هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۸, جمعه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 09/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دولت لهستان با احضار سفیر ایران، خواستار لغو حکم اعدام کشیش یوسف ندرخانی شد. معاون وزارت خارجه لهستان روز پنج شنبه با احضار سفیر ایران در ورشو از وی خواست که این حکم متوقف شود. دولت لهستان در حال حاضرریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.  یوسف ندرخانی که در 19 سالگی از اسلام به مسیحیت گرویده، و اینک 32 ساله است، دو سال پیش به اتهام ارتداد بازداشت شد. مقامهای جمهوری اسلامی از او خواسته اند که توبه کند اما وی حاضر به چنین کاری نشده است. طی دو روز گذشته علاوه بر دولت بریتانیا، آمریکا و آلمان نیز، صدور حکم اعدام برای این کشیش مسیحی ایرانی را محکوم کرده اند.
 


ناتو اعلام کرد شمار حملات طالبان به نیروهای بین المللی در افغانستان روبه کاهش گذاشته است. بر پایه گزارش سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف گرفتن طالبان در جنوب افغانستان، این گروه تندروی اسلامی، تا اندازه ای ضعیف شده است. نیروهای ناتو که تحت فرماندهی ارتش آمریکا عمل می کنند، اعلام داشته که طی هشت ماه سال جاری میلادی، خشونت ها دو درصد کاهش یافته است. در این گزارش آمده که اخیراً بسیاری از حملات طالبان به انفجار بمب های کنار جاده ای محدود شده و از حمله به نیروهای مجهز ناتو پرهیز می کنند. روز چهارشنبه سازمان ملل در گزارش فصلی خود اعلام کرد که میزان متوسط رویدادهای خشونت بار در افغانستان به بیش از دوهزار مورد رسیده است که 39 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.
 


جمعی از حاميان حکومت بشار اسد روز پنجشنبه با پرتاب گوجه فرنگی و تخم مرغ بسوی رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق حمله کردند. «حسن عبدالعظيم» از سياستمداران اپوزیسیون سوريه به خبرگزاری رويترز گفته است، «جمعی حدود يکصد نفر که هماهنگ عمل می کردند، به سمت هردوی ما گوجه فرنگی و تخم مرغ پرتاب کرده و شعار سردادند.» بر پایه این گزارش به ماشين سفير آمريکا خسارت هايی وارد شد ولی رابرت فورد در جريان اين ناآرامی آسيبی نديد. وزارت خارجه سوريه پس از اين حمله در بيانيه ای گفت: «اين ها نشان می دهد که آمريکا تلاش دارد گروه های مخالف در سوريه را به عمليات نظامی در مقابل دولت تشويق کند.»
 


همزمان با درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی کشیش ایرانی محکوم به اعدام ، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز خواستار آن شد که ایران به تعهدات‌ خود احترام گذاشته و یوسف ندرخانی را آزاد کند. در همین حال، لهستان، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، نیز با احضار سفیر ایران خواستار توقف حکم اعدام این مسیحی ایرانی شد.همزمان با درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی کشیش ایرانی محکوم به اعدام ، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز خواستار آن شد که ایران به  تعهدات‌ خود احترام گذاشته و یوسف ندرخانی را آزاد کند. در همین حال، لهستان، ریاست دوره‌ای اتحادیه ارویا را بر عهده دارد، نیز با احضار سفیر ایران خواستار توقف حکم اعدام این مسیحی ایرانی شد. يوسف ندرخانی کشيش ايرانی، پيرو کليسای انجيلی، و همسرش که هر دو از اسلام به مسيحيت گرويده‌اند دو سال پیش در شهر رشت بازداشت شدند. دادگاه بدوی یوسف ندرخانی را به «ترک دين » و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم و در نهایت وی را به اعدام محکوم  کرد. کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای گفت: «من از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم به تعهدات بین‌المللی‌ خود در زمینه حقوق بشر و از جمله آزادی مذهب یا عقیده احترام بگذارد و قویا از ایران می‌خواهم که کشیش ندرخانی را به مرگ محکوم نکند.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «من خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آقای ندرخانی هستم.»  از سوی دیگر  روز پنجشنبه  وزارت خارجه لهستان با احضار سفیر ایران،  خواستار آن شد که یوسف ندرخانی از زندان آزاد شود. به گفته سخنگوی وزارت خارجه لهستان، یژی پومیانووسکی، معاون وزیر خارج این کشور، از سفیر ایران خواسته است که این حکم متوقف بشود. روز پنجشنبه سخنگوی کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی  یوسف ندرخانی از زندان شد چراکه به گفته او،  آزادی مذهب از جمله  حقوق جهانشمول بشر است که مقام‌های  ایرانی  متعهد به رعایت کردن آن شده‌اند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود گفت: «کشیش ندرخانی کاری به جز پایبندی به ایمان قلبی‌اش که حق جهانشمول همه انسان‌هاست، انجام نداده است.» سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است: اجباری که مسئولان ایرانی به این شهروند مسیحی برای برگشتن از ایمانش بر او تحمیل کرده‌اند «ناقض آن ارزش‌های دینی‌ است که مسئولان ایرانی مدعی دفاع از آن هستند» و به مثابه زیر پا گذاشتن اصول و نقض تعهدات بین‌المللی ایران است. به گفته سخنگوی کاخ سفید صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی «نهایت بی‌اعتنایی» مقام‌های ایرانی به آزادی مذهب است و  بیانگر نقض ادامه‌دار حقوق جهانشمول شهروندان ایرانی است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود از مقام‌های ایرانی خواسته است کشیش ندرخانی را آزاد کرده  و تعهد خود را به «حقوق ابتداییِ جهانشمولِ بشر و از جمله آزادی مذهب»  نشان دهند. درهمین حال محمد علی دادخواه، روز پنجشنبه، در گفت‌وگو با راديو فردا ابراز اميدواری کرد که موکلش، يوسف ندرخانی در دادگاه تجدید نظر عفو شود. محمد علی دادخواه گفت  ۹۵ درصد احتمال دارد يوسف ندرخانی در دادگاه تجديدنظر عفو شود. جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا و ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا نیز روز چهارشنبه از ايران خواستند حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش مسیحی ايرانی را متوقف کند.
 


پارلمان آلمان روز پنجشنبه با اکثريت با کمک مالی به اقتصاد متزلزل و نامتعادل يونان موافقت کرد. با اين حال، شماری از نمايندگان پارلمان آلمان همچنان با کمک مالی به کشورهای بحران زده مالی در اتحاديه اروپا مخالف هستند.پارلمان آلمان با اکثريت با کمک مالی به اقتصاد متزلزل و نامتعادل يونان موافقت کرد. با اين حال، شماری از نمايندگان پارلمان همچنان با کمک مالی به کشورهای بحران زده مالی در اتحاديه اروپا مخالف هستند. به گزارش رويترز، يونان اين کمک مالی را در حالی دريافت می کند که آتن در موج اعتصاب و اعتراض به سر می برد. معترضان يونانی با اقدامات جديد دولت در کاهش کسری بودجه مخالف هستند. مجلس اعلای آلمان هم بايد به اين لايحه رای دهد که قرار است روز جمعه رای گيری آن انجام شود. با اين حال در پارلمان يا بوندستاگ، اين طرح با ۵۲۳ رای موافق و ۸۵ رای مخالف، تصويب شد. حزب دموکرات مسيحی، حزب آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از رای گيری اعلام کرد نتيجه اين رای گيری اين است که آلمان خود را به حفظ بازار مالی يورو و کمک به ثبات آن، موظف می داند. نمايندگان مخالف پارلمان می گويند يونان هم يک بار پيشتر از آلمان کمک گرفته و هم از کمک بانک جهانی برخوردار شده است پس کمک مالی برای بار دوم نبايد انجام شود چرا که پيشتر موثر نبوده و تاثيری نداشته است. برای افزايش سقف کمک مالی به کشورهای بحران زده در حوزه مالی يورو، تمامی ۱۷ کشور عضو يورو بايد به طرح کمک رای داده و سقف حمايت مالی را از ۴۴۰ ميليارد يورو را به ۷۸۰ ميليارد يورو افزايش دهند. با احتساب آلمان، تاکنون ۱۰ کشور به اين طرح رای مثبت داده اند. با تصويب آلمان، کمک مالی آلمان به اقتصاد اروپا و بازار پولی يورو از ۱۲۳ ميليارد يورو به ۲۱۱ ميليارد يورو افزايش پيدا می کند. نمايندگان سه گانه طرح نجات اقتصاد بازار يورو متشکل از نماينده بانک مرکزی اروپا، نماينده صندوق بين المللی پول و کميسيون اروپا روز پنجشنبه راهی آتن شدند تا ببينند دولت حاکم يونان اقدامات مناسب برای کنترل کسری بودجه را انجام داده يا اين که هنوز به آن سطح نرسيده است. در صورت تاييد اين نمايندگان، وام هشت ميليارد يورويی به دولت يونان پرداخت می شود. وزارت اقتصاد يونان در بيانيه ای اعلام کرد وضعيت مثبت و مساعد است و دولت تلاش می کند قدم های لازم برای کنترل بودجه را بردارد. به گزارش رويترز، روز پنجشنبه در يونان، کارگران و کارمندان بخش خدمات عمومی ورودی های منتهی به ساختمان های وزارتخانه های دولتی را اشغال کرده و در آن تجمع کردند. کارگران و کارمندان می گويند فشاری که دولت بر آن ها وارد کرده زياد است و دولت نبايد برای نجات خودش، اين همه فشار به کارگران وکارمندان وارد کند. رانندگان تاکسی، کارمندان و کارگران بيمارستان ها در آتن هم روز پنجشنبه در اعتراض به بالا رفتن ماليات ها دست به اعتصاب زدند. گزارش ها حاکی است بدون گرفتن وام مالی، دولت يونان توانايی ادامه کار نخواهد داشت و به زودی با خزانه خالی روبرو خواهد شد. خبرگزاری فرانسه می گويد هرچند دولت يونان برخی از مخارج خود را قطع کرده و ماليات را هم افزايش داده ولی با اين حال به برخی از پروژه های خصوصی سازی هنوز دست نزده که بايد آن را در يک برنامه زمانی عملی کند. شماری از مخالفان دولت می گويند با اين کارهايی که دولت می کند، وضع اقتصاد يونان بدتر شده و ممکن است رکود اقتصادی روی دهد.
 


دولت آمریکا با انتشار بیانیه ای صدور حکم اعدام برای کشیش یوسف َندرخانی در ایران را محکوم کرد. سخنگوی کاخ سفید واشینگتن در این بیانیه گفته است کشیش ندرخانی، به غیر از پایبندی به اعتقاداتش گناهی مرتکب نشده است. دولت آمریکا در این بیانیه تاکید کرده که وادار کردن این کشیش به توبه، تعرض به ارزش های مذهبی و برخلاف تمام معیارهای حقوق بشری است. کاخ سفید افزوده که این اقدامات، نقض تعهدات بین المللی ایران است و اجرای چنین حکمی، بی اعتنایی به آزادی های دینی و در عین حال ادامه تجاوز به حقوق اولیه شهروندانش است. در این بیانیه از مقامهای جمهوری اسلامی خواسته شده کشیش یوسف ندرخانی را آزاد کرده و به این وسیله تعهد خود به اعلامیه جهانی حقوق بشر را نشان دهد.
 


تیم ملی والیبال ایران شامگاه پنج شنبه با شکست دادن تیم چین به عنوان قهرمانی آسیا دست یافت. به گزارش خبرگزاری ایرنا، تیم ایران با حمایت 17 هزار نفر از علاقمندان به والیبال در سالن مجموعه آزادی تهران، توانست تیم چین را با نتیجه سه بر یک شکست دهد. تیم ایران، ست اول را با نتیجه 22 بر 25 به چین واگذار کرد اما والیبالیست های ایرانی توانستند در ست های بعدی، تیم چین را شکست دهند و مقام قهرمانی دوره شانزدهم را بدست آورند. تیم ملی والیبال ایران با قهرمانی در این رقابت ها در آذرماه در مسابقات جهانی ژاپن شرکت می کند. تیم کره جنوبی هم پیش از این مسابقه توانست  با شکست استرالیا به عنوان سوم دست یابد. ژاپن که در دوره پانزدهم قهرمان مسابقات شده بود، در این دوره به مقام پنجم رسید.
 


رئیس قوه قضاییه در پیوند با پرونده اختلاس سه هزارمیلیارد تومانی میگوید کسی نمی‌تواند در این زمینه برای قوه قضاییه خط قرمز تعیین کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه تاکید کرد قوه قضائیه با تمام افرادی که در این پرونده درگیر بوده‌اند برخورد خواهد کرد و خط قرمزی در این زمینه نخواهد شناخت. به نوشته روزنامه اعتماد آقای لاریجانی بدون نام بردن از محمود احمدی‌نژاد،  با اشاره مستقیم به اظهارات وی گفت: «در این زمینه برخی کارشکنی‌هایی می‌کنند ولی ما می‌گوییم خطوط قرمزهایی که اعلام می‌شود توهمی است.» پایان نقل قول آقای احمدی‌نژاد پیشتر در واکنش به افزایش فشارها بر برخی اعضای دولت، از کابینه خود به عنوان «خط قرمز» یاد کرد و هشدار داد در صورتی که عده‌ای بخواهند به اعضای کابینه «دست‌اندازی کنند»، ضمن دفاع از آنان مسائلی را با مردم در میان خواهد گذاشت.
 


عبدالله عراقی، جانشين نيروی زمينی سپاه پاسداران میگوید در جريان درگيری با شبه نظاميان پژاک در غرب کشور طی دو ماه گذشته، ۱۸۰ تن از نيروهای پژاک کشته شده اند.  به گزارش خبرگزاری ایرنا، عبدالله عراقی  چهارشنبه شب گفت که در اين درگيری ها، «ضربات مهلکی به نيروهای متخاصم وارد شده و آنها از مرز های کشور به عقب رانده شده اند.» شبه نظاميان پژاک در مقابل می گويند در درگيری های اخير،  ۶۰۰ نيروی نظامی ايران توسط پژاک کشته شده اند. يک فرمانده پژاک به خبرگزاری فرانسه گفته است: «نيروهای پژاک به دليل اعلام آتش بس، منطقه اقليم کردستان عراق را ترک کرده اند و نمی خواهند ساکنان محلی را به خطر بيندازند.»
 


در انفجار یک مین زمینی در هرات  دو پلیس ِزن افغان و یک غیرنظامی کشته شدند. در این انفجار که توسط دستگاه کنترل از راه دور انجام گرفت، بیش از 10 نفر نیز زخمی شدند. سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که این دو مامور پلیس، نخستین قربانیان زنِ ِ نیروی انتظامی افغانستان در حین انجام وظیفه بودند. در گزارشی که روز چهارشنبه توسط سازمان ملل منتشر شد آمده است که رویدادهای خشونت بار در افغانستان طی هشت ماه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.
 


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه، صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی کشیش مسیحی در ایران را محکوم کرده و آن را نقض تعهدات بین‌المللی ایران دانسته است.ایالات متحده، روز پنجشنبه،  صدور حکم اعدام یوسف ندرخانی کشیش مسیحی در ایران را محکوم کرد و آن را نقض تعهدات بین‌المللی ایران دانست. يوسف ندرخانی کشيش ايرانی، پيرو کليسای انجيلی، و همسرش که هر دو از اسلام به مسيحيت گرويده‌اند دو سال پیش در شهر رشت بازداشت شدند. دادگاه بدوی یوسف ندرخانی را به «ترک دين » و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم و در نهایت وی را به اعدام محکوم  کرد. همسر آقای ندرخانی که به حبس ابد محکوم شده بود، هم‌اکنون در بیرون از زندان به سر می‌برد. اکنون  سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت حکم صادر شده برای این مسیحی ایرانی، آن را نقض حقوق جهانشمول انسان‌ها که ایران نیز متعهد به اجرای آن شده، دانسته است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود می‌گوید: «کشیش ندرخانی کاری به جز پایبندی به ایمان قلبی‌اش که حق جهانشمول همه انسان‌هاست، انجام نداده است.» سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است: اجباری که مسئولان ایرانی به این شهروند مسیحی برای برگشتن از ایمانش بر او تحمیل کرده‌اند «ناقض آن ارزش‌های دینی‌ است که مسئولان ایرانی مدعی دفاع از آن هستند» و به مثابه زیر پا گذاشتن اصول و نقض تعهدات بین‌المللی ایران است. به گفته سخنگوی کاخ سفید صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی «نهایت بی‌اعتنایی» مقام‌های ایرانی به آزادی مذهب است و  بیانگر نقض ادامه‌دار حقوق جهانشمول شهروندان ایرانی است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود از مقام‌های ایرانی خواسته است کشیش ندرخانی را آزاد کرده  و تعهد خود را به «حقوق ابتداییِ جهانشمولِ بشر و از جمله آزادی مذهب»  نشان دهند. درهمین حال  محمد علی دادخواه،  روز پنجشنبه، در گفت‌وگو با راديو فردا ابراز اميدواری کرد که موکلش، يوسف ندرخانی در دادگاه تجدید نظر عفو شود. محمد علی دادخواه گفت  ۹۵ درصد احتمال دارد يوسف ندرخانی در دادگاه تجديدنظر عفو شود. جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا و ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا نیز  روز چهارشنبه از ايران خواستند حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش مسیحی ايرانی را متوقف کند.
 


گزارش ها حاکی است جمعی از حاميان حکومت بشار اسد روز پنجشنبه به رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق و در حالی که به ديدار با سران معترضان رفته بود، حمله کردند و به سمت او گوجه فرنگی و تخم مرغ پرتاب کردند.گزارش ها حاکی است جمعی از حاميان حکومت بشار اسد روز پنجشنبه به رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق و در حالی که به ديدار با سران معترضان رفته بود، حمله کردند و به سمت او گوجه فرنگی و تخم مرغ پرتاب کردند. «حسن عبدالعظيم» از سياستمداران اپوزیسیون سوريه به رويترز گفت: «به محض ورود آقای فورد، جمعی حدود يکصد نفره که هماهنگ عمل می کردند، ظاهر شده و به سمت هردوی ما گوجه فرنگی و تخم مرغ پرتاب کرده و شعار سردادند.» وی افزود: «جمع مزبور خيلی خشن و خصمانه ظاهر شد و به ماشين سفير آمريکا هم خسارت هايی وارد شده ولی رابرت فورد در جريان اين ناآرامی آسيبی نديد.» وزارت خارجه سوريه پس از اين حمله در بيانيه ای گفت: «اين ها نشان می دهد که آمريکا تلاش دارد گروه های مخالف در سوريه را به عمليات نظامی در مقابل دولت تشويق کند.» به گزارش رويترز، به نظر می رسد اين بيانيه وزارت خارجه سوريه، واکنشی باشد به مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا که روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود در مورد افزايش خشونت ها در سوريه گفته بود: «جای تعجب ندارد. اين طور که حاکميت دمشق با معترضان برخورد می کند، انتظار می رود که مخالفان و معترضان هم از اعتراض مدنی دست برداشته و به سمت خشونت بروند.» رابرت فورد، سفير آمريکا در دمشق، پيشتر به همراه سفير فرانسه به يکی از مناطق اعتراضی سفر کرده بود که عصبانيت و خشم مقامات حاکميت سوريه را در پی داشت. چندی پیش هم افراد هوادار حکومت بشار اسد در دمشق در حالی که میله‌های فلزی در دست داشتند با پرتاب سنگ و تخم مرغ به سفیر فرانسه در سوریه حمله کردند اما وی توانست سوار بر خودرو از محل دور شود. پیش از این نیز حمله‌های هواداران بشار اسد به سفارت فرانسه باعث زخمی شدن دست‌کم سه تن از کارکنان این سفارتخانه شده‌بود. آقای عبدالعظيم که رهبر حزب اتحاد سوسياليست دموکراتيک عربی است و حزبش در سوريه ممنوع اعلام شده، روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مهاجمان کاملا هماهنگ شده عمل کردندو به محض رسيدن سفير آمريکا، به ساختمان حمله کرده و تلاش کردند در را شکسته و وارد شوند ولی موفق به اين کار نشدند.» وزارت خارجه آمريکا در بيانيه ای اعلام کرد: «سفير آمريکا در دمشق به امور ديپلماتيک و عادی خود مشغول بوده که هر سفارتی به آن می پردازد.» مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا هم روز پنجشنبه گفت: «جمعيت ياد شده خيلی خشن بودند وسعی کردند به ماشين های ديپلماتيک سفارت حمله کنند ولی نتوانستند آسيب جسمی به کسی وارد کنند و نيروهای انتظامی سوريه راه را برای گذر ماشين سفير باز کردند و آن ها را از محل درگيری دور کردند.» سازمان ملل متحد می گويد طی درگيری نيروهای نظامی و امنيتی سوريه با اعتراض های مردمی در اين کشور، بيش از دو هزار و ۷۰۰ تن کشته شده اند. دولت مرکزی دمشق می گويد در حال بررسی و اجرای برخی اصلاحات و گفت و گو با مخالفان است ولی اين غرب است که مانع از اجرای اين کار می شود. شماری از منابع آگاه سوريه می گويند دولت هيچ تلاشی برای گفت وگو با آن ها نداشته و گفته اند تا وقتی که نيروهای نظامی به کشتن مردم ادامه می دهند، نمی توان گفت وگويی داشت و برای هر راه حلی، اول بايد کشتار مردم متوقف شود. اروپا پيش نويس قطعنامه ای را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه کرده که انتظار می رود اين هفته به رای گذاشته شود. اين پيش نويس از دمشق خواسته به سرعت تمامی کشتار ها و خشونت ها را متوقف کند در غير اين صورت تحريم های بين المللی عليه سوريه اعمال خواهد شد. آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم هايی را عليه دولت حاکم بر سوريه به اجرا گذاشته اند ولی هنوز تحريم بين المللی عليه حاکميت بشار اسد اعمال نشده است.
 


تيم ملی واليبال ايران با پيروزی ۳-۱ مقابل چين در ديدار فينال جام ملت‌های آسيا، در حضور بيش از ۱۵ هزار تماشاگر در سالن آزادی برای نخستين بار عنوان قهرمانی اين رقابت ها را نصيب خود کرد. ایران و چین راهی جام جهانی می شوند.تيم ملی واليبال ايران با پيروزی ۳-۱ مقابل چين در ديدار فينال جام ملت‌های آسيا، برای نخستين بار عنوان قهرمانی اين رقابت ها را نصيب خود کرد. ايران همچنين با اين قهرمانی که در حضور بيش از ۱۵ هزار تماشاگر در سالن آزادی رقم خورد، همراه با تيم چين، جواز حضور در رقابت های جام  جهانی را نيز به دست آورد. در پايان اين رقابت ها آرش کمالوند، امير حسينی و فرهاد ظريف به ترتيب توانستند عنوان با ارزش ترين بازيکن، بهترين پاسور و بهترين بازيکن آزاد را از آن خود کنند. همچنين عنوان امتياز آورترين بازيکن و بهترين زننده سرويس به دو بازيکن از کره جنوبی تعلق گرفت.  ناتان رابرتس از استراليا بهترين آبشار زن شد و عنوان بهترين مدافع روی تور اين دوره از رقابت ها نصيب ليانگ سونگ از چين شد. جام جهانی ۲۰۱۱ واليبال، در ماه آذر به ميزبانی ژاپن برگزار می شود و تاکنون غير از اين سه تيم آسيايی، حضور تيم های کوبا، آمريکا، ايتاليا، صربستان، برزيل و آرژانتين نيز در آن قطعی شده است. جام جهانی ژاپن که با حضور ۱۲ تيم برگزار خواهد شد، اولين آزمون ورودی برای المپيک ۲۰۱۲ محسوب می شود و سه تيم برتر راهی لندن خواهند شد. در رقابت های جام ملت های آسيا به ميزبانی تهران، تيم واليبال کره‌جنوبی با شکست استراليا به مقام سوم جام ملت‌های آسيا دست يافت. کره ای ها با نتيجه ۳ بر يک به پيروزی رسيدند. آن ها در گيم‌های اول، سوم و چهارم به پيروزی دست يافتند اما گيم دوم را با نتيجه ۱۶-۲۵ واگذار کردند. در اين رقابت ها که با حضور ۱۶ تيم برگزار شد، ژاپنی ها پنجم شدند و هندوستان در رده ششم قرار گرفت. فينال داغ در تهران در جدال قهرمانی آسيا بين ايران و چين، غير از جمعيتی که به داخل سالن آمده بودند، حدود ۳ هزار تماشاگر پشت در های سالن ماندند و جايی برای آن ها وجود نداشت. سايت فدراسيون واليبال با تيتر «لطفا به سالن نياييد، جا برای سوزن انداختن نيست» از مردم خواست تا ديگر به سالن نيايند و اين بازی را از تلويزيون تماشا کنند. در فينال شانزدهمين دوره جام ملت های آسيا، شاگردان خوليو ولاسکو گيم اول اين بازی را همچون نبرد نيمه‌نهايی مقابل کره‌جنوبی، به رقيب خود واگذار کردند. چينی‌ها توانستند اين گيم را با نتيجه ۲۵-۲۲ به سود خود خاتمه دهد. اما ملی‌پوشان ايران با ارائه بازی زيبا و شکل گيری انسجام تيمی در گيم دوم با نتيجه ۲۵-۱۸به پيروزی رسيدند.   در گيم سوم نيز ايران که در دوره قبلی بازی ها نايب قهرمان شده بود، با نتيجه ۲۵- ۱۹ به برتری رسيد. در گيم چهارم که به نظر می رسيد چينی ها تسليم جو سالن و تشويق های گسترده زنان و مردان ايرانی شده اند، شاگردان ولاسکو توانستند با نتيجه ۲۵-۱۶ به پيروزی دست يابند. ايران در اين دوره از مسابقات با قدرت ظاهر شد و در مرحله گروهی توانست ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد و تا مرحله نيمه نهايی حتی يک گيم را نيز واگذار نکرد. واليباليست‌های ايران در ديدار برابر کره‌جنوبی گيم اول را باختند و در ديدار فينال نيز گيم اول را به چين واگذار کردند، اما به جز اين دو گيم، ساير نتايج را به سود خود به پايان رساندند.     برخی از تماشاگران با وجود هشدارهای مسئولان، به دليل اين که جايی برای نشستن و حتی ايستادن نبود،  روی اسکوربورد نشسته بودند. برخی نيز روی سقف اتاق کنترل قرار گرفته بودند. اين در حالی بود که مسئولان سالن اعلام کردند، اسکوربورد برق ۳ فاز دارد و خطر مرگ دارد. سقف اتاق کنترل هم کاذب است و امکان ريزش آن را تهديد می کند. به علت اينکه برخی تماشاگران روی اسکوربورد سالن رفتند تا از آنجا بازی را تماشا کنند، اينترنت سالن قطع شد. کادر فنی تيم‌های واليبال کره جنوبی و تايوان به علت پر شدن صندلی‌های سالن، از پشت زمين بازی و از داخل محوطه، نظاره‌گر ديدار فينال بودند. کارلوس کی‌روش، سرمربی تيم فوتبال ايران نيز با پيراهن تيم ملی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی حاضر شد تا ديدار فينال جام ملت‌های آسيا را از نزديک تماشا کند. ايران در شرايطی به قهرمانی رسيد که از ۱۶ دوره، در ۱۴ دوره اين بازی ها حضور داشته است. يک عنوان سومی در سال ۲۰۰۳ و عنوان نايب قهرمانی در دوره قبلی، مهم ترين موفقيت های واليبال ايران محسوب می شد که حالا با کسب مدال طلا، هر سه رنگ مدال ها را در ويترين افتخارات خود دارد. هفدهمين دوره رقابت های واليبال جام ملت های آسيا در سال ۲۰۱۳ به ميزبانی امارات برگزار خواهد شد. در جدول پر افتخارترين تيم های تاريخ اين مسابقات، ژاپن با ۷ عنوان قهرمانی، ۳ نايب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در صدر قرار دارد. کره جنوبی ۴ بار اين جام را نصيب خود کرده است. چينی ها ۳ بار قهرمان شده اند و استراليا نيز در سال ۲۰۰۷ روی سکوی نخست ايستاده است.
 


جانشين نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت در جريان درگيری با شبه نظاميان پژاک در غرب کشور در دو ماه گذشته، ۱۸۰ تن از نيروهای پژاک کشته شدند و نيروهای شبه نظامی به طور کامل عقب نشينی کرده اند.عبدالله عراقی، جانشين نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت در جريان درگيری با شبه نظاميان پژاک در غرب کشور در دو ماه گذشته، ۱۸۰ تن از نيروهای پژاک کشته شدند و نيروهای شبه نظامی به طور کامل عقب نشينی کرده اند. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، عبدالله عراقی  چهارشنبه شب گفت که در اين درگيری ها، «ضربات مهلکی به نيروهای متخاصم وارد شده و آنها از مرز های کشور به عقب رانده شده اند.» وی همچنين گفته که «ارتفاعات منطقه به طور کامل در اختيار نيروهای نظامی ايران قرار گرفته و در حال حاضر مشغول استحکام بخشی ادوات و توانمندسازی نيروها در منطقه هستيم.» شبه نظاميان پژاک هم در مقابل می گويند در درگيری های اخير،  ۶۰۰ نيروی نظامی ايران توسط پژاک کشته شده اند. سپاه پاسداران روز دوشنبه در بيانيه ای اعلام کرد، در عملياتی توانسته است مقر اصلی آنچه که «اشرار و تروريست ها»  در نقطه مرزی سردشت خوانده، را تصرف کرده و نيروهای سپاه در اين منطقه مستقر شدند. سپاه پاسداران طی ماه های اخير عملياتی را عليه نيروهای حزب حيات آزاد کردستان، پژاک، در مناطق مرزی غرب ايران آغاز کرده است. روابط عمومی نيروی زمينی سپاه پاسداران پيشتر طی بيانيه ای اعلام کرده بود نيروهای  سپاه مقر اصلی شورشيان در ارتفاع مهم «جاسوسان» واقع در نقطه مرزی سردشت را «تخليه» و «پاکسازی» کنند. يک فرمانده بلندپايه پژاک به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «نيروهای پژاک به دليل اعلام آتش بس، منطقه اقليم کردستان عراق را ترک کرده اند و نمی خواهند ساکنان محلی را به خطر بيندازند. اين بدين معنی نيست که ما از ايران می ترسيم، ما آماده ايم هر گونه حمله ای را دفع کنيم.» حزب حيات آزاد کردستان طی سال های اخير عمليات مسلحانه ای را در مناطق مرزی ايران انجام داده است. ايران و آمريکا پژاک را يک گروه تروريستی می دانند.
 


غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور، به محمود خاوری، مدير عامل بانک ملی ايران توصيه کرد به ايران بازگردد. محمود خاوری روز سه شنبه به دليل دخالت بانک ملی در بزرگترين اختلاس در تاريخ ايران از سمت خود استعفا کرد. غلامحسين محسنی اژه ای گفت:به نفع آقای خاوری است که به ايران بازگردد در غير اين صورت اتهام هايی که بر سر زبان ها افتاده متوجه او می شود و شايعاتی که اين روزها وجود دارد، واقعی جلوه می کند. به دنبال استعفا و برکناری چند مقام بانکی ايران در ارتباط با اختلاس سه هزار ميليارد تومانی؛ جزييات تازه ای از اين اختلاس فاش شد و محمد جهرمی؛ رييس برکنار شده بانک صادرات، روز چهارشنبه در بيانيه ای اعلام کرد که محمود خاوری، مدير عامل بانک ملی ايران به کانادا گريخته است.
 


اعتراض صلح‌آمیز افرادی که برای اظهار نارضایتی خود از سیاست‌های اقتصادی آمریکا و در نتیجه بیکاری میلیون‌ها نفر، روزها در نزدیکی خیابان وال استریت در نیویورک تجمع کرده بودند، با مخالفت پلیس، پرتاب گاز اشک‌آور و دستگیری تعدادی همراه بوده است.اعتراض صلح‌آمیز افرادی که برای اظهار نارضایتی خود از سیاست‌های اقتصادی آمریکا و در نتیجه بیکاری میلیون‌ها نفر، روزها در نزدیکی خیابان وال استریت در نیویورک تجمع کرده بودند، با مخالفت پلیس، پرتاب گاز اشک‌آور و دستگیری تعدادی همراه بوده است. به گزارش وبسایت‌های خبری معترضان که از سوی گروهی به نام «وال استریت را تصرف کنید» سازماندهی می‌شود و مورد «جنبش ناشناس» یا «انانیموس»، گروهی از هکرهای حامی آزادی بیان، نیز قرار دارد از تاریخ ۲۶ شهریور تجمع خود را در نزدیکی خیابان وال استریت، نبض بورس آمریکا، آغاز کردند. پوستر جنبش «وال استریت را تصرف کنید» این معترضان که تعدادشان به صدها نفر می‌رسد در پارک« زوکُتی»، نزدیک به خیابان وال استریت، دست به تجمع زده‌اند. شبکه خبری الجزیره گزارش کرده است که حدود ۴۰۰ معترض اکنون چندین روز است که شب‌های خود را در این پارک سپری می‌کنند. این تجمع اعتراض‌آمیز بدون حادثه نبوده است و گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه پلیس نیویورک در برخی موارد به سمت معترضان گاز اشک‌ آور پرتاب کرده و «نزدیک به ۸۰ نفر» را نیز به دلیل ایجاد اختلال در ترافیک و مسدود کردن رفت و آمد عابران پیاده، بازداشت کرده است. علیرغم این بازداشت‌ها، این تجمع اعتراضی در منطقه مالی نیویورک همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که این تعداد در روزهای آینده بیشتر باشد.
 


غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور، با تاييد خروج محمود خاوری، مديرعامل بانک ملی از ايران به وی توصيه کرده است به کشور برگردد. محمود خاوری روز سه شنبه به دليل دخالت بانک ملی در بزرگترين اختلاس در تاريخ ايران از سمت خود استعفا کرد.غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه و دادستان کل کشور، با تاييد خروج محمود خاوری، مديرعامل بانک ملی از ايران به وی توصيه کرده است به کشور برگردد. محمود خاوری روز سه شنبه به دليل دخالت بانک ملی در بزرگترين اختلاس در تاريخ ايران از سمت خود استعفا کرد. خبرگزاری فارس روز پنجشنبه هفتم مهرماه گزارش داد، غلامحسين محسنی اژه‌ای در زنجان گفته است که به نفع محمود خاوری است که ایران  بازگردد، در غیر این صورت «اتهاماتی که اين روزها بر سر زبان‌ها افتاده متوجه او می‌شود و شايعاتی که امروز وجود دارد واقعی جلوه می‌کند.» به دنبال استعفا و برکناری چند مقام بانکی ايران در ارتباط  با اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، جزئيات تازه‌ای از اين اختلاس فاش شده و  محمد جهرمی، رييس برکنار شده بانک صادرات، روز چهارشنبه در بيانيه‌ای اعلام کرد: محمود خاوری به کانادا گريخته است. اخبار بزرگترين اختلاس در تاريخ ايران نخستين بار اوايل مردادماه سال جاری در رسانه‌های ايران منتشر شد و با ورود قوه قضاييه و مجلس شورای اسلامی به اين پرونده، جنجال بر سر آن به اوج خود رسيد. غلامحسين محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به اين پرسش که آيا  محمود خاوری فرار کرده است، گفت: «اين که وی از کشور فرار کرده را نمی‌دانم، اما طی اطلاعاتی که بنده کسب کرده‌ام خروج او از کشور صحت دارد.» دادستان کل کشور اضافه کرد: «در اين زمينه دو نامه به دست من رسيده است که در يکی از آنها ايشان استعفانامه‌اش را نوشته و در نامه ديگر گفته است که من به زودی به ايران برمی‌گردم و همکارانم را زيارت می‌کنم، البته بليط برگشت ايشان روز پنجشنبه است.» غلامحسين محسنی اژه‌ای در پاسخ به اين سئوال که اگر خاوری به ايران بازنگردد، راهکاری برای بازگرداندن او به کشور وجود دارد؟ گفت:‌ «به نظر من اصلاً منطقی نيست که خاوری به کشور بازنگردد زيرا در اين صورت تمام وصله‌ها به او می‌چسبد، پس بهتر است به خاطر مصلحت به کشور بازگردد.» سخنگوی قوه قضاييه با اشاره به اين که مديرعامل بانک ملی ممنوع‌الخروج نبوده است، گفت: «اگر قرار باشد برای کسی قرار منع خروج از کشور صادر شود، بايد در ابتدا تحقيقات اوليه روی پرونده انجام و سپس اين قرار صادر شود.» محمود خاوری روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد نوشته بود: «از محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران عذرخواهی کرده و ضمن تاکید بر بقا مسئولیت بانک صادرات ایران، به احترام افکار عمومی استعفا خود را تقدیم حضور جنابعالی می‌کنم.» این در حالی است که محمد جهرمی در بيانيه‌ای در روز چهارشنبه  «پشتيبانان اصلی اين فساد» که نامی از آنها نبرده است را متهم کرده بود که با کنار گذاشتن او «باز هم آدرس غلطی به مردم می‌دهند، زيرا با فرار آقای خاوری (مديرعامل بانک ملی) به کانادا برخی از آنان دچار سردرگمی و دستپاچگی شده‌اند.» وی افزوده بود: «خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در اين پرونده و پرونده‌های ديگر، احتمال دستگيری خود را به خاطر ارتباط با اين پرونده‌ها و عوامل پشت پرده آنها می‌داد به کانادا گريخت و اکنون عوامل مرتبط با وی در بانک مرکزی و دولت در صدد رفع و رجوع اين فرار هستند و از ترس گسترده‌تر شدن ابعاد اين موضوع با شخص اصلی پيگيری‌کننده و شکايت‌کننده اصلی اين پرونده برخورد نمودند.» پرونده «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفريد امير خسروی» صاحب مجموعه «گروه امير منصور آريا» است که بر اساس گزارش‌های منتشره، توانسته است از طريق روابط خاص خود با بانک صادرات و بانک ملی ايران به گشايش اسناد اعتباری به مبلغ صدها ميليارد تومان اقدام کند، بدون آن که تمام يا دست کم بخش عمده‌ای از وجه اين اعتبار نامه‌ها را پرداخته باشد. بانک ملی ايران که بزرگترين بانک دولتی ايران به شمار می‌رود بيشترين زيان را از پرداخت اين اعتبارها متحمل شده است و در پی فشارهای گسترده سياسی و رسانه‌ای هفته‌های اخير، مدير عامل آن استعفای خود را از لندن اعلام کرد و از رهبر جمهوری اسلامی و مردم ايران عذرخواهی کرد. محمد جهرمی در بخش ديگری از بيانيه خود بدون نام بردن از مقام‌های دولت احمدی‌نژاد گفته است: «مسئولانی که اقدام به واگذاری زمين‌های بسيار ارزان به آقای مه آفريد امير خسروی و گروه امير منصور آريا کرده‌اند و برای دادن مجوز تاسيس بانک به اين گروه و واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور بدون مناقصه به آنها پيگير بوده‌اند بايد پاسخگوی مردم و قوه قضاييه باشند.» وی افزوده است: «آنهايی که آقای خاوری مديرعامل بانک ملی ايران را که از اول خود و خانواده‌اش مقيم کانادا بودند و با داشتن اقامت در کانادا به نظر نمی‌رسد هيچ تعهدی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران داشته باشند، انتخاب نمودند، اکنون بايد پاسخگوی اين فساد مالی باشند.» به دنبال رسانه‌ای شدن پرونده جنجالی اختلاس سه هزار ميليارد تومانی روز سه شنبه و دو ماه پس از افشای اين اختلاس، محمود رضا خاوری، مديرعامل بانک ملی از سمت خود استعفا کرد و محمد جهرمی، مديرعامل بانک صادرات، ولی الله ضرابيه، مديرعامل بانک سامان اقتصاد، و يک عضو هيات مديره بانک ملی از سوی کميته منتخب دولت برکنار شدند. با اين حال انتشار برخی از اخبار، موضوع برکناری مديران بانکی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را در هاله از ابهام فرو برده است. روابط عمومی بانک سامان می‌گويد، ولی الله ضرابيه روز چهارشنبه درمحل کار خود حاضر شده است.
 


۱۳ پزشک و پرستار که در جريان تظاهرات ضد حکومتی فوريه و مارس سال جاری بحرين آسیب دیدگان را درمان کرده بودند، به ۱۵ سال زندان محکوم شدند. این افراد به اقدام های مجرمانه عليه حکومت متهم شده اند. ۱۳پزشک و پرستار که در جريان تظاهرات ضد حکومتی فوريه و مارس سال جاری بحرين آسیب دیدگان را درمان کرده بودند، به ۱۵ سال زندان محکوم شدند. این افراد به اقدام های مجرمانه عليه حکومت متهم شده اند.   به گزارش شبکه تلویزیونی الجزيره، هفت تن ديگر از دست اندرکاران امور پزشکی در بحرین نيز توسط دادگاه ويژه ای که در دوره اجرای قانون وضعيت فوق العاده پس از تظاهرات تاسيس شده بود، به پنج تا ۱۰ سال زندان محکوم شدند.   بيشتر اين محکومان از کارکنان بيمارستان «سليمانيه» منامه، پايتخت بحرين، هستند. نيروهای امنيتی پس از متفرق کردن تظاهرات در ميدان مرواريد، منطقه اصلی تجمع معترضان، در روز ۱۶ مارس، به اين بيمارستان يورش بردند.   خبرگزاری بحرين گزارش داد که اين کادرهای پزشکی به «اشغال بيمارستان سليمانيه، در اختيار داشتن اسلحه بدون مجوز و چاقو، تحريک به سرنگونی نظام، غارت ابزارهای پزشکی، گروگان گيری نيروهای پليس و انتشار اخبار دروغ» متهم شده اند. «تبليغ عليه نظام و اهانت به آن، تبليغ عليه مذهب ديگر، مانع تراشی در مسير اجرای قانون، تخريب اموال عمومی و مشارکت در تجمعاتی که امنيت عمومی را تهديد می کند» از ديگر اتهام های منتسب به اين افراد است. اين گزارش می افزايد که بر اساس اتهام های وارده، «تمام اين اقدام ها با اهداف تروريستی صورت گرفته است.» پزشکان بحرینی بارها اين اتهام ها را رد کرده و گفته اند که مسئولات دولتی با جعل اين اتهام ها قصد دارند کادرهای پزشکی را که در درمان آسيب ديدگان اعتراض های ضد دولتی شرکت داشتند، تنبيه کنند.   دختر يکی از اين پزشکان متهم به شبکه الجزيره گفته است که هيچکدام از پزشکان و پرستاران متهم در جلسه پنجشنبه دادگاه حاضر نبودند. او خاطرنشان کرد که «با اين احکام سنگين، قانون به شکل خطرناکی زير پا گذاشته شده و به حرفه پزشکی حمله شده است.» او  همچنين تمام سازمان ها و هيات های انسانی بين المللی را خطاب قرار داد و از آن ها خواست احکام صادره را محکوم کرده و برای متوقف کردن حملاتی که کادرهای پژشکی بحرين متحمل آن می شوند، اقدام کنند. مطر مطر، نماينده سابق در پارلمان بحرين و از شخصيت های معترض نيز در گفت و گو با الجزيره، احکام صادره عليه کادرهای پزشکی را محکوم کرد و گفت که «حکومت، مشکلات بزرگ سياسی را ناديده می گيرد» و تاکيد کرد که «بخش بزرگی از بحرينی ها همچنان بر اصلاحات سياسی اصرار دارند.»   او خاطرنشان کرد: «چنانچه ما در حل مشکلات مان تاخير کنيم، اين مشکلات روز به روز پيچيده تر می شود.»   مطر مطر افزود که مسئولان بايد با اين مشکلات دست و پنجه نرم کنند و اصلاحات سياسی حقيقی را آغاز کنند.   مسئولان دولتی بحرينی هنوز درباره احکام صادره اظهار نظر نکرده اند. در جریان دادگاه کادر پزشکی بحرینی، دو تن از معترضان نیز به اتهام قتل يک نيروی پليس محاکمه شدند که يکی از آن ها به اعدام و ديگری به حبس ابد محکوم شد. فوریه و مارس گذشته، بحرین شاهد تظاهرات خیابانی معترضان شیعه بود که خواستار برپایی نظام پادشاهی مشروطه بودند. نیروهای امنیتی با یورش ناگهانی به معترضان به حضور خیابانی آنها پایان دادند. در جریان آن درگیری‌ها دست کم ۲۸ نفر کشته شدند که شماری از آنها از نیروهای امنیتی بودند. به درخواست حکومت بحرین، نیروهای نظامی از عربستان سعودی، کویت و امارات عربی متحد در این کشور مستقر شدند. اکثر شهروندان بحرینی شیعه هستند اما اقلیت سنی‌مذهب در این کشور حکومت می‌کند.
 


«اختلاس يارانه ای» به معنای برداشت از منابع غير مجاز برای پرداخت يارانه نقدی، از لحاظ پيامدهای درازمدت اقتصادی آن بسيار ويرانگر تر از «اختلاس بانکی» است که اين روزها از آن زياد صحبت می شود.«اختلاس يارانه ای» به معنای برداشت از منابع غير مجاز برای پرداخت يارانه نقدی، از لحاظ پيامدهای درازمدت اقتصادی آن بسيار ويرانگر تر از «اختلاس بانکی» است که اين روزها از آن زياد صحبت می شود. در گفت و گو با فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. راديو فردا: گزارش های منتشر شده از سوی نهادهای مختلف جمهوری اسلامی نشان می دهد که يارانه های نقدی و چگونگی تامين آنها، بيش از بيش به باری سنگين برای اقتصاد ايران تبديل می شود. تا چه اندازه می توان به این گزارش ها اطمينان کرد؟ فريدون خاوند: در حالی که اين روزها نگاه ها به پرونده معروف به «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» دوخته شده است، ماجرای ديگری در بطن نظام اقتصادی ايران جريان دارد که اهميت آن از لحاظ تاثير گذاری بر بسياری از متغيرهای مالی کشور، آن هم طی مدتی طولانی،  به مراتب از رسوايی بانکی بيشتر است. صحبت بر سر پرداخت يارانه های نقدی است و يا بهتر بگوييم برداشت های دولت از منابع غير قانونی برای پراخت اين يارانه ها. برای روشن شدن موضوع، بد نيست ياد آوری کنيم که بر اساس قانون هدفمند کردن يارانه ها، قرار شد قيمت يک سلسله کالاهای اساسی که به صورت يارانه ای در اختيار مصرف کننده قرار می گرفت (از جمله بنزين و گاز و برق و غيره)، به تدريج واقعی شود و از محل درآمدی که از اين راه نصيب دولت می شود، به منظور جبران کردن افزايش قيمت آن کالاها، يارانه نقدی به خانوارها و واحد های توليدی تعلق گيرد. اخيرا بر پايه ارزيابی هايی که انجام گرفته، اگر دولت همه درآمد ناشی از اصلاح قيمت کالاهای يارانه ای را هم برای پرداخت يارانه نقدی به خانوارها به مصرف برساند، و پرداخت موعود يارانه به واحد های توليدی را هم کنار بگذارد، باز در طول سال جاری با يک کسری هنگفت روبرو می شود که بعضی از منابع آن را معادل ۱۴ تا ۱۶ ميليارد دلار ارزيابی می کنند. فریدون خاوند اما اخيرا بر پايه ارزيابی هايی که انجام گرفته، اگر دولت همه درآمد ناشی از اصلاح قيمت کالاهای يارانه ای را هم برای پرداخت يارانه نقدی به خانوارها به مصرف برساند، و پرداخت موعود يارانه به واحد های توليدی را هم کنار بگذارد، باز در طول سال جاری با يک کسری هنگفت روبرو می شود که بعضی از منابع آن را معادل ۱۴ تا ۱۶ ميليارد دلار ارزيابی می کنند و برای جبران همين کسری است که دولت از منابع غير قانونی برداشت می کند. در مورد نهادهايی که اين اتهام را بر دولت وارد می کنند، باید بگویم که اين اتهام از طرف ديوان عالی محاسبات، بازرسی کل کشور و بعضی از کميسيون های تخصصی مجلس بر دولت وارد شده است.   اتهام مربوط به «برداشت از منابع غير قانونی برای پرداخت يارانه های نقدی»، که به دولت وارد شده، جنبه کلی دارد. آيا به موارد مشخصی هم، در مورد اين برداشت ها، اشاره شده است؟ موارد مشخص کم نيست. تازه ترين نمونه آنها را در گزارشی می توان ديد که ديوان محاسبات کشور به کميسيون انرژی مجلس ارائه داده و به تازگی در رسانه های تهران به نقل از حميدرضا کاتوزيان، رييس همان کميسيون، منتشر شده است. آقای کاتوزيان می گويد: «متاسفانه بخش بزرگی از درآمدهای وزارت نيرو به جای پرداخت بدهی‌ها به نحو غير قانونی صرف پرداخت يارانه‌ها شده است. حتی وزارت نيرو از پرداخت پول گاز مصرفی نيروگاه‌ها توسط دولت منع شده تا پول اش را به عنوان يارانه به مردم بدهند.» رييس کميسيون انرژی مجلس به نقل از گزارش ديوان محاسبات می گويد چهار نيروگاه نصب نشده اند، چون که دولت هزينه ای که قرار بود صرف نصب آنها شود را به پرداخت يارانه های نقدی اختصاص داده است. نزديک به سه ميليارد دلار به صورت غير قانونی از محل صادرات نفت برداشت شده و به مصرف يارانه های نقدی رسيده. از محل در آمد ناشی از فرآورده های پتروشيمی هم پول برداشت شده، باز برای پرداخت يارانه ها. همچنين می توان به گزارشی استناد کرد که از سوی کميسيون ويژه مجلس در مورد طرح تحول اقتصادی تهيه شده و بعضی از رسانه های تهران هم چکيده هايی از آنرا منتشر کرده اند. اين گزارش حجم کسری سال جاری برای پرداخت يارانه های نقدی را تا پايان سال جاری خورشيدی پانزده هزار ميليارد تومان بر آورد کرده است.    اگر پرداخت يارانه های نقدی با تکيه بر برداشت ها غير قانونی صورت می گيرد، چرا دستگاه های نظارتی و يا مجلس جلوی آن را نمی گيرند؟ چون پرداخت يارانه های نقدی برای نظام جمهوری اسلامی به يک الزام گريز ناپذير بدل شده و يارانه نقدی گرفتن به صورت يک حق دايمی در آمده است. در فضای جمهوری اسلامی ایران، مقابله کردن با آقای احمدی نژاد در اين عرصه داغ و حساس، کار بسيار سختی است و شخص رييس دولت هم اين را خوب می داند، چون آينده سياسی او و نزديکانش به تداوم پرداخت يارانه های نقدی گره خورده است. ترديدی نيست که کالاهای يارانه ای، طی يک دوران طولانی، بار بسيار سنگينی را بر اقتصاد ايران تحميل کردند. بنزين و گاز و برق، که با قيمتی بسيار پايين تر از قيمت واقعی در اختيار مصرف کننده قرار می گرفت، سال های سال بخش بزرگی از منابع ايران را بر باد داد. ولی به جای حل اين مساله به صورت تدريجی و در چارچوب اصلاحات همه جانبه اقتصادی، دولت احمدی نژاد تصميم گرفت کالاهای يارانه ای را با يارانه های نقدی عوض کند. به اين ترتيب بار سنگين تری بر خزانه عمومی کشور تحميل شده که رها شدن از آن به سال ها تلاش نياز دارد. هر ماهی که می گذرد، دريافت يارانه های نقدی بيشتر به «حق» بدل می شود و کم تر کسی است که در درون جمهوری اسلامی، با تکيه بر «منطق اقتصادی»، بتواند با اين «حق» مقابله کند، آن هم در شرايطی که فساد و اختلاس در صد خبرهای کشور قرار دارد. دولت احمدی نژاد بودجه عمرانی کشور را صرف پرداخت يارانه های نقدی می کند، چون می داند که مجلس و دستگاه های نظارتی، از ترس يارانه بگيرها، تنها مجبورند به سخنرانی و تنظيم گزارش اکتفا کنند، ولی نخواهند توانست به صورت جدی جلوی او را بگيرند. مصيبت در آنجاست که برای پرداخت يارانه های نقدی يک تعهد بسيار عظيم مالی بر دوش دولت قرار گرفته که انجام آن در گروی نفت بالای صد دلار و قربانی شدن بخش بزرگی از برنامه های عمرانی کشور است. حذف برنامه های عمرانی برای پرداخت يارانه نقدی، «اختلاسی» است بزرگ با ابعادی بسيار مهم تر از آنچه به «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» معروف شده است. ولی مقابله با «اختلاس يارانه ای» کار آسانی نيست. در وضعيت تازه ای که در کشور به وجود آمده، هر ماه هزاران نفر از مردم ساعت ها جلوی خود پردازها صف می کشند تا يارانه نقدی دريافت کنند. برای اين انبوه منتظران، چه اهميتی دارد که پول يارانه های نقدی از چه محلی تامين می شود؟ حتی تصور اين که کسی بخواهد با تکيه بر گزارش ديوان محاسبات يا کميسيون های تخصصی مجلس به آنها «درس اقتصاد» بدهد، خنده دار به نظر می رسد. با اين حال ترديدی نيست که «اختلاس يارانه ای»، به معنای برداشت از منابع غير مجاز برای پرداخت يارانه نقدی، از لحاظ پيامدهای دراز مدت اقتصادی آن بسيار ويرانگرتر از «اختلاس بانکی» است که اين روزها از آن زياد صحبت می شود.
 


محمد علی دادخواه، پنجشنبه، در گفتگويی با راديو فردا ابراز اميدواری کرد که موکلش، يوسف ندرخانی، کشيش ايرانی، که طبق رای دادگاهی در رشت به مجازات اعدام محکوم شده، عفو شود.  محمد علی دادخواه، پنجشنبه، در گفتگويی با راديو فردا ابراز اميدواری کرد که موکلش، يوسف ندرخانی، کشيش ايرانی، که طبق رای دادگاهی در رشت به مجازات اعدام محکوم شده ، عفو شود. آقای دادخواه اظهار کرد ۹۵ درصد احتمال دارد يوسف ندرخانی در دادگاه تجديدنظر عفو شود.   دو سال پيش در ماه ژوئن، يوسف ندرخانی کشيش ايرانی پيرو کليسای انجيلی و همسرش که هر دو از اسلام به مسيحيت گرويده اند در شهر رشت بازداشت شدند. دادگاه آقای ندرخانی را به «ترک دين سازماندهی» و «دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت»، «ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرده است.   پس از اعلام رای دادگاه بدوی در رشت مبتنی بر حبس ابد برای همسر آقای ندرخانی و اعدام برای خودش، یوسف ندرخانی و همسرش تقاضای تجديد نظر در حکم خود را به دادگاه ارائه کردند کردند که دادگاه تجديد نظر پرونده را به رشت پس فرستاد. همسر آقای ندرخانی که به حبس ابد محکوم شده بود، در حال حاضر از زندان آزاد شده است. جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا و ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا روز چهارشنبه از ايران خواستند حکم اعدام يوسف ندرخانی، کشيش مسیحی ايرانی را که طبق رای دادگاهی در رشت به مجازات اعدام محکوم شده را متوقف کند. وبسايت «اتحاد مسيحيان جهان» که مقر آن در لندن است هم طی بيانيه ای از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواسته تا حکم اعدام را متوقف کرده و اين کشيش جوان را آزاد کنند. «کری کاکونده» مسئول امور مطبوعاتی اين مرکز به راديو فردا گفت: «طبق اطلاعات تاييد شده ای که ما در دست داريم، روز چهارشنبه بار ديگر تيم دفاعی يوسف ندرخانی به دادگاه مراجعه کرده و دفاع خود را مطرح کرده اند. بار ديگر قاضی درخواست کرده که آقای ندرخانی اعتقادات مذهبی خود را پس بگيرد ولی يوسف ندرخانی زير بار آن نرفته و آن را رد کرده است.» خانم کاکونده افزود: «قاضی دادگاه می گويد وی قبل از گرايش به آيين مسيحيت مسلمان بوده و در نتيجه مرتکب خروج از دين شده و مستحق مجازات است.» يوسف ندرخانی که در حال حاضر بيش از ۳۰ سال سن دارد، در زمانی که ۱۹ سال داشته به آيين مسيحيت گراييده و در سال های اخير، کشيش کليسايی کوچک به نام «کليسای ايران» بوده است.
 


مرکز اطلاعات، ارتباطات و تبليغات رييس جمهوری با انتشار بيانيه ای همراهی خانواده محمود احمدی نژاد در سفر نيويورک را تکذيب کرد.  در اين تکذيبيه نوشته شده:« متاسفانه طی روزهای اخير بعضی از سايت های خبری اقدام به انتشار خبری نادرست مبنی بر همراهی دختر، داماد و نوه محمود احمدی نژاد در سفر کاری رييس جمهوری به نيويورک کرده اند که اين خبر به هيچ‌وجه صحت نداشته و تکذيب می شود.» روز چهارشنبه سايت الف، وبسايت احمد توکلی، نماينده اصولگرای منتقد دولت گزارش داد که در سفر اخير رييس جمهوری ايران به نيويورک، يک هيات صد نفری از وزيران، ديپلمات ها، مترجمان، مشاوران و تعدادی از اعضای خانواده او را همراهی می کردند.
 


دراويش بازداشت شده و دست اندرکاران وبسايت مجذوبان نور روز چهارشنبه، پس از سه هفته با خانواده های خود تماس تلفنی گرفتند. اين دراويش به خانواده های خود گفته اند که در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شوند. به گفته اين دراويش، تعدادی از دراويش بازداشتی در سلول انفرادی نگهداری می شوند. تعدادی از دراويش گنابادی سلسله نعمت اللهی روز ۱۴ شهريور ماه در شيراز بازداشت شدند.
 


دادگاهی در بحرين ۱۳ پزشک و پرستار را به بيش از ۱۵ سال زندان محکوم کرد. دادگاه، اين افراد را به تلاش برای براندازی و تحريک برای ايجاد تفرقه مذهبی متهم کرده است. پزشکان و پرستاران بحرينی که به زندان محکوم شده اند، به مداوای زخمی ها و مجروحانی که در تظاهرات ضد حکومتی شرکت کرده بودند، پرداخته اند. سازمان های حقوق بشری می گويند متهمان صرفا به وظايف حرفه ای خود در درمان زخمی ها پرداخته اند و نبايد به اين دليل محاکمه شوند.  در همين حال دادگاه امنيتی ويژه بحرين يک کشيش را هم برای کشتن يک پليس به مرگ محکوم کرد. اين پليس در يک تظاهرات ضد دولتی کشته شد.
 


رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه ضمن تأکید بر برخورد قاطع با مفاسد مالی و محاکمه تمامی افراد مرتبط با پرونده اختلاس بزرگی که اخیرا مطرح شده است، خاطر نشان کرد که کسی نمی‌تواند در این زمینه برای قوه قضائیه خط قرمز تعیین کند.رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه ضمن تأکید بر برخورد قاطع با مفاسد مالی و محاکمه تمامی افراد مرتبط با پرونده اختلاس بزرگی که اخیرا مطرح شده است، خاطر نشان کرد که کسی نمی‌تواند در این زمینه برای قوه قضائیه خط قرمز تعیین کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در زنجان با اشاره به پرونده اختلاس اخیر، ضمن اظهار این‌که عنوان «اختلاس از ناحیه کارمندان دولتی» برای این پرونده «صدق می‌کند»، تأکید کرد که قوه قضائیه با تمام افرادی که در این پرونده درگیر بوده‌اند برخورد خواهد و خط قرمزی در این زمینه نخواهد شناخت. وی توضیح داد: «قوه قضائیه با قدرت با این مفاسد و هر کسی که در آن دخالت داشته برخورد می‌کند و کسی هم نباید خط قرمزی تعیین کند چرا که گوش ما به این مسائل بدهکار نیست، البته بدانید که تخریب‌ها از همین الان شروع می‌شود.» به نوشته روزنامه اعتماد نیز آقای لاریجانی بدون نام بردن از آقای احمدی‌نژاد، اما «با اشاره مستقیم به اظهارات وی»، گفت: «در این زمینه برخی کارشکنی‌هایی می‌کنند ولی ما می‌گوییم خطوط قرمزهایی که اعلام می‌شود توهمی است. کجا در اسلام خط قرمز داریم؟ چه کسی را می‌خواهید افشا کنید؟» آقای احمدی‌نژاد پیشتر در واکنش به افزایش فشارها بر برخی اعضای دولت، از کابینه خود به عنوان «خط قرمز» یاد کرد و هشدار داد در صورتی که عده‌ای بخواهند به اعضای کابینه «دست‌اندازی کنند»، ضمن دفاع از آنان مسائلی را با مردم در میان خواهد گذاشت. آقای لاریجانی روز چهارشنبه با اظهار این‌که «هر کس تخلف کند باید پاسخگو باشد»، گفت: «فساد عظیمی رخ داده و این فساد عظیم بدون کمک انجام نمی‌شود... نظام ما آن قدر قدرت دارد که با مفاسد و هرکسی که در آن دخالت داشته برخورد کند.» پرونده «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» که به گفته آقای لاریجانی  از تاریخ «۱۵ مرداد» مطرح شده است، مربوط به اتهامات فردی به نام «مه‌آفريد امير خسروی» صاحب مجموعه «گروه امير منصور آريا» است. بر اساس گزارش های منتشر شده، این فرد توانسته است از طريق روابط خاص خود با بانک صادرات و بانک ملی ايران به گشايش اسناد اعتباری به مبلغ صدها ميليارد تومان اقدام کند، بدون آن که تمام يا دست کم بخش عمده‌ای از وجه اين اعتبار نامه‌ها را پرداخته باشد. برخی از مقام های دولتی بويژه اسفنديار رحيم مشايی، رئیس دفتر رئيس جمهور ايران، و حميد پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی متهم شده اند که در پشت پرده اين اختلاس قرار دارند. بر اساس گزارش منابع خبری ايران همچنین در بزرگترين اختلاس تاريخ ايران هشت بانک بزرگ دولتی و خصوصی به شکل مستقيم و غير مستقيم درگير بوده اند. صادق لاریجانی: لیست ۳۰۰ نفره دولت بعد از چند سال اعلام شد آقای لاریجانی روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود همچنین ضمن اشاره به فهرست ۳۰۰ نفره ارائه شده از سوی رئیس جمهور، تأکید کرد که این فهرست پس از چند سال به قوه قضائیه ابلاغ شده است. وی در توضیح این فهرست گفت: «بسیاری از افرادی که در لیست بودند پرونده‌هایشان در دستگاه قضایی مطرح است و اصلا بعضی از آن‌ها محکوم شده‌اند، لذا لیستی که بعد از چندین سال به ما اعلام شده، باید لیست قابل توجهی باشد.» وی به دنبال ارائه این توضیحات تأکید کرد که در برخورد با مفاسد اقتصادی نباید «شعاری و تبلیغاتی» عمل شود. رئیس قوه قضائیه در ادامه ضمن اشاره به برخورد «درست و قاطع» این قوه با مفاسد گفت: «در حال حاضر لیست بلند بالایی از محکومیت‌های مالی و مجازات‌های مالی و غیر آن‌چه در مجتمع‌های اقتصادی و دادگاه‌های ما هست وجود دارد، اما آن‌ها را اعلام نکرده‌ایم.» صادق لاریجانی در این اظهارات با تأکید بر این‌که نباید بر مفاسد سرپوش گذاشت، اظهار کرد که انتظار می‌رود قوه مجریه در شناسایی مجرمان و مفسدان اقتصادی به قوه قضائیه کمک کند
 


مقامات امنيتی افغانستان می گويند روز پنجشنبه بر اثر انفجار يک مين قابل کنترل از راه دور در هرات دستکم سه نفر کشته و ۱۰ نفر ديگر زخمی شدند. دو نفر از کشته شدگان پليس زن بودند. مقامات امنيتی افغانستان می گويند روز پنجشنبه بر اثر انفجار يک مين قابل کنترل از راه دور در هرات دستکم سه نفر کشته و ۱۰ نفر ديگر زخمی شدند.  دو نفر از کشته شدگان پليس زن بودند.   به گزارش بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، اين انفجار  حوالی ساعت هفت  صبح پنجشنبه  در منطقه پل کاربار در هرات اتفاق افتاده است.   محمد رفيق شيرزی، سخنگوی بيمارستان منطقه هرات در این خصوص به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته است: «در اين حادثه دو زن پليس و يک مرد کشته و ده تن ديگر زخمی شدند.» به گفته این منبع، وضعيت سلامت سه تن از مجروحين حادثه وخيم اعلام شده است. مقام های رسمی نیز اعلام کرده‌اند که ۱۰ تن از شهروندان غيرنظامی و نظامی در اين انفجار زخمی شده‌اند.   گزارش‌ها حاکی است که اين افراد هنگامی که در حال رفتن به سوی محل کار خود واقع در فرودگاهی در غرب افغانستان بودند مورد حمله واقع شده‌اند. يکی از افرادی که در اثر این حادثه به شدت زخمی شده است، در مورد اين انفجار به راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی  گفته است: « نام من سکينه است، می خواستم صبح به ميدان هوايی بروم، زمانيکه از پل پشتو رد شدم صدای انفجار را شنیدم و ديگر چیزی نفهميدم.»   در عین حال گل آقا، يکی از شاهدان عينی خواستار مجازات شدید عاملین شده و به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است: «ما از دولت می خواهيم افرادی را که به اتهام انفجار و يا انتحار دستگير می شوند اعدام کند. این‌ها نبايد به زندان بروند.» تا این لحظه مسئولیت این انفجار را شخص يا گروهی بر عهده نگرفته است.   سه روز پیش از این نيز بر اثر انفجار يک مين در ولايت هرات، یک نفر کشته شد و ۱۶ تن نیز مجروح شدند.   به گزارش سازمان ملل، وقايع خشونت بار در افغانستان در هشت ماه نخست سال جاری ميلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  ۴۰ درصد افزايش داشته است.   این رقم در حالی اعلام شده که ناتو اين آمار را رد کرده و آن را متناقض با اطلاعات موجود خود ارزيابی کرده است.
 


ورق خوردن برگ دوستی ديرينه ميان دو متحد قديمی منطقه، ترکيه و اسرائيل، و مبدل شدن دوستی عميق و وسيع پيشين به بحرانی که دو سال و نيم ادامه يافته است، زندگی يهوديان ترکيه را به شدت تحت تاثير قرار داده است و آنهايی که نمی توانند يهودی بودن خود را پنهان کنند، از گسترش اذيت و آزار خود در ترکيه خبر می دهند. يهوديان ترکيه که شمار آنها به بيش از بيست هزار نفر می رسد و دومين جامعه بزرگ يهوديان منطقه، پس از جامعه ۲۵ هزار نفری يهوديان ايران هستند، اين روزها می گويند که آنها «ماليات ماجرای ماوی مرمره» را می پردازند.ورق خوردن برگ دوستی ديرينه ميان دو متحد قديمی منطقه، ترکيه و اسرائيل، و مبدل شدن دوستی عميق و وسيع پيشين به بحرانی که دو سال و نيم ادامه يافته است، زندگی يهوديان ترکيه را به شدت تحت تاثير قرار داده است و آنهايی که نمی توانند يهودی بودن خود را پنهان کنند، از گسترش اذيت و آزار خود در ترکيه خبر می دهند. بحران ترکيه – اسرائيل از ژانويه ۲۰۰۹ به دنبال عمليات نظامی ارتش اسرائيل عليه تشکل های مسلح در غزه در واکنش به حملات راکتی به جنوب اسرائيل آغاز شد و پنج ماه بعد، زمانی که کشتی ترکيه ای «ماوی مرمره» زير نام «کمک رسانی» در صدد رسيدن به بندر محصور غزه برآمد و در جریان حمله تکاوران دريايی اسرائيل به آن، ۹ شهروند ترکيه کشته شدند، بحران وارد فصل جديدی شد. اما ماه گذشته زمانی که کميسيون جفری پالمر، کميته منصوب شده از سوی دبيرکل سازمان ملل متحد، برای بررسی ماجرای «مرمره آبی»، حق را در محاصره «منطقه جنگی غزه» به اسرائيل داد و حصر و لزوم تفتيش کشتی ها را مطابق با قوانين بين المللی دانست، خشم ترکيه فزونی گرفت و نخست وزير و ساير دولتمردان اين کشور بر لزوم پوزش خواهی رسمی اسرائيل و اجابت يک سلسله شرط های ديگر اصرار ورزيدند، هر چند که اپوزيسيون ترکيه به شدت از اين «رفتارها و سياست های ضد يهودی و ضد اسرائيلی» دولت اردوغان انتقاد می کند. بحران به جايی رسيده که باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، هفته گذشته در ديدارش با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان خودداری آنکارا از دامن زدن به احساسات ضد یهودی شد؛ وزيران امور خارجه و دفاع آمريکا و دبيرکل ناتو نيز صريحا گفتند که از ترکيه می خواهند به سوی حل اختلافات خود با اسرائيل گام بردارد. اين هفته هر چند گزارش های زيادی در رسانه های اسرائيل بازتاب يافته است مبنی بر اين که شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل، از سوی دولت نتانياهو مامور شده است تا حامل پيام دوستی و مامور بهبود مناسبات با ترکيه باشد، اما از سوی ديگر رجب طيب اردوغان بر طبل سخنان ستيز خود با اسرائيل تا جايی کوبيد که حتی اظهارات او شانه به شانه سخنان محمود احمدی نژاد در مقوله هالوکاست زد. رجب طيب اردوغان اين هفته گفت که «در قضيه هالوکاست خيلی اغراق می کنند»؛ اظهاراتی که موجب تأثر عميق يهوديان ترکيه، اسرائيل و ديگر نقاط  جهان شده است. بزرگترین جامعه یهودیان پس از ایران يهوديان ترکيه که شمار آنها به بيش از بيست هزار نفر می رسد و دومين جامعه بزرگ يهوديان منطقه، پس از جامعه ۲۵ هزار نفری يهوديان ايران هستند، اين روزها می گويند که آنها «ماليات ماجرای ماوی مرمره» را می پردازند. يهوديان ترکيه می گويند که در ادارات، خيابان ها و اماکن ديگر این کشور مورد اذيت و آزارهای بسيار از سوی اسلامگرايان افراطی قرار گرفته اند. يهوديانی که کسب و کاری در استانبول دارند، شکايت می کنند مالياتی که از آنها به تازگی درخواست شده است، بسيار بيشتر از صاحبان کسب و کار مسلمان است و ماليات های جديدی نيز بر آنان بسته شده است که نمی دانند چه دليل قانونی دارد و خود در ميان خويش آن را «ماليات غزه» يا «ماليات  مرمره» می نامند. يهوديانی که کسب و کاری در استانبول دارند، شکايت می کنند مالياتی که از آنها به تازگی درخواست شده است، بسيار بيشتر از صاحبان کسب و کار مسلمان است و ماليات های جديدی نيز بر آنان بسته شده است که نمی دانند چه دليل قانونی دارد و خود در ميان خويش آن را «ماليات غزه» يا «ماليات  مرمره» می نامند. صاحبان کسب و کار يهودی در ترکيه همچنين گفته اند که جرات تلاش برای دريافت پول از کسانی که با آنان معامله داشته اند، ندارند و مرتب تهديد شده اند که به آنان اتهاماتی در مورد اسرائيل بسته می شود و در مواردی بدهکاران صريحاً گفته اند که پول را به «غزه» برای کمک به ساکنان این منطقه که زير اشغالگری اسرائيل هستند، ارسال کرده اند. آلبرتو پاترينی، ۶۱ ساله، پارچه فروش عمده در بازار استانبول، هنگامی که از سوی روزنامه «معاريو» در اين باره مورد پرسش تلفنی قرار گرفت، اين رفتارهای تبعيض آميز را تایید کرد. آلبرتو پاترينی می گويد در يک سال اخير دستکم پنج نفر از پارچه فروشان مسلمان طلب مرا ندادند و گفته اند که آن را برای غزه فرستاده اند زيرا «اسرائيل بی گناهان ترکيه را در ماوی مرمره کشت.» دانی دانون، نماينده «کنست» که رييس کميسيون جذب مهاجران يهودی است، در نامه ای به نخست وزير ترکيه  افزايش شکايات يهوديان ترکيه را به خاطر اذيت و آزاری که از ناحيه اسلامگرايان در آن کشور متحمل می شوند، به آقای اردوغان گوشزد کرده و خواهان تلاش برای «پايان دادن به اين اقدامات نژاد پرستی عليه يهوديان ترکيه» شده است. آقای دانون در نامه خود به نخست وزير ترکيه نوشته است که رفتارهای ماه های اخير عليه يهوديان ترکيه «يادآور تلخ ترين و سياه ترين دوره های تاريخ اروپا» است و ترکيه امروزی نبايد بگذارد که چنين فجايعی تکرار شود. يهوديان ترکيه از حرف زدن به عبری در ملاء عام هراسان هستند. از گذاشتن عرقچين يهودی بر سر در خيابان خودداری می کنند؛ نشانه های يهودی را از مغازه ها و محل کسب و کار خود برداشته اند؛ از حمل تورات می ترسند و حتی در نيايش های يهوديان در کنيسا نگران شده اند. اين روزها که يهوديان ترکيه همانند يهوديان ساير کشورهای جهان بايد «روش هشانا»، جشن سال نو ۵۷۷۲ عبری را برگزار کنند، از تهيه و تدارکات زياد خودداری کرده و رفتار محتاطانه ای دارند. افزون بر اين ها، در هفته های اخير نيز دهها نفر از مسافران اسرائيلی که به ترکيه پرواز کرده بودند يا حتی مسافران پروازهای بين المللی بودند و برای ترانزيت در فرودگاه استانبول توقف کرده بودند، برای ساعاتی بازداشت شدند و از بدرفتاری با خود خبر دادند. اسرائيلی ها که در بيست سال اخير از بزرگ ترين گروه گردشگران به ترکيه بوده اند و همه سواحل ترکيه، بويژه آنتاليا، بودروم، آناليا و استانبول مملو از هزاران گردشگر اسرائيلی بود، در هفته های اخير هر گونه سفر به ترکيه را قطع کرده اند. همه پروازهای ميان اسرائيل و سواحل ترکيه قطع شده است و تنها «ترکيش ایرلاین» پرواز ميان تل آويو و استانبول را ادامه می دهد که قريب به اتفاق مسافران اين پروازها، اعراب شهروند اسرائيلی هستند؛ اعراب تابع اسرائيل هر چند گذرنامه اسرائيلی دردست دارند اما خود را در ترکيه و کشورهای ديگر، فلسطينی معرفی می کنند و لذا مورد استقبال دولت ترکيه قرار دارند. اين نخستين بار نيست که يهوديان ترکيه در تنگنا قرار گرفته اند؛ انفجار قوی سال ۱۹۸۶ عليه کنيسای «نوه شالوم» در استانبول و کشتار بزرگی که ايجاد کرد و يا دو انفجار همزمان پاييز گذشته در برابر کنيسه های محله های «بيگ اوغلو» و «عثمان بيگلی» استانبول که ۲۲ نفر را کشت و سيصد تن را زخمی کرد و «حزب الله ترکيه» مسئوليت آن را بر عهده گرفت، از رخدادهای ناگوار اخير عليه يهوديان بوده است. بحران در بحران اما به تازگی بحران جديد اين است که بلندپايه ترين دولتمردان ترکيه در سطح نخست وزير، نه تنها عليه اسرائيل و سياست های آن سخن می گويند بلکه به مسائل حساسی مانند هالوکاست نيز می پردازند. يهوديان ترکيه که در شمار يهوديان «سفاراديک» (شرقی تبار) هستند، ريشه در اسپانيا دارند. يهوديان آن سرزمين همگی «سفاراديک» بودند و در آخرين دهه از قرن پانزدهم از اسپانيا و پرتغال رانده شده و در سراسر جهان پراکنده شدند. اکثر يهوديان در استانبول زندگی می کنند اما در آنکارا، ازمير، بورسا، انطاکيه و آدنا نيز می توان برخی جوامع کوچک يهودی را يافت. در مورد شمار يهوديان ترکيه از رقم ۲۶ هزار نفر نيز سخن رفته است اما تعداد واقعی آنان را حدود ۲۲ هزار نفر و حتی کمتر می دانند. طرد يهوديان اسپانيا و سرزمين آندولس به اين خاطر بود که حاضر نبودند به زور کليسا و تهديد افراطيون کليسايی مسيحی شوند و تغيير دين دهند. اما حاکمان عثمانی، از جمله سلطان بايزيد دوم با صدور فرمان هايی قلمرو امپراطوری عثمانی را برای يهوديان «امن» اعلام کردند و خود سلطان بايزيد دوم بود که برای نجات يهوديان از يهودکشی های قرن پانزدهم، «کشتی رحمت» را روانه اسپانيا کرد تا يهوديان را نجات دهد. يهوديان با رسيدن به قلمرو عثمانی حتی توانسته بودند به مقام های سياسی برسند. قسطنطنيه (استانبول امروزی) مرکز شکوفايی حکمای متفکر و بزرگان روحانی يهود شده بود اما آتاتورک آموزش زبان عبری را منع کرد. در پی فروپاشی امپراطوری عثمانی و رخدادهای هولناک دهه دوم قرن بيستم، از ميان صدها هزار يهودی ترکيه، گروه کثيری ناچار به گريز شدند و راهی آمريکا و اروپا گرديدند و گروهی اندک نيز پس از روی کارآمدن دولت اسرائيل به اين سرزمين رفتند. اما جنگ جهانی دوم که يهوديان بسياری را از اروپا آواره کرده بود، اتفاقا موجب شد که آوارگان بسياری، خانه و کاشانه تازه خود را در ترکيه بنا کنند و ترکيه را پناهگاه خود بيابند. اما همچنان کمال آتاتورک آموزش زبان عبری را اکيداً ممنوع کرده بود و تا سال ها بعد از مرگ آتاتورک نيز آموزش زبان عبری در اين کشور ممنوع بود و مجازات داشت. در سال های اخير قدرت گرفتن اسلام گرايان و حتی عملکرد برخی از اسلاميون افراطی يهوديان ترکيه را در تنگنای بیشتری گذاشته است. عملکرد سازمان «اينسانی يارديم وقفی» که دولت کنونی از آن حمايت می کند و اعضای آن را شبه نظاميان اسلامی فعال در چچن، بوسنی و بالکان تشکيل می دهند، در گسترش فعاليت ها عليه يهوديان و اسرائيل نقش داشته است؛ کشتی «ماوی مرمره» را نيز همين سازمان روانه غزه کرده بود و هشت کشته آن ماجرا نيز فعالان شبه نظامی اين سازمان بودند. اکثر يهوديان در استانبول زندگی می کنند اما در آنکارا، ازمير، بورسا، انطاکيه و آدنا نيز می توان برخی جوامع کوچک يهودی را يافت. در مورد شمار يهوديان ترکيه از رقم ۲۶ هزار نفر نيز سخن رفته است اما تعداد واقعی آنان را حدود ۲۲ هزار نفر و حتی کمتر می دانند. ۱۶ کنيسه از ۲۳ کنيسه يهوديان ترکيه در استانبول قرار دارد؛ يک مدرسه مشترک ابتدايی و راهنمايی در استانبول و يک مدرسه ابتدايی در ازمير، تنها مراکز آموزشی يهوديان دراين سرزمين است. تنها سالمندان يهوديان ترکيه غير از آشنايی با عبری، به زبان «لادينو» که ريشه در سرزمين آندولس دارد و گاه زبان يهوديان ترکيه ناميده می شود، سخن می گويند اما نسل جوان يهوديان ترکيه ديگر اين زبان باستانی و زيبا را تکلم نمی کند. در همين حال، اشعار و ترانه های زيبای لادينو چنان محبوب ترک هاست که ياسمين لوی، خواننده مشهور «لادينو» خوان اسرائيلی نه تنها بارها در ترکيه برنامه اجراء کرده است بلکه ابراهيم تاطليسس، خواننده و شومن محبوب ترک مرتب ياسمين لوی را به ترکيه دعوت و با او برنامه اجرا کرده است. يهوديان ترکيه که به زبان، فرهنگ و زندگی خود در ترکيه عشق می ورزند، با تاثر عميق می گويند که با داشتن تاريخی بيش از پانصد سال زندگی در بافت ترکيه، حاضر نيستند اکنون دوباره ارعاب شوند و از خانه و کاشانه خود رانده گردند. همزمان با آنان، يهوديان بسياری از ترک تباران در اسرائيل و ساير مردم اسرائيل با بی صبری در انتظار رفع بحران و از سرگيری دوستی ديرينه و طبيعی و همپيمانی ثمربخش بين دو ملت و دو کشور هستند.
 


روزنامه های پنج شنبه ايران ضمن انتشار گزارش هايی درباره موج دوم پس لرزه های اختلاس بزرگ «از افشاگری محمد جهرمی تا فرار محمود خاوری»، خبر داده اند که صادق لاريجانی در واکنش به ادعاهای احمدی نژاد درخصوص اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، گفته است که «وقاحت هم حدی دارد.»روزنامه های پنج شنبه ايران ضمن انتشار گزارش هايی درباره موج دوم پس لرزه های اختلاس بزرگ «از افشاگری محمد جهرمی تا فرار محمود خاوری»، خبر داده اند که صادق لاريجانی در واکنش به ادعاهای احمدی نژاد درخصوص اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، گفته است که «وقاحت هم حدی دارد.» شماری از روزنامه ها نيز اظهارات متفاوت وزير ارشاد اسلامی درباره بازداشت سينماگران را مورد توجه قرار داده و از قول محمد حسينی  نوشته اند: «دوستان وزارت اطلاعات به ما گفتند مراقب باشيم.» «بدهی ۱۴ هزار ميليارد تومانی وزارت نيرو به بخش خصوصی»، و «خروج يک هزار دانشجو از ايران طی ۸۰ روز» از ديگر اخبار منتشر شده در روزنامه های ۷ مهر ماه است. موج دوم پس لرزه های اختلاس بزرگ؛ از افشاگری محمد جهرمی تا فرار محمود خاوری روزنامه های تهران امروز ، اعتماد ، ابتکار ، کيهان ، و جمهوری اسلامی گزارش هايی درباره «فرار مدير عامل بانک ملی»، «واکنش رييس قوه قضایيه به احمدی نژاد» و احتمال برکناری شماری ديگر از مديران ارشد بانکی منتشر کرده اند. روزنامه تهران امروز در تيتر يک شماره پنج شنبه از «فرار مديرعامل بزرگترين بانک دولتی» خبر داده و نوشته است: «محمد جهرمی مدير عامل معزول بانک صادرات» با انتشار بيانيه ای ادعا کرده که «محمود خاوری مدير عامل بانک ملی که استعفای خود را از لندن ارسال کرده بود، به کانادا فرار کرده است تا به خانواده‌اش که آن‌جا زندگی می کنند، بپيوندد.» اين روزنامه انتشار بيانيه محمد جهرمی مدير عامل برکنار شده بانک صادرات و همچنين سخنان روز چهارشنبه صادق لاريجانی رييس قوه قضایيه را «دومين پس لرزه پس از اختلاس بزرگ» توصيف کرده و نوشته که «محمد جهرمی در بيانيه خود برکناری خود را آدرس غلط دادن مسئولان به مردم پنداشت و از لزوم معرفی عواملی اصلی اين اختلاس در بانک مرکزی و بدنه دولت، سخن به ميان آورد.» تهران امروز همچنين در گزارشی به «واکنش دستگاه قضا به ادعای جريان انحرافی دولت» درباره اختلاس سه هزار ميليارد تومانی پرداخته و از قول رييس قوه قضایيه نوشته است: «اين عده می‌ترسند مبادا با تکميل شدن تحقيقات پای خودشان گير باشد.» اين روزنامه همچنين خبر داده که غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل و سخنگوی قوه قضائيه با تایيد خروج محمود خاوری مديرعامل بانک ملی از کشور، اعلام کرده است: «به نفع خاوری ‌است که برگردد.» روزنامه تهران امروز با اشاره به اينکه شمس الدين حسينی  وزير اقتصاد و محمود بهمنی رييس کل بانک مرکزی هم روز چهارشنبه «بار ديگر سعی کردند موضوع اختلاس بزرگ را به اندازه يک تخلف بانکی تقليل دهند» نوشته است: سناريوی دولتی ها «ايجاد تغييرات در بانک‌ها و برکناری مديران ميانی است تا از اين طريق خود و پشتيبانان اصلی اختلاس‌کنندگان را از مظان اتهام و پاسخگويی خارج سازند.» روزنامه کيهان، که تحت نظر نماينده آيت الله خامنه ای فعاليت می کند، در شماره هفتم مهر ماه مطابق پيش بينی روزنامه تهران امروز تلاش کرده تا با برجسته کردن کميته ای که از آن به عنوان «کميته منتخب دولت در خصوص تخلف بانکی گروه موسوم به اميرمنصور آريا» نام برده،  دولت محمود احمدی نژاد را  از اتهامات وارده در اختلاس سه هزار ميليارد تومانی مبرا کند. اين روزنامه وابسته به جناح حاکم، همچنين نوشته است: «کميته منتخب دولت در خصوص تخلف بانکی گروه موسوم به اميرمنصور آريا اطلاعيه ای جديد مبنی بر برکناری مديران عامل بانک های ملی، صادرات و سامان و مديران ذيربط مقصر در اين قضيه را صادر کرده» و خبر داده که «مديران چند بانک خصوصی» نيز «به زودی برکنار می شوند.» روزنامه ابتکار نيز درباره «ابعاد تازه ماجرای اختلاس بزرگ» خبر داده که «فهرستی ۱۰۰ نفره در اختيار دادستان کل کشور است که درباره اختلاس بزرگ بايد احضار، بازجويی و بازداشت شوند.» اين روزنامه همچنين درباره مکان بازداشت مه آفريد اميرخسروی نوشته است: «متهم اختلاس بزرگ و مشهور شرکت اميرمنصور آريا در محل ساختمان اصلی بانک صادرات، برج سپهر، دستگير شده است.» روزنامه جمهوری اسلامی از «هشدار برخی از نمايندگان مجلس درباره اختلاس های بزرگ بعدی» خبر داده و نوشته است: «تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با بيان ريشه های اختلاس بزرگ، هشدار داده اند که اگر سيستم بانکی و مالی کشور فوری اصلاح نشود، بايد منتظر اختلاس های بزرگ بعدی باشيم.» واکنش صادق لاريجانی به دولتی ها؛ «وقاحت هم حدی دارد» روزنامه اعتماد در تيتر يک واکنش رييس قوه قضایيه به اظهارات مقام های دولتی را منتشر کرده و از قول صادق لاريجانی نوشته است: «وقاحت هم حدی دارد.» به گزارش اين روزنامه، «صادق ‌لاريجانی رييس قوه قضاييه روز  چهارشنبه با ادبيات تندی به برخی اظهارنظرهای مقامات دولت از جمله محمود احمدی نژاد، معاون اول وی و حتی برخی نوشته‌های روزنامه ايران، روزنامه رسمی دولت، درباره اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی واکنش نشان داد، و از سوی اين قوه خط و نشان‌های جديدی کشيد.» اعتماد با اشاره به ادعای احمدی نژاد در اردبيل در باره اختلاس بزرگ و همچنين اظهارات قبلی وی درباره پرونده‌های مربوط به نزديکانش که گفته بود «در کابينه خط قرمز محسوب می‌شود» نوشته است: «صادق لاريجانی که در مورد اظهارنظر رييس دولت تاکنون سکوت کرده بود  روز چهارشنبه بدون آنکه نامی از احمدی نژاد ببرد با اشاره مستقيم به اظهارات وی گفت در اين زمينه برخی کارشکنی‌هايی می‌کنند ولی ما می‌گوييم خطوط قرمزهايی که اعلام می‌شود توهمی است. کجا در اسلام خط قرمز داريم؟ چه کسی را می‌خواهيد افشا کنيد؟ با چه کسی سر جنگ داريد؟» به نوشته اين روزنامه، رييس قوه قضایيه «حتی با اعلام موضعی صريح گفت که قوه قضایيه برخلاف برخی شايعات کوتاه نيامده ‌و با اينکه برای رسيدگی به برخی پرونده‌ها سنگ ‌اندازی‌های زيادی شده اما آن ها سعی دارند کار را ادامه بدهند» و «دستگاه قضايی با اين تخريب‌ها برخورد خواهد کرد.» به نوشته روزنامه اعتماد، صادق لاريجانی تاکيد کرده که «ما نمی ‌گذاريم با تخريب و جوسازی‌ها جلوی اعمال قانون و رسيدگی به پرونده‌ها را بگيرند.» «وزير ارشاد؛ دوستان وزارت اطلاعات به ما گفتند مراقب باشيم» روزنامه خراسان ادعای تازه وزير ارشاد اسلامی درباره سينماگران بازداشت شده را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است: «بی بی سی با چندين واسطه از افراد استفاده می کند.» در حالی که پس از بازداشت شماری از سينماگران و مستندسازان  در ۲۷ شهريور ماه، وزارت اطلاعات و حيد مصلحی وزير اطلاعات مدعی شده بود که بازداشت شدگان «عناصر مرتبط» با شبکه بی بی سی  هستند اما محمد حسينی وزير ارشاد اسلامی به روزنامه خراسان گفته که «بی بی سی فارسی کارکشته است. اين شبکه تلويزيونی با چندين واسطه از انگليس و چه بسا از ايران از افراد استفاده می کند» و «البته اين به معنی آن نيست که اين ها آگاهانه و از روی عمد اين کار را کرده باشند بلکه با واسطه های مختلف وارد اين کار شدند.» وزير ارشاد اسلامی درعين حال گفته است: «اين اولين بار نيست که چنين اتفاقی می افتد و همين چند نفر نيستند و اين برخورد و دستگيری در مورد کسانی صورت گرفت که يا خودشان کار کردند و يا اين که فيلم شان را دراختيار آن ها گذاشتند.» محمد حسينی در واکنش به تکذيب ارتباط با فيلمسازان از سوی شبکه بی بی سی نيز گفته است: «با انکار چيزی درست نمی شود. اين شبکه از اين برنامه ها استفاده کرده به همين دليل به طور جدی به آن ها تذکر داده شد و وزارت اطلاعات هم وارد اين عرصه شده است.» وزير ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد همچنين درباره اعتراض «خانه سينما» به بازداشت سينماگران، به روزنامه خراسان گفته است: «مسئولان گفته اند کسانی که جرمی مرتکب نشده اند؛ بايد از آن ها حمايت کرد و اگر خطا، جزئی باشد بايد از آن صرف نظر کرد و نبايد برخورد تندی صورت گيرد اما اگر در جايی مشخص شود و دستگاه ها و وزارت اطلاعات هم اعلام کرده است و اسناد و مدارکی وجود دارد، دليلی ندارد بی جهت دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی کشور را زير سوال ببريم. در واقع بايد در اين زمينه ها مراقبت کنيم.» روزنامه ابتکار نيز گزارشی درباره «هشدار وزير ارشاد به خانه سينما» منتشر کرده و از قول محمدحسينی خطاب به خانه سينما نوشته است: «کارتان را به سياست گره بزنيد لطمه می خوريد.» اين روزنامه نوشته که وزير ارشاد اسلامی روز چهارشنبه با اين ادعا که «يک علامت سئوال جدی درباره قانونی بودن تشکل صنفی خانه سيما وجود دارد»، «از بررسی اساسنامه "خانه سينما" در معاونت حقوقی اين وزارتخانه» خبر داده و مدعی شده که «در سال‌های اخير اين اساسنامه بدون تصويب در شورای فرهنگ عمومی کشور تغيير کرده است.» به نوشته ابتکار، محمد حسينی با اين ادعا که «شبکه‌ای تلويزيونی مانند بی‌بی‌سی فارسی نشان داده که هدفش براندازی جمهوری اسلامی ايران است»  گفته است: «اگر کسی در ايران هنوز ماهيت رسانه‌های "آمريکايی" را درک نداشته باشد بايد به حال او تاسف خورد»، و تاکيد کرده «کسی که نتواند اين سياست‌های ابتدايی را درک کند، بهتر است اصلا در فعاليت‌های اجتماعی حضور پيدا نکند.» اين روزنامه همچنين گزارش داده که محمد حسينی دراين باره که به استناد کدام قانون سينماگران بازداشت شده اند، گفته است: «اين گونه نيست که در اين مورد قانونی وجود نداشته باشد، بر اساس دستورالعمل شورای عالی امنيت ملی حتی مصاحبه با اين شبکه‌ها هم جرم است.» وزير ارشاد اسلامی در دولت احمدی نژاد همچنين بازداشت سينماگران و مستندسازان را «تلنگری به جامعه هنری کشور» توصيف کرده و گفته است: «دوستان وزارت اطلاعات به ما گفته‌اند که مراقب اينگونه فعاليت‌ها باشيم. ما هم به دوستان هنرمند اين موضوع را منتقل کرده‌ايم.» «ناصر صفاريان، مجتبی ميرطهماسب، هادی آفريده، محسن شهرنازدار و کتايون شهابی» از جمله سينماگران و مستند سازی هستند که روز ۲۷ شهريور ماه به دنبال پخش فيلم مستند «خط و نشان» درباره زندگی سياسی آيت الله خامنه ای از بی بی سی فارسی از سوی نيروهای اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی در تهران بازداشت شده اند. تلويزيون بی بی سی فارسی برخلاف اظهارات وزير ارشاد اسلامی «بخش فارسی شبکه جهانی بی بی سی انگليس» است. «بدهی ۱۴ هزار ميليارد تومانی وزارت نيرو به بخش خصوصی» روزنامه اطلاعات از «بدهی ۱۴ هزار ميليارد تومانی وزارت نيرو به بخش خصوصی» خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، عبدالرضا رحمانی فضلی رییس ديوان محاسبات کشور با حضور در کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی، گزارش از عملکرد دولت در حوزه‌های مرتبط با نفت و گاز و «جابجايی‌های غيرقانونی مالی و بدهی‌های سنگين دولت به بخش خصوصی» به مجلس ارائه کرده است. روزنامه اطلاعات از قول  حميدرضا کاتوزيان رییس کميسيون انرژی مجلس هشتم، نوشته است: «گزارش ديوان محاسبات در مورد وزارت نيرو حاکی از آن است که بدهی‌های وزارت نيرو به پيمانکاران بخش برق و آب و همچنين بدهی‌ها به دولت، نه فقط کاهش نيافته بلکه روند افزايشی هم داشته» و «اين بدهی‌ها به حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان رسيده است.‏» به گفته رييس کميسيون انرژی مجلس، گزارش ديوان محاسبات در مورد روند اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها نيز نشان می دهد که دولت «بخش بزرگی از درآمدهای وزارت نيرو را به جای پرداخت بدهی‌ها، به نحو غيرقانونی صرف پرداخت يارانه‌ها کرده است.» حميدرضا کاتوزيان همچنين گفته است: «طبق گزارش ديوان محاسبات چهار نيروگاه آماده نصب، به دليل نداشتن نقدينگی نصب نشده‌‌اند، چون پول لازم برای اين اقدام، صرف پرداخت يارانه‌ها شده» و «نيروگاه‌های خصوصی، پول برق توليدی خود را از دولت دريافت نکرده‌اند و دولت حتی اجازه صادرات برق را به آن ها نمی‌دهد تا کسب درآمد مختصری داشته باشند.‏» به نوشته روزنامه اطلاعات ، کاتوزيان با تاکيد بر اينکه «‌برداشت‌های خلاف قانون از منابع ديگر و مصرف کردن آن ها برای پرداخت يارانه‌ها فقط به وزارت نيرو ختم نمی‌شود»اعلام کرده که «بر اساس گزارش ديوان محاسبات ۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار در سال ۸۹ برخلاف قانون هدفمندی يارانه‌ها از محل صادرات نفت به حساب يارانه‌های مردم ريخته شده» و «برداشت از محل درآمد پتروشيمی‌ها و مصرف آن برای پرداخت يارانه‌ها هم مورد ديگری بود که در گزارش ديوان محاسبات اعلام شده است.» رييس کميسيون انرژی مجلس با اشاره به اينکه «کاهش ۷۲ هزار بشکه‌ای توليد روزانه نفت در سال ۸۹، در سه ماهه نخست سال ۹۰ به ۱۲۰ هزار بشکه رسيده» گفته است: «مساله واريز نشدن درآمدها به صندوق توسعه ملی هم از سوی شرکت ملی گاز و هم از شرکت ملی نفت از جمله ۵۵۴ ميليون دلار از محل صادرات گاز به ترکيه و ۵۶ ميليون دلار از محل صادرات ديگر فرآورده‌های نفتی، از ديگر تخلفات بررسی شده توسط ديوان محاسبات کشور است.» روزنامه اطلاعات نوشته که رییس کميسيون انرژی مجلس با اعلام اينکه «شرايط ويژه‌ای در بخش‌های نفت و گاز و نيرو حاکم است» گفته است: «اين تخلفات را در قالب ماده ۲۳۳ آيين نامه مجلس به صحن مجلس ارائه می‌کنيم تا اقدام قانونی و موثری با کمک قوه قضایيه به عمل آيد.» افزايش محدوديت ها برای دانشجويان؛ خروج يک هزار دانشجو از ايران طی ۸۰ روز روزنامه اعتماد گزارش داده که با افزايش محدوديت ها برای دانشجويان و «ابهام در پروسه پذيرش دانشجويان در دوره‌های تکميلی» از ابتدای سال ۹۰ تا ۲۱ خرداد ماه «بيش از يک هزار جوان ايرانی که نيمی از آنها در سن ۲۲ تا ۲۳ سالگی قرار دارند برای تحصيل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا با هزينه شخصی از کشور خارج شده اند.» اين روزنامه گزارش داده که اين داوطلبان تحصيل در مقاطع کارشناسی ‌ارشد و دکتری به ترتيب دانشگاه‌های آمريکا، کانادا، انگلستان، استراليا، آلمان، مالزی و ايتاليا را برای ادامه تحصيل انتخاب کرده و حدود ۲۵ درصد آنها موفق به دريافت بورسيه تحصيلی از دانشگاه‌های اين کشورها شده‌اند يعنی هزينه تحصيل‌شان توسط دانشگاه خارجی پرداخت می‌شود. به نوشته اعتماد، همزمان با گسترش خروج دانشجويان از ايران، «محروميت برخی قبول‌شدگان دوره دکترا در دانشگاه‌ها در سال تحصيلی جديد درست پس از برخی اعمال نظرها بر پذيرش دانشجويان دوره کارشناسی ارشد از سوی وزارت علوم، تحصيلات تکميلی دانشجويان در اين مقاطع را وارد فاز جديدی کرده است.» اين روزنامه با مروری بر سابقه «دانشجويان ستاره ‌دار»، به ويژه محروم کردن دانشجويان از ادامه تحصيل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دولت احمدی نژاد، نوشته که در آزمون سال جاری نيز  برخی از داوطلبان به رغم داشتن نمرات بالا «در پذيرش نهايی مردود» شده اند. اعتماد نوشته است: «ظاهرا مسئولان آموزش عالی دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که در پذيرش دانشجوی دکترا و تعيين شاخص‌های پذيرش در مصاحبه "اختيار" داشته‌اند؛ امری که چندان منطقی و مطابق قوانين و مقررات به نظر نمی‌رسد.» شماری از دانشجويانی از زمان به قدرت رسيدن احمدی نژاد «ستاره دار و محروم از تحصيل» شده اند که از آن جمله، مهديه گلرو، ضياء نبوی، و مجيد دری همزمان با آغاز اعتراضات پس از انتخابات در سال ۸۸، بازداشت شده و هنوز زندانی هستند.
 


گزارش‌ها حاکی است که بر اثر وقوع انفجار در دفتر نمایندگی محمد باقر شیرازی، ار مراجع تقلید، که بامداد چهارشنبه در شیراز رخ داد، یک نفر به طور سطحی مجروح شده است. هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست.گزارش‌ها حاکی است که بر اثر وقوع انفجار در دفتر نمایندگی محمد باقر شیرازی، ار مراجع تقلید، که بامداد چهارشنبه در شیراز رخ داد، یک نفر به طور سطحی مجروح شده است. هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این انفجار ساعت سه و ۱۵ دقیقه بامداد روز چهارشنبه در خیابان قاآنی شیراز و در محل شعبه اول دفتر آیت‌الله محمد باقر شیرازی به وقوع پیوست و منجر به جراحت سطحی یک طلبه و همچنین تخریب نزدیک به ۴۰ درصد بنا شد. این حادثه همچنان در دست بررسی است و هنوز دلیل مشخصی برای وقوع آن ارائه نشده است یک مقام آگاه انتظامی در این خصوص به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گفته است: «هنوز هیچ دلیل مشخصی برای این رویداد محرز نشده ولی امکان دارد این آتش‌سوزی ناشی از ترکیدن لوله پوسیده گاز باشد که همین مورد هم قطعی نیست.» اگرچه نیروی انتظامی بر مشخص نبودن دلایل وقوع این حادثه تأکید دارد مرتضی شیرازی، فرزند آیت‌الله شیرازی معتقد است که این اقدام عمدی بوده است. حجت‌الاسلام مرتضی شیرازی در این خصوص به ایرنا گفته است: «افرادی با هدف مقابله با افکار روشنگرانه آیت‌الله العظمی شیرازی که مواضع ضد وهابیت و بهاییت دارد، دست به این کار زده‌اند و محل را دچار خسارت کرده‌اند.» وی در گفت‌و‌گو با ایسنا نیز اعلام کرده است: «حدس می‌زنم این انفجار کار وهابی‌ها باشد، چرا که مجالس مربوط به اهل بیت در دفتر آیت‌الله شیرازی به طور مدام برگزار می‌شود و این مسئله باعث عصبانیت وهابی‌ها شده است.» مرتضی شیرازی در این گفت‌و‌گو همچنین با انتقاد از نبود امنیت برای برپایی «مجالس اهل بیت»، گفت: «چند مدت پیش نیز مسجدی را که من متولی آن هستم آتش زدند که همان وقت این مورد را به نهادهای امنیتی اطلاع دادم، اما متأسفانه کسی جدی نگرفت.» به گزارش ایسنا چندی پیش مسجد امام خمینی، واقع در کوی دلگشای شیراز دچار آتش سوزی شد که برخی این آتش‌سوزی را عمدی دانسته بودند.
 


گزارش های رسیده از افغانستان حاکی ست که امروز (پنجشنبه) بر اثر انفجار یک مین قابل کنترل از راه دور در هرات سه نفر کشته شدند که دستکم یک نفر آنان یک پلیس زن بوده است. این افراد هنگامی که در حال رفتن به سوی محل کار خود واقع در فرودگاهی در غرب افغانستان بودند مورد حمله واقع شدند. بر اساس گفتۀ مقام های رسمی ده نفر از شهروندان غیرنظامی و نظامی نیز در این انفجار زخمی شدند. به گزارش سازمان ملل وقايع خشونتبار در افغانستان در هشت ماهۀ نخست سال جارى ميلادى نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  ۴۰ درصد افزايش داشته است. ناتو این آمار را رد کرده و آن را متناقض با اطلاعات موجود خود ارزیابی کرده است.
 


بنابر برخی گزارش‌ها، ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی، حکم ده ضربه شلاق برای زنی که از قانون منع رانندگی زنان تخطی کرده بود را لغو کرد. این خبر هنوز به طور رسمی منتشر نشده اما خبرگزاری‌ها آن را به نقل از پیام توییتری یک شاهزاده سعودی (به نام امیره الطویل) نقل کرده‌اند. عربستان سعودی تنها کشور جهان است که به زنان اجازه رانندگی نمی‌دهد و از همین رو حدود دو ماه پیش دادگاهی در ریاض خانم شَیما را بخاطر رانندگی در جده به ده ضربه شلاق محکوم کرده بود.
 


کاخ سفید واشینگتن اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با اسلام کریم‌اف رئیس جمهوری ازبکستان بیستمین سالگرد استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را تبریک گفت.   بر اساس این گزارش طی این تماس تلفنی در مورد مباحثی چون کاستی های حقوق بشر در ازبکستان ، ثبات در افغانستان و ارتقای روابط ایالات متحده و ازبکستان بحث و تبادل نظر شد.
 


به نوشته وبسایت کلمه، محسن آرمین عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. آقای آرمین به کلمه گفته است که این حکم توسط قاضی صلواتی و به اتهام «اجتماع علیه نظام و تضعیف نظام» صادر شده است. محسن آرمین سال گذشته بازداشت و پس از حدود ۷۰ روز به قید وثیقه آزاد شده بود. او از اعضای ارشد و همچنین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلبان ایران است.
 


سفارت آمریکا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، روز چهارشنبه نسبت به احتمال عملیات تروریستی از جمله آدم‌ربایی به شهروندان خود هشدار داد. به نوشته بیانیه‌ای که در تارنمای این سفارتخانه درج شده، بنابر اطلاعات به دست آمده، یک گروه تروریستی قصد دارد شهروندان غربی را در ریاض به گروگان بگیرد. عربستان سعودی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ شاهد چندین حمله تروریستی بود. ماه گذشته نیز شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی، ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی، گفته بود تروریسم همچنان در عربستان یک تهدید به شمار می‌رود.
 


حدود شصت حزب سیاسی مصر، از جمله اخوان المسلمین، در بیانیه‌ای مشترک تهدید کردند چنانچه حاکمان نظامی این کشور قانون انتخابات را تغییر ندهند، انتخابات پارلمانی را که قرار است در ماه نوامبر (حدود دو ماه دیگر) برگزار شود تحریم می‌کنند. این احزاب خواستار آن هستند که قانون انتخابات به گونه‌ای تغییر یابد که از ورود چهره‌های سیاسی رژیم سابق مصر در قالب نامزدهای مستقل جلوگیری شود.
 


شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در پشت درهای بسته در باره صدور قطعنامه‌ای احتمالی در مورد خشونت‌های سوریه تشکیل جلسه داد.   به گفتۀ دیپلمات‌ها، در نشست روز چهارشنبه دو پیش‌نویس متفاوت، یعنی طرح پیشنهادی کشورهای غربی و همچنین طرح روسیه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها، پیش‌نویسی که توسط بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال تهیه شده و آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کند، خواستار اِعمال تحریم‌هایی تازه علیه حکومت سوریه در صورت تداوم سرکوب‌ها ست.   اما در طرح پیشنهادی روسیه، که برزیل، هند و آفریقای جنوبی از آن پشتیبانی می‌کنند، خشونت‌های اِعمال‌شده از سوی همه طرف‌های درگیر محکوم شده اما در آن اشاره‌ای به تحریم نشده است.
 


هیلاری کلینتون، وزیر خارجۀ آمریکا، می‌گوید قرار دادن شبکۀ حقانی در فهرست گروه‌های تروریستی در دست بررسی نهایی ست.   شبکۀ حقانی متهم به طراحی حملاتی علیه آمریکا و متحدانش در افغانستان است.   خانم کلینتون روز چهارشنبه در واشینگتن اعلام کرد دولت آمریکا هم اکنون به طور رسمی تعدادی از رهبران این شبکه را به عنوان تروریست می‌شناسد.   در صورت قرار گرفتن شبکۀ حقانی در فهرست گروه‌های تروریستی، هرگونه معاملۀ شهروندان آمریکایی با این گروه ممنوع، و دارایی‌های احتمالی این شبکه در خاک آمریکا توقیف خواهد شد.
 


مردی در آمریکا به اتهام طراحی حمله به ساختمان پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده) و محل گردهمایی نمایندگان کنگره دستگیر شد. این شهروند ۲۶ ساله آمریکایی که رضوان فردوس معرفی شده قصد داشته است با يک هواپيماى قابل كنترل از راه دور، اين دو مركز مهم نظامى و سياسى آمريكا را ویران کند. وی روز چهارشنبه در شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست دستگیر شد. به گفتۀ مسئولان امنیتی آمریکا، رضوان فردوس که دانش‌آموختۀ فیزیک از دانشگاه بوستون است هنگام حضور در قراری با مأموران مخفی، که به او گفته بودند می‌خواهند تجهیزات مورد نیازش برای «عملیات جهادی» را در اختیارش قرار دهند، دستگیر شد. مقام های آمریکایی همچنین رضوان فردوس را متهم به تلاش برای تهیه مواد منفجره به منظور ارسال به القاعده کرده اند تا در حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق مورد استفاده واقع شود.
 


در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در باره اعزام ناوهای ایرانی به نزديکی مرزهای آبی آمريکا، جِی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، اعلام کرد که آمریکا چنین اظهاراتی را جدی نمی گیرد. ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز روز چهارشنبه گفت با توجه به محدودیت و قابليت نيروی دريايی ايران، آنها بهتر است بر چالش‌های نزديک خود متمرکز شوند. حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی ايران، روز سه‌شنبه گفته بود: همان‌گونه که آمريکا در نزديک مرزهای آبی ایران حضور دارد، جمهوری اسلامی نیز در نزديکی مرزهای آبی آمريکا «حضور قدرتمندانه» خواهد داشت.
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته