امروز :محسن صفایی فراهانی ،یکی از هفت اصلاح طلبی که علیه سپاه پاسداران شکایت کرده است ،سه روز پیش در بند ۳۵۰ اوین دچار حمله قلبی و به بهداری اوین منتقل شده است.
براساس گزارش های رسیده از زندان اوین به کلمه، از سه روز پیش تاکنون و پس از انتقال صفایی فراهایی به بهداری ، هم بندانش هیچ اطلاعی از وی ندارند و به شدت نگران سلامتش هستند.
جمعی از زندانیان بند ۳۵۰ برای مطلع شدن از وضعیت صفایی فراهانی در این سه روز بارها به مسوولان بند ۳۵۰ از جمله بزرگ نیا مراجعه کرده اند اما مسوولان زندان از دادن هرگونه خبری در باره وی خودداری می کنند.
محسن صفایی فراهانی ،از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت پس از انجام مصاحبه ای در مورد شکایت هفت فعال سیاسی از یکی از مسئولان سپاه پاسداران، به زندان بازگردانده شد
صفایی فراهانی، از زندانیان حوادث پس از انتخابات که چند ماه قبل از این ،با قرار وثیقه سنگین به مرخصی آمده بود با تاکید بر اینکه شکایت خود را پس نخواهد گرفت به زندان باز خواهد گشت.
هفت فعال سیاسی نامدار کشور از جمله صفایی فراهانی در شکایتنامه ای که درواقع سندی است درباره ظلم ها و کارشکنی های عده ای متوهم که متاسفانه لباس نظامی و امنیتی بر تن کرده اند، به اظهارات فردی موسوم به "سردار مشفق " اشاره کرده و آن را سند مهمی در جهت روشن شدن مسائل پشت پرده انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث بعد از آن و اقدامات خلاف قانون گروه استبداد طلب پیش گفته، در جریان انتخابات و پس از آن دانسته بودند.
امروز:از ساعت ۸ صبح امروز، جمعه، تعداد کثيری از نيروهای بسيجی و سپاهی با تجمع در مقابل در منزل مهدی کروبی اقدام به برگزاری مراسم دعای زيارت عاشورا کردند.
به گزارش سحام نيوز، تجمع اين افراد با هدف جلوگيری از خروج مهدی کروبی از منزل برای شرکت در راهپيمايی روز قدس صورت پذيرفته است.
در همين راستا از شب گذشته تاکنون خطوط تلفن ساختمان محل سکونت مهدی کروبی قطع شده است و عملا ارتباط تلفنی با وی مقدور نيست
امروز: اخبار رسيده از تهران حاکی است که حضور نيروهای امنيتی از ابتدای خيابان مفتح (تقاطع مطهری) به وضوح احساس میشود و در مترو نيز سربازهايی با باتوم مشاهده میشود.
بنا به اخبار رسيده به جرس، در ضلع شمالی ميدان هفت تير نيروهای لباس شخصی به صورت مشخصی حاضر شدهاند و همينطور نيروهای ضد شورش نيز به تعداد زيادی در داخل ميدان و چهار طرف آن ديده می شوند.
گزارشهای حاکی از حضور تعداد زيادی از نيروهای انتظامی در خيابانهای منتهی به ميدان انقلاب است.
گرچه حضور حاميان جنبش سبز به دليل جو شديد امنيتی به وضوح ديده نمیشود اما در داخل ون های نيروی انتظامی در کنار ميدان هفتم تير چند نفر بازداشت شده بودند که همانجا فرم مشخصات افراد دستگير شده را تکميل می کردند.
اين گزارش ها حاکی است که مرد جوانی که روبان سبز به سر بسته بود در ضلع شرقی ميدان دستگير و تحويل نيروهای امنيتی شد.
شاهدان عينی گفته اند حضور سنگين نيروهای امنيتی با تمام تجهيزات نشان دهنده ميزان هراس حاکميت از حضور حاميان جنبش سبز در خيابانها ست.
از ديگر تمهيدات حاکميت برای جلوگيری از هرگونه تجمع، حمله به منزل کروبی و عدم اجازه خروج وی از منزل برای شرکت در راهپيمايی روز قدس است
امروز: به گزارش شاهدان عينی، شب گذشته نيروهای اراذل و اوباش بسيجی درب منزل مهدی کروبی با حمله به يک زن او را به شدت کتک زدند. بنا به اين گزارش متاسفانه اين بسيجيان به ظاهر مسلمان درماه رمضان و شب قدر با کشيدن چادر از سر اين زن وی را به شدت مورد آسيب قرار دادند.
همسر وی نيز که جهت دفاع از همسرش بر آمد با ضرب و شتم شديد از طرف يکی از يگان ويژه ها قرار ميگيرد. متاسفانه يگان ويژه به جای دستگيری عاملن اين فاجعه، اين زن و شوهر که از خانواده شهدا نيز می باشند را دستگير و داخل يک ون محبوس کردند.
گويا از نظر اين افراد مهاجم، جرم اين زن صحبت با گوشی تلفن همراه بوده است
محمود احمدینژاد لحظاتی پيش به جمع راهپيمايی کنندگان تهرانی پيوست.
به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدینژاد دقايقی پيش از خيابان دانشگاه وارد مسير راهپيمايی شد.
او سخنران پيش از خطبههای امروز نماز جمعه تهران است.
گفتنی است جمعی از مردم، اطراف رئيسجمهور جمع شده و شعار "احمدی بتشکن، بت بزرگ را بشکن" و "احمدی دلاور، پيرو خط رهبر" سر دادند.
امروز:فخرالسادات محتشمیپور، همسر مصطفی تاج زاده، در نوزدهمین عریضه خود خطاب به دادستان تهران نوشت: آقای دادستان! درست در همان هنگام که ما داشتیم عشق را و محبت راستین را مزمزه می کردیم کمی آن سوتر کسانی داشتند محصول کینه و نفرت و تندخویی و بددلی را می درویدند. شب قدر و حمله اوباش؟ شب قدر و هتاکی و بی آبرویی؟ شب قدر و خشونت و کین؟ معاذالله . مبادا آیین مسلمانی را فرزندان سرزمین سلمان پاک، به دست فراموشی بسپارند با این همه مانورهای مدعیان اسلام و دین مداری.
متن عریضه نوزدهم محتشمی پور به دادستان به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم اغسلنی فیه من الذّنوب و طهّرنی فیه من العیوب وامتحن قلبی فیه بتقوی القلوب. یا مقیل عثرات المذنبین.
عریضه نوزدهم در بیست و سوم رمضان المبارک
از : همسر سید مصطفی تاجزاده یکی از امضاء کنندگان شکایت نامه از کودتاگران نظامی
به : دادستان تهران
سلام آقای دادستان
طاعات و عبادات قبول. امیدوارم شما هم چون دیگر بندگان شب زنده دار در سومین قدر این رمضان، توفیق عبادت داشته و فکرتان مشغول فتنه اغتشاشگران خیابانی که ظاهرا خودی هستند و حمایت می شوند و مصونیت کامل دارند نگشته باشد.
ما هم دیشب دلی زدیم به دریای جماعت نیکانی از این دیار. خواهران و برادران ایمانی و همسایگان مؤمنی که ایمانشان چندان از ظاهرشان معلوم نبود. ما هم که سال هاست یاد گرفته ایم چشم ظاهر بربندیم تا چشم جانمان باز شود و آن چه دیدیم همه نیکی بود و خیر بود وزیبایی. ما دیشب دلی زدیم به محفلی عرفانی که گویندگان و خطیبانش مزدشان را نه از صاحب البیت بلکه از صاحب این خوان بزرگ رحمت طلب می کنند. خوان رحمتی که گستردگی اش به فراوانی بندگان شب زنده داراست و بلکه به عدد غافلان از یاد یار. جای شما خالی بود در آن محفل صفا آقای دادستان. مجلسی که پایین و بالا نداشت و همه با هم برابر بودند. مجلسی که کسی از کسی شغل و منصب و عنوانش را نمی پرسید. هرکس گوشه دنجی برای خود می یافت همان جا مؤدبانه بر زمین می نشست. و هنگام دعا، همه حاجت شخصی فروگذاشته برای کشورشان و مردمشان و گرفتاران از اهل دیارشان و همسایه و همکاران و دوستانشان را دعا می کردند. شانه ها تکان می خورد و ناله ها به آسمان بود وقتی گوینده از دردها و غم ها می گفت. از غم نان هم شهری ها و غم نداری و فقر و از بیماری و گرفتاری و دربه دری و از حبس و بند و حصرو از غربت و بی پناهی و سرگشتگی جوانان این دیار. آه آقای دادستان جایتان خالی بود در محفل ما که در گوشه گوشه اش ستم دیده ای سر به گریبان فرو برده به سخنان خطیب ارجمندی را که مراحل عشق را توصیف می کرد، می اندیشید. عشق خدا به بنده اش و عشق پیامبر به امتش و عشق مردم به مردم. چه عطری پیچیده بود در آن فضای معنوی و عرفانی که دل ها خالی از کینه و نفرت می رفت تا عشق و محبت را به میهمانی خود بیاورد. گوینده زبردست یاد ما آورد که خداوند عشق، در خلسه این همه مفاهیم والای عرفانی دین مبین، گروهی از بندگانش را دوست ندارد: ظالمین و مفسدین و متعدیان و متجاوزین و مسرفین را. و بندگان خدا چگونه می توانند کسانی را که خدا دوست ندارد، دوست داشته باشند؟
آقای دادستان
درست در همان هنگام که ما داشتیم عشق را و محبت راستین را مزمزه می کردیم کمی آن سوتر کسانی داشتند محصول کینه و نفرت و تندخویی و بددلی را می درویدند. شب قدر و حمله اوباش؟ شب قدر و هتاکی و بی آبرویی؟ شب قدر و خشونت و کین؟ معاذالله . مبادا آیین مسلمانی را فرزندان سرزمین سلمان پاک، به دست فراموشی بسپارند با این همه مانورهای مدعیان اسلام و دین مداری. وای بر ما که نیکو استادان اخلاقی داریم و بی اخلاقی در کشور اسلامیمان ترویج می شود. وای از بدعت ها. فغان از دست های آلوده ای که به حرام آلوده می شود و داد از بدزبانی ها و بدسیرتی ها. کاش کارها به دست عقلا و اهل اخلاق و تدبیر بود. کاش! اینک که حرمت نزدیک ترین یاران امام را نگاه نمی دارند چگونه باید انتظار نرمی و مدارا با گمنامان دربند را داشته باشیم. وای از ستم. وای از تعدی و تجاوز و فساد و اسراف. وای بر برپادارندگان این منکرات که خدایشان دوست ندارد و در دل بندگان خدا هم جایی ندارند.
آقای دادستان
امروز بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان است و کم کم داریم به پایان ضیافت نزدیک می شویم. هنوز می شود در این روزهای باقی مانده توشه ها و بهره ها گرفت. عزیزان ما دربند جور بهترین شب و روزهای رمضانیشان را گذرانده و می گذرانند. روح هایشان اوج می گیرد اما تن خسته و رنجورشان چه؟ تاب این همه سختی و عسرت را می آورند؟ خدا می داند. خبر بیماری و حمله قلبی مهندس صفایی فراهانی یکی دیگر از شاکیان از کودتاگران نظامی، در شب قدر سوم و بستری شدنش در بیمارستان برای ما بسی نگران کننده بود؟ چه بر سر زندانیان سیاسی می آید در زندان های جمهوری اسلامی. با خدمتگراران صدیق انقلاب چه می کنند اقای دادستان؟ نکند اراذل و اوباشی که به فرموده، هر از چندگاهی به سلب آرامش و امنیت شهروندان اقدام می کنند، آنقدر قدرت دارند که قوه قضائیه و کلیه پرسنل و کارگزارانش را تحت سیطره گرفته اند؟ جان انسان فی نفسه محترم است چه رسد به این انسان های شریفی که ولی دمشان نه خانواده بلکه یک امت است و یک ملت قدرشناس و قدردان.
آقای دادستان
می خواستم این عریضه را با بهترین واژه ها بیارایم. از عشق و دوستی و محبت و صفا اما این دو خبرناگوار رخصتم نداد. طعم این عریضه، این قدریه، باید طعم محبت می بود اما با آن حمله و این حمله باز هم نگرانی های ما مضاعف شد. خانواده های شاکیان دربند در دل شاد بودند که عزیزانشان در زندان از شر مزاحمین خودسر که ظاهرا چندان هم خودسر و بی سر نیستند، مصونیت دارند اما ظاهرا در آن جا هم کسی در قبال سلامت جسم و جان آنان احساس مسئولیت نمی کند؟ همه می دانند که در بند عمومی مسئولیت زندانیان با شماست. پس به نسبت این مسئولیت پاسخگو باشید و گزارش سلامت عزیزان دربند ما را که اینک دشمنان قسم خورده ای دارند به فوریت بدهید. سلامت انسان تعطیل و غیرتعطیل و مناسبت نمی شناسد. ما منتظریم تا همین امروز، روز جمعه و روز قدس که متعلق به همه مظلومین عالم است، بدانیم در اوین که شما مدعی رعایت استانداردهای بهداشتی در آن هستید، بر سر عزیزان ما چه آمده است و عدم اطلاع رسانی به موقع از وضعیت آنان را حمل بر وخامت احوال کرده عواقب آن را بر عهده دادستان و رئیس زندان خواهیم گذاشت.
فالله خیر حافظاً و هو ارحم الراحمین
امروز:میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در تماسی تلفنی (تلفن همراه) با مهدی کروبی، اقدامات سخیف و نابخردانه ی جمعی مسلمان نما را محکوم کردند.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز میرحسین موسوی ضمن اعلام آمادگی برای حرکت به سمت منزل مهدی کروبی و حضور در کنار ایشان گفت:" متاسفانه این افراد چیزی از آبروی کشور باقی نگذاشته اند و وضع کشور را به این صورت درآورده اند."
مهدی کروبی نیز ضمن تشکر از آقای موسوی به ایشان گفت:" شما خود در صف اول مبارزه ایستاده اید." آقای کروبی در ادامه افزود:" آنچه که اکنون مهم است، دفاع از آزادی و حقوق بر حق مردم است."
امروز: در پی حملات مسلحانه بسیجیان و لباس شخصی ها به منزل و منطقه مسکونی مهدی کروبی، وی طی گفتگویی با جرس، در حالی که صدای شعار تجمع کنندگان شنیده می شد، ضمن بیان اینکه "این صداها کوتاه تر از آن است که موجب نگرانی ام شود و امشب با آرامش قلبی بیشتری احیا خواهم گرفت"، خاطرنشان کرد "اگر توفیقی بود و نیروهای حکومتی موفق به انجام ماموریتشان نشدند، در پیامی خطاب به ملت مسائلی را مطرح خواهم کرد."
دبیرکل حزب اعتمادملی پس از حملات، محاصره، هتک حرمت و تیراندازی به منزل و منطقه مسکونی خود توسط بسیجیان، متذکر شد "این هم ابتلایی جدید است که در شب قدر با اسلحه به منازل مسکونی حمله کنند. اما برای من که عمری به مبارزه گذرانده ام، این صداها کوتاه تر از آن است که موجب نگرانی شود و امشب با آرامش قلبی بیشتری مراسم احیا را خواهم گرفت."
گفتنی است تقی کروبی، پسر مهدی کروبی، طی گفتگوی که ساعتی پیش با جرس داشت به نقل از مهدی کروبی گفته بود: وی از هواداران جنبش سبز خواسته است که خویشتن دار باشند و آرامش خود را در این ماه مبارک حفظ کنند.
وی گفت: آقای کروبی جهت "حفظ جان و امنیت مردم"، از آنان خواسته است تا امشب از حضور در اطراف منزل وی خودداری کنند.
در لحظه تنظیم این خبر، مهاجمان به نوحه خوانی و سینه زنی مشغولند و نیروهای یگان ویژه پاسداران، منطقه را تحت کنترل خود دارند.
میخواهند آبروی اسلام را هم ببرند
مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و از رهبران جنبش سبز که امروز منزلش مورد تهاجم گروهی از بسیجیان قرار گرفت با بیان این که این گروه قصد بردن آبروی اسلام را دارند گفت: غم انگیزتر از همه این است این گروه بعد از این همه افتضاح و شیشه شکاندن و فحاشی نشسته اند در خیابان و مصیبت میخوانند، این ها میخواهند آبروی اسلام را هم ببرند.
وی که با تلویزیون رسا سخن میگفت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من چون مواضع ام را راجع به مسائل کشور به صراحت اعلام می کنم، این مشکلات را پیش میآورند.
کروبی با بیان این که حیات دولت در ایجاد بحران است تصریح کرد: دولتی که نمیتواند هیچ یک از مشکلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را حل کند، دنبال بحران است، چرا که حیات او در بحران است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: گروهی در سپاه از تحریم ها استقبال میکنند و به دنبال آن هستند، چرا که با استفاده از این فرصت پول مردم را غارت می کنند.
امروز: فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی گفت: حکومت می خواست با دست اوباش آقای کروبی را به شهادت برساند.
به گزارش بی بی سی فارسي، وی با بیان این که حمله امشب نسبت به شبهای گذشته، سازماندهی بیشتری داشت گفت: امشب با تمام ادوات جنگی آمده بودند. در خانه را شکستند و پاسدارهای محافظ بیرونشان کردند. ساختمان را به آتش کشیدند.
فاطمه کروبی این عمل را بیسابقه دانست و عنوان کرد: در طول تاریخ این حرکت ننگین و زشت که به دست عده ای اوباش انجام شد، سابقه نداشته است.
وی افزود: هم اکنون این افراد در گوشه و کنار خیابان محل سکونت ما ایستادهاند و چراغ های کوچه را خاموش کردهاند. این که چه قصدی دارند نمی دانم.
همسر مهدی کروبی با بیان این که صدای آمبولانس شنیده میشد گفت که افرادی زخمی شدهاند.
گفتنی است فاطمه کروبی روز گذشته با انتشار نامهای خطاب به آقای خامنهای نوشته بود که اگر شما با همسرم مشکل دارید چرا خانواده وی را تحت فشار گذاشته اید.
امروز:روزنامه شرق،علیرضا خامسیان: گفتوگو با دکتر سید سلمان صفوی پیرامون سیره و روش امام موسی صدر به این دلیل از اهمیت برخوردار است که وی سالها چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در لبنان بوده و از نزدیک با شخصیت امام موسی صدر آشنا است.سلمان صفوی که برادر فرمانده سابق سپاه است اکنون در لندن زندگی میکند. وی رئیس "مرکز بین المللی مطالعات صلح" و سردبیر "مجله بین المللی دیپلماسی صلح عادلانه" است. صفوی در این مصاحبه می گوید که امام موسی صدر بر اساس فهم عمیق و سلیم از معارف اسلامی سفیر اسلام رحمانی در مقابل اندیشه خشن، بسته و خشک مذهبی بود.
با توجه به وضع اسفبار شیعیان پیش از حضور امام موسی صدر در لبنان، ایشان چند اقدام مهم را در چهار محور، اقتصادی، سیاسی، نظامی و تربیتی در لبنان آغاز کردند. به نظر شما در نگاه ایشان کدام یک از این محورها اولویت بیشتری دارد و در صدر فعالیتهای اجتماعی ایشان قرار دارد؟
در آن سالها این فقیر از طریق استاد شهید محمد منتظری در پایگاههای فلسطینی درجنوب لبنان حضور داشتم و در بیروت، صور، صیدا، نبطیه و ... با برادران فلسطینی و لبنانی از گروههای فلسطینی، لبنانی، سنی، شیعه، دروزی، مسیحی، ناصریست، سوسیالیستها، الفتح ، امل و... گفتو گوهای متنوع سیاسی، فرهنگی ونظامی داشتم. آنچه که به وضوح برایم مشخص بود در "هویت چند پارچه لبنان" بدون تاکید بر هویت مذهبی و سیاسی شیعیان امکان دفاع از حقوق آنها وجود نداشت. در آن موقع برخی گروههای فلسطینی مبارز و لبنانی منتقد ایجاد جنبش امل بودند ولی برای دفاع از حقوق شیعیان چارهای بجز تاسیس سازمانی فرهنگی، سیاسی و نظامی مستقلی نبود و ضرورت منطقی ایجاد چنین تشکلی تاکید بر هویت مستقل شیعیان لبنان در "جامعه موزائیکی لبنان" می بود که امام موسی صدر این کار را انجام داد.
با توجه به سیره سیاسی امام موسی صدر میتوان "اصل گفتوگو" را ردیابی کرد. جمع "گفتوگو و مقاومت" را در نگاه امام موسی صدر چگونه ارزیابی میکنید؟
امام موسی صدر دانش وسیعی از اسلام اصیل داشتند ایشان فلسفه، عرفان و فقه اسلامی را در سطح عالی میدانستند و از جانب دیگر شناخت عینی از مشکلات منطقه و معادلات جهانی و منطقهای داشتند. لذا بر اساس تعالیم اسلامی اولویت اول ما در ارتباط با دیگران گفتوگو و مفاهمه است و در مقابل دشمن عنود که حاضر به مفهمه و مصالحه نیست و اقدام به تجاوز و تعدی مسلحانه به حقوق مردم میکند چاره ای غیر از مقاومت برای یک زندگی و جامعه عزتمند باقی نمیماند و ایشان بر اساس چنین منطقی عمل میکردند. امام موسی صدر فرد ماجراجوا و هرج و مرج طلب نبودند بلکه یک مصلح اجتماعی و اصلاح طلب اصیل بودند که بر اساس تعالیم اسلام عزیز و مقتضیات زمان و مکان اندیشه و عمل میکردند به تعبیر دیگر امام موسی صدر"حکیم مجاهد" بود.
با توجه به فضای خاصی که در زمان امام موسی صدر در حوزههای علمیه حکمفرما بود و از نگاه برخی حوزویان، بخشی از رفتارهای ایشان مثبت ارزیابی نمیشد که از جمله تحصیل در دانشگاه، سخنرانی در کلیسا، برخی دیدارها و گفتوگوها با شخصیتهای فکری، اجتماعی و سیاسی و برخی نظرات و اجتهادات ایشان... و همه اینها در حالی بود که رابطه ایشان با مراجع نجف و قم هیچگاه سرد و قطع نشد و همواره حمایت بسیاری از علما و مراجع طراز اول پشتوانه حرکتهای اجتماعی ایشان بود. این رفتارهای دوگانه با شخصیت ایشان را چگونه تحلیل میکنید؟
اساس و جوهره شخصیت برجسته امام موسی صدر حقایق متعالی تشیع اثنی عشری بود. فهم او از مقتضیات زمان و مکان حاصل تحصیلات دانشگاهی و سفرهای بی شمار و گفتوگوهای متنوع زیاد با اشخاص و احزاب و نهادهای مختلف منطقهای و بین المللی بود. جمع این دو دانش و ضرورت عمل صالح برای تغییر شرایط اجتماعی اسباب اندیشه و رفتار عصری امام موسی صدر بود که هماهنگ با تعالیم اسلام عزیز و نیازهای جامعه لبنان بود. لذا دو گانگی در شحصیت ایشان نبود. در وجود متعالی امام موسی صدر هرچه بود فقط اسلام بود و درد مردم و مسئولیت اجتماعی و روحی مجاهد و آزاده.
نقش امام موسی صدر در احیاء اسلام رحمانی تا چه میزان بود؟
شاکله شخصیت متعالی امام موسی صدر فلسفه و عرفان بود که او را تبیدیل به حکیم قرن بیستمی کرده بود. لذا او مظهر جمع اسم جمال و جلال الهی بود و جمالش بر جلالش غلبه داشت. اسم رحمان صفت امام حضرت حق است و عالم اصیل اسلامی علی العموم حامل رحمانیت حضرت حق میباشد. لذا ایشان بر اساس فهم عمیق و سلیم از معارف اسلامی سفیر اسلام رحمانی در مقابل اندیشه خشن، بسته و خشگ مذهبی بود. این نوع فهم از اسلام وحسن اخلاق برجسته ایشان اسباب موفقیتهای ایشان در تبیین تشیع شد.
اولویت اصلی امام موسی صدر مردم بودند یا سیاستمداران، یعنی به عبارت دیگر بستر فعالیتهای ایشان سیاسی بود یا اجتماعی؟
امام موسی صدر عالمی مصلح، سیاستمدار و مجاهد بود که بنا بر مقتضیات زمان و مکان بر اساس تعالیم اسلامی عمل میکرد. او دل به خدا تسلیم کرده بود و درد مردم را داشت و از پایگاه مردمی با سیاستمداران جهت مصالح ملی و اسلامی حشر و نشر داشتند. لذا بستر فعالیتهای ایشان اجتماعی بود و حتی هدف ایشان نیز ایجاد یک جنبش اجتماعی بود نه آنکه صرف یک جنبش سیاسی. وی در وهله اول یک مصلح اجتماعی بود و بعد بالضروره سیاستمدار نیز شدند.
امام موسی صدر در زمان حضور دو دههای خودش در لبنان، به چه اقدامی برای شیعیان این منطقه دست زد که در گذشته نبود و امری بدیع به نظر میرسید؟
همه کارهایی که ایشان کردند نو بود. اما هویت بخشی به شیعیان، تشکیل مجلس اعلای شیعیان و جنبش امل از کارهای بسیار بدیع و ماندگار ایشان است.
آیا طرحی هم برای نظام سیاسی ایده آل داشتند؟
بله،نظامی سیاسی ایده آل ایشان نظامی بود که در آن به اسم مذهب، ملیت، حزب و طبقه به مردم ظلم و اجحاف نشود. مردم زندگی عزتمندانهای داشته باشند و روشنفکران، هنرمندان و عالمان بتوانند آثار و اندیشههای خود را بدون ترس از زندان و داغ و درفش و سانسور و صف طولانی مجوز نشر به جامعه معرفی کنند. و در میدان دیالوگ فهمها و اندیشههای مختلف مردم مختار انتخاب راه خود باشند.نه آنکه عدهای بخواهند با ضرب وشتم و زندان وتوبیخ مردم را به زور روانه بهشت نمایند. نظام سیاسی ایدهآل ایشان تظامی رحمانی- معنوی بود که مردم به اختیار خود بر اساس تعالیم و عمل صحیح علما و سیاسیون به سوی جامعه برین توحیدی حرکت میکنند.
بعد از امام موسی صدر، آیا نگاه سیاسی ایشان نسبت به شیعیان لبنان ادامه یافت؟
جنبش مقاومت ادامه یافت و به صورت تکامل یافتهتر در حزب الله تجلی یافت. شیعیان بر اساس سنگ بناهای محکمی که امام موسی صدر با مجاهدت بنا نهاد امروز از وضع عزتمندی در لبنان برخوردارند و مظهر اقتدار و مقاومت اسلامی میباشند.البته جنبههای فلسفی و دیالوگی ایشان کمتر در لبنان امروز استمرار یافته است.
فکر می کنید در داخل ایران سیره و روش امام موسی صدر از سوی روحانیون دنبال میشود و چه توصیهای در این زمینه دارید؟
به نظر من در ایران در وهله اول شهید آیت الله بهشتی نزدیکترین شخصیت به اندیشه و منش امام موسی صدر بود و امروز نیز رئیس جمهور سابق ایران و معمار گفتوگوی تمدنها حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی نزدیکترین شخصیت به سیره سلیم و متین امام موسی صدر است.
در زمانی که امام موسی صدر این کارهای بدیع و ماندگار و عزت بخش را انجام دادند، یک فرد تنها و بدون حکومت و دولت و منابع مالی عظیم بودند. اما با فکر نو و اسلام رحمانی و فهم عینی از شرایط جهانی و منطقهای و نیازهای انسان و جامعه امروز توانستند جنبشی نوینی را سازماندهی کنند و حیات بخش و عزت بخش شد و تاریخ را در مسیر جدیدی قرار دادند.
شایسته است امروز که ما حکومت، دولت، منابع عظیم مالی، کارشناس و نیروی نظامی قوی داریم بتوانیم اسلام را در اندیشه و عمل به اسلوبی به جامعه، جوانان و جهانیان معرفی کنیم که هر روز سوار شدگان به قطار انقلاب اسلامی بیشتر شوند و نه کمتر. شکاف طبقاتی از میان برود. دایره خودیها وسیع شود نه تنگ. مصالح ملی در تصمیمات حاکم باشد نه منافع گروهی. نقد فرا جناحی باشد نه حزبی. حرمت پیش کسوتان انقلاب رعایت شود. سانسور بر چیده شود. جامعه چند صدائی به رسمیت شناخته شود. رسانهها آزاد شوند. کسی بخاطر اندیشهاش زندانی نگردد و از حقوق اجتماعی محروم نشود. حقوق شهروندی رعایت شود. حاکمیت نوکری مردم را بکند. رشوه و فساد و دروغ و تزویر بر چیده شود. و مردم پس از سی سال از انقلاب شاهد جامعه ای مبتنی بر عدالت وقسط و آزادی و معنویت باشند.
امروز دیگر نمیشود پس از سی سال از تشکیل حکومت دینی شعار تحویل مردم داد. باید کار خالصانه و علمی برای بهبود شرایط زندگی مردم انجام داد و این مهم نیازمند به کار گیری خرد جمعی، تفکر علمی، واقع بینی، مصالحه اجتماعی و اسلام رحمانی میباشد. ملت در وهله اول انتظار دارند که روحانیت پیش قراول اصلاحات فکری، اجتماعی و سیاسی بر اساس تعالیم نجات بخش اسلام ناب محمدی و راه امام خمینی باشند. عقب نشینی، سکوت و گوشه گیری روحانیت از تحولات اجتماعی و راه انقلاب اسلامی به هیچ وجه پذیرفته نیست. و هر کس چنین کند بی شک به بیراهه رفته است. ما در شرایط حساس فعلی نیازمند آن هستیم که با امید و توکل بر خداوند قادر راه آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی را با متانت، صبر و بصیرت محکم و استوار پی گیری کنیم.
امروز:در پی اقدامات وحشیانه ی «اوباش بسیجی نما» و حمله سازمان یافته ی دولتی به منزل آقای کروبی، میرحسین موسوی در پیامی ضمن تقبیح این عمل، آن را نشان ازگم کردگی راه اقتدارگرایان و همچنین مقوم اراده ی مردم برای نیل به آزادی دانست.
به گزارش کلمه متن پیام موسوی به شرح زیر است:
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
حمله اوباشان رو سیاه به منزل حجت الاسلام و المسلمین کروبی یار شجاع مردم در شب قدر نشان از ره گم کردگی اقتدار گرایان است. آنها با این اقدامات سازمان یافته که حدود ۵روز است زیر نظرنیروهای انتظامی و امنیتی آغاز شده است نشان دادند که اشغال قدس شریف و دشمنی با اسرئیل بهانه است دشمن واقعی اقتدارگرایان کروبی و شخصیتهای امثال او و سایر آزادیخواهان است. همانطور که در ۲۲ بهمن نشان داده شد که مقصد اقتدار گرایان نه جشن پیروزی انقلاب بلکه مراسمی برای چنگ و دندان نشان دادن به آزادی خواهان و ملت سبز ایران است.
فاجعه حمله به منزل جناب اقای کروبی که به دنبال حمله به منازل مراجع عالیقدر در قم و شیراز صورت می گیرد بهترین نشان خوف اقتدار گرایان از جنبش مردمی و نیز بهترین دلیل برای ابزاری شدن همه شعار ها و مراسم و مناسک اسلامی وانقلاب است طرفه آنکه از سوی سازمان دهندگان این اقدامات مفتضحانه، سال و روز هم برای پایان عمر ظلم اسرئیل اعلام می شود. ما می گوئیم شما با این اقدامات سیاه و نفرت بر انگیز اراده معطوف به آزادی مردم را نمی توانید سد کنید بلکه راه نیل به آزادی را برای آزادی خواهان کوتاه تر می کنید.
میرحسین موسوی
امروز:ممنوعیت خروج از کشور جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی موجب شد که او نتواند در مراسم افتتاحیه فستیوال فیلم ونیز شرکت کند. در این فستیوال، فیلم کوتاه «آکاردئون» از ساختههای پناهی به نمایش در خواهد آمد.
به گزارش دویچه وله،جعفر پناهی در بیانیهای که چهارشنبه (۲ سپتامبر برابر با ۱۱ شهریور) در مراسم افتتاحیه شصتوهفتمین فستیوال فیلم ونیز خوانده شد، اعلام کرد که در ۵ سال گذشته به صورت رسمی اجازه ساخت فیلم نداشته است: «وقتی فیلمسازی نتواند فیلم خود را بسازد، انگار زندانی است. حتی اگر از آن سلول کوچک هم آزاد شود، خود را سرگردان در سلول بزرگتری خواهد یافت.»
این کارگردان ۵۰ ساله ایرانی، دهم اسفند ماه سال گذشته در منزل مسکونیاش و در حالی که مشغول فیلمبرداری صحنههایی برای فیلم جدیدش درباره یک خانواده ایرانی و تاثیر اتفاقات پس از انتخابات بر زندگی آنها بود، بازداشت شد. مقامات ایرانی گفتهاند او در حال ضبط صحنههای شکنجه با هدف سیاهنمایی بوده است.
بسیاری از سینماگران مشهور جهان از جمله رابرت ردفورد، استیون اسپیلبرگ، مایکل مور و اولیور استون به بازداشت جعفر پناهی اعتراض کردند و در مراسم افتتاحیه فستیوال فیلم کن نیز با حرکتی نمادین جای خالی او را پیش چشم جهانیان گذاشتند. سرانجام او پس از ۸۸ روز حبس در زندان اوین، با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد شد، اما از زمان بازداشت، گذرنامه او توسط نیروهای امنیتی ضبط شده و هنوز در اختیار وی قرار نگرفته است.
فیلم «دایره» جعفر پناهی که که نگاهی انتقادی به وضعیت زنان در جامعه ایران دارد، در سال ۲۰۰۰ برنده شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز شده بود. با این همه، آقای پناهی در بیانیهای که برای این فستیوال ارسال کرده گفته است به رغم همه محدودیتها نسبت به آینده فیلمسازی در ایران خوشبین است.
«به ساخت فیلمهای تبلیغی و کارهای سخیف تن ندادهایم»
جعفر پناهی در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه، درباره فیلم کوتاه آکاردئون میگوید :برای ساخت این فیلم از داستانی که در دوران نوجوانی خوانده بود الهام گرفته است. این داستان درباره آهنگساز جوانی است که میخواهد در جلوی مسجد بنوازد، اما مردی که در آن نزدیکیها زندگی میکند این کار را گناه میداند و ساز آن جوان را میشکند. او درباره این فیلم میگوید: «پایان خشونتآمیز فیلم، این پیام را در بر دارد که دیگر نیازی به اعمال خشونت نیست. بنابراین درونمایه آن ایستادگی در برابر خشونت و خشونتپرهیزی است. رویکرد ما در زندگی امروز باید همین باشد.»
این چهره برجسته سینمای موج نوی ایران در این گفتوگو میگوید: «با این همه، من به این شرایط بدبین نیستم. اگرچه در طول یک سال گذشته شاهد محدودیتهای بیسابقهای بودیم، اما همیشه محدودیتهایی وجود داشته و این دوره هم سرانجام به پایان خواهید رسید. باید "صبر و استقامت" پیشه کنیم.»
جعفر پناهی معتقد است مقامات ایران با او مشکلات شخصی دارند و پیشتر هم از ساخت فیلمی درباره جنگ توسط او جلوگیری کردهاند: «در جریان جنگ و پس از آن، فیلمها عموما تبلیغی و یا مستندهایی در توجیه جنگ و ادامه آن بودهاند و اگر شما بخواهید از جنگ فاصله بگیرید و درباره جنبههای انسانی آن فیلمی بسازید، موانع متعددی بر سر راهتان وجود خواهد داشت.»
او در توضیح فعالیتهای خود میگوید: «من نسبت به مسائل اجتماعی کنجکاوم و نمیتوانم چشمم را به روی واقعیتها ببندم. من شاهد بسیاری از رویدادها بودهام، اگر چه در بسیاری از مواقع حتی اجازه حمل دوربین هم نداشتم، اما همه چیز در ذهنم ثبت و ضبط شده و قطعا روزی در کارهای من منعکس خواهد شد.»
آقای پناهی در پایان مصاحبه با خبرگزاری فرانسه میگوید: «حتی در شرایطی مثل امروز که ما فیلم نمیسازیم، داستان زندگی ما در حال نوشته شدن است و این برهه زمانی را ثبت خواهد کرد؛ برههای که در آن ما بر سر سینمایی که به آن اعتقاد داریم با کسی سازش نکردیم و تن به ساخت فیلمهای تبلیغی و کارهای سخیف ندادیم. اما گذشته از همه اینها، من عاشق کشورم هستم و به رغم همه محدودیتها حاضر نیستم در کشور دیگری زندگی کنم.
امروز:وزیر علوم ضمن توصیف وضعیت فرهنگی دانشگاهها و نقش اصلی دانشگاه پیشنهاد برگزاری همه پرسی از مردم درباره نوع محصول مورد انتظارشان از دانشگاه را مطرح کرد.
به گزارش ایلنا، کامران دانشجو مراسم افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تصویری که از دانشگاه چه در ایران اسلامی و چه در دنیا در ذهن ترسیم می شود یادآور محلی برای تحصیل علم و دانش و ارتقای بینش است ، گفت: دانشگاه محلی است تا انسان در گروهی قرار گیرد که بتواند از نظر علمی، اجتماعی و بصیرتی در جامعه تأثیرگذار باشد.
وی با تاکید براینکه میان "دانش" و "علم" تفاوت های وجود دارد، در تشریح این تفاوت ها گفت: دانش در هر دانشگاهی است اما علم در دانشگاه اسلامی است. بر این اساس عالم نیز تعریف دیگری نسبت به دانشمند دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نقش اصلی دانشگاه را کادرسازی برای نظام عنوان کرد و گفت: دانشگاه در اصل کاری که انجام میدهد کادرسازی برای نظام است و محلی است که در آن سرمایههای نقدی تبدیل به سرمایههای انسانی برای نظام میشود، انسانی که قرار است در آینده کلیه مواردی که در ارتباط با مسائل اجرایی، قانونگذاری و قضاوت در کشور وجود دارد را در اختیار بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه کادرسازی برای نظام توسط دانشگاه باید مطابق زیربنای فکری و اعتقادی مردم نظام صورت گیرد، خاطرنشان کرد: یعنی مقررات، قوانین، اساتید، کارکنان و فضایی باید در دانشگاهها باشد و متونی در دانشگاه تدریس شود که در مسیر مبانی فکری مورد قبول مردم نظام حرکت کند. نمی توان با متون برگرفته از تفکرات لیبرال دموکراسی و با ابزار "ایسم هایی (لیبرالیسم، کاپیتالیسم، امپریالیسم، کمونیسم، اومانیسم)" که ساخته و پرداخته ذهن کج فهم عده ای محدود هستند انسان توحیدی به جامعه تحویل داد.
دانشجو با بیان اینکه پیشنهاد می کنم از مردم درباره نوع محصول مورد انتظارشان از دانشگاه هم پرسی برگزار شود، گفت:از مردم همه پرسی کنیم، از مردم نظرسنجی کنیم که این جوانانتان را که تحویل دانشگاه می دهید چه می خواهید تحویل بگیرید. می خواهید افرادی را تحویل بگیرید که با تفکرات ضد دینی و انحرافی و تزریق غرب پرورش یافته یا افرادی که اسلام ناب محمدی را می خواهد. بدون برو و برگرد مردم نشان دادند که می خواهند فرزندان خود را طوری تحویل بگیرند که حضرت امام می خواست."
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه "دانشگاهیان ما اجازه بیاعتنایی به دین به بهانه دانش را نمیدهند" افزود: دانشگاهیان اجازه نمیدهند به بهانه دانش آموختن به محرم و صفر بی اعتنایی شود، که ما هر چه داریم از محرم و صفر است. غیرت دینی دانشگاهیان اجازه نمی دهند کسی به مقدسات ملت توهین کند و در سر کلاس و در فضای دانشگاه مقدسات را به تمسخر بگیرد.
دانشجو در ادامه خطاب به رسانههایی که به ادعای وی اظهار نظر وی را تحریف کردهاند، گفت: شفاف و واضح میگویم وزارت علوم و دانشگاهیان با مردم عهد بستهایم که علم توأمان با دین را در دانشگاهها جاری و ساری کنیم و پای این وعده و پیمانمان نیز هستیم. زمین بروید و آسمان بروید این کار را می کنیم. ما ولایت مدار هستیم. از ولایت به یک اشاره و از ما به سر دویدن. این را در عمل ثابت می کنیم و نه در نظر. هر چه علم و عبادت و خوبی است از مسیر ولایت است که ارزش میگیرد.
امروز: آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: امروز فقر در برخی از مناطق کشور بیداد میکند و از طرفی هزینههای هنگفتی صرف برخی افراد معلوم الحال و بازیگران سینما میشود.
اهم اظهارات این مرجع تقلید در مراسم شب احیای بیست وسوم ماه مبارک رمضان را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید.
در این مراسم که درمدرسه علمیه امیر المومنین(ع) قم برگزار شد ، ضمن تسلیت شهادت حضرت علی (ع) به وصایای این امام همام اشاره و اظهار کرد: امام در بخشی از وصیت عمومی خود جامعه بشریت را به چندین نکته اساسی رهنمون میسازند که سعادت بشر را در پی دارد.
•جهاد در راه خداوند را یکی از این رهنمودها است.البته این مهم خود بر سه قسم جهاد مال وجان وجهاد زبانی تقسیم میشود.
•اگر ما در روز عاشورا در کربلا نبودیم تا جان خویش را فدای اسلام کنیم، اما امروز میتوانیم به نوع دیگری جهاد کنیم که نمونه آن جهاد مالی است.
•امروز مناطقی ازکشور مخصوصا مناطق مرزی از فقر رنج می برند و در برخی روستاها حتی امکانات اولیه بهداشتی نیست و مردم در رودخانهها استحمام میکنند و در برخی روستاها بالغ بر 25سال است که حتی یک روحانی هم نرفته است، می شود با جهاد مالی به این معضلات رسیدگی کرد.
•با وجود این شرایط ما امروز شاهد هستیم که برخی بودجههای گزاف صرف بازیگران سینما یا بازیکنان ورزش می شود وچه جایزه های کلانی که به آنها داده نمیشود یا در قالب بودجه های دولتی چه هزینههای گزافی که به عدهای افراد معلوم الحال با عنوان ایرانیان مقیم خارج کشور از خرج میشود؛ این در حالی است که در گوشه وکنار این مملکت فقر بر مردم چیره شده است.
•از طرفی در این مناطق، اهل تسنن چه سرمایه گذاری که برای عقاید خود نکرده وآن وقت در مملکت ما که مملکت علی (ع) است، مردمش در فقر بوده و چیزی ندارند.
•امربه معروف و نهی از منکر ازدیگر سفارشات امام علی (ع) بود. علی رغم تاکید ائمه معصومین(ع) و وجود اصل 8 قانون اساسی مبنی بر امر به معروف ونهی ازمنکر ،امروز که 30سال از انقلاب میگذرد این اصل اجرا نشده؛ این در حالی است که ما برای این انقلاب شهدای فراوانی تقدیم کردهایم، ولی متاسفانه در پی سهل انگاری در اجرای این قانون، مفاسد در کشورگسترش یافته است و سوال این است که چرا این اصل اجرا نمیشود؟
•ما باکسی دعوا نداریم، بلکه امر به معروف وظیفه ای همگانی بوده ویک ارگان خاص قادر به اجرای آن نخواهد بود.
امروز:به دنبال حمله شدید نیروهای مهاجم، یس از ساعاتی، نیروهای یگان ویژه در محل مستقر شدند.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز، از دقایقی قبل با استقرار نیروهای یگان ویژه، افراد مهاجم اقدام به عقب نشینی کردند. در حال حاضر این افراد در ابتدای کوچه مستقر شدند و درحال برگزاری مراسم احیاء هستند.
آقای کروبی در کمال صحت و سلامت قرار دارند و این اقدام را در این شب مبارک بی خردی و جهل دینی نامیدند
امروز:آقای یاری سرتیم محافظان کروبی به بیمارستان منتقل شد.سر تیم محافظان مهدی کروبی که برای صحبت با مهاجمین به سمت آنان رفته بود، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت به حالت اغما فرو رفت. در پی این اقدام آقای یاری به سرعت به بیمارستان منتقل شد.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز، افراد مهاجم ضمن تیر اندازی به ساختمان، اقدام به قطع کردن تمامی چراغ های خیابان کرده اند. منزل همچنان در محاصره ی این نیروهای مهاجم است.
همچنین در اقدامی دیگر لوله های انتقال آب را تخریب کردند وموجب قطع آب شده اند. متاسفانه نیروهای انتظامی صحنه را به طور کامل ترک کردند.
اخبار تکمیلی در ادامه خواهد آمد
امروز:دقایقی پیش به منزل مهدی کروبی حمله شد. نیروهای بسیج با استفاده از سلاح گرم اقدام به حمله به منزل مهدی کروبی کردند.
به گزارش سحام نیوز آنها پس از شکستن درب منزل اقدام به ورود به ساختمان کردند. نیروهای محافظ مجبور به تیراندازی هوایی شدند.
این افراد در شب قدر با هدف ایجاد رعب و وحشت اقدام به این کار کردند.
نیروهای انتظامی علی رغم حضور در صحنه تاکنون اقدامی نکرده اند.
امروز:مهدی کروبی در پیامی از مردم خواست تا امشب از حضور در اطراف منزل ایشان به شدت خودداری کنند.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز مهدی کروبی در این پیام کوتاه بر حفظ جان و امنیت مردم تاکید کرده و از آنان درخواست نمود که امشب از حرکت به سمت منزل ایشان خودداری کنند. ایشان همچنین از همه همسایگان و عزیزانی که دراین پنج شب مورد آزار و اذیت قرار گرفتند پوزش خواسته و طلب بخشش نمودند.
مهدی کروبی در همین راستا به خبرنگار ما گفت: دراین شب مبارک، آنچه را که خداوند برایم مقدر کرده باشد با تمام وجود پذیرایم و تا آخرین لحظه از حقوق مردم کوتاه نخواهم آمد.
ایشان همچین در پی تاکید محافظان و اطرافیان حاضر به ترک ساختمان نشدند و گفتند که تا آخر ایستاده ام.
حسین کروبی: این کار وحشیانه را فقط یزید با امام حسین کرد و به زن و بچه او حمله کرد
تاریخ به یاد خواهد داشت آنچه را که در یکسال اخیر رفته، حرمتهایی که شکسته شد و خونهایی که بر زمین روان گشت، و آنچه که بر مردم گذشت، جماعتی که با سکوت به خیابانها آمدند و در آرامش حقی را طلب کردند. تاریخ به خاطر خواهد سپرد، همانطور که از یاد نبرد آنچه که در اعصار پیش رفت که حدیث همان حدیث است، جماعتی که حقی را طلب میکنند و حاکمانی که به زور اسلحه خون جاری میکنند، به این امید که آن خون حقیقت را در خود دفن کند و سرخی آن رنگی دیگر بر آن نشاند، زمانی یزید و یزیدیان خوانده میشوند و زمانی نامی دیگر.
چندین شب است که شیخ شجاع اصلاحات میزبان جماعت کوردل بی انصافی است که لبیک گویان، به نام اعتقاد، شرف را به کناری نهاده اند و بی هراس از هرانچه که اعتقاد نامیده میشود و بی توجه به هر صفتی که انسان را انسان میسازد چماقی دست گرفته اند و خیابانها را قرق خود کرده اند، که غافلند که برگهای تاریخ را باز میخوانند و محتوای آنها را دگرباره به نمایش میگذارند! به پشتوانه حکومت جابر و حمایت سرنیزه حاکمیت ظالم سینه سپر کرده اند و در نبود نیرویی که روزی قرار بود حافظ نظم باشد و امروز ماهیت خود را در دفاع از اخلال گران و براندازان جمهوری تعریف میکند، هر آنچه از پستی است انجام میدهند و چه طنزی که با فریاد مرگ بر یزید، یزیدوار رفتار میکنند.
داستان به یزید رفت و تشبیه از این ملعون تاریخ، که آنچه وی کرد ظلمی بود که در میانه میدان رفت، دو گروهی که در یک نبرد نابرابر صف آراستند، که آنچه اینجا و امروز میرود غیر از آن است که اینبار نبرد نه در میان دو گروه شمشیر بدست، که در آن سوی میدان جماعت بزرگی اطراق کرده اند که نه سودای کشتن دارند و نه هوای شمشیر دست گرفتن، نه آمده اند بجنگند و نه حتا آمده اند غیر از آنچه که حاکمیت وعده داده است را طلب کنند، سکوت را بزرگترین فریاد میدانند و شعار "مرگ" را بزرگترین منکر. گوشهای ایستاده اند و ناباورانه به جماعتی نگاه میکنند که شمشیر میچرخانند و به نام اسلام، خدای محمد را به جنگ میخوانند. این یزید کجا و آن یزید کجا!!!
امروز روز قدس است، روزی که بنیان نهاده شد تا نمادی باشد برای دفاع از ظلم، آنهم در حکومتی که قرار بود منادی برابری باشد، نماد حق طلبی دینی که دیگر حدیث ظلم در این دیار آنقدر آشنا است و آنقدر نزدیک که خبر زندان و حدیث شکنجه و تجاوز، داستان هر روزه ما شده است! دیگر یزیدی نیست که کربلایی ده روزه بیافریند که حدیث یکساله ما خود داستانی دیگر است. روز قدس، روز قیام بر علیه ظالم زمان است که شهر تهران شاهد است که این چکمهٔهایی که میادین و خیابانها را از حضور خود لبریز کرده اند، نشان از لرزه بر اندام کدام ظالم میدهد. مهدی کروبی و میر حسین موسوی تنها شاخهای قدرتمند از درختی هستند که تنه تنومند آن ریشه در ذهن مردمان این سرزمین دارد، با آن چه میکنند؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر