هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

Latest News from Iran Green Voice for 10/25/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی: مراسم ترحیم استاد احمد قابل، امروز پنجشنبه از سوی خانواده و دوستان و همفکران این پژوهشگر دینی در مسجد النبی مشهد برگزار می شود.

در همین حال مراسم ترحیم دیگری صبح جمعه در حسینیه انصار الحسین برگزار خواهد شد. 

بدنبال درگذشت استاد احمد قابل، روزنامه های رسمی از درج  پیام تسلیت جمعی از دوستان و همفکرانش جلوگیری کردند. 

روز گذشته، مراسم تشییع و تدفین استاد احمد قابل در مشهد با حضور جمع کثیری از مردم  و شخصیت های سیاسی و مذهبی در کمال آرامش و نظم برگزار شد. 

 استاد قابل پس از یک دوره طولانی درمان و عمل جراحی در تهران و مشهد و در حالیکه دوران نقاهت را میگذراند، با وخیم شدن حالش از  شنبه هفته پیش ۱۵ مهر از منزل به بیمارستان قائم مشهد منتقل شد و در بخش داخلی اورژانس بیمارستان قائم مشهد و روز چهارشنبه اتاق آی سی یو این بخش بستری بود. از روز چهارشنبه پزشکان احتمال بروز مرگ مغزی می دادند . ظهر امروز دوشنبه اول آبان ماه استاد قابل در سن ۵۵ سالگی درگذشت.‏  

این پژوهشگر دینى، جانباز جنگ تحمیلی و از انقلابیون و بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی بود، از نیمه ی دهه ۷۰ به علت انتقادهاى بى پروا و مشفقانه اش ، بارها هدف سرکوب و برخورد امنیتی و قضایی قرار گرفت. بارها به زندان رفت و رفتار غیرانسانی و ضدقانونی را تجربه کرد. ازجمله در سال ۱۳۸۰ و ۸۱ که ۱۲۵ روز در بند امنیتی ۲۴۰ اوین در انفرادی گذراند.

به گزارش رسیده به ندای سبز آزادی، متن زیر آگهی ترحیم استاد احمد قابل است که با کارشکنی مسئولان روزنامه خراسان و فرمانداری مشهد از انتشار در روزنامه های رسمی مشهد بازمانده است. 

متنی که جمعی از فعالان مدنی، سیاسی و مذهبی برای عرض تسلیت و تسلی دل خانواده داغدار قابل و اعلام برنامه مراسم ختم آن مرحوم تهیه کرده بودند ولی برخلاف رسم مرسوم انتشار آگاهی تسلیت و ترحیم در روزنامه ها، ممنوع الدرج شد :‏

اوست پایدار

درگذشت اندیشمند بزرگ وفقیه نوگرا، استاد احمد قابل، برای جامعه فرهنگی ودینی ما ضایعه ای

جبران ناپذیراست. زنده یاد قابل با تلاش گسترده واجتهاد نوین خویش توجه بسیاری از دردمندان ودینداران ومتفکران را نسبت به لزوم بازنگری برخی مبانی نظری دینی ، واستخراج وتصفیۀ منابع فرهنگی برای ارائه معارف جان بخش اسلامی به عرصه جهانی در عصر انفجار اطلاعات، جلب نمود.استاد قابل ازآزادی انسان وعقلانیت دینی و عدالت اجتماعی ومهربانی وزندگی مسالمت آمیزبا انسانها دفاع می کرد. توصیۀ او این بود که در داوری ، انصاف را رعایت کنیم واز انحصارطلبی و کاربرد خشونت بپرهیزیم . او به راستی مدافع آزادی و عقلانیت در همه شئون اجتماعی بود.

با اندوه و درد فراوان، وبا عرض تسلیت به خاندان محترم قابل ، وتمنای شکیبایی واجر برای آنان از درگاه یزدان پاک ، و طلب غفران ورحمت الهی برای آن عزیز،ازهمه دوستان وهمفکران برای حضور در سوگواره های صبح و عصر پنجشنبه 4/8/91 در مسجدالنبی خیابان کوهسنگی ، وصبح جمعه 5/8/91 درحسینیه انصارالحسین میدان ده دی مشهد، دعوت به عمل می آوریم.

طاهر احمدزاده – ناصر آملی – مرتضی اشفاق – ناصر اشکیانی – ابوالفضل بازرگان – عماد الدین باقی - نوید بازرگان – حسین بنی اسدی – غلامعباس توسلی – علی اکبر ترابیان- محمد توسلی – حسین ثاقب – صادق جوادی حصار – منصوره جورابچی – ابوالفضل حکیمی – حمید خجسته رحیمی – ابراهیم خدادادی – هاشم خواستار- مصطفی درایتی – محمود دل آسایی – علی رجبی – محمد جواد رحیمیان - مجتبی روحانی – اعظم زارعیان – علی اکبرسرجمعی – سونا سرداری- علیرضا شفیعیان – هاشم صباغیان – علی طهماسبی – حسن عبایی – مهدی عبایی – حامد علوی – زهره علوی – علی اصغر غروی – احمد فخرعالمی – غفار فرزدی – محمد کارخانه چین – محمد علی گرجستانی – محمد علی گندمی - بیژن گل افرا – محسن محققی – مصطفی مسکین – مهدی ممکن – جمشید منصوریان – خسرو منصوریان – علی مومنی – لطف الله میثمی – امیر میرخانی – حمید وطن خواه – محمد هادی هادی زاده یزدی – حمید همت آبادی – ابراهیم یزدی.


 


 

ندای سبز آزادی – محمد صادقی: با نگاهی به فحوای پاسخ صادق آملی لاریجانی به نامه احمدی نژاد به نظر می رسد احمدی نژاد باید از این که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نه براساس "قانون"، بلکه براساس "مصلحت سنجی" و سیاسی کاری های رایج عمل می کند راضی باشد؛ چرا که اگر رئیس قوه قضائیه ایران می خواست که به توصیه محمود احمدی نژاد در نامه جنجالی وی برای التزام عملی به قوانین جمهوری اسلامی ایران جامه عمل بپوشاند به جای پاسخ مکتوب به نامه وی می توانست همین امروز محمود احمدی نژاد را راهی اوین کند؛ البته نه برای سرکشی و بازدید از زندان اوین بلکه به جرم انتشار محتوی سند "خیلی محرمانه" قوه قضائیه که براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران "جرم" تلقی می شود. جرمی که با توسل به آن 13 سال پیش روزنامه سلام به اتهام انتشار سند محرمانه وزارت اطلاعات به محاق توقیف رفت و فاجعه 18 تیر 78 در کوی دانشگاه تهران را آفرید.

همچنین بنابر ادعای رئیس قوه قضائیه در نامه ی چهارشنبه ی خود، طرح مطالب "خلاف و کذب" از سوی احمدی نژاد نسبت به رئیس قوه قضائیه اتهام دیگری است که اگر لاریجانی مصلحت سنجی را کنار بگذارد می تواند احمدی نژاد را چند صباحی راهی بازداشتگاه اوین نماید.

 

بازی بزرگ و ادامه دار احمدی نژاد

در روزهایی که احمدی نژاد و یارانش تحت شدیدترین حملات از سوی حامیان سابق و دشمنان فعلی خود در مجلس، قوه قضائیه، سپاه پاسداران، سازمان بازرسی، رسانه ها و احزاب اصولگرا، امامان جمعه و اطرافیان رهبری قرار دارد و اختلاف میان قوای سه گانه به بالاترین حد خود از بدو شکل گیری جمهوری اسلامی رسیده، خط جدید آتشی میان سران قوای مجریه و قضائیه جمهوری اسلامی گشوده شده و به نظر نمی رسد که به این زودی خاموش شود. این جدال قدرت که از سوی اصولگرایان «بازی بزرگ و ادامه دار احمدی نژاد» خوانده می شود ممکن است تا روزهای آینده بازیگران دیگری را به میان آورد و اتفاقات عجیبی را در سپهر سیاست ایران رقم زند.

 دو روز پس از انتشار نامه جنجال برانگیز محمود احمدی نژاد خطاب به صادق لاریجانی و متهم کردن بالاترین مقام قضایی کشور به "قانون گریزی" و "مصلحت سنجی"، این بار رئیس قوه قضائیه بود که طی دو مرحله به آتش توپخانه دولت علیه قوه قضائیه واکنش نشان داد و احمدی نژاد را به "فهم ناصحیح از قانون" متهم کرد.

صادق لاریجانی چهارشنبه در گفتگویی اعلام کرد که «برخلاف میل باطنی‌ام بزودی پاسخ حقوقی و مستدل به دعاوی مطرح‌شده در نامه اخیر رئیس‌جمهور خواهم داد.» او گفت که «تقریبا تمام آنچه را که در این نامه به قوه قضاییه نسبت داده شده، خلاف می‌دانم و اعلام می کنم این تصور که رئیس‌جمهور نظارت بر دیگر قوا را حق خود بداند تصور کاملا باطلی است.»

رئیس قوه قضاییه البته پاسخ قاطعی هم به بند آخر نامه احمدی نژاد که در آن اعلام کرده بود به زودی از زندان اوین و برخی از دادگاه های بازدید و گزارش آن را به ملت و رهبری ارائه خواهد کرد، داد و گفت: «باتوجه به نامه اخیر و شرایط پیش آمده به هیچ وجه بدون هماهنگی اجازه بازدید از زندان اوین داده نخواهد شد.»

در ادامه این "به زودی" وعده داده شده از سوی صادق لاریجانی برای پاسخگویی به نامه احمدی نژاد زودتر از آن چه فکر می  شد فرارسید؛ تنها ساعاتی پس از اظهارات شفاهی رئیس قوه قضائیه درباره نامه ی احمدی نژاد این بار با انتشار نامه ای خطاب به رئیس قوه مجریه درصدد پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد خطاب به خود و دستگاه تحت مدیریتش برآمد.

 

حکایت سلطانی که اموال مردم را غصب می کرد

صادق لاریجانی در آغاز نامه خود که می گوید برای ماندن در "ذاکره تاریخ" نوشته است با کنایه به افشای نامه خیلی محرمانه خود توسط احمدی نژاد نوشته است: «نامه شما را همزمان با انتشار در رسانه ها دریافت کردم»!

وی به اختلافات و درگیری های گذشته خود با رئیس قوه مجریه نیز اشاره کرده و گفته است: «مدّت مدیدی است که در مقابل حملات غیرمنطقی و غیرقانونی و نسبت‌های خلاف واقع شما به قوه قضائیه و مسئولان آن، سکوت اختیار کرده‌ام.»

رئیس قوه قضائیه حکایت احمدی نژاد را حکایت "سلطانی" دانسته که «اموال و املاک مردم را غاصبانه تصرف کرده بود و به ملک خود منضم ساخته بود و به همه می‌گفت چرا رعایت ملک سلطان نمی‌کنید!!»

لاریجانی در نامه خود به حمایت تلویحی اعضای شورای نگهبان از نظرات خود هم تاکید کرده و گفته است که «اینجانب به همراه اکثریت قریب به اتفاق اعضای محترم شورای نگهبان که مسئولیت تفسیر قانون اساسی را بعهده دارند و داستان آن خواهد آمد، معتقدیم تفسیر مسئولیت اجرا و تعمیم آن به همه قوا آنگونه که شما معتقدید، خطاست.»

او همچنین از احمدی نژاد پرسیده که «با این وجود بفرمایید به چه منطقی اینجانب باید به فهم شما از قانون اساسی تمکین کنم؟!» و «چرا و به چه مجوّزی به خود حق می‌دهید در مقابل رأی تفسیری شورای نگهبان تمکین ننمایید.»

صادق لاریجانی در ادامه به بخش هایی از نامه احمدی نژاد خطاب به خود اشاره می کند؛ آنجا که رییس قوه مجریه خطاب به او گفته بود: «چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانید. اگر این نگاه بر کل فعالیت‌های قوه قضاییه حاکم باشد آیا نمی‌شود تصور کرد که برخی از اصول قانون اساسی و حقوق اساسی مردم با مصلحت‌اندیشی و تشخیص شخصی در قوه قضاییه متوقف شده و یا نادیده انگاشته می‌شود.» رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چنین پاسخ داده است: «البته این نسبت خلافی است که داده اید، بنده هیچگاه نگفته‌ام که اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانم، بلکه بر عکس مصلحت اندیشی بنده، دقیقاً در راستای تحفظ بر اجرای دقیق قانون اساسی و ممانعت از دخالت‌های بیجا و خارج از حدود قانونی بوده است، و اگر آن زمان کسی در این تردید داشت، اکنون با رفتارهای نامتعارف و نامه‌پراکنی‌های علنی، دیگر در این نکته کسی تردید نمی‌کند.»

لاریجانی که گفته: «من از قرائت‌ها و تفسیرهای شما انگشت به دهان می‌مانم» در ادامه افزوده است: «شما براساس این فهم ناصواب مجموعه قوّه قضاییه را که به نصّ قانون اساسی مرجع تظلّمات و رسیدگی عادلانه به منازعات است، زیر سؤال برده‌اید. از این کار چه کسانی سود می‌برند؟ این همان صیانت از قانون اساسی است که بدان سوگند یاد کرده‌اید؟»

 

"هیئت نظارت بر قانون اساسی" آغاز درگیری ها

اولین تقابل آشکار میان دو قوه مجریه و قضائیه در اسفند سال 90 شکل گرفت آن جا که صادق لاریجانی در جمع مسئولان عالی قضایی در واکنش به تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی از سوی محمود احمدی نژاد گفت که «این مساله با توجه به بحث نظارت و پایش این هیات درخصوص تمام دستگاه‌ها بحث درست و قابل قبولی نیست چرا که قانون اساسی به اصل تفکیک قوا نظر دارد و هیات نظارت بر قانون اساسی آن‌گونه که بخواهد بر تمام دستگاه‌ها نظارت کند، خلاف قانون اساسی است.»

آملی لاریجانی در آن زمان به دولت هشدار داد که «قوه قضاییه اجازه ورود بازرسان و اعضای این هیات به دستگاه قضایی را نخواهد داد.»

با این حال به نظر می رسد رئیس دولت با علم به اینکه نظام مجبور است با او مدارا کند همچنان می تازد . رهبر نظام هم که آبروی خود را برای قوام بخشیدن به او گرو گذاشت، اکنون می داند که هر گونه اقدام علیه او، حیثیت خودش را خدشه دار می کند .

اما با وجود این اظهارات در 8 فروردین 91 احمدی نژاد که در سال 84 هیئت نظارت بر قانون اساسی تشکیل شده از سوی محمد خاتمی رئیس جمهور وقت را منحل کرده بود این بار طی فراخوانی از حقوقدانان و صاحبنظران خواست در امر نظارت بر اجرای اصل 113 قانون اساسی که او را برتر از دیگر قوا قرار می دهد یاری دهد. در اطلاعیه دفتر وی از مردم هم خواسته شده موارد تخلف را گزارش دهند.

دو هفته قبل از آن در 22 اسفند 90 سخنگوی شورای نگهبان هم از اقدام احمدی نژاد به عنوان "تشکیل محکمه قانون اساسی" یاد کرده و آن را "خلاف قانون" دانسته بود.

اما علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد که اینک در زندان اوین به سر می برد در آن زمان در نشست خبری خود درباره اینکه آیا شورای نظارت بر قانون اساسی با وجود مخالفت سخنگوی شورای نگهبان به فعالیت های خود ادامه خواهد داد یا نه، اعلام کرد که «شورای نظارت بر قانون اساسی علی رغم مخالفت سخنگوی شورای نگهبان به فعالیت خود ادامه می‌دهد زیرا این موضوع در حیطه اختیارات شورای نگهبان نیست.»

و این سرآغاز درگیری ها میان قوای مجریه و قضائیه بر سر اصل 113 قانون اساسی و اختیارات رئیس جمهور بود که تا امروز نیز ادامه یافته است.

 

اتحاد اصولگرایان علیه محمود احمدی نژاد

اما واکنش ها به نامه محمود احمدی نژاد که طی دو روز گذشته جنجال های بسیاری را به همراه داشت در نوع خود جالب توجه است.

تارنمای الف وابسته به احمد توکلی منتقد سنتی روسای جمهوری ربع قرن اخیر ایران با انتشار یادداشتی درباره نامه رئیس دولت دهم خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: «یکی از روسای قوا کشور با مفروض‌ گرفتن اختیاراتی فراقانونی، قانون اساسی را به نحوی تفسیر کرده‌اند که ممکن است بر اساس آن شائبه دیکتاتوری و دخالت در امور دیگر مسئولین کشور به وجود آید.»

در این یادداشت با اشاره به تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 قانون اساسی که رئیس جمهور را ملزم به اجرای قانون اساسی کشور کرده، نوشته است: «بر اساس تفسیر شورای نگهبان رئیس جمهور حق ندارد با استناد به اصول 113 و 121 قانون اساسی متعرض صلاحیت سایر قوا و یا نهادها که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی بر عهده آنها نهاده شده است بشود و در رابطه با عملکرد آنها از این جایگاه قضاوت نماید.»

یادداشت "الف" همچنین می گوید که بر اساس «نظریه شورای نگهبان رئیس جمهور صرفاً مسئولیت اجرای قانون اساسی در محدوده قوه مجریه (البته به استثناء مواردی که به طور مستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری قرار دارد) را بر عهده دارد.»

 

مکارم شیرازی: نامه نگاری مسئولان حرام است

از سوی دیگر آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید همسو با حکومت جمهوری اسلامی، چهارشنبه در درس خارج فقه خود، به نامه نگاری‌های دولت و قوه قضائیه واکنش نشان داد. او نسبت به عواقب هرگونه تنش آفرینی هشدار داد و آن را "حرام" اعلام کرد.

این مرجع تقلید شیعه خطاب به سران قوا گفت: «مسائل غیر اصلی و فرعی را رها کنید، نامه رد و بدل نفرمایید، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم و تحریم ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی بروید و برای حل آنها اقدام کنید.»

 

کیهان: احمدی نژاد می خواهد قانون اساسی را دور بزند

روزنامه کیهان نیز که از سوی نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود نیز یک روز پس از انتشار نامه محمود احمدی نژاد در سرمقاله خود نوشت: «این چندمین بار است که حیثیت حقوقی و احترام جایگاه ریاست جمهوری، هزینه ایجاد حاشیه امن برای متهمان احضار شده یا حکم گرفته می شود.»

کیهان بر اساس تفسیر خود از قانون اساسی نوشت: «روشن است اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و درباره آن باید سوگند یاد کند، به مفهوم مسئولیت و تکلیف ساقط نشدنی در حوزه اختیارات وی در قوه مجریه است و منطقا نمی توان به نحوی اجتهاد مقابل نص کرد که منجر به نقض استقلال قوا و در واقع نقض و دور زدن قانون اساسی شود.»

 

کیش احمدی نژاد به برادر رقیب سرسخت خود

از دیگر حامیان سابق محمود احمدی نژاد که چند صباحی است به صف مخالفان وی پیوسته و به نامه جنجالی وی خطاب به لاریجانی واکنش نشان داده است می توان به بسیج دانشجویی، تشکل شبه نظامی وابسته به سپاه که در داخل دانشگاه ها فعالیت می کند اشاره کرد.

این تشکل با انتشار بیانیه ای که امضای بسیج دانشویی هشت دانشگاه بزرگ کشور را ذیل خود دارد خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی نوشته است: «وضعیت حاضر در سیاست کشور، فضای دیگری است. اختلافات مسئولین به جای این که از مجاری قانونی و پیش‌بینی شده، رفع گردد، به جامعه کشانده می‏‌شود. این فضای اختلاف درون مسئولین نظام، غیر از این که بساط نارضایتی مردم و دلبستگان انقلاب را فراهم آورد، چیز دیگری ندارد.»

امیر محبیان از تحلیلگران سیاسی اصولگرا و نزدیک به موتلفه اسلامی اما بازی احمدی نژاد را "بازی بزرگ و ادامه داری" دانسته و گفته است: «بازي احمدي‌نژاد اگر در گام‌هاي اوليه خود موفق شود و تحت كنترل قرار نگيرد قرار است افراد شناخته‌شده زيادي را به مرور در بر بگيرد.»

این چهره شاخص اصولگرا معتقد است که «احمدي‌نژاد با اين اقدام كوشيده است در صحنه شطرنج ايران، رئيس قوه قضائيه و برادر يكي از رقباي سرسخت خود را كيش دهد. با اين حركت احمدي‌نژاد خواسته است يك بازي دو سر برد براي خود و دو سر باخت براي رئيس قوه قضائيه را سامان دهد.»

البته نباید از یاد برد که در این بازی، رهبر جمهوری اسلامی به شکا ناگزیر، در کنار رییس قوه قضاییه می ایستد؛ چرا که برگزیده ی خود اوست. نزاع رییس دو قوه، عمقی فراتر از نامه نگاری علنی دارد: نزاع باندهای قدرت بر سر کسب امتیاز بیشتر از قدرت دولت نفتی در جمهوری اسلامی.


 


نسرین ستوده، فعال حقوق بشر در بند که از هفته ی پیش دست به اعتصاب غذا زده بود در پی وخامت حالش به بهداری این زندان منتقل شده است.

به گزارش  کلمه، نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل محبوس در بند زنان زندان اوین که از هفته ی پیش دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بود دو روز پیش در پی وخامت حالش به بهداری این زندان منتقل شده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، هفته ی گذشته با اعلام خبر اعتصاب غذای وی در زندان گفته بود: من خیلی اصرار کردم که از اعتصاب غذا صرف نظر کند اما می گفت من هیچ کاری اینجا از دستم بر نمی آید و آخرین راه اعتراض برای من همین اعتصاب غذا است. شما تصور کنید یک وکیل لایحه ی دفاعیه ی خودش را که دادسرا خواسته محاکمه کند، ناچار شده روی یک دستمال کاغذی بنویسد و آن را هم ازش گرفته اند به عنوان یک کار غیرقانونی و از آن تاریخ ملاقات حضوری بچه ها را قطع کردند. من نگران همسرم هستم، او در حال حاضر هم از شدت ضعف و لاغری قیافه اش درست قابل شناسایی نیست برای کسانی که در این مدت او را ندیده اند چه برسد از این به بعد.

وی در تشریح اعتصاب غذای همسرش گفته بود: ما از اول همواره مشکلاتی داشتیم درباره ی ملاقات ها و احضارها و تهدیدها، خصوصا روی خانواده که طبعا حساسیت همسر من است و در حال حاضر مدتی است که این فشارها بیشتر شده و تمرکز آن را بر روی بچه های ما گذاشتند. دخترم را ممنوع الخروج کردند و اخیرا از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تماس گرفتند در رابطه با آن ممنوع الخروجی ما را شفاها احضار کردند، که همسرم از این هم خبر دار شد. از طرفی ملاقات های حضوری ما هم بیش از سه ماه است که توسط دادستانی قطع شده، ملاقات های کابینی ما را هم به روزهای چهارشنبه تبعید کردند که مانند بقیه روزهای یکشنبه نباشیم تا اینگونه بتوانند ما را منزوی کرده و تحت کنترل داشته باشند. از سوی دیگر دختر من روزهای چهارشنبه ۴ ساعت درس ریاضی دارد که منطقا نمی تواند هر هفته غیبت کند و از اول مهرماه فقط یک بار توانسته به دیدن مادرش بیاید. و وقتی که مهراوه نمی آید رفتن ما بی او کمی سخت و تلخ است. تقاضا کردیم که روز را تغییر بدهند، درخواست کردیم مثل بقیه یکشنبه باشد و یا هر روز دیگری غیر از این روز که مخالفت کردند. مشکل دیگر هم بحث تلفن است که ۱۸ ماه است تلفن های زندانیان سیاسی قطع شده و این بی خبری برای یک مادر در طول هفته آزار دهنده است.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است و در دادگاه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و به جرم تظاهر به بی حجابی به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

 


 


محمد علی شيرزادی

رفتی، آرام و بی صدا، بسان تنهاييِ مرگِ جندب بن جنانه غفاری در تبعيدِ  بيابانِ  َربَذه ، نه آنگونه که نامه هايت بسان غرشِ حنجرهِ  اباذر درحجاز ، ايوان و گنبدِ کاخِ الخضراءِ اموی را در شام به لرزه مي افکند. رفتی، آرام و شرمگين که بيش از اين توان نداشتی برای ما انبوهِ کرکسانِ تماشا کمی بيشتر دليرانه روشنگری کنی . چون شمع اشک در اشک آب شدی و تابيدی بر ما و اين سرای تاريک و ما مسخ شدگانِ روزگارِ نکبت، چيزی جز سايه بر ديوار نيافکنده ايم .

ای دوست، کاشکی ما را با خود ميبردی از اين باغِ سنگیِ دلگير که برساقه و شاخسارهایِ خشکيده آن قفل هایِ بسته نذری، آذين بسته ايم. ما جا ماندگان دائمیِ تاريخ اينک نيز بازمانده ايم. اما رفتن تو رسيدن بود، نه بسان رفتنِ کالبد هايی که با رفتن می پوسند  و غرق در عدم  ميشنوند. تو قابل بودي و درد اسارت ميان قابيل ها تو را از اين کره رنج با خود برد، و ما تنها شديم و دانستيم بدون تو برای درک مفهومِ شهامت چقدر کم خواهيم داشت. تو از بيماری که چون خرچنگ بر پيکرت افتاده بود رها شدی و هم از درد غصه بی عاری ما شفا يافتی . رفتی به حجله ای که درسِ عشق بازی اش را نيک از بر داشتی و اينک در وادیِ عند ربهم يرزقون تو شاهدی بر ما و تاريخ. برادر رميده از ما و اين دشت بی وفايی ، چه باک که تو را شهيد بنامم و مگر زندگی ات شهادتی نبود برای همه ستم هایِ گرانسنگی که بر گردهِ اين رعيتِ استبداد زده رفته است.

چگونه بودن و چگونه رفتنَ ت را بي شک  زمانه قضاوت خواهد کرد  نه واعظان اسلامِ نابِ نفتیِ نفاق که در آن تاريک انديشانِ نور ستيز،  مزد دلاوری های دفاع از خاکِ ميهن ات را با غل و زنجير و حبس  پاسخ دادند اما تو مدال های افتخارت را ميان نخاع  و ستونِ مهره هايت پنهان کرده بودی تا سردارانِ دل از حق الناس بريده، به پرهای طلائیِ نقابِ کلاه و ستاره های بی فروغِ شانه هایِ ظلمت زده خويش دل خوش داشته باشند و با چکمه هایِ غصب، بر حق خلق پای بگذارند . هماناني که نظامي گری آريامهری را مذموم ميپنداشتند اينک در همان هيئت، مترسکان جاليز وحشت اند و راز داران شهر فولاد. برادر، اينک مدال هاي افتخارت نيز با تو آرام گرفته اند، ولی اين  شحنه هایِ قلعه حيوانات از مرده ات هنوز پرهيز مي کنند. حاج داوود کريمی نيز بسان تو  اَجين با يادگاری هایِ جبهه و حبس، غريب و بی صدا رفت،  مثل شکستنِ دلِ محرومان، اما شما به رفتن باور داشتيد و ترجيح داديد شکم هايتان از مال حرام انباشته نگردد تا گوش هايتان برای شنيدن آوای مردم ، شنوا بماند  و هيهات، مفتيانِ زرپرستِ ناباور به معاد که بر جهازِ جهل و جور حکم ميرانند، گمان ميبرند برای آنان  پايانی نخواهد بود. در اين کسوف تاريخی و برهوت اقتصادی که داروغه و عسس با تلبيس مهرورزی و عدالت، هست و نيست کشور را يکجا در توبره بار مي کنند و در اين بازار پر رونق فروش کليه و اعضاء، از نگاه پر حسرت زنان شريف و بينوا و کودکان محروم سيه بخت بی آتی هم حيائی ندارند، تو حق گوئي و ساده زيستی را بر  مجيز گويي بارگاه زر و زور و تزوير ترجيح دادی و از نيزه خوارج نهراسيدی. 

اما  اينک تو در آنسوی اين زد و بند ها و فارغ از هياهوی روزمرگی که ما بدان مبتلا هستيم، آسوده ای و نيک ميداني چيزي که در اين دوران مصيبت قدري ندارد و رايج نيست، نيکنامی است که سکه عهد دقيانوس است، و چه بهتر، اين قصه نزد اهلش باشد و دامانش به دور از دست اغيار. گويی نمي دانند که خوشنامی را نه با غنی سازی؛ نه با مدرک کردانی، و نه با سيلوهای  موشک  شهاب و زلزال، و نه با نيرنگ کيهانی و نه با عرفان مشایي و نه بصيرت کورعماريون نمي توان به جبر و لَطايِف الحيَل کسب کرد. 

نيک نامی،  لبخند حاکی از رضايت ايزد يکتا است بر رفتار عبد پاکيزه اش و تو خوشنام از ميان ما پر کشيدی، بسان معلمت، ملای فرزانه نجف آبادی که در همسايگی مردم زيست و در همسايگی مردم مرد ... همو که هم حيات اش خير بود و هم درگذشتش سخاوتمندانه غسلِ تعميدی برای آنان که سالها سفيهانه ريشخندش کردند و اکنون در صفِ معترضان، شرمسار  از کرده خويش اند.

برادرم ، زبان صريح ابوذری اَت يادگاری بود از استاد که حتی نفس هايش نيز در حصر و پشت درهایِ آهنیِ جوش خورده، خواب حاکمان دستار به سر، چسبيده به اورنگ قدرت را بر می آشفت. اکنون دراين شوره زار ياس، ما رويابافان سراب پيشه، رادمردی چون تو را کم داريم. در اين روزها که  گاهشمار تاريخ ملتمسانه گذر ششصد روز از حصر رهبران سبز را يادآوری مي کند ميان ما جماعت چرتی خواب زده، دريغا کسی سراغی از  ميرِ محبوب هم نمی گيرد، يادی از شيخ مهدی پای در پيمان هم نيست، اما تا بخواهی نقل کوچه و بازار امروز فراز و فرودِ مزنهِ دلارِ سبز ينگه دنيا و بهای نيم بهار آزادی و خزان اقتصاد است. دريغ که در اين بازار صرافی اورشليم آلت دست کاهنان کاسب مسلک فريسی شده ايم و آه کجاست ... مسيحايی که در يکشنبه قيام با شلاق خويش بنيان اين صرافان دولتی را از معبد سليمان بر کند و بساط سودای نامشروع ربح شان را واژگون سازد.

برادرم

امروز بی تو لبريزم از خويش در اين شهر ارواح، از خويش و از چهره های خوش پيشواز و بد بدرقه پيرامون که ديگر سراغی هم از تپش ِبی رمق قلبِ پُر مِهرِ ساکن کوی اختر نمی گيرند،

آری برادر  ... که سرما سخت سوزان است.

مسلم بن عقيل را در کوفه بعد از نماز عشاء اينچنين يافتند، تنها ... و تلخ تر از آن، رها شده و بی ياور. آنان از ترسِ اِبنِ زياد پيمان بشکستند و شگفتا که  ِابن زياد از قِلَّت عَسکر، خود در هراس از کوفيان بود. در هنگامه عاشورا و دشت دهشت نينوا که حسين بن علی (ع) و يارانش به ستم نه گفتند و در خون مطهر خويش غلطيدند کوفيان همزمان به تجارت و شايد جهاد اکبر! برای امرار معاش عهد و عيال خويش سرگرم بودند، آری برادر اما ميداني کوفيان روزگار تنها ساکنان جغرافيايي کوچه های تفتيده کوفه نيستند، کوفيان در هنگامی که تاج خار بر سر مسيح(ع) ميکشيدند و بر فراز صليب نيزه بر پهلويش فرو می کردند نيز در تپه جلجتا حاضر بودند اما مسيح را بر فراز چلبپا بيشتر مي پسنديدند تا گناهانشان را بر دوش کشد، وقتی فرعون صاحب اوتاد، اندام  پاک آسيه(س)  را با ميخ بر زمين  ميدوخت کوفيان نيز همچنان نظاره گر و چون سنگ قبر خاموش بودند، در بابِل کوفيان با هيئتی ديگر مشغول هيمه کشی برای تدارک جشن سوزاندن ابراهيم نبی(ع) در لهيب آتش بودند و در بازار برده فروشان مصر، سکه اي مسين هم برای رهايي جمال بي وصف يوسف از چاه برآمده خرج نکردند و هم اينان برای آنکه از قافله عقب نمانند پيش روی سياستگاه  بغداد بي هيچ عداوت قبلی در سنگ پراني بر پيشانی حلاج از هم سبقت ميجستند و آنان بودند که در کودتای اراذل و روسپيان در بيست و هشت مرداد، پرده منازل را هم به کناری نزدند تا مبادا زخم چشمی نصيب شان گردد، کوفيان همانانی هستند که نقل داستان چکمه و نيشتر و لنگ و حمام فين کاشان را بيشتر ميپسندند تا نظم ميرزا تقی خانی و امروزه قليانهای رنگ وارنگ و استکان های لب طلای کمر باريکشان منقوش به تصوير قاتل اميرکبير

کوفيان گاهی در لباس بسوس، فرمانروای خويش، داريوش سوم را ناجوانمردانه زخم ميزنند تا در حراج ميهن بر اسکندر متجاوز هم پيشی گيرند و گاهی در لباس آسيابان مرو مرگ يزدگرد را تسريع مي کنند تا مبادا  لشگری برای رهايي وطن بازآرد و گاه در قامت شوم و تيره شغاد نابرادر، چاه پستِ نيزه آجين را برای ضيافت خونين سپهسالار ايران زمين مهيا مي کنند تا رستم و همرزم ديرينش ّرخش، حلاوت مردن در اين چاه ننگ را بر تلخی حيات ميان سايه های دوروئي ترجيح دهند... کوفيان در اين قحطي اميد و تکاپو منتظر انتشار نامه ها و فيلم هاي جديد محمد نوري زاد هستند تا در خلوت نشئه حريت و شجاعتش شوند و در محراب و منبر و کوی و بازار  او را به جيره خواری دارالخلافه متهم کنند، کوفيان در اوج تورم و فقر و تحريم با ديدن خيل فرودستان با رخسار هاي مات و تباه شده چون امروز، مثل شبه آدمها به روی ِ ساحل ِ آرام در کار ِ تماشايند ... تا که مطمئن باشند  مي سپارد جان ...  .

آري برادرم  رفتی و ما مبتلايان به طاعون فراموشی و شب خفتگان يلدای سکوت و سکون  اينجا  مزورانه  هنوز  زنده ايم . نه کاری حسينی کرديم و نه قاموسی زينبی داشتيم. برادر هرچند تو رفتی، اما باوردار که نامت هنوز ورد زبان‌هاست .

دلش اويس قَرَن بود و قرن ، قرن دورويی                       کفن کنيد عقيق مرا به بُرد يمانی


 


با وجود اینکه مسئولین دولتی در سخنان خود وضعیت نابسامان بازار ارز را به اخلالگران نسبت می دهند و امروز نیز وزیر اطلاعات خبر از بازداشت ۵۰ نفر به اتهام اخلال در بازار ارز خبر داده مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به خبرگزاری فارس گفت که سهم اخلال‌گران در نوسان بازار ارز کمتر از ۱۰ درصد است

وی درباره سخنان احمدی نژاد مبنی بر اینکه یک مؤسسه مالی در نوسانات ارز و سکه دخیل بوده گفت: به رئیس‌جمهور توسط یک مرجع گزارش داده شده است که باید تحقیق کرد تا ثابت شود؛ ما گزارش ویژه‌ای در رابطه با آنچه که ادعا شده نداریم اما واقعیت این است که اخلال‌گری عوامل فعال در حوزه ارز، غیر از مکانیزم رسمی و دولتی است و آنچه تحت نفوذ و مدیریت دولت است کمتر از ۱۰درصد است.

وی افزود: در تمام اتفاقاتی که می‌افتد مانند کم و زیاد کردن ارز ۱۰ درصد نقش‌آفرین هستند و بقیه آن سیاست منابع مصارف ذخایر تحریم، سیاست‌های دولت‌های تحریم‌گر و فشارهای خارجی است که بخشی از اینها حتماً اثر دارد.معتقدیم که می‌توان کنترل و مدیریت کرد اما دشمن از همه شگردها، ابزار و ظرفیت خود استفاده می‌کند و به یک اقدام ناجوانمردانه دست زده است.

پورمحمدی در پاسخ به این سئوال خبرگزاری فارس که  آیا در آن ۱۰ درصد دولت را متهم نمی‌کنید؟تصریح کرد: دولت و نهادهای تصمیم‌گیر دولتی در آن دخیل و شریک هستند اما عوامل متعددی مثل تحریم و جنگ اقتصادی نیز در آن وجود دارد.این یک بحث کاملاً حرفه‌ای و محل مناقشه است، نمی‌توان خیلی درصدگیری کرد؛ اما واقعیت این است که سهم تدابیر، مؤسسات مالی داخل کشور، سیاست‌گذاران داخلی و پیگری سیاست‌های ما، تحریم و کشورهای تحریم‌کننده سهم‌های بزرگی است و طبعاً هم آثار روانی در جامعه دارد چرا که عقبه سیاسی و تبلیغی دارد؛ آنها قدرت طراحی جنگ روانی دارند و می‌توانند این فضا را حاکم و تحمیل کنند.

 


 


جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی زنجان به مناسبت رحلت احمد قابل، نواندیش دینی و از شاگردان برجسته آیت الله منتظری پیام تسلیتی صادر کردند.

متن این پیام که نسخه ای از آن در اختیار ندای سبز آزادی قرار گرفته بدین شرح است:

در گذشت غم انگیز آیت الله احمد قابل اندیشمند نوگرا، روحانی و مجتهد عقل گرا و خرافه ستیز و مبارز خستگی ناپذیر طریقت آزادی و دمکراسی مایه تأسف و اندوه فراوانی شد. او که از شاگردان مبرز و مؤثر فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری(ره) بود، هیچگاه در برابر ستم و بی عدالتی سر تسلیم فرود نیاورد و با تألیفات و مکاتبات و نامه نگاری ها و انتقادات روشنگرانه خود، از حریم دیانت رحمانی نبوی دفاع و برعمله و حمله اسلام خشونت و سرکوب شورید و بر اختیار و اراده آزاد آدمیان در برابر حاکمیت های مطلقه دینی و غیر دینی تأکید نمود و از این رو سالهایی از عمر شریف آن عالم مجاهد در حبس و حصر سپری شد،اما هیچگاه از گفتن حقیقت و نقد حاکمیت و حمایت از مبارزات مسالمت آمیز و قانونی مردم و به ویژه جنبش سبز در رسیدن به دموکراسی،خودداری نکرد.ضایعه در گذشت وی را به خانواده و بستگان و دوستان آن مبارز نستوه و برادربزرگوارشان، حضرت حجة الاسلام والمسلمین هادی قابل و بیت معظم مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

مجید تقیلو- سلطانعلی رفیعی- احد رضائی- سید مسعود نجفیان- علی کریمخانلوئی- زینب نوری- داوود بیات- مهدی اسکندری- توکل غنی لو- سیدحمید صدیقیان- جمشید بلوری - علی هاشم نژاد- صادق رسولی- رضا عباسی- باقر فتحعلی بیگی- عطیه طاهری- صفیه قره باغی- گلشید کریمیان- منصور وفا -اصغر بازرگانی- اسماعیل بیات- مسعود الماسی- محمد قره باغی- رضا رمضانی- یداله فرهادی- محمد تقی بیات- رضا بهشتی فر- احمد صاحب ناسی- رضا کریمی-مهدی ترابی-  جلال رکابی-علی کاوندی- مرتضی برجی- رئوف طاهری- احمد احمدی- حسین حیدری- شیرین شاه پرست- وحید بلوری- مهدی جلیل خانی- وحید خاتمی- جمشید اشرفی- محمد سلیمی- خلیل شامی- مریم حیدری- جلال بهرامی- مهدی بیگدلی- جلال بیگدلی- سعید محمدی-رضا بابائی- سجاد چوپانی- حسن اسکندری- حسن نباتچیان- یوسف اسماعیلی- رضا سپهری 


 


دبیر انجمن خرما از ورود خرمای چینی به کشور خبر داد و گفت: در صورت ادامه مشکلات کنونی به زودی مجبور می‌شویم نان ایرانی را با خرمای چینی بخوریم.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر موسوی اظهارداشت: اقتصاد شش استان جنوبی کشور به خرما وابسته است و در صورت ادامه مشکلات موجود تمام نخلستانهای خرما در ایران تا پنج سال آینده خشک خواهند شد و ما به واردکننده خرمای چینی تبدیل می‌شویم.

وی افزود: چین برای دومین سال است که تولیدکننده خرما شده و محصولش را به ایران نیز صادر کرده است.


 


نتایج مطالعات مجمع اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که ایران در زمینه شکاف جنسیتی، از بین ۱۳۵ کشور جهان، با دو پله سقوط نسبت به سال ۲۰۱۱، رتبه ۱۲۷ را به دست آورده است.

بر اساس گزارش اخیر این سازمان بین‌المللی که مقر آن در ژنو است، اگرچه زنان ایرانی در زمینه بهداشت و تحصیلات توانسته‌اند به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند،‌ در زمینه فرصت‌های شغلی، اقتصادی و مشارکت سیاسی هنوز فاصله بسیاری زیادی با مردان دارند.

جزئیات بیشتری که مجمع اقتصاد جهانی درباره ایران منتشر کرده، نشان می‌دهد که شمار زنان بیکار در ایران حدود دو برابر مردان است.

به گزارش رادیو فردا همچنین بر اساس این گزارش ۱۷ درصد زنان ایران در سنین پایین یعنی قبل از ۱۹ سالگی ازدواج می‌کنند که این درصد میان زنان بیش از مردان است.

ایران سال ۲۰۱۱ نیز در میان ۱۳۵ کشور مورد مطالعه این مجمع، رتبه ۱۲۵ را به خود اختصاص داده بود.

نگاهی به آمارها و مطالعات سه سال گذشته این مجمع نشان می‌دهد که ایران همواره در زمینه شکاف جنسیتی، جزو ۱۰ کشور آخر جدول بوده است.

طبق گزارش سال ۲۰۱۲ مجمع اقتصاد جهانی، شکاف‌های جنسیتی زنان با مردان در زمینه‌های بهداشت، تحصیلات، موقعیت های شغلی و قدرت سیاسی رو به کاهش است، اگرچه هنوز در زمینه کسب موقعیت‌های ارشد شغلی و قدرت سیاسی بین زنان و مردان تفاوت‌های فاحشی وجود دارد.

در رده بندی امسال کشورهای ایسلند، فنلاند و نروژ به ترتیب بهترین کشورهای دنیا در برابری زنان با مردان بوده‌اند و در مقابل سه کشور یمن، پاکستان و چاد پایین‌ترین رتبه‌ها را به دست آورده‌اند.

با نگاهی به جدول کلی این ۱۳۵ کشور می‌توان دریافت که کشورهای مسلمان دیگری چون امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، ترکیه، مصر، عمان و اردن وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ایران دارند.

مطالعات مجمع اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که تقریبا تمام کشورهای جهان در پرکردن شکاف جنسیتی در زمینه بهداشت و تحصیلات پیشرفت داشته‌اند.

براساس این گزارش ۶۰ درصد کشورهای جهان در زمینه کاهش فاصله اقتصادی بین زنان و مردان به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

مجمع اقتصاد جهانی کشورهای مورد مطالعه را در شش گروه خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیا و اقیانوس آرام، جنوب آفریقا، اروپا و آسیای میانه، آمریکای لاتین و امریکای شمالی دسته‌بندی کرده است. در این میان کشورهای گروه خاورمیانه و شمال آفریقا کمترین پیشرفت را در زمینه پرکردن شکاف جنسیتی داشته‌اند.

این گزارش از بین رفتن شکاف جنسیتی را در ارتباط مستقیم با رشد و ثبات اقتصادی دانسته و علت پایین بودن رتبه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را بی ثباتی اقتصادی این کشورها و تبعیض جنسیتی توصیف کرده است.

مجمع اقتصادی جهانی از سال ۲۰۰۶ هر سال یک گزارش در مورد شکاف جنسیتی در جهان منتشر کرده است. 


 


 هاشمی رفسنجانی  با اشاره به مشکلات و مسائلی که در حال حاضر کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با آن دست به گریبان است، گفت: راه برون‌رفت از این مشکلات، روشن است و احتیاج به تدبیر، عقلانیت، تشخیص و بازگشت از مسیر اشتباه، استفاده از خردجمعی و تجربه‌های کارشناسانه و پرهیز از خودمحوری دارد که امیدواریم تا دیر نشده، به این مرحله و ظرفیت برسیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی دیگر از خواسته‌ها و اهداف دشمنان را تضعیف روحیه مردم برای حضور در عرصه‌های مختلف خواند و گفت: نباید اجازه داد اختلاف‌افکنی‌های داخلی و سوءمدیریت‌‌ها، به تحقق این خواست شوم دشمن کمک کند.

 به گزارش بازتاب  افزود: هرگونه تنش‌آفرینی، اختلاف‌افکنی و ایجاد دعواهای سیاسی و جناحی برای کشور و نظام اسلامی سمّ است و همه باید با اصل قرار دادن حفظ نظام، برای حل مشکلات، جلوگیری از مسیرهای انحرافی و بیراهه و جبران اشتباهات اقدام کنیم.

در این دیدار چند نفر از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را به طور جداگانه به اطلاع رساندند.


 


همزمان با تشدید تنش های لفظی میان حامیان احمدی نژاد و رقبای محافظه کار او، گزارش های دریافتی حاکی از تلاش کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری برای خرید امتیاز روزنامه و تاسیس وبسایت های جدید است.

گزارش های رسیده به ندای سبز آزادی حاکی است، تیم علی لاریجانی تلاش های تازه ای را برای خرید امتیاز چند روزنامه آغاز کرده است. این روزنامه ها قرار است در آستانه انتخابات بعدی ریاست جمهوری راه اندازی شوند.

ازسوی دیگر مصطفی پورمحمدی هم درخواست خریداری امتیاز "خبرآنلاین" که در اختیار هم جناحی دیگرش علی لاریجانی است را مطرح کرده تا شانس خود را برای کاندیداتوری جدی تر کند. هرچند اخبار دریافتی حاکی است، آقای پورمحمدی تاکنون پاسخ مثبتی را در این باره دریافت نکرده است.

از سوی دیگر علی اکبر ناطق نوری که به سمت معترضان اصولگرا تمایل بیشتری دارد نیز مشورت های محدودی را آغاز کرده است. با این حال آقای ناطق تاکنون در محافل خصوصی گفته است که جمع بندی اولیه اش حاکی از نامناسب بودن فضا برای ورود به انتخابات است و کاندیداتوری خود را بعید دانسته است.

با وجود این تحرکات، کاندیداهای احتمالی جناح محافظه کار با سه مشکل مواجه هستند که بدون حل آنها نخواهند توانست موفقیتی را کسب کنند. نخستین مساله آنان بی اطلاعی از نظر رهبر جمهوری اسلامی است. جناح محافظه کار در ایران با مدیریت و حمایت آیت الله خامنه ای فعالیت می کند و کاندیداهای این جناح بدون نظر مساعد رهبر، شانسی برای موفقیت نخواهند داشت. مشکل دوم بی اقبالی مردم به این جناح است که اوج آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نمایان شد و اعتماد به نفس آنان را بیش از پیش کاهش داد. و در نهایت سومین مشکل کاندیداهای جریان سنتی محافظه کاران، نداشتن پایگاه قابل توجه در سپاه است که همه مقدرات سیاست رسمی و اقتصادی جریان حاکم و کشور را در چند سال اخیر در دست گرفته است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته