هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


قدرت نمایی پوچ

Posted:

???? : هادی حیدری

قدرت نمایی پوچ

پخش «اعترافات» عبدالمالک ریگی از شبکه پرس تی وی

Posted:

ارایه لایحه تجدیدنظرخواهی محسن امین‌زاده نسبت به حكم دادگاه بدوی

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): وكیل مدافع محسن امین‌زاده از ارایه و ثبت لایحه تجدیدنظرخواهی نسبت به حكم صادره از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب خبر داد.

دكترعباس شیری در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار كرد: طی مراجعه‌ای كه روز چهارشنبه به شعبه 15 دادگاه انقلاب داشتم، لایحه تجدیدنظرخواهی نسبت به حكم دادگاه بدوی را برای محسن امین‌زاده كه بر اساس آن موكل به شش سال حبس تعزیری محكوم شده بود، ثبت كردم.

وی ادامه داد: محسن امین‌زاده رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز لایحه‌ای 40 صفحه‌ای مشتمل بر سوابق و خدمات قبل و بعد از انقلاب اسلامی و همچنین دفاعیات از اتهامات مطرح در پرونده را به شعبه ارائه كرد.

شیری یادآور شد: موكل در مورد اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت كشور و همچنین تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با شبكه‌های خارجی جمعا به شش سال حبس تعزیری محكوم شده است و دادگاه پرونده را در مورد اتهام توهین به رییس‌جمهور مفتوح نگه داشت كه متعاقبا آن را رسیدگی و رای صادر كند.


 

نیم قرن خاطره و تجربه

Posted:



علی مزروعی -

 

اینروزها که به جبر، خانه نشین شده ام فرصت مغنتمی است برای مطالعه و اندیشه و ارزیابی زندگی خودم و به ویژه مسیری که در زندگی سیاسی طی کرده ام و اینکه سرنوشت جمهوری اسلامی ایران با این اوضاع و احوال چه می شود؟ از اینرو خواندن کتابهایی که به بازگویی و کالبد شکافی و تحلیل و بررسی تاریخ معاصر پرداخته اند به همراه کتابهای بازگوی خاطرات افرادی که به نحوی در شکل دهی و حوادث تاریخ معاصر ایران نقش و حضور داشته اند، عمده وقتم را پر می کند و البته هرچه بیشتر می خوانم بیشتر بر حال کشور و خودم و سیاسیون و مردم و دولتمردان حاکم تاسف می خورم که تاکی ما باید این چرخه باطل تاریخ معاصرمان (استبداد- جنبش و انقلاب – مشروطه و آزادی – استبداد) را تکرار کنیم؟ و راه گریز از عقب ماندگی و پیوستن به قافله رشد و توسعه را باز نکنیم؟

 

مهندس عزت الله سحابی که از دوران جوانی وارد عرصه فعالیت های مذهبی و اجتماعی و سیاسی شده و تا امروز در این عرصه مانده است (برخلاف بسیاری از ما ایرانیان) همت کرده و بخش اول خاطرات خود را که اختصاص به دوران کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 دارد در کتابی با عنوان «نیم قرن خاطره و تجربه» به رشته تحریر در آورده و در اختیار علاقمندان به باز شناسی وقایع این نیم قرن از دیدگاه نویسنده و تجربه هایی که شخصا در آنها حضور داشته، نهاده است.


هرچند سنت خاطره نویسی در میان ما ایرانیان به ویژه دولتمردان و سیاسیون جایگاه چندانی ندارد و به همین دلیل کمتر کتابی را می توان یافت که توسط این افراد در همان زمانی که مسند کاری بوده اند یا درگیر سیاست ورزی، نوشته شده باشد و از اینرو با فاصله گیری از زمان وقوع خاطره طبعا بخشی از رخدادها گم می شود یا بازگویی آنها تحت تاثیر شرایط و ملاحظات پس از آن و زمان نوشتن قرار می گیرد، اما الحق و الانصاف آقای سحابی به رغم گذر زمان زیاد و شرایط و جو پس از انقلاب و ملاحظاتی که برهمه ما سایه افکن است روایتی صادقانه و منصفانه از خاطرات و تجربیات خود در این کتاب عرضه کرده اند و از اینرو خواندن این کتاب برای همه آنانی که می خواهند در ایران کار و فعالیت سیاسی داشته باشد، ضروری می نماید تا دریابند که ورود در عرصه سیاست اگر در دوران جوانی و شور آسان می نماید، اما در ادامه راه مشکل ها می افتد و کمتر فردی را در ایران همچون نویسنده می توان یافت که در اینراه نبرّد و نیافتد و به رغم همه مشکل ها برای رهایی ایران از دام استبداد و استعمار از پای ننشیند.

 

با خواندن این کتاب همچون دیگر کتابهای مشابه درمی یابیم که در تاریخ معاصرما همه افرادی که بگونه ای وارد جریانات سیاسی و مبارزاتی علیه وضع موجود و استبداد و استعمار در مقاطع مختلف شده اند از نخبه ترین و تحصیکرده ها و روشنفکران جامعه ما بوده اند و در پی آرمانهایی بلند و در راس همه آنها عدالت و آزادی و مردم سالاری، اما رفتار حاکمان مستبد و وابسته با اینان یکسان بوده است و آنهم سرکوب و به بند و زندان و شکنجه و اعدام کشاندن و ایجاد رعب برای خفه کردن صدای منتقدان و مخالفان و در نهایت خاموش کردن جامعه و حاکمیت قبرستانی، و هرچند اجرای این سیاست ها در کوتاه مدت جواب داده، اما در نهایت این مستبدان مغلوب همین سیاست ها شده و با شورش و انقلاب و انفجار اجتماعی سقوط کرده اند و عجیب اینکه هیچ حاکمیتی از حاکمیت قبلی پند و عبرت نگرفته است! اما در این خاطرات بخوبی دریافت می شود که در مقاطعی اجرای این سیاست ها نه تنها حاکمان را از ادامه حکومت استبدادی مطمئن می ساخت بلکه بخشی از مبارزین را به تردید در ادامه مبارزه وامی داشت و آنها را می براند یا وارد بحث هایی توان فرسای ایدئولوژیک و سیاسی می کرد که متاسفانه شعاع تاثیر مخرب آنها رامی توان در سال های پس ازپیروزی انقلاب تا کنون نیز رد یابی کرد و اینکه چگونه شرایط استبدادی می تواند تا زمانهای دور آثار مخرب در پی داشته باشد.


به نظرم خواندن این خاطرات به ما می آموزد که گرفتار اینگونه مباحث توان فرسا و بیهوده نشویم و خط اصلی را که همان مبارزه با استبداد و استعمار و دستیابی به عدالت و آزادی و مردمسالاری است، از دست ندهیم و همه مباحث ما باید مرتبط با این خط اصلی باشد؛ در غیر اینصورت کار و فعالیت ما جز تکرار همان تجربه تلخ و پرهزینه نخواهد بود و از اینرو فکر می کنم در شرایط امروز جامعه و جنبش سبز وجود افرادی همچون آقای سحابی و گوش سپردن به نظرات و تحلیل آنها نعمت بزرگی است که باید قدر دانست و از او و نظراتش نهایت استفاده را در راهبری جنبش کرد.

 

خواندن این خاطرات به ما می آموزد که سیاسی بودن در ایران چه هزینه سنگینی در پی دارد و تقریبا با استناد به تاریخ معاصر ایران می توان گفت کمتر فرد سیاسی ای بوده که سرِ سالم به گور برده است! و این از ویژگی های تاریخ استبدادی ماست و جالب این است که این قاعده سر سالم به گور نبردن متوجه حاکمان و دولتمردان مستبد هم بوده است ! و در واقع تاریخ معاصر ما مشحون از این به گورشدن ها و درجازدن هاست آنهم در قرنی که مسابقه پیشرفت و توسعه درگرفته و جهانگیر شده است. سحابی در این خاطرات براستی و بی پیرایه شرح می دهد که چه سختی هایی را در زندگی خصوصی اش به لحاظ مادی تحمل کرده است تا ادامه مبارزه اش را پی گیرد و دراین مسیر همسرش که چندان هم سیاسی نبودهچه فداکاری هایی که نکرده است و فکر می کنم این داستان اغلب سیاسیون ایران باشد که زندگی خصوصی شان را فدا می کنند تا زندگی بهتری برای همه ایرانیان فراهم سازند و در این میان همسران این سیاسیون نقش بسیار فداکارانه ای دارند که دیده نمی شود و اینرا من در همین حوادث اخیر جنبش سبز و فداکاری غیرقابل تصور و توصیف دیدم. اینکه آقای سحابی در ابتدا و انتهای خاطراتش به بازگویی نقش همسرش در زندگی مشترک و مبارزه سیاسی اش پرداخته و بحق از او تقدیر و تجلیل کرده است فصل تازه ای را به روی ما می گشاید و اینکه قدر و قیمت این زنان را که همواره پشتوانه بزرگی برای مبارزه بوده اند بدانیم و میدان را برای فعالیت بیشتر آنها فراخ سازیم.

 

نکته آخری که من از خواندن این کتاب آموختم اینکه راه نجات ما از این استبداد دیرپای خانه کرده در ایران، پایبندی به راهبرد اصلاح طلبی و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط و خشونت ورزی در امر سیاست است. همانکه امروز ذیل نام جنبش سبز با شعار حاکمیت قانون و اجرای بدون تنازل فانون اساسی جمهوری اسلامی در جامعه ما ساری و جاری است. جنبشی که در پی تامین حقوق شهروندی و مدنی همه ایرانیان است و هیچکس را غیرخودی نمی داند و دستیابی به آنچه جنبش سبز می خواهد به نفع همه ایرانیان و از جمله حاکمان است. در این خاطرات می خوانیم که رژیم شاه چگونه راه بقا و حاکمیت خودرا در زندان و اعدام کردن مخالفان و منتقدان خود حتی آنها که در چارچوب قانون اساسی مشروطه و مسالمت جو فعالیت می کرده اند، جستجو می کرده است، اما سرانجام این رژیم و شاه چه شد؟ فرازهایی از این خاطرات که بسیار در اینباره درس آموز است را در ادامه می آورم:

 

"در فروردین سال 43 دادگاه تجدید نظر رهبران نهضت آزادی آغاز بکار کرد ... اولین کسی که برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت آقای مهندس بازرگان بودند. دفاعیات مهندس بازرگان 12 جلسه یعنی چهار هفته به طول انجامید. مهندس بازرگان در خلال صحبت هایش خطاب به رییس و اعضای دادگاه گفت خواهش می کنم این مطالب را به سمع ریئس مملکت هم برسانید. وآنگاه آیه قرآن کریم درباره حضرت موسی و فرعون را خواند. در این آیه ساحران که به خدای موسی ایمان آورده بودند، به فرعون می گویند: هرکاری می خواهی بکن، هرحکمی دلت می خواهد صادر کن، تو در همین حیات دنیا قضاوت خواهی شد(سوره طه آیه 72). یعنی پیش از آخرت در همین دنیا به حساب تو رسیدگی خواهد شد. بعد هم گفت ما به اطلاعتان می رسانیم که از این به بعد ما آخرین گروهی هستیم که با اعتقاد به قانون اساسی و فعالیت قانونی در چهارچوب قانون فعالیت کردیم و با محکومیت ما در این دادگاه، دیگر چنین گروهی پیدا نخواهد شد. حوادث و وقایع بعدی نشان داد که هر دو پیش بینی ایشان درست بود.

 

بعد از تبعید آقای خمینی به ترکیه اولین گروهی که دستگیر شدند گروه کشندگان منصور بودند که گروهی مسلح و معتقد به حرکت مسلحانه بود ..."(صص4-273) و در مورد رژیم پهلوی و شاه را هم میدانیم که در همین دنیا قضاوت شد!

 

پاسخگویی به مطالبات جنبش سبز از سوی حاکمیت به نفع همه ایرانیان و ازجمله خود حاکمان است و باید امیدوار بود که همه ما ایرانیان با درس آموزی از تاریخ بیاموزیم که سرکوب و زندان و اعدام حلال مشکلات تاریخی ما از جمله نحوه اداره کشور و استبدادورزی نبوده و نیست و توسل و تمسک به این اجرای این سیاست جز تکرار چرخه باطل تاریخ معاصرما نیست. باید همه ما دست بدست هم دهیم و طرحی نو دراندازیم و زندان و اعدام را از صحنه تاریخ و حکومتمان برای حل منازعات و مناقشه های سیاسی حذف نمائیم و قانون و حقوق مدنی را فصل الخطاب کنیم. از قدیم گفته اند کسی که تجربه شده ها را تجریه کند آیا بر او پشیمانی و ندامت رواست؟


خواندن اینگونه کتابها و خاطرات بیش از شهروندان معمولی امثال بنده برای دولتمردان حاکم مفید است و امیدوارم که برخی از آنها اینقدر وقت داشته باشند که مطالعه و غور کنند تا به تکرار تجربه شده ها نپردازند و خود و کشوری را دچار زحمت و پشیمانی نکنند و خیلی ساده دریابند که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ و اگر من جای این دولتمردان بودم بجای اینکه امثال مهندس سحابی را در مقاطعی به بند و زندان کشم و یا جلوی فعالیت های قانونی سیاسی و مطبوعاتی اش را بگیرم او را به مشاورت می گرفتم و بر صدر می نشاندم تا از اینهمه خاطره و تجربه برای ساختن ایرانی آباد و آزاد استفاده شود و اینکه سیاست ورزی از گونه ایشان ارزش یابد و قدر گیرد و راه برای سیاست کم هزینه و پرفایده گردد. بحق آقای سحابی در همه فراز و نشیب هایی که تجربه کرده و پشت سر نهاده است الگویی از یک مسلمان سیاست ورز و پایبند به اصول است که در همه احوال عزت و کرامت انسان و استقلال و آزادی و تمامیت ارضی ایران راهنمای عمل او بوده است و دعا می کنم که عمرش مستدام باشد در خدمت به ایران و ایرانیان

 

منبع: نوروز

فیلم حمله به کوی دانشگاه افشاگر و سندی برای محاکم بین المللی است

Posted:



 

 
دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که اعتراضات به نتایج آن در حال شکل گرفتن بود، گروهی از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران، در شامگاه یکشنبه ۲۴ خرداد دست به تجمعی اعتراضی زدند که با حملات خشن و خونین یگان ویژۀ نیروی انتظامی و لباس شخصی‏ها مواجه شد. دفتر تحکیم وحدت از جان باختن پنج دانشجو و زخمی و بازداشت شدن تعداد زیادی از دانشجویان خبر داد و مقامات و رسانه های رسمی نیز، ضمن اعلام صد زخمی، حمله کنندگان را نیروهای "خودسر" و "نامشخص" ذکر کردند. با گذشت هشت ماه از آن حادثه، دوشنبه هفته گذشته تلویزیون بی‏بی‏سی فارسی برای اولین بار، صحنه هایی از حملات را پخش کرد که با واکنش و استقبال زیادی روبرو شد.
 
سعید قاسمی‏نژاد، سخنگوی دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال ایران و حسین لاجوردی، رییس انجمن پژوهشگران ایران، طی گفتگوئی با رادیو زمانه، به بررسی ابعادی مختلف از این مسئله پرداخته اند.
 
این حمله بار اول نبود اما پخش آن...
 
قاسمی نژاد در آغاز با بیان این نکته که "این حمله فقط مربوط به امسال نیست و سالهای ۷۸ و۸۲ نیز چنین حملاتی رخ داد"، نقطه بارز در زمینه فیلم بی بی سی را "مشاهدۀ این خشونتها توسط مردم" ذکر کرد و تصریح نمود "چنین حمله‏هایی تقریباً به امر معمولی در جمهوری اسلامی تبدیل شده؛ اما قبلا یا یک سری عکس از آنها پخش شده بود و یا شاهدان حادثه مشاهدات خود را می‏گفتند و شاید مردم خیلی متوجه عمق ماجرا نمی‏شدند، اما برای اولین بار فیلمی از این حمله دیدند و وحشت و هراسی را که دانشجویان در آن زمان با آن مواجه می‏شوند را لمس کردند."
 
این فعال دانشجویی پیرامون "اولین پرسشی که برای وی پس از نمایش فیلم مطرح شد"، می گوید "اولین پرسش این است که فیلم چگونه به بی‏بی‏سی رسیده است. مثلا فیلم مرگ ندا را در وب پخش کردند و به شبکه‏های تلویزیونی هم ایمیل شد که یک سری شبکه‏ها آن را پخش نکردند و شبکه‏هایی هم اقدام به پخش آن کردند. بعید است که این فیلم اینگونه به بی‏‏بی‏سی رسیده باشد.چون در اینصورت شبکه‏های دیگری هم آن‏ را پخش می‏کردند و ظاهراً این فیلم فقط به بی‏بی‏سی رسیده است."
 
وی سوالاتی مبنی بر اینکه "آیا فیلم از طریق خبرنگاری به این شبکه رسیده است؟ آیا این فیلم به مقامات بالای بی‏بی‏سی ارسال شده است؟ و چرا اصلا برای این شبکه فرستاده شده است؟" را هم از ابهامات خود در این مورد بیان کرد و ادامه داد "این سؤال هم مطرح است که این فیلم چه زمانی به دست بی‏بی‏سی رسیده است. می‏دانیم که فیلم حداقل یک روز پیش از پخش در اختیار بی‏بی‏سی بوده است. چون از یک شب پیش از پخش فیلم، اعلام شد که چنین فیلمی قرار است پخش شود. از سوی دیگر، این فیلم ادیت شده است و فقط بخشی از ماجرا را نشان می‏دهد. آیا این فیلم را بی‏بی‏سی ادیت کرده است یا این که فیلم به همین شکل به این شبکه رسیده است؟ این‏ها پرسش‏های جدی هستند که در این رابطه مطرح می‏شوند. چون اتفاقی که افتاده، با برکناری آقای رجب‏زاده مرتبط بوده است."
 
ارتباط با تغییر ناگهانی فرمانده انتظامی تهران بزرگ
 
قاسمی نژاد پیرامون ارتباط پخش این فیلم با تغییر ناگهانی فرمانده انتظامی تهران بزرگ خاطرنشان کرد "در حال حاضر در ایران، سپاه مدعی است که نقش چندانی در وقایع اخیر نداشته است و می‏خواهد خشونت‏های رخ داده را به گردن نیروهای دیگر، از جمله نیروی انتظامی بیاندازد و نیروی انتظامی هم به همین ترتیب سپاه را متهم می‏کند. آقای رجب‏زاده در مراسم تودیع خود گفت ما نه کسی را کشته‏ایم و نه کشته داده‏ایم."
 
تطهیر چهرۀ لباس شخصی ها یا...؟
 
سخنگوی دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال، پخش این فیلم در موقعیت کنونی را حامل چند نکته دانست و خاطرنشان کرد "نکته‏ اول این است که صریحاً اعلام می‏شود رجب‏زاده دستور حمله را داده است.نکته‏ دوم این است که لباس شخصی‏هایی که معمولا آقای سعید حدادیان آنها را جمع‏آوری می‏کرده است، زیر نظر مستقیم سپاه هستند.در بخش ادیت‏شدۀ فیلم، نیروهای گارد ویژه دانشجویان را‏ کتک می‏زنند و نیروهای وابسته به سپاه که آنها را در عملیات‏ مختلف دیده‏ایم که بسیار وحشی هستند، جلوی گارد ویژه را می‏گیرند.در نتیجه این شائبه را ایجاد می‏کند که فیلم به طور ادیت شده برای تطهیر چهره‏ سپاه منتشر شده باشد." وی خاطرنشان کرد: "این فیلم همچنین نشان داد این بحث‏ که گارد ویژه فرزندان خود این ملت هستند، گناه دارند وتحت فشار این حرکات را انجام می‏دهند، درست نیست.در فیلم می‏بینیم که در آن شب آنها دانشجویانی را که روی زمین افتاده‏ بودند، کتک می‏زدند. فرمانده که آنها را مجبور نکرده بود دانشجویان را به این شکل بزنند."
 
صحنه های دیگر حمله کجا بود؟
 
سعید قاسمی نژاد با تاکید بر این نکته که "صددرصد این فیلم ادیت شده بودف" خاطرنشان کرد "مسلما بخش‏های خشونت‏بارتری که ممکن بود کینه‏ مردم را بیش از این افزایش بدهد، منتشر نشده است."
 
وی در این زمینه گفت "چون‏ فیلم حمله به اتاق‏ها، کتک زدن بچه‏ها در ساختمان‏های کوی و… منتشر نشده است و به نظر می‏رسد، آنچه در این فیلم می‏بینیم، انتهای ماجرا است.در عکس‏هایی که از این حمله منتشر شده، حجم خشونت بسیار بالا است. حتی به در دو دیوار رحم نکرده‏ بودند.اما در این فیلم، با معیارهای خود جمهوری اسلامی و در مقایسه با خشونت‏هایی که از این نیروها سراغ داریم که با ماشین از روی مردم رد می‏شوند و یا در مواردی چند نفر را آن‏قدر کتک زده بودند که کشته شدند، چهره‏ انسانی‏تری از این نیروها خلق شد.یعنی نیمه‏شب دانشجویان را از خوابگاه‏ها بیرون کشیده‏اند، فقط چند باتوم می‏زنند، دانشجویان را آن‏جا روی هم می‏اندازند و یا لگد می‏زنند.به همین دلیل این فیلم حتما ادیت شده است و سعی کرده از یک طرف فقط نیروی انتظامی را مقصر جلوه بدهد و از یک طرف با توجه به معیارهای خودشان، چهره‏ی معقول‏تری از خودشان نشان بدهند."
 
نمایش تضاد در اظهارات مقامات نظام
 
حسین لاجوردی در توضیح این فیلم ابتدائا از زاویه ای دیگر به این قضیه نگاه کرده و با بیان پرسشهایی مبنی بر اینکه "شرایط به‏دست آوردن این فیلم چگونه بوده است؟ چه زمانی این فیلم به دست بی‏بی‏سی رسیده است؟ همان چند روز اول شروع این ماجرا و حمله‏ی گارد ویژه به کوی دانشگاه یا آیا هشت ماه بعد به دست این شبکه رسیده است؟ اگر همان روز بوده، چرا تا کنون پخش نشده؟ اگر جدید آمده، به چه شکل آمده؟ زمان این فیلم چقدر است؟ چون به هرحال فقط چند دقیقه از این فیلم نشان داده شده است و ما نمی‏دانیم کل فیلم چقدر است"، به بیان دیدگاه خود می پردازد.
 
وی می گوید "به نظر من بحثی که در این فیلم مطرح است، به خصوص در مرحله‏ اول، تضاد بین گفته‏های مسئولین نظام است که از طریق منابع رسمی خود در مجامع بین‏المللی اعلام کرده‏اند که پلیس فقط مسئول اجرای قانون است و فقط در این جهت که به مردم آسیبی نرسد حرکت می‏کند.اما درفیلم می‏بینیم که پلیس نه فقط مسئول اجرای قانون نبوده، بلکه با سازمان‏یافتگی خیلی مشخصی این حمله انجام شده است.سؤالاتی هم در این رابطه مطرح است که چرا پلیس در پاسخ به دانشجویی که هیچ سلاحی در اختیار ندارد و اصولا از خشونت در تحولات ماههای اخیر پرهیز کرده، سنگ پرتاب می‏کند؟
نحوه‏ عملکرد پلیس در اینجا به چه شکل است؟ بسیاری مسائل دیگر نیز هستند که ما از آن‏ها آگاه نیستیم؛ مثل کشته‌شده‏ها، زخمی‏ها شکنجه شده‏ها و تجاوز شده‏ها را هیچ‏کدام ما نمی‏دانیم."
 
از کجا بی بی سی به این نتیجه رسیده است  و آیا هدف این است که ...
 
لاجوردی در زمینه محتوایی و تحلیل بی بی سی هنگام پخش این فیلم خاطرنشان می کند "در جایی از فیلم می گوید «نزن! دست نگهدار!»، از کجا بی‏بی‏سی به این نتیجه رسیده است که این را بسیجی‏ها و لباس شخصی‏ها دارند از گارد ویژه درخواست می کنند؟ از کجا معلوم است، شاید بی‏بی‏سی مسائلی را در این فیلم می‏بیند که ما در این محدوده‏ی ۷−۸ دقیقه‏ای نمی‏توانیم ببینیم.از نظر من، مهم‏ترین مساله در محتوای فیلم این است که این فیلم صددرصد سیاسی و جهت‏گیرانه است. آیا فیلم از داخل آمده و می‏خواهند عده‏ای را مظلوم نشان بدهند و عده‏ای را ظالم نشان بدهند؟ عده‏ای را بگویند تقصیر نداشته، بلکه گروه دیگری مقصر هستند؟ می‏خواهد نشان بدهد که باید از گروهی پشتبیانی کرد و گروه دیگری را در گوشه‏ دیوار قرار داد؟ از بسیج و لباس شخصی‏ها پشتیبانی کرد که اینها تقصیر نداشتند و به نیروهای گارد ویژه ضربه زد؟"
 
بعد از هشت ماه سکوت...
 
رییس انجمن پژوهشگران ایران، پیرامون "هشت ماه سکوتی که در این مورد از سوی مقامات مختلف جمهوری اسلامی صورت گرفت و کلاً از این حمله و عوامل آن سخنی گفته نشد"، می گوید "جایی مانند کهریزک هم که افشا شد، به این دلیل بود که فرزند یکی از مقامات جمهوری اسلامی در آنجا کشته شده بود و رژیم ناگزیر شد سکوت در این زمینه را بشکند و پرونده را دنبال کند.تازه اگر دنبال کند؛ چون هنوز مشخص نیست که پرونده‏ی کهریزک هم به کجا خواهد رسید.
اما بحث اصلی من این است که ما باید بتوانیم در جهت به واقعیت رساندن مسائلی که در ایران می‏گذرد و افشای آن نزد مقامات بین‏المللی کمک‏هایی را بخواهیم.
 
نتیجه اینکه ...
 
لاجوردی در پایان بر این نکته تاکید کرد که "ناگزیر باید از بی‏بی‏سی بخواهیم که حداقل با جوامع حقوق بشری مانند عفو بین‏الملل، اتحادیه‏ اروپا و سازمان‏های این‏چنینی که در ارتباط با نقض فاحش حقوق بشر در دنیا و در حال حاضر در ایران دارند کار می‏کنند، همکاری کند و این فیلم یکی از مهم‏ترین سندهایی است که در هشت ماه اخیر به دست آمده است و ارزش این سند برای حقانیت و گویایی جنبش مردمی ایران بسیار مؤثر خواهد بود."
 
 
 
 
 
 

برادر احمدی نژاد: طرح آشتي ملي همان بيعت يزيد با امام حسين‌ (ع) است

Posted:



چرا برخی به گفتگوي تمدن‌ها فکر می کنند؟ -

شبکه جنبش راه سبز(جرس): برادر احمدی نژاد گفت: برخي در جريانات بعد از انتخابات، بحث آشتي ملي را مطرح كردند و اين همان بيعتي است كه يزيد در‌صدد بود از امام حسين‌ (ع) بگيرد.

 
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، داوود احمدي‌نژاد  امروز در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اصفهان با بيان اينكه آمريكا و اسرائيل از بزرگي، استقامت و ولايت‌پذيري مردم ايران به وحشت افتاده‌اند، اظهار داشت: بسياري از ملت‌هاي جهان، مردم ايران را الگوي خود قرار داده‌اند.

ریاست سابق بازرسی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ولايت‌پذيري و پروانه بودن دور شمع ولايت، موجب عزت و سربلندي انقلاب است و امروز نيز كج‌انديشان به دنبال آن هستند كه اين عزت و سربلندي را از ملت ايران بگيرند و در ميان صفوف شما نفوذ كرده تا وحدت خود را دچار چالش كنند و بار ديگر ملت ايران را به زير سلطه خود ببرند.
وي با اشاره به اينكه همانطور كه علم و تاكتيك رشد كرده، شيطنت‌ها نيز رشد كرده است، تصريح كرد: امروزه همانطور كه نانو‌تكنولوژي وجود دارد، «نانو‌نفاق‌ها» نيز شكل گرفته است و اين به دليل بالا رفتن بصيرت مردم است و دشمن نمي‌تواند با شگردهاي قبلي به مقابله با انقلاب بپردازد.
احمدي‌نژاد با اشاره به شیطنتهای غرب در برابر اسلام و ایران افزود: چرا برخي فكر مي‌كنند بعد از جسارت‌هاي متوالي و كينه‌توزانه، حالا بايد سر يك ميز نشست و گفتگوي تمدن‌ها داشت.

وي افزود: در اين مقطع كه بزرگي، استقامت و تبعيت از ولايت يك پديده بزرگ اجتماعي را رقم زد، عوامل و پياده‌نظام دشمن چه كردند؟ مسجد به آتش كشيدند، قرآن‌ها را سوزاندند، بدترين جسارت‌ها را به عاشورا كردند و بعد از آن بحث آشتي ملي را مطرح كردند و اين همان بيعتي است كه يزيد در‌صدد بود با امام حسين (ع) انجام دهد.
دبير كل پدافند غير‌عامل كشور تصريح كرد: بايد ديد كه دشمن با طرح آشتي ملي چه نقشه‌هايي دارد و از شگرد دشمن بايد به هدف دشمن پي برد.

گفتنی است طرح وحدت ملی از سوی رئیس خبرگان، نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت، آیت الله مکارم شیرازی و افراد دلسوز انقلاب و کشور پیشنهاد شده است.
 
 

امام جمعه ارومیه به عنوان یکی از مشاهیر و مفاخر کشور ثبت ملی می شود

Posted:



 

شبکه جنبش راه سبز (جرس): بنا به تصمیم سازمان میراث فرهنگی، حجت الاسلام غلامرضا حسنی نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه، "میراث زندۀ آذربایجان" معرفی شد و مقرر گردید بعنوان یکی از مشاهیر و مفاخر کشور ثبت ملی شود.
 
به گزارش رسانه های خبری، روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی با اشاره به دیدار روز گذشتۀ سرپرست، معاونان، مسئولین و مدیران آن نهاد دولتی با حسنی، خاطرنشان کرد "با اشاره به راه‌اندازی موزه ملی مشاهیر و مفاخر کشور، در صورت موافقت امام جمعه ارومیه، نام وی به عنوان میراث زنده آذربایجان به همراه اسناد و تصاویری از سوابق علمی و مبارزاتی، در این موره ثبت خواهد شد."
 
اسدالله علیزاده باراندوزی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی، با اعلام مطلب فوق، خاطرنشان کرد "ویژگیهای شخصیتی و سوابق مبارزاتی و انقلابی گری این شخصیت محبوب آذربایجان، وی را در کنار بزرگان و مفاخر بلندپایه خطه آذربایجان قرار داده و ایشان شایسته ثبت در موزه مفاخر و مشاهیر کشور است."
 
این مقام دولتی در همین خصوص تصریح کرد "مجموعه عکسها، تالیفات، خاطرات فیلمها و اسناد علمی، مبارزاتیِ این مجاهد نستوه، در حال جمع آوری جهت ثبت در این موزه ملی است."
 
لازم به ذکر است موزۀ «مفاخر و مشاهیر کشور»، مجموعه ای نفیس و غنی از آثار، سوابق و اسنادی از شخصیتهای بزرگ تاریخی، سیاسی، دینی، مبارزاتی، ملی و ورزشی ایران است که است که از اقصی نقاط کشور در آن ثبت معنوی خواهند شد.
 
هم اکنون ستارخان سردار ملی انقلاب مشروطه، از استان آذربایجان شرقی و عین القضات همدانی و سید جمال الدین اسدآبادی از استان همدان، در این موزه ثبت معنوی شده اند. 
 
طی چند سال اخیر، دیدگاهها و سخنرانی های افراطی حسنی بعنوان نماینده رهبری در استان و امام جمعۀ ارومیه، شهرت خاصی برای وی ایجاد نموده است. 
 
 
 

دانشجویان فلسفه: آقای حداد با دیدن فیلم کوی دانشگاه شبها خوابتان می برد؟!

Posted:



ما پای منبر شما نخواهیم آمد تا پیش همکلاسی های دربندمان شرمنده نباشیم -

 

 
 
حداد عادل از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از فعالان سیاسی و نمایندگان حامی دولت احمدی نژاد به شمار می رود که حمایت های نظری و عملی ایشان از دولت های نهم و دهم، بارها موجبات اعتراض گروه زیادی از دانشجویان وی را فراهم نموده است.
 
دانشجویان فلسفۀ دانشگاه تهران در ابتدای نامۀ اعتراضی خود به این استاد اصولگرا، ضمن بیان این نکته که "ما دانشجویان فلسفه سر کلاس درس شما حاضر نمی شویم  تا به این وسیله حداقل اعتراض خود را نسبت به شما و کسانی که طی این مدت به عمله توجیه گر ظلم بدل شده اند اعلام داریم"، خاطرنشان کرده اند " پای  منبر شما نخواهیم آمد تا پیش همکلاسی های دربندمان شرمنده نباشیم."
 
آقای دکتر فیلم حمله به کوی را دیده اید؟
 
دانشجویان معترض ضمن اشاره به فیلم اخیرا منتشره توسط تلویزیون فارسی بی بی سی که صحنه های دلخراش حمله به کوی دانشگاه تهران در روزهای بعد از انتخابات را نمایش می داد، خطاب به نمایندۀ حامی دولت خاطرنشان کردند "آقای دکتر !نمی دانم چگونه شبها خوابتان می برد وقتی به ضجه وآه وناله بچه های کوی دانشگاه فکر می کنید، در حالی که یک لشکر تا دندان مسلح همانند مغولها به این دانشجویان بی گناه حمله می کنند! آقای حداد! آیا فیلم کوی دانشگاه را که به تازگی پخش شده وتوسط عوامل اطلاعاتی همین دستگاه ضبط شده ، دیده اید؟ بدنهای این دانشجویان هنوز نشانه های ضرب وشتم وحشیانه همین از خدا بی خبران (در18 تیر  سال 78) را بر خود دارد ،اما می بینید که آنها بازهم در برابر تهاجم بیرحمانه  نیروهای  لویاتانی شما ایستادند! آری این همان چیزی است که می خواهیم به شما بگوییم."
 
شما و دکتر لاریجانی...
 
دانشجویان فلسفۀ دانشگاه تهران، در ادامۀ نامۀ اعتراضی خود به حداد عادل، از همراهی ایشان و ریاست فعلی مجلس با دولت احمدی نژاد انتقاد کرده و تصریح کردند "شما و دیگرانی که طی این ماههای پس از 22 خرداد، نه تنها در برابر هجوم وحشیانه لویاتان (همان اژدهای استبداد ایرانی) سکوت کردید، بلکه جنابعالی و کسانی چون آقای دکترلاریجانی -که خود ایشان نیز عضو هیات علمی فلسفه دانشگاه تهران هستند- عملا نام خود را در تاریخ معاصر به عنوان دانشگاهیانی  ثبت کردید که در برابر ظلم حکومت به مردم  دم برنیاوردند؛ بلکه بدتراز آن، زبان به حمایت از ستمگر گشودند و به کمک وی شتافتند ."
 
بر سر کلاس و منبر شما نخواهیم آمد تا...
ارسال کنندگان نامه به حدادعادل، با اشاره به برخی نظرات و آموزه های فلسفۀ اسلامی وغربی که ایشان سر کلاسهای خود تدریس می کند، خاطرنشان ساختند "ما در کلاس شما حاضر نمیشویم تا با  این عمل ناچیز خویش به شما بگوییم طرفداری از ظلم وجور، عاقبت خوبی را برای هیچ صاحب نامی رقم نزده است... دم ودستگاهی چون «جمهوری اسلامی ِشما»  که دهها شکنجه، قتل و تجاوز را در خوابگاهها، زندانها و خیابانها مرتکب شده است، لویاتانی است که شما و دوستانتان ساخته اید و این حکومت، نه جمهوری  است و نه اسلامی؛ بلکه یک شیر بی یال ودم واشکم است که خدا هم نیافریده است."
 
ندا آقاسلطان، شهید راه فلسفه
 
دانشجویان فلسفه در ادامه اعتراض خود به مواضع و عملکرد رییس سابق مجلس و عضو هیئت علمی گروه فلسفه، یادی از ندا آقاسلطان (دانشجوی فلسفه و جانباخته در جریان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات) نموده و خاطرنشان کردند "آقای حداد! این دوران ظلم و جور وعسرت سپری خواهد شد و روسیاهی برای کسانی خواهد ماند که علیرغم اعتقادات فکری وادعا ها یشان در برابر ظلم ظالم سکوت کردند و دم  بر نیاوردند . آنها که در برابر  جنایت کهریزک و کشتن  امثال ندا آقا سلطان این شهید راه فلسفه سکوت کردند و آن را فیلم و نوار و حاشیه  خواندند. راستی از خود پرسیده اید که راز شهید شدن ندا چیست؟ چرا باز هم فلسفه ؟ چرا این بار یک دختر معصوم، نماد بزرگترین جنبش مردمی آزادیخواهان ایران در همه دورانها شده است؟ جنبشی بسیار فراگیر وریشه دارتر از جنبشهای گذشته. جنبشی که هم عناصری ازسنت را با خود دارد هم مدرن است وهم شیوه های پسامدرن دارد. چرا یک زن؟ به یاد داشته باشید که در تاریخ فلسفه، زن ، نماد الهام فلسفی بوده است ! زن نماد حکمت و معرفت بوده است. چه پیامی در درون این واقعه  نهفته است؟  بی گمان ندا وخون  ندا به شما وامثال شما می گوید همین فلسفه که ریشه آزادی و آزادگی است، این مردم  را  بیدار خواهد کرد وآفتاب آزادی در جامعه ایرانی خواهد تابید. آن روز چون شمایانی که  توجیه گر ظلم وستم شده اید  چه دارید بگویید!..."
 
هایدگرفیلسوف و حمایت از آلمان نازی
 
دانشجویان معترض دانشگاه تهران، این استاد فلسفۀ دانشگاه را به چالشی تاریخی فرا خوانده و خطاب به وی خاطرنشان کردند "...چرا باید استاد فلسفه دانشگاه تهران، به بلندگوی طوطی صفت و دستگاه انسان لمپن و بی فکری چون احمدی نژاد بدل شود که اگر باصطلاح عقلای قوم جلوی او را نگیرند، ایران را عنقریب به ویرانه ای بدل خواهد ساخت ؟  صد رحمت به بزرگانی از حوزه که اگر چه در مواردی سکوت  کردند،  لااقل به توجیه گر ظالمان بدل نشدند و صد البته تعدادی از علما ومراجع وطلاب جانانه در برابر این نامردمی های نامردمان دوران ایستادند و نام مراجع را که همواره مدافع مظلومان وضد ظالمان بوده اند، بلند آوازه کردند. آری این چنین بود استاد!ما به کلاس کذایی و زورکی شما نمی آئیم ...آنها می دانند که عملکرد امثال شما در تاریخ  یادآور حامیان استبداد استالینی خواهد بود و سکوت وهمکاری دیگر دوستانتان در برابر این اژدهای خون خوار یاد آور همکاری هیدگر با دستگاه هیتلروحزب آلمان نازی قلمداد خواهد شد."
 
لازم به ذکر است اوایل سال جاری تحصیلی (مهرماه)، تعدادی از دانشجویان معترض به دولت احمدی نژاد که به حضور حداد عادل –بعنوان حامی دولت-  در دانشگاه معترض بودند، با توصیه و فشار وی، مشمول احکام کمیته های انضباطی شده بودند.

نماینده رهبری در سپاه: چرا سید حسن خمینی در برابر رهبری و نظام قرار گرفته است؟

Posted:



 

 
محمدعلی انصاری،رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،طی نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، مواضع و دخالتهای مقامات سپاه در مسائل سیاسی کشور را –با توجه به سفارش ها و تاکیدات رهبر فقید انقلاب- مورد انتقاد قرار داده بود.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه، طی جوابیۀ خود به انصاری، ضمن بیان اینکه "اگر سپاه یک سازمان صرفا نظامی است، پس تهدیدات غیرنظامی با ماهیت نیمه سخت و نرم بر علیه انقلاب و نظام را چه کسی باید پاسخگو باشد"، سپاه را برای مقابله با اینگونه تهدیدات، دارای رسالت و مأموریت و وظیفه" دانست.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه، در دفاع از دخالت این ارگان نظامی در مسائل سیاسی، اصل ۱۵۰ قانون اساسی راکه فلسفه وجودیِ سپاه را "نگهبانی از انقلاب ودستاوردهای آن" ذکر کرده مورد استناد قرار داده خاطرنشان کرد "همین خصوصیت، سپاه را از نیروهای مسلح متمایز می‌کند."
 
این مقام روحانی در سپاه، اساسنامه این نهاد نظامی که آنرا "تحت فرماندهی رهبری و با هدف نگهبانی از انقلاب و تقویت بنیه دفاعی نظام، از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی و سازماندهی نیروهای مردمی" معرفی کرده مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد "در سند رسالت سپاه که به تصویب فرماندهی کل قوا رسیده و ابلاغ شده، مقابله با تهدیدات سه گانه سخت، نیمه سخت و نرم به عنوان رسالت سپاه تصریح شده است."
 
نماینده رهبری در سپاه، پیرامون سفارشهای اکید رهبر فقید انقلاب در خصوص "عدم ورود نظامیان به عرصه منازعات سیاسی" کشور، ضمن بیان اینکه دیدگاههای آیت‌الله خامنه‌ای را "کاملا منطبق" بر دیدگاههای امام خمینی می‌دانیم،خاطرنشان کرد"مشکل اصلی در برداشت‌ نادرست عده‌ای از دیدگاههای امام است که بر اساس آن سپاه را همانند ارتش، یک نیروی صرفا نظامی می دانند و این برداشت با حقایق و واقعیت‌ها مغایرت دارد ."
 
نماینده رهبری در سپاه،در ادامه جوابیۀ خود به رییس موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام، با مقدمه ای مبنی بر اینکه "بیت امام و منسوبین به آن عزیز هستند ولیکن خود امام به همه آموختند که اسلام از همه چیز عزیزتر است و برای حفظ آن نباید با کسی تعارف داشت و حتی خودِ امام آقای منتظری را نیز که حاصل عمر خود می‌دانست آنگونه با وی برخورد کرد"، بیت آیت الله خمینی را مورد حمله قرار داده و خاطرنشان می سازد "افرادی به صرف انتساب به امام و یا داشتن سابقه همراهی با وی، خود را نباید مبرا از هر خطایی و نقدی بدانند و اکنون نیز با توجه به مسایل سالیان اخیر، حوادث دوران دوم خرداد و بویژه حوادث پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و پیدایی فتنه، سؤالات و ابهامات بسیاری در ذهن پاسداران و بسیجیان در خصوص مواضع و عملکرد برخی منسوبین به امام پدیدار گردیده و در جلسات مطرح شده است."
 
سعیدی سپس با حمله به بیت آیت الله خمینی و مواضع نوۀ وی (سید حسن) پیرامون جنبش سبز، خطاب به انصاری خاطرنشان می کند "مواضع سیدحسن در جریان آشوبها و فتنه سبز چگونه توجیه می‌شود ؟ چرا بیت امام و شخص سیدحسن مراوده‌هایی با عناصر دوم خردادی و کسانی که در طراحی و تهییج آشوب‌ها دخالت داشتند، دارد؟ چرا سیدحسن در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حاضر نشد و سفر را بهانه کرد. آیا بین او و آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی و دیگران که سفرهای همزمان را بهانه کردند ارتباطی وجود داشته است؟"
 
نماینده ولی فقیه در سپاه، همچنین از اینکه "سیدحسن خمینی پس از آزادی علیرضا بهشتی از زندان، به دیدار و دلجویی او رفت"، سخت برآشفته شده و خطاب به رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی خاطرنشان می کند "آیا سیدحسن وابسته به یک جناح خاص افراطی مقابل نظام است که هیچ نشانه روشنی از او در حمایت از امام و رهبری و آرمانهای انقلابی و ملت وفادار به ارزشها دیده نمی‌شود ؟ سیدحسن خمینی بجای اینکه در کنار رهبری باشد در کنار مخالفان و در مقابل رهبری است ؟"
 
این مقام روحانی سپاه، تاکید کرد " برای پاسخ به این قبیل سؤالات و ابهامات، نمی‌توان واقعیات در فضای سیاسی کشور را نادیده گرفت و آنچه که احیانا در برخی نشریات بسیج و یا جلسات هدایت و توجیه سیاسی سپاه و بسیج مطرح شده، با توجه به همین واقعیات است ."
 
وی همچنین با بیان اینکه "آیا موردی را می‌توان تعیین نمود که اصولگرایان طی این سالها به امام جسارتی روا داشته باشند؟"، در مقام توجیه هرگونه حمله به بیت و بازماندگان خاطرنشان کرد "اینکه حضرت امام فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، چه می‌شود؟ آیا میزان و ملاک فرمایش حضرت امام نیست ؟"
 
 

سبحانی:سال آينده 40 درصد از قدرت خريد مردم كم مي‌شود

Posted:



 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): اگر سال آينده توليد به دليل اجراي هدفمندكردن‌يارانه‌ها با مشكل ركود مواجه شود، اشتغال جديد كمتري اتفاق مي‌افتد.
 

دكتر حسن سبحاني استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: حداقل تبعات اين تصميم اين است كه پرداخت‌ها به كارگران با تاخير مواجه مي‌شود؛ يا اگر به توقف توليد يا تعطيلي موقت بيانجامد، مشكلات بيشتري ايجاد مي‌شود.

وي افزود: حتي اشتغال‌هاي جديد، كمتر رخ مي‌دهد. از سوي ديگر شوراي عالي كار كه افزايش حقوق را به صورت سنواتي بررسي مي‌كند، با قانون يارانه‌هاي سال آينده با مشكل در نظر گرفتن تورم و محاسبه مزد مواجه خواهد شد.

سبحاني با بيان اينكه پيش‌بيني‌ها از محاسبات دولت براي اجراي سال اول يارانه‌ها نشان مي‌دهد كه پرداخت‌هاي نقدي چندان بالا نيست، تصريح كرد: اگر مبناي محاسبه را 20 هزار ميليارد توماني كه در قانون يارانه‌ها پيش‌بيني شده در نظر بگيريم-زيرا هنوز معلوم نيست كه مجلس اين عدد را تصويب كند- 10هزارميلياردتومان قرار است توزيع نقدي صورت گيرد و مابقي سهم توليد و دولت خواهد شد.
وي افزود: با يك حساب سرانگشتي به علاوه ميزان تورمي كه حداقل 40 درصد پيش بيني شده مي‌توان گفت كه سال آينده 40 درصد از قدرت خريد مردم كم مي‌شود و اين دقيقا نشان مي‌دهد كه زواياي اين تصميم كاملا ديده نشده است.

نماينده دور پنجم، ششم و هفتم مجلس شوراي اسلامي درباره تورم‌زا بودن منابع هدفمند كردن يارانه‌ها در لايحه بودجه سال 89 خاطرنشان كرد: بايد ديد كه مجلس با مقاديري كه دولت پيشنهاد كرده چگونه برخورد مي‌كند. اما يكي از راز و رمزهاي بودجه نويسي در كشور ما اين است كه هنگام بررسي لوايح بودجه دولت، نمايندگان براي اصلاح پيشنهاد درآمدي دولت، چون نگاهي به هزينه‌ها دارند يا فكر مي‌كنند كه ممكن است از بودجه عمراني حوزه‌هاي انتخابيه آنها كاسته شود، معمولا از اين‌گونه پيشنهاد تمكين مي‌كنند.


 

تصميم غلط يارانه‌ها

اين اقتصاددان تورم حاصل از اجراي قانون هدفمندكردن‌يارانه‌ها را بسته به مدل‌هاي اجرايي آن دانست و گفت: علاوه بر ميزان تورمي كه تا 40 درصد نيز پيش بيني مي‌شود، بايد تورم آينده اقتصاد را هم به اين عدد اضافه كرد.

او تاكيد كرد: به هرحال اين كار خطرناكي است و اعتقاد دارم كه يارانه‌ها اقتصاد را افسون كرده‌اند و براي نجات از اين افسون نيز داريم تصميم غلط مي‌گيريم.
سبحاني به ارسال نامه‌اي به رييس قوه قضاييه كه چندي پيش از سوي وي انجام شده بود، اشاره كرد و گفت: در اين نامه نگراني‌هاي خود را اعلام كردم و نوشتم كه تصميمي كه براي خروج از افسون يارانه‌ها گرفته شده، درواقع آيين بيراهه‌هاست كه اين آيين به كشور ما در قالب قانون هدفمند كردن يارانه ها تحميل مي‌شود.



سهم 30 درصدي توليد

سبحاني درباره نحوه توزيع سهم 30 درصدي توليد از آزادسازي يارانه‌ها گفت: اين موضوع يكي از ضعف‌هاي مجلس است كه در قوانين مختلف هم وجود دارد؛ معمولا پولي كه قرار است توزيع شود انعطاف‌پذير مي‌نويسد كه هرگز امكان بررسي آن وجود نداشته باشد.

وي ادامه داد: با اين شيوه‌اي كه قانون شده، توزيع يارانه نقدي به هرشكل و ميزاني كه پرداخت شود خلاف قانون نيست چون بين روش‌هاي پيش‌بيني شده عبارت ”يا“ قرار گرفته و اين نشان مي‌دهد كه امكان نظارت بر شيوه هزينه كردن آن عملي نيست.

به گفته اين استاد دانشگاه سيستم اداري كشور چنان ناكارآمد است كه تشخيص اينكه كي به چه ميزان دريافت كند، كار آساني نيست.

نماينده دورپنجم، ششم و هفتم مجلس شوراي اسلامي با ذكر اين مثال كه هنوز معلوم نيست درآمد براي توزيع نقدي چقدر است، تصريح كرد: اين موضوع براي توليدكننده هم صدق مي‌كند. زيرا اين كار به يك نظام اطلاعاتي گسترده نياز دارد كه براي اجرايي كردن آن بروكراسي عظيمي در دستگاه‌هاي دولتي راه مي‌افتد.

وي تاكيد كرد: به همين دليل اين شيوه توزيع يارانه به بخش توليد به هيچ وجه رافع مشكلات توليد نيست، شم اينكه در گيرودار نظام پر پيچ و خم اداري نبايد اين‌گونه مسايل به وجود آيد چون در آن دخالت‌هاي وسيع صورت خواهد گرفت كه خيلي‌ها وقت خود را صرف اين چانه زني نمي‌كنند و در مقابل تصميم‌گيري‌ها نيز منوط به ذهنيت مسئولان ادارات كل استان‌ها از توليد متكي مي‌شود كه زيان‌هاي خاص خود را دارد.

ريسك نفت 65 دلاري

استاد اقتصاد دانشگاه تهران درپاسخ به اين سئوال كه آيا نفت 65 دلاري به دليل احتمال كاهش قيمت نفت، ريسك‌پذير خواهد بود، گفت: ميانگين فروش نفت درسال 88 همين حدود بود و دولت هم برهمين مبنا بودجه 89 را تنظيم كرده است، اگرچه اين عدد ريسك‌پذير است اما ممكن است ريسك بالايي نداشته باشد.
وي با اشاره به نفت 40 دلاري كه برخي از كشورهاي منطقه در بودجه سال آينده در نظر گرفته‌اند، تصريح كرد: آنهايي كه قيمت 40 دلار را براي قيمت نفت در بودجه در نظر گرفته‌اند، ميزان ظرفيت خرج در اقتصاد ملي خود را لحاظ كرده‌اند.
او ادامه داد: اما نفت 65 دلاري، يعني خرج ما سال آينده بيشتر مي‌شود. درحالي كه ظرف اقتصاد در يك حدي است و اين‌گونه نيست كه هرچه داريم خرج كنيم.
سبحاني اظهار داشت: بايد ظرف اقتصاد ما ظرفيت پذيرش اين پول را داشته باشد كه به اعتقاد من اين ظرفيت وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته