گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از ان دفاع شود. ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد،ایرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بیکاری و ۲۹درصد بیکاری در میان جوانان،ایرانی با زندان های پر از زندانیان سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده،ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود.کسی در این جنگ زرگری نمی پرسد که کجا رفت سند چشم انداز بیست ساله برای ایران پیشرفته. وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می شود گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام،اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانه اش ویران می شود یا اسلام امام جمعه ای است که بدون خم به ابرو اوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر ۵۰میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی می زند. یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود. وقتی ۷چهره شاخص و با سابقه روشن ادعانامه ای بر علیه این افسانه سازی به قوه قضائیه تحویل می دهند خودشان به زندان اوین برگردانده می شوند. آیا در اسلامی که حضرت علی(ع) ان را معرفی می کنند امکان دارد به جای متهمان،شاکیان را زندانی کنند؟ با ۲۹۶ امتیاز و ۱۳۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات نمی دانم مرا بکجا خواهندبرد . انتظار پذیرایی ندارم . انتظار رفتار و برخورد خوب ندارم . ممکن است مرا بزنند . بدجوری . ممکن است مرا به ناسزا و فحش های ناموسی بگیرند . بدجوری . وممکن است حتی مرا بقول بازجویم محارب تشخیص دهند و به دم تیغ بسپرند . هرچه را که پیش آیدبه آغوش می کشم . برای آینده ی مردمان سرزمینم . بدرود . با ۲۰۵ امتیاز و ۲۴ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات اختصاصی خبرنگاران سبز/ سیاست/ رهبران سبز/ امیر پارسیان: به پيشنهاد و کمک برخی از کنشگران سبز، شب گذشته (۲۶ مرداد ۸۹) گفتوگویی صریح و صمیمی در يکی از اتاقهای اينترنتی با هماهنگی دکتر خزعلی برگزار شد که مهمانان ويژه آن حجتالاسلام والمسلمین مهدی کروبی بود. پرسشهای این نشست بیشتر در باره روز قدس، پیگیری وضع زندانیان، اختیارات ولایت فقیه، تغییر قانون اساسی، حکومت سکولار و راهکارهای پیشروی جنبش بود. مهدی کروبی ضمن اعلام شرکت خود در راهپیمایی روز قدس از مردم خواست با رعایت هوشیاری تمام حتما در این راهپیمایی شرکت کنند. با تشکر ویژه از دکترمهدی خزعلی که تشکیل دهنده این نشست بودند اميدواریم گفتوگوهایی اینچنین باز هم برگزار شود تا رابطه بین مردم و رهبران سبز و کنشگران هر چه نزدیکتر و قویتر شود. در اين جلسه کنشگران جوان پرسشهای خود را با صراحت از آقای کروبی پرسيدند و ایشان نیز با شکيبايی به آنها پاسخ داد. البته به دلیلی کمبود وقت تمامی پرسشها (از جمله پرسشهای سایت خبرنگاران سبز) فرصت مطرح شدن پیدا نکرد گرچه برخی از پرسشهای ما از زبان دیگر حاضران پرسیده شد. به دلیل اینکه شاید برخی از افراد حاضر در جلسه مایل نباشند صدایشان پخش شود از قرار دادن فایل صوتی معذوریم ولی فايل صوتی اين گفتگو در اختیار خبرنگاران سبز محفوظ میباشد. یادآوری: متن زیر چکيدهای از جلسه "۲۶ مرداد" است. موارد کمشمار داخل پرانتز برای توضیح افزوده شدهاند. از اعضای اتاق: آيا برنامهای برای روز قدس داريد؟ آيا ممکن است باز هم حکايت ۲۲ خرداد تکرار شود و دعوت در شب قبل پس گرفته شود؟ ديده شده که با اين پس گرفتن دعوت باز هم مردم به خيابان ها آمدهاند؛ البته برداشتها از اين کار شما هم مثبت بود و هم منفی. آیا در مورد تشکيل هسته ی اوليه برای تجمعات روز قدس برنامهای داريد؟ با ۱۹۶ امتیاز و ۳۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات ویدئو از شیوا نظر آهاری و آنچه بر وی در زندان اوین گذشته بود و با این همه از زندانی بودن هرگز نهراسید.همه با هم برای آزادیش میکوشیم. با ۱۹۳ امتیاز و ۱۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات جرس: میرحسن موسوی هیاهوهای اخیر درباره نسبت میان اسلام و ایران را که بین برخی از جناح های کشور درگرفته است را جنگ زرگری می داند که با اهداف خاص سیاسی آغاز شده است و معتقد است: جنگی که در آن گفته نمی شود کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود؟ ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده … و یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود؟ با ۱۷۱ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات محمد نوری زاد کارگردان، فیلمنامه نویس و روزنامه نگار ایرانی که پیش از این به دلیل نوشتن نامه های سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، پنج ماه را در زندان اوین تهران گذرانده بود، امروز چهارشنبه 18-8-2010 بار دیگر به زندان احضار شد. او در گفت گو با العربیه از نگارش نامه ای به رهبر جمهوی اسلامی سخن گفت که پس از بازگشت او به زندان منتشر خواهد که اما لحن آن دیگر مانند نامه های پیشین نخواهد بود. نوری زاد ساعاتی پیش از بازگشت به زندان در گفت و گو با العربیه اظهار داشت که مقام های امنیتی در تماس برای احضار او، از دلایل بازگشتش به زندان، سخنی به میان نیاورده اند اما گمان می کند، آخرین نامه ای را که خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته، دلیل مساله باشد. محمد نوری زاد در ششمین نامه خود خطاب به آیت الله خامنه ای که آن را "آخرین نامه" نامیده و یکشنبه 18-8-2010 منتشر کرده بود، با شرح آن چه که در ایران امروز به ویژه در زندان ها روی می دهد و با انتقاد از سیاست های رهبر جمهوی اسلامی و حمایت او از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی ایران شد و نوشت: "به یک دستور شریف شما همه زندانیان بیگناه ما به آغوش عزیزان خویش باز میگردند. این همان بارقه پربرکتی است که امید بارش آن را به شما دل بستهایم. مابقی راه را خود خدا پیش روی شما خواهد گشود." این نویسنده منتقد ایرانی، در پاسخ به سوالی که چرا ششمین نامه خود به آیت الله خامنه ای را آخرین نامه نام نهادید گفت: "در نامه اظهار امیدواری کردم که رهبرمان با ایجاد گشایش، فضا را برای تغییر آماده کرده و همه نگرانی هایی که در جامعه وجود دارد، برطرف کند. وقتی نامه می نویسیم یعنی نا امید هستیم اما این آخرین نامه به معنی این که هنوز امیدوارم که تغییری حاصل شود." و اگر تغییری در سیاست های رهبر جمهوی اسلامی حاصل نشود، آیا محمد نوری زاد دیگر نامه ای به او نخواهد نوشت؟ او در پاسخ به این سوال اظهار داشت: "اکنون نامه ای نوشته ام که به محض بازگشتم به زندان منتشر خواهد شد. این نامه دیگر در ردیف نامه های قبلی نخواهد بود و به شکل دیگری صحبت خواهم کرد." محمد نوری زاد در پاسخ به این پرسش آیا که با ادامه این روند، بیمی از برخورد نهادهای امنیتی با او ندارند گفت: "از چه باید بترسم؟ ایران سرزمین ما است. باید با تمام وجود در آن بمانیم و آن را بسازیم." شایان ذکر است که دادگاه انقلاب تهران، آقای نوری زاد را که نگارش نامه های انتقادی به آیت الله خامنه ای را پس از انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز سال گذشته ایران آغاز کرده است، به سه سال و نیم زندان و 50 ضربه شلاق محکوم کرده است. او دو تای این نامه ها را از داخل زندان و در دوره بازداشت نوشته و منتشر کرده بود. با ۱۵۹ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات به پيشنهاد و کمک برخی دوستان شب گذشته (۲۶ مرداد ۸۹) جلسه ای در يکی از اتاق های گفتگوی اينترنتی برگزار شدکه مهمانان ويژه آن حجت الاسلام مهدی کروبی و دکتر خزعلی بودند. از آقای خزعلی بابت ترتيب دادن اين جلسه تشکر ميکنم. گفتگو خصوصا در اواخر وقت با صميمت خاصی در جريان بود. آقای کروبی هر از گاهی شوخی می کردند. اميدوارم که باز هم اين جلسات برگزار شود. در اين جلسه جمعی از جوانان از طريق اتاق گفتگو سوالاتی را از آقای کروبی پرسيدند و آقای کروبی با شکيبايی به سوالها جواب داد اما وقت کم بود و تمام سوالات مطرح نشد. فايل صوتی اين گفتگو به همراه خلاصه ای از آن گفتگو را برايتان آماده کرديم پيشاپيش از کيفيت پايين صدا پوزش می طلبيم. لازم به ذکر است که متن گفتگو عينا سخنان ذکر شده نيست و سعی کرده ايم، چکيده ای از جلسه شب " ۲۶ مرداد " را در اختيار شما قرار بگذاريم. در برخی از موارد نکاتی را در داخل پرانتز ضميمه کرديم که در گفتگو نيامده است. با ۱۵۷ امتیاز و ۹ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات میرحسن موسوی هیاهوهای اخیر در باره نسبت میان اسلام وایران را که بین برخی از جناح های کشور درگرفته است را یک جنگ زرگری می داند که با اهداف خاص سیاسی آغاز شده است :"جنگی که در آن گفته نمی شود کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود؟ ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیادو دهان های دوخته و رسانه های خفه شده … و یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود؟ با ۱۵۷ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات مهدی کروبی شب گذشته به همت گروه مبارزان راه آزادی در برنامه پرسش و پاسخ زنده از طریق مسنجر که تعدادی از اعضای جنبش سبزدر آن حاضر بودند شرکت کردند و ضمن اعلام حضور خود در راهپیمایی روز قدس از تدوین برنامه ای جهت تشکیل هسته اولیه در روز راهپیمایی خبر داد . همچنین ایشان از مردم خواستند هوشیاری خود را حفظ کنند تا نقشه های شوم کودتاگران بر آب شود و صف هتاکان از صف مردم معترض جدا شود افراد هتاکی که در عاشورا توهین هایی انجام دادند که توسط رسانه های کودتا بزرگنمایی شد . با ۱۴۲ امتیاز و ۱۶ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات تحول سبز: محمد نوری زاد کارگردان، فیلمنامه نویس و روزنامه نگار ایرانی که پیش از این به دلیل نوشتن نامه های سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، پنج ماه را در زندان اوین تهران گذرانده بود، امروز چهارشنبه بار دیگر به زندان احضار شد. او در گفت گو با العربیه از نگارش نامه ای به رهبر جمهوی اسلامی سخن گفت که پس از بازگشت او به زندان منتشر خواهد که اما لحن آن دیگر مانند نامه های پیشین نخواهد بود./ به گزارش تحول سبز، نوری زاد ساعاتی پیش از بازگشت به زندان در گفت و گو با العربیه اظهار داشت که مقام های امنیتی در تماس برای احضار او، از دلایل بازگشتش به زندان، سخنی به میان نیاورده اند اما گمان می کند، آخرین نامه ای را که خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته، دلیل مساله باشد./ محمد نوری زاد در ششمین نامه خود خطاب به آیت الله خامنه ای که آن را "آخرین نامه" نامیده و یکشنبه ۱۸-۸-۲۰۱۰ منتشر کرده بود، با شرح آن چه که در ایران امروز به ویژه در زندان ها روی می دهد و با انتقاد از سیاست های رهبر جمهوی اسلامی و حمایت او از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی ایران شد و نوشت: "به یک دستور شریف شما همه زندانیان بیگناه ما به آغوش عزیزان خویش باز میگردند. این همان بارقه پربرکتی است که امید بارش آن را به شما دل بستهایم. مابقی راه را خود خدا پیش روی شما خواهد گشود."/ این نویسنده منتقد ایرانی، در پاسخ به سوالی که چرا ششمین نامه خود به آیت الله خامنه ای را آخرین نامه نام نهادید گفت: "در نامه اظهار امیدواری کردم که رهبرمان با ایجاد گشایش، فضا را برای تغییر آماده کرده و همه نگرانی هایی که در جامعه وجود دارد، برطرف کند. وقتی نامه می نویسیم یعنی نا امید هستیم اما این آخرین نامه به معنی این که هنوز امیدوارم که تغییری حاصل شود."/ و اگر تغییری در سیاست های رهبر جمهوی اسلامی حاصل نشود، آیا محمد نوری زاد دیگر نامه ای به او نخواهد نوشت؟ او در پاسخ به این سوال اظهار داشت: "اکنون نامه ای نوشته ام که به محض بازگشتم به زندان منتشر خواهد شد. این نامه دیگر در ردیف نامه های قبلی نخواهد بود و به شکل دیگری صحبت خواهم کرد.". . . با ۱۳۱ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات نوری زاد جواب نامه رو به رهبری و در خواست برای ازادی زندانیان سیاسی اینجوری گرفت. با ۱۳۱ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات در دوران جنگ تحمیلی در این جنگ، لحظه های عشق به میهن در مقابل عقاید مذهبی قرار نگرفت بلکه آنچه ما شاهد آن بودیم آمیختگی اسلام و ایران در یک هویت واحد فراگیر بود. اصولا هویت ملی اول انقلاب به نوعی تعریف شده بود که در راهپیمائی های منجر به پیروزی انقلاب، زرتشتیان و مسیحیان و کلیمیان در میان صفوف مسلمانان اعم از شیعه و سنی بودند و در جبهه ها هم کنار هم در کنار رزمندگان تکبیرگو رزمنده های اقلیت های دیگر نیز حضور داشتند و همیشه هم دارند. با ۱۲۳ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات نمی دانم مرا بکجا خواهندبرد . انتظار پذیرایی ندارم . انتظار رفتار و برخورد خوب ندارم . ممکن است مرا بزنند . بدجوری .ممکن است مرا به ناسزا و فحش های ناموسی بگیرند . بدجوری . وممکن است حتی مرا بقول بازجویم محارب تشخیص دهند و به دم تیغ بسپرند . هرچه را که پیش آیدبه آغوش می کشم . برای آینده ی مردمان سرزمینم . بدرود . با ۱۱۲ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات محمد نوری زاد را دوباره به اوین فراخواندند و اوچه درد ناک این واقعه را توصیف کرده است: " نمی دانم مرا بکجا خواهندبرد . انتظار پذیرایی ندارم . انتظار رفتار و برخورد خوب ندارم . ممکن است مرا بزنند . بدجوری .ممکن است مرا به ناسزا و فحش های ناموسی بگیرند . بدجوری . وممکن است حتی مرا بقول بازجویم محارب تشخیص دهند و به دم تیغ بسپرند . هرچه را که پیش آیدبه آغوش می کشم . برای آینده ی مردمان سرزمینم . بدرود ." گفته بود آخرین نامه ام را به خامنه ای می نویسم و حالا دم از رفتن می زند.انگار می داند که شاید دیگر راه بازگشتی نداشته باشد.چه آسان آن را می پذیرد و چه زیباست امیدی که دارد...برای آینده مردمان سرزمینش پذیرای همه چیز است وچه ساده ... این است رسم مبارزه...این است رسم رسیدن به آزادی با ۱۱۰ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در این جنگ زرگری از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره می روند. گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از ان دفاع شود. ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد،ایرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بیکاری و ۲۹درصد بیکاری در میان جوانان،ایرانی با زندان های پر از زندانیان سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده،ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود.کسی در این جنگ زرگری نمی پرسد که کجا رفت سند چشم انداز بیست ساله برای ایران پیشرفته. وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می شود گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام،اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانه اش ویران می شود یا اسلام امام جمعه ای است که بدون خم به ابرو اوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر ۵۰میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی می زند. یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود. وقتی ۷چهره شاخص و با سابقه روشن ادعانامه ای بر علیه این افسانه سازی به قوه قضائیه تحویل می دهند خودشان به زندان اوین برگردانده می شوند. آیا در اسلامی که حضرت علی(ع) ان را معرفی می کنند امکان دارد به جای متهمان،شاکیان را زندانی کنند؟ موسوی تاکید کرد: نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ماست و نه اسلامی که معرفی می کنند و آن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند. با ۱۰۹ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات « اينجانبان يقين داريم که در اين بين دستهايی وجود دارد که اجازه پذيرش ادعای ريحانه را مبنی بر دفاع مشروع تا بحال نداده است. به چه دليل ريحانه حدود ۵۶ روز در انفرادی و تحت شکنجه روحی و روانی قرار می گيرد. متاسفانه بازپرس پرونده چون ناتوان از دستگيری دوست و يار مقتول بوده، حساسيت خود را بر روی موکله بار نموده است.» ريحانه جباری دختری است که چون در مقابل خواسته مردی که پيش تر مامور وزارت اطلاعات بود مبنی بر برقراری ارتباط جنسی تن نداد. در مقابل عدم تمکين خود و دفاع از شرافت و ناموس خود با يک ضربه چاقو از پشت مرد را به قتل می رساند. اين قتل کاملا ناخواسته بوده و ضربه ای که وارد گرديد بر قسمت حساس بدن مقتول نبوده است. سپس از اينکه شعبه ۷۴ کيفری استان به رياست قاضی تردست حکم به قصاص ريحانه را صادر کرد با اعتراض به دادنامه صادره شعبه ۲۷ ديوانعالی کشور که بسياری از پرونده های کيفری را تاييد می نمايد، ابرام و تاييد شد. حال اين دختر بی گناه در آستانه اعدام قرار دارد. دلايل اثبات دفاع مشروع و بی گناهی ريحانه و نيز شرح ماجرا را در زير به نظر گراميتان می رسد: الف - ادله اثبات دفاع مشروع تمامی تحقيقات انجام شده در پرونده ريحانه با سوء نيت و اينکه مقتول از مامورين وزارت اطلاعات بود که از کار برکنار شده بود از جمله تحقيقات مقدماتی، بازجويی ها و... همه و همه، بر افعال ريحانه تمرکز دارد؛ اينکه ريحانه چه کرده، چه انگيزه ای داشته، با چه کسانی رابطه داشته و.... در نگاه اول اين موضوع برای يک پرونده قتل کاملا بديهی به نظر می رسد. اما وقتی می بينيم چگونه برخی واقعيات غيرقابل انکار کنار گذاشته می شوند، در مورد برخی از مسائل ضروری هيچگونه تحقيقی به عمل نمی آيد و برخی از شواهد به دست آمده که می توانسته به نفع ريحانه باشد ناديده گرفته می شوند، به اين نتيجه می رسيم که اين پرونده يک غايب بزرگ دارد: "مقتول". در واقع هر آنچه مربوط به مقتول بوده و منتهی به قتل شده، از جمله اعمال شخص مقتول ارتباطات وی، حتی اطلاعاتی که می توانسته از گوشی موبايل دوم مقتول به دست بيايد و در پرونده موثر باشد، همه و همه مسکوت باقی مانده اند. الف: نحوه آشنايی ريحانه با مقتول بنا به اظهارات ريحانه، پس از اينکه در يکی از روزهای اواخر فروردين ۸۶، وی از مغازه "بستنی ناصر" بيرون می آمده، مقتول چندين بار با اتومبيل تويوتای کمری مشکی خود جلو پای وی ترمز می زند. تا اينکه ريحانه با اصرار سوار اتومبيل می شود. تا پيش از اين عمل، هيچگونه آشنايی بين ريحانه و مقتول وجود نداشته است و دليل معارضی که اظهارات ريحانه در مورد نحوه آشنايی با مقتول را زير سئوال ببرد نيز وجود ندارد. در واقع اين مقتول بوده که برای آشنايی با دختر جوانی که همسن دختر خود بوده پيشقدم شده است، شماره تلفن خود را به او داده و از او شماره تلفن گرفته است. اگر به قول بازپرس محترم، در کيفرخواست "متهمه با برقراری دوستی با فرد اجنبی خود را در موقعيت خطر قرار داده است"، همين استدلال در مورد مقتول نيز صادق است زير وی نيز با برقراری دوستی با دختری که می توانسته جای دخترش باشد، علاوه بر اينکه کاملا خلاف شئون شخصی و حرفه ای خود عمل کرده، مخاطرات فراوانی را نيز متوجه حيثيت فردی و زندگی خانوادگی خود ساخته است. اگر ريحانه، دختر جوان و بی تجربه و جاه طلبی بوده که با ديدن ظواهر زندگی مقتول و وعده او نسبت به فراهم آوردن امکاناتی مانند چاپخانه، اتومبيل گرانقيمت، آپارتمان مسکونی و نيز ايجاد اين ذهنيت که مقتول، فرد ذی نفوذی است و با دستگاههای اطلاعاتی و امنيتی ارتباط دارد و در جامعه ای که روابط بر ضوابط حکمفرماست، می تواند بسياری از مشکلات را حل کند، می توانسته به سادگی اغفال شود، انگيزه مقتول از پيشقدم شدن در ارتباط با دختر جوانی که هيچيک از ويژگی های مذکور را نداشته چه بوده است؟ اين سئوالی است که بازپرس محترم هيچگاه نخواسته اند به دنبال پاسخ آن باشند. ب: شواهدی که قصد مقتول برای تجاوز را آشکار می کند ... با ۱۰۷ امتیاز و ۱۳ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات جنگی که در آن گفته نمی شود کدام ايران است که بايد به جهان معرفی شود و يا کدام اسلام است که بايد از آن دفاع شود؟ ايرانی با بالاترين آلودگی به اعتياد و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده … و يا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنيتی افسانه سرايی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرايان سی سال گذشته انقلاب به زير سوال می رود؟ ميرحسین موسوی هياهوهای اخير در باره نسبت ميان اسلام وايران را که بين برخی از جناح های کشور درگرفته است را يک جنگ زرگری می داند که با اهداف خاص سياسی آغاز شده است. به گزارش کلمه ميرحسين موسوی ديروز هم زمان با سالگرد بازگشت آزادگان سرفراز به کشور در ديدار با جمعی از آزادگان استانهای کشور سخنانی در این باره گفت. مشروح این دیدار در زیر میآید. در اين ديدار که زهرا رهنورد نيز حضور داشت، ابتدا تعدادی از آزادگان ضمن تشريح مسائل و مشکلات خود پس از رهايی از زندانهای رژيم بعثی ديدگاه های خود را پيرامون مسائل سياسی،اقتصادی و اجتماعی کشور بويژه مسائل بعد از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸بيان کردند. مهمترين نکات قابل توجه در گزارش آزادگان به ميرحسين موسوی وضعيت معيشتی و تنگناهای اقتصادی بسياری از آنها بعد از رهايی و بوجود آمدن مسائل و مشکلات اجتماعی برای خود و خانواده هايشان بود. اين آزادگان ضمن بيان اين مسائل گفتند که تاسف برانگيزتر اين است که بعضی از ازادگان بعد از تحمل سال ها اسارت در زندان های مخوف صدام هم اکنون نيز به علت گرايش های سياسی شان در دوران انتخابات مدت ها نيز در زندان های دولت کنونی به سر برده اند. پس از سخنان آزاده های سر افراز ميرحسين موسوی نيز ضمن تبريک سالروز ورود آزادگان به ميهن اسلامی گفت : در دوران دفاع مقدس مردم و مسئولين هيچ گاه از رزمندگان و اسرای جنگ تحميلی غافل نبودند و هر روز و هر ساعت اخبار مربوط به اسرا مورد توجه قرار می گرفت. با ۱۰۶ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات کروبی در آخر گفت: یک سفارشی دارم و تاکيد مي کنم روز قدس در پيش است و ما هم در راهپيمايی شرکت مي کنيم مساله حقی است که از يک ملتی تضعيف شده است. خواهش مي کنم که مواظب باشيد شعاری ندهيد که حکومت از آن سوء استفاده کند. دوما ممکن است که از طرف خودشان بين شما نفوذی بفرستند تا فضا را تهييج کنند. خواهش مي کنم که سايرين را دعوت به آرامش کنيد. حرمت روزه را نگه داريد. خواهش ميکنم، عده ای قليلی که با عذر شرعی که دارند و روزه نيستند حرمت نگاه دارند تا حکومت از آن سوژه نسازد. عکس پاره امام را نشان مي دهند دستانش پيداست اما سر و کله اش پيدا نسيت. همه شما را به خدا می سپارم. موفق باشيد. با ۱۰۴ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات مهمترین نکات قابل توجه در گزارش آزادهگان به میرحسین موسوی، وضعیت معیشتی و تنگناهای اقتصادی بسیاری از آنها بعد از رهایی و به وجود آمدن مسائل و مشکلات اجتماعی برای خود و خانوادههایشان بود. این آزادهگان ضمن بیان این مسائل گفتند که تأسفبرانگیزتر این است که بعضی از آزادهگان بعد از تحمل سالها اسارت در زندانهای مخوف صدام، هماکنون نیز به علت گرایشهای سیاسیشان در دوران انتخابات مدتها نیز در زندانهای دولت کنونی به سر بردهاند. / این روزها در کنار اینهمه مشکلاتی که گریبانگیر کشور است، سروصداهایی در مورد نسبت اسلام و ایران بلند شده است. البته کاملاً مشهود است که سروصدا برای اهداف خاص سیاسی است. عدهای همانطور که صدها میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را در سالهای گذشته به چاه ویل سرازیر کردهاند، امروز دنبال آن هستند که سرمایههای هویتی ملت را برای به دست آوردن منافع جناحی کوتاهمدت چوب حراج بزنند. وگرنه همهی ما میدانیم که برای رزمندهگان ما در دفاع مقدس که از سرزمینمان دفاع میکردند، بحثی به عنوان تقابل ایران و اسلام وجود نداشت. / در بحثهای اخیر متأسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خطکشیهای تازه دیده می شود، و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ایران شدهاند که در کوتاهترین زمان سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند. / گفته نمیشود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود. ایرانی با بالاترین آلودهگی به اعتیاد؟ ایرانی با ۱۴٫۵ درصد نرخ بیکاری و ۲۹ درصد بیکاری در میان جوانان؟ ایرانی با زندانهای پر از زندانیان سیاسی و دهانهای دوخته و رسانههای خفهشده و حقوق بشر پایمالشده؟ ایرانی که به دلیل سیاستهای خانمانبرانداز، فاصلهاش با کشورهای همسایهی رقیب بیشتر میشود؟ / وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح میشود، گفته نمیشود که با گسترش سلطهی دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام، اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانهاش ویران میشود، یا اسلام امامجمعهای است که بدون خم به ابرو آوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر ۵۰ میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی میزند. / نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ماست و نه اسلامی که معرفی میکنند و آن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار میدهند. / ملت ما پیرو اسلامی است که مقتدایش علی (ع) است که وقتی یک عنصر غیرمسلمان جامعه او را متهم می کند، با او در یک ردیف در مقابل قاضی مینشیند و مختصر تبعیضی را که قاضی در حق او روا مییدارد، برنمیتابد. با تکرار این جمله که جامعهی ما و حکومت ما اسلامی است چیزی ثابت نمیشود. اصل، جواب به این سؤال است که چرا در حکومتی با ادعای مسلمانی رئیس شورای نگهبان قانون اساسی در کنار یک مدیر شناختهشدهی سابق کشور در مقابل قاضی نمینشیند تا به شکایتی که علیه او شده رسیدهگی شود، و در عوض آن مدیر را به زندان میبرند. / به جای این جریانسازیها و افسانهسراییهای بیهودهی امنیتی باید با ملت صادق بود. و به جای طرح جنگ اسلامی-ایرانی باید به مردم گفته شود آیا حکومت حق ملت را در قانون اساسی قبول دارد یا نه، و اگر قبول دارد چرا نه تنها آن اصول رعایت نمیشود بلکه خلاف آن در جامعه عمل میشود، به گونهای که قانونگریزی و نقض حقوق بنیادین و اصول اولیهی عدالت نهادینه میشود. / مشکل موقعی حل میشود که زمینهی انتخاباتهای آزاد و غیرگزینشی را فراهم آوریم و قوهی قضائیه نشان دهد که از بازجوهای امنیتی فرمان نمیگیرد و مستقل است. بنده یقین دارم تشکیل یک دادگاه منصف و مستقل و علنی برای رسیدهگی به همین شکایتی که هفت نفر از چهرههای شناختهشدهی کشور تسلیم قوه قضائیه کردهاند بیش از توپ و تفنگ و موشکهایمان در برگرداندن امنیت به کشور میتواند مؤثر باشد. با ۱۰۲ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات صومه چگینی، همسر محرم چگینی، یکی از کشته شدگان خشونت های بعد از انتخابات در گفت و گویی با کمپین بین المللی حقوق بشر درایران به تفصیل از فشارهای به عمل آمده برای مصاحبه با صداوسیما، پاسخگونبودن مسوولان برای پیگیری شکایت وی برای پیداکردن قاتل، تهدید و تلاش مستمر برای پنهان کردن واقعیت مرگ همسرش سخن گفته است. او درخصوص فشارهایی که برای عدم پیگیری پرونده از سوی وی توسط مسوولین به عمل آمده است به کمپین گفت:« برای چه سکوت کنم؟ مگر امکان دارد از این بدتر هم بشود؟ من را آواره کردند. جوانیم را حرام کردند. دیگر از جان من چه می خواهند؟» معصومه چگینی در این گفت وگو به کمپین گفت:«من در جواب قاضی که می گوید قاتل رویت نشده است و به جای معرفی قاتل شوهرم، پیشنهاد صرف نظر از شکایت و گرفتن دیه می کند، می گویم؛ آدمی که از بالای پشت بام روی سر مردم تیر می اندازد برای همه رویت شده است، چه طور برای شما رویت نشده؟ من می دانم چه کسی از بالا تیر روی سر مردم ریخته است، چه طور شما نمی فهمید چه کسی تیر ریخته است؟» او پیرامون فشارهایی که برای مصاحبه خانواده چگینی با صدا و سیمای جهموری اسلامی ایران طی ماه های گذشته به عمل آمده است گفت: « پنج، شش ماه آواره بودم، خانه زندگی نداشتم، منزل پدر شوهرم بودم. چند روز بعد از فوت شوهرم عده ای به آن جا آمدند، از ما و خانه ما فیلم برداری کردند و پرسیدند؛ شوهر شما چه کاره بوده؟ چه فعالیت های سیاسی داشته است؟ گفتم؛ شوهر من سیاسی نبوده است، از صبح تا غروب دنبال یک لقمه نان بود.» او افزود:«آن ها در مقابل دوربین می گفتند که یک عده ای از اغتشاش گران از روزهای بعد از انتخابات سوءاستفاده کردند و شوهرتان را کشتند. من به آن ها گفتم چه کسی به دست آن ها گلوله داد که مردم را بکشد؟ یک عده اغتشاش گر به چه دلیل باید شوهر من را بکشند؟ چه دشمنی با شوهر من داشتند؟ چه می دانستند شوهر من آمده در خیابان باید او را بکشند؟» همسرمرحوم چگینی درخصوص پیگیری های به عمل آمده درخصوص پیداکردن قاتل او به کمپین گفت: « دوباره به تازگی به دادگاه برای رسیدگی به شکایت مراجعه کردم و خواستم قاتل شوهرم را معرفی کنند، گفتند اصلا این پرونده این جا نیست. بعد از یک سال می گویند پرونده اصلا گم شده است! چه طور اگر فرد دیگری قتل کرده بود، طور دیگری با او رفتار می کردند؟ چرا بعد از یک سال کسی به سوال های من پاسخ نمی دهد؟ گلوله مال چه کسی بوده است؟ چه کسی شلیک کرده است؟ چرا شوهرم را آنقدر ناجوانمردانه کشتند؟ آن ها می خواهند با دادن دیه و رضایت من، پرونده مختومه شود، من حاضر به چنین کاری نخواهم شد! گناه ما چه بوده؟ به چه جرمی من در سی سالگی باید چنین زندگی داشته باشم؟چه کسی می خواهد حق ما را بگیرد؟ چه کسی جواب من را می دهد؟ با ۱۰۱ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات نوریزاد حجت و دليلی شد برای بسياری از انقلابیهای واقعی که در خيانتکاری خامنهای مردد بودند. او آنها را به دروازههای يقين رسانيد و نشان داد که خرابی کار از کجاست. خامنهای و بيت رهبری بداند که انقلابیهای واقعی احوالات تمامی زندانيان سياسی، به ويژه محمد نوری زاد را پی گيری میکنند و شخص ولی فقيه در برابر سلامت وی مسئوليت مستقيم دارد.خبرنگاران سبز/ سیاست: نظام جمهوری اسلامی بر خلاف غالب نظامهای سياسی دنيا، با «احساسات دينی» بخش عظيمی از مردم ايران گره خورده بود. وفاداران به نظام قويا معتقد بودند که در صورت کاهلی در حمايت از نظام، بايد در روز جزا پاسخگوی خداوند و رسولش باشند، از اين رو بسياری از جوانان اين سرزمين جانشان را برای ادای وظيفه «حفظ نظام» فدا کردند و بدون ترس به استقبال مرگ رفتند. واقعا فداکاری و از خودگذشتگی مردم در سالهای اوليه انقلاب و جنگ، قابل انکار نيست و نمونهای برای آن در دنيای معاصر چندان سراغ نداريم و بعيد است کسی مخالف اين ادعا باشد که بخش قابل توجهی از مردم ايران، در حمايت از جمهوری اسلامی، از هيچ فداکاری ای فروگذار نکردند. کاری به ريشههای چنين نگرشی و درستی يا نادرستی آن ندارم. اما واقعيت اين است که چنين اعتقادی، نظام را در برابر تهاجمات خارجی و منازعات داخلی، بسيار مقاوم کرده بود و دشمنان خارجی، خصوصا پس از جنگ هشت ساله، انديشه تهاجم نظامی به ايران را از سر بيرون کردند. اين «اعتبار بی نظير» (وفاداری به نظام تا سر حد جان)، در سال ۶۸ با يک قيام و قعود از پيش تنظيم شده در مجلس خبرگان، به دست سيدعلی خامنهای سپرده شد. خامنهای نيز طی بيست سال گذشته به مصداق «هر که او ارزان خرد ارزان دهد / گوهری طفلی به قرص نان دهد»، انگار وظيفهای جز اين نداشت که اين گوهر گرانبها را در خلاب بياندازد و هر روز آن را بی اعتبارتر کند. با ۱۰۱ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات مهدی کروبی ضمن اعلام شرکت خود در راهپیمایی روز قدس از مردم خواست با رعایت هوشیاری تمام حتما در این راهپیمایی شرکت کنند. حالا نوبت ماست که با اطلاع رسانی و حضور در روز قدس پا به پای کروبی شعار "نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران" را سر دهیم . هموطن به پا خیز .... با ۱۰۱ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات تحول سبز: در پی ابراز نگرانی وکیل شیوا نظرآهاری – فعال حقوق بشر – از احتمال صدور حکم ناعادلانه و بسیار سنگین و غیر متناسب، دکتر زهرا رهنورد یادداشتی در حمایت از این فعال سیاسی به رشته تحریر در آورد. به گزارش تحول سبز و به نقل کلمه متن کامل این یادداشت به این شرح است : برای شیوا نظرآهاری و دادگاه او ،و نتیجه دادگاهش نگرانیم. زیرا همه ما ،شیوا نظرآهاری هستیم .ما، نیمی از جمعیت ایران، ما زنان همه شیوا نظرآهاری هستیم.به گفته وکیل شیوا ،به او سه اتهام تفهیم شده است . یکی محاربه است و موضوع ماده ۱۸۶ و دیگری اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم است موضوع ماده ۶۱۰ و در نهایت تبلیغ علیه جمهوری اسلامی . اما ،ما ،شیوا نظرآهاری ها ،هیچ یک از این اتهامات را قبول نداریم. ما، نه براندازیم، نه محارب ،نه تبانی کننده برای ارتکاب هیچ گونه جرمی و نه مبلغ علیه نظم جمهوری اسلامی . اما ما دانشجوی ستاره داریم ،زیرا از حقوق بشر دفاع می کنیم ،ما به معنای خاصی همه محاربیم ،در ادبیات قرآنی با تعبیری سرشار از اخلاق و ایمان و اخلاص ،محارب از حرب می آید و محراب نیز از همین ریشه حرب است. ما شیوانظرآهاری ها، همانطور که در محراب نماز می گذاریم ،در محراب باور و اندیشه مان با کلکسیونی از شیطانها مبارزه می کنیم .این کلکسیون در ویترینی به طول تاریخ و عرض جغرافیا در چهار گوشه ایران و جهان چیره شده .به شیطانهای بزرگ ،شیطانهای کوچک. شیطان فقر،شیطان نابرابری و ظلم و بی عدالتی ،شیطان دروغ و اهانت به کرامت انسانی ،شیطان قدرت و خودکامگی و تزویر ،شیطان تبعیض و خشونت . شیوا نظرآهاری ،هیچ یک از این اتهامات را نمی پذیرد ،زیرا هیچ یک از این موارد ،مصداق محاربه به معنای قضایی و سیاسی نیست ،بیش از این به زنان ایران اهانت نکنید. شیوای عزیز را از آن زمان که حقوق بشر را بر هر حقی ترجیح داد و در حالی که می توانست شاگرد اول کلاس مهندسی عمران باشد ،شاگرد اول دانشگاه عدالت و آزادی شد ،می شناسم. ستاره ای که حاکمیت متکبر و دیکتاتور بر کار نامه دانشگاهی اش وارد کرد و نمی دانست که او را چون ستاره ای بر پیشانی جنبش سبز قرار می دهد و او را به قصه دختران ماه پیشانی و رویاهای مان پیوند می دهد .همان دختر قصه ها که مهمترین ویژگی اش رحم و دلسوزی برای بینوایان و ناتوانان بود . همانها که من هم به عشق آنها و برای دفاع از حق از دست رفته شان دل به دریا زده ام. شیوا اولین کسی بود که فضاحت زندان کهریزک را برملا کرد ،آن هم در زمانی که هنوز فضاحت کودتای انتخاباتی اتفاق نیفتاده بود و در درجه اول برای او که مدافع حقوق بشر بود و برایش فرقی نمی کرد که زندانی یک قدیس باشد یا یک مبارز ،یا جانی …چرا که حقوق زندانی قاعده ای جهانی است و این مراحل بعدی است که شرافت زندانی سیاسی آبروی ملت است و همه در پی احقاق حق آنها هستیم. امروز کینه های عمیقی که از بر ملا شدن فجایع زندان کهریزک بر پیشانی حاکمان پینه بسته گریبانگیر شیوا و همه مدافعان حقوق بشر شده است .اما شیوا تنها نیست ، آن اندیشه ای که همه حق طلبان را به هم نزدیک می کند ، همه ی ما را ، من وشیوا ،بهاره هدایت و مهدیه گلرو ، عاطفه نبوی و .. را به هم پیوسته تا تحقق حقوق انسانی ،آزادی و دمکراسی پافشاری کنیم. با ۹۹ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات "ایران"ِ نیکولاس جابر، ایرانِ فردوسی است. به منظور ردیابی حضور فردوسی در جامعههای فارسیزبان، جابر به جز تهران و اصفهان و مشهد و هرات و غزنی، به مرو و سمرقند و بخارا و خجند و پنجکنت و دوشنبه هم سفر کردهاست و در همه جا شاهد زنده بودن فردوسی بودهاست: در تابلوهای نقاشان جوان تهران، در آثار نویسندگان هراتی، روی در و دیوار و در خیابانهای دوشنبه، در سرودهای آوازخوانهای دورهگرد بازارهای خجند. در جایی فردوسی نماد مقاومت خودجوش مردمی است و جایی دیگر، ابزار سیاسی ملتسازی، اما همه جا، از دید نویسنده، فردوسی جزء لاینفک هویت ملی کشورهایی است که زمانی یکپارچه بودهاند. با ۹۸ امتیاز و ۴۹ نظر فرستاده شده در بخش هنر و ادبیات نظرات امروز: میرحسن موسوی هیاهوهای اخیر در باره نسبت میان اسلام وایران را که بین برخی از جناح های کشور درگرفته است را یک جنگ زرگری می داند که با اهداف خاص سیاسی آغاز شده است :"جنگی که در آن گفته نمی شود کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود؟ ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیادو دهان های دوخته و رسانه های خفه شده ... و یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود؟ به گزارش خبرنگار کلمه ،این بخشی از سخنان میرحسین موسوی ،نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس است که دیروز هم زمان با سالگرد بازگشت آزادگان سرفراز به کشور در دیدار با جمعی از آزادگان استانهای کشور بیان کرد. در این دیدار که زهرا رهنورد نیز حضور داشت، ابتدا تعدادی از آزادگان ضمن تشریح مسائل و مشکلات خود پس از رهایی از زندانهای رژیم بعثی دیدگاه های خود را پیرامون مسائل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی کشور بویژه مسائل بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸بیان کردند. مهمترین نکات قابل توجه در گزارش آزادگان به میرحسین موسوی وضعیت معیشتی و تنگناهای اقتصادی بسیاری از آنها بعد از رهایی و بوجود آمدن مسائل و مشکلات اجتماعی برای خود و خانواده هایشان بود. این آزادگان ضمن بیان این مسائل گفتند که تاسف برانگیزتر این است که بعضی از ازادگان بعد از تحمل سال ها اسارت در زندان های مخوف صدام هم اکنون نیز به علت گرایش های سیاسی شان در دوران انتخابات مدت ها نیز در زندان های دولت کنونی به سر برده اند. پس از سخنان آزاده های سر افراز میرحسین موسوی نیز ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت : در دوران دفاع مقدس مردم و مسئولین هیچ گاه از رزمندگان و اسرای جنگ تحمیلی غافل نبودند و هر روز و هر ساعت اخبار مربوط به اسرا مورد توجه قرار می گرفت. تجلیل از آزاده سرافراز مرحوم ابوترابی نخست وزیردوران دفاع مقدس در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مجاهد آزاده حجت الاسلام ابوترابی که نقش بسیار تعیین کننده ای در بالا نگه داشتن روحیه اسرا داشت، گفت : توجه به کرامت انسانی، عشق به اسلام، امام و دفاع از میهن مهمترین عوامل پایداری و وحدت اسرا در زندان های مخوف صدام بود. چوب حراج به سرمایه های هویتی ایران میرحسن موسوی در ادامه گفت:این روزها در کنار این همه مشکلاتی که گریبانگیر کشور است سر و صداهایی در مورد نسبت اسلام و ایران بلند شده است. البته کاملا مشهود است که سر و صدا برای اهداف خاص سیاسی است. عده ای همانطور که صدها میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را در سال های گذشته به چاه ویل سرازیر کرده اند امروز دنبال آن هستند که سرمایه های هویتی ملت را برای به دست آوردن منافع جناحی کوتاه مدت چوب حراج بزنند و گرنه همه ما می دانیم که برای رزمندگان ما در دفاع مقدس که از سرزمینمان دفاع می کردند بحثی به عنوان تقابل ایران و اسلام وجود نداشت. در جنگ تحمیلی، لحظه های عشق به میهن در مقابل عقاید مذهبی قرار نگرفت نخست وزیر دوران دفاع مقدس هچنین گفت: در این جنگ نابرابر طولانی یک سانتی متر از خاک میهن عزیزمان واگذار نشد، در عین حال جبهه ها بالاترین جایگاه تجربیات عرفانی بود. در این جنگ، لحظه های عشق به میهن در مقابل عقاید مذهبی قرار نگرفت بلکه آنچه ما شاهد آن بودیم آمیختگی اسلام و ایران در یک هویت واحد فراگیر بود. اصولا هویت ملی اول انقلاب به نوعی تعریف شده بود که در راهپیمائی های منجر به پیروزی انقلاب، زرتشتیان و مسیحیان و کلیمیان در میان صفوف مسلمانان اعم از شیعه و سنی بودند و در جبهه ها هم کنار هم در کنار رزمندگان تکبیرگو رزمنده های اقلیت های دیگر نیز حضور داشتند و همیشه هم دارند. کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که سازمان میراث فرهنگی را متلاشی کردند میرحسین موسوی افزود : آن زمان هیچ کس دنبال دوختن قبایی برای خود یا استفاده از سرمایه های ملی نبود. به همین دلیل اصلا نگرش دوگانه ورفتار متناقضی به نام ملت ایران و اسلام تعریف نمی شد. در بحث های اخیر متاسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خط کشی های تازه دیده می شود و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که در کوتاه ترین زمان سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند. سازمانی که حافظ و نگهدارنده مظاهر هویت ملی ما باید باشد امروز شاهد آن هستیم که همان بلاهایی که بر سر سازمان برنامه آمد بر سر این سازمان نیز در حال فرود امدن است. در این جنگ زرگری گفته نمیشود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید ازآن دفاع شود. کدام ایران؟ کدام اسلام؟ مساله این است... به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدار گرایان سی سال انقلاب را زیر سوال می برند موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در این جنگ زرگری از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره می روند. گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از ان دفاع شود. ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد،ایرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بیکاری و ۲۹درصد بیکاری در میان جوانان،ایرانی با زندان های پر از زندانیان سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده،ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود.کسی در این جنگ زرگری نمی پرسد که کجا رفت سند چشم انداز بیست ساله برای ایران پیشرفته. وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می شود گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام،اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانه اش ویران می شود یا اسلام امام جمعه ای است که بدون خم به ابرو اوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر ۵۰میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی می زند. یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود. وقتی ۷چهره شاخص و با سابقه روشن ادعانامه ای بر علیه این افسانه سازی به قوه قضائیه تحویل می دهند خودشان به زندان اوین برگردانده می شوند. آیا در اسلامی که حضرت علی(ع) ان را معرفی می کنند امکان دارد به جای متهمان،شاکیان را زندانی کنند؟ موسوی تاکید کرد: نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ماست و نه اسلامی که معرفی می کنند و آن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند. ملت ما پیرو اسلامی است که مقتدایش علی است ملت ما پیرو اسلامی است که مقتدایش علی (ع) است که وقتی یک عنصر غیر مسلمان جامعه، او را متهم می کند با او در یک ردیف در مقابل قاضی می نشیند و مختصر تبعیضی را که قاضی در حق او روا نمی دارد، بر نمی تابد. با تکرار این جمله که جامعه ما و حکومت ما اسلامی است چیزی ثابت نمی شود.اصل جواب به این سوال است که چرا در حکومتی با ادعای مسلمانی رئیس شورای نگهبان قانون اساسی در کنار یک مدیر شناخته شده سابق کشور در مقابل قاضی نمی نشیند تا به شکایتی که علیه او شده رسیدگی شود و در عوض آن مدیر را به زندان می برند. به جای طرح جنگ کاذب اسلامی ـ ایرانی با ملت صادق باشید موسوی گفت : امروز که کشور با مسائل و بحران های مختلفی در سطح خارجی و داخلی روبروست. یکی از راه های برون رفت از این بحران ها برچیدن دروغ از جامعه و متوقف کردن این موج سازی های کاذب است. به جای این جریان سازی ها و افسانه سرایی های بیهوده امنیتی باید با ملت صادق بود. و به جای طرح جنگ اسلامی-ایرانی باید به مردم گفته شود ایا حکومت حق ملت را در قانون اساسی قبول دارد یا نه و اگر قبول دارد چرا نه تنها ان اصول رعایت نمی شود بلکه خلاف آن در جامعه عمل می شود. به گونه ای که قانون گریزی نقض حقوق بنیادین و اصول اولیه عدالت نهادینه می شود. گفتن اینکه ایران آزادترین در جهان است در حالی که زندان های ما پر از زندانیان سیاسی است مشکل را حل نمیکند .انکار مشکلات اقتصادی نیز در حالی که مردم آثار ان را هر روز با پوست و گوشت خود حس میکنند چیزی را حل نمی کند به داوری ملت اعتماد کنید انگاه بحران ها پشت سر گذاشته می شود میرحسین خطاب به اقتدارگرایان گفت :از انحصار گری سرکوب وتخریب دست بردارید به مردم و داوری ملت اعتماد کنید صلح اجتماعی ایجاد کنید مشکلات به پشتوانه همت این ملت سر فراز حل می شود و بحران ها پشت سر گذاشته می شود. مشکل موقعی حل می شود که زمینه انتخابات های ازاد غیرگزینشی را فراهم آوریم و قوه قضائیه نشان دهد که از بازجوهای امنیتی فرمان نمیگیرد و مستقل است.بنده یقین دارم تشکیل یک دادگاه منصف و مستقل و علنی برای رسیدگی به همین شکایتی که هفت نفر از چهره های شناخته شده کشور تسلیم قوه قضائیه کرده اند بیش از توپ و تفنگ و موشک هایمان در برگرداندن امنیت به کشور می تواند موثر باشد. راهی برای رفع خطر های برون مرزی برای حل بحران به مردم بازگردید نه به معاملات غیر شفاف همه باید بدانیم رفع خطرهای امنیتی برون مرزی، جلب قلب های مردم از طریق احقاق حقوق آنهاست. شما به مردم بازگردید انگاه خواهید دید به سرعت دانه های این بحران جمع خواهد شد و نیاز به معاملات و مراودات غیر شفاف که لاجرم تامین کننده ی منافع مالی نیست و یا تحمیل درد و رنج بیهوده قابل اجتناب به مردم نخواهید داشت. سختی های بازگشت به مردم... موسوی در پایان گفت: البته برگشت به مردم مشکلاتی هم دارد که شاید سخت ترین انها تن دادن به آرای مردم به جای آرای دولتیان باشد. در خاتمه جلسه از شخصیت آزادگان برجسته ای چون مرحوم لشکری و شهید تندگویان نیز تقدیر به عمل آمد. با ۹۸ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات شماری از افرادی که پس از انتخابات رياست جمهوری سال پيش بازداشت و در زندان رجايی شهر حبس شده اند، با صدور نامه ای سرگشاده، نصيحت دادستان به آنها را به خود وی برگردانده اند. دادستان پيشتر گفته بود زندانيان سياسی - مطبوعاتی برای آزادی يا مرخصی بايد اظهار ندامت کنند! اما امضاکنندگان اين نامه پاسخ داده اند: آقای جعفری دولت آبادی، هر چه انديشيديم کمتر فهميديم که چرا بايد اظهار ندامت کنيم و بابت چه چيزی؟ عيسی سحرخيز، مسعود باستانی، داوود سليمانی، رسول بداغی، مهدی محموديان، حشمت الله طبرزدی، رضا رفيعی فروشانی و منصور اسانلو از جمله نويسندگان اين نامه هستند. طبق گزارش سايت خبری جرس، اين زندان امکانات رفاهی چندانی ندارد و از آن به عنوان تبعيد گاه زندانيان سياسی استفاده می شود. بنا بر همين خبر، مجيد توکلی نيز به اين زندان منتقل شده است. اين زندانيان برخی رويدادهای در جريان اعتراض به نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوری سال گذشته را جنايت خوانده اند و تعدادی از آنها را برشمرده اند. آنها در ادامه ی نامه از جمله نوشته اند «جناب آقای دادستان، به راستی بايد از کدام جنايت اظهار ندامت کنيم؟» با ۹۶ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات لمون پرس- مهدی کروبی در جلسه ای با حضور تعدادی از جوانان اصلاح طلب به سخنان اخیر مشائی اشاره کرد و گفت که مباحث اخیر مربوط به مشائی و احمدی نژاد نشان می دهد که بین اصولگرایان اختلاف است. کروبی انتقاد از مشائی را نشانه دو دستگی در اصولگرایان دانست و اظهار داشت:آیا همین مسایل اخیر که از سوی مشایی و احمدی نژاد مطرح شده و صف بندی جدیدی را میان آنان ایجاد نموده است، گواه همین اختلافات و عدم انسجام نیست؟!" کروبی که این سخنان را در پاسخ به سوالی در رابطه با اختلاف میان سران معترض مطرح می کرد اظهار داشت:سایت ها دروغ می نویسند.اختلافی وجود ندارد حتی برعکس، در این دوران تلاش می کنیم در کنار مردم باشیم. با ۸۸ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات شیوا نظرآهاری در خطر است! اتهام سنگین محاربه برای این دختر خوب ایران خبر از افکار پلیدی میدهد که طبق معمول واکنششان به ایستادهگی و شجاعت جوانان و فعالان سیاسی که زندهگیشان را وقف مردم کردهاند، اتهامات سنگین و دروغین است که هیچ مدرکی هم برای این اتهامات رو نمیکنند. این اقدامات تلافیجویانه هرچه سنگینتر باشد و هرچه این دروغها بزرگتر باشد نشان از مقاومت بیشار و ایمان قویتر آن زندانی دارد. قبل از این افرادی که حاضر به مصاحبههای ساختهگی و اعترافهای نمایشی نشدند مورد اتهامات سنگینتر و محکومیتهای طولانیتر شدند، حقوقشان بیشتر نقض شد، بیشتر از خانواده دور بودند و هستند، امکانات بهداشتی کمتری دارند و بیشتر مورد بیحرمتی و ظلم قرار گرفتند. گویا حالا نوبت به شیوا نظرآهاری رسیده که با همهی محدودیتهای اجتماعی که در ایران و بهویژه برای یانوان وجود دارد برای حقوق زنان تلاش کرد، برای حقوق کودکان تلاش کرد، برای عدم نقض حقوق بشر تلاش کرد، برای آزادی زندانیان سیاسی بیگناه تلاش کرد. تأسفبار است که همین فعالیتهای انساندوستانه و مردمی حالا جرایم وی تلقی میشوند و چهکسی اینها را جرم میداند به جز آنکه خودش حقوق زنان را پایمال میکند،کودکان را آزار میدهد، بیگناهان را به زندان میاندازد و با مردم دشمنی میکند؟ با ۸۷ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات میزان:مقامات امنیتی در تماس با محمد نوریزاد از وی خواستند تا آخرین ساعات امروز خود را به زندان اوین معرفی نماید.علت لغو مرخصی وی تلویحاً آخرین نامه وی به رهبری عنوان شده است با ۸۶ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی نظرات دکتر محمد شریف به تازگی در مصاحبه ای نسبت به اتهامات سنگینی که دادگاه انقلاب متوجه شیوا نظرآهاری ،روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرده ،اظهار نگرانی شدید کرده است .یکی از این اتهامات محاربه است که مجازات سنگینی در قوانین ایران دارد.دکتر زهرا رهنورد ،هم زمان با اظهار نگرانی وکیل مدافع شیوا نظر آهاری و فعالان حقوق بشر با نوشتن یادداشتی در باره اتهامات وی ، نوشته است که همه ما زنان مثل شیوا هستیم هستیم ،پس ما را نیز متهم کنید. متن کامل این یاداشت به این شرح است : برای شیوا نظرآهاری و دادگاه او ،و نتیجه دادگاهش نگرانیم. زیرا همه ما ،شیوا نظرآهاری هستیم .ما، نیمی از جمعیت ایران، ما زنان همه شیوا نظرآهاری هستیم.به گفته وکیل شیوا ،به او سه اتهام تفهیم شده است . یکی محاربه است و موضوع ماده ۱۸۶ و دیگری اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم است موضوع ماده ۶۱۰ و در نهایت تبلیغ علیه جمهوری اسلامی . با ۸۵ امتیاز و ۰ نظر فرستاده شده در بخش سیاست نظرات | |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر