
ندای سبز آزادی: دو سال پس از بازداشت و حبس نسرین ستوده وکیل دادگستری رضا خندان همسرش در نوشته ای به شرح رویداد روز بازداشت وی پرداخته است.
به گزارش ندای سبز آزادی، نسرین ستوده سیزده شهریور ماه 1389 به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد.
وی وکالت تعدادی از پرونده های سیاسی و حقوق بشری از جمله وکالت شیرین عبادی، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، محمدصدیق کبودوند، عاطفه نبوی، خدیجه مقدم، احمد نجاتی کارگر، از کشته شدگان پس از انتخابات و آرش رحمانی پور، از اعضای انجمن پادشاهی ایران را بر عهده داشته است.
این وکیل 49 ساله که سابقه روزنامه نگاری نیز در پرونده خود دارد، بعد از اخذ مدرک کارشناسی حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی، در سال 1370 فعالیت مطبوعاتی خود را با نشریه "دریچه گفتگو" آغاز کرد و هم چنین مقالاتی را در روزنامه های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر کرده است.
نسرین ستوده از سوم مهر ماه در اعتصاب غذا بود که پس از ۲۸روز اعتصاب غذایش را برای مدتی شکست اما بار دیگر در اعتراض به شرایط زندان به مدت ۹روز دست به اعتصاب خشک زد و تا روز برگزاری دادگاهش در تاریخ ۲۴آبان، به رغم شکستن اعتصاب غذای خشک، کماکان در اعتصاب غذا بود.
رضا خندان در صفحه شخصی خود با اشاره به فشارهای عاطفی که به فرزندانش در این مدت وارد آمده، نوشته است: نیما و مهراوه نه تنها در شب دوم بلکه 740 روز است که او را در کنار خود ندارند. مانند خیلی از بچههای دیگر. آنها با وجود همهی مشکلات, کم و بیش با موضوع کنار آمدهاند.

متن کامل این نوشته به شرح زیر است:
آن روز شنبه بود - 13 شهریور.
نسرین صبح زود رفت دادگاه برای پیگیری پروندهی موکلاناش و تا ساعت 10 برگشت.
بدون هیچگونه آمادگی و تدارک برای بازداشت به همراه خانم غنوی که وکیلاش بود به محل دادسرا رفتیم. ازدحام بیش از حد مردم در زیر آفتاب داغ در مقابل در ورودی دادسرا, ورود به آنجا را مشکل کرده بود. نسرین موضوع احضارش را با یکی از مامورین در میان گذاشت و به او گفت: " اینها خودشان منو احضار کردهاند و اگر نمیتوانند شرایط ورودم را مهیا کنند من برمیگردم تا اگر خواستند, زحمت بکشند خودشان با ماشین بیایند دنبالم".
بالاخره آن مامور راه را باز کرد و نسرین در میان ازدحام جمعیت وارد دادسرا شد. او حتی نتوانست با من خداحافظی کند. البته فکر میکرد که احتمالا پس از ساعاتی برمیگردد. او حتی از بچهها هم خداحافظی نکرده بود.
من بدبینتر از او بودم و احتمال می دادم مدتی او را در حبس و انفرادی نگه میدارند تا مطمئن شوند فشار بازداشت و دوری از بچهها باعث خواهد شد او از کشور خارج شود.
دقایقی بعد خانم غنوی از دادسرا به بیرون آمد و گفت که به او اجاره ندادند در بازپرسی حضور داشته باشد. اندکی بعد از آنجا رفتیم تا در ساعات پایانی وقت اداری دوباره به آنجا سری بزنیم شاید او را آزاد کرده باشند.
ساعت دو نیم بعد از ظهر بود که به زیر پل یادگار امام رسیدم. در آنجا پدر یکی از موکلین نسرین را دیدم که می گفت: "هرکاری کردم نتوانستم تلفنی از خانم ستوده خبری بگیرم. فکر بیام اینجا تا شاید بتوانم شما را در اینجا ببینم.
او از موضوع احضار نسرین خبر داشت بنابر این از صبح آمده بود آنجا و پشت یکی از ستونها کشیک میداده تا شاید به طور اتفاقی ما را ببیند و یا بتواند خبری از او بگیرد.
ساعت حدود سه و نیم بعد از ظهر بود که مهراوه سراسیمه زنگ زد و گفت که: "بابا تلفن خانه زنگ زد و یک آقای بیادبی با تحکم گفت که: "گوشی را بده به بزرگترت. شماره تلفناش هم نیفتاده بود. به خاطر همین من هم که تنها بودم گوشی را قطع کردم و آن را از پریزکشیدم تا دوباره مزاحم نشود. الان هم دارم با موبایل خودم زنگ میزنم."
چند روز بعد که برای پیگیری پرندهی نسرین به دادسرا رفته بودم, اینطور که بازپرس اولیهی نسرین میگفت به یکی از همکارانشان گفته بودند که به خانوادهی ستوده قرار بازداشتاش را اطلاع دهید.این تلفن و لحن تهدیدگونه و ترساندن یک بچهی تنها, در واقع نوعی اطلاعرسانی به شیوهی خودشان بوده است.
من خودم را فوری به خانه رساندم و از آنجا به دنبال نیما که در مهد کودک بود رفتیم. نزدیک خانه که رسیدیم نیما سراغ مادرش را گرفت و من گفتم که امشب مامان نیست و جایی رفته است. برای او نبود مادر در حد یک شب اتفاق غیر عادی نبود. ولی حتی تصور این که شب دوم هم مادرش را نبیند هول انگیز بود.
امروز دقیقا دو سال از آن روز سپری شده است. نیما و مهراوه نه تنها در شب دوم بلکه 740 روز است که او را در کنار خود ندارند. مانند خیلی از بچههای دیگر. آنها با وجود همهی مشکلات, کم و بیش با موضوع کنار آمدهاند.
و این همان قدرت انسان است. و دقیقا همان چیزی است که نفرت گرایان آن را نادیده میگیرند.
10 ماه بعد, یک روز هنگام برگشتن از ملاقات, مهراوه میگفت: "بابا این خانمهای مامور که مامان را به محل ملاقات میآورند خیلی مهربوناند. امروز که نیما داشت با مامان خدا حافظی میکرد اون خانم مامور یک گوشه ایستاده بود و آروم داشت اشکهایش را پاک می کرد.
ندای سبز آزادی ـ مریم مدنی: جدیدترین آمار نرخ بیکاری و اشتغال در ایران نشان از بیکاری یک میلیون زن و 2/2 میلیون مرد ایرانی در بهار امسال دارد.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان میدهد بیش از 24 میلیون و430 هزار نفر از جمعیت کشور در سن کار از نظر اقتصادی فعال بودهاند که نرخ 2/38 درصدی را تجربه میکند. در حالی که مدت مشابه سال گذشته این نرخ 8/38 درصد بوده که کاهش 6/0 درصدی را نشان میدهد.
این آمار نشان میدهد که با وجود 3/17 میلیون نفر از جمعیت فعال کشور در شهرها نرخ مشارکت در این بخش 1/37درصد و کمتر از روستاهای کشور است.
هم اکنون 1/7 میلیون نفر در روستاهای کشور جزو جمعیت فعال شناخته می شوند که با این حال نرخ مشارکت اقتصادی کشور در روستاها به میزان 2/41 درصد و 1/41 درصد بیشتر از شهرها است. به صورت کلی نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور طی بهار امسال 2/38 درصد اعلام شد.
دولت سال گذشته آمار بیکاری را با تاخیری چند ماهه بالاخره 1/11 درصد اعلام کرده بود، هرچند به گفته قائم مقام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در دولت نهم به دستور معاون اول رئیسجمهور دستکاری شده است.
از سویی در همان زمان دبیر اجرایی خانه کارگر استان تهران اعلام کرده بود: "نرخ اشتغال در استان تهران 5 درصد منفی برآورد میشود."
اسماعیل حق پرستی در گفتوگو با ایلنا از افزایش نرخ بیکاری در استان تهران خبر داده و گفته بود: "به دلیل افزایش تعداد واحدهای بحرانی نرخ بیکاری در استان تهران به صورت روزانه در حال افزایش است."
باز هم افزایش بیکاری و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی
و اکنون در تازهترین آمار بهار امسال همزمان با افزایش نرخ بیکاری، میزان مشارکت اقتصادی کاهش یافته است.
و آنچه در گزارش مرکز آمار قابل توجه است، کاهش مشارکت اقتصادی زنان شهرنشین در ایران است.
بر این اساس نرخ مشارکت زنان در بهار سال گذشته 8/14 درصد بوده که این نرخ در بهار سال جاری به 3/14 کاهش یافته است و در عین حال نرخ مشارکت مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز با 4/0 درصد کاهش روبرو بوده است.
همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر گزارش شده است.
اما وزیر تعاون، كار و رفاه با اعلام اینكه در شرایط فعلی نرخ مشاركت اقتصادی زنان نگران كننده نیست، گفته است که در حال حاضر ایجاد فرصتهای جدید شغلی بر افزایش نرخ مشاركت اقتصادی اولویت دارد.
شیخ الاسلام درباره ارتباط بین نرخ رشد اقتصادی و كاهش بیكاری و اینكه با وجود كاهش نرخ مشاركت اقتصادی در تابستان، نرخ بیكاری نسبت به بهار 2/1 درصد كاهش یافته است، چنین اظهارنظر کرده است: "الزاما اینگونه نیست كه با كاهش و یا افزایش نرخ مشاركت اقتصادی، نرخ بیكاری هم جابه جا شود."
به گفته وی، اولویت كاهش نرخ بیكاری است و اگر نرخ بیكاری در حد استاندارد و معقول خود قرار بگیرد آن وقت اولویت به افزایش نرخ مشاركت اقتصادی تغییر مییابد.
هرچند شیخ الاسلام در مورد کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان گفته است که شاید این امر به دلیل کاهش زنان جویای کار باشد، اما کارشناسان اجتماعی معتقدند که مهمترین عامل موثر بر احتمال مشارکت زنان شهری در بازار کار ایران، سطح تحصیلات آنان است. به همین دلیل افزایش سهم زنان دارای آموزش عالی در سالهای اخیر، به تنهایی میتواند سالیانه نزدیک به 5 درصد بر نرخ مشارکت زنان شهری بیفزاید.
بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سهم نسبی دختران مجرد از جمعیت زنان، دومین عامل موثر در افزایش نرخ مشارکت زنان خواهد بود.
حال چرا با وجود افزایش تحصیلات زنان، میزان مشارکت اقتصادی آنان کاهش یافته است؟
دولت و طرحهای حذف زنان
در این مورد شاید مهمترین عاملی که بتوان برشمرد فعالیتها و اقدامات دولت نهم و دهم برای کاهش حضور زنان در جامعه باشد.
اگر دولت نهم تنها به مطرح کردن بحث خارج کردن زنان از فعالیتهای اجتماعی بسنده میکرد، در دولت دهم این امر به قانونگذاری در این زمینه رسیده است.
كارشناسان اقتصادی بر این باورند كه پیگیری این سیاستها و ترویج آن در بازار كار ایران در نهایت به حذف تدریجی زنان از فرصتهای شغلی منجر خواهد شد.
از این سیاستها میتوان به اجرایی کردن قانون دورکاری در ادارات و در اولویت قرار دادن زنان برای آن اشاره کرد.
به گفته فاطمه مقیمی، رئیس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی تهران قانونی كردن مساله دوركاری زنان و كاهش ساعت كاری آنها موجب خواهد شد تا رفته رفته حضور زنان در بازار كار ایران كمرنگتر شود، چنانچه همین حالا هم انتظار میرفت آمار حضور زنان در بازار كار به ۱۶ درصد افزایش یابد و متاسفانه به دلایل مختلفی از جمله ركود در بازار در همان آمار ۱۳ درصد اشتغال زنان ماندهایم.
به گفته فعالان امور زنان، روند رسانهای شدن برخی اخبار مبتنی بر دوركاری زنان یا اخباری كه به طور مرتب به تبعات منفی اشتغال زنان میپردازند، ایدهای را دنبال میكنند كه اجرایی شدن آن خطرهای بسیاری برای زنان و فرصتهای شغلی پیش روی آنها خواهد داشت.
زهرا شجاعی در این مورد میگوید: "متاسفانه سازمانها و نهادهای مسوول در بخش زنان به جای پیگیری مشكلات عمده آنها به دنبال این هستند كه چطور ساعت كار زنان را كم كنند یا دور كاری برایشان در نظر بگیرند. این طرح اگر در ابعاد قانونی و حقوقی دنبال شود، خطر بسیاری برای زنان خواهد داشت."
هرچند اقدامات دولت برای خانه نشینکردن زنها تنها به این امر محدود نشده و حذف دختران از برخی رشتههای کنکور سال 91 نشان از ادامه این روند دارد.
با چنین وضعیتی حتی اگر دختران همچنان به تلاش برای ورود به دانشگاه ادامه دهند در سالهای آتی مطمئنا با کاهش بیشتر نرخ مشارکت اقتصادی و حضور آنان در اجتماع روبرو خواهیم بود.
روح الله رستمی با کسب مدال نقره وزنه برداری، تعداد مدال های ایران در پارالمپیک را به شش رساند.
به گزارش ایسنا در ادامه بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۲، روح الله رستمی ملیپوش دسته ۶۷.۵ کیلوگرم وزنه برداری قدرتی (پاورلیفتینگ) ایران موفق شد مدال نقره این دسته را بر گردن آویزد و تعداد مدالهای ایران را به ۶ برساند.
رستمی در حرکت اول وزنه ۲۰۵ کیلویی را به روی سینه قرار داد و با موفقیت بالا برد. رستمی در حرکت دوم مقابل وزنه ۲۰۸ کیلویی هم موفق بود. رقیب چینی که جدی ترین حریف رستمی برای کسب مدال طلا بود، در حرکت اول خود وزنه ۲۱۸ کیلویی را زد تا با شکستن رکورد پارالمپیک، مدال طلایش قطعی شود. رستمی که قصد داشت نقره اش را در رقابت با حریفان قطعی کند، برای وزنه سوم درخواست ۲۱۰ کیلوگرم کرد که موفق نشد آن وزنه را بالای سر ببرد اما مدال نقره اش پا برجاماند.
لیو لی چینی هم در حرکت آخر برای وزنه ۲۲۶ کیلوگرمی که رکورد جهان بود روی صحنه آمد و موفق شد با شکستن رکورد جهان و پارالمپیک قهرمان شود. وزنه بردار مصری نیز صاحب مدال برنز شد.
مدیرعامل موسسه ناجی هنر گفت: عیاری اگر خود «خانه پدری» را در فرصت باقی مانده از جشنواره ونیز خارج کند، مشکلی پیش نمیآید اما اگر فیلم را خارج نکند ما بالاجبار مجبوریم از وی شکایت کنیم.
«سعید منتظرالمهدی» مدیرعامل موسسه ناجی هنر و رئیس اداره سینمایی ناجا در گفتوگو با فارس درباره شکایت از کیانوش عیاری و حضور فیلم «خانه پدری» در جشنواره فیلم ونیز، گفت: آقای عیاری به هر حال اخلاق حرفهای شراکت را رعایت نکردند. این کار یک کار شراکتی بین موسسه ناجی هنر و آقای عیاری بوده است و همکاری صورت گرفته است اما بدون اطلاع ما به عنوان یکی از تهیهکنندگان، متاسفانه فیلم در بخش جانبی جشنواره ونیز پذیرفته شده است.
وی در ادامه افزود: ما انتقاد به بخش سینمایی وزارت ارشاد داریم، چگونه میشود فیلمی که در داخل مجوز اکران ندارد، به راحتی میتواند در جشنواره خارجی شرکت کند. آقای عیاری نیز برای حضور فیلم در جشنواره فیلم ونیز باید پاسخگو باشند و فیلم را از جشنواره خارج کنند.
فيلم "خانه پدری" ساخته کيانوش عياری به نمايندگی از سينمای ايران با وجود مخالفت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران در جشنواره فيلم ونيز شرکت کرده است.
فرمانده انتظامی کشور از هدیه ۱۱ میلیارد تومان نیروی انتظامی به نیروهای شرکت کننده در برگزاری اجلاس عدم تعهد خبر داد
به گزارش باشگاه خبرنگاران اسماعیل احمدی مقدم گفت: به ۱۱۰ هزار نیروی شرکت کننده در برگزاری اجلاس ۱۱ میلیارد تومان هدیه توسط نیروی انتظامی پرداخت می شود.
وی در پایان با اشاره به پرداخت حقوق پرسنل نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی در اجرای مأموریت ها با هیچ مشکلی مواجه نشده و من اعلام می کنم که تمام حقوق پرسنل به طور کامل پرداخت می شود.
اسماعیل احمدیمقدم پیش از این ادعا کرده بود که میهمانان هزینههای خود را خود پرداخت کردهاند.
رسانه ها پیش از این هزینه برگزاری اجلاس غیر متعهد ها را بالغ بر ششصد میلیون دلار پیش بینی کرده بودند اما به نظر می رسد با احتساب هزینه پاداشهای کارکنان شرکت کننده در اجلاس هزینه برگزاری اجلاس به مراتب افزایش خواهد یافت.
با گسترش دامنه تاثيرات مخرب ويروس رايانه ای «مهدی»، شرکت های امنيتی می گويند عمليات خود را برای مقابله با اين تهاجم سايبری ادامه خواهند داد. به نظر می رسد عمده حمله های انجام شده در ايران و بخش های ديگری از خاورميانه صورت گرفته باشد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، يک شرکت امنيت شبکه اسرائيلی با نام «سکيولرت» اعلام کرده که ظرف شش هفته گذشته حدود ۱۵۰ مورد جديد از آلودگی سيستم های رايانه ای به ويروس «مهدی» را کشف کرده است. اين شرکت امنيتی می افزايد که توليدکنندگان ويروس «مهدی» برای پيشگيری از شناسايی توسط نرم افزارهای ويروس ياب، کدهای مربوط به اين بدافزار را تغيير داده اند و تا کنون شمار قربانيان ويروس ياد شده به نزديک به ۱۰۰۰ مورد رسيده است که بيشتر آنها نيز در ايران هستند.
روئل شوونبرگ، يکی از محققان ارشد شرکت «کسپرسکی» که بر روی اين بد افزار کار کرده، می گويد که تصميم فرد يا افراد سازنده ويروس «مهدی»، مبنی بر ادامه عمليات خود به اين معناست که نگرانی چندانی نسبت به شناسايی و دستگيری نداشته اند.
به گزارش رادیو فردا اين متخصص شرکت «کسپرسکی» در ادامه توضيح می دهد: ويروس مهدی از نوع ويروس هايی است که عملکردی مخفی دارند و به دليل نوع کاربری اين دسته از بدافزارها در صورت کشف ارزش خود را از دست می دهند.
شوونبرگ همچنين با اشاره به ويروس «استاکس نت» که در سال ۲۰۱۰ سامانه های رايانه ای مربوط به برنامه هسته ای ايران را هدف قرار داد، يادآوری می کند که بعد از کشف آن ويروس توسط يک پژوهشگر در کشور بلاروس، مقام های ايرانی تجمع ويروس را در سامانه های يکی از تاسيسات غنی سازی اورانيوم کشور يافتند.
ويروس «مهدی» از لحاظ حرفه ای به ظاهر نسبت به استاکس نت در سطح نازل تری قرار دارد و با استفاده از نرم افزارهای عمومی موجود ساخته شده است.
این ويروس که در طبقه بدافزارهای جاسوسی موسوم به «تروجان» قرار می گيرد، به مهاجمان اجازه می دهد که از راه دور فايل های مورد نظر خود را از رايانه های آلوده به سرقت برده و رايانامه (ايميل) ها و پيام های چت افراد مورد نظر را رصد کنند. علاوه بر اين عملکرد، دسته ويروس های فوق توانايی ضبط صدا، ثبت و ارسال ورودی صفحه کليد، عکس گرفتن از محتوای نشان داده شده بر روی صفحه نمايشگر فرد را نيز دارا هستند.
شرکت های امنيت شبکه که فعاليت های ويروس «مهدی» را دنبال کرده اند می گويند که ويروس ياد شده تاکنون چندين گيگابايت داده های اطلاعاتی را از رايانه های قربانيان به سرقت برده و به اهداف مورد نظر ارسال کرده است.
اهداف ويروس «مهدی» در ميان شرکت های کليدی زيرساختی، دانشجويان مهندسی، شرکت های خدمات مالی و سفارتخانه های دولت های خارجی در پنج کشور خاورميانه ای بوده اند. بيشتر تعداد آلودگی ها نيز از ايران گزارش شده است.
علی سعیدی، نماینده رهبری در سپاه گفت:برخی عقیده دارند مشروعیت نظام و همه مسائل در حکومت دینی از رای مردم نشات میگیرد. این یک انحراف است.
به گزارش سپاه نیوز وی با بیان اینکه برخی عقیده دارند مشروعیت نظام و همه مسائل در حکومت دینی از رای مردمی نشأت میگیرند، عنوان داشت: این یک انحراف است و قراردادهای اجتماعی نمیتواند منشأ عمل ما باشد.
سعیدی نقش مردم در حکومت دینی و چیستی آن را یکی از چالشهای پیش رو دانست و افزود: رابطه امامت، غیبت و حکومت در کنار اختیارات ولایت و همسانی آن با اختیارات پیامبر باید کاملاً بررسی شوند.
نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر تبیین این مسائل برای همه اقشار به ویژه پاسداران بیان داشت: بررسی شئونات و اختیارات ولی فقیه در مقایسه با پیامبر و ساز و کار رسیدن به اهداف نیز اهمیت زیادی دارد.
وی در پایان گفت: باید هدف جمهوری اسلامی با دیگر جمهوریها مقایسه شود زیرا اختلاف بین رهبری و برخی دیگر از افراد همین مسئله مبنایی بوده و آنها عقیده دارند که نمیتوان در کنار قدرتها ایستادگی کرد بلکه باید در کنار آن بود اما رهبری معتقد است که مقاومت تنها راه است.
خبرگزاری مهر از انتشار شایعه دلار سه هزار تومانی در ایام تعطیلی تهران به مناسبت اجلاس غیر متعهدها خبر داده است.
براساس این گزارش در روزهایی که تهران تعطیلات پنج روزه - به مناسبت برگزاری اجلاس سران عدم تعهد- را گذرانده، این شایعه دهان به دهان پیچیده است.
به گزارش این خبرگزاری از بازار تهران خبر میرسد که برخی فروشندگان به خریداران عمده کالاها شایعه ارز ۳ هزار تومانی در آیندهای نزدیک را مطرح میکنند.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی این شایعه را تکذیب کرده است.ییس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب ادعای گروهی از کارشناسان اقتصادی مبنی بر اینکه قیمت دلار به ۳ هزار تومان طی روزهای آینده خواهد رسید، از کاهش روند نزولی قیمت سکه و طلا در بازار خبر داد و گفت: با نزدیک شدن نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع و کاهش تفاوت آن قیمت سکه و طلا طی روزهای آینده روند نزولی خواهد داشت.
محمود بهمنی در گفتوگو با ایلنا با اشاره به اینکه قیمت سکه به بهای طلای به کار رفته شده در آن نزدیک شده، اظهار داشت: با توجه به این موضوع و همچنین کاهش فاصله نرخ مرجع با بازار آزاد و همچنین کاهش تاثیرگذاری نرخ ارز در قیمت سکه و طلا پیش بینی میشود بهای طلا و سکه در بازار آن با کاهش مواجه شود.
وی با بیان اینکه نرخ ارز در بازار آزاد به طور یقین طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه میشود، پیش بینی کرد: نرخ دلار در بازار رسمی تا مرز یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
روزنامه شرق نیز خبر داده که دلار بعد از عقبنشینی روزهای پایانی هفته گذشته، هفته جدید را با رشد قیمت آغاز کرد و ارزش هر واحد از آن دوباره به دوهزار و ۱۹۸ تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر نیز قیمت سکه تمام طرح قدیم امروز یکشنبه در بازار ۸۳۷ هزار تومان، طرح جدید ۸۳۵ هزار تومان و دلار ۲۱۶۷ تومان است.
، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز یکشنبه در بازار ۸۳۷ هزار تومان، طرح جدید ۸۳۵ هزار تومان، نیم سکه ۴۱۷ هزار تومان، ربع سکه ۲۰۹ هزار تومان و گرمی ۱۱۸ هزار تومان اعلام شد.
نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی طی روز جاری ۸۵ هزار و ۳۴۰ تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی مانند روز گذشته ۱۶۹۲ دلار است.
فعالان بازار ارز قیمت هر دلار را امروز ۲۱۶۷ تومان، هر یورو را ۲۷۵۲ تومان و هر پوند را ۳۴۵۸ تومان اعلام کردند.
مجتمع پتروشیمی اصفهان به دلیل افزایش بدهیهای خرید خوراک و عدم دریافت خوراک از پالایشگاه نفت اصفهان تعطیل شد.
به گزارش مهر، مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی فعلا تعطیل شد.
این واحد پتروشیمیایی از ظرفیت تولید سالانه ۵۵ هزار تن بنزن، ۷۲ هزار تن تولوئن، ۲۲ هزار تن ارتوزایلین، ۴۴ هزار تن پارازیلین، ۷۵ هزار تن مخلوط زایلین ها و ۴۰ هزار تن انیدریدفتالیک برخوردار است.
عبدالحسین بیات امروز در گفتگو با مهر با تایید تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان، گفت: دلیل اصلی تعطیلی این واحد پتروشیمی افزایش حجم بدهیها به پالایشگاه نفت اصفهان بابت خرید خوراک مایع است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر به تمامی واحدهای پتروشیمی نسبت به پرداخت به موقع بدهیها تاکید شده است، تصریح کرد: با این وجود، مجتمع پتروشیمی اصفهان بدهیهای خود را به موقع به پالایشگاه اصفهان پرداخت نکرده است.
معاون وزیر نفت با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی پتروشیمی اصفهان، اظهار داشت: همزمان با افزایش بدهیها، اختلاف نظر در تعیین قیمت خرید خوراک هم در تعطیلی این مجتمع پتروشیمی تاثیرگذار بوده است.
جایزهی بینالمللی ۲۵ هزار دلاری «سعید کاظمی آشتیانی»، بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و دانشمند برجسته ایران در حوزه سلولهای بنیادی، امسال به دلیل مشکلات مالی اهدا نمیشود.
به گزارش ایسنا حمید گورابی، رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی امروز در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی رویان که از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه در سالن همایشهای رازی برگزار میشود، اعلام کرد که این پژوهشگاه به دلیل مشکلات مالی توان اهدای سومین جایزه دکتر کاظمی آشتیانی را ندارد.
وی در پاسخ به علت فراهم نشدن هزینه این جایزه بینالمللی گفت: جایزهی ۲۵ هزار دلاری دکتر کاظمی به همراه هزینههای جانبی آن برای رویان ۳۰ هزار دلار هزینه در برخواهد داشت که ما برای برگزاری جشنواره اعطای این جایزه هیچ گاه از بودجه دولتی استفاده نکردهایم؛ اما این بار برای این جایزه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقاضای کمک کردیم که متاسفانه پاسخی نگرفتیم.
گورابی با اشاره به این که سالن همایشهای رازی برای برگزاری جشنواره رویان،از پژوهشگاه رویان ۷۰ میلیون تومان دریافت کردهاست، خاطرنشان کرد: با وجود چنین هزینههایی ما مجبور شدیم جایزهی دکتر کاظمی را فدای سایر بخشهای جشنواره کنیم اما از این بابت ناراحت نیستیم چون این همان کاری است که خود ایشان میکرد و مطمئنیم روح ایشان از این بابت شاد است.
وی با بیان این که اهدا این جایزه بینالمللی سرمایهگذاری محسوب میشود، اظهار کرد: در دو سال گذشته نیز با این که ما این جایزه را به دو محقق خارجی دادیم از روابط علمی برقرار شده با این دو محقق و کشورهای آنها بسیار بهره بردیم.
جایزه بینالمللی دکتر کاظمی آشتیانی، به منظور بزرگداشت یاد و خاطره این دانشمند فقید کشور، در سال ۲۰۱۰ به «رودولف یانیش» دانشمند آمریکایی و خالق نخستین گونه موش تراریخته و در سال ۲۰۱۱ به هانس شولر، دانشمند سرشناس آلمانی در حوزه تحقیقات سلولهای بنیادی در جشنوارههای بینالمللی رویان اهدا شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر