هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

Latest News from Emrooz for 05/20/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



امروز: یادداشت زیر دلنوشته دختر محسن آرمین است برای پدر دربندش. متن این یادداشت که برای سایت امروز ارسال شده در پی می آید.

روز جمعه بود. دو روز پیش از دستگیری پدرم. به جلسه قران رفته بودم. برنامه شروع شد و مسئول جلسه از من خواست که من شروع کننده باشم.

آیات ۱۹ تا ۲۸ سوره رعد به من رسید که بخوانم. دو تا تکه اش را خیلی دوست داشتم:

سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾ا
و
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿٢٨﴾ا

وقتی خواندنم تمام شد، گفتم من این آیه ۲۸ را مخصوصا همیشه خیلی دوست داشته ام و خوشحالم که این قسمت به من رسید. گفتم این را به فال نیک میگیرم که این قسمت به من افتاد که بخوانم.

و بیست و چند ساعت بعد پدر آزاده ام را به اسارت بردند.

و من چه قدر خوشبختم که پیام خداوند را دریافت کردم که سلام میگوید بر صابران و ذکرش اطمینان قلب ایمان آورندگان است. و الان چه آرامم از آن بابت. خداوندا سپاس میگویم ترا که نشانم دادی که با مایی.

دوست داشتم بدانم در جلسه قرآن جمعه اش، او روی کدام آیه صحبت کرده؟ کاش میدانستم پیام خداوند به او چه بوده که آنقدر آرام بوده که وقتی به خانه مان ریختند، به ماموران معذور لبخند می زده و به ایشان خوردنی روی میز را تعارف می کرده.

همیشه وقتی بدون او به سفر میرفتم پیشانی ام را میبوسید و آرام میخواند:
فَاللَّـهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

از دور دور پیشانیت را و روی ماهت را میبوسم و میگویم:
فَاللَّـهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

خداوند تو را از دستان شیطان صفتان حفظ کند.

مهربان را شکر به همه داده ها و نداده هایش

مطهره آرمین
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹


 


یکی از تاسف آور ترین اخباری که در ایام اخیر منتشر شد خبر محکومیت یک خانواده به اعدام بود.

محسن دانشپور مقدم هفتاد ساله و مطهره بهرامی همسر ۶۵ ساله ش که از فراموشی (آلزایمر) نیز رنج می برد به همراه پسر جوانشان احمد دانشپور مقدم و ریحانه حاج ابراهیم نامزد پسرش همگی در حکم اولیه اعدام گرفتند که در مرحله تجدید نظر این حکم برای خانمهای این گروه شکسته شد اما دانشپور و پسرش همچنان با خطر اعدام رو برو هستند.

یکی از دوستانی که چندین روز با این پیرمرد در زندان همبند بود تعریف می کرد که وی حتی برای تحرک معمولی نیز با مشکل رو برو بود و از وضعیت ناگوار روحی وی می گفت که همچنان در زندان نگران همسر سالخورده اش بود که در سلولی دیگر در بازداشت به سر می برد.

نوشتن این مطلب به قصد دفاع و یا توجیه فعالیتهای این زوج سالخورده و دیگر اعضای خانواده شان نیست بلکه دلیل اصلی آن دیدن مصاحبه ای از یکی از فرزندان آنها بود که در پادگان اشرف از اعضای گروه رجوی است.

کاملاً آشکار بود که آن مصاحبه به قصد تحریک جمهوری اسلامی برای اعدام هرچه سریعتر این افراد انجام شده است و عملاً تائید کننده اتهامات دستگاه قضایی ایران به این متهمان و حتی فراتر از آن و بر شمردن موارد جدیدی بود که در نظام قضایی ایران اتهاماتی سنگین و تازه محسوب می شود.

نظیر همین وضعیت در مرد جعفر کاظمی یکی دیگر از متهمین به اعدام نیز رخ داده است و فرزند جوان وی که دربند گروه رجوی است با بیانیه ای که توسط دستگاه تبلیغاتی این گروه در سطح وسیعی توزیع شد عملاً پدرش را پیشاپیش اعدام کرده و در سوگ وی پیام صادر نمود.

و در واقع گروهک رجوی که اکنون مدتهاست در وضعیت خلع سلاح شده و بلاتکلیف در عراق به سر می برند و تمام تلاشهایشان برای پناهندگی به دیگر کشورها با شکست روبرو شده امید دارند با بهره برداری از فضای روانی علیه اعدامها ، اقدام به پیشبرد اهداف خویش نمایند.

فرزند این زوج سالخورده یکی از صدها جوان ایرانی است که آنچنان تحت شستشوی مغزی یک سیستم توتالیتر قرار گرفته است که حتی حاضر می شود پدر و مادر خود را قربانی اهداف آن نماید.

دانشپورهای سالخورده که تنها به امید دیدن تصویر فرزند خود کانال تلویزیونی مجاهدین را تماشا می کردند امروز جدیدترین قربانیان چرخه خشونت هستند.

چرخه ای که نه تنها عرف انسانی و شرایط یک پدر و مادر پیر را برای دیدار فرزندشان درک نمی کند بلکه هیچ توجهی نیز ندارد که عملاً اعدام این افراد می تواند بهترین کمک برای احیای مرده ای مانند سازمان منافقین باشد.

آیا یک نفر پیدا نمی شود که همین تحلیل ساده و بدیهی سیاسی - امنیتی را برای مسوولینی که حکم اعدام دانشپور را امضا می کنند شرح دهد؟

منبع: کلمه


 


شعبه 28 دادگاه انقلاب احکام معصومه یاوری و زهرا جباری را به این دو زندانی سیاسی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار تا آزادی زندانیان سبز معصومه یاوری به 7 سال حبس تعزیری در زندان رجایی شهر و زهرا جباری به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

معصومه یاوری، زن خانه داری است که به محاربه متهم شده بود و نماینده دادستان تهران تقاضای حکم اعدام برای او کرده بود.

خانم یاوری دو کودک 4 و یازده ساله دارد و شوهر او سابقه محکومیت سیاسی در دهه 60 را دارد.

خانم یاوری براساس حکم صادره باید 7 سال حبس تعزیری خود را در زندان رجایی شهر سپری کند.

زهرا جباری نیز ۳۶ ساله متاهل و دارای يک فرزند است که در روز قدس بازداشت شده بود.

یکی از اتهامات او براساس کیفرخواست نماینده دادستان محاربه بود که قاضی مقیسه این اتهام را نپذیرفته بود.او اکنون به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است.


 


امروز: شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بهاره هدایت را به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد. اتهامات بهاره پیش از این فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبر، توهین به رییس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه عنوان شده بود.

به گزارش خبرنگار رهانا، برای بهاره هدایت شش ماه به خاطر توهین به رئیس‌جمهوری، دو سال به خاطر توهین به رهبری و به دلیل تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت از طریق تبانی و تجمع مجموعا پنج سال حکم صادر شده است. وی در کل به ۷ سال و نیم زندان بابت این اتهامات محکوم شده است. هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵ نیز به اجرا درآمده و به این حکم اضافه شده است.

هم‌چنین میلاد اسدی دیگر عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در همین دادگاه و از سوی قضای مقیسه به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است. پیش از دادگاه اسدی سه بار به تعویق افتاده بود. و بیشتر مدت زمان بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی و چندنفره‌ی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین بوده است.

بهاره هدایت از ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و هم اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد. میلاد اسدی نیز از ۹ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است.


 


اولین جلسه دادگاه احمد قابل، پژوهشگر و نویسندۀ زندانی، امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد.

هادی قابل، برادر این محقق نواندیش دینی، در گفتگو با جرس، با بیان اینکه "امروز ساعت نه و نیم صبح اولین جلسۀ دادگاه وی برگزار شد که بعد از نیم ساعتی که از جلسه سپری شده بود، به خانواده اجازه ورود به دادگاه داده شد"، از موکول شدن این دادگاه به زمانی دیگر جهت تصمیم گیری قاضی برای ادامه روند یا ارسال پرونده به تهران خبر داد.

قابل در این زمینه خاطرنشان کرد "تا فردا باید لایحۀ دفاعیۀ هادی قابل توسط وی و وکلای مدافع تنظیم شود و تصمیم قاضی نیز تا فردا اعلام خواهد شد که این پرونده در مشهد خواهد ماند یا برای تلفیق با پرونده های دیگرِ وی به تهران خواهد رفت و یا حتی قرار وی تبدیل گردد."

صالح نیکبخت، یکی از وکلای مدافع احمد قابل که اینک در مشهد به سر می برد، در گفتگو با جرس، یکی از اتهامات وارده به قابل را "نامه به رهبری" ذکر کرد و از در حال تکمیل شدنِ لایحه دفاعیه وی طی روز آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار جرس، از آنجا که این پژوهشگر و نویسنده را با پابند به دادگاه آورده بودند، قاضی کاووسی امروز در دادگاه دستور داد که از این به بعد رعایت احترام وی صورت گیرد و دیگر با پابند به دادگاه آورده نشود.

این پژوهشگر دینی و نویسندۀ وبلاگ «شریعت عقلانی»، روز ۲۹ آذر هنگامی که همراه خانواده و چند تن از دوستان خود، از مشهد برای شرکت در مراسم تشییع و سوگواری آیت الله العظمی منتظری عازم قم بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و بعد از هفتاد روز بازداشت در اداره اطلاعات شهر مشهد، ابتدا به بند قرنطینه زندان وکیل آباد آن شهر و بعد از چند هفته، به بخش مرکزی آن زندان منتقل شد.

این اندیشمند نزدیک به مرحوم آیت الله منتظری، بارها با نامه های سرگشاده و انتقاد از مقامات ارشد جمهوری اسلامی - بویژه رهبری- نسبت به اقدامات و تصمیم گیری های آنان انتقاد کرده بود.


 



امروز:اینکه پای کشور ثالثی به نام ترکیه به میدان باز شده و به عنوان امانتدار انتخاب شده، از امنیت بیشتری برخوردار است گرچه این نگرانی وجود داشته که در صورت تغییر و تحول در دولت ترکیه این موضوع روی توافق تهران و آنکارا تاثیرگذار باشد.


روح الله حسینیان، حسین شریعمتداری و زاکانی با توجیهاتی کاملاً یکسان تعهدنامه هسته ای امضا شده توسط دولت احمدی نژاد برای انتقال منابع اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه برای تبادل با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران در آینده، دستاوردی عظیم و هوشمندانه خواندند!

روح‌الله حسینیان در حاشیه جلسه علنی امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن بیانیه هسته‌ای تهران، اظهار داشت: استراتژی این دولت استراتژی پیش برنده است و تاکنون دولت ثابت کرده فعالیت‌های هسته‌ای را از حالت توقف و تعلیق به حالت پویایی و رشد رسانده و از این به بعد نیز چنین خواهد بود.

وی افزود: گاهی اوقات لازم است تاکتیک‌هایی و انعطاف‌ها و احیانا ابتکاراتی را نشان دهیم که به نظر من بیانیه تهران به دلیل آنکه دو کشور دیگر را با ایران هم‌صدا کرده و برزیل و ترکیه را شریک ادعای خود کرده، یک عمل بسیار موفقیت‌آمیزی انجام داده است.

رئیس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها با بیان اینکه پذیرش و عدم پذیرش بیانیه تهران از سوی گروه وین یک شکست برای اعضای این گروه است، اظهار داشت: اگر گروه وین بیانیه تهران را بپذیرد دولت ایران به موفقیت بزرگی دست یافته و خواسته‌های آنها تامین می‌شود.

حسینیان افزود: اگر گروه وین بیانیه تهران را نپذیرد، در آن صورت به دنیا اثبات خواهد شد که واقعا کشورهای غربی دنبال فریب‌کاری بودند و نمی‌خواستند در خصوص رآکتور هسته‌ای تهران با ایران همکاری کنند و به همین دلیل معتقدم توافق ایران با ترکیه و برزیل راهکار خوبی بود که دنیا را در مقابل اقدام مبتکرانه قرار داده است که امیدواریم نتایج آن در یک سال آینده برای مردم ما روشن شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پذیرش مبادله سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه به جای داخل کشور از سوی ایران عقب‌نشینی به حساب می‌آید، تصریح کرد: در مذاکرات هر طرف دست بالایی را می‌گیرد اما وقتی پای میز مذاکره می‌نشینند، طرفین مقداری کوتاه آمده و انعطاف از خود نشان می‌دهند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ گروه وین می‌خواست اورانیوم غنی شده ۳ درصد را از جمهوری اسلامی بگیرد و دست خود نگه دارد و بعد از مدتی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به ما تحویل دهد. اما اکنون کشور ثالثی انتخاب شده تا اورانیوم ما در آنجا امانت گذاشته شود که این یک قدم به خواست ما و موضعی که در چند ماه گذشته اتخاذ کرده‌ایم نزدیک است.

حسینیان با اشاره به تفاوت مفاد بیانیه تهران با بیانیه وین افزود: این دو بیانیه کاملا متفاوت هستند و بیانیه وین به دنبال آن بود که آنها اورانیوم غنی شده ۳ درصد را بگیرند و به ۲۰ درصد تبدیل کنند که ما به آنها اطمینان نداشتیم و نمی‌دانستیم آیا آنها بعد از دریافت مواد به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نه.

وی ادامه داد: اینکه پای کشور ثالثی به نام ترکیه به میدان باز شده و به عنوان امانتدار انتخاب شده، از امنیت بیشتری برخوردار است گرچه این نگرانی وجود داشته که در صورت تغییر و تحول در دولت ترکیه این موضوع روی توافق تهران و آنکارا تاثیرگذار باشد.

خبرنگاری از نماینده تهران درباره انتقاد برخی نمایندگان از بیانیه تهران سؤال کرد که حسینیان پاسخ داد: همه کسانی که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس صحبت کردند از ابتکار عمل ایران حمایت کردند و موضع مقتدرانه دولت را مورد تائید قرار دادند اما نگرانی‌هایی را نیز در این خصوص مطرح کردند.

وی افزود: آنها می‌گویند که امروز که آقای اردوغان در ترکیه حاکم است، نگرانی وجود ندارد اما اگر تحولاتی در دولت ترکیه اتفاق بیفتد، ممکن است مشکلاتی در اجرای توافقنامه تهران به وجود بیاید اما باید بدانیم که در همه طرح‌ها و معاهدات این احتمالات وجود دارد.

همچنین حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله امروز کیهان با اشاره به این موضوع که آنچه دیروز به امضای سران سه کشور ایران و ترکیه و برزیل رسیده یک بیانیه- DECLARATION- است که به تنهایی فاقد هرگونه الزام حقوقی است و نه توافقنامه -AGREEMENT-

نوشت :جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد قبلی خود مبنی بر تبادل در خاک ایران عقب نشینی نکرده است بلکه با انتقال محل تبادل مواد از کشورهای ۱+۵ به کشور ترکیه، تضمین عینی مورد درخواست خود را به دست آورده است. یعنی دقیقاً همان خواسته ای که ۱+۵ حاضر به پذیرش آن نبود و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان «تضمین عینی» برای پیشگیری از مصادره احتمالی محموله ۱۲۰۰ کیلوگرمی خود، این تبادل را تنها در خاک ایران می پذیرفت و اکنون این تضمین عینی به دست آمده است.

حسین شریعمتدارای مشروط کردن اجرای این بیانیه را به پذیرش کشورهای غربی و آمریکا یکی از هوشمندی های طرف ایرانی خواند و نوشت درج عبارت ایران ظرف ۷ روز پس از صدور این بیانیه موافقت خود با موارد آن را به آژانس اعلام می کند و تبدیل بیانیه به توافقنامه و عملیاتی شدن آن مشروط به پذیرش مفاد بیانیه از سوی گروه وین است نشان از هوشمندی بالای این دستاورد دارد.


 



امروز:کاربران اینترنتی در داخل کشور برای دریافت اطلاعات مثلا در زمینه دارو و یا یک نوع گیاه عمدتا از سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند و این امر باعث شده تا برقراری ارتباط اینترنتی برای دریافت اطلاعات با خارج از کشور پانصد برابر ارتباطات تلفنی با خارج از کشور باشد.


مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مراجعه کاربران به سایتهای خارجی برای دریافت اطلاعات را موجب کاهش سرعت اینترنت در کشور عنوان کرد.

به گزارش مهر در قم، صابر فیضی ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه مخابراتی به مناسبت هفته ارتباطات در استان قم، با بیان این که پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل بحث زیر ساختی نیست، بیان داشت: علت پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل این است که کاربران برای دریافت اطلاعات در زمینه‌های مختلف عمدتا به سایت‌های خارج از کشور مراجعه می‌کنند.

وی کمبود محتوا در داخل کشور را علت اصلی مراجعه کاربران به سایت‌های خارج از کشور عنوان کرد و افزود: کاربران اینترنتی در داخل کشور برای دریافت اطلاعات مثلا در زمینه دارو و یا یک نوع گیاه عمدتا از سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند و این امر باعث شده تا برقراری ارتباط اینترنتی برای دریافت اطلاعات با خارج از کشور پانصد برابر ارتباطات تلفنی با خارج از کشور باشد.


 



امروز:رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، یک روز پس از توافق تهران برای امانت گذاشتن اورانیوم غنی‌شده در خاک این کشور، اظهار داشت اگر ایران در عرض یک ماه به این توافق عمل نکند، تنها خواهد ماند.

رجب طیب اردوغان، روز سه‌شنبه در مادرید درباره این توافق گفت: «اگر ایران تعهد خود را در عرض یک ماه عملی نکند، طبیعتا تنها خواهد ماند.»

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «اگر ایران به تعهداتش وفادار نماند برزیل و ترکیه گامی به جلو برداشته و از صحنه بیرون خواهند رفت.»

رجب طیب اردوغان همچنین روز سه‌شنبه اعتبار پنج عضو شورای امنیت را زیر سئوال برد و اظهار داشت در حالی که این پنج کشور توانایی اتمی خود را حفظ کرده‌اند از دیگر کشورها می‌خواهند که دنبال بمب اتمی نروند.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی در «دانشگاه اروپایی» مادرید درباره اعضای دایم شورای امنیت گفت: «این چه اعتباری است که شما سلاح‌های اتمی دارید اما می‌گویید که دیگران نداشته باشند.»

به گزارش سایت فردا، نخست وزیر ترکیه همچنین در مادرید از جامعه جهانی خواست که از توافق تهران پشتیبانی کنند تا به گفته وی «بخت بی‌نظیر» به وجود آمده درباره مناقشه هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «من از جامعه جهانی می‌خواهم از این بیانیه نهایی که اثری بسیار مثبت برای استقرار صلح جهانی در آینده دارد، پشتیبانی کند.»

پس امضای توافق تهران، ایالات متحده که در تلاش است، دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب برساند، واکنش سردی به این توافق نشان داد و اعلام کرد که همچنان به دنبال تحریم ایران است.

مقام‌های کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشتر در موضع‌گیری‌های خود با احتیاط عمل کرده‌اند؛ روز سه‌شنبه نیکولا سارکوزی توافق تهران را «اقدامی مثبت» اما ناکافی دانست؛ رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق باید با توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران کامل شود.

در حالی که رجب طیب اردوغان در مادرید خواهان پشیبانی جامعه جهانی از توافق تهران بود، در آن سوی اقیانوس اطلس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که اعضای شواری امنیت بر سر یک «پیش نویس پرمایه» درباره ایران به توافق رسیده‌اند.

نخست وزیر ترکیه در واکنش به اینگونه اقدامات گفت: «من باید بر یک واقعیت تاکید کنم و آن اینکه کسانی که نسبت به این فرآیند ابراز تردید می‌کنند، کسانی نیستند که در منطقه زندگی می‌کنند.»

در همین حال روز سه‌شنبه مارکو آئورلیو گارسیا، مشاور رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که برزیل و ترکیه خواهان آن هستند که به مذاکرات پنج عضو دایمی شورای امنیت بعلاوه آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران بپیوندند.

یک روز پس از توافق تهران، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نسبت به آن واکنش نشان داد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان گی مون در این باره گفت: «دبیرکل معتقد است این توافق می‌تواند برای اعتمادسازی درباره برنامه‌های اتمی ایران گام مثبتی باشد اگر با همکاری گسترده‌تر با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و وجامعه جهانی توام شود.»


 


امروز: فوریت طرح وقف مراکز آموزشی که شامل حال دانشگاه آزاد می‌شد، علی رغم مخالفت شدید نمایندگان حامی دولت، به تصویب مجلس رسید.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه محمد عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان طراح این طرح به نظر موافق رهبری با وقف استناد کرد، نمایندگان حامی دولت از جمله رسایی و الهیان به مخالفت با این سخنان پرداختند و انتساب این مساله به رهبری را رد کرده و مدعی شدند که این مصوبه مجلس را در برابر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بحث فقهی کلی از سوی رهبری منعکس شده است، اظهار داشت: نظر ایشان حاکی از آن بود که یک جای شخصی اجتماعی می‌تواند وقف کند. اما در مورد دانشگاه آزاد نظر خاصی ندادند نمی‌توان به نظر رهبری در اینباره استناد کرد

پس از آن قدرت‌الله علیخانی طی تذکری به لاریجانی گفت: از دیروز که این بحث در مجلس مطرح شده است، برخی نقل قول می‌کنند که تماس حاصل شده و مقامات عالی‌رتبه کشور خواسته‌اند که مجلس رای ندهد!

وی افزود: اگر از دفتر رهبری نظری بیاید به رئیس مجلس ابلاغ می‌شود یا به یک نماینده؟ مضاف بر اینکه نظر فقهی رهبری زمانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که بحث اساسنامه دانشگاه آزاد مطرح بوده است. وی بر این اساس از لاریجانی خواست تا شفافتر در مورد نظر رهبری در این خصوص سخن بگویید.

رئیس مجلس هم با بیان اینکه نباید موضوع را اینقدر به رهبری مربوط کنید، ادامه داد: نمایندگان اگر مفید می‌دانند رای دهند. از طریق رهبری هم چیزی به بنده منتقل نشده است. لازم نیست این موضوعات خرد را منتسب به ایشان کنید

وی افزود: اگر ایشان نظری داشته باشند مثل دفعات گذشته نمایندگان را در جریان آن می‌گذارم.

گفتنی است یک فوریت این طرح تصویب شد.


 



امروز: محمد رضا شجریان خواننده،موسیقی دان و خطاط برجسته ایرانی است، وی پرآوازه ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی و یکی از نامدارترین هنرمندان در عرصه موسیقی جهان است.
محمد رضا شجریان که که به گفته خود در سالهای 56و57 صدا و سیما را به دلیل ابتذال رها کرده بود با آغاز انقلاب به صف مردم پیوست و با خواندن ترانه های انقلابی خود را با انقلاب مردمی همراه کرد. استاد شجریان پس از انقلاب و با وضعیت ایجاد شده در فضای فرهنگی کشور فعالیت هایش را کم کرد و در سالهای پس از آن حضور کم رنگی داشت.
اما نام محمد رضا شجریان پس از کودتای انتخاباتی سال 88 مجدد بر سر زبان ها افتاد ، وی در حمایت از اعتراض مردم در نامه ای به عزت الله ضرغامی از وی خواست تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. وی در نامه خود به رئیس صدا و سیما گفت: « سرودهایی که خوانده به ویژه سرود ایران ، ای سرای امید متعلق به سال های 1357و1358 بوده و هیچ ارتباطی با شرایط کنونی ندارد». استاد شجریان اعلام کرد: «صدا و سیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و به حکم قانون و شرع از این سازمان خواسته صدا و آثار او را در هیچ یک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکنند.»
گفتنی است صدا و سیما در آستانه انتخابات و پس از آن به نحو گسترده ای از آثار وی به ویژه ایران ، ای سرای امید و سایر ترانه های با مضمون ملی استفاده میکرد.
استاد محمد رضا شجریان در گفت و گو با بی بی سی فارسی در همان روزها گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت هستند و به گفته احمدی نژاد، خس و خاشاک به حرکت در آمده اند ، صدای من در صدا و سیما جایی ندارد.صدای من صدای خس و خاشاک است و همیشه همیشه هم برای خس و خاشاک خواهد بود».
وی همچنین ادامه داد: « هر بار که صدای خود را از این رسانه میشنود احساس شرم میکند و بدنش می لرزد» استاد محمد رضا شجریان بارها در اعتراضات خیابانی مردم نیز در میان مردم دیده شد.
استاد شجریان در همین رابطه در بازگشت از سفر فرانسه در فرودگاه امام خمینی به دفتر گذرنامه نهاد ریاست جمهوری احضار شد و از وی به خاطر مصاحبه با صدای آمریکا باز خواست شد.
اما با گذشت نزدیک به یک سال از کودتای انتخاباتی، استاد محمد رضا شجریان همچنان خود را صدای خس و خاشاک میداند، وی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی در استرالیا گفت: «من حاضرم به خاطر مردم به زندان بروم»
استاد شجریان در برنامه مستندی که از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری کرد و گفت: «من صدای خس و خاشاک اما اگر همین خس و خاشاک وقتی که طوفان به راه بیفتد چشم ها را کور خواهد کرد »، وی در خصوص خشم مردم گفت: « وقتی یک ملت را خشم فرا بگیرد تاریخ ثابت کرده است که هیچ قدرتی جلودار آن نیست». استاد در باره آینده گفت: « من نگران آینده نیستم اما گذر سختی در پیش است و مردم و حاکمیت باید حرف هم را بشنوند،در آخر آینده سهم مردم است».
وی در خصوص ترانه تفنگت را زمین بگذار گفت: «بعد از انتخابات چیزهایی دیدم که دیدم می باید گفت تفنگت را زمین بگذار ، آدم که بر روی برادرش آتش نمیکشد، حرف منطقی پاسخ منطقی میخواهد نه آتش».

محمد رضا شجریان با خواندن ترانه هایی با مضمون اجتماعی همیشه خود را همراه مردم دانسته و همین همراه بودن با مردم راز ماندگاری و محبوبیت این استاد موسیقی ایران است. استاد محمد رضا شجریان به حق امروز صدای مردم ایران است و تاریخ اثبات کرده است که او ماندگار است.


 


امروز: عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی، که با آخرین فیلم خود در جشنواره کن فرانسه حاضر است روز سه‌شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، در یک کنفرانس خبری در این جشنواره خواهان آزادی جعفر پناهی از زندان شد.

آقای کیارستمی در این کنفرانس خبری که پس از نمایش فیلم حاضر او در جشنواره، «رونوشت برابر اصل»، برگزار شد، زندانی شدن یک فیلمساز را «تحمل‌ناپذیر» خواند.

جعفر پناهی، در شامگاه دهم اسفندماه سال ۸۸ به همراه همسر، دختر و ۱۲ نفر از مهمانانش بازداشت شد و گرچه همراهان آقای پناهی پس از چندی آزاد شدند، خود او کماکان در زندان اوین به سر می‌برد.

رسانه‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، دلیل دستگیری آقای پناهی را «تدارک ساختن فیلمی علیه نظام» ذکر کرده‌اند، اتهامی که جعفر پناهی آن را رد کرده است.

عباس کیارستمی در این زمینه گفت: «اگر دولت ایران از آزاد کردن جعفر پناهی سر باز بزند، باید توضیحی برای این کار داشته باشد. من درک نمی‌کنم که چگونه یک فیلم می‌تواند جرم تلقی شود، به ویژه در حالی که فیلم مزبور هنوز ساخته نشده است.»

آقای کیارستمی همچنین گفت: «زمانی که یک فیلمساز، یک هنرمند، زندانی می‌شود، این تمامیت هنر است که مورد حمله قرار گرفته است».

قرار بر این بود که فیلمساز دربند ایرانی به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه در جشنواره کن حضور داشته باشد و به همین جهت نام جعفر پناهی، علیرغم زندانی بودنش، توسط ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره فیلم کن، در زمان معرفی اعضای هیئت داوران، به عنوان یکی از داوران جشنواره اعلام شد.

در این راستا سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی درخواست کرد جعفر پناهی را آزاد کند تا بتواند در جشنواره فيلم کن حضور يابد.

همچنین برنار کوشنر، وزير خارجه، و فردريک ميتران، وزير فرهنگ فرانسه، در بيانيه‌ای مشترک، با احترام به حق آزادی بيان و حق خلاقيت برای مردم ايران، از تهران خواستند در اسرع وقت جعفر پناهی را آزاد کند.

در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی کن، يکی از صندلی‌های هیئت داوران به احترام جعفر پناهی خالی گذاشته شده بود.

علاوه بر این، برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنج‌شنبه، بیست و سوم اردیبهشت، فيلمی درباره جعفر پناهی را نمايش دادند. در این فیلم که چند سال پیش تهیه شده است جعفر پناهی به تشریح یکی از بازجویی‌هایش توسط ماموران امنیتی پرداخته است.

همچنین جعفر پناهی، از زندان اوین، خطاب به مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کن پیامی فرستاد که این پیام روز شنبه بیست و پنجم اردیبهشت در کن قرائت شد.

در این پیام پناهی ضمن تشکر از ژیل ژاکوب، وزیر خارجه و وزیر فرهنگ فرانسه به خاطر تلاش‌ها و پیام‌شان برای آزادی وی نوشته است که روزهای بازداشت‌اش را «با عشق به همه دوستان سینماگرش در هیات داوران، فیلمسازان و همه شرکت‌کنندگان در جشنواره کن که نام‌اش را در صندلی خالی می‌بینند سپری می‌کند.»


 


امروز: وزیر خارجه برزیل با اشاره به توافق تهران درباره تبادل سوخت هسته‌ای تاکید کرد که این توافق اولین گام برای دستیابی به توافق گسترده‌تری درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و بهترین شیوه برای قانع کردن ایران به توقف غنی‌سازی است!

به گزارش پایگاه خبری سفیر به نقل از خبرگزاری رویترز، سيلسو اموريم در بازگشت از تهران به خبرنگاران گفت:« توافقی که با میانجیگری برزیل وتركیه به امضا رسید نشان از ایجاد پیشرفت محسوسی در زمینه رویارویی هسته‌ای با ایران است.»

وی ادامه داد:« ما هنوز به نشانه‌ای دست پیدا نکرده‌ایم که نشان دهد ایران در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند.»

وزیر خارجه بزریل با انتقاد از تحریم‌های جدید علیه ایران، تصریح کرد:« اعمال تحریم‌های جدید می‌تواند مواضع ایران را تندتر کند.»

وی خاطر نشان کرد:«ما واقعا فرصتی برای دستیابی به راه حل صلح آمیز از طریق مذاكرات، داریم‏.‏ آنان كه چنن فرصتی را رد می‌كنند و یا اینكه می‌خواهند به تحریم ها یا اقدامات دیگر روی بیاورند، باید خود مسئولیت پذیر باشند‏.‏»


 


امروز: رييس كل دادگستري استان تهران با اشاره به وجود پرونده‌اي در دادسراي تهران در خصوص يكي از فرزندان رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت:در مورد يكي از فرزندان آقاي هاشمي پرونده‌اي مطرح بوده و دادسرا ايشان را دعوت كرده و در حال حاضر پرونده در مرحله‌ دادسراست.
به گزارش خبرنگار ايلنا عليرضا آوايي در جمع خبرنگاران با تكذيب بازگشايي بازداشتگاه كهريزك گفت: يك زندان در آن حوالي با استانداردهاي خوب ساخته شده است كه اصلا ارتباطي با كهريزك ندارد و زير نظر سازمان زندان‌ها اداره مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه زندان جديد يك زندان قانوني با استانداردهاي متعارف است، اظهار كرد: اشتباهي مطرح شده است كه اين زندان كهريزك است.
رييس كل دادگستري استان تهران در پاسخ به سوالي درباره پرونده فرزندان هاشمي رفسنجاني در دستگاه قضايي گفت:در مورد يكي از فرزندانشان پرونده‌اي مطرح بوده و دادسرا ايشان را دعوت كرده و در حال حاضر پرونده در مرحله‌ دادسراست.
وي همچنين با اشاره به مشكلاتي كه نظام قضايي با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، گفت:يكي از مشكلات مهم ما كثرت ورودي پرونده‌هاست و ديگري كمبود قاضي است كه منجر به فرسايش قضايي مي‌شود و اين دو مشكل به اتقان آرا و سلامت قضات لطمه وارد مي‌كند.


 



امروز:نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی موافقت کردند.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، تقاضای کمیسیون اجتماعی مبنی بر تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و سازمان‌های تابعه را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی توسط جواد زمانی سخنگوی کمیسیون در مورد تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و سازمان‌های تابعه، با ۱۷۷ رای موافق، ۲ رای ممتنع و ۵ رای مخالف، با انجام این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

گزارش کمیسیون اجتماعی به این شرح است:

در پاسخ به تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان محترم از عملکرد سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری، براساس ماده (۱۹۸) آئین نامه داخلی موضوع در جلسات متعدد با حضور متقاضیان تحقیق و تفحص و مسئولان دستگاههای مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و پس از ارائه اطلاعات و نظرات و استماع اظهارات متقاضیان تحقیق و تفحص، موضوع در جلسه روز سه شنبه مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ به رای گذاشته شد و ضرورت انجام تحقیق و تفحص مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت.

با تصویب تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و سازمانهای تابعه، کمیسیون اجتماعی بر اساس آیین‌نامه‌ داخلی مجلس ظرف مدت ۲۰ روز اعضای هیات تحقیق و تفحص را از بین نمایندگان انتخاب و برای صدور حکم به رییس مجلس معرفی می کند.

هیات تحقیق و تفحص پس از پایان کار، گزارش نهایی خود را برای قرائت در صحن علنی، ارائه می کند.


 


امروز: نادر مشایخی از آهنگسازان و هنرمندان شناخته شده و کم حاشیه موسیقی ایران که پیش از این سابقه رهبری ارکستر سمفونیک تهران را برعهده داشته، اپرایی با عنوان " ندا " را در آلمان به روی صحنه می‌برد.

سایت جهان گزارش داد؛ مشایخی گفته است که این اپرا بر اساس داستانی از "نظامی" تنظیم شده و تیتر آن باید یاد آور ندا آقا سلطان باشد که در جریان تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری، کشته شد.

نادر مشایخی موسیقی‌دان و رهبر ارکستر و فرزند جمشید مشایخی از بازیگران قدیمی و متعهد تئاتر و سینمای کشور است. وی در تابستان ۱۳۸۴، با حکم ارشاد رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد.

وی که توسط انجمن موسیقی ایران به رهبری این ارکستر انتخاب شده بود در سال ۱۳۸۶ برکنار شد و به ساماندهی ارکستر مجلسی پرداخت.


 


امروز: مسعود حیدری مدیر عامل سابق خبرگزاری ایلنا صبح امروز آزاد شد.

به گزارش ایلنا،مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا كه روز یكشنبه هفته جاری برای گذراندن دوران محكومیت خود به زندان اوین منتقل شده بود، مطابق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها از مرخصی متصل به آزادی بهره‌مند و آزاد شد.

مسعود حیدری‏، در رابطه با اتهام افترا، به سه ماه و یك روز حبس و 10 ضربه شلاق محكوم شد، اما این محكومیت تبدیل به جزای نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال شد و در رابطه با اتهام نشر اكاذیب نیز، به سه ماه و یك روز حبس محكوم شده بود كه براساس همین حكم روانه زندان اوین شد.

این حكم براساس شكایت مشاور وزیر و مدیركل روابط عمومی وزارت كار، سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت كار، رئیس دانشگاه صنعتی امیركبیر، وزارت علوم و یكی از دانشجویان دانشگاه امیركبیر براساس كیفرخواست در شعبه 1083 صادر شده بود.


 



امروز:دانشجويان دانشکده مکانيک دانشگاه خواجه نصير امروز در حرکتی خود جوش دست به اعتراض نسبت به حضور سردار
جعفری فرمانده سپاه در اين دانشگاه زدند.

به گزارش دانشجونيوز، دانشجويان دانشگاه خواجه همزمان با حضور فرمانده سپاه در اين دانشگاه با پخش تراکت هايی و همچنين پاشيدن رنگ بر روی ماشين سردار جعفری فرمانده سپاه، نسبت به حضور وی اعتراض کردند.


اعتراض دانشجويان دانشگاه خواجه نصير در حالی صورت گرفت که وجود نيروهای نظامی و امنيتی بعضا مسلح به همراه حداقل ۴ فيلمبردار از سوی حراست دانشگاه، امکان هرگونه برپايی تجمع اعتراضی را از دانشجويان گرفته بود. با اين وجود دانشجويان بر روی ماشين تويوتا لندکروز حامل فرمانده سپاه، رنگ سبز پاشيدند. دانشجويان خواجه نصير همچنين همزمان با حضور فرمانده سپاه در دانشگاه، تراکت هايی حاوی شعارهايی بر عليه وجود فضای اختناق در ايران پخش کردند.

دانشگاه خواجه نصير طی يک سال گذشته و پس از تقلب در انتخابات بارها صحنه اعتراض دانشجويان بوده است. طی يک سال گذشته تعدادی از دانشجويان اين دانشگاه بازداشت شدند که پس از آن، ديگر دانشجويان در حمايت از آنان دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.


 


امروز: حمزه کرمی ، مدیر سایت جمهوریت و از مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی که با تویع وثیقه سنگین دو میلیارد تومانی پنج روز پیش به طور موقت از اندرزگاه هفت اوین آزاد شده بود ،عصر امروز-سه شنبه - به اوین بازگردانده شد.

به گزارش خبرنگار کلمه ،ماموران امنیتی از وی خواسته بودند که علیه هاشمی رفسنجانی مصاحبه تلویزیونی کند اما وی این درخواست را رد کرد و به همین دلیل با تمدید مرخصی پنج روزه وی موافقت نشد و به زندان بازگردانده شد.

کرمی که در دادگاه بدوی به شانزده سال زندان محکوم شده بود ،با ارائه لایحه تجدید نظرخواهی ،تمامی اعترافات خود را در بازجویی ها و دادگاه اولیه تکذیب و اظهار کرده است که تمامی این اعترافات تحت فشارهای شدید از او اخذ شده و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و اخلاقی است.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، حمزه کرمی را به ۱۱ سال حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرد.

کرمی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ۱۶ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده بود که دادگاه تجدید‌نظر، پنج سال از این حکم را کاهش داد.

کرمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، فرماندار ورامین و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود.

وی در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، مسئول ستاد مطبوعات هاشمی رفسنجانی بود و در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت وب‌سایت جمهوریت را بر عهده داشت.


 


امروز: حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی برای دومین بار با خانواده کیوان صمیمی از فعالان اجتماعی- مطبوعاتی دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی کروبی با حضور در خانه این نویسنده دربند با خانواده وی دیدار داشت و در جریان آخرین وضعیت صمیمی نیز قرار گرفت.

کیوان صمیمی دو ماه پیش برای مرخصی ۱۰ روزه از زندان آزاد شد و تحت فشار برای انجام مصاحبه و اعتراف های دروغین بود که به دلیل تن ندادن به این ماجرا به زندان برگردانده شد.

مهندس «کیوان صمیمی بهبهانی» از فعالین سیاسی-اجتماعی-مطبوعاتی و حقوق بشری در ایران است.

وی از جمله اولین بازداشت شده های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود. صمیمی فعالیت سیاسی را از دوره دانشجویی و در پیش از انقلاب آغاز کرد. او که در اولین دوره مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شده بود به تدریج به فعالیت های سیاسی اش را گسترش داد .

صمیمی بعد از انقلاب به اتفاق برخی از دوستان خود سعی کرد با استفاده از تخصصش، در به سامان کردن وضعیت صنعت کشور قدم بردارد. بدین ترتیب او تبدیل به یکی از قدیمی ترین مدیران صنعتی جمهوری اسلامی شد که مسئولیت های گوناگونی از جمله مدیرعاملی کارخانجات لاستیک سازی دنا(بریجستون) در سوابق او به چشم می خورد.

مهندس صمیمی از همان ابتدای انقلاب منتقد دور شدن از اهداف شعارها و ارزشهای اصیل انقلاب بود اما با تندروی و فعالیت های غیرفانونی هم مخالف بود. او به اتفاق سایر همفکران ملی-مذهبی اش به تدریج فعالیتهای خود را منسجم تر کردند. بدین ترتیب وی به همکاری با تعدادی از نشریات از جمله مجله "ایران فردا" پرداخت. صمیمی در پی بازتر شدن فضای سیاسی در دوران اصلاحات، مجله موفق سیاسی-اجتماعی-ادبی-فکری "نامه" را به مدیر مسئولی خود منتشر کرد.

این مجله به خصوص در بخشهای جنبش دانشجویی، جنبش زنان و جنبش کارگری بسیار موفق بود، اما پس از چند سال این مجله نیز مانند بسیاری دیگر از نشریات منتقد توقیف شد. ولی صمیمی به فعالیت های مدنی و حقوق بشری خود ادامه داد، از جمله: عضویت در شورای ملی صلح، تأسیس و عضویت در هیئت مدیره کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، عضو کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه، عضو کمیته دفاع از آزادی مطبوعات، تأسیس انجمین دفاع از حق تحصیل، تأسیس انجمن دفاع از حقوق شهروندی، راه اندازی سایت خرابات، عضویت در ستاد انتخاباتی شهروند آزاد مهدی کروبی و ...

بعد از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، در نیمه شب ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ یعنی تنها ۱ روز پس از انتخابات و پیش از شروع اعتراضات مردمی، مأمورین وزارت اطلاعات درب منزل صمیمی را شکسته و او را بازداشت می کنند. در دوران بازداشت موقت وی را مورد ضرب و شتم قرار داده برای اعتراف و مصاحبه زیر فشار قرار میگیرد ولی در اثر روحیه بالا و تجاربش از زندانها و شکنجه های زمان شاه(که منجر به جانبازی او نیز شده است) حاضر به پذیرش درخواست های غیرقانونی نمی شود و در عوض برای تقویت روحیه سایر زندانیان پیام کوتاه مقاومتی را به بیرون زندان منتقل میکند که که در آن شرایط اعتراف های نمایشی در تلویزیون،بازتاب بسیار گسترده و مثبتی پیدا می کند. متن پیام چنین بود:

کوتاه از ۲۰۹ اوین:

محکم و پراراده بر سر آرمانهای پاکم جهاد میکنم، درونی و بیرونی؛ و البته رسول(ص) جهاد درونی را بزرگتر و مهمتر نامید. پس بدرود بر "من" سلام بر "ما"...

کیوان صمیمی، مهر ۱۳۸۸، انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین


 


علی آقایاری یکی از زندانیان گمنامی است که همچنان و پس از نه ماه در بازداشت به سر می برد و تاکنون هیچ خبری از او منتشر نشده است‬.


به گزارش سایت «زندانیان سبز» او از نزدیکان مهدی هاشمی و مدیریت یک شرکت تبلیغاتی است که به ساخت تیزرهای تلویزیونی‬
‫مشغول بوده است و با شرکت بهینه سازی نیز همکاری می کرده است‬.

علی آقایاری از نه ماه پیش درحالی درزندان اوین به سر می برد و در دادگاه نمایشی محاکمه معترضان به انتخابات‬‫، نام او در اعترافات حمزه کرمی بارها مطرح شد‬.

‫او به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است و در طی 9 ماهه گذشته‬ ‫در بی خبری کامل در زندان به سر می برد.‬


 



امروز: به همت گروهی از دانشجویان سبز دانشگاه شهید باهنر کرمان، روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، آن دانشگاه میزبان تعدادی از چهره های نام آشنای شعر پارسی و شعرای حامی جنبش سبز بود.

به گزارش منابع خبری جرس، میهمان ویژه این برنامه استاد محمد علی بهمنی بود که با «اشعار سبز» خود که برای اولین بار آن را قرائت می کرد، دانشجویان و مخاطبان را به وجد آورد. همچنین استادانی چون نیاز کرمانی، شعله کرمانی و حسین سبزه صادقی نیز، از مهمانان و شاعرانِ دعوت شده به این گردهمایی بودند.

این گزارش خاطرنشان ساخت از نکات جالب توجه در این مراسم، شعرخوانی شاعران حامی جنبش سبز بود که مورد تشویق ممتد حاضرین واقع شد و مضامین مرتبط با جنبش سبز، باعث ابراز احساسات دانشجویان گردید.

در این مراسم شاعران سبزی چون مهرداد نصرتی، محمد علی جوشایی، حامد حسینخانی و مسعود سلاجقه نیز، اشعاری بر ضد ستم و مطابق با شرایط کشور قرائت کردند.


 


امروز: پیش نویس چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران که توسط پنج عضو دائم این شورا و آلمان تدوین شده، به ده عضو غیردائم این نهاد ارائه شده است.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد این پیش نویس را در مقر اصلی سازمان در نیویورک، بین نمایندگان ده کشور عضو غیردائم شورا توزیع کرد.

خانم رایس در جمع خبرنگاران هدف این قطعنامه را "افزایش هزینه ای که مقام های ارشد ایران به دلیل ادامه سرپیچی از جامعه بین المللی می پردازند" و "تشویق ایران به حل و فصل صلح آمیز نگرانی ها درباره برنامه اتمی اش" اعلام کرد.

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند و تحریم های آمریکا و شورای امنیت را بی فایده توصیف می کند.

این مقام آمریکا تاکید کرد که راه مذاکره هنوز بروی ایران باز است. دیپلمات ها انتظار دارند که شورای امنیت در اوایل ماه آینده (ژوئن) این قطعنامه را تصویب کند.

ماریو لوئیزا ریبریو، سفیر برزیل در سازمان ملل متحد، اعلام کرده است که برزیل، عضو غیردائم شورای امنیت، در مذاکرات بررسی این قطعنامه شرکت نخواهد کرد.

برزیل، ترکیه و لبنان در حال حاضر سه عضو غیردائم شورای امنیت هستند که با تحریم ایران مخالفند، اما آن ها توانایی جلوگیری از تصویب این قطعنامه را ندارند.

سفیر آمریکا گفته است قطعنامه جدید با طرح تبادل سوخت اتمی اخیر که با تلاش ترکیه و برزیل، ایران با آن موافقت کرد ارتباطی ندارد، بلکه به گفته او، به دلیل ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران تدوین شده است.


هیلاری کلینتون اولین مقام آمریکا بود که خبر تدوین پیش نویس قطعنامه را اعلام کرد
لی بائودانگ، سفیر چین در سازمان ملل متحد، تحریم ایران را بخشی از روند دیپلماسی در برابر ایران دانست.

او گفت: "هدف تحریم این است که طرف ایرانی به میز مذاکره برگردد. هدف این تحریم ها مجازات مردم بیگناه نیست و نباید به روابط تجاری عادی لطمه بزند."

پیش نویس قطعنامه تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران پس از صدور بیانیه تهران در روز دوشنبه انتشار می یابد که در آن، جمهوری اسلامی پیشنهاد ترکیه و برزیل برای ارسال بخش اعظم اورانیوم غنی شده خود به ترکیه در برابر دریافت سوخت مورد نیاز یک رآکتور تحقیقاتی پزشکی در تهران را پذیرفت.

اگرچه در پائیز سال گذشته، کشورهای گروه 1+5، شامل تمامی اعضای دایم شورای امنیت و آلمان، از پیشنهاد مبادله سوخت به عنوان راه حلی برای خاتمه دادن به بحران هسته ای ایران استقبال کردند، به نظر می رسد که در حال حاضر، بیانیه تهران را برای خودداری از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران کافی نمی دانند.

پیش از این شورای امنیت با صدور قطعنامه هایی، خواستار توقف عملیات غنی سازی در ایران، اطلاع رسانی و همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی، قبول پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای شده بود و احتمال دارد با صدور قطعنامه جدید، بر تحقق تمامی این خواست ها تاکید ورزد.

مجازات ها

بر اساس گزارش ها، پیش نویس قطعنامه درباره ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز "نگرانی جدی" می کند.

متن قعطنامه هنوز رسما منتشر نشده، اما بخش هایی از آن به رسانه های گروهی درز کرده است.

این پیش نویس تحریم های مندرج در قطعنامه های قبلی شورای امنیت علیه ایران را تشدید می کند و مجازات های جدیدی علیه این کشور در نظر می گیرد.

بر اساس گزارش ها، این پیش نویس ممنوعیت فعالیت های اتمی حساس ایران در خارج را پیشنهاد کرد است، ولی گفته می شود که تحریم صنایع نفت و گاز ایران و نیز تحریم مستقیم و لازم الاجرای بانک مرکزی ایران که مورد نظر آمریکا بود در آن گنجانده نشده است.

خبرگزاری رویتر گزارش داده است که پیش نویس از کشورها می خواهد "مراقب" مبادلات مالی بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور باشند تا از مبادلاتی که مربوط به فعالیت های اتمی حساس ایران یا سیستم های پرتاب کلاهک های هسته ای این کشور می شود، جلوگیری کنند.

به گزارش رویتر، این پیش نویس همچنین از کشورها می خواهد که با اتخاذ تدابیر لازم از افتتاح شعبه ها و نمایندگی های بانک های ایران در قلمروی خود در صورتی که معتقدند چنین شعبی با فعالیت های اتمی ایران ارتباط دارند، جلوگیری کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است پیش نویس قطعنامه فروش هشت نوع سلاح سنگین از جمله تانک، خودروهای زره ای، سیستم های موشکی، هواپیماها و هلیکوپترهای جنگی و نیز کشتی های نظامی به ایران را ممنوع می کند.


محمود احمدی نژاد تحریم های بین المللی را بی فایده می داند
هم چنین گفته می شود که این پیش نویس تدابیر سخت تری برای بازرسی از کشتی های ایرانی یا محموله های ایران در کشتی های خارجی پیشنهاد کرده و در نظر دارد نام تعداد دیگری از مقام ها و شرکت های دولتی و سپاه پاسداران را به فهرست تحریم های بین المللی اضافه کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، سه شنبه اعلام کرد با وجود توافق اتمی بین ایران، ترکیه و برزیل، پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان درباره پیش نویس این قطعنامه به توافق رسیده اند.

یک مقام ارشد کنگره نیز پیش بینی کرده است که این نهاد تا پیش از پایان ماه میلادی جاری (مه) مصوبه تشدید تحریم های خود علیه ایران را تصویب کند. این مصوبه بانک مرکزی، صنعت نفت و شرکت های خارجی تامین کننده بنزین ایران را تحریم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه از طریق تلفن با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، درباره "نهایی کردن" پیش نویس قطعنامه ایران گفتگو کرد.

ترکیه و برزیل، دو عضو غیردائم این شورا، دوشنبه با ایران به توافق رسیدند تا حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با غلظت کم ایران، برای غنی سازی بیشتر و تبدیل به سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، به ترکیه فرستاده شود.

هیلاری کلینتون گفت موافقت ایران با طرح تبادل سوخت در حالیکه شورای امنیت به سمت تحریم این کشور پیش می رود، "اتفاقی" نبود.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به emrooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به emrooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته