هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۱ آبان ۶, شنبه

Latest News from Iran Green Voice for 10/27/2012

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



ندای سبز آزادی ـ مریم مدنی: وزیر نفت احمدی‌نژاد در واکنش‌ نسبت به تحریم‌های نفتی علیه ایران گفته است: "با تشدید تحریم‌ها، صادرات نفت ایران را متوقف می‌کنیم."

رستم قاسمی، وزیر سپاهی نفت (رییس سابق قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران) همچنین به طرحی اشاره کرده که به زودی برای اداره اقتصاد ایران بدون درآمدهای نفتی به اجرا خواهد درآمد.

وی در جمع خبرنگاران در دوبی گفته است: "ما طرحی را برای دوره بدون درآمدهای نفتی تهیه کرده‌ایم. تاکنون هیچ مشکل مهمی نداشته‌ایم. اما اگر تحریم‌ها تشدید شود، ما طرح خود را به اجرا می‌گذاریم." او هیچ اشاره‌ای به جزئیات این طرح نکرده است.

 

دولت رانتی، اقتصاد نفتی

این گفته‌های رستم قاسمی و ادعای وی نسبت به قطع صادرات نفت ایران در حالی‌ صورت می گیرد که به عقیده کارشناسان انرژی، ایران به درآمد نفت خود بسیار وابسته است و حدود 80 درصد بودجه کشور از فروش نفت تامین می‌شود.

به گفته ناظران مستقل اقتصادی، هرچند وابستگی ایران به درآمدهای نفتی امر تازه‌ای نیست و نفت و درآمدهای بادآورده ی مترتب بر این منبع انرژی، در طول دهه‌های گذشته جایگاه بسیار مهمی را در اقتصاد و سیاست ایران به خود اختصاص داده ولی در چند سال اخیر میزان این وابستگی روندی افزایشی داشته است. در بودجه سال 90 و 91 بیشترین میزان وابستگی به این منبع انرژی وجود دارد.

گزارش‌های اقتصادی رسمی منتشرشده نشان می‌دهد که سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال 85 از بشکه‌ای 28 دلار به 39 دلار افزایش یافته و 36 میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال 85 از این راه تامین شده است.

همچنین وابستگی به درآمد نفتی در بودجه سالانه برخلاف برنامه چهارم توسعه که می‌بایست به 17 میلیارد دلار می‌رسید، با برنامه‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم به 50 تا 60 میلیارد دلار افزایش یافته به گونه‌ای که در 4 سال گذشته سهم نفت در اثر همین بودجه‌های رو به رشد از 45 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار در سال 88 رسیده است.

بر همین اساس این روند همچنان ادامه یافته و در بودجه سال 90 وابستگی بودجه به نفت 15 درصد نسبت به سال 89 رشد داشته است.

در بودجه سال 91 هم با اینکه اتکای لایحه بودجه به نفت در ظاهر کم شده اما با مازاد درآمد نفتی، این وابستگی در واقع افزایش یافته است.

 

انتقاد از افزایش وابستگی بودجه به نفت

موضوع افزایش سالیانه وابستگی اقتصاد ایران به نفت در 8 سال گذشته نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته و نسبت به آن انتقادات فراوانی شده است.

علاوه بر کارشناسان اقتصادی که همواره و از همان ابتدای برسرکارآمدن احمدی‌نژاد نسبت به این موضوع هشدار می‌دادند، در یکی دو سال گذشته مقامات دیگر جمهوری اسلامی هم نسبت به این موضوع اظهار نگرانی کرده‌اند.

فروردین ماه امسال، هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: "وابستگی بودجه به نفت نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیش از گذشته شده است."

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم سال گذشته اعلام کرده بود: "اگر امسال هم مانند سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای توسعه ذخایر نفت و گاز اختصاص نیابد، با کاهش شدید تولید مواجه خواهیم شد که ممکن است این کاهش به طور میانگین تا 100 هزار بشکه در روز هم برسد."

به گفته حمیدرضا کاتوزیان اگر همچنان از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت غفلت شود، ایران در هفت سال آینده وارد کننده نفت خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرده بود: "تولید نفت هم اکنون با آنچه در برنامه چهارم مصوب شده بود یک میلیون بشکه فاصله دارد و تنها دلیل این شکاف عمیق به غفلت از سرمایه‌گذاری برای تولید صیانتی نفت بازمی‌گردد."

در نخستین روزهای سال گذشته و ماه‌ها پیش از آغاز تحریم نفتی ایران، کمیسیون انرژی مجلس در گزارشی از کاهش 72 هزار بشکه‌ای تولید روزانه کشور خبر داده بود.

 

گره محکم بودجه دولت به نفت

به گفته کارشناسان انرژی در چند سال گذشته نه تنها وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر از گذشته شده است. این درحالی‌ست که در سیاست‌های کلی برنامه چهارم و پنجم تاکید شده که وابستگی بودجه دولت به نفت کاهش یابد.

برنامه چهارم سهم ارزی دولت از نفت را در سال‌های 84 تا 87 به ترتیب 2/ 15 ، 5/15 ، 3/16 و 17 میلیارد دلار پیش بینی کرده اما مخارج ارزی دولت در این سال‌ها به ترتیب 6/44 ، 45 ، 52 و 60 میلیارد دلار بوده است. در مورد سال 87 نیز رقم مخارج ارزی به حدود 70 میلیارد دلار می رسد؛ این در حالی است که سهم نفت از بودجه عمومی به ترتیب به 5/67 ، 70 و 62 درصد در سال های 84 تا 86 رسیده است. طبق اعلام نظر مرکز پژوهش های مجلس وابستگی بودجه به نفت از سال 84 تا 85 به ترتیب 44 و 59 درصد بوده و در سال 87 نیز با تصویب متمم های بودجه، سهم نفت تا 70 درصد بودجه افزایش یافت.

رستم قاسمی، وزیر سپاهی نفت همچنین در سخنان اخیر خود ضمن رد کاهش تولید نفت ایران گفته که کشور در حال حاضر با ظرفیت کامل و معادل 4 میلیون بشکه در روز، نفت تولید می‌کند.

قاسمی تاکید کرده که «به لطف افزایش ظرفیت پالایش نفت، ایران در حال حاضر مقادیر بیشتری از نفت تولیدی خود را پالایش می‌کند.»

وی همچنین ظرفیت پالایش نفت ایران را 2 میلیون بشکه در روز خوانده است. این در حالی‌ست که براساس گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، تولید نفتی ایران در ماه سپتامبر 2 میلیون و 720 هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر 860 هزار بشکه در روز بوده و با توجه به قیمت نسبی 110 دلار برای هر بشکه، درآمد روزانه ایران از فروش نفت خام در ماه سپتامبر گذشته 95 میلیون دلار بوده . سال گذشته این رقم 147 میلیون دلار بوده است.

 

مشکلات جدید برای کسب درآمد نفتی

جمهوری اسلامی به دلیل تحریم بانکی از دریافت درآمد حاصل از فروش نفت ناتوان است.

اکنون اصلی‌ترین خریداران نفت ایران به ترتیب چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و سپس مالزی، سریلانکا و تایوان هستند. هرچند به نظر می‌رسد برای از این کشورها به زودی برای سهولت معامله، نفت خود را از عربستان تامین خواهند کرد.

به عنوان مثال، واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه سال 2012 حدود 45 درصد افت داشته است.

ژاپن هم به عنوان یکی از خریداران نفت ایران در پی کاهش واردات نفت خود از این کشور است و در همین راستا در سال 2012 واردات نفت خود از ایران را 33 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داده است.

کره جنوبی هم با آغاز تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران، اعلام کرد که واردات نفت خود از ایران را متوقف خواهد کرد.

سریلانکا هم که از خریداران جزئی نفت ایران است تاکنون گفت‌وگوهایی با عراق و عربستان انجام داده تا معاملات نفتی خود را به جای ایران با این کشورها انجام بدهد.

 

کاهش صادرات ایران یا برهم خوردن اقتصاد جهان؟

هرچند در روزهای ابتدایی تحریم صادرات نفت ایران به اروپا، بهای نفت اندکی افزایش یافت اما بلافاصله این رقم متعادل شد. با اینکه قاسمی، وزیر نفت (رییس سابق قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران) گفته بود نفت ایران از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و بازار بین‌المللی نفت هیچگاه از آن غافل نخواهد شد و همچنین ایران تهدید بستن تنگه هرمز در صورت آغاز تحریم‌ها را مطرح کرده بود اما با آغاز تحریم‌ها نه تنها تنگه هرمز بسته نشد بلکه قیمت جهانی نفت هم با وجود قطع صادرات نفت ایران به اروپا چندان تغییر نکرد.

در واقع با تحریم صادرات روزانه 550 هزار بشکه نفت ایران به اروپا نه تنها قیمت جهانی نفت افزایش نیافت بلکه به جای آن صادرات ایران به شدت کاهش یافت که با تحریم کشتیرانی و شرکت‌های بیمه، صادرات نفت ایران به میزان بسیاری افت کرد.

اکنون نه تنها اروپا از ایران نفت نمی‌خرد بلکه کشورهای آسیایی هم مثل گذشته خریدار نفت ایران نیستند و حتی در صورت عملی‌شدن تهدید رستم قاسمی به قطع صادرات نفت ایران به دنیا، جایگزین کردن روزانه 800 هزار بشکه نفت صادراتی ایران به کشورهای آسیایی از سوی عربستان، عراق یا کویت کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد. به ویژه آنکه عربستان بارها اعلام کرده حاضر است در صورت تحریم ایران، جای این کشور را برای افزایش تولید نفت بگیرد.

در چنین شرایطی وزیر نفت احمدی‌نژاد از طرحی مبهم سخن می‌گوید که هیچ جزئیات آن مشخص نیست و قرار است به یکباره اقتصاد کشوری که تنها سال گذشته 85 درصد از درآمدش از فروش نفت بوده را بی وابستگی به درآمد نفت سرپا نگه دارد.


 


مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید سعید قربان در جمع حدود دویست هزار نفری نمازگزاران زاهدانی گفت: عصر استبداد و دیکتاتوری به پایان رسیده است و ملتها برای برانداختن بساط بیداد و استبداد حاکم بر جهان به پاخاسته اند. انقلاب و بیداری ملتهای اسلامی برای سرنگونی حکومتهای وابسته به بیگانگان ان شاء الله به پیروزی خواهد رسید. 

به گزارش سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید افزود: بزرگترین خواسته جامعه اهل سنت ایران آن است که در همه شئونات مذهبی، اداری وحاکمیت بر سرنوشت خویش و مشارکت در اداره کشور به رسمیت شناخته شوند. اگر چه قانون اساسی اهل سنت را به رسمیت شناخته است، اما در عمل اهل سنت در استخدامها و واگذاری پستها و مناصب حضور یکسانی ندارند و مورد تبعیض واقع می شوند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: چرا اهل سنت ایران با اینکه حداقل 20 در صد جامعه ایران را تشکیل می دهند و عضوی از پیکره ایران اسلامی هستند نباید وزیر، معاون وزیر، سفیر و استاندار باشند؟! چرا پستهای کلیدی به اهل سنت واگذار نمی شود و به آنان اعتماد نمی شود؟! این انتظار به حق و قانونی ماست که در سرنوشت و مقدرات خود به رسمیت شناخته شویم. اهل سنت انتظار دارند که مذهب و آزادی مذهبی آنان در سطح کشور و نه تنها مناطق سنی نشین، به رسمیت شناخته شود و همه آنان بتوانند در شهر های مختلف چه در مناطق سنی نشین و چه در سایر شهرهایی که در اقلیت هستند، آزادانه نمازهای  جمعه، جماعت، عیدین و مراسم مذهبی خود را به ویژه در ادارات، نهادهای نظامی و مراکز علمی و... برپا کنند و به جز خدا از چیز دیگری ترس و واهمه نداشته باشند.

اهل سنت باید بتوانند مساجد و مدارس خود را اداره کنند 
خطیب اهل سنت عید سعید قربان در زاهدان گفت: مدارس و مساجد اهل سنت نباید تحت پوشش علما و روحانیت محترم شیعه باشد، بلکه برنامه ریزی برای اداره مدارس و مساجد اهل سنت به خود آنان واگذار شود و خودشان بر سرنوشت مساجد و تعلیم و تربیت خود حاکم باشند. اینگونه نباشد که مساجد و مدارس شیعه زیر نظر اداره اوقاف، ولی مساجد و مدارس اهل سنت تحت نظارت مراکز و نهادهای دیگر باشند. در میان اهل سنت افراد و علمای شایسته و توانمند کم نیستند و آنان می توانند اداره امور مذهبی خود را به خوبی انجام دهند و دولت فقط حق نظارت بر امور مذهبی را دارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: همه مسلمان هستیم و باید در کنار هم با آزادی زندگی کنیم. توجه دولتمردان جمهوری اسلامی به حقوق اهل سنت و بها دادن به آنها جایگاه شیعیان را در جهان بهبود می بخشد و باعث اقتدای کشورهای دیگر به ایران اسلامی می شود.

اعدامها تبعات جبران ناپذیری برای کشور دارد 
مولانا عبدالحمید در ادامه با اشاره به افزایش آمار اعدامها در سطح کشور گفت: کثرت اعدامها در کشور، ما را نگران کرده است؛ زیرا این اعدامها تبعات جبران ناپذیری برای کشور ما دارد. رها شدن خانوادها، افزایش یتیمان و زنان بی سرپرست، و در نتیجه افزایش فساد و رواج کینه و دشمنی که مشکلات امنیتی را به دنبال خود دارد، از جمله تبعات اعدامها است. متاسفانه استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم اعدامها را در کشور دارد و پرسش اینجاست که با اینهمه اعدام چه کسی خانواده های بی سرپرست و یتیمان را تکفل کرده و مسئولیت آینده آنان و سرنوشت نامعلوم و تعلیم و تربیت آنان را برعهده می گیرد؟ آسیب دیگری که اعدامها به کشور ما می زند، قضاوت جهانیان درباره ما و نسبت دادن اعدام و کشتار به اسلام است؛ در حالیکه بنده به عنوان فردی که بیش از50 سال از عمر خود را در تدریس ومطالعه علوم قرآن و حدیث گذرانده ام می دانم که اعدام در اسلام اینگونه رواج نداشته و در عصر رسول الله صلی الله علیه و سلم و خلفای راشدین به جز موارد معدود و انگشت شمار، اثری از اعدام مشاهده نمی شود. فقط در مورد قصاص و یا موارد بسیار معدود حکم به قتل افراد داده شده و در آن نیز خداوند توصیه به عفو و گذشت کرده است.
مولانا عبدالحمید افزود: بنده فرد ماجراجویی نیستم و ضدیتی نیز با نظام ندارم، اما اعدام را به خیر و صلاح کشور نمی دانم و به عنوان فردی که دلسوز اسلام و مسلمین و حاکمیت اسلامی و ملت هستم، معتقدم که اعدام متوقف شود. 

خرید، فروش و مصرف مواد مخدر حرام است
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: خرید و فروش و مصرف مواد مخدر حرام و خلاف شرع است و ما بارها این فتوا را داده ایم. متاسفانه عده ای برای زراندوزی و جمع آوری ثروت به معامله مواد مخدر روی آورده اند و عده دیگری نیز از سر بدبختی و بیچارگی در ازای مبالغ اندکی به کرایه کشی و حمل مواد مخدر می پردازند و قربانی گروه اول شده و اعدام می شوند. مواد مخدر خانواده ها را به تباهی می کشاند، اما مسئولین نیز باید توجه داشته باشند که کسانی که بخاطر حمل مواد مخدر اعدام می شوند نیز فرزندان این مملکت و شایسته ترحم هستند. ما معتقدیم که این افراد باید متناسب با جرمی که انجام داده اند تنبیه شوند، اما نباید اعدام شوند؛ زیرا اعدام، به نابودی زندگی و آینده فرزندان و خانواده های آنان می انجامد و هیچ سودی به حال جامعه ندارد و تجربه سی و سه ساله انقلاب ثابت کرده که اعدام در روند جلوگیری از مواد خانمان‏سوز هیچ تاثیری نداشته است.

مهار تورم و گرانی نیازمند توجه و تدبیر جدی مسئولان است 
مولانا عبدالحمید همچنین از افزایش تورم و گرانی بی سابقه در کشور انتقاد کرد و گفت: گرانی و تورم در کشور بیداد می کند. مردم به شدت تحت فشار هستند و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و آمار بیکاران رو به افزایش است و این مسئله توجه و تدبیر جدی مسئولان امر را می طلبد.

 


 


 

جواد شمقدری کارگردانی که فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد را در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران ساخته بود در گفتگویی تلفنی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار می گوید: "تا زمانی که آقا پشتیبان احمدی نژاد باشد، و او در چهارچوب ولایت فقیه عمل کند، من هم مثل بقیه مردم کنار احمدی نژاد خواهم بود." 

رییس سازمان سینمایی همچنین در خصوص چالش های سیاسی و محدودیت هایی که برای برخی از بازیگران و سینماگران به وجود آمده است می گوید که قوه قضاییه در مورد آنها تصمیم گیری کرده است و ممکن است حتی او با ۲۰ سال ممنوعیت جعفر پناهی از فیلم سازی مخالف باشد. 

آقای شمقدری شما جز کسانی بودید که در ایام انتخابات فیلم تبلیغاتی آقای احمدی نژاد را کلید زدید و الان چون آقای احمدی نژاد در سراشیبی هست، فکر کردم شاید بد نباشد گفتگویی با شما انجام بدهم.

شما نگران سراشیبی و سربالایی نباشید.

شما چطور شما نگران نیستید؟

نه، می گویم شما نگران نباشید به هر حال اینجا مسائل به خوبی و خوشی تمام می شود، شما نگران نباشید.

من سوال دیگری داشتم برای همین تماس گرفتم. این روزها در مورد نحوه پوشش نیکی کریمی در جشنواره ابوظبی در سایت هایی مثل باشگاه خبرنگاران جوان و سایت های دیگر اصولگرایان منتشر شده مبنی بر اینکه باید جنبشی باید در اعتراض با عریانگری شکل بگیرد.

جنبشی نیست، یک نفر سر خود یک مطلبی در سایتی زده. در سینمای ایران عریانگری وجود ندارد، ما محجوب ترین سینما را داریم.

خب پس شما مخالف اینگونه رفتارهایی هستید که هر از چندگاهی در مورد نحوه پوشش یک بازیگر زن اعتراضات و تجمعی و یا مطالبی علیه آنها نوشته می شود، آیا می توانم سوالی از شما بپرسم در مورد چالش های سیاسی که برای برخی از هنرمندان به وجود آمده؟

انشاالله من کارنامه ام را ارائه می دهم.

به هر حال نقدهای زیادی به عملکرد شما در حوزه فرهنگ سینما وجود دارد چقدر ایران را برای یک منتقد امن می دانید؟

منتقد؟ الان خیلی ها منتقد هستند.

جای این منتقدان کجاست زندان هستند یا بیرون زندان؟ خصوصا کسانی که خود شما هم می شناسید.

آقای جوانفکر را می گویید؟ خب شما هر مسیری که طی کنید ممکن است زمین هم بخورید اما اینکه شما مملکت تان را ول کنید بروید قشنگ نیست، این یک داستان دیگر است.. 

پس شما فکر می کنید آقای جوانفکر در مسیری که می رفتند زمین خوردند؟

بله ممکن است سنگی بزنند، ممکن است زمین بخوری هر حالتی ممکن است اتفاق بیافتند. شما می توانستید بمانید، شما آمدید دفتر ریاست جمهوری با آقای کلهر هم جلسه داشتی، بعد که یکهو می روید بیرون داستان عضو می شود. الان هم امیدوارم خداوند کمک کند، شما برگردی کنار مردمت باشی انتقادات را داشته باشی. از هر زاویه ای هم می توانی انتقادت را بکنی، مشکلی نداریم ما.

اتفاقا به موضوع خوبی اشاره کردید در همان جلسه ای که من با آقای کلهر و آقای جوانفکر و اداره اخبار ریاست جمهوری داشتم، درخواست مصاحبه من بود از آقای احمدی نژاد به عنوان یک رونامه نگار منتقد ولی بعد از انتشار مقاله ام در اعتماد ملی به عنوان آواز دلفین ها، از دفتر ریاست جمهوری با من تماس گرفتند و گفتند که شما به رییس جمهور توهین کردید و مصاحبه شما با آقای احمدی نژاد لغو شد، سوال من از شما این است وقتی همزمان رسانه های دولتی می گویند باید با خبرنگار توهین کننده برخورد قضایی صورت بگیرد با این توصیف فکر می کنید نقد در ایران آزاد است؟

شما به مردم توهین کردید نه به رییس جمهور و واقعا هم خوب نبود، خودتان هم قبول کنید. شما یک توهین کردید فوقش مثل آقای جوانفکر باید جواب می دادید و اگر موفق نمی شدید طبق قانون سه ماه را هم در زندان می گذراندید .

آقای شمقدری بحثِ آزادی داشتن برای نقد و کار است. به عنوان مثال وقتی پگاه آهنگرانی بازداشت شد شما به خاطر مسولیتی که داشتید از ایشان دفاع کردید؟

نه زندان نبوده. بلاخره وقتی یک مسیری دارید می روید ممکن است کسی به شما سنگی بزند و شما زمین هم بخورید. من داستان پگاه آهنگرانی را نمی دانم

خب پگاه آهنگرانی را نمی دانید وقتی آقای جعفر پناهی بازداشت و زندانی شدند چه؟ به هر حال دنیا برای جایگاه هنری آقای پناهی احترام قائل است شما در جایگاهی که مسولیت داشتید از حقوق او چگونه دفاع کردید؟

ایشان یک مدت بسیار کوتاهی زندانی بود، بعد هم آزاد شد و الان هم دارد زندگی اش را می کند. ممکن است من هم به حکم دادگاه ایشان که گفته حق ندارد به مدت ۲۰ سال فیلم نسازد معترض باشم اما بلاخره دادگاه و قانون مسیر خودش را می رود. من فقط می توانم مشورت بدهم. من به قاضی حالا هر کسی بود، مشورت دادم و گفتم شما نمی توانید بگویید فیلم ساز فیلم نسازد می توانید بگویید جرم شما این بوده و این جرم دو یا سه، شش ماه یک سال ماه زندانی دارد و انقدر جریمه نقدی دارد، نمی توانید بگویید فیلم نسازد. اگر هم قرار باشد فیلم نسازد ما قوانین خودمان را داریم و طبق همان قوانین عمل می کنم. الان هم ایشان آزاد است ، تمام این مدت آزاد بود. من نمی دانم چرا متاسفانه در فضای رسانه ای می نویسند که ایشان زندانی است. کجا ایشان زندانی است؟ .

سوالم از شما این است که آیا یک فیلم ساز وقتی اجازه فیلم ساختن نداشته باشد آیا می شود این را به معنای آزادی تلقی کرد؟

ایشان حتی با ما وارد مذاکره شده بود برای اینکه یک فیلم بسازد که بخشی از فیلمش در مورد حاشیه جنگ بود. ایشان در همان شرایط جرمی مرتکب می شود وقتی می رود دادگاه هم قاضی و هم وکیل گفته بود که تو بپذیر بلاخره یک جرمی مرتکب شده، قاضی هم یک حکمی می دهد شامل شش ماه زندان است و یک سال هم نمی توانی کار کنی. اما ایشان متاسفانه جلوی قاضی یک رفتار تندی از خودش نشان می دهد که نهایتا قاضی حالت تعلیق را نگه می دارد. سیستم قضایی این است که رای می رود در مراحل بالاتر و بلاخره رای دادگاه ممکن است تجدید نظر شود رای دادگاه آقای پناهی هم هنوز نهایی نشده است و توی مسیر است....

یک سوال دیگر می خواهم بپرسم در مورد رامین پرچمی که به مدت طولانی ایشان بدون مرخصی زندانی بودند من می خواهم بپرسم که آیا از جایگاه سازمان سینمایی از حقوق این هنرمند دفاعی شده است؟ 

من ایشان را نمی شناسم، بازیگر سینما است یا بازیگر تلویزیون؟

هر دو.

به هر حال به شکل های مختلفی داریم. من همه را نمی شناسم، این طبیعی است من هم حامی حرکت کلی مردم هستم و حمایت های ما از هنرمندان هم ناظر بر همین است.

به عنوان آخرین سوال، این روزها همه کسانی که از احمدی نژاد دفاع می کردند دیگر از او دفاع نمی کنند می خواهم ببینم شما چطور؟ چون به هر حال فیلم تبلیغاتی آقای احمدی نژاد را شما ساخته بودید....

بلاخره این نظام یک ارکانی دارد این ارکان بر مبنای قوانین سرجایش است مورد حمایت همه کسانی که به قوانین احترام می گذارند است. تا زمانی که آقا پشتیبان آقای احمدی نژاد باشد، ما هم هستیم. تا زمانی که در چهارچوب ولایت فقیه عمل کند، چون نظام ما نظامی است که در بر اساس ولایت فقیه است هر نهادی و هرمجموعه ای در این چهارچوب عمل کند، ما هم مثل بقیه مردم حامی اش هستیم و کنارش هستیم.

 


 


ارتش سوریه در نخستین ساعات عید قربان، با گلوله باران مناطق ادلب، حمص، درعا و حماه آتش بس با مخالفان را نقض کرد.

شورای انقلاب سوریه روز جمعه اعلام کرد، از بامداد امروز نیروهای اسد با گلوله باران مناطقی در حلب، حمص، حماه و درعا عملا آتش بس را نقض کردند.

به گزارش العربیه به نقل از منابع مخالفان سوریه رژیم اسد به آتش بس شکننده ای که شب گذشته از سوی اخضر ابراهیمی - نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه - اعلام شد پایبند نبوده و از بامداد جمعه در روز عید مناطق ادلب، درعا، حومه دمشق ، حماه و حمص را گلوله باران کرده است.

براساس این گزارش بیش از پانزده تن در روز عید قربان بر اثر گلوله باران مناطق مسکونی کشته شدند.

روز گذشته قرار شد دولت سوریه و گروه های مخالف دولت این کشور، به مناسبت ایام عید قربان، درگیری های مسلحانه را از صبح امروز جمعه تا روز دوشنبه متوقف کنند.

اما به گفته مخالفان رژیم اسد پس از برقراری آتش بس عید قربان، در طول ساعات شب گذشته، همچنان به گلوله باران مناطقی در شهر حلب و حومه دمشق، پایتخت، این کشور ادامه داد.

مخالفان می گویند بشار اسد نمی تواند به آتش بس پایبند باشد چون او می داند که اکثریت مردم سوریه با قبول آتش بس به خیابانها خواهند ریخت و کار او را یک سره خواهند کرد به همین دلیل او ابتدا در دیدار با اخضر ابراهیمی از قبول آتش بس سر باز زد اما با فشارهای روسیه و ایران آتش بس را به عنوان یک فریب برای آرایش دادن به نیروهای متلاشی و شکست خورده خود قبول کرد.

در همین حال ابوالبرا عضو دفتر سیاسی شورای انقلاب سوریه در تماسی با تلویزیون العربیه گفت:" رژیم اسد به هیچ راه حلی جز راه حل امنیتی پایبند نیست چون این رژیم مشروعیت خود را پس از کشتن بیش سی هزار سوری از دست داده است".

وی افزود:" بشار اسد حتی به روز عید که همه مسلمانان جهان برای آن احترام قائلند احترام نگذاشت و اولین روز عید در سوریه را با کشتن کودکان و زنان آغاز کرد."

عید قربان از مهمترین اعیاد در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی به شمار می رود. به همین دلیل بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی با آتش بس در این دو روز موافق بودند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه روز جمعه بشار اسد را نشان داد که به همراه چند تن از روحانیون و مقامات دولتی در مراسم نماز روز عید قربان در این کشور شرکت داشت.

انفجار در دمشق

از سوی دیگر، یک خودرو حاوی مواد منفجره امروز در دمشق، پایتخت سوریه منفجر شد.

به گزارش بی بی سی، مخالفان دولت گفته‌اند که این خودرو در یک منطقه مسکونی در جنوب دمشق منفجر شده است.

تلویزیون دولتی سوریه گفته که این انفجار پنج نفر کشته بر جای گذاشته است و بیش از سی نفر، از جمله تعدادی کودک، مجروح شده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های امروز توسط شورشیان حدود بیست نفر اعلام شده است.


 


محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج با بیان اینکه خود درباره کشته شدن دانش آموزان بروجنی در اثر واژگونی خودرو تحقیق کرده گفت: هیچ ایرادی به مدیریت اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی وارد نیست.

در جریان این حادثه ۲۶ دانش آموز دختر کشته شدند. با این حال این حادثه، اولین حادثه در اردوی راهیان نور نبوده و در سال های گذشته تعداد زیادی از دانش آموزان که برای بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور عازم این مناطق شده اند، دچار حوادث مشابه شدند.

این اردوها که به اجبار و برای دریافت ده نمره درس آمادگی دفاعی برگزار می شود، انتقادات زیادی را برانگیخته است. اما فرمانده بسیج می گوید رسانه های بیگانه دراین باره جو سازی کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه با القاء تصورات غلط در پی انحراف افکار عمومی هستند، گفت: هیچ ایرادی به مدیریت اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی وارد نیست.

نقدی با سفر به استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تحقیقات کامل و جامعی از سوی نمایندگان اینجانب انجام گرفته است که تا حصول جمع‌بندی قطعی نمی‌توان نظر نهایی را اعلام کرد لیکن اینجانب برای تسلیت به خانواده‌های معزی و عیادت مجروحین و صحبت با شاهدان عینی به این استان آمده‌ام.

وی اضافه کرد: اقدامات ایمنی در حد بسیار بالایی انجام شده و تمامی موارد ابلاغی در خصوص سلامت زائران بند به بند به صورت دقیق رعایت شده است.

سردار نقدی در پاسخ به اظهار خبرنگار در خصوص نقص فنی اتوبوس واژگون شده افزود: بسیج و آموزش و پرورش مرکز معاینه فنی ندارند.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج، حضور افسر ناظر و تعهد کتبی از رانندگان را از موارد دیگر ایمنی این کاروان عنوان کرد و گفت: رسانه‌های بیگانه و به تبع آن برخی در داخل با القاء تصورات غلط در پی انحراف افکار عمومی هستند و به گونه‌ای موج سواری می‌کنند که گویا دانش آموزان را بدون هرگونه برنامه به اردو می‌برند حال آنکه برای برگزاری تمامی اردوهای بسیج به ویژه راهیان نور دانش‌آموزی علاوه بر قرارگاه‌ها و ستادهای مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای، کمیته‌های گوناگونی به برنامه‌ریزی و اجرا پرداخته و سخت گیرانه‌ترین نظارت‌ها نیز انجام می‌پذیرد. تمام اقدامات ایمنی از سوی مدیریت کاروان انجام شده و هیچگونه کم کاری وجود نداشته است.

وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار در خصوص ایمنی جاده در محور دهدز به لردگان خاطرنشان کرد: این جاده ترانزیتی بوده و پلیس اجازه عبور و مرور را داده است که اگر این محور ایمنی کافی ندارد طبیعتاً باید مراکز قانونی مانع از حرکت خودروها شوند لذا نمی‌توان ایرادی به راننده و یا مدیریت کاروان وارد کرد.


 


مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا، روزجمعه پنجم آبان ماه گفته است که هيات اعزامی اين اتحاديه به ايران خواهان ديدار با نسرين ستوده و جعفرپناهی، برندگان جايزه ساخاروف، است تا پيام تبريک رييس پارلمان اروپا را به آنها تحويل دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مارتين شولتز در استراسبورگ فرانسه درباره  اعطای جايزه ساخاروف به نسرين ستوده و جعفر پناهی گفت:«ما با صدای بلند و صريح می گوييم: شما تنها نيستيد.»

رييس پارلمان اروپا در ادامه گفت: «با اين جايزه، ما ضمن تحسين (اين دو)، همبستگی خود را با يک مرد و يک زن که در مقابل ايجاد رعب و وحشت در ايران تسليم نشدند، ابراز می کنيم.»

اعطای جايزه آزادی بيان به نسرين  ستوده و جعفر پناهی، با سفر هيات پارلمانی اتحاديه اروپا  به ايران همزمان شده است.

به گزارش رادیو فردا  با اين حال مارتين شولتز گفته است که هيات نمايندگان  اتحاديه اروپا که قرار است به ايران سفر کنند، پيام تبريک اين اتحاديه را به نسرين ستوده و جعفر پناهی ارائه خواهند کرد و در صورتی که دولت ايران مانع اين ديدار شود، اين سفر لغو شده و نمايندگان ايران را ترک خواهند کرد.

قراراست اين هيات روز  شنبه ششم آبانماه (۲۷ اکتبر) به ايران سفر کند. رياست اين هيات را تارجا کرونبرگ، از حزب سبزهای فنلاند، بر عهده خواهد داشت.

به گزارش وب سايت پارلمان اتحاديه اروپا، هيات پنج نفره اين اتحاديه از ۲۷ اکتبر تا ۲ نوامبر در ايران خواهد بود و با نمايندگان مجلس و ديگر مقام های ايران ديدار خواهند کرد.

در همين حال، تارجا کرونبرگ روز جمعه به «ای يو آبزرور» گفته است که اميدوار  است که هنگام سفر به ايران  بتواند با نسرين ستوده و جعفر پناهی ديدار کند.

طبق اين گزارش قرار است که تارجا کرونبرگ پيام تبريک مارتين شولتز را به نسرين ستوده و جعفر پناهی تحويل داده و از مقام های ايران بخواهد به اين دو اجازه بدهند تا خود با سفر به اروپا جوايزشان را دريافت کنند.

سفر اين هيات به ايران با انتقادهايی همراه بوده است. نمايندگان محافظه پارلمان اروپا، سياستمداران آمريکايی و گروه های لابی يهودی خواهان لغو اين سفر هستند.

مارتين کالان، نماينده محافظه کار پارلمان اتحاديه اروپا، چنين سفری را «شرم آور» خوانده و گفته دولت ايران از سفر اين هيات سواستفاده تبليغاتی خواهد کرد.

محافظه کاران در پارلمان اتحاديه اروپا خواهان لغو سفر هيات پنج نفره اين اتحاديه متشکل از نمايندگان متمايل به چپ هستند و می گويند اين اقدام با سياست های سختگيرانه اتحاديه اروپا در قبال ايران همخوانی ندارد. 
  
نماینده پارلمان اروپا: ما در کنار مردم ایران ايستاده ايم

ماريچا شاکا، نماینده پارلمان اروپا گفت:البته رقابت بين قهرمانان حقوق بشر هميشه مقداری عجيب و غريب است اما بايد بگويم که پارلمان اروپا با صميم قلب از اعطای جايزه ساخاروف به نسرين ستوده و جعفر پناهی حمايت می کند  و می خواهد  پيامی قوی به مردم ايران بدهد که ما در کنار آنها ايستاده ايم و فراموششان نکرده ايم.

روز جمعه، پنجم آبان ماه، پارلمان اروپا  نسترين ستوده و جعفر پناهی را مشترکا بعنوان برندگان جايزه حقوق بشر اتحاديه اروپا اعلام کرد.

جايزه ساخاروف يا جايزه حقوق بشر اتحاديه اروپا هر ساله به شخصيت ها ، نهادها و يا حرکت هايی اهدا می شود که فعاليتهای برجسته ای در زمينه حقوق بشر و دموکراسی  داشته اند.

امسال جايزه ساخاروف برای نخستين بار به دو ايرانی داده شد.گروه موسيقی راک  پوسی رایت از روسيه و آلس بيالياتسکی، فعال حقوق بشر بلاروس که در زندان است ديگر نامزدهای فيناليست جايزه ساخاروف بودند.

خانم  ماريچا شاکا، يکی از نمايندگان هلند در پارلمان اروپا دلايل انتخاب نسرين ستوده و جعفر پناهی بعنوان نامزدهای دريافت جايزه ساخاروف را اينچنين بيان می کند.

من نسرين ستوده را برای دريافت اين جايزه کانديد کردم زيرا معتقدم او رهبری شجاع در امور حقوق بشرو دفاع از متهمين نوجوان ، زنان و ديگر فعالان حقوق بشر  است . فعاليتهای او علی رغم فشار و سرکوب در ايران واقعا تحسين برانگيز است.خيلی متاسفيم که او در زندان است . ما در پارلمان اروپا و به نمايندگی از مردم اروپا می خواستيم  اين پيام را به او بدهيم که صدايش را می شنويم و وضعيت حقوق بشردر ايران را هم فراموش نکرده ايم.

وی افزود:ما اين جايزه را به نمايندگی از مردم اروپا به  نسرين ستوده و جعفر پناهی می دهيم ولی در حقيقت اين پيامی است به مردم ايران . ما نمی خواهيم برنامه  هسته ای ايران و مذاکرات مربوط به آن تمامی صحنه سياسی را بخود اختصاص دهد.اين در حقيقت  پيام مردم اروپا به مردم ايران است . اينکه مردم اروپا معتقد به احترام به حقوق بشر در تمام جهان و برای مردم ايران هستند.ما می دانيم که مردم ايران با وضعيت دشواری بخاطر تحريمها و سرکوبهای موجود روبرو هستند اما مردم اروپا و اروپا بعنوان جامعه ای معتقد به  ارزشهای انسانی در کنار مردم ايران ايستاده اند.

این نماینده پارلمان اروپا درباره سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران گفت:آنها می توانند بصورت مستقيم انتقادهايی را که ما از ايران داريم با مقامات ايرانی در ميان بگذارند . احتمالا خواهان آزادی زندانيان سياسی خواهند شد، مسئله ای که خيلی مهم است و ما بارها از طرف پارلمان اروپا اين موضوع را مطرح کرده ايم.در عين حال اين سفر فرصتی خواهد تا موضوعهايی مانند حقوق بشر ،‌آزادی مطبوعات ، آزادی بيان و نقش زنان  مطرح شود.در اين ديدار ميتوان همچنين درباره مشکلات مشترکی مانند قاچاق و تجارت مواد مخدر که برای ايران هم مسئله دشواری است ،گفتگو کرد.

وی افزود:من فکر می کنم چنين سفری گفتگوی رو در رو و مستقيم را در اين شرايط دشوار ممکن می سازد اما اين را هم بايد بگويم که پيش از اينهم شاهد چنين تلاشهايی بوديم.تا کنون هيات نمايندگی پارلمان اروپا در مورد مسائل ايران که منهم عضو اين هيات هستم دو بار درخواست کرده که به ايران سفر کند ولی در هر دو مورد در آخرين لحظه مقامات ايرانی بدلايل مختلف از انجام اين سفر ها جلوگيری کردند و اينبار هم  واقعا نمی دانم که سفر انجام خواهد شد يا نه . بايد منتظر بود و ديد که چه اتفاقی می افتد.


 


جمعی از خانواده زندانیان سیاسی در نامه ایی به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نسبت به وضعیت نسرین ستوده وکیل دربند اعتراض کردند.

خانم ستوده که جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ را نیز کسب کرده است، وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشت و در شهریور سال ۸۹ و پس از احضار به دادسرای انقلاب بازداشت شد. او در دادگاه اولیه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت از اشتغال به حرفه وکالت و ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران محکوم شد. حکم حبس تعزیری وی در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت. او اکنون در اعتراض به تضییع حقوق خود و فرزندان خردسالش دست به اعتصاب غذا زده است.

خانواده زندانیان سیاسی در نامه خود به آملی لاریجانی نوشته اند: “نسرین ستوده وکیلی است که نسبت به مواد قانونی اشراف کامل دارد. جای بسی تأسف است که ایشان از اجرای قانون در کشورش و در زندان جمهوری اسلامی بدان پایه ناامید شود که تنها گوهر وجودی اش یعنی سلامتی را، با اعتصاب غذا برای استیفای حقوق خود و خانواده اش به مخاطره اندازد.”

در این نامه همچنین آمده است: “ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی ضمن اعلام نگرانی مجدد از وضعیت کلیه زندانیان سیاسی و تبعیدی ها در سلول های انفرادی، بندهای عمومی و پدیده جدید قرنطینه و ایزوله و انفرادی حین اجرای حکم و با ابراز تأسف جدی از شرایط غیرقانونی اعمال شده بر زوج های محروم از ملاقات با همسرانشان، در آستانه بزرگترین عید مسلمین(قربان) و بزرگترین عید شیعیان(غدیر) انتظار داریم نسبت به اعاده حقوق حداقلی عزیزانمان توجه و رسیدگی فوری شود و اینک که اجازه بازدید رئیس قوه مجریه، که خود پیشتاز در بی عدالتی و سرپیچی و فرار از قانون است، داده نمی شود، لااقل نسبت به رفع شدائد و ضوابط غیرقانونی جاری اقدام عاجل به عمل آید.”

متن این نامه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

‌‌

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع و لا کصنعه صنع صانع و هو الجواد الواسع

جناب آقای صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم

در ماه ذی الحجه و در آستانه روز عرفه و اعیاد مبارک قربان و غدیر قرار داریم و این مناسبت های نیکو که هر یک سرشار از معارف والا و دقائق و ظرایف بسیار است، ما را برآن می دارد که از باب اتمام حجت بار دیگر دردهای خود را از جانب دولتی ابراز داریم که نه تنها کریمه نیست بلکه به دلیل ارتکاب گناهان کبیره چون دروغ و تهمت و غیبت و فریب و رعایت نکردن حق الناس، ذلّت و فرودستی و تنگ دستی را برای ملتش به ارمغان آورده است.

دردهای مضاعفی که طی سال های پس از کودتا، نه تنها بر جسم و تن ما بلکه بر جانمان ریخته و می ریزد و ما را به حیرت و افسوس وامی دارد که چگونه زمام داران ما به جای رعایت حقوق مردمانشان برای دیگران دل می سوزانند و زهر دروغ و نیرنگ و فلاکت و مذلّت را جرعه جرعه در کام شهروندان نجیب ایرانی می ریزند! ما در تعجبیم که حکومتگران ما اندیشه نمی کنند که در سال های آتی قرار است بر کدامین مردمان و با کدام اعتماد متقابل ، فرمان برانند و شگفت زده ایم که در عصر حاضر که مستبدترین حاکمان در عالم برای ماندگاری در قدرتشان، خود را ملزم به رعایت اصول دموکراسی می دانند، این میزان بی عدالتی و عدول از موازین اولیه دموکراسی و پای بندی به حقوق بشر و رعایت انسان در دیار مدعیان پیروی از سیره علوی چگونه ممکن است؟!

رئیس محترم قوه قضائیه

شما بیش از هر کس دیگر به دلیل منصب و موقعیتتان نسبت به مظالمی که طی سال های پس از کودتای ۸۸ در دادگاه های کشورمان به مظلومین مبرّا از هرگونه جرم و اتهام روا داشته شده است، آگاهید و در روزهای اول انتصابتان به ریاست قوه قضائیه در مقابل چشم و گوش میلیون ها ایرانی اعلام کردید که برای اجرای مرّ قانون آمده اید اما متأسفانه روند بی قانونی هم چنان ادامه یافته و ادامه دارد. تا آن جا که نه تنها شهروندان عادی و فعالان سیاسی و مدنی به جرم نقد و اعتراض مدنی و قانونی به مجازات های سنگین گرفتار آمده اند، بلکه وکلای آزاده ایشان نیز به جرم دفاع از حقیقت زندانی و محکوم شده اند و آن چنان بی عدالتی ها ساری و جاری شده که یک وکیل زن که وجه مادرانگی اش این روزها چشمگیرتر از همه نقش های اجتماعی، حقوقی و مدنی اوست، تنها برای تضمین حقوق اولیه خانواده اش، خانواده یک زندانی سیاسی، مجبور به اعتصاب غذا شده است. نسرین ستوده مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق کودکان، در سطح داخلی و بین المللی انسان شناخته شده ای است و بر هیچ کس پوشیده نیست که این زن براساس اصول انسانی و براساس سوگندی که خورده است، دفاع از حقوق مظلومان دربند را عهده دار گشته و به همین جرم بزرگ راهی زندان شده است.

نسرین ستوده وکیلی است که نسبت به مواد قانونی اشراف کامل دارد. جای بسی تأسف است که ایشان از اجرای قانون در کشورش و در زندان جمهوری اسلامی بدان پایه ناامید شود که تنها گوهر وجودی اش یعنی سلامتی را، با اعتصاب غذا برای استیفای حقوق خود و خانواده اش به مخاطره اندازد.

جناب آقای لاریجانی

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی ضمن اعلام نگرانی مجدد از وضعیت کلیه زندانیان سیاسی و تبعیدی ها در سلول های انفرادی، بندهای عمومی و پدیده جدید قرنطینه و ایزوله و انفرادی حین اجرای حکم و با ابراز تأسف جدی از شرایط غیرقانونی اعمال شده بر زوج های محروم از ملاقات با همسرانشان، در آستانه بزرگترین عید مسلمین(قربان) و بزرگترین عید شیعیان(غدیر) انتظار داریم نسبت به اعاده حقوق حداقلی عزیزانمان توجه و رسیدگی فوری شود و اینک که اجازه بازدید رئیس قوه مجریه، که خود پیشتاز در بی عدالتی و سرپیچی و فرار از قانون است، داده نمی شود، لااقل نسبت به رفع شدائد و ضوابط غیرقانونی جاری اقدام عاجل به عمل آید.

و لله عاقبة الامور

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

۲/۸/۱۳۹۱


 


مراسم بزرگداشت،احمد قابل در پاریس و مالزی برگزار می شود.

 

به مناسبت درگذشت استاد احمد قابل، گروهی از کنشگران ایرانی مقیم فرانسه، مراسمی بزرگداشتی را روز یکشنبه هفته آینده (هفتم آبان ماه) در پاریس برگزار خواهند کرد.
 

 در این مراسم که به همت کنشگران ملی-مذهبی (پاریس)، جمعیت رحمان «مسلمانان فارسی زبان پاریس» و کانون دکتر علی شریعتی برگزار خواهد شد، محمد جواد اکبرین، پروین بختیارنژاد، تقی رحمانی، حسن فرشتیان و سراج الدین میردامادی سخنرانی خواهند داشت.

متن اطلاعیه و جزئیات این مراسم به شرح زیر است:
 

احمد قابل مجتهد شجاعی که شیوه «خردورزی» را ترازوی سنجش قرار داد، در پژوهش های فقهی خویش با شجاعتی کم نظیر به دستاوردهایی جدید رسید،و در صحنه های اجتماعی و سیاسی با شجاعت و شهامت، با صداقت و درایت همراه خواسته های آزادیخواهانه مردم ایران و جنبش سبز گردید، متأسفانه از میان ما رخت بربست.
به همین مناسبت مجلس بزرگداشتی یکشنبه هفتم آبان 1391 در پاریس برگزار می شود و سخنرانان به بررسی زوایایی از زندگی علمی و اجتماعی ایشان خواهند پرداخت. از همگان دعوت می شود که در مجلس بزرگداشت آن پژوهشگر نواندیش حضور به هم رسانند.

سخنرانان مراسم: محمد جواد اکبرین، پروین بختیارنژاد، تقی رحمانی، حسن فرشتیان و سراج الدین میردامادی.
 

زمان: یکشنبه هفتم آبان 1391برابر 28 اکتبر2012 ساعت 16 تا 18

آدرس:
75Bd. Vincent Auriol
75013 Paris
Métro : Chevaleret, Ligne 6
 

کنشگران ملی-مذهبی (پاریس)
جمعیت رحمان «مسلمانان فارسی زبان پاریس»
کانون دکتر علی شریعتی

برگزاری مراسم  در مالزی

تشکل «راه سبز ایرانیان مالزی» (رسام)، طی گزارشی در صفحه فیس بوکی خود اعلام کرده است که موضوع سخنرانی آقای کدیور، "مجاهدتهای علمی استاد احمد قابل" خواهد بود.
 

این مراسم در روز یکشنبه ساعت 18-20، 28 نوامبر در محل زیر برگزار می شود:

آدرس: نمازخانه مجتمع امپنگ بلوارد
3rd floor, Ampang boulevard condominium, Ampang point, Jalan Ampang
 

گفتنی است؛ همان روز نیز، گروهی از کنشگران ایرانی مقیم فرانسه، مراسمی بزرگداشتی را به همین مناسبت در پاریس برگزار خواهند کرد.

در این مراسم که به همت کنشگران ملی-مذهبی (پاریس)، جمعیت رحمان «مسلمانان فارسی زبان پاریس» و کانون دکتر علی شریعتی برگزار خواهد شد، محمد جواد اکبرین، پروین بختیارنژاد، تقی رحمانی، حسن فرشتیان و سراج الدین میردامادی سخنرانی خواهند داشت.
 

زمان: یکشنبه هفتم آبان 1391برابر 28 اکتبر2012 ساعت 16 تا 18

آدرس:
75Bd. Vincent Auriol
75013 Paris
Métro : Chevaleret, Ligne 6

 


 


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در نامه ایی خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه، نسبت به وضعیت نسرین ستوده وکیل دربند اعتراض کرده و نوشته اند: “نسرین ستوده وکیلی است که نسبت به مواد قانونی اشراف کامل دارد. جای بسی تأسف است که ایشان از اجرای قانون در کشورش و در زندان جمهوری اسلامی بدان پایه ناامید شود که تنها گوهر وجودی اش یعنی سلامتی را، با اعتصاب غذا برای استیفای حقوق خود و خانواده اش به مخاطره اندازد.”

به گزارش کلمه، در این نامه همچنین آمده است: “ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی ضمن اعلام نگرانی مجدد از وضعیت کلیه زندانیان سیاسی و تبعیدی ها در سلول های انفرادی، بندهای عمومی و پدیده جدید قرنطینه و ایزوله و انفرادی حین اجرای حکم و با ابراز تأسف جدی از شرایط غیرقانونی اعمال شده بر زوج های محروم از ملاقات با همسرانشان، در آستانه بزرگترین عید مسلمین(قربان) و بزرگترین عید شیعیان(غدیر) انتظار داریم نسبت به اعاده حقوق حداقلی عزیزانمان توجه و رسیدگی فوری شود و اینک که اجازه بازدید رئیس قوه مجریه، که خود پیشتاز در بی عدالتی و سرپیچی و فرار از قانون است، داده نمی شود، لااقل نسبت به رفع شدائد و ضوابط غیرقانونی جاری اقدام عاجل به عمل آید.”

متن این نامه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

‌‌

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع و لا کصنعه صنع صانع و هو الجواد الواسع

جناب آقای صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه

سلام علیکم

در ماه ذی الحجه و در آستانه روز عرفه و اعیاد مبارک قربان و غدیر قرار داریم و این مناسبت های نیکو که هر یک سرشار از معارف والا و دقائق و ظرایف بسیار است، ما را برآن می دارد که از باب اتمام حجت بار دیگر دردهای خود را از جانب دولتی ابراز داریم که نه تنها کریمه نیست بلکه به دلیل ارتکاب گناهان کبیره چون دروغ و تهمت و غیبت و فریب و رعایت نکردن حق الناس، ذلّت و فرودستی و تنگ دستی را برای ملتش به ارمغان آورده است.

دردهای مضاعفی که طی سال های پس از کودتا، نه تنها بر جسم و تن ما بلکه بر جانمان ریخته و می ریزد و ما را به حیرت و افسوس وامی دارد که چگونه زمام داران ما به جای رعایت حقوق مردمانشان برای دیگران دل می سوزانند و زهر دروغ و نیرنگ و فلاکت و مذلّت را جرعه جرعه در کام شهروندان نجیب ایرانی می ریزند! ما در تعجبیم که حکومتگران ما اندیشه نمی کنند که در سال های آتی قرار است بر کدامین مردمان و با کدام اعتماد متقابل ، فرمان برانند و شگفت زده ایم که در عصر حاضر که مستبدترین حاکمان در عالم برای ماندگاری در قدرتشان، خود را ملزم به رعایت اصول دموکراسی می دانند، این میزان بی عدالتی و عدول از موازین اولیه دموکراسی و پای بندی به حقوق بشر و رعایت انسان در دیار مدعیان پیروی از سیره علوی چگونه ممکن است؟!

رئیس محترم قوه قضائیه

شما بیش از هر کس دیگر به دلیل منصب و موقعیتتان نسبت به مظالمی که طی سال های پس از کودتای ۸۸ در دادگاه های کشورمان به مظلومین مبرّا از هرگونه جرم و اتهام روا داشته شده است، آگاهید و در روزهای اول انتصابتان به ریاست قوه قضائیه در مقابل چشم و گوش میلیون ها ایرانی اعلام کردید که برای اجرای مرّ قانون آمده اید اما متأسفانه روند بی قانونی هم چنان ادامه یافته و ادامه دارد. تا آن جا که نه تنها شهروندان عادی و فعالان سیاسی و مدنی به جرم نقد و اعتراض مدنی و قانونی به مجازات های سنگین گرفتار آمده اند، بلکه وکلای آزاده ایشان نیز به جرم دفاع از حقیقت زندانی و محکوم شده اند و آن چنان بی عدالتی ها ساری و جاری شده که یک وکیل زن که وجه مادرانگی اش این روزها چشمگیرتر از همه نقش های اجتماعی، حقوقی و مدنی اوست، تنها برای تضمین حقوق اولیه خانواده اش، خانواده یک زندانی سیاسی، مجبور به اعتصاب غذا شده است. نسرین ستوده مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق کودکان، در سطح داخلی و بین المللی انسان شناخته شده ای است و بر هیچ کس پوشیده نیست که این زن براساس اصول انسانی و براساس سوگندی که خورده است، دفاع از حقوق مظلومان دربند را عهده دار گشته و به همین جرم بزرگ راهی زندان شده است.

نسرین ستوده وکیلی است که نسبت به مواد قانونی اشراف کامل دارد. جای بسی تأسف است که ایشان از اجرای قانون در کشورش و در زندان جمهوری اسلامی بدان پایه ناامید شود که تنها گوهر وجودی اش یعنی سلامتی را، با اعتصاب غذا برای استیفای حقوق خود و خانواده اش به مخاطره اندازد.

جناب آقای لاریجانی

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی ضمن اعلام نگرانی مجدد از وضعیت کلیه زندانیان سیاسی و تبعیدی ها در سلول های انفرادی، بندهای عمومی و پدیده جدید قرنطینه و ایزوله و انفرادی حین اجرای حکم و با ابراز تأسف جدی از شرایط غیرقانونی اعمال شده بر زوج های محروم از ملاقات با همسرانشان، در آستانه بزرگترین عید مسلمین(قربان) و بزرگترین عید شیعیان(غدیر) انتظار داریم نسبت به اعاده حقوق حداقلی عزیزانمان توجه و رسیدگی فوری شود و اینک که اجازه بازدید رئیس قوه مجریه، که خود پیشتاز در بی عدالتی و سرپیچی و فرار از قانون است، داده نمی شود، لااقل نسبت به رفع شدائد و ضوابط غیرقانونی جاری اقدام عاجل به عمل آید.

و لله عاقبة الامور

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

۲/۸/۱۳۹۱


 


مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان از  دستگیری چهار نفر به اتهام فعالیت در فیس بوک خبر داد.

همچنین به گزارش جرس عبدالرضا محمودآبادی سردبیر هفته نامه پاسارگاد،حسین اطمینان خبرنگار هفته نامه پاسارگاد، علی حاج محمدی خبرنگار هفته نامه پاسارگاد و همسر او فرزانه حیدرنیا بازداشت شدگان مورد اشاره این مقام قضایی هستند

این مقام ارشد قضایی همچنین اظهار کرد‌: قبلاً در این راستا دستگیری‌هایی داشتیم که منجر به صدور آرایی شد و مجرمان به حبس محکوم شدند.
 

بخشی ‌بیان داشت‌: در مورد متهمان اخیر نیز تحقیقات مقدماتی در حال انجام است که در هفته‌های آتی پس از صدور رای‌ اطلاعات تکمیلی داده می‌شود.

وی گفت: اقداماتی مانند فعالیت تبلیغی علیه نظام‌، توهین به مسئولان و انتشار تصاویری که فاقد حجاب باشند، جرم محسوب شده و در صورت مشاهده برخورد می‌شود.
 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به irangreenvoice-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به irangreenvoice@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته