هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

Latest News from Koocheh for 05/19/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

روز ۱۸ ماه می از سال ۱۹۷۷ به عنوان روز جهانی موزه جشن گرفته می‌شود و شورای بین‌المللی موزه‌ها – ایکوم –  به تمامی کشورها توصیه می‌کند که این روز را به تناسب فرهنگ و آداب و سنن خویش و با توجه به این تعریف که «موزه‌ها مهم‌ترین معنای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، هم‌کاری و صلح در میان مردم» هستند، گرامی بدارند.

هرساله موضوعی از سوی کمیته مشورتی برای آن سال تعیین می‌شود و فرصتی پدید می‌آید تا متخصصان در این زمینه درموزه  به وجود می آید که در دیدار با مردم آنان را از چالش‌های فراروی موزه‌ها آگاه سازند. شعار سال گذشته این روز جهانی «موزه ها و گردش‌گری» و امسال این شعار برای روز جهانی موزه در سال ۲۰۱۰ عنوان شده‌است: «موزه‌ها برای هماهنگی جامعه»

بر مبنای تعریفی که «ایکوم» از موزه می‌دهد، موزه مکان گردآوری، نگه‌داری، مطالعه و بررسی‌کردن و نیز به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت‌بردن از آن‌هاست.

این تعریف درحالی است که به نظر می‌رسد امروزه در برخی کشورها، موزه‌ها به مکانی برای گردآوری و در نهایت نگه‌داری اشیا تبدیل شده‌اند و نقش آن‌ها در ایجاد درک متقابل میان مردم کم‌رنگ شده‌است.

انتخاب این شعار شاید تاکیدی باشد بر این مسوولیت موزه‌ها در هماهنگ‌کردن جامعه و پاسخ‌گویی به برخی دغدغه‌های موجود در اجتماع.

از سوی دیگر برای ایجاد تعامل بیشتر با جامعه، موزه‌ها نیاز به هم زبانی با اعضای این جامعه دارند تا بتوانند با هماهنگی با خواسته‌های آنان و به روز شدن بیشترین رسالت خویش را در این زمینه به انجام برسانند.

امروزه موزه‌های بزرگ دنیا با بهره‌بردن از امکانات و تجهیزات نمایش مجازی و ابزارهای نمایش چند رسانه‌ای گام بزرگی برای نمایش آثار بزرگ و مهم خویش برداشته‌اند و با ایجاد فضاهای مجازی امکان نامحدودی برای کاربران و بازدیدکنندگان خویش فراهم آورده‌اند تا با کم‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان قادر به دسترسی به اطلاعات موزها و مشاهده اشیاء از چند بعد باشند و این گامی مهم در ایجاد تعامل میان موزه‌ها و مردم است.

از سوی دیگر، با بروز پدیده جهانی‌شدن، بحران هویت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان معاصر شده‌است و فرهنگ به عنوان مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در هویت همواره مورد توجه قرار دارد. در این میان موزه‌‌ها به عنوان جایگاهی برای حفظ بخشی از فرهنگ یک کشور که زمینه‌ساز حفظ هویت آن کشور است، نقش قابل توجهی دارند.

در ارتباط با شعار روز جهانی موزه امسال گفت‌و گویی با دکتر «ماندانا برکشلی» از بنیان‌گذاران موزه هنرهای اسلامی مالزی هم‌چنین عضو هیات رئیسه سازمان بین‌المللی نسخ خطی اسلامی در دانشگاه کمبریج که نخستین بانوی ایرانی دارای دکترای مرمت است، انجام داده‌ام.

وی که پیش از این مدیریت گنجینه موزه هنرهای اسلامی مالزی را برعهده داشته، از بنیان‌گذاران موسسه هنر و هویت است که در زمینه ارایه مشاوره تخصصی به موزه‌ها فعالیت دارد.

او در زمینه ضرورت ایجاد تعامل با مردم در زمینه موزه‌ها معتقد است که مسوولیت موزه‌ها در جهان  طی سال‌های اخیر بسیار پررنگ‌تر شده‌است چراکه مردم به نوعی بیشتر نسبت به میراث فرهنگی خویش حساس‌تر شده‌اند و اصالت و هویتی فرهنگی را در آن می‌جویند. این حساسیت در پی جهانی‌شدن شدت یافته و انسان در پی آن است که هویت فرهنگی و ریشه‌ی خودش را حفظ کند و آن را از دست ندهد.

او با بیان این‌که موزه‌ها تلاش کرده‌اند از حالت استاتیک یا گورستانی برای آثار قدیمی که تنها ره‌آورد بازدیدکنندگانشان، دیدار از آن‌ها بود خارج شده و با یک رسالت نوین در پی برقراری ارتباط مستقیم با مردم باشند، به روش‌های تعاملی و تکنیک‌های مدرنی اشاره می‌کند که موزه‌ها برای ارتباط هرچه بیشتر با بازدیدکنندگان و درگیر کردن آن ها با موزها به کار می‌برند. نمایش‌ها و تکنیک‌های رایانه‌ای که بتواند با نسل جدید ارتباط صمیمانه‌تری برقرارکند.

دکتر برکشلی با اشاره به این‌که درحال حاضر نقش موزه‌ها تنها به عنوان یک انیستیتوی تحقیقاتی نیست می‌افزاید که آن‌ها باید تعامل تنگاتنگی با مردم برقرارکنند و هماهنگی میان جامعه و هویت تاریخی و فرهنگی آنان که اکنون چندان با آن درگیر نیستند بوجود بیاورند و البته این مسیری است که موزه‌ها دارند به سوی آن گام برمی‌دارند.

وی ایجاد این تعامل با مردم بویژه جوانان را از نیازهای جامعه کنونی که درگیر جهانی‌شدن است می‌داند و معتقد است موزه‌ها می‌توانند با ایجاد تعامل اجتماعی، جوان‌ها را به فرهنگ و هویت اصیل خویش بازگردانند.

او در پاسخ به این سوال که آیا آشتی نبودن مردم با موزه‌ها یک موضوع جهانی است یا تنها به کشورهای جهان سوم تعلق دارد می‌گوید:«این امر یک دغدغه جهانی است و در سراسر دنیا این خلا حس شده و با وجود ارتباطی که به خصوص جوان‌ها با رایانه و دنیای اینترنت دارند و در راستای پدیده جهانی شدن به این امر توجه می‌شود که چگونه جوان‌ها به موزه‌ها جذب شوند.»

وی با تاکید بر این‌که همان‌گونه که هر پدیده‌ای باید خود را با تکنیک‌های جدید هم سو کند تا به فراخور نسل جدید بتواند به‌روز شود و به در ک متقابل برسد می‌گوید که موزه‌ها هم از این امر مستثنی نیستند و اکنون در سراسر دنیا موضوع به روزرسانی موزه‌ها برای ارتباط هرچه بهتر با مخاطب به ویژه نسل جدید یکی از دغدغه‌های اصلی ست.

دکترماندانا برکشلی، توجه به مسئله آموزش از دوران کودکی را یکی از موارد مهم در جذب جوانان به موزه‌ها می‌داند

دکترماندانا برکشلی، توجه به مسئله آموزش از دوران کودکی را یکی از موارد مهم در جذب جوانان به موزه‌ها می‌داند و معتقد است که در سیاست‌های آموزشی باید به این مساله توجه شود که کودکان از ابتدای سنین آموزش دچار دغدغه‌های فرهنگی شوند و با مباحث فرهنگی، میراث فرهنگی و موزه درگیر باشند.

او طراحی بخشی ویژه کودکان در موزه‌ها را از اقدامات بسیاری از موزه‌ها در این زمینه عنوان می‌کند که کودک می‌تواند درحین بازدید والدینش از موزه به فراخور سن خویش با موزه ارتباط برقرار کند. این بخش که نقش مهمی در آموزش کودکان دارد می‌تواند به عنوان یک بخش مهم در کنار سایر بخش‌های موزه فعالیت کند.

وی اجرای برنامه قصه‌خوانی در فضای موزه را یکی از روش‌هایی می‌داند که سبب می‌شود تا کودکان ضمن آن‌که روزی را در موزه می‌گذرانند بتوانند ارتباطی میان آن قصه و آثاری که در موزه است بیابند و این آثار فرهنگی از کودکی در ذهن آنان نقش بگیرد و و در زمان رشدآن‌ها نقش مهمی از جهت هویت فرهنگی داشته باشد.

او توصیه می‌کند که برخی مباحث درسی آموزش و پرورش با موضوع موزه منطبق شود و با بهره‌گیری از گالری‌های مختلف یک موزه هم‌چون فلز، پارچه، سنگ، یا دوره‌های مختلف تاریخی داستان‌هایی برای بچه‌ها تصویر شود که این آثار نقش مهمی در آن‌ها داشته باشند.

دکتر برکشلی بالابردن سطح فرهنگی جامعه را یکی دیگر از وظایف موزه‌ها می‌داند که می‌توانند با ایجاد خلاقیت‌هایی در زمینه‌های مختلف جامعه تاثیرگذار باشند و جامعه را به ریشه‌های فرهنگی خود نزدیک کند.

او شعار روز جهانی موزه امسال را در راستای ارتقای فرهنگی جامعه می‌داند و اظهار امیدواری می‌کند که بتوان شاهد این فعالیت‌ها در موزه‌های ایران بود و ارتقای فرهنگی را به جامعه انتقال داد.


 


محمدرضا / رادیوکوچه

mohammadreza@koochehmail.com

تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته سی و چهارم و آخر لیگ‌برتر فوتبال ایران جام خلیج‌فارس آخرین دیدار خود در نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر را با تساوی به پایان رساندند.

در ادامه رقابت‌های فوتبال هفته سی و چهارم لیگ‌ برتر تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی و به قضاوت علی‌رضا فغانی در حضور کمتر از ۱۰ هزار تماشاگر به مصاف هم رفتند که در پایان دو تیم به تساوی رضایت دادند.

در این دیدار که نیمه اول آن با تساوی بدون گل به‌پایان رسیده بود، هادی نوروزی در دقیقه ۴۶ برای پرسپولیس گل زد و در دقیقه ۷۷ مهدی کریمیان بازی را به تساوی کشاند. ضمن این‌که پرسپولیس در دقیقه ۷۰ توسط وسلی به یک گل دیگر دست پیدا کرد اما کمک داور اعلام آفساید کرد.

با این تساوی تیم فوتبال سپاهان با ۶۷ امتیاز قهرمانی‌اش را تثبیت کرد و پرسپولیس با ۵۳ امتیاز در رده چهارم جدول رده‌بندی قرار گرفت.

علی دایی پس از تساوی یک بر یک مقابل سپاهان عنوان کرد: «متاسفانه داور بازی در این دیدار اشتباهات زیاد داشت و اجازه نداد که ما برنده این بازی باشیم و با سوت‌های اشتباهش سه امتیاز این دیدار را از ما گرفت».

«‌متاسفانه همیشه از مشکلات داوری چشم‌پوشی کردیم اما امروز همه شاهد این مشکلات بودیم. خدا کند گلی که وسلی وارد دروازه سپاهان کرد آفساید باشد هرچند من فکر نمی‌کنم که این‌طور باشد».

وی تاکید کرد: «فغانی در همه صحنه‌ها به نفع سپاهان سوت زد و چنان‌چه در این بازی به ضرر ما قضاوت کرده باشد او را نباید ببخشیم. هادی نوروزی را بارها زمین زدند اما داور خطا نگرفت. تیم ما ۱۰ نفره وارد زمین شد و فغانی به خودش اجازه نداد بازیکنان پرسپولیس را بشمارد و سپس بازی را شروع کند. حق بچه‌های من در این دیدار خورده شد.»

دایی در مورد بازی گفت: «نیمه اول خوب نبودیم اما با شروع نیمه‌دوم موقعیت‌هایی زیادی را برای خودمان خلق کرده و بازی بهتری را انجام دادیم که با بی‌توجهی و خودخواهی فرصت‌ها را از دست دادیم و این برای پرسپولیس خوب نیست.»

وی گفت: «امروز توانایی‌ پرسپولیس را دیدید. چند موقعیت گل‌زنی صددرصد را از دست دادیم و به مراتب برتر از سپاهان بودیم. سال آینده از روز اول دست‌ به‌کار خواهیم شد و پرسپولیس را از همان روزهای آغازین خواهیم بست.»

دایی گفت: «از زمانی که آمدم با انجام کارهای تاکتیکی کاستی‌ها را جبران کردم اما در فصل بعد چنین نخواهد بود. نمی‌خواهم بهانه بیاورم اما ما امتیازهای شیرینی را در نیم‌فصل اول از دست دادیم و از زمانی‌که به پرسپولیس آمده‌ام هرگز دو بازی خانگی نداشته‌ایم اما می‌خواهم این ناکامی را در جام حذفی جبران کرده و با حضور ۱۲۰ هزار نفر جشن قهرمانی گرفته و راهی آسیا شویم.»

سرمربی پرسپولیس با اشاره به اتفاقات رخ‌داده در تبریز در مسابقه رفت مقابل گسترش فولاد گفت: «آن‌جا شرایط فرق می‌کرد. فضای بدی حاکم بود و فقط سنگ بود که حرف اول را می‌زد. داور مسابقه همه اتفاقات را گزارش کرد اما جو تهران فرق می‌کند و ما می‌توانیم با حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر پیروز و وارد لیگ قهرمان آسیا شویم. امسال جای خالی پرسپولیس در آسیا احساس می‌شود.»

حبیب کاشانی نیز پس از تساوی یک بر یک پرسپولیس مقابل سپاهان اظهار داشت: «هر دو تیم بازی خوبی انجام دادند و من باید این قهرمانی را به مردم اصفهان، مدیرعامل سپاهان و کادر فنی آن تبریک بگویم.»

وی درباره علت حضور اندک تماشاگران پرسپولیس در این دیدار گفت: «هواداران ما برای تماشای این مسابقه انگیزه‌ای نداشتند چون تاثیری در شرایط تیم نداشت اما در جام‌حذفی اطمینان دارم ۱۲۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه می‌آیند تا با قهرمانی بار دیگر تیمشان راهی آسیا شود.»

سرپرست باشگاه پرسپولیس به شرایط دایی در جمع سرخ‌پوشان اشاره کرد و گفت: «علی دایی تا پایان سال آینده به‌عنوان سرمربی در این تیم حضور خواهد داشت. ما در خدمت این سرمربی هستیم چون می‌خواهیم سال آینده در آسیا به‌عنوان یک مدعی وارد لیگ قهرمانان شویم. امیدوارم همگان شاهد این موفقیت باشیم. »

کاشانی درباره ناراحتی امیر قلعه‌نویی در این مسابقه خاطرنشان کرد: «سرمربی سپاهان از این‌که تعدادی از تماشاگران علیه وی شعار داده بودند گلایه داشت که البته آن کسانی‌که شعار دادند فقط هواداران پرسپولیس نبودند و تعدادی دیگری نیز حضور داشتند. به‌همین دلیل من از امیر قلعه‌نویی دل‌جویی کردم.»

هم‌چنین امیر قلعه‌نوعی در جمع خبرنگاران گفت: «از برخورد برخی از هواداران پرسپولیس ناراحت شدم اما کاشانی با حرکتی پهلوانانه ناراحتی من را برطرف و مرا خوش‌حال کرد.» قلعه‌نوعی افزود: «فوتبال ما به مدیران این چنینی نیازمند است و امیدوارم او و دایی بتوانند در پرسپولیس موفق باشند.»

در ادامه سرمربی تیم سپاهان گفت: «این قهرمانی حاصل هماهنگی و هم‌دلی مجموعه سپاهان به‌ویژه کارگران کارخانه فولادمبارکه بود.»

هم‌چنین قلعه‌نوعی در واکنش به تشویق هواداران تیم استقلال گفت: «هواداران تیم استقلال به گردن من بسیار حق دارند و همیشه برای آن‌ها احترام زیادی قایل هستم. امادر طول یک‌سالی که در سپاهان بودم آرامش کاری بسیار خوبی داشتم و تمایل به ادامه هم‌کاری با این تیم دارم.»


 


حسام میثاقی/ دفتر ترکیه/رادیو کوچه

hesam@koochehmail.vom

۱۷ می روز جهانی مبارزه با هموفوبیا یا همجنس‌گرا هراسی است. چند درصد از آدمای استریت، اگر یک همجنس‌گرا را ببینند در مقابل جبهه می‌گیرند یا حتا از او فرار می‌کنند؟ چند درصد از خانواده‌های ایرانی هستند که اگر فرزندشان همجنس‌گرا باشد، با گرایشش کنار می‌آیند و او را همان‌طور که هست دوست خواهند داشت؟

به قول یکی از دوستان «مبارزه علیه هموفوبیا همه جای دنیا از خانه شروع می‌شود. جایی که تیزترین تیغ‌ها در نزدیک‌ترین فاصله با دست و دهن ما تاب می‌خورد. حرف ما با پدرها و مادرها و بچه‌ها و خواهر و برادرها و رفیق‌های ماست تا یادشان بماند وقت فرار از دست بسیجی و سپاهی و مزاحم خیابانی، ما را وسط خیابان و توی سلول تنها ول نکنند.»

به سراغ دو همجنس‌گرا رفتم تا حرف دلشان را از خودشان بشنوم.

جمله‌ای فراگیر، در وبلاگ‌ها و سایت‌های همجنس‌گرایان وجود دارد با این مضمون که «هموفوبیا بیماری و همجنس‌گرایی، یک گرایش است.»

حرکت‌ به این سمت که همجنس‌گرایی را از تلقی عامه نسبت به آن به عنوان یک بیماری، به سمتی پیش ببریم که از آن با عنوان یک گرایش یاد شود، تلاش خود فرد را می‌طلبد. تلاش کسی که این نوع گرایش را داراست. حال لزومن نباید فرد همجنس‌گرا باشد و هرکسی که خارج از نرم و گرایش عموم جامعه است را شامل می‌شود.

بنابراین، این امر باید از خود فرد آغاز شود و او نسبت به موضوع آگاهی لازم را کسب کند. باید خود فرد همجنس‌گرا یا خارج از نرم جامعه، این امر را بپذیرد و نه به عنوان یک مسئله، بلکه به عنوان یک خصلت به آن نگاه کند و آن را جزیی از وجودش بداند.

هم‌چنین، فرد نباید به عنوان یک لیبل یا برچسب از این امر استفاده کند. به این معنا که گرایش فرد جلوتر از او حرکت کند و معرف او باشد. به نظر من، ستیزی که فرد با خود دارد، بسیار مهم‌تر از ستیزی است که با جامعه دارد. واقعیت این است که اگر ما یک سری مسایل را با خود و در خودمان حل کنیم، دیگران با ما بهتر کنار خواهند آمد و تعامل بهتری با آن‌ها خواهیم داشت.

هر فرد یا هر جامعه‌‌ای، هویتش را از تعریفی که دیگر افراد جامعه برای آن می‌کنند، به دست می‌آورد. اگر هر طیف یا جامعه‌ای قصد بر ایزوله‌کردن خودش داشته باشد، در نطفه خفه خواهد شد.

به نظر من آن تحلیل و تعریفی ارزش‌مند است که مسئله انسان را مطرح کند. مسئله کودک مسئله انسان است، مسئله آزادی مسئله انسان است. شاید مسئله همجنس‌گرایی مسئله کلیه‌ی افراد نباشد ولی احترام گذاشتن به آزادی جنسی هر فرد، مسئله‌ای مهم برای همه‌ی انسان‌هاست.

اگر جامعه کوئیر  ایران یا هرجای دیگر، به سمتی حرکت کند که با کلیت نظام اجتماعی تعامل پیدا کند، مطمئنن بازخورد بهتری خواهد داشت. بگذارید برایتان تعریف کنم که امروز، برای نزدیک شدن به جامعه‌ای که هموفوب نباشد چه کاری انجام دادم. تعدادی از اعضای خانواده‌ام را جمع کردم و در مورد روز مبارزه با هموفوبیا، با آن‌ها صحبت کردم و به سوال‌هایشان پاسخ دادم. بعد از یک ساعت و چهل و پنج دقیقه صحبت، متوجه شدم که از سنگینی فضایی که در اطراف این واژه‌ها وجود دارد کم شده بود.

شروع‌کردن این موضوع از خود ما و گسترش دایره آن به تمامی افراد جامعه، مفید است. حرکت باید از فرد به جمع برسد. اگر این امر از بالا آغاز شود و به پایین سرایت کند، حتا اگر موفقیتی کسب کند، پیروزی قطعی نخواهد بود. موضوع ما دست‌یابی به حقوق جامعه کوئیر نیست. پیروزی، هم‌زیستی تمام آدم‌ها و فراروی از نقش‌های انسانی است.

مشکل و مسئله ما باید انسان باشد، نه انسان همجنس‌گرا، نه انسان کرد و نه انسان مسلمان. هیچ نیازی نیست که دست به ترسیم خطوط بزنیم.

چندوقت پیش باخبر شدیم که هم‌زمان با نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب تهران، یک نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب دگرباش هم به صورت مجازی برگزار شد. در این نمایشگاه، افرادی که به نوشتن علاقه‌مند بودند، آثارشان را به صورت الکترونیک منتشر کردند. تصمیم گرفتیم با کسی که کتاب «قهوه‌خانه» را در این نمایش‌گاه منتشر کرده، گفت‌وگو کنیم.

اسم این فرد، «خشایار خسته» است. او با این عنوان کار می‌کند. در ابتدای کتاب، حمید پرنیان، یادداشتی را نوشته است: «قهوه‌خانه که سنتن مرکزی برای ملاقات کاری و دوستانه‌ی افراد (فرد یعنی مرد) جامعه است، نمایش‌گاهی از مردانگی‌هاست. مردان، در قهوه‌خانه‌، بدون زنان خویش را تعریف می‌کنند. یعنی جای‌گاه مردان در پایگاه اجتماعی/ جنسیتی قهوه‌خانه‌ای با توجه به مردهای دیگر مشخص می‌شود و این یعنی بازتعریف و بازسازماندهی مردانگی.»

از خود خشایار خسته می‌شنویم:

من خشایار خسته، سی و چهار ساله، همجنس‌گرا ، و دارای مدرک لیسانس یکی از رشته‌های مهندسی از دانشگاه تبریز هستم.

متولد و ساکن تبریز هستم و فعالیت وبلاگ‌نویسی‌ام رو از حوالی سال ۲۰۰۳ با وبلاگ پسر خسته شروع کردم و با وقفه‌های موقت، تا به امروز نوشتن‌ام را در همین وبلاگ ادامه داده‌ام.

نمایش‌گاه کتاب دگرباش‌، سال گذشته هم‌زمان با برگزاری نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب تهران به ابتکار خانم قهرمان به صورت مجازی راه‌اندازی شد و امسال هم با انتشار کتاب‌هایی از نویسنده‌های دگرباش ایرانی به کارش ادامه داد. هدف این نمایش‌گاه ، ایجاد امکانی برای نویسنده‌های دگرباش هست که بتوانند در نبود امکان چاپ کاغذی کارهایشان در ایران، آثار را به صورت الکترونیکی در اختیار مخاطبین قرار دهند.

با چه کتابی در این نمایش‌گاه شرکت کردید و در مورد آن اندکی توضیح دهید.

سال گذشته با یک مجموعه شعر با نام «‌درست گفتم؟ حرف‌های ما همیشه همین‌طور بوده» و امسال با یک داستان کوتاه با نام «‌قهوه خانه» ‌در این نمایش‌گاه شرکت کردم . مجموعه‌ی قبلی‌، گزیده‌ای از اشعاری بود که طی سال‌های گذشته در وب‌لاگم نوشته بودم و داستان کوتاه قهوه‌خانه‌، بررسی وضعیت مکان  مهجوری به اسم قهوه‌خانه ست که از مدت‌ها پیش توجه‌ام را جلب کرده بود.

ارتباطاتی که توی قهوه‌خانه‌ها شکل می‌گرفت به طرز عجیبی جذبم می‌کرد و از اولین باری که وارد قهوه‌خانه شدم، جذب روابط فرازمانی قهوه‌خانه‌نشین‌ها شدم. این داستان چکیده‌ی چیزی است که در طی سال‌های ارتباطم با قهوه‌خانه در درونم شکل گرفته است.

خواستم تا به شکل  یک داستان، افرادی را به جامعه‌ی روشن فکر ‌هم‌جنس‌گرایان معرفی کنم و انتظار داشته باشم که مخاطب ِآشنا با اینترنت متوجه شود که دنیاهایی هستند که نه با اینترنت و نه با مطالعه، بلکه با زندگی می‌توان وارد آن‌ها شد.

از کدام یک از کتاب‌های دیگر نمایش‌گاه خوشت آمد؟

من هر جمله‌ی هر یک از وبلاگ‌های دوستان ِهم‌جنس‌گرا رو تا حد مرگ دوست دارم. هر کلمه‌ای که توسط هر کسی در جهت معرفی دنیاهای هم‌جنس‌گرایان عنوان میشه، مرا عمیقن خوشحال می‌کند. ما به این کلمه‌ها احتیاج داریم.

این کلمه‌ها نفس‌های کوتاه و گاه‌به‌گاهی هستند که ما را زنده نگه می‌دارند. هیچ‌وقت از من انتظار نداشته باشید که بتوانم بین نفس‌هایی که برای ادامه‌ی زندگیم می‌کشم، تفاوتی قایل شوم. روزی خواهم توانست در مورد علاقه‌ام به یک کتاب حرف بزنم که انتشار ِکتاب‌های دگرباشان در ایران، باری به بزرگی مرگ یا زندگی ‌این جامعه نداشته باشد.

برایمان از هموفوبیا بگو و به مناسبت روز مبارزه با هم‌جنس‌گراهراسی چه حرفی برای هم‌وطنانت داری؟

ترس برادر مرگ است. این گفته‌ی امام علی است. قبل از این‌که مرگ را، مرگ انسانیت‌تان را، مرگ انسانیت‌مان را در جامعه شاهد باشیم، بیایید بفهمیم که شجاعت، زندگی می‌آورد . شجاع باشید در دیدن ما. ما محتاج یک نفس راحت هستیم. به همین سادگی. نمی‌فهمم چه چیز نفس کشیدن یک انسان، شما را تا حد ‌کشتن‌اش می‌ترساند؟ خیلی شفاف به هم‌وطنم گوش‌زد می‌کنم. پایت را از روی  خرخره‌ام بردار وگرنه تو هم با من می‌میری.


 


رادیو کوچه

ژولیت بینوش بازیگر سرشناس سینما که در آخرین فیلم عباس کیارستمی به ایفای نقش پرداخته است، پس از شنیدن اخبار مربوط به وضعیت جعفر پناهی در زندان و اعتصاب غذای وی، در جشنواره فیلم کن فرانسه اشک می‌ریزد.


 


هفته سی و چهارم و پایانی رقابت‌های فوتبال لیگ برتر ایران از روز گذشته (سه‌‌شنبه) با برگزاری شش دیدار در شهرهای مختلف ایران آغاز شد.

روز سه‌شنبه و در هفته پایانی این مسابقات تکلیف سومین تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول مشخص شد و تیم فوتبال مقاومت سپاسی شیراز با تساوی بدون گل در برابر تیم راه‌آهن تهران به دسته اول سقوط کرد.

هم‌چنین دیدار تیم‌های پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان که پیش از این به گفته کارشناسان از اهمیت فراوانی برای مربیان این دو تیم هم‌راه بود با نتیجه مساوی یک بر یک خاتمه یافت.

در دیگر دیدارها پاس با تراکتورسازی و صبای قم با سایپا و استقلال اهواز با استیل آذین با نتایج مشابه مساوی به کار خود پایان دادند. شاهین بوشهر نیز با یک گل مغلوب فولاد خوزستان شد.

در روز پایانی این مسابقات امروز و از ساعت ۱۸ به وقت ایران سه بازی دیگر برگزار خواهد شد تا پرونده لیگ نهم فوتبال ایران بسته شود.

بر اساس اعلام برنامه مس کرمان میزبان ابومسلم مشهد است. ذوب‌آهن اصفهان میزبان ملوان انزلی است و در تهران نیز پیکان به مصاف استقلال تهران می‌رود.

هم‌اکنون در جدول ر ده‌بندی سپاهان با ۶۶ امتیاز قهرمان نهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شناخته شده است و تیم‌های استقلال و ذوب‌آهن در مکان‌های بعدی جای دارند.

در انتها نیز تیم‌های استقلال اهواز، ابومسلم مشهد و مقاومت سپاسی شیراز به دسته یک سقوط کردند.


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

با گذشت نه ماه از انتشار خبر ربایش، تجاوز و قتل ترانه موسوی، در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و کتمان و صحنه‌سازی های حکومت برای جعلی نشان دادن تمام این ماجرا، منابع خبری موثق از نقش مستقیم حسین طائب، رییس وقت بسیج و معاونت اطلاعات فعلی سپاه در این رابطه خبر می‌دهند.

ترانه موسوی نام دختر جوانی بود که منابع خبری و شاهدان عینی اعلام کردند در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری و در حاشیه تجمعات هفتم تیر در اطراف مسجد قبای تهران توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و پس از بازجویی‌های شدید، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و در نهایت به شهادت رسیده است. منابع خبری خاطرنشان کرده بودند که خانواده این دختر جوان پس از تماسی تلفنی از یک بیمارستان مبنی بر بستری شدن او به علت جراحت در دستگاه تناسلی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، ولی دخترشان را در آن‌جا نیافته و مدتی بعد جسد سوزانده شده او را در منطقه‌ای دیگر می‌یابند.

همان زمان مهدی کروبی در جریان نامه تاریخی خود به هاشمی رفسنجانی و هم‌چنین نامه‌هایی که در این زمینه به مراجع مختلف ارسال کرد، اشاره‌ای واضح به ترانه موسوی کرده بود.

آن‌چه از میان اختلافات سپاه و اطلاعات به بیرون درز کرد

به گزارش منابع خبری جرس، در جریان بالا گرفتن اختلافات اخیر میان سپاه و وزارت اطلاعات که یکی از نتایج فوری آن انتقال تمامی افراد تحت بازداشت سپاه به وزارت اطلاعات بوده، وزیر اطلاعات با پرونده بسیار محرمانه طائب مسوول فعلی اطلاعات سپاه و فرمانده سابق بسیج مواجه گشت که برابر این پرونده، «در مقر طائب در خیابان سئول تهران، در جریان بازداشت‌های معترضان خیابانی به چند دختر از جمله ترانه موسوی تجاوز شده است.»

تلاش‌های طائب برای تخریب سبزها

لازم به ذکر است همان زمان و در زمان افشای اولیه این قضیه، طائب به کمک دستگاه‌های امنیتی نزدیک به خود و عواملی در سپاه، مدعی شد که ترانه موسوی در کاناداست و این اتهام برای بدنام کردن سپاه توسط سبزها ساخته شده است.

منبع خبری جرس هم‌چنین خاطرنشان کرد شاهدان عینی از میان کسانی که با ترانه موسوی در بازداشتگاه مقر طائب با وی بوده‌اند، حضور و زاری‌های وی در جریان بازجویی را به مسوولان ستاد تحقیق ستاد موسوی و کروبی شهادت داده بودند، که نکته جالب توجه این است که «تمام اعضای ستاد تحقیق که شنونده این شهادت‌ها بوده‌اند، توسط سپاه بازداشت و تحت فشار قرار گرفتند.»

تلاش برای گروکشی

این منبع خبری تصریح کرد به نظر برخی کارشناسان وزارت اطلاعات، وقوع چند فقره تجاوز در مقر سابق حسین طائب در خیابان سئول تهران حتمی بوده، اما نکته قابل توجه‌ این‌که طائب پس از اطلاع از پرونده یادشده، به حیدر مصلحی هشدار می‌دهد که پرونده اخلاقی دهه شصت وی در اصفهان، هم اکنون در حفاظت اطلاعات سپاه در دست مطالعه است.

گفتنی است طائب سال‌ها با نام میثم، در بخش ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات مشغول به کار بوده است.

گزارش مذکور هم‌چنین می‌افزاید در حالی که اختلاف بین این دو نهاد قدرت‌مند بسیار بالا گرفته و در مواردی کار به جاهای حساس و گروکشی کشیده، این موضوعات با پا درمیانی آقای خامنه‌ای و صدور حکم حکومتی وی خاتمه یابد.

طائب پاییز سال گذشته به‌طور ناگهانی از فرماندهی بسیج عزل شد.

سناریو سازی با کمک سیمای ضرغامی

بعد از انتشار خبر ترانه موسوی وپس از ارسال نامه افشاگرانه کروبی به هاشمی و ارجاع این نامه توسط هاشمی به شاهرودی رییس وقت قوه قضاییه، طائب در جریان این پی‌گیری قرار می‌گیرد. او که به‌شدت وحشت کرده‌، در صدد چاره‌جویی بر می‌آید و با یاری گرفتن از خانواده باجناقش به‌عنوان بازیگر، تلاش می‌نماید در جمعی خصوصی و خانوادگی صورت مسئله‌ای به‌نام ترانه موسوی را پاک کند.

این سناریو در برنامه سیمای جمهوری اسلامی عملی می‌شود که طی برنامه‌ای، ضمن شایعه دانستن خبر تجاوز و قتل ترانه موسوی، ترانه را زنی چهل ساله، زنده و ساکن کانادا معرفی شد و در این خصوص با اشخاصی که خانواده ترانه موسوی معرفی شدند، مصاحبه شد. پس از پخش این گزارش انتقاداتی در مورد صحت آن بیان گردید و ادعای صدا و سیما در خصوص تحقیق و هماهنگی با ثبت احوال و نیروی انتظامی و وجود تنها سه شخص به نام «ترانه موسوی» با پیدا شدن افراد دیگری با همین نام به چالش کشیده شد.

گفتنی است صدا و سیما در آن برنامه ابتدا فردی که به بنا به شهادت منابع موثق از پرسنل نیروی انتظامی بود را، به‌عنوان کارشناس ثبت احوال معرفی می‌کند که وی به‌طور قاطع می‌گوید که فقط سه ترانه موسوی وجود دارد، به‌جز یکی که دو ساله است، دو نفر دیگر یکی در فرانسه متولد و همان‌جا زندگی می‌کند و ترانه موسوی سوم نیز از کشور خارج و دیگر بازنگشته است. بلافاصله گزارش‌گر، برنامه را با مصاحبه با مادر یکی از ترانه موسوی‌ها ادامه می‌دهد و وی می‌گوید که دخترش در کانادا زندگی می‌کند و آخرین بار نیز سال گذشته به ایران سفر داشته است.

کروبی بلافاصله نامه‌ای به حجت‌الاسلام شاه‌مرادی برادر شوهر ترانه همان ترانه موسوی که مقیم کانادا معرفی شده بود، از نقش طائب در پرده پوشی قتل ترانه پرده برداشت و افشا کرد که وی باجناق حسین طائب است و در جهت سناریو‌سازی گام برداشته است. کروبی خاطرنشان کرده بود «آقای شاه‌مرادی برادر عزیز من، ما نمی‌توانیم جنایتی که در حق این مردم شده است را نادیده بگیریم و این خواست پروردگار بوده که این جنایات برملا شود.»

و در نهایت مرتضی الویری عضو «کمیته پی‌گیری حقوق بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات»، اعلام کرد که ترانه موسوی یکی از جان‌باختگان است و نیز از صدا و سیما به دلیل انتشار اخبار کذب انتقاد کرد.

ماجرا چه بود؟

بنا به گزارش منابع خبری، روز هفتم تیرماه سال گذشته، ترانه موسوی که در تقاطع میرداماد و شریعتی کلاس آرایش‌گری داشت، ماشین خود را در یکی از خیابان‌های فرعی بین حسینیه ارشاد و میرداماد پارک کرده بود و در تماسی تلفنی با یکی از دوستان خود قرار گذاشته بود. قبل از رفتن به آموزشگاه به مسجد قبا که مراسم هفتم تیر توسط سبزها برگزار شده بود سر بزند و آن‌جا یک‌دیگر را ببینند. هنگامی که دوست ترانه به محل قرارشان رسید دید ترانه دستگیر شده و سوار یک ون شد. ترانه موسوی در محل بازداشت موقتش که ساختمانی در نزدیکی پاسداران بود، شماره تلفن خود را به دستگیر‌شدگان دیگر داده و از آنان می‌خواهد در صورتی که آزاد شدند با خانواده‌اش تماس بگیرند و دستگیری او را به خانواده‌اش اطلاع دهند.

پس از حدود سه هفته که خانواده‌ ترانه از وی بی‌خبر بودند، فردی ناشناس در تماس تلفنی به مادر ترانه گفت دخترش در بیمارستان امام خمینی کرج بستری است. آن‌ها دلیل بستری بودن وی در بیمارستان را تصادف و خون‌ریزی عنوان کردند. در پی این تماس تلفنی، خانواده ترانه موسوی به آن بیمارستان مراجعه کردند اما نتوانستند او را بیابند. مسوولان بیمارستان گفتند شخصی با این نام در این بیمارستان بستری نیست. اما یکی از کارکنان بیمارستان به آن‌ها گفت لباس شخصی‌ها خانمی با مشخصات ظاهری ترانه را در حالی که بیهوش بود به بیمارستان آوردند و در همان حالت بیهوش او را برگرداندند. بعدها خبر کشف جسد سوزانده شده ترانه در بیابان‌های اطراف کرج انتشار یافت .

آیا راست است؟

چندی پیش محمد مطهری، از فرزندان آیت‌اله شهید مطهری در این زمینه نوشته بود: «شربینی که توسط یک «شهروند» آلمانی در یک کشور سکولار کشته شد و در بیش از دویست بخش خبری در کشورمان از او یاد شد بسیار مظلوم بود، اما آیا یک جوان ایرانی که در یک اعتراض آرام خیابانی دستگیر شده و بعد جنازه‌اش در سانسور کامل خبری ـ آن هم در کشوری که خود را پرچ‌مدار استقرار عدالت در جهان می‌داند ـ از بازداشتگاه بیرون می‌آید صدها بار مظلوم‌تر از شربینی نیست؟… به سبب سیاست خبری موجود، کسی نمی‌داند آیا آن‌چه در مورد افراد بی‌کسی مانند «ترانه موسوی» دهان به دهان می‌گردد راست است؟ خانواده وی که در ظاهر در اطراف مسجد قبا دستگیر شده به کجا باید مراجعه کنند؟ متاسفانه سیاست خبری رسانه ملی هر خبری را باورپذیر کرده‌است. آیا رسانه ملی در مورد آن‌چه بر او گذشته ‌است خبر موثقی خواهد داد و در صورت اثبات جرم، مجرمین را معرفی خواهد کرد؟ اگر چنین باشد امیدی به عدم تکرار این‌گونه فجایع هست اما به نظر می‌رسد این رسانه، موظف به رصد کردن ظلم در جهان به جز ایران است آن‌هم در مورد کشورهایی که با ایران مشکل سیاسی دارند.»

و علی مطهری نماینده مجلس و فرزند دیگر شهید مطهری نظری گفت: «بحران بعد از انتخابات به علت مدیریت و رفتار غلط افرادی چون حسن طائب است که به جای عقل و تدبیر بیشتر با باتوم مانوس است.»

یک شاهد عینی دیگری

امسال و در آستانه روز معلم، بهاره مقامی که معلم مدرسه‌ای در تهران بود و در جریان اعتراضات بعد از انتخابات، دستگیر و در مقر بسیج مورد تجاوز قرار گرفت، شرحی از اتفاقاتی که در زمان دستگیری بر او گذشته بود را نوشت و بر ماجرای ترانه موسوی صحه گذاشت. او نوشته بود «…گویا در زندان خیابان سئول در قرارگاه ثاراله بودیم، این را از روی شرح حال‌های دیگرانی که آن‌جا بوده‌اند می‌گویم، چون همه ما را وقتی گرفتند چشم بند زدند و با ماشین‌های ون سیاه رنگی بردند. همین را می‌دانم که در زیر‌زمین بودیم. بعد از حدود یک شبانه روز سرگردانی و بی‌خبری به بندمان آمد. آمد و یکی از ما را که دختری زیبا و مهربان بود، هم‌راه برد…»

مروری دیگر بر بازداشتگاه مستقر در قرارگاه ثاراله

سرکوب تظاهرات مسجد قبا (هفتم تیر ماه ۸۸) توسط قرارگاه ثاراله که زیر نظر طائب فعالیت می‌کرد، صورت گرفت. بنا به گزارش‌های موثق، دستگیرشدگان آن‌روز با ون‌های سیاه رنگی از صحنه منتقل شدند که این ون‌های سیاه متعلق به قرارگاه ثاراله اشت‌. بازداشتی‌ها از محل دستگیری به مرکز قرارگاه ثاراله در خیابان سئول انتقال داده شدند.

گزارش های متعدد تاکید داشتند که طائب، خود بازجویی برخی از این افراد را بر عهده داشته و به‌قول خودشان دنبال رهبران و سر خط‌های تظاهرات بودند تا از طریق آن‌ها شبکه سازماندهی‌کننده پشت تظاهرات را کشف کنند. در بین بازداشتی‌ها ترانه موسوی به‌دلیل تشابه اسمی با میرحسین موسوی مورد توجه طائب قرار گرفته و از نیروهایش می‌خواهد که وی را برای بازجویی به اطاق خاصی ببرند.

این گزارش‌ها خاطرنشان ساخته بودند «محوطه بازداشتگاه از اطاق‌های شکنجه و بازجویی جدا بوده و زندانی‌ها در درب ورودی ساختمان بازجویی به بازجویان تحویل داده می‌شدند و به‌جز بازجویان، هیچ یک از زندانبانان و پرسنل بازداشتگاه اجازه ورود به این ساختمان را نداشته و نمی‌دانستند که در آن‌جا چه می‌گذرد و برای شکنجه از چه تجهیزاتی استفاده می‌شود و ترانه موسوی توسط افرادی که در این مجموعه کار می‌کردند، برای آخرین بار به هنگام تحویل به ساختمان بازجویی دیده شده و بر خلاف سایر زندانیان که بعد از شکنجه و بازجویی دوباره به بازداشتگاه عودت داده می‌شوند، هرگز به بازداشتگاه بازگردانده نشد. روز بعد نام وی به‌دستور طائب از لیست بازداشتی‌ها حذف می‌شود.

هنوز از سرنوشت این ماجرا، هم‌چون پرونده‌هایی مانندکهریزک، حمله به کوی دانشگاه، مجتمع سبحان و …، خبری در دست نیست.

منبع


 


چهار‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه – ۱۹ می

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3روزنگاشت – «پدیدار کننده معرفت» – به مناسبت درگذشت «ماکس شلر» -  محبوبه

note3سوت – «توقف پرسپولیس در ایستگاه پایانی لیگ برتر» – محمدرضا

note3 بخش اول اخبار

گزارش روز – «پایت را از روی خرخره‌ام بردار» – حسام میثاقی

note3بزرگان ایران‌زمین- «مصدق، ستاره‌ای جاوید در صنعت نفت» – بخش اول – آرش و آوا

note3پرسه اجتماعی – «موزه‌ها، عامل هماهنگ‌کننده جامعه» – سیمین

note3بزرگان ایران‌زمین- «مصدق، ستاره‌ای جاوید در صنعت نفت» – بخش دوم  – آرش و آوا

note3 بخش دوم اخبار


 


دختر شهید باکری در نامه‌ای خطاب به پدر شهیدش شرایط این روزهای کشور را توضیح داده و نوشته است: «کشور اسلامی هستیم و مردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند … دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی … نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله‌ای شده برای… خلاصه این که جایت اصلن خالی نیست در این آشفته بازار …که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیش‌تر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی‌های امروز…جای تو این‌جا خالی نیست اما جایی برای من خالی‌کن نزد خودت که سخت دل‌تنگ دیدارتم……

متن این نامه به شرح زیر است:

نامه‌ای به سبز ترین پدر دنیا

پدر جان سلام،

اگر از احوال ما جویا باشی ملالی نیست جز دوری شما … نمی‌دانم خبرها را شنیده‌ای یا نه ؟ این‌جا همه چیز فرق کرده از روزی که تو رفتی‌. پیش‌بینی‌هایت هم درست از آب درآمده‌. این‌جا همه چیز قاطی شده مردم را به دو دسته تقسیم کرده‌اند خودی و غیر‌خودی اما معیار تقسم‌بندی‌شان چیست؟

خدا می‌داند …. خبر خوب ما جز دسته غیر‌خودی‌ها شده‌ایم ، تعجب کردی نه‌؟ من خودم هم تا یک سال پیش فکر می‌کردم خیلی خودی باشم‌، فکر می‌کردم خون دادن برای این آب و خاک تضمینی است تا تو را در دسته خودی‌ها قرار دهند. اما بگویم که خوشحالم زیرا در دسته ما انسان‌هایی پاک قرار دارند‌، تو هم دسته ما را باید بشناسی‌، مهندس موسوی را که به یاد داری؟ آقای خاتمی که در آلمان به مسجدش می‌رفتی را چطور؟ اینان سرشناسان دسته ما هستند همین‌طور که بیای پایین نام‌هایی آشنا را خواهی دید چند تن از هم‌رزمانت هم با ما هستند تا به پایین که برسی ما هستیم راستی خانواده شهید همت هم جز دسته ما هستند….

از وقتی که رفتی خیلی چیزها عوض شده‌، تعاریف‌، مفاهیم … مثلن بسیجی‌ها ظاهرشان فقط بسیجی است وگرنه در خیابان به گوش دختران سیلی می‌زنند‌، بعضی‌ها چشم‌چرانی می‌کنند و بعضی‌هاشان خیلی بد‌دهن شده‌اند‌. دیگر بسیجی‌، بسیجی زمانی که تو رفتی نیست. احترام‌، راست‌گویی‌، درست‌کاری‌، مهربانی‌، آرامش‌، امنیت مفاهیمی نا آشنا شده‌اند در جامعه ….

دیگر دختران جرات نمی‌کنند اگر در جامعه به مشکلی برخوردند به یک نیروی امنیتی مراجعه کنند چون همان نیروی امنیتی اولین مشکل آن‌هاست‌… از گرانی‌، تورم‌، فساد و اعتیاد در جامعه که بگذریم اخلاق و مفاهیم اخلاقی دیگر در جامعه یافت نمی‌شوند‌… راستی این روزها باج دادن به بیگانگان مد شده … دریای خزر را تقریبن از دست داده‌ایم و نام خلیج فارس را دارند عوض می‌کنند و هیچ‌کس عین خیالش هم نیست مولانا را از ما گرفتند و هیچ کس صدایش در نیامد فکر کنم چند صباحی که بگذرد نام ایران را هم از ما بگیرند کجایید مردانی که برای یک وجب از این خاک جان خود را فدا کردید…

کشور اسلامی هستیم و مردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند … دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی … نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله‌ای شده برای … . خلاصه این که جایت اصلن خالی نیست در این آشفته بازار …که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیش‌تر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی‌های امروز…جای تو این‌جا خالی نیست اما جایی برای من خالی کن نزد خودت که سخت دل‌تنگ دیدارتم……


 


رادیو کوچه

پیش‌نویس چهارمین قطع‌نامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که توسط پنج عضو دایم این شورا و آلمان تدوین شده است روز سه‌شنبه به ۱۰ عضو غیردایم این نهاد ارایه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه «سوزان رایس»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد سه‌شنبه این پیش‌نویس را در مقر اصلی این نهاد در نیویورک، بین نمایندگان ۱۰ کشور عضو غیردائم شورا توزیع کرد.

هم‌چنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تایید این خبر اظهار داشت: «ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهان با پیش نویس قطع‌نامه‌ای موافقت کرده‌اند که ممکن است چهارمین دور تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را برقرار کند.»

به گفته‌ی خانم کلینتون  پیش‌نویس در پی مذاکراتی در میان پنج عضو دایمی شورای امنیت – آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه و نیز آلمان تکمیل شد.

وی افزود: «توافق با پیش‌نویس در هم‌کاری با چین و روسیه، که پیش از این در برابر وضع تحریم‌های بیشتر علیه تهران ایستادگی می‌کردند‌، به دست آمد.»

تنظیم پیش‌نویس چهارمین قطع‌نامه تحریمی علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای مشترک با برزیل و ترکیه صادر کرد.

روز دوشنبه، ایران توافقی را با ترکیه و برزیل امضا کرد که بر اساس آن ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را در برابر دریافت سوخت اتمی با غنای بالاتر برای استفاده در یک رآکتور پژوهشی پزشکی در تهران به ترکیه بفرستد.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی نسبت به این طرح ابراز بدبینی کرده‌اند، و آمریکا می‌گوید به فشار برای وضع دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد.


 


مریم/رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 19 می- روز پیروزی در کانادا و روز جوانان و ورزش در ترکیه.
  • ۷۴۹ میلادی – دو سال پس از آغاز به‌پاخیزی «ابومسلم‌خراسانی» بر ضد امویان، ارتش مروان آخرین خلیفه اموی شرق (دمشق) در جنگ منطقه زاب از او شکست خورد و شیرازه حکومت امویان در خاورمیانه از هم گسیخت و عباسیان با کمک ابومسلم برجای آنان نشستند و دارالخلافه را از دمشق به بغداد منتقل کردند. از آن پس، حکومت امویان تا مدتی منحصر به اندلس (اسپانیا) و گوشه دوردست آفریقای شمال‌غربی بود.
  • ۱۲۵۸خورشیدى – بیست و نهم اردیبهشت زادروز دکتر «محمد مصدق» ناسیونالیست به‌نام ایرانى و بانى ملى‌شدن نفت ایران است که در تهران به‌دنیا آمد. دولت مصدق با براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ساقط و خود او پس از سه سال زندان تا پایان عمر به‌حالت تبعید در روستاى احمدآباد ساوجبلاغ تحت‌نظر به‌سر برد. دکتر مصدق تبعید خود در احمدآباد را غیر قانونی اعلام کرده بود، زیرا حکم قضایی بر تبعید او وجود نداشت.
  • ۱۹۵۱ میلادی – دولت وقت آمریکا تحت فشار شدید انگلستان اعلام کرد که شرکت‌های نفتی آمریکا در شرایط موجود که اختلاف ایران و انگلستان بر سر نفت ادامه دارد مایل به مشارکت در فعالیت‌های نفتی ایران ازجمله بستن قرارداد خرید نیستند و درصدد آن برنخواهند آمد. این اعلامیه غیرمنتظره که در پی دیدار یک هیت انگلیسی از واشنگتن صادر شده بود دولت وقت ایران را متوجه فروش نفت خود به کشورهای کوچک‌تر نظیر ایتالیا ساخت که عملی هم نشد.
  • ۱۵۳۶ میلادی – «هنری هشتم» پادشاه انگلستان به‌جای طلاق‌دادن که منع مذهبی داشت، همسر دوم خود «آن بولین» و مادر ملکه الیزابت اول‌ را به جرم زنا به جلاد سپرد و گردن زده شد.
  • ۱۹۲۵ میلادی – «مالکوم ایکس» رهبر جنبش ملی‌گرایانه سیاهان آمریکا، در شهر اوماها در ایالت نبراسکای آمریکا متولد شد.
  • ۱۹۳۵میلادی – «توماس ادوارد لورنس» معروف به لورنس عربستان، محقق، باستان‌شناس و متخصص تدابیر جنگی انگلیسی، در یک حادثه موتورسواری کشته شد.
  • ۱۷۶۲ میلادی – «یوهان گوتلیپ فیخته» فیلسوف و نویسنده آلمانی به‌دنیا آمد. فیخته از پیش‌روان فلسفه اصالت تصور یا ایده‌آلیسم بود. او اعتقاد داشت که دو نوع فلسفه وجود دارد و از آن‌ها به‌ نام‌های فلسفه اعتقادی و فلسفه اصالت تصور یاد می‌کرد.
  • ۱۹۳۶ میلادی – «رابرت واتسون» مخترع انگلیسی دست‌گاه «رادار» را اختراع کرد. این دست‌گاه مهم‌ترین وسیله دفاعی در مقابل حملات هوایی و دریایی است و اولین بار در فرودگاه ایالت سوفوک در انگلستان نصب شد. گفتنی است که از رادار در جنگ‌جهانی‌دوم استفاده شد.

 


مطالعات جدید نشان می‌دهد انسان‌ها به گونه‌ای جای‌گاه خود بر روی زمین را مدیون ماهی‌ها هستند زیرا انقراض گسترده این جان‌داران در حدود ۳۶۰ میلیون سال پیش باعث شکل گرفتن گونه‌ای جدید از حیات بر روی زمین شده است.

به گزارش مهر، مطالعات جدید نشان می‌دهند این تحول بزرگ تغییری دوباره برای نقطه آغاز تکامل تمامی مهره‌دارانی که اکنون در جهان زندگی می‌کنند به شمار رفته و در صورتی که رخ نمی‌داد، شاید فرصتی برای شکل‌گرفتن انسان‌ها و اجداد آن‌ها به وجود نمی‌آمد و یا شاید انسان‌ها به شکلی متفاوت تکامل پیدا می‌کردند.

به گفته دانشمندان منشا  ویژگی‌های کلیدی مشترک میان پستان‌داران مدرن، پرندگان و خزندگان از قبیل دست‌ها و پاهای پنج انگشتی به زمانی باز می‌گردد که پس از انقراض گسترده، حیات دوباره ظهور کرده است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، یافته‌های جدید فسیلی و شیوه‌های تحلیلی اطلاعات با ارزشی را از تاثیرات این رویداد در اختیار دانشمندان قرار داده است. با این حال آن‌چه عامل اصلی این انقراض کلی بوده هم‌چنان در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است.


 


سینا / رادیو کوچه

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

«آغاز خروج خلبانان روسی از ایران» تیتر اول روزنامه ایران است که به نقل از وزیر راه و ترابری آورده شده است.

از دیگر عناوین مهم این روزنامه به نقل از یک مقام تامین اجتماعی است که از «افزایش حقوق مقرری بگیران از خرداد ماه» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز مهم‌ترین خبر خود را به اظهارات رییس قوه قضاییه اختصاص داد و نوشت: «انتقاد آیت اله لاریجانی از نامه ۱۷۵ نماینده».

روزنامه جام جم با اشاره به صحبت‌های سران گروه وین و بیانیه روز دوشنبه تهران از «واکنش دوپهلوی غرب به توافق تهران» گزارشی را منتشر کرده است.

«دستگیری سران القاعده در عراق» از دیگر عنوان‌های مهم این روزنامه است.

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از فرمانده نیروی زمینی ارتش از «روزنمایی نمونه ارتقا یافته تانک ذوالفقار  در خرداد ماه» خبر داد.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر اول خود را به «بازتاب جهانی توافق اتمی تهران» اختصاص داد.

« امید به رونق در بخش مسکن» تحلیلی است که این روزنامه از سوی مقام‌های بانک مرکزی در خصوص اوضاع اقتصاد ایران منتشر کرده است.

«اعلام غیابی نرخ رشد اقتصادی» عنوان اصلی روزنامه پول است، روزنامه جهان صنعت همین خبر را با تیتر «رشد اقتصادی سال ۸۷ نیم در صد بود» منعکس کرده است.

روزنامه شرق تیتر اول خود را به فستیوال کن اختصاص داد و با گزارشی در خصوص استقبال رسانه‌ها پس از نمایش فیلم رونوشت برابر اصل پرسیده است که « آیا نخل طلا بار دیگر به کیارستمی می‌رسد؟»

«حق تخلف از قانون را ندارم» از دیگر عنوان‌های این روزنامه است که از قول رییس قوه قضاییه در واکنش به نامه نمایندگان مجلس منتشر شده است.

روزنامه فرهنگ آشتی از  «توزیع بنزین آزاد با کارت سوخت از اول خرداد» خبر داد.

«حمام خون در جام جهانی» دیگر عنوان مهم این روزنامه است که در ارتباط با تهدید اخیر گروه القاعده بیان شده است.

روزنامه کیهان مهم‌ترین تیتر خود را به «حمایت ۲۳۵ نماینده مجلس از بیانیه هسته‌ای تهران» اختصاص داد.

این روزنامه هم‌چنین از سنگربندی مرزی حزب‌اله برای مقابله با حمله احتمالی رژیم صهیونیستی نیز گزارشی تهیه کرده است.

و در پایان روزنامه همشهری «بهره برداری از متروی انقلاب- آزادی تا مهر سال جاری» را به عنوان تیتر اول برگزید.
«حمله انتحاری به کاروان ناتو در کابل» عنوان دیگر این روزنامه است.


 


رادیو کوچه

فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید: «سکوت و مقابله با ولایت فقیه ‌خیانت به کشور و انقلاب است».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) محمد‌علی جعفری روز سه‌شنبه در جمع نیروهای سپاهی شهر اهواز با اعلام این مطلب افزود: «ولایت ‌فقیه می‌تواند توان مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمن  را افزایش دهد و  ما را به سر منزل مقصود برساند.»

وی افزود: «چرا آن‌هایی که خود را یار امام می‌دانند متوجه نیستند وقتی ولی فقیه عادلانه و حکیمانه کشور را هدایت می‌کند با آن مخالفت می‌کنند.»

به گفته‌ی آقای جعفری ملاک انحراف از خط اصیل انقلاب اسلامی، دوری از ولایت و مقابله با اصل ولایت فقیه است.

وی در پایان اظهار داشت: «کسانی که مدعی‌اند یار امام هستند و واقعا هم یار امام بوده‌اند، در قضایای انتخابات علیه ولایت‌فقیه قد علم کردند و بعضن در مقابل توطئه‌ها و شرارت‌های دشمنان سکوت اختیار کردند.»

به نظر می‌رسد منظور فرمانده سپاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت ایران باشد که با وجود سخنان آیت‌اله خامنه‌ای مبنی بر تایید انتخابات سال گذشته ایران هم‌چنان بر «تقلب» در انتخابات و «نامشروع بودن» دولت برآمده از آن تاکید می‌کنند.


 


رادیو کوچه

کامران شیردل مستندساز ایرانی، نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا را طی مراسمی در سفارت این کشور در تهران دریافت کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده کامران شیردل  روز دوشنبه  طی مراسمی در سفارت ایتالیا در تهران، نشان شوالیه هنر و فرهنگ این کشور را «به عنوان پدر سینمای مدرن و امروز ایران» از سوی دولت ایتالیا دریافت کرد.

سفارت ایتالیا در تهران نیز طی بیانیه‌ای علت اعطای این جایزه به آقای شیردل را «جسارت و صلابت» وی در معرفی مکتب نئورئالیسم ایتالیا عنوان کرده است.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است: «آقای شیردل در پایه‌گذاری سبک و سیاق سینمای مستند اجتماعی با نگرشی نقادانه نقشی بسیار اساسی و بنیادین داشته است»

در پایان این بیانیه، کامران شیردل به جهت داشتن نقشی کارآمد به عنوان داور بین‌المللی جشنواره‌های فیلم مستند، معرفی آثارش در میان جامعه مستندسازان و هم‌چنین انتخاب «اصلح» مستند او تحت عنوان «اون شب که بارون اومد» به عنوان یکی از والاترین نمونه‌های ماندگار مستندسازی در سطح جهان و تاریخ سینما، در خور این عنوان معرفی شده است.

«صبح روز چهارم»، «پیکان»، «تهران پایتخت ایران است»، «قلعه»، «زندان زنان» «آیینه»، «سیمین»، «ندامتگاه» و «اون شب که بارون اومد» برخی از کارهای آقای شیردل است.


 


رادیو کوچه

«افسان آزادی» نویسنده‌ای است که داستان‌های کوتاه و رمان‌های بسیاری را نوشته است.  او متولد تهران و  ساکن آمریکا است. او در رشته‌ی انسان شناسی، جامعه شناسی، مطالعات زنان، مطالعات نژادی به زبان‌های اسپانیایی و فرانسوی  و هم‌چنین فرهنگ‌ها در آمریکا تحصیل کرده است.

یکی از کتاب‌های او «برای زندگی پروانه» نام دارد. این کتاب در مورد زندگی  یک پسر ایرانی در  طول  دوران انقلاب است.

این رمان درباره روح نرم، لطیف و ملایم حمید،  انسانی است که در دوران انقلاب ایران رشد می‌کند. و در سفر زندگی خود‌، در مورد مسایلی یاد می‌گرد. مانند فرهنگ فارسی و مردم آن‌، مبارزه بین دنیا‌پرستی ( حکومت سلطنتی‌) و مذهب‌،  ستیز بین فقیر و غنی‌، کشمکش بین مردان و زنان‌ و طبقات اجتماعی مختلف.

این است زندگی بسیاری از ایرانیان قبل و بعد از انقلاب. اما حمید تلاش می‌کند  فرهنگ خود را بشناسد. «برای زندگی پروانه»  کتابی برای  نشان دادن عهد خالص و پر‌ارزش مردم ایران  مانند حمید‌، است. اگرچه پروانه خود سرنوشتش را تعیین می‌کند.


 


دفتر افغانستان / رادیو کوچه

با گذشت دو روز از مفقود‌شدن هواپیمای مسافر‌بری خطوط هوایی «پامیر» در مسیر کندوز به کابل تاکنون هیچ اثری از لاشه هواپیما یافت نشده است.

روز دوشنبه گذشته هواپیمای خطوط هوایی پامیر در مسیر بین کندوز به کابل از صفحه رادار به یک باره محو شد. در این هواپیما که شش خدمه و سی و هفت سرنشین حضور داشتند بنابر یکی از مدیران این خط هوایی هیچ نقص فنی پیش از پرواز گزارش نشده بود.

پس از احتمال سقوط بال‌گردهای نیروهای «آیساف» و ارتش این کشور به منطقه اعزام شدند اما تاکنون هیچ سر‌نخی از لاشه این هواپیما یافت نشده است.

از عصر روز سه‌شنبه برخی از کسانی که نزدیکانشان در این پرواز بوده‌اند خودشان به صورت پیاده راهی کوهستان‌های اطراف منطقه احتمالی سقوط در منطقه عمومی «سالنگ» شده‌اند. از سویی این شرکت هوایی اعلام کرده است که هواپیمای فوق در نزد‌ یک ‌شرکت بیمه انگلیسی بیست میلیون دلار بیمه بوده است و در صورت اثبات سقوط و مرگ مسافران به هر مسافر شرکت یک صد هزار دلار خواهد پرداخت.

خانواده معترضان نیز از عصر دیروز با تجمع در برابر دفتر این هواپیما خواستار بررسی جدی‌تر این سانحه شده‌اند و گروهی نیز دولت را به کم کاری در یافتن لاشه این هواپیما متهم می‌کنند.

برخی اشاره کرده‌اند که در صورت عدم یافتن این هواپیما از روز جمعه مسیر جاده کابل به سالنگ را به اعتراض خواهند بست.

استاندار «پروان» روز گذشته از فرودگاه کابل و وزارت هوانوردی خواسته بود تا با دادن منطقه دقیق‌تر به آن‌ها برای یافتن سرنشینان این هواپیما یاری کنند.


 


دفتر افغانستان / رادیو کوچه

در پی بمب‌گذاری روز گذشته (سه‌شنبه) در منطقه پر رفت و آمد دار‌الامان در کابل، از سحرگاه امروز چهارشنبه طالبان به صورت گروه‌های عملیاتی به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در «بگرام» حمله کردند.

این درگیری‌های پراکنده از ساعت سه صبح آغاز و تا هفت صبح به طول انجامیده است. در اظهارات مشابه‌ای نیروهای آمریکایی و افغان اشاره کرده‌اند که در این عملیات هفت نفر از حمله‌کنندگان کشته شده‌اند و پنج سرباز آمریکایی نیز مجروح شدند.

اما مردم محلی به خبرنگار رادیو کوچه گفته‌اند که فقط سه طالب کشته شده‌اند و چهار طالب دیگر به وسیله خودرو یکی از مردم از صحنه گریخته‌اند.

این  شاهدان محلی اظهار می‌کنند که شاهد بوده‌اند سربازان آمریکایی کشته شدند و نه زخمی.

طالبان صبح امروز مسوولیت این عملیات را بر عهده گرفت.

لازم به یادآوری است صبح دیروز نیز در یک عملیات انتحاری که طالبان مسوولیت آن را پذیرفتند در منطقه پر رفت و آمد دار الامان در کابل با انفجار یک اتومبیل که در مسیر ستون نظامی آمریکایی‌ها بود دست کم بیست نفر کشته و چهل نفر مجروح شدند.

پس از سقوط دولت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان همواره  دولت کرزای با حملات این گروه به صورت پارتیزانی در مناطق مختلف روبرو بوده است. طالبان تاکنون حاضر به مذاکره با دولت کرزای نشده‌اند و نیرو های خارجی نیز تاکنون نتوانسته‌اند طالبان را از میان بردارند.


 



 


رادیو کوچه

جعفر پناهی فیلم‌ساز ایرانی زندانی روز سه‌شنبه طی یک تماس تلفنی با خانواده از آغاز اعتصاب غذای خود تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایش خبر داد.

بر اساس گزارش‌های رسیده جعفر پناهی روز سه‌شنبه با یک تماس تلفنی متن نامه‌ای را برای انتشار در وب‌سایت‌ها ‌در اختیار خانواده‌اش داده است.

در ابتدای این نامه آمده است: «از  روز یک‌شنبه صبح (۸۹/۲/۲۶) تا کنون هیچ چیز نخورده‌ام و نیاشامیده‌ام و حال اعلام می‌کنم اگر موارد زیر تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد، چرا که نمی‌خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند».

وی در ادامه می‌افزاید: «به سینمایی که به آن معتقدم قسم می‌خورم تا تحقق خواسته‌هایم دست از اعتصاب غذا برنمی‌دارم و تنها خواسته‌ام این است که جنازه مرا به خانواده‌ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل‌اند دفن کنند».

«تماس و دیدار با خانواده و اطمینان کامل از سلامت آن‌ها»، «حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او» و  «آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی» از خواسته‌های آقای پناهی عنوان شده است.

جعفر پناهی در پایان نامه خود ضمن «کذب» دانستن اتهامات مطرح شده در خصوص وی گفته است که در جریان بازجویی «تهدید» شده که تمامی اعضای خانواده‌اش بازداشت خواهند شد و دخترش به «بازداشتگاهی نا‌امن» در رجایی‌شهر منتقل خواهد شد.

گفتنی است جعفر پناهی روز اول ماه مارس میلادی از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود دستگیر شد. به گفته‌ی مقام‌های قضایی اتهام وی «تدارک ساختن فیلمی علیه نظام» عنوان شده است. اتهامی که آقای پناهی آن را رد کرده است.


 


رادیو کوچه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های ایران مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، این تقاضا که از سوی مصطفی کواکبیان، نماینده  مردم سمنان و نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس مطرح شده بود روز سه‌شنبه در دستور کار مجلس قرار گرفت که در نهایت با ۶۲ رای موافق ۹۰ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر کنار گذاشته شد.

آقای کواکبیان در خصوص این درخواست خود تاکید کرد: «بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی نمایندگان می‌توانند علاوه بر پی‌گیری‌های قضایی برخی مسایل تقاضای تحقیق و تفحص را ارایه دهند.»

وی در ادامه یادآور شد که انگیزه‌اش از ارایه چنین درخواستی «خطی، ربطی و جناحی» نیست و براساس دستور آیت‌اله علی خامنه‌ای مبنی بر تعطیلی بازداشتگاه کهریزک است.

این نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس تصریح کرد: «ممکن است برخی از دوستان بگویند که دستگاه قضایی خود با ماموران خاطی برخورد می‌کند و لذا نیازی به تکمیل کمیته‌ تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها نیست، اما این تحقیق و تفحص صرفا ربطی به بازداشتگاه کهریزک ندارد، بلکه این موضوع تنها انگیزه‌ای برای این تحقیق و تفحص شده است و در مورد همه‌ بازداشتگاه‌ها صورت خواهد گرفت».

آقای کواکبیان در پایان سخنان خود اظهار داشت: «شما نمایندگان بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردید که با تکیه بر شرف انسانی، پایبند به حفظ حقوق ملت باشید. لذا از شما می‌خواهم به این وظیفه‌ خود عمل کنید و قبول کنید که اگر نمی‌خواهیم فرزندان یکی از ما در حوادث این‌چنین آسیب دیده باشد، پس باید جلوی تکرار این مسایل گرفته شود»

گفتنی است نمایندگان مجلس بعد از استماع توضیحات مصطفا کواکبیان با انجام این تحقیق و تفحص مخالفت کردند.


 


رادیو کوچه

شش روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی آذربایجانی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر مصطفا جمشیدی و رامین جباری روزنامه‌نگاران آذربایجانی و حافظ سردارپور، مهناز کریمی، نادر عزیزی و مهدی زینالی از فعالان فرهنگی آذربایجانی روز دوشنبه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

نزدیکان خانواده‌های جباری، عزیزی و سردارپور می‌گویند ماموران امنیتی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه این فعالان  را در یکی از خیابان‌های اصلی این شهر بازداشت کرده‌اند.

گفته می‌شود ماموران امنیتی ساعتی پیش از بازداشت این فعالان ضمن تماس تلفنی با آن‌ها و معرفی خود به عنوان کارمند فرمان‌داری، آن‌ها را برای جلسه‌ای با فرمان‌دار پارس آباد(مغان) به محل فرمان‌داری این شهر دعوت کرده بودند.

ماموران پس از بازداشت این افراد به منازل آن‌ها رفته و بدون در دست داشتن حکم قاضی اقدام به تفتیش منزل و تهدید خانواده بازداشت شدگان کرده‌اند و کیس‌های کامپیوتر، کتاب‌ها و سایر وسایل شخصی آن‌ها را با خود برده‌اند.

از علت دستگیری این افراد اطلاعی در دست نیست.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

نوزدهم می برابر با سال‌روز مرگ «ماکس شلر»  فیلسوف آلمانی است. وی در زمینه پدیدارشناسی و اخلاق فعالیت داشته است و از او به عنوان بنیان‌گذار جامعه‌شناسی معرفت یاد می‌کنند. وی که در سال ۱۸۷۴ زاده شده بود در سال ۱۹۲۸ در گذشت.

«ماکس شلر» در بیست و دوم  آگوست سال ۱۸۷۴ میلادی  در شهر «مونیخ» زاده شد. اجداد پدرش از حقو‌ق‌دانان و روحانیان پروتستانى شهر «باواریا» بودند. با وجود این، مادرش یهودى تبار بود. از این رو، تصادم و برخورد بین سنت‌هاى دینى و فرهنگى در فضاى خانوادگى او را، علت ‏برخى از کشش‌ها و تمایل‌هاى موجود در شخصیت و آثار او دانسته‏اند.

شلر در دانشگاه «ینا» پزشکى و فلسفه خواند، جایى که «رودلف ایکن» فیلسوف برجسته ایده‏آلیست و مدافع لیبرالیسم فرهنگى پروتستانى، مهم‌ترین استاد او بود.

نخستین کار شلر، رساله‏اش درسال ۱۸۹۹ بود، رساله‏اى که آشکارا از ایکن متاثر بود.

او در سال ۱۹۰۱ به مقام دانش‌یارى غیر‌رسمى در دانشگاه ینا رسید. درسال ۱۹۰۷ به دانشگاه مونیخ رفت، جایى که تفکر او شروع به شکل‏گیرى کرد و روش پدیدار‌شناسى را فرا گرفت. در آن‌جا، توانست در سخن‌رانى‏هاى «ادموند هوسرل» حضور یابد و با مریدان هوسرل حشر و نشر داشته باشد. اندیشه‏هاى پدیدار شناسانه، توجه شلر را به خود معطوف داشت. پس از یک دوره کوتاه تدریس در دانشگاه مونیخ، شلر از تدریس کناره‌گیرى کرد.

دوره دوم زندگى علمى او از همین زمان آغاز شد در دوران جنگ اول جهانى، به دفاع از موضع آلمان در جنگ پرداخت و کتب و مقالات متعددى در این باره نوشت.

یکى از آثار شلر در این دوره، کتابى است با عنوان «صورت‌گرایى در اخلاق و اخلاق مادى ارزش‌ها» او در این کتاب، شرحى پدیدار‌شناسانه و مفصل در باب قلمرو و ارزش‌هاى دینى را نوشته است. به نظر او، هر انسانى باید آن ارزش‌ها را دریابد، زیرا قلمروى است که از بن و ریشه با جهان تجربى، متفاوت است.

پس از جنگ، در سال ۱۹۱۹ براى تدریس فلسفه و جامعه‏شناسى دعوت مى‏شود که در همین زمان به شرح و بسط جامعه‏شناسى معرفت اشتغال داشت.

از سال ۱۹۲۴ دوره سوم فکرى و علمى شلر آغاز شد. او بتدریج، اعتقادش را به مذهب کاتولیک از دست داد و سرانجام کلیسا را ترک کرد. این تحولات فکرى و جد و جهدها، در آثارش شرح داده شده و انعکاس یافته است.

و اما سرانجام ماکس شلر در ۱۹ می سال ۱۹۲۸ در فرانکفورت درگذشت.

پس از مرگ شلر مدت‌ها از او و اندیشه‏اش غفلت‏ شد، تا آن‌که پس از جنگ جهانى دوم، اقبال به پدیدار شناسى و اگزیستانسیالیسم در فرانسه، باعث توجه جدى به آثار او شد. و سرانجام، ترجمه برخى از آثار و نوشته‏هاى او، علاقه عالمان علوم اجتماعى را بیشتر برانگیخت.

از نظر شلر بنیادهاى هستى شناختى جامعه از طریق فراهم نمودن زمینه‌هاى واقعى اندیشه‌هاست که بر آن‌ها تاثیر مى‌گذارند و اندیشه بالقوه را بالفعل مى‌سازند. شلر این رابطه را به ربط میان آب پشت سد و سد تشبیه مى‌کند.

همان طورى که سد، در تولید آب نقشى ندارد، بلکه تنها نتایج حاصل از فرآیند تولید آب را هدایت مى‌کند، جامعه نیز مانند سد در تولید ساختار منطقى معرفت نقشى ندارد بلکه تنها با دریچه‌هایش جلوى انتشار اجتماعى یک نظام معرفتى را مى‌گیرد و یا آن را آزاد مى‌کند.

از نظر شلر جامعه براى وجود افکار، موثر، اصلى است. ولى در ایجاد ذات آن‌ها، اثرى ندارد. او از یک سو مایل است نشان دهد که عقل از نظر تاریخى، ثابت است و از سوى دیگر مى‌کوشد تا جریان تحول معرفت و صور متعدد قابل تمییز آن را که به صورت‌هاى فردى و یا جمعى در چندین ساخت مختلف پدیدار مى‌شوند، طى تسرى تاریخى آن‌ها را کشف نماید.

از نظر وی فکر و روح انسانى در اعصار مختلف تاریخى و اجتماعى به هیت‌ها وترکیب‌هاى خاصى بروز یافته است، در نهاد همه آن‌ها تجلى یک عقل و حقیقت و ارزش مطلقى دیده مى‌شود که ماهیتن وراى همه آن‌ها قرار دارد.

و هم‌چنین شلر طى بررسى‌هاى خود به این نتیجه رسید که نقش جامعه نسبت به نظام آگاهى‌هاى ما نوع عمل‌کرد انتخابى است، یعنى مناسبات اجتماعى مى‌توانند در شرایط معین و در زمان‌هاى مشخص فکر را به درک جریان‌هاى درون ذهنى و یا برون ذهنى هدایت کنند ولى محتواى عقلى و یا مایه اساسى دانایى‌هاى ما از دست‌برد تمایلات اجتماعى مصون است و لذا نسبیتى که در اثر نفوذ جامعه و تاریخ بر معارف ما حکومت مى‌کند، بیشتر شامل شناخت‌هاى متداول و نظام‌هاى فکرى متوسط مى‌شود.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

نگاهی به جامعه شناسی ماکس شیلر


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • مالزی و اندونزی تلاش‌هایی را برای رسیدن به اهداف استراتژیک انجام خواهند داد.
  • حشام‌الدین احترام خود را به خاندان سلطنتی کلانتان اعلام کرد.
  • وزارت دفاع پیشنهاد داد که Airod مسوولیت نگه‌داری هواپیماهای C130H را بر عهده بگیرد.
  • آسیا نیاز به سیستم آموزشی خوبی دارد که به پیش‌رفت اقتصادی دست یابد.
  • غرفه نمایشگاهی مالزی در شانگهای بیان‌گر رفتار و شیوه زندگی مالایی خواهد بود.
  • صباح و سراواک به‌سوی تبدیل شدن به سپرده حزب پیش‌رو پیش می‌روند.
  • مصطفی علی‌: «بحران در حزب اسلام‌گرای کلانتان و کداه تنها یک بازی رسانه‌ای است.»
  • چوآ می‌گوید که حزب پیش‌رو هم‌چنان به چینی‌ها هم تعلق دارد.
  • شرکت‌های غربی ۱٫۲ میلیارد رینگیت بر روی صنعت دیجیتال مالزی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • سیریم به‌عنوان نماینده مالزی برای کمک به مدل جدید اقتصادی عربستان خواهد بود.
  • پرک می‌خواهد ایپاه مرکزی برای محصولات چینی باشد.
  • پژوهش‌گران آمریکایی می‌گویند دارو‌ها می‌توانند از بروز سرطان ریه بکاهد.
  • فرانسه قاتل شاپور بختیار را به ایران باز فرستاد.
  • سئول به کره شمالی درمورد حملات جنگ‌طلبانه هشدار داد.

روزنامه استار

  • تایلند در نا‌آرامی به‌سر می‌برد، نیرو‌های بیشتری وارد عمل می‌شوند.
  • نماینده کیمباتونگا در پارلمان، داتوک بونگ مختار‌الدین به‌خاطر ازدواج بدون رضایت و چند‌همسری به یک ماه زندان محکوم شد.
  • کوالالامپور و جاکارتا خواستار انعطاف بیشتری در روابط شدند.
  • ریما ‌فکیح اولین دختر مسلمانی بود که به لقب دختر‌شایسته آمریکا دست یافت.
  • باید به اندازه کافی به دانشگاه UKM اختیار داده شود که تاثیرات تحقیقات دانشگاهی را بتواند بالا ببرد.
  • چوآ: «چینی‌ها در مورد مسایل عقلانی دارای درک عمیق‌تری هستند.»
  • بیش از ۱،۰۰۰ سر‌آشپز از سراسر جهان برای انجام یکی از بزرگ‌ترین مسابقات آشپزی به کوالالامپور می‌آیند.
  • نگرانی غرب از بالارفتن ارزش رینگیت مالزی.
  • دبیر کل حزب اسلام‌گرا می‌گوید که دولت‌های کلانتان و کداه خوب کار می‌کنند.
  • قدرت‌های بزرگ بر سر تحریم ایران موافقت کردند.
  • حزب کارگر انگلیس برای مسابقه بر سر نخست وزیری دچار اشتباه شد.
  • کلینتون به ژاپن و کره جنوبی می‌رود.
  • فضانورادن اتاق جدیدی را به ایستگاه فضایی اضافه کردند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • یکی از نگهبانان کاخ سلطنتی کلانتان کشته شد.
  • کمیته پارلمانی به هیت مبارزه با فساد مالزی گفت که باید برای پیدا کردن تصویری بهتر، بیش‌تر کار کرد.
  • دو نوجوان به‌جرم خفه کردن یک نوزاد گناه‌کار شناخته شدند.

روزنامه مالایی میل

  • · نخست وزیر: «مشکل زنان اندونزیایی تقریبن حل شده است.»
  • · وزارت آموزش به چارچوب ارزش‌یابی قابل درک‌تری نیاز دارد.
  • · کارگر میانماری در کپونگ، قاتل از آب در آمد.

 


اردوان روزبه / خبر ویژه / رادیو کوچه

پس از گذشت چند روز از آزادی «کلوتیلد ریس» معلم فرانسوی که در ایران به جرم حضور در اعتراض های بعد انتخابات در دادگاه حاضر شده بود. علی وکیلی‌راد فردی که به دلیل هم‌دستی در قتل شاپور بختیار در فرانسه زندانی بود، پس از شانزده سال زندان با حکم اخراج از کشور فرانسه روز گذشته، هجدهم می به ایران بازگشت.

پس از امضای حکم اخراج وی از سوی وزیر کشور فرانسه، دادگاه پاریس وی را به قید «قول شرف» از زندان آزاد کرده است. او پس از چند ساعت در روز سه‌شنبه با هواپیمای ایران ایر از فرودگاه اوورلی پاریس از این کشور خارج شده است. این درست در شرایطی است که پیش از آن معلم فرانسوی که در ایران دست‌گیر شده بود راهی فرانسه شد.

علی وکیلی‌راد در سال ۱۹۹۱ به دلیل شرکت در قتل آخرین نخست وزیر دوران حکومت پهلوی در حومه پاریس و در منزل مسکونی او، توسط پلیس در سویس در حین فرار دست‌گیر شد، او در سال ۱۹۹۴ به جرم قتل شاپور بختیار و همراهش محکوم به حبس ابد شد. اگرچه وکیلی به همراه دو نفر دیگر دست به ارتکاب جرم زده بود، اما هیچ‌گاه آن دو نفر دیگر دست‌گیر نشدند. منزل این نخست وزیر سابق توسط پلیس همراه در حال حفاظت بود اما با کمک علی وکیلی‌راد که در خانه بختیار خدمت‌کار بود این قتل صورت گرفته است. در این سوء قصد منجر به مرگ هم چنین «سروش کتیبه» منشی بختیار و عضو جبهه ملی نیز کشته شد.

هنوز بسیاری معتقدند پلیس فرانسه در این امر هم کاری داشته است، نکته‌ای که دولت پاریس آن را تکذیب کرده است.

در سال گذشته برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه بارها تاکید کرد که بر سر کلوتیلد ریس هیچ نوع معامله ای با ایران انجام نخواهد شد. اما به نظر می‌رسد آقای کوشنر در این مورد چندان جدی نبوده است.

بنابر اظهار نشریه تلگراف چاپ انگلیس، علی وکیلی‌راد شب گذشته از طریق فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی وارد ایران شد و مورد استقبال بسیاری از مقامات ایرانی از جمله قشقاوی سخن‌گوی وزارت‌امور خارجه و جلالی نماینده مجلس قرار گرفت.

لازم به ذکر است بختیار پیش از آن نیز مورد سوء قصد واقع شده بود که عملیات ناکام مانده بود. «انیس نقاش» سوء قصد کننده‌ای لبنانی تبار بود که رهبری این عملیات را بر عهده داشت. وی بعد‌ها بنابر نقل مصاحبه‌اش با خبرگزاری نیمه رسمی حامی دولت فارس از انجام این کار به عنوان یکی از افتخاراتش یاد کرده است. لازم به ذکر است انیس نقاش نیز در حال حاضر در ایران سکونت دارد.



 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته