هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

Latest News from Emrooz for 05/19/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فرشته قاضی

دوم خرداد در حالی دادگاه شیوا نظرآهاری برگزار می شود که این فعال حقوق بشر همچنان در بند 209 زندان اوین و در سلولی دو نفره زندانی است.شهرزاد کریمان، مادر شیوا نظرآهاری در مصاحبه با "روز" از آخرین وضعیت او، بلاتکلیفی و روحیه بالایش  سخن می گوید و از اینکه با همه سختی ها و دلتنگی ها "به دخترش افتخار می کند".

شیوا نظرآهاری در اولین موج بازداشت فله ای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی ایران، دو روز پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت و اول مهرماه با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد. او که عضو موسس و سخنگوی کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل است، روز 29 آذر ماه سال گذشته بار دیگر هنگامی که برای شرکت در مراسم ختم آیت‌الله منتظری راهی شهر قم بود، بازداشت شد. دورانی که با افت و خیزهای فراوان همراه بوده و نگرانی های فراوانی را در مورد وی موجب شده است.

خانم کریمان در مورد وضعیت دخترش می گوید: "شیوا هنوز در بند 209 و در سلولی دو نفره است؛ هم سلولی او را نمی شناسم فقط می دانم که یک خانم 63 ساله است که اتهام مالی دارد. شرایط او هیچ تغییری نکرده و بعد از ماهها هنوز او را به بند عمومی منتقل نکرده اند اما پرونده اش به شعبه 26 دادگاه انقلاب ارسال شده و روز 2 خرداد محاکمه او است."

وی می افزاید: "گفته اند که به پرونده بازداشت اول شیوا یعنی 24 خرداد سال گذشته در این جلسه رسیدگی خواهد شد اما در دو ملاقاتی که با دادستان تهران داشتم و همچنین دوباری که دادستان در بند 209 با شیوا دیدار کرده، گفته است که هر دو پرونده یعنی پرونده بازداشت اول و بازداشت دوم شیوا را تجمیع خواهند کرد تا شیوا فقط یکبار به دادگاه برود اما هنوز خبری از این ادغام پرونده نیست."

امروز دقیقا 150 روز از بازداشت دوم شیوا نظرآهاری می گذرد و او 5 ماه تمام است در بند 209 زندان اوین به سر می برد. خانم کریمان گذر این مدت طولانی را بر روحیه دخترش بی تاثیر می داند: "وضعیت روحی شیوا خیلی خوب است. هیچ شکایتی از زندان و انفرادی و سلول دو نفره ندارد اما از نظر جسمی خیلی لاغر شده، هرچند به من می گوید لاغر نشده است. در ملاقات های کابینی، اینقدر شیشه ها کثیف است که به زور صورت شیوا را می بینیم اما در آخرین ملاقات حضوری که با داشتیم خیلی لاغر به نظر می رسید اما حرفی نمی زند و شکایتی نمی کند."

 

اتهام همکاری با منافقین

طی روزها و هفته های گذشته برخی رسانه های حکومتی از ارتباط و همکاری شیوا با سازمان مجاهدین خلق به عنوان اتهام یاد کرده و تا بدانجا پیش رفته اند که با انتشار عکس های دیدار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده این فعال حقوق بشر، مدعی شده اند: "سوابق گروهكي و ارتباطات گسترده وي با منافقين به اطلاع سران فتنه رسيده بود".

خانم کریمان پیش از این، این اتهام را رد کرده و شیوا نظرآهاری هم به اتفاق سعید کلانکی، سعید جلالی فر، مهرداد رحیمی، و سعید حائری در نامه ای اظهار شگفتی کرده بودند که "سایت های حامی دولت اصرار دارند این فرزندان ملت را به سازمانی وصل کنند که از آن منزجرند".

از خانم کریمان درباره این اتهام و موضع شیوا می پرسم. می گوید: "در اتهاماتی که به شیوا تفهیم شده چه بار اول بازداشت و این بار که بازداشت شده، چنین اتهامی وجود ندارد و چنین اتهامی به او تفهیم نشده و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام دو اتهامی است که به شیوا تفهیم شده است. من نمیدانم این اخبار کذب را از کجا می گیرند. شیوا دو پرونده بازداشت 25 خرداد و 29 آذر دارد که هنوز وکلای شیوا هم این دو پرونده را ندیده اند؛ پس این آقایان از کجا این دروغ ها را در می آورند؟ از طرفی غیر از دادگاههای اولیه که در تابستان سال گذشته برگزار شد، بقیه دادگاهها غیر علنی بوده و خبرنگاران حضور ندارند که بدانند در دادگاه چه گذشت و اتهام چه بود و چی شد. دادگاه شیوا هم که هنوز برگزار نشده است. اما این آقایان که نوشتند و ادعا کردند که ثابت هم شده است بگویند کجا ثابت شده؛ در کدام دادگاه و چگونه ثابت شده است؟"

مادر شیوا نظرآهاری می افزاید: "ما در این زمینه به هیچ عنوان ساکت نخواهیم نشست و حق شکایت را برای خود محفوظ می دانیم و به موقع از رجانیوز، وطن امروز و سایر رسانه هایی که دروغ پراکنی کرده اند شکایت خواهیم کرد."

خانم کریمان سپس به دیدارش با دادستان تهران اشاره می کند و می گوید: "دادستان به من می گفت که اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر خودشان نمی دانند اما اخبارشان به سمت گروهک منافقین است. من هم گفتم که دختر من حاضر است مدت طولانی در زندان بماند اما انگ این سازمان روی او نباشد. چون شیوا همیشه نسبت به این سازمان موضع داشت و می گفت رفتار اینها کاملا خلاف حقوق بشر است و همیشه به ترورهای اوایل انقلاب اشاره می کرد. اما کار کمیته گزارشگران حقوق بشر، کار حقوق بشری است و برای این کمیته فرقی نمی کند زندانی وابسته به چه گروهی باشد؛ این کمیته از حقوق انسانی و قانونی افراد دفاع و برای احقاق حقوق افراد تلاش می کند.  من به دادستان گفتم که شیوا می دانست تلفن هایش کنترل می شود اما هیچ چیز مخفی نداشت هر کاری می کرد خیلی شفاف بیان می کرد و صراحتا گفتم که این گروه مرده سیاسی را شما زنده اش نکنید."

 

استقامت شیوا

شیوا نظرآهاری پس از 5 ماه بلاتکلیفی روز دوم خرداد به دادگاه می رود و مادرش می گوید: "تنها چیزی که می خواهم این است که دادگاه منصفانه و عادلانه برگزار شود و همانطور که دادستان به ما قول داده هر دو پرونده ادغام شود تا شیوا یکبار به دادگاه برود و تکلیف اش روشن شود. به خدا خسته شده ام از این بلاتکلیفی و امیدوارم در چارچوب قانون اساسی دادگاه را برگزار کنند."

خانم کریمان سپس در حالی از دلتنگی هایش برای دختر جوانش می گوید که طی یازده ماهه گذشته روحیه بالای او همه را به ستایش واداشته بود؛ اما او برای اولین بار گریه می کند و در میان هق هق گریه از استقامت شیوا می گوید: "من یک مادرم اما یازده ماه است غیر از مدت کوتاهی که آزاد و دوباره بازداشت شد دخترم را از ما دریغ کرده اند. دلم خیلی تنگ است ولی به وجودش افتخار می کنم؛ به این همه استقامتش افتخار می کنم. به خاطر اینکه من ناراحت نشوم هیچ وقت کوچکترین شکایتی نمی کند. یازده ماه است نشنیده ام که حتی یکبار از این اوضاع گله کند. همیشه می گوید: من حالم خوب است نگران نباشید و... اما من دلم برای بغل کردنش، دیدن راه رفتنش در خانه و حرف زدنش تنگ شده. دلم برای آرامش وجودش تنگ شده ولی چاره ای ندارم باید تحمل کنم."

مادر شیوا نظرآهاری در پایان می گوید که قضاوت را به خدا سپرده است: "از خدا فقط می خواهم قاضی پرونده شیوا عادلانه قضاوت کند. فقط خدا می داند در این یازده ماه، چه بر سر ما آمده است."


 


امروز: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که با وجود توافقنامه هسته ای بین ایران، ترکیه و برزیل، امروز، سه شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت (هجدهم مه) پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه و چین بر سر پیش نویس تحریم های تازه علیه برنامه هسته ایران به توافق رسیده اند.

به گزارش بی بی سی، خانم کلینتون گفت که متن این پیش نویس امروز بین ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل منتشر خواهد شد.

ترکیه و برزیل هم از جمله پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند که روز دوشنبه این هفته با ایران به توافق رسیدند تا بخش عمده اورانیوم غنی شده این کشور برای غنی سازی بیشتر و تبدیل شدن به میله های سوخت از ایران خارج شود.

تحلیلگران معتقدند اعلام رسیدن به توافق بر سر پیش نویس تحریم های بیشتر علیه ایران در واقع به شکل غیرمستقیم نوعی پاسخ منفی به توافقنامه اخیر هسته ای بین ایران، ترکیه و برزیل محسوب می شود.

وزیر امور خارجه آمریکا که در جمع اعضای یکی از کمیته های مجلس سنای آمریکا سخن می گفت اعلام کرد که با روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، با وجود ابراز بی میلی اولیه چین، بر سر پیش نویس تحریم های جدید علیه ایران به توافق رسیده اند.

مقام های چینی دیروز از توافق هسته ای تهران استقبال کرده بودند و خواستار انجام گفتگوهای بیشتر بر سر پرونده هسته ای ایران شده بودند.

هیلاری کلینتون ضمن تاکید دوباره بر اینکه برای آمریکا هنوز سئوال های بی پاسخ فراوانی در مورد چگونگی تبادل سوخت هسته ای ایران وجود دارد گفت: "اعلام این خبر قانع کننده ترین پاسخی است که می توانیم به تلاش هایی که در چند روز گذشته در تهران صورت گرفته بدهیم".

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: "قدرتهای جهان به تلاش های خود برای همراه کردن جامعه جهانی در مورد وضع قطعنامه های تحریمی قوی علیه ایران ادامه می دهند تا به این ترتیب پیامی روشن در مورد توقعات خود به ایران بدهیم".

دیروز هم رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای گفته بود که ایران باید طرح تبادل سوخت هسته ای را به طور کتبی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کند تا سایر کشورها بتوانند آن را بررسی کنند.

این توافق در پی مذاکرات محمود احمدی نژاد، لولا دا سیلوا و رجب طیب اردوغان در تهران حاصل شد و بر اساس آن قرار است ایران حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را به ترکیه بفرستد و در ازای آن، سوخت هسته ای برای راکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در تهران گفت: "ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته می شود."

اما در واشنگتن، رابرت گیبز در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: "اهمیت این طرح کمتر از طرحی است که ایران در ماه اکتبر گذشته (در وین) با آن موافقت کرد. سخنان و اعمال مقام های ارشد ایران به ندرت با هم تطابق دارد."

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد توافق حاصل شده، خط مشی آمریکا در برابر ایران از جمله تلاش برای تحریم این کشور را تغییر نداده است.

این مقام آمریکا انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران را "گامی مثبت" خواند، ولی تاکید ایران بر ادامه غنی سازی تا سطح ۲۰ درصد را "ناقض" قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است کشورش به غنی سازی اورانیوم تا حد ۲۰ درصد ادامه می دهد، هرچند معلوم نیست ایران این کار را در مقیاس آزمایشگاهی یا صنعتی انجام خواهد داد.

رابرت گیبز همچنین موضع ایران در خصوص دیدار با مقام های کشورهای گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) برای "رفع نگرانی های جامعه بین المللی از برنامه اتمی اش" را مبهم دانست.


 


امروز: جمشید انصاری نماینده اصلاح‌طلب مردم زنجان و طارم معتقد است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قطعا یک موج گرانی در کشور شاهد خواهیم بود که این موج گرانی بیشتر این طبقات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گفتگوی روزنامه مردم نو زنجان را با این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره)مجلس در مورد بحث یارانه ها و تاثیرات آن بر کشور شروع و هم چنین برنامه چهارم و پنجم توسعه و وضعیت عمران و سرمایه گذاری استان زنجان می‌خوانیم:

اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم امکان به صفر رساندن فشار حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به قشر های متوسط به پایین جامعه را محال دانست. چون اگر اینگونه باشد نمی توان نام آنرا طرح تحول اقتصادی گذاشت

به نظر شما،اجرای قانون هدفمندی یارانه ها چه تاثیری برزندگی قشر کارگر و ضعیف جامعه خواهد گذاشت؟

مطمئنا اجرای هر طرح تحولی پیامدهای منفی نیز در بر دارد. با اجرای این قانون قطعا یک موج گرانی در کشور شاهد خواهیم بود که این موج گرانی بیشتر این طبقات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته در قانون هدفمند کردن یارانه ها برای جبران بخشی از تاثیرات حاصل از اجرای این قانون، برای قشرهای ضعیف تمهیداتی اندیشیده شده است.

آیا تمهیدات اندیشیده شده برای اجرای این طرح می تواند پیامدهای منفی آنرا جبران کند؟

با وجود پیش بینی هایی که برای ارائه کمک های نقدی به مردم شده، این کمک ها نمی تواند همه پیامدهای منفی ناشی از اجرای هدفمند سازی یارانه ها را پوشش داده و فشارها به مردم را به صفر برساند.

مثلا قیمت حامل های انرژی پس از اجرای این قانون گران می شود و اگر قیمت حامل های انرژی 100 واحد افزایش یابد، 50 درصد درآمدهای حاصل از این افزایش، میان مردم توزیع خواهد شد.

بنابراین مردم مجبورند بخشی از پیامدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها را با اقداماتی همچون صرفه جویی تحمل کنند و بخشی دیگر را دولت از طریق کمک های نقدی جبران خواهد کرد.

شما عضو هیات تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه هستید. اجرای این برنامه چطور بود؟

هدف از تشکیل این هیات ارائه اطلاعات از نحوه عملکرد برنامه و استفاده آن برای تدوین برنامه پنجم نبوده است؛ اما با توجه به اینکه تدوین برنامه پنجم به تعویق افتاده است، هیات تحقیق و تفحص می تواند سریعتر برخی از یافته ای خود را بررسی کند.

اما قبل از ارائه کامل گزارش و جمع آوری اطلاعات نمی توانم اظهار نظر دقیقی در این مورد داشته باشم ، چون با توجه به اطلاعات موجود و دریافتی در بعضی از زمینه ها شاهد شکاف در اهداف کمی پیش بینی شده در برنامه هستیم.

در برخی موارد از جمله بخش های اقتصادی مانند تحقق اهداف کمی پیش بینی شده برای نرخ بیکاری و اقتصادی توفیق چندانی نداشته ایم. در برخی زمینه ها نیز عملکرد دولت تا حدودی مناسب بوده است . تاخیری که دولت در ارائه برنامه داشت این فرصت را فراهم کرد تا مجلس بتواند در زمان بررسی برنامه پنجم از گزارش های برنامه چهارم استفاده کند.

برنامه پنجم را هم بررسی کرده اید؟

این برنامه برای برخی شاخص هایی مثل نرخ بیکاری و تورم و میزان نقدینگی و این قبیل موارد در حوزه اقتصاد یا ضریب جینی ارقامی مشخص را مطرح نکرده است. و با توجه به بررسی های انجام گرفته در کمیسیون اقتصادی مجلس ، برآورد بررسی های ما این است که آنچه دولت به عنوان لایحه به مجلس تقدیم کرده است از قواعد و معیارهایی که در یک قانون برنامه باید رعایت شود ، برخوردار نیست. از جمله این موارد آن است که در این برنامه به هیچ وجه اهداف کمی بخش های مختلف لحاظ نشده است. مشخص نیست که رشد اقتصادی که هدف برنامه است چقدر باید باشد؟ یا این برنامه برای برخی شاخص هایی مثل نرخ بیکاری و تورم و میزان نقدینگی و این قبیل موارد در حوزه اقتصاد یا ضریب چینی ارقامی مشخص را مطرح نکرده است. در حالیکه مجلس علاقمند است به لحاظ اهداف کمی، برنامه پنجم توسعه شفاف تر و قابل مطمئنا در این بعد تغییرات جدی در مجلس اتفاق خواهد افتاد و این تغییرات در بخش های دیگر تاثیرگذار است . مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارشی از برنامه پنجم توسعه به کمیسیون ارائه کرد البته مسئولان مرکز، صرفا مشخصات برنامه را برای اعضای کمیسیون بیان کردند به عبارتی یادآور شدند که این لایحه فاقد چه موارد و دارای چه بندهایی است. حال ما متناسب با این گزارش باید به دنبال رفع کاستی های آن باشیم.

آقای انصاری حضور بخش خصوصی را در استان زنجان چطور ارزیابی می کنید؟

بخش خصوصی در هر منطقه ای از کارافرینان و فعالان اقتصادی همان منطقه شکل می گیرد و گاهی فعالان بخش خصوصی سایر مناطق حضور می یابند. که این چیز عجیبی نیست و در تمام دنیا مرسوم است. برای همین باید برای جذب سرمایه گذاران جاذبه هایی را ایجاد کرد. مثلا دولت می تواند با تخصیص اعتبارات یا تسهیلات قانونی به سرمایه گذاران و کارافرینان کمک کند . البته سرمایه گذار خودش تصمیم می گیرد کجا سرمایه گذاری کند چون تمام پارامترهای اقتصادی را در نظر می گیرد و نهایتا به این نتیجه می رسد که ایا سرمایه گذاری در ان منطقه با وجود تمام محدودیت ها و مشوق ها مقرون به صرفه است یا خیر؟

این تصور که به سرمایه گذار بگوییم کجا سرمایه گذاری کند تصور اقتصاد دولتی است.زیرا سرمایه گذار باید حساب سود و زیان خود را کند و با تصمیم گیری سرمایه گذاری کند.

به عقیده شما بخش خصوصی بیشتر در بخش کشاورزی می تواند حضور داشته باشد یا صنعت؟

استان زنجان در حال حاضر نیازمند توسعه در بخش صنعت است که باید همه ی ابزار و امکانات برای تحقق این امر به کار گرفته شود. همچنین ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی با توجه به احداث شرکت پتروشیمی باید مورد توجه مدیران صنعتی استان باشد.شاخص صنعت در شهرستان زنجان 65 درصد و شهرستانهای ابهر و خرمدره را 19 درصد است.

وضعیت اشتغال در استان چگونه است؟

متاسفانه اکثر مراجعه کنندگان به ویژه فارغ التحصیلان از ما تقاضای کار و اشتغال دارند.در شهرستان زنجان که 50 هزار دانشجو دارد اما در بین فارغ التحصیل ها و دانشجویان پیدا کردن کار تبدیل به یک دغدغه و مشکل شده است.

البته دولت می تواند با تخصیص اعتبارات یا تسهیلات قانونی به سرمایه گذاران و کارافرینان کمک کند و نمایندگان مجلس هم بر این امر نظارت داشته باشند.

آیا بودجه استان مناسب فعالیتها و برنامه های در سال جاری است؟

عموما دولت‌ها تلاش می‌كنند كه هزینه‌های جاری را به حداقل پیش‌بینی كنند تا نشان داده شود دولت به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های خود است و البته در مقابل، اعتبارات عمرانی را بیشتر از ظرفیت اجرایی كشور پیشنهاد می‌كنند؛ چرا كه این اعتبارات عمرانی در مجلس طرفداران زیادی دارد و به لحاظ شاخص‌های مورد قبول صندوق بین‌المللی پول و سایر مراجع بین‌المللی، بالا بودن اعتبارات عمرانی نسبت به اعتبارات جاری از مشخصه‌های سلامت اقتصادی یك كشور است که بودجه سال ‌89 این ویژگی را دارد و در این بودجه كمترین افزایش در هزینه‌های جاری حدود ‌6 درصد نسبت به عملكرد سال ‌88 است و در مقابل، هزینه‌های عمرانی از حدود ‌18 هزار میلیارد تومان به ‌38 هزار میلیارد رسیده است. یعنی ‌105 درصد افزایش. بودجه استان هم کمی رشد داشت که باید در سالهای بعد شاهد رشد بیشتر ان باشیم تا بتوانیم برنامه های عمرانی استان را اجرا کنیم.


 


امروز: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: بهتر بود به جای توافق در تهران به مفاد مذاکرات وین عمل می‌کردیم.

داریوش قنبری در گفتگو با خبرآنلاین با انتقاد از توافق هسته‌ای تهران افزود: طرف حساب ما در موضوع هسته‌ای گروه 1+5 است و بایستی برای حل مشکل با آنان وارد مذاکره شویم و اینقدر موضوع هسته‌ای را از راه اصلی خارج نکنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است توافقی انجام شود واسطه‌هایی مثل ترکیه و برزیل ما را به جایی نمی‌رسانند.

به عقیده وی کشوری مثل ترکیه که سال‌ها منتظر ورود به جامعه اروپا بوده است فکر نمی کنم این قدرت را داشته باشد که توافق را با ما می کند اجرایی بکند.ضمن آنکه بین دادن 1200کیلوگرم اورانیوم 5/3درصد و گرفتن 120کیلو اورانیوم با غنای 20درصد هیچ توازنی نیست.

به عقیده وی آنچه می بینیم تاراج دستاوردهای هسته ای و در واقع صرفنظر کردن از آنچه تا کنون انجام داده ایم است.

سخنگوی فراکسیون اقلیت درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس هم گفت:در این نشست عده ای از نمایندگان با ایشان همراه بودند ولی برخی از نمایندگان هم صحبت های ایشان را قانع کننده نیافتند. ضمن آنکه سخنان آقای جلیلی در جلسه امروز متناسب با شان و جایگاه مجلس نبود چون اگر بحث مشورت با نمایندگان مطرح بود باید این اقدام قبلا انجام می شد و ایشان امروز بیشتر تا حدودی سعی کردند آنچه را رخ داده برای نمایندگان توجیه بکنند.

وی گفت:چه تضمینی وجود دارد این توافقات اجرایی شود و مهمتر از همه اینکه چرا حالا توافق را کردیم چرا 7 ماه قبل توافقنامه وین را نپذیرفتیم که این همه هزینه برای سیاست خارجی ما تراشیده نشود.

قنبری گفت:اگر اروپایی ها قابل اعتماد نباشند قطعا و یقینا ترکیه وبرزیل هم قابل اطمینان نیست و طرف حساب ما این دو کشور نیستند و کماکان که ما در گذشته با کشور های 5+1 طرف بودیم در آینده هم طرف ما این کشورها خواهند بود.


 


امروز: صبح روز سه شنبه ۸۹/۲/۲۸ جعفر پناهی طی تماس با خانواده خبر از اعتصاب غذای خود داد و متن نامه ای را برای در اختیار گذاشتن رسانه ها (فقط داخلی) به شرح زیر برای آنها قرائت کرد:

بعد از برخورد ناشایستی که شنبه شب (۸۹/۲/۲۵)در هجوم مامورین به داخل سلول ۵۶ اوین صورت گرفت و متعاقب آن به مدت یک ساعت و نیم، من و هم سلولی هایم را بدون لباس در بیرون و در هوایی سرد نگه داشتند.

صبح روز یکشنبه مرا به بازجویی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فیلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگیر و به اوین منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با این حرف ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند.

ازیکشنبه صبح(۸۹/۲/۲۶)تا کنون هیچ چیز نخورده ام و نیاشامیده ام و حال اعلام می کنم اگر موارد زیر تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد؛ چرا که نمی خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند:

۱٫تماس و دیدار باخانواده ام و اطمینان کامل از سلامت آنها

۲٫حق داشتن وکیل بعد از ۷۷روز و مشورت با او

۳٫آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی

در پایان،به سینمایی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته هایم دست از اعتصاب غذا برنمی دارم و تنها خواسته ام این است که جنازه مرا به خانواده ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل اند دفن کنند.

جعفر پناهی - ۸۹/۲/۲۸ ساعت ۱۱ صبح


 


امروز: خبرگزاری "آفتاب نیوز" نزدیک به حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجددا فیلتر شد.

"آفتاب نیوز" که اخبار جنبش سبز را نیز پوشش می‌دهد، در ۲۳ خرداد ۸۸ فیلتر شده بود و درآذرماه همان سال رفع فیلتر شد، با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم، مجددا فیتر شد.

این خبرگزاری نزدیک به حسن روحانی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ونماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین دکتر محمدباقر نوبخت است.

دکتر حسن روحانی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات و منتقد جدی سیاست‌های هسته‌ای محمود احمدی‌نژاد است.

آفتاب‌نیوز ارگان غیر رسمی حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه نیز نزدیک به هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش ندای سبز این خبرگزاری علاوه‌بر نزدیکی به دکتر حسن روحانی و محمدباقر نوبخت، به سید محمدخاتمی و فاطمه هاشمی نیز نزدیک بود و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان وهمچنین اصول‌گرایان معتدل ومنتقدی همچون علی لاریجانی، علی مطهری، احمد توکلی و محمدرضاباهنر را نیز انعکاس می‌دهد و تا حدود زیادی به پایگاهی برای نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل و منتقد تبدیل شده بود.

بعد از توافق‌نامه هسته‌ای سه‌جانبه تهران، "آفتاب‌نیوز" با انتشار اخبار و مقالاتی به انتقاد از مواضع هسته‌ای تهران پرداخت. احتمال می‌رود یکی از دلایل فیلتر شدن‌ این خبرگزاری نیز همین مسأله باشد.

علاوه‌بر نزدیکی به سالگرد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که می‌تواند یکی از دلایل فیلتر شدن است این خبرگزاری باشد، اتخاذ مواضع انتقادی احتمالی دکتر حسن روحانی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، درمورد توافق‌نامه سه‌جانبه هسته‌ای تهران در این خبرگزاری نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل فیلتر شدنش باشد، که در واقع دولت قبل از بیان دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی، به‌صورت غیرمستقیم به وی هشدار داده است.

همچنین فیلتر شدن این خبرگزاری می‌تواند هشدار دیگری از سوی جریان‌های حامی دولت به هاشمی رفسنجانی باشد. زیرا خبرگزاری آفتاب‌نیوز علاوه‌بر پوشش کامل اخبارو دیدگاه‌های هاشمی رفسنجانی، ارتباط نزدیکی به افراد نزدیک به او داشته است.

خبرگزاری‌ "آفتاب‌نیوز" که در اخبار و یادداشت‌های خود رویکردی تقریبا اصلاح‌طلبانه دارد و تنها سایتی بود که بعد از رفع فیلتر، به پوشش اخبار جنبش سبز و زندانیان سیاسی و همچنین دیدگاه‌ها و سخنان مهدی کروبی ومهندس موسوی پرداخته بود، محمود احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌ دولت ایران به ‌رسمیت نمی‌شناسد و در اخبار و گزارش‌های خود هیچ‌گاه از لفظ رئیس‌جمهور برای محمود احمدی‌نژاد استفاده نکرده است.

این خبرگزاری با انتشار یادداشتی به قلم بابک دربیگی و همچنین انتشار سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی - که در آن از توافق‌نامه هسته‌ای تهران به شدت انتقاد شده است- نسبت به مواضع جدید هسته‌ای تهران، انتقاد کرده است.


 


امروز: ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای با امضای سایرنمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند.

به گزارش جهان، توزیع این چک ها باعث شد تا الیاس نادران، احمد توکلی و علی رضا زاکانی به کمسیون اصل ۹۰ شکایت کنند. البته شکایت این سه نماینده مردم تهران به موضوعات دیگری چون مدرک دکترای آقای رحیمی و صداقت وی و موارد دیگری از این دست نیز مرتبط بوده است.

با این حال طی چند هفته گذشته که جهان اخبار و گزارش هایی را در خصوص مسائل پیرامون معاون اول رئیس دولت منتشر کرده است، تعداد زیادی از مخاطبین و کاربران طی تماسهای تلفنی و یا از طریق نظرات خود (کامنت‌ها) درخواست کردند که نام نمایندگانی را که از آقای رحیمی پول گرفته اند، منتشر کنیم که جهان علی‌رغم اینکه نام این نمایندگان را در اختیار دارد، در شرایط فعلی خود را از انتشار آن معذور می داند.

اما چرا نام این نمایندگان اعلام و منتشر نمی شود؟

۱- تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مبالغی اخذ کردند، از منشأ این پولها اطلاعی نداشتند. علی رغم اینکه پذیرفتن این پولها در حالی که منشأ آن معلوم نیست، خود سوال برانگیز و قابل نقد است، اما نباید با انتشار نام آنها خدای ناکرده باعث تهمت یا سوء تفاهم شد.

۲- برخی دیگر از این نمایندگان با اینکه از منشأ این پولها اطلاع داشتند، اما آنرا پذیرفتند و صرف امور خیریه مثل ساخت مسجد و یا راه و عمران در منطقه نمایندگی خود کردند. بسیاری از این نمایندگان در حال حاضر داعیه رسیدگی به اتهامات آقای رحیمی را در دادگاهی صالحه دارند. بنابراین انتشار نام این نمایندگان نیز به نظر منطقی نمی رسد.

۳- از طرفی انتشار نام باقی نمایندگان می تواند باعث ایجاد جبهه ای جدید و مانعی برای مقابله با اتهامات اصلی پرونده شود. در زمانی که بحث حمایت های مالی شهرام جزایری از برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، بعضی از کسانی که از جزایری پول گرفته بودند با انتشار این اسامی تلاش کردند با گسترده کردن افراد مرتبط به پرونده اتهامات جزایری، بررسی عادلانه پرونده را به انحراف بکشند که البته در این راه تا حدودی هم موفق بودند.

در این موضوع نیز در شرایطی که هنوز پرونده اصلی کاملا به جریان نیفتاده است، کشاندن پای این افراد به ماجرا، می تواند فشار بر قوه قضائیه را بیشتر کند و خدای ناکرده اصل موضوع را به حاشیه ببرد.

لازم به ذکر است ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای به امضای نمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند.

با توجه به این ۳ دلیل در شرایط فعلی انتشار اسامی نمایندگان به صلاح به نظر نمی رسد. با این حال در آینده به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت و در صورت لازم نام برخی از آنها را جهت اطلاع مخاطبان و توضیح نمایندگان محترم و روشن شدن ماجرا منتشر خواهیم کرد.

ذکر این نکته ضروری است که جهان تنها به دنبال اطلاع رسانی منصفانه است و ایمان داریم که دولت خدمتگزار !! و مجلس محترم نیز جز این، از رسانه های حامی خود انتظار ندارند.

در رابطه با ماجرای آقای رحیمی تأکید داریم که هر چه زودتر دادگاهی صالح به اتهاماتی که در خصوص ایشان مطرح است، رسیدگی کند. طبیعی است که جهان هیچ گونه قضاوتی در خصوص تقصیر و یا قصور احتمالی آقای رحیمی ندارد؛ با این حال معتقدیم این مباحث امروز نقل محافل مردمی و رسانه ای شده است و برخی بدخواهان تلاش دارند با این بهانه دولت را تخریب کنند؛ لذا قوه قضائیه بایستی هر چه زودتر از آقای رحیمی در رابطه با این اتهامات سؤال کند و نتایج دادرسی را به قصد شفاف سازی به اطلاع مردم برساند؛ انشاء الله که از همه اتهامات مبرا می شوند.


 



امروز:متاسفانه بسیاری از پزشکان که در آزمون دستیاری شرکت کرده و موفقیت حاصل نکرده‌اند، به دلیل بی‌اعتمادی به آزمون سال آینده و یا سخت‌تر شدن آن به سفارتخانه‌ها مراجعه کرده‌اند تا از کشور خارج شوند.


نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور اعلام کرد: متاسفانه بسیاری از پزشکان که در آزمون دستیاری شرکت کرده و موفقیت حاصل نکرده‌اند، به دلیل بی‌اعتمادی به آزمون سال آینده و یا سخت‌تر شدن آن به سفارتخانه‌ها مراجعه کرده‌اند تا از کشور خارج شوند.

به گزارش ایلنا مسعود مسلمی‌فرد افزود: اگر برای این دسته از پزشکان که به‌دنبال تحقق آرزوهای خود به خارج از کشور سفر می‌کنند برنامه‌ای نداشته باشیم ضربه سنگینی به نظام سلامت کشور وارد می‌شود؛ چرا که زحمات زیادی کشیده شده تا این گروه به درجه پزشکی عمومی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: چرا پزشکان عمومی کشور تا این اندازه حریص برای گذراندن دوره تخصصی شده‌اند و چرا وضعیت پزشکان عمومی در کشور نابسامان است و شرایطی ایجاد شده تا پزشکان نخواهند دیگر در کسوت عمومی خدمت کنند؟

مسلمی‌فرد با اشاره به پیگیری مطالبات پزشکانی که در آزمون دستیاری شرکت کرده بودند، گفت: نباید پزشکان عمومی کشور به دلایلی غیر از مسائل علمی آنچنان به آزمون دستیاری هجوم بیاورند که خود و خانواده‌هایشان را دچار نگرانی و چالش کنند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: در همه جای دنیا پزشک عمومی نگهبان سلامت در قالب پزشک خانواده است و از نظر علمی و مادی در امنیت بالایی قرار دارد و برای رفتن به مراحل بعدی تحصیلی یا از ابتدا مسیر تحصیلی آنها مشخص است یا در طرح پزشک خانواده کار می‌کنند و بر اساس امتیاز به تخصص روی می‌آورند. اما در ایران متاسفانه پزشکان عمومی بدون اینکه جایگاه خوبی برای آنها تعریف شده باشد، فعالیت کرده به‌طوری که در سال‌های اخیر دیگر کرسی‌های استادی در دانشگاه را نیز ندارند و ولع برای بازگرداندن آن، این چنین هجومی را به آزمون‌ها به وجود می‌آورد.


 



امروز: حسن بیادی که در سال 84 نقش عمده‌ای در پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم ایفا کرد،این روزها گرچه منتقد سیاست‌های دولت است اما همچنان از فعالیت‌های پنج سال پیش خود دفاع می‌کند.

همشهری ماه با حسن بیادی به گفتگو نشسته است و در این گفت‌وگو به واکاوی نحوه انتخاب احمد‌ی‌نژاد به عنوان شهردار، ریاست جمهوری او و در نهایت اختلاف سلیقه‌هایی که بروز پیدا کرد پرداخت که بخش‌هایی از این گفتگو به این شرح است:

• شورای شهر دوم در شرایطی شکل گرفت که نخستین دوره آن با التهاب‌هایی به کار خود پایان داده بود. باوجود تمامی خدماتی که در نخستین دوره شورای شهر تهران صورت پذیرفته بود، در واپسین سال فعالیت آن به دلیل مسائل سیاسی، شخصی و حزبی کارهایی انجام شد که بر اساس آن در جامعه التهاب‌هایی پدید آمد. جانب انصاف این است که در شورای شهرنخست، فعالیت‌های زیادی انجام شد اما همان‌طور که به آن اشاره کردم، در واپسین سال فعالیت، اعضای شورای شهر به سویی حرکت کردند که بازی را بر هم زدند. با آغاز فعالیت شورای شهر دوم، به‌رغم اینکه اکثر افرادی که در انتخابات آن حضور داشتند چهره‌های قدیمی شناخته شده‌ای نبودند اما چهره‌های جدید وارد صحنه شدند.
آنان با پیروزی در انتخابات شورای شهر دوم، مشیء و حرکت جدیدی را پایه‌گذاری کردند که سر لوحه آن اهداف، شعار صداقت در گفتار و سلامت در عمل و خدمتگزاری صادقانه بود.


• مردم هیچ گاه در طول صد سال فعالیت شهرداری، رضایت قابل قبولی از عملکرد آن نداشته‌اند. نارضایتی شاید در حال حاضر هم وجود داشته باشد اما جنس آن تا پیش از شورای شهر دوم فرق می‌کرد. گواه ‌این گفتار هم می‌تواند این باشد که مردم تفکرشان نسبت به شورای شهر نخست تفکر خوبی نبود، به همین دلیل آن افراد نتوانستند در دور دوم با وجود کاندیدا شدن رأی بیاورند.

• حرکت گروه اصولگرا در شورای شهر دوم آن‌قدر اثربخش بود که مردم با رغبت، خودشان شهردار خود را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. این انتخاب یک پیام داشت و آن اینکه مردم تشنه خدمت هستند. از سوی دیگر این موضوع را تداعی می‌کرد که مردم خدمتگزاران خود را دوست دارند و حاضرند مزد خدمت را پرداخت کنند. در بیانی ساده، مردم نمک‌شناس هستند. برنامه‌هایی که مد نظرمان بود و با شهردار شدن آقای احمد‌ی‌نژاد آنها را دنبال کردیم، همان کار‌هایی بود که رضایت‌مندی مردم در آنها لحاظ شده بود.

• اقداماتی که در حال حاضر توسط دولت صورت می‌پذیرد با اقدامات طیف اصولگرایانی که در دور دوم شورای شهر پیروز شده بودند، مغایرت داشت. قرار ما بر این بود که برای یک بار- و برای آخرین بار- تمام اصولگرایان وارد صحنه شوند و یک کار مشترک انجام دهند و در این کار مشترک کشور به سوی پیشرفت قدم بر دارد. همه هم با این طرح راضی بودند؛ حتی برخی اصلاح‌طلب‌های منصف هم به نظر من از آن شیوه مدیریتی اصولگرایان رضایت داشتند.این حرکت در همان ابتدای ریاست جمهوری آقای احمد‌ی‌نژاد اگر نگوییم توقف پیدا کرد، کند شد، به طوری که یک‌سری از همراهان ایشان کنار گذاشته شدند.

• قرار بود کشور با نخبه‌ها اداره شود، نه با احساسات. به نظر من دولت نهم یک مقدار با احساسات اداره شد.

• ما شش ماه پیش از انتخابات می‌دانستیم پیروز انتخابات هستیم. دوستانی که با ما برخورد داشتند مطلع هستند که ما چند ماه پیش از انتخابات دور نهم ریاست جمهوری یقین داشتیم که آقای احمد‌ی‌نژاد پیروز انتخابات است. ما در سطح کشور سفر‌های زیادی انجام داده بودیم و اطلاعات‌مان کافی بود. در مدت دو سال، این حقیر حداقل بیش از 70مسافرت به نقاط مختلف کشور داشتم.

• اهدافمان در نهایت ما را به سمتی برد که به‌این نتیجه رسیدیم آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شود. در واقع آن اهداف به ما دیکته کرد که ‌ایشان رئیس جمهور شوند چون دیگران آزمایش خود را پس داده بودند. البته بنده هیچ‌گاه از فعالیت‌های خود برای ایشان پشیمان نبوده و نیستم و تمامی کار‌های اینجانب و همه دوستان همکارم برای رضای خدا بود و تعالی نظام، نه شخص ایشان.

• سوره صف آیه‌ای دارد که بیان می‌کند:« نگویید چیزی را که به آن عمل نمی‌کنید». ما این را بد می‌دانیم که کسی که شهردار است یک حرف می‌زند اما هنگامی که رئیس دولت می‌شود حرف دیگری مطرح می‌کند. ما نباید حقوق مردم را اگرچه به ضررمان باشد پرداخت نکنیم. حقوق شهرداری تهران حقوق مردم است نه حقوق شهردار تهران. بسیاری از مطالبات شهرداری تهران نسبت به دولت‌های قبل در دولت نهم بد‌تر شد که بهتر نشد.

• به طور مثال در بحث‌ ترافیک. ایشان نامه‌ای را در همین رابطه به آقای خاتمی نوشتند. ما پس از انتخاب ایشان به ریاست‌جمهوری، همین نامه را اسمش را عوض کردیم؛ به طوری که به جای آقای خاتمی نام آقای احمد‌ی‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور قرار دادیم و از سوی دیگر به جای نام احمد‌ی‌نژاد، نام آقای قالیباف را به عنوان شهردار نوشتیم و از ایشان خواستیم که به آن عمل کنند اما این اتفاق هرگز نیفتاد.

• دیدارهای مردمی آقای احمد‌ی‌نژاد کار بزرگی بود اما باید به وسیله اشتغال به مردم خدمت می‌کردیم نه با پرداخت پول.

• فکر می‌کنم با توجه به جریاناتی که وجود دارد، انتخابات آینده به طور کلی با انتخابات گذشته متفاوت خواهد بود و همه گروه‌های سیاسی هم در این انتخابات حضور خواهند داشت. بنابراین غیر قابل پیش‌بینی است.

• اکثریت اعضای شورا به آقای قالیباف رای دادند و از رای خودشان راضی هستند. عملکرد آقای قالیباف در این پنج سال مورد قبول عام و خاص بوده است.

مشروح این گفتگو در همشهری ماه شماره 45 که در اردیبهشت ماه منتشر شده آمده است


 



امروز: مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار درباره امکان پیگیری پیامکهای تخریبی گفت: پیامکهای تخریبی تنها با وجود شاکی خصوصی قابل پیگیری است و متن پیامک در شبکه همراه اول به هیچ عنوان ذخیره نمی‌شود.

وحید صدوقی در پاسخ به سئوال مهر در مورد پیگیری پیام کوتاه تخریبی که چندی پیش از سوی برخی مسئولان قضائی کشور مطرح شده بود گفت: شکایت در مورد پیامک تنها از طریق شاکی خصوصی و دستور قضائی قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: محتوا و متن پیامک قابل ذخیره شدن در شبکه مخابرات نیست و به همین دلیل در صورت شکایت خصوصی از پیامک دریافت شده، مخابرات ارسال کننده را شناسایی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار اضافه کرد: شکایت در مورد پیامک تنها با همکاری مشترک و شاکیان خصوصی قابل پیگیری خواهد بود.


 


سرانجام بعد از ماه ها مذاکره، صبح روز قبل در جلسه سه جانبه سران ایران - ترکیه و برزیل بیانیه تهران در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای به امضای وزرای خارجه سه کشور رسید. بر اساس مفاد این بیانیه ایران موافقت کرده است که طی یک ماه 1200 کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصدی را به ترکیه ارسال نماید و ظرف یک سال اورانیوم با غنای 20 درصد را برای راکتور هسته ای تهران دریافت نماید. البته این توافق مستلزم موافقت گروه وین شامل امریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که تامین کننده سوخت 20 درصدی هستند.

امضای این بیانیه قدم اول در جهت کاستن از تنش میان ایران و شورای امنیت محسوب می شود. امریکا و شرکای اروپایی‌اش چند ماه است که فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران و در جهت تصویب قطعنامه جدید تحریم تشدید کرده اند. همین چند روز پیش بود که وزیر خارجه امریکا سفر جاری رئیس جمهور برزیل به ایران را بی‌نتیجه پیش بینی کرده و اعلام نمود که ایران بعد از تصویب قطعنامه تحریم پاسخ جدی خواهد داد. در این میان رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که سفر رئیس جمهور برزیل به تهران حدود 30 درصد شانس موفقیت خواهد داشت آن را به عنوان آخرین شانس قبل از تصویب قطعنامه تحریم قلمداد کرد.

هدف امریکا و دوستان و هم پیمانانش این بود که مذاکرات جاری نتیجه‌ای در بر نداشته باشد تا زمینه تصویب قطعنامه در شورا فراهم تر گردد. بعد از امضای بیانیه تهران اولین واکنش از سوی یکی از مسئولین رژیم صهیونیستی اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران را متهم به بازی دادن ترکیه و برزیل نمود. روشن است که این رژیم منافع خود را در ادامه بحران هسته ای‌ایران در صحنه بین‌المللی می‌بیند و از دید صهیونیست‌ها هر گونه کاهش تنش در این زمینه به ضرر منافع دراز مدت آنها خواهد بود. این امکان وجود دارد که کشورهای غربی نیز خواستار تغییر در مفاد بیانیه تهران شوند. گفته می شد که قبل از این امریکا بر تبادل حدود 1500 کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصدی تاکید داشت.

در شرایط فعلی لازم است نکات ذیل مورد توجه قرار گیرد.

* ضروری است کلیت بیانیه تهران مورد حمایت همه گروه‌ها و افکار سیاسی در جامعه قرار گیرد. اگر چه عده ای اعتقاد دارند که تبادل سوخت بر اساس فرمول بیانیه تهران می‌توانست قبل از این عملی شود تا فشار‌های سیاسی و اقتصادی کمتری به کشور وارد آید ولی در شرایط حساس کنونی به مصلحت نیست که بحث های اختلاف‌انگیز در مورد این موضوع حساس که به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ارتباط مستقیم دارد مطرح شود. لذا همه گروه های سیاسی در عین این که ممکن است نسبت به عملکرد دولت در زمینه هسته ای اتفاق نظر نداشته باشند باید از مذاکرات و توافقات جاری حمایت نموده و مسئولین ذیربط را دراین برهه حساس یاری نمایند. تغییر سیاست یا انعطاف پذیری در استراتژی و ضرورت بهره‌گیری از تاکتیک و مانورهای حساس در راستای منافع ملی که به رای ولایت توشیح شده باشد بیان گر و نشان گر هوشیاری دست اندرکاران است بلوغ سیاسی و اخلاق سیاسی حکم میکند تا در باب مسایل ملی ورای جدول بندی های سیاسی نسبت به تصمیمات ملی بی تفاوت نباشند و و هم چنین ضرورت دارد تا دست اندرکاران و دولتمردان در جهت تنویر ذهن مردم به روشنگری و در زمینه ها وابعاد سیاسی تکنیکی و حقوقی این موافقت نامه جامعه مطبوعاتی و سیاسی را توجیه و مطلع نمایند.

*در بیانیه تهران خواسته شده ازهرگونه تقابل اعم از اقدامات، رفتار یا بیانیه‌هاى تهدیدآمیزى که به حقوق ایران تحت ان.پی.تى لطمه زند اجتناب شود. ضروری است در توافقات آینده بر این نکته قویا تاکید شود که بیانیه تهران در صورت عدم پرداختن به موضوع تحریم های جدید در شورای امنیت معتبر خواهد بود. در غیر این صورت چنانچه بعد از اجرای توافق اخیر، امریکا و شرکایش دوباره فرایند تصویب قطعنامه را در شورای امنیت فعال نمایند، روشن نیست چه بهره ای از این موضوع نصیب جمهوری اسلامی ایران خواهد شد؟ لذا ضروری است در بیانیه ای که با گروه وین به امضا می رسد موضوع عدم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت به صراحت مورد تاکید قرار گیرد.

* بیانیه تهران بر تعامل هسته ای در مقابل تقابل هسته ای تاکید دارد. مناسب است دستگاه دیپلماسی کشور با بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود در کشور باب گفتگو با کشورهای 1+5 را در ابعاد مختلف موضوع باز کرده و در تعاملی سازنده و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور از جمله با تاکید بر حق هسته ای در جهت حذف کلیه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و پاک شدن پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت قدم بردارد. پرونده ایران مدتهاست با رفتار دو گانه و پارادوکسیکال گشورهای اروپایی و امریکا حالت امنیتی و سیاسی هدف دار به ان تحمیل شده بود هم اینک وقت ان رسیده است چون گذشته ماهیت حقوقی وتکنیکی داشته باشد و مرجع رسیدگی و بررسی کننده ان اژانس انرژی اتمی است لذا کشورهای عضو شورای امنیت بایست در مقابل ژست مثبت جمهوری اسلامی ایران در اصلاح دید و نگاه خود و افکار عمومی خود تلاش جدی انجام دهند.

* در شرایط فعلی اجتناب از سخنان تند و تحریک آمیز نتیجه ای جز قوی تر شدن موضع طرف مقابل در مخالفت با مواضع جمهوری اسلامی ایران در بر نخواهد داشت. لذا باید از هر گونه اظهار نظر عجولانه و نسنجیده اجتناب شود.

*اکنون که ترکیه و برزیل در صحنه هسته ای ایران فعالانه وارد کار شده اند، مناسب به نظر می رسد این دو کشورنیزدر مذاکرات آتی با مجموعه 1+5 حضور داشته باشند.

مذاکرات هسته ای کشور به مقطع حساسی رسیده است. لزوم هوشیاری همه اقشار از جمله مسئولین اجرایی کشور بر ادامه مذاکرات تا دستیابی کامل به حقوق جمهوری اسلامی ایران در فضایی تعاملی، به دور از هیاهو و جنجال، و با تکیه بر تمامی ظرفیت ها و امکانات ملی ضروری است.

منبع: روزنامه شرق- سه شنبه 28/2/89


 


امروز: در حالی‌که علاوه بر سایت کلمه، سایت جهان‌نیوز که معمولا اخبار پشت‌پرده امنیتی را منتشر می‌کنند خبر از بازداشت یزدانفر داده بودند، خبرگزاری فارس به نقل یك مقام آگاه با رد شایعاتی مبنی بر بازداشت شدن احمد یزدان‌فر سر تیم محافظان میرحسین موسوی، گفت: وی بازداشت نشده و تنها از سمت خود بركنار شده است.

این مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار فارس اعلام كرد: احمد یزدان‌فر به هیچ عنوان دستگیر نشده و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های بیگانه و معاند كذب محض است.

وی افزود: یزدان‌فر روز گذشته از سمتش بر كنار شده و یكی از اعضای تیم محافظت از میرحسین موسوی به جای او مشغول فعالیت شده است


 




امروز: حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی درایتی گفت: توجه به چارچوب و اصولی كه در مدیریت كشور مد نظر امام(ره) بود، بسیار مهم است.

وی در گفتگو با ایسنا با بیان این‌كه " عدم توجه به اصول و راهبردهای مورد تاكید امام(ره) در رابطه با مدیریت كشور باعث اختلاف و شكاف بین برخی نیروهاست" اظهار كرد: راهبردهای مورد تاكید امام(ره)‌ شرایطی را فراهم می‌كرد كه همه نیروها دلسوزانه و متعهدانه برای پیشبرد امور كشور فعالیت كنند؛ علی‌رغم این‌كه اختلاف‌نظرها و تفاوت اندیشه وجود داشته باشد.

وی افزود: پرداختن و برجسته كردن اصول امام(ره) در رابطه با مدیریت كشور و توجه دادن تصمیم گیرندگان كشور به رعایت آن‌ها می‌تواند محوری برای وحدت جامعه و به كار گرفته شدن همه نیروه در جهت اصول انقلاب باشد.

مشاور رییس‌جمهور سابق ‌تصریح كرد: امام(ره) راهبردهایی داشتند كه همه جامعه را نسبت به هم متحد می‌كرد و این اصول همواره می‌تواند به عنوان راهبرد جدی، نصب‌العین دلسوزان نظام و انقلاب باشد كه تجربه مدت حضور امام(ره) این امر را تایید می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: كم‌رنگ شدن برخی اصول مورد نظر امام(ره) باعث می‌شود، اختلافات برجسته و شكاف‌ها عمیق‌تر شود، پس توجه به راهبردها و اصولی كه در مدیریت و شكل اداره كشور با توجه به تمام سلیقه‌های موجود مورد نظر امام(ره) بود، می‌تواند كمك كند تا در سالگرد رحلت حضرت امام بهره‌برداری بیشتری در جهت وفاق و همدلی در جامعه داشته باشیم.

وی با تاكید بر این‌كه " توجه به همه ابعاد و اصول اندیشه‌های امام(ره) اهمیت دارد" افزود: آن‌چه از اصول مدنظر امام(ره) كمتر مورد توجه قرار گرفته است و ‌باید بسیار برجسته شود، جهت‌گیری مردم‌سالارانه امام(ره) ا ست.

درایتی توجه ویژه امام(ره) بر حق، ‌تاثیر و نقش مردم در مدیریت كشور را از نقاط برجسته زندگی ایشان ‌دانست كه مورد بی‌مهری قرا گرفته است و ‌گفت: به همان اندازه كه امام(ره) بر توجه به اصول و ارزش‌های دینی تاكید داشتند، بر این‌كه باید نقش مردم در مدیریت كشور برجسته و موثر دیده شود نیز اهتمام می‌ورزیدند و اعتقاد امام(ره) بر این بود كه منهای خواست و رضایت و رای مردم حتی اصول اسلام را هم نمی‌توان عملیاتی كرد، شاید بتوان گفت قسمتی از تفاوت سلیقه و نظری كه امروز در گروه‌های سیاسی دیده می‌شود، مربوط به همین موضوع است و اهتمام به آن می‌تواند در افزایش جلب اعتماد مردم به نظام كمك و همچنین كاركردهای كارگزاران نظام را ترمیم كند.

وی با ابراز تاسف از این‌كه " تاثیر و نقش مردم در امور مدیریت كشور از سوی برخی كم‌رنگ دیده می‌شود" گفت: برخی با این تصور كه ممكن است مردم درك درستی از مسائل نداشته باشند، نقش مردم را در مدیریت كشور كم‌رنگ می‌دانند و این خطاست؛ چراكه امام(ره) با اتكا به خواست و نقش مردم توانمند بود، و هرگونه مانعی كه در این كشور ایجاد می‌شد را با قدرتی كه از مردم گرفته بود به خوبی مدیریت می‌كرد و موانع سنگین را بر می‌داشت ، پس كم‌توجهی به این اصل باعث می‌شود كه كشور و نظام در معرض صدمه و آفت‌هایی قرار گیرد كه هیچ‌كس نمی‌پسندد.

وی در ارتباط با این‌كه ایام ارتحال امام(ره) تا چه اندازه در ایجاد همدلی جریان‌ های درون نظام موثر است؟ افزود: مناسبت‌های این‌چنین كه همه نسبت به آن همراهی دارند، زمینه‌ای است برای این‌كه در موضوع مورد وفاق كنار هم بنشینند و صحبت كنند و نزدیك شدن‌ها افزایش می‌یابد.

درایتی با بیان این‌كه " اگر رسانه‌ای بخواهد امام(ره) را یك بعدی مطرح كند، بر شكاف‌ها دامن خواهد زد" اظهار كرد: امام(ره) انسانی چند بعدی ‌بود كه باید همه ابعاد ایشان مورد توجه قرار گیرد. طرح همه ابعاد شخصیتی امام(ره) كمك می‌كند در جهت وفاق تمام سلیقه‌های موجود در كشور حركت كنیم. می‌توان گفت اختلاف سلایق جریان‌های موجود در كشور و به خصوص آن‌ها كه به چارچوب نظام و امام(ره) معتقدند به این بر می‌گردد كه ممكن است قسمتی از اندیشه امام(ره) را برجسته كرده باشند و یا احساس كنند قسمتی از اصولی كه امام(ره) به آن معتقد بودند، كم‌رنگ شده است؛، لذا پرداختن جامع‌الاطراف به اندیشه‌های امام(ره) و استفاده از افرادی كه ممكن است به جناح‌های دیگر منتسب باشند اما از نزدیكان امام و افراد مورد اعتماد گروه‌های مختلف هستند، ضروری است.

وی افزود: این‌كه رسانه ملی تنها با بعضی افراد درباره اندیشه امام(ره) صحبت كند و یا برخی حرف‌های آن‌ها را بطلبد، به طور طبیعی هیچ مشكلی را حل نخواهد كرد و اگر قرار باشد از این قبیل مناسبت‌های نتیجه‌ای در جهت هماهنگی گرفته شود، باید از حضور نزدیكان امام(ره) كه در ابعاد مختلف شخصیت ایشان می‌شناختند، استفاده شود و مردم احساس كنند اعمال سلیقه‌ها مطرح نیست و در این صورت تاثیر اجتماعی خوبی خواهد داشت.


 



امروز: نخست وزیر ترکیه از نحوه استقبال ایران انتقاد کرد.

به گزارش جهان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نسبت به نحوه استقبال مسئولین ایرانی اعتراض کرده و ظاهرا اعتراض خود را نشان هم داده است.

وی به دلیل آنچه رعایت نکردن اصول دیپلماتیک از سوی مسئولین ایرانی نامید،از سوار شدن بر اتومبیل تشریفات ریاست جمهوری در فرودگاه خودداری می کند.

گفتنی است در این اجلاس مسئولین ایرانی اصرار داشتند که بدون تشریفات دیپلماتیک و در فضائی کاملا ساده و ایرانی مراسم را برگزار کنند.

گفته می شد در این مراسم صبحانه ایرانی در کنار پذیرایی‌های معمول دیپلماتیک به میهمانان ارائه شده بود؛ بطوریکه صبحانه کاری داسیلوا و اردوغان نان سنگک، پنیر، گردو و برگه بود.


 




 



امروز: عباس خلیلی درمنه (خلیل درمنکی) از منتقدان ادبیات نسل نو در تاریخ ششم دی‌ماه و در پی حوادث مرتبط با عاشورا بازداشت شده بود.

به گزارش خبرنگار رهانا، پیش از این نیز، جمعی از شاعران، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان عرصه‌ی هنر و ادبیات با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشت این نویسنده برجسته اعلام کرده بودند.

وی روز جاری پس از تحمل حدود ۵ ماه حبس از زندان اوین آزاد شد.


 




 



امروز:وزیر راه و ترابری از قرارداد ایجاد ۳۰۰ نقطه بنادر تجاری و صیادی کوچک (موج شکن) در جنوب کشور خبر داد و با انتقاد از جمعیت کم در شهرهای ساحلی کشور، خواستار افزایش جمعیت در این شهرها شد.

به گزارش مهر، حمید بهبهانی امروز در هجدهمین همایش ارگان های دریایی در کیش گفت: این موج شکن ها از شرق تا غرب جنوب کشور را تحت پوشش قرار می دهد، ضمن اینکه برای ساخت ۴۰ موج شکن ۸۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به وسعت کشور و وجود ۱۱ بندر، اظهار داشت: برخلاف ایران، سیاست دنیا به گونه ای بوده است که مراکز جمعیتی در کنار بنادر ایجاد می شود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به وجود ۵۸۰۰ مرز آبی در کشور، گفت: جمعیت این مناطق نسبت به کل ایران بسیار کم است در حالی برای پیشرفت اقتصادی در کشور باید این جمعیت بیش از اینها باشد.

بهبهانی با بیان اینکه ما به راحتی می توانیم حمل و نقل دریایی را در موازات ساحل انجام دهیم، اظهار داشت: تاکنون هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه می توان با فعال کردن این خطوط ۳۰ تا ۴۰ درصد از ترافیک خطوط ساحلی زمینی را کاهش داد، اظهار داشت: ایجاد این راهها نیاز به جاده و آسفالت ندارد، ضمن اینکه باید به وسیله بخش خصوصی انجام گیرد.

وزیر راه و ترابری در ادامه با انتقاد از اینکه در امر توسعه دریایی اقدامات چندانی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما ۲۵ تا ۲۶ سال از بنادر خود غافل بوده ایم و امروز باید این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

بهبهانی با تاکید بر اینکه بنادر ما باید به هاب منطقه تبدیل شوند، تصریح کرد: امروز کشتی های جهان در کنار بنادر کشورهای کوچکی که حتی به اندازه کرج هم نیستند پهلو گرفته و بار خود را به نقاط مختلف خلیج فارس ترانزیت می کنند.

وی افزود: ما با توجه به وسعت در کشور و وجود زیرساخت های مناسب باید بنادر خود را به هاب منطقه تبدیل کنیم .

بهبهانی با بیان اینکه شاید در پذیرش مسافران دریایی دچار محدودیت باشیم اما در بحث بار هیچ گونه محدودیتی نداریم و برای توسعه اقتصادی باید به این امر توجه کنیم.

وی در ادامه در خصوص توسعه بندر شهید رجایی اظهار داشت: موج شکن ۳ کیلومتری این بندر امروز در حال ساخت است و تنها ۲۵۰ متر از ساخت آن باقی مانده است.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: این بندر باید در فازهای مختلف از ۳ به ۶ -۱۰ و ۲۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری برسد.

وی در خصوص بانکرینگ اظهار داشت: تا دو سال قبل ایران نفت خود را به فجیره برای بانکرینگ ارسال می کرد اما امروز ۲۰ درصد از سوخت کشتی ها در خلیج فارس توسط ایران انجام می شود و در پایان برنامه پنجم توسعه این مقدار به ۵۰ درصد خواهد رسید.

وزیر راه در خصوص صنایع دریایی اظهار داشت: ما در حدود ۲۰ سال از صنایع دریایی عقب افتاده ایم. وی با بیان اینکه امروز ما باید کشتی های غول پیکر بسازیم، اظهار داشت: در دریایی خزر تنها ۱۰ درصد از کشتی های حمل بار متعلق به ایران است که این باید با سرمایه گذاری افزایش یابد.

بهبهانی در خصوص خروج کشتی های مغروق با بیان اینکه اروند رود یکی از شاهرگهای حیاتی کشور است، تصریح کرد: بر اساس مقررات موجود، عمیق ترین نقطه مشترک آبی بین دو کشور مرز آن دو کشور است و با توجه به اینکه بیشترین کشتی های غرق شده در خاک ایران هستند زمانی که ما این کشتی ها را خارج کنیم مرز آبی به ضرر ایران جابه جا خواهد شد.

وزیر راه و ترابری از رایزنی های وزارت امور خارجه برای مشخص کردن این مرز آبی خبر داد و اعلام کرد: به محض اعلام وزارت خارجه، وزارت راه اقدام به خارج سازی این کشتی های مغروق خواهد کرد.



 


امروز: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به دلایلی که موجب شد، فاطمه، فاطمه شود، تصریح کرد:« امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی انسان بنده خدا باشد، نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد؛حق و حرمت انسان را نگاه دارد و بکوشد که جامعه آن جامعه اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.»

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»،حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در مراسم شام غریبان فاطمه الزهرا(س) که پیرو سنت هر ساله اخیر و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و دوستداران اهل بیت(ع) برگزار شد، سخنرانی خود را با این سئوال آغاز کرد که « چرا فاطمه فاطمه است؟»

وی گفت:« زیراهایی که در برابر این چرا گفته خواهد شد منحصر به آنچه در اینجا بیان می‌شود نیست و بسیار بیش از این است ولی چند نکته‌ای را که به ذهنم رسیده است بیان می‌کنم.»

سیدمحمد خاتمی ادامه داد:«حضرت زهرا (س)، دختر پیامبر(ص) است که این افتخار بزرگی است، ولی پیامبر دختران دیگر هم داشته است و این افتخار نصیب دیگران هم شده است ولی هیچ کدام فاطمه نشده‌اند.»

وی یادآور شد:«پیامبر در مورد زهرا(س) می‌فرماید فداها ابوها؛این را پیامبر(ص) می‌گوید که به نص قرآن " ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی "البته این بدان معنا نیست هر چه پیامبر می‌گوید و انجام می‌دهد وحی الهی است، وحی مشخص و محدود است.»

رئیس‌جمهورسابق کشورمان تصریح کرد:«اما فراز آغازین این آیه مطلق است، یعنی پیامبر هیچ گاه از روی هوی و هوس سخن نمی‌گوید پس اینكه پیامبر می فرماید جانم به قربان فاطمه؛ کلام احساساتی صرف نیست هرچند عاطفه یک نعمت بزرگ الهی است وپیامبر اکرم هم از سطح بالای عاطفه برخوردار است و طبیعی است فرزند خود را دوست بدارد و گرامی بدارد اما عاطفه پیامبر معطوف به خیر و حقیقت است.»

وی با بیان اینکه «این تعبیر بزرگ پیامبر که جان من فدای زهرا باد یک امر گزافه نیست»، اظهار داشت:« پیامبر عظمت بزرگی در این خانم بزرگواردیده است که این حرف را زده است.کسی این سخن را می گوید كه طبق حدیث قدسی خداوند درباره او می فرماید:" لولاك لما خلقت الأفلاك"آفرینش به خاطر او آفریده شده است؛انسان کامل و گل سر سبد همه کائنات است.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکید کرد:«این حدیث قدسی دربیان عارفان والا مقام اسلامی به زیبایی و درستی تبیین شده است، آنجا که از حقیقت محمدیه نام برده‌اند که شخص پیامبر در یک محدوده زمانی خاصی به دنیا آمده‌اند و از دنیا رفته اند و زندگی کرده‌اند، اما شخصیت پیامبر و آن حقیقت نوری که پیامبر در وجودش بود ؛ آغاز و انجام هستی است و آن حقیقت عظمت و زیبایی جاری در سراسر تاریخ از ازل تا به ابد هست.»

وی افزود:«این انسان با این عظمت به زهرا(س) می‌گوید جان من فدای تو باد.آیا این نشانه این نیست که چرا فاطمه فاطمه است؟»

سید محمد خاتمی افزود:«همچنین پیامبر سرچشمه جریان زلال و و پر بركت امامان و تاریخ است؛اینكه تاریخ از نسل پیامبر از دخترانی غیر از فاطمه غفلت كرده است یك تقدیر الهی است تا عظمت فاطمه به عنوان ام الائمه و پاكان و نیكان امت پیامبر درخشنده باشد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه با بررسی شخصیت حضرت زهرا(س) نیز می‌توان به عظمت این شخصیت پی برد، گفت:«انسان بزرگواری که عمر بسیار کوتاه داشت ولی این عمر سراسر فضیلت و خدمت و بزرگی بود، حضرت فاطمه بعد از هجرت کم وبیش در همه جریانات نقش ممتازی در کنار پیامبر دارد؛حتی در جنگ‌ها و در تدارک آنها و پشت جبهه ها و در تمهید امور برای موفقیت پیامبر و دفع فتنه‌ها و خطرها و بعد از رحلت پیامبر با اینکه عمر حضرت زهرا 75 یا 95 روز بیشتر دوام نیاورد این نقش ممتازتر و بارزتر هم شد.»

وی تاکید کرد:«عظمت زهرا را در دغدغه‌های او می‌توان یافت.دغدغه‌هایی که بخشی از آن در بیانات و رفتار او آشکار شد و به نظرم مهمترین دغدغه حضرت زهرا(س) انحرافی بود که احساس می‌کرد دارد ایجاد می‌شود و در نتیجه آن سرنوشت شومی نه تنها برای امت پیامبر بلکه برای تاریخ بشر رقم ‌زده می‌شود.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«وقتی به نام دین می‌خواهند وارد حوزه اجتماعی فعالیت ‌شوند و حکومت کنند انحراف باعث نگرانی بیشتر می‌شود چرا که حضور دین در عرصه حیات اجتماعی یک شمشیر دو لبه است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« محور دین حق است و زیبایی و عدل و کرامت انسان و عرفان و معرفت و اخلاق.اگر نظم اجتماعی بر اساس این امور که جوهر دین هستند شکل بگیرد معلوم است که چه زندگی زیبایی برای همه انسانها رقم خواهد خورد.»

خاتمی یادآور شد:«این دیدگاه و روال و روش به انسان آزادی می‌دهد و به آزادی انسان لطافت. انسان را بر می‌آورد و هر انسانی از آن جهت که انسان است حرمت می‌یابد، عدل بر جامعه حاکم می‌شود، اخلاق اساس ارتباط افراد با یکدیگر و افراد با حکومت می‌شود.»

وی افزود:« اگر به جای اراده معطوف به خیرکه در واقع باید محتوای نظام دینی باشد اراده معطوف به قدرت بود آن وقت مشکلات بزرگی فراهم می‌آید، انسان‌ها در رنج قرار می‌گیرند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« در این صورت دین به تعبیر امیرالمومنین پوستین وارونه‌ای می شود که به جای اینکه انسانها را گرم کند آن‌ها را می‌ترساند؛ دل‌زده می‌کند و انحرافات بزرگی ایجاد می‌کند و بسیاری از ناروائی‌ها به نام دین توجیه می‌شود ظالم بجای عدل توجیه می شود استیلا طلبی بجای مردم داری و مردم خواهی تقدس می گردد و حتی بیانگران ونمایندگان اصلی دین در سختی و تنگنا قرار می‌گیرند و کسانیکه فساد اخلاق ورفتار، فساد عقیده و فساد عمل و رفتار دارند بر جامعه حاکم می‌شوند.»

رئیس بنیاد باران همچنین گفت:«مگر چقدر طول کشید از آنگاه که حضرت زهرا(س) اظهار نگرانی کرد تا آنگاه که بر جسته‌ترین انسان زمان و تنها نماینده روح بلند پیامبر(ص) و بیانگر حقیقت دین، حضرت ابا عبدالله(ع) به عنوان خروج کننده علیه حكومت دینی ازپای درآمد؟»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« حضرت زهرا از این نگران بود که این انحراف اگر در اول هم خیلی بزرگ نباشد در آینده مصیبت‌های بزرگی برای بشر ایجاد کند.»

وی افزود:« حضرت زهرا(س) در این مدت کوتاه هم با بیانش و هم با رفتارش این دغدغه‌ها را بیان داشت بخصوص در آن خطبه بلند و بزرگش، نه از نظر کمیت که بلند از نظر محتوا و یکی از شگفتی‌ها و معجزه‌های هستی است آن را آشكار كرد.»

خاتمی یادآور شد:« آن انسان رنجیده، آسیب دیده، غصه دار و اندوهناک آمد و فی البداهه در مسجد در حضور مردم این خطبه را با حمد و سپاس خداوند و با عرضه درست حقیقت چهره دین و بخصوص محتوای احکام و ارزش‌های اسلامی ایراد کرد تا نپندارند که اگر ما بر ظاهر پا فشاری کردیم دین داران بزرگی هستیم.»

وی با اشاره به اینکه دین محتوایی دارد كه اعمال ومناسك دینی همچون حج و نماز و روزه باید وجود داشته باشند، اظهار داشت:« این محتوا در بیان کوتاه حضرت زهرا به خوبی مشخص شده است و سپس اینکه این مردم شایسته کدام حکومتند و کدام حکومت شایسته مردم است؟بحثی که درباره امامت مطرح می‌کند و بعد بیان حق خود كه انرا پایمال شده می بیند و حق انسانهاهم در این خطبه مورد اشاره و توضیح قرار می‌گیرد.»

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«من مطمئنم حضرت زهرا(س) به خاطر اینکه فدک را به لحاظ مادی از دست داده بود نگران نبود بلکه از این جهت که داشت حق کشی می‌شد و این حق کشی اگر باب می‌شد که شد در سراسر تاریخ مصیبت‌های بزرگی را ایجاد می‌کرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« به همین دلیل وقتی امیرالمومنین(ع) سر کار آمد گفتند آن وقت شما در اقلیت بودید نتوانستید فدک را بگیرید حالا که به قدرت رسیده‌اید آن را احیاء کن آن حضرت فرمود ما را با فدک چه کار؟»

وی تصریح کرد:« تکیه روی حق انسانی حقی که نباید ضایع شود، حقی که حکومت باید پاسدار آن باشد و سایر مسائلی که حضرت زهرا گفت، این دغدغه‌های او بود که حضرت را فاطمه کرده است و امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی تجلیل از این ملاک‌ها، اینکه انسان خدا را بشناسد، بنده خدا باشد نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد،حق و حرمت انسان را نگاه دارد و بکوشد که جامعه آن جامعه اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.»

وی خاطر نشان کرد:« لحظاتی که اکنون در آن قرار داریم لحظات بسیار سختی برای خاندان رسول الله و حضرت علی و فرزندان حضرت زهرا است، این نکته را برای درک سختی ان عرض کنم که امیرالمومنین که کانون شجاعت و مظهر شکیبایی و پایداری و پاسداری است و در هیچ مصیبت و مشکلی خم به ابرونیاورد، در عزای زهرا گفت من کم اورده‌ام و صبر من تمام شد و این نشانه رنجی است که خاندان حضرت زهرا از فراق او کشیدند و تاریخ نیزدر غم این درد بزرگ سرشار شد.»

مسجد جامعی: عشق ایرانیان به اهل بیت ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی همچنین در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات تاکید کرد که عشق و ارادت ایرانیان به حضرت فاطمه زهرا(س) ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد وهر کجا که فرهنگ ایرانی رفته ،عشق و ارادت به اهل بیت را با خود برده است.

احمد مسجد جامعی در مراسم شام غریبان حضرت فاطمه زهرا(س) که با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، علاقمندان به آن حضرت و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی به رسم سال‌های پیشین برگزار شد، گفت:« در نخستین سالهایی که این مراسم انجام شد تعداد هنرمندان و شاعرانی که در خدمتشان بودیم، کمتر بود و سال به سال بر تعداد این عزیزان افزوده شد و این بزرگواران این مجلس را محل مناسبی برای ابراز عشق و ارادت خود به حضرت زهرا(س) یافتند.»

وی با اشاره به برگزاری مراسم امسال در محلی به غیر از موزه ملی قرآن که سالهای پیشین این مراسم در آن‌جا برگزار می‌شد، اظهار داشت:« امسال که به رغم وجود محدودیت‌ها شاهد همدلی بیشتری بین اهالی فرهنگ و هنر بودیم ، حتی برخی دوستان سفر خود را لغو کردند تا در این مجلس به شعرخوانی و مدیحه سرایی بپردازند، چرا که این بزرگواران معتقد بود‌ند که در شرایط دشوار بهتر می‌توانند ارادت خود را به حضرت زهرا ابراز کنند.»

مسجدجامعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «فاطمه زهرا(س) از منظر طراحان گرافیک معاصر ایران» با بیش از 30 اثر گرافیکی و خوشنویسی در حاشیه این مراسم، یادآور شد که این نمایشگاه کاملا به صورت خودجوش و غیر دولتی برگزار شده و از ظرفیت‌هایی جزعشق وارادت به اهل بیت و حضرت زهرا بهره نمی‌گیرد.

وی همچنین به ارسال چند اثر از سوی هنرمندان اهل سنت درباره حضرت زهرا(س) به این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:« این اتفاق بسیار طبیعی بود چرا که عشق و ارادت به حضرت زهرا(س) یک ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد و هویت ایرانی با علاقه به اهل بیت پیوند خورده و همه گروه‌ها و اقوام این سرزمین، این عشق و ارادت را دارند و هر کجا که فرهنگ ایرانی رفته این عشق و علاقه را با خود برده است.»

مسجدجامعی ادامه داد:« درباره ارادت ایرانیان به حضرت زهرا(س) ذکر همین نکته بس؛ که از زمانی که شناسنامه گرفتن در کشورمان باب شد، در همه این سال‌ها، نام فاطمه یا القاب حضرت بیشترین نامی بود که پدران و مادران ایرانی برای دختران خود انتخاب کردند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات یادآور شد:« در دوره‌های مختلف تاریخی، ضرب المثل‌های فراوانی متناسب با شرایط آن دوره با تاسی از گفتار؛روش و منش فاطمه زهرا(س) توسط مردم زبان زد شده است.در ضرب المثل‌های ایرانی هم اشاره به زندگی و کلام حضرت زهرا(س) بسیار دیده می‌شود و در این سال‌ها نیز افرادی چون علی اکبر دهخدا به این ضرب المثل‌ها توجه کرده‌اند.»

وی افزود:« در دوره تاریخی معاصر ضرب المثل‌هایی به کار گرفته می‌شد که متناسب با آن شرایط بود و یکی از این ضرب المثل‌ها "حق زهرا بردن و دین پیامبر داشتن" بود.»
مسجد جامعی در مورد این ضرب المثل‌ها اظهار داشت:« «یاس کبود»ی که این روزها در ادبیات فاطمی به کار می‌رود یادآور اهانتی است که صورت گرفت و به ساحت حضرت جسارت شد و یا آنكه شبانه و غریبانه حضرت را به خاك می سپارند .آنچه در باب میراث مادی و معنوی پیامبر اتفاق می افتد و فاصله گرفتن یاران قدیم از سیره و سلوك پیامبر مصداق این مثل است.»

نمایشگاه «فاطمه زهرا(س) از منظر طراحان گرافیک معاصر ایران» همزمان با شام غریبان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای آن حضرت، برپا شد و مورد بازدید سید محمد خاتمی نیز قرار گرفت.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه که با همت احمد مسجدجامعی و برای نخستین بار سال گذشته در محل موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمد، مجموعه‌ای از آثار جمعی از گرافیست های کشور است که با موضوع حضرت زهرا(س) به خلق اثر پرداخته و مجموعه‌ای در این سطح، مختص آن حضرت و با رویکرد حرفه‌ای گرافیکی، در نوع خود بی نظیر محسوب می شود.

امسال نیز این نمایشگاه همزمان با شام غریبان فاطمه صدیقه و با نمایش 30 اثر گرافیکی و خوشنویسی برای دومین سال متوالی برپا شد که مورد بازدید حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی قرار گرفت.

در این نمایشگاه مجموعه آثاری از سید محمد احصائی، قباد شیوا، سید محمد فدوی، مهنوش مشیری، فرزاد ادیبی، صداقت جباری ، بیژن صیفوری وجمعی دیگر از گرافیست های کشور از جمله تعدادی از هنرمندان اهل تسنن با موضوع فاطمه زهرا(س) به نمایش گذارده شد.

*حاشیه های مراسم*

*مجلس عزای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای حضرت زهرا(س) که از سال 1385 همه ساله توسط احمد مسجدجامعی، با مشارکت مادی و معنوی هنرمندان و سخنرانی سید محمد خاتمی برپا می شود و در آن شاعران و هنرمندان به زمزمه مصیبت آن حضرت و اجرای برنامه و مرثیه خوانی می پردازند، امسال با استقبال قابل توجه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه همراه بود.

*در ابتدای این مراسم سوره مبارکه یاسین توسط قاری برجسته قرآن سید علی موسوی قرائت و ثواب آن به روح حضرت زهرا(س)اهداء شد.

*پرده‌ای گرافیکی با تصویر بارگاه ملکوتی ائمه(ع) مدفون در بقیع به سال 1308 هجری قمری که اصل این تصویر در کتابخانه استانبول نگهداری می شود، طراحی شده بود که در این مجلس از آن رونمائی شد و مورد توجه حضار قرار گرفت.
*کتیبه ای 12 لتی که کار مشترکی از صداقت جباری و فرزاد ادیبی است و با محوریت سوره کوثر خلق شده به سید محمد خاتمی اهداء شد.

*سیدحسام الدین سراج و سید عبدالحسین مختاباد در این مراسم به مرثیه‌خوانی پرداختند.

* * تعدادی از شعرای حاضر در مجلس ازجمله ساعد باقری، افشین علاء، بیوک ملکی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، فاطمه سالاروند به شعرخوانی درباره مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(س)پرداختند.

*در هنگام مرثیه‌خوانی سید حسام‌الدین سراج که دقایقی قبل از اذان مغرب و عشاء بود، حال و هوای معنوی خاصی بر جلسه حاکم شد و در هنگام خواندن مرثیه اشک از چشمان این هنرمند برجسته کشورمان سرازیر بود.

* در این مراسم حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت الاسلام شریعتی، احمد خرم، سعید شریف‌زادگان، جمشید انصاری ، محسن امین‌زاده ، محمد جواد حق‌شناس و جمعی دیگر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی کشورمان حضور داشتند.

* سهیل محمودی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، ازآیت‌الله توسلی، قیصر امین‌پور، احمد بورقانی، سیف الله داد، طاهره صفارزاده و دیگر هنرمندان و شخصیت‌هایی که از دنیا رفته‌اند و سال‌های پیش در این مراسم حاضر بودند یاد کرد.

* در پایان مراسم، نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی برگزار شد.


 


نامه منتسب به 175 نفر از نمايندگان مجلس كه در پايان جلسه علني قرائت شده است بيش از هر چيز نشان دهنده آن است كه امضا كنندگان بجاي آنكه وكيل ملت باشند وكيل الدوله هستند. از كساني كه مدعي نمايندگي مردم هستند و بجاي امضاي نامه براي محاكمه فاسدان بزرگ اقتصادي در دولت و اعتراض به قانون شكني هاي مكرر دولت و تحقير مجلس كه گزارش تحقيق و تفحصش در ماجراي كهريزك و كوي دانشگاه عملا به مصرف كاغذ باطله رسيده است و نيز بجاي دفاع از حقوق قانوني ملت كه با حضور ميليوني در خيابانها، فقط پرسيده اند "رأي من كو" و داغ و درفش پاسخ گرفته اند، بجان ملت و رهبران حركت اعتراضي آنان افتاده اند انتظاري نيست چرا كه آنان نماينده واقعي مردم نيستند. با اين حال از كساني كه تخلف و تقلب را در انتخابات سال گذشته انكار مي كنند بعيد نيست كه در احراز هويت يا شمارش تعداد امضاهاي واقعي در پاي نامه مذكور به ستاد انخابات كشور اقتدا كرده باشند. همچنين چه خوب است مردم اين نمايندگان شجاع! را بشناسند. به همين دليل تقاضا اين است كه اسامي اين 175 نماينده و حوزه انتخابيه انها را منتشر كنند تا ملت از آنها قدر شناسي(!) كنند. اگر هيأت رئيسه مجلس به اين درخواست پاسخ نداد جناب آقاي رسائي كه نامه را تحويل هيأت رئيسه داده است خود شجاعانه به اين كار مبادرت كند.
كاربست عناوين "سران فتنه" و "منافقان جديد" براي رهبراني كه همه چيز خود را وقف دفاع از حقوق مردم كرده اند، مردم آنها را دوست دارند و به آنها اعتماد كرده اند بيش از آنكه از محبوبيت و اعتبار آنان بكاهد افشاگر وكيل الدوله هايي ست كه با استفاده از رانت نظارت استصوابي، غاصبانه بر كرسي نمايندگي ملت تكيه زده اند و نان شبهه دار به خانه برده و پيش زن و فرزند خود مي گذارند. از آنان انتظاري نيست كه رنج هر روزه ملت را ببينند و يا حقوق ملت را استيفا كنند اما اگر قدري دور انديش باشند، بيش از اين خود را در برابر ملت قرار نخواهند داد. چرا كه همواره پيروزي از آن ملت خواهد بود و ملت روزي از آنها حساب پس خواهد كشيد.


 


امروز: به دنبال اظهارات تهدیدآمیز دادستان تهران در پاسخ به بیانیه مهندس موسوی درخصوص اعدام های اخیر و همچنین نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضایی مبنی بر درخواست محاکمه سران جنبش سبز و اعتراض نسبت به محاکمه روزنامه های اقتدارگرا براساس شکایت رهبران جنبش سبز، سایت کلمه، وابسته به مهندس موسوی، پاسخی را به شرح زیر انتشار داد:

تجلی گاه صورت هر نظامی قانون اساسی است. قانون اساسی حاصل و مستلزم محدودیت قدرت است. قدرت، صلاحیت ، قلمرو و حوزه ی عمل هر نهاد و هر فرد بدون استثنا باید محدود به قانون باشد. هر نهاد و فردی باید در محدوده ی مشخص و در قلمروی معین اعمال قدرت و صلاحیت نماید. قدرت عمومی از جانب هر نهاد و فردی باید منحصرا از طریق قانون اعمال شود. برای اینکه نهاد ها و افراد از محدوده ی مشخص شده قلمروی تعیین شده توسط قانون تجاوز نکنند و یا از قدرت و صلاحیت های خود سوء استفاده ننمایند و از قانون خودسرانه و مطابق با منافع فردی، حزبی و جناحی خود تفسیر نکنند لازم است مکانیزم های نظارتی موثر وضع شود و در عین حال دو مفهوم قانون و حق در کنار یکدیگر قرار گرفته و اعمال شود.

اجتماع قانون و حق باعث حفظ یک نظام در کنار تضمین حقوق بنیادین و آزادی شهروندان می گردد. اجتماع قانون و حق و وجود نظارت های موثر مانع هرج و مرج و موجب تضمین حقوق شهروندان حفظ امنیت و صلح اجتماعی است. بدون حق و آزادی های بنیادین، قانون به جای آنکه ابزار عدالت باشد وسیله ی اعمال خشونت می شود. در اینجاست که اهمیت و نقش ویژه قوه قضائیه و قضات مستقل در حراست از یک نظام و همچنین حقوق بنیادین شهروندان، عدالت و استمرار صلح و امنیت در جامعه مشخص می شود. اگرچه نظارت بر محدودیت قدرت و حقوق بنیادین تنها منحصر به نظارتهای قضایی نیست، ولی همه می دانند که نظارت های قضایی آخرین نظارت ها و موثرترین آنهاست. اگر قوه قضائیه و قاضی جزئی از حکومتند اما باید توجه داشت که به صورت مستقل عمل می کنند. قاضی فرد بی طرف و مستقلی است که اختلاف بین شهروندان را حل و فصل می کند. قاضی مستقل فرد بی طرفی است که به دعاوی بین دولت و مردم نیز رسیدگی می کند. با تفسیر و اعمال صحیح قوانین با عنایت به مفهوم حق و لزوم حراست از حقوق بنیادین ، در عین حمایت از منافع و نظم عمومی مانع استفاده ی ابزاری از قانون توسط فرمانروایان تجاوز از قدرت و سوء استفاده ی از آن می شود. قاضی بی طرف با رفتار منصفانه ی خود در جامعه احساس عدالت ایجاد می کند و بدین ترتیب موجب اعتماد مردم و شهروندان به کار آمدی نظام و عادلانه بودن آن می گردد. قانون باید بر مبنای عدالت توسط قانونگزار وضع و با رعایت عدالت رویه ای و بر اساس اصول دادرسی عادلانه توسط قاضی اعمال گردد. عدالت رویه ای و اصول دادرسی عادلانه ضمانت حقوق شهروندان در مقابل قوه قضائیه و قاضی است. رعایت این اصول از زمان آغاز یک دعوا و یا تشکیل یک پرونده ، در کلیه مراحل رسیدگی و نهایتا در صدور احکام بدوی، قطعی ونهایی مانع فساد قاضی در دعاوی خصوصی، و مانع اعمال نفوذ نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و مقامات دولتی، جناحی و حزبی در دعاوی عمومی و به ویژه دعاوی واجد جنبه ی سیاسی می شود. بدین ترتیب حتی اگر جامعه یا بخشی از آن نسبت به عادلانه بودن قوانین معترض باشند اگر محکوم علیه، خانواده و بستگان او حکم را عادلانه ندانند جامعه و افکار عمومی در کلیت آن نسبت به احکام صادره هرچند سنگین عکس العمل شدیدمخالف نشان نمی دهند. اما اگر چنین نباشد، اگر ظواهر امر حاکی از تحت فشار قرار دادن قضات، انکار عملی استقلال آنها و عدم رعایت اصول دادرسی عادلانه و منصفانه باشد جامعه طبیعتا نسبت به احکام صادره به ویژه هنگامی که بنیادی ترین حق های انسانی از جمله حق حیات آزادی بیان و عقیده را در معرض خطر قرار دهد واکنش عمومی شدید نشان می دهد. در اینجاست که باید گفت وای اگر بگندد نمک!

مدتی است که درایران جریان اقتدار گرا و تمامیت خواه در صدد تسلط خوسرانه بر تمامی نهاد های قدرت در کشور است و دراین راه از اتکای ناشیانه به قوانین نیز ابایی ندارد. همگان استناد از سر عجز و ناتوانی دادستان وقت تهران به قانونی متروکه - که از نظر هر حقوق خوانده ی ابتدایی محل اعمال در مورد مطبوعات نداشت- جهت بستن فله ای مطبوعات را به یاد دارند. این گروه که قانون گریزی و قانون ستیزی به صورت علنی یا در حجاب برای آنان روش و منش شده است تیغ تهدید و ارعاب علیه هر زبان عدالت خواه در جامعه می گشایند و هر صدای معترض با این رفتار و منش را ضدیت با نظام، فتنه گری، نقض قانون و جرم تلقی می کند. به جای تیز کردن مکرر و حالا دیگر بی اثر تیغ تهدید بهتر است به قانون و حق باز گردید. ظاهرا آنهایی که ادعای تدوین فلسفه ی حق را دارند با مفهوم حق بیگانه شده اند، و برخی دیگر از سرنوشت سلف خود در داستانی تهران عبرت نگرفته اند.

رهبران جنبش سبز بارها اصول اولیه این جنبش را اعلام و مورد تاکید قرار داده اند. این جنبش نهضتی مسالمت آمیز، مبتنی بر نفی خشونت و اجرای بدون تنازل تمامی قانون اساسی است. مبتنی بر مفاهیم متعالی اسلام ، حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت مردم است. رهبران این جنبش بارها ترور و اعمال خشونت را در کلیه صور آن - چه دولتی و چه از جانب افراد گروهها سازمانها - محکوم کرده اند. اعتراض رهبران جنبش سبز به نحوه ی محاکمه و نحوه ی اعمال مجازات های اخیر نیز مبتنی بر همین اصول و تقاضای اعمال بدون تنازل کلیه اصول قانون و ضرورت حمایت از حقوق بنیادین کلیه شهروندان است. رویه ی نهادهای قضایی اطلاعاتی و امنیتی به فراموشی سپردن یا عدم اجرای صحیح و منصفانه ی برخی از اصول مهم قانون اساسی به مانند اصول ۳۷، ۳۵، ۳۲، ۳۸، ۱۶۸ ، نقض قوانین عادی مربوط به آیین دادرسی، حق دفاع و اصول دادرسی منصفانه تناقض گویی های مقامات قضایی در جریان اعدام های اخیر و اظهارات وکلای مدافع متهمان مبنی بر عدم رعایت قانون موجب بی اعتمادی عمومی مردم نسبت به احکام قضایی در حوزه ی مسایل سیاسی از جمله و به ویژه اعدام های اخیر گردیده است. جنبش سبز خواستار رعایت بی کم و کاست قانون اساسی و رعایت حقوق بنیادین همه شهروندان می باشد. حتی کسانی که دارای مبانی سیاسی اندیشگی و سیاسی متفاوت با جنبش سبز بوده یا مخالف با آن باشند. جنبش سبز با الهام از اصول متعالی اسلام و حقوق مصرح در قانون اساسی تفکیک، انشقاق و تقسیم مردم به ابر شهروندان، شهروندان درجه یک و شهروندان درجه دو را نمی پذیرد.

شمشیر برکشیده شده از جانب دادستان تهران، که اظهاراتش خود دلیلی بر خروج از حوزه ی صلاحیت قانونی، ورود به حوزه ی سیاست و خروج از قلمروی قضایی است، اظهارات برخی از نمایندگان مجلس که ماههاست که فراموش کرده اند وظیفه ی آنها نظارت بر اعمال قوه ی مجریه است و نه تلاش برای القای اسنتقلال قوه مقننه و تبدیل مجلس به زیر مجموعه ی قوه ی مجریه و مطیع محض آن، نمایندگانی که به جای ایستادگی بر حقوق مجلس و مردم در وضع قانون به ویژه در امور اقتصادی و مالی، نظارت و پیگییری پرونده ی اختلاس چند صد میلیاردی ، از حوزه ی امور تقنینی و نظارتی خارج شده و با ورود به قلمرو ی قضایی تقاضای عدم رسیدگی به شکایت شهروندان عادی از "ابر شهروندی" را می نمایند که باید از هر گونه شکایت و تعقیب مصون باشد، نمایندگانی که باید نسبت به معاملات مشکوک و غیر شفاف در حوزه ی سیاست خارجی حساس باشند، جز تلاش برای خاموش نمودن صدای اعتراض جامعه ی مدنی نیست. اگر منکر این ادعا هستند اجازه دهند جامعه ی مدنی در تظاهراتی مدنی و مسالمت آمیز مبتنی بر اصل بیست و هفت قانون اساسی نظر خود را اعلام کنند.


 


امروز: نمايندگان مجلس به تقاضاي تحقيق و تفحص مصطفي كواكبيان از وضعيت بازداشتگاه كشور راي منفي دادند و اين تقاضا با 62 راي موافق، 90 راي مخالف و 11 راي ممتنع از مجموع 201 نماينده حاضر در جلسه علني تصويب نشد.
به گزارش خبرنگار ايلنا در جلسه علني امروز تقاضاي تحقيق و تفحص مصطفي كواكبيان از وضعيت بازداشتگاه كه در كميسيون حقوقي و قضايي مورد تصويب قرار گرفته به صحن علني مجلس آمد كه نمايندگان با آن مخالفت كردند.
كواكبيان عضو كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس با بيان دلايل خود براي اين تقاضاي تفحص، اظهار داشت: انگيزه اصلي ارائه اين تحقيق وتفحص فرمايشات رهبري براي تعطيلي بازداشتگاه كهريزك و برخورد با خاطيان آن بود كه حتي اين وضعيت را يك جنايت عنوان كردند.
وي با تاكيد بر اينكه مطرح كردن اين تقاضا به دور از انگيزه‌هاي خطي و جناحي بوده است، يادآور شد: چنانچه هياتي براي اين تحقيق و تفحص شكل بگيرد من يكي از اعضاي آن هستم و 13 نفر ديگر را اعضاي حقوقي و قضايي تعيين خواهند كرد.
اين عضو فراكسيون خط امام (ره) مجلس خاطرنشان كرد: نيازي نيست ضد انقلابيون كه در خارج از كشور حضوردارند، براي ما ادعاي دلسوزي كنند و حتي غربي‌ها براي حمايت از حقوق بشر در ايران، هيات بفرستند؛ چرا كه حقوق بشر قانون اساسي از آموزه‌هاي ديني متاثر است. بسيار مترقي‌تر از حقوق بشر كشورهاي ديگر است.
وي با اشاره به اينكه جواد لاريجاني در اجلاس ژنو تعطيلي كهريزك را افتخار تلقي كرد، تاكيد نمود: بحث‌هاي ديگر در زمينه حقوق بشر نيز مي‌تواند افتخارآميز باشد. مثلا همين تفحص از بازداشتگاهها مي‌تواند افتخاري براي مجلس باشد.
كواكبيان اذعان داشت: ممكن است تصور شود حال كه دستگاه قضايي با مامورين خاطي بازداشتگاه كهريزك برخورد مي‌كند، اين تقاضاي تحقيق و تفحص معنا ندارد. اما بايد بگويم اين تقاضا صرفا به بازداشتگاه كهريزك ربط ندارد و كهريزك تنها انگيزه‌اي براي اين كار شد.
به گفته وي، تقاضاي تحقيق و تفحص طبق اصل 76 قانون اساسي حق مجلس و نمايندگان است و هياتي كه براي اين كار مامور مي‌شود، مي‌تواند تا اندازه‌اي كه صلاح مي‌داند نتيجه بررسي‌ها را براي افكار عمومي منتشر كند.
كواكبيان با تاكيد بر اينكه نمايندگان براساس اصل 67 قانون اساسي موظف به حفظ حقوق ملت هستند، خطاب به همكارانش در مجلس گفت: از شما تقاضا دارم براساس اين اصل قانون اساسي به وظيفه خود عمل كنيد و اينگونه نباشد كه فرزندان ما همچون روح الاميني در اين حوادث دچار مشكلاتي شوند. ما به دنبال جلوگيري از تكرار اين حوادث هستيم.
وي در پايان خاطرنشان كرد: آيا سزاست در مقابل چيزي كه رهبري آن را جنايت عنوان كرد، سكوت كنيم.
گفتني است در ابتداي اين بررسي، امين حسين رحيمي مخبر كميسيون حقوقي و قضايي از تصويب درخواست تفحص كواكبيان از بازداشتگاهها در كميسيون متبوعش خبر داد و گفت: پس از جريان بازداشتگاه كهريزك اين بحث پيش آمد كه علي‌رغم آنكه بايد تمامي زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها زير نظر سازمان زندان‌ها باشد، چرا اين بازداشتگاه خارج از اين نظارت بوده و مسئولان آن پاسخگو نبوده‌اند.
وي با اشاره به اينكه براي اين منظور از دادستان وقت براي حضور در جلسات كميسيون قضايي دعوت شد، تاكيد كرد: كميسيون با بي‌طرفي كامل به اين تفحص راي داد. البته موضوع بازداشتگاه كهريزك الان رفع شده و سازمان قضايي مسئول پيگيري است اما اين تفحص نارسايي ها و كمبودها در سازمان زندانها را شناسايي مي‌كند تا اين مسائل تكرار نشود.


 


امروز: دختر شهید باکری در نامه ای خطاب به پدر شهیدش شرایط این روزهای کشور را توضیح داده و نوشته است:از وقتی که رفتی خیلی چیزها عوض شده ، تعاریف ، مفاهیم ... مثلا بسیجی ها ظاهرشان فقط بسیجی است وگرنه در خیابان به گوش دختران سیلی می زنند ، بعضی ها چشم چرانی می کنند و بعضی هاشان خیلی بد دهن شده اند . دیگر بسیجی ، بسیجی زمانی که تو رفتی نیست. احترام ، راستگویی ، درستکاری ، مهربانی ، آرامش ، امنیت مفاهیمی نا آشنا شده اند در جامعه ....

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

نامه ای به سبز ترین پدر دنیا

پدر جان سلام!

اگر از احوال ما جویا باشی ملالی نیست جز دوری شما ... نمی دانم خبرها را شنیده ای یا نه؟ اینجا همه چیز فرق کرده از روزی که تو رفتی. پیش بینی هایت هم درست از آب درآمده. اینجا همه چیز قاطی شده مردم را به دو دسته تقسیم کرده اند خودی و غیر خودی اما معیار تقسم بندی شان چیست؟!

خدا می داند .... خبر خوب ما جز دسته غیر خودی ها شده ایم، تعجب کردی نه؟ من خودم هم تا یک سال پیش فکر می کردم خیلی خودی باشم، فکر می کردم خون دادن برای این آب و خاک تضمینی است تا تو را در دسته خودی ها قرار دهند. اما بگویم که خوشحالم زیرا در دسته ما انسانهایی پاک قرار دارند، تو هم دسته های ما را باید بشناسی، مهندس موسوی را که به یاد داری؟ آقای خاتمی که در آلمان به مسجدش می رفتی را چطور؟ اینان سرشناسان دسته ما هستند همینطور که بیای پایین نامهایی آشنا را خواهی دید چند تن از همرزمانت هم با ما هستند تا به پایین که برسی ما هستیم راستی خانواده شهید همت هم جز دسته ما هستند....

از وقتی که رفتی خیلی چیزها عوض شده، تعاریف، مفاهیم ... مثلا بسیجی ها ظاهرشان فقط بسیجی است و گرنه در خیابان به گوش دختران سیلی می زنند، بعضی ها چشم چرانی می کنند و بعضی هاشان خیلی بد دهن شده اند. دیگر بسیجی، بسیجی زمانی که تو رفتی نیست. احترام، راستگویی، درستکاری، مهربانی، آرامش، امنیت مفاهیمی نا آشنا شده اند در جامعه ....

دیگر دختران جرات نمی کنند اگر در جامعه به مشکلی برخوردند به یک نیروی امنیتی مراجعه کنند چون همان نیروی امنیتی اولین مشکل آنهاست ... از گرانی، تورم، فساد و اعتیاد در جامعه که بگذریم اخلاق و مفاهیم اخلاقی دیگر در جامعه یافت نمی شوند ... راستی این روزها باج دادن به بیگانگان مد شده ... دریای خزر را تقریباً از دست داده ایم و نام خلیج فارس را دارند عوض می کنند و هیچ کس عین خیالش هم نیست مولانا را از ما گرفتند و هیچ کس صدایش در نیامد فکر کنم چند صباحی که بگذرد نام ایران را هم از ما بگیرند کجایید مردانی که برای یک وجب از این خاک جان خود را فدا کردید...

کشور اسلامی هستیم و مردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند ... دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی ... نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله ای شده برای ... . خلاصه این که جایت اصلاً خالی نیست در این آشفته بازار ...که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیشتر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی های امروز ... جای تو اینجا خالی نیست اما جایی برای من خالی کن نزد خودت که سخت دلتنگ دیدارتم......


 


امروز: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: نبايد بگذاريم رزمندگان و سرداران 8 سال دفاع مقدس را به جاي اينكه چون رود در جامعه جاري باشند، گروهي با اهداف سياسي و باندي كنار بزنند.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني به مناسبت روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداخت.
وي با بيان اينكه فرهنگ، عصاره گفتاري، نوشتاري و رفتاري هر ملتي است كه اگر بر مبناي خوبي‌هاي متعارف انساني و اسلامي بنا شده بود، ميراثي گرانبها از نسل‌هاي گذشته براي نسل امروز و نسل‌هاي آينده است،گفت:مجموعه آثاري كه از گذشته‌هاي دور و نزديك يك ملت، به عنوان ميراث فرهنگي به يادگار مانده، سرمايه ارزشمندي است كه اگر از آن حفاظت نشود، همان بلايي بر سر ملت‌ها مي‌رود كه در دوره‌اي بر سر مسلمانان رفت. يعني دوره‌اي كه اروپاي قرون وسطي با تيزهوشي بعضي از دانشمندان خويش، پايه‌هاي علم و دانش مسلمانان را بردند و در دوره‌هاي بعد كه مسلمانان با نهضت ترجمه سعي در بازپس‌گيري آنها را داشتند هم نتوانستند همه سرمايه‌هاي خويش را به دست آورند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري ادامه داد:همان زمان‌ها بود كه موزه‌ها به عنوان صندوقچه امانات ميراث فرهنگي ملت‌ها بنا شده‌اند و به خاطر اهميت آن، انديشمندان يك روز جهاني را در تقويم سالانه به آن اختصاص داده‌اند.
وي تصريح كرد: در ميان همه ملت‌هاي داراي تمدن و فرهنگ، ملت ايران از گذشته‌هاي بسيار دور چنان تاريخ درخشاني دارد كه هنوز هم تلألوي كامل آن به خاطر بعضي از تنگ نظري‌ها و غفلت‌ها به چشم نمي آيد، اما آنچه به دست آمده، سرمايه‌اي بسيار گرانبهاست كه حفظ آنها وظيفه همه كساني است كه مليت ايراني دارند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به تاريخ دفاع مقدس گفت: تاريخ دفاع سرتاسر آن سرشار از افتخارات تاريخي براي ملتي است كه براساس آموزه‌هاي متعالي مذهب شيعه، از كيان ملي خويش دفاع كرده است. نبايد بگذاريم رزمندگان و سرداران 8 سال دفاع مقدس را به جاي اينكه چون رود در جامعه جاري باشند، گروهي با اهداف سياسي و باندي كنار بزنند.
وي خاطرنشان كرد:اگرچه اين روزها در قالب برگزاري يادواره‌هاي شهدا، در كنار بازگويي خاطرات افتخارآفرينان، اقدام به جمع‌آوري همه آثار شهدا مي‌شود، اما چه خوب است كه براي اين ميراث فرهنگي موزه‌هايي مانند موزه شهدا در تهران و موزه دفاع مقدس در كرمان ساخته شود تا اين سرمايه بي‌بديل براي نسل‌هاي متمادي ايران بماند.
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه يكي از اشتباهاتي كه اين روزها بعضاً در كلام بعضي‌ها جاري مي‌شود، تشريفاتي بودن ساخت موزه‌هاست،گفت: با هر ديدي كه به آثار حجمي، نوشتاري و يادگارهاي به‌جا مانده نگاه مي‌شود، مليت و اسلاميت در آن موج مي‌زند. نبايد بگذاريم بعضي از بناها مانند منزل مسكوني پروفسور حسابي يا منزل مسكوني شهيد رجايي و بالاتر از همه منزل مسكوني امام راحل در خمين دچار فرسودگي تدريجي و طبيعي ابنيه شوند و بايد با تمام توان در حفظ و نگهداري همه آنچه را كه مربوط به تاريخ مردم اين سرزمين مي‌شود، حفظ كنيم.


 




امروز: شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، یکشنبه هفته آینده - ۲ خرداد ماه - پرونده‌های مدیران مسوول نشریه‌های «اندیشه‌نو»،«جام‌جم»،«سرمایه» و«فرهنگ آشتی» را رسیدگی می‌کند.

به گزارش ایسنا در ادامه رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، قاضی مدیرخراسانی، دوم خرداد ماه را برای رسیدگی به پرونده‌های مدیران مسوول نشریه‌های «اندیشه‌نو»،«جام‌جم»،«سرمایه» و«فرهنگ آشتی» تعیین کرده است.

پرونده‌ روزنامه «اندیشه‌نو» با شکایت مدعی‌العموم به اتهام توهین تشکیل شده و پرونده روزنامه «جام‌جم» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با شکایت مدعی‌العموم و شاکی خصوصی تشکیل شده است.

همچنین با شکایت شاکی خصوصی و مدعی‌العموم به اتهام نشر مطالب خلاف واقع پرونده نشریه «سرمایه» در دادگاه رسیدگی می‌شود و پرونده نشریه «فرهنگ‌آشتی» نیز به اتهام نشر مطالب خلاف واقع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.


 



امروز:نایب رئیس اول کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: پروژه گاز رسانی به شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب که مصوبه دور اول سفر رئیس دولت و هیأت دولت به خوزستان است، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

فرهاد تجری نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سوال خود از مسعود میرکاظمی وزیر نفت که در دستور کار فردا سه شنبه کمیسیون انرژی مجلس قرار دارد، گفت: بیش از ۵ سال از شروع پروژه گاز رسانی به این شهرها می‌گذرد اما متاسفانه کارها به کندی پیش می‌رود و به رغم آنکه هر ساله بودجه‌ای برای اتمام پروژه‌ها اختصاص می‌یابد، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت و در زمان مسئولیت میرکاظمی در وزارت نفت و اوجی مدیرعامل شرکت گاز کارهای خوبی شده، گفت: اینجانب سوالی را در خصوص روند کند اجرایی این پروژه‌ها از وزیر نفت مطرح کردم اما قرار شد تا نشست مشترکی را هفته آینده با مدیرعامل گاز داشته باشم و مشکلات را مطرح کنم و مسئولان نیز اعتبار بیشتری برای بهره‌برداری سریع‌تر پروژها اختصاص دهند. به همین دلیل این سوال فعلا مراعای شده و فردا مطرح نخواهد شد.

تجری افزود: چنانچه مشکلات رفع نشود سوال به قوت خود باقی خواهد بود.


 




امروز:اتّهام این دانشجویان اقدام علیه امنیّت ملّی و تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی، تحریک و رهبری دانشجویان در تجمّعات قبل و بعد از انتخابات و همچنین برگزاری مراسم سوگواری برای شهید کیانوش آسا (از جان باختگان حوادث بعد از انتخابات) ذکر شده است.


احکام ۴ تن از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت صادر شد .

بنا به اخبار رسیده به کلمه، احکام صادره به شرح زیر است:

پویا شریفی: اخراج از دانشگاه به همراه ۵ سال محرومیّت از تحصیل در کلّیّۀ دانشگاه های کشور

حمید رضا صحرایی: ۴ ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات . (که با اتمام شدن سنوات منجر به اخراج ایشان از دانشگاه می شود)

علی اسداللهی: ۴ ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات (که با اتمام شدن سنوات منجر به اخراج ایشان از دانشگاه می شود.)

سجّاد درویش: ۴ ترم محرومیّت از تحصیل با احتساب سنوات (که با اتمام شدن سنوات منجر به اخراج ایشان از دانشگاه می شود.)

لازم به ذکر است آقای پویا شریفی به دلیل حکم صادره از ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر نیز بازماند. وی که از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بود، سابقۀ مدیر مسئولی نشریّۀ "جمهوری" را داشت.

«حمید رضا صحرایی» دانشجوی ورودی ۸۳ رشتۀ مهندسی مکانیک، دبیر اسبق شورای صنفی و مدیر مسئول هفته نامه توقیف شدۀ «پویش»، «علی اسداللهی» دانشجوی ورودی ۸۴ رشتۀ مهندسی راه آهن، دبیر اسبق کانون شعر دانشگاه و فعّال مطبوعاتی و «سجّاد درویش» دانشجوی ورودی ۸۴ رشتۀ مهندسی صنایع، مدیر مسئول نشریّۀ توقیف شدۀ "تریا" و از فعّالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بودند.

پیشتر کمیتۀ انضباطی دانشگاه علم و صنعت، در شهریور ماه سال گذشته (۱۳۸۸) با صدور احکام انضباطی برای این فعّالین دانشجویی پروندۀ آنها را برای تشدید مجازات به وزارت علوم ارجاع داده بود و از آن تاریخ این دانشجویان به دانشگاه و خوابگاه ممنوع الورود شده اند. در روند رسیدگی به این پرونده ها موراد غیر قانونی فراوانی به چشم می خورد. از جمله صدور حکم برای دانشجوی فارغ التّحصیل (آقای پویا شریفی)، عدم اجازۀ دفاع حضوری و حتّی در یکی از موارد عدم دعوت از دانشجو برای تفهیم اتّهام، تأخیر غیر قانونی در صدور احکام که طبق آئین نامه حدّاکثر ظرف مدت یک ماه می باشد و....

اتّهام این دانشجویان اقدام علیه امنیّت ملّی و تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی، تحریک و رهبری دانشجویان در تجمّعات قبل و بعد از انتخابات و همچنین برگزاری مراسم سوگواری برای شهید کیانوش آسا (از جان باختگان حوادث بعد از انتخابات) ذکر شده است.


 


نشست سه ‌جانبه ایران و برزیل و ترکیه در حالی با توافقنامه سه جانبه هسته ای به پایان رسید که بامداد دوشنبه رجب طیب اردوغان به طور ناگهانی وارد تهران شد و به نظر می رسد دولت در عقب نشینی آشکار تمام شروط غرب را پذیرفته است.

به گزارش کلمه، بررسی اتفاق های چند روز اخیر این فرضیه را جدی تر کرد که دولت برای کنترل شرایط داخلی به تمام خواسته های غرب خلاف شعارهایش در زمینه انرژی هسته ای تن داده است.

محمود احمدی نژاد ، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این نشست بودند.

حضور ناگهانی اردوغان

این در حالی است که نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل روز یکشنبه در تهران برگزار شد و آن طور که نخست وزیر ترکیه گفته است نتایج این جلسه مثبت و سازنده بود که منجر به سفر ناگهانی وی به تهران شد.

البته نخست وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می شود؟ پاسخ داده است: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می روم.

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفته است: "صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسیده است. من قرار بود به آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران به آذربایجان سفرم را ادامه دهم."

اردوغان در عین حال مطرح کرده است: " پیش از این ایران در آستانه تحریمهای جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقاتها این تصمیمها به تعویق افتاده است.

در جریان مذاکرات سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران، ایران با مبادله بخش عمده اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کرده است.

این توافق ها پیرو مذاکرات نمایندگان بعضی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران در وین در پائیز سال گذشته بود که در آن، طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خارج کردن بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده از ایران و در مقابل، ارسال سوخت مورد استفاده در رآکتور تحقیقات پزشکی تهران به این کشور مطرح شد. دولت تاکنون از پذیرفتن این پیشنهاد خودداری کرده بود اما امروز آن را پذیرفت.

در آن زمان مطرح می شد که خروج اورانیوم از ایران قبل از دریافت سوخت مورد نیاز " خط قرمز " مذاکرات هسته ای است و ایران تنها حاضر است اورانیوم موجود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در انبارهای داخل ایران لاک و مهر نماید تا بعد از دریافت سوخت مورد نیاز رآکتورهایش آن را به کشور ثالث انتقال دهد.

در مرحله بعد ایران بر طرح تبادل همزمان سوخت هسته ای در یک کشور بی طرف تاکید کرد اما همچنان دولتهای غربی بر دریافت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران پیش از ارسال سوخت رآکتور تهران پای فشردند.

و سر انجام عقب نشینی آشکار از شعارها؛

در رابطه با میزان اورانیم تحویلی نیز اختلاف زیادی بین نظرات طرفین وجود داشت . از یک‌سو از آغاز مذاکرات آمریکا، ‌روسیه و کشورهای غربی بر تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیم تولیدی ایران تأکید داشتند و در مقابل برخی مقامات ایرانی از جمله دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حداکثر تحویل ۳۵۰ کیلوگرم اورانیم ۵/۳ درصد را در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ارزیابی می کردند و برخی منابع نیز از موافقت دولت با تحویل ۸۰۰ کیلوگرم اورانیم ۵/۳ درصد در برابر ۱۱۶ کیلوگرم اورانیم ۲۰ درصد خبر می داند. و در دیدارهای سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با مراجع و برخی تشکلها نظیر جامعه روحانیت مبارز این دغدغه ها به وی منعکس شد.

اما سرانجام طبق توافقنامه سه جانبه تهران مقرر شده ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی‌ شده به ترکیه ارسال شود و در مقابل گروه وین نیز ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز راکتور تهران را به ایران تحویل دهد. این رقم شامل ۷۰ درصد از ذخایر اورانیوم غنی کشور که طی سالیان دراز و با زحمات فراوان تولید شده است می شود.

مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این باره گفت:«ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته می شود.» این موضوع به منزله توافق ایران با خروج بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده از کشور است.

مهمترین ماده این توافقنامه به ماده پنج اختصاص دارد که می گوید: ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی‌ شده در ترکیه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکیت ایران خواهد بود، و ایران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند.

در ماده شش این توافقنامه نیز تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را در مورد موارد فوق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف ۷ روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وین (روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) جزئیات بیشتری درباره‌ تبادل سوخت از طریق توافقنامه‌ی خطی و ترتیبات مربوط به توافقنامه ایران و وین که متعهد به تحویل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم مورد نیاز راکتور تهران می‌باشند ، شرح داده خواهد شد.

و البته این توافقنامه هیچگونه الزام واقعی و عملی برای دولتهای فرانسه و روسیه که ملتزم به تامین اورانیوم غنی شده برای ایران هستند نمی باشد.

نمایندگان این دو کشور نیز از هرگونه اعلام نظر و تعهدی برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران خود داری نموده اند

مضاف بر اینکه عدم پایبندی روسیه به تعهداتش در مورد مسائل هسته ای ایران سالهاست که با عدم تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر توسط این کشور به اثبات رسیده است

جمع بندی

همه اینها در حالی صورت می گیرد که دولت ایران در سال ۱۳۷۳ بدون هیچگونه تنش افرینی و تنها با مذاکرات منطقی با آزانس بین المللی انرژی اتمی و بدون هزینه سنگین بین املللی و از دست دادن سرمایه ها توانسته بود محموله ای از اورانیوم مورد نیاز رآکتور تهران را از آرژانتین فراهم سازد که این ذخیره تا پایان امسال نیز برای تداوم فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران کفایت می نماید.

رفتار برخی حاکمان یادآور تبلیغات دورغین معمر قذافی رئیس جمهور لیبی است که در حالیکه در مقابل رسانه ها از مبارزه با آمریکا دم می زد در همان حال با تمکین به خواسته های امریکا یک کشتی کلیه سرمایه های هسته ای لیبی را بار کرده و آنرا نه به آزانس بین المللی انرژی اتمی که در یکی از بنادر ایالات متحده تحویل این کشور داد.

به نظر می رسد آنچه که سرانجام توسط دولت احمدی نژاد پذیرفته شد همان طرح دول غربی بدون هیچ گونه امتیازی می باشد و تنها بیم کارشناسان و دلسوزان منافع ملی این است که یا در مقابل این توافق هیچگونه امتیازی در راستای منافع ملی کسب نشده باشد و یا این توافق حق السکوتی به دول خارجی برای سکوت در مقابل رفتار داخلی حاکمان باشد. و در نهایت این سوال باقی می ماند که چه کسانی هزینه ای که اینهمه ماجراجویی بی حاصل در سال های اخیر بر کشور تحمیل کرده است را باید بر دوش کشد؟ شاید مردم!

منبع: سایت کلمه


 


دیروز، در پی انجام مذاکرات سه‌جانبه ترکیه، برزیل و جمهوری اسلامی ایران در تهران درباره چگونگی تبادل سوخت هسته‌ای، بیانیه‌ای منتشر شد که مهمترین فراز آن، اعلام موافقت جمهوری اسلامی ایران با مبادله سوخت در خارج از ایران است. ماده ۵ این بیانیه مقرر میدارد جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی شده را در ترکیه به امانت می‌گذارد که در مالکیت ایران خواهد بود و ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان نظارت بر آن را خواهند داشت. در ماده ۶ این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با موارد فوق (موافقت‌ با تبادل سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه، به امانت گذاشته شدن ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی شده در ترکیه و اینکه تبادل سوخت یک گام مثبت و رو به جلو تلقی شود و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای جایگزین هرگونه تقابل و تهدید گردد) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف ۷ روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وین (روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) جزئیات بیشتری درباره تبادل سوخت از طریق توافق‌نامه خطی و ترتیبات مربوط به توافقنامه ایران و وین که متعهد به تحویل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم مورد نیاز راکتور می‌باشند، شرح داده خواهد شد.

براساس ماده ۷ این توافقنامه، از زمانی که گروه وین توافق خود را اعلام کند. طرفین خود را ملزم به اجرای ماده ۶ میدانند و ایران نیز موافقت خود را با انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده (LEU) اعلام می‌کند و گروه وین نیز متعهد می‌شود ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را به ایران تحویل دهد.

این پیش‌بینی نیز در بیانیه تهران گنجانده شده است که درصورتی که مفاد این توافق‌نامه مورد توجه قرار نگیرد حسب درخواست ایران، دولت ترکیه سوخت به امانت گذاشته شده را بدون معطلی به ایران برگشت دهد.

درباره توافق سه‌جانبه تهران برای مبادله سوخت اتمی چند نکته قابل تأمل است که از اینقرارند:

۱ - مهمترین نکته اینست که تا قبل از اجلاس گروه ۱۵ در تهران و اجلاس سه جانبه ترکیه، برزیل و ایران، سیاست محوری نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که "مبادله سوخت اتمی فقط در ایران". این نکته را آقای منوچهر متکی وزیرامورخارجه کشورمان هفته گذشته برای چندمین بار مورد تأکید قرار داد و نکته‌ایست که با سیاست اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای منطبق است. ایشان، سال گذشته تبادل سوخت با کشورهای گروه ۱+۵ را مشروط به سه شرط دانستند که عبارت بودند از:

۱ - تبادل همزمان سوخت ۲۰ درصد در برابر اورانیوم ۳٫۵ درصد

۲ - انجام مبادله فقط در خاک ایران

۳ - تعیین میزان اورانیومی که مبادله می‌شود براساس نیاز ایران

متأسانه در بیانیه دیروز تهران، هیچیک از این سه شرط رعایت نشده و ایران پذیرفته است ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳٫۵ درصدی اورانیوم خود را قبل از آنکه چیزی تحویل بگیرد از کشور خارج نماید وظرف یکسال بعد مقدار ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد غنی شده تحویل بگیرد. این، نه تنها رعایت شرط‌های مذکور نیست، بلکه یک عقب‌نشینی آشکار در همه زمینه‌های اعلام شده قبلی می‌باشد.

۲ - در تاریخ ۱۷/۲/۸۹ یعنی فقط ۱۰ روز قبل از صدور بیانیه تهران، سخنگوی وزارت امورخارجه در بیان جزئیات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران برای مبادله سوخت اتمی، برروی تناسب مقدار مورد نظر برای مبادله تأکید کرد. در این زمینه، گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۷ مهر سال ۸۸ خواستار ارسال۷۵ درصد اورانیوم ایران با غنای ۳٫۵ درصد به روسیه و سپس فرانسه برای تبدیل شدن به میله‌های سوخت با غنای ۲۰ درصد شد. این پیشنهاد گروه ۱+۵ مورد پذیرش ایران قرار نگرفت زیرا ایران معتقد بود درصورتی که شرایطی مانند همزمانی و سایر تضمین‌ها داده شوند، در آنصورت نیز باید جانب احتیاط رعایت گردد و ایران ابتدا مقدار کمی از اورانیوم ۳٫۵درصد خود را با سوخت ۲۰ درصد مبادله نماید و در صورت انجام بدون مشکل آن، در مراحل بعدی برای مبادله بقیه اورانیوم تا ۷۵ درصد نیز اقدام نماید. اما در توافقنامه دیروز تهران صحبت از اینست که ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳٫۵درصد خود را به ترکیه ارسال نماید که این مقدار حدود ۸۰ درصد موجودی ایران را شامل می‌شود.

۳ - در گذشته، در برابر ۷۵ درصد اورانیوم ۳٫۵درصد غنی شده ایران قرار بود ۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۲۰درصد تحویل ایران شود، ولی در توافق دیروز صحبت از اینست که در مقابل همان مقدار، فقط ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد به ایران تحویل شود. معلوم نیست این کاهش ۸۰ کیلوئی چرا؟

۴ - در اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت، علاوه بر ضرورت همزمانی مبادله، درباره مکان مبادله نیز اظهارنظر شده و وی در همین اظهارات تاکید نمود از نظر ایران هیچ مکانی غیر از ایران برای مبادله قابل پذیرش نیست. این نکته و سایر نکاتی که در اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مورد تاکید قرار گرفته، همگی بر سیاست اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب در زمینه مبادله سوخت اتمی منطبق است درحالی که در توافق‌نامه دیروز تهران هیچیک ازآنها رعایت نشده‌اند.

۵ - در بهمن ماه سال گذشته بعد از آنکه آمریکا و بعضی اعضای گروه ۱+۵ بر نقطه نظر زیاده‌خواهانه خود مبنی بر عقب‌نشینی ایران در موضوع هسته‌ای اصرار ورزیدند و ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کردند، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد دستور غنی سازی ۲۰ درصدی را توسط ایران صادر کرده تا نیازی به مبادله سوخت نداشته باشیم. بلافاصله بعد از صدور این دستور، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز اعلام کرد غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شروع شده است. با توجه به این اعلام و این اقدام، ایران چه نیازی به امضای توافق‌نامه‌ای دارد که در آن اینهمه عقب‌نشینی وجود دارد؟ اگر اخبار مربوط به توان ایران برای غنی‌سازی ۲۰درصد صحت داشته باشد، تازمانی که سوخت رآکتور تهران به پایان برسد ما می‌توانیم سوخت جایگزین را تأمین نمائیم و نیازی به ارسال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود به خارج از خاک ایران و دریافت سوخت ۲۰ درصد غنی شده تا یکسال دیگر نداریم. با توجه به این واقعیت، این سئوال مطرح است که توافقنامه تهران چرا؟ جالب است که رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ۱۸ فروردین سال جاری گفت: "ایران، اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کرده است" و در اول اردیبهشت همین امسال نیز گفته است: "تولید سوخت ۲۰ درصدی به خوبی پیش می‌رود" با اینحال، ما چه نیازی به چنین توافقنامه‌ای داریم؟

۶ - میان ترکیه و سایر کشورها چه تفاوتی وجود دارد که آقایان مبادله در خاک ترکیه را بی‌اشکال میدانند؟ اگر آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵ درصدد خیانت به ایران باشند و نخواهند به تعهدات خود در توافقنامه عمل کنند، می‌توانند در خاک ترکیه نیز چنین کنند. بنابر این، تأکید بر مبادله در خاک ایران، سیاست درستی است که باید بر آن پای فشرد.

این واقعیت‌های آشکار، بر این نکته تأکید می‌کنند که برخلاف آنچه در تبلیغات رسمی اعلام می‌شود، توافق دیروز تهران نباید یک پیروزی قلمداد شود، زیرا یک عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب است و جمهوری اسلامی ایران نباید به آن تن دهد.

منبع: سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی- سه شنبه 28/2/89


 



امروز: صبح امروز رسانه های خبری گزارشی مخابره کردند مبنی بر اینکه در جریان مذاکرات سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه در تهران که در حاشیه اجلاس گروه ۱۵ در تهران برگزار می شد، دولت ایران با مبادله بخش عمده اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کرده است.

به گزارش رسانه های خبری ایران، نتیجه صبحانه کاری روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت (17 مه)، که لولا داسیلوا و محمود احمدی نژاد، و هچنین رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، مذاکرات سه جانبه ای را "در خصوص مبادله سوخت هسته ای" در محل اجلاس سران در تهران آغاز کرده بودند، این شد که "ترکیه محل مبادله سوخت هسته ای ایران باشد."

به گزارش این خبرگزاری ها، در نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران، برزیل و ترکیه نیز، هر سه کشور حق ایران و سایر کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در برخورداری از فن آوری چرخه سوخت اتمی را قبول کرده و وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که "اورانیوم ارسالی از ایران تا زمان مبادله، به منزله امانت مردم ایران در خاک ترکیه خواهد بود."

به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز خاطرنشان کرد که "ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته می شود."

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، اگر گروه وین (آمریکا، روسیه و فرانسه + آژانس) اعلام آمادگی کنند و موافقتنامه تبادل سوخت بین ایران و گروه وین امضا شود، ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم سه و نیم درصد ایران، در ترکیه تحت نظر ایران و آژانس قرار می گیرد تا با ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم بیست درصد گروه وین مبادله شود.

در این نشست که محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر خارجه، نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی بودند، توافقنامه ای با مفاد زیر بین ایران و برزیل و ترکیه امضا شد:

۱ - ما بر معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مواد مرتبط و حقوق تمامی اعضای ان پی تی از جمله جمهوری اسلامی در پیشرفت، تحقیق و همچنین چرخه سوخت را مورد تاکید قرار می‌دهیم.

۲- اعتقاد راسخ خود در این مسئله را عنوان می‌کنیم که در فضای مثبت سازنده و غیر تقابلی دوری از همکاری و تعاملات آغاز شود.

۳- ‌معتقدیم تبادل سوخت هسته‌ای برای شروع همکاری در عرصه‌های مختلف خصوصا همکاری صلح‌آمیز تحقق می‌یابد.

۴ - تبادل سوخت هسته‌ای حرکتی سازنده، رو به جلو و نقطه‌‌ شروعی برای همکاری بین ملت‌ها است؛ چنین حرکتی باید به همکاری مثبت و صلح‌آمیز هسته‌ای منجر شود و از هر‌گونه تقابل از جمله بیانات و رفتار تهدید‌آمیز که به حقوق جمهوری اسلامی لطمه می‌زند، اجتناب گردد و همکاری هسته‌ای جایگزین آن شود.

۵- در راستای اجرای مواد فوق، ایران با به امانت گذاشتن 1200 کیلو‌گرم اورانیوم کمتر غنی شده در خاک ترکیه موافقت می‌کند و این مواد در مالکیت ایران در ترکیه خواهد بود و ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان نظارت در آن را دارند.

۶- ایران موافقت خود را در مورد مواد فوق به آژانس انرژی اتمی ظرف 7 روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وین متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا و آژانس جزئیات بیشتر تبادل سوخت از طریق توافقنامه قطعی و ترتیبات مربوط به توافقات ایران و گروه وین که در آن گروه وین نیز خود را متعهد به تحویل 120 کیلوگرم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران می‌داند، شرح داده می‌شود.

۷- از زمانی که گروه وین توافق خود را اعلام کرد، طرفین خود را ملتزم به اجرای مفاقد ماده 6 اعلام می‌کند و ایران نیز موافقت خود را با ارسال 1200 کیلوگرم 'leu ' ظرف یک سال اعلام کرده و گروه وین نیز متعهد می‌شود 120 کیلوگرم را به ایران تحویل دهد.

۸ - در صورتی که مفاد این موافقتامه مورد توجه قرار نگیرد، حسب درخواست ایران، ترکیه 'leu ' را به ایران برگشت می‌دهد.

۹- ترکیه و برزیل برای شروع گفت و گوی گروه 1+5 در هر مکان از جمله ترکیه و برزیل حول نگرانی‌های مشترک استقبال می‌کند.

۱۰- ترکیه و برزیل از رویکرد سازنده ایران در پیگیری حقوق و پایبندی به معاهده ان‌ پی تی قدردانی کرده و ایران نیز از اقدامات کشورهای دوست در این راستا و حمایت آنها تشکر می‌کند.

لازم به ذکر است این توافق به منزله توافق ایران با خروج بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده از کشور است که طی این سالها و بویژه طی ماههای اخیر، بر سر آن منازعه ای گسترده بین ایران و غرب بوجود آمده بود.


 



امروز: گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران، در راستای حمایت از زندانیانی که به خاطر اندیشه و انتقاد و اعتراض در زندان ها به سر می برند و از حقوق اولیه خود در موارد متعدد محروم مانده‌اند، اسامی ۴۷۰ زندانی سیاسیِ شناسایی شده در ۲۵ زندان کشور را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رهانا، دفتر پیگیری زندانیان سیاسی "که به صورت روزانه به روز رسانی می‌شود به طور مداوم و مستمر اخبار زندانیان سیاسی در ایران را رصد کرده و و با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آنان، وضعیت‌شان را پیگیری می‌کند.

این گزارش خاطرنشان می سازد "هم‌اکنون در قسمت «دفتر پیگری زندانیان سیاسی» خبرگزاری رهانا، اسامی ۴۷۰ زندانی سیاسی که در ۲۵ زندان مختلف کشور زندانی هستند آمده است. از این تعداد ۲۶۸ زندان در حال حاضر با محکومیت روبه‌رو بوده و بقیه در زندان در بلاتکلیفی به سر می‌برند."

گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران همچنین تصریح می کنند زندانیان کرد با داشتن ۱۲۰ زندانی در زندان‌های مختلف کشور، بیش‌ترین آمار را دارا هستند. ۱۰۱ فعال سیاسی، ۵۹ فعال دانشجویی، ۴۹ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، ۴۲ تن از اقلیت‌های مذهبی که عمدتا بهاییان هستند، در رتبه‌های بعدی از این آمار نقض حقوق بشر قرار می‌گیرند.

زندان اوین با داشتن ۱۶۸ زندانی سیاسی که آمار واقعی آن به مراتب بیش‌تر از این است، در مقام اول داشتن زندانی سیاسی در میان دیگر زندان‌های ایران قرار می‌گیرد. زندان مرکزی ارومیه با ۳۴ زندانی، زندان مرکزی سنندج با ۳۳ زندانی و زندان رجایی‌شهر با ۲۸ زندانی،‌ دیگر زندان‌هایی هستند که بیش‌تر آمار زندانیان سیاسی را دارا بوده و شناسایی شده‌اند.


در بین زندانیان ۳۹ زندانی سیاسی زن دیده می‌شود که عمدتا در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. هم‌چنین در بین زندانیان ۲۸ فعال سیاسی و مدنی با حکم اعدام روبه‌رو بوده که آمار بسیار بالایی است و با توجه به عملکرد دستگاه قضایی در طی ماه‌های گذشته بیم اعدام آنان هر لحظه می‌رود.

تنظیم کنندگان این گزارش متذکر شده اند "از بین این ۴۷۰ زندانی از ۱۳۴ زندانی اطلاعات کافی و جامع در اختیار نداریم و در موارد بسیاری اطلاعاتی کمی از آنان در حد اسم و نام و زندان‌شان می‌دانیم و در واقع «نیازمند اطلاعات بیش‌تر» از آن‌ها هستیم که از این بابت روی کمک تمامی فعالان حقوق بشر و گروه‌ها و روزنامه‌نگاران و شهروندان حساب می‌کنیم."

آنها همچنین خاطرنشان کرده اند که "این لیست کامل نبوده و به خاطر نداشتن اطلاعات در مورد زندانیان، تمامی آنان را در سراسر ایران دربرنمی‌گیرد.

اسامی و اطلاعات بیشتر به بخش دفتر پیگیری زندانیان سیاسی مراجعه کنید.


 




امروز: چند روزی مانده به خردادماه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های بیشتری را علیه جنبش سبز تهیه و پخش می‌کند.

در جدیدترین اقدام «سیمای ملی»، برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» با حضور حجت الاسلام سید محمود نبویان، مدرس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (به مدیریت مصباح یزدی) و مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در یکی از بهترین زمان‌های پخش (دوشنبه شب، بجای برنامه‌ پرمخاطب «نود» در شبکه سوم سیما) به عرصه حملات تند و اتهامات یک ‌طرفه علیه جنبش سبز و روشنفکران دینی تبدیل شد.

در این برنامه که با عنوان «دینداری سکولار؛ دینداری انقلابی» و حدود دو ساعت پخش شد، رهبران جنبش سبز و نیز احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب (نهضت آزادی ایران، جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب کارگزاران سازندگی و...) و روشنفکران دینی (بویژه دکتر عبدالکریم سروش، و همچنین دیگر صاحبان اندیشه چون دکتر محسن کدیور، استاد محمد مجتهد شبستری، مهندس عبدالعلی بازرگان، دکتر عطاالله مهاجرانی و...) هدف اتهامات و نقدهای یک‌سویه و سخنان پرمغلطه‌ مدعوین برنامه و مجری آن قرار گرفتند.

سیمای جمهوری اسلامی در آستانه‌ خردادماه، آشکارا عزم خود را برای حمله به جنبش سبز و رهبران سیاسی و صاحب ‌نظران آن، جزم کرده است و برنامه‌ شب گذشته، یکی از بهترین مصادیق دور جدید تهاجمات صدا و سیما محسوب می‌شود. ضمن اینکه پخش چنین برنامه‌هایی می‌تواند به‌عنوان زمینه‌سازی و توجیه افکار عمومی برای برخورد قضایی و بازداشت رهبران جنبش سبز، تحلیل شود.


شاکری یکی از مدعوین برنامه، در سخنان خود ضمن تشبیه وضع جنبش سبز، به «مار افسرده» تاکید کرد که «هرچند در ظاهر فتنه سبز به حاشیه رفته است، اما منتظر فرصت است و باید چشم فتنه را درآورد.» وی به قوه قضاییه توصیه کرد که«شجاعانه در برابر فتنه سبز اقدام کند.»


 


انتخابات پارلماني عراق كه اخيرا در ماه مارس برگزارشد با چشم پوشي از برخي تفاوت ها، از جهاتي به انتخابات رياست جمهوري سال گذشته و از جهاتي ديگر به انتخابات رياست جمهوري سال هشتاد و چهار در ايران شباهت دارد. با مطالعه و بررسي اطلاعات و اخبار مربوط به اين سه رأي گيري مي توان فهرستي مطول و مفصل از شباهت ها و تفاوت ها فراهم آورد و سپس با در نظر گرفتن شرايط اجتماعي، سياسي، قومي، فرهنگي و امنيتي دو كشور همسايه يعني ايران و عراق به تحليل تطبيقي در اين باب پرداخت.

اما قصد اصلي در اين گفتار كوتاه آن است كه تنها از يك زاويۀ ‌خاص به اين موضوع نگريسته شود و آن ادعاي وقوع تقلب در انتخابات اخير عراق از سوي برخي جريانات سياسي عراقي است كه از قضا روابط حسنۀ راهبردي با جمهوري اسلامي دارند و بنابر اين برد و باخت شان از نقطه نظر امنيت و منافع ملي ايران و جمهوري اسلامي مي تواند حائز اهميت ويژه تلقي شود. در واقع مقولۀ تقلب و دستكاري نتايج مهمترين وجه مشترك سه انتخابات يادشده است.

پس از اعلام نتايج نهايي انتخابات پارلماني ماه مارس از سوي كميسيون انتخابات عراق برخي مقامات دولتي و نيز شخصيت ها و جريان هاي سياسي بلافاصله به نتايج اعلام شده اعتراض كرده و روند شمارش آراي مأخوذه را بطور جدي زيرسؤال بردند. علاوه بر رئيس جمهوري و نخست وزير عراق احزاب حائز اكثريت در مجلس كنوني نيز نتايج را ناپذيرفتني دانسته و بطورشفاف و صريح ادعاي تقلبات گسترده را به ويژه در حين شمارش رايانه اي آراء مطرح ساختند.

طرح اينگونه ادعاها مشاجراتي را در عرصۀ‌سياسي عراق سبب شد كه تا همين امروز هم آيندۀ‌ سياسي اين كشور را با نوعي ابهام مواجه ساخته است چرا كه به رغم شكل گيري يك ائتلاف شيعي ميانه رو با اكثريت مطلق پارلماني، اولا جريان حامي اياد علاوي مطابق با نتايج رسمي اعلام شده از سوي كميسيون انتخابات عراق در صدر همۀ‌ فهرست هاي انتخاباتي قرار دارد و چون دو كرسي بيشتر از فهرست مالكي به عنوان فهرست دوم كسب كرده خود را پيروز ميدان مي داند و مدعي حق تشكيل كابينه است.

ثانيا اگر چه جريان علاوي در مجلس آينده فقط حائز اكثريت نسبي كرسي ها خواهد بود و در برابر ائتلاف مالكي- حكيم و ديگر جريانات ميانه رو به اقليت تبديل خواهد شد اما به هر حال با توجه به تصاحب نود و يك كرسي يعني بيست و هشت در صد كل كرسي ها اين اقليت بس ار تأثيرگذار خواهد بود به ويژه اگر بتواند در پارلمان برخي ديگر از اقليت ها را با خود همراه و همسو سازد و در بيرون از پارلمان طرفداران حزب منحلۀ ‌بعث و بخش هايي از اهل سنت را نمايندگي كند.

ثٍالثا جريان علاوي به شدت مورد حمايت امريكا به عنوان يك عامل و نيروي تعيين كننده در سرنوشت عراق است و بنا بر اين با تكيه به چنين حمايتي بطور طبيعي خواهد توانست ائتلاف شيعي ميانه رو مركب از جريان نوري مالكي و جريان سيد عمار حكيم را با فشار هاي فزايندۀ امريكا به عنوان نيروي اشغالگر مواجه سازد و در مسير كاردولت آينده سنگ اندازي نمايد.

چنين وضعيتي جمهوري اسلامي را در زمينۀ آيندۀ‌ سياسي عراق حساس و نگران ساخته و خط تبليغات و تحليل هاي رسانه اي آن را به سمت بر جسته سازي ادعاي تقلب و اعمال نفوذ امريكايي ها بر روند برگزاري انتخابات سوق داده است. بالاخره اين نكته اي روشن و ساده فهم استكه مناسبات جمهوري اسلامي با دولت نوري مالكي و دولت اياد علاوي يكسان نخواهد بود بلكه اساسا مي توان گفت هر يك از اين دو گزينه مقتضي ترسيم خطوط راهبردي كاملا متفاوت در روابط فيمابين دو كشور خواهدبود.

تا اينجاي ماجرا ظاهرا همه چيز طبيعي است و نكتۀ خاص و فوق العاده اي به چشم نميخورد الا اينكه رسانه هاي رسمي جمهوري اسلامي در مواجهه با مقولۀ تقلب انتخاباتي دچار تناقض يا دست كم يك رو دربايستي جدي شده اند. به سخن ديگر تريبون ها و مراكزسخن پراكني رسمي و غير رسمي حكومت در زمينۀ نحوۀ بازتاب دادن اخبار مربوط به انتخابات اخير عراق و طرح ادعاي تقلب از سوي جناحهاي نزديك به جمهوري اسلامي از يك سو و طرح مسئلۀ تقلبات انتخاباتي سال گذشته در ايران دچار يك دوگانگي جدي شده اند.

براي اينكه صورت مسئله روشن تر شود كافي است به رويكرد افراطي و جانبدارانۀ اين تريبون ها در برابرادعاي تقلب در انتخابات كشورهاي ديگر توجه كنيم. در مواردي نظير انقلاب نارنجي اوكراين يا انقلاب لاله ها در قرقيزستان نيز ادعاي وقوع تقلب در انتخابات موجب پديد آمدن تحركاتي از سوي اپوزيسون و گسترش آن به شكل يك جنبش فراگير سياسي و در نهايت جابجايي در تركيب قدرت بوده ايم.

در چنين مواردي رسانه هاي وابسته به حكومت با تفصيل و آب و تاب چنين القا مي كنند كه ادعاي تقلب صرفا يك تاكتيك ديكته شده از سوي دستگاههاي اطلاعاتي غرب و استراتژيست ها و نظريه پردازاني نظيرجين شارپ است كه براي روي كار آوردن وابستگان به غرب صورت مي گيرد. در واقع مي توان گفت اين رويكرد بيش از آن كه به قصد بيان مواضع ديپلماتيك حكومت باشد تلاش براي همسان سازي ميان جنبش اصلاحي - اعتراضي ايران و برخي جنبش هاي غربگرا در ديگر كشورها و تاثير گذاري روي افكار عمومي است كه البته تلاشي بي حاصل بوده است. اين رويكرد تا جايي پيش رفت كه رسانه ها و تريبون هاي حكومتي حتي به جعل سناريو هاي همسان موهوم براي به اصطلاح انقلاب هاي رنگي پرداختند و طرح ادعاي تقلب را نيز يكي از نسخه هاي عمومي و مشترك آن معرفي كردند تا بگويند كه ادعاي تقلب در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته نه ناشي از نحوۀ برگزاري انتخابات و نحوۀ شمارش آرا و اعلام نتايج شگفت آن بلكه يك برنامۀ‌ از پيش ديكته شده توسط خارجي ها بوده است.

حالا رسانه ها و مقامات نظام بايد مواضع خود را در مورد ادعاي تقلب در انتخابات ماه مارس عراق بيان كرده و توضيح دهند كه آيا آقايان نوري مالكي و سيد عمار حكيم يا جريان هاي شيعي و سني نزديك به جمهوري اسلامي نيز كه پس از اعلام نتايج نهايي انتخابات ادعاي تقلبات گسترده را مطرح ساخته اند از دستگاههاي اطلاعاتي غرب رهنمود گرفته و در پي اجراي منويات امثال جين شارپ و ديگران بوده اند يا آنكه وقوع تقلب در يك انتخابات امكان دارد و ادعاي وقوع آن هم لزوما توطئه نيست. اتفاقات عراق در واقع بهترين نمونه براي امكان وقوعي تقلبات گسترده در يك انتخابات حساس و سرنوشت ساز است به ويژه اگر يك ارادۀ مافوق در صدد حفظ موقعيت خود از طريق تأثيرگذاري بر سرنوشت انتخابات باشد.


 




معاهده همکاری ایران، ترکیه، برزیل که در باره مبادله سوخت هسته ای در ده بند منتشر شده است، اقدامی به هنگام و مناسب است. البته این اقدام مخالفانی نیز دارد. در راس مخالفان دولت اسراییل است. اسراییل آشکارا ناخشنودی خود را ابراز داشته است. حتی می گوید:" ایران ترکیه و برزیل را بازی داده است."
روزنامه هاآرتص که در صفحه نخست شماره امروز خود- دوشنبه 27 اردیبهشت- تیتر اولش را به امضای معاهده اختصاص داده است، از قول دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نقل کرده است که این معاهده به مفهوم عدم غنی سازی تا بیست درجه در ایران نیست! به عبارت دیگر اسراییل می خواهد بگوید، ایران بازی دوگانه ای را پیش می برد. هم معاهده امضا می کند و هم کار خود را انجام می دهد.

برخی فعالان سیاسی نیز که در انتظار حمله آمریکا و اسراییل به ایران هستند، این اقدام را نفی می کنند. مثلا می گویند: منافع ملی ما از دست رفت، این جام زهری بود که ترکیه به ملت ایران نوشانید و...

واقعیت این است که می بایست بین منافع ملی و امنیت ملی و تمامیت ارضی و استقلال از سویی و نقد و معارضه با حکومت ایران و دولت از سوی دیگر تمایز قایل شد.
به عبارت دیگر ماجراجویی در سیاست با توجه به منافع ملی متفاوت است. پیمان ایران، ترکیه، برزیل گامی است که حکومت ایران به سوی منافع ملی و پرهیز از ماجراجویی برداشته است. همین گام را بایست تایید و تحسین کرد. چنان که برخی از چهره های شاخص سیاسی، از جمله مهندس عزت الله سحابی که نگاه و تفسیرش از وقایع امروز ایران بسیار دقیق و هوشمندانه است، از پیمان مزبور حمایت کرده اند. در بیانیه مهندس سحابی و فعالان سیاسی از دو زاویه اقتصادی و سیاسی، پیمان مزبور مثبت تلقی شده است:

"ما تبادل سوخت هسته‌ای را به نفع ملت ایران، هم از نظر «اقتصادی» و هم از نظر «سیاسی» می‌دانیم. از نظر «اقتصادی» برداشتن تحریم‌های اقتصادی به نفع ملت ایران است. چون باعث رفع موانعی می‌شود که این تحریم‌ها در مبادلات اقتصادی ایران ایجاد کرده و باعث شده بار مضاعفی بر دوش تولیدکنندگان و نیز مصرف‌کنندگان ایرانی قرار بگیرد (و البته این امر از نظر مسئولان به صورت شعارگونه‌ای به هیچ گرفته‌ می‌شود. اما دودش به چشم ملت ایران می‌رود و هزینه‌اش را مردم می‌پردازند).از نظر «سیاسی» نیز، هم رابطه دولت - ملت و هم رابطه ایران با جهان را شفاف می‌کند و روکش‌ها و دستاویزها را کنار می‌زند. اینک رفتار داخلی حاکمیت بر چند شعار و دستاویز متکی است (مسئله آمریکا، مسئله اسرائیل، مسئله حجاب!) و رابطه ایران با جهان و جهان (یا بخش مهمی از آن) با ایران نیز حول مسئله غنی‌سازی اورانیوم شکل گرفته، مسئله‌ای که از اساس، با توجه به ذخایر معدنی اورانیوم در ایران، مربوط به معدود سالیانی بیش نیست.

بدین ترتیب ما حمایت از تبادل سوخت هسته‌ای را در جهت منافع و مصالح ملت ایران می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم و پذیرش اصل تبادل توسط حاکمیت را نقطه مثبتی می‌دانیم. بر این اساس اجزای این امر دیگر نمی‌تواند و نباید مانعی بر اجرای اصل آن باشد. این تبادل می‌تواند در خاک یک کشور دوست یا مورد اعتماد ایران صورت گیرد."
بیانیه همکاری سه کشور با ادبیات و ساختار حقوقی دقیقی نوشته شده است و گام موثری است در جهت بازدارندگی تهدیداتی که امنیت ملی و منافع ملی ایران را تهدید می کند. در این همکاری رجب طیب اردوغان نقش مهمی ایفا کرده است. او سفر به ایران را منوط به امضای موافقت نامه نموده بود. نشان داد که برای وقت و نقش ترکیه اهمیت قایل است. اردوغان هوشمندانه گفت، اورانیوم تحویلی به ترکیه را امانت ملت ایران تلقی می کند.


 


شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، امیرخسرو دلیرثانی، فعال ملی مذهبی را به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش رهانا، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب امیرخسرو دلیرثانی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم امروز به وی ابلاغ شده است.

امیرخسرو دلیرثانی از اعضای شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز و عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه است که در جریان بازداشتهای پس از حوادث عاشورا دستگیر شده بود. وی در حال حاضر در بند ۳۵۰ اوین زندانی است.


 


محمد سلامتی دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب، با بیان اینكه طیف اصولگرایان به دلیل مشكلات در شیوه مدیریت خود دچار شكاف شده، خاطرنشان کرد "اصلاح‌طلبان نیز قبل از انتخابات هماهنگی كامل نداشته‌اند، اما پس از انتخابات اتحاد بی‌سابقه‌ای به دست آوردند كه حاكی از قدرت آنهاست ."
به گزارش سامانه خبری آفتاب نیوز، محمد سلامتی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مورد پیشنهاد تشكیل "جریان سوم سیاسی" با حضور معتدلین دو جناح سیاسی عمدۀ کشور، به طیف های گسترده‌ ای از تفكرات موجود در جامعه که وجود آنها غیرقابل اجتناب است اشاره کرد و گفت: "هر جناحی حق دارد كه آراء خود را در جامعه عرضه كرده و متشكل شود و این مردم هستند كه دیدگاه‌های آنها را ارزیابی می‌كنند. "
وی با تاكید بر اصلاح‌طلبی، اجرای قانون اساسی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و آزادی قلم، بیان و رعایت حقوق شهروندی را، از مطالبات اصلی اصلاح طلبان کشور ذکر کرد.
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاكید كرد: هر طیفی كه بخواهد در عرصه سیاسی حضور یابد، ناگزیر است روی قانون اساسی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تاكید كند.
بر اساس این گزارش، دبیرکل مجاهدین انقلاب با بیان اینكه دو طرز تفكر نیرومند اصلاح طلبی و اصولگرایی اكنون در عرصه سیاسی وجود دارد، خاطر نشان كرد: طیف اصولگرا به دلیل مشكلات جدی در شیوه مدیریت خود، دچار شكاف شده و به چند گروه تقسیم شده است كه عده‌ای از آنها طرفدار دولت بوده و عده‌ای هم موضعی ندارند؛ اصلاح‌طلبان نیز قبل از انتخابات هماهنگی كامل نداشته‌اند. ولی تضاد زیادی هم نداشته‌اند اما پس از انتخابات اتحاد بی‌سابقه‌ای به دست آوردند كه حاكی از قدرت آنهاست و نیز طیف گسترده‌ای از عناصر روشنفكر و بخش‌های مختلف جامعه در آن قرار گرفته‌اند.
این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا، طیف‌هایی وجود دارند كه جدا از آنها هستند و تلاش می‌كنند وارد عرصه رقابت‌ها شوند و با توجه به اوضاع موجود، طبیعی است كه گروه سومی قد علم كند كه عمده آنها از طیف اصولگرایان باشند و ممكن است با اصلاح‌طلبان هم مرز‌بندی كنند. البته ممكن است معدودی از اصلاح‌طلبان با این جریان ائتلاف كنند.
طی ماههای اخیر فشارهای زیادی بر مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت، دو سازمان بزرگ اصلاح طلب وارد آمده است.
هم اکنون تعدادی از اعضای آن دو سازمان اصلاح طلب در زندان و بازداشت به سر می برند.


 


به گزارش الف احمد توکلی درباره بیانیه ایران،برزیل و ترکیه اظهار داشت: در مفاد بیانیه دقت شود تا جان کلام به دست آید. این بیانیه تا اینجا، ایران را یکطرفه متعهد می‌سازد که کل ۱۲۰۰کیلو اورانیوم ۳٫۵ درصدی خود را از تسلط خویش خارج کند و به خاک ترکیه منتقل کرده و تحت سلطه آن کشور قرار دهد بدون آنکه طرف پرمدعای غربی هیچ تعهدی بسپارد.

وی گفت: در بند هشت این بیانیه آمده است اگر غربیها به مفاد این بیانیه توجه نکنند، ایران باید از ترکیه بخواهد و ترکیه باید بدون قید و شرط اورانیوم امانتی را بازگرداند. در عین حال بند هفت برای گروه وین (آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس) تکلیف تعیین می‌کند که ۱۲۰کیلو اورانیوم ۲۰ درصد بعداَ آن هم ظرف یک سال به ایران بدهد.

وی اظهار داشت: بقیه بیانیه ‌یشتر به تعارفات دیپلماتیک شبیه است. در نتیجه تا اینجا ایران خودش را متعهد کرده است و با کمال تعجب قوی‌ترین اهرم خویش را برای ادامه مذاکرات از دست می‌دهد. این بیانیه که آن را بیانیه تبادل سوخت نامیده‌اند مصالح ملی ما را تأمین نمی‌کند و ان را باید بیانیه انتقال سوخت هسته‌ای ایران نامید نه تبادل سوخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صدور این بیانیه نمی‌تواند بن بست فعلی را بشکند، یا قطعنامه جدید تحریم را متوقف کند گفت: این ما نبودیم که مذاکرات را متوقف کردیم. رئیس جمهور از هر فرصتی برای گشودن باب گفت و گو بهره می‌گرفته است تا حدی که بعضا مورد انتقاد هم واقع شده است. اگر قرار باشد بن بست به هر قیمت شکسته شود، چرا اساسا چندین سال برای استیفای حق مسلم ملت ایستادگی کردیم و به تولید صنعتی اورانیوم موفق شدیم؟ اگر گروه وین اورانیوم ۲۰ درصد را نداد و شرط تحویل را توقف و تعطیلی هر نوع غنی سازی قرار داد و تهدید کرد که در غیر این صورت تحریم جدید اعمال می‌کنیم چه خواهیم کرد؟ باز هم به نقطه‌ای خواهیم رسید که حال در آن هستیم اگر با فشار ترکیه را از بازگرداندن اورانیوم ما منع کرد چه می‌کنیم؟ در آن صورت که خیلی هم محتمل است روابط دوستانه ما با یکی از همسایگان مهم ما را نیز اسیب می‌زند.

‌توکلی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: ترکیه و برزیل برای اجرای صحیح بیانیه تضمین داده‌اند این کفایت نمی‌کند؟ که تمامی اعضای NPT از جمله گروه وین امضا داده‌اند که بدون احتیاج به مبادله یک طرفه اورانیوم غنی شده برای مصارف علمی و غیرتسلیحاتی مانند رآکتور اتمی تهران را تأمین کنند و تا چند سال پیش هم انجام می‌شود. مگر آنها به امضای خود باقی ماندند؟ حال ما ترکیه و برزیل را هم احتمالا از دست می‌‌دهیم.

فارس از توکلی پرسید مجلس چه موضعی دارد؟ توکلی پاسخ داد: من نظر خودم را می‌گویم و نمایندگان خودشان باید تصمیم بگیرند. البته اصل ۷۷ قانون اساسی چنین موافقتنامه‌هایی را پس از تصویب مجلس قابل اجرا شمرده است. دیروز یکشنبه‌ ۲۵ اردیبهشت ماه در مجلس یک بیانیه آ‌ماده امضا شدکه جمع آوری امضاها به سه شنبه موکول شد. مضمون بیانیه این است که درباره اصل مبادله سوخت از دولت حمایت شده ولی چند شرط قائل شده است. اول آنکه مبادله با ارسال بخش از نیاز ما توسط غربیها در اول کار و انتقال معادل آن از طرف ما صورت گیرد.

وی افزود: دوم این کار در چند مرحله انجام گیرد نه یکباره تا پایبندی کشورهای سلطه‌گر اتمی آزموه شود و دست ما یکباره خالی شود. سوم شرط مقدمات انجام مبادله این باشد که اولا تمام تحریم‌های گذشته متوقف شود تا محدودیت‌های مالکی، تجاری و سرمایه‌گذاری برای ایران برطرف گردد تا حق غنی سازی اورانیوم برای ایران مجددا به امضای غربیها برسد و ثالثا غربیها به تعهدشان در NPT برای ساخت نیروگاه با ایران همکاری کنند.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم مجلس وارد ماجرا شود و این شروط را الزامی کند. البته قدم اول این است که رئیس جمهور محترم که در سیاست خارجی اهل ایستادگی و منطق است در مجلس حاضر شود و در جلسه غیرعلنی به نمایندگان ملت توضیح دهد که چرا چنین تصمیم عجیبی اتخاذ شده است. بقیه راه پس از آن باید تعیین گردد.

وی در پایان تاکید کرد: البته تا همین جا این پیام به غربیها منتقل می‌شود که فشار آنان نه فقط در دولت خاتمی مؤثر افتاد، بلکه در احمدی نژاد هم می‌تواند مؤثر باشد. این یک خسارت است. خدایی ناخواسته اگر این بیانیه اجرا شود، وزن ترکیه را در معادلات منطقه‌ای بالا می‌برد و وزن ما را کاهش می‌دهد و به دلیل عضویت ترکیه در ناتو اگر مناسبات ما با ترکیه آسیب ببیند از این حیث نیز ما ضرر کرده‌ایم.


 


رامین‌ مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ایران، برزیل و ترکیه توافق کردند که نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال و آمادگی خود را برای تبادل سوخت اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه اجلاس سران گروه ۱۵ در تهران اظهار داشت: در صورتی که موافقتنامه میان ایران و طرف گروه وین امضا شود سوخت ایران در ترکیه نگه‌داری خواهد شد تا تحت نظارت آژانس و ایران باشد.

وی افزود: اگر گروه وین اعلام آمادگی کند و موافقت‌نامه تبادل سوخت بین ایران و گروه وین امضا شود، ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳٫۵ درصد ایران در ترکیه تحت نظر کشورمان و آژانس قرار می‌گیرد تا با ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد گروه وین مبادله شود.

نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و برزیل با محوریت تبادل سوخت هسته‌ای امروز صبح در حاشیه اجلاس گروه ۱۵ در تهران و پشت درهای بسته برگزار شده است.

محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی وزیر امور خارجه نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این نشست بودند.

این در حالی است که نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل دیروز یکشنبه در تهران برگزار شد و آن طور که نخست‌وزیر ترکیه گفته است نتایج این جلسه مثبت و سازنده بود که منجر به سفر ناگهانی وی به تهران شد.

البته نخست‌وزیر ترکیه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمیر در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تبادل سوخت در خاک ترکیه انجام می‌شود؟ پاسخ داد: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می‌روم.

وی از دریافت خبری مهم از تهران سخن به میان آورد و افزود: این موضوع در متن توافقنامه درج شده است. برهمین اساس، من به تهران می‌روم.

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفت: صبح زود داوود اوغلو وزیر امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسیده است. من قرار بود به آذربایجان بروم ولی تصیم گرفتم حالا که بحث هسته‌ای به این مرحله رسیده، پس از گرفتن نتایج لازم از ایران به آذربایجان سفرم را ادامه دهم.

اردوغان در عین حال مطرح کرد: پیش از این ایران در آستانه تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت قرار داشت که با شروع این ملاقات‌ها این تصمیم‌ها به تعویق افتاده است.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین تاکید کرد: در قدم‌های بعدی موانعی که در برابر برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود دارد، برداشته خواهد شد.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه و برزیل سعی دارند موضوع هسته‌ای ایران از راه دیپلماسی حل شود، اظهارداشت: این تلاش‌ها هم برای کمک به ایران و هم برای کمک منطقه است.

شنبه هفته جاری رسانه‌های ترکیه از لغو سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران برای شرکت اجلاس گروه ۱۵ به ایران خبر داده بود.


 


مهرداد اصلانی که از تاریخ ۳۱ خرداد ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد، پس از تحمل ۱۱ ماه حبس، از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش رهانا، وی دارای حکم ۱۸ ماه حبس تعزیری است که با استفاده از آزادی مشروط، هم‌اکنون از زندان آزاد شده است.

همچنین روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه حوالی ساعت ۲۲:۳۰ رضا خندان نویسنده، فعال حقوق کودکان و عضو هیئت دبیران کانون نویسنگان ایران به همراه ۴ زندانی سیاسی دیگر از زندان آزاد شد.

به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، رضا خندان مهابادی روز ۷ بهمن ماه با مراجعه‌ی مامورین وزارت اطلاعات هنگامی که از منزل خواهرش خارج می شد دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

او بیش از ۴۰ روز را در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ بدون داشتن هیچ ارتباطی با خانواده اش بسر برد و در طی این مدت تحت بازجوئیهای طولانی قرارداشت. پس از آن او را از بند ۲۰۹ به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند .


 


حكم آزادي علي وكيلي راد که به اتهام قتل شاپور بختيار - آخرين نخست وزير رژيم پهلوي دستگير و زنداني شده بود، در پاريس امضا شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، حكم آزادي علي وكيلي راد پس از 19 سال حبس در پاريس امضا شد.
علي وکيلي راد که 19 سال پيش به اتهام قتل شاپور بختيار - آخرين نخست وزير رژيم پهلوي - دستگير و زنداني شد.
شاپور بختيار که پيش از اين يک بار از سوء قصد جان سالم به در برده بود با وجود تدابير شديد امنيتي دولت فرانسه براي حفاظت از جان وي در مرداد سال 70 در حومه پاريس کشته شد، چندي بعد فردي به نام علي وکيلي راد در سويس دستگير و به فرانسه تحويل داده شد.
وکيلي راد در دادگاه فرانسه محکوم به حبس ابد شد که بعد از گذشت 18 سال مي‌تواند درخواست آزادي کند.
سارکوزي رئيس جمهور فرانسه در مقابل شايعه مبادله کلوتيد ريس تبعه فرانسوي بازداشت شده در حوادث اخير ايران با وکيلي راد را تكذيب كرده بود.
وکيلي راد و وکلاي وي دست داشتن در قتل بختيار را اتهام واهي دانستند و آن را رد کردند.


 


مسیح علی نژاد -

مادر مجید توکلی که در طول دوران بازداشت تاکنون موفق به دیدار فرزند خود نشده است، به خبرنگار جرس می گوید: برای یک مادر وقتی پسرش چهار ماه و نیم در زندان باشد و حتی فرصت یک دیدار ساده را هم نیابد، روزگار سخت می گذرد، قلب من انگار زندانی است، اما شجاعت مجید قوت قلب من است .

مادر مجید توکلی از روزهای انفرادی و بازجویی مجید به عنوان سخت ترین روزهای زندگی اش یاد می کند و می گوید: این اولین بار نیست که یک دانشجو، یک روشنفکر، یک دلسوز کشور را روانه زندان می کنند اما همه درد و رنج من این است که چرا وقتی خود رهبری می فرماید در دانشگاه آزادی بدهید تا دانشجویان حرف بزنند، وقتی خود رییس جمهور به دنیا می گوید، در ایران آزادی بیان داریم، پس چرا پسرم را به جرم انتقاد از رهبری و توهین به رییس جمهوری زندانی کرده اند و تحت فشار قرار می دهند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می داند مجید چه توهینی به احمدی نژاد کرده است، می گوید: مجید خودش جواب شان را داده است و می گوید اصلا به احمدی نژاد فکر نمی کند که بخواهد در موردش حرفی بزند.

مادر توکلی با بیان اینکه مجید هیچ حرف خلافی نزده است به نحوه دستگیری مجید پس از خروج از دانشگاه اشاره می کند و می گوید: مجید در یک تجمع قانونی به مناسبت روز دانشجو یک ربع سخنرانی می کند، فقط انتقاد می کند و حرف خلافی هم نمی زند. نمی دانم به چه جرمی با آن وضعیت بازداشت می شود و حتی صدای اعتراض خانواده را هم نمی شنوند، هیچ کس پاسخگوی ما نیست.

وی ضمن تاکید بر بی گناهی مجید توکلی، ادامه می دهد: برای یک ربع سخنرانی، هشت سال و نیم زندان چه معنی می دهد؟ من نمی دانم چطوری حساب می کنند. اگر دقیقه ای هم حساب می کردند، حداقل برای هر دقیقه یک ماه زندان بس نبود؟ چرا با مردم اینکار را می کنند؟ به کجا برویم؟ حرف مان را به چه کسی بگوییم؟ هیچ کس باور نمی کند که چهار ماه و نیم همه کار و زندگی ام شده است نشستن پای تلفن تا صدای پسرم را بشنوم، برای یک تلفن چند دقیقه ای، لحظه شماری می کنم، نمی دانم شب و روز چگونه می آیند و می روند. خدای من شاهد است که از پای تلفن تکان نمی خورم تا مبادا مجید زنگ بزند و من صدایش را نشنوم. این است حال و روز ما در کشوری که هیچ کس حاضر نیست جواب مان را بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون به جز نامه به مقامات قضایی با مسوولان این دستگاه از نزدیک در مورد وضعیت توکلی دیدار و گفتگو کرده اند، می گوید؟ به هیچ جا راه مان نمی دهند، پدر مجید به تهران رفته است و درخواست ملاقات با آقای دولت آبادی دادستان تهران را کرده است .ولی اجازه دیدار نمی دهند، هفت سال است که پدر مجید از دیسک کمر رنج می کشد، من هم بیمارم و پزشکان اجازه سفر کردن به من نمی دهند، توانایی مسافرت ندارم، باید چکار کنیم که باور کنند زندگی مان را، را پر از درد کرده اند، در یک خانواده هفت نفری، وقتی عزیزی زندانی باشد انگار همه زندانی هستیم. نیست روزی که برای مجید گریه نکنم، نیست لحظه ای که به یاد مجید نباشم، هیچ کس هم خودش را جوابگو نمی داند در این کشور. خدا خودش به ما صبر بدهد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خانواده را هم تا کنون از طرف دستگاه امنیتی تحت فشار قرار داده اند ،می گوید: از وزارت اطلاعات به من زنگ زده اند، تهدید کرده اند که ساکت باشیم، حرف نزنیم، مصاحبه نکنیم. به آنها گفتم؛ من یک مادر هستم وقتی هیچ کس جواب مان را نمی دهد من از کجا بدانم که فرزندم کجاست، قرار است چه بر سرش بیاید. مجبورم حرف بزنم تا شاید کسی پیدا شود و به دادمان برسد.

وی با اشاره به آنکه به ما می گویند با رسانه های بیگانه حرف نزنید، می گوید وقتی در مملکت خودمان کسی به ما اجازه حرف زدن نمی دهد پس ما با چه کسی حرف بزنیم؟ وقتی جواب نامه های ما را نمی دهند، وقتی جواب درخواست های ملاقات مان با مقامات قضایی را رد می کنند آیا راه دیگری باقی می ماند؟ باشد ما با بیگانه حرف نمی زنیم ولی آیا در کشور یک آشنا هست که بگوید چرا به مجید برای انتقادی که خود رهبری می گوید آزاد است، هشت سال و نیم زندان بریده اند؟ هشت سال و نیم یعنی همه جوانی پسرم، یعنی همه زندگی یک پدر و مادر مریض باید به چشم انتظاری بگذرد. این است عدالتی که می گفتند؟ ما مگر غیر از عزت و احترام به فرزندان این کشور چه می خواهیم ؟

مادر توکلی می گوید: من که سیاسی نیستم، وقتی از وزارت اطلاعات هم زنگ زدند، گفتم من مادرانه درد دلم را به مردم می گویم. همان دردی که هیچ مسوولی اینجا نمی شنود از ما، پسرم شانزده سال در همین کشور درس خوانده و هر چه را که در دانشگاههای همین مملکت یاد گرفته است در سخنرانی اش در روز دانشجو گفته است. برای حرف زدن به زندان می برید، بعد هم می گویید با بیگانه حرف نزنید. یعنی ما همین را هم نگوییم که حق یک دانشجوی تربیت شده در دانشگاه های خود ایران زندان نیست؟

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین مکالمه تلفنی خانواده با مجید توکلی و نامه های اعتراضی او که از زندان خطاب به دادستانی و مردم نوشته شده است، می گوید: همین امروز صبح با مجید حرف زده ام. می گوید؛ من هیچ کار غیرقانونی انجام نداده ام، انتقاد حق من است. صداقت اش به من امید می دهد، صدای مجید تنها نقطه امید زندگی ام شده است که آرامم می کند. مادر هستم، گاهی بی طاقت می شوم ولی مجید آنقدر روحیه قوی و خوبی دارد که از زندان به من هم انرژی می دهد اگرچه جسم اش در زندان ضعیف شده است.

مادر مجید توکلی در پاسخ به این پرسش که عکس مجید که با پوشش زنانه در رسانه های حامی دولت منتشر شده بود، را چگونه دیده است، می گوید: پای تلویزیون نشسته بودم که ناگهان عکس مجید را با لباس زنانه دیدم. چهره اش را که دیدم، ظاقتم را از دست دادم، اصلا نمی دانم آن روز بر من چه گذشت، خدا می داند من آن لحظه چه حالی داشتم. وقتی چهره مجید را در تلویزیون می دیدم و می شنیدم که چه اتهاماتی به او زده اند. خدا را صدا کردم تا بلکه او بشنود که بر ما چه می گذرد، اصلا طاقت نداشتم به صفحه تلویزیون نگاه کنم، لحظات تلخ و سختی بود.

مادر مجید توکلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا همراهی مردان با مجید و انتشار بیش از هزار عکس از مردانی که به منظور اعلام همبستگی با این دانشجوی زندانی، حجاب بر سر کرده اند را دیده است، می گوید: بچه های من برای اینکه به من روحیه بدهند، عکس های مردانی که حجاب سر کرده بودند را از روی سایت ها به من نشان دادند، وقتی عکس ها را دیدم خدا می داند که چقدر خوشحال شدم، مجید را تنها نگذاشتند. همه کسانی که مجید را در آن شرایط سخت تنها نگذاشتند، ثابت کردند که ایرانی با ایرانی برابر است. همه ما باید از همدیگر حمایت کنیم و من قدردان زحمت همه کسانی هستم که به یاد زندانیان هستند و خانواده های شان را تنها نمی گذارند، همان موقع مجید هم وقتی خبر همراهی مردم و عکس ها را شنید خیلی قدردان این همبستگی و همراهی بود.

از مجید توکلی پس از دستگیری، عکس هایی در خبرگزاری فارس منتشر شده بود که او را در لباس زنانه نشان می داد و ادعا می شد که این دانشجو پس از آنکه در دانشگاه گفته بود دانشجویان دیگر دیکتاتوری و استبداد را نمی خواهند، با لباس زنانه از اقدام به فرار کرده بود. علی توکلی برادر این زندانی به نقل از دانشجویان و شاهدان صحنه دستگیری این ادعا را رد کرده بود و از ضرب و شتم توکلی در حین دستگیری خبر داده بود.

مجید توکلی به اتهام توهین به رهبری، از ۱۶ آذرماه سال ۸۸ در بازداشت به سر می‌برد. وی در بخشی از دفاعیه‌اش اشاره به اتهامش کرده و «دیکتاتور» خطاب کردن آیت‌الله خامنه‌ای را توهینی به رهبری ندانسته و نوشته است:

آنچه ديکتاتوری است جمع انحصارطلبی و اقتدارگرايی است که نمی‌توان هر دو را نيک دانست و ديکتاتوری را بد. نمی‌توان فصل‌الخطاب بودن به اين معنا که ديگر پس از آن سخنی نباشد و هرچه گفته شد، فقط پاسخ ''چشم'' آيد را پذيرفت و ديکتاتوری را نه. که خود کلمه ''فصل الخطاب'' معنايی از ديکتاتوری است و اساساً نمی‌شود کسی اوامر را ديکته و ديگران تقرير نمايند و گفت ديکتاتوری نيست که در واقع پذيرش امر ديکتاتوری در ساختار فعلی محقق است و نمی‌توان ذکر کلامی را ناپسند دانست و وصف حالش را نه. اگر به زعم ضابطين قضايی تحت امر حاکميت و مدعی‌العموم و دستگاه قضا، ديکتاتوری بد و توهين است، بايد اوصاف ديکتاتوری و اعمال ديکتاتورمآبانه نيز بد و توهين‌آميز تلقی شود که چنين به نظر نمی‌آيد.

مادر مجید توکلی این روزها در انتظار نتیجه دادگاه تجدید نظر است و آرزو می کند: مسوولان دستگاه قضایی عدالت را در مورد صدور حکم زندان برای فرزندان بی گناه این کشور در نظر بگیرند.


 


زودتر نمی توانستیم اجرا کنیم
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، در گفتگو با شبکه انگلیسی زبان سیمای جمهوری اسلامی(Press TV)، با انتقاد از معترضین به اجرای ناگهانی حکم اعدام زندانیان سیاسی فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامی، گفت: "امروزه عده‎ای این قضیه را به سالگرد انتخابات منتصب کرده‌اند، بین این دو مسئله هیچ ربطی وجود ندارد."
وی در این مورد تصریح کرد: "سه نفر از اعدام شدگان سال ۸۵ و دو نفر سال گذشته دستگیر شده‌ بودند و حکم این افراد نیز در سال ۸۹ اجرا شده و به هر حال ما نمی‌توانستیم حکم این افراد را زودتر اجرا کنیم. درباره اینکه حکم این افراد با هم اجرا شده، مسئله اشتراک در نوع اتهامشان بوده است."


تروریست بودند
دادستان تهران بدون اشاره به اینکه فرزاد کمانگر - بنا به اظهارات وکیلش- هنوز جرمش اثبات نشده و در مرحله بازنگری بود، ادعا کرد "از خانه فرزاد کمانگر و دو نفر دیگر حدود ۱۷ کیلو مواد منفجره، تجهیزات مربوط به بمب‎گذاری، گلوله‎های آر پی‎جی، گلوله‎های جنگی و اسلحه به دست می‌آید...آنها در تهران یک خانه تیمی تهیه کرده بودند که بعد از آن که در کرمانشاه موفق شدند دو مقر بازرگانی و فرمانداری کرمانشاه را منفجر کنند، ماموریت بعدی آنان در تهران بوده اما به طور اتفاقی در تهران توسط پلیس گرفتار می‌شوند و سرنخ این دستگیری باعث می‎شود تا خانه تیمی آنها لو برود. این افراد، اوراق هویتی جعلی داشتند و افرادی در ترکیه آنها را هدایت می‎کردند به داخل ایران بیایند و مترصد بودند تا در تهران اقدامات انفجاری انجام بدهند که دستگیری اتفاقی آنها در تهران برنامه‌هایشان را بر هم زد."


عضو پژاک نیز بودند
جعفری دولت‌آبادی در ادامه سخنان خود افزود: "این افراد هر سه عضو پژاک بودند، گروه مسلحی که علیه جمهوری اسلامی اقدام مسلحانه را رسما اعلام کرده، تمام اعضای شان اعتراف کردند که عضو این گروهک هستند. بعد از اعدام آنها هم رئیسشان در یکی از کشورهای خارجی در مصاحبه با بی‎بی‎سی یا یکی از رسانه‎های غربی قبول کرد که این افراد با پژاک ارتباط داشتند و عضویت داشتند."

لازم به ذکر است شیرین علم هولی عضویت در پژاک را نپذیرفته بود و پرونده وی نیز در مرحله بازنگری قرار داشت.


محارب نیز بودند
دادستان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: "طبق ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی هر کس عضو گروه‌های مسلح ضد نظام جمهوری اسلامی یا هوادار آنان باشد و در فعالیت‎های موثر به نفع این گروه شرکت کند و مرکز این گروه هم باقی باشد، محارب است و طبق این قانون یکی از مجازات‎های متصور برای محارب اعدام است."

وی ادامه داد: امروزه مرکز پژاک باقی است. گروه مسلحی است که علیه جمهوری اسلامی قیام مسلحانه اعلام کرده و رسما اقدامات انفجاری را به رسمیت شناختند و معتقدند که باید برای مبارزه با جمهوری اسلامی با اسلحه اقدام کرد.البته این سه نفر هم مرتکب اقدامات انفجاری بوده‌اند، هم سلاح جنگی داشتند، هم مواد منفجره نگهداری می‎کردند، هم گلوله داشتند، هم اوراق هویتی جعلی داشتند و هم انفجار در شهرها انجام دادند و هم برنامه انفجار بعدی داشتند."

دادستان تهران افزود: علم هولی که البته در این سال‎ها با آنها همکاری نداشته و از اعضای گروهک پژاک بوده، در میدان آزادی تهران توسط پلیس دستگیر می‎شود. وی قصد انفجار در مقر سپاه را داشته اما در این قضیه ناموفق بوده است. وی اقدامات انفجاری را در برنامه کاری‎اش داشته و وقتی که پلیس وی را بازداشت می‎کند حتی از افشای نامش خودداری می‌کرده و پس از مدتی نامش را افشا می‌کند. علم هولی هم عضویتش را در پژاک و هم دست داشتن در اقدامات انفجاری را پذیرفته و از سوی دیگر گروهک پژاک نیز در اطلاعیه‎ای رسمی عضویت وی را در این گروه قبول کرده است. بنابراین نه علم هولی به خاطر زن بودنش که بعضی‌ها ادعا کردند و نه آن سه نفر دیگر به خاطر کرد بودنشان اعدام شده‌اند.


افتخار می کنیم که ضدیت با کسی یا گروهی نداریم
جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: "اساسا ما افتخار داریم که ضدیت با کسی یا گروهی نداریم و کرد بودن، زن بودن، لر بودن، عرب بودن و فارس بودن امتیازی د‎ر نظام قضایی ایران محسوب نمی‎شود. بنابراین اینکه در تبلیغات برخی از رسانه‎ها ادعا شده است که این افراد به خاطر کرد بودنشان محاکمه شدند و آن خانم به علت زن بودن و کرد بودنش محاکمه شده است، ادعایی بی‎اساس محسوب می‎شود."


چهار سال طول کشید
این مقام عالی رتبه قضایی با بیان این‌که حدود چهار سال طول کشید تا درباره این افراد تحقیقات کامل شود، محاکمه شوند و اعتراض کنند، گفت: حکم به وکلای آنان ابلاغ شده و دقیقا ۱۸ ماه بعد از ابلاغ حکم به دیوان عالی کشور، این حکم اجرا شده است. یعنی این افراد برای هر گونه اقدام، اعتراض‎های مجدد از جمله اعمال ماده ۱۸ که در برخی تبلیغات اعلام شده است، فرصت کافی داشته‌اند. این افراد می‌توانستند درخواست عفو کنند و سال‎های سال در زندان بودند و همه جور امکاناتی برای این افراد فراهم بوده است.

دادستان تهران تصریح کرد: اینکه چرا این احکام در دوره فعلی اجرا شده است به نظر ما این احکامی نبود که مربوط به اغتشاشات باشد. نه من در آن زمان دادستان تهران بودم و نه کسی علم غیب داشته که بداند این افراد در سال ۸۹ اعدام می‌شوند. اینها تروریست‎هایی بودند که در آن سال دستگیر شدند و شاید می‎خواستند به اینها میدانی بدهند تا تقاضای عفو کنند.اگر خود محکوم عفو نخواهد طبیعتا دستگاه قضایی و دادستان باید احکام قطعی را اجرا کند.

جعفری دولت آبادی یادآور شد: من در تبلیغات مشاهده کردم که روی کرد بودن و سرعت محاکمه اینها تاکید شده است، در حالی که من می‎گویم محاکمه این افراد ‎ چهارسال و اجرای حکم این افراد ۱۸ ماه طول کشیده است. بنابراین تبلیغات رسانه‎ها کاملا دروغین بوده است. پرونده این افراد موجود و حرف‎های ما مستند به پرونده‌هاست.


کسی به خاطر ۲۰۰ هزار تومان اعدام نشد
دادستان تهران درباره یکی دیگر از محکومان اعدام شده، گفت: برادر مهدی اسلامیان پارسال در انفجار حسنیه وصال شیراز که تعدادی از هم وطنان ما در این انفجار کشته شدند، نقش داشت و ایشان نقش بسیار موثری در فرار برادرش داشت. من در برخی سایت‎های خبری خواندم که وی به خاطر ۲۰۰ هزار تومان اعدام شده است، من پیشتر توضیح دادم الان هم توضیح می‎دهم که عضویت در گروه‌های مسلح غیر قانونی که قیام مسلحانه کرده باشند، عضو یا هوادار، اگر فعالیت موثر داشته باشد حکم شان اعدام خواهد بود. بنابراین کسانی که فکر می‌کنند وی به خاطر ۲۰۰ هزار تومان اعدام شده است، حرفشان باطل است.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران، کسانی که عضو یا هوادار این گروه‌ها هستند و تلاش موثر کنند، حکم شان اعدام است. برادر همین محکوم همه تلاشش را می‎کند تا وی را از راه کیش از کشور خارج کند که موفق به این کار نمی‌شود، اینها هم از جمله تلاش‎های موثر محسوب می‎شود، کمک مالی به گروه غیر قانونی مسلح نیز تلاش موثر محسوب می‌شود.


اعدامی ها گزینشی نبودند
دادستان تهران مجددا ادعا کرد: "ما این افراد را گزینشی انتخاب نکردیم . این طور نبوده که چهار تا کرد را انتخاب کنیم و یک فارس را هم کنارش اعدام کنیم. اینها کسانی هستند که احکامشان قطعی بوده و چون هر‎دو پرونده به لحاظ اقدامات تروریستی و انفجاری بوده، حکم این افراد را با هم اجرا کردیم. لذا کسانی که سعی کردند با اقدامات تبلیغاتی چنین وانمود کنند که دستگاه قضایی ایران افرادی را که گناهکار نیستند محاکمه کرده است، این ادعا کاملا از سوی ما رد می‌شود.


اگر وکیلشان راست می گوید...
جعفری دولت‌آبادی در ادامه گفتگو با شبکه خبری پرس تی وی، به اظهارات خلیل بهرامیان وکیل مدافع سه تن از اعدام شدگان اخیر اشاره کرد و گفت: "ایشان می‌تواند اگر واقعا ادعایی دارند بازهم پرونده را مطالعه کند. از نظر ما این سه نفر مصداق اعلای ماده ۱۸۶ هستند و عضویت در گروه‌های مسلح محارب داشتند. پژاک رسما جهاد مسلحانه داشته و این افراد عضو پژاک یا هوادارانی بودند که تلاش موثر در این گروه داشتند.این پرونده موجود است و ما نمی‌توانیم پس از اعدام در پرونده‌ها دخل و تصرف کنیم.
جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: "آنها صرفا به جهت فضاسازی این مطالب را بیان می‌کنند. ما امیدواریم که ایشان اگر نتواند ثابت کند حتما حکمش را پاره کند و مطمئن باشد که حرف ما محکم و مستدل است و ایشان می‌توانند اگر تعهد بدهند که در صورت اثبات این ادله، به تعهدشان عمل کنند، می‌توانند یک بار دیگر گزارش‎های پرونده را مطالعه و بررسی کنند."

وکیل مدافع اعدام شدگان چند روز پیش در اعتراض به اجرای ناگهانی احکام اعدام گفته بود "اگر بتوانند ثابت کنند موکلانم تروریست بوده اند، من حکم وکالت خودم را پاره می کنم."


تبعه فرانسوی مشمول رأفت اسلامی شد
به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران پیرامون اخبار برخی رسانه ها مبنی بر مبادله یا تبرئۀ شهروند فرانسوی بازداشت شده در حوادث بعد از انتخابات گفت: "کلوتید ریس متهم تبعه فرانسه تبرئه نشده بلکه طبق قوانین محکومیت یافته و با توجه به پرداخت جزای نقدی، با حکم دادگاه به او اجازه خروج از ایران داده شده است."


دولت آبادی درباره چگونگی آزادی وی گفت: "وی خانم بیست و چهار ساله‎یی است که دو بار به ایران آمده؛ یک بار درسال ۸۶ که دوره کوتاهی بود و بار دوم در بهمن ۸۷ که به عنوان لیسانس ادبیات فارسی وارد کشور شده است. او فوق لیسانس روابط بین‎الملل داشته و از طرف یکی از دانشگاه‎های ایران دعوت شده بوده؛ البته این دعوت کوتاه مدت بوده و بعد بدون مجوز به حضور خود ادامه می‌دهد و از طریق رایزنی فرهنگی خود در ایران مرتبط بوده و بعدها مجوز حضور خود را تمدید نمی‎کند و به حضور خود بدون مجوز ادامه می‎دهد و کم کم شروع به گرفتن تماس‎هایی با برخی از حقوقدان‎ها و اساتید علوم سیاسی می‎کند، در تظاهرات‎های غیرقانونی شرکت می‎کند، از این تظاهرات‎ها فیلمبرداری و این فیلم‎ها را ارسال می‎کند...و به نظر ما مطالعات بسیار دقیقی هم درباره مسائل ایران داشته و اوضاع ایران را رصد می‌کرده و وقتی که به ایران می‎آید و به اصفهان می‎رود گزارشی از وضع دانشگاه، بازار، آخرین وضعیت گروه‎ها و روابط اجتماعی، سیاسی، پارلمانی، قضایی و سپاه می‎دهد و نشان می‎داده که کاملا درصدد جمع آوری اطلاعات بسیار دقیقی از سیستم اجتماعی ایران و نهادهای مسئول و موثر بوده؛ این باعث شده عک‎سهایی که از ایران تهیه کرده بسیار حرفه ا‌یی باشد."

دادستان تهران با بیان این‌که "این خانم شخصا در تظاهراتها شرکت می‌کرده و همین ارتباط باعث شده که او چهره‎ای فراتر از یک مدرس زبان فرانسه داشته باشد، خاطرنشان کرد: ماموران ایران به او مظنون می‌شوند و در تیرماه ۸۸ او را در فرودگاه امام دستگیر می‎کنند. بعدها به دو اتهام اقدام علیه امنیت ملی و جمع آوری اطلاعات از مراکز ایرانی برای او کیفرخواست صادر می‌شود.

لازم به ذکر است دادگاه انقلاب تهران این شهروند فرانسوی را را بدوا به ده سال حبس (پنج سال برای اقدام علیه امنیت ملی و پنج سال هم برای جمع آوری اطلاعات) محکوم کرده بود که بنا به اظهارات امروز دادستان تهران "رافت اسلامی مقرر در احکام دادگاه‎ها، متوجه ایشان شد و دادگاه تصمیم گرفت که حبس را به سیصد میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کند."


آنچه رئیس جمهور سنگال می گوید
یک روز پس از بازگشت کلوتیلد ریس به کشورش، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که قرار است روز سه شنبه (۲۸ اردیبهشت) یک دادگاه عالی فرانسه، درباره آزادی علی وکیلی راد متهم به شرکت در قتل شاپور بختیار (آخرین نخست وزیر رژیم گذشته) تصمیم بگیرد. قضات این دادگاه، صدور حکم آزادی وکیلی راد را مشروط به اخراج او از خاک فرانسه کرده‌اند. وزیر کشور فرانسه نیز، روز دوشنبه (۲۷ اردیبهشت) حکم اخراج وکیلی راد را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، همزمان با آزادی و خروج ریس از ایران و قطعیت اخراج وکیلی‌‌راد از فرانسه، عبدالله واد رئیس‌جمهور سنگال در تماس با روزنامه له پاریسین از موافقت شش‌ماه پیش احمدی‌نژاد برای خروج کلوتیلد ریس از ایران خبرداد.

همزمان نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه، پس از بازگشت ریس، از روسای جمهور سنگال، برزیل و سوریه، به‌خاطر میانجی‌گری‌های آن‌ها تشکر کرد. اما نگفت که میانجی‌گری رئیس‌جمهور برزیل به سپتامبر سال گذشته باز می‌گردد.

قابل ذکر است بنا به گزارش همین خبرگزاری، عبدالله واد که جزو میهمانان نشست گروه ۱۶ تهران بوده، رئیس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که با رد پیشنهاد احمدی‌نژاد، سبب شد که دانشیار جوان فرانسوی ۶ ماه بیهوده در ایران نگهداری شود. وی درباره شرایط احمدی‌نژاد برای آزاد ساختن ریس توضیحی نداد. اما در فرانسه این گمان تشدید شده که این شرط، آزاد ساختن کاکاوند و علی وکیلی راد بوده، که اکنون تحقق یافته یا در حال انجام شدن است. اما کاخ الیزه این موضوع را رد می‌کند.

رئیس جمهور سنگال به روزنامه له پاریسین گفت: "در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ محمود احمدی‌نژاد موافقت خود را با خروج ریس از ایران اعلام کرده بود؛ اما کاخ الیزه از من خواست که موضوع را مسکوت بگذارم، زیرا واسطه‌های دیگری مشغول کار هستند. ما می‌توانستیم ۶ ماه زودتر به نتیجه برسیم."

هنوز ابعاد دیگر این پرونده و معاملات صورت گرفته در این زمینه اعلام نشده است.


 


در حالیکه واکنش ها به اعدام های سیاسی هفته گذشته همچنان ادامه دارد، دادستان تهران از قطعی شدن حکم اعدام 6 تن از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات خبر داده است.

دادستان تهران در حالی از قطعی شدن حکم اعدام محسن و احمد دانش پور مقدم که روز عاشورا به اتفاق سه تن دیگر از اعضای خانواده و بستگان خود بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند خبر داده است که حکم دادگاه تجدید نظر به این دو نفر و خانواده های آنها ابلاغ نشده و آنها از قطعی شدن احکام اعدام خود بی خبر هستند.

به گفته میثم دانش پور مقدم، پدر و برادرش اجازه داشتن وکیل نداشتند و حکم دادگاه تجدید نظر دو هفته پیش، بر اساس گفته مسئولان، به وکلای تسخیری آنها ابلاغ شده بود. وکلایی که در روز دادگاه با موکلان خود روبرو شده بودند و پس از آن هم هیچ گونه ارتباطی با موکلان و خانواده های آنها نداشته اند؛ تمام تلاش خانواده برای ارتباط با این وکلا و آگاهی از حکم دادگاه تجدید نظر هم بی فایده بوده است.

میثم دانش پور به "روز" گفته است که دکتر شریف، وکالت مادر و دو تن از بستگان او را بر عهده گرفته اما وقتی برای اعلام وکالت پدر و برادرش به دادگاه مراجعه کرده وکالت او را نپذیرفته و گفته اند حکم دادگاه تجدید نظر صادر شده و نیازی به وکیل نیست.

حکم اعدام مطهره بهرامي حقيقي، ريحانه حاج ابراهيم دباغ و هادي قائمي نیز که به اتفاق محسن و احمد دانش پور مقدم به اعدام محکوم شده بودند از سوی دادگاه تجدید نظر نقض شده و به حبس تغییر یافته است. در برابر حکم اعدام عبدالرضا قنبری، معلم و جعفر کاظمی، محمد علی حاج آقایی و محمد علی صارمی، دیگر بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات قطعی شده است.

ارسلان ابدي و محمد امین وليان اما از اتهام محاربه تبرئه و حکم اعدام آنها نقض شده است. ولیان از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران، به سه سال و نيم حبس تعريزي و پرداخت سه ميليون ريال جزاي نقدي محكوم شده است.


 


محسن دانش پور مقدم یکی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات است که حکم اعدام او و پسرش ، احمد دانش پور مقدم از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

یکی از زندانیانی که تازه آزاد شده و با این پدر و پسر در یک بند زندانی بوده است به سایت زندانیان سبز گفته است که آقای دانش پور 70 سال سن دارد و به شدت از درد پا رنج میبرد به طوریکه حتی نمی تواند مثل بقیه زندانیان دستشویی برود وداروهایی می خورد که بر اثر آنها همه چیز را فراموش می کرد.

به گفته این زندانی تازه آزاد شده، آقای دانش پور روز عاشورا با همسرش، ترک موتور به یک سوپر مارکت رفته و بعد از خرید به منزلش در خیابان جمهوری حوالی انقلاب بر گشته است وهیچکدام ان روز، تظاهرات نرفته اند و از نظر جسمی توان ان را ندارند.

او به نقل از آقای دانش پور به زندانیان سبز گفته است: در منزل بودیم که ماموران آمدند. من بارها به پسرم گفته بودم که وقتی ماهواره می بینی هر شبکه ای که نگاه میکنی بعد از اتمام به شبکه اصلی برگردان اما او گوش نمی کرد تا اینکه ان شب انها امدند و بعد از روشن کردن ماهواره ؛ شبکه مجاهد امد و دردسر شروع شد... .

آقای دانش پور که دهه 60 زندان بوده از خاطراتش با لاجوردی و از توبه اش سخن گفته و تاکید کرده است که هیچ ارتباطی با مجاهدین خلق ندارد و از همسر پیر و ناتوانش می گفت که آلزایمر دارد.

یکی از فرزندان آقای دانش پور در عراق به سر می برد و همین مبنای اتهام برای او و اعضای خانواده اش شده است. همسرش، مطهره بهرامی که در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر به جبس محکوم شده است اما حکم محسن و احمد دانش پور مقدم قطعی شده است.

دادستان تهران روز شنبه از تقاضای عفو از سوی این پدر و پسر خبر داده بود.


 


روزآنلاین: روز گذشته اخباری مربوط به ابلاغ اجرای حکم حبیب الله لطیفی زندانی محکوم به اعدام کرد منتشر شد. خبری که در نتیجه­ی پیگیری های "روز" از سوی برخی از نزدیکان آقای لطیفی هم تائید شد. پیشتر سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعدام وی هشدار داده بود. صالح نیکبخت وکیل مدافع این زندانی سیاسی در مصاحبه با "روز" ضمن اعلام نگرانی از اجرایی شدن حکم اعدام حبیب الله لطیفی می گوید: "چنانکه حکم قطعی شود، تنها امکانی که جهت جلوگیری از اجرای شدن آن وجود دارد اعاده دادرسی است. مساله ای که سابقا نیز در راستای آن اقدام کرده بودیم اما بی نتیجه مانده بود. به غیر از این تنها عملی که ما به عنوان وکیل می توانیم انجام دهیم تقاضای عفو است".

این مصاحبه در پی می آید.

 

از اولین ساعات روز گذشته اخباری مبنی بر احتمال اجرایی شدن حکم حبیب الله لطیفی موکل شما، در روز 17/3/1389 بر خروجی برخی از رسانه ها قرار گرفته است. آیا شما از این موضوع مطلع هستید؟

تا کنون خبری مبنی بر قطعی شدن حکم آقای حبیب الله لطیفی دال بر اجرایی شدن آن به اینجانب نرسیده است. در جریان آخرین ملاقات من با ایشان طی هفته گذشته و همچنین با توجه به اینکه والدین آقای لطیفی برای ایشان تقاضای عفو کرده اند و و پرونده جهت رسیدگی در کمسیون عفو به تهران ارسال شده، هنوز پاسخی به این موضوع داده نشده است و تا زمانی که نتیجه­ی این درخواست روشن نشود، به عنوان وکیل پرونده باید بگویم که حکم اجرا نخواهد شد.

 

پیگیری های حقوقی شما در مورد پرونده آقای لطیفی در چه مرحله­ای قرار دارد؟

چنانکه حکم قطعی شود، تنها امکانی که جهت جلوگیری از اجرای آن وجود دارد اعاده دادرسی است. مساله ای که سابقا نیز در راستای آن اقدام کرده بودیم اما بی نتیجه مانده بود. به غیر از این تنها عملی که ما به عنوان وکیل می توانیم انجام دهیم تقاضای عفو است. مساله ای که سابقا هم از طرف ما و هم از طرف خانواده موکلم انجام شده است. توانایی یک وکیل طبق قوانین در همین اندازه است.

 

موکل شما آقای لطیفی به چه جرمی به اعدام محکوم شده اند؟

آقای لطیفی به اتهام محاربه محکوم به اعدام شده اند. در جزئیات این اتهام آمده است که ایشان در ایجاد انفجارهای صوتی در میدان آزادی شهر سنندج و همچنین "سه­راهی غفور" در همین شهر مشارکت داشته و از آن فیلم تهیه کرده اند. وی همچنین متهم شده است که در انفجار اتومبیل دادستان سنندج مشارکت داشته و نیز در حادثه حمله به پاسگاه محله "کانی کوز­له" در سنندج شرکت داشته و از آنها فیلم و عکس تهیه کرده است. در حالی که حبیب لطیفی در دفاعیات خود در دادگاه و در زمان بازجویی این اتهامات را رد کرده و گفته است که در روز انفجار اتومبیل آقای دادستان سنندج و حمله به پاسگاه "کانی کوزله" که منجر به کشته شدن یکی از پرسنل آنجا شد، نه تنها در این حوادث مداخله ای نداشته بلکه  در سنندج نبوده و در جایی دیگر به طور مخفی زندگی می کرده اند. ما از دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر هم تقاضا کرده ایم که به این دو موضوع رسیدگی شود و کسانی که شاهد این جریان بوده اند و می دانسته اند که آقای لطیفی در آن حادثه دست داشته است احضار شوند؛ از سوی دیگر از خانواده ای که درآن زمان به آقای لطیفی پناه داده اند هم تقاضا شود تا جهت شهادت در دادگاه حاضر شوند. مساله ای که هیچ گاه رسیدگی نشد. از سوی دادگاه اعلام شد که گزارشهای مقامات انتظامی برای ما کافی هستند.

 

به غیر گزارش نهاد های انتظامی و امنیتی که به آن اشاره کردید، آیا مستندات دیگری در ارتباط با اثبات اتهامات آقای لطیفی به دادگاه ارائه شده است؟

مستند مقامات قضایی، اقرار خود آقای لطیفی در مراحل تحقیقات است. اما بعدها آقای لطیفی این اقرارات را تکذیب کردند و گفتند که در شرایط خاصی مجبور به اقرار به اتهامات شده اند.

 

اعترافات یک متهم در دستگاه قضایی ایران و در چنین شرایطی  تا چه اندازه قابل استناد است؟

در این مورد در قوانین جمهوری اسلامی ایران به استناد قانون دادرسی کیفری توضیح داده شده است. اینجانب هم در طول سال گذشته در طول محاکماتی که انجام شده است بارها تاکید کرده ام  که اقرار در قوانین کیفری نمی تواند به تنهایی دلیل بر ارتکاب جرم باشد، مگر اینکه آن اقرار متاثر از یک واقعیت باشد. به این معنا که اگر کسی در هر شرایطی بگوید که مرتکب جرم شده اما اقرار وی منطبق با واقعیت نباشد، این اقرار نمی توند به مستندی برای قاضی یا دستگاه قضایی جهت صدور حکم قرار بگیرد. این موضوع یکی از مسایلی است که  همیشه در دستگاه قضائی ایران یکی از مشکلات اساسی بوده است. به دلیل اینکه دادستان و دیگر مقامات قضایی بر این نکته تاکید دارند که متهم در شرایط عادی اقرار کرده است. حبیب می گوید آنچه که من اقرار کرده ام در مورد انفجار اتومبیل دادستان یا حادثه کانی کوزله، مبتنی بر واقعیت نبوده، آن هم به دلیل اینکه من شاهدانی دارم که در آن روز اصلا در شهر سنندج نبوده ام. از طرف دیگر ایشان ادعا می کنند که در همان زمان مشخص با چندین نفر تماس تلفنی داشته اند، این امر را متخصصان مخابراتی می توانند تشخیص بدهند که در آن زمان کجا بوده ام. یکی دیگر از دلایل حبیب برای اثبات بی گناهیشان همچنان که پیشتر گفتم، شهادت خانواده ایست که زمان وقوع آن حوادث در خانه ی آنها پنهان بوده است.

 

چندی پیش نیز مساله اجرایی شدن حکم موکل شما در رسانه ها مطرح شد. خانواده حبیب در آن زمان در مصاحبه با ما گفتند که برخی از فعالان حقوق بشر و شخصیت های سیاسی منطقه با تلاشهای خود از اجرای حکم آقای لطیفی و برخی دیگر از اعدام شدگان جلوگیری کرده اند؛ آیا نتیجه این تلاش ها به پرونده الحاق شده است؟

در مورد اینکه سازمان های دفاع از حقوق بشر و شخصیت های دیگری در جهت الغای احکام حبیب لطیفی اقدامی کرده باشند، اطلاع دقیقی در دست نیست و انعکاس آنها عملا در پرونده وجود ندارد. تاکنون آنچه که موجب به عقب افتادن اجرای حکم حبیب شده، اعاده دادرسی وکیل و درخواست عفو خانواده وکیل بوده است. موضوع درخواست عفو شخصیت های منطقه نسبت به این موضوع را من هم از منابع موثق شنیده ام، درخواستی که برای دو نفر ازجمله آقای حبیب لطیفی و همچنین آقای شیرکومعارفی انجام شده است. منبع اطلاع اینجانب هم شخصی نزدیک به ریاست جمهوری عراق بوده است که گویا ایشان اقداماتی جهت الغای این احکام صورت داده اند. در آن مورد هم جز اینکه این مساله را از مقامات نزدیک به حکومت اقلیم کردستان شنیده ام هیچ اطلاع دیگری ندارم. اما در مورد اینکه حکم بنا به درخواست آنها متوقف شده باشد، هیچ مستندی دراین باره در پرونده ایشان وجود ندارد.

 

مادر آقای لطیفی چندی پیش در مصاحبه با روز از تقدیم تقاضای عفو خانواده لطیفی به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به هنگام سفرشان به کردستان گفتند. این درخواست آیا مورد رسیدگی قرار گرفته است؟

من هیچ اطلاعی در این مورد ندارم.

 

با توجه به تشدید صدور احکام در کردستان و اعدامهای هفته ی گذشته، لطفا از آخرین وضعیت دیگر موکلان محکوم به اعدام کرد بگویید؟

احکام همه موکلان اینجانب به غیر آقای لطیفی نقض شده اند. تاکنون حکم هیچ کدام از موکلان اینجانب قطعی نشده است. تنها نگرانی من به عنوان وکیل زندانیان اعدامی، در مورد آقای لطیفی است که امیدواریم حکم ایشان هم اجرایی نشود. حتی اگر فرض ما هم بر این باشد که آقای لطیفی مرتکب جرمی شده باشند اما به نظر ما هیچ یک از آن اتهاماتی که ایشان در شرایط نامناسب قبول کرده اند در حد صدور اجرای حکم اعدام نیست. مواردی را هم که به عنوان اتهام عرض کردم حتی اگر بنا بر اقرارات ایشان تصاویری را هم برای برخی از گروه های کرد مخالف ایران فرستاده باشد، ایشان در عملیات مسلحانه شرکت نداشته و طبق قوانین مربوط به مجازات فعالیت موثری مقابل جمهوری اسلامی ایران انجام نداده اند و بر همین اساس هم حکم و مجازات ایشان الزاما اعدام نیست.  حتی در صورت اثبات اتهام محاربه بر طبق همین قوانین، اعدام تنها مجازات نیست. ما در صورت اثبات این اتهامات در قوانین مجازات تبعید و زندان به مدت زیاد را داریم. در مورد آقای لطیفی هم با توجه به شرایط پرونده امیدوارم در مرحله تجدید نظر- البته اگر تجدید نظری صورت بگیرید- این موارد لحاظ شود. به طور قطعی هیچ یک از موکلین اینجانب که به این اتهامات ها محکوم به اعدام شده اند، شایستگی صدور و اجرای حکم اعدام را ندارند.

 

به فعالیتهای موثر اشاره کردید. این اتهام در مورد برخی دیگر از اعدام شدگان و زندانیان متهم به اعدام نیز مطرح است. لطفا به لحاظ حقوقی در مورد این  اتهام و اتهام محاربه توضیحاتی ارائه دهید؟

فعالیت های موثر یا اقدام موثر که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است، یک حالت کلی و بدون تعریف مشخص از اتهام است. همین امر باعث شده که قضات دادگاه ها تعریف و تفسیر متفاوتی از این جرم داشته باشند. این اشاره نقطه ثقل مورد اختلاف متهم و وکیل است با تفسیری که نمایندگان دادستان از مساله بیان می کنند و در خیلی از موارد که به پرونده های اینجانب مربوط می شود دفاعیات و توضیحات ما موثر واقع شده است. این اتهام دقیقا به این معنا است که اگر فعالیتها و اقدامات متهمین در موارد حمله مسلحانه و تروریستی  وجود نداشته باشد اصولا این اقدمات شکل نمی گرفتند. این استدلال در مواردی در دادگاه تجدید نظر کشور و حتی در دادگاه های کردستان خوشبختانه مورد توجه قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور قرار گرفته و احکام نقض شده اند، اما در مواردی هم مثل آقای لطیفی علیرغم تلاش و دقت لازم وکیل، به گونه ای دیگر این اتهام تفسیر شده است.  بر همین مبنا هفته­ی گذشته در آخرین ملاقات به آقای لطیفی گفتم که با توجه به این شرایط نگرانی ها در مورد اجرای حکم شما کمتر شده است. اما دقیقا هنگام خروج من از زندان از طریق رسانه ها، از اجرایی شدن حکم پنج زندانی سیاسی دیگر که چهار تن از آنها کرد بودند مطلع شدم.

 

شما می گویید اقدامات موثر به گونه ای است که در نتیجه همکاری با گروه های کرد، عمل خاصی به نتیجه رسیده باشد. مقامات جمهوری اسلامی سالهاست که ادعا می کنند گروه های کرد منحل شده و عملا بی تاثیر هستند. با توجه به این امر آیا به عنوان مثال اقدام به همکاری با یک گروه منحله از نگاه حاکمیت، می توانند جرم محسوب شود؟

در مقام یک وکیل وظیفه اینجانب تنها دفاع از موکلانم است. درپرونده هایی که مسئولیت آنها به عهده من است اتهامات مختلفی مطرح شده که عموما به اتهامی که شما اشاره کردید مربوط نمی شوند. اگر پاسخ بنده برای شما ملالت آور نباشد، باید بگویم که من تنها در مواردی می توانم پاسخ دهم که مستقیما به پرونده موکلانم مربوط باشند. نه تنها در مورد پرونده های موکلانم، حتی در مورد سایر پرونده های دیگر هم که به فعالیتهای سیاسی گروه های کرد اشاره شده است، به عنوان یک کارشناس حقوقی نمی توانم قضاوتی داشته باشم. اما اگر من زمانی به عنوان یک فرد سیاسی در جامعه ظاهر بشوم، ممکن است که تفسیر دیگری غیر از تفسیر وکالتی و حقوقی داشته باشم.

 

هفته گذشته پنج زندانی سیاسی بدون اطلاع خانواده و وکلایشان اعدام شدند. اجرای احکام این زندانی ها را چگونه تفسیر می کنید؟

چون اینجانب مستقیما به پرونده آن پنج نفر دسترسی نداشته و مورد مطالعه قرار نداده ام نمی توانم پاسخ روشنی به سئوال شما بدهم، اما به نظر اینجانب اجرای احکام قضایی زندانیان سیاسی و عقیدتی به ویژه احکام اعدام از سوی  قضات نباید تابع شرایط سیاسی مملکت قرار بگیرند. اما به نظر اینجانب اجرای احکام پنج زندانی سیاسی در هفته گذشته در شرایط خاصی صورت گرفته است. چون این گروهی که متهمان بر اساس ارتباط با آن محکوم به اعدام شده بودند در ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه هستند، بنابراین اجرای این احکام از سوی دولت ایران می تواند پیامی برای دولت ترکیه باشد، پیامی مبتنی بر برخورد دولت ایران با همپیمانان داخلی حزب کارگران کردستان ترکیه در داخل مرزهای ایران است. چون اینجانب مفسر سیاسی نیستم، بیش از این در مورد اتهام و اجرای احکام هفته گذشته صحبت نمی کنم.

 

به عنوان آخرین سئوال، با توجه به اخبار منتشر شده روز گذشته در مورد افزایش احتمال اجرای شدن حکم آقای لطیفی، شما مسیر پرونده­ی ایشان را چگونه پیش بینی می کنید؟

همچنان که در ابتدای مصاحبه عرض کردم، خبری دال بر احتمال اجرایی شدن این حکم به بنده به عنوان وکیل پرونده اعلام نشده است. تنها امیدوارم که درخواست اعاده دادسری وکیل و همچنین درخواست عفو خانواده آقای لطیفی نتیجه مثبت بدهد.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته