هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 05/19/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جعفر پناهی، کارگردان و فيلمساز ايرانی که در زندان اوين بسر می برد، در نامه ای اعلام کرده که از دو روز پيش دست به اعتصاب غذا زده است و تا زمان برآورده شدن خواسته هايش به اين کار ادامه خواهد داد.جعفر پناهی، کارگردان و فيلمساز ايرانی که در زندان اوين بسر می برد،  در نامه ای اعلام کرده که از دو روز پيش دست به اعتصاب غذا زده است و تا زمان برآورده شدن خواسته هايش به اين کار ادامه خواهد داد. طاهره سعيدی، همسر جعفر پناهی ، به « جرس» گفته است که همسرش روز سه شنبه در تماس تلفنی با خانواده خود نامه ای را جهت اعلام اعتصاب غذای خود قرائت کرده است. بیشتر بخوانید: عباس کیارستمی خواستار آزادی جعفر پناهی شد در بخشی از نامه جعفر پناهی آمده است:« بعد از برخورد ناشايستی که شنبه شب (بيست و پنج ارديبهشت) در هجوم مامورين به داخل سلول ۵۶ اوين صورت گرفت و متعاقب آن به مدت يک ساعت و نيم، من و هم سلولی هايم را بدون لباس در بيرون و در هوايی سرد نگه داشتند، صبح روز يکشنبه مرا به بازجويی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فيلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است» جعفر پناهی اضافه کرده است:« بعد تهديد کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگير و به اوين منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با اين حرف ها قدرت تجزيه و تحليل را از من سلب کردند». طبق اين گزارش جعفر پناهی سه خواسته مطرح کرده و گفته است تا زمان برآورده شدن آنها به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد. جعفر پناهی اين سه خواسته را به اين شرح بيان کرده است:«۱-تماس و ديدار باخانواده ام و اطمينان کامل از سلامت آن ها،۲-حق داشتن وکيل بعد از ۷۷ روز و مشورت با او،۳-آزادی بدون قيد و شرط تا تشکيل دادگاه و صدور حکم قطعی ». طبق اين گزارش جعفر پناهی گفته است ازيکشنبه صبح(بيست ششم ارديبهشت) تا کنون هيچ چيز نخورده و نياشاميده است و تا زمانی که سه خواسته وی محقق نشوند از هرگونه خوردن و آشامیدن خودداری خواهد کرد. اين کارگردان سينما ايران درباره دلايلش برای اعتصاب غذا گفته است:« نمی خواهم تبديل به موش آزمايشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند» جعفرپناهی درپايان اين نامه تصريح کرده است:« به سينمايی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته هايم دست از اعتصاب غذا برنمی دارم و تنها خواسته ام اين است که جنازه مرا به خانواده ام تحويل دهند تا هر کجا که مايل هستند، دفن کنند». جعفر پناهی، کارگردان ۴۹ ساله ايرانی، که از دهم اسفند ماه سال گذشته در زندان اوين در بازداشت به سر می برد، از سوی مقام های جمهوری اسلامی متهم شده است که درحال ساخت فيلمی درباره انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال گذشته در ايران بوده است. اين در حالی است که پيام جعفر پناهی در پيامی در فستيوال سينمايی کن قرائت شد، اتهام ساخت فيلمی عليه حکومت ايران را رد کرده است. در همين زمينه، عباس کيارستمی، کارگردان ايرانی، پس از نمايش فيلمش «رونوشت برابر با اصل»در جشنواره کن فرانسه در یک کنفرانس خبری  از جمهوری اسلامی ايران خواست تا جعفر پناهی را آزاد کند.  عباس کیا رستمی تصریح کرده است که بازداشت یک هنرمند حمله به «تمامیت هنر» است. در جريان اين کنفرانس خبری صحبت در باره وضعيت جعفر پناهی در زندان باعث تاثر حاضران شد و ژوليت بينوش، بازيگر فرانسوی که در فيلم « رونوشت برابر با اصل» نيز حضور داشته است، در واکنش به اظهارات درباره جعفر پناهی اشک ريخت.
 


يك دانشجوى ايرانى با برترى بين دانشجويان بيش از ۱۲۰ دانشگاه آمريكا و كانادا،جايزۀ بهترين پايان نامۀ علوم و مهندسى را دريافت كرد. به گزارش ايسنا خبرگزارى دانشجويان ايران جايزه سه سالانه « بهترين رساله فوق ليسانس در زمينه‌ علوم فيزيكى، رياضيات و مهندسى» از طرف انجمن دانشگاه‌هاى شمال شرق (NAGS) به جواد لوايى، نخبه المپيادى و دانش‌آموخته ايرانى دانشگاه «كنكورديا»ى كانادا اعطا شد. آقاى لوايى اين جايزه را به خاطر پايان نامه خود با عنوان «كنترل غير متمركز بهينه سيستم‌هاى در ابعاد وسيع» كه تحقيقات آن را با راهنمايى دكتر امير اقدم، استاد ايرانى دانشگاه «كنكورديا»ى (Concordia) كانادا انجام داده دريافت كرده است. جايزه «بهترين رساله فوق ليسانس در زمينه‌ علوم فيزيك، رياضى و مهندسى» هر سه سال يك بار به بهترين رساله فوق ليسانسى كه در دانشگاه‌هاى عضو اين مجموعه در يكى از رشته‌هاى علوم فيزيك، رياضى و مهندسى در سه سال گذشته انجام شده است، داده مى‌شود.  
 


ديميترى مدوديوف رييس جمهورى روسيه گفت مسكو چشم انداز ساخت خط لولۀ گاز فرعى كه قرار است از اوكرايين عبور كند را مدّ نظر خواهد داشت ولى در عين حال آمادۀ مذاكره در مورد چند طرح ديگر انرژى با  كى يف است. رييس جمهورى روسيه اين سخنان را در گردهمايى اقتصادى روسيه و اوكرايين كه در كى يف برگزار شد بيان كرد. آقاى مدوديوف كه براى ديدارى دو روزه با رهبران دولت جديد اوكرايين در كى يف به سر مى برد گفت شركت هاى انرژى دو كشور بايد براى تقويت همكارى ها تلاش كنند. ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه اخيرا پيشنهاد الحاق دو شركت گازپروم روسيه و نفت و گاز اوكرايين را مطرح كرده بود ولى اين پيشنهاد با ترديد ويكتور يانوكوويچ ، رييس جمهورى جديد اوكرايين كه موافق سياست هاى روسيه است مواجه شد.  
 


گروه هاى مخالف دولت و همچنين گروه هاى مدافع حقوق بشر در بلاروس مى گويند مقامات اين كشور ده ها فعال سياسى را دستگير كرده اند. ولاديمير نكليايف Uladimir Neklyayev رهبر يك گروه مدافع حقوق بشر مى گويد پليس همچنين ، آپارتمان هاى اعضاى اين گروه را در مينسك و چند شهر ديگر جستجو كرده است. آقاى نكليايف كه خود در ميان بازداشت شدگان روز سه شنبه قرار دارد توسط تلفنى از مركز پليس با رسانه ها صحبت كرده است. الكساندر لوكاشنكو Alyaksandr Lukashenka رييس جمهورى بلاروس كه ۱۶ سال است در اين كشور حكمرانى مى كند سختگيرى هاى بى شمارى را عليه گروه هاى مخالف دولت و مطبوعات مستقل اعمال مى كند.  
 


ناتو اعلام كرد شش نفر از سربازانش كه پنج تن از آنان آمريكاىى بودند در ميان ۱۸ نفرى هستند كه در جريان  حمله انتحارى در كابل كشته شده اند. وزارت كشور افغانستان گفت ۱۲ نفر از اين كشته شدگان شهروندان عادى بودند و دستكم ۴۷ شهروند ديگر كه بيشتر آنان داخل يك اتوبوس بوده اند نيز زخمى شده اند. فرد انتحارگر چاشنى انفجارى را هنگامى كشيد كه يك كاروان نظامى ناتو در حال رفتن به سمت مجلس و ساير ساختمان هاى دولتى بود. ذبيح الله مجاهد، يكى از سخنگويان طالبان ضمن پذيرش مسئوليت اين انفجار گفت فرد انتحارگر ۷۵۰ كيلوگرم مواد انفجارى در داخل اتومبيل خود داشت. بيل برتون Bill Burton سخنگوى كاخ سفيد ضمن محكوم كردن اين حمله اعلام كرد ايالات متحده و دولت افغانستان در تصميم راسخ خود مبنى بر استقرار امنيت و ثبات در افغانستان ثابت قدم هستند.  
 


نيروى دريايى آمريكا روز سه شنبه اعلام كرد چهار روز پيش در خليج فارس به ۶ دريانورد ايرانى كه كشتى شان به گِل نشسته بود كمك كرده است. مقرّ فرماندهى پايگاه درياىى آمريكا درمنامه طى بيانيه اى گفت يكى از ناوهاى آمريكائى روز ۲۴ ارديبهشت در يكى از گشت زنى هاى معمول ، پيامى راديوىى از يك كشتى ايرانى را دريافت كرده است كه درخواست كمك مى كرد. گروهى كه براى كمك به خدمۀ كشتى ايرانى عازم شدند دريافتند سيستم فرمان، نيروى محركه و سيستم الكتريكى اين كشتى مشكل پيدا كرده و خدمۀ كشتى مدت ۴ روز سرگردان بوده اند. مهندسان ناو آمريكايى به تعمير كشتى ايرانى پرداختند و اين كشتى توانست به مسير خود بازگردد.  
 


رييس قوه‌ قضاييه جمهورى اسلامى با انتقاد از نامه ۱۷۵ نماينده مجلس مبنى بر تسريع در محاكمه سران اصلاح طلب تصريح كرد:«بايد توجه داشت قوه‌ قضاييه در راستاى سياست كلان نظام عمل مى‌كند.» به گزارش ايسنا خبرگزارى دانشجويان ايران ،آيت‌الله صادق آملى لاريجانى گفت اين عمل نمايندگان مجلس تعريض به قوه‌ى قضاييه است . آيت الله لاريجانى افزود:« رهبر در مورد برخورد با مفاسد به نحو قطعى تاكيد كرده منتها توصيه‌اى به همه‌ى مسوولان قوا داشته كه برخوردهايى كه سبب تضعيف نظام مى‌شود، صورت نگيرد.» رييس قوه‌ى قضاييه افزود دستگاه قضا و ساير دستگاه‌ها بايد در خط ولايت باشند. وى ادامه داد كه به خود اجازه نمى دهد برخلاف نظر رهبر كارى انجام دهد.»  
 


سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى گفت:ايران توليد سوخت ۳ و نيم  درصد را ادامه خواهد داد چراكه در غير اين صورت امكان معاوضه با سوخت ۲۰ درصد را ندارد. رامين مهمانپرست گفت ايران منتظر تضمين‌هاى عينى بود كه با بيانيه تهران به اين تضمين ها رسيده‌ است. سخنگوى وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخير وزارت خارجه آمريكا مبنى بر اينكه بيانيه تهران را در مسير كاهش تحريم‌ها موثر نمى‌داند گفت: به گمان ما زمان كوتاه بود و مسوولين اين كشور زمان كافى براى دقت در مورد مفاد بيانيه تهران را نداشته‌اند. وى همچنين در مورد امكان اعمال تحريم‌ها پس از بيانيه تهران گفت: گمان مى‌كنيم به دليل آنكه فضاى روابط دوستانه فراهم شده است بحث تحريم‌ها به كنار مى‌رود چراكه برخوردهاى غيرسازنده و تخريبى در اين دوره ديگر جايگاهى ندارد.  
 


در روز نخست مسابقات بين المللی بدمينتون اسپانيا، کاپيتان تيم ملی بدمينتون ايران مقابل نماينده اسراييل حاضر به انجام مسابقه نشد. علی شاه ‌حسينی با انصراف از حضور در اين ديدار از جدول رقابت ها حذف شد.در روز نخست مسابقات بين المللی بدمينتون اسپانيا، کاپيتان تيم ملی بدمينتون ايران مقابل نماينده اسراييل حاضر به انجام مسابقه نشد. علی شاه ‌حسينی که با هزينه شخصی خود در رقابت های اسپانيش اوپن ۲۰۱۰ شرکت کرده بود، با انصراف از حضور در اين ديدار از جدول رقابت ها حذف شد. او برای ارتقای رده بندی خود در رنکينگ (رده بندی) فدراسيون جهانی، عازم اسپانيا شده بود. فدراسيون بدمينتون ايران در اين خصوص اعلام کرد: اقدام شاه حسينی، همزمان با شصت وسومين سالگرد مناقشات منطقه و در دفاع از مردم فلسطين بوده است. اين در حالی است که انصراف بدمينتون باز ايرانی از اين مسابقه، تاکنون هيچ بازتابی در رسانه های عرب زبان منطقه نداشته است. مسئله روبرو نشدن ورزشکاران ايرانی با حريفان اسراييلی، با تناقض هايی مواجه است که رسانه های داخل کشور نيز چند بار به آن اشاره کرده اند. حامد حدادی بهترين بازيکن آسيا و عضو تيم ممفيس، در چارچوب مسابقات NBA و در جريان بازی با تيم ساکرامنتو کينگز که دوم نوامبر سال ۲۰۰۹ برگزار شد، با عمری خسفی بازيکن اسراييلی حريف روبرو شد. آن ها با هم دست دادند. خوش و بش کردند و عکس يادگاری انداختند. حدادی اينک عضو تيم ملی بسکتبال ايران هم هست و پس از آن بازی، بدون اين که با مشکلی مواجه شود به ايران آمده و به امريکا بازگشته است. اما آيا در صورت مواجه شدن با حريف اسراييلی، چنين مصونيتی برای ساير ورزشکاران هم اعمال خواهد شد؟ امسال در رقابت های شنای گزينشی المپيک نوجوانان، دو شناگر ايرانی با حريفان اسراييلی مسابقه دادند. در پی انتقادات رسانه های حامی دولت در ايران، مجلس شورای اسلامی خواهان تدوين آيين نامه ای برای شفاف سازی در خصوص رقابت های ورزشی بين ايران و اسراييل شد. به گفته رييس کميته تربيت بدنی مجللس شورای اسلامی، تدوين اين طرح برای شفاف سازی و برطرف کردن ابهامات موجود در مقابله با ورزشکاران اسراييلی ضروری است. اما بلافاصله علی سعيدلو به خبرگزاری ايسنا گفت: ما چنين مسئله ای (رويارويی با حريفان اسراييلی) نداريم. اگر هم چنين چيزی وجود داشته حتماً ورزشکار از آن آگاه نبوده و يا توطئه بوده است. چرا که ما اسراييل را به رسميت نمی ‌شناسيم. اگرچه آيين نامه مورد نظر مجلس هنوز تدوين نشده، اما علی شاه حسينی همچون صدها ورزشکار ايرانی در رشته های انفرادی و تيمی که طی ۲۷ سال گذشته از مقابله با حريف اسزاييلی خود داری کرده اند، با انصراف از مسابقه، سفر طولانی خود به اسپانيا را بدون کسب نتيجه به پايان رساند تا به ايران برگردد.
 


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، یک روز پس از توافق تهران برای امانت گذاشتن اورانیوم غنی‌شده در خاک این کشور اظهار داشت اگر ایران در عرض یک ماه به این توافق عمل نکند، تنها خواهد ماند.رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، یک روز پس از توافق تهران برای امانت گذاشتن اورانیوم غنی‌شده در خاک این کشور، اظهار داشت اگر ایران در عرض یک ماه به این توافق عمل نکند، تنها خواهد ماند. بیشتر بخوانید: آمریکا: چين و روسيه با پیش نویس قطعنامه تحریم ایران موافقت کرده‌اند نیکولا سرکوزى: توافقنامه هسته‌اى تهران گام مثبتى است آمريکا و اتحاديه اروپا: مسئله اساسی در پرونده ايران هنوز حل نشده است روسیه از توافق تهران برای مبادله سوخت استقبال کرد اسرائیل: ایران از حسن نیت ترکیه و برزیل سوء استفاده می‌کند روز دوشنبه ایران در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه موافقت کرد، ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد و در برابر آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور امیرآباد تهران دریافت کند. رجب طیب اردوغان، روز سه‌شنبه در مادرید درباره این توافق گفت: «اگر ایران تعهد خود را در عرض یک ماه عملی نکند، طبیعتا تنها خواهد ماند.» نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «اگر ایران به تعهداتش وفادار نماند برزیل و ترکیه گامی به جلو برداشته و از صحنه بیرون خواهند رفت.» رجب طیب اردوغان همچنین روز سه‌شنبه اعتبار پنج عضو شورای امنیت را زیر سئوال برد و اظهار داشت در حالی که این پنج کشور توانایی اتمی خود را حفظ کرده‌اند از دیگر کشورها می‌خواهند که دنبال بمب اتمی نروند. نخست وزیر ترکیه در سخنانی در «دانشگاه اروپایی» مادرید درباره اعضای دایم شورای امنیت گفت: «این چه اعتباری است که شما سلاح‌های اتمی دارید اما می‌گویید که دیگران نداشته باشند.» نخست وزیر ترکیه همچنین در مادرید از جامعه جهانی خواست که از توافق تهران پشتیبانی کنند تا به گفته وی «بخت بی‌نظیر» به وجود آمده درباره مناقشه هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند. نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «من از جامعه جهانی می‌خواهم از این بیانیه نهایی که اثری بسیار مثبت برای استقرار صلح جهانی در آینده دارد، پشتیبانی کند.» پس امضای توافق تهران، ایالات متحده که در تلاش است، دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب برساند، واکنش سردی به این توافق نشان داد و اعلام کرد که همچنان به دنبال تحریم ایران است. مقام‌های کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشتر در موضع‌گیری‌های خود با احتیاط عمل کرده‌اند؛ روز سه‌شنبه نیکولا سارکوزی توافق تهران را «اقدامی مثبت» اما ناکافی دانست؛ رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق باید با توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران کامل شود. در حالی که رجب طیب اردوغان در مادرید خواهان پشیبانی جامعه جهانی از توافق تهران بود، در آن سوی اقیانوس اطلس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که اعضای شواری امنیت بر سر یک «پیش نویس پرمایه» درباره ایران به توافق رسیده‌اند. نخست وزیر ترکیه در واکنش به اینگونه اقدامات گفت: «من باید بر یک واقعیت تاکید کنم و آن اینکه کسانی که نسبت به این فرآیند ابراز تردید می‌کنند، کسانی نیستند که در منطقه زندگی می‌کنند.» در همین حال روز سه‌شنبه مارکو آئورلیو گارسیا، مشاور رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که برزیل و ترکیه خواهان آن هستند که به مذاکرات پنج عضو دایمی شورای امنیت بعلاوه آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران بپیوندند. یک روز پس از توافق تهران، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. مارتین نسیرکی، سخنگوی بان گی مون در این باره گفت: «دبیرکل معتقد است این توافق می‌تواند برای اعتمادسازی درباره برنامه‌های اتمی ایران گام مثبتی باشد اگر با همکاری گسترده‌تر با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و وجامعه جهانی توام شود.»
 


در یکی از مرگبارترین حملات در ماههای اخیر در کابل ۱۸ تن از جمله پنج سرباز آمريکايی، يک سرباز کانادايی و ۱۲ غير نظامی کشته شدند . این انفجار انتحاری در نزدیکی پارلمان و در فاصله کمی با يک بيمارستان به وقوع پیوسته است.در یکی از مرگبارترین حملات در  ماههای اخیر در کابل ۱۸ تن از جمله پنج سرباز آمريکايی، يک سرباز کانادايی و ۱۲ غير نظامی کشته شدند . به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبه نظاميان طالبان مسووليت اين حمله را به عهده گرفته و گفته اند به حملات بيشتری دست خواهند زد. فرد مهاجم يک خودروی بمبگذاری شده را در ساعت شلوغی در خيابانی نزديک به پارلمان و در فاصله کمی با يک بيمارستان و يک مرکز آموزش نظامی، منفجر کرد. زمارای بشاری (Zemarai Bashary) سخنگوی وزارت کشور افغانستان تاييد کرد که ۱۲ غيرنظامی کشته شده و ۴۷ تن زخمی شدند که بيشتر آنها در اتوبوسی بودند که در حال گذر از کنار خودروی بمبگذاری شده بود. در ميان کشته شدگان غيرنظامی، زنان و کودکان هم ديده می شوند. حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان اين حمله را محکوم کرد و حمله به مردم بيگناه را خلاف تمامی اصولی بشری و اسلامی خواند. آندرس فوگ راسموسن دبيرکل ناتو هم اين حمله را محکوم کرد. کاخ سفيد واشينگتن هم گفت آنچه طالبان به مردم افغانستان پيشنهاد می کند، نابودی محض است. سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا هم اين حمله را محکوم کردند. در طول يکسال گذشته، ۲۰۹ سرباز ناتو در افغانستان کشته شدند که ۱۳۰ تن از آنها آمريکايی بودند. قرار است شمار سربازان و نيروهای تازه نفس در افغانستان طی تابستان امسال بيشتر شود. خبرگزاری فرانسه می گويد شخصی با نام ذبيح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی کرده، در تماس تلفنی با دفتر اين خبرگزاری از نقطه ای نامعلوم، مسووليت حمله انتحاری روز سه شنبه را به عهده گرفته است. طالبان حدود يک هفته پيش هشدار داده بود حمله عليه ديپلمات ها، اعضای پارلمان افغانستان و حدود ۱۳۰ هزار نيروی نظامی بين المللی در اين کشور را شدت می دهد. در جريان حمله ای ديگر در روز سه شنبه در استان پکتيا، يک مهاجم انتحاری در مقابل مقر پليس خود را منفجر کرد که در پی آن، يک افسر پليس کشته شد. دو افسر پليس و دو سرباز نظامی هم در حمليه ای ديگر و با انفجار بمب های کنار جاده ای در استان هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند.
 


هیلاری کلینتون روز سه شنبه اعلام کرد آمريکا بر سر پيش نويس قطعنامه ای سخت برای دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران با روسیه و چين به توافق رسيده است.هیلاری کلینتون روز سه شنبه اعلام کرد آمريکا بر سر پيش نويس قطعنامه ای سخت برای دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران با روسیه و چين به توافق رسيده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير خارجه آمريکا هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد پيش نويس ياد شده روز سه شنبه بین اعضای شورای امنيت از جمله ترکيه و برزيل که ميانجيگری مبادله سوخت اتمی ايران در خاک ترکيه را پيگيری کردند، توزيع می شود. بیشتر بخوانید: نیکولا سرکوزى: توافقنامه هسته‌اى تهران گام مثبتى است اسرائیل: ایران از حسن نیت ترکیه و برزیل سوء استفاده می‌کند خانم کلينتون در اظهار نظری غيرمنتظره به کميته روابط خارجی سنای آمريکا گفت که چين و روسيه از کشورهای عضو دائم شورای امنيت، با پيش نويس قطعنامه توافق کرده اند. وزيرخارجه آمريکا گفت: توافق به دست آمده بر سر پيش نويس قطعنامه تحريم ها ، بهترين پاسخ به تلاش های تهران در روزهای اخير است. چين پيش از آن اعلام کرده بود که از توافق ياد شده ميان ترکيه و برزيل و ايران برای تبادل سوخت اتمی در خاک ترکيه، حمايت می کند. سخنگوی وزارت خارجه چين نیز در همین زمینه گفته است: ما ضمن تاکيد بر اهميت اين توافق، از آن حمايت کرده و اميدواريم با اين کار، زمينه راه حلی صلح آميز در پرونده اتمی ايران به دست آيد. رهبران ايران، ترکيه و برزيل روز دوشنبه در تهران توافقنامه‌ ۱۰ ماده‌ای را در باره مبادله اورانيوم غنی‌شده ايران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقيقاتی تهران امضا کردند. در بيانيه مشترکی که سه کشور در اين باره منتشر کرده‌اند، توافق شده است، جمهوری اسلامی ايران حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به ترکيه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کيلوگرم سوخت هسته‌ای مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند. نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ديگر عضو دائم شورای امنيت هم از اين توافق تهران به عنوان گامی مثبت ياد کرده ولی گفت اين اقدام بايد با تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم توسط ايران، تکميل شود. روزنامه دولتی ايران درباره توافق تهران نوشت که جمهوری اسلامی تلاش های آمريکا برای وضع تحريم های جديد عليه ايران را «کيش ومات» کرد و گفت تهران انتظار دارد قدرت های جهانی پاسخ مناسبی به اين توافق نشان دهند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم خبر داد طی يک هفته، اين توافق را به صورت کتبی به اطلاع آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است برسد. آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر داده که متن اين توافق را دريافت کرده ولی منتظر ايران است تا اعلام کند کدام يک از مسووليت های مطرح شده در اين توافق را برعهده گرفته است. ايران که تاکنون طی سه قطعنامه مورد تحريم های شورای امنيت سازمان ملل قرار گرفته، انتظار دارد که با اين توافق اوضاع تغيير کند. ۲۳۴ نماينده مجلس شورای اسلامی هم روز سه شنبه از اين توافق حمايت کرده و گفتند دولت بايد درخواست کند تمامی قطعنامه ها عليه ايران، کنار گذاشته شود.
 


در نخستين روز از سی و چهارمين و آخرين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، تيمهای پرسپوليس و سپاهان، قهرمان پيش هنگام رقابتها، به تساوی يک بر يک رسيدند و مقاومت شيراز با تساوی بدون گل در زمين راه آهن به ليگ يک سقوط کرد.در نخستين روز از سی و چهارمين و آخرين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، تيمهای پرسپوليس و سپاهان، قهرمان پيش هنگام رقابتها، به تساوی يک بر يک رسيدند و مقاومت شيراز با تساوی بدون گل در زمين راه آهن به ليگ يک سقوط کرد. درحضور کمتر از ۱۰ هزار  تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران دو تيم بازی کند و بدون گلی را در نيمه نخست ارائه دادند. اما با گل هشيارانه هادی نوروزی در دقيقه ۴۷ پرسپوليس به برتری دست يافت و بازی شکل بهتری به خود گرفت. پرسپوليس به گل دوم هم دست يافت که داور کنار آن را آفسايد اعلام کرد تا سپاهان فرصت گل تساوی را داشته باشد. گل تساوی بخش با ضربه دقيق و فنی مهدی کريميان در دقيقه ۷۷ به ثمر رسيد. در پايان  این بازی سپاهان ۶۷ امتيازی جشن قهرمانی نهمين دوره ليگ را در ورزشگاه آزادی برپاکرد و پرسپوليس با ۵۳ امتياز در پله چهارم ايستاد تا در بعد از ظهر جمعه اميد بسياری به مقام قهرمانی جام حذفی داشته باشد. پرسپوليس: عليرضا حقيقی، سپهر حيدری، شيث رضايی (کاپيتان)، جلال اکبری، مهدی شيری، تياگو، حميد علی عسگر، مجتبی زارع (از نيمه دوم عليرضا محمد)، حسين بادامکی، محمد منصوری (از دقيقه ۶۷ وسلی برزيليا) و هادی نوروزی. سرمربی: علی دايی. سپاهان: مهدی رحمتی، هادی عقيلی، محسن بنگر، احسان حاج صفی، احمد جمشيديان، جلال حسينی، شاهين خيری (از دقيقه ۴۹ فرزاد حاتمی)، مهدی کريميان (از دقيقه ۸۷ حسين پاپی)، محرم نويدکيا (کاپيتان)، عماد رضا (از دقيقه ۷۴ علی مولايی)و ابراهيم توره. سرمربی: امير قلعه نويی. جنگ برای ماندن علاوه بر رقابت سنگين و سنتی پرسپوليس با سپاهان، بعد از ظهر سه شنبه دو پيکار هم جنگی برای گريز از سقوط سومين تيم ليگ برتری به دسته اول بود. پيش از اين تيمهای ابومسلم مشهد و استقلال اهواز به دسته پايين تر سقوط کرده بودند. در اين تنگنا حساس ترين نبرد بين راه آهن شهرری و مقاومت شيراز در ورزشگاه اکباتان بود که تساوی بدون گل به سقوط تيم شيرازی منجر شد. به گزارش خبرگزاری فارس در اين مسابقه هواداران تيم ملوان برای حمايت از محمد احمدزاده، سرمربی انزلی چی تيم مقاومت به ورزشگاه آمدند که به شدت از سوی ماموران کنترل شدند و برای ورودشان به ورزشگاه هم مشکل به وجود آوردند. غلامحسين پيروانی، سرمربی پيشين مقاومت هم برای کمک روحی به تيم شيرازی به ورزشگاه آمده بود. دو مسابقه ديگر هم با تساوی پايان يافت. در ورزشگاه کوچک ولی پرتماشاگر همدان هم حدود ۱۰۰۰ تماشاگر هوادار تراکتورسازی برای تماشای جنگ بقای پاس ميزبان آمدند. نيمه نخست با تک گل فرهاد خيرخواه در دقيقه ۲۹ به سود تراکتورسازی پايان يافت. اما پاس با اين که يک ضربه پنالتی را هم هدر داد حيدری در دقيقه ۸۶ پاس را به گل تساوی رساند تا پاس از سقوط بگريزد. سردار کريم ملاحی، مدير عامل باشگاه پاس در پايان بازی به خبرنگاران گفت که مجريان دو برنامه تلويزيونی به دليل گرايش سياسی با پاس مخالف بودند. او گفت:«به دليل شعارهای مذهبی که بر روی پيراهن پاس درج می ‌کرديم آنها علاقه‌ای به تيم ما نداشتند». سايپا هم در خانه صبای قم نيمه نخست را با برتری دو بر يک به پايان رساند، اما در پايان به تساوی دو بر دو رضايت داد. محسن بياتی نيا در دقيقه دوم به صبا برتری داد، اما سعيد يوسف‌زاده در دقيقه ۱۰ و امين منوچهری در دقيقه ۲۸ سايپا را پيش انداختند. در دقيقه ۷۶ داوود حقی برای صبا گل تساوی بخش را به ثمر رساند. تيمهای استقلال اهواز و استيل آذين در اهواز يک بر يک شدند و  فولاد اهواز در زمين شاهين بوشهر يک بر صفر برنده شد. آخرين مسابقه های ليگ نهم بين تيمهای پيکان با استقلال در قزوين، مس با ابومسلم مشهد در کرمان و ذوب آهن با ملوان در اصفهان روز چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت برگزار می شود.
 


به گزارش شبکه خبری سی ان ان بخش بسيار مهمی از اقدامات دولت آمريکا برای تماس گسترده تر با مردم ايران فعلا متوقف شده است. براساس گزارش اخيری که توسط دولت آمريکا منتشر شده احداث يک فرستنده راديويی که جزء اولويت های درجه اول اين طرح بود به مدت دو سال به تاخير افتاده استبه گزارش شبکه خبری سی ان ان بخش بسيار مهمی از اقدامات دولت آمريکا برای تماس گسترده تر با مردم ايران فعلا متوقف شده است. براساس گزارش اخيری که توسط دولت آمريکا منتشر شده احداث يک فرستنده راديويی که جزء اولويت های درجه اول اين طرح بود به مدت دو سال به تاخير افتاده است. گزارش بازرسی ارشد وزارت خارجه آمريکا حاکی از آن است که تعويق در اين پروژه به تلاش دولت آمريکا برای انتشار اخبار به خصوص در ماههای پس از انتخابات سال گذشته لطمه زده است. در بخشی از اين گزارش گفته می شود :« منافع آمريکا ايجاب می کند که احداث فرستنده راديويی که بتواند برای سراسر ايران برنامه پخش کند، بايد هر چه سريعتر کامل شود.» به گزارش سی ان ان فرستنده ۶۰۰ هزار واتی که به شکلی طراحی و ساخته شده که می تواند بخش اعظم جمعيت ايران را پوشش دهد، در ابتدا قرار بود که در ماه می ۲۰۰۸ به مرحله بهره برداری برسد.هزينه تکميل اين فرستنده حدود ۲/۵ ميليون دلار است. در گزارش بازرس ارشد وزارت امور خارجه آمريکا گفته می شود:« اين فرستنده در زمان حوادث مربوط به انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ و ناآرامی های سياسی پس از آن عملياتی نبود و هنوز هم به کار نيافتاده است. فرستاده های موج متوسط فعلی در کويت فقط می تواند نوار باريکی از مناطق غربی ايران را پوشش دهند.» شبکه خبری سی ان ان سپس يادآوری می کند که دولت ايران کنترل بر شبکه اينترنت را تشديد و دسترسی به رسانه های خارجی را محدودتر کرده است. در عين حال تاخير در راه اندازی اين فرستنده راديويی همزمان با تشديد بحران در مناسبات ايران و آمريکا بر سر بحران هسته يی صورت می گيرد. به گزارش بازرس ارشد وزارت خارجه آمريکا، شرکت مقاطعه کاری امور دفاعی که قرار بود اين فرستنده را احداث کند با نپرداختن هزينه شرکت های تامين کننده مصالح اوليه و نپرداختن حقوق کارکنان عملا باعث توقف اين پروژه شده است. مسئولان اين شرکت از پاسخ دادن به سئوالات و مراجعات شبکه خبری سی ان ان در مورد دلايل اين تاخير امتناع کرده ا ند. به گفته نهادی که مسئول نظارت بر رسانه های برون مرزی آمريکاست مشکلات مربوط به پايان کار فرستنده مستقر در کويت هم اکنون برطرف شده و امواج راديويی که از اين مرکز مخابره خواهند شد در ماهها آينده بخش وسيع تری از ايران را پوشش خواهد داد. تيش کينگ سخنگوی اين نهاد به شبکه خبری سی ان ان گفت:« مشکلات فرستنده کويت حل شده است و آخرين مراحل آزمايشی و تصحيح کار اين فرستند در کار می به پايان می رسد. اگر اين آزمايشها نتيجه مطلوب داشته باشد اين فرستنده از پاييز امسال به مرحله عملياتی خواهد رسيد.» به گزارش شبکه خبری سی ان ان مرکز مخابراتی مستقر در کويت از سال ۱۹۸۳ احداث شده و در حال حاضر هشت فرستنده راديويی متعلق به آمريکا در آنجا فعال هستند. سخنگوی نهاد ناظر بر رسانه های برون مرزی آمريکا می گويد که کار فرستنده جديد پخش برنامه برای ايران را تکميل و تقويت خواهد کرد. اما هله ديل کارشناس ارشد روابط عمومی می گويد تاخير در تکميل و راه اندازی فرستنده جديد کويت عارضه يی از مشکلات مديريتی بزرگتر است. به گفته وی:« در زمينه مديريت و کارکرد رسانه های بين المللی و برون مرزی آمريکا يک مشکل جدی وجود دارد. برنامه ها و تصميمات بسيار کند به اجرا گذاشته می شود و بازبينی و کنترل عملکرد اين بخش کند و وقت گير است. نحوه عملکرد و مديريت رسانه های بين المللی آمريکا بايد به شکل قاطع و جدی مورد بازبينی قرار بگيرد.» در مقابل تيش کينگ سخنگوی نهاد ناظر بر رسانه های برون مرزی آمريکا مدعی است که با وجود اعمال تمام محدوديت ها از سوی دولت ايران رسانه های برون مرزی آمريکا توانسته اند اخبار را به ايرانيان برسانند. به گفته وی فرستنده جديد در کويت پخش برنامه های راديويی برای ايران را تقويت خواهد کرد و رساندن اخبار به مردم ايران همواره يکی از اولويت های اصلی اين نهاد بوده است. وی همچنين با اين انتقاد که تاخير در راه اندازی اين فرستنده نقطه ضعف بزرگی برای پوشش اخبار ايران در سال ۲۰۰۹ بوده مخالف است. وی می گويد :« پخش برنامه های ما برای ايران موفقيت چشمگيری داشته و حتی با وجود تشديد سانسور و پخش پارازيت توسط دولت برنامه های ما تقريبا ۳۰ درصد از مخاطبان بالغ را در بر می گيرد. به گفته تيش کينگ تلويزيون فارسی صدا آمريکا « تمام جنبه های مربوط به بحران انتخابات ايران را پوشش داده و با افزودن يک ساعت برنامه برای صبح ها و يک ساعت برنامه گزارش ويژه در غروب، پخش روزانه خود را از ۷ ساعت به ۹ ساعت افزايش داده است. » به گفته وی در دوران ناآرامی های سياسی ايران روزانه ۳۰۰ قطعه ويدئو و هزاران تصوير و ای ميل توسط مردم ايران برای تلويزيون فارسی صدای آمريکا ارسال می شد.
 


روزنامه وال استريت جورنال می نويسد که توافق هسته ای اخير ايران برای معاوضه سوخت هسته ای آن کشور با ميانجيگری برزيل و ترکيه مانع جديدی بر سر راه اعمال تحريم و مجازات دولت ايران ايجاد خواهد کرد و مشکلاتی را برای اعمال رهبری جهانی آمريکا در برابر نفوذ قدرتهای کوچک فراهم خواهند نمود.روزنامه وال استريت جورنال می نويسد که توافق هسته ای اخير ايران برای معاوضه سوخت هسته ای آن کشور با ميانجيگری برزيل و ترکيه مانع جديدی بر سر راه اعمال تحريم و مجازات دولت ايران ايجاد خواهد کرد و مشکلاتی را برای اعمال رهبری جهانی آمريکا در برابر نفوذ قدرتهای کوچک فراهم خواهند کرد. طبق توافق روز يکشنبه در تهران، دولت ايران پذيرفته است که بخشی از اورانيوم غنی شده با غلظت پايين خود را با اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد درخارج از کشور معاوضه کند. اين توافق با ميانجيگری برزيل و ترکيه حاصل شد که دو اقتصاد رو به رشد هستند و در بسياری از موارد می خواهند از طريق مخالفت با آمريکا نفوذ خود را در عرصه بين المللی گسترش دهند. به نوشته وال استريت جورنال دولت آمريکا نگرانی و ملاحظات خود را در مورد اين توافق ابراز کرده و می گويد که اين معامله نسخه ضعيف تری از توافق پاييز سال گذشته در ژنو است که سپس دولت ايران از پذيرش آن امتناع کرد. به عنوان مثال در توافق سال گذشته ايران متعهد می شد که غنی سازی اورانيوم با غلظت بيشتر از ۳ تا ۴ درصد را کاملا متوقف کند. اما در توافق اخير ايران به توقف غنی سازی متعهد نمی شود و در حال حاضر درجه غلظت غنی سازی بخشی از اورانيوم در ايران حدود ۲۰ درصد است. البته ايران قبول کرده که حجم مشابهی از اورانيوم غنی شده خود ( حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم) را به خارج بفرستد. ولی چون توليد ايران افزايش يافته می تواند حجم اورانيوم غنی شده بيشتری را در کشور حفظ کند. به نوشته وال استريت جورنال آمريکا و متحدان اروپايی آن نگران هستند که توافق اخير تلاش برای تصويب تحريم ها عليه ايران را در شورای امنيت مختل کند. سخنگوی کاخ سفيد گفت:« دولت ايران با اقدامات عملی و نه حرف بايد ثابت کند که به تعهدات بين المللی خود پايبند است و در غير اين صورت با عواقب آن از جمله تحريم روبرو خواهد شد.» روز دوشنبه ديمیتری مدودوف، رييس جمهور روسيه، به شکل محتاطانه ای از توافق تهران استقبال کرد اما تاکيد کرد که هنوز سئوالات مهمی بخصوص در مورد ادامه غنی سازی در ايران برجای خود باقی است. مقامات دولت چين تاکنون در مورد توافق روز يکشنبه واکنشی نشان نداده اند. وال استريت جورنال يادآوری می کند که متن توافق روز يکشنبه قرار است از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی و اعضای شورای امنيت بررسی شود. يک سخنگوی سازمان ملل متحد پيشنهاد دولت ايران را اميد بخش توصيف کرد چون می تواند راهی برای ادامه گفت وگو باشد. دولت آمريکا در برخورد با اقدامات رهبران برزيل و ترکيه بايد بسيار هوشمندانه عمل کند چون هر دو کشور در حال حاضر از اعضای غير دائمی شورای امنيت هستند. برخی از مقامات آمريکايی معتقدند که رهبران ترکيه و برزيل عملا به دام بازی های ايران افتاده اند که هدف آن بر هم زدن اتحاد بين المللی عليه برنامه های هسته ای آن کشور است. کاخ سفيد در واکنش خود مراقب بود که رهبران ترکيه و برزيل را مورد انتقاد قرار ندهد و «تلاشهای آنها را ستود» با اين وجود برخی از رهبران آمريکا و اروپا روز دوشنبه از اقدام دولت های ترکيه و برزيل به تلخی ياد کرده و گفتند که اين مسئله می تواند به تلاشهای دولت ترکيه برای عضويت در اتحاديه اروپا و اميد دولت برزيل برای عضويت دائم در شورای امنيت سازمان ملل متحد لطمه بزند. بیشتر بخوانید: ایران از توافق بر سر مبادله سوخت اتمی در خاک ترکیه خبر داد وال استريت جورنال مدعی می شود که برزيل و ترکيه به متحدان ديپلماتيک ايران بدل شده و هر دو کشور قراردادهای تجاری و انرژی بزرگی با ايران دارند. اما هيچيک از دو کشور جزو دشمنان آمريکا نيستند و بخصوص ترکيه يک متحد نظامی مهم برای آمريکا بوده است. اما ترکيه همواره به توان و برنامه های هسته ای سوءظن برانگيز اسراييل اشاره دارد که برای دولت آمريکا يک موضوع دشوار است. برزيل نيز اخيرا با انتقاد از طرح آمريکا برای استفاده از پايگاههای نظامی در کلمبيا خشم مقامات آمريکا را برانگيخته است. برزيل که داوطلبانه برنامه های هسته ای تسليحاتی خود را متوقف کرد در عرصه مبارزه با گسترش سلاحهای هسته ای از اعتبار و نفوذ برخوردار است و مقامات اين کشور می گويند که رژيم هسته ای فعلی در سطع جهان مانع توسعه تکنولوژی هسته ای صلح آميز برای کشورهای فقير شده اما نتوانسته است از دستيابی برخی کشورها به تسليحات هسته ای جلوگيری کنند. در عين حال برزيل معاملات تجاری بزرگی با ايران دارد. ايران از خريداران بزرگ گوشت آن کشور است و دو طرف می گويند که حجم معاملات در آينده افزايش خواهد يافت. وال استريت جورنال خاطر نشان می کند که مقامات آمريکايی و اروپايی تاکيد می کنند که توافق روز يکشنبه بسيار ضعيف تر از طرحی است که در پاييز سال گذشته در مذاکرات ژنو مطرح شد و هشدار می دهند که طبق توافق اخير ايران عملا هيچگونه تضمينی برای توقف غنی سازی نمی دهد. مقامات ايران روز دوشنبه گفتند که اين تواق مانع ادامه غنی سازی در ايران نخواهد شد و در عين حال ايران اين را حق مسلم خود می داند که هر لحظه ای بدون تاييد آژانس بين المللی انرژی اتمی و يا شورای امنيت سازمان ملل متحد اورانيوم غنی شده خود را از ترکيه بازگرداند. طبق قرار داد روز يکشنبه همچون طرحی که قرار بود در پاييز گذشته در ژنو به امضا برسد ايران حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم ( که حدس زده می شود ۷۵ درصد از اورانيوم غنی شده اين کشور باشد) را به ترکيه خواهد فرستاد. هنوز مشخص نيست که چه کشوری وظيفه غنی سازی بيشتر اين مواد به مرحله ۲۰ درصد را انجام خواهد داد که قرار است بعدا برای مصرف در راکتور تحقيقاتی تهران به کار گرفته شود. در طرح پيشنهادی سال گذشته قرار بود دولتهای روسيه و فرانسه اين غنی سازی را انجام دهند. وال استريت جورنال در پايان به نقل از مقامات آمريکايی می نويسد که در هفته های آينده سياست اين کشور در قبال ايران در دو عرصه داخلی و بين المللی تحت فشار قرار خواهد گرفت. از يک سو کنگره آمريکا با تصويب مقررات سختگيرانه ای می کوشد که عرصه واردات انرژی ايران را فلج کند. اما کاخ سفيد نگران است که تصويب چنين اقداماتی تلاش برای ايجاد وحدت در شورای امنيت را خدشه دار کند. اما اگر شورای امنيت با تشديد تحريم ها موافقت کند نگرانی در اين زمينه برطرف خواهد شد. آن طور که يک مقام آمريکايی به وال استريت جورنال گفته است :« روزهای آينده بسيار حساس و سرنوشت ساز هستند.»
 


علی وکیلی راد، یکی از سه قاتلین شاپور بختیار، پس از آزادی از زندان، بعد از ظهر سه شنبه، از فرودگاه اورلی پاریس رهسپار ایران شد. یک دادگاه فرانسه روز سه شنبه علی وکیلی راد شهروند ایرانی را که به جرم دست داشتن در قتل شاپور بختیار نخست وزیر پیشین ایران محکوم شده بود، آزاد کرد. آزادی وی پس ازتحمل 19 سال زندان در فرانسه، چند روز پس از آن صورت میگیرد، که "کلوتیلد ریس" شهروند فرانسوی که پیش از این در ایران در بازداشت بسر میبرد، نیز آزاد شد. خانم "ریس" به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران در تهران محاکمه شده بود. وزیر کشور فرانسه، دیروز حکم اخراج علی وکیلی راد را امضا کرده بود.
 


هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه امریکا گفت :کشورهای بزرگ جهان بر سر یک پیش نویس قوی علیه ایران به توافق رسیده اند. خانم کلینتون افزود این پیش نویس با همکاری روسیه و چین بدست آمده است. وزیر امورخارجه امریکا که درکمیته روابط خارجی مجلس سنا سخن میگفت افزود: پیش نویس تحریمی علیه ایران قرارست بزودی در میان اعضا شورای امنیت توزیع شود.
 


عباس کیا رستمی که برای معرفی فیلمش به جشنواره کن فرانسه سفر کرده است، روز سه شنبه خواستار آزادی جعفر پناهی شد. آقای کیا رستمی که در یک کنفر انس مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت: اساسا زندانی کردن یک فیلمساز، بخودی خود غیر قابل قبول است. کیا رستمی افزود: اگر دولت ایران به زندانی کردن جعفر پناهی ادامه دهد، باید توضیح دهد که چگونه فیلمی که هنوز ساخته نشده، میتواند جرم باشد.
 


بنیامین نتانیاهو نخست وزیراسراییل که روزسه شنبه با اعضای ارشد کابینه خود دیدار کرد، موافقت نامه اخیرهسته ای ایران را با ترکیه وبرزیل، یک نیرنگ ایرانی قملداد کرد. دیدار کابینه اسراییل در عین حال انتشار بیانیه مشخصی را درمورد ایران در پی نداشت.
 


ژوزه مورينيو، مربی تيم اينترميلان ايتاليا می گويد پيکار بزرگ شنبه شب بر سر قهرمانی فوتبال اروپا برای آينده دوران فوتبال لوييس فان خال، مربی تيم بايرن مونيخ آلمان بسيار سرنوشت ساز است. ژوزه مورينيو، مربی تيم اينترميلان ايتاليا می گويد پيکار بزرگ شنبه شب بر سر قهرمانی فوتبال اروپا برای آينده دوران فوتبال لوييس فان خال، مربی تيم بايرن مونيخ آلمان بسيار سرنوشت ساز است. ساعت هشت شنبه شب به وقت اروپای مرکزی دو تيم اينترميلان و بايرن مونيخ در حالی برای بردن جام قهرمانان فوتبال اروپا در ورزشگاه سانتياگو برنابوی رئال مادريد رو در روی هم قرار می گيرند که علاوه بر مادريد و بارسلونای مدافع عنوان قهرمانی و رکورددار جام در يک فصل (شش جام در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸)، تيم های انگليسی نيز حضور ندارند. اما دو تيم «فيناليست» هم با پيشينه ای درخشان در قهرمانی اروپا و در فصل اخير در کشورشان دارند. هر دو با بردهای حماسی به مرحله پايانی رسيده اند که قهرمانی در نمايش بزرگ مادريد ترسيم کننده يک فصل فراموش نشدنی برايشان خواهد بود. اعتماد به نفس از ويژگی های ترديدناپذير ژوزه مورينيو است، اما اگر يک مرد بيش از همه به مربی ميلان کمک کرده تا خود را باور داشته باشد، اين می تواند همان مردی باشد که می خواهد مانع دومين قهرمانی او در اروپا شود: لوييس فان خال، مربی بايرن مونيخ. سايت يوافا می نويسد که وقتی فان گال به سال ۱۹۹۷ جانشين سربابی رابسن فقيد در تيم بارسلونا شد، خيلی سريع فهميد که دسيار رابسن مرد ويژه ای است. مورينيو نخستين گام خود در کار مربيگری را به عنوان مترجم رابسن در تيم اسپورتينگ کلاب پرتغال برداشت و سپس به همراه او به پورتو و بارسلونا رفت. در بارسلونا فان خال اين پرتغالی بلند پرواز را زير بال خود گرفت. مورينيو سودای ديگری داشت اما مرد هلندی با چند کلمه ساده او را متقاعد ساخت که آينده اش در کامپ نو (ورزشگاه اختصاصی بارسلونا) است. مورينيو می گويد: «وقتی در مورد بازگشت به پرتغال برای کمک مربيگری در بنفيکا با فان خال صحبت کردم او گفت: « نه، نرو. به بنفيکا بگو اگر آنان مربی تيم اول را می خواهند تو می روی؛ اگر آنان يک کمک مربی می خواهند تو در بارسلونا خواهی ماند.» مورينيو از ماندن در اسپانيا هيچگاه پشيمان نشد. او می گويد: «فان گال يک مرد بسيار بااعتماد به نفس است و در زمانی که من به عنوان يک مربی هنوز جوان بودم، خيلی مهم بود که در کنار او قرار گرفتم. او برای مربيگری يک تيم از روی نيمکت، به من اعتماد به نفس داد و در مسابقه های دوستانه و در پيکارهای کوپا کاتالونيا (جام حذفی منطقه کاتالونيا) مسووليت مربيگری تيم را به من سپرد. او به من گفت که بر روی سکوهای تماشاگران می نشيند و مسووليت تيم با من است. بنابراين فان خال نقشی بسيار مهمی در پيشرفت من داشت.» فان خال در مورد مورينيو می گويد: « او در آن زمان زمينه بسيار فروتنی داشت. برايم جالب بود که شاهد پيشرفت او بودم و می ديدم که او به چنين شخصيتی دست يافته است. می دانستم او به من کمک خواهد کرد زيرا او بسيار باهوش بود. او خيلی سريع متوجه شد که من او را به جلو می برم. فکر می کنم من او را کمی با دانش کردم. می توانستم خيلی زود ببينم که او بازی را درک می کند.» به عنوان يک هلندی او اشاره به اين دارد که او برای پيروزی تيم را تمرين می دهد. اما من تيم را برای يک بازی زيبا و بردن آن بازی تمرين می دهم. کار من خيلی سخت تر است. اين زوج روزهای دور در اسپانيا هرگز تصور نمی کردند که يک روز در قلب همين کشور برای مسابقه پايانی ليگ قهرمانان اروپا رو در روی هم قرار بگيرند. شاگرد ديروز برای پيروزی بر استاد می آيد. مورينيو می گويد: «آخرين باری که ما با هم بوديم در سال ۲۰۰۰ بود. حالا ما در مورد ده سال گذشته خود در زمين صحبت می کنيم. بی ترديد او هم يک شخص متفاوتی است. اما او يک مربی بزرگ و يک شخصت خوب است. اين ها تغيير نکرده است.» اینتر میلان، بيش از يک تيم پرستاره فان خال تا کنون با آژاکس برنده ليگ قهرمانان سال ۱۹۹۵ شده است – همان سالی که او و مورينيو سپس در بارسلونا به هم پيوستند. حالا آنان در حالی با يکديگر رو به رو می شوند که پيشينه يکسانی در فوتبال را سپری کرده اند. مورينيو در سال ۲۰۰۴ با پورتو به قهرمانی ليگ بزرگ اروپا رسيد. جدا از اين که چهارشنبه شب کدام يک جام را بالای سر خواهند برد، هر کدام پس از اوتمار هيتزفلد و ارنست هاپل فقيد، سومين مربی است که با دو تيم متفاوت به جام قهرمانان اروپا دست می يابد. مورينيو با ۴۷ سال سن می گويد: «دير يا زود من در چنين موقعيتی قرار خواهم گرفت. اميدوارم ۲۰ سال ديگر هم مربی باشم. بنا بر اين دير يا زود من به اين موقعيت می رسم. اما ترجيج می دهم اين در کمترين روزها باشد تا سال ها. به واقع نه به دليل اين که می خواهم در گروه بزرگان قرار گيرم، بل به اين دليل که می خواهم با اين بازيکنان، اين تيم و هواخواهانش به آن برسم. عاشقانه می خواهم اين کار را همين چهارشنبه شب انجام دهم، زيرا اينتر سالهاست اين جام را نبرده است.» فان خال تنها کسی نيست که برای رويارويی با مورينيو می داند او چه انديشه ای دارد و چه بايد بکند. آرين روبن، مهاجم هلندی بايرن تحت رهبری مورينيو با چلسی در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ قهرمان انگليس شده است و می تواند انتظار همان نوع توجه از سوی اينتر را به ليونل مسی در مسابقه نيمه پايانی با بارسلونای مدافع عنوان قهرمانی داشته باشد. مورينيو می گويد: « مسی مسی است، اما وقتی آرين می توان چهار، پنج، شش ماه پياپی بازی کند، او يک بازيکن باور نکردنی می شود. او بازيکنی است که شما بايد نگرانش باشيد. اما من روش خود را تغيير نمی دهم حتی اگر او نظير مسی و کريستيانو رونالدو، بازيکن پرتحرکی باشد. بنابراين دفاع ما منطقه ای «پرس» خواهد کرد. ما کار خود را تغيير نمی دهيم اگر چه آرين نياز به توجهی دو چندان دارد و او يک بازيکن برتر است.» برخلاف بعضی استعدادهای درخشانی که اينتر در راه رسيدن به فينال با آنان رودررو بوده، مورينيو معتقد است اين تيمی برگرفته از مکتب فوتبال و بازيکنانی با تعصب برای فداکاری در رسيدن به اين مرحله است. او معتقد است: « اين تيم بيش از يک تيم پرستاره است. ساموئل اتوئو يک نمونه بارز است. او بازيکنی با موقعيتی عالی است و يک بازيکن مهاجم. اما وقتی تيم به زحمت می افتد و به کار فوق العاده او نياز دارد، او نخستين کسی است که چنين می کند. وقتی شما چنين بازيکنانی داريد و آنان می توانند چنين فداکاری کنند، ديگر آسان است که يک رهبر شويد.» مورنيو با اعتماد به نفس بالا منتظر مادريد است.
 


نیکولا سارکوزى، رییس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه، از توافقنامه هسته‌اى تهران به عنوان یک «گام مثبت» نام برده و در عین حال خواستار توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران شده است.نیکلا سارکوزى، رییس جمهور فرانسه، روز سه‌شنبه از توافقنامه هسته‌اى تهران به عنوان یک «گام مثبت» نام برده و درعین حال خواستار توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران شده است. به گزارش خبرگزارى فرانسه نیوکلا سرکوزى، رییس جمهور فرانسه،  از توافق میان ایران، ترکیه و برزیل در باره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران به عنوان یک «گام مثبت» یاد کرده است. بیشتر بخوانید: آمريکا و اتحاديه اروپا: مسئله اساسی در پرونده ايران هنوز حل نشده است اسرائیل: ایران از حسن نیت ترکیه و برزیل سوء استفاده می‌کند در بیانیه‌اى که توسط دفتر رییس جمهور فرانسه منتشر شده، در این باره آمده است: «رییس جمهور بر این باور است که خروج ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده از ایران گام مثبتى است». در بخش دیگرى از این بیانیه آمده است: «از نظر منطقى این اقدام باید با توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران تکمیل شود». در حالى که قدرت‌هاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شوراى امنیت سازمان ملل شتاب بخشیده و حتى مقام‌هاى آمریکاىى از «پیشرفت» در مذاکرات در این باره سخن گفته‌اند، رهبران ایران، ترکیه و برزیل روز دوشنبه در تهران توافقنامه‌اى ۱۰ ماده‌اى را در باره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران امضا کردند. در بیانیه مشترکى که سه کشور در این باره منتشر کرده‌اند، توافق شده است، جمهورى اسلامى ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود را به ترکیه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند. همچنین بر اساس یکى از بندهاى این توافقنامه «۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنى‌ شده ایران در ترکیه به صورت امانت نگهدارى شود، که در مالکیت ایران خواهد بود، و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند». استقبال رییس جمهور فرانسه از این توافقنامه در حالى است که ایالات متحده آمریکا نسبت به تاثیر آن در حل تنش بر سر مساله هسته‌اى ایران اظهار بدبینى کرده است. کاخ سفید روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌اى در این باره اعلام کرد: «با توجه به نقض مکرر ایران از تعهداتش و نیاز به پرداختن به مسائل اساسى و پایه‌اى در برنامه اتمى ایران، آمریکا و جامعه جهانى هنوز نگرانى‌هاى خود را دارند». رابرت گیبس، سخنگوى کاخ سفید، در این بیانیه افزوده است:«ایران هنوز باید صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌هاى اتمى خود را ثابت کند و در غیر این صورت با عواقب آن از جمله تحریم‌ها، روبرو شود». رابرت گیبس همچنین توافقنامه تهران را مبهم خوانده و افزوده است که هنوز نشان نمى‌دهد که آیا ایران حاضر به قبول تعهداتش و همکارى با کشورهاى درگیر در پرونده اتمى ـآمریکا، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان – هست یا تصمیم به چنین کارى ندارد. پیشتر نیز کاترین اشتون، رییس سیاست خارجى اتحادیه اروپا نیز در واکنش به توافق تهران با ترکیه و برزیل در مبادله سوخت اتمى در خاک ترکیه، آن را بخشى از درخواست آژانس بین‌المللى انرژى اتمى خوانده بود. خانم اشتون روز دوشنبه در یک کنفرانس خبرى در مادرید در این باره اظهار داشته بود:«این توافقى که به دست آمد، پاسخ به درخواستى بود که آژانس بین‌المللى انرژى اتمى مطرح کرده بود». خانم اشتون افزوده بود: «پیشنهاد آژانس حرکتى از سوى حسن نیت بود و براى تایید این که حق استفاده از انرژى صلح آمیز اتمى براى کشورها محفوظ است. با این حال، هنوز به مسئله اصلى پرداخته نشده که قصد برنامه اتمى نظامى است و ما هنوز امیدواریم مذاکرات رسمى در این مورد با ایران داشته باشیم». سخنگوى بان کى مون، دبیرکل سازمان ملل، هم روز دوشنبه در واکنش به توافق تهران با ترکیه و برزیل گفته است: «توافق یاد شده دلگرم کننده است اما تهران باید به قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل عمل کند».
 


عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی، که با آخرین فیلم خود در جشنواره کن فرانسه حاضر است روز سه‌شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، در یک کنفرانس خبری در این جشنواره خواهان آزادی جعفر پناهی از زندان شد.عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی، که با آخرین فیلم خود در جشنواره کن فرانسه حاضر است روز سه‌شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، در یک کنفرانس خبری در این جشنواره خواهان آزادی جعفر پناهی از زندان شد. آقای کیارستمی در این کنفرانس خبری که پس از نمایش فیلم حاضر او در جشنواره، «رونوشت برابر اصل»، برگزار شد، زندانی شدن یک فیلمساز را «تحمل‌ناپذیر» خواند. جعفر پناهی، در شامگاه دهم اسفندماه سال ۸۸ به همراه همسر، دختر و ۱۲ نفر از مهمانانش بازداشت شد و گرچه همراهان آقای پناهی پس از چندی آزاد شدند، خود او کماکان در زندان اوین به سر می‌برد. رسانه‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، دلیل دستگیری آقای پناهی را «تدارک ساختن فیلمی علیه نظام» ذکر کرده‌اند، اتهامی که جعفر پناهی آن را رد کرده است. عباس کیارستمی در این زمینه گفت: «اگر دولت ایران از آزاد کردن جعفر پناهی سر باز بزند، باید توضیحی برای این کار داشته باشد. من درک نمی‌کنم که چگونه یک فیلم می‌تواند جرم تلقی شود، به ویژه در حالی که فیلم مزبور هنوز ساخته نشده است.» آقای کیارستمی همچنین گفت: «زمانی که یک فیلمساز، یک هنرمند، زندانی می‌شود، این تمامیت هنر است که مورد حمله قرار گرفته است». قرار بر این بود که فیلمساز دربند ایرانی به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه در جشنواره کن حضور داشته باشد و به همین جهت نام جعفر پناهی، علیرغم زندانی بودنش، توسط ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره فیلم کن، در زمان معرفی اعضای هیئت داوران، به عنوان یکی از داوران جشنواره اعلام شد. در این راستا سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی درخواست کرد جعفر پناهی را آزاد کند تا بتواند در جشنواره فيلم کن حضور يابد. همچنین برنار کوشنر، وزير خارجه، و فردريک ميتران، وزير فرهنگ فرانسه، در بيانيه‌ای مشترک، با احترام به حق آزادی بيان و حق خلاقيت برای مردم ايران، از تهران خواستند در اسرع وقت جعفر پناهی را آزاد کند. در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی کن، يکی از صندلی‌های هیئت داوران به احترام جعفر پناهی خالی گذاشته شده بود. علاوه بر این، برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنج‌شنبه، بیست و سوم اردیبهشت، فيلمی درباره جعفر پناهی را نمايش دادند. در این فیلم که چند سال پیش تهیه شده است جعفر پناهی به تشریح یکی از بازجویی‌هایش توسط ماموران امنیتی پرداخته است. همچنین جعفر پناهی، از زندان اوین، خطاب به مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کن پیامی فرستاد که این پیام روز شنبه بیست و پنجم اردیبهشت در کن قرائت شد. در این پیام پناهی ضمن تشکر از ژیل ژاکوب، وزیر خارجه و وزیر فرهنگ فرانسه به خاطر تلاش‌ها و پیام‌شان برای آزادی وی نوشته است که روزهای بازداشت‌اش را «با عشق به همه دوستان سینماگرش در هیات داوران، فیلمسازان و همه شرکت‌کنندگان در جشنواره کن که نام‌اش را در صندلی خالی می‌بینند سپری می‌کند.»
 


عباس معروفى، نويسنده ساكن آلمان، كه آثار وی از نمایشگاه کتاب سال جاری در تهران جمع آوری شد، می گوید: برای جمهوری اسلامی فرقی نمی کند كه انديشه مقابلش مذهبى است يا غير مذهبى. چون اينها اصلا مذهبى نيستند و آن چيزى كه اينها مطرح مى كنند اصولا اسلام نيست. يك ايدئولوژى است كه در پستوى وزارت اطلاعات در واقع ساخته شده است، براى حكومت كردن به هر قيمتى، يعنى با ارزان ترين قيمت ها.بيست و سومين نمايشگاه كتاب تهران در حالى به پایان رسید كه سايه سانسور و جمع آورى كتاب هاى مختلف از نويسندگانى با گرايش ها و ديدگاه هاى متنوع، به مهمترين خبرهاى نمايشگاه سالانه تبديل شده بود. از هوشنگ گلشيرى، صادق هدايت، فروغ فرخزاد، محمود دولت آبادى و عباس معروفى گرفته تا آيت الله منتظرى، آيت الله يوسف صانعى، آيت الله بهشتى و محسن كديور و همينطور كتاب هاى ذن، بوديسم و يوگا همگى جزء ممنوع شده هاى نمايشگاه اخير بودند. در اين برنامه از عباس معروفى، نويسنده ساكن آلمان، كه همين ماه گذشته رمانى با عنوان «ذوب شده» را در تهران با مجوز ارشاد منتشر كرد و هفته گذشته دستور جمع آورى آن و بقيه آثارش از نمايشگاه كتاب صادر شد، خواستم مهمان ما باشد. آقاى معروفى يكى از مسائلى كه نمايشگاه بيست و سوم بين المللى كتاب تهران را تحت الشعاع خودش قرار داد، خبرهايى بود كه در باره حذف يك كتاب تازه يا جمع آورى يك كتاب تازه منتشر مى شد. يكى از كتاب هايى كه حذف شد كتاب خود شما بود. البته چند تا از كتاب هاى شما حذف شدند و در كنار آن كتاب تازه منتشر شده شما هم حذف شد اگر ممكن است بگوييد داستان چه بود؟ عباس معروفی: به هر حال نمايشگاه امسال ، نمايشگاهى بود كه مى گفتند كه دوربين در آن كار گذاشته ايم و شما را كنترل مى كنيم. اينكه مثلا وزارت ارشاد بيايد و اعلام كند كه سال گذشته يك نفر در نمايشگاه مشروب خورده است واز اين قبيل مسائل سطح پايين و نازل و صحبت هاى سخيف طرح كردن و برخورد ناشايست با قشر فرهنگى، ناشران، اهل كتاب و مردمى كه عاشق كتاب هستند و با علاقه به آن نمايشگاه مى روند و درجستجوى كتاب هستند، فضاى مناسبى براى نمايشگاه نبود. در شرايطى قرار گرفته اند كه آيت الله بهشتى و آيت الله مطهرى و اين افراد اصلا برايشان ارزشى ندارند. من معتقدم جمهورى اسلامى در گام هاى بعديش قرآن را هم سانسور خواهد كرد. عباس معروفی، نویسنده ایرانی اين فضايى بود كه وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد با هم آن را ساخته بودند. خيلى از كتاب ها را جمع كردند، كتاب هاى فروغ فرخزاد، صادق هدايت، هوشنگ گلشيرى و كتاب هاى من را. يكى از كتاب هايى كه حتى قبل از اين نمايشگاه وزارت ارشاد جمع كرد كتاب «ذوب شده» بود، رمانى كه من در ۲۶ سالگي ام نوشتم، رمانى كه در واقع زندگى يك نويسنده است. نويسنده اى كه زير فشار و شكنجه قرار گرفته است. با اين كارها اگر نظام جمهورى اسلامى مى خواهد اعلام كند كه شكنجه كار خوبى است و شكنجه را تاييد مى كند، زندان و شكنجه و آزار مردم و كشتن و تف كردن و توهين كردن را تاييد مى كند، خوب بروند ادامه بدهند. اگر چه اينها رسما و علنا اين كارها را انجام مى دهند. ولى امرى كه حالت دوگانه پيدا كرده طرح اين سوال است كه نظامى كه اين گونه مى خواهد درفش خشونت از خودش نشان بدهد و سرنيزه را توى چشم مردم فرو كند، چه نيازى دارد نمايشگاه كتاب بگذارد؟ آقاى معروفى، تصور مى كنم رمان «ذوب شده» بيشتر از يك ماه باشد كه به بازار آمده و مجوز انتشارش را از خود همين وزارت ارشاد و همين معاونت كتاب فعلى صادر کرده است. چطور شد كه در فاصله يك ماه، كتابى كه همين وزارت ارشاد مجوزش را مي دهد، نه تنها گردآورى مى شود بلكه طبق اخبارى كه من شنيده ام گويا به ناشر گفته اند كه نسخه هاى آن نه فقط از نمايشگاه، بلكه بايستى از همه فروشگاه هاى كتابى كه توزيع كرده اند باز پس بگيرند و جمع كنند؟ ۳۵ مورد سانسور به اين كتاب خورد و من پذيرفتم. كتاب بدون سانسور در آلمان توسط نشر گردون چاپ شده است. ولى در ايران گفتند كه ۳۵ موردش بايد سانسور بشود. مثلا موارد سانسورش شامل اسم «بهرام صادقى» يا اسم «اسلام كاظميه» بود كه اين نويسنده از آنها به عنوان دوستانش نام مى برد، نويسنده اى كه زير شكنجه است و كاراكتر كتاب است. من اين ۳۵ مورد را پذيرفتم و فقط مى خواستم به هر حال اين كتاب منتشر شود. ولى عجيب است كه درست چند روز مانده به عيد نوروز با اينكه مجوز انتشار داشت به دفتر ناشر ريختند و نسخه هاى كتاب را جمع كردند و به چند كتابفروشى هم حمله كردند و بسيارى از كتاب ها را از كتابفروشى هاى مختلف جمع كردند. يك روز يك نفر از خوانندگان كتاب هايم به من زنگ زد و گفت من الان در فلان كتاب فروشى هستم و الان ريختند اينجا و كتاب هاى شما را مى برند. اين دولت قبلا هم اين كارها را مى كرد. اين دولت احكام دولت هاى قبلى را نقض و باطل مى كرد. مثلا گفته مى شد مجوز كتابى كه در سال ۱۳۸۰ براى چاپ و نشر آن داده شده است را بياوريد و بعد ناشر ناچارمى شد آن مجوز را ببرد ومجوز را باطل و يا پاره مى كردند. همين الان هم در نمايشگاه كتاب تهران اين كار را انجام داده اند. يعنى گفته اند كتاب هايى كه قبل از سال ۱۳۸۴ مجوز نشر دارند، حق ورود به نمايشگاه كتاب را ندارند و به همين خاطر است كه كارهاى فروغ فرخزاد، دولت آبادى و گلشيرى اجازه حضور نداشتند. من معتقدم اين اولين و تنها حكومتى است كه احكام خودش را نقض مى كند. آقاى معروفى يك نكته ديگرى كه باز هم در نمايشگاه بيست و سوم ، خيلى جديد بود حذف آثارى از چهره هاى مذهبى صاحب نام مذهبى است كه از بنيان گذاران جمهورى اسلامى بودند. مثل بستن غرفه اى كه ناشر كتاب هاى آيت الله بهشتى بوده است يا فرضا جمع آورى كليه آثار آيت الله منتظرى و آيت الله صانعى. انديشه جزمى فرقى برايش نمى كند كه انديشه مقابلش مذهبى است يا غير مذهبى. چون اينها اصلا مذهبى نيستند و آن چيزى كه اينها مطرح مى كنند اصولا اسلام نيست. يك ايدئولوژى است كه در پستوى وزارت اطلاعات در واقع ساخته شده است، براى حكومت كردن به هر قيمتى، يعنى با ارزان ترين قيمت ها. در شرايطى قرار گرفته اند كه آيت الله بهشتى و آيت الله مطهرى و اين افراد اصلا برايشان ارزشى ندارند. من معتقدم جمهورى اسلامى در گام هاى بعديش قرآن را هم سانسور خواهد كرد.
 


مقامات مرزبانی و اداره مهاجرت اسرائيل، دوشنبه، از ورود نوام چامسکی، به کرانه باختری رود اردن جلوگيری کردند. مقامات مرزبانی و اداره مهاجرت اسرائيل، دوشنبه، از ورود نوام چامسکی، به کرانه باختری رود اردن جلوگيری کردند. آقای چامسکی قرار بود برای ارائه چند جلسه تدريس در مورد سياست داخلی و روابط بين المللی در انستيتو مطالعات فلسطين که در شهر رام الله است به کرانه باختری روز اردن سفر کند. نوام چامسکی، یکی از مشهورترین نظریه‌پردازان زنده جهان محسوب می‌شود که تئوری‌هایش در زمینه زبانشناسی، روانشناسی گفتاری و رفتاری، فلسفه ذهن، اخلاق شناسی، و همچنین مطالعات نظری سیاسی، در زمره معتبرترین مرجع‌های آکادمیک قرار دارند. به نوشته روزنامه انگلیسی گاردين، آقای چامسکی به خاطر ديدگاه های انتقادی اش از نظام های سياسی در ميان دولت های مختلف جهان مخالفين زیادی دارد. آقای چامسکی گفت به خاطر جلوگيری از ورود به مناطق تحت کنترل اسرائيل بسيار متاسف است. به نظر می رسد که اين اولين باری است که مقامات اسرائيلی برای ورود به قلمرو اين کشور به آقای چامسکی اجازه نداده اند. آقای چامسکی قرار بود برای ارائه چند جلسه تدريس در مورد سياست داخلی و روابط بين المللی در انستيتو مطالعات فلسطين که در شهر رام الله است به کرانه باختری روز اردن سفر کند. به نوشته روزنامه گاردين، نوام چامسکی به شبکه خبری الجزيره گفت که ماموران مرزبانی و اداره مهاجرت اسرائيل که با وی مصاحبه کرده اند با صراحت به وی گفته اند که « دولت اسرائيل با مطالبی که او تدريس می کند مخالف است و دوست ندارد که او اسرائيل را در زمره ساير دولت های جهان قرار دهد.» نوام چامسکی که اکنون ۸۲ ساله است همراه با دختر خود و دو دوست اردنی قرار بود به کرانه باختری رود اردن برود. ماموران اسراييلی به اين دو اردونی اجازه سفر داده اند ولی از ورود وی و دخترش به مناطق فلسطينی جلوگيری کرده اند. آقای چامسکی در ادامه مصاحبه به شبکه خبری الجزيره گفت به نظر می رسد يکی از دلايل مخالفت ماموران اسرائيلی اين بوده که در اين سفر او فقط در مناطق فلسطينی تدريس خواهد کرد و نه در دانشگاههای اسرائيل. اما به گفته وی در موارد گذشته او چندين بار برای تدريس به دانشگاههای اسرائيلی رفته است. روزنامه گاردين می افزايد آقای چامسکی از منتقدان صريح اشغال مناطق فلسطينی توسط اسرائيل است و به خاطر آنچه که وی آن را تقويت سيستمی می داند که حق برابر فلسطينيان را ناديده می گيرد، همواره از آمريکا نيز انتقاد کرده است. يک سخنگوی وزارت کشور اسراييل که مسئووليت مسايل مربوط به مهاجرت و مرزبانی را برعهده دارد گفت که اين وزارتخانه در حال تماس با ارتش اسراييل است تا به آقای چامسکی اجازه ورود داده شود. سخنگوی وزارت کشور اسراييل به خبرگزاری رويترز گفت در واحد مرزبانی سوء تفاهمی ايجاد شده و آنها فکر می کردند که نوام چامسکی قرار است به اسراييل نيز سفر کند. اما نوام چامسکی گفت:« هيچ سوء تفاهمی در ميان نبود. از من برای چند جلسه تدريس دعوت شده بود و اين يک موضوع کاملا روشن است چون من هميشه اين کار را انجام می دهم . » او افزود حتی اگر دولت اسراييل به وی اجازه ورود دهد اکنون برای برگزاری کلاسهای درس خود در کرانه باختری رود اردون زمان بسياری کمی دارد.
 


با گذشت یک روز از امضاى توافق‌نامه هسته‌اى سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل در تهران، واکنش‌هاى موافق و مخالف نسبت به آن همچنان ادامه دارد و منتقدان از «بیانیه‌ تهران» با عنوان «عقب‌نشینى» یاد کرده‌اند. با گذشت یک روز از امضاى توافق‌نامه هسته‌اى سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل در تهران، واکنش‌هاى موافق و مخالف نسبت به آن همچنان ادامه دارد و در حالى که منتقدان از «بیانیه‌ تهران» با عنوان «عقب‌نشینى» یاد مى‌کنند، حامیان دولت امضاى این توافق‌نامه را به معناى منتفى شدن تحریم‌هاى تازه دانسته‌اند. در حالى که مقام‌هاى ایرانى از توافق‌نامه هسته‌اى روز دوشنبه در تهران دفاع مى‌کنند، برخى از شخصیت‌ها و رسانه‌هاى خبرى از موافقت ایران با مبادله سوخت هسته‌اى در خاک ترکیه به عنوان «عقب‌نشینى از مواضع اعلام شده» یاد کرده‌اند. بیشتر بخوانید: مبادله سوخت هسته‌اى؛ از «موافقت اصولى» با پیشنهاد آژانس تا «توافقنامه تهران» ایران به دنبال مذاکره با قدرت‌های بزرگ؛ ترکیه: تحریم بیشتر توجیهی ندارد پایگاه اینترنتى «کلمه» که به میرحسین موسوى، یکى از نامزدهاى معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهورى، نزدیک است، در تحلیلى در این باره نوشته است: «بررسى اتفاق‌هاى چند روز اخیر این فرضیه را جدى‌تر کرد که دولت براى کنترل شرایط داخلى به تمام خواسته‌هاى غرب خلاف شعارهایش در زمینه انرژى هسته‌اى تن داده است». «کلمه» با مقایسه «رفتار برخى حاکمان» ایران با نوع عملکرد رهبر لیبى در مورد برنامه اتمى این کشور، درباره توافق‌نامه تهران نوشته است: «به نظر مى‌رسد آن چه که سرانجام توسط دولت احمدى‌نژاد پذیرفته شد همان طرح دول غربى بدون هیچ گونه امتیازى مى‌باشد و تنها بیم کارشناسان و دلسوزان منافع ملى این است که یا در مقابل این توافق هیچ گونه امتیازى در راستاى منافع ملى کسب نشده باشد و یا این توافق حق‌السکوتى به دول خارجى براى سکوت در مقابل رفتار داخلى حاکمان باشد.» روزنامه دست‌راستى «جمهورى اسلامى» نیز روز سه‌شنبه در سرمقاله خود از بیانیه سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل درباره مبادله سوخت هسته‌اى به عنوان «عقب‌نشینى» یاد کرده است. این روزنامه با اشاره به مفاد توافق‌نامه تهران از «تبادل همزمان سوخت ۲۰ درصد در برابر اورانیوم سه و نیم درصد، انجام مبادله فقط در خاک ایران و تعیین میزان اورانیومى که مبادله مى‌شود براساس نیاز ایران» به عنوان سه شرطى یاد کرده است که به نوشته این روزنامه رهبر جمهورى اسلامى در سال گذشته براى هر گونه مبادله سوخت هسته‌اى اعلام کرده بود. روزنامه جمهورى اسلامى آن گاه افزوده است: «متأسفانه در بیانیه دیروز تهران، هیچ یک از این سه شرط رعایت نشده و ایران پذیرفته است ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى اورانیوم خود را قبل از آن که چیزى تحویل بگیرد، از کشور خارج نماید و ظرف یک سال بعد مقدار ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد غنى شده تحویل بگیرد. این نه تنها رعایت شرط‌هاى مذکور نیست، بلکه یک عقب‌نشینى آشکار در همه زمینه‌هاى اعلام شده قبلى مى‌باشد.» در حالى که قدرت‌هاى غربى و به ویژه ایالات متحده آمریکا به تلاش‌هاى خود براى تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شوراى امنیت سازمان ملل شتاب بخشیده و حتى مقام‌هاى آمریکایی از «پیشرفت» در مذاکرات در این باره سخن گفته‌اند، رهبران ایران، ترکیه و برزیل روز دوشنبه در تهران توافق‌نامه‌اى ۱۰ ماده‌اى را درباره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران امضا کردند. در بیانیه مشترکى که سه کشور در این باره منتشر کرده‌اند توافق شده است که جمهورى اسلامى ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود را به ترکیه بفرستد و در مقابل آن ۱۲۰ کیلوگرم سوخت هسته‌اى مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند. همچنین بر اساس یکى از بندهاى این توافق‌نامه «۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنى‌ شده ایران در ترکیه به صورت امانت نگهدارى شود که در مالکیت ایران خواهد بود، و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند». روزنامه جمهورى اسلامى با انتقاد از «موافقت ایران با خروج ۸۰ درصد از موجودى اورانیوم غنى شده خود» درباره میزان مبادله سوخت هم نوشته است: «در گذشته، در برابر ۷۵ درصد اورانیوم ۳،۵ درصد غنى شده ایران قرار بود ۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۲۰درصد تحویل ایران شود، ولى در توافق دیروز صحبت از این است که در مقابل همان مقدار فقط ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد به ایران تحویل شود. معلوم نیست این کاهش ۸۰ کیلوئى چرا؟» «این بیانیه که آن را بیانیه تبادل سوخت نامیده‌اند، مصالح ملى ما را تأمین نمى‌کند و آن را باید بیانیه انتقال سوخت هسته‌اى ایران نامید، نه تبادل سوخت.» احمد توکلی   این روزنامه همچنین با اشاره به اظهارات محمود احمدى‌نژاد درباره تولید سوخت ۲۰ درصد در داخل ایران این پرسش را مطرح کرده است که در صورت غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران دیگر چه نیازى به امضاى توافق‌نامه براى مبادله سوخت وجود دارد. این در حالى است که رامین مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى، در واکنش به انتقادها نسبت به بیانیه تهران گفته است: «برخى ممکن است این تصور را داشته باشند که بیانیه تهران نوعى عقب‌نشینى بوده است، اما آن چه ما اعلام کرده‌ایم آمادگى براى مبادله سوخت ۳.۵ درصد با ۲۰ درصد بود. علاوه بر آن این بیانیه داراى نکات دیگرى چون حق داشتن ایران از چرخه سوخت هسته‌اى نیز هست.» از سوى دیگر در حالى که روز سه‌شنبه ۲۳۴ تن از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌اى از «توافق هسته‌اى ایران با برزیل و ترکیه» حمایت کرده‌اند، چند تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى به انتقاد از این توافق‌نامه پرداخته‌اند. احمد توکلى، نماینده اصول‌گراى مجلس با اشاره به مفاد بیانیه تهران گفته است: «این بیانیه که آن را بیانیه تبادل سوخت نامیده‌اند، مصالح ملى ما را تأمین نمى‌کند و آن را باید بیانیه انتقال سوخت هسته‌اى ایران نامید، نه تبادل سوخت.» وى همچنین با هشدار نسبت به پیامدهاى اجراى این توافق بر مناسبات خارجى جمهورى اسلامى افزوده است: «خداى ناخواسته اگر این بیانیه اجرا شود، وزن ترکیه را در معادلات منطقه‌اى بالا مى‌برد و وزن ما را کاهش مى‌دهد و به دلیل عضویت ترکیه در ناتو اگر مناسبات ما با ترکیه آسیب ببیند از این حیث نیز ما ضرر کرده‌ایم.» در حالى که برخى از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى از جمله حسن غفورى‌فرد خواستار آن شده‌اند که هر گونه توافق‌نامه‌اى درباره مبادله سوخت هسته‌اى به تصویب مجلس برسد، سخنگوى وزارت خارجه جمهورى اسلامى با رد این نظر گفته است: «این کار نیاز به مصوبه نمایندگان ندارد. رآکتور تهران در حال کار است و تامین سوخت مورد نیاز آن از اولویت‌هاى ماست و اگر نیازى به مصوبه قانونى وجود داشته باشد باید در چارچوب آن صورت گیرد.» گفتنى است که روز سه‌شنبه سعید جلیلى، دبیر شوراى عالى امنیت ملى و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اى ایران، با حضور در جلسه غیرعلنى مجلس گزارشى از تبادل سوخت هسته‌اى میان ایران و ترکیه به نمایندگان مجلس ارائه داد. به گفته حسین ابراهیمى، رئیس کمیته روابط خارجى مجلس، سعید جلیلى به نمایندگان مجلس اطمینان داده است که با امضاى توافق‌نامه تهران بحث صدور قطعنامه تحریمى جدید علیه ایران در شوراى امنیت منتفى شده است.
 


يک دادگاه در فرانسه روز سه‌شنبه، تنها چند روز پس آزادی کلوتیلد ریس فرانسوی، على وكيلى راد، قاتل شاپور بختيار، آخرين نخست وزير محمدرضا پهلوی، را پس از ۱۹ سال زندان آزاد كرد.يک دادگاه در فرانسه روز سه‌شنبه، تنها چند روز پس آزادی کلوتیلد ریس فرانسوی، على وكيلى راد، قاتل شاپور بختيار، آخرين نخست وزير محمدرضا پهلوی، را پس از ۱۹ سال زندان آزاد كرد. آقاى وكيلى‌ راد که به اتهام قتل شاپور بختيار، آخرين نخست‌وزير ايران قبل از انقلاب، در سال ۱۳۷۰ به حبس ابد محكوم شده بود سال گذشته پس از گذراندن ۱۸ سال حبس مشمول تقاضای عفو از حبس در فرانسه شد. به گزارش خبرگزارى فرانسه، يک روز پس از آن كه وزير كشور فرانسه حكم اخراج آقاى وكيلى راد را از خاك اين كشور صادر كرد، دادگاه فرانسه با صدور حكمى این زندانی را آزاد اعلام کرد. بیشتر بخوانید: با صدور حکم اخراج وکیلی ‌راد از فرانسه زمینه آزادی او فراهم شد آزادى آقاى وكيلى راد دو روز پس از آزادى كلوتيلد ريس، مدرس زبان فرانسوى در دانشگاه اصفهان، که به اتهام جاسوسى بازداشت شده بود صورت مى‌گيرد. كلوتيلد ريس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوى كه به تدريس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ توسط نيروهاى امنيتى در فرودگاه بين‌المللى تهران بازداشت شد و پس از آن به اتهام «جمع‌آورى اطلاعات و حمايت از اغتشاش‌گران» در دادگاه گروهى بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۱۰ سال زندان محكوم شد. در حالی كه حدس و گمان بر سر مبادله بين آقاى وكيلى راد و خانم ريس ادامه دارد، سورن مارگولى، وكيل آقاى وكيلى راد، با رد هر گونه معامله‌اى بر سر تبادل این دو نفر بين دولت هاى ايران و فرانسه تأكيد كرد كه اين موضوع نبايد به عنوان «مبادله [بين دولت‌ها] در نظر گرفته شود». در ماه‌هاى گذشته مقام‌هاى ايرانى چندين بار به صورت تلويحى اعلام كرده بودند كه در قبال آزادى زندانيان ايرانى در فرانسه، حاضر به بازنگرى در وضعيت كلوتيلد ريس هستند، اما مقامات فرانسوى صراحتا هر گونه تبادل در اين زمينه را رد كردند. با اين حال اوايل اين هفته مقام‌هاى قضایی ايران با تبديل حكم زندان وى به ۳۰۰ ميليون تومان جزاى نقدى، به وى اجازه دادند خاك ايران را ترك كند. پیشتر دادگاهى در فرانسه با مخالفت با استرداد مجيد كاكاوند، بازرگان ايرانى، به آمریکا كه از طرف دولت ایالات متحده به نقض مقررات مربوط به تحريم‌هاى ايران متهم شده بود، این شهروند ایرانی را آزاد كرد. خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داده است که بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت محلى على وكيلى راد پاریس را سوار بر هواپیمای ایران‌ار به قصد تهران ترک کرده است. دادگاه ويژه تروريسم فرانسه در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۲-۱۳۷۳) على وكيلى‌ راد را به قتل دكتر بختيار متهم و وى را به حبس ابد محكوم كرد، گرچه امكان آزادى مشروط وى را منتفى ندانست. قتل شاپور بختيار که آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی سال ۵۷ بود، در سال ۱۳۷۰ در منزل مسكونى او در حومه غربى شهر پاريس اتفاق افتاد و فرانسه همواره دولت ایران را مسئول این اقدام دانسته است.
 


کامران شیردل، مستندساز ایرانی، روز دوشنبه در مراسمی در سفارت ایتالیا در تهران، نشان شوالیه هنر و فرهنگ این کشور را «به عنوان پدر سینمای مدرن و امروز ایران» از جانب دولت ایتالیا دریافت کرد.کامران شیردل، مستندساز ایرانی، روز دوشنبه در مراسمی در سفارت ایتالیا در تهران، نشان شوالیه هنر و فرهنگ این کشور را «به عنوان پدر سینمای مدرن و امروز ایران» از جانب دولت ایتالیا دریافت کرد. در متنی که به منظور اهدای این نشان از سوی دولت ایتالیا منتشر شده است، از کامران شیردل تحت عنوان «پدر سینمای مدرن و امروز ایران» یاد شده است، کسی که «در پایه‌گذاری سبک و سیاق سینمای مستند اجتماعی با نگرشی نقادانه نقشی بسیار اساسی و بنیادین داشته است». در این متن همچنین آمده است که وی به عنوان یکی از مستندسازانی که در حوزه نئورئالیسم ایتالیا فعالیت داشته در معرفی بزرگان این حوزه از جمله روبرتو روسلینی، ویتوریو دسیکا، میکل‌آنجلو آنتونیونی و فدریکو فلینی نقشی سازنده داشته است. در پایان این متن، کامران شیردل به جهت داشتن نقشی کارآمد به عنوان داور بین‌المللی جشنواره‌های فیلم مستند، معرفی آثارش در میان جامعه مستندسازان و همچنین انتخاب «اصلح» مستند او تحت عنوان «اون شب که بارون اومد» به عنوان یکی از والاترین نمونه‌های ماندگار مستندسازی در سطح جهان و تاریخ سینما، در خور این عنوان معرفی شده است. کامران شیردل متولد ۱۳۱۸ خورشیدی، زاده تهران و خالق آثاری چون «صبح روز چهارم»، «پیکان»، «تهران پایتخت ایران است»، «قلعه»، «زندان زنان» و «ندامتگاه» است. وی در سال ۱۳۷۸ جشنواره مستقل ملی و بين‌المللی سينمای مستند كيش را تأسیس کرد. کامران شیردل برنده جوایزی از جمله جایزه فیپرشی از جشنواره کراکو در لهستان، جایزه فیکه پرتغال و برنده دیپلم افتخار از جشنواره مدارس سینمایی جهان در توکیو بوده است. وی نخستین فیلمساز ایرانی است که نشان شوالیه را از جانب دولت ایتالیا دریافت کرده‌ است. نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا در سال ۱۹۵۱ میلادی پایه‌گذاری شد. این نشان، نشان درجه یک ایتالیا است و به کسانی که در عرصه‌های ادبیات، موسیقی، اقتصاد، خدمات عمومی، اجتماعی و بشردوستانه فعالیت می‌کنند اهدا می‌شود. از دیگر شخصیت‌هایی که تاکنون این جایزه معتبر را تصاحب کرده‌اند می‌توان به اومبرتو اکو، نویسنده و نظریه‌پرداز ادبی، فدریکو فلینی،‌ فیلمساز، استیون اسپیلبرگ، فیلمساز، و واتسلاو هاول،‌ رئیس جمهور سابق جمهوری چک، اشاره کرد.  
 


اعدام ناگهانى پنج زندانى جوان سياسى، فرزاد كمانگر، شيرين علم هویى، فرهاد وكيلى، على حيدريان و مهدى اسلاميان كه چهار تن از آنان كرد بودند، موجى از بهت، حيرت و تنفر از اين اعدام ها را در سراسر جهان به دنبال داشت. اعدام ناگهانى پنج زندانى جوان سياسى، فرزاد كمانگر، شيرين علم هویى، فرهاد وكيلى، على حيدريان و مهدى اسلاميان كه چهار تن از آنان كرد بودند، موجى از بهت و حيرت و تنفر از اين اعدام ها را در سراسر جهان به دنبال داشت. كانون مدافعان حقوق بشر در ايران، احزاب و گروه هاى سياسى ايران، نهادهاى بين المللى مدافع حقوق بشر در جهان، احزاب و اتحاديه هاى كارگرى و معلمان در كشورهاى مختلف و شخصيت هاى سياسى با محكوم كردن اين اعدام ها، قانونى بودن اين احكام را به چالش كشيدند. طی هفته گذشته در اعتراض به اين اعدام ها اعتراض هايى در بسيارى از شهرهاى كردستان صورت گرفت. اعدام اين پنج جوان گذشته از جنبه هاى حقوق بشرى و سياسى آن، يك بعد ديگر هم پيدا كرد كه جنبه همبستگى قوم هاى ايرانى در محكوميت يك صداى اين سياست جمهورى اسلامى است. بیشتر بخوانید: اعتصاب در چند شهر کردنشین ایران در اعتراض به اعدام های اخیر اعدام هاى سياسى، قدرت يا هراس رهبرى جمهورى اسلامى؟ منتقدين اعدام هاى اخير در تیر رس حملات رسانه های تندرو ایران در برنامه اين هفته دیدگاه ها به اعدام اين پنج جوان و زندانى سياسى و پيامدهاى آن برای جمهوری اسلامی و جنبش سبز می پردازیم. میهمانان این هفته برنامه عبارتند از : نرگس محمدى، فعال مدافع حقوق بشر و سخنگوى كانون مدافعان حقوق بشر در تهران، مجيد محمدى، پژوهشگر و تحليلگر سياسى در نيويورك و سامان رسول پور، روزنامه نگار كرد در سوئد. رادیو فردا: گفته مى شود كه اعتراض در كردستان به اعدام اين پنج جوان گسترده بوده است. سامان رسول پور: بعد از اينكه روزهاى گذشته فراخوان هايى از سوى احزاب و گروه ها و فعالان سياسى و مدنى و دانشجويى كرد صادر شده بود مبنى بر اينكه در اعتراض به اعدام اين افراد دعوت كرده بودند از شهروندان كه روز پنجشنبه را در اعتصاب عمومى به سر ببرند و مردم سر كار نروند و بازار و مغازه ها را تعطيل كنند، مى شود گفت استقبال كم نظيرى از اين فراخوان شد. مى توانم بگويم در همه شهرهاى كردستان و شهرهاى كردنشين آذربايجان غربى و بعضى از مناطق استان كرمانشاه هم بازار و مغازه ها به شكل يك پارچه تعطيل بودند و مردم در خانه هايشان ماندند و اعتراض خود را به اعدام اين افراد به اين شكل نشان دادند. كانون مدافعان حقوق بشر در تهران طى نامه اى كه خطاب به آقاى لاريجانى، رئيس قوه قضائيه منتشر كرد، مطرح كرد كه بسيارى از موازين حقوقى و قضائى در اين اعدامها رعايت نشده. به نظر شما چه مكانيسم هايى در قوه قضائيه كار مى كند كه خيلى از اين موازين خود جمهورى اسلامى و مفاد قانونى خود قانون مجازات اسلامى هم رعايت نمى شود؟ نرگس محمدى: مهمترين آنها اين است كه قانون اساسى صراحت دارد كه دادگاه ها در مورد جرايم سياسى و امنيتى مى بايست به صورت علنى برگزار شود. همينطور هيئت منصفه در اين دادگاه ها بايد باشد تا اولين گام براى رسيدگى به پرونده ها براى اينكه دادرسى عادلانه اى وجود داشته باشد برداشته شود. اما در رابطه با هر پنج نفر اينها افكار عمومى در ايران، جامعه حقوق بشر، وكلا و حقوقدان ها هيچ اطلاعى از پرونده اين افراد ندارند. ما معتقديم دادرسى عادلانه در مورد اين افراد صورت نگرفته، دادگاه هاى آنها علنى برگزار نشده است. ما در نامه خود از آيت الله لاريجانى سئوال كرديم چرا دادگاه ها علنى برگزار نشد تا افكار عمومى در مورد جرايم اينها روشن شود؟ دليل اين كه هيئت منصفه نداشتند چه بوده؟ اين اساس اعتراض ما به قوه قضائيه هست. ما اعلام كرده ايم كه با هر مجازات اعدام مخالفيم. به خصوص وقتى جرايم امنيتى و سياسى اعلام مى شود، طبق قانون اساسى بايد دادرسى علنى باشد. اين اولين بار نيست كه مخالفان حكومت در ايران اعدام مى شوند. ولى اعدام های اخیر موجى از نزديكى نيروهاى سياسى را هم دامن زد. گروه ها و شخصيت هاى سياسى با محكوم كردن اين روش قوه قضائيه خواستار لغو مجازات اعدام شده اند. آيا اين يك شانسى است براى جمع شدن نيروهاى سياسى بر روى يك مسئله مشخص؟ مجيد محمدى: همين طور است. به نظر من اين اعدام ها كه به شدت تلخ است و مذاق همه ايرانيان را در همه دنيا تلخ كرده است، برخى پيامدهاى مثبت براى احتمالاً جنبش سبز مى تواند در بر داشته باشد. يكى از آنها متحد كردن همه نيروهاى مخالف است حول محور حقوق شهروندى. در واکنش به اعدام های اخیر در ایران چندین شهر کردنشین شاهد اعتصاب بازاریان بود. نكته اى كه آقاى موسوى در واكنش خود ابراز كرده است كه فراتر از ايدئولوژى، فراتر از اختلافات ميان گروه ها، حقوق شهروندى بايد رعايت شود و همه بايد از حقوق شهروندى يكديگر دفاع كنند، مبناى خوبى است كه همه گروه هاى سياسى را در كنار هم قرار دهد. از اين جهت اين بحث اهميت دارد كه تاكنون نيروهاى اصلاح طلب مذهبى در داخل كشور، به خصوص پيش از انتخابات خرداد ۸۸، در برابر اعدام هاى كسانى كه متهم مى شدند به اقدامات ستيزه جويانه، معمولاً واكنشى نشان نمى دادند. امروز با شرايطى رو به رو هستيم كه همه طيف هاى سياسى با حكم اعدام مخالفت مى كنند به خصوص با اعدام هاى سياسى و امنيتى. آقاى محمدى در اين بخش همچنين به دو پيامد مثبت ديگر اين رويداد هم اشاره مى كند: «يكى از آنها مخالفت افكار عمومى بالاخص در اروپا و آمريكا با اين اعدام ها و ديگر اينكه ما شاهد انفعال حكومت هستيم. صدا و سيما بر آن است كه برنامه هایى در اين زمينه توليد و پخش كند كه اين خود طنز آميز است. زيرا حكم بازگشت ناپذير است و اگر قرار است افكار عمومى داخل توجيه شود بايد در دادگاه هاى علنى اين توجيه صورت مى گرفت. اما اين نشان دهنده انفعال حكومت است در برابر افكار عمومى داخل نسبت به اين اعدام ها.» اعدام هاى اين پنج جوان تا چه حد در كردستان مى تواند به نزديكى نيروهاى سياسى كمك كند و زمينه اى را براى همكارى مشترك فراهم سازد؟ سامان رسول پور: حداقل اين بود كه همه احزاب و گروه هاى سياسى كرد اين مسئله را محكوم كردند و فراخوان صادر كرده بودند. اين موضوع باعث شد كه نه تنها بين جريان هاى كرد و احزاب كرد چنين همگرايى و همدلى به وجود بيايد، در عين حال باعث شد كه در بين كردها و جنبش اعتراضى مردم هم همدلى و همراهى به وجود بيايد. پس از انتخابات سال گذشته همه اين پرسش را مطرح مى كردند كه چرا كردها ساكت اند. كردها هم اين بحث را مطرح مى كردند كه جامعه ايران در قبال سركوب ها و اعدام ها در كردستان طى سال هاى گذشته سكوت كرده بودند. اما امروز شاهديم كه بسيارى در محكوميت اين رويداد پيام ها و بيانيه هايى صادر كرده اند. كردها اين مطلب را دريافت كرده اند كه تقريباً همه فعالان مدنى و بدنه جنبش همراه آنهاست و عليه اين احكام.» به باور آقاى رسول پور اين مسئله سبب شده كه كردها و ديگر بخش هاى جامعه ايران به هم نزديك تر شوند. نرگس محمدى در مورد اين هشدار كانون مدافعان حقوق بشر به رییس قوه قضایيه كه اين گونه اعدام ها مى تواند به تنش هاى قومى دامن بزند، توضيح مى دهد كه در شرايط كنونى سياسى كشور، اعدام دسته جمعى شهروندان كرد ايرانى ابهام هايى را در افكار عمومى به وجود آورده است. وى با اشاره به عدم تحويل جنازه ها به خانواده هاى اعدام شدگان مى افزايد: «مسئله اعدام يك مسئله است. مسئله عملكرد قوه قضایيه با خانواده هاى اينها مسئله مهم ترى است. مادران اين افراد چه گناهى كرده اند. سئوالى كه مطرح است اين است كه چرا اين افراد يك روز قبل از اعدام شان، خبر از اعدام شان نداشتند. آيا قوه قضایيه نمى توانست آخرين وداع اين افراد با خانواده هايشان را به جا مى آورد؟» شخصيت هاى سياسى معترض به رفتار دولت بسيار روشن و با نام به اين اعدام ها اعتراض كرده اند. اين اعتراض هاى صريح چه معنايى پيدا مى كنند در شرايط سياسى روز و با توجه به رويدادهاى پس از انتخابات؟ مجيد محمدى: اين اجماع وجود دارد كه اعدام ها نوعى سيگنال به مخالفان بود و نوعى فراهم آوردن شرايط ارعاب قبل از سالگرد انتخابات. اما پرسش اين است كه چرا با اعدام ها و نه اقدامات ديگر؟ چون حكومت راه هاى مختلفى را مى تواند براى ايجاد ارعاب در پيش بگيرد. به نظر من پاسخ، استيصال حكومت است به دليل مشكلاتى كه مجموعه حاكميت با آن درگير است.» به اعتقاد آقاى مجيدى اينكه چهار تن از اعدام شدگان از اقليت قومى كرد هستند، و در ميان آنها يك زن و يك معلم نيز حضور دارند، حاوى پيامى از سوى حاكميت به اين گروه ها است. وى همچنين بر اين باور است كه اعلام موافقت حكومت با سفر مادران سه آمريكايى زندانى در ايران نيز بلافاصله پس از اين اعدام ها، بى دليل نيست: «نوعى فضا سازى است براى اينكه اين سركوب ها را در سطح جامعه جهانى به يك نحوى ماله اى روى آنها بكشند.» اعدام های در راه خبرهايى است كه شمارى از زندانيان كه بيشتر آنها كرد هستند، به اتهام محاربه در انتظار مجازات اعدام اند. پيامدهاى اين اعدام ها و اعدام هاى احتمالى زندانيان كرد براى دولت جمهورى اسلامى در مناطق كردنشين چه خواهد بود؟ سامان رسول پور با اشاره به اينكه از ۲۰ نفر از كسانى كه به اتهام محاربه حكم اعدام دارند، حدوداً ۱۷ تن كرد هستند و اتهام شان همكارى با يا عضويت در گروه هاى مخالف است، مى گويد آخرين بارى كه اعتراض عمده اى در كردستان مشاهده شد در جريان مرگ يك جوان كرد در سال ۸۴ بود، اما آن اعتراض ها به باور وى به گستردگى اعتراض هاى كنونى نبود. «مردم آمادگى بيشترى دارند كه به سركوب و نقض حقوق بشر اعتراض كنند. با اعدام اين افراد اعتراض به اعدام سياسى وارد يك فاز ديگرى شده است. حساسيت شهروندان را بيش از پيش بالا برده و آنها را آماده تر كرده است.» آقاى رسول پور اين اعتراض هاى گسترده را ايجاد كننده يك روحيه تازه ميان فعالان جنبش سبز ايران و به وجود آورنده حس اعتماد به نفس تازه اى در ميان معترضان و منتقدان سركوب و نقض حقوق بشر مى داند. خانم محمدى نيز در اين زمينه با اشاره به قدرت افكار عمومى كه پشتوانه مبارزه با سركوب و نقض حقوق بشر است، مى گويد: «همه اينها نشان مى دهد كه افكار عمومى ايران در مرحله ارتقاء و تحقق حقوق بشر است. تا زمانى كه اين اراده جمعى در ميان ملتى شكل نگيرد، حقوق بشر به معناى واقعى تحقق نمى يابد. وقتى اصلاح خواهى توسط عموم مردم و گروه هاى سياسى مختلف، در شهرهاى مختلف و ميان اقليت هاى مختلف، ميان قوميت هاى مختلف و زنان از حكومت خواسته شود، قطعاً تاثير خواهد گذاشت.» مجید محمدی نیز ضمن اشاره به اشتباه محاسبه حكومت از وضعيت سياسى و اجتماعى و پيروى از الگوهاى دهه هاى ۶۰ و ۷۰ در برخورد با نيروهاى مخالف مى گويد: «امروز جامعه ما هم از حيث جمعيتى و هم از حيث شرايط اجتماعى جامعه ديگرى است. پذيراى اين نوع خشونت ها نيست. امروز اگر آقاى موسوى و آقاى كروبى اين حركت ها را محكوم مى كنند، به واسطه فشار افكار عمومى است.»
 


دو روز پس از آن که کلوتیلد ریس اجازه یافت خاک ایران را ترک کند، دادستان تهران با تکرار اتهام‌های پیشین مقام‌های ایرانی علیه این شهروند فرانسوی، تأکید کرد که خانم ریس از این اتهام‌ها تبرئه نشده است.دو روز پس از آن که کلوتیلد ریس اجازه یافت خاک ایران را ترک کند، دادستان عمومی و انقلاب تهران با تکرار اتهام‌های پیشین مقام‌های ایرانی علیه این شهروند فرانسوی، تأکید کرد که خانم ریس از این اتهام‌ها تبرئه نشده است. بیشتر بخوانید: استقبال سرکوزی از کلوتیلد ریس و خانواده‌اش در کاخ الیزه «ایران به کلوتیلد ریس اجازه بازگشت به فرانسه داده است» عباس جعفری دولت‌آبادی که دوشنبه شب با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده است در این مصاحبه بار دیگر می‌گوید که کلوتیلد ریس «درصدد جمع‌آوری اطلاعات بسیار دقیقی از سیستم اجتماعی ایران و نهادهای مسئول و مؤثر بوده است». دادستان تهران همچنین گفته است که پس از دستگیری خانم ریس در تیرماه ۸۸ «به دو اتهام اقدام علیه امنیت ملی به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، و جمع‌آوری اطلاعات از مراکز ایرانی به استناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، برای او کیفرخواست صادر شده است». کلوتیلد ریس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوی، که به تدریس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ پيش از سوار شدن به هواپيما به مقصد بيروت، توسط نيروهای امنيتی در فرودگاه بين‌المللی تهران بازداشت شد و پس از آن به اتهام «جمع‌آوری اطلاعات و حمایت از اغتشاش‌گران» در دادگاه گروهی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۱۰ سال زندان محکوم شد. با این حال پس از واکنش شدید مقام‌های فرانسوی به این حکم، دادگاه خانم ریس را در قبال پرداخت وثیقه، به شرط عدم خروج از ایران آزاد کرد تا این که اوایل این هفته مقام‌های قضايى ايران با تبدیل حکم زندان وی به ۳۰۰ میلیون تومان جزای نقدی، به وى اجازه دادند خاک ايران را ترک كند. همزمانی بازگشت خانم ریس به فرانسه با آزادی دو تبعه ایرانی در فرانسه این گمانه‌زنی را تقویت کرد که ایران و فرانسه بر سر مبادله این افراد توافق کرده‌اند، گرچه مقام‌های هر دو طرف هر گونه معامله بر سر این موضوع را رد کرده‌اند. اکنون عباس جعفری دولت‌آبادی در تشریح روند دادرسی خانم ریس گفته است که پس از چندین جلسه دادگاه که وکیل خانم ریس هم در آنها حضور داشت، خانم ریس «بدواً به ۱۰ سال زندان محکوم شد»، اما «چون متهمه زن و تبعه خارجی بود، رأفت اسلامی مقرر در احکام دادگاه‌ها متوجه ایشان شد و دادگاه تصمیم گرفت که حبس را به ۳۰۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کند». به گفته دادستان تهران، خانم ریس به حکم صادره اعتراض نکرده و پس از پرداخت جزای نقدی اجازه خروج او از کشور صادر شده است. آقای دولت‌آبادی نتیجه گرفته است که «بنابراین او تبرئه نشده و طبق قوانین ایران محکومیت یافته و با اجازه دادگاه از کشور خارج شده است». کلوتیلد ریس روز یک‌شنبه پس از آن که با یک هواپیمای دولتی از طریق امارات به فرانسه بازگشت، در کاخ الیزه مورد استقبال نیکلا سرکوزی قرار گرفت و این تنها یک روز پس از آن بود که وزارت کشور فرانسه با صدور حکم اخراج علی وکیلی‌راد، قاتل شاپور بختیار، زمینه را برای آزادی این تبعه ایرانی فراهم کرد. بر اساس قوانین فرانسه، محکومان به حبس ابد می‌توانند پس از سپری کردن ۱۸ سال تقاضای آزادی کنند، اما آزادی آقای وکیلی‌راد مشروط به آن بود که وی به محض آزاد شدن خاک فرانسه را ترک کند. علی وکیلی راد نهایتاً روز سه‌شنبه به حکم دادگاه از زندان آزاد شد و پاریس را به مقصد تهران ترک کرد.
 


رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنشی تند به نامه ۱۷۵ نماینده مجلس که درخواست محاکمه «سران فتنه» را کرده بودند تلویحا گفته است که این اقدام خلاف «سیاست‌های کلان نظام» است. رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنشی تند به نامه ۱۷۵ نماینده مجلس که درخواست محاکمه «سران فتنه» را کرده بودند تاکید کرده است که این اقدام خلاف «سیاست‌های کلان نظام» است. او همچنین تصریح کرده است که «برخلاف نظر ایشان [رهبر] کاری نمی‌کنم». ۱۷۵ نماينده مجلس شوراى اسلامى در نامه‌اى به رئيس قوه قضاييه که روز یک‌شنبه گذشته منتشر شد خواستار محاكمه رهبران مخالفان در ايران تا پيش از فرا رسيدن آن چیزی شده بودند که خود «سالگرد كودتاى انقلاب تقلب» خوانده‌اند. حامیان تندروى دولت محمود احمدى‌نژاد و آيت‌الله على خامنه‌اى از ميرحسين موسوى، مهدى كروبى و محمد خاتمى به عنوان «سران فتنه» نام مى‌برند و خواستار اشد مجازات براى آنها به دليل اعتراض به نتیجه انتخابات رياست جمهورى روز ۲۲ خردادماه ۱۳۸۸ هستند. بیشتر بخوانید: ۱۷۵ نماينده مجلس خواستار محاكمه «سران فتنه» تا پيش از سالگرد انتخابات شدند ذوالنور: هاشمی اگر می‌خواهد ستون ضدانقلاب شود، فکری به حال خود بکند آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و برادر رئیس مجلس شورای اسلامی، نامه این نمایندگان مجلس به خود را طعنه و کنایه به قوه زیر نظر خود دانسته و از آنها پرسیده است که چه طور انتظار دارند که «رئیس دستگاه قضا که منصوب رهبری است» برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل کند. تاکنون در محافل خبری نزدیک به معترضان گفته می‌شد که دلیل اصلی بازداشت نشدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی با وجود گذشت نزدیک به یک سال از آغاز اعتراضات نظر منفی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است. اما این نخستین بار است که یک مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بر این نکته تاکید کرده است که دستگیری یا آزادی دو رهبر مخالفان حکومت ایران بسته به نظر مستقیم آیت‌الله علی خامنه‌ای است. رئیس قوه قضاییه همچنین گفته است: «شنیده ام که برخی این حرف‌ها را برای بسترسازی مطرح کرده و می‌خواهند به ما کمک کنند، خواهش‌مان این است که از این کمک‌ها به ما نکنید.» آیت‌الله صادق لاریجانی در عین حال گفته است که دستگاه زیر نظر او در جرم «سران فتنه» تردیدی ندارد و در برخورد با آنان «نیز هیچ خوفی نداریم». آقای لاریجانی نیز پیشتر به رهبران مخالف دولت هشدار داده و گفته بود که دستگاه قضا «به اندازه کافی» از آنها پرونده دارد و «مماشات و ملاطفت» دلیل بر «نفهمیدن» مسئولان نیست. در همین زمینه پیشتر جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه نیز در سخنان هفته گذشته خود دستگیر نشدن «سران فتنه» در یک سال گذشته را نشانه «تدبیر نظام» دانسته بود. به گفته مجتبی ذوالنور که نماینده مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران است، «نظام در دستگیر نکردن آنها [سران فتنه] کاملا تدبیر کرده و اجازه داده تا آن افراد به مرده سیاسی تبدیل شوند». عباس جعفرى دولت آبادى، دادستان عمومى و انقلاب تهران، نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با نشريه «پنجره» بدون نام بردن از ميرحسين موسوى گفته بود که «بسيارى از مواضعى كه وى و كانديداى شكست‌خورده ديگر انتخابات اخير گرفته‌‌اند جرم است؛ اما چون نظام اسلامى براى تعقيب آنها بر اساس مصالحى عمل مى‌‌كند، آن را موكول به زمان مناسب كرده‌‌ايم».
 


در ادامه واکنش‌ها به توافق‌نامه تهران درباره طرح مبادله اورانیوم، وزیر امور خارجه چین از این توافق‌نامه براى مبادله اورانيوم در خاك تركيه استقبال كرد و خواستار گفت‌وگوهاى بيشتر در زمینه مسئله اتمى ايران شد.در ادامه واکنش‌ها به توافق‌نامه تهران درباره طرح مبادله اورانیوم، وزیر امور خارجه چین از این توافق‌نامه براى مبادله اورانيوم در خاك تركيه استقبال كرد و خواستار گفت‌وگوهاى بيشتر در زمینه مسئله اتمى ايران شد. به گزارش خبرگزاری رويترز به نقل از خبرگزارى شين‌هوآ، روز دوشنبه يانگ جيه‌چى، وزير امور خارجه چين، گفت كه پكن از اين طرح استقبال مى‌كند. ايران روز دوشنبه در حضور رئيس جمهور برزيل و نخست وزير تركيه موافقت كرد كه ۱۲۰۰ كيلوگرم از اورانيوم ۳.۵ درصد غنى‌شده خود را به تركيه بدهد و در برابر ۱۲۰ كيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد غنى‌شده براى رآكتور تحقیقاتی تهران دريافت كند. بیشتر بخوانید: آمريکا و اتحاديه اروپا: مسئله اساسی در پرونده اتمی ايران هنوز حل نشده است روسیه از توافق تهران برای مبادله سوخت استقبال کرد وزير خارجه چين كه هم‌اکنون در تونس به سر مى‌برد ضمن استقبال از توافق‌نامه تهران افزود: «چين همچنين از تلاش‌هاى ديپلماتيك طرف‌هاى فعال برای یافتن راه حلى مناسب براى موضوع هسته‌اى ايران تقدير مى‌كند.» تاکنون دولت‌هاى غربى به‌رغم مثبت خواندن اقدام تهران در جهت موافقت با مبادله سوخت اتمى در خاك تركيه گفته‌اند كه اين طرح نگرانى‌هاى كشورهاى غربى را از مسئله اتمى ايران برطرف نمى‌كند. با اين حال وزير امور خارجه چين مى‌گويد كه پكن از اين توافق‌نامه خشنود بوده و از ادامه گفت‌وگوها استقبال مى‌كند. چين كه از اعضاى دائم شوراى امنيت سازمان ملل به شمار می‌رود در حال حاضر با ديگر اعضای این شورا درباره موضوع هسته‌اى ايران و امكان تحريم‌هاى جديد عليه تهران در حال رایزنی است. خبرگزاری رويترز در گزارش خود اشاره کرده است که اظهارات وزير امور خارجه چين به روشنى نشان نمى‌دهد كه آیا استقبال از توافق تهران به منزله توقف دور جديد تحريم‌هاى شوراى امنيت است یا خیر. با اين حال وزير امور خارجه چين تأكيد كرد كه مذاكره و گفت‌وگو بايد راه حلى براى حل و فصل مسئله هسته‌اى ايران باشد. ديميترى مدودیف، رئيس جمهور روسيه، نيز روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانى از ادامه روند غنى‌سازى در ايران از توافق تهران استقبال كرد، اما افزود كه توافق تهران احتمالا پاسخگوى همه نگرانى‌ها درباره برنامه اتمى ايران نيست. همزمان دولت‌هاى غربى نيز از توافق‌نامه تهران استقبال نكرده و همچنان خواستار دور جديد تحريم‌هاى شوراى امنيت هستند. رابرت گيبز، سخنگوى كاخ سفيد، در بيانيه‌اى اعلام كرد كه توافق‌نامه تهران هيچ معنايى در تغيير مسير و يا زمان‌بندى آمريكا براى تحريم‌هاى بيشتر ايران نداشته است. همزمان آليستر برت، از مقام‌هاى ارشد در وزارت خارجه بريتانيا، روز دوشنبه در واكنش به توافق تهران گفت: «ايران وظيفه دارد صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاى اتمى خود را به جهان ثابت كند و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى هم هنوز اين مسئله را تأييد نكرده است.» رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا نيز ضمن حاشيه‌اى خواندن توافق‌نامه تهران گفت كه اين توافق‌نامه به برنامه نظامى ايران كه موضوع اصلى نگرانى اتحاديه اروپاست نپرداخته است. سازمان ملل هم روز دوشنبه ضمن دلگرم‌كننده خواندن توافق تهران با تركيه و برزيل از تهران خواست تا به قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل عمل كند. شوراى امنيت سازمان ملل در پنج قطعنامه (شامل سه قطعنامه تحريمى) از ايران خواسته است تا فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم را به حالت تعليق درآورد. غرب به فعاليت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى مظنون است و آن را تلاشى براى دستيابى به بمب اتمى مى‌داند. اما تهران مى‌گويد برنامه اتمى را براى توليد برق دنبال مى‌كند.
 


رییس كل ديوان محاسبات كشور در گفت و گو با خبرنگاران از تخلف نهادهاى دولتى از قوانين خبر داد. رحمانى فضلى گفته است که تخلف از قوانين را مى شود به دو دسته غيرعمد و عمد تقسيم كرد.رییس كل ديوان محاسبات كشور در گفت و گو با خبرنگاران از تخلف نهادهاى دولتى از قوانين خبر داد. رحمانى فضلى گفته است که تخلف از قوانين را مى شود به دو دسته غيرعمد و عمد تقسيم كرد كه تخلف هاى غير عمد ناشى از جهل و ناآگاهى و سهل انگارى انجام مى شود و تخلف هاى عمد نيز يا به دليل مصلحتى يا فساد و رانت خوارى صورت مى گيرد. به گفته وى، تعداد دستگاه هاى استفاده كننده از بودجه عمومى در سال هشتاد، ۳۴۱۲ دستگاه بودند كه در سال ۸۸ به سه هزار و  ۷۷۹ دستگاه رسيده است. از فريبرز رییس دانا، اقتصاددان در ايران پرسيديم اين گزارش ديوان محاسبات براى اقتصاد ايران چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ فريبرز رییس دانا: اگر قرار بود گزارش هاى ديوان محاسبات و گزارش هاى ديوان عدالت ادارى و گزارش هاى بازرسى كل كشور تاثيرى داشته باشند، قاعدتاً نبايد اين روند رو به رشد در هزينه ها و شمار دستگاه هايى كه انحراف داشته اند يا ميزان هزينه هايى كه پاسخگويى برايش وجود ندارد، ادامه مى يافت و نبايد اينها رشد مى كردند. آن هم رشدى به اين شدت. تا آنجا كه به شركت هاى نفتى مربوط است روز به روز شركت هاى نفتى از پاسخگويى بيشتر طفره مى روند و خود را تنها ملزم به پاسخگويى به رده بالاى رياست جمهورى مى دانند، براى اينكه خواست بر اين است كه اين منابع، چشم هاى ديده بان مزاحم در پشت شان نباشد. فریبرز رییس دانا، اقتصاددان در تهران در پاسخ به پرسش شما بايد بگويم اين گزارش ها تاثيرى ندارد. منتها يك بخشى ماشينش روشن است و همينطور اين گزارش ها را مى دهد. من بعيد نمى دانم پس از چندى آن دستگاه ها را هم مورد مواخذه قرار دهند كه شما خوراك به دست دشمن داديد، همين الان به راديوى خارجى فرصت داديد كه صحبت كنند، كارشناسان منتقد يا بي طرف بيايند و اظهار نظر كنند. به اين ترتيب تاكنون نتيجه اى نداشته و دليلش هم رشد روزافزون يا سال افزون اين انحراف هاى ريالى يا دلارى و شمار دستگاه هايى كه اين انحراف را دارند، بوده و بعد هم در آينده هم چشم انداز اينكه اين جريان رشد كند و به تدريج اميد بخش باشد، نيست. رییس كل ديوان محاسبات كشور مى گويد كه بيشترين انحراف ها در سال گذشته را وزارتخانه هاى اقتصاد و دارايى و كشور داشتند و در زمينه شركت ها هم شركت هايى بودند كه در حوزه نفت و بانك ها فعاليت داشتند. از اين گفته چه مى شود به دست آورد؟ «واضح است كه وزارت اقتصاد و دارايى از يك طرف با موافقت ها و جابجايى منابع مالى... و از جمله تا آنجا كه به بانك مركزى مربوط مى شود كه از بعضى جهات زير مجموعه وزارت اقتصاد و دارايى است و جابجايى هاى مالى و خروج ارز كه من برآورد كرده ام، در دو سه سال گذشته سالانه به طور متوسط ۱۴ تا ۱۵ ميليارد دلار فرار ارزى داشتيم در اقتصادمان... تا آنجا كه به وزارت كشور مربوط مى شود، سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور اصلاً منحل شد و اينها تبديل شد به زائده ها و دفترهاى بروكراتيك در استاندارى ها و يك جا هم در تهران شد «معاونت راهبردى ریيس جمهور» كه ديگر نقشى ندارد. برنامه ريزى اصلاً جان و توانى ندارد، چه برسد كه برنامه ريزى دموكراتيك را بخواهيم درباره اش صحبت كنيم. از آن طرف چون بخش هاى برنامه ريزى به وزارت كشور منتقل شده اند، آنها هم در راس ناپاسخگويى قرار دارند. بنابر اين طبيعى بود كه هم اقتصاد و دارايى و هم وزارت كشور چنين نتيجه اى دربيايد. ضمن اينكه وزارت كشور به دليل مديريت نهادهاى نظامى و سياسى امكان برخى هزينه كردن هايى كه ملزم به پاسخگويى نمى داند به دلايل ايمنى را دارد. البته اين دو وزارتخانه اسم آورده شده اما احتمالاً بعضى وزارتخانه هاى ديگر كه من هم اسم نمى آورم ممكن است باشد كه ديوان محاسبات نخواسته است وارد شود. در مورد بانك ها، آنها هم ابزار جابجايى هاى پولى هستند و الان اين وضعيت حبابى و بادكنك متورم شده بانكى ما را به ياد وضعيت هاى پيشابحران مالى در خيلى از كشورهاى جهان مى اندازد. تا آنجا كه به شركت هاى نفتى مربوط است روز به روز شركت هاى نفتى از پاسخگويى بيشتر طفره مى روند و خود را تنها ملزم به پاسخگويى به رده بالاى رياست جمهورى مى دانند، براى اينكه خواست بر اين است كه اين منابع، چشم هاى ديده بان مزاحم در پشت شان نباشد.» آقاى رییس دانا در مورد اختلاف حساب درآمدهاى نفتى ميان بانك مركزى و وزارت نفت در گذشته مى گويد هر كدام از اين سازمانها استدلال هاى محاسباتى خود را داشتند اما در مجموع به گفته وى استدلال هاى بانك مركزى قوى تر بود. وى همچنين با اشاره به اينكه «جهل به قانون رافع مسئوليت نيست» مى گويد اگر اين طور باشد هر مجرمى ادعا مى كند كه نمى دانسته است: «حتماً بايد پاسخگو باشد و برود پاى ميز حساب. بايد آن شغل را از او بگيرند زيرا پشت ميز به اين مهمى مى نشيند و مى گويد من قانون را بلد نيستم. خوب قبل از اينكه بيايى اين پست را بگيرى برو قانون را بخوان. قبول نكن. اين مسئوليت سنگينى است. اموال عمومى پديده اى است در حد آزادى عمومى. هركه به اين دو تخطى كند، مستحق سخت ترين برخوردهاى قانونى بايد باشد.» فريبرز رییس دانا با اشاره به افزايش شمار دستگاه هاى استفاده كننده از بودجه عمومى، شعار دولت هاى اصلاح طلب و مهرورزى كه هر دو مى خواستند دولت را كوچك تر كنند، در تناقض با آن مى داند و مى گويد: اين دستگاه ها نظارت در نظارت در نظارت اند. به گفته وى كم كردن رديف هاى بودجه به باز گذاشتن دست مديران دولتى مى انجامد تا هر كارى كه خواستند انجام دهند. پیامدهای اجرای هدفمند سازی یارانه ها از روز دوشنبه بيستم ارديبهشت ماه، ثبت نام نهايى براى دريافت يارانه نقدى آغاز شد. به گفته رییس مركز آمار ايران، خانوارهايى كه تاكنون براى دريافت يارانه ثبت نام نكرده اند، تا دهم خرداد فرصت دارند به پايگاه اينترنتى طرح جمع آورى اطلاعات اقتصادى خانوارهاى كشور مراجعه و نام نويسى كنند. همزمان يك مقام استاندارى تهران اعلام كرد كه حدود ۴۰ درصد شهروندان استان تهران كه بخش عمده آنان در شهرهاى تهران و كرج ساكن اند، در اين طرح شركت نكرده اند. در مورد پيامدهاى احتمالى اجراى قانون هدفمندسازى يارانه ها، رییس كل بانك مركزى جمهورى اسلامى معتقد است كه با اجراى هدفمند سازى يارانه ها قيمت ها تا يك سال افزايش خواهد يافت. اين در حالى است كه سخنگوى كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادى مجلس مى گويد هنوز بخش زيادى از مقررات اجراى اين قانون فراهم نيست و بايد انتظار تاخير بيشترى در اجراى آن داشته باشيم. پيامدهاى اجراى قانون هدفمند سازى يارانه ها براى خانوارها چيست؟ مريم محققى، پژوهشگر مسائل اقتصادى، به راديو فردا مى گويد: طرح هدفمند كردن يارانه ها در حقيقت گامى است براى تامين كسرى بودجه دولت. خانم محققى با اشاره به بحران اقتصادى جهان استدلال مى كند كه اين بحران هنوز در پاره از كشورها كاملاً از ميان نرفته است و دولت ها ناگزيرند براى كسرى بودجه خود راهى بيانديشند. وى مى گويد تاثير اين وضعيت كاهش ميزان رفاه عمومى است. اين پژوهشگر اقتصادى معتقد است كه در مورد بنزين اقشار بالا از آن بيشتر استفاده مى كنند اما در مورد كالاهاى اساسى، يارانه ها به نفع طبقات كم درآمد است و مى پرسد چرا بايد اين يارانه ها را برداريم و آنها را هدفمند سازيم: «به نظر مى رسد اين يك بروكراسى عظيمى را به وجود مى آورد و نهايتاً هم زير سئوال است. به خاطر اينكه، چه مرجعى آمار جمع مى كند؟ خيلى ها ممكن است علاقه نداشته باشند به ارائه اطلاعات به مراكز دولتى. اصولاً بازار كار غير رسمى در ايران بزرگ است و خيلى ها امتناع خواهند كرد از دادن داده هاى صحيح در مورد ميزان درآمدشان.» خانم محققى معتقد است كه مشكل بر سر خانواده هاى «كم درآمد» است: «چه خانوارهايى مى روند داخل اين گيومه. اين يك مسئله قابل بحث است. درصدى كه يك خانواده كم درآمد روى غذا مى گذارد با درصد يك خانواده مرفه قابل مقايسه نيست. اين يارانه ها روى كالاهاى اساسى خود به خود هدفمند است و چرا بايد برداشته شوند و دوباره داده شوند؟» به باور اين پژوهشگر اقتصادى، اين نوع توزيع يارانه درى به بروكراسى ادارى و فساد مالى باز مى كند. یورو، همچنان زیر ضربات شدید بحران یونان اروپا همچنان بحرانى است و يورو واحد پولى اروپا زير ضربات شديد بحران يونان قرار گرفته دارد. اتحاديه اروپا مى پذيرد كه بحران مالى از حد يونان فراتر خواهد رفت و احتمال دارد كشورهايى مانند اسپانيا، پرتغال و احتمالاً ايتاليا به سرنوشت يونان دچار شوند. هدف اين بود كه به بازارهاى مالى دنيا تفهيم شود كه منطقه يورو پشت سر اين كشورها خواهد ايستاد و اجازه نخواهد داد هيچ كشور عضو در شرايط عدم پرداخت تعهدات خودشان قرار بگيرند و ورشكسته شوند. فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس نشست وزيران دارايى كشورهاى عضو اتحاديه اروپا در بروكسل با تصويب يارى رسانى به يونان با كمك صندوق بين المللى پول تا ميزان ۷۵۰ ميليارد يورو يعنى حدود ۱۰۰۰ ميليارد دلار به پايان رسيد. از فريدون خاوند، كارشناس اقتصادى و استاد دانشگاه در پاريس پرسيديم كه آيا اين پايان كار است؟ آيا يونان با اين ۷۵۰ ميليارد يورو تعهد شده، نجات پيدا كرده است؟ فريدون خاوند: اين ۷۵۰ ميليارد يورو تماماً به يونان اختصاص ندارد. براى يونان ۱۱۰ ميليارد يورو قبلاً در نظر گرفته شده بود و ۷۵۰ ميليارد يورو تازه اختصاص دارد به كمك رسانى به كشورهاى عضو منطقه كه ممكن است در شرايط يونان قرار بگيرند. به بيان ديگر اتحاديه اروپا مى پذيرد كه بحران مالى از حد يونان فراتر خواهد رفت و احتمال دارد كشورهايى مانند اسپانيا، پرتغال و احتمالاً ايتاليا به سرنوشت يونان دچار شوند. هدف اين بود كه به بازارهاى مالى دنيا تفهيم شود كه منطقه يورو پشت سر اين كشورها خواهد ايستاد و اجازه نخواهد داد هيچ كشور عضو در شرايط عدم پرداخت تعهدات خودشان قرار بگيرند و ورشكسته شوند. هدف ايجاد اطمينان در منطقه و جهان نسبت به يورو، پول واحد اروپا و اقتصاد هاى اين منطقه است.» آقاى خاوند با اشاره به انتقادهايى كه از دولت آنگلا مركل در برخورد ترديد آميز آلمان نسبت به حل مسئله يونان مى شود، مى گويد اين موضوع موقعيت وى را در سطح اروپا و در درون آلمان تضعيف كرده است: «اما مسئله اين است كه آيا بازارهاى مالى اين مسئله را مى پذيرند و اين اطمينان در آنها ايجاد مى شود يا نه؟ مسئله اى كه هم اكنون نه تنها بر يونان و اسپانيا بلكه بر بسيارى ديگر از كشورهاى عضو منطقه يورو سنگينى مى كند، بدهكارى هاى شديد است و اينكه همه مى دانند اين كشورها بايد وارد يك دوره رياضت كشى اقتصادى شوند.» آيا مى شود نتيجه گرفت كه بحران پولى اتحاديه اروپا در حال پايان گرفتن است؟ فريدون خاوند: در كوتاه مدت شايد. ولى در درازمدت بايد ديد كه آيا يورو مى تواند در آن واحد هم پول آلمان باشد هم پول يونان؟ مگر آنكه كشورهاى عضو با استفاده از اين بحران تصميم بگيرند كه در راه فدراليزم بسيار پيش بروند و يك منطقه واقعاً واحدى به وجود بياورند و گرنه وضعيت كنونى در مورد اداره يورو و منطقه پولى اروپا قابل دوام نخواهد بود.
 


معاون سرمايه انسانى و توسعه وزير كار و امور اجتماعى اعلام كرده است كه نرخ بيكارى در ايران در زمستان سال گذشته ۱۱ و ۹ دهم درصد بوده است.معاون سرمايه انسانى و توسعه وزير كار و امور اجتماعى اعلام كرده است كه نرخ بيكارى در ايران در زمستان سال گذشته ۱۱ و ۹ دهم درصد بوده است. بر اساس اين گزارش، نرخ بيكارى در زمستان سال گذشته نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۸۷، دو و شش دهم درصد افزايش داشته است. در همين حال، عبدالرضا شيخ الاسلامى، وزير كار و امور اجتماعى، گفت كه دولت نمى تواند براى همه شغل ايجاد كند. فريبرز رئيس دانا، اقتصاددان در تهران، در گفت و گو با رادیو فردا نرخ بيكارى اعلام شده از سوى دولت محمود احمدى نژاد را نادرست می داند و در پاسخ به اظهارات وزیر کار ایران می گوید که وی باید استعفاء کند. رادیو فردا: آقای رییس دانا، آماری که در باره نرخ بیکاری ارائه می شود تا چه حد با واقعیت های جامعه ایران مطابقت دارد؟ فریبرز رییس دانا: من نرخ بيكارى را زمانى كه مى گفتند ۱۰ درصد است و يك رقمى مى خواهد بشود، برآورد من آن زمان اين بود كه نرخ بيكارى دور و بر ۱۸ درصد است. براى اينكه روش محاسبه موجود را نادرست مى دانستم. اگر كمى با ديدگاه هاى جامعه شناسى كاربردى هم در شهر ظاهر شويد، در داخل محله ها، خيل عظيم بيكاران شهرى را مى بينيد. در شهرهاى كوچك مثلاً شهرهاى ساحلى جنوب الان برويد مى بينيد كه ساعت ۱۰ يازده صبح كه اوج كار است، انبوه زيادى از جوانان كنار دريا نشسته اند و دارند با هم حرف مى زنند يا در قهوه خانه ها نشسته اند در شهرهاى مركزى. فریبرز رییس دانا، اقتصاددان شمارى از زنانى را كه به دليل بيكارى خانه دار شده بودند، به عنوان جمعيت غيرفعال به حساب مى آوردند و در نتيجه به حساب فعاليت و شغل نمى آوردند. شمار زيادى از دانشجويان پشت كنكور را كماكان دانشجو به حساب مى آوردند. شمار زيادى از افغانى هاى ايرانى شده را به حساب نمى آوردند. از همه مهمتر اينكه اصلاً سربازان را در ميان شاغلان به حساب مى آورند كه خارج از استاندارد است. به اضافه دلايل ديگر. الان كه گفته مى شود بيكارى دوازده درصد شده نسبت به گذشته، آن رقم ۱۷.۸ يا ۱۸ درصد من بايد نزديك هاى ۲۰ درصد شده باشد. اگر يك كمى با ديدگاه هاى جامعه شناسى كاربردى هم در شهر ظاهر شويد، در داخل محله ها، خيل عظيم بيكاران شهرى را مى بينيد. در شهرهاى كوچك مثلاً شهرهاى ساحلى جنوب الان برويد مى بينيد كه ساعت ۱۰ يازده صبح كه اوج كار است، انبوه زيادى از جوانان كنار دريا نشسته اند و دارند با هم حرف مى زنند يا در قهوه خانه ها نشسته اند در شهرهاى مركزى، يا در تهران در داخل محله ها به ويژه محله هاى كم درآمد، يا خانواده ها را مى بينيد كه در آنها بيكارى فراوانى وجود دارد. اين در حالى است كه براى طرح هاى اشتغال زاى زود بازده هزينه هاى زيادى داده شده، نرخ بهره براى سرمايه گذارى هاى اعتبارى، براى وام هايى كه مشاركتى نيستند، وام هاى عقود مبادله اى اند، پائين آمده. مقدار زيادى سرمايه در اختيار سرمايه گذاران نوظهور خودمانى قرار گرفته و باز اين بيكارى بالا رفته. شما به طرح بنگاه هاى زودبازده اشاره كرديد. طى اين همه سالى كه مى گذرد مطرح شده است كه از لحاظ اقتصادى اين طرح خوب بوده و چهار تا پنج درصد بيشتر انحراف نداشته و باعث اشتغال زايى شده. به نظر شما آيا اين طرح موفقيت آميز بوده؟ نه، چهار درصد فقط شوخى است. شمار زيادى از اين وام ها رفت تبديل شد به خريد پژو و سمند و اينها كه مسافر كشى شود. شمارى رفت بابت پرداخت قسط ها و بدهى هاى ديگر و يا رفت توى معاملات كوچك دلالى و واسطگى. اين انحراف خيلى زياد است. پنج سال پيش محمود احمدى نژاد عنوان كرد كه پول نفت را بر سر سفره همه خواهد آورد. در اين پنج سال بارها و بارها در مورد ايجاد اشتغال براى مردم از سوى دولتمردان جمهورى اسلامى ايران، اعضاى دولت محمود احمدى نژاد صحبت شد. وزير كار جديد، عبدالرضا شيخ الاسلامى در گفت و گو با خبرگزارى مهر عنوان كرد كه دولت نمى تواند براى همه شغل ايجاد كند. شما این اظهارات را چگونه ارزيابى مى كنيد؟ ايشان اگر اين اعتراف را دارد مى كند، حتماً بايد فردا برود استعفاء بدهد. براى اينكه برابر قانون اساسى دولت موظف است كه كار ايجاد كند. وقتى ابراز عجز و ناتوانى مى كند، مى گويد نمى توانم وظيفه ام را به قانون اساسى انجام دهم، اين يعنى اينكه دولت ها شكست خورده اند. براى اينكه نمى توانند به آنچه كه ميثاق مورد قبول عمومى است، يعنى قانون اساسى، پاسخ دهند. به نظر من اظهار عجز نسبت به آنچه كه قانون اساسى گفته يعنى تامين اجتماعى همگانى، آموزش رايگان براى همگان، تامين مسكن، اينها به منزله اين است كه قانون اساسى دارد ناديده گرفته مى شود. و كسى هم نيست به آنها بگويد وقتى نمى توانى اين قانون را اجرا كنى و دست كم در راستاى هدف هاى اين قانون حركت كنى، بايد رها كنى بگذارى بروى.
 


موافقت جمهورى اسلامى با انجام مبادله براى تحويل اورانيوم غنى شده در ايران در قبال دريافت سوخت هسته اى براى راكتور پژوهشى تهران كه روز دوشنبه در بيانيه مشترك دولت هاى ايران، تركيه و برزيل اعلام شد، تيتر اول و سرمقاله هاى اغلب روزنامه هاى صبح سه شنبه ايران را به خود اختصاص داده است.موافقت جمهورى اسلامى با انجام مبادله براى تحويل اورانيوم غنى شده در ايران در قبال دريافت سوخت هسته اى براى راكتور پژوهشى تهران كه روز دوشنبه در بيانيه مشترك دولت هاى ايران، تركيه و برزيل اعلام شد، تيتر اول و سرمقاله هاى اغلب روزنامه هاى صبح سه شنبه ايران را به خود اختصاص داده است. روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت محمود احمدى نژاد، با تاكيد بر اينكه « تفاهم ايران، تركيه و برزيل از موضوع تبادل سوخت هسته‌اى گره ‌گشايى كرد» مدعى شد كه «با اين توافق سه جانبه امريكا كيش و مات» شده است. اين روزنامه نوشته كه پيام اصلى توافق نامه هسته اى روز دوشنبه، «ناكار آمدى ساز و كار تحريم بود كه از سوى برزيل و تركيه مورد تأكيد قرار گرفت.» روزنامه ايران در دفاع از امضاى اين توافق نامه نوشته است: «نكته ويژه ‌اى كه با اجرايى شدن فرايند مبادله سوخت رخ مى ‌نمايد، پذيرش رسمى غنى ‌سازى در ايران از سوى جامعه جهانى است؛ موضوعى كه در مغايرت با قطعنامه‌هاى شوراى امنيت است.» اين روزنامه البته در توضيح بيشتر نوشته كه «لغو قطعنامه‌هاى شوراى امنيت در عرف بين‌الملل به راحتى امكان پذير نيست اما با توافق آتى به اصطلاح لق خواهند شد.» «ابعاد و پيامدهاى توافق هسته ‌اى تهران» روزنامه تهران امروز طى سر مقاله خود به «ابعاد و پيامدهاى توافق هسته ‌اى تهران» پرداخته و نوشته است: «اولين وجه اين توافقنامه آن است كه غرب حضورى در آن ندارد و به عنوان طرف مقابل ايران در موضوع هسته ‌اى اكنون توپ را در زمين خود مى‌ بيند و بايد واكنشى مناسب به اين اقدام بدهد.» اين روزنامه در عين حال نوشته است: «در اين توافق بى ‌ترديد بخش‌ هايى از خواسته غرب مبنى بر خروج اورانيوم از ايران و تحويل سوخت ۲۰ درصد پس از يكسال تامين شده است.» روزنامه تهران امروز دومين وجه توافق هسته اى با برزيل و تركيه را به توانايى حكومت ايران مربوط دانسته و نوشته است: «جمهورى اسلامى توانسته است با يك مانور ديپلماتيك از طريق وارد كردن بازيگران جديد به پرونده هسته اى زمين بازى هسته اى را عوض كند و شرايط را براى غرب دشوارتر از قبل كند.» اين روزنامه سومين پيامد اين توافق نامه را شكننده كردن توافق اعضاى شوراى امنيت براى آغاز دور تازه تحريم ها ارزيابى كرده و نوشته است: «توافق تهران مى تواند اعضاى مردد اين گروه يعنى روسيه و چين را به تغيير رويه نزديكى به ديدگاه هاى غربى ها تشويق كند.» تهران امروز در عين حال تاكيد كرده كه «ماجراى تامين سوخت رآكتور تهران تغييرى در معادله كلان غربى‌ها» در قبال پرونده هسته اى ايجاد نخواهد كرد. «پيروزى يا عقب ‌نشينى؟» اما روزنامه جمهورى اسلامى در سرمقاله روز سه شنبه خود با عنوان «پيروزى يا عقب ‌نشينى؟» نوشته است: «تا قبل از اجلاس گروه ۱۵ در تهران و اجلاس سه جانبه تركيه، برزيل و ايران، سياست محورى نظام جمهورى اسلامى ايران اين بود كه مبادله سوخت اتمى فقط در ايران. اين نكته را آقاى منوچهر متكى، وزير امور خارجه هفته گذشته براى چندمين بار مورد تأكيد قرار داد و نكته ‌اى ست كه با سياست اعلام شده توسط رهبر انقلاب آيت الله خامنه‌اى منطبق است.» اين روزنامه نوشته است: «تبادل همزمان سوخت ۲۰ درصد در برابر اورانيوم ۳.۵ درصد»، «انجام مبادله فقط در خاك ايران» و «تعيين ميزان اورانيومى كه مبادله مى‌ شود بر اساس نياز ايران» سه شرط مورد تاكيد آيت الله خامنه اى بوده است اما «در بيانيه ديروز تهران، هيچ يك از اين سه شرط رعايت نشده و ايران پذيرفته است ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى اورانيوم خود را قبل از آنكه چيزى تحويل بگيرد از كشور خارج نمايد و ظرف يكسال بعد مقدار ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصد غنى شده تحويل بگيرد.» روزنامه جمهورى اسلامى تاكيد كرده كه در توافق نامه روز دوشنبه «نه تنها رعايت شرط‌ هاى مذكور نيست، بلكه يك عقب ‌نشينى آشكار در همه زمينه‌هاى اعلام شده قبلى است.» طرح امنيت اجتماعى و پليسى شهرها روزنامه همشهرى به نقل از فرمانده نيروى انتظامى تهران بزرگ از آغاز اجراى طرح ديگرى از سوى نيروى انتظامى با عنوان «طرح برخورد با مزاحمان خيابانى» از هفته آينده خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، حسين ساجدى نيا گفته كه «هدف اين طرح برخورد و شناسايى مزاحمان خيابانى است» و افزوده است كه در جريان اجراى اين طرح «تمامى مزاحمان خيابانى و نواميس در تهران شناسنامه دار مى‌شوند.» فرمانده نيروى انتظامى پايتخت تا تاكيد كرده كه «تا كنون چهار مرحله طرح امنيت اجتماعى شامل برخورد با تهيه و توزيع كنندگان مواد مخدر، برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با توليد و توزيع كنندگان سى دى هاى مستهجن و راه اندازى پليس نامحسوس در تهران بزرگ اجرايى شده است.» «فيلم سخيف»، بهانه تازه براى برخورد با سينماگران روزنامه كيهان از قول مديركل اداره ارزشيابى و نظارت معاونت سينمايى وزارت ارشاد اسلامى خبر داده كه « پروانه كار تهيه كنندگان فيلم هاى سخيف لغو مى شود.» به نوشته اين روزنامه، عليرضا سجادپور اشاره به اين كه «از اين پس مانع اكران همزمان فيلم هاى كمدى سخيف خواهيم شد» گفته است: «با اجراى دفترچه سياست هاى سينمايى، در آينده اگر توليدكنندگان آثار سخيف پس از پايان محروميت يك ساله خود، دوباره اثر درجه ۴ توليد كنند با لغو پروانه كار مواجه خواهند شد.» اين مقام وزارت ارشاد اسلامى توضيحى درباره اينكه چه فيلم هايى را «سخيف» مى داند نكرده اما گفته است: « اجازه نخواهيم داد تعداد زيادى از فيلم هاى طنز همزمان با هم اكران شوند.»
 


هر کسی که حتی مدت کوتاهی را در تهران به سر برده باشد، می‌داند که این شهر، شلوغ، تقریبا همیشه بیدار و روشن است. برای دزدین مجسمه‌های چند تنی از خیابان‌ها یا میدان‌های شهر احتمالا آسان‌ترین راه درخواست از خود مجسمه‌ها برای راه افتادن است... دو ماه است از ناپدید شدن تندیس‌های تهران می‌گذرد و کسی از آنها خبری ندارد.هر کسی که حتی مدت کوتاهی را در تهران به سر برده باشد، می‌داند که این شهر، شلوغ، تقریبا همیشه بیدار و روشن است. خیابان ستارخان، شهرآرا، شهرک غرب، چهار راه ولی‌عصر و ... هر وقت به یکی از این خیابان‌ها سر بزنید، حتی نیمه شب، باز هم ممکن است در ترافیک کوچکی بمانید یا از سر و صدا کلافه شوید. برای دزدیدن بخش اصلی یکی از این خیابان‌ها یا میدان‌ها -برای مثال مجسمه‌های چند تنی- احتمالا آسان‌ترین راه درخواست از خود مجسمه‌ها برای راه افتادن است؛ « دزدیده شدن مجسمه ها دروغ است . خودشان رفته اند » این چیزی است که کاربران اینترنتی این طرف و آن طرف به شوخی گفته‌اند و نوشته‌اند. اما در هر طنزی، واقعیتی نهفته است. به هر حال دست‌کم دو ماه است از ناپدید شدن تندیس‌های تهران می‌گذرد و کسی از آنها خبری ندارد. مجسمه‌های تهران از آغاز سال نو ناپدید شدند. خبرهای اولیه در مورد ناپدید شدن مجسمه‌ها با تاخیری نسبتا طولانی به رسانه‌ها راه پیدا کرد. با این وجود مجسمه‌ها همچنان ناپدید شدند و مقام‌های انتظامی و شهرداری تهران، مسئولیت را به گردن یکدیگر انداختند. موضوع عجیبی -که واکنش به آن خود با تاخیر همراه بود- به دستور مقام‌های انتظامی نیازی به اطلاع‌رسانی بیشتر هم ندارد. حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز یک‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «تا کسب نتیجه نهایی در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شود و رسانه‌ها بهتر است به جای پرداختن به این موضوع که دغدغه مردم نیست به موارد دیگری از جمله طرح امنیت اجتماعی بپردازند.» شهریار (پارک شهر) قبل و بعد از غیب شدن دغدغه موضوع غیب شدن مجسمه‌های تهران در رسانه‌های خارجی و شهروندی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. گروه نسبتا بزرگی از کاربران اینترنتی -آن دسته که نظر خود را در رسانه‌های ایترنتی غیردولتی نوشته‌اند- دست‌های پنهانی را پشت «جریان» می‌بینند. «برادر بسیجی، به استحضار می‌رساند این چیزی که شما داری از معابر شهر تهران می‌دزدی، ساندیس نیست، تندیس ِ برادر.» این نظر یکی از کاربران در گزارشی در صفحه رادیو فردا در فیس‌بوک است.  کسانی که مانند فرمانده نیروی انتظامی تهران «دغدغه» را در چیز دیگری می‌بینند، حتی تندتر و صریح‌تر از توطئه‌ای پنهان می‌گویند... اما نه آنطور که به ذهن فرمانده خطور می‌کند. یک کاربر سایت بالاترین می‌نویسد : «من از همان روز اول هم مشکوکم به این قضیه و هم براش اصلا اهمیتی قایل نیستم. یه جورایی فکر میکنم دارن مثل همون مهندسی انتخابات، مهندسی افکار عمومی هم می‌کنن اون بالا بالاها! یه دو سه هفته‌ای بحث همه کشور و رسانه‌ها و این بالاترین خودمان هم شده بود کمپین زلزله و این حرف‌ها، یه مدته مجسمه‌ها و اخبارش داره رو افکار عمومی رژه می‌ره و ...» «مهندسی افکار عمومی» وقتی «مگس‌ها هم زیر نظرند» سیزده تندیس مشهور از خیابان‌ها و میدان‌ها و پارک‌های معروف تهران دزدیده شده‌اند، غیب شده‌اند یا دست‌هایی پنهان آنها را ناپدید کرده است. همه اینها به قول گروهی «برای مهندسی افکار عمومی است» یا آنطور که برخی دیگر از شهروندان گفته‌اند و نوشته‌اند به دلیل «تفکر طالبانی حکومت ایران» است. با همه اینها هنوز یک پرسش باقی می‌ماند و عجیب نیست که این پرسش، شهروند تهرانی را نگران کند؛ جریان سرقت ناکام یکی از تندیس‌ها به نقل از رسانه‌های داخلی به این شکل است: جای خالی مادر و فرزند در میدان صنعت خبرگزاری فارس می‌نویسد ربودن مجسمه عبدالرحمن صوفی رازی در منطقه ۲۰ تهران بودند با هوشياری مأمور شهرداری ناكام ماند. این خبرگزاری از رئيس اداره زيباسازی شهرداری منطقه ۲۰ نقل می‌کند که: دزدان برای ربودن اين مجسمه حدوداً ۷۰۰ كيلوگرمی، جرثقيل آورده بودند. به هر حال به نظر می‌رسد این تندیس نجات پیدا کرده است و در ادامه خبر به گفته مسئول شهرداری «اين مجسمه در جريان سرقت قدری آسيب ديد و به همین دلیل آن را به انبار برده اند تا بعد از ترميم دوباره در محلی جديد نصب شود». ده روز بعد سخنگوی شهرداری تهران با رد اخبار برداشتن مجسمه‌های بوستان‌ها برای تعميرات توسط ماموران شهرداری تهران، گفت: اين موضوع به هيچ وجه صحت ندارد. رضا يحيايی، مجسمه ساز مقيم پاريس، که در تهران شاهد غيب شدن اين مجسمه ها بوده نیز به راديو فردا می‌گويد: « اينها يک سری مجسمه های برنز ريخته شده است، ولی آثار هنری با ارزشی نيست... اينها پرتره‌های برنزی است که کندن آنها بسيار سخت است. گويا دزدان وقت فراوانی داشتند که اين مجسمه ها را از زير ببرند، چون اين کار يکی دو ساعت نيست». از مجموع خبرهای ضد و نقیض و در عین حال گفته‌های آقای یحیایی به رادیو فردا به سختی بتوان به نتیجه خاصی رسید؛ دزدان در مراکز شهر برای دزدیدن مجسمه‌هایی که ارزش ریالی چندانی ندارند «جرثقیل» آورده‌اند، ولی در جریان یکی از این دزدی‌ها بالاخره یک مامور شهرداری آنها را دیده است و مجسمه دزدیده نشده بلکه برای تعمیرات برده شده است و یک مامور دیگر شهرداری در مورد مرمت -احتمالا- این یا هر تندیس دیگری چنین خبری را شدیدا رد می‌کند. نگرانی ممکن است افزایش یاید، اگر کسی در میان این خبرهای ضد و نقیض به جای «مجسمه برنزی چند تنی» کلمه «آدم زنده چند کیلویی» را قرار دهد. ----------------- (رادیو فردا مسئول محتوای وب‌سایت‌های دیگری که در این گزارش به آنها لینک داده شده، نیست.)
 


کامران شیردل مستندساز ایرانی، نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا را در سفارت آن کشور در تهران دریافت کرد. کامران شیردل اولین فیلمساز ایرانی است که موفق به دریافت این جایزه می شود. در مراسم اهدای نشان شوالیه هنر و فرهنگ، کامران شیردل یکی از پدران سینمای مدرن و امروز ایران نامیده شده و دلیل اهدای این نشان به وی نقش سازنده ی او در معرفی مکتب نئورئالیسم ایتالیا عنوان شده است. کامران شیردل مدیر اولین جشنواره‌ مستقل ملی و بین‌المللی سینمای مستند کیش، مستندهایی چون" تهران پایتخت ایران است" و "اونشب که بارون اومد" را ساخته است. نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا، نشان درجه ی یک این کشور است که به کسانی که در عرصه های ادبیات، موسیقی، اقتصاد، خدمات عمومی، اجتماعی و بشردوستانه فعالیت می کنند اهدا می شود.
 


آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که متن موافقتنامه سه جانبه ایران با ترکیه و برزیل، را دریافت کرده است. این نهاد سازمان ملل متحد می افزاید، اما اکنون تهران باید به صورت کتبی، اعلام کند که بر مبنای این موافقتنامه عمل خواهد کرد. تهران روز دوشنبه اعلام کرد با توجه به پادرميانی‌های برزيل و ترکيه، توافق کرده مبادله سوخت اتمی را در خاک ترکيه اجرا کند و اورانيوم کمتر غنی شده خود را به ترکيه فرستاده و در قبال آن، ميله سوخت هسته ای برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران دريافت کند. این درحالیست که حرکت جدید تهران، از سوی آمریکا و بریتانیا با استقبال رو به رو نشده است و این کشورها می گویند همچنان در پی اعمال تحریم های جدید علیه ایران خواهند بود.
 


مادران سه جوان آمریکایی بازداشتی در ایران، امروز سه شنبه، برای دیدار با فرزندانشان، رهسپار تهران خواهند شد. سه جوان آمریکایی به نام‌های سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شین باوئر، ۲۷ ساله روز نهم مرداد ماه سال گذشته توسط مرزبانان ایرانی بازداشت‌ شدند و از آن زمان در زندان اوین به سر می برند. اين سه جوان با "اتهام" جاسوسی روبرو هستند. مقام های آمريکایی و خانواده های آنها اتهام های وارد شده را رد کرده و گفته اند که اين افراد، سه جوان کوهنوردند که بطور تصادفی هنگام کوهنوردی در کردستان عراق وارد خاک ايران شدند
 


ژان کلود یانکر، رییس گروه یورو، می گوید این واحد پولی همچنان معتبر است. رییس گروه یورو، متشکل از ۱۶ کشوری که از این واحد پولی مشترک استفاده می کنند، پس از آنکه ارزش یورو در چهار سال گذشته به پایین ترین حد در مقابل دلار رسید با خبرنگاران سخن می گفت. سقوط ارزش یورو نگرانی ها را درباره ی تاثیر بدهی ها بر بحران مالی جهانی افزایش داده است. از سوی دیگر یونان قرار است امروز اولین بخش از کمک های گروه یورو و صندوق بین المللی پول به ارزش ۲۰ میلیارد یورو را دریافت کند. یونان امیدوار است با این کمک ها از بحرانی تر شدن وضعیت بدهی هایش بکاهد.
 


یک مقام دولت آمریکا می گوید، باراک اوباما رییس جمهور آن کشور در نظر دارد برای رسیدگی و تحقیق درباره ی نشت نفت در خلیج مکزیک کمیسیونی تشکیل دهد. این گزارش می افزاید که این کمیسیون همچنین به تحقیق درباره شیوه های به کار رفته در صنعت نفت آمریکا و نقش دولت در اینباره خواهد پرداخت. از سوی دیگر شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) که مسئول عملیات حفاری در خلیج مکزیک بوده، اعلام کرده است که این شرکت از چاه زیردریا ، نفت تولید نخواهد کرد. روز بیست آوریل سکوی حفاری این چاه منفجر شد و به نشت نفت در خلیج مکزیک منجر شد. بی پی می گوید امیدوار است که با پوشاندن این چاه با سیمان، نشت نفت از آنرا متوقف کند.
 


مقام های عراقی می گویند دو روحانی سنی که مخالف ترور و خشونت بوده اند، در شهر بعقوبه در شمال بغداد کشته شدند. سر یکی از این روحانیان بریده شده و دیگری در مقابل خانواده اش به گلوله بسته شده است. مقام های نظامی عراق، القاعده را مسئول کشته شدن ِ این دو روحانی سنی به نامهای شیخ عبدالله شکور و شیخ هاشم عارف، معرفی کرده اند. شهر بعقوبه، در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی و در زمان اوج درگیری های قومی، تحت کنترل القاعده بود.
 


به گزارش وبسایت کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، احمد یزدانفر سر تیم محافظان میر حسین موسوی شامگاه دوشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وبسایت جرس، جنبش راه سبز، هم می نویسد آقای یزدانفر دو روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. از علت بازداشت وی اطلاعی در دست نیست. در روزهای اخیر، دامنه دستگیریها و صدور احکام متهمان پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ایران، شدت گرفته است.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته