هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/20/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



یادداشت زیر دلنوشته دختر محسن آرمین است برای پدر دربندش. متن این یادداشت که برای سایت امروز ارسال شده در پی می آید.

روز جمعه بود. دو روز پیش از دستگیری پدرم. به جلسه قران رفته بودم. برنامه شروع شد و مسئول جلسه از من خواست که من شروع کننده باشم.

آیات ۱۹ تا ۲۸ سوره رعد به من رسید که بخوانم. دو تا تکه اش را خیلی دوست داشتم:

سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾ا
و
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿٢٨﴾ا

وقتی خواندنم تمام شد، گفتم من این آیه ۲۸ را مخصوصا همیشه خیلی دوست داشته ام و خوشحالم که این قسمت به من رسید. گفتم این را به فال نیک میگیرم که این قسمت به من افتاد که بخوانم.

و بیست و چند ساعت بعد پدر آزاده ام را به اسارت بردند.

و من چه قدر خوشبختم که پیام خداوند را دریافت کردم که سلام میگوید بر صابران و ذکرش اطمینان قلب ایمان آورندگان است. و الان چه آرامم از آن بابت. خداوندا سپاس میگویم ترا که نشانم دادی که با مایی.

دوست داشتم بدانم در جلسه قرآن جمعه اش، او روی کدام آیه صحبت کرده؟ کاش میدانستم پیام خداوند به او چه بوده که آنقدر آرام بوده که وقتی به خانه مان ریختند، به ماموران معذور لبخند می زده و به ایشان خوردنی روی میز را تعارف می کرده.

همیشه وقتی بدون او به سفر میرفتم پیشانی ام را میبوسید و آرام میخواند:
فَاللَّـهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

از دور دور پیشانیت را و روی ماهت را میبوسم و میگویم:
فَاللَّـهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

خداوند تو را از دستان شیطان صفتان حفظ کند.

مهربان را شکر به همه داده ها و نداده هایش

مطهره آرمین
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹
 


 


قضات دادگاه انقلاب براساس بخشنامه، برای بازداشت شدگان روز عاشورا حکم صادر می کنند.

به گزارش ادوار نیوز قاضی صلواتی اخیرا به یکی از وکلای دادگستری که برای پی گیری پرونده موکلش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود گفته است که براساس بخشنامه ای که صادر شده ما موظف هستیم برای بازداشت شدگان روز عاشورا حکم صادر کنیم و حتی اگر فردی در صحنه درگیری ها حضور نداشته اما در روز عاشورا بازداشت شده است حداقل یک سال حبس تعزیری برای او صادر خواهیم کرد و هیچ یک از بازداشت شدگان این روز، تبرئه نخواهند شد.

به گفته قاضی صلواتی ، دادگاههای تجدید نظر نیز موظف شده اند احکام صادره برای بازداشت شدگان روز عاشورا را نقض نکنند و تنها می توانند این احکام را به احکام تعلیقی تبدیل کنند.

او توضیح نداده است که این بخشنامه از سوی کدام منبع صادر شده است.

براساس گزارش ادوار نیوز صرف بازداشت در روز عاشورا محکومیت یک سال حبس را به دنبال دارد و این در حالی است که فرد بازداشت شده در هیچ صحنه درگیری حضور نداشته باشد. حضور در صحنه های درگیری در روز عاشورا تاکنون، احکام سنگین حبس، شلاق و در مواردی اعدام را به دنبال داشته است.

 


 


بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران"زندانی سياسی ظاهر مصطفوی پس از تحمل ۱۸ سال زندان و ناراحتی حاد جسمی که راه رفتن را برای او سخت می کرد بطرز مشکوکی جان سپرد.

 ظاهر مصطفوی ۴۴ ساله از فرزندان آزاديخواه کردستان بود. او پس از تحمل ۱۸ سال شکنجه و زندان و تبعيد از زندانی به زندان ديگر روز چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ماه بطرز مشکوکی درگذشت.

زنده ياد ظاهر مصطفوی ۴ سال پيش از زندان اروميه به بند ۶ زندان گوهردشت کرج منتقل شد.او دچار ناراحتی بسيار حاد جسمی بود.طوری که به سختی قادر به راه رفتن بود و از انجام کارهای شخصی اش عاجز بود.اما از درمان جدی وی خوداری کردند.

پزشکان بهداری زندان گوهردشت کرج عدم تحمل حبس او را اعلام کرده بودند. کمسيون پزشکی رای به عدم تحمل حبس وی داده بود و حتی مسئولين زندان با آزادی او موافقت کرده بودند که به ندرت چنين چيزی روی ميدهد.

اما بازجويان وزارت اطلاعات از آزادی او خوداری کردند و بارها به او گفته بودند که تو بايد زجر کش شوی. تا اينکه هفته گذشته از زندان به نقطه نامعلومی منتقل شد و به همبنديانش گفته شد که برای معالجه انتقال يافته است و روز چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ماه تنها ۳ روز از اعدام جنايتکارانه ۵ زندانی سياسی نگذشته بود که زندانی سياسی ظاهر مصطفوی پس از تحمل ۱۸ سال زندان و شکنجه و شرايط طاقت فرسا جاودانه شد.


 


به نام خدا
دیرهنگامی است که در تاریخ هویت ملی کشورمان، صاحب پرچمی سرشار از زیبایی و معنا شده ایم. پرچمی که نماد افتخار، ابهت، قداست و اتحاد در سرزمینی است که سبز را از تشیع ناب علوی، سپیدی را یادگار صلح و دوستی مردمانش و سرخ را به یاد تمام شهیدان راه دفاع از کیان مادی و معنوی ایران بزرگ وام گرفته است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با عنایت به خواست همه ملت در تغییر نمادهای سلطنتی و علیرغم تغییر آرم میانی پرچم که نشان سلطنت های استبدادی زمینی از آن رخت بربست و نمادی از حکومت «الله» بر رایت ایرانیان نقش گرفت، همچنان رنگهای پرچم هیچ تغییری نکرد و همان سه رنگ جاوید سبز و سپید و سرخ اهتزاز والای پرچم ما را زیباتر نمود. در عین حال تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر جاوید بودن آن سه رنگ جای هیچ شائبه ای را نخواهد گذاشت که هرگز نباید در پرچم ایران خدشه و اساعه ای صورت پذیرد.
اما پس از انتخابات سال 88 اتفاقاتی روی داد که اگر حمل بر سهو و سهل انگاری نیز شود، باز اشتباهی است خطیر که هویت ما را نشانه گرفته است. ایران را چه شده است که رئیس هیات دولت نه یکبار که چندین بار در کنفرانس مطبوعاتی و سخنرانی هایش زیر بنرها و پرچم هایی می نشیند که رنگ سبزش گم شده و به نیلی گرائیده است. مطابق همه کارهای دولت، ابتدا دیوار حاشا را کوتاهترین دیوار دیدند و انکار کردند اما با اوج گرفتن انتقادات، ایراد مذکور را به گردن نور افکن ها انداختند و نور زرد شد مقصر بازی با هویت جاویدان ما!
براستی در جامعه ای که فرهنگ پرسش و نقد و در برابرش پاسخگویی به دیار باقی شتافته و از میان مردمانش رخت بر بسته است، هرکاری که دولتمردان و حاکمان انجام دهند با هیچ مسئولیت پذیری و نقدی در جامعه جاری خواهد شد.
همچنانیکه دی ماه سال گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در پلاکاردهایی که به مناسبت مراسم گرامیداشت شهدا آماده کرده بود بجای آرم الله –لفظ جلاله پرچم- از کلمه «15 دی» در میان پرچم سود جسته بود! و عجبا که نه کسی کفن پوشید ، نه بیانیه داد و نه حتی به غیرت کسی برخورد!!! اخیرا نیز بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز در بنرهایی که مقابل درب ورودی دانشگاه نصب نموده رنگ سبز پرچم را با نواری سیاه رنگ تصویر کرده است! آیا باز تقصیر نورافکن ها و احیانا نور خورشید است که سبز را سیاه جلوه می دهد؟!! شاید نگاهی به بنر اصلی اجلاس «جی 15» در تهران نیز خالی از لطف نباشد که از تلویزیون رسمی ایران نیز پخش شد.
حاشا به غیرت و تعصب کسانیکه غیرت و همت والای رزمندگان و ایثارگرانی را یدک می کشند که هشت سال در راه حفظ این کیان، حفظ هویت و پرچم ایران اسلامی جهاد کردند و جان بذل ایمانشان نمودند.
اینکه عده ی زیادی از مردم ایران با تمسک به مذهب جعفری و اعتصام به حبل متین اهل بیت و با استفاده از نماد سبز اعتراضشان را به حکومت ابراز کردند، دلیلی برای این بازی ها و قصورها در رابطه با فرهنگ و هویت تاریخی کشور می شود؟ یعنی آنقدر از رنگ سبز می ترسند و از رویارویی با آن ابا دارند که حتی وجودش را در پرچم مقدس ایران نیز برنمی تابند؟! اگر اینگونه ترسیده اند عجب کاری کرده است مردم ایران و عجب عظمتی دارد جنبش سبز!
ما بعنوان جمعی از دانشجویان سیاسی دانشگاههای تبریز این اقدامات مضحک و مذبوحانه دستگاه حاکم را شدیدا محکوم کرده و بر حفظ اصالت، هویت ، تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم به غایت تاکید می نماییم و از همه غافلان و کج اندیشانی که بی شرمانه این جنبش عظیم مدنی را به خارج از مرزهای کشور و براندازان جاهل مرتبط می دانند مصرانه می خواهیم ضمن بازگشت به آغوش مهربان ملت و پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته، از ریختن آب در آسیاب دشمنان این دیار بپرهیزند و با اعمال کودکانه و گاه ظالمانه و مستبدانه خود، در مسیر تاریخی مبارزه این مردم علیه استبداد قرار نگیرند که طوفان خشم مردم هیچ ابایی از درهم ریختن این سدهای برآمده از ظلم و تجاوز نخواهد داشت.

والعاقبه للمتقین
جمعی از دانشجویان سیاسی دانشگاههای تبریز (دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز-دانشگاه آزاد اسلامی تبریز-دانشگاه نبی اکرم-دانشگاه سهند-دانشگاه آذربایجان-دانشگاه پیام نور تبریز)
 


 


عبدالله نوری و محمد خاتمی، طی دیداری که طی روزهای اخیر با یکدیگر داشتند، برتداومِ همراهی و پشتیبانیِ موثر احزاب اصلاح طلب و نیز فعالان سیاسی جنبش سبز از مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاکید کردند.
به گزارش منابع خبری جرس، در دیدار وزیر کشور و رئیس دولت اصلاحات که در آستانه خرداد ماه انجام شد، بر اهمیت نزدیکی وهمگرایی رهبران جنبش و ارتباط موثر با طبقات مختلف جامعه - خصوصا اقشار مستضعف و محروم جامعه - تاکید گردید.
این گزارش خاطرنشان می سازد طی دیدار این دو فعال اصلاح طلب، موضعگیری صریح و شفاف جنبش سبز نسبت به "مشکلات اقتصادیِ ناشی از سوء مدیریت شدید در سالهای اخیر"، "امتیاز دهی روزافزون حکومت در عرصه بین المللی"، "فشار و سرکوب شدید معترضان و فعالان سیاسی در داخل" و "نادیده گرفتن حقوق مردم توسط حکومت"، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
گزارش ارسالی به جرس همچنین متذکر گردید برخی از منابع خبری حامی دولت، با انتشار خبر این دیدار که از طریق شنودهای مختلف دستگاههای اطلاعاتی صورت گرفت، قصد داشتند اشراف اطلاعاتی خود بر دیدارها و جلسات رهبران و فعالان جنبش را خاطرنشان کنند و در جهت اختلاف اندازی در جنبش استفاده کنند.


 


وکیل مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل زندانی که در دادگاه بدوی به 11 سال حبس محکوم شده بود، از تایید شش سال حبس او در دادگاه تجدید نظر خبر داد.

منیژه محمدی به خبرنگار جرس گفت: "مجید دری در دادگاه بدوی به 5 سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، 5 سال حبس در تبعید به شهرستان ایذه با اتهام فعالیت مستمر با گروه نفاق و یک سال حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده بود."
وی ادامه داد: "در دادگاه تجدید نظر، ماده 610 منتفی شد و 5 سال حبس که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بود، از احکام کاسته شد و 5 سال حبس در تبعید و یک سال حبس برای او تایید شد."
محمدی با تاکید بر این که هیچ مستنداتی برای همکاری مجید دری با سازمان مجاهدین خلق وجود نداشته، عنوان کرد: "در صحبت‌های که با قضات داشتیم، قبول کرده بودند و می‌دانستند که مجید بی‌گناه است، اما در نهایت رای صادره این چنین شد."
وکیل مجید دری دلیل یک سال حبس او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی را فعالیت‌های وی در شورای دفاع از حق تحصیل عنوان کرد.
مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل بود که روز 18 تیر ماه سال گذشته بازداشت شد.


 


انتخابات و مافیایی که وجود نداشت

 

سرقت طرح انتخاباتی کروبی توسط گروه حامیان احمدی نژاد و وزارت نفت، قطع دست مافیای نفتی وسط سخنرانی آقای احمدی نژاد و تکذیب وجود مافیای مذکور توسط وزارت نفت و دادستانی و سایرین نشان داد که قطع دست موجوداتی که وجود ندارند، اگر از طریق تلویزیون پشتیبانی شود، ممکن است از نظر تبلیغاتی مفید باشد. روزنامه کلمه سبز دومین شماره اش را منتشر کرد تا نعیمی پور نیز دومین اعتراضش را به توقیف یاس نو اعلام کند. نعیمی پور حذف روزنامه رقیب در شرایط انتخاباتی را علت اصلی توقیف روزنامه دانست. اینها همه در شرایطی بود که توپخانه رهبری در حالی که رئیس جمهور بر لوله آن جلوس کرده بود، از اقصی نقاط کردستان، مواضع کاندیداهای هنوز تائید صلاحیت نشده رقیب را به توپ بست. تا جایی که صدای آن به خاورمیانه رسید و میدل ایست آنلاین در این مورد نوشت.

 

اصلاح طلبان: تحت هر شرايطي جمع مي شويم

در حالي که تدارکات مربوط به برگزاري مراسم بزرگداشت دوم خرداد در سالن 12 هزار نفري ورزشگاه آزادي در جريان بود، شايعه اي در محافل خبري تهران پيچيد که حکايت داشت مراسم فوق به دستور فرمانداری تهران لغو شده است. قرار بود در مراسم دوم خرداد، سيد محمد خاتمي و ميرحسين موسوي حضور یابند. حامیان اين دو چهره اصلاح طلب تصمیم گرفتند برای اعتراض به این تصميم روز چهارشنبه از ساعت 11 صبح تجمعي را در برابر فرمانداری تهران برگزار کنند. گفته می شد بهانه عدم صدور مجوز براي مراسم این بوده است که که هنوز شورای نگهبان صلاحیت ها را تائید نکرده و در نتيجه نمی توان اجتماع انتخاباتی برگزار کرد. اين استدلال در شرايطي مطرح مي شد که مراسم گرامیداشت دوم خرداد، از سال 77 و پس از انتخاب خاتمی به عنوان رییس جمهور اصلاح طلب ایران، هر ساله با حضور حامیان وی برگزار می شود و اساسا بر اساس قوانین موجود، برگزاری تجمعات در اماکن محصور و سرپوشیده، نیازی به کسب مجوز از فرمانداري ندارد.

پايگاه اينترنتي طرفداران خاتمي و موسوي خاطرنشان کرد: "اولین مانع‌تراشی مسئولان دولتی در محل برگزاری مراسم بود، مسئولان برگزار کننده به دنبال برگزاری این مراسم در یک مکان ورزشی روباز مانند ورزشگاه شهید شیرودی و همچنین مجموعه ورزشی دانشگاه تهران بودند که دولت نهم اجازه این‌کار را نداد و سرانجام با تلاشهای فراوان صورت گرفته سالن سرپوشیده ورزشگاه آزادی برای این مراسم اجاره شد." اين پايگاه اينترنتي تاکيد کرد: "با این حال مسئولان برگزاری این مراسم تاکید کردند که به هر صورت ممکن این مراسم دوم خرداد برگزار خواهد شد و شایعه لغو برگزاری این مراسم به هیچ وجه صحت ندارد."

نگرانی از برگزاری انتخابات «ناسالم» در ایران

 

کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه می‌گوید که مانع‌تراشی بر سر راه نظارت سازمان‌های مردم‌نهاد در روند برگزاری انتخابات، به‌ معنای انجام انتخاباتی ناسالم است. این کمیته در اطلاعیه‌ای، به تائید نشدن صلاحیت نامزدهای "غیر خودی" از سوی شورای نگهبان انتقاد کرده است. در اطلاعیه این کمیته در عین حال از عملکرد صدا و سیما در مواجهه با موضوع انتخابات نیز انتقاد شده است. در این اطلاعیه آمده است که "حتی نامزدهای تائید صلاحیت شده، یا نامزدهایی که تائید صلاحیت آنها مفروض و قطعی به‌نظر می‌رسد، از امکان حضور در رقابتی سالم و منصفانه، محروم‌اند." این کمیته که اداره آن بر عهده شیرین عبادی است با هدف اعلام ضوابطی دقیق و مشخص برای چگونگی انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران تشکیل شده است.

 

به طرفدار غرب رأی ندهید

فاکس نیوز در مقاله ای به بررسی وضع انتخابات در ایران پرداخت. در این مقاله آمده است "هرچند آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران از مردم خواست در انتخابات 22 خرداد به نامزدهای طرفدار غرب رأی ندهند، اما کاملاً مشخص نکرد که آیا از محمود احمدی نژاد حمایت می کند یا خیر. خامنه ای در سخنانی در شهر بیجار در غرب تهران، که از تلویزیون پخش می شد، به مردم گفت: " اجازه ندهید کسانی که دستانشان را بالا می برند، به دشمنان تسلیم می شوند و آبروی ملت را می ریزند، به این مقام برسند." هرچند مشخص نبود آیا خامنه ای یک نامزد خاص را هدف گرفته است یا خیر، اما وی در گذشته اصلاح طلبان را محکوم کرده و گفته است آنها از زبان غرب سخن می گویند. خامنه ای در سال 2000، روزنامه های اصلاح طلب را " اردوگاه های دشمن" خواند. تنها ظرف چند روز پس از این سخنان بود که ده ها روزنامه اصلاح طلب توقیف شدند.

وعدۀ سهام نفتی برای مردم

میدل ایست آنلاین در مورد استفاده احمدی نژاد از نفت در رقابت های انتخاباتی نوشت: " خبرگزاری های دولتی از وعدۀ محمود احمدی نژاد رئیس جمهوربرای انتشار اوراق مشارکت و سهیم کردن مردم در سود حاصل از صنعت نفت به شرط باقی ماندن در مقام خود خبر داد. احمدی نژاد در حاشیه سمینار صنعت نفت گفت: "به موجب این طرح، اوراق مشارکتی منتشر خواهد شد و سود صنعت نفت در اختیار تمام مردم و ایرانی ها در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت." وی در انتخابات سال 2005 با وعده اختصاص سهم بیشتر از ثروت نفتی به طبقات فقیر کشور پیروز شده بود.

احمدی نژاد طرح کروبی را به نام خود اعلام کرد

طرح اقتصادی انتخاباتی مهدی کروبی در مورد توزیع نقدی یارانه ها، توسط دولت احمدی نژاد و ستاد انتخاباتی او سرقت شد، تا با استفاده از پول نفتی اجرا شود. یک سال بعد از آن که دولت نهم طرح انتخاباتی سال 84 مهدی کروبی در مورد توزيع نقدي يارانه ها را به اسم طرح خود اعلام داشت و به صورت "لایحه تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها" به مجلس برد، احمدي نژاد اجراي طرحی را که بیست روز قبل از سوی ستاد اقتصادی کروبی به عنوان "واگذاری سهام نفت به مردم" اعلام شده بود، به نام خود و در یک سخنرانی به مردم وعده داد. اين اقدام، اعتراض حزب اعتماد ملی به آنچه سرقت طرح مهدی کروبی توسط دولت مي نامد را در پي داشت و اين ،در حالی صورت می گیرد که سعید لیلاز و صفائی فراهانی دو کارشناس اقتصادی اصولا چنین طرحی را غیرعملی می دانند.

احمدی‌نژاد روز دوشنبه در همایش مدیران صنایع نفت گفت: " اوراق مشاركتی منتشر خواهد شد و سود صنعت نفت در اختیار تمام مردم و ایرانی‌ها در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت." اعتماد ملی روز سه شنبه در گزارش اصلی خود با عنوان "احمدی نژاد برنامه کروبی را کپی کرد" نوشته شاید بهتر این است که مهدی کروبی پیش از اعلام هر طرح و ایده انتخاباتی‌اش، آن را به ثبت رسانده و حق اقتباس از آن را انحصاری کند، اگرنه همه چیز حاکی از آن است که برخی رقبای انتخاباتی به حقوق دیگران پایبند نیستند و گاهی برای به دست آوردن رای بیشتر، متوسل به سرقت طرح و ایده دیگران هم می‌شوند.

تکذیب سه باره مافیای نفتی

در پي ادعاهاي جديد رييس جمهور در مورد برخورد دولت وي با "مافياي نفتي"، رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد: "‌با توجه به تعریفی كه دولت از مافیا می‌كند، ما تاكنون با موردی برخورد نكرده‌ایم." اظهار نظر اصغر جهانگیر دو روز بعد از آن صورت گرفت که محمود احمدی نژاد، چهارسال پس از شعارهای انتخاباتیش در مورد قطع دست مافیای نفت، ادعا کرد: "خوشبختانه دست‌های اصلی مافیای نفتی قطع شده است."

رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه روز گذشته در واکنش به همین ادعای احمدی نژاد به خبرگزاری ایلنا گفت که "ابتدا دولت باید منظور خود از مافیا را بهصورت صریح و دقیق بیان كند." جهانگیر در مورد اینکه آیا حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تاكنون مافیایی را كشف و اعضای آنرا دستگیر كرده است يا نه، ادعای احمدی نژاد را رد کرد و اظهار داشت: "تا كنون مجموعه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با مافیایی كه دولت از‌ آن تعریف می‌كند، مواجه نشده است." وی همچنین در مورد اظهارات انتخاباتی برخی دیگر از مقامات دولت نهم در مورد برخورد با مافیای اقتصادی را هم اظهار بی اطلاعی کرد و گفت "‌از این موضوع با خبر نیستم." خبرگزاري ايلنا همچنین گزارش داد که روز سه شنبه علیرضا جمشیدی نیز در نشست مطبوعاتی خود وقتی با پرسشی در مورد ادعای احمدی نژاد مبنی بر قطع شدن دست مافیای نفت مواجه شد، گفت: "مافیا یعنی چه؟ و بعد سکوت کرد."

توقیف یاس نو به دستور دولت احمدی نژاد است

دو روز پس از آنکه وزارت ارشاد اسلامی روزنامه یاس نو را به استناد نامه دادستانی تهران توقیف کرد، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که "نامه‌ دادستانی دلالتی بر توقیف یاس نو نبوده است." تائید نقش وزارت ارشاد دولت احمدي نژاد در توقیف روزنامه یاس نو تنها پس از انتشار یک شماره در روز شنبه گذشته، در حالی صورت می گیرد که محمد نعیمی پور مدیر مسئول یاس نو روز یک شنبه در نامه ای به محمود احمدی نژاد، نقش دولت وي در برخورد با اين نشريه اصلاح طلب را مورد اعتراض قرار داده بود. وي با اشاره به حمایت روزنامه یاس نو از نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات رياست جمهوری، جلوگیری از انتشار این روزنامه را ناشی از "اقدام غیر قانونی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد" و نوعي"هماهنگی سیاسی برای بر هم زدن فضای سالم رقابت‌های انتخاباتی" توصیف کرده بود.

علیرضا جمشیدی به خبرگزاری ها گفت "خبری كه از دادستان تهران گرفتم این است كه این رای به دادستان تهران ابلاغ نشده بود، در حالی كه دادستان یكی از شكات این پرونده بوده و حق اعتراض به رای را داشته است." وی تاکید کرد " نامه‌ دادستانی دلالتی بر این توقیف نبوده است." ولی پیش از این علیرضا ملکیان عضو قبلی تحريريه روزنامه کیهان و معاون فعلی مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی، که با ارسال نامه به مدیرمسئول یاس نو از انتشار این روزنامه جلوگیري کرده است، در مورد علت توقیف این روزنامه به خبرگزاری فارس گفته بود: "انتشار یاس نو بر اساس نامه دادستان عمومی و انقلاب تهران كه یكی از شاكیان این پرونده است متوقف شده است." ملکیان گفت: " وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات از ابتدای تشكیل پرونده یاس نو هیچ نقشی در آن نداشته اند و تنها نامه دادستان را در این باره ابلاغ كرده اند."

هشدار کروبی، موسوی و رهنورد علیه صداوسیما

دو روز پس از جلسه نمایندگان چهار کاندیدا با ضرغامی، نامزدهای اصلاح‌طلب در نامه‌هایی جداگانه به عملکرد صدا و سیما اعتراض کردند. کروبی در نامه‌ای به ضرغامی هشدار داد که رسانه ملی نباید به کیهان مصور تبدیل شود و موسوی هم در نامه‌ای به هاشمی شاهرودی، علی لاریجانی و دری نجف‌آبادی تصریح کرد که ظاهرا قرار نیست انتخابات به شکل جدی و رقابتی برگزار شود. همزمان دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، روز قبل در جلسه‌ای از رویه جاری انتخاباتی صدا و سیما انتقاد و تصریح کرد که: "در باب تبلیغات انتخابات دستگاههای عمومی خاصه صداوسیما نباید یکجانبه عمل نمایند." تذکر دادستان کل کشور از این لحاظ اهمیت دارد که دادستانی طبق قانون انتخابات ملزم به نظارت بر تبلیغات انتخاباتی و موظف است به شکایات انتخاباتی نیز رسیدگی کند.

اعتراض کروبی با اشاره به برنامه خبری "بیست و سی" دوشنبه شب صورت گرفت که برخلاف روال هر شب تا دقایقی قبل از ساعت 21 ادامه یافت تا بیش از ده دقیقه از سخنان انتقادی کروبی علیه برخی حامیان موسوی را پخش کند. کروبی به ضرغامی نوشت: "آیا صداوسیما جسارت آن را دارد كه بخش‌های دیگر سخنرانی من درباره آقای احمدی‌نژاد را هم پخش كند؟ علت رفتار غرض‌ورزانه صداوسیما برای برهم زدن چهره اصلاح‌طلبان چیست؟ آیا طرح تفاوت سلیقه میان نامزدهای اصلاح‌طلب در زمره وظایف صداوسیماست؟ آیا همین كار را درباره اختلاف اصولگرایان با آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دهد؟"

میرحسین موسوی نیز دیروز به سران قوای مقننه و قضاییه و دادستان کل کشور نامه نوشت و گفت: "تاكنون نحوة اطلاع رسانی رسانة ملی چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ کیفیت، حتی نسبت به دوره های قبل تنزلی آشکار داشته است و در نتیجه این شائبه را در اذهان عموم به وجود آورده که گویی قرار نیست انتخابات دهمین دورة ریاست جمهوری صحنة برابر و جدی رقابت نامزدها باشد." زهرا رهنورد، همسر موسوی هم که این روزها در فعالیت‌های انتخاباتی همواره کنار اوست، در یک سخنرانی دانشگاهی از عملکرد صدا و سیما به شدت انتقاد کرده و گفته: "میرحسین موسوی، كروبی و رضایی با هم خوب هستند و تنها آتش بیار معركه صدا و سیماست. صدا و سیما باید خجالت بكشد كه از بیت‌المال مصرف شخصی می‌كند. صدا و سیما از محضر ملت باید عذرخواهی كند و بی‌طرفانه و شرافتمندانه مثل یك عنصر ملی در خدمت مردم باشد."
 


 


مدت ۱۰ روز است که از وضعیت عبدالرضا احمدی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هیچ اطلاعی در دست نیست.
پیش از نیز مسئولان زندان اوین از تماس عبدالرضا احمدی از اعضای گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران با همسر و خانواده‌ی همسرش جلوگیری کرده بودند.
به گزارش رهانا، از ۱۰ روز پیش تمام تماس‌های وی با اعضای خانواده‌‌اش قطع شده و هیچ اطلاعی از وضعیت وی در زندان در دست نیست.
مسئولان قضایی و بازجویان پرونده، پیش از این بارها قول آزادی وی را داده‌ بودند اما تا کنون خبری از آزادی وی در دست نیست.
عبدالرضا احمدی ‌در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده و در بند ۲ الف سپاه زندان اوین نگهداری می‌شود.
 


 


شعبه 28 دادگاه انقلاب احکام معصومه یاوری و زهرا جباری را به این دو زندانی سیاسی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار تا آزادی زندانیان سبز معصومه یاوری به 7 سال حبس تعزیری در زندان رجایی شهر و زهرا جباری به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

معصومه یاوری، زن خانه داری است که به محاربه متهم شده بود و نماینده دادستان تهران تقاضای حکم اعدام برای او کرده بود.

خانم یاوری دو کودک 4 و یازده ساله دارد و شوهر او سابقه محکومیت سیاسی در دهه 60 را دارد.

خانم یاوری براساس حکم صادره باید 7 سال حبس تعزیری خود را در زندان رجایی شهر سپری کند.

زهرا جباری نیز ۳۶ ساله متاهل و دارای يک فرزند است که در روز قدس بازداشت شده بود.

یکی از اتهامات او براساس کیفرخواست نماینده دادستان محاربه بود که قاضی مقیسه این اتهام را نپذیرفته بود.او اکنون به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 


 


عضو فراکسیون خط امام (ره)در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واگذاری سیاستگذاری مساله اشتغال به وزارت کار، گفت: آقای احمدی نژاد وقتی خودش را مسئول حل مشکلات مدیریت جهانی می‌داند، حتماً برای موضوع پیش پا افتاده و دست چندمی مثل اشتغال، جایی مناسب‌تر از وزارت تعاون پیدا نکردند!

به گزارش خبرنگار ایلنا، قدرت الله علیخانی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس، با اشاره به مباحث مربوط به اشتغال، واردات و درآمدهای نفتی، گفت:در هفته گذشته در خبرها شنیدیم که دولت، وزارت تعاون را مسئول مبحث اشتغال کرده است؛ باورم نشد ولی واقعیت داشت فکر کردم! آقای رئیس‌ دولت وقتی خودش را مسئول حل مشکلات مدیریت جهانی می‌داند، حتماً برای موضوع پیش پا افتاده و دست چندمی مثل اشتغال، جایی مناسب‌تر از وزارت تعاون پیدا نکردند! حتماً این تصمیم پس از ساعت‌ها بحث کارشناسی و علمی اتخاذ شده است.

وی افزود: ولی ذکر یک نکته از من نماینده و البته آخوند غیرمتخصص را به صاحب‌نظران دولت یادآور می‌شوم، اشتغال از مهمترین و اصلی چالش‌های پیش روی نظام ما است، متاسفانه خیل عظیم جوانان جویای کار که جمع زیادی از آنان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند با طرح زودبازده و ضربتی وزارت کار، وزارت تعاون و دیگری قابل حل نیست و این روش‌ها هدر دادن منابع کشور و افزودن بر خیل عظیم بیکاران است.

نماینده مردم قزوین تاکید کرد: تنها راه چاره و علاج بیکاری سرمایه‌گذاری و تولید است؛ موضوعی که در عرصه سیاست‌های پولی و تجاری دولت در شرایط بسیار دشواری قرار دارد. وی ادامه داد: دولت احمدی‌نژاد در این پنج سال بیش از ۲۰ سال قبل از محل فروش نفت درآمد داشت، مهمترین سؤال این است که صدها میلیارد دلار درآمد نفت چه شد؟ سفره بی‌رونق مستضعفان و خصوصا حقوق‌بگیران تغییر چشمگیری پیدا نکرده، طرح‌های مهمی در زمینه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد و زیربناها شروع نشده که حجم زیادی از منابع نفت را به خودش اختصاص داده باشد، اینطور که برخی از صاحبنظران می‌گویند هنوز تعدادی از طرح‌های بزرگ که در دولت قبل شروع شده بود به بهره‌برداری کامل نرسیده، چه رسد به اینکه طرح‌های بزرگ در همین دولت شروع شده و به بهره‌برداری رسیده باشد.

علیخانی تصریح کرد: درآمدهای افسانه‌ای نفت که در صورت استفاده صحیح می‌توانست نه‌تنها مشکل بیکاری کشور را طی این مدت حل کند بلکه در جهت رفاه و آسایش مردم هم اثرات قابل توجهی داشته باشد، متاسفانه نه‌تنها اینطور نشد بلکه با سیاست‌های غلط منجر به واردات بی‌رویه انواع و اقسام کالاهای صنعتی و کشاورزی به کشور شد و به جای حمایت از کارگر و ایجاد شغل برای جوانان ایرانی موجب افزایش شغل و کار در کشورهای خارجی شد.

وی تاکید کرد: تعجب است وقتی من حقیر در سال ۱۳۸۵ متوجه شدم یکباره تعرفه واردات شکر که در دولت قبل ۱۵۰ درصد بود در دولت آقای احمدی‌نژاد به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و با سیل واردات شکر روبه‌رو می‌شویم و در ظرف کمتر از دو سال بیش از ۳٫۵ میلیون تن شکر وارد کشور شد، جمع زیادی از کارگران کارخانه‌های قند کارشان را از دست دادند، جمع بیشتری از کشاورزان مظلوم چغندرکار کشت خود را از دست دادند به طوری که در مصاحبه اخیر رئیس دیوان محاسبات بود که «کشت چغندر نسبت به سال ۸۴ به یک سوم کاهش یافته است»، چطور دولتیان آثار این نوع سیاستگذاری را متوجه نمی‌شدند؟ همکاران عزیز سرنوشت شکر یک مورد است که مشت نمونه خروار است اگر هرچه سریعتر برای آن چاره‌اندیشی نشود در آینده با بیکاری جمع زیادی از شاغلین موجود روبه‌رو خواهیم بود.

علیخانی خاطرنشان کرد: در همین مصاحبه رئیس دیوان محاسبات از حجم بیش از پنجاه هزار میلیارد تومانی مطالبات معوقه بانک‌ها خبر داده می‌شود. آیا واقعا سیاست‌هایی که دولت در این چند سال اتخاذ کرد نتیجه‌اش جز این می‌تواند باشد؟ حال هر روز مصاحبه کنیم که لیست مفسدین اقتصادی داده شده، باید با کسانی که وام‌های سنگین گرفته و پس نمی‌دهند برخورد شود، ولی کمی انصاف داشته باشیم چه شد مطالبات معوق حدود پنج هزار میلیارد تومانی سیستم بانکی زمان دولت قبلی ظرف این مدت به این عدد نجومی رسیده است؟ مقصر واقعی را شناسایی کنیم سیاست‌های دولت یا سوءاستفاده‌کنندگان یا هر دو.

نماینده مردم قزوین در مجلس، در پایان گفت: من همین را می‌دانم که اشتغال نیازمند فضای مناسب برای کسب و کار، تدوین سیاست‌های عالمانه و ایجاد فضای مناسب برای تولید و سرمایه‌گذاری است، وگرنه بر مشکلات افزوده خواهد شد.

وی خطاب به نمایندگانی که در واکنش به سخنانش عدد دو را به نشانه مخالفت می‌گفتند،‌ اظهار داشت: استان ما یکی از استان‌هایی است که بیشترین بیکاران را در خود جای داده است؛ لذا متاسفم برای شما که دو‌ دو می‌گویید زیرا خبر از مشکلات کشور و بیکاری ندارید.

 


 


ندای سبز آزادی: حمزه کرمی از مدیران سایت جمهوریت پیش از بازگشت به زندان اوین و در لایحه دفاعیه خود تمامی اعترافات اخذ شده از وی در مدت زندان را فاقد ارزش حقوق دانست.

کرمی که در دادگاه بدوی به شانزده سال زندان محکوم شده بود، با ارائه لایحه تجدید نظرخواهی ،تمامی اعترافات خود را در بازجویی ها و دادگاه اولیه تکذیب و اظهار کرده است که تمامی این اعترافات تحت فشارهای شدید از او اخذ شده و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و اخلاقی است.
 


 


بهاره هدایت و میلاد اسدی به ترتیب به نه سال و نیم، و هفت سال حبس تعزیری محکوم شدند.

 

به گزارش دانشجونیوز، شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه امروز دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (اتحادیه سراسری انجمن های اسلامی دانشجویان ایران) را در مجموع به 16 سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

جزئیات احکام صادره به شرح زیر است:

موارد مطروحه در پرونده بهاره هدایت که منجر به صدور حکم 9 سال و شش ماه حبس تعزیری گردیده است:

اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق بیانیه ومصاحبه، شکستن در دانشگاه: 5 سال

توهین به رهبری: 2 سال
توهین به رئیس جمهور:6 ماه

همچنین پرونده پیشین بهاره هدایت در رابطه با بازداشت وی در روز 22 خرداد سال 85در میدان هفت تیر نیز با این پرونده تجمیع گشته است و و مدت 2 سال حبس را افزوده است.

موارد مطروحه در پرونده میلاد اسدی که منجر به صدور حکم 7 سال حبس تعزیری گردیده است:

اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام: 5 سال

توهین به رهبری: 2 سال.

گفتنی است این احکام توسط شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست مقیسه صادر گردیده است. بهاره هدایت از 9 دی ماه سال گذشته در بند نسوان زندان اوین در بازداشت به سر می برد. همچنین میلاد اسدی از 9 آذر ماه سال گذشته و در بند 350 زندان اوین در بازداشت به سر می برد.
 


 


اولین جلسۀ دادگاه احمد قابل، پژوهشگر و نویسندۀ زندانی، امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد.

هادی قابل، برادر این محقق نواندیش دینی، در گفتگو با جرس، با بیان اینکه “امروز ساعت نه و نیم صبح اولین جلسۀ دادگاه وی برگزار شد که بعد از نیم ساعتی که از جلسه سپری شده بود، به خانواده اجازه ورود به دادگاه داده شد”، از موکول شدن این دادگاه به زمانی دیگر جهت تصمیم گیری قاضی برای ادامه روند یا ارسال پرونده به تهران خبر داد.

قابل در این زمینه خاطرنشان کرد “تا فردا باید لایحۀ دفاعیۀ هادی قابل توسط وی و وکلای مدافع تنظیم شود و تصمیم قاضی نیز تا فردا اعلام خواهد شد که این پرونده در مشهد خواهد ماند یا برای تلفیق با پرونده های دیگرِ وی به تهران خواهد رفت و یا حتی قرار وی تبدیل گردد.”

صالح نیکبخت، یکی از وکلای مدافع احمد قابل که اینک در مشهد به سر می برد، در گفتگو با جرس، یکی از اتهامات وارده به قابل را “نامه به رهبری” ذکر کرد و از در حال تکمیل شدنِ لایحه دفاعیه وی طی روز آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار جرس، از آنجا که این پژوهشگر و نویسنده را با پابند به دادگاه آورده بودند، قاضی کاووسی امروز در دادگاه دستور داد که از این به بعد رعایت احترام وی صورت گیرد و دیگر با پابند به دادگاه آورده نشود.

این پژوهشگر دینی و نویسندۀ وبلاگ «شریعت عقلانی»، روز ۲۹ آذر هنگامی که همراه خانواده و چند تن از دوستان خود، از مشهد برای شرکت در مراسم تشییع و سوگواری آیت الله العظمی منتظری عازم قم بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و بعد از هفتاد روز بازداشت در اداره اطلاعات شهر مشهد، ابتدا به بند قرنطینه زندان وکیل آباد آن شهر و بعد از چند هفته، به بخش مرکزی آن زندان منتقل شد.

این اندیشمند نزدیک به مرحوم آیت الله منتظری، بارها با نامه های سرگشاده و انتقاد از مقامات ارشد جمهوری اسلامی – بویژه رهبری- نسبت به اقدامات و تصمیم گیری های آنان انتقاد کرده بود.

 


 


محمدرضا باهنر در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر تاکید کرد:فضای پس از انتخابات دیگر فضایی متعادل و ‏عقلایی نبود و استدلال و منطق جای خود را به زورآزمایی و تحمیل ‏هزینه به نظام داد.‏»

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، بخشی از این گفتگو بدین شرح است:

* اشتباهات اساسی اصلاح طلبان از نظر شما چه بود و راه بازگشت آنان چیست؟‏

متاسفانه بزرگترین اشتباه آنان این بود که کار را از مسیر قانونی و ‏حقوقی خود بیرون بردند و هزینه های زیادی را به نظام تحمیل کردند و ‏امروز نیز مرتب بیانیه صادر می کنند. شاید روزی برسد که بیانیه ‏‏1348 آنها نیز صادر شود. اگر آنان دوست دارند با بیانیه حال کنند بروند ‏حال کنند.‏

تکلیف آنان از نظر نظام حکومتی روشن است چرا ‏که جبران هزینه هایی که به نظام تحمیل کردند خیلی سخت و شاید ‏هم غیر ممکن باشد. اما به آن معنا نیست که جناح اصلاح طلبان دیگر ‏فعالیت نکند.‏

‏* اصولگرایان در این مدت چگونه عمل کردند و باید در برخورد با ‏اصلاح طلبان چگونه باشند؟

در وقایع پس از انتخابات در مجموع کار تندروانه و رادیکالی شد و اساس ‏این حرکت ها اشتباه بود. فضای پس از انتخابات دیگر فضایی متعادل و ‏عقلایی نبود و استدلال و منطق جای خود را به زورآزمایی و تحمیل ‏هزینه به نظام داد.‏

‏* برخی از سیاسیون دو جناح معتقدند اساس حوادث پس از انتخابات ریشه اعتراضی داشت و نه رادیکالی. شما چه نظری دارید؟ در خصوص فرهنگ صحیح اعتراض و ظرفیت پذیرش و ‏بیان آن در جامعه و ...

نقد باعث طراوت و شادابی هر جامعه ای می شود و اگر حکومتی این ‏موهبت را نادیده بگیرد ضرر می کند.‏

افراد می توانند از طریق رسانه، تشکیلات و حزب و در ‏تجمعات اعتراض خود را مطرح کنند. اما یادمان نرود که اعتراض به ‏صورت تجمع مقدماتی دارد که رعایت آن ضروری است و اگر کسی ‏بخواهد تقاضای تجمع کند بر اساس قانون اولین وظیفه او این است که ‏هر اتفاقی در آن تجمع افتاد مسئولیت آن را بپذیرد. شاید یک نفر در آن ‏تجمع شیشه بشکند شاید هم یک نفر اسلحه در بیاورد، تنها فردی که ‏تقاضای تجمع کرده و مجوز گرفته مسئولیت این وقایع است.‏

معمولا بیشتر افراد در این مرحله از دریافت مجوز ‏تجمع منصرف می شوند چون نمی توانند مسئولیت تجمع را بپذیرند.‏

در زمینه فرهنگ اعتراض باید همواره یادمان باشد که ‏اعتراض در زمانی جایز است که التزام عملی به قانون نیز داشته باشیم ‏. مثلا اگر روزی مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که ‏برخی از افراد با آن مخالف بودند آن مخالفان باید در کنار پذیرش قانون ‏اعتراضات خود را مطرح کنند نه اینکه از اجرای قانون سر باز بزنند.‏

‏آدم ها متفاوت هستند. برخی سعه صدر دارند و اعتراض پذیرند و برخی ‏نه اما نظام باید همواره سعه صدر داشته باشد و اعتراضات را ‏درچارچوب قانون بپذیرد.‏


 


معاون اول احمدی نژاد دو مصوبه نمایندگان ویژه وی در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران را ابلاغ کرد که براساس این تصمیمات اولویت و نام شرکتهای و مؤسسات دولتی که باید از تهران خارج شوند و نیز چگونگی برخوردار شدن بازنشستگان از امتیازات خاص در صورتی که از تهران به شهرهای دیگر منتقل شوند، اعلام شده است.

به گزارش ایلنا، در راستای آنچه برنامه تمرکز زدایی دولت از شهر تهران و بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رئیس دولت در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران که در جلسات پنجم و شانزدهم اردیبهشت این کارگروه و پس از بحث و بررسی اعضا و به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است، دستگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌ها موظف شدند براساس اولویت تعیین شده از تهران منتقل شوند و محل انتقال با توافق بالاترین مقام اجرایی دستگاه و استاندار تعیین خواهد شد.

طبق اولویت تعیین شده، به ترتیب شرکت‌های دولتی مستقر در تهران، موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، موسسات و نهاد‌های عمومی (طبق فهرست پیوست) و سازمان‌های وابسته به وزارتخانه‌ها موظف به انتقال از تهران هستند.

کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران تاکید کرده که همه سازمان‌های فوق الذکر موظف به انتقال از تهران هستند و موارد استثنا فقط با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تصویب این کارگروه تعیین خواهد شد.

بر اساس دیگر تصمیم نمایندگان ویژه رئیس دولت و در راستای انتقال شرکت‌های دولتی از تهران، هیات مدیره کلیه شرکت‌های دولتی مستقر در تهران موظف شدند ظرف یک ماه نسبت به انتقال دفاتر مرکزی به شهرستان‌های ذی ربط اقدام نمایند.

همچنین معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس دولت موظف شد امتیازات مقرر در تصمیم نامه مورخ ۲۷/۱۲/۸۸ (آئین نامه جدید اعطای تسهیلات به کارکنان متقاضی انتقال از تهران) را به نیرو‌های داوطلب بازنشسته نیز تسری دهد. بدین ترتیب، بازنشستگان مقیم تهران نیز که متقاضی انتقال از تهران به دیگر شهرها باشند، طبق شرایط آئین‌نامه فوق، از تسهیلات آن برخوردار خواهند شد.

وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی هم مکلف شدند امکانات لازم برای پرداخت تسهیلات و تامین مسکن را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس دولت اعلام نمایند.

بر اساس این مصوبه، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به کاهش ساختار و تعداد سازمان‌های مستقل وابسته به وزارتخانه‌ها اقدام لازم و قانونی به عمل خواهد آورد.

وزیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز موظفند نسبت به تفویض اختیار به مدیران استانی با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی اقدام نمایند. همچنین استانداران موظفند بستر‌های لازم برای اجرایی شدن تصمیمات کارگروه انتقال کارکنان دولت از تهران را فراهم نمایند.

همچنین همه مسئولین اجرایی موظفند تصمیمات کارگروه انتقال را برابر زمان بندی مقرر اجرایی کنند. بدیهی است با افراد سهل انگار برخورد لازم قانونی و مدیریتی انجام خواهد شد.

همچینین گفته شده وزیران و استاندارانی که دستورات رئیس دولت و مصوبات هیات وزیران و کارگروه انتقال را به طور مطلوب اجرا کنند با رعایت مقررات قانونی نشان لیاقت دریافت خواهند کرد.

کاهش جمعیت دانشگاه‌ها و انتقال پادگان‌ها از تهران

بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه احمدی نژاد در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران، ۳وزارتخانه مکلف به کاهش جمعیت دانشگاهی تهران و انتقال آن به سایر شهرها شدند.

طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فناوری، ‌بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش موظفند نسبت به کاهش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تهران و تسهیلات انتقال و پذیرش در دانشگاه‌های کلان شهر‌ها و سایر شهرستان‌ها اقدام نمایند.

بر اساس این مصوبه و با هدف انتقال بخش‌هایی از دانشگاه‌ها از تهران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز موظف شد برنامه دانشگاه‌ها برای کاهش جمعیت در شهر تهران را تهیه و به کارگروه اعلام کند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز موظف است براساس قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهر‌ها (مصوب ۱۳۸۸) و در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا نسبت به انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارح از تهران اقدام نماید.

طبق این مصوبه، انتقال پادگان‌ها در چارچوب قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهر‌ها ـ مصوب ۱۳۸۸- با هماهنگی ستاد کل نیروی‌های مسلح در حوزه معاون اول پیگیری و اقدام خواهد شد.

طبق تصمیم کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران، همه دستگاه‌های فوق موظفند زمان بندی انتقال را به این کارگروه اعلام کنند. علاوه بر این، دستگاه‌ها موظفند ظرف ۱۰ روز پیشنهاد‌های قابل اجرا در خصوص انتقال کارکنان دولت به خارح از تهران را با زمان بندی مشخص به کارگروه اعلام کنند.

استانداری تهران نیز مکلف شد برنامه ساماندهی و انتقال دستگاه‌های غیر ضرور در شهر تهران را ظرف یک هفته تهیه و به کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران اعلام نماید.

بر اساس این مصوبه، اعتبارات پروژه‌های عمرانی غیرضروری تهران به تشخیص معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به استان‌های داوطلب برای پذیرش دستگاه‌ها و سازمان‌های منتقل شده اختصاص یابد.

همچنین دبیرخانه کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تشکیل می شود.

فهرست شرکت‌ها و سازمان‌هایی که باید از تهران منتقل شوند

طبق اولویت تعیین شده، به ترتیب شرکت‌های دولتی مستقر در تهران، موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، موسسات و نهاد‌های عمومی (طبق فهرست تایید شده در هیات دولت) و سازمان‌های وابسته به وزارتخانه‌ها موظف به انتقال از تهران هستند.

کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران تاکید کرده که همه سازمان‌های فوق الذکر موظف به انتقال از تهران هستند و موارد استثنا فقط با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و تصویب این کارگروه تعیین خواهد شد.

بر اساس پیوست مصوبه ابلاغی معاون اول احمدی نژاد نام شرکتهای ذکر شده در این مصوبه به این شرح است:

شرکت های دولتی مستقر در تهران

الف- شرکتهای دولتی که مرکز اصلی فعالیت آنها در خارج از تهران است اما در تهران دارای دفتر هستند:

۱٫ شرکت غله و بازرگانی منطقه‌های ۱-۲-۳-۳-۴-۵-۶-۷-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴

۲٫ شرکت سهامی بین‌المللی بازرگانی کالای تجاری ایران

۳٫ شرکت سهامی بین‌المللی سوسنگرد

۴٫ شرکت سهامی خدمات مهندسی آب

۵٫ شرکت سهامی سردخانه سام

۶٫ شرکت سهامی دامپروری و کشاورزی اله آباد

۷٫ شرکت سهامی سردسیر گرگان

۸٫ شرکت سهامی هواپیمایی خدمات ویژه

۹٫ صندوق بیمه محصولات کشاورزی (استان‌ها)

۱۰٫ شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سفید رود

۱۱٫ شرکت سهامی کشت و صنعت شهید بهشتی

۱۲٫ شرکت سهامی کشت و صنعت شهید رجایی

۱۳٫ شرکت سهام کشت و صنعت جیرفت

۱۴٫ شرکت سهامی کشت و صنعت هفت تپه

۱۵٫ صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی (مادر)

۱۶٫ شرکت سهامی مجتمع گوشت فارس

۱۷٫ شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران

۱۸٫ شرکت سهامی مزرعه نمونه ارتش جمهوری اسلامی ایران

۱۹٫ صندوق بیمه محصولات کشاورزی

۲۰٫ شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان

۲۱٫ شرکت سهامی بهره‌برداری و صنایع چوب فریم

۲۲٫ شرکت سهامی نکا چوب

۲۳٫ شرکت سهامی جنگل شفارود

۲۴٫ شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

۲۵٫ شرکت سهامی ذغال سنگ کرمان

۲۶٫ شرکت سهامی البرز شرقی

۲۷٫ شرکت سهامی البرز مرکزی

۲۸٫ شرکت سهامی سنگ آهن مرکزی ایران

۲۹٫ شرکت سهامی تهیه و تولید مواد معدنی ایران

۳۰٫ شرکت سهامی خدمات بازرگانی فولاد ایران

۳۱٫ شرکت سهامی تهیه و تولید مواد اولیه فولاد خراسان

۳۲٫ موسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران

۳۳٫ شرکت سهامی فولاد خوزستان

۳۴٫ شرکت سهامی تامین مواد معدنی صنایع فولاد

۳۵٫ شرکت سهامی فولاد مبارکه

۳۶٫ شرکت ملی صنایع مس ایران

۳۷٫ شرکت سهامی آلومینیوم ایران

۳۸٫ شرکت سهامی پتروشیمی رازی

۳۹٫ شرکت سهامی عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی

۴۰٫ شرکت سهامی هپکو

۴۱٫ شرکت سهامی پاتله

۴۲٫ شرکت سهامی کشتی‌سازی اروندان

۴۳٫ مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران

۴۴٫ شرکت سهامی کمباین سازی ایران

۴۵٫ شرکت سهامی ماشین سازی اراک

۴۶٫ شرکت سهامی ماشین سازی تبریز

۴۷٫ شرکت سهامی ماشین سازی لرستان

۴۸٫ شرکت سهامی تولیدات و ادوات کشاورزی اراک

۴۹٫ شرکت سهامی واگن پارس

۵۰٫ شرکت سهامی صنایع ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی ایران

۵۱٫ شرکت سهامی ساختمان نصب گستر

۵۲٫ شرکت سهامی پرس ایران

۵۳٫ شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام – خراسان – تبریز- ارومیه- امیرکبیر- بوعلی سینا- فجر- قن‌آوران بین‌الملل – پارس- جم- مارون- زاگرس- دماوند- مبین – برزویه

۵۴٫ شرکت سهامی خدماتی پازارگاد

۵۵٫ شرکت مهندسی و قطعاتت ماشین آلات راهسازی ایران

۵۶٫ شرکت سهامی تولید پمپهای بزرگ آبی

۵۷٫ شرکت طراحی مهندسی و بازرگانی ماشین سازی تبریز- ادکو

۵۸٫ شرکت سهامی ماشین های التریکی سنگین – جوبین

۵۹٫ شرکت سهامی دیزل سنگین ایران

۶۰٫ شرکت سهامی گسترش شیرسازی

۶۱٫ شرکت سهامی مجتمع صنعتی اسفراین

۶۲٫ شرکت سهامی صنایع هوایی ایران

۶۳٫ شرکت سهامی نورد بندعباس- بارکو

۶۴٫ شرکت سهامی فولاد آذربایجان

۶۵٫ شرکت سهامی صنایع فولاد کرمان

۶۶٫ شرکت سهامی تولید آلومینای ایران

۶۷٫ شرکت سهامی رخ آوران فنون پتروشیمی

۶۸٫ شرکت سهامی لوله گستر اسفراین

۶۹٫ سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

۷۰٫ شرکت سهامی بازرگانی پتروشیمی انگلستان ـ سنگاپور

۷۱٫ شرکت سهامی سیمان داراب ـ بوشهر

۷۲٫ شرکت سهامی بازرگانی پتروشیمی منطقه آزاد دوبی و امارات عربی

۷۳٫ شرکت بین‌المللی بازرگانی پتروشیمی شانگهای

۷۴٫ شرکت سهامی نیمه هادی عماد

۷۵٫ شرکت سهامی مس سونگون

۷۶٫ شرکت سهامی آلومینیوم المهدی

۷۷٫ شرکت پیمانکاری عمومی صنایع فولاد گسترش

۷۸٫ شرکت سهامی تولید و تجهیزات ایمنی رسا- تتا

۷۹٫ شرکت سهامی نوین معدن

۸۰٫ شرکت سهامی بسپاران بندر امام

۸۱٫ شرکت سهامی کیمیا بندر امام

۸۲٫ شرکت سهامی فرآورش بندر امام

۸۳٫ شرکت سهامی خوارزمی بندر امام

۸۴٫ شرکت سهامی ذغال‌سنگ البرز غربی

۸۵٫ شرکت سهامی پتروشیمی شیراز

۸۶٫ شرکت سهامی پتروشیمی شهید تندگویان

۸۷٫ شرکت سهامی پتروشیمی خوزستان

۸۸٫ شرکت سهامی پتروشیمی بیستون

۸۹٫ شرکت سهامی مس شهر بابک

۹۰٫ شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان

۹۱٫ شرکت سهامی سازمان آب منطقه‌ای استان تهران ـ فارس ـ اصفهان‌ ـ خراسان ـ غرب ـ کرمان ـ سیستان و بلوچستان ـ هرمزگان ـ آذربایجان غربی و شرقی ـ گیلان ـ مازندران و گلستان ـ اردبیل ـ یزد ـ زنجان

۹۲٫ شرکت سهامی عمران شهرهای جدید هشتگرد ـ پرند ـ پردیس ـ اندیشه ـ مهاجران ـ عالی‌شهر ـ علوی ـ گل‌بهار ـ سهند ـ‌بهارستان ـ صدرا ـ بینالود

۹۳٫ شرکت آب و فاضلاب روستایی استان‌های آذربایجان شرقی ـ غربی ـ اردبیل ـ اصفهان ـ ایلام ـ بوشهر ـ تهران ـ چهار محال و بختیاری ـ خراسان ـ خوزستان ـ زنجان ـ سمنان ـ سیستان و بلوچستان ـ فارس ـ قزوین ـ قم ـ کردستان ـ کرمان ـ کرمانشاه ـ کهگیلویه و بویراحمد ـ گلستان ـ گیلان ـ لرستان ـ مازندران ـ مرکزی ـ هرمزگان ـ همدان ـ یزد

۹۴٫ شرکت سهامی برق منطقه‌ای تهران ـ‌فارس ـ اصفهان ـ خراسان ـ آذربایجان غرب ـ کرمان ـ سیستان و بلوچستان ـ هرمزگان ـ مازندران ـ گیلان ـ باختر ـ خوزستان ـ زنجان ـ سمنان ـ یزد

۹۵٫ شرکت ملی حفاری ایران

۹۶٫ شرکت سهامی بهره‌برداری نفت و گاز اروندان

۹۷٫ شرکت سهامی بازرگانی نفت ایران ـ نیکو

۹۸٫ شرکت سهامی تولید مناطق نفت‌خیز جنوب

۹۹٫ شرکت سهامی نفت مناطق مرکزی ایران

۱۰۰٫ شرکت سهامی نفت فلات قاره

۱۰۱٫ شرکت سهامی نفت خزر

۱۰۲٫ شرکت سهامی خدمات عمومی بهداشت صنعتی و خدمات درمانی صنعت نفت

۱۰۳٫ شرکت پالایش نفت اراک ـ کرمانشاه ـ اصفهان ـ دروان ـ تبریز ـ شیراز ـ تهران ـ آبادان

۱۰۴٫ شرکت نفت و گاز پارس

۱۰۵٫ شرکت گاز استان مرکزی ـ همدان ـ لرستان ـ کرمانشاه ـ کردستان ـ آذربایجان شرقی و غربی ـ اردبیل ـ مازندران ـ گلستان ـ زنجان ـ قزوین ـ قم ـ‌سمنان ـ یزد ـ گیلان ـ خوزستان ـ کرمان ـ چهارمحال و بختیاری ـ کهگیلویه و بویراحمد ـ فارس ـ تهران بزرگ ـ استان تهران ـ ایلام ـ اصفهان ـ خراسان

۱۰۶٫ شرکت پالایش گاز بیدبلند ـ شهید هاشمی‌نژاد ـ خانگیران ـ فجر ـ سرخون و قشم ـ پارس ـ پارسیان

۱۰۷٫ شرکت سهامی بهره‌برداری نفت و گاز کازرون ـ‌گچساران ـ شرق ـ‌غرب ـ زاگرس جنوب ـ‌آغاجاری ـ مارون ـ مسجد سلیمان

۱۰۸٫ شرکت سهامی پایانه‌های صادراتی مواد نفتی

۱۰۹٫ شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی تور بیراه

۱۱۰٫ شرکت سهامی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

۱۱۱٫ شرکت سهامی حفاری شمال

۱۱۲٫ شرکت خدماتی رفاهی و فرهنگی نفت

۱۱۳٫ شرکت سهامی پتروپارس

۱۱۴٫ شرکت سهامی مخابرات استان‌‌های مرکزی ـ تهران ـ گیلان ـ مازندران ـ آذربایجان شرقی و غربی ـ کرمانشاه ـ خوزستان ـ فارس ـ کرمان ـ خراسان رضوی ـ اصفهان ـ هرمزگان ـ سیستان و بلوچستان ـ کردستان ـ همدان ـ لرستان ـ ایلام ـ زنجان ـ چهارمحال و بختیاری ـ کهگیلویه و بویراحمد ـ سمنان ـ یزد ـ بوشهر ـ اردبیل ـ قم ـ قزوین ـ گلستان

ب: سایر شرکتهای دولتی که محل فعالیت آنها در تهران است:

۱۱۵٫ شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران

۱۱۶٫ سازمان خصوصی‌سازی

۱۱۷٫ شرکت مادر تخصصی صنایع آموزشی

۱۱۸٫ شرکت مادر تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۱۱۹٫ شرکت مادر تخصصی گسترش خدمات بازرگانی داخلی

۱۲۰٫ شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران

۱۲۱٫ شرکت مادر تخصصی پست جمهوری اسلامی ایران

۱۲۲٫ شرکت مادر تخصصی سازمان صنایع دفاع

۱۲۳٫ شرکت مادر تخصص سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح

۱۲۴٫ شرکت مادر تخصصی صنایع الکترونیک ایران

۱۲۵٫ سازمان صنایع دفاع

۱۲۶٫ ایزایران

۱۲۷٫ صنایع الکترونیک شیراز

۱۲۸٫ صنایع اپتیک اصفهان

۱۲۹٫ صنایع قطعات الکترونیک ایران

۱۳۰٫ شرکت صنایع مخابرات صاایران

۱۳۱٫ سازمان صنایع هوافضا

۱۳۲٫ صنایع هواپیماسازی ایران

۱۳۳٫ شرکت صنایع هواپیمایی ایران

۱۳۴٫ شرکت صنایع هوایی قدس

۱۳۵٫ پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها)

۱۳۶٫ شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

۱۳۷٫ شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

۱۳۸٫ شرکت فرودگاه‌های کشور

۱۳۹٫ شرکت عمران و بهسازی شهری

۱۴۰٫ شرکت عمران شهرهای جدید

۱۴۱٫ شرکت مدیریت تولید و انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)

۱۴۲٫ شرکت مادر تخصصی ساخت و تهیه کالای برق (ساتکاب)

۱۴۳٫ شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

۱۴۴٫ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (مهاب)

۱۴۵٫ شرکت خدمات مهندسی برق (مشانیر)

۱۴۶٫ شرکت ملی نفت ایران

۱۴۷٫ بهینه‌سازی مصرف سوخت

۱۴۸٫ شرکت ملی گاز ایران

۱۴۹٫ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

۱۵۰٫ شرکت ملی صنایع پتروشیمی

۱۵۱٫ شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع

۱۵۲٫ شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی

۱۵۳٫ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

۱۵۴٫ شرکت پشتیبانی امور دام کشور

۱۵۵٫ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

۱۵۶٫ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

۱۵۷٫ شرکت دخانیات ایران

۱۵۸٫ شرکت مدیریت شبکه برق ایران

۱۵۹٫ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی

۱۶۰٫ آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

۱۶۱٫ شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی

۱۶۲٫ شرکت تامین ماشین الات و تجهیزات راه

۱۶۳٫ شرکت نمایشگاه های بین‌المللی

 


 


بی خبری از وضعیت یک نوجوان کرد به نام " یونس شیخ احمدی" که توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده است موجب نگرانی خانواده وی شده است.

بنا به اطلاع گزاشگران هرانا، روز پنج شنبه مورخ 23 اردیبهشت ماه در یکی از خیابانهای شهر سنندح نیروهای انتظامی و امنیتی اقدام به ضرب و شتم یک نوجوان کرد به نام " یونس شیخ احمدی " نموده و پس از بازداشت وی را به مکان نامعلومی منتقل می کنند.

علی رغم پیگیری خانواده نامبرده به دادگستری و نهادهای امنیتی از سرنوشت این نوجوان کرد خبری در دست نیست.


 


حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح برخورد با "بدحجابی" را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، در این ابلاغیه بر اهمیت "رعایت حجاب و عفاف" در دانشگاه‌ها در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده است.

این طرح در شرایطی ابلاغ می‌شود که در هفته‌های اخیر، برخی مسئولان فرهنگی و سیاسی، خواستار جدیت در برخورد با آنچه "بدحجابان" خوانده شده است، در دانشگاه‌ها شده‌اند.

به گزارش رادیو زمانه، جلیل دارا، مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره کیفیت این ابلاغیه گفته است: ابلاغیه حراست وزارت علوم در راستای مبارزه با بدحجابی خیلی کلی است.

به گفته آقای دارا، در این ابلاغیه دستورالعمل مشخصی تعیین نشده، بلکه به طور کلی گفته شده که در فضای دانشگاه‌ها برخورد با بدحجابی جدی گرفته شود.

داوود رنجبران، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها هم گفته با کسانی که تذکرات مستمر درباره حجاب را نمی‌پذیرند، باید برخورد "سلبی" کرد.

به گفته آقای رنجبران، با این افراد باید از طریق ظرفیت‌های قانونی و ابزارهای سلبی مانند حراست و کمیته انضباطی برخورد شود.

پیش‌تر علی مطهری، نماینده محافظه‌کار مجلس گفته بود که دولت باید مانع ورود دانشجویان بدحجاب به دانشگاه‌ها شود.

سخت‌گیری درباره رعایت حجاب در دانشگاه‌ها پس از اعلام وزارت کشور در اجرای "طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب" در کشور صورت می‌گیرد.

این طرح در سال ۱۳۸۲ از سوی شورای فرهنگی، اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

قرار بود این طرح برای اجرا در سال ۱۳۸۴ به ادارات و سازمان‌های سراسر کشور ابلاغ شود، اما مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که این طرح را در سال جاری به اجرا خواهند گذاشت.

 


 


معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص مبارزه با بدحجابی در این دانشگاه گفت: طرح مبارزه با بدحجابی در این دانشگاه اجرا می شود اما به دلیل رعایت حجاب و عفاف تنها تعداد معدودی از دانشجویان به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند.

محمد حسین یادگاری با اشاره به تهمیدات ویژه دانشگاه تربیت مدرس در خصوص مبارزه با بدحجابی به مهر گفت: در صورت احراز مصادیق بدحجابی در این دانشگاه، بدحجابان به کمیته انضباطی ارجاع و با آنها برخورد لازم خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه هایی است که در این راستا نسبت به بقیه دانشگاه ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد البته در صورت احراز مصادیق بدحجابی اقدامات لازم انجام می شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه طرح مبارزه با بدحجابی از حدود سه سال پیش در دستور کار این دانشگاه بوده است افزود: در قوانین دانشگاه تربیت مدرس این طرح وجود داشته است البته با توجه به این موضوع، مسئولان امر در این خصوص اقدامات لازم انجام را انجام داده اند و اکنون نیز طبق روال گذشته این موضوع در دانشگاه پیگیری می شود.

یادگاری با اشاره به اینکه عده کمی از دانشجویان تا کنون در این راستا به کمیته انضباطی ارجاع داده شده اند خاطرنشان کرد: ممکن است از بین 6 هزار دانشجویی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند یک یا دو نفر در رابطه بدحجابی به کمیته انضباطی کشیده شده باشند اما با دادن تذکر و هم چنین ارائه کتاب "حجاب" شهید استاد مطهری به آنها تذکرات لازم داده شده و می شود.

شایان ذکر است که به تازگی و بر اساس طرحی که موسوم به "حجاب و عفاف" است، در اکثر دانشگاه های کشور برخورد های این چنینی با دانشجویان صورت می گیرد.


 


وزير‌ اطلاعات اعلام كرد: آزادي كلوتيد ريس تبعه فرانسوي با وكيلي‌راد هيچ ربطي به هم ندارد و مساله هر كدام جداگانه است.

به گزارش خبرنگار ايلنا حيدر مصلحي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در خصوص آزادي وكيلي‌راد تبعه ايران كه در فرانسه بازداشت بوده وا ينكه آيا ايران قصد دارد به اين دليل از فرانسه شكايت كند،گفت: ايران بررسي مي‌كند تا ببيند نوعي برخوردي با ايشان شده چگونه بوده و سپس تصميم مي‌گيرد و اگر به دلايل واهي بوده قطعا روي آن اقدام خواهد كرد.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص سفر خانواده سه تبعه آمريكايي كه در ايران بازداشت هستند،گفت: ما براساس حس انسان دوستي و اينكه اين مسئله را به دنيا اعلام كنيم خانواده آنها را در ايران‌پذيرفتيم و از آمريكايي‌ها نيز خواسته‌ايم كه با ايرانيان بي‌گناهي كه در دست آنها هستند نيز چنين برخوردي داشته باشند.

وزير اطلاعات در عين‌حال گفت: آمريكايي‌هايي كه در ايران بازداشت هستند جرمشان جاسوسي بوده و اقدامشان غير قانوني بوده، ولي ما براساس احكام ديني و حس بشردوستي به خانواده‌هاي آنها اجازه ملاقات داديم، ولي آنها كه ادعاي حقوق بشر دارند ببينند با ايرانيان زنداني بي‌گناه در آنجا چگونه برخورد مي‌كنند.

مصلحي در پاسخ به سوالي در خصوص دستور رئيس‌جمهور براي برخورد با پارتي بازي گفت: از ما خواسته شده كه گزارشي را در سطح كشور در اين ارتباط تهيه كنيم و به رئيس‌جمهور تحويل دهيم تا اقدام لازم در اين خصوص انجام گيرد.

وي در مورد اين سوال كه آيا متقاضي دريافت يارانه نقدي هستيد يا خير گفت: مستحق‌تر از ما وجود دارد و من متقاضي نيستم.

وزير اطلاعات درپاسخ به اين سوال كه آيا اين وزارتخانه در مورد قطع رابطه با انگليس گزارشي به كميسيون امنيت ملي ارائه داده است،گفت: از ما گزارشي در اين ارتباط نخواستند و بررسي‌هايي را در رابطه با مباحث ارتباط با انگليس انجام داديم و پيشنهاداتي داشتيم كه به كميسيون امنيت ملي داديم، ولي در نهايت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تصميم‌گيري شود.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين وضعيت پرونده مهدي هاشمي‌گفت: در اين مورد بايد دستگاه قضايي تصميم بگيرد، ولي حكم جلب او صادر شده و به محض اينكه به ايران بيايد بايد جلب شود.

مصلحي در پاسخ به سوالي در خصوص اهداف آمريكا از اتخاذ رويكرد منفي نسبت به اجلاس تهران گفت: آمريكا مي‌خواهد حالتي كه برايش ايجاد شده مرتفع كند و همانطور كه كارشناسان سياسي اين كشور نيز اذعان داشتند آمريكا در برابر ايران خلع سلاح شده و زير پايش خالي است،بنابراين در تلاش است از اين وضعيت بيرون بيايد و اگر آقايان به دنبال ايجاد آرامش و برطرف كردن تنش‌ها هستند بايد نتايج اجلاس تهران را دنبال كنند و به نظرم اين تعبير رهبري كاملاً درست است كه سخنان آمريكايي‌ها دستي چدني است در دستكش مخملي قرار گرفته است.

وزير اطلاعات در پاسخ به اين سوال كه اهداف برخي از زير سوال بردن تصميمات نظام چيست گفت: زماني انتقاد سازنده‌اي صورت مي‌گيرد، ولي عمدتا احساس ما اين است كه طرح اين مباحث غرض ورزي است و از سوي دلسوزي براي نظام و اهداف آن نيست.

مصلحي در پاسخ به اين سوال كه آيا آزادي كلوتيد ريس تبعه فرانسوي كه در حوادث بعداز انتخابات بازداشت شده بود در مقابل با آزادي شهروند ايراني در فرانسه است گفت: اين دو هيچ ربطي به هم ندارد و مساله هر كدام جداگانه است.

وي در مورد دستگيري سرتيم محافظ ميرحسين موسوي نيز گفت: از اين موضوع اطلاعي ندارم.

وزير اطلاعات در پاسخ به اين سوال كه در آستانه سالگرد دهمين انتخابات رياست‌جمهوري رسانه‌هاي بيگانه تلاش مي‌كنندكه اينگونه القا كنند آشوب‌هايي را در خيابان‌ها خواهيم داشت، گفت:وضعيت فتنه با سركوبي كه پيدا كرده به گونه‌اي نيست كه بتواند حركتي داشته باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه دستگيري سران فتنه در چه مرحله‌اي است،گفت: در دستگيري سران فتنه تدبير نظام را دنبال مي‌كنيم.

 


 


وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز موظف شد برنامه دانشگاه‌ها برای کاهش جمعیت در شهر تهران را تهیه و به کارگروه اعلام کند.

نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران تصویب کردند سه وزارتخانه مکلف به کاهش جمعیت دانشگاهی تهران و انتقال آن به سایر شهرها شوند.

به گزارش مهر، طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فناوری، ‌بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش موظفند نسبت به کاهش ظرفیت دانشجو در دانشگاههای دولتی و غیردولتی تهران و تسهیلات انتقال و پذیرش در دانشگاههای کلانشهر‌ها و سایر شهرستان‌ها اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه و با هدف انتقال بخشهایی از دانشگاهها از تهران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز موظف شد برنامه دانشگاه‌ها برای کاهش جمعیت در شهر تهران را تهیه و به کارگروه اعلام کند.

معاون اول رئیس جمهور دو مصوبه مهم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه انتقال کارکنان دولت از شهر تهران را ابلاغ کرد که براساس این تصمیمات اولویت و نام شرکتهای و مؤسسات دولتی که باید از تهران خارج شوند و نیز چگونگی برخوردار شدن بازنشستگان از امتیازات خاص در صورتی که از تهران به شهرهای دیگر منتقل شوند، اعلام شده است.

 


 


مهرداد اصلانی از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ، پس از تحمل ۱۱ ماه حبس، از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش سایت «زندانیان سبز» اصلانی در دادگاه بدوی به سه سال زندان محکوم شد که پس از درخواست تجدید نظرخواهی وی در شعبه ۵۴ تجدید نظر به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.در حکم اصلانی همچنان ذکر شده است که وی به مدت چهارسال باید تحت نظر باشد و به همین منظور باید هر سه ماه یکبار خود را به اداره اطلاعات تهران و یا دادگاه انقلاب معرفی کند.

 

مهرداد اصلانی با استفاده از قانون آزادی مشروط ازاد شده است.

 


 


جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی علیه روزنامه ایران، بیست و هفتم تیرماه امسال در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه برگزار می شود.

بنا به گزارش های واصله، کاوه اشتهاردی در پرونده مذکور به دلیل انتشار خبری مبنی بر نامه سرگشاده ۲۲۰ تشکل دانشجویی خطاب به دادستان کل کشور، به "افترا، نشر اکاذیب و انتساب بزه فساد اقتصادی به فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام" متهم شده است.

این تشکل‌ها یک سال پیش و در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۸۸، طی نامه‌ای به دادستان کل کشور وقت، خواستار رسیدگی سریع به آنچه "پرونده‌های مفاسد اقتصادی و اولویت دادن به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی" ادعا می کردند، شده بودند.

پیش از این و در جریان رسیدگی به این پرونده، قاضی محمدهادی فضلعلی رئیس شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، قرار منع تعقیب اشتهاردی را صادر کرده بود که این رأی به تأیید معاون دادستان تهران رسیده بود.

بنا به گزارش های ارسالی، قاضی صفوی رئیس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران، با رسیدگی به اعتراض وکیل مدافع مهدی هاشمی به این قرار و با اعلام اینکه "روزنامه ایران بدون تحقیق و بررسی، و با هدف تخریب خانواده هاشمی رفسنجانی و بدون ذکر نام تشکل‌های مورد ادعا خبر را درج کرده است"، شکایت علیه مدیرمسئول روزنامه ایران را در اجرای بند «ن» از ماده سه قانون اصلاح تشکیل دادگاه‌های عمومی وارد دانست.

طبق آخرین گزارش ها،، جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی علیه روزنامه رسمی دولت (ایران)، ‌صبح ۲۷ تیر ماه، در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیأت منصفه برگزار خواهد شد.

مدیر مسئول روزنامه ایران، ۱۹ فروردین ماه امسال نیز، با شکایت موسوی، خاتمی و مهدی هاشمی به دادگاه احضار شد.
میر حسین موسوی و ‌محمد خاتمی نیز شکایت های جداگانه ای علیه این روزنامه داشته اند که در دادسرای عمومی و کارکنان دولت در دست رسیدگی است.

پیش از آن فائزه، محسن و محمد هاشمی و همچنین دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شکایت‌های جداگانه‌ای را علیه مدیر مسئول روزنامه ایران به دادگاه ارائه کرده بودند.

هنوز از سرنوشت این شکایت ها از روزنامه رسمیِ ارگان دولت، خبری منتشر نشده است .


 


آیت الله ناصر مکارم شیرازی، در یکی از دروس امروز چهارشنبه (۲۹ اردیبهشت ماه) خود، با تاکید بر اینکه "اگر ما به مردم رحم نكنیم خداوند بلاهای مختلف بر ما نازل می‌كند"، خاطرنشان کرد "خداوند به چنین جمعیتی كه به فكر دیگران نیستند و به آنها رحم نمی‌كنند، بلاهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی نازل می‌كند. "
به گزارش ایلنا، این مرجع تقلید، ظهر امروز در درس خارج فقه كه در مسجد اعظم قم برگزار شد، تصریح نمود: "امیدوارم همین سخن برای ما، سازمان‌ها و دستگاه‌ها كافی باشد و نگویند كه به ما مربوط نیست و مراكزی كه باید به یتیمان و افراد از كار افتاده برسند كار و وظیفه خود را به درستی انجام ندهند و در بیمارستان‌ها به مریضی كه وسع مالی ندارد و حالش بد است نگویند اول باید پول جراحی بدهی تا به اتاق عمل بروی و اگر نداری نمی‌روی و هر چه می‌شود بشود. "
آیت الله مكارم شیرازی همچنین از انتشار مطالبی بر ضد روحانیت و تشیع در نشریه یكی از دانشگاه‌های این استان خبر داد و اظهار داشت:‌ "اخیرا دیده و شنیده شده که در نشریه‌ای كه در یكی از دانشگاه‌های استان قم به چاپ رسید، هم به روحانیت و هم به مذهب شیعه اهانت شده است. "
وی از بیان مطالب چاپ شده در این نشریه خودداری كرد و با ابراز تاسف از این اتفاق و با بیان اینكه "گردانندگان این دانشكده‌ها خواب هستند" افزود: در مركز تشیع به مذهب شیعه توهین می‌شود و باید گفت در اینگونه مواقع دستی در كار است و گاهی اساتیدی كه خود ناآگاه هستند، چند دانشجوی خوب را نیز اغفال می‌كنند، چه بسا این افراد مزدور باشند.
وی تاكید كرد: اینها باید هرچه زودتر این مسائل را اصلاح كرده و عذرخواهی كنند.

آیت‌الله مكارم شیرازی همچنین خواستار توجه مسئولان مربوطه و نظارت آنها به مطبوعات شد و تصریح كرد: دستگاه‌هایی كه باید نظارت كنند، چرا نباید نظارت دقیق بر مطبوعات داشته باشند، آنها باید توجه بیشتری كنند تا مبادا از این پس راه باز شده و هر چیزی نوشته شده و انتشار پیدا كند.


 


محمد یوسف رشیدی فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

به گزارش دانشجونیوز، جلسه محاکمه محمد یوسف رشیدی در روز 12 اردیبهشت در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد.

اتهام یوسف رشیدی در دادگاه فعالیت تبلیغی علیه نظام ذکر شده بود.

این دانشجو در 24 اسفند پس از تحمل 108 روز حبس، به قید وثیقه 50 میلیونی از زندان اوین آزاد شد.

یوسف رشیدی پیشتر به دلیل فعالیت های دانشجویی اش در دانشگاه امیرکبیر به مدت 5 ترم از تحصیل محروم بود و با احتساب ترم جاری (که در ابتدای آن در زندان گذراند) 3 سال است که موفق به اخذ واحدهای درسی خود نشده است.

 


 


بر اساس اخبار رسیده به دانشجونیوز محسن برزگر دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل صبح سه شنبه پس از گذراندن ۵ روز از مرخصی، خود را به زندان متی کلای بابل معرفی کرد. محسن برزگر پس از سپری کردن بیش از ۲ ماه از محکومیتش، پنج شنبه هفته گذشته به مدت ۵ روز به مرخصی آمد و در این مدت تحت درمان قرار گرفت.

 

منابع آگاه دانشجوئی گزارش می دهند که محسن برزگر روز اول فروردین سال جاری از سوی مجرمین خطرناک در زندان متی کلای بابل مورد ضرب و شتم قرار گرفت و طی این مدت مسئولین دادگستری شهرستان بابل با وجود تائید مسئولین زندان متی کلا و پزشکی قانونی بابل مبنی بر اعطای مرخصی استعلاجی به محسن برزگر، از این امر ممانعت به عمل آوردند. گفتنی است با وجود اینکه پزشکان وی خواستار تمدید دوره مرخصی برای تکمیل دوره درمانی وی شده بودند، این مساله با مخالفت دادستانی بابل مواجه شدند.

محسن برزگر در حوادث پس از انتخابات به همراه جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه مازندران بازداشت شد وهم اکنون به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۱ سال محرومیت از تحصیل محکوم شد. وی پیش از انتخابات نیز از سوی کمیته انضباطی دانشگاه و به دستور رئیس سابق دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (دکتر شکری) و رئیس حراست دانشگاه ( قربانی) که کارمند رسمی وزارت اطلاعات است به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.

به گزارش دانشجونیوز، ۵ دانشجوی دیگر که در زندان متی کلای بابل دوران محکومیت خود را سپری می کنند، در وضعیت نامناسب به سر می برند. از بین این دانشجویان تاکنون با درخواست مرخصی ایمان صدیقی دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که بیش از ۲ ماه از دوران محکومیتش را سپری کرده است، موافقت صورت نگرفته است.
 


 


حاج مصطفی شعار استاد و مفسر قرآن بعد از دوهفته بازداشت توسط نیروهای امنیتی تبریز آزاد شد.

بنا به اخبار رسیده به کلمه، حاج مصطفی شعاراوایل اردیبهشت ماه بهنگام برگزاری جلسات مستمر تفسیر قرآن کریم در شهر تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد .وی استاد و مفسر قرآن کریم که دارای چندین اثر قرآنی است.

دلیل بازداشت او مشخص نشد ولی شنیده می شود نحوه اداره جلسات قرآنی او مورد حساسیت ماموران امنیتی قرار گرفته است. بعد از بازداشت وی، از تمامی حاضرین در جلسه تعهد نامه ی کتبی مبنی بر عدم حضور در جلسات تفسیر قرآن گرفتند.حاج مصطفی شعار بعد از تحمل بازجویی توسط نیروهای امنیتی آزاد شد.

 


 


اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی نژاد با رد هرگونه عقب‌نشینی از مواضع پیشین جمهوری اسلامی در بیانیه اخیر تهران، گفت: اینکه تبادل سوخت در کجا تحویل شود از ابتدا هم اصل ماجرا نبوده، اصل ماجرا بحث تبادل سوخت بود.

اسفندیار رحیم‌مشایی در حاشیه چهارمین همایش روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در جمع خبرنگاران در تحلیل خود از بیانیه تهران با بیان اینکه این بیانیه موضع جمهوری اسلامی ایران را در یک تعامل بین‌المللی به صراحت روشن کرد، اظهار داشت: همیشه دشمن تبلیغ می‌کرد که ایران علاقه‌مند به تعاملات بین‌المللی نیست، در حالی که ایران همیشه با تبادل سوخت موافق بود اما شرایط را به گونه‌ای تغییر دادند که این کار صورت نگیرد و بعد نیز به نام ما تمام شود.

وی افزود: دوستان جمهوری اسلامی چون می‌دانستند که موضع ایران در بحث تبادل سوخت صادقانه است در صحنه بین‌الملل فعال شدند و از ایران خواستند که آنها ورود پیدا کنند و پیشنهادشان به صورتی که مطرح شد این بود که جمهوری اسلامی سوخت ۵/۳ درصد را در ترکیه به امانت بگذارد و بعد آژانس از طریق کشورهایی که دارای فناوری تولید سوخت هستند سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را برای ساخت داروها تحویل دهند.

رئیس دفتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه امروز مواضع جمهوری اسلامی روشن است، گفت: در این توافقنامه چند نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه به صورت آشکار حق ایران برای داشتن چرخه هسته‌ای و تولید سوخت بر حق ایران تصریح شده است، ولی اساسا ما خود می‌توانیم سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم و بیشتر به دنبال این بودیم که این تبادل را انجام دهیم، چون معتقدیم با انجام تبادل، توان و ظرفیت هسته‌ای ما به رسمیت شناخته می‌شود.

رحیم‌مشایی ادامه داد: آن موقع که ما شروع کردیم توان تولید سوخت ۲۰ درصد را نداشتیم ولی امروز نظر مسوولان مملکت این بود که این کار را انجام دهیم ولی امروز با وجود اینکه این توان را داریم نظر مسوولان این بود که این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها چند قطعنامه علیه ما صادر کردند تا ما به این توانایی نرسیم، تصریح کرد: در این قطعنامه تعهد شده است که اگر بخواهند نسبت به ایران تهدیدی انجام دهند و رفتاری خلاف شان داشته باشند با درخواست ایران اورانیوم ۵/۳ درصد به کشور باز خواهد گشت و ما اساسا برای تولید سوخت مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید گروه وین این پیش‌شرط را قبول کند؟ گفت: آنها دو راه بیشتر ندارند؛ یا بپذیرند یا نپذیرند ما که به سوخت آنها نیاز نداریم و امروز این دو کشور ترکیه و برزیل به نحوی نماینده جهان شده‌اند و آبرو وسط گذاشتند و اگر نپذیرند دیگر نمی‌توانند اتهام وارد کنند که ما اهل تبادل نیستیم و به دنبال انحراف هستیم و نمی‌توانند بر این اساس جریانی را علیه ما در دنیا راه بیاندازند.

رحیم مشائی با رد هرگونه عقب‌نشینی از مواضع پیشین جمهوری اسلامی در بیانیه اخیر تهران اظهار داشت: اینکه تبادل سوخت در کجا تحویل شود از ابتدا هم اصل ماجرا نبوده، اصل ماجرا بحث تبادل سوخت بود.

وی ادامه داد: اینکه سوخت ۵/۳ درصد در داخل ایران یا بیرون باشد فرقی نمی‌کند، بحث اعتماد است. در زمانی که ما اعلام آمادگی کرده بودیم برای تبادل سوخت ادبیاتی را به کار بردند که اجازه ندهند این اتفاق بیافتد و جوی را به‌راه انداختند که آثار منفی در دنیا داشت و می‌خواستند از موضع بالا این مسأله را حل کنند.

رحیم‌مشایی در پایان تاکید کرد: ما هیچ عقب‌نشینی‌ای نکرده‌ایم و با ورود ترکیه و برزیل و درخواست به آنها ما قبول کردیم و چه وین بذپیرد و چه نپذیرد ایران برنده است.

 


 


سخنگوی فراكسیون خط امام(ره) مجلس خواستار حضور مسوولان دولتی در مجلس برای بیان استراتژی اشتغال و توضیح به نمایندگان شد.

به گزارش ایلنا، داریوش قنبری نماینده ایلام در جلسه علنی امروز با استناد به اصل 28 قانون اساسی در اخطاری اظهار داشت: براساس این اصل دولت موظف است امكان اشتغال را برای همه افراد فراهم كند. اما متاسفانه موضوع بیكاری به حدی رسیده است كه اكثر نمایندگان در نطق‌های میان دستور از بیكاری گله دارند و متاسفانه دولت هیچ ترتیب اثری نشان نمی‌دهد.

قنبری خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد دولت بحث اشتغال را فراموش كرده و هیچ برنامه‌ای برای آن ندارد. ما از هیات‌رئیسه انتظار داریم با توجه به وظیفه نظارتی خود از مسوولان دولتی بخواهند كه در جلسه‌ای به بیان استراتژی اشتغال بپردازند.

این عضو كمیسیون اجتماعی گفت: متاسفانه در این روزها شاهد ناهنجاری‌های بسیاری از جمله گسترش خودكشی هستیم و در ایلام 11 مورد خودكشی به دلیل بیكاری صورت گرفته است و این در حالی است كه ما شرعا و قانونا موظفیم نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی كنیم.

محمدحسن ابوترابی‌فرد كه ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به این تذكر به رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس دستور داد جلسه‌ای با حضور مسوولین مربوطه در این رابطه برگزار كند.

نایب رئیس مجلس با اشاره به لزوم حضور وزرای اقتصاد و صنایع در این جلسه گفت: حتی اگر لازم باشد با برگزاری جلسه غیرعلنی‌ای می‌توانیم توضیحات این مسئولان را در صحن مجلس بشنویم.


 


آیا می دانید که نو بودن تعرفه های اخذ رای و تا نخوردن شان یکی دیگر از مسائلی بود که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیش از پیش سلامت انتخابات را زیر سوال برد؟ تعرفه های تانخورده و نویی که از تلویزیون هم نمایش داده شدند و دلیلی دیگر بر ناسالم بودن انتخابات اخیر ریاست جمهوری و عملکرد نادرست شورای نگهبان ارائه دادند .

روزهای پس از انتخابات سال گذشته این تعرفه ها بدون توجه به نوع و نحوه مشکوک تا خوردن شان از تلویزیون نمایش داده شدند. امیدوار رضایی برادر محسن رضایی یکی از کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات هم در آن موقع در مصاحبه ای با چند روزنامه کشور تاکید کرد که در بازشماری غیررسمی مشخص شده که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است.

سوال نکنید !شایبه است

هیچ یک از رای دهندگان به یاد ندارند که برگه های رای شان را بدون تا زدن در صندوق های اخذ رای انداخته باشند در حالیکه نمایش تعداد زیادی تعرفه های دست نخورده و نو از سیمای جمهوری اسلامی سندی بسیار شهبه بر انگیز از انتخابات اخیر را ارائه می داد.

اما شورای نگهبان چگونه به این شبهه ها و سوالات پیش آمده پاسخ داد .کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این باره و اظهارات امیدوار رضایی تنها به گفتن این نکته اکتفا کرد :« این موضوع از همان بخش هایی است که قوه قضائیه باید به آن رسیدگی کند و با کسانی که این شائبه ها را درست می کنند برخوردکند . صرف تا خوردن یا نخوردن تعرفه ها و نو بودن آنها نمی تواند دلیل انجام تخلف باشد»(1)

یعنی شورای نگهبان به جای بررسی موضوع کسانی را که در این باره و نحوه عجیب به صندوق ریختن تعرفه ها سوال داشتند ،مقصر دانست و گفت با این افراد برخورد خواهد شد . این در حالی است که محسنی اژه ای ،وزیر اطلاعات وقت در گفتگویی تلویزیونی پیش از آن گفته بود تانخورده بودن بر گه ها دلیل تخلف و تا خورده بودن برگه ها دلیلی بر عدم امکان تخلف در انتخابات ا ست . (نقل به مضمون) ( 2)

 

رای های نو و تا نخورده و مهرهای دو برابر

در میان عکسهایی که در خبرگزاری رسمی دولت از بازشماری آرا منتشر شده است، چند نکته جدی وجود دارد: «اینکه صندوق رای شورای شهر در میان صندوقهای رای ریاست جمهوری چه می کند؟اینکه چرا رای ها اینقدر نو هستند و هیچکدام تا نخورده اند؟ مگر هنگام رای دادن هیچ کس برگه های رای را تا نکرده است همچنین نام محمود احمدی نژاد در همه برگه های نمایش داده شده با یک خط نوشته شده اند. آن روزها مردم در سایتهای خبری و چهره به چهره از یکدیگر می پرسیدند که اگر کسی رای اش را تا نزده ،خود را معرفی کند؟ این موضوع هم همچون دیگر موارد بی شمار تخلف در انتخابات ریاست جمهوری اخیر برای تعدادی از مردم همچون معمایی حل نشده باقی مانده است.

 

همچنین تهیه و تامین مهرهاي انتخاباتی به میزان حیرت آور و درست نزدیک به دو و نیم برابر تعداد شعب و نیز تحویل دو مهر به هر شعبه اخذ ر أي نیز از اقدام های سوال بر انگیز انتخابات اخیر است ، که هیچگونه اعتراضی را از سوي نهادهاي نظارتی به دنبال نداشت . در حالی که وجود مهر اضافی در هر شعبه می تواند زمینه ساز تقلب باشد .

70 درصد آرا با یک خودکار و یک خط نوشته شده است

امیدوار ر ضایی برادر محسن رضایی در روزهای پس از برگزاری انتخابات تاکید کرد که در بازشماری غیررسمی مشخص شده که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است. البته از آنجا که اطلاعات اولیه لازم به دست ما نرسید، عملاً این نوع بررسی‌ها هم بی‌فایده بود و چیزی را اثبات نمی‌کرد. همچنین او اعلام کرد که براساس گزارشهایی که از نمایندگان شان در ستادهای انتخاباتی حاضر بر برخی صندوق ها به آنها رسیده است متوجه این نکته شده اند که هفتاد تا هشتاد درصد آرا به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق ها ریخته شده است.(3)

پی نویس

 

1-

http://www.fararu.com/vdcaeanu.49n0...

2-

http://www.jamejamonline.ir/newstex...

وزیر اطلاعات در گفت و گو یی با جام جم آن لاین که با این تیتر منتشر شد "به نام كروبي مي‌خواستند در مراسم موسوي بمب گذاري كننند ،گفته است : « مردم به طور معمول برگه هاي آرا را تا مي زنند و به اين علت آراء انباشته مي شود و اينکه گفته شد برگه هاي آراء در بخش مخفي صندوق قرار داده شده بايد کاملاً صاف و تا نخورده باشد تا مقدار زيادي برگه رأي در آنجا قرار گيرد.»

3-http://sarmayeh.net/ShowNews.php?49875

منبع: رای ما کجاست


 


در آستانه دوم خرداد و در پیش بودن سالگشت ۲۲ خردادماه، گروهی از جوانان حامی جنبش سبز، از همبستگی سراسریِ خود با رهبران جنبش سبز، با اعلام موجودیت «کمپین ملی فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد» خبر دادند.

به گزارش خبرنگار جرس، مبدعان این ابتکار عمل و طرح ، با انتشار بیانیه ای در همین زمینه که مقارن با دوم خرداد در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را خطاب قرار داده و خاطرنشان ساخته اند "درود خدا و سلام و صلات ما برای شما که جان شیرین به طبق اخلاص دارید و جان سخت برای هبه و هدیه اش به ملک و ملتی که سزاوار آنند ."

آغاز کنندگان کمپین همچنین خطاب به رهبران جنبش می نویسند "درد و داغ تقابل شب پرستان و تاریک اندیشان خسته تان کرده است اما نه دلشکسته! کمرتان اگر به سوگ شهادت برادران و خواهرانمان شکست، دل به استواری خود تا به هنوز باقی داشته اید که دلمایه ماست برای استدامت و استواری قدم در کنار شما....باید پاسخی برای تاریخ، برای فردا، وبرای سهراب و ندا داشت!... مافرزندان شما تنهایتان نخواهیم گذاشت...شمار نداها و سهرابهای شما به شمار اختران آسمانند/ به همان تلالو، اما در زمین و در جوار مبین شما ..! با شمائیم تا به حصول حق خدائی خویش..."

کمپین فرزندان موسوی و رهنورد، آن دو را مجددا مورد خطاب قرار داده و خاطرنشان می کنند "اینک فرزندان شما که شناسنامه اشان با خون شهدای سبز مهر و موم گشته، با تکیه بر همان عهد پیشین دوباره پا به آوردگاه مبارزه حق علیه باطل گذاردند تا در سپاه صبح و روشنا لشکر جهل و تاریکی را از پای درآوردند. پسران موسوی و دختران رهنورد، فرزندان ایرانند و نخواهند گذاشت که ایران به دست نا محرمان و نا اهلان ویران شود. امروز آمدیم تا دست در دست هم دهیم و با ایمان به راهمان و عهدی که با شهدا بستیم تا آخرین نفس یار و یاور شما باشیم . پس ای سیاوش گونه مرد از آتش و بلا بگذر زیرا پس از آن گلستانی گسترانیده خواهد شد به وسعت ایران . ایرانی سبز برای همه ایرانیان."


 


رای ما کجاست: دکتر والتر میبین استاد دانشگاه میشیگان آمریکا که از معروفترین متخصصین تحلیل آماری انتخابات در جهان است نتایج بررسیهای آماری خود را در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران به صورت یک گزارش آکادمیک 27 صفحه ای بر روی سایتش گذاشته است

وی اطلاعات رسمی منتشر شده توسط وزارت کشور را در سطح استان، بخشداری، شهری و صندوق به صندوق با استفاده از آزمون قانون آماری بنفورد Second-digit Benford’s Law برای تک تک کاندیداها و همچنین در مقایسه با انتخابات 4 سال پیش محک میزند.

دکتر میبین که همزمان استاد دانشکده های آمار و علوم سیاسی دانشگاه میشیگان است (هر دوی این دانشکده ها بالاترین رتبه های جهانی در آن زمینه را دارند)، اذعان میکند که البته این احتمال وجود دارد که احمدی نژاد به صورت معجزه آمیزی خارج از تمامی احتمالات آماری بواسطه تغییرات کلان در استقبال مردم از او، آرا اعلام شده را کسب کرده باشد اما نتیجه قطعی تستهای وی حاکی بر "احتمال بسیار بالای تقلب" در یک سری صندوقهاست.

خلاصه بعضی یافته های دیگر در گزارش علمی آکادمیک طولانی وی:

* احتمال زیاد دور ریختن یک سری آرا (مخصوصاً کروبی و تا حدی رضایی و موسوی) و در عوض افزودن اضافه آرای احمدی نژاد

* بیشترین احتمال و ریشه تقلب را باید در صندوقهایی جست که آمار باطله آنها بسیار کم (زیر 3 درصد) است. در بین این صندوقها احمدی نژاد بالای 70 درصد رای آورده است در حالیکه در قسمتهای بعدی آمار وی به 45 درصد می رسد. به عبارت دیگر در حوزه هایی که احمدی نژاد رای کمتر آورده درصد زیادتری از آرا باطل اعلام شده اند که میتوانسته اند متعلق به سایر کاندیداها باشند.

دکتر میبین که بسیاری از انتخابات دیگر دنیا را هم بررسی کرده اشاره می کند که ناهنجاری های آماری در سایر انتخابات دنیا هم دیده می شوند اما نه تا این حد که در انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران اتفاق افتاد. مثلاً در چند انتخاب روسیه بررسی های آماری نشان دهنده احتمال تقلب بوده اند. در انتخابات سال پیش آمریکا هم نتیجه رای کاندیداهای گمنام و احزاب کوچک (و نه از 2 حزب جمهوریخواه یا دمکرات) تا حدی ناهنجار به نظر میرسید اما به گفته وی "هیچ چیز انتخابات ایران و منحنی های آن به انتخابات آمریکا شباهت ندارد!"

وی اظهار تاسف می کند که تا در محیطی کاملاً آزاد و شفاف آمار و شکایات بررسی نشوند توجیه و یا آزمایش واقعی این مطالعات آماری غیرممکن خواهد بود.

لینک گزارش دکتر والتر میبین

http://www-personal.umich.edu/ wmeb...


 


رای ما کجاست : از خانواده شهید محرم چگینی خواسته شده تا شکایت خود را پس بگیرند و چاره ای جز رضایت دادن و گرفتن دیه ندارند.

به گزارش خبرنگار" رای ما کجاست "معصومه چگینی، همسر شهید محرم چگینی که برای دومین بار شکایت خود را به دادسرا برده بود با این جملات مواجه شد که شما چاره ای جز رضایت دادن ندارید.

محرم چگيني 34 ساله از قربانيان روز 25 خرداد است. او در روز تجمع سكوت 25 خرداد مقابل پايگاه بسيج مقداد در خيابان آزادي با شليك گلوله از پاي درآمد. در روز 25 خرداد محرم وقتي داشت به سمتي كه گلوله ها از پايگاه بسيج شليك مي شد نگاه مي كرد ؛ گلوله يك راست به گونه او برخورد مي كند و از پشت سرش خارج مي شود. از آنجا كه سر محرم به سمت بالا بوده تير بعد از خارج شدن از پشت سرش به كتفش فرو مي رود.

جسد محرم چگینی هفت روز بعد از مرگش در فاز چهار شهرک اندیشه در اطراف تهران پیدا می شود.

خانواده چگینی به محض دریافت جسد محرم از پزشک قانونی شهرک اندیشه،به دادگاه شکایت می کنند اما کسی پاسخگوی این شکایت نبود. آنها می خواستند بدانند قاتل محرم چگینی چه کسی است.

معصومه می گوید:"همان روز دریافت جسد شوهرم، شکایتم را روی پرونده اش نوشتم .بعد از گذشت یازده ماه هنوز کسی پاسخگونیست .مدتی دیدم کسی پاسخگو نیست دوباره شکایتم را مطرح کرده ام.چند روز پیش به دادسرای سه راه آذری رفتم و دوباره شکایت کردم اما انها به من گفتند شما تنها نیستید و چهار پنج نفر دیگر هستند که وضعیتی مشابه شما دارند .

معصومه چگینی می گوید که در دادسرا کسی که خود را قاضی روشن معرفی کرده به او گفته که قرار بوده این پرونده ها مخفی بماند اما چون مخفی نمانده چاره ای نیست جز اینکه شما رضایت بدهید و دیه بگیرید.

معصومه که دوباره بغض گلویش را فشرده و به سختی از همسر شهیدش حرف می زند دوباره خواسته اش را مطرح می کند:"من تا آخرین مرحله می ایستم که بدانم قاتل شوهرم کیست. من دیه نمی خواهم. حتی در شکایتم هم نوشتم که چرا شوهرم که در خیابان آزادی کشته شده اما باید جسدش درشهرک اندیشه پیدا شود . "

معصومه باور دارد که گرفتن دیه باعث مختومه شدن پرونده شوهرش می شود و او این را نمی خواهد:" من نمی خواهم با گرفتن دیه همه چیز تمام شود و ندانم قاتل شوهرم کیست؟ آیا دیه می تواند جای شوهرم را بگیرد؟ حتی حرف پدر محرم هم همین است. محرم به خیابان رفت تا مثل میلیون ها نفر دیگراعتراض کند و بگوید رای اش کجاست و آیا تاوانش مرگ است؟ "

او از آروزهای بر بادرفته همسرش می گوید اینکه قرار بود با هم زیر سقف کوچک شان در جنوب شهر تهران فرزندی به دنیا بیاورند و مسافرت کنند و زندگی آرامی داشته باشند :" جای آن آرمشی که قرار بود داشته باشم سکوت این خانه را فرا گرفته است. یک زن تنها و بدون هیچ سرپناهی از صبح تا شب به در و دیوارهای خانه زل می زنم و لحظه ی تیر خوردن محرم را که ذهنم حک شده به یاد می آورم. از این سرنوشت ناراحتم اما امیدوارم خون محرم و سایر شهدای جنبش سبز پایمال نشود ."

معصومه چگینی در آستانه اولین سالگرد شهادت همسرش قصد برگزاری مراسمی در بهشت زهرا را دارد:" روز 25 خرداد روز کشته شدن محرم ،در قطعه 56 بهشت زهرا برای محرم سالگرد می گیرم و از همه می خواهم که برای پاسداشت یاد شهدای جنبش سبز در این مراسم شرکت کنند."

 


 


امیرخسرو دلیرثانی، از فعالان سیاسی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. دلیرثانی حدود یک هفته بعد از حادثه روز عاشورای سال گذشته بازداشت شده بود.

محسن احمدی، وکیل این فعال سیاسی در گفتگو با ایلنا با تأیید خبر محکومیت دلیرثانی، گفت« ما نسبت به صدور چنین حکمی معترض بوده، بنابراین اعتراض خود را در مهلت قانونی به دادگاه تجدید نظر استان تهران اعلام می کنیم.»

این وکیل دادگستری از دادگاه تجدید نظر می‌خواهد، با توجه به محتویات پرونده دلیرثانی، رأی بر برائت موکلش از اتهامات وارده دهد.

وکیل این فعال سیاسی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه، فعالیت « جنبش مسلمانان مبارز» توسط هیچ مرجع قانونی صلاحیت دار، غیرقانونی اعلام نشده است، محکومیت موکل خود را به اتهام عضویت در این جنبش، صحیح ندانست.

محسن احمدی همچنین از دادگاه درخواست تبدیل قرار بازداشت و اعطای مرخصی به موکلش را با توجه به گذشت بیش از چهار ماه بازداشت نامبرده را کرد.

 


 


عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس گفت كه ایران با پذیرش مبادله سوخت نوعی عقب‌نشینی تاكتیكی انجام داد تا به دو هدف راهبردی تضمین تداوم تولید سوخت و بهانه‌زدایی از راهكارهای تقابلی برسد.

به گزارش فارس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌ آباد غرب در مجلس شورای اسلامی صبح امروز به عنوان چهارمین ناطق میان دستور جلسه علنی مجلس طی سخنانی گفت: توافق سه جانبه ایران، تركیه و برزیل اقدامی به موقع بود كه میدان بازی و محیط پرغوغای مد نظر آمریكا را به محیط دیگری تغییر داد كه ناظران منصف هم شاهد آن بودند.

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح كرد:‌ ایران با پذیرش مبادله سوخت نوعی عقب‌نشینی تاكتیكی انجام داد تا به دو هدف راهبردی تضمین تداوم تولید سوخت و بهانه‌زدایی از راهكارهای تقابلی برسد.

وی افزود: از مسئولان دیپلماسی می‌خواهم كه به گونه‌ای عمل كنند كه اجازه زیاده‌طلبی به غربی‌ها داده نشده و ایران به عنوان یك واقعیت به باشگاه تولیدكنندگان سوخت هسته‌ای بپیوندد.

فلاحت پیشه ادامه داد: با توجه به تدوین پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران توسط آمریكا مسئولان دیپلماسی كشور باید كاری كنند تا فضا برای صدور قطعنامه جدید آماده نشود؛ باید دید كه دیپلمات‌های كدام طرف بیشترین بهره را از ظرفیت‌های بیانیه تهران خواهند برد.

وی خاطرنشان كرد: موضوع راه‌آهن غرب كشور همواره محل گلایه مردم و مسئولان استان كرمانشاه از دولت‌های گذشته بوده است، این محور یك محور بین‌المللی است كه طبق برآوردهای كارشناسی در ارزیابی فرصت‌های اقتصادی و ترانزیتی كشور، از بالاترین ارزش برخوردار است.

نماینده مردم اسلام‌ آباد غرب در مجلس اضافه كرد: دولت در دور دوم سفرهای استانی خود متعهد شد كه تا سال 1390 راه‌آهن را به كرمانشاه و تا سال 1392 به مرز خسروی برساند؛ عملكرد دو سال مالی اخیر در بودجه كشور به معنای تامین تاخیر 10 ساله در تعهد دولت به مردم غرب كشور و از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی آن است.

وی خاطر نشان کرد: از دولت می‌خواهم كه با تشكیل كمیته كاری و البته با پرهیز از سهل‌انگاری‌های گذشته به مقابله اثر بخش با فصل تازه‌ گرد و غبارهای غرب و جنوب غرب كشور بپردازند.


 


وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی در مورد برخورد با سران فتنه گفت: ما تدبیر نظام را در ارتباط با این موضوع دنبال می‌كنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری سرتیم حفاظت میرحسین موسوی گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

خبرنگاری پرسید: با توجه به تبلیغات وسیع رسانه‌های بیگانه و ادعای آن‌ها پیش‌بینی می‌كنید در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری شاهد اغتشاش در خیابان‌های تهران باشیم؟

وزیر اطلاعات پاسخ داد: وضعیت جریان فتنه با سركوبی كه انجام شد آن‌گونه نیست كه بتواند حركتی را انجام دهد.

خبرنگار دیگری پرسید: آیا کلوتید ریس با كاكاوند ایرانی كه به تازگی از فرانسه آزاد شد، معاوضه شده است؟

مصلحی پاسخ داد: معاوضه‌ای صورت نگرفته است و این دو به هم ربط ندارد.

وی در مورد بحث مهدی هاشمی نیز گفت: دستگاه قضایی حكم جلب را داده و در این ارتباط پیگیری انجام می‌دهد.

خبرنگاری پرسید: رییس‌جمهور در سفری به یاسوج از شما خواسته بود كه گزارشی از پارتی‌بازی در كشور تهیه كنید، پیگیری این امر به كجا رسید؟

وزیر اطلاعات پاسخ داد: آقای رییس‌جمهور از ما خواستند كه گزارشی از پارتی‌بازی تهیه كنیم كه در حال تهیه آن هستیم و در ارتباط با این موضوع گزارش‌هایی را از در سراسر كشور جمع‌آوری و تهیه می‌كنیم.

وی همچنین در مورد وضعیت سه مادر آمریكایی كه قرار است برای دیدن فرزندان‌شان به تهران بیایند و از طرف وزارت خارجه به آن‌ها ویزا داده شده است، نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط بر اساس انسان‌دوستی و احكام اسلامی عمل كرد؛ چراكه آن‌ها جاسوس بودند و غیرقانونی وارد ایران شدند و ما بر اساس احكام دینی و حس بشردوستی برخورد كرده‌ایم. باید ببینیم كه آمریكا در ارتباط با ایرانیان بی‌گناهی كه ربایش شده و به این كشور منتقل شده‌اند، چگونه برخورد می‌كند.


 


نماینده تهران طی تذکری گفت: دولت سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می‌کند و لوایح موافقت‌نامه‌ای را به مجلس می‌فرستد که هیچ تاثیری در زندگی مردم نخواهد داشت، اما موافقت‌نامه‌‌های مهم که بیت‌المال را صر ادمیکند، به مجلس ارائه نمی‌دهد.

به گزارش آفتاب حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در جلسه علنی امروز طی تذکری با استناد به ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل ۷۷ قانون اساسی در حین بررسی لایحه الحاق دولت ایران به مقاوله نامه کاردریایی، گفت: این لایحه هیچ اثر مهمی در مقررات ملت نخواهد داشت و مشکلی از مردم ما را حل نمی‌کند. اما قرارداد فروش گاز برای ۲۵ سال به شارجه و یا قرارداد فروش گاز به بحرین یا قراردادهای بسیار مهم که سالیان زیاد بیت‌المال را به فروش می‌گذارد، برای بررسی به مجلس نمی‌آید.

رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه این سیاست یک بام و دو هوا بر خلاف آن چیزی است که اصول قانون اساسی بر آن استوار است، تاکید کرد: چرا وقتی بیت‌المال را می‌فروشیم قرار داد آن به مجلس نمی‌آید؟

لاریجانی با این توجیه که تذکر کاتوزیان در مورد موضوع در دست بررسی مجلس نبوده است از پاسخ به آن خودداری کرد.

 


 


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، یک روز پس از توافق تهران برای امانت گذاشتن اورانیوم غنی‌شده در خاک این کشور، اظهار داشت اگر ایران در عرض یک ماه به این توافق عمل نکند، تنها خواهد ماند.

رجب طیب اردوغان، روز سه‌شنبه در مادرید درباره این توافق گفت: «اگر ایران تعهد خود را در عرض یک ماه عملی نکند، طبیعتا تنها خواهد ماند.»

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «اگر ایران به تعهداتش وفادار نماند برزیل و ترکیه گامی به جلو برداشته و از صحنه بیرون خواهند رفت.»

رجب طیب اردوغان همچنین روز سه‌شنبه اعتبار پنج عضو شورای امنیت را زیر سئوال برد و اظهار داشت در حالی که این پنج کشور توانایی اتمی خود را حفظ کرده‌اند از دیگر کشورها می‌خواهند که دنبال بمب اتمی نروند.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی در «دانشگاه اروپایی» مادرید درباره اعضای دایم شورای امنیت گفت: «این چه اعتباری است که شما سلاح‌های اتمی دارید اما می‌گویید که دیگران نداشته باشند.»

به گزارش سایت فردا، نخست وزیر ترکیه همچنین در مادرید از جامعه جهانی خواست که از توافق تهران پشتیبانی کنند تا به گفته وی «بخت بی‌نظیر» به وجود آمده درباره مناقشه هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: «من از جامعه جهانی می‌خواهم از این بیانیه نهایی که اثری بسیار مثبت برای استقرار صلح جهانی در آینده دارد، پشتیبانی کند.»

پس امضای توافق تهران، ایالات متحده که در تلاش است، دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب برساند، واکنش سردی به این توافق نشان داد و اعلام کرد که همچنان به دنبال تحریم ایران است.

مقام‌های کشورهای اتحادیه اروپا نیز بیشتر در موضع‌گیری‌های خود با احتیاط عمل کرده‌اند؛ روز سه‌شنبه نیکولا سارکوزی توافق تهران را «اقدامی مثبت» اما ناکافی دانست؛ رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق باید با توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران کامل شود.

در حالی که رجب طیب اردوغان در مادرید خواهان پشیبانی جامعه جهانی از توافق تهران بود، در آن سوی اقیانوس اطلس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که اعضای شواری امنیت بر سر یک «پیش نویس پرمایه» درباره ایران به توافق رسیده‌اند.

نخست وزیر ترکیه در واکنش به اینگونه اقدامات گفت: «من باید بر یک واقعیت تاکید کنم و آن اینکه کسانی که نسبت به این فرآیند ابراز تردید می‌کنند، کسانی نیستند که در منطقه زندگی می‌کنند.»

در همین حال روز سه‌شنبه مارکو آئورلیو گارسیا، مشاور رئیس جمهوری برزیل، اعلام کرد که برزیل و ترکیه خواهان آن هستند که به مذاکرات پنج عضو دایمی شورای امنیت بعلاوه آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران بپیوندند.

یک روز پس از توافق تهران، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نسبت به آن واکنش نشان داد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان گی مون در این باره گفت: «دبیرکل معتقد است این توافق می‌تواند برای اعتمادسازی درباره برنامه‌های اتمی ایران گام مثبتی باشد اگر با همکاری گسترده‌تر با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و وجامعه جهانی توام شود.»


 


علی اکبر عیوضی، مسئول شورای اسلامی کار شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه هنوز کارگران و رانندگان این شرکت برای استفاده از بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور با مشکل روبه‌رو هستند، گفت: چنانچه سازمان نسبت به حل ماجرا اقدامی نکند کارگران شرکت واحد در وقت خود اعتراض خواهندکرد.

به گزارش آفتاب مسئول شورای اسلامی کار شرکت واحداتوبوسرانی تهران و حومه می‌گوید: هنوز کارگران و رانندگان این شرکت برای استفاده از بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور با مشکل روبه‌رو هستند.

علی اکبر عیوضی، گفت: سازمان تامین اجتماعی همچنان از قبول احکام کارگرانی که به‌کمک قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از شرکت واحد بازنشسته شده‌اند خودداری می‌کند و به دنبال ابلاغ آیین‌نامه جدید مشاغل سخت و زیان‌آور سازمان تامین اجتماعی با این استدلال که کارگران شرکت واحد در موسسات دولتی مشغول کار هستند با بازنشستگی پیش از موعد کارگران شرکت واحد موافقت نکرد.

به‌گفته عیوضی ممانعت سازمان تامین اجتماعی از به اجرا درآمدن قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در شرکت واحد در حالی است که تا بیش از این رانندگان و کارگران بسیاری به کمک این قانون بازنشسته شده‌اند.

وی یادآور شد: درشرکت واحد مشاغل بسیاری هم به جهت محیط کار و هم به جهت ماهیت کار از نظر قانون، سخت و زیان‌آور تشخیص داده شده‌اند.

این عضو کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران با یادآوری اینکه سال گذشته جمعی ازاعضای شورای اسلامی کار شرکت واحد در اعتراض به این اقدام سازمان تامین اجتماعی مقابل شعب سازمان تجمع کردند، گفت: با وجود وعده‌های مسوولان سازمان و ارائه مدارک و مستندات قانونی هنوز این مشکل حل نشده است.

عیوضی با بیان اینکه باید موضوع پیش آمده باید به صورت قانونی و برای همیشه حل و فصل شود، افزود: چنانچه سازمان نسبت به حل ماجرا اقدامی نکند کارگران شرکت واحد در وقت خود اعتراض خواهندکرد.

 


 


سیلسو اموریم وزیر خارجه برزیل با اشاره به توافق تهران درباره تبادل سوخت هسته‌ای تاکید کرد که این توافق اولین گام برای دستیابی به توافق گسترده‌تری درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و بهترین شیوه برای قانع کردن ایران به توقف غنی‌سازی است.

وزیر خارجه برزیل با اشاره به توافق تهران درباره تبادل سوخت هسته‌ای تاکید کرد که این توافق بهترین شیوه برای قانع کردن ایران به توقف غنی‌سازی است.

به گزارش پایگاه خبری سفیر به نقل از خبرگزاری رویترز، سیلسو اموریم در بازگشت از تهران به خبرنگاران گفت: توافقی که با میانجی‌گری برزیل وترکیه به امضا رسید نشان از ایجاد پیشرفت محسوسی در زمینه رویارویی هسته‌ای با ایران است.

وی ادامه داد: ما هنوز به نشانه‌ای دست پیدا نکرده‌ایم که نشان دهد ایران در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه بزریل با انتقاد از تحریم‌های جدید علیه ایران، تصریح کرد: اعمال تحریم‌های جدید می‌تواند مواضع ایران را تندتر کند.

وی خاطر نشان کرد: ما واقعا فرصتی برای دستیابی به راه حل صلح‌آمیز از طریق مذاکرات، داریم‏.‏ آنان که چنن فرصتی را رد می‌کنند و یا اینکه می‌خواهند به تحریم ها یا اقدامات دیگر روی بیاورند، باید خود مسئولیت پذیر باشند‏.‏

 


 


جمشید انصاری نماینده اصلاح‌طلب مردم زنجان و طارم معتقد است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قطعا یک موج گرانی در کشور شاهد خواهیم بود که این موج گرانی بیشتر این طبقات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گفتگوی روزنامه مردم نو زنجان را با این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره)مجلس در مورد بحث یارانه ها و تاثیرات آن بر کشور شروع و هم چنین برنامه چهارم و پنجم توسعه و وضعیت عمران و سرمایه گذاری استان زنجان می‌خوانیم:

اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم امکان به صفر رساندن فشار حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به قشر های متوسط به پایین جامعه را محال دانست. چون اگر اینگونه باشد نمی توان نام آنرا طرح تحول اقتصادی گذاشت

به نظر شما،اجرای قانون هدفمندی یارانه ها چه تاثیری برزندگی قشر کارگر و ضعیف جامعه خواهد گذاشت؟

مطمئنا اجرای هر طرح تحولی پیامدهای منفی نیز در بر دارد. با اجرای این قانون قطعا یک موج گرانی در کشور شاهد خواهیم بود که این موج گرانی بیشتر این طبقات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته در قانون هدفمند کردن یارانه ها برای جبران بخشی از تاثیرات حاصل از اجرای این قانون، برای قشرهای ضعیف تمهیداتی اندیشیده شده است.

آیا تمهیدات اندیشیده شده برای اجرای این طرح می تواند پیامدهای منفی آنرا جبران کند؟

با وجود پیش بینی هایی که برای ارائه کمک های نقدی به مردم شده، این کمک ها نمی تواند همه پیامدهای منفی ناشی از اجرای هدفمند سازی یارانه ها را پوشش داده و فشارها به مردم را به صفر برساند.

مثلا قیمت حامل های انرژی پس از اجرای این قانون گران می شود و اگر قیمت حامل های انرژی ۱۰۰ واحد افزایش یابد، ۵۰ درصد درآمدهای حاصل از این افزایش، میان مردم توزیع خواهد شد.

بنابراین مردم مجبورند بخشی از پیامدهای حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها را با اقداماتی همچون صرفه جویی تحمل کنند و بخشی دیگر را دولت از طریق کمک های نقدی جبران خواهد کرد.

شما عضو هیات تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه هستید. اجرای این برنامه چطور بود؟

هدف از تشکیل این هیات ارائه اطلاعات از نحوه عملکرد برنامه و استفاده آن برای تدوین برنامه پنجم نبوده است؛ اما با توجه به اینکه تدوین برنامه پنجم به تعویق افتاده است، هیات تحقیق و تفحص می تواند سریعتر برخی از یافته ای خود را بررسی کند.

اما قبل از ارائه کامل گزارش و جمع آوری اطلاعات نمی توانم اظهار نظر دقیقی در این مورد داشته باشم ، چون با توجه به اطلاعات موجود و دریافتی در بعضی از زمینه ها شاهد شکاف در اهداف کمی پیش بینی شده در برنامه هستیم.

در برخی موارد از جمله بخش های اقتصادی مانند تحقق اهداف کمی پیش بینی شده برای نرخ بیکاری و اقتصادی توفیق چندانی نداشته ایم. در برخی زمینه ها نیز عملکرد دولت تا حدودی مناسب بوده است . تاخیری که دولت در ارائه برنامه داشت این فرصت را فراهم کرد تا مجلس بتواند در زمان بررسی برنامه پنجم از گزارش های برنامه چهارم استفاده کند.

برنامه پنجم را هم بررسی کرده اید؟

این برنامه برای برخی شاخص هایی مثل نرخ بیکاری و تورم و میزان نقدینگی و این قبیل موارد در حوزه اقتصاد یا ضریب جینی ارقامی مشخص را مطرح نکرده است. و با توجه به بررسی های انجام گرفته در کمیسیون اقتصادی مجلس ، برآورد بررسی های ما این است که آنچه دولت به عنوان لایحه به مجلس تقدیم کرده است از قواعد و معیارهایی که در یک قانون برنامه باید رعایت شود ، برخوردار نیست. از جمله این موارد آن است که در این برنامه به هیچ وجه اهداف کمی بخش های مختلف لحاظ نشده است.

مشخص نیست که رشد اقتصادی که هدف برنامه است چقدر باید باشد؟ یا این برنامه برای برخی شاخص هایی مثل نرخ بیکاری و تورم و میزان نقدینگی و این قبیل موارد در حوزه اقتصاد یا ضریب چینی ارقامی مشخص را مطرح نکرده است. در حالیکه مجلس علاقمند است به لحاظ اهداف کمی، برنامه پنجم توسعه شفاف تر و قابل مطمئنا در این بعد تغییرات جدی در مجلس اتفاق خواهد افتاد و این تغییرات در بخش های دیگر تاثیرگذار است . مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارشی از برنامه پنجم توسعه به کمیسیون ارائه کرد البته مسئولان مرکز، صرفا مشخصات برنامه را برای اعضای کمیسیون بیان کردند به عبارتی یادآور شدند که این لایحه فاقد چه موارد و دارای چه بندهایی است. حال ما متناسب با این گزارش باید به دنبال رفع کاستی های آن باشیم.

آقای انصاری حضور بخش خصوصی را در استان زنجان چطور ارزیابی می کنید؟

بخش خصوصی در هر منطقه ای از کارافرینان و فعالان اقتصادی همان منطقه شکل می گیرد و گاهی فعالان بخش خصوصی سایر مناطق حضور می یابند. که این چیز عجیبی نیست و در تمام دنیا مرسوم است. برای همین باید برای جذب سرمایه گذاران جاذبه هایی را ایجاد کرد. مثلا دولت می تواند با تخصیص اعتبارات یا تسهیلات قانونی به سرمایه گذاران و کارافرینان کمک کند . البته سرمایه گذار خودش تصمیم می گیرد کجا سرمایه گذاری کند چون تمام پارامترهای اقتصادی را در نظر می گیرد و نهایتا به این نتیجه می رسد که ایا سرمایه گذاری در ان منطقه با وجود تمام محدودیت ها و مشوق ها مقرون به صرفه است یا خیر؟

این تصور که به سرمایه گذار بگوییم کجا سرمایه گذاری کند تصور اقتصاد دولتی است.زیرا سرمایه گذار باید حساب سود و زیان خود را کند و با تصمیم گیری سرمایه گذاری کند.

به عقیده شما بخش خصوصی بیشتر در بخش کشاورزی می تواند حضور داشته باشد یا صنعت؟

استان زنجان در حال حاضر نیازمند توسعه در بخش صنعت است که باید همه ی ابزار و امکانات برای تحقق این امر به کار گرفته شود. همچنین ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی با توجه به احداث شرکت پتروشیمی باید مورد توجه مدیران صنعتی استان باشد.شاخص صنعت در شهرستان زنجان ۶۵ درصد و شهرستانهای ابهر و خرمدره را ۱۹ درصد است.

وضعیت اشتغال در استان چگونه است؟

متاسفانه اکثر مراجعه کنندگان به ویژه فارغ التحصیلان از ما تقاضای کار و اشتغال دارند.در شهرستان زنجان که ۵۰ هزار دانشجو دارد اما در بین فارغ التحصیل ها و دانشجویان پیدا کردن کار تبدیل به یک دغدغه و مشکل شده است.

البته دولت می تواند با تخصیص اعتبارات یا تسهیلات قانونی به سرمایه گذاران و کارافرینان کمک کند و نمایندگان مجلس هم بر این امر نظارت داشته باشند.

آیا بودجه استان مناسب فعالیتها و برنامه های در سال جاری است؟

عموما دولت‌ها تلاش می‌کنند که هزینه‌های جاری را به حداقل پیش‌بینی کنند تا نشان داده شود دولت به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های خود است و البته در مقابل، اعتبارات عمرانی را بیشتر از ظرفیت اجرایی کشور پیشنهاد می‌کنند؛ چرا که این اعتبارات عمرانی در مجلس طرفداران زیادی دارد و به لحاظ شاخص‌های مورد قبول صندوق بین‌المللی پول و سایر مراجع بین‌المللی، بالا بودن اعتبارات عمرانی نسبت به اعتبارات جاری از مشخصه‌های سلامت اقتصادی یک کشور است که بودجه سال ‌۸۹ این ویژگی را دارد و در این بودجه کمترین افزایش در هزینه‌های جاری حدود ‌۶ درصد نسبت به عملکرد سال ‌۸۸ است و در مقابل، هزینه‌های عمرانی از حدود ‌۱۸ هزار میلیارد تومان به ‌۳۸ هزار میلیارد رسیده است. یعنی ‌۱۰۵ درصد افزایش. بودجه استان هم کمی رشد داشت که باید در سالهای بعد شاهد رشد بیشتر ان باشیم تا بتوانیم برنامه های عمرانی استان را اجرا کنیم.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته