ندای سبز آزادی: آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را «ارتکاب جنایت علیه بشریت» متهم کرده و ابراز امیدواری کرد روسیه دست از موضع خود بردارد و با تحریم های بیشتر علیه نظام حاکم در سوریه همراهی کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ژوپه پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت: «نظام حاکم در سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت شده و این که این رژیم این طور گسترده مردم سوریه را سرکوب کند، و این پذیرفتنی نیست.»
وزیر خارجه و وزیر دفاع فرانسه در مسکو ضمن دیدار با همتایان روسی خود، با دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه هم دیدار کردند.
وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما امیدواریم روسیه از موضع ما در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و با ما همراه شود و باید در این مقطع ما پیام محکم و قاطعی به حاکمان دمشق بدهیم که نمی توانند به این کارهایی که دست زده اند، ادامه دهند.»
روسیه از مخالفان صدور قطعنامه علیه سوریه است و حتی در دور قبلی فقط حاضر شده بیانیه ای در مورد سوریه در شورای امنیت صادر شود.
مسکو با هیچ گونه تحریم بین المللی علیه بشار اسد و حکومت او همراهی نکرده و تحریم های فعلی علیه بشار اسد و نزدیکان او از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا صادر شده است.
با این حال سرگئی لاوروف هیچ نشانه ای از این که مسکو قصد داشته باشد با تحریم ها همراه شود نشان نداد و گفت: «ما در مقطع فعلی این طور قانع شده ایم که بهترین راه گفت وگو است.»
وزیر خارجه روسیه گفت: «عوامل یا افرادی در میان مخالفان سوریه وجود دارند که به گفت وگو راضی نمی شوند و پرهیز از گفت وگو خطرناک است چرا که ممکن است نتیجه ای مانند لیبی را در پی داشته باشد.»
مسکو در واکنش به درخواست برای تحریم های بیشتر علیه دولت بشار اسد گفته که به جای این فشارها، باید نیروهای مخالف و معترض تحت فشار قرار بگیرند که به گفت وگو رضایت دهند.
سرگئی لاوروف گفت: «مسکو هم به نوبه خود پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده کرده که در آن همه طرف ها به گفت وگو دعوت شوند و اصلاحات در سوریه را دنبال کنند.»
شماری از نیروهای مخالفان سوریه قرار است با «میخائیل مارگلوف» از اعضای کمیته روابط خارجی دومای روسیه دیدار کرده و او را متقاعد کنند روسیه را با فشار بیشتر علیه نظام بشار اسد همراه کند.
به گزارش رویترز، بزرگترین شرکت صادر کننده اسلحه روسیه گفته که به تمامی قراردادهای خود با دمشق وفادار است و آن ها را دنبال می کند. وزیر خارجه روسیه هم گفت که «نیروهای معترض و مخالف هم در خشونت ها در سوریه مسئول هستند.»
اتحادیه اروپا تحریم های بیشتر سوریه را دنبال می کند
اتحادیه اروپا که در آخرین اقدام علیه حکومت بشار اسد، تحریم نفت سوریه را در دستور کار قرار داده بود، گفت وگو برای ادامه تحریم ها را دنبال می کند. به گفته دیپلمات ها، گفت وگو و مذاکره برای تحریم شبکه های تلویزیونی نزدیک به بشار اسد در سوریه ادامه دارد.
به گزارش رویترز، یکی از دیپلمات های غربی که نخواست نامش فاش شود گفت: «در حال حضار توافق سیاسی میان اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر دمشق وجود دارد و در مرحله بعد، شبکه های تلویزیونی، شبکه مخابرات، پیمانکارهای نظامی و دفاعی و شرکت های سرمایه گذاری قرار دارند.»
این منبع به رویترز گفت: «انتظار داریم در همین هفته جاری به توافق نهایی برسیم.» وی افزود: «طرح ما این است که مقارن با گشایش مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی، این تحریم ها را نهایی کرده و به اجرا گذاریم.»
«محمد جلجلاتی» وزیر اقتصاد سوریه روز چهارشنبه تایید کرد که تحریم های اتحادیه اروپا می تواند به اقتصاد سوریه آسیب جدی وارد کند.
وی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «تحریم های اتحادیه اروپا روی صادرات، واردات و صنایع سوریه اثر گذاشته وبه آن آسیب جدی وارد می کند.»
ادامه سرکوب های حکومتی در سوریه
به رغم درخواست بیشتر کشورهای جهان برای توقف هرگونه سرکوب خشونت آمیز معترضان و شهرودان سوریه، دولت بشار اسد هنوز به اعمال خود ادامه می دهد.
رویترز روز چهارشنبه گزارش داد در درگیری های شهر حمص، دستکم ۱۴ تن کشته شده اند. شماری ديگر از فعالان حقوق بشر سوريه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفتند که آمار کشته ها در شهر حمص ۲۰ تن بوده است.
اين گزارش ها حاکی است بيشتر کشته ها در حومه حمص در ۱۶۵ کيلومتری شمال دمشق، روی داده است.
هرچند پيشتر سازمان ملل گزارش کرده بود آمار کشته های اعتراض های شش ماه گذشته در سوريه به فراتر از دوهزار و ۲۰۰ تن رسيده، با اين حال فعالان حقوق بشر سوريه می گويند شمار کشته ها از سه هزار تن فراتر رفته است.
منبع: رادیو فردا
ندای سبز آزادی: سید مصطفی تاج زاده در نامه ای به مراجع تشیع خواهان موضع گیری صریح آنان در قبال فجایع رخ داده در سوریه و کشتار مسلمانان این کشور توسط حکومت بشار اسد شده است.
به گزارش تحول سبز، در قسمتی از این نامه که در آخرین روز ماه مبارک رمضان و در زندان اوین نگاشته شده، آمده است: “آیا فتوای تاریخی آیتالله العظمی سیستانی درباره حق تظاهرات اعتراضی در عین خشونتپرهیزی، منحصراً مربوط به ملت عراق میشود و یا این یک حق عام است و اختصاص به یک ملت خاص ندارد؟ به طور مشخص آیا مسلمانان سوریه نیز در جریان تظاهرات اعتراضی از همان حقی برخوردارند که مسلمانان بحرین و مصر و تونس و لیبی و عراق برخوردار هستند؟”
تاج زاده با اشاره به کودتای انتخاباتی سال ۸۸ می نویسد: “چنانچه فتنه کودتای انتخاباتی نظامی- امنیتیهای مداخلهگر در سیاست و انتخابات ایران رخ نمیداد و تظاهرات اعتراضی و ضد کودتایی ایرانیان از سوی حاکمیت تحمل میشد، امروز منظره دیگری را در خاورمیانه شاهد بودیم و به جای سبقت گرفتن بلامنازع و بیرقیب ترکیه، جهان اسلام به مصداق اصل قرآنی “فاستبقوا الخیرات” به صحنه مسابقه شیرین دموکرات- مسلمانهای ترک، ایرانی و عرب در جهت یاری رسانی به مظلومان سوری و بحرینی و یا لیبیایی و یمنی تبدیل میشد.”
وی با مقایسه شعار حاکمان در ایران ”خدا- ولی فقیه- ایران” با شعار بعثی ”الله، سوریه، بشار و بس” آورده است: ”اقتدارگرایان ایرانی تلاش میکنند با تجرید، تجزیه و تفکیک اصل ولایت فقیه از پیکره قانون اساسی، آن را از همنشینی و سازگاری با حقوق مصرح ایرانیان در فصول سوم و پنجم قانون اساسی رها سازند و عملاً به شکل “خدا- ولی فقیه- ایران” در آورند و به این ترتیب روایتی ولایی از اصل شاهنشاهی “خدا- شاه- میهن” به دست دهند.”
این زندانی سیاسی در بخشی دیگر از نامه خود با اعتراض به سیاستهای حاکمان جمهوری اسلامی در قبال وقایع سوریه، آورده است: “کسانی که میکوشند ایران و ایرانی و نیز شیعیان را تا سطح “متحد طبیعی حزب بعث سوریه” تنزل دهند، نمیفهمند که باد کینه در قلوب آزادیخواهان منطقه میکارند و فردا طوفان فتنه درو خواهند کرد.”
متن کامل این نامه سرگشاده که در اختیار تحول سبز قرار گرفته است در پی می آید:
بسمالله الرحمن الرحیم
محضر مراجع آزاده، آگاه و مستقل تشیع
سلام علیکم؛
حوادث خونین در سوریه و سکوت تأییدآمیز برخی روحانیون عالیمقام در سرکوب مردم آن کشور، مرا به نوشتن این نامه سرگشاده تشویق کرده است تا از آن بزرگواران بپرسم آیا فتوای تاریخی آیتالله العظمی سیستانی درباره حق تظاهرات اعتراضی در عین خشونتپرهیزی، منحصراً مربوط به ملت عراق میشود و یا این یک حق عام است و اختصاص به یک ملت خاص ندارد؟ به طور مشخص آیا مسلمانان سوریه نیز در جریان تظاهرات اعتراضی از همان حقی برخوردارند که مسلمانان بحرین و مصر و تونس و لیبی و عراق برخوردار هستند؟ آیا فتوای مذکور معیار واحدی برای داوری درباره ماهیت اسلامی مطالبات این یا آن ملت مسلمان علیه ظلم و فساد و تبعیض و دیکتاتوری به دست نمیدهد؟ بر این اساس آیا عمل کسانی که در امتداد نمازهای مستحب ماه رمضان، تظاهرات اعتراضی علیه دیکتاتوری سر داده و آماج گلولههای تک تیراندازان بعثی سوریه قرار میگیرند، مشمول همان حق و حکم شرعی نمیشود که آن بزرگوار درباره مسلمانان عراق و بحرین فرمودند؟ این سؤال هنگامی اهمیت مبرمی مییابد که به خاطر بیاوریم دیکتاتور سوریه در همان حال که مرتباً و کراراً علیه «فتنه» سخن میگوید و علمای درباری و بوقهای تبلیغاتی او صبح تا شام برچسب «فتنه» بر پیشانی معترضین و مجاهدین سوری میزنند، در کار تدارک یک فتنه عظیم است و عملاً نقش جادهصافکنی و مشروعیتبخشی به مداخله نظامی بیگانگان را در یکی دیگر از کشورهای اسلامی بر عهده گرفته است.
حضرات آیات عظام!
این درد را به کجا ببریم که آزادیخواهان و مجاهدین سوریه در همان حال که با فریاد “الله اکبر- حریه” آماج تک تیراندازان امنیتی دیکتاتوری بعثی قرار میگیرند، نام “اردوغان” را بر پلاکاردها و فراز سر خود حمل میکنند و در عین حال پرچم ایران را زیر پا گذاشته و آتش میزنند؟
جنبش اصلاحطلبانه ملت ایران که “حل مشکل پاسپورت ایرانی” و ارتقای نام و جایگاه ایران و ایرانی در منظر آزادیخواهان جهان را در برنامه انتخاباتی و کاری خود گنجانده بود، اکنون در منظر احرار عرب و کرد سوریه با مشکل به مراتب عظیمتر و شاید بیسابقهای به نام “مشکل پرچم” مواجه شده است که در صورت رفتار و گفتار غلط ما، به معضل جهان اسلامی تبدیل خواهد شد و دامنه آن به گروه و جناح خاص در این یا آن کشور اسلامی منحصر نخواهد شد. اکنون بار دیگر باید اعلام کرد چنانچه فتنه کودتای انتخاباتی نظامی- امنیتیهای مداخلهگر در سیاست و انتخابات ایران رخ نمیداد و تظاهرات اعتراضی و ضد کودتایی ایرانیان از سوی حاکمیت تحمل میشد، امروز منظره دیگری را در خاورمیانه شاهد بودیم و به جای سبقت گرفتن بلامنازع و بیرقیب ترکیه، جهان اسلام به مصداق اصل قرآنی “فاستبقوا الخیرات” به صحنه مسابقه شیرین دموکرات- مسلمانهای ترک، ایرانی و عرب در جهت یاری رسانی به مظلومان سوری و بحرینی و یا لیبیایی و یمنی تبدیل میشد.
در این میان اسلام ناب محمدی و تشیع ناب علوی به جایگاه شایسته خود در شکلدهی به خاورمیانه جدید، مستقل، آزاد، امن و مرفه دست مییافت. حال آنکه اکنون شرایط بر عکس شده و بیم آن میرود کسانی که میکوشند ایران و ایرانی و نیز شیعیان را تا سطح “متحد طبیعی حزب بعث سوریه” تنزل دهند، نمیفهمند که باد کینه در قلوب آزادیخواهان منطقه میکارند و فردا طوفان فتنه درو خواهند کرد. پیامد ناسنجیده اقتدارگراهای ایرانی در حمایت از نظامی- امنیتیهای داخلی و بعثی- سوری زمینهساز مداخله بیگانگان و بسترساز بهرهجویی صهیونیستها خواهد گردید و نفرتهای ضد ایرانی و ضد شیعی که هم اکنون در پیامد حمایت فاجعهبار حزب پادگانی از ماشین سرکوب و جنایت حزب بعث سوریه، در نهانخانه ذهن و خاطره زخمی ملت سوریه انباشت میشود، در فردای سرنگونی محتوم دیکتاتوری تبدیل به ماده خام و انفجاری گروهها و سازمانهای افراطی خواهد شد و توسط صهیونیستهای توسعهطلب و جنگطلبان بیگانه و فرامنطقهای علیه ایران و جهان تشیع کانالیزه شده و در نهایت تنور فتنههای طائفی و مذهبی را شعلهورتر از هر زمان دیگری خواهد کرد.
حضرات آیات عظام!
استاد شهید مرتضی مطهری در تفسیر دعای “واجعل ثارنا علی من ظلمنا” به ما آموخت که ترس از جهتگیری انحرافی انتقامها علیه بیگناهان و غیر ظالمین در بطن این دعا نهفته است و هنگامی که ظلم تولید کینه میکند، همگان (و نه لزوماً و انحصاراً ظالمین) در معرض انتقامجویی قرار میگیرند، باید از احتمال اینکه انفجار انبار باروت کینههای ذخیره شده در روح مظلومین در اولین فرصت مناسب “تغییر شکل” داده و “سبب جنایتها بر بیگناهان” گردد، به خدا پناه برد. اگر این اصل را بر وضعیت مشخص منطقه در شرایط کنونی منطبق کنیم به روشنی در خواهیم یافت بر خلاف آنچه اقتدارگراهای ایرانی در جهت فتنه نمایی مطالبات بر حق ملت ایران وانمود میکنند، فتنه واقعی دیکتاتوری خشونتبار حزب بعث سوریه و تداوم سرکوبگری و حکومت نظامی و فضای امنیتی در ایران است.
شما میدانید بزرگترین فتنه در عصر ارتباطات و بیداری مردم جهان، “استبداد” است که حتی وقتی به نام مبارزه با صهیونیسم بینالملل نیز به مردم تحمیل میشود، نتیجهای جز کشاندن پای نظامیان آمریکا و دیگر قدرتهای بزرگ به کشورهای جهان اسلام ندارد. مگر فراموش کردهایم که در یک دهه گذشته این طالبان طرفدار نابودی صلیبیها (قدرتهای غربی) بود که به علت عملکرد اشتباه و غیر انسانی خود، ناخودآگاه به تجاوز و اشغال افغانستان توسط ارتشهای بیگانه مشروعیت بخشید؟ مگر حزب بعث عراق به رهبری صدام حسین نبود که بار دیگر زمینهساز دخالت نظامی غربیها و اشغال کشور خود و فجایع بعدی ناشی از این وضع در عراق شد؟ او همان کسی بود که به اسرائیل موشک پرتاب کرد! مگر قذافی در لیبی چنین نقشی ایفا نکرد؟ اکنون نیز مشاهده میشود که مقدمات چنین دخالتی در سوریه در حال فراهم شدن است. توجه دارید تمام رژیمهایی که بسترساز حضور و دخالت نظامیان بیگانه در کشورشان شدند، دیکتاتورهایی بودند که به نام مبارزه با توسعهطلبی غرب و آمریکا و نیز رژیم اشغالگر اسرائیل حقوق اساسی وآزادیهای مدنی و سیاسی مردم خویش را نقض کردند و هنگام مواجهه با اعتراضات آنان، به سرکوب خونینبارشان پرداختند. آزادیخواهان منطقه و احرار کرد و عرب باید بدانند که هیچ تقابلی بین دو ملت ایران و سوریه وجود ندارد و برای ابلاغ این پیام چه سخنی بهتر از فتوای تاریخی مرجعیت آگاه و مجاهد شیعه که در عین تأکید بر پرهیز از خشونت، تظاهرات را حق مسلم و مشروع همه مسلمین جهان میداند؟
مردم سوریه باید بدانند که ملت ایران حرکت اعتراضی آنان را همچون قیام خود در سال ۱۳۵۷ و نیز در دوم خرداد ۱۳۷۶ و بیست و دوم و بیست و پنجم خرداد ۱۳۸۸ میدانند که همگی به رغم ظهور و تجلی در اشکال گوناگون انقلابی و اصلاحی و خیابانی و انتخاباتی، در جهت نفی استبداد و دفاع از حقوق انسانی و شهروندی و موازین دموکراتیک (مطبوعات، احزاب، تجمعات، اتحادیهها، انتخابات آزاد منصفانه و شفاف) بوده است. مردم ستمدیده سوریه، بویژه خانواده شهدا و مادرانی که کودکان، همسران، پدران، پیران و جوانان آنها توسط نیروهای امنیتی- نظامی رژیم فاسد بعثی کشته شدهاند باید بدانند که ملت ایران به مبارزات آنها علیه انسداد، اختناق، تبعیض و بیعدالتی و فساد به همان چشمی نگاه میکند که به مبارزات مردم مصر، لیبی، بحرین، یمن، تونس، اردن و به طور کلی جهان عرب مینگرد و صمیمانه از جنبشهای آزادیخواهانه آنان خشنود است. سوریها باید بدانند که پیروزی محتوم آنان بر دیکتاتوری، هیجانی وسیع و باشکوه شبیه آنچه در جریان پیروزی ملت مصر بر رژیم مبارک در خیابانهای ایران به وقوع پیوست، خواهد آفرید و به فضل خدا جهانیان خواهند دید که در آن روز موعود شادی و هیجان خیابانهای تهران، تبریز، مهاباد، شیراز، رشت، سنندج، آبادان، زاهدان، اصفهان، مشهد و حتی قم طنینی کمتر از درعا و حما و حمص و لاذقیه و دمشق نخواهد داشت.
همدلی ویژه مردم با آزادیخواهان سوریه همچنین به معنای همسخنی با شعار زیبای “الله، سوریه، آزادی، حریه” است که سوریها با هشیاری آن را علیه شعار بعثی “الله، سوریه، بشار و بس” سر دادند و به عنوان سند هویت اسلامی و ملی و آزادیخواهی خود در افکار عمومی جهانی ثبت کردند. این شعار به رغم سادگی و فشردگی خود چنان گویا و کامل است که در هر دو بعد سلبی و ایجابی خود و فقط با جابجایی نام ایران و سوریه میتواند به یک میزان شعار مشترک دو ملت باشد. سوریها باید بدانند که در بعد سلبی همین تجربه مشترک، ما شاهدیم که اقتدارگرایان ایرانی تلاش میکنند با تجرید، تجزیه و تفکیک اصل ولایت فقیه از پیکره قانون اساسی، آن را از همنشینی و سازگاری با حقوق مصرح ایرانیان در فصول سوم و پنجم قانون اساسی رها سازند و عملاً به شکل “خدا- ولی فقیه- ایران” در آورند و به این ترتیب روایتی ولایی از اصل شاهنشاهی “خدا- شاه- میهن” به دست دهند. جالب اینجاست که جناح حاکم در ایران که آن قدر حساسیت به شعار “نه غزه- نه لبنان” تعدادی از جوانان ایرانی نشان داد، در برابر شعار الحادی “لا اله الا بشار” سکوت مطلق پیشه کرد و ثابت کرد که فقط در زمانی دغدغه اسلام و کشور را دارد که به کار سرکوب منتقدان و مخالفانش آید.
مراجع آگاه و مستقل شیعه!
آیا رواست که دو ملت شریف و آزادیخواه سوریه و ایران به رغم همه مشترکات مذهبی و فرهنگی و با وجود تمام رویاها و آرزوهایی که جوانان آنان برای فردای بهتر در سر میپرورانند، دستخوش اختلافافکنیها شوند و آیا باید دست روی دست گذاشت تا جنگطلبان آمریکایی از این آب گلآلود شده توسط دیکتاتورهای ظاهراً ضدصهیونیست، ماهی فتنه و نزاع داخلی و جنگ منطقهای صید کنند؟
با احترام
سیدمصطفی تاجزاده
۲۹ رمضان ۱۴۳۲ مطابق با ۷ شهریور ۱۳۹۰
زندان اوین
ندای سبز آزادی: آیتالله العظمی بیات زنجانی راه اصلاح جامعه در شرایط کنونی را تمسک به میثاق ملی یعنی قانون اساسی برشمرد و با تاکید بر اینکه «بسیاری از چالش های کنونی، نتیجۀ عمل نکردن به قوانین و یا تفاسیر غلط از اصول قانون اساسی آن هم توسط بسیاری از مدعیان بوده است»، بار دیگر از حصر حجت الاسلام و المسلمین کروبی و مهندس میرحسین موسوی انتقاد کرد و گفت: «یقیناً اگر آنها در جامعه بی تاثیر بودند، این نوع برخورد با ایشان نمی شد.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله بیات، اعضای شورای عمومی انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با حضور در دفتر این مرجع تقلید ، با ایشان دیدار و گفت و گو کردند. لازم به ذکر است که در ابتدای این دیدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آیت الله بیات اقامه شد.
در این دیدار که ظهر روز سه شنبه پانزدهم شهریورماه ۱۳۹۰ انجام شد، این مرجع تقلید بیانات خود را پس از استماع سخنان آغاز نمود و به تاریخ انجمن های اسلامی دانشجوئی بالاخص انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و زحمات بی نظیر و قابل تقدیر این انجمن ها در تثبیت جمهوری اسلامی و نیز استقامت در دوران دفاع هشت ساله اشاره کرد و گفت: یقیناً وجود انجمن های اسلامی دانشجویی، همانطوری که در اتفاقات پس از انقلاب مغتنم بوده، یقیناً به همان اندازه در رخدادهای اخیر نیز تعیین کننده بوده است.
ایشان دوران اخیر را دوران ممزوج شدن حق و باطل برشمرده و تاکید کرد که در راه شناساندن حق و حقیقت و دور کردن جامعه از مسیر باطل، انجمن های اسلامی دانشجوئی یکی از مهمترین اهرم ها به شمار می روند.
این مرجع تقلید مردمی، حرکت های آزادی خواهانه را در بردارندۀ نوعی فشار و آزار و اذیت دانست و تاکید کرد: البته این نوع اظهارنظرهای همراه با شجاعت شما عزیزان، طبعاً فشارهائی را هم بر شما متوجه خواهد نمود ولی یقین داشته باشید که این اعمال فشارها نشانه حقانیت و اثرگذاری است و همانطوری که بارها تاکید نموده ام، اگر یک جریان و فکر بی اثر بود، یقیناً از سوی قدرت مداران مورد برخورد واقع نمی شد؛ البته موضوعی که عرض نمودم، تجربه مبارزات سیاسی ما از سال ۱۳۳۹ تا کنون است و در واقع بنده این موضوع را به عنوان یک تجربه به شما منتقل می کنم.
آیت الله بیات زنجانی با اشاره به حصر آقایان حجت الاسلام و المسلمین کروبی و مهندس میرحسین موسوی تاکید کرد: اصلی که عرض کردم، شاهدش حصر این دو بزرگوار و همسران محترمه شان است و یقیناً اگر آنها در جامعه بی تاثیر بودند، این نوع برخورد با ایشان نمی شد اگرچه این حصر هم در طول زمان به نفع آنان خواهد بود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در مبارزات انقلابیون گفت: اینکه عبارت آزادی در وسط این شعار آمده، دلیل بر محوری بودن این اصل برای انقلابیون دارد و انقلابیون و عقلای ما در جریان مبارزات، این شعار را به این دلیل بدین شکل ارائه نمودند که جمهوری اسلامی را نتیجۀ محقق شدن آزادی به معنای تام کلمه می دانستند و در آن آزادی، انسان مختار است آزادنه بیاندیشد، آزادنه انتخاب کند و آزادانه عمل کند و یکی از اصولی که توسط برخی متوسلین به قدرت هدف قرار گرفته، همین اصل آزادی برای بشر است و این در حالی است که هیچ انسان آگاه و عاقلی، آزادی را بی بند و باری معنا نمی کند.
این مرجع تقلید افزود: با استفاده از یک هالۀ جهالت که حتی جهالت به معنای بسیط آن هم نیست و در واقع نوعی جهل مرکب است، در قالب خرافه گرائی و یا صلاح اندیشی های خلاف واقع با بسیاری از مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانی برخورد می شود و آسیب وارده از این جهل را به سادگی نمی توان ترمیم کرد؛ اینجاست که تکلیف حوزویان و دانشجویان در برابر چنین افکار خطرناکی، به صورت مشترک تعریف می شود.
حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی ادای این تکلیف را همراه با زحمات فراوان تحلیل کرد و افزود: در این راه و برای شکستن این فضا، تهمت ها و ناسزاهای فراوانی وجود دارد که البته با توکل به خدای متعال و تأسی به معصومین علیهم السلام، قابل رفع است اگرچه تحمل چنین مسائلی خالی از ثواب اخروی نیز نیست.
ایشان ملاک تشخیص راه درست در مبارزه را “نوع مخالفین” در این مسیر دانست و گفت: اگر مشاهده شد که افراد منصف با نگاهی عالمانه در مسیر قرار داشته و انسان مجبور به مقابله با آنان است، در این راه باید شک و تامل کرد ولی وقتی دیدیم افرادی با توسل به قدرت در برابر قرار دارند، باید به این مسیر معتقد بود چراکه معمولاً متوسلین به قدرت، آزادانه و منطقی وارد نشده بلکه برای دفاع از قدرتشان ورود کرده و تحلیل می کنند.
آیت الله بیات راه صلاح در شرایط کنونی جامعه را، تمسک به میثاق ملی یعنی قانون اساسی برشمرد و افزود: وقتی این قانون به رای عمومی گذاشته شده، باید به آن بدون تفاسیر من عندی عمل کرد و یقیناً بسیاری از چالش های کنونی، نتیجۀ عمل نکردن به قوانین و یا تفاسیر غلط از اصول قانون اساسی آن هم توسط بسیاری از مدعیان بوده است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس از آتش سوزی در واحد کتکراکر قدیم پالایشگاه آبادان خبر داد و گفت: این حادثه ۴ مجروح بر جای گذاشته است.
عبدالله کعبی لحظاتی پیش در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبادان با اعلام این خبر اظهار داشت: آتشسوزی در پالایشگاه آبادان عصر امروز صورت گرفته و بنا به اطلاعات واصله چهار نفر دچار آتشسوزی شدند.
وی از اقدام به موقع آتشنشانی در اطفای حریق خبر داد و خاطرنشان کرد: علت آتشسوزی در پالایشگاه آبادان باید هر چه سریعتر بررسی و مشخص شود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: واحد کتکراکر واحد تولید بنزین پالایشگاه است که از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در ادامه از حضور وزیر نفت در خوزستان تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: امیدواریم در بازدید وزیر برخی مسائل موجود در پالایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.
واحد کتکراکر جدید پالایشگاه آبادان نیز در سوم خرداد سالجاری همزمان با افتتاح توسط زئیس جمهور دچار آتشسوزی شد که یک کشته و ۲۴ مجروح بر جای گذاشت.
محمود احمدی نژاد در پیامی به پادشاه فاسد و دیکتاتور سوازبلند -که مساحت آن یک درصد خاک ایران است- او را «اعلیحضرت» خطاب کرد.
"آینده" نوشت: «در حالی كه تا چندی پیش روابط خارجی جمهوری اسلامی از پویاترین و بانفوذترین دیپلماسی های جهان اسلام محسوب می شد، اكنون شرایط به گونه ای شده است كه رییس جمهور ایران در پیام تبریك خود، پادشاه فاسد كشور گمنام سوازیلند كه مساحت آن در حد یك درصدخاك ایران است را اعلیحضرت خطاب می كند.»
كشور سوازیلند در جنوب آفریقا با مساحتی حدود 17هزار كیلومتر كه یك درصد مساحت ایران محسوب می شود، حدود یك میلیون نفر جمعیت دارد و دو نكته ای كه این كشور را در جهان متمایز كرده است، یكی درصد بالای ایدز و دیگری فساد و خودكامگی "سوات سوم" پادشاه این كشور است.
وی كه مدت 26 سال است سلطنت را از پدرش به ارث برده است، دیكتاتوری مستبدتر از قذافی و مبارك ایجاد كرده و در اوج قحطی و خشكسالی یك چهارم درآمد كشورش را صرف خرید جت اختصاصی كرده و علاوه بر 11 همسر رسمی، هر ساله در مراسم رقص دختران باكره، اقدام به انتخاب همسران جدید می كند.
"آینده" افزوده است: «اكنون این پرسش مطرح است چرا جناب احمدی نژاد كه بسیاری از نخبگان، علمای دینی و شخصیتهای سیاسی جامعه ایران را با اقدامات خود به حاشیه رانده است، یكی از فاسدترین سلاطین امروز جهان را با عبارت اعلی حضرت خطاب و او را به كشورمان دعوت می كند و اصولا سیاست خارجی ایران چه نیازی به این كشور دارد كه ما باید به پادشاه ظالم آن تبریك بگوییم؟»
متن پیام احمدی نژاد به پادشاه سوازیلند و جایگاه این كشور در جهان كه به تعبیر آینده « معادل سوراخ پونز نقشه» است، در ادامه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اعلیحضرت مسواتی سوم
پادشاه سوازیلند
فرا رسیدن روز ملی پادشاهی سوازیلند را به جناب عالی، دولت و ملت كشورتان صمیمانه تبریك می گویم.
اطمینان دارم سفر جناب عالی به جمهوری اسلامی ایران، آغازگر فصل جدیدی از مناسبات و همكاریهای دوجانبه در تمامی زمینهها میان دو كشور خواهد بود.
از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت جناب عالی و بهروزی و سعادت دولت و ملت سوازیلند را مسالت دارم.
محمود احمدی نژاد
رییس جمهوری اسلامی ایران
ویژگیهای پادشاهی سوازیلند
پادشاهی سوازیلند كشوری است واقع در قارهٔ آفریقا، بین آفریقای جنوبی و موزامبیك (طول مرز سوازیلند با آفریقای جنوبی (۳۰ كیلومتر)، بیشتر از طول مرز با موزامبیك (۱۰۵ كیلومتر) است). پایتخت سوازیلند، شهر امبابان با ۹۵,۰۰۰ نفر جمعیت میباشد. مساحت سوازیلند ۱۷٬۳۶۴ كیلومتر مربع و جمعیت آن ۱٬۱۴۱٬۰۰۰ نفر است. از مهمترین شهرهای سوازیلند میتوان به مانزینی ۷۳۰۰۰ نفر، بیگ بند ۹۰۰۰ نفر، ملومه ۱۰۰۰ نفر، مالكرنز 6 هزار نفر و لوبامبا ۵۸۰۰ نفر اشاره كرد
مسواتی سوم در ۲۵ آوریل ۱۹۸۶ جایگزین پدر شد.
پادشاه مسواتی سوم فعالیت احزاب سیاسی را ممنوع اعلام كرد، او ۱۰ نماینده از ۶۵ نمایندهٔ پارلمان را انتخاب میكرد، همچنین انتصاب نخست وزیر نیز وظیفهٔ او بود. مسواتی هرگونه قوانینی را كه كوچكترین اختیاری را از او سلب مینمود، وتو میكرد، او در سوازیلند یك نظام دیكتاتوری مطلق بنا نهاد. در سال ۲۰۰۲ صدها هزار سوازیلندی در معرض قحطی شدید قرار گرفتند. دو سال خشكسالی، بی برنامگی دولت برای كمك به مردم، همچنین كشاورزی فقیر سوازیلند به شدت بحران، هرچه بیشتر میافزود.
در همین حال پادشاه سوازیلند دستور خرید یك جت شخصی لوكس را برای خود صادر كرد، این جت به قیمت ۵۰ میلیون دلار، در آن زمان یك چهارم بودجهٔ كشور بود. با تلاش چند قاضی برای این قضیه پروندهای تشكیل شد تا در محاكم قضایی به آن رسیدگی شد كه چرا پادشاه درحالی كه مردم در فقر و فلاكت و گرسنگی زندگی میكنند، وی در فكر خرید جت شخصی است، پس از رد حكم دادگاه توسط پادشاه مبنی بر عدم اجازه برای خرید جت، تمامی قضات كشور از سمت خود استعفا كردند.
در آوریل ۲۰۰۳ وزیر اطلاعات سوازیلند به تمام رسانهها دربارهٔ هرگونه اظهار نظر منفی دربارهٔ دولت هشدار داد، او تاكید كرد دولت هیچ گونه دیدگاه منفی را در مورد جت جدید پادشاه تحمل نخواهد كرد. در سال ۲۰۰۴، سومین سال خشكسالی، سوازیلند را در معرض یك فاجعهٔ انسانی قرار داد. پادشاه خوشگذران و عشرت طلب، بی تفاوت به فرو رفتن مردم كشورش در باتلاق گرسنگی و بیچارگی در سال ۲۰۰۴ مبلغ ۲۰ میلیون دلار را برای ساخت كاخ برای ۱۱ همسرش اختصاص داد، این واقعه با محكومیت بین المللی نهادهای خیریه و سازمانهای حقوق بشری همراه بود. پادشاه سوازیلند در آگوست ۲۰۰۵ اولین قانون اساسی كشور را امضا كرد كه به موجب آن: فعالیت كلیهٔ احزاب مخالف ممنوع است و پادشاه حائز قدرت مطلقهٔ كشور است. از ۱۴ نوامبر ۲۰۰۳، آبسولوم تمبا دلامینی به عنوان نخست وزیر سوازیلند منصوب شد.
ندای سبز آزادی: اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در روز شنبه۱۲ شهریورماه و در اولین روز از اردوی تشکیلاتی سالانه خود با حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی دیدار کردند. رئیس جمهور سابق کشورمان در این دیدار توصیه هایی به دانشجویان کرد و گفت: دانشگاه نه پادگان است که در آن چون و چرا معنی ندارد و سلسله مراتب سخت برآن حاکم است و رابطه در آن فرماندهی وفرمانبری است نه توجیه کننده سیاست ها و روش ها.بلکه جایگاه نقد ونظر آزاد است، امری که حیات و تحول جامعه به آن وابسته است و شمادانشجویان مسلمان باید پیشتاز نقد باشید.
به گزارش کلمه و به نقل از سایت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران،خاتمی به فضای بسته دانشگاه نیز اشاره داشت و گفت: دانشگاهی که استاد و دانشجویش تحت فشار باشند تا فقط به یک شیوه و روال تن دهند دانشگاه مطلوب نیست. دفاع از حق و حرمت استادان بخصوص استادان آزاد اندیش واندیشمند که سرمایه های اصلی کشورند و نیز دفاع از حق، حرمت و آزادی دانشجو از هرگرایش و مرام از جمله وظایف سنگین انجمن اسلامی دانشجویان است.
اما در ابتدای این دیدار سید محمد خاتمی عید فطر را به دانشجویان تبریک گفت و افزود: بودن در میان شما برای من لذت بخش و موجب خوشوقتی است. امیدوارم در آینده شاهدگرد هم آیی های گسترده تر با حضور گرایش های مختلفی که به طور طبیعی در دانشگاه وجامعه هست باشیم و با امنیت بیشتر و هزینه کمتر بتوان صحبت و درددل کرد تا فضا وروحیه ای که به طور طبیعی در دانشگاه هست و باید باشد یعنی روحیه امید، آفرینندگی و نقد و اندیشه و خیرخواهی برای جامعه تقویت شود و به کل جامعه نیز سرایت کند.
اگر به دنبال امنیت جامعه هستیم نخست فضای نظر و اندیشه باید باز شود
به اعتقاد رئیس جمهور سابق کشور، ماکه به امنیت جامعه می اندیشیم در درجه اول باید به باز بودن فضای نظر و اندیشه (که عامل مهم امنیت پایداراست) توجه داشته باشیم. اجازه می خواهم بحث خود را از یک موضوع مهم و کلیدی و کلی آغاز کنم و از آنجا به جایگاه و نقش و مسئولیت انجمن اسلامی دانشجویان برسم .
وی بحث خود را با این پرسش شروع کرد که ما در کدام جهان به سرمی بریم؟ و سپس گفت: جهان ما فقط زمان و مکانی نیست که در آن پدید آمده ایم و زندگی روزمره مان رادر آن می گذرانیم. درست است در زمان و مکانی خاص از پدر ومادری که منحصر بفردند پابه عرصه گذاشته ایم ولی این امر به اختیار و با آگاهی ما نبوده است.
وی افزود: ما موجودات طبیعی هستیم و عوامل طبیعی که در پدید آمدن ما موثر بوده اند نیزدر اختیار ما نبوده اند. ما وجود تاریخی داریم و زمان پیدایش خود را تعیین نکرده ایم. زمان حضور ما در ادامه زمانی ست که حوادث و وقایع گوناگون تعیین کننده هویت آن هستندو نیز همه ما در خانواده و جامعه خاص خود پدید می آئیم با خصوصیاتی که دارد و هیچکدام از اینها در اختیار ما و با انتخاب ما نیست.
وی به معنای «پرتاپ شدگی» اشاره کرد و گفت: شاید معنی «پرتاب شدگی» که در پاره ای از فلسفه های جدید مطرح می شود همین باشد گرچه نتیجه ای که از آن گرفته می شود مورد قبول ما نمی تواند باشد.
وی به عاملی در وجود انسان که او را از سایر موجودات و جهان جدا می کند اشاره کرد و گفت: اما جهان ما فقط این عوامل خارج از اختیار نیست گرچه همگی در جهان ما یعنی آنچه می توانیم و باید داشته باشیم تاثیر دارند. در وجود انسان عاملی است که اورا از سایر موجودات و جهان او (یا جهان مطلوب او) را از سایر موجودات (اگر بتوان گفت که دیگر موجودات جهانی دارند) جدا می کند. آن عامل به تعبیر قرآن کریم«روح خدا» است که در کالبد انسانی دمیده شده است.
خاتمی افزود:آگاهی، اراده و آزادی و ایمان حاصل آن است و در پرتو همین عامل و فرآورده های آن است که می توان از جبر جهان یا جهانهایی که انسان را فراگرفته است رها شد.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به داستان حضرت موسی (ع) اشاره کرد و گفت: داستان حضرت موسی (ع) و برخورد با ساحران و عکس العمل فرعون که به کرات درقرآن آمده است و بسیار گویاست. هنگامی که فرعون برای مقابله با حضرت موسی جادوگران رافراهم آورد و آنان جادوهای شگفت انگیز خود را انجام دادند و حضرت موسی به اذن وقدرت خداوند عصای خود را انداخت و بصورت ماری بزرگ درآمد و همه سحرها را بلعید وآن ساحران که در واقع نخبگان و پیشوایان فکری جامعه و توجیه کنندگان نظام فرعونی بودند تصمیمی بزرگ گرفتند و به حضرت موسی ایمان آوردند فرعون برآشفت و تهدید کرد که آنان را به دردناک ترین گونه ای خواهد کشت، ولی آنان استوار برسر ایمان و تصمیم تاریخی خود ایستادند و گفتند:
قالوا لَن نُّؤْثِرَکَ عَلَى مَا جَاءنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالَّذِیفَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِی هَذِهِ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا«۷۲»
إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِیَغْفِرَ لَنَا خَطَایَانَا وَمَا أَکْرَهْتَنَاعَلَیْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى «۷۳»
هرچه (فرعون) می خواهی بکن آنچه از ما می گیری زندگی این جهان است ولی آنچه مابدست آورده ایم بسی بزرگتر و فراتر از آنست که از دست می دهیم.
میزان آدمیت آدمی به میزان آگاهی درست و انتخاب سنجیده است
خاتمی سپس افزود: آنان که خود از پایه های نظام فرعونی بودند تصمیم تاریخی گرفتند که فقط ازانسانهای آگاه و آزاد برمی آید و از تسلیم در برابر آن نظام سرباز زدند و چارچوب تحمیل شده زمان و مکان و نظام سیاسی و عقیدتی روزگار را شکستند و به جهان جدیدی وارد شدند که آن را در اثر تأمل و کسب آگاهی و با اراده آزاد خود یافته بودند یاآن را خلق کردند و امری که فطرت الهی آنان نیز به آن فرا می خواند یعنی ایشان باانتخاب خود جبر طبیعی و تاریخی و اجتماعی و جباریت سیاسی زمان را شکستند. به نظرما میزان آدمیت و شخصیت آدمی نیز به میزان آگاهی درست و اراده استوار و انتخاب سنجیده است که در فطرت آدمی نهفته است.
به اعتقاد رئیس بنیاد باران، جهان ویژه و اکتسابی آدمی ریشه در درون جان انسان دارد و بر اساس آن نیز نحوه تعاملش با جهان بیرون معین می شود و اسارت یا آزادی آدمی نیز در گرو همان جهان درونی است و این جهان آسان به دست نمی آید گرچه اکتساب آن ممکن و حتی لازم است و راه آن نیز تامل در آفاق و انفس و سرکشی در برابر اوهام و عادتهای رسوبی و به ارث رسیده و آگاهی به زمان و مکان و آگاهی از وضعیت جامعه، منطقه، جهان و تاریخ است و به خصوص اگاهی از اوضاع جهانی در روزگار ما که اجزاء جهان در ارتباط گسترده با یکدیگر و سرنوشت اقوام و جوامع به هم پیوسته تر از گذشته است امر بسیار مهمی است.
ایمان گلی است که در بوستان آزادی می روید
وی تصریح کرد: این جهان از راه آزادی در تفکر و آزادی در انتخاب راه و شیوه زندگی پدید می آید و آزادی به این معنی است که پایه و مایه شخصیت و کرامت آدمی است و از جمله ایمان گلی است که در بوستان آزادی می روید و به همین جهت است که در ادیان الهی و به ویژه در اسلام ایمان راستین و اعتقاد اصیل آن است که از راه تفکر آزاد و انتخاب آزادآدمی به دست آید و تقلید و عادت زدگی در این مورد مردود است.
خاتمی سپس این سوال را مطرح کرد جهانی که هریک از ما و به خصوص اعضاء و گروه هائی که به اختیار خود آن را پدیدآورده ایم کدام جهان است ؟ به خصوص تکیه می کنم روی گروههای انتخابی که بیشتر مختصبه زمان ماست.
وی خود به این سوال پاسخ داد و گفت: انسانهای گذشته در ایل و طائفه و عشیره و قبیله بودند ولی اینهاگروه های اختیاری نبود. امروز که بشر به حق و حقوق خود آگاهی بیشتر یافته است وخواستار حاکمیت بر سرنوشت خویش است وجود تشکل ها و گروه های اختیاری نظیر همین انجمن شما یا حزب و تشکل ها ی مدنی لازم و گریز ناپذیر است.
وی سپس به سوال نخستین خود برگشت و تصریح کرد: جهان مطلوب شما به عنوان فرد و نیز عضو گروه اختیاری چیست و چه باید باشدو نسبت شما با جهان بیرون چه جامعه ای که در آن بسر می برید و چه جامعه جهانی و کل هستی چیست؟ و وقتی به جهان مطلوب رسیدیم چه مسئولیتی نسبت به دیگران و در درجه اول جامعه خودمان داریم؟
رئیس جمهور سابق کشور افزود: اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم شما مسلمان، ایرانی، دانشگاهی و دانشجو هستید. این سکوی پرش شماست به درون جهان و جامعه ای که در آن به سر می برید و حتی می توانیدآن را عوض کنید.
خاتمی به دیدار قبلی خود با این انجمن اشاره کرد و گفت: در دیدار قبلی با اعضاء شورای انجمن کوشیدم تا معنی و مفهوم و نقش انجمن اسلامی دانشجویان را خیلی مختصر بازکنم و امروز در جمع بزرگتر شما می کوشم از زاویه ای دیگرو با توجه به مقدمه ای که عرض کردم به موضوع نگاه کنم.
باید در مسلمانی تامل کرد
وی نخستین گام را تأمل در مسلمانی عنوان کرد و افزود: باید برای درک عمیق و درست اسلام و پرهیز از عادت زدگی، خرافات و قدرت زدگی تلاش کرد.
تا وقتی ایران را نشناسیم چطور می توانیم به تحول بیاندیشیم
وی دومین گام را تأمل در حال و روز ایران و ایرانی که ظرف حضور همه ما عنوان کرد و ادامه داد: تامل در گذشته جامعه و کامروائی ها و ناکامی هایی که داشته به ویژه عواملی که سبب انحطاط درجوامعی مثل جامعه ما شده است و نیز تامل در جایگاه ایران در منطقه و جهان وامکانات معنوی و مادی که دارد و مشکلات درونی و بیرونی آن و نیز توطئه هائی که به هر حال علیه آن است. تا به اینها نیاندیشیم و آنها را نشناسیم چگونه می توانیم به تحول بیاندیشیم و هدف تحول را مشخص و به سوی آن حرکت کنیم.
دانشگاهی باید در فرآینده تحول نه تنها مشارکت داشته باشد بلکه پیشتاز باشد
وی بار دیگر سوالی جدید مطرح کرد و گفت: ما ایرانی قرن چهاردهم هجری و قرن بیست و یکم میلادی، کیستیم و چه مشکلاتی داریم؟ وچه تحولی را می خواهیم و یا باید بخواهیم و البته هر تحولی بربستر خواست واراده مجموعه ای به نام ایرانی و در ایران صورت می گیرد و دانشگاهی و جوان فرهیخته ما نه تنها می تواند و باید در فرایند تحول مشارکت و حضور داشته باشد بلکه انتظاراین است که نقش پیشتاز و نوعی رهبری را ایفا کند.
جنبش دانشجویی در متن جنبش اجتماعی معنی دارد
خاتمی تصریح کرد: جنبش دانشجویی در متن جنبش اجتماعی معنی دار و مؤثر است ودردرجه اول درک جنبش یا دست کم زمینه های آن و تحلیل درست از تحولات و وقایع منتهی به روزگار ما لازم است. در این باب به ویژه با نگاه به آنچه در یکصدسال گذشته جریان داشته، تامل شما در نهضت مشروطیت، نهضت ملی و بالاخره فراز بلند حرکت جامعه ما،انقلاب اسلامی، لازم است و نیز ژرف نگری درباره دانشگاه که ظرف حضور مؤثر شماست.
به گفته رئیس دولت اصلاحات، تاسیس دانشگاه و پیدایش بخش (یا به تسامح طبقه) دانشگاهی و دانشجو مسئله و پدیدهای متعلق به زمان ما است و می دانیم که حرکت به سوی نهادهای آموزشی جدید با نیت خیرامیر کبیر آغاز شد و بعد در دهه دوم قرن چهاردهم به خصوص با تاسیس دانشگاه گسترش یافت. اینکه این نهادها متناسب با وضع و نیاز و مصلحت تاریخی جامعه شکل گرفت یا نه؟ موضوعی است که باید درجای خود بحث شود ولی دراینکه در این مقطع تاریخی و حتی پیش از آن می بایست چنین جنبش و یا تحولی ایجاد شود یک ضرورت تاریخی و اجتماعی بود تردیدی در آن نیست.
وی احتمال داد که انگیزه بنیانگزاران دانشگاه و یا سیاست های پشت پرده، کندن جامعه از سنت و تبدیل آن به ماده خامی برای هضم در نظام جهانی سلطه باشد و افزود: البته تربیت نیروهائی که بتواند درجهان امروز جامعه را مدیریت کند و متاسفانه نه شاهد پدید آمدن مدیریت تحول آفرین بودیم و نه خواست پایه گزاران تحقق یافت. زیرا خوشبختانه دانشگاههای مااز آغاز از پایگاههای ضدیت با استبداد و استعمار بودند و هستند.
خاتمی افزود: اینها اموری است که شما پیش از همه باید به آنها بپردازید تا جهان انتخابی اتان جهان کارساز باشد.
به اعتقاد رئیس بنیاد باران، انسان به خصوص نسل روشنفکر و مسئول تا در درون خود تحول ایجادنکند نمی تواند منتظر تحول اساسی در جامعه باشد و شاید معنای آیه: « ان الله لایغیروما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم » همین باشد.
وی در ادامه با خطاب دادن اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: شما که مسلمان هستید و به مسلمانی خود افتخار می کنید باید آگاهی خود را نسبت به اسلام بالا ببرید و به متندین خدا و روح آن دسترسی پیدا کنید و به ویژه با انس به خداوند و تادب به آداب دینی دلهاتان را نورانی کنید. و ازاین راه به حقایقی برسید که با محکم ترین برهانها هم نمی توان به آن رسید گرچه تفکر واستدلال و برهان هم لازم است و انس به خداوند، پایبندی به آئین و مراسم عبودیت و دلبستگی به اخلاق و عرفان دینی امری است که برای شما بیش از دیگران لازم است.
جان خود را از آلودگی به دنیا پیراسته کنید
وی افزود: جان خود را از آلودگی به دنیا پیراسته کنید، مرادم ترک دنیا نیست. ترک دنیا ازنظر دینی مذموم هم هست ولی دنیا زدگی بد است. اینکه مراد نهائی انسان این دنیاباشد. بلکه دنیا مرکبی است راهوار زیر پای جان آدمی برای سیر به سوی کمال.
وی تصریح کرد: غرقه شدن در دنیا و غفلت از عمق هستی و آخرت بد است. خداوند در نکوهش منحرفانمی فرماید:
یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِهُمْ غَافِلُونَ «۷»
و به دنبال آن می فرماید:
أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِوَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى وَإِنَّکَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاء رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ «۸»
أَوَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُالَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الْأَرْضَوَعَمَرُوهَا أَکْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیِّنَاتِفَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ «۹»
خاتمی به معنی این آیه اشاره کرد و گفت: در اینجا سفارش می شود که از ظاهر و رویه گذر کنید و به عمق آن برسید و آن سوی آن را که آخرت است نیز ببینید و بعد دستور به تفکر و تدبر در کائنات اعم از طبیعت و ما بعد الطبیعه و دریافت نظام فاخر و محکم هستی و ساز و کار حاکم بر آن را میدهد که نشانه وجود حکمت و زیبایی خداست و بعد می خواهد که در تاریخ وتبدیل تمدن هاو نظام ها و جوامع در اثر ظلم و سیر تاریخ تدبر شود.
وی معتقد است که حاصل این تامل جهانی خواهد بود مبتنی برالف. حقیقت هستی و آغاز ازلی و انجام ابدی آن و جاودانگی حیات آدمی.ب. جانبداری از عدالت و نظام داد بنیاد انسانی و تلاش برای استقرار آن و طبعاستیز با بیداد و جریانات خوار و اسیر کننده انسان و رفتن به جهانی عاری از ستم وپلشتی.
خاتمی به دانشجویان این توصیه را کرد که دانشجوی مسلمان در همه حال باید این تامل و تحقیق را داشته باشد مبادااشتغالات روزمره از جمله سیاست (که در جای خود لازم است) شما را ازتامل عمیق،خودسازی و دست یابی به ایمان باز دارد. در این زمینه می توانید و باید از معلمان اخلاق و معرفت که بحمدالله کم هم نیستند خوب بهره ببرید. تا هم خودتان و هم دیگران را در این باب بپرورید.
وی افزود: اندیشیدن به اوضاع و احوال جهانی و جایگاه خود در این جهان، درک و دریافت مشکلات و جستجوی راه حل آنها و اینکه جامعه ما در این مرحله تاریخی نیازمند چگونه تحولی است و این تحول از چه راهی بدست می آید و مشکلات و موانع آن چیست؟
وی به موج بیداری در منطقه هم اشاره کرد و گفت: امروز ما شاهد امواج خروشان بیداری در منطقه و در میان جوامع مسلمان هستیم. همگی نیز در مسیر حذف و نفی دیکتاتوری و خودکامگی گام بر می دارند تا برسرنوشت خود مسلط شوند و این امر مبارکی است.
رئیس جمهور سابق ایران تصریح کرد: ملت ما هم دهها سال است که در این جهت حرکت کرده است. آیا افتخار آمیز نیست که بخشی از روحانیت روشن ضمیر و آگاه ما نه تنها متوجه درک این نیاز بوده است بلکه درجریان تحول نقش پیشوائی و پیشتازی را ایفاد کرده است.
وی افزود: شما «تنبیه الامه» آیت الله نائینی را ونظرات بزرگانی چون آیت الله آخوندخراسانی را ببینید. نائینی درد بزرگ را استبداد اعم از سیاسی و دینی و دومی راخطرناک تر از اولی می داند و جهتی که مورد تایید آنان است حذف استبداد است که دردوران اخیر ویرانگرترین ابزار استعمار نیز بوده است.
وی خواستار آن شد تا امروز دانشجوی مسلمان با درک این موقعیت حساس، هم نقش روشنگری و همنقش پیشتازی را در مسیر استقرار نظام مردم سالار که در آن حاکمیت با مردم و ازمردم است و در آن اندیشه و حرکت آزاداست ایفا کند. خوشبختانه درانقلاب اسلامی ما نیزامام و همه مردم خواستار جمهوری بودند اینکه نظام مورد نظر، جمهوری اسلامی پیشنهادشد نه امارت و خلافت اسلامی خود دارای نکته های فراوانی است.
اسلام با جمهوریت در تضاد نیست
وی تصریح کرد: آنچه ما و شما و به خصوص دانشگاهی مسلمان عزیز برعهده داریم حراست و حفاظت ازاین دست آورد است. وقتی میگوئیم جمهوری اسلامی، معلوم است که اسلام نمی تواند باجمهوریت در تضاد باشد.
خاتمی ابراز تأسف کرد که درمیان ما مسلمانان کسانی بودند و هستند که اسلام را در عرصه اجتماعی چنان می پنداشته اند که هیچ حق و حرمتی برای مردم قائل نیست و حاکمیت خداوند را در تعارض با حاکمیت مردم بر سرنوشت می دیدند.
عده ای انتخاب و رای مردم را امری تزئینی تلقی می کنند
دعوای ما با یک تلقی از اسلام است که هیچ شیوهای جز استبداد و خودکامگی را به رسمیت نمیشناسد
وی افزود: اینها کسانی هستند که جانشان با معیارها و شیوه های استبداد که بلای تاریخی مابوده آمیخته است و برای اسلام نیزهیچ شیوه ای جز استبداد و خودکامگی به رسمیت نمیشناسد.نه برای نظر و رای مردم اعتباری قائلند و نه مانعی دراعمال زور می بینند و دست بالا انتخاب و رای مردم را امری تزئینی به حساب می آورند.
خاتمی دعوای امروز را هم پیش و بیش از آنکه سیاسی بداند دعوا برسر دو نوع تلقی از اسلام عنوان کرد و گفت: ما باید از اسلام رحمت، اسلامی که به کرامت انسان و اسلامی که اساس استقرارحکومت عقل را رضایت مردم می داند اسلامی که به رأی افرد احترام قائل است و در یک کلام اسلامی که در روزگار ما نه تنها با جمهوریت و تمام لوازم آن سازگار است بلکه پیشنهادی جز استقرار جمهوری ندارد که در آن هم اندیشه آزاد است و هم همه شهروندان از هر آئین و گرایشی دارای حق و حرمت و حقوق شهروندی هستند، دفاع کرد. باید چنین اسلامی را شناخت و شناساند و مردم را آگاه کرد تا نقش مار را با کلمه مار اشتباه نکنند.
انجمن اسلامی بر روی انتخابات آزاد و سالم تاکید و پافشاری کند
وی به موضوع انتخابات هم اشاره کرد و گفت: درست در همین جا بگویم که باتوجه به نقش انتخابات، روشنگری در باره اهمیت انتخابات در نظام مورد نظر و پافشاری بر انتخابات آزاد و سالم و مطلوب کاری است که انجمن می تواند و باید انجام دهد واز جمله روشن کردن این مسئله که امنیت بنیادین جامعه در حضور و رضایت مردم واعتمادی که میان ملت و حکومت پدید می آید تامین می شود.
سعی کنید تا دانشگاه پایگاه آزاد اندیشی باشد
وی توصیه کرد که دانشجویان سعی کنندتا دانشگاه پایگاه آزاد اندیشی باشد. آزاد بلکه ارزش تلقی شدن پرسش روح دانشگاه است. طرح پرسش و تلاش برای یافتن پاسخ های مناسب که در فرآیند بین الاذهانی به دست می آید و آنگاه انتقال آگاهی، شجاعت، حق خواهی و آزادگی به متن جامعه امری است که مناسب ترین جایگاه آن دانشگاه است.
دانشگاه پادگان نیست بلکه جایگاه نقد و نظر آزاد است
وی افزود: دانشگاه نه پادگان است که در آن چون و چرا معنی ندارد و سلسله مراتب سخت برآن حاکم است و رابطه در آن فرماندهی وفرمانبری است نه توجیه کننده سیاست ها و روش ها.بلکه جایگاه نقد ونظر آزاد است، امری که حیات و تحول جامعه به آن وابسته است و شمادانشجویان مسلمان باید پیشتاز نقد باشید البته با دلسوزی نسبت به اسلام، اصل نظام و ایران و سرنوشت و منافع کشور.
دانشگاهی که استاد و دانشجو تحت فشار باشد دانشگاه مطلوب نیست
به اعتقاد خاتمی ، دانشگاهی که استاد و دانشجویش تحت فشار باشند تا فقط به یک شیوه و روال تن دهند دانشگاه مطلوب نیست. دفاع از حق و حرمت استادان بخصوص استادان آزاد اندیش واندیشمند که سرمایه های اصلی کشورند و نیز دفاع از حق، حرمت و آزادی دانشجو از هرگرایش و مرام از جمله وظایف سنگین انجمن اسلامی دانشجویان است.
مردمسالاری را از دانشگاه به اجتماع بیاورید
وی همچنین این توصیه را مطرح کرد که سعی کنید در فراگرفتن دانش وکسب مهارت های لازم و ژرف نگری در هر رشته ای که هستید نمونه و الگو باشید.بکوشید تا مردم سالاری را درمحیط دانشگاه و در جمع و اجتماعاتی که دارید تمرین و از آنجا به کل جامعه منتقل کنید
در ابتدای این دیدار آقای حسین حمدیه دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با اشاره به فضای دانشگاه و جامعه در شرایط کنونی مسائل و دغدغه هایی را بیان کرد. در پایان نیز اعضای انجمن اسلامی دانشجویان نماز ظهر و عصر را به امامت سید محمد خاتمی اقامه کردند.
ندای سبز آزادی - انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان طی بیانیه ای مسئولیت ترک برداشتن سی و سه پل را متوجه مدیران استان و دولتمردان فعلی دانست و شرایط آثار طبیعی و تاریخی کشور را فاجعه بار عنوان کرد.
به گزارش ندای سبز آزادی در این بیانیه آمده است: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی جهان از تمدن ویژه ای برخوردار است . بسیاری از مناطق مرکزی شهر همانند یک موزه ، مجموعه ای از هویت تاریخی فرهنگ ملی ایران و اسلام را در بردارد .
پروژه قطار شهری اصفهان که می توانست با تطبیق ساختارهای مدرن شهری با فرهنگ و تمدن بومی در ارتقاء جایگاه این شهر مؤثر واقع گردد با اتخاذ سیاست های غلط و بی توجهی صریح مسئولان شهری می رود تا به به فاجعه ای برای هویت تاریخی اصفهان تبدیل گردد . هنگام بررسی طرح های امکان سنجی عبور قطار شهری از مناطق مختلف اصفهان ، بارها هشدار های کارشناسی از طرف دلسوزان و متخصصان به شهرداری ارائه گردید که با کمال تأسف مورد توجه قرارنگرفت .
این بیانیه همچنین می افزاید: چندین و چند بار از طرف ائتلاف سازمان های مردم نهاد شهر اصفهان در مورد عبور از چهارباغ این قدیمی ترین معبر شهری هشدار داده شد این ائتلاف چهارده گانه به صورت های گوناگون در مورد عواقب لجاجت سازمان قطار شهری اصفهان اخطار داد و این سازمان با نا دیده انگاشتن حکم توقف حفر تونل که در پی شکایت متولیان دلسوز به نمایندگی وکیل مردم دوست اصفهان جناب آقای دادخواه صادر گردیده بود به کار حفاری به صورت مخفی و غیر قانونی ادامه داد که نتیجه آن انحراف دستگاه TBM تخریب رمپ سی و سه پل و ایجاد حفره بزرگی در کنار ضلع جنوبی آن شد .
با قفل شدن دستگاه حفاری در تونل به دلیل انحراف میلیاردها تومان خسارت به وجود آمده که می بایست به هزینه مردم اصفهان و کشور جبران گردد .علاوه بر آن بر اساس نظر کارشناسان چاره ای جز تغییر محل ایستگاه قطار شهری در منطقه سی وسه پل وجود نداشته که ضمن کاهش کارآمدی قطار شهری از نظر محل خروج مسافران از ایستگاه هزینه های جدیدی را بر پروژه تحمیل نموده است. تداوم طرح قطار شهری نیز خود بر هزینه آن، ترافیک شهر و تداوم تخریب محل افزوده است و اکنون فاجعه به حد نهایت خود رسیده است و بی توجهی به حفظ آثار ملی لکه سیاهی را برای مسئولین شهری اصفهان رقم زده است .
ترک برداشتن بدنه اصلی پل با هیچ یک از این خسارات قابل مقایسه نمی باشد. جای بسی شوربختی است که مسوولین شهری اصفهان اعم از شهردار و شورای شهر حاضر به پذریش مسئولیت تصمیم گیری های خطا در اجرای طرح قطار شهری نمی باشند. انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان ضمن اعلام شرایط فاجعه بار حفظ آثار ملی و طبیعی در کشور اعلام می دارد بدون تردید اعضای شورای شهر و شهرداری اصفهان مسئولیت تاریخی بروز این فاجعه را به عهده داشته و گذشت زمان این بی مسئولیتی را از ذهن ملت ایران پاک نمی گرداند و پیشنهاد می کند شورای شهر و شهرداری با انتخاب کارشناسان متخصص و با همکاری سازمان های مردم نهاد نسبت به تغییر مسیر قطار شهری در چهارباغ و سی و سه پل اقدام نمایند .
ندای سبز آزادی: میثم آزادی، افسر وظیف قرارگاه مرکزی نیروی انتظامی تهران روز جمعه توسط ماموران امنیتی در محل خدمتش بازداشت و به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.
دلیل بازداشت آقای آزادی هنوز معلوم نیست.
وی پیش از آغاز خدمت، فعال دانشجویی و مدیر مسئول نشریه اورمو بوده است.
گفتنی است، از دو هفته پیش تاکنون دهها نفر در ارتباط با اعتراض هایی که نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه صورت می گیرد، در ارومیه، تبریز، اهر و اردبیل بازداشت شده اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی به خوبی اجرا نشده است، گفت: اگر اصل ۴۴ قانون اساسی به خوبی اجرا میشد، مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور از سوی دولت تعیین نمیشدند.
به گزارش خانه ملت، “مصطفی رضا حسینی قطبآبادی” با انتقاد از حمایتهای همه جانبه دولت از صنایع خودروسازی کشور گفت: دولتی بودن صنایع خودروسازی کشور و حمایت همه جانبه دولت از آن، شرایط این صنعت را به وضعیت کنونی رسانده است.
نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی افزود: خصوصی سازی در صنایع خودروسازی کشور و اجرای اصل ۴۴ تا به امروز اجرا نشده است و موضوعهای مطرح شده در این زمینه غیرواقعی و شعارگونه است.
وی با بیان اینکه این چه خصوصی شدن است که همه سطوح میریتی دو خودروسازی بزرگ کشور از سوی دولت تعیین میشوند، تصریح کرد: اگر اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا میشد و دو شرکت بزرگ خودروسازی در اختیار بخش خصوصی قرار میگرفت، مدیران این دو شرکت در تمام سطوح از سوی دولت انتصاب نمیشدند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم تأکید کرد: وضعیت کنونی و حمایتهای همهجانبه دولت از دو خودروساز بزرگ کشور موجب فرار سرمایهها از این صنعت و تحمیل محصولات بیکیفیت به مردم شده است.
«محمد مهدی» کودکی ۱۲ ساله، به دلیل تقلید از یکی از سریالهای ماه رمضان هفته گذشته خود را حلق آویز کرد و بعد از یک هفته ماندن در کما، جانش را از دست داد.
«می خواهم روح شوم و ببینم بابا و مامان راجع به من چه میگویند».
به گزارش همشهری آنلاین، این آخرین جملهای بود که محمد مهدی قبل از شروع بازی مرگبارش به زبان آورد. او سهشنبه هفته گذشته وقتی خودش و برادر ۶ سالهاش را در خانه تنها دید، تصمیم گرفت همانند سریال مورد علاقهاش تبدیل به یک روح شود و به مکانهای مورد علاقهاش سر بزند، غافل از اینکه بازی او سرنوشت شومی بهدنبال خواهد داشت.
بعد از ظهر سهشنبه گذشته، هیچگاه از یاد پدر محمدمهدی نخواهد رفت. زمانی که او سر کار بود و وقتی همسرش برای خرید خانه را ترک کرد، بچهها در خانه تنها ماندند. او توضیح میدهد: «محمدمهدی» و برادر ۶سالهاش مشغول بازی بودند که پسر بزرگم ناگهان تصمیم گرفت، به تقلید یکی از سریالهای ماه رمضان تبدیل به روح شود. او به برادر کوچکش گفت که میخواهد وقتی روح شد، به محل کار من و نزد مادرش و همسایهها برود و ببیند ما راجع به او و کارهایش چه میگوییم. برای همین به میله بارفیکسی که برای ورزش کردن بچهها در خانه نصب کرده بودیم، یک روسری را قلاب کرد و سرش را داخل آن قرار داد و ناگهان حلق آویز شد. چند ثانیه بعد هم روی زمین افتاد و از هوش رفت.»
«محمدمهدی علاقه زیادی به یکی از سریالهای ماه رمضان داشت و جانش را هم سر تقلید از این سریال گذاشت.» این را پدر محمدمهدی میگوید. وی میافزاید: «پسرم بیشفعال بود و فیلمها و سریالهایی را که میدید، تاثیر زیادی در او میگذاشت. دست آخر هم تقلید از یکی از همین سریالها کار دستش داد و ما را داغدار کرد.»
پدر داغدار میگوید: «ساعت حدود ۴:۳۰ بعدازظهر سهشنبه بود که پسرم را به بیمارستان رساندم و او تا یکشنبه شب هفته جاری در آنجا بستری بود. در این مدت خیلیها امیدوارمان کردند که او به زندگی بر میگردد اما دوشنبه، دکترش گفت که داروهایی که به او تزریق کردهاند جواب نداده و او دچار مرگ مغزی شده است. وقتی این خبر را به ما اعلام کردند، دنیا روی سرمان خراب شد. باورم نمیشد پسرم را به خاطر تقلید از یک سریال از دست داده باشم. پسری که هنوز هم صدای خندهها و شیطنتهایش در گوشم میپیچد.
با این حال او مرده بود و بهترین کار در آن لحظه اهدای اعضای بدنش بود. به همین دلیل با اهدای اعضای او موافقت کردیم و پسرم برای انجام آزمایشهای نهایی درخصوص مرگ مغزیشدن و عمل پیوند اعضا به بیمارستان مسیح دانشوری انتقال یافت. او ادامه میدهد: «در همه جای دنیا وقتی سریالی تخیلی و آمیخته با خرافات از تلویزیون پخش میشود قبل از آن هشدار داده میشود که این سریال را مثلا بچههای ۱۲ساله و کمتر از آن تماشا نکنند اما متأسفانه در شبهای ماه رمضان وقتی چنین سریالی از تلویزیون پخش میشد، هیچ هشداری به خانوادهها داده نمیشد و به همین دلیل قصد دارم از صدا و سیما و سازندگان این سریال شکایت کنم.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر