هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ مهر ۲۰, پنجشنبه

Roundup of Dailly News from Radio Farda for 10/11/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



دیوان پادشاهی اردن اعلام کرد که عبدالله دوم پادشاه این کشور عبدالله النسور، از سیاستمداران طرفدار اصلاحات، را مامور تشکیل دولت اردن کرد تا زمینه را برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی این کشور فراهم کند.دیوان پادشاهی اردن چهارشنبه ۱۹ مهر اعلام کرد که عبدالله دوم پادشاه این کشور عبدالله النسور،از سیاستمداران طرفدار اصلاحات، را مامور تشکیل دولت اردن کرد تا زمینه را برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی این کشور فراهم کند. پادشاه اردن هفته گذشته پارلمان را که عشایر بر آن سیطره داشتند، منحل کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که تنها نیمی از دوره چهار ساله پارلمان گذشته بود. این گونه بود که راه برای برگزاری انتخابات جدید پارلمانی هموار شد. برپایه اصلاحات قانون اساسی اردن که سال گذشته تصویب شد، انتخابات جدید پارلمانی باید طی چهار ماه آینده برگزار شود. عبدالله النسور که تحصیل‌کرده آمریکا و فرانسه است، جانشین فایز طراونه در سمت نخست‌وزیری می‌شود. النسور سال‌های درازی است که نماینده پارلمان است و تاکنون سمت‌های دولتی بلندپایه‌ای در دولت‌های مختلف برعهده گرفته است. النسور یکی از بزرگ‌ترین مدافعان اصلاح قانون اساسی بود. برپایه اصلاحات صورت گرفته بخشی از اختیارات پادشاه، به پارلمان واگذار شد. به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، پادشاه اردن در حکم النسور نوشته است: «برای برگزاری انتخابات زود هنگام دعوت کردیم و چشم به پارلمانی دوخته‌ایم که مفهوم تغییر به سمت دولتی پارلمانی را عملی می‌کند.» برپایه اصلاحات قانون اساسی که سال گذشته با فشار اعتراض‌های الهام گرفته از انقلاب‌ها در برخی از کشورهای عربی صورت گرفت، دیگر پادشاه نمی‌تواند برگزاری انتخابات را تا آینده‌ای نا‌معلوم عقب بیندازد. اما فشار‌ها و اعتراض‌ها برای انجام اصلاحات بیشتر ادامه یافت. به ویژه اسلامگرایان اردن که هفته گذشته تظاهراتی گسترده ترتیب داده بودند، خواستار تغییرات بیشتری در ساختار حکومت هستند. در اثر این فشار‌ها، پادشاه اردن از دولت طراونه خواسته بود لایحه انتخابات که به قشرهای بیشتری از جامعه اجازه نمایندگی می‌دهد را به پارلمانی ارائه دهد. هدف از این اقدام این بود که اسلامگرایان که شرکت در انتخابات در سایه قانون کنونی را نپذیرفته‌اند، انتخابات آینده را تحریم نکنند. برخی از نمایندگان پارلمان پیشین که به عشایر وابستگی دارند و مخالف جریان‌های اسلامگرا هستند، با هر گونه اصلاحات در قانون انتخابات مخالفت کردند. از این رو قانونی را تصویب کردند که به سود مناطق قبیله نشین با جمعیت اندک است. این مناطق بیشترین استفاده را از نظام حاکم برده‌اند و همچنین بزرگ‌ترین پشتیبانان نظام پادشاهی اردن هستند. انتظار می‌رود که انتخابات آینده راه را برای انتخاب نخست وزیر از سوی اکثریت پارلمانی هموار کند.  مطابق رویه کنونی نخست وزیر را در اردن پاشاه انتخاب می‌کند.
 


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نسبت به حمله نظامی به ایران هشدار داد و گفت این اقدام به معنای پایان دادن به روند مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه نسبت به حمله نظامی به ایران هشدار داد و گفت این اقدام به معنای پایان دادن به روند مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تصریح کرد: «به طور مدام ما تهدیداتی را می شنویم که اگر در برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتی حاصل نشود، تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، استفاده از زور است. ما امیدواریم که این امر هرگز اتفاق نیفتد.» به گزارش خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف، شایعات «وحشت‌آفرین» در مورد حمله به ایران را مورد انتقاد قرار داده و گفت: «من نسبت به کشیدن چنین سناریوهای وحشتناکی در مناقشه ایران و اسرائیل، هشدار می‌دهم.» سرگئی لاوروف که تاکنون چندین بار نسبت به حمله به ایران هشدار داده، تاکید کرد که میان همه طرف‌های درگیر در برنامه هسته‌ای ایران و در وهله اول تهران و آژانس بین‌المللی انرژی گفت‌وگو برقرار شود. وزیر خارجه روسیه که در مسکو با خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار داشت که امیدوار است هیچ برخوردی میان اسرائیل و ایران صورت نگیرد چراکه به گفته او «این برخورد، کوتاه‌ترین مسیر برای بی‌اثر کردن تلاش‌هایی است که برای حل و فصل» مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران   انجام شده است. وزیر خارجه روسیه گفت که دور دیگری از مذاکرات، گروه، ۱+۵ با ایران برگزار خواهد شد. سرگئی لاوروف گفت: «پیشنهادهای مطرح است و از جمله ازجانب روسیه، که این امید را می‌دهد که راه‌برون‌رفتی از این بن‌بست پیدا شود.» به گزارش اینترفکس لاوروف اظهار داشت که در پیشنهاد روسیه حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته می‌شود به شرطی که ایران به پرسش‌های آژانس پاسخ گوید. به گفته لاوروف، ایران و آژانس برنامه دارند که در آینده نزدیک برای حل‌و فصل مسائل بایکدیگر در تماس باشند. دور آخر گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ به میزبانی روسیه در مسکو برگزار شد که بدون نتیجه پایان یافت.  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که خواهان کشیدن خط قرمز برای ایران است، بارها گفته است که کشورش حق خود می‌داند که برای جلوگیری از اتمی شدن ایران دست به اقدام بزند. با این حال دولت باراک اوباما، که تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرده، می‌گوید هنوز برای دیپلماسی زمان است و تحریم‌ها را در تغییر مسیر ایران موثر می‌داند.
 


میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌گوید که امیدوار است اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.  میت رامنی روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که بعید است حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک اتفاق بیافتد.  این نامزد جمهوری‌خواه در عین حال اظهار نظرهای قبلی خود را تکرار کرد که ایران هیچگاه نباید به توانایی‌های لازم برای تولید سلاح هسته‌ای دست یابد.
 


عفت مرعشی، همسر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در نامه‌ای از بازداشت دو فرزندش، مهدی و فائزه هاشمی انتقاد کرده است. در این نامه که وبسایت منتقد کلمه آن را منتشر کرده است، عفت مرعشی، نوشته است که علیرغم آنکه چندین دهه فشارها را تحمل کرده، اما اینبار تحمل بازداشت فرزندانش را ندارد. وی اضافه کرده است که منتقدان به او می‌گویند صحبت کردنش، مورد سواستفاده  به گفته وی «اجانب» قرار می‌گیرد. او همچنین در بخش دیگری از نامه اش آورده است که «همانطور که همسرش انتخابات سال هشتاد و چهار را به خدا واگذار کرد، او نیز از این پس برای خدای خود نامه خواهد نوشت».
 


گزارش‌ها حاکی است شهر شیراز در استان فارس شامگاه چهارشنبه چند بار شاهد زمین لرزه بوده است.گزارش‌ها حاکی است شهر شیراز در استان فارس شامگاه چهارشنبه، ۱۹ مهرماه چند بار شاهد زمین لرزه بوده است. به گزارش مهر، ابتدا زمین لرزه‌ای به قدرت چهار و هشت دهم ریشتر حوالی ساعت ۲۰ و ۲۶ دقيقه شب، در نزدیکی شیراز به وقوع پیوسته و پس از آن چند تکان دیگر هم گزارش شده است.  پس از نخستین زمین لرزه سه پس لرزه هم گزارش شده که شدت آن نزدیک به سه تا سه و نیم ریشتر گزارش شده است. این گزارش حاکی است زمین لرزه سه و سه دهم ریشتری، در فاصله ۳۸ کيلومتری شهر شيراز و ۴۸ کيلومتری شهرستان فيروزآباد رخ داده است. کانون زمین لرزه چهار و هشت ریشتری، حوالی منطقه مهارلو اعلام شده که در حدود ۴۳ کيلومتری شیراز واقع شده است. هنوط گزارشی از خسارات و تلفات احتمال گزارش نشده است. چند هفته پیش نیز ، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر شهرستان‌ اهر و زمین‌لرز‌ه‌‌ای به بزرگی ۶ ریشتر شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی را  تکان داد. بنا بر آخرین گزارش‌های منتشر شده شمار کشته‌های دو زمین‌لرزه استان آذربایجان شرقی به  ۲۵۰رسیده و شمار زخمی‌ها نیز از ۲۰۰۰ نفر تجاوز کرد. هنوز مناطق آسیب دیده از زمین لرزه در استان آذربایجان شرقی به طور کامل مورد بازسازی قرار نگرفته و بسیاری از زلزله‌زدگان اسکان دایم نیافته‌اند.
 


به گزارش خبرگزاری مهر، زلزله‌ای به قدرت چهار و هشت دهم در مقیاس ریشتر، شامگاه چهارشنبه شیراز را لرزاند. این گزارش می‌افزاید که مرکز این زمین لرزه، منطقه مهارلو در نزدیکی شیراز بوده است.  خبرگزاری مهر همچنین از وقوع سه پس لرزه نیز خبر داده است و می گوید نیروهای امداد به منطقه اعزام شده اند.  هنوز گزارشی از میزان خسارات این زمین لرزه مخابره نشده است.
 


بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، تیراندازی به یک دختر ۱۴ ساله پاکستانی را به شدت محکوم کرد.  به گزارش آسوشیتدپرس دبیرکل سازمان ملل، حمله به ملاله یوسف زی که فعال حقوق کودکان است را «اقدامی فجیع و بزدلانه» خواند.  همچنین باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا این حمله را که طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، « وحشیانه» خواند.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته سخنگوی کاخ سفید، باراک اوباما پیشنهاد کرده است که این دختر پاکستانی برای مداوا به آمریکا منتقل شود.  ملاله یوسف زی که از یازده سالگی، پس از تسلط طالبان بر منطقه سوات، برای حق تحصیل دختران می کوشد، روز سه شنبه به همراه دو همکلاسی خود در شهر مینگورا در منطقه سوات هدف گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.
 


به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه، جت‌های جنگنده اف۱۶ آن کشور، پس از شناسایی یک هواپیمای مسافربری سوری در آسمان ترکیه، آن را مجبور به فرود در آنکارا کردند.  این گزارش می‌افزاید احتمال دارد این هواپیمای مسافربری در حال حمل سلاح‌های سنگین به دمشق بوده است.  این هواپیمای ایرباس از مسکو به سوی سوریه در حرکت بود و خبرگزاری اینترفکس روسیه، پرواز این هواپیما با ۳۵ مسافر از مسکو را تایید کرده است.  در خبری دیگر تلویزیون دولتی ترکیه اعلام کرد که آنکارا اجازه پرواز هواپیماهای غیر نظامی بسوی سوریه را منع کرده است.
 


گزارش تازه یک مرکز مطالعاتی در آمریکا می‌گوید ایران هسته ای‌، فضای سیاسی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ممکن است به افزایش بی‌ثباتی، تروریسم و تنش دامن زند.  این گزارش با عنوان «تحلیل تاثیرات اقتصادی و انرژی ایران هسته‌ای» توسط «مرکز سیاست می‌ان‌ حزبی» آمریکا تهیه شده است.  مدیر بخش سیاسی این مرکز گفته است که این تحقیق، سناریوهای به گفته او محتملی ارائه می‌دهد که می‌تواند تاثیراتی جدی برای آمریکا و اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد.
 


دو دانشمند آمریکایی به نام‌های رابرت لفکوویتز و برایان کوبیلکا به خاطر تحقیقات در زمینه نقش پروتئین‌ها در هوشیاری سلول های بدن برای دریافت علائم خارجی و واکنش در قبال آنها، برنده جایزه نوبل در رشته شیمی شدند.دو دانشمند آمریکایی به نام‌های رابرت لفکوویتز و برایان کوبیلکا به خاطر تحقیقات در زمینه نقش پروتئین‌ها در هوشیاری سلول های بدن برای دریافت علائم خارجی و واکنش در قبال آنها  روز چهاشنبه ۱۹ مهرماه، برنده جایزه نوبل در رشته شیمی شدند. این تحقیقات در تولید و کشف داروهای جدید و بهتر نقش موثری دارد.  به گزارش شبکه خبری سی بی‌اس سلطنتی علوم سوئد گفته است که این دو پژوهشگر در زمینه یک بخش از پروتئین‌های گیرنده در بدن انسان کشفیات بزرگی انجام داده‌اند. حدود نیمی از دارو‌ها بر اساس قابلیت‌های دریافت و واکنش نهفته در این پروتئین‌ها عمل می‌کنند؛ بنابراین کشف‌های جدید در این زمینه به دانشمندان کمک خواهد کرد تا داروهای موثرتری تولید کنند. در بدن انسان حدود هزار نوع از این ترکیبات پروتئینی دریافت‌کننده وجود دارد. برخی از این دریافت‌کننده‌های علائم و احساس‌ها در ناحیه بینی، زبان و چشم قرار دارند و به ما کمک می‌کنند تا از حس بویایی، چشایی و شنوایی خود استفاده کنیم. رابرت لفکوویتز ۶۹ ساله از پژوهشگران موسسه تحقیقات پزشکی هوارد هیوز و پروفسور دانشگاه پزشکی کارولینای شمالی است. برایان کوبیلکا ۵۷ ساله و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا است. رابرت لفکوویتز از طریق تماس تلفنی خطاب به یک کنفرانس خبری در شهر استکهلم گفت که از دریافت این جایزه بسیار هیجان‌زده است. رابرت کفکوویتز گفت هیچ خبر نداشته که کمیته انتخاب برندگان این جوایز وی را نیز در نظر گرفته‌اند ولی در هر صورت دریافت چنین جایزه‌ای همیشه برایش یک تصور زیبا بوده است. برایان کوبیلکا نیز گفت که پس از دوبار تماس تلفنی کمیته نوبل با منزل وی در ساعت دو و نیم بامداد این خبر را دریافت کرد. وی افزود که در تماس دوم او موفق شد با پنج تن از اعضای کمیته تلفنی صحبت کند و با توجه به لهجه سوئدی این افراد در پایان باور کرد که این موضوع جدی و یک شوخی تلفنی نیست. به گزارش شبکه خبری سی بی‌اس کمیته انتخاب جوایز نوبل در بیانیه خود گفته است که نحوه کنش و واکنش سلول‌ها در مقابل محیط و انطباق خود با شرایط جدید، به عنوان مثال تاثیر آدرنالین در افزایش فشارخون و تشدید ضربان قلب، همواره یکی از اسرار علم پزشکی بوده است. دانشمندان تصور می‌کردند که لایه‌های سطحی این سلول‌ها نوعی گیرندگی در مقابل هورمن‌ها دارند. رابرت لفکووتیز با استفاده از اشعه رادیواکتیو توانست این بخش گیرنده را شناسایی کرده و به مرور روش کار و تاثیرگذاری آنها را کشف کرد. تحقیقات برایان کوبیلکا نیز نشان داد که یک خانواده بزرگ از این سلول‌های پروتئینی گیرنده وجود دارند که اکنون «گیرنده‌های جی متصل به پروتئین» نامیده می‌شوند. رئیس انجمن شیمی آمریکا گفت: «این جوایز کمک موثری خواهند بود برای ادامه تحقیقات دانشوران در زمینه شناخت سیستم‌های شمیایی زیستی که در بدن انسان وجود دارند. هر دوی این دانشمندان نقش مهمی در شناخت بهتر از بیماری‌ها ایفا کرده و این موفقیت کمک موثری خواهد بود برای تولید داروهای بهتر.» اعلام برندگان جوایز نوبل امسال از روز دوشنبه آغاز شد. جایزه نوبل پزشکی به دو دانشمند بریتانیایی و ژاپنی به خاطر تحقیقات آنها در زمینه ژنتیک اعطا شد. روز سه شنبه نیز جایزه نوبل فیزیک به یک دانشمند فرانسوی و یک دانشمند آمریکایی به خاطر تحقیقات در مورد ذرات کوانتوم اعطا شد. سایر جوایز نوبل در روزهای آینده مشخص خواهند شد از جمله جایزه نوبل در رشته ادبیات و جایزه صلح نوبل که برنده آن روز جمعه اعلام می‌شود.
 


ناتو و آمریکا اعلام کردند که حملات مداوم علیه سربازانشان در افغانستان، موجب نخواهد شد که در ماموریت آن‌ها در آن کشور، تغییری ایجاد شود.  این موضوع را آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) و لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا، پس از نشست وزرای دفاع عضو ناتو در بروکسل، اعلام کردند.  در سال جاری میلادی (که ده ماه از آن گذشته است) ‌ ۵۰ سرباز خارجی در افغانستان، توسط سربازان یا افراد پلیس آن کشور کشته شده‌اند.
 


میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌گوید که امیدوار است اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای شود.میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می‌گوید که امیدوار است اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای شود. میت رامنی روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در مصاحبه با سی ان ان گفت که بعید است حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک اتفاق بیافتد. این در حالی است که روز پیش از آن یکی از کار‌شناسان ارشد مسائل استراتژیک که گفته می‌شود با دولت باراک اوباما روابط بسیار نزدیکی دارد در مطلبی در نشریه «فارین پالیسی» مدعی شد که آمریکا و اسرائیل اختلاف نظرهای خود را در مورد گزینه حمله نظامی به ایران کاهش داده‌اند. نویسنده فارین پالیسی مدعی است، ظاهرا نتیجه رایزنی‌های اخیر بین دو کشور این بوده که حمله‌ای به دقت تنظیم شده و برق‌آسا علیه این تاسیسات می‌تواند موفق باشد و در مجموع از نظر نظامی و سیاسی بهترین گزینه است. میت رامنی در بخش دیگری از مصاحبه با سی ان ان گفت: «بگذارید اذعان کنیم که قبل از حمله نظامی به ایران هنوز راه طولانی در پیش است و امیدواریم که چنین حمله‌ای هیچگاه ضروری نباشد.» نامزد جمهوری‌خواه اظهار نظرهای قبلی خود را تکرار کرد که ایران هیچگاه نباید به توانایی‌های لازم برای تولید سلاح هسته‌ای دست یابد. وی تاکید کرد که باید مرز مشخصی را تعیین کرد و اجازه نداد که ایران از آن عبور کند. نامزد حزب جمهوری خواه افزود: «امیدواریم که از طریق تحریم‌های بسیار سختگیرانه و اقدامات دیپلماتیک مانع از آن شویم که ایران مسیری را در پیش بگیرد که به عبور از آن مرز مشخص منجر شود.» میت رامنی در پاسخ به سئوال مربوط به احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران گفت: «ما از اسرائیل چه در سازمان ملل و چه در شکل نظامی حمایت می‌کنیم. من حدس می‌زنم که اگر من به ریاست جمهوری آمریکا برسم اسرائیل اقداماتی نخواهد کرد که ما را غافلگیر بکند.» نامزد حزب جمهوری‌خواه در بخش دیگری از مصاحبه با «سی ان ان» گفت: «تحریم‌های شدید و فلج‌کننده تاثیر خواهند داشت، در حال حاضر نیز آنها روی اقتصاد ایران تاثیر گذار بوده‌اند. به همین خاطر امید فراوانی وجود دارد که می‌توان مانع حرکت ایران به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای شد. ولی این به اعمال قدرت بیشتر از سوی آمریکا و پرهیز از داشتن هرگونه اختلاف نظری با اسرائیل نیازمند است.» میت رامنی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که در همکاری با دولت‌های ترکیه و عربستان سعودی می‌کوشد نیروهای میانه رو در بین اپوزیسیون سوریه را تقویت کرده و اسلحه در اختیار آنها قرار دهد.
 


دادگاه تجدیدنظر در مسکو، رای به آزادی یکی از زنان عضو گروه راک «پوسی رایت» داد. این در حالیست که دو عضو دیگر این گروه همچنان در زندان باقی مانده‌اند.  پیش‌تر سه زن فمینیست عضو این گروه پانک به خاطر شعار علیه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و رقص و آواز در یک کلیسا به «اوباش‌گری با انگیزه‌های ضد دین» متهم و هریک به دو سال حبس محکوم شده بودند.  روز چهارشنبه دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد که کاترینا ساموتسویچ به این دلیل آزاد می‌شود که پیش از اجرای رقص و آواز توسط ماموران از کلیسا بیرون رانده شده بود.
 


بنا بر گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، ۱۰ نفر از محکومان به اعدام در ایران، برای اجرای حکم از زندان قزل‌ حصار، به زندان اوین منتقل شده‌اند.  این گزارش‌ها می‌افزاید که این افراد با اتهامات مرتبط با قاچاق مواد مخدر، ‌ به اعدام محکوم شده‌اند.  این درحالیست که برادر یکی از این افراد محکوم به اعدام به رادیو فردا گفت که روند قضایی رسیدگی به پرونده برادرش، «عادلانه» نبوده است.  این خبر همزمان با روز جهانی توقف اجرای حکم اعدام منتشر شده است.
 


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از انتشار شایعات مضطرب کننده در باره احتمال جنگ میان اسراییل و ایران انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، لاوروف که در مسکو با خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد که راه حل مسئله هسته ای ایران فقط از مسیر مذاکرات، بخصوص مذاکره با « گروه پنج باضافه یک»  می گذرد. وی افزود پیشنهادهای امید بخشی،از جمله از سوی روسیه ،وجود دارد. لاوروف گفت یکی از پیشنهاد ها اینست که حق ایران برای غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود به شرط این که ایران حاضر شود به ابهامات آژانس پاسخ دهد.
 


در پی کاهش شديد ارزش برابری ريال ايران در بازار ارز، شرکت های هواپيمايی مهم در ادامه پروازهای خود به تهران تجديد نظر می کنند. بریتیش ایرویز از روز جمعه پروازهای خود را به تهران متوقف می کند.در پی کاهش شديد ارزش برابری ريال ايران در بازار ارز، شرکت های هواپيمايی مهم در ادامه پروازهای خود به تهران تجديد نظر می کنند. بریتیش ایرویز از روز جمعه پروازهای خود را به تهران متوقف می کند. در همين حال در تهران، سازمان هواپيمايی کشور از افزايش ۵۰ درصدی قيمت بليت پروازهای داخلی تا دو هفته ديگر خبر داد. دليل اين افزايش ۵۰ درصدی نيز تغييرات نرخ ارز عنوان شده است. توقف پرواز بريتيش ايرويز بريتيش ايرويز، شرکت هواپيمايی بريتانيا، روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، اعلام کرد که از اين پس تا اطلاع بعدی،‌ پروازهای خود به تهران را متوقف می کند. برتيش ايرويز در اطلاعيه ای که روی وب سايت خود منتشر کرده، نوشته است که آخرين پرواز اين شرکت از فرودگاه هيثرو لندن به تهران، روز جمعه ۱۲ اکتبر جاری برابر با ۲۱ مهرماه خواهد بود و آخرين سرويس تهران به لندن نيز يک روز بعد، در روز شنبه ۱۳ اکتبر و به عبارتی ۲۲ مهرماه پرواز خواهد کرد. بريتيش ايرويز همچنين اضافه کرده که در زمستان امسال نيز پروازی بين لندن – تهران نخواهد داشت و پروازهای احتمالی آينده هم در دست مطالعه خواهد بود. شرکت ايرفرانس نيز در وب سايت خود پرواز به تهران را با عبارت «فراهم نيست» مشخص کرده و از مسافران و متقاضيان به تهران خواسته است تا با دفتر اين شرکت در دوبی تماس بگيرند. سرويس هوايی تاجيکستان به ايران هم از روز سه شنبه متوقف شده است. اين گزارش را بخش تاجيک راديوی اروپای آزاد – راديو آزادی در اختيار راديو فردا قرار داده و در آن به نقل از سخنگوی شرکت هوايی تاجيکستان  گفته می شود که مقام های سرويس دهنده درفرودگاه تهران، تحويل سوخت مورد نياز هواپيماهای خارجی را به پرداخت هزينه آن به ارزهای معتبر خارجی مشروط کرده اند. اين سخنگو گفته است که توقف پروازها موقتی است ولی به زمان از سرگيری پروازها اشاره ای نکرده است. پيش از اين دليل لغو پرواز از شهر دوشنبه به تهران، نبود مسافر کافی عنوان می شد ولی اکنون اعلام شده که از روز سه شنبه کاهش شديد ارزش ريال ايران،‌ سبب قطع پرواز بين دو کشوربوده است. شرکت هوايی تاجيک هر هفته دو پرواز بين دوشنبه – تهران داشت که به اين ترتيب، اين دو پرواز هم متوقف شده است. شرکت های هواپيمايی پول بليت مسافرت به مقصد خارج از ايران را به ريال دريافت می کنند که با کاهش ارزش آن و نااطمينانی به آينده ريال، توقف کامل سرويس را تنها راه جلوگيری از زيان های مالی يافته اند. افزايش قيمت بلیت پروازهای داخلی در اين ميان خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، به نقل از رييس سازمان هواپيمايی کشور از افزايش ۵۰ درصدی قيمت بليت پروازهای داخلی تا دو هفته ديگر خبر داد. کاپيتان حميد پهلوانی در اين زمينه توضيح داده که برای تعيين نرخ بليت هواپيما، فاکتورهای گوناگون و ازجمله ارز در نظر گرفته می شود و با تغييرات نرخ ارز، نرخ گذاری مجدد برای قيمت بليت، اجتناب ناپذير شده است. آقای پهلوانی ابراز ميدواری کرده است که فرايندی ايجاد شود تا مشکل تعيين نرخ پرواز شرکت های داخلی و خارجی که گريبانگير صنعت هوايی شده است، برطرف شود. با لغو پرواز شرکت های غيرايرانی، مسافران راهی خارج از کشور مجبورند مبداء مسافرت خود را کشورهای همسايه ايران قرار دهند و هزينه پرواز را نيز به ارز محلی همان کشورها بپردازند.
 


غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، روز چهارشنبه در نشستی خبری در سمنان ، در باره ممنوع الملاقات بودن مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: طبق قانون آئین دادرسی کیفری، قاضی می تواند از حضور وکیل یا هرشخص دیگری در مرحله تحقیقات مقدماتی جلوگیری کند و درخصوص این پرونده نیز تاکنون قاضی اجازه ملاقات نداده است. اژه ای، در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکنون ۳۰ نفر به عنوان اخلالگر بازار ارز دستگیر شده اند اما هنوز مجرمیت آنان احراز نشده است. وی درعین حال گفت علل نوسانات موجود در بازار ارز فقط  تقصیراخلالگران نیست ونباید همه این مسائل را به گردن دشمن انداخت.
 


آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر سفر احتمالی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس را به ایران تکذیب کرد. قبلا علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفته بود: «سفر آمانو به تهران، در مورد بحث در باره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران است و سفیر ایران در وین قرار است در این زمینه جلسه ای با یوکیا آمانو داشته باشد». به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیر روابط عمومی آژانس اعلام کرد: در حال حاضرهیچ  برنامه ای برای سفر مدیرکل آژانس به ایران وجود ندارد.
 


شرکت هواپیمایی تاجیکستان اعلام کرد به دلیل بحران ارزی در ایران و سقوط ارزش ریال، پروازهای خود را به تهران تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. شرکت هواپیمایی تاجیکستان میگوید: فرودگاه تهران بهای بنزین هواپیما را به دلار مطالبه می کند در حالی که دفتر« تاجیک ایر» در تهران بلیت تهران به دوشنبه را به ریال می فروشد که بهای آن در حال سقوط است. شرکت هواپیمایی  ایر آسیای مالزی نیز به دلایلی مشابه اعلام کرده است که از یکشنبه آینده ۲۳ مهر ( ۱۴ اکتبر)  پرواز های خود را به تهران متوقف می کند.
 


آمار رسمی حاکی از آن است که تولید خودرو در شهریورماه سال جاری، نسبت به شهریورماه سال گذشته، ۶۶ درصد و تولید خودرو در شش‌ماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است.آمار رسمی حاکی از آن است که تولید خودرو در شهریورماه سال جاری، نسبت به شهریورماه سال گذشته، ۶۶ درصد و تولید خودرو در شش‌ماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است. به گزارش روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، طبق آمار رسمی، شهریورماه امسال «۵۳ هزار دستگاه» خودرو در ایران تولید شده و این در حالی است که شهریورماه سال ۱۳۹۰، «نزدیک به ۱۵۷ هزار دستگاه» خودرو تولید شده بود. این رقم حکایت از کاهش «۶۶.۲» درصدی تولید خودرو دارد. ایسنا می‌افزاید که در میان انواع خودرو، بیشترین کاهش تولید با افت «۹۲.۷ درصدی» به تولید مینی‌بوس و میدل باس تعلق دارد. تولید انواع محصولات سواری نیز در این مدت «۴۲.۳ درصد» کاهش یافته است. همچنین بر اساس این آمار، تولید خودرو در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته «۴۲ درصد» کاهش نشان می دهد و از «۷۹۲ هزار دستگاه» به «نزدیک ۴۶۰ هزار دستگاه» رسیده است. پیش از این نیز وزرات صنعت و معدن با انتشار آماری به مقایسه سطح تولید انواع خودرو در سه ماهه اول سال‌های ۸۸ تا ۹۱ پرداخت که این آمار نشان از رشد تولید خودرو در سال‌های ۸۸، ۸۹، ۹۰ و افت ناگهانی آن در سال ۹۱ دارد. تولید انواع خودرو در ماه خرداد          تولید انواع خودرو در سه ماهه اول سال ۱۳۸۸ ۱۰۸.۵۵۶ دستگاه سال ۱۳۸۸ ۲۹۶.۶۴۹ دستگاه سال ۱۳۸۹ ۱۴۶.۵۶۶ دستگاه سال ۱۳۸۹ ۳۶۵.۶۷۵ دستگاه سال ۱۳۹۰ ۱۴۷.۱۶۲ دستگاه سال ۱۳۹۰ ۳۸۰.۰۲۸ دستگاه سال ۱۳۹۱ ۸۳.۴۴۷ دستگاه سال ۱۳۹۱ ۲۴۱.۵۴۸ دستگاه به دنبال اعمال تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران، شرکت‌های خودروسازی‌ای چون فیات، جنرال موتورز (شریک تجاری پژو) و شرکت پژو که دارای بازار مهمی در ايران هستند، ارسال قطعات به ایران را متوقف کردند. هیوندای و تویوتا نیز به همکاری با ایران پایان داده‌اند. در این زمینه جواد تقوی، معاون وزیر صنعت جمهوری اسلامی، ۲۴ شهریورماه اعلام کرده بود که برخی خطوط تولید خودرو به دلیل نبودن قطعه متوقف شده‌اند، اما تأکید کرده بود که افت تولید خودرو از مهرماه متوقف می‌شود. محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز ۲۵ شهریورماه به «مشکلات تولید قطعات خودرو» اشاره کرده بود و گفته بود که بخش قطعه‌سازی دچار بحران شده است. آقای نجفی‌منش اظهار کرده بود: «افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان، همانند تحریم داخلی عمل کرده و عامل اصلی افزایش قیمت انواع خودرو در بازار است.» خبرگزاری مهر ۱۷ مهرماه گزارش کرد که بر اساس مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت انواع محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و قیمت محصولات شرکت خودروسازی سایپا نیز ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر نیز به گفته خبرگزاری ایسنا، علیرغم اعلام قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ داخلی، گزارش‌ها حاکی است که برخی از نمایندگی‌های فروش، قیمت‌های بالاتری را برای این خودروها اعلام می‌کنند.
 


وزارت دارائی آمریکا تعلیق بخشی از تحریم های خود علیه  ایران را به مدت ۴۵ روز دیگر تمدید کرد. این تعلیق برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی برقرار شده بود. در پایگاه اینترنتی وزارت دارایی آمریکا آمده است: موسسات غیردولتی مستقر در آمریکا، برای یک دوره ۴۵ روزه دیگر تا ۱۹ نوامبر آینده، می توانند کمک های مالی گردآوری شدۀ خود را برای کمک به زلزله زدگان به ایران بفرستند. این تعلیق فقط برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی است و ارتباطات مالی با ارگان های تحت تحریم آمریکا مانند سپاه پاسداران همچنان ممنوع است.
 


نوسانات نرخ برابری ريال به درهم امارات در روزهای گذشته کار بازرگانان ايرانی مقيم دوبی را دشوار کرده و اميد آنها به پایين آمدن نرخ ارز در ايران را از بين برده است. همزمان بانک مرکزی ایران گفته که حداکثر ۳۰۰ دلار به نرخ مبادله ای به مسافران داده می شود.نوسانات نرخ برابری ريال به درهم امارات در روزهای گذشته کار بازرگانان ايرانی مقيم دوبی را دشوار کرده و اميد آنها به پائين آمدن نرخ ارز در ايران را از بين برده است. بر اساس گزارش سام هدی، خبرنگار راديو فردا از دوبی، درهم امارات روز چهارشنبه در بازار دوبی ۳۰ تومان کاهش يافت و به ۸۹۰ تومان رسيد. با توجه به ثابت بودن نرخ برابری درهم به دلار آمريکا، می توان نتيجه گرفت که روز چهارشنبه نرخ دلار در صرافی های دوبی ۳۲۵۰ تومان بوده است. روز سه شنبه درهم امارات پس از چند روز روند نزولی بارديگر افزايش يافت و ريال ايران نسبت به درهم با کاهش هشت درصدی روبرو شد.  يک بازرگان ايرانی مقيم دبی که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با راديو فردا گفت: «به نظر می رسد که افزايش اخير نرخ ارز تثبيت شده باشد و ديگر کسی در دوبی اميدی به پايين آمدن نرخ ارز ندارد.»  درهم امارات در هفته گذشته در پی افزايش شديد نرخ ارز در تهران، از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت و به رکوردی تاريخی رسيد. پس از اين افزايش شديد، و در پی وعده های مقامات بانک مرکزی در مورد تثبت بازار پول ملی ايران، ريال تا حدودی در دوبی تقويت شد، اما اين امر به سرعت جای خود را به روند نزولی داد. در اقدامی ديگر و از روز گذشته، بانک های امارات از قبول چک های دو بانک ايرانی ملی و صادرات در دوبی خودداری کردند. در پی تحريم بانک مرکزی ايران از سوی جامعه جهانی، کشور امارات هم روابط بانکی خود را با ايران محدود کرده است. از حدود شش ماه پيش هيچ بانک اماراتی حاضر به پرداخت درهم به بانک های ملی و صادرات نيست، ولی درهم اين دو بانک را دريافت می کرد. از ديروز دريافت و پرداخت بين بانکی به کلی متوقف شده و بازرگانان ايرانی مقيم دوبی بايد شخصا برای دريافت درهم حواله های خود به بانک های ملی و صادرات مراجعه کنند و سپس پول نقد را در بانک های اماراتی به وديعه بگذارند. با توجه به محدوديت هايی که ايرانيان مقيم امارات برای نقل و انتقال پول دارند، اين اقدام بانک های اماراتی در قطع کامل روابط خود با دو بانک ملی و صادرات می تواند کار مبادلات تجاری بين ايران و دوبی را بيش از پيش دشوار کند. بر اساس گزارش خبرگزاری ايسنا، صرافی ‌ها در بازار تهران قيمت هر دلار را ۲۸۰۰ تومان روی تابلوی خود درج کرده ‌اند، ولی خريد و فروشی انجام نمی ‌شود. اين گزارش می افزايد: البته دلالان به صورت مخفی با قيمت‌های بالاتر اقدام به معامله می ‌کنند. سايت «تابناک» نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديروز اعلام کرد که نرخ دلار در بازار آزاد ۳۵۰۰ تومان است. در همين حال، بانک مرکزی ايران بخشنامه جديدی صادر کرده و گفته است که حداکثر ۳۰۰ دلار به نرخ ارز مبادله ای يا معادل آن به ساير قيمت ها به مسافران داده شود. صمد کريمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، با اعلام اين خبر همچنين گفته است برای دانشجويان غير بورسيه که بانک عامل آنها بانک تجارت است نرخ بر اساس نرخ مبادله ای است. مرکز مبادلات ارزی روز سوم مهرماه از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی برای خريد و فروش ارزهای خارجی با دو درصد زير قيمت بازار آزاد راه اندازی شده است. بانک مرکزی قيمت انواع ارزها را روزانه به مرکز مبادلات اعلام می کند که اين نرخ برای روز چهارشنبه، ۱۹ مردادماه، دو هزار و ۵۴۸ تومان اعلام کرده است. بازار ارز ايران در دو هفته اخير به شدت پرتلاطم شده و ريال ايران تنها ظرف يک روز– دهم مهرماه- ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. تحريم های بين المللی و سوء مديريت داخلی از جمله عواملی اعلام شده است که به گفته مقام های جمهوری اسلامی و رسانه های داخلی علت بروز اين مسئله بوده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ريال ايران ظرف يکسال گذشته نزديک به ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
 


آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه، در جمع مردم خراسان شمالی ، بالارفتن قیمت ها و بیکاری را دو مشکل درجه اول کشور دانست و گفت البته این مشکلات قابل حل است. وی  از مسئولین کشور خواست تقصیرها را گردن یکدیگر نیندازند و اتحاد و برنامه ریزی و مسئولیت داشته باشند. آیت الله خامنه ای، در بخش دیگری از سخنانش، ارتباط تحریم ها با فعالیت های هسته ای ایران را « دروغ » خواند و گفت: تحریم از اول هم وجود داشت. وی افزود: مرتبط کردن تحریم ها به فعالیت های هسته ای ایران دروغ است و آنچه دشمنان را ناراحت می کند سرافرازی ملت ایران است و این تحریم ها را از روی بغض و کینه به راه انداخته اند. آیت الله خامنه ای افزود: دشمنان وانمود می کنند که اگر ایران از فعالیت های هسته ای صرفنظر کند تحریم ها برداشته می شود در صورتی که دروغ می گویند. وی تحریم ها را « غیرمنطقی » و « وحشیانه »‌ توصیف کرد. شورای امنیت سازمان ملل، طی چهار قطعنامه، ایران را به دلیل ادامه غنی سازی اورانیوم مورد یک رشته  تحریم های اقتصادی  قرار داده است.
 


به گزارش خبرگزاری ایسنا، طبق جدیدترین آمار وزارت صنعت - معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در ایران در شهریورماه بیش از ۶۶ درصد نسبت به شهریورماه پارسال کاهش یافته است. براساس این آمار، تولید  مینی بوس نسبت به شهریور سال گذشته ۹۶ درصد کاهش نشان می دهد. همچنین تولید اتوبوس ۷۰ درصد و سواری ۶۶ درصد کاهش داشته است. به گزارش مهر، این وضعیت در حالی است که قبلا معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت - معدن و تجارت گفته بود افت تولید خودرو از مهرماه متوقف خواهد شد.
 


آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد جایزه نوبل شیمی سال  ۲۰۱۲ به  دو پژوهشگر آمریکائی «رابرت  لفکو ویتس  Robert Lefkowitz» و «برایان کوبیلکا Brian Kobilka» بخاطر تحقیقات بسیار مهم آنان برروی خانواده ای از گیرنده های پروتئینی تعلق گرفته است. حدود نیمی از داروهای موجود، روی این نوع گیرنده های پروتئینی تاثیر می گذارد و آشنایی هرچه بیشتر با نحوه کار این گروه از پروتئین ها می تواند در ساختن داروهای کارآمد تر موثر باشد.
 


سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد: از روز چهارشنبه امروز ۳۰۰ دلار ارز مبادلاتی به نرخ روز به مسافران خارج از کشور اختصاص می یابد. صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، به خبرگزاری مهر گفت: براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، مسافران خارج از کشور می‌توانند از ۳۰۰ دلار ارز مبادلاتی به نرخ روز استفاده کنند. به گفته وی، بانک ملت بعنوان بانک اعطای این نوع ارز تعیین شده است و مردم می توانند با مراجعه به شعب ارزی این بانک، از جزئیات مقررات و مدارک لازم برای دریافت ۳۰۰ دلار ارز مبادلاتی اطلاع یابند. براساس این گزارش، قیمت ارز مبادلاتی هر روز از سوی بانک مرکزی اعلام می شود و دو درصد زیر قیمت بازار البته از نگاه این بانک است. قیمت روز چهارشنبه این نوع ارز دوهزار و پانصدو چهل هشت تومان اعلام شده است.
 


بر اساس يافته ها و ارزيابی های يک گزارش جديد که برای دولت آمريکا تهيه شده است، با توجه به اينکه بخش اعظم گاز صادراتی ايران (حدود ۹۰ درصد) به ترکيه صادر می شود بعيد است که تحريم آن فشاری به ايران وارد کند.خبرگزاری رويترز گزارش داده است: بر اساس يافته ها و ارزيابی های يک گزارش جديد که برای دولت آمريکا تهيه شده است، با توجه به اينکه بخش اعظم گاز صادراتی ايران (حدود ۹۰ درصد) به ترکيه صادر می شود بعيد است که تحريم آن فشاری به ايران وارد کند. اين گزارش تخصصی که جزئيات آن در روزهای آينده منتشر خواهد شد در تصميم گيری مجالس قانونگذاری آمريکا برای گسترش دامنه تحريم ها عليه ايران و گنجاندن صادرات گاز طبيعی در اين مجازات ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اداره اطلاعات انرژی دولت آمريکا در بخشی از اين گزارش می گويد: «ظرفيت ها برای محدود کردن صادرات گاز طبيعی ايران در بازار جهانی بسيار محدود است چون بخش اعظم اين محصول به ترکيه صادر می شود.» خبرگزاری رويترز که قبل از انتشار رسمی اين گزارش نسخه ای از آن را دريافت کرده است می افزايد که همزمان با تصويت قوانين قبلی مربوط به تحريم ايران در ماه اوت تهيه يک چنين گزارشی در مورد صادرات گاز طبيعی ايران نيز در دستور کار قرار گرفت. آمريکا و متحدان اروپايی آن علاوه بر بخش مالی و بانک ها، صادرات نفت و سرمايه گذاری در عرصه انرژی ايران را تحريم کرده اند. اين اقدامات بخشی از اعمال فشارهای غرب برای متوقف کردن و يا تعديل کردن برنامه های هسته ای ايران است. آمريکا و متحدانش سوء ظن دارند که ايران ممکن است در پی توليد سلاح های هسته ای باشد. در مقابل حکومت ايران همواره تاکيد کرده که هدف برنامه های هسته ای اين کشور صلح آميز و فقط برای توليد انرژی است. اتحاديه اروپا خود را برای تحريم گاز صادراتی ايران آماده می کند و به نظر می رسد که چنين پيشنهادی در جلسه روز پانزدهم اکتبر وزرای خارجه کشورهای عضو اتحاديه به تصويب برسد. مارک دوبويتز، مدير مرکز پژوهشی «بنياد دفاع از دمکراسی» و يکی از طرفداران تشديد تحريم ها عليه ايران می گويد: «گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا به دولت اطلاعات و پوشش لازم را می دهد تا صادرات گاز ايران را نيز در فهرست تحريم قرار دهد.» خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که ايران صاحب ذخاير بسيار بزرگی از گاز طبيعی است ولی با توجه به محدوديت های تکنيکی و فشارهای سياسی موجود در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از اين محصول به ترکيه صادر می شود که قراردادهای آن طولانی مدت هستند. کشورهای آذربايجان و ارمنستان نيز هر يک شش و سه درصد ديگر از گاز ايران را خريداری می کنند. اداره اطلاعات انرژی آمريکا در بخش ديگری از اين گزارش تخصصی می گويد: «اگر ترکيه نتواند به واردات گاز طبيعی از ايران ادامه دهد اين کشور در شرايط بسيار دشواری قرار خواهد گرفت. يک دوره طولانی از قطع صادرات گاز ايران به ترکيه علاوه بر لطمه شديد به صنايع و اقتصاد آن کشور برای تامين برق و گرمای مورد نياز مردم نيز مشکلات اساسی ايجاد خواهد کرد.» کنگره آمريکا در فکر تغيير دادن متن قانون تحريم ها عليه ايران است تا بتواند بخش متنوع و گسترده تری از صنايع انرژی ايران را در فهرست سياه تحريم ها قرار دهد.
 


بنا بر گزارش‌های رسمی انتظار می‌رود موضوع اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران که ممنوعیت واردات گاز بخش عمده‌ای از آن است، در اجلاس روز دوشنبه ۱۵ اکتبر شورای وزیران خارجه جامعه اروپا مطرح و پذیرفته شود.بنا بر گزارش‌های رسمی انتظار می‌رود موضوع اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران  که ممنوعیت واردات گاز بخش عمده‌ای از آن است، در اجلاس روز دوشنبه ۱۵ اکتبر شورای وزیران خارجه جامعه اروپا مطرح و پذیرفته شود. همزمان با این اقدام، سناتور جمهوری‌خواه، مارک کِرک، و سناتور دمکرات، رابرت مندز اعلام داشته‌اند که طرح تحریم بانک مرکزی ایران را به عنوان ضمیمه لایحه بودجه وزارت دفاع آمریکا آماده می‌کنند. با توجه به روند رای‌گیری در مورد پیشنهادهای قانونی در کنگره آمریکا، طرح مشترک دو سناتور یاد شده می‌تواند پس از انجام انتخابات ریاست جمهوری روز ۶ نوامبر  در سنا مطرح و در ماه دسامبر به رای کنگره گذاشته شود. قطع واردات نفت ایران از سوی جامعه اروپا از ابتدای ماه ژوئیه سال جاری، و همچنین کاهش تا روزانه ۸۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران به بازارهای آسیایی نتیجه مستقیم طرح سال گذشته کرک و مندز بود که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ به عنوان متمم بودجه سالانه وزارت دفاع از تصویب کنگره آمریکا گذشت. هر دو سناتور آمریکایی اعلام داشته‌اند که اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را با هدف قرار دادن غیر مستقیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی تحت فشار در دست اقدام دارند. اعمال تحریم‌های غیر مستقیم آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، و منع صادرات گاز ایران به اروپا می‌تواند فشار‌های کنونی علیه ایران را به‌شدت افزایش دهد. نتایج تحریم بانک مرکزی در طرح تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط آمریکا، مناسبات بانک‌های خارجی با کلیه بانک‌های ایرانی که با بانک مرکزی در ارتباط مالی قرار دارند، مورد تحریم قرار می‌گیرد. در حال حاضر تنها دادوستد مالی مربوط به نقل و انتقال ناشی از خرید و فروش نفت و دریافت و پرداخت هزینه ترابری و بیمه محموله‌های نفتی مشمول تخریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا است. گسترش دامنه تحریم‌های بانکی فراتر از نقل و انتقالات مربوط به نفت، می‌تواند بر تجارت خارجی و واردات کالا توسط ایران تاثیر مستقیم بگذارد. ظاهرا به‌منظور کاهش عوارض انسانی ناشی از اعمال این طرح، واردات مواد غذایی و دارویی از شمول تحریم بانک مرکزی خارج نگاه داشته خواهد شد. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته در حدود ۳۰ درصد از ذخایر ارزی ایران خارج از کشور نگاهداری می‌شود. اعمال تحریم‌های تازه علیه بانک‌های مرتبط با بانک مرکزی می‌تواند دسترسی ایران به این ذخایر را با مشکلات قانونی روبه‌رو سازد. در سال ۲۰۱۰ دولت بریتانیا طی یک اقدام یک‌جانبه که گفته شد به‌منظور کمک غیر مستقیم به شرکت نفت بی‌پی و نجات طرح مشارکت با ایران در طرح گاز شاه‌دنیز-۲ در جمهوری آذربایجان صورت گرفت، در حدود ۳ میلیارد دلار ذخایر ارزی ایران را مسدود ساخت. تحریم بانک مرکزی ایران، در اقدامی مشابه با آنچه در رابطه با ذخایر خارجی لیبی طی آخرین سال حکومت قذافی صورت گرفت می‌تواند زمینه توجیه قانونی بلوکه کردن ذخایر خارجی ایران را فراهم سازد. نتایج تحریم صادرات گاز ایران به ظاهر صادرکننده گاز طبیعی به اروپا نیست و منع واردات گاز از ایران نباید اقدامی موثر تلقی شود. مسئولان نفت و گاز ایران نیز با اشاره به این واقعیت اهمیت تحریم گازی را رد کرده‌اند. در باطن موضوع تحریم به‌مراتب پیچیده‌تر از صادرات مستقیم گاز ایران به اروپا است. ایران روزانه در حدود ۳۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد و بین ۲۲ تا ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. ایران همچنین روزانه در حدود ۱ میلیون متر مکعب گاز به نخجوان صادر و به همین نسبت گاز از جمهوری آذربایجان دریافت می‌کند. روزانه تا ۲ میلیون متر مکعب گاز ایران نیز به جمهوری ارمنستان صادر می‌شود. در مجموع ایران نه صادرکننده، که وارد کننده خالص گاز طبیعی است. انتشار جزئیات طرح جامعه اروپا نشان خواهد داد که آیا ادامه تامین قطعات و خدمات فنی مورد نیاز صنایع گاز ایران، خرید غیر مستقیم گاز ایران توسط کشور ثالث (ترکیه)، سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران (شاه‌دنیز-۲)  و صادرات گاز ترکمستان به ایران (از راه محدود ساختن آینده صادرات گاز ترکمستان به اروپا در شمول تحریم‌ها قرار خواهد گرفت؟ در صورت درج شدن این موارد در تحریم‌های گازی اروپا، حفظ ظرفیت تولید و موضوع تامین گاز ایران از ترکمنستان و پرداخت هزینه واردات آن که عمدتاً از محل صادرات گاز به ترکیه صورت می‌گیرد می‌تواند نگرانی‌های تازه‌ای را برای دولت ایران فراهم سازد. ادامه تولید گاز ایران به‌ویژه از میدان غول‌آسای پارس جنوبی در آب‌های خزر که ذخیره مشترک ایران با قطر است، نیازمند تامین قطعات و خدمات فنی از اروپا است. تحریم‌های تازه، حتی بدون در نظر گرفتن طرح‌های تولید گاز مایع ایران که از مدت‌ها پیش به‌طور کامل متوقف شده‌اند، در ظاهر صادرات گاز و در باطن ادامه تولید گاز ایران را هدف قرار خواهد داد؛ رویدادی که طی دو سال گذشته تولید نفت خام ایران را از روزانه ۴٫۲ میلیون بشکه در روز به ۲٫۸ بشکه در روز کاهش داد. سرمایه‌گذاری‌های مشترک خطر دیگری که در نتیجه تحریم‌های تازه اروپا، گاز ایران را تهدید می‌کند، سرمایه‌گذاری مشترک گازی با اروپا است. ایران دارای ۱۰ درصد سهم در حوزه گازی جمهوری آذربایجان موسوم به «شاه‌دنیز-۲» است. شرکت بی‌پی و استات‌اویل، دو شرکت غول‌آسای نفتی اروپا که به ترتیب در بریتانیا و نروژ به ثبت رسیده‌اند، به عنوان سهام‌داران اصلی، هر یک دارای ۲۵٫۵ درصد از سهام کنسرسیوم بهره‌برداری از شاه‌دنیز و شرکت نفتیران (ایران) سوکار (جمهوری آذربایجان)، لوک اویل (روسیه)، هریک دارای ۱۰ در صد سهم و تورکیش پترولیوم (ترکیه) دارای ۹ در صد سهم از کنسرسیوم شاه دنیز است. اجرای طرح توسعه حوزه نفتی شاه‌دنیز را شرک بریتیش پترولیوم (بی‌پی) بر عهده دارد، اگر چه بقیه سهام‌داران نیز (بجز ایران) به نسبت در اختیار داشتن سهام، در مدیریت طرح یاد شده مشارکت می‌کنند. سهم ایران در مدیریت شاه دنیز، محدود به نظارت بر اجرای طرح شده‌است. هزینه اجرای این طرح تا ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده و ایران تا کنون ۷۰۰ میلیارد دلار بابت سهم هزینه خود پرداخت کرده و تا ۱٫۲ میلیارد دلار نیز مکلف به سرمایه گذاری در آینده‌است. سال گذشته ادامه اجرای این طرح به دلیل مشارکت ایران در خطر جدی قرار گرفت. ولی با مداخله سیاسی دولت بریتانیا، و با این استدلال که امنیت انرژی اروپا در خطر قرار خواهد گرفت، موضوع شاه دنیز-۲ از شمول تحریم‌ها مستثنی شد. در سال ۲۰۱۰، به دلیل مشارکت پنجاه درصدی ایران در حوزه گازی «رام» در دریای شمال (آب‌های میان اسکاتلند و نروژ)، و در اجرای تحریم‌های نفت و گاز علیه ایران، شرکت بی‌پی مجبور به تعطیل طرح یاد شده و قطع تولید از آن منبع شده بود. ایران در حوزه یاد شده نیز ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده بود. این خطر در شکلی تازه بار دیگر مشارکت ایران در تولید گاز از حوزه شاه‌دنیز-۲  را تهدید می‌کند. بی‌تردید در صورت تصویب طرح تازه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و عملی شده ممنوعیت صادرات گاز ایران به اروپا، پیامدهای غیر مستقیم دو اقدام یادشده تجارت خارجی و همچنین تولید گاز و تامین نیازهای سوختی ایران را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
 


گروهی از هنرمندان سعودی به نام «لبه عربستان»، از روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه، برخی از آثار خود را برای نخستین بار در لندن به نمایش گذاشته‌اند، آثاری که به نوعی از مرزهای سنتی عربستان گذر کرده‌اند. احمد ماطر یکی از هنرمندانی است که چند اثرش در این نمایشگاه حاضر است.گروهی از هنرمندان سعودی به نام «لبه عربستان»،  از روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه، برخی از آثار خود را برای نخستین بار در لندن به نمایش گذاشتند، آثاری که به نوعی از مرزهای سنتی عربستان گذر کرده‌اند. احمد ماطر یکی از هنرمندانی است که چند اثرش در این نمایشگاه حاضر است. احمد ماطر نخستین بار با مجموعه بحث‌ برانگیز و ترکیبی از بدن انسان و هنر اسلامی در سطح فراگیر شناخته شد. در «تذهیب» که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تهیه شده است، احمد ماطر دو تصویر اشعه ایکس از  نیم‌تنه خود را درون کادر تذهیب قرار داده است؛ کادربندی‌ای که به ویژه در کتاب‌های قرآنی به کار می‌رود. این هنرمند ۳۳ ساله در خصوص اثر «تذهیب» به روزنامه بریتانیایی گاردین گفته است: «در دوران اسلامی، تذهیب روشی بود تا خودمان را معرفی کنیم و از خودمان بگوییم. تصویر اشعه ایکس نیز درون بدن نشان می‌دهد و نوعی تذهیب است.» ​​احمد ماطر که کارهای خود را ترکیبی از نقد اجتماعی، هم‌زمان با احترام به مذهب می‌داند، در «نور مصنوعی/ صحرای فاران» (۲۰۱۲ میلادی) دغدغه‌های ناشی از نحوه توسعه مکه و ساخت مراکز خرید، آپارتمان‌ها و مجموعه‌ای چند میلیارد دلاری از هتل‌های لوکس را به تصویر می‌کشد. در این اثر که تصویری از مکه را نشان می‌دهد، آنچه در اولین نگاه جلب توجه می‌کند نه مساجد و مراکز زیارتی که ساختمان‌ و آسمان خراش‌های پر زرق و برق و نوساز است. ​​​​احمد ماطر به گاردین گفته است: «بسیاری فکر می‌کنند که تنها نماد مکه باید کعبه باشد. معتقدند برج‌های (نوساز) مزاحمت ایجاد می‌کنند. وقتی در مکه هستید می‌بیند آیفون‌های حاضران مدام در حال عکس گرفتن از برج‌های ساعت است. مکه تبدیل به یک شهر سرمایه‌داری شده است.» ​​«تکامل انسان» دیگر اثر احمد ماطر است که همراه با دو اثر ذکر شده در نمایشگاه «اولد ترومن بروئری» در شرق لندن به نمایش گذاشته شده است. این اثر در پنج سکانس تغییر شکل یک دستگاه پمپ ​​​بنزین به انسانی را به نمایش می‌گذارد که با اسلحه‌ای شقیقه خود را نشانه گرفته است. ​​این اثر سال ۲۰۱۰ تهیه شده است و احمد ماطر در وبسایت شخصی خود در مورد آن گفته است: «من یک انسان شهری و در عین حال ماحصل این تمدن غریب و وحشت‌آور نفتی هستم.» در کنار احمد ماطر، آثار هنرمندان سعودی دیگری چون عبدالناصر غارم، فیصل سمرا و منال الضویان در این نمایشگاه حضور دارد. این نمایشگاه ۷ آبان‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.
 


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در جمع صدها نفر از مردم بجنورد گفت که «تحريم های وضع شده عليه ايران، وحشيانه است» و به تظاهرات بازاری ها در هفته گذشته واکنش نشان داد.آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در جمع صدها نفر از مردم بجنورد گفت که «تحريم های وضع شده عليه ايران، وحشيانه است» و به تظاهرات بازاری ها در هفته گذشته واکنش نشان داد. رهبر ايران در سخنان روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، خود که مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، با اشاره به تحريم های بين المللی عليه تهران گفت: «امروز دشمنان ما، راديوها و بعضی ها هم با اينها همراه می شوند و مسئله تحريم را بزرگ می کنند. تحريم مال امروز و ديروز نيست. از اوايل وجود داشته است ولی آن را تشديد کرده اند.» وی اظهار داشت: «امروز تحريم را، دشمنان ما، چه دولت آمريکا و چه بعضی از دولت های اروپايی، تحريم را به مسئله انرژی هسته ای مرتبط کرده اند. اينها دروغ می گويند. آن روزی که اينها تحريم ها را در کشور برقرار کردند مسئله انرژی هسته ای در کشور نبود. وانمود می کنند که اگر ملت ايران از انرژی هسته ای دست بردارد تحريم ها برداشته می شود، دروغ می گويند.» کشورهای غربی در سه دهه گذشته جمهوری اسلامی را به دليل «حمايت از تروريسم بين المللی»، پيگيری برنامه هسته ای که به گفته آنها ماهيت نظامی دارد و همچنين موضوع حقوق بشر و سرکوب های سياسی در ايران، هدف تحريم های شديد قرار داده اند. سازمان ملل و کشورهای غربی از ایران خواسته اند تا برای راستی آزمایی برنامه هسته ای خود به میز مذاکره بازگردد و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از مراکز هسته ای ایران بازدید کنند. تهران می گوید که برنامه هسته ایش ماهیت صلح آمیز دارد. مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تاکید می کرند تحریم ها هیچ اثری بر اوضاع اقتصادی کشور نگذاشته است اما در ماه های اخیر دیدگاه خود را تغییر داده و این تحریم ها را در بروز گرانی ها و وضعیت بازار ارز موثر ارزیابی می کنند. به نظر می رسد سخنان روز چهارشنبه رهبر ایران درباره تحریم ها نشانه دیگری باشد از تاثیر شدید مجازات های بین المللی بر وضعیت اقتصادی ایران. رهبر ايران اعمال تحريم ها را «وحشيانه» توصيف کرده و می گويد: «از روی بغض و کينه ای که دارند، تصميم می گيرند تا تحريم های غير منطقی، تحريم هايی که همه عقلا و انسان های با انصاف آنها را وحشيانه می دانند، وضع کنند. اين يک جنگ با ملت است. ولی در اين جنگ هم مغلوب ملت ايران خواهند شد.» وی جمهوری اسلامی را نظامی خوانده که به گفته وی، قادر به حل مشکلات است و با اشاره به تظاهرات بازاريان در اعتراض به وضعيت اقتصادی و نابسامانی بازار ارز گفت: غربی ها «اندک مشکلی پيش می آيد ابراز خوشحالی می کنند. در همين چند روز که نوسان قيمت ارز و ريال خبر اصلی خبرگزاری های آنها را تشکيل می داد، صريحا ابراز خوشحالی کردند. متانت و وقار ديپلماسی را هم رعايت نمی کنند. بچگانه و کودکانه ابراز خوشحالی می کنند که برای ملت ايران و جمهوری اسلامی مشکل درست کرديم.» وی افزود: «دو ساعت، سه ساعت يک عده ای در دو خيابان تهران می آيند و چند سطل زباله را آتش می زنند. آنها آن طرف دنيا ابراز خوشحال می کنند که شلوغ شد. وضع ما بدتر است يا وضع شما. شما که نزديک به يکسال است که خيابان های کشورهای اروپايی مرتب تظاهرات است. مشکل شما به مراتب پيچيده تر است. اقتصاد شما قفل است.» آيت الله علی خامنه ای اظهار داشت: «در تهران يک عده ای به نام بازاری وارد خيابان شدند که اغتشاش کنند که فورا بازاری ها اطلاعيه دادند. اينکه هوشياری و وقت شناسی مردم به موقع سراغ آنها بيايد اين با ارزش است.» روز چهارشنبه، دوازدهم مهرماه، جمعیتی که بالغ بر سی هزار نفر تخمین زده می شد در خیابان های مرکزی تهران در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مديريت دولتی» و «افزايش شديد قيمت ارز» دست به راهپیمایی زده و بر ضد مقام های جمهوری اسلامی ایران شعار سر دادند. پلیس برای برخورد با معترضان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و گاز اشک آور به سوی آنها پرتاب کرد. بازار تهران و مراکز کسب کار از هفته گذشته تاکنون وضعیت نامشخصی داشته و نیروهای پلیس و لباس شخصی با حضور سنگین خود در محدوده بازار بزرگ تهران و مراکز خرید و فروش ارز، فضا را امنیتی کرده اند. دادستانی تهران نیز خبر داده است بیش از سی از نفر کسانی که آنها را «اخلالگر ارز» خوانده است بازداشت شده اند. آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود، «ثبات سياسی ايران» را يکی از نشانه های پيشرفت دانسته و گفته است که «منازعات و درگيری های سياسی نتوانسته است ثبات سياسی کشور را از بين ببرد.» رهبر جمهوری اسلامی، قشر جوان را يکی از سرمايه های ايران دانسته و از سياست کنترل جمعيت انتقاد کرد و گفت که خود وی نيز در اين خطا «سهيم است». آيت الله خامنه ای اظهار داشت: «يکی از خطاهايی که ما کرديم و خود من هم در اين خطا سهيم هستم، اين است که ما مسئله تحديد نسل را دنبال کرديم. اول اين سياست خوب بود ولی بايد از اواسط دهه هفتاد اين متوقف می شد. اين کار نشد و مسوولين کشور در اين اشتباه سهيم هستند و خود من هم در اين اشتباه سهيم هستم. اين را خدای متعال و تاريخ بر ما ببخشد.» وی افزود: «با اين روند، جمعيت پير خواهد شد. خانواده ها و جوانان بايد توليد مثل را بيشتر کنند.محدود کردن فرزندان به اين شکلی که هست خطاست. اگر بتوانيم اين نسل جوان فعلی را حفظ کنيم تمام مشکلات رفع خواهد شد.» رهبر جمهوری اسلامی، مشکلات ايران را بالا رفتن قيمت ها، اشتغال و بيکاری دانست ولی گفت: «مشکلات اساسی که ملت و مسوولين نتوانند آن ها را حل کنند وجود ندارد. در طول ۳۳ سال گذشته خطرهای بزرگتری روی داده است ولی توانسته اند آنها را حل کنند.» تلويزيون دولتی ايران از ساعت ها قبل از برگزاری سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، در لابلای برنامه های خود افرادی را نشان می داد که برای شنيدن سخنرانی آيت الله خامنه ای به محل آورده شده بودند. پخش ترانه ها و موسيقی های حماسی بخش ديگری از برنامه های تلويزيون ايران برای تبليغ سفر آيت الله خامنه ای به استان خراسان شمالی بود. رهبر ايران قرار است هشت روز در اين استان اقامت کند و بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، با اقشار مختلف مردم ديدار و گفت و گو نمايد.
 


خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که نیروهای پلیس روز چهارشنبه در بازار ارز تهران همچنان حضوری «پر رنگ» دارند. یک نماینده مجلس نیز گفته که نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات برای کنترل بازار ارز وارد عمل شده‌اند.خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که نیروهای پلیس روز چهارشنبه، نوزدهم مهرماه، در بازار ارز تهران همچنان حضوری «پر رنگ» دارند. یک نماینده مجلس نیز گفته که نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات برای کنترل بازار ارز وارد عمل شده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، پلیس امنیت که طبق گزارش‌ها در روزهای گذشته نیز در بازار ارز حاضر بود، روز چهارشنبه در مرکز ارز فروشان تهران- از چهار‌راه استانبول تا میدان فردوسی- حضوری «فعال و پررنگ» دارد. این خبرگزاری می گوید که حضور پلیس موجب شده است تا دلالان ارزی این منطقه را ترک کنند. مهر می‌افزاید در حال حاضر اگرچه برخی صرافی‌ها روی تابلوهای خود قیمت دلار را «دو هزار و ۸۵۰ تومان»‌ درج کرده‌اند، از فروش دلار با این نرخ خودداری می‌کنند. به دنبال جهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته، نیروهای پلیس بریا برخورد با دلالان وارد عمل شده و به گفته خبرگزاری مهر تا کنون «بیش از ۵۰ اخلاگر ارزی» دستگیر شده اند. در همین زمینه غلامرضا مصباحی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز چهارشنبه، ۱۸ مهرماه، از تشکیل جلسه مشترک ارزی نمایندگان دولت و مجلس خبر داد و گفت: «قرار شد برای مقابله با سوداگران بازار ارز، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و نیروی انتظامی وارد عمل شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاد.» بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه قیمت دلار آمریکا را همچون روز پیش از آن «دو هزار و ۵۴۸» تومان اعلام کرد. بانک مرکزی همچنین در اطلاعیه ای، بانک‌ها را از پرداخت ریال به جای ارز به سپرده‌گذاران بانکی منع کرد و تأکید کرد که بانک‌ها باید به جای ریال، عین ارز را به سپرده‌گذاران تحویل بدهند. به گزارش مهر پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر این‌که برخی از بانک‌ها، از دادن ارز به سپرده‌گذاران ارزی خودداری می‌کنند و بر مبنای دلار «هزار و ۲۲۶ تومان» به آن‌ها ریال می‌دهند. آشفتگی بازار ارز در روزهای اخیر انتقادهای بسیاری را متوجه دولت کرده است و منتقدان، دولت محمود احمدی‌نژاد را به «ضعف مدیریت» متهم کرده‌اند. در این خصوص رییس کمیسیون اقتصادی نیز روز پنجشنبه، شرایط امروز را مشابه «جنگ اقتصادی» دانست. ارسلان فتحی‌پور همچنین با انتقاد از تصمیم دولت برای عرضه ارز دو درصد زیر قیمت بازار ارز گفت: «این اقدام یعنی دولت دست‌ها را بالا برده و خود را تسلیم شرایط بازار کرده است.» نمایندگان مجلس در نظر دارند تا محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در خصوص وضعیت آشفته بازار ارز به مجلس فرا بخوانند. به گفته یکی از بانیان طرح سوال از رییس جمهوری، قرار است این طرح روز یکشنبه به هیات رییسه مجلس ارجاع شود. رییس جمهوری ایران، ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰ نیز برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی به مجلس رفت و به سوالات نمایندگان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، پاسخ داد.
 


شورای المپیک آسیا از حمید سوریان قهرمان شِش‌طلایی کشتی فرنگی ایران تجلیل خواهد کرد. این شورا که به ریاست شیخ احمد الفهد الصباح از کویت اداره می‌شود قرار است طی مراسمی ۲۰ ورزشکار برتر زن و مرد آسیا در رشته‌های مختلف را معرفی کند.شورای المپیک آسیا از حمید سوریان قهرمان شِش‌طلایی کشتی فرنگی ایران تجلیل خواهد کرد.  این شورا که به ریاست شیخ احمد الفهد الصباح از کویت اداره می‌شود قرار است طی مراسمی ۲۰ ورزشکار برتر زن و مرد آسیا در رشته‌های مختلف را معرفی کند. جشن نخبگان ورزش آسیا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی این شورا برپا خواهد شد که ماه آینده در ماکائو برگزار می‌شود. برپایه اعلام شورای المپیک آسیا به ستارگان ورزش این قاره، تندیس و جام ویژه اهدا خواهد شد. در سایت شورای المپیک آسیا (www.ocasia.org)  ضمن یادآوری افتخارات حمید سوریان و شرح قهرمانی او در المپیک لندن، به محل زندگی او در شهرستان ری  و مربی‌اش عبدالله زارع نیز اشاره شده. نویسنده گزارش با مروری بر تاریخ کشتی ایران و تلاشی طولانی برای کسب مدال طلای المپیک در کشتی فرنگی، طلسم‌شکنی سوریان را ستوده و در تمجید از او آورده‌است:  سالن اکسل این مرد ۱۶۹ سانتی متری که ۵ عنوان قهرمانی جهان را دارد و به‌خوبی از تجربیات خود در مبارزاتش استفاده می‌کند را فراموش نخواهد کرد. در این گزارش به نقل از سوریان هم نوشته شده‌است که «مردم بسیار خوبی داریم و هر وقت از رقابت‌ها باز می‌گردیم این مردم به‌خوبی از قهرمانان خود استقبال می‌کنند.» سوریان که پنج طلای جهانی و یک طلای المپیک دارد، هم‌اینک همراه با عبدالله موحد درصدر فهرست پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ ایران قرار دارد. او همچنین با شش طلایی که گرفته پرافتخارترین سبک‌وزن تاریخ کشتی فرنگی جهان نیز به‌شمار می‌آید. ستاره‌های ورزش آسیا شورای المپیک آسیا برخی از برگزیدگانش را معرفی کرده و نام نفرات باقی‌مانده را نیز طی روزهای آینده اعلام خواهد کرد. به نظر می‌رسد بهداد سلیمی فاتح رقابت‌های فوق سنگین در وزنه‌برداری المپیک لندن نیز به جمع ۱۰ مرد برتر ورزش آسیا خواهد پیوست. کوهی یوشیمورا قهرمان المپیک لندن در ژیمناستیک مانند حمید سوریان به جمع ۱۰ مرد برتر ورزش آسیا راه یافته. او چهار نقره المپیک هم در پکن و لندن کسب کرده. یوشیمورا که در ژاپن فوق‌العاده محبوب است، چهار طلا، سه نقره و دو برنز جهانی هم دارد. جین جونگ اوه از کره جنوبی برنده دو مدال طلای تیراندازی در المپیک لندن است و یک طلا هم از المپیک پکن دارد. او مجموعه‌ای از مدال‌های طلای جهانی، جام جهانی و آسیایی را نیز در فهرست طولانی افتخاراتش گنجانده‌است. کائوری ماتسوموتو یکی از ۱۰ زن برگزیده ورزش آسیاست. او در رشته جودو موفق شد مدال طلای المپیک لندن را به گردن بیاویزد. خانم ماتسوموتو در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ و بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو نیز روی سکوی نخست ایستاد. زلفیه چین‌شانلو بانوی وزنه‌بردار قزاقستانی نیز با کسب مدال طلای وزنه‌برداری در المپیک لندن و فروریختن رکوردهای جهانی و المپیک، به تالار برترین‌های آسیا راه پیدا کرده. خانم آن کوم آئه از کره شمالی هم که در المپیک پکن نقره گرفته بود، مدال طلای المپیک لندن را نصیب خود کرد. یه شی‌ون شناگر ۱۶ ساله چینی هم با دو مدال طلایی که در المپیک لندن گرفت، از ستاره‌های پرفروغ این بازی‌ها بود.
 


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه دستور العمل اجرايی اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران را امضا کرد. کلیات این بسته تحریمی مردادماه به تصویب کنگره و امضای رییس جمهوری آمریکا رسیده بود.باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه، ۱۸ مهرماه، دستور العمل اجرايی  اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران را امضا کرد. کلیات این بسته تحریمی مردادماه به تصویب کنگره و امضای رییس جمهوری آمریکا رسیده بود. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بر اساس این تحریم‌ها افراد و شرکت‌هایی که به مبادلات مالی و همچنین فروش و حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران کمک کنند، در معرض تحریم قرار می‌گیرند. طبق این طرح همچنین در صورت تخطی شرکت‌ها و شعبه‌های تجاری از موارد تحریمی، شرکت‌های مادر مرتبط با شعبه‌های مزبور نیز می‌توانند هدف تحریم‌قرار بگیرند. به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، مجازات های تازه راه‌ فرار از تحریم‌های فعلی علیه ایران را می‌بندد و برنامه‌های بیشتری را برای اعمال تحریم‌ علیه اشخاص ایرانی در اختیار آمریکا قرار می‌دهد. این طرح همچنین قدرت عمل بیشتری در اختیار خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا قرار می‌دهد تا تحریم‌ها را به صورت موثرتر به اجرا در بیاورند. تامی ویتور، سخنگوی شورای امنيت ملی در کاخ سفيد روز سه شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به «نتایج گسترده» تحریم‌ها بر ضد تهران گفت: در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در قبال برنامه هسته‌ای‌اش، «شکی نیست» که آمریکا و هم‌پیمانانش بر شدت تحریم‌ها علیه ایران می‌افزایند. فرمان اجرای تحریم‌های جدید در حالی صادر شده است که ایران در حال حاضر در شرایط اقتصادی نابسامانی قرار دارد و  بازار ارز ایران در هفته های اخیر شاهد نوسان‌های شدیدی بوده است. در چنین شرایطی علیرغم تأکید برخی از مقام های جمهوری اسلامی بر بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، تحریم‌ها را یکی از دلایل وضعیت فعلی اقتصادی ایران می‌داند. تحریم‌های جدید آمریکا حاصل طرح‌های ارائه شده از سوی دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا است. مجلس نمايندگان آمريکا متن مورد نظر خود از تشديد تحريم‌ها را زمستان سال ۹۰ و مجلس سنا نیز طرح خود را بهار ۱۳۹۱ آماده کرد و پس از آن این دو مجلس کوشیدندد تا طرحی هماهنگ تهیه کنند. در نهایت کنگره آمريکا ۱۱ مردادماه طرح تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد. این طرح ۱۳ مردادماه نیز به امضای باراک اوباما رسید. هدف از این تحریم‌ها بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و آژانس نیز تا کنون بارها نسبت به برخی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز شک و نگرانی کرده است. این در حالی است که ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید می‌کند، اگرچه تا کنون حاضر به همکاری کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشده است.
 


روزنامه آرمان از قول محمود علی‌زاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی گزارش داده که «با گذشت دو هفته از بازداشت» تاکنون «کسی مهدی هاشمی را ندیده» و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی همچنان در «انفرادی» و «ممنوع‌الملاقات» است.روزنامه‌های رسالت و اعتماد «انتقاد تند حبیب‌الله عسگراولادی از محمود احمدی نژاد» را مورد توجه قرار داده و از قول عضو ارشد موتلفه اسلامی گزارش داده‌اند که احمدی‌نژاد به اصول‌گرایان پشت کرده و به یک «مجموعه مخفی» تکیه کرده‌است. روزنامه آرمان از قول محمود علی‌زاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی گزارش داده که «با گذشت دو هفته از بازداشت» تاکنون «کسی مهدی هاشمی را ندیده» و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی همچنان در «انفرادی» و «ممنوع‌الملاقات» است. روزنامه مغرب روز چهارشنبه خبر داد که «حسین هدایتی مالک سه باشگاه لیگ برتر» به اتهام بدهکاری بانکی «بازداشت شده‌است»، خبری که در همین روز از سوی آقای هدایتی در مصاحبه با ایسنا تکذیب شد. روزنامه جهان صنعت نیز بدون اشاره به این بازداشت، گزارشی درباره «دارایی‌های» این سرمایه‌دار و مالک سهام چند باشگاه منتشر کرده‌است. روزنامه مردمسالاری گزارش داده که به رغم سرد شدن هوا و وعده‌های مقام‌های دولتی برای ساخت خانه‌های ویران شده طی دو ماه، زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی «خانه‌های زلزله‌زدگان ساخته نشد» و آن‌ها همچنان در «چادر» سکونت دارند. عسگراولادی: احمدی‌نژاد بر «مجموعه مخفی» تکیه دارد روزنامه‌های رسالت و اعتماد «انتقاد تند حبیب‌الله عسگراولادی از محمود احمدی‌نژاد» را مورد توجه قرار داده و از قول عضو ارشد موتلفه اسلامی خبر داده‌اند که احمدی‌نژاد به اصول‌گرایان پشت کرده و به یک «مجموعه مخفی» تکیه کرده‌است. روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم از قول  حبیب‌الله عسگراولادی از سران موتلفه اسلامی نوشته «احمدی‌نژاد می‌خواهد جمهوری را شخصی اداره کند.» به نوشته این روزنامه، عسگراولادی گفته «زمانی که ما جمهوریت را قبول کرده‌ایم باید تحزب را هم قبول کنیم، اگر نه دچار نارسایی می‌شویم» تاکید کرده که «آقای احمدی‌نژاد می‌گوید من به هیچ تشکلی بدهکار نبوده و حزبی نیستم یعنی می‌خواهد جمهوری را شخصی اداره کند و این با جمهوریت مغایرت دارد.» روزنامه رسالت از قول حبیب الله عسگراولادی نوشته «محمود احمدی‌نژاد به وسیله احزاب بالا آمد و در مجموعه اصول‌گرایان مانند دیگران به همراه آقای دانشجو و دیگر شخصیت‌ها حضور داشت» و «از جمله کسانی است که مجموعه‌های اصولگرا معرفی اش کردند اما همین که رای آورد گفت به حزبی بدهکار نیستم.» این عضو ارشد موتلفه اسلامی همچنین گفته «الان که به پایان راه نزدیک شده واقعا کاسه چه کنم را می‌بینیم مردم در دست گرفته‌اند» چون احمدی نژاد «همه کسانی که حزبی و تشکیلاتی بودند همه آن‌ها را کنار گذاشت.» به نوشته روزنامه رسالت، عسگراولادی همچنین گفته «در انتخابات ریاست جمهوری آینده باید مواظب باشیم و رئیس جمهور باید ریشه اجتماعی و تشکیلاتی داشته باشد زیرا در غیر این صورت هر کس که می‌آید رشد پیدا کند کنار می‌زند.» روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره چهارشنبه گزارشی درباره «انتقاد تند عسگراولادی از احمدی نژاد» منتشر کرده و از قول این عضو ارشد موتلفه اسلامی نوشته «احمدی نژاد همه کسانی را که حزبی و تشکیلاتی بودند کنار گذاشت و فقط تکیه به مجموعه مخفی کرد که باهم، هم‌اندیشی دارند.» این روزنامه با اشاره به اینکه «اصولگرایان برای اثبات همراهی خود با دولت احمدی‌نژاد، حتی در انتخابات سال ۸۸ با وجود همه انتقاداتی که به مشی سیاسی و اقتصادی دولت وارد بود، تمام‌قد از او حمایت کردند» نوشته این روزها اما «اختلافات درون‌خانگی، آن‌ها را به رویارویی با همین دولت کشانده» است. روزنامه اعتماد یادآوری کرده که «حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از جریان‌های شناخته‌شده راست سنتی که هیچ‌گاه حمایت خود از احمدی‌نژاد را انکار نکرده» یکی از جریاناتی است که «چهره‌های شاخصش این روزها به نقد دولت می‌پردازند» و «در میان این نقدها که بیشتر بوی گلایه دارد، بهتر می‌توان ریشه‌های اختلافات درونی جناح راست را دریافت.» ثمینا رستگاری طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره ضمنی به انتقاد شدید «حبیب‌الله عسگراولادی» و دیگر چهره‌های سرشناس اصولگرایان از محمود احمدی نژاد از آن‌ها پرسیده که آیا «خواب تازه‌ای دیده‌اید؟» این روزنامه با اشاره به اینکه «چند ماه تا پایان دوره محمود احمدی‌نژاد بیشتر باقی نمانده و او بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در ایران با ریزش یاران پیشینش روبه‌رو بوده‌است» نوشته «زمانی که احمدی‌نژاد بسیاری از چهره‌های برجسته نظام را به سخره گرفت و تهدید به افشاگری کرد اصول‌گرایان پای تلویزیون با لبخندی بر لب نظاره‌اش می‌کردند» اما «زمانی که ۱۱ روز در خانه نشست»، اصول‌گرایان دریافتند که این رفتار حد یَقفی [انتهایی] ندارد و تنها به رقبای آن‌ها محدود نمی‌شود.» روزنامه اعتماد با یادآوری حمایت تمام‌قد اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد در فاصله سال‌های ۸۴ تا  ۹۰ نوشته «آیا اکنون اصول‌گرایان محق‌اند تا حساب خود را از او جدا کنند و تنها احمدی‌نژاد را مقصر تمامی مشکلات بدانند؟ این کاری است که آنها بیش از یک سال است می‌خواهند انجام دهند.» یادداشت‌نویس اعتماد با اشاره به اینکه این روزها اصول‌گرایان چنان سخن می گویند و از دولت انتقاد می‌کنند «گویی هیچ گردی بر دامن‌شان ننشسته است»، تاکید کرده «کسانی که ته‌مانده لیوان احمدی‌نژاد را تبرک می‌دانستند اکنون حق دارند دور بایستند و احمدی‌نژاد را با این وضعیت پیش‌آمده تنها بگذارند؟» مهدی هاشمی همچنان در «انفرادی» و «ممنوع‌الملاقات» روزنامه آرمان از قول محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی گزارش داده که «با گذشت دو هفته از بازداشت» تاکنون «کسی مهدی‌هاشمی را ندیده‌است.» به نوشته این روزنامه وکیل مهدی هاشمی همچنین با رد «خبرسازی درباره خروج مهدی هاشمی از زندان برای ملاقات»، گفته‌است «تاکنون هیچ درخواستی برای در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای ملاقات مهدی با خانواده‌اش نداشته‌ایم و هیچ تسهیلاتی هم برای ما در نظر گرفته نشده‌است» و حتی «روز پنجشنبه به اتفاق خانم عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی، فاطمه و یاسر هاشمی رفتیم زندان اوین و دو ساعت هم منتظر ماندیم اما اجازه ملاقات ندادند.» محمود علیزاده طباطبایی همچنین به روزنامه آرمان گفته که «مهدی هاشمی در انفرادی به‌سر می‌برد و ممنوع‌الملاقات است» اما «اطلاع داریم که مهدی طی ۱۵ روز بازداشت در دو جلسه حداکثر ۱۱ ساعت بازجویی شده‌است، و «ما همچنان منتظریم که اعلام کنند تحقیقات به‌صورت کامل تمام شده‌است.» وکیل مهدی هاشمی درعین حال گفته که «روزانه درخصوص پرونده مهدی هاشمی با پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی «به تبادل‌نظر می‌پردازد» و تاکید کرده که«به روند قضایی طی‌شده معترضیم» چرا که «روند دادستانی این‌گونه‌است که در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم را ممنوع‌الملاقات می‌کنند اما این رویه مبنای قانونی ندارد» و «آنچه در تبصره ماده ۱۲۸ آمده، عدم حضور وکیل آن هم با اجازه دادگاه‌است؛ نه دادسرا.» روزنامه آرمان همزمان خبر داده که روز سه شنبه  احمد سالک از نمایندگان پیشین علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران و نماینده کنونی مجلس مهدی هاشمی را متهم کرد که «مهدی‌هاشمی جزو کمیته ایکس بود که زیر چتر کمیسیون ۱۷ نفره در لس‌آنجلس آمریکا بودند و از آنها دستور می‌گرفتند. اینها در فتنه ۸۸، ۵، ۶ زیرمجموعه داشتند از جمله کمیته پشتیبانی و مالی، کمیته عملیات، کمیته رسانه و غیره؛ در آمریکا بعد از ۱۰ سال برنامه‌ریزی، فتنه ۸۸ را برای ایران راه‌اندازی کردند.» به گزارش این روزنامه، احمدسالک گفته «اینکه مهدی‌ و فائزه هاشمی یک دفعه به کشور بازمی‌گردند یک سناریوی تعیین‌شده برای اهدافی است» و تاکید کرده که «ما باید خیلی ساده باشیم که این را طبیعی بدانیم» و «این سفر برای برنامه‌ریزی فتنه بزرگ‌ترانجام شده‌است.» روزنامه آرمان درعین حال نوشته احمد سالک «توضیح نمی‌دهد که مهدی هاشمی در زندان و سلول انفرادی می‌خواهد کدام فتنه را برنامه‌ریزی کند؟ و نمی‌گوید براساس کدام مستند مهدی هاشمی عضو کمیته ایکس است؟» خبر و تکذیب خبر بازداشت حسین هدایتی «مالک سه باشگاه لیگ برتر» در حالی که روزنامه مغرب روز چهارشنبه از «بازداشت» حسین هدایتی، مالک باشگاه استیل‌آذین خبر داده‌است، آقای هدایتی در همین روز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا بازداشت خود را تکذیب کرد و گفت: « این شایعات قشنگ نیستند و امیدوارم که شایعه‌پردازان از این کارها دست بردارند.» روزنامه مغرب خبر داده‌بود که «حسین هدایتی مالک سه باشگاه لیگ برتر بازداشت شده‌است» و روزنامه جهان صنعت نیز بدون اشاره به این بازداشت، گزارشی درباره «دارایی»‌های این سرمایه دار و مالک چند باشگاه فوتبال منتشر کرده‌است. به نوشته این روزنامه، «حسین هدایتی مالک سه باشگاه لیگ برتری ملوان انزلی، استیل آذین و گهر دورود سه شنبه شب به دلیل بدهی‌های فراوان به نظام بانکی کشور بازداشت شد.» این روزنامه از حسین هدایتی به عنوان «عضو هیات مدیره سابق پرسپولیس» نیز نام برده و نوشته که او «با تبلیغات رسانه‌ای در فوتبال» به نام‌های «عابربانک فوتبال» و «حاجی دسته‌چک»  شناخته می‌شد اما اکنون «پس از مه‌آفرید امیرخسروی و محمدرضا زُنوزی، سومین متهمی  است که به دلیل بدهی‌های مالی دستگیر شده‌است.» روزنامه مغرب همچنین نوشته «حسین هدایتی یکی از بدهکاران بزرگ و سرشناس بانکی  بود که تاکنون با ارتباط گیری‌های مختلف خود را از گزند برخوردهای معمول با بدهکاران بزرگ بانکی در امان نگه داشته بود» درحالی که بدهکاری او «بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان است.» این روزنامه درعین حال نوشته «آخرین خبر‌ها از تلاش دوستان و نزدیکان هدایتی برای آزادی وی حکایت داشت که تا پایان سه شنبه شب محقق نشد.» روزنامه جهان صنعت نیز ضمن اختصاص عکس یک شماره نوزدهم مهرماه به حسین هدایتی، از «خیز برای تصاحب باشگاه‌های لیگ برتری» خبر داده و با اشاره به خرید باشگاه گهر دورود از سوی حسین هدایتی، نوشته «باشگاه متهم ردیف اول اختلاس ۳ هزار میلیاردی تغییر مالکیت داد.» این روزنامه همچنین گزارشی با تیتر «حسین هدایتی» منتشر کرده و نوشته «حسین هدایتی دولابی، سرمایه‌دار و مدیر ورزشی متولد سال ۱۳۴۲ در دولاب تهران است» و «شهرت وی بیشتر به جهت کمک‌های مالی کلان در اواخر دهه ۱۳۸۰ به تیم فوتبال پرسپولیس تهران و تاسیس باشگاه فوتبال استیل آذین تهران است که با هزینه بسیار در لیگ برتر فوتبال ایران حضور یافته و این روزها باشگاه‌های دیگری مثل ملوان، داماش و گهر زاگرس هم به دو باشگاه دیگر اضافه شده‌است.» روزنامه جهان صنعت از حسین هدایتی به عنوان «مولتی‌میلیاردر» یاد کرده و نوشته «مالکیت صنایع استیل آذین، شرکت خاور آذین، شرکت فجر گالوانیزه سپاهان کاشان، چندین کارخانه فولادسازی و ورق، شرکت نایبند بزرگ‌ترین شرکت پرورش می‌گوی ایران و نیز برج‌سازی در دبی، سهامداری در بازار مبل ایران و بانک خصوصی تات که اکنون به بانک آینده تغییر نام داده، ریاست چند شرکت تجاری در ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در هتل سیروس، هتل کیش و داشتن املاک کشاورزی و مسکونی متعدد در ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس» از جمله دارایی‌های حسین هدایتی است. روزنامه جهان صنعت درعین حال به خبر «بازداشت شبانه حسین هدایتی» و نیز سابقه عضویت او در سپاه پاسداران اشاره‌ای نکرده‌است. دو ماه از زلزله گذشت؛ وعده ساخت خانه برای زلزله‌زدگان اجرا نشد روزنامه مردمسالاری گزارش داده که به رغم سرد شدن هوا و وعده مقام‌های دولتی، زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی همچنان در «چادر» سکونت دارند و «خانه‌های زلزله‌زدگان ساخته نشد.» این روزنامه یادآوری کرده که «زلزله آذربایجان شرقی جان ۳۶۰ تن را گرفت، هزاران نفر را مجروح کرد و خانه و کاشانه آنان را به تلی از خاک تبدیل کرد»، و نوشته «همزمان با این فاجعه، مسئولان اجرایی وعده‌های بسیاری برای جبران مشکلات زلزله‌زدگان دادند و وزیر راه و شهرسازی قول داد ظرف مدت دو ماه تمامی خانه‌های ویران شده را دوباره بسازد»، اما «اکنون مدت‌ها از این وعده‌ها می‌گذرد و ۲۱ مهر ماه این موعد دوماهه هم به سر می‌رسد، هنوز مشکلات حل نشده و این وعده نیز مانند دیگر وعده‌ها به فراموشی سپرده شده‌است.» روزنامه مردمسالاری همچنین از قول غلامحسین مسعودی ریحان نماینده اهر و هریس در مجلس نهم با اشاره به سفر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به یکی از روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی، نوشته «مقام رهبری دستورات لازم را داد تا آبرسانی کنند، مسکن بسازند و تامین خوراک و پوشاک زلزله‌زدگان را جدی بگیرند» و اکنون با گذشت دو ماه «ما انتظار داریم این دستورات ایشان به موقع عملیاتی شود» یا دست‌کم «روستایی که رهبری» از آن بازدید کرد «باید زودتر ساخته شود تا مردم اهمیت حضور رهبری را احساس کنند و نه آن روستا، بلکه همه روستاها باید به سرعت ساخته شود.» نماینده اهر و هریس درعین حال گفته «زلزله در ۲۱ مرداد رخ داده و وقتی ۲۱ مهر برسد دو ماه از آن گذشته و هنوز کاری برای خانه‌های زلزله‌زدگان نشده‌است» و «با روندی که من می‌بینم تا پایان سال ساختمانها ساخته نمی‌شود، چون فصل سرما رسیده و به زودی برف هم می‌بارد و در یخبندان نمی‌شود کار کرد و کارها برای بهار دیگر باقی می‌ماند.» به گفته نماینده اهر و هریس در مجلس با فرا رسیدن فصل سرماه  در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی «دیگر نمی‌شود زیر چادر خوابید» و «زندگی برای مردم سخت شده» و حتی بسیاری از زلزله‌زدگان مجبور شده‌اند تا «به شهرهای تبریز، کرج و مناطق دیگر کوچ کنند» و «آن‌هایی هم که جایی ندارند و ناچار هستند زیر چادرها زندگی کنند، زندگی‌شان خیلی سخت شده‌است» و «امکانات بهداشتی و خدمات‌رسانی به اندازه کافی وجود ندارد.»
 


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، گام‌های قانونی لازم برای انحلال دوره کنونی مجلس اسرائیل که زمینه را برای انتخابات فراهم می‌کند، برداشت.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شامگاه روز سه شنبه هجدهم مهر با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، گام‌های قانونی لازم برای انحلال دوره کنونی مجلس اسرائیل که زمینه را برای انتخابات فراهم می‌کند، برداشت. با این تصمیم نتانیاهو، زمینه برای برگزاری انتخابات در سه ماه آینده هموار شد. نتانیاهو شامگاه سه شنبه در یک نشست خبری ویژه در دفتر نخست وزیری در اورشلیم (بیت المقدس) گفت: «منافع ملی در مقطع کنونی ایجاب می‌کند که یک انتخابات بسیار سریع داشته باشیم و منابع مالی و امکانات کشور در یک روند طولانی بر باد نرود». بنیامین نتانیاهو ضمن آنکه به «تهدیدات ناشی از ایران» و تلاش‌های دولت خود در مقابله با خطرات برای زندگی مردم اسرائیل در جنوب کشور در نتیجه تداوم حملات راکتی از غزه اشاره می‌کرد، در همین حال گفت که در حدود چهارسالی که وی نخست وزیر بوده است، اسرائیل در امنیت بسیار خوبی بوده و با وجود بحران اقتصادی در بسیاری از کشورهای اروپایی و جهان، اسرائیل تا حد زیادی از تلاطم‌های اقتصادی در امان بوده است. آقای نتانیاهو که در روزهای گذشته با سران احزاب همپیمان با دولت خود در این زمینه دیدار و رایزنی کرده بود، به دبیر فراکسیون احزاب ائتلافی در کنست رهنمود داد که دوشنبه آینده طرح انحلال مجلس را ارائه کند. مجلس اسرائیل پس از تعطیلات طولانی تابستانی و نیز تعطیلات سه عید بزرگ پاییزه یهودیان، قرار بود که از دوشنبه آینده کار خود را از سربگیرد. از چند روز قبل سلسله مسایلی موجب شد که احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور تقویت شود؛ از یکسو نتانیاهو با اهود باراک وزیر دفاع خود بر سر ایران دستخوش اختلاف بسیار جدی شد و نخست وزیر حتی باراک را متهم کرد که در آخرین سفرش به آمریکا دیدار‌ها و اظهار نظرهایی داشته که موجب تشدید اختلاف نظرهای باراک اوباما با اسرائیل شده است. از سوی دیگر، نتانیاهو به این نتیجه رسیده بود که نخواهد توانست که نظرات خود را در لایحه بودجه سال ۲۰۱۳ اعمال کند و برخی از احزاب همپیمان با دولت وی، حاضر به رعایت همه خواسته‌های نخست وزیر نشده بودند. از طرفی دیگر نیز نتانیاهو از تمامی نظرسنجی‌هایی که پیش بینی می‌کند که وی نه تنها به آسانی مسند نخست وزیری را در دولت بعدی نیز حفظ خواهد کرد بلکه حزب حاکم لیکود نیز تقویت خواهد شد، دلگرم است. هر چند رقیب جدی برای پست نخست وزیری در این دوره انتخاباتی در برابر نتانیاهو وجود ندارد، اما انتظار می‌رود که آرایش صحنه سیاست داخلی اسرائیل در پی این انتخابات به میزان چشمگیری عوض شود؛ از یکسو حزب کادیما به رهبری شائول موفاز که یک سیاستمدارایرانی‌زادهٔ است قدرت خود را از دست خواهد داد و از سوی دیگر، حزب کارگر به رهبری سیاستمدار جدید خانم شلی یخیموویچ به میزان زیادی تقویت خواهد شد. حزب نوپای «استقلال» که اهود باراک پس از جدایی از حزب قدیمی‌اش، کارگر، تشکیل داده بود، هیچ بختی ندارد و به نظر می‌رسد که حتی خود باراک برای ورود به دوره بعدی پارلمان با سختی‌های بسیار زیاد روبرو باشد. حزب راستگرای «اسرائیل خانه ماست» به رهبری سیاستمدار افراطی روسی الاصل آویگدور لیبرمن در انتظار کسب قدرت بیشتری در دوره بعدی مجلس است زیرا روس‌هایی که در سالهای اخیر ساکن اسرائیل شده‌اند، دیدگاههای راست افراطی داشته و حامی لیبرمن هستند. دولت کنونی نتانیاهو در انتخابات فوریه ۲۰۰۹ شکل گرفت و از آوریل ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد و به دلایل سیاسی داخلی می‌توانست تا اواخر سال آینده نیز بر سر قدرت باشد اما نتانیاهو برگزاری زودهنگام انتخابات مجلس را برگزید. نتانیاهو تاکنون دو بار نخست وزیر بوده است و اکنون با اطمینان به سوی تصدی بار سوم این مقام گام برداشته است اما تجربه شصت و چهارساله این کشور نشان می‌دهد نخست وزیرانی که برگزاری انتخابات زودهنگام را توصیه کرده‌اند، خود اتفاقاً همگی شکست خورده و این مقام را از دست داده‌اند. اما نتانیاهو یقین دارد که این «سنت» در مورد او تکرار نخواهد شد. به نظر می‌رسد در حالی که برای مردم اسرائیل بهبود وضعیت اقتصادی در صدر درخواست هاست، مهم‌ترین مسئله انتخابات برای نتانیاهو، مطرح کردن برنامه هسته‌ای ایران باشد. براساس تاریخی که نتانیاهو سه شنبه از آن برای برگزاری انتخابات کشورش سخن گفت، ژانویه یا حداکثر فوریه، زمان برگزاری انتخابات خواهد بود. تاریخی که انتخابات مجلس اسرائیل در آن برگزار خواهد شد زمانی است که دولت جدید آمریکا نیز کار خود را آغاز می‌کند. در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ششم نوامبر، شانزدهم آبان، رئیس جمهوری بعدی آمریکا کار خود را از نیمه‌های ژانویه آغاز خواهد کرد. در روزی که نتانیاهو در اسرائیل با اطمینان به پیروزی مجدد، از برگزاری انتخابات زودهنگام کشورش خبر می‌داد، تازه‌ترین نظرسنجی‌های آمریکا نشان می‌داد که میت رامنی نامزد جمهوریخواهان شکاف خود را با باراک اوبامای دموکرات از بین برده است. .
 


حبيب الله عسکراولادی از سران حزب موتلفه با انتقاد از عملکرد محمود احمدی نژاد گفت مردم در پايان دولت وی "کاسه چه کنم "دست گرفته اند. بنابر گزارش ايلنا، حبيب الله عسکر اولادی  روز سه شنبه در جمع طرفداران موتلفه گفت: "محمود احمدی نژاد هر وزيری را که موفق بوده کنار گذاشته و جمهوری اسلامی را شخصی اداره کرده است." آقای عسکر اولادی که خود از بازاريان تهران است گفت:" بايد با هوشياری ازتشکيلاتی بودن رييس جمهوری بعدی اطمينان يافت."
 


"محمد تقی رهبر" رييس پيشين  فراکسيون روحانيون مجلس شورای اسلامی می گويد برای افزايش جمعيت بايد تعدد زوجات مورد حمايت قرار گيرد  ودر اين زمينه  فرهنگ سازی شود. آقای رهبر که امام جمعه موقت اصفهان نيز هست به خبرگزاری فارس گفته است زنان نيز بايد حداقل هر سه سال، يک فرزند به دنيا بياورند. در همين راستا  مرتضی فرهنگی، ديگر نماينده روحانی مجلس نيز گفته است بايد مردان دارای همسر را تشويق کرد که با زنان مطلقه به عنوان همسر دوم ازدواج کنند. طرح افزايش جمعيت ايران به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون نفر به طور رسمی از طرف آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده است.
 


محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران، در اظهار نظری کم‌سابقه اعلام کرد که" دولت به لحاظ  بودجه زير فشار است و بودجه بسياری از سازمان‌ها قطع شده است." به گزارش ايسنا، محمود احمدی‌نژاد روز سه شنبه در نشست مجلس دانش‌آموزی در پاسخ به تقاضا برای افزايش بودجه اين مجلس گفت: "بودجه خيلی جاها صفر شده يا کاهش ۲۵ درصدی داشته است." محمود احمدی نژاد بدون آنکه از فرد خاصی در حکومت نام ببرد افزود: "در اين شرايط می‌توان فهميد که خيلی‌ها چکاره هستند." طی روزهای گذشته همچنين رييس جمهوری و رييس مجلس ايران، به طور لفظی از يکديگر انتقاد کرده بودند.
 


محمود عليزاده طباطبايی وکيل مهدی هاشمی فسنجانی می گويد موکلش در زندان انفرادی نگهداری می شود وممنوع الملاقات است. محمود عليزاده در گفتگو با  خبرگزاری فارس گفت همسر اکبر هاشمی رفسنجانی برای ملاقات پسرش مهدی هاشمی به زندان اوين مراجعه کرده اما به او اجازه ملاقات داده نشده است. وکيل مهدی هاشمی گفته است گزارش مربوط به پرونده مهدی هاشمی را روزانه در اختيار اکبر هاشمی رفسنجانی  رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار می دهد. مهدی هاشمی دو هفته پيش، پس از بازگشت به ايران و احضار به دادسرا، بازداشت شد.
 


باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه  دستور العمل اجرايی  اعمال تحريم های جديد عليه ايران را امضا کرد. به گزارش آسوشيتد پرس، اين تحريم ها پيش از اين به تصويب کنگره رسيده بود و اوباما نيزدر تابستان گذشته کليات آن را امضا کرده بود. کنگره آمريکا در مرداد ماه گذشته طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن، افراد و شرکت هايی که به فروش و حمل و نقل نفت و فرآورده های نفتی ايران و مبادلات مالی اين کشور  کمک می کنند، در معرض تحريم قرار می گيرند. هدف اين تحريم ها بازداشتن ايران از پی گيری برنامه هسته ايش اعلام  شده، اگرچه ايران می گويد برنامه هسته ايش صلح آميز است.
 


بنابر گزارش آسوشيتد پرس، اسکاتلند يارد  در بيانيه ای اعلام کرد، يک زن و مرد ۲۶ ساله را سه شنبه شب که در پروازی از مصر وارد لندن شدند، بازداشت کرده است. اين زن ومرد که مليت شان اعلام نشده است، بدليل سفرشان به سوريه مظنون به داشتن رابطه با گروه های تروريستی هستند. اين گزارش می افزايد ،دو خانه در شرق لندن نيز در همين ارتباط مورد تفتيش و بازرسی قرار گرفته است .
 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به radiofarda-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به radiofarda@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته