشور به «ناپدید شدن» دو شاعر آذربایجانی در ایران را بی‌پاسخ گذاشته، پدر یکی از این دو نفر در گفت‌وگو با رادیوفردا از بازداشت فرزند خود در شهر تبریز خبر داد. جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در پیگیری از وضعیت دو شاعر «ناپدید شده» شهروند این کشور که ماه گذشته برای شرکت در جشنواره شعر به ایران سفر کرده بودند تاکنون سه یادداشت اعتراضی به ایران تحویل داده، اما مقامات دیپلماتیک ایران هنوز در این زمینه جوابی به آذربایجان نداده‌اند. فرید حسین و شهریار حاجی‌یف دو شاعر جوان شهروند آذربایجان که به جشنواره شعری در شهر مراغه دعوت شده بودند، بعد از اتمام جشنواره و هنگام بازگشت روز دوم ماه مه در تبریز بازداشت شدند. در حالی که مقامات ایران هنوز رسما بازداشت این دو تبعه جمهوری آذربایجان را تایید نکرده‌اند، پدر آقای حاجی‌یف در گفت‌وگو با رادیوفردا از بازداشت فرزند خود در ایران خبر می‌دهد. مایل حاجی‌یف در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: «پسرم ۲۷ ماه مه‌، چهار روز پیش، طی تماس تلفنی از بازداشتگاه گفت که علت بازداشت‌شان عدم مراجعه به کنسولگری آذربایجان در تبریز و ثبت نام‌شان بوده است.» به گفته آقای حاجی‌یف، «شهریار گفت که با موبایل یکی از بازجو‌ها تماس می‌گیرد، مشکل در عدم ثبت آنها در کنسولگری بوده و بازجو‌ها قانع شده‌اند که به شرط دریافت استعلام از سفارت ایران در باکو آنها را آزاد کنند». این در حالی است که المان عبدالله‌اف، معاون وزیر خارجه آذربایجان، روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که هیچ یک از مجاری دیپلماتیک ایران، اعم از کنسولگری، سفارت یا وزارت خارجه پاسخی به درخواست آذربایجان نداده‌اند و این رویه خلاف تعهدات «کنوانسیون وین» در امور دیپلماتیک است. به گفته حاجی‌یف پدر، بعد از تماس کوتاه تلفنی چهار روز پیش، دیگر خبری از پسرش نشده، اما کنسولگری آذربایجان در تبریز به ایشان اطمینان داده است که پیگیر آزادی دو شاعر جوان شهروند آذربایجان است. تنش در روابط ایران و آذربایجان در چند ماه اخیر شدت یافته و هر دو کشور سفیر خود را از کشور مقابل فراخوانده‌اند. طی چند ماه گذشته آذربایجان ۲۳ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرد، همچنین دو کارمند شبکه آذربایجانی‌زبان «سحر» وابسته به تلویزیون دولتی ایران نیز در آذربایجان بازداشت شده‌اند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود آذربایجان را به کمک به سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، برای قتل دانشمندان هسته‌ای ایران متهم کرده است. ایران در ماه‌های اخیر همچنین به آن چه «دین‌ستیزی دولت جمهوری آذربایجان» توصیف می‌کند اعتراض کرده است، تا جایی که در آستانه برگزاری پنجاه و هفتمین دور مسابقات آواز یوروویژن که هفته گذشته در باکو برگزار شد، تظاهراتی در مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز برگزار و شعارهایی علیه رئیس جمهور آذربایجان سر داده شد. در واکنش به تظاهرات مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز، دو دور تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ایران در باکو نیز انجام شد که معترضان شعارهای تندی علیه مقامات عالی‌رتبه ایران دادند، موضوعی که باعث شد ایران سفیر خود در باکو را به تهران فراخواند. مقام آذربایجانی: «برخی روحانیون در ایران قلابی‌اند» اما تنش‌ها میان ایران و آذربایجان با اتمام مسابقه یوروویژن نیز به پایان نرسید. آذربایجان روز سه‌شنبه از ورود حجت‌الاسلام محمدهادی فرید عصر، «نماینده فرهنگی» آیت‌الله خامنه‌ای، به باکو جلوگیری کرد و وی را از فرودگاه به تهران بازگرداند. به دنبال این اقدام، علی حسن‌اف، رئیس بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، نیز روز پنج‌شنبه با «قلابی» خواندن روحانیون ایران، «تبلیغات علیه دولت آذربایجان در ایران» را به‌شدت محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، آقای حسن‌اف در دیدار با خبرنگاران گفت که «در ایران روحانیونی قلابی هست که می‌خواهند مسائلی دور از واقعیت را به آذربایجان نسبت دهند». این مقام آذربایجانی با اعلام این که می‌خواهند «با زور برچسب همجنس‌گرایی به ما بزنند» گفت: «ما به روحانیون ایران می‌گوییم که خجالت بکشند، پیشانی بر مهر می‌گذارند، هر روز دست به دعا برمی‌دارند و همین که از در مسجد بیرون می‌آیند، شروع به دروغ‌پراکنی می‌کنند.» وی در ادامه گفت: «حالا هم می‌گویند که آذربایجان را ترساندیم، رژه همجنس‌بازان را لغو کردند، اصلا مگر قرار بود چنین رژه‌ای برگزار شود؟»
 


ارتش پاکستان امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد یک موشک کروز ِ میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کرده است. این موشک، که «هاتف ۸» یا «رعد» نام دارد، چهارمین آزمایش موشکی پاکستان در طول یک ماه گذشته است. این آزمایش‌ها پس از آن آغاز شد که هند، همسایه و رقیب اتمی پاکستان، در نوزدهم آوریل یک موشک دوربرد آزمایش کرد.
 


در پی ارسال پستی اعضای بدن انسان به دفتر دو حزب سیاسی در کانادا، پلیس کانادا می‌گوید در جست‌وجوی یک بازیگر فیلم‌های پورن است که مظنون به ارتباط با این پرونده است. در روزهای گذشته دست و پا و چند عضو دیگر بدن انسان به طور جداگانه به چندین نشانی، از جمله دفترهای حزب لیبرال و حزب محافظه‌کار، پست شده بود. پلیس می‌گوید در تعقیب لوکا روکو مانیوتا، بازیگر ۲۹ ساله‌ی فیلم‌های پورن است که در جست‌وجو از خانه‌اش نیم‌تنه‌ی یک جسد پیدا شده است. آزمایشات نشان می‌دهد که اعضای پست شده متعلق به همین جسد بوده است.
 


به گفته‌ی مقام‌های افغانستان، در حمله‌ی انتحاری به یک مرکز پلیس در ولایت قندهار دست‌کم پنج مأمور پلیس کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. بنابر گزارش‌ها، بمب‌گذار انتحاری صبح امروز (پنج‌شنبه) با خودروی حامل مواد منفجره به مقر پلیس حمله کرده است. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما مقام‌های افغانستان گروه طالبان را، که حدود بیست سال پیش در همین ولایت پدیدار شد، مظنون می‌دانند.
 


شهروندان ایرلند از صبح امروز (پنج‌شنبه) در یک همه‌پرسی در باره‌ی پیوستن این کشور به پیمان مالی اتحادیه‌ی اروپا شرکت کرده‌اند. بنابر نظرسنجی‌هایی که پیش از این صورت گرفته است از سه میلیون واجد حق رأی در همه‌پرسی امروز، اکثریت با پیوستن به این پیمان، که با پیشنهاد و رهبری آلمان تدوین شد، موافق‌اند. ایرلند تنها کشور اتحادیه‌ی اروپا ست که برای پیوستن به این پیمان، مطابق قانون اساسی‌اش باید همه‌پرسی برگزار کند. در پیمان مالی جدید اتحادیه‌ی اروپا، کشورهایی که بیشتر از میزان مشخصی به این اتحادیه مقروض می‌شوند مشمول مجازات‌هایی می‌شوند. بجز بریتانیا و جمهوری چک، سایر ۲۷ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا این پیمان را امضا کرده‌اند.
 


به دنبال انتشار اخباری در مورد «بازجویی از اسفندیار رحیم‌مشایی»، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، در ارتباط با «فساد بزرگ مالی»، دفتر ریاست جمهوری این خبر را تکذیب و تأکید کرد که شکایت قضایی از جراید منتشرکننده این خبر را پیگیری خواهد کرد.به دنبال انتشار اخباری در مورد «بازجویی از اسفندیار رحیم‌مشایی»، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، در ارتباط با «فساد بزرگ مالی»، دفتر ریاست جمهوری این خبر را تکذیب و تأکید کرد که شکایت قضایی از جراید منتشرکننده این خبر را پیگیری خواهد کرد. به گزارش روز چهارشنبه، ۱۰ خردادماه،‌ خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری اعلام کرده است: «در پی انتشار خبری در برخی جراید مبنی بر بازجویی رئیس دفتر رئیس جمهور، این خبر قویا تکذیب می‌شود.» این مرکز اخبار منتشر شده را «دروغ» خواند و تأکید کرد که انتشار این مسائل با هدف «حاشیه‌سازی برای دولت» صورت می‌گیرد. روزنامه شرق روز پنج‌شنبه، ۱۱ خردادماه، گزارش کرد که «چند روز پیش هفته‌نامه پنجره در مطلبی درباره فساد بزرگ مالی اخیر، از اسفندیار رحیم مشایی نام برد» و به نقل از «منابع موثق» اعلام کرد که «رئیس دفتر احمدی‌نژاد توسط دستگاه قضایی احضار و توسط ضابطان قوه قضائیه به مدت چهار ساعت» بازجویی شده است. این روزنامه به نقل از هفته‌نامه «پنجره» نوشت: «ابهامات موجود درباره تخلفات مالی، سفرهای متعدد به کشورهای خارجی، ارتباط با عناصر بیگانه و ... از مواردی است که در بازجویی به عمل آمده از اسفندیار رحیم مشایی مطرح شده است.» به گفته روزنامه شرق، هفته‌نامه «پنجره» که نخستین بار خبر «بازجویی» از اسفندیار رحیم‌ مشایی، پدر عروس محمود احمدی‌نژاد، را منتشر کرد، از رسانه‌های وابسته به جناح حاکم به شمار می‌رود که مدیر مسئول آن علیرضا زاکانی و جانشین مدیر مسئول آن نیز فرید‌الدین حداد عادل، برادر همسر مجتبی خامنه‌ای، است. در کنار این خبر، سه روز پیشتر نیز روزنامه‌های تهران امروز و مردمسالاری در گزارش‌هایی از «دوازدهمین جلسه دادگاه فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی»، اظهارات عنایت‌الله ریاحی، خواهرزاده اسفندیار رحیم مشایی و از متهمان پرونده اختلاس را با عنوان «اظهارات ع. ر.، خواهرزاده لیدر جریان انحرافی» منتشر کرده بودند. مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری ضمن تکذیب خبر بازجویی از اسفندیار رحیم مشایی تأکید کرده است که «این‌گونه دروغ‌پردازی‌ها و فضاسازی‌های کاذب»، بر «اراده» دولت تأثیری نمی‌گذارد و تنها «موجب بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های» ناشر این اخبار می‌شود. این مرکز همچنین با اشاره به «حق طبیعی خود برای پیگیری قضایی و حقوقی انتشار این دست اخبار دروغ» تأکید کرده است که «شکایت از جراید منتشرکننده این خبر و پیگیری» آن را تا «حصول نتیجه» دنبال می‌کند. در چند سال اخیر انتقادها از اسفندیار رحیم‌ مشایی، به‌ویژه از سوی مجلس شورای اسلامی، بارها خبرساز شده است. تعدادی از نمایندگان مجلس در مواردی از وی به عنوان «رهبر» یا عضو اصلی جریان موسوم به «انحرافی» یاد کرده و از محمود‌ احمدی‌نژاد به دلیل «حمایت‌‌هایش» از وی انتقاد کرده‌اند.
 


نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارائه عکس‌های جدید از سایت نظامی پارچین واکنش نشان داد و این گفته دیپلمات‌های غربی که ایران در این محل دست به تخریب و برچیدن چند ساختمان زده را «جار و جنجال و اتهامات بی‌پایه و اساس» خواند.علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه ۱۱ خرداد به ارائه تصاویر جدید از سایت نظامی پارچین واکنش نشان داد و این گفته دیپلمات‌های غربی که ایران در این محل دست به تخریب و برچیدن چند ساختمان زده را  «جار و جنجال و اتهامات بی‌پایه و اساس» خواند. این در حالی است که همزمان با این تکذیبیه از سوی ایران، «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» (ISIS) که مسائل هسته‌ای ایران را از نزدیک دنبال می‌کند تصاویری از محوطه پارچین را بر روی وب‌سایت خود منتشر کرد که می‌گوید مربوط به ۲۵ مه (۵ خرداد) است و در آن آثار «با خاک یکسان کردن دو ساختمان کوچک» و «رد و اثر ماشین‌آلات سنگین» دیده می‌شود. به نوشته وب‌سایت این موسسه تحقیقاتی، در این تصاویر که روز چهارشنبه بر روی این سایت انتشار یافته، شواهد زیادی دیده می‌شود که حاکی از جابه‌جایی خاک در داخل و بیرون از محوطه پارچین است. تأسیسات نظامی پارچین محلی است که آژانس و قدرت‌های غربی می‌گویند ایران ممکن است در آن آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی انجام داده‌ باشد و به این خاطر بازرسان آژانس خواستار بازدید از آن هستند. دیپلمات‌های غربی می‌گویند هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس، روز چهارشنبه تصاویر ماهواره‌ای تازه‌ای را در یک جلسه خصوصی به دیپلمات‌ها در وین نشان داده که در روزهای ۱۶ اردیبهشت تا ۶ خردادماه گرفته شده‌ و حاکی از  «پاکسازی» و  تخریب چندین ساختمان در محوطه پارچین است. خبرگزاری رویترز نیز گفت که حضور بلدوزر در تصویری که هرمان ناکارتس به دیپلمات‌ها نشان‌داده، مشهود است؛ رویترز با این حال افزود هرمان ناکارتس نظر خود را درباره این تصاویر بیان نکرده‌ است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یک روز پس از اعلام این خبر، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این اظهارات را تکذیب کرد و پس از برگزاری جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: «این نوع جار و جنجال و اتهامات، بی‌پایه و اساس است.» ایران در بهمن و اسفند سال ۹۱ و نیز در خردادماه امسال، با آژانس مذاکره هسته‌ای داشته‌ و پارچین یکی از محورهای اصلی این مذاکرات بوده است. پیشتر علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گفته بود که ایران به طور اصولی برای بازدید از این محوطه مشکلی ندارد، اما این هفته، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران،  گفت : «آژانس به دلیل فشار برخی کشورها می‌خواهد از پارچین بازدید کند، اما ما هنوز در مورد این مسئله قانع نشده‌ایم زیرا در پارچین سایت هسته‌ای نداریم.»
 


به دنبال انتصاب دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به مدیریت عامل صندوق توسعه ملی با حکم محمود احمدی‌نژاد، یک نماینده مجلس شورای اسلامی از برداشت «پنج میلیارد دلاری» دولت از این صندوق خبر داد و تأکید کرد که این برداشت «غیرقانونی» است.به دنبال انتصاب دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به مدیریت عامل صندوق توسعه ملی با حکم محمود احمدی‌نژاد، یک نماینده مجلس شورای اسلامی از برداشت «پنج میلیارد دلاری» دولت از این صندوق خبر داد و تأکید کرد که این برداشت «غیرقانونی» است. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در مجلس نهم، روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد‌ماه، گفت: «متأسفانه خبردار شده‌ایم که دولت طی روزهای گذشته حدود پنج میلیارد دلار برخلاف قانون از محل این صندوق برداشت کرده است.» این در حالی است که طبق اساسنامه صندوق، دولت و مجلس هیچ‌ یک حق برداشت از این صندوق را ندارند. خبرگزاری‌ها تا این لحظه اشاره‌ای به دلیل این برداشت و محل استفاده این وجه نکرده‌اند. برداشت اخیر دولت از این صندوق پس از آن صورت گرفته است که هشتم خردادماه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، که در رأس هیئت امنای صندوق توسعه ملی نیز قرار دارد، در حکمی مدیرعامل پیشین صندوق را از سمت خود برکنار و محمدرضا فرزین را جایگزین او کرد. محمدرضا فرزین با استعفا از سمت معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و حفظ سمت دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها مسئولیت صندوق توسعه ملی را بر عهده گرفته است. موسی‌الرضا ثروتی روز پنج‌شنبه انتصاب آقای فرزین به مدیریت صندوق توسعه ملی با حفظ سمت را «غیرطبیعی» خواند و گفت: «قربانی، رئیس سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی، تنها از زمان تأسیس این صندوق تا چند روز گذشته عملکرد مطلوبی در این زمینه داشت و در این مدت صندوق را در مسیر اهداق تعیین شده هدایت کرده بود.» صندوق توسعه ملی بر اساس سیاست‌های کلی برنامه پنجم و ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم از ابتدای سال ۹۰ تشکیل و آن زمان مقرر شد که ۲۰ درصد از درآمد نفت و گاز به این صندوق ریخته شود. طبق اساسنامه صندوق این میزان هر سال سه درصد افزایش می‌یابد. مسئولان ذی‌ربط هدف از تأسیس این صندوق را حمایت از تولید و اشتغال‌زایی عنوان می‌کنند. در وب‌سایت این صندوق نیز هدف از تأسیس آن تبدیل بخشی از ثروت‌های نفتی به «ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی» و «حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز» عنوان شده است. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که موجودی این صندوق به چه میزان است. محمود احمدی‌نژاد اواخر فروردین‌ماه موجودی این صندوق را «۳۵ میلیارد دلار» اعلام کرد. خبرگزاری فارس نیز می‌گوید از زمان تأسیس تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی از محل ۲۰ درصد درآمد نفت و ۲۳ درصد درآمد گاز در این صندوق جمع‌آوری شده است. با این‌حال قاسم حسینی، قائم مقام صندوق توسعه ملی، اوایل خردادماه موجودی این صندوق را «۲۷ میلیارد دلار» اعلام کرد. وی آن زمان همچنین برداشت‌های دولت و مجلس از صندوق توسعه ملی را از مهم‌ترین مشکلات این صندوق عنوان کرد.
 


روزنامه های اعتماد و شرق ضمن اختصاص عکس يک شماره پنج شنبه به اسفنديار رحيم مشايی، خبر داده اند که «مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات رياست‌جمهوری بازجويی از ریيس دفتر محمود احمدی نژاد را تکذيب کرده است.»روزنامه های اعتماد و شرق ضمن اختصاص عکس يک شماره پنج شنبه به اسفنديار رحيم مشايی، خبر داده اند که «مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات رياست‌جمهوری بازجويی از ریيس دفتر محمود احمدی نژاد را تکذيب کرده است.» روزنامه های جام جم، ابتکار و جهان صنعت از اوج گرفتن «جدال اعتبارنامه‌ها» و «جنگ اعتبار نامه ها» در مجلس نهم خبر داده اند. روزنامه اعتماد خبر داده که «يک متهم به قتل» نيز به مجلس نهم راه يافته است. روزنامه های خراسان و جمهوری اسلامی در شماره يازدهم خرداد گزارش هايی درباره «تداوم اخراج کارگران» و «سايه گرانی ها بر معيشت کارگران» منتشر کرده اند. روزنامه شرق هم از قول بازرس انجمن جامعه شناسی ايران از «لغو دوباره دومين همايش آسيب‌های اجتماعی» خبر داده است. دولت «بازجويی چهار ساعته از مشايی» را تکذيب کرد روزنامه های اعتماد و شرق ضمن اختصاص عکس يک شماره پنج شنبه به اسفنديار رحيم مشايی، خبر داده اند که «مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات رياست‌جمهوری بازجويی از ریيس دفتر محمود احمدی نژاد را تکذيب کرده است.» روزنامه اعتماد با تاکيد بر «تکذيب بازجويی از مشايی» نوشته است: «پيرو انتشار خبری در برخی جرايد مبنی بر بازجويی اسفنديار رحيم مشايی رييس دفتر محمود احمدی نژاد، مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات رياست‌جمهوری اين خبر را تکذيب کرد.» به گزارش اين روزنامه، «مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات رياست‌جمهوری» اين خبر را «دروغ» توصيف و تاکيد کرده که «طراحی، توليد و انتشار اين گونه اخبار دروغ» با هدف «حاشيه‌سازی برای دولت و ايجاد خلل در مسير خدمتگزاری» و «آلودن دامن کارگزاران دولت» صورت می‌گيرد. اعتماد همچنين نوشته که دفتر محمود احمدی نژاد با تاکيد بر «حق طبيعی خود برای پيگيری قضايی و حقوقی انتشار اين دست اخبار دروغ»، اعلام کرده که «از جرايد منتشر‌کننده اين خبر شکايت» می کند. اين روزنامه يادآوری کرده که «دستگيری و تکذيب خبر دستگيری مشايی شايد خبر جديدی نباشد» اما «تاييد و تکذيب اين خبر مهم است» چرا که «پس از حوادث سال ۸۸ در آرايش سياسی کشور جريان‌های مختلفی حذف و جريان‌های جديدتری اضافه شدند» و «يکی از اين جريان‌ها که در آرايش سياسی امروز قابل انکار نيست جريانی نزديک به طيف حاميان دولت است که با عنوان جريان انحرافی شناخته می‌شود.» اعتماد با اشاره به اينکه  «جريان انحرافی که به طيف حاميان مشايی اطلاق می‌شود»، از اسفنديار رحيم مشايی و محمود احمدی نژاد به عنوان دو قلوی جای جدانشدنی توصيف کرده و نوشته که «حتی وقتی مشايی در پاسخ منتقدانش گفته بود "من سکته نمی‌کنم اما برخی‌ها را سکته می‌دهم"، احمدی نژاد هيچ نگفت.» روزنامه شرق هم خبر داده که «نهاد رياست‌جمهوری خبر بازجويی اسفنديار رحيم مشايی» پدر عروس  و رئيس دفتر محمود احمدی نژاد را «تکذيب» کرد. اين روزنامه، درباره منبع انتشار «خبر بازجويی ریيس دفتر احمدی نژاد» گزارش داده که «چند روز پيش هفته‌نامه "پنجره" در مطلبی درباره فساد بزرگ مالی اخير از اسفنديار رحيم مشايی نام برد» و به نقل از «منابع موثق» اعلام کرد که «ر ييس دفتر احمدی نژاد توسط دستگاه قضايی احضار و توسط ضابطان قوه‌قضاييه به مدت چهار ساعت مورد بازجويی قرار گرفته است.» روزنامه شرق به نقل از هفته نامه «پنجره» نوشته است: «ابهامات موجود درباره تخلفات مالی، سفرهای متعدد به کشورهای خارجی، ارتباط با عناصر بيگانه و... از مواردی است که در بازجويی به عمل آمده از اسفنديار رحيم مشايی مطرح شده است.» هفته نامه «پنجره» که روزنامه شرق از آن به عنوان «منبع انتشار خبر بازجويی چهار ساعته از مشايی» نام برده، از رسانه های وابسته به جناح حاکم به شمار می آيد و مدير مسئول آن عليرضا زاکانی و جانشين مديرمسئول نيز فريدالدين حدادعادل برادر همسر مجتبی خامنه ای است. سه روز پيش نیز روزنامه های تهران امروز و مردمسالاری در گزارش هايی از «دوازدهمين جلسه دادگاه فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی»، اظهارات عنايت الله رياحی خواهرزاده اسفندياررحيم مشايی و از متهمان پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی را با عنوان «اظهارات ع.ر خواهرزاده ليدر جريان انحرافی» منتشر کرده بودند. اوج گرفتن «جنگ اعتبارنامه ها» در مجلس نهم روزنامه های جام جم ، ابتکار ، جهان صنعت و اعتماد ضمن انتشار گزارش هايی درباره اوج گرفتن «جدال اعتبارنامه‌ها» و «جنگ اعتبار نامه ها» در مجلس نهم، خبر داده اند که «يک متهم به قتل» نيز به مجلس نهم راه يافته است. روزنامه ابتکار با اشاره به «جدال اعتبارنامه‌ای تهرانی ها و شهرستانی‌ها در مجلس نهم» نوشته است: «روز چهارشنبه اعتبارنامه حداقل ۳۳ تن از نمايندگان مجلس نهم شامل منتخبان شهرهای مبارکه، پارس آباد و گرمسار و همه منتخبان تهران مورد اعتراض واقع شد.» به نوشته اين روزنامه، «معترضان به اعتبارنامه نمايندگان شهرستانی، سه تن از نماينده‌های تهرانی بودند» و در مقابل «دو منتخب گرمسار و مبارکه هم مقابله به مثل کرده و به اعتبارنامه منتخبان پايتخت معترض شدند.» روزنامه ابتکار نوشته  است: «جدال اعتبار نامه ای»  وقتی آغاز شد که «فاطمه آليا منتخب تهران نسبت به اعتبارنامه غلامرضا کاتب منتخب گرمسار اعتراض کرد» و در مقابل «غلامرضا کاتب  نيز نسبت به اعتبارنامه تمام ۳۰ منتخب تهران اعتراض کرد.» اين روزنامه اشاره کرده که غلامرضا کاتب در جريان انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی، کانديدای اصولگرايان در گرمسار شهر زادگاه محمود احمدی نژاد بود و به رغم آنکه شورای نگهيان با تاخير صلاحيت او را تایيد کرد اما غلامرضا کاتب در دور اول انتخابات مجلس پروين احمدی‌نژاد خواهر محمود احمدی نژاد را زادگاهش شکست داد و به مجلس راه يافت. روزنامه جام جم هم خبر داده که مهدی کوچک‌زاده از حاميان دولت در مجلس به اعتبار نامه علی ايرانپور که از شهرستان مبارکه به مجلس راهيافته اعتراض کرد و گفت: «منتخب مبارکه پرونده دارد و سه ماه و يک روز زندان داشته است» و در مقابل «علی ايرانپور» نيز «يک‌جا به اعتبارنامه ۲۲ نفر از منتخبان تهران اعتراض کرده است.» اين روزنامه نوشته که «علی ايرانپور منتخب شهرستان مبارکه» نيز در دفاع از خود گفت: «به عنوان اصولگرای مستقل با ۳۱ سال سن وارد مجلس شده است» و «از مردم تهران به دليل راهيابی مهدی کوچک زاده عذرخواهی می کنم» و «با صدای بلند اعلام می‌کنم تمامی اتهاماتی که عليه من وارد‌شده، کذب محض است.» روزنامه جهان صنعت اعتراض شماری از راه يافتگان به نهمين دوره مجلس شورای اسلامی به اعتبارنامه های يکديگر را «جنگ اعتبارنامه‌ها» توصيف کرده است. اين روزنامه نوشته که با اعتراضات انجام شده اعتبارنامه ۳۳ تن از راه يافتگان به مجلس تصويب نشد و به اين ترتيب روز چهارشنبه «هيات رييسه دايم مجلس» هم «بر خلاف قانون تشکيل نشد» چرا که  تا پيش ازتصويب اعتبار نامه اين افراد نماينده به شمار نمی روند و «حق رای ندارند.» روزنامه اعتماد هم گزارشی درباره راهيابی «متهم به قتل» به مجلس نهم منتشر کرده و نوشته که در جلسه چهارشنبه مجلس «احمد توکلی و مرتضی آقاتهرانی به تاييد اعتبارنامه حبيب برومند، نماينده پارس آباد و بيله‌سوار اعتراض داشتند.» اين روزنامه به نقل از «آنچه در فضای مجازی در رسانه‌ها منتشر شده» نوشته است: حجت الاسلام حبيب برومند «سال ۱۳۶۹ در يک دعوای روستايی بر سر آب، به اتفاق سه برادر خود به منزل يک روستايی ديگر هجوم آورده و در درگيری به وجود آمده، جوانی ۱۹ ساله را با ضربات بيل به قتل می‌رساند» اما اکنون «به عنوان منتخب به مجلس راه يافته است.» روزنامه اعتماد همچنين درباره «اعتبار نامه» نوشته است: «طبق آيين‌نامه داخلی مجلس، اعتبارنامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماينده در پرونده وی قرار می‌گيرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعيين شعب مجلس، اعتبار‌نامه‌های نمايندگان در شعب مورد بررسی و نهايتا مورد تاييد يا رد شعبه‌های بررسی‌کننده قرار می‌گيرد.» تداوم اخراج کارگران به دليل مشکلات ارزی و کاهش توليد کارخانه ها روزنامه های خراسان و جمهوری اسلامی در شماره يازدهم خرداد گزارش هايی درباره « تداوم اخراج کارگران » و « سايه گرانی ها بر معيشت کارگران » منتشر کرده اند. روزنامه خراسان از قول ارسلان فتحی پور نماينده مجلس نهم از «تداوم اخراج کارگران از برخی کارخانه‌ها به دليل کاهش ظرفيت توليد» خبر داده و نوشته است: در حالی که رهبر جمهوری اسلامی سال ۹۱ را «سال حمايت از توليد ملی» ناميده، «مشکلات ارزی و سيستم بانکی توليد‌کنندگان را با مشکل مواجه کرده است» و «شاهد کاهش ظرفيت توليد برخی از کارخانجات هستيم که در همين راستا اقدام به اخراج کارگران می‌کنند.» اين عضو مجلس نهم همچنين گفته است: «دولت بايد ضمن اصلاح وضعيت فعلی، خلاء‌های موجود در بخش توليد را مرتفع کند» و «با ارائه امکانات لازم به بخش خصوصی و توليد موانع افزايش پتانسيل اين بخش را مرتفع کند»، اما «اگر دولت اقدامی در مسير عملی کردن شعار حمايت از توليد ملی نکند، مجلس راساً وارد عمل می شود.» روزنامه جمهوری اسلامی نيز از قول علی اکبر عيوضی عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نوشته است: «سايه گرانی‌ها بر معيشت کارگران سنگينی می‌کند.» به نوشته اين روزنامه، علی اکبر عيوضی تاکيد کرده که «افزايش يکباره قيمت‌ها در سبد معيشت خانوار در يک ماه و نيم اخير باعث کاهش قدرت خريد کارگران شده است به نحوی که حداقل دستمزد ۳۸۹هزار تومانی سال ۹۱ در خوشبينانه‌ترين حالت  فقط ۵۰ درصد هزينه‌های کارگران را تامين می‌کند.» روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: با اينکه در پايان سال ۹۰ «افزايش حدود ۶۰ هزار تومانی که در نهايت با ساير مزايا حداقل ۱۰۰ هزار تومان به حقوق هر کارگر خواهد افزود، به نوعی موجب رضايت نمايندگان کارگری شده بود، اما خيلی زود با وقوع گرانی‌های جهشی در دو ماه ابتدای سال ۹۱، موجب نگرانی خانوارهای کارگری شده است.» اين روزنامه همچنين خبر داده که هنوز بخش قابل توجهی از کارگران شاغل در بنگاه‌ها و واحدهای مختلف اقتصادی کشور که مشمول قانون کار هستند «موفق به دريافت افزايش حقوق سال جديد خود نشده‌اند» و «به گفته کارشناسان بازار کار، کمتر از ۴۰ درصد واحدها توانسته‌اند افزايش حقوق‌های جديد را از ماه اول سال اعمال کنند.» لغو دوباره دومين همايش آسيب‌های اجتماعی روزنامه شرق به نقل از سعيد معيدفر بازرس انجمن جامعه‌شناسی ايران از «لغو دوباره دومين همايش آسيب‌های اجتماعی» خببر داده است. سعيد معيدفر، بازرس انجمن جامعه‌شناسی ايران، به اين روزنامه گفته که بعد از گذشت حدود ده سال از برگزاری اولين همايش آسيب‌های اجتماعی، انجمن جامعه‌شناسی سعی کرد «دومين همايش آسيب‌های اجتماعی» را به منظور «تحليل آسيب‌ها و مسايل اجتماعی» و «بدون جنجال برگزار کند» ‌اما «مسوولان به دلايل نامشخصی، اقدام به لغو دوباره اين همايش کرده‌اند‌.» «دومين همايش آسيب‌های اجتماعی» ابتدا قرار بود در دی ماه سال ۹۰ همزمان با سالگرد درگذشت « محمد عبداللهی دبير علمی اولين همايش آسيب‌های اجتماعی » برگزار شود، سپس روزهای دوم و سوم اسفند ماه برای برگزاری آن تعيين شد اما جلوی برگزاری اين همايش گرفته شد. به اين ترتيب انجمن جامعه شناسی ايران روزهای  نهم و دهم خرداد ۹۱ را به عنوان موعد بعدی برگزاری «دومين همايش آسيب‌های اجتماعی» اعلام کرد،اما اکنون سعيد معيدفر بازرس انجمن جامعه‌شناسی ايران به روزنامه شرق گفته  که «مسوولان به دلايل نامشخصی، اقدام به لغو دوباره اين همايش کرده‌اند‌.» روزنامه شرق همچنين از قول «بازرس انجمن جامعه‌شناسی ايران» نوشته است: «در ابتدا فکر می‌کرديم به دليل برگزاری انتخابات مجلس در فضای آرام و به دور از سياه‌نمايی، همايش آسيب‌های اجتماعی لغو شد‌، اما اکنون که انتخابات برگزار شده است و ديگر شايبه سياه‌نمايی وجود ندارد، برگزاری اين همايش بايد يک امر عادی تلقی می‌شد.» سعيد معيدفر همچنين گفته است: «قرار بود در همايش‌های آسيب‌های اجتماعی با نگاهی عالمانه، علت بروز آسيب‌ها و مسايل اجتماعی بررسی شود که ممکن بود هم عوامل داخلی و هم خارجی در آن مطرح شود» اما «‌به نظر می‌رسد يکی از جنبه‌هايی که منجر به لغو همايش آسيب‌های اجتماعی شده، اين است که با برگزاری اين همايش، تحليل برخی دستگاه ها مبنی بر اينکه ريشه آسيب‌های اجتماعی تهديدهای بيرونی است، مورد ترديد قرار می‌گرفت‌.»
 


ايران يك قرارداد ۲ ميليارد دلارى احداث سد و نیروگاه برق ـ آبى را كه قرار بود توسط چين صورت گيرد لغو كرد. به گزارش رويترز به نقل از خبرگزارى دولتى چين، اين اقدام جمهورى اسلامى ممكن است سبب آزردگى دولت چين شود كه مهمترين متحد اقتصادى و سياسى ايران به شمار مى رود. ايران سال گذشته اعلام كرد يك شركت چينى قرار است سدى را كه گفته مى شود طولانى ترين سد جهان خواهد بود و۱۵۰۰ مگاوات برق توليد مى كند، در استان لرستان احداث كند. به نوشته یک روزنامه چینی، گفته می شود بانک مرکزی ایران از تامین مالی گزینه های ارائه شده توسط چین خرسند نبوده است.
 


مخالفان مسلح حکومت سوريه روز چهارشنبه اعلام کردند که به بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور، ۴۸ ساعت مهلت داده اند تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه را اجرا کند . سرهنگ قاسم سعد الدين ،از فرماندهان ارتش آزاد سوريه، گفته است، چنانچه نيروهای دولتی به مفاد طرح صلح آقای عنان عمل نکنند، آنان نیز ديگر به این طرح صلح پايبند نخواهند بود. در همین حال سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت بدترين سناريو درباره تحولات سوريه اين است که طرح صلح کوفی عنان شکست بخورد، و با گسترش درگيری ها يک بحران بزرگ در منطقه ایجاد شود.
 


پس از خودسوزی دو راهب بودایی در اعتراض به سیاست های دولت چین در تبت صدها نفر در لهاسا پایتخت این منطقه توسط ماموران چینی دستگیر شدند. به گزارش راديو آسياى آزاد نيروهاى امنيتى چين حدود ۶۰۰ تبتى را دستگيرکردند. بر اساس این گزارش، هنگام خودسوزی راهبان، لهاسا مملو از زائرانی بود که برای برگزاری مراسم جشن تولد بودا وارد این شهر شده بودند. روز چهارشنبه نیز یک زن تبتی که مادر سه فرزند بود در مقابل یک معبد در استان سیچوان اقدام به خودسوزی کرد.
 


قرار است امروز (پنجشنبه) در ایرلند یک همه پرسی در مورد پیوستن این کشور به پیمان مالی اتحادیه اروپا برگزار شود. ایرلند تنها کشور اتحادیه اروپاست که طبق قانون اساسی اش برای پیوستن به این پیمان نیاز به اکثریت رأی مردم از طریق یک همه پرسی دارد. پیمان مالی اتحادیه اروپا برای آن دسته از کشورها که بیش از حد مشخصی به این اتحادیه مقروض می شوند مجازات هایی پیش بینی کرده است. ايرلند تا كنون ۱۰۶ ميليارد دلار وام از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللى پول دريافت كرده است.
 


سفیر افتخاری سوریه در کالیفرنیا روز چهارشنبه در واکنش به کشتار غیر نظامیان در شهر حَوله به صف مخالفان رژیم بشار اسد پیوست. حازم شهابی گفت کشتار و بربریت در شهر حَوله فراتر از حدی ست که کسی بتواند به سکوت خود ادامه دهد. پدر حازم شهابی در دوران ریاست جمهوری حافظ اسد پدر بشار اسد از مقام های عالیرتبه ارتش سوریه بود. در پی کشتار شهر حَوله که طی آن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته شدند، چند کشور غربی سفرای سوریه را از خاک خود اخراج کردند.
 


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قصد دارد روز جمعه در جلسه‌ای ویژه، کشتار شهر حَوله را که طی آن بیش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته شدند، بررسی ‌کند. این چهارمین جلسه‌ای است که شورای حقوق بشر در خصوص بحران سوریه برگزار می‌کند. آمریکا، قطر، ترکیه، اتحادیه اروپا، کویت و دانمارک، خوستار برگزاری جلسه شورای حقوق بشر درباره سوریه شدند. این درخواست مورد تایید ۲۱ کشور عضو شورا و ۳۰ کشور ناظر قرار گرفت.
 


به دنبال افزایش نگرانی ها از این که اسپانیا نیز همچون یونان، ایرلند و پرتغال دچار بحران اقتصادی می شود ارزش یورو باز هم کاهش یافت. روز چهارشنبه ارزش يك يورو به يك دلار و ۲۴ سنت كاهش يافت كه پايين ترين نرخ آن از جولاى ۲۰۱۰ (تيرماه ۱۳۸۹) محسوب مى شود. در همین حال بازار جهانی سهام نیز روز چارشنبه به دلیل نگرانی ها از وضعیت اقتصادی اسپانیا که نظام بانکی اش دچار آشفتگی هایی شده نوساناتی را تجربه کرد.
 


شبه نظامیان چپگرای کلمبیا موسوم به گروه «فارک» اقدام به آزادسازی گروگان فرانسوی کردند. رومئو لانگ لُوا، خبرنگار یک شبکه تلویزیونی فرانسه یک ماه پیش در جریان درگیری با نیروهای دولتی به اسارت گروه «فارک» در آمده بود. این خبرنگار دریک مصاحبه تلویزیونی پس از آزادی گفت شبه نظامیان «فارک» رفتار خوبی با او داشته اند.
 


مخالفان مسلح حکومت سوريه می گویند، به بشار اسد ۴۸ ساعت مهلت داده اند تا طرح صلح کوفی عنان را اجرا کند و چنانچه نيروهای دولتی به مفاد اين طرح صلح عمل نکنند، آنان ديگر به طرح صلح پايبند نخواهند بود.مخالفان مسلح حکومت سوريه روز چهارشنبه اعلام کردند که به بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور، ۴۸ ساعت مهلت داده اند تا طرح صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، را اجرا کند . سرهنگ قاسم سعد الدين ،از فرماندهان ارتش آزاد سوريه، گفته است، چنانچه نيروهای دولتی به مفاد طرح صلح آقای عنان عمل نکنند، آنان نیز ديگر به این طرح صلح پايبند نخواهند بود. به گزارش خبرگزاری رويترز، اين ضرب الاجل پس از آن که ناظران سازمان ملل متحد از کشف ۱۳  جسد درشرق سوريه خبر دادند، تعیین شده است. سرهنگ قاسم سعد الدين گفته است، رهبري اين گروه مهلتی را تا ظهر جمعه به وقت محلی برای بشار اسد تعيين کرده است تا طرح صلح را که شامل ؛ آتش بس، استقرار ناظران و دسترسی آزاد کمک های بشردوستانه و رسانه های خبری خواهد بود، به اجرا بگذارد. سرهنگ قاسم سعد الدين اضافه کرده است: در صورتی که بشار اسد اين طرح صلح را اجرا نکند، «ما هيچ تعهدی نخواهيم داشت و  از شهروندان، از روستا ها و شهرها  محافظت و دفاع خواهيم کرد.» کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور حل و فصل بحران سوريه ارائه داده، که مفاد آن مورد پذيرش دولت و مخالفان اين کشور قرار گرفته است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح است. ناظرانی از سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس به سوريه اعزام شده‌اند اما تا کنون خشونت‌ها در اين کشور متوقف نشده است. کشف ۱۳ جسد  اين در حالی است که ژنرال رابرت مود، رييس نروژی هيات ناظران سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفته است که ۱۳ جسد در  آلسکر در ۵۰ کيلومتری ديرالزور کشف شده است . به گفته وی دست و پای کشته شدگان بسته بوده و به برخی از آنها از فاصله نزديک شليک شده است. ژنرال رابرت مود گفته است، از اين اقدام «هولناک و غيرقابل توجيه»، عميقا ناراحت شده است. وی همچنين از همه گروه های درگيري در بحران سوريه خواسته است تا به دور خشونت در انی کشور پايان دهند. رييس هيات ناظران سازمان ملل متحد در مورد عوامل اين کشتار حرفی نزده است، اما فعالان سوری می گويند، کشته شدگان از نيروهای جدا شده از ارتش سوريه بوده اند. قتل عام در روستای الحوله در شامگاه جمعه و بامداد شنبه بحران سوريه را وارد مرحله  تازه ای کرده است. در اين قتل عام بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان سوری و کشورهای غربی، دولت سوريه را متهم به دست داشتن در اين قتل عام می‌کنند. دولت سوريه اما با رد اين اتهام «گروه‌های تروريستی مسلح را» عامل اين قتل عام معرفی می‌کند. هشدار درباره شکست طرح صلح سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفته است، بدترين و محتمل ترين سناريو درباره تحولات سوريه اين است که طرح صلح کوفی عنان شکست خواهد خورد، درگيری ها گسترش می يابد و باعث بروز يک بحران بزرگ در منطقه می شود. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانم رايس پس از نشست شورای اميت سازمان ملل متحد با يکی از معاونان کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، صحبت می کرد. طبق اين گزارش، معاون کوفی عنان گفته است، حکومت سوريه تمايلی به اجرای فوری طرح صلح کوفی عنان ندارد. سوزان رايس همچنين گفته است، در صورتيکه بشار اسد از از اجرای طرح صلح کوفی عنان خودداری کند، شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد مسئوليت خود را اجرا کند  و فشار بر حکومت سوريه تشديد کند. اين در حالی است که خانم رايس و ديگر ديپلمات های غربی اذعان می کنند در شورای امنيت سازمان ملل متحد چين و رورسيه مخالف تشديد فشار عليه حومت بشار اسد هستند. در همين حال، وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه تحريم های اقتصادی تازه ای را عليه حکومت سوريه اعمال کرد و بانک اسلامی بين المللی سوريه را به فهرست نهادهای مورد تحريم خود اضافه کرد.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته