هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 05/22/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مهدی کروبی در نامه ای به آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با انتقاد شدید از شرایط حاکم بر قوه قضائیه و مجلس و دولت گفت: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس به عنوان وکیل الدوله و نماینده نهادهای امنیتی و نظامی و “پیاده نظام چکمه پوشان” ایفای نقش میکنند.همچنین قوه قضائیه به عنوان ابزار حاکمیت و نهاد های امنیتی و نظامی تبدیل شده است و هیچ زمانی به اندازه اکنون نیروهای نظامی و امنیتی در دستگاه قضا حضور نداشته اند و از طرف دیگردستگاه قضا نهادی برای ایجاد ارعاب و بازداشت تبدیل شده است. رئیس دولت ایران با رفتارهای عجیب وغریب و منحصر به فرد و عطشی که برای سفر خارجی دارد موجب تحقیر ملت ایران در دنیا شده است.
کروبی در پاسخ به ۱۷۵نماینده مجلس که خواستار بازداشت وی و آقای موسوی شده بودند گفت:” “کسی که وارد این صحنه ها شد این تهدیدها برایش ارزش ندارد.”ایشان همچنین در بخشی دیگر از نامه در خصوص برخورد با دراویش گفت: “بسیاری از دراویش را با تهمت و افتراء بازداشت و احکام سنگینی برایشان صادر می کنند.”
مهدی کروبی همچنین رفتار سخیف برخی جریانات خاص با آثار و اندیشه های امام خمینی را محکوم و افزود:” آراء و اندیشه های امام خمینی بر اساس سلیقه و مصلحت خودشان مطرح میشود. چرا درباره فرمان هشت ماده ای امام یا تحمل نقد و انتقاد ایشان برای اداره حکومت حرفی نمیزنند؟”

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، متن کامل این نامه بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

حضرت آیت‌الله العظمی حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
با سلام و احترام
در روزگار سختی به سر می‌بریم و می‌دانم که حضرتعالی بهتر از من نسبت به شرایط آگاه هستید و بارها شنیده‌ام که با بیان مطالبی متفاوت نگرانی‌های خودتان را مطرح کرده‌اید. این روزها حتی بسیاری به‌عنوان مأمن و پناهگاه به منزل شما مراجعه کرده‌اند و از برخوردهایی که با عزیزانشان می‌شود با شما سخن گفته‌اند و البته می‌دانم که حضرتعالی نیز بسیار از این شرایط ناراحت شده و اقداماتی را برای پیگیری قضایا داشته‌اید. مطلع شده‌ام در این راستا دیدارهایی داشته‌اید و به گفت‌وگو برای حل قضایا پرداخته‌اید. با اطلاع از این شرایط تصمیم بر آن گرفتم تا از جایگاه یکی از دلسوزان این نظام و کشور با نگارش نامه‌ای نگرانی‌هایم را با شما در میان گذارم.

آنچه که موجب شد حضرتعالی مخاطب نامه اینجانب قرار گیرید، تلاش‌هایتان برای شکل‌گیری نظام در کنار بنیانگذار آن و نقش مهمتان در استقرار نظام به‌عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب، اولین دادستان کل کشور، ریاست قوه قضائیه و دیوان عالی کشور پس از شهید بهشتی و حضور در جایگاه امامت جمعه تهران برای سال‌های متمادی و مهم‌تر از همه وداع با قدرت برای رونق بخشیدن به حوزه‌های علمیه بوده است که همگی به‌خصوص قرار گرفتن در جایگاه مرجعیت ایجاب می‌کند که از یک طرف به عنوان وظیفه شرعی و از طرف دیگر احساس مسوولیت نسبت به نظامی که هم در استقرار و هم تثبیت آن نقش موثری داشته‌اید، برای عبور از فضای فعلی و نجات کشور از طریق انتقال واقعیت‌های جامعه به بزرگان نظام رسالت خویش را به‌منظور برون‌رفت از فضای فعلی ایفا نمایید، همچنانکه تاکنون نیز علیرغم همه محدودیت‌ها در این عرصه تلاش نموده‌اید.

جناب آقای موسوی اردبیلی؛ طبیعی است که هر کشوری همواره با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو است ولی شرایط حساسی که اکنون کشور ما در آن قرار گرفته است موجب شده است که یکی از استثنایی‌ترین وضعیت‌ها را در طول تاریخ با آن مواجه باشیم که بعنوان نمونه به مواردی از آن در عرصه‌های مختلف اشاره می‌نمایم.

۱- قانون اساسی بعنوان میثاق شهروندان و اداره‌کنندگان جامعه که باید سرلوحه و منشور محکمی برای اداره جامعه تلقی شود و روابط نهادهای حاکمیت با یکدیگر و همچنین حاکمیت با شهروندان را تنظیم نماید. بر همین اساس رئیس‌جمهور و نمایندگان در بدو تصدی خود سوگند یاد می‌نمایند که پاسدار و حافظ آن بوده و برای اجرای آن تلاش نمایند که امروزه به بوته فراموشی سپرده شده و صحبت از قانون اساسی به‌ویژه فصل مربوط به حقوق ملت در نظر حکومت‌گران به ذنب لایغفری تبدیل شده است. چه بسیار از نخبگان ملت به دلیل بحث از این اصول، آزادی آنها سلب و به زندان افتاده‌اند و یا حقوق آنها به نحوی محدود شده است که از خدمت به کشور در عرصه‌های مختلف به بهانه عدم صلاحیت محروم گردیده‌اند. متاسفانه اداره‌کنندگان کشور به جای توجه به قانون اساسی و برنامه‌ریزی براساس نظرات کارشناسی و تخصصی با تصمیمات خلق‌الساعه و استفاده از رمالی و جادوگری و به مسخره گرفتن مقدسات دینی که جز از آسیب دیدن بنیان‌های دینی و معنوی جامعه ارمغانی نداشته، بزرگ‌ترین هزینه را بر کشور، شهروندان و دین روا داشته‌اند.

۲- مهم‌ترین رهاورد انقلاب اسلامی ما خط بطلان کشیدن بر استبداد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و حاکمیت مردم بر سرنوشت اجتماعی خودشان بوده است که در اصلی‌ترین شعار انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» متبلور بود. متاسفانه برخلاف آنچه که مشی عملی بنیانگذار نظام بود، یعنی حکومت بر قلوب مردم، با سلب بدیهی‌ترین آزادی‌های مشروع شهروندان و ایجاد جو امنیتی و پلیسی در جامعه، آرامش از جامعه سلب شده است به نحوی که شهروندان به‌خصوص قشر آگاه، نخبگان و دانشگاهی و بدون اغراق همه اقشار جامعه در بدترین وضعیت روحی و روانی و بدون امید به آینده خود و فرزندانشان گذران زندگی می‌نمایند.

متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به تعبیر حضرت امام (ره) می‌بایست در راس امور بوده و از انحراف کشور از مسیری که قانون اساسی ترسیم نموده جلوگیری نمایند، باتوجه به سازوکارهایی که در جهت فرمایشی شدن انتخابات توسط شورای نگهبان اعمال شده است، به جز گروه اندکی از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای منصف که با درک واقعی از شرایط جامعه دلسوزانه نظرات خود را ابراز می‌نمایند، به‌عنوان وکیل ‌الدوله و نماینده نهادهای امنیتی و نظامی و پیاده‌نظام چکمه‌پوشان در ایجاد این فضا، خود نقش موثری را ایفا می‌نمایند. قوه‌قضائیه که باید به‌عنوان قوه‌ای مستقل براساس تصریح قانون اساسی پشتیبان حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان باشد و به صورت بیطرفانه براساس اصل بیطرفی دادرس به فصل خصومت پرداخته و در پرونده‌هایی که یک طرف آن حاکمیت است با حضور هیات منصفه و به صورت علنی به اتهامات سیاسی و مطبوعات رسیدگی نماید، که فلسفه آن این است که هیات منصفه که نمایندگی افکار عمومی را برعهده دارد درخصوص مجرمیت یا عدم مجرمیت و استحقاق تخفیف مجازات یا عدم استحقاق اظهارنظر نمایند، به عنوان ابزار حاکمیت و نهادهای نظامی و امنیتی تبدیل شده است. تا جایی که با کمال تاسف رئیس قوه‌قضائیه به عنوان قاضی القضات، وظیفه خود را دفاع تمام قد از دولت می‌داند و به آن افتخار می‌نماید، غافل از آنکه قانون اساسی تمامی شهروندان حتی شخص رهبر را در مقابل قانون مساوی اعلام کرده است. حال اگر رسالت قوه‌قضائیه دفاع تمام قد از دولت است، پس شهروندان این کشور که مورد ظلم و اجحاف حکومت واقع می‌شوند دعوای خود را باید به کجا ببرند.

جای تاسف است که در شرایط فعلی هیچ مرجع قضایی که پناهگاه مردم باشد وجود ندارد، گویی که دستگاه قضا تنها شکل نمادینی است که عنوانی از آن باقی مانده و قرار نیست که مسوولانه و بدون دخالت گرایش سیاسی به بررسی مسائل پس از انتخابات بپردازد. حضرتعالی که از آغاز انقلاب تا پایان دوران حضورتان در سمت‌های حکومتی در دستگاه قضایی حضور داشتید به خوبی می‌دانید که هیچ زمانی به اندازه اکنون نیروهای نظامی و امنیتی در دستگاه قضا حضور نداشته‌اند به طوری که اختیارات این قوه را محدود یا سلب کنند. هانطور که آگاه هستید در حوادث پس از انتخابات تعداد بسیاری از نیروهای انقلابی و شهروندان تنها به خاطر اعتراض به نتیجه انتخابات بازداشت شده و یا کشته و مجروح شدند و توسط نیروهای بسیج و لباس شخصی‌ها بسیاری از اموال مردم تخریب شد و البته این روند هنوز ادامه دارد و هر روز بسیاری از نیروها احضار و بازداشت می‌شوند.

به گفته برخی از کسانی که آزاد می‌شوند بازجوها می‌گویند که تعیین حکم در اختیار آنها و نهادهای دیگر است و قاضی و دستگاه قضایی در این باره تصمیم گیرنده نیست و اکنون به جای آنکه دستگاه قضایی تامین‌کننده امنیت مردم باشد به نهادی برای ایجاد ارعاب و بازداشت تبدیل شده است. شما شاهد وضعیت مطبوعات، دانشگاه‌ها، روحانیون و گروه‌های سیاسی و صنوف مختلف هستید که در خفقان و فشار قرار دارند. برخوردهایی با تعدادی از دراویش صوفی، شیعه اثنی عشری که جزو شهروندان ایران هستند و از حق زندگی در کشور برخوردارند، می‌شود و به آنها اجازه داده نمی‌شود که حتی مراسم‌های مذهبی‌شان را برگزار کنند و با تهمت و افترا بسیاری از آنها را بازداشت کرده و احکام سنگینی برایشان صادر می‌کنند. آخر این چه دستگاه قضایی است که به جای دفاع از مردم اعم از همه گروه‌ها و اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی به موازات دیگر نهادها، با آنها برخورد امنیتی و پلیسی می‌کند؟

۳- شما جزو نزدیک‌ترین یاران حضرت امام هستید و از نزدیک با آرا و اندیشه‌های ایشان آشنایید. همان‌طور که می‌دانید حضرت امام سرمایه‌‌ای هستند که با انگشت تدبیر و با جایگاه علمی و معنوی‌شان توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند، ایشان ۱۵ سال برای به ثمر رسیدن این انقلاب تلاش و مبارزه کرده و در حالی که از وطن دور بودند این نهضت را رهبری کردند. ۱۰ سال در درون این نظام حضور داشتند و اکنون ۲۱ سال از رحلت ایشان می‌گذرد. اما متاسفانه در طول این سال‌ها به جای آنکه از مواضع و اندیشه‌های ایشان به صورت جامع سخن گفته شود تا نسل جدید با اندیشه‌های وی آشنا گردند، متاسفانه از سوی جریانی خاص به صورت گزینشی و بدون توجه به شان نزول سخنان مواضع، آرا و اندیشه‌های امام خمینی براساس سلیقه و مصلحت خودشان مطرح می‌شود. مصیبت‌بارترین مساله‌ای که اخیرا مطرح شده است و برای اولین بار چنین روندی را شاهد بودیم، اینکه در روزهای اخیر دادستان محترم تهران برای توجیه اقدام تشکیلات قضایی در رابطه با اعدام ۵ نفر از شهروندان ایرانی و در پاسخ به مواضع کاندیداهای معترض انتخابات و به‌ویژه در رد سخنان نخست‌وزیر زمان امام به سال ۶۷ اشاره کرده و اعلام می‌کند که چرا آقای موسوی در آن زمان به اعدام‌هایی که با حکم حضرت امام صورت گرفت اعتراض نکردند. ایشان همان حرفی را می‌زند که دشمن می‌گوید. تاکنون کسی در این باره این گونه حرف نزده است، چرا که تاکنون هیچگاه ریز آن قضایا بررسی نشده و چرایی آن مشخص نیست و هنوز ماجرا در ابهام قرار دارد و معلوم نیست که تا چه اندازه امام در این ماجرا دخالت داشته‌اند و به نظر می‌رسد که ایشان برای توجیه عملکرد فعلی دستگاه قضایی در این شرایط چنین مسائلی را بیان می‌کند. اگرچه هدف اصلی وی از این صحبت‌ها تهدید متعرضین به روش حکومتداری آقایان است اما غافل از آنکه کسی که وارد این صحنه‌ها شده این تهدیدها برایش ارزشی ندارد و هراسی در ادامه مسیر و هدف به خود راه نمی‌دهد.

جای ‌شگفتی است که هیچ‌گاه از سوی این آقایان درباره بعد رحمانی، بخشش، قانون‌گرایی و دقت در حفظ حقوق شهروندی که امام نسبت به آن تاکید داشتند سخنی گفته نمی‌شود؟ چرا کسی درباره فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام که در آن شرایط تدوین شد حرفی نمی‌زند؟ حضرتعالی به خوبی در جریان برخوردی که حضرت امام با نگارنده نامه اهانت‌آمیز و تند نسبت به ایشان که از سوی یک پیرمرد روحانی نوشته شده بود، آگاهید. شما در آن زمان رئیس دیوان عالی کشور بودید. حتما یادتان هست که در همان زمان وقتی امام در جریان متن نامه قرار می‌گیرد به شما توصیه می‌کنند که مبادا با نویسنده نامه برخوردی شود و تاکید می‌کنند که حرمت نویسنده نگاه داشته شود. چرا هیچ‌گاه از این موضوع حرفی زده نمی‌شود که وقتی حضرت امام شنیدند که برای یکی از مسوولان شنود گذاشته‌اند به شدت ناراحت شدند و گفتند که باید فردی که این کار را انجام داده است را شلاق بزنند؛ چرا از این نمی‌گویند که امام می‌فرمود اگر کسی به صورت یک زندانی سیلی بزند باید مجازات شود؛ چرا از تاکیدی که امام برای رعایت حقوق شهروندان داشتند و تذکراتی که در این باره به مسوولان می‌دادند حرفی زده نمی‌شود. چرا از اینکه حضرت امام دستوری مبنی بر عزل یک قاضی به علت تخلفی که کرده بود دادند و حتی گفتند که او مجازات شود چیزی گفته نمی‌شود چرا از سعه صدر و تحمل نقد و انتقاد ایشان برای اداره حکومت سخنی نمی‌گویند.

چرا نمی‌گویند فردی که توسط دیگری شکنجه شده بود و مضروب بود وقتی که فرد شکنجه شده ضارب را دستگیر می‌کند و ضارب در اختیار اوست امام می‌فرمایند که تو گرچه توسط این شخص شکنجه شده‌ای ولی حق هیچگونه برخوردی با او نداری و او را باید به دستگاه قضایی بسپاری تا دستگاه قضا برای او حکم صادر کند.

بنابراین خوب است که اگر مواضع امام گفته می‌شود مواضع واقعی ایشان با ذکر زمان و شان نزول گفته شود تا شناخت واقعی نسبت به وی در اذهان جامعه نقش ببندد.

۴- یکی دیگر از مواردی که این روزها موجب تاثر جامعه شده است تخریب چهره‌های انقلابی و سرمایه‌های نظام است. کاملا مشهود است جریانی که اندیشه امام را برنمی‌تابد چنین با خشونت به یاران نزدیک حضرت امام می‌تازد و حتی بیت امام و چهره‌های بزرگ و انقلابی یورش می‌برند و تخریب می‌کنند. آیا پس از گذشت سی و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ‌جمهوری اسلامی باید اینگونه از زحمات و تلاش‌ها و ایثارگری‌ها کسانی که خدمت کرده‌اند قدردانی کنند.

۵- در بخش مهم دیگر اداره امور متاسفانه وضع اقتصادی کشور به اندازه‌ای نابسامان است که قابل گفتن نیست. وضع بانک‌ها، رکود مالی، بیکاری، نابسامانی مدیریت اقتصادی، بی‌انضباطی مالی، گشاده‌دستی بی‌حد و حدود از جیب ملت، توقف پروژه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش نفت، تورم و گرانی بیش از هر زمان دیگر برای همه مردم مشهود است و این موضوعی است که حتی متاسفانه دولتی که از بی‌آلایشی و سادگی سخن می‌گوید و آن را در بوق و کرنا می‌کند، هنوز نتوانسته ساده‌ترین گره‌های اقتصادی مردم را باز کند و هر روز تنها با طرح مسائلی چون وقوع زلزله، افزایش جمعیت و کوچ از تهران و تعطیلاتی نسنجیده و عجولانه که بارها اخبار ضد و نقضی درباره آن منعکس می‌شود به سرگرم کردن خود و مایه نگرانی برای مردم می‌شود. به نظر می‌رسد که عدم توفیق دولت در ساماندهی وضع اقتصادی مردم باعث می‌شود که آنها به روال همیشه شان در طول سال‌های گذشته انگشت اتهام به سوی مسوولان گذشته دراز کنند تا همه تقصیرات را بر گردن آنها بیاندازند و در همین شرایط وقتی گزارش‌های دیوان محاسبات منتشر می‌شود تاکید دارد که دولت فعلی تنها بیش از ۲ هزار تخلف مالی در بودجه سال ۸۵ دارد و برخی از ارقام مفقود است و در همین حال رئیس بازرسی کل کشور گزارش‌هایی نگران‌کننده و مهمی از مفاسد در درون دولت می‌دهد.

۶- نکته دیگری که برای مردم شنیدنی تلخ است رفتارهای غیردیپلماتیک رئیس دولت فعلی است؛ عرصه دیپلماتیک در دنیا آداب و رسوم خاصی خود را دارد و رئیس‌جمهور هر کشوری کانون غرور یک ملت است ولی رئیس دولت فعلی ایران با رفتارهای عجیب و غریب و منحصر به فرد موجب تحقیر ملت ایران در دنیا شده است. وی که عطش سفر خارجی دارد با سخنان خود و مکاتباتی که هیچ‌گاه به او پاسخ داده نمی‌شوند (تاسف‌بارتر آنکه برخی ملبسین به لباس روحانیت چنین نامه‌های سخیفی را با نامه‌های پیامبر در صدر اسلام تشبیه می‌نمایند) موجبات وهن کشور را در عرصه جهانی فراهم کرده است و برای جبران این ناکامی‌ها با کشف کشورهایی که جغرافیدانان هم برای پیدا کردن آن باید با ذره‌بین، آنها را در نقشه جهان پیدا کنند با حاتم‌بخشی‌هایی از جیب ملت تلاش می‌نماید که چنین در افکار عمومی القا نمایند که از متحدانی در دنیا برخوردارند. انعقاد قراردادهایی که برای سالیان متمادی کشور را متعهد به دولت‌های دیگری می نماید و سرمایه‌گذاری‌های ایران در کشورهایی که منافع چندانی برای کشور ندارد، غیرقابل توجیه و غیر منطقی است. براساس ضرب‌المثل قدیمی چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

در پایان از خداوند برای حضرتعالی عافیت و سلامت آرزو نموده و امیدوارم که اقدامات حضرتعالی به هر نحو که مصلحت می‌دانید، سربلندی ملت بزرگ ایران آسایش، آرامش و امنیت کشور را به معنای واقعی در پی داشته باشد.

مهدی کروبی

۳۰/۰۲/۸۹


 


عیسی سحرخیز در تماسی از زندان با خانواده خود از اعتصاب غذای جعفر پناهی اظهار نگرانی شدید کرده است.

مهدی سحرخیز در این رابطه می گوید : پدرم در تماس با خانواده خود پیامی را برای جعفر پناهی فرستاده است. مضمون این پیام بدین شرح است : "اعتصاب غذا را بشکن، تا بتوانی روزی آنچه در داخل زندان گذشت را به تصویر بکشی. اعتصاب غذا را بشکن تا شاهدی باشی گویا از آنچه بر این ملت راندند. نسل آینده تو را لازم دارند تا بدانند بعد از انتخابات چه بر سر مردم آورند، در زندان ها چه گذشت و مردان آزاده برای چه در زندان های جهل و زور و ستم مقاومت کردند، تا نسل آینده قدر آزادی را بداند و خون هایی که برای آن ریخته شد را فراموش نکند. آزادی به راویان هنرمندی همچون تو نیاز دارد، برای آزادی بمان و و اعتصابت را بشکن.‬"
مهدی سحر خیز در ادامه خیر از وضعیت روحی خوب عیسی سحرخیز خبر می دهد. و می افزاید که عیسی سحرخیز از جعفر پناهی خواسته است که اعتصاب غذای خود را بشکند تا همه بصورت دستجمعی اعتصاب کنند، تا بتوانند اتفاقات ناگواری را که در زندان ها انجام می شود را به گوش جهانیان برسانند.


 


مادران سه کوهنورد امریکایی شامگاه روز جمعه پس از ديدار با فرزندانشان تهران را ترک کرده اند.

مسعود شفيعی، وکيل سه کوهنورد آمريکايی زندانی در ايران، به راديو فردا گفت:«هم اکنون من به همراه مادران اين سه کوهنورد در حال حرکت به سمت فرودگاه هستيم و انها تهران را به مقصد کشورشان ترک می کنند».

مادران سه کوهنورد آمريکايی وارد ايران شدندبيشتر گزارش هايی درباره ديدار دوم اين مادران با فرزندانشان شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در هتل استقلال در روز جمعه منتشر شده بود. اين مادران روز پنجشنبه نيز با فرزندانشان ديدار کرده بودند.
سيندی هيکی، مادر شين باور، پیش از ترک تهران در فرودگاه به خبرنگاران گفته است:«ما خواستار آزادی آنها شديم، ولی نمی دانيم چه چيزی اتفاق خواهد افتاد.»
سيندی هيکی خطاب به مقامات ايران گفته است «خواهش می کنم بگذاريد آنها بروند» .
وی افزوده است: آزادی اين سه نفر به مثابه اقدامی انساندوستانه از سوی ايران در جهان ارزيابی می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نورا شورد و لورا فتال پيش از ترک تهران چيزی نگفته اند ولی به هنگام ترک ايران چهره های اين مادران افسرده به نظر می رسيد.
طبق اين گزارش مادران اين سه کوهنورد آمريکايی با هواپيمای امارات، تهران را ترک کرده اند.
در حالی که پيشتر شبکه تلويزيونی انگليسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی وی، گزارش داده بود که مادران اين سه کوهنورد، رواديد يک هفته اي دريافت کرده اند، اما سفر آنها بسيار کوتاه از آنچه بود که اين شبکه اعلام کرده بود.
اين مادران چهارشنبه وارد تهران شدند و قرار بود علاوه بر فرزندانشان با برخی مقامات ايران ديدار کنند.
در همين زمينه، مسعود شفيعی به راديو فردا گفته است:« اين خانواده ها سه برنامه اساسی داشتند، درجه اول ديدار با فرزندانشان، سپس می خواستند با وکيل انها، يعنی من ديدارکنند و اگر فرصت هم می شد تمايل داشتند با برخی از مقامات ايران برای حل پرونده فرزندانشان گفت وگو کنند».
آقای شفيعی اضافه کرده است:«منتها فرصت نشد و آنها دارند برمی گردند».
از سوی ديگر، به گزارش خبرگزاری فارس، خانواده های چند ايرانی آزاد شده توسط نيروهای آمريکايی در اربيل عراق، جمعه، با مادران سه جوان آمريکايی زندانی در ايران، در هتل استقلال تهران ديدار کردند.
براساس اين گزارش، مادران سه تبعه آمريکايی در اين ديدار با اين خانواده ها در فضايی «کاملا صميمی و آرام» به گفت وگو پرداختند.
همزمان با ديدار خانواده اين سه کوهنورد آمريکايی از ايران، سفير ايران در عراق روز جمعه گفته بود که دو ايرانی که مدت هفت سال در بازداشت نيروهای آمريکايی مستقر در عراق بودند آزاد شده‌اند.
آزادی اين دو ايرانی باعث طرح گمانه زنی هايی درباره آزادی احتمالی اين سه کوهنورد امريکايی از زندان شده بود.


 


آغاز رسمی رقابت تبلیغاتی نامزدها

 

در حالی که فقط 22 روز به برگزاری انتخابات مانده است، رقابت چهار نامزد اصلاح طلب و اصولگرا شدت یافت. تبلیغات انتخاباتی از امروز به شکلی گسترده آغاز شد. به نوشته روزنامه ها، محمود احمدی نژاد و حامیانش سیاست انتخاباتی خود را بر خرید رای از طریق پرداخت های مالی به کارمندان دولت و یا روستائیان متمرکز کرده اند. آیت الله کروبی امروز اعلام کرد طرح من توسط احمدی نژاد ربوده شده و مشاوران کروبی اعلام کردند که وی در نظر دارد تا پس از به دست گرفتن دولت، نفت را مجددا ملی و عواید آن را به مردم بدهد. محسن رضایی نیز توزیع ثروت را به عنوان برنامه آینده خود در انتخابات اعلام کرد. این در حالی است که کروبی از گروههای اقلیت مختلف حمایت کرده اما میرحسین موسوی و گروه حامیانش نیروی خود را برای جذب نیروهای مذهبی و معتقدین به نظام نیز متمرکز کرده اند. اما موجی که بسرعت در حال شکل گیری در کشور است، موج سبز است که در فضای مجازی بصورت حضور میلیونی حامیان سبزپوش موسوی و در فضای مجازی بصورت هزاران گفتگوی اینترنتی و تبلیغات در فضای مجازی ایجاد شده است.

 

اما فارغ از همه اینها، نظرات نامزدها و حامیان شان، فضای دلچسبی را در جامعه ایجاد کرده است. نوعی لحن طنز در شعارهای خیابانی و گفتگوهای اینترنتی ایجاد شده که در سی سال رقابت انتخاباتی در ایران دیده نشده بود. کروبی در آفتاب یزد گفت " برنامه های من آنقدر خوب است که دولت برای اجرای آن شعار می دهد." مجید انصاری نیز با همین لحن طنز گفت: " سهم دولت نهم از پروژه های عمرانی فقط قیچی افتتاح پروژه ها است." اما در تبریز ماجرای انتشار تصویر جوک گفتن محمد خاتمی با لهجه ترکی، باعث ایجاد درگیری در نشست میرحسین موسوی شد.

 

از سوی دیگر علی لاریجانی از سوی مجلس اعلام کرد " مصلحت نیست رئیس مجلس یا نهادها و افراد موثر کاندیدا معرفی کنند." برخی این نقطه نظر را نشانه بیطرفی مجلس دانستند. صادق محصولی، وزیر کشور، که قبلا مسوول ستاد انتخابات احمدی نژاد بود، و در تبلیغات انتخاباتی به وی ده میلیارد تومان کمک مالی کرد، در کیهان اعلام کرد " امکان تقلب در انتخابات نیست." بیانیه پنجم کروبی درباره حقوق زنان طرح بیمه زنان خانه دار منتشر شد و موسوی نیز اعلام کرد " بنیاد حفظ و گسترش زبان های اقوام ایرانی را تاسیس می کنم." موسوی گفت " نگاه امنیتی به اقوام باید حذف شود." همه اینها در حالتی گفته شد که آمریکا رسما اعلام کرد در جریان انتخابات ایران، با تهران گفتگو نخواهد کرد و روزنامه مردمسالاری نوشت " رقابت انتخاباتی فعلی جدی است."

 

حمایت نهضت آزادی از نامزدهای اصلاح‌طلب

 

نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه‌ای، موضع انتخاباتی خود را حمایت از هر دو نامزد اصلاح‌طلب اعلام کرد. در این بیانیه آمده‌ است: " انتخابات پیش‌رو فرصت مناسبی است که بتوان به گونه‌ای مسالمت‌آمیز، روند فعلی را متوقف ساخت و کشور را از سقوط برگشت‌ناپذیر نجات داد." نهضت آزادی تأکید کرده ‌است که آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی، هر دو واجد ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی هستند که به رغم "موانع موجود" و در چارچوب ساختار کنونی می‌توانند " کف مطالبات سیاسی اصلاح‌طلبانه" را پاسخ دهند. از دیدگاه صادرکنندگان این بیانیه، حضور گسترده مردم در انتخابات و رأی دادن آن‌ها به نامزدهای اصلاح‌طلب بهترین روش کمک‌رسانی به جریانی است که در برابراندیشه بنیادگرایی حاکم، راه اصلاح امور در چارچوب قانون اساسی را برای تغییر وضعیت موجود در پیش گرفته‌ است.

 

این گروه سیاسی با اعلام این‌که " دعوت مردم به حضور گسترده در صحنه انتخابات، به هیچ روی به معنای تأئید روند کنونی برگزاری انتخابات نیست"، تأکید کرده‌است که از دیدگاه نهضت آزادی، این انتخابات از نظر " وجود آزادی" و " رعایت عدالت"، در سطحی " بسیار پایین‌تر از اصول قانون اساسی و استانداردهای جهانی" است. نهضت آزادی ایران، همچنین نسبت به آن‌چه نبود فضای آزاد در انتخابات پیش‌رو و بی‌عدالتی آشکار در دسترسی نامزدها و گروه‌ها به امکانات تبلیغاتی و عدم اطمینان از سلامت این انتخابات، نامیده، اعتراض کرده است.

 

نهضت آزادی حضور گسترده مردم و نظارت نهادهای مدنی را "باطل‌ کننده ترفندهای حاکمیت در تحمیل خواستش بر ملت" دانست و گفت: " در صورتی که معترضان به شرایط موجود و مخالفان دولت انگیزه‌ای برای حضور یا شرکت در انتخابات نداشته باشند، طرفداران دولت، با آن که اقلیت جامعه را تشکیل می‌دهند، اکثریت رأی‌دهندگان خواهند بود." به اعتقاد صادرکنندگان این بیانیه، پخش شایعاتی درباره " از پیش معلوم بودن نتیجه انتخابات و صوری بودن حضور مردم در پای صندوق‌های رأی"، " کاهش حضور مردم در انتخابات" را نشانه گرفته است. نهضت آزادی ایران همچنین آمادگی خود را برای هرگونه یاری و همکاری با نامزدهای اصلاح‌طلب اعلام کرده ‌است.

 

این حزب سیاسی در هشتمین و نهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت کرد. سال ۱۳۷۶ در جریان، در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری، عزت‌الله سحابی، علی‌اکبر معین‌فر و ابراهیم یزدی سه نامزد نزدیک به این حزب، رد صلاحیت شدند و نهضت آزادی در این انتخابات رای سفید داد.

 

ضرب و شتم در نشست انتخاباتی موسوی

 

نشست انتخاباتی حامیان میرحسین موسوی، در شهر تبریز به خشونت کشیده شد. جلسه پرسش و پاسخ انتخاباتی میرحسین موسوی، از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری ایران، شب گذشته (چهارشنبه) با حضور مجید انصاری، از اعضای مجمع روحانيون مبارز، برگزار شد. خشونت در این نشست در پی حضور اعتراضی تعدادی از دانشجویان که خود را " منتقد" و " هویت طلب" می نامیدند، روی داد.

 

این دانشجویان موضوع اصلی اعتراض خود را مشاهده فیلمی از محمد خاتمی عنوان کردند که به ادعای آنان رئیس جمهوری پیشین ایران، در آن فیلم خصوصی، لطیفه‌هایی با مضمون ترکی بازگو کرده ‌است. گفته می شود حدود هفت تا هشت نفر از دانشجویان از سوی اعضای کمیته بسیج ستاد میرحسین موسوی و انتظامات سالن مجروح شدند. افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دانشجویانی بودند که پلاکاردهایی حاوی شعارهایی در دست داشتند.

 

به گفته آنها مجید انصاری نیز در " فیلم" مورد ادعا حضور داشت که این امر باعث اعتراض این گروه به حضور وی در این جلسه پرسش و پاسخ شد. عذرخواهی مجید انصاری، سید محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان از این گروه و مشخص شدن موضع میرحسین موسوی در قبال آنها از جمله درخواست‌های این افراد عنوان شده‌ است. برخی از تشکل‌های دانشجوئی دانشگاه‌های تبریز با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را به ضرب و شتم افراد منتقد در این مراسم اعلام کردند. این بیانیه تحمل صدای مخالف و منتقد را " از اولین شروط دموکراسی و آزادی‌خواهی" برشمرده‌اند.

 

ایجاد فضای درگیری که قبل از این نیز در دو سه مورد توسط نیروهای رقیب یا مخالفان حکومت، در چند مورد در سخنرانی های موسوی اتفاق افتاد، در اکثر این موارد خبرنگاران حامی دولت سعی کردند با پوشش دادن وسیع به این درگیری ها در مورد حضور چماقداران در ستاد موسوی خبر بدهند.

برنامه کاندیداها برای درآمدهای نفتی

 

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت مهدی کروبی به دنبال واگذاری سهام شرکت نفت به آحاد مردم است. محمدرضا خباز، این طرح را متفاوت با سیاست‌های سهام عدالت دولت نهم عنوان کرد. به گفته وی، دولت آقای کروبی به دنبال برآورده کردن " آرزوی دیرینه ایرانیان" در ملی شدن صنعت نفت جدای از حاکمیت دولت است. به گزارش ایرنا، وی راه‌اندازی بیمه تحصیلی ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان را از دیگر طرح‌های مهدی کروبی عنوان کرد. به گفته آقای خباز در قالب این بیمه ۷۰ درصد شهریه دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، جامع و رشته‌های شبانه پرداخت می‌شود.

 

توزیع ثروت در میان مردم، برنامه دولت رضایی

 

داود دانش جعفری، رئیس ستاد انتخابات محسن رضایی نیز برنامه کاندیدای مورد حمایت خود را "توزیع ثروت" در میان مردم برشمرد. وی که در جمع مردم زنجان سخن می‌گفت، ادامه داد: " دولت ما پول توزیع نمی‌کند، ثروت را توزیع خواهد کرد، ثروتی که از دسترنج خود شما به دست می‌آید." به گفته وی " اشتباهی" که در سال‌های اخیر صورت گرفت این بود که دولت هر چه از درآمد نفت به دست آورد، در گروه خود هزینه کرد." وزیر پیشین اقتصاد در دولت نهم، با بیان این که توزیع سهام عدالت " مشکلاتی" را به‌وجود آورده‌است، گفت: " این کار در زمان حاضر جنبه غیرواقعی و یک حالت تبلیغی نیز پیدا کرده‌است."

 

اعلام برنامه‌های آتی دولت در آستانه انتخابات

 

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «مطالبات مردم و وعده‌های انتخاباتی» اعلام برنامه‌های آتی دولت در زمان انتخابات را مورد نقد قرار داد. در این سرمقاله می‌خوانیم: " ظاهراً به دلیل سفرهای متعدد هیأت محترم دولت به مناطق مختلف کشور و احتمالاً تدوین برنامه برای چگونه اداره نمودن جهان؛ طی چهار سال گذشته وقت چندانی برای اجرای برخی قوانین یا اعلام موفقیت‌های دولت نهم و اعلام برنامه‌های آینده باقی نمانده و این روزها روزهای پرترافیکی در پرداخت‌ها و اعلام موفقیت‌ها و برنامه‌های آتی است." سرمقاله‌نویس مردمسالاری اضافه کرده‌است: " این‌که مطالبات اقشار مختلف مردم به صاحبان حق تحویل داده شود و قانون اجرا گردد، امری مطلوب و مایه خوشحالی است. آنچه جای تأمل جدی دارد این است که چرا تاکنون این وجوه و حقوق مختلف ادا نگردیده و تا این زمان به عهده تعویق انداخته شده است؟ چرا این زمان را برای دادن وعده‌های رنگارنگ انتخاب نموده‌اند؟"

 

به نوشته این سرمقاله: " آنانی که این روزها اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق را یکی از دستاوردهای دولت نهم می‌دانند و آن را در بوق و کرنا کرده‌اند چه پاسخی برای تعلل چندین ساله در اجرای این قانون و همچنین ناقص اجرا کردن آن دارند؟ این‌که مدت‌های مدیدی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را معطل کنیم و سپس در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی برای پیاده کردن آن دست به کار شویم، جز تلاش برای بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی معنای دیگری را در اذهان بسیاری از مردم بر جای نخواهد گذاشت." این سرمقاله ادامه داده‌است: " کاش زمانی فرا برسد که در آن مقامات و مسئولین اجرائی به جای این که بگویند انجام خواهد شد، بگویند انجام دادیم و اجرا شد. مردم ایران از شعور بالای سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند، رأی این ملت نشانه عزت و شخصیت آن‌ها است. هیچ پول; وعده و وعید; کم یا زیاد نمودن ساعت کار اداری بخشی از کارکنان و... نمی‌تواند باعث آن شود که صاحبان حق رأی کرامت خود را با آن‌ها معاوضه نمایند."

 


 


قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران در طی ماه گذشته برای بيش از ۱۰۰ تن از فعالين عرصه های مختلف اجتماعی بيش از سه و نيم قرن زندان و ۷ حکم اعدام صادر کرده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بر اساس آمار ارائه شده از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، دستگاه قضايی جمهوری اسلامی در اقدامی بی سابقه در يک ماه اخير، برای بيش از ۱۰۰ تن از فعالين عرصه های سياسی، مدنی، دانشجويی، زنان، اقلييت های قومی و مذهبی بيش از سه و نيم قرن محکوميت زندان (۳۶۴ سال ) و ۱۰۲۸ ضربه شلاق و ۶۰ سال محروميت از فعاليت سياسی و اجتماعی بيش از ۳.۷ ميليارد ريال جريمه نقدی و ۷ حکم اعدام را صادر و يا تائيد کرده است.

اين در حاليست که در همين ماه، پنج زندانی سياسی به نام های فرزاد کمانگر، علی حيدريان، فرهاد وکيلی، مهدی اسلاميان و شيرين علم هولی در زندان اوين اعدام شده اند.

هم چنين فشارها بر زندانيان سياسی و خانواده های ايشان طی ماه اخير با افزايش قابل توجهی روبه رو شده است، بطوری که دست کم ۱۰ زندانی به صورت انفرادی و ۳ مورد اعتصاب غذای دسته جمعی در طی اردی بهشت ماه به ثبت رسيده است.

بر اساس شواهد موجود و اقدامات مذکور به نظر می رسد با توجه به اينکه در آستانه ی خرداد ماه و سالروز اعتراضات مردمی به نتايج دهمين دوره ی انتخابات رياست جمهوری قرار گرفته ايم، دستگاه قضايی امنيتی رويه ای جديد را در پيش گرفته و در صدد سرکوب کامل جامعه مدنی کشور است.

مشروح برخی احکام صادره به شرح زير است.

مهرداد اصلانی، شهروند معترض به نتيجه انتخابات به هجده ماه حبس محکوم شد: مهرداد اصلانی، از شهروندان معترض به نتيجه انتخابات است، که به خاطر شرکت در اعتراض های مسالمت آميز مردم، به هجده ماه حبس تعزيری محکوم شده است.

سه سال حبس قطعی برای يک معترض به نتيجه انتخابات: دادگاه تجديد نظر، عذرا سادات قاضی ميرسعيد را به سه سال حبس تعزيری محکوم کرد.

محکوميت کيارش کامرانی، يکی از بازداشت شدگان عاشورا به چهارسال زندان: کيارش کامرانی از بازداشت شدگان روز عاشورا به چهار سال حبس تعزيری محکوم شده است.

ده سال حبس برای سه نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا: آرش قاسمی، ابولفضل قاسمی و اميد ياوری، سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی۶ دی ماه(عاشورا)، از سوی دادگاه انقلاب تهران مجموعا به تحمل ده سال حبس تعزيری محکوم شدند.

تاييد حکم پنج سال حبس تعزيری منيره ربيعی در دادگاه تجديدنظر: شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر استان تهران، حکم پنج سال حبس تعزيری برای منيره ربيعی را عينا تاييد کرد.

اميررضا عارفی به پانزده سال حبس قطعی محکوم شد: محمد حسين آقاسی، وکيل دادگستری از احتمال کاهش حکم اعدام اميررضا عارفی، زندانی محکوم به اعدام، خبر داد.

صدوراحکام حبس برای اعضای شورای مرکزی حزب جامعه مدنی همدان: حسين مجاهد دبير کل حزب جامعه مدنی همدان، به عنوان متهم رديف اول به يک سال حبس تعزيری و خانم معصومه چراغی و آقايان جواد وفايی و پيمان زيرکی هر يک به شش ماه حبس تعزيری محکوم شده اند.

محکوميت ابوالفضل قاسمی به سه سال حبس تعزيری: ابوالفضل قاسمی از بازداشتی های روز ۶ دی ماه (عاشورا) به سه سال حبس تعزيری محکوم شد.

تاييد حکم اعدام دو تن از متهمان وقايع پس از انتخابات: حکم اعدام محمدعلی حاج آقايی و جعفر کاظمی، دو تن از متهمان وقايع پس از انتخابات از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجديدنظر استان تهران تاييد شد.

دو تن از معترضان به نتيجه انتخابات به تحمل ۸ سال حبس محکوم شدند: دو تن از معترضان به نتيجه انتخابات از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در مجموع به ۸ سال زندان محکوم شدند.

ابلاغ ۲۵ سال حبس توام با تبعيد به حامد روحی نژاد و احمد کريمی: صبح امروز يکشنبه ۱۲ اردی بهشت ماه، شعبه ۶ اجرای احکام دادگاه انقلاب حکم ۲۵ سال حبس توام با تبعيد به آقايان حامد روحی نژاد و احمد کريمی را ابلاغ نمود.

محکوميت سعيد سودملی، از متهمان وقايع پس از انتخابات، به يک سال حبس تعزيری: سعيد سودملی، از متهمان وقايع پس از انتخابات، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پيرعباسی، به يک سال حبس تعزيری محکوم شد.

محکوميت قطعی کوهزاد اسماعيلی به سه سال حبس تعزيری: حکم سه سال حبس تعزيری سيد کوهزاد اسماعيلی، مسئول شعبه گيلان سازمان ادوار تحکيم وحدت تنها ظرف مدت چند ساعت مورد تاييد قرار گرفت.

محکوميت حمزه کرمی به يازده سال حبس قطعی: شعبه ۳۶دادگاه تجديدنظر تهران، حمزه کرمی را به ۱۱ سال حبس قطعی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرد.

محکوميت قطعی عبدالله مومنی به چهار سال و يازده ماه حبس تعزيری: حکم نهايی و قطعی عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران (ادوارتحکيم وحدت) که از سوی دادگاه تجديدنظر انقلاب اسلامی صادر گرديده، در زندان به وی ابلاغ شد.

تاييد محکوميت عرب سرخی، هاله سحابی و مهدی کلاری از سوی دادگاه تجديد نظر: شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر استان حکم ۶ سال حبس عرب سرخی، ۲ سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق هاله سحابی و ۳ سال و پرداخت يک ميليون ريال جزای نقدی مهدی کلاری را تاييد کرد.

مازيار بهاری به ۱۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد: دادگاه انقلاب ايران مازيار بهاری، روزنامه نگار و فيلمساز ايرانی- کانادايی را به بيش از ۱۳ سال زندان محکوم کرده است.

محکوميت قطعی هنگامه شهيدی به ۶سال حبس تعزيری: وکيل هنگامه شهيدی از متهمان حوادث پس از انتخابات از صدور حکم قطعی موکلش در دادگاه تجديدنظر خبر داد.

ابوالفضل عابدينی نصر به يازده سال حبس قطعی محکوم شد: شعبه ۱۳ دادگاه تجديد نظر استان خوزستان، ابوالفضل عابدينی را به تحمل يازده سال حبس قطعی محکوم کرد.

محکوميت مهدی تاجيک به ۲۷ ماه حبس و ۳۰ سال محروميت سياسی: مهدی تاجيک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و از فعالان عرصه خبری در طی حکمی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر گرديد به ۲۷ ماه حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت سياسی محکوم شد.

محکوميت محمدرضا نسب عبداللهی به هشت ماه حبس تعزيری: محمدرضا نسب عبداللهی، روزنامه نگار شيرازی که خبر و عکس کشف چهار صندوق رای را منتشر کرده بود، به اتهام تبليغ عليه نظام به هشت ماه حبس تعزيزی محکوم شد.

محکوميت قطعی مسعود باستانی به شش سال حبس تعزيری: وکيل مسعود باستانی از محکوميت قطعی موکل خود به ۶ سال حبس تعزيری خبرداد و گفت:‌ شعبه ۳۶ دادگاه تجديدنظر استان تهران،حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را عينا تاييد کرد.

محکوميت ميثاق يزدان نژاد به سيزده سال حبس قطعی: حکم ۱۳ سال زندان ميثاق يزدان نژاد توسط شعبه ۳۶ تجديد نظر دادگاه انقلاب مورد تاييد قرار گرفت.

علی محمودی به شش سال حبس قطعی محکوم شد: علی محمودی فعال اجتماعی، نويسنده و عضو انجمن ادبی شهر مريوان در کردستان ايران، در دادگاه تجديد نظر به تحمل ۶ سال حبس قطعی محکوم شد.

محکوميت سعيد نورمحمدی به پنج سال حبس و سی سال محروميت از فعاليت های سياسی: وکيل سعيد نورمحمدی از محکوميت موکلش به ۵ سال حبس و ۳۰ سال محروميت از فعاليت‌های سياسی خبر داد.

محکوميت آذر منصوری به سه سال حبس قطعی: آذر منصوری از سوی دادگاه تجديد‌نظر به سه سال حبس قطعی محکوم شد.

احکام زندان برای افغان های دستگير شده درحوادث انتخاباتی ايران: پنج افغانی دستگير شده در حوادث پس از انتخابات ، هم اکنون با حکم هايی بين يک تا سه سال مواجه اند و از سال گذشته تاکنون در زندان اوين نگه داری می شوند.

محکوميت محمد داوری و مهدی محموديان به پنج سال حبس تعزيری: مهدی محموديان از اعضای جبهه مشارکت و محمد داوری سر دبير سايت سحام نيوز ارگان رسمی حزب اعتماد ملی، به جرم تبانی عليه نظام به ۵ سال حبس تعزيری محکوم شده اند.

محکوميت امير خسرو دليرثانی به تحمل چهار سال حبس تعزيری: امير خسرودلير ثانی از فعالين ملی-مذهبی و عضو کميته پيگيری بازداشت های خودسرانه، از سوی شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه، به تحمل ۴ سال حبس تعزيری محکوم شد.

صدور حکم سه سال حبس قطعی برای محمد پور عبدالله: محمد پور عبدالله، از دانشجويان طيف چپ، بر اساس صدور رای دادگاه تجديد نظر محکوم به تحمل سه سال حبس قطعی شده است.

صدور حکم دو سال حبس تعزيری برای محسن غمين: شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی مقيسه، محسن غمين از فعالين دانشجويی طيف چپ را محکوم به تحمل حبس نمود.

محکوميت نصير اسدی دانشجوی دانشگاه تهران به هفت ماه حبس قطعی: نصير اسدی، دانشجوی فوق‌ليسانس دانشکده‌ ادبيات دانشگاه تهران به هفت ماه حبس قطعی محکوم شد.

محکوميت علی وفقی، به شش سال حبس: علی وفقی، مسئول کميته دانشجويان استان تهران ستاد مهندس موسوی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم شد.

محکوميت مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار به دو سال حبس تعزيری: مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار، روز گذشته از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه، به دو سال حبس تعزيری محکوم شد.

ارسلان ابدی به ۹ سال و شش ماه حبس تعزيری محکوم شد: ارسلان ابدی، دانشجوی دانشگاه بين المللی امام خمينی قزوين به ۹ سال و نيم حبس تعزيری محکوم شد.

محکوميت يک شهروند بهايی اهل سمنان به زندان و تبعيد: يک شهروند بهايی ساکن سمنان به نام شعله طائف، که در آذرماه سال گذشته بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود؛ بر اساس رای دادگاه انقلاب سمنان به تحمل يک سال حبس تعزيری در تهران و دوسال زندگی خارج از سمنان محکوم شده است.

پيام فناييان، شهروند بهايی به يک سال حبس قطعی محکوم شد: پيام فناييان از بهاييان بازداشت‌شده در تاريخ ۱۳ دی ‌ماه، در دادگاه تجديد به يک سال حبس قطعی محکوم شد.

صدور احکام سنگين حبس برای شهروندان بهايی مشهدی: سيما اشراقی، رزيتا واثقی، داور نبيل زاده ، جلاير وحدت و ناهيد قديری دادگاه تجديد نظر هر يک به ۵ سال حبس تعزيری و نسرين قديری، کاويز نوزدهی، هومن بخت آور و سيما رجبيان هر يک به ۲ سال حبس محکوم شدند.

محکوميت علی احسانی، شهروند بهايی به دو سال حبس تعزيری: علی احسانی، شهروند بهايی ساکن در سمنان به دو سال حبس تعزيری و پس از آن دو سال تبعيد به صورت قطعی محکوم شده است.

محکوميت سوسن تبيانيان شهروند بهايی به يک و نيم سال حبس تعزيری: دادگاه انقلاب شهر سمنان، سوسن تبيانيان، شهروند بهايی ساکن اين شهر را به تحمل يک و نيم سال حبس تعزيری محکوم کرد.

محکوميت بيست و چهار نفر از دراويش گنابادی به زندان ، شلاق و تبعيد: ۱۴ تن از دراويش به تحمل سه ماه و يک روز حبس تعليقی ( به مدت سه سال ) و بيست و پنج ضربه شلاق تعزيری محکوم شده و ۱۰ تن به تحمل پنج ماه حبس تعزيری و پنجاه ضربه شلاق و اقامت اجباری به مدت يکسال در مناطق محروم، محکوم شدند.

صدور حکم اعدام برای حبيب‌الله گلپری‌پور، شهروند کرد در مهاباد: يک شهروند کُرد اهل سنندج به نام حبيب‌الله گلپری‌پور از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد.

محکوميت دو شهروند بوکانی به چهل سال زندان: قادر محمدزاده و محمد امين عبدالهی پيشتر در دادگاه انقلاب مهاباد به ترتيب به تحمل ۲۳ سال حبس و تبعيد به زندان يزد و ۱۸ سال حبس و تبعيد به زندان طبس محکوم شده بودند که دادگاه تجديد نظر با رد اعتراض ،حکم به تأييد رأی صادره در دادگاه بدوی داد.

محکوميت صادق آهنگری، فعال کُرد به هجده ماه حبس تعزيری: يک شهروند اهل بوکان به نام صادق آهنگری از طرف دادگاه انقلاب شهر مهاباد به زندان محکوم شد.

محکوميت همايون جابری از اعضای سنديکای شرکت واحد به سه سال حبس تعليقی: در آستانه ی ۱ مه روز جهانی کارگر همايون جابری، يکی از اعضای سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از سوی شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب به رياست قاضی تقوی به ۱ سال حبس تعزيری به مدت ۳ سال تعليق محکوم شد.

محکوميت يک معلم به حبس تعزيری: حسن صالح زاده، عضو هيات مديرة انجمن صنفی معلمان استان کردستان ، از سوی دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعزيری به مدت ۲ سال تعليق محکوم شده است.

محکوميت شادی صدر و محبوبه عباسقلی‌زاده به حبس و شلاق: شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب شادی صدر را به ۶ سال حبس تعزيری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و محبوبه عباسقلس زاده را به ۲ سال و شش ماه حبس تعزيری و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده است.

دادستان تهران از قطعيت سه حکم اعدام خبر داد: عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، از تاييد و قطعيت حکم اعدام محمدعلی صارمی، جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقايی خبر داده است.

محکوميت پويا قربانی به شش سال حبس تعزيری: پويا قربانی، دانشجوی دربند گمنام، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رسايت قاضی صلواتی به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد.

محکوميت مجيد دری به شش سال حبس قطعی: وکيل مجيد دری، دانشجوی محروم از تحصيل زندانی که در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود، از تاييد شش سال حبس او در دادگاه تجديد نظر خبر داد.

سامان نورانيان به سه سال حبس قطعی محکوم شد: محکوميت سامان نورانيان به سه سال حبس تعزيری عينا توسط دادگاه تجديد نطر تائيد شد.

صدور حکم سی و شش ماه حبس تعزيری برای نخبه ی جوان: با حکم قاضی مقيسه رياست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، آرمان رضاخانی دانشجوی رشته مهندسی آی تی به ۳۶ ماه حبس تعزيزی محکوم شد.

چهارسال حبس برای مهدی اقبال، از فعالين اصلاح طلب: دادگاه تجديد نظر حکم ۴ سال حبس مهدی اقبال عضو جبهه مشارکت و قاری دعای کميل در مراسم های دعا خوانی اصلاح طلبان را تاييد کرد.

محکوميت ميثم بيگ محمدی به يک سال حبس قطعی: دادگاه تجديد نظر، ميثم بيگ محمدی را به تحمل يک سال حبس قطعی محکوم کرده است.

محکوميت محمد يوسف رشيدی به يک سال حبس تعزيری: محمد يوسف رشيدی، از دانشجويان طيف چپ دانشگاه اميرکبير، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پيرعباسی به تحمل يک سال حبس تعزيری محکوم شد. محکوميت عليرضا عزآباد دانشجوی کارشناسی آمار به يک سال حبس تعزيری: عليرضا عزآباد، از بازداشت شدگان وقايع بعد از انتخابات به يک سال حبس تعزيری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

ميلاد اسدی و بهاره هدايت، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، به ۱۶ سال و نيم حبس تعزيری محکوم شدند: بهاره هدايت و ميلاد اسدی، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، به ترتيب به نه سال و نيم، و هفت سال حبس تعزيری محکوم شدند.

يازده سال زندان و تبعيد برای معصومه ياوری و زهرا جباری: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب احکام معصومه ياوری و زهرا جباری را به اين دو زندانی سياسی ابلاغ کرد.

لغو حکم اعدام محمد امين وليان و محکويت کلوتيدريس به جزای نقدی: دادگاه تجديد نظر حکم اعدام محمد امين وليان را به سه و نيم سال حبس و ۳ميليون ريال جزای نقدی و حکم حبس کلوتيدريس را به پرداخت ۳ ميليارد ريال جزای نقدی بدل از حبس تبديل کرد.


 


روز شنبه ۱۵ ماه مِه «قانون بازی»، مجله اينترنتی برنار-هانری لوی اولين پيام جعفر پناهی را که توانسته بود از زندان اوين بيرون بفرستد، منتشر کرد. اين پيام سپس به وزير فرهنگ، فردريک ميتران فرستاده شد و وی نامه را از فراز پله‌های فستيوال کن خواند.

روز سه شبنه ۱۸ ماه مِه سال ۲۰۱۰ ساعت ۱۹، «قانون بازی» فرياد کمک‌خواهی دردناک پناهی را خطاب به فستيوال کن و فراتر از آن، خطاب به جهان منتشر کرد.

امروز ما تصميم گرفتيم فراخوانی بين‌المللی را شروع کنيم و هم‌اکنون اولين امضاکنندگانش را معرفی خواهيم کرد. باشد که در فرانسه و در تمام جهان همه آنانی که دستگيری خودسرانه هنرمندان به خشم شان می‌آورد و حتی فراتر از مورد خاص جعفرپناهی، هر زن و مردی که آرزوی دموکراسی در ايران را در دل دارد، به ما بپيوندد.

يکی از مهمترين سينماگران ايرانی، جعفر پناهی امروز در زندان بدنام و مخوف اوين حبس است. جعفر پناهی که اکنون ۸۰ روز است در زندان به سر می‌برد، توانست چند کلمه نامه‌اش را از زندان به بيرون بفرستد؛ پيامی که کمی بعد روی پايگاه اينترنتی «قانون بازی» قرار گرفت و روز شنبه آنانی را که در زمان خوانش نامه از فراز پله‌های کن حاضر بودند، آشفته کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ايران با هدف قرار دادن جعفر پناهی، هنرمند با شهرت جهانی، ثابت می‌کنند که از اين به بعد برای تا تکميل سياست سرکوبشان در مقابل هيچ‌ چيز عقب‌نشينی نخواهند کرد.

جعفر پناهی، کارگردانی متعهد که با فيلم‌هايش به جامعه ايران می‌پرداخت، با وجود تهديدات حکومتی همواره در ايران ماند. تنها خطای وی حمايت از ميرحسين موسوی بود؛ کانديدايی که در آخرين انتخابات رياست جمهوری، خود حکومت ايران صلاحيتش را تاييد کرده بود. پناهی امروز از سوی حکومت ايران متهم به تهيه فيلمی عليه رژيم شده است؛ اتهامی که خود در نامه‌اش منکر می‌شود.

به همين سبب است که ما خواستار آزادی فوری و بی‌شرط اين فيلم‌ساز ايرانی هستيم.

پویا خبر

امضاکنندگان:

۱- رابرت ردفورد ۲- مايکل مور ۳- مارتين اسکورسيزی ۴- شيرين نشاط ۵- عباس بختياری ۶- شجاع آذری ۷- برتران توونيه ۸- ايزابل هوپر ۹- آنيس وَردا ۱۰- آموس گيتای ۱۱- جوزين بَلَسکو ۱۲- کلود لانزمن ۱۳- دنيل تامپسون ۱۴- امانوئل کَرِر ۱۵- برنار-هانری لوی ۱۶- عتيق رحيمی ۱۷- مرجان ساتراپی ۱۸- آرمين عارفی ۱۹- انوک اَمِه ۲۰- یَن موا ۲۱- بهمن قبادی ۲۲- پير ريچار ۲۳- زاويه گيانولی ۲۴- محسن مخملباف ۲۵- عبدالرحمان سيسوکو ۲۶- پاتريسو گوزمن ۲۷- پال توماس آندرسون ۲۸- جوئل و اتان کوئن ۲۹- فرانسيس فورد کاپولا ۳۰- جاناتان دمه ۳۱- رابرت دونيرو ۳۲- کورتيس هانسون ۳۳- جيم جارموش ۳۴- اَنگ لی ۳۵- ريچارد لينکلاتر ۳۶- تِرِنس مالک ۳۷- جيمز شاموس ۳۸- پال شريدر ۳۹- استيون سودربرگ ۴۰- استيون اسپيلبرگ ۴۱- اوليور استون ۴۲- فردريک وايزمن

 


 


مدتی است از بیانیه های میرحسین موسوی خبری نیست . بیانیه شماره 17 وی فعلا آخرین آن بوده اما گه گاه مصاحبه یا حرف های او دربرخی دیدارهایی که صورت می گیرد ، به نوعی پیوست همان بیانیه هایش می شود .
آخرین حرف موسوی پس از اعدام آن پنج کردی بود که منتسب به حوادث قبل از22خرداد88 بود .
مهم تر و جالب تر از حرف های موسوی در اعتراض به اعدام این پنج تن ، واکنش دادستان تهران ، عباس جعفری دولت آبادی به مطالب آقای موسوی در این مورد بود که به زعم او با این اظهار نظر ، پرونده اش را سنگین تر کرده و به وقتش وقتی که این میوه به پخت رسید به جایش آن را خواهیم چید !
جعفری دولت آبادی و دوستانش دریافته بودند که موسوی ، متاثر از دیدگاه ها و اظهار نظرهای این و آن ( همان دهن بینی عامیانه و معروف ) به خصوص در مورد اعدام این پنج تن ، از نامه کشتگر – نماینده چریک های فدایی خلق – به او ، از کشتگر حرف شنوی کرده ئ چنین بانگ برآورده که نباید این پنج تن اعدام می شدند !
موسوی و دوستان و همراهان سبزش که جمعیت چند ده میلیونی دارند، رسانه فراگیری چون رادیو و تلویزیون ندارند که مخاطب دوست و دشمنش ( به تعبیری روشن تر ، مخاطب راهش ) به صراحت و به عینه ، دریافت کننده پاسخ ها و تحلیل های شان از وضع موجود باشند . پس عملا برای گردانندگان فضای حاضر در ایران و وضع موجود ، از جعفری دولت آبادی ی دادستانی تا عزت الله ضرغامی رسانه به اصطلاح ملی ، این فقدان رسانه به خصوص " بصری " فراگیر جنبش سبز در داخل کشور که موسوی یکی از اضلاع رهبری آن است ، یک " امتیاز " برای شان است . و بدین وسیله ، حلقه سرکوب ( به دو معنای فیزیکی و معنوی ) تنگ تر و متمرکزتر می شود .
به خصوص که طراحان و مدیران وضع موجود ، دوست دارند به دلیل نارسایی ها و محدودیت های خبری و تحلیلی جریان جنبش سبز در داخل کشور ، رسانه هایی چون صدای امریکا و بی بی سی فارسی و رادیو زمانه و رادیو فرانسه و کلن و ...زحمت اطلاعات و اخبار و تحلیل و تفسیر شان را بکشند و این گونه راحت تر بتوانند انگ مرعوب ، وابسته و همراه و همصدا با دشمن را به رهبران و اهالی جنبش سبز ایران بزنند .
موسوی که همواره به صداقت و راستی شهره بود و کمترین گاف مالی و اقتصادی در زندگی سیاسی و خصوصی اش نداشته و اگر می داشت از همان لحظه ورودش به کاندیداتوری از سوی رقیب در بوق می شد . حالا او بی رسانه است .
رسانه اش ، همان سایت کلمه است . به تعبیری مادر سایت های منتسب به او .
مخالفان راه و روش موسوی و جنبش سبز براین باوراند که :
صدای شان ( صدای سایت های شان ) توی خودشان می گردد و به علت رجحان رسانه صوتی و بصری فراگیر ما ، قادر به نفوذ به جان آحاد ملت ایران نیستند . بنابراین ما می توانیم با بمباردمان شبانه روزی خبری و تحلیلی و سریال های سرگرم کننده و دورکننده از هرچه سبزینگی و به خصوص با " دیروز ، امروز ، فردا " ی مان و با کمک فیلترینگ و پارازیت و نویز و تعطیلی مطبوعات نترس و زاویه دار ، راه را بر مجاری نفوذ و نضج " جنبش سبز مردم ایران " ببندیم .!
دیروز چهارشنبه 29 اردیبهشت توانستم بی واسطه و بی کمک هیچ رسانه ای ، مستقیم و در حالت چهره به چهره ، میر حسین موسوی را ببینم به جای آنکه او را بخوانم . و ببینم فاصله رسانه های داخلی و خارجی با موضوع " میر حسین موسوی " نه به عنوان یک شخص بلکه به عنوان نشانه یک راه صادق یا غیر صادق چقدر است ؟!
دروغ کجاست و حقیقت کجاست ؟
او شاد و سرزنده بود . پرسیدم آیا شما متاثر از نامه آقای کشتگر فدائیان خلق گفتید که نباید آن پنج کرد اعدام می شدند ؟
خندید و گفت : " من اصلا آن نامه را ندیدم . من حرفی که می زنم نمی بینم که او چه گفت و این چه می گوید . بلکه آنچه " اعتقاد " من است می گویم . من " معتقدم " ....
معتقدم که ریشه های ما انقلاب 57 است . ما در آن دوران ( دهه شصت ) خوب و بد داشتیم . اما محاسن آن دوره بیش از بدی هایش بود ولی این به آن معنا نیست که برگردیم به سی سال پیش . الان 1389 است و 2010 .
ما باید ببینیم در تکمیل انقلاب 57 ، اقتضای امروز جامعه ما چیست همین .
پس از خداحافظی به این فکر می کردم که برای روشن شدن حقیقت این قدر باید به سوژه نزدیک شد و در نیم متری او قرار گرفت تا دریافت واقعیات و حقایق کجایند ؟!
یعنی در عصر انفجار اطلاعات ، فیلترینگش به ما رسید ؟
به امید روزی که در سپهر رسانه ای کشورمان ، سبزها هم " تلویزیون " داشته باشند .


 


پس از ملاقات حضوری خانواده نوری زاد با وی و اظهار نگرانی از وضعیت جسمانی ناشی از ضرب و شتم سه شنبه گذشته، دادستان تهران با محمد نوری زاد در زندان اوین ملاقات کرد.

این خبر را محمد نوری زاد طی یک تماس تلفنی به خانواده اش داد. خانواده نوری زاد به خبر نگار”کلمه” گفتند پس از ملاقات دادستان تهران، محمد نوری زاد به بند عمومی برگردانده شد. در همین حال این نویسنده آزاده به خانواده اش گفته است حال جسمی اش بعد از ضرب و شتم رو به بهبود است و از وضعیت مساعدتری برخوردار است اما وی تا زمان آزادی- تا زمان صدور حکم دادگاه تجدیدنظر- به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

همسر آقای نوری زاد پس از ملاقات با وی گفته بود: وقتی در ملاقات کابینی آقای نوری زاد را دیدم، لازم نبود که حرفی بزند، سر و وضع آشفته او، خود گویای همه چیز بود. به قصد کشت او را کتک زده بودند، وقتی همسرم می خواست این واقعه غیر انسانی که باورش هنوز برای همه ما دشوار است را تعریف کند، هم او گریه می کرد و هم ما. گفته است دو شبانه روز است که در اعتراض به این رفتار خشونت آمیز لب به آب و غذا نزده است. اگر کسی امروز به داد او نرسد تا دو سه روز دیگر باید پیکر بی جان آقای نوری زاد را از اوین تحویل بگیریم.

اقدام دادستان تهران در رسیدگی به وضعیت نوری زاد برای جلوگیری از خودسری برخی نیروهای امنیتی حرکتی مثبت ارزیابی می شود.

 


 


دبير شوراي نگهباني با اشاره به بيانيه مشترك برزيل، تركيه و ايران، در تهران گفت: در اين خصوص حركت سياسي خوبي انجام شد.

به گزارش ايسنا، احمد جنتي هم‌چنين با اشاره به برگزاري كنفرانس خلع سلاح كه در آن نمايندگاني از 70 كشور شركت كرده بودند، اظهار كرد: حضور رييس‌جمهور در نيويورك و حرف‌هاي ايشان در خصوص مساله هسته‌يي عالي بود و اين موضوع برگ برنده‌اي در دست ماست.

وي برگزاري رزمايش‌هاي سپاه و ارتش را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: اين رزمايش‌ها نشان داد كه در منطقه قطب جديدي از قدرت سياسي و نظامي در حال به وجود آمدن است.

وي با اشاره به بيانيه مشترك برزيل، تركيه و ايران و اجلاس گروه 15 اظهار كرد: از دو كشور برادر، تركيه و برزيل تشكر مي‌كنم و بايد بگويم اين موضوع مشت محكمي به دهان غرب و آمريكا بود و بن‌بستي براي غرب به وجود آورد و باعث شد كه ديگر آن‌ها حرفي براي گفتن نداشته باشند.

وي همچنين با اشاره به مساله‌ عفاف و حجاب و تشكر از مردم و نمايندگان مجلس براي حمايت از اين مساله، اظهار كرد: آن‌هايي كه بايد قانون را اجرا كنند كساني هستند كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين مصوبه را داشتند اما بعد آن را در قفسي گذاشتند و درش را بستند. اين‌ها بايد جواب دهند كه چرا اين مصوبه را اجرا نمي‌كنند.

جنتي افزود: بنده هم در زمان تصويب اين امر در آن‌جا بودم و مطرح كردم كه شما از يك نقطه شروع كنيد. از آن‌هايي كه كارمند شما هستند آغاز كنيد. دانشگاه و دانشجو در اختيار شماست. با اين شرايط دانشجو را در دانشگاه بپذيريد. دانشجو نمره مي‌خواهد و بنابراين ناچار است كه به قانون عمل كند. در بيمارستان‌ها و ادارات نيز اين موضوع اجرايي شود. چرا تا به حال اين كار را انجام نداديد؟

وي با بيان اين‌كه " در سطح عموم براي مردم هم بايد فكري شود" ادامه داد: شما مي‌گوييد كه بايد كار فرهنگي انجام داد، آيا كار فرهنگي بي‌نياز كننده از كار اجرايي و قانون است؟ مي‌گوييد قانون را اجرا نمي‌كنيد و مي‌خواهيد كار فرهنگي انجام دهيد؟

امام جمعه موقت تهران با تاكيد بر اين‌كه " عواقب بد بدحجابي را هم ببينيم" گفت: ببينيم اين امر كجا متوقف مي‌شود. اين موضوع بيش از 20 سال شل گرفته شده است، حالا كه به اين جا رسيده است شما ديگر آن را شل نگيريد.


 


در پی افزایش اعتراض کارگران اخراج شده از کارخانه ها در ایران چهار تشکل کارگری اعلام کرده اند که برای پیگیری خواست های کارگران از سازمان تامین اجتماعی با یکدیگر متحد می شوند.

بنا بر گزارش خبرگزاری کارگران ایران، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، حزب اسلامی رفاه کارگران و جامعه اسلامی کارگران هدف متحد شدن خود را وحدت کارگران شاغل و بازنشسته برای برون رفت از وضع موجود سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده اند.

اختلاف کارگران و سازمان تامین اجتماعی

پیش از این گروه هایی از کارگران در تهران اعلام کرده بودند که اگر دولت و سازمان تامین اجتماعی به خواسته های کارگران توجه نکنند در روز ۲۵ تیرماه یک تجمع اعتراضی برپا خواهند کرد.

در تازه ترین تحول، کارگران اخراج شده ازکارخانه نوشابه سازی ساسان و شرکت واحد اتوبوس رانی تهران به سازمان تامین اجتماعی اعتراض کرده و خواستار دریافت مستمری بیکاری خود از این سازمان شده اند.

علی اکبر عیوضی مسوول شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به تجمع اعتراضی کارگران در برابر شعب سازمان تامین اجتماعی و عدم موافقت این سازمان با قبول احکام مربوط به قانون مشاغل سخت و زیان آور گفته است "چنانچه سازمان نسبت به حل ماجرا اقدام نکند کارگران شرکت واحد در وقت خود اعتراض خواهند کرد."

همزمان حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفته است اگر دولت "تا ابتدای تیرماه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی" را افزایش ندهد" اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به همراه کلیه هیات مدیره های کانون های بازنشستگی در روز ۲۵ تیرماه در مقابل مجلس دست به اجتماع توام با سکوت خواهند زد"

منبع: بی بی سی فارسی


 


مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت معتقد است "امروز جمهوری اسلامی، بخش مهمی از مهندسی افكار عمومی جهان را در ‌اختیار گرفته و بسیاری از مردم آزادی‌خواه و استقلال‌طلب دنیا به جان رئیس جمهوری ما قسم می‌خورند. "

به گزارش سامانه خبری آفتاب، علی‌اكبر جوانفكر بعد از ظهر پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه، در سومین جشنواره روابط‌ عمومی‌های برتر استان كرمانشاه که در تالار وحدت آن شهر و در جمع مدیران و مسئولان استان برگزار شد، ابتدائا گفت:
"امروز رئیس جمهوری كه منتخب مردم است با تواضع و فروتنی خود را نوكر و خادم مردم می‌داند و همه‌جا بر دستان پاک این ملت بوسه می‌زند و به آن هم افتخار می‌كند و خدا هم برای همین است كه او را نزد مردم عزیز كرده و این عزتی كه احمدی‌نژاد دارد محدود به ایران و مرزهای كشور نیست. "
جوانفكر همچنین ادعا كرد: امروز بسیاری از ملت‌ها و مردم آزادی‌خواه و استقلال‌طلب دنیا به جان رئیس جمهوری ما قسم می‌خورند و او را از صمیم دل دوست دارند و این محبت ملت‌ها محدود به آفریقا و آسیا هم نیست بلكه در همه‌جا مشاهده می‌شود و ما در برخی سفرهای خارجی نمونه‌های آن‌ را به كرات مشاهده می‌كنیم.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا افزود: هركس متواضع بود اوج می‌گیرد و امروز شما هوشمندی، درایت، تدبیر و مدیریت رئیس جمهور را در صحنه‌های مختلف به وضوح مشاهده می‌كنید و آنان به غیرقابل پیش‌بینی بودن ما معترف هستند و برای همین هم باید از اصل غافلگیری در برابر دشمن استفاده كرد و میدان را از دشمن گرفت.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی بخش مهمی از مهندسی افكار عمومی دنیا را در ‌اختیار گرفته و دشمنان غافل‌گیرانه نظاره‌گر آن هستند.

مشاور رئیس دولت تاکید کرد: "باید مردم را از همه مسائل مطلع كرد و با آنها رو راست بود و در صورت بروز مشكل از خود همین مردم استمداد طلبید و مطمئن باشید مردم بهترین كمك‌كار دولتمردان خواهند بود. "

لازم به ذکر است جوانفکر به غیر از مشاور مطبوعاتی رئیس‌ دولت، عضو «شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر انتشار آثار و اندیشه‌های محمود احمدی‌نژاد» و همچنین مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) می باشد.


 


خبرگزاری سپاه(فارس) نوشت:اسامی رسانه‌هایی که قرار است روز یکشنبه مصادف با دوم خرداد به دلیل افشاگری علیه جریان فتنه، مورد تجلیل نمایندگان مجلس قرار بگیرند، اعلام شد.

بر همین اساس حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران به خبرنگار پارلمانی فارس گفت که روز یکشنبه نمایندگان مجلس از رسانه‌ها و نشریاتی که در ایام فتنه به صورت خاص و ویژه با تهیه گزارش، خبر، مصاحبه و ارائه فیلم و فعالیت‌های این چنینی موجب بصیرت‌دهی در جامعه شده‌اند و با جریان فتنه مقابله کردند تقدیر و تشکر می‌کنند.

وی با اعلام اسامی رسانه‌هایی که قرار است از آنها در این مراسم تقدیر شود، افزود: روزنامه‌های کیهان، ایران، جوان، رسالت و وطن‌امروز و خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و برنا و همچنین سایت‌های خبری رجانیوز و جهان‌نیوز قرار است در این مراسم مورد تقدیر قرار بگیرند.

رسایی همچنین ادامه داد که در مراسم روز یکشنبه به صورت ویژه از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل برنامه‌هایش که نقش بسیار برجسته‌ای در مقابل جریان فتنه داشتنه است، تشکر می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که در این مراسم از مهمان‌ ویژه‌ای نیز تقدیر و تشکر می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها و سایت‌های دیگری نیز بودند که در ایام فتنه در مقابل با فتنه‌گران به وظایف خود عمل کردند، تصریح کرد: قدردانی نمایندگان از رسانه‌ها به نمایندگی از همه آنان صورت می‌گیرد و تلاش خواهیم کرد که در فرصتی از دیگر رسانه‌هایی که در مقابله با جریان فتنه اقدامات موثری انجام دادند، قدردانی شود.

وی با بیان اینکه در مراسم روز یکشنبه دو تن از مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به نمایندگی از بقیه رسانه‌ها سخنرانی خواهد کرد، اظهار داشت: فراکسیون انقلاب اسلامی طی مراسم‌ها و نکوداشت‌های دیگری از برخی کسانی که در مقابله با کودتای شکست خورده پس از انتخابات فعالیت داشتند، قدردانی ‌می‌کند.

 


 


نامه ای به صدرا ، پسر علیرضا بهشتی شیرازی ، مشاور میرحسین ، سردبیر روزنامه کلمه سبز

به نام آفریدگار اندیشه

صدرا جان سلام

به رسم نانوشته هر نامه ای ابتدا باید خودم را معرفی کنم . اما نیازی به معرفی نمی بینم . باید مرا بشناسی . یار دبستانی دیروز و فتنه گر امروز . جوانان آینده ی کشور چندین سال پیش و محارب حال . روزی چوب الف بر سرمان بود ، اینک چوب باتوم صدایمان را خفه می کند . باید یادمان بماند که همواره ساکت باشیم و هر چه دیدیم دم نزنیم .

پرسیدن از حال و احوالت هم که فایده ای ندارد . خوب می دانم چه اوضاع برآشفته ایست .

صدرا جان

اگر یادت باشد ، من نه اهل دروغم نه اهل دغل . بی ریای بی ریا . رک گویی مرام من است . پس رک و راست بگویم ، نمی خواستم این نامه را بنگارم که بگویند آن مرد دربند مشاور میرحسین است و نیازی به کمک ما ندارد و باید به فکر زندانیان گمنام باشیم ، حالا کاسه ی داغتر از آش شدی . از طرف پدرت هم نهی می شوم که چرا فروتنی که او پیشه کرده است را می شکنم . چرا قصد بزرگ کردن نام او را دارم . که صد البته به من نیازی نیست . بزرگ ، خود بزرگ است .

اما وقتی دوباره تصویر سیمای شاد و پرانرژی پدرت را در بالای نامه ای که برای دادستان در دفاع از نوری زاد نوشته بود مشاهده کردم ، دیگر دامنم از دست برفت . سکوت امانم را برید . نتوانستم خود را کنترل کنم . بغضی در گلویم نشست . نه توان ریختن اشکی ، نه نای فریاد آهی از سر درد . تنها یادی از خاطرات گذشته .

چه می توانم بکنم ؟ قلم بدست گرفتم . همان قلمی که پدر تو را ، راهی اوین کرد . همان قلم که خداوند زیبایی ها به آن قسم خورده است . “نون والقلم و مایسطرون” . تا هم از درد جانکاه خود بکاهم و هم امیدوار که شاید این نامه بدستت برسد و تو نیز بمانند من بغض فروخفته ی خود را بیرون بریزی . پس نوشتم :

نامه ای به رفیق بامرام روزگاری نه چندان دور ، صدرا

نمی دانم چطور شروع کنم . از چه بگویم . از آینده ای بگویم که خبری از آن نمی بینم ! از حالی بگویم که خودت بهتر می دانی ! با گذشته چطوری ؟

یادت می آید چه آرزوهایی را در خلوت فکر نوجوانی خود می پروراندیم . یادت می آید قصد کرده بودیم که آنقدر پیشرفت کنیم که کشور را از این رو به آن رو کنیم . ایرانی در خور ایرانی . ایران را دوباره به عرش تاریخ برسانیم و مردمش را در این گردون سرافراز . چه آرزوهایی داشتیم صدرا . یکی مهندس ، یکی دکتر . هر چه می شدیم مطمئن بودیم این خاک را نجات می دهیم .

اما چه شد ؟؟ چه بر سر آرزوهای زیبا و ساختمانهای بلند امال ما آمد ؟ چه شد که کشورمان در شبی سیاه و تاریکی مطلق فرورفت ؟ آن آینده ای که در رویا و بیداری در ذهنمان می پروراندیم به کجا رفت ؟

الان که برایت نامه می نویسم ، خاطرات مثل یک فیلم سینمایی از جلوی چشمم می گذرد و پدرت نقش اول این فیلم .

در تمام طول مدت رفاقتم با تو ، حتی یکبار نه از تو و نه از پدرت نشنیدم که بگوید پست و مقام سیاسی داشته است . در تمام این سالها ندیدم چشم به مادیات داشته باشد و نیک همه می دانند افکار او فراتر از این بود . ببین چه می نویسم . چیزی که عیان است ، چه حاجت به بیان است . چه نیازی به گفتن دارد .

تمام هم و غمش انتشاراتی بود به نام روزنه . روزنه ای سرشار از امید به فردا . روزنه ای برای پاکسازی فرهنگ کشور . روزنه ای برای اعتلا . روزنه ای به سوی نور .

بعد هم به یاری یار قدیمیش میرحسین آمد و سردبیر روزنامه کلمه سبز . در ابتدا کلمه بود ، چه خوش و خرم که سبز باشد . روزنامه ای که اگر توقیف نشده بود آینه ی تمام نمای جامعه می گشت و کاستی ها را نمایان و دو کلمه ی آزادی بیان را هجی می کرد . روزنامه ای که مطمئنم آینده ای روشن را نوید می داد ، به سوی ایران آباد و آزاد .

صدرا جان

می دانم با خودت فکر می کنی که پدرت شاید اشتباه کرد که دوباره قدم در وادی سیاست بی رحم این مرزوبوم نهاد . شاید باید کار فرهنگی را ادامه می داد . اما صدرا جان ، این بهایی است که ما برای آزادی می پردازیم . این امری است که ما برای رهایی از ظلم انجام می دهیم . شکنجه ، در حبس ماندن ، کتک خوردن ، کشته شدن . تمامی اینها برای اینست که یک روز روشن را در این خاک ببینیم . به یاد همان آرزوهای نوجوانی . در راستای اهدافمان .

چرا پدرت ؟ چه کسانی به این مقام والا می رسند که خود ، علایقشان و آزادیشان را در راه عقیده فدا کنند . در راه باورشان . اندکند کسانی که به این بزرگی می رسند . به این بزرگی که آزادی خود را در راه آزادی مردم بنهند .

صدرا جان

من و تو در زمانه ای زیست می کنیم که اوین به بزرگترین دانشگاه ایران تبدیل شده و دانشگاه محل جانیانی چماق بدست که جوانان مردم را لت و پار می کنند . بند ۲۰۹ و ۳۰۶ کلاس درس شده است و انفرادی خلوتگاه با خدا ، دانشکده هم پادگان گشته است و صدای عربده ی مزدوران از در و دیوار آن شنیده می شود .

صدرا جان

می دانم هیچگاه آرام کننده ی خوبی نبوده ام و همیشه غمی نیز بر دل غمدیدگان می افزودم . پس سخن کوتاه می کنم و تنها به یک جمله بسنده . به قطع آن می تواند مرهمی باشد بر زخمی که در قلبت نشسته .

الیس الله بکاف عبده : آیا خدا برای بنده اش کافی نیست ؟

الا بالذکر الله تطمئن القلوب : دل آرام گیرد با یاد خدا .

صبر و استقامت پیشه کن ، سعه صدر همچون نامت داشته باش ، که پیروزی از آن ماست .

 


 


رییس ستاد کل نیروهای مسلح یکی از علت های ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر را تنبیه صدام عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرلشگر بسیجی حسن فیروز‌آبادی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه اگر سپاه نبود، کشور نبود گفت: در اوایل انقلاب امام خمینی دستور دادند که عده‌ای یک سازمان نظامی را طراحی کرده تا انقلاب بتواند تصمیمات نظامی گرفته و در مقابل دشمنان نظام بایستد.

رییس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه انقلاب اسلامی در سال ۵۸ توسط امام خمینی تثبیت شد، اظهار داشت: در سال ۵۸ حضرت امام خمینی هر آنچه که برای انقلاب اسلامی لازم بود را تاسیس کردند؛در اردیبهشت آن سال سپاه پاسداران را تشکیل داده و در خرداد ماه جهاد سازندگی را به راه انداختند و در ۵آذر بسیج مستضعفین را تشکیل داده و بعد هم مجلس خبرگان اول قانون اساسی کشور را نوشت.

وی ادامه داد: ظرف سال ۵۸ انقلاب اسلامی نوپا توسط امام خمینی تثبیت و این انقلاب بر روی پای خود ایستاد به همین دلیل زمانی که دشمنان داخلی و خارجی متوجه تثبیت انقلاب شدند اقدامات خود را علیه انقلاب شروع کردند.

سرلشگر فیروز‌آبادی اظهار داشت: در اوایل انقلاب حدود دو هزار نشریه ضد انقلابی در کشور توسط گروهک های سیاسی مخالف امام منتشر می‌شد و بسیاری از روزنامه‌های رسمی کشور نیز به دلیل اینکه وابسته به دولت موقت بودند علیه امام مطالبی را منتشر می‌کردند.

وی به بیان اقدامات گروهک‌های مخالف انقلاب اشاره کرد و گفت: در آن زمان سلطنت‌طلب‌ها و کمونیست‌ها کردستان را و مائونیست‌ها شهر آمل را به آتش کشیدند اما سپاه توانست که در مقابل همه آنها بایستد. آنها بعد کودتای آمریکایی نوژه را طراحی کرده و بعد در انتخابات ریاست جمهوری از بی‌تجربگی فعالان سیاسی استفاده کرده و بنی‌صدر را از صندوق‌ها خارج کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: بعد از تثبیت انقلاب در سال ۵۸ توسط امام خمینی یک هجمه قوی و همه‌جانبه علیه کشور آغاز شد و بنی‌صدر تلاش کرد با گذاشتن نخست‌وزیر، نظام جمهوری اسلامی را تضعیف کند اما مجلس انقلابی اجازه نداد که او نخست‌وزیر مورد نظر خود را بگذارد به همین دلیل بنی‌صدر مجبور شد شهید رجایی را به نخست‌وزیری منصوب کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این بار دشمنان انقلاب بیکار ننشسته و به دلیل اینکه دیدند امام دولت مکتبی را در کشور تشکیل داده جنگ را بر ما تحمیل کردند و بنی‌صدر نیز به عنوان فرمانده جنگ برای سپاه کارشکنی کرده و به آنها اسلحه نمی‌داد و در تهران نیز علیه دولت صحبت کرده و با منافقین تشکیل جلسه داده و آنها را علیه امام و انقلاب تحریک می‌کرد.

فیروز‌آبادی تاکید کرد: نهضت، فکر و راه امام به عنوان اسلام ناب محمدی و مکتب علوی و زهرائی به راحتی مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت به همین دلیل دشمنان تلاش می‌کردند این نهضت را خوابانده و متوقف کنند. بنی‌صدر نیز هم در دولت، هم درکشور و هم در جنگ بن‌بست و مشکلات ایجاد ‌می‌کرد.

فیروز‌آبادی ادامه داد: کارشکنی بنی‌صدر برای سپاه باعث شد که سپاه خرمشهر به فرماندهی شهید جهان‌آرا به خاطر نداشتن سلاح شکست خورده و صدام خرمشهر را تصرف کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که در این زمان با بنی‌صدر چه کاری می‌بایستی انجام می‌شد، ادامه داد: قانون اساسی خبرگان اول این موضوع را پیش‌بینی کرده بود و به همین دلیل رای به عدم صلاحیت بنی‌صدر و امام وی را عزل کرد و فتح خرمشهر از همین جا شروع شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: امام بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل و وی با پوشیدن لباس زنانه به همراه منافقین از کشور فرار کرد. در آن زمان به دلیل اینکه ملت متحد شده و نفاق از بین رفته بود ارتش و سپاه با یکدیگر متحد شده و برای درآوردن زمین‌‌های اشغالی از چکمه‌های نیروهای بعثی طرح فتح‌المبین و بیت‌المقدس را ریخته و به سرعت و ظرف چند ماه تمام مناطق اشغالی از منطقه مهران تا جنوب خوزستان را آزاد کردند و تهدید از روی خوزستان و مناطق نفتی کشور برداشته شده و شرایط برای فتح خرمشهر مهیا شد.

سرلشگر فیروز‌آبادی با بیان اینکه قطعنامه الجزایر توافق میان ایران و عراق برای تعیین مرزهای آبی و خشکی دو کشور بود گفت: صدام در ابتدای جنگ قطعنامه الجزایر را پاره و بعد به ایران حمله کرد. در این قطعنامه مرز آبی دو کشور خطی در وسط اروندرود بود و صدام می‌خواست با این کار بتواند از روی این مرزها بگذرد.

وی هدف مرحله اول حمله صدام به کشور را فتح خرمشهر عنوان کرد و گفت: صدام معتقد بود با فتح خرمشهر دو طرف مرز آبی اروندرود در اختیار او قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس از ۶ و ۷ اردیبهشت با رمز یا امیرالمومنین آغاز شد، ادامه داد: عراقی‌ها زمانی که به خرمشهر رسیده بودند این شهر را خراب کرده و از آجر و سیمان خانه‌ها برای خود سنگر ساخته بودند و در شهر هر چه تیرآهن بود، در زمین خالی کرده بودند تا بال‌گرد‌ها نتوانند پشت آنها نیرو خالی کنند، همچنین نیروهای عراقی پشت شهر را مین‌گذاری کرده بودند اما رزمندگان اسلام با هوشمندی دقیق از مکانی وارد خرمشهر شدند که عراقی‌ها فکر آن را نمی‌کردند و در ساعت ۱۰ صبح سوم خرداد رزمندگان به مسجدجامع خرمشهر رسیده و پرچم ایران را بر گنبد آن برافراشتند.

وی ادامه داد: صدام در این عملیات چند هزار اسیر داده و غنائم بسیاری بر جای گذاشت و فرماندهان وی نیز مجبور شدند عقب‌نشینی کنند. ما نامه‌هایی در اختیار داریم که نشان می‌دهد صدام تصور می‌کرده که بعد از این عملیات رزمندگان اسلام بصره را نیز تصرف خواهند کرد به همین دلیل دستور حفظ این شهر را می‌دهد.

فیروز‌آبادی با بیان اینکه با فتح خرمشهر انقلاب اسلامی تثبیت شد، افزود: در این زمان متجاوز شکست خورده و خرمشهر به دست رزمندگان اسلام رسید و آلمان، فرانسه، آمریکا و شوروی هم که از هم‌پیمانان صدام بودند در مقابل ایران شکست خورده‌اند و هدف دوم آنها که فتح تهران و شکست انقلاب بود نیز خود به خود بر باد رفت.

رئیس ستاد کل‌نیروهای مسلح اظهار داشت: متحدان صدام، آمریکا، شورای امنیت و سازمان ملل دست پاچه دور هم جمع شده و برای اولین بار بعد از چهار سال از آغاز جنگ آتش‌بس اعلام کردند. اما امام فرمود ما آتش‌بس را به چند شرط می‌پذیریم؛ یک اینکه صدام از تمام سرزمین‌های اشغالی ایران بیرون رفته، دوم متجاوز معرفی شود چرا که تا این روز اعلام می‌کردند انقلاب اسلامی جنگ‌طلب است.

وی سومین شرط امام را پرداخت خسارت‌‌های ایران عنوان کرد و گفت: آنهایی که برای واسطه‌گری آمده بودند گویا شروط امام را متوجه نمی‌شدند آنها همواره اعلام می‌کردند که صدام خواهان آتش‌بس بوده اما ایران جنگ‌طلب است.

سرلشکر فیروزآبادی ادامه داد: از سوی دیگر آنها دست به دست هم برای تجهیز عراق می‌دادند. فرانسه موشک‌های خود، آلمان بمب شیمیایی و اردونی‌ها سلاح در اختیار صدام می‌گذاشتند و هر چند که صدام آتش‌بس می‌گفت اما می‌خواست این تجهیزات را دریافت کرده و مجدد حمله کند. در آن زمان همه می‌خواستند انقلاب اسلامی را نابود کنند چرا که این انقلاب چراغ راه ملت‌ها شده بود.

سرلشگر فیروز‌آبادی با بیان اینکه فتح خرمشهر باعث شد اقتدار رزمندگان اسلام و ایران را جهانیان بپذیرند، ادامه داد: همه افتخارات ما از جنگ است و اگر ما آتش‌بس را می‌پذیرفتیم پیروزی به دست نمی‌آوردیم چرا که هنوز زمین‌های ما در اختیار نیروهای عراق بود به همین دلیل آتش‌بس پایان جنگ نبود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به ظلم ها وکشتارهای عراق علیه ملت ایران اظهارداشت: آیا کسی که این همه ظلم کرده نباید تنبیه شود؟به همین دلیل ادامه جنگ به خاطر تنبیه متجاوز بود و از همه مهم‌تر اینکه اگر جنگ ادامه نمی‌یافت و روحیه مقاومت و ایثار تداوم پیدا نمی‌کرد و صدام ذلیلانه شکست نمی‌خورد این بازدارندگی که ایران در برابر استکبار جهانی را بدست آورده دیگر وجود نداشت.

وی ادامه داد: تجهیزات جنگی، مهندسی دفاعی، تولید علم، پیشرفت دانش و پیروزی‌های سیاسی خط امام مربوط به مقاومت رزمندگان در برابر صدام و متحدان شرقی و غربی آن است. به همین دلیل پیروزی‌های ایران در عرصه سیاست مرهون آن شهادت‌ها، جان‌بازی‌ها، فداکاری‌های خانواده‌ شهدا و آزادگان است.

سرلشکر فیروزآبادی جنگ تحمیلی را سرمایه و ذخیره عظیمی برای بیمه کردن انقلاب عنوان کرد و گفت: زمانی که خرمشهر فتح و کشور تثبیت و اداره آن ادامه یافت دشمنان اعلام کردند که تا زمانی که امام زنده است نمی‌توانند کاری از پیش برند به همین دلیل همه طراح‌های خود را برای بعد از امام قرار دادند. امام با عزت به لقاءالله پیوست و ملت ایران کمتر از ظرف ۲۴ ساعت جانشین شایسته ایشان را تعیین کرده و ثبات انقلاب تضمین شد.

وی خاطر نشان کرد: اینکه برخی می‌گویند جنگ نرم از ۲۰ سال پیش شروع شده به تصمیم مجلس خبرگان برای انتخاب جایگزین امام بازمی‌گردد. آنها متوجه شدند که مقام معظم رهبری راه امام را ادامه خواهد داد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مایه اصلی جنگ نرم را نهضت آزادی معرفی کرد و ادامه داد: پایه‌گذار اصلی نهضت آزادی مرحوم بازرگان بود اما کسی که کارت سبز آمریکا را در دست داشت همواره از امام و نهضت ایشان ایراد گرفته و برخی از گروه‌ها و دانشجویان را به سمت آمریکا هدایت می‌کرد و افرادی هم که منافقانه یا به خاطر منافع خود نهضت امام را پذیرفته بودند به دنبال جایگزین کردن فکر دیگری به جای فکر امام بودند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: آنها در مرحله اول گفتند باید اصلاحاتی را انجام داد و به دنبال تغییرات در خط امام رفتند. آنها معیشت مردم را تغییر داده و فاصله طبقاتی را ایجاد کردند وزمانی که مردم متوجه این موضوع شده ، از این جریان روی برگرداندند. بعد یک جریان سیاسی به عنوان “مشارکت” به راه انداخته که برنامه آن از بین بردن فکر و نهضت امام بود و از سوی دیگر هم به آمریکایی‌ها سواری می‌دادند.

وی خاطر نشان کرد: مردم این امر را قبول نکرده و با هدایت رهبری در انتخابات به کسی رای دادند که راه امام، عدالت، مهرورزی و خدمت به مردم را معرفی می‌کرد. افرادی که فکر می‌کردند می‌توانند راه امام را تغییر دهند مایوس و عصبانی شده و به قصد انتقام‌جوئی برآمدند و همه اتفاقاتی که بعد از ۲۲ خرداد روی داد را مشاهده کردیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این فتنه محصول فکری همه کسانی بود که از خط و فکر امام زاویه داشته یا دچار فساد سیاسی و اقتصادی شده بودند و دیگر در خط امام جایی برای مسئولیت آنها نمانده بود. آنها با یکدیگر متحد شده و گفتند باید احمدی‌نژاد حذف شده و هر کسی که می‌خواهد باشد جایگزین او شود.

وی خطاب به مردم گفت: مردم هوشیار باشید که فتنه‌گران سیاست خود را تعدیل کرده و می‌خواهند کار سیاسی انجام دهند اما مسیر آنها از خط امام جدا است.

سرلشکر فیروزآبادی در پایان گفت: مردم باید مانع ایجاد اغتشاش شده و مطمئن باشند که نیروهای مسلح، بسیجیان و حزب‌اللهی‌ها راه امام را ادامه خواهند داد.

 


 


آیدین خواجه ای فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

خانواده خواجه ای می گویند این فعال دانشجویی آذربایجانی شب چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۸۹ چند ساعت پس از خروج از منزل پدری در کوی میرداماد تبریز، با خانواده تماس گرفته و خبر از بازداشت خود توسط مامورین اداره اطلاعات داده است.

خواجه ای پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) بازداشت و به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود. این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۹ آبان ۸۸ پس از تحمل مدت حبس تعزیری از زندان آزاد شده بود.

بازداشت این فعال دانشجویی آذربایجانی در حالی صورت می گیرد که با نزدیک شدن به یک خرداد سالروز اعتراضات گسترده آذربایجانیها به کاریکاتور توهین آمیز چاپ شده در روزنامه دولتی ایران بازداشتها در منطقه آذربایجان سیر صعودی به خود گرفته و در روزهای گذشته رامین جباری، آیت مهرعلی بیگلو، مهندس حافظ سردارپور، نادر عزیزی، مهدی زینالی، علیرضا حسین زاده، رضا عبدی، حسین محمدی الوار ، مصطفی جمشیدی، مهناز کریمی و محمد فرجیان بازداشت شده اند.


 


احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: “ترکیه و برزیل به نمایندگی از غرب و طبق درخواست آمریکا قرارداد هسته‌‌ای را با ایران امضا کردند. “

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل ازسایت اینترنتی زمان، وزیر خارجه ترکیه گفت: اگر جامعه جهانی، ترکیه را برای خودداری از استرداد اورانیوم ۱۲۰۰کیلوئی تحت فشار بگذارد، ترکیه بی درنگ اورانیوم امانتی درنزد خود را به ایران مسترد خواهد کرد؛ ترکیه از اعتماد ایران نسبت به خود سوء استفاده نمی کند.

داووداوغلو اضافه کرد: قرارداد هسته‌ای تهران با هدف توقف فعالیت غنی سازی ایران امضا نشده است، زیرا‌ هر‌ کشوری حق دارد به عنوان عضو NPT و تحت نظارت آژانس بین المللی اتمی در راستای اهداف صلح آمیز اورانیوم را غنی سازی کند؛ اگر برخی از کشورها بخواهند در بخش غنی سازی اورانیوم انحصار طلبانه رفتار کنند و این امر را تحت انحصار مطلق خود قرار دهند، در آن صورت غنی سازی اورانیوم به یک سلاح اقتصادی تبدیل خواهد شد.

او ادامه داد: برای مثال انرژی هسته ای یکی از نیازهای اساسی ترکیه درحال توسعه سریع است. زیرا ترکیه از لحاظ ذخایر هیدروکربوری کشور فقیری است و اگر کشوری بخواهد انحصارغنی سازی اورانیوم را در اختیار خود بگیرد، کشورهای دیگر و از جمله ترکیه را می تواند مورد تحریم قرار دهد. لذا ترکیه مخالف ایجاد انحصار غنی سازی اورانیوم در جهان است.

رئیس دیپلماسی ترکیه همچنین گفت: مسئله تحریم ایران باعث شد دولت ترکیه و وزارت نیرو تصمیم بگیرد که ترکیه با تاسیس نیروگاه اتمی، غنی سازی اورانیوم را آغاز و در این زمینه خود کفا شود؛ ما معتقدیم تشدید تحریم ایران به ضرر ترکیه خواهد بود. ترکیه نمی تواند نظاره گر تحریم همسایه خود باشد. به ترکیه ربطی ندارد که آیا ایران در ده سال آینده احتمالا” به تهدید هسته ای تبدیل خواهد شد یا نه.

این دیپلمات برجسته ترک در ادامه اظهار داشت: در شرایط حاضر ترکیه می خواهد از ردیف شانزدهمین قدرت اقتصادی جهان به ردیف دهم صعود کند. اگر تحریم ها علیه ایران از بین برود، حجم تجاری و اقتصادی ایران در پنج سال آینده به ۳۰ ویا ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ چنانکه در سال ۱۹۹۱ با آغاز جنگ عراق، صادرات ۲٫۵ میلیارد دلاری ترکیه به عراق به صفر رسید. اکنون ما به فکر تجارت استان های مرزی ترکیه با ایران هستیم و می خواهیم راه زمینی ترکیه به آسیای میانه بازنگه داشته شود و انتقال گاز قطع نشود.

داووداغلو در عین حال تصریح کرد: اسراییل دارای سلاح های اتمی است که خارج از نظارت بین المللی قراردارد. این کشور خواهان تشدید تحریم علیه ایران است. ترکیه برای دستیابی به درآمد ملی یک تریلیون دلاری در دوسال آینده و برای دستیابی به درآمدهای دو تریلیون دلاری در ده سال آینده نیازمند تامین منابع انرژی به ‌خصوص انرژی هسته‌ای است؛ ما برای جبران دیرکرد دستیابی به انرژی هسته‌ای اقدامات سریعی را آغاز کرده است. برخی از کشورها می خواهند سازمان های جهانی برای انحصارات غنی سازی اورانیوم نظیر اوپک (نفت‌) را به وجود آورند. ترکیه نگران این اقدام بوده و با آن مقابله خواهد کرد. کشورهای عضو ‌‌سازمان ملل متحد حق دارند مسئولانه به تکنولوژی غنی سازی و بهره برداری از انرژی هسته ای دست یابند.

به گزارش ایربا، داود اوغلو همچنین با شرکت دربرنامه تلویزیون NTV به ‌سئوالات مخاطبان این برنامه درباره قرارداد هسته ای تهران پاسخ گفت.

او بار دیگر تاکید کرد که با امضای قرارداد هسته ای سه جانبه در تهران، همه خواسته‌های جامعه بین‌المللی و ۵+۱ برآورده شده است. البته ایران نگران بود که ازحقوق خود محروم شود و لذا ترکیه به دو طرف توصیه کرده که از بیان سخنان تحریک آمیزخودداری کنند. آنها نیز قول داده اند که به این توصیه عمل کنند. کمترین سستی در این روال باعث نابودی همه دستاوردها خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: اگر قرارداد تهران امضا نمی شد، درهفته جاری شدیدترین تحریم ها علیه ایران دردستور کار قرارمی گرفت ولی بعد از این اقدام باید کشورهای عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد محتاطانه تر عمل کنند. در روزهای آینده احتمال تحریم ایران وجود ندارد؛ بدون شک اصرار غرب بر تحریم ایران به ترکیه نیز خسارت وارد خواهد کرد و ترکیه با تحریم ها مقابله خواهد کرد. ایران و ترکیه همدیگر را به خوبی می شناسند ولی مذاکره با ایران بسیارسخت است.

وی افزود: قرارداد هسته ای تهران هم نگرانی های ایران را رفع کرده و هم سه خواسته غرب را برآورده کرده است. تکنولوژی هسته ای متعلق به همه بشریت است و به خصوص ترکیه به عنوان کشوری که از نفت و گاز محروم است، نیاز شدیدی به تکنولوژی هسته ای و انرژی هسته ای دارد. هدف تلاش ترکیه برای حل مسئله هسته ای ایران، محدود به پیشگیری از بحران ایران نیست بلکه با حل مسئله هسته‌ای ایران از جنگ های منطقه ای وحتی جنگ جهانی پیشگیری می شود.

 


 


رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری با اعلام اینکه نباید در ایران بیکاری داشته باشیم، گفت: امروزه باید میلیون‌ها نفر از مردم دنیا در خدمت ملت ایران باشند و این اتفاق تا ۱۵ سال آینده روی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار رحیم مشایی صبح پنج شنبه در نخستین همایش بزرگ اتحاد اصولگرایان در مسجد شکوهی ساری با اعلام اینکه آمریکایی‌ها در اداره کشور خود با چالش مواجه شدند، بیان داشت: دنیا زبانش به این نام باز شده است که تغییر سیاست‌های آمریکا دردی را دوا نمی‌کند.

رئیس نهاد ریاست جمهوری با اشار به اینکه سیاست تغییر آمریکا باید با رضایت ملت ایران باشد، اضافه کرد: امروز ملت ایران باید در جایگاه بالاتری زندگی کند.

رحیم مشایی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل تصریح کرد: هر پنج سخنرانی احمدی‌نژاد در بزرگ‌ترین مجمع سیاسی جهان یک حرف و یک منطق داشت و آن ایستادگی در مقابل زورگویی‌های دنیا است.

وی با اشاره به اینکه سخنرانی رئیس جمهور ایران مهم‌تر از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا بوده است، شناخت زمان و ضرورت مطالبات بشریت را از سوی احمدی‌نژاد یادآور شد و بیان داشت: انسان همیشه در خسران است و این خسرانها فرصتیهایی هستنند که از دست می‌روند.

مشایی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها باید منطقه را ترک کنند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها هر روز منفورتر می‌شوند و ادامه سیاستهای فعلی آنها را منفورتر خواهد ساخت.

رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری از خاورمیانه به عنوان بهترین منطقه عالم یاد کرد و گفت: رژیم صهیونیستی که البته اکنون چیزی از آن باقی نمانده است، ایجاد شده که منافع قدرت‌های بزرگ چند ملیتی را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه نباید در ایران بیکاری داشته باشیم، گفت: امروزه باید میلیون‌ها نفر از مردم دنیا در خدمت ملت ایران باشند و این اتفاق تا ۱۵ سال آینده روی می‌دهد.

رحیم مشایی با بیان اینکه ایران زنده است و پایدار می‌ماند، به مقاومت کشورمان در برابر زورگویی‌های عراق و همدستانشان اشاره کرد و افزود: به طور رسمی ۱۴ کشور دنیا در جنگ عراق را کمک کردند و ۴۰ کشور دنیا نیز به طور غیررسمی کمک صدام در جنگ با ایران بودند اما اکنون ایران همچنان مقاوم و پابرجاست.

رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری با اعلام خطر برای اهل ایمان به دلیل نداشتن آگاهی و معرفت تصریح کرد: اگر تحلیل درست از شرایط نداشته باشیم تحت تاثیر تحلیل دشمن، عمل می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه مازندران در طول تاریخ توانست پرچم عدالت‌خواهی و گرایش به فرهنگ علوی را بر افراشته کند، تصریح کرد: مازندران در بسیاری از زمینه‌ها گوی سبقت را از دیگر مناطق کشور ربوده است.

رحیم مشایی با برشمردن بخشی از فداکاری‌های مازندرانی‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: لشگر ۲۵ کربلای مازندران در خط شکنی دفاع مقدس پیشگام بوده است و خاطره رشادتهای رزمندگان مازندرانی همیشه در اذهان است.


 


مهندس میرحسین موسوی سال گذشته و در چنین روز در سفر استانی به استان یزد در ادامه رقابت های انتخاباتی در سفر به اردکان و یزد در اجتماعات باشکوه مردم این استان به سخنرانی پرداخت . وی در این سخنرانی ها بازگشت به قانون را خواسته اصلی و منطقی مردم برشمرد .

میرحسین موسوی درجمع مردم یزد داشتن اقتصاد نیرومند را به معنی ایجاد دورنمای روشن برای جوانان دانست و یکی از مهمترین وظایف دولت‌ها را حمایت از تولید و اقتصاد ملی خواند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، موسوی گفت:« البته اینکه از مدیریت جهانی صحبت کنیم هم خوب است اما به شرطی که قدرت چنین چیزی را داشته باشیم و قطعا این قدرت از اقتصاد نیرومند بدست می‌آید.»

موسوی تجلی منافع ملی را در صحنه‌ اقتصاد دانست و با تاکید بر اینکه باید اقتصادی نیرومند داشته باشیم،تصریح کرد:« اگر اقتصاد ملی قدرتمندی نداشته باشیم و تورم و بیکاری را حل نکنیم، به تحقیر ما درسطح بین‌المللی می‌انجامد.»

موسوی با تاکید بر لزوم پیگیری جدی اهداف سند چشم‌انداز۲۰ ساله،گفت:« اگر در میدان مسابقه جهانی و منطقه‌ای نتوانیم یک اقتصاد ملی قوی داشته باشیم نخواهیم توانست در سالهای آتی دربرابر رقیب‌های قدرتمند کشور را حفظ کنیم.»

میرحسین موسوی همچنین لزوم بهره‌گیری از عقل جمعی و انجام مشورت در حل مشکلات را یادآور شد و در همین زمینه به شدت از انحلال شوراهای تصمیم‌گیری و سازمان مدیریت انتقاد کرد.

موسوی گفت:«خواسته منطقی ملت بازگشت به قانون و مسیر عقلانی است که امیدواریم در دولت بعد عملی شود.»

میرحسین موسوی در ادامه به شدت به انتقاد از سیاست‌های موجود در زمینه واردات محصولات کشاورزی و تورم ۲۵درصدی و آنچه « اقتصاد صدقه‌ای» می‌خواند پرداخت و این مشکلات را مانعی در راه تحقق استقلال اقتصادی دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بر لزوم توجه به «اشتغال دائم» تاکید کرد و در ادامه نقش مردم را در حمایت از اقتصاد ملی و وظیفه دولت را در لزوم داشتن جهت‌گیری روشن و بسترسازی یادآور شد.

میرحسین موسوی درادامه با بیان اینکه «اگر ایران را دوست داریم باید از تولید و کشاورزی ملی حمایت کنیم» به مطرح شدن بحث هویت ملی درسند چشم‌انداز۲۰ ساله اشاره کرد و این موضوع را نشان دهنده کلیدی بودن اصل درک و حفظ هویت ایرانی دانست و گفت:« بدون هویت ملی نمی‌توانیم سیاست‌های فرهنگی ، اقتصادی،‌ اجتماعی و سیاست خارجی درستی داشته باشیم.زمانی می‌توانیم دردنیا تاثیرگذار باشیم که ابتدا به هویت ایرانی مان بپردازیم.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این عقیده که در سیاست‌های فعلی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به اندازه کافی به موضوع هویت ایرانی توجه نشده گفت:« برای مثال حیات خلوت مان در آسیای میانه و قفقاز را فراموش می‌کنیم و در عوض سراغ ‌آمریکای لاتین می‌رویم. البته نمی‌گویم چرا به سمت آمریکای لاتین می‌رویم؟ اما اینکه دریک سال یک یا دو ملاقات با این کشورها داریم اما با همسایگان خود ارتباط کمتری داریم، جای سوال دارد.»

به گزارش خبرنگار ایسنا، موسوی پیش از این در شهرستان اردکان با خانواده مرحوم آیت‌الله روح‌الله خاتمی دیدار و با حضور بر سر مزار ایشان با قرائت فاتحه به مقام وی و شهدای استان یزد ادای احترام کرد.

وی همچنین در سخنان کوتاهی در مسجد گلزار شهدای اردکان، آیت‌الله خاتمی را فردی باتقوا،‌ فقیه و دلسوز توصیف کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد مردم با برخورد اندیشه‌ها آزادانه از عمق آگاهی خود استفاده کنند و در ۲۲ خرداد مطابق با تعقل‌شان آنچه مطابق با راه شهیدان است، انجام دهند.

میرحسین موسوی هم‌چنین درجمع مردم شهرستان میبد نیز درباره انتخابات صحبت کرد و به انتقاد از عملکرد صداوسیما در این زمینه پرداخت.

موسوی قانون‌گریزی، نرخ‌ بالای تورم و شفافیت نداشتن عملکرد دولت را از مشکلات دانست.

موسوی همچنین گفت که دولت‌ها موظفند از ‌صنعت و کشاورزی داخلی حمایت کنند.

منبع: تحول سبز


 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه محدودیت دسترسی به سرعت اینترنت در دانشگاهها، سازمانهای تجاری و بانکها وجود ندارد گفت: از نظر فنی این آمادگی وجود دارد تا سرعت اینترنت را برای کاربران خانگی ارتقاء دهیم اما سرعت فعلی مناسب است.

رضا تقی پور در پاسخ به مهر در مورد وضعیت فعلی سرعت اینترنت و محدودیت استفاده از اینترنت با سرعت بیش از ۱۲۸ کیلوبایت در ثانیه گفت: تعریفی که نهادهای فرهنگی از اینترنت برداشت کرده اند استفاده دانشگاهها، سازمانهای تجاری و بانکها از پهنای باند پرسرعت است اما زمانی که کاربردهای جدیدی بر روی این شبکه تعریف شوند امکان ارتقاء از نظر زیر ساختهای فنی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه سرعت فعلی اینترنت برای کاربران خانگی مناسب است، ادامه داد: در صورت نیاز امکان زیر ساختی حذف این محدودیت وجود دارد و از نظر فنی نیز آمادگی افزایش سرعت اینترنت را داریم.

تقی پور با اشاره به عواملی که سبب افزایش سرعت اینترنت خواهد شد به مهر گفت: در حال توسعه ظرفیت بین المللی اینترنت هستیم و در ماه گذشته این ظرفیت به دو برابر رسیده است. همچنین ظرفیت داخلی هم به تدریج در استانها در حال توسعه است به نحوی که امروز در بعضی استانها مشکل ظرفیت نداریم.

وزیر ارتباطات پیش بینی کرد که در برنامه پنجم توسعه تابستان آینده این ظرفیت در همه استانها به طور کامل در اختیار تمام کاربران و متقاضیان قرار گیرد.

 


 


رئیس اداره آموزش همگانی نیروی انتظامی در آذربایجان شرقی گفت: ایران نسبت به جمعیت موجود در حال حاضر اولین مصرف کننده مواد مخدر در جهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر،سرگرد محمد شیری فرای ظهر پنجشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس و کاریکاتور فقر، تبعیض و حقوق بشر افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر و جمعیت جوان آن بیش از کشورهای دیگر در معرض آسیب قرار دارد.

وی اظهار داشت: اعتیاد یک آسیب و معضل اجتماعی است که علاوه بر توجه مسئولان نیازمند همت بیشتر جوانان برای نه گفتن به مواد مخدر نیز است.

شیری تصریح کرد: سالانه مافیای مواد مخدر در جهان به ایران پیشنهاد می کنند تا با دریافت مبالغی کلان اجازه سرازیر شدن مواد مخدر را به کشور صادر کنند که مسئولان کشور همواره با این تقاضا مخالفت و مبارزه کرده اند.

وی همچنین با اشاره به مبارزات نیروی انتظامی برای مقابله با مواد مخدر در کشور گفت: کشفیات ۹۳ درصدی و شهدای مبارزه با مواد مخدر یک افتخار برای نیروی انتظامی محسوب می شود.

دادستان عمومی و انقلاب آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تاکید دین اسلام بر حقوق بشر گفت: علیرغم تلاش غربی ها برای منسوب کردن منشا حقوق بشر به خود، دین اسلام از همان ابتدا مصادیق این حقوق را داشت است.

موسی خلیل اللهی تصریح کرد: اصلی ترین منادی حقوق بشر در نیا دین اسلام است به طوری که بحث و بررسی علمی در همه حوزه ها از نظر این دین آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: با مراجعه به احادیث و آیات قرآنی در می یابیم که از همان ابتدا مسائلی نظیر حقوق زنان، منع شکنجه و محکومیت فقر و تبعیض در دین اسلام تاکید شده است.

خلیل اللهی اظهار داشت: فقر دارای تبعات و آسیب های اجتماعی متعددی است که قرآن با تاکید بر ضرورت تقسیم عادلانه ثروت و ایجاد قسط و عدل در جامعه به آن پرداخته است.

وی همچنین با مفید خواندن برگزاری چنین نمایشگاهی در اطلاع رسانی و آگاه سازی در رابطه با آسیب های اجتماعی گفت: این آثار نشان دهنده توجه جوانان استان به مباحث فرهنگی و مسائل اجتماعی است.

گفتنی است نمایشگاه عکس و کاریکاتور فقر، تبعیض و حقوق بشر با همکاری کمیسیون حقوق بشر منطقه هشت تبریز ظهر امروز در فرهنگسرای خاقانی تبریز گشایش یافته و تا روز یکشنبه آماده بازدید علاقه مندان است.

 


 


اصلاحات دفتر رئیس جمهور تنها در حد جابجائی چند معاون باقی نماند و به نظر می رسد، تغییرات جدی تری در راه است.

به گزارش جهان روزنامه دولتی ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به زودی تحت مدیریت دفتر رئیس جمهور قرار می گیرد.

در حال حاضر روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا زیر مجموعه و تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند.

اگر چه این دو مجموعه خبری پیش از این نیز، جزئی از ارشاد محسوب می شدند،اما وزیر ارشاد کمترین سهم را در مدیریت آن داشت و انتخاب و انتصاب روسای آن با هماهنگی رئیس جمهور و دفتر وی انجام می شد.این موضوع در انتصاب بهداد برای مدیر عاملی ایرنا بیشتر خودش را نشان داد.در آن زمان برخی رسانه ها نوشتند که بهداد به دلیل انتصابش از سوی رئیس جمهور در موضع بالاتری نسبت به وزیر وقت ارشاد قرار دارد.این برداشت ها در زمان معارفه وی از سوی وزیر ارشاد و عکس هائی که از آن جلسه منتشر شده بود،باور پذیر تر شد.

 


 


اطلاعات رسیده از سازمان تأمین اجتماعی از نفوذ یک حزب سیاسی با مارک دانشجویی در این سازمان حکایت دارد!

حزب 72 تن ایران اسلامی که خود را تشکل و حزبی دانشجویی و طرفدار دولت می‌داند، در سازمان تأمین اجتاعی نفوذ کرده و حتی گفته می‌شود مهدی فتحی، دبیرکل این حزب سیاسی، به عنوان بازرس ویژه ذبیحی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، برگزیده شده است؛ البته گویا علاوه بر فتحی، یکی دیگر از اعضای حزب 72 تن ایران اسلامی نیز در دفتر مدیرعامل تأمین اجتماعی مشغول به کار است.

بنابر این گزارش، از سوی دیگر چندی پیش سازمان تأمین اجتماعی، همایشی با عنوان «هدفمند کردن یارانه‌ها، تحقق عدالت اجتماعی» را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار کرد به طوری که اعضای این حزب سیاسی از گردانندگان اصلی این همایش بودند و حضور آنها در این همایش محسوس بود. همایشی که به طور طبیعی و ذاتی از وظایف وزارت رفاه است نه از وظایف سازمان تأمین اجتماعی!

این در حالی است که رئیس پیشین هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و دبیر فعلی هیأت امنای این سازمان در برابر نفوذ این حزب سیاسی به سازمان تأمین اجتماعی سکوت اختیار کرده چرا که گفته می‌شود مدیرعامل تأمین اجتماعی و نورالدینی معاونت حقوقی و امور مجلس این سازمان حمایت گسترده‌ای از حزب 72 تن ایران اسلامی انجام می‌دهند به گونه‌ای که حتی صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی نیز نتوانسته است بر این‌گونه امور در سازمان تأمین اجتماعی نظارت و مدیریت داشته باشد.

اینها در حالی است که ذبیحی، مدیرعامل تأمین اجتماعی، مدعی است که در دولت‌های گذشته، احزاب سیاسی در این سازمان منافع داشته‌اند و میلیاردها تومان از منابع مالی تأمین اجتماعی سوءاستفاده کرده‌اند اما گویا تاریخ حداقل در این سازمان تکرار می‌شود و تأمین اجتماعی، همچنان مورد لطف احزاب سیاسی روز البته این بار با مارک دانشجویی آن در خدمت سازمان تأمین اجتماعی است.

البته گفتنی است که رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به کهکیلویه و بویراحمد گفته بود، «هر کس که پارتی‌بازی کند از دولت احمدی‌نژاد نیست» حال باید دید واکنش رئیس‌جمهور نسبت به انتصاب‌های ذبیحی، مدیرعامل تأمین اجتماعی که از قضا رئیس امور استان‌های ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد نیز بوده است، چگونه خواهد بود؟!


 


با آغاز اجرای طرح سوختگیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی از فردا سهمیه ای معادل 500 لیتر به صورت ماهانه برای عرضه بنزین آزاد به خودروهای شخصی در نظر گرفته شد.

به گزارش مهر، طرح سوختگیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی از اول خرداد ماه در دو هزار و 800 جایگاه سراسر کشور آغاز می شود.

طراحی این سیستم به گونه ای انجام شده است که برای استفاده از بنزین آزاد -با نرخ 400 تومانی- ابتدا باید سهمیه بنزین یارانه ای کارتهای هوشمند سوخت به پایان برسد وپس از پایان این سهمیه بنزین یارانه ای امکان سوختگیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی فراهم خواهد شد.

همچنین پیشتر سهمیه ماهانه 500 لیتری بنزین آزاد به دارندگان خودروهای 1300 سی سی به بالای خارجی و 2000 سی سی به بالای داخلی که پیش‌از این از بنزین سهمیه‌ای برخوردار نبودند اختصاص داده شده بود که با اجرای این طرح جدید نیز سقف سهمیه ماهانه 500 لیتر بنزین آزاد برای خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است.

در همین حال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است برای سهولت در سوختگیری خودروها و رفع مشکلات در مواقع اضطراری تا اطلاع ثانوی کارت هوشمند سوخت جایگاهداران فعال باقی خواهد ماند.

این طرح در فاز اول به صورت آزمایشی بر روی خودروهایی اجرا خواهد شد که سهمیه بنزین یارانه ای آنها به پایان رسیده باشد.
در صورت دستیابی به نتایج قابل قبول فاز دوم این طرح در خصوص خودرهای دارای سهمیه بنزین اجرا خواهد شد و با اجرایی شدن این پروژه شهروندان علاوه بر استفاده از بنزین سهمیه‌ای امکان استفاده از بنزین آزاد را نیز خواهند داشت.

در دو ماهه نخست سال جاری به طور متوسط روزانه بیش از 6 میلیون لیتر بنزین با قیمت نیمه یارانه ای 400 تومان به فروش رسیده است که عرضه بنزین آزاد در مقایسه با سال گذشته بیش از 6 برابر افزایش یافته است. در حال حاضر موجودی بنزین کارت هوشمند خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 600 میلیون لیتر کاهش یافته است.


 


دادستان عمومی و انقلاب تهران، صبح روز پنج‌شنبه با تعدادی از زندانیان در زندان اوین دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ، در این دیدار، عباس جعفری دولت‌آبادی، از نزدیک در جریان روند تحقیقات مربوط به این زندانیان قرار گرفت.

در این ملاقات برخی از زندانیان از جمله «جعفر پناهی» و «محمد نوری‌زاد» درخواست‌های خود را با وی در میان گذاشتند که دادستان در هر مورد دستور بررسی لازم را صادر کرد.

هم‌چنین در این دیدار با دستور دادستان اعضای خانواده پناهی با نامبرده ملاقات حضوری انجام دادند.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرانی عمومی و انقلاب تهران، محمد نوری‌زاد در بند عمومی زندان اوین به سر می برد و از سلامت جسمانی خوبی نیز برخوردار است.


 


معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد معتقد است با توجه به ظرفیتی که اقتصاد ایران دارد، "می‌تواند پاسخگوی۱۵۰ میلیون نفر هم باشد، اما اکنون با این جمعیت ۷۵ میلیون نفری، هنوز با مشکل مواجهیم."

به گزارش آفتاب نیوز، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، ظهر دیروز پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه، طی سخنرانی در همایشی که با موضوع "هدفمندکردن یارانه‌ها"، در سالن همایش‌های مدرسه علمیه مدرسه معصومیه قم برگزار شد، اظهار امیدواری کرد "با اجرای طرح هدفمندکردن بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. "
وی بدون توضیح در مورد نحوه برطرف کردن مشکلات، کلید حل آنها را در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها دانست و با بیان اینکه "وی با بیان این که نظام دیر وارد این بحث شده"، گفت: "اجرای این طرح موجب اجرای عدالت خواهد شد و تأخیر در اجرای عدالت هم جایز نیست ولی متأسفانه تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم. "
معاون پارلمانی احمدی نژاد با ذکر این نکته که "اسراف و حیف و میل بیت‌المال تاکنون در کشور ما بسیار زیاد بوده" گفت: "با هدفمندی یارانه‌ها می‌توان جلوی بسیاری از اسراف‌ها را گرفت. "

تاج الدینی سپس گفت: باید بدانیم که با توجه به ظرفیتی که اقتصاد ایران دارد، می‌تواند پاسخگوی نیاز ۱۵۰ میلیون نفر هم باشد، اما اکنون با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون نفری هنوز با مشکل مواجهیم، اما امیدواریم که با اجرای طرح هدفمندکردن بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پیرامون خصوصی سازی شرکت ها و زیرمجموعه های دولت، اظهار داشت: تا چند سال پیش ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و تنها ۲۰ درصد آن خصوصی بود که امیدواریم در ریل‌گذاری جدیدی که برای اقتصاد کشور معرفی کرده‌ایم این آمار برعکس شود.

معاون رئیس دولت همچنین متذکر شد "نظام تا کنون در عرصه‌های مختلف موفق و تنها نقطه ضعیف مسائل اقتصادی بوده است." و تصریح کرد "با توجه به این که کالاهایی که در کشور ما مشمول یارانه قرار گرفته بسیار زیاد است و از طرفی با افزایش جمعیت روبه رو هستیم و علاوه‌بر تمامی این‌ها قاچاق گسترده کالا را شاهدیم اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند، یک ضرورت باشد. "

این مقام دولتی ادعا کرد "اگر هدفمندسازی یارانه‌ها صورت نپذیرد، طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال ۱۴۰۴ دیگر قادر به صادر کردن مواد سوختی از کشور نیستیم و هرچه داریم را باید برای تولید خود صرف کنیم. "

میرتاج‌الدینی شیوه‌های دریافت یارانه‌ها را به دو نوع آشکار و مستتر تقسیم کرد و گفت: آثار و تبعات یارانه غیر مستقیم که هم اکنون در کشور انجام می‌شود، افزایش مصرف، برخورداری بسیار بیشتر و ناعادلانه دهک‌های بالای جامعه از یارانه‌ها و ... است که باید با پرداخت یارانه‌ها به صورت مستقیم به مردم، از این مشکلات عبور کرد.

معاون پارلمانی احمدی نژاد افزود: پرداخت یارانه‌ها به صورت غیر مستقیم به مردم که تا کنون صورت می‌گرفت، فاقد فایده مستقیم به مردم بود.

وی یادآور شد: مردم باید بدانند که هدفمند کردن یارانه‌ها، به معنی حذف یارانه‌ها نیست، بلکه تغییر پرداخت یارانه‌ها از صورتی به صورت دیگر است.

معاون پارلمانی رییس دولت در پاسخ به سؤالی در مورد ایجاد تورم در اثر اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، اظهار داشت: آن گونه نیست که با آزادسازی قیمت‌ها همه چیز گران شود و چه بسا این امر موجب اصلاح روش‌های تولید و متعاقب آن بالارفتن بهره‌وری شود که این امر در نهایت به نفع مردم خواهد بود.

این مقام ارشد دولت چندی پیش همزمان با اعلام "نامشخص بودنِ زمانِ اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها"، از "شارژ دوماهۀ یارانه‌های نقدی توسط دولت" خبر داده بود.


 


کلمه-ع.خ: شاید در این جهان نتوان کسی را یافت که بر هویت و ملیت خود ننازد و به آن افتخار نکند. این قاعده استثناء ندارد و شهروند یک کشور ضعیف و فقیر که دچار استبداد و انسداد سیاسی و دینی است به همان اندازه به ملیت و فرهنگ خود می‌نازد و می‌بالد که شهروند یک کشور مترقی، مرفه و آزاد که نظام سیاسی‌اش به واقع خدمتگذار اوست. البته در این میان ملت‌هائی هم هستند که در وطن‌دوستی زبانزد می‌باشند و ما ملت ایران از جمله ملت‌هائی هستیم که در افتخار به ملیت و هویت و فرهنگ خود، گوی سبقت را از دیگران ربوده‌ایم. اما به عنوان یک ایرانی مفتخر به ملیت و فرهنگ خود نمی‌توانم کتمان کنم.که در گیرودار انسداد و استبداد حاکم بر کشور در این چند سال اخیر، به دفعات دچار سرخوردگی و احساس عمیق حقارت کرده ام . شاید اولین حس سرخوردگی و حقارت هنگامی بود که دولت نهم، پس از اقدام ماجراجویانه‌اش در دستگیری ملوان انگلیسی و اعطای نشان شجاعت به فرمانده دستگیرکننده ملوانان انگلیسی، مجبور شد در پی تهدید دولت انگلیس، با خفت و خواری ملوانان را به کاخ ریاست جمهوری ملت ایران دعوت کرده و با هدایای صنایع دستی و کت و شلوارهای گران قیمت و عکس یادگاری آنان را روانه انگلستان کند و البته منتش را هم بر سر رأفت اسلامی گذاشت. تصورش را بکنید که رئیس‌جمهور یک کشور با سربازان متجاوز به کشورش در زیر تابلو رأفت اسلامی عکس یادگاری بگیرد!!؟

اما اینکه چرا رأفت اسلامی همیشه شامل حال خارجی ها می‌شود و هیچ گاه شامل حال فرزندان ایران اسلامی نمی‌گردد سوالی است که همچون خوره روح هر ایرانی آزاده پی را می‌کاهد. بار دیگری که بر خود و رأفت اسلامی تأسف خوردم موقعی بود که یک خبرنگار ایرانی – آمریکائی را به بهانه واهی تخلف رانندگی دستگیر کردند و سپس به او اتهام جاسوسی وارد کردند ولی با چشم غره وزیر خارجه آمریکا او را هم با هدایای ویژه راهی آمریکا کردند و باز هم رأفت اسلامی را شرمنده نمودند و باز این خوره را به جان ما انداختند که رأفت اسلامی در دختران و پسران حق‌جوی ایرانی که در بازداشتگاههای مخوف امنیتی در چنگال شکنجه و مرگ در معرض انواع اقدامات منافی عفت و کرامات انسانی و تهدید‌کننده سلامت جسمی و روحی هستند را کلاً فراموش کرده است؟! و هیچگاه حتی برگی از هزاران شاخه گلی که تقدیم مسافران کشتی کلمبوس شد از باب دلجوئی به این جوانان بی‌گناه تقدیم نشد؟! البته من از آزادی یک هموطن به هر دلیلی که باشد خوشحال می شوم و این که درباره ایشان نوشتم تنها به جهت غبطه به پاسپورت آمریکائی او بود. از جمله مواردی که باز حقارت مضاعف بر جانم انداخت و غرورم را شکست، سخنرانی در سازمان ملل برای صندلیهای خالی درباره فرهنگ پیامبران، صلح، عدالت، مدیریت جهانی، رأفت اسلامی، حقوق مردم فلسطین بود که حتی هیأت نمایندگی فلسطین هم حاضر به شنیدن آن نشدند.

ظلم مضاعف از آن جهت بود که در حالی از فرهنگ پیامبران و رأفت اسلامی سخن رانده می شد، خطیبان حامی دولت در نماز جمعه تهران از اینکه چرا جوانان بیشتری اعدام نشده‌اند دهان می‌دریدند. هیأتهای نمایندگی دنیا چگونه می‌توانستند به اشک تمساح کسانی برای فرهنگ پیامبران و حقوق فلسطینیان نظاره‌گر باشند در حالیکه ملت خود را خس و خاشاک نامیده و در برخورد با جوانانی که می‌پرسیدند رأی ما کجاست، شرم‌آورترین جنایات ضدبشری و ضدکرامت انسانی را در بازداشتگاه کهریزک مرتکب شده اند. و این روزها که رأفت انسانی مضاعف دولت شامل معلم فرانسوی که به جرم جاسوسی دستگیر و محاکمه شد و بخاطر ارسال چند تصویر از وقایع خونین پس از انتخابات به ده سال حبس محکوم شده بود گردید و با سیصد میلیون تومان خاتمه یافت و یا مادران سه کوهنورد امریکایی که اجازة دیدار با فرزندانشان در هتل استقلال (!) داده شد تا نشان داده شود که چه بهایی به استقلال داده می شود، در حالی که فرزندان این ملت بهایی بس سنگین برای آزادی می پردازند!

نکند داستان ما با رأفت اسلامی داستان علامه اقبال لاهوری با خدا است؟ اقبال دو قصیده شعری بسیار معروف بنام شکوه و جواب شکوه دارد که موجب تکفیر او از سوی افراطیان پاکستان شد. او در این دو قصیده شکوائیه که به زبان اردو است، گریبان خدا را گرفته و از او می‌پرسد چرا در حالیکه ما مسلمانان بیش از همه ملتها تو را عبادت کرده و می‌کنیم و در سرما و گرما و در کوه و دشت و دریا برای اعتلای نام تو جنگیده و می‌جنگیم، ولی در مقابل ناز و نعمت و ترقی و مدنیت و آزادی یکسره به غرب دارالکفر ارزانی شده است؟

تنها دلخوشی من ایرانی مفتخر به ایرانی بودنم اما، این است که پرده تزویر دریده شده و مردمان این سرزمین، زشتی جلوه های پوچ اما پر زرق و برق قدرت نمایی امپراطوری دروغ را بخوبی دریافته اند؛ امپراطوری که در جلوی چشمان آنها، در حال فروریزی است.

 


 


در حالی که سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه سال روز بزرگ داشت حکیم عمر خیام نیشابوری طی مراسمی گرامی داشته می شود ، یک شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه نشریه خیام نامه نیشابور توقیف شد.

به گزارش کلمه، طی ابلاغیه ای که با امضای محمد علی رامین دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات به دفتر خیام نامه ارسال شده است توقیف موقت این نشریه مستقل به علت آنچه که «تخلفات متعدد از ماده ۶ قانون مطبوعات جمهوری اسلامی» خوانده شده است به دفتر این نشریه ابلاغ گردید.

رضا مهرداد ، مدیر مسئول نشریه خیام نامه در خصوص علت توقیف این هفته نامه گفت: در نامه هیئت نظارت که در ساعت پانزده و نه دقیقه و پس از پایان ساعت اداری ، هنگامی که ساعت کاری نوبت صبح همکاران ما در دفتر تمام شده بود به دفتر نشریه از طریق فکس ارسال شده است تنها به توقیف نشریه بر اساس ماده شش قانون مطبوعات اشاره شده و دلیل دیگری ارائه نشده است ضمن اینکه ما نمی دانیم که حتی متهم به ارتکاب کدام بند از تخلفات شمرده شده در این ماده هستیم.

وی با اشاره به وجود شکایت هایی از جانب اشخاص حقیقی و برخی گروه های فاقد شناسنامه و نیز نهادهای نظامی در طول فعالیت شش ساله نشریه (که تقریباً در تمام موارد به تبرئه از سوی محاکم قضایی انجامیده است) افزود : نشریه در این مدت حتی یک تذکر رسمی از مراجع قانونی دریافت نداشته است لذا حتی به قرینه هم نمی توانیم دلیل حقوقی خاصی برای توقیف نشریه بیابیم.

گفتنی است منابع موثق تایید کرده اند که این حکم فاقد مستندات قانونی، بعد از مصوبه شورای تامین شهرستان نیشابور به ریاست فرماندار منصوب دولت در آستانه نوروز ۱۳۸۹ و ارجاع مصوبه به هیات عالی نظارت بر مطبوعات و بر اساس مصلحت اندیشی های امنیتی و در آستانه حضور وزیر ارشاد دولت دهم در نیشابور اتخاذ شده است.

سردبیر این نشریه هم گفت: ابلاغ توقیف خیام نامه را در شرایطی دریافت کردیم که نشریه ی ویژه روز بزرگداشت خیام مراحل نهایی آماده سازی برای چاپ را می گذراند. در نامه مزبور اشاره شده بود که بعد از این حق انتشار نشریه را تا اطلاع ثانوی نداریم. این نخستین نامه ای است که ما از ابتدای انتشار تا کنون در رابطه با مطالب درج شده در نشریه از هیات نظارت بر مطبوعات دریافت کرده ایم. مطالب انتقادی در نشریه در رابطه با موضوعات محلی مخالفان زیادی در میان مسئولان شهری و هواداران دولت داشته است. اما همواره از درج اهانت، افترا و نشر اکاذیب و مطالب خلاف قانون، اخلاق عمومی و حیثیت اشخاص مراقبت کرده ایم.

خیام نامه که تا کنون ۱۵۵ شماره از انتشار را پشت سر گذاشته است،مطالبی با موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را پوشش می داد و دیدگاهی اصلاح طلبانه و مشی یی مستقل داشت و تیراژ قابل توجه آن حاکی از موفقیت آن در میان نشریات محلی بود.

گفتنی است هم اینک در نیشابور هیچ کدام از نشریات دیگر نیز به علت عدم انتشار مستمر و لغو پروانه اجازه انتشار ندارند و بنابراین خیام نامه آخرین نشریه ای بود که به صورت محلی چاپ و منتشر می شد .

تلاش ها برای بازگشایی خیام نامه از طرق قانونی آغاز شده و مدیر مسئول نشریه با مشورت وکلای کارآزموده درصدد رفع توقیف از خیام نامه در مراجع قانونی می باشد اما تحلیلگران سیاسی عقیده دارند که توقیف یک نشریه محلی بنا به مصلحت اندیشی های سیاسی در آستانه فرا رسیدن سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد احتمالا دلایلی سیاسی داشته و تا گذشت این زمان امکان رفع توقیف از آن فراهم نخواهد شد.

 


 


دبیر فراكسیون خط امام(ره) با تاكید بر زنده بودن جریان اصلاحات، گفت: هرچقدر چشم را بر واقعیات ببندیم و جلوی ظهور و بروز اصلاح‌طلبی را بگیریم هزینه‌ها را زیادتر كرده‌ایم.

محمدرضا تابش در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر محمدرضا باهنر مبنی بر اینكه دوم خرداد تلنگری به جریان اصولگرایان بود، اظهار داشت: جریان اصلاحات علی‌رغم موانع موجود در متن جامعه به طور زنده و پویا جاری است و این حضور آرام، بسیار تعیین‌كننده و تاثیر گذار است و اگر عده‌ای بخواهند آن را كتمان كنند دل خودشان را آرام كرده‌اند.

وی افزود: ممكن بود دوم خرداد تلنگری برای محافظه‌كاران باشد، اما در مقابل آنها با روش‌های دموكراتیك با آن جنبش برخورد نكردند و مكانیزم‌هایی را به كار گرفتند كه ظاهر دموكراسی در كشور وجود داشته باشد اما در عمل مردم نتوانند آنگونه كه شایسته است در انتخابشان آزادانه عمل كنند كه نمونه این رفتار را در رد صلاحیت‌های گسترده كاندیداها و حتی دخالت در تركیب هیات‌های اجرایی شاهد بودیم.

دبیر فراكسیون خط امام (ره)مجلس تصریح كرد: با وجود محدودیت‌هایی كه برای دانشجویان، روشنفكران، هنرمندان، اصحاب رسانه و مطبوعات و... وجود داشت جریان اصلاح‌طلبی خود را به شكل قوی در جامعه نشان داد و می‌دهد و چشم‌پوشی بر آن كتمان واقعیت است.

تابش با بیان اینكه جریان اصلاحات دلبسته به ایران و اسلام است، ادامه داد: این جریان توسعه‌گرا و تحول‌خواه است و پشتوانه قوی دینی و ملی و علمی داشته و در صحنه‌های مختلف حضور دارد، لذا با انگ زدن و ایجاد محدودیت نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هرچقدر چشم را بر واقعیات ببندیم و جلوی ظهور و بروز اصلاح‌طلبی را بگیریم هزینه‌ها را زیادتر كرده‌ایم.

دبیر فراكسیون خط امام(ره) مجلس یادآور شد: در آموزه‌های دینی ما، فارغ از پیرایه‌هایی كه بر آن می‌بندند، تاكید بر اعتدال و اصلاح‌گری وجود داشته است و طبیعت ایرانی‌ها هم اعتدال‌گرا و فرهنگ‌دوست است و دوم خرداد نقطه عطفی بود كه جریان مردمی به طور بالنده خود را نشان داد و مردم خواسته‌ها و مطالبات خود را در كمال آرامش و نجابت بیان كردند، اما برخوردی صحیح با آن صورت نگرفت و تعابیر و تفاسیر ناصحیحی از این حماسه عظیم ملی ارائه شد و در تداوم این برخوردهای ناصحیح، حوادث پس از انتخابات سال گذشته نیز باعث ایجاد گسست میان حاكمیت و مردم شد.

تابش در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینكه با وجود به زندان رفتن چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب چگونه می‌توان این جریان را زنده نگه داشت؟ تاكید كرد: جریان اصلاحات قائل به افراد و گروه‌ها نیست و در متن مردم وجود دارد و قاطبه ملت به این منش ومشی معتقد بوده و علمای روشن‌بین دینی، دانشمندان، اكثریت دانشگاهیان، مدیران، هنرمندان و كسانی كه در هدایت جامعه موثرند وابسته به این جریان فكری هستند. قاطبه مردم نیز شعارها و برنامه‌های این جریان را به خواسته‌های خویش نزدیكتر می‌دانند كه اگر بستر بروز آزادانه آراءشان فراهم شود با رقم زدن حماسه‌ای دیگر شبیه حماسه دوم خرداد این امر را نشان خواهند داد. لذا اصلاحات قائم به تعداد معدودی از افراد نیست و زندانی بودن عده‌ای از موثرین این جریان مانع گسترش و تداوم اصلاحات نبوده و نخواهد بود. بلكه محدودیت‌ها می‌تواند باعث بالنده‌تر شدن این جریان شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا تغییر رهبری جریان اصلاحات كه از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، ضرورت دارد؟ گفت: هیچ‌گاه در جریان اصلاح‌طلبی با وجود اینكه در دوره‌هایی چهره‌هایی مانند خاتمی و دیگران در فرآیند رهبری موثر بوده‌اند، كسی رهبری را نپذیرفته است كه البته شاید از نظر تشكیلاتی نقطه ضعف باشد، اما دلیل مساله این است كه قاطبه نخبگان جامعه در این جریان نقش محوری دارند و ما خلاء رهبری نداریم بلكه زمینه‌های حداقلی قانونی فعالیت‌هایمان فراهم نیست. لذا بهتر است محافظه‌كاران جریان از هم گسسته خودشان را هدایت كنند و پاسخگوی خواسته‌های بر زمین مانده مردم باشند و غصه اصلاح‌طلبان را نخورند!

دبیر فراكسیون خط امام(ره) مجلس با بیان اینكه افراد مورد پسند و اعتماد مردم می‌توانند جریان اصلاحات را هدایت كنند، تاكید كرد: برای تحقق این امر محدودیت‌ها باید برداشته شود و در شرایط دموكراتیك و عادلانه و با رعایت موازین قانونی اجازه حضور به جریانات سیاسی داده شود و آنگاه همه خواهند دید كه مردم به كدام طیف متمایل هستند.

تابش در پایان در پاسخ به اینكه برخی افراد ادعا می‌كنند اصلاح‌طلبان به ولایت فقیه اعتقاد ندارند، یادآور شد: اصلاح‌طلبان بارها نظرشان را در این خصوص اعلام كرده‌اند كه به ولایت فقیه و قانون اساسی اعتقاد دارند و در عمل این را نشان داده‌اند. لذا جناح مقابل وقتی می‌خواهد بهانه بگیرد از این امر حربه‌ای برای تضعیف، تهدید و برخورد با اصلاح‌طلبان استفاده می‌كند كه امری غیراخلاقی و خلاف قانون است.


 


یك عضومجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضر ت امام خمینی(س) معتقد بودند سرمایه جمهوری اسلامی، وحدت ملی و رابطه متقابل مردم و مسوولان است و زمانی که مردم فقط یک شعار داشتند توانستند بر قدرت‌های نظامی منطقه فائق آیند.

به گزارش ستاد خبری بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) ، محمد هاشمی در گفت‌وگویی با بیان این‌که" مبانی اندیشه‌ای و فکری امام، بر پایه مکتب تشیع و فرهنگ اهل بیت(ع) استوار است" اظهار کرد: حضرت امام(س) را باید مجتهد جامع‌الشرایط مسلم، مصلح جهانی و بنیانگذار انقلابی عظیم در قرن معاصر و رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران نامید.

وی افزود: تاسیس انقلابی با آن عظمت در دوره‌ای که دو ابر قدرت، یکی با تفکر مارکسیستی و کمونیستی و دیگری با شعار لیبرالیستی و آزادی برای همه، حکومت می کردند امری بسیاراستثنایی بود. در این زمان امام آمدند و یکی از نظام‌هایی که از هر جهت به بیگانگان وابسته بود و از نظر سیاسی و بین‌ا‌لملل مورد حمایت قرار داشت، یعنی نظام شاهنشاهی با عمری 2500 ساله را ریشه کن کردند و بر ویرانه‌های آن نظامی اسلامی بر اساس مکتب اهل بیت(ع) بنا نهادند.

وی ادامه داد: در واقع امام را بدین گونه تعبیر می کردند" مردی که دنیا را تکان داد". ایشان 17 سال مبارزه کردند و ده سال نیز پس از پیروزی رهبری نظام را بر عهده داشتند و در مسیر حرکت خود از ابتدای مبارزه تا آخرین روزهای حیات خود تمام اتکاءشان به خداوند تبارک و تعالی بود و همواره تاکید داشتند ما باید به تکلیف‌مان عمل کنیم، بحث پیروزی و شکست مطرح نیست، ضمن این‌که موانع و مشکلات بسیاری هم بر سر راه آن حضرت وجود داشت؛ یعنی علاوه بر تروریسم، مخالفت‌های آمریکا و تحریم‌ها، جنگ هشت‌ساله بود، که ایران در یک صف قرار گرفت و همه کشورهای دنیا، چه عربی،چه اروپایی و چه آمریکایی در مخالفت با ایران با صدام همراه بودند و ملت ایران با توکل به خدای تبارک و تعالی و همراهی با امام(س) توانست به پیروزی برسد.

این عضومجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضرورت شناخت و تبیین شخصیت حضرت امام(ره) گفت: امروز با مطالعه آثار حضرت امام که توسط موسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینی تهیه شده، بهتر می‌توان به عمق اندیشه و نظرات ایشان پی برد و این کار ضرورت دارد خصوصا در نسل حاضر؛ چراکه متاسفانه کمتر نسبت به ایشان شناخت دارند و اگر از پدران خود هم شنیده باشند، تنها با بخشی از اندیشه و زندگی ایشان آشنا شده‌اند؛ بنابراین ضرورت تبیین اندیشه‌های امام برای تداوم حرکت و راه ایشان، یک ضرورت تاریخی است و امروز در شرایطی قرار داریم که متاسفانه عده‌ای اندیشه‌های امام را تحریف می‌کنند. آن‌ها کسانی هستند که یا در زمان حضرت امام حضور نداشتند، یا اگر هم حضور داشتند جزو مخالفین ایشان بودند وهیچ‌گاه با ایشان همراهی نمی‌کردند و امروز تبدیل به مدافع اندیشه‌های امام شدند در حالی‌که در تقابل با یادگار امام و بیت و یاران ایشان حرکت می‌کنند؛ بنابراین در شرایطی که اندیشه‌های بنیانگذارانقلاب به راحتی تحریف می‌شود، تببین شخصیت امام و اندیشه‌های ایشان چه در داخل کشور و چه در جهان معاصر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه ایشان را باید خالق یک واقعه استثنایی دانست.

وی با بیان این‌که " حضور مردم دراندیشه‌های پایه‌ای امام ریشه دارد" گفت: اعتقاد امام به نقش مردم در جامعه سرچشمه از فرمایشات اهل بیت دارد و اساسا مردم در نظام اسلامی یک رکن محسوب می‌شوند به آن هم مشروعیت که جنبه معنوی دارد و هم مقبولیت که دارای جنبه‌های سیاسی است، می‌بخشند.

وی افزود: اگر مردم از نظامی راضی نبوده و از آن پشتیبانی نکنند، فاقد مقبولیت است، در این‌صورت بار حکومت بر شانه‌های مردم است نه بر دل‌های آنان. امام، معتقد بودند انقلاب باید با مشارکت مردم صورت بگیرد، نه از طرق دیگر و آن‌قدر مبارزه کردند تا در زمان پیروزی دیدیم که اکثریت قاطع مردم، پشت سر حضرت امام ایستادند و بر همین مبنا ایشان، نظام را بدون مشارکت مردم صحیح نمی‌دانستند همواره توصیه می‌کردند اگر مردم را دارید همه چیز دارید.

هاشمی همچنین درباره دیدگاه امام پیرامون وحدت ملی گفت: در طول تاریخ سیاسی کشور ما، پیش از انقلاب استراتژی یا سیاستی را که دشمنان اسلام در پیش می‌گرفتند، همان تزانگلیسی‌ها یعنی" تفرقه بیانداز و حکومت کن" بود.امام می‌فرمودند در کشورهایی که تفرقه وجود دارد همواره ملت‌ها شکست خورده‌اند اما هر جا که انسجام ملی وجود داشته دشمن شکست خورده به عبارت دیگر، هر زمانی که مردم یک شعار داشتند توانسته‌اند بر بزرگترین نظام سیاسی منطقه فائق آیند و در جنگ تحمیلی نیز به دلیل آن‌که مردم با هم بودند پیروزی نصیب میهن اسلامی ما گردید؛ لذا وحدت ملی در هر برهه از انقلاب ضرورت دارد.

وی در ادامه با اشاره بر رابطه وحدت ملی و اعتماد عمومی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بحث‌هایی که در زمان امام مطرح بوده یعنی کار مایه و سرمایه جمهوری اسلامی، رابطه متقابل مردم و مسوولان بود امام معتقد بودند اگر اعتماد عمومی خدشه دار شود، بالتبع وحدت هم خدشه‌دار می‌شود.

هاشمی در پایان با تاکید بر گسترش اسلام ناب محمدی مد نظر حضرت امام(ره) گفت :اساسا مبنای همه اندیشه‌های امام اسلام ناب محمدی است و بسط آن، یعنی گسترش اندیشه‌های امام (س) که در عصر حاضر ضروری می‌نماید.


 


علی مطهری، عملكرد كلی هیات رییسه‌ی مجلس را خوب توصیف كرد و در عین حال با برشمردن نقاط ضعف آن، تغییر ریاست مجلس را بعید دانست.

این نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا، اظهار كرد: یكی از نقاط ضعف هیات رییسه‌ی مجلس توافقی بود كه از غیر مجرای قانونی میان مجلس و دولت درباره‌ی قانون هدفمند كردن یارانه‌ها انجام شد و به جای این‌كه دولت را مجبور كنند كه لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه كند تا مشكل از طریق قانونی حل شود و در واقع مجلس با قانون جدید قانون قبلی خود را نقض كند، این كار با یك توافق انجام شد كه جایگاهی در قانون اساسی و آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس ندارد.

وی با انتقاد از توافق مجلس و دولت در خصوص اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها، خاطر نشان كرد: این كاری خلاف قانون بوده و بدعتی است كه می‌تواند برای آینده مجلس خطرناك باشد.

این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین از دیگر نقاط ضعف هیات رییسه‌ی مجلس این است كه گزارش كمیته‌ی حقیقت‌یاب مجلس از حادثه كوی دانشگاه علی‌رغم گذشت نزدیك به یك سال هنوز در صحن علنی مجلس قرائت نشده و این نوعی بی‌توجهی به حقوق مردم است.

علی مطهری در پایان با رد احتمال تغییر ریاست مجلس و بعید دانستن آن، گفت: این نقاط ضعف نشان می‌دهد كه عملكرد هیات رییسه خالی از ضعف نبوده، اما در مجموع می‌توان گفت كه آنها عملكرد نسبتا خوبی داشته‌اند.


 


در حالی که بر اساس نظر پزشک زندان ضربه وارده به سر نوری زاد، ضربه مغزی تشخیص داده شده و بینایی وی را مختل کرده است روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد محمد نوري ‌زاد در بند عمومي زندان اوين به سر مي برد و از سلامت جسماني خوبي نيز برخوردار می باشد.

روز گذشته همسر نوری زاد در گفت و گو با جرس، نسبت به سلامت وی هشدار داد و گفت که وی در اعتصاب غذا بسر می برد.
به گزارش ايلنا،دادستان عمومي و انقلاب تهران، صبح روز پنج‌شنبه با تعدادي از زندانيان در زندان اوين ديدار کرد.
در اين ديدار عباس جعفري دولت‌آبادي، از نزديک در جريان روند تحقيقات مربوط به اين زندانيان قرار گرفت.
در اين ملاقات برخي از زندانيان از جمله «جعفر پناهي» و «محمد نوري‌زاد» درخواست‌هاي خود را با وي در ميان گذاشتند که دادستان در هر مورد دستور بررسي لازم را صادر کرد.

گفتنی است جعفر پناهی سینماگر ایرانی روز پنجشنبه در پی پنجمین روز اعتصاب غذای خشک موفق شد در حضورعباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، فریده غیرت وکیل مدافع خود و نیز خانواده اش را ملاقات نماید.
جعفر پناهی به دادستان تهران اعلام کرد تا محقق شدن سومین خواسته اش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.


 


دو شهروند ایرانی که نیروهای آمریکایی در عراق آنان را بازداشت کرده بودند پس از هفت سال آزاد شدند.

روز جمعه، رادیو دولتی ایران گزارش کرد که دو مرد ایرانی که نیروهای آمریکایی آنان را در عراق بازداشت و زندانی کرده بود سرانجام توسط دولت عراق آزاد و به سفارت جمهوری اسلامی در بغداد تحویل شده اند.
حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، این دو نفر را احمد برازنده و علی عبدالمالکی معرفی کرده و گفته است که برازنده هفت سال و عبدالمالکی سه سال پیش توسط نیروهای آمریکایی بازداشت و زندانی شدند.

بی بی سی نوشت: این دو نفر در چارچوب توافق امنیتی آمریکا و عراق در اختیار تشکیلات قضایی عراق قرار گرفته بودند و مقامات قضایی عراق دستور آزادی آنان را صادر کرده اند.
توافق امنیتی آمریکا و عراق به نحوه همکاری دو کشور در زمینه همکاری امنیتی دو طرف ارتباط دارد و با اجرایی شدن آن، نیروهای آمریکایی ابزار اعمال حاکمیت، از جمله در ارتباط با وضعیت شهروندان عراقی و خارجی در بازداشتگاه های نیروهای آمریکایی را به طور کامل به دولت عراق منتقل کردند.
به گفته آقای قمی، قرار است دو زندانی آزاد شده در اولین فرصت با هواپیما عازم تهران شوند.
از زمان اشغال نظامی خاک عراق توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، تعدادی از شهروندان ایرانی به دلایل مختلف توسط این نیروها و یا ماموران عراقی بازداشت و در بازداشتگاه های تحت نظر نیروهای ائتلاف زندانی شدند.

مشهورترین مورد از بازداشت شهروندان ایرانی به حمله نظامیان آمریکایی به ساختمان متعلق به دولت ایران در شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، و بازداشت هفت ایرانی در ژانویه سال 2007 ارتباط دارد.
مقامات جمهوری اسلامی این ساختمان را دفتر کنسولگری ایران در اربیل و بازداشت شدگان را دیپلمات های اعزامی به این دفتر معرفی کردند.
در مقابل، نیروهای آمریکایی بازداشت شدگان را ماموران نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی خواندند که به منظور تماس با شورشیان مخالف دولت و همکاری با آنان به عراق اعزام شده بودند.

چند ماه بعد، نیروهای آمریکایی دو تن از این افراد را در اربیل آزاد کردند و تابستان سال گذشته هم دولت عراق پنج نفر دیگر را به سفارت ایران در بغداد تحویل داد.
خبر آزادی دو شهروند بازداشتی ایران در عراق در حالی انتشار می یابد که روز گذشته، سه شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران پس از ده ماه حبس، با مادران خود در تهران دیدار کردند.

مادران این سه آمریکایی، که در مرز ایران و کردستان عراق بازداشت شده بودند، پیشتر روادید سفر به ایران و اجاز ملاقات با فرزندانشان را دریافت کرده بودند.
جمهوری اسلامی گفته است که براساس ملاحظات بشردوستانه به چنین اقدامی دست زده اند.
به گفته برخی از مقامات جمهوری اسلامی، سه آمریکایی برای جاسوسی وارد ایران شده بودند اما دولت آمریکا و خانواده بازداشت شدگان این اتهام را رد کرده و گفته اند که این سه نفر هنگام گردش در منطقه، به اشتباه از مرز گذشتند.


 


دانشجویان سبز دانشگاه آزاد مشهد با انتشار اطلاعیه ای برای برگزاری تجمع سکوت در سالروز دوم خرداد در این دانشگاه فراخوان دادند.
به گزارش دانشجو نیوز، در این فراخوان از دانشجویان دعوت شده که از ساعت 11:30 روز یکشنبه دوم خرداد مقابل سلف سرویس این دانشگاه در این تجمع شرکت کنند.
متن این فراخوان به شرح زیر است:
به نام خدا
دانشگاه زنده است
همشاگردي سلام
بيا تا بار ديگر در كنار هم باشيم.
بدين وسيله به اطلاع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي مشهد ميرسانيم امسال در سالروز دوم خرداد كنار يكديگر جمع ميشويم ، ياد شهداي جنبش اعتراضي سبزمان را گرامي ميداريم ، و اعتراض خودمان را نسبت به زنداني كردن فرهيختگان جامعه و همچنين احكام صادره براي دوستانمان را با تجمع سكوت بار ديگر گوشزد ميكنيم

تجمع در ساعت 11:30 يكشنبه دوم خرداد ماه جلوي سلف دانشگاه آزاد مشهد برگزار خواهد شد
از عموم دانشجویان و هسته های سبز دانشگاه آزاد مشهد دیگر دانشجویان را با ديوار نويسي و پخش تراكت به شرکت در این تجمع دعوت كنند
 


 


راي ما كجاست: در بزنگاه دهمين دوره از انتخابات رياست جمهوري ، مبنای تقسیمات کشوری سبک و سیاق دیگری پيدا كرد به طوري كه وزارت کشور و فرمانداری ها که برگزاری انتخابات را به عهده دارند؛ در تعيين مبنای توزیع صندوق های رای ، روستاهايي را كه خالي از سكنه بوده اند و يا وجود خارجي نداشتند ، نيز برشمرده و براي آنها صندوق هاي راي و تعرفه تعيين كرده بودند و این نکته که صندوق رای روستاهایی که دیگر وجود ندارند به وسیله چه کسانی پر می شوند ماجرایی است که باید در فرمانداری ها و وزارت کشور پاسخ آن را یافت.

محمود احمدي ن‍‍ژاد و حاميانش مدعي اند كه بخش عمده اي از آراي خود را در دهمين انتخابات رياست جمهوري از روستاها و شهرهاي كوچك كسب كرده اند. به طوري كه نتیجه پایانی دهمین انتخابات ریاست جمهوری كه روي سايت هاي خبري منتشر شد نيز حاكي از همين موضوع بود و آراي ماخوذه در روستاها و شهرهاي كوچك را بدين ترتيب اعلام كردند: محمود احمدی نژاد:60 درصد، میرحسین موسوی: 20 درصد ، محسن رضایی: 10 درصد، مهدی کروبی: 4 درصد و مابقي آرا باطله است.(1)

اما آيا واقعيت همان چيزي است كه حاميان احمدي ن‍ژاد و ستاد انتخابات كشور مطرح كرده اند؟ چند درصد از آراي روستاها به محمود احمدي نژاد واقعي است و چند درصد از روستاهاي اعلام شده از سوي وزارت كشور وجود خارجي دارند؟ از تعداد روستاهای کشور دو روایت متفاوت وجود دارد. روایت نخست مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که بر اساس سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۸۵ انجام می شود و روایت دوم به وزارت کشور و فرمانداری ها مربوط است که مبنای خود را آمار مربوط به سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۵۵ قرار می دهند.

در سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۵۵ تعداد روستاها در ایران بسیار بیشتر از زمان حاضر بود در حالی که در سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۸۵ دیگر نامی از این روستاهای خالی از سکنه یا ویران شده وجود ندارد.

با این حال وزارت کشور و فرمانداری ها که برگزاری انتخابات را به عهده دارند مبنای توزیع صندوق های رای را تعداد روستاهای موجود در سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۵۵ قرار می دهند که شمار آن ها از تعداد روستاهای کنونی بسیار بیشتر است.

برخی از شهرها نظیر تبریز، سنندج، خرم‌آباد و کرمانشاه بیش از ۵۰ واحد از روستاهای خود را از دست داده اند.

به عنوان مثال اگر نگاهی به تعداد روستاهای شهر تبریز در سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۵۵ بیندازید و آن را با سرشماری سال ۱۳۸۵ مقایسه کنید خواهید دید از آن زمان تا کنون ۶۰ روستا به طور کامل از بین رفته اند. با این حال هنگام برگزاری انتخابات در ایران مبنای توزیع و ساخت صندوق های رای بر اساس تعداد روستاها در سال ۱۳۵۵ انجام می شود. و این نکته که صندوق رای روستاهایی که دیگر وجود ندارند به وسیله چه کسانی پر می شوند ماجرایی است که باید در فرمانداری ها و وزارت کشور پاسخ آن را یافت.

جدای از ساخت صندوق رای برای روستاهایی که دیگر وجود ندارند ما در روستاها از آغاز همواره با پدیده‌ «علیا» و «سفلی» مواجه بوده‌ایم.

یعنی اگر به عنوان مثال دهی با نام امین آباد وجود داشته که بخشی از خانه های آن بر روی تپه ای و بخشی دیگر بر تپه ای دیگر بناشده بوده اند بر اساس موقعیت جغرافیایی تپه ها چنین روستایی به امین آباد سفلی و امین آباد علیا نام گذاری می شده اما هرگز به معنای دو روستای مجزا نبوده. با این حال در بزنگاه های انتخاباتی مبنای تقسیمات کشوری سبک و سیاق دیگری دارد و برگزاری کنندگان انتخابات برای چنین روستایی که تنها یک روستا به شمار می آید دو صندوق رای می سازند که البته تنها یکی از این صندوق ها به روستای مورد نظر ارسال می شود و صندوق دوم حسب دستور پر می شود.

در حال حاضر کشور ایران دارای ۲۰۰ شهر اصلی است و در صورتی که بر اساس آمار مورد استناد فرمانداری ها (نفوس مسکن ۱۳۵۵) هر یک از این شهرها فقط ۵۰ روستای اضافی داشته باشند ما با ۱۰ هزار روستای اضافی مواجه خواهیم بود که در حال حاضر وجود خارجی ندارند و اگر برای هر یک از این ۱۰ هزار روستا تنها ۴۰۰ نفر جمعیت تصور کنیم ۴ میلیون رای به دست خواهیم آورد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی تنها سازمانی بود که آمار دقیق و به روز تعداد روستاهای کشور را بر اساس سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۸۵ انجام داده بود اما اين سازمان توسط محمود احمدي نژاد منحل شد. (2)

نتايج يك نظرسنجی از روستاها: 42 درصد موسوی و 39 درصد احمدي نژاد

کارگروه ویژه ی روستای ستاد مرکزی مهندس موسوی در آخرين نظر سنجي خود از روستاها اعلام كرد كه نتايج نظرسنجي حاکی از از بالا رفتن آرا به نفع مهندس موسوی بوده است.

این نظرسنجی در سطح 23 استان و 300 شهرستان و از هرشهرستان 2 روستا در سراسر کشور به روش تكميل رسشنامه انجام شد و نشان داد كه در بین جمعیت هدف نظرسنجی 72 درصد قطعا در انتخابات شرکت می کنند و 4 درصد نیز تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند..

70.5 درصد روستايياني كه در اين نظرسنجي شركت كرده بودند اعلام كردند كه شخص مورد نظرخود را انتخاب کردند و 29.5 درصد نیز هنوز تصمیمی در مورد شخص خاصی نگرفته اند.بر اساس يافته ها 42.85 درصد به مير حسين موسوی و 39.3 درصد به احمدی نژاد راي دادند و مهدي کروبی و محسن رضایی به ترتیب 7.4 درصد و 3.1 درصد از آرا را در این نظرسنجی داشتند.

انتخاب مردم بین موسوی و احمدی نژاد حاکی از رای 49.5 درصد به نفع آقای مهندس موسوی است و در افرادی که قطعا به آقای احمدی نژاد رای نمی دهند 26.3 درصد و کسانی که قطعا به آقای مهندس موسوی رای نمی دهند 7.3 درصد است.(3)

دولت نهم از زمان روی کار آمدن خود همواره با این پشتگرمی در اذهان مردم بر تداوم عمر خود تاکید کرده که در میان روستاییان آرای بسیاری دارد و روستاییان به رییس جمهوری علاقه زیادی دارند اما نتايج اين نظر سنجي علي و معتبر چيزي غير از اين موضوع را حكايت مي كند.

پي نوشت ها:

1-http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=51716

http://balatar.ir/?p=3745- 2

http://entekhabdahom.persianblog.ir... - 3

 


 


اصغر خندان ,پاسدار بازنشسته و عضو ستاد میرحسین موسوی که در دادگاه بدوی به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود ، دردادگاه تجدید نظر تبرئه شد.

به گزارش کلمه، ایمان میرزازاده ، وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق بشر اعلام کرد که شعبه ۳۶ تجدیدنظر تهران پس از بررسی پرونده موکلش اصغر خندان ، حکم برائت برای وی صادر کرد ه است . اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیر قانونی بود.

اصغر خندان پاسدار بازنشسته ، فرزند و برادر شهید ، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. اصغر خندان علاوه بر دستگیری وتحمل حبس در حوادث بعد از انتخابات ، در آستانه سالروز پیروزی انقلاب (۲۲ بهمن) نیز احضار و بازداشت شده بود.

ایمان میرزازاده در گفت و گو با خبرنگار کلمه گفت : اگر در مرحله تحقیقات مقدماتی ، امکان حضور وکلای متهمین فراهم شود و تکلیف دادسرای اوین نیز در این خصوص (حضور وکلا در دادسرا) توسط دادستان تهران مشخص شود ، امکان دفاع ماهوی و موثر نیز از موکلین فراهم خواهد شد زیرا که مرحله تحقیقات مقدماتی اساس پرونده و چارچوب دفاع را شکل می دهد و جامعه وکلا نیز با اشراف بر پرونده و جزئیات آن ، می توانند به وظیفه شرعی و قانونی خود که دفاع از موکل است بطور موثرعمل کنند .

وی افزود : حفظ استقلال وکلای دادگستری باعث می شود که وکلا بدون دغدغه و مصلحت اندیشی های خاص و با تکیه بر قوانین اعم از اساسی و عادی بتوانند در جهت احقاق حقوق موکلین خود طبق موازین قانونی عمل کنند . همانطور که بارها یادآور شده ایم امید است دادستان تهران لااقل با اتخاذ تدابیر لازم ، حضور وکلای دادگستری را در دادسرای اوین تسهیل کند.

 


 


عطا باباخوانی یکی از فعالان سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه که از سال 1384 از کار تعلیق شده بود طی یک پروسه حقوقی طولانی دیوان عدالت اداری رای به بازگشت او به کار را داد ولی حراست شرکت از بازگشت به کاراو ممانعت می کند.

بنابه گزارشات رسیده به"فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ،عطا باباخانی بازرس سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه در جریان اعتصاب گسترده این شرکت در سال 1384 از کار تعلیق شد و در طی این مدت از حقوق و مزایا محروم بود . این مسئله باعث ایجاد شرایط سخت معیشتی برای خود و خانواده اش گردید.
باباخانی نسبت به تعلیق غیر قانونی خود اعتراض نمود و به دیوان عدالت اداری کشور شکایت کرد پس 4 سال تعلیق از کار ، ماه گذشته دیوان عدالت اداری رای به بازگشت او به کار را صادر کرد و کارفرما را موظف کرد که او را به شغل قبلی اش بازگرداند و حقوق و مزایایی سالهای تعلیق را به او بپردازند.

اما باباخانی در روز اول بازگشت به کار توسط حراست شرکت اتوبوس رانی احضار و به او گفته شد بدلیل اینکه از فعالین سندیکای شرکت اتوبوس رانی است نمی تواند به کار خود در این شرکت ادامه دهد.او را در معرض دو انتخاب قرار دادند بازخرید و یا تعلیق مجدد از کار، آقای بابا خانی از بازخرید امتناع کرد و خواهان بازگشت به کار خود شد ولی حراست علیرغم حکم دیوان عدالت اداری از ادامه کار او در این شرکت همچنان ممانعت می کند. باباخانی دارای 18 سال سابقه کار است.
در حال حاضر تعدادی از فعالان سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه که از سال 1384 از کار تعلیق شده اند و همچنان در حالت تعلیق از کار بسر می برند عبارتند از؛منصور حیات غیبی،هادی کویری،داود نوروزی می باشند.

حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه شعبه ای از وزارت اطلاعات می باشد که در طبقه دوم اداره مرکزی شرکت واحد در خیابان هنگام میدان رسالت مستقر است . هیچ کارمندی حق ورود به این طبقه را ندارد. افرادی که در آنجا مشغول به کار هستند برای سایر کارکنان شرکت ناشناخته هستند و سعی نمی کنند که توسط سایر کارکنان دیده شوند. این طبقه کاملا محرمانه است. اسامی افراد حراست در پرسنلی شرکت واحد ثبت نشده است و حقوق آنها توسط شرکت واحد پرداخت نمی شود.هنگامی که کارکنان شرکت واحد به این طبقه که حراست در آن مستقر است احضار می شوند توسط بلندگو از آنها بازجویی می کنند و چهره افراد سئوال کننده نامشخص و پشت دیوارهای شیشه ای و دودی قرار دارند و دیده نمی شوند. شیوه برخورد آنها با پرسنلی که به حراست احضار می شوند همانند بازجوهای وزارت اطلاعات است.

لازم به یادآوری است که رهبران سندیکای اتوبوس رانی تهران و حومه منصور اسالو و ابراهیم مددی تنها به جرم حق داشتن سندیکای کارگری چند سال است که در شرایط طاقت فرسایی در زندان بسر می برند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تعلیق چند ساله فعالین سندیکایی از کار بدون حقوق و مزایا و علیرغم رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری ممانعت از اشتغال آنها را محکوم می کند و از سازمان جهانی کار خواستار اقدامات عملی برای دفاع از حقوق فعالین سندیکای کارگری در ایران است.


 


دلم می خواهد از مادر بنویسم. از این مهربان ترین موجود عالم. از این مخلوقی که گاه خالق خود را نیز برای کارهای خارق العاده اش به شگفتی می آورد. مادر! مادری که بهشت زیرپایش است. مادری که فارغ از دین و مذهب و اعتقاداتش الهه مهر است و عطوفت و سرشار از احساسات ناب نسبت به فرزند. مادر! مادری که حاضر نیست خاری به پای فرزندش بخلد و خود فرسنگ ها میان خار مغیلان برای او و به خاطر او قدم می زند. حاضر نیست سایه غم حتی برای لحظه ای بر سر فرزندش بنشیند و هرگز نمی تواند اشک را در چشمان او حلقه زنان ببیند و آرام بگیرد. مادر! باید مادر بود تا عمق احساس او را نسبت به فرزندش درک کرد اما نه! همه انسان ها فارغ از جنسیتشان و سوادشان و تأهل و تجردشان و مقام و طبقه اجتماعی شان، مادر را خوب می شناسند که خود نه ماه همراه دائمی او بوده اند و از خون او ارتزاق کرده اند و گرمای وجودش قرارگاه تاریکشان را مطمئن و آرام بخش ساخته و پس از تولد شیره جان او را مکیده اند و بالیده اند و در دامان پرمهرش تربیت شده اند و ... چه بگویم از شأن و مقام این فرشته مهربان که همه هستی اش را فدای جان گرفتن و بالندگی فرزندش می کند و وجودش را تا پایان عمر بدون او بی معنا می داند و مادر در سراسر کره خاکی مادر است بی هیچ تفاوتی.
دلم می خواهد از مادر بگویم . چه فرق می کند ملیتش، تابعیتش و زادگاه و موطنش؟ مادر مادر است. خواه فرزندش حاکم باشد خواه رعیت، خواه قاضی خواه متهم، خواه ظالم خواه مظلوم. او غمخوار فرزند است و نگران اعمالش و زندگیش. مادر مادر است و ما در این نزدیک یک سال مادران زیادی را دیدیم که پا به پای فرزندانشان رأی سبزشان را جستجو کردند و سوال کردند و مطالبه کردند و پا به پای عزیزانشان باتوم خوردند و گاز اشک آور خوردند و کتک خوردند در روز روشن و در کوچه و خیابان. و مجروح و مصدوم شدند و بازداشت شدند و گذشت برآنان آن چه گذشت و می دانیم و می دانند. مادران ایران هر روزشان با دعای برای سلامت فرزندان و هر شبشان با دعا برای راحت آنان گذشت و می گذرد اما دل های نگران و مضطرب و چشمان منتظر هنوز بسیارند و من امروز وقتی چشمم بر تصویر صحنه هایی شکوهمند از لحظات وصال مادران و فرزندانی از تبار دیگر افتاد، سوزش اشک را با تمام وجود احساس کردم و در میان احساسی دوگانه و متناقض گرفتار آمدم: شادمانی برای وصال این منتظران هجران کشیده فرنگی از منظر نوع دوستی و هم دردی با مادران داغدیده و آسیب دیده و زجر کشیده هم وطنم.
مادر مادر است چه فرق می کند در کجای این کره خاکی فرزندش را به دنیا آورده باشد و بزرگ کرده باشد. او تا پایان عمر دلش برای جگرگوشه اش می تپد. با درد او دردمند می شود و سرور او شادش می کند و مادران سرزمین من ماه هاست که شادی گمشده زندگی شان را جستجو می کنند و غمی سترگ از رنجی که فرزندانشان به جور می کشند، بر دلشان سنگینی کرده است و جانگدازتر از آن داغی که بر دلشان نشسته و حاصل عمرشان که تباه شده چشمانشان را بی فروغ کرده و گرد ماتم را بر زندگیشان پاشیده است.
کاش مادران بازجوهای مسلمان و قضات مسلمان و دادستان های مسلمان و زندان بانان مسلمان و صادر کنندگان احکام قضائی مسلمان و اجرا کنندگان این حکم هایی که بندگان خدا لابد به نیابت از او برای حاکمیت عدالت علوی در این ام القرای مسلمین، صادر کرده اند و از آن مهم تر عناصر خودسرمسلمان! در همین شب جمعه، شب گشوده شدن درهای رحمت الهی و استجابت دعا، یادشان بیاید که مادرانی در حسرت در آغوش کشیدن فرزند ماه هاست که می سوزند و در حسرت رهایی آنان از بند ظلم و در حسرت زندگی آرام و بی دغدغه و دلواپسی فرزندانشان بدون سرک کشیدن های مزاحمانی که خود را ضامن بهشت و دوزخ آنان می دانند و قصاص قبل از جنایت می کنند. کاش مادران قدرت مداران و کاربدستان هواپرست دیار من هم باور کنند مادر مادر است، خواه فرزندش حاکم باشد خواه محکوم، ظالم باشد یا مظلوم. حالا که دعای مادر در حق فرزندش مستجاب است، خوب است این مادران مهربان برای رهایی فرزندانشان از چنگ شیطان نفس دعا کنند و از خدا بخواهند انسانیت، نوع دوستی، انصاف و مروت، آزادگی و عطوفت را به آنان بازگرداند.
من احساس مادران آمریکایی را پس از مدت ها دوری از فرزندانشان آن گاه که مقابل دوربین هایی در کشوری بیگانه و در یک هتل پنج ستاره آنان را در آغوش کشیدند می فهمم همان طور که احساس مادرانی که فرزندانشان به ستم گرفتار آمده و در اعتراض به این ستم در اعتصاب غذا به سر می برند و یا در چنگال بیماری اسیرند و جسم نحیفشان هرآن در معرض مخاطرات جدی است، درک می کنم. مادر مادر است. چه فرق می کند فرزندش آزاد باشد یا دربند و حالا من که فرزندانم از نعمت آزادی برخوردارند، در غم خواهرانم که از درد هجران فرزندشان به خود می پیچند و شب و روز و خواب و خوراک و آرام و قرار ندارند، طاقت از کف داده ام و برای هوشیاری مادرانی که غافلند یا خود را به غفلت زده اند دعا می کنم مبادا اعمال زشت و کریه فرزندان بدعاقبتشان، آنان را برای همه عمر شرمگین کند.
اللهم اجعل عاقبة امورنا خیرا

 


 


شیرین عبادی برنده جایزه "انجمن جهانی دموکراسی"، با تقدیم آن به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد، از پناهی خواست تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد. این جایزه را اریک بترمان رئیس انجمن جهانی جایزه دموکراسی به خانم عبادی اهدا کرد.

روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه (۲۰ مه) شهر بن آلمان میزبان شیرین عبادی، حقوقدان، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ بود. خانم عبادی پیش از این به عنوان برنده جایزه "انجمن جهانی جایزه دموکراسی" معرفی شده بود.
این جایزه روز ۳۰ اردیبهشت توسط اریک بترمان رئیس انجمن جهانی جایزه دموکراسی، در شهر بن آلمان به وی اهدا شد. در این مراسم شخصیت‌های سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگارانی از سراسر اروپا حضور داشتند.
سال گذشته این جایزه برای اولین بار به واسلا هاول، از مبارزان دموکراسی خواه جمهوری چک و رئیس جمهور پیشین این کشوراهدا شده بود.
به گزارش دویچه له پس از اعطای این جایزه‌، خانم شیرین عبادی در سخنانی یادآور شد، افتخار این جایزه متعلق به کسانی است که در سال‌های گذشته و بویژه یک‌سال اخیر با تمام توان برای پیشبرد دموکراسی در ایران فعالیت نموده‌اند و بهای آن‌را نیز با جان خود پرداخت کرده‌اند.
سپس خانم عبادی جایزه خود را به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد تقدیم کرد و افزود: «من از از این فرصت استفاده کرده و از آقای پناهی خواهش می کنم که به اعتصاب غذای خود پایان دهد تا بتواند با جسمی سالم به مبارزات خود ادامه دهد.»
جعفر پناهی که از تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد در اعتراض به عدم دسترسی به وکیل، عدم اجازه ملاقات با خانواده‌اش و آزار و اذیت جسمی و روحی در زندان از روز یکشنبه دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

در ادامه این مراسم خانم عبادی گزارشی کوتاه از وضعیت دموکراسی در ایران را ارائه کرد. این حقوقدان ایرانی با اشاره نقش شورای نگهبان دربررسی صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری و سایر مناصب انتخابی گفت: «عملکرد شورای نگهبان به گونه‌ای بوده است که هر کس کوچکترین انتقاد سیاسی به عملکرد حکومت داشته باشد صلاحیتش رد شده و شورای نگهبان در این مورد موظف به پاسخگویی ذکر دلایل عدم صلاحیت نیست.»
این وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حق وتو شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس مدعی شد که این شورا بارها بدون دلیل از این حق سوءاستفاده کرده‌است: «در مجلس ششم که اصلاح‌طلبان اکثریت آراء را در مجلس داشتند، قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی رفع هرگونه تبعیض از زنان به تصویب رسید. اما شورای نگهبان به علت مغایرت با موازین اسلامی آن را وتو کرد و رئیس شورای نگهبان که یکی از روحانیون بنیادگرا است، اعلام داشت: بدترین روز عمر وی زمانی بود که خبردار شد مجلس شورای اسلامی قانون الحاق به کنوانسیون فوق الذکر را تصویب کرده است.»

شیرین عبادی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که اولین پله‌ دموکراسی، آزادی بیان است افزود: «تا ملتی آزاد نباشد که عقاید خود را بیان کند، چگونه می‌توان تصور دموکراتیک بودن حکومتی را داشت. تعداد کثیری از نشریات در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند و تعدادی از بهترین خبرنگاران و نویسندگان صرفاً به جرم نوشتن در زندان هستند که گرامی می‌دارم نام و یاد کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز و عمادالدین باقی و ۳۷ خبرنگار دیگر که هم اکنون در زندان هستند.»
وی با اشاره به گسترش سانسور به سایت‌های اینترنتی و همکاری شرکت‌های کورپوریشن نوکیا، زیمنس، با حکومت ایران برای کنترل بیشتر موبایل‌ها و پیامک‌ها گفت که یک بار دیگر ثابت شد شرکت‌‌های غربی هنگام امضای قراردادهای تجاری به راحتی حقوق بشر و آزادی بیان را نادیده می گیرند.

برنده جایزه صلح نوبل تصریح کرد: «همانگونه که دولت ایران حق دارد و می‌تواند به نقض حقوق بشر در عراق و فلسطین و لبنان اعتراض کند، سایر حکومت‌ها و مردم دنیا نیز حق دارند نسبت به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کنند و این امر دخالت در امور داخلی یک کشور نیست.»
عبادی افزود: «نمی‌توان زندان گوانتانامو و ابوغریب را فراموش کرد. نمی‌توان چشم بر وضعیت تبعیض‌آمیز زنان در کشورهائی چون عربستان بست. نمی‌توان خاطره‌ی دردناک کشتار مسلمانان چین را از یاد برد. نباید وضعیت اسفناک مردم بی‌پناه غزه را فراموش کنیم. اما در عین حالا باید توجه داشت که نقض حقوق بشر در یک کشور مجوز نقض حقوق بشر در کشور دیگری نیست.»

عبادی با انتقاد از تحریم‌هایی که مردم ایران را تحت فشار قرار دهد حمله نظامی را محکوم کرد و مدعی شد این اتفاق‌ها بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر آزادی خواهان خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که جنبش سبز راه خود را ادامه خواهد داد: «پی‌گیری مسالمت‌آمیز خواست‌های برحق مردم بالاخره راه را برای دموکراسی در ایران هموار ساخته و خون پاک جوانانمان، آزادی را به ارمغان خواهد آورد.»


 


کاوه قاسمی کرمانشاهی در اعتراض به وضعیت نامشخص اش دست به اعتصاب غذا زده است. این فعال حقوق بشر قریب چهار ماه را در سلولهای انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه گذرانده است و در حالی که بازجویی هایش به اتمام رسیده است در وضعیت بلاتکلیفی همچنان در زندان انفرادی نگه داشته می شود.

به گزارش ادوار نیوز تاکنون چندین مرتبه از جانب بازپرس پرونده و نیز مسئولان امنیتی به وی و خانواده اش وعده تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه داده شده است اما تاکنون این امر میسر نگردیده است. در طول مدت بازداشت، وی اجازه تماس با خانواده اش را نداشته و تنها 2 بار ملاقات حضوری داشته است. وضعیت پرونده و موارد اتهامی کاوه هنوز در ابهام قرار دارد و به وکلای وی اجازه ورود به پرونده داده نشده است.

کاوه کرمانشاهی در اعتراض به این شرایط یک هفته را در اعتصاب غذا به سر برده است و هنگامی که اجازه تماس تلفنی وی با خانواده داده شده است، وی اقدام به شکستن اعتصاب غذایش نموده است. وضعیت جسمانی کاوه بر اثر اعتصاب غذا در شرایط نامناسبی قرار دارد و وی نسبت به شرایط سخت بازداشتش به شدت ابراز نگرانی نموده است.


 


چهار نامزد انتخابات تائید صلاحیت شدند
امروز سی ام اردیبهشت 1388، به فاصله 22 روز مانده به روز رای گیری، شورای نگهبان نام محمود احمدی نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی را به عنوان چهار نامزدی که صلاحیت شان برای انتخابات ریاست جمهوری تائید شده است، اعلام کرد.

این چهار نفر جز ۴۷۶ داوطلبی هستند که برای حضور در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند. خبرگزاری‌های‌ فارس و ایسنا گزارش می‌دهند که صلاحیت این افراد امروز چهارشنبه از سوی شورای نگهبان تائید شده است. این چهار نامزد ریاست جمهوری می‌توانند از اول خرداد به مدت ۲۰ روز به طور رسمی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کنند. اکبر اعلمی و رفعت بیات، تنها زن شاخص داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز رد صلاحیت شده‌اند.
بدین ترتیب از فردا این چهار داوطلب ماراتون تبلیغاتی را آغاز خواهند کرد که یکی از آنها یعنی محمود احمدی نژاد، توسط دلارهای دولتی نفتی دوپینگ می شود، و دو نامزد اصلاح طلب، یعنی کروبی و موسوی تحت فشار شدید و مضیقه برای تبلیغات قرار می گیرند. همزمان با اعلام نام چهار داوطلب تائید صلاحیت شده، صدا و سیما برنامه مناظره های انتخاباتی میان این چهار داوطلب را اعلام کرد. این مناظره ها با این گستردگی نخستین بار است که در ایران صورت می گیرد. اولین مناظره میان کروبی و رضایی، و دومین مناظره میان دو رقیب اصلی انتخابات، یعنی میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد خواهد بود.

در این میان، دولت با افزایش دستمزدها، دادن پول بصورت مستقیم به برخی کارمندان دولت و یا به کسانی که در جلسات تبلیغاتی احمدی نژاد شرکت می کنند، پرداخت کالاهای مورد نیاز مانند سیب زمینی و کالاهای دیگر، باعث شد تا در دانشگاه شعار " مرگ بر سیب زمینی" از سوی دانشجویان سرداده شود. داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس ایرانی که در یک فیلم تبلیغاتی با دستبند سبز در کنار افرادی مانند کیومرث پور احمد، محسن مخملباف و بهاره رهنما حاضر شده است، از مردم خواست یا به کروبی رای بدهند یا به موسوی. میرحسین موسوی که حجت الاسلام محسن کدیور امروز از وی حمایت کرد، گفت " باید دولتی فرهنگی و فرهنگی غیر دولتی داشته باشیم."

اظهارات تند احمدی‌نژاد علیه آمریکا و غرب
به دنبال اظهارات آیت الله خامنه ای که روز 29 اردیبهشت از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و در آن وی از مردم خواسته بود به کسی رای بدهند که مخالف غرب باشد، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، آمریکا و غرب را «مشتی آدم‌کش» خواند که علیه ایران توطئه می‌کنند. آقای احمدی‌نژاد که به استان سمنان سفر کرده است، در جمع گروهی از مردم این استان، با حمله به آمریکا و غرب، گفت که " یک مشت آدم‌کش‌های بین‌المللی،‌ قدرت‌های فاسد، زورگو، اشغالگر، ضدانسان و حقوق بشر دائما ملت ما را تهدید می‌کنند".
وی اظهار داشت که ملت ایران اجازه نخواهند داد تا " صهیونیست‌های فاسد با شعار از نیل تا فرات، خودشان را به مرزهای ما برسانند." رئیس جمهوری ایران اظهار داشت که با "هجوم سیاسی، فرهنگی، باید صهیونیست‌ها را در خانه خودشان درگیر کنیم." رئیس جمهوری ایران همچنین به توافقنامه سعد‌آباد تهران اشاره کرد و گفت: " در سعدآباد توافقنامه‌ای یکجانبه، تحمیلی و ننگین تنظیم" شده بود که " ملت ایران" در جریان آن نبود. توافقنامه سعد‌آباد، زمانی که محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران بود، بین تهران و سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان منعقد شد. در توافقنامه سعدآباد آمده بود که ایران داوطلبانه و به منظور اعتماد‌سازی، تعلیق غنی‌سازی را می‌پذیرد. آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که هر زمان ملت ایران در جریان حوادث قرار گیرد، " آن‌چنان مشتی به صورت دشمن می‌زند که دشمن راه خانه خود را گم کند."

 

بزودی: مناظره تلویزیونی نامزد‌ها
صداوسیما، برنامه و زمان پخش مناظره چهار داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، براساس قرعه‌کشی انجام شده، اولین مناظره تلویزیونی نامزد‌ها ۱۲ خرداد ماه بین مهدی کروبی و محسن رضایی انجام خواهد شد. این برنامه به مدت ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۲:۳۰ تا ساعت ۲۴ دوازدهم خرداد ماه از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. دومین مناظره انتخاباتی نیز بین محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی، ۱۳ خرداد ماه برگزار می‌شود که ساعت و مدت پخش آن مشابه مناظره اول خواهد بود.
آن‌طور که اعلام شده است در ۱۴ خرداد ماه مناظره محسن رضایی و میرحسین موسوی پخش می‌شود و در ۱۶ خرداد ماه نیز احمدی‌نژاد و کروبی رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. روز ۱۷ خردادماه هم مناظره کروبی و موسوی پخش خواهد شد. آخرین مناظره تلویزیونی ۱۸ خرداد ماه بین محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد برگزار می‌شود. صداوسیمای ایران همچنین اعلام کرده است که سایر برنامه‌های نامزد‌ها از شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، خبر و شبکه جام‌جم به روی آنتن خواهد رفت. این قرعه‌‌کشی با حضور نمایندگان نامزد‌ها و نمایندگانی از شورای نگهبان، وزارت کشور و دادستان کل کشور در ساختمان صداوسیما برگزار شد. مجموع برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در شبکه‌های سیما در قالب ۹‬ برنامه به تعداد ۳۸ برنامه و به مدت ۱۸۰۰ دقیقه خواهد بود.

 

مرگ بر سیب زمینی
آسوشیتد پرس گزارش داد دولت احمدی نژاد برای خرید آرای مردم از پول و کمک های جنسی استفاده می کند. در گزارش این آژانس خبری آمده است " در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مخالفان محمود احمدی نژاد وی را متهم کرده اند که با توزیع رایگان سیب زمینی و پخش وجوه نقدی در شهرها، از محل بودجه دولت رای مردم را می خرد." دولت ادعا می کند توزیع وجوه نقدی هیچ ارتباطی با انتخابات 12 ژوئن ندارد اما منتقدان دولت نهم در این باورند با توجه به نزدیکی انتخابات، این اقدام احمدی نژاد در جهت پوشاندن بزرگ ترین ضعف دستگاه اجرایی یا همان عدم کنترل اقتصاد متزلزل ایران طی چهار سال گذشته است.
از سال گذشته، دولت اقدام به توزیع وجوه نقدی بین طبقات محروم جامعه در روستاها و شهرهای کوچک کرد که در هفته های اخیر دانشجویان و معلمان نیز شامل این طرح دولت شدند. دولت همچنین در اوایل ماه جاری اعلام کرد در ادامه این طرح به خانواده های ساکن مناطق روستایی ماهانه 70 هزار تومان پرداخت خواهد کرد. محمدرضا خاتمی نایب رییس سابق مجلس گفت "دولت احمدی نژاد هیچ برنامه ای برای کشور بجز توزیع پول در بین مردم ندارد." مشاوران احمدی نژاد هنگام بازدید وی از یک خوابگاه دخترانه در اوایل ماه مارس به بهانه هدیه رییس جمهور به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز، چک های 50 هزار تومانی بین دانشجویان توزیع کردند. همچنان که در شهرهای کوچک مردم شاهد توزیع سیب زمینی رایگان بودند. دانشجویان شرکت کننده در نشست انتخاباتی موسوی در یزد، با سر دادن شعارهای "ما دولت سیب زمینی نمی خواهیم" و "مرگ بر سیب زمینی" ناخشنودی خود را از این سیاست دولت ابراز کردند.

 

پخش پول نفت در فیش حقوقی کارمندان
در حالی که تنها سه هفته تا زمان انتخابات فرصت باقی مانده، معلمان و دیگر کارمندان دولت، احکام و فیش‌های حقوقی جدید خود را دریافت کردند که در آن، رقم دریافتی کارکنان دولت بین 100 تا 300 هزار تومان بیشتر از ماه قبل تعیین شده است. برخی منابع خبری فاش کرده‌اند که چون این افزایش حقوق‌ها برخلاف قانون صورت گرفته،احتمالا در ماههای بعد به وضع سابق باز خواهد گشت. توزیع فیش‌های حقوقی معلمان شهر تهران که هفته قبل بر اساس قانون قبلی و بدون افزایش صادر شده بود، به دستور مستقیم معاون برنامه‌ریزی احمدی‌نژاد متوقف و بازگردانده شده و پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش نیز چند روز به تعویق افتاده تا فیش‌های جدید با درج مبالغ اضافه حقوق دو ماهه، صادر و بین معلمان توزیع شود. بدین ترتیب معلمان و دیگر کارکنان دولت نیز به جمع دانشجویان، روستاییان و عشایر، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و دیگر اقشاری پیوسته‌اند که دولت در هفته‌های منتهی به انتخابات، برای خرید رای بین آنها به صورت غیرقانونی پول توزیع می کند.
دولت احمدی‌نژاد که در ماههای قبل از سوی دیوان محاسبات به گم کردن هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی متهم شد و هنوز هم نتوانسته جواب قانع‌کننده‌ای به گزارش این نهاد نظارتی بدهد، در چند هفته اخیر معادل همین مبلغ را به پرداخت پول به اقشار محروم در ماه منتهی به انتخابات اختصاص داده است. از این هزار میلیارد تومان، 600 هزار میلیارد تومان به عنوان تنخواه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد که حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان را قبل از انتخابات افزایش دهد و 400 میلیارد تومان هم به عنوان سود سهام عدالت بین بیش از پنج میلیون روستایی توزیع شد.
اما اینها تنها پرداخت‌های انتخاباتی دولت نهم نبودند، بلکه وام 170 میلیارد تومانی به سازمان تأمین اجتماعی برای جبران کسری‌های جاری این سازمان، توزیع 250 میلیون تومان پول بین دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران و چندین مورد دیگر در همین یک ماه گذشته قطعی است، از قبیل وام‌های عقب افتاده ازدواج و مسکن، تسهیلات زودبازده به جوانان در سفرهای استانی، چک‌پول‌های اهدایی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، پرداخت پول‌هایی که احمدی‌نژاد به صنعتگران و اصناف وعده داد و... مجموعه پول‌هایی هستند که دولت نهم در آستانه انتخابات توزیع کرده تا به‌زعم منتقدان، با توزیع آنها رای بخرد.

 

انتقاد از مصادره موسوی توسط اصلاح طلبان
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان " مرزبندی با افراطیون"، به نقد عملکرد " افراطیون" اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. در این سرمقاله آمده است: " عناصر افراطی دوم خردادی به بهانه حمایت از مهندس میرحسین موسوی حرف‌های کهنه و نخ‌نما شده خودشان را مطرح می‌کنند." نویسنده سرمقاله افزوده است: " در این میان آنچه نگران کننده است اینست که افراطیون دوم خردادی تلاش می‌کنند کسی را که با آنها مرزبندی مشخص دارد و عملکرد او در دوران دفاع مقدس و بعد از آن ثابت کرده است از جنس آنها نیست، از اردوگاه خود بدانند." این روزنامه می‌افزاید: " به نظر می‌رسد افراطیون دوم خردادی درصدد بدنام کردن کسی هستند که می‌دانند گروه خونی او به هیچ‌وجه به آنها نمی خورد. آنها می‌خواهند با حمایت‌های خود از این داوطلب ریاست جمهوری، بهانه‌ای به دست جناح مقابل بدهند تا بتوانند تبلیغات منفی خود را سازماندهی کنند و این ضربه‌ای باشد بر همان کسی که آنها خود را حامی او معرفی می‌کنند تا جلوی پیروز شدن او گرفته شود."

تاثیر محدود صداوسیما بر مردم
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان " اتفاق تازه‌ای نیفتاده است!" در خصوص نامه اعتراض‌آمیز مهدی کروبی به رئیس سازمان صداوسیما است. در این سرمقاله آمده است: " تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تاثیرگذاری صدا و سیما بر مردم، متاسفانه بسیار محدود شده و معمولاً از راه یافتن برخی تکیه کلام‌های سریالی به میان جوانان و مردم کوچه و بازار تجاوز نمی‌کند. رفتار فعلی صدا و سیما با اصلاح طلبان نیز، داستانی نیست که برای اولین بار اتفاق افتاده باشد." این روزنامه افزوده است: " مدیران صداوسیما و بعضی مخاطبان نامه‌های قبلی کروبی نباید دچار توهم و ذوق‌زدگی شوند و گمان کنند که تاثیرگذاری آنها، ‌موجب نگرانی اصلاح‌طلبان است. زیرا اگر قرار بر تاثیرگذاری این رسانه‌ها و نهادها بود، در سال ۷۶ که همه آنها با اعتقاد قلبی و اتحاد غیراجباری در برابر اصلاح‌طلبان ایـسـتاده‌بودند، این " تاثیر" خود را نشان می‌داد."


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته