هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ شهریور ۲۳, چهارشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/14/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بیش از ۸۰ تن از شاعران و هنرمندان ایرانی در اعتراض به وضعیت قضایی عده‌ای از هنرمندان داخل کشور از جمله رامین پرچمی، هیلا صدیقی و مرضیه وفامهر در بیانیه‌ای نوشتند که «امروز به‌جاست اگر اوین و قرچک را خانه هنرمندان بنامیم». به گزارش وب‌سایت جنبش راه سبز «جرس»، در این بیانیه ضمن اعتراض به حبس تعداد زیادی از هنرمندان همچنین آمده است «افسوس بر آنان که می‌پندارند با به بند کشیدن جسم هنرمند، اندیشه‌ جاری‌اش زائل می‌گردد.» در تیرماه گذشته نیز چند تن از فعالان زن سینمای ایران ازجمله مرضیه وفامهر، بازیگر سینما، پگاه آهنگرانی، بازیگر، و مهناز محمدی، مستندساز، بازداشت شدند.
 


ساختمان های سفارت آمريکا، دفتر مرکزی نيروهای ناتو و ساختمان پليس مرکزی در کابل مورد حمله نیروهای طالبان قرار گرفته و برای دفع این حملات در پايتخت افغانستان، نیروهای امنیتی وارد عمل شدند.ساختمان های سفارت آمريکا، دفتر مرکزی نيروهای ناتو و ساختمان پليس مرکزی در کابل مورد حمله شورشيان و شبه نظاميان قرار گرفته و برای دفع این حملات در پايتخت افغانستان نیروهای امنیتی وارد عمل شدند. به گزارش آسوشيتد پرس، نيروهای شبه نظامی در يک ساختمان نيمه کاره که مشرف به محل ساختمان های ديپلماتيک در کابل است موضع گرفته و از آن جا شليک می کنند. نيروهای نظامی افغانستان به تبادل آتش با مهاجمان پرداختند. به گفته پليس افغانستان، دو مهاجم دربرابر نیروهای امنیتی مقاومت کردند. رييس پليس افغانستان می گويد در جريان اين تبادل آتش شش تن کشته شده و ۱۶ تن هم زخمی شده اند. طالبان افغانستان اعلام کرده اين حملات تحت نظر آن ها انجام می شود. ژنرال ايوب، رييس پليس کابل گفت: «نيروهای پليس افغانستان چهار تن از مهاجمان را از پا درآوردند.  تمامی آن ها هم برقع (لباس زنانه)پوشيده بودند و با مينی ون به منطقه رسيدند.» وی افزود: «از آن جايی که ما نيروی پليس زن نداريم، قابليت جست وجوی بدنی زنان را هم نداريم و در نتيجه اين طور غافلگير شديم.» ناتو و سفارت آمريکا در کابل اعلام کردند به کارکنان آن ها شليک شده ولی تلفاتی در پی نداشته و چهار تن از کارکنان که شهروند افغانستان هستند، زخمی شده اند. سفارت آمريکا در کابل در بيانيه ای ضمن تشکر از پليس افغانستان گفت: «از آن جايی که تيم امنيتی و انتظامی افغانستان به سرعت وارد عمل شدند، خطر جدی سفارت را تهديد نمی کند.» ژنرال ايوب گفت: «مهاجمان قصد داشتند حمله خود را مقارن با دهمين سالگرد يازدهم سپتامبر اجرا کنند که موفق به آن نشدند.» حمله های هماهنگ شده روز سه شنبه حوالی ساعت يک و نيم بعد از ظهر به وقت محلی، مهاجمان سراکت های خود را به سمت ساختمان سفارت آمريکا در کابل شليک کردند. همزمان و در غرب کابل، دو بمبگذار انتحاری خارج از ساختمان پليس کابل خود را منفجر کردند. بمبگذار انتحاری سوم در حالی که قصد داشت خود را به فرودگاه رسانده و منفجر کند، کشته شد. ساختمان يکی از زندان هايی که تحت نظر وزارت اطلاعات و امنيت افغانستان اراده می شود، در فهرست حمله ها بود ولی جلوی مهاجمان گرفته شد. شش مهاجم مسلح به ساختمان نيمه کاره در نزديکی ميدان «عبدالحق» که محله ساختمان های ديپلماتيک است رفته و در آن مستقر شدند. به گزارش رويترز، يک سخنگوی طالبان گفت که اين گروه برای حمله ای گسترده و انتحاری خود را آماده کرده بود. به گفته شاهدان عينی، نيروهای آمريکايی در پشت بام ساختمان سفارت مشغول افزايش نيروهای دفاعی هستند. آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو هم اين حمله را محکوم کرد و گفت: «مهاجمان قصد دارند توانايی نيروهای نظامی افغانستان که عهده دار امنيت مناطق شده اند را ناديده بگيرند.» وی افزود: «ما به توانايی مقامات افغانستان برای مقابله با چنين موقعيت هايی اطمينان داريم.»
 


خانواده های شین بائر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی زندانی در ایران در بیانیه ای گفته اند در حالیکه هنوز اطلاعات بیشتری درباره آزادی قریب الوقوع فرزندانشان ندارند، اما شنیدن این خبر، سبب شادمانی بسیار آنها شده است. آنها افزوده اند از تمامی کسانیکه در مدت زندانی بودن فرزندانشان حمایت خود را از آنها دریغ نداشتند، سپاسگزاری می کنند و مشتاق دیدار پسرانشان هستند.
 


وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت آزادی مذهبی در جهان، ایران، ازبکستان، چین و برمه را در میان بدترین کشورهای ناقض آزادی مذهبی قرار داده است. در این گزارش که به بررسی وضعیت آزادی مذهبی در نزدیک به 200 کشور در سال 2010 میلادی پرداخته، گفته می شود که عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و تاجیکستان نیز از جمله کشورهایی هستند که با چالش های قابل توجهی برای رعایت آزادی مذهبی روبروهستند. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هنگام انتشار گزارش، به چالش هایی که خیزش های مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز برای آزادی اقلیت های مذهبی و قومی ایجاد کرده، اشاره کرد.
 


علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، معاون خود، عبد رَبّه منصور هادی، را مأمور کرد تا در مورد انتقال قدرت در یمن با مخالفان مذاکره کند. رئیس‌جمهوری یمن که بیش از سه ماه پیش در حمله به کاخ مسکونی‌اش در صنعا به‌شدت مجروح شد و از آن زمان تاکنون در عربستان سعودی تحت درمان است به معاون خود اختیار داده است تا توافق نامه واگذاری قدرت با مخالفان را امضا کند. به گزارش خبرگزاری ها، علی عبدالله صالح همزمان، حق رد این توافق نامه را «در صورت لزوم» برای خود محفوظ داشته است.
 


در پی حمله افراد طالبان به اهدافی در مرکز کابل در روز سه شنبه، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان  گفت که اینگونه حملات مانع از انتقال مسئولیت امنیت کشور از ناتو به نیروهای افغان نخواهد شد. فرماندهی ناتو در افغانستان در اطلاعیه گفته است که افراد طالبان با موضع گرفتن در یک مرکز خرید ِ در دست ساختمان در نزدیکی سفارت آمریکا، چند مقر نیروهای ائتلاف و پلیس افغان با سلاح های سبک و نارنجک انداز به سوی  آنها تیراندازی کردند که با واکنش نیروهای ناتو و  پلیس افغان مواجه شدند. برپایه گزارش ها  9 نفر از جمله دستکم 3 تن از مهاجمان کشته و بیش از 20 نفر زخمی شدند.  به کارکنان سفارت آمریکا آسیبی نرسید.
 


اتحادیه عرب در بیانیه ای که در مقر این اتحادیه در قاهره صادر شده  است به ایران درباره اظهارات تحریک آمیز نسبت به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس هشدار داد. در بیانیه اتحادیه عرب بدون اشاره به نام کشور خاصی، آمده است که اینگونه سخنان تحریک آمیز درباره شماری از کشورهای حوزه «خلیج»، نقض روابط خوب همسایگی و مایه نگرانی است.
 


رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه در سخنانی در مقر اتحادیه عرب در قاهره  از دولت های عرب خواست  با اصلاحات  بی درنگ سیاسی و اجتماعی به مطالبات مشروع  مردم این کشورها پاسخ دهند. آقای اردوغان در آغاز سفر خود به کشورهای مصر، تونس و لیبی،  روز سه شنبه در  سخنانش خطاب به وزیران خارجه اتحادیه عرب،  به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی را نیزیک وظیفه دانست و افزود که فلسطین تا پایان سال جاری در موقعیتی کاملا متفاوت خواهد بود. نخست وزیر ترکیه  درباره اسرائیل نیزگفت که این کشور باید هزینه عدم عذرخواهی بخاطر کشتن شهروندان ترکیه در حمله به کشتی حامل کمک به غزه  و جرمی را که مرتکب شده به پردازد. ترکیه در اعتراض، توافق های نظامی خود را با اسرائیل به تعلیق درآورده است.
 


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان محموداحمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی درباره آزادی قریب الوقوع شین بائر و جاش فتال، دو شهروند زندانی آمریکایی در ایران، گفت این سخنان، امیدوار کننده است. خانم کلینتون افزود که این ماجرا را از نزدیک دنبال کرده اند و  امیدوارند نتیجه تصمیمی که بنظر می رسد دولت ایران گرفته، مثبت باشد. محمود احمدی نژاد، در گفتگو با شبکه تلویزیونی « ِان بی سی » آمریکا از آزادی دو شهروند آمریکایی زندانی درایران در دو روز آینده  خبر داده است. مسعود شفیعی، وکیل مدافع این دو آمریکایی به  رادیو فردا گفت که دادگاه تجدید نظر وثیقه ای حدود 500 هزار دلار برای هر یک از دو آمریکایی زندانی تعیین کرده است.
 


سازمان عفو بین الملل می گوید فرانک فرید، فعال حقوق بشری و محیط زیست در بازداشت بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. عفو بین الملل در بیانیه ای گفته است که فرانک فرید، روزنامه نگار 50 ساله،  ده روز پیش  در حال خرید در تبریز توسط افراد لباس شخصی  همراه با ضرب و شتم  بازداشت شد. ظاهرا بازداشت او با اعتراض ها به خشک شدن دریاچه ارومیه  مرتبط بوده است. در بیانیه عفو بین الملل افزوده شد که از فرانک فرید ساعت ها در بازداشتگاهی در تبریز بازجویی و با او بدرفتاری شده و او را مجبور به امضای  کاغذی بدون خواندن آن کرده اند. فرانک فرید اکنون در زندان مرکزی تبریز بسر می برد و به خواهرش اجازه داده شده برای دقایقی او را ببیند.
 


بانک جهانی اعلام کرده که شورای ملی انتقالی ليبی را بعنوان دولت اين کشور به رسميت شناخته است.  در بيانيه بانک جهانی آمده که اين بانک آماده کمک به مردم ليبی است و با هماهنگی با شرکای بانک، زمينه همکاری  سريع با شورای انتقالی ليبی را فراهم می کند. صندوق بين المللی پول نيز پيشتر اين شورا را به رسميت شناخته است.
 


وزارت امور خارجه آمریکا تازه ترین گزارش وضعیت آزادی ادیان در تمامی کشورهای جهان از جمله ایران را منتشر کرد و بر اساس این گزارش، در یک سال گذشته دولت جمهوری اسلامی فشار بر اقلیت های دینی و مذهبی را افزایش داده است.وزارت امور خارجه آمریکا تازه ترین گزارش وضعیت آزادی ادیان در تمامی کشورهای جهان از جمله ایران را منتشر کرد و بر اساس این گزارش، در یک سال گذشته دولت جمهوری اسلامی فشار بر اقلیت های دینی و مذهبی را افزایش داده است. به گزارش بخش حقوق بشر و آزادی های مدنی وزارت خارجه آمریکا، جدای از فشارهای فزاینده بر اقلیت بهایی در ایران که ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران اجار شده است، در سال گذشته اقلیت مسیحی، دراویش و اقلیت مسلمان سنی مذهب هم شاهد فشارهای فزاینده بودند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی، «شیعه اثنی عشر» یا شیعه دوازده امامی به عنوان دین و مذهب رسمی کشور انتخاب شده ولی دیگر اقلیت ها از جمله زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان و مسلمانان سنی مذهب هم به رسمیت شناخته شده اند. ولی با این حال قانون اساسی تمامی این ادیان را تحت قوانین شرعی اسلام شیعی قرار داده است. بر اساس این گزارش، جدای از دستگیری رهبران و شماری از اقلیت بهایی در ایران در سال گذشته، شماری از آن ها از دانشگاه ها اخراج شده و اموال و دارایی های آن ها به اتهام بهایی بودن، توقیف شده است. این گزارش همچنین گفته هرچند شماری از اقلیت های دینی در ایران «مجاز» شمرده می شوند، ولی با این حال همین گروه های به اصطلاح مجاز هم مورد انواع مختلف تبعیض های اجتماعی و مدنی قرار می گیرند. در این گزارش همچنین بر «آزاد نبودن افراد در ایران برای تغییر دین یا مذهب» خود اشاره کرده و می گوید شماری از مردم در خفا دین خود را تغییر داده و مراسم مذهبی دین جدید خود را اجرا می کنند. چندی پیش و در پی پایان ماه رمضان، اهل تسنن با محدودیت در برگزاری نماز عید فطر روبرو شدند که یکی از روحانیون اهل تسنن در ایران در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی مراتب اعتراض خود را اعلام کرد. مولوی عبدالحميد هفتم شهريور، از اين که «اقليت اهل سنت در بعضی از شهرهای بزرگ ايران برای اقامه نماز عيدين و جمعه با مشکلات روبرو هستند» ابراز تاسف کرده است. طبق اين گزارش وی افزوده است:« شنيده می شود که در تهران، پليس امنيت از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گيرد که نماز عيد سعيد فطر را برگزار نکنند. اين در حالی است که نص صريح قرآن از وظايف حکومت اسلامی را اقامه نماز قرار داده است.» مولوی عبدالحميد درادامه گفته است:« جلوگيری اقليت اهل سنت از اقامه نماز عيدين و جمعه در شهرهای بزرگ مايه یأس و نا اميدی است.» مولوی عبدالحمید همچنین گفته است که در خواست برای برگزاری آزادانه نماز عید توسط  اهل سنت خواسته ای مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی است. مولوی عبدالحميد پیشتر از این که رهبر جمهوری اسلامی «به نامه ها، شکايت ها و فريادهای تظلم خواهی» اهل تسنن در ایران پاسخ نمی دهد، انتقاد کرده بود. گزارش وضعیت آزادی ادیان وزارت خارجه آمریکا همچنین به آزار نوکیشان مسیحی در ایران اشاره کرده و وضعیت آن ها را خطرناک خوانده است. اقليت های دينی در ايران، به غير از اهل تسنن، نمی تواند در قوه قضاييه ، نيروهای امنيتی و يا حتی به عنوان مدير مدارس دولتی  مشغول به کار شوند. اين گزارش می افزايد هرچند قانون اساسی ايران دين يهود را به رسميت می شناسد، اما جمهوری اسلامی  به کرات درباره پيروان اين دين تبعيض قايل شده و افزايش سياست های ضد اسرائيلی دولت باعث افزايش فشار بر يهوديان در ايران شده است.
 


وزارت خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه کوتاهی شرکت اسرائیلی «برادران اوفر» را از لیست تحریمهای ایران خارج کرده و لی دو شرکت دیگر را به لیست تحریمها افزوده است. سال گذشته، آمریکا گروه تجاری برادران اوفر و یک شرکت وابسته به آن در سنگاپور را که یک تانکر نفتی به جمهوری اسلامی فروخته بود ، در لیست تحریمها قرار داد. در آنزمان برادران اوفر که از ثروتمند ترین بازرگانان اسرائیل بشمار می آیند، فروش غیر مستقیم این کشتی به یک شرکت ایرانی را اقدامی غیر عمدی خواندند. بر اساس اطلاعیه جدید وزارت خارجه آمریکا، دو شرکتی که بطور مستقیم در فروش تانکر نفتی به ایران دست داشتند به لیست تحریمها افزوده شده اند و شعبه شرکت اوفر در سنگاپور نیز در لیست تحریمها باقیمانده است.
 


در تظاهرات ضد حکومتی روز سه شنبه در سوریه هزاران تن از معترضین حمایت روسیه از حکومت بشار اسد را محکوم کردند. تظاهر کنندگان در شهرهای« ُحمص و َدرعا » پرچمهای روسیه را آتش زدند. روسیه تا کنون با قطعنامه های پیشنهادی کشور های غربی برای تحریم سوریه مخالفت کرده است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نسبت به احتمال بروز جنگی داخلی بین سنی ها و علویها در سوریه هشدار داده است. بیشتر اعضای دولت و ارتش سوریه را علوی های آن کشور تشکیل می دهند ولی اکثر جمعیت سوریه سنی مذهب هستند.
 


بر اثر جاری شدن سیل در مناطق جنوبی پاکستان بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه بی خانمان شده اند. سیل در جنوب پاکستان که حدود سه هفته پیش آغاز شد، بیش از یک میلیون خانه مسکونی را نابود و یا تخریب کرده و نزدیک به دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی نیز بزیر آب رفته است. تا کنون بیش از ۲۲۵ نفر از اهالی منطقه سیل زده جان خود را از دست داده اند و کراچی ، بزرگترین شهر پاکستان بحالت نیمه تعطیل در آمده است. سال گذشته نیز بارانهای موسمی و سیل، خسارات جانی و مالی فراوانی ببار آورد و هنوز ۸۰۰ هزار نفر از مردم سیل زده پناهگاه دائمی ندارند.
 


وزیر کشور ترکیه می گوید احتمال دارد ارتش آن کشور عملیاتی زمینی را علیه مواضع پ کا کا در شمال عراق آغاز کند. به نوشته مطبوعات ترکیه ، یکی از مقامات بلند پایه وزارت خارجه این کشور با جلال طالبانی ، رئیس جمهور عراق و مقامات محلی کرد در اربیل دیدار و گفتگو کرده است. ارتش ترکیه اعلام کرده که در چند ماه گذشته بیش از ۱۵۰ تن از اعضای پ کا کا در حملات هوایی و زدو خوردهای مسلحانه کشته شده اند ولی پ کا کا تا کنون این آمار و ارقام را تائید نکرده است.
 


مقامات کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تشکیل گروه حقیقت یاب ِ بین المللی برای بررسی سرکوب مخالفان در یمن شدند. در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، گفته میشود در جریان تظاهرات مسالمت آمیز ضد حکومتی در آن کشور صدها نفر از معترضین بدست نیروهای دولتی کشته و زخمی شده اند. گروهی که دو ماه پیش از طرف سازمان ملل به یمن رفته بود ، در گزارش خود به استفاده بیش از حد از سلاحهای کشنده در سرکوب مخالفان اشاره کرده است. به گفته این گروه تنها در تظاهرات مسالمت آمیز روز ۱۸ مارس در صنعا، پایتخت یمن، ۵۳ نفر از معترضین کشته شدند.
 


چندین انفجار پی در پی مرکز شهر کابل را لرزاند. طالبان مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته و گفته است چندین نفر از جنگجویان این گروه که به خمپاره انداز، سلاحهای خودکار و جلیقه های انفجاری مجهز بودند عملیات انتحاری گسترده ای را در ساختمانهای دولتی اجرا کردند. این حمله در منطقه ای که سفارتخانه های کشور های مختلف جهان در آن قرار دارد ، انجام شد. بلافاصله پس از انفجارها ، نیروهای امنیتی راههای منتهی به سفارت آمریکا و دیگر سفارتخانه ها را مسدود کرد ند. هنوز اطلاعات دقیقی درباره تعداد تلفات احتمالی این حادثه منتشر نشده است.
 


دادگاه تجدید نظر با قرار وثیقه دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران موافقت کرده و این دو نفر بزودی آزاد می شوند. مسعود شفیعی ، وکیل مدافع ایندو آمریکایی در گفتگویی با رادیو فردا این خبر را تائید کرد. دادگاه تجدید نظر وثیقه ای حدود ۵۰۰ هزار دلار برای هر یک از دو آمریکایی زندانی تعیین کرد ه است. محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهوری اسلامی هم در گفتگویی با شبکه تلویزیونی « ِان بی سی » آمریکا از آزادی دو شهروند آمریکایی زندانی درایران خبر داده است. احمدی نژاد گفته است این دو آمریکایی در دو روز آینده آزاد خواهند شد. وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است از طریق دفتر منافع آمریکا در سفارت سوئیس در تهران موضوع را پیگیری می کند. شین باوئر و جاش فتال ، دو شهروند آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ در منطقه مرزی ایران و عراق دستگیر شدند، به اتهام عبور غیر مجاز به ایران و جاسوسی محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده اند.
 


به گزارش خبرگزاری مهر ، دانشگاه امیر کبیر از مهر ماه سال جاری کلاسهای حوزوی بر گزار ی میکند. کلاسهای درس حوزوی از ۲۰ مهر ماه آغاز می شود و حدود ۱۰۰ نفر از متقاضیان می توانند برای شرکت در این کلاسها ثبت نام کنند. دو سال پیش، آیت الله خامنه ای بسیاری از رشته های دروس علوم انسانی را موجب تردید در مبانی دینی و اعتقادی دانشجوایان خوانده بود. چندی پیش نیز کامران دانشجو، وزیر علوم، گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، برنامه آن وزارتخانه برای اسلامی کردن دانشگاهها ادامه دارد.
 


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه وعده محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در خصوص آزادی دو شهروند آمريکايی طی دو روز آينده را «دلگرم کننده» خوانده است.هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه  آمريکا، روز سه شنبه  وعده محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در خصوص آزادی دو شهروند آمريکايی طی دو روز آينده را «دلگرم کننده» خوانده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون گفته است: ما از اظهارات امروز مقامات ايران دلگرم شده ايم و آن را  از نزديک پيگيری می کنيم. وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرده است:«واضح است که اميدواريم شاهد نتيجه مثبت آنچه که به نظر می رسد تصميم حکومت (ايران) است، باشیم.» شبکه تلويزيونی «ان‌بی‌سی» آمريکا روز سه‌شنبه به نقل از مصاحبه اختصاصی با محمود احمدی‌نژاد گزارش داد  که دو  شهروند آمريکايی که بيش از دو سال است در ايران زندانی هستند «دو روز ديگر» آزاد می‌شوند. طبق اين گزارش، محمود احمدی نژاد گفته است که آزادی دو شهروند آمريکايی زندانی «به دلايل بشردوستانه» انجام می‌شود.   در همين زمينه، مسعود شفيعی، وکيل ايرانی اين دو شهروند آمريکايی، به  راديوفردا گفته است  که دادگاه تجديدنظر با صدور قرار وثيقه برای آنها موافقت کرده است. آقای شفيعی مبلغ وثيقه اين زندانيان را هر يک ۵۰۰ ميليون تومان، حدود نيم ميليون دلار، اعلام کرد. وی همچنين گفته که تبديل قرار بازداشت دو شهروند آمريکايی را به اطلاع سفارت سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريکا و نيز خانواده های آنها رسانده است. شين باوئر و جاش فتال، دو شهروند آمريکايی، حدود ۲۰ روز پيش در دادگاهی در تهران به  اتهام «جاسوسی و ورود غيرقانونی» به خاک ايران به هشت سال زندان محکوم شدند. در همين حال،خانواده های شين باوئر و جاش فتال در بيانيه ای اعلام کرده اند: «در حالی که ما اطلاعات بيشتری دراختیار نداريم، اما از خبر های مثبتی که ازايران منتشر شده اند، بسيار خوشحاليم.» آنها اضافه کرده اند:«آزادی شين و جاش بيش ازهرچيز ديگری برای ما مهم است و خبر آزادی و بازگشت آنها به خانه تسکين بزرگی برای ما است. از همه کسانی که ما را حمايت کردند، سپاسگزاريم و مشتاقانه منتظر تجديد ديدار با شين و جاش هستيم.  » جاش فتال و شين باوئر بيش از دو سال پيش در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ايران و عراق به اتهام عبور غيرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد. شهريور ماه سال گذشته، سارا شورد با تبديل قرار بازداشت به وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد و از ايران خارج شد. در همين زمينه، خبرگزاری فارس روز سه شنبه گزارش داده است در صورت  سپردن وثيقه توسط اين دو شهروند آمريکايی، از زندان آزاد خواهند شد و  امکان خروج از ايران را نيز خواهند داشت.  محمود احمدی‌نژاد در حالی از آزادی دو شهروند آمریکایی خبر داده است که قرار است هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.
 


دادستان تهران از آغاز محاکمه دو متهم به جاسوسی برای اسرائیل خبر داده است. به گفته عباس جعفری دولت آبادی، این دو نفر به فیلم برداری از تاسیسات حساس نظامی ، سفر به مناطقی که برای عموم منع شده است و دریافت پول از اسرائیل متهم شده اند. دادستان تهران بدون ذکر نام این دو متهم گفته است که آنها دو سال پیش دستگیر شده اند و محاکمه آنان روز شنبه گذشته آغاز شده است. تا کنون چندین نفر به اتهام جاسوسی برای کشور های غربی و اسرائیل دستگیر شده اند ولی مشخصات و اتهامات آنها اعلام نشده است.
 


صبح روز سه شنبه حکم اعدام « کوشا» جوان ۲۵ ساله ای که به اتهام قتل یک دختر دانشجو به مرگ محکوم شده بود ، در بلوار دریای تهران اجرا شد. « کوشا » در ساعت شش و ۲۰ دقیقه در نزدیکی محل ارتکاب جرم با حضور نیروهای امنیتی و قضائی ، خانواده اولیای دم و عده ای از اهالی منطقه در حالیکه دست و پایش بسته بود ، بدار آویخته شد. کوشا در ۱۵ تیرماه سال جاری با حمله به مهسا ، دختر دانشجویی که به او علاقه ای نشان نداده بود ، با وارد کردن ضربات متعدد چاقو او را بقتل رساند. این قتل در روی پل عابر پیاده منطقه پل مدیریت بوقوع پیوست و به دستور دادگاه حکم قصاص در نزدیکی محل قتل اجرا شد.
 


در یک عملیات گسترده در چین بیش از ۳۰ نفر از اعضای یک شبکه فروش روغن سوخته آشپزی دستگیر شدند. به گفته مقامات پلیس در عملیاتی که بطور همزمان در ۱۴ استان چین انجام شد ، بیش از ۱۰۰ تن روغن سوخته کشف و ضبط شد. گفته می شود اعضای این شبکه روغن سوخته ای را که از رستورانها بدست می آوردند پس از پالایش ظاهری دوباره وارد بازار می کردند. در سال ۲۰۰۸ هم مصرف شیر خشک آلوده نوزادان به مرگ دستکم شش نوزاد و بیماری بیش از ۳۰۰ هزار کودک و نوزاد منجر شد.
 


ستاره‌شناسان روز دوشنبه اعلام کردند که موفق شده‌اند پنجاه سیاره جدید خارج از منظومه خورشیدی ما کشف کنند که یکی از آنها در لبه محدوده قابل زیست ستاره خود قرار دارد. دانشمندان از احتمال وجود آب و بنابر این حیات در این سیاره سخن می‌گویند.ستاره‌شناسان روز دوشنبه اعلام کردند که موفق شده‌اند پنجاه سیاره جدید خارج از منظومه خورشیدی ما کشف کنند که یکی از آنها در لبه محدوده قابل زیست ستاره خود قرار دارد. دانشمندان از احتمال وجود آب و بنابر این حیات در این سیاره سخن می‌گویند. این سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» (HD 85512b) نام دارد و در منظومه یک ستاره در صورت فلکی بادبان واقع شده‌است. سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» در حدود ۳.۶ بار از زمین سنگین‌تر است و در فاصله ۳۶ سال نوری از ما واقع شده‌است. این دومین سیاره کشف شده در بیرون از منظومه شمسی است که ممکن است زیست از نوعی که ما در زمین می‌شناسیم را در خود جا داده باشد. اولین سیاره‌ای که با این مشخصات یافته شد «گلیزه۵۸۱دی» (Gliese581d) نام دارد و در سال ۲۰۰۷ کشف شد. اعلام کشف پنجاه سیاره که روز دوشنبه توسط «رصدخانه جنوبی اروپا» واقع در شیلی انجام شد بزرگ‌ترین کشف یک‌باره سیارات فراخورشیدی تاکنون است و با احتساب این کشف، شمار سیاره‌های فراخورشیدی که تا امروز کشف شده‌ به ۶۴۵ رسید. این گنجینه سیاره‌ای با استفاده از دستگاهی به نام هارپس (HARPS)، مخفف «سیاره‌یاب سرعت شعاعی با دقت بالا» کشف و کاوش شده‌است. بنا به اعلام ستاره‌شناسان، ۱۶ سیاره از ۵۰ سیاره کشف شده از نوع «اَبَرزمین»، یعنی سیاره‌های چگال‌تر از زمین، هستند. تمرکز جستجوی اخترشناسان از مدت‌ها پیش بر یافتن ابرزمین‌های واقع در محدوده‌های زیست‌پذیر اطراف ستاره‌ها متمرکز شده‌است زیرا در این نواحی احتمال وجود آب و زندگی از همه نقاط دیگر بیشتر است. کره زمین در محدوده زیست‌پذیر پیرامون خورشید قرار دارد ولی برای نمونه سیاره ناهید (زهره) به خاطر نزدیک‌تر بودن به خورشید گرم‌تر از آن است که قابل زیست باشد و سیاره بهرام (مریخ) به خاطر دوری از خورشید و سردی زیاد، برای وجود حیات مناسب نیست. ابزار رصدخانه جنوبی اروپا در حال حاضر از قدرت کافی برای رصد سطح سیاره «اچ‌دی ۸۵۵۱۲بی» برخوردار نیستند اما راه‌های دیگری برای تجزیه و تحلیل سطح این سیاره وجود دارد که یکی از آنها ردیابی رد پای اکسیژن در ترکیب شیمیایی جو آن است. «الن گولد»، از اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، این کشف جدید را «بسیار هیجان‌انگیز» می‌نامد و می‌افزاید که «ظاهراً به مرور داریم به عصر طلایی سیاره‌های فراخورشیدی نزدیک می‌شویم.» سارا سیگِر، اخترشناس مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، در مصاحبه با نشریه «نشنال جیوگرافیک» گفت که «بسیار عالی است که ما هم‌اینک وارد دوره‌ای شده‌ایم که یافتن ابرزمین‌ها تبدیل به یک امر پیگیر و دائمی شده‌است.» وی ابراز امیدواری کرد که به خاطر قرار گرفتن این ۵۰ سیاره در نزدیکی ستاره‌های نسبتاً روشن بتوان در آینده‌ای نزدیک با به کار بردن دیگر روش‌ها، اطلاعات رصدی خوبی از این سیارات به دست آورد.
 


بيش از ۱۰۰ سال از ورود سينماتوگراف به ايران می گذرد. مظفرالدين شاه از شاهان قاجار اين دستگاه جادويی را در ۲۱ شهريور سال ۱۲۷۹ شمسی از فرانسه با خود به ايران آورد؛ روزی که در ايران «روز ملی سينما» نام گرفته است.  بيش از ۱۰۰ سال از ورود سينماتوگراف به ايران می گذرد. مظفرالدين شاه از شاهان قاجار اين دستگاه جادويی را در ۲۱ شهريور سال ۱۲۷۹ شمسی از فرانسه با خود به ايران آورد؛ روزی که در ايران «روز ملی سينما» نام گرفته است.   اولين فيلم بردار ايرانی، ميرزا ابراهيم خان عکاس باشی بود و اولين سالن نمايش فيلم در سال ۱۲۸۳ شمسی در خيابان چراغ گاز تهران توسط ابراهيم خان صحاف باشی افتتاح شد و اولين فيلم سينمايی ايرانی در سال ۱۳۰۹ توسط آوانس اوگانيانس و دوستانش بر روی نوار سلولوئيدی نقش بست؛ فيلمی به نام «آبی و رابی».   اما سينمای ايران طی اين ۱۱۱ سال عمر خود فراز و نشيب های بسياری را پشت سر گذاشته است. در سال هايی درخشيده و در سال هايی ديگر رو به افول نهاده، سال هايی شاهد فيلم های سطحی بوده و در سال هايی شاهد پيدايش موج نو و سينمايی متفاوت، اوج و فرودی که در سينمای بعد از انقلاب نيز ادامه داشت.    سينما، هنری بود که در اوايل انقلاب منفور به شمار می آمد و بسياری از سالن های سينما را در تهران و شهرستان ها انقلابيون خشمگين آتش زدند. اما سينمای ايران مجددا در سال های ۶۰ جوانه زد و در دهه ۷۰ و ۸۰ قله های بی شماری را نيز فتح کرد، از نخل طلای کن گرفته تا شير طلايی ونيز، از خرس نقره ای برلين تا يوزپلنگ طلايی لوکارنو؛ درخششی که البته در سال های اخير کمی کم سو شده است.    اما حالا بعد از يک سده سينمای ايران در کجا ايستاده است؟ آيا کارنامه قابل قبولی دارد؟ آيا اهالی آن احساس رضايت می کنند؟    با مروری به خبرهای سينمايی و فيلم های توليد شده، رسانه ها و سايت های سينمايی در سال های اخير به نظر می رسد مشکلات بيشتر شده اند. شايد يکی از مهم ترين اين مشکلات رويارويی اهالی سينما با مقامات و مسئولين وزارت ارشاد باشد. همچنين درگيری خود اصناف سينمايی و اختلاف نظر در ميان اهالی خانه سينما از مشکلات ديگر سينمای امروز ايران است؛ رويارويی که با آغاز برنامه «هفت» در تلويزيون ايران شکلی آشکار به خود گرفت.    عدم حمايت از سينمای مستقل و متفاوت ايران از مشکلات عديده ديگری است که سينمای امروز ايران با آن دست و پنجه نرم می کند.    پرويز جاهد، فيلمساز و منتقد فيلم مقيم لندن، معتقد است سينماگران مستقل در ايران تحت فشار شديدی هستند و می گويد: «سينمای مستقل در ايران به شدت تحت فشار است. سينماگرانی که رويکرد انتقادی دارند و به مسايل اجتماعی توجه می کنند تحت فشارند و نمی توانند آزادانه فيلم بسازند. به نظر من سينمای ايران هنوز زنده است و حرف های زيادی برای گفتن دارد ولی مقررات و قوانين و سخت گيری های جديد مسئولين سينمايی دست و پای اينها را بسته است.»   کمبود سالن های مجهز سينما در بيشتر شهرهای ايران، سوء مديريت و تغيير پی در پی سياست های کلان سينمايی، عدم وجود کپی رايت و حق مولف، گسترش شبکه قاچاق فيلم های سينمايی، نداشتن بيمه و بازنشستگی هنرمندان، عدم امنيت شغلی آنها، فهرست طولانی از فيلم های توقيفی، نظارت و سانسور و بلاخره سردی و مهاجرت سينماگران مطرح ايرانی از ديگر مشکلات سينمای امروز ايران است. اگرچه هنوز تک خال های سينمای ايران چون «جدايی نادر از سيمين» اثر اصغر فرهادی افتخارهای بزرگی برای اين سنما کسب می کنند. فيلمی که همچنان بر سر فرستادنش به مراسم اسکار امسال اختلاف نظر وجود دارد.    فيلم «جدايی نادر از سيمين» توانست سال گذشته خرس طلايی جشنواره برلين را کسب کند و افتخارهايی از اين دست اميدهايی را برای آينده سينمای ايران زنده نگه می دارد و شايد قدم اول دراين راه درج روز ملی سينما در تقويم رسمی ايران باشد چرا که همچنان ۲۱ شهريور در تقويم ايران خالی است. 
 


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه سفر چند روزه خود به مصر ، تونس و لیبی را آغاز کرد. آقای اردوغان دوشنبه شب در بدو ورود به قاهره با استقبال هزاران تن از اهالی پایتخت مصر روبرو شد. او قرار است روز سه شنبه، امروز، با اعضای شورای عالی نظامی مصر که اداره امور کشور را ددر دست دارد دیدار و گفتگو کند و پس از آن در نشست وزرای خارجه اتحاده عرب که در قاهره برگزار می شود ، شرکت خواهد کرد. نخست وزیر ترکیه به تونس و لیبی نیز سفر خواهد کرد. هدف از این سفر ها ی رسمی گسترش مناسبات سیاسی – اقتصادی با سه کشوری است که حکومتهای آنها بدست مردم سرنگون شده است.
 


مجله اقتصادی این هفته را اختصاص داده ایم به بررسی پیامدهای حملات یازدهم سپتامبر برای اقتصاد در جهان در گفت و گو با سه کارشناس اقتصادی فریدون خاوند در پاریس، کامران دادخواه در بوستون و مهرداد عمادی در لندن.مجله اقتصادی این هفته را اختصاص داده ایم به بررسی پیامدهای حملات یازدهم سپتامبر برای اقتصاد در جهان در گفت و گو با سه کارشناس اقتصادی فریدون خاوند در پاریس، کامران دادخواه در بوستون و مهرداد عمادی در لندن. بحث را با این پرسش آقای دادخواه شروع کنیم که حملات یازدهم سپتامبر در وحله اول چه تاثیری بر اقتصاد آمریکا گذاشت؟ کامران دادخواه: تاثیر این در درجه اول آن طور که گزارش هایی که دولت آمریکا منتشر کرد از نظر ضرری که به ساختمان و تاسیسات و غیره زد ۸۳ میلیارد دلار خسارت وارد کرد و از نظر این که اقتصاد بسیاری از شهرهای بزرگ را دچار مشکل کرد ۱۹۱ میلیارد دلار به این اقتصادها ضربه زد. البته گزارش های دیگری که در قسمت امنیت داخلی تهیه شده، بحث می کنند که از نظر شغلی هم در سه ماهه چهارم ۵۹۸ هزار نفر بدهکاری اضافه شد. اما بایستی عرض کنم که اینها بسیار کوتاه مدت بود و اقتصاد آمریکا به سرعت خودش را بیرون کشید از این ماجرا به این دلیل که طبق برآورد ان بی آر که مسوول تعیین تاریخ رکود و بازگشت اقتصاد آمریکا است یک رکودی در مارس ۲۰۰۱ شروع شده بود ولی در نوامبر آن سال این رکود تمام شد. این یکی از کوتاه ترین رکودها بود. بنابراین علی رغم این که در یک روز شاخص سهام به شدت کاهش پیدا کرد و بعد هم ادامه پیدا کرد و سخت بود که برگردد با این حال بازگشت اقتصاد تقریبا تا آخر سال ۲۰۰۱ کامل بود یعنی جلوی زیانها را به صورتی که ادامه پیدا کند گرفته بودند. آقای خاوند، طبیعتا چون این گروهی که از القاعده آمد و دست به این حملات زد از کشورهای اسلامی و به قول معروف در حال توسعه بودند،‌ آیا توانست این حمله در رابطه آمریکا و نهادهای مهم اقتصادی دنیا که در آمریکا مستقرند با کشورهای در حال توسعه تاثیری بگذارد،‌ حالا چه منفی و چه مثبت؟ فریدون خاوند: اتفاقی که در نیویورک افتاد به نوعی نشان داد که جهان ما جهان کوچکی شده. جهانی شدن اقتصاد همراه با جهانی شدن تروریسم. اقتصاد دنیا به شدت ادغام شده در هم. زیربنای تکنولوژیک امکان این ادغام را فراهم کرده ولی در همان حال دایره  نفوذ و قدرت نیروهای تروریستی هم به دلیل همین جهانی شدن اقتصاد و تکنولوژی بیشتر شده. دنیای بی مرز اقتصادی و تکنولوژیک دنیای بی مرزی هم هست هم برای تروریسم و هم ایالات متحد آمریکا مساله ارتباطات بین المللی را در عرصه اقتصادی مورد توجه قرار داد. صندوق بین المللی پول مقرش در آمریکا است، بانک جهانی هم همینطور. بسیاری از نشست های بین المللی در چارچوب این سازمانهای بین المللی بعد از واقعه یازده سپتامبر به تعلیق افتاد و به بعد موکول شد. از جمله نشست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول. در عوض ایالات متحده آمریکا اصرار شدیدی داشت به این که نشست سازمان جهانی تجارت در دوحه پایتخت قطر که برای ماه نوامبر سال ۲۰۰۱ پیش بینی شده بود این نشست حتما برگزار شود چون که مقر این نشست در خلیج فارس بود و نزدیک به جاهای که به خصوص امارات یا عربستان که نزدیکی زیادی داشتند اتباعش با حملات تروریستی و یا تامین مالی تروریسم و بالاخره این نشست برگزار شد. یکی از درونمایه های اصلی نشست دوحه این بود که دور دوحه آغاز شد در آن زمان در چارچوب سازمان جهانی تجارت که اسمش را هم گذاشتند دور توسعه چون که بر اساس وقایع یازده سپتامبر این فکر قوت گرفته بود،‌ درست یا نادرستش می ماند برای بعد،‌ ولی این فکر قوت گرفته بود که اگر بخواهد دنیا با تروریسم به صورتی موثر مبارزه کند یکی از راه های این مبارزه موثر در عرصه اقتصادی  است و بهترین راه مبارزه با تروریسم این است که بازرگانی بین المللی توسعه پیدا کند و به خصوص کشورهای جهان سوم بیش از پیش ادغام شوند در این بازرگانی بین المللی. استدلال این بود که هدف  اصلی تروریسم این است که شکاف بیاندازد در دنیا و کشورها را برگرداند به طرف انزواگرایی و درونگرایی ولی با پیشبرد بازرگانی بین المللی می شود به مبارزه با تروریسم شکل موثرتری داد. هر چند که دور دوحه موفق نشد به نتایجی برسد ولی من فکر می کنم به هر حال حملات تروریستی یازده سپتامبر به رغم ابعاد بسیار بسیار عظیم خودش نتوانست اختلالی به وجود بیاورد در روابط اقتصادی بین المللی و بازرگانی بین المللی. آقای دادخواه پس از این حملات ما با دو جنگ رو به رو می شویم که جنگ اول با حمله آمریکا در دهم ماه اکتبر همان سال به حکومت طالبان شروع شد و پس از آن جنگ عراق است که حدود سه سال بعد آغاز می شود. آیا این جنگ ها و هزینه های این جنگ ها را می شود جزو پیامدهای حملات یازدهم سپتامبر و ضربه زدن به اقتصاد آمریکا و جهان ارزیابی کرد؟ امور را می شود به هم ارتباط داد ولی در عین حال بایست مواظب باشیم این ارتباط دادن از یک حدی خارج نشود. جنگهایی که آمریکا آغاز کرد و این که اصلا این حملات را به عنوان جنگ تلقی کرد و نه یک عمل جنایتکارانه که فرضا در دادگاه ها بررسی شود خودش باعث امنیت آمریکا در عرض ده سال گذشته شده. یعنی ما شاهد چنین بساطی دیگر نبودیم. ولی واقعیت قضیه این است که این جنگها به مخارج دولت آمریکا به شدت افزوده. کسر بودجه ای که الان وجود دارد یک مقداری اش از این جهت است. گو این که بایست بگوییم که کل مخارج این جنگ ها در مقایسه با سایر مخارج دولت آمریکا خیلی خیلی ناچیز است. یعنی اگر فرضا این جنگ ها هم نبود و حتی بودجه نظامی آمریکا را هم کلا بر می داشتیم بازهم کسر بودجه آمریکا عدد نجومی و بالایی بود. بنابراین به این دو دلیل می خواهم عرض کنم که این طور نیست که تمام این ماجراها را به گردن یک مساله بیاندازیم. ولی واقعیت این است که از نقطه نظرهای دیگری این واقعه روی اقتصاد آمریکا و کشورهای دیگر اثر گذاشت. به عنوان مثال مخارج عظیمی هست از نظر حمل و نقل. الان شما برای این که در یک فرودگاه سوار شوید مدتها طول می کشد. مشکلاتی ایجاد می شود و بعد هم تعداد زیادی کسانی هستند که مشغول کار هستند و ظاهرا دارند کاری انجام می دهند ولی تولیدی انجام نمی شود.
 


علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، معاون خود را مأمور کرد تا در مورد انتقال قدرت در یمن با اپوزیسیون این کشور مذاکره کند. وی اما این حق را برای خود محفوظ دانسته که «در صورت لزوم» قرار امضاشده توسط معاونش را نپذیرد.علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، معاون خود، عبد رَبّه منصور هادی، را مأمور کرد تا در مورد انتقال قدرت در یمن با اپوزیسیون این کشور مذاکره کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری یمن که بیش از سه ماه پیش در حمله به کاخ مسکونی‌اش در صنعا به‌شدت مجروح شد و از آن زمان تاکنون در عربستان سعودی تحت درمان است به معاون خود این اختیار را داده تا قرارداد واگذاری قدرت با مخالفان را امضا کند. بنا بر این گزارش، علی عبدالله صالح اما این حق را برای خود محفوظ دانسته که «در صورت لزوم» قرار امضاشده توسط معاونش را نپذیرد. پس از خروج صالح از کشور، عبد ربه منصور هادی به طور موقت قدرت را در دست گرفته و برخی از گروه‌های اپوزیسیون نیز اعلام کرده‌اند از انتقال قدرت به وی حمایت می‌کنند. عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهور یمن. آما آقای صالح اواخر مردادماه در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم یمن گفت که به‌زودی به کشورش باز خواهد گشت و مخالفان نیز در واکنش به این خبر گفتند که «اجازه بازگشت به کشور را به او نخواهیم داد». بر پایه قرار واگذاری قدرت که از سوی گروه کشورهای عرب خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی پیشنهاد شده علی عبدالله صالح باید از قدرت کناره بگیرد و تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات پارلمانی، قدرت را به معاون خود واگذار کند. آقای صالح که ۳۳ سال است زمام امور یمن را در اختیار دارد در هفت ماهی که از اعتراض‌ها در این کشور می‌گذرد چند بار وعده واگذاری قدرت داده، اما به آن عمل نکرده است. در همین زمینه محمد الصبری، یکی از سخنگویان اپوزیسیون، روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که آقای صالح سعی دارد با این حرکت جدید، ابتکار کشورهای خلیج فارس که مورد حمایت آمریکا نیز هست را دور بزند. وی افزود: «صالح باید این پیشنهاد را امضا کند و قدرت را به معاونش واگذار کند نه اینکه بحران را بیش از این پیچیده کند.» از زمان آغاز اعتراضات و راهپیمایی‌های گسترده در یمن تاکنون صدها تن بر اثر سرکوب‌های دولتی کشته یا زخمی شده‌اند و افراد مسلح مرتبط با القاعده موفق شده‌اند کنترل بخش‌هایی از جنوب این کشور را در دست بگیرند . رهبران مخالفان دولت یمن می‌گویند که علی عبدالله صالح عمداً شرایطی را فراهم آورده تا این مناطق به دست نیروهای القاعده بیفتد. آقای صالح که از هم‌پیمانان غرب در مبارزه با سازمان القاعده است، بارها به ایالات متحده و اروپا هشدار داده‌است که با رفتن او «درها به روی القاعده برای کنترل یمن» باز خواهد شد. با این وجود آمریکا خواستار انتقال فوری قدرت در یمن شده‌ است .
 


راديو فردا گفتگويی داشته با افراسياب ختک (Afrasiab Khattak)، سناتور در مجلس سنای پاکستان و ابتدا از او درباره دلايل سفر نخست وزير پاکستان به تهران پرسيده است. يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، دوشنبه، با محمد رضا رحيمی معاون اول رييس جمهوری اسلامی ديدار و گفتگو کرد و طرفين از افزايش سطح همکاری ها در زمينه های مختلف خبر دادند. قرار است کنسولگری پاکستان در بندرعباس افتتاح شود و ايران صد ميليون دلار برای کمک به سيل زدگان پاکستانی کمک کند.   راديو فردا گفتگويی داشته با افراسياب ختک (Afrasiab Khattak)، سناتور در مجلس سنای پاکستان و ابتدا از او درباره ی دلايل سفر نخست وزير پاکستان به تهران پرسيده است    ايران کشور همسايه ای است که ما با آن ، دهه هاست سابقه روابط دو جانبه داريم.  گفت‌گوی هانا کاویانی با افراسیاب ختک، سناتور در مجلس سنای پاکستان   مقام های عالی دو کشور در طول اين سالها، سفرهايی به تهران يا به اسلام آباد داشته اند. در اين سفر به طور کلی، تمرکز بر همکاريهای اقتصادی است،به خصوص طرح های مشترک در زمينه انرژی.   چرا که پاکستان با مشکل کمبود انرژی روبروست و ما در تلاشيم تا از طريق پروژه خط لوله گاز از ايران، انرژی بگيريم.   مشکل انرژی در پاکستان در حال حاضر به مسئله بغرنجی تبديل شده است و همچنين، افغانستان يکی از مهمترين مسائل مشترک ميان دو کشور ايران و پاکستان است.   خصوصا اينکه نيروهای بين المللی هم در صدد خروج از اين کشور تا سال ۲۰۱۴ هستند.   تهران و اسلام آباد، هر دو می خواهند و می توانند در آينده افغانستان نقشی داشته باشند.   همان طور که می دانيد ايران از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آمريکا ، تحت تحريم اقتصادی قرار دارد.   فکر می کنيد که همکاری نزديکتر اسلام آباد و تهران در زمينه های اقتصادی، چه تاثيری بر روابط پاکستان با غرب، خصوصا آمريکا خواهد داشت؟   ببينيد؛ هر کشوری روابط دو جانبه دارد. آنهم با همسايه های خود و کشورهای ديگرنبايد از اين روابط احساس خطر کنند.   ما نمی توانيم ايران را از خود برانيم و روابطی با همسايه خود نداشته باشيم. مطمئنا روابط ما مشکلی برای منافع ساير کشورها ايجاد نخواهد کرد و اين روبط در راستای صلح و بهبود اقتصاد منطقه خواهد بود.   همان طور که می دانيد دو کشور در مناطق مرزی در بلوچستان با مشکلات امنيتی روبرو هستند. مشکلاتی که حتی پروژه خط لوله گاز صلح را تحت الشعاع قرار داده است.   فکر می کنيد در اين زمينه چه راهکاری پيش روی تهران و اسلام آباد وجود دارد؟   خوب ، ايرانی ها بارها در زمينه اين مشکلات در اين سوی مرز، نگرانی خود را ابراز کرده اند ، که البته اين موضوع داخلی ماست.   البته، ما هم خود، نگرانی های فراوانی در اين زمينه داريم. چرا که نا امنی در اين منطقه می تواند به فعاليت های تروريستی منجر شود. و پس از آن هم امنيت منطقه را به مخاطره بياندازد.   ما علاقه داريم که با ايران و ساير کشورها، برای ازبين بردن اين شبکه ها همکاری کنيم، اين موضوع بسيار مهمی است.   در بلوچستان پاکستان، ما معتقديم که برخی از نيروهای خارجی نيز در کنار اين شبکه ها فعاليت می کنند.   در نتيجه، اين موضوعی است که نگرانی مشترک ماست. می خواهيم اين مسائل را با طرف ايرانی در ميان بگذاريم.
 


بهمن آقايی ديبا، کارشناس انرژی، به رادیو فردا در مورد دليل راه اندازی چند مرحله ای نيروگاه هسته ای بوشهر می گوید «فرسوده بودن سيستم، متنوع بودن قطعات داخلی آن و قديمی بودن تکنولوژی اين سيستم، از جمله چيزهايی است که باعث می شود تا ما شاهد اين افتتاح درجه به درجه باشيم.» بهمن آقایی ديبا در مورد دلیل راه اندازی چند مرحله ای نیروگاه هسته ای بوشهر می گوید پيش افتتاح نيروگاه بوشهر در حال حاضر و بعد از آن مراحلی است که در آينده شاهد آن خواهيم بود، مرتبط با ويژگی های نيروگاه بوشهر است. فرسوده بودن سيستم، متنوع بودن قطعات داخلی آن و قديمی بودن تکنولوژی اين سيستم، از جمله چيزهايی است که باعث می شود تا ما شاهد اين افتتاح درجه به درجه باشيم. برای اينکه مهندسان آن نمی دانند که کدام يک از سيستم های اين نيروگاه به خوبی کار می کنند و يا اينکه در عمل ممکن است با چه وضعی روبرو بشوند؟ دولت موظف شده است در برنامه قانون پنجم ۲۰ هزار مگاوات برق توليد کند. به نظر شما چند مرکز غنی سازی اورانيوم لازم است تا چنين برقی را توليد کند؟ با توجه به اينکه حداکثر توان نيروگاه فعلی بوشهر، هزار مگاوات است؟ برای توليد آن مقدار برقی که در برنامه توسعه ، پيش بينی شده است، می شود از روش های مختلفی استفاده کرد. حتی برای توليد اين ميزان برق لازم نيست که از اين سيستم و روش های غنی سازی ، به صورتی که الان ايران از آن استفاده می کند، بهره برد. فرض کنيم اگر يک نيروگاهی مانند بوشهر در نهايت هزار مگاوات برق توليد می کند، برای اينکه اين قبيل نيروگاه ها بتوانند ۲۰ هزار مگاوات برق را وارد سيستم کشور کنند، بايد چيزی حدود ۲۰ نيروگاه مانند نيروگاه بوشهر، با حداکثر توان توليد برق راه اندازی شود. من فکر نمی کنم اين برنامه به صورتی که پيش بينی شده است، قابليت اجرا داشته باشد و عملياتی شود. چقدر چنين پروژه هايی را مقرون به صرفه می دانيد؟ سالها طول کشيده است که نيروگاه بوشهر به مرحله امروز رسيده است، مدام هم در تمام اين سال ها به مشکل برخورد کرده است. به اعتقاد شما اگر توليد اين نيروگاه درنهايت به هزار مگاوات هم برسد،  چقدر واقعا مقرون به صرفه بوده است؟ در صورتی که ايران بتواند برنامه های اتمی خود را به شکلی تنظيم کند که از شفافيت لازم برخوردار باشد و اين تجهيزات توسط سازمان های بين المللی هم مورد بازرسی کامل قرار بگيرد و نگرانی های جامعه بين المللی از بخش های نظامی برنامه های هسته ای ايران رفع شود، توليد نيروی برق از طريق نيروگاه های اتمی يکی از ارزان ترين روشهای توليد برق است. ولی من بايستی بگويم که پيشرفت اين برنامه های اتمی از راه فشارهايی که بر کل نظام سياسی و اقتصادی ايران وارد می کند، و با وجود فرصت هايی که ايران به اين دليل و به خاطر تحريم هايی که اعمال می شود،  از دست می دهد، هزينه ای ايجاد می کند که بسيار فراتر از آن است که بتوانيم بگوييم که توليد برق از طريق چنين نيروگاه هايی به صرفه است.  
 


بیش از ۸۰ تن از شاعران و هنرمندان ایرانی در اعتراض به وضعیت قضایی عده‌ای از هنرمندان داخل کشور از جمله رامین پرچمی، هیلا صدیقی و مرضیه وفامهر در بیانیه‌ای چنین نوشتند که «امروز به‌جاست اگر اوین و قرچک را خانه هنرمندان بنامیم».بیش از ۸۰ تن از شاعران و هنرمندان ایرانی در اعتراض به وضعیت قضایی عده‌ای از هنرمندان داخل کشور از جمله رامین پرچمی، هیلا صدیقی و مرضیه وفامهر در بیانیه‌ای چنین نوشتند که «امروز به‌جاست اگر اوین و قرچک را خانه هنرمندان بنامیم». در این بیانیه به حبس هنرمندانی چون مرضیه وفامهر، رامین پرچمی، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مهناز محمدی، مریم مجد، پگاه آهنگرانی، هیلا صدیقی و بسیاری دیگر اعتراض شده و در مورد آنها آمده‌ است: «آنها هنرمندانی هستند که وجه اشتراک‌شان باور به هنرِ مستقل و داشتن دغدغه و درد جامعه‌ بوده و کوشیده‌اند پاسخی در خورِ شأن مردم آگاه و تحول‌خواه و خواسته‌های فرهنگی‌شان ارائه دهند.» در ادامه این بیانیه به «تهاجم گاه و بی‌گاه بر هنرمندان مستقل و اندیشمند» اعتراض شده و آمده ‌است که «افسوس بر آنان که می‌پندارند با به بند کشیدن جسم هنرمند، اندیشه‌ جاری‌اش زائل می‌گردد.» به گزارش وب‌سایت خبری «جرس»، از جمله ۸۴ امضاکننده این بیانیه شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده، مانا نیستانی، کارتونیست، گراناز موسوی، شاعر و فیلم‌ساز، حسن سربخشیان، عکاس، حسین نوش‌آذر، داستان‌نویس، و مریم هوله، شاعر، هستند. در پایان بیانیه هنرمندان ایرانی آمده ‌است: «ما جمعی از هنرمندان و نویسندگان امضاکننده این بیانیه، با ابراز نگرانی فراوان از برخوردهای امنیتی- پلیسی با فعالان این عرصه، خواستار آزادی هنرمندان دربند و تجدیدنظر در حکم‌های صادره هستیم.» تنها در تیرماه گذشته چند تن از فعالان زن سینمای ایران ازجمله مرضیه وفامهر، بازیگر سینما، پگاه آهنگرانی، بازیگر، و مهناز محمدی، مستندساز، از سوی مأموران جمهوری اسلامی بازداشت شدند. در همین زمینه ناصر تقوایی، کارگردان سرشناس سینمای ایران، در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که همسرش مرضیه وفامهر در زندان قرچک ورامین نگهداری می‌شود. پیشتر گزارش‌هایی از وضعیت «بسیار بد» زندان قرچک ورامین منتشر شده بود و تیرماه گذشته نیز ۵۰۰ فعال مدنی، از جمله فعالان حقوق زنان، با انتشار بیانیه‌ای از این زندان با عنوان «مکانی مخوف» یاد کرده بودند که از حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی نیز بی‌بهره ‌است.  در این بیانیه همچنین اشاره شده بود که زندان قرچک از هفت سوله تشکیل شده که در هر یک از آنها بدون کوچک‌ترین سیستم تهویه هوا بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می‌شود. شماری از زندانیان سیاسی زن که در بند قرنطینه زندان اوین به سر می‌برند، نیز با انتشار بیانیه‌ای از «خشونت جنسی کلامی» به عنوان یکی از روش‌های بازجویی از زنان بازداشت شده نام برده و با بیان گوشه‌هایی از رفتار بازجویان با آنان ابراز امیدواری کرده‌اند که زندانیان سیاسی آزاد شده و «عاملان سرکوب و آزار مردم در جریان اعتراضات پس از انتخابات» نیز محاکمه شوند. این در حالی است که مردادماه گذشته جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، با دادن این اطمینان که «زندان‌های ایران مانند هتل است»، وضعیت بازداشتی‌ها در زندان‌های ایران را «خوب» توصیف کرد. بر پایه گزارش‌های رسیده، در حالی که تهران با فعالیت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی همکاری نکرده ‌است، آقای شمقدری پیشنهاد داده ‌است که روزنامه‌نگاران از زندان‌ها بازدید کنند.
 


نورالدين پيرمؤذن ، فاطمه حقيقت جو، اسماعيل گرامی مقدم، علی مزروعی، علی اکبر موسوی خوئينی و حسن يوسفی اشکوری از نمايندگان سابق مجلس در خارج از کشور هستند که در بيانيه ای با اعلام حمايت از اعتراضات در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به خشک شدن درياچه اروميه، تاکيد کرده اند برخوردهای امنيتی و سرکوبگرانه راه حل اين گونه مشکلات نيست. نورالدين پيرمؤذن ، فاطمه حقيقت جو، اسماعيل گرامی مقدم، علی مزروعی، علی اکبر موسوی خوئينی و حسن يوسفی اشکوری  از نمايندگان سابق مجلس در خارج از کشور هستند که در بيانيه ای  با اعلام حمايت از اعتراضات مردم استان های آذربايجان شرقی و آذربایجان غربی، بخاطر خشک شدن درياچه اروميه تاکيد کرده اند برخوردهای امنيتی و سرکوبگرانه راه حل اين گونه مشکلات نيست.   رادیو فردا در گفت و گو با  نورالدين پير موذن  نماينده سابق مجلس و يکی از امضا کنندگان اين بيانيه  در ابتدا از او پرسيده  چرا همان طور که در بيانيه نوشته ايد  يک موضوع زيست محيطی و اعتراض مدنی در اروميه به يک مساله امنيتی – سياسی و سرکوب تبديل شد؟   من خوب يادم است چند سال پيش وقتی داستان آن کاريکاتور پيش آمد، در مجلس شعری را خواندم مبنی بر اين که: تپيدن های دل ها ناله شد آهسته آهسته رساتر گر شود اين ناله ها فرياد می گردد گفت‌گوی وحید پوراستاد با نورولدین پیرمؤذن، نماینده سابق مجلس من تشريح کردم يک شکاف و فاصله بزرگ بين تهران و آذربايجان وجود دارد. من روی صدای تپش قلب نارضايتی و قهر سياسی مردم آذربايجان تاکيد کردم و گفتم اگر اين قهر سياسی ادامه يابد منجر به خشم سياسی خواهد شد.  امروز ما می بينيم به خاطر همين مشکل درياچه اروميه با تحميل فضای سنگين امنيتی و نظامی با خواست مردم برخورد می شود که نشان دهنده اين است که ما صدای مردم را نمی شنويم و چون صدای مردم شنيده نمی شود برای ساکت کردن آنها مجبوريم از شيوه هايی استفاده کنيم که پسنديده نيست. آقای پيرموذن! دراين نامه که به امضای شما و چند نماينده سابق مجلس رسيده از مجلس و قوه قضاييه خواسته شده وارد اين ماجرا شوند. آيا فکر می کنيد نمايندگان مجلس وقتی درياچه اروميه خشک شده تازه متوجه شدند که بايد وارد اين ماجرا شوند؟ جان کلام اينجا است وقتی شما مجلسی تشکيل می دهيد که برخاسته از متن مردم نيست يعنی موجودات زبان بسنده ای توسط شورای نگهبان وارد مجلس می شوند، در نتيجه بين مردم و نمايندگان مردم فاصله می افتد و مردم احساس می کنند با اين نمايندگان هرگز نمی توانند خواسته هايشان را بيان کنند و در نتيجه با حضور در خيابان به شکل مسالمت آميز فرياد خود را بلند می کنند. بنابراين اول بايد نماينده برخاسته از متن مردم و با رأی آزاد مردم محصول يک انتخابات درست داشت و آن موقع از چنين مجلسی انتظار حل مشکلات مردم را داشت. ولی وقتی مردم آذربايجان مجلس را خانه ملت و نمايندگان را نماينده خود نمی دانند چون رأی مردم را با خود ندارند، بنابراين فاصله ای احساس می شود بين فعاليت مجلس و انتظارات و نيازهای مردم منطقه. دراين بيانيه گفته شده سراسر ايران بايد در حمايت از مردم آذربايجان برخيزند و مسئله درياچه اروميه را به يک خواست ملی تبديل کنند. آيا فکر می کنيد با وجود اين همه مشکلاتی که مردم پس از انتخابات ۸۸ با آن مواجه شدند، اکنون مردم سراسر ايران به خاطر خشک شدن درياچه اروميه با مردم آذربايجان همراهی خواهند کرد؟ يک نکته بسيار ظريفی در بيانيه ما وجود دارد؛ اين که وقتی پنج سال پيش در داستان آن کاريکاتور مردم چهار استان تبريز، اردبيل، اروميه و زنجان اعتراض کردند، نيروهای نظامی را از استان های ديگر آوردند تا مردم را سرکوب کنند. اين باعث شد مردم اين استان ها نسبت به بقيه کشور يک قهر سياسی و جدايی احساس کنند و شما ديديد در ماجراهای دو سال اخير هم آذربايجان تقريبا ساکت بود و نگاه می کرد. مردم آذربايجان در ۱۰۰ سال اخير نشان دادند دو ويژگی دارند، اول اين که صبر می کنند  و بعد وقتی صبرشان لبريز شد فرياد می زنند. دوم اين که اين مردم قهرمان و شجاع هستند و وقتی صبرشان لبريز شد حرکت خواهند کرد. درد مردم آذربايجان همان درد ملت ايران است و ما رابطه آذربايجان و ايران را رابطه سر و تن يا رابطه روح و جسم می دانيم. وقتی آذربايجان در التهاب و تب است از ساير قسمت های ايران انتظار می رود لااقل اشتباه گذشته خود را جبران کنند و پا به پای مردم قهرمان آذربايجان فرياد نجات محيط زيست را سر دهند. البته همه ما می دانيم درياچه اروميه و يا هر موضوع ديگر اجتماعی و اقتصادی يا زيست محيطی برای مردم آذربايجان بهانه ای است برای بلند کردن فريادشان.    
 


شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در آمریکا روز سه‌شنبه به نقل از محمود احمدی‌نژاد وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد می‌شوند. این دو آمریکایی حدود ۲۰ روز پیش در دادگاهی در تهران به هشت سال زندان محکوم شدند.شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در آمریکا روز سه‌شنبه به نقل از محمود احمدی‌نژاد وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد می‌شوند. این شبکه از قول رئیس جمهور ایران می‌گوید که آزادی دو محبوس آمریکایی «به دلایل بشردوستانه» انجام می‌شود.    در همین حال مسعود شفیعی، وکیل ایرانی این دو جوان، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که دادگاه تجدیدنظر با صدور قرار وثیقه برای آنها موافقت کرده است. آقای شفیعی مبلغ وثیقه این زندانیان را هر یک ۵۰۰ میلیون تومان، حدود نیم میلیون دلار، اعلام کرد، مبلغی که سارا شورد، همراه این دو زندانی، برای آزادی از زندان پرداخت کرد. شین باوئر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی، حدود ۲۰ روز پیش در دادگاهی در تهران به «جرم جاسوسی و ورود غیرقانونی» به خاک ایران به هشت سال زندان محکوم شدند.  به دنبال انتشار این خبر، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که اتهام این دو جوان یعنی ورود غیرقانونی و جاسوسی در دادگاه «اثبات شده است». جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مردادماه ۸۸ و بحبوحه اعتراضات به نتیجه انتخابات در ایران به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد. حال شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی می‌گوید که رئیس جمهور ایران در مصاحبه‌ای با خبرنگار این شبکه اعلام کرده است که این دو آمریکایی که در زندان اوین زندانی هستند «تا دو روز آینده» آزاد می‌شوند. مصاحبه آقای احمدی‌نژاد با این شبکه تلویزیونی در آستانه سفر او به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل قرار است صبح سه‌شنبه به وقت آمریکا به طور کامل پخش شود. پیشتر در بهمن‌ماه ۸۸ محمود احمدی‌نژاد این احتمال را منتفی ندانسته بود که هر سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، با شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شوند. موضوعی که چندی بعد وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مستلزم برداشتن گام‌های انسان‌دوستانه از سوی آمریکا دانست، اما ایالات متحده با تأکید بر بی‌گناهی اتباعش، هر گونه معامله بر سر آزادی آنها را منتفی دانست.
 


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از محاکمه دو تن در ایران به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» خبر داد. وی اتهام این افراد را «تحصیل مال نامشروع، جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی و فیلم‌برداری از اماکن غیرمجاز» عنوان کرد.عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از محاکمه دو تن در ایران به جرم «جاسوسی برای اسرائیل» خبر داد. به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، وی با بیان این که محاکمه این دو تن روز شنبه ۱۹ شهریورماه جاری برگزار شده افزود: «این دو جاسوس سال ۸۸ دستگیر شده بودند که به اتهام محاربه پرونده آنها به دادگاه رفت و چون نقصی در تحقیقات بود دوباره پرونده به دادگاه بدوی ارجاع شد که به‌زودی رأی نهایی این دادگاه صادر می‌شود.» وی اتهام این افراد را «تحصیل مال نامشروع، جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی و فیلم‌برداری از اماکن غیرمجاز» عنوان کرد. دادستان تهران جزئیات دیگری در مورد این محاکمه یا نام متهمان ارائه نکرد. یازدهم بهمن‌ماه ۸۹ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از قطعی شدن حکم اعدام «یک جاسوس» اسرائیل خبر داده ‌بود. او همچنین اعلام کرد که این شخص «با تائید دیوان عالی، به‌زودی اعدام می‌شود». آقای اژه‌ای درباره نام متهم و سایر جزئیات قضایی این پرونده توضیح بیشتری نداد. شهریورماه سال جاری، قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای مجید جمالی فشی، متهم به ترور مسعود علی‌محمدی، «دانشمند هسته‌ای»، حکم اعدام صادر کرد و وی در کیفرخواست دادستان متهم شد که «با دریافت ۱۲۰ هزار دلار از موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، به آن اطلاعات داده‌ است.» در خردادماه نیز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت «جاسوس‌های آمریکا» در بدنه مدیریتی ایران خبر داده و گفته بود که «اوج نفوذ انگلیسی‌ها» در ایران در دوران «دوم خرداد» بوده‌ است. در همین زمینه، وزارت اطلاعات ایران در اواخر اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا» این شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده ‌است. در بیانیه‌ای که روابط عمومی وزارت اطلاعات در این مورد منتشر کرد همچنین ادعا شده بود که برای فریب سرویس اطلاعاتی آمریکا، ایران تعدادی جاسوس دوجانبه به کار گرفته ‌است و با خنثی کردن تهاجم سنگین اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملیاتی سازمان سیا را در کشورهای مختلف شناسایی کرده ‌است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و از متحدان ایران در ماه تیر مدعی شد که سازمان سیای آمریکا «به خاطر اسرائیل» جاسوسانی را به گروه او در لبنان رخنه داده‌ است .
 


خبرگزاری رويترز با « شون استون » پسر « اليور استون » فيلمساز مشهور آمريکايی يک مصاحبه اختصاصی انجام داده و در اين مصاحبه وی از حق ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای دفاع می کند. وی می افزايد:« احمدی نژاد به آمريکا آمده و آماده حل اختلافات بين دو کشور بود. ولی سخنان وی به اشتباه ترجمه و تعبير می شود. خبرگزاری رويترز با « شون استون » پسر « اليور استون » فيلمساز مشهور آمريکايی يک مصاحبه اختصاصی انجام داده و در اين مصاحبه وی از حق ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای دفاع می کند. رويترز می نويسد « شون استون» چند روز پيش از سفر خود به ايران بازگشته است. «شون استون» ۲۶ ساله است و فيلم های مستند می سازد و به نظر می رسد که از نظر ديدگاه های سياسی به  پدر خود شباهت فراوانی دارد.  وی می گويد انتقاد و فشار به حکومت ايران «مثل اين است که يک عده بيايند درب خانه شما و بگويند پدر خانواده حق ندارد فرزندان خود را کتک بزند. مگر ما کی هستيم که به خود اجازه می دهيم در مورد نحوه اداره کشور از حکومت ايران انتقاد کنيم.» «شون استون» می افزايد:« در ايران قانون حاکم است. مردم دولت احمدی نژاد را دوست ندارند ولی اين مسئله جنگ عليه ايران و يا انقلاب را توجيه نمی کند.» «اليور استون» نيز از نظر جهت گيری های سياسی خود هميشه بحث برانگيز بوده، با فيدل کاسترو رهبر سابق کوبا مناسبات خوبی دارد و با هوگو چاوز رهبر ضد آمريکايی ونزوئلا روابط دوستانه ای دارد.ژ خبرگزاری رويترز می افزايد که « شون استون» حدود يک هفته در ايران بوده تا يک موسسه توليد فيلم مشترک درمورد تاريخ و فرهنگ ايران را راه اندازی کند. چند روز پيش در آستانه دهمين سالگرد حملات يازدهم سپتامبر محمود احمدی نژاد با تکرار فرضيه های توطئه آميز يک بار ديگر گفت که اين حملات توسط دولت آمريکا مديريت شده بود تا بهانه ای برای حملات نظامی آن کشور باشد. «شون استون» معتقد است که در بسياری موارد سخنان احمدی نژاد به غلط ترجمه و تعبير می شود. وی می افزايد:« احمدی نژاد به آمريکا آمده و آماده حل اختلافات بين دو کشور بود. ولی سخنان وی به اشتباه ترجمه و تعبير می شود. هر دو طرف برخورد خصمانه ای دارند، بخصوص آمريکا.» «شون استون» که در دانشگاه پرينستون در رشته تاريخ تحصيل کرده می گويد:« اسرائيل سلاح هسته ای دارد. ايران هم حق دارد چنين سلاح هايی داشته باشد. هر ملتی حق دارد از استقلال و موجوديت خود دفاع کند.» وی در ادامه مصاحبه با خبرگزاری رويترز می گويد که قصد دارد در ايران فيلم بسازد چون ايران از نظر توليد فيلم بزرگترين کشور خاورميانه است و می افزايد:« من به مسائل بين المللی در کار خود توجه زيادی دارم و از طريق چند تماس شخصی اين فرصت فراهم شده که در ايران کار کنم.» «شون استون» در مورد حوادث پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ و ممنوعيت سفر، فيلمسازی و حتی بازداشت چند تن از فيلمسازان ايران از جمله جعفر پناهی اظهار نظری نکرد. او معتقد است که يک زمانی شرايط سياسی ايران نيز تغيير خواهد کرد و عامل زمان همه چيز را متحول می کند. اما تغييرات سياسی و يا انقلاب را نمی توان با فشار و اعمال زور عملی کرد.  
 


وزیر خارجه بریتانیا در یک سخنرانی در روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت از انقلاب اعراب در عین سرکوب اعتراضات در داخل به «ریاکاری مبهوت‌کننده» متهم می‌کند. او همچنین اعتراضات ایران را «طلیعه» انقلاب‌های عربی می‌داند.ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک سخنرانی که قرار است روز سه‌شنبه ایراد کند جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت از انقلاب در جهان عرب در عین سرکوب اعتراضات در داخل کشور به «ریاکاری مبهوت‌کننده» متهم می‌کند. او همچنین اعتراضات ایران را «طلیعه» انقلاب‌های عربی می‌داند.    در این سخنرانی که روزنامه تایمز، چاپ لندن، متن آن را در شماره روز سه‌شنبه خود منتشر کرده، وزیر خارجه بریتانیا مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرده است که از یک سو اعتراضات را در داخل کشور سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر ادعا می‌کنند که «حامی انقلاب در دیگر نقاط منطقه‌اند، البته به جز سوریه». اشاره این مقام بلندپایه بریتانیایی به موضع صریح مقامات حکومتی ایران در قبال ناآرامی‌های سوریه، متحد دیرین ایران، است که تلاش کرده‌اند همگام با حکومت بشار اسد اعتراضات مردم سوریه را «توطئه» و کار «تروریست‌ها» بخوانند. از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر با «انحراف» دانستن اعتراض‌های مردم سوریه گفته بود: «آمریکایی‌ها با تلاش برای شبیه‌سازی حوادث مصر، تونس، یمن و لیبی در سوریه سعی می‌کنند این کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند.» ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، همچنین در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه اشاره می‌کند که «درس انقلاب‌های متعدد» که در یک سال گذشته در جهان عرب رخ داده «در مورد ایران نیز صدق می‌کند». او می‌گوید: «خواسته‌های مردم یعنی احترام به حقوق، دولت شفاف، اقدام علیه فساد، و مشارکت سیاسی اصیل چیزی است که به خودی خود در طول زمان گسترش خواهد یافت... چون این‌ها خواسته‌های طبیعی تمامی ملت‌هاست.» در سال ۱۳۸۸ به دنبال آغاز اعتراضات مردمی در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب خشونت‌بار این اعتراضات به دست نیروهای حکومتی، دولت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده و بریتانیا جمهوری اسلامی را محکوم کردند. در مقابل مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد موضع این کشورها در قبال وقایع داخلی ایران را «مداخله» در امور ایران تفسیر و آن را بارها محکوم کردند. در همان حال نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی در ایران با خشونت هر چه تمام‌تر معترضان به حکومت را سرکوب کردند، سرکوبی که به مرگ چندین نفر و دستگیری هزاران نفر در سال ۸۸ و در ادامه آن در سال ۸۹ انجامید. از میان این دستگیرشدگان، صدها نفر از جمله عده زیادی از روزنامه‌نگاران ایرانی به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند و هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.
 


زندانيان سياسی و عقيدتی موجود اتفاقی زنده‌اند و اگر زنده از زندان (هتل، به تعبير مقامات جمهوری اسلامی، معاون سينمايی وزارت ارشاد، ايلنا، ۶ مرداد ۱۳۹۰) بيرون آيند آن را بايد به حساب تصادف و بخت گذاشت. زندانيان سياسی و عقيدتی آن قدر مورد شکنجه‌ی جسمی و روانی و تحقير سيستماتيک قرار می گيرند که اکثر آنها يک دوره اعتصاب غذا را تجربه می کنند و برخی از آنها از اين اعتصاب غذا جان سالم به در نمی برند.  زندانيان سياسی و عقيدتی موجود  اتفاقی زنده‌اند و اگر زنده از زندان (هتل، به تعبير مقامات جمهوری اسلامی، معاون سينمايی وزارت ارشاد، ايلنا، ۶ مرداد ۱۳۹۰) بيرون آيند آن را بايد به حساب تصادف و بخت گذاشت. زندانيان سياسی و عقيدتی آن قدر مورد شکنجه‌ی جسمی و روانی و تحقير سيستماتيک قرار می گيرند که اکثر آنها يک دوره اعتصاب غذا را تجربه می کنند و برخی از آنها از اين اعتصاب غذا جان سالم به در نمی برند.   برخی بواسطه‌ی ضعف ناشی از اعتصاب غذا و برخی بواسطه‌ی بيماری‌های جانکاه شکننده شده و با ضربه‌ای کوچک يا بدون ضربه دار فانی را وداع می گويند. برخی نيز به واسطه‌ی تاثيرات مخرب شکنجه پس از آزادی دست به خودکشی می زنند. (بهنام گنجی، جرس ۱۳ شهريور ۱۳۹۰) آنها پس از مرگ نيز معمولا بدون کالبدشکافی و توسط ماموران حکومتی شبانه به خاک سپرده می شوند و مراسم ختم آنها نيز تحت نظارت ماموران انجام می گيرد.   فهرستی طولانی از زندانيان سياسی و عقيدتی جانباخته در زندان وجود دارد، از وبلاگ نويس و فعال جنبش دانشجويی و فعال جنبش کرد تا فعال ملی- مذهبی و فعال سياسی بازاری، و از افراد شناخته شده در فضای سياسی کشور تا افراد گمنام (مثل رامين يعقوبی که در شهر درود دستگير شد و در زندان بواسطه‌ی مورد ضرب و شتم واقع شدن جان باخت، جرس، ۱۶ شهريور ۱۳۹۰). به اين فهرست می توان نام زندانيان عادی را نيز که بواسطه‌ی بی توجهی و شرايط بد زندان‌ها می ميرند و کمتر کسی از آنها مطلع می شود اضافه کرد (مثل علی اشکان و خبات احمدی که در زندان مهاباد جان باختند، موکريان، ۱۷ مرداد ۱۳۹۰).   در اين نوشته، آنچه بر چند زندانی سياسی جان باخته در سال‌های اخير با پيشينه‌های کاری و اجتماعی متفاوت و از سنين مختلف (جوان و ميان سال) بر اساس گزارش رسمی دولتی و گزارش خانواده و هم بندی‌ها رفته روايت می شود. همه‌ی در گذشتگان از ميان افرادی انتخاب شده‌اند که زندانی و محاکمه شده و مشغول گذراندن دوره‌ی زندان خود بوده‌اند؛ بازجويی يا بازداشتگاه موقتی (مثل کهريزک) در کار نبوده تا علت مرگ را بتوان با روش بازجويی يا نحوه‌ی نگه داری و امکانات بازداشتگاه موقت توجيه کرد. علت اصلی مرگ، فراهم شدن زمينه برای مرگ اين افراد در ساختار و نهاد زندان در جمهوری اسلامی است.    اکبر محمدی، ۸ مرداد ۱۳۸۵ فعال دانشجويی، ۳۷ ساله، که به گزارش رسانه‌های دولتی و شبه دولتی "در نهمين روز اعتصاب غذای خود در حمام زندان اوين دچار ايست قلبی شد." (آفتاب، ۹ مرداد ۱۳۸۵) محمدی که از سال ۷۸ و به دنبال وقايع ۱۸ تير کوی دانشگاه در زندان به سر می برد، نخست به اعدام و بعد به پانزده سال زندان محکوم شد.    گزارش رسانه‌های دولتی در مورد همه‌ی زندانيان سياسی که در زندان جان می بازند از يک کليشه و متن از پيش تهيه شده پيروی می کنند. پس از مرگ اکبر محمدی يکی از مقامات سازمان زندان‌ها اعلام می کند که ۱. زندانی قبل از مرگ سر حال و سالم بوده است: "وی اعلام کرده بود که قصد دارد اعتصاب غذا کند اما آب و چای می ‌‏خورد."   ۲. زندانی تحت مراقبت بوده و اگر از کف رفته خواست خودش بوده است: "پس از آن که شب گذشته حال محمدی بد می‌‏شود، وی به بهداری زندان منتقل و تحت درمان قرار می‌‏گيرد اما به اصرار خودش دوباره به بند منتقل می‌‏شود و در آنجا دوباره حالش بد می‌‏شود که در حين انتقال به بهداری در مسير راه فوت می‌‏ کند." ۳. مقامات زندان کوتاهی نکرده‌اند: "ايشان هر روز تحت نظر پزشک زندان بود و شب گذشته نيز فشارش ۱۲ بر روی هفت بود." (خبرگزاری ايلنا، ۹ مرداد ۱۳۸۵)   گزارش زندانيان ديگر نيز از نحوه ی مرگ آنها بسيار شبيه به يکديگر است: "مسئوليت مرگ مظلومانه او [اکبر] با مسئولين دستگاه قضايی و امنيتی است که به نظر کارشناسی پزشکان داخل و بيرون زندان مبنی بر ضرورت اعطای مرخصی استعلاجی توجهی نکردند و طی برخوردی خشن و نامتعارف ايشان را به زندان بازگرداندند. سرانجام نيز با سهل انگاری در مراقبت از وی در ايام اعتصاب غذا و بی توجهی به خواسته های به حقش و برخوردهای خشونت آميز با وی زمينه مرگ او را فراهم کردند." (فصل سياه ديگری از کتاب استبداد، علی افشاری، رضا دلبری، محسن سازگارا، اکبر عطری، مهر انگيز کار، محمد ملکی، عصر نو، ۱۳ مرداد ۱۳۸۵)   اميد رضا مير صيافی، ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ وبلاگ نويس ۲۸ ساله (وبلاگ روزنگار)، که به اتهام توهين به ولی فقيه اول و دوم به دوسال زندان محکوم شد. بنا به سبک مقامات زندان که برای مرگ زندانيان جان باخته داستانی قابل باور تر بر حسب شرايط روحی و جسمی زندانی می سازند در مورد اميد رضا به خانواده‌اش گفتند که وی افسردگی داشته و خود کشی کرده است. (سايت صدای آمريکا، ۲۸ مارس ۲۰۰۹)     برادر اميد رضا روايت ديگری دارد: "ما صبح فردايی که خبردار شديم، رفتيم برای شناسايی جسد، من خودم جسد را ديدم، گوش سمت چپ خونريزی شديد داشت، بينی اش پر از لخته های خون بود، صورتش کبود بود، پشت کتف ها کبود بود و پشت کمر، و ظاهرا قسمت پشت گوش آن قسمت، جمجمه شکستگی هم داشته، طوری که آن ملافه ای که جسد را پيچيده بودند کاملا خونی شده بود قسمت زير سر. بعد آنجا جسد را به ما تحويل دادند فرستاديم پزشکی قانونی کهريزک، چهار ساعت طول کشيد، ظاهرا کالبد شکافی انجام شد به ما توضيح خاصی ندادند. يک فرمی به ما داده شد که داخلش توضيحاتی خواسته بودند از سوابق بيماری اميد که ما همه را رد کرديم ، ايشان نه بيمار بود نه معتاد بود و نه هيچی. بعدش يک قسمتی نوشته بود که آيا شما شکايتی داريد؟ من هم نوشتم که بله. البته افرادی آنجا بودند می گفتند که اگر بنويسيد شکايت داريد جسد را ممکن است تحويل تان ندهند. من هم آنجا گفتم که اصلا جسد را نمی خواهم تحويل بدهند و جسد اميد به چه درد من می خورد؟ من نوشتم ما شکايت داريم، مسئولين زندان اوين مقصر هستند. اين قتل مشکوک است و بايد پيگيری شود و امضا کردم. بعد از چهار ساعت جسد را برای تدفين به ما تحويل دادند موقعی هم که داشتند پيکر پاکش را شستشو می دادند هنوز گوشش داشت خونريزی می کرد. در حالی که اينها به ما گفته بودند که ايشان قرص خورده، فشارش افت کرده و فوت کرده." (اميرپرويز ميرصيافی ، سايت صدای امريکا، ۲۸ مارس ۲۰۰۹)   محسن دگمه چی، ۸ فروردين ۱۳۹۰ فعال سياسی در بازار، ۵۳ ساله، که به اتهام کمک به خانواده‌ی زندانيان سياسی بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد. محسن دکمه چی بنا بر تشخيص پزشکان به دليل ابتلا به سرطان پانکراس از نوع بدخيم بايستی در بيمارستانی خارج از زندان تحت شيمی درمانی قرار می‌گرفت و عدم رسيدگی به موقع، موجب پيشرفت بيماری سرطان وی شد (جرس، ۱۶ سفند ۱۳۸۹). در مراسم خاکسپاری محسن دگمه چی، نيروهای امنيتی و لباس شخصی‌ها به خانواده و حاضرين يورش بردند. (جرس، ۱۰ فروردين ۱۳۹۰)   زندانيانی که بيمار باشند به حال خود رها می شوند تا زندان آخرين ايستگاه زندگی آنان باشد (مثل ناصر خانی زاده اهل بوکان، محکوم به ۱۸ ماه حبس، به خاطر بيماری دستگاه گوارش جان باخت، موکريان، ۳ مرداد ۱۳۹۰؛ يا اميرحسين حشمت ساران، محکوم به هشت سال حبس، که به جرم تشکيل سازمانی به نام "جبهه اتحاد ملی" در زندان رجايی شهر کرج زندانی بود، ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ در اثر بيماری قلبی درگذشت، بی بی سی فارسی، ۷ فروردين ۱۳۸۸). زندانيان هم بند روايت‌‌هايی بسيار شبيه هم از آخرين روزهای جان باختگان دارند: "در روزهای آخر وضعيت جسمی بازاری زندانی محسن دگمه چی روز به روز وخيم تر می شد ودرد جانکاه لحظه ای او را امان نمی داد و دچار ضعف شديدی شده بود. او ديگر قادربه نشستن بر روی تختخوابش نبود و حدود ۴ هفته  قادر به خوردن غذا نبود وی در روزهای آخر  حتی نمی توانست مايعاتی مانند شير و آب ميوه بنوشد و  هنگام نوشيدن آب با درد های شديدی مواجه می شد." (جرس، ۹ فروردين ۱۳۹۰)   هنگامی که هم سلولی دگمه چی در ملاقات با عباس جعفری دولت آبادی از وضعيت نامناسب و وخيم جسمانی و لزوم رسيدگی فوری پزشکی به وضعيت وی سخن به ميان می آورد، دادستان تهران به وی می گويد: «قرار نيست که همه‏ی اين‏ها با اعدام بميرند و با اعدام کشته شوند.» (سعيد پورحيدر روزنامه نگار و هم سلولی محسن دگمه‌چی، دويچه وله، ۱۱ فروردين ۱۳۹۰) هدی صابر، ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ فعال ملی- مذهبی، ۵۲ ساله، که پس از ۱۰ روز اعتصاب غذا در زندان اوين درگذشت. به روايت رئيس بهداری زندان اوين "بر اساس ادعای مرحوم صابر که گفته بود من در اعتصاب غذا هستم، از مسئولان بند نامبرده خواسته می‌شود که آيا اين ادعا درست است؟ آن‌ها هم گفتند چنين مسئله‌ای صحت ندارد و چيزی از وی نديده‌ايم که تاييدی بر اعتصاب غذای او باشد." (خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۳ خرداد ۱۳۹۰) اما " پزشکان بيمارستان مدرس علت عدم نجات وی را سهل انگاری مقامات زندان در انتقال به موقع به بيمارستان ذکر نموده و عنوان داشته اند که در صورتی که انتقال ايشان در اسرع وقت صورت ميگرفت و ايشان تحت مراقبت های ويژه قرار می گرفتند نجات وی از مرگ حتمی بوده است." (تحول سبز، ۲۲ خرداد ۱۳۹۰) به شهادت هم‌ بندی‌های هدی صابر، او پس از بازگشت به بند شکايت کرده که از سوی مامورانی در لباس پرسنل بهداری مورد ضرب و شتم و توهين قرار گرفته است. (نامه ۶۴ زندانی، کلمه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۰) مقامات مسئول قضايی خبر انتقال به بيمارستان و درگذشت هدی صابر را به خانواده‌اش نيز اطلاع نداده بودند و پس از آن نيز از تحويل پيکر وی به خانواده، امتناع ورزيدند. تشييع جنازه هدی صابر در قطعه صد تحت تدابير شديد امنيتی برگزار شد. (جرس ۲۲ خرداد ۱۳۹۰) --------------------------------------------------------------------- نظرات طرح شده در این مطلب الزاماً بازتاب دیدگاه‌های رادیو فردا نیست.    
 


ديوان محاسبات جمهوری اسلامی دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که برای پرداخت يارانه های نقدی، عمدتا از منابع غير مجاز استفاده کرده است. فريدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس در گفت و گویی با راديو فردا به همين موضوع می پردازد. ديوان محاسبات جمهوری اسلامی دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که برای پرداخت يارانه های نقدی، عمدتا از منابع غير مجاز استفاده کرده است. فريدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس در گفت و گویی با راديو فردا به همين موضوع می پردازد.     در يک نشست مطبوعاتی، که ديروز (دوشنبه) در تهران برگزار شد، عبد الرضا رحمانی فضلی رييس ديوان عالی محاسبات آمار تازه ای را در مورد چگونگی پرداخت يارانه های نقدی ارائه داد که با آمار سخنگويان دولت تفاوت های اساسی دارد. آيا سخنان روز دوشنبه رييس ديوان عالی محاسبات، کل سياست دولت را در مورد پرداخت يارانه های نقدی زير پرسش نمی برد؟   در هر صورت يک نکته مسلم به نظر ميرسد و آن اين که با سخنان رييس ديوان عالی محاسبات، سياست دولت احمدی نژاد در مورد پرداخت يارانه های نقدی با محذورات تازه ای روبرو ميشود. دستکم رقيبان رييس دولت در جناح معروف به اصولگرا از اين پس، با تکيه بر صحبت های رييس ديوان محاسبات، از اهرم نسبتا کوبنده ای برای انتقاد از مهم ترين ابتکار اقتصادی محمود احمدی نژاد برخوردارند.   در واقع رييس مهم ترين نهاد نظارت بر دخل و خرج کشور، با صحبت های روز دوشنبه خود، آب به آسياب کسانی ميريزد که ميگويند دولت برای تامين هزينه های ناشی از پرداخت يارانه های نقدی، قانون شکنی کرده است.   برای درک اين موضوع، بد نيست نگاه سريعی بيندازيم به قانون هدفمند کردن يارانه ها، آنگونه که قرار بود اجرا بشود، و آنطوری که در عمل به اجرا گذاشته شد.   قرار بود از محل در آمد ناشی از اصلاح قيمت کالا های يارانه ای، يا عمدتا بالا رفتن بهای حامل های انرژی (بنزين و گاز و برق و غيره)، پنجاه در صد به صورت يارانه نقدی برای جبران افزايش قيمت ها به خانوار ها پرداخت بشود، سی در صد به واحد های توليدی و بيست در صد باقی مانده به دولت.    و اما در عمل چه اتفاقی افتاد؟ رييس کل ديوان محاسبات ميگويد که در فاصله آخر آذر ماه ۸۹ تا آخر مرداد ماه ۹۰، جمعا هشت ماه، بيست و پنج هزار و چهار صد ميليارد تومان برای پرداخت يارانه های نقدی هزينه شده که تنها ۴۲ در صد آن از محل افزايش قيمت ها به دست آمده و بقيه را دولت از منابع «غير مجاز» تامين کرده است.     «منابع غير مجاز»، که رييس کل ديوان محاسبات از آنها نام می برد، به صورت مشخص چه منابعی هستند و اصولا چه فرقی ميکند که دولت برای پرداخت يارانه های نقدی به خانوار ها از چه منابعی استفاده کرده باشد؟   پيش از اين بعضی از کانون های سياسی و کارشناسی در جمهوری اسلامی، به خصوص در مجلس، گفته بودند که دولت برای پرداخت يارانه های نقدی به منابعی غير از آنچه در قانون پيش بينی شده بود، دست اندازی کرده است.   اين گزارش ها عمدتا از سوی سخنگويان کميسيون انرژی مجلس و يا بعضی از پايگاه های خبری وابسته به جناح معروف به اصولگرای جمهوری اسلامی منتشر ميشد.   مثلا سايت خبری «جهان نيوز»، وابسته به عليرضا زاکانی، نماينده مجلس، به تازگی به نقل از گزارش يک «نهاد نظارتی» نوشت «که تنها حدود يک سوم از يارانه نقدی‌ای که به مردم پرداخت می‌شود از محل آزادسازی قيمت‌ها است». به نوشته همان سايت «دولت در نه ماه گذشته برای پرداختن يارانه‌ها با کسری شديد روبه‌رو بوده، به طوری که برای پرداختن يارانه‌های نقدی به مردم بيش از يازده هزار ميليارد تومان از بودجه‌های عمرانی و درآمدهای وزارت نيرو، و نيز از منابع بانک مرکزی برداشت کرده است».    آنچه روز دوشنبه از سوی رييس کل ديوان محاسبات اعلام شد، با «افشاگری» های سايت اصولگرای «جهان نيوز» تفاوت زيادی ندارد. عبد الرضا رحمانی فضلی  در نشست مطبوعاتی خود به صورت مشخص از اين «منابع غير مجاز» اسم می برد از جمله  پنج هزار ميليارد تومان از محل استقراض از بانک مرکزی، سه هزار ميليارد تومان از محل فروش نفت خام، پنج هزار ميليارد تومان از محل بودجه عمومی و غيره.   برای پرداخت يارانه های نقدی از هر منبعی نبايد استفاده کرد، به اين دليل ساده که منابع گوناگون، از لحاظ پيآمد های خود برای اقتصاد کلان، يکسان نيستند. اگر دولت، برای پرداخت يارانه نقدی، به در آمد ناشی از اصلاح قيمت ها (به ويژه افزايش بهای حامل های انرژی) اکتفا کند، نرخ تورم تغيير چندانی نخواهد کرد.   در عوض اگر دولت برای پرداخت يارانه نقدی به استقراض از بانک مرکزی متوسل بشود (يا در عمل اسکناس چاپ کند)، نقدينگی موجود را به گونه ای مصنوعی بالا می برد و به تورم دامن ميزند.   اين که رييس ديوان عالی محاسبات ميگويد دولت برای پرداخت يارانه های نقدی به منابعی متوسل شده که قانون پيش بينی نکرده، به اين معنا است که دولت راه را برای اوجگيری تورم باز کرده است.     اگر دولت امکان تامين يارانه های نقدی را در سطح فعلی ندارد، پس چرا محمود احمدی نژاد به تازگی گفت اين يارانه را می توان سه برابر کرد؟    در اين زمينه، رييس کل ديوان عالی محاسبات با صراحت سه برابر شدن يارانه های نقدی را، آنگونه که مورد نظر آقای احمدی نژاد است، «محال» توصيف کرد و اضافه کرد که همين حالا هم دولت از پس پرداخت يارانه های نقدی بر نمی آيد و تازه سهم صنعت هم از محل هدفمند کردن يارانه ها پرداخت نشده است.   حرف های رييس جمهوری اسلامی درباره امکان سه برابر شدن يارانه های نقدی، و صحبت های رييس ديوان عالی محاسبات نشان ميدهد که در رقابت های آتی انتخاباتی ميان چهره های اصلی جناح معروف به اصولگرای جمهوری اسلامی، يارانه های نقدی جای برجسته ای خواهد داشت.   از لحاظ منطق صرفا اقتصادی، صحبت های رييس ديوان عالی محاسبات کاملا قابل قبول به نظر ميرسد. ولی در صحنه سياسی جمهوری اسلامی، با توجه به «مشتريانی» که هدف تبليغات قرار ميگيرند، سخن گفتن از «منطق اقتصادی» چندان کارساز نيست.   در برابر مشتريان «کالای سياسی»، آنگونه که در جمهوری اسلامی عرضه ميشود، چگونه می توان استدلال کرد که با پخش کردن دلار های نفتی به صورت يارانه نقدی هيچ چيز پايداری در کشور ساخته نمی شود؟ چگونه می توان گفت که در صورت ايجاد چرخش در بازار جهانی نفت، اين سياست يارانه ای چون کاخی مقوايی فرو خواهد ريخت؟   اين به آن معنا است که با «افشاگری» های رييس ديوان عالی محاسبات، رييس جمهوری اسلامی از لحاظ «منطق اقتصادی» در وضعيت شکننده تری قرار گرفته است. ولی در «بازارسياست» جمهوری اسلامی، ماجرای يارانه ها به محمود احمدی نژاد امکان ميدهد همچنان در برابر رقيبان اصولگرای خود دست بالا را داشته باشد.   مگر انکه در آمدی های نفتی، به عنوان تنها منبع «قدرت احمدی نژادی»، فرو بريزد...
 


روزنامه های شرق، جهان صنعت و دنيای اقتصاد از قول رييس ديوان محاسبات خبر داده اند که «دولت ۱۲ ‌ميليارد دلار به خزانه واريز نکرده است» و همچنين درجريان پرداخت يارانه ها مرتکب تخلفات «چند هزار ميليارد تومانی» شده است. روزنامه شرق در تيتر يک شماره سه شنبه با اشاره اينکه « اخبار اقتصادی اين روزها حال و هوای خوبی ندارد و بيش از هر کس و هر جای ديگری دولت و سياست‌های دولتی را در تنگنا قرار داده‌اند»، گزارش داده که عبدالرضا رحمانی فضلی رييس ديوان محاسبات اعلام کرده که طی سال ۸۹ « دولت ۱۲ ‌ميليارد دلار به خزانه واريز نکرده است.»  روزنامه های سه شنبه ايران از قول رييس ديوان محاسبات خبر داده اند که « دولت ۱۲ ‌ميليارد دلار » را « به خزانه واريز نکرده »، و بيش از ۱۴ هزار ميليارد تومان از منابع غيرمجاز را صرف پرداخت يارانه ها کرده است.   «بازداشت متهمان جديد اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی در آينده نزديک»، « ممنوع شدن کيف خلاف ارزش های اسلامی  در مدارس »، و برگزاری « مراسم بهره برداری مقدماتی از نيروگاه اتمی بوشهر» از ديگر عناوين روزنامه های بيست و دوم شهريور است.   « دولت ۱۲ ‌ميليارد دلار به خزانه واريز نکرده است »   روزنامه های شرق، جهان صنعت و دنيای اقتصاد از قول رييس ديوان محاسبات خبر داده اند که «دولت ۱۲ ‌ميليارد دلار به خزانه واريز نکرده است» و همچنين درجريان پرداخت يارانه ها مرتکب تخلفات «چند هزار ميليارد تومانی» شده است.   روزنامه شرق در تيتر يک شماره سه شنبه با اشاره اينکه « اخبار اقتصادی اين روزها حال و هوای خوبی ندارد و بيش از هر کس و هر جای ديگری دولت و سياست‌های دولتی را در تنگنا قرار داده‌اند»، گزارش داده که عبدالرضا رحمانی فضلی رييس ديوان محاسبات اعلام کرده که طی سال ۸۹ « دولت ۱۲ ‌ميليارد دلار به خزانه واريز نکرده است.»   اين روزنامه از قول رييس ديوان محاسبات،بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی، نوشته « ۹ ميليارد و ۲۰۰ دلار از درآمد نفت صرف يارانه‌ها شده که دولت قول داد در سه ماه اول سال ۹۰ تسويه کند که از نظر ديوان محاسبات تسويه نشده است »، و همچنين «دولت ۹ هزار و ۸۰۰ ميارد تومان از محل نفت خام و صادرات» به عنوان « علی‌الحساب دريافتی از نفت و نيرو و بودجه عمومی برای هدفمندی يارانه‌ها برداشت کرده است.»   عبدالرضا رحمانی فضلی همچنين به موارد ديگری از اقدمات غير قانونی دولت محمود احمدی نژاد اشاره و اعلام کرده که « دولت ۵‌هزار‌ميليارد تومان در قالب تنخواه گردان از بانک مرکزی برای پرداخت يارانه‌ها استقراض کرده » و « اين رقم بايد تا ۲۸ اسفند ۸۹ تسويه می‌شد که هنوز نشده است.» روزنامه شرق از قول رييس ديوان محاسبات نوشته « مدارک اين عدم واريز به قوه قضاييه ارسال شده است.»   رييس ديوان محاسبات همچنين ادعای مقامات دولتی درباره موجودی حساب ذخيره ارزی را رد کرده و گفته که « موجودی حساب ذخيره ارزی در سال ۸۹ » به « کمتر از يک‌ميليارد دلار » رسيده، و علاوه بر همه اين ها در سال ۸۹ « به ميزان ۳‌ميليارد دلار توليد نفت افت کرده است.»   روزنامه دنيای اقتصاد نيز نشست خبری روز دوشنبه رييس ديوان محاسبات را « رمزگشايی از منابع يارانه نقدی » توصيف کرده، و نوشته « سرانجام رييس کل ديوان محاسبات منابع مورد استفاده دولت برای پرداخت يارانه‌های نقدی را اعلام کرد تا مشخص شود نگرانی‌های نمايندگان مجلس در مورد برداشت از منابعی به جز آزادسازی قيمت‌ها، بی‌جهت نبوده است. به گزارش اين روزنامه « عبدالرضا رحمانی فضلی  روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که تنها ۱۰ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان از مجموع ۲۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان هزينه شده در هدفمندی يارانه ها، يعنی کمتر از ۴۲ درصد، از محل آزادسازی قيمت‌ها بوده »، و ساير منابع پرداخت يارانه نقدی از محل « تنخواه ۵ هزار ميليارد تومانی بانک مرکزی »، «۳ هزار ميليارد تومان از درآمد نفت»، «۵ هزار ميليارد تومان از بودجه عمومی»، و «يکهزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از علی الحساب دريافتی از شرکت‌های تابعه وزارت نفت و نيرو » تامين شده است.   اين روزنامه تاکيد کرده که ديوان محاسبات استفاده دولت از اين منابع را « غيرمجاز » دانسته و در عين حال اعلام کرده که دولت احمدی نژاد در تخلفی ديگر تاکنون « سهم ۶ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومانی صنعت و توليد از هدفمندی يارانه‌ها را پرداخت نکرده است.» به نوشته دنيای اقتصاد عبدالرضا رحمانی فضلی همچنين وعده جديد محمود احمدی نژاد درباره « افزايش سه برابری يارانه » را رد کرده و گفته « سه برابری يارانه نقدی از محل آزادسازی قيمت‌ها را محال است. » روزنامه جهان صنعت نيز در تيتر يک شماره ۲۲ شهريور درباره اقدامات غير قانونی دولت در جريان اجرای حذف يارانه ها از « استقراض ۱۴ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومانی برای پرداخت يارانه نقدی » خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، رييس ديوان محاسبات کشور با اعلام « کسری ۱۸ درصدی کشور در بودجه سال ۸۹ » از « کاهش توليد نفت، عدم دريافت بدهی مشتريان،و مشکلات ناشی از تحريم‌ها و حمل‌ونقل » را به عنوان دلايل « کسری بودجه ۸۹ » نامبرده است.    « بازداشت متهمان جديداختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی در آينده نزديک » روزنامه رسالت خبر داده که « متهمان جديداختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی در آينده نزديک بازداشت می شوند.» به نوشته اين روزنامه وابسته به جناح حاکم، فاضل موسوی از اعضای کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه « دولتی‌ها هم در پرونده اختلاس ۳ هزار ميلياردی دخيل بوده‌اند »  از  « بازداشت متهمان جديدی در رابطه با اين پرونده در آينده نزديک » خبر داده است. روزنامه رسالت از قول فاضل موسوی نوشته « همه موضوع اين پرونده اختلاس از يک بانک خصوصی آغاز شد و همه مسائل مربوط به اين بانک است؛ البته در حال حاضر مجموعه‌ای از متهمان يا استفاده کنندگان و سوء استفاده شدگان پرونده اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی بازداشت و در اختيار دستگاه قضائی هستند،اما بزودی تعداد ديگری نيز در ارتباط با اين اختلاس بازداشت خواهند شد.» اين عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس هشتم درعين حال تلاش کرده تا مقامات دولتی دخيل در بزرگترين اختلاس از سيستم بانکی ايران را از اتهام « فساد مالی سازماندهی شده » تبرئه کند، و مدعی شده که « در اين پرونده دولتی‌ها هم دخيل بوده‌اند اما دخالت‌آن ها به اين شکل بوده که آن ها مورد سوء استفاده واقع شده و فريب خورده‌اند.» به دنبال افشای اختلاس سه هزار ميليارد تومانی در بانک صادرات، طی در روزهای اخير روزنامه های تهران امروز و کيهان به صراحت « جريان انحرافی دولت » را به « فساد مالی سازماندهی شده » متهم کرده اند. بردن « کيف خلاف ارزش های اسلامی » به مدارس ممنوع شد روزنامه جام جم خبر داده که رييس آموزش و پرورش تهران بردن « تلفن همراه » و « کيف‌های خلاف ارزش» را به مدارس، « ممنوع » اعلام کرده است. به نوشته اين روزنامه علی يزديخواه رييس سازمان آموزش و پرورش تهران روز دوشنبه اعلام کرد که «  کيف‌های مدرسه وارداتی با تصوير خلاف ارزش‌های اسلامی » به مدرسه ممنوع است. روزنامه جام جم توضيح بيشتری درباره  « کيف های خلاف شرع » مورد نظر اين مقام آموزش و پرورش تهران نداده اما از قول وی نوشته که « مدارس اختيار برخورد با اين موضوع را دارند.» جام جم همچنين نوشته که رييس سازمان آموزش و پرورش تهران با اعلام اينکه « همراه داشتن گوشی تلفن همراه را نيز در مدرسه ممنوع » است و « دانش‌آموز فقط مجاز است که وسايل مرتبط با تحصيل را به مدرسه بياورد »، گفته « اگر والدين به خاطر نگرانی‌های مربوط به مسائل اضطراری بر اين موضوع اصرار دارند، بايد بدانند که تمام مدارس از امکانات ارتباطی برخوردارند.» برگزاری « مراسم بهره برداری مقدماتی از نيروگاه اتمی بوشهر»  روزنامه اعتماد در صفحه نخست گزارش داده که « نيروگاه اتمی بوشهر پس از گذشت ۱۲ هزار و هفتصد و هفتاد و پنج روز انتظار با حضور مقامات رسمی ايران و روسيه رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.» اين روزنامه با اشاره به اينکه « نيروگاه بوشهر نخستين نيروگاه هسته‌ای ايران است که مناقشات سياسی فراوانی در مسير راه‌اندازی آن وجود داشته است » نوشته « ساخت نيروگاه بوشهر برای نخستين بار در مهر سال ۵۵ کليد خورد » و به دليل تقارن زمان ساخت اوليه اين نيروگاه با « پيروزی انقلاب » و « آغاز جنگ » با وقفه‌هايی همراه شد. اعتماد درعين حال از « فضاسازی‌های غيرواقعی و خصمانه غرب » به عنوان يکی از دلايل « تاخير در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر » ياد کرده اما نوشته « بايد اصلی‌ترين دليل مشکلات اين نيروگاه را در تعلل طرف روس دانست » چرا که « مقامات مسکو که پس از خروج آلمانی‌ها روند ساخت نيروگاه بوشهر را در دست گرفته بودند هر چند سال يک ‌بار با طرح بهانه‌های واهی پروسه ساخت نيروگاه را عقب انداختند» اما «جمهوری اسلامی ايران در تمامی اين سال‌ها به وعده‌های خود در تامين منابع مالی ساخت نيروگاه بوشهر عمل کرده و هيچگاه اجازه نداد که مشکلات مالی موجب تاخير در روند ساخت اين نيروگاه شود.» روزنامه مردمسالاری نيز به نقل از  سخنان وزير انرژی روسيه در «مراسم رسمی بهره برداری مقدماتی از نيروگاه اتمی بوشهر»  نوشته « قدرت توليد نيروگاه اتمی بوشهر ۳ درصد کل توليد برق در ايران است.»  
 


سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی می‌گوید که هر دو گروه موافق و مخالف معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، در جریان نبردها مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند و «قتل‌های غیرقانونی و شکنجه اسیران» به‌ دست مخالفان قذافی نیز صورت گرفته‌ است.سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد می‌گوید که هر دو گروه موافق و مخالف معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، در جریان نبردها مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند و «قتل‌های غیرقانونی و شکنجه اسیران» به‌ دست مخالفان قذافی نیز صورت گرفته ‌است. عفو بین‌الملل در گزارشی صد صفحه‌ای که حاصل تحقیقاتی سه‌ماهه است می‌نویسد که «جنایات نیروهای قذافی بزرگ‌تر است و فهرست این جنایات طولانی‌تر است و شاید مصداق‌هایی از جنایت علیه بشریت باشد». اما این گزارش می‌افزاید که «جنایات شورشیان هم کم‌اهمیت نیست.» عفو بین‌الملل در این باره می‌نویسد: «اعضا و حامیان اپوزیسیون، که کمابیش تحت رهبری شورای انتقالی ملی قرار دارند نیز مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند که در مواردی مصداق جنایت جنگی است، البته در مقیاسی کوچک‌تر.» گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید: «حامیان مخالفان از ماه آوریل تا اوایل ژوئیه به طور غیرقانونی بیش از ده‌ها هوادار قذافی و مقام‌های امنیتی را کشته‌اند.» این گزارش می‌افزاید: «پس از آن که شورشیان کنترل شرق لیبی را در دست گرفتند گروه‌هایی خشمگین از حامیان شورشیان اقدام به کشتن ده‌ها سرباز اسیر شده یا افراد مظنون به مزدوری برای قذافی از طریق تیراندازی، دار زدن یا مثله کردن کردند، بدون این که برای این اعمال مجازات شوند.» علاوه بر این گزارش عفو بین‌الملل هر دو جناح موافق و مخالف قذافی را متهم می‌کند که به نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در لیبی دامن زده‌اند و باعث شده‌اند شهروندان سیاه‌پوست آفریقایی ساکن لیبی به طور فزاینده با حمله، آزار و سرقت اموال توسط شهروندان عادی لیبی روبه‌رو شوند. رئیس شورای انتقالی: حکمفرمایی «اسلام میانه‌رو» در لیبی روز دوشنبه مصطفی عبدالجلیل ، رئیس شورای انتقالی ملی لیبی، به طرابلس، پایتخت لیبی، وارد شد و در نخستین سخنرانی خود در پایتخت گفت که از این پس «اسلام میانه‌رو» در لیبی حکمفرما خواهد شد. وی افزود که منبع اصلی قانونگذاری در لیبی پس از قذافی، «اسلام میانه‌رو» است و در این خصوص اظهار داشت: «ما هیچ ایدئولوژی افراطی را قبول نخواهیم کرد. ما مردمی مسلمانیم و هوادار اسلام میانه‌رو، و در همین مسیر گام خواهیم برداشت.» در این میان، معمر قذافی از محل اختفای خود پیام داده‌ است که «تا پیروزی» به نبرد ادامه خواهد داد و نیروهای هوادار او نیز از سه جبهه به حملات غافلگیرانه دست زده‌اند.
 


وزارت خارجۀ آمریکا روز دوشنبه گفت این اصل که نخستین نیروگاه هسته ای ایران هم اکنون با کمک روسیه فعال است دلیل دیگری ست مبنی بر این که جمهوری اسلامی نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد.   ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا گفت با توجه به این که توافقنامۀ روسیه با ایران در مورد نیروگاه بوشهر بر تامین سوخت این نیروگاه و بازپس گیری سوخت مصرفی توسط روسیه تاکید دارد گواه دیگری ست بر این که ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد. روز دوشنبه با حضور مقام های ایرانی و روسی مراسمی در بوشهر برای راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر برگزار شد. ایران تا کنون به دلیل اصرار بر غنی سازی اورانیوم تحت چند دوره تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. جمهوری اسلامی همواره بر صلح آمیز بودن برنامۀ هسته ای خود تاکید کرده است.
 


سازمان القاعده به مناسبت دهمين سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر يك نوار ويديويى منتشر كرد.   به گزارش خبرگزاری ها، این نوار ویدیویی حاوی اظهاراتی از ایمن الظواهری رهبر جدید القاعده و تصاویر منتشر نشده ای از اسامه بن لادن است.   این ویدیو در تارنمای القاعده قرار داده شده ولی هنوز ترجمه ای از آن در دست نیست.
 


معاون سازمان انرژى اتمى ایران میگوید ۳۴ نقطه در کشور براى توسعه نيروگاههاى هسته اى شناسایی شده است.  به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد احمديان افزوده است براى اين منظور، كشور به ۶ منطقه تقسيم شده است كه با برنامه ريزى هاى به عمل آمده تا پاييز سال جارى مطالعات آن انجام مى پذيرد.    وی اظهار داشته این نقاط بر اساس نزدیکی آنها به آب جهت خنک کردن نیروگاهها، در سواحل جنوبى كشور شناسایی و اولویت بندی شده اند. به گفتۀ معاون سازمان انرژى اتمى ایران ساخت نيروگاهها در ایران بيش از ۲۰ هزار مگاوات توليد برق خواهد داشت. معاون سازمان انرژى اتمى ایران در پايان سخنانش بار ديگر به همسايگان ايران اطمينان داد كه ايمنى نيروگاه بوشهر مورد تأييد كارشناسان آژانس بين المللى انرژی اتمى قرار گرفته و هيچ نگرانى از اين بابت وجود ندارد.
 


سازمان عفو بین الملل در گزارشی هر دو طرف درگیر در ناآرامی های لیبی را متهم به جنایات جنگی کرد. در گزارش عفو بین الملل سرکوب مخالفان توسط معمّر قذافی جنایت علیه بشریت توصیف شده و دستگیری خودسرانه، شکنجۀ زندانیان و آدم ربایی های صورت گرفته در ردیف جنایات جنگی برشمرده شده است. عفو بین الملل همچنین گفت نیروهای مخالف قذافی نیز در مقیاسی کوچکتر مرتکب تجاوز  به حقوق بشر شده اند. سازمان عفو بین الملل از شورای ملی انتقالی لیبی خواست در مورد جنایات صورت گرفته از سوی هردو طرف تحقیق کند و رعایت حقوق بشر را سرلوحۀ برنامه های خود قرار دهد. این گزارش در حالی منتشر می شود که مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی از نیروهای این شورا خواست علیه نیروهای قذافی دست به اعمال انتقام آمیز نزنند.
 


نخست وزير پاكستان که برای سفری رسمی در ایران به سر می برد اعلام كرد طی سال هاى آينده ارزش روابط اقتصادى دو كشور به ۱۰ ميليارد دلار خواهد رسید.     به گزارش ايرنا،خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، يوسف رضا گيلانى نخست وزير پاكستان با تاكيد بر اينكه در خصوص چالش هاى امنيتى بين دو كشور در زمينه اسلام گرایی افراطی، قاچاق كالا و انسان، و مبارزه با تروريسم گفتگوهايى صورت گرفت، اظهار داشت: مقامات دو كشور حمايت كامل خود را از برقرارى ثبات و سازش در افغانستان اعلام كرده اند. نخست وزير پاكستان همچنين خواستار تاسيس مركز فرهنگى پاکستان در تهران شد و افزود: تاسيس اين مركز روابط دو كشور را افزايش مى دهد.
 


نماینده روسیه در سازمان ملل گفت مسکو از پیشنهاد فلسطینیان برای عضویت در سازمان ملل حمایت می کند.   ویتالی چورکین در گفتگو با تلویزیون روسیه گفت دولت این کشور از هر اقدام فلسطینیان در این زمینه پشتیبانی می کند.   روسیه یکی از اعضای گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه به شمار می رود که در آن ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز عضو هستند.   اسراییل و آمریکا مخالف عضویت فلسطین در سازمان ملل هستند.   رای گیری برای اتخاذ تصمیم پذیرش درخواست فلسطینیان اواخر سال جاری میلادی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود.
 


سه مرد پاکستانی در آمریکا به اتهام خود مبنی بر تلاش برای انتقال غیر قانونی فردی به آمریکا اقرار کرده اند که فکر می کردند عضو طالبان پاکستان است. این افراد در هنگام اقدام به این کار در اکوادور بودند و متهم هستند که برای این فرد یک گذرنامۀ جعلی پاکستانی تهیه کرده اند. این سه فرد که حکم شان در ماه دسامبر (حدود سه ماه ديگر) صادر میشود ممكن است به حداکثر ۱۵ سال زندان محکوم شوند.
 


اجساد ۲۲ زاير شيعه كه به ضرب گلوله كشته شده اند در يك نقطۀ دورافتادۀ غرب عراق يافت شد. به گفته مقام هاى امنيتى اين زائران كه همگى مرد بوده اند روز دوشنبه ۲۱ شهريور در استان انبار عراق كشته شده اند. افرادی که دست به این کشتار زده اند پیش از اقدام به این عمل، زن ها، بچه ها و افراد مسن را جدا کرده بودند. زائران شیعه از شهر کربلا عازم سوریه بودند. پلیس در تعقیب مسببان این جنایت است که گمان می رود شبه نظامیان القاعده بوده باشند.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته