هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند
-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news ------------------------------
ری تکیه، محقق و تحلیلگر تاریخ سیاسی ایران و خاورمیانه در مقالهای در واشنگتنپست توضیح میدهد که روحانیت از بیم ترویج سکولاریسم و مدرنیته، نگران تداوم دولت مصدق شد و نقش مهمی در کودتای ۲۸ مرداد ایفا کرد.
ترجمه این مقاله که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده را در ادامه میخوانید:
این پنج شنبه سالروز یکی از افسانه شده ترین وقایع در تاریخ یعنی کودتای 1953 در ایران است، که نخست وزیر وقت محمد مصدق را سرنگون کرد. همکاری سازمان سیا در آن واقعه مدتهاست که سیاستمداران آمریکائی را به عذر خواهی واداشته است و رژیم مذهبی ایران را به سرزنش و توبیخ.
اما مسئله این حکایتِ آشنا چیست؟ مسئله اش این است که در عالم واقعیت نقش سازمان سیا در سقوط محمد مصدق ناچیز بود. واقعیت این است که بزرگترین نقش در سقوط مصدق را جامعه روحانیت ایران ایفا کرد، و نبایستی به جمهوری اسلامی این اجازه داده شود تا گناه روحانیون را به راحتی پنهان کند.
داستان دراماتیکی که در آن امریکائیان بد طینت کودتائی بر علیه مصدق به راه میاندازند، یا همان «عملیات آژاکس» مشهور، آنقدر بی تامل بازگفته شده که به نوعی واقعیت تبدیل گشته است. انصاف بدهیم، لیست بازیگران این حکایت حیرت آور است، «کرمیت روزولت»، برآمده از یکی از مهمترین خانواده های عالم سیاست امریکا، به اوباش و اراذل پول میدهد که بر علیه مصدق از همه جا بیخبر اغتشاش به راه بیاندازند، از آنطرف ماموران امریکائی شاه سرگردان را قانع میکنند که به کشورش برگردد و تاج و تختش را پس بگیرد، و در عین حال کمونیست های دو آتشه و اغتشاشگران ناسیونالیست هم از آمریکا پول گرفته اند تا در خیابانها تظاهرات به راه بیاندازند. ادامه داستان هم به این ترتیب است که آنوقت ایران که در ورطه غلطید و از بحرانی به بحران دیگر رفت، روزولت نظامیها را مجبور کرد که بر خلاف خواست قلبی شان وارد معرکه بشوند و دولت کوتاه اما پر اهمیت دموکراتیک مصدق را به پایان برسانند.
اما این قصه بخش عمده ای از واقعیت آن چه که در این جریان اتفاق افتاده است را از چشم پنهان میکند. ایران در سال 1953 در دل یک بحران اقتصادی بود. با ملی شدن نفت توسط تهران، انگلیس نفت ایران را تحریم کرده بود، و فشار ناشی از آن بین متحدان دولت مصدق شکاف انداخته بود. طبقه متوسط، که نگران وضع مالی خودشان بودند آرام آرام از دور مصدق پراکنده شده بودند. بازاریان از مقاومت سرسختانه مصدق در مقابل انگلیس نگران بودند. لایه های تحصیلکرده رفته رفته از تمایلات خود محورانهٔ مصدق احساس نگرانی میکردند، و زمانی که افسران نیروهای مسلح نیز شروع به صحبت از ناخشنودی خود از مصدق و دخالت در امور سیاسی کردند آنوقت شایعات در مورد کودتای نظامی در دهانها افتاد.
این تنها بخت نبود که از مصدق برگشته بود، بلکه گروههای زیادی از جامعه ایران هم وی را تنها گذاشته بود.
و البته در همین گیر و دار سازمان سیا در تلاش برای سرنگون کردن مصدق بود. سازمان سیا با شاه ایران، که طبق معمول قادر به تصمیم گیری نبود، و با نظامیان ایرانی تماس برقرار کرد، از جمله با ژنرال فضل الله زاهدی که یک افسر فرصت طلب بود وخود چشم طمع به نخست وزیر شدن داشت. روزولت نقشه ای کشیده بود که طبق آن شاه با یک «فرمان حکومتی» مصدق را برکنار میکرد؛ فرمانی که قرار بود پانزدهم آگوست به او رسانده شود، اما فرمانده ارتشی که قرار بود پیغام را به مصدق تحویل دهد خود دستگیر شد و آن نقشه به سرعت در هم ریخت.
و اینجاست که داستان یک چرخش پیدا میکند. با فاش شدن خبر نقشهٔ کودتا، شاه از ایران فرار کرد و زاهدی پنهان شد. اما آنچه حیرت انگیز است این است که مدارک سری امریکائی که در دهه اخیر قابل دسترس شده اند نشان میدهد که امریکا نقشه دومی برای استفاده در صورت شکست نقشه ابتدائی نداشت، و واشنگتن در حال آماده شدن برای قبول شکست بود. تلگرافهای وزارت امور خارجه و سازمان سیا حاوی اعلام شکست کامل برنامه های مخفی آنها بود.
اما درست در زمانی که امریکائی ها امیدهای خودشان را برباد رفته میدیدند و برای ترک صحنه آماده میشدند، ارتش و روحانیون با هم متحد شدند تا مصدق را سرنگون کنند. مراجع روحانی از آغاز نسبت به بحران ناشی از ملی گرائی مصدق ظنین و نگران بودند. روحانیت همیشه در مقابل تلاشهای سیاستمداران سکولار از قبیل مصدق برای مدرنیزه کردن کشور و برای ایجاد یک سیستم جمهوری و ایجاد آزادی های مدنی مقاومت کرده بود. ملا ها احترامی که شاه با وجود همه کم و کاستهایش برای مراجع و روحانیون قائل بود را عمیقا به افکار و برنامه های سکولار مصدق ترجیح میدادند.
بعد از ناکام ماندن کودتا، روحانیون بلند پایه در قم پشتیبانی تلویحی خود را از آیت الله کاشانی که سخنگوی مجلس بود اعلام کردند، و از طریق روابط خود با بازار و نفوذ جدی که بر توده مردم داشتند نقشی مرکزی در ایجاد تظاهراتی که تهران را در خود غرق کرد ایفا کردند. مصدق تنها شده بود، و پس از اینکه با تاثیر روحانیت تظاهرات خیابانی هم به نفع شاه عوض شد، آنوقت ارتش وارد قضیه شد و مصدق را برکنار کرد. و به این ترتیب تنها چند روز بعد از تلاش شکست خوردهٔ سازمان سیا، شاه در میان جشن و هلهله به ایران برگشت.
واقعیت این است که در طی این جریانات، روزولت و همدستان توطئه گرش بیشتر نقش تماشاگرانی حیرت زده را بازی کردند تا عاملانی موفق. در حقیقت بزرگترین تاثیر روزولت بر تاریخ ایران این بود که روایتی پر شاخ و برگ و اغراق آمیز از ماجراجوئی های خود را بیش از بیست سال پس از آن کودتا منتشر کند. این حکایت پر خطا سپس تبدیل شد به مرجعی برای تحلیل آن وقایع تاریخی، و دستمایه ای برای تخیل عوام، اگرچه واقعیت این بود که واشنگتن در عمل با خامی خاصی در مواجهه با وقایع تهران عاجز مانده بود. پرزیدنت آیزنهاور وقتی حکایت جریان را از روزولت شنید گفت، «من گزارش پر شاخ و برگ روزولت را شنیدم، بیشتر به داستانهای یک رمان ارزان قیمت میمانست تا واقعیتهای تاریخی.»
سیاستمداران امریکائی علاقه خاصی به قبول تقصیر و عذر خواهی برای بدرفتاری های قدیمی دارند. اما حقیقت این است که مسئولیت خفه کردن امیدهای دموکراتیک مردم ایران در تابستان 1953 در درجه اول بر گردن همانهائیست که یک حرکت دموکراتیک دیگر را در تابستان 2009 نیز خفه کردند: روحانیون. آنهایند که بایستی از مردم ایران عذر خواهی کنند.
موسیالرضا ثروتی، از اعضای اصولگرای مجلس گفت: نمایندگان تاکنون از ابزارهای نظارتی خود همچون سئوال از وزیران و تذکر استفاده کردهاند اما گوش شنوایی در دولتیها وجود ندارد.
وی در گفتگو با خبرنگار «آفتاب» افزود: «تاکنون تصور میشد دولت باید قانون را اجرا کند و اگر از سر ناآگاهی در بخشی قانونشکنی میشد یا انحرافی از قانون بود با تذکر راه رفته اصلاح میشود اما این تصور گویا اشتباه بوده است. امروز هم هرچه مجلسیها فریاد میزنند راه بهجایی نمیبریم.»
به گفتهی بسیاری از کارشناسان، دولت دهم با سرپیچی از اجرای مصوبات مجلس، بیشترین تخلفات قانونی را در تاریخ جمهوری اسلامی داشته، به طوری که محمود احمدینژاد نیز رسما اعلام کرده که مصوبات مجلس که به زعم او قانونی نیست، اجرا نخواهد شد.
ثروتی در پاسخ به این سئوال که درنهایت امر در برابر تخلف از قانون و بیتوجهی به جایگاه مجلس چه باید کرد گفت: «باید از رئیس مجلس بپرسید چه برنامهای برای جلوگیری از ادامه این روند در نظر دارد.»
وی افزود: «ما که دیگر پس از این همه سروصدا در قبال بیقانونیها و قانونشکنیهای دولت چون استخوان در گلو مانده سوت کردهایم و این سکوت از سر ناچاری است زیرا فریادها هم نتیجه نمیدهد.»
بیش از ۳۵۰ نفر از دانشآموزان و اعضای خانواده آنها، روز گذشته با تجمع در برابر ساختمان مجلس خواستار آن شدند که از تخلیه و تخریب دبیرستان قدیمی مروی (خیابان ناصر خسرو تهران مقابل بنای شمس العماره) جلوگیری شود.
بنابر گزارشها، تجمع کنندگان با برافراشتن پلاکادرهایی مخالفت خود را با «انحلال و تخریب» این مدرسه که در فهرست مدارس ماندگار ایران قرار گرفته است، اعلام کردند.
به گفتهی يكي از تجمعكنندگان «قرار است مدرسه مروي را به بهانه احداث حوزه علميه خراب كنند؛ ولي قصد اصلي از تخريب اين مدرسه در واقع ساخت يك مجتمع براي فروش لوازم آرايشي است.»
مدرسه مروی سالهاست با مشکل دست اندازی تجاری روبروست چنانکه یکبار هم درختهای مدرسه قطع شد تا فضاي درختها به چند مغازه در كوچهي مروي تبديل شود.
این مدرسه به همراه مدارس البرز و دارالفنون، از قدیمیترین مدرسه های پایتخت ایران است که بسیاری از چهرههای علمی، فرهنگی و سیاسی این کشور از فارغ التحصیلان آن محسوب می شوند.
چهرههای برتر علمی، فرهنگی نظیر عبدالحسین زرینکوب، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، حمید مولانا، موسی زرگر و کاظم معتمد نژاد، به همراه برخی از چهرههای سیاسی معاصر ایران نظیر میرحسین موسوی، هادی منافی و محمد علی نجفی از فارغ التحصیلان مدرسه مروی تهران هستند.
هادی ایرانمنش، سرپرست سازمان میراث فرهنگی کرمان گفت که ارگ بم به مدت یک سال دیگر در فهرست «آثار در معرض خطر» این سازمان قرار خواهد داشت.
آقای ایرانمنش که در جمع خبرنگاران در کرمان سخن میگفت، علت این امر را «برخی ساخت و سازهای غیر مجاز اطراف این ارگ» دانست و خواستار اصلاح آن شد.
وی افزود: «وجود این سازه ها در اطراف ارگ بم از نظر کارشناسان یونسکو قابل قبول نیست اما حل مشکل هم در توان میراث فرهنگی نیست و دستگاههای مربوط باید در این مورد اقدام کنند.»
به گفتهی آقای ایرانمنش «در جریان بازسازی این ارگ نیز باید کارهایی انجام می شده که صورت نگرفته است.»
ایرانمنش در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی همچنان میراث تاریخی کرمان را تهدید می کند و هم اکنون به بحرانی برای شهر کرمان تبدیل شده است.»
وی گفت: «بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی به سرعت ادامه دارد که بیشترین مکانهای تاریخی را که در کرمان تهدید می کند مسجد جامع کرمان، آب انبار حاج آقا علی و گنجعلیخان می باشد، ضمن اینکه بافت قدیم شهر کرمان نیز در معرض خطر است.»
گفتنیست که در دی ماه 1382 زمین لرزه ای شدید در بم و اطراف آن رخ داد که بنابر آمار رسمی بیش از 42 هزار نفردر آن کشته شدند و 90 درصد سازه های بم تخریب شد.
سوئیس اموال و داراییهای ۴۰ شرکت ایرانی و یک فرد حقیقی در این کشور را بلوکه کرد.
این اقدام دولت سوئیس پس از آنکه شورای فدرال این کشور از تحریمهای سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت کرد، صورت گرفته است.
پایگاه خبری صدای روسیه گزارش کرده در رابطه با تحریمهای شورای امنیت علیه ایران، تاکنون ۱.۵میلیون فرانک از داراییهای شرکتهای جمهوی اسلامی در حسابهای سوئیس بلوکه شده است.
براساس این گزارش، سوئیس از مدتها پیش صادرات انواع سلاح به ایران را نیز متوقف کرده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نهم ژوئن قطعنامه جدیدی را به تصویب رساند که در آن تحریمها علیه ایران را تشدید کرد.
این قطعنامه همچنین خواستار تحریم معاملات مالی ایران و همچنین افزایش فشارهای سازمان ملل برای ممنوعیت ارسال سلاح به ایران شده است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر میگوید ۵۰ درصد طلاقها و اختلافهای خانوادگی در ایران ریشه در «بیحجابی» دارد.
آیتالله صفایی بوشهری این اظهارات را روز گذشته (چهارشنبه) در دیدار با فرمانده انتظامی استان بوشهر بیان کرده است.
به گفته این روحانی «در استان بوشهر وضعیت بدحجابی آنچنان وضعیت نامطلوبی ندارد، اما با همان تعداد کم برهم زنندگان امنیت اخلاقی در جامعه نیز باید با تذکر برخورد شود.»
اظهارات این روحانی درباره حجاب در شرایطی ایراد میشود که اجرای طرح «توسعه فرهنگ عفاف و حجاب» از چند ماه گذشته به تمام ارگانهای دولتی ابلاغ شده است.
طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شامل محورهای مختلفی میشود که از برخورد نیروی انتظامی با افراد «بدحجاب» گرفته تا تلاش برای «بالا بردن فرهنگ عفاف» توسط سازمانها و وزارتخانههای مختلف را در بر میگیرد.
در ماههای اخیر، نمایندگان مجلس ایران و همچنین برخی مراجع تقلید شیعه در قم و امامان جمعه انتقادهای تندی به وضعیت پوشش زنان در ایران داشتهاند.
پوشش «حجاب اسلامی» برای زنان در ایران اجباری است ولی در سی سال گذشته بین مقامات ایران درباره نحوه این پوشش همواره اختلاف نظر وجود داشته است.
میزان واردات قند و شکر در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۰ درصد رشد داشته است.
طی این مدت بیش از ۵۴۱ هزار تن قند و شکر از نیشکر تصفیه نشده بدون مواد خوشبوکننده یا رنگکننده به ارزش ۲۱۶ میلیون دلار به ایران وارد شده است.
این میزان واردات، ۳.۶۸ از وزن و ۱.۱۷ درصد از ارزش کل واردات ایران طی چهار ماه نخست سال جاری بوده است.
همچنین مقایسه این آمار با واردات قند و شکر در چهار ماهه نخست سال گذشته حاکی از رشد ۶۱ درصدی در وزن و ۱۱۰ درصدی در ارزش این واردات دارد.
بر این اساس میزان واردات این محصول در چهار ماهه نخست سال گذشته بیش از ۳۳۶ هزار تن به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار بود که ۲.۰۴ درصد از وزن و ۰.۶۵ درصد از ارزش کل واردات ایران طی این مدت را شامل میشد.
حاج منصور ارضی فکر نکند یک چیزی گفت و فراموش شد. اصلا! اینطور چیزها را اگر رسانه ها هم رصد نکنند فراموش بشو نیست. ولی با گسترش رسانه های فردی که همان وبلاگها باشد حتی اگر چیزی از قلم رسانه های بزرگتر بیفتد که زیاد می افتد وبلاگها حساب آن را نگه می دارند. قضیه این است که دروغهای بی در و پیکر و ارزان آنقدر زیاد شده که در باره زنای افراد هم حالا چوپانهای دروغگو جار می زنند. حساب هم که ندارد که اگر داشت باید حاج منصور را دراز می کردند و به قول آیت الله زاده بیات 80 ضربه تازیانه اسلامی دریافت می نمود. ولی نظام مقدس انقدر به دروغ مفتخر است که در آن می توان مثل اب خوردن دروغ گفت و نسبت زنا داد. نخست هشدار محسن آقا بیات را بخوانید بعد هم روضه بی ناموسی حاج منصور را گوش کنید که صدای سینه زنان مجلس را هم درآورده است:
افرادی که با تعابیر و اصطلاحات فقهی آشنا هستند می دانند که در در این تعابیر، اصطلاحی با عنوان “قذف” وجود دارد که تعریف کامل آن عبارت است از:”نسبت زنا یا لواط دادن به زن یا مرد عفیف مسلمان”؛ در کنار قذف یک عنوان دیگر نیز وجود دارد که بسیار مهم است و آن هم هتک حرمت مؤمن و ضربه وارد کردن به حیثیت اوست؛ این موضوع در لسان ائمه معصومین(ع) به اندازه ای مهم است که برای مثال از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: “کسی که علیه مؤمن چیزی نقل کند و هدفش این باشد که به سبب آن خبر آن مؤمن تضعیف گشته و آبرویش برود و از چشم مردم افتاده و نزد ایشان بیاعتبار شود، خدای متعال چنین کسی را از ولایت خود خارج ساخته و به سوی ولایت شیطان رهسپار می فرماید و شیطان هم او را تحت ولایت خود نمیپذیرد”.۱
فقهای شیعه نیز، با استناد به آیه ۲۳مبارکه نور و همچنین روایات صحیحه منقول از ائمه معصومین(ع)، برای فردی که زبان به قذف باز نموده و با آن در صدد بردن حیثیت مومنی باشد، حدی را با عنوان “حد قذف” را بیان نموده اند که مطابق با آن حاکم شرع باید فرد قذف کننده را هشتاد ضربه تازیانه بزند. البته برخی از فقها به این معتقدند که فرد قاذف را باید در شهر چرخانده و او را به همگان معرفی کنند تا مردم او را شناخته و به شهادت وی دیگر اعتماد نکنند.(به تعبیر دیگر اینکه فرد قاذف، از عدالت هم ساقط شده و شهادت او قابل قبول نیست). غرض از نگارش این سطور، خبری منتشر شده در یکی از سایت ها بود که در آن مطلبی از یکی از مداحان مشهور نقل شده که ظاهراً حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمدعلی ابطحی را در یکی از سخنرانی های خود، به تهمتی زشت آلوده کرده است.
طبیعی است که اگر چنین خبری صحت داشته باشد، دستگاه قضائی مکلف خواهد بود بر طبق احکام شرع مقدس، این فرد را مورد بازخواست قرار داده و مطابق با فتاوای مراجع تقلید با وی برخورد کند و البته اگر چنین نشد، خود آن فرد مطابق با آیه مبارکه ذکر شده، باید بداند که در صورت عدم توبه در پیشگاه خدای متعال، باید منتظر عذاب سخت الهی باشد.
۱: وسائل الشّیعه، ج۱۲، کتاب الحج باب ۱۵۷ از ابواب احکام العشرة، ح ۲ ص۲۹۴
منصور ارضی مداح سرشناس شب گذشته در مسجد ارک سخنانی را بر زبان خود جاری ساخت که تمامی دوستاران وی نسبت به شان و منزلت این مداح مکدر خاطر شدند.
رهوا-حدود بیش از 10 سال است که با صدای جانسوز حاجی اشک می ریزم و یکی از افرادی که واقعاً من رو با روضه اهل بیت آشنا کرد حاج منصور بود. خیلی از وقت ها در جمع ما بچه حزب اللهی ها، بیانات حاجی، ادبیات و حتی منش حاجی، قداست داشت و حتی در دوران سازندگی و اصلاحات، ملجاء ما و پناهگاهی که بتوان از هیاهوها و فضای سنگین سیاسی و انگهای گروه فشار که به ما می زدند، حاجی بود و هیئت های حاجی، آقا جون خلاصه خسته تون نکنم "الگو" و آمال ما بچه ها حاج منصور بود، اما...
نمیدونم چرا اینجوری شد که شد... دیشب مثل هر شب دیگه از ماه مبارک رمضان مسجد ارک بودم، حاجی طبق هر شب شروع کرد به بیان مسایل و مشکلات سیاسی جامعه و سیاسیون.( البته لازم میدانم این را تذکر بدهم که بنده علیرغم بسیاری از دوستان هیئتی که صحبت کردن حاجی در مسایل سیاسی را خوب نمیدانند، اتفاقاً بسیار خوب است که حاجی این مسایل رو مطرح میکند) .
ولی یه صحبتی حاجی دیشب کرد و ذکر خیر یا بهتر بگم ذکر شر یکی از عوامل فتنه سال گذشته شد. خب تا الان همه چیز درست بود که ناگهان حاجی با استفاده از الفاظی همه چیز رو ( از دید بنده) به هم ریخت. ماجرا از این قرار بود که حاج منصور با مثال زدن "ابطحی" رییس دفتر خاتمی گفت که اون با این همه مشکلات آخر سر در حالت زنا دستگیرش کردند و اگه اون، این همه مشکلات نداشت که حرف نمیزد و اذعان نمیکرد! من نمیدونم چرا حاجی این حرف و زد ؟! یکی از دوستام که کنار من نشسته بود هم با ناراحتی گفت: حاجی که این همه دعا میکنه که خدایا به ما اخلاق علوی و رفتار اهل بیت رو عنایت کن، مگه سیره امام علی علیه السلام اینطوری بود؟
مگه ما نخوندیم و نشنیدیم که وقتی به حضرت رسول صلی الله علیه و آله خبر می آورند که در فلان مکان ، فلان شخص دارد زنا انجام می دهد، حضرت رو به امام علی علیه السلام می کند و میگوید یا علی برو آنجا.
امام هم امر رسول خدا را اجابت کرده و به آن مکان می رود ولی قبل از رسیدن در آنجا با ایجاد سرو صدا کاری می کند که آن شخصی که در آنجا بود متوجه حضور امام شود و...
حالا این دوگانگی در من و یا شاید در خیلی ها بوجود بیاید که کدام یک از این رفتارها برای ما می تواند درس اخلاقباشد و کدام روش به سیره اهل بیت نزدیک تر باشد؟
توضیح 1: عوامل فتنه خیانت کاراند و باید محکوم بشوند ولی آیا اتهاماتی که از قبل به ایشان زده می شود از نظر حقوقی اثبات نشده است و نباید تا مطلبی صحت آن مشخص نشده است پرداخت چرا که این امر خارج شدن از مسیر حق و عدالت است. توضیح 2: به عقیده نگارنده عوامل فتنه و ابطحی دارای خیانت های فراوان به این مردم و سرزمین هستند که باید این مسایل آنها، برای مردم بازگو شود و نه مسایل دسته چندم مانند مسایل اخلاقی آنان چرا که این امر باعث عدم آسیب شناسی جریان فتنه می شود.
معاون نیروی انسانی احمدینژاد میگوید كه بیشتر كارمندان متقاضی خروج از تهران، تمایل دارند به سه استان شمالی كشور منتقل شوند یا در همان پستی مشغول به كار شوند كه در حال حاضر در تهران به كار مشغول هستند. به گفته وی، این در حالی است كه در مناطق شمالی كشور زمین كافی برای واگذاری به كارمندان متقاضی خروج از تهران یا به كارگیری آنان در همان پستی كه در تهران مشغول به كار هستند، وجود ندارد.
آیتالله علی خامنهای بار دیگر با دفاع از عملکرد دولت محمود احمدینژاد گفت که زیر سئوال بردن آمارهای ارائه شده از سوی مراکز دولتی موجب «تضعیف» اعتماد مردم میشود.
آقای خامنهای که در جمع گروهی از مسئولان حکومتی سخن میگفت، اظهار داشت که «دشمن درصدد بی اعتماد کردن مردم به مسئولان است و هیچکس نباید به گونهای سخن بگوید که مردم به دولت، مجلس و قوه قضایی بدبین شوند.»
اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی ایراد میشود که دولت محمود احمدینژاد در چند سال گذشته آمارهای غیرواقعی فراوانی منتشر کرده است.
از دولت احمدینژاد به عنوان دروغگوترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی نام برده میشود که برای جبران کاستیها و ضعفهای مدیریتی، اقدام به انتشار آمارهای غیرواقعی و دروغین میکند.
آقای خامنهای در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اختلافات دولت و مجلس گفت: «اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف فاجعه نیست، بلکه تبدیل این اختلاف سلایق به شکافهای غیرقابل اصلاح و زخمهای غیرقابل علاج، خطایی بزرگ است.»
وی همچنین به موضوع احتمال حمله نظامی به ایران پرداخت و اظهار داشت که در صورت حمله، جنگ به خارج از ایران کشیده خواهد شد.
خامنهای افزود: «بعید است آنها این حماقت را انجام دهند، اما همه بدانند اگر این تهدید عملی شود میدان مقابله ملت ایران فقط منطقه ما نخواهد بود، بلکه این مقابله، میدان گستردهتری خواهد داشت.»
با این حال رهبر جمهوری اسلامی به جزئیات این تهدید و فراتر رفتن جنگ از «منطقه ما» و این که به کدام نقاط ممکن است کشیده شود، اشارهای نکرد.
محمدرضا جلایی پور، سخنگوی موج سوم و از نخبگان علمی کشور، شب گذشته بعد تحمل بیش از ۶۰ روز انفرادی در زندانهای مشهد و تهران از زندان اوین آزاد شد.
جلاییپور دو ماه قبل درحالی مجددا بازداشت شد که پیش از آن چندین ماه را در زندان انفرادی گذرانده و آزاد شده بود.
این بازداشت و آزادی در حالی اتفاق افتاد که چندی پیش از سوی دستگاه قضایی برای محمدرضا جلایی پور منع تعقیب صادر شد و پرونده وی که به خاطر آن از ۲۷ خرداد ۸۸ به مدت بیش از ۸۰ روز در زندان بود مختومه اعلام شده بود.
محمد رضا جلایی پوررتبه اول کنکور سراسری سال ۱۳۸۱ در رشته علوم انسانی و طلای المپیاد ادبیات در سال ۱۳۸۰ را دارا میباشد و از فعالان کمپین موج سوم خاتمی بود.
چندی قبل نیز رییس کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد در نامهای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی محمدرضا جلاییپور شد. وی در نامه خود از «رفتارهای صورت گرفته با جلایی پور و نیز سلامتی او» ابراز نگرانی کرده بود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر