حسن نصر الله دبير کل حزب الله لبنان در گفتگو با شبکه تلويزيونی "الميادين" بدون نام بردن از نيروگاه اتمی "ديمونا" گفت:" موشک های حزب الله می توانند نيروگاه های برق اسراييل را هدف قرار دهند." به گزارش خبرگزاری آلمان، رهبر حزب الله لبنان گفت: "بدون نيازی به سلاح شيمايی يا هسته ای، اهدافی درون اسراييل وجود دارد که می توان برای رسيدن به نتايجی مشابه آنها را مورد اصابت قرار داد". رويترز نيز به نقل ازحسن نصر الله گزارش داد،" ايران اگر مورد حمله اسراييل قرار گيرد، می تواند به پايگاه های آمريکا در منطقه حمله کند." وی همچنين مخالفان حکومت سوريه را به توقف آنچه او "کشتار سربازان دولتی ونابودی کشورشان" ناميد، فراخواند و خواستار يک راه حل سياسی برای بحران سوريه شد.
گزارش شبکه تلويزيونی«الجزيره» می گويد درگيری های شبانه ميان نيروهای نظامی ترکيه و جنگجويان کرد در اين کشور منجر به کشته شدن ۹ سرباز ترکيه و تعداد ۲۰ نفر از شبه نظاميان کرد شده است.گزارش شبکه تلويزيونی«الجزيره» می گويد درگيری های شبانه ميان نيروهای نظامی ترکيه و جنگجويان کرد در اين کشور منجر به کشته شدن ۹ سرباز ترکيه و تعداد ۲۰ نفر از شبه نظاميان کرد شده است. الجزيره روز دوشنبه و به نقل از يک مقام رسمی ترکيه گزارش کرده گه جنگجويان کرد با استفاده از سلاح های دوربرد در شهری نزديک مرز ترکيه و عراق چند پاسگاه پليس و ارتش ترکيه را هدف حملات خود قرار داده و ۱۰ تن از نيروهای امنيتی اين کشور را از پای در آوردند. تهاجم عليه نيروهای امنيتی ترکيه در شهر «بيتوسباپ» در استان «سيرناک» اواخر روز يکشنبه، دوم سپتامبر، اتفاق افتاد. در پی اين حمله، درگيری هايی ميان نيروهای امنيتی ترکيه و شبه نظاميان کرد صورت گرفت. «وحدتين اوزکان»، استاندار استان «سيرناک»، در گفت وگويی که روز دوشنبه با آژانش خبری دولتی «آنادولو» انجام داد، ضمن تأييد بروز درگيری ميان نظاميان ترک و شبه نظاميان کرد از اعلام شمار کشته شدگان کرد، خودداری کرد. در همين حال، مقامات استان سيرناک، مجروح شدن هفت سرباز ترک را مورد تأييد قرار داده اند. الجزيره به نقل از ديگر منابع محلی کشته شدن حدود ۲۰ عضو «پ کا کا» را گزارش کرده است. «پ کا کا»، می گويد برای به دست آوردن خودمختاری در منطقه جنوب شرقی ترکيه مبارزه می کنددرگيری های مشابه از سال ۱۹۸۴ ميلادی تا به امروز باعث کشته شدن ده ها هزار نفر از هر دو طرف شده است. ترکيه نگران است که نا آرامی ها در سوريه می تواند پايگاه جديدی برای اعضای «پ کا کا» فراهم آورد که مدتها زمزمه روابطش با رژيم بشار اسد مطرح بود. مقام های رسمی ترکيه می گويند در حال بررسی احتمال دست داشتن دولت های خارجی در تحولات اخير هستند. اتحاديه اروپا و ايالات متحده، «پ کا کا» را به عنوان سازمانی تروريستی می شناسند.
علی حسينی، روز دوشنبه، در مسابقات وزنه برداری قدرتی پارالمپيک و در دسته ۷۵ - کيلوگرم موفق شد صاحب مدال طلا شود و چهارمین مدال طلای ایران در پارالمپیک لندن به دست آورد.علی حسينی، روز دوشنبه، در مسابقات وزنه برداری قدرتی پارالمپيک و در دسته ۷۵ - کيلوگرم موفق شد صاحب مدال طلا شود و چهارمين مدال طلای ايران در بازيهای پارالمپيک لندن را بر گردن آويخت. علی حسینی روز دوشنبه با کسب مدال طلا در رشتهی پاورلیفتینگ، شمار طلاهای ایران در مسابقات پارالمپیک لندن را به چهار مدال افزایش داد. آقای حسینی در دسته منهای هفتاد و پنج کیلوگرم مردان وزنهی ۲۲۵ کیلوگرمی را مهار کرد و در جایگاه نخست ایستاد. ورزشکاران مصر و چین به ترتیب به مقامهای دوم و سوم رسیدند. در چند روز گذشته جلیل باقری، نادر مرادی و محسن کائدی در پارالمپیک لندن به مدال طلا دست یافته بودند. روحالله رستمی و مهرداد کرمزاده نیز در این مسابقات مدال نقره، و ساره جوانمردی مدال برنز به دست آوردهاند. به گزارش ایسنا، «علی حسينی در حرکت اول خود به راحتی وزنه ۲۱۶ کيلويی را مهار کرد. وزنه بردار ايران برای حرکت دوم درخواست وزنه ۲۲۰ کيلويی کرد که از پس اين وزنه هم برآمد و قهرمان پارالمپيک شد. حسينی که خيالش از قهرمانی راحت بود، در حرکت سوم هم وزنه ۲۲۵ کيلويی را زد و با اين حد نصاب مدال طلا را بر گردن آويخت.» وزنه برداران مصر و چين در اين دسته به ترتيب با رکوردهای ۲۱۹ و ۲۱۳ کيلوگرم نقره و برنز گرفتند. وزنه بردار مصری برای حرکت سوم خود درخواست وزنه ۲۲۴ کيلوگرم کرده بود که در مهار آن نا موفق بود و با ۲۱۹ به کار خود پايان داد.
خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته «مه آفرید خسروی» و دو تن دیگر ازمتهمان پرونده موسوم به اختلاس بزرگ فساد مالی یا اختلاس سه هزار میلیاردی، به اعدام محکوم شده اند.خبرگزاری فارس در گزارشی نوشته «مه آفرید خسروی» و دو تن دیگر ازمتهمان پرونده موسوم به اختلاس بزرگ فساد مالی یا اختلاس سه هزار میلیاردی، به اعدام محکوم شده اند. غلامعلی رياحی، وکیل مدافع هر دو متهم روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفته است: «صبح امروز احکام موکلانم از سوی دفتر شعبه يک دادگاه انقلاب تهران به من ابلاغ شد.» به گفته آقای ریاحی، «مهآفريد خسروی» مديرعامل شرکت توسعه سرمايهگذاری امير منصور آريا به اتهام اخلال در نظام اقتصادی مفسد فیالارض شناخته و به اعدام محکوم شده است. به گفته رياحی ديگر محکوم به اعدام پرونده فساد بزرگ مالی مسئول امور مالی شرکت امير منصور آرياست که وی نيز مانند دو متهم قبلی مفسدفیالارض شناخته شده است. رياحی همچنين گفت که متهم ردیف اول، مه آفرید خسروی، همچنین به رد مال (بازگرداندن) به بانکها معادل ۲ هزار و ۸۵۰ ميليارد تومان و پرداخت يک چهارم اين مبلغ به عنوان جريمه به دولت محکوم شده است. غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، پیشتر گفته بود برای چهار تن از متهمان پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی حکم اعدام صادر شده و دو نفر ديگر به حبس ابد محکوم شده اند. آقای اژه ای روز نهم مردادماه، در گفت و گو با خبرنگاران در تهران گفته بود که «قاضی رسيدگی کننده به پرونده فساد بزرگ مالی در يک بخش از پرونده که دارای ۳۹ متهم بود، برای چهار متهم حکم اعدام صادر کرده است.» سخنگوی قوه قضاييه گفته بود که دو نفر از متهمان به حبس ابد و «بقيه متهمان به حبسهای ۲۵، ۲۰ و ۱۰ سال به پايين و رد اصل مال و جريمه نقدی معادل همان مبلغ محکوم شده اند.» آقای اژه ای افزوده بود حکم اين افراد در «مرحله تايپ» است و بعد از آن به متهمان به صورت رسمی ابلاغ می شود. پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی که از آن به «بزرگترين اختلاس در تاريخ ايران» ياد می شود مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفريد امير خسروی» صاحب مجموعه «گروه امير منصور آريا» است. وی متهم شده که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقامهای دولتی و نمايندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامههای بازرگانی (السیهای) جعلی و دريافت وامهای کلان بانکی کردهاست. کشف اين اختلاس به يکی از جنجال های بزرگ در تاريخ جمهوری اسلامی ايران دامن زد و واکنش های گسترده ای را در محافل سياسی و رسانه ای به دنبال داشت. در حالی که دولت محمود احمدی نژاد مدعی بود برای نخستين بار اين اختلاس را کشف کرده و در آن نقشی نداشته است، ولی اصولگرايان منتقد دولت و رسانه های وابسته به آن نزديکان رييس جمهوری ايران بويژه اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر وی، را به دست داشتن در آن متهم کردند.
ویلیام هیگ، وزیر خارجهی بریتانیا، میگوید اکوادور باید «هرچه زودتر» مذاکره در مورد وضعیت جولیان آسانژ را از سر بگیرد. جولیان آسانژ، مؤسس وبسایت ویکی لیکس که از دو ماه و نیم پیش در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است، به حکم دیوان عالی بریتانیا باید به سوئد مسترد شود. اکوادور اعلام کرده است به آقای آسانژ پناهندگی سیاسی میدهد اما بریتانیا میگوید او به محض خروج از سفارت اکوادور بازداشت خواهد شد.
علی حسینی روز دوشنبه با کسب مدال طلا در رشتهی پاورلیفتینگ، شمار طلاهای ایران در مسابقات پارالمپیک لندن را به چهار مدال افزایش داد. آقای حسینی در دستهی منهای هفتاد و پنج کیلوگرم مردان وزنهی ۲۲۵ کیلوگرمی را مهار کرد و در جایگاه نخست ایستاد. ورزشکاران مصر و چین به ترتیب به مقامهای دوم و سوم رسیدند. در چند روز گذشته جلیل باقری، نادر مرادی و محسن کائدی در پارالمپیک لندن به مدال طلا دست یافته بودند. روحالله رستمی و مهرداد کرمزاده نیز در این مسابقات مدال نقره، و ساره جوانمردی مدال برنز به دست آوردهاند.
شماری از کشورها و مقامهای اتحادیهی اروپا از اقدام رئیس جمهوری آذربایجان در عفو رامیل صفراف، که به جرم قتل یک افسر ارمنی در مجارستان به حبس ابد محکوم شده بود، انتقاد کردند. رامیل صفراف شش سال پیش در مجارستان پس از اینکه به قتل یک افسر ارمنستان اعتراف کرد به حبس ابد محکوم شد اما او روز جمعه به آذربایجان مسترد شد و بلافاصله مورد عفو رئیس جمهوری آن کشور قرار گرفت. سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزارت خارجهی روسیه گفتهاند این اقدام به تلاشهای دیپلماتیک در مورد مسألهی قرهباغ نیز آسیب زده است. سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیهی اروپا، نیز در مورد بالا گرفتن تنشها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی کرد.
يک روحانی پاکستانی متهم شده است که با قراردادن برگ های پاره شده و سوخته قرآن در کيسه خريد يک دختر نوجوان مسيحی شواهد جعلی برای بازداشت وی بوجود آورده است.يک روحانی پاکستانی متهم شده است که با قراردادن برگ های پاره شده و سوخته قرآن در کيسه خريد يک دختر نوجوان مسيحی شواهد جعلی برای بازداشت وی بوجود آورده است. پرونده اين دختر نوجوان که دو هفته پيش به اتهام کفر دستگير شده است موجی از نگرانی برای مسيحيان پاکستان ايجاد کرده و مدافعان حقوق بشر آن را نمونه ای از اجرای مقررات سختگيرانه در برخورد با اعتقادات دينی می دانند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اين روحانی مسلمان که روز يکشنبه توسط پليس بازداشت شده اتهام مربوط به جاسازی اين برگهای سوخته قران را تکذيب کرده است.ولی به گفته مقامات پليس پاکستان يکی از روحانيون ديگر در مسجدی که وی امام جماعت آن را برعهده دارد به پليس گفته است خالد چيشتی با هدف بدنام کردن مسيحيان و زمينه سازی برای حمله به اين اقليت مذهبی اين کار را کرده است. در دو هفته ای که از بازداشت اين دختر نوجوان می گذرد تعداد زيادی از خانواده های مسيحی از اين محله گريخته و می گويند که به خاطر روش برخورد مراجع قضايی و قوانين مربوط به آنچه که « کفر » تلقی می شود احساس امنيت نمی کنند. مسيحيان پاکستان معتقدند که در اين کشور در برابر حملات مسلمانان تندرو از هيچ گونه حمايتی برخوردار نيستند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اين دختر نوجوان که به گفته برخی يازده سال و به گزارش يک کميته پزشکی چهارده سال سن دارد و از بيمار روانی رنج می برد، قرار بود در روزهای آينده به اتهام سوزاندن قرآن محاکمه شود. ولی اکنون با توجه به برملا شدن نقش اين روحانی در صحنه سازی مربوط به سوزاندن قرآن مقامات قضايی پاکستان اين دختر را به قيد ضمانت آزاد کرده اند. وکيل مدافع اين دختر می گويد که شواهد جديد نشان می دهند که موکل وی کاملا بی گناه است و به احتمال زياد مراجع قضايی اين پرونده را مختومه اعلام خواهند کرد. قوانين مربوط به توهين به اعتقادات مذهبی در پاکستان با شدت اجرا می شوند و به همين خاطر پرونده اين دختر مسيحی که از سلامت روانی نيز برخوردار نبود باری ديگر انتقادهای فراوانی را از سوی مراجع و نهادهای مدافع حقوق بشر برانگيخت. اکنون با توجه به بازداشت اين روحانی مسلمان بسياری اظهار اميدواری می کنند که اين اقدام بی سابقه بتواند تا حدی از برخوردهای شديد مراجع قضايی با اين گونه موارد بکاهد. اين مورد شايد اولين باری است که در پاکستان به جای محکوم نمودن متهم ، مراجع قضايی و پليس به دنبال پيدا کردن شواهد بيشتری بوده و به فضای خصم آلود و اعمال فشار به اقليت های مذهبی تسليم نشده اند.
غلامعلی ریاحی، وکیل مدافع چند تن از متهمان پروندهی موسوم به «فساد بزرگ مالی» میگوید مهآفرید خسروی و دو متهم دیگر این پرونده به اعدام محکوم شدهاند. غلامعلی ریاحی به خبرگزاری فارس گفته است که احکام موکلانش صبح دوشنبه به او ابلاغ شده و بر پایهی این احکام، مهآفرید خسروی، متهم اصلی این پرونده، به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی، مفسد فیالارض شناخته و به اعدام محکوم شده است». بنابر همین گزارش، برای متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده نیز حکم اعدام صادر شده است. آقای ریاحی به خبرگزاری فارس گفته است پس از مشورت با موکلانش در مورد اعتراض به این احکام اقدام خواهد کرد.
خبرگزاری مهر در گزارشی می گويد وزير نفت جمهوری اسلامی ايران طی دستوری، «فروش خوراک و يا مواد اوليه به پتروشيمی اصفهان را متوقف کرده» و گفته است تا زمانی که پتروشيمی اصفهان بدهی های خود را پرداخت نکند، مواد اوليه يا خوراک به آن ها داده نخواهد شد.خبرگزاری مهر در گزارشی می گويد وزير نفت جمهوری اسلامی ايران طی دستوری، «فروش خوراک و يا مواد اوليه به پتروشيمی اصفهان را متوقف کرده» و گفته است تا زمانی که پتروشيمی اصفهان بدهی های خود را پرداخت نکند، مواد اوليه يا خوراک به آن ها داده نخواهد شد. عليرضا ضيغمی، معاون وزير نفت در گفت وگو با اين خبرگزاری گفت: « در حال حاضر سهام پالايشگاه نفت و پتروشيمی اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده و برای تسويه حساب، از پتروشيمی خواسته شده بدهی های خود را به طور کامل بپردازد.» وی افزوده پتروشيمی اصفهان نه تنها با اين قرارها موافقت نکرده، که حتی «حاضر به امضای قرارداد جديد خريد خورا از پالايشگاه های اصفهان» هم نشده است. آقای ضيغمی که معاون وزير نفت و عضو هيات مديره شرکت ملی نفت است گفته که «مطابق با صورتجلسه تا زمانی که پتروشيمی اصفهان بدهیهای خود را پرداخت نکند خوراک به اين واحد عرضه نخواهد شد.» جليل سالاری، رييس هيات مديره شرکت پالايش نفت اصفهان روز يکشنبه گفت: «پالايشگاه نفت اصفهان هم به عنوان يک بنگاه اقتصادی برای تامين هزينهها بايد درآمد داشته باشد ولی با اين وجود، پتروشيمی اصفهان نسبت به پرداخت بدهیهای خود تاکنون اقدامی نکرده است.» وی با اعلام اينکه با وجود فقدان امضای قرارداد و افزايش حجم بدهیها گفت: «پتروشيمی اصفهان در سال های اخير تا مرز ۸۰ درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کرده است با اين وجود تاکنون اقدامی برای پرداخت بدهیها انجام نداده و اين در حالی است که پالايشگاه اصفهان برای تامين هزينههای توليد همچون حقوق کارکنان، تامين اقلام يدکی و تجهيزات و خريد مواد اکتانافزا نياز به منابع مالی دارد.» رئيس هيات مديره شرکت پالايش نفت اصفهان گفته ما «افزايش قيمتی برای خوراک پتروشيمی اصفهان» نداشته ايم و پتروشيمی اصفهان مطابق با يک فرمول مشخص و معين که مربوط به سال ۱۳۸۵ شده اقدام به خريد خوراک از پالايشگاه اصفهان کرده است. پتروشيمی اصفهان: در طلب و بدهی ها اختلاف نظر وجود دارد محمدابراهيم ياوری، مديرعامل پتروشيمی اصفهان روز يکشنبه به گفته های مسئولان وزارت نفت واکنش نشان داده و گفته است: «اختلاف طلب و بدهی پالايشگاه و پتروشيمی اصفهان به حدود چهار سال قبل باز می گردد و بر اساس توافقی که از سال های قبل برقرار بود، پتروشيمی اصفهان ۷۰ درصدی خوراک دريافتی پالايشگاه را در قالب محموله های «رافينيت» بازگشت می داد.» آقای ياوری گفت: «با حذف يارانه رافينيت پالايشگاه اصفهان از دريافت اين محصول پتروشيمی خود داری کرد و دريافت نکردن رافينيت توليد پتروشيمی توسط پالايشگاه، منجر به افزايش تصاعدی حجم بدهی های اين مجتمع پتروشيميايی شد.» وی افزود: «با جلوگيری و خودداری دريافت رافينيت توسط پالايشگاه اصفهان، اين محصول در مخازن پتروشيمی ذخيره سازی و حتی به دليل پر شدن مخازن از رافينيت صادرات هم با مشکلات متعددی روبرو شد.» مدرعامل پتروشيمی اصفهان گفته است: «با اين وجود با توافق دو طرف قرار شد خوراک پتروشيمی به ميزان ۹۷۰۰ هزار بشکه توسط پالايشگاه تامين شود اما به جز چند هفته، پالايشگاه (اصفهان) به تعهدات خود پايبند نبود.» وی افزده حتی با حضور وزير و سه معاون اصلی وی برای حل اين معضل جلساتی برگزار شد اما، «برگزاری اين جلسات نه تنها جواب نداد بلکه پالايشگاه اصفهان قيمت خوراک را از فوب منهای ۳۵ درصد به «فوب به اضافه ۲۳۰ دلار» در هر تن افزايش داد.» مديرعامل پتروشيمی اصفهان گفته است: «تاکنون مجموعه وزارت نفت با هيچ يک از پيشنهادهای پتروشيمی اصفهان موافقت نکرده همين مسئله منجر به زيان، کاهش اشتغال و بدون خوراک ماندن ۲۸۰ کارخانه رنگ و رزين کشور شده است.»
سخنگوی کاخ سفيد، گزارش روزنامه اسرائيلی در مورد پيام محرمانه واشینگتن به تهران را تکذيب کرد و آن را «نادرست» خواند. اين روزنامه نوشته واشينگتن برای ایران پيام فرستاده که اين کشور از حمله اسرائيل به ايران حمايت نمی کند.سخنگوی کاخ سفيد، دوشنبه، گزارش روزنامه اسرائيلی در مورد پيام محرمانه واشینگتن به تهران را تکذيب کرد و آن را «نادرست» خواند. اين روزنامه اسرائيلی بدون نام بردن منابع خود نوشت که واشينگتن از طريق دو کشور اروپايی برای مقامات جمهوری اسلامی پيام فرستاده که «اين کشور از حمله اسرائيل به ايران حمايت نمی کند و در عوض از تهران خواسته دست به حمله به منافع آمريکا از جمله پايگاه های نظامی اين کشور در خليج فارس نزند.» جـی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه به رويترز گفت: «اين نادرست است. سراپا غلط است و ما در مورد فرضيات حرفی نمیزنيم.» يک مقام اسرائيلی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت «اين گزارش منطقی نيست. آخرين کاری که ايران می خواهد انجام دهد حمله به اهداف آمريکاست که در پاسخ بمباران وسيع ايالات متحده را در پی خواهد داشت.» اخیرا ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا، که در گذشته نيز عليه رويکرد يک جانبه اسرائيل هشدار داده بود، از مرحله هشدار فراتر رفته و در بيان مخالفت با انجام تهاجم نظامی عليه ايران صراحت و جديت بيشتری در پيش گرفته است. ژنرال دمپسی در گفت و گو با روزنامه انگليسی گاردين، گفت «در صورتی که آنها (اسرائيل) به چنين اقدامی دست بزنند، مايل نيستم همدست [اين تهاجم] به شمار بيايم.» آمریکا بارها اعلام کرده که تمام گزینه ها در مورد پایان دادن به بحران هسته ای روی میز است ولی این کشور خواستار حل و فصل این مساله از طریق دیپلماتیک است. در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در آستانه سفر به آمریکا که خود آن را پیشاپیش سفری برای گفتن «حقایق در باره ایران» نامیده است، از جامعه جهانی خواسته است که خط روشنی برای پرونده هستهای ایران قایل شود تا ایران «پی ببرد که گزینه نظامی، جدی است.» بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه در نشست هفتگی هیات دولت گفت :«تا زمانی که ایران خط قرمز و واضح جامعه جهانی را مشاهده نکند، طرحهای هستهای خود را متوقف نخواهد کرد.» آمریکا و اسرائیل، ایران را متهم به ساخت بمب اتمی می کنند ولی تهران همواره برنامه هسته ای خود را برای مقاصد صلح آمیز خوانده است. شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا از غنی سازی دست بردارد ولی ایران این قطعنامه ها را رد کرده و غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.
لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه به اسرائيل هشدار داد که حمله نظامی به تاسيسات هستهای ايران ممکن است به ضرر این کشور تمام شود.لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه به اسرائيل هشدار داد که حمله نظامی به تاسيسات هستهای ايران ممکن است به ضرر این کشور تمام شود. وزير خارجه فرانسه به «ب اف ام تی وی»، يکی از شبکههای تلويزيون فرانسه گفت که بهشدت مخالف دستيابی ايران به سلاح هستهای است اما فکر میکند اگر اسرائيل به اين کشور حمله کند، ايران خود را قربانی ماجرا نشان میدهد و اين حمله می تواند به ضرر اسرائیل تمام شود. به گزارش خبرگزاری آلمان، وزير خارجه فرانسه گفت غرب بايد تحريمها عليه ايران را افزايش دهد و همزمان مذاکرات با تهران را ادامه دهد. وی افزود تشدید اخیر تحریم ها در ماه ژوئیه که شامل توقف خرید نفت کشورهایی اروپایی از ایران نیز شد، در حال نشان دادن تاثریش در این کشور است. روزنامه اسرائيلی «هاآرتص»، جمعه، ۱۰ شهريور، از قول يک مقام اين کشور که نامش برده نشده، نوشته است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به بنیامين نتانياهو، نخست وزيراسرائيل، تلفن زده و او را از حمله نظامی به ايران برحذر داشته است. به نوشته این روزنامه اسرائیلی، آنگلا مرکل، ۱۰ روز پيش در تماسی تلفنی گفته است که بايد فرصت بيشتری به موثر بودن تحريم ها و دپيلماسی داده شود، و درباره پيامدهای چنين حمله ای در خاورميانه هشدار داده است. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل پيشتر گفته تحريمها و مذاکرات ديپلماتيک با تهران به ايران اجازه خواهد داد وقت بخرد و فعاليتهای هستهای خود را ادامه دهد. غرب و اسرائیل ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره این اتهام را رد کرده و اهداف برنامه اتمی خود را برای مقاصد صلح آمیز می خواند. شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده است. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، گفته که در سخنرانی ماه آينده خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک به خطرات ايران خواهد پرداخت.
سخنگوی کاخ سفید گزارش روزنامهی اسرائیلی در مورد پیام محرمانهی باراک اوباما به تهران را تکذیب کرد و آن را «نادرست» خواند. روزنامهی پرتیراژ یدیعوت آحرونوت صبح دوشنبه گزارش داده بود باراک اوباما از طریق دو کشور اروپایی با مقامهای جمهوری اسلامی تماس گرفته و به آنها گفته است که آمریکا از حملهی اسرائیل علیه ایران حمایت نمیکند. جـِـی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه به رویترز گفت: «این نادرست است. سراپا غلط است و ما در مورد فرضیات حرفی نمیزنیم».
یک فرمانده ارتش ایران میگوید سی درصد از ساخت سامانهی جایگزین اس – سیصد انجام شده است. سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبياء ارتش، روز یکشنبه در نشستی خبری گفت پس از آنکه روسیه قرارداد تحویل سامانهی موشکی اس – سیصد را منتفی کرد، « ما خود بر آن شديم كه سامانهی بومی پيشرفتهتر از اس - سیصد را جايگزين آن كنيم» و «باور ۳۷۳» به عنوان جایگزین آن انتخاب شد. مهرماه سال گذشته روسيه رسما اعلام کرد که قرارداد فروش سامانهی اس – سیصد به ایران را لغو میکند و مبلغ ۱۶۷ میلیون دلار پيشپرداخت را پس خواهد داد.
جو بايدن، معاون رئيس جمهوری آمريکا، میگوید ميت رامنی، رقیب باراک اوباما در انتخابات آینده، آمادهی جنگ با ايران و سوريه است. به گزارش فاکس نيوز، آقای بايدن که روز یکشنبه در ايالت پنسيلوانيا سخنرانی میکرد در مورد میت رامنی گفت: او میگويد پايان دادن به جنگ در عراق و تعيين زمان خروج نيروها از افغانستان اشتباه است «و به طور تلویحی اذعان میکند که آمادهی جنگ با ايران و سوريه است». با این حال سخنگوی ستاد انتخاباتی میت رامنی اين انتقادات را رد کرد و برداشتهای جو بایدن در زمینهی سياست خارجی را بشدت مورد انتقاد قرار داد.
جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا، یکشنبه، ۱۲ شهریور، در سخنرانی در پنسيلوانيا در مورد کانديدای حزب جمهوريخواه گفت: ميت رامنی آماده جنگ با ايران و سوريه است.جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا، یکشنبه، ۱۲ شهریور، در سخنرانی در پنسيلوانيا در مورد کانديدای حزب جمهوريخواه گفت: «ميت رامنی آماده جنگ با ايران و سوريه است.» به گزارش فاکس نيوز، جو بايدن که در يورک، در ايالت پنسيلوانيا، در کمپين انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا سخنرانی میکرد، در مورد آقای رامنی گفت «او میگويد پايان دادن به جنگ در عراق و بازگرداندن نيروها به آمريکا، اشتباه است. او میگويد تعيين زمان برای خروج نيروهايمان از افغانستان و بازگشت آنها به وطنشان اشتباه است. او با اين سخنرانی به طور تلویحی میگوید وی آماده جنگ با ايران و سوريه است.» به نوشته فاکس نيوز، آقای بايدن جزئياتی در مورد [تصمیم رامنی برای حمله به] ايران و سوريه ارائه نداد. آماندا هننبرگ، سخنگوی کمپين رامنی با رد اين انتقادات گفت: «جای شگفتی نيست سياستمداری که در ۳۰ سال گذشته در مورد تمامی مسائل مهم سياست خارجی اشتباه کرده، در مورد استراتژی رامنی نيز برای بازگرداندن رهبری به آمريکا نيز اشتباه کرده است.» به نوشته فاکس نیوز، رامنی گفته است که حمله به سوریه را در صورتی که احتمال استفاده سلاحهای شیمیایی وجود اشته باشد، در نظر میگیرد. باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا نیز که مخالف حمله به سوریه است گفته که خط قرمز برای آمریکا استفاده از سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی از سوی حکومت سوریه است. در مورد ایران نیز، کاندیدای جمهوریخواه مانند باراک اوباما، گفته تمامی گزینهها روی میز است. با این حال آقای رامنی میگوید که رئیسجمهور آمریکا در مورد ایران نرمش زیادی به خرج داده است. اخیرا به دنبال تأکید آژانس بینالمللی انرژی اتمی بر «دو برابر شدن» سانتریفیوژهای تأسیسات هستهای فردو، آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد که فرصت تهران برای حل مسئله هستهای از طریق مذاکره محدود است. غرب و اسرائیل، تهران را متهم میکنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی ایران همواره این اتهام را رد کرده و هدف برنامه هستهای خود را صلحآمیز میخواند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ايران روز دوشنبه برای نخستين بار رهبر يک کشور خارجی را به ديدار تاسيسات غنیسازی اورانيوم در نطنز برد. تلويزيون دولتی ايران گزارش داده که رييس جمهوری مغولستان در بازديد از تاسيسات نظنز از همه قسمتهای اين تاسيسات بازديد کرده است و از او نقل شده که ممکن است در کشورهای ديگر موفق به ديدن چنين مراکز حساسی نشود. تلويزيون دولتی ايران همچنين از رييس جمهوری مغولستان نقل کرده که او در اين ديدار متوجه شده که غنیسازی اورانيوم ايران مصارف صلحآميز دارد. غرب ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح هستهای متهم میکند. ايران اما میگويد برنامه هستهای اين کشور مقاصد صلحآميز دارد.
اتاق بازرگانی افغانستان میگويد درخواست آمريکا برای توقف تجارت با ايران را نمیپذيرد و تاکيد کرده که اجرای تحريمهای آمريکا عليه ايران وضعيت اقتصاد بحرانزده فعلی افغانستان را بدتر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رويترز يک هيات وزارت خزانهداری آمريکا هفته گذشته با مقامهای بانک مزکری، مديران بانکهای خصوصی و ساير بخشهای اقتصادی افغانستان ديدار کرده و خواسته بود با شرکتهايی که هدف تحريمهای غرب قرار گرفتهاند، معامله نکنند. معاون اتاق بازرگانی افغانستان به رويترز گفته که اگر آمريکا مانع تجارت اين کشور با ايران شود، افغانستان واکنش نشان خواهد داد چرا که اقتصاد افغانستان با بحران اقتصادی مواجه خواهد شد.
غلامحسين محسنی اژهای، سخنگوی قوه قضاييه در نشست خبری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که در پرونده سعيد مرتضوی، ديوان عدالت اداری حکم خود را به وزير کار اعلام کرده اما اطلاع ندارد که وزير کار اقدامی برای اجرای حکم انجام داده يا نه. محمدجعفر منتظری، رييس ديوان عدالت اداری پيشتر گفته بود که اين ديوان، رای بر عزل سعيد مرتضوی از رياست صندوق تامين اجتماعی داده و اين رای لازمالاجرا است. سعيد مرتضوی که متهم به دست داشتن در قتل سه نفر از معترضان انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ در بازداشتگاه کهريزک است، پس از آنکه به دليل نقش خود در حادثه بازداشتگاه کهريزک از مقامش در قوه قضاييه معلق شد، توسط محمود احمدینژاد به رياست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. او در آخر اسفند ۱۳۹۰ به رياست سازمان تامين اجتماعی رسيد.
فعالان مخالف دولت سوريه میگويند در حمله يک هواپيمای جنگی دولتی به ساختمانی در شمال حلب دست کم ۱۸ نفر کشته شدند. ناظران حقوق بشر سوريه میگويند چند زن و کودک در ميان کشتهشدگان بودند. هنوز هيچ منبع مستقلی تعداد کشتهشدگان روز دوشنبه در حلب را تاييد نکرده است. در همين حال گروه ناظران حقوق بشر که مقر آن در لندن است به خبرگزاریها گفته که حدود ۵ هزار نفر در درگيریها در ماه اوت، مرداد ماه در سوريه کشتهشدهاند. يونيسف، صندوق کودکان سازمان ملل هم اعلام کرده هفته گذشته در مرگبارترين هفته از آغاز خشونتهای ۱۸ ماهه سوريه، دستکم هزار و ششصد نفر در اين کشور کشته شدهاند.
مصطفی پورمحمدی، رييس سازمان بازرسی ايران روز دوشنبه گفت پرونده رسيدگی به اتهامات محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری در اين سازمان بررسی شده و در قوه قضاييه در مرحله بازرسی نهايی متوقف شده است. به گزارش خبرگزاری مهر آقای پورمحمدی دليل توقف بررسی اين پرونده را «رعايت مصالح» عنوان کرد. پيشتر يکی از متهمان اصلی پرونده موسوم به اختلاس بيمه در دادگاه گفته بود که يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به حساب شخصی محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری و رييس پيشين ديوان محاسبات واريز کرده است.
در حالی که شصت و نهمین دوره جشنواره معتبر ونیز به روزهای میانیاش رسیده، کیلومترها دورتر در امریکای شمالی، سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم تورنتو در آستانه آغاز است. همزمانی نسبی برگزاری این دو رویداد مهم سینمایی باعث شده تا نگاه علاقمندان و پیگیران تحولات سینمایی به دو نقطه متفاوت معطوف باشد. نمایش چند فیلم در این دوره از جشنواره ونیز از جمله فیلم «استاد» ساخته پل تامس اندرسون همان طور که پیشبینی میشد، بحث برانگیز بود. فیلمی که با نگاهی به زندگی بنیانگذار فرقه مذهبی ساینتولوژی ساخته شده و در آن فیلیپ سیمور هافمن و یوآخین فانیکس بازیگران اصلیاش هستند. استقبال منتقدان از فیلم «استاد» در مجموع از ساخته جدید ترنس مالیک، فیلمساز تحسین شده آمریکایی، بیشتر بوده است. فیلم «به سوی واندر» ساخته ترنس مالیک برخلاف روش گزیدهکاری وی، به فاصله کوتاهی پس از فیلم «درخت زندگی» آماده نمایش شده است. این اثر یک درامی رمانتیک است و منتقدان سینمایی حاضر در ونیز در مجموع از آن به اندازه «درخت زندگی» استقبال نکردهاند. روز سه شنبه فیلم «خانه پدری» ساخته پرحاشیه کیانوش عیاری نیز مطابق برنامه اعلام شده قرار است به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش افقهای ونیز به نمایش درآید. فیلمی که مسولان سینمایی نیروی انتظامی به عنوان یکی از تهیهکنندگان فیلم میگویند باید توسط خود عیاری از جشنواره خارج شود، هرچند کیانوش عیاری بدون موضع گیری خاصی گفته است در مقابل این اتفاق اظهارنظری نمیکند. اما در کانادا، جشنواره سینمایی تورنتو به عنوان مهم ترین جشنواره غیر رقابتی آمریکای شمالی از روز ششم سپتامبر آغاز به کار میکند. جشنوارهای که نمایش دهنده تعدادی از جدیدترین فیلمهای امسال سینماست از جمله ۱۴۹ فیلمی که برای نخستین بار در دنیا در این جشنواره به نمایش در میآیند. یکی از این فیلمها ساخته جدید بهمن قبادی «فصل کرگدنها» است که آن را سال گذشته در ترکیه همراه بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی و آرش لباف ساخت. موسیقی این فیلم را هم کیهان کلهر ساخته و قرار است برای نخستین بار روز بیست و دوم شهریورماه امسال در تورنتو به نمایش درآید. این فیلم در ادامه سفرهایجهانی اش در چند هفته آینده به عنوانی یکی از آثار حاضر در بخش مسابقه شصتمین جشنواره سینمایی سن سباستین در اسپانیا به نمایش در می آید. تریلر سیاسی «آرگو» به کارگردانی و بازیگری بن افلک با موضوع چالش برانگیز فرار شش کارمند سفارت آمریکا از ایران در زمان گروگانگیری سال ۱۹۸۰، یکی دیگر از فیلمهایی است که برای اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو به نمایش در میآید. جشنواره فیلم ونیز روز هشتم سپتامبر (هجدهم شهریور) و جشنواره فیلم تورنتو شانزدهم سپتامبر، بیست و ششم شهریور، به کار خود پایان میدهند.
اتاق بازرگانی افغانستان می گوید که درخواست ایالات متحده آمریکا برای توقف تجارت با ایران را نمی پذیرد و تاکید کرده که اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران وضعیت اقتصاد بحران زده فعلی افغانستان را بدتر خواهد کرد.اتاق بازرگانی افغانستان می گويد که درخواست ايالات متحده آمريکا برای توقف تجارت با ايران را نمی پذيرد و تاکيد کرده که اجرای تحريم های آمريکا عليه ايران وضعيت اقتصاد بحران زده فعلی افغانستان را بدتر خواهد کرد. گزارش روز دوشنبه ۱۳ شهریور خبرگزاری رويترز حاکی است که يک هيات وزارت خزانه داری آمريکا هفته گذشته در کابل با مقام های بانک مرکزی، مديران بانک های خصوصی و ساير بخش های اقتصادی افغانستان ديدار کرده و از آنها خواسته است تا با شرکت هايی که هدف تحريم های غرب قرار گرفته اند معامله نکنند. خانجان الکوزی، معاون اتاق بازرگانی افغانستان، در اين زمينه گفته است: «هشدار مستقيمی از سوی آمريکا داده نشد...اما اگر در این زمینه درخواست رسمی از سوی دولت آمريکا مطرح شود من مطمئن هستم که دولت افغانستان به وضوح و سريعا عليه آن واکنش نشان خواهد داد.» وی به رويترز گفته است: «اگر آمريکا مانع تجارت ما با ايران شود اقتصاد افغانستان با بحران اقتصادی روبرو خواهد شد.» به رغم اينکه روابط تهران و کابل هر از چند گاهی دچار تلاطم های سياسی می شود ولی افغانستان از نظر واردات مواد غذايی، انرژی و ساير کالاها به شدت به ايران وابسته است. ارزش تجارت ميان دو کشور سالانه بالغ بر دو ميليارد دلار می شود که ۱۵ درصد نيازهای نفتی افغانستان را نيز در بر می گيرد. خبرگزاری رويترز می نويسد در صورتی که خروج نيروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ تحقق پيدا کند و ميزان کمک های غرب به اين کشور کاهش يابد، احتمالا ميزان تجارت کابل با تهران افزايش خواهد يافت. در حال حاضر سه موسسه ايرانی يا ايرانی- افغانی که هدف تحريم های آمريکا قرار دارند در افغانستان مشغول فعاليت هستند. اين موسسه ها شامل آريان بانک، شرکت ملی نفت ايران و شرکت کارگزاری فعاليت های بندری در بندرعباس هستند که حجم زيادی از کالاهای مورد نياز افغانستان را انتقال می دهد. شرکت هايی که با طرف های ايرانی مورد تحريم معامله و تجارت کنند، بر اساس تحريم های آمريکا خود نيز می توانند مورد مجازات قرار گيرند. «ايران، تحت فشارهای شديد» لوک برونين، دستيار معاون وزارت خزانه داری آمريکا در امور جرايم مالی و حمايت از تروريسم گفته که وی هفته گذشته با مقام های افغان درباره «اهميت معامله نکردن با آريان بانک» صحبت کرده است. آريان بانک در کابل، پايتخت افغانستان، و همچنين در شهر هرات که در نزديکی مرز با ايران قرار دارد شعباتی دارد. هرات از جمله شهرهايی است که موقعيت بازرگانی موفقی دارد و از تجارت با ايران سود می برد. جمهوری اسلامی ايران که به دليل برنامه هسته ای خود هدف تحريم های شديد آمريکا و اتحاديه اروپا قرار دارد می گويد که اقدامات آنها باعث نشده است تا صادرات انرژی اش تحت تاثير قرار گيرد. اما لوک برونين می گويد که ايران به راه های سنتی بازرگانی روی آورده است تا از تحريم های فلج کننده رهايی پيدا کند. وی به خبرنگاران در کابل گفت: «ايران در حال حاضر تحت فشارهای شديدی قرار گرفته است و آنها در پی راه های بالقوه ای برای فرار از تحريم ها هستند.» آقای برونين افزود: «و اين يکی از دلايلی است که ما فکر می کنيم خيلی مهم است تا تعامل خود را با حکومت افغانستان تقويت کنيم و همکاری های خود را گسترش دهيم.» به گزارش خبرگزاری رويترز، نورالله دلاوری، رييس بانک مرکزی افغانستان، می گويد که موضوع عدم معامله با آريان بانک را به وزارت امور خارجه و شورای امنيت کشور احاله داده است. وی افزود: «ما منتظر راهنمايی و تصميمات آنها هستيم.»
مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کشور، می گوید که پرونده «فساد» محمدرضا رحیمی، معاون اول رییسجمهوری ایران، در مراحل بازرسی نهایی در قوه قضائیه و به دلیل «رعایت مصالحی» متوقف شدهاست.مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کشور، می گوید که پرونده «فساد» محمدرضا رحیمی، معاون اول رییسجمهوری ایران، در مراحل بازرسی نهایی در قوه قضائیه و برای «رعایت مصالحی» متوقف شدهاست. آقای پورمحمدی روز دوشنبه ۱۳ شهریور در پاسخ به پرسشهای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در باره این پرونده گفت: «پرونده ایشان بدون هیچ کموکاست در سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گرفته و به قوه قضائیه ارسال شدهاست. در مرحله بازپرسی هم تحقیق شده، مراحل بازرسی نهاییاش هم که در اختیار بنده و شعبه هم نیست، متوقف و به زمان دیگری موکول شدهاست، برای رعایت مصالحی که بنده هم قبول دارم.» بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، رییس سازمان بازرسی کشور در سخنان خود، انتخاب محمدرضا رحیمی به سمت پیشین او یعنی ریاست دیوان محاسبات از سوی مجلس را یک «اشتباه» دانست و گفت که «اگر مجلس آن زمان در انتخاب خود اشتباه کرد امروز نیز دولت در انتخاب خود اشتباه کردهاست.» مصطفی پورمحمدی توضیحی در مورد «مصالحی» که باعث توقف رسیدگی به این پرونده «فساد» شده است نداد اما به طور ضمنی تصمیم آیتالله خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی را در این خصوص دخیل دانست. وی درخصوص روند رسیدگی به پرونده محمدرضا رحیمی گفت که «ما در حال مدیریت این قضیه هستیم چون معتقدیم کشور باید با ارادهای روشن، هوشمند و هماهنگ اداره شود. اگر سرباز ولایت هستیم باید تصمیمات ایشان را اجرا کنیم تا امور به سامان برسد.» آقای پورمحمدی فروردینماه گذشته نیز محمود احمدینژاد را شخصیتی معرفی کرد «که پاسخگو نیست و مسئولیتها را متوجه دیگران میکند» ولی با وجود این افزود که «مقامات ایران باید وی را تا پایان دوره قانونی تحمل کنند.» محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نیز در خردادماه گذشته از علاقهمند بودن آیتالله خامنهای به ادامه کار دولت «با آرامش» خبر داد و گفت: «قبلش برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینهها داده شود و دولت دهم کارش را پایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضرند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد.» در همین ارتباط، خبرگزاری «دانشجو» از قول عباس نبوی، عضو موسسه پژوهشی «امام خمینی» وابسته به آیت الله مصباح یزدی گزارش داده که روز دهم شهریورماه در نشستی دانشجویی گفته بود: «دولت حدود ۱۰ پرونده قضایی سنگین دارد، اگر توجه و حکم حکومتی رهبری و احمدینژاد نبود، بخشهایی از دولت باید به محکمه میرفتند، البته به این معنی نیست که رهبری جلوی محاکمه را گرفتهاند.» محمدرضا رحیمی که از تابستان سال ۱۳۸۸ معاون اولی محمود احمدینژاد را برعهده دارد از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فساد اقتصادی و «سرحلقه بودن باند فساد اقتصادی فاطمی» متهم شدهاست. نام محمدرضا رحیمی همچنین در پرونده موسوم به اختلاس بیمه برده شده و یکی از متهمان اصلی این پرونده در دادگاه گفتهاست که «یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان» به حساب شخصی وی واریز کرده است. محمد رضا رحیمی، علاوه بر این چندین بار نیز توسط احمد توکلی و الیاس نادران، هر دو از نمایندگان مجلس، به داشتن مدرک تقلبی متهم شدهاست. این در حالی است که رییس جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا رحیمی را فردی «بسیار پاک و انقلابی» معرفی کرده و اتهامهای وارده به وی را یک «حرکت سیاسی» توصیف کرده که به گفته آقای احمدی نژاد، با «بیتقوایی» همراه بودهاست. هشتم دیماه سال ۸۹ تعداد ۱۰۴ نماینده مجلس با رای خود با انجام تحقیق و تفحص در خصوص اتهام «فساد مالی محمدرضا رحیمی» مخالفت کردند و ۹۴ تن از نمایندگان به این تحقیقات رای مثبت دادند.
گزارش فصلی آژانس در مورد فعاليت های اتمی ايران که طی آن سرپيچی جمهوری اسلامی از قبول خواسته های شورای امنيت و همچنين ادامه ابهام های موجود پيرامون بخش های مشکوک به پيگيری هدف های نظامی مورد تاکيد قرار گرفته است در جلسه هفته آينده شورای حکام مطرح خواهد شد.گزارش فصلی آژانس در مورد فعاليت های اتمی ايران که طی آن سرپيچی جمهوری اسلامی از قبول خواسته های شورای امنيت و همچنين ادامه ابهام های موجود پيرامون بخش های مشکوک به پيگيری هدف های نظامی مورد تاکيد قرار گرفته است در جلسه هفته آينده شورای حکام مطرح خواهد شد و ممکن است که عليرغم ايستادگی نمايندگان کشورهای غير متعهد، به صدور قطعنامه انتقادی تازه ای عليه تهران منجر شود. برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران که در آن بان کی مون دبيرکل سازمان ملل نيز حضور داشت، تا حدودی انعکاس خبری گزارش انتقادی آژانس را تحت تاثير قرار داد، ولی با پيش بينی طرح موضوع در شورای حکام، علی اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز شنبه بار ديگر اصالت ابهام های مطرح شده را رد کرد و خواستار «ارائه مدرک» از سوی آژانس برای اثبات «اتهامات» شد. طی پنج ماه گذشته چهار دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵، به منظور حل بن بست اتمی کنونی با شورای امنيت وهمچنين چهار دور ديدارهای نمايندگان جمهوری اسلامی با کارشناسان آژانس به منظور رفع ابهام پيرامون فعاليت های مشکوک اتمی ايران، از رسيدن به نتيجه بازمانده است. دبيرکل سازمان ملل با استفاده از فرصت حضور در اجلاس غير متعهدها، مخاطرات ادامه وضع موجود و ضرورت خروج از بن بست کنونی را به رهبران جمهوری اسلامی ياد آور شد. محروم شدن سالانه تا ۴۵ ميليارد دلار (روزانه ۱۳۳ ميليون دلار) از درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خام تنها يکی از هزينه های ادامه وضع موجود است، و خطر حمله نظامی، هزينه بالقوه ديگری است که نا گشوده ماندن بن بست اتمی کنونی ممکن است وقوع آن را اجتناب ناپذير سازد. غنی سازی در نطنز و فردو بر اساس گزارش تازه آژانس، بار اصلی غنی سازی اورانيوم در نطنز همچنان بر شانه سانتريفوژهای قديمی وارداتی از پاکستان قرار دارد که بعد از مونتاژ داخلی از آنها به عنوان ايران- ۱ ياد می شود. بر اساس این گزارش، ذخيره اورانيوم غنی شده تا پنج درصد در نطنز اندکی از ۷۰۰۰ کيلوگرم کمتر است. اين مقدار اورانيوم اگرچه برای مصرف چند روز يک کارخانه برق اتمی در اندازه بوشهر کافی نيست، در عين حال می تواند برای توليد چهار تا شش بمب اتمی ( در صورت افزايش غلظت) مورد استفاده قرار گيرد. مفهوم گزارش آژانس به نتيجه نرسيدن تلاش های ايران برای دست يافتن به سانتریفوژهای پيشرفته و ادامه استفاده از سانتریفوژهای قديمی در نطنز و فردو است. رشد عددی اين نوع سانتریفوژها نيز کند و نسبت افزايش حجم اورانيوم توليد شده با غلظت تا پنج درصد متناسب با سه ماه قبل از زمان تهيه گزارش تازه است. متفاوت با نطنز، غنی سازی در فردو که با غلظت تا ۲۰ در صد صورت می گيرد، از سرعت و حجم بيشتری برخوردار شده است. تعداد سانتریفوژهای نصب شده در فردو به ۲۰۰۰ واحد (۳۰ درصد) افزايش يافته و حجم اورانيوم غنی شده در اين مرکز نيز به ۲۰۰ کيلوگرم رسيده است. مرکز غنی سازی فوردو برای جای دادن تا ۳۰۰۰ سانتريفوژ طراحی شده است. با استفاده از ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده و ۲۰۰۰ سانتریفوژ موجود در فردو در کمتر از سه ماه می توان اورانيوم با غلظت نظامی برای دست زدن به يک يا دو انفجار اتمی توليد کرد. اين موضوعی است که جامعه جهانی را نگران برنامه های اتمی ايران ساخته است. توليد سوخت اتمی و آب سنگين ايران در اراک يک راکتور کوچک ۴۰ مگاواتی آب سنگين در دست ساختمان و يک کارخانه توليد آب سنگين (عنصر خنک کننده راکتور) را در اختيار دارد. در اصفهان نيز کارخانه کوچکی در حال توليد گويچه های سوخت برای مصرف در کارخانه اتمی آب سنگين اراک ( اورانيوم خام) است. در صورت تکميل و راه اندازی کارخانه اراک، پسمانده سوختی آن (پولوتونيوم ۲۳۸) می تواند برای ساخت تا ۱۲ بمب اتمی در سال مورد استفاده قرار گيرد. اسرائيل و پاکستان و کره شمالی و هند چنين واحدی را (ظرفيت از ۱۵ تا ۶۰ مگاوات) در اختيار دارند. گزارش آژانس حاکی از ادامه کار در هر دو واحد و خودداری ايران از تحويل نقشه های راکتور است. در صورت وقوع يک حمله نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران، و به دليل ظرفيت بالقوه نظامی آن، بدون ترديد اراک يکی از هدف های مقدم خواهد بود. بر اساس گزارش آژانس تاکنون ۵۰۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت تا پنج درصد به سانتريفوژهای فردو تزريق شده و بعد از غنی سازی، ۷۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده به دست آمده است که در راکتور آزمايشگاهی تهران مورد استفاده قرار گرفته است. ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران و پادگان پارچين بخش مهمی از گزارش آژانس که واکنش روز شنبه سلطانيه را به دنبال داشت، پيرامون ابعاد نظامی برنامه های اتمی ايران است. گزارش به نگرانی های آژانس که از سال ۲۰۰۲ مطرح و تا حال حاضر ادامه يافته است و به ابعاد آن اضافه شده، اشاره دارد. در بخشی از گزارش اخير به گزارش ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ دبيرکل آژانس که در آن برای نخستين بار و با ذکر جزئيات، فعاليت های مشکوک اتمی ايران مورد اشاره قرار گرفته است، و همچنين به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت در سال ۲۰۱۰ به منظور تکرار خواسته های جامعه جهانی و ادامه سرپيچی های جمهوری اسلامی، استناد شده است. در گزارش آژانس به تعبيه يک کپسول فلزی بزرگ در مرکز نظامی پارچين در سال ۲۰۰۲ که مشکوک به مورد استفاده قرار گرفتن برای انجام شليک نوترونی است، اشاره شده. پارچين در سال ۲۰۰۵ مورد بازديد بازرسان آژانس قرار گرفت ولی محل کپسول نصب شده همچنان پنهان ماند. موضوع انجام آزمايش نوترونی در پارچين در سال ۲۰۱۲ مطرح شد ولی اين بار ايران از دادن اجازه برای بازديد از پارچين خودداری کرد. گزارش تازه حاکی است که بر اساس تصاوير ماهواره ای در طول چهار ماه گذشته (بعد از ظاهرا پنج سال سکوت نسبی در اطراف اين محل)، ضمن جاری شدن حجم بزرگی از مايعات (به منظور شستشوی خاک در داخل بنا)، وسايل حمل و نقل بزرگ نيز در اطراف آن ديده شده (خاک برداری) است. روز شنبه به نقل از منابع آژانس گفته شد که به دليل خاک برداری احتمالی گسترده و شستشو، امکان ثابت کردن انجام آزمايش نوترونی در محل بسيار دشوار شده است. البته ممکن است اين اظهار نظر به دليل تشويق ايران برای قبول انجام بازرسی و حاصل شدن پيشرفت در ساير بخش های مذاکرات با تهران صورت گرفته باشد ولی تهران حتی به اين چراغ سبز نيز تاکنون واکنش مثبت نشان نداده است. در گزارش تازه گفته شده که جمهوری اسلامی در ماه اوت طی نامه ای فعاليت های مورد اشاره در پارچين را بی ارتباط با فعاليت های مشکوک خوانده و بار ديگر اتهام های وارده را رد کرده است. با وجود تلاش های آژانس برای گشودن بن بست گفت و گو با ايران، در حال حاضر نشانه ای دال بر تغيير ديپلماسی اتمی ايران و افزايش شانس مذاکرات احتمالی آينده با گروه ۱+۵ و آژانس در دست نيست. در اين دريافت منفی، آژانس نيز با ناظران مستقل دارای نظر مشترک است و تشکيل يک گروه تخصصی ۲۰ نفره در اين سازمان به منظور پيگيری دقيقتر برنامه های اتمی ايران که خبر آن دو هفته پيش اعلام شد، نشانه کاهش اميد برای خروج مسالمت آميز و زود هنگام از بن بست جاری است.
شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس به آنچه تحريف سخنان محمد مرسی در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران میخواندند، اعتراض کردند و از مقامهای ايران خواستند در امور اين شورا دخالت نکنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس - عربستان، امارات متحده عربی، بحرين، کويت، عمان و قطر - با انتشار بيانيهای از تهران خواستند دست از اين اعمال بکشد و از روی آوردن به خشونت با تهديد به خشونت بپرهيزد. محمد مرسی در افتتاحيه نشست غيرمتعهدها در تهران از رژيم سوريه انتقاد کرد اما مترجم رسمی تلويزيون ايران هنگام ترجمه همزمان سخنرانی او کلمه سوريه را با بحرين عوض کرد.
خبرگزاری فارس از ابلاغ حکم مهآفريد اميرخسروی، متهم اصلی پرونده فساد بزرگ مالی خبر داد. بر اساس اين گزارش رييس دادگاه انقلاب صبح روز دوشنبه، امروز، حکم متهم اصلی اين پرونده را به غلامعلی رياحی، وکيل او ابلاغ کرده است. اين حکم که بيش از هزار صفحه دارد، بدوی است و در صورت اعتراض متهم و وکيل او قابل تجديد نظر است. غلامعلی رياحی در گفتوگو با خبرگزاری فارس از بيان جزييات اين حکم خودداری کرده است. غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه ايران قبلا گفته بود که از ۳۹ متهم مرحله اول، چهارنفر به اعدام، دو نفر به حبس ابد و سايرين به حبس های کمتر از ۲۰ سال و جزای نقدی محکوم شده اند.
تيم ملی واليبال ايران که در نخستين گام برای ورود به ليگ جهانی واليبال، مصر را در قاهره با نتيجه ۳-۰ شکست داده بود، در دومين بازی هم با نتيجه ۳-۱ از سد اين تيم گذشت.تيم ملی واليبال ايران که در نخستين گام برای ورود به ليگ جهانی واليبال، مصر را در قاهره با نتيجه ۳-۰ شکست داده بود، در دومين بازی هم با نتيجه ۳-۱ از سد اين تيم گذشت. ايران و مصر که قهرمانان واليبال جام ملت های آسيا و آفريقا هستند، يکشنبه شب در شرايطی مقابل هم قرار گرفتند که حتی شکست ۳-۱ ايران نيز منجر به صعود شاگردان خوليو ولاسکو می شد. ايران با عبور از سد مصر، در مرحله بعد رقيب ژاپن خواهد شد تا تيم پيروز، مجوز حضور در ليگ جهانی سال ۲۰۱۳ را دريافت کند. اتفاقی که تاکنون برای واليبال ايران رخ نداده اما ژاپنیها هجده بار آن را تجربه کردهاند! سال گذشته واليبال ايران در رقابتهای انتخابی ليگ جهانی مغلوب چين شد و دو سال قبل هم به مصر باخته بود. حالا تيم پا به سن گذاشته ژاپن در روزهای ۱۷ و ۱۹ شهريور- هفتم و نهم سپتامبر در تهران بايد مقابل تيم جوان، پرانگيزه و متحول شده ايران صف آرايی کند. ايران ۳ مصر ۱ تيمهای ملی واليبال ايران و مصر در دومين مسابقه شان به ميزبانی قاهره به مصاف هم رفتند. شاگردان ولاسکو برای رسيدن به مرحله دوم زيرگروه ليگ جهانی فقط به پيروزی در يک گيم نياز داشتند. اين مهم در همان گيم نخست تحقق پيدا کرد. دفاع بی نقص روی تور از جمله عوامل برتری ايران بود. دريافتهای اول ايران هم که در گذشته اين تيم را آزار می داد، در اين مسابقه بهتر شده بود. در امتياز ۱۶ بر ۷ به سود ايران، تيمها روانه وقت استراحت فنی دوم شدند. عبدالعزيز سرمربی مصر از اين اختلاف بسيار ناراحت بود، اما تمهيدات و تغييراتی که او ايجاد می کرد نيز نتوانست تغييری در روند بازی و برتری ايران ايجاد کند. در ادامه، با از دست دادن سرويس توسط مصر، ايران به امتياز ۲۴ رسيد و امتياز بيست و پنجم هم توسط شهرام محمودی به دست آمد. در گيم دو شاگردان عبدالعزيز بازی متفاوتی را نسبت به گيم نخست به نمايش گذاشتند. سرويسهای خوب موسوی باعث شد بازی به تساوی در امتياز ۱۸ کشيده شود. در ادامه نيز ايران پيش افتاد. بازی در اين گيم، پاياپای پيش رفت. در امتياز ۲۶ بر ۲۵ به سود مصر، ولاسکو درخواست وقت استراحت کرد و سعيد معروف را از زمين بيرون کشيد تا مهدوی را جايگزين کند. اين گيم نفسگير با شرايط برابر ادامه يافت. شهرام محمودی با آبشار زيبايش بازی را در امتياز ۲۸ به تساوی رساند، اما در ادامه مصریها با استفاده از دريافت بد بازيکنان ايران، گيم دوم را ۳۰ بر ۲۸ به سود خود رقم زدند. در گيم سوم جوان تازه واردی به نام مجتبی ميرزاجان پور هم به ميدان آمد تا ولاسکو او را در شرايط مسابقه آزمايش کند. دفاع خوب مدافعان و سرويسهای موثر باعث شد تا گيم سوم با نتيجه ۲۵ بر ۱۷ به سود ايران خاتمه پيدا کند. گيم چهارم هم فرصتی مناسب بود تا بازيکنان کم تجربهتر وارد ميدان شوند و يک بازی بينالمللی را تجربه کنند. بازيکنان ذخيره ايران هم از اين آزمايش سربلند خارج شدند. مصطفیوند در اين گيم جايگرين کاپيتان نادی شد. ميانگين سنی ايران در گيم چهارم پايين آمده بود. امتياز شانزدهم را ميرزاجان پور با دريافت و آبشار خود برای ايران به ارمغان آورد. ايران در ادامه نيز تيم برتر زمين بود و موفق شد اين گيم را هم با حساب ۲۵ بر ۲۲ به سود خود خاتمه دهد و با دو پيروزی در خاک مصر، به تهران برگردد تا مهيای دو ديدار حساس با ژاپن شود.
حسن رادمرد، معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با ایسنا گفت که قیمت مواد لبنی به حالت سابق درمیآید وهیچکس حق افزایش دوباره قیمتها را ندارد. خبرگزاری مهر یازدهم شهریور ماه گزارش داده بود که قیمت مواد لبنی در سکوت خبری گران شده و با افزایش بین ۸ تا ۴۰ درصدی روبهرو شده است. به گفته حسین چمنی، مشاور انجمن صنفی صنایع فرآوردههای لبنی، قیمت هرکیلو شیر خام به ۱۱۰۰ تومان رسیده است.
روزنامههای جهان صنعت گزارش داده که «تحقیق و تفحص از سهام عدالت» در دستور کار شماری از نمایندگان مجلس قرار گرفتهاست، و روزنامه شرق از سرنوشت نامعلوم «۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بنگاههای زودبازده» خبر دادهاست.روزنامههای شرق، اعتماد، و ابتکار از اعتراض مصر و بحرین به «ترجمه معکوس سخنان» محمد مُرسی و «اعتراف رئیس صدا و سیما به تغییر سخنان رئیس جمهور مصر» در اجلاس عدم تعهد، خبر دادهاند. روزنامههای جهان صنعت گزارش داده که «تحقیق و تفحص از سهام عدالت» در دستور کار شماری از نمایندگان مجلس قرار گرفتهاست، و روزنامه شرق از سرنوشت نامعلوم «۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بنگاههای زودبازده» خبر دادهاست. روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی از «دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول روزنامههای اعتماد و ایران»، خبر داده که الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در دفاعیات خود «از برخورد با مطبوعات» و «خطوط قرمز دستوری» و «دستورهای شورای عالی امنیت ملی و وزارت ارشاد به مطبوعات» انتقاد کردهاست. روزنامه تهران امروز هم گزارش داده که «تفویض اختیارات مالی احمدینژاد، به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس نهم لغو شدهاست.» واکنشها به «ترجمه معکوس» سخنان مرسی؛ اعتراض بحرین و مصر، اعتراف ضرغامی روزنامههای شرق، اعتماد، و ابتکار از اعتراض مصر و بحرین به «ترجمه معکوس سخنان» محمد مرسی و «اعتراف رئیس صدا و سیما به تغییر سخنان رئیس جمهور مصر در اجلاس عدم تعهد» خبر دادهاند. روزنامه ابتکار خبر داده که عزتالله ضرغامی رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی «در مورد سانسور سخنان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در صدا و سیما» گفتهاست «مترجم در یک اشتباه لفظی به جای سوریه، نام بحرین را گفت و همین دستاویزی برای رسانههای غربی شد.» اما روزنامه ابتکار با اشاره به «ترجمه عجیب سخنان محمد مرسی در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای غیر متعهد از سوی صداوسیما» نوشته که این «ترجمه عجیب» اکنون «به یکی از مهمترین اتفاقات اجلاس شانزدهم تبدیل شدهاست، موضوعی که هم انتقادات داخلی را سبب شد و هم اعتراضات خارجی را» و «در داخل که بسیاری از فعالان سیاسی و رسانهای و در خارج نیز دولتهای مصر و بحرین» به این اقدام اعتراض کردهاند. روزنامه اعتماد نیز در این پیوند نوشتهاست که عزتالله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیمای ایران به «اشتباه صدا و سیما» و «ترجمعه معکوس» سخنان رئیس جمهور مصر «اعتراف کرد» اما گفت که «ایراد تنها در یک مورد ترجمه نام سوریه به بحرین در یکی از شبکههای سیما بود.» این روزنامه یادآوری کرده که در افتتاحیه اجلاس عدم تعهد در تهران، «محمد مرسی در سخنان خود اعلام کرد که مصر از مخالفان بشار اسد حمایت خواهد کرد؛ اظهاراتی که باعث خروج هیئت سوری از جلسه افتتاحیه اجلاس عدم تعهد شد» اما «در همین زمان مترجم صدا و سیما در ترجمه، کشور بحرین را به جای سوریه ترجمه کرد تا این اشتباه مترجم ایرانی، واکنش شدید بحرین را به دنبال داشته باشد.» اعتماد نوشته «صدا و سیما در ترجمه همزمان سخنرانی مرسی در اجلاس عدم تعهد در تهران، ضمن قرار دادن نام بحرین به جای سوریه، سخنان رئیس جمهور مصر علیه دولت سوریه را به اظهاراتی حمایتآمیز از این دولت تبدیل کرده بود.» روزنامه شرق نیز گزارش داده که «واکنشها به ایجاد تغییر در ترجمه سخنان «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها از سوی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد» و روز یکشنبه، «همزمان با احضار کاردار ایران در منامه به نشانه اعتراض بحرین»، عزت الله ضرغامی رییس سازمان صداوسیما این اتفاق را تنها «اشتباه یک مترجم» توصیف کردهاست. این روزنامه تاکید کرده که «با اظهارات روز یکشنبه ضرغامی درباره پذیرش اشتباه در ترجمه سخنان محمد مرسی، ایران رسما نادرست بودن ترجمه سخنان رییس جمهور مصر درخصوص سوریه را پذیرفت.» روزنامه شرق همچنین نوشته «از آنجا که سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و دولت مصر در قبال اتفاقاتی که در کشور سوریه در حال وقوع است متفاوت است، اقدام صدا و سیما اعتراض مصر و بحرین را در پی داشتهاست.» شرق نوشته «دولت مصر به این اتفاق بلافاصله واکنش نشان داد و ترجمه سخنان مرسی در شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی را تکذیب کرد» و سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که «محمد مرسی در سخنرانی خود هیچ اشارهای به بحرین نکردهاست.» شرق همچنین نوشته «وزارت خارجه بحرین نیز در اعتراض به تحریف سخنرانی مرسی در اجلاس عدم تعهد در تهران و گذاشتن نام بحرین به جای سوریه در ترجمه فارسی سخنرانی رئیس جمهور مصر، ضمن احضار کاردار ایران، خواستار عذرخواهی دولت ایران در این رابطه شدهاست.» اعتراض مدیر روزنامه اعتماد به ایجاد «خطوط قرمز دستوری» برای مطبوعات روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی از «دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول اعتماد و ایران»، خبر داده که الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در دفاعیات خود «از برخورد با مطبوعات» و «خطوط قرمز دستوری» انتقاد کردهاست. به نوشته این روزنامه در جلسه دادگاه که روز یکشنبه در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری به ریاست «سیامک مدیر خراسانی» برگزار شد «الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و علیاکبر جوانفکر سرپرست موسسه مطبوعاتی روزنامه ایران اتهامات وارده از سوی دادگاه را نپذیرفتند و با اعلام برائت خود از نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دفاع از خود پرداختند.» مدیر مسئول روزنامه اعتماد در دادگاه «با انتقاد از خطوط قرمز ایجادشده در مطبوعات» گفت که «در سه سال اخیر با وجود نقدی که به خطوط قرمز در نظر گرفته شده داریم، آنها را رعایت میکنیم و به نشر اخبار میپردازیم.» الیاس حضرتی با اشاره به اینکه «روزنامه اعتماد به دو دلیل توقیف دوماههاش را از سر گذراند» از انتشار خبری درباره «میرحسین موسوی و مهدی کروبی» و «زیر پا گذاشتن مصوبه شورای امنیت ملی» درباره ممنوعیت نام بردن از موسوی و کروبی را به عنوان یکی از اتهامات این روزنامه یاد کردهاست. مدیر مسئول روزنامه اعتماد طی دفاعیهاش در دادگاه گفت که «سؤال این است که مصوبه شورای امنیت ملی چیست و از محضر دادگاه و نماینده دادستان میخواهم این مصوبه را به رویت برساند» اما «اگر منظورتان از مصوبه همان نامه مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد است که برای همه روزنامهها فرستاده شدهاست، ما به آن گردن نهادیم.» الیاس حضرتی درعین حال گفت که به رغم رعایت تمام دستورات شورای عالی امنیت ملی و وزارت ارشاد درباره عدم انتشار اخبار مربوط به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، پس از انتشار اظهارات «جواد لاریجانی، دبیر حقوق بشر قوه قضائیه» علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی باز هم روزنامه اعتماد «توفیف شد»، درحالی که «خبر نقلشده هیچ بار مثبتی برای این دو نفر نداشته و هیچ تحلیلی از حرفهای ایشان هم نشدهاست» و اینکه «اعتماد و چند روزنامه دیگر حق چاپ این مطالب را آن هم به اینگونه ندارند، جای سؤال است.» «دومین دلیل توقیف دو ماهه اعتماد» نیز در کیفرخواست، انتشار گفتوگویی با علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدینژاد عنوان شده، اما مدیرمسئول روزنامه اعتماد در دادگاه گفت که «ما در روزنامه اعتماد با جریانها و طیفهای مختلف فکری گفتوگو داشته و داریم. این نشاندهنده قبول داشتن طرز فکر این افراد نیست.» الیاس حضرتی همچنین با رد اتهامات مطرح شده کیفرخواست، گفت درحالی که «ما ادعا داریم کشورمان، کشوری آزاد است و آزادی بیان وجود دارد» اینکه علی اکبر جوانفکر در مصاحبه با اعتماد «به مطالبی پرداخت که باب دل برخی از دوستان نبود یا نقدی به قوه قضائیه وارد کردند که دلیل بر توقیف دو ماهه روزنامه نیست» و «من این روند را درست نمیدانم و کیفرخواست اعلامشده از سوی نماینده دادستان را قبول ندارم.» روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری دادگاه روزنامه اعتماد، محاکمه علی اکبر جوانفکر به عنوان مدیر مسئول روزنامه دولتی ایران نیز برگزار شد، اما در پایان علیاکبر جوانفکر و روزنامه ایران از اتهامات «تبرئه شدند» و روزنامه اعتماد به خاطر انتشار «خبری درباره موسوی و کروبی» و همچنین انتشار گفتوگویی با علی اکبر جوانفکر «مجرم شناخته شد.» «۱۹ هزار میلیارد تومان کجاست؟» روزنامههای جهان صنعت خبر داده که «تحقیق و تفحص از سهام عدالت» در دستور کار شماری از نمایندگان مجلس قرار گرفتهاست، و روزنامه شرق از سرنوشت نامعلوم «۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بنگاههای زودبازده» خبر دادهاست. به گزارش روزنامه جهان صنعت، محمدرضا پورابراهیمی نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از «تغییر مدیرعامل شرکت ملی مس» و «استفاده ابزاری از سهام عدالت برای جابهجایی مدیران» گفت «طی روزهای آینده تحقیق و تفحص از سهام عدالت کلید خواهد خورد.» این روزنامه گزارش داده که «در پی تغییر مدیرعامل شرکت ملی مس، نمایندگان استان کرمان در مجلس نهم با ارسال نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به این اقدام اعتراض کرده و خواهان بررسی و رفع موضوع شدند» و اکنون «بعد از گذشت حدود دو هفته، محمدرضا پورابراهیمی ضمن انتقاد از این تغییر و استفاده ابزاری از سهام عدالت برای جابهجایی مدیران از برنامه مجلس برای تحقیق و تفحص از سهام عدالت خبر میدهد.» این روزنامه نوشته که نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس «با انتقاد از واگذاری شرکتهای دولتی در قالب سهام عدالت»، گفت که «اثر واگذاری سهام عدالت را باید در مدیریت کارآمد آن ببینیم» اما «واقعا جای تاسف دارد که سهام عدالت واگذار میشود، نه شرکتهای بزرگ سود میبرند نه سهامداران» و «از قرار معلوم سهام عدالت به ابزاری برای بقای مدیران دولتی در شرکتهای واگذار شده تبدیل شدهاست.» همزمان روزنامه شرق خبر داده که مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از «تسهیلات بنگاههای زودبازده» اعلام کرد که «بیش از ۱۹هزار میلیارد تومان در بنگاههای زودبازده تسهیلات داده شد اما بخش زیادی از آن بازگشت داده نشدهاست.» به گزارش این روزنامه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در نشستی با فعالان اقتصادی و کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری گفت که «اکثر مشکلاتی که در این جلسه توسط واحدهای تولیدی مطرح شد، مربوط به اجرای طرح بنگاههای زودبازده میشود.» روزنامه شرق از قول مصطفی پورمحمدی نوشته «بحث موفقیت یا عدم موفقیت این طرح چیزی نیست که در این یکی، دو سال اخیر مطرح شده باشد بلکه در همان موقع که بحث و اجرای اولیهاش مطرح شد مشکلات آن نیز طرح شد و این مسایل نکته جدیدی نیستند» اما «دولت به بانکها و دستگاهها فشار آورد تا این کار راحتتر انجام شود» و حالا «بیش از ۱۹هزار میلیارد تومان در بنگاههای زودبازده تسهیلات داده شدهاست» اما «بخش زیادی از آن بازگشت داده نشدهاست.» تفویض اختیارات مالی احمدینژاد، لغو شد روزنامه تهران امروز گزارش داده که «تفویض اختیارات مالی احمدینژاد لغو شدهاست.» این روزنامه با اشاره به اینکه محمود احمدینژاد «خزانهداری کل کشور را موظف کردهاست مصوبات و تصمیمات نمایندگان ویژه رئیس جمهور را بدون نیاز به هرگونه مصوبه، ابلاغیه، مبادله موافقتنامه و عناوین مشابه اجرا و مبالغ مربوط را به دستگاه اجرایی ذیربط پرداخت کند»، از «اعلام مخالفت مجلس با تغییر در نحوه دریافت اعتبار از خزانه» و «لغو این دستور از سوی رئیس مجلس» خبر دادهاست. به نوشته تهران امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی «آن بخش از مصوبه هیات دولت را که تفویض اختیار رئیسجمهور باعث بی نیازی دستگاههای اجرایی از مبادله موافقتنامه برای دریافت اعتبار از خزانه میشود را باطل کردهاست.» این روزنامه نوشته «پس از نامههای رئیس مجلس به محمود احمدی نژاد مبنی بر لغو مصوباتی چون اختصاص ۱۱۵۰ میلیارد تومان بودجه سلامت به وزارت راه و شهرسازی، انتقال آب از دریای خزر به مرکز ایران و اختصاص اعتبار به سازمان دانشآموزی و تامین کسر بودجه آموزش و پرورش»، این بار رئیس مجلس نهم «مصوبه تفویض اختیارات ملی احمدی نژاد» را «مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه تشخیص داد و آن را لغو کردهاست.»
ديدهبان حقوق بشر سوريه با اعلام اينکه در ماه اوت گذشته، پنج هزار و ۴۴۰ نفر در سوريه کشته شدند، اين ماه را خونبارترين ماه از زمان آغاز بحران سوريه در حدود ۱۸ ماه گذشته اعلام کرد.ديدهبان حقوق بشر سوريه با اعلام اينکه در ماه اوت گذشته، پنج هزار و ۴۴۰ نفر در سوريه کشته شدند، اين ماه را خونبارترين ماه از زمان آغاز بحران سوريه در حدود ۱۸ ماه گذشته اعلام کرد. از سوی دیگر، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (يونيسف)، گزارش داد که در يک هفته گذشته، دستکم ۱۶۰۰ نفر در سوريه کشته شدند که خونبارترين هفته اين کشور از زمان آغاز اعتراضها است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبد الرحمان مدير ديدهبان حقوق بشر سوريه گفته است که در ماه اوت گذشته، دستکم پنج هزار و ۴۴۰ نفر در اين کشور کشته شدند. از اين ميان چهار هزار و ۱۱۴ نفر غير نظامی، ۱۰۵ نفر از نيروهای جدا شده از ارتش سوريه و یک هزار و ۲۲۱ نفر از نظاميان دولتی هستند. بنا بر آمار ديدهبان حقوق بشر سوريه، از آغاز بحران سوريه تا پايان ماه اوت، دستکم ۲۶ هزار و ۲۳۸ نفر در اين کشور کشته شدند. ۱۸ هزار و ۶۹۵ نفر از اين افراد غير نظامی، شش هزار و ۵۰۹ از آنها از نظاميان وابسته به نيروهای دولتی و یک هزار و ۷۹ نفر نیز از افراد وابسته به ارتش آزاد سوريه- مخالفان مسلح بشار اسد ریيس جمهوری اين کشور- هستند. پيشروی مخالفان در حلب از سوی ديگر، درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان بامداد دوشنبه ادامه يافت. به گزارش شبکه «العربيه» ارتش آزاد سوريه موفق شد با عقب راندن نيروهای دولتی، کنترل کامل منطقه العامريه در مرکز حلب را به دست گيرد. اين شبکه خبری تصاويری از درگيریها و ورود نيروهای مخالف به اين منطقه را پخش کرده است. اين در حالی است که درگيریها در اطراف اين منطقه همچنان ادامه دارد. به گزارش شبکه خبری الجزيره، اتحاديه کميتههای هماهنگی اعتراضها اعلام کرد که صبح دوشنبه دستکم ۴۰ نفر در سراسر سوريه کشته شدند که بيشتر از آنها از حلب هستند. اين در حالی است که خبرگزاری رويترز به نقل از فعالان سوری از کشتاری جديد در حومه حماه خبر داده است. بنا بر اين گزارش، نيروهای دولتی به روستای الفان در حومه حلب يورش برده و دست به کشتاری ساکنان آن زدند. شبکه خبری شام میگويد که در اين کشتار، دستکم ۲۵ نفر کشته شدند. تصاويری از روستا بر روی شبکه اينترنت منتشر شده است. منابع مخالفان همچنين از کشتار در منطقه الحزه در حومه دمشق خبر دادند که در آن دستکم ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. اتحاديه کميتههای هماهنگی اعتراضها در سوريه، شمار کشته شدگان روز يکشنبه در سراسر اين کشور را دستکم ۱۴۴ نفر اعلام کرده است. شبکه خبری شام گزارش داده است که صدای چندين انفجار در مناطق جنوب دمشق پايتخت سوريه از جمله زينبيه، يلدا، ببيلا، البويضه، حجيره و الذيابيه شنيده شده است. اين انفجارها با گلوله باران توپخانهای مناطق و شنيده شدن صدای رگبار همراه شد. اين گزارش میافزايد که شماری از نيروهای حزب کارگران کردستان، به سمت تظاهر کنندگان در شهر کردنشين عامودا در استان حسکه آتش گشودند که اين حادثه به کشته و زخمی شدن شماری از تظاهر کنندگان شد. الابراهيمی: ماموريت پایان بحران سوریه، «شبه محال» است از سويی الاخضر الابراهيمی فرستاده جديد ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه گفت که تلاشهای ديپلماتيک برای پايان دادن به بحران سوريه «شبه محال» است و تلاشهای فعلی کافی نيست. الابراهيمی که با تلويزيون بیبی سی گفتوگو کرده است، تاکيد کرد که از دشواری ماموريتی که به او سپرده شده آگاه است. او خاطرنشان کرد که نمیگويد ماموريتش محال است، بلکه شبه محال است و تلاشهای صورت گرفته تا کنون برای پايان دادن به بحران سوريه کافی نيست. در مقابل، وزارت امور خارجه سوريه يکشنبه اعلام کرد که الاخضر الابراهيمی «در آيندهای نزديک» به این کشور خواهد رفت. به گزارش خبرگزاری دولتی سوريه، جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور در مصاحبهای تلويزيونی گفته است: «الابراهيمی به زودی به سوريه خواهد آمد و مورد استقبال خواهد گرفت. ما سخنان او را خواهيم شنيد و او هم سخنان ما را خواهد شنيد.» او افزود که موانع ايجاد شده در مسير تلاشهای برای حل و فصل بحران سوريه نه به شخص فرستاده ويژه باز میگردد و نه به طرف سوری. او انگشت اتهام را به «کشورهای بزرگ در شورای امنيت سازمان ملل متحد» نشانه رفت که به «امتناع از گفتوگو» تشويق میکنند. سوريه: سخنان مرسی نااميد کننده است از سوی ديگر، جهاد مقدسی در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ان بیان لبنان، سخنان محمد مرسی ریيس جمهوری مصر در افتتاحيه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران را «نااميد کننده» توصيف کرد. مقدسی ادامه داد: «سخنان مرسی به اندازهای دور از واقعيت بود که موجب نااميدی میشود. مرسی دارای پشتوانه اخوان المسلمين است البته او ریيس يک کشور عربی بسيار مهم است و به مرور زمان واقع گراتر خواهد شد.» سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه ادامه داد: «سوريه اميدوار است که مصر به نقش طبيعی خود باز گردد تا تعادل به همکاری مشترک عربی بازگردد.» محمد مرسی در سخنان پنجشنبه گذشته خود در تهران، نطام حاکم بر سوريه را «ستمگر» توصيف و بر پشتيبانی از مردم سوريه در مقابل اين نظام، تاکيد کرد.
يک فرمانده ارشد نظامی می گويد که ايران ساخت يک سامانه دفاعی داخلی را آغاز کرده که قرار است جايگزين سيستم پدافند موشکی اس- ۳۰۰ روسيه شود. به گفته وی، ساخت این سیستم جدید ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.يک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی می گويد که ايران ساخت يک سامانه دفاعی داخلی را آغاز کرده که قرار است جايگزين سيستم پدافند موشکی اس- ۳۰۰ روسيه شود. امير فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبيا، روز دوشنبه، ۱۳ شهريورماه، در گفت و گو با خبرنگاران ايرانی گفت که ايران سامانه اس- ۲۰۰ را در «بخش کشف و موشکی» ارتقاء داده است. به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی در خصوص این سامانه پدافندی که روسيه حاضر نشد تا آن را به ايران بفروشد گفت: «بعد از اينکه روس ها سامانه اس- ۳۰۰ را در اختيار جمهوری اسلامی ايران نگذاشتند، متخصصان کشورمان ساخت سامانه ای شبيه اس- ۳۰۰ که قابليت آن به مراتب بيشتر از اين موشک است را با همکاری صنعت و دانشگاه آغاز کردند.» وی از اين سامانه با نام «باور ۳۷۳» نام برد و دليل اين نامگذاری را سخنان رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرد که گفته است: «کار را باور داشته باشيم» و «به همين دليل کلمه باور را از کلام ايشان گرفتيم و عدد ۳۷۳ را از صنعت گرفتيم و اين شد که باور- ۳۷۳ شکل گرفت.» روسيه و ايران در سال ۲۰۰۵ قراردادی به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار برای فروش سيستم پدافند موشکی اس ۳۰۰ به تهران امضاء کردند ولی به دنبال مخالفت آمريکا و اسرائيل، روسيه تحويل اين سیستم را بارها به تاخير انداخت و در نهايت نیز روسیه پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل از اجرای اين قرارداد سر باز زد. روسيه ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که در ازای تعليق قرارداد با ايران، مبلغ ۱۶۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار پيش پرداخت جمهوری اسلامی را پس خواهد داد. ولی ايران گفته است که اين کشور بايد خسارت عدم اجرای قرارداد را بپردازد و به همين منظور در اوايل سال ۱۳۹۰ شکايتی را به دادگاه کیفری بين المللی تسليم کرد. علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، شهريورماه همين سال در مجلس حضور يافت و با اشاره به شکايت تهران از مسکو گفت که «روس ها فکر می کردند می توانند با تحويل ندادن اين موشک ها، مسائل خود را با آمريکا در ارتباط با سپر دفاعی، روابط هسته ای و تجاری حل کنند، اما چنين نشد.» وی زمان رسيدگی به شکايت ايران را روز ۱۸ مهرماه سال ۱۳۹۰ اعلام کرد ولی از آن زمان تاکنون گزارشی درباره نتيجه رسيدگی به اين شکايت منتشر نشده است. اقدام ايران واکنش روسيه را برانگيخت و روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو روز بيستم مردادماه نوشت که «اگر ايران شکايت خود برای عدم تحويل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را پس نگيرد، مسکو در قبال برنامه هستهای ايران موضع سختگيرانهتری اتخاذ خواهد کرد.» موشک ضدهوايی اس - ۳۰۰ قادر است هواپيماها را در ارتفاع ۳۰ کيلومتری و در فاصله ۱۵۰ کيلومتری مورد هدف قرار دهد و قابليت رهگيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. دستيابی ايران به اين سامانه میتوانست در معادلات مربوط به حمله هوايی احتمالی آمريکا يا اسرائيل به تاسيسات هستهای ايران تغييرات مهمی ايجاد کند. «۳۰ درصد از کار ساخت انجام شده است» امير فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبيا، در مصاحبه روز دوشنبه خود گفته که هم اينک ۳۰ درصد از کار طراحی و ساخت سامانه موشکی باور- ۳۷۳ به اتمام رسيده است. به گفته وی، ايران در سال گذشته برای ساخت اين سامانه در «پله اول» قرار داشت «اما امسال در پله ای قرار داريم که تهديدشناسی انجام شده و تمامی قطعات گلوگاهی به کمک صنعت و دانشگاه آماده شده است و کار برای ثبت اين سامانه پيشرفته همچنان ادامه دارد.» اين فرمانده نظامی ايران سامانه های راداری در منطقه خاورميانه را «بسيار آسيب پذير» توصيف کرده و در عين حال گفته است: «هر سامانه ای که برای جمهوری اسلامی ايران تهديد محسوب شود يا کمکی به تهديد عليه ايران باشد، با تمام توان عليه اين تهديدات اقدام می کنيم.» ايران در سال های اخير بر سر برنامه هسته ای خود با آمريکا و اسرائيل دچار تنش های زيادی شده و در ماه های اخير بحث حمله به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی به منظور متوقف کردن برنامه اتمی تهران به صدر اخبار رسانه های جهان بازگشته است. ايران تهديد کرده است که با هرگونه حمله خارجی مقابله خواهد کرد و برای نشان دادن آمادگی خود هر از چند گاهی رزمايش های مختلفی در کشور برگزار می کند. امير فرزاد اسماعيلی روز دوشنبه در همين زمينه از برگزاری «رزمايش بزرگ و سراسری پدافند هوايی» در اوايل مهرماه خبر داده و گفته که در اين رزمايش، تمام يگان های پدافند هوايی شرکت خواهند داشت.
شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به تحریف صورتگرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران از جمهوری اسلامی انتقاد کرده و از مقامهای ایرانی خواستند تا در امور کشورهای این شورا دخالت نکنند.شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به تحریف صورتگرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران از جمهوری اسلامی انتقاد کرده و از مقامهای ایرانی خواستند تا در امور کشورهای این شورا دخالت نکنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه، ۱۲ شهریورماه، در بیانیهای با اشاره به این تحریف و همچنین «دخالت ایران در سوریه» از تهران خواستند تا «از این اعمال دست بکشد و از روی آوردن به خشونت یا تهدید به خشونت بپرهیزد.» محمد مُرسی، رییسجمهوری مصر، روز پنجشنبه در افتتاحیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران از رژیم سوریه انتقاد کرد اما مترجم رسمی تلویزیون ایران هنگام ترجمه سخنرانی وی، کلمه سوریه را با بحرین عوض کرد و در ترجمه محتوای سخنرانی وی نیز دست برد. در همین رابطه بحرین با احضار کاردار سفارت ایران در منامه، نسبت به این تحریف رسماً اعتراض کرد و خواستار عذرخواهی تهران به خاطر این رخداد شدهاست. ایران اتهام دخالت در امور سوریه را رد میکند و رييس راديو و تلويزيون دولتی ايران نیز میگويد که مترجم عربی به اشتباه به جای سوریه از «بحرین» نام برده است. شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه روز یکشنبه خود که پس از برگزاری نشست این شورا در جده عربستان صادر شد همچنین ادامه کشتار مخالفان در سوریه را محکوم کردند. در این بیانیه آمدهاست که «ما ادامه این کشتارها را که به خاطر پافشاری رژیم [سوریه] بر استفاده از سلاح سنگین، از جمله هواپیما و تانک، علیه غیرنظامیان صورت میگیرد محکوم میکنیم.» عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، و قطر در این بیانیه افزودند که «جامعه بینالملل باید مسئولیتپذیر باشد و اقداماتی را برای حفاظت از غیرنظامیان سوری به اجرا بگذارد.» به گفته سازمان ملل متحد درپی سرکوب شورش مخالفان رژیم بشار اسد در سوریه که از ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر جان خود را از دست دادهاند. خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که در این روز هواپیماهای جنگی سوریه ساختمانی را در شهر الباب در استان حلب که در دست مخالفان است را بمباران کردند که در نتیجه آن دستکم ۱۰ مرد، شش زن، و دو کودک کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته سازمان ناظر حقوق بشر سوریه ماه اوت خونینترین ماه در سرکوبهای سوریه بودهاست و تنها در این ماه دستکم پنج هزار و ۴۴۰ نفر در این کشور به قتل رسیدهاند.
دو شهروند پاکستانی روز دوشنبه در نتيجه حمله يک بمب گذار انتحاری در شهر" پيشاور" در شمال غربی پاکستان کشته شدند . رويترز به نقل از پليس گزارش داد که اين حمله در نزديکی يک ساختمان متعلق به سازمان ملل رخ داد و دو خارجی مقيم پاکستان نيز زخمی شدند. هنوزهيچ فرد يا گروهی مسوليت اين حمله را نپذيرفته است اما طالبان در گذشته مسووليت حملات مشابه ای را برعهده گرفته است.
يونيسف – صندوق کودکان سازمان ملل متحد- می گويد هفته گذشته در مرگبارترين هفته از آغاز خشونت های ۱۸ ماهه سوريه تاکنون، دست کم ۱۶۰۰ تن در اين کشورکشته شدند . به گزارش خبرگزاری فرانسه، "پاتريک مک کورميک" سخنگوی يونيسف نگفته اين آمار را از کجا بدست آورده است . ماه گذشته نيروهای طرفدار بشار اسد، برای نخستين بار در جريان سرکوب مخالفان، اقدام به استفاده از بمب افکن های ارتش کردند و دامنه نبرد بين طرفين درگير در "حلب" پر جمعيت ترين شهر سوريه نيز گسترش يافت.
باراک اوباما رييس جمهوری دمکرات آمريکا می گويد "ميت رامنی" رقيب جمهوريخواه او در انتخابات رياست جمهوری، ايده جديد و نوينی ندارد . بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما روز يکشنبه در ايالت کُلرادوگفت :" در حالی که آمريکا در قرن بيست و يکم قرار دارد، جمهوريخوهان از ايده هايی سخن می گويند که متعلق به قرن گذشته است." درحاليکه باراک اوباما وعده داد سربازان آمريکايی را تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند "ميت رامنی" از تعيين زمان برای خروج نيروهای آمريکايی از افغانستان انتقاد کرده و گفته است اين موضوع می تواند به نفع دشمنان آمريکا تمام شود.
"جهاد َمقديسی" سخنگوی وزارت خارجه سوريه اعلام کرد که "اخضر ابراهيمی" نماينده سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه به زودی به دمشق خواهد رفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقديسی گفت:" در اين سفر، دولت سوريه و اخضر ابراهيمی، به سخنان يکديگر گوش خواهند کرد." سخنگوی وزارت خارجه سوريه قدرت های بزرگ عضو شورای امنيت را متهم به کارشکنی در مذاکرات بين حکومت سوريه و مخالفانش کرد. منابع حقوق بشری می گويند درگيری های سوريه در ۱۸ ماه گذشته، بيست و شش هزار کشته بر جای گذاشته است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر