هستي نيوز،از آن سوي فيلتر جمهوري اسلامي خبر پراكني ميكند

-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد...
http://groups.google.com/group/hasti-news
------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

Latest News from Norooz for 02/26/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




جبهه مشارکت با صدور اطلاعیه ای اعمال نطارت استصوابی در انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را محکوم کرد.
به گزارش نوروز، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

یکی از نهادهای مدنی که نقشی بسزا و موثر در اجرای قانون و نهادینه شدن حقوق شهروندی و دفاع حقوقی از افراد در محاکم قضایی دارد «کانون وکلا» است. شرط کارایی و تاثیرگذاری این نهاد در استقلال آن از نهادهای قدرت و به ویژه قوه قضائیه است و تجربه دیگر کشورها در اینباره به اندازه کافی گویاست و اینکه وکلا به پشتوانه نهاد صنفی شان چگونه می توانند در احقاق حقوق شهروندان و جلوگیری از دست اندازی حاکمان به حقوق ملت عمل نمایند.
متاسفانه در سالهای اخیر استقلال « کانون وکلا » که دستاورد گرانسنگ دولت ملی دکتر مصدق است، به انواع و اقسام لطائف الحیل مورد تعرض قرار گرفته و استقلال و امنیت شغلی وکلا را خدشه دار کرده است و آخرین شاهد و نمونه در اینباره اعمال نظارت استصوابی در مورد تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیات مدیره این نهاد از سوی دادگاه انتظامی قضات و رد صلاحیت نزدیک به نیمی از نامزدهاست.
جالب آنکه در میان نامزدهای ردصلاحیت شده نام آقایان سیدمحمد جندقی و گودرز افتخارجهرمی روسای فعلی و سابق این کانون و افرادی دیگر به چشم می خورد که در حسن شهرت و پایبندی شان به سوگندی که هنگام اخذ پروانه وکالت یاد کرده اند هیچگونه شک و شبهه ای نمی توان وارد کرد ضمن اینکه همگی سوابق روشنی دارند و فردی مثل آقای افتخار جهرمی به عنوان حقوقدان برجسته و معتمد سالها عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی و دفتر خدمات حقوقی نهاد ریاست جمهوری و...را در کارنامه خدمت خود دارد و هم اکنون نیز در سمت ریاست دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و استادی این دانشگاه به به ایفای نقش و مسئولیت اشتغال دارد.

جبهه مشارکت با محکومیت اعمال نظارت استصوابی در انتخابات هیات مدیره کانون وکلا و اظهار تاسف از اینکه متولیان امور کشور و به ویژه مسئولان مرتبط در قوه قضائیه از تجربه تلخ و پرهزینه انتخابات ریاست جمهوری دهم و رخدادهای پس از آن درس عبرت نگرفته و گویا به تکرار آن تمایل دارند، هشدار می دهد که با از بین رفتن استقلال «کانون وکلا» و خدشه دار شدن امنیت شغلی و حرفه ای وکیلان مستقل و مردمی و جایگزینی آنها با وکیلان دولتی اجرای قانون و عدالت و تامین و تضمین حقوق شهروندی ممتنع شده و عامه مردم به بی دفاعی از خود در محاکم قضایی رها می شوند و بر همه افراد جامعه و به ویژه تشکل های مدنی و صنفی است که در اینباره به واکنش پرداخته و در همراهی با وکلا بر استقلال این نهاد و انتخابات آزاد و بری از نفوذ نهادهای قدرت تصریح و تاکید نمایند.


 



نوروز، علی مزروعی: اینروزها که به جبر، خانه نشین شده ام فرصت مغنتمی است برای مطالعه و اندیشه و ارزیابی زندگی خودم و به ویژه مسیری که در زندگی سیاسی طی کرده ام و اینکه سرنوشت جمهوری اسلامی ایران با این اوضاع و احوال چه می شود؟ از اینرو خواندن کتابهایی که به بازگویی و کالبد شکافی و تحلیل و بررسی تاریخ معاصر پرداخته اند به همراه کتابهای بازگوی خاطرات افرادی که به نحوی در شکل دهی و حوادث تاریخ معاصر ایران نقش و حضور داشته اند، عمده وقتم را پر می کند و البته هرچه بیشتر می خوانم بیشتر بر حال کشور و خودم و سیاسیون و مردم و دولتمردان حاکم تاسف می خورم که تاکی ما باید این چرخه باطل تاریخ معاصرمان (استبداد- جنبش و انقلاب – مشروطه و آزادی – استبداد) را تکرار کنیم؟ و راه گریز از عقب ماندگی و پیوستن به قافله رشد و توسعه را باز نکنیم؟

مهندس عزت الله سحابی که از دوران جوانی وارد عرصه فعالیت های مذهبی و اجتماعی و سیاسی شده و تا امروز در این عرصه مانده است (برخلاف بسیاری از ما ایرانیان) همت کرده و بخش اول خاطرات خود را که اختصاص به دوران کودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 دارد در کتابی با عنوان «نیم قرن خاطره و تجربه» به رشته تحریر در آورده و در اختیار علاقمندان به باز شناسی وقایع این نیم قرن از دیدگاه نویسنده و تجربه هایی که شخصا در آنها حضور داشته، نهاده است.
هرچند سنت خاطره نویسی در میان ما ایرانیان به ویژه دولتمردان و سیاسیون جایگاه چندانی ندارد و به همین دلیل کمتر کتابی را می توان یافت که توسط این افراد در همان زمانی که مسند کاری بوده اند یا درگیر سیاست ورزی، نوشته شده باشد و از اینرو با فاصله گیری از زمان وقوع خاطره طبعا بخشی از رخدادها گم می شود یا بازگویی آنها تحت تاثیر شرایط و ملاحظات پس از آن و زمان نوشتن قرار می گیرد، اما الحق و الانصاف آقای سحابی به رغم گذر زمان زیاد و شرایط و جو پس از انقلاب و ملاحظاتی که برهمه ما سایه افکن است روایتی صادقانه و منصفانه از خاطرات و تجربیات خود در این کتاب عرضه کرده اند و از اینرو خواندن این کتاب برای همه آنانی که می خواهند در ایران کار و فعالیت سیاسی داشته باشد، ضروری می نماید تا دریابند که ورود در عرصه سیاست اگر در دوران جوانی و شور آسان می نماید، اما در ادامه راه مشکل ها می افتد و کمتر فردی را در ایران همچون نویسنده می توان یافت که در اینراه نبرّد و نیافتد و به رغم همه مشکل ها برای رهایی ایران از دام استبداد و استعمار از پای ننشیند.

با خواندن این کتاب همچون دیگر کتابهای مشابه درمی یابیم که در تاریخ معاصرما همه افرادی که بگونه ای وارد جریانات سیاسی و مبارزاتی علیه وضع موجود و استبداد و استعمار در مقاطع مختلف شده اند از نخبه ترین و تحصیکرده ها و روشنفکران جامعه ما بوده اند و در پی آرمانهایی بلند و در راس همه آنها عدالت و آزادی و مردم سالاری، اما رفتار حاکمان مستبد و وابسته با اینان یکسان بوده است و آنهم سرکوب و به بند و زندان و شکنجه و اعدام کشاندن و ایجاد رعب برای خفه کردن صدای منتقدان و مخالفان و در نهایت خاموش کردن جامعه و حاکمیت قبرستانی، و هرچند اجرای این سیاست ها در کوتاه مدت جواب داده، اما در نهایت این مستبدان مغلوب همین سیاست ها شده و با شورش و انقلاب و انفجار اجتماعی سقوط کرده اند و عجیب اینکه هیچ حاکمیتی از حاکمیت قبلی پند و عبرت نگرفته است! اما در این خاطرات بخوبی دریافت می شود که در مقاطعی اجرای این سیاست ها نه تنها حاکمان را از ادامه حکومت استبدادی مطمئن می ساخت بلکه بخشی از مبارزین را به تردید در ادامه مبارزه وامی داشت و آنها را می براند یا وارد بحث هایی توان فرسای ایدئولوژیک و سیاسی می کرد که متاسفانه شعاع تاثیر مخرب آنها رامی توان در سال های پس ازپیروزی انقلاب تا کنون نیز رد یابی کرد و اینکه چگونه شرایط استبدادی می تواند تا زمانهای دور آثار مخرب در پی داشته باشد.
به نظرم خواندن این خاطرات به ما می آموزد که گرفتار اینگونه مباحث توان فرسا و بیهوده نشویم و خط اصلی را که همان مبارزه با استبداد و استعمار و دستیابی به عدالت و آزادی و مردمسالاری است، از دست ندهیم و همه مباحث ما باید مرتبط با این خط اصلی باشد؛ در غیر اینصورت کار و فعالیت ما جز تکرار همان تجربه تلخ و پرهزینه نخواهد بود و از اینرو فکر می کنم در شرایط امروز جامعه و جنبش سبز وجود افرادی همچون آقای سحابی و گوش سپردن به نظرات و تحلیل آنها نعمت بزرگی است که باید قدر دانست و از او و نظراتش نهایت استفاده را در راهبری جنبش کرد.

خواندن این خاطرات به ما می آموزد که سیاسی بودن در ایران چه هزینه سنگینی در پی دارد و تقریبا با استناد به تاریخ معاصر ایران می توان گفت کمتر فرد سیاسی ای بوده که سرِ سالم به گور برده است! و این از ویژگی های تاریخ استبدادی ماست و جالب این است که این قاعده سر سالم به گور نبردن متوجه حاکمان و دولتمردان مستبد هم بوده است ! و در واقع تاریخ معاصر ما مشحون از این به گورشدن ها و درجازدن هاست آنهم در قرنی که مسابقه پیشرفت و توسعه درگرفته و جهانگیر شده است. سحابی در این خاطرات براستی و بی پیرایه شرح می دهد که چه سختی هایی را در زندگی خصوصی اش به لحاظ مادی تحمل کرده است تا ادامه مبارزه اش را پی گیرد و دراین مسیر همسرش که چندان هم سیاسی نبودهچه فداکاری هایی که نکرده است و فکر می کنم این داستان اغلب سیاسیون ایران باشد که زندگی خصوصی شان را فدا می کنند تا زندگی بهتری برای همه ایرانیان فراهم سازند و در این میان همسران این سیاسیون نقش بسیار فداکارانه ای دارند که دیده نمی شود و اینرا من در همین حوادث اخیر جنبش سبز و فداکاری غیرقابل تصور و توصیف دیدم. اینکه آقای سحابی در ابتدا و انتهای خاطراتش به بازگویی نقش همسرش در زندگی مشترک و مبارزه سیاسی اش پرداخته و بحق از او تقدیر و تجلیل کرده است فصل تازه ای را به روی ما می گشاید و اینکه قدر و قیمت این زنان را که همواره پشتوانه بزرگی برای مبارزه بوده اند بدانیم و میدان را برای فعالیت بیشتر آنها فراخ سازیم.

نکته آخری که من از خواندن این کتاب آموختم اینکه راه نجات ما از این استبداد دیرپای خانه کرده در ایران، پایبندی به راهبرد اصلاح طلبی و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط و خشونت ورزی در امر سیاست است. همانکه امروز ذیل نام جنبش سبز با شعار حاکمیت قانون و اجرای بدون تنازل فانون اساسی جمهوری اسلامی در جامعه ما ساری و جاری است. جنبشی که در پی تامین حقوق شهروندی و مدنی همه ایرانیان است و هیچکس را غیرخودی نمی داند و دستیابی به آنچه جنبش سبز می خواهد به نفع همه ایرانیان و از جمله حاکمان است. در این خاطرات می خوانیم که رژیم شاه چگونه راه بقا و حاکمیت خودرا در زندان و اعدام کردن مخالفان و منتقدان خود حتی آنها که در چارچوب قانون اساسی مشروطه و مسالمت جو فعالیت می کرده اند، جستجو می کرده است، اما سرانجام این رژیم و شاه چه شد؟ فرازهایی از این خاطرات که بسیار در اینباره درس آموز است را در ادامه می آورم:

"در فروردین سال 43 دادگاه تجدید نظر رهبران نهضت آزادی آغاز بکار کرد ... اولین کسی که برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت آقای مهندس بازرگان بودند. دفاعیات مهندس بازرگان 12 جلسه یعنی چهار هفته به طول انجامید. مهندس بازرگان در خلال صحبت هایش خطاب به رییس و اعضای دادگاه گفت خواهش می کنم این مطالب را به سمع ریئس مملکت هم برسانید. وآنگاه آیه قرآن کریم درباره حضرت موسی و فرعون را خواند. در این آیه ساحران که به خدای موسی ایمان آورده بودند، به فرعون می گویند: هرکاری می خواهی بکن، هرحکمی دلت می خواهد صادر کن، تو در همین حیات دنیا قضاوت خواهی شد(سوره طه آیه 72). یعنی پیش از آخرت در همین دنیا به حساب تو رسیدگی خواهد شد. بعد هم گفت ما به اطلاعتان می رسانیم که از این به بعد ما آخرین گروهی هستیم که با اعتقاد به قانون اساسی و فعالیت قانونی در چهارچوب قانون فعالیت کردیم و با محکومیت ما در این دادگاه، دیگر چنین گروهی پیدا نخواهد شد. حوادث و وقایع بعدی نشان داد که هر دو پیش بینی ایشان درست بود.

بعد از تبعید آقای خمینی به ترکیه اولین گروهی که دستگیر شدند گروه کشندگان منصور بودند که گروهی مسلح و معتقد به حرکت مسلحانه بود ..."(صص4-273) و در مورد رژیم پهلوی و شاه را هم میدانیم که در همین دنیا قضاوت شد!

پاسخگویی به مطالبات جنبش سبز از سوی حاکمیت به نفع همه ایرانیان و ازجمله خود حاکمان است و باید امیدوار بود که همه ما ایرانیان با درس آموزی از تاریخ بیاموزیم که سرکوب و زندان و اعدام حلال مشکلات تاریخی ما از جمله نحوه اداره کشور و استبدادورزی نبوده و نیست و توسل و تمسک به این اجرای این سیاست جز تکرار چرخه باطل تاریخ معاصرما نیست. باید همه ما دست بدست هم دهیم و طرحی نو دراندازیم و زندان و اعدام را از صحنه تاریخ و حکومتمان برای حل منازعات و مناقشه های سیاسی حذف نمائیم و قانون و حقوق مدنی را فصل الخطاب کنیم. از قدیم گفته اند کسی که تجربه شده ها را تجریه کند آیا بر او پشیمانی و ندامت رواست؟
خواندن اینگونه کتابها و خاطرات بیش از شهروندان معمولی امثال بنده برای دولتمردان حاکم مفید است و امیدوارم که برخی از آنها اینقدر وقت داشته باشند که مطالعه و غور کنند تا به تکرار تجربه شده ها نپردازند و خود و کشوری را دچار زحمت و پشیمانی نکنند و خیلی ساده دریابند که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ و اگر من جای این دولتمردان بودم بجای اینکه امثال مهندس سحابی را در مقاطعی به بند و زندان کشم و یا جلوی فعالیت های قانونی سیاسی و مطبوعاتی اش را بگیرم او را به مشاورت می گرفتم و بر صدر می نشاندم تا از اینهمه خاطره و تجربه برای ساختن ایرانی آباد و آزاد استفاده شود و اینکه سیاست ورزی از گونه ایشان ارزش یابد و قدر گیرد و راه برای سیاست کم هزینه و پرفایده گردد. بحق آقای سحابی در همه فراز و نشیب هایی که تجربه کرده و پشت سر نهاده است الگویی از یک مسلمان سیاست ورز و پایبند به اصول است که در همه احوال عزت و کرامت انسان و استقلال و آزادی و تمامیت ارضی ایران راهنمای عمل او بوده است و دعا می کنم که عمرش مستدام باشد در خدمت به ایران و ایرانیان


 



جلسه دادگاه دکتر داوود سلیمانی، عضو ارشد جبهه مشارکت به صورت غیرعلنی و با حضور وکیل وی روز دوشنبه 88/12/3 در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

به گزارش وبلاگ "تا آزادی داوود سلیمانی"، پس از پایان دادگاه، به خانواده او اجازه حضور در دادگاه و گفتگو با دکتر سلیمانی و قاضی صلواتی داده شد.

خانواده این فعال سیاسی، خواهان مرخصی دکتر سلیمانی از زندان بودند که قاضی صلواتی قبول وثیقه را منوط به انشای رای کرد.

صلواتی همچنین گفت که پس از مطالعه کامل پرونده و دریافت لایحه دفاعیه وکیل، امکان تبرئه سسلیمانی نیز وجود دارد.

به گزارش نوروز، دکتر داوود سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در حوادث بعد از انتخابات و همراه با سایر اصلاح طلبان بازداشت شد.

براساس اخبار منتشر شده، وی در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است؛ همچنین مدت حبس داوود سلیمانی در سلول انفرادی بیش از سایر اصلاح طلبان بود.


 



مرتضی کاظمیان، رضا تاجیک، وحید پوراستاد، احسان مهرابی و کیوان مهرگان، 5 روزنامه نگار بازداشتی، امروز در زندان اوین با خانواده های خود ملاقات کردند.

به گزارش نوروز، به گفته خانواده های این روزنامه نگاران، آنها از روحی خوبی برخوردار بودند.

این ملاقات ها که به صورت کابینی بود، اولین دیدار مهرابی، مهرگان و پوراستاد با خانواده های خود بوده است.

رضا تاجیک نیز پیش از این یکبار با خواهر خود ملاقات داشته است. به گزارش نوروز، احتمال آزادی این روزنامه نگار در هفته آینده وجود دارد.

از سوی دیگر، ندای سبز آزادی گزارش داده که کیوان مهرگان در ملاقات امروز با خانواده خود از انتقال خود به سلول های چند نفره بند209 خبر داده است.

وی به مدت 55 روز در سلول انفرادی بوده است. این خبرنگار روزنامه اعتماد هم اکنون با پوراستاد و منتجبی در یک سلول نگهداری می شود.


 



یکی از نزدیکان به پرونده سعید نورمحمدی گفت که مسوولین پرونده این عضو جوان جبهه مشارکت از به گردش انداختن پرونده وی خودداری می‌کنند.

به گفته وی یکی از افراد زندانی در تماس از زندان اوین گفته است که سعید نورمحمدی را به بند عمومی منتقل کرده اند و در حال حاضر وی با نورانی نژاد و محمودیان در یک مکان زندانی است.

به گفته وی نورمحمدی یک بار در کریدور زندان فریاد زده است که « بچه ها محکم باشید» و همین موضوع باعث شده که بازجویان شرایط وی را سخت کرده و از به گردش انداختن پرونده او جلوگیری کنند.

او در ملاقاتی که هفته جاری با خانواده خود داشته به آنها اطلاع داده که از بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شده است.

برادر نورمحمدی یکروز پیش از سالروز 22بهمن از تعیین وثیقه 50 میلیون تومانی برای آزادی وی خبر داده بود. پس از آن نیز وکیل وی از احتمال کاهش میزان وثیقه او خبر داد.

سعید نورمحمدی، رییس کمیته استانهای ستاد88 در ۲۵ خرداد برای نخستین بار دستگیر و پس از تحمل 62 روز حبس، از زندان اوین آزاد شد.

این عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت تنها زندانی مراسم دعای کمیل سبز است که همچنان در بازداشت به سر می برد.
نورمحمدی درتاریخ ۲۹ مهرماه در مراسم دعای کمیل که در منزل شهاب طباطبایی برگزار می شد، همراه دهها تن دیگر از شرکت کنندگان بار دیگر دستگیر شد.
او در آخرین ملاقات به برادر خود گفته است «مراخیلی اذیت می کنند».
به گفته برادر سعید در این ملاقات انگشت دست او پانسمان بوده است.


 



هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و فعال امور زنان صبح امروز (5شنبه) در پی احضار به وزارت اطلاعات، بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.

به گزارش نوروز، ماموران وزارت اطلاعات شب گذشته در تماس با وی از این روزنامه نگار خواستند تا برای ادای پاره ای توضیحات به ساختمان اصلی این وزارتخانه واقع در خیابان خواجه عبدالله مراجعه کند.

ماموران وزارت اطلاعات پس از بازداشت شهیدی به مادر وی گفتند که روز شنبه برای پیگیری وضعیت وی به دادسرای اوین مراجعه کند.

گفتنی است، هنگامه شهیدی پیش از این و در حوادث بعد از کودتای انتخاباتی بازداشت شده بود. وی به مدت 4 ماه در حبس بود که بیش از نیمی از آن در سلول انفرادی و تحت فشارهای شدید سپری شده بود. وی پس از اعتصاب غذا، با قید وثیقه 90 میلیونی از زندان آزاد شد.

این روزنامه نگار در دادگاه بدوی به 6 سال 3 ماه و یکروز حبس تعزیری محکوم شده است، اما حکم دادگاه تجدیدنظر وی هنوز صادر نشده است.


 



درحالی که بیخبری از وضعیت علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی، دو فعال دانشجویی دانشگاه زنجان وارد پنجاه و پنجمین روز خود می شود، جلسه ملاقات دادستان تهران با خانواده های آنها بنا به دلیل نامعلومی لغو شد.

به گزارش ادوارنیوز، خانواده ها که به شدت نگران وضعیت فرزندانشان هستند، اعلام کردند که علت لغو این ملاقات که قرار بود روز چهارشنبه صورت گیرد را نمی دانند، اما این اتفاق آنها را نگران تر کرده است.

در آخرین ملاقات دادستان تهران با خانواده های هاشمی و فیروزی، وی قول داده بود تا چهارشنبه 5 اسفند ماه، خانواده های این دو دانشجوی بازداشتی را در جریان آخرین وضعیت فرزندانشان قرار داده، و امکان ملاقات آنها با فرزندانشان را فراهم سازد. اما روز چهارشنبه، پس از مراجعه خانواده های فیروزی و هاشمی به دادسرای تهران، به آنها اعلام شد که قرار ملاقات با دادستان تهران لغو شده و از آنها خواسته شد تا هفته آینده مراجعه نمایند.


 



سازمان مركزی دانشگاه آزاد از ثبت‌نام دانشجویان واحد تهران مركز كه با حكم تجدیدنظر كمیته‌ مركزی انضباطی، به واحدهای مختلف این دانشگاه تبعید شده بودند، ممانعت به عمل آورد.

به گزارش ادوار نیوز، این دانشجویان بعد از گذاراندن یك ترم تعلیق، برای ثبت‌نام در ترم جدید به واحدهای مربوطه مراجعه كردهند که به آنها گفته شد سازمان مركزی دانشگاه آزاد اجازه ثبت‌نام آنها را نمی دهد.

از سوی دیگر پیگیری‌های صورت گرفته از سازمان مركزی، با این پاسخ همراه شده كه اعتراض‌ بعضی نهادهای خاص به این احكام تجدیدنظر، موجب لغو آنها شده است.

این درحالی است که بنا بر آیین‌نامه‌های انضباطی موجود دانشگاه‌ها، تنها مرجع لغو احكام، كمیته تجدیدنظر است كه این كمیته هم حكم به تبعید و تعلیق این دانشجویان داده است. از این رو اقدام سازمان مركزی دانشگاه آزاد در ممانعت از ثبت‌نام آنها کاملا غیرقانونی می‌باشد.

محمد شوراب، امیر منشاری، فرزاد اسلامی، آرمین شریفی، حسين معصومي، رضا علی‌زمانی، حسام نصیری، علی مظلوم الحق و میلاد پورعیسی دانشجویانی هستند که در پی صدور احکام تجدیدنظر به واحدهای رودهن، اسلامشهر، تاكستان، دماوند، پرند و شهریار تبعید شده‌اند.

گفتنی است بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای مختلف كشور تحت فشار نهادهای امنیتی به محكومیت های سنگینی محكوم گشته اند كه نمونه های آن در دانشگاه های آزاد نجف آباد، مشهد، اهواز، دزفول و در مورد اخیر در واحد تهران-مركز دیده شده است.


 



کوهیار گودرزی در ملاقات با مادر خود از تلاش بازجویان برای تفهیم اتهام اتهام محاربه به وی خبر داد و درعین حال تاکید کرد که به هیچ وجه این اتهامات را قبول ندارد، زیرا تمامی فعالیت های او در چارچوب قانون بوده است.

مادر کوهیار گودرزی درباره آخرین ملاقات خود با فرزنش به هم میهن گفت: امروز(پنج شنبه) پس از ساعت ها انتظار، موفق شدم به مدت هفت دقیقه با کوهیار ملاقات کابینی داشته باشم.

پروین مخترع در ادامه افزود: کوهیار در این ملاقات برخلاف هفته پیش خسته و ناراحت به نظر می رسید و لب هایش کاملا خشکیده بود. او نسبت به هفته قبل بسیار لاغر شده بود که وقتی دلیلش را پرسیدم با خنده گفت :"ورزش می کنم".

کوهیار گودرزی همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود. او پیش از این با محمود نعیم پور، خواهرزاده شادروان مهندس بازرگان در یک سلول نگهداری می شد که درپی آزادی نعیم پور با یک متهم جرایم مالی هم سلولی است.

مخترع یادآور شد: محمد مصطفایی، وکیل کوهیار گودرزی با وجود در اختیار داشتن وکالت نامه رسمی، پس از ۲ ماه موفق به دیدار با موکل خود و همچنین مطالعه پرونده او نشده است.

وی همچنین افزود: از همه می خواهم که از برچسب زدن به فرزندان ما که جز بهترین فرزندان این سرزمین هستند دست بردارند. در شرایط فعلی و در حالی که در آستانه نوروز قرار داریم حتا نمی دانیم فرزندانمان به چه اتهامی بازداشت شده اند و ظاهرا هیچ کس نیر در این زمینه پاسخگو نیست.

کوهیار گودرزی، از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از ۲۹ آذر تا کنون در زندان به سر می برد.


 



یک زندانی که به تازگی از زندان اوین آزاد شده، روحیه و مقاومت زنان بازداشتی در بند 209 را تحسین‌برانگیز خوانده است.

به گزاش ندای سبز آزادی به نقل از این آزاده سبز، روحیه آذر منصوری که مدتی با او هم‌سلول بوده پس از ماه‌ها زندان هنوز مثال‌زدنی است و نشاط و مقاومت و منش اخلاقی و روحیه‌بخش او حتی زندانبانان زنان در زندان اوین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته وی وضعیت روحی بدرالسادات مفیدی و شیوا نظرآهاری نیز بسیار خوب است .


 



رشید قلعه‌شاهی، قهرمان پرورش اندام اسلام‌آباد غرب به دلیل حمایت از زندانیان سیاسی و جنبش سبز از دور سری رقابتهای مسابقات 22بهمن اخراج شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، وی به نشانه حمایت از جنبش سبز و در اعتراض به بازداشت و زندانی کردن فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، خصوصا کیوان مهرگان بدن خود را کاملا سبز رنگ کرد و روی سکو رفت و به این دلیل از دور مسابقات حذف شد.


 



احکام نهایی هفت دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل تایید شد.

به گزارش ادوار نیوز، بر اساس این احکام، ایمان صدیقی، محسن برزگر و نیما نحوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری و یک سال محرومیت از تحصیل، علی تقی‌پور و سیاوش سلیمی‌نژاد به ۱۰ ماه حبس تعلیقی و یک سال محرومیت از تحصیل، و حمیدرضا جهان‌تیغ و حسام‌الدین باقری به ۱۰ ماه حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.


 


سهراب اعرابی، جوان 19 ساله ای که در تظاهرات آرام معترضان به نتیجه انتخابات 22 خرداد، با شلیک مستقیم گلوله به قلبش به شهادت رسید، روز چهارم اسفند بیست ساله شد.

به گزارش جرس، خانواده و دوستان این شهید با گرد آمدن بر مزارش در بهشت زهرای تهران، بیستمین سالگرد تولد این جوان را گرامی داشتند.









 



پدر علم حقوق ايران با اشاره به ردصلاحيت گسترده وکیلان مستقل در انتخابات كانون وكلاي دادگستري گفت: بي‌مهري به وكلاي مورد اعتمادكانون موجب خدشه به عدالت مي‌شود.

به گزارش ايلنا، اميرناصر كاتوزيان شب گذشته طي سخناني در يك صدمين سال تاسيس نهاد وكالت و روز وكيل مدافع كه با پنجاه‌وهشتمين سالروز استقلال كانون وكلا همزمان بود، از شرايط به‌وجود آمده براي جامعه وكلا انتقاد كرد.
پدر علم حقوق ايران در ابتداي سخنان خود با بيان اينكه قرار نبود سخنراني كنم و تنها به‌دنبال بيان احساساتم هستم، گفت: ‌ساليان درازي است كه در جشن استقلال كانون وكلا شركت مي‌كنم و دليل آن اين است كه كانون را براي كشور مفيد مي‌دانم.
وي تصريح كرد: در حكومت‌هاي مردمي براي اينكه لبه تيغ استبداد دولت‌ها كندتر شود، همواره نهاد‌هاي عمومي را تقويت مي‌كنند تا اين نهادها ميان مردم و دولت واسطه قرار گيرند. كانون وكلا نيز يكي از مهمترين‌ نهاد‌هاي عمومي است كه مي‌تواند واسطه دولت و مردم در استقرار عدالت باشد.
اين استاد دانشگاه وكالت و وكيل را ناظر بر اجراي عدالت از طرف دادگاه دانست و گفت: هيچ كس بهتر از وكيل نمي‌فهمد كه آيا قاضي درست عمل‌ مي‌كند يا خير؟
كاتوزيان سپس با اشاره به فضاي مراسم يك صدمين سال تاسيس نهاد وكالت و روز وكيل مدافع ، متن سخنراني‌ها و دكلمه‌هايي كه خوانده شد، لب به انتقاد گشود وگفت: ‌امسال جشن استقلال كانون وكلاي دادگستري بوي نگراني و رنج مي‌دهد و من را متاسف كرد كه چرا بايد وضعي پيش بيايد تا كانون وكلا برنجند.
وي در ادامه با بيان خاطره‌اي از دوران جواني خود و آن زماني كه براي مشاهده مسابقه كشتي در يك سالن ورزشي حضور پيدا مي‌كند، اما لحظه‌اي كه جهان پهلوان تختي قصد ورود به سال را دارد ماموران از حضور وي جلوگيري كرده و قهرمان نام‌آور كشتي ايران ناچار سالن را ترك مي‌كند، تصريح كرد: ‌از آن زمان به بعد تيم كشتي ايران دچار صدمه شد چرا كه اعضاي تيم فكر مي‌كردند زماني كه با تختي ـ قهرمان بين‌المللي كشتي كشورـ اين چنين رفتار كرده و عاقبت او چنين مي‌شد، با آنها چگونه رفتار خواهد شد؟
پدر علم حقوق ايران با اشاره به رد صلاحيت برخي از وكلاي با سابقه براي عضويت در هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز اظهار داشت: وقتي وكلاي مورد اعتمادكانون و طبقات برگزيده مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد در واقع نه تنها كانون صدمه مي‌خورد، بلكه عدالت نيز مورد خدشه قرار مي‌گيرد.
وي با طرح اين پرسش كه در حال حاضر وظيفه ما چيست؟ گفت: در اين حال كه بوي نگراني و رنج مي‌آيد بوي تصميم را نيز استشمام كردم كه وكلا با چنگ و دندان مي‌خواهند استقلال خود را حفظ كنند.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه وظيفه امروز ما سنگين‌تر از گذشته است، خاطرنشان كرد: انسان زماني كه با خطر مواجه مي‌شود همه نيروي خود را براي مقابله با آن جمع مي‌كند؛ در حال حاضر اين نيرو در شما وجوددارد كه هم از نظر اجتماعي اقدام كنيد و هم‌اينكه هر فرد به هر ترتيبي مي‌تواند از استقلال كانون دفاع كند و نيز نبايد كاري كنيم كه باعث ملامت شود ، همه بايد اسطوره اخلاق باشيم.
كاتوزيان با انتقاد از رويه صداوسيما در نحوه به تصوير كشيدن چهره وكيل مدافع در برنامه‌هاي تلوزيوني گفت: در صداوسيما وكيل به‌عنوان يك مزدور بي‌اجر كه از خود شخصيت ندارد و قابليت اينكه به او انسان گفته شود را نيز ندارد، در شخصيت وكيل ظاهر مي‌شود.
وي با بيان اينكه دليل اين سياست صداوسيما را متوجه نمي‌شوم،اظهار داشت: كانون وكلا خدمات بزرگي را انجام داده است و در پايان دوره رژيم پهلوي نيز همين وكلا بودند كه از انقلابيون دفاع كرده و جان خود را به خطر انداختند.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: تعجب ديگر من اين است كه سياست عمومي كشور بر خصوصي‌سازي است يعني سعي مي‌كنند تمام نهادهاي عمومي را خصوصي كند، حال اين چه اقدامي است كه سعي دارند وكالت را دولتي كرده و وكيل دولتي جاي وكيل مردمي را بگيرد.
كاتوزيان درپايان با ابراز تاسف از شرايط به وجودآمده براي جامعه وكلا گفت: اميدوارم اين سخنان به گوش كساني‌كه سبب به وجود آمدن اين جريان هستند، برسد.


 



سمیه عالمی‌پسند، فعال دانشجویی شهر ساوه و جهانبخش خانجانی، عضو ارشد حزب کارگزاران از زندان اوین آزاد شدند.

سمیه عالمی‌پسند پس از تحمل حدود ۴۰ روز حبس با قرار کفالت آزاد شده است.
پیمان چالاکی، همسر او همچنان در زندان اوین و در بند ۳۵۰ به سر می‌برد.
پس از بازداشت این زوج فعال سیاسی، دختر خردسال آنان دچار مشکلات روحی شده بود.


از سوی دیگر، جهانبخش خانجانی، چهارشنبه شب بعد از تحمل نزدیک هشت ماه و نیم حبس از زندان اوین آزاد شد.
خانجانی در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به norooz-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به norooz@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازار امروز

Loading currency converter .. please wait

loading
currency converter
please wait
....

خبرهاي گذشته