هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/19/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



فراخوان 22 خرداد طرح ارسالی از سوی مخاطبان ندای سبز آزادی
 


 


حجت الاسلام علیرضا پناهیان، از اصولگرایان حامی دولت، با بیان اینکه کمال در مملکت نه درست عمل کردن، بلکه ولایت مدار بودن است"، خاطرنشان کرد "انتظار ما از سیاسیون درست عمل کردن و خدمت به مردم نیست، بلکه ما می خواهیم که در مواقع ضروری در مقابل ولایت انعطاف پذیر باشند."
به گزارش ایلنا؛ حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه دوشنبه ۲۷اردیبهشت ماه، در نشستی تحت عنوان «نشست بصیرت» که در مسجد اهل بیت قم برگزار شد، با بیان اینكه "ولایت یعنی روشن ترین میزان انعطاف پذیری"، گفت: "اگر انسان در مقابل دستورات ویژه ولایت از خود انعطاف نشان ندهد، هیچ کدام از اعمالش قبول نیست."
پناهیان همچنین ادعا کرد "جمهوری اسلامی درست نشده است که تنها در شرایط عادی خدمت به مردم داشته باشد، بلکه اصل این است که در مقابل دستورات ولایت که اصلی‌ترین کمال در جمهوری اسلامی است، انعطاف پذیر باشد. "
وی با بیان اینكه حرف ولی فقیه فصل الخطاب است، گفت: فتنه گران در فتنه پس از انتخابات، حتی قانون های عادی را که انعطاف پذیری هم نمی خواست رعایت نکردند، و به نوعی می خواستند از چراغ قرمزها رد شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینكه ما هنوز به ولایت مداری نرسیده ایم، گفت: فرض کنید که مملکت به جایی می‌رسید که شورای نگهبان هم به نتیجه انتخابات شک می‌کرد، و طبق قانون باید انتخابات دوباره برگزار می‌شد، كه در چنین زمانی هم دشمنان منتظر چنین موقعیتی بودند، تا بتوانند به کشور حمله کنند، در همین زمان ولایت فقیه وارد می‌شدند و می‌فرمودند، بنابر مصلحت مهم‌تر کشور، انتخابات تجدید نشود، آنجا انعطاف پذیری می‌خواست، و باید آن دستور ولایت عملی می‌شد.
پناهیان همچنین تاكید كرد: انتظار ما از سیاسیون درست عمل کردن و خدمت به مردم نیست، بلکه ما می خواهیم که در مواقع ضروری نسبت به ولایت انعطاف پذیر باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینكه درست عمل کردن یعنی ولایت مداری و انعطاف پذیر بودن در مقابل آن است گفت: کمال در مملکت نه درست عمل کردن که ولایت مدار بودن است، که متأسفانه بعضی ها حتی درست هم عمل نکردند.
این روحانی حامی دولت با طرح این سوال كه آیا وقت آن نرسیده است که بعد از سی سال از انقلاب، عده ای به دلیل عدم التزام به قانون از صحنه سیاسی کشور حذف شوند؟ گفت: ما چرا باید نهضت آزادی را در انتخابات شرکت دهیم تا دیگران به ما بگویند که شما انتخابات آزاد دارید؟ آن ها که همیشه بهانه داشته اند و باز هم خواهند داشت.
پناهیان خطاب به حاضران گفت: هشیار باشید که این حرف رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که عده‌ای صلاحیت‌شان را برای حضور در صحنه سیاسی کشور از دست داده‌اند، روی زمین بیافتد.
وی با بیان این که ما در آینده به اندازه کافی مشکل داریم، گفت: "عده‌ای باید از صحنه سیاسی کشور حذف و بازنشسته شوند و وظیفه ماست که این اصطلاح بازنشستگان سیاسی، یعنی کسانی که صلاحیت حضور مجدد درصحنه سیاسی کشور را ندارند، را ایجاد کنیم و باید کسانی را که در صحنه سیاسی و اجرایی کشور، امید را به دل دشمن می‌اندازند، حذف کرد، گفت: دشمن به تعداد افراد سیاسی که مطرود شده‌اند، به نفوذ در کشورمان امید پیدا می‌کند. "
پناهیان ادعا کرد "اگر امروز تحریم‌ها برای کشور ما هزینه دارد، تمام جرمش متوجه کسانی است که در داخل کشور امید را به اردوگاه دشمن می رسانند و اگر در انقلاب کسانی مانند نهضت آزادی در کشور حاکم نمی شدند، شاید جنگ رخ نمی داد.
این فعال اصولگرا در پایان گفت: "ما باید بدانیم که چه کسی در پشت پرده به رهبری پیشنهاد حکمیت داد، و همان‌ها باید یک بار جمله غلط کردم را بگویند. "


 


صبح روز سه شنبه ۸۹/۲/۲۸ جعفر پناهی طی تماس با خانواده خبر از اعتصاب غذای خود داد و متن نامه ای را برای در اختیار گذاشتن رسانه های داخلی برای آنها قرائت کرد:

بعد از برخورد ناشایستی که شنبه شب (۸۹/۲/۲۵)در هجوم مامورین به داخل سلول ۵۶ اوین صورت گرفت و متعاقب آن به مدت یک ساعت و نیم، من و هم سلولی هایم را بدون لباس در بیرون و در هوایی سرد نگه داشتند.

صبح روز یکشنبه مرا به بازجویی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فیلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگیر و به اوین منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با این حرف ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند.

ازیکشنبه صبح(۸۹/۲/۲۶)تا کنون هیچ چیز نخورده ام و نیاشامیده ام و حال اعلام می کنم اگر موارد زیر تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد؛ چرا که نمی خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند:

۱٫تماس و دیدار باخانواده ام و اطمینان کامل از سلامت آنها

۲٫حق داشتن وکیل بعد از ۷۷روز و مشورت با او

۳٫آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی

در پایان،به سینمایی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته هایم دست از اعتصاب غذا برنمی دارم و تنها خواسته ام این است که جنازه مرا به خانواده ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل اند دفن کنند.

جعفر پناهی – ۸۹/۲/۲۸ ساعت ۱۱ صبح

منبع:فرهنگسرای پویا

 


 


خبرگزاری "آفتاب نیوز" نزدیک به حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجددا فیلتر شد.

"آفتاب نیوز" که اخبار جنبش سبز را نیز پوشش می‌دهد، در 23 خرداد 88 فیلتر شده بود و درآذرماه همان سال رفع فیلتر شد، با نزدیک شدن به سال‌گرد انتخابات ریاست جمهوری دهم، مجددا فیتر شد.

این خبرگزاری نزدیک به حسن روحانی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای امنیت ملی، عضو مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین دکتر محمدباقر نوبخت است.

دکتر حسن روحانی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات و منتقد جدی سیاست‌های هسته‌ای محمود احمدی‌نژاد است.

آفتاب‌نیوز ارگان غیر رسمی حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه نیز نزدیک به هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

این خبرگزاری علاوه‌بر نزدیکی به دکتر حسن روحانی و محمدباقر نوبخت، به سید محمدخاتمی و فاطمه هاشمی نیز نزدیک بود و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان وهمچنین اصول‌گرایان معتل ومنتقدی همچون علی لاریجانی، علی مطهری، احمد توکلی و محمدرضاباهنر را نیز انعکاس می‌دهد و تا حدود زیادی به پایگاهی برای نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل و منتقد تبدیل شده بود.

بعد از توافق‌نامه هسته‌ای سه‌جانبه تهران، "آفتاب‌نیوز" با انتشار اخبار و مقالاتی به انتقاد از مواضع هسته‌ای تهران پرداخت. احتمال می‌رود یکی از دلایل فیلتر شدن‌ این خبرگزاری نیز همین مسأله باشد.

علاوه‌بر نزدیکی به سال‌گرد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که می‌تواند یکی از دلایل فیلتر شدن است این خبرگزاری باشد، اتخاذ مواضع انتقادی احتمالی دکتر حسن روحانی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، درمورد توافق‌نامه سه‌جانبه هسته‌ای تهران در این خبرگزاری نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل فیلتر شدنش باشد، که در واقع دولت قبل از بیان دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی، به‌صورت غیرمستقیم به وی هشدار داده است.

همچنین فیلتر شدن این خبرگزاری می‌تواند هشدار دیگری از سوی جریان‌های حامی دولت به هاشمی رفسنجانی باشد. زیرا خبرگزاری آفتاب‌نیوز علاوه‌بر پوشش کامل اخبارو دیدگاه‌های هاشمی رفسنجانی، ارتباط نزدیکی به افراد نزدیک به او داشته است.

خبرگزاری‌ "آفتاب‌نیوز" که در اخبار و یادداشت‌های خود رویکردی تقریبا اصلاح‌طلبانه دارد و تنها سایتی بود که بعد از رفع فیلتر، به پوشش اخبار جنبش سبز و زندانیان سیاسی و همچنین دیدگاه‌ها و سخنان مهدی کروبی ومهندس موسوی پرداخته بود، محمود احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران به ‌رسمیت نمی‌شناسد و در اخبار و گزارش‌های خود هیچ‌گاه از لفظ رئیس‌جمهور برای محمود احمدی‌نژاد استفاده نکرده است.

این خبرگزاری با انتشار یادداشتی به قلم بابک دربیگی و همچنین انتشار سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی - که در آن از توافق‌نامه هسته‌ای تهران به شدت انتقاد شده است- نسبت به مواضع جدید هسته‌ای تهران، انتقاد کرده است.
 


 


مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مراجعه کاربران به سایتهای خارجی برای دریافت اطلاعات را موجب کاهش سرعت اینترنت در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، صابر فیضی ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاح همزمان 115 پروژه مخابراتی به مناسبت هفته ارتباطات در استان قم، با بیان این که پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل بحث زیر ساختی نیست، بیان داشت: علت پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل این است که کاربران برای دریافت اطلاعات در زمینه‌های مختلف عمدتا به سایت‌های خارج از کشور مراجعه می‌کنند.

وی کمبود محتوا در داخل کشور را علت اصلی مراجعه کاربران به سایت‌های خارج از کشور عنوان کرد و افزود: کاربران اینترنتی در داخل کشور برای دریافت اطلاعات مثلا در زمینه دارو و یا یک نوع گیاه عمتدا از سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند و این امر باعث شده تا برقراری ارتباط اینترنتی برای دریافت اطلاعات با خارج از کشور پانصد برابر ارتباطات تلفنی با خارج از کشور باشد.


 


رئیس مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، از لزوم یک صدایی دولت و مجلس برای پیش بردن موضوع مهم و جدی هسته‌ای سخن گفت.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی پس از آغاز جلسه علنی امروز در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه، تاخیر در برگزاری این جلسه را به دلیل گزارش سعید جلیلی و همراهانش در مورد توافقات هسته‌ای اخیر و بیانیه تهران، عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان هم نظراتشان در این جلسه غیرعلنی و غیررسمی مطرح کردند، اظهار داشت: گفت‌وگوی جدی برای نزدیک کردن نظرات بین دولت و مجلس در این جلسه شکل گرفت تا در یک موضوع جدی و ملی یک صدا پیش رویم.

 


 


دختر شهید باکری در نامه ای خطاب به پدر شهیدش شرایط این روزهای کشور را توضیح داده و نوشته است:کشور اسلامی هستیم ومردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند … دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی … نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله ای شده برای … . خلاصه این که جایت اصلاً خالی نیست در این آشفته بازار …که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیشتر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی های امروز…جای تو اینجا خالی نیست اما جایی برای من خالی کن نزد خودت که سخت دلتنگ دیدارتم……

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

نامه ای به سبز ترین پدر دنیا

پدر جان سلام!

اگر از احوال ما جویا باشی ملالی نیست جز دوری شما … نمی دانم خبرها را شنیده ای یا نه ؟ اینجا همه چیز فرق کرده از روزی که تو رفتی . پیش بینی هایت هم درست از آب درآمده . اینجا همه چیز قاطی شده مردم را به دو دسته تقسیم کرده اند خودی و غیر خودی اما معیار تقسم بندی شان چیست؟!

خدا می داند …. خبر خوب ما جز دسته غیر خودی ها شده ایم ، تعجب کردی نه ؟من خودم هم تا یک سال پیش فکر می کردم خیلی خودی باشم ، فکر می کردم خون دادن برای این آب و خاک تضمینی است تاا تو را در دسته خودی ها قرار دهند. اما بگویم که خوشحالم زیرا در دسته ما انسانهایی پاک قرار دارند ، تو هم دسته ما را باید بشناسی ، مهندس موسوی را که به یاد داری؟ آقای خاتمی که در آلمان به مسجدش می رفتی را چطور؟ اینان سرشناسان دسته ما هستند همینطور که بیای پایین نامهایی آشنا را خواهی دید چند تن از همرزمانت هم با ما هستند تا به پایین که برسی ما هستیم راستی خانواده شهید همت هم جز دسته ما هستند….

از وقتی که رفتی خیلی چیزها عوض شده ، تعاریف ، مفاهیم … مثلا بسیجی ها ظاهرشان فقط بسیجی است وگرنه در خیابان به گوش دختران سیلی می زنند ، بعضی ها چشم چرانی می کنند و بعضی هاشان خیلی بد دهن شده اند . دیگر بسیجی ، بسیجی زمانی که تو رفتی نیست. احترام ، راستگویی ، درستکاری ، مهربانی ، آرامش ، امنیت مفاهیمی نا آشنا شده اند در جامعه ….

دیگر دختران جرات نمی کنند اگر در جامعه به مشکلی برخوردند به یک نیروی امنیتی مراجعه کنند چون همان نیروی امنیتی اولین مشکل آنهاست … از گرانی ، تورم ، فساد و اعتیاد در جامعه که بگذریم اخلاق و مفاهیم اخلاقی دیگر در جامعه یافت نمی شوند …راستی این روزها باج دادن به بیگانگان مد شده … دریای خزر را تقریباً از دست داده ایم و نام خلیج فارس را دارند عوض می کنند و هیچ کس عین خیالش هم نیست مولانا را از ما گرفتند و هیچ کس صدایش در نیامد فکر کنم چند صباحی که بگذرد نام ایران را هم از ما بگیرند کجایید مردانی که برای یک وجب از این خاک جان خود را فدا کردید…

کشور اسلامی هستیم ومردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند … دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی … نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله ای شده برای … . خلاصه این که جایت اصلاً خالی نیست در این آشفته بازار …که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیشتر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی های امروز…جای تو اینجا خالی نیست اما جایی برای من خالی کن نزد خودت که سخت دلتنگ دیدارتم……


 


در صدمین روز از بازداشت علی ملیحی، دانشجوی دربند دانشگاه آزاد و مسوول روابط عمومی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی و نیز در هشتادمین روز بازداشت مهدی خدایی، دیگر دانشجوی دربند این دانشگاه، جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام كردند كه برای آزادی دانشجویان دربند روزه می‌گیرند.
به گزارش بامدادخبر، متن كامل این بیانیه به شرح زیر می‌باشد:
دیر زمانی است كه آزادی را دربند كرده‌اند و آزادمردان و آزاد زنان را به كنج سلول‌ها روانه نموده‌اند و به اسم عدالت، نام عدالت را خدشه‌دار و با نام مهروزی، چهره‌ی مهر را تیره نموده‌اند و مهرورزترین‌ها بر این مرز و بوم را به غل و زنجیر كشیده‌اند تا بار دیگر ایمان بیاوریم كه داستان پر كین استبداد بر قامت دانشجو و اهل قلم این مرز و بوم حكایت ادامه‌داری است.
جریانی که از هراس اطلاع‌رسانی شفاف، به دشمنی با جوانان قلم به دست و دانشجویان این سرزمین برخاسته است و بی‌محابا بر طبل لجاجت با نهادهای دانشگاهی و مدنی ایران می‌كوبد، همچنان پروژه پرونده‌سازی برای فعالین دانشجویی و سیاسی را در دستور كار خود قرار داده با چسباندن اتهامات بی‌پایه و اساس، منتقدان دلسوز را از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم می‌كند. ما دستگیری علی ملیحی و مهدی خدایی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد را در همین مسیر قلمداد می‌كنیم.
امروز با گذشت صد روز از بازداشت علی ملیحی مسئول روابط عمومی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحكیم وحدت) و از همكاران مجلات شهروند امروز، ایران‌دخت، مهرنامه و روزنامه‌های اعتماد و اعتماد ملی، این سوال به اذهان متبادر می‌شود كه آیا نحوه‌ی برخورد با یک روزنامه‌نگار و دانشجو كه همگان بر اعتدال و مشی اخلاقی و اعتقادی وی به حركت در مسیر قانونی گواهی می‌دهند، باید تا این حد پست و حقیرانه باشد كه بیش از 40 روز دیوارهای بلند سلول‌های کوچک بند 240 اوین میزبان وی باشند و در زمان بازجویی آن چنان مورد ضرب و شتم قرار گیرد كه مجبور به اعتصاب غذا شود؟ ایام نوروز را هم علیرغم اتمام بازجویی‌ها به دور از خانواده در همان بند بدنام گذرانده و هم‌اكنون در بند 350 اوین كه در آن "شرایط زیست و حیات زندانیان هر روز محدودتر و سخت‌تر می شود" روزگار بگذراند؟
مهدی خدایی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد واحد شهر ری نیز با گذشت بیش از هفتاد روز از بازداشتش کماکان دربند مخوف دو-الف سپاه به تنهایی روزگار می گذراند. او با بند و زندان و انفرادی بیگانه نیست چرا که پیش از این و در تابستان 87 به مدت 38 روز با دیوارهای زندان آشنا شده بود. او که همواره در دوران دانشجویی‌اش در چارچوب قوانین تلاش می‌کرد و به جرم ایستادگی بر مواضعش به مدت یک ترم از تحصیل محروم گشت، در اسفند ماه گذشته با حکم چهار سال زندان تعزیری مواجه شد. مهدی اینک تنها به جرم اینکه از حقوق دانشجویان این سرزمین به دفاع پرداخته است با سخت‌ترین شرایط انسانی مواجه است و پس از چندین روز بی‌خبری تنها توانسته است طی چند تماس کوتاه، خبر سلامتی‌اش را به خانواده بدهد. او هم مانند علی و بسیاری دیگر از دوستانمان، نوروز را در کنار خانواده نبوده است و هم اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برد. به‌راستی چه شده كه پس از گذشت 30 سال، زندان، جایگاه انسان‌هایی چون علی ملیحی و مهدی خدایی شده است؟ چه بر سر این سرزمین آمده است كه زندان، جایگاه شریف‌ترین، مومن‌ترین و پاكدل‌ترین هم‌نسلان ما شده است؟ ما را چه شده است؟
دانشجویان دانشگاه آزاد ضمن محكومیت تداوم بازداشت غیرقانونی دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه، علی ملیحی، مهدی خدایی، میلاد فدایی اصل، شیوا نظرآهاری، سینا گلچین، محمدعلی الهی، شهاب اکبرزاده، حمید پیروزفام، سعید ملکی، امین کشاورز، پویا قربانی، فرامرز عبدالله نژاد، مهران صفری و آرش قاسمی، اعلام می‌دارند كه تمام‌قد در كنار یاران دربند خویش ایستاده‌اند و یقین دارند كه این عزم مشتركی كه آنها را به حبس كشانده با صبر و امیدواری و تلاش مداوم دیگر دانشجویان، به نصری قریب تبدیل خواهد شد.
از این رو، ما جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور، اعلام می داریم كه روز چهارشنبه مورخ 29/2/1389 در صدمین روز بازداشت علی ملیحی برای آزادی تمامی دانشجویان دربند روزه می گیریم تا همراه با سایر زندانیان این سرزمین به تمرین صبر و استقامت و طلب یاری از خدای خویش بپردازیم.
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد سراسر كشور
سه‌شنبه 28/2/1389


 


سرانجام بعد از ماه ها مذاکره، صبح روز قبل در جلسه سه جانبه سران ایران – ترکیه و برزیل بیانیه تهران در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای به امضای وزرای خارجه سه کشور رسید. بر اساس مفاد این بیانیه ایران موافقت کرده است که طی یک ماه 1200 کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصدی را به ترکیه ارسال نماید و ظرف یک سال اورانیوم با غنای 20 درصد را برای راکتور هسته ای تهران دریافت نماید. البته این توافق مستلزم موافقت گروه وین شامل امریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که تامین کننده سوخت 20 درصدی هستند.

امضای این بیانیه قدم اول در جهت کاستن از تنش میان ایران و شورای امنیت محسوب می شود. امریکا و شرکای اروپایی‌اش چند ماه است که فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران و در جهت تصویب قطعنامه جدید تحریم تشدید کرده اند. همین چند روز پیش بود که وزیر خارجه امریکا سفر جاری رئیس جمهور برزیل به ایران را بی‌نتیجه پیش بینی کرده و اعلام نمود که ایران بعد از تصویب قطعنامه تحریم پاسخ جدی خواهد داد. در این میان رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که سفر رئیس جمهور برزیل به تهران حدود 30 درصد شانس موفقیت خواهد داشت آن را به عنوان آخرین شانس قبل از تصویب قطعنامه تحریم قلمداد کرد.

هدف امریکا و دوستان و هم پیمانانش این بود که مذاکرات جاری نتیجه‌ای در بر نداشته باشد تا زمینه تصویب قطعنامه در شورا فراهم تر گردد. بعد از امضای بیانیه تهران اولین واکنش از سوی یکی از مسئولین رژیم صهیونیستی اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران را متهم به بازی دادن ترکیه و برزیل نمود. روشن است که این رژیم منافع خود را در ادامه بحران هسته ای‌ایران در صحنه بین‌المللی می‌بیند و از دید صهیونیست‌ها هر گونه کاهش تنش در این زمینه به ضرر منافع دراز مدت آنها خواهد بود. این امکان وجود دارد که کشورهای غربی نیز خواستار تغییر در مفاد بیانیه تهران شوند. گفته می شد که قبل از این امریکا بر تبادل حدود 1500 کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصدی تاکید داشت.

در شرایط فعلی لازم است نکات ذیل مورد توجه قرار گیرد.

* ضروری است کلیت بیانیه تهران مورد حمایت همه گروه‌ها و افکار سیاسی در جامعه قرار گیرد. اگر چه عده ای اعتقاد دارند که تبادل سوخت بر اساس فرمول بیانیه تهران می‌توانست قبل از این عملی شود تا فشار‌های سیاسی و اقتصادی کمتری به کشور وارد آید ولی در شرایط حساس کنونی به مصلحت نیست که بحث های اختلاف‌انگیز در مورد این موضوع حساس که به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ارتباط مستقیم دارد مطرح شود. لذا همه گروه های سیاسی در عین این که ممکن است نسبت به عملکرد دولت در زمینه هسته ای اتفاق نظر نداشته باشند باید از مذاکرات و توافقات جاری حمایت نموده و مسئولین ذیربط را دراین برهه حساس یاری نمایند. تغییر سیاست یا انعطاف پذیری در استراتژی و ضرورت بهره‌گیری از تاکتیک و مانورهای حساس در راستای منافع ملی که به رای ولایت توشیح شده باشد بیان گر و نشان گر هوشیاری دست اندرکاران است بلوغ سیاسی و اخلاق سیاسی حکم میکند تا در باب مسایل ملی ورای جدول بندی های سیاسی نسبت به تصمیمات ملی بی تفاوت نباشند و و هم چنین ضرورت دارد تا دست اندرکاران و دولتمردان در جهت تنویر ذهن مردم به روشنگری و در زمینه ها وابعاد سیاسی تکنیکی و حقوقی این موافقت نامه جامعه مطبوعاتی و سیاسی را توجیه و مطلع نمایند.

*در بیانیه تهران خواسته شده ازهرگونه تقابل اعم از اقدامات، رفتار یا بیانیه‌هاى تهدیدآمیزى که به حقوق ایران تحت ان.پی.تى لطمه زند اجتناب شود. ضروری است در توافقات آینده بر این نکته قویا تاکید شود که بیانیه تهران در صورت عدم پرداختن به موضوع تحریم های جدید در شورای امنیت معتبر خواهد بود. در غیر این صورت چنانچه بعد از اجرای توافق اخیر، امریکا و شرکایش دوباره فرایند تصویب قطعنامه را در شورای امنیت فعال نمایند، روشن نیست چه بهره ای از این موضوع نصیب جمهوری اسلامی ایران خواهد شد؟ لذا ضروری است در بیانیه ای که با گروه وین به امضا می رسد موضوع عدم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت به صراحت مورد تاکید قرار گیرد.

* بیانیه تهران بر تعامل هسته ای در مقابل تقابل هسته ای تاکید دارد. مناسب است دستگاه دیپلماسی کشور با بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود در کشور باب گفتگو با کشورهای 1+5 را در ابعاد مختلف موضوع باز کرده و در تعاملی سازنده و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور از جمله با تاکید بر حق هسته ای در جهت حذف کلیه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و پاک شدن پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت قدم بردارد. پرونده ایران مدتهاست با رفتار دو گانه و پارادوکسیکال گشورهای اروپایی و امریکا حالت امنیتی و سیاسی هدف دار به ان تحمیل شده بود هم اینک وقت ان رسیده است چون گذشته ماهیت حقوقی وتکنیکی داشته باشد و مرجع رسیدگی و بررسی کننده ان اژانس انرژی اتمی است لذا کشورهای عضو شورای امنیت بایست در مقابل ژست مثبت جمهوری اسلامی ایران در اصلاح دید و نگاه خود و افکار عمومی خود تلاش جدی انجام دهند.

* در شرایط فعلی اجتناب از سخنان تند و تحریک آمیز نتیجه ای جز قوی تر شدن موضع طرف مقابل در مخالفت با مواضع جمهوری اسلامی ایران در بر نخواهد داشت. لذا باید از هر گونه اظهار نظر عجولانه و نسنجیده اجتناب شود.

*اکنون که ترکیه و برزیل در صحنه هسته ای ایران فعالانه وارد کار شده اند، مناسب به نظر می رسد این دو کشورنیزدر مذاکرات آتی با مجموعه 1+5 حضور داشته باشند.

مذاکرات هسته ای کشور به مقطع حساسی رسیده است. لزوم هوشیاری همه اقشار از جمله مسئولین اجرایی کشور بر ادامه مذاکرات تا دستیابی کامل به حقوق جمهوری اسلامی ایران در فضایی تعاملی، به دور از هیاهو و جنجال، و با تکیه بر تمامی ظرفیت ها و امکانات ملی ضروری است.


 


حسن بیادی که در سال 84 نقش عمده‌ای در پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم ایفا کرد،این روزها گرچه منتقد سیاست‌های دولت است اما همچنان از فعالیت‌های پنج سال پیش خود دفاع می‌کند.

همشهری ماه با حسن بیادی به گفتگو نشسته است و در این گفت‌وگو به واکاوی نحوه انتخاب احمد‌ی‌نژاد به عنوان شهردار، ریاست جمهوری او و در نهایت اختلاف سلیقه‌هایی که بروز پیدا کرد پرداخت که بخش‌هایی از این گفتگو به این شرح است:

• شورای شهر دوم در شرایطی شکل گرفت که نخستین دوره آن با التهاب‌هایی به کار خود پایان داده بود. باوجود تمامی خدماتی که در نخستین دوره شورای شهر تهران صورت پذیرفته بود، در واپسین سال فعالیت آن به دلیل مسائل سیاسی، شخصی و حزبی کارهایی انجام شد که بر اساس آن در جامعه التهاب‌هایی پدید آمد. جانب انصاف این است که در شورای شهرنخست، فعالیت‌های زیادی انجام شد اما همان‌طور که به آن اشاره کردم، در واپسین سال فعالیت، اعضای شورای شهر به سویی حرکت کردند که بازی را بر هم زدند. با آغاز فعالیت شورای شهر دوم، به‌رغم اینکه اکثر افرادی که در انتخابات آن حضور داشتند چهره‌های قدیمی شناخته شده‌ای نبودند اما چهره‌های جدید وارد صحنه شدند.
آنان با پیروزی در انتخابات شورای شهر دوم، مشیء و حرکت جدیدی را پایه‌گذاری کردند که سر لوحه آن اهداف، شعار صداقت در گفتار و سلامت در عمل و خدمتگزاری صادقانه بود.

• مردم هیچ گاه در طول صد سال فعالیت شهرداری، رضایت قابل قبولی از عملکرد آن نداشته‌اند. نارضایتی شاید در حال حاضر هم وجود داشته باشد اما جنس آن تا پیش از شورای شهر دوم فرق می‌کرد. گواه ‌این گفتار هم می‌تواند این باشد که مردم تفکرشان نسبت به شورای شهر نخست تفکر خوبی نبود، به همین دلیل آن افراد نتوانستند در دور دوم با وجود کاندیدا شدن رأی بیاورند.

• حرکت گروه اصولگرا در شورای شهر دوم آن‌قدر اثربخش بود که مردم با رغبت، خودشان شهردار خود را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. این انتخاب یک پیام داشت و آن اینکه مردم تشنه خدمت هستند. از سوی دیگر این موضوع را تداعی می‌کرد که مردم خدمتگزاران خود را دوست دارند و حاضرند مزد خدمت را پرداخت کنند. در بیانی ساده، مردم نمک‌شناس هستند. برنامه‌هایی که مد نظرمان بود و با شهردار شدن آقای احمد‌ی‌نژاد آنها را دنبال کردیم، همان کار‌هایی بود که رضایت‌مندی مردم در آنها لحاظ شده بود.

• اقداماتی که در حال حاضر توسط دولت صورت می‌پذیرد با اقدامات طیف اصولگرایانی که در دور دوم شورای شهر پیروز شده بودند، مغایرت داشت. قرار ما بر این بود که برای یک بار- و برای آخرین بار- تمام اصولگرایان وارد صحنه شوند و یک کار مشترک انجام دهند و در این کار مشترک کشور به سوی پیشرفت قدم بر دارد. همه هم با این طرح راضی بودند؛ حتی برخی اصلاح‌طلب‌های منصف هم به نظر من از آن شیوه مدیریتی اصولگرایان رضایت داشتند.این حرکت در همان ابتدای ریاست جمهوری آقای احمد‌ی‌نژاد اگر نگوییم توقف پیدا کرد، کند شد، به طوری که یک‌سری از همراهان ایشان کنار گذاشته شدند.

• قرار بود کشور با نخبه‌ها اداره شود، نه با احساسات. به نظر من دولت نهم یک مقدار با احساسات اداره شد.

• ما شش ماه پیش از انتخابات می‌دانستیم پیروز انتخابات هستیم. دوستانی که با ما برخورد داشتند مطلع هستند که ما چند ماه پیش از انتخابات دور نهم ریاست جمهوری یقین داشتیم که آقای احمد‌ی‌نژاد پیروز انتخابات است. ما در سطح کشور سفر‌های زیادی انجام داده بودیم و اطلاعات‌مان کافی بود. در مدت دو سال، این حقیر حداقل بیش از 70مسافرت به نقاط مختلف کشور داشتم.

• اهدافمان در نهایت ما را به سمتی برد که به‌این نتیجه رسیدیم آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شود. در واقع آن اهداف به ما دیکته کرد که ‌ایشان رئیس جمهور شوند چون دیگران آزمایش خود را پس داده بودند. البته بنده هیچ‌گاه از فعالیت‌های خود برای ایشان پشیمان نبوده و نیستم و تمامی کار‌های اینجانب و همه دوستان همکارم برای رضای خدا بود و تعالی نظام، نه شخص ایشان.

• سوره صف آیه‌ای دارد که بیان می‌کند:« نگویید چیزی را که به آن عمل نمی‌کنید». ما این را بد می‌دانیم که کسی که شهردار است یک حرف می‌زند اما هنگامی که رئیس دولت می‌شود حرف دیگری مطرح می‌کند. ما نباید حقوق مردم را اگرچه به ضررمان باشد پرداخت نکنیم. حقوق شهرداری تهران حقوق مردم است نه حقوق شهردار تهران. بسیاری از مطالبات شهرداری تهران نسبت به دولت‌های قبل در دولت نهم بد‌تر شد که بهتر نشد.

• به طور مثال در بحث‌ ترافیک. ایشان نامه‌ای را در همین رابطه به آقای خاتمی نوشتند. ما پس از انتخاب ایشان به ریاست‌جمهوری، همین نامه را اسمش را عوض کردیم؛ به طوری که به جای آقای خاتمی نام آقای احمد‌ی‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور قرار دادیم و از سوی دیگر به جای نام احمد‌ی‌نژاد، نام آقای قالیباف را به عنوان شهردار نوشتیم و از ایشان خواستیم که به آن عمل کنند اما این اتفاق هرگز نیفتاد.

• دیدارهای مردمی آقای احمد‌ی‌نژاد کار بزرگی بود اما باید به وسیله اشتغال به مردم خدمت می‌کردیم نه با پرداخت پول.

• فکر می‌کنم با توجه به جریاناتی که وجود دارد، انتخابات آینده به طور کلی با انتخابات گذشته متفاوت خواهد بود و همه گروه‌های سیاسی هم در این انتخابات حضور خواهند داشت. بنابراین غیر قابل پیش‌بینی است.

• اکثریت اعضای شورا به آقای قالیباف رای دادند و از رای خودشان راضی هستند. عملکرد آقای قالیباف در این پنج سال مورد قبول عام و خاص بوده است.

مشروح این گفتگو در همشهری ماه شماره 45 که در اردیبهشت ماه منتشر شده آمده است.


 


دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر امروز در حرکتی خود جوش دست به اعتراض نسبت به حضور سردار جعفری فرمانده سپاه در این دانشگاه زدند.

به گزارش دانشجونیوز، دانشجویان دانشگاه خواجه همزمان با حضور فرمانده سپاه در این دانشگاه با پخش تراکت هایی و همچنین پاشیدن رنگ بر روی ماشین سردار جعفری فرمانده سپاه، نسبت به حضور وی اعتراض کردند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در حالی صورت گرفت که وجود نیروهای نظامی و امنیتی بعضا مسلح به همراه حداقل 4 فیلمبردار از سوی حراست دانشگاه، امکان هرگونه برپایی تجمع اعتراضی را از دانشجویان گرفته بود. با این وجود دانشجویان بر روی ماشین تویوتا لندکروز حامل فرمانده سپاه، رنگ سبز پاشیدند. دانشجویان خواجه نصیر همچنین همزمان با حضور فرمانده سپاه در دانشگاه، تراکت هایی حاوی شعارهایی بر علیه وجود فضای دیکتاتوری و اختناق در ایران پخش کردند.

دانشگاه خواجه نصیر طی یک سال گذشته و پس از تقلب در انتخابات بارها صحنه اعتراض دانشجویان بوده است. طی یک سال گذشته تعدادی از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند که پس از آن، دیگر دانشجویان در حمایت از آنان دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.

 


 


در حالی‌که علاوه بر سایت کلمه، سایت جهان‌نیوز که معمولا اخبار پشت‌پرده امنیتی را منتشر می‌کنند خبر از بازداشت یزدانفر داده بودند، خبرگزاری فارس به نقل یك مقام آگاه با رد شایعاتی مبنی بر بازداشت شدن احمد یزدان‌فر سر تیم محافظان میرحسین موسوی، گفت: وی بازداشت نشده و تنها از سمت خود بركنار شده است.

این مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار فارس اعلام كرد: احمد یزدان‌فر به هیچ عنوان دستگیر نشده و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های بیگانه و معاند كذب محض است.

وی افزود: یزدان‌فر روز گذشته از سمتش بر كنار شده و یكی از اعضای تیم محافظت از میرحسین موسوی به جای او مشغول فعالیت شده است.


 


ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای با امضای سایرنمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند.

به گزارش جهان، توزیع این چک ها باعث شد تا الیاس نادران، احمد توکلی و علی رضا زاکانی به کمسیون اصل ۹۰ شکایت کنند. البته شکایت این سه نماینده مردم تهران به موضوعات دیگری چون مدرک دکترای آقای رحیمی و صداقت وی و موارد دیگری از این دست نیز مرتبط بوده است.

با این حال طی چند هفته گذشته که جهان اخبار و گزارش هایی را در خصوص مسائل پیرامون معاون اول رئیس دولت منتشر کرده است، تعداد زیادی از مخاطبین و کاربران طی تماسهای تلفنی و یا از طریق نظرات خود (کامنت‌ها) درخواست کردند که نام نمایندگانی را که از آقای رحیمی پول گرفته اند، منتشر کنیم که جهان علی‌رغم اینکه نام این نمایندگان را در اختیار دارد، در شرایط فعلی خود را از انتشار آن معذور می داند.

اما چرا نام این نمایندگان اعلام و منتشر نمی شود؟

۱- تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مبالغی اخذ کردند، از منشأ این پولها اطلاعی نداشتند. علی رغم اینکه پذیرفتن این پولها در حالی که منشأ آن معلوم نیست، خود سوال برانگیز و قابل نقد است، اما نباید با انتشار نام آنها خدای ناکرده باعث تهمت یا سوء تفاهم شد.

۲- برخی دیگر از این نمایندگان با اینکه از منشأ این پولها اطلاع داشتند، اما آنرا پذیرفتند و صرف امور خیریه مثل ساخت مسجد و یا راه و عمران در منطقه نمایندگی خود کردند. بسیاری از این نمایندگان در حال حاضر داعیه رسیدگی به اتهامات آقای رحیمی را در دادگاهی صالحه دارند. بنابراین انتشار نام این نمایندگان نیز به نظر منطقی نمی رسد.

۳- از طرفی انتشار نام باقی نمایندگان می تواند باعث ایجاد جبهه ای جدید و مانعی برای مقابله با اتهامات اصلی پرونده شود. در زمانی که بحث حمایت های مالی شهرام جزایری از برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، بعضی از کسانی که از جزایری پول گرفته بودند با انتشار این اسامی تلاش کردند با گسترده کردن افراد مرتبط به پرونده اتهامات جزایری، بررسی عادلانه پرونده را به انحراف بکشند که البته در این راه تا حدودی هم موفق بودند.

در این موضوع نیز در شرایطی که هنوز پرونده اصلی کاملا به جریان نیفتاده است، کشاندن پای این افراد به ماجرا، می تواند فشار بر قوه قضائیه را بیشتر کند و خدای ناکرده اصل موضوع را به حاشیه ببرد.

لازم به ذکر است ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای به امضای نمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند.

با توجه به این ۳ دلیل در شرایط فعلی انتشار اسامی نمایندگان به صلاح به نظر نمی رسد. با این حال در آینده به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت و در صورت لازم نام برخی از آنها را جهت اطلاع مخاطبان و توضیح نمایندگان محترم و روشن شدن ماجرا منتشر خواهیم کرد.

ذکر این نکته ضروری است که جهان تنها به دنبال اطلاع رسانی منصفانه است و ایمان داریم که دولت خدمتگزار ! و مجلس محترم نیز جز این، از رسانه های حامی خود انتظار ندارند.

در رابطه با ماجرای آقای رحیمی تأکید داریم که هر چه زودتر دادگاهی صالح به اتهاماتی که در خصوص ایشان مطرح است، رسیدگی کند. طبیعی است که جهان هیچ گونه قضاوتی در خصوص تقصیر و یا قصور احتمالی آقای رحیمی ندارد؛ با این حال معتقدیم این مباحث امروز نقل محافل مردمی و رسانه ای شده است و برخی بدخواهان تلاش دارند با این بهانه دولت را تخریب کنند؛ لذا قوه قضائیه بایستی هر چه زودتر از آقای رحیمی در رابطه با این اتهامات سؤال کند و نتایج دادرسی را به قصد شفاف سازی به اطلاع مردم برساند؛ انشاء الله که از همه اتهامات مبرا می شوند.

 


 


وزیر راه و ترابری از قرارداد ایجاد 300 نقطه بنادر تجاری و صیادی کوچک (موج شکن) در جنوب کشور خبر داد و با انتقاد از جمعیت کم در شهرهای ساحلی کشور، خواستار افزایش جمعیت در این شهرها شد.

به گزارش مهر، حمید بهبهانی امروز در هجدهمین همایش ارگان های دریایی در کیش گفت: این موج شکن ها از شرق تا غرب جنوب کشور را تحت پوشش قرار می دهد، ضمن اینکه برای ساخت 40 موج شکن 80 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به وسعت کشور و وجود 11 بندر، اظهار داشت: برخلاف ایران، سیاست دنیا به گونه ای بوده است که مراکز جمعیتی در کنار بنادر ایجاد می شود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به وجود 5800 مرز آبی در کشور، گفت: جمعیت این مناطق نسبت به کل ایران بسیار کم است در حالی برای پیشرفت اقتصادی در کشور باید این جمعیت بیش از اینها باشد.

بهبهانی با بیان اینکه ما به راحتی می توانیم حمل و نقل دریایی را در موازات ساحل انجام دهیم، اظهار داشت: تاکنون هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه می توان با فعال کردن این خطوط 30 تا 40 درصد از ترافیک خطوط ساحلی زمینی را کاهش داد، اظهار داشت: ایجاد این راهها نیاز به جاده و آسفالت ندارد، ضمن اینکه باید به وسیله بخش خصوصی انجام گیرد.

وزیر راه و ترابری در ادامه با انتقاد از اینکه در امر توسعه دریایی اقدامات چندانی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما 25 تا 26 سال از بنادر خود غافل بوده ایم و امروز باید این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

بهبهانی با تاکید بر اینکه بنادر ما باید به هاب منطقه تبدیل شوند، تصریح کرد: امروز کشتی های جهان در کنار بنادر کشورهای کوچکی که حتی به اندازه کرج هم نیستند پهلو گرفته و بار خود را به نقاط مختلف خلیج فارس ترانزیت می کنند.

وی افزود: ما با توجه به وسعت در کشور و وجود زیرساخت های مناسب باید بنادر خود را به هاب منطقه تبدیل کنیم .

بهبهانی با بیان اینکه شاید در پذیرش مسافران دریایی دچار محدودیت باشیم اما در بحث بار هیچ گونه محدودیتی نداریم و برای توسعه اقتصادی باید به این امر توجه کنیم.

وی در ادامه در خصوص توسعه بندر شهید رجایی اظهار داشت: موج شکن 3 کیلومتری این بندر امروز در حال ساخت است و تنها 250 متر از ساخت آن باقی مانده است.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: این بندر باید در فازهای مختلف از 3 به 6 -10 و 20 میلیون تن تخلیه و بارگیری برسد.

وی در خصوص بانکرینگ اظهار داشت: تا دو سال قبل ایران نفت خود را به فجیره برای بانکرینگ ارسال می کرد اما امروز 20 درصد از سوخت کشتی ها در خلیج فارس توسط ایران انجام می شود و در پایان برنامه پنجم توسعه این مقدار به 50 درصد خواهد رسید.

وزیر راه در خصوص صنایع دریایی اظهار داشت: ما در حدود 20 سال از صنایع دریایی عقب افتاده ایم. وی با بیان اینکه امروز ما باید کشتی های غول پیکر بسازیم، اظهار داشت: در دریایی خزر تنها 10 درصد از کشتی های حمل بار متعلق به ایران است که این باید با سرمایه گذاری افزایش یابد.

بهبهانی در خصوص خروج کشتی های مغروق با بیان اینکه اروند رود یکی از شاهرگهای حیاتی کشور است، تصریح کرد: بر اساس مقررات موجود، عمیق ترین نقطه مشترک آبی بین دو کشور مرز آن دو کشور است و با توجه به اینکه بیشترین کشتی های غرق شده در خاک ایران هستند زمانی که ما این کشتی ها را خارج کنیم مرز آبی به ضرر ایران جابه جا خواهد شد.

وزیر راه و ترابری از رایزنی های وزارت امور خارجه برای مشخص کردن این مرز آبی خبر داد و اعلام کرد: به محض اعلام وزارت خارجه، وزارت راه اقدام به خارج سازی این کشتی های مغروق خواهد کرد.
 


 


نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور اعلام کرد: متاسفانه بسیاری از پزشکان که در آزمون دستیاری شرکت کرده و موفقیت حاصل نکرده‌اند، به دلیل بی‌اعتمادی به آزمون سال آینده و یا سخت‌تر شدن آن به سفارتخانه‌ها مراجعه کرده‌اند تا از کشور خارج شوند.

به گزارش ایلنا مسعود مسلمی‌فرد افزود: اگر برای این دسته از پزشکان که به‌دنبال تحقق آرزوهای خود به خارج از کشور سفر می‌کنند برنامه‌ای نداشته باشیم ضربه سنگینی به نظام سلامت کشور وارد می‌شود؛ چرا که زحمات زیادی کشیده شده تا این گروه به درجه پزشکی عمومی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: چرا پزشکان عمومی کشور تا این اندازه حریص برای گذراندن دوره تخصصی شده‌اند و چرا وضعیت پزشکان عمومی در کشور نابسامان است و شرایطی ایجاد شده تا پزشکان نخواهند دیگر در کسوت عمومی خدمت کنند؟

مسلمی‌فرد با اشاره به پیگیری مطالبات پزشکانی که در آزمون دستیاری شرکت کرده بودند، گفت: نباید پزشکان عمومی کشور به دلایلی غیر از مسائل علمی آنچنان به آزمون دستیاری هجوم بیاورند که خود و خانواده‌هایشان را دچار نگرانی و چالش کنند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: در همه جای دنیا پزشک عمومی نگهبان سلامت در قالب پزشک خانواده است و از نظر علمی و مادی در امنیت بالایی قرار دارد و برای رفتن به مراحل بعدی تحصیلی یا از ابتدا مسیر تحصیلی آنها مشخص است یا در طرح پزشک خانواده کار می‌کنند و بر اساس امتیاز به تخصص روی می‌آورند. اما در ایران متاسفانه پزشکان عمومی بدون اینکه جایگاه خوبی برای آنها تعریف شده باشد، فعالیت کرده به‌طوری که در سال‌های اخیر دیگر کرسی‌های استادی در دانشگاه را نیز ندارند و ولع برای بازگرداندن آن، این چنین هجومی را به آزمون‌ها به وجود می‌آورد.

 


 


نامه منتسب به 175 نفر از نمايندگان مجلس كه در پايان جلسه علني قرائت شده است بيش از هر چيز نشان دهنده آن است كه امضا كنندگان بجاي آنكه وكيل ملت باشند وكيل الدوله هستند. از كساني كه مدعي نمايندگي مردم هستند و بجاي امضاي نامه براي محاكمه فاسدان بزرگ اقتصادي در دولت و اعتراض به قانون شكني هاي مكرر دولت و تحقير مجلس كه گزارش تحقيق و تفحصش در ماجراي كهريزك و كوي دانشگاه عملا به مصرف كاغذ باطله رسيده است و نيز بجاي دفاع از حقوق قانوني ملت كه با حضور ميليوني در خيابانها، فقط پرسيده اند "رأي من كو" و داغ و درفش پاسخ گرفته اند، بجان ملت و رهبران حركت اعتراضي آنان افتاده اند انتظاري نيست چرا كه آنان نماينده واقعي مردم نيستند. با اين حال از كساني كه تخلف و تقلب را در انتخابات سال گذشته انكار مي كنند بعيد نيست كه در احراز هويت يا شمارش تعداد امضاهاي واقعي در پاي نامه مذكور به ستاد انخابات كشور اقتدا كرده باشند. همچنين چه خوب است مردم اين نمايندگان شجاع! را بشناسند. به همين دليل تقاضا اين است كه اسامي اين 175 نماينده و حوزه انتخابيه انها را منتشر كنند تا ملت از آنها قدر شناسي(!) كنند. اگر هيأت رئيسه مجلس به اين درخواست پاسخ نداد جناب آقاي رسائي كه نامه را تحويل هيأت رئيسه داده است خود شجاعانه به اين كار مبادرت كند.
كاربست عناوين "سران فتنه" و "منافقان جديد" براي رهبراني كه همه چيز خود را وقف دفاع از حقوق مردم كرده اند، مردم آنها را دوست دارند و به آنها اعتماد كرده اند بيش از آنكه از محبوبيت و اعتبار آنان بكاهد افشاگر وكيل الدوله هايي ست كه با استفاده از رانت نظارت استصوابي، غاصبانه بر كرسي نمايندگي ملت تكيه زده اند و نان شبهه دار به خانه برده و پيش زن و فرزند خود مي گذارند. از آنان انتظاري نيست كه رنج هر روزه ملت را ببينند و يا حقوق ملت را استيفا كنند اما اگر قدري دور انديش باشند، بيش از اين خود را در برابر ملت قرار نخواهند داد. چرا كه همواره پيروزي از آن ملت خواهد بود و ملت روزي از آنها حساب پس خواهد كشيد.

 


 


تلاش های حساب شده برای حذف جمهوریت و برقراری استبداد از همان فردای پیروزی انقلاب در ایران از سوی اقتدارگرایان آغاز شد. تا زمان حیات بنیانگزار جمهوری اسلامی بسیاری از تلاش ها برای یکدست کردن حاکمیت بی نتیجه ماند. اما با فوت او و افتادن قدرت به دست محافظه کاران، ورق برگشت. جناح اقتدارگرا برای حذف تدریجی اما کامل جمهوریخواهان تدابیر چندی را اتخاذ کرد. از یکسو بسیاری از مخالفان و ناراضیان به انحای گوناگون از میان رفتند، ترور شدند و به قتل رسیدند. از سوی دیگر زمینه سازی های نظری برای حذف جمهوریت به ویژه در نظریۀ کشف ولی فقیه از سوی اقتدارگرایان و بلندگوهای آنها از پیش از ظهور اصلاحات تا به امروز با جدیت دنبال شد.
یکی از مهمترین ابزارهای حذف جمهوریت برای حذف رقبای سیاسی موضوع نظارت استصوابی بود و دیگری تقلب در انتخابات که از سال ها پیش در جریان بود، اما در اکثر موارد با سکوت محافل سیاسی مواجه شد.
سابقۀ تقلب در انتخابات برای حفظ قدرت سیاسی و منافع اقتصادی به پیش از دورۀ اصلاحات باز می گردد. در انتخابات مجلس چهارم در سال 1371 بعد از فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی نخستین گام جدی برای حذف جمهوریت و نهادینه کردن مشی اقتدارگرایی توسط شورای نگهبان برداشته شد. در انتخابات مجلس چهارم اقتدارگرایان شامل مؤتلفه، شورای نگهبان، مجمع روحانیت مبارز و جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، از یکسو با رد صلاحیت برخی از کاندیداهای منتقد همچون مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از سابقۀ انقلابی برخوردار بودند و از سوی دیگر با تقلب در انتخابات و ریختن آرای کاندیداهای خط امام به نفع کاندیداهای خودی به سمت یکدست کردن کامل قوای سه گانه گام برداشتند.
این دعواهای جناحی در مطبوعات آن زمان بازتاب یافت. برخی از رد صلاحیت شدگان با نوشتن نامه های سرگشاده خواستار رسیدگی شدند و برخی دیگر نتایج اعلام شده را پذیرفتند. اعتراضات معدود با حمایت مردمی همراه نبود. بر عکس، به نظر بسیاری از مردم « دعوایی بود در بین خودشان» که مردم در آن راهی نداشتند. سکوت جامعه و تلقی آن از این منازعه قابل فهم است: بسیاری از کسانی که آن روز رد صلاحیت شدند یا آرایشان به سرقت رفت و به حساب دیگران واریز شد، خود از بدو انقلاب در حذف و سرکوب مخالفین سیاسی دست داشتند. سکوت بسیاری از آنها در برابر کشتار مخالفان سیاسی در تابستان 67 و برنامۀ حذف آیت الله منتظری از این جمله است. برنامۀ حذف گام به گام جمهوریت که از انتخابات مجلس چهارم به اینسو دنبال می شد، به دلایل متعدد اعتراض های زیادی از سوی منتقدان به دنبال نداشت. از جمله باید اشاره کرد که رویارویی با این برنامه و افشای آن در آن زمان نیازمند بازنگری در بسیاری از مبانی فکری و ایدئولوژیک نیروهای خط امام بود که در آن زمان برایش نه آمادگی داشتند و نه به دلیل اعتماد به اقتدارگرایان نیازش را حس می کردند.

انتخابات مجلس پنجم
با وجود تیغ نظارت استصوابی اقتدارگرایان به این موضوع پی برده بودند که بدون دخالت و دستکاری در نتایج آرا، قادر نخواهند بود، آن را کنترل کنند. دخالت مستقیم و آشکار نیروهای انتظامی از این پس به یکی از ویژگی های اصلی انتخابات بدل شد. تا زمانی که اصلاح طلبان بر سر قدرت بودند، این دخالت ها جنبۀ آشکار نداشت، اما بعد از حذف اصلاح طلبان با سهولت بیشتری صورت گرفت.
در آستانۀ مرحلۀ دوم انتخابات مجلس پنجم، فرمانده کل سپاه پاسداران در صبحگاه لشگر 7 حضرت رسول (ص) فرمان عملیات سیاسی را به شرح زیر صادر کرد:
در حالی که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور چندین بار نوشتند که کارخانجات به حزب اللهی ها واگذار شود و از این مصوبه یک سال و نیم می گذرد، عملاً کاری صورت نگرفته، اشکال کار در کجاست؟... امروز یکی از آن روزهایی است که باید لشکر حضرت رسول (ص) به میدان بیاید... باید اولین عملیات سیاسی پر افتخار خود را انجام دهد و این در تاریخ سیاسی لشکر ثبت و حفظ شود. نیروهای حزب اللهی به طور طبیعی باید حکومت در اختیارشان باشد... در مرحلۀ اول انتخابات یک وضعی داشتیم. بعد از صحبت های ایشان [رهبری] در مشهد مقدس وضع دیگری داریم. وقتی ایشان به صراحت از یک خطری اسم می برند و احساس خطر می کنند دیگر توجیه و بهانه ای نداریم که بنشینیم و مثل گذشته عمل کنیم... ما در مرحلۀ دوم باید به صحنه بیاییم... کیهان، 29/1/75
اینگونه بود که سپاه مداخلۀ آشکار در انتخابات را آغاز کرد. در اعتراض به تقلب صورت گرفته در مرحلۀ دوم انتخابات مجلس، ائتلاف گروه های خط امام نامه ای اعتراضی به هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان تهران نوشته و بعضی از تخلفات آشکار را متذکر شدند. ناطق نوری پس از این عملیات در جمع فرماندهان و مسئولان بسیج ناحیۀ شرق تهران حاضر شد و از اقدام شجاعانۀ آنها تقدیر به عمل آورد. روزنامۀ رسالت، 12/2/75
سعید حجاریان در هفته نامۀ عصر ما متعلق به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بر شمردن موارد فوق نسبت به مداخلۀ سپاه و بسیج در انتخابات چنین هشدار داد:
در مرحلۀ دوم انتخابات مجلس پنجم با واقعۀ غیر مترقبه ای روبرو شدیم که بی توجهی به آن می تواند بدعتی در روند انقلاب و پایه ریزی نظام جمهوری اسلامی محسوب گردد و سلامت میدان رقابت سیاسی را بر ای همیشه خدشه دار کند. این خرق عادت دخالت علنی و رسمی سپاه و بسیج در انتخابات مجلس بود. حجاریان، «سیاسی شدن نیروهای مسلح» ، عصر ما، شماره 44، 26/2/75.
اما اقتدارگرایان تنها به صدور جواز تقلب بسنده نکردند. در تاریخ 10/7/1372 مصباح یزدی در سخنان پیش از نماز جمعه گفت:
در اسلام چاره ها و تدبیرها اندیشیده شده تا نظام بردگی برچیده شود ولی این به آن معنا نیست که بردگی مطلقاً در اسلام محکوم است. اگر در جنگ مشروع مسلمانها بر کفار مسلط بشوند و آنها را اسیر بگیرند، اسیر کافر در دست مسلمان پیروز، حکم برده را دارد و احکام بردگی بر او ثابت است. امروز هم اگر جنگی اتفاق بیفتد، حکم همین است. اینگونه نیست که بردگی به طور کلی برچیده شده باشد و لازم باشد که کتاب عِتق شسته شود. البته بردگی آن روز بر اساس تبعیض نژادی بود... دشمنی که اسیر شده اگر او را آزاد بگذارند باز همان فتنه را به پا خواهد کرد... اما اگر برده باشد، ممکن است تدریجاً در دارالاسلام تربیت شود و به صورت انسان شایسته ای در آید و به هر حال مسألۀ بردگی فی الجمله در اسلام پذیرفته شده است و ما از آن دفاع می کنیم و آماده ایم راجع به آن در جای خود بحث کنیم. روزنامه اطلاعات، 10/7/72

نظریۀ کشف و فتواهایی برای قتل
تذکر این نکته را ضروری می دانیم که خبرگان ولی فقیه را منصوب نمی کنند بلکه به دلیل خبره بودن و آگاهی از مسائل، ولی فقیه را کشف کرده و به مردم معرفی می کنند... کیهان، 21/8/75
جملۀ فوق که مشابهش بارها از جانب گروه های اقتداگرا بر زبان رانده شده، زمینه سازی برای حذف جمهوریت و انتخابات حتی پیش از انتخابات دوم خرداد بود.
به دلیل خاصیت بالای این نظریه برای تئوریزه کردنِ غصب قدرت از راه های غیر قانونی و نامشروع تدریجاً مستقبلین بسیاری در درون هیأت حاکمۀ اقتدارگرا یافت.
قتل های زنجیره ای که از چند سال پیش از روی کار آمدن اصلاحات آغاز شده بود نیز توسط این نظریه و فتواهای ساختگی مرتبط با آن به یکی از بازوهای اصلی برای انتقام گرفتن از آزادیخواهان ایرانی و عبرت آموزی دیگران بدل شد. این فتواها بسیاری همچون سعیدی سیرجانی را به کام مرگ کشید و بعدها زمینه ساز کشتارهای کینه توزانۀ داریوش و پروانه فروهر، محمد جعفر پوینده، محمد مختاری، و مجید شریف و بسیاری دیگر شد؛ جسدهای تکه تکه، مثله شده و متلاشی بسیاری از این قربانیان از انتقام جویی ددمنشانۀ اقتدارگرایان از آزادیخواهان و منتقدین حکایت داشت. وقتی قتل ها افشا شدند، اقتدارگرایان پای رژیم صهیونیستی را وسط کشیدند. نهایتاً قتل ها به گردن «عناصر خودسر» گذاشته شد. از همان زمان معلوم بود که این «عوامل خودسر» به هیچ رو خود سر نیستند. چندی بعد در تابستان 78 کوی دانشگاه را آفریدند و مجدداً در بامداد 25 خرداد 88 کوی دانشگاه تهران را به خاک و خون کشیدند و جنایات کهریزک را رقم زدند.
اما افشای قتل های زنجیره ای هم نتوانست جلوی قتل و ترور را بگیرد. سعید حجاریان در اسفند 78 در مقابل ساختمان شورای شهر توسط تروریستی به نام سعید عسگر هدف شلیک گلوله قرار گرفت. پیام این ترور روشن بود: هر کس بخواهد از ما انتقاد کند، از سر راه برداشته خواهد شد. سعید عسگر ضارب حجاریان هم تشویق شد و مدتی قبل به ریاست امور ایثارگرانِ نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

انتخابات ریاست جمهوری 76
در تاریخ اردیبهشت 76 مدتی پیش از انتخابات خرداد 76 آیت الله مسعودی نامۀ سرگشاده ای را در مطبوعات منتشر کرد که در آن نوشته شده بود:
یک روز جمعه پنج نفر از آقایان هیأت مؤتلفه بدون وقت قبلی آمدند در جامعه و گفتند هیأت مؤتلف پس از بحث و گفتگو به این نتیجه رسیده و به اتفاق رأی داده اند که از جناب آقای ناطق نوری پشتیبانی کنند و ایشان را به عنوان رئیس جمهوری معرفی نمایند، زیرا خطری از طرف آقای میرحسین موسوی احساس می شود و شاید ایشان ریاست جمهوری را ببرد و امور اقتصادی ما زیر سؤال برود و در این رابطه داد سخن دادند که انتظار ما این است که آقایان جمعۀ مدرسین هم همراهی کنند و ما را راهنمایی نمایند که ما همیشه با روحانیت بوده ایم. در اینجا پس از چند دقیقه ای سکوت، حضرت آیت الله امینی فرمودند: وقتی هیأت محترم مؤتلفه تصمیم گرفته و به اتفاق رأی دادند دیگر چه معنا دارد که از جامعه رهنمود بخواهد و این چه انتظاری است که جامعه دنباله رو آقایان باشد؟ که در اینجا آقایان مؤتلفه سکوت کردند... جمعۀ بعد دو نفر از روحانیت مبارز تهران آمدند و جناب آقای یزدی هم با آقایان بودند و این آقایان هم در بارۀ خطر کاندیدا شدن موسوی سخن گفته و افزودند روحانیت مبارز تهران به اتفاق به این نتیجه رسیده که از آقای ناطق نوری پشتیبای کند ولی برای احترام آقایان جامعه، رأی گیری نشد که از تصمیم شما آقایان هم رهنمودی بگیریم که باز آیت الله امینی جواب گفتند در صورت تصمیم بالاتفاق این دیگر چه معنایی دارد که رهنمودی در کار باشد و همکاری ای... در جلسۀ سوم آقای یزدی و آقای استادی با حدت و شدت صحبت کردند که آقا دارید وقت کشی می کنید، خطر از طرف سید [میر حسین موسوی] هست. لازم است همین جلسه رأی گیری کنیم و ختم کنیم که حاج آقا امینی گفتند آقا زیاد عجله نکنید، زیاد وقت داریم... در اینجا یک نفر آقای امینی را صدا کرد و ایشان بیرون رفتند. در این حال آن آقایان گفتند حالا یک رأیی گرفته شود که یک نفر از آقایان بلند شده و کاغذهایی را به عنوان رأی پخش کرد و گفت خطر آقای میرحسین موسوی در کار است.
خطر مهندس موسوی برای منافع اقتصادی مؤتلفه از همان زمان احساس می شد؛ به نحوی که به رغم مخالفت آیت الله امینی، مؤتلفه و جامعۀ روحانیت مبارز جامعۀ مدرسین را وادار می کنند که با آنها همراه شود.
از سوی دیگر در آستانۀ همین انتخابات، طرحی دوفوریتی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید که به موجب آن کاندیداهای ریاست جمهوری می توانستند نمایندگانی را برای نظارت بر شعب اخذ رأی برگزینند. این طرح از سوی شورای نگهبان رد شد و مجلس نیز به مدت دو هفته تعطیل شد. در این بین گزارش هایی دربارۀ تدارک و تمهید برای دستکاری در انتخابات به صورت شکایت نامه های رسمی در اختیار شورای نگهبان گذاشته شد. در چنین فضایی آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت در آخرین خطبۀ نماز جمعۀ قبل از انتخابات نگرانی و دغدغۀ عمیق خود را در این مورد ابراز داشت و تقلب در انتخابات را از اعظم گناهان دانست. این سخنان بازتاب وسیعی در میان مردم پیدا کرد.
در روز دوم خرداد، هواداران ناطق نوری با استفاده از صندوق های سیار که حدود ثلث صندوق های رأی را تشکیل می داد، تا توانستند تقلب کردند. در برخی از حوزه ها تا دو برابر واجدین شرایط رأی به صندوق ها ریخته شد. این حوزه ها عبارت بودند از: الیگودرز، اردل، بافت، پلدختر، خرم آباد، خواف، دلفان، سلسله، کردکوی، و کوهدشت که آرای مأخوذه در آنها گاه به دو برابر واجدین شرایط می رسید. بیشتر دستکاری ها در استان لرستان صورت گرفت که حتی از مازندران ( استان زادگاه ناطق نوری) نیز بیشتر به ناطق نوری رأی داده بودند. همچنین در پیله سوار واقع در استان اردبیل که در آن زمان احمدی نژاد استاندار آن بود، آرای ناطق 70 در صد کل آرا را تشکیل می داد که با دیگر مناطق نزدیک به آن که آقای خاتمی در آن رأی بیشتری آورده بود، تطبیق نمی کرد.
در شمارۀ ۱۷۹۰ روزنامۀ سلام در صفحه 9 سیاسی مورخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۶ از طرف نمایندگی روزنامه در استان اردبیل تحت عنوان «تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل» منتشر شده بود. در گزارش مزبور نگارنده تخلفات استانداری ای را که احمدی نژاد متولی آن بود، برشمرد. مطلب مذکور دلایلی مبنی بر تخلفات استانداری در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال ۷۶ به نفع کاندیدای رقیب (ناطق نوری) دارد. آن زمان کسی هنوز احمدی نژاد را نمی شناخت. در عین حال برنامۀ اقتدارگرایان برای به سرقت بردن جمهوری هنوز شفاف نبود. این پیروزی اصلاح طلبان بود که اقتدارگرایان را بر آن داشت تا دست به کار شده و از همۀ ابزارها برای زمین زدن اصلاحات بهره برداری کنند. از همان زمان برنامۀ سرقت جمهوریت و تحکیم استبداد با جدیت در دستور کار اقتدارگرایان قرار گرفت و به تدریج شکلی سازمانیافته به خود گرفت.
در مهر 1378 یک سال بعد از انتخابات دوم خرداد و زمانی که جامعه هنوز از التهاب قتل های زنجیره ای بیرون نیامده بود، حجت الاسلام غرویان وابسته به محافل مرتبط با برنامۀ سرقت جمهوریت چنین گفت:
به نظر من حضرت امام اگر جمهوری را مطرح کردند از باب اضطرار بوده، یعنی ایشان اعتقادی به جمهوریت به معنای رایج امروزی اش در دنیا ندارند... امام حکم جمهوری را از باب ناچاری آوردند... بعضی حکومت ها هستند که استدلال محض محور کارشان نیست. این می شود استبداد محض ولی در حکومت اسلامی هرگز چنین نیست. اما یک استبداد وجود دارد که همراه با استدلال است. یعنی حکومت مستبد، استدلال و منطق دارد. بنده معتقدم ولایت فقیه چنین حکومتی است... ما باید به سمت جامعه ای حرکت کنیم. حالا شما اگر می گویید مردم تحمل آن را ندارند، نداشته باشند. کیهان فرهنگی، ش 156، مهر 1378
این سخنان نشان از آن داشتند که اقتدارگرایان از اقبال مردمی نا امید شده و در صدد اند تا با دستاویزی انتخابات را از حیز انتفاع ساقط کنند.

مجالس ششم، هفتم و هشتم
حتی انتخابات مجلس ششم هم که با نظارت اصلاح طلبان انجام شد، خالی از تقلب نبود. با آنکه علیرضا رجایی از تهران انتخاب شده بود، شورای نگهبان اعلام کرد که آرای تهران نیاز به باز شماری دارد و۷۰۰ هزار رأی اعلام شده توسط وزارت کشور وقت ، باطل کرد و در نتیجه حداد عادل به زور به مجلس راه یافت. هاشمی رفسنجانی در رتبۀ آخر از فهرست سی نفره کاندیداهایی که یک چهارم آراء لازم برای کسب کرسی مجلس در شهر تهران را بدست آورده بودند، قرار گرفت. شورای نگهبان آرای کاندیداهای دیگر را کاهش و رتبه رفسنجانی را تا رتبه ۲۰ ارتقاء یافت ولی هاشمی رفسنجانی خود از نمایندگی انصراف داد. احمدی نژاد هم هرگز به مجلس راه نیافت. برخی از نمایندگان مجلس تلاش کردند تا با زیر سؤال بردن اعتبارنامۀ حداد عادل از ورود غیر قانونی او به مجلس جلوگیری کنند، اما این تلاش های در فقدان ارادۀ لازم و مداخلات دیگر به ثمر ننشست.
در انتخابات مجلس هفتم گام های باز هم بلندتری برای حذف جمهوریت برداشته شد. شورای نگهبان نخست با رد صلاحیت گستردۀ کاندیداهای اصلاح طلب، از کاندیدا شدن آنها جلوگیری کرد. پس از برگزاری انتخابات نیز حداد عادل که در انتخابات قبل شورای نگهبان او را بر مجلس تحمیل کرده بود، نفر اول از تهران اعلام شد. زمان برای سرقت کامل جمهوریت به دست شورای نگهبان و جناح راست داشت فرا می رسید.
در انتخابات دورۀ هشتم مجلس در اسفند 86 نیز نخست بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و در گام بعد فتوای شرعی برای تقلب در انتخابات از سوی مصباح یزدی صادر شد. به این ترتیب اقتدارگرایان مجلس هشتم را هم غصب کردند.

انتخابات ریاست جمهوری نهم
انتخابات ریاست جمهوری نهم در تیر 1384 تا آن روز مناقشه انگیز ترین انتخاباتی بود که پس از انقلاب انجام شد. در دور نخست، مهدی کروبی در رقابت با محمود احمدی نژاد از دور بازی بیرون رانده شد و در دور دوم هاشمی رفسنجانی. هرگز معلوم نشد که آیا کروبی توانست در دور نخست احمدی نژاد را شکست بدهد یا خیر. با دخالت آشکار شورای نگهبان در انتخابات مجلس ششم، این نهاد از همان زمان از حیز انتفاع ساقط شده بود و دیگر برای تعیین برنده و بازنده به کار نمی آمد. از این رو شکی نبود که اقتدارگرایان به شهادت رویۀ سابق به تقلب سازماندهی شده دست خواهند زد. نتیجه آنکه هر دو کاندیدای حذف شدۀ رقیب به نوشتن نامه های سرگشاده و شکایت های لفظی بسنده کردند و غائله به نفع محمود احمدی نژاد خاتمه یافت.

انتخابات دهم: صف آرایی جمهوری در برابر استبداد
پیش از انتخابات دهم در خرداد 86 و همزمان با افشای «فتوای شرعی» مصباح یزدی در مورد تقلب در انتخابات رؤسای کمیته صیانت آرا میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه 17 خرداد طی نامه‌ای به جنتی دبیر شورای نگهبان نسبت به دستکاری انتخابات ابراز نگرانی کردند.
در بخشی از این نامه اعلام شد که تعرفه‌های مرحله اول 59 میلیون و 600 هزار تعرفه است اما وزارت کشور تعداد تعرفه‌های چاپ شده را 56 میلیون اعلام کرده، و وجود 2600000 تعرفۀ چاپ شده اما اعلام نشده از سوی وزارت کشور جای ابهام دارد.
علی اکبر محتشمی پور و مرتضی الویری رؤسای کمیته صیانت از آراء موسوی و کروبی در نامه خود همچنین به تعداد مهرهای انتخابات ارسال شده به استان ها اشاره کرده و خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشتند: «تعداد مهرها، همانطوری که می‌دانید دو برابر تعداد شعب به‌علاوه 10 درصد مازاد می‌باشد که بدون هیچگونه دستورالعملی ارسال شده است و این کار فوق‌العاده خطرناک و نگران کننده است.»
آن ها همچنین از تدارک تخلف سازماندهی شده خبر داده، و تأکید کردند که «اگر قرار باشد تخلف سازماندهی شده‌ای انجام بگیرد ،این کار نه در شعبه و نه در سایت و نه در هنگام شمارش و اخذ رای بلکه در استفاده از تعرفه‌های اضافی و مهرهای اضافی و با استفاده از صندوق‌های اضافی و سیار شدنی است، به خصوص که خبر می‌رسد که شناسنامه‌های سربازان در مراکز نظامی و... جمع آوری شده است»
قرار داد ارسال 4 میلیون پیامک محرمانه میان وزارت کشور و مخابرات بخش دیگری از نامه روسای کمیته صیانت از آرای موسوی و کروبی به دبیر شورای نگهبان را به خود اختصاص داد. آنها نوشتند «قراردادی به تعداد چهار میلیون پیامک بین ستاد انتخابات وزارت کشور و وزارت مخابرات برای روز انتخابات آنهم به صورت محرمانه منعقد شده است که سوال بر انگیز است، چه فرمانی بصورت یکطرفه و به چه کسانی در روز انتخابات قرار است داده شود که مردم نباید بدانند.»
در این نامه همچنین به برگزاری جلسۀ محرمانه ای در وزارت کشور اشاره شد که در آن استانداران سراسر کشور در وزارت کشور جلسه محرمانه با وزیر کشور حضور یافتند اما هیچکس از محتوای جلسه و موضوع آن خبر نداشت.
محتشمی پور و الویری با اشاره به این جلسات و برگزاری آن در مواقع حساس چون جنگ و در موضوعات فوق‌العاده سری از احمدی جنتی دبیر شورای نگهبان پرسیدند: «چه موضوع سری و محرمانه‌ای وجود داشته که فقط باید استانداران و وزیر کشور بدانند و از مسئولان وزارت کشور کسی نباید مطلع باشد؟»
در این نامه همچنین رؤسای کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی و مهدی کروبی با تأکید براینکه مطابق قانون «استفاده از استانداران و فرمانداران و... که در دوره‌های گذشته تخلفاتشان له و علیه برخی کاندیداها به اثبات رسیده است طبق قانون ممنوع است» از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان پرسیدند: «آیا نباید برای استاندار خراسان رضوی و ... تدبیری بیاندیشید؟»
تخلف دولت نهم در فراهم نیاوردن امکان حضور ناظران ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در صندوق های خارج از کشور بخش دیگری از نامۀ رؤسای کمیتۀ صیانت از آراء دو نامزده اصلاح طلب بود. محتشمی پور و الویری خطاب به جنتی نوشتند در حالی که «متجاوز از 300 صندوق در کشورهای خارج در نظر گرفته شده است، ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی علی رغم تمام تلاشی که از مدت‌ها قبل انجام داده است، نتوانسته است نمایندگان خود را برای صندوق‌های خارج از کشور به وزارت کشور و وزارت خارجه معرفی کند و لذا ممانعت از امکان حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی خارج کشور تخلف قانونی آشکار است.»
در بخش دیگری از نامه رؤسای کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دبیر شورای نگهبان تصریح شده «حفاظت یک سوم صندوق‌ها از عهده نیروی انتظامی خارج و به سپاه پاسداران واگذار شده است که خلاف قانون و رویه‌های قبلی است.» آنها تأکید کردند که در این مورد «باید کمبود نیرو و با افزایش افراد مامور به نیروی انتظامی و تحت امر مسئولان آن انجام گردد.»

نامۀ کارکنان وزارت کشور در مورد احتمال دستکاری در آرا
جمعی از کارکنان وزارت کشور نیز چند روز پیش از برگزاری انتخابات با انتشار نامه ای سرگشاده با ابراز نگرانی نسبت به تغییر و دستکاری آرا مردم در ستاد انتخابات کشور هشدار دادند. در این نامه که به امضای جمعی از کارکنان وزارت کشور رسید، تأکید شده بودکه «اهداف و برنامه ریزی در ستاد انتخابات کشور، به طور آشکار و متقنی به سمت صیانت و سلامت از آراء مردم در انتخابات 22 خرداد 88 پیش نمی رود.»
آنها وضعیت در وزارت کشور را مشابه وضعیت برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 24 اسفند 86 توصیف کرده و از «حکم شرعی برای تغییر آراء» خبر دادند. در بخشی از این نامه با پرده برداری از تلاش های پشت پرده مقام های دولتی برای تغییر آراء آمد:
بعد از ریزش شدید آراء یکی از کاندیداها (محمود احمدی نژاد) و نا امیدی یارانش و نیز کاهش درصد آرای مشارالیه در نظر سنجی های معتبر دولتی در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، یکی از آقایان اساتید حوزه و رئیس موسسه آموزشی در قم که اتفاقا زمانی مباحث فلسفه سیاسی را در نماز جمعه تهران مطرح می کردند، در جلسه محرمانه ای با تفسیر به رأی سوره بقره آیه 249 خواهان «تغییر آرا» به نفع کاندیدای اقلیت می شود و می گوید: اگر کسی رئیس جمهور شود و ارزشهای اسلامی که اکنون در لبنان ، فلسطین و ونزوئلا و دیگر نقاط جهان منتشر شده آسیب ببیند، رأی دادن به او جایز نیست و حرام است. هم خودمان نباید رأی بدهیم و هم باید مردم را هوشیار کنیم که رأی ندهند، ولا غیر. بر شما مسئولین انتخابات ، هر امری واجب است.
در این نامه اسم این استاد حوزه علمیه قم ذکر نشد، اما مشخصات پدر معنوی دولت احمدی نژاد یعنی مصباح یزدی مورد اشاره قرار گرفته و تاأکید شد: «در واقع بعد از این جلسه مهم بود که حکم شرعی تغییر آراء در انتخابات صادر می شود»، و پس از آن بود که رییس ستاد انتخابات کشور «تعداد شعب اخذ آرا را که در روز 24 فروردین 88 اعلام کرده بود، بیش از 48 هزار عدد است در روز 23 اردیبهشت ماه به 45 هزار و 758 مورد تقلیل داد، و تعداد واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری را 46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد. این آمار در حالی بیان شد که پیشتر جداول مرکز آمار ایران حدود 51 میلیون و 300 هزار نفر را واجد شرایط رای دادن اعلام کرده بودند.»
در ادامۀ نامه تصریح شد: «همین آبروریزی باعث شد که آقای ... رییس مرکز آمار ایران تا مرز بازنشستگی پیش رود، مدیری که می توانست نام نیکی در تاریخ سیاسی کشور با پافشاری بر حق 5 میلیون رای دهنده از خود برجای گذارد، چنین نکرد و بلافاصله در جریان جلسه شرعی انتخابات قرار گرفت، سپس تهدید و توجیه شد، بنابراین مسئولیت شرعی بیان آمار واقعی از او ساقط و سرانجام در 5 اردیبهشت ماه 88 در همایش استانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد ، گفت: آمار تعداد افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری 46 میلیون 200 هزار نفر است. به این ترتیب ماجرای اختلاف آمار در مورد 5 میلیون رای دهنده ایرانی میان وزارت کشور و سازمان آمار کشور پایان گرفت.»
کارکنان وزارت کشور در بخش دیگری از هشدار خود با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، برای هر صندوق آراء دو عدد مهر تعریف شده است، اضافه شدن ده درصد به صندوق های سیار و نیز چاپ 12 میلیون تعرفه اضافی را قابل تأمل توصیف کردند، زیرا بیش از 58 میلیون تعرفه برای 46 میلیون و 200 هزار واجد شرایط به چاپ رسیده بود.
نویسندگان این نامه که خود کارکنان وزارت کشور بودند تأکید کردند: «بدین ترتیب برای معادل 38.5 درصد از کل واجدین شرایط تعرفه اضافی چاپ شده است.» در پایان این نامه ذکر شده که فرمول تغییر آراء آقایان از فرمول مشارکت حداقلی مردم تبعیت می کند، اما اگر سطح مشارکت مردم افزایش یابد و یا شاهد حضور نمایندگان کاندیداها یا دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور در ستاد انتخابات کشور خصوصاً اتاق تجمیع آمار باشیم ، نقشه دستکاری در آراء مردم کارساز نخواهد شد.
دو هفته پیش از آن نیز جمعی از کارکنان وزارت کشور در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور تغییرات گسترده در این وزارت خانه را در آستانۀ انتخابات مورد انتقاد قرار داده بودند.
در بخشی از این نامه به انتصاب یك پزشك عمومی به عنوان رئیس ستاد انتخابات و تغییرات گسترده در معاونت های وزیر و مدیران كل واحدهای ستادی اشاره و تأکید شد که: «اكثر این مدیران جدید همه غیر وزارت كشوری بوده و اصلا سابقه كاری در وزارت كشور و واحدهای زیرمجموعه ندارند.» به گفتۀ کارکنان وزارت کشور در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری «تغییر بیش از 70 درصد كارشناسان دفتر انتخابات نظیر مدیركل پشتیبانی، بازرسی، روابط عمومی نیز در سه چهار ماه اخیر صورت گرفته است.»
در 19 خرداد 88، دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، هاشمی رفسنجانی نیز در نامه ای به رهبری نسبت به تقلب و پیامدهای آن هشدار داد:
اکنون که امام راحل (ره) آن پیر فرزانه و حلّال مشکلات و ملجاء همه و یار صبور و دیرینه هر دوی ما آیت‌الله شهید مظلوم دکتر بهشتی و بسیاری از همسنگران قدیم که یا به فیض عظمای شهادت رسیدند و یا به دیار باقی شتافتند ؛ در بین ما حضور ندارند، شما مانده‌اید و من و معدودی از یاران و همفکران قدیم. از جناب‌عالی با توجه به مقام و مسئولیت و شخصیت‌تان انتظار است برای حل این مشکل و برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می‌دانید اقدام مؤثری بنمایید و مانع شعله‌ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن شوید.
لذا در فرصت باقی‌مانده ضروری به نظر می‌رسد خواسته حق حضرت‌عالی و مردم در خصوص انجام انتخاباتی سالم و پرابهت و حداکثری تحقق یابد. کاری که می‌تواند عامل نجات کشور از خطر و باعث تحکیم وحدت ملی و اعتماد عمومی باشد و فتنه‌گران نتوانند با حدس و گمان نصّ پیامتان در مشهد و در مرقد امام راحل را با هوس خود تحریف کنند و با نادیده گرفتن قانون، بنزین بر آتش‌افروخته بریزند.

نا گفته نماند که از ماه ها پیش مانور نیروهای بسیج و سپاه برای مقابله و سرکوب با مخالفت های احتمالی آغاز شده بود.

آیندۀ سیاست ورزی متکی بر خشونت
پاسخ این سؤال که با حذف انتخابات و جایگزین شدن آن با ابزارهایی همچون ترور کدام جناح خواهد توانست برندۀ نهایی باشد در آینده معلوم خواهد شد. توازن قوا در درون دستگاه حاکمه تا اینجا به نفع مصباح و به ضرر مؤتلفه و راستگرایانِ به اصطلاح معتدل است که آنقدرها که مایل بودند، برد نکرده اند. بدتر از آن، به نظر می آید از هم اکنون صف اول قربانیان بعدی را اشغال کرده اند و منتظرند تا کاشفان و مریدان به موقع آنها را از سر راه بردارند. اما تصفیه های خونین که تاکنون تنها به یمن جنبش سبز به تأخیر افتاده است هم تضمین نمی کند که هیچیک از اقتدارگرایان بتواند برندۀ نهایی این بازی باشد، زیرا آنکس که خشونت و توحش را به قاعدۀ مسلم در سیاست بدل می کند، حتماً قربانی بعدی آن خواهد بود.
 


 


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به دلایلی که موجب شد، فاطمه، فاطمه شود، تصریح کرد:« امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی انسان بنده خدا باشد، نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد؛حق و حرمت انسان را نگاه دارد و بکوشد که جامعه آن جامعه اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.»

رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدن ها در مراسم شام غریبان فاطمه الزهرا(س) که پیرو سنت هر ساله اخیر و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و دوستداران اهل بیت(ع) برگزار شد، سخنرانی خود را با این سئوال آغاز کرد که « چرا فاطمه فاطمه است؟»
به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی؛وی گفت:« زیراهایی که در برابر این چرا گفته خواهد شد منحصر به آنچه در اینجا بیان می‌شود نیست و بسیار بیش از این است ولی چند نکته‌ای را که به ذهنم رسیده است بیان می‌کنم.»
سیدمحمد خاتمی ادامه داد:«حضرت زهرا (س)، دختر پیامبر(ص) است که این افتخار بزرگی است، ولی پیامبر دختران دیگر هم داشته است و این افتخار نصیب دیگران هم شده است ولی هیچ کدام فاطمه نشده‌اند.»
وی یادآور شد:«پیامبر در مورد زهرا(س) می‌فرماید فداها ابوها؛این را پیامبر(ص) می‌گوید که به نص قرآن " ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی "البته این بدان معنا نیست هر چه پیامبر می‌گوید و انجام می‌دهد وحی الهی است، وحی مشخص و محدود است.»
رئیس‌جمهورسابق کشورمان تصریح کرد:«اما فراز آغازین این آیه مطلق است، یعنی پیامبر هیچ گاه از روی هوی و هوس سخن نمی‌گوید پس اینكه پیامبر می فرماید جانم به قربان فاطمه؛ کلام احساساتی صرف نیست هرچند عاطفه یک نعمت بزرگ الهی است وپیامبر اکرم هم از سطح بالای عاطفه برخوردار است و طبیعی است فرزند خود را دوست بدارد و گرامی بدارد اما عاطفه پیامبر معطوف به خیر و حقیقت است.»
وی با بیان اینکه «این تعبیر بزرگ پیامبر که جان من فدای زهرا باد یک امر گزافه نیست»، اظهار داشت:« پیامبر عظمت بزرگی در این خانم بزرگواردیده است که این حرف را زده است.کسی این سخن را می گوید كه طبق حدیث قدسی خداوند درباره او می فرماید:" لولاك لما خلقت الأفلاك"آفرینش به خاطر او آفریده شده است؛انسان کامل و گل سر سبد همه کائنات است.»
رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکید کرد:«این حدیث قدسی دربیان عارفان والا مقام اسلامی به زیبایی و درستی تبیین شده است، آنجا که از حقیقت محمدیه نام برده‌اند که شخص پیامبر در یک محدوده زمانی خاصی به دنیا آمده‌اند و از دنیا رفته اند و زندگی کرده‌اند، اما شخصیت پیامبر و آن حقیقت نوری که پیامبر در وجودش بود ؛ آغاز و انجام هستی است و آن حقیقت عظمت و زیبایی جاری در سراسر تاریخ از ازل تا به ابد هست.»
وی افزود:«این انسان با این عظمت به زهرا(س) می‌گوید جان من فدای تو باد.آیا این نشانه این نیست که چرا فاطمه فاطمه است؟»
سید محمد خاتمی افزود:«همچنین پیامبر سرچشمه جریان زلال و و پر بركت امامان و تاریخ است؛اینكه تاریخ از نسل پیامبر از دخترانی غیر از فاطمه غفلت كرده است یك تقدیر الهی است تا عظمت فاطمه به عنوان ام الائمه و پاكان و نیكان امت پیامبر درخشنده باشد. »
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه با بررسی شخصیت حضرت زهرا(س) نیز می‌توان به عظمت این شخصیت پی برد، گفت:«انسان بزرگواری که عمر بسیار کوتاه داشت ولی این عمر سراسر فضیلت و خدمت و بزرگی بود، حضرت فاطمه بعد از هجرت کم وبیش در همه جریانات نقش ممتازی در کنار پیامبر دارد؛حتی در جنگ‌ها و در تدارک آنها و پشت جبهه ها و در تمهید امور برای موفقیت پیامبر و دفع فتنه‌ها و خطرها و بعد از رحلت پیامبر با اینکه عمر حضرت زهرا 75 یا 95 روز بیشتر دوام نیاورد این نقش ممتازتر و بارزتر هم شد.»
وی تاکید کرد:«عظمت زهرا را در دغدغه‌های او می‌توان یافت.دغدغه‌هایی که بخشی از آن در بیانات و رفتار او آشکار شد و به نظرم مهمترین دغدغه حضرت زهرا(س) انحرافی بود که احساس می‌کرد دارد ایجاد می‌شود و در نتیجه آن سرنوشت شومی نه تنها برای امت پیامبر بلکه برای تاریخ بشر رقم ‌زده می‌شود.»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«وقتی به نام دین می‌خواهند وارد حوزه اجتماعی فعالیت ‌شوند و حکومت کنند انحراف باعث نگرانی بیشتر می‌شود چرا که حضور دین در عرصه حیات اجتماعی یک شمشیر دو لبه است.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« محور دین حق است و زیبایی و عدل و کرامت انسان و عرفان و معرفت و اخلاق.اگر نظم اجتماعی بر اساس این امور که جوهر دین هستند شکل بگیرد معلوم است که چه زندگی زیبایی برای همه انسانها رقم خواهد خورد.»

خاتمی یادآور شد:«این دیدگاه و روال و روش به انسان آزادی می‌دهد و به آزادی انسان لطافت. انسان را بر می‌آورد و هر انسانی از آن جهت که انسان است حرمت می‌یابد، عدل بر جامعه حاکم می‌شود، اخلاق اساس ارتباط افراد با یکدیگر و افراد با حکومت می‌شود.»
وی افزود:« اگر به جای اراده معطوف به خیرکه در واقع باید محتوای نظام دینی باشد اراده معطوف به قدرت بود آن وقت مشکلات بزرگی فراهم می‌آید، انسان‌ها در رنج قرار می‌گیرند.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« در این صورت دین به تعبیر امیرالمومنین پوستین وارونه‌ای می شود که به جای اینکه انسانها را گرم کند آن‌ها را می‌ترساند؛ دل‌زده می‌کند و انحرافات بزرگی ایجاد می‌کند و بسیاری از ناروائی‌ها به نام دین توجیه می‌شود ظالم بجای عدل توجیه می شود استیلا طلبی بجای مردم داری و مردم خواهی تقدس می گردد و حتی بیانگران ونمایندگان اصلی دین در سختی و تنگنا قرار می‌گیرند و کسانیکه فساد اخلاق ورفتار، فساد عقیده و فساد عمل و رفتار دارند بر جامعه حاکم می‌شوند.»
رئیس بنیاد باران همچنین گفت:«مگر چقدر طول کشید از آنگاه که حضرت زهرا(س) اظهار نگرانی کرد تا آنگاه که بر جسته‌ترین انسان زمان و تنها نماینده روح بلند پیامبر(ص) و بیانگر حقیقت دین، حضرت ابا عبدالله(ع) به عنوان خروج کننده علیه حكومت دینی ازپای درآمد؟»
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« حضرت زهرا از این نگران بود که این انحراف اگر در اول هم خیلی بزرگ نباشد در آینده مصیبت‌های بزرگی برای بشر ایجاد کند.»
وی افزود:« حضرت زهرا(س) در این مدت کوتاه هم با بیانش و هم با رفتارش این دغدغه‌ها را بیان داشت بخصوص در آن خطبه بلند و بزرگش، نه از نظر کمیت که بلند از نظر محتوا و یکی از شگفتی‌ها و معجزه‌های هستی است آن را آشكار كرد.»
خاتمی یادآور شد:« آن انسان رنجیده، آسیب دیده، غصه دار و اندوهناک آمد و فی البداهه در مسجد در حضور مردم این خطبه را با حمد و سپاس خداوند و با عرضه درست حقیقت چهره دین و بخصوص محتوای احکام و ارزش‌های اسلامی ایراد کرد تا نپندارند که اگر ما بر ظاهر پا فشاری کردیم دین داران بزرگی هستیم.»
وی با اشاره به اینکه دین محتوایی دارد كه اعمال ومناسك دینی همچون حج و نماز و روزه باید وجود داشته باشند، اظهار داشت:« این محتوا در بیان کوتاه حضرت زهرا به خوبی مشخص شده است و سپس اینکه این مردم شایسته کدام حکومتند و کدام حکومت شایسته مردم است؟بحثی که درباره امامت مطرح می‌کند و بعد بیان حق خود كه انرا پایمال شده می بیند و حق انسانهاهم در این خطبه مورد اشاره و توضیح قرار می‌گیرد.»
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«من مطمئنم حضرت زهرا(س) به خاطر اینکه فدک را به لحاظ مادی از دست داده بود نگران نبود بلکه از این جهت که داشت حق کشی می‌شد و این حق کشی اگر باب می‌شد که شد در سراسر تاریخ مصیبت‌های بزرگی را ایجاد می‌کرد.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« به همین دلیل وقتی امیرالمومنین(ع) سر کار آمد گفتند آن وقت شما در اقلیت بودید نتوانستید فدک را بگیرید حالا که به قدرت رسیده‌اید آن را احیاء کن آن حضرت فرمود ما را با فدک چه کار؟»
وی تصریح کرد:« تکیه روی حق انسانی حقی که نباید ضایع شود، حقی که حکومت باید پاسدار آن باشد و سایر مسائلی که حضرت زهرا گفت، این دغدغه‌های او بود که حضرت را فاطمه کرده است و امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی تجلیل از این ملاک‌ها، اینکه انسان خدا را بشناسد، بنده خدا باشد نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد،حق و حرمت انسان را نگاه دارد و بکوشد که جامعه آن جامعه اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.»
وی خاطر نشان کرد:« لحظاتی که اکنون در آن قرار داریم لحظات بسیار سختی برای خاندان رسول الله و حضرت علی و فرزندان حضرت زهرا است، این نکته را برای درک سختی ان عرض کنم که امیرالمومنین که کانون شجاعت و مظهر شکیبایی و پایداری و پاسداری است و در هیچ مصیبت و مشکلی خم به ابرونیاورد، در عزای زهرا گفت من کم اورده‌ام و صبر من تمام شد و این نشانه رنجی است که خاندان حضرت زهرا از فراق او کشیدند و تاریخ نیزدر غم این درد بزرگ سرشار شد.»

مسجد جامعی: عشق ایرانیان به اهل بیت ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی همچنین در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات تاکید کرد که عشق و ارادت ایرانیان به حضرت فاطمه زهرا(س) ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد وهر کجا که فرهنگ ایرانی رفته ،عشق و ارادت به اهل بیت را با خود برده است.
احمد مسجد جامعی در مراسم شام غریبان حضرت فاطمه زهرا(س) که با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، علاقمندان به آن حضرت و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی به رسم سال‌های پیشین برگزار شد، گفت:« در نخستین سالهايی که این مراسم انجام شد تعداد هنرمندان و شاعرانی که در خدمتشان بودیم، کمتر بود و سال به سال بر تعداد این عزیزان افزوده شد و این بزرگواران این مجلس را محل مناسبی برای ابراز عشق و ارادت خود به حضرت زهرا(س) یافتند.»
وی با اشاره به برگزاری مراسم امسال در محلی به غیر از موزه ملی قرآن که سالهای پیشین این مراسم در آن‌جا برگزار می‌شد، اظهار داشت:« امسال که به رغم وجود محدودیت‌ها شاهد همدلی بیشتری بین اهالی فرهنگ و هنر بودیم ، حتی برخی دوستان سفر خود را لغو کردند تا در این مجلس به شعرخوانی و مدیحه سرایی بپردازند، چرا که این بزرگواران معتقد بود‌ند که در شرایط دشوار بهتر می‌توانند ارادت خود را به حضرت زهرا ابراز کنند.»
مسجدجامعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «فاطمه زهرا(س) از منظر طراحان گرافیک معاصر ایران» با بیش از 30 اثر گرافیکی و خوشنویسی در حاشیه این مراسم، یادآور شد که این نمایشگاه کاملا به صورت خودجوش و غیر دولتی برگزار شده و از ظرفیت‌هایی جزعشق وارادت به اهل بیت و حضرت زهرا بهره نمی‌گیرد.
وی همچنین به ارسال چند اثر از سوی هنرمندان اهل سنت درباره حضرت زهرا(س) به این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:« این اتفاق بسیار طبیعی بود چرا که عشق و ارادت به حضرت زهرا(س) یک ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد و هویت ایرانی با علاقه به اهل بیت پیوند خورده و همه گروه‌ها و اقوام این سرزمین، این عشق و ارادت را دارند و هر کجا که فرهنگ ایرانی رفته این عشق و علاقه را با خود برده است.»
مسجدجامعی ادامه داد:« درباره ارادت ایرانیان به حضرت زهرا(س) ذکر همین نکته بس؛ که از زمانی که شناسنامه گرفتن در کشورمان باب شد، در همه این سال‌ها، نام فاطمه یا القاب حضرت بیشترین نامی بود که پدران و مادران ایرانی برای دختران خود انتخاب کردند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات یادآور شد:« در دوره‌های مختلف تاریخی، ضرب المثل‌های فراوانی متناسب با شرایط آن دوره با تاسی از گفتار؛روش و منش فاطمه زهرا(س) توسط مردم زبان زد شده است.در ضرب المثل‌های ایرانی هم اشاره به زندگی و کلام حضرت زهرا(س) بسیار دیده می‌شود و در این سال‌ها نیز افرادی چون علی اکبر دهخدا به این ضرب المثل‌ها توجه کرده‌اند.»
وی افزود:« در دوره تاريخي معاصر ضرب المثل‌هایی به کار گرفته می‌شد که متناسب با آن شرایط بود و یکی از این ضرب المثل‌ها "حق زهرا بردن و دين پیامبر داشتن" بود.»
مسجد جامعی در مورد این ضرب المثل‌ها اظهار داشت:« «یاس کبود»ی که این روزها در ادبیات فاطمی به کار می‌رود یادآور اهانتی است که صورت گرفت و به ساحت حضرت جسارت شد و يا آنكه شبانه و غريبانه حضرت را به خاك مي سپارند .آنچه در باب ميراث مادي و معنوي پيامبر اتفاق مي افتد و فاصله گرفتن ياران قديم از سيره و سلوك پيامبر مصداق اين مثل است.»
به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی ؛ نمایشگاه «فاطمه زهرا(س) از منظر طراحان گرافیک معاصر ایران» همزمان با شام غریبان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای آن حضرت، برپا شد و مورد بازدید سید محمد خاتمی نیز قرار گرفت.
آثار ارائه شده در این نمایشگاه که با همت احمد مسجدجامعی و برای نخستین بار سال گذشته در محل موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمد، مجموعه‌ای از آثار جمعی از گرافیست های کشور است که با موضوع حضرت زهرا(س) به خلق اثر پرداخته و مجموعه‌ای در این سطح، مختص آن حضرت و با رویکرد حرفه‌ای گرافیکی، در نوع خود بی نظیر محسوب می شود.
امسال نیز این نمایشگاه همزمان با شام غریبان فاطمه صدیقه و با نمایش 30 اثر گرافیکی و خوشنویسی برای دومین سال متوالی برپا شد که مورد بازدید حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی قرار گرفت.
در این نمایشگاه مجموعه آثاری از سید محمد احصائی، قباد شیوا، سید محمد فدوی، مهنوش مشیری، فرزاد ادیبی، صداقت جباری ، بیژن صیفوری وجمعی دیگر از گرافیست های کشور از جمله تعدادی از هنرمندان اهل تسنن با موضوع فاطمه زهرا(س) به نمایش گذارده شد.

*حاشیه های مراسم* :
*مجلس عزای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای حضرت زهرا(س) که از سال 1385 همه ساله توسط احمد مسجدجامعی، با مشارکت مادی و معنوی هنرمندان و سخنرانی سید محمد خاتمی برپا می شود و در آن شاعران و هنرمندان به زمزمه مصیبت آن حضرت و اجرای برنامه و مرثیه خوانی می پردازند، امسال با استقبال قابل توجه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه همراه بود.
*در ابتدای این مراسم سوره مبارکه یاسین توسط قاری برجسته قرآن سید علی موسوی قرائت و ثواب آن به روح حضرت زهرا(س)اهداء شد.
*پرده‌ای گرافیکی با تصویر بارگاه ملکوتی ائمه(ع) مدفون در بقیع به سال 1308 هجری قمری که اصل این تصویر در کتابخانه استانبول نگهداری می شود، طراحی شده بود که در این مجلس از آن رونمائی شد و مورد توجه حضار قرار گرفت.
*کتیبه ای 12 لتی که کار مشترکی از صداقت جباری و فرزاد ادیبی است و با محوریت سوره کوثر خلق شده به سید محمد خاتمی اهداء شد.
*سیدحسام الدین سراج و سید عبدالحسین مختاباد در این مراسم به مرثیه‌خوانی پرداختند.
* * تعدادی از شعرای حاضر در مجلس ازجمله ساعد باقری، افشین علاء، بیوک ملکی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، فاطمه سالاروند به شعرخوانی درباره مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(س)پرداختند.
*در هنگام مرثیه‌خوانی سید حسام‌الدین سراج که دقایقی قبل از اذان مغرب و عشاء بود، حال و هوای معنوی خاصی بر جلسه حاکم شد و در هنگام خواندن مرثیه اشک از چشمان این هنرمند برجسته کشورمان سرازیر بود.
* در این مراسم حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت الاسلام شریعتی، احمد خرم، سعید شریف‌زادگان، جمشید انصاری ، محسن امین زاده ، محمد جواد حق‌شناس و جمعی دیگر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی کشورمان حضور داشتند.
* سهیل محمودی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، ازآیت‌الله توسلی، قیصر امین‌پور، احمد بورقانی، سیف الله داد، طاهره صفارزاده و دیگر هنرمندان و شخصیت‌هایی که از دنیا رفته‌اند و سال‌های پیش در این مراسم حاضر بودند یاد کرد.
* در پایان مراسم، نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی برگزار شد.

 


 


تجلی گاه صورت هر نظامی قانون اساسی است. قانون اساسی حاصل و مستلزم محدودیت قدرت است. قدرت، صلاحیت ، قلمرو و حوزه ی عمل هر نهاد و هر فرد بدون استثنا باید محدود به قانون باشد. هر نهاد و فردی باید در محدوده ی مشخص و در قلمروی معین اعمال قدرت و صلاحیت نماید. قدرت عمومی از جانب هر نهاد و فردی باید منحصرا از طریق قانون اعمال شود. برای اینکه نهاد ها و افراد از محدوده ی مشخص شده قلمروی تعیین شده توسط قانون تجاوز نکنند و یا از قدرت و صلاحیت های خود سوء استفاده ننمایند و از قانون خودسرانه و مطابق با منافع فردی، حزبی و جناحی خود تفسیر نکنند لازم است مکانیزم های نظارتی موثر وضع شود و در عین حال دو مفهوم قانون و حق در کنار یکدیگر قرار گرفته و اعمال شود.

اجتماع قانون و حق باعث حفظ یک نظام در کنار تضمین حقوق بنیادین و آزادی شهروندان می گردد. اجتماع قانون و حق و وجود نظارت های موثر مانع هرج و مرج و موجب تضمین حقوق شهروندان حفظ امنیت و صلح اجتماعی است. بدون حق و آزادی های بنیادین، قانون به جای آنکه ابزار عدالت باشد وسیله ی اعمال خشونت می شود. در اینجاست که اهمیت و نقش ویژه قوه قضائیه و قضات مستقل در حراست از یک نظام و همچنین حقوق بنیادین شهروندان، عدالت و استمرار صلح و امنیت در جامعه مشخص می شود. اگرچه نظارت بر محدودیت قدرت و حقوق بنیادین تنها منحصر به نظارتهای قضایی نیست، ولی همه می دانند که نظارت های قضایی آخرین نظارت ها و موثرترین آنهاست. اگر قوه قضائیه و قاضی جزئی از حکومتند اما باید توجه داشت که به صورت مستقل عمل می کنند. قاضی فرد بی طرف و مستقلی است که اختلاف بین شهروندان را حل و فصل می کند. قاضی مستقل فرد بی طرفی است که به دعاوی بین دولت و مردم نیز رسیدگی می کند. با تفسیر و اعمال صحیح قوانین با عنایت به مفهوم حق و لزوم حراست از حقوق بنیادین ، در عین حمایت از منافع و نظم عمومی مانع استفاده ی ابزاری از قانون توسط فرمانروایان تجاوز از قدرت و سوء استفاده ی از آن می شود. قاضی بی طرف با رفتار منصفانه ی خود در جامعه احساس عدالت ایجاد می کند و بدین ترتیب موجب اعتماد مردم و شهروندان به کار آمدی نظام و عادلانه بودن آن می گردد. قانون باید بر مبنای عدالت توسط قانونگزار وضع و با رعایت عدالت رویه ای و بر اساس اصول دادرسی عادلانه توسط قاضی اعمال گردد. عدالت رویه ای و اصول دادرسی عادلانه ضمانت حقوق شهروندان در مقابل قوه قضائیه و قاضی است. رعایت این اصول از زمان آغاز یک دعوا و یا تشکیل یک پرونده ، در کلیه مراحل رسیدگی و نهایتا در صدور احکام بدوی، قطعی ونهایی مانع فساد قاضی در دعاوی خصوصی، و مانع اعمال نفوذ نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و مقامات دولتی، جناحی و حزبی در دعاوی عمومی و به ویژه دعاوی واجد جنبه ی سیاسی می شود. بدین ترتیب حتی اگر جامعه یا بخشی از آن نسبت به عادلانه بودن قوانین معترض باشند اگر محکوم علیه، خانواده و بستگان او حکم را عادلانه ندانند جامعه و افکار عمومی در کلیت آن نسبت به احکام صادره هرچند سنگین عکس العمل شدیدمخالف نشان نمی دهند. اما اگر چنین نباشد، اگر ظواهر امر حاکی از تحت فشار قرار دادن قضات، انکار عملی استقلال آنها و عدم رعایت اصول دادرسی عادلانه و منصفانه باشد جامعه طبیعتا نسبت به احکام صادره به ویژه هنگامی که بنیادی ترین حق های انسانی از جمله حق حیات آزادی بیان و عقیده را در معرض خطر قرار دهد واکنش عمومی شدید نشان می دهد. در اینجاست که باید گفت وای اگر بگندد نمک!

مدتی است که درایران جریان اقتدار گرا و تمامیت خواه در صدد تسلط خوسرانه بر تمامی نهاد های قدرت در کشور است و دراین راه از اتکای ناشیانه به قوانین نیز ابایی ندارد. همگان استناد از سر عجز و ناتوانی دادستان وقت تهران به قانونی متروکه – که از نظر هر حقوق خوانده ی ابتدایی محل اعمال در مورد مطبوعات نداشت- جهت بستن فله ای مطبوعات را به یاد دارند. این گروه که قانون گریزی و قانون ستیزی به صورت علنی یا در حجاب برای آنان روش و منش شده است تیغ تهدید و ارعاب علیه هر زبان عدالت خواه در جامعه می گشایند و هر صدای معترض با این رفتار و منش را ضدیت با نظام، فتنه گری، نقض قانون و جرم تلقی می کند. به جای تیز کردن مکرر و حالا دیگر بی اثر تیغ تهدید بهتر است به قانون و حق باز گردید. ظاهرا آنهایی که ادعای تدوین فلسفه ی حق را دارند با مفهوم حق بیگانه شده اند، و برخی دیگر از سرنوشت سلف خود در داستانی تهران عبرت نگرفته اند.

رهبران جنبش سبز بارها اصول اولیه این جنبش را اعلام و مورد تاکید قرار داده اند. این جنبش نهضتی مسالمت آمیز، مبتنی بر نفی خشونت و اجرای بدون تنازل تمامی قانون اساسی است. مبتنی بر مفاهیم متعالی اسلام ، حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت مردم است. رهبران این جنبش بارها ترور و اعمال خشونت را در کلیه صور آن – چه دولتی و چه از جانب افراد گروهها سازمانها – محکوم کرده اند. اعتراض رهبران جنبش سبز به نحوه ی محاکمه و نحوه ی اعمال مجازات های اخیر نیز مبتنی بر همین اصول و تقاضای اعمال بدون تنازل کلیه اصول قانون و ضرورت حمایت از حقوق بنیادین کلیه شهروندان است. رویه ی نهادهای قضایی اطلاعاتی و امنیتی به فراموشی سپردن یا عدم اجرای صحیح و منصفانه ی برخی از اصول مهم قانون اساسی به مانند اصول ۳۷، ۳۵، ۳۲، ۳۸، ۱۶۸ ، نقض قوانین عادی مربوط به آیین دادرسی، حق دفاع و اصول دادرسی منصفانه تناقض گویی های مقامات قضایی در جریان اعدام های اخیر و اظهارات وکلای مدافع متهمان مبنی بر عدم رعایت قانون موجب بی اعتمادی عمومی مردم نسبت به احکام قضایی در حوزه ی مسایل سیاسی از جمله و به ویژه اعدام های اخیر گردیده است. جنبش سبز خواستار رعایت بی کم و کاست قانون اساسی و رعایت حقوق بنیادین همه شهروندان می باشد. حتی کسانی که دارای مبانی سیاسی اندیشگی و سیاسی متفاوت با جنبش سبز بوده یا مخالف با آن باشند. جنبش سبز با الهام از اصول متعالی اسلام و حقوق مصرح در قانون اساسی تفکیک، انشقاق و تقسیم مردم به ابر شهروندان، شهروندان درجه یک و شهروندان درجه دو را نمی پذیرد.

شمشیر برکشیده شده از جانب دادستان تهران، که اظهاراتش خود دلیلی بر خروج از حوزه ی صلاحیت قانونی، ورود به حوزه ی سیاست و خروج از قلمروی قضایی است، اظهارات برخی از نمایندگان مجلس که ماههاست که فراموش کرده اند وظیفه ی آنها نظارت بر اعمال قوه ی مجریه است و نه تلاش برای القای اسنتقلال قوه مقننه و تبدیل مجلس به زیر مجموعه ی قوه ی مجریه و مطیع محض آن، نمایندگانی که به جای ایستادگی بر حقوق مجلس و مردم در وضع قانون به ویژه در امور اقتصادی و مالی، نظارت و پیگییری پرونده ی اختلاس چند صد میلیاردی ، از حوزه ی امور تقنینی و نظارتی خارج شده و با ورود به قلمرو ی قضایی تقاضای عدم رسیدگی به شکایت شهروندان عادی از “ابر شهروندی” را می نمایند که باید از هر گونه شکایت و تعقیب مصون باشد، نمایندگانی که باید نسبت به معاملات مشکوک و غیر شفاف در حوزه ی سیاست خارجی حساس باشند، جز تلاش برای خاموش نمودن صدای اعتراض جامعه ی مدنی نیست. اگر منکر این ادعا هستند اجازه دهند جامعه ی مدنی در تظاهراتی مدنی و مسالمت آمیز مبتنی بر اصل بیست و هفت قانون اساسی نظر خود را اعلام کنند.


 


عباس خلیلی درمنه (خلیل درمنکی) از منتقدان ادبیات نسل نو در تاریخ ششم دی‌ماه و در پی حوادث مرتبط با عاشورا بازداشت شده بود.

به گزارش خبرنگار رهانا، پیش از این نیز، جمعی از شاعران، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان عرصه‌ی هنر و ادبیات با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به تداوم بازداشت این نویسنده برجسته اعلام کرده بودند.

وی روز جاری پس از تحمل حدود ۵ ماه حبس از زندان اوین آزاد شد.


 


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود بیانیه دیروز ایران، ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت را مورد انتقاد قرار داد. متن این سرمقاله به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دیروز، در پی انجام مذاکرات سه‌جانبه ترکیه، برزیل و جمهوری اسلامی ایران در تهران درباره چگونگی تبادل سوخت هسته‌ای، بیانیه‌ای منتشر شد که مهمترین فراز آن، اعلام موافقت جمهوری اسلامی ایران با مبادله سوخت در خارج از ایران است. ماده ۵ این بیانیه مقرر میدارد جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی شده را در ترکیه به امانت می‌گذارد که در مالکیت ایران خواهد بود و ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان نظارت بر آن را خواهند داشت. در ماده ۶ این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با موارد فوق (موافقت‌ با تبادل سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه، به امانت گذاشته شدن ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم کمتر غنی شده در ترکیه و اینکه تبادل سوخت یک گام مثبت و رو به جلو تلقی شود و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای جایگزین هرگونه تقابل و تهدید گردد) به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف ۷ روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وین (روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) جزئیات بیشتری درباره تبادل سوخت از طریق توافق‌نامه خطی و ترتیبات مربوط به توافقنامه ایران و وین که متعهد به تحویل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت اورانیوم مورد نیاز راکتور می‌باشند، شرح داده خواهد شد.

براساس ماده ۷ این توافقنامه، از زمانی که گروه وین توافق خود را اعلام کند. طرفین خود را ملزم به اجرای ماده ۶ میدانند و ایران نیز موافقت خود را با انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده (LEU) اعلام می‌کند و گروه وین نیز متعهد می‌شود ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را به ایران تحویل دهد.

این پیش‌بینی نیز در بیانیه تهران گنجانده شده است که درصورتی که مفاد این توافق‌نامه مورد توجه قرار نگیرد حسب درخواست ایران، دولت ترکیه سوخت به امانت گذاشته شده را بدون معطلی به ایران برگشت دهد.

درباره توافق سه‌جانبه تهران برای مبادله سوخت اتمی چند نکته قابل تأمل است که از اینقرارند:

۱ – مهمترین نکته اینست که تا قبل از اجلاس گروه ۱۵ در تهران و اجلاس سه جانبه ترکیه، برزیل و ایران، سیاست محوری نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که “مبادله سوخت اتمی فقط در ایران”. این نکته را آقای منوچهر متکی وزیرامورخارجه کشورمان هفته گذشته برای چندمین بار مورد تأکید قرار داد و نکته‌ایست که با سیاست اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای منطبق است. ایشان، سال گذشته تبادل سوخت با کشورهای گروه ۱+۵ را مشروط به سه شرط دانستند که عبارت بودند از:

۱ – تبادل همزمان سوخت ۲۰ درصد در برابر اورانیوم ۳٫۵ درصد

۲ – انجام مبادله فقط در خاک ایران

۳ – تعیین میزان اورانیومی که مبادله می‌شود براساس نیاز ایران

متأسانه در بیانیه دیروز تهران، هیچیک از این سه شرط رعایت نشده و ایران پذیرفته است ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳٫۵ درصدی اورانیوم خود را قبل از آنکه چیزی تحویل بگیرد از کشور خارج نماید وظرف یکسال بعد مقدار ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد غنی شده تحویل بگیرد. این، نه تنها رعایت شرط‌های مذکور نیست، بلکه یک عقب‌نشینی آشکار در همه زمینه‌های اعلام شده قبلی می‌باشد.

۲ – در تاریخ ۱۷/۲/۸۹ یعنی فقط ۱۰ روز قبل از صدور بیانیه تهران، سخنگوی وزارت امورخارجه در بیان جزئیات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران برای مبادله سوخت اتمی، برروی تناسب مقدار مورد نظر برای مبادله تأکید کرد. در این زمینه، گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۷ مهر سال ۸۸ خواستار ارسال۷۵ درصد اورانیوم ایران با غنای ۳٫۵ درصد به روسیه و سپس فرانسه برای تبدیل شدن به میله‌های سوخت با غنای ۲۰ درصد شد. این پیشنهاد گروه ۱+۵ مورد پذیرش ایران قرار نگرفت زیرا ایران معتقد بود درصورتی که شرایطی مانند همزمانی و سایر تضمین‌ها داده شوند، در آنصورت نیز باید جانب احتیاط رعایت گردد و ایران ابتدا مقدار کمی از اورانیوم ۳٫۵درصد خود را با سوخت ۲۰ درصد مبادله نماید و در صورت انجام بدون مشکل آن، در مراحل بعدی برای مبادله بقیه اورانیوم تا ۷۵ درصد نیز اقدام نماید. اما در توافقنامه دیروز تهران صحبت از اینست که ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳٫۵درصد خود را به ترکیه ارسال نماید که این مقدار حدود ۸۰ درصد موجودی ایران را شامل می‌شود.

۳ – در گذشته، در برابر ۷۵ درصد اورانیوم ۳٫۵درصد غنی شده ایران قرار بود ۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۲۰درصد تحویل ایران شود، ولی در توافق دیروز صحبت از اینست که در مقابل همان مقدار، فقط ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد به ایران تحویل شود. معلوم نیست این کاهش ۸۰ کیلوئی چرا؟

۴ – در اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت، علاوه بر ضرورت همزمانی مبادله، درباره مکان مبادله نیز اظهارنظر شده و وی در همین اظهارات تاکید نمود از نظر ایران هیچ مکانی غیر از ایران برای مبادله قابل پذیرش نیست. این نکته و سایر نکاتی که در اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مورد تاکید قرار گرفته، همگی بر سیاست اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب در زمینه مبادله سوخت اتمی منطبق است درحالی که در توافق‌نامه دیروز تهران هیچیک ازآنها رعایت نشده‌اند.

۵ – در بهمن ماه سال گذشته بعد از آنکه آمریکا و بعضی اعضای گروه ۱+۵ بر نقطه نظر زیاده‌خواهانه خود مبنی بر عقب‌نشینی ایران در موضوع هسته‌ای اصرار ورزیدند و ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کردند، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد دستور غنی سازی ۲۰ درصدی را توسط ایران صادر کرده تا نیازی به مبادله سوخت نداشته باشیم. بلافاصله بعد از صدور این دستور، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز اعلام کرد غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شروع شده است. با توجه به این اعلام و این اقدام، ایران چه نیازی به امضای توافق‌نامه‌ای دارد که در آن اینهمه عقب‌نشینی وجود دارد؟ اگر اخبار مربوط به توان ایران برای غنی‌سازی ۲۰درصد صحت داشته باشد، تازمانی که سوخت رآکتور تهران به پایان برسد ما می‌توانیم سوخت جایگزین را تأمین نمائیم و نیازی به ارسال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود به خارج از خاک ایران و دریافت سوخت ۲۰ درصد غنی شده تا یکسال دیگر نداریم. با توجه به این واقعیت، این سئوال مطرح است که توافقنامه تهران چرا؟ جالب است که رئیس سازمان انرژی اتمی در تاریخ۱۸ فروردین سال جاری گفت: “ایران، اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کرده است” و در اول اردیبهشت همین امسال نیز گفته است: “تولید سوخت ۲۰ درصدی به خوبی پیش می‌رود” با اینحال، ما چه نیازی به چنین توافقنامه‌ای داریم؟

۶ – میان ترکیه و سایر کشورها چه تفاوتی وجود دارد که آقایان مبادله در خاک ترکیه را بی‌اشکال میدانند؟ اگر آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵ درصدد خیانت به ایران باشند و نخواهند به تعهدات خود در توافقنامه عمل کنند، می‌توانند در خاک ترکیه نیز چنین کنند. بنابر این، تأکید بر مبادله در خاک ایران، سیاست درستی است که باید بر آن پای فشرد.

این واقعیت‌های آشکار، بر این نکته تأکید می‌کنند که برخلاف آنچه در تبلیغات رسمی اعلام می‌شود، توافق دیروز تهران نباید یک پیروزی قلمداد شود، زیرا یک عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب است و جمهوری اسلامی ایران نباید به آن تن دهد.

 


 


در ادامه واکنش ها به اجرای ناگهانی احکام اعدام پنج تن از زندانیان سیاسی، جمعی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی _ مدنی که طی ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری مجبور به ترک ایران شده اند، قصد دارند طی روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ماه مه (۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه)، تجمعی سه روزه در میدان حقوق بشر(Trocado) پاریس برگزار کنند.

بنا بر این گزارش، برگزار کنندگان تجمع فوق الذکر، هدف از این تجمع اعتراضی را، "ارسال ندای همدردی، همدلی و همراهی، به هموطنانمان داخل ایران" ذکر کرده و خاطرنشان ساخته اند: "روزهای تلخی بر میهن و فرزندانش می گذرد، خبر تلخ و ناباورانه اعدام فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، علی حیدریان، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان در ایران که به گفته آگاهان و فعالان دلسوز، بدور از انصاف و در عدم رعایت استاندارد های حقوق بشر، در داخل و خارج کشور موج تازه ای از نارضایتی را در بین مردم رقم زد.

امروز ما جمعی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی _ مدنی از طیف های مختلف فکری که در ماه های اخیر و پس از رویدادهای انتخابات مجبور به جلای وطن شده ایم، ضمن حمایت قاطع از مبارزات حق طلبانه و آزادی خواهانه مردم ایران و محکومیت رفتارهای نسنجیده و ضد حقوق بشری حاکمیت ، بار دیگر در همدری با خانواده های زندانیان سیاسی و جانباختگان اعدام های اخیر و همراهی با جنبش سبز مردم ایران، قصد داریم در حرکتی مدنی، اعتراض خود را نسبت به ادامه روند ناعادلانه قضایی در داخل کشور اعلام کرده و همگان را نسبت به شرایط حاکم بر میهنمان ، آگاه سازیم. "

این فعالان و روزنامه نگاران همچنین از آزادیخواهان و ایرانیان مقیم فرانسه دعوت کرده اند تا با حضور در این تجمع اعتراضی، "حمایت خود را از هموطنان درون کشور به ویژه زندانیان سیاسی محکوم به اعدام، اعلام دارند و بار دیگر همبستگی خود را با آرمانهای جنبش سبز ایران در عمل نشان دهند. "

طی هفته ای که گذشت، ایرانیان و فعالان حقوق بشری در کشورهای مختلف جهان، نسبت به اعدام زندانیان سیاسی در ایران، از خود واکنش های زیادی نشان داده و افکار عمومی جهان را نسبت به وقایع ایران آگاه نموده اند.


 


چند روزی مانده به خردادماه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های بیشتری را علیه جنبش سبز تهیه و پخش می‌کند.

در جدیدترین اقدام «سیمای ملی»، برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» با حضور حجت الاسلام سید محمود نبویان، مدرس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (به مدیریت مصباح یزدی) و مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در یکی از بهترین زمان‌های پخش (دوشنبه شب، بجای برنامه‌ پرمخاطب «نود» در شبکه سوم سیما) به عرصه حملات تند و اتهامات یک ‌طرفه علیه جنبش سبز و روشنفکران دینی تبدیل شد.

در این برنامه که با عنوان «دینداری سکولار؛ دینداری انقلابی» و حدود دو ساعت پخش شد، رهبران جنبش سبز و نیز احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب (نهضت آزادی ایران، جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب کارگزاران سازندگی و...) و روشنفکران دینی (بویژه دکتر عبدالکریم سروش، و همچنین دیگر صاحبان اندیشه چون دکتر محسن کدیور، استاد محمد مجتهد شبستری، مهندس عبدالعلی بازرگان، دکتر عطاالله مهاجرانی و...) هدف اتهامات و نقدهای یک‌سویه و سخنان پرمغلطه‌ مدعوین برنامه و مجری آن قرار گرفتند.

سیمای جمهوری اسلامی در آستانه‌ خردادماه، آشکارا عزم خود را برای حمله به جنبش سبز و رهبران سیاسی و صاحب ‌نظران آن، جزم کرده است و برنامه‌ شب گذشته، یکی از بهترین مصادیق دور جدید تهاجمات صدا و سیما محسوب می‌شود. ضمن اینکه پخش چنین برنامه‌هایی می‌تواند به‌عنوان زمینه‌سازی و توجیه افکار عمومی برای برخورد قضایی و بازداشت رهبران جنبش سبز، تحلیل شود.

شاکری یکی از مدعوین برنامه، در سخنان خود ضمن تشبیه وضع جنبش سبز، به «مار افسرده» تاکید کرد که «هرچند در ظاهر فتنه سبز به حاشیه رفته است، اما منتظر فرصت است و باید چشم فتنه را درآورد.» وی به قوه قضاییه توصیه کرد که«شجاعانه در برابر فتنه سبز اقدام کند.»


 


در هفته های پیش رو یکی از مهمترین فصل های تاریخ معاصر ایران رقم خواهد خورد. فصلی از ایستادگی ، عقلانیت سیاسی ، حق طلبی و صلح جویی عاری از هر نوع خشونت.

لازمه موفقیت در راه سبز امید حفظ تومان صبرو شکیبایی ، عقلانیت سیاسی ، پرهیز از هرگونه خشونت وخصوصا امری که برخی تحت عنوان خودساخته « حق دفاع از خود » در برابر خشونت دولتی ، خواسته یا ناخواسته به خشونت دامن میزنند . و البته حفظ هوشیاری در برابر توطئه های جریان خشونت طلب حاکم از یک سو و جریان های خشونت طلب و سواستفاده گر منفور ملت مانند فرقه رجوی. جریان هایی که به عقیده نگارنده مانند دو لبه قیچی ، در جهت مخالف یکدیگر اما در خدمت دیگری و با هدفی یکسان به دنبال نابودی همه طیف های جنبش سبز و جایگزین کردن خودشان میباشند.

در روزهای گذشته شاهد بودیم که جریان تندرو حاکم با اعدام 5 تن که به گفته وکلایشان از حق دادرسی عادلانه محروم بوده اند ، چگونه به دنبال اختلاف افکنی در بین جنبش سبز بود. امری که بزرگترین تهدید و آفت جنبش فراگیر و متنوع دموکراسی خواهی ملت ایران محسوب میگردد.

جریان تندرو حاکم که به هر قیمتی به دنبال حفظ احمدی نژاد و اطرافیانش در قدرت میباشد ، به دنبال این بود که با اعدام این 5 تن به اتهام همکاری با گروه تروریستی پژاک، از طرفی با تاکتیک پمپاژ وحشت ، خشم و خشونت در جامعه ( تاکتیکی که احمدی نژاد در مناظره های پیش از انتخابات به وضوح از آن استفاده میکرد ) به گسترده شدن خشونت در جامعه دامن بزند و از طرف دیگر با اختلاف افکنی بین برخی طیف های جنبش سبز ، آقایان موسوی و کروبی را در حالت آچمز قرار داده و به تضعیف جایگاه رهبران جنبش در بدنه آن و جامعه بپردازد.

دو هدفی که البته با افشاگری های شجاعانه وکلای مدافع این 5 قربانی که از بیگناهی یا دست کم سختگیری غیرقانونی درقبال آنان خبر دادند و همچنین مواضع هوشمندانه آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در دفاع از حقوق انسانی و شهروندی همه افراد با هر نوع گرایش فکری و سیاسی ، خنثی شد.

توطئه پیش روی جنبش

اما آنچه بنده را به نگارش این سطور ترغیب کرد ، توطئه ای است که با هماهنگی خواسته یا ناخواسته ( البته تفاوت چندانی نمیکند که چگونه این هماهنگی اتفاق افتاده باشد) دو جریان خشونت طلب رجوی و احمدی نژاد احتمالا طرح ریزی شده و نگران آن هستم که کیفیت برنامه های پیش رو جنبش سبز را تهدید کند.

در ماه ها و هفته های گذشته و خصوصا پس از اعتراضات روز عاشورا مکررا خبرهایی منتشر میشد که برخی از شهروندان داخل کشور به جرم دیدار با بستگانشان در پادگان اشرف بازداشت و به اتهام محاربه با احکام سنگین اعدام روبه رو شده اند. دست کم و تا آنجا که در اخبار دنبال کرده ام ، برای آقایان عبدالرضا قنبری ، محمد حاج آقایی ، کاظمی ، صارمی ، خانم معصومه یاوری ، 5 عضو خانواده دانشپور و ... به این اتهام حکم اعدام صادر شده است. حال آنکه گر نه همه که لااقل اکثر این افراد و وکلایشان بارها هرگونه ارتباط این افراد با گروه تروریستی رجوی را تکذیب کرده اند و نهایتا جرمی که از نظر مقامات قضایی ایران مرتکب شده اند ، رفتن به عراق و اشرف برای دیدن بستگانشان بوده است ، عملی که حتی اگر در قانون جرم محسوب شود مجازاتش اعدام نیست.

همچنین در اظهارات تامل برنگیز دادستان تهران نیز دیدم که به این احکام و احتمال اجرای قریب الوقوع دست کم 3 اعدام دیگر اشاره شده است. حتی گفته شده که این افراد در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند ، حال آنکه به گزارش خبرگزاری های داخلی لااقل یکی از این 3 نفر مورد اشاره دادستان تهران از چندین سال پیش در زندان به سر میبرد.

از شواهد و قراین پیداست که خشونت طلبان دولتی به دنبال تکمیل پروژه ناکام مانده شان با اعدام های احتمالی بیشتر در روزهای پیش از 22 خرداد میباشند. بیانیه اخیر 175 راهیافته مجلس هشتم که رهبران جنبش را منافقان جدید خوانده ، نیز در همین راستا ارزیابی میشود.

از طرفی شاهدیم گروه منفور رجوی که با رفتارهای ضد میهنی و تروریستی اش ، خصوصا ترور مردم بیگناه در روزهای پس از 30 خرداد 60 و قرار گرفتن در کنار صدام ، بزرگترین دشمن مردم ایران ، در جنگ هشت ساله ، دیگر هیچ جایگاهی در جامعه ایران ندارد و به یک گروه مرده و تنها یک برگ سوخته بازی های سیاسی بین دولت ها بدل شده است ، در یکسال گذشته به دنبال سو استفاده از شرایط داخل کشور و مطرح کردن خود میباشد.

در روزهای اخیر شاهدیم که رسانه های اقماری وابسته به این گروه تروریستی و خشونت طلب با ترویج خشونت و گل آلود کردن آب دنبال گرفتن ماهی به کام خودش است. همچنین شاهدیم که گروه مذکور با هماهنگی عجیب با خشونت طلبان حاکم به دنبال آن است که محکومان به اعدام فوق الذکر را به صورت غیرمستقیم به این گروه بچسباند تا هم زمینه اعدام این چند نفر را برای خشونت طلبان حکومتی مهیا سازد و هم به زعم خودش بتواند اندک جایگاه اجتماعی برای خودش پس از اعدام این افراد به دست بیاورد. همه این اقدامات غیراخلاقی گروه رجوی در حالی است که محکومان به اعدام و وکلایشان مانند آقای دکتر سیف زاده بارها هرگونه وابستگی این افراد با گروه رجوی و یا انجام هرگونه ترور یا خرابکاری را تکذیب کرده اند. و حتی مقامات دادستانی و قضایی هیچ گونه اتهام خرابکاری ، خشونت آمیز و یا تروریستی را به این متهمان محکوم به اعدام نسبت نداده اند.

اهداف جریان حاکم از اعدام های مورد اشاره دادستان تهران

به عقیده نگارنده سناریو احتمالی خشونت طالبان حاکم با اعدام احتمالی چند قربانی دیگر ، به زعم خودشان دامی خواهد بود برای جنبش سبز که با اهداف زیر اجرا خواهد شد :

1. در راستای استراتژی شکست خورده « النصر بالرعب» گام بردارند و جامعه را در آستانه روزهای حساس خرداد مرعوب و وحشت زده کنند . سیاستی که به نظر میرسد هرچه به سالگرد انتخابات نزدیک تر شویم ، بیشتر از طرف جریان حاکم پیگیری میشود.

2. باز هم مانند روزهای پس از انتخابات و این بار بیشتر، اعتراضات و پرسش های مردمی صلح جو و حق جو را به یک گروه مرده و منفور ملت نسبت دهد.

3. با قرار دادن رهبران جنبش در وضعیت به زعم حاکمان باخت - باخت شرایطی را به وجود آورد که در صورتی که اعدام های احتمالی آینده را محکوم کنند ، با تبلیغات شدید رسانه های دولتی و حکومتی روبرو خواهند شد که از چند منافق تروریست دفاع کرده اند ، و اگر آن را به صورت رسمی محکوم نکنند با اختلاف افکنی درون جنبش به آرزوی یکساله شان که ایجاد فاصله بین رهبران و بخش هایی از بدنه جنبش است ، دست خواهند یافت و سعی خواهند کرد با دلسرد کردن مردم برنامه های پیش رو جنبش را تحت تاثیر قرار دهند.

چه باید کرد؟

اما در برابر این سناریو کثیف خشونت طلبان چه باید بکنیم که هم از قربانی شدن چند نفر دیگر جلوگیری بکنیم و همانطور که مهندس موسوی نیز اخیرا اشاره کردند ، بدون توجه به علایق سیاسی و بدون دفاع از کنش سیاسی آنها از حقوق انسانی شان دفاع کنیم و هم از دستیابی جریان حاکم به اهداف فوق جلوگیری کنیم.

ضمن دعوت از همه اعضای جنبش سبز به فکر و اندیشه در این مورد چند راه حل ابتدایی که به ذهن بنده میرسد اشاره میکنم:

1. نخست آنکه با راه انداختن کمپینی در دفاع از حقوق شهروندی محکومان به اعدام مورد اشاره داستان تهران، بدون توجه به علایق سیاسی آنها از قربانی شدنشان جلوگیری کنیم و با تاکید بر حق دادرسی عادلانه ، خواهان رسیدگی مجدد پرونده این افراد در شرایط عادی و بدور از مصلحت اندیشی های سیاسی و فضاسازی های رسانه ای حاکمان شویم. خصوصا آنکه بسیاری از این افراد دست کم در مراحل بازجویی ، بازپرسی و دادگاه بدوی از حق داشتن وکیل و دیگر حقوق قانونی یک متهم محروم بوده اند. به عنوان مثال روند رسیدگی به پرونده اقای عبدالرضا قنبری شاهد خوبی برای این مدعاست.

2. باید مراقب باشیم که در صورت اجرای سناریو جریان حاکم، بر رهبران جنبش برای موضعگیری سریع فشار نیاوریم.

3. با توجه و تاکید بر اصل مهم « پرهیز از هرگونه خشونت » و حتی خشونتی که برای دفاع از خود باشد ، تلاش های جریانهایی که تداوم حیاتشان در شرایط خشونت آمیز و غیرمسالمت آمیز میباشد ، را به شکست منجر کنیم. جریانهای خشونت طلب در هر دو سوی این سناریو مشتاقانه و هوشمندانه بر طبل خشونت میزنند و آشکارا و پنهان تبلیغ و ترویج خشونت میکنند.

4. جهت افزایش همبستگی و همراستا و هم جهت شدن بردار فعالیت های همه طیف های جنبش سبز در داخل و خارج از کشور، با هوشیاری و درایت بر مطالبات مشترک و حداقلی جنبش تاکید کنیم و شعارهایی منطبق با همین فصل مشترک خواسته های جریانات جنبش سبز طرح کنیم. فراموش نکنیم که جنبش سبز رنگین کمانی است که یک طرف آن بخش هایی از راست های داخل مجموعه جمهوری اسلامی است و طرف دیگر آن احزاب اپوزسیون داخل و خارج از کشور، طیف گسترده ای از عماد افروغ تا عبدالله مهتدی ، از مسیح مهاجری تا محسن سازگارا. از حسن روحانی تا عزت الله سحابی. و مهمتر از اینها همه مردمی که با گرایشات مختلف و در اعتراض به سیاست های دولت احمدی نژاد از پیش از انتخابات ریاست جمهوری تا کنون در کنار هم قرار گرفته اند. پس برای آنکه متفرق نشویم و به پیروزی برسیم به جای آنکه بر خواسته های خودمان اصرار کنیم ، باید بر فصل مشترک مطالبات همه ی سبزها تاکید کنیم. مطلباتی که تا کنون در بیانیه ها و اظهارات آقایان موسوی و کروبی نمود پیدا کرده است.

5. باید هوشیار باشیم و در مصاحبه ها ، نوشته ها ، اظهارات و خصوصا در فضای مجازی اتحادمان را حفظ کنیم و به جای تاکید بر موارد اختلافمان بر مشترکاتمان تاکید کنیم و فراموش نکنیم که «همه با هم » هستیم .

در پایان باید اشاره کنم که همه آنچه در مقاله به آن اشاره کردم ، سناریو احتمالی است که از رفتارها و اظهارات مسئولان دولتی استنباط میشود. در عین حال امیدوارم همان جریان عاقل ولی در اقلیت درون حکومت که پس از 5 اعدام اخیر هرگونه اعدام بدون تایید دیوان عالی کشور را ممنوع کرد ، از اعدام های سیاسی بیشتر و گسترش خشونت جلوگیری نماید.

 


 


فرهاد گلزار - جرس: پس از بازداشت محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و سردبیر دو هفته نامه توقیف شده عصرما، دادستان تهران او را به ارتکاب جرائم امنیتی متهم کرد. اینکه چرا دستگاه امنیتی حکومت بعد از یازده ماه از بازداشت چهره های سیاسی و تشکیلاتی جنبش سبز به سراغ محسن آرمین رفته و با شدت بخشیدن به تهدید و ارعاب نزدیکان میر حسین موسوی و بدنه جنبش سبز، چه هدفی را برای خردادی که در پیش است دنبال می کند، پرسشهایی است که جرس با "محمد علی توفیقی" در میان گذاشته است.

وی عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از چهره های فعال مطبوعاتی و سیاسی اصلاح طلب در کردستان است که به تازگی ناگزیر از مهاجرت شده و در فرانسه زندگی می کند.

آیا شما هم بازداشت محسن آرمین را با نزدیکی به خرداد ماه مرتبط می دانید؟

بازداشت محسن آرمین عضو ارشد سازمان مجاهدین را باید در قالب مجموعه ای از اتفاقات که در چند روز گذشته شاهد آن بوده ایم تحلیل نمود. در آستانه سالگرد انتخابات رسوای ریاست جمهوری دهم، حکومت کودتا بخاطر هراس شدید نسبت به از سرگیری اعتراضات مردمی (در ابعاد خیابانی) به هر لطایف الحیلی متوسل می شود تا بلکه به زعم خود مانع از فوران مجدد اعتراضات شود. از یک سو با تشدید احکام اعدام و اجرای سریع و خارج از قاعده آن قصد دارد با ایجاد رعب و وحشت در بدنه اجتماعی جنبش سبز جو ترس و انفعال را حاکم نماید و از دیگر سو با محارب خواندن و شاخ و شانه کشیدن برای رهبران جنبش از طریق دادستان تهران آنها را وادار به سکوت نماید. در چنین شرایطی بازداشت یکی از چهره های موثر و فکور جریان اصلاحات که نقش مهم و غیرقابل انکاری در راهبری سازمان مجاهدین- مخصوصا در غیاب اعضای زندانی دیگرمانند مهندس نبوی، تاج زاده و عرب سرخی- داشته است از نظر سناریو نویسان اقتدار گرا می تواند در پیشگیری از شرایط بحرانی و "کنترل خرداد" موثر باشد بنابراین بازداشت دکتر آرمین را باید آغاز دورجدید بازداشت های غیرقانونی طراحان کودتا ارزیابی نمود و حتی بعید نیست که با توجه به زمینه سازی ها و جوتبلیغاتی سنگینی که در رسانه های محافظه کاران دوباره به راه افتاده است بازداشت رهبران جنبش و یا حداقل سنجش زمینه های اجتماعی و واکنش های احتمالی آن مدنظر باشد.

در محافل سیاسی – مطبوعاتی، این پرسش مطرح است که چرا با گذشت یازده ماه از آغاز سرکوب سراسری فعالان سیاسی منتقد و بازداشت افراد تأثیر گذار در جنبش، از جمله رهبران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مانند بهزاد نبوی و تاج زاده و عرب سرخی، چرا تا کنون به سراغ آرمین نرقته بودند که علاوه بر شجاعت و سابقه نظری، سخنگوی سازمان هم محسوب می شود و چرا الان وی را بازداشت کرده اند؟

برای نیروهای امنیتی، گاهی بازداشت نکردن یک فرد بیش از زندانی کردن او منفعت دارد مخصوصا هنگامیکه اهدافی مانند ایجاد شبهه و تفرقه در سطوح رهبری مدنظرباشد چنین اقداماتی در دستور کار قرار می گیرد. خوشبختانه روزنامه کیهان - ارگان رسانه ای ستاد کودتا- سه شنبه 28 اردیبهشت ماه پرده از این نقشه کثیف و اقدامات غیر اخلاقی برداشت و در بخش خبرهای ویژه که توسط سرویس امنیتی این روزنامه تهیه می شود، نوشت: دستگيري اغلب اعضاي موثر سازمان در جريان اغتشاشات سال گذشته باعث شده بود آرمين در محافل گوناگون با اين علامت سوال توأم با شك و بدگماني مواجه شود كه چرا او در ميان عناصر تندرو سازمان از بازداشت استثنا مي شود! این روزنامه سوپر اصولگرا در ادامه لجن پراکنی هایش علیه رهبران جنبش سبز که مدتی است با انواع و اقسام اتهام، خبرسازی و دروغ بافی قصد القای تفرقه در میان آنها را دارد در ادامه افزوده است: گفتني است كه برخي از مدعيان اصلاحات در ادامه ترديدهاي خود نسبت به آرمين، بازداشت او را يك حركت نمايشي از سوي مراكز امنيتي نظام تلقي كرده اند كه براساس برخي شواهد موجود، اين ديدگاه نمي تواند از صحت چنداني برخوردار باشد.

در هرحال به نظر من بازداشت آقای آرمین بدلیل پایبندی او به اهداف اصلاحی و نتیجه ناامیدی کودتا گران است مخصوصا با شناختی که از روحیه نفوذ ناپذیر ایشان دارند می خواهند با اجرای این سناریوها به تخریب وجهه او بپردازند. ظاهرا با توجه به نخ نما شدن اقدامات سال گذشته، آقایان قصد ندارند در سکانس دوم "کمدی فتنه" از شوهای تکراریی نظیر دادگاه های فرمایشی یا مصاحبه های مضحک استفاده نمایند بهمین دلیل بازی پیچیده تری در دستور کار قرار گرفته است که لزوم هشیاری و آمادگی سبزها را می طلبد.

در روزهای گذشته همزمان با بحث تصویب دور جدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، شاهد امضای تفاهم نامه مبادله اورانیوم غنی شده با برزیل و ترکیه بودیم؛ این باز شدن حکومت ایران در نسبت با خارج و بسته شدن فضا در داخل را چگونه تحلیل می کنید؟

بسیاری از تحلیل گران معتقدند که نسبت مستقیمی میان بهبود روابط خارجی ایران با کشورهای دیگر-مخصوصا قدرت های جهانی- و تشدید سرکوب و گسترش خفقان در داخل کشور وجود دارد. حاکمان فعلی بدلیل حراج مشروعیت نظام سیاسی به پای ریاست جمهوری احمدی نژاد و ناکارآمدی همه جانبه در مدیریت علمی کشور، برای کنترل اوضاع از روش های غیردمکراتیک و استبدادی بهره می گیرند طبیعتا بکاربردن این روش ها می تواند اعتراضات سایر کشورها مخصوصا در قالب حمایت از حقوق بشر را به همراه داشته باشد که در صورت توافق با کشورهای دیگر در زمینه هسته ای احتمال سکوت آنها در این زمینه ها بیشتر می شود.

همین همواره یکی از نگرانی های نیروهای خواستار تغییر، بیم از معامله گری حاکمان فعلی بر سر اهداف جنگ طلبانه هسته ای در خارج، به منظورتشدید سرکوب در داخل و گسترش خفقان بوده است . رهبر ایران در یکی از سخنرانی های خود، ضربه به اعتبار بین المللی کشور در آستانه مذاکرات مهم هسته ای را یکی از مهمترین تاثیرات وقایع اخیر(البته از دید او فتنه ) دانست. این مسئله می تواند بخوبی نشان دهنده عمق حسرت و نگرانی شدید نسبت به از دست رفتن امکان این معامله مهم و حیاتی باشد.

بنابراین تشدید سرکوب ، برنامه انحلال احزاب تاثیرگذاری مانند سازمان مجاهدین انقلاب و دور جدید بازداشت ها مخصوصا در مدت زمان کوتاهی که تا 22 خرداد باقی مانده است، بعید نیست که با توافقات هسته ای و برخی بده بستان های سیاسی در قالب آزادی زندانیان ایرانی در خارج کشور و برعکس در ارتباط باشد.

و سرانجام؛ فکر می کنید اصرار حکومت بر بازداشت افراد تاثیر گذار در روند اصلاح و تغییر وضع موجود، مانند آقای آرمین، می تواند بر ادامه روند جنبش تاثیر منفی بگذارد؟

گرچه بازداشت آقای آرمین و سایرزندانیان سیاسی سرشناس و یا گمنام یک خسارت بزرگ و اتلاف سرمایه های عظیم انسانی است و نفر/ ساعت هایی که از این بابت از دست می رود به هیچ وجه برای کشور قابل جبران نیست اما باید گفت که این حرکت بدلیل ماهیت اجتماعی گسترده اش و اینکه اساسا فرد محور نیست به راه خود ادامه خواهد داد و بدون شک تا برطرف نشدن زمینه های واقعی اعتراض مردم که ریشه در شیوه های غلط حکومت داری و استبداد دینی موجود دارد و همچنین تا تحقق خواست تاریخی ایرانیان برای دمکراتیزاسیون جامعه و قدرت، اینگونه اقدامات تلخ و غیرقانونی که بیش از هر چیز نشانه استیصال و ناتوانی کودتاگران است ، قادر به متوقف کردن جنبش سبز نخواهد بود.
 


 


روح الله حسینیان، حسین شریعمتداری و زاکانی با توجیهاتی کاملاً یکسان تعهدنامه هسته ای امضا شده توسط دولت احمدی نژاد برای انتقال منابع اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه برای تبادل با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران در آینده، دستاوردی عظیم و هوشمندانه خواندند.

روح‌الله حسينيان در حاشيه جلسه علني امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با مثبت ارزيابي كردن بيانيه هسته‌اي تهران، اظهار داشت: استراتژي اين دولت استراتژي پيش برنده است و تاكنون دولت ثابت كرده فعاليت‌هاي هسته‌اي را از حالت توقف و تعليق به حالت پويايي و رشد رسانده و از اين به بعد نيز چنين خواهد بود.
وي افزود: گاهي اوقات لازم است تاكتيك‌هايي و انعطاف‌ها و احيانا ابتكاراتي را نشان دهيم كه به نظر من بيانيه تهران به دليل آنكه دو كشور ديگر را با ايران هم‌صدا كرده و برزيل و تركيه را شريك ادعاي خود كرده، يك عمل بسيار موفقيت‌آميزي انجام داده است.
رئيس كميسيون سياست داخلي و امور شوراها با بيان اينكه پذيرش و عدم پذيرش بيانيه تهران از سوي گروه وين يك شكست براي اعضاي اين گروه است، اظهار داشت: اگر گروه وين بيانيه تهران را بپذيرد دولت ايران به موفقيت بزرگي دست يافته و خواسته‌هاي آنها تامين مي‌شود.
حسينيان افزود: اگر گروه وين بيانيه تهران را نپذيرد، در آن صورت به دنيا اثبات خواهد شد كه واقعا كشورهاي غربي دنبال فريب‌كاري بودند و نمي‌خواستند در خصوص رآكتور هسته‌اي تهران با ايران همكاري كنند و به همين دليل معتقدم توافق ايران با تركيه و برزيل راهكار خوبي بود كه دنيا را در مقابل اقدام مبتكرانه قرار داده است كه اميدواريم نتايج آن در يك سال آينده براي مردم ما روشن شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا پذيرش مبادله سوخت هسته‌اي در خاك تركيه به جاي داخل كشور از سوي ايران عقب‌نشيني به حساب مي‌آيد، تصريح كرد: در مذاكرات هر طرف دست بالايي را مي‌گيرد اما وقتي پاي ميز مذاكره مي‌نشينند، طرفين مقداري كوتاه آمده و انعطاف از خود نشان مي‌دهند.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ گروه وين مي‌خواست اورانيوم غني شده 3 درصد را از جمهوري اسلامي بگيرد و دست خود نگه دارد و بعد از مدتي اورانيوم با غناي 20 درصد به ما تحويل دهد. اما اكنون كشور ثالثي انتخاب شده تا اورانيوم ما در آنجا امانت گذاشته شود كه اين يك قدم به خواست ما و موضعي كه در چند ماه گذشته اتخاذ كرده‌ايم نزديك است.
حسينيان با اشاره به تفاوت مفاد بيانيه تهران با بيانيه وين افزود: اين دو بيانيه كاملا متفاوت هستند و بيانيه وين به دنبال آن بود كه آنها اورانيوم غني شده 3 درصد را بگيرند و به 20 درصد تبديل كنند كه ما به آنها اطمينان نداشتيم و نمي‌دانستيم آيا آنها بعد از دريافت مواد به تعهدات خود عمل مي‌كنند يا نه.
وي ادامه داد: اينكه پاي كشور ثالثي به نام تركيه به ميدان باز شده و به عنوان امانتدار انتخاب شده، از امنيت بيشتري برخوردار است گرچه اين نگراني وجود داشته كه در صورت تغيير و تحول در دولت تركيه اين موضوع روي توافق تهران و آنكارا تاثيرگذار باشد.
خبرنگاري از نماينده تهران درباره انتقاد برخي نمايندگان از بيانيه تهران سؤال كرد كه حسينيان پاسخ داد: همه كساني كه در جلسه غيرعلني امروز مجلس صحبت كردند از ابتكار عمل ايران حمايت كردند و موضع مقتدرانه دولت را مورد تائيد قرار دادند اما نگراني‌هايي را نيز در اين خصوص مطرح كردند.
وي افزود: آنها مي‌گويند كه امروز كه آقاي اردوغان در تركيه حاكم است، نگراني وجود ندارد اما اگر تحولاتي در دولت تركيه اتفاق بيفتد، ممكن است مشكلاتي در اجراي توافقنامه تهران به وجود بيايد اما بايد بدانيم كه در همه طرح‌ها و معاهدات اين احتمالات وجود دارد.
همچنین حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله امروز کیهان با اشاره به این موضوع که آنچه ديروز به امضاي سران سه كشور ايران و تركيه و برزيل رسيده يك بيانيه- DECLARATION- است كه به تنهايي فاقد هرگونه الزام حقوقي است و نه توافقنامه -AGREEMENT-
نوشت جمهوري اسلامي ايران از پيشنهاد قبلي خود مبني بر تبادل در خاك ايران عقب نشيني نكرده است بلكه با انتقال محل تبادل مواد از كشورهاي 1+5 به كشور تركيه، تضمين عيني مورد درخواست خود را به دست آورده است. يعني دقيقاً همان خواسته اي كه 1+5 حاضر به پذيرش آن نبود و جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان «تضمين عيني» براي پيشگيري از مصادره احتمالي محموله 1200 كيلوگرمي خود، اين تبادل را تنها در خاك ايران مي پذيرفت و اكنون اين تضمين عيني به دست آمده است.
حسین شریعمتدارای مشروط کردن اجرای این بیانیه را به پذیرش کشورهای غربی و آمریکا یکی از هوشمندی های طرف ایرانی خواند و نوشت درج عبارت ايران ظرف 7 روز پس از صدور اين بيانيه موافقت خود با موارد آن را به آژانس اعلام مي كند و تبديل بيانيه به توافقنامه و عملياتي شدن آن مشروط به پذيرش مفاد بيانيه از سوي گروه وين است نشان از هوشمندی بالای این دستاورد دارد
 


 


مجلس هشتم شورای اسلامی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، چند روز بعد از اهانت و پرخاشگری یک نماینده اصولگرا به یک خبرنگار پارلمانی که از درباره سرانجام «جنایت» کهریزک پرسیده بود به طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها «نه» گفت.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، مصطفی کواکبیان صبح امروز بعد از هفته‌ها به تعویق افتادن بررسی طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور که توسط او طراحی شده بود، به دفاع از این طرح پرداخت.

نماینده‌ سمنان درباره دلایل ارائه چنین طرحی گفت:« انگیزه‌ اصلی من برای ارایه‌ این طرح، فرمایشات رهبری و دستور ایشان برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و برخورد با خاطیان بوده است که ایشان این اتفاق را یک جنایت بیان کردند.»

وی با تاکید بر این‌که انگیزه‌ من از ارایه‌ تحقیق و تفحص انگیزه‌های خطی و جناحی نیست، اظهار داشت:« اگر هیاتی هم برای تحقیق و تفحص شکل بگیرد، من یک نفر هستم و ۱۴ نفر دیگر را اعضای کمیسیون قضایی تعیین خواهند کرد.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس تصریح کرد:« لازم نیست ضدانقلاب‌هایی که خارج از کشور هستند و ادعای دلسوزی دارند و یا غربی‌ها هیاتی برای ما بفرستند؛ چرا که حقوق بشر قانون اساسی ما که متاثر از آموزه‌های دینی است، بسیار مترقی‌تر از حقوق بشر کشورهای دیگر است. لذا اگر آقای جواد لاریجانی در اجلاس ژنو تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را افتخار تلقی می‌کند، من معتقدم بحث‌های دیگری در زمینه‌ حقوق بشر می‌تواند افتخاراتی برای ما باشد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد:« ممکن است برخی از دوستان بگویند که دستگاه قضایی خود با ماموران خاطی برخورد می‌کند و لذا نیازی به تکمیل کمیته‌ تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها نیست، اما این تحقیق و تفحص صرفا ربطی به بازداشتگاه کهریزک ندارد، بلکه این موضوع تنها انگیزه‌ای برای این تحقیق و تفحص شده است و در مورد همه‌ بازداشتگاه‌ها صورت خواهد گرفت.»

کواکبیان یادآور شد:« بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی اگر دستگاه قضایی هم این موضوع را پی‌گیری کند، باز هم این حق مجلس است که تقاضای تحقیق و تفحص داشته باشد و این موضوع می‌تواند به صورت قانونی و بدون ایراد و شبهه انجام گیرد. اعضای هیات هم می‌توانند در صورت مصلحت مواردی را برای افکار عمومی منتشر کنند.»

نماینده‌ اصلاح‌طلب مردم سمنان در خانه ملت تاکید کرد:« شما نمایندگان بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردید که با تکیه بر شرف انسانی، پایبند به حفظ حقوق ملت باشید. لذا از شما می‌خواهم به این وظیفه‌ خود عمل کنید و قبول کنید که اگر نمی‌خواهیم فرزندان یکی از ما در حوادث این‌چنین آسیب دیده باشد، پس باید جلوی تکرار این مسائل گرفته شود.»

کواکبیان خاطرنشان کرد: «آیا سزاست در مقابل اتفاقی که رهبری آن را جنایت نامیدند، ما به عنوان نمایندگان ملت ساکت باشیم؟»

پیش از توضیحات کواکبیان، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مستند به ماده ۱۹۸ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص تقاضای تحقیق و تفحص کواکبیان از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور ارایه شد که به موجب این گزارش، کمیسیون پس از ارایه‌ی اطلاعات و بحث پیرامون ضرورت انجام تحقیق و تفحص، با رای‌گیری آن را به تصویب رساند.

پس از ارایه‌ گزارش کمیسیون قضایی و توضیحات کواکبیان، تقاضای تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۶۲ رای موافق ۹۰ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به آن رای ندادند.

 


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نباید بگذاریم رزمندگان و سرداران ۸ سال دفاع مقدس را به جای اینکه چون رود در جامعه جاری باشند، گروهی با اهداف سیاسی و باندی کنار بزنند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با بیان اینکه فرهنگ، عصاره گفتاری، نوشتاری و رفتاری هر ملتی است که اگر بر مبنای خوبی‌های متعارف انسانی و اسلامی بنا شده بود، میراثی گرانبها از نسل‌های گذشته برای نسل امروز و نسل‌های آینده است،گفت:مجموعه آثاری که از گذشته‌های دور و نزدیک یک ملت، به عنوان میراث فرهنگی به یادگار مانده، سرمایه ارزشمندی است که اگر از آن حفاظت نشود، همان بلایی بر سر ملت‌ها می‌رود که در دوره‌ای بر سر مسلمانان رفت. یعنی دوره‌ای که اروپای قرون وسطی با تیزهوشی بعضی از دانشمندان خویش، پایه‌های علم و دانش مسلمانان را بردند و در دوره‌های بعد که مسلمانان با نهضت ترجمه سعی در بازپس‌گیری آنها را داشتند هم نتوانستند همه سرمایه‌های خویش را به دست آورند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:همان زمان‌ها بود که موزه‌ها به عنوان صندوقچه امانات میراث فرهنگی ملت‌ها بنا شده‌اند و به خاطر اهمیت آن، اندیشمندان یک روز جهانی را در تقویم سالانه به آن اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: در میان همه ملت‌های دارای تمدن و فرهنگ، ملت ایران از گذشته‌های بسیار دور چنان تاریخ درخشانی دارد که هنوز هم تلألوی کامل آن به خاطر بعضی از تنگ نظری‌ها و غفلت‌ها به چشم نمی آید، اما آنچه به دست آمده، سرمایه‌ای بسیار گرانبهاست که حفظ آنها وظیفه همه کسانی است که ملیت ایرانی دارند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تاریخ دفاع مقدس گفت: تاریخ دفاع سرتاسر آن سرشار از افتخارات تاریخی برای ملتی است که براساس آموزه‌های متعالی مذهب شیعه، از کیان ملی خویش دفاع کرده است. نباید بگذاریم رزمندگان و سرداران ۸ سال دفاع مقدس را به جای اینکه چون رود در جامعه جاری باشند، گروهی با اهداف سیاسی و باندی کنار بزنند.

وی خاطرنشان کرد:اگرچه این روزها در قالب برگزاری یادواره‌های شهدا، در کنار بازگویی خاطرات افتخارآفرینان، اقدام به جمع‌آوری همه آثار شهدا می‌شود، اما چه خوب است که برای این میراث فرهنگی موزه‌هایی مانند موزه شهدا در تهران و موزه دفاع مقدس در کرمان ساخته شود تا این سرمایه بی‌بدیل برای نسل‌های متمادی ایران بماند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یکی از اشتباهاتی که این روزها بعضاً در کلام بعضی‌ها جاری می‌شود، تشریفاتی بودن ساخت موزه‌هاست،گفت: با هر دیدی که به آثار حجمی، نوشتاری و یادگارهای به‌جا مانده نگاه می‌شود، ملیت و اسلامیت در آن موج می‌زند. نباید بگذاریم بعضی از بناها مانند منزل مسکونی پروفسور حسابی یا منزل مسکونی شهید رجایی و بالاتر از همه منزل مسکونی امام راحل در خمین دچار فرسودگی تدریجی و طبیعی ابنیه شوند و باید با تمام توان در حفظ و نگهداری همه آنچه را که مربوط به تاریخ مردم این سرزمین می‌شود، حفظ کنیم.

 


 


رییس قوه قضاییه از نامه 175 نماینده مجلس به قوه قضائیه به شدت گلایه كرد ولی در عین حال گفت كه اگر فتنه‌گران می‌خواهند با اعمال خود ما را علیه مجلس و دولت تحریك كنند در اشتباه محض به سر می برند و در صورت لزوم تمام قد از دولت و مجلس حمایت كامل می‌كنیم.

به گزارش فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در همایش گردهمایی معاونین و مدیران كل سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اشاره به برخی مسائل روز كشور با بیان اینكه متاسفانه علاوه بر دشمنان خارجی، برخی دوستان نیز نسبت به قوه قضائیه ظلم می‌كنند، به نامه 175 نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس قوه قضائیه اشاره كرد و افزود: این مایه تاسف است كه نمایندگان مجلس نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشته و در آن گفته‌اند كه چرا دستگاه قضا نسبت به برخورد با سران فتنه امروز و فردا می‌كنند و عده‌ای نیز در مجلس راه بیفتند و برای این نامه امضا جمع كنند.

لاریجانی با تاكید بر اینكه قوه قضائیه در برخورد با فتنه‌گران به هیچ وجه امروز و فردا نكرده است،تصریح كرد: ما هم در شناخت فتنه و هم سران آن و هم جرم آنها با صراحت اعلام نظر كرده و هیچ تردیدی هم به خود راه ندادیم اما باید بدانند كه قوه قضائیه همواره در راستای سیاست‌های كلان نظام جمهوری اسلامی قدم برمی‌دارد.

وی با بیان اینكه طبق اصل 157 قانون اساسی، قوای سه‌گانه كشور زیر نظر رهبری عمل می‌كنند، گفت:‌ البته نمی‌خواهم هر آنچه را كه در دستگاه‌ها صورت می‌گیرد به رهبر انقلاب منتسب كنم اما من خودم به برخی از این نمایندگان با صراحت تذكر و توضیح دادم اما متاسفانه دوباره برخی از این حرف‌ها می‌زنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ‌من تعجب می‌كنم كه چگونه برخی این احتمال را می‌دهند كه مسئول دستگاه قضا كه منصوب رهبری است و عقلا و شرعا خود را مقید به حركت در مسیر رهبری می‌داند، در برخورد با سران فتنه امروز و فردا كند.

لاریجانی ادامه داد: حتی از برخی شنیده‌ام كه این حرفها را برای بسترسازی و به اصطلاح كمك به دستگاه قضایی می‌زنند كه باید به آنها بگوییم ما كار خود را به خوبی بلدیم و اهل امروز و فردا كردن هم نیستیم كه این آقایان بخواهند به ما كمك كنند و ما در برخورد با سران فتنه هیچ خوفی نداریم.

وی تصریح كرد: برخی گفته‌اند كه چرا دستگاه قضایی به شكایت سران فتنه از مطبوعات و رسانه‌ها توجه كرده و افراد انقلابی را به دادگاه می‌كشاند.

رئیس قوه قضائیه افزود: به جز یكی دو مورد كه به دلیل خلاء قانونی صورت گرفت و من نیز به آن اعتراض داشته و گوشزد كردم، این فراخواندن‌ها به خاطر شكایت فتنه‌گران نبود. برای مثال مسئول ایرنا كه علیه فتنه‌گران و در خط رهبری نیز حركت می‌كند كه جای تشكر دارد، مرتكب تخلف قانونی شد و همه باید بدانند كه هیچ كس حق توهین به سران قوا را ندارد و عدالت مربوط به همه است.

لاریجانی با تاكید بر اینكه قوه قضائیه در خط ولایت حركت می‌كند و در مشی خود نیز هیچ تغییری نمی‌دهد، اظهار داشت: تمام مسئولین باید مسئول كارها و رفتار خود باشند، همه در برابر قانون یكسانند و اگر خود بنده هر كجا متهم شوم با پای خود برای دفاع به دادگاه خواهم رفت و اگر مسئولی را یافتیم كه مرتكب خطا شده است باید او نیز پاسخگوی تخلف خود باشد.

وی با اشاره به جدیت قوه قضائیه در برخورد با پرونده‌های مفاسد اقتصادی نیز تاكید كرد: ما در این خصوص جدی هستیم اما سیاسی كاری و كار تبلیغاتی نمی‌كنیم بلكه این كار را بنا به وظیفه خود انجام می‌دهیم و اهل سر و صدا كردن نیستیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح كرد: هیچ كس حق ندارد از دوستان، نزدیكان و هم‌حزبی‌های خود بی‌جهت در برابر قانون دفاع كند و این عادلانه نیست چرا كه اگر دوستان و نزدیكان ما هم مرتكب خلاف شدند باید پاسخگو باشند.
لاریجانی افزود: این گونه نامه‌پراكنی‌ها ولو برای كمك به ما باشد، به ضرر دستگاه قضایی است و ما توقع نداریم در مجلس عده‌ای راه بیفتند و امضا جمع كنند.

وی تصریح كرد: از طرف دیگر فتنه‌گران كه بزرگترین مجرم كشور هستند و با ادعای بزرگ تقلب در انتخابات می‌خواستند جریان انتخابات را عوض كنند امروز دلسوز مبارزه با مفاسد اقتصادی شدند و در سایت‌های خود حرف‌هایی می زنند كه دروغ‌بودن آن مثل روز روشن است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان كرد: برخی از این افراد در سایت‌های خود گفته‌اند قوه قضائیه در این باره سكوت كرده كه من به آنها می‌گویم چه سكوتی؟ مگر قرار است ما هم مثل سایت‌های شما به مردم دروغ بگوییم؟


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته