هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

Latest News from Koocheh for 05/22/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شیرین دهقان/ دفتر آمریکا / رادیو کوچه

Shirin@koochehmail.com

نخستین پرسشی که برای ایرانیان طی سالیان اخیر پیش آمده این‌که از خود می‌پرسند چه شد که ایران دچار چنین وضعیت نامطلوبی شده است و حکومت رابطه غالب و مغلوب دارد.

بدون تشخیص درد میسر نیست قبل از هر چیز باید فهمید درد جامعه ایران چیست؟چگونه این درد پیدا شده و ابعاد آن و وضع حاد و مزمن آن از چه قرار است و هنگامی که به خوبی درد شناخته شد البته درمان و چاره جوی ان هم امکان‌پذیر خواهد بود درد ایران از عدم وجود حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت سرچشمه گرفته است و این درد  تا امروز ادامه دارد و اگر فکری به حالش نشود وضع ملت ایران هیچ تغییر مثبت و ارزنده‌ای نخواهد کرد اگر ملتی از حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت خود محروم باشد دچار چه بلا‌ها و مصیبت‌ها و دردهای بی‌درمانی خواهد شد.

محرومیت از این دو حق اساسی همه زمینه‌های اسارت و استعمار و استثمار و بالاخره نابودی هر ملت را فراهم می‌سازد و ما اگر فقط به تاریخ سیاسی و اجتماعی یک‌صد ساله ایران نگاه کوتاهی بیاندازیم چنین سیر قهقرای را می‌بینیم.

مردم ایران یک‌صد سال پیش به این نتیجه رسیده بودند که هر بلای بر سرشان می‌آی داز داشتن حکومت استبدادی پادشاهان مستبدی است که داشته‌اند و فهمیده بودند که پادشاهان مستبد حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت مردمی برای ملت قائل نیستند و به هر وسیله‌ای می‌توانند و بتوانند باید این دو حق اساسی و سرنوشت‌ساز را از ملت ایران سلب کنند و به خاطر سلب این حقوق اساسی هم می‌توانند حکومت جابرانه و استیدادی خودشان را به مردم تحمیل کنند و ادامه دهند و همین کار را با شدت و قدرت و زور می‌کردند و از اجرای عدالت و دادگستری و احقاق حقوق مسلم ملت هم خبری نبود. نباید مشاهده و درک چنین وضعی ملت ایران به دنبال انقلاب مشروطیت دست‌یابی به آزادی و دمکراسی و عدالت اجتماعی روان شد و تا آن‌جا که ممکن بود نیز پیروز شد.

اما این پیروزی دوام پیدا نکرد و همان عوامل استبداد در لباس روشن‌فکر و کاردان و کارشناس در پوشش مشروطه چی موفق شدند دوباره با خدعه و نیرنگ و تزویر  بساط استبداد جدید را بگسترانند و قانون اساسی مشروطیت را که با هدف برقراری آزادی و سلب اختیارات استبدادی پادشاهان بود را به  تدریج بی‌اثر و خنثا سازند و این طرح و آزادی خودشان را با موفقیت اجرا کنند و نتیجه آن هم که  حکومت بیست ساله رضا شاه بود. حکومت دیکتاتوری رضا شاه به علت این‌که خود او رضاه شاه از طبقه محرومین جامعه به پادشاهی رسیده بود و از وسعت فقر و بدبختی و عقب ماندگی ملت ایران خبر داشت منشاء خدمات ملی و ملموس شد اما هرگز در راه شناخت و اجرای حق حاکمیت ملی و برقراری حق تعیین  سرنوشت برای ملت ایران گامی برنداشت.

جنگ جهانی دوم در ایران سبب پیدایش نهضت آزادی‌خواهانه و شور و شوق به منظور دست‌یابی به حق حاکمیت و حق تعین سرنوشت شد. اما در اثر اشغال ایران اهداف این نهضت تحقق پیدا نکرد و دوباره بیگانگان و مخصوصن انگلیسی‌ها که به هنگام انقلاب مشروطه به خاطر جلوگیری از نفوذ روسیه به مشروطه‌چی‌ها کمک کرده بود این بار در صدد و بازگشت حکومت استبدادی و ایجاد اختناق مجدد در ایران بر‌آمدند و حق حاکمیت ملت ایران را سلب کردند و محمد رضا شاه پهلوی را به صورت یک شاه مستبد و نظیر آن دیده نشده است و این‌بار حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت از ریشه و بنیاد سلب شده  و اختیارات ملت در همه زمینه‌ها به سرقت مشتی آدمکش و دزد رفت.

۳۱ سال  است که ملت ایران اسیر عده‌ای رذل و خائن و بی‌شعور در هر سطحی شده و کم کم  به درد خود پی برده و اینک در صدد اعاده حق حاکمیت و حق تعیین سرنوشت خودش است و آماده شده که به هرقیمتی و به هرطریقی و با هر وسیله‌ای به این دو حق از دست رفته خودش و دیگر حقوق اساسی خودش دست یابد و آینده خود را آن‌طور که می‌خواهد بسازد.


 


حمید جعفری / رادیو کوچه

دکتر «ایرج پارسی‌نژاد» در ادامه‌ی کتاب «روشنگران ایرانی و نقد ادبی» که پیش از این منتشر شده بود، در سه کتاب مستقل به بررسی آثار نقد ادبی «پرویز ناتل‌خانلری»، «علی دشتی» و «احسان طبری» پرداخته که به تازگی به همت انتشارات سخن راهی بازار نشر شده است. یکی دیگر از نشست‌های  هفتگی مرکز فرهنگی شهرکتاب تهران به نقد و بررسی این مجموعه اختصاص داشت که با حضور دکتر «هوشنگ رهنما»، «دکتر مجتبی بشردوست» و «دکتر ایرج پارسی‌نژاد» برگزار شد.

در فرهنگستان این هفته گزارشی از این نشست را خواهید شنید.

در ابتدای این نشست پارسی‌نژاد با اشاره به تلاش‌های عبدالحسین زرین‌کوب در پایه‌گذاری نقد ادبی در ایران، گفت: «۳۴ سال پیش که من به دانشگاه آکسفورد رفتم و موضوع کارم را تاریخ نقد ادبی در ایران قرار دادم، متوجه مطالعه زرین‌کوب در این باره شدم که در یکی از کتاب‌هایش تلاش کرده بود، پیشینه نقد ادبی را بازگو کند. در اقع من مطالعه‌ام را از جایی شروع کردم که زرین‌کوب ختم کرده بود. وی سپس به مقاله‌ای اشاره کرد که «میرزا فتحعلی آخوندزاده» در نقد سروش اصفهانی به سال ۱۸۶۶ میلادی نوشته است.»

او در ادامه افزود: «به عقیده من این مقاله آغاز نقد ادبی در ایران است و به همین خاطر من ناچار شدم به آرشیو آخوندزاده در باکو و تفلیس مراجعه کنم و همه مقالات او را مستقیم و با واسطه ترجمه کردم.» این پژوهشگر ادبیات در ادامه تلاش‌های نامورانی مانند «ملک‌الشعرا بهار» و «علامه قزوینی» را در حوزه تصحیح متون فارسی، ستود اما در عین حال سهم آن‌ها را در تاریخ فکر ایرانی «اندک» توصیف کرد و گفت: «حقیقت این است که آن‌ها در تاریخ فکر به آن صورت،  نقشی نداشته‌اند و تاثیر بسزایی بر جای نگذاشته‌اند. اما کسی مانند علی دشتی برای اولین بار به نکته‌هایی درباره مضمون آثار توجه کرده اما عجبا که او هم با انکار میراث صوفیه، به خطا رفته و آن را مروج تنبلی و تن‌پروری دانسته است.»

پارسی‌نژاد که خود شاگرد  ناتل خانلری بوده است با این عبارت که «خانلری به دلیل این‌که با زبان غربی‌ها آشنا بود و مبانی نقد را درک می‌کرد به نقد ادبی ایران اعتبار و آبرو بخشیده است» به تحسین او پرداخت و اذعان کرد: «من در کتابم درباره او نتوانسته‌ام از تاثیرهای مثبتی که نقد او (خانلری) بر تاریخ نقد ادبی ایران گذاشته، دور شوم.»

وی هم‌چنین درباره کتاب سومش درباره احسان طبری گفت: «او موجود شگفت‌انگیزی بود که عمرش را در عالم سیاست تباه کرد. احسان طبری اگر در دام سیاست نمی‌افتاد، چه بسا میراث گران‌بهایی در فکر و ادبیات برجای می‌گذاشت با این حال او اسیر ایدئولوژی مارکسیسم و کمونیسم روسی شد». این استاد دانشگاه با بیان این‌که «البته من با نگاه و نگرش طبری نسبت به ادبیات و هنر موافق نیستم» ادامه داد: «نه تنها احسان طبری، تمام مارکسیست‌هایی که آمدند بر اساس ایدئولوژیشان در حوزه نقد ادبی کار کردند و در همین چاه افتادند در حالی که ایئولوژی معیار ادبیات نیست.» پارسی‌نژاد با مقایسه تلاش‌های خانلری و طبری در حوزه نقد ادبی گفت:‌ «‌خانلری با تاسیس مجله سخن، نه تنها فکر و فرهنگ امروز را معرفی کرد، بلکه در تمام زمینه‌ها از تفکر و هنر مدرن سخن گفت و از آن دفاع کرد هم‌چنان‌که طبری نه تنها معرف صادق هدایت و نیما یوشیج بود، در موسیقی هم ایرج گلسرخی و پرویز محمود و در تئاتر هم عبدالحسین نوشین را معرفی کرد.»

در ادامه این نشست هوشنگ رهنما سخنش را با این پرسش که «چرا تاریخ جامع نقد ادبی در ایران هنوز نوشته نشده است؟» آغاز کرد و گفت: «ما فقط مواد لازم و نه حتا کافی برای نوشتن این تاریخ را در اختیار داریم و این به این دلیل است که چرخه نقد ادبی در ایران هنوز کامل نشده است». وی با بیان این‌که «فعلان جای یک فرهنگ ایده‌های نقد ادبی خالی است» به تربیت انگلیسی پارسی‌نژاد و ارتباط آن با روش نگارش سه کتاب مذکور (نقد ادبی دشتی، خانلری و طبری) اشاره کرد و افزود: «روش‌شناسی که پارسی نژاد برگزیده کار او را با کسانی مانند زرین‌کوب و محمد دهقانی متفاوت کرده اما به هر حال چارچوب پژوهشی او، بررسی مقدماتی و شناسایی نقد ایده‌های پراکنده، انتظار تحقیقی عمیق‌تر از این را نابجا جلوه می‌دهد.»

رهنما در عین حال گفت: «تعاملی بینامتنی میان بخش زندگینامه و جای جای متن اثر وجود ندارد و مخاطب را با جهت‌گیری‌های فکری شخصیت‌ها آن‌چنان که باید آشنا نمی‌کند. خوب است بپرسیم: معیارهای مولف در انتخاب این شخصیت‌ها و انگیزه‌های تقدم و تاخر در انتخاب آن‌ها چیست؟»

مجتبی بشردوست دیگر منتقد این نشست نیز که بیشتر سخنانش معطوف به تاریخ نقد ادبی بود نه کتاب‌های مورد اشاره با اشاره به دیدگاه‌های موجود درباره نقد ادبی در ایران گفت: «یک دیدگاه قائل به فقدان نقد ادبی در تاریخ ایران است و در مقابل دیدگاه دیگر معتقد است اساسن نقد ادبی را ایرانیان به اروپا برده‌اند. من معتقد به یک دیدگاه میانه‌ام و نه می‌توان گفت که ما هیچ‌وقت چیزی به نام نقد ادبی نداشته‌ایم و نه می‌توان گفت ما خیلی قبل‌تر از این‌ها نقد ادبی داشته‌ایم و این غربی‌ها هستند که آن را از ما گرفته‌اند.»

وی افزود: «ما موضع و موقف نگاه و ملاحظات انتقادی داشته‌ایم اما این به معنای نقد ادبی نیست. نقد ادبی نیازمند بستر است و پا در هوا نمی‌شود و اساسن در جوامعی که استبداد وجود دارد، نقد ادبی رشد نمی‌کند. نقد ادبی مولود تفکر انتقادی و نیازمند این بستر عینی است و نیاز به مبانی علمی و فلسفی دارد و نمی‌شود ذوقی، نقد کرد. بستر فکری نقد ادبی، مبانی علمی و فلسفی است.»

این پژوهش‌گر ادبیات اضافه کرد: «اساسن بعضی ملت‌ها حساسیت کم‌تری نسبت به دموکراسی دارند و ما هم این‌گونه‌ایم. دلیلش این است که  ما در یک چهارراه واقع شده‌ایم و مدام در معرض ناامنی بوده‌ایم و به همین خاطر دغدغه همیشگی‌ ما نه دموکراسی که امنیت بوده است.» بشردوست گفت: «زمانی می‌توانیم درباره نقد ادبی داوری بهتری بکنیم که تاریخ عقل نوشته شده باشد و تا زمانی که این تاریخ نانوشته باشد نقد ادبی ما هم ذوقی است. اگر بخواهم منسجم‌تر حرف بزنم باید بگویم عقل ایرانی دو ویژگی دارد نگاه تفسیری به پدیده‌ها در مقابل نگاه تسخیری غربیها  دوم نبود یک عقلانیت تفاهمی در میان ما.»

وی هم‌چنین ضرورت نوشتن کتاب درباره نقد ادبی، فرم دادن به توده عظیمی از مفاهیم بی‌فرم، مطالعه آثار سه نویسنده (دشتی، خانلری و طبری) و نثر ساده و روان را از ویژگی‌های مثبت کار پارسی‌نژاد برشمرد و در عین حال نبود طرح مشخص برای چنین پروژه‌ای در ابتدای کار، تعریف نکردن نقد تاثری (درباره علی دشتی) و نیز نقد آکادمیک (درباره خانلری و طبری) را از نقاط ضعف این سه اثر عنوان کرد.

موسیقی ای که در این برنامه خواهید شنید از آلبوم We’re Here Because We’re Here، آخرین آلبوم آناتما، محصول ماه می سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است.


 


سام شریف / رادیو کوچه

sam@koochehmail.com

بر اساس بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در تهران به امضا رسید، ایران موافقت کرد که ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده را در ترکیه امانت بگذارد، تا در صورت موافقت گروه وین، با ۱۲۰ کیلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران مبادله شود.

گروه وین شامل کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

بر اساس توافق میان ایران، برزیل و ترکیه، در صورتی که مفاد این بیانیه مورد اجرا قرار نگیرد، ترکیه حسب درخواست ایران، به سرعت و بدون هیچ شرطی اورانیوم با غنای کم ایران را به آن کشور باز خواهد گرداند.

ایران روز شنبه ۲۵ اردیبهشت میزبان سی و دومین نشست وزیران کشورهای موسوم به «گروه ۱۵» و دو روز بعد میزبان چهاردهمین اجلاس سران این کشورها بود.

این گروه که در نهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۸۹ در بلگراد تشکیل شده، اینک شامل ۱۷ کشور در حال توسعه از قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکاست، که در زمینه هم‌کاری‌های اقتصادی و هماهنگی‌های سیاسی با یکدیگر هم‌اندیشی و رایزنی می‌کنند.

از میان سران شرکت کننده در نشست تهران، حضور «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»،‌ رییس جمهوری برزیل از اهمیت بیشتری برخوردار بود؛ زیرا این دو کشور از اعضای غیر‌دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و هر دو پیش‌تر برای میانجی‌گری در مناقشه اتمی ایران باغرب، اعلام آمادگی کرده بودند.

پیش از نشست تهران، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که «به نظر ما، دیپلماسی اخیر ایران تلاشی برای متوقف کردن اقدام شورای امنیت است.»

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هم با «نامحتمل» خواندن سفرش به تهران گفته بود که انتظار داشت قبل از این سفر، ایران عزم خود را برای هم‌کاری با راه حل مورد نظر ترکیه در حل بحران اتمی آن کشور اعلام کند ولی چنین اعلامیه ای صادر نشده است. او سپس تصمیمش را عوض کرد و برای شرکت در اجلاس سران به تهران آمد.

اما لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا،‌ رییس جمهوری برزیل پیش از سفر به تهران در مسکو گفت: «من باید از همه آموخته‌های دوران طولانی کار سیاسی خود استفاده کنم تا دوستم احمدی‌نژاد را قانع کنم با جامعه بین‌المللی به توافق برسد.»

امضای بیانیه تبادل سوخت هسته‌ای در حضور سران دو کشور برزیل و ترکیه‌، در رسانه‌های عمومی بازتاب گسترده‌ای داشت.

«رامین مهمان‌پرست»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، آن را «گامی بلند» برای حل و فصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران، و گامی مهم برای جای‌گزین کردن «روند تعاملی به جای روند تقابلی» در موضوع هسته‌ای توصیف کرد.

احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «این توافقنامه می‌تواند گامی بزرگ در حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران قلمداد شود.»

«میشل سلیمان»، رییس جمهور لبنان، توافقنامه تهران را گام نخست راه حل‌های دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به نگرانی‌های ناشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران دانست. لبنان نیز از اعضای غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

روسیه این توافقنامه را امیدبخش خواند، و چین با مثبت ارزیابی کردن آن ابراز امیدواری کرد که این بیانیه گامی موثر در جهت حل صلح امیز مسئله هسته‌ای ایران قلمداد شود.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، هم گفت که این توافقنامه گامی بزرگ در حل بحران هسته‌ای ایران است.

اما در واشنگتن، رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید با کم اهمیت جلوه دادن این طرح، تاکید کرد که توافق حاصل شده، خط مشی آمریکا در برابر ایران از جمله تلاش برای تحریم این کشور را تغییر نداده است.

آمریکا هم‌چون گذشته از تداوم غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران ابراز نگرانی کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا جزییات این توافقنامه را به دفتر این آژانس ارسال کند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا از تلاش برزیل و ترکیه تقدیر کردند ولی توافق تهران را کافی ندانستند. هم‌زمان پیش نویس قطعنامه تشدید تحریم‌های ایران که توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان تدوین شده، به ده عضو غیردائم این نهاد ارایه شد.

«سوزان رایس»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هدف این قطعنامه را «افزایش هزینه‌ای که مقام‌های ارشد ایران به دلیل ادامه سرپیچی از جامعه بین‌المللی می ‌پردازند» و «تشویق ایران به حل و فصل صلح‌آمیز نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی‌اش» اعلام کرد.

پیش نویس این قطعنامه ایران را موظف می‌کند که ساخت تمام مراکز غنی‌سازی اورانیوم یا تاسیسات اتمی آب سنگین را متوقف کند و از ساخت تاسیسات مشابه خودداری کند، و کشورها را موظف می‌کند از ورود شمار دیگری از مقام‌های ایران به قلمرو خود جلوگیری کنند و دارایی‌های تعداد دیگری از افراد و شرکت‌های ایرانی را در فهرست تحریم‌ها برای مسدود شدن قرار می‌دهد.

در واکنش به انتشار پیش‌نویس قطعنامه تشدید تحریم‌ها، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به دیدگاه وزیران امور خارجه برزیل و ترکیه گفت: «ارزیابی آن‌ها این بود که برای تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت هیچ شانسی وجود ندارد.» او سپس تاکید کرد: «ارزیابی خودمان هم همین است.»

دو کشور برزیل و ترکیه در نامه‌ای مشترک خطاب به اعضای شورای امنیت از آن‌ها خواسته‌اند از تصویب تحریم‌های بیشتر خودداری کنند. در این نامه آمده است که این دو کشور «متقاعد شده‌اند که بخت موفقیت گفت‌وگوها وجود دارد و ضروری است از اقداماتی که به امکان پیدا کردن راه حل صلح‌آمیز برای این موضوع لطمه می‌زند، خودداری شود.»

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری برزیل هم گفته است: «ایرانی که به عنوان اهریمن به دنیا معرفی کرده بودند … پای میز مذاکره نشست. می‌خواهم شاهد عمل کردن دیگران به آن چیزی باشم که خود از ایران توقع داشتند.»

اما باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا بار دیگر در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت آمریکا هم‌چنان به تلاش خود برای تشدید تحریم‌های بین‌المللی ایران ادامه خواهد داد.

امضای بیانیه تبادل اورانیوم، در داخل ایران هم واکنش‌هایی را به هم‌راه داشت. جمعی از فعالان ملی _مذهبی با انتقاد از سیاست‌های پیشین هسته‌ای دولت این کشور، اقدام دولت ایران مبنی بر توافق با مبادله سوخت هسته‌ای را «مثبت و به نفع و مصلحت مردم» ارزیابی کردند.

اما احمد توکلی، یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران گفت که بیانیه تهران مصالح ملی را تامین نمی‌کند و حاوی تعهد یک‌طرفه ایران و به ضرر کشور است.

یک روز پس از امضای بیانیه، «سعید جلیلی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران، در جلسه غیرعلنی مجلس ایران در مورد آن توضیح داد.

«علی لاریجانی»، رییس مجلس گفت که هدف از جلسه غیرعلنی روز سه شنبه «گفت‌وگوی جدی برای نزدیک کردن نظرات بین دولت و مجلس» بوده است.

دیپلماسی یک بام و دو هوای ایران

بسیاری از منتقدان ایران را به رفتارهای دوگانه در عرصه بین المللی متهم می کنند.پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد مدل دیپلماسی ایران به طور کلی تغییر یافت. مدل تنش‌زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها در زمان سید محمد خاتمی به رویارویی و تقابل تغییر یافت. اما به اتقاد تحلیل‌گران محمود احمدی نژاد هیچ گاه نتوانست به صورت تمام و کمال در این مدل جای گیرد. نمونه‌های فراوانی را برای این یک بام و دو هوایی در عرصه دیپلماسی می‌توان شاهد آورد. زمانی که محمود احمدی‌نژاد تقاضای دریافت غرامت از اشغال‌گران ایران در جنگ جهانی دوم کرد و چندی بعد سال‌روز پیروزی روسیه را در جنگ جهانی دوم به این کشور تبریک گفت. در حالی که نقش روسیه در اشغال ایران به مراتب پررنگ‌تر از آمریکا بود.

یا زمانی که رییس جمهوری ایران برای کنفراس بازنگری ان پی تی راهی نیویورک شد و در سخنرانی تند‌ش آمریکا و اسراییل را به دلیل برنامه‌های اتمیشان محکوم کرد و آنان را برهم زننده صلح و آرامش جهان معرفی کرد. اما از سویی دیگر منوچهر متکی موضعی کاملن متفاوت با رییس جمهوری داشت. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ی ایران پنج‌شنبه شب ( به وقت محلی) در اقدامی که برخی ناظران آن را «غیرمنتظره» خواندند، تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت را به شرکت در یک مهمانی شام دعوت کرد. این مهمانی در اقامت‌گاه سفیر ایران در سازمان ملل، واقع در منهتن برگزار شد.

بر توافقنامه تهران نیز همین یک و بام دو هایی حاکم بود. ایران پس از آن‌که چندی پیش در نشست با گروه ۵ به اضافه یک از مبادله اورانیم سرباز زد و عملن ایران را در موضع انفعال قرار داد و غرب را به واکنش‌های شدیدتر برانگیخت سرانجام در اقدامی خودخواسته و پیش‌دستی کننده به توافقنامه تهران تن در داد تا شاید بتواند جلوی تحریم‌های شورای امنیت را بگیرد. اما نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود. واکنش‌های منفی و خنثا روسیه و آمریکا و فرانسه، ایران را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است.

توافقنامه تهران که از آن به عنوان پیروزی دیپلماتیک یاد می‌شد مستمسکی در دست مخالفان دولت قرار داد.

در اولین موضع تند، احمد توکلی‌، نماینده اصول‌گرای تهران اعلام کرد «بیانیه مذکور مصالح ملی را تامین نمی‌کند» و از احمدی‌نژاد خواست در این مورد توضیح دهد. به گفته توکلی، این بیانیه حاوی تعهد یک‌طرفه ایران و به ضرر کشور است.

اما آن‌چه «داریوش قنبری» نماینده ایلام در مجلس هشتم در گفت‌وگو با سامانه خبری آفتاب درخصوص بیانیه تهران اظهارداشت، ناشی از نگرانی خاصی بود بود که متذکر شد: «تنها تفاوتی که این بیانیه با توافق وین دارد این است که مقرر شده کاری با واسطه انجام شود؛ یعنی ما دستاورد هسته‌ای خود را بدون هیچ ضمانتی به بیگانگان دهیم و معلوم نیست که آن‌ها چه‌قدر به مفاد این بیانیه پای‌بند باشند و در مجموع من دستاوردی نمی‌بینم که پیرامون آن این همه تبلیغ می‌شود.»

در راستای مخالفت‌ها روزنامه جمهوری اسلامی، در دو سرمقاله روز سه‌شنبه و پنجشنبه هفته اخیر، خاطرنشان کرده بود «توافق اخیر نباید یک پیروزی قلمداد شود، زیرا یک عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب است.»

به هر روی محمود احمدی‌نژاد اکنون در موقعیتی بسیار سخت قرار گرفته است. از سویی بسیاری از هم‌قطاران دیرینه‌اش در عرصه جهانی مانند روسیه و چین تنهایش گذاشته‌اند و از سویی دیگر اگر تحریم‌ها در شوراد امنیت تصویب شود توافقنامه تهران نه تنها دستاوری برای رییس جمهوری به ارمغان نیاورد بلکه دست مایه‌ای را برای مخالفان دولت در عرصه داخلی فراهم آورده است. باید منتظر روزهای آینده بود، ایران در ایست‌گاه سرنوشت‌سازی قرار گرفته است. ایست‌گاهی که در آن دیپلماسی خارجی ایران در آستانه اولین سال‌گرد انتخابات پرحاشیه ۲۲ خرداد با مسایل داخلی گره خورده است.

منبع: بی بی سی


 


عکس / پیام جهانگیری / رادیو کوچه

باغ جهان‌نما در شمال‌شرقی شیراز واقع شده است. این باغ هم‌چون سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ ارم، باغ دل‌گشا و باغ تخت در دوره‌ی آل مظفر و آل اینجو (قرن هشتم هجری قمری) یعنی قبل از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده است.

ابن عربشاه مورخ دوره‌ی تیموری در کتاب عجایب المقدور آن‌را زینت‌الدنیا نامیده است. باغ جهان‌نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز، هم‌چون سایر باغ‌های نام‌دار آن دوره مورد توجه وی واقع شده به‌طوری‌که همانند آن‌را در اطراف سمرقند که موطن او بوده احداث و آن‌را جهان‌نما نامیده است.

این باغ در دوره‌ی صفویه نیز آباد و قابل اهمیت بوده است. شارون و تاورنیه جهان‌گردان فرانسوی که در دوره‌ی صفویه شیراز را دیده‌اند، خیابان زیبایی توصیف کرده اند که از تنگ الله اکبر تا بقعه‌ی میرعلی بن حمزه که محل خیابان حافظ کنونی است ادامه داشته و در دو طرف آن باغ‌های زیبا و آبادی وجود داشته است.

کریم‌خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری این باغ را که در زمین‌های مقابل جعفرآباد و مصلی قرار داشته حصار کشید و عمارت کوشک را در وسط آن ساخت و در اطراف عمارت خیابان‌کشی‌های زیبا و درخت‌کاری مفصلی به‌عمل آورد. طرح و اسلوب این باغ را کریم‌خان نظیر باغ نظر در داخل دارای چهار خیابان و اطراف چهار حوض دو بزرگ و دو کوچک ساخته است. در ضلع جنوبی بقایای آب‌نمایی به چشم می‌خورد که فواره‌ی آن هنوز پابرجاست. این آب‌نما از جلوی ضلع جنوبی آغاز می‌شود و به حوضی در جلوی بنایی که در دوره‌ی قاجاریه و در انتهای ضلع جنوبی احداث گردیده منتهی می‌شود که اخیرن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.


 


تیم ملی والیبال ایران با پیروزی برابر چین برای پنجمین بار به مقام قهرمانی رقابت‌های والیبال نوجوانان آسیا دست یافت.

در این دیدار که عصر روز جمعه در سالن والیبال مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد، تیم ایران با نتیجه سه بر دو از سد تیم چین گذشت و جواز حضور در بازی‌های المپیک نوجوانان سنگاپور را به‌دست آورد.

ملی‌پوشان والیبال ایران گیم‌های اول، سوم و پنجم را به ترتیب با نتایج ۲۵ بر ۱۷، ۲۸ بر ۲۶ و ۱۵ بر ۷ مقابل حریف خود به پیروزی دست یافتند و گیم‌های دوم و چهارم را با امتیازات ۲۶ بر ۲۸ و ۲۲ و ۲۵ به چینی‌ها واگذار کردند.

تیم چین نیز با کسب مقام دوم جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کرد و در دیدار رده بندی تیم کره جنوبی با نتیجه سه بر یک تیم هندوستان را شکست داد و بر سکوی سوم این مسابقه‌ها قرار گرفت.


 


رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از  دست‌یابی به دانش فنی تشخیص زلزله در ایران تا ۲۴ ساعت قبل از وقوع خبر داد.

به گزارش مهر، سیدمحمود فاطمی اظهار داشت: «در حال حاضر با نصب سیستم تشخیص زلزله در ۶ استان کشور زلزله ۲۴ ساعت قبل از وقوع قابل پیش‌بینی شده است.»

وی افزود: «دست‌یابی به دانش فنی تشخیص زلزله ۲۴ ساعت قبل از وقوع محقق شده و هم اکنون در۶ استان کشور به صورت آزمایشی سیستم پیش‌بینی زلزله نصب شده است.»

آقای فاطمی با بیان این‌که تست سیستم پیش‌بینی زلزله ۲۴ ساعت قبل از وقوع به اتمام رسیده است، تصریح کرد: «در حال حاضر تست‌های اولیه به خوبی به اتمام رسیده و نیازمند انجام یک‌سری تست‌های خاص در این زمینه هستیم، ضمن این‌که تست‌های تکمیلی نیز رو به اتمام است و توسعه دانش فنی این سیتم در دستور کار قرار دارد.»

به گفته‌ی آقای فاطمی براساس توان‌مندی سیستم در تشخیص زلزله ۲۴ ساعت قبل از وقوع، با نصب شبکه به صورت متراکم درکشور خطایی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

اطلاعات لرزه‌نگاری دقیق از مناطق مختلف کشور در سیستم تشخیص زلزله ۲۴ ساعت قبل از وقوع به دست می‌آید و بر اساس آن پیش‌بینی زلزله امکان‌پذیر می‌شود.

کارشناسان از احتمال وقوع زلزله در تهران در ماه‌های آینده خبر دادند.


 


‌شنبه ۱ خرداد ماه – ۲۲ می

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات شنبه ایران

note3روزنگاشت – «ملاصدرا، صدرالمتالهین شیراز» – به مناسبت روز بزرگ‌داشت «ملاصدرا»- مریم

note3فرهنگستان – «روشنگران ایرانی و نقد ادبی» – حمید جعفری

note3 بخش اول اخبار

note3بوم رنگ – «حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت» – شیرین

note3آقای گجت – دامون

note3گزیده اخبار مطبوعات تاجیکستان – منور

note3گزارش روز – «تلاقی دیپلماسی خارجی با مسایل داخلی» – سام

note3 بخش دوم اخبار

note3پرسه فرهنگی – «جشن رنگ‌ها» – سیمین


 


آثار ۸ هنرمند ایرانی برای شرکت در نمایشگاه ‌گالری سایه‌های غیاب به توکیو رفت.

به گزارش ایلنا، رضا عابدینی، بهار بهبهانی، نیوشا توکلیان، سارا دولت‌شاهی، رامش دها، ماتیلدا اصلی‌زاده، رها و غزل راستی‌فرد هنرمندانی هستند که در نمایشگاه توکیو آثار خود را عرضه خواهند داشت.

در این نمایشگاه قرار است سی‌ نقاشی، طراحی، عکس، ویدیو، چیدمان و اثر چاپی این هشت هنرمند درمعرض دید مخاطبان هنر ایران در ژاپن قرار ‌گیرد.

به گفته مسوولان این نمایشگاه، هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه «سایه‌های غیاب» با به‌کارگیری رسانه‌های مختلف آثار متنوعی شامل پرتره، کارهای گرافیستی، نقاشی و ویدیو آفریده‌اند و آن‌ها را به نمایش گذاشته‌اند.

برپا‌کننده این نمایشگاه شاهین میرعلی از هنرمندان ایرانی است که با هم‌کاری گالری ۶۰ ساله توکیو آثار هنرمندان ایرانی را در ژاپن درمعرض دید قرار داده است.

این نمایشگاه که در روز ۳۱ اردیبهشت افتتاح شده، تا ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) ادامه خواهد داشت.


 


این مطلب از سایت ژیلا گرفته شده است.

مادرم‌! دیدم که با دقت زیاد به تصاویر مادران آمریکایی نگاه می‌کنی که با شور وشوق زیاد فرزندان زندانی خود را در آغوش می‌کشند ،به آن‌ها گل و دیگر هدایایی را که با خود آورده‌اند هدیه می‌دهند‌، با آن‌ها میوه و خوراک می‌خورند و حرف می‌زنند و می‌خندند.

خیلی بیشتز از معمول به این تصویرها روی صفحه مونیتور خیره شده‌ای‌؟ به چه می‌اندیشی؟

به چه می‌اندیشی مادر؟

پاسخ‌ات ساده است:

«به این فکر می‌کنم که اگر من هم یک مادر آمریکایی بودم‌، موقعی که به ملاقات تو در اوین می‌آمدم احترام می‌دیدم‌، شاید ماموران تحقیرم نمی‌کردند‌، شاید مجبور نمی‌شدم ساعت‌ها در برابر ماموران و نگهبانان اشک بریزم تا بتوانم دخترم را برای چند دقیقه ببینم.»

مادرم! به یاد می‌آوری که عکس امیرکوچولو را برایم آورده بودی که می‌دانستی دلتنگش هستم‌، می‌خواستی عکس را از دور نشانم بدهی و خوشحالم کنی‌ و مامور زندان با بی‌ادبی به تو گفته بود: «این عکس اصلن به چه درد می‌خورد که با خودت آورده‌ای؟»

مادرم! به یاد می‌آوری که دلت می‌خواسته یک سیب کوچک برای من بیاوری تا بتوانی آن را پوست بگیری و با هم بخوریم‌، به یاد می‌آوری که همسر یکی از زندانی ها با خودش کمی میوه و لواشک آورده بود و می‌گفت که عزیزش که ماه‌هاست در انفرادی است، خیلی میوه و لواشک دوست دارد و شاید با خوردنش لحظه‌ای رنج انفرادی را فراموش کند‌، اما مامورها با عصبانیت همه چیز را به طرفتان پرتاب کرده بودند و گفته بودند‌: «این‌جا زندان است و فرزندان شما زندانی، انگار یادتان رفت».

به مادر شیوا نظرآهاری فکر می‌کنی که در روزهای عید می‌خواست برای عزیز دربندش شیرین نخودی ببرد چون که این نوع شیرینی را دوست دارد و دلش نمی‌آمد روی سفره هفت سین‌اش شیرینی بگذارد بی‌این‌که قبلش شیوا شیرینی مورد علاقه‌اش را خورده باشد.

مادر‌! مکث کردی و با بغضی فروخورده گفتی :

«مادر است دیگر، دلش به همین خوش است که دخترش بعد از این همه وقت چند تا شیرینی نخودی بخورد.»

مادر‌! به یاد می‌آوری که اجازه ندادند برای شیوا شیرینی ببرند و پدرش توی جیب‌هایش شیرینی را پنهان کرده بود و وقتی می‌خواست مخفیانه شیرینی را از جیبش در بیاورد و به دخترش بدهد چیزی جزخمیر و پودر از شیرینی باقی نمانده بود.

مادر‌! به صحنه میوه خوردن و غدا خوردن مادران آمریکایی با عزیران دربندشان نگاه می‌کنی و می‌گویی «خدا را شکر که بالاخره بچه‌هایشان را دیدند.»

مادر‌! به مبل‌هایی که مادران آمریکایی در هتل استقلال روی آن نشسته‌اند‌، نگاه می‌کنی و صندلی‌های کثیف سالن ملاقات اوین را به یاد می‌آوری‌. به یاد می‌آوری که به صندلی‌ها نگاه کرده و به من گفته بودی که ای کاش سالی یک‌بار این میز و صندلی‌ها و کف‌پوش‌های سالن را تمیز می‌کردند که این زندانی‌ها و خانواده‌هایشان در فضایی کمی دل‌چسب با هم ملاقات کنند. گفته بودی اگر خودشان تمیز نمی‌کنند کاش به تو و دیگر مادران اجازه بدهند که مواد شوینده بیاورید و سالن ملاقات را خوب بشویید و برق بیندازید.

مادر‌! به تلویزیون نگاه می‌کنی و به لباس‌های زندانی‌هایی آمریکایی و زیرلب می‌گویی‌: «خدا را شکر‌، لباس‌هایشان مرتب است ».

خیلی زود لباس‌های من و شیوا و بقیه زنان زندانی را در روز ملاقات به یاد می‌آوری که نامرتب بودند و دلت برای ما سوخته بود و به مادر شیوا گفته بودی‌: «دیدی بچه‌ها را با چه سر و وضعی آورده بودند؟»

مادر! به دمپایی بزرگ مردانه که پایم بود نگاه کرده و گفته بودی که چرا نمی‌گذارند لااقل برای ملاقات کفش‌های خودتان را بپوشید‌؟ اگرمجبورید دمپایی بپوشید‌، چرا این‌قدر باید برایتان بزرگ باشد که نتوانید راحت با آن راه بروید؟

مادر‌! تو به لباس‌هایی که به تنم زار می‌زد و چادری که سرم کرده بودند و چندان تمیز نبود‌، نگاه می‌کردی و غصه می‌خوردی و من دل‌داری‌ات می‌دادم که مادر من، این چیزها که غصه ندارد‌، خوشحال باش که در بند ۲۰۹ زندانی هستم‌، بندی که نسبت به سایر بندهای اوین بهتر و تمیزتر است.

مادر! بارها و بارها روزهای خودت و دیگر مادران زندانی‌ها را در اوین برایم مرور می‌کنی و می‌پرسی:

«گناه ما این بود که مادرانی ایرانی بودیم و نه مادرانی آمریکایی؟»

مادر! نمی‌دانم گناهت همین بود یا نه؟ اما فقط می‌توانم بگویم به‌خاطر همه بی‌حرمتی‌هایی که به‌خاطر زندانی بودن فرزندت دیده‌ای‌، شرمنده‌ات هستم .


 


رادیو کوچه

مقام‌های پلیس عراق از وقوع انفجار سه بمب هم‌زمان در بغداد و بر جای گذاشتن ۱۵۸ کشته و زخمی خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، انفجار هم‌زمان سه خودرو بمب‌گذاری شده درشرق بغداد ۳۳ کشته و ۱۲۵ زخمی برجا گذاشت.

پلیس استان خالص در عراق اعلام کرد: «۵۵ نفر در انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در بازار شمال غربی یعقوبه در شرق بغداد زخمی و ۴ تن نیز کشته شدند.‌»

در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده دیگری در شمال بغداد ۲۲ نفر کشته و ۵۳ نفر هم زخمی شدند.

هم‌چنین بر اثر انفجار یک خودرو دیگر بمب‌گذاری شده در فلوجه در جنوب بغداد، ۷ نفر کشته و ۱۷ نفر هم زخمی شدند.

مناطق شرق بغداد از جمله مناطقی است که گفته می‌شود گروه‌های وابسته به القاعده در آن فعال هستند.

تاکنون شخص یا گروهی مسوولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • اول خرداد روز بزرگ‌داشت ملاصدرا و روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف و روز جهانی تنوع زیستی.
  • ۱۸۵۹ میلادی – «سر آرتور کانن دویل»  نویسنده و پزشک اسکاتلندی متولد شد. وی شهرت خود را مدیون پدیدآوردن شخصیت «شرلوک هولمز» کارآگاه خصوصی بسیار مشهور است.
  • ۱۸۸۵میلادی – «ویکتور ماری هوگو» شاعر و رمان‌نویس مشهور فرانسوی در پاریس درگذشت. ویکتور  مهم‌ترین نویسنده رمانتیک جهان به‌حساب می‌آید. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «بینوایان، گوژپشت نتردام و مقدار زیادی مجموعه شعر» اشاره کرد. وی هم‌چنین چندین نمایش‌نامه نوشته‌ است.
  • ۱۹۷۲ میلادی – «ریچارد نیکسون» با رفتن به مسکو، نخستین رییس‌جمهوری آمریکایی شد که از شوروی دیدن می‌کند.
  • ۱۶۴۰ میلادی – تاریخ ورود نخستین چاپ‌خانه به ایران را این روز نوشته‌اند. این ماشین چاپ (مدل گوتنبرگ) توسط یک ایرانی ارمنی به‌منظور نصب در جلفای اصفهان وارد ایران شده بود. در آن زمان شهر اصفهان پایتخت ایران و شاه‌صفی رییس کشور بود. گوتنبرگ آلمانی که یک زرگر بود دست‌گاه چاپ خود را در دهه ۱۴۴۰ تکمیل کرده بود. قرن‌ها پیش از او چینی‌ها دست‌گاه چاپ بلوکی ساخته بودند.
  • ۱۳۰۷ خورشیدی – قانون اعزام محصل به اروپا به تصویب مجلس شورا رسید. طبق این قانون قرار شده بود که هر سال دست‌کم یک‌صد محصل ایرانی برای تحصیل در دانش‌گاه‌های کشورهای اروپایی به این قاره اعزام شوند. این قانون سال‌ها اجرا شد، ولی محصلان اعزامی عمدتن از خانواده‌هایی بودند که ثروتی داشتند. از این محصلان پس از بازگشت استفاده لازم به‌عمل نیامد و این فارغ‌التحصیلان به‌جای فعالیت در رشته تحصیلی خود، به امور سیاسی و سیاست‌بازی درگیر می‌شدند و از تخصص آنان استفاده نمی‌شد و عملن هرز و هدر می‌رفتند. گذشت زمان نشان داده است که ایران از اعزام محصل به کشورهای دیگر نتیجه مطلوب نگرفته است.
  • ۱۳۵۹ خورشیدی – در تهران اعلام شد که نرخ برابری ریال نسبت به پول‌های دیگر، شناور خواهد شد. در آن‌روز ارزش رسمی برابری دلار هفت تومان و نیم‌قران و بهای برابری آن در بازار ۱۳ تومان بود. ۲۷ سال پس از آن زمان با این‌که درآمد حاصل از نفت چند برابر افزایش یافته، ارزش برابری ریال نسبت به دلار بیش از ۷۰۰ برابر شده بود.

 


حامد راد / رادیو کوچه

این بسیار خوب است که اینترنت این امکان را فراهم کرده تا جهانیان شاهد رخدادهای داخل ایران باشند و خود قضاوت کنند.

سه جوان کوه‌نورد آمریکایی به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت می‌شوند، مادران آن‌ها با ویزا به تهران می‌روند و بلافاصله در هتل استقلال با فرزندانشان دیدار می‌کنند و غذای مفصلی سرو می‌شود.

مادران آمریکایی ابتدا با حجاب اسلامی شدید وارد ایران شدند و بعد به تصورات و ذهنیت اشتباه خود پی بردند و روسری ومانتو را برگزیدند. آن‌ها حتا از گرفتن عکس بدون روسری هم واهمه‌ای ندارند و خبرگزاری‌های دولت جمهوری اسلامی هم تصاویرشان را با افتخار به جهان مخابره می‌کند، اما مادران ایرانی، در حسرت رویت فرزندان زندانی خود، روزها و شب‌ها را می‌شمارند و حتا برای تحویل پیکر شهدایشان سرگردان هستند.

«احمد برازنده» و «علی عبدالمالکی» دو زندانی ایرانی در عراق که توسط آمریکایی‌ها بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند و طی چند روز آینده، با رافت و عطوفت اسلامی، کوه‌نوردان آمریکایی نیز آزاد می‌شوند و وقتی پایشان به خاک ایالات متحده برسد، لب به سخن گشاده و از همین رافت و عطوفت مقامات ایرانی تعریف‌ها خواهند کرد.

هنوز برخورد رئوفانه آقای محمود احمدی‌‌نژاد با ملوانان دستگیر شده انگلیسی، آن هدایا و روسری پرتاب شده داخل سطل زابله در انگلیس فراموش‌مان نشده و این نمایش‌ها هم‌چنان ادامه دارد و خواهد داشت.

بعد از روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد، دیپلماسی باج‌گیری و گروگان‌گیری به مرحله اجرا در آمده و تا حدودی نیز موفق بوده است. او نیک می‌داند که کشورهای غربی در برابر مصالح ملی و منافع شهروندان‌شان کوتاه خواهند آمد که این سیاست در مورد ایران و ایرانیان کاربرد ندارد.

بسیار احتمال دارد که سران آمریکا نیز همین سیاست را در قبال شهروندان زندانی‌شان در ایران برگزینند و لزومی ندارد در انجام آن مصالح مردم ایران، جنبش اعتراضی آنان و یا هر مورد دیگری را در نظر بگیرند. آن‌چه برای ایالات متحده مهم‌تر است و منطقی است، مصالح آمریکا و شهروندان آمریکایی است.


 


سینا / رادیو کوچه

sina.magazine@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

روزنامه آفرینش از «مهلت و نحوه انتخاب رشته مجازین کارشناسی ارشد دولتی سال ۸۹» خبر داد.

خبر دیگر این روزنامه به نقل از رییس سازمان انرژی اتمی آورده شده است. آقای صالحی از راه‌اندازی سایت هسته‌ای فردو قم تا دو سال دیگر خبر داد.

«نامه هشدارآمیز ترکیه و برزیل به شوراى امنیت درباره تشدید تحریم ایران» تیتر اول روزنامه خراسان است. این روزنامه هم‌چنین به بارش باران و تگرگ در روز جمعه در مشهد اشاره کرده است».

روزنامه ایران با اشاره به عملیات نیروی انتظامی در انهدام شرکت‌های هرمی نوشت: «‌تیرخلاص هرمی‌ها با انهدام ۴۰۰ شرکت».

«‌‌موج جدید گرد و غبار در راه تهران» خبر دیگری است که این روزنامه به نقل از معاون سازمان محیط زیست منتشر کرده است.

«ایران، غنی‌سازی را ادامه می‌دهیم» عنوان برجسته روزنامه جمهوری اسلامی است.

روزنامه تهران امروز نیز گزارشی را پیرامون سفر مادران کوه‌نوردان آمریکایی به تهران منتشر کرد و نوشت: «تهران میزبان مادران آمریکایی».

«پایان افسانه شرکت‌های هرمی» موضوع دیگری است که این روزنامه به آن پرداخته است.

روزنامه آرمان همین خبر را به این صورت منعکس کرده است: «پلمپ ۴۱۰ خانه تیمی شرکت‌های هرمی».

روزنامه دنیای اقتصاد از «خانه‌تکانی در قلب اقتصاد آمریکا» خبر داده  است.

«پرونده‌های ده‌ها میلیارد تومانی در سازمان بازرسی» عنوان اصلی روزنامه مردم‌سالاری است.

و در پایان روزنامه کیهان « انهدام هم‌زمان ۴۱۰ شرکت هرمی در عملیات ضربتی وزارت اطلاعات و ناجا» خبر داد.

«اعتراض شدید برزیل و ترکیه به پیش‌نویس قطع‌نامه آمریکا علیه ایران» عنوان دیگر این روزنامه است.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • بخش خصوصی تبدیل به اصلی‌ترین پیش برنده اقتصاد مالزی خواهد شد.
  • خدمات برنامه یک مالزی واحد می‌تواند باعث یک‌پارچگی شود.
  • ۷ مرد به اتهام روابط هم‌جنس گرایانه تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند.
  • نجیب امروز به سنگاپور می‌رود.
  • دولت با قسمت مالی نگهداری خانه‌های ارزان قیمت موافقت کرد.
  • نخست‌وزیر امید دارد که انجمن هندی‌تباران بتواند بر مشکلات داخلی خود فایق بیاید.
  • موگیلان: «من به‌خاطر این‌که از داتوک سامی ولو خواستم که خاموش بنشیند، گیر افتادم.»
  • بخش مالایی سازمان جهانی برای افراد هندی‌تبار چشم‌انداز کاری بعد از جنگ داخلی سریلانکا را ارزیابی می‌کند.
  • اطاق تجارت سنگاپور و مالزی علاقه‌مند است که با صنایع کوچک و متوسط مالزی هم‌کاری داشته باشد.
  • دروازه اقتصادی شمالی ۱٫۴ میلیارد رینگیت سرمایه‌گذاری دریافت می‌کند.
  • شرکت مخابرات مالزی پوشش Streamyx را گسترش می‌بخشد.
  • وزیر برزیلی: «توافق هسته‌ای با ایران هم‌چنان امکان‌پذیر است.»
  • انفجار بمب در بازاری در شمال عراق ۳۰ نفر را کشت.
  • نخست‌وزیر تایلند رای به تغییرات داد.

روزنامه استار

  • با سقوط هواپیما خطوط هوای هند، بیم آن می‌رود که تمامی ۱۶۰ سر‌نشین آن کشته شده باشند.
  • گواهی‌نامه تدریس برای معلمان غیر‌عملی است.
  • سلانگور قانونی را برای آزادی اطلاعات بررسی می‌کند.
  • دو درخواست خروج دیگر برای سامی انجام شده است.
  • انجمن هندی‌تباران علیه دو عضوش اقداماتی انجام خواهد داد.
  • حدود ۱۰۰ منجم و ستاره‌شناس به کوالالامپور می‌آیند.
  • محی‌الدین: «اطلاعات را آنالیز کنید تا با اختلافی مواجه نشوبد.»
  • شهرداری کوالالامپور ۷۵۰،۰۰۰ رینگیت به‌خاطر خراب‌کاری‌ها می‌پردازد.
  • ۳،۰۰۰ دانش‌آموز در جشن رنگ‌های مالزی شرکت می‌کنند.
  • دولت جدید انگلیس می‌خواهد اقتصاد اسلامی را افزایش دهد.
  • پلیس ۴ نفر از جمله یک زن را با ۱۴۰،۰۰۰ رینگیت مواد مخدر دستگیر کرد.
  • دریاچه کنیر بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در جنوب شرقی آسیا است که در ترانگانو ساخته شده و ۱۰۰ میلیون رینگیت هزینه ساخت آن شده است.
  • ناآرامی‌ها در تایلند، ضربه شدیدی به صنعت توریسم آن کشور وارد آورده است.
  • پاکستان ۴ نفر را در رابطه با نقشه بمب‌گذاری نیویورک دستگیر کرد.
  • ایران نامه توافق هسته‌ای را در روز دوشنبه تحویل IAEA می‌دهد.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • دولت تمامی منابع انرژی را بررسی می‌کند.
  • دو هلیکوپتر دیگر برای مبارزه با جرایم خیابانی به کمک پلیس می‌آیند.
  • با فوت دو نفر دیگر بر اثر دنگی‌زدگی، وزارت سلامت اقدامات خود را گسترده‌تر می‌کند.

 


رادیو کوچه

در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی هند در جنوب این کشور  ۱۶۰ مسافر و خدمه این پرواز کشته شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس این هواپیما که قصد فرود در فرودگاه شهر «مانگالور» در جنوب هند را داشت دچار سانحه شد.

گفته می‌شود که این هواپیما با ۱۶۰ سرنشین از دوبی عازم مانگالور بود  و پس از آن‌که از باند فرودگاه خارج شد در ۱۰ کیلومتری فرودگاه سقوط کرد.

شبکه‌های تلویزیونی داخلی هند تصاویری از صحنه حادثه منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد هواپیما پس از حادثه شکست و دونیم شد و پس از آن آتش گرفته است.

پلیس محلی از احتمال کشته شدن تمامی سرنشینان این پرواز خبر می‌دهد.

اخبار بعدی متعاقبن اعلام خواهد شد.


 


منورزاده / دفتر تاجیکستان / رادیو کوچه

آزادگان

هفته‌نامه‌ی آزادگان مسئله‌ی نسل جوان کشور را موضوع اساسی این شماره‌ی خود قرار داده است. به باور آن بی‌کاری از مسائل داغ جوانان تاجیکستان بوده است که ۸۰ درصدآن آینده‌ی خود را به مهاجرت کاری وابسته می‌دانند.

در این مقاله‌ی نشریه ادعا می‌شود: «این در حالی است که در حدود یک میلیون جوان این مرز و بوم در بدترین شرایط کاری در روسیه، بی‌بازگشت‌ترین داراییشان ‌، یعنی سلامتی،  را از دست می‌دهند.»

ملت

مسئله‌ی دشوار امروز نسل جوان تاجیکستان نیز موضوع اصلی شماره‌ی نو هفته‌نامه‌ی ملت بوده است. به این مناسبت، نشریه نظر ۱۴ کارشناس کشور را آورده است که اکثرن خود جوانان می‌باشند.

پیکان

این هفته‌نامه‌ی مستقل نشست وزرای خارجه‌ی «سازمان کنفرانس اسلامی» را که جلسه‌ی آن چند روز در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، جریان دارد، به بررسی گرفته است. ضمن تاکید آن‌که  موضوع اصلی این نشست، امنیت کشورهای عضو سازمان مذکور بوده است، پیکان ایراد رییس جمهوری تاجیکستان «امام علی رحمان»، از نقش کم‌رنگ این سازمان در تامین امنیت در منطقه را که هنگام سخنرانیش در جلسه‌ی اخیر آن  داده ، ذکر کرده است.

نشریه در این مطلب نظر تحلیل‌گر مسایل سیاسی «عبداله‌رهنما» را آورده است که دلیل ضعیفی این سازمان بین‌المللی را در موجود بودن اختلاف‌های سیاسی و مذهبی و فرهنگی در کشورها به اصطلاح اسلامی می‌بیند که «دستخوش ابر قدرت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی شده‌اند.»

نظر کارشناس دیگر تاجیک «فرخ عمرف» نیز در این مطلب آورده شده است که  او «مشکل تامین امنیت» را سبب اساسی عدم موفقیت هم‌کاری‌های اقتصادی در بین این کشورها می‌حسابد.

فرژ

به این موضوع هفته‌نامه‌ی فرژ نیز یک مطلب اختصاص داده است. در آن مضمون سخنرانی رییس جمهوری «رحمان» در اجلاسیه ۳۷ م شورای وزیران خارجه کشورهای عضو «سازمان کنفرانس اسلامی» آورده می‌شود که از جمله گفته است: «دایره‌های معین سیاسی، در عرصه‌ی بین‌المللی عامل اسلامی را برای پیاده ساختن منافع خود استفاده برده و کوشش می‌کنند که نظریه‌ی به اصطلاح «برخورد تمدن‌ها» را در عمل تطبیق نمایند.

نشریه‌ی فرژ هم‌چنین سخن ذیل شخص اول تاجیکستان را در این اجلاسیه آورده است: «‌گسترش اسلام ستیزی چون یکی از انواع نژاد پرستی تاجیکستان  را مثل کشورهای دیگر مسلمانی نگران ساخته است.»

ایشا پلاس

نشریه‌ی روسی زبان ایشا پلاس در شماره‌ی اخیر خود در برابر دیگر موضوع‌های مهم، مسائل مربوط به اندازه‌گیری‌های بحث‌برانگیز مختلف سازمان‌های بهداشتی کشور و بین‌المللی عاید موجودیت مرض فلج در کشور را در مطلبی بررسی کرده است.


 



 


رادیو کوچه

«هاری تاماشاس» سفیر آمریکا در فیلیپین روز جمعه با «بنیگنو اکوئینو»رییس جمهوری جدید این کشور دیدار کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، «اکوئینو» به هم‌راه معاون اول پیشنهادی خود در شهر «کویزون» با سفیر آمریکا دیدار کرد.

در این دیدار، سفیر امریکا از سوی دولت خود از اولین انتخابات کامپیوتری در این کشور و نتایج این انتخابات اظهار خرسندی کرد و انتخابات دهم ماه مه را به مردم این کشور تبریک گفت.

سفیر آمریکا هم‌چین از تمایل آمریکا برای تداوم هم‌کاری بیش‌تر با کشور فیلیپین در دولت جدید این کشور خبر داد.


 


رادیو کوچه

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.‌سه.‌آن) از وضعیت صلح و ثبات در کشور تایلند اظهار نگرانی کرد.

به نقل از شبکه خبری آسیا، این اتحادیه اوضاع فعلی تایلند را برای تبدیل کشورهای جنوب شرق آسیا به یک اتحادیه واحد تا سال ۲۰۱۵ نگران کننده خواند و افزود دولت این کشور باید برای پایان دادن به اوضاع این کشور از طریق گفتمان و احترام به اصول دموکراسی اقدام‌های موثرتری انجام دهد.

قابل ذکر است که رییس‌جمهوری اندونزی نیز با ارسال نامه‌ای از اتحادیه «آ.سه.‌آن» خواست که در جستجوی راه مصالحت‌آمیزی برای پایان دادن به وضعیت تایلند باشد.

در همین حال نخست‌وزیر تایلند روز جمعه از بازگشت نظم به این کشور خبر داد.


 


رادیو کوچه

شرکت پپسی روز جمعه از سرمایه‌گذاری دو و نیم میلیارد دلاری خود طی سه سال آینده در کشور چین خبر داد.

به نقل از شبکه خبری آسیا، این شرکت که پیش از این از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری خود در این کشور خبر داده بود علت این افزایش را ظرفیت بالای بازار کشور چین دانست.

«ایندرا نویی» مدیر اجرایی این شرکت گفت این سرمایه‌گذاری از اعتماد بالای ما به بازار رو به رشد چین نشات می‌گیرد.

گفتنی است که شرکت کوکا‌کولا رقیب اصلی این شرکت سال پیش از سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری خود در سه سال گذشته در چین خبر داده بود.


 


مریم / رادیو کوچه

maryam.m@koochehmail.com

یکم خرداد برابر با ۲۲ می مصادف با روز بزرگ‌داشت «صدرالدین محمدابن ابراهیم قوام شیرازی» معروف به «ملاصدرا» است که در روز نهم جمادی‌الاول سال ۹۸۰ هجری قمری، در شیراز و در محله قوام زاده شد و او را محمد نام نهادند. وی فیلسوف ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام در سده یازدهم هجری قمری و بنیان‌گذار حکمت متعالیه است.

به روایتی پدر او خواجه ابراهیم قوام، مردی دانش‌مند و وزیر حاکم پارس بود و صدرالدین محمد تنها فرزند او، بر اثر دعا به وجود آمد. خواجه ابراهیم بازرگان بود و به خرید و فروش مروارید، شکر بنگاله و شال کشمیری می‌پرداخت. وی هر از گاهی برای به‌دست آوردن مروارید به مغاص لولو در بحرین می‌رفت.

ابراهیم قوام در آغاز، محمد کوچک را به مکتب‌خانه ملااحمد در محله قوام برد. محمد دو سال در این مکتب‌خانه خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را فراگرفت. سپس او را به یک معلم خانگی به‌نام ملا عبدالرزاق ابرقویی سپردند تا به محمد صرف و نحو بیاموزد.

دو پیش‌آمد سبب وقفه در تحصیل محمد نوجوان شد، یکی وفات ملاعبدالرزاق ابرقویی بود که محمد نوجوان را در مرگ استاد خود سوگوار کرد و دیگر وفات شاه‌طهماسب اول صفوی و به پادشاهی رسیدن شاه اسماعیل دوم صفوی که سبب ناامنی ایران از جمله شیراز گشت، و ابراهیم قوام از بیم جان، خانواده خود را از شیراز به امیرنشین‌های جنوب خلیج‌فارس کوچاند.

پس از مرگ یا کشته‌شدن شاه‌اسماعیل دوم و با به فرمان‌روایی رسیدن شاه عباس اول دوران هرج و مرج به پایان رسید و ابراهیم و خانواده‌اش به شیراز بازگشتند. محمد به فرمان پدرش به بصره رفت و در حجره بازرگانی شیرازی به‌نام یوسف بیضاوی که پدرش با او قرارداد بازرگانی بسته بود، به‌کار مشغول شد. سه ماه پس از آن، ابراهیم قوام به دیار باقی شتافت و محمد سوگوار ناگزیر به شیراز بازگشت و به گرداندن حجره‌های بازرگانی پدرش پرداخت.

ملاصدرای جوان پس از فراغت یافتن از تامین نیازمندی‌های خانواده‌اش، به آرزوی دیرینه خود جامه عمل پوشانید و به اصفهان مهاجرت نمود. او در مدرسه خواجه اصفهان از محضر درس استادانی چون شیخ بهایی، میرداماد (معلم ثالث) و میرفندرسکی بهره جست. ملاصدرا دروس فقه، علوم حدیث و تفسیر را از شیخ بهایی، حکمت الهی و حکمت شرق و غرب را از میرداماد و علم ملل و نحل را از میرفندرسکی آموخت.

در ‌روایتی دیگر آمده که ملاصدرا در سن ۶ سالگی به‌هم‌راه پدرش به قزوین رفت و دوران نوجوانی‌اش را در آن سامان سپری کرد و در همان‌جا با شیخ بهایی و میرداماد آشنا شد و پس از انتقال پایتخت به اصفهان، با استادانش به اصفهان مهاجرت نمود. به‌هر حال شاه عباس اول در پایان سال ۹۹۹ هجری قمری از قزوین به اصفهان نقل مکان کرد و این شهر را به پایتختی خویش برگزید.

در بخش‌کردن میراث یکی از توان‌گران اصفهان هوش، آگاهی و دانش ملاصدرا در مسایل فقهی بر شاه عباس آشکار شد و شاه تصمیم گرفت تا از مدرسه خواجه بازدید کند و با شیخ‌بهایی و ملاصدرا بیشتر آشنا شود.

ملاصدرا پس از کسب درجه اجتهاد، به تدریس در مدرسه خواجه پرداخت، اما از آن‌جایی‌که نظریاتش در برخی مسایل فقهی با بیشتر دانش‌مندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعت‌گذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او از اصفهان شدند. بدین‌سان ملاصدرا از اصفهان تبعید شد. او راه مورچه‌خورت را در پیش گرفت و از آن‌جا راهی کهک قم گشت.

ملاصدرا در دوران تبعید به حوزه‌هایی رفت اما به او اجازه نمی‌دادند.جلوی دگراندیشی گرفته می‌شد و او را مرتد اعلام می‌کردند. ملاصدرا به مدت ۵ یا ۷ سال در کهک قم و در تبعید زیست، اما هرگز کار تدریس و پژوهش را رها نکرد و در همان روستای کوچک و دورافتاده به برگزاری جلسات درس مبادرت نمود. دروس وی بیشتر درباره افکار و باورهای حکیمان و دانش‌مندان ایرانی مانند شهاب‌الدین سهروردی، ابن‌سینا و ابویعقوب الکندی و برخی از دانش‌مندان اندلسی هم‌چون ابن‌عربی و ابن‌رشد بودند.

بازگشت به شیراز

حکومت صفوی و در راس آنان شاه عباس تمایلی به تبعید ملاصدرا از اصفهان نداشتند و شاه عباس به اجبار علمای اصفهان به‌این کار تن داد. از این‌رو، اله‌وردی‌خان حاکم فارس، بر آن شد که برای این دانش‌مند در شیراز مدرسه‌ای ساخته و از او برای تدریس در این مدرسه دعوت کند. با پایان یافتن ساخت و ساز بخش مهمی از این مدرسه که بعدها به مدرسه خان معروف شد، اله‌وردی‌خان از ملاصدرا پنهانی دعوت نمود تا به زادگاه خویش بازگردد. ملاصدرا پس از بازگشت به شیراز، تدریس در این مدرسه نوساز را آغاز کرد. در این مدرسه افزون بر حکمت و فقه، ادبیات، اخترشناسی، ریاضیات، شیمی، زمین‌شناسی و علوم طبیعی نیز تدریس می‌شد. اهمیت این مدرسه از مدرسه خواجه اصفهان نیز فزونی یافت.

ملاصدرا به قضا و قدر الهی باور داشت و در «رساله فی‌مسئله القضا و القدر» آن‌را توضیح داده ‌است. قضا، در کلام اسلامی، به معنای حکم خدا  و قدر به معنای اندازه، و تعیین اندازه، منزلت یا جایگاه کسی یا چیزی است. ملاصدرا بر این باور بود که قضا قابل تغییر نیست زیرا حکم خداوند تغییر نمی‌کند. اما قدر یا سرنوشت، قابل تغییر است زیرا در گرو اعمال انسان می‌باشد. انسان می‌تواند با نیکوکاری به رستگاری برسد یا با زشت‌کاری بدبختی خویش را رقم بزند و در این مورد مختار است. ملاصدرا با پیرپرستی مخالف بود و اگر او را صاحب کرامات می‌نامیدند، نمی‌پذیرفت.

مکتب ملاصدرا که حکمت متعالیه نامیده می‌شود، بر اصل «وجود» و تمایز آن از «ماهیت» استوار است. پیش از ملاصدرا فیلسوفان قادر به فهم تفاوت این دو نبودند، اما ملاصدرا مرز این دو مفهوم را به خوبی روشن نمود. بنابر دیدگاه او، بدیهی‌ترین مسئله جهان، مسئله وجود یا هستی است که ما با علم حضوری و دریافت درونی خود آن‌را درک کرده و نیازی به اثبات آن نداریم. اما ماهیت آن چیزی است که سبب گوناگونی و تکثر پدیده‌ها می‌شود و به هر وجود قالبی ویژه می‌بخشد. همه پدیده‌های جهان در یک اصل مشترکند که همان «وجود» نام دارد و وجود یگانه‌ است زیرا از هستی‌بخش سرچشمه گرفته، اما ویژگی‌های هر یک از این پدیده‌ها از تفاوت میان ذات و ماهیت آن‌ها حکایت دارد. برابر این دیدگاه، اصل بر وجود اشیا است و ماهیت معلول وجود به‌شمار می‌آید.

ملاصدرا در مخالفت با استادش میرداماد که خود پیرو سهروردی بود، مدعی شد که «وجود» امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری. صدرا درباره حرکت نیز نظریه جدیدی عرضه کرد که به حرکت جوهری مشهور است. تا قبل از آن تمامی فلاسفه مسلمان معتقد به وجود حرکت در مقولات نه‌گانه عرض بودند و حرکت را در جوهر محال می‌دانستند. اما صدرا معتقد به حرکت در جوهر نیز بود و موفق شد چهار جریان فکری یعنی کلام، عرفان، فلسفه افلاطون و فلسفه ارسطو را در یک نقطه گرد آورد و نظام فلسفی جدید و مستقلی به وجود آورد.

آثار صدرا را بالغ بر پنجاه دانسته‌اند، که می‌شود آن‌ها را بر حسب نوع تفکر موجود در پشت هرکدام در دو دسته اصلی جای داد: «علوم نقلی و علوم عقلی»

منبع

ویکی‌پدیا


 


رادیو کوچه

عیسا سحرخیز روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در بند روز گذشته (جمعه) طی نامه‌ای خطاب به جعفر پناهی فیلم‌ساز زندانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت وی خواستار شکستن اعتصاب غذای آقای پناهی شده است.

جعفر پناهی فیلم‌ساز مطرح ایرانی که از اسفند ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد مدت ۵ روز است که در اعتراض به  وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده که تا زمان تحقق خواسته‌هایش اعتصاب غذا می‌کند.

عیسا سحر خیز طی پیامی که آن را در یک تماس تلفنی در اختیار خانواده‌اش برای انتشار قرار داده است از جعفر پناهی خواسته تا برای «رساندن اخبار ناگوار زندان به گوش جهانیان» آمادگی داشته باشد.

در این پیام آمده است: «اعتصاب غذا را بشکن، تا بتوانی روزی آنچه در داخل زندان گذشت را به تصویر بکشی. اعتصاب غذا را بشکن تا شاهدی باشی گویا، از آن‌چه بر این ملت راندند. نسل آینده تو را لازم دارند تا بدانند بعد از انتخابات چه بر سر مردم آورند، در زندان‌ها چه گذشت و مردان آزاده برای چه در زندان‌های جهل و زور و ستم مقاومت کردند، تا نسل آینده قدر آزادی را بداند و خون هایی که برای آن ریخته شد را فراموش نکند. آزادی به راویان هنرمندی هم‌چون تو نیاز دارد، برای آزادی بمان و و اعتصابت را بشکن.»

مهدی سحر خیز در ادامه خیر از وضعیت روحی خوب عیسا سحرخیز خبر داد و گفت پدرش از جعفر پناهی خواسته است که اعتصاب غذای خود را بشکند تا همه بصورت دستجمعی اعتصاب کنند، تا بتوانند اخبار حوادث ناگواری را که در زندان‌ها انجام می‌ىشود را به گوش جهانیان برسانند


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته