هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ شهریور ۱۳, دوشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/03/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



سرلشگر پاسدار "محمد علی جعفری" فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گويد" دشمنان جرات عملی کردن تهديدات نظامی خود عليه ايران را ندارند ." بنابر گزارش ايسنا ،فرمانده سپاه پاسداران  که روز يکشنبه در جمع اساتيد عضو بسيج در مشهد سخن می گفت، تاکيد کرد که تهديدات عليه ايران افزايش يافته است . در همين ارتباط، سرتيپ "فرزاد اسماعيلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم الانبيا ء، روز يکشنبه گفت ايران به هر تهديدی پاسخی سخت و قاطع خواهد داد.
 


نيروی هوايی اسراييل يکشنبه شب به يک اردوگاه آموزشی  حماس در نوار غزه حمله کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عينی گزارش داد، در اين حمله که تلفاتی در پی نداشت، اردوگاه فلسطينی "نُصيرات"  مورد هدف قرار گرفت. ارتش اسراييل می گويد در روزهای گذشته از نوار غزه به سوی داخل اسراييل تعدادی راکت شليک شده است. يک گروه سلفی اسلامگرا مسووليت برخی از اين حملات را به عهده گرفته است.
 


حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان روز يکشنبه "بسم الله محمدی" وزير پيشين کشور را به عنوان وزير جديد دفاع معرفی کرد. آسوشيتد پرس به نقل از يک سخنگوی دولت افغانستان گزارش داد آقای کرزای همچنين "مجتبی پتانگ" معاون رييس پليس را به عنوان وزير کشور معرفی کرده است. "اسد الله خالد"  وزيرقبايل و سرحدات نيز به عنوان رييس سازمان امنيت ملی و"عزيز الله دين محمد"   والی کابل، به عنوان وزير جديد قبايل و سرحدات تعيين شده اند. اين چهار انتصاب حامد کرزای بايد به تاييد پارلمان افغانستان نيزبرسد.
 


تلفات حملات تروريستی ماه ميلادی اوت (مرداد ماه ) در عراق، به ۱۶۴ کشته رسيد . بر اساس گزارش رويترز، در ماه ميلادی ژوئيه (تيرماه )۳۲۵ تن در عراق کشته شده بودند.  ۹۰ تن از کشته شدگان ماه گذشته غير نظامی، ۳۹ تن نظامی و ۳۵ تن ديگر از افراد پليس بوده اند. اين در حالی است که روز يکشنبه نيز مقامات عراقی اعلام کردند که چهار پليس ديگر، در نتيجه دو حمله جداگانه در کرکوک و "طوزخورماتو"جان باخته اند .
 


اسرائیل‌های مخالف جنگ با ایران شامگاه یکشنبه در برابر خانه اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در تل آویو گرد آمدند و پانصد «شمع یادبود» را روشن کردند.اسرائیلی‌های مخالف جنگ با ایران شامگاه یکشنبه در برابر خانه اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در تل آویو گرد آمدند و پانصد «شمع یادبود» را روشن کردند. به گزارش یدیعوت آحارانوت، در پی پیوستن قاضی پرآوازه اسرائیلی، الیاهو وینوگراد به صف مخالفان حمله به ایران که در یک مصاحبه بسیار تند او علیه نخست وزیر اسرائیل در روز یکشنبه نمود یافت، دهها اسرائیلی شامگاه یکشنبه در برابر خانه اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در تل آویو گرد آمدند و پانصد «شمع یادبود» را روشن کردند. دلیل برافروختن پانصد «شمع یادبود» این است که اهود باراک گفته است که عواقب حمله به ایران ممکن است که حداکثر پانصد کشته در اسرائیل باشد نه بیشتر. قاضی وینوگراد در انتقاد تند خود از نتانیاهو یکشنبه گفت او می‌خواهد همگان خفه شوند تا در سکوت قبرستانی به ایران حمله کند و همه دستاوردهای ده‌ها ساله اسرائیل را یکجا نابود. داوید گروسمن نویسنده پرآوازه اسرائیلی و نیز شخصیت‌های اسرائیلی دیگری در روزهای اخیر از مردم اسرائیل خواسته‌اند که به تظاهرات اقدام کرده و امکان ندهند که یک روز ناگهان از خواب بیدار شده و بشنوند که اسرائیل با ایران وارد جنگی پُرمخاطره شده است. همزمان، رسانه‌های اسرائیل یکشنبه خبردادند که اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نیز بزودی با «پرونده ایران» راهی آمریکا می‌شود. رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل انتظار دارند که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا «خط قرمز» روشنی را برای ایران تعیین کند. در همین حال، در آمریکا نیز در حالی که سیاست‌های اوباما در قبال اسرائیل به یکی از مسایل مهم در انتخابات و کشمکش‌های احزاب دموکرات و جمهوریخواه مبدل شده است، جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا یکشنبه گفت که میت رامنی می‌خواهد با ایران وارد جنگ شود. میت رامنی نامزد جمهوریخواهان و رقیب باراک اوباما در انتخابات شانزدهم آبان، در سخنرانی پنجشنبه گذشته خود در مجمع ملی حزب جمهوریخواه در شهر تامپا درایالت فلوریدا گفته بود که اوباما «اسرائیل را به زیر چرخ‌های اتوبوس انداخته است و خواهان مذاکره با ایران است در حالی که سانتریفیوژهای ایران هنوز می‌چرخد.»
 


خبرگزاری مهر گزارش داده است که بزرگترین قرارداد ایران و چین به منظور ساخت یک کارخانه ال. ان. جی به ارزش تقریبی دو میلیارد و ششصد میلیون یورو به دلیل «ناتوانی طرف چینی» در تامین فاینانس خارجی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.خبرگزاری مهر گزارش داده است که بزرگترین قرارداد ایران و چین به منظور ساخت یک کارخانه ال. ان. جی به ارزش تقریبی دو میلیارد و ششصد میلیون یورو به دلیل «ناتوانی طرف چینی» در تامین فاینانس خارجی تا اطلاع ثانوی تعلیق شد. به برپایه این گزارش، این قرارداد برای اجرای طرح توسعه فاز دوم کارخانه ایران ال. ان. جی اسفند ماه سال ۱۳۸۷ توسط شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های چینی واگذار شده بود. قرار بود در فاز دوم ساخت کارخانه گازمایع طبیعی ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن گاز مایع شده و میعانات گازی سبک تولید شود. یکی از مهم‌ترین شروط امضای این قرارداد تامین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بود که به نوشته خبرگزاری مهر چینی‌ها در این زمینه موفقیتی نداشته‌اند. یک مقام مسئول در گفتگو با مهر گفته است که هر زمان شرکت چینی موفق به تامین فاینانس شود، امکان از سرگیری مذاکرات دوجانبه وجود دارد. اهمیت تولید گاز مایع طبیعی (ال. ان. جی) از آنجا است که علاوه بر متنوع سازی نوع گاز صادراتی، نیاز به احداث هزاران کیلومتر خطوط لوله برای صادرات گاز و همچنین ریسک قراردادهای بلند مدت فروش گاز را از میان بر می‌دارد.  طی سال‌های گذشته صادرات جهانی گاز مایع طبیعی رشد چشمگیری داشته است. بر پایه گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم، کل تجارت گاز در جهان طی سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۰۲۵ میلیارد متر مکعب بوده است که یک سوم آن، یعنی ۳۳۰ میلیارد مترمکعب بصورت «ال ان جی» به فروش رفته است. مطابق با قرارداد ایران و چین که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه گاز طبیعی مایع بین ایران و چین در سال‌های اخیر یاد می‌شود، قرار بود مرحله اول پروژه در مدت ۳۹ ماه و مرحله دوم در مدت ۴۱ مدت ماه اجرایی و تکمیل شود. آنچنانکه خبرگزاری مهر گزارش داده، هم اکنون پیشرفت اجرایی ساخت فاز اول این کارخانه تولید گاز مایع به بیش از ۶۰ درصد، عملیات طراحی، ساخت و نصب نیروگاه برق کارخانه گاز مایع ایران هم به بیش از ۷۰ درصد رسیده است و زمین مورد نیاز برای ساخت این کارخانه هم در عسلویه تامین شده است. چنانچه فاز اول کارخانه ایران گاز مایع طبیعی ایران به بهره برداری کامل می‌رسید روزانه ۲۰ میلیون دلار درآمد عاید ایران می‌شد. قطر، همسایه جنوبی و شریک ایران در میدان گازی پارس جنوبی، با تولید سالانه ۷۵ میلیون تن معادل ۱۰۲ میلیارد متر مکعب، بزرگترین تولید کننده گاز مایع دنیا است. حدود یک ماه پیش هم شرکت «سی ان پی سی آی» چین طرف قرارداد ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی سه سال پس از امضای قرارداد و بدون آغاز عملیات این پروژه خود را از این پروژه کنار کشید. خبرگزاری‌های ایران و از جمله خبرگزاری مهر نوشتند که این شرکت چینی حتی عملیات تسطیح زمین و تجهیز کارگاه این پروژه ۵ میلیارد دلاری را در عسلویه آغاز نکرده است. ایران طی یک سال گذشته بار‌ها نسبت به تاخیر شرکت «سی ن پی سی» درفاز ۱۱ پارس جنوبی و احتمال جریمه مالی این شرکت هشدار داده بود، حتی تاخیر این شرکت در فاز ۱۱ باعث تعلیق یک قرارداد ۵ میلیارد دلاری دیگر، یعنی توسعه پارس شمالی این شرکت با شرکت ملی نفت ایران از طرف رستم قاسمی وزیر نفت ایران در پاییز سال گذشته شد. سال گذشته نیز یک شرکت چینی طرف قرارداد ایران برای ساخت سد بختیاری به عنوان بلند‌ترین سد بتونی دوقوسی جهان به دلیل تاخیر و به گفته مقام‌های ایرانی وقت‌کشی از صنعت آب و برق ایران اخراج شد.
 


یاسر علی سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که در دیدار صورت گرفته میان محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، بحث «ارتقای روابط دو جانبه» مطرح نشد.یاسر علی سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد که در دیدار صورت گرفته میان محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، بحث «ارتقای روابط دو جانبه» مطرح نشد. دیدار احمدی‌نژاد و مرسی روز پنجشنبه ۹ شهریور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهد‌ها در تهران صورت گرفت. به گزارش روزنامه مصری الاهرام، یاسر علی گفت: «در دیدار میان محمد مرسی و همتای ایرانی‌اش محمود احمدی‌نژاد، به بحث ارتقای روابط دوجانبه پرداخته نشد.» پیش از این حسین امیرعبداللهیان معاون امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفته بود که «مسئله ارتقای روابط تهران و قاهره در جلسه وزرای خارجه مطرح و بررسی شد و در دیدار روسای جمهور دو کشور فقط پیرامون اهداف جنبش عدم تعهد تبادل نظر شد.» خبرگزاری ایسنا نیز گزارشی از دیدار احمدی‌نژاد و مرسی ارائه داده که طی آن رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که اگر دو ملت ایران و مصر در کنار هم باشند، به نفع همه ملت‌ها خواهد بود گفته است: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات و امکانات خود را در اختیار برادران مصر قرار داده و میان دو کشور مبادلات علم، فناوری و تجربه انجام شود.» روابط ایران و مصر، در سال ۱۳۵۹، چند ماه پس از پیروزی انقلاب ایران پس ازانعقاد معاهده صلح میان مصر و اسرائیل قطع شد. میزبانی مصر از شاه نیز در تیره شدن روابط دو طرف سهیم بود. از آن زمان تا کنون دو طرف دفتر حفظ منافع در پایتخت‌های یکدیگر دارند. از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در سال گذشته، مقام‌های ایرانی، تمایل خود را برای توسعه روابط با مصر نشان می‌دهند. به قدرت رسیدن محمد مرسی که عضو گروه اسلامگرای اخوان المسلمین است، تهران را هرچه بیشتر برای گام برداشتن در این مسیر تشویق کرد. سرانجام حمید بقایی معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای دعوت از محمد مرسی به منظور حضور در اجلاس سران غیر متعهد‌ها در تهران، به مصر رفت. اما حضور مرسی در تهران و سخنرانی او در نشست افتتاحیه سران غیر متعهد‌ها، پر حاشیه شد. مترجم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس جمهور مصر در مراسم افتتاحیه که درباره بحران سوریه بود را درست ترجمه نکرد و در بخش‌هایی، نام «بحرین» را به جای نام «سوریه» ذکر کرد. این ماجرا که در رسانه‌های عربی و جهانی بازتاب گسترده داشت، باعث شد که وزارت امور خارجه بحرین با احضار کاردار سفارت ایران در منامه، رسما خواستار عذرخواهی تهران شود. عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ترجمه سخنان محمد مرسی، انتقادهای رسانه‌های اصولگرا را نیز به همراه داشت. علاوه بر آن محمد مرسی پیش از سخنان محمود احمدی‌نژاد که رئیس اجلاس سران غیرمتعهد‌ها بود، تهران را به مقصد قاهره ترک کرد. او همچنین با آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار نکرد. پیش از آن، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفته بود که حضور مرسی در تهران تنها برای چند ساعت و شرکت در اجلاس تهران و تحویل ریاست غیر متعهد‌ها به ایران خواهد بود.
 


مصطفی تاجزاده، عضو ارشد جبهه‌ مشارکت و معاون پيشين ِ وزارت کشور در ايران نامه‌ای از داخل زندان اوين نوشته که در آن جزئيات تازه‌ای از چگونگی برخورد ِ مقامات جمهوری اسلامی ايران، به ويژه آيت‌الله خامنه‌ای با نيروهای ملی- مذهبی را مطرح کرده است. رادیو فردا درباره این نامه با تقی رحمانی، فعال ملی-مذهبی، گفت‌وگو کرده است.مصطفی تاجزاده، عضو ارشد جبهه‌ مشارکت و معاون پيشين ِ وزارت کشور در ايران نامه‌ای از داخل زندان اوين نوشته که در آن جزئيات تازه‌ای از چگونگی برخورد ِ مقامات جمهوری اسلامی ايران، به ويژه آيت‌الله خامنه‌ای با نيروهای ملی- مذهبی را مطرح کرده است. رادیو فردا درباره این نامه با تقی رحمانی، فعال ملی-مذهبی، گفت‌وگو کرده است.                   از نگاه شما چرا آيت‌الله خامنه‌ای اين همه نسبت به «برانداز» بودن ِ نيروهای ملی – مذهبی - اين طور که در نامه آقای تاج زاده آمده-  برخلاف نظر رئيس جمهور وقت – آقای خاتمی- و همين طور بر خلاف نظر وزارت اطلاعات و تحقيقاتی که وزارت اطلاعات انجام داده بود مطمئن بودند؟  دليل و ريشه اصلی اين ديدگاه آقای خامنه‌ای را در چه می‌بينيد؟ تقی رحمانی: اين مسئله دو وجه دارد. يک شق ماجرا اين است که قرار بود جلوی روند دموکراسی را بگيرند و ملی – مذهبی‌ها هم خاکريزی بودند که بايد از آنها عبور می‌کردند تا به بقيه برسند. دوم اينکه ملی – مذهبی‌ها در انتخابات مجلس ششم خوش درخشيده و چند نفر از آنها وارد مجلس شده بودند ولی در نهايت حذف شده بودند. چون شورای نگهبان و آقای جنتی اعلام کرده بودند که ما غير خودی‌ها را درمجلس راه نمی‌دهيم که منظورشان آقای رجايی و آقای کارگشا بود که هر دو کانديدای اختصاصی ملی-مذهبی‌ها بودند. مسئله ديگری که درباره براندازی‌ها درتيرماه ۸۹ توسط آقای حسين شريعتمداری در کيهان به راه افتاد ، فضايی بود که با مرعوب کردن فضای عمومی و حتی با مرعوب کردن برخی اصلاح‌طلبان، به اسم براندازی سياسی و نرم و خاموش بتوانند به يک جريان سياسی که داشت تبديل به يک قدرت اجتماعی می‌شد ، ضرب و شتمی نشان داده و آنها را محدود کنند  و به اصطلاح تحت فشار قرار دهند. اين  يک علت بود. چون اين جريان‌ها در حال رشد بود. حتی درست است که وزارت اطلاعات در دوران آقای خاتمی ما را برانداز قلمداد نمی‌کرد ولی در شهرستان‌ها هم وزارت اطلاعات چندان روی خوشی به فعاليت گسترده ما نشان نمی‌داد، گر چه سپاه پاسداران به مراتب حساس‌تر بود. برخی اصلاح‌طلبان همدلی بيشتری نشان می‌دادند و اين يک ويژگی بود که نهضت آزادی و نيروهای ملی- مذهبی را تبديل به يک نيرويی می‌کرد  که بايد از نظر بيت رهبری، سپاه پاسداران و کل حاکميت با آنها برخورد می‌شد. آقای رحمانی، در نهايت اين اتهام براندازی که  حتی دربازجويی‌ها هم به اين فعالان تفهيم می شده، ظاهرا اثبات نشد تا  بر اساس آن حکمی برای اين اشخاص صادر شود و بنابر اين، اين اتهامات به چيزهای ديگری تبديل شد.فکر می کنيد که چرا اتهاماتی دراين سطح بزرگ مطرح شد و بعد نتوانستند آن را ثابت کنند؟ دقت کنيد که قوه قضائيه اساسا به اين چيزها توجه ندارد و هدايت اين مسائل دست سپاه پاسداران و نهادهای امنيتی است.  اينها يک تير را هوا کردند، خيلی‌ها را در دفاع از ما مرعوب کردند ولی درحقيقت چنين ماده قانونی در جمهوری اسلامی وجود ندارد ولی به ما احکام سنگينی از چهار سال تا ۱۱ سال دادند. الان بسياری از دوستان ما به خاطر اين احکام زندانند يا اينکه حکم زندان در انتظارآنان است و سندهايی در گرو بيرون ماندن آنهاست. اتفاقا اين پرسش بعدی من است که سرنوشت فعالان ملی-مذهبی و فعالان نهضت آزادی در نهايت به کجا انجاميد؟ برخی از آنها بعد از انتخابات دوباره بازداشت شدند و آيا اين بازداشت‌ها به پرونده سال ۷۹ربطی داشت؟ در حال حاضر آقای سعيد مدنی، آقای علی رجايی، آقای مسعود پدرام و حتی خود من که دوباره بازداشت و دوباره آزاد شدم، برای اجرای آن حکم به زندان فرا خوانده شدم. در عين حال هم بسياری با سند بيرون هستند و تحت فشار شديدی هستند  و باز هم اطلاعات سپاه در همه گفتارش می‌گويد که طبق حکم دادگاه شما غير قانونی هستيد  و اجازه هيج فعاليتی نداريد. در سال ۹۰ هر بار که شورای فعالان ملی -مذهبی يک بيانيه صادر کرد ، حکم يکی از اينها را اجرا کردند. آقای رجايی، آقای پدرام ، آقای مدنی و دوستان ديگر تحت فشار قرار گرفتند. به اين نکته بايد توجه کرد که اين اتهام شکل قانونی نداشت ولی در اين مورد فضاسازی کردند و علتش هم اين بود که بايستی جلوی رشد نيروهای ملی-مذهبی گرفته می‌شد. علت اصلی برخورد با آنها هم اين بود. در دهه ۶۰ هم علت برخورد با نيروهای ملی -مذهبی همين بود. ملی-مذهبی‌ها و به خصوص نهضت آزادی دارای تيم مديريت هستند. و اين تيم مديريت هم رقيب موتلفه و هم رقيب سپاه پاسداران و کادر فعلی حکومتی بوده است و به علت ويژگی‌های ملی-مذهبی‌اش می‌تواند تيمی موفق و يک رقيب جدی  باشد و متاسفانه حاکميت جمهوری  اسلامی هيچ وقت تحمل رقيب را ندارد و رقيب را خطرناک‌تر از دشمن می‌داند. اين توان مديريتی و سابقه فعاليت سياسی در امر سياست و مبارزه سياسی درزمان شاه يک وجهه غالبی به آنها می‌داد که اگر در يک فضای برابر در مقابل افکار عمومی قرار بگيرند، لااقل بخشی از آرای مردم را به خودشان اختصاص می‌دهند. رقابت ناپذير کردن فضای سياست در ايران، سياست بيت رهبری بوده و آن را اعمال کرده و هنوز هم دارد ادامه می‌دهد.
 


قانون ممنوعیت حضور مجریان محجبه در تلویزیون دولتی مصر روز یکشنبه پس از چندین دهه لغو شد. فاطما نبیل که روسری بر سر داشت روز یکشنبه با اجرای بخش خبری ساعت دوازده، نخستین مجری زن باحجاب در طول تاریخ تلویزیون دولتی این کشور لقب گرفت. شماری از مجریان محجبه در طول دوران زمامداری حسنی مبارک علیه این قانون شکایت کرده و برخی از آنان نیز برنده شده بودند اما این قانون همچنان تا پیش از این در مصر برقرار بود.
 


دویستمین سالگرد شکست نیروهای ناپلئون در نبرد بورودینو روز یکشنبه در روسیه با بازسازی این رویداد برگزار شد. در این نمایش تاریخی که هزاران بازیگر روس و فرانسوی سوار بر اسب و شمشیر به دست شرکت داشتند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت نبرد بورودینو در کنار جنگ جهانی دوم «اثبات کننده‌ی میهن‌پرستی بی‌نظیر مردم» روسیه است. در هفتم سپتامبر ۱۸۱۲ نیروهای ناپلئون که رهسپار مسکو بودند در نزدیکی بورودینو با سربازان روس درگیر شدند. سربازان فرانسوی در آن نبرد خونین پیروز شدند اما در نهایت به خاطر این‌که ساکنان شهر آنجا را ترک کرده و همه چیز را سوزانده بودند، شکست خوردند.
 


یکی از مقام‌های نظامی آمریکا که نخواسته نامش فاش شود تایید کرده که در رزمایش مشترک با اسرائیل شمار کمتری از سربازان آمریکایی شرکت خواهند کرد و آن را ناشی از کمبود بودجه عنوان کرده است.یکی از مقام‌های نظامی آمریکا که نخواسته نامش فاش شود تایید کرده که در رزمایش مشترک با اسرائیل شمار کمتری از سربازان آمریکایی شرکت خواهند کرد و آن را ناشی از کمبود بودجه  عنوان کرده است. این مقام آمریکایی روز یکشنبه به خبرگزاری آلمان گفت که دلیل کاهش شمار نیروهای آمریکایی در این رزمایش مشترک مشکلات بودجه است، ولی او در عین حال تاکید کرد که این رزمایش؛ بزرگترین رزمایش مشترک بین دو کشور خواهد بود. به گفته این مقام ارتش آمریکا بیش از ۱۰۰۰ نفر از نیروهای آن کشور در داخل اسرائیل در این رزمایش مشترک شرکت خواهند کرد ولی شمار بیشتری از سربازان آمریکایی در نقاط مختلف جهان از راه دور در این رزمایش ایفای نقش می‌کنند. به نوشته مجله تایم آمریکا در ابتدا قرار بود حدود ۵۰۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی در این رزمایش شرکت کنند. تایم به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامی از آن نبرده بود، این اقدام آمریکا را ناشی از نبود اعتماد میان آمریکا و اسرائیل دانسته بود. پیشتر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در واکنش به گزارش تایم ضمن تایید کاهش شمار نیرو‌های آمریکایی در این رزمایش گفته بود که تنها دلیل این کاهش، جدول زمانی داخلی پنتاگون است که امکان مشارکت نیروهای بیشتر را در حال حاضر در تمرین نظامی مشترک با اسرائیل از بین برده است. پنتاگون همچنین اختلاف شدید میان کاخ سفید و دولت بنیامین نتانیاهو بر سر ایران را رد کرده است. رسانه‌های اسرائیل در اوایل سال جاری از به تاخیر افتادن این رزمایش مشترک خبر داده بودند. در آن زمان به نوشته شماری از روزنامه‌های اسرائیلی نگرانی آمریکا از اینکه رزمایش مشترک ممکن است از طرف ایران به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز تلقی شود،‌ به تاخیر افتاده بود. به گزارش خبرگزاری آلمان در این رزمایش چگونگی مقابله با موشک‌هایی که از طرف ایران،‌ سوریه یا دیگر کشورها، اسرائیل را هدف قرار می دهند،‌ تمرین خواهد شد. برای اجرای این رزمایش آمریکا سامانه‌های رهگیر موشکی خود را در اختیار اسرائیل قرا ر خواهد داد. به نوشته نشریه تایم  هنوز قرار است سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا به اسرائیل منتقل شود اما کنترل‌کنندگان آمریکایی آن به اسرائیل نخواهند رفت. بنا بر گزارش مجله تایم به جای دو رزمناو حامل سامانه دفاع موشکی ایجس، در این رزمایش احتمالا یک رزمناو شرکت کند یا حتی ممکن است این سامانه موشکی به کار گرفته نشود. با اینکه رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌های مفصلی درباره این رزمایش مشترک منتشر کرده‌اند ولی در بیانیه رسمی ارتش اسرائیل تاکید شده که این رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده بود و پاسخ به هیچ رویداد واقعی نیست. از سوی دیگر همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره این رزمایش مقام‌های ایرانی هم از رزمایش جدیدی خبر داده‌اند. فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا اعلام کرده است که در مهرماه امسال یک رزمایش گسترده با شرکت نیروی هوایی سپاه برگزار خواهد شد. هدف از این رزمایش مدیریت بحران در شرایط اضطراری  اعلام شده است.
 


بهرام عکاشه که از او به عنوان پدر علم زمین لرزه شناسی در ایران یاد می شود، گفته است علاوه بر این که تهران، «استعداد وقوع زمین لرزه ای هشت ریشتری را دارد»، علاوه بر تهران، زمین لرزه یاد شده مناطق دیگر از جمله «کرج و لواسانات:» را تحت الشعاع قرار می دهد.بهرام عکاشه که از او به عنوان پدر علم زمین لرزه شناسی در ایران یاد می‌شود، گفته است علاوه بر این که تهران، «استعداد وقوع زمین لرزه‌ای هشت ریشتری را دارد»، ، زمین لرزه یاد شده مناطق دیگر از جمله «کرج و لواسانات» را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای عکاشه گفته است: «تهران استعداد رخداد زلزله ۸ ريشتری را دارد چرا که در تاريخ ۱۵۰۰ ساله زلزله‌ای با قدرت ۷/۷ ريش‌تر رخ داده است، بايد ساختمان‌های مهم برای کشور، بيمارستان‌ها و مدارس را تقويت کنيم و هرچه سريع‌تر نسبت به بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنيم تا حداقل بتوانيم آمار کشته‌ها را کاهش دهيم.» بهرام عکاشه در این گفت وگو که روزیکشنبه ایلنا منتشر کرده، با اشاره به گفته برخی «مبنی بر اينکه زمین لرزه اخير در آذربايجان طبيعی نبوده و به دليل آزمايشات هسته‌ای» رخ داده است، گفت: «ايران کشور زلزله خيز است و با صراحت اعلام می‌کنم آنچه که در آذربايجان رخ داد، زلزله بوده است.» وی گفته است: «زمین لرزه‌ای که در عمق ۱۰ يا ۱۵ کيلومتری رخ می‌دهد با انفجار هسته‌ای در عمق هزار متری فرق می‌کند. معمولا در انفجارهای هسته‌ای امواج حجمی داريم در حالی که در زلزله امواج سطحی هستند.» آقای عکاشه گفت: «گسل‌های کشور هيچ ارتباطی با يکديگر ندارد و اگر اين روز‌ها شاهد زلزله‌های متنوع با قدرت مختلف در ایران هستيم، طبيعی است و بايد بگويم پيش از اين نيز در تمام سال چنين زلزله‌هايی رخ می‌داد اما اين روز‌ها به دليل حساسيت مردم به وقوع زلزله ايجاد نگرانی کرده است.» وی در ارتباط با زمین لرزه اخیر گفته است: «گسل آذربايجان استعداد زلزله ۷ ريشتری را نداشت چرا که عمق کمی دارد، اما ساختار تهران در مقايسه با آذربايجان برای وقوع زلزله ۷ ريشتری و حتی بيش از آن مساعد است و قطعا در عمق ۱۵ يا ۲۰ کيلومتری سطح وسيعی را تخريب خواهد کرد.» بهرام عکاشه گفته است: «شايد بتوانيم براساس آمار و اطلاعات و با رياضيات دوره ۱۵۰ ساله را برای زلزله تهران محاسبه کرد اما به درستی نمی‌دانيم که پهنه تهران «البرز مرکزی» چه زمانی فعال خواهد شد.» وی افزود: «وقتی با اشکال موتوری يک خودرو، راه بندانی در تهران رخ می‌دهد قطعا در زمان وقوع زلزله بزرگراه‌ها و تمام راه های ارتباطی با مشکل مواجه خواهد شد.»
 


روز یکشنبه در ادامه‌ی بازی‌های پارالمپیک لندن، ورزشکاران ایرانی دو مدال نقره به دست آورد و به این ترتیب کاروان ورزشی ایران در این مسابقات تاکنون شش مدال کسب کرده است. مهرداد کرم‎زاده در رشته‌ی پرتاب دیسک با پرتاب ۴۴ متر و ۶۲ سانتی‌متر به مدال نقره دست یافت و پس از ورزشکار بریتانیایی در جایگاه دوم ایستاد. روح‌الله رستمی، وزنه‌بردار دسته‌ی شصت و هفت و نیم کیلوگرم نیز با بالا بردن وزنه‌ی ۲۰۸ کیلوگرمی به مدال نقره دست یافت و پس از ورزشکار چینی در جایگاه دوم ایستاد. به این ترتیب کاروان ورزشی ایران در این مسابقات تاکنون سه مدال طلا، دو نقره و یک برنز کسب کرده است.
 


ژیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار و برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری سال ۲۰۰۹ و همسر بهمن احمدی امویی، دیگر روزنامه نگار زندانی، روز یکشنبه برای اجرای حکم یک سال زندان خود، راهی زندان اوین شد.ژیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار و برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری سال ۲۰۰۹ و همسر بهمن احمدی امویی، دیگر روزنامه نگار زندانی، روز یکشنبه برای اجرای حکم یک سال زندان خود، راهی زندان اوین شد. به گزارش وبسایت کلمه، خانم بنی یعقوب روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جريان وقایع پس از انتخابات به همراه همسرش، بهمن احمدی امويی بازداشت و در خرداد ۱۳۸۹ به يک‌سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد. بهمن احمدی امويی، همسر خانم بنی یعقوب و دیگر روزنامه نگار زندانی هم از خرداد ماه امسال به زندان رجايی شهر کرج منتقل شده است. پس از مسعود باستانی و مهسا امرآبادی اين دومين زوج روزنامه نگاری هستند که در همزمان در دو زندان متفاوت دوران محکوميت خود را طی می‌کنند. «بنياد بين‌المللی رسانه‌های زنان»، «جايزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» در سال ۲۰۰۹ ميلادی، چهار سال پیش  به ژيلا بنی‌يعقوب اهدا کرده و گفته بود: «گزارش‌های خانم بنی یعقوب در مورد موضوعات حساس سياسی و اجتماعی بارها موجب زندانی شدن وی شده است.» پیشتر گزارش شده بود به سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه زنان از جمله ریحانه طباطبایی، ژیلا بنی یعقوب و شیوا نظرآهاری گفته شده به زندان بروند و دوران محکومیت خود را بگذرانند. ریحانه طباطبایی به پنج ماه حبس، شیوا نظرآهاری به چهار سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و ژیلا بنی‌یعقوب به یک سال حبس و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شده‌اند. بیش از صد روزنامه‌نگار ایرانی، اردیبهشت ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به روسای دو قوه قضاییه و مقننه جمهوری اسلامی، از «توهین» و «تعرض» به روزنامه‌نگاران در ایران انتقاد کرده و خواستار  آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و اجرای قانون در قبال اهالی قلم شده بودند. در این نامه که ۲۴ اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی منتشر شده، آمده بود: «درست در روزهایی که متهم بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک ارتقا مقام می‌گیرد و قوای تحت ریاست شما چشم بر اتهامات او می‌بندد، روزنامه‌نگاران ایرانی یکی بعد از دیگری راهی زندان‌ها می‌شوند، به آنان ناسزا می‌گویند و حتی تعرض فیزیکی می‌کنند.»
 


احکام اولیه‌ی متهمان پرونده‌ی موسوم به «فساد بزرگ مالی» در ایران روز دوشنبه به آنها ابلاغ خواهد شد. پیش از این، قاضی رسیدگی کننده به این پرونده گفته بود احکام متهمان روز یکشنبه به آنها ابلاغ می‌شود، اما غلامعلی ریاحی، وکیل مه‌آفرید امیرخسروی، متهم اصلی پرونده، به خبرگزاری فارس گفته است دادگاه از او خواسته است برای دریافت احکام موکلانش، روز دوشنبه مراجعه کند. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضائیه‌ی ایران، پیش از این گفته بود که از ۳۹ متهم مرحله‌ی اول، چهارنفر به اعدام، دو نفر به حبس ابد و سایرین به حبس‌های کمتر از بیست سال و جزای نقدی محکوم شده‌اند.
 


رستم قاسمی وزیر نفت ایران می‌گوید که در جریان دیدار روز شنبه وی با جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه، موضوع افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه و همچنین صدور گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه مذاکره شده و نتیجه این مذاکرات «مثبت» بوده است.رستم قاسمی وزیر نفت ایران می‌گوید که در جریان دیدار روز شنبه وی با جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه، موضوع افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه و همچنین صدور گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه مذاکره شده و نتیجه این مذاکرات «مثبت» بوده است. به گزارش روز شنبه شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی وابسته به وزارت نفت ایران، شانا، وزیر توسعه ترکیه نیز ضمن ابراز رضایت از مذاکرات صورت گرفته گفته است که قرار است هیات ایرانی برای مذاکرات بیشتر و جزئی‌تر با تانیر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه به آنکارا سفر کند. به گزارش موسسه رادیو-تلویزیونی رسمی ترکیه، تی آر تی، آقای جودت که در راس هیات ترکیه‌ای برای شرکت در ۱۶-مین اجلاس کشورهای غیر متعهد به تهران سفر کرده بود با مقامات بسیاری از کشور‌ها در حاشیه این نشست گفتگو کرده است. آقای جودت صبح روز شنبه طی مصاحبه‌ای با شبکه «تی آر تی» که همزمان با انتشار گزارش شانا منتشر شد، اگرچه بر تمایل ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد، اما در مورد مذاکرات گازی با ترکیه سخنی نگفت. بر اساس گزارش «تی آر تی» حجم بازرگانی دو جانبه ایران و ترکیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و انتظار می‌رود که این رقم تا پایان سال جای به ۲۰ میلیارد بالغ شود. «مصرف داخلی بیش از تولید» ترکیه روزانه ۲۴ تا ۲۶ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند. ایران هم اکنون در حال ساخت خط لوله ششم سراسری با ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز است. ایران می‌گوید با تکمیل این خط لوله امکان صادرات روزانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی فراهم می‌شود. این در حالی است که گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم، (بی‌پی)، که ۲۹ خرداد ماه سال جاری منتشر شد، حاکی است که ایران طی سال گذشته کلا حدود ۱۵۲ میلیارد متر مکعب تولید و بیش از ۱۵۳ میلیارد متر مکعب مصرف گاز داشته است، به عبارتی دومین دارنده بزرگ نفت جهان، واردکننده گاز بوده است. تولید گاز ایران در سال گذشته، حدود چهار درصد افزایش داشته است، در صورتی که مصرف گاز بیش از شش درصد افزایش داشته است. ایران سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب از ترکمنستان گاز خریداری کرده و کمتر از این میزان، به ترکیه و ارمنستان گاز فروخته است. از طرفی، مذاکرات درباره افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه در حالی است که به تازگی آنکارا بخاطر «عدم پایبندی ایران» به صادرات سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب به ترکیه، طبق قرارداد سال ۱۹۹۶، از ایران به دیوان دادرسی بین‌المللی شکایت کرده است. این کشور همچنین از ایران درخواست کرده است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش دهد. کنعان یاووز، عضو هیات مدیره شرکت مادر پتروشیمی ترکیه، پتکم، ۷ شهریور ماه اعلام کرد که هم اکنون بهای هزار متر مکعب گاز وارداتی ترکیه از ایران ۵۰۰ دلار است، در حالی واردات گاز ترکیه از روسیه و جمهوری آذربایجان به ترتیب ۳۰ درصد و ۴۰ درصد ارزان‌تر از گاز ایران است. روسیه ۵۸ درصد از گاز وارداتی ترکیه را تامین می‌کند و جمهوری آذربایجان نیز سالانه تا ۵ میلیاد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. ترکیه اگرچه پول نفت وارداتی از ایران را با لیره، واحد پول ترکیه، پرداخت می‌کند، اما پول گاز وارداتی از ایران را با دلار حساب می‌کند. روزنامه حریت ترکیه نیز طی گزارشی که روز شنبه، ۱۱ شهریور منتشر کرده است، برپایه گزارش‌های رسمی از صادرات معادل ۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار طلا طی ماه گذشته، ژوییه، از ترکیه به ایران خبر داده است. بر اساس این گزارش، بازرگانان ایرانی در نیمه اول سال جاری میلادی ۴. ۴ میلیارد دلار طلا از ترکیه خریده‌اند. واردات طلا توسط ایران از ترکیه در حالی است که ترکیه، خود سه چهارم شمش طلای مورد نیاز کشور را از خارج وارد می‌کند.
 


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه به قدرت‌های جهانی هشدار داد برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران «خط قرمزی روشن» ترسیم کنند. آقای نتانیاهو روز یکشنبه در جلسه‌ی کابینه‌ی اسرائیل گفت: «فکر می‌کنم باید حقیقت را گفت: جامعه‌ی جهانی یک خط قرمز روشن را در برابر ایران ترسیم نکرده است؛ و ایران هم عزمی در جامعه‌ی جهانی برای متوقف کردن برنامه‌ی اتمی‌اش نمی‌بیند». ایران همواره تصریح کرده است که فعالیت‌های هسته‌ایش دارای مقاصدی صلح‌آمیز است.
 


به گفته‌ی محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه ایران، شمار تلفات واژگونی اتوبوس زائران در محور شیراز – کازرون ۱۹ کشته بوده است. این اتوبوس در راه بازگشت از شهر کربلا، بامداد یکشنبه در شصت کیلومتری شیراز واژگون شد. پیش از این شمار تلفات این سانحه ۲۴ کشته ذکر شده بود اما به گفته‌ی محمدرضا مهماندار، پنج کشته مربوط به تصادفی دیگر در همین بوده است. فرمانده پلیس راه ایران علت این سانحه را «تخطی از سرعت مطمئن، خواب‌آلودگی راننده و نقص راه» ذکر کرد. با این حال این مقام انتظامی گفته است استان فارس در سال گذشته رتبه‌ی نخست کاهش تصادفات را به خود اختصاص داده است.
 


پلیس کامبوج اعلام کرد گاتفرید سوارت‌هولم، یکی از بنیان‌گذاران سوئدی وبسایت اشتراک ‌گذاری پایرت بی را که تحت تعقیب بین‌المللی بود در این کشور دستگیر کرده‌اند. آقای سوارت‌هولم به خاطر نقض قوانین کپی رایت، چهار سال پیش در دادگاهی در سوئد به یک سال حبس محکوم شد. وبسایت پایرت بـِـی یکی از معروف ‌ترین وبسایت‌های اشتراک فیلم، موسیقی و فایل‌های اینترنتی بود که در سال ۲۰۰۳ پایه‌گذاری شد و بیش از سی میلیون کاربر در سراسر جهان داشت. پلیس کامبوج می‌گوید آقای سوارت‌هولم را روز پنج‌شنبه در پنوم‌پن بازداشت کرده است.
 


مقام‌های ناتو در افغانستان تایید کردند که آموزش سربازان تازه‌ی افغان را تا انجام تحقیقات در باره‌ی آنها به حال تعلیق درآورده‌اند. سخنگوی ناتو به روزنامه‌ی نیویورک تایمز گفته است تعلیق آموزش مربوط به بیست هزار نیروی جدیدی می‌شود که قرار است به پلیس محلی و نیروهای ویژه بپیوندند اما آموزش سیصد و پنجاه هزار سرباز ارتش افغانستان همچنان ادامه دارد. طی یک ماه گذشته پانزده نظامی آمریکایی و بین‌المللی به دست سربازان تحت آموزش افغان کشته شده‌اند.
 


تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده است روز یکشنبه انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در دمشق چهار زخمی برجای گذاشته است. بنابر همین گزارش، این انفجار در خیابان مهدی در محله‌ی ابورِمانه در دمشق روی داده است. روز شنبه نیز انفجار شدیدی در حومه‌ی جنوبی دمشق پانزده کشته برجای گذاشته بود.
 


با گسترش دامنه تاثيرات مخرب ويروس رايانه ای «مهدی»، شرکت های امنيتی می گويند عمليات خود را برای مقابله با اين تهاجم سايبری ادامه خواهند داد. به نظر می رسد عمده حمله های انجام شده در ايران و بخش های ديگری از خاورميانه صورت گرفته باشد.با گسترش دامنه تاثيرات مخرب ويروس رايانه ای «مهدی»، شرکت های امنيتی می گويند عمليات خود را برای مقابله با اين تهاجم سايبری ادامه خواهند داد. به نظر می رسد عمده حمله های انجام شده در ايران و بخش های ديگری از خاورميانه صورت گرفته باشد. به گزارش خبرگزاری رويترز، يک شرکت امنيت شبکه اسرائيلی با نام «سکيولرت» اعلام کرده که ظرف شش هفته گذشته حدود ۱۵۰ مورد جديد از آلودگی سيستم های رايانه ای به ويروس «مهدی» را کشف کرده است. اين شرکت امنيتی می افزايد که توليدکنندگان ويروس «مهدی» برای پيشگيری از شناسايی توسط نرم افزارهای ويروس ياب، کدهای مربوط به اين بدافزار را تغيير داده اند و تا کنون شمار قربانيان ويروس ياد شده به نزديک به ۱۰۰۰ مورد رسيده است که بيشتر آنها نيز در ايران هستند. روئل شوونبرگ، يکی از محققان ارشد شرکت «کسپرسکی» که بر روی اين بد افزار کار کرده، می گويد که تصميم فرد يا افراد سازنده ويروس «مهدی»،‌ مبنی بر ادامه عمليات خود به اين معناست که نگرانی چندانی نسبت به شناسايی و دستگيری نداشته اند. اين متخصص شرکت «کسپرسکی» در ادامه توضيح می دهد: ويروس مهدی از نوع ويروس هايی است که عملکردی مخفی دارند و به دليل نوع کاربری اين دسته از بدافزارها در صورت کشف ارزش خود را از دست می دهند. شوونبرگ همچنين با اشاره به ويروس «استاکس نت» که در سال ۲۰۱۰ سامانه های رايانه ای مربوط به برنامه هسته ای ايران را هدف قرار داد،‌ يادآوری می کند که بعد از کشف آن ويروس توسط يک پژوهشگر در کشور بلاروس، مقام های ايرانی تجمع ويروس را در سامانه های يکی از تاسيسات غنی سازی اورانيوم کشور يافتند. ويروس «مهدی» از لحاظ حرفه ای به ظاهر نسبت به استاکس نت در سطح نازل تری قرار دارد و با استفاده از نرم افزارهای عمومی موجود ساخته شده است. این ويروس که در طبقه بدافزارهای جاسوسی موسوم به «تروجان» قرار می گيرد، به مهاجمان اجازه می دهد که از راه دور فايل های مورد نظر خود را از رايانه های آلوده به سرقت برده و رايانامه (ايميل) ها و پيام های چت افراد مورد نظر را رصد کنند. علاوه بر اين عملکرد، دسته ويروس های فوق توانايی ضبط صدا، ثبت و ارسال ورودی صفحه کليد، عکس گرفتن از محتوای نشان داده شده بر روی صفحه نمايشگر فرد را نيز دارا هستند. شرکت های امنيت شبکه که فعاليت های ويروس «مهدی» را دنبال کرده اند می گويند که ويروس ياد شده تاکنون چندين گيگابايت داده های اطلاعاتی را از رايانه های قربانيان به سرقت برده و به اهداف مورد نظر ارسال کرده است. اهداف ويروس «مهدی» در ميان شرکت های کليدی زيرساختی، دانشجويان مهندسی، شرکت های خدمات مالی و سفارتخانه های دولت های خارجی در پنج کشور خاورميانه ای بوده اند. بيشتر تعداد آلودگی ها نيز از ايران گزارش شده است.
 


اسقف توتو، تونی بلر و جورج بوش را به جعل اطلاعات درباره وجود سلاح های کشتار جمعی درعراق و حمله به این کشور به بهانه آن، متهم کرده است. اسقف توتو، مبارزسرشناس ضد آپارتاید، در مقاله ای در روزنامه آبزور چاپ لندن، افزوده است که بلرو بوش باید بخاطراقدام ضد اخلاقیشان دردادگاه جزایی بین المللی محاکمه شوند. اسقف توتو ازمخالفان سرسخت جنگ عراق بوده است.  در پاسخ، تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا نوشته است این اتهام در حالی تکرارمی شود که تحقیقات مستقل نشان داده است که چنین اتهامی درست نیست. تونی بلرافزوده بسیارعجیب است که برکناری صدام حسین را که صدها هزارتن از شهروندان عراق را کشت، غیراخلاقی بدانیم.
 


نماینده ولی فقیه در سپاه می گوید که عقیده وابستگی مشروعیت نظام به رای مردم یک «انحراف» است و افزوده که رابطه امامت، غیبت و حکومت در کنار اختیارات ولایت و همسانی آن با اختیارات پیامبر باید کاملا بررسی شوند.علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، می گوید که عقیده وابستگی مشروعیت نظام به رای مردم یک  «انحراف» است و افزوده که رابطه امامت، غیبت و حکومت در کنار اختیارات ولایت و همسانی آن با اختیارات پیامبر باید کاملا بررسی شوند. به گزارش سایت «سپاه نیوز»، وابسته به سپاه پاسداران، علی سعیدی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه رییس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه، با انحرافی خواندن انقلاب  فرانسه و انقلاب اکتبر در روسیه که هدف شان به گفته آقای سعیدی حذف دین از حقوق، اخلاق و سایر حوزه های زندگی بشر بود گفت: نظر اسلام این است که تعلق انسان به اشیا و مادیات مشکلات فراوانی به وجود می آورد. نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه در این مراسم گفت: برخی عقیده دارند که مشروعیت نظام و همه مسائل در حکومت دینی از رای مردمی نشات می گیرند، در خالی که  این یک انحراف است و قراردادهای اجتماعی نمیتواند منشا عمل باشد. نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اهمیت شناخت این مسائل برای سپاه پاسداران گفت: «بررسی شئونات و اختیارات ولی فقیه در مقایسه با پیامبر اهمیت زیادی دارد.» بحث بر سر ریشه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و معیار مقبولیت آن در میان شهروندان سال هاست که میان مسئولین و شخصیت های مذهبی و سیاسی در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. یکی از تئوریسین های سر سخت مدافع نظریه بی اعتبار بودن رای شهروندان برای مشروعیت حکومت ولی فقیه، آیت اله محمد تقی مصباح یزدی است که براین باور است: «این حکومت باید بر اساس اسلام و با اذن ولی امر حقیقی امام معصوم که به فقها داده شده است تشکیل شود. بدون اذن او و حتی بدون نصب رییس جمهوری از طرف او، حکومت غاصب است. طاغوت است.» وی پیشتر در یک سخنرانی گفته بود: «حتی اگر کسی واجد شرایط باشد تا اذن از طرف امام نباشد ارزشی ندارد. خیلی خوب هم بلد باشد مدیریت کند، همه مردم هم او را قبول داشته باشند، او حق حکومت کردن بر ما را ندارد. مردم تعیین کرده اند یک نفر رییس جمهور باشد و هر کاری دلش می خواهد بکند، مردم چیکاره اند که به کسی حق بدهند؟ مگر خود مردم چنین حقی را دارند؟ قانون یعنی خدا، مجری قانون کسی است که خدا تعیین کرده است.» حسن یوسفی اشکوری دین پژوه مقیم آلمان به رادیو فردا می گوید: اختلاف نظر بر سر جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت ناشی از تضادی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود دارد. آقای اشکوری می گوید: «طبق فقه شیعه مشروعیت قدرت از آن خداست، بعد هم پیغمبر و بعد هم به ائمه منتقل شده است. طبق تئوری ولایت فقیه هم درباره مشروعیت در عصر غیبت، فقیهان و فقها از جانب امام نیابت دارند برای تاسیس حکومت، منتهی این نیابت به صورت عام است و با رای مردم عملی و محقق می شود.» وی می افزاید: «این جاست که می بینیم حتی فقیهی مثل نائینی که در عصر مشروطه مدافع مشروطه هم بود و در عین حال به تفکر سنتی شیعه در این زمینه باور داشت، می گوید که مشروعیت حکومت و دولت از طرف خدا، دین و پیامبر است اما مقبولیت وی با رای مردم است. این تفکیکی بود که نائینی در مشروطه مطرح کرد.» آقای اشکوری تاکید کرد: «در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز این مسئله به همین شکل تقریبا انعکاس پیدا کرده است. با این بیان که آقایان مدافع ولایت فقیه می گویند که مشروعیت فقیه از طریق دین است، یعنی یک مشروعیت الهی و آسمانی دارد اما مقبولیت وی از آن مردم است. سخنانی که از طرف آقای سعیدی مطرح شده بازتاب دهنده چنین اندیشه ای است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی این تناقض وجود دارد و تا زمانی که این حل نشود، البته این داستان هم ادامه دارد و باز این سخنان را خواهیم شنید.»  علی سعیدی، نماینده آیت اله خامنه ای در سپاه، در پایان گفته های خود با تاکید بر لزوم مقایسه هدف جمهوری اسلامی با دیگر جمهوری ها به یک اختلاف میان رهبران جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر اختلاف بین رهبری و برخی دیگر از افراد بر سر همین مسئله مبنایی است چون به گفته آقای سعیدی کسانی هستند که عقیده دارند نمی توان در برابر قدرت ها ایستادگی کرد بنابراین باید در کنار آنان قرار گرفت، اما آقای خامنه ای معتقد است که باید نه در کنار قدرت ها بلکه در برابر آن ها ایستاد و مقاومت تنها راه است.
 


به گزارش سایت کلمه، ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار ایرانی روز یکشنبه برای اجرای حکم حبسش به زندان اوین رفت. ژیلا بنی یعقوب در جریان اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 88 بازداشت، و در خرداد 89 به جرم تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس جمهوری به یک سال زندان و 30 سال محرومیت از روزنامه نگاری محکوم شد. بهمن احمدی امویی، همسر خانم بنی یعقوب نیز به جرم مشابهی هم اکنون در زندان رجایی شهر است.
 


محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، می گوید نرخ دلار در بازار آزاد ایران که هم‌اینک ۲۱۶۷ تومان است تا مرز یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که گروهی از کارشناسان اقتصادی برآورد کرده‌اند که قیمت دلار طی روزهای آینده به سه هزار تومان خواهد رسید.محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، می گوید نرخ دلار در بازار آزاد ایران که هم‌اینک ۲۱۶۷ تومان است تا مرز یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا، گروهی از کارشناسان اقتصادی برآورد کرده‌اند که قیمت دلار طی روزهای آینده به سه هزار تومان خواهد رسید، اما محمود بهمنی روز یکشنبه، ۱۲ شهریورماه، این برآوردها را رد کرد. وی با رد نظر این کارشناسان به خبرگزاری ایلنا گفت که «با نزدیک شدن نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع و کاهش تفاوت آن قیمت سکه و طلا طی روزهای آینده روند نزولی خواهد داشت.» خبرگزاری مهر روز یکشنبه خبر داد که قیمت دلار آزاد در این روز، ۲۱۶۷ تومان است؛ بنا بر این گزارش در همین روز بهای سکه تمام طرح قدیم در بازار ۸۳۷ هزار تومان، و طرح جدید ۸۳۵ هزار تومان بود. محمود بهمنی روز یک‌شنبه گفت که «نرخ ارز در بازار آزاد به طور یقین طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود» و پیش‌بینی کرد که «نرخ بازار آزاد دلار به نرخ مرجع نزدیک می‌شود.» محمود بهمنی پیش از این نیز در مردادماه گفته بود که «ارز تا ۱۰ روز آینده تک‌نرخی خواهد شد» و هم‌چنین از قطعی شدن تغییر نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی خبر داده‌بود اما تنها سه روز پس از آن یک مقام دولت محمود احمدی‌نژاد و یک مقام هم از مجلس ایران خبر او را تکذیب کردند و بر عدم تغییر در نرخ ارز مرجع تاکید کردند. این واکنش‌ها تا آنجا پیش رفت که روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد قیمت دلار آمریکا در تهران به ۲۲۳۰ تومان نیز رسید و حتی ۲۲۵۰ تومان نیز معامله شد. در ماه‌های گذشته، به ویژه ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۰، بازار ارز در ايران به شدت دستخوش نوسان قيمت شد به طوری که ظرف مدت کوتاهی هر دلار آمريکا از حدود ۱۲۰۰ تومان  به ۲۰۰۰ تومان رسيد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای مبارزه با این افزایش ناگهانی قیمت در صدد بر آمد تا با تزریق «بیش از ۴۲ میلیارد دلار» به تعدادی از بانک‌های کشور با نابسامانی بازر ارز مقابله کند، اگرچه گزارش‌ها حاکی است که بانک مرکزی از محل استفاده از این دلارها اطلاعی ندارد و در حال حاضر نیز در تلاش است تا بانک‌های مزبور را به پاسخگویی وادارد. محمود بهمنی، روز ششم خرداد به خبرگزاری ایرنا گفته بود که برخی از بانک‌ها ارز دولتی گرفتند اما آن را مخفیفانه در بازار آزاد فروختند افزود که مبلغ مابه‌التفاوت این فروش‌ها «ممکن است بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد.»
 


دولت اردن می‌گوید برای مراقبت از آوارگان سوریه در اردوگاه‌ها، نیاز به ۷۰۰ میلیون دلار کمک دارد. وزیر برنامه ریزی اردن در کنفرانس خبری مشترک با نماینده سازمان ملل در «امان»، گفت این مبلغ برای جای دادن و مراقبت از ۲۴۰ هزار آواره لازم است و اردن به تنهایی از عهده تامین آن برنمی آید. او افزود در حال حاضر ۱۷۷ هزار آواره سوری در اردن بسر می‌برند و پیش بینی می‌شود که بر شمار آنها افزوده شود.
 


مشاور نخست ‌وزیر اسرائیل می ‌گوید: رییس جمهوری آمریکا هرگز تهدیدی جدی به حمله نظامی، آن‌گونه که بتواند ایران را از دست‌یابی به سلاح اتمی منصرف کند، مطرح نکرده است.مشاور نخست ‌وزیر اسرائیل می ‌گوید: رییس جمهوری آمریکا هرگز تهدیدی جدی به حمله نظامی، آن‌گونه که بتواند ایران را از دست‌یابی به سلاح اتمی منصرف کند، مطرح نکرده است. به ‌گزارش خبرگزاری رویترز، تساهی هنگبی، نماینده پیشین و پرنفوذ پارلمان اسرائیل که حدود دو ماه پیش، از حزب اپوزیسیون کادیما کناره گرفت تا به‌عضویت حزب  نخست‌وزیر اسرائیل، یعنی لیکود در آید، روز شنبه، سخنان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره برنامه اتمی ایران را مبهم و بدون نظم منطقی خواند و افزود که احتمالا به‌همین دلیل است که رهبران ایران این سخنان را جدی نمی‌گیرند. تساهی هانگبی، از افراد مورد اعتماد نخست ‌وزیر اسرائیل شمرده می‌شود و پیش از این، پست‌هایی همچون ریاست دستگاه نظارتی نخست‌وزیر بر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، سرپرستی آژانس انرژی اتمی اسرائیل و چندین دوره ریاست کمیته دفاعی و امور خارجه پارلمان اسرائیل را برعهده داشته است. آقای هانگبی در سخنرانی خود که در شهر بئرشبع در جنوب اسرائيل ایراد شد، گفت: «رخدادهای يک هفته اخیر، حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران را مشروع کرده است». وب سايت خبری روزنامه «يديعوت آخرونوت» روز شنبه نوشته بود که منظور آقای هانگبی از «رخدادهای يک هفته اخير»، گزارش فصلی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در زمينه طرح های هسته ای ايران منتشر کرد. گزارش آژانس می گويد که ايران در سه ماه گذشته ميزان سانتريفوژهای نصب شده در تأسيسات فردو در دل کوه های استان قم را دو برابر کرده و آن را به بيش از دو هزار واحد گريز از مرکز افزايش داده است. گزارش آژانس همچنين به ادامه فعالیت های ايران در پادگان پارچين در شرق تهران مشکوک است؛ ايران مانند گذشته تأکيد دارد که همه اقداماتش در طرح های هسته ای، قانونی است و آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران نيز روز پنجشنبه در اجلاس سران عدم تعهد در تهران تأکيد کرد که ايران در صدد استفاده صلح جويانه از برنامه هسته ای است. اما مقامات اسرائيل گفته اند که گزارش آژانس، شک اين کشور را در مورد ماهيت نظامی برنامه هسته ای ايران تقويت کرده است. تساهی هانگبی در سخنان روز شنبه خود به اظهارات ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا نيز واکنش نشان داد. وی گفت: «زمانی هم که ما حمله به عراق را عملی می کرديم، می گفتند که حمله، برنامه اتمی صدام حسين را منهدم نمی کند و تنها مدتی کوتاه آن را به عقب می اندازد اما اکنون بيش از سه دهه سپری شده و طرح هسته ای عراق ديگر سر بر نياورده است». اسرائيل در سال ۱۹۸۱ به فرمان مناخم بگين نخست وزير وقت این کشور، کوره اتمی عصيراک را در حالی که عراق در نخستين سالهای جنگ با ايران بود، بمباران کرد. ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا روز پنجشنبه گفته بود که کشورش نمی خواهد به جنگ احتمالی اسرائيل عليه ايران کشيده شود. روزنامه بريتانيايی «گاردين» نوشته بود: مفهوم اين سخنان اين است که اگر حمله اسرائيل به ايران عواقبی داشته باشد که واکنش نظامی آمريکا را بطلبد، اسرائيل نبايد در انتظار ياری آمريکا بماند. آقای هانگبی اين را نيز گفته است که آمريکا در بيان گزينه نظامی در برابر ايران، قاطعيت مورد نياز را نشان نداده است. زيرا به گفته وی، سران ايران برای نوع بيان گزينه نظامی از سوی آمريکا اعتبار لازم را قايل نيستند زيرا اين گزينه به گونه جدی مطرح نشده است، و افزود که اسرائيل در گزينه نظامی «کاملاً جدی است». اين ها در حالی است که نشريه معتبر آمريکايی «تايم» روز جمعه نوشت که آمريکا برای رساندن اين پيام به دولت اسرائيل که با حمله احتمالی اين کشور به ايران مخالف است، حتی از ابعاد حضور نيروهای آمريکايی در رزمايش چند هفته ديگر خود در جنوب اسرائيل به شدت کاسته است. آمريکا تاييد می کند که نه تنها شمار نيروهای مشارکت کننده خود در اين تمرين را به يک سوم کاهش داده بلکه خدمه لازم را برای راه اندازی سيستم هايی مانند پاتريوت به اسرائيل نمی فرستد و اطمينانی هم نيست که يکی از دو ناو آمريکايی مجهز به سيستم رهگير موشکی «ايجيس» را راهی آب های اسرائيل کند. مقامات امنيتی اسرائيل گفته اند که مفهوم اين پيام برای نتانياهو و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل بسيار روشن است؛ اين پيام را می رساند که باراک اوباما به شدت با انگيزه های نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل در قبال ايران مخالف است. رييس کميسيون تحقيق اسرائيلی: «دستاوردهای ده ها ساله را منهدم می کنند» در همين حال، قاضی ارشد اسرائيلی الياهو وينوگراد که رييس کميسيون ملی تحقيق درباره نبرد ۳۳ روزه ارتش اسرائيل عليه حزب الله لبنان بود، روز يکشنبه هشدار سختی به نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل داد و گفت که حمله، «تمامی دستاوردهای اسرائيل را در دهه های گذشته، چه دستاوردهای فيزيکی و چه ماحصل اقتصادی کشور ما را به خطر می اندازد». قاضی وينوگراد افزود: «تمامی مسئولان پيشين و کنونی ارتش و امنيتی و نظامی اسرائيل به نتانياهو و باراک می گويند که حمله را رها کنيد اما آيا این دو هنوز لجوجانه می خواهند تصميم خود را بگيرند؟» قاضی وينوگراد در مصاحبه با راديوی ارتش اسرائيل گفت: «باراک از حالا پانصد جسد را نيز شمارش کرده است». اين اشاره قاضی وينوگراد به اين ارزيابی وزارت دفاع اسرائيل و اهود باراک است که گفته اند حمله اسرائيل به ايران می تواند موجب وارد شدن تلفاتی حداکثر تا پانصد نفر به اسرائيل شود و نه هزاران نفر يا بيشتر. قاضی وينوگراد اين را نيز گفت که «رفتارهای نتانياهو و باراک، بی مسئوليتی در سطحی است که نظير آن را در گذشته شاهد نبوده ايم. چگونه می توان به این دو اعتماد کنيم؟ باراک چه می داند که وقتی جنگ شروع شود، چه خواهد شد؟» در واکنش به اين سخنان نتانياهو که گفته بود «در صورت شکست، خودم به کميسيون تحقيق می روم و همه مسئوليت را بر عهده خواهم گرفت»، قاضی وينوگراد با طعنه شديد گفت: «خُب، حالا ديگر خيالم آسوده شد؛ حالا همه مشکلات و ناراحتی ها را برطرف کرديد!» قاضی وينوگراد که در گزارش نهايی کميسيون تحقيق خود در باره نبرد ۳۳ روزه شديدترين انتقادها را از نخست وزير وقت اهود اولمرت و اهود باراک وزير دفاع و ساير تصميم گيرندگان در تابستان ۲۰۰۷ بيان کرده بود، افزود که «نتانياهو می خواهد همگان را ساکت کند و هر کسی که حرفی می زند، مورد حمله نتانياهو قرار می گيرد؛ آری او سکوت می خواهد تا در خفقان، حمله را عملی کند و کشور را به سوی خطرناک ترين وضعيت ببرد». نتانياهو: «ياوه گويی های تهران را شنيدند و کسی سالن را ترک نکرد» در همين حال، بنیامین نتانياهو روز يکشنبه در نشست هفتگی هيات دولت خود به گزارش آژانس در باره ايران اشاره کرد و دوباره گفت: «تحريم ها عليه ايران هنوز هدف نهايی را به دست نياورده است؛ ايرانی ها از مذاکرات هسته ای برای پيشبرد برنامه هسته ای خود سوء استفاده می کنند و دليل اصلی اش اين است که جامعه جهانی خط روشن مشخصی را برای ايران تعيين نکرده است؛ رسيدن ايران به جنگ افزار هسته ای، خطاست». آقای نتانياهو به اجلاس سران عدم تعهد به ميزبانی جمهوری اسلامی ایران نيز اشاره کرد و گفت: «هفته گذشته نمايندگان ۱۲۰ کشور نشستند و ياوه گويی های سران تهران را عليه اسرائيل شنيدند، سکوت کردند و يک نفر از آنها سالن اجلاس را ترک نکرد».
 


قیمت هر دلار در بازار آزاد ایران، روز یکشنبه به ۲۱۶۷ تومان رسید. هر یورو ۲۷۵۲ و هر پوند ۳۴۵۸ تومان معامله شد. به گزارش خبرگزاری مهر، بهای هر سکه تمام طرح قدیم نیز ۸۳۷ هزار و طرح جدید ۸۳۵ هزار تومان بود.
 


مسابقات پارالمپیک یا المپیک ورزشکاران معلول امروز هم در لندن ادامه دارد. در سومین روز بازی‌ها، چین با ۲۰ مدال طلا، استرالیا با ۱۱ و بریتانیا با ۹ مدال طلا در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند و اوکراین، روسیه و آمریکا در ردیف‌های بعدی هستند. ایران نیز با ۳ مدال طلا در مرتبه سیزدهم جای دارد. ورزشکاران ایرانی امروز در رشته‌های پرتاب دیسک، پاورلیفتینگ، گلبال و فوتبال ۵ نفره رقابت می‌کنند.
 


رييس راديو و تلويزيون دولتی ايران می‌گويد که اشتباه مترجم عربی باعث شد تا وی از قول رييس جمهوری مصر به جای «سوريه» از «بحرين» نام ببرد. اين در حالی است که برخی از سايت‌های اصولگرا جزئيات تازه‌ای از تحريف‌های صورت گرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در تلويزيون ايران را منتشر کرده‌اند.رييس راديو و تلويزيون دولتی ايران می‌گويد که اشتباه مترجم عربی باعث شد تا وی از قول رييس جمهوری مصر به جای «سوريه» از «بحرين» نام ببرد. اين در حالی است که برخی از سايت‌های اصولگرا جزئيات تازه‌ای از تحريف‌های صورت گرفته در ترجمه سخنان محمد مرسی در تلويزيون ايران را منتشر کرده‌اند. عزت الله ضرغامی روز يکشنبه، ۱۲ شهریورماه، به خبرنگاران گفت که «هنگام سخنرانی محمد مرسی، رييس جمهور مصر، شبکه يک نيز اين مراسم را به صورت زنده پخش می‌کرد که اشکالی در پخش زنده بوجود آمد». به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: «بنابراين از مترجم ديگری تنها در همين شبکه برای سخنرانی مرسی استفاده شد که اين مترجم در اشتباه لفظی به جای سوريه، "بحرين" گفت و همين دستاويزی برای رسانه‌های غربی شد.» به گفته رييس راديو و تلويزيون دولتی ايران، «محوريت پخش برنامه‌های اجلاس، شبکه خبر بود که هم در داخل و هم در خارج از کشور برنامه‌هايش پخش می‌شد و هيچ اشکالی در ترجمه شبکه خبر وجود نداشت». اظهارات آقای ضرغامی در حالی بيان می‌شود که شبکه خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران نيز هنگام انتقاد محمد مرسی از رژيم بشار اسد و «سرکوبگر» توصيف کردن حکومت سوريه، صدای مترجم را قطع کرد. از سوی ديگر، سايت «تابناک»، نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گزارشی به شرح تحريف‌های صورت گرفته در ترجمه زنده سخنرانی رييس جمهوری مصر پرداخته است. اين سايت می‌نويسد: بيشتر تغييراتی که مترجم صدا و سيما ايران انجام داد، متعلق به بخش‌هايی است که رييس جمهوری مصر درباره بحران سوريه گفت. هنگامی که محمد مرسی در سخنرانی خود گفت: «مردم فلسطين و سوريه برای آزادی، عدالت و کرامت مبارزه می‌کنند»، مترجم صدا و سيمای ايران اين گونه ترجمه کرد: «مردم فلسطين و بحرين برای آزادی، عدالت و کرامت مبارزه می‌کنند.» بيشتر تغييراتی که مترجم صدا و سيما ايران انجام داد، متعلق به بخش‌هايی است که رييس جمهوری مصر درباره بحران سوريه گفت. هنگامی که محمد مرسی در سخنرانی خود گفت: «مردم فلسطين و سوريه برای آزادی، عدالت و کرامت مبارزه می‌کنند»، مترجم صدا و سيمای ايران اين گونه ترجمه کرد: «مردم فلسطين و بحرين برای آزادی، عدالت و کرامت مبارزه می‌کنند.» سایت «تابناک» تابناک می‌افزايد: هنگامی که مرسی اظهار داشت: «ما با مردم سوريه عليه نظام ظلم و سرکوب اعلام پشتيبانی می‌کنيم»، مترجم گفت: «آرزوی بقای نظام سوری دارای پشتوانه مردمی را داريم.» يکی ديگر از بخش‌های سخنرانی رييس جمهوری مصر، انتقاد از وتوی قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل درباره سوريه توسط روسيه و چين بود که وی در اين زمينه گفت: «وتو، دست شورای امنيت را از حل و فصل بحران سوريه کوتاه کرد.» به نوشته تابناک، مترجم تلويزيون ايران اين جمله را چنين ترجمه کرد: «وتو، دست شورای امنيت را برای حل و فصل بحران‌های تحولات مردمی کوتاه کرد.» خبرگزاری مهر نيز نوشته است: بخشی از ترجمه سخنان مرسی که بر برکناری دولت بشار اسد تاکيد داشت، در سيما اين گونه ترجمه شد: «حکومت سوريه مردمی است و بايد باقی بماند.» تحريف‌های صورت گرفته در سخنان رييس جمهوری مصر واکنش وزارت امور خارجه اين کشور را در پی داشت و اين وزارتخانه در بيانيه‌ای گفته که متن کامل سخنان آقای مرسی را روی وب‌سايت خود قرار داده و رييس جمهوری اين کشور در سخنرانی خود از بحرين نام نبرده است. وزارت امور خارجه بحرين نيز با احضار کاردار جمهوری اسلامی ايران خواستار عذرخواهی رسمی تهران از انجام اين تحريف شده است. سايت تابناک در گزارش روز يکشنبه خود با اشاره به «اختلاف نظر اساسی» میان مقام‌های ايران و رييس جمهوری جديد مصر بر سر مسئله سوريه گفته است: «اما همه اينها باعث نمی‌شود که در روز روشن، سخنان وی را که در همه جا موجود است، گزينشی و تحريف شده منتشر کنيم، بويژه اينکه اين تغيير در سخنان مرسی در ترجمه فارسی انجام گرفته است.» اين سايت می‌افزايد: «نخستين کار شايد اين بود که می‌پذيرفتيم اين کار اشتباه بوده است. مهم اين نيست که اين کار سهوی اتفاق افتاده يا تعمدی در کار بوده و نيز مهم نيست که رسمی يا غير رسمی بوده است، بلکه مهم اين بود که می‌پذيرفتيم اشتباهی شده که نبايد انجام می‌گرفت.» رييس جمهوری مصر در سفر چند ساعته خود به تهران که در جريان آن رياست اجلاس سران جنبش غير متعهدها را برای سه سال آينده به ايران واگذار کرد، نهم شهریورماه، در سخنانی شديدا از حکومت بشار اسد انتقاد کرد و آن را «نظامی سرکوبگر» توصيف کرد. هیات سوریه که به ریاست نخست وزیر این کشور در این اجلاس حضور داشت در اعتراض به سخنان آقای مرسی، جلسه را ترک کرد. اين سخنان با واکنش‌های مختلفی در ايران روبرو شد. در حالی که محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران، بيان اين سخنان را نشانه «سعه صدر» جمهوری اسلامی ارزيابی کرده و رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اختلاف نظر بين ايران و مصر را «طبيعی» دانسته است، برخی از شخصيت‌ها و رسانه‌های اصولگرايان به اظهارات وی تاخته‌اند. بر اساس گزارش روز يازدهم شهريورماه روزنامه شرق، «بسيج دانشجويی دانشگاه‌های شريف، اميرکبير، تهران، علم و صنعت، خواجه نصير، طباطبايی، امام صادق و دانشگاه بهشتی نامه‌ای خطاب به ريیس جمهوری مصر نوشتند و خواستار تجديدنظر او در مورد کشور سوريه شدند.» حسين شيخ‌الاسلام، مشاور امور بين‌الملل رييس مجلس شورای اسلامی نيز در واکنش به سخنرانی محمد مرسی گفته بود: «آقای مرسی پختگی لازم در اداره نشست سران نم را نداشت و برنامه و نظم اجلاس را به هم ريخت.» ايران و مصر از سه دهه پيش تاکنون مناسبات ديپلماتيک با يکديگر ندارند و تهران انتظار داشت که سفر مرسی موجب بهبود روابط میان دو کشور شود. ولی رييس جمهوری مصر در سفر چند ساعته خود به تهران حاضر به ديدار با رهبر جمهوری اسلامی ايران نشد و تنها با محمود احمدی نژاد، همتای ايرانی، خود ملاقات کرد که بر اساس گزارش‌های رسمی منتشره، در اين جلسه از برقراری رابطه ميان دو کشور نیز صحبتی به ميان نياورد.
 


واژگون شدن یک اتوبوس حامل زائران ایرانی که از عراق باز می‌گشتند، دستکم ۲۴ کشته بر جای گذاشته است. به گفته پلیس راه، بر اثر این سانحه که در استان فارس رخ داده است ۱۷ تن دیگر نیز «به شدت» مجروح شده‌اند.واژگون شدن یک اتوبوس حامل زائران ایرانی که از عراق باز می‌گشتند، روز یکشنبه دستکم ۲۴ کشته بر جای گذاشت. به گفته پلیس راه، بر اثر این سانحه که در استان فارس رخ داده است ۱۷ تن دیگر نیز «به شدت» مجروح شده‌اند. به گزارش واحد مرکزی خبر، این اتوبوس که با ۴۱ مسافر در مسیر بازگشت از کربلا و عازم «حاجی آباد» در استان هرمزگان بود، در نزدیکی شیراز واژگون شد و رییس پلیس راه‌های استان فارس، علت این حادثه را «ناتوانی راننده در کنترل خودرو به علت تجاوز از سرعت مطمئنه» اعلام کرده است. احمد احمدی، رییس پلیس راه‌های فارس در خصوص این سانحه گفته است: «در این حادثه که صبح امروز بر اثر واژگونی اتوبوس حامل زائران کربلا رخ داد، ۱۹ نفر از هم وطنانمان در دم جان باختند و ۲۳ نفر دیگر به شدت مجروح و راهی بیمارستان شدند که در مسیر پنج نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند.» به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، احمد احمدی گفته است که این حادثه ساعت سه و ۲۵ دقیقه بامداد در جاده شیراز- کازرون و در حدود ۵۰ کیلومتری شهر شیراز رخ داده است. مجروحان واقعه برای مداوا به بیمارستان‌های شیراز منتقل شده‌اند. در عین حال واحد مرکزی خبر در گزارش‌های مختلف از کشته شدن «۱۳» تن دیگر در ۷۲ ساعت گذشته خبر داده است. به گفته واحد مرکزی خبر، روز ۱۲ شهریورماه، «دو تن» از جمله یک دختربچه «یک و نیم ساله» بر اثر تصادف در محور بیرجند- قاین جان خود را از دست دادند. صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس راه کشور نیز روز ۱۲ شهریور، در توضیح مهم‌ترین سوانح جاده‌ای ۲۴ ساعت گذشته در ایران از مرگ «سه تن» در استان خوزستان و جان باختن «سه‌ تن» دیگر در استان یزد خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، همچنین در روزهای جمعه و شنبه، ۱۰ و ۱۱ شهریورماه، «سه تن»‌ در محور دیلم- بهبهان، «یک نفر» در مازندران و «یک تن» دیگر در محور نقده- مهاباد، در اثر تصادف جان باخته‌اند. در همین زمینه به گزارش روز ۱۲ شهریورماه روزنامه شرق، مدیرعامل ستاد دیه کشور گفته است که ایران از نظر تعداد کشته‌ها و مجروحان حوادث رانندگی دنیا به «رتبه اول» صعود کرده است. این روزنامه همچنین تأکید کرده است: این آمار در حالی ارائه می‌شود که «طی ماه های اخير فرماندهان ارشد پليس کشور سياست‌های خود در کاهش تلفات جاده‌ای را بسيار مثبت ارزيابی کرده» و حتی رييس پليس راهور نيروی انتظامی گفته بود «آمار کاهش تلفات ايران در سطح جهان بی نظير است». به گفته روزنامه شرق، هم اکنون سالانه «۲۰ هزار تن» در ایران بر اثر تلفات جاده‌ای جان می‌بازند. برخی گزارش‌ها این آمار را بالاتر می دانند و از تلفات سالانه «۲۵ تا ۲۷ هزار تن» در اثر سوانح جاده‌ای در ایران خبر می‌دهند.
 


مجید نامجو، وزیر نیروی ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که عراق مانع از صدور برق ایران به سوریه می شود. آقای نامجو افزوده است که اقدامات لازم در ایران برای ترانزیت برق صادراتی به سوریه و لبنان انجام شد و برق هم برای چند ساعت به سوریه صادر شد، اما «اراده سیاسی» درعراق برای اجازه انتقال برق وجود ندارد، و شاید عراق برق را برای خود می خواهد.
 


قاضی دادگاه انقلاب رسیدگی کننده به پرونده موسوم به فساد بزرگ مالی درایران اعلام کرده است که احکام متهمان، امروز به آنها ابلاغ می شود. قاضی سراج به خبرگزاری ایسنا گفته است که اسامی محکومان تا قطعی شدن رای دادگاه اعلام نمی شود و  متهمان 20 روز فرصت درخواست تجدیدنظر دارند. محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران قبلا گفته است که از 39 متهم مرحله اول، چهارنفر به اعدام، دو نفر به حبس ابد و سایرین به حبس های کمتر از 20 سال و جزای نقدی محکوم شده اند.  پرونده فساد مالی معروف به «سه هزار میلیارد تومانی»  به«گروه امیر منصورآریا» و مالک آن «مه آفرید امیر خسروی» مربوط می شود که متهم است شبکه ای برای رشوه دادن، از جمله به مقام های دولتی، و جعل اسناد تشکیل داده و با اعتبارنامه های بازرگانی جعلی، وام های کلان بانکی گرفته است.
 


پلیس پاکستان، امام مسجدی را در نزدیکی اسلام آباد،  به ظن دستکاری در شواهد ِپرونده یک دختربچه متهم به کفرگویی، بازداشت کرد. یکی از مقام های پلیس به خبرگزاری رویترز گفته است که این روحانی، به ظن تلاش برای مقصر جلوه دادن «ریشما مسیح»،  دختربچه مسیحی دربازداشت است. به گفته پلیس، افرادی از روستای محل زندگی این دختربچه گفته اند که شاهد بوده اند که این روحانی، صفحاتی از قرآن را در کیسه حامل کاغذهای سوخته متهم گذاشته است. گفته می شود این دختربچه، به نوعی اختلال روانی مبتلاست.    این ماجرا بر تنش میان مسلمانان و مسیحیان محل، افزوده و خانواده های مسیحی از محل گریخته اند.
 


شرکت مخابرات در آخرین آمار منتشره خود، تعداد کاربران اینترنت در ایران را ۲۹ میلیون نفر اعلام کرد. مقایسه این رقم با آمار پیشین مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران سه و نیم میلیون نفر تفاوت در تعداد کاربران اینترنتی را نشان می دهد.شرکت مخابرات در آخرین آمار منتشره خود، تعداد کاربران اینترنت در ایران را ۲۹ میلیون نفر اعلام کرد. مقایسه این رقم با آمار پیشین مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران سه و نیم میلیون نفر تفاوت در تعداد کاربران اینترنتی را نشان می دهد. خبرگزاری مهر در گزارشی که روز یکشنبه،  ۱۲ شهريور، به نقل از آمار شرکت مخابرات ایران منتشر کرده خبر داده که «در بخش توسعه شبکه فناوری اطلاعات در حال حاضر تعداد پورت‌های دسترسی دیتا معادل ۹۴۸ هزار پورت بوده و در یک هزار و ۱۵۴ شهر نیز شبکه انتقال اطلاعات ایجاد شده که به ۲۹ میلیون کاربر اینترنت در کل کشور سرویس می‌دهد.» این در حالی است که مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران در آمار تازه خود که روز ۲۶ تیرماه از سوی خبرگزاری مهر نیز منتشر شد تعداد کاربران اینترنتی در ایران طی سال ۹۰ را «۳۲ میلیون و ۶۹۶ هزار نفر» اعلام کرد. در صورت درست بودن آمار این دو نهاد، تفریق این دو رقم از هم به این معنی است که شمار کاربران اینترنتی در ایران طی سال جاری نسبت به سال گذشته حدود سه میلیون و هفت‌صد هزار نفر کاهش پیدا کرده‌است. در ایران نهادهای مختلف در مورد مفهوم «کاربر اینترنتی» تعریف‌های مختلف و ناهماهنگی دارند و در اخبار منتشر شده در مورد آمار جدید شرکت مخابرات، اشاره‌ای به تعریفی که این شرکت از کاربر اینترنتی دارد نشده‌است. مرکز توسعه مدیریت اینترنت ایران درصد استفاده‌کنندگان از اینترنت پرسرعت در ایران را «حدود شش درصد» اعلام کرده‌است و پیش از این روزنامه جمهوری اسلامی ۳۰ فروردین سال‌جاری نوشت که: «گزارش مرکز آمار حاکی است از کل کاربران اینترنت ایران نحوه دسترسی ۸۳٫۸ درصد شماره‌گیری (دایل‌آپ) بوده‌است.» دسترسی به اینترنت از طریق شماره‌گیری در بسیاری از کشورها دیگر کاربردی ندارد و حتی اتحادیه جهانی مخابرات ضریب نفوذ اینترنت کشورها را بر مبنای دسترسی به اینترنت پرسرعت با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه می‌سنجد. از سوی دیگر محدودیت های زیادی در زمینه استفاده کاربران از اینترنت وجود دارد و بسیاری از سایت ها به بهانه محتوای سیاسی یا جنسی آنها از سوی کارگروه فیلترینگ ایران مسدود شده است. ایران همچنین دسترسی به بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر و فلیکر را ممنوع کرده است و پلیس مبارزه با جرایم اینترنتی نیز اقدام به دستگیری کاربرانی می‌کند که متهم هستند اقدام به تولید محتوای نامناسب با ارزش های جمهوری اسلامی می‌کنند. دولت ایران از مدت‌ها پیش هم‌ در پی جداسازی شبکه اینترنت ایران از شبکه جهانی اینترنت بوده‌است و در همین رابطه رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ۱۵ مرداد سال جاری اینترنت جهانی را «غیرقابل اعتماد» خواند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی با بیان این مطلب افزود: «به ما تکلیف شده‌است که شبکه ملی اطلاعات در سه فاز تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرایی شود که بر این اساس مرحله اول تا نیمه امسال و تا یک ماه دیگر انجام می‌شود که در این راستا تفکیک زیرساخت‌ها را بین شبکه داخلی و شبکه اینترنت خواهیم داشت.» ارتباطات روستایی در آخرین آمار شرکت مخابرات ایران که روز یک‌شنبه از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده آمده‌است که هم‌اینک در ایران ۴۵ هزار روستا تحت پوشش تلفن همراه هستند. در بخش دیگری از این آمار در مورد ارتباطات کلی تلفنی ذکر شده‌است که تعداد کل «روستاهای» دارای ارتباط (اعم از روستاها و مزارع) هم‌اینک ۵۲ هزار و ۷۰۰ واحد است. ریيس مرکز آمار ایران خبر داده‌است که بر اساس سرشماری سال ۹۰ جمعيت ايران به ترتيب «۲۹ درصد روستايی و ۷۱ درصد شهری است.»
 


نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که اخیرا به این سمت منصوب شده است روز شنبه و همزمان با آغاز ماموریت خود ضمن تاکید بر ضرورت و لزوم تغییر در سوریه، با رد گزینه نظامی علیه این کشور گفت: «مداخله نظامی به معنای شکست روند سیاسی است.»نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که اخیرا به این سمت منصوب شده است روز شنبه و همزمان با آغاز ماموریت خود ضمن تاکید بر ضرورت و لزوم تغییر در سوریه، با رد گزینه نظامی علیه این کشور گفت: «مداخله نظامی به معنای شکست روند سیاسی است.» به گزارش آسوشیتد پرس،‌ اخضر ابراهیمی، روز شنبه، ۱۱ شهریورماه، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «دولت سوریه بیش از من از شدت رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند، آگاه است...تغییر (در سوریه) لازم، ضروری و غیر قابل اجتناب است. مردم سوریه باید به خواسته‌های قانونی خود دست یابند.» وی که در نیویورک حضور دارد، با این‌حال دخالت نظامی نیروهای خارجی در سوریه را رد کرد و گفت: «مداخله نظامی به معنای شکست روند سیاسی است.» آقای ابراهیمی توضیح داد: «پیشبرد یک روند سیاسی آن چیزی است که در سوریه لازم است. هیچ کس با این امر که یک چارچوب جدید سیاسی برای سوریه لازم است، مخالف نیست.» آقای ابراهیمی، وزیر امور خارجه سابق الجزایر است و پس از آن‌که کوفی عنان، به دنبال اجرایی نشدن طرحش مبنی بر پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه، از سمت نمایندگی سازمان ملل در امور سوریه کناره‌گیری کرد، به این سمت منصوب شد. وی روز شنبه همچنین خطاب به مخالفان بشار اسد گفت: «بدانید که وضعیت سوریه دشوار و خطرناک است و آن چه اهمیت دارد، منافع نه فقط افراد یا گروه‌های مشخص، بلکه تمامی مردم سوریه است.» اخضر ابراهیمی همچنین بر لزوم پایان دادن به درگیری‌ها و خشونت در سوریه و برقراری صلح و ثبات در این کشور،  تأکید کرد، اگرچه افزود که در حال حاضر ایده جدیدی در مورد نحوه رسیدن به این هدف ندارد. تأکید نماینده ویژه سازمان ملل بر پایان یافتن خشونت‌ها در سوریه در حالی مطرح شده است که گزارش‌ها از سوریه حاکی از بالاگرفتن ناآرامی‌ها در شهر حلب است و در عین حال خبر می‌رسد که درگیری در مناطق دیگر سوریه نیز جریان دارد. به گزارش آسوشیتد پرس به نقل از فعالان سوری، نیروهای زمینی و هواپیماهای جنگی سوریه از روز شنبه شهر حلب، بزرگترین شهر سوریه را، هدف حملات خود قرار داده‌اند. فعالان سوری از مجروح شدن افراد و تخریب ساختمان‌ها در حلب خبرداده‌اند. در عین حال، بر اساس گزارش‌ها، دمشق، پایتخت سوریه نیز روز شنبه صحنه درگیری‌ها بود و به گفته فعالان، نیروهای دولتی محله‌های جنوبی این شهر را گلوله باران کرده‌اند. در همین زمینه، خبرگزاری دولتی سوری «سانا» از کشته شدن یکی از ژنرال‌های ارتش سوریه در یک بمب‌گذاری خبر داده است. آسوشیتد پرس می‌افزاید که گزارش‌ها همچنین حاکی از درگیری در «ادلب»، استان هم مرز ترکیه، «درعا»، در نزدیکی مرز اردن و «حمص» در نزدیکی لبنان، است. ناآرامی‌ها در سوریه از حدود ۱۸ ماه پیش آغاز شده است و به گفته فعالان سیاسی تا کنون «دستکم ۲۰ هزار نفر» در جریان این درگیری‌ها در سوریه کشته شده‌اند.
 


روزنامه های جهان صنعت و تهران امروز خبر داده اند که «مرکز آمار ايران» نرخ تورم تير ماه سال جاری را ۲۶.۲ درصد اعلام کرده است. روزنامه تهران امروز با اشاره به جزئيات گزارش مرکز آمار تاکيد کرده که طی يک سال «قيمت موادغذايی در حدود ۴۵ درصد افزايش داشته است.»روزنامه های جهان صنعت و تهران امروز خبر داده اند که «مرکز آمار ايران» نرخ تورم تير ماه سال جاری را ۲۶.۲ درصد اعلام کرده است. روزنامه تهران امروز با اشاره به جزئيات گزارش مرکز آمار تاکيد کرده که طی يک سال «قيمت موادغذايی در حدود ۴۵ درصد افزايش داشته است.» روزنامه سياست روز تيتر يک شماره دوازدهم تيرماه را به «نتايج اجلاس تهران برای اقتصاد ايران» اختصاص داده، اما روزنامه تهران امروز تاکيد کرده که عملی شدن ايده های جمهوری اسلامی در خصوص تشکيل «صندوق و بانک مشترک» از سوی کشورهای عدم تعهد، «بعيد است.» روزنامه ابتکار نيز خطاب به مقام های جمهوری اسلامی نوشته که نمی توان از «ابزار عدم تعهد» برای مقابله با «قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل» استفاده کرد. روزنامه شرق از قول اسدالله جولايی مديرعامل ستاد ديه خبر داده که «ايران به رده نخست کشورهای دارای تلفات رانندگی در جهان صعود کرده است.» روزنامه جام جم گزارشی درباره «خلأ آموزش جنسی در مدارس» منتشر کرده و نوشته است: «مسئولان حوزه آموزش کشور تمايل دارند که مبحث سلامت جنسی و آموزش‌های ضروری در اين حيطه را تا دوره آموزش‌های عالی به تعويق بيندازند.» افزايش نرخ تورم به ۲۶.۲ درصد، گرانی ۴۵ درصدی مواد غذای در يک سال روزنامه های جهان صنعت و تهران امروز خبر داده اند که «مرکز آمار ايران» نرخ تورم تير ماه سال جاری  را ۲۶.۲ درصد اعلام کرده است، و تهران امروز با اشاره به جزئيات گزارش مرکز آمار تاکيد کرده که طی يک سال «قيمت موادغذايی در حدود ۴۵ درصد افزايش داشته است.» روزنامه جهان صنعت گزارش داده که  مرکز آمار ايران نرخ «تورم نقطه به نقطه» در تيرماه سال ۹۱ نسبت به تيرماه سال ۹۰ را معادل «۲۶.۲ درصد» و «نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به تيرماه ۹۱» را «۲۵.۹ درصد» اعلام کرده است. اين روزنامه يادآوری کرده که «توقف انتشار شاخص قيمت ها و شاخص قيمت خرده فروشی از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار ايران را بر آن داشته است تا گزارش شاخص قيمت کالاها و خدمات مصرفی در تيرماه ۱۳۹۱ را منتشر کند.» به نوشته روزنامه جهان صنعت، پيش از اين غلام‌رضا کاتب، سخنگوی کميسيون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که «بر اساس گزارش مرکز آمار به کميسيون برنامه و بودجه نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به تير ماه ۳۵.۴ درصد است.» اين روزنامه تاکيد کرده که «انتشار آمارهای اقتصادی از شاخص قيمت ها و شاخص قيمت خرده فروشی که به صورت هفتگی در سايت بانک مرکزی صورت می گيرد، از نيمه تيرماه متوقف شده است» و «بانک مرکزی که با اوج گرفتن تورم دست از انتشار آمارهای اقتصادی کشيده است.» همچنين عادل آذر رييس مرکز آمار ايران روز هشتم شهريور به صراحت اعلام کرد که نرخ واقعی تورم در اختيار رسانه ها قرار نمی گيرد و گفت که «مرکز آمار نرخ تورم را تهيه و به صورت محرمانه برای مقامات می‌فرستد.» روزنامه تهران امروز ضمن انتشار جزئيات از «گزارش مرکز آمار ايران درباره نرخ تورم تيرماه» به نقل از اين گزارش نوشته که «شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۴.۸ درصد افزايش نشان می‌دهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه اين گروه ۳۵.۴ درصد است» و تاکيد کرده «چنين آماری به اين معناست که در مدت يک‌سال گذشته قيمت موادغذايی در حدود ۴۵ درصد افزايش داشته و به هزينه سبد خانوار افزوده ‌است.» اين روزنامه با اشاره به «افزايش قيمت کالاهای مختلف» نوشته است: «کارشناسان معتقدند سياست‌های نادرست پولی دولت موجب شده‌است که نقدينگی به شدت افزايش پيدا کرده و به نرخ‌های تورم دو رقمی کشور دامن بزند.» به نوشته تهران امروز، «نچرخيدن چرخ توليد و هماهنگ نبودن نقدينگی با نرخ توليد و صنعت به افزايش قيمت کالاهای مختلف دامن‌زده‌است» و البته «در اين ميان نبايد از همبستگی و همپايی نرخ تورم و نقدينگی غافل ماند.» انتظارات جمهوری اسلامی از جنبش عدم تعهد؛ از رويا تا واقعيت روزنامه سياست روز گزارشی درباره «نتايج اجلاس تهران بر اقتصاد ايران» منتشر کرده اما روزنامه تهران امروز عملی شدن ايده های جمهوری اسلامی برای تشکيل «صندوق و بانک مشترک اعضای عدم تعهد» را «بعيد» دانسته، و روزنامه ابتکار نيز خطاب به مقام های جمهوری اسلامی نوشته که نمی توان از «ابزار عدم تعهد» برای مقابله با «قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل» استفاده کرد. روزنامه سياست روز در تيتر يک خود درباره «نتايج اجلاس تهران بر اقتصاد ايران» نوشته است: «حضور تعداد زيادی از سران و هيات های مختلف از کشورهای متعدد درايران به خودی خود می تواند گام مؤثری در نافرجام ساختن بيش از پيش برنامه های دشمنان در راستای فلج کردن اقتصاد ايران باشد.» اين روزنامه با اشاره به «انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای متعدد اقتصادی، فرهنگی، سياسی و اجتماعی» با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نوشته که «نگاهی به ظرفيت های اقتصادی بسيار بالای کشورهای عضو، نشان می دهد که اعضای جنبش عدم تعهد به راحتی می توانند با نهادسازی های مالی، تجاری، ترانزيتی و صنعتی، گردش تجاری و اقتصادی قابل ملاحظه و چشمگيری را مستقل از ساير کشورها فراهم آورند.» روزنامه سياست روز همچنين خبر داده که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در ديدار با ریيس مجمع عالی کره شمالی بر «استفاده از جنبش عدم تعهد برای جلوگيری از اعمال فشارها بر کشورهای مستقل» تاکيد کرده است. روزنامه تهران امروز طی يادداشتی به «پيش‌زمينه‌های تصميم غير متعهد‌ها» اشاره کرده و نوشته است: «تاسيس صندوق و بانک مشترک  کشورهای عدم تعهد» که دراجلاس سران در تهران مطرح شد «اگرچه بالقوه می تواند تصميم مفيدی تلقی شود اما با توجه به نظام اقتصادی حاکم برجهان وجايگاه اقتصادی هر يک ازاين کشورها دراقتصاد جهانی به فعل درآوردن اين تصميم چندان آسان نبوده و نياز به رعايت مواردی دارد.» مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در اين يادداشت با اشاره به موانع عملی شدن «تاسيس صندوق و بانک مشترک  کشورهای عدم تعهد» نوشته است: «اول اينکه اغلب کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، به دليل تازه استقلال يافتگی شان، دارای اقتصادی ضعيف و آسيب پذيربوده که بايد با استفاده از راهکارهای مشخص توان و پشتوانه خود را تقويت کرده و درسطح بين الملل رشد وتوسعه يابند» چرا که «بدون تقويت پشتوانه مالی هر يک از اين کشورها، تامين مالی اين صندوق دشوار و بعيد خواهد بود.» يادداشت نويس روزنامه تهران امروز موانع عملی شدن ايده های اقتصادی جمهوری اسلامی برای جنبش عدم تعهد نوشته که «ايجاد صندوقی مشابه صندوق بين المللی پول بين اعضای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نياز به داشتن سرمايه مناسب دارد تا بتوانند در مقابل سايرقدرت های اقتصادی جهان به سمت توازن اقتصادی حرکت کنند» و همچنين ايجاد صندوق مشترک پول «تنها درکنار مجموعه ای از تحولات ساختاری اين کشورها در حوزه‌های سياسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند ظهور يابد.» روزنامه تهران امروز تاکيد کرده که «کشورهای عضو جنبش غير متعهد اگر تصميم جدی برای تغيير ساختار پولی جهانی دارند می‌بايستی دست‌کم در سه حوزه سياسی، اجتماعی و فرهنگی تغييرات لازم را انجام بدهند.» روزنامه ابتکار نيز ضمن انتشار يادداشتی درباره «تلخ و شيرين‌های جنبش عدم تعهد» خطاب به مقام های جمهوری اسلامی تاکيد کرده که «از عدم تعهد تصور واقع بينانه داشته باشيم.» اين روزنامه نوشته است: «با پايان شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران، اينک ايران برای سه سال رياست اين جنبش را به عهده دارد» اما «اگر فکر می‌کنيم می‌توانيم از ابزار عدم تعهد استفاده کنيم تا جلوی تصويب قطعنامه شورای امنيت را بگيريم و شورای امنيت را شکست دهيم، نه می‌توانيم از اين ابزار استفاده کنيم و نه قطعنامه شورای امنيت را شکست می‌دهيم.» روزنامه ابتکار به مقام های جمهوری اسلامی توصيه کرده که به جای استفاده ابزاری از جنبش عدم تعهد در مقابله با شورای امنيت سازمان ملل از آن در «مذاکرات» استفاده کنند و نوشته است: «اگر در نظر داشته باشيم که از اين ابزار استفاده کنيم تا در مذاکرات موفق باشيم، اين ابزار می‌تواند کارآمد باشد.» ايران در رتبه نخست کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی دنيا روزنامه شرق از قول اسدالله جولايی مديرعامل ستاد ديه کشور خبر داده که «ايران به رده نخست کشورهای دارای تلفات رانندگی در جهان صعود کرده است.» به گزارش اين روزنامه، همزمان با ابراز خشنودی فرماندهان نيروی انتظامی از کاهش تلفات جادهای در کشور و حتی به گفته اسکندر مومنی «تحير کشورهای جهان از روند کاهش تلفات جادهای در ايران»، خبرهای تازه حکايت ديگری دارد» و اسدالله جولايی مديرعامل ستاد ديه کشور اعلام کرد که «ايران به رده نخست کشورهای دارای تلفات رانندگی در جهان صعود کرده است» و گفت که هم اکنون «رتبه اول دنيا در تعداد کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی را در اختيار داريم.» روزنامه شرق يادآوری کرده که «مديرعامل ستاد ديه کشور اگرچه مسووليتی در قبال ارايه آمار برعهده ندارد اما با توجه به جايگاه کاری اش از آمارها مطلع است» و بر همين اساس اظهارات او درباره «قرار گرفتن ايران در رتبه اول تعداد کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی دنيا» قابل توجه است. به گزارش اين روزنامه، «ايران تا پيش از اين به همراه کشورهای مصر، هند و ناميبيا بالاترين ميزان تصادفات جادهای را به خود اختصاص داده بودند» و «براساس آخرين بررسی های بين المللی، مصر با ۴۲ مرگ در صد هزار نفر جمعيت خود رتبه نخست جهان را در اختيار خود داشت و ايران با ۳۸ نفر در صد هزار نفر بعد از اين کشور بود» اما اکنون ايران «برای نخستين بار از نظر تلفات جادهای در رتبه نخست جهان» قرار گرفته است. روزنامه شرق همچنين نوشته که ثبت « رتبه نخست مرگ و مير تصادفات رانندگی دنيا به ايران» به خصوص از آن رو مهم ايت که «طی ماه های اخير فرماندهان ارشد پليس کشور سياست های خود در کاهش تلفات جادهای را بسيار مثبت ارزيابی کرده» و حتی رييس پليس راهور نيروی انتظامی گفته بود «آمار کاهش تلفات ايران در سطح جهان بی نظير است.» اين روزنامه همچنين نوشته است: «ايران هم اکنون با برخورداری از ۲۴ ميليون انواع وسيله نقليه و ۲۰۰ هزار کيلومتر راه بيشتر از ۲۰هزار تلفات دارد که در جهان کم نظير محسوب می شود» و «کيفيت پايين خودروها» و «جاده های نامناسب» از جمله مهمترين دلايل تلفات جادهای در ايران عنوان می شود. «خلأ آموزش جنسی در مدارس» روزنامه جام جم گزارشی درباره «فقر آموزش سلامت جنسی در مدارس ايران» منتشر کرده و نوشته است: «نگاهی اجمالی به مباحث کتاب‌های درسی طی ساليان متوالی» از آن حکايت دارد که «مسئولان حوزه آموزش کشور تمايل دارند که مبحث سلامت جنسی و آموزش‌های ضروری در اين حيطه را تا دوره آموزش‌های عالی به تعويق بيندازند.» اين روزنامه نوشته که «حتی در دوره‌های آموزش عالی هم، دروسی همچون "تنظيم خانواده" تنها به ذکر کليات و مقدمات اين مبحث حساس می‌پردازد و درواقع، کل آموزش‌های سلامت جنسی در دانشگاه‌های کشور تنها به چند واحد درسی محدود شده است». این روزنامه از قول متخصصان نوشته که «متوسط سن بلوغ در دختران ايرانی ۱۱ سال است و اگر سن ورود دختران دانش‌آموز به دانشگاه‌ها  ۱۸ سال باشد ؛در نتيجه دانش‌آموزان دختر در ايران، نه در سنين قبل از بلوغ و نه حتی طی هشت سال بلوغ جسمی خود، آموزش‌های درسی متناسب با سلامت جنسی در مدارس دريافت نمی‌کنند.» به گزارش روزنامه جام جم، در ايران با «بحث آموزش سلامت جنسی در کتاب‌های درسی» به دليل «حساسيت‌های فرهنگی و اجتماعی» با «احتياط برخورد می‌شود»، اما «بسياری از کارشناسان آموزشی بر‌اين باورند که حتی ارائه چند واحد درسی مشابه در مدارس کشور نيز می‌تواند سلامت جنسی را به خصوص بين دبيرستانی‌ها ارتقا دهد.» عباس رمضانی، روان‌شناس با اشاره به «لزوم ورود مباحث سلامت جنسی به کتاب‌های درسی» به روزنامه جام جم گفته است: «ورود مباحث سلامت جنسی به کتاب‌های درسی يک الزام جدی است که بايد از همان سنين پايه به آن توجه شود؛ حتی معتقدم آموزش جنسی بايد از همان سنينی شروع شود که در حال معرفی اعضای بدن به کودکان مان هستيم.» اين روزنامه تاکيد کرده که «با وجود بيماری‌های جنسی متنوع و همچنين مقابله با افرادی که تلاش می‌کنند از دانش‌آموزان، سوءاستفاده جنسی کنند، ورود مباحث آموزش سلامت جنسی در کتاب‌های درسی می‌تواند خطرات و بيماری‌های جنسی در سنين حساس کودکی و نوجوانی را در ايران بيش از پيش کنترل کند.»
 


به‌گزارش خبرگزاری های ایران، زمین لرزه‌ای به‌قدرت‌ پنج و دودهم ریشتر، بامداد امروز، منطقه زُهان ِ شهرستان زیرکوه، در خراسان جنوبی را لرزاند. فرهاد فلاحتی، فرماندار زیرکوه، به خبرگزاری ایرنا گفته است که خسارت‌های این زمین لرزه در دست بررسی است، اما خسارت جانی نداشته است.
 


واژگون شدن اتوبوس زائران ایرانی در بازگشت از عراق، ۲۴ کشته برجای گذاشت. ۲۵ نفر هم زخمی شده اند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.  به‌گزارش خبرگزاری های ایران،  این اتوبوس از کربلا بازمی گشت و عازم «حاجی آباد» در استان هرمزگان بود که در ۶۰ کیلومتری غرب شیراز واژگون شد.
 


واژگون شدن اتوبوس زائران ايرانی در بازگشت از عراق، دست کم ۱۹ کشته و ۲۵  زخمی برجای گذاشت. به‌گزارش خبرگزاری ايلنا، اين اتوبوس عازم «حاجی آباد» در استان هرمزگان بود که در ۶۰ کيلومتری غرب شيراز واژگون شد. برپايه همين گزارش، حال شماری از مجروحان وخيم است.
 


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری مصر در اجلاس تهران می‌گوید: «ممکن است در مسئله سوریه اختلاف دیدگاه داشته باشیم که کاملا طبیعی است». رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شامگاه شنبه در برنامه «نگاه یک» تله‌ویزیون دولتی ایران، گفت که  «یکی از ویژگی های اجلاس این بود که هر کشوری به راحتی می توانست دیدگاه‌های خود را ارائه دهد و رسانه ها هم آزادانه این نظرات را منعکس می کردند». این گفته‌ها در حالی است که وزارت امور خارجه بحرین، روز شنبه، رسما به تحریف سخنان رئیس جمهوری مصر در رادیو و تله‌ویزیون دولتی ایران اعتراض کرد و خواستار عذرخواهی رسمی جمهوری اسلامی ایران شد. رسانه‌های دیداری و شنیداری ایران، در ترجمه همزمان، به‌جای «رژیم ظالم سوریه» که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به آن اشاره می‌کرد، گفته او را به «رژیم ظالم بحرین» تغییر داده بودند.
 


به‌گزارش مرکز لرزه‌نگاری ایران، زمین لرزه‌ای به‌قدرت‌ پنج و دو دهم ریشتر، ساعت پنج و ۲۰ دقیقه بامداد امروز، منطقه زُهان، در شهرستان زیرکوه، در خراسان جنوبی را لرزاند. فرهاد فلاحتی، فرماندار زیرکوه، به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است خسارت‌های این زمین لرزه در دست بررسی است. به گقته فرماندار زیرکوه، این زلزله موجب رعب و وحشت مردم شده، به‌طوری‌كه برخی از آن‌ها ساعاتی را در كوچه و خیابان سپری كردند.
 


فرماندهی نیروهای ویژه آمریکا در افغانستان، آموزش همه سربازان تازه افغان را تا انجام تحقیقات درباره آن‌ها به‌حالت تعلیق درآورده است. روزنامه واشنگتن پست، روز شنبه، با اعلام این خبر افزود که تحقیقات درباره روند سربازگیری‌های تازه، ۲۷۰۰۰ نیروی نظامی افغان را شامل خواهد شد. برپایه همین گزارش، ظرف یک سال گذشته  ۴۵ نظامی آمریکایی به‌دست همکاران افغان خود کشته شده‌اند و آموزش نیروهای افغان به‌همین خاطر متوقف شده است.
 


مشاور نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید رئیس جمهوری آمریکا هرگز تهدیدی جدی به حمله نظامی، آن‌گونه که بتواند ایران را از دست‌یابی به سلاح اتمی منصرف کند، مطرح نکرده است. به‌گزارش رویترز، تساهی هنگبی، نماینده پیشین و پرنفوذ پارلمان اسرائیل که حدود دو ماه پیش، از حزب اپوزیسیون کادیما کناره گرفت تا به‌عضویت حزب  نخست‌وزیر اسرائیل، یعنی لیکود در آید، روز شنبه، سخنان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره برنامه اتمی ایران را مبهم و بدون نظم منطقی خواند و افزود که احتمالا به‌همین دلیل است که رهبران ایران این سخنان را جدی نمی‌گیرند. تساهی هانگبی، از افراد مورد اعتماد نخست‌وزیر اسرائیل شمرده می‌شود و پیش از این، پست‌هایی همچون ریاست دستگاه نظارتی نخست‌وزیر بر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، سرپرستی آژانس انرژی اتمی اسرادیل و چندین دوره ریاست کمیته دفاعی و امور خارجه پارلمان اسرائیل را برعهده داشته است.   اندکی پیش‌تر، نخست‌وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد که ماه آینده و در سفر به آمریکا، مواضع خود را درباره ایران، به‌وضوح اعلام خواهد کرد و با رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. خبرگزاری رویترز، گفته‌های تساهی هانگبی، سیاستمدار پرنفوذ و نزدیک به بنیامین نتانیاهو، را به نشانه‌ای دیگر از ناشکیبایی مقام‌های اسرائیلی در برابر مواضع رئیس جمهوری آمریکا تعبیر کرده است که می‌گوید برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هنوز باید به راه‌حل‌های سیاسی، فرصت بیش‌تری داد.
 


یک فرمانده ارشد نظامی ایران از برگزاری مانور گسترده دفاع هوایی در آینده نزدیک و با مشارکت نیروهای ارتش و سپاه پاسدارن خبر داد. به‌گزارش پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان تله‌ویزیون دولتی ایران، سرتيپ فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا، روز شنبه، ضمن اعلام به‌کارگیری همه سیستم‌های دفاع هوایی ایران، از مشارکت جت‌های جنگنده نیروی هوایی نیز خبر داده و هدف از انجام این مانور را تمرین در وضعیت اضطراری و آمادگی برای «مدیریت بحران، در بحران» برشمرده است. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، دفاع از مراكز هسته‌ای را دفاع از حيثيت كشور عنوان کرد و افزود: دفاع از اين مراكز برای پدافند هوايی در اولويت قرار دارد. به‌گفته فرزاد اسماعیلی این مانور بزرگ سراسری مهرماه به‌اجرا در خواهد آمد.
 


نماینده ویژه و میانجی سازمان ملل و اتحادیه عرب می‌گوید در حال حاضر بحث حمله نظامی نیروهای ناتو یا نیروهای کشورهای عربی به سوریه مطرح نیست. اخضر ابراهیمی، میانجی سازمان ملل و اتحادیه عرب که جایگزین کوفی عنان شده است، روز شنبه و همزمان با آغاز ماموریتش، در گفت‌وگو با شبکه تله‌ویزیونی العربیه، ضمن آن‌که یادآور شد که اقدام نظامی، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند، به وظایف دولت سوریه در شرایط کنونی نیز اشاره کرد: «دولت سوریه باید رنجی را که مردم می‌برند، و مطالبات و خواسته‌هایی را که مردم سوریه از حکومت دارند، درک کند و بداند که تغییر، ضرورت و فوریت دارد و حکومت نیز چاره‌ای جز جلب رضایت و برآوردن خواسته‌های مشروع مردمش ندارد». اخضر ابراهیمی، در این گفت‌وگوی تله‌ویزیونی، ضمن آن که از همه طرف‌های درگیر خواست تا خشونت‌ها را متوقف کنند، همچنین اعلام کرد که به‌زودی به دمشق سفر خواهد کرد تا تلاش‌های خود را  برای توقف خشونت ها و رسیدن به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه، آغاز کند.
 


معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران می‌گوید در صورت حمله آمریکا به کشور سوریه، ایران، همراه با متحدان سوریه وارد عمل خواهد شد که به‌گفته این مقام سپاه پاسداران، « این امر شكستي مفتضحانه را براي آمريكا رقم خواهد زد». سرتیپ پاسدار، محمدعلی آسودی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، وابسته به تله‌ویزیون دولتی ایران، ادعا کرده است که آمريكا با همكاري قطر، تركيه و عربستان قصد ضربه زدن به سوريه و فراهم کردن مقدمات سقوط نظام سوريه را دارد. گفته‌های معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران، در حالی است که خبرگزاری‌های داخلی ایران، از جمله خبرگزاری مهر،  پیش‌تر از زبان سخنگوی کاخ سفید، از مخالفت دولت باراک اوباما با حمله نظامی به سوریه خبر داده بودند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، انجام عملیات نظامی در سوریه را باعث کشتار و آشفتگی بیش‌تر در آن کشور دانسته بود.
 


کاروان ورزشکاران معلول ایرانی، شامگاه شنبه، با مدال طلای پرتاب نیزه مردان، به سومین مدال طلا دست یافت. محسن کائیدی، پرتابگر ایرانی، با پرتابی به میزان ۳۸ متر و ۳۰ سانتی‌متر، ورزشکارانی از چین و الجزایر را پشت سر گذاشت و کاروان ایران را به چهارمین مدال و سومین نشان طلایی این بازی‌ها رساند. پیش‌تر، جلیل باقری در پرتاب وزنه و نادر مرادی در وزنه برداری، دو مدال طلا برای کاروان ایران به ارمغان آورده بودند  و ساره جوانمردی  نیز در تیراندازی با تفنگ بادی زنان، به مدال برنز مسابقات پارالیمپیک لندن دست یافته بود.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته