هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

Latest News from Koocheh for 05/21/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



رادیو کوچه

مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت ایران طی نامه‌ای خطاب به آیت‌اله موسوی‌اردبیلی از مراجع تقلید شیعیان ضمن انتقاد از شرایط حاکم بر قوه قضاییه و مجلس و دولت خواستار انتقال «واقعیت‌های جامعه به بزرگان نظام» به‌منظور برون‌رفت از فضای فعلی شد.
به گزارش تارنمای سحام‌نیوز- ارگان رسمی حزب اعتماد ملی- مهدی کروبی در نامه خود با اشاره به وضعیت کنونی جامعه ایران تصریح کرد: «طبیعی است که هر کشوری همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو است ولی شرایط حساسی که اکنون کشور ما در آن قرار گرفته است موجب شده است که یکی از استثنایی‌ترین وضعیت‌ها را در طول تاریخ با آن مواجه باشیم»
این رهبر اصلاح طلب در نامه خود در پنج بخش به جزییات مسایل روز کشور اشاره کرده و می‌افزاید: «متاسفانه اداره‌کنندگان کشور به جای برنامه‌ریزی براساس نظرات کارشناسی و تخصصی با تصمیمات خلق‌الساعه و استفاده از رمالی و جادوگری و به مسخره گرفتن مقدسات دینی که جز از آسیب دیدن بنیان‌های دینی و معنوی جامعه ارمغانی نداشته، بزرگ‌ترین هزینه را بر کشور، شهروندان و دین روا داشته‌اند.»
«عدم تمکین از قانون اساسی»، «عدم استقلال قوه قضاییه»، «انتشار افکار و آثار آیت‌اله خمینی به صورت گزینشی»، «تخریب چهره‌های انقلابی» و «رفتارهای غیردیپلماتیک رییس دولت فعلی» مواردی است که آقای کروبی با انتقاد شدید نسبت به آن‌ها در نامه خود بیان می‌کند.
متن کامل نامه آقای کروبی خطاب به آیت‌اله موسوی اردبیلی به شرح زیر است:
حضرت آیت‌الله العظمی حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
با سلام و احترام
در روزگار سختی به سر می‌بریم و می‌دانم که حضرتعالی بهتر از من نسبت به شرایط آگاه هستید و بارها شنیده‌ام که با بیان مطالبی متفاوت نگرانی‌های خودتان را مطرح کرده‌اید. این روزها حتی بسیاری به‌عنوان مأمن و پناهگاه به منزل شما مراجعه کرده‌اند و از برخوردهایی که با عزیزانشان می‌شود با شما سخن گفته‌اند و البته می‌دانم که حضرتعالی نیز بسیار از این شرایط ناراحت شده و اقداماتی را برای پیگیری قضایا داشته‌اید. مطلع شده‌ام در این راستا دیدارهایی داشته‌اید و به گفت‌وگو برای حل قضایا پرداخته‌اید. با اطلاع از این شرایط تصمیم بر آن گرفتم تا از جایگاه یکی از دلسوزان این نظام و کشور با نگارش نامه‌ای نگرانی‌هایم را با شما در میان گذارم.

آنچه که موجب شد حضرتعالی مخاطب نامه اینجانب قرار گیرید، تلاش‌هایتان برای شکل‌گیری نظام در کنار بنیانگذار آن و نقش مهمتان در استقرار نظام به‌عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب، اولین دادستان کل کشور، ریاست قوه قضائیه و دیوان عالی کشور پس از شهید بهشتی و حضور در جایگاه امامت جمعه تهران برای سال‌های متمادی و مهم‌تر از همه وداع با قدرت برای رونق بخشیدن به حوزه‌های علمیه بوده است که همگی به‌خصوص قرار گرفتن در جایگاه مرجعیت ایجاب می‌کند که از یک طرف به عنوان وظیفه شرعی و از طرف دیگر احساس مسوولیت نسبت به نظامی که هم در استقرار و هم تثبیت آن نقش موثری داشته‌اید، برای عبور از فضای فعلی و نجات کشور از طریق انتقال واقعیت‌های جامعه به بزرگان نظام رسالت خویش را به‌منظور برون‌رفت از فضای فعلی ایفا نمایید، همچنانکه تاکنون نیز علیرغم همه محدودیت‌ها در این عرصه تلاش نموده‌اید.

جناب آقای موسوی اردبیلی؛ طبیعی است که هر کشوری همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو است ولی شرایط حساسی که اکنون کشور ما در آن قرار گرفته است موجب شده است که یکی از استثنایی‌ترین وضعیت‌ها را در طول تاریخ با آن مواجه باشیم که بعنوان نمونه به مواردی از آن در عرصه‌های مختلف اشاره می‌نمایم.

۱- قانون اساسی بعنوان میثاق شهروندان و اداره‌کنندگان جامعه که باید سرلوحه و منشور محکمی برای اداره جامعه تلقی شود و روابط نهادهای حاکمیت با یکدیگر و همچنین حاکمیت با شهروندان را تنظیم نماید. بر همین اساس رئیس‌جمهور و نمایندگان در بدو تصدی خود سوگند یاد می‌نمایند که پاسدار و حافظ آن بوده و برای اجرای آن تلاش نمایند که امروزه به بوته فراموشی سپرده شده و صحبت از قانون اساسی به‌ویژه فصل مربوط به حقوق ملت در نظر حکومت‌گران به ذنب لایغفری تبدیل شده است. چه بسیار از نخبگان ملت به دلیل بحث از این اصول، آزادی آنها سلب و به زندان افتاده‌اند و یا حقوق آنها به نحوی محدود شده است که از خدمت به کشور در عرصه‌های مختلف به بهانه عدم صلاحیت محروم گردیده‌اند. متاسفانه اداره‌کنندگان کشور به جای توجه به قانون اساسی و برنامه‌ریزی براساس نظرات کارشناسی و تخصصی با تصمیمات خلق‌الساعه و استفاده از رمالی و جادوگری و به مسخره گرفتن مقدسات دینی که جز از آسیب دیدن بنیان‌های دینی و معنوی جامعه ارمغانی نداشته، بزرگ‌ترین هزینه را بر کشور، شهروندان و دین روا داشته‌اند.

۲- مهم‌ترین رهاورد انقلاب اسلامی ما خط بطلان کشیدن بر استبداد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و حاکمیت مردم بر سرنوشت اجتماعی خودشان بوده است که در اصلی‌ترین شعار انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» متبلور بود. متاسفانه برخلاف آنچه که مشی عملی بنیانگذار نظام بود، یعنی حکومت بر قلوب مردم، با سلب بدیهی‌ترین آزادی‌های مشروع شهروندان و ایجاد جو امنیتی و پلیسی در جامعه، آرامش از جامعه سلب شده است به نحوی که شهروندان به‌خصوص قشر آگاه، نخبگان و دانشگاهی و بدون اغراق همه اقشار جامعه در بدترین وضعیت روحی و روانی و بدون امید به آینده خود و فرزندانشان گذران زندگی می‌نمایند.

متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به تعبیر حضرت امام (ره) می‌بایست در راس امور بوده و از انحراف کشور از مسیری که قانون اساسی ترسیم نموده جلوگیری نمایند، باتوجه به سازوکارهایی که در جهت فرمایشی شدن انتخابات توسط شورای نگهبان اعمال شده است، به جز گروه اندکی از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای منصف که با درک واقعی از شرایط جامعه دلسوزانه نظرات خود را ابراز می‌نمایند، به‌عنوان وکیل ‌الدوله و نماینده نهادهای امنیتی و نظامی و پیاده‌نظام چکمه‌پوشان در ایجاد این فضا، خود نقش موثری را ایفا می‌نمایند. قوه‌قضائیه که باید به‌عنوان قوه‌ای مستقل براساس تصریح قانون اساسی پشتیبان حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان باشد و به صورت بیطرفانه براساس اصل بیطرفی دادرس به فصل خصومت پرداخته و در پرونده‌هایی که یک طرف آن حاکمیت است با حضور هیات منصفه و به صورت علنی به اتهامات سیاسی و مطبوعات رسیدگی نماید، که فلسفه آن این است که هیات منصفه که نمایندگی افکار عمومی را برعهده دارد درخصوص مجرمیت یا عدم مجرمیت و استحقاق تخفیف مجازات یا عدم استحقاق اظهارنظر نمایند، به عنوان ابزار حاکمیت و نهادهای نظامی و امنیتی تبدیل شده است. تا جایی که با کمال تاسف رئیس قوه‌قضائیه به عنوان قاضی القضات، وظیفه خود را دفاع تمام قد از دولت می‌داند و به آن افتخار می‌نماید، غافل از آنکه قانون اساسی تمامی شهروندان حتی شخص رهبر را در مقابل قانون مساوی اعلام کرده است. حال اگر رسالت قوه‌قضائیه دفاع تمام قد از دولت است، پس شهروندان این کشور که مورد ظلم و اجحاف حکومت واقع می‌شوند دعوای خود را باید به کجا ببرند.

جای تاسف است که در شرایط فعلی هیچ مرجع قضایی که پناهگاه مردم باشد وجود ندارد، گویی که دستگاه قضا تنها شکل نمادینی است که عنوانی از آن باقی مانده و قرار نیست که مسوولانه و بدون دخالت گرایش سیاسی به بررسی مسائل پس از انتخابات بپردازد. حضرتعالی که از آغاز انقلاب تا پایان دوران حضورتان در سمت‌های حکومتی در دستگاه قضایی حضور داشتید به خوبی می‌دانید که هیچ زمانی به اندازه اکنون نیروهای نظامی و امنیتی در دستگاه قضا حضور نداشته‌اند به طوری که اختیارات این قوه را محدود یا سلب کنند. هانطور که آگاه هستید در حوادث پس از انتخابات تعداد بسیاری از نیروهای انقلابی و شهروندان تنها به خاطر اعتراض به نتیجه انتخابات بازداشت شده و یا کشته و مجروح شدند و توسط نیروهای بسیج و لباس شخصی‌ها بسیاری از اموال مردم تخریب شد و البته این روند هنوز ادامه دارد و هر روز بسیاری از نیروها احضار و بازداشت می‌شوند.

به گفته برخی از کسانی که آزاد می‌شوند بازجوها می‌گویند که تعیین حکم در اختیار آنها و نهادهای دیگر است و قاضی و دستگاه قضایی در این باره تصمیم گیرنده نیست و اکنون به جای آنکه دستگاه قضایی تامین‌کننده امنیت مردم باشد به نهادی برای ایجاد ارعاب و بازداشت تبدیل شده است. شما شاهد وضعیت مطبوعات، دانشگاه‌ها، روحانیون و گروه‌های سیاسی و صنوف مختلف هستید که در خفقان و فشار قرار دارند. برخوردهایی با تعدادی از دراویش صوفی، شیعه اثنی عشری که جزو شهروندان ایران هستند و از حق زندگی در کشور برخوردارند، می‌شود و به آنها اجازه داده نمی‌شود که حتی مراسم‌های مذهبی‌شان را برگزار کنند و با تهمت و افترا بسیاری از آنها را بازداشت کرده و احکام سنگینی برایشان صادر می‌کنند. آخر این چه دستگاه قضایی است که به جای دفاع از مردم اعم از همه گروه‌ها و اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی به موازات دیگر نهادها، با آنها برخورد امنیتی و پلیسی می‌کند؟

۳- شما جزو نزدیک‌ترین یاران حضرت امام هستید و از نزدیک با آرا و اندیشه‌های ایشان آشنایید. همان‌طور که می‌دانید حضرت امام سرمایه‌‌ای هستند که با انگشت تدبیر و با جایگاه علمی و معنوی‌شان توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند، ایشان ۱۵ سال برای به ثمر رسیدن این انقلاب تلاش و مبارزه کرده و در حالی که از وطن دور بودند این نهضت را رهبری کردند. ۱۰ سال در درون این نظام حضور داشتند و اکنون ۲۱ سال از رحلت ایشان می‌گذرد. اما متاسفانه در طول این سال‌ها به جای آنکه از مواضع و اندیشه‌های ایشان به صورت جامع سخن گفته شود تا نسل جدید با اندیشه‌های وی آشنا گردند، متاسفانه از سوی جریانی خاص به صورت گزینشی و بدون توجه به شان نزول سخنان مواضع، آرا و اندیشه‌های امام خمینی براساس سلیقه و مصلحت خودشان مطرح می‌شود. مصیبت‌بارترین مساله‌ای که اخیرا مطرح شده است و برای اولین بار چنین روندی را شاهد بودیم، اینکه در روزهای اخیر دادستان محترم تهران برای توجیه اقدام تشکیلات قضایی در رابطه با اعدام ۵ نفر از شهروندان ایرانی و در پاسخ به مواضع کاندیداهای معترض انتخابات و به‌ویژه در رد سخنان نخست‌وزیر زمان امام به سال ۶۷ اشاره کرده و اعلام می‌کند که چرا آقای موسوی در آن زمان به اعدام‌هایی که با حکم حضرت امام صورت گرفت اعتراض نکردند. ایشان همان حرفی را می‌زند که دشمن می‌گوید. تاکنون کسی در این باره این گونه حرف نزده است، چرا که تاکنون هیچگاه ریز آن قضایا بررسی نشده و چرایی آن مشخص نیست و هنوز ماجرا در ابهام قرار دارد و معلوم نیست که تا چه اندازه امام در این ماجرا دخالت داشته‌اند و به نظر می‌رسد که ایشان برای توجیه عملکرد فعلی دستگاه قضایی در این شرایط چنین مسائلی را بیان می‌کند. اگرچه هدف اصلی وی از این صحبت‌ها تهدید متعرضین به روش حکومتداری آقایان است اما غافل از آنکه کسی که وارد این صحنه‌ها شده این تهدیدها برایش ارزشی ندارد و هراسی در ادامه مسیر و هدف به خود راه نمی‌دهد.

جای ‌شگفتی است که هیچ‌گاه از سوی این آقایان درباره بعد رحمانی، بخشش، قانون‌گرایی و دقت در حفظ حقوق شهروندی که امام نسبت به آن تاکید داشتند سخنی گفته نمی‌شود؟ چرا کسی درباره فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام که در آن شرایط تدوین شد حرفی نمی‌زند؟ حضرتعالی به خوبی در جریان برخوردی که حضرت امام با نگارنده نامه اهانت‌آمیز و تند نسبت به ایشان که از سوی یک پیرمرد روحانی نوشته شده بود، آگاهید. شما در آن زمان رئیس دیوان عالی کشور بودید. حتما یادتان هست که در همان زمان وقتی امام در جریان متن نامه قرار می‌گیرد به شما توصیه می‌کنند که مبادا با نویسنده نامه برخوردی شود و تاکید می‌کنند که حرمت نویسنده نگاه داشته شود. چرا هیچ‌گاه از این موضوع حرفی زده نمی‌شود که وقتی حضرت امام شنیدند که برای یکی از مسوولان شنود گذاشته‌اند به شدت ناراحت شدند و گفتند که باید فردی که این کار را انجام داده است را شلاق بزنند؛ چرا از این نمی‌گویند که امام می‌فرمود اگر کسی به صورت یک زندانی سیلی بزند باید مجازات شود؛ چرا از تاکیدی که امام برای رعایت حقوق  شهروندان داشتند و تذکراتی که در این باره به مسوولان می‌دادند حرفی زده نمی‌شود. چرا از اینکه حضرت امام دستوری مبنی بر عزل یک قاضی به علت تخلفی که کرده بود دادند و حتی گفتند که او مجازات شود چیزی گفته نمی‌شود چرا از سعه صدر و تحمل نقد و انتقاد ایشان برای اداره حکومت سخنی نمی‌گویند.

چرا نمی‌گویند فردی که توسط دیگری شکنجه شده بود و مضروب بود وقتی که فرد شکنجه شده ضارب را دستگیر می‌کند و ضارب در اختیار اوست امام می‌فرمایند که تو گرچه توسط این شخص شکنجه شده‌ای ولی حق هیچگونه برخوردی با او نداری و او را باید به دستگاه قضایی بسپاری تا دستگاه قضا برای او حکم صادر کند.

بنابراین خوب است که اگر مواضع امام گفته می‌شود مواضع واقعی ایشان با ذکر زمان و شان نزول گفته شود تا شناخت واقعی نسبت به وی در اذهان جامعه نقش ببندد.

۴- یکی دیگر از مواردی که این روزها موجب تاثر جامعه شده است تخریب چهره‌های انقلابی و سرمایه‌های نظام است. کاملا مشهود است جریانی که اندیشه امام را برنمی‌تابد چنین با خشونت به یاران نزدیک حضرت امام می‌تازد و حتی بیت امام و چهره‌های بزرگ و انقلابی یورش می‌برند و تخریب می‌کنند. آیا پس از گذشت سی و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌جمهوری اسلامی باید اینگونه از زحمات و تلاش‌ها و ایثارگری‌ها کسانی که خدمت کرده‌اند قدردانی کنند.

۵- در بخش مهم دیگر اداره امور متاسفانه وضع اقتصادی کشور به اندازه‌ای نابسامان است که قابل گفتن نیست. وضع بانک‌ها، رکود مالی، بیکاری، نابسامانی مدیریت اقتصادی، بی‌انضباطی مالی، گشاده‌دستی بی‌حد و حدود از جیب ملت، توقف پروژه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش نفت، تورم و گرانی بیش از هر زمان دیگر برای همه مردم مشهود است و این موضوعی است که حتی متاسفانه دولتی که از بی‌آلایشی و سادگی سخن می‌گوید و آن را در بوق و کرنا می‌کند، هنوز نتوانسته ساده‌ترین گره‌های اقتصادی مردم را باز کند و هر روز تنها با طرح مسائلی چون وقوع زلزله، افزایش جمعیت و کوچ از تهران و تعطیلاتی نسنجیده و عجولانه که بارها اخبار ضد و نقضی درباره آن منعکس می‌شود به سرگرم کردن خود و مایه نگرانی برای مردم می‌شود. به نظر می‌رسد که عدم توفیق دولت در ساماندهی وضع اقتصادی مردم باعث می‌شود که آنها به روال همیشه شان در طول سال‌های گذشته انگشت اتهام به سوی مسوولان گذشته دراز کنند تا همه تقصیرات را بر گردن آنها بیاندازند و در همین شرایط وقتی گزارش‌های دیوان محاسبات منتشر می‌شود تاکید دارد که دولت فعلی تنها بیش از ۲ هزار تخلف مالی در بودجه سال ۸۵ دارد و برخی از ارقام مفقود است و در همین حال رئیس بازرسی کل کشور گزارش‌هایی نگران‌کننده و مهمی از مفاسد در درون دولت می‌دهد.

۶- نکته دیگری که برای مردم شنیدنی  تلخ است رفتارهای غیردیپلماتیک رییس دولت فعلی است؛ عرصه دیپلماتیک در دنیا آداب و رسوم خاصی خود را دارد و رئیس‌جمهور هر کشوری کانون غرور یک ملت است ولی رئیس دولت فعلی ایران با رفتارهای عجیب و غریب و منحصر به فرد موجب تحقیر ملت ایران در دنیا شده است. وی که عطش سفر خارجی دارد با سخنان خود و مکاتباتی که هیچ‌گاه به او پاسخ داده نمی‌شوند (تاسف‌بارتر آنکه برخی ملبسین به لباس روحانیت چنین نامه‌های سخیفی را با نامه‌های پیامبر در صدر اسلام تشبیه می‌نمایند) موجبات وهن کشور را در عرصه جهانی فراهم کرده است و برای جبران این ناکامی‌ها با کشف کشورهایی که جغرافیدانان هم برای پیدا کردن آن باید با ذره‌بین، آنها را در نقشه جهان پیدا کنند با حاتم‌بخشی‌هایی از جیب ملت تلاش می‌نماید که چنین در افکار عمومی القا نمایند که از متحدانی در دنیا برخوردارند. انعقاد قراردادهایی که برای سالیان متمادی کشور را متعهد به دولت‌های دیگری می نماید و سرمایه‌گذاری‌های ایران در کشورهایی که منافع چندانی برای کشور ندارد، غیرقابل توجیه و غیر منطقی است. براساس ضرب‌المثل قدیمی چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

در پایان از خداوند برای حضرتعالی عافیت و سلامت آرزو نموده و امیدوارم که اقدامات حضرتعالی به هر نحو که مصلحت می‌دانید، سربلندی ملت بزرگ ایران آسایش، آرامش و امنیت کشور را به معنای واقعی در پی داشته باشد.


 


رادیو کوچه

رسانه‌های داخلی ایران از سهمیه‌بندی بنزین آزاد بر اساس کارت هوشمند سوخت خود از روز شنبه اول خردادماه خبر دادند.

بنا بر تصمیم دولت ایران از این پس خودروهای شخصی علاوه بر سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه، فقط تا سقف ۵۰۰ لیتر می‌توانند از بنزین آزاد استفاده کنند.

طراحی این سیستم به گونه‌ای انجام شده است که برای استفاده از بنزین آزاد با نرخ ۴۰۰ تومانی ابتدا باید سهمیه بنزین یارانه‌ای کارت‌های هوشمند سوخت به پایان برسد وپس از پایان این سهمیه بنزین امکان سوختگیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی فراهم خواهد شد.

هم‌چنین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده که این طرح در فاز اول به صورت آزمایشی بر روی خودروهایی اجرا خواهد شد که سهمیه بنزین یارانه‌ای آنها به پایان رسیده باشد.

در صورت دستیابی به نتایج قابل قبول فاز دوم این طرح در خصوص خودرهای دارای سهمیه بنزین اجرا خواهد شد و با اجرایی شدن این پروژه شهروندان می‌توانند از سهمیه‌ای معادل ۵۰۰ لیتر به صورت ماهانه استفاده کنند.

جلوگیری از قاچاق سوخت و کاهش مصرف بنزین از جمله دلایل دولت برای اجرای این طرح عنوان شده است. این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان در مصرف بنزین تغییری ایجاد نشده است.

مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر است و حدود یک سوم از آن از طریق واردات تامین می‌شود.


 


ثمر سعیدی/ رادیو کوچه
samar@koochehmail.com

در هفته‌ای که گذشت «هنک جونز» (Hank Jones) آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی‌ پیانوی جز در سن ۹۱ سالگی درگذشت. جونز در روز ۱۶ ماه می در بیمارستانی در نیویورک بعد از گذراندن بیماری مختصر بدرود حیات گفت. این در حالی‌ست که وی تا آخرین روز عمرش به نوشتن موسیقی و نواختن پیانوی جز مشغول بود.

جونز در سال ۱۹۱۸در خانواده ای متولد شد که پدر مسیحی متعصب‌ او، موسیقی جز را شیطان خطاب می‌کرد. با این حال هنک و دو برادرش از موزیسین‌های مشهور جز شدند. هنک جونز با هنرمندان معروفی مانند «الافیتزجرالد»، «چارلی پارکر»، «وس مونتگومری» و حتی «مریلین مونرو» همکاری کرده است. گفتنی‌ست جونز در ساختن آهنگ «تولدت مبارک» که مریلین مونرو هنرپیشه‌ی مشهور، آن‌را برای تولد جان اف کندی رئیس جمهور وقت امریکا خوانده بود همکاری داشت.

هنک جونز را به‌عنوان موزیسینی خستگی ناپذیر می شناسند. وی بیش از ۷۰ سال سابقه‌ی نواختن و آهنگ‌سازی موسیقی جز را داشت. وی در مصاحبه‌ای گفته بود: «پدر من یک مسیحی بود و درست است، او فکر می‌کرد که جز شیطان است، با این‌حال ما را در یادگیری حمایت می‌کرد. مادر و پدرم هر دو حامیان بزرگ من در یادگیری موسیقی بودند. پدرم دوست داشت که من در کلیسا بنوازم. در مقابلِ پدر مجبور بودم کمتر به سبک جز بنوازم، گرچه برادرانم این محدودیت را نداشتند، من به عنوان فرزند بزرگ‌تر سخت‌گیری بیشتری داشتم اما به هر حال من و برادران‌ام احترام زیادی برای پدرمان قائل بودیم.» «تاد جونز» برادر هنک نوزانده‌ی ترومپت، آهنگ‌ساز و تنظیم کننده‌ی آهنگ‌های موسیقی جز و برادر دیگر وی «الوین جونز»، نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای و درامز جز است.

در دهه‌ی ۵۰ میلادی جونز کار حرفه‌ای خود را به‌عنوان نوازنده‌ی پیانو در تلویزیون سی بی اس امریکا و همین‌طور در رادیو شروع کرد. این موضوع باعث شد که جونز در دهه‌ی ۶۰ شهرتی را که باید و شاید به دست نیاورد. در حالی‌که رقبای وی خود را وقف نوازندگی برای موسیقی جز کرده بودند، هنک جونز که ازدواج کرده بود و نیاز به کاری ثابت با درآمد مناسب داشت نوازندگی برای رادیو و تلویزیون را در دستور کار خود قرار داده بود. با این وجود همراهی کردن آوازه خوان مشهوری مانند الافیتزجرالد موجب می‌شد که نام هنک جونزِ پیانیست بر سر زبان‌ها بیفتد.

در یک مصاحبه از جونز سوال شد در بین آثار زیادی که طی سال‌های طولانی فعالیت حرفه‌ای، به‌عنوان نوازنده، آهنگ‌ساز یا رهبر نوازندگان تهیه و ضبط کرده‌اید کدام‌یک به نظر خودتان بیش‌تر جالب توجه است؟ جونز پاسخ داد: «من از آثار خودم آن‌چنان راضی نیستم اما می‌توان گفت خوشحال‌ام از این‌که دیگران از آثارم لذت می‌برند. این امر باعث می‌شود هر روز تمرین کنم حتی امروز.» گفتنی‌است این هنرمند که در ۹۱ سالگی از دنیا رفت تا آخرین لحظاتی که توان‌اش را داشت مشغول نواختن پیانو بود. هنک جونز با تهیه و عرضه‌ی سری آثاری که در آن‌ها به سبک جز پیانو می‌نواخت، روز به روز کار خود را بهتر می‌کرد و استعداد خدادادی‌اش را نشان می‌داد.

جونز سال گذشته در سن ۹۰ سالگی برنده‌ی جایزه گرمی برای یک عمر فعالیت هنری شده بود و در سال ۲۰۰۸ هم از رییس جمهور جرج دبلیو بوش مدال ملی هنر را دریافت کرده بود. سال گذشته در فستیوال «جز اواردز» تعدادی از روزنامه‌نگاران موسیقی، به‌عنوان پیانیست سال به هنک جونز رای دادند. جونز در این اواخر به‌خاطر سن زیاد و تلاش خستگی ناپذیری که داشت بسیار مورد توجه قرار گرفته بود.

آخرین آلبوم منتشر شده از این هنرمند «از دیدنتان خوش‌وقتم» نام دارد که با همکاری «اولیور جونز»، نوازنده‌ی پیانو آن را عرضه کرده بود. آلبومی با نام «یکشنبه بیا» که جونز با همراهی «چارلی هیدن»، نوازنده‌ی گیتار باس ضبط کرده بود در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. آلبوم یاد شده، ادامه‌ای است برآلبوم سال ۱۹۹۵ هنک جونز و چارلی هیدن با نام «هم‌چنان جدا از هم» که نامزد دریافت دو جایزه گرمی شده بود.


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه

ablah@ardavan.net

یک حرف‌هایی هست که آدم دلش می‌خواهد به اهلش بگوید، شاید خیلی رسا و بلیغ هم نیست، باب طبع هم نیست، یک جورایی زگیل زندگی آدمه، مثلن ترس‌های آدم، که آدم خجالت می‌کشه به هرکی بگه، بگه که من یک خرس گنده‌ام که وقتی توی خیابون تاریک پیاده راه می‌روم می‌ترسم یکی از پشت با سنگ بزنه تو سرم !

یا اینکه بگه جرات نمی‌کنی توی آینه نگاه کنی چون می‌ترسی تصویرت یه کاری بکنه که قبض روح بشی، یا مثلن بخوای بگی ترس روی  صورتت دونه‌های قد یک حبه قند می‌کاره وقتی می خوای جلوی یک کسی چیزی رو توضیح بدی، دل پیچه‌هات رو رو نمی‌کنی تا کسی ندونه چراوقتی فردا می‌خوای یک کار مهم بکنی اسهال می‌گیری وگردن پیتزا فروش سرکوچه تون می‌اندازی.

کار گاهی اوقات از این حرف‌ها هم سخت‌تر می‌شه، شده شب‌ها وقتی می‌خوای بخوابی یک دنیا فکر به مغزت حمله کنه و نگذاره پلک روی هم بذاری ؟ ترس‌های عجیب، اوهام، گاهی احساس می‌کنی دوتا چشم از بالا بهت نگاه می‌کنن‌، گاهی هم یک فکر ساده، تمام وجودت رو پرمی‌کنه که دیگه جا برای هیچ چیزی باقی نمی‌زاره به جز ترس!

شده مثلن کسی رو دوست داشته باشی از ترس این‌که از دستش بدی روزگار سگ به سرخودت بیاری،  درحالی‌که او بی خبر از هرجا، سرو مور وگنده  زندگی‌اش رو می‌کنه وشاید هیچوقت از ترس‌ها و بیم‌های تو خبردار نمی‌شه .

من اسمشو می‌زارم ترس و بدبختی‌های بچه‌گانه یک ابله تپه نشین . خوب می‌شود این‌ها را به کی گفت؟ می‌شود در کنفرانس فیزیک نظری به عنوان سخنران درمورد پتانسیل ترس و تأثیر آن برچگالی ابهام حرف بزنی؟ می‌شود برای این جوان‌های  کافی نتی و گشاد از بدبختی‌ها بگی  و ته دلشان نگویند … برو مرتیکه خل ! …

دنیای کوچک مک لوهان حساب کتاب خیلی چیزارو به هم زده، خونه ما کوچک شده، آدماش کوچک شده، لی لی پوت شده، یکی از تو می‌خواد نقشه رو رد کنی اما تو نمی‌دونی کجاست ؟ چون اصلن بدون نقشه کوچک شده، چون کسی برات حتی همین قدر ارزش قایل نبوده که حداقل برای کوچک‌ترشدنت  نقشه بکشه، توسوت شدی همین!  لای  یک مشت آت و اشغال دیگه … هان چیه ریز می‌بینمت …

آدم وقتی نمی‌تونه راجع این زگیله حرف بزنه، هی تودارتر می‌شه، هی سگ‌تر، هی بی‌توجه تر، دیگران بهش می‌گویند سربه هوا، بعضی‌ها دنبال یک معشوق گمشده درزندگی آدم دچار زگیل می‌گردند،  بعضی هم که خاله خان باجی هستند مانیفست می‌دهند :… شلوارش دوتاشده …

اما من  فقط دچارزگیله ام ، یک زگیل که همش توی چشم است، آدم  دوست داره یک خری رو پیدا کنه بدون اینکه متهم‌اش کنه یا تاییدش کنه فقط حرفاشو از ته دل گوش کنه، باورکنه که داره چی می‌گه، حواسش پی گیم نت و (EMINEM   ) نباشه، به شکست چپ چپ نگاه نکنه و برات نقشه نکشه، حتا کاری هم برات نکنه فقط بدونه شب وقتی می‌ترسی و حتا  از غرزدن روده‌هات وحشت ورت می‌داره، غریبه‌ای یک غریبه که توی محله خودشون آواره است .

۲۴ / اردیبهشت / ۸۴


 


اردوان روزبه / رادیو کوچه
چندی پیش در شهر ژنو براساس زمان بندی از پیش تعین شده پرونده حقوق بشر در ایران توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل که به صورت دوره ای هر پنج سال به بررسی پرونده مسایل حقوق بشر یک کشور می پردازد مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی که کشورهایی به نماینده از سایر کشور ها نسبت به طرح موضوع اقدام می کنند. ایران به برخی موارد که به عنوان تخلف حقوق بشر در آن مطرح شده بود پاسخ داد و برخی را با ذکر زمان موکول به دهم ماه ژوئیه کرده است.
فعالان مدنی ایران در اروپا در همان زمان با حضور در برابر این سازمان در ژنو با اعتراض و صدور بیانیه به موارد نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کردند.
اینک این فعالان با تدارک برنامه هایی برای روز پاسخ گویی ایران در ماه آتی در صدد اعتراض به روند برخورد های فراقانونی و ناقض حقوق انسانی در ایران هستند.
حسن نایب هاشم یکی از ایرانیان فعال در ژنو در خصوص برنامه هایی که توسط فعالان به این مناسبت تدارک دیده شده است با رادیو کوچه گفت و گو کرده است:

 


رادیو کوچه

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرد که در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ حدود ۵۰۰ مورد بازداشت و ۱۷ مورد اعدام در ایران اتفاق افتاده است.
این کانون در گزارش منتشر شده خود ضمن انتقاد از برخوردها با فعالان مدنی و شهروندان،  جزییاتی از روند محاکمه و احکام صادر شده برای روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی منتشر کزده است.
کانون مدافعان حقوق بشر هم‌چنین در گزارش خود پای‌بندی مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به رعایت دقیق موازین دادرسی عادلانه را خواستار شده و از مسوولان و مقامات دولت ایران خواسته است به حقوق سیاسی و مدنی شهروندان ایرانی احترام بگذارند.
این سازمان حقوق بشری هم‌چنین با اشاره به فشار بر مطبوعات و وب‌سایت‌ها در ایران به ۱۳مورد توقیف موقت یا لغو امتیاز نشریات نیز اشاره کرده است.
علاوه بر توقیف مطبوعات در ایران، ۲۵ مورد تذکر به جراید مختلف و همچنین فیلترینگ ۱۶ وب‌سایت اینترنتی نیز از جمله فشارهای وارده بر ایرانیان خوانده شده است.
کانون مدافعان حقوق بشر گزارش شش‌ماهه خود را در دو بخش کلی با عنوان «حقوق مدنی و سیاسی» و «حقوق اقتصادی و اجتماعی»  منتشر کرده است.
این هشتمین گزارش فصلی کانون مدافعان حقوق بشر به شمار می‌رود.


 


رادیو کوچه

نماینده‌ی ایلام در مجلس شورای اسلامی از ثبت حداقل ۱۱ مورد خودکشی به دلیل بیکاری خبر داد.
به گزارش ایلنا،  داریوش قنبری در جلسه علنی روز چهارشنیه مجلس با استناد به اصل ۲۸ قانون اساسی در اخطاری گفت: «دولت موظف است امکان اشتغال را برای همه افراد فراهم کند. اما متاسفانه موضوع بیکاری به حدی رسیده است که اکثر نمایندگان در نطق‌های میان دستور از بیکاری گله دارند و متاسفانه دولت هیچ ترتیب اثری نشان نمی‌دهد.»
این عضو کمیسیون اجتماعی افزود: «متاسفانه در این روزها شاهد ناهنجاری‌های بسیاری از جمله گسترش خودکشی هستیم و در ایلام ۱۱ مورد خودکشی به دلیل بیکاری صورت گرفته است و این در حالی است که ما شرعا و قانونا موظفیم نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی کنیم.»
آقای قنبری از هیات رییسه مجلس خواست با توجه به وظیفه نظارتی که دارد از مسوولان دولتی بخواهد در جلسه‌ای به بیان استراتژی اشتغال بپردازند.


 


مریم/رادیو کوچه

Maryam.m@koochehmail.com

  • 1209 میلادی – برخی از نویسندگان رویدادهای جهان، درگذشت «ابومحمد روزبهان‌فسایی» را پس از تطبیق تقویم‌ها این‌روز ذکر کرده‌اند. این عارف و اندیش‌مند ایرانی درشیراز درگذشت. تالیف مهم او «لطایف البیان» عنوان دارد.
  • ۱۹۷۹ میلادی – دکتر «علی شایگان» از سران جبهه ملی و از یاران دکتر مصدق، در یک اظهارنظر گفت که اگر آزادی در یک مورد و در یک گوشه از یک جامعه محدود شود، به‌تدریج در موارد و گوشه‌های دیگر هم محدود می‌شود و در چنین وضعیتی، نخست روزنامه‌های حرفه‌ای تغییر قیافه خواهند داد. وضعیت یک جامعه را از شکل مطالب و محتوا‌ روزنامه‌هایش می‌شود حدس زد. شایگان ضمن گلایه از روزنامه‌های بزرگ تهران که اخبار جبهه ملی را کم‌رنگ منعکس می‌کنند خواست که دولت از طریق وضع قانون و راه‌های دیگر در امور مطبوعات دخالت نکند تا پایه‌های آزادی بیان در ایران استوار گردد.
  • ۴۲۷ پیش از میلاد – امروز زادروز «افلاتون» اندیش‌مند بزرگ یونان‌باستان است که در این‌روز به‌دنیا آمده بود. اندیشه‌های افلاتون به‌ویژه در زمینه دمکراسی، بیش از هر فیلسوف عهد باستان در شکل‌گرفتن افکار اندیش‌مندان قرون جدید و معاصر نفوذ داشته است. گرچه نتیجه انتخابات چند دهه اخیر در کشورهای مختلف، اندیش‌مندان معاصر را بر آن داشته است که بگویند مشارکت و شناخت، اراده و آزادی عمل رای‌دهندگان در تمرین دمکراسی اصیل و در نتیجه تحقق آن به معنای واقعی کلمه، حتا در کشورهای بسیار پیش‌رفته هم آن‌طور که باید، عملی نشده است.
  • ۱۹۱۶ میلادی – «هارولد رابینز» نویسنده‌ای که حقایق مکشوفه خود را به‌صورت داستان می‌نوشت ۲۱ ماه می به‌دنیا آمد. از داستان‌های معروف وی که ۸۱ سال عمر کرد می‌توان به «هرگز با غریبه دوست نشو، خانه شماره ۷۹ خیابان پارک، بانوی تنها و کافی نیست» اشاره کرد. رابینز تنها رویدادهایی را خود تجربه کرده بود و یا شاهد عینی آن‌ها بود به‌صورت داستان می‌نوشت ‌و لذا بر دل می‌نشستند و پند می‌آموختند.
  • ۲۱۶ پیش از میلاد – نیروهای «کارتاژ» به فرماندهی «هانیبال» که وارد شمال ایتالیا شده بود، در این منطقه ارتش روم را شکست دادند. در این جنگ بیش از ۴۵ هزار سرباز رومی کشته شدند.
  • ۱۸۹۴ میلادی – «امیل هنری» آنارشیست ۲۲ ساله فرانسوی که کافه پاتوق ثروت‌مندان (بورژواها) را در پاریس با انفجار بمب ویران ساخته بود که ضمن آن یک تن کشته و ۲۰ نفر مجروح شده بودند و چند اتهام دیگر از این قبیل، به حکم دادگاه با گیوتین گردن زده شد. وی که وابسته به یک فامیل اعیان بود در دادگاه گفته بود که به نظر او، هیچ ثروت‌مندی بی‌گناه نیست.
  • ۱۹۹۱ میلادی – «راجیو گاندی» ۴۷ ساله نخست‌وزیر پیشین هند که از جانب پدرش فیروز، یک پارسی بود درجریان تبلیغات انتخاباتی در منطقه تامیل‌نادو (نزدیک مدرس) توسط یک زن در یک انفجار انتحاری کشته شد. این زن که بمب را بر شکم بسته بود از هواداران ببرهای تامیل (جدایی طلبان سریلانکا) بود.
  • ۱۴۷۱ میلادی – «آلبرشت دورر» نقاش معروف دوران اصلاحات پروتستانی در آلمان، زاده شد.

 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نوامبر سال۲۰۰۱ ، روز ۲۱ مه را به عنوان روزجهانی «تنوع فرهنگی برای توسعه و گفت‌و گو» اعلام کرد. تعیین این روز فرصتی است تا گروه‌ها و افراد در سراسر جهان به در ک عمیقی از ارزش‌های تنوع فرهنگی برسند و چگونه در کنار یکدیگر زنگی‌کردن را فرابگیرند.

این گردهم آمدن سنت‌ها و آداب گوناگون است که این روز را به عنوان روزی برای توسعه و برقراری گفت‌و گو با پیش زمینه گونه‌گونی فرهنگ‌ها مورد توجه قرار می‌دهد و با تبادل فرهنگی صورت گرفته در برنامه‌هایی که در سراسر جهان به مناسبت این روز برگزار می‌شود، امید آن می‌رود که ملت‌های که به دلیل اختلاف‌های سیاسی یا فرهنگی ار یکدیگر دور افتاده‌اند، هرچه بیشتر به سوی متحد شدن پیش بروند. و این امر هم‌چنین زمینه‌ساز بروز توسعه مشترک پایدار، صلح‌آمیز و اقتصادی در سراسر جهان باشد.

فرهنگ بخشی از زندگی هر فرد است. ما از فرهنگ در شکل‌های متفاوتی لذت می‌بریم این در حالی است که فرهنگ شیوه زندگی کردن ما، سیستم ارزش‌گذاری ما، باورها و سنت‌های ما را در برمی‌گیرد. در دنیای معاصر یک آگاهی و شناخت جهانی جدید در حال ظهور است. تفکری که به وحدت و یگانگی بشر ارج می‌نهد درعین حالی که به تنوع وسیع فرهنگ انسانی نیز توجه دارد.

سازمان علمی فرهنگی ملل متحد – یونسکو- نیز در این رابطه به تلاش خود در زمینه ترویج آگاهی بیشتر از رابطه‌ی حیاتی میان فرهنگ و توسعه و نقش مهم فن آوری اطلاعات و ارتباطات در این رابطه ادامه می‌دهد و در این راستا هرساله از برگزاری برنامه‌های متنوع در این روز یا با این مناسبت حمایت می‌کند که از آن جمله می‌توان به برپایی نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای اشاره کرد.

اما از سوی دیگر گروهی از کارشناسان حقوق بشر هشدار داده‌اند که در عین‌حال که از تنوع فرهنگی حمایت می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند اما این تنوع فرهنگی نباید سبب تجاوز به حقوق بشر شود.

این گروه در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت روز جهانی تنوع فرهنگی برای دیالوگ و توسعه، با برجسته ساختن اهمیت رهایی از تبعیض و آزادی بیان، اطلاعات و ارتباطات، گفته‌اند که تنوع فرهنگی فقط می‌تواند در محیطی رشد کند که از آزادی و حقوق بشر بنیان نهاده شده باشد.

این گروه، که گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو ارایه داده‌اند، به  کشورهای عضو یادآوری می‌کند که مسوولیت آنان بر اساس قوانین بین‌المللی ایجاد یک محیط مساعد برای تنوع فرهنگی و برخورداری از حقوق فرهنگی است.

براساس این بیانیه، همه افراد، از جمله اقلیت‌های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی و کسانی با  ویژگی‌های دیگر و هم‌چنین مردمان بومی حق دارند خود را با بیان خود مطرح کنند و این حق شامل ایجاد و گسترش کارشان با زبانی که انتخاب خودشان است، هم چنین دسترسی به کیفیتی از آموزش و پرورش که کاملن با احترام به فرهنگ خودشان باشد و داشتن زندگی و رفتارهای فرهنگی با انتخاب خود منوط به آن که با احترام به حقوق بشری و آزادی‌های اساسی باشد، است.

ارزش‌های جهانی حقوق بشر باید پلی باشد بین تمامی فرهنگ‌ها و نباید هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، و یا مذهبی را از بین ببرند

این گروه می افزاید:«به هر حال تنوع فرهنگی نباید برای تبعیض نژادی و فعالیت‌های مخرب سنتی که برخلاف عرف جهانی و حقوق جدایی‌ناپذیر انسانی است بکار رود.

ارزش‌های جهانی حقوق بشر باید پلی باشد بین تمامی فرهنگ‌ها و نباید هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، و یا مذهبی را از بین ببرند.»

و اما برای تمام کسانی که در مالزی زندگی می‌کنند یا به این کشور سفر کرده‌اند، تنوع فرهنگی موجود در این کشور جالب توجه است.

حضور سه نژاد مالایی،چینی و هندی و اقوامی متنوع تر، ویژگی خاصی به این کشور داده است. و تلاش دولت در ایجاد فضایی مسالمت آمیز میان این اقوام و فراهم آوردن امکانات زندگی برای تمامی آن ها به منظور رسیدن به یک مالزی واحد شایان توجه است.

مالزیایی‌ها روز ۲۲ می برنامه‌ای با عنوان «رنگ های مالزی» برگزار می‌کنند که در آن این تنوع فرهنگی خود را به رخ گردش‌گران و مردم بومی خویش می‌کشانند.

فردا با پرسه میهمان شما هستم با گزارشی از این رنگین کمان فرهنگی در پایتخت کشوری که آن را «آسیای واقعی» نامیده‌اند.


 


جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه – ۲۱ می

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا :  سام

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3 بخش اول اخبار

note3روزنگاشت -«از خلبانی تا نخست‌وزیری»درگذشت راجیا گاندی-محبوبه

note3رادیو لیچار – «گزیده هفته» -  فرورتیش

note3حرف‌های تنهایی – اردوان روزبه

note3یک‌ترانه یک آهنگ – دامون

note3 بخش دوم اخبار

note3 ملودی کوچه – «می‌نوازم، پس هستم»درگذشت هنک جونز- ثمر سعیدی

note3 گفت‌گوی روز-گفتگو با حسن نایب هاشم در خصوص  پرونده ایران در ژنو- اردوان روزبه

note3 بخش سوم اخبار

note3پرسه – «حقوق بشر؛ پلی میان فرهنگ‌ها» – سیمین


 


رادیو کوچه

دو شهروند ایرانی که نیروهای آمریکایی در عراق آنان را بازداشت کرده بودند پس از هفت سال آزاد شدند.
به گزارش ایلنا، «احمد برازنده» و «علی عبدالمالکی»  به طور غیرقانونی برای زیارت از اماکن مقدس شیعیان در عراق وارد این کشور شده بودند که  توسط نیروهای آمریکایی بازداشت و در زندان به سر  می‌بردند  روز جمعه از زندان آزاد شدند.
«حسن کاظمی قمی» سفیر جمهوری اسلامی در عراق ضمن تایید این خبر افزود: «احمد برازنده هفت سال و  علی عبدالمالکی سه سال پیش توسط نیروهای آمریکایی بازداشت و زندانی شدند.»
گفته می‌شود این دو تن در چارچوب توافق امنیتی آمریکا و عراق در اختیار تشکیلات قضایی عراق قرار گرفته بودند و مقامات قضایی عراق دستور آزادی آنان را صادر کرده‌اند.
توافق امنیتی آمریکا و عراق به نحوه همکاری دو کشور در زمینه همکاری امنیتی دو طرف ارتباط دارد و با اجرایی شدن آن، نیروهای آمریکایی ابزار اعمال حاکمیت از جمله در ارتباط با وضعیت شهروندان عراقی و خارجی در بازداشتگاه‌های نیروهای آمریکایی را به طور کامل به دولت عراق منتقل کردند.


 


رادیو کوچه

وزیر خارجه فرانسه از  موافقت اکثریت اعضای شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ی جدید علیه ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنارد کوشنر روز پنج‌شنبه در پایان ملاقاتش با همتای دانمارکی خود در پاریس گفت که از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، به استثنای  سه عضو غیردائم شورای امنیت، اکثریت اعضای دائم و غیر دائم این شورا بر سر تصویب قطعنامه‌ی جدید علیه برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.
وی افزود: «با وجودی که سه کشور عضو غیر دایم موافق صدور قطعنامه نیستند اما نه نظر مخالفان قطعی است و نه متن پیشنهادی قطعنامه و در روزهای آینده گفتگو بر سر آن ادامه خواهد یافت»
به نظر می‌رسد که منظور آقای کوشنر سه کشور  ترکیه، برزیل و لبنان است. این کشورها در هفته‌های اخیر با اعلام مواضع خود مخالفت‌شان را با صدور قطعنامه اعلام کرده بودند.
برنار کوشنر در ادامه اظهاراتش متن قطعنامه‌ی پیشنهادی را نسبتن قوی خواند که شامل ممنوعیت فروش اسلحه به جمهوری اسلامی نیز می شود. وی هم‌چنین پیش بینی کرد که طرح قطعنامه‌ی جدید به تصویب شورای امنیت برسد.
به گفته‌ی آگاهان قطعنامه‌ی جدید در صورت تصویب شدن فروش هشت نوع سلاح  از جمله تانک، زره پوش، سامانه توپ‌های سنگین، هواپیماها و بالگردهای جنگی و نیز سامانه‌های موشکی. را به ایران ممنوع می‌کند.
منابع دیپلماتیک اضافه می‌کنند که پنج کشور عضو دایم شورای امنیت بعد از توافق بر سر متن قطعنامه جدید، از این پس سرگرم گفتگو بر سر ضمایم آن هستند.
گفتنی است جمهوری اسلامی در واکنش به پیش‌نویس قطعنامه جدید اذعان داشته که در صورت تصویب قطعنام شورای امنیت علیه این کشور، جمهوری اسلامی توافق صورت گرفته با ترکیه و برزیل را اجرا نخواهد کرد.
بر اساس این توافق ایران ۱۲۰۰ کیلو گرم از اورانیوم خود را که با غلظت پایین غنی شده در ازای دریافت سوخت رآکتور آزمایشی تهران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ترکیه منتقل خواهد نمود. هم‌چنین  ایران متعهد است که نخستین بخش از اورانیوم خود را ظرف یک ماه به ترکیه منتقل کند.


 


رادیو کوچه

پنج تابلو از پیکاسو، ماتیس، و سه هنرمند بزرگ دیگر از موزه هنر مدرن پاریس دزدیده شد.
ارزش تابلوهای دزدیده شده بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، این موزه که روبه روی برج ایفل در سمت دیگر رود سن قرار دارد در حال حاضر برای تحقیق و بررسی کارآگاهان تعطیل شده است.
گفته می‌شود این تابلوها شامل کبوتر و نخودها اثر پیکاسو، پاستورال اثر هنری ماتیس، درخت زیتون نزدیک استک اثر ژرژ براک، زنی با بادبزن اثر آمدئو مودیلیانی و طبیعت بیجان لوسترها اثر فرناند لژه است.
به گفته‌ی مسوولان موزه فیلم دوربین‌های مداربسته کسی را نشان می‌دهد که در تاریکی شب از پنجره وارد موزه شده است.
مسوولان موزه گفته‌اند صبح روز پنج شنبه ۳۰ با دیدن پنجره‌ای شکسته و قفلی خردشده، متوجه این سرقت شده‌اند.
از نحوه انجام  و انگیزه این سرقت اطلاعی در دست نیست.


 


رادیو کوچه

شیرین عبادی برنده جایزه «انجمن جهانی دموکراسی»، با تقدیم آن به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد، از جعفر پناهی خواست تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
اریک بترمان، رییس انجمن جهانی جایزه دموکراسی این جایزه را روز پنجشنبه  در شهر بن آلمان به خانم عبادی تقدیم کرد.
شیرین عبادی پس از دریافت جایزه طی سخنانی آن را به محمد نوری‌زاد و جعفر پناهی دو هنرمند زندانی تقدیم کرد و  از پناهی تقاضا کرد که به اعتصاب خود پایان دهد تا با تن سالم و قوی به مبارزه در راه آزادی ادامه دهد.
خانم عبادی طی سخنانی پس از دریافت جایزه گفت: «این جایزه به تمام انسان‌ها و گروه‌هایی تعلق دارد که در ایران در راه دموکراسی مبارزه می‌کنند. جنبش سبز یک جبهه وسیع است که در آن انبوه مردم با گرایش‌ها و عقاید گوناگون حضور دارند. هدف و آرزوی مشترک آنها نیل به دموکراسی است.»
وی  افزود: «مردمی که با این فداکاری و صمیمیت متحد شوند، حتما پیروز خواهند شد.»
گفتنی است جایزه دموکراسی امسال برای دومین بار اعطا شد. سال گذشته واسلاو هاول، رئیس جمهور پیشین چکسلواکی، نخستین شخصیتی بود که در سال ۲۰۰۹ این جایزه را به خاطر زندگی سراسر مبارزاتی خود دریافت کرد.
این جایزه هر سال به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی تعلق می گیرد که در کشور خود تلاشی ارزشمند در راه دموکراسی کرده باشد.


 


رادیو کوچه /دفتر افغانستان

صدها تن از شهروندان هرات در غرب افغانستان برای دومین بار طی هفته جاری با برپایی تظاهراتی، به اعدام شهروندان افغان و کرد ایرانی در ایران، اعتراض کردند.
به گزارش بی‌بی‌سی تظاهر کنندگان در حالی که عکس‌هایی از شهروندان افغان و کرد اعدام شده در ایران را با خود حمل می‌کردند،  ضمن سر دادن شعارهای تندی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و هم‌چنین محکوم نمودن  اعدام افغان‌ها و مخالفان سیاسی حکومت ایران  خواستار توقف روند خشونت‌بار دولت ایران شدند.
به گفته‌ی شاهدان عینی تظاهرکنندگان با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری ایران در هرات، بر روی در ورودی این ساختمان رنگ پاشیدند و تخم مرغ پرتاب کردند.
پلیس ضد شورش در هرات با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری ایران در این شهر، از ورود تظاهرکنندگان به ساختمان این کنسولگری جلوگیری کرد.
این تظاهرات از سوی یک حزب سیاسی موسوم به «حزب همبستگی افغانستان» راه اندازی شد.
گفتنی است این دومین تظاهرات در هرات و ششمین تظاهرات از این دست در سراسر افغانستان است که در اعتراض به اعدام شماری از مهاجران افغان در ایران برپا شده است. پیش از این تظاهرات‌های مشابهی در شهرهای کابل و جلال آباد، در شرق افغانستان نیز برگزار شده بود.


 


رادیو کوچه

گروهی از دانشمندان آمریکایی اعلام کردند با تولید اولین سلول زنده که توسط دی ان ای ساخت بشر کنترل می‌شود توانسته‌اند گام مهمی در راستای ایجاد زندگی مصنوعی بردارند.
این دانشمندان موفق شده‌اند پس از تولید ماده ژنتیکی یک نوع از باکتری، آن را در داخل یک سلول میزبان تزریق کنند که نتیجه آن بوجود آمدن یک میکروب است که رفتار و شکل آن همانند گونه‌هاییست که توسط دی ان ای مصنوعی به آن دیکته شده است.
به گفته‌ی این محققان این یک موجود تک سلولی ساخت بشر است که می‌توان آن را نمونه‌ای از ساده ترین باکتری‌های روی زمین دانست.
محققان امیدوارند از این دستاورد برای تولید باکتری‌هایی با خاصیت درمانی، تولید سوخت و پاکسازی محیط زیست استفاده کنند اما منتقدان این کار را خطرناک می‌دانند.
دکتر کریگ ونتر، سرپرست محققان در این آزمایش می‌گوید: «این نخستین بار است که دی‌ان‌ای مصنوعی کنترل کامل یک سلول را در اختیار گرفته است.»
وی معتقد است خلق این ارگانیسم می‌تواند راه را برای تولید موجودات پیچیده‌تری که می‌توانند ضایعات محیط اطراف ما را به سوخت پاک تبدیل کنند و یا ما را در برابر بیماریها واکسینه کنند یا با آلودگی هوا مقابله کنند هموار سازد، باز کند.
نتیجه این تحقیق که در آزمایشگاه های موسسه جی کریگ ونتر انجام شده، در نشریه علمی ساینس منتشر شده است.


 


رادیو کوچه

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران با غلبه بر تیم والیبال هند راهی دیدار پایانی هشتمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان آسیا شد.

به گزارش فارس، تیم ملی والیبال نوجوانان ایران عصر روز پنج‌شنبه با غلبه بر هند در دیدار نیمه نهایی مسابقات قهرمانی آسیا راهی دیدار پایانی شد.

در این دیدار که در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی و در حضور بیش از ۵۰۰ تماشاگر برگزار شد شاگردان ناصر شهنازی توانستند با نتیجه ۳ بر یک هندی‌ها را با شکست بدرقه کنند تا راهی دیدار پایانی این دوره از مسابقات شوند.

هشتمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان آسیا از ۲۳ تا ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور ۱۰ تیم در تهران برگزار می‌شود.

دوره پیش این مسابقات سال گذشته در سریلانکا با قهرمانی ایران به پایان رسیده بود.

گفتنی است تیم اول این رقابت‎ها سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۱۰ سنگاپور را از آن خود می‎کند. ۲ تیم برتر نیز به رقابت‌های قهرمانی جهان صعود می‏کنند.


 


علی وکیلی راد، قاتلی که به طمع دریافت پول و پاداش حاضر شده بود انسانی را با کارد سلاخی کند، در بدو ورود به تهران، پس از توجیه اطلاعاتی شروع به تکرار طوطی وار جملاتی که برایش دیکته کرده بودند نمود و با مزه‌تربن جمله‌ای که مجبور شد بگوید این بود که: «جهنم را گذراندم و بهشت را پیدا کردم»
ایشان و همدستش محمد آزادی در تیرماه ۱۳۷۰ با نامهای مستعار ناصرنوریان و امیرکمال حسینی از سفارت فرانسه درتهران تحت پوشش بازرگان، ویزای تجاری سفر به فرانسه را دریافت کردند و در پاریس با کارد قصابی، شاهپور بختیار و منشی وی سروش کتیبه را کشتند و شدت وحشیگری این «قاتلین مأمور» بحدی بود که کارد مورد استفاده در قفسه سینه سروش کتیبه شکسته بود.
پلیس فرانسه پس از کشف ماجرای قتل، تصاویر قاتلین را در تلویزیون فرانسه پخش نموده و خواستار شناسائی آنها شد. بفاصله چند ساعت بعد، فاحشه خانه ای در پاریس که شب قبل از جنایت میزبان قاتلین بود طی تماسی با پلیس فرانسه اطلاعاتی در مورد آنها داد که هویت جعلی آنها را آشکار نموده و اندکی بعد ناصر نوریان، تاجر اطلاعاتی، در سویس بازداشت و به فرانسه منتقل شد. وی در بازجویی به هویت واقعی خود، علی وکیلی راد، اعتراف نموده و اقرار نمود که از طرف حکومت ایران مأمور به قتل بوده است.


با توجه به اینکه این قتل غیر انسانی در «جهنم پاریس» اتفاق افتاده است، سئوالات زیر مطرح می باشد:
- آیا وی بهنگام بازداشت توسط پلیس فرانسه، همانند شیوه رایج پلیس ایران، مورد «بازجویی فنی» با روشهای «جوجه کباب» و یا «سوزاندن با بنزین» و یا «قپانی» و سایر روشهای متداول در «ام القرای اسلامی» قرار گرفته است؟
- آیا به روش معمول دستگاه قضائی «بهشت تهران» از دسترسی به هر گونه وکیل، محروم بوده است؟
- آیا برادران بازجوی «وزارت اطلاعات فرانسه» وی را به تخت تعزیر بسته و با «ذوالفقار» یا همان کابل شکنجه، مورد عنایت از ناحیه کف پا قرار داده اند؟
- آیا وی را با چشم بند رو به دیوار نشانده اند و از پشت سر با «شوکر» نوازشش کرده اند؟
- آیا با «پاشنه کفش» به دهانش کوبیده اند؟
- آیا دستانش را «دستبد از پشت» با طناب آنقدر بالا کشیده اند که کتفهایش از جا در رود؟
- آیا «شلاق مصاحبه» نوش جان کرده تا «داوطلبانه» روبروی دوربین تلویزون بنشیند و بر علیه خودش و معتقداتش اعتراف کند؟
- آیا وی را بهمراه سفارش «پذیرائی» به «بند مجرمین خطرناک» انداخته اند؟
- آیا همسر و فرزندانش را بازداشت کرده اند و در حال نزار از پشت شیشه نشانش داده اند؟

یا اینکه همه این اعمال متمدنانه فقط مخصوص «بهشت تهران» است؟

بهتر بود در ورود به تهران دهانت را می بستی و همچون بانوی کناری ات، رویت را از شرم می پوشاندی و خودت را به کرولالی می زدی، یا حداقل از جنایتی که انجام دادی اظهار پشیمانی می کردی. ولی بهتر است که قبل از هر چیزی بدانی که چه چیزی در «بهشت تهران» در انتظارت است. بر اساس اصل «پارانویای جمهوری اسلامی» هر مأموری که در خارج از کشور زندانی شود، خود بخود یک عنصر نامطلوب و خطرناک محسوب می شود. چند ده هزار نفر اسیرانی که در زندانهای صدام شکنجه شدند و عمرشان گذشت، همگی در ورود به ایران از همین دسته گلهایی که گردن تو انداختند، بر گردنشان انداختند، فقط برای عکاسی و فیلمبرداری، ولی بعنوان عنصر نامطلوب از حافظه نظام پاک شدند. جهنم واقعی در «بهشت تهران» در انتظارت خواهد بود. بازجویی ها که شروع شد همان اول کار به همه چیز اعتراف کن، به جاسوسی، زنا، شرابخواری، همجنس بازی، و هر چیزی که بهت نسبت دادند. یکوقت فکر نکنی اینجا هم «جهنم پاریس» است و بخواهی تقاضای وکیل بکنی و یا از جواب دادن طفره بروی، یادت باشد که در «بهشت تهران» هستی و از شلاق گرفته تا شوکر، همه را ولایت فقیه در این بهشت، آزاد و حلال کرده است. گردن کلفت تر و خوش خدمت تر از تو هم زیاد بوده اند که سرانجام به «تخت تعزیر» بسته شده اند. به «بهشت» خوش آمدی!

منبع


 


منابع آگاه خبر می‌دهند که طبق بخشنامه اعلام شده از سوی قوه قضاییه قرار است به کلیه کسانی که در جریان روز عاشورای سال گذشته دستگیر شدند حداقل به یک سال حبس محکوم شوند. طبق آخرین خبر  قاضی صلواتی به وکیل یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا گفته است برابر بخشنامه صادر شده تمام بازداشت شدگان این روز حداقل باید به یک سال حبس تعزیری محکوم شوند.

ه گزارش ادوار نیوز قاضی صلواتی به تازگی به یکی از وکلای دادگستری که برای پی گیری پرونده موکلش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود گفته است که براساس بخشنامه‌ای که صادر شده ما موظف هستیم برای بازداشت شدگان روز عاشورا حکم صادر کنیم و حتا اگر فردی در صحنه درگیری‌ها حضور نداشته اما در روز عاشورا بازداشت شده است، حداقل یک سال حبس تعزیری برای او صادر خواهیم کرد و هیچ یک از بازداشت شدگان این روز، تبرئه نخواهند شد.

به گفته قاضی صلواتی، دادگاه‌های تجدید نظر نیز موظف شده‌اند احکام صادره برای بازداشت شدگان روز عاشورا را نقض نکنند و تنها می‌توانند این احکام را به احکام تعلیقی تبدیل کنند.

او توضیح نداده است که این بخشنامه از سوی کدام منبع صادر شده است.

براساس این گزارش، صرف بازداشت در روز عاشورا محکومیت یک سال حبس را به دنبال دارد و این در حالی است که فرد بازداشت شده در هیچ صحنه درگیری حضور نداشته باشد. حضور در صحنه های درگیری در روز عاشورا تاکنون، احکام سنگین حبس، شلاق و در مواردی اعدام را به دنبال داشته است.

گفتنی است عدم استقلال قوه قضاییه به ویژه در مورد بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات از مهم‌ترین شکایات متهمان، وکلا و خانواده‌ها بوده است. به شکلی که پیش از این چندین بار در خبرها آمده که قاضی به صراحت به متهم گفته بود که به رغم علم به بی‌گناهی متهم، بر اساس نامه یا دستور رسیده ملزم به صدور حکم محکومیت برای وی است.

هم‌چنین در موارد زیادی به رغم صدور حکم آزادی از سوی قاضی بازجویان وزارت اطلاعات مانع از آزادی متهمین شده‌اند.


 


محبوبه / رادیو کوچه

mahboobeh@koochehmail.com

امروز بیست و یکم  می برابر با سال‌روز در گذشت «راجیو گاندی» نهمین نخست وزیر هند، بعد از مرگ مادرش «ایندیرا گاندی» است. هم‌چنین او لقب جوان‌ترین نخست وزیر هند را به‌‌خاطر نخست وزیر شدن در سن ۴۰ سالگی داشت. وی در ۲۰ آگوست، سال ۱۹۴۴ میلادی زاده شد و در ۲۱ می ۱۹۹۱ در گذشت.

«راجیوگاندی» در ۲۰ آگوست  سال ۱۹۴۴ میلادی در شهر بمبئی چشم به جهان گشود. راجیو پسر بزرگ «ایندیرا گاندی» و «فیروز گاندی» و نوه «جواهر لعل نهرو» است.

راجیو هنگام تحصیل در دانشگاه کمبریج با «ادوج آنتونیا آلبینا مینو» که ایتالیایی بود آشنا شد پس از گذشت سه سال از دیدارشان در سال ۱۹۶۸ با یکدیگر ازدواج کردند و همسر او «سونیا گاندی» نام گرفت.

برخلاف شرایط و جو حاکم بر خانواده نه راجیو گاندی و نه سونیا علاقه‌ای به مسایل سیاسی نداشتند و تلاش می‌کردند بدور از درگیری‌های سیاسی باشند. بنابراین راجیو گاندی مسایل سیاسی را به برادر کوچکترش واگذار کرد و به عنوان خلبان حرفه‌ای در خطوط هوایی هند مشغول به‌کار شد در همین زمان نیز سونیا به امور نگهداری و تربیت از دو فرزندشان مشغول بود. اما مرگ «سانجای گاندی» برادر کوچک در یک حادثه هوایی باعث شد راجیو گاندی بنابر رسم و سنت خانواده وارد عرصه سیاست شود.

بعد از ترور مادرش در سال ۱۹۸۴ حزب کنگره ملی هند او را به عنوان نهمین  نخست وزیری منتصب کردند. و هم‌چنین او لقب جوان‌ترین نخست وزیر هند را به دلیل آنکه در زمان نخست وزیر شدن چهل ساله بود گرفت.

کنگره در دسامبر همان سال، توانست به رهبری راجیو گاندی با کسب ۴۱۱ کرسی از ۵۴۲ کرسی مجلس نمایندگان هند به پیروزی بزرگی دست یابد.

با وجود تعهد راجیو گاندی برای مبارزه با فساد در مدیریت‌های دولتی، دیری نپایید که که حزب کنگره نیز با فساد مالی آلوده شد و در سال ۱۹۸۹ شکست بزرگی در انتخابات را متحمل شد و بدین ترتیب راجیو گاندی از مقام نخست وزیری استعفا داد.

راجیو در سال ۱۹۹۱ دوباره مامور به تشکیل کابینه شد، اما در بیست و یکم می در تبلیغات انتخاباتی، برای یک نامزد محلی از حزب کنگره، در نزدیکی شهر چنای در جنوب هند بود که توسط یک زن در یک انفجار انتحاری کشته شد. این زن که بمب را بر شکم بسته بود از هواداران ببرهای تامیل (جدایی طلبان سریلانکا) بود. راجیو در زمان نخست وزیری خود، واحد نظامی به سریلانکا فرستاده بود تا به برقراری صلح کمک کنند که تامیلی‌ها این عمل را اقدامی برضد خود که خواهان استقلال بوده‌اند تلقی کرده بودند.

بعد از مرگ او، همسرش، سونیا گاندی رهبری کنگره را در سال ۱۹۹۸ برعهده گرفت و در نتیجه در سال ۲۰۰۴ کنگره دوباره موفق به کسب آرا شد. فرزند او «راهول گاندی» در حال حاضر یکی از رهبران کنگره ملی هند می‌باشد.

راجیو گاندی بعد از مرگش، برنده باارزش‌ترین نشان ملی هندوستان یعنی «بهارات راتنا» شد که شخصیت‌های ممتازی مانند ایندیرا گاندی موفق به کسب آن شده بودند.

منبع‌ها:

  • وکی پدیا
  • زندگی‌نامه ایندیرا گاندی

 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • آمریکا برنامه جهانی خود را برای مبارزه با گرسنگی اعلام کرد.
  • در بانکوک ۳۰۰ مورد خرابکاری و به آتش کشیدن ۳۶ خانه گزارش شده است.
  • هیئت مبارزه با فساد مالزی تصمیمی را با همراهی نمایندگان و سفرا اتحادیه اروپا اتخاذ می کند.
  • دونالد لیم و گان در لیست سناتور شدن قرار دارند.
  • حزب پیشروی سراواک از شکست در سیبو نگران نیست.
  • AHSB پیشنهاد داد که بدون شرط مسئولیت ASTRO را قبول کند.
  • پاکستان خواستار تشکیل هر چه سریعتر کمیسیون های وزارتی بین دو کشور شد.
  • سرکوزی پیشنهادی مطابق قانون اساسی در مورد کسر بودجه داد.
  • داسیلوا از قدرت های جهانی بخاطر پافشاری بر روی تحریم ایران انتقاد کرد.
  • ۵۰۰ قانون اتحادیه اروپا در انگلیس هنوز اجرا نشده اند.

روزنامه استار

  • پیشنهاد عفو برای هزاران کارگر غیر قانونی شاغل در مالزی.
  • نخست وزیر: «سیاست های دولت دارد نتیجه می دهد.»
  • یک زوج پس از خوراندن سم موش به کودک ۲ ساله خود، از ساختمان ۲۹ طبقه ای پایین پریدند.
  • ایریشیا اولین پرواز های خود را به بنگلور آغاز کرد.
  • از دانشجویان رشته توریسم بیشتری برای لیدری تور استفاده خواهد شد.
  • سیل بخشی از کلانگ ولی را خراب کرد.
  • سلانگور با در اختیار گذاشتن زمین های بیشتری به مدارس چینی موافقت کرد.
  • کره شمالی می گوید که همسایه جنوبیش کار را به سوی جنگ پیش می برد.
  • زوج همجنس گرای مالاوی به ۱۴ سال حبس محکوم شدند.
  • جت های جنگنده نسل جدید چین تا ۲۰۱۸ وارد خواهند شد.
  • زلزله ای به قدرت ۶٫۲ ریشتر کاستاریکا را لرزاند.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • یک زن بخاطر سوء استفاده از دخترش به ۸ سال حبس محکوم شد.
  • موگیلان اخراجش از انجمن هندی تباران را رد کرد.
  • ژنرال ذول الکفیل به فرماندهی ارتش رسید.
  • استشهاد ویدئویی دکتر پرونتیپ به روز ۱۱ ژوئن موکول شد.

 



 


رادیو کوچه

جعفر پناهی فیلم‌ساز زندانی روز پنج‌شنبه پس از پنج روز اعتصاب غذا توانست با خانواده و وکیل خود دیدار کند.
بر اساس گزارش‌های رسیده صبح روز پنج‌شنبه جعفر پناهی ابتدا با وکیل و سپس با خانواده خود دیدار کرده که در هر دوی این دیدارها عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، حضور داشته است.
آقای پناهی دو روز پیش طی نامه‌ای از اعتصاب غذای خود تا زمان تحقق سه‌ خواسته‌ی مطرح شده‌اش خبر داده بود.
«تماس و دیدار با خانواده و اطمینان کامل از سلامت آن‌ها»، «حق داشتن وکیل بعد از ۷۷ روز» و «آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی» خواسته های این فیلم‌ساز مطرح ایرانی عنوان شده است.
فریده غیرت وکیل آقای پناهی از «قول مساعد» دادستان تهران برای آزادی جعفر پناهی خبر داد.
به گفته‌ی خانم غیرت ، دادگاه به دو خواسته‌ی اول جعفر پناهی (دیدار با خانواده و حق داشتن وکیل)  توجه کرده و احتمال توجه به خواسته سوم او نیز وجود دارد.
فریده غیرت گفت از آقای  پناهی، خواسته که با توجه به برآورده شدن دو خواسته و قول مساعد برای برآورده شدن خواسته دیگر، به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
به گفته این وکیل دادگستری، آقای پناهی ابتدا اعلام کرده تا رسیدن به همه خواسته‌ها اعتصاب غذایش را ادامه خواهد داد، اما در مقابل اصرار وکیلش «نهایتن سکوت کرده است»


 


سعید برین‌دوست / رادیو کوچه

این هفته دامنه تحولات اقتصادی ایران از تهران تا آمریکا نیز کشیده شد هم از سویی تحریم‌های تازه شورای امنیت بر فضای اقتصادی ایران تاثیرگذار است و هم مخالفت بخش خصوصی آمریکا با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران. دولت باز هم بازیگر اول اقتصاد ایران بود وهست‌.

هم در نفت کلی خانه‌تکانی شد هم طرح دولت برای کنترل اجاره‌بها رو شد هم این‌که احمدی‌نژاد گفت طرح هدف‌مند‌سازی را از نیمه دوم سال اجرا می‌کند.

سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درخصوص زمان آغاز اجرای هدف‌مندسازی یارانه‌ها، اظهارات دو روز پیش رییس‌دولت، این پیام را دربرداشت که اجرای این قانون برای نیمه‌ اول امسال منتفی است.

به گفته احمدی‌نژاد، طرح هدف‌مند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین طرح اقتصادی ۵۰ سال اخیر است که از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود. اگرچه از محتوای اظهارات رییس‌دولت، برداشت این‌که طرح از ابتدای نیمه دوم یا این‌که در خلال ماه‌های آن آغاز خواهد شد ممکن نیست؛ اما به گزارش واحد مرکزی خبر، در ابتدای این هفته وی تصریح کرده است که «مقدمات اجرای طرح به سرعت در حال انجام است که پس از تکمیل اطلاعات خانوار حساب‌های بانکی باز می‌شود و دو ماه قبل از شروع طرح، پول‌ها به حساب افراد واریز می‌شود که امیدواریم این طرح عواقب سو نداشته باشد.»

این قانون که قرار بود از ابتدای سال‌جاری اجرا شود، به دلیل مخالفت دولت با اصلاحات مجلس در کاهش سرعت افزایش قیمت حامل‌های انرژی بلاتکلیف شد تا ای‌نکه مجلس موافقت کرد دولت کار یک‌ساله را در ۹ ماه به انجام رساند.

مخالفت بخش خصوصی آمریکا با تحریم ایران

اما در کشاکش مسئله هسته‌ای ایران وموج تحریم‌های تازه و  در شرایطی که کنگره آمریکا مشغول نهایی کردن دور تازه تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران است، ۲۰ شرکت بزرگ آمریکایی از جمله شرکت هواپیمایی بویینگ و شرکت نفتی موبیل اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا علیه ایران را به زیان منافع اقتصادی بخش خصوصی آمریکا اعلام کرده‌اند.

شرکت‌های بویینگ و نیز شرکت نفتی «اکسون موبیل» جزو ۲۰ شرکتی هستند که تلاش می‌کنند تا لایحه تحریم ایران که در سال ۱۹۹۶ در کنگره به تصویب رسیده است به مورد اجرا در نیاید‌.

از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی ایران با استقبال از مواضع اخیر اتاق بازرگانی آمریکا در مخالفت با تحریم اقتصادی ایران، گفت: «اگر شرکت‌های آمریکایی مایل به حضور در پروژه‌های بزرگ اقتصادی ایران باشند، منعی برای حضور آن‌ها وجود ندارد.»

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «مهر» افزود: «این حقیقت که ایجاد محدودیت در روابط اقتصادی در شرایطی که اقتصاد جهانی به طور کامل از بحران خارج نشده، بسیار زیان‌بار است و از چشم فعالان اقتصادی دور نمی‌ماند.

شرکت‌های آمریکایی و برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز بین‌المللی دارای لابی در کنگره آمریکا تلاش دارند تا لایحه مجازات شرکت‌هایی را که با ایران هم‌کاری دارند از سوی دولت آمریکا به مورد اجرا در نیاید.

به گزارش بلومبرگ، انجمن ملی تولیدگران آمریکا مطالعه‌ای درباره آثار سو ‌اقتصادی مجازات شرکت‌های خارجی نشان می‌دهد که تحریم شرکت‌های بزرگ نفت و گاز از سوی دولت آمریکا سالانه ۲۵ میلیارد دلار از صادرات شرکت‌های آمریکایی خواهد کاست.

شرکت‌های بویینگ و نیز شرکت نفتی «اکسون موبیل» جزو ۲۰ شرکتی هستند که تلاش می‌کنند تا لایحه تحریم ایران که در سال ۱۹۹۶ در کنگره به تصویب رسیده است به مورد اجرا در نیاید.

بر اساس قانون تحریم تصویب شده در سال ۱۹۹۶ هر شرکتی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند مشمول تحریم‌های ایالات متحده خواهد شد.

این قانون در ۱۴ سال گذشته اجرایی نشده است، اما در دسامبر سال گذشته میلادی مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد که دولت اوباما می‌تواند شرکت‌هایی را که با ایران هم‌کاری دارند‌، مورد مجازات قرار دهد.

این لایحه در ۱۱ مارس سال جاری میلادی نیز در سنا تصویب شد و اکنون این تنها رییس‌جمهوری آمریکا است که می‌تواند در صورت صلاح‌دید شرکت‌های خارجی را که با ایران هم‌کاری دارند، مجازات کند.

بر اساس این مجازات دولت آمریکا و شرکت‌های آمریکایی حق انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها را نخواهند داشت، بانک‌های آمریکایی حق پرداخت وام به این شرکت‌ها را نخواهند داشت و نیز صادرات کالا از سوی این شرکت‌ها به بازار داخلی آمریکا محدود خواهد شد.

شرکت‌های آمریکایی می‌گویند که در صورت اجرایی شدن این قانون، مبادلات تجاری آن‌ها با شرکت‌های روسی، اروپایی و چینی آسیب خواهد دید و تجارت خارجی آن‌ها محدود خواهد شد.

«ویلیام رینش»، رییس شورای تجارت خارجی آمریکا ( که این شورا در واقع گروهی متشکل از دو شرکت اکسون‌موبیل و بویینگ است‌) در این باره می‌گوید که در صورت مجازات شرکت‌های اروپایی و چینی‌، تجارت مشروع شرکت‌های آمریکایی با این شرکت‌ها هدف قرار می‌گیرد و این به ضرر منافع شرکت‌های آمریکایی خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌گوید: «اتاق بازرگانی آمریکا نیز همواره موضع ضد‌تحریم داشته است و ملاحظه شد که اخیرن نامه‌ای توسط ۷ موسسه اقتصادی آمریکا از جمله اتاق بازرگانی آمریکا تهیه و به کنگره ارسال شد، ضمن این‌که در همین چند روز اخیر نیز نامه‌ای را به پیشنهادکنندگان تشدید تحریم‌ها نوشته‌اند که این امر کاملن نشان‌گر آن است که ضررهای تحریم، محدود به تحریم‌شونده نیست؛ بلکه تحریم‌‌کننده را نیز در محدودیت قرار می‌دهد به خصوص در شرایط کنونی به اقتصاد جهانی نیز لطمه می‌زند.

وی تصریح کرد: «طبعن به سبب این‌که بخش خصوصی در همه جای دنیا سعی دارد از منظر اقتصادی به مسایل نگاه کند، در مقابل تحمیل اهداف سیاسی بر موضوعات اقتصادی موضع می‌گیرد و موضع‌گیری اتاق بازرگانی آمریکا نیز کاملن از این زاویه قابل فهم و قابل تقدیر است».

به گفته نهاوندیان، به سبب این‌که چنین علاقه‌مندی در شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی وجود داشته است، ایران همواره این سیاست را داشته که در پروژه‌های بزرگ اقتصادی کشور، اگر شرکت‌های آمریکایی مایل باشند شرکت کنند، منعی برای آن‌ها نبوده است. وی معتقد است: «این دولت آمریکا بوده است که از حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌ها ممانعت می‌کرده است.»

رییس پارلمان بخش خصوصی در خصوص راه‌‌اندازی شورای مشترک تجاری میان ایران و آمریکا نیز خاطرنشان کرد: «تصمیمی که در اتاق بازرگانی برای تاسیس شورای مشترک ایران و آمریکای شمالی گرفته شد، برای این بود که فرصتی برای تبادل اطلاعات بین شرکت‌های ایرانی و شرکت‌هایی که در سه کشور آمریکای‌شمالی حضور دارند، فراهم شود.»

طرح جدید دولت برای بازار اجاره

از دیگر تحولات هفته طی شده باید به طرح دولت برای کنترل اجاره بهای مسکن سخن گفت‌. دنیای اقتصاد در این خصوص گزارش داد که: «مدیر سامانه ره‌گیری معاملات املاک با اشاره به این‌که افزایش نرخ اجاره‌بها ماهیت سوداگری دارد، از برنامه دولت برای تخلیه حباب اجاره مسکن خبر داد» و گفت: «به موجب طرحی مقرر شده است خانه‌های خالی در سطح کلان‌شهرها شناسایی شود و بعد از تعیین مهلت زمانی، در صورت احتکار، معادل دو برابر ارزش اجاره‌ای این واحدها از مالکان آن‌ها مالیات اخذ شود.» رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز گفت: «با توجه به کاهش نرخ سود بانکی برای مالکان به صرفه نیست که پول ودیعه مسکن خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و از این رو آن‌ها به منظور جبران این مسئله اقدام به افزایش نرخ اجاره بها کرده‌اند.

خانه تکانی شدید در نفت

دست آخر این‌که به گزارش خبرآن‌لاین وزیر نفت در احکام جداگانه‌ای معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی و رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی را تعیین کرد.

سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت با صدور حکمی علی‌رضا ضیغمی را به سمت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورد‌ه‌های نفتی ایران و مهدی فکور را به سمت مدیرعامل و عضو اصلی هیت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران منصوب کرد. در این احکام وزیر نفت بر هماهنگی کامل با سایر مجموعه‌های شرکت ملی نفت برای انجام این امور تاکید شده است. پیش از این، سید نورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و علی‌ر‌ضا ضیغمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بودند. وزیر نفت هم‌چنین با صدور حکمی سید حسین ایران‌منش را به سمت رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی منصوب کرد تا علی مبینی ده‌کردی با این سمت خداحافظی کند.

سید‌حسین ایران‌منش پیش از این عضو هیت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، گروه مهندسی صنایع از ۱۳۸۵ تا‌کنون، معاون پژوهش و آموزش موسسه مطالعات اقتصادی، بازرگانی از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ بوده است. پیش از این نیز وزیر نفت با صدور احکام جداگانه‌ای به ترتیب عبدالحسین بیات، جواد اوجی و احمد قلعه‌بانی را به عنوان معاونان سه شرکت مادر تخصصی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت ایران منصوب کرده بود. هم‌چنین محسن خجسته مهر و علی‌رضا میرمحمد صاقی هم با حکم میرکاظمی به عنوان معاونان برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و توسعه منابع انسانی وزارت نفت منصوب شده بودند.


 


رادیو کوچه

در ادامه درگیری‌های سرخ پوشان تایلندی و نیروهای دولتی این کشور از تاریخ ۱۴ تا ۱۹ ماه جاری ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش  رادیو کوچه به نقل ازخبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، «پانیتان واتانایاکورن» سخنگوی دولت تایلند صبح روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر گفت در جریان درگیری‌های شش روز اخیر در تایلند ۳۹۸تن زخمی شدند و ۴۴ تن دیگر نیز جان خود را از دست دادند.

این خبرگزاری هم‌چنین در خبری دیگر از برپایی آتش در ۳۹ منطقه از بانکوک توسط معترضان خبر داد و افزود این جریانات بعد از دستگیری رهبران معترض رخ داد.


 


رادیو کوچه

گزارش‌های رسیده از تهران از حمله عده‌ای مشکوک به محمدعلی ابطحی در شهرری خبر می‌دهند.
به گزارش فارس  عده‌ای ناشناس  با حمله به خودروی آقای ابطحی، شیشه‌های اتومبیل وی را شکستند و قصد برخورد فیزیکی با وی را داشتند که ماموران انتظامی مانع از این کار شدند.
این در حالی است که محمد علی ابطحی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که کسی به کمک او نیامد.
وی نوشته که این حمله ابتدا پس از خروج از این مراسم به وی صورت گرفته است و سپس در وسط بزرگراه نزدیک حرم  با توقف یک اتومبیل پراید در مقابل وی چندین موتور سوار با «لگد و کابل و چاقو »به اتومبیل آقای ابطحی حمله کردند و خسارت‌های زیادی را وارد کردند.
آقای ابطحی می‌گوید «به شکل معجزه آسایی از آن منطقه با شیشه‌های شکسته و چشم پر اشک» خارج شده است.
گفتنی است محمد علی ابطحی از جمله مشاوران محمد خاتمی، در دولت قبل بوده است که در جریان حوادث پس از انتخابات ایران در روز ۲۵ خرداد سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از محاکمه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.


 


رادیو کوچه

ششمین نشست اقتصاد اسلامی جهان که از روز سه‌شنبه در مرکز همایش‌های کوالالامپور آغاز به کار کرد عصر روز پنج‌شنبه پایان یافت.به گزارش رادیو کوچه و به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، در این نشست سه روزه مباحث پنج گانه اقتصاد، رهبری، آموزش، محیط زیست و مسائل مربوط به جوانان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در این نشست سه روزه بیش از ۲۵۰۰ نماینده از ۶۷ کشور جهان حضور داشتند.

هفتمین نشست اقتصاد اسلامی جهان در سال ۲۰۱۱ در جمهوری قزاقستان برگزار می‌شود.


 


رادیو کوچه

برخی از شرکتهای سنگاپوری واقع در تایلند به دلیل وجود ناامنی در این کشور فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی خود را موقتن متوقف کردند.

به گزارش رادیو کوچه به نقل از شبکه خبری آسیا، شرکت‌های سنگاپوری اعلام کردند که در حال حاضر تنها قادر هستند که از طریق آنلاین به مبادلات اقتصادی خود ادامه دهند که این امر باعث کاهش ۷۰ درصدی فعالیت این شرکت‌ها شده است.

این شرکت‌ها افزودند در حال نه تنها مشتریان آنها قادر به انجام معامله با آنها نمی‌باشند حتی کارمندان این شرکت‌ها برای حضور یافتن در محل کار خود با مشکل روبرو می‌باشند.

شرایط تایلند در هفته گذشته وارد دور جدیدی از درگیرهای شدید بین سرخ‌پوشان و نیروهای دولتی این کشور شده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته