هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ خرداد ۱۱, پنجشنبه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


علم الهدی: دانشگاه جای آزادی عمل نیست، فسادها زیر سر اساتید است

Posted: 31 May 2012 08:01 AM PDT

جـــرس: عضو مجلس خبرگان و امام جمعه مشهد، که طی سالهای اخیر نقش مهمی در اعمال محدودیت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در آن شهر و سطح استان داشته، طی سخنانی، ریشه فساد در دانشگاه های کشور را زیر سر اساتید دانست و ادعا کرد: "نه در مسائل سیاسی اجتماعی دانشجو مقصر است نه در مسائل فرهنگی. حرکت های ناهنجار سیاسی اجتماعی که در محیط دانشگاه بوسیله دانشجو صورت می گیرد وقتی که پیگیری می شود میبینید پشتش اساتیدند. مسائل فساد اخلاقی هم همین است.مفاسد اخلاقی دانشگاه هم زیر سر اساتید است."


به گزارش مهر، سید احمد علم الهدی در ششمین نشست معاونان فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور و نمایندگان وزیر در هیات های نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاههای کشور از اقدامات وزیر علوم فعلی که در نظر بسیاری از تحلیلگران تندروانه است تشکر کرد و گفت: "من دعاگوی دکتر دانشجو هستم چراکه ما وزارت علوم اسلامی را در دوران وزارت کنونی وی لمس کردیم با این استقامت و مقاومتی که ایشان در مسائل ارزشی دارند زمینه خوبی برای فضاسازی ارزشی شده است."


وی ادامه داد:"ما نباید فراموش کنیم دانشگاه جای تضارب افکار و اندیشه است اما جای آزادی عملی نیست. در دانشگاه اندیشه آزاد است نه عمل. اگر در دانشگاه فکر و حرف محدود شد، دانشگاه پویایی خود را از دست می دهد و دانشگاه رشد نخواهد داشت."


امام جمعه مشهد افزود: "دانشگاه محیط آزادی عمل نیست اگر اینگونه بود دزد می توانست در دانشگاه دزدی کند و جانی می توانست آدم بکشد ."


علم الهدی سپس از واژه پدافند فرهنگی استفاده کرد و ادامه داد: جریان انتظامی امنیتی دانشگاه باید مسئولیت کامل پدافند فرهنگی را با پیشگیری از عمل به عهده بگیرد.مهم این است که برای ارزشها فضا بسازیم در این مسیر ابتدا نیاز به یک پدافند فرهنگی در محیط دانشگاه است که مجری این پدافند باید فردی به غیر از مسئول فرهنگی دانشگاه باشد، چون اگر مسئول فرهنگی در محیط فرهنگی وارد حوزه اجرائیات و برخورد شود در فضاسازی فرهنگی ارزش‌ها موفق نخواهد شد.


وی تاکید کرد: در محیط دانشگاه پدافند باید به وسیله جریان دیگری مثل حراست صورت گیرد و در دانشگاه اگر پدافند فرهنگی نشود فضاسازی ارزش‌ها ممکن نیست؛مشکلی که ما داریم این است که تمام مسائل به عهده جریان معاونت فرهنگی بوده و این اشتباه بزرگی است که وقتی بنا شد پدافند را معاونت فرهنگی انجام دهد در برنامه ریزی و اجرا یقینا در برنامه ریزی ارزشها موفق نخواهد بود.

 

بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت منتشر شده در سال ۹۰ بدون مشتری ماند

Posted: 31 May 2012 08:01 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، بیش از هشتصد میلیارد تومان از اوراق مشارکت منتشر شده در سال گذشته (۱۳۹۰) مشتری نداشته است.


به گزارش فارس، مجموع اوراق مشارکت منتشر شده در ۱۱ ماهه سال ۹۰ بیش از ۳۴۹۰ میلیارد تومان بوده است که در این مدت ۲۶۷۶ میلیارد تومان آن فروش رفت و بیش از هشتصد میلیارد تومان به فروش نرفت.


بنابراین گزارش، از مجموع اوراق مشارکت منتشر شده در سال گذشته، ۳۲۸۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی غیربودجه ای بوده است که متعلق به شرکتهای توسعه منابع آب و نیروی ایران، نفت و گاز پارس، ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سازمان توسعه برق ایران بوده و ۲۵۲۲ میلیارد تومان آن به فروش رفته است.


شهرداری مراکز استانها و کلان شهرها نیز در سال گذشته ۲۱۰میلیارد تومان ارواق مشارکت منتشر کردند که ۱۵۴میلیارد تومان آن به فروش رفت. شهرداری تبریز، کاشان و مشهد جزو این شهرداری ها بودند.

 

سفر فرماندهان ارشد سپاه به جزایر سه گانه

Posted: 31 May 2012 08:01 AM PDT

جـــرس: فرمانده کل سپاه پاسداران به همراه فرمانده نیروی دریایی سپاه از جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک بازدید به عمل آورد.


به گزارش ایلنا‏‏‎، پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به همراه دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه از جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک بازدید کردند.


فرمانده کل سپاه با ابراز خرسندی و رضایت از سطح و میزان آمادگی دفاعی یگان‌های رزمی گفت: آنچه بدون تردید در هر جمع بسیجی به خاطر هر انسان می‌آید بحث مبارزه در راه توسعه اسلام و تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب است.


وی افزود: خدا را شکر می‌کنیم که همین نگاه و تفکر بسیجی، امروز در اقصی نقاط جهان توسعه پیدا کرده و استکبار جهانی، صهیونیسم بین الملل و کشورهای حامی آنها را به وحشت انداخته است.


فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ما دست دوستی و برادری کشورهای اسلامی بويژه کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس را می‌فشاریم و از آنها می خواهیم با کمک همدیگر و با اتحاد و برادری دست استکبار جهانی را از منطقه کوتاه و امنیت آبها و سواحل را خودمان تامین نماییم و دشمنان را نا امید و باعث عزت هر چه بیشتر اسلام عزیز باشیم.


سردار جعفری تاکید کرد: این نگاه در جای جای ایران اسلامی بويژه در سواحل جنوبی خلیج فارس و جزایر حساس و استراتژيکی این منطقه در بین مردم وجود دارد.


در این دیدار دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه از میزان آمادگی و توانمندی یگانهای مستقر در جزایر سه گانه گزارشی ارائه کرد.


 

تشییع و تدفین پیکر فریده ماشینی در فضای امنیتی

Posted: 31 May 2012 08:01 AM PDT

جـــرس: مراسم تشییع پیکر مرحوم فریده ماشینی، فعال جنبش زنان و عضو جبهه مشارکت، روز پنجشنبه در فضای کاملا امنیتی برگزار شد و در نهایت نیز اجازه خاکسپاری این فعال مدنی در قطعه نام آوران صادر نشد.


به گزارش «ندای سبز آزادی»، از صبح امروز و پیش از شروع مراسم تشییع، چندین نفر از نیروهای امنیتی به گرفتن فیلم و عکس از حاضران پرداختند. این نیروها در در بهشت زهرا هم حضور زیادی داشتند.


همچنین پیکر مرحوم ماشینی را از در پشت غسالخانه به بیرون منتقل کردند و گفتند که باید نماز در محوطه دیگری برگزار شود اما با رایزنی فراوان به اقامه نماز در محیط عادی رضایت دادند.


همچنین با وجود هماهنگی که احمد مسجدجامعی و معصومه ابتکار، دو عضو شورای شهر تهران از شب قبل برای خاکسپاری در قطعه نام‌آوران به عمل آورده بودند، اجازه دفن در آن قطعه داده نشد. با وجود آنکه امروز معصومه ابتکار شخصا در محل حضور داشت و یک ساعت به رایزنی پرداخت اما مسوولان بهشت زهرا اعلام کردند برای خاکسپاری در قطعه نام آوران، باید دست خطی از چمران رییس شورای شهر وجود داشته باشد. این درحالی است که مهدی چمران نیز به تماس های تلفنی پاسخ نمی داد.


حتی گفته می شد که تماس های قالیباف شهردار هم در این باره بی نتیجه ماند و دست آخر پس از تاخیر فراوان و در حالی که پیکر بر زمین قرار داشت، خاکسپاری در قطعه ۲۲۲ انجام شد.


در همین حال نیروهای لباس شخصی نیز که مرتب بر تعدادشان افزوده می شد، با اصرار اعلام کردند که مراسم باید هرچه زودتر خاتمه یابد.

 


خانم ماشینی عضو موسس جبهه مشارکت و از فعالان شاخص مدنی بود که از او به عنوان یارخانواده های زندانیان سیاسی یاد می شود. وی همچنین از فعالان حقوق زنان در ایران بود که در کنار فعالیت های خود به پژوهش های قرآنی می پرداخت.


وی همسر رحیم عبادی رییس اسبق سازمان ملی جوانان در دوره دولت اصلاحات بود، که چند روز پیش دراثر ابتلا به بیماری سرطان در بخش ای سی یو بیمارستان آتیه تهران بستری گردید، اما در پی وخامت حالش درگذشت.


 

مقامات نظامی اسرائیل با حمله به ایران مخالفند

Posted: 31 May 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: منابع اسرائیلی اعلام کرده اند که از میان نه نفر عضو شورای دفاعی اسرائیل، اکثریتشان با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفند.


به گزارش بی بی سی، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آهارونوت در گزارشی که روز پنجشنبه، ۳۱ مه(۱۱ خرداد)منتشر کرده نوشته است که به رغم سیاست رسمی اسرائیل درباره ایران که "باز بودن همه گزینه‌ها" عنوان شده است، مقامات عالی دفاعی و امنیتی در مقطع کنونی با حمله نظامی به ایران مخالفند.


به گزارش این روزنامه ژنرال بنی گانتس، فرمانده ارتش اسرائیل و تامیر پاردو، رییس موساد، از جمله مقامات ارشدی هستند که با حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفند.


ژنرال بنی گانتس نزدیک به یک ماه پیش اعلام کرده بود که از نظر او ایران در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
گانتس رهبری ایران را نیز "منطقی" خوانده بود.


این اظهار نظر در تقابل با گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود که رهبری ایران را "دیوانه" خوانده بود.


به نوشته یدیعوت آهارونوت نتانیاهو، به همراه وزرای دفاع و خارجه‌اش، ایهود باراک و آویگدور لیبرمن، از حمله نظامی به ایران پشتیبانی می‌کنند.


این روزنامه از قول "یک مقام سیاسی ارشد"، که نامش را فاش نکرده است، می‌نویسد: "مساله اصلی این است که نتانیاهو اساسا در این باره [برنامه هسته‌ای ایران] به اوباما اعتماد ندارد".


بنیامین نتانیاهو دو هفته پیش گفته بود که از نظر او ایران از فرصت مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ برای "فریب دادن جهان" استفاده می‌کند. او برنامه هسته‌ای ایران را مشابه کره شمالی توصیف کرده و جمهوری اسلامی را به ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرده بود.


اما علاوه بر فرمانده ارتش و رییس موساد، شائول موفاز، رییس حزب کادیما،چندین وزیر کابینه آقای نتانیاهو و مقامات عالی دیگر نیز با دیدگاه او به مساله هسته‌ای ایران مخالفند.


مئیر داگان، رییس سابق موساد، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل و یووال دیسکین، رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) از جمله کسانی هستند که مخالفت‌های تندی را با سیاست نخست وزیر اسرائیل در این زمینه ابراز کرده‌اند.

 

قرارداد ۲ میلیارد دلاری ایران با چین لغو شد

Posted: 31 May 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: یک روزنامه چینی از لغو قرارداد این کشور با ایران برای ساخت یک سد و نیروگاه آبی در استان لرستان خبر داده است. دلیل این تصمیم "نارضایتی" بانک مرکزی ایران از شرایط پیشنهادی طرف مقابل عنوان شده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، ایران قراردادی ۲ میلیارد دلاری با یک شرکت چینی را لغو کرده است، که این شرکت بنا بوده در ساخت یک سد و نیروگاه هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق در استان لرستان مشارکت کند.


این خبر را خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه (۳۱ مه/ ۱۱ خرداد) به نقل از رسانه‌های دولتی چین منتشر کرده و گزارش ها حاکی از آن است که این حرکت چندان به کام چین به‌عنوان شریک استراتژیک جمهوری اسلامی خوش نیاید.


بر اساس گزارش ها، قرار بود بلندترین سد دو قوسی بتنی جهان در استان لرستان و با مشارکت یک شرکت بین‌المللی چینی تاسیس شود، و محل ساخت سد و نیروگاه "بختیاری" در جنوب غربی ایران در کوه‌های زاگرس و در مسیر راه آهن تهران – اهواز عنوان شده بود.


به نوشته‌ی رویترز، برای اجرای این سد قراردادی میان یک شرکت‌ چینی و ایران به امضا رسیده بود.


حال این خبرگزاری به نقل از روزنامه‌ی انگلیسی‌زبان «گلوبال تایمز» چین از لغو قرارداد یادشده از سوی ایران خبر می‌دهد.


گزارش این روزنامه نقل قولی از مقام‌های ایرانی نمی‌آورد و دلیل تصمیم طرف ایرانی را هم بیان نمی‌کند.


گلوبال تایمز، تنها به نقل از رسانه‌های ایرانی از "نارضایتی" بانک مرکزی جمهوری اسلامی با پیشنهاد مالی طرف چینی گزارش می‌دهد.


گفتنی است، محمود احمدی‌نژادهفته‌ی آینده به چین سفر می‌کند و انتظار می‌رود که وی در این سفر با هو جینتائو، رئیس جمهور چین کمونیست، در مورد برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

 

انفجارهای زنجیره‌ای بغداد دست‌کم ۱۶ کشته و دهها زخمی برجای گذاشت

Posted: 31 May 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، پنج انفجار پی در پی پنج‌شنبه (۱۱ خرداد/ ۳۱ مه) پایتخت عراق را به لرزه درآورد.


به نقل از خبرگزاری فرانسه در پی این انفجارها دست کم ۱۶ نفر کشته شدند و به نقل از مقامات امنیتی عراق، پنج انفجار در فاصله زمانی یک ساعت در چندین نقطه مختلف از شهر بغداد رخ داده است.


بر اساس گزارش ها، شدیدترین انفجار در شمال شهر و در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده رخ داده که دست‌کم ۱۳ نفر را به کام مرگ کشیده است.


شمار حملات تروریستی و انفجارهای عراق هرچند که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما بر اساس آمار رسمی مسئولان عراقی، تنها در ماه آوریل ۱۲۶ نفر در سراسر این کشور قربانی حملات تروریستی شده‌اند.
 

پاکستان اعلام کرد یک موشک میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده است

Posted: 31 May 2012 07:42 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، ارتش پاکستان امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد یک موشک کروز ِ میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کرده است.


رادیو اروپای آزاد گزارش داده است که این موشک، که «هاتف ۸» یا «رعد» نام دارد، چهارمین آزمایش موشکی پاکستان در طول یک ماه گذشته است.


بر اساس گزارش ها، این آزمایش‌ها پس از آن آغاز شد که هند، همسایه و رقیب اتمی پاکستان، در نوزدهم آوریل یک موشک دوربرد آزمایش کرد.
 

سعید مرتضوی تفهیم اتهام شد: معاونت در قتل قربانیان کهریزک

Posted: 31 May 2012 06:30 AM PDT

جـــرس: پدر یکی از جانباختگان بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران چند ماه قبل به اتهام معاونت در قتل مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.


عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از شهدای کهریزک، با اعلام اینکه "سعید مرتضوی با عنوان معاونت در قتل تفهیم اتهام شده است و ما هم منتظر تشکیل دادگاه هستیم" به فارس گفت: "این شخص جلب به دادرسی شده است و این جلب به دادرسی مربوط به قبل از عید و همچنین قبل از انتصاب وی در سمت ریاست سازمان تأمین اجتماعی بوده است."


روح الامینی در همین مصاحبه همچنین گفت: "بازپرس پرونده هنوز تاریخی برای صدور کیفرخواست تعیین نکرده اما گفته که کار تمام شده است و فقط باید پرونده را به دادگاه کیفری استان تهران فرستاد… کیفرخواست تا هفته قبل صادر نشده بود اما در شرف صادر شدن است."


طی روزهای اخیر، پدر محمد کامرانی، دیگر قربانی کهریزک نیز، به خبرگزاری مهر گفته بود که مقامات قضایی به او وعده داده‌اند کیفرخواست مرتضوی تا پایان خرداد و یا اوایل تیرماه صادر خواهد شد.


گفته می‌شود که علاوه بر “معاونت در قتل”، دو اتهام دیگر “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” نیز، پس از گذشت نزدیک به سه سال پس از مفتوح شدن پرونده کهریزک ، به مرتضوی و دو مقام ارشد دیگر قضایی وارد شده است.


گفتنی است، سرکوب‌کنندگان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ ریاست‌جمهوری ایران شماری از بازداشت‌شدگان را به بازداشتگاه کهریزک در نزدیکی تهران بردند و گزارش‌هایی از شکنجه و بدرفتاری با این زندانیان و کشته شدن چهار تن زیر شکنجه در کهریزک، در مطبوعات بازتاب یافت.


پس از جانباختن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، بود که رهبر جمهوری اسلامی دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را در سال ۱۳۸۸ صادر کرد.


سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فر سه مقام قضایی هستند که در ارتباط با پرونده کهریزک از مقام قضایی خود تعلیق شده‌اند، اما تا کنون اراده ای فراقانونی، مانع هرگونه تعقیب آنها شده است.

 

پیش بینی صندوق بین المللی پول از اقتصاد ۱۲۰۰ تریلیون تومانی ایران در سال ۲۰۱۷

Posted: 31 May 2012 04:58 AM PDT

افزایش بیکاری، تورم و سقوط ارزش پول ملی
جـــرس: تازه ترین پیش‌بینی‌های آماری صندوق بین المللی پول از شاخصهای کلان اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶) بیانگر عبور اقتصاد ایران از مرز ۱۲۰۰ تریلیون تومان در این سال و تداوم موج فزاینده بیکاری و تورم و سقوط ارزش پول ملی است.

 

به گزارش فارس، بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران که در سال ۲۰۱۱میلادی به قیمت ثابت ۵۵۲ هزار میلیارد ریال بوده است، در سال ۲۰۱۷میلادی یعنی ۱۳۹۶ هجری شمسی به ۶۰۵ هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

                            

 این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱,۹ درصد پیش بینی شده است و البته روند نرخ رشد اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۷میلادی افزایشی پیش بینی شده است.

این گزارش که متن کامل آن در شماره جدید همشهری اقتصاد منتشر شده، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران را به قیمتهای جاری در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۱۳۲ درصدی به ۱۲۰۰ تریلیون تومان (۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان) خواهد رسید. بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی از مرز ۱۰۰۰تریلیون تومان خواهد گذشت.

در بخش دیگری از این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی ایران به قیمتهای جاری و بر حسب دلار آمده است که این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی ۴۸۲ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی شده که این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۶۷ میلیارد دلار برسد. یکی از دلایل رشد اندک ارزش دلاری تولید ناخالص داخلی ایران به قیمتهای جاری طی این مدت کاهش ارزش پول و افزایش نرخ برابری دلار در برابر ریال عنوان می شود.

 

صندوق بین المللی پول شاخص «جی دی پی» را که در سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۸۷ بوده است، برای سال ۲۰۱۷میلادی ۲۰۹۲ پیش بینی کرده است.

صندوق بین المللی پول در این گزارش به بررسی سرانه تولید ناخالص داخلی ایران به قیمتهای ثابت و جاری نیز پرداخته است که با تقسیم ارزش تولید ناخالص داخلی بر جمعیت کشور محاسبه می شود. در این گزارش برآورد شده است که جمعیت بیش از ۷۵ میلیونی ایران در سال ۲۰۱۱به مرز ۸۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش یابد. بر این اساس، سرانه تولید ناخالص داخلی ایران به قیمتهای ثابت از ۷۲۸ هزار تومان در سال ۲۰۱۱میلادی به ۷۳۰ هزار تومان در سال ۲۰۱۷ و بر اساس قیمتهای جاری نیز از ۷میلیون و ۱۹۴ هزار تومان در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۵ میلیون و ۲۷۷ هزار تومان خواهد رسید.

 

سرانه تولید ناخالص داخلی بر حسب دلار هم در سال ۲۰۱۷میلادی ۸۰۴۵ دلار پیش بینی شده است. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۱میلادی ۶۳۵۹ دلار اعلام شده بود.

یکی از معیارهای مقایسه ای اقتصادهای دنیا شاخصPPP  یا همان قدرت برابری خرید است که صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران را بر اساس این شاخص هم اعلام کرده است.

 

بر این اساس، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران با نرخ بین المللی دلار و شاخص قدرت برابری خرید در سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۹۰ میلیارد دلار اعلام شد که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۱۹۱ میلیارد دلار برسد.

 

سرانه تولید ناخالص داخلی ایران نیز بر اساس شاخص قدرت برابری خرید در سال ۲۰۱۱میلادی ۱۳ هزار و ۵۳ دلار و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۴ هزار و ۳۶۲ دلار برآورد شده است.

صندوق بین المللی پول در این گزارش پیش بینی کرد که سهم اقتصاد ایران از تولید ناخالص داخلی دنیا طی ۶ سال آینده با کاهش همراه شود و نسبت تولید ناخالص داخلی ایران به تولید ناخالص داخلی دنیا از ۱,۲۵۵درصد در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱,۱ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش یابد. این گزارش همچنین به بیان شاخص مهم دیگری از اقتصاد ایران پرداخت و آن نرخ تبدیل PPP یا همان برابری نرخ بین المللی دلار با ریال ایران است.

 

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول این نرخ در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۵۱۱ ریال بوده است که در سال جاری میلادی به ۶۳۱۶ ریال رسیده است. این نرخ در واقع ارزش واقعی دلار در ایران از نگاه صندوق بین المللی پول است. در این گزارش پیش بینی شده است که نرخ واقعی هر دلار در ایران تا سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۰ هزار و ۶۳۷ ریال برسد.

گزارش صندوق بین المللی پول در ادامه به شاخص سرمایه گذاری و پس انداز پرداخته و نوشته است: سهم کل سرمایه گذاری در ایران از تولید ناخالص داخلی که در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۴۳ درصد بوده است، تا سال ۲۰۱۷ میلادی به حدود ۳۴ درصد کاهش خواهد یافت و سهم پس انداز ناخالص ملی نیز از ۵۳ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۷ تنزل خواهد کرد.

تورم شاخص دیگری است که در این گزارش به آن پرداخته شده است. شاخص تورم در این گزارش در سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۷۶و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز ۷۲۰ برآورد شده است که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

 
نکته اینکه نرخ تورم در واقع با محاسبه میزان شرد شاخص تورم بدست می آید.
 

بدین ترتیب افزایش شاخص به معنی افزایش نرخ تورم نیست بلکه رشد شاخص تورم را نشان می دهد. بر اساس این گزارش، شاخص تورم در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی ۳۱۱ و در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی نیز ۷۷۸ پیش بینی شده است، ضمن اینکه نرخ تورم در ماه پایانی سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۹,۶ درصد و در ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵,۷ درصد برآورد شده است.

نرخ رشد صادرات و واردات کالا، خدمات و نفت در ایران شاخصهای کلان دیگری است که در گزارش صندوق بین المللی پول به آنها اشاره شده است. این گزارش در حالی نرخ رشد واردات کالا و خدمات به ایران را در سال ۲۰۱۱ میلادی منفی ۵,۴ درصد اعلام کرده است که در این سال نرخ رشد واردات کالا منفی ۴,۸ درصد بوده است. در این گزارش پیش بینی شده است که نرخ رشد واردات کالا و خدمات در سال ۲۰۱۷میلادی به یک درصد و نرخ رشد واردات کالا نیز در این سال به ۱,۱ درصد برسد.

در این گزارش نرخ رشد صادرات کالا و خدمات در سال ۲۰۱۱ میلادی منفی ۲,۵ درصد و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز منفی ۰,۱ درصد برآورد شده است. این در حالی است که نرخ رشد صادرات کالا به تنهایی در سال ۲۰۱۱ میلادی منفی ۱,۴ درصد و در سال ۲۰۱۷میلادی منفی ۰,۴  درصد پیش بینی شده است.

صندوق بین المللی پول که ارزش دلاری واردات نفت ایران را صفر اعلام می کند، در خصوص آمار ارزش صادرات نفت ایران معتقد است: درآمد نفتی کشور ما در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۱۲میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶۳ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. این پیش بینی عجیب در حالی است که صنوق بین المللی پول قیمت نفت را در سالهای آتی افزایشی پیش بینی کرده است، بنابراین به نظر می رسد برآورد صندوق از کاهش درآمد نفت ایران به دلیل پیش بینی این صندوق از کاهش تولید و صادرات نفت ایران طی سالهای آینده باشد.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری نیز در ایران طی ۶ سال آینده با روند افزایشی پیش بینی شده است و صندوق بین المللی پول با اعلام اینکه نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۱میلادی ۱۵ درصد بوده است، برای سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی نیز به ترتیب نرخهای ۱۶,۶ درصد، ۱۸ درصد، ۱۹,۲ درصد، ۲۰ درصد، ۲۰,۷ درصد و ۲۱,۱درصد را پبش بینی کرده است.

در این گزارش درآمد عمومی دولت در سال ۲۰۱۱میلادی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۱۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

این در حالی است که سهم درآمد عمومی دولت از تولید ناخالص داخلی از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش خواهد یافت.

همچنین کل مخارج عمومی دولت در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۳۸هزار میلیارد تومان و سهم آن از تولید ناخالص داخلی در این سال ۲۵ درصد اعلام شد که پیش بینی می شود این ارقام در سال ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب به ۲۷۵هزار میلیارد تومان و ۲۱ درصد برسد.

صندوق بین المللی پول در پایان این گزارش، تراز حساب جاری ایران را در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۱ میلیارد دلار و بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است که برآورد شده است این ارقام درسال ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب به ۱۴ میلیارد دلار و ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته