هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

Latest News from 30Mail for 05/18/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جمعی از فعالان ملی مذهبی در بیانیه‌ای اعلام کردند که «بر اساس منافع ملی» از تبادل سوخت هسته‌ای حمایت می‌کنند.

در این بیانیه که دیشب منتشر شد، این فعالان ملی‌مذهبی‌ با اشاره به تاثیر منفی «بی‌تدبیری‌ها و ماجراجویی‌های سال‌های اخیر» دولت ایران بر اقتصاد این کشور و فشاری که تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران وارد کرده است، تبادل سوخت هسته‌ای را از نظر اقتصادی و سیاسی به نفع مردم ایران دانستند.

این بیانیه می‌افزاید که این توافق نه تنها می‌تواند منجر به برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی از ایران شود بلکه رابطه دولت- ملت و ایران با جهان را شفاف می‌کند.

در بیانیه نیروهای ملی مذهبی به محدودیت منابع اورانیوم ایران اشاره شده و آمده است که «ایران اجبارا باید این مواد را از بازار بین المللی تامین کرده و به فرمول‌های پیشنهادی کنونی تن در دهد.»

در این بیانیه از همه گروه‌های سیاسی در ایران خواسته شده تا با این مساله «برخوردی بر اساس منافع و مصالح عام ملت ایران» داشته باشند.

امضا کنندگان این بیانیه با تاکید بر اینکه نمی‌توانند «چندان خوش بینانه به رفتار و سیاست خارجی ایران در پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای» بنگرند از مقامات ایران خواسته‌اند که اگر «عزمی جدی و شفاف برای حل مشکل (هسته ای) دارند به این ناباوری که ایران در راستای سیاست های گذشته اش تنها می خواهد وقت کشی کند، پایان دهند.»

عزت الله سحابی، حسین شاه حسینی، اعظم طالقانی، محمد بسته نگار، حسین رفیعی، رضا رئیس طوسی، نظام الدین قهاری، رضا علیجانی و تقی رحمانی از امضا کنندگان این بیانیه هستند.

بر اساس این بیانیه، هر گونه تاخیر و کارشکنی در روند توافق نامه، «قضاوت منفی به اقدامات و مواضع ایران در سطح جهانی را بیش از پیش تشدید خواهد کرد و دیوار بلند بی‌اعتمادی به برخوردهای دیپلماتیک ایران» را بلندتر خواهد کرد.

منبع: وب‌سایت ملی‌مذهبی‌ها و بی‌بی‌سی


 


آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در دیدار با جمعی از نیروهای دریایی سپاه و دانش‌آموزان شاهد به مساله بد حجابی اشاره کرد و گفت: «حجاب از صورت یک حکم فرعی بیرون آمده و تبدیل به حکم اصلی اسلام و حکم سیاسی کشور شده گفت است.»

وی با اشاره به اینکه «دشمنان بی‌حجابی را نشانه شکست اسلام می‌دانند» افزود: «بر همه مسلمانان و زنان لازم است عفت و پاکدامنی را حفظ کنند، تا اسلام حفظ شود.»

به گفته‌ی آقای مکارم «بی‌حجابی علاوه بر همراه داشتن فساد اخلاقی باعث زیاد شدن طلاق و از هم گسستگی خانواده و بالاخص به مخاطره افتادن نظام اسلامی خواهد شد.»

وی خواستار «اخلاق و رفتار مناسب با خانواده، گذشت و عفو، آینده‌نگری، نگه‌داشتن زبان، اصلاح رفتار و  شکر نعمت» شد و گفت: «اجرای هر یک از این دستورات باعث گشایش رزق و سعادت انسان در دنیا و آخرت می‌شود.»

منبع: حوزه نیوز


 


احمد توکلی با انتقاد از بیانیه‌ی تهران مبنی بر «تبادل سوخت هسته‌ای» گفت که این توافق‌نامه، مصالح ملی ایران را تأمین نمی‌کند.

وی خواستار حضور احمدی‌نژاد در مجلس و توضیح برای اتخاذ این «تصمیم عجیب» از سوی وی شد.

آقای توکلی گفت که «این بیانیه ایران را یكطرفه متعهد می‌سازد كه كل ۱۲۰۰ كیلو اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را از تسلط خویش خارج كند و به خاك تركیه منتقل كرده و تحت سلطه آن كشور قرار دهد بدون آنكه طرف پرمدعای غربی هیچ تعهدی بسپارد.»

وی با اشاره به اینکه بیشتر بندهای این بیانیه به «تعارفات دیپلماتیک» شبیه است، افزود: «در این بیانیه ایران خودش را متعهد كرده است و با كمال تعجب قوی‌ترین اهرم خویش را برای ادامه مذاكرات از دست می‌دهد.»

وی در پاسخ به این سوال كه آیا صدور این بیانیه نمی‌تواند بن بست فعلی را بشكند، یا قطعنامه جدید تحریم را متوقف كند گفت: «این ما نبودیم كه مذاكرات را متوقف كردیم. رئیس جمهور از هر فرصتی برای گشودن باب گفت و گو بهره می‌گرفته است تا حدی كه بعضا مورد انتقاد هم واقع شده است. اگر قرار باشد بن بست به هر قیمت شكسته شود، چرا اساسا چندین سال ایستادگی كردیم و موفق به تولید صنعتی اورانیوم شدیم؟»

توکلی در عین حال گفت که این سخنان نظر شخصی خودش است و مجلس، بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی، باید این موافقتنامه را تصویب کند.

وی با اشاره به «شروطی» که مجلس برای تبادل سوخت قرار داده است گفت: «پیش از هرچیز رئیس جمهور باید در مجلس حاضر شود و در جلسه غیرعلنی به نمایندگان ملت توضیح دهد كه چرا چنین تصمیم عجیبی اتخاذ شده است.»

توکلی در پایان گفت: «البته تا همین جا این پیام به غربیها منتقل می‌شود كه فشار آنان نه فقط در دولت خاتمی مؤثر افتاد، بلكه در احمدی نژاد هم می‌تواند مؤثر باشد. این یك خسارت است. خدایی ناخواسته اگر این بیانیه اجرا شود، وزن تركیه را در معادلات منطقه‌ای بالا می‌برد و وزن ما را كاهش می‌دهد.»

منبع: الف


 


سمیه توحیدلو
بر ساحل سلامت

محض یادآوری و مقایسه بد نیست مروری کنیم صحبت های آقای احمدی نژاد در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه سال گذشته را، ایشان درباره پیشنهاد ابتدایی مبادله سوخت بین کشورهای ایران، روسیه و آمریکا چنین گفته بودند:

همه بدانند، شما می دانید طبق مقررات آژانس همه اعضا موظفند اگر یک عضوی نیاز به سوخت ۲۰ درصد داشت، بدون شرط و فقط با گرفتن هزینه آن، آن سوخت را تامین کنند. اگر کاری برای تحقیقات و یا برای پزشکی است و مصرف انسانی دارد همه اعضا موظفند این کار را انجام بدهند. ما هم برای اینکه فرصتی به آنها بدهیم که اصلاح و جبران بکنند و به راه درست برگردند در نامه‌ای به آژانس گفتیم ما برای راکتور تهران که مصرف پزشکی و دارویی و تحقیقاتی دارد سوخت ۲۰ درصد می خواهیم . آژانس هم اعلام کرد که دو کشور آمادگی دارند که کمک کنند این کار انجام بشود آمریکا و روسیه. ما گفتیم بسیار خوب بیایید صحبت کنیم. مذاکرات وقتی شروع شد گفتند شما آن سوخت غنی شده خودتان را به ما برگردانید. ما گفتیم چنین چیزی الزام ندارد آن سوخت متعلق به خودمان است ، شما طبق مقررات به ما سوخت بدهید و پولش را بگیرید . آنها اصرار کردند و ما گفتیم بسیار خوب ما برای اینکه برای صدمین بار حسن نیت و صلابت ملت ایران را به شما نشان دهیم اشکالی ندارد بیایید حساب کنیم چقدر سوخت باید برود چقدر باید برگردد به همان میزان شما غنی کنید این سوخت اینجا هست هر موقع غنی سازی ۲۰ درصدی را آورید با هم عوض می کنیم. اما آنها گفتند نه، شما سوختتان را بدهید ما ببریم بعداً به شما سوخت می دهیم.

ببنید چه اتفاقی افتاد .ما خریدار کالا هستیم و طبق قانون آژانس آنها باید کالا را بلاشرط به ما بدهند . در دنیا رسم است اگر کسی بخواهد کالایی سفارش بدهد اوست که شرایط کالا را تعیین می کند و شرط می گذارد اینجا اینها پشت و رو عمل می کردند ، بالاخره روحیه استکباری است دیگر. اصرار کردند که شما نه. اول ایران سوخت راتحویل دهد تا بیرون ببریم بعد ما آن را به شما خواهیم داد و شروع کردند ابراز حرف های سبک ، گفتند که می خواهیم این سوخت را از ایران بگیریم ، ایران را یک مدتی از ساختن بمب اتم دور کنیم این حرف ها خیلی حرف های سخیفی بود …

به آنها گفتیم این مصرف سوخت راکتور عمده اش برای مصرف پزشکی است . این برای ۸۰۰ هزار نفر در سال دارو تولید می کند وسوختی که ۲۵ سال قبل گرفتیم در حال تمام شدن است ما زمان زیادی نداریم باید سوخت را تامین بکنیم به همین خاطر به آنها گفتیم دو تا سه ماه بیشتر فرصت نداریم . اگر آمدید سوخت را دادید بسیار خوب. اگر نیامید بدهید ما خودمان این سوخت را تولید خواهیم کرد، گفتیم یا سوخت ۲۰ درصد را بدهید پولش را بگیرید یا سوخت را بدهید معادلش سوخت ۳/۵درصد بگیرید که این هم یک پیشنهاد سخاوتمندانه از طرف ایران بود.

 

حالا به بندهای توافق شده بین سه کشور ایران ، برزیل و ترکیه نگاهی بیاندازیم:

  • براساس موارد فوق، در راستای تسهیل همکاری‌های هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران بر امانتگذاری یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده یا L.E.U در ترکیه موافقت می‌کند. این مواد در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت و ایران و آژانس امکان نظارت بر نگهداری ایمن این مواد را در ترکیه دارد.
  • ایران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف ۷ روز پس از این بیانیه اعلام می‌کند. متناسب با دریافت پاسخ مثبت گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی) جزییات بیشتر تبادل سوخت از طریق توافقنامه کتبی و ترتیبات مربوط بین جمهوری اسلامی ایران و گروه وین که به طور مشخص و متعهد به تحویل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران کرده است به دقت شرح داده خواهد شد.
  • از زمانی که گروه وین تعهد خود را به شرایط و نکات این بیانیه اعلام کند طرفین خود را به اجرای تعهدات موافقتنامه مندرج در بند ۶ ملزم کرده‌اند. ایران آمادگی خود را مطابق با موافقتنامه برای به امانت گذاشتن ۱۲۰۰ کیلوگرم مواد خود ظرف یک ماه اعلام می‌کند. گروه وین نیز طبق همین توافقنامه متعهد می‌شود که ۱۲۰ کیلوگرم مواد مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را ظرف یک سال به ایران تحویل دهد.

آن چیزی که من از مقایسه سیاست های پیشین با این قرارداد می فهمم:

۱- پیشنهادی که به مراتب فایده بیشتری داشت در مذاکره با روسیه و آمریکا از دست دادیم و پای مذاکره ای با برزیل و ترکیه نشستیم. اگر قرار بود نشان دهنده استقلال و عزت نفس ِ ملی مان باشد خوب بود، اما هنوز هم با این توافق باید نگران و منتظر نظرات همانها باشیم!

۲- گیر عمده مان خارج نکردن اورانیوم از ایران بود. می گفتیم همین جا مثلا در کیش می توانیم اورانیوم را مبادله کنیم. علاقه ای به خروج اورانیوم از ایران نداشتیم. ادعایمان این بود که از کجا معلوم این سوخت به ما باز خواهد گشت. اکنون سوختمان را به راحتی به ترکیه می فرستیم و مبادله در جای دیگری اتفاق می افتد.

۳- می گفتیم نیاز ما به سوخت و حق ما باعث می شود که نتوانیم معطل شویم تا کشورهای دیگر تصمیم بگیرند به ما سوخت دهند. نهایت زمانی که می توانیم به انها بدهیم دو یا سه ماه است. اکنون فرصتی یک ساله برای گرفتن سوخت گذاشته ایم.

گویا یادمان رفته که زمان بندی، مکان و کمیت سه جزو مهم برای مبادله اورانیوم برای ما بوده است!

 

---------------
همچنین:
یادداشت تفصیلی رضا تقی زاده در باره این توافق در رادیو فردا ببینید. او در باره امکانی که دولت ایران در مذاکره با اروپا از دست داده می نویسد:

ايران در صورت قبول به موقع پيشنهاد تعليق غنى سازى، مي توانست تمامى هزينه هاى صرف شده را در قالب بسته پيشنهادى اروپا دريافت كند. سرمايه گذارى در بخش انرژى، ساختن راكتورهاى اتمى مدرن، تبديل شدن به شريك انرژى اروپا و عقد قرارداد همكارى اقتصادى با جامعه و پذيرفته شدن در سازمان تجارت جهانى تنها بخشى از امتيازاتى بود كه در بسته پيشنهادى اروپا قرار داده شده بود. (اما اکنون) در صورت تن دادن گروه وین به موافقت تهران، ایران تنها مقدارى سوخت بى مصرف اتمى دريافت خواهد داشت!


 


روز گذشتنه ۸ مامور امنیتی با حضور در منزل جعفر پناهی، خانواده این کارگردان معروف را تهدید کردند که در صورت هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی درباره وضعیت آقای پناهی بازداشت خواهند شد.
 

این ماموران یکبار دیگر به تفتیش منزل این هنرمند سرشناس پرداختند. این درحالی‌ست که در شب بازداشت او و خانواده اش، منزل او تفتیش شده و چندین جعبه حاوی وسایل شخصی او و خانواده اش ضبط شده بود.

بر اساس این گزارش ماموران امنیتی بعد از تفتیش منزل، با نشان دادن احکام بازداشت اعضای خانواده جعفر پناهی، آنها را تهدید کرده‌اند که در صورت هر گونه مصاحبه و اطلاع‌رسانی بازداشت خواهند شد.

جعفر پناهی در بند ۲۰۹ زندان اوین در حالی زندانی است که حکم بازداشت او طی روزهای گذشته، به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

منبع: کلمه


 


بر اساس حکم کمیته مرکزی وزارت علوم چهار تن از فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت از دانشگاه اخراج شدند.

پویا شریفی، مدیر مسئول نشریه دانشجویی «جمهوری» ضمن اخراج از دانشگاه برای پنج سال از تحصیل در تمامی دانشگاه های كشور محروم شد. با صدور این حکم، او از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر بازماند.

همچنین حمید رضا صحرایی، علی اسداللهی و سجاد درویش هر کدام ۴ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات دریافت کردند که با توجه به اتمام سنوات تحصیلی، صدور این حکم منجر به اخراج آنها از دانشگاه می‌شود.

پیشتر كمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت، در شهریور ماه سال گذشته  با صدور اشد احكام انضباطی برای این فعالان دانشجویی پرونده آنها را جهت تشدید مجازات به وزارت علوم ارجاع داده بود و از آن تاریخ این دانشجویان به دانشگاه و خوابگاه ممنوع الورود شده‌اند.

«اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «تحریك و رهبری دانشجویان در تجمعات قبل و بعد از انتخابات»، «برگزاری میتینگ های انتخاباتی» و «اعتراض در قبال حضور داوودی معاون احمدی نژاد» از اتهامات این دانشجویان عنوان شده است.

منبع: جرس


 


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به امضای توافقنامه مبادله سوخت هسته‌ای تهران گفت که امضای این توافقنامه گامی در مسیر صحیح از سوی ایران است.

کاترین اشتون گفته است در صورتی که گزارش رسمی توافقنامه سه جانبه میان ایران، برزیل و ترکیه به طور رسمی تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود، اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند.

خانم اشتون در عین حال افزوده که ایران هنوز به تمام نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

پیش از این رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه درباره نحوه اجرای توافقنامه مبادله سوخت اعلام کرده بود که ایران طی یک هفته، امضای این قرارداد را به طور رسمی به اطلاع مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد رساند.

ایران روز گذشته اعلام کرد که با مبادله سوخت در خاک ترکیه موافق است.

منبع: فارس


 


بریس هورتُ فو وزیر کشور فرانسه حکم اخراج علی وکیلی‌راد متهم به قتل شاپور بختیار را امضاء خواهد کرد.

وکیلی‌راد در سال 1994 به اتهام قتل شاپور بختیار به حبس ابد محکوم شده بود.

این تصمیم یک روز پس از آزادی کلوتید ریس تبعه فرانسوی که به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، اتخاذ شده است.

وکیلی‌راد پس از تحمل 19 سال زندان، براساس قانون حق درخواست آزادی مشروط را داشت، اما قاضی اجرای حکم تا زمانی که حکم اخراج وی از خاک فرانسه را در اختیار نداشت، اقدام به صدور دستور آزادی موقت وی نکرده بود.

دولت فرانسه پیش از آزادی کلوتیلد رایس از امضای فرمان اخراج وکیلی راد خودداری می‌کرد.

منبع: فرانس 24


 


کامران شیردل مستندساز ایرانی، نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا را طی مراسمی در سفارت این کشور در تهران دریافت کرد.

شیردل اولین فیلمساز ایرانی است که موفق به دریافت این جایزه می‌شود.

سفارت ایتالیا در تهران در بیانیه‌ای علت اعطای این جایزه به کامران شیردل را «جسارت و صلابت» وی در معرفی مکتب نئورئالیسم ایتالیا عنوان کرده است.

در این بیانیه، کامران شیردل به عنوان یکی از پدران سینمای مدرن و امروز ایران نام برده شده است.

شیردل آثار و فیلم‌هایی چون «صبح روز چهارم»، «آیینه»، «سیمین»، «ندامتگاه» و «اون شب که بارون اومد» را در کارنامه‌ کاری خود دارد.

منبع: ایسنا


 


جایزه فریدریش روکرت در سال ۲۰۱۰ به اسماعیل خویی، شاعر سرشناس ایرانی، اعطا شد.

این جایزه هر دو سال یکبار به یکی از چهره‌های برجسته ادبی که در حوزه برقراری تفاهم میان شرق و غرب فعالیت کرده‌اند، اهدا می‌شود.

اسماعیل خویی در مراسم رسمی اهدای این جایزه طی سخنانی  به سرکوب منتقدان و فرهنگ‌سازان ایرانی در حکومت جمهوری اسلامی اشاره کرد.

خویی با ابراز تاسف از اقامت اجباری در خارج از کشور، یادآور شد که آرزو می‌کرده این جایزه را در ایران دریافت کند.

وی گفت که دریافت جایزه فریدریش روکرت باعث افتخار اوست، اما از ناخشنودی مقام‌های ایرانی از اعطای این جایزه به خود نیز آگاه است.

فریدریش روکرت، شرق‌شناس و ایران‌شناس معروف آلمانی، در سال ۱۷۸۸ میلادی در شهر کوبورگ زاده شد.

روکرت در کتابی با عنوان «رزهای شرقی» شعرهای شاعران کلاسیک ایران، چون فردوسی، سعدی، مولانا و حافظ را با برگردان آلمانی گردآوری کرده است.

منبع: وب‌سایت دویچه‌وله
 


 


شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده برای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت و رسانه‌ها، خواستار صدور مجوز راهپیمایی برای مخالفان دولت شد.

این شورا در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه خود آورده که «اکثریت قریب به اتفاق» تنش‌های درون حاکمیت پس از پیروزی انقلاب را ناشی از «نادیده انگاشتن» فعالیت نهادهای مدنی و رسانه‌های مستقل می‌داند.

این شورا در عین حال افزوده که اعمال محدودیت‌ها برای برخی احزاب اصلاح‌طلب و توقیف مطبوعات را در «جهت تعالی و توسعه» نمی‌داند.

در این بیانیه آمده که ادامه چنین برخورد‌هایی با احزاب و رسانه‌ها «موجب انشقاق اجتماعی و جداشدن نیروهای وابسته به انقلاب و حذف سرمایه‌های اجتماعی» خواهد شد.

شورای هماهنگی برای حل و فصل این مسائل درخواست کرده که مقام‌های جمهوری اسلامی براساس اصل 27 قانون اساسی به مخالفان دولت اجازه برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز بدهند.

منبع: وب‌سایت کلمه


 


رامین مهمانپرست گفت که ایران با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمى در خاک ترکیه موافقت کرده است.

آقای مهمانپرست گفته که براساس این توافق، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دریافت مى کند.

این توافق پس از مذاکرات میان لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل با محمود احمدى نژاد به دست آمد.

آقاى مهمان‌پرست افزوده «ما رویکرد تعامل هسته‌اى را به جاى تقابل هسته‌‌اى در دستور کار داریم.»

آژانس بین المللى انرژى اتمى در اکتبر سال گذشته به ایران طرحى را پیشنهاد کرد که بر اساس آن تهران ۷۵ درصد از اورانیوم با غناى ۳.۵ درصد خود را به روسیه ارسال می‌کند و این سوخت پس از فرآورى به فرانسه ارسال خواهد شد تا پس از تبدیل به میله‌هاى سوخت براى مصرف در راکتور تحقیقاتى تهران، به ایران فرستاده شود.

آمریکا، فرانسه و روسیه از این طرح استقبال کردند ولى مقام هاى تهران بارها پاسخ به این پیشنهاد را به تاخیر انداختند و در نهایت اعلام کردند که با مبادله سوخت در خاک ترکیه موافقت هستند.

منبع: خبرگزاری فارس
 


 


مصطفی ملکیان در پاسخ به تقاضای جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران، برای مناظره با مصباح یزدی، جوادی‌آملی و صادق لاریجانی ابراز آمادگی کرد.

پیش‌تر جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران با ارسال نامه‌ای به مصطفی ملكیان خواستار مناظره وی با سه روحانی برجسته ایرانی پیرامون اسلامی شدن دانشگاه‌ها شده بودند که با موافقت ملكیان روبرو شد.

دراین نامه تاكید شده است كه این مناظره به صورت گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی یا در محافل دانشگاهی و حوزوی صورت گیرد.

منبع: ایلنا


 


مهدی کروبی  گفت که قانون اساسی «وحی منزل» نیست و اشکالاتی دارد و می‌بایست در صورت نیاز و متناسب با مقتضیات زمانی در جهت بهره‌مندی عمومی و منافع ملی تغییر نماید.

وی که در دیدار با جمعی از اقشار مختلف مردم (از جمله فرهنگیان، پزشکان و خانواده شهدا) سخن می‌گفت، افزود: «بازنگری قانون اساسی پس از گذشت ۱۰ سال از پیروزی انقلاب در زمان حضرت امام مصداق بر این ادعاست.»

کروبی با اشاره به اهمیت احترام به رای و تفکر مردم گفت: «اینکه صبح روز انتخابات نتیجه آن معلوم باشد و به یکدیگر تبریک گویند قطعا ناشی از اعتقاد و احترام به آرای ملت نیست!»

به گفته‌ی وی «به‌دلیل آنکه عده‌ای جهت بقاء خویش در قدرت اجرایی کشور در جهت حذف جمهوریت و نقش ملت هستند، متاسفانه اکنون شاهد انحراف قطار جمهوری اسلامی از مسیر اصلی خود هستیم.»

دبیر کل حزب اعتماد ملی در این دیدار همچنین از محارب خواندن میر حسین موسوی و همسرش توسط غلامحسین الهام انتقاد کرد.

کروبی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به یکی از سوالات حاضرین راجع به وضعیت آسیب دیدگان پس از انتخابات گفت: «به منظور رسیدگی و دلجویی از خانواده های آسیب دیدگان در همان اوایل بعد از حوادث انتخابات با مهندس موسوی نشستی برای تشکیل کمیته پیگیری داشتیم و چهار نفر را مسئول این کار کردیم اما سه نفر از آنها را بازداشت کردند.»

وی افزود: «پس از آن بنده در حد توان خود وارد صحنه شده و با خانواده آسیب دیدگان و زندانیان وقایع اخیر دیدار می‌کنم و از نمایندگان خود در شهرستان‌ها هم خواستم تا به دیدار خانواده‌های آسیب دیده در شهرستان‌ها بروند و جویای احوالات آنان بشوند.»

آقای کروبی همچنین با اشاره به فضای بسته‌ی اطلاع رسانی و توقیف مطبوعات گفت: «باید ضمن استفاده از فضای مجازی با اطلاع رسانی چهره به چهره آگاهی بخشی عمومی را افزایش داد.»

منبع: سحام نیوز


 


جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در نامه‌ای با تاکید بر اینکه «افق روشنی از چگونگی برخورد حاکمیت با زندانیان سیاسی دیده نمی‌شود» گفته‌اند: «ما از قوه قضائیه نا امید شده‌ایم.»

در این نامه آمده است: «در یک سال گذشته ما و فرزندانمان رنج‌ها و سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌ایم که بخشی از آن را با ملت ایران در میان گذاشتیم و بخش مهم آن را برای خود و خلوت خود و باز گو کردن با خدای خود نگه داشته‌ایم.»

امضا کنندگان این نامه با انتقاد از برخوردهای حاکمیت و قوه‌ی قضائیه خواستار برخورد شفاف قوه‌ی قضائیه با پرونده‌ی متهمان سیاسی شده و گفته‌اند: «آیا این شفافیت و عدم کتمان حقیقت نیاید برای حاکمان و صاحبان قدرت مورد توجه قرار گیرد.»

خانواده‌های زندانیان سیاسی افزوده‌اند: «بسیاری از فرزندانمان را با احکام سنگین در زندان نگه داشته‌اند. برخی را به بهانه‌هایی که هنوز برای ما روشن نیست به زندان‌های مخوف و هولناکی چون رجایی شهر فرستاده‌اند و عده‌ای معدود را با وثیقه‌های چند صد میلیون تومانی به مرخصی فرستاده‌اند.»

امضا کنندگان این نامه با اشاره به اعدام‌های اخیر، این اقدام حاکمیت را «پر از ابهام» خواندند و ضمن محکومیت اعدام‌ها، از اطلاع‌رسانی ناقص دولت و برخورد با خانواده‌های داغدار ابراز نگرانی کردند.

خانواده‌های زندانیان در پایان خواستار برخورد عادلانه قوه‌ی قضائیه با پرونده‌های زندانیان سیاسی شده‌اند.

منبع: جرس


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته